Niet elke kWh is hetzelfde. Wat jij verspillend noemt is juist het meest eco wat je kan doen - groene stroom dat gratis wordt weggegeven, dat is namelijk het enige dat €0 biedt op EPEX en Nord Pool opslaan in je huis.
Dat is een heel stuk groener dan dat onzin met Garantie van Oorsprong, je koopt op de piek uren alsnog stroom van kolencentrales in en vergroent het door 0.2 cent per kWh aan een windmolenpark te geven. Dat helpt absoluut niet, i.t.t. echte opslag in batterijen of door load shifting.
Batteries aren't the only way to store energy. Here's another. en
Why Every Home Should Be a Thermal Battery
Ik gebruik mijn thermische batterij om enkele kWh elke dag te verschuiven van de meest belastende uren rond de ochtend en avond naar de groenste momenten, als meer "24/7 stokers" zoals jij dat ook doen scheelt het een hoop op het stroomnet. Op een dag als 14 december scheelt dat ~4 kWh aan piekbelasting door mijn airco om 0700-1000 en 1700-1900 stil te zetten.
Daarnaast is een modern, goed geïsoleerd huis prima te gebruiken als lange termijn opslag. Laad het op bij warm weer een fantastische COP en gebruik dat als het vriest. Op Eurovent-certification, Heating PL CondC (+7) / D (+12) = COP van 4.7 en 5 met mijn set.
Logger op een onverwarmde ruimte op de 1e verdieping - wordt indirect verwarmd door open deur in hal bg of unit op slaapkamer, en de zon als die schijnt.
Dit is lastiger te schatten, maar ~1C opladen in beton kost ongeveer 10 kWh elektrisch, ~40-50 kWh thermische energie. Begin november had ik dagen met verbruik van 1-2 kWh, t.o.v. ~5 kWh voor temperatuur op peil houden. Temperatuur iets terug laten lopen kan prima, er was voorspeld dat het snel weer warmer werd.
Het wordt vannacht 7 / morgen 12 graden met een EPEX stroomprijs van 0-3 cent, perfect weer om dat een extra boost te geven. Wind op zee staat op al een paar dagen op een benuttingspercentage van 98%+ en morgen wordt niet op gemaakt doordat iedereen al vrij neemt / industrie is dicht.
[edit]
Load shifting met L/W voorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73947982
En opslag / teruglevering met batterij:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73776748
Dat zijn oplossingen om echt groen om te gaan met energie; door dat onzin met salderen denken mensen teveel dat elke kWh gelijk is.
[
Voor 5% gewijzigd door
w00key op 30-12-2022 02:07
]