Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 295 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.690 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 21:39

MicheldeGoey

Project 45

@DriesLec
Ik gebruik de unit boven in ventilatiestand als de zon de slaapkamer met het panoramaraam opwarmt om die warmte naar de rest van de bovenverdieping te verspreiden. Kan wel 5° verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:12:
[...]

Dan rest de vraag of als jij ook HA gebruikt, of je dan via Absalom dit kunt aansturen?

Stuur de primair aan vanuit NodeRed via MQTT en ik heb de mogelijkheid om via ESPhome/HA dit ook te doen. Ik heb HA nog alleen draaien voor de statistieken en het upgraden nodig en ik wil binnenkort die weer buitengebruik stellen. Ik de RaspberryPI weer nodig.
Ik heb geen HA, maar volgens mijn eerdere link zou dit wel moeten kunnen.
Maar je kunt Absalom aansturen via MQTT wat je blijkbaar al doet. Alleen de logica die je nu in esphome hebt zitten zul je dan moeten overbrengen naar nodered.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 27-12-2022 11:15 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
[...]

Als de compressor stilstaat dat levert natuurlijk geen extra slijtage op. Het daarna weer op toeren komen levert de extra slijtage op. Het is hetzelfde als een koude motor van een auto starten en de olie moet weer warm worden en op de plaatsen komen waar die nodig is.
De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. 95% van de compressor is lage druk enkel vanaf de persklep zal het warm worden waar de compressie gebeurt.

Het pendelen met een inverter compressor heeft totaal geen invloed op de levensduur. De mensen leggen een link van vroeger toen er nog een hoofd en een start wikkeling in de compressor zat met een start relais en een contactor. Door het veel starten en stoppen kwam er slijtage aan de relais en contacten. Maar sinds de inverter speelt dit geen rol. Een compressor van een frigo star ook tussen de 4 en 6 keer per uur. Het enige nadeel van pendelen is dat het comfort minder zal zijn omdat de temperatuur niet constant blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 10:14
Ik heb een Panasonic TZ airco waarbij een resonantie zit bij bepaalde compressorsvermogens. In opname onder is van 0-10 seconde het lawaai te horen, tweede stuk loopt de airco rustig.
https://1drv.ms/u/s!AmXURVjEMQD5gboWdq6SYK8eyygvOA?e=9pcjhu

Dit heb ik met name als ik de ruimte opwarm naar het setpoint, bij warm houden loopt de airco rustig. Maar dan nog... dit lijkt me niet normaal? Of is er bij bepaalde vermogens altijd wel een resonantie te vinden? Wat kan de oorzaak zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
Hespy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]

Het pendelen met een inverter compressor heeft totaal geen invloed op de levensduur. De mensen leggen een link van vroeger toen er nog een hoofd en een start wikkeling in de compressor zat met een start relais en een contactor. Door het veel starten en stoppen kwam er slijtage aan de relais en contacten. Maar sinds de inverter speelt dit geen rol. Een compressor van een frigo star ook tussen de 4 en 6 keer per uur. Het enige nadeel van pendelen is dat het comfort minder zal zijn omdat de temperatuur niet constant blijft.
Dit past ook bij het pendelen a.g.v. de 'Heating overload protective control' van een MHI-ZSX waar mensen 'last' van hebben bij temperaturen boven de 12 °C. Blijkbaar is deze regeling gunstiger voor de unit dan zachtjes doordraaien zonder gependel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 21:40
MicheldeGoey schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:13:
@DriesLec
Ik gebruik de unit boven in ventilatiestand als de zon de slaapkamer met het panoramaraam opwarmt om die warmte naar de rest van de bovenverdieping te verspreiden. Kan wel 5° verschil maken.
Duidelijk!

Zal voor mij niet werken. Dus heeft niets te maken met de werking van de airco zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:15
Martin7182 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:51:
[...]

Dit past ook bij het pendelen a.g.v. de 'Heating overload protective control' van een MHI-ZSX waar mensen 'last' van hebben bij temperaturen boven de 12 °C. Blijkbaar is deze regeling gunstiger voor de unit dan zachtjes doordraaien zonder gependel.
Inderdaad 'last'
Het is meer last in de grafiekjes dan dat het echt last oplevert. (al is mijn ervaring van boven de 12 graden maar een paar dagen begin november)

Als je een week bent doorgekomen met < 0 graden en elke 45min defrosts dan is die last van boven de 11 C ineens verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
[...]

De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. Enkel de compressor kop zal warm worden waar de compressie gebeurt.

Helemaal waar!
Duidelijker kan het niet worden uitgelegd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
[...]

Als de compressor stilstaat dat levert natuurlijk geen extra slijtage op. Het daarna weer op toeren komen levert de extra slijtage op. Het is hetzelfde als een koude motor van een auto starten en de olie moet weer warm worden en op de plaatsen komen waar die nodig is.

Zeker is de temperatuur buiten van belang en iedere ruimte heeft zijn eigen warmte verlies, de deur kan openstaan of de op haard kan ook nog aan zijn, etc..

Dat zijn teveel variabelen om mee te nemen in één posting

Daarom noemde ik het ook 'normaal pendelen' en je kunt daar ook onderlaten vallen dat jij zelf hem uitzet omdat het te warm is.
Je vergelijk met een verbrandingsmotor is niet relevant, je vergelijkt hier peren met appels…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slUzAYihlnXdWeUmf_mSMVFL2pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwDeSHR5VHX4qSEnixbFOz5u.jpg?f=fotoalbum_large

Aan mijn huidig energiecontract was dit goedkoop stoken deze maand. Dit is mijn algemeen electriciteit verbruik van mijn volledige huis inclusief mijn verwarming.... Nieuw contract gaat volgende week in. Dan is het x4. Toch maar weer de vloerverwarming aansteken met mijn propaangas....
Verwarmen deed ik constant tussen de 20 en 21,5 graden met best een grote m³ (270)

[ Voor 5% gewijzigd door Faece op 27-12-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:27
Heren,
Ik ben ook zeer tevreden over mijn overstap van CV naar L/L
Zie mijn onderstaande settings:

Sinds oktober 2021
8 zonnepanelen op ZW op onze open hoekwoning (we krijgen dus de volle koude wind tegen de muur)

Sinds augustus 2022
multisplit airco
Daikin 3,5 in de woonkamer,
Daikin 2,5 in de slaapkamer kinderen,
Daikin 2,5 in de slaapkamer ouders.

Sinds september 2022 energiecontract via GC per KWh €0,43 (9% btw) en per m3 €1,66 (9% btw).

Verbruik 2021 (zonder terug levering)
November 190 KWh / 150m2
December 200 KWh / 210m2

Verbruik 2022 (zonder terug levering)
November 358 KWh / 18m2
December 600 KWh / 20m2
*alleen de multisplit op 21 graden en GEEN CV aan.

In de koude december week tikte ik tussen 25 tot 40 kWh per dag aan

Wat kunnen we hierover zeggen? Heeft er iemand tips hoe ik de airco optimaal kan aanzetten.
Als we thuis zijn, met 2 kleine kinderen, en nu hebben wij de hele dag de airco op 21 graden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
-(aangepast in orginel bericht)

[ Voor 193% gewijzigd door Hespy op 27-12-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
socrates013 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:23:
Heren,
Ik ben ook zeer tevreden over mijn overstap van CV naar L/L
Zie mijn onderstaande settings:

Sinds oktober 2021
8 zonnepanelen op ZW op onze open hoekwoning (we krijgen dus de volle koude wind tegen de muur)

Sinds augustus 2022
multisplit airco
Daikin 3,5 in de woonkamer,
Daikin 2,5 in de slaapkamer kinderen,
Daikin 2,5 in de slaapkamer ouders.

Sinds september 2022 energiecontract via GC per KWh €0,43 (9% btw) en per m3 €1,66 (9% btw).

Verbruik 2021 (zonder terug levering)
November 190 KWh / 150m2
December 200 KWh / 210m2

Verbruik 2022 (zonder terug levering)
November 358 KWh / 18m2
December 600 KWh / 20m2
*alleen de multisplit op 21 graden en GEEN CV aan.

In de koude december week tikte ik tussen 25 tot 40 kWh per dag aan

Wat kunnen we hierover zeggen? Heeft er iemand tips hoe ik de airco optimaal kan aanzetten.
Als we thuis zijn, met 2 kleine kinderen, en nu hebben wij de hele dag de airco op 21 graden staan.
Hoi,

Jouw verbruik is niks vreemds hoor! Die extreem koude dagen/nachten vragen gewoon veel van de L/L wp.
Ik schrok ook van het verbruik (inmiddels op 667kwh deze maand), maarja..met 5000kwh opbrengst van ze zonnepanelen zal het wel goedkomen.

De enige tip die ik je kan geven, steek elke avond een kaarsje aan en bid tot onze lieve vader dat het weer zacht blijft zonder vochtigheid..zullen we zeggen ca. 8-10 graden😜

Mijn verbruik sinds ik mijn P1 meter heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g3_YKkNWSQlMvRJO5e6uaQ364U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rfmtnXXCRfjxCerJstUq9exM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
  • Laatst online: 17-03-2024
yuumai schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:36:
Ik heb een Panasonic TZ airco (..)
Ik verwarm nu bijna een maand met een Bosch en ervaar helaas diverse problemen die door Bosch niet opgelost kunnen worden. Het verwarmen gaat prima, maar de aansturing hapert. Mijn leverancier kan als enige alternatief Panasonic aanbieden. Ik overweeg dat aanbod te accepteren.

Een belangrijke vraag die ik heb en nog niet beantwoord kon worden:

Als je de timer gebruikt via de app, kan je dan de quiet mode kiezen? Blijft de quiet mode actief, als de airco (via de timer) opstart? Dat is bij Bosch namelijk niet het geval. Je kan zelfs de quiet mode niet eens activeren via de app... alleen via de afstandsbediening 8)7.

Dus op afstand de airco inschakelen als je in de avond laat thuis komt levert boze buren op bij mij (terecht, overigens). Bij Bosch is het ook zo dat na het opnieuw opstarten deze stille modes weer gedeactiveerd wordt. Zeer hinderlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoOo31kWIbQrktQxgkHMmJstwU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orsWA4VYOZj3i7VxdThl7wXj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
Temperatuur ingesteld op 17 graden, levert constant pendelen op. Korter verwarmen op 23 graden en daarna langzaam laten afkoelen verbruikt net zo veel stroom en is comfortabeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYOqm_E0wcL8Fy81Vu_Jd_jY8_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lAJO1rNVDyTlyKyGYPPj7ihW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Rickymas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:49:
[...]

Hoi,

Jouw verbruik is niks vreemds hoor! Die extreem koude dagen/nachten vragen gewoon veel van de L/L wp.
Ik schrok ook van het verbruik (inmiddels op 667kwh deze maand), maarja..met 5000kwh opbrengst van ze zonnepanelen zal het wel goedkomen.

De enige tip die ik je kan geven, steek elke avond een kaarsje aan en bid tot onze lieve vader dat het weer zacht blijft zonder vochtigheid..zullen we zeggen ca. 8-10 graden😜

[Afbeelding]
2.9m3 gas? Kun jij niet beter je gas laten afsluiten? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
feye1 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:20:
[...]

2.9m3 gas? Kun jij niet beter je gas laten afsluiten? :o
Ze zijn 6 december langsgeweest, ik hoop in januari een telefoontje te krijgen met de afspraak om hem te verwijderen.
OFFTOPIC (I know) Weet iemand toevallig hoe het zit als je in het begin van je nieuwe termijn het gas laat afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20
yuumai schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:36:
Ik heb een Panasonic TZ airco waarbij een resonantie zit bij bepaalde compressorsvermogens. In opname onder is van 0-10 seconde het lawaai te horen, tweede stuk loopt de airco rustig.
https://1drv.ms/u/s!AmXURVjEMQD5gboWdq6SYK8eyygvOA?e=9pcjhu

Dit heb ik met name als ik de ruimte opwarm naar het setpoint, bij warm houden loopt de airco rustig. Maar dan nog... dit lijkt me niet normaal? Of is er bij bepaalde vermogens altijd wel een resonantie te vinden? Wat kan de oorzaak zijn?
grote kans dat de 4weg klep tegen de omkasting trilt. trilde bij mij bij lage toeren ertegenaan.
daar zit weinig ruimte tussen.

@feenstra

Die app lijkt wel als 2 druppels water op die van panasonic

Is het 20 graden buiten bij jou?

[ Voor 7% gewijzigd door redbullwaning op 27-12-2022 19:00 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:27:
Hier kon ik Absalom niet installeren en de IDE software leek niets te doen. Waarschijnlijk had ik langer moeten wachten na het er opzetten maar precies weet ik het niet meer.

NodeRed werkt via MQTT, Accepteert Absalom ook standaard MQTT opdrachten (command)?
Met de Arduino IDE (en de benodigde libraries) kun je de Absalom software compileren en uploaden. Met bijv MQTT Explorer kun je bijv zien wat er gebeurd.

De Absalom werkt standaard met MQTT opdrachten en ook de terugkoppeling van de gegevens van de airco loopt via MQTT. Alle commando's die je nu via de core geeft kun je ook via mqtt geven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 19:31
[...]

De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. 95% van de compressor is lage druk enkel vanaf de persklep zal het warm worden waar de compressie gebeurt.

Zo dat is even een aardverschuiving voor dit topic waarin iedereen elkaar napapegaaide dat pendelen tot een kortere levensduur zou leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstra
redbullwaning schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:56:
Die app lijkt wel als 2 druppels water op die van panasonic

Is het 20 graden buiten bij jou?
Dat is de app van Panasonic.... in demo modus. Helaas is het geen 20 graden hier buiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
deze maand tot nu 226 kilowatt verbruikt aan verwarming. geen gas bijgebruikt.

2 x 50 M2 met 2x mhi srk-50zs

ben best tevreden over het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_DER5GrRgo3XqkXol_LV5yBLSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MB4WCEU0YKQGfZ6u8e8P5PRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
[...]

Klopt en een iets lager rendement vanwege het start/stoppen steeds.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2022 19:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:16
DriesLec schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
Nog een extra vraag.

Ik zag hier wel eens passeren dat mensen hun binnenunit enkel op ventilatie/fan stand zetten om andere kamers "mee te verwarmen" en mee te profiteren, hoe zit dat?

Dat is dan voor een multisplit en andere binnenunit/kamer vermoed ik. Maar hoe zorgt die stand dan voor verwarming? Overtollige warmte van de unit waar je wel echt warmte vraagt? Of de uitblaaswarmte van een ventilatiestand is standaard x graden waardoor je opwarmt maar gestaag?
Of is het enkel voor bepaalde merken?

Of (and that's very likely) heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen.

Ben benieuwd!
zonnewarmte verspreiden is hier al aangehaald, maar ook ’bleeding’ bij een multisplit. Slechts 1 binnenunit aan en bij 1 andere (of meerdere?) enkel de fanstand opzetten. Er zou in de leidingen wat warmte kunnen ´weglekken´. Mijn installateur zei me dat dit echter zeer beperkt zou zijn.
Ik zoek nog steeds zelf die fanstand in de panasonic app. Geprobeerd op de NanoeX stand, maar buiten wat knipperen van de powerled doet die niets, lamellen gaan ook niet open. Dus mocht iemand weten hoe ik dee fanstand van een panasonic multisplit kan aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-09 14:22
I[...]

Hoi,

[Afbeelding]
2,9m³ in 3 maanden tijd voor alleen douchen en warm water... dat klinkt nog steeds erg weinig. Jij bent de enige die doucht en dan 1x per week of zo? :+ ... <knip! beetje offtopic bij nader inzien, persoonlijke hygiëne hoort thuis in een ander topic>

Wij zijn een gezin van 4 maar hebben voor warm water gemiddeld een weekverbuik van 3 a 4m³ en dan zijn we geen lange doucherts(is dat een bestaand woord? :p)

[ Voor 47% gewijzigd door renzo4000 op 27-12-2022 21:55 . Reden: Oeps verkeerde gequote...aangepast. ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
[...]

Hoi,

[Afbeelding]
Off topic, de vraag is nog maar of je het overschot van de zonnepanelen kunt gebruiken.
Zie hiervoor het topic prijsplafond :
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Uitleg : YouTube: Het prijsplafond bijt de salderingsregeling

[ Voor 6% gewijzigd door pjotter1965 op 27-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd.

[ Voor 171% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderen a.u.b.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Edit: inmiddels niet meer relevant.

[ Voor 94% gewijzigd door renzo4000 op 28-12-2022 11:32 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
redbullwaning schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:56:
[...]

grote kans dat de 4weg klep tegen de omkasting trilt. trilde bij mij bij lage toeren ertegenaan.
daar zit weinig ruimte tussen.
ik heb even in de omkasting gekeken, leek genoeg afstand tussen te zitten. Wel opvallend dat er alleen een dunne deken om de compressor zit. Waarom niet alle loze ruimte opvullen met steenwol o.i.d.

Kan dit soort gedrag te maken hebben met teveel of te weinig koelmiddel? Het is een nieuwe installatie dus vraag me af of het kan komen door fout van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
Even een vraag voor iedereen die 24/7 verwarmd.

Passen jullie een nacht verlaging toe? Zo ja, hoeveel graden? En waarom?

Zetten jullie snachts de fan op max, op stand 3 of op auto? En waarom?

Vermeld er ook even bij of jullie huis goed, matig of slecht geïsoleerd is.

Ik heb hem nu zelf op setpoint 20 auto overdag. Dan wordt het uiteindelijk krap aan 19 graden.
En snachts 18 max. Omdat dit toch 100 watt scheelt per uur. (Voelt het minder erg als ik lang uitslaap😁) Dan is het 17,5 graden als ik sochtends beneden kom. Ik twijfel of ik hem niet op stand 3 moet zetten snachts... Aangezien iemand op het forum poste dat op maxfan de warmte van de lucht verlaagd.

Ik heb trouwens zolang het onder de 10 graden is nog nooit een hogere temperatuur gemeten dan de setpoint in onze huiskamer. Ik ben wel jaloers op de mensen die wel zulke temperaturen halen. (Een vriend van mij woont in een appartement, daar is het met de vrieskou van afgelopen maand nog niet onder de 17,5 graden geweest, hij heeft de cv nog helemaal niet aan gehad😮)

We hebben een Matig geisoleerde tussenwoning. Maar mn buren zetten snachts de verwarming uit, dus veel warmte zulken ze me niet schenken...

Thx alvast.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickymas
renzo4000 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:48:
[...]

Klopt ik had de verkeerde gequote en inmiddels aangepast... en je hebt gelijk dat gaat ook niemand wat aan. Dat gezegd hebbende deel jij en de degene die ik bedoelde te quoten wel allerlei gegevens hier op tweakers. Niet gek dat mensen daar op reageren en zich mogen verwonderen toch? Beetje temperen qua respons mag wel wat mij betreft, nergens voor nodig toch? :>
Jep, vragen stellen mag. Wij hebben een warmtepompboiler van 200l, vandaar ons laag verbruik qua gas B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, dit heeft echt niks met een lucht-luchtwarmtepomp te maken...

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 21:39

MicheldeGoey

Project 45

@xHEMANx
Wij verwarmen 24/7 na veel vallen en opstaan. Setpoint 19°, reëel 19,3°. Vrijstaande woning 70 jaar oud. Veel isolatiemaatregelen tussen 20 en 40 jaar oud, dus naar huidige maatstaven 'matig' (energieklasse-B). Na-isolatie wordt door elk bedrijf geweigerd, te veel risico op schade.

Vreemdgenoeg reageert ons systeem anders dan (kennelijk) gebruikelijk op de ventilatorstand. Op stand 4 (van 5) verbruikt de unit meer dan 100 W meer dan op Auto.
Nachtverlaging brengt bij ons alleen minder comfort, nauwelijks besparing.

[ Voor 7% gewijzigd door MicheldeGoey op 27-12-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janisgeek
  • Laatst online: 18-02-2023
Welke airco's (Panasonic, Daikin, Mitsubishi) zijn het best voor de luchtzuivering (allergieën, pollen,...) ?
M2 is ongeveer 35m2: is een 3,5 nominale airco krachtig genoeg? Isolatie buitenmuur 4cm

Panasonic heeft nanoe™ X
Bij Daikin heeft de hoogste reeks ook luchtzuivering: Daikin Stylish.
Mitsubishi heeft dit ook in de diamond reeks (in optie).

Welke airco's (Panasonic, Daikin, Mitsubishi) zijn het best voor de luchtzuivering (allergieën, pollen,...) ?
Ga ik ivm verbruik beter voor een single split airco (2 airco's in totaal) of voor een multisplit ?
Maken 2 buitenunits meer lawaai buiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
janisgeek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:04:
M2 is ongeveer 35m2: is een 3,5 nominale airco krachtig genoeg? Isolatie buitenmuur 4cm

Panasonic heeft nanoe™ X
Bij Daikin heeft de hoogste reeks ook luchtzuivering: Daikin Stylish.
Mitsubishi heeft dit ook in de diamond reeks (in optie).

Ga ik ivm verbruik beter voor een single split airco (2 airco's in totaal) of voor een multisplit ?
Maken 2 buitenunits meer lawaai buiten ?
Hoe belangrijk is die functie voor je? Want het zijn vooral gimmicks op AC's en ik zou daar niet teveel verwachtingen van hebben. Je hebt apparaten die daar specifiek voor gemaakt zijn. Airco's moet je vooral laten koelen/ verwarmen/ blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janisgeek
renzo4000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:14:
[...]

Hoe belangrijk is die functie voor je? Want het zijn vooral gimmicks op AC's en ik zou daar niet teveel verwachtingen van hebben. Je hebt apparaten die daar specifiek voor gemaakt zijn. Airco's moet je vooral laten koelen/ verwarmen/ blazen.
We hebben beide bijzonder veel last van allergieën. Panasonic was volgens een installateur van allerlei merken merkelijk beter hierin, maar is dat ook zo ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
xHEMANx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:14:

Ik heb hem nu zelf op setpoint 20 auto overdag. Dan wordt het uiteindelijk krap aan 19 graden.
En snachts 18 max. Omdat dit toch 100 watt scheelt per uur. (Voelt het minder erg als ik lang uitslaap😁) Dan is het 17,5 graden als ik sochtends beneden kom. Ik twijfel of ik hem niet op stand 3 moet zetten snachts... Aangezien iemand op het forum poste dat op maxfan de warmte van de lucht verlaagd.

Ik heb trouwens zolang het onder de 10 graden is nog nooit een hogere temperatuur gemeten dan de setpoint in onze huiskamer. Ik ben wel jaloers op de mensen die wel zulke temperaturen halen. (Een vriend van mij woont in een appartement, daar is het met de vrieskou van afgelopen maand nog niet onder de 17,5 graden geweest, hij heeft de cv nog helemaal niet aan gehad😮)

We hebben een Matig geisoleerde tussenwoning. Maar mn buren zetten snachts de verwarming uit, dus veel warmte zulken ze me niet schenken...

Thx alvast.
Het blijft testen en afwegen. Het is mijn eerste jaar met een airco, dus elk seizoen is nieuw voor mij en zal ik moeten testen wat goed werkt. Dus mogelijk zijn mijn antwoorden over een paar dagen weer anders, maar onderstaand wat ik op dit moment toepas.

Ja, ik zet de units (MHI35ZS) wanneer ik naar bed ga op Eco modus. Dan wordt automatisch een offset toegepast met een verlaging van 2 graden en hoef je het setpoint verder niet aan te passen. Dit omdat het met de huidige temperaturen niet zoveel afkoelt in huis en setpoint weer zo is bereikt de dag erna. Toen het vroor buiten paste ik géén nachtverlaging toe. Dan duurde het heel lang om de dag erna weer een paar graden omhoog te verwarmen.

Ik laat hem (net als overdag) op auto staan. Wil nog wel eens testen om de fan op max (stand 4) te zetten, maar dit vergeet ik simpelweg elke avond en mede ook omdat ik nu nachtverlaging toepas. Bij MHI zal de fan alsnog terug te moduleren naar een lagere stand bij stand 1-3. Enkel bij stand 4 blijft die constant blazen.
Overigens zet ik de fan overdag wel op max wanneer we niet thuis zijn of langere tijd niet in de kamer aanwezig zijn en de airco op een setpoint staat welke we comfortabel vinden wanneer we wel in de kamer zijn. Fan op max in de nacht lijkt terwijl je tegelijk nachtverlaging toepast lijkt mij niet efficiënt.
Ik heb wel een tijdje via een weekprogramma ingesteld dat de fan 1 a 2 uur voordat ik in de ochtend opsta op max stand gingen draaien alvorens terug te gaan naar auto. Dit ga ik misschien opnieuw toepassen. Ben van het weekprogramma afgestapt toen het is begonnen te vriezen en een vast setpoint gedurende de dag en nacht hanteerde, maar met de huidige stabielere temperaturen is het wellicht een geschikt moment dat ik een nieuw weekprogramma ga invoeren.

Tja, wat is "goed". Alles is relatief en die begrippen zal elk persoon anders ervaren. Ik woon in een huis van 1965 wat 0 isolatie had toen ik hier kwam wonen. Ik heb toen het dak laten isoleren en de spouwmuren zijn geïsoleerd. Ramen zijn standaard dubbelglas, kunststofkozijnen uit 1986, twee-onder-een-kapwoning.

Sfeerimpressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxTrbMix61emOcuCBtaAVJdBtIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6M42NTZ4sA2GkrIcBJznkU1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ThaBEN op 28-12-2022 08:15 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20
yuumai schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:34:
[...]

ik heb even in de omkasting gekeken, leek genoeg afstand tussen te zitten. Wel opvallend dat er alleen een dunne deken om de compressor zit. Waarom niet alle loze ruimte opvullen met steenwol o.i.d.

Kan dit soort gedrag te maken hebben met teveel of te weinig koelmiddel? Het is een nieuwe installatie dus vraag me af of het kan komen door fout van de installateur.
Als je met de hand ergens op de omkasting drukt word het dan minder.
Of als je de koelleiding iets verbuigt of vasthoud.

Steenwol o.i.d wordt nat die leidingen condenseren nog al eens

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-08 20:10
Staat bij ons nu 2 weken gewoon 24/7 op auto met een SP van 21, in de woonkamer geeft dat 21-19 graden op verschillende plekken.

Huis uit 81 met energie label C, 90m3 te verwarmen.

Weet niet het exacte verbruik kijk alleen naar mijn P1 poort, maar doet volgens mij zo'n 250-400W met de huidige temperaturen.

Alles staat op auto, en pas onder de 4 graden gaat de fan iets harder blazen dan stand 1-2. Laatst wel geprobeerd nacht verlaging toe te passen maar dan gaat hij als een malle pendelen en schoot daar sws voor verbruik niets mee op.

Vind zelf zowel het comfort van altijd de warmte maar ook het comfort dat de fan gewoon altijd op de laagste stand blijft erg fijn.

Enige lastige wat ik laatst wel merkte is met temperaturen 10+ werd het met PS5 en PC aan op de CV thermostaat gemeten 22 graden, maar de airco ging daar niet perse minder door verbruiken, zit natuurlijk in zijn eigen lucht met zo'n lage fanstand plus de binnenunit zit tegen een buitenmuur. Daarmee dus ook geprobeerd het SP te verlagen van 21 naar 20 maar ging dan ook pendelen ipv goed terug regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Laatst online: 15-09 15:32

Thx alvast.
Ik heb hem overdag op 19 staan en 's nachts naar 18.

Fanspeed overdag op 2 i.v.m. geluid en 'snachts of als we werken op 5 voor betere luchtverplaatsing door de hele verdieping.

Woning is "goed"geisoleerd (Dubbel glas, rolluiken, spouw isolatie etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Bedankt allemaal zo ver.

Ik heb vanacht op 18 max gezet, van 20 auto. 2 dagen geleden bespaarde ik dan 100 watt per uur.

Als ik nu terug kijk, was die zuiniger op 20 auto... 😮 Zal wel aan het pendelen zijn geweest. Vannacht maar eens gewoon op 20 auto laten staan en vergelijken .. alleen is het vandaag alweer veel warmer buiten... 😑
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMDQRR1iAvWm3ic5noAyf_d6-YM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeDVMSXvHPUPxBvnymSQZlFe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxLGK9SIuN777Lo2jbSa10LVywI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtBRpzlT9CWdx6O8CSbjRiZt.jpg?f=fotoalbum_tile

1e foto is 18 max 2 dagen terug. De pieken zijn denk ik onzE oude vriezer die al onze energie opvreet. 2e is 18 max vannacht, een stuk onrustiger

[ Voor 59% gewijzigd door xHEMANx op 28-12-2022 09:06 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
xHEMANx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:01:
Bedankt allemaal zo ver.

Ik heb vanacht op 18 max gezet, van 20 auto. 2 dagen geleden bespaarde ik dan 100 watt per uur.

Als ik nu terug kijk, was die zuiniger op 20 auto... 😮 Zal wel aan het pendelen zijn geweest. Vannacht maar eens gewoon op 20 auto laten staan en vergelijken .. alleen is het vandaag alweer veel warmer buiten... 😑
De 100w die je met de nachtverlaging hebt gespaard heb je weer dik en dubbel nodig gehad om overdag van 18 naar 20 terug te gaan.

Heb dat een paar keer geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat hier in ons huis gewoon 24/7 op 20 beter / goedkoper werkt dan iedere dag de temperatuur optrekken na een nachtverlaging.

Ding staat sinds november aan. Wisselend tussen setpoint 20 en 21.
Nu ik een redelijk beeld heb van het verbruik en dat ik mijn overschot zonnestroom niet op ga krijgen staat het ding op setpoint 21.

Fanstand staat altijd op hoogste stand (5) van de LG. Als we tv kijken op de bank gaat ie automatisch naar mid dmv home assistent omdat we anders de wind voelen op de bank. Verbruik bij stand 3 is 1w/m meer dan op stand 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
bgrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:10:
[...]

De 100w die je met de nachtverlaging hebt gespaard heb je weer dik en dubbel nodig gehad om overdag van 18 naar 20 terug te gaan.
Hier geen nachtverlaging, maar gewoon helemaal uit. De kosten die we besparen zijn dik en dubbel t.o.v. 24/7 doorstoken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:34:
[...]

Hier geen nachtverlaging, maar gewoon helemaal uit. De kosten die we besparen zijn dik en dubbel t.o.v. 24/7 doorstoken :)
Zo zie je maar weer dat het voor ieder huis verschillend is.
De ouderwetse kreet "meten is weten" is toch weer goud haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:34:
[...]

Dat heb ik ook geprobeerd. Het punt is dat als ik hem snachts uit laat, ik overdag een hogere setpoint moet hanteren, om het even warm te krijgen als 24/7. En die hogere setpoint vreet mn energie die ik snachts bespaard heb weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
bgrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:10:
[...]

Heb dat een paar keer geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat hier in ons huis gewoon 24/7 op 20 beter / goedkoper werkt dan iedere dag de temperatuur optrekken na een nachtverlaging.

Ding staat sinds november aan. Wisselend tussen setpoint 20 en 21.
Nu ik een redelijk beeld heb van het verbruik en dat ik mijn overschot zonnestroom niet op ga krijgen staat het ding op setpoint 21.

Fanstand staat altijd op hoogste stand (5) van de LG. Als we tv kijken op de bank gaat ie automatisch naar mid dmv home assistent omdat we anders de wind voelen op de bank. Verbruik bij stand 3 is 1w/m meer dan op stand 5.
Watvoor huis heb je?

Ik verwarmde eerst ook met max fan overdag, omdat ik dan een lagere setpoint kon hanteren. Maximale besparing, maar ik kan het geluid van de fan niet meer verdragen. Kleine woonkamer, dus de hele dag dat gejengel aan mn kop... Dan maar een paar centen meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:56
janisgeek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:19:
[...]

We hebben beide bijzonder veel last van allergieën. Panasonic was volgens een installateur van allerlei merken merkelijk beter hierin, maar is dat ook zo ?
Ik vroeg hier laatst aan de airco monteur die de airco in bedrijf kwam stellen waarom menig monteur zo graag LG aanprijst. Dit was puur omdat er meer marge op te maken was.
Wellicht dat het voor Panasonic hetzelfde geldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
bgrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:36:
[...]

"Meten is weten" ik vrees dat er genoeg gebruikers zijn die niet dezelfde appels vergelijken als ze überhaupt al echt aan het meten zijn.
Dit bedoel ik niet vervelend maar schrijf ik omdat echt goed meten heel erg moeilijk is.
Een vooroordeel kan de meting al beïnvloeden bijvoorbeeld.

24/7 is wat dat betreft het makkelijkste, en hiermee hoef je het minste bezig te zijn met de temperatuur in je huis.
Je kunt fantastische weekschema's hebben voor de sturing van de temperatuur maar uiteindelijk presenteren er zich uitzonderingen.
Een nacht niet kunnen slapen en in de HK gaan zitten, een keertje onverwachts weg moeten van huis, onverwachts thuiswerken etc etc, je zult in al die gevallen actief bezig moeten zijn met de temperatuur binnenshuis en als je dit niet tijdig doet zul je in een koud huis binnenkomen en moeten wachten op de warmte in je huis.

Persoonlijk wil ik voor dit comfort best wat meer betalen per jaar.
(Al was dit verschil in mijn situatie, met de CV toen nog, al verwaarloosbaar)

[ Voor 3% gewijzigd door Frag1le op 28-12-2022 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik pas hier juist nachtverhoging toe omdat ik dan vanwege dynamisch tarief heel goedkoop wat warmte kan bufferen. Het vreemde is alleen dat ik zonder de 'juiste' demand control eigenlijk helemaal geen verschil zie in verbruik tussen de setpoints. Het lijkt vandaag bv juist iets meer te gebruiken vanaf het moment dat het naar 1 graad lager setpoint gaat.

Vooralsnog snap ik er nog de ballen van dat ik prima naar laag vermogen kan gaan als ik het op 40% demand control zet maar ga pendelen als ik het op 100%, auto of uit zet. Fan speed auto en de unit hangt centraal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:35
Termy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:48:
Ik pas hier juist nachtverhoging toe omdat ik dan vanwege dynamisch tarief heel goedkoop wat warmte kan bufferen. Het vreemde is alleen dat ik zonder de 'juiste' demand control eigenlijk helemaal geen verschil zie in verbruik tussen de setpoints. Het lijkt vandaag bv juist iets meer te gebruiken vanaf het moment dat het naar 1 graad lager setpoint gaat.

Vooralsnog snap ik er nog de ballen van dat ik prima naar laag vermogen kan gaan als ik het op 40% demand control zet maar ga pendelen als ik het op 100%, auto of uit zet. Fan speed auto en de unit hangt centraal.
24/7 stoken is voor mensen met een ouderwetse energiecontract. Stroom is zo goed als gratis hier in de nacht, ik betaal alleen ODE + belasting + 2 cent inkoopkosten opslag.

Het is beter voor het milieu ook, geen centrale op gas/kolen/wat voor brandstof dan ook die levert voor deze spotprijs, dan zetten ze hem liever stil. Ook met een contract met vaste kosten kan je kijken op de uurtarieven om milieuvriendelijk te verwarmen, maar het is helemaal leuk als je dat ook merk in je energierekening.

Zeker met deze temperaturen buiten is 2x 3 uurtjes opwarmen @ ~50% capaciteit (800W) voldoende om een dag warm te hebben binnen. Voor extra comfort laat ik de airco wat extra draaien nu het zo goedkoop is, met een totaal van 6-10 kWh per dag. Op de laatste dag met data stond de dagtotaal op 24 kWh voor €3.11 (all in) :P

Was wilt hier de laatste week erg slecht drogen, ik gebruik nu de airco ook om een kamer extra op te stoken om dat sneller te drogen. Dat kost nog steeds minder energie dan de condensdroger droger (~2kW) en het werkt ook met krimpgevoelige kleding.

Een ERV (WTW met vochtterugwinning) is comfortabel, het houdt de relatieve luchtvochtigheid op 60-70%, maar niet zo fijn zware stukken als spijkerbroeken na een dag nog steeds niet droog is en gaat ruiken. Ventilator op de was rek richten, airco aan en het is zo klaar en de restwarmte kan ik prima gebruiken, het is nu boven 19 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
redbullwaning schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:29:
[...]

Als je met de hand ergens op de omkasting drukt word het dan minder.
Of als je de koelleiding iets verbuigt of vasthoud.
Bij vasthouden koelleiding is het geluid gereduceerd tot een lichte brom. Nu heel iets verbogen en lijkt het op te lossen. Waardoor komt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
DriesLec schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
Nog een extra vraag.

Ik zag hier wel eens passeren dat mensen hun binnenunit enkel op ventilatie/fan stand zetten om andere kamers "mee te verwarmen" en mee te profiteren, hoe zit dat?

Dat is dan voor een multisplit en andere binnenunit/kamer vermoed ik. Maar hoe zorgt die stand dan voor verwarming? Overtollige warmte van de unit waar je wel echt warmte vraagt? Of de uitblaaswarmte van een ventilatiestand is standaard x graden waardoor je opwarmt maar gestaag?
Of is het enkel voor bepaalde merken?

Of (and that's very likely) heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen.

Ben benieuwd!
LG, MHI kunnen dat iig. Daikin niet. Andere merken onbekend.

Het gaat inderdaad alleen om multi splits. De compressor buiten zorgt voor koelgas onder hoge druk, in de unit binnen wordt dat samengedrukt tot vloeistof + een hoop warmte.

Hoe hard dat ding buiten draait wordt aangestuurd met de binnenunits, met 1 aan + niet veel kouder dan setpoint draait het bijvoorbeeld op 500W; met een tweede unit op fan verandert dat niet. Maar die zet bij de unit op fan stand, bij LG en MHI iig, wel de ventiel open om de warmtewisselaar binnen wel op te warmen, dus die fan blaast mooi lucht uit van 30 graden, genoeg om een ruimte heel rustig op te warmen.

Het is extra efficiënt door de lage uitblaastemperatuur, (theoretische en praktische) COP wordt bepaald door verschil in temperatuur van beide warmtewisselaars en deze is binnen dan extra laag.

Het is duidelijk niet alleen restwarmte door bleed, hier hoor je duidelijk een verschil in geluid en er gaat serieus veel koelgas door de leidingen, zeker als de unit die master speelt veel vermogen vraagt. Ik heb stukjes gedraaid met 1200-2000W compressorvermogen + 2 extra fan units, dat gaat heel turbo, de binnenunit boven meet dan 23 graden en losse temperatuurloggers buiten de luchtstroom zeggen dan dat het 21 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09

2 graden omdat het toch een besparing oplevert zonder inleveren op comfort(gaat met tijdklok), zet je hem uit dan koelt het te ver af waardoor het te lang duurt voordat meubels/muren etc zijn ontdaan van de "koude straling".

Auto, de warmtelast is zo laag dat handmatig hoger zetten geen zin heeft(verbruik is 120-160 watt).

Goed?, het huis is voor een eind jaren 80 huis zeer goed geisolleerd, dit huis heeft van oorsprong heteluchtverwarming en toen was het al belangrijk mbt kierdicht en isolatie, alleen glas in bestaande kozijnen zijn vervangen naar HR++ gezien grote ramen betreft als tussenwoning, vloerisolatie van 10cm aanwezig en spouwisolatie met glas/steenwol, dit is nog orgineel.

Ligt aan de stand van je uitblaasklep en hoeveel gaten (ventilatieroosters) je open hebt en waar precies.
Bij mensen waar hij doorschiet kunnen tocht langs de sensor hebben waardoor de binnenunit denkt het is kouder zoals gat door de muur van leidingen/slecht afgedicht of een ventilatierooster zeer dichtbij die open staat, ook de positie/plaatsing van binnenunit speelt mee.

Dat speelt hier ook, beide buren zetten de verwarming helemaal uit dat merk je want ook hier zijn de tussenmuren niet geisolleerd en alleen beton, daarom stook ik snachts iets lager.

Opmerking: Comfort is in begin gepriegel wat het beste is, meer/minder ventilatieroosters open, stand uitblaasklep.
Ik zelf heb de uitblaasklep naar voren gericht alsof die op koelstand staat dat werkt hier het beste, naar beneden richten vormt er een luchtbel en krijg ik hier temperatuurverschillen, ook is dat niet comfortabel hier ondanks de fabrikant voorschrijft om hem naar beneden te richten.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2022 12:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
bgrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:36:
[...]

Inderdaad, maar zoals @Frag1le al aangeeft, goed meten is moeilijk. Ik geef iets minder om comfort, dus dan is uitzetten al snel beter dan aanlaten, evt. met verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
wittmann1982 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:14:
[...]
zonnewarmte verspreiden is hier al aangehaald, maar ook ’bleeding’ bij een multisplit. Slechts 1 binnenunit aan en bij 1 andere (of meerdere?) enkel de fanstand opzetten. Er zou in de leidingen wat warmte kunnen ´weglekken´. Mijn installateur zei me dat dit echter zeer beperkt zou zijn.
Ik zoek nog steeds zelf die fanstand in de panasonic app. Geprobeerd op de NanoeX stand, maar buiten wat knipperen van de powerled doet die niets, lamellen gaan ook niet open. Dus mocht iemand weten hoe ik dee fanstand van een panasonic multisplit kan aanzetten?
Goed punt, ik dacht dat die er was maar ik zie het ook niet, noch op de app, noch op de afstandsbediening.
Had daar zelfs nog niet echt bij stilgestaan dat panasonic de optie uberhaupt niet zou hebben. 8)7

Wat ik wel soms doe, is in de slaapkamer van kind de heat op minimum zetten (16 graden) en fanstand op maximaal forceren --> wordt ook na een tijd 18 graden, mss is dat het equivalent? Kan me nu wel niet echt uitspreken of dit nu qua verbruik super efficient is, maar ik vraag het minimum en hij gaat er vrij makkelijk over, terwijl er letterlijk nog wat gaatjes naar buiten zijn (worden vandaag opgestopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25
w00key schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:29:
[...]

24/7 stoken is voor mensen met een ouderwetse energiecontract. Stroom is zo goed als gratis hier in de nacht, ik betaal alleen ODE + belasting + 2 cent inkoopkosten opslag.

Het is beter voor het milieu ook, geen centrale op gas/kolen/wat voor brandstof dan ook die levert voor deze spotprijs, dan zetten ze hem liever stil. Ook met een contract met vaste kosten kan je kijken op de uurtarieven om milieuvriendelijk te verwarmen, maar het is helemaal leuk als je dat ook merk in je energierekening.

Zeker met deze temperaturen buiten is 2x 3 uurtjes opwarmen @ ~50% capaciteit (800W) voldoende om een dag warm te hebben binnen. Voor extra comfort laat ik de airco wat extra draaien nu het zo goedkoop is, met een totaal van 6-10 kWh per dag. Op de laatste dag met data stond de dagtotaal op 24 kWh voor €3.11 (all in) :P

Was wilt hier de laatste week erg slecht drogen, ik gebruik nu de airco ook om een kamer extra op te stoken om dat sneller te drogen. Dat kost nog steeds minder energie dan de condensdroger droger (~2kW) en het werkt ook met krimpgevoelige kleding.

Een ERV (WTW met vochtterugwinning) is comfortabel, het houdt de relatieve luchtvochtigheid op 60-70%, maar niet zo fijn zware stukken als spijkerbroeken na een dag nog steeds niet droog is en gaat ruiken. Ventilator op de was rek richten, airco aan en het is zo klaar en de restwarmte kan ik prima gebruiken, het is nu boven 19 graden :)
Heb jij zonnepanelen? Heb even zitten rekenen en voor mij is het iig nog niet interessant om met PV een dynamisch contract aan te gaan voor stroom. Voor gas heb ik dat nu wel, maar dat gebruik ik - nu we met de airco's verwarmen - bijna niet meer.

Ik heb in de woonkamer twee ZSX 2.5kw units van MHI en boven op de slaapkamers 2 x 2kw op twee 4kw buitenunits. Die in de woonkamer staan beide op een andere buitenunit. Dat was vooral bij de koude periode met de defrosts handig. Bleef er iig eentje warme lucht geven.

Ons huis van 1964 is redelijk geïsoleerd, maar koelt desondanks toch best snel af. Daarom laat ik 's nachts één unit in de woonkamer (55m2) aan op 19 graden. In de ochtend, of middag gaat die dan weer naar 20 en later in de middag slaat ook de tweede unit aan. Dat levert ons nu het meeste comfort. Als ze beide draaien, dan draaien ze ook op een lage fanspeed waardoor ik feitelijk geen last heb van de units.

Heb even getwijfeld, maar achteraf ben ik blij dat we voor twee units in de woonkamer zijn gegaan.

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
feenstra schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:04:
[...]

Ik verwarm nu bijna een maand met een Bosch en ervaar helaas diverse problemen die door Bosch niet opgelost kunnen worden. Het verwarmen gaat prima, maar de aansturing hapert. Mijn leverancier kan als enige alternatief Panasonic aanbieden. Ik overweeg dat aanbod te accepteren.

Een belangrijke vraag die ik heb en nog niet beantwoord kon worden:

Als je de timer gebruikt via de app, kan je dan de quiet mode kiezen? Blijft de quiet mode actief, als de airco (via de timer) opstart? Dat is bij Bosch namelijk niet het geval. Je kan zelfs de quiet mode niet eens activeren via de app... alleen via de afstandsbediening 8)7.

Dus op afstand de airco inschakelen als je in de avond laat thuis komt levert boze buren op bij mij (terecht, overigens). Bij Bosch is het ook zo dat na het opnieuw opstarten deze stille modes weer gedeactiveerd wordt. Zeer hinderlijk.

[Afbeelding]
Ja quiet kan via app aan en uit gezet worden.
Zet je hem aan dan zal je programma ook in quiet blijven --> zet je de quiet uit dan zal je programma zonder quiet verder draaien. Valt ook iets over te zeggen.

Quiet staat dus aan of uit maar staat niet in de programmering, start je programma op met quiet modus aan, zal die dus blijven en moet je hem zelf uit zetten.

Tenzij andere panasonic users mij de truc leren om het mee te programmeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Hi Renzo,

Was toch nog eens aan het kijken in de link
https://www.amazon.com.be...id=1671614618&sr=8-3&th=1

In de technische gegevens staat er : ‎1 A batterij(en) vereist.
Wat doet die batterij dan exact? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 19:10
DriesLec schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:02:
[...]

Hi Renzo,

Was toch nog eens aan het kijken in de link
https://www.amazon.com.be...id=1671614618&sr=8-3&th=1

In de technische gegevens staat er : ‎1 A batterij(en) vereist.
Wat doet die batterij dan exact? :p
De Amazon gegevens zijn niet altijd de beste bron van info.
Deze bestaat naar mijn weten niet op batterij.
Ik heb er 2, beide op 230V.

Refurbished bij Tado zelf overigens maar €65,99. Heb daar een keer of 4/5 refusbished besteld, nog nooit een verschil gezien met nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Balboa schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:08:
[...]

Heb jij zonnepanelen? Heb even zitten rekenen en voor mij is het iig nog niet interessant om met PV een dynamisch contract aan te gaan voor stroom. Voor gas heb ik dat nu wel, maar dat gebruik ik - nu we met de airco's verwarmen - bijna niet meer.
Ah nee, die salderingsregeling voor particulieren is een enorme staatsteun, je ruilt goedkope zomermiddagstroom voor dure winter kWh. Lekker gebruik van maken zo lang het mogelijk is.

Ik heb dat niet dus ik ben wel blij met de lagere prijs van dynamisch.

Met een airco en nauwelijks gas kom je heel snel boven de prijsplafond grens, ga voor 2022 uitkomen op 4200 kWh totaal waarvan 1200 kWh door de warmtepomp. Dan wil je liever niet die extreme prijzen betalen die de grote spelers vragen, 80-90 cent per kWh is gewoon idioot en de belastingbetalers moeten het verschil, 40-50 cent per kWh x 2900 sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

w00key schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:37:
[...]

Ah nee, die salderingsregeling voor particulieren is een enorme staatsteun, je ruilt goedkope zomermiddagstroom voor dure winter kWh. Lekker gebruik van maken zo lang het mogelijk is.
De staatssteun is alleen de belasting en die is bijna niet anders met de prijs (alleen de btw), dus deze vlieger gaat niet op. De kosten die de leveranciers hierdoor maken (als dat al zo is) zit ongetwijfeld gewoon in hun tarieven verwerkt. Dan kan je zeggen dat het betaald wordt door mensen zonder panelen, maar hoeveel duurder zou het zijn geweest als er géén panelen waren en we zoveel meer gas etc nodig hadden? Zodra er genoeg panelen, wind en opslag is kost het geen drol meer en dan heb je waanzinnig profijt in je huis zonder panelen. Dus tja, ik ben niet onder de indruk van dit soort commentaar op de salderingsregeling.

Anyway, in november toen het nog redelijk warm was kon ik prima alleen in de nacht verwarmen en overdag niks. Misschien dat dit nu ook weer kan want het steeds soort van handmatig moeten inregelen afhankelijk van de buitentemperatuur begint wel een beetje vervelend te worden. Misschien dat een externe thermometer dit beter geregeld krijgt via home assistant maar zover ben ik nog lang niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Termy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:47:
[...]

Anyway, in november toen het nog redelijk warm was kon ik prima alleen in de nacht verwarmen en overdag niks. Misschien dat dit nu ook weer kan want het steeds soort van handmatig moeten inregelen afhankelijk van de buitentemperatuur begint wel een beetje vervelend te worden. Misschien dat een externe thermometer dit beter geregeld krijgt via home assistant maar zover ben ik nog lang niet.
Er is vast wel een integratie voor Daikin in Home Assistant, dan kun je de sensor gebruiken van de buitenunit.

Van de MHI ZSX heb ik deze ook in HA zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUbmIc_u51oHfl7ZqpPTGUbq9VQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Pm5gr5yOeSyb4GeFi58Htrl.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Frag1le op 28-12-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:40
Ik wil in het buitenland de Daikin 3MXM40A bestellen, weet iemand welke diameter koelleiding hierbij benodigd is?
In de verschillende handleidingen zie ik afwijkende informatie (3MXM40A of 3MXM40N maakt niet uit).
In de handleiding lees ik dat er verloopstukken zijn. Moet ik dan de koelleidingen bestellen van de buiten unit diameters(1/4" + 3/8" + 1/2") of die van de binnenunit(1/4" + 3/8")?

https://www.daikin.nl/con...l_3PNL600450-6R_Dutch.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPu6lyYrYr4yO4hCHJwDc1ToRZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k2qmbaVZutooOapQfEspiyQH.png?f=user_large

https://www.daikin.nl/con...00_Catalogues_English.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzpHeLFxgl4GDTy67Szg7gpzSn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/db1KqtmWXj5odWnvF0yoTrp8.png?f=user_large

Hier wordt op aangesloten:
FTXA35AW – ¼” / 3/8”
CTXA15AW - ¼” / 3/8”
FTXM20R - ¼” / 3/8”
FTXA25AW - ¼” / 3/8”

[ Voor 7% gewijzigd door oostr048 op 28-12-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:56
oostr048 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:37:
Ik wil in het buitenland de Daikin 3MXM40A bestellen, weet iemand welke diameter koelleiding hierbij benodigd is?
In de verschillende handleidingen zie ik afwijkende informatie (3MXM40A of 3MXM40N maakt niet uit).
In de handleiding lees ik dat er verloopstukken zijn. Moet ik dan de koelleidingen bestellen van de buiten unit diameters(1/4" + 3/8" + 1/2") of die van de binnenunit(1/4" + 3/8")?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

FTXA35AW – ¼” / 3/8”
CTXA15AW - ¼” / 3/8”
FTXM20R - ¼” / 3/8”
FTXA25AW - ¼” / 3/8”
Ik heb een 2MXM50A uit het buitenland.
Daarbij 1 gasaansluiting van 1/2.
Ik heb leidingwerk gekocht voor de binnenunits en bij de buitenunit een verloop gebruikt om van 3/8 naar 1/2 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
oostr048 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

FTXA35AW – ¼” / 3/8”
CTXA15AW - ¼” / 3/8”
FTXM20R - ¼” / 3/8”
FTXA25AW - ¼” / 3/8”
De binnen unit is bepalend voor de leiding diameter, buiten gebruik je de reductie moeren. In jou geval allemaal met 1/4 - 3/8 aansluiten. Maar op een 3mx kan je maar 3 toestellen aansluiten en je wil er 4, dan zal je een 4mx moeten nemen

[ Voor 3% gewijzigd door Hespy op 28-12-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Hallo,

Ik heb dus ook een vraagje om met een Airco te gaan verwarmen.

Voor onze slaapkamer was de keus gevallen op een LG S09ET maar na het lezen in dit topic schijnt deze minder geschikt te zijn voor verwarming.

We hebben in de woonkamer een S3-M18KL1MA van 5 Kw die we eigenlijk alleen gebruiken om te koelen, we zouden dus wel graag een LG hebben ivm het gebruiken van de App.

Wat zou een betere (energiezuiniger) alternatief zijn voor de S09ET?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:04
Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:07:
Hallo,

Voor onze slaapkamer was de keus gevallen op een LG S09ET maar na het lezen in dit topic schijnt deze minder geschikt te zijn voor verwarming.

We hebben in de woonkamer een S3-M18KL1MA van 5 Kw die we eigenlijk alleen gebruiken om te koelen, we zouden dus wel graag een LG hebben ivm het gebruiken van de App.

Alvast bedankt!
Daikin Mitsubishi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Hallo,

Alvast bedankt!
Bedoel je met LG het minimale vermogen of het probleem met iedere 3u defrost/oil return run ?

De LG single units hebben van laatst genoemde geen last en draaien prima 24/7 in tegenstelling tot de multi units.

Prijs technisch kan ik niet in jouw portemonnee kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor je reactie,

Ik bedoelde eigenlijk het verbruik, de defrost/oil return run lijkt me idd ook niet echt prettig, ik heb gelzen dat het nogal lawaaiig moet zijn, onze S3-M18KL1MA heeft dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:38:
Dank je voor je reactie,

Ik bedoelde eigenlijk het verbruik, de defrost/oil return run lijkt me idd ook niet echt prettig, ik heb gelzen dat het nogal lawaaiig moet zijn, onze S3-M18KL1MA heeft dat niet
Hier hangt 2x een LG S12ET single split unit ( dus 2x binnen unit met ieder een eigen buiten unit)
Die hebben geen last van iedere 3u een oil return run. Komt alleen voor bij een buitenunit en meerdere binnen units.

Laagste verbruik is 190W welke ik langs heb zien komen de afgelopen weken.

Beval verder prima prijs/kwaliteit is voor mij meer dan in orde met als pluspunt wifi ingebouwd.
Echter daikin en MHI zijn/kunnen zuiniger zijn. Iets hogere cop maar daar is de prijs ook naar.
Geloof dat niet alle units van daikin en MHI standaard uitgerust zijn met wifi.

Bij bepaalde temperaturen 2 graden of kouder en vochtig weer buiten hebben alle merken last van defrosts en maken alle merken ook herrie

[ Voor 7% gewijzigd door bgrr op 28-12-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
Opnieuw bedankt,

Als ik dat zo lees dan zou een S9 nog niet zo gek zijn, het is een single split en maar 2.0 Kw dus nog iets minder verbruik als de 190W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:54:
Opnieuw bedankt,

Als ik dat zo lees dan zou een S9 nog niet zo gek zijn, het is een single split en maar 2.0 Kw dus nog iets minder verbruik als de 190W
Bij -9 ook 900w of hoger langs zien komen hoor.

Wil de hvac gebruiken voor on demand paar uurtjes opstoken of voor 24/7 door draaien om de ruimte op temperatuur te houden ?

Ruimte op temperatuur trekken moeten alle merken flink aan de bak. Het si toch anders dan even de CV aanslingeren waar gewoon veel meer vermogen in zit qua warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Hallo,

Alvast bedankt!
Dat is heel situationeel. Elk merk heeft zijn voor en tegens. Wij hebben Daikin. 2 buitenunits met 6 binnenunits. Voor wat betreft koelen helemaal top. Verwarmen ook fijn, maar beide 'slechts' a++.
Onze installateur drie maal plus. Zowel installatie als service daarna.
Kijk niet op een paar tientjes of een kWh per etmaal. Schrijf op wat je belangrijk vindt. Rendement bij verwarmen? Comfort van 1 app? Prijs? Levertijd?
Er is niet 1 gouden antwoord.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdaAYSU3gNaqHauB0PqV3nrxKWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qUJEUq8yCgtFLkjoq0pSIMOj.png?f=fotoalbum_large

Onze Gree Amber 3.2 unit verwarmt de huiskamer (ci.125m3/ huis uit 1987) probleemloos tussen 7:30 - 22:00, maar de combi met de CV ketel zorgt toch voor een aangenamer huis, dus schakel ik deze bij. De CV draait telkens een half uurtje om 7:00, 17:00 en 22:00. Het huis blijft hierdoor aangenaam (stralingswarmete muren/ meubels) en het gas verbruik valt erg mee. Moet wel zeggen dat de CV ketel op half vermogen loopt en zichzelf regelt op de buitentemperatuur. Voor nu werkt dit het beste!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oostr048
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:40
elektriekert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:19:
[...]

Ik heb een 2MXM50A uit het buitenland.
Daarbij 1 gasaansluiting van 1/2.
Ik heb leidingwerk gekocht voor de binnenunits en bij de buitenunit een verloop gebruikt om van 3/8 naar 1/2 te gaan.
Hespy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:45:
[...]

De binnen unit is bepalend voor de leiding diameter, buiten gebruik je de reductie moeren. In jou geval allemaal met 1/4 - 3/8 aansluiten. Maar op een 3mx kan je maar 3 toestellen aansluiten en je wil er 4, dan zal je een 4mx moeten nemen
Bedankt heren! De bestelling is eruit via Climaled.
Het lastige is dat er onvoldoende verloopstukjes bij zitten voor de 1/2" bij alle units.
De handleiding van de buitenunit laat zien dat je de verloop aan het buitendeel moet doen. Terwijl de handleiding van de binnen unit schrijft: Gebruik dezelfde diameters als die van de aansluitingen op de buitenunits

In de bestelling zijn er 6 binnen units en 2 buiten units meegenomen, dus de aantallen moeten kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:54:
Opnieuw bedankt,

Als je vooral gaat verwarmen is die binnenunit wel minimaal 27dB en wellicht is de buitenunit ook luider. De Mitsubishi Heavy SRK 20ZS-W heb je al voor 715 euro en met de zelf gemaakte wifi module beter af te lezen als daar ook de interesse ligt en voor verwarming A++. Laat je hem installeren of ga je dat zelf doen.

• xHEMANx
Voor wie het intressant vindt:

Ik heb mijn binnenunit in de hoek hangen.
Ik heb alle uitblaas standen getest, hoe we het met dezelfde setpoint achter in de kamer het beste warm krijgen.

Zie mn specs in sig onder bericht.

Uitblaas richting horizontaal (links naar rechts)
30% van de hoek af. Dus ik heb er een rechts hangende unit van gemaakt en dan recht vooruit laten blazen. Dit zorgt voor een betere warmte verdeling dan 50% van de hoek af. Dat is maximaal van de hoek af gestuurd. Scheelt een paar tiende graad.

Uitblaas richting verticaal (boven, beneden) Stand 3 van de 5. (Hier kan je hem alleen op zetten met de afstandsbediening, niet met de app) doe je verder naar beneden dan gaat hij pendelen, en blaast hij niet ver genoeg de kamer in. Doe je hem een stand hoger, dan wordt het een halve graad kouder achter in de kamer.

Lig ziek op de bank, dus perfecte omstandigheden om lamel standen te testen. 😅

Owja.. dit alles is getest op auto fan, (wrs stand 2 en dan op zn zachtst)

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2022 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janisgeek
elektriekert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:07:
[...]

Ik vroeg hier laatst aan de airco monteur die de airco in bedrijf kwam stellen waarom menig monteur zo graag LG aanprijst. Dit was puur omdat er meer marge op te maken was.
Wellicht dat het voor Panasonic hetzelfde geldt?
Mogelijks, van daar dat ik de vraag hier stel.

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Vandaag een offerte gekregen om de begane grond te voorzien van een airco. Hierbij kregen we 2 voorstellen. Dit is de situatie:

- Begane grond met open keuken, 72m2, 187m3. Hiervoor hebben we een offerte gekregen voor de LG PC24SK (6,6 kw koelen en 7,5 kw verwarmen).
Alternatief is de Mitsubishi SRK 80ZR-W (8kw koelen en 9kw verwarmen)

We hebben een 2 onder 1 kap woning uit 1971, volledig gerenoveerd en geisoleerd en voorzien van tripple glas.

De LG zou qua vermogen toereikend zijn volgens de installateur. Toch adviseert hij de Mitsubishi om zo meer overcapaciteit te hebben. In de winter zou deze minder kans op defrost hebben als het buiten vriest?

Het idee is om, als dit kan alleen te verwarmen met de airco. Is dit reëel? Of ben je met een airco nog altijd afhankelijk van verwarmen met cv? Warm tapwater even buiten beschouwing gelaten.
En als het verwarmen alleen met de airco mogelijk is, volstaat de LG, of is het inderdaad aan te raden om de Mitsubishi te pakken met meer overcapaciteit?

En wat zijn de ervaringen met beide merken en types?

[ Voor 5% gewijzigd door petertje30 op 29-12-2022 02:09 ]

• ThaBEN

Thx alvast.
ThaBEN schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:53:
[...]

Het blijft testen en afwegen. Het is mijn eerste jaar met een airco, dus elk seizoen is nieuw voor mij en zal ik moeten testen wat goed werkt. Dus mogelijk zijn mijn antwoorden over een paar dagen weer anders, maar onderstaand wat ik op dit moment toepas.

Ja, ik zet de units (MHI35ZS) wanneer ik naar bed ga op Eco modus. Dan wordt automatisch een offset toegepast met een verlaging van 2 graden en hoef je het setpoint verder niet aan te passen. Dit omdat het met de huidige temperaturen niet zoveel afkoelt in huis en setpoint weer zo is bereikt de dag erna. Toen het vroor buiten paste ik géén nachtverlaging toe. Dan duurde het heel lang om de dag erna weer een paar graden omhoog te verwarmen.

Ik laat hem (net als overdag) op auto staan. Wil nog wel eens testen om de fan op max (stand 4) te zetten, maar dit vergeet ik simpelweg elke avond en mede ook omdat ik nu nachtverlaging toepas. Bij MHI zal de fan alsnog terug te moduleren naar een lagere stand bij stand 1-3. Enkel bij stand 4 blijft die constant blazen.
Overigens zet ik de fan overdag wel op max wanneer we niet thuis zijn of langere tijd niet in de kamer aanwezig zijn en de airco op een setpoint staat welke we comfortabel vinden wanneer we wel in de kamer zijn. Fan op max in de nacht lijkt terwijl je tegelijk nachtverlaging toepast lijkt mij niet efficiënt.
Ik heb wel een tijdje via een weekprogramma ingesteld dat de fan 1 a 2 uur voordat ik in de ochtend opsta op max stand gingen draaien alvorens terug te gaan naar auto. Dit ga ik misschien opnieuw toepassen. Ben van het weekprogramma afgestapt toen het is begonnen te vriezen en een vast setpoint gedurende de dag en nacht hanteerde, maar met de huidige stabielere temperaturen is het wellicht een geschikt moment dat ik een nieuw weekprogramma ga invoeren.

Tja, wat is "goed". Alles is relatief en die begrippen zal elk persoon anders ervaren. Ik woon in een huis van 1965 wat 0 isolatie had toen ik hier kwam wonen. Ik heb toen het dak laten isoleren en de spouwmuren zijn geïsoleerd. Ramen zijn standaard dubbelglas, kunststofkozijnen uit 1986, twee-onder-een-kapwoning.

Sfeerimpressie:
[YouTube: Airco plaatsing]

[Afbeelding]
Aanvullend op mijn eerdere post, afgelopen nacht alle airco's laten draaien zonder nachtverlaging en dus ook niet overgeschakeld naar Eco stand. Tussen middernacht en nu (6,5 uur) is het verbruik as volgt:

Keuken:
Setpoint 18
Verbruik 0.75 kWh

Boven:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh

Woonkamer:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh

Totaalverbruik 3.25 kWh

[ Voor 29% gewijzigd door ThaBEN op 29-12-2022 06:39 ]

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:04
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:37:
[...]

[...]

Aanvullend op mijn eerdere post, afgelopen nacht alle airco's laten draaien zonder nachtverlaging en dus ook niet overgeschakeld naar Eco stand. Tussen middernacht en nu (6,5 uur) is het verbruik as volgt:

Keuken:
Setpoint 18
Verbruik 0.75 kWh

Boven:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh

Woonkamer:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh

Totaalverbruik 3.25 kWh
Hoe zit dit precies qua verbruik en pendelen. In de keuken betekent dit dat de airco 0.75 / 6.5 = 0.15kWh heeft verbruikt.

Of bedoel je per uur? Dan is het totaal aantal van keuken dus 0.75*6.

• Activate
Laat je hem installeren of ga je dat zelf doen.
Ga hetzelf installeren heb de andere ook zelf geinstalleerd op een separate groep, daar wou ik de 2,5 Kw bij opzetten.

• ThaBEN
banaliteit schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:03:
[...]

Hoe zit dit precies qua verbruik en pendelen. In de keuken betekent dit dat de airco 0.75 / 6.5 = 0.15kWh heeft verbruikt.

Of bedoel je per uur? Dan is het totaal aantal van keuken dus 0.75*6.
Dit betreft het totaalverbruik over die 6,5 uur.
Ik kan helaas geen grafiekjes uitdraaien via de Smart M-Air app. Enkel de actuele stand bekijken. Toen ik naar bed ging heb ik screenshots gemaakt van het totaalverbruik tot dat moment en dit vergeleken met de waardes toen ik opstond.
Ik lag gedurende deze periode zelf in bed, dus geen idee hoe het zit met pendelen :)

Op alle airco's had ik de fan handmatig op stand 2 (van 4) gezet in plaats van de auto functie te gebruiken. In de woonkamer heb ik overigens zojuist het setpoint teruggezet naar 20 graden omdat het daadwerkelijk 21,4 graden is in de ruimte (gemeten via externe meter) en dat is mij toch net een tikkeltje te warm.

De SRK35ZS kan terug moduleren naar 0.19kWh en de Smart M-air app registreert alles per eenheid van 0,25kW. Er kan dus een kleine afwijking in zitten met afronden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3rbuM5ZbHcdHsia8GfQhkzyNdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CZaRW2pzE8TGZrwuiHA9SvK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ThaBEN op 29-12-2022 07:47 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:39:
Op alle airco's had ik de fan handmatig op stand 2 (van 4) gezet in plaats van de auto functie te gebruiken.
Als je toch niet in de ruimte bent, best juist lekker hard laten blazen, dat is het meest efficiënt.

• ThaBEN
Wilke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:46:
[...]

Als je toch niet in de ruimte bent, best juist lekker hard laten blazen, dat is het meest efficiënt.
Dat ga ik vanavond proberen!
Ik zal morgen de resultaten van de vergelijking delen.

Wel wetende dat het afgelopen nacht buiten circa 10 graden was en vanavond is de voorspelling 5 graden is waar ik woon. Het zal dus niet helemaal een eerlijke vergelijking zijn, desalniettemin interessant om te testen en die info gebruiken om vervolgens een weekprogramma in te stellen.

Al verwacht ik dat dit weekprogramma niets meer zal zijn dan een vast setpoint waarbij enkel de fan op bepaalde tijdstippen harder of zachter zal draaien :9

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:38:
Dank je voor je reactie,

Het is niet de meest zuinige unit die er bestaat. Maar de S09ET kan wel heel laag terug moduleren. Hier gaat hij bij deze temperaturen terug tot 170-180 watt. Die oil return cycle heeft hij niet. Beneden draait hij bij ons al dagenlang onafgebroken.
Voordeel is dat ze heel goedkoop te vinden zijn. Vaak voor minder dan de helft dan een Daikin, ME of MHI.

[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 29-12-2022 08:25 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
petertje30 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 01:27:
Vandaag een offerte gekregen om de begane grond te voorzien van een airco. Hierbij kregen we 2 voorstellen. Dit is de situatie:

- Begane grond met open keuken, 72m2, 187m3. Hiervoor hebben we een offerte gekregen voor de LG PC24SK (6,6 kw koelen en 7,5 kw verwarmen).
Alternatief is de Mitsubishi SRK 80ZR-W (8kw koelen en 9kw verwarmen)
Beide een slecht idee. Het is al heeulll vaak voorbij gekomen in dit topic. Maar als je een enkele unit groter dan 5kw plaatst dan is dat niet te doen qua geluid. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je zoveel vermogen nodig hebt.

Niet een LG nemen (defrost interval) en een 5 kw MHI max of anders doe je 3.5 x 2.

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-08 20:10
Iemand tips om met de huidige temperaturen de airco op zijn min. vermogen te laten draaien?

Ik heb een SRK35ZS-W die nu al een tijdje 24/7 op 21 staat ingesteld met verder alles op auto. Nu merk ik alleen dat hij zo'n 250-400 watt gebruikt maar zodra ik het SP naar 20 zet direct gaat pendelen. Dan lijkt mij dat hij die 21 graden wel zuiniger moet kunnen toch?

Zie het vaak voorbij komen hier airco's die op min. vermogen continu draaien maar zijn hier bepaalde configuratie trucjes voor om dit te realiseren? Zag al wel dat fan stand vast op 2 het vermogen automatisch al beperkt werd, maar als hij op auto staat zit hij ook ongeveer op stand 2 dus ja 8)7

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Nism0 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:26:
[...]

Beide een slecht idee. Het is al heeulll vaak voorbij gekomen in dit topic. Maar als je een enkele unit groter dan 5kw plaatst dan is dat niet te doen qua geluid. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je zoveel vermogen nodig hebt.

Niet een LG nemen (defrost interval) en een 5 kw MHI max of anders doe je 3.5 x 2.
Ga je in berekening dan niet uit van het aantal m3 wat je wil verwarmen of koelen? Hiermee komt de installateur op dit advies.
De unit zou achter in de open keuken komen te hangen en moet 11 meter de ruimte in blazen. Wellicht dat dit meespeelt in het advies?

Het bedrijfsgeluid zal sowieso minder worden als de ruimte op temperatuur is ga ik vanuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
petertje30 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:42:
[...]

Ga je in berekening dan niet uit van het aantal m3 wat je wil verwarmen of koelen? Hiermee komt de installateur op dit advies.
De unit zou achter in de open keuken komen te hangen en moet 11 meter de ruimte in blazen. Wellicht dat dit meespeelt in het advies?

Het bedrijfsgeluid zal sowieso minder worden als de ruimte op temperatuur is ga ik vanuit?
Achter in de keuken hangen en 11 meter blazen is ook een slecht idee ;) .

Ik zou deze installateur links laten liggen. Dit zijn echt hele slechte adviezen.
Lees even goed dit topic door. Een airco size je niet enkel op m3.

Ik heb de specs er even bijgepakt en deze unit produceert minimaal 29db. Dat is best al wat lawaai. En om de hele ruimte goed te vullen zal je zeker in standje 2 of hoger draaien (36/41 db). Dat is niet te doen.

Dikke spijt als je voor deze oplossing gaat. Gegarandeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjV5X3xvgfTE2W0RMY8Tix3Vstg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Z6pkwFUr8rLPEafNnMUE2Bj.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Nism0 op 29-12-2022 09:01 ]

• xHEMANx
ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:37:
[...]

[...]

Keuken:
Setpoint 18
Verbruik 0.75 kWh

Boven:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh

Woonkamer:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh

Totaalverbruik 3.25 kWh
Maakt dat veel uit qua gebruik vergeleken met de eerder toegepaste nachtverlaging? 1.25kwh voor 1 airco is niet veel... Ik heb hem vannacht op 20 auto laten staan en bij mij heeft hij van 12 tot 9 uur 2.5kwh verbruikt. Min het verbruik van mn koelkast en vriezer. 0,090kwh x 9 uur = 0.81 2.5-0.81=
1.69 kwh verbruik voor de airco alleen.
(Pfff iemand een zuinige vriezer te koop? 😅)

1.69 :9 x6.5 = 1.22 kwh verbruik. Ongeveer gelijk. Dus jij hebt iets betere isolatie, want jouw setpoint is 1 graad hoger.

Wat wel interessant is, is dat boven en beneden de units precies evenveel verbruikt hebben.

Dat zou betekenen, dat als je boven verlaging toepast en sochtends weer een verhoging en beneden niet, dat je het verschil kan zien tussen het verbruik ongeacht het weer, want dat is voor beidde units hetzelfde.

Dag erna precies andersom, beneden verlaging en boven niet. Dan zal je best een leuke vergelijking hebben.

Of hebben je keuken en woonkamer unit nog invloed op elkaar?? (Lees: zit er een deur/muur tussen?)

[ Voor 46% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2022 09:43 ]

• Martin7182
ffaccountje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:34:
Iemand tips om met de huidige temperaturen de airco op zijn min. vermogen te laten draaien?

Ik heb een SRK35ZS-W die nu al een tijdje 24/7 op 21 staat ingesteld met verder alles op auto. Nu merk ik alleen dat hij zo'n 250-400 watt gebruikt maar zodra ik het SP naar 20 zet direct gaat pendelen. Dan lijkt mij dat hij die 21 graden wel zuiniger moet kunnen toch?

Zie het vaak voorbij komen hier airco's die op min. vermogen continu draaien maar zijn hier bepaalde configuratie trucjes voor om dit te realiseren? Zag al wel dat fan stand vast op 2 het vermogen automatisch al beperkt werd, maar als hij op auto staat zit hij ook ongeveer op stand 2 dus ja 8)7
Verwarm je continue of adhoc? Als de unit continue 250-400 W trekt, dan is dat dus je warmteverlies dat aangevuld wordt door de airco. Dat is te verlagen met een hogere fanstand. Als je adhoc tijdens de opwarmfase 250-400 W gebruikt, dan is je warmteverlies lager maar draait de unit harder om de ruimte op temperatuur te krijgen. Dat kan naar beneden door de unit langer aan te laten en/of stille modus te gebruiken. Misschien heeft stille modus weinig of geen effect bij zulke lage vermogens, maar je smeert wel eventuele pieken uit over langere tijd.

• xHEMANx
Verkeerde knop

[ Voor 96% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2022 09:29 ]

• ThaBEN
xHEMANx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:12:
[...]

Maakt dat veel uit qua gebruik vergeleken met de eerder toegepaste nachtverlaging? 1.25kwh voor 1 airco is niet veel... Ik heb hem vannacht op 20 auto laten staan en bij mij heeft hij van 12 tot 9 uur 2.5kwh verbruikt. Min het verbruik van mn koelkast en vriezer. 0,090kwh x 9 uur = 0.81 2.5-0.81=
1.69 kwh verbruik voor de airco alleen.
(Pfff iemand een zuinige vriezer te koop? 😅)

Wat wel interessant is, is dat boven en beneden de units precies evenveel verbruikt hebben.

Dat zou betekenen, dat als je boven verlaging toepast en sochtends weer een verhoging en beneden niet, dat je het verschil kan zien tussen het verbruik ongeacht het weer, want dat is voor beidde units hetzelfde.

Dag erna precies andersom, beneden verlaging en boven niet. Dan zal je best een leuke vergelijking hebben.

Of hebben je keuken en woonkamer unit nog invloed op elkaar?? (Lees: zit er een deur/muur tussen?)
Waarschijnlijk niet (veel) met de huidige buitentemperaturen. De warmte leek al in alle hoeken van de kamers verzadigd te zijn. Het feit dat ik het setpoint heb moeten verlagen van 21 naar 20 in de woonkamer omdat het te warm was zegt al genoeg. Waarschijnlijk dat de resultaten op dit moment niet of nauwelijks zullen verschillen.
Indien het buiten kouder is, zoals halverwege december, zal dit uiteraard meer winst opleveren.

Ik ben nu overigens op het werk, heb alle airco's op maximaal blazen gezet, setpoints ongewijzigd gelaten en buiten is het tot aan de middag ongeveer dezelfde temperatuur als afgelopen nacht (max ~2 graden verschil).
Ik ga rond 13:00 de standen opnieuw opmeten, dan is wederom 6,5 uur voorbij met nagenoeg dezelfde buitentemperatuur als afgelopen nacht. Dan kom ik op betere waardes uit om te vergelijken dan dat ik wacht tot vannacht, wanneer het verschil met de buitenlucht ~5 graden zal zijn.

Dat is inderdaad wel grappig om te zien en mij bij eerdere metingen opgevallen. De ruimte boven is ook nagenoeg exact dezelfde afmeting als de woonkamer en beide worden door eenzelfde type unit verwarmd. Alleen boven zijn meer deuren (die dan wel openstaan) en heb ik de airco standaard op maximale stand staan, behalve als ik naar bed ga vanwege het geluid. Beneden staat de fan doorgaans op auto.
Nu weet ik niet hoeverre de verschillende indeling van deze ruimtes invloed heeft op de luchtstroom/verbruik en in hoeverre het verwarmen beneden er voor zorgt dat boven ook al voor een gedeelte zal worden mee verwarmd, maar het is mij eerder al opgevallen dat de waardes telkens erg dichtbij elkaar liggen.

Tussen de woonkamer en de keuken zit nog een deur, maar die staat standaard open. De unit in de keuken staat op 18 graden en dan wordt het alsnog 21 in de keuken. De lamellen staan op de deuropening van de woonkamer gericht zodat die ook de woonkamer gedeeltelijk meehelpt verwarmen.

Ik wil ook nog eens testen met de soortgelijke buitentemperaturen als nu om de keukenunit helemaal uit te schakelen. Kijken of de woonkamerunit het trekt om zowel de woonkamer en keuken op temperatuur te houden. Zolang het in de keuken een graad of 18 blijft is dat in voor mij voldoende.
Momenteel krijg ik het met de airco aan niet kouder dan 21, tenzij ik eco modus toepas. Dan gaat er nog wel een graadje of 2 vanaf.

Zijn er overdag enkel om wat boterhammen te smeren en in de avond is die ruimte al gauw te warm wanneer je begint met koken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxTrbMix61emOcuCBtaAVJdBtIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6M42NTZ4sA2GkrIcBJznkU1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 112% gewijzigd door ThaBEN op 29-12-2022 10:37 ]

Pagina: 1 ... 295 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic