Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 296 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.737 views

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Nism0 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:00:
[...]

Achter in de keuken hangen en 11 meter blazen is ook een slecht idee ;) .

Ik zou deze installateur links laten liggen. Dit zijn echt hele slechte adviezen.
Lees even goed dit topic door. Een airco size je niet enkel op m3.

Ik heb de specs er even bijgepakt en deze unit produceert minimaal 29db. Dat is best al wat lawaai. En om de hele ruimte goed te vullen zal je zeker in standje 2 of hoger draaien (36/41 db). Dat is niet te doen.

Dikke spijt als je voor deze oplossing gaat. Gegarandeerd.
[Afbeelding]
Ik reageer even.
29db is een zacht briesje die hoorbaar is maar om dat al herrie te noemen...
Genoeg apparaten in huis komen daar bovenuit zoals de koelkast.

Daarboven wordt het wel vervelend inderdaad daar heb je gelijk in.
Om nou altijd de binnenunit op fluisterstand moeten gebruiken is wel erg jammer inderdaad want daardoor wordt veel capaciteit niet gebruikt.

28db is hier stand 1 en 20db fluisterstand, beide standen zijn hier niet storend, dat laatste is niet hoorbaar.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-09 11:31
Krijg je met 1 unit de bovenverdieping wel goed warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
plank schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:54:
[...]

Krijg je met 1 unit de bovenverdieping wel goed warm?
Ja, ik heb losse hygrometers op de slaapkamers geplaatst. Daar meet ik de daadwerkelijke temperatuur mee. De unit op het portaal moet ik circa 2 graden warmer zetten om de gewenste temperatuur op de slaapkamers te krijgen.

Boven staat de unit op setpoint 21 en dan krijg ik 19 graden op de slaapkamers. De fan heb ik boven doorgaans op max staan en zet ik alleen lager wanneer ik ga slapen.

Edit, ter indicatie de temperaturen welke de slaapkamers bereiken met setpoint 21:
Slaapkamer 1 circa 18,8 graden
Slaapkamer 2 circa 19,0 graden
Slaapkamer 3 circa 19,5 graden

Verticale lamellen staan 45 graden omlaag.
Horizontale lamellen staan volledig naar rechts gedraaid (richting de slaapkamers).

Weet iemand of bij MHI de Eco modus en de "Excessive temprature rise" Offset stapelbaar zijn? Oftewel dat je dan alsnog 4 graden lager kan verwarmen dan het laagste setpoint dat je standaard kan invoeren (18 graden)?

18 graden + Eco modus (-2 graden) resulteert in 16 graden
18 graden + "Excessive temprature rise" Offset (-2 graden) resulteert in 16 graden
18 graden + Eco modus (-2 graden) + "Excessive temprature rise" Offset (-2 graden) resulteert in 14 graden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5byFEhNbOqdGZXworkzWMPV-VFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large
(Je moet hiervoor de fysieke Aan- en uitknop op de binnenunit gebruiken, niet de afstandbediening of app. Indien de optie is ingeschakeld hoor je overigens 2x een korte piep achter elkaar, in tegenstelling tot een enkele piep zoals in de beschrijving staat. Bij het deactiveren hoor je 3x een korte piep achter elkaar.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiU7GjdBczzXPeYcWfmZ9V5EGlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door ThaBEN op 29-12-2022 10:41 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
oostr048 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:04:
[...]

[...]

Bedankt heren! De bestelling is eruit via Climaled.
Het lastige is dat er onvoldoende verloopstukjes bij zitten voor de 1/2" bij alle units.
De handleiding van de buitenunit laat zien dat je de verloop aan het buitendeel moet doen. Terwijl de handleiding van de binnen unit schrijft: Gebruik dezelfde diameters als die van de aansluitingen op de buitenunits

In de bestelling zijn er 6 binnen units en 2 buiten units meegenomen, dus de aantallen moeten kloppen :)
In jou geval moet je alle binnen delen aansluiten met 1/4 - 3/8, de handleiding van de binnengroep zal in het geval van een single split buitengroep zijn. Bij alle Daikin multis kan alle binnen delen aansluiten met 1/4 3/8 er zitten genoeg koppelstukken bij.

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
ffaccountje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:34:
Iemand tips om met de huidige temperaturen de airco op zijn min. vermogen te laten draaien?

Ik heb een SRK35ZS-W die nu al een tijdje 24/7 op 21 staat ingesteld met verder alles op auto. Nu merk ik alleen dat hij zo'n 250-400 watt gebruikt maar zodra ik het SP naar 20 zet direct gaat pendelen. Dan lijkt mij dat hij die 21 graden wel zuiniger moet kunnen toch?

Zie het vaak voorbij komen hier airco's die op min. vermogen continu draaien maar zijn hier bepaalde configuratie trucjes voor om dit te realiseren? Zag al wel dat fan stand vast op 2 het vermogen automatisch al beperkt werd, maar als hij op auto staat zit hij ook ongeveer op stand 2 dus ja 8)7
In je verhaal is het niet duidekijk wanneer je die verlaging van SP 20 instelt. Is dat ‘s nachts? Afgelopen nacht hier van 20 naar 19 gezet en fan op orkaan kracht( stand 4, heb dezelfde unit als jij). Hij heeft de hele nacht continu rond de 195wh gedraaid. En geen enkele pendeling. Nu naar stand 3 gezet en dan past hij hem automatisch lager in en begint (zojuist) met zijn eerste pendel. Dus ik ga zo maar de temp 1 graden verhogen denk ik.
(Verder spelen oppervlak, isolatie, buitentemp enz mee wat voor jou beter/anders kan werken)

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
mr_evil08 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:43:
[...]

Ik reageer even.
29db is een zacht briesje die hoorbaar is maar om dat al herrie te noemen...
Genoeg apparaten in huis komen daar bovenuit zoals de koelkast.

Daarboven wordt het wel vervelend inderdaad daar heb je gelijk in.
Om nou altijd de binnenunit op fluisterstand moeten gebruiken is wel erg jammer inderdaad want daardoor wordt veel capaciteit niet gebruikt.

28db is hier stand 1 en 20db fluisterstand, beide standen zijn hier niet storend, dat laatste is niet hoorbaar.
Erg persoonlijk inderdaad. 28/29 is voor mij het omslagpunt. Hoger dan dat ervaar ik als storend. 19db vind ik een genot.

Handige tip om van te voren je geluidservaring te meten is om de afzuigkap aan te zetten met een db meter op de telefoon. Zet die maar eens een dag in de laagste stand en dan heb je een idee van het uiteindelijke geluid.

• mr_evil08
Nism0 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:16:
[...]

Erg persoonlijk inderdaad. 28/29 is voor mij het omslagpunt. Hoger dan dat ervaar ik als storend. 19db vind ik een genot.

Handige tip om van te voren je geluidservaring te meten is om de afzuigkap aan te zetten met een db meter op de telefoon. Zet die maar eens een dag in de laagste stand en dan heb je een idee van het uiteindelijke geluid.
Mijn afzuigkap op stand 1 maakt evenveel herrie als mijn airco op stand max, niet helemaal een goede vergelijking dus, met mechanische afzuiging(ventilatie c) kan je beter vergelijken.

Stand 2 van mechanisatie afzuiging is bij de airco stand 1.
Vaatwasser is vergelijkbaar met stand 3 van de airco.

Maar goed kleine ruimte dan hoeft die maar weinig te blazen, mijn ouders hebben de 5kw versie en dat ding maakt een bak herrie, staat altijd op fluisterstand en dan nog is het luid anders is het niet te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2022 12:29 ]

• Nism0
mr_evil08 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:27:
[...]

Mijn afzuigkap op stand 1 maakt evenveel herrie als mijn airco op stand max, niet helemaal een goede vergelijking dus, met mechanische afzuiging(ventilatie c) kan je beter vergelijken.

Stand 2 van mechanisatie afzuiging is bij de airco stand 1.
Vaatwasser is vergelijkbaar met stand 3 van de airco.
Ik zeg toch met een DB meter erbij op de telefoon. Lezen...

Overigens is dat bij mij weer anders. Rond de 30db is de afzuiging op stand 1.

[ Voor 7% gewijzigd door Nism0 op 29-12-2022 12:30 ]

• mr_evil08
Nism0 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:29:
[...]

Mijn ervaring is dat de DB meter op telefoon niet zo precies is, heeft wel een foutmarge van 30%.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2022 12:31 ]

• ThaBEN
Nism0 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:29:
[...]

Overigens is dat bij mij weer anders. Rond de 30db is de afzuiging op stand 1.
Vergeet ook niet dat een constant monotoon geluid (in ieder geval voor mij) verdraaglijker is dan wanneer het random één of meerdere keren per uur aan en uit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
petertje30 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:42:
[...]

Ga je in berekening dan niet uit van het aantal m3 wat je wil verwarmen of koelen? Hiermee komt de installateur op dit advies.
De unit zou achter in de open keuken komen te hangen en moet 11 meter de ruimte in blazen. Wellicht dat dit meespeelt in het advies?

Het bedrijfsgeluid zal sowieso minder worden als de ruimte op temperatuur is ga ik vanuit?
Ik zou nog even een offerte opvragen bij een ander bedrijf als je enkel met de airco wilt gaan verwarmen. Ik ben heel blij met twee units van 2.5kw in de woonkamer van 55m2 i.p.v. 1 grote unit. Zeker met de koude dagen merkte je dat eentje niet comfortabel is. Als in de middag/avond de tweede unit aan gaat zie ik dat de 1e unit ook veel rustiger werkt.

Sowieso zorg je voor een betere/meer comfortabele luchtverplaatsing.

Just my2cents ;)

Handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik ben het met de rest eens die grote binnenunits van 5kw moet je niet aan beginnen, zijn veel te luid als je daarmee wil verwarmen, eigenlijk is 3.5kw wel de max, 4.2kw zou nog kunnen als je handmatig gaat knijpen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
mr_evil08 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:36:
Ik ben het met de rest eens die grote binnenunits van 5kw moet je niet aan beginnen, zijn veel te luid als je daarmee wil verwarmen, eigenlijk is 3.5kw wel de max, 4.2kw zou nog kunnen als je handmatig gaat knijpen.
Allereerst qua geluid, lager is beter natuurlijk. Maar mijn ervaring is dat 5kw wel kan. Wij hebben de unit zo ingesteld dat deze 's morgens, voor het opstaan, de woonkamer een uurtje op temperatuur brengt en dan blaast de unit flink. De rest van de dag draait het ding op een lage stand en dan heb je er weinig last van.

Ons werd een veel zwaardere unit geadviseerd. Het liefste had ik 2x 3,5kw genomen, maar we hadden binnen niet echt een goede plek voor de tweede unit. Uiteindelijk blij met de keuze.

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ook dit is persoonlijk, in mijn geval heb ik altijd gestookt met een Brink Hetelucht verwarming en deze maakt ook best herrie. Wanneer ik dat vergelijk met mijn Daikin Perfera 5KW op fluisterstand valt dat best wel mee..

Zoals gezegd is dit natuurlijk net wat men gewend is :)

Daarbij komt in mijn geval nog eens dat wanneer de Hetelucht aan ging ik dat geluid direct 'link' aan warmte.
Wanneer ik dan nu de Daikin op de achtergrond hoor, denk ik ook direct aan warmte. Soort van mindfuck zeg maar :9

UberLurker Departement #GG.

• ThaBEN
mr_evil08 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:36:
Eens, indien je budget en de plaatsing in een kamer het toelaat, zou ik eerder 2x een kleine unit kiezen welke samen minimaal 5kw kunnen opbrengen indien je denkt dat vermogen echt nodig te hebben, dan 1x een 5kw.

Heb een aantal dagen/weken terug al eens gepost dat een vriend van me terug is overgestapt van verwarmen via zijn enkele 5kw unit in de woonkamer naar stoken op gas via de CV, omdat hij zich teveel ergerde aan het geluid.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 21:39

MicheldeGoey

Project 45

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door MicheldeGoey op 29-12-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:37:
[...]

Keuken:
Setpoint 18
Verbruik 0.75 kWh

Boven:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh

Woonkamer:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh

Totaalverbruik 3.25 kWh
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:30:
[...]

Ik ben nu overigens op het werk, heb alle airco's op maximaal blazen gezet, setpoints ongewijzigd gelaten en buiten is het tot aan de middag ongeveer dezelfde temperatuur als afgelopen nacht (max ~2 graden verschil).
Ik ga rond 13:00 de standen opnieuw opmeten, dan is wederom 6,5 uur voorbij met nagenoeg dezelfde buitentemperatuur als afgelopen nacht. Dan kom ik op betere waardes uit om te vergelijken dan dat ik wacht tot vannacht, wanneer het verschil met de buitenlucht ~5 graden zal zijn.
[...]
Resultaten van nieuwe test met fan op max snelheid over zelfde periode van 6,5 uur en zelfde buitentemperatuur als vannacht.

Keuken:
Setpoint 18
Verbruik 0.25 kWh (was vannacht 0.75 kWh)

Boven:
Setpoint 21
Verbruik 1.50 kWh (was vannacht 1.25 kWh)

Woonkamer:
Setpoint 20
Verbruik 1.25 kWh (was vannacht 1.25 kWh)

Totaalverbruik 3.00 kWh (was vannacht 3.25 kWh)

Kleine kanttekening. Het setpoint in de woonkamer is 1 graden lager in deze laatste test en de ramen hebben vanochtend op de slaapkamers circa 15 minuten opgestaan om te ventileren, wat waarschijnlijk de reden is dat boven het verbruik lichtjes is toegenomen.

Nu hebben we momenteel milde buitentemperaturen, maar zodra het kouder is lijkt het zeker de moeite waard om de fan op maximale stand te zetten en zal het bespaarde vermogen alleen maar toenemen.

• Nism0
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:32:
[...]

Vergeet ook niet dat een constant monotoon geluid (in ieder geval voor mij) verdraaglijker is dan wanneer het random één of meerdere keren per uur aan en uit gaat.
Eens! En dat gaat hij zeker ervaren met die 8kw. Pendelen tot de max.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Balboa schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:33:
[...]

Ik zou nog even een offerte opvragen bij een ander bedrijf als je enkel met de airco wilt gaan verwarmen. Ik ben heel blij met twee units van 2.5kw in de woonkamer van 55m2 i.p.v. 1 grote unit. Zeker met de koude dagen merkte je dat eentje niet comfortabel is. Als in de middag/avond de tweede unit aan gaat zie ik dat de 1e unit ook veel rustiger werkt.

Sowieso zorg je voor een betere/meer comfortabele luchtverplaatsing.

Just my2cents ;)
55 m2 doe je met fatsoenlijke isolatie makkelijk met een 3,5. Ik heb hier een 4,2 en die had kleiner kunnen zijn zelfs voor het aanbrengen hier van HR++ op 12m2 oppervlakte glas. Zoals altijd: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Natte vingerwerk heb je niets aan @petertje30

Ik had bij -8 buiten max 800Watt verbruik (0,8 kWh) bij 24/7 verwarmen in de woonkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2022 16:13 ]

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-09 11:31
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:58:
[...]

Ja, ik heb losse hygrometers op de slaapkamers geplaatst. Daar meet ik de daadwerkelijke temperatuur mee. De unit op het portaal moet ik circa 2 graden warmer zetten om de gewenste temperatuur op de slaapkamers te krijgen.

Boven staat de unit op setpoint 21 en dan krijg ik 19 graden op de slaapkamers. De fan heb ik boven doorgaans op max staan en zet ik alleen lager wanneer ik ga slapen.

Edit, ter indicatie de temperaturen welke de slaapkamers bereiken met setpoint 21:
Slaapkamer 1 circa 18,8 graden
Slaapkamer 2 circa 19,0 graden
Slaapkamer 3 circa 19,5 graden

Verticale lamellen staan 45 graden omlaag.
Horizontale lamellen staan volledig naar rechts gedraaid (richting de slaapkamers).
Top! Thx. Ik heb alle cvs uit staan op de bovenverdieping, alleen merkte dat de temperatuur onder 10 graden ging toen het aan het vriezen was. Dus ben uiteraard nu ook aan het kijken voor een unit op de hal, die het net zoals in jouw situatie de boel kan verwarmen. Ik weet echter niet als het realistisch is om de hal beneden er ook mee te kunnen verwarmen, aangezien de warmte omhoog trekt. Incl de hal beneden kom ik dan uit op 118 m3 en anders 96m3.

//Edit: Of de woonkamer deur gewoon open zetten, haha 🤣

• ThaBEN
plank schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:04:
[...]

Top! Thx. Ik heb alle cvs uit staan op de bovenverdieping, alleen merkte dat de temperatuur onder 10 graden ging toen het aan het vriezen was. Dus ben uiteraard nu ook aan het kijken voor een unit op de hal, die het net zoals in jouw situatie de boel kan verwarmen. Ik weet echter niet als het realistisch is om de hal beneden er ook mee te kunnen verwarmen, aangezien de warmte omhoog trekt. Incl de hal beneden kom ik dan uit op 118 m3 en anders 96m3.

//Edit: Of de woonkamer deur gewoon open zetten, haha 🤣
Juist, als je de woonkamerdeur open laat wordt de hal ook warm. Heb ik eens getest in een nacht. Maar gezien we praktisch nooit in de hal zijn doe ik de deur maar dicht. Wel koud op de wc beneden met de deur dicht, dat dan weer wel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 29-12-2022 15:10 ]

• MotorBeast
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:19:
[...]

Juist, als je de woonkamerdeur open laat wordt de hal ook warm. Heb ik eens getest in een nacht. Maar gezien we praktisch nooit in de hal zijn doe ik de deur maar dicht. Wel koud op de wc beneden met de deur dicht, dat dan weer wel ;)

[YouTube: 43 Jaaroverzicht energieverbruik 2022. (Hoeveel gas bespaard?)]
Totaal onvolledig filmpje vergelijk wbt netto besparing. Wat niet is meegenomen is afschrijving, onderhoud WP, vervanging omvormer zonnepanelen, renteverlies. Verder meldt hij niet wat voor tarieven hij betaald. Ik weet wel zeker dat hij met een investering van 1 L/L en een set zonnepanelen voorlopig nog helemaal niets bespaart. Voor een zuiver vergelijk moet je eerst je investering terugverdienen en de rest van de kostenposten ook meerekenen.

Ik heb bij -8 een test gedaan op basis van de huidige tarieven (die hele hoge) en het scheelde mij €3,- per dag. 24/7 stoken met L/L tegen 24/7 met HR Ketel. Met mijn huidige tarieven €0,40 . Daar ga ik niet rijk van worden. Bespaar wel gas en daar doe ik het voor. Klimaat en zo.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2022 16:46 ]

• Gradje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-10-2023
Hallo allemaal

Wij maken gebruik van een mitsubishi fdc71vnx-w buiten unit om onze woning mee te verwarmen en te koelen
Nu had ik graag de bij de verschillende buiten temperaturen behorende COP geweten maar kan hier verder niks van vinden op het WWW.
wat ik wel heb gevonden is het volgende (zie afbeeldingen) maar hier krijg ik geen pap van gemaakt,ik weet niet hoe ik dit moet lezen en of om kan zetten naar een COP waarde.
Dus als iemand mij uitleg kan geven ,heel graag

Bvd Grad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4JRdga6CkT3rLxidgBe6KQxmSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsBkjrDLt27hGfETlrCGTnVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNUW6Gl1_nOMG0Olq44Ee2cudkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD89kFJlv3C8noaueGfVXse2.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
MotorBeast schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:24:
[...]

Totaal onvolledig filmpje vergelijk wbt netto besparing. Wat niet is meegenomen is afschrijving, onderhoud WP, vervanging omvormer zonnepanelen, renteverlies. Verder meldt hij niet wat voor tarieven hij betaald. Ik weet wel zeker dat hij met een investering van 1 L/L en een set zonnepanelen voorlopig nog helemaal niets bespaart. Voor een zuiver vergelijk moet je eerst je investering terugverdienen en de rest van de kostenposten ook meerekenen.

Ik heb bij -8 een test gedaan op basis van de huidige tarieven (die hele hoge) en het scheelde mij €3,- per dag. 24/7 stoken met L/L tegen 24/7 met HR Ketel. Met mijn huidige tarieven €0,40 . Daar ga ik niet rijk van worden.
En verdien je een CV ketel wel helemaal terug dan?
In deze tijd met zonnepanelen ivm saldering en L/L WP kan dat wel heel snel gaan.

Ik streep 250 euro p/m weg, dat is 3.000 p/j, de WP heb ik er dan wel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2022 16:49 ]

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:45:
[...]

En verdien je een CV ketel wel helemaal terug dan?
Nee. Maar een HR Ketel kost me maar €1500,- . Mijn set L/L destijds €5500,- en L/W €15000,- Maar ik doe het dan ook niet voor de besparing. Vele hier denken dat je slapend rijk wordt met een WP. Niet dus.

Stof tot nadenken.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:48:
[...]

Nee. Maar een HR Ketel kost me maar €1500,- . Mijn set L/L destijds €5500,- en L/W €15000,- Maar ik doe het dan ook niet voor de besparing. Vele hier denken dat je slapend rijk wordt met een WP. Niet dus.
Setje heeft hier maar 2400 euro gekost, boven verwarmen wij niet, werd ook niet gedaan toen wij nog op gas stookte, wel is het zo als je nu nog moet beginnen mis je een beetje de boot want de prijzen zijn fors gestegen.

Hoe kom je aan 15k voor een L/W WP? die dingen kosten maar 4k.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2022 16:52 ]

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:51:
[...]

Setje heeft hier maar 2400 euro gekost, boven verwarmen wij niet, werd ook niet gedaan toen wij nog op gas stookte.
Ik ook niet veel, maar kinderen studeren daar nog, dus af en toe wel. Wel koelen. Zalig in de zomer.

Ik heb zelfs offerte van 22 mille voor L/W. Een unit kost niet veel maar de installatie wel. Offtopic. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2022 16:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
MotorBeast schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:48:
[...]

Stof tot nadenken.
Uiteindelijk word je toch slapend rijk, als je maar combineert met panelen. Twee bescheiden setjes + L/L warmtepomp kostte hier een kleine €5000. Voorheen betaalden we voor energie jaarlijks zo'n €1000, nu helemaal niets meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:15
petertje30 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 01:27:
Vandaag een offerte gekregen om de begane grond te voorzien van een airco. Hierbij kregen we 2 voorstellen. Dit is de situatie:

- Begane grond met open keuken, 72m2, 187m3. Hiervoor hebben we een offerte gekregen voor de LG PC24SK (6,6 kw koelen en 7,5 kw verwarmen).
Alternatief is de Mitsubishi SRK 80ZR-W (8kw koelen en 9kw verwarmen)

We hebben een 2 onder 1 kap woning uit 1971, volledig gerenoveerd en geisoleerd en voorzien van tripple glas.

De LG zou qua vermogen toereikend zijn volgens de installateur. Toch adviseert hij de Mitsubishi om zo meer overcapaciteit te hebben. In de winter zou deze minder kans op defrost hebben als het buiten vriest?

Het idee is om, als dit kan alleen te verwarmen met de airco. Is dit reëel? Of ben je met een airco nog altijd afhankelijk van verwarmen met cv? Warm tapwater even buiten beschouwing gelaten.
En als het verwarmen alleen met de airco mogelijk is, volstaat de LG, of is het inderdaad aan te raden om de Mitsubishi te pakken met meer overcapaciteit?

En wat zijn de ervaringen met beide merken en types?
Als je zoveel isolerende maatregelen hebt genomen dan is de eerste indruk van wat ik lees dat 7,5~8 kW overkill is. Heb je nog andere verwarmingsbronnen zoals een haard?

Hier een eind jaren 80 woning, geen gedeeld dak, redelijk geisoleerd (geen vloerisolatie bijv) 143 m3, ~60m2 open keuken, open gang, open trappengat naar eerste verdieping en ik heb het met -7 warm gehouden (20 C) met een 3,5 kW unit.

Gezien jij een grotere oppervlakte hebt maar waarschijnlijk wel veel betere isolatie kun je ook kiezen voor 2 units mocht je één unit niet centraal kunnen ophangen. Het bereik van de warme lucht is met die oppervlakte wellicht wel iets om rekening mee te houden als je de binnenunit op lagere fanspeeds wilt hebben draaien.
Neem 2 units, hiermee vergroot je het bereik en je kunt bij de hogere buitentemperaturen altijd nog 1 unit uitschakelen en wanneer het vriest heb je altijd nog 1 unit draaien als de andere defrost.

Als je verbruikscijfers hebt van vorig jaar met dezelfde isolatie met de CV dan kun je zo uitrekenen wat jouw warmtevraag is geweest op de koudste dagen in kW's.

Mocht je toch zoveel vermogen willen dan is 2x een 3,5 kW of 5 kW unit de betere keuze.

Succes met de keuze.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
[...]

Ik heb bij -8 een test gedaan op basis van de huidige tarieven (die hele hoge) en het scheelde mij €3,- per dag. 24/7 stoken met L/L tegen 24/7 met HR Ketel. Met mijn huidige tarieven €0,40 . Daar ga ik niet rijk van worden. Bespaar wel gas en daar doe ik het voor. Klimaat en zo.
In 2022 heb ik 600 m3 gas ingewisseld voor 1200 kWh stroom, met de tarieven die ik had was dat €1900 gas vs €900 stroom (Eneco variabel). Teller staat op 1400 kWh, door 200 extra kWh koeling in de zomer.

Zo verdient dit setje zichzelf toch 20% in een jaar terugverdiend en ik doe niet (meer) zuinig met warmte, het is hier beneden 21 graden en 19 boven. Dat was toch anders toen elke kuub goud kost.

En sinds ~2 weken over op dynamische energieprijzen, volgend jaar verwacht ik tussen de €240 (~20 cent) en €480 (prijsplafond) aan kosten vs €870 aan gas (600 x €1.45); verschil wordt kleiner door zware subsidies maar het bespaart nog steeds behoorlijk bedrag per maand.

Met L/L is ultra goedkoop stoken lastiger dan L/W, in de dynamische energieprijzen topic heeft iemand een script in elkaar geklust om zijn L/W buffer vat op te stoken als stroom gratis is, je betaalt alleen paar cent ODE + energiebelasting. Met L/L stel ik een nachtverhoging in maar meer dan 2 graden wil je niet doen, maar het is toch mooi meegenomen, uren lang stoken met ~8 cent all in per kWh.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:15:
[...]

Uiteindelijk word je toch slapend rijk, als je maar combineert met panelen. Twee bescheiden setjes + L/L warmtepomp kostte hier een kleine €5000. Voorheen betaalden we voor energie jaarlijks zo'n €1000, nu helemaal niets meer :)
Meeste mensen hebben niet meer ruimte dan voor maximaal 10 panelen (heb ik overigens al 10 jaar) = 4000 kWh in optimale situatie. Onze overheid gaat salderen afschaffen en dan heb je bijna niets meer aan de opbrengst in de goede maanden en krijg je een beroerde vergoeding voor je stroom en met WP zal een gemiddeld gezin 5000/6000 kWh per jaar nodig hebben,

Het ging in het vergelijk om cv/gas en wp+ zonnepanelen. De ketel hangt er al bij iedereen. Een L/L voor een heel huis kost je op dit moment voor 3 units al snel 6 mille + 10 panelen 4 mille = is een extra investering van ongeveer 10 mille. Die moet je dus eerst terugverdienen en dan bespaar je pas tov een HR Ketel. Niet eerder.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:30:
Momenteel krijg ik het met de airco aan niet kouder dan 21, tenzij ik eco modus toepas. Dan gaat er nog wel een graadje of 2 vanaf.
Heb je die standaard offset van 2 graden ook al uitstaan ?
Scheelt ook weer.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-09 09:45
MotorBeast schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:21:
[...]

Meeste mensen hebben niet meer ruimte dan voor maximaal 10 panelen (heb ik overigens al 10 jaar) = 4000 kWh in optimale situatie. Onze overheid gaat salderen afschaffen en dan heb je bijna niets meer aan de opbrengst in de goede maanden en krijg je een beroerde vergoeding voor je stroom en met WP zal een gemiddeld gezin 5000/6000 kWh per jaar nodig hebben,

Het ging in het vergelijk om cv/gas en wp+ zonnepanelen. De ketel hangt er al bij iedereen. Een L/L voor een heel huis kost je op dit moment voor 3 units al snel 6 mille + 10 panelen 4 mille = is een extra investering van ongeveer 10 mille. Die moet je dus eerst terugverdienen en dan bespaar je pas tov een HR Ketel. Niet eerder.
@MotorBeast klopt idd, hier in belgië is het salderen afgeschaft, dus moet ik wanneer mijn panelen niet veel opbrengen zoals nu. De stroom terug aankopen. Daarom was hier het salderen vroeger veel handiger. Het enige voordeel dat ik wel ga hebben in het tussenseizoen en zelfs nu overdag. Is dat de L/L wp gaat werken met stroom van mijn zonnepanelen. In vergelijking met mijn verwarming met accumulatie kachels heb ik de voorbije periode al een mooie besparing gedaan.
Maar ik wou dat wij hier nog konden salderen zoals jullie, voor mijn gemoedsrust alleen al ;)

• MotorBeast
@toxictooms Ik was van plan mijn 10 oude panelen op zuid/west naar noord/oost te leggen en op zuid/west nieuwe bij te leggen en ik begin er niet eens meer aan. Ik ga geen sponsor worden voor de energiemaatschappijen hier in NL. Ik moet nog maar zien wat het voordeel gaat worden van WP als dit doorzet https://nos.nl/artikel/24...niveau-van-begin-dit-jaar Zeker als LNG straks op stoom gaat komen. Toekomst is lastig te voorspellen, lees niet.

• ThaBEN
jobr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:40:
[...]

Heb je die standaard offset van 2 graden ook al uitstaan ?
Scheelt ook weer.
Zojuist geactiveerd! Thanks :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:21:
[...]

Ja, je kunt het ook van de negatieve kant bekijken. Wij stookten met CV alleen beneden, net als nu met een enkele airco. Salderen wordt langzaam afgeschaft, maar we krijgen een gegarandeerde terugleververgoeding. Ja ja, eerst zien dan geloven, maar dat geldt voor afschaffing saldering ook.
De ketel hangt idd. al, maar die van ons is aan vervanging toe. Dan is de keus tussen een €2000 airco en een €1500 CV snel gemaakt. 1 m3 gas is ongeveer 2 kWh stroom voor de airco, zelfs zonder panelen met de energietarieven per 1 jan 2023 (€1.45/m3, €0.40/kWh) is een airco een stuk voordeliger om je huis te verwarmen. Het opent ook de deur naar compleet gasloos, dat bespaart je zo €250 per jaar voor de gasaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:18:
[...]

Ja, je kunt het ook van de negatieve kant bekijken. Wij stookten met CV alleen beneden, net als nu met een enkele airco. Salderen wordt langzaam afgeschaft, maar we krijgen een gegarandeerde terugleververgoeding. Ja ja, eerst zien dan geloven, maar dat geldt voor afschaffing saldering ook.
De ketel hangt idd. al, maar die van ons is aan vervanging toe. Dan is de keus tussen een €2000 airco en een €1500 CV snel gemaakt. 1 m3 gas is ongeveer 2 kWh stroom voor de airco, zelfs zonder panelen met de energietarieven per 1 jan 2023 (€1.45/m3, €0.40/kWh) is een airco een stuk voordeliger om je huis te verwarmen. Het opent ook de deur naar compleet gasloos, dat bespaart je zo €250 per jaar voor de gasaansluiting.
Ketel eruit moet er toch echt ook nog een WP Boiler bij van zo'n 3 mille. En die moet je ook weer eerst terugverdienen tov een ketel a € 1500,-. Verder als je je badkamer wil verwarmen heb je daar ook nog een oplossing voor nodig. Objectief is wat anders dan negatief. Ik ben niet tegen WP in welke vorm dan ook (vanwege klimaat @w00key is dus in mijn ogen fors verspillend bezig met lekker knallen in de nacht omdat het zo lekker goedkoop is), maar het wordt hier vaak te rooskleurig voorgesteld.

Nogmaals....stof tot nadenken.

NB: heel huis is dus 6 mille (3 units) en 3 mille (WP Boiler) = 9 mille. Kan je in mijn ogen beter voor verwarmen beter voor een L/W met subsidie gaan om van het gas te gaan als koelen niet belangrijk is. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2022 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1AFEpN5zl-kQQk00GsHAOWa7bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWy023PkeRtFDXDUeH8h6x98.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen maar ff flink stoken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
[...]

Inderdaad. Beneden verwarmen is meer dan genoeg. Het hele huis verwarmen is onnodige verspilling. Ik wil juist een koude slaapkamer overigens. Misschien als ik wat ouder wordt zal dat veranderen…

Airco beneden kan je mee verwarmen en koelen en vervang je grotendeels de CV mee. Een grote win! Kwh met de panelen compenseren en je betaald vrijwel niks meer.

Enkel het warme water voor douchen is nog een ding.

Je hebt je huis verduurzaamt en dat is hot op de markt. Je woning is dus per direct meer waard geworden!

[ Voor 4% gewijzigd door Nism0 op 29-12-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 21:39

MicheldeGoey

Project 45

Even over die negatieve adviezen over grote units.
Ik heb een 7 kW Samsung laten vervangen door een 8 kW Toshiba, omdat die eerste me twee keer in de steek liet en reparatie alleen bestond uit vervangen van de hele elektronica. Die grote Samsung was aanzienlijk stiller dan de kleinere 2,5 kW unit, zowel binnen als buiten. De nog grotere Toshiba is nog stiller en heeft verschillende opties om het geluid nog verder in te perken. De binnenunit werkt momenteel op 28 dB(A) en is op 3 meter afstand bijna niet hoorbaar. De buitenunit werkt nu op zo'n 43 dB(A) en is in de praktijk stiller dan de 2,5 kW unit. Bij -7° kon mijn unit het hele huis (550 m³) aardig op temperatuur houden (ventilator naar de benedenverdieping en nog een naar de bovenverdieping).

Die grote units hebben extra instellingen die kleine units niet hebben.

Die grote Toshiba Kazumi kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

• MotorBeast
Nism0 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:09:
[...]

Inderdaad. Beneden verwarmen is meer dan genoeg. Het hele huis verwarmen is onnodige verspilling. Ik wil juist een koude slaapkamer overigens. Misschien als ik wat ouder wordt zal dat veranderen…

Airco beneden kan je mee verwarmen en koelen en vervang je grotendeels de CV mee. Een grote win! Kwh met de panelen compenseren en je betaald vrijwel niks meer.

Enkel het warme water voor douchen is nog een ding.

Je hebt je huis verduurzaamt en dat is hot op de markt. Je woning is dus per direct meer waard geworden!
Maar zoals ik stelde, je moet het eerst terugverdienen om te gaan besparen tov een HR Ketel die al hangt.

En helaas voor je maar de meeste mensen zitten niet te wachten op een woning die wordt verwarmd met L/L. Ik ken meerdere makelaars en L/L heeft voor verwarmen geen enkele meerwaarde in de opbrengst. L/W wel. Jij vindt het een meerwaarde, de meeste kopers willen gewoon warme radiatoren. Kan je nog beter een hybride ketel plaatsen. L/L heeft wel meerwaarde voor koelen in de ogen van de meeste kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Nism0 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:09:
[...]

Ik verwarm zelfs grotendeels van mijn woning met de airco door 24/7 te stoken met tussendeur permanent open. Slaapkamers gesloten want idd lekker “relatief” koel slapen en badkamer deur open en daar blijft het ook gewoon 20 graden. De airco hangt hier dusdanig goed dat de meeste warmte gewoon beneden blijft maar wel de bovenverdieping mee verwarmt waardoor het “hele” huis aangenaam warm blijft en de plofketel dit stookseizoen alleen nog voor SWW word gebruikt.

Ik probeer de slaapkamers rond 18 graden te houden, dat vinden wij het meest comfortabel en zodra het te koud word raam paar uur bijna dicht op ventilatie stand en als het te warm word de ramen open. Zo is het met de vorst week niet onder de 17,5/18 geweest. Dat de airco beneden constant aanstaat en de luchtverwarming op zolder op ventilatie stand staat en dus de “warmte” daar weer naar de gesloten slaapkamers transporteert via de luchtbuizen zal ook meehelpen denk ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
Servee schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:44:
[...]

Ik verwarm zelfs grotendeels van mijn woning met de airco door 24/7 te stoken met tussendeur permanent open. Slaapkamers gesloten want idd lekker “relatief” koel slapen en badkamer deur open en daar blijft het ook gewoon 20 graden. De airco hangt hier dusdanig goed dat de meeste warmte gewoon beneden blijft maar wel de bovenverdieping mee verwarmt waardoor het “hele” huis aangenaam warm blijft en de plofketel dit stookseizoen alleen nog voor SWW word gebruikt.

Ik probeer de slaapkamers rond 18 graden te houden, dat vinden wij het meest comfortabel en zodra het te koud word raam paar uur bijna dicht op ventilatie stand en als het te warm word de ramen open. Zo is het met de vorst week niet onder de 17,5/18 geweest. Dat de airco beneden constant aanstaat en de luchtverwarming op zolder op ventilatie stand staat en dus de “warmte” daar weer naar de gesloten slaapkamers transporteert via de luchtbuizen zal ook meehelpen denk ik.
Boven enkel glas, dus ik durf het niet aan...

Ik denk dat er meer kou van boven naar beneden komt, dan dat er warmte van de airco naar boven gaat. 😅

Heb wel van die luiken voor de ramen, maar heb niet het idee dat die de kou effectief buiten houden....

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2022 21:12 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:11:
[...]

Boven enkel glas, dus ik durf het niet aan...
Nee dat is dan geen goed idee vrees ik.
Ik denk dat er meer kou van boven naar beneden komt, dan dat er warmte van de airco naar boven gaat. 😅
Als je van koude voeten houd zou je het kunnen proberen :+
Heb wel van die luiken voor de ramen, maar heb niet het idee dat die de kou effectief buiten houden....
Nee icm met dubbel of beter nog hr++glas heeft dat meer effect denk ik maar wel weer beter dan enkel glas alleen. Er bestaan trouwens ook voorzet ramen die kun je later gewoon weer weghalen als de investering naar dubbel glas nu te groot is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
petertje30 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 01:27:
Vandaag een offerte gekregen om de begane grond te voorzien van een airco. Hierbij kregen we 2 voorstellen. Dit is de situatie:

- Begane grond met open keuken, 72m2, 187m3. Hiervoor hebben we een offerte gekregen voor de LG PC24SK (6,6 kw koelen en 7,5 kw verwarmen).
Alternatief is de Mitsubishi SRK 80ZR-W (8kw koelen en 9kw verwarmen)

We hebben een 2 onder 1 kap woning uit 1971, volledig gerenoveerd en geisoleerd en voorzien van tripple glas.

De LG zou qua vermogen toereikend zijn volgens de installateur. Toch adviseert hij de Mitsubishi om zo meer overcapaciteit te hebben. In de winter zou deze minder kans op defrost hebben als het buiten vriest?

Het idee is om, als dit kan alleen te verwarmen met de airco. Is dit reëel? Of ben je met een airco nog altijd afhankelijk van verwarmen met cv? Warm tapwater even buiten beschouwing gelaten.
En als het verwarmen alleen met de airco mogelijk is, volstaat de LG, of is het inderdaad aan te raden om de Mitsubishi te pakken met meer overcapaciteit?

En wat zijn de ervaringen met beide merken en types?
Als je zo'n grote ruimte wil verwarmen zou ik 2 single splits nemen of in het slechtste geval een multi met 2 binnen groepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
MotorBeast schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:43:
[...]

Maar zoals ik stelde, je moet het eerst terugverdienen om te gaan besparen tov een HR Ketel die al hangt.

En helaas voor je maar de meeste mensen zitten niet te wachten op een woning die wordt verwarmd met L/L. Ik ken meerdere makelaars en L/L heeft voor verwarmen geen enkele meerwaarde in de opbrengst. L/W wel. Jij vindt het een meerwaarde, de meeste kopers willen gewoon warme radiatoren. Kan je nog beter een hybride ketel plaatsen. L/L heeft wel meerwaarde voor koelen in de ogen van de meeste kopers.
Zonnepanelen en l/l voor koelen of verwarmen (dat is wat ik zei) is absoluut waardevermeerdering van je huis. Je kan wel stellen dat het niet zo is maar das natuurlijk kul. CV kan er nog prima naast voor de liefhebbers.

Met 2/3eu de kuub voor gas en gratis verwarmen met l/l gaat het terugverdienen zeer snel. Hier besparen we ongeveer 5k p jaar.

• Nism0
Servee schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:44:
[...]

Ik merk ook (zonder openzetten van deuren). Dat de warmte zijn weg ook naar boven vindt. Als ik alles potdicht zou houden dan schommelt het tussen de 16/18 graden op de 1e en 2e.

Maar wij slapen met de ramen op een kier. Heerlijk, lekker fris. Dus de temperatuur is een stuk lager op de bovenverdiepingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:24:
[...]

Ketel eruit moet er toch echt ook nog een WP Boiler bij van zo'n 3 mille. En die moet je ook weer eerst terugverdienen tov een ketel a € 1500,-. Verder als je je badkamer wil verwarmen heb je daar ook nog een oplossing voor nodig. Objectief is wat anders dan negatief. Ik ben niet tegen WP in welke vorm dan ook (vanwege klimaat @w00key is dus in mijn ogen fors verspillend bezig met lekker knallen in de nacht omdat het zo lekker goedkoop is), maar het wordt hier vaak te rooskleurig voorgesteld.

Nogmaals....stof tot nadenken.

NB: heel huis is dus 6 mille (3 units) en 3 mille (WP Boiler) = 9 mille. Kan je in mijn ogen beter voor verwarmen beter voor een L/W met subsidie gaan om van het gas te gaan als koelen niet belangrijk is. Maar dat is mijn mening.
WP boiler hoeft geen 3 mille te kosten; ik heb een L/W unit op het oog die na subsidie niets kost. Moet wel een buffervat bij, maar dat kost zeker geen 3 mille. Waarom zou je de badkamer moeten verwarmen? Ik heb er een straalkachel hangen, maar gebruik die slechts sporadisch. L/W is zeker een mogelijkheid, maar kan niet op tegen de efficiency en het gemak van L/L in bepaalde situaties. Ik zou geen 9 mille willen uitgeven en hoef dat ook niet.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:12
Servee schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:58:
Ik zit tot nu op 216kWh voor de maand december om 155m3 warm te houden en de gehele maand 24/7 met een Daikin Perfera R 3,5kW zonder nachtverlaging.

[Afbeelding]
257kwh tot nu to 29-11-22 met 4 units waarvan er 1 de hele dag aanstaan en 2 andere even de kou uit de slaapkamers halen voor een paar uur.
snachts stond alles uit.
tijdens de vorst was het verbruik best hoog maar het grooste deel van de maand december waren de temp best mild zeker nu 8)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:24:
[...]

vanwege klimaat @w00key is dus in mijn ogen fors verspillend bezig met lekker knallen in de nacht omdat het zo lekker goedkoop is), maar het wordt hier vaak te rooskleurig voorgesteld.
Niet elke kWh is hetzelfde. Wat jij verspillend noemt is juist het meest eco wat je kan doen - groene stroom dat gratis wordt weggegeven, dat is namelijk het enige dat €0 biedt op EPEX en Nord Pool opslaan in je huis.

Dat is een heel stuk groener dan dat onzin met Garantie van Oorsprong, je koopt op de piek uren alsnog stroom van kolencentrales in en vergroent het door 0.2 cent per kWh aan een windmolenpark te geven. Dat helpt absoluut niet, i.t.t. echte opslag in batterijen of door load shifting.

Batteries aren't the only way to store energy. Here's another. en Why Every Home Should Be a Thermal Battery

Ik gebruik mijn thermische batterij om enkele kWh elke dag te verschuiven van de meest belastende uren rond de ochtend en avond naar de groenste momenten, als meer "24/7 stokers" zoals jij dat ook doen scheelt het een hoop op het stroomnet. Op een dag als 14 december scheelt dat ~4 kWh aan piekbelasting door mijn airco om 0700-1000 en 1700-1900 stil te zetten.

Daarnaast is een modern, goed geïsoleerd huis prima te gebruiken als lange termijn opslag. Laad het op bij warm weer een fantastische COP en gebruik dat als het vriest. Op Eurovent-certification, Heating PL CondC (+7) / D (+12) = COP van 4.7 en 5 met mijn set.

Logger op een onverwarmde ruimte op de 1e verdieping - wordt indirect verwarmd door open deur in hal bg of unit op slaapkamer, en de zon als die schijnt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCDTPB04Ca0UHn3Iakev3u95uqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VQcwv3EJJMVgXiC930YsQvqq.png?f=fotoalbum_large

Dit is lastiger te schatten, maar ~1C opladen in beton kost ongeveer 10 kWh elektrisch, ~40-50 kWh thermische energie. Begin november had ik dagen met verbruik van 1-2 kWh, t.o.v. ~5 kWh voor temperatuur op peil houden. Temperatuur iets terug laten lopen kan prima, er was voorspeld dat het snel weer warmer werd.

Het wordt vannacht 7 / morgen 12 graden met een EPEX stroomprijs van 0-3 cent, perfect weer om dat een extra boost te geven. Wind op zee staat op al een paar dagen op een benuttingspercentage van 98%+ en morgen wordt niet op gemaakt doordat iedereen al vrij neemt / industrie is dicht.

[edit]

Load shifting met L/W voorbeeld: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73947982
En opslag / teruglevering met batterij: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73776748

Dat zijn oplossingen om echt groen om te gaan met energie; door dat onzin met salderen denken mensen teveel dat elke kWh gelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 30-12-2022 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:25
Jorrit79 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:08:
[...]

In je verhaal is het niet duidekijk wanneer je die verlaging van SP 20 instelt. Is dat ‘s nachts? Afgelopen nacht hier van 20 naar 19 gezet en fan op orkaan kracht( stand 4, heb dezelfde unit als jij). Hij heeft de hele nacht continu rond de 195wh gedraaid. En geen enkele pendeling. Nu naar stand 3 gezet en dan past hij hem automatisch lager in en begint (zojuist) met zijn eerste pendel. Dus ik ga zo maar de temp 1 graden verhogen denk ik.
(Verder spelen oppervlak, isolatie, buitentemp enz mee wat voor jou beter/anders kan werken)
Vannacht geprobeerd maar precies tegenovergestelde gedrag, wat ik ook wel verwacht. Vannacht van 21 naar 20 gezet met stand 4, verbruik schoot gelijk x2 omhoog. Wat niet gek is hij zit niet meer in zijn eigen lucht te bakken en denkt dat het kouder is geworden dus gaat bijstoken. Is daarna wel geleidelijk gedaald maar wel nog 200W bovenop wat hij daarvoor deed met setpoint 21 en stand auto. Gek genoeg was de hele kamer 22 graden geworden met SP 20, daarvoor tussen de 19 en 21.5 met SP 21.

Had al eens eerder geprobeerd in de nacht op stand 1-2 te zetten dan daalt inderdaad het verbruik flink maar dan koelt de ruimte wel af, warmt heel lokaal op.

Mijn unit zit aan een buitenmuur bevestigd wellicht meet hij het makkelijk iets kouder dan het daadwerkelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:01
[...]

Ik volg je manier van boekhouden niet echt.
Je kan niet zeggen dat je eerst de zaak moet terugverdienen, want dat hangt af van de financiering. Je mengt de begrippen besparing en cashflow door elkaar.

Voorbeeldje:
Ik heb dit jaar zowel 6000 Wp aan Pv en een multiset L/L WP gekocht. Dat heeft met 8000+8000 gekost.
Ik heb dat gefinancierd met een lening op 7 jaar die me 220€ pm kost.
De besparing raam ik voorzichtig op (Belgische cijfers)
6000 kWh opbrengst aan gemiddeld 30 ct = 2000€ p/j
WP: 1000m3 gas van 2€ vervangen door 2000 kWh aan 50ct=1000€

(Ik reken met opzet was pessimistisch. Uiteraard zijn een deel van de opgewekte kWh direct de WP of wasmachine in gegaan, en waarschijnlijk is de gemiddelde gasprijs wat hoger).

Dus, de cashflow wordt vanaf het eerste jaar positief. Ik bespaar meer dan wat de lening me kost, en na 7 jaar kan het zijn dat mijn huis me maandelijks een paar tientjes oplevert aan injectievergoedingen.

Ik reken dat de PV zowat 20 jaar mee gaat, en de WP 10 jaar. Maar als ik het bespaarde geld aan de kant zet, dan kan ik een vervanging makkelijk betalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
@Tommie12 Lijkt me überhaupt al wel helder dat zijn redenatie erg gekleurd was toen hij het ging hebben over gederfde rente inkomsten en cv ketels "die er nu eenmaal toch al hangen" en dus niet worden meegenomen in de aanschafwaarde en/of afschrijving.

*knip*, hier hebben we dus de topicreport functie voor uitgevonden.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Zullen we weer ontopic gaan? Toen de zonnepanelen, CV-ketel, HR++ glas, salderen e.d. erbij werden gehaald was het eigenlijk al offtopic...

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Wordt tijd om de airco snachts weer uit te gooien denk ik.

Vanacht op 18c max vies veel stroom weg gevroten. Geen verklaring voor. Ik gok non stop gependel.

Iemand anders ook een stuk meer verbruikt vannacht??

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 30-12-2022 10:27 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:03
xHEMANx schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:26:
Wordt tijd om de airco snachts weer uit te gooien denk ik.

Vanacht op 18c max vies veel stroom weg gevroten. Geen verklaring voor. Ik gok non stop gependel.

Iemand anders ook een stuk meer verbruikt vannacht??
Ik zet ze ook af 's nachts bij deze temperaturen, gisteren zat ik aan 6,4 kw wat heel weinig is naar mijn normen ...
Ik geloof minder en minder in de 24/7 stoken :p (voor mijn situatie) maar dat is persoonlijke ervaring.
En ik geloof dat hoe beter ik isoleer, hoe minder logisch het zal zijn voor mij.
Maar het kan ook aan mijn units liggen die mss niet ideaal terug moduleren.

Ik merk iets meer verbruik nu het hard waait, misschien koelt het sneller af door de harde wind.
Alle kieren zijn wat meer dicht sinds gisteren dus we gaan het zien vanaf vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
DriesLec schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:38:
[...]

Ik zet ze ook af 's nachts bij deze temperaturen, gisteren zat ik aan 6,4 kw wat heel weinig is naar mijn normen ...
Ik geloof minder en minder in de 24/7 stoken :p (voor mijn situatie) maar dat is persoonlijke ervaring.
En ik geloof dat hoe beter ik isoleer, hoe minder logisch het zal zijn voor mij.
Maar het kan ook aan mijn units liggen die mss niet ideaal terug moduleren.

Ik merk iets meer verbruik nu het hard waait, misschien koelt het sneller af door de harde wind.
Alle kieren zijn wat meer dicht sinds gisteren dus we gaan het zien vanaf vandaag. :)
Ik heb idd de neiging het raam naast de airco open te doen om hem een beetje te laten afkoelen. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind nergens een goede tabel/grafiek met de COP tov de buitentemperatuur, of is dit per toestel te verschillend? In de uitgebreide catalogus van Mitsubishi vind ik ook enkel een SCOP, maar geen COP's voor een bepaalde buitentemperatuur.

Ik vind dit wel belangrijk om uitspraken zoals deze in perspectief te plaatsen:
De meeste warmtepompen halen hun warmte uit de buitenlucht en hebben een winstfactor van 2,5. Dat wil zeggen dat ze 1 kilowatt elektriciteit nodig hebben om 2,5 kilowatt warmte te genereren. Alleen wordt er niet bij gezegd dat elektriciteit per kilowattuur drie keer méér kost dan gas. Zo doe je dus geen profijt. “Ik krijg soms huilende mensen aan de telefoon die 10.000 euro hebben geïnvesteerd in een warmtepomp en niet begrijpen waarom hun energierekening zo hoog blijft.”
De meeste grafieken die ik vind slaan op LW-warmtepompen en het is wel bekend dat die veel verbruiken bij een te hoge watertemperatuur, maar moet je bij een LL dan de luchttemperatuur in beschouwing nemen of zo?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:03
xHEMANx schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb idd de neiging het raam naast de airco open te doen om hem een beetje te laten afkoelen. 😅
Ik merk enige ironie _/-\o_

Fine, ik bedoel dat je huis in het algemeen wat sneller afkoelt door de harde wind. Daarvoor hoef je echt niet letterlijk je ramen open te zetten.

Kleine kieren, de ruimte rond je deuren, etc als die dan nog wat bij je temp sensor kan, dan gaat het gewoon snel ...

Hoeft niet per se zo te zijn voor jou, maaaaaaaar het kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:45:
Ik vind nergens een goede tabel/grafiek met de COP tov de buitentemperatuur, of is dit per toestel te verschillend? In de uitgebreide catalogus van Mitsubishi vind ik ook enkel een SCOP, maar geen COP's voor een bepaalde buitentemperatuur.

Ik vind dit wel belangrijk om uitspraken zoals deze in perspectief te plaatsen:

[...]
De meeste grafieken die ik vind slaan op LW-warmtepompen en het is wel bekend dat die veel verbruiken bij een te hoge watertemperatuur, maar moet je bij een LL dan de luchttemperatuur in beschouwing nemen of zo?
Per apparaat verschillend, maar kijk vooral hier even: https://www.eurovent-certification.com/en/

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 30-12-2022 11:05 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, dus als elektriciteit per kWh 3x duurder is dan gas, dan is de WP die wij gekozen hebben zelfs bij -7 nog steeds voordeliger dan op gas verwarmen (nog los van het warmteverlies in de ondergrondse radiatorleidingen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNJQHihjYCzhYjTIcY9t_NcmJt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/udnTX8I127kyORB6WS7u0D1e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:05:
[...]

Bedankt, dus als elektriciteit per kWh 3x duurder is dan gas, dan is de WP die wij gekozen hebben zelfs bij -7 nog steeds voordeliger dan op gas verwarmen (nog los van het warmteverlies in de ondergrondse radiatorleidingen)

[Afbeelding]
COP van 3.2 bij -7 betekent dat elke 1 kWh die de unit verbruikt er 3,2 kW aan warmte wordt verplaatst van buiten naar binnen.
Een kuub gas bevat 9 kW aan warmte (rekening gehouden met verliezen), dus de WP zal hiervoor dus ± 3 kWh moeten verbruiken.

Dus nee als een kWh 3x duurder is dan een kuub gas dan is gas voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frag1le schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:21:
[...]

Cop van 3.2 bij -7 betekent dat elke 1 kWh die de unit verbruikt er 3,2 kW aan warmte wordt verplaatst van buiten naar binnen.
Een kuub gas bevat 9 kW aan warmte (rekening gehouden met verliezen), dus de WP zal hiervoor dus ± 3 kWh moeten verbruiken.

Dus nee als een kWh 3x duurder is dan een kuub gas dan is gas voordeliger.
Nee, ik wil 1 kWh elektriciteit vergelijken met 1 kWh gas, niet met 1 m3 gas.

Als ik nu een simulatie doe op de sites van mijn energieleveranciers, dan zou ik voor 4500 kWh gas (400 m3) 838 euro moeten betalen, dat is 18 cent per kWh.

Voor 1600 kWh elektriciteit zou ik 810 euro moeten betalen, dat is een halve euro per kWh.

Elektriciteit is dan 2,7 x duurder, dan mag het zelfs -10 worden voor het 'break even point'.

PS: dat is allebei op basis van de totaalfactuur, dus ook met vastrecht, extra heffingen, etc.

PS2: gas verwarmt nu ook ons sanitair water, maar er komt ook een WP-boiler met een COP van 3,2 met binnenluchtaanvoer.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:45:
[...]

Nee, ik wil 1 kWh elektriciteit vergelijken met 1 kWh gas, niet met 1 m3 gas.

Als ik nu een simulatie doe op de sites van mijn energieleveranciers, dan zou ik voor 4500 kWh gas per jaar (400 m3) 838 euro moeten betalen, dat is 18 cent per kWh.

Voor 1600 kWh elektriciteit zou ik 810 euro per jaar moeten betalen, dat is een halve euro per kWh.

Elektriciteit is dan 2,7 x duurder, dan mag het zelfs -10 worden voor het 'break even point'.

PS: dat is allebei op basis van de totaalfactuur, dus ook met vastrecht, extra heffingen, etc.

PS2: gas verwarmt nu ook ons sanitair water, maar er komt ook een WP-boiler met een COP van 3,2 met binnenluchtaanvoer.
Jij wilt dus vergelijken wat een kW opgewekte warmte kost uit de WP vs een kW warmte opgewekt door de ketel? Dit ga je zonder nauwkeurige meetapparatuur nooit goed in kaart brengen vrees ik, ook omdat de energetische waarde van gas niet altijd gelijk is.

Maak hiervoor anders even een eigen topic aan, dit lijkt me offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frag1le schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:15:
[...]

Jij wilt dus vergelijken wat een kW opgewekte warmte kost uit de WP vs een kW warmte opgewekt door de ketel? Dit ga je zonder nauwkeurige meetapparatuur nooit goed in kaart brengen vrees ik, ook omdat de energetische waarde van gas niet altijd gelijk is.

Een kW warmte is toch een kW warmte? (los van eventuele verliezen in radiatorleidingen, maar dat is in het nadeel van gasverwarming). Hoe ga je anders berekenen wat het voordeligst is? Voor hoogcalorisch gas moet je x11,5 doen (dan is 400 m³ gelijk aan 4600 kWh).

Lijkt me ook in dit topic belangrijk om te weten wanneer je nu best je WP of je gasverwarming gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:45:
<quote>
De meeste warmtepompen halen hun warmte uit de buitenlucht en hebben een winstfactor van 2,5. Dat wil zeggen dat ze 1 kilowatt elektriciteit nodig hebben om 2,5 kilowatt warmte te genereren.
</quote>
Overdreven negatief. Bestaan er uberhaupt zulke slechte units? Een beetje warmtepomp haalt gemiddeld COP 5 of beter. En rond het vriespunt COP 4 a 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:21:
[...]

Overdreven negatief. Bestaan er uberhaupt zulke slechte units? Een beetje warmtepomp haalt gemiddeld COP 5 of beter. En rond het vriespunt COP 4 a 5.
Inderdaad, hij is niet helemaal tegen WP's, maar wel enkel voor goed geïsoleerde huizen:
Is een warmtepomp dan altijd een slecht idee?
Lievens: “Neen, in een lage-energiewoning – nog geen 15 procent van de huizen in Vlaanderen – zal een warmtepomp wél werken. Maar het heeft totaal geen zin om er eentje te installeren in een slecht geïsoleerd huis. Mensen die hun woning wel goed geïsoleerd hebben, komen achteraf vaak tot de vaststelling dat ze hun huis net zo goed hadden kunnen verwarmen met een kleine pelletkachel – een kachel die je stookt met korrels samengeperst hout. Ik kan maar niet begrijpen waarom de machinekamer van een woning ingewikkelder wordt naarmate die minder energie nodig heeft.”
Maar zelfs dat is wat overdreven, want eigenlijk is het net zoals bij gas: in een slecht geïsoleerd huis betaal je meer, of dat nu voor gas of elektriciteit is, en zoals jullie ook wel zullen weten worden LL-systemen onderbelicht, ze zijn veel goedkoper en hebben geen speciaal afgiftesystemen nodig (bvb. convectoren of vloerverwarming) en als bonus krijg je koeling tijdens onze steeds hetere zomers.

Hij is dan wel voor pellets, maar als iedereen dat zou doen krijgen we veel meer luchtvervuiling en kan je de bomen niet tijdig planten of laten groeien, is dus ook geen duurzame oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:28:
[...]

Inderdaad, hij is niet helemaal tegen WP's, maar wel enkel voor goed geïsoleerde huizen:

[...]
Maar zelfs dat is wat overdreven, want eigenlijk is het net zoals bij gas: in een slecht geïsoleerd huis betaal je meer, of dat nu voor gas of elektriciteit is, en zoals jullie ook wel zullen weten worden LL-systemen onderbelicht, ze zijn veel goedkoper en hebben geen speciaal afgiftesystemen nodig (bvb. convectoren of vloerverwarming) en als bonus krijg je koeling tijdens onze steeds hetere zomers.

Hij is dan wel voor pellets, maar als iedereen dat zou doen krijgen we veel meer luchtvervuiling en kan je de bomen niet tijdig planten of laten groeien, is dus ook geen duurzame oplossing.
Wow wat een onzin van die gast, juist in slecht geïsoleerde huizen kan je duizenden kuub gas vervangen door een of meerdere grotere unit, in de totale prijs incl installatie zit tussen een 2.5 en 5 kW maar weinig verschil.

En met airco kan je ook on demand stoken en lekker af laten koelen tot 10 graden als je er niet bent, erg belangrijk voor huizen die niet op temperatuur blijven door slechte isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Frag1le schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:15:
[...]

In België is de situatie heel anders dan in NL, hier wordt de m3 gas omgezet naar Kw/h en in BE hebben we het over gasverbruik in Kw/h op de factuur.
(Je moet dan wel nog je stroom verbruik van je circulatie pompen mee tellen, heb je er 2 voor bv vloerverwarming dan komt daar in mij geval 170W/h verbruik bij)
De prijzen in BE voor gas is wel goedkoper dan in NL denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Beste Luchtverwarmers,

Ik heb een oudere Toshiba RAS-SKV137-E7 in mijn woonkamer hangen, namelijk in het open trapportaal blazend richting de trap. De vorige bewoner van ons huis heeft deze geïnstalleerd, ik weet precies waarom op deze manier (ik denk om tocht van boven tegen te gaan, en omdat je op deze plek de binnenunit niet kan zien vanuit de woonkamer).

We hebben de Toshiba deze winter een paar keer gebruik toen de L/W WP het niet trok, maar dan merken we dat we eigenlijk de bovenverdieping aan het verwarmen zijn en niet de huiskamer. In de zomer hebben we 1-2 keer de verkoelende functie gebruikt, maar we kunnen blijkbaar goed tegen de hitte dus verder niet echt nodig gehad.

Deze wil ik daarom graag verplaatsen (binnenuit) een metertje verderop, omdat hij dan daadwerkelijk de woonkamer in blaast. Mijn vraag is of ik beter deze unit kan verplaatsen, of meteen een nieuwere/zuinigere kan laten ophangen?

Wat is er verder nog? Een Elga hybride L\W warmtepomp, en boven op de slaapkamers hebben we een multiplisplit (2) Daikin Perfera hangen (meeste gebruikt als verkoeling van de slaapkamers). De Toshiba is dus vooral een Bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Hoe wil je je woning ooit nog gaan verkopen als je de slaapkamers niet kan verwarmen ? Dan worden dat volgens de wet bergingsruimtes i.p.v. verblijfsruimtes. Dus die gasaansluiting zou ik niet zo snel weghalen met enkel een unit in de woonkamer.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:54
silverball schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:24:
[...]

Hoe wil je je woning ooit nog gaan verkopen als je de slaapkamers niet kan verwarmen ? Dan worden dat volgens de wet bergingsruimtes i.p.v. verblijfsruimtes. Dus die gasaansluiting zou ik niet zo snel weghalen met enkel een unit in de woonkamer.
Een elektrische convector kachel aan de muur vastmaken en zonder stekker verbinden aan een stopcontact.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

LED-Maniak schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:26:
[...]

Een elektrische convector kachel aan de muur vastmaken en zonder stekker verbinden aan een stopcontact.
Daar trapt natuurlijk niemand in; kan mij niet voorstellen dat je daarmee geen waardevermindering krijgt. Of je moet je hele CV installatie eruit slopen, wat waarschijnlijk ook funest is voor de waarde van je woning.

[ Voor 14% gewijzigd door silverball op 30-12-2022 14:29 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:53
[...]

Ik zie het ontbreken van een directe warmtebron in slaapkamers niet ale een probleem mits er een ventilatie D wtw in De woning aanwezig is en de slaapkamers zijn aangesloten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:39

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Laten we het gezellig houden. Kom er zojuist maar weer! eens achter dat het voor zo zuinig mogelijk stoken belangrijk is dat de stoffilters schoon zijn. Doordat unit met verwarmen meer uren draait moet het schoionmaken vaker gebeuren dan in de zomer. Wens Tweakers een fijne Jaarwisseling en pas op uw zaak.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:56 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Een nieuw jaar, met iets duidelijker spelregels :)

* Een vraag over een offerte, de plaatsing of het uitzoeken van een L/L WP voor bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic. Uit ervaring van het PV topic en L/W topic weten we dat hiermee de kwaliteit van de adviezen verbetert, na installatie verdere info nog terug te vinden is en in het 'grote' topic er makkelijker diepgang komt omdat nieuwkomers minder onderbreken.

* We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort. Hoe goed bedoeld ook, adviezen over een lagere thermostaat en het verschil in gevoel tussen een warme vloer en een warme luchtstroom mag als bekend worden verondersteld en hoeft geen herhaling.

* Laat bij 'een snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Niet zelden blijkt een snelle vraag toch heel situatie-specifiek te zijn en een eigen topic te verdienen.

* Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Nu is dat nog vooral toegespitst op L/W, hoewel de uitgangspunten ook wel deels op gaan voor L/L zouden we graag goede L/L content toevoegen. Dat kan met een brainstormtopic, DM of via een moderator.

We hopen dat we zo makkelijker kennis kunnen delen en op een fijne manier van elkaar kunnen leren.

Een prettig en comfortabel 2023 gewenst allemaal :)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 02-01-2023 14:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:37:
[modbreak] Een nieuw jaar, met iets duidelijker spelregels :)

* Vragen over jouw eigen (gewenste) installatie zien we graag in een nieuw, eigen topic. Uit ervaring van het PV topic en L/W topic weten we dat hiermee de kwaliteit van de adviezen verbetert, na installatie verdere info nog terug te vinden is en in het 'grote' topic er makkelijker diepgang komt omdat nieuwkomers minder onderbreken.

* We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort. Hoe goed bedoeld ook, adviezen over een lagere thermostaat en het verschil in gevoel tussen een warme vloer en een warme luchtstroom mag als bekend worden verondersteld en hoeft geen herhaling.

* Laat bij 'een snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Niet zelden blijkt een snelle vraag toch heel situatie-specifiek te zijn en een eigen topic te verdienen.

* Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Nu is dat nog vooral toegespitst op L/W, hoewel de uitgangspunten ook wel deels op gaan voor L/L zouden we graag goede L/L content toevoegen. Dat kan met een brainstormtopic, DM of via een moderator.

We hopen dat we zo makkelijker kennis kunnen delen en op een fijne manier van elkaar kunnen leren.

[/]
Wellicht zinvol om de naam van dit topic dan te veranderen in “Ervaringen om met een lucht lucht warmtepomp te verwarmen en te koelen” dat maakt de aanloop wel iets kleiner denk ik.

Ik denk dat de naam “ Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen” te algemeen is en niet (meer) past bij de nieuwe “spelregels”

Edit; Aangepast omdat @Proton_ de spelregels heeft verduidelijkt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Niet. Maar we zouden kleine L/L units kunnen bijplaatsen. Sowieso blijven alle radiatoren nog wel even hangen zodat we via L/W kunnen bijverwarmen. Offtopic, dus daar zal ik hier niet verder over uitweiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
Hoe wil je je woning ooit nog gaan verkopen als je de slaapkamers niet kan verwarmen ?
I mean, dat is natuurlijk geen serieus probleem. (Deze zet je vervolgens uiteraard nooit aan, maar als het echt eens moet, bv je baby kwam net ter wereld in die week dat het -10 werd, of als je eens ziek bent ofzo, dan is het er tenminste).

Uit andere topics zal helder zijn dat ik bepaald geen fan ben van COP=1 elektrisch verwarmen, echter, pragmatisch gezien heeft het wel gewoon een plaats: het kost afgerond bijna niks om te plaatsen, en voor plekken waar je het sporadisch gebruikt maar je die ene keer dan toch wel blij bent dat het kan, kun je het maar hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 01-01-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Ik krijg opeens vandaag in de onecta app van Daikin bij mijn perfera de melding dat verbruiksgegevens niet worden ondersteund.

Tot gisteren gewoon keurig verbruik per 2 uur af te lezen in de app, en mijn Stylish beneden geeft nog wel het verbruik aan.

Hebben andere dit ook, en zijn er ideeën voor een oplossing?

Update
Het was denk ik een foutje in de nieuwe versie van de app. De melding niet ondersteund verdween, maar eerst nog geen gegevens. Nu net geeft hij weer het overzicht verbruik maar nog wel alles op 0.

[ Voor 24% gewijzigd door marcovandam op 02-01-2023 08:17 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

*knip*, isoleren van een huurwoning is hier offtopic

[ Voor 136% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2023 11:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frag1le
Proton_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:37:
[modbreak] Een nieuw jaar, met iets duidelijker spelregels :)

* Vragen over jouw eigen (gewenste) installatie zien we graag in een nieuw, eigen topic. Uit ervaring van het PV topic en L/W topic weten we dat hiermee de kwaliteit van de adviezen verbetert, na installatie verdere info nog terug te vinden is en in het 'grote' topic er makkelijker diepgang komt omdat nieuwkomers minder onderbreken.

...

[/]
Allereerst de beste wensen voor 2023!

Nu ben ik persoonlijk niet actief op de rest van het forum maar als user op t.net van het eerste uur (nog van World of Tweaking) verbaast me dit enigszins.
De grote topics zijn zover ik altijd begrepen heb juist om een verzameling te worden van vragen van (nieuwe) gebruikers en vervolgens de antwoorden/kennis van de specialisten/ervaren gebruikers.
Dit zodat er niet 100 topics ontstonden en de antwoorden/kennis versplintert stonden over al die topics en dat de gebruikers met de kennis ook niet 100en topics hoeven te volgen als ze graag hun kennis willen delen.

Schijnbaar is dit dus nu hedendaags anders, in ieder geval voor dit topic.

Ik zal me opnieuw moeten inlezen over het gebruik van grote topics vermoed ik want dan heb ik het hier ook onjuist gebruikt, mijn excuses. :$

Elke vraag die men nu heeft over zijn situatie of toekomstige situatie moet dus in een eigen topic?
Is het gek als ik vind dat 99% van de vragen hier zijn gericht op een uiteindelijke eigen installatie of over een actuele eigen installatie, en vrijwel niet over de installatie of techniek in het algemeen?

offtopic:
Bovenstaande geschreven met een andere interpretatie van het woord 'installatie'. :)
Frag1le in "DEI feedbacktopic"

[ Voor 4% gewijzigd door Frag1le op 02-01-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, isoleren van een huurwoning is hier offtopic

[ Voor 136% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2023 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
offtopic:
@Servee @Frag1le Voor vragen over moderatie hebben we DEI feedbacktopic of kun je een DM sturen naar de betreffende moderator. Het topic zelf is niet de juiste plek om het te bespreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'De installatie' kan natuurlijk op twee manieren gelezen worden.
Verduidelijkt naar "Een vraag over een offerte, de plaatsing of het uitzoeken van een L/L WP voor bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.".

Dankjewel @Frag1le :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Ik heb mn airco nu toch aan een stekker, zodat ik het verbruik specifiek uit kan lezen met zo'n energie plug.

Is het slecht voor de airco als ik de airco daar regelmatig mee uitschakel? Dus met de energieplug het stroom eraf haal? Of is dat in principe hetzelfde als de aan/uit knop op de airco zelf?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
xHEMANx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:30:
Ik heb mn airco nu toch aan een stekker, zodat ik het verbruik specifiek uit kan lezen met zo'n energie plug.

Is het slecht voor de airco als ik de airco daar regelmatig mee uitschakel? Dus met de energieplug het stroom eraf haal? Of is dat in principe hetzelfde als de aan/uit knop op de airco zelf?

Thx
Dat lijkt mij geen slim plan. Volgens mij zitten er bepaalde functies die stroom nodig hebben tijdens uitstand. Tijdens vriezen bijvoorbeeld zie ik altijd wat meer standby verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Nism0 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Dat lijkt mij geen slim plan. Volgens mij zitten er bepaalde functies die stroom nodig hebben tijdens uitstand. Tijdens vriezen bijvoorbeeld zie ik altijd wat meer standby verbruik.
Ik bedoel meer als ik hem daarmee een nachtje uit zet, omdat ik al in bed lig en geen zin heb om naar beneden te gaan, aangezien ik geen wifi module heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Laatst online: 16-09 07:48

Thx
De carterverwarming van je buitenunit indien aanwezig gaat dan ook uit, gewoon niet doen. Standbyverbruik is verder ook peanuts.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
xHEMANx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Ik bedoel meer als ik hem daarmee een nachtje uit zet, omdat ik al in bed lig en geen zin heb om naar beneden te gaan, aangezien ik geen wifi module heb.
Dan trek je in 1 keer de spanning weg en kan de unit niet netjes uitschakelen. Eerlijk, ik heb geen idee wat dit precies voor schade veroorzaakt. Maar gevoelsmatig zou je zeggen dat dit niet goed is voor de unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

Thx
Even buiten de carter verwarming om is het niet verstandig en niet goed voor de buitenunit om de spanning zo af te schakelen met name tijdens gebruik. Ga maar eens buiten luisteren wat er gebeurt als je dit doet. Je stopt het proces abrupt waardoor er olie blijft hangen in het systeem wat eigenlijk terug moet naar je compressor wat voor schade kan zorgen. Blijft het koude middel in de olie dan gaat de olie schuimen en verliest het zijn smerende werking.
Als je de unit uitzet op de reguliere manier zal het systeem de boel klaarmaken voor de volgende run.

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 02-01-2023 14:56 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 18:39
Servee schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Even buiten de carter verwarming om is het niet verstandig en niet goed voor de buitenunit om de spanning zo af te schakelen met name tijdens gebruik. Ga maar eens buiten luisteren wat er gebeurt als je dit doet. Je stopt het proces abrupt waardoor er olie blijft hangen in het systeem wat eigenlijk terug moet naar je compressor wat voor schade kan zorgen. Blijft het koude middel in de olie dan gaat de olie schuimen en verliest het zijn smerende werking.
Als je de unit uitzet op de reguliere manier zal het systeem de boel klaarmaken voor de volgende run.
Yep, bijkomend nadeel in het geval van Daikin kan zijn dat je unit zijn geleerde ritme (hoe je het ook wilt noemen) bij de auto instelling van vraagbesturing kwijt is.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47
Ik heb de vraag over spanningsloos schakelen eerder gesteld op 20 dec.

Glashelder (topicstarter) antwoorde toen:
Glashelder in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Iets genuanceerder, wat ik doe (MHI bij een paar dagen/weken afwezigheid):
Geen probleem mits de buitentemperatuur zo hoog is dat er dan geen risico op bevriezing is.
Ik zou veiligheidshalve ca. 2-4 graden boven nul aanhouden.
Laat de unit eerst rustig uitdraaien, dus wacht 15 minuten oid en schakel dan spanningsloos.
Je kunt het in de shelly app / homeassistant zien als het vermogen stabiel laag blijft ca. 4-5 Watt (afh. van installatie) dan is de buitenunit/systeem in rust.
Inschakelen, eerst de spanning er weer op en wacht 15 minuten, opgenomen vermogen zal weer stabiliseren rond 5 Watt oid (ruststand) en dan pas de binnenunit aan.

Ik weet niet of MHI een inleer-regeling heeft en of deze hierdoor verloren gaat.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
AtlAntA schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Yep, bijkomend nadeel in het geval van Daikin kan zijn dat je unit zijn geleerde ritme (hoe je het ook wilt noemen) bij de auto instelling van vraagbesturing kwijt is.
Dat weet ik niet heel zeker om eerlijk te zijn, in de app staat dat ; het optimalisering algoritme word gereset zodra je de bedrijfsstand verandert. Of dit met een remote uitzetten ook gebeurt durf ik niet zo te zeggen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonniepanelen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2024
Wilke schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:37:
[...]

I mean, dat is natuurlijk geen serieus probleem. (Deze zet je vervolgens uiteraard nooit aan, maar als het echt eens moet, bv je baby kwam net ter wereld in die week dat het -10 werd, of als je eens ziek bent ofzo, dan is het er tenminste).

Uit andere topics zal helder zijn dat ik bepaald geen fan ben van COP=1 elektrisch verwarmen, echter, pragmatisch gezien heeft het wel gewoon een plaats: het kost afgerond bijna niks om te plaatsen, en voor plekken waar je het sporadisch gebruikt maar je die ene keer dan toch wel blij bent dat het kan, kun je het maar hebben.
In precies deze koude (kraam)week werd begin december onze dochter geboren =). Beneden de MHI 3.5ZS zijn werk laten doen. Boven in de babykamer een Bosch HC4000-15 convectorkacheltje, deze 1.5 week (dag en nacht) op 19 graden (op advies van kraamzorg) ingesteld, flink wat verbruik in vergelijking met de airco. Alleen geschikt voor occasioneel gebruik. Nu staat hij uiteraard uit, boven is alles 17-18 graden door de warmte die van beneden optrekt. Huis uit 2016, goed geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 18:39
Servee schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Dat weet ik niet heel zeker om eerlijk te zijn, in de app staat dat ; het optimalisering algoritme word gereset zodra je de bedrijfsstand verandert. Of dit met een remote uitzetten ook gebeurt durf ik niet zo te zeggen.
Staat inderdaad vziw ik nergens beschreven maar toen mijn unit even een paar minuten van de stroom af is geweest begon hij na het aanzetten eerst wel weer een paar uur te pendelen. Van hoog verbruik naar uit. Na ongeveer een halve dag was het weer een constanter verbruik.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mountainbiker schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:11:
Ik heb de vraag over spanningsloos schakelen eerder gesteld op 20 dec.

Glashelder (topicstarter) antwoorde toen:
Glashelder in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Iets genuanceerder, wat ik doe (MHI bij een paar dagen/weken afwezigheid):
Geen probleem mits de buitentemperatuur zo hoog is dat er dan geen risico op bevriezing is.
Ik zou veiligheidshalve ca. 2-4 graden boven nul aanhouden.
Laat de unit eerst rustig uitdraaien, dus wacht 15 minuten oid en schakel dan spanningsloos.
Je kunt het in de shelly app / homeassistant zien als het vermogen stabiel laag blijft ca. 4-5 Watt (afh. van installatie) dan is de buitenunit/systeem in rust.
Inschakelen, eerst de spanning er weer op en wacht 15 minuten, opgenomen vermogen zal weer stabiliseren rond 5 Watt oid (ruststand) en dan pas de binnenunit aan.

Ik weet niet of MHI een inleer-regeling heeft en of deze hierdoor verloren gaat.
Ok dus liever niet uit en aan knallen. Alleen als we op vakantie zijn, dit zal alleen in de zomer zijn als het boven de -2 graden is, kan ik de spanning er buiten vanaf halen... Als ik de boel maar even 15 min opstart tijd geef voordat ik hem weer aan slinger.

Bedankt allemaal!

Wij waren met oud en nieuw toevallig 2 dagen weg en vergeten de airco uit te doen. Toen had ik dit idee bedacht, zodat ik hem toch (bij "nood") kan uitschakelen. Maar zelfs dat dus beter niet doen, begrijp ik...

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 02-01-2023 16:48 ]

Pagina: 1 ... 296 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic