Verwijderd
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:56 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik heb geen HA, maar volgens mijn eerdere link zou dit wel moeten kunnen.Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:12:
[...]
Dan rest de vraag of als jij ook HA gebruikt, of je dan via Absalom dit kunt aansturen?
Stuur de primair aan vanuit NodeRed via MQTT en ik heb de mogelijkheid om via ESPhome/HA dit ook te doen. Ik heb HA nog alleen draaien voor de statistieken en het upgraden nodig en ik wil binnenkort die weer buitengebruik stellen. Ik de RaspberryPI weer nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 27-12-2022 11:15 ]
De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. 95% van de compressor is lage druk enkel vanaf de persklep zal het warm worden waar de compressie gebeurt.Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
[...]
Als de compressor stilstaat dat levert natuurlijk geen extra slijtage op. Het daarna weer op toeren komen levert de extra slijtage op. Het is hetzelfde als een koude motor van een auto starten en de olie moet weer warm worden en op de plaatsen komen waar die nodig is.
Dit past ook bij het pendelen a.g.v. de 'Heating overload protective control' van een MHI-ZSX waar mensen 'last' van hebben bij temperaturen boven de 12 °C. Blijkbaar is deze regeling gunstiger voor de unit dan zachtjes doordraaien zonder gependel.Hespy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]
Het pendelen met een inverter compressor heeft totaal geen invloed op de levensduur. De mensen leggen een link van vroeger toen er nog een hoofd en een start wikkeling in de compressor zat met een start relais en een contactor. Door het veel starten en stoppen kwam er slijtage aan de relais en contacten. Maar sinds de inverter speelt dit geen rol. Een compressor van een frigo star ook tussen de 4 en 6 keer per uur. Het enige nadeel van pendelen is dat het comfort minder zal zijn omdat de temperatuur niet constant blijft.
Duidelijk!MicheldeGoey schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:13:
@DriesLec
Ik gebruik de unit boven in ventilatiestand als de zon de slaapkamer met het panoramaraam opwarmt om die warmte naar de rest van de bovenverdieping te verspreiden. Kan wel 5° verschil maken.
Inderdaad 'last'Martin7182 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:51:
[...]
Dit past ook bij het pendelen a.g.v. de 'Heating overload protective control' van een MHI-ZSX waar mensen 'last' van hebben bij temperaturen boven de 12 °C. Blijkbaar is deze regeling gunstiger voor de unit dan zachtjes doordraaien zonder gependel.
Helemaal waar!Hespy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]
De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. Enkel de compressor kop zal warm worden waar de compressie gebeurt.
Het pendelen met een inverter compressor heeft totaal geen invloed op de levensduur. De mensen leggen een link van vroeger toen er nog een hoofd en een start wikkeling in de compressor zat met een start relais en een contactor. Door het veel starten en stoppen kwam er slijtage aan de relais en contacten. Maar sinds de inverter speelt dit geen rol. Een compressor van een frigo star ook tussen de 4 en 6 keer per uur. Het enige nadeel van pendelen is dat het comfort minder zal zijn omdat de temperatuur niet constant blijft.
Je vergelijk met een verbrandingsmotor is niet relevant, je vergelijkt hier peren met appels…Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
[...]
Als de compressor stilstaat dat levert natuurlijk geen extra slijtage op. Het daarna weer op toeren komen levert de extra slijtage op. Het is hetzelfde als een koude motor van een auto starten en de olie moet weer warm worden en op de plaatsen komen waar die nodig is.
Zeker is de temperatuur buiten van belang en iedere ruimte heeft zijn eigen warmte verlies, de deur kan openstaan of de op haard kan ook nog aan zijn, etc..
Dat zijn teveel variabelen om mee te nemen in één posting
Daarom noemde ik het ook 'normaal pendelen' en je kunt daar ook onderlaten vallen dat jij zelf hem uitzet omdat het te warm is.
[ Voor 5% gewijzigd door Faece op 27-12-2022 15:05 ]
[ Voor 193% gewijzigd door Hespy op 27-12-2022 17:09 ]
Hoi,socrates013 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:23:
Heren,
Ik ben ook zeer tevreden over mijn overstap van CV naar L/L
Zie mijn onderstaande settings:
Sinds oktober 2021
8 zonnepanelen op ZW op onze open hoekwoning (we krijgen dus de volle koude wind tegen de muur)
Sinds augustus 2022
multisplit airco
Daikin 3,5 in de woonkamer,
Daikin 2,5 in de slaapkamer kinderen,
Daikin 2,5 in de slaapkamer ouders.
Sinds september 2022 energiecontract via GC per KWh €0,43 (9% btw) en per m3 €1,66 (9% btw).
Verbruik 2021 (zonder terug levering)
November 190 KWh / 150m2
December 200 KWh / 210m2
Verbruik 2022 (zonder terug levering)
November 358 KWh / 18m2
December 600 KWh / 20m2
*alleen de multisplit op 21 graden en GEEN CV aan.
In de koude december week tikte ik tussen 25 tot 40 kWh per dag aan
Wat kunnen we hierover zeggen? Heeft er iemand tips hoe ik de airco optimaal kan aanzetten.
Als we thuis zijn, met 2 kleine kinderen, en nu hebben wij de hele dag de airco op 21 graden staan.
Ik verwarm nu bijna een maand met een Bosch en ervaar helaas diverse problemen die door Bosch niet opgelost kunnen worden. Het verwarmen gaat prima, maar de aansturing hapert. Mijn leverancier kan als enige alternatief Panasonic aanbieden. Ik overweeg dat aanbod te accepteren.yuumai schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:36:
Ik heb een Panasonic TZ airco (..)
2.9m3 gas? Kun jij niet beter je gas laten afsluiten?Rickymas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:49:
[...]
Hoi,
Jouw verbruik is niks vreemds hoor! Die extreem koude dagen/nachten vragen gewoon veel van de L/L wp.
Ik schrok ook van het verbruik (inmiddels op 667kwh deze maand), maarja..met 5000kwh opbrengst van ze zonnepanelen zal het wel goedkomen.
De enige tip die ik je kan geven, steek elke avond een kaarsje aan en bid tot onze lieve vader dat het weer zacht blijft zonder vochtigheid..zullen we zeggen ca. 8-10 graden😜
Mijn verbruik sinds ik mijn P1 meter heb:
[Afbeelding]
Ze zijn 6 december langsgeweest, ik hoop in januari een telefoontje te krijgen met de afspraak om hem te verwijderen.feye1 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:20:
[...]
2.9m3 gas? Kun jij niet beter je gas laten afsluiten?
grote kans dat de 4weg klep tegen de omkasting trilt. trilde bij mij bij lage toeren ertegenaan.yuumai schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:36:
Ik heb een Panasonic TZ airco waarbij een resonantie zit bij bepaalde compressorsvermogens. In opname onder is van 0-10 seconde het lawaai te horen, tweede stuk loopt de airco rustig.
https://1drv.ms/u/s!AmXURVjEMQD5gboWdq6SYK8eyygvOA?e=9pcjhu
Dit heb ik met name als ik de ruimte opwarm naar het setpoint, bij warm houden loopt de airco rustig. Maar dan nog... dit lijkt me niet normaal? Of is er bij bepaalde vermogens altijd wel een resonantie te vinden? Wat kan de oorzaak zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door redbullwaning op 27-12-2022 19:00 ]
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Met de Arduino IDE (en de benodigde libraries) kun je de Absalom software compileren en uploaden. Met bijv MQTT Explorer kun je bijv zien wat er gebeurd.Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:27:
Hier kon ik Absalom niet installeren en de IDE software leek niets te doen. Waarschijnlijk had ik langer moeten wachten na het er opzetten maar precies weet ik het niet meer.
NodeRed werkt via MQTT, Accepteert Absalom ook standaard MQTT opdrachten (command)?
Zo dat is even een aardverschuiving voor dit topic waarin iedereen elkaar napapegaaide dat pendelen tot een kortere levensduur zou leiden.Hespy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]
De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. 95% van de compressor is lage druk enkel vanaf de persklep zal het warm worden waar de compressie gebeurt.
Dat is de app van Panasonic.... in demo modus. Helaas is het geen 20 graden hier buitenredbullwaning schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:56:
Die app lijkt wel als 2 druppels water op die van panasonic
Is het 20 graden buiten bij jou?
Klopt en een iets lager rendement vanwege het start/stoppen steeds.Hespy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]
De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. 95% van de compressor is lage druk enkel vanaf de persklep zal het warm worden waar de compressie gebeurt.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2022 19:56 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
zonnewarmte verspreiden is hier al aangehaald, maar ook ’bleeding’ bij een multisplit. Slechts 1 binnenunit aan en bij 1 andere (of meerdere?) enkel de fanstand opzetten. Er zou in de leidingen wat warmte kunnen ´weglekken´. Mijn installateur zei me dat dit echter zeer beperkt zou zijn.DriesLec schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
Nog een extra vraag.
Ik zag hier wel eens passeren dat mensen hun binnenunit enkel op ventilatie/fan stand zetten om andere kamers "mee te verwarmen" en mee te profiteren, hoe zit dat?
Dat is dan voor een multisplit en andere binnenunit/kamer vermoed ik. Maar hoe zorgt die stand dan voor verwarming? Overtollige warmte van de unit waar je wel echt warmte vraagt? Of de uitblaaswarmte van een ventilatiestand is standaard x graden waardoor je opwarmt maar gestaag?
Of is het enkel voor bepaalde merken?
Of (and that's very likely) heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen.
Ben benieuwd!
2,9m³ in 3 maanden tijd voor alleen douchen en warm water... dat klinkt nog steeds erg weinig. Jij bent de enige die doucht en dan 1x per week of zo?Rickymas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:49:
I[...]
Hoi,
Jouw verbruik is niks vreemds hoor! Die extreem koude dagen/nachten vragen gewoon veel van de L/L wp.
Ik schrok ook van het verbruik (inmiddels op 667kwh deze maand), maarja..met 5000kwh opbrengst van ze zonnepanelen zal het wel goedkomen.
De enige tip die ik je kan geven, steek elke avond een kaarsje aan en bid tot onze lieve vader dat het weer zacht blijft zonder vochtigheid..zullen we zeggen ca. 8-10 graden😜
[Afbeelding]
[ Voor 47% gewijzigd door renzo4000 op 27-12-2022 21:55 . Reden: Oeps verkeerde gequote...aangepast. ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Off topic, de vraag is nog maar of je het overschot van de zonnepanelen kunt gebruiken.Rickymas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:49:
[...]
Hoi,
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door pjotter1965 op 27-12-2022 20:32 ]
ik heb even in de omkasting gekeken, leek genoeg afstand tussen te zitten. Wel opvallend dat er alleen een dunne deken om de compressor zit. Waarom niet alle loze ruimte opvullen met steenwol o.i.d.redbullwaning schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:56:
[...]
grote kans dat de 4weg klep tegen de omkasting trilt. trilde bij mij bij lage toeren ertegenaan.
daar zit weinig ruimte tussen.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Jep, vragen stellen mag. Wij hebben een warmtepompboiler van 200l, vandaar ons laag verbruik qua gasrenzo4000 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:48:
[...]
Klopt ik had de verkeerde gequote en inmiddels aangepast... en je hebt gelijk dat gaat ook niemand wat aan. Dat gezegd hebbende deel jij en de degene die ik bedoelde te quoten wel allerlei gegevens hier op tweakers. Niet gek dat mensen daar op reageren en zich mogen verwonderen toch? Beetje temperen qua respons mag wel wat mij betreft, nergens voor nodig toch?
Verwijderd
[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2022 09:50 ]
[ Voor 7% gewijzigd door MicheldeGoey op 27-12-2022 23:55 ]
Hoe belangrijk is die functie voor je? Want het zijn vooral gimmicks op AC's en ik zou daar niet teveel verwachtingen van hebben. Je hebt apparaten die daar specifiek voor gemaakt zijn. Airco's moet je vooral laten koelen/ verwarmen/ blazen.janisgeek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:04:
Welke airco's (Panasonic, Daikin, Mitsubishi) zijn het best voor de luchtzuivering (allergieën, pollen,...) ?
M2 is ongeveer 35m2: is een 3,5 nominale airco krachtig genoeg? Isolatie buitenmuur 4cm
Panasonic heeft nanoe™ X
Bij Daikin heeft de hoogste reeks ook luchtzuivering: Daikin Stylish.
Mitsubishi heeft dit ook in de diamond reeks (in optie).
Welke airco's (Panasonic, Daikin, Mitsubishi) zijn het best voor de luchtzuivering (allergieën, pollen,...) ?
Ga ik ivm verbruik beter voor een single split airco (2 airco's in totaal) of voor een multisplit ?
Maken 2 buitenunits meer lawaai buiten ?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
We hebben beide bijzonder veel last van allergieën. Panasonic was volgens een installateur van allerlei merken merkelijk beter hierin, maar is dat ook zo ?renzo4000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:14:
[...]
Hoe belangrijk is die functie voor je? Want het zijn vooral gimmicks op AC's en ik zou daar niet teveel verwachtingen van hebben. Je hebt apparaten die daar specifiek voor gemaakt zijn. Airco's moet je vooral laten koelen/ verwarmen/ blazen.
Het blijft testen en afwegen. Het is mijn eerste jaar met een airco, dus elk seizoen is nieuw voor mij en zal ik moeten testen wat goed werkt. Dus mogelijk zijn mijn antwoorden over een paar dagen weer anders, maar onderstaand wat ik op dit moment toepas.xHEMANx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:14:
Even een vraag voor iedereen die 24/7 verwarmd.
Passen jullie een nacht verlaging toe? Zo ja, hoeveel graden? En waarom?
Zetten jullie snachts de fan op max, op stand 3 of op auto? En waarom?
Vermeld er ook even bij of jullie huis goed, matig of slecht geïsoleerd is.
Ik heb hem nu zelf op setpoint 20 auto overdag. Dan wordt het uiteindelijk krap aan 19 graden.
En snachts 18 max. Omdat dit toch 100 watt scheelt per uur. (Voelt het minder erg als ik lang uitslaap😁) Dan is het 17,5 graden als ik sochtends beneden kom. Ik twijfel of ik hem niet op stand 3 moet zetten snachts... Aangezien iemand op het forum poste dat op maxfan de warmte van de lucht verlaagd.
Ik heb trouwens zolang het onder de 10 graden is nog nooit een hogere temperatuur gemeten dan de setpoint in onze huiskamer. Ik ben wel jaloers op de mensen die wel zulke temperaturen halen. (Een vriend van mij woont in een appartement, daar is het met de vrieskou van afgelopen maand nog niet onder de 17,5 graden geweest, hij heeft de cv nog helemaal niet aan gehad😮)
We hebben een Matig geisoleerde tussenwoning. Maar mn buren zetten snachts de verwarming uit, dus veel warmte zulken ze me niet schenken...
Thx alvast.
[ Voor 14% gewijzigd door ThaBEN op 28-12-2022 08:15 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Als je met de hand ergens op de omkasting drukt word het dan minder.yuumai schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:34:
[...]
ik heb even in de omkasting gekeken, leek genoeg afstand tussen te zitten. Wel opvallend dat er alleen een dunne deken om de compressor zit. Waarom niet alle loze ruimte opvullen met steenwol o.i.d.
Kan dit soort gedrag te maken hebben met teveel of te weinig koelmiddel? Het is een nieuwe installatie dus vraag me af of het kan komen door fout van de installateur.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Ik heb hem overdag op 19 staan en 's nachts naar 18.xHEMANx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:14:
Ik heb hem nu zelf op setpoint 20 auto overdag. Dan wordt het uiteindelijk krap aan 19 graden.
En snachts 18 max. Omdat dit toch 100 watt scheelt per uur. (Voelt het minder erg als ik lang uitslaap😁) Dan is het 17,5 graden als ik sochtends beneden kom. Ik twijfel of ik hem niet op stand 3 moet zetten snachts... Aangezien iemand op het forum poste dat op maxfan de warmte van de lucht verlaagd.
Ik heb trouwens zolang het onder de 10 graden is nog nooit een hogere temperatuur gemeten dan de setpoint in onze huiskamer. Ik ben wel jaloers op de mensen die wel zulke temperaturen halen. (Een vriend van mij woont in een appartement, daar is het met de vrieskou van afgelopen maand nog niet onder de 17,5 graden geweest, hij heeft de cv nog helemaal niet aan gehad😮)
We hebben een Matig geisoleerde tussenwoning. Maar mn buren zetten snachts de verwarming uit, dus veel warmte zulken ze me niet schenken...
Thx alvast.
![]() | ![]() |
[ Voor 59% gewijzigd door xHEMANx op 28-12-2022 09:06 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
De 100w die je met de nachtverlaging hebt gespaard heb je weer dik en dubbel nodig gehad om overdag van 18 naar 20 terug te gaan.xHEMANx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:01:
Bedankt allemaal zo ver.
Ik heb vanacht op 18 max gezet, van 20 auto. 2 dagen geleden bespaarde ik dan 100 watt per uur.
Als ik nu terug kijk, was die zuiniger op 20 auto... 😮 Zal wel aan het pendelen zijn geweest. Vannacht maar eens gewoon op 20 auto laten staan en vergelijken .. alleen is het vandaag alweer veel warmer buiten... 😑
Hier geen nachtverlaging, maar gewoon helemaal uit. De kosten die we besparen zijn dik en dubbel t.o.v. 24/7 doorstokenbgrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:10:
[...]
De 100w die je met de nachtverlaging hebt gespaard heb je weer dik en dubbel nodig gehad om overdag van 18 naar 20 terug te gaan.
Zo zie je maar weer dat het voor ieder huis verschillend is.Martin7182 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:34:
[...]
Hier geen nachtverlaging, maar gewoon helemaal uit. De kosten die we besparen zijn dik en dubbel t.o.v. 24/7 doorstoken
Dat heb ik ook geprobeerd. Het punt is dat als ik hem snachts uit laat, ik overdag een hogere setpoint moet hanteren, om het even warm te krijgen als 24/7. En die hogere setpoint vreet mn energie die ik snachts bespaard heb weg.Martin7182 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:34:
[...]
Hier geen nachtverlaging, maar gewoon helemaal uit. De kosten die we besparen zijn dik en dubbel t.o.v. 24/7 doorstoken
Watvoor huis heb je?bgrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:10:
[...]
De 100w die je met de nachtverlaging hebt gespaard heb je weer dik en dubbel nodig gehad om overdag van 18 naar 20 terug te gaan.
Heb dat een paar keer geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat hier in ons huis gewoon 24/7 op 20 beter / goedkoper werkt dan iedere dag de temperatuur optrekken na een nachtverlaging.
Ding staat sinds november aan. Wisselend tussen setpoint 20 en 21.
Nu ik een redelijk beeld heb van het verbruik en dat ik mijn overschot zonnestroom niet op ga krijgen staat het ding op setpoint 21.
Fanstand staat altijd op hoogste stand (5) van de LG. Als we tv kijken op de bank gaat ie automatisch naar mid dmv home assistent omdat we anders de wind voelen op de bank. Verbruik bij stand 3 is 1w/m meer dan op stand 5.
Ik vroeg hier laatst aan de airco monteur die de airco in bedrijf kwam stellen waarom menig monteur zo graag LG aanprijst. Dit was puur omdat er meer marge op te maken was.janisgeek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:19:
[...]
We hebben beide bijzonder veel last van allergieën. Panasonic was volgens een installateur van allerlei merken merkelijk beter hierin, maar is dat ook zo ?
"Meten is weten" ik vrees dat er genoeg gebruikers zijn die niet dezelfde appels vergelijken als ze überhaupt al echt aan het meten zijn.bgrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:36:
[...]
Zo zie je maar weer dat het voor ieder huis verschillend is.
De ouderwetse kreet "meten is weten" is toch weer goud haha
[ Voor 3% gewijzigd door Frag1le op 28-12-2022 10:25 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
24/7 stoken is voor mensen met een ouderwetse energiecontract. Stroom is zo goed als gratis hier in de nacht, ik betaal alleen ODE + belasting + 2 cent inkoopkosten opslag.Termy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:48:
Ik pas hier juist nachtverhoging toe omdat ik dan vanwege dynamisch tarief heel goedkoop wat warmte kan bufferen. Het vreemde is alleen dat ik zonder de 'juiste' demand control eigenlijk helemaal geen verschil zie in verbruik tussen de setpoints. Het lijkt vandaag bv juist iets meer te gebruiken vanaf het moment dat het naar 1 graad lager setpoint gaat.
Vooralsnog snap ik er nog de ballen van dat ik prima naar laag vermogen kan gaan als ik het op 40% demand control zet maar ga pendelen als ik het op 100%, auto of uit zet. Fan speed auto en de unit hangt centraal.
Bij vasthouden koelleiding is het geluid gereduceerd tot een lichte brom. Nu heel iets verbogen en lijkt het op te lossen. Waardoor komt dat?redbullwaning schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:29:
[...]
Als je met de hand ergens op de omkasting drukt word het dan minder.
Of als je de koelleiding iets verbuigt of vasthoud.
LG, MHI kunnen dat iig. Daikin niet. Andere merken onbekend.DriesLec schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
Nog een extra vraag.
Ik zag hier wel eens passeren dat mensen hun binnenunit enkel op ventilatie/fan stand zetten om andere kamers "mee te verwarmen" en mee te profiteren, hoe zit dat?
Dat is dan voor een multisplit en andere binnenunit/kamer vermoed ik. Maar hoe zorgt die stand dan voor verwarming? Overtollige warmte van de unit waar je wel echt warmte vraagt? Of de uitblaaswarmte van een ventilatiestand is standaard x graden waardoor je opwarmt maar gestaag?
Of is het enkel voor bepaalde merken?
Of (and that's very likely) heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen.
Ben benieuwd!
xHEMANx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:14:
2 graden omdat het toch een besparing oplevert zonder inleveren op comfort(gaat met tijdklok), zet je hem uit dan koelt het te ver af waardoor het te lang duurt voordat meubels/muren etc zijn ontdaan van de "koude straling".
Auto, de warmtelast is zo laag dat handmatig hoger zetten geen zin heeft(verbruik is 120-160 watt).
Goed?, het huis is voor een eind jaren 80 huis zeer goed geisolleerd, dit huis heeft van oorsprong heteluchtverwarming en toen was het al belangrijk mbt kierdicht en isolatie, alleen glas in bestaande kozijnen zijn vervangen naar HR++ gezien grote ramen betreft als tussenwoning, vloerisolatie van 10cm aanwezig en spouwisolatie met glas/steenwol, dit is nog orgineel.
Ligt aan de stand van je uitblaasklep en hoeveel gaten (ventilatieroosters) je open hebt en waar precies.
Bij mensen waar hij doorschiet kunnen tocht langs de sensor hebben waardoor de binnenunit denkt het is kouder zoals gat door de muur van leidingen/slecht afgedicht of een ventilatierooster zeer dichtbij die open staat, ook de positie/plaatsing van binnenunit speelt mee.
Dat speelt hier ook, beide buren zetten de verwarming helemaal uit dat merk je want ook hier zijn de tussenmuren niet geisolleerd en alleen beton, daarom stook ik snachts iets lager.
Opmerking: Comfort is in begin gepriegel wat het beste is, meer/minder ventilatieroosters open, stand uitblaasklep.
Ik zelf heb de uitblaasklep naar voren gericht alsof die op koelstand staat dat werkt hier het beste, naar beneden richten vormt er een luchtbel en krijg ik hier temperatuurverschillen, ook is dat niet comfortabel hier ondanks de fabrikant voorschrijft om hem naar beneden te richten.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2022 12:10 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Inderdaad, maar zoals @Frag1le al aangeeft, goed meten is moeilijk. Ik geef iets minder om comfort, dus dan is uitzetten al snel beter dan aanlaten, evt. met verlaging.bgrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:36:
[...]
Zo zie je maar weer dat het voor ieder huis verschillend is.
De ouderwetse kreet "meten is weten" is toch weer goud haha
Goed punt, ik dacht dat die er was maar ik zie het ook niet, noch op de app, noch op de afstandsbediening.wittmann1982 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:14:
[...]
zonnewarmte verspreiden is hier al aangehaald, maar ook ’bleeding’ bij een multisplit. Slechts 1 binnenunit aan en bij 1 andere (of meerdere?) enkel de fanstand opzetten. Er zou in de leidingen wat warmte kunnen ´weglekken´. Mijn installateur zei me dat dit echter zeer beperkt zou zijn.
Ik zoek nog steeds zelf die fanstand in de panasonic app. Geprobeerd op de NanoeX stand, maar buiten wat knipperen van de powerled doet die niets, lamellen gaan ook niet open. Dus mocht iemand weten hoe ik dee fanstand van een panasonic multisplit kan aanzetten?
Heb jij zonnepanelen? Heb even zitten rekenen en voor mij is het iig nog niet interessant om met PV een dynamisch contract aan te gaan voor stroom. Voor gas heb ik dat nu wel, maar dat gebruik ik - nu we met de airco's verwarmen - bijna niet meer.w00key schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:29:
[...]
24/7 stoken is voor mensen met een ouderwetse energiecontract. Stroom is zo goed als gratis hier in de nacht, ik betaal alleen ODE + belasting + 2 cent inkoopkosten opslag.
Het is beter voor het milieu ook, geen centrale op gas/kolen/wat voor brandstof dan ook die levert voor deze spotprijs, dan zetten ze hem liever stil. Ook met een contract met vaste kosten kan je kijken op de uurtarieven om milieuvriendelijk te verwarmen, maar het is helemaal leuk als je dat ook merk in je energierekening.
Zeker met deze temperaturen buiten is 2x 3 uurtjes opwarmen @ ~50% capaciteit (800W) voldoende om een dag warm te hebben binnen. Voor extra comfort laat ik de airco wat extra draaien nu het zo goedkoop is, met een totaal van 6-10 kWh per dag. Op de laatste dag met data stond de dagtotaal op 24 kWh voor €3.11 (all in)
Was wilt hier de laatste week erg slecht drogen, ik gebruik nu de airco ook om een kamer extra op te stoken om dat sneller te drogen. Dat kost nog steeds minder energie dan de condensdroger droger (~2kW) en het werkt ook met krimpgevoelige kleding.
Een ERV (WTW met vochtterugwinning) is comfortabel, het houdt de relatieve luchtvochtigheid op 60-70%, maar niet zo fijn zware stukken als spijkerbroeken na een dag nog steeds niet droog is en gaat ruiken. Ventilator op de was rek richten, airco aan en het is zo klaar en de restwarmte kan ik prima gebruiken, het is nu boven 19 graden
Handtekening
Ja quiet kan via app aan en uit gezet worden.feenstra schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:04:
[...]
Ik verwarm nu bijna een maand met een Bosch en ervaar helaas diverse problemen die door Bosch niet opgelost kunnen worden. Het verwarmen gaat prima, maar de aansturing hapert. Mijn leverancier kan als enige alternatief Panasonic aanbieden. Ik overweeg dat aanbod te accepteren.
Een belangrijke vraag die ik heb en nog niet beantwoord kon worden:
Als je de timer gebruikt via de app, kan je dan de quiet mode kiezen? Blijft de quiet mode actief, als de airco (via de timer) opstart? Dat is bij Bosch namelijk niet het geval. Je kan zelfs de quiet mode niet eens activeren via de app... alleen via de afstandsbediening.
Dus op afstand de airco inschakelen als je in de avond laat thuis komt levert boze buren op bij mij (terecht, overigens). Bij Bosch is het ook zo dat na het opnieuw opstarten deze stille modes weer gedeactiveerd wordt. Zeer hinderlijk.
[Afbeelding]
Hi Renzo,
De Amazon gegevens zijn niet altijd de beste bron van info.DriesLec schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:02:
[...]
Hi Renzo,
Was toch nog eens aan het kijken in de link
https://www.amazon.com.be...id=1671614618&sr=8-3&th=1
In de technische gegevens staat er : 1 A batterij(en) vereist.
Wat doet die batterij dan exact?
Ah nee, die salderingsregeling voor particulieren is een enorme staatsteun, je ruilt goedkope zomermiddagstroom voor dure winter kWh. Lekker gebruik van maken zo lang het mogelijk is.Balboa schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:08:
[...]
Heb jij zonnepanelen? Heb even zitten rekenen en voor mij is het iig nog niet interessant om met PV een dynamisch contract aan te gaan voor stroom. Voor gas heb ik dat nu wel, maar dat gebruik ik - nu we met de airco's verwarmen - bijna niet meer.
De staatssteun is alleen de belasting en die is bijna niet anders met de prijs (alleen de btw), dus deze vlieger gaat niet op. De kosten die de leveranciers hierdoor maken (als dat al zo is) zit ongetwijfeld gewoon in hun tarieven verwerkt. Dan kan je zeggen dat het betaald wordt door mensen zonder panelen, maar hoeveel duurder zou het zijn geweest als er géén panelen waren en we zoveel meer gas etc nodig hadden? Zodra er genoeg panelen, wind en opslag is kost het geen drol meer en dan heb je waanzinnig profijt in je huis zonder panelen. Dus tja, ik ben niet onder de indruk van dit soort commentaar op de salderingsregeling.w00key schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:37:
[...]
Ah nee, die salderingsregeling voor particulieren is een enorme staatsteun, je ruilt goedkope zomermiddagstroom voor dure winter kWh. Lekker gebruik van maken zo lang het mogelijk is.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Er is vast wel een integratie voor Daikin in Home Assistant, dan kun je de sensor gebruiken van de buitenunit.Termy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:47:
[...]
Anyway, in november toen het nog redelijk warm was kon ik prima alleen in de nacht verwarmen en overdag niks. Misschien dat dit nu ook weer kan want het steeds soort van handmatig moeten inregelen afhankelijk van de buitentemperatuur begint wel een beetje vervelend te worden. Misschien dat een externe thermometer dit beter geregeld krijgt via home assistant maar zover ben ik nog lang niet.
[ Voor 26% gewijzigd door Frag1le op 28-12-2022 16:06 ]
[ Voor 7% gewijzigd door oostr048 op 28-12-2022 16:47 ]
Ik heb een 2MXM50A uit het buitenland.oostr048 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:37:
Ik wil in het buitenland de Daikin 3MXM40A bestellen, weet iemand welke diameter koelleiding hierbij benodigd is?
In de verschillende handleidingen zie ik afwijkende informatie (3MXM40A of 3MXM40N maakt niet uit).
In de handleiding lees ik dat er verloopstukken zijn. Moet ik dan de koelleidingen bestellen van de buiten unit diameters(1/4" + 3/8" + 1/2") of die van de binnenunit(1/4" + 3/8")?
https://www.daikin.nl/con...l_3PNL600450-6R_Dutch.pdf
[Afbeelding]
https://www.daikin.nl/con...00_Catalogues_English.pdf
[Afbeelding]
Hier wordt op aangesloten:
FTXA35AW – ¼” / 3/8”
CTXA15AW - ¼” / 3/8”
FTXM20R - ¼” / 3/8”
FTXA25AW - ¼” / 3/8”
De binnen unit is bepalend voor de leiding diameter, buiten gebruik je de reductie moeren. In jou geval allemaal met 1/4 - 3/8 aansluiten. Maar op een 3mx kan je maar 3 toestellen aansluiten en je wil er 4, dan zal je een 4mx moeten nemenoostr048 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:37:
Ik wil in het buitenland de Daikin 3MXM40A bestellen, weet iemand welke diameter koelleiding hierbij benodigd is?
In de verschillende handleidingen zie ik afwijkende informatie (3MXM40A of 3MXM40N maakt niet uit).
In de handleiding lees ik dat er verloopstukken zijn. Moet ik dan de koelleidingen bestellen van de buiten unit diameters(1/4" + 3/8" + 1/2") of die van de binnenunit(1/4" + 3/8")?
https://www.daikin.nl/con...l_3PNL600450-6R_Dutch.pdf
[Afbeelding]
https://www.daikin.nl/con...00_Catalogues_English.pdf
[Afbeelding]
Hier wordt op aangesloten:
FTXA35AW – ¼” / 3/8”
CTXA15AW - ¼” / 3/8”
FTXM20R - ¼” / 3/8”
FTXA25AW - ¼” / 3/8”
[ Voor 3% gewijzigd door Hespy op 28-12-2022 18:47 ]
Daikin MitsubishiActivate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:07:
Hallo,
Ik heb dus ook een vraagje om met een Airco te gaan verwarmen.
Voor onze slaapkamer was de keus gevallen op een LG S09ET maar na het lezen in dit topic schijnt deze minder geschikt te zijn voor verwarming.
We hebben in de woonkamer een S3-M18KL1MA van 5 Kw die we eigenlijk alleen gebruiken om te koelen, we zouden dus wel graag een LG hebben ivm het gebruiken van de App.
Wat zou een betere (energiezuiniger) alternatief zijn voor de S09ET?
Alvast bedankt!
Bedoel je met LG het minimale vermogen of het probleem met iedere 3u defrost/oil return run ?Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:07:
Hallo,
Voor onze slaapkamer was de keus gevallen op een LG S09ET maar na het lezen in dit topic schijnt deze minder geschikt te zijn voor verwarming.
We hebben in de woonkamer een S3-M18KL1MA van 5 Kw die we eigenlijk alleen gebruiken om te koelen, we zouden dus wel graag een LG hebben ivm het gebruiken van de App.
Alvast bedankt!
Hier hangt 2x een LG S12ET single split unit ( dus 2x binnen unit met ieder een eigen buiten unit)Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:38:
Dank je voor je reactie,
Ik bedoelde eigenlijk het verbruik, de defrost/oil return run lijkt me idd ook niet echt prettig, ik heb gelzen dat het nogal lawaaiig moet zijn, onze S3-M18KL1MA heeft dat niet
[ Voor 7% gewijzigd door bgrr op 28-12-2022 21:48 ]
Bij -9 ook 900w of hoger langs zien komen hoor.Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:54:
Opnieuw bedankt,
Als ik dat zo lees dan zou een S9 nog niet zo gek zijn, het is een single split en maar 2.0 Kw dus nog iets minder verbruik als de 190W
Dat is heel situationeel. Elk merk heeft zijn voor en tegens. Wij hebben Daikin. 2 buitenunits met 6 binnenunits. Voor wat betreft koelen helemaal top. Verwarmen ook fijn, maar beide 'slechts' a++.Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:07:
Hallo,
Alvast bedankt!
Maarten
elektriekert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:19:
[...]
Ik heb een 2MXM50A uit het buitenland.
Daarbij 1 gasaansluiting van 1/2.
Ik heb leidingwerk gekocht voor de binnenunits en bij de buitenunit een verloop gebruikt om van 3/8 naar 1/2 te gaan.
Bedankt heren! De bestelling is eruit via Climaled.Hespy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:45:
[...]
De binnen unit is bepalend voor de leiding diameter, buiten gebruik je de reductie moeren. In jou geval allemaal met 1/4 - 3/8 aansluiten. Maar op een 3mx kan je maar 3 toestellen aansluiten en je wil er 4, dan zal je een 4mx moeten nemen
Als je vooral gaat verwarmen is die binnenunit wel minimaal 27dB en wellicht is de buitenunit ook luider. De Mitsubishi Heavy SRK 20ZS-W heb je al voor 715 euro en met de zelf gemaakte wifi module beter af te lezen als daar ook de interesse ligt en voor verwarming A++. Laat je hem installeren of ga je dat zelf doen.Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:54:
Opnieuw bedankt,
Als ik dat zo lees dan zou een S9 nog niet zo gek zijn, het is een single split en maar 2.0 Kw dus nog iets minder verbruik als de 190W
[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2022 00:14 ]
Mogelijks, van daar dat ik de vraag hier stel.elektriekert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:07:
[...]
Ik vroeg hier laatst aan de airco monteur die de airco in bedrijf kwam stellen waarom menig monteur zo graag LG aanprijst. Dit was puur omdat er meer marge op te maken was.
Wellicht dat het voor Panasonic hetzelfde geldt?
[ Voor 5% gewijzigd door petertje30 op 29-12-2022 02:09 ]
xHEMANx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:14:
Thx alvast.
Aanvullend op mijn eerdere post, afgelopen nacht alle airco's laten draaien zonder nachtverlaging en dus ook niet overgeschakeld naar Eco stand. Tussen middernacht en nu (6,5 uur) is het verbruik as volgt:ThaBEN schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:53:
[...]
Het blijft testen en afwegen. Het is mijn eerste jaar met een airco, dus elk seizoen is nieuw voor mij en zal ik moeten testen wat goed werkt. Dus mogelijk zijn mijn antwoorden over een paar dagen weer anders, maar onderstaand wat ik op dit moment toepas.
Ja, ik zet de units (MHI35ZS) wanneer ik naar bed ga op Eco modus. Dan wordt automatisch een offset toegepast met een verlaging van 2 graden en hoef je het setpoint verder niet aan te passen. Dit omdat het met de huidige temperaturen niet zoveel afkoelt in huis en setpoint weer zo is bereikt de dag erna. Toen het vroor buiten paste ik géén nachtverlaging toe. Dan duurde het heel lang om de dag erna weer een paar graden omhoog te verwarmen.
Ik laat hem (net als overdag) op auto staan. Wil nog wel eens testen om de fan op max (stand 4) te zetten, maar dit vergeet ik simpelweg elke avond en mede ook omdat ik nu nachtverlaging toepas. Bij MHI zal de fan alsnog terug te moduleren naar een lagere stand bij stand 1-3. Enkel bij stand 4 blijft die constant blazen.
Overigens zet ik de fan overdag wel op max wanneer we niet thuis zijn of langere tijd niet in de kamer aanwezig zijn en de airco op een setpoint staat welke we comfortabel vinden wanneer we wel in de kamer zijn. Fan op max in de nacht lijkt terwijl je tegelijk nachtverlaging toepast lijkt mij niet efficiënt.
Ik heb wel een tijdje via een weekprogramma ingesteld dat de fan 1 a 2 uur voordat ik in de ochtend opsta op max stand gingen draaien alvorens terug te gaan naar auto. Dit ga ik misschien opnieuw toepassen. Ben van het weekprogramma afgestapt toen het is begonnen te vriezen en een vast setpoint gedurende de dag en nacht hanteerde, maar met de huidige stabielere temperaturen is het wellicht een geschikt moment dat ik een nieuw weekprogramma ga invoeren.
Tja, wat is "goed". Alles is relatief en die begrippen zal elk persoon anders ervaren. Ik woon in een huis van 1965 wat 0 isolatie had toen ik hier kwam wonen. Ik heb toen het dak laten isoleren en de spouwmuren zijn geïsoleerd. Ramen zijn standaard dubbelglas, kunststofkozijnen uit 1986, twee-onder-een-kapwoning.
Sfeerimpressie:
[YouTube: Airco plaatsing]
[Afbeelding]
[ Voor 29% gewijzigd door ThaBEN op 29-12-2022 06:39 ]
Hoe zit dit precies qua verbruik en pendelen. In de keuken betekent dit dat de airco 0.75 / 6.5 = 0.15kWh heeft verbruikt.ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:37:
[...]
[...]
Aanvullend op mijn eerdere post, afgelopen nacht alle airco's laten draaien zonder nachtverlaging en dus ook niet overgeschakeld naar Eco stand. Tussen middernacht en nu (6,5 uur) is het verbruik as volgt:
Keuken:
Setpoint 18
Verbruik 0.75 kWh
Boven:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh
Woonkamer:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh
Totaalverbruik 3.25 kWh
Ga hetzelf installeren heb de andere ook zelf geinstalleerd op een separate groep, daar wou ik de 2,5 Kw bij opzetten.Laat je hem installeren of ga je dat zelf doen.
Dit betreft het totaalverbruik over die 6,5 uur.banaliteit schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:03:
[...]
Hoe zit dit precies qua verbruik en pendelen. In de keuken betekent dit dat de airco 0.75 / 6.5 = 0.15kWh heeft verbruikt.
Of bedoel je per uur? Dan is het totaal aantal van keuken dus 0.75*6.
[ Voor 20% gewijzigd door ThaBEN op 29-12-2022 07:47 ]
Als je toch niet in de ruimte bent, best juist lekker hard laten blazen, dat is het meest efficiënt.ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:39:
Op alle airco's had ik de fan handmatig op stand 2 (van 4) gezet in plaats van de auto functie te gebruiken.
Dat ga ik vanavond proberen!Wilke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:46:
[...]
Als je toch niet in de ruimte bent, best juist lekker hard laten blazen, dat is het meest efficiënt.
Het is niet de meest zuinige unit die er bestaat. Maar de S09ET kan wel heel laag terug moduleren. Hier gaat hij bij deze temperaturen terug tot 170-180 watt. Die oil return cycle heeft hij niet. Beneden draait hij bij ons al dagenlang onafgebroken.Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:38:
Dank je voor je reactie,
Ik bedoelde eigenlijk het verbruik, de defrost/oil return run lijkt me idd ook niet echt prettig, ik heb gelzen dat het nogal lawaaiig moet zijn, onze S3-M18KL1MA heeft dat niet
[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 29-12-2022 08:25 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Beide een slecht idee. Het is al heeulll vaak voorbij gekomen in dit topic. Maar als je een enkele unit groter dan 5kw plaatst dan is dat niet te doen qua geluid. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je zoveel vermogen nodig hebt.petertje30 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 01:27:
Vandaag een offerte gekregen om de begane grond te voorzien van een airco. Hierbij kregen we 2 voorstellen. Dit is de situatie:
- Begane grond met open keuken, 72m2, 187m3. Hiervoor hebben we een offerte gekregen voor de LG PC24SK (6,6 kw koelen en 7,5 kw verwarmen).
Alternatief is de Mitsubishi SRK 80ZR-W (8kw koelen en 9kw verwarmen)
Ga je in berekening dan niet uit van het aantal m3 wat je wil verwarmen of koelen? Hiermee komt de installateur op dit advies.Nism0 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:26:
[...]
Beide een slecht idee. Het is al heeulll vaak voorbij gekomen in dit topic. Maar als je een enkele unit groter dan 5kw plaatst dan is dat niet te doen qua geluid. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je zoveel vermogen nodig hebt.
Niet een LG nemen (defrost interval) en een 5 kw MHI max of anders doe je 3.5 x 2.
Achter in de keuken hangen en 11 meter blazen is ook een slecht ideepetertje30 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:42:
[...]
Ga je in berekening dan niet uit van het aantal m3 wat je wil verwarmen of koelen? Hiermee komt de installateur op dit advies.
De unit zou achter in de open keuken komen te hangen en moet 11 meter de ruimte in blazen. Wellicht dat dit meespeelt in het advies?
Het bedrijfsgeluid zal sowieso minder worden als de ruimte op temperatuur is ga ik vanuit?
[ Voor 8% gewijzigd door Nism0 op 29-12-2022 09:01 ]
Maakt dat veel uit qua gebruik vergeleken met de eerder toegepaste nachtverlaging? 1.25kwh voor 1 airco is niet veel... Ik heb hem vannacht op 20 auto laten staan en bij mij heeft hij van 12 tot 9 uur 2.5kwh verbruikt. Min het verbruik van mn koelkast en vriezer. 0,090kwh x 9 uur = 0.81 2.5-0.81=ThaBEN schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:37:
[...]
[...]
Aanvullend op mijn eerdere post, afgelopen nacht alle airco's laten draaien zonder nachtverlaging en dus ook niet overgeschakeld naar Eco stand. Tussen middernacht en nu (6,5 uur) is het verbruik as volgt:
Keuken:
Setpoint 18
Verbruik 0.75 kWh
Boven:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh
Woonkamer:
Setpoint 21
Verbruik 1.25 kWh
Totaalverbruik 3.25 kWh
[ Voor 46% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2022 09:43 ]
Verwarm je continue of adhoc? Als de unit continue 250-400 W trekt, dan is dat dus je warmteverlies dat aangevuld wordt door de airco. Dat is te verlagen met een hogere fanstand. Als je adhoc tijdens de opwarmfase 250-400 W gebruikt, dan is je warmteverlies lager maar draait de unit harder om de ruimte op temperatuur te krijgen. Dat kan naar beneden door de unit langer aan te laten en/of stille modus te gebruiken. Misschien heeft stille modus weinig of geen effect bij zulke lage vermogens, maar je smeert wel eventuele pieken uit over langere tijd.ffaccountje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:34:
Iemand tips om met de huidige temperaturen de airco op zijn min. vermogen te laten draaien?
Ik heb een SRK35ZS-W die nu al een tijdje 24/7 op 21 staat ingesteld met verder alles op auto. Nu merk ik alleen dat hij zo'n 250-400 watt gebruikt maar zodra ik het SP naar 20 zet direct gaat pendelen. Dan lijkt mij dat hij die 21 graden wel zuiniger moet kunnen toch?
Zie het vaak voorbij komen hier airco's die op min. vermogen continu draaien maar zijn hier bepaalde configuratie trucjes voor om dit te realiseren? Zag al wel dat fan stand vast op 2 het vermogen automatisch al beperkt werd, maar als hij op auto staat zit hij ook ongeveer op stand 2 dus ja
[ Voor 96% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2022 09:29 ]
Waarschijnlijk niet (veel) met de huidige buitentemperaturen. De warmte leek al in alle hoeken van de kamers verzadigd te zijn. Het feit dat ik het setpoint heb moeten verlagen van 21 naar 20 in de woonkamer omdat het te warm was zegt al genoeg. Waarschijnlijk dat de resultaten op dit moment niet of nauwelijks zullen verschillen.xHEMANx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:12:
[...]
Maakt dat veel uit qua gebruik vergeleken met de eerder toegepaste nachtverlaging? 1.25kwh voor 1 airco is niet veel... Ik heb hem vannacht op 20 auto laten staan en bij mij heeft hij van 12 tot 9 uur 2.5kwh verbruikt. Min het verbruik van mn koelkast en vriezer. 0,090kwh x 9 uur = 0.81 2.5-0.81=
1.69 kwh verbruik voor de airco alleen.
(Pfff iemand een zuinige vriezer te koop? 😅)
Wat wel interessant is, is dat boven en beneden de units precies evenveel verbruikt hebben.
Dat zou betekenen, dat als je boven verlaging toepast en sochtends weer een verhoging en beneden niet, dat je het verschil kan zien tussen het verbruik ongeacht het weer, want dat is voor beidde units hetzelfde.
Dag erna precies andersom, beneden verlaging en boven niet. Dan zal je best een leuke vergelijking hebben.
Of hebben je keuken en woonkamer unit nog invloed op elkaar?? (Lees: zit er een deur/muur tussen?)
[ Voor 112% gewijzigd door ThaBEN op 29-12-2022 10:37 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq