Advies: Richtprijs voor Daikin/Mitsubishi installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:34

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Ik heb rond September/Oktober offertes opgevraagd voor de volgende installatie:

Voorkeur voor Daikin, als 2e Mitsubishi

Splitter units kunnen op de uitbouw (op bigfoots), de slaapkamers liggen direct ernaast, voor woonkamer is circa 4 meter leidingwerk nodig voor het bereiken van de woonkamer wandunit. De helft van schouwingen gaf aan het bestaande groep van de woonkamer te gebruiken voor het aansluiten van de splitter units + wandunit. Overige zeiden dat dit niet toegestaan was en de airco splitter unit altijd op zijn eigen groep moet aangesloten worden (dit werd ook door mijn elektricien bevestigd). Dit kan ik voor circa 400 euro laten regelen door mijn elektricien. De airco wil ik ook gebruiken om te kunnen (bij )verwarmen om mijn gas verbruik te verminderen.

Woonkamer
480x11200x260 (117 m3)
Daikin Emura Antraciet 3,5 kW

Slaapkamer 1
260x490x260 (33 m3)
Daikin comfora 2kW

Slaapkamer 2
210x313x260 (17,2 m3)
Daikin Comfora 2kW

Echter nu ik aan Home Assistant ben begonnen wil ik eigenlijk alle 3 de units kunnen aansturen via Wifi (en weet niet of de comfora serie ook vis wifi gestuurd kan worden). Tot nu toe waren alle offertes die ik gehad had tussen de 7200 en 8500 euro, enkel of dubbele splitter units, maakte allemaal niet uit. De één rekende extra voor boren door de muren, Elektra ook nog eens apart. Had het idee alsof ik genaait werd. Kunnen jullie mij helpen een richtprijs te geven voor offertes wat een nette prijs is momenteel? Of is de airco markt nog steeds oververhit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Xqlus1ve op 04-01-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
2 voorbeelden van offertes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4KBykrLBPr7-EX_mcNCmdOWMbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JSC8qweAjbdw8OuXH7ZkUpd.jpg?f=fotoalbum_large
Exclusief boren en elektra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrgyPrsuKZsVe-6NcDgiCH3u_kM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BHFrqaVdZX8p1GJY2bOB75uI.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81VKXyAJZmKtaFjIdD-NpQSxg0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDUIWRyvRaR9aVd7q3r0Rw4Q.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCnGk-QWIjRbgQaLNRTsl9PThYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPiL1fGtpvT8ZqQEEFqbEtb0.png?f=fotoalbum_large
Inclusief boren, aansluiten op bestaande groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik heb zelf mijn units besteld bij clima-inverter in Italië. Vervolgens op Werkspot aantal installateurs gebeld en eentje gekozen.

Ik heb nu hangen:

Buitenunit:
Daikin 3mxm68a

Binnenunits:
2x Stylish 3,5 kw
1x Emura 3 3,5 kw

Kosten materiaal: 3,6k
Kosten installatie: 1k
Totaal dus 4600 euro.

Er loopt op tweakers een uitgebreid topic over importeren aircos. Aanradertje!

Ps: mijn installatie draait makkelijk op bestaande groep. Nieuwe groep daarvoor aanleggen is onnodig gecompliceerd/duur. Wel common sense toepassen en het op een groep doen waar niet andere grote stroomverbruikers aan hangen.

Ps2: jeetje die eerste offerte wat een roofdieren zeg. 8k exl boren en electra. Wat een dieven.

[ Voor 40% gewijzigd door Stoffa op 05-01-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Stoffa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:53:
Ik heb zelf mijn units besteld bij clima-inverter in Italië. Vervolgens op Werkspot aantal installateurs gebeld en eentje gekozen.

Ik heb nu hangen:

Buitenunit:
Daikin 3mxm68a

Binnenunits:
2x Stylish 3,5 kw
1x Emura 3 3,5 kw

Kosten materiaal: 3,6k
Kosten installatie: 1k
Totaal dus 4600 euro.

Er loopt op tweakers een uitgebreid topic over importeren aircos. Aanradertje!

Ps: mijn installatie draait makkelijk op bestaande groep. Nieuwe groep daarvoor aanleggen is onnodig gecompliceerd/duur. Wel common sense toepassen en het op een groep doen waar niet andere grote stroomverbruikers aan hangen.

Ps2: jeetje die eerste offerte wat een roofdieren zeg. 8k exl boren en electra. Wat een dieven.
Bedankt voor de tip, het scheelt inderdaad al gauw de helft in aanschafprijs vergeleken met NL 8)7

De reden dat ik denk ik een apart groep wil laten aanmaken, is de woonkamer groep al veel vermogen over getrokken wordt door diverse apparaten. Ik wou dan een hoofd schakelaar buiten plaatsen voor de airco voor het makkelijk afschakelen daarvan.

Vraagje heb je jouw binnenunits op een stopcontact geplaatst of via een andere manier aan laten sluiten? Wil eigenlijk geen stopcontact opopfferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

In het topic over l/l pompen vind ik kwa aansturing en mogelijkheden out of the box Daikin er boven uitspringen. Misschien iets om mee te nemen in jouw beslissing.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Trouwens nog een vraag die te binnen schiet, importeren uit een ander land, hoe zit het dan met je garantie van Daikin of Mitsubishi zelf dan? Ik hoorde dat sommige modellen niet voor de Benelux of NL geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Xqlus1ve schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:33:
Trouwens nog een vraag die te binnen schiet, importeren uit een ander land, hoe zit het dan met je garantie van Daikin of Mitsubishi zelf dan? Ik hoorde dat sommige modellen niet voor de Benelux of NL geschikt zijn.
Ik denk dat het lastiger wordt een F-gas installateur ervoor te vinden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Nu online
Xqlus1ve schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:33:
Heb ik ook geresearched toen ik importeerde: Partijen als clima-inverter en kerocloma.pt zijn in een aantal gevallen op tweakers heel makkelijk geweest in garantiegevallen. Zelfs een geheel nieuwe compressor voor de buitenunit werd na minimale communicatie zo na gestuurd.
Gezien je bijna de helft bespaart heb je tevens nog heel wat marge om te betalen voor eventuele reparaties (die er 90% zeker binnen de garantietermijn natuurlijk toch niet komen).

@Falcon Die hoor ik vaker maar is niet mijn ervaring. Ik had wel vijf partijen die allemaal mijn geïmporteerde spullen wel wilden installeren via Werkspot en marktplaats.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoffa op 05-01-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 18:48
in '21 3 binnen- en 1 buitenunit laten plaatsen;

FTXM25R, FVXM35F (en FTXM42R op een 3MXM68N.

Aparte groep + kabel heb ik apart (laten) doen, overige elektra + boren was inclusief. Stroom loopt via de aangelegde groep/buitenunit, geen stopcontacten opgeofferd, alles mooi weggewerkt.

Totaal was toen 7200 incl. BTW,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Nu online
Xqlus1ve schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:17:
[...]
Vraagje heb je jouw binnenunits op een stopcontact geplaatst of via een andere manier aan laten sluiten? Wil eigenlijk geen stopcontact opopfferen.
Je bent je ervan bewust dat je alleen de buitenunit hoeft aan te sluiten en die alle binnenunits powert?

Mijn buitenunit hangt aan een stopcontact binnen op onze slaapkamer. Gezien er daar twee waren was 1 van die 2 makkelijk op te offeren, en naar buiten te boren. Als ik mn hele airco systeem van de stroom wil halen is het dus zo simpel als naar de slaapkamer lopen en de stekker eruit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 18:48
Ik heb begrepen dat het verplicht is om een werkschakelaar toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Nu online
StarC schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:50:
Geen idee. Ik heb er iig geen en ik mis hem ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
StarC schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:50:
Ik begreep dat het verzekering technisch verplicht is als je meerdere binnenunit op een splitterunit aansluit. Heb geen zin in ongein met de verzekering omdat ik mijn zaakjes niet in orde heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik heb een vergelijkbaar setje (met ftxm35r binnen, dus iets goedkoper) voor iets ten noorden van de 5k aan laten leggen.

Paar weken terug en heel tevreden met de werkwijze. Ik woon in de regio Beverwijk, mocht je interesse hebben kan ik de gegevens delen.

Meterkast heb ik laten doen (aparte groep), kabel erheen brengen heb ik gedaan. Allicht kan het op een bestaande groep, maar dit is wel gewoon het netste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 14:41
Heb je ook MHI overwogen ipv ME?

Toen ik de specs van ME (maar ook Daikin) en MHI naast elkaar heb gelegd was eigenlijk alles zo'n beetje in het voordeel van MHI.
Geluid, Minimale warmteafgifte, max heating capaciteit, (s)COP etc.
Alleen de prijs was soms in het nadeel, maar dat valt nog te repareren door niet de diamond-series van MHI te kiezen maar een stapje lager, en dan nog waren de specs vaak vergelijkbaar of beter.

Bepaal wat voor jezelf het belangrijkste is bij jouw keuze, zoek hier units op uit door de specs naast elkaar te leggen.

Mijn situatie: bij mij was het belangrijkste gas besparen en daarbij vervolgens zo min mogelijk stroom te verbruiken om te verwarmen, ofwel de (s)COP was voor mij het belangrijkste en vervolgens het geluid van de buitenunit, design binnenunit speelde bijv niet mee in mijn keuze.

Succes!

Succes met je keuze.
Pagina: 1