Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 294 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.681 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Nog een vraagje.

Als de airco op auto fan staat, moduleert de fan dan ook terug naar 1 streepje? Of is 2 streepjes minimaal?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
xHEMANx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:43:
Nog een vraagje.

Als de airco op auto fan staat, moduleert de fan dan ook terug naar 1 streepje? Of is 2 streepjes minimaal?
bij mijn kennis met dezelfde als jij schakelt hij soms terug als hij op stand 3 ingesteld staat zelfs, hetzij kortstondig. Dus zelfs in een fixed stand.

Bij de mijne gaat hij op auto niet verder terug als stand 2, althans ik herinner het me niet. Meestal varieert hij tussen 3 en 2.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:16
DriesLec schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:21:
[...]

Is er iets vergelijkbaar zonder draadje waar we hier collectief tevreden over zijn? :)
Denk je er misschien over om een aparte temp. sonde voor je panasonics te installeren?
Sinds deze week zijn hier 2 panasonic multisplits 5.2 in gebruik genomen, met elk 3 binnenunits.
Het energieverbruik in de panasonic app komt trouwens aardig overeen met mijn shelly 1pm die ik er na de zekering heb tussengehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Zuinig schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:46:
[...]
bij mijn kennis met dezelfde als jij schakelt hij soms terug als hij op stand 3 ingesteld staat zelfs, hetzij kortstondig. Dus zelfs in een fixed stand.

Bij de mijne gaat hij op auto niet verder terug als stand 2, althans ik herinner het me niet. Meestal varieert hij tussen 3 en 2.
Mooi zo, want ik wil hem niet op stand 1 hebben, want dan is het 1.5 meter rond de airco warm en de rest van het huis koud.

Dat hij moduleert in een fixed stand is soms fijn en soms irritant.

Ik denk dat ik hem echt op setpoint 22 auto moet zetten om goed boven de 18 graden werkelijke temp uit te komen.

Als die de nacht door gedraaid heeft, dan op 21 auto.

Ik hoop dat ze officiele externe thermostaten uitvinden bij MHI, als iedereen met die dingen gaat verwarmen binnenkort...

Maar als ik daar over nadenk, staat hij met een externe thermostaat en een lagere setpoint ook steeds oorverdovend te loeien.. en dan weer zacht.. loeien en dan weer zacht. Dus dan moet je alsnog een hogere setpoint hanteren...toch?

Conclusie: miss is het toch wel prima zo. Kappen met zeuren setpoint 22 it is.

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2022 23:33 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Hebben meer mensen met deze temperaturen defrosts? Ik verbaas me erover dat de unit dat doet met maarliefst 7(!) Graden buiten. Zelfs volgens de app is het 5,5 graden. Op dit moment heb ik een defrost, en vorige week had ik er een toen het zo'n 8 graden was.

Het gaat om een MHI 35 ZS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 19:31
Maarten_tzr schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:33:
Hebben meer mensen met deze temperaturen defrosts? Ik verbaas me erover dat de unit dat doet met maarliefst 7(!) Graden buiten. Zelfs volgens de app is het 5,5 graden. Op dit moment heb ik een defrost, en vorige week had ik er een toen het zo'n 8 graden was.

Ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
.

[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 25-12-2022 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:41
Maarten_tzr schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:33:

35 ZSX, logboek erbij gepakt, 18 December de laatste defrost.

Hoe weet je dat het een defrost is en niet iets anders? Zoals temperatuur bereikt en daarom even uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Waah schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:17:
[...]

hier idem, 18 December.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Waah schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:17:
[...]

Hoe weet je dat het een defrost is en niet iets anders? Zoals temperatuur bereikt en daarom even uit?
Gaan de lamellen van de binnen unit dan dezelfde stand als bij een defrost?

Ik pas 's nachts nu een verlaging toe van 3 graden. Van 22 naar 19. Daarbij zet ik de ventilatiestand op 3 zodat het erl egaal warm blijft. Hij gaat dan nooit in die stand staan met de ventilator uit. Ik heb nog nooit echt gemerkt dat hij vond dat hij de temperatuur bereikt had, maar ik weet dus ook jiet goed hoe dat eruit ziet.

En toen ik naar de buiten unit liep dacht ik hetzelfde geluid te horen als bij een defrost (beetje snerpend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Maarten_tzr schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:26:
[...]

Gaan de lamellen van de binnen unit dan dezelfde stand als bij een defrost?
bij een defrost gaat het groene lampje op de binnenunit knipperen, als hij pendelt, doet hij dat niet.

Stand vd lamellen is iets anders bij defrost dan bij pendelen. Bij defrost staan ze iets meer open en voel je van heel dichtbij echt de kou van de unit afkomen. Ook vaak wat borrelende geluiden of vloeistof verplaatsing.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Zuinig schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:58:
[...]
bij een defrost gaat het groene lampje op de binnenunit knipperen, als hij pendelt, doet hij dat niet.

Stand vd lamellen is iets anders bij defrost dan bij pendelen. Bij defrost staan ze iets meer open en voel je van heel dichtbij echt de kou van de unit afkomen. Ook vaak wat borrelende geluiden of vloeistof verplaatsing.
Ah, het lampje. Die heb in afgeplakt en op kleur gemaakt van de muur, net als de rest van de unit :+

Als ik er heel dichtbij ga staan dan kan ik het wel zien. Zal dat eens in de gaten houden. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 23:38
Gister 20:45 was het hier 5 graden buitentemperatuur 1 korte defrost gehad stond raar te kijken maar het lampje op de binnenunit knipperde echt en ook werdt er ouderwets koffie gezet in de unit.
MHI SRK25ZSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Weerman2 schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:23:
Gister 20:45 was het hier 5 graden buitentemperatuur 1 korte defrost gehad stond raar te kijken maar het lampje op de binnenunit knipperde echt en ook werdt er ouderwets koffie gezet in de unit.
MHI SRK25ZSX.
Aparte situatie als je met 5 graden boven nul een of meerdere defrost(s) krijgt, het kan zijn dat de unit op een plek staat waar deze te weinig ventilatie krijgt (/niet vrij kan blazen) en zijn eigen koude lucht opzuigt en met een relatief hoge vraag alsnog dichtvriest. Toevallig ook icm op fluisterstand staan?

Edit: je zou even aan de zijkant van je unit kunnen kijken of een van de leidingen/koppelingen daar zijn bevroren als de unit een poosje aanstaat, als er een lek is gaat je compressor ook harder werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 25-12-2022 10:45 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 21:40
wittmann1982 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:11:
[...]

Denk je er misschien over om een aparte temp. sonde voor je panasonics te installeren?
Sinds deze week zijn hier 2 panasonic multisplits 5.2 in gebruik genomen, met elk 3 binnenunits.
Het energieverbruik in de panasonic app komt trouwens aardig overeen met mijn shelly 1pm die ik er na de zekering heb tussengehangen.
Goed om weten dat we de panasonic app kunnen vertrouwen. Ik zou het overwegen idd omdat je dan zelf kunt kiezen waar je een bepaalde temperatuur wil. Nu is het bij de unit zelf dus sowieso niet ideaal maar dat is voor alle toestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Servee schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:41:
[...]

Aparte situatie als je met 5 graden boven nul een of meerdere defrost(s) krijgt, het kan zijn dat de unit op een plek staat waar deze te weinig ventilatie krijgt (/niet vrij kan blazen) en zijn eigen koude lucht opzuigt en met een relatief hoge vraag alsnog dichtvriest. Toevallig ook icm op fluisterstand staan?

Edit: je zou even aan de zijkant van je unit kunnen kijken of een van de leidingen/koppelingen daar zijn bevroren als de unit een poosje aanstaat, als er een lek is gaat je compressor ook harder werken.
Hij hangt mooi vrij op 2,3m hoog aan de muur achterkant 10cm ruimt t.o.v. Muur wel op Noord/West kant van huis en ook was het hier mistig, op moment van defrost stond hij op 209Watt te draaien maar wel in fluisterstand dat wel.
Eigenlijk heb ik hem altijd op fluisterstand draaien start mooi rustig op en komt mooi rustig op temperatuur zelfs met die kou kon ik het hier warm krijgen op fluisterstand.

Heb er alle vertrouwen in dat hij niet lek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Het blijven toch soms lastige apparaten die airco's. Hij staat hier al een heel aantal dagen lekker te pruttelen op auto/auto met een kleine nachtverlaging. Geen moment te warm of koud in huis.
Ik wilde na het kerstontbijt even goed doorluchten met alles open, dan vind ik het toch zonde om de verwarming aan te laten dus even uitgezet.
Lekker doorgelucht, boel weer dicht en niet eens veel kouder geworden.
Airco weer aan, boem vol erin tot 25 graden unit temp en weer uit. |:( 7(8)7
Ik hoop dat hij snel weer stabiliseert.
Wijze les, volgende keer luchten blijft de airco gewoon aan. :Y

Fijne (warme) kerst voor alle happy en niet zo happy airco stokers :9B

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Op zich niet heel gek, ook van een CV thermostaat had ik niets echt anders verwacht. De thermostaat (in je airco) ziet immers een kamer die ineens heel snel is afgekoeld en weer opgewarmd moet worden. Het is dan niet gek dat er een overshoot komt. De muren, meubels en alles in huis is echter niet afgekoeld, dus die temperatuur wordt veel sneller bereikt dan verwacht.

De snelste oplossing is dan weer uit gaan en aankijken wat het temperatuurverloop doet. Ook daar denk ik dat CV hetzelfde gedaan had.

Je zegt wel niet veel kouder geworden, maar warmte zit bovenin, dus ik vermoed dat het daar wèl een stuk kouder geworden was.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 25-12-2022 12:35 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:57
Wil iemand zijn home assistant yaml files is delen hier voor mhi-ac-ctl ?

Krijg sinds nieuwe yaml indeling van home assistant telkens bij veel settings "does not have unique id"

Wil ze is even vergelijken
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Glashelder schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:34:
Op zich niet heel gek, ook van een CV thermostaat had ik niets echt anders verwacht. De thermostaat (in je airco) ziet immers een kamer die ineens heel snel is afgekoeld en weer opgewarmd moet worden. Het is dan niet gek dat er een overshoot komt. De muren, meubels en alles in huis is echter niet afgekoeld, dus die temperatuur wordt veel sneller bereikt dan verwacht.

De snelste oplossing is dan weer uit gaan en aankijken wat het temperatuurverloop doet. Ook daar denk ik dat CV hetzelfde gedaan had.

Je zegt wel niet veel kouder geworden, maar warmte zit bovenin, dus ik vermoed dat het daar wèl een stuk kouder geworden was.
Helder, daar heb je wel een goed punt. Ik vind de airco onder andere fijner omdat het met de cv nog wel eens te heet werd ( stond nog wel op 80 aanvoer ook), dat is natuurlijk precies hetzelfde.

De airco schakelt alleen anders omdat hij veel directer de warmte voelt, met de cv thermostaat duurt dat langer voor het midden in de kamer op 1.5 meter opwarmt.

Inmiddels lijkt hij alweer aardig stabiel.

Toch zou een soort cic op een goede plek die met de juiste informatie qua binnentemperatuur, buitentemperatuur, setpoint, aanwezigheid en open raam detectie de airco in een goede balans van comfort en verbruik kan aansturen nog wel een mooie ontwikkeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
D3LTA schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:37:
Wil iemand zijn home assistant yaml files is delen hier voor mhi-ac-ctl ?

Krijg sinds nieuwe yaml indeling van home assistant telkens bij veel settings "does not have unique id"

Wil ze is even vergelijken
Bedankt
Van de mqtt versie staan hier yaml files
https://github.com/DYLaKo/MHI-WiFi-Controller

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
marcovandam schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:54:
[...]

Helder, daar heb je wel een goed punt. Ik vind de airco onder andere fijner omdat het met de cv nog wel eens te heet werd ( stond nog wel op 80 aanvoer ook), dat is natuurlijk precies hetzelfde.

De airco schakelt alleen anders omdat hij veel directer de warmte voelt, met de cv thermostaat duurt dat langer voor het midden in de kamer op 1.5 meter opwarmt.

Inmiddels lijkt hij alweer aardig stabiel.

Toch zou een soort cic op een goede plek die met de juiste informatie qua binnentemperatuur, buitentemperatuur, setpoint, aanwezigheid en open raam detectie de airco in een goede balans van comfort en verbruik kan aansturen nog wel een mooie ontwikkeling zijn.
Je bedoelt een tado. Moet wel in het gezichtsveld van de airco zitten vanwege de ab, dat is wel jammer, en is bedraad. Maar verder kan die exact wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
dragon2 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:16:
[...]

Je bedoelt een tado. Moet wel in het gezichtsveld van de airco zitten vanwege de ab, dat is wel jammer, en is bedraad. Maar verder kan die exact wat jij wil.
Is die tado echt zo slim? Ik dacht dat dat meer een simpele aan uit op temperatuur was. Dan ga ik daar toch maar eens naar kijken, beneden kan ik die wel kwijt binnen zichtveld uit de directe luchtstroom denk ik. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Deze wand thermostaat voor mhi override de interne temp sensor ook niet??

https://www.klimaatshop.n...nVA2BX0zkP9BoCq_gQAvD_BwE

Of dit ding:
https://www.schiessl-kael...SE41TS-E-external~p402420

[ Voor 86% gewijzigd door xHEMANx op 25-12-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
marcovandam schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:19:
[...]

Is die tado echt zo slim? Ik dacht dat dat meer een simpele aan uit op temperatuur was. Dan ga ik daar toch maar eens naar kijken, beneden kan ik die wel kwijt binnen zichtveld uit de directe luchtstroom denk ik. Dank voor de tip.
Tado moduleert èn heeft open raam detectie, maar daarvoor moet je wel abonnementsgeld betalen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:46
Jawel, maar je betaalt er de hoofdprijs voor.
Glashelder schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:08:
[...]

Tado moduleert èn heeft open raam detectie, maar daarvoor moet je wel abonnementsgeld betalen.
Maar niet voor de airco. Die stuurt gewoon IR signalen wat de nieuwe temperatuur moet zijn.
Je wilt dat de airco zelf moduleert aan de hand van de temperatuur.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 25-12-2022 14:35 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:10
Weerman2 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:45:
[...]

Als ik onder de unit kijk (deze hangt op 2,20M) dan is er 1 gat open 1 gat met een haaks stukje waar de condensleiding op komt en die andere gaten zitten dicht met kunststof doppen.
Met vorst bevriest de condensleiding ondanks buisisolatie en loopt de bak aan achterkant over met bodem en op de oprit vol ijs.

Ik heb ook al zitten zoek voor een oplossing om dat stuk condensleiding te verwarmen voor dat deze de muur in gaat zodat hij niet dicht vriest, op de bodem zou ook iets moeten verwacht ik.

[Afbeelding]
je voert de buitenunit condense af naar binnen? kan je daar niet een buis aan vast maken die overloopt op een grotere diameter welk dan langs de muur naar beneden en schuin weg van de oprit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
LED-Maniak schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:27:
[...]

Maar niet voor de airco. Die stuurt gewoon IR signalen wat de nieuwe temperatuur moet zijn.
Oja dat klopt.. heel even vergeten dat dit het L/L topic is.. goed punt :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nu al een tijd mijn aangepaste versie van Ginkage voor de MHI-AC-Ctrl hardware in een MHI airco. Ik heb die nu aangepast zodat het instellen van de temperatuur ook in ESPhome en HA werkt onder de 18 graden en dat in stappen van halve graden.

Ik gebruik de Core files van Absalom omdat die recenter zijn.

De locatie van de files in de subdir espome is en je ziet dat er één bestand in subdir ginkage staat en twee in absalom:

ginkage/mhi_ac_ctrl.h
absalom/MHI-AC-Ctrl-core.h
absalom/MHI-AC-Ctrl-core.cpp

De YAML file ginkage.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
substitutions:
  # Unique device ID in HA
  deviceid: "mhi_ac_ctrl"
  # Unique device name in HA (sensor names will be prefixed by this name)
  devicename: "MHI-AC-Ctrl"

globals: # user may change these values to it's liking 
  - id: room_temp_api_timeout
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '120'

esphome:
  name: mhi-ac-ctrl
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  platformio_options:
    # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
    board_build.f_cpu: 160000000L
  includes:
    - ginkage/mhi_ac_ctrl.h
    - absalom/MHI-AC-Ctrl-core.h
    - absalom/MHI-AC-Ctrl-core.cpp

wifi:
  ssid: !secret wifi-ssid
  password: !secret wifi-password
  # settings for WiFi Access Point

manual_ip:
    static_ip: 192.168.XX.XX
    gateway: 192.168.XX.X
    subnet: 255.255.255.0
    dns1: 192.168.XX.XX
    dns2: 192.168.XX.XX

ap:
    # when WiFi Station can't be found starts the an Access Point
    ssid: !secret wifi-ssid
    password: !secret wifi-password-ap

ota: 
  safe_mode: True

#fallback network
captive_portal:

# Example configuration entry
web_server:
  port: 80
  ota: False
  include_internal: True
# WARNING: when standalone is enable then WiFi does not activate. Why...is unknown but it could have to with memory, better the lack of enough memory on a ESP8266
  #local: True
  # standalone webserver version 2 (no external access needed)
  #css_url: ""
  #js_url: ""
  #js_include: "webserverCSSv2/www.js"
  #version: 2

logger:
  level: DEBUG
  #baud_rate: 0

climate:
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto mhi_ac_ctrl = new MhiAcCtrl();
      App.register_component(mhi_ac_ctrl);
      return {mhi_ac_ctrl};

climates:
      - name: "${devicename}"
        id: ${deviceid}

api:
  reboot_timeout: 0s
  services:
    # Call the set_api_room_temperature service from HA to override the room temperature
    # If a new value has not been received after room_temp_api_timeout seconds, it will fall back to internal sensor
    - service: set_api_room_temperature
      variables:
        value: float
      then:
      - lambda: |-
            // Troom correction allows to go below 18 and allows setting half degrees when defined
            // The correction is only calculated and applied when tsetpoint is set below 18 degrees
            float troom_correction = 0;
            float target_temp = id(target_temperature).state;
            troom_correction = target_temp - int(target_temp); // allows half degrees over the complete range
            if ( target_temp < 18 ) { troom_correction = 18 - target_temp; }; // allows setting below 18 degrees
            value = value + troom_correction;
            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);

# Call the set_vanes service from HA to set the vane position
    # Needed because the ESPHome Climate class does not support this natively
    # Possible values: 1-4: static positions, 5: swing, 0: unknown
    - service: set_vanes
      variables:
        value: int
      then:
            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_vanes(value);

# Dallas 18x20 temperature sensor configuration entry
dallas:
  - pin: GPIO4
    update_interval: 10s
sensor:
  - platform: dallas
    # index accept any found Dallas sensor. Use address, when you have more than one active Dallas sensors
    # the you have to "address:" to define the separate
    index: 0
    #address: 0xED00000004F22228
    state_class: measurement # HA setting, allows keeping statisics about the sensor
    id: troom_dallas
    # disabling name makes the sensor internal, and does so not export it to the outside
    name: ${devicename} room temperature
    unit_of_measurement: "°C"
    accuracy_decimals: 2
    # on_value enables to use then: and "lambda: |-" to able to write C++ code in the YAML source
    on_value:
      then:
            // Troom correction allows to go below 18 and allows setting half degrees when defined
            // The correction is only calculated and applied when tsetpoint is set below 18 degrees
              float troom_correction;
              float target_temp = id(target_temperature).state;
              troom_correction = target_temp - int(target_temp);
              if ( target_temp < 18 ) { troom_correction = 18 - target_temp; };
              float value = id(troom_dallas).state + troom_correction;
              return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);

#              //float offset = troom_correction;
#              //return (mhi_ac_ctrl_core)->set_troom_offset(troom_correction);

- platform: uptime
    name: ${devicename} Uptime
    internal: True
  - platform: wifi_signal
    name: ${devicename} WiFi Signal
    update_interval: 60s
    internal: True

return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_sensors();
    # Sensor names in HA, you can change these if you want
    # Don't delete them or change their position in the list
    sensors:
      - name: ${devicename} error code
      - name: ${devicename} outdoor temperature
      - name: ${devicename} return air temperature
      - name: ${devicename} outdoor unit fan speed
      - name: ${devicename} indoor unit fan speed
      - name: ${devicename} current ampertage   
      - name: ${devicename} compressor frequency
      - name: ${devicename} indoor unit total run time
      - name: ${devicename} compressor total run time
      - name: ${devicename} vanes position

return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_tech_sensors();
    sensors:
      - name: ${devicename} THI R1 temperature
      - name: ${devicename} THI R2 temperature
      - name: ${devicename} THI R3 temperature
      - name: ${devicename} THO R1 temperature
      - name: ${devicename} TDSH temperature

# troom ofsett correction is set by Node Red or other that use Climate
# needed to set troom to change return air temp. not needed when setting directly in MHI-AC-Ctrl
# mhi-ac-ctrl/climate/mhi-ac-ctrl/target_temperature
  - platform: mqtt_subscribe
    #name: ${devicename} troom_correction
    id: target_temperature
    topic: mhi-ac-ctrl/climate/mhi-ac-ctrl/target_temperature/command
    accuracy_decimals: 1
    disabled_by_default: True # do not show on any frontend

# vertical vanes adjust. When horizontal vanes interfere 
  - platform: mqtt_subscribe
    #name: "Vanes L/R position override"
    id: vanes_select
    topic: mhi-ac-ctrl/climate/mhi-ac-ctrl/vanes/command
    internal: true
    on_value:
      then:
            float value;
            value = id(vanes_select).state;
            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_vanes(value);

binary_sensor:
      return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_binary_sensors();
    binary_sensors:
      - name: ${devicename} defrost

mqtt:
  broker: 192.168.XX.XX
  discovery: True
  discovery_prefix: "domoticz"
  reboot_timeout: 0s

# Enable time component to reset energy at midnight
#time:
#  - platform: sntp
#    id: sntp_time
#    servers: local.sntp
#    on_time_sync:
#      then:
#      - logger.log: "Synchronized system clock"

Aaangepast versie van ginkage/mhi_ac_ctrl.h:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
#include "MHI-AC-Ctrl-core.h"
#define ROOM_TEMP_MQTT 1

static const char* TAG = "mhi_ac_ctrl";

unsigned long room_temp_api_timeout_ms = millis();

class MhiAcCtrl : public climate::Climate,
                  public Component,
                  public CallbackInterface_Status {
public:
    void setup() override
    {
        this->power_ = power_off;
        this->current_temperature = NAN;
        // restore set points
        auto restore = this->restore_state_();
        if (restore.has_value()) {
            restore->apply(this);
        } else {
            // restore from defaults
            this->mode = climate::CLIMATE_MODE_OFF;
            // initialize target temperature to some value so that it's not NAN
            this->target_temperature = roundf(clamp(
                this->current_temperature, this->minimum_temperature_, this->maximum_temperature_));
            this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_AUTO;
            this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_OFF;
        }
        // Never send nan to HA
        if (isnan(this->target_temperature))
            this->target_temperature = 20;

error_code_.set_icon("mdi:alert-circle");

outdoor_temperature_.set_icon("mdi:thermometer");
        outdoor_temperature_.set_unit_of_measurement("°C");
        outdoor_temperature_.set_accuracy_decimals(2);

return_air_temperature_.set_icon("mdi:thermometer");
        return_air_temperature_.set_unit_of_measurement("°C");
        return_air_temperature_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r1_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r1_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r1_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r2_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r2_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r2_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r3_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r3_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r3_.set_accuracy_decimals(2);

tho_r1_.set_icon("mdi:thermometer");
        tho_r1_.set_unit_of_measurement("°C");
        tho_r1_.set_accuracy_decimals(2);

tdsh_.set_icon("mdi:air-filter");
        tdsh_.set_unit_of_measurement("°C");
        tdsh_.set_accuracy_decimals(1);

outdoor_unit_fan_speed_.set_icon("mdi:fan");

indoor_unit_fan_speed_.set_icon("mdi:fan");

compressor_frequency_.set_icon("mdi:sine-wave");
        compressor_frequency_.set_unit_of_measurement("Hz");
        compressor_frequency_.set_accuracy_decimals(1);

indoor_unit_total_run_time_.set_icon("mdi:clock");
        indoor_unit_total_run_time_.set_unit_of_measurement("h");

compressor_total_run_time_.set_icon("mdi:clock");
        compressor_total_run_time_.set_unit_of_measurement("h");

current_power_.set_icon("mdi:current-ac");
        current_power_.set_unit_of_measurement("A");
        current_power_.set_accuracy_decimals(2);

defrost_.set_icon("mdi:snowflake-melt");

vanes_pos_.set_icon("mdi:air-filter");

mhi_ac_ctrl_core.MHIAcCtrlStatus(this);
        mhi_ac_ctrl_core.init();
    }

void loop() override
    {
        if(millis() - room_temp_api_timeout_ms >= id(room_temp_api_timeout)*1000) {
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom(0xff);  // use IU temperature sensor
            room_temp_api_timeout_ms = millis();
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor");
        }

int ret = mhi_ac_ctrl_core.loop(100);
        if (ret < 0)
            ESP_LOGW("mhi_ac_ctrl", "mhi_ac_ctrl_core.loop error: %i", ret);
    }

void dump_config() override
    {
        LOG_CLIMATE("", "MHI-AC-Ctrl Climate", this);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Min. Temperature: %.1f°C", this->minimum_temperature_);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Max. Temperature: %.1f°C", this->maximum_temperature_);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Supports HEAT: %s", YESNO(true));
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Supports COOL: %s", YESNO(true));
    }

void cbiStatusFunction(ACStatus status, int value) override
    {
        static int mode_tmp = 0xff;
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "received status=%i value=%i power=%i", status, value, this->power_);

if (this->power_ == power_off) {
            // Workaround for status after reboot
            this->publish_state();
        }

switch (status) {
        case status_power:
            if (value == power_on) {
                this->power_ = power_on;
                // output_P(status, (TOPIC_POWER), PSTR(PAYLOAD_POWER_ON));
                cbiStatusFunction(status_mode, mode_tmp);
            } else {
                // output_P(status, (TOPIC_POWER), (PAYLOAD_POWER_OFF));
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_OFF));
                this->power_ = power_off;
                this->publish_state();
            }
            break;
        case status_mode:
            mode_tmp = value;
        case opdata_mode:
        case erropdata_mode:
            switch (value) {
            case mode_auto:
                // if (status != erropdata_mode)
                //    output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_AUTO));
                // else
                //    output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_STOP));
                //    break;
                if (status != erropdata_mode && this->power_ > 0) {
                    this->mode = climate::CLIMATE_MODE_HEAT_COOL;
                } else {
                }
                break;
            case mode_dry:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_DRY));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_DRY;
                break;
            case mode_cool:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_COOL));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_COOL;
                break;
            case mode_fan:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_FAN));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_FAN_ONLY;
                break;
            case mode_heat:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_HEAT));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_HEAT;
                break;
            default:
                ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "unknown status mode value %i", value);
            }
            this->publish_state();
            break;
        case status_fan:
            switch (value) {
            case 0:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_LOW;
                break;
            case 1:
            case 2:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_MEDIUM;
                break;
            case 6:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_HIGH;
                break;
            case 7:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_AUTO;
                break;
            }
            this->publish_state();
            break;
        case status_vanes:
            switch (value) {
            case vanes_swing:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_VANES), PSTR(PAYLOAD_VANES_SWING));
                this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_VERTICAL;
                break;
            default:
                // itoa(value, strtmp, 10);
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_VANES), strtmp);
                this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_OFF;
            }
            vanes_pos_.publish_state(value);
            this->publish_state();
            break;
        case status_troom:
            // dtostrf((value - 61) / 4.0, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TROOM), strtmp);
            this->current_temperature = ((value - 61) / 4.0);
            this->publish_state();
            break;
        case status_tsetpoint:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TSETPOINT), strtmp);
            this->target_temperature = (value & 0x7f)/ 2.0;
            this->publish_state();
            break;
        case status_errorcode:
        case erropdata_errorcode:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_ERRORCODE), strtmp);
            error_code_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_return_air:
        case erropdata_return_air:
            // dtostrf(value * 0.25f - 15, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_RETURNAIR), strtmp);
            return_air_temperature_.publish_state(value * 0.25f - 15);
            break;
        case opdata_thi_r1:
        case erropdata_thi_r1:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // only rough approximation
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R1), strtmp);
            thi_r1_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_thi_r2:
        case erropdata_thi_r2:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R2), strtmp);
            thi_r2_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_thi_r3:
        case erropdata_thi_r3:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // only rough approximation
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R3), strtmp);
            thi_r3_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_iu_fanspeed:
        case erropdata_iu_fanspeed:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_IU_FANSPEED), strtmp);
            indoor_unit_fan_speed_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_total_iu_run:
        case erropdata_total_iu_run:
            // itoa(value * 100, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TOTAL_IU_RUN), strtmp);
            indoor_unit_total_run_time_.publish_state(value * 100);
            break;
        case erropdata_outdoor:
        case opdata_outdoor:
            // dtostrf((value - 94) * 0.25f, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OUTDOOR), strtmp);
            outdoor_temperature_.publish_state((value - 94) * 0.25f);
            break;
        case opdata_tho_r1:
        case erropdata_tho_r1:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THO_R1), strtmp);
            tho_r1_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            break;
        case opdata_comp:
        case erropdata_comp:
            // dtostrf(
            //    highByte(value) * 25.6f + 0.1f * lowByte(value), 0, 2, strtmp); // to be confirmed
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_COMP), strtmp);
            compressor_frequency_.publish_state(highByte(value) * 25.6f + 0.1f * lowByte(value));
            break;
        case erropdata_td:
        case opdata_td:
            // if (value < 0x12)
            //    strcpy(strtmp, "<=30");
            // else
             //   itoa(value / 2 + 32, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TD), strtmp);
            break;
        case opdata_ct:
        case erropdata_ct:
            // 20221116 changed
            // dtostrf(value * 14 / 51.0f, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_CT), strtmp);
            //this->current_power = (value * 14 / 51.0f);
            //this->publish_state();
            current_power_.publish_state(value * 14 / 51.0f);
            break;
        case opdata_tdsh:
            // itoa(value, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TDSH), strtmp);
            // 20221118 publish uitgezet en nu alleen via een YAML techSenor te publiseren
            //this->tdsh_ = {value * 0.327f - 11.4f};            
            tdsh_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            break;
        case opdata_protection_no:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_PROTECTION_NO), strtmp);
            break;
        case opdata_ou_fanspeed:
        case erropdata_ou_fanspeed:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OU_FANSPEED), strtmp);
            outdoor_unit_fan_speed_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_defrost:
            // if (value)
            //     output_P(status, PSTR(TOPIC_DEFROST), PSTR(PAYLOAD_OP_DEFROST_ON));
            // else
            //     output_P(status, PSTR(TOPIC_DEFROST), PSTR(PAYLOAD_OP_DEFROST_OFF));
            defrost_.publish_state(value != 0);
            break;
        case opdata_total_comp_run:
        case erropdata_total_comp_run:
            // itoa(value * 100, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TOTAL_COMP_RUN), strtmp);
            compressor_total_run_time_.publish_state(value * 100);
            break;
        case opdata_ou_eev1:
        case erropdata_ou_eev1:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OU_EEV1), strtmp);
            break;
        case opdata_tsetpoint:
        case erropdata_tsetpoint:
        case opdata_0x94:
        case opdata_unknown:
            // skip these values as they are not used currently
            break;
        }
    }

std::vector<Sensor *> get_sensors() {
        return {
            &error_code_,
            &outdoor_temperature_,
            &return_air_temperature_,
            &outdoor_unit_fan_speed_,
            &indoor_unit_fan_speed_,
            &current_power_,
            &compressor_frequency_,
            &indoor_unit_total_run_time_,
            &compressor_total_run_time_,
            &vanes_pos_
        };
    }

std::vector<Sensor *> get_tech_sensors() {
        return {
            &thi_r1_,
            &thi_r2_,
            &thi_r3_,
            &tho_r1_,
            &tdsh_
        };
    }

std::vector<BinarySensor *> get_binary_sensors() {
        return { &defrost_ };
    }

void set_room_temperature(float value) {
        if ((value > -10) & (value < 48)) {
            room_temp_api_timeout_ms = millis();  // reset timeout
            byte tmp = value*4+61;
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom(value*4+61);
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set room_temp_api: %f %i %i", value, (byte)(value*4+61), (byte)tmp);
        }
    }

void set_vanes(int value) {
        mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(value);
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set vanes: %i", value);
    }

protected:
    /// Transmit the state of this climate controller.
    void control(const climate::ClimateCall& call) override
    {
        if (call.get_mode().has_value()) {
            this->mode = *call.get_mode();

power_ = power_on;
            switch (this->mode) {
            case climate::CLIMATE_MODE_OFF:
                power_ = power_off;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_COOL:
                mode_ = mode_cool;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_HEAT:
                mode_ = mode_heat;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_DRY:
                mode_ = mode_dry;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_FAN_ONLY:
                mode_ = mode_fan;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_HEAT_COOL:
            default:
                mode_ = mode_auto;
                break;
            }

mhi_ac_ctrl_core.set_power(power_);
            mhi_ac_ctrl_core.set_mode(mode_);
        }

if (call.get_target_temperature().has_value()) {
            this->target_temperature = *call.get_target_temperature();

tsetpoint_ = (uint)roundf(
                clamp(this->target_temperature, minimum_temperature_, maximum_temperature_));

mhi_ac_ctrl_core.set_tsetpoint((byte)(2 * tsetpoint_));
        }

if (call.get_fan_mode().has_value()) {
            this->fan_mode = *call.get_fan_mode();

switch (*this->fan_mode) {
            case climate::CLIMATE_FAN_LOW:
                fan_ = 0;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_MEDIUM:
                fan_ = 1;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_HIGH:
                fan_ = 6;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_AUTO:
            default:
                fan_ = 7;
                break;
            }

mhi_ac_ctrl_core.set_fan(fan_);
        }

if (call.get_swing_mode().has_value()) {
            this->swing_mode = *call.get_swing_mode();

switch (this->swing_mode) {
            case climate::CLIMATE_SWING_VERTICAL:
                mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(vanes_);
                vanes_ = vanes_swing;
                break;
            default:
            case climate::CLIMATE_SWING_OFF:
                vanes_ = vanes_unknown;
                mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(vanes_);
                break;
            }
        }

this->publish_state();
    }

/// Return the traits of this controller.
    climate::ClimateTraits traits() override
    {
        auto traits = climate::ClimateTraits();
        traits.set_supports_current_temperature(true);
        traits.set_supported_modes({ CLIMATE_MODE_OFF, CLIMATE_MODE_HEAT_COOL, CLIMATE_MODE_COOL, CLIMATE_MODE_HEAT, CLIMATE_MODE_DRY, CLIMATE_MODE_FAN_ONLY });
        traits.set_supports_two_point_target_temperature(false);
        traits.set_visual_min_temperature(this->minimum_temperature_);
        traits.set_visual_max_temperature(this->maximum_temperature_);
        traits.set_visual_temperature_step(this->temperature_step_);
        traits.set_supported_fan_modes({ CLIMATE_FAN_AUTO, CLIMATE_FAN_LOW, CLIMATE_FAN_MEDIUM, CLIMATE_FAN_HIGH });
        traits.set_supported_swing_modes({ CLIMATE_SWING_OFF, CLIMATE_SWING_VERTICAL });
        return traits;
    }

float minimum_temperature_ { 10.0f };
    float maximum_temperature_ { 30.0f };
    float temperature_step_ { 0.5f };

ACPower power_;
    ACMode mode_;
    uint tsetpoint_;
    uint fan_;
    ACVanes vanes_;

MHI_AC_Ctrl_Core mhi_ac_ctrl_core;

Sensor error_code_;
    Sensor outdoor_temperature_;
    Sensor return_air_temperature_;
    Sensor outdoor_unit_fan_speed_;
    Sensor indoor_unit_fan_speed_;
    Sensor compressor_frequency_;
    Sensor indoor_unit_total_run_time_;
    Sensor compressor_total_run_time_;
    Sensor current_power_;
    BinarySensor defrost_;
    Sensor vanes_pos_;
    Sensor thi_r1_;
    Sensor thi_r2_;
    Sensor thi_r3_;
    Sensor tho_r1_;
    Sensor tdsh_;
};
Hier wordt het bereik van tsetpoint gedefineerd en dat het in halve stappen gaat:\

float minimum_temperature_ { 10.0f };
float maximum_temperature_ { 30.0f };
float temperature_step_ { 0.5f };

De files voor de absalom subdir kunnen gevonden worden op: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/tree/master/src en gaat gebruikt daar aleen de twee bestanden waar Core in de naam staat.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 25-12-2022 23:57 . Reden: Lap code in quote tags gezet ivm scrolllllllllllen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
DriesLec schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:41:
[...]

Goed om weten dat we de panasonic app kunnen vertrouwen. Ik zou het overwegen idd omdat je dan zelf kunt kiezen waar je een bepaalde temperatuur wil. Nu is het bij de unit zelf dus sowieso niet ideaal maar dat is voor alle toestellen.
Vandaag en de komende dagen draait er een 1.6 unit non stop (verwarmen vooraleer parket te leggen) en die interne temperatuursensor meet toch zeer verkeerd. 16 op de thermometer die op tafel staat, 21 bij panasonic. Maar liefst 5 graden verschil.
Een externe sensor voor die kamer lijkt hier toch aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 17:35
Maarten_tzr schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:28:
[...]

Ah, het lampje. Die heb in afgeplakt en op kleur gemaakt van de muur, net als de rest van de unit :+

Als ik er heel dichtbij ga staan dan kan ik het wel zien. Zal dat eens in de gaten houden. Dank!
@Maarten_tzr je maakt me wel heel nieuwsgierig naar jou binnen-unit, heb je daar een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
  • Laatst online: 17-03-2024
Na een haperende temperatuursensor werkt alles weer mooi stabiel. Buitentemperatuur 7 graden, binnen ingesteld op 22 en werkelijke temperatuur 22.8 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyqLaFasE9kyD5cYhaSrfPRk2Ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ezGxxUgJT69DvQB5cLF6ZBhY.png?f=fotoalbum_large

In de nacht schakel ik hem uit en overdag bij afwezigheid ook. Het warmt binnen een halfuurtje weer op naar 20+ graden (20m2). Gisteren zelfs kunnen verwarmen met opbrengst van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Chimsie78 schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:40:
[...]

@Maarten_tzr je maakt me wel heel nieuwsgierig naar jou binnen-unit, heb je daar een foto van?
Zie hier:

Maarten_tzr in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
marcovandam schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:01:
Het blijven toch soms lastige apparaten die airco's. Hij staat hier al een heel aantal dagen lekker te pruttelen op auto/auto met een kleine nachtverlaging. Geen moment te warm of koud in huis.
Ik wilde na het kerstontbijt even goed doorluchten met alles open, dan vind ik het toch zonde om de verwarming aan te laten dus even uitgezet.
Lekker doorgelucht, boel weer dicht en niet eens veel kouder geworden.
Airco weer aan, boem vol erin tot 25 graden unit temp en weer uit. |:( 7(8)7
Ik hoop dat hij snel weer stabiliseert.
Wijze les, volgende keer luchten blijft de airco gewoon aan. :Y

Fijne (warme) kerst voor alle happy en niet zo happy airco stokers :9B
Heb je vraagsturing aan staan? Ik vermoed dat je airco veel meer vermogen kan leveren dan in deze periode nodig is, de airco merkt op dat er flink wat vermogen nodig is, gaat vol vermogen draaien, dat is teveel en daarom krijg je deze stoot.

Zelf heb ik vraagsturing op 40% staan en de eco stand aan. (5.2 buitenunit met 3.5 en 2x2 binnenunit, maar gebruik het e.a. zelden gelijktijdig.) Heb het idee dat het daardoor wat langer duurt voordat het e.a. op temperatuur komt, maar het draait wel een stuk rustiger en niet van die gekke pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Maxwp schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:34:
[...]

je voert de buitenunit condense af naar binnen? kan je daar niet een buis aan vast maken die overloopt op een grotere diameter welk dan langs de muur naar beneden en schuin weg van de oprit?
Ja klopt via spouw in trapkast door de vloer en onder de vloer in de riolering, werkt goed als het niet vriest.
En nee ik wil geen buizen aan de muur vandaar deze oplossing was wat extra werk maar dat ben ik al weer vergeten, en een buis op de oprit zie ik alle dagen weer.
Alleen met vorst komt er ijs op de oprit en moet ik zout strooien :) en dit zou ik graag nog anders willen hebben maar niet ten koste van alles het is tenslotte maar een paar dagen per jaar vorst en dan gaat het zo ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:40:
Een test gedaan met de verwarmingskabel bevestigd aan een strook aluminium. De omgevings temperatuur was 15 graden en strook werd tegen de 30 graden. Dat is 15 graden extra dus dat gaat de bak wel boven de 0 graden houden. De kabel zelf wordt rond de 75 graden warm en daar kun je jou wel aan verbranden.

Eerst een strook aluminium tape over de ene zijde en daarna tweede strook met het papier er nog op zodat ik dat daarna kan aanbrengen.

[Afbeelding]

Dit is dan het tweede stuk met nog bescherming erop. De draad zit dan in de sandwich tussen beide.

[Afbeelding]

En de test opstelling:

[Afbeelding]

De plakband rolletjes eronder zijn ervoor om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen.

Een test met een over de kabels nog een stuk vloerisolatie met de glimmende kant op de draden en het schuimdeel naar de buitenlucht gaf niet echt veel verschil.
Op die manier onderaan de bak plakken zou natuurlijk kunnen en warmte gaat omhoog ook een voordeel natuurlijk, wat voor verwarmingssnoer is dat wat je er voor gebruikt?
Of zou dit te warm worden om ook om de condensbuis te doen ivm evt smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
wittmann1982 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:14:
[...]

Vandaag en de komende dagen draait er een 1.6 unit non stop (verwarmen vooraleer parket te leggen) en die interne temperatuursensor meet toch zeer verkeerd. 16 op de thermometer die op tafel staat, 21 bij panasonic. Maar liefst 5 graden verschil.
Een externe sensor voor die kamer lijkt hier toch aangeraden.
Mss het nog even aankijken of het verschil niet kleiner en stabieler wordt, hij draait nog niet lang dus omgeving an sich is nog koud. Wij hadden hier ook wat last van in het begin.

En met welke instellingen hij draait. Als hij niet hard genoeg kan blazen, zal idd enkel het stukje kamer in de directe omgeving warm worden. Zet eventjes alles op auto. De quiet stand is eigenlijk niet zo goed in mijn beleving.

5 graden is te veel om juist te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DriesLec op 26-12-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zou het voor de levensduur van je buitenunit goed zijn om een afdakje zoals dit te voorzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddcp_BIPzeCmyEaNxIPwIaCyOsM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WmUZB4R8K7YriPfJC28GZyvW.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
sloth schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:17:
Zou het voor de levensduur van je buitenunit goed zijn om een afdakje zoals dit te voorzien?
Geen idee :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNQZJot7fMqPYf0fgQdSd8N6v7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UJT4rLO9S7Z5I3oM3yJTQhr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Afdak/omkasting is zeker goed voor de levensduur van de buitenunit, ook voor het insneeuwen/regenen, mits er voldoende luchtcirculatie is…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOTElRYtv2r1edipnwJDuShI-Qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izT3UEfulNe2uh0aP4HmnSq1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 21:39

MicheldeGoey

Project 45

Kijk soms met enige afgunst naar verbruikscijfers die hier regelmatig langskomen. Ons jaren-'50-huis (vrijstaand) heeft ingrijpende isolatiemaatregelen achter de rug, maar de meeste tussen de 25 en 40 jaar geleden. Toen top, nu nog matig op z'n best, hoewel de temperatuur van een buitenmuur (16,5°) op dit moment gelijk is aan die van een binnenmuur, dat lijkt me positief. De airco houdt de woonkamer (>250 m³, 20 meter glas) met setpoint 19° strak op 19,3°, 24/7.
Ik heb een berekening gemaakt van het gewogen prijsniveau van mijn verwacht jaarverbruik van 10.500 kWh en kom op gemiddeld €0,70/kWh, maar ik ben geen rekenwonder.
Onderstaand afgelopen week, gisteren inclusief kokkerellen op eerste kerstdag met een oven, twee Airfryers en een magnetron.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F40St-cgCFxoyZtyturmwMT9ctQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lrR5ZWmFJCBeENBpXlfLjJ1C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:18
MicheldeGoey schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:52:
Kijk soms met enige afgunst naar verbruikscijfers die hier regelmatig langskomen. Ons jaren-'50-huis heeft ingrijpende isolatiemaatregelen achter de rug, maar de meeste tussen de 25 en 40 jaar geleden. Toen top, nu nog matig op z'n best, hoewel de temperatuur van een buitenmuur (16,5°) op dit moment gelijk is aan die van een binnenmuur, dat lijkt me positief. De airco houdt de woonkamer (>250 m³) met setpoint 19° strak op 19,3°, 24/7.
Ik heb een berekening gemaakt van het gewogen prijsniveau van mijn verwacht jaarverbruik van 10.500 kWh en kom op gemiddeld €0,70/kWh, maar ik ben geen rekenwonder.
Onderstaand afgelopen week, gisteren inclusief kokkerellen op eerste kerstdag met een oven, twee Airfryers en een magnetron.
[Afbeelding]
Ik sta voor week 51 ook op 113 kWh, dus zo gek is dat niet. Ik heb wel de AC nog op een aparte smart plug van HomeWizard, deze geeft 52.8 kWh aan. Je kan dat niet x52 doen voor een huuuuuge verbruik getal, ik kom voor 2022 tot nu toe op 4119 kWh totaal, waarvan 1285 kWh verwarming/koeling met L/L. Als je mijn profiel doortrek voor jouw weekverbruik zit je misschien op 4200/113*137 = ~5100 en niet 10500.

Week 50 toen het kouder was staat de teller op 173 kWh totaal 102 kWh AC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Kijk soms met enige afgunst naar verbruikscijfers die hier regelmatig langskomen. Ons jaren-'50-huis heeft ingrijpende isolatiemaatregelen achter de rug, maar de meeste tussen de 25 en 40 jaar geleden. Toen top, nu nog matig op z'n best, hoewel de temperatuur van een buitenmuur (16,5°) op dit moment gelijk is aan die van een binnenmuur, dat lijkt me positief. De airco houdt de woonkamer (>250 m³) met setpoint 19° strak op 19,3°, 24/7.
[Afbeelding]
Met een 8kW unit 24/7 op 250m3 zijn dat helemaal geen gekke cijfers als je het mij vraagt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

De mensen die last hebben van storende trillingen/lawaai van de buitenunit die niet op de grond staat, is dat altijd bij een stenen muur of komt dit ook voor bij betonnen muren?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 21:39

MicheldeGoey

Project 45

@w00key
De elektrische auto hakt er nogal in, die zie alleen voor een staartje op dag 1 van het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:28
Kijk soms met enige afgunst naar verbruikscijfers die hier regelmatig langskomen. Ons jaren-'50-huis (vrijstaand) heeft ingrijpende isolatiemaatregelen achter de rug, maar de meeste tussen de 25 en 40 jaar geleden. Toen top, nu nog matig op z'n best, hoewel de temperatuur van een buitenmuur (16,5°) op dit moment gelijk is aan die van een binnenmuur, dat lijkt me positief. De airco houdt de woonkamer (>250 m³, 20 meter glas) met setpoint 19° strak op 19,3°, 24/7.
[Afbeelding]
De meesten hebben ook de helft van jou woonkamer, of nog kleiner. Niet gek dat dat dan ook een factor minder aan stroom kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

w00key schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:57:
[...]

Ik sta voor week 51 ook op 113 kWh, dus zo gek is dat niet. Ik heb wel de AC nog op een aparte smart plug van HomeWizard, deze geeft 52.8 kWh aan. Je kan dat niet x52 doen voor een huuuuuge verbruik getal, ik kom voor 2022 tot nu toe op 4119 kWh totaal, waarvan 1285 kWh verwarming/koeling met L/L. Als je mijn profiel doortrek voor jouw weekverbruik zit je misschien op 4200/113*137 = ~5100 en niet 10500.

Week 50 toen het kouder was staat de teller op 173 kWh totaal 102 kWh AC.
Vorige week 210kWh totaal.
Waarvan 102kWh voor de airco benedenetage volgens de app (5kw Perfera).
45kWh voor de overige units in huis.

Vrijstaand huis uit 1993.
Voor mijn gevoel is vooral de 4MXM68 niet superzuinig bij lage temperaturen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
[Afbeelding]
Met 3 units tik ik voor de maand december op dit moment nog net niet de 400 kWh aan. Vind ikzelf ook redelijk hoog klinken, al is het een maand waarin ik ook flink wat heb lopen experimenteren met het vinden van de juiste settings/verwarmingsmethode.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ThaBEN schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:37:
[...]

Met 3 units tik ik voor de maand december op dit moment nog net niet de 400 kWh aan. Vind ikzelf ook redelijk hoog klinken, al is het een maand waarin ik ook flink wat heb lopen experimenteren met het vinden van de juiste settings/verwarmingsmethode.
Hoog? Ik zit op 379kWh tot vandaag met 1 unit en verwarm alleen de woonkamer van 30m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:48:
[...]

Hoog? Ik zit op 379kWh vandaag met 1 unit en verwarm alleen de woonkamer van 30m2.
Tikfoutje mag ik hopen of je bedoelt hele maand?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Servee schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:51:
[...]

Tikfoutje mag ik hopen of je bedoelt hele maand?
Ja ik reply op een post over de maand december. Bedoel dus tot vandaag, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:58:
Update: via de INO is niet direct gekoppeld en dat is wel jammer.
Wat bedoel je daarmee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Ik zit tot nu op 216kWh voor de maand december om 155m3 warm te houden en de gehele maand 24/7 met een Daikin Perfera R 3,5kW zonder nachtverlaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psX1Je8LAha3LcZQjUeRdOE05Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0O5UVGy8sqFpT6iA86Stvm0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
DriesLec schreef op maandag 26 december 2022 @ 06:50:
[...]

Mss het nog even aankijken of het verschil niet kleiner en stabieler wordt, hij draait nog niet lang dus omgeving an sich is nog koud. Wij hadden hier ook wat last van in het begin.

En met welke instellingen hij draait. Als hij niet hard genoeg kan blazen, zal idd enkel het stukje kamer in de directe omgeving warm worden. Zet eventjes alles op auto. De quiet stand is eigenlijk niet zo goed in mijn beleving.

5 graden is te veel om juist te zijn.
Na een dag is het nu 17.6, en ingesteld op 19, dus sterk vermindert en voor mij acceptabel.

De gemeten verbruiken dan van 9h-24h en van 00h tot 14u vandaag voor de 1.6 kWh(waarvan ook de 2.5kWh op staat sinds 's middags): Shelly: 6,19kWh gisteren en vandaag 5,07 kWh (=11,26); in de Panasonic app. 5,6 kWh en 4,9 kWh (=10,5). 7 percent dus dat de Panasonic app te weinig aangeeft, al bij al een redelijke afwijking.
Was wel wat aan het pendelen (ik had niet anders verwacht), daarom eens de unit in de eetplaats er bij aangezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Servee schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:58:
Ik zit tot nu op 216kWh voor de maand december om 155m3 warm te houden en de gehele maand 24/7 met een Daikin Perfera 3,5kW.

[Afbeelding]
Goeie isolatie dus, zelfde machine, halve woonkamer, dubbele vebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Servee schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:58:
Ik zit tot nu op 216kWh voor de maand december om 155m3 warm te houden en de gehele maand 24/7 met een Daikin Perfera 3,5kW.

[Afbeelding]
186kWh voor ongeveer hetzelfde volume, met deze temperaturen wel afgestapt van 24/7 ivm pendelen, stook nu op 21 - 22c graden om pendelen te voorkomen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PloegerY
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:38
Beste mede tweakers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HtgXLvziVz4DwoCOVac_m32tO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ch7DsCUIdSIFdR06DsVIkzBu.jpg?f=fotoalbum_large

Is het mogelijk om op deze buiten unit 2 keer een 3,5 kw binnen unit aan te sluiten...
Nu is er een 5kw Daikin perfera aangesloten. Heb het idee dat deze unit overkill is voor de ruimte waar hij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:33:
[...]

Goeie isolatie dus, zelfde machine, halve woonkamer, dubbele vebruik.
Ja prima maar niet perfect geïsoleerd, huis uit 1985 maar oorspronkelijk gebouwd voor heteluchtverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 26-12-2022 14:47 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

PloegerY schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:42:
Beste mede tweakers.
[Afbeelding]

Is het mogelijk om op deze buiten unit 2 keer een 3,5 kw binnen unit aan te sluiten...
Nu is er een 5kw Daikin perfera aangesloten. Heb het idee dat deze unit overkill is voor de ruimte waar hij hangt.
Dat lijkt me niet zomaar kunnen aangezien alle multisplit sets MXM's zijn en geen RXM's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:39:
[...]

186kWh voor ongeveer hetzelfde volume, met deze temperaturen wel afgestapt van 24/7 ivm pendelen, stook nu op 21 - 22c graden om pendelen te voorkomen.
Ook nette cijfers, hier geen last van pendelen dus de combi 1.4kW minimale afgifte t/o isolatie gaat prima 24/7 met setpoint 20 en kamer 20/20,5 graden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hallo!

Ik lurk hier al een paar weekjes mee en heb al best veel gehad aan dit forum hiervoor mijn dank.

Nu zit ik met een vraag die mogelijk erg ‘noobachtig’ overkomt, maar lees hier meerdere gebruikers zeggen dat hun systemen niet pendelen.

Misschien dat ik ‘pendel gedrag’ volledig verkeerd interpreteer. Maar betekent dat bij deze gebruikers dat hun setpoint ‘nooit’ gehaald wordt?

Ps: fijne kerstdag toegewenst d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Skrunsies op 26-12-2022 15:01 ]

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

revolution-nl schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:39:
[...]

Vannacht nog "per ongeluk" geen nachtverlaging toegepast. Experiment van vorige week per ongeluk in de timer laten staan. Is hier niet aantrekkelijk.
Tussen 00:00 en 08:00 4,5kWh gebruikt. Nacht daarvoor (met verlaging naar setpoint 17) 1kWh.
Die 3,5 verdien ik 's morgens niet terug met niet hoeven opwarmen.
Is natuurlijk maar één experiment. Maar denk dat het per huis scheelt wat handig is.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Skrunsies schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:00:
Hallo!

Ik lurk hier al een paar weekjes mee en heb al best veel gehad aan dit forum hiervoor mijn dank.

Nu zit ik met een vraag die mogelijk erg ‘noobachtig’ overkomt, maar lees hier meerdere gebruikers zeggen dat hun systemen niet pendelen.

Misschien dat ik ‘pendel gedrag’ volledig verkeerd interpreteer. Maar betekent dat bij deze gebruikers dat hun setpoint ‘nooit’ gehaald wordt?

Het betekent juist dat het setpoint heel makkelijk wordt gehaald, waarna de unit afslaat. Vervolgens is er een beetje temperatuurverlies en slaat hij weer aan. Als dat regelmatig gebeurt (vaker dan paar keer per uur) dan noemen we dat pendelen.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:14
mwk schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:02:
[...]

Vannacht nog "per ongeluk" geen nachtverlaging toegepast. Experiment van vorige week per ongeluk in de timer laten staan. Is hier niet aantrekkelijk.
Tussen 00:00 en 08:00 4,5kWh gebruikt. Nacht daarvoor (met verlaging naar setpoint 17) 1kWh.
Die 3,5 verdien ik 's morgens niet terug met niet hoeven opwarmen.
Is natuurlijk maar één experiment. Maar denk dat het per huis scheelt wat handig is.
In de meeste gevallen is het verschil tussen beide situaties ook moeilijk te vergelijken. De meeste huizen raken hun opgeslagen warmte mits er al een tijdje 24u7 is gestookt, niet in 1 nacht kwijt. Dus je zou pas kunnen vergelijken wat het verschil is qua verbruik en comfort niveau na grofweg 1 week de ene situatie en 1 week de andere. Betekent dus wel dat het weer ook 2 weken gelijk moet blijven. En laat dat in Nederland nu juist niet erg vaak voorkomen. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
Skrunsies schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:00:
Hallo!

Dat zou kunnen, maar dat zou betekenen dat hij altijd voluit aan het werk is, dat zou ook niet goed zijn voor je comfort en verbruik. Ideaal is als het minimaal vermogen van de unit ongeveer precies genoeg is om het warmteverlies te compenseren.
Bij deze temperaturen is dat bij mij zo, hij draait constant door op minimaal vermogen met fan en vraagbesturing op auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
ThaBEN schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:37:
[...]

Ik kom voor december er uit op 700 kWh met 2 units. Vrijstaand jaren 90 met veel oud dubbel glas. 2 keer 160 M3 verwarmd, beneden 24/7 op 18 nacht 20 overdag, boven overdag 18 nacht uit.

Vorig jaar december 350 M3 gas verbruikt dus ik blijf netjes op de 1 op 2 verhouding terwijl deze december gemiddeld veel kouder was. Als ik erg mijn best zou doen met verlagen en uitzetten buiten het schema zou er misschien nog 50 kWh af kunnen maar ik ben wel dik tevreden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
@marcovandam
Ik denk dat een vergelijking met 2021 niet reëel is, deze december is een heel stuk kouder en het maandgemiddelde de helft is van vorig jaar (tot nog toe) in de Bilt gemeten. Dus bij gelijke omstandigheden vergeleken met 2021 zal je nog een stuk minder kWh hebben verbruikt.

Als je afgelopen maand alleen op gas zou hebben gestookt had je vermoedelijk een stuk meer verbruikt dan 350m3.

Edit: bovenstaand bericht niet goed gelezen er staat ongeveer hetzelfde maar nu met plaatjes :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BzUPh6IhdgZUePBuUAI4dinODc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KXeH43FQPKBroM3lDttDjuMh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKH-9Qu37MTLaS6JrPuXdS24QqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEVq6kEx9IVYng2lFQyCABs7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 26-12-2022 15:59 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:48:
[...]

Hoog? Ik zit op 379kWh tot vandaag met 1 unit en verwarm alleen de woonkamer van 30m2.
198.8kwh tot vandaag in december, 30m2.
Ik ben benieuwd waarom verschil zo groot is, wij zijn niet echt zuinige stokers, bij aanwezigheid 21 tot 22c maar wel 2c nachtverlaging.

24/7 doorstoken op 1 temp ook wel eens gedaan daar zat verschil in zo ong 50kwh per maand.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
450 kWh bij ons tot nu toe. Vond het best zo genoeg panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
298,5 kwh in dec. 18.5 graden in huis. Ik klooi nog met de perfecte instellingen. 😅 Iets van 75m3 woonruimte. Muren vol gespoten met pluisjes. 😁 Dubbel glas denk uit het jaar 65. Net als ons bouwjaar van ons huis.

Dat us trouwrns wel alle elektra in ons huis. Niet alleen de airco. 😅

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 26-12-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:19:
[...]

198.8kwh tot vandaag in december, 30m2.
Ik ben benieuwd waarom verschil zo groot is, wij zijn niet echt zuinige stokers, bij aanwezigheid 21 tot 22c maar wel 2c nachtverlaging.

24/7 doorstoken op 1 temp ook wel eens gedaan daar zat verschil in zo ong 50kwh per maand.
Dat was totaalverbruik, alleen airco is 288 tot nu toe deze maand, setpoint 19 en dat is het ook. Van 0-6 uit en van 6-8 op 17 en van 8-10 op 18, daarna krijg ik het koud en 19.

Heb wel de deur naar het trapgat veel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:55:
[...]

Dat was totaalverbruik, alleen airco is 288 tot nu toe deze maand, setpoint 19 en dat is het ook. Van 0-6 uit en van 6-8 op 17 en van 8-10 op 18, daarna krijg ik het koud en 19.

Heb wel de deur naar het trapgat veel open.
Dat is nog steeds redelijk veel. Ik stook beneden ongeveer hetzelfde oppervlak met een enkele unit, met de deur naar de bovenverdiepingen open. Tot nu toe dit seizoen 149 kWh. Setpoint 20/21 graden overdag, 's nachts uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Martin7182 schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:27:
[...]

Dat is nog steeds redelijk veel. Ik stook beneden ongeveer hetzelfde oppervlak met een enkele unit, met de deur naar de bovenverdiepingen open. Tot nu toe dit seizoen 149 kWh. Setpoint 20/21 graden overdag, 's nachts uit.
Op hoeveel zat je toen het -8 was en snachts tot -12? Die dagen gebruikte ik bijna 20 per dag, nu 6 per dag ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Voor 35m2 zit ik op 350 kWh voor deze maand. Voordeur heeft nog enkel glas wat niet helpt. Verder de bovenverdieping volledig onverwarmd wat ook wel uitmaakt

En op 21 stoken helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:33:
[...]

Op hoeveel zat je toen het -8 was en snachts tot -12? Die dagen gebruikte ik bijna 20 per dag, nu 6 per dag ofzo.
14 kWh als hoogste totaalverbruik per etmaal (14-dec-2022). Maar ik heb hem die dag extra laten brullen om te zien wat hij kan. Nou, dat viel niet tegen :) De dag erna was het 9 kWh, de dag daarna nog geen 2 kWh. Maar per dag fluctueert het nogal; het huis was fors afgekoeld toen we er de 14e een slinger aan gaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:30:
Voor 35m2 zit ik op 350 kWh voor deze maand. Voordeur heeft nog enkel glas wat niet helpt. Verder de bovenverdieping volledig onverwarmd wat ook wel uitmaakt

Nee dat is er echt zo weer uit, had ik boven ook, paar uur CV volop voor bijna 15 euro aan gas, ging het van 9,5 naar 12,5 even later was het weer 10,5 nou laat dan maar haha.

Volgende winter hopelijk de FVXM25 boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Servee schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:46:
@marcovandam
Ik denk dat een vergelijking met 2021 niet reëel is, deze december is een heel stuk kouder en het maandgemiddelde de helft is van vorig jaar (tot nog toe) in de Bilt gemeten. Dus bij gelijke omstandigheden vergeleken met 2021 zal je nog een stuk minder kWh hebben verbruikt.

Als je afgelopen maand alleen op gas zou hebben gestookt had je vermoedelijk een stuk meer verbruikt dan 350m3.

Edit: bovenstaand bericht niet goed gelezen er staat ongeveer hetzelfde maar nu met plaatjes :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
350m3 auw, dat is mijn hele jaarvoorschot in 1 maand haha (350x3,17 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:20:
[...]

350m3 auw, dat is mijn hele jaarvoorschot in 1 maand haha (350x3,17 euro).
Daarom ben ik zo blij met de airco's en zonnepanelen. Alleen deze maand al ruim 1000 euro bespaard.
Ik heb voldoende PV om mijn gebruik Inc airco's af te dekken, dus alleen nog zo'n 14 M3 gas per maand afrekenen voor koken en SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Waah schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:30:

350 kWh toch niet alleen voor airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Weerman2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:21:
[...]

350 kWh toch niet alleen voor airco?
Jup, enkel airco. 100m3.

Wat hierniet helpt is dat er eigenlijk elke dag wel iemand thuis is. Als je enkel s'avonds een paar uurtjes in huis bent, voor 5 werkdagen, dan snap ik dat het met een stuk minder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Waah schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:53:
[...]

Jup, enkel airco. 100m3.

Wat hierniet helpt is dat er eigenlijk elke dag wel iemand thuis is. Als je enkel s'avonds een paar uurtjes in huis bent, voor 5 werkdagen, dan snap ik dat het met een stuk minder kan.
Tja ongeveer 3x groter dan hier, maar ik ben blij met mijn kleine oppervlakte hoef ik het ook niet warm stoken.
340 kWh is mijn totale december verbruik waar van 150 kWh voor airco, dan valt mij dat van jou nog mee gezien de oppervlakte.
Ook hier altijd iemand thuis eigenlijk maar goed een kippenhok is gauw warm >:)

Edit: dacht dat het vierkante meter was maar het is kubieke meter dan is het verschil niet zo groot.

[ Voor 7% gewijzigd door Weerman2 op 26-12-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Hier deze maand tot nu toe 901 kWh in de airco's gestopt, verwarmde ruimtes hebben een oppervlakte van 283 m2 of 729 m3 inhoud, ik denk als ik naar de weersvoorspelling kijk dat we hier net rond de 1MWh uit gaan komen voor december 2022.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 23:36
wat maakt meer lawaai richting de buren ?
2 onder een kap met garage/schuur tussen de huizen zelf zit 8 meter

2 keer een single split 3.5 en 2.5 (of een 2kw) SRK...ZSX-WF + SRC...ZSX-W
of een duo split 5kw SCM50ZS-W 5,0 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:47:
[...]

Kort pendelen kan komen doordat het setpoint wel wordt gehaald maar de warmte niet verdeelt is over de ruimte. Hierdoor kloelt het snel weer af en bij de eerste beste check gaat die weer aan.

Dan normaal pendelen. Dat is bij over capaciteit of precies genoeg capaciteit. Setpoint wordt gehaald en warmte is verdeeld en zo duurt het langer totdat het een verwarm ronde moet worden gegaan.

Moduleren is dat het warmte aanbod laag genoeg kan worden gemaakt dat er geen pendelen meer optreed. Is er meer vraag naar warmte, dan modeleer naar boven. Is het warm, dan moduleer naar beneden.

Pendelen laat de compressor stoppen, wat niet gewenst is i.v.m. meer slijtage.
Misschien kun je uitleggen waarom het niet draaien van de compressor tot meer slijtage zou leiden?
En wat betreft normaal pendelen, hier mee is toch ook de verhouding buitentemperatuur t.o.v. De binnentemperatuur afhankelijk, hoe groter het verschil…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
wittmann1982 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:01:
[...]

Na een dag is het nu 17.6, en ingesteld op 19, dus sterk vermindert en voor mij acceptabel.

De gemeten verbruiken dan van 9h-24h en van 00h tot 14u vandaag voor de 1.6 kWh(waarvan ook de 2.5kWh op staat sinds 's middags): Shelly: 6,19kWh gisteren en vandaag 5,07 kWh (=11,26); in de Panasonic app. 5,6 kWh en 4,9 kWh (=10,5). 7 percent dus dat de Panasonic app te weinig aangeeft, al bij al een redelijke afwijking.
Was wel wat aan het pendelen (ik had niet anders verwacht), daarom eens de unit in de eetplaats er bij aangezet.
7% is idd best veel! Valt ook op dat het bij de ene veel meer is dan bij de andere (het verschil). Daar ook eens id gaten houden of dat fluctueert per dag 🙃.

Bij ons gaat het denk ik rond de 750kw liggen voor airco alleen deze maand 😑.
Ben nu al benieuwd naar volgend jaar.
Hoop het dan te halveren bij identiek weer en bij zachter weer naar 1/3e ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Nog een extra vraag.

Ik zag hier wel eens passeren dat mensen hun binnenunit enkel op ventilatie/fan stand zetten om andere kamers "mee te verwarmen" en mee te profiteren, hoe zit dat?

Dat is dan voor een multisplit en andere binnenunit/kamer vermoed ik. Maar hoe zorgt die stand dan voor verwarming? Overtollige warmte van de unit waar je wel echt warmte vraagt? Of de uitblaaswarmte van een ventilatiestand is standaard x graden waardoor je opwarmt maar gestaag?
Of is het enkel voor bepaalde merken?

Of (and that's very likely) heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:28
DriesLec schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:52:
[...]

7% is idd best veel! Valt ook op dat het bij de ene veel meer is dan bij de andere (het verschil). Daar ook eens id gaten houden of dat fluctueert per dag 🙃.

Bij ons gaat het denk ik rond de 750kw liggen voor airco alleen deze maand 😑.
Ben nu al benieuwd naar volgend jaar.
Hoop het dan te halveren bij identiek weer en bij zachter weer naar 1/3e ...
Gisteren hebben wij 11kwh verbruikt voor 200m3 op 20-20,5 graden en dag ervoor 10,5kwh. Unit gaat nu snachts uit, maar blijft aan als we enkel paar uurtjes weg gaan.

Heb pas sinds aantal dagen losse homewizard meter voor mijn airco, dus kan helaas het verbruik nog niet goed zien. Totale verbruik volledige huishouden 814kwh. Daar zal de helft door de airco zijn verstookt schat ik..

Wel een hoop liggen testen overigens, vooral met de vrieskou temperaturen, daar bleek het toch wat voordeliger om de CV ook even mee aan te zwengelen om de ergste kou eruit te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Scrtz op 27-12-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Ik gebruik deze koude maanden +/- 500 kwh stroom totaal en 12 m3 gas per maand. verwarmen met de airco is ongeveer 350 kwh per maand waarmee ik dus boven het prijsplafond kom.

Heeft iemand al uitgerekend wat voordeliger is? Airco gebruiken boven prijsplafond of toch bijstoken op "goedkoper" gas?

Ik heb het geprobeerd en volgens internet zou ik 10kwh energie moeten omrekenen naar 1m3 gas.
Dat zou voor mij betekenen dat ik goedkoper kan bijstoken op gas dan stroom gebruiken boven het prijsplafond. Kan iemand dit bevestigen of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Yellos schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:22:
Ik gebruik deze koude maanden +/- 500 kwh stroom totaal en 12 m3 gas per maand. verwarmen met de airco is ongeveer 350 kwh per maand waarmee ik dus boven het prijsplafond kom.

Heeft iemand al uitgerekend wat voordeliger is? Airco gebruiken boven prijsplafond of toch bijstoken op "goedkoper" gas?

Ik heb het geprobeerd en volgens internet zou ik 10kwh energie moeten omrekenen naar 1m3 gas.
Dat zou voor mij betekenen dat ik goedkoper kan bijstoken op gas dan stroom gebruiken boven het prijsplafond. Kan iemand dit bevestigen of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou uitgaan van 1 op 7 of 1 op 8. En vergeet de COP niet. Opgenomen vermogen is minder dan afgegeven vermogen. Dus er wordt hier wel vaak met 1 op 2 gerekend (COP 3,5 tot 4) bij kou.

Bij mij gaat gas dan goedkoper zijn in de piekuren. 1,45 voor gas tegen 2x0,81 voor stroom.

Mijn plan is nu om het zo te verdelen dat ik bij de lage temperaturen gas inzet en bij de hogere temperaturen de airco.
Mijn afrekening komt in maart en mijn overschot is al op.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Yellos schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:22:

Heb je al eens gezocht in dit topic en/of het (sub)forum? Deze vraagt komt echt elke 4-5 pagina's wel voorbij namelijk ;) Zie bijv. ook Stoken met een airco, heeft dat nog nut na prinsjesdag?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:14
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
[...]

Als de compressor stilstaat dat levert natuurlijk geen extra slijtage op. Het daarna weer op toeren komen levert de extra slijtage op. Het is hetzelfde als een koude motor van een auto starten en de olie moet weer warm worden en op de plaatsen komen waar die nodig is.

Zeker is de temperatuur buiten van belang en iedere ruimte heeft zijn eigen warmte verlies, de deur kan openstaan of de op haard kan ook nog aan zijn, etc..

Dat zijn teveel variabelen om mee te nemen in één posting

Daarom noemde ik het ook 'normaal pendelen' en je kunt daar ook onderlaten vallen dat jij zelf hem uitzet omdat het te warm is.
pendelen levert inderdaad meer slijtage op dan constant doordraaien maar we moeten er ook niet te zwaar aan tillen imo. De gemiddelde koelkast gaat ook minimaal 10 jaar mee en meestal nog veel langer. En die doen niks anders dan normaal pendelen. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:02:
Ik gebruik code met de extensie YAML en Absolum gebruikt dan INO.
Voorzover ik gezien heb is er geen Climate eelke HA en/of ESPhome gebruiken om te communiceren.
Dit suggereert dat je MHI-AC-Ctrl het wel rechtstreeks vanuit HA kan aansturen.
Maar je kunt epshome ook prima blijven gebruiken.
Pagina: 1 ... 294 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic