Verwijderd
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:14 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ja exact. Als je setpoint hetzelfde laadt maar je zet fanspeed op maximaal dan zal het verbruik ook hoger gaan zijn (en vermoedelijk een hogere ervaren temperatuur in de ruimte met veel lawaai) dan als je fanspeed op auto of laag laat staan. Want in auto modus zal hij sneller terugmoduleren omdat de warmte rondom de binnenunit blijft hangen (fanspeed niet hoog genoeg). Behalve in het geval van de MHI doet hij dit niet bij maximale stand. Maar je kunt natuurlijk wel de setpoint omlaag brengen in combinatie met hoge fanspeed wat mogelijk efficiënter kan zijn.Servee schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:22:
[...]
Ik denk dat het foefje meer effect heeft met 24/7 verwarmen, daarnaast komt dit via @GermanPivo hier die aangaf overdag op setpoint 20 graden te verwarmen en in de nacht op setpoint 18 op de hoogste fanstand en dat dit energie bespaarde (ook logisch want lager setpoint met meer lucht) maar wel dezelfde temperatuur in de kamer behield. Dit is een beetje een eigen leven gaan leiden vermoed ik. Als je in een opwarm cyclus zit dan heeft een (extra) hogere fanstand geen toegevoegde waarde want de unit denkt gas erop want het word niet warm genoeg.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Dat is wat er gebeurt en idd bij warmtevraag zal het je geen besparing opleveren. In de tussenseizoenen waar de unit amper wat te doen heeft wil het wel wat schelen in verbruik maar dan is je verbruik zo laag dat er amper wat te verdienen valt op de praktisch koude lucht wat er dan uitkomt wat weer niet comfortabel voelt.fhwstam schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:22:
[...]
Ja exact. Als je setpoint hetzelfde laadt maar je zet fanspeed op maximaal dan zal het verbruik ook hoger gaan zijn (en vermoedelijk een hogere ervaren temperatuur in de ruimte met veel lawaai) dan als je fanspeed op auto of laag laat staan. Want in auto modus zal hij sneller terugmoduleren omdat de warmte rondom de binnenunit blijft hangen (fanspeed niet hoog genoeg). Behalve in het geval van de MHI doet hij dit niet bij maximale stand. Maar je kunt natuurlijk wel de setpoint omlaag brengen in combinatie met hoge fanspeed wat mogelijk efficiënter kan zijn.
Voor mij ging het erom dat hier soms wordt gezegd dat enkel het verhogen van de fanspeed (ceteris paribus) leidt tot minder verbruik. Dat is niet zo. Het verbruik gaat in absolute zin omhoog omdat de warmte weggeblazen wordt van de binnenunit/sensor en hij dus harder blijft doorwerken. Wel zal de ruimte waarschijnlijk een hogere temperatuur gaan krijgen in alle hoeken en is het relatief gezien efficiënter bij de gekozen setpoint. Het kan dan slimmer zijn om setpoint te verlagen in combinatie met hogere fanspeed, bijv. bij afwezigheid of 's nachts.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Was dit ook al tegen gekomen https://www.zoomalia.nl/d...bel-eden-415-p-30045.html en dan inderdaad de verwarming om de leiding heen te doen en iets ruimere isolatiebuis er weer overheen, en het gedeelte bij het gat waar het elleboogje op zit zodat dit ook dooi blijft maar of 10watt genoeg warmte geeft vraag ik mij af. Gelukkig vaker geen vorst dan wel het werkt nu super geen omkijken na, af en toe elleboogje wel reinigen verwacht ik hij was nu al iets vervuild na 2 maand.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:06:
[...]
Ik ben bezig met een andere oplossing voor het verwarmen. Het elleboogje is voor warmte en niet voor beneden nul. Nu kun je een verwarmings draad kopen (2 meter) en die in een lus lus in de leiding leggen of om de buis doen.
Ik denk die na de kerst te kunnen testen want ik wil eerst andere tracing kabel aan het in elkaar aan het knutselen ben.
Trouwens ik zet straks een bakje van Action eronder. Heb er twee dan kan de ene ontdooien en leeg gegooit worden terwijl de andere eronder staat.
[ Voor 5% gewijzigd door Weerman2 op 22-12-2022 21:10 ]
Kan dit verhaal helemaal beamen. Mooie manier om wat gas te besparen.marcovandam schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:34:
Het was de afgelopen koude periode wel een beetje afzien moet ik toegeven, hoge fanstand en elke 1 a 2 uur een defrost waardoor het maar net aan warm genoeg bleef in de woonkamer.
Maar ja, hoeveel weken per jaar is het nu echt zo koud, 4,5 max?
Gebruik is nog best meegevallen, als de temperatuur de rest van december zoiets als nu blijft dan ga ik alsnog op ongeveer 2 kWh tegen 1M3 met het gasgebruik van vorig jaar uitkomen, ong. 700 kWh tegen 345 M3 vorig jaar december. En het was wel een stuk kouder deze december.
Maar nu is het weer zo genieten met de airco`s!!!!
Ik heb fan en vraagbesturing op auto staan, kleine nachtverlaging van 1.5 graad en het is heerlijk in huis.
Je hoort of voelt niet dat er een airco is eigenlijk, de temperatuur blijft perfect constant 18.5 nacht naar 20 in de avond. Ik laat hem langzaam oplopen gedurende de dag met stapjes van een halve graad.
Ook boven gaat het prima met de unit op de overloop. Die gaat in de nacht uit, en houd overdag en avond de hele bovenverdieping op zo`n 18 a 18.5 graden wat prima is.
Dat alles kost 12 a 13 kWh per dag.
Ik ben (weer) superblij met mijn Daikins!![]()
Ik had dit probleem ook. Heb het voor nu 'opgelost' door een verwarmingselement van plieger in de handdoekradiator te doen. Deze zit op een Klikaan-klikuit schakelaar en geeft dan 600w continuvermogen. Werkt prima, al wilde ik er eerst eentje met een thermostaat, maar die zijn dusdanig lang in backorder dat ik het nu zo heb opgelost. IIg droge handdoeken en als het niet al te koud is een behagelijke temperatuur.Leanderr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:32:
[...]
Ik had exact dit probleem. Nu hebben wij besloten dat de airco hoofdverwarming wordt en de CV enkel voor de badkamer en warm water wordt gebruikt.
Zelf had ik al een google Nest V3 en hebben een tweede nest erbij gekocht. Nu zit de thermostaat in de woonkamer niet meer aangesloten op de ketel en hebben wij een losse nest op de badkamer staan. Dit scheelt aanzienlijk in het verbruik. Omdat anders ook bleef proberen de kamer op te warmen.
Nadelen zijn dat je extra geld uit moet geven en de thermostaat in de woonkamer niet meer kan gebruiken.
Handtekening
Inderdaad een perfecte manier om te besparen, ik vind het nu eigenlijk lekkerder in huis dan met de CV. Die wilde er nog wel eens vol invliegen waardoor het niet prettig warm was.Riggard schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:22:
[...]
Kan dit verhaal helemaal beamen. Mooie manier om wat gas te besparen.
Heb mijn installatie in gebruik genomen in die koude week, had toen wel m'n twijfels bij de juistheid van die keuze, want het was flink stoken, maar nu draait het perfect.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Plint is 14 cm hoog. Ik denk dat ik een hap uit de plint zaag en hem op 6cm hangHespy schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:11:
[...]
Hang hem juist boven je plint. Hoe hoog is deze? Op de vloer zou ik niet doen, dan stoot je stofzuiger er telkens tegen en zal hij vlug beschadigd geraken
Zonde. De minimum hoogte is 6 cm, 14 cm is in mijn optiek prima. Tenzij je het zelf niet mooi vindt natuurlijk….midas00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:15:
[...]
Plint is 14 cm hoog. Ik denk dat ik een hap uit de plint zaag en hem op 6cm hang
[ Voor 9% gewijzigd door banaliteit op 23-12-2022 08:33 ]
Benieuwd wat vandaag je totaalverbruik wordt tov van 24/7 door laten lopen en hoe lang het duurt voor alles weer in balans is rond de 275Wbanaliteit schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:32:
Ik heb de airco vannacht uitgezet tussen 00:00 en 6:00. Met deze temperaturen is dat voordeliger dan nachtverlaging of 24/7.
In de 6 uur dat de airco uit stond daalde de temperatuur van 19,5 naar 17,5. Aangezien de meubels en muren wel de warmte bufferen voelt alles nog comfortabel. Het stroomverbruik is nu 50-100W hoger om de boel weer op temperatuur te krijgen. Met de besparing van 6h x 275W mag hij daar van mij gerust een paar uurtjes over doen.
Hier exact hetzelfde, we deden dit ook in de koude periode. 7 uur de Daikin uit bleek altijd voordeliger dan aanhouden. Temperatuur kwam 's nachts dan ook niet onder de 17 graden, dus redelijk snel ook weer opgeklommen naar acceptabele waarden. Gewoon op de autostand, dus geleidelijk aan en zoals je hieronder kunt zien (grafiekje afgelopen nacht) nauwelijks met extra stroomverbruikbanaliteit schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:32:
Ik heb de airco vannacht uitgezet tussen 00:00 en 6:00. Met deze temperaturen is dat voordeliger dan nachtverlaging of 24/7.
In de 6 uur dat de airco uit stond daalde de temperatuur van 19,5 naar 17,5. Aangezien de meubels en muren wel de warmte bufferen voelt alles nog comfortabel. Het stroomverbruik is nu 50-100W hoger om de boel weer op temperatuur te krijgen. Met de besparing van 6h x 275W mag hij daar van mij gerust een paar uurtjes over doen.
We helpen je graag, maar een beetje eigen initiatief is welkom. Je hebt het dus over de MHI SRK-35ZS vs de MHI SRK-35ZS-X. Staat genoeg informatie (inclusief voor en nadelen) over beide modellen in dit topic of in de brochure van MHI.Tom86 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:51:
Goedemorgen, wij zijn al een tijd opzoek naar een airco voor in de woonkamer ongeveer 115m3 dus zou je uitkomen op een 3,5kw nu is de vraag wij willen sws een mitsubishi heavy inverter of een hyper inverter wie kan me hier meer over vertellen wat is aan te raden? We gaan hem gebruiken om te koelen en om te verwarmen.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Na wat testen bleek het optie 1 te zijn. Setpoint bereik.M_AW schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:55:
[...]
Dit symbool kan 2 dingen betekenen, staat ook gewoon in de handleiding.
1. Setpoint bereikt.
2. Defrosting.
Ziet er naar uit dat het bij jou dus gewoon betekent dat de binnenunit z'n setpoint heeft bereikt en niet verder kan terugmoduleren. Daarom gaat deze op 'standby' totdat er weer warmte nodig is.
Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04
Komt ie niet een stukje naar voren en dus over de plint? (geen idee hoor of hangt ie helemaal strak tegen de muur zo'n unit?)midas00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:25:
Ik heb een 5kw daikin perfera vloermodel wp gekocht om te gaan verwarmen. Nu wil ik deze 15 cm boven de vloer hangen boven de brede plinten die we hebben. Als ik naar de installatiehamdleiding kijk ljjkt het dat hij max 6 cm boven de vloer mag. Klopt dat?[Afbeelding]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Eens, doe ik ook sinds het weer 8 graden is buiten. Ook wel het grote voordeel van de airco imo tov cv, het is in no time weer aangenaam in huis.banaliteit schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:32:
midas00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:15:
[...]
Plint is 14 cm hoog. Ik denk dat ik een hap uit de plint zaag en hem op 6cm hang
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door DriesLec op 23-12-2022 10:07 . Reden: plaatjes in thumb ]
De praktijk laat hier toch anders zien.fhwstam schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:22:
[...]
Ja exact. Als je setpoint hetzelfde laadt maar je zet fanspeed op maximaal dan zal het verbruik ook hoger gaan zijn (en vermoedelijk een hogere ervaren temperatuur in de ruimte met veel lawaai) dan als je fanspeed op auto of laag laat staan. Want in auto modus zal hij sneller terugmoduleren omdat de warmte rondom de binnenunit blijft hangen (fanspeed niet hoog genoeg). Behalve in het geval van de MHI doet hij dit niet bij maximale stand. Maar je kunt natuurlijk wel de setpoint omlaag brengen in combinatie met hoge fanspeed wat mogelijk efficiënter kan zijn.
Voor mij ging het erom dat hier soms wordt gezegd dat enkel het verhogen van de fanspeed (ceteris paribus) leidt tot minder verbruik. Dat is niet zo. Het verbruik gaat in absolute zin omhoog omdat de warmte weggeblazen wordt van de binnenunit/sensor en hij dus harder blijft doorwerken. Wel zal de ruimte waarschijnlijk een hogere temperatuur gaan krijgen in alle hoeken en is het relatief gezien efficiënter bij de gekozen setpoint. Het kan dan slimmer zijn om setpoint te verlagen in combinatie met hogere fanspeed, bijv. bij afwezigheid of 's nachts.
Is dat de Panasonic app? Die mogen ze wel eens een update gevenDriesLec schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:44:
Ok dus zoals gisteren beloofd wat screenshotjes rond het verbruik
Situatie nog even herhalen :
Recent huis gekocht uit 1978 (juli) verhuist in september, intussen hebben we HR++ ramen waarvan de buitenafwerking nog niet volledig is omdat ze net werden vervangen in de vrieskou en kitten kon dan niet. Maw de kou kan makkelijk binnendringen in onze spouw en de omlijsting binnen in kan ook nog wat dichter.
Dak is intussen ook geïsoleerd.
Tegen april wordt ook onze spouw opgevuld (overal lange wachttijden)
Ons huis heeft een grond oppervlak van 100m², 1e verdieping schat ik een 90m² want schuinte van ons dak aan ene kant en dan met volledig schuinte in de zolder komt daar nog een 65m² boven op.
We gebruiken een Panasonic Multisplit met 4 binnenunits en een multi met 3 binnenunits
De screenshotjes zijn van diegene met de 4 aangezien daarmee de leefruimte (veel) en de twee slaapkamers (sporadisch) worden verwarmd en dus de belangrijkste. Die verwarmt verdeeld over 3 ruimtes ongeveer een 200m³.
Ik zet de screenshots gewoon in volgorde hieronder. Die zondag was de laatste dag van de bijtende kou defrost op defrost op defrost. Maandag en dinsdag ga je het zien met dezelfde warmtevraag ongeveer maar gewoon betere temps en dan zul je vanaf woensdagavond zien dat ik ze uit zet 's nachts maar wel laat doorpruttelen overdag. En nu ben ik vandaag ook eens aan het kijken wat het doet als ik het overdag uit zet.
En dan ga ik voor mezelf beslissen wat er ideaal is qua comfort en verbruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
midas00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:15:
[...]
Aangepast!GermanPivo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:55:
offtopic:
@DriesLec Plaats zo'n rits screenshots de volgende keer even als thumbs
Ja ben ook niet de grootste fan als ik het vergelijk met wat anderen hier tonen.Vos schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:52:
[...]
Is dat de Panasonic app? Die mogen ze wel eens een update geven
Is er iets vergelijkbaar zonder draadje waar we hier collectief tevreden over zijn?BGFG schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:08:
[...]
Is de enige tado thermostaat die 230 volt nodig heeft, blijkbaar is die AC bediening een behoorlijke stroom vreter. Zit een usb kabel bij en een klein omvormertje.
Waar de afvoerslang uitkomt zal per installatie verschillen. Ik heb hem in de goot verwerkt en een gaatje in de goot gemaakt, dan zit ie goed vast.Flappie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:34:
Vraagje.
Ik heb mijn lucht/lucht warmtepomp aan de muur hangen (foto, rechter unit).
Het slangetje voor de condensafvoer hadden ze er los onderuit laten hangen. Dat vond ik geen gezicht en heb ik met een tiewrap vast gemaakt aan 1 van de beugels op dezelfde hoogte als die beugel.
[Afbeelding]
Echter waaide het laatst een keer hard s'nachts. Op 1 of andere manier hoorde ik dat binnen in de slaapkamer. Alsof er een soort vlottertje steeds open/dicht gaat. Ik vermoed doordat er lucht in de condenspijp werd geblazen. Hoe hebben jullie de condensafvoer geregeld?
Ik zit eraan te denken om deze nu maar onder in de buiten unit te laten lopen. Dat loopt er uiteindelijk gewoon netjes uit aangezien dat bij ontdooien ook gewoon gebeurt.
Of hebben jullie een beter idee?
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 23-12-2022 10:49 ]
Punt is denk ik dat het water zo snel bevriest dat het niet eens de kans krijgt om in de condens leiding weg te lopen. Verwarmen van de leiding heeft volgens mij geen zin. Je zal iets in de lekbak moeten maken en die verwarmen. Dan zal verwarmen van de condensleiding wel helpen.Weerman2 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:07:
[...]
Was dit ook al tegen gekomen https://www.zoomalia.nl/d...bel-eden-415-p-30045.html en dan inderdaad de verwarming om de leiding heen te doen en iets ruimere isolatiebuis er weer overheen, en het gedeelte bij het gat waar het elleboogje op zit zodat dit ook dooi blijft maar of 10watt genoeg warmte geeft vraag ik mij af. Gelukkig vaker geen vorst dan wel het werkt nu super geen omkijken na, af en toe elleboogje wel reinigen verwacht ik hij was nu al iets vervuild na 2 maand.
Edit: voor de duidelijkheid de condensleiding gaat niet in de spouwmuur maar er door heen in de trapkast onder de vloer op de riolering.
Ze te zien loopt het slangetje weer een beetje omhoog? Dit betekent dat er water in kan blijven staan en dat is iets wat je niet wilt. Bij koude kan het bevriezen waardoor je slang kapot kan gaan en bij warmte heb je kans dat het condens water niet weg wilt waardoor je binnen unit gaat over stromen. En geloof me dat kan ook door zo'n opstelling. Heb het namelijk enkele jaren gelden met mijn MHI ook gehad.Flappie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:34:
Vraagje.
Het slangetje voor de condensafvoer hadden ze er los onderuit laten hangen. Dat vond ik geen gezicht en heb ik met een tiewrap vast gemaakt aan 1 van de beugels op dezelfde hoogte als die beugel.
[Afbeelding]
Echter waaide het laatst een keer hard s'nachts. Op 1 of andere manier hoorde ik dat binnen in de slaapkamer. Alsof er een soort vlottertje steeds open/dicht gaat. Ik vermoed doordat er lucht in de condenspijp werd geblazen. Hoe hebben jullie de condensafvoer geregeld?
Ik zit eraan te denken om deze nu maar onder in de buiten unit te laten lopen. Dat loopt er uiteindelijk gewoon netjes uit aangezien dat bij ontdooien ook gewoon gebeurt.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Stukje leidinggoot door laten lopen tot vlak boven het dak en daar dan de condensafvoer uit laten lopen?Flappie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:34:
Vraagje.
[Afbeelding]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik ervaar met de ZS het tegenovergestelde dan jouw ervaring met de ZSX. Wellicht dat de hoogte van de setpoint er nog mee te maken heeft? Op zo'n laag vermogen <200 watt komt die van mij in ieder geval niet. Enkel als ik hem echt een stuk lager instel qua temperatuur is het misschien rond de 200-250 watt. Nu op 22 met auto op ~370 watt, op max fanspeed met lagere(!) setpoint van 20 vanochtend ~650 watt. De temperatuur in de woonkamer is dan ongeveer 20 graden.Frag1le schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:45:
[...]
De praktijk laat hier toch anders zien.
Hetzelfde setpoint, van auto fanspeed naar max fanspeed geeft een lager opgenomen vermogen. Niet hoger dus, maar lager.
Wat naar mijn inziens logischer is, is dat er bij een hogere fanspeed en groter verschil ontstaat tussen de aanvoer en retourtemperatuur (een grotere Delta T) waardoor de WP dus minder hard hoeft te werken en daardoor dus op een lager vermogen kan gaan werken.
Hierbij 2 voorbeelden van gisteren en vandaag, waarbij de setpoint ongewijzigd is en met de Weekly Timer alleen de fanspeed wordt beinvloed:
(Waarom auto fanspeed: we maken ons hier klaar voor de werkdag en dan hebben we deze liever niet op volle snelheid draaien, zodra we de deur uit zijn gaat deze weer naar full speed)
De vraag is dan natuurlijk wel van welke temperatuur je af kwam in de ochtend (met andere woorden, was die 650W om het op temperatuur te krijgen of om op temperatuur te houden?). Ik draai momenteel bijvoorbeeld geen 24/7 dus mijn unit staat in de ochtend ook meer te stampen om het op temperatuur te krijgen.fhwstam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:52:
[...]
Nu op 22 met auto op ~370 watt, op max fanspeed met lagere(!) setpoint van 20 vanochtend ~650 watt. De temperatuur in de woonkamer is dan ongeveer 20 graden.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dat is vreemd, is dat zonder Economy Mode, Silent operation en andere limiterende opties aan?fhwstam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:52:
[...]
Ik ervaar met de ZS het tegenovergestelde dan jouw ervaring met de ZSX. Wellicht dat de hoogte van de setpoint er nog mee te maken heeft? Op zo'n laag vermogen <200 watt komt die van mij in ieder geval niet. Enkel als ik hem echt een stuk lager instel qua temperatuur is het misschien rond de 200-250 watt. Nu op 22 met auto op ~370 watt, op max fanspeed met lagere(!) setpoint van 20 vanochtend ~650 watt. De temperatuur in de woonkamer is dan ongeveer 20 graden.
Kwam vanaf 18 graden vanochtend om het op te warmen inderdaad. Maar toen begon hij ook hoger 750-800W en zakte dus terug naar 600-650W. Nu inderdaad ook geen 24/7 meer. Dat was wel nodig toen het kouder was. Ik zal blijven experimenteren maar tot nu toe heb ik nog nooit ervaren dat het vermogen lager is als de fanspeed hoger is in vergelijking met een lagere autostand of handmatige laagstand. Maar dat kan ook aan mij liggen dat ik niet lang genoeg op hoge fanspeed heb gedraaid bijv. om te kijken wat er gebeurt.MiBe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:02:
[...]
De vraag is dan natuurlijk wel van welke temperatuur je af kwam in de ochtend (met andere woorden, was die 650W om het op temperatuur te krijgen of om op temperatuur te houden?). Ik draai momenteel bijvoorbeeld geen 24/7 dus mijn unit staat in de ochtend ook meer te stampen om het op temperatuur te krijgen.
Wat is de reden dat de condensafvoer van de buitenunit terug naar binnen wordt geleid?Weerman2 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:45:
Ik heb ook al zitten zoek voor een oplossing om dat stuk condensleiding te verwarmen voor dat deze de muur in gaat zodat hij niet dicht vriest, op de bodem zou ook iets moeten verwacht ik.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Frag1le op 23-12-2022 11:14 ]
Het gaat niet om een hogere fanspeed maar om de hoogste fanspeed. Die zoveel lawaai maakt dat je daar niet voor de lol in gaat zitten maar prima voor de nacht als je hem niet hoort of bij afwezigheid.fhwstam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:10:
[...]
Kwam vanaf 18 graden vanochtend om het op te warmen inderdaad. Maar toen begon hij ook hoger 750-800W en zakte dus terug naar 600-650W. Nu inderdaad ook geen 24/7 meer. Dat was wel nodig toen het kouder was. Ik zal blijven experimenteren maar tot nu toe heb ik nog nooit ervaren dat het vermogen lager is als de fanspeed hoger is in vergelijking met een lagere autostand of handmatige laagstand. Maar dat kan ook aan mij liggen dat ik niet lang genoeg op hoge fanspeed heb gedraaid bijv. om te kijken wat er gebeurt.
[ Voor 14% gewijzigd door vdr01 op 23-12-2022 11:16 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ik heb zelf ook een ZS en ik zie het opgenomen vermogen met maximale fanstand ook toenemen maar dan kan hij natuurlijk nog wel steeds efficiënter zijn. Mijn woonkamer warmt met maximale fanstand egaler op dan wanneer hij op auto staat. Als hij op auto staat blaast hij de lucht niet helemaal de uitbouw in en is het voorin de kamer dus merkbaar warmer dan in de uitbouw. Zet ik de fan op maximaal verwarmt hij dus simpelweg meer van het huis en uiteraard kost dat meer energie. Het kan echter dan nog steeds zo zijn dat hij efficiënter draait (dat kan ik zelf niet verifiëren, ik heb niet de juiste spullen om uitblaastemperatuur te kunnen meten).fhwstam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:10:
[...]
Kwam vanaf 18 graden vanochtend om het op te warmen inderdaad. Maar toen begon hij ook hoger 750-800W en zakte dus terug naar 600-650W. Nu inderdaad ook geen 24/7 meer. Dat was wel nodig toen het kouder was. Ik zal blijven experimenteren maar tot nu toe heb ik nog nooit ervaren dat het vermogen lager is als de fanspeed hoger is in vergelijking met een lagere autostand of handmatige laagstand. Maar dat kan ook aan mij liggen dat ik niet lang genoeg op hoge fanspeed heb gedraaid bijv. om te kijken wat er gebeurt.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dit zou betekenen dat je het huis er vanaf moet halen, ook zal het de nodige stroomkosten met zich mee brengen, en als je maar 2 week last heb van bevriezen en hierdoor de bak overloopt is dit nog te overzien lijkt me dus eerst maar niets aan doen.certefied schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:50:
[...]
Punt is denk ik dat het water zo snel bevriest dat het niet eens de kans krijgt om in de condens leiding weg te lopen. Verwarmen van de leiding heeft volgens mij geen zin. Je zal iets in de lekbak moeten maken en die verwarmen. Dan zal verwarmen van de condensleiding wel helpen.
Ik wil nul leidingen over de muur en de condensleiding gaat door de spouw via trapkast onder de vloer naar de riolering, hierdoor krijg ik buiten niet constant een vieze natte plek op mijn oprit en muur.Frag1le schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:13:
[...]
Wat is de reden dat de condensafvoer van de buitenunit terug naar binnen wordt geleid?
Bij mijn unit zaten er geen zwarte dopjes bij, noch een condensafvoer pijpje.
[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2022 19:29 ]
Ik heb het net getest en kan concluderen dat de derde stap van de vijf opties op de afstandbediening wordt overgeslagen in de app. Test uitgevoerd door simpelweg een fanstand te kiezen in de app en daarna dezelfde fanstand kiezen in de afstandbediening en kijken of de horizontale lamellen bewegenxHEMANx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:25:
[...]
Iemand even met zn gezicht in de luchtstroom en een testje doen? 😘
[ Voor 28% gewijzigd door ThaBEN op 23-12-2022 16:09 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Super bedankt!! Erg duidelijk!ThaBEN schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:58:
[...]
Ik heb het net getest en kan concluderen dat de derde stap van de vijf opties op de afstandbediening wordt overgeslagen in de app. Test uitgevoerd door simpelweg een fanstand te kiezen in de app en daarna dezelfde fanstand kiezen in de afstandbediening en kijken of de horizontale lamellen bewegen
Fanstand 1 op de afstandbediening is identiek aan fanstand 1 in app
Fanstand 2 op de afstandbediening is identiek aan fanstand 2 in app
Fanstand 3 op de afstandbediening is niet beschikbaar in de app
Fanstand 4 op de afstandbediening is identiek aan fanstand 3 in app
Fanstand 5 op de afstandbediening is identiek aan fanstand 4 in app
De 45 graden hoek in horizontale richting is helaas niet aanwezig in de app.
M.b.t. de verticale lamellen zijn dit de kiesbare graden onder normale werking + de graden onder linker- en rechterkant installatie modus.
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 23-12-2022 16:23 ]
Hier een ZSX35fhwstam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:10:
[...]
Maximumhoogte is 6cm. Niet minimum helaasBGFG schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:19:
[...]
Zonde. De minimum hoogte is 6 cm, 14 cm is in mijn optiek prima. Tenzij je het zelf niet mooi vindt natuurlijk….
Als die opties gaan niet werken in esp home aangezien de berekening niet in de core zit.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:40:
Update:
Oeps ik het niet testen omdat ik ik alleen de Core gebruikt van Absalom. Jouw werk is zit in de code die de opdrachten doorgeeft aan diezelfde Core.
Laat onverlet dat het super is dat deze merge er is want nu anderen ook halve graden gebruiken en ik zag al iets van 0.0 1.0 -1,5 correcties en positieve correcties staan toe om onder de 18 graden te verwarmen.
Oeps 2: het zit wel in de Core en ik kan de nieuwe variabele "Troom_offset" gebruiken in plaats dat ik die in mijn aanlever code bij de Troom optel.
Update 3: omdat ik niet SW-configuration.md gebruik moet ik de volgende definiet ergens anders onderbrengen zodat 0.5 geactiveerd wordt.
code:
1 2 3 4 5 6 ## Enhance resolution of Tsetpoint ([support.h](src/support.h)) The AC is only accepting a setpoint in x.0 degrees. If you send x.5 degrees, the AC will convert this to (x+1).0 degrees. So using .5 degrees as a setpoint will increase the setpoint on the AC not with .5 degrees but with 1 degree. This behaviour can be changed with: ``` #define ENHANCED_RESOLUTION true // when using Tsetpoint with x.5 degrees, airco will use (x+1).0 setpoint // uncomment this to compensatie (offset) Troom for this. // this will simulate .x degrees resolution
Je kunt het warmte lint op de bodem leggen. Haal dat elleboogje eerst even los. Dan voer je de laatste meter door dat elleboogje. Elleboogje weer terug op zijn plek en dan steek je het laatste eind in de afvoer leiding.Weerman2 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:45:
[...]
Als ik onder de unit kijk (deze hangt op 2,20M) dan is er 1 gat open 1 gat met een haaks stukje waar de condensleiding op komt en die andere gaten zitten dicht met kunststof doppen.
Met vorst bevriest de condensleiding ondanks buisisolatie en loopt de bak aan achterkant over met bodem en op de oprit vol ijs.
Ik heb ook al zitten zoek voor een oplossing om dat stuk condensleiding te verwarmen voor dat deze de muur in gaat zodat hij niet dicht vriest, op de bodem zou ook iets moeten verwacht ik.
[Afbeelding]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Zo heb ik ook zitten denken maar als je ziet wat voor klein gaatje er in dat elleboogje zit en gelijk haaks omPim57 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:21:
[...]
Je kunt het warmte lint op de bodem leggen. Haal dat elleboogje eerst even los. Dan voer je de laatste meter door dat elleboogje. Elleboogje weer terug op zijn plek en dan steek je het laatste eind in de afvoer leiding.
Op die manier kan het condenswater altijd langs het lint wegstromen.
Ook even opgezocht voor de ZSX, hier staat ook die waarschuwing bij dus bij vorst gewoon dat elleboogje eraf halen incl leiding maar verwacht eigenlijk dat ook dan dit gaatje dicht vriest proberen kunnen we het natuurlijk altijd bij de volgende vorst periode.Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:16:
[...]
[Afbeelding]
Lees de waarschuwing (Caution). Verwijder elleboog en de afsluiters als het vriest.
Ik zet er bij vriezen een bak onder die twee of drie keer een defrost kan opvangen en wissel die dan om met een lege bak. Kan ik de volle bak ondertussen ontdooien en leeggooien.
ps. het lint uit het gat laten hangen is wel mogelijk omdat die groter is.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb ze er net een paar dagen terug ook ondergezet en volgens mij zal hij altijd nog vast blijven zitten aan de 2 schroeven die onder en boven zitten en de bout die dwars door het rubberen voetje gaat? Daarnaast zijn er 4 rubberen voeten dus lijkt me stug dat ie opeens naar beneden komt.Termy schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:03:
Vandaag kwam de monteur weer langs om de buitenunit op de soft dempers te zetten die ik had gekocht en de beugel tegen rubberen dempingsmatjes te laten leunen ipv direct op de stelschroeven. De zware brom bij verwarmen is nu helemaal weg (vooralsnog) in het hele bereik van laag naar powerful. Een zeer prettige verbetering. Ook de doorvoer van de begane grond is nu aan de binnenkant dichtgepurd en ook dat laat meteen effect zien aangezien de temperatuur wanneer hij uit staat niet meer onder kamer temp daalt.
Enige puntje is dat na afloop hij kwam melden dat nu het op ontkoppelde rubbers staat, er risico is op het scheuren van die rubbers en dat de buitenunit dan naar beneden komt zetten (hangt op 6 m) waar hij geen verantwoordelijkheid voor wilt dragen. Dat hij daar achteraf mee kwam was niet erg prettig natuurlijk want ik heb hier nooit iets over zo'n risico gelezen en bij het kopen van die rubbers ook niet. Dat zei ik ook tegen hem want ik ben hier de onwetende consument die niet kan ruiken dat dit een probleem zou zijn.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
En als het echt een reëel risico is op termijn, valt daar wat aan te doen anders dan terug naar normale bouten? Kan de unit misschien soort van geborgd worden met staalkabels voor het geval er beweging in komt? Iemand hier ervaring mee?
Hij hangt op 6 m op de hoek van m'n hoekhuis dus wind is mogelijk wel een ding, hoewel de wind er zelden direct op zal staan gezien de oriëntatie en bebouwing, vermoed ik. Voor jullie beeld, hij hangt zo en de achtergeval is bijna pal op zuid:
***members only***
Bijna direct aangrenzend en in het verlengde van de buitenmuur die je links ziet staat een ander gelijksoortig huis loodrecht op het onze. De straat links is west met aan de andere kant ons huis (en het hele blok) in spiegelbeeld.
[ Voor 63% gewijzigd door Riggard op 23-12-2022 23:19 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Om hier op terug te komen. In de Daikin app was het verbruik gisteren ('s nachts 6 uurtjes uit) 5,5 kWh en de dag ervoor (24/7) 7,2 kWh.bgrr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:38:
[...]
Benieuwd wat vandaag je totaalverbruik wordt tov van 24/7 door laten lopen en hoe lang het duurt voor alles weer in balans is rond de 275W
[ Voor 12% gewijzigd door banaliteit op 24-12-2022 09:18 ]
Zal ook zeker per huis en gewenst comfort niveau verschillen wat de wijsheid is. Bij mij thuis is 24u stoken rendabel als het warmteverlies over de nacht (2200 tot 0600) meer dan 1 graad is. Daarom heb ik de nachtverlaging op die tijden dan ook op 1 graad gezet. Mijn theorie is dan dat ik een beetje best of both worlds heb.banaliteit schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:11:
[...]
Om hier op terug te komen. In de Daikin app was het verbruik gisteren ('s nachts 6 uurtjes uit) 5,5 kWh en de dag ervoor (24/7) 7,2 kWh.
Het duurde ongeveer 3 a 4 uur om weer op temperatuur te komen. Die paar uur om de boel weer op temperatuur te laten komen deed die ook pruttelend op 300W. Daarna viel die weer terug naar 275W.
Afgelopen nacht ook weer van 19,5 naar 17,5 graden. De vraag die velen hebben is nu natuurlijk vanaf welke buitentemperatuur je weer 24/7 moet verwarmen. Het antwoord dat ik daarop heb is geen idee.
Het meest praktische manier om hierachter te komen is om de opwarmtijden en verbruik in de gaten te houden. Als je straks bijv. 6 uur in de wind / geluid zit om de boel weer op temperatuur te laten komen, of als verbruik significant hoger wordt dan is het tijd voor een afweging.
Misschien dat iemand hier handig is met Home Assistant? Zou wel handig zijn om een metric te hebben voor "opwarmtijd" en "opwarmverbruik" en om dat te plotten tegenover buitentemperatuur.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Elk huis is anders, daarnaast speelt ook mee wat de mate van ventilatie, isolatie, locatie van de unit, windsnelheden buiten, relatieve vochtigheid buiten, hoeveelheid aan blote buitenmuur, glaspartij enz enz. Hier heb ik de afgelopen drie dagen respectievelijk 4,1, 4,2 en 4,4kWh verbruikt om 155m3 op een constante temperatuur te laten 24/7 op setpoint 20 met een 3,5kW Perfera.banaliteit schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:11:
[...]
Om hier op terug te komen. In de Daikin app was het verbruik gisteren ('s nachts 6 uurtjes uit) 5,5 kWh en de dag ervoor (24/7) 7,2 kWh.
Het duurde ongeveer 3 a 4 uur om weer op temperatuur te komen. Die paar uur om de boel weer op temperatuur te laten komen deed die ook pruttelend op 300W. Daarna viel die weer terug naar 275W.
Afgelopen nacht ook weer van 19,5 naar 17,5 graden. De vraag die velen hebben is nu natuurlijk vanaf welke buitentemperatuur je weer 24/7 moet verwarmen. Het antwoord dat ik daarop heb is geen idee.
Het meest praktische manier om hierachter te komen is om de opwarmtijden en verbruik in de gaten te houden. Als je straks bijv. 6 uur in de wind / geluid zit om de boel weer op temperatuur te laten komen, of als verbruik significant hoger wordt dan is het tijd voor een afweging.
Misschien dat iemand hier handig is met Home Assistant? Zou wel handig zijn om een metric te hebben voor "opwarmtijd" en "opwarmverbruik" en om dat te plotten tegenover buitentemperatuur.
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 18% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2022 09:52 ]
Kan niet met de homewizard app.xHEMANx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:50:
Ik dacht dat je in die homewizard app op een bepaalde dag wel een paar uren kon selecteren om te kijken wat het verbruik in die uren was.
Zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten uitrekenen?
Mis ik een optie?
Bah
Welk model?Stoffa schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:01:
Kan iemand hier iets zeggen over hoe moeilijk het is een binnenunit kort te demonteren om het gat daarachter van binnenuit dicht te purren?
Met engie app uitgerekend.xHEMANx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:50:
Ik dacht dat je in die homewizard app op een bepaalde dag wel een paar uren kon selecteren om te kijken wat het verbruik in die uren was.
Mis ik een optie? Ik wil mn verbruik tot nu (1000 uur) van gister kunnen vergelijken met dat van vandaag 1000uur...
Als de unit bij jou direct naar buiten gaat is deze vermoedelijk buiten gesoldeerd. Als je buiten strak de hoek omgaat zal het lastig worden zonder de buitenunit “leeg” te halen ofwel gas terugpompen, los te koppelen, purren en opnieuw te solderen, vacuümeren ed. Kun je er niet vanaf buiten bij? Indien een goot aan binnenzijde dan heb je wel wat speling.
[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 24-12-2022 10:48 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Kan je zelfs niet bij het gat als je de hele cover verwijderd?Servee schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:46:
[...]
Als de unit bij jou direct naar buiten gaat is deze vermoedelijk buiten gesoldeerd. Als je buiten strak de hoek omgaat zal het lastig worden zonder de buitenunit “leeg” te halen ofwel gas terugpompen, los te koppelen, purren en opnieuw te solderen, vacuümeren ed. Kun je er niet vanaf buiten bij? Indien een goot aan binnenzijde dan heb je wel wat speling.
[Afbeelding]
Geen idee in het geval van de Perfera niet iig in geval van een directe muurdoorvoer.GermanPivo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:07:
[...]
Kan je zelfs niet bij het gat als je de hele cover verwijderd?
[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 24-12-2022 11:18 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Je monitort de temp met de hue motion sensor? Da's nog wel een aardige toevoeging als je daarmee ook de sturing van je airco kan aanpassen, aangezien ik motion sensors wel verderop in de ruimte heb. Als het te veel offtopic is stuur ik wel een pb; anders ben ik erg benieuwd hoe je dit gebruikt in jouw geval.mikekiwi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:39:
[...]
Hier exact hetzelfde, we deden dit ook in de koude periode. 7 uur de Daikin uit bleek altijd voordeliger dan aanhouden. Temperatuur kwam 's nachts dan ook niet onder de 17 graden, dus redelijk snel ook weer opgeklommen naar acceptabele waarden. Gewoon op de autostand, dus geleidelijk aan en zoals je hieronder kunt zien (grafiekje afgelopen nacht) nauwelijks met extra stroomverbruik
[Afbeelding]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 24-12-2022 13:37 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Hij is van buiten dichtgepurred. Ook is er na installatie airco hr++ in de spouwmuur gespoten dus er is een dubbele barrière met buiten, maar ik wilde ook de binnenmuur nog purren eigenlijk.Servee schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:46:
[...]
[Afbeelding]
Merk je extreme en niet verklaarbare temperatuur verschillen dan, gemeten door de binnenunit? Anders zou ik het lekker laten voor wat het is.Stoffa schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:39:
[...]
Hij is van buiten dichtgepurred. Ook is er na installatie airco hr++ in de spouwmuur gespoten dus er is een dubbele barrière met buiten, maar ik wilde ook de binnenmuur nog purren eigenlijk.
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 24-12-2022 13:39 ]
Nee maar ik zag laatst een foto van iemand met een warmtecamera waarbij de muur alleen van buiten was gepurred, en die had een hele koude muur rond zijn binnenunit van 12 graden tov 20 graden kamertemp. Mijn muur voelt echter niet bijster koud rond de binnenunit.Servee schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:44:
[...]
Merk je extreme en niet verklaarbare temperatuur verschillen dan, gemeten door de binnenunit? Anders zou ik het lekker laten voor wat het is.
Je zou een warmtecamera kunnen huren/lenen en het zelf testen, ik denk dat de genomen maatregelen voldoende zijn en niet in verhouding staan tot de te nemen maatregelen in jouw specifieke situatie. De unit kan natuurlijk wel een stukje van de muur af als je met meerdere personen bent zou je dit kunnen proberen echter denk ik dat het geen nette afwerking gaat worden zeker met pur niet als je er half achter moet lopen klooien.Stoffa schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:50:
[...]
Nee maar ik zag laatst een foto van iemand met een warmtecamera waarbij de muur alleen van buiten was gepureerd, en die had een hele koude muur rond zijn binnenunit van 12 graden tov 20 graden kamertemp. Mijn muur voelt echter niet bijster koud rond de binnenunit.
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 24-12-2022 13:39 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 24-12-2022 13:40 ]
[ Voor 104% gewijzigd door teacher op 24-12-2022 13:41 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 24-12-2022 13:41 ]
in dit voorbeeld wordt wel uitgegaan van variabele tarieven; wellicht dat ze daarom 1 januari tussentijds verrekenen? Bij een vast contract moeten ze immers per contractjaar salderen, dat is verplicht. Hoe dan ook, wat je over hebt aan kWh, opstoken die handel. Gaan met die airco'sJDx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:17:
[mbr]overschotten, salderen en prijsplafonds zijn hier toch echt offtopic[/mbr]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
[ Voor 12% gewijzigd door w00key op 24-12-2022 13:50 ]
KoningPaulus schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:43:
[...]
Je monitort de temp met de hue motion sensor? Da's nog wel een aardige toevoeging als je daarmee ook de sturing van je airco kan aanpassen, aangezien ik motion sensors wel verderop in de ruimte heb. Als het te veel offtopic is stuur ik wel een pb; anders ben ik erg benieuwd hoe je dit gebruikt in jouw geval.
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 24-12-2022 17:25 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
je kunt wel op het beeld tikken en dan gaat hij in de horizontale modus. Dan kun je met je vinger op het beeld met de liniaal schuiven en die geeft dan het verbruik op dat moment weer. Als je je airco op een energysoccet van homewizard hebt, kun je exact zien wat een verbruik was op een bepaald moment.xHEMANx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:50:
Mis ik een optie? Ik wil mn verbruik tot nu (1000 uur) van gister kunnen vergelijken met dat van vandaag 1000uur...
[ Voor 7% gewijzigd door Zuinig op 24-12-2022 16:29 ]
MHI SRK 50 ZS-W
Jawel, dit is hier gisteren nog gedaan.Servee schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:17:
[...]
Geen idee in het geval van de Perfera niet iig in geval van een directe muurdoorvoer.
Kan geen socket. Dacht dat het handig was om hem direct op het net aan te sluiten. Nooit over nagedacht dat die airco zo lastig in te stellen is en dat ik de energie moet monitoren voor vergelijkingen en dergelijke.Zuinig schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:58:
[...]
je kunt wel op het beeld tikken en dan gaat hij in de horizontale modus. Dan kun je met je vinger op het beeld met de liniaal schuiven en die geeft dan het verbruik op dat moment weer. Als je je airco op een energysoccet van homewizard hebt, kun je exact zien wat een verbruik was op een bepaald moment. [Afbeelding]
je kunt dit ook met je P1 meter(elektrisch verbruik en gasverbruik) maar dan zie je je totaalverbruik van al je apparaten. Een energysoccet is een uitkomst om erbij te nemen (komt dan extra kolom erbij in dezelfde app)als je geen app op je airco hebt, je kunt dan zien wat hij doet bij afwezigheid: wanneer hij pendelt, defrost, verbruik en of aan en uitgaat als je hem met een programma hebt aan/uitgeschakeld.xHEMANx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:30:
[...]
Kan geen socket. Dacht dat het handig was om hem direct op het net aan te sluiten. Nooit over nagedacht dat die airco zo lastig in te stellen is en dat ik de energie moet monitoren voor vergelijkingen en dergelijke.
Dus ik ben wel een beetje aan het testen, maar af en toe gooit mn vrouw de droger of de oven aan en klopt mn info niet meer. 😓
Nouja... Ik kom er wel... het duurt alleen iets langer. Iets is beter dan niets. 😊
ik las het verkeerd, het gaat niet bij jou, dat is jammer inderdaad.xHEMANx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:30:
[...]
Kan geen socket. Dacht dat het handig was om hem direct op het net aan te sluiten. Nooit over nagedacht dat die airco zo lastig in te stellen is en dat ik de energie moet monitoren voor vergelijkingen en dergelijk
[ Voor 17% gewijzigd door Zuinig op 24-12-2022 16:49 ]
MHI SRK 50 ZS-W
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/xHEMANx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:30:
[...]
Kan geen socket. Dacht dat het handig was om hem direct op het net aan te sluiten. Nooit over nagedacht dat die airco zo lastig in te stellen is en dat ik de energie moet monitoren voor vergelijkingen en dergelijke.
Dus ik ben wel een beetje aan het testen, maar af en toe gooit mn vrouw de droger of de oven aan en klopt mn info niet meer. 😓
Nouja... Ik kom er wel... het duurt alleen iets langer. Iets is beter dan niets. 😊
Zodra ik de goede instellingen voor de airco heb, gebruik ik dat ding nooit meer... Dit uitgezoek is even een fase... Vond ik een beetje zonde geld om een duurdere meter voor aan te schaffen.Nism0 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:34:
[...]
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/
Deze plaatsen = opgelost.
Anders een shelly 1pm ergens in een lasdoos.
[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2022 17:42 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Deldenaar op 24-12-2022 18:12 ]
Ik heb daar op dit moment geen behoefte aan dus daar ben ik niet mee bezig. Bovendien zal dat dan niet in de core files worden aangepast. Dus met esphome zal je daar niets aan hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:15:
@jobr Ik heb hem vandaag erop gezet en zag dat ook, het enige wat in de core zit is de publicatie van offset.
Ik moet die publicatie overigens nog activeren.
Ga je nog verder om ook onder 18 graden de temperatuur te kunnen regelen?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq