Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 292 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.592 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 16:54
Michiel1978 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:31:
[...]

Maar dan blijft de verwarming in de andere ruimte dus altijd aan, immers wordt de woonkamer nooit de gewenste temperatuur (Airco op 20 graden, thermosstaat op 22 graden).
Exact, dat is dus waar ik op doelde qua terugmoduleren dat hij dat middels die workaround niet doet hoe je zou willen dat hij dat doet. Ik denk persoonlijk toch echt dat je thermostaat verplaatsen hier de beste optie is.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 15:11
Michiel1978 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:18:
Als je je woonkamer wilt (bij)verwarmen met een Airco. Maar er ook een andere ruimte nog verwarmd moet worden met de ketel, echter de thermostaat hangt in de woonkamer...is dat een probleem wat makkelijk op te lossen is? Want de ketel zal niet aanslaan als de woonkamer al opgewarmd is door de airco toch?
Thermostaat verplaatsen naar de andere ruimte is ook niet ideaal.
Ik had exact dit probleem. Nu hebben wij besloten dat de airco hoofdverwarming wordt en de CV enkel voor de badkamer en warm water wordt gebruikt.

Zelf had ik al een google Nest V3 en hebben een tweede nest erbij gekocht. Nu zit de thermostaat in de woonkamer niet meer aangesloten op de ketel en hebben wij een losse nest op de badkamer staan. Dit scheelt aanzienlijk in het verbruik. Omdat anders ook bleef proberen de kamer op te warmen.

Nadelen zijn dat je extra geld uit moet geven en de thermostaat in de woonkamer niet meer kan gebruiken.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Leanderr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:32:
[...]

Ik had exact dit probleem. Nu hebben wij besloten dat de airco hoofdverwarming wordt en de CV enkel voor de badkamer en warm water wordt gebruikt.

Zelf had ik al een google Nest V3 en hebben een tweede nest erbij gekocht. Nu zit de thermostaat in de woonkamer niet meer aangesloten op de ketel en hebben wij een losse nest op de badkamer staan. Dit scheelt aanzienlijk in het verbruik. Omdat anders ook bleef proberen de kamer op te warmen.

Nadelen zijn dat je extra geld uit moet geven en de thermostaat in de woonkamer niet meer kan gebruiken.
Klinkt als een logische oplossing, niet ideaal, maar dan ga ik dit "probleem" in ieder geval in mijn achterhoofd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:07
Ik gebruik ook de airco als hoofd verwarming echter blijft de vloerverwarming koud, daarom tado aangeschaft zodat de slaap/studeer kamers apart verwarmd worden zonder dat ook de woonkamer mee gaat.
Probleem blijft dan de vloerverwarming want deze gebruik de thermostaat van de woonkamer en die is dan te warm.
Gelukkig is het zo dat de vv meelift op de warmte vraag van de slaapkamers en zo doende toch leuk opwarm.
Badkamer hebben we opgelost met een blaaskacheltje echt ideaal

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 21-12-2022 14:59 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Als je je woonkamer wilt (bij)verwarmen met een Airco. Maar er ook een andere ruimte nog verwarmd moet worden met de ketel, echter de thermostaat hangt in de woonkamer...is dat een probleem wat makkelijk op te lossen is? Want de ketel zal niet aanslaan als de woonkamer al opgewarmd is door de airco toch?
Een draadloze thermostaat? Niet modulerend zijn die ongeveer 90 euro, in de modulerende variant ongeveer 140.

https://www.comwo.nl/nl/1...ule/?pageCount=1&pos=1035

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:14
w00key schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:53:
[...]

600 watt continue aan verbruik is 14.4 kWh, dat is genoeg om het hier warm te houden tijdens die dagen van -4 overdag, -7 of erger 's nachts.

Ik verbruik nu maar 8 kWh per dag nu, 333 watt vermogen als je dat uitsmeert over 24 uur, dus dat 600W is teveel. Hij moet even uit.
Je mist het punt. Bij jou moet ie even uit. Bij mij niet omdat we er bijna 500m3 mee verwarmen. Daarbij gaat hij hier in de nacht uit.

Kortom, de 6,8 werkt voor ons bij -5 prima en op 40 pct van het vermogen ook bij dagen van 10 graden prima zonder pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanza006
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 13:56
Sinds enkele dagen heb ik een lucht/lucht warmtepomp opstelling, dit is een LG opstelling MU4R25 U21 met PC18SK NSK en PC09SK NSJ.
Ik weet indien het rond het vriespunt is dat er dan deicing optreed te zien welke lucht vochtingheid het is.
Maar sinds enkele dagen is de buiten temperatuur rond de 10°C wel hoge vochtigheid door regen, maar ik zag dat de deicing ook bij zulke temperaturen op treed.
Is dit normaal?

Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
zanza006 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:38:
Sinds enkele dagen heb ik een lucht/lucht warmtepomp opstelling, dit is een LG opstelling MU4R25 U21 met PC18SK NSK en PC09SK NSJ.
Ik weet indien het rond het vriespunt is dat er dan deicing optreed te zien welke lucht vochtingheid het is.
Maar sinds enkele dagen is de buiten temperatuur rond de 10°C wel hoge vochtigheid door regen, maar ik zag dat de deicing ook bij zulke temperaturen op treed.
Is dit normaal?
Weet je zeker dat het defrosten is en niet pendelen? Dat doet die bij ons op dit moment namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanza006
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 13:56
Jorrit79 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:45:
[...]

Weet je zeker dat het defrosten is en niet pendelen? Dat doet die bij ons op dit moment namelijk.
Het symbool (sneeuwvlok/waterdruppel) komt te voorschijn op de binnen units. Niet altijd simultaan op beide units

Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:41
zanza006 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:38:
Is dit normaal?
Ik ken die type nummers niet dus weet niet of het om een multi split opstelling gaat maar als ik zo iets lees dan denk ik meteen aan een oil return cycle. Zoek maar eens op die term in dit topic en je vind genoeg (niet zo leuke) berichten hierover.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
Tagor555 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:05:
Vorige week met de defrost, een laagje strooizout in de buitenunit kan dat kwaad?
Zout tast aluminium en koper aan, airco's aan de kust gaan minder lang mee door de zoute zeelucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
zanza006 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:49:
[...]

Het symbool (sneeuwvlok/waterdruppel) komt te voorschijn op de binnen units. Niet altijd simultaan op beide units
Aah dat wist ik niet. Bedankt voor de verduidelijking d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
Je kunt het setpoint van de verwarming middels een klokthermostaat even omhoog gooiten, boven het setpoint van de airco. Ik doe dat voor de vloerverwarming en krijg zo toch wat warm water de vloer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 20:33
[...]

Dit symbool kan 2 dingen betekenen, staat ook gewoon in de handleiding.

1. Setpoint bereikt.
2. Defrosting.

Ziet er naar uit dat het bij jou dus gewoon betekent dat de binnenunit z'n setpoint heeft bereikt en niet verder kan terugmoduleren. Daarom gaat deze op 'standby' totdat er weer warmte nodig is.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:40
@Vos Ik heb in het algemeen fanstand 5/5 aan staan zodat de temperatuur door de hele woonkamer & openkeuken komt.
Vos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:46:
[...]

Met welke fanstand? Hier ook vraagsturing naar auto gezet, lijkt beter voor het verbruik te zijn.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:40
@zanza006 Bij onze LG S09ET 2,5kwh. Doet dit ook wanneer je hem aanzet. Dat duurt een paar minuten. Lijkt wel een soort opstart patroon te zijn. Dat is geen defrost.
[...]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-08 10:53
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:09:
Over ijsvorming, vadaag de tracing kabels binnengekregen. Ik ben begonnrn met platte kabel van een meter. Helaas kon de kabels in tracing niet aan de andere kabel solderen. Toen maar de draden met hulzen verbonden.

Ik heb ook een verdeeldoos waar ik de Shelly 1PM in gaat en die zit dan vlak bij buiten unit en die krijgt de stroom direct uit de airco. Van de verdeeldoos gaat de kabel naar de tracing kabel.

De Shelly schakelt dan de warmte gevende kabel in bij de start van de defrost en laat die na defrost ook nog een tijdje door verwarmen.

Daglicht is al vroeg weg nu dus morgenochtend verder met het knutselen. Veel overlappende krimpkous gebruikt om het een beetje 'waterdicht' te kijgen.

Dus morgen de kabel inmeten en kijken wat er van de meter aan kabel eraf moet. Daarna weer krimpkous aanbrengen en die dichtknijpen. Ik denk dat ik er een plakje hete lijm erbij insmelt.

De kabel heeft een vlak materiaal tussen de twee aders. De warmte komt door de weerstand in dat materiaal en de stroom vloeit direct tussen twee kabels.

Het is een soort gecontroleerde kortsluiting.
Ik Ben van plan om ook een warmte lint onder aan de lekbak te bevestigen. Ik had deze in gedachten.
Netjes verdelen over de onderkant zodat de bak goed opgewarmd word en de bak netjes ijsvrij blijft.

https://www.agrishop.nl/2...cs2=80095;0&emcs3=80100;0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-09 11:31
Heeft iemand hier een daikin sensira?
Ik heb sindskort een Daikin Sensira FTXC35C laten installeren. Uitermate tevreden alleen ben ik benieuwd naar het verbruik van het apparaat. Dus een wifi module laten installeren. Type Brp069b41

Ap ingesteld, onecta geïnstalleerd en ingesteld maar helaas geen verbruik gegevens te zien. Heeft iemand dit werkend? En weet iemand misschien een oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVy7NfVQm2pUiU5IsqQdvwbDa4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsOHs1xfRh2BEeifujW9ReV8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
plank schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:08:
Ik heb sindskort een Daikin Sensira FTXC35C laten installeren. Uitermate tevreden alleen ben ik benieuwd naar het verbruik van het apparaat. Dus een wifi module laten installeren. Type Brp069b41

Ap ingesteld, onecta geïnstalleerd en ingesteld maar helaas geen verbruik gegevens te zien. Heeft iemand dit werkend? En weet iemand misschien een oplossing?

[Afbeelding]
Helaas hebben niet alle Daikin modellen hier ondersteuning voor, mijn FFA35A9 bijvoorbeeld ook niet in de Onecta omgeving.
Als je verbruik van deze unit wil zien zal je een stekker die meet er tussen moeten zetten, of een shelly of kWh meter in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:52:
[...]

Het aanbrengen onder de bak of erin is niet gemakkelijk omdat die niet egaal is. Je hebt haast geen manier van bevestigen. Langs de rand is het bevestigen gemakkelijker en kun contact met het metaal ook beter krijgen

De kabel 5mm dik en 13mm breed dus wel redelijk vlak, wat weer het contact beter maakt.

Ik heb nog een Eurom lint die erop lijkt maar die gaat waarschijnlijk terug omdat ik nu mijn eigen kabel maak.

Trouwens twee meter is boel kabel en de kabellussen mogen elkaar niet raken.
Bevestigen zal niet zon probleem zijn, desnoods lijm ik hem er onder vast. Deze is ook in een lengte van 1 meter maar ga eerst kijken hoeveel lussen ik kan maken zonder dat ze elkaar raken. Hoe meer lussen hoe beter de warmte. Ben wel benieuwd of het ook gaat werken. Ik had hier een flinke bak ijs onderin zitten, maar dat gaf verder geen problemen. Toch heb ik het liever niet want de resonantie zal er niet beter door worden. Ik vermoed dat de unit een stuk rustiger zal lopen als die bak ijs er niet in zit. Alhoewel ik mij niet gestoord heb aan gebrom of iets dergelijks. Dat viel hard mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 18:34
Leanderr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:32:
[...]

Als het goedkoop moet hang een convectorkachel op in de badkamer van 2000 watt, deze zet je een paar minuten van tevoren aan en het is meteen warm binnen, als de periode,s heel kort zijn valt het energieverbruik reuze mee en is een CV ketel duurder als die alleen daarvoor moet starten.

Dit werkt alleen in kleine badkamers.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:57
plank schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:08:

Vreemd, ik heb hier een FTXF25C en BRP069B41 maar met die combinatie kan ik wel het stroomverbruik loggen in de Onecta app. Is je firmware up to date? Hier draait ie 1_14_68.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-09 11:31
VikeeVeekie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:23:
[...]

Vreemd, ik heb hier een FTXF25C en BRP069B41 maar met die combinatie kan ik wel het stroomverbruik loggen in de Onecta app. Is je firmware up to date? Hier draait ie 1_14_68.
Ja. Ik draai ook op de 1_14_68 firmware.
Helaas logt hij het stroomverbruik niet. :/
Netsrek schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:11:
[...]

Helaas hebben niet alle Daikin modellen hier ondersteuning voor, mijn FFA35A9 bijvoorbeeld ook niet in de Onecta omgeving.
Als je verbruik van deze unit wil zien zal je een stekker die meet er tussen moeten zetten, of een shelly of kWh meter in de meterkast
Dat is wel jammer.

[ Voor 38% gewijzigd door plank op 22-12-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
Sinds dit jaar een daiking stylish in de woonkamer hangen.
Op zich krachtig genoeg, maar het valt me op dat de temperatuur ongeveer 1 graad fluctueerd!
Heel instabiel (nog los van de offset van de sensor).

Zijn er hier meer mensen wat zich hierin herkennen en zijn hier oplossingen/verbeteringen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
Iedereen die een wat ouder/slecht geïsoleerd huis heeft en zn airco snachts uit zet met deze temperaturen, dus als je sochtends beneden komt is het rondt de 14 a 15 graden, zetten jullie dan gelijk de airco op auto fan stand met de gewenste temperatuur (wrs een paar graden erboven)? Of blazen jullie eerst de boel een paar uur door met max fan stand en daarna op auto?

Ik heb namelijk het gevoel dat ik een hele instructie moet schrijven voor mn vrouw hoe ze het een beetje op temperatuur moet brengen. (Bij deze temp buiten, zet hem op deze setpoint, eerst zoveel uur max fan, dan auto fan en als die uiteindelijk toch hoger dan verwacht gaat verwarmen, dan setpoint omlaag etc, ze wordt knettergek van mij, dus ik zoek een wat makkelijkere oplossing)

En ja, ik heb met de vrieskou 24/7 gestookt en dat was idd makkelijker. Maar ik heb het idee dat ik nu wel wat kwhtjes kan besparen als ik dat ding snachts uit gooi.

Owja... En als je hem gelijk op auto stand zet, welke setpoint gebruik je en wat wordt de werkelijke temp in huis??

[ Voor 21% gewijzigd door xHEMANx op 22-12-2022 00:12 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
.

[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 21-12-2022 23:54 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
xHEMANx schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:50:
Iedereen die een wat ouder/slecht geïsoleerd huis heeft en zn airco snachts uit zet met deze temperaturen, dus als je sochtends beneden komt is het rondt de 14 a 15 graden, zetten jullie dan gelijk de airco op auto fan stand met de gewenste temperatuur (wrs een paar graden erboven)? Of blazen jullie eerst de boel een paar uur door met max fan stand en daarna op auto?

Ik heb namelijk het gevoel dat ik een hele instructie moet schrijven voor mn vrouw hoe ze het een beetje op temperatuur moet brengen. (Bij deze temp buiten, zet hem op deze setpoint, eerst zoveel uur max fan, dan auto fan en als die uiteindelijk toch hoger dan verwacht gaat verwarmen, dan setpoint omlaag etc, ze wordt knettergek van mij, dus ik zoek een wat makkelijkere oplossing)

En ja, ik heb met de vrieskou 24/7 gestookt en dat was idd makkelijker. Maar ik heb het idee dat ik nu wel wat kwhtjes kan besparen als ik dat ding snachts uit gooi.
Ook met een iets beter geïsoleerd huis, hier 17 graden sochtends, zet ik hem gewoon weer aan zoals ik hem savonds heb uitgezet zodra ik weer warmte behoef.
Als ik een dag naar kantoor gaat dus ook wel eens pas om 17u ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 15:23
Ik heb een 5kw daikin perfera vloermodel wp gekocht om te gaan verwarmen. Nu wil ik deze 15 cm boven de vloer hangen boven de brede plinten die we hebben. Als ik naar de installatiehamdleiding kijk ljjkt het dat hij max 6 cm boven de vloer mag. Klopt dat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq4Ew63qUsWZIGjSHzXJNhZ2k6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njkpy9AlifG3ibuR2lYNKssF.jpg?f=fotoalbum_large

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:47
midas00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:25:
Ik heb een 5kw daikin perfera vloermodel wp gekocht om te gaan verwarmen. Nu wil ik deze 15 cm boven de vloer hangen boven de brede plinten die we hebben. Als ik naar de installatiehamdleiding kijk ljjkt het dat hij max 6 cm boven de vloer mag. Klopt dat?[Afbeelding]
Max of minimum 6cm?

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23

Owja... En als je hem gelijk op auto stand zet, welke setpoint gebruik je en wat wordt de werkelijke temp in huis??
Ik zit met hetzelfde en laat hem gewoon 24/7 op 19 staan. Geen gedoe :z

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 21:40

Panasonic hier:
Wij zitten in de situatie omdat we nog bezig zijn met verbeteringen ah huis.

Als we thuis zijn --> auto --> omdat het nogal fel door blaast op max
Niet thuis (of niet id kamer voor langere tijd) maximale ventilatiestand (omdat het beter verdeeld en zuiniger zou zijn voor de compressor heb ik hier geleerd).

Ik zet het met deze temperaturen ook uit 's nachts en laat hem automatisch starten 15 min voor onze wekker dus dan heeft het systeem een 20 min om alles op te warmen.

Kun jij op afstand dingen regelen?
Indien ja --> vrij eenvoudig, je zegt aan je vrouw dat ze het setpoint bepaald en gewoon alles op auto als ze er is. En als ze er niet is, doe je op afstand wat je wil.

Hier thuis trekt ze er zich ook niets van aan :P dus ik herken wel wat je zegt.

Maar mss zijn er andere tweakers die me hier gaan verbeteren en leer ik ook nog iets extra. _/-\o_

• Leanderr
mr_evil08 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:19:
[...]

Als het goedkoop moet hang een convectorkachel op in de badkamer van 2000 watt, deze zet je een paar minuten van tevoren aan en het is meteen warm binnen, als de periode,s heel kort zijn valt het energieverbruik reuze mee en is een CV ketel duurder als die alleen daarvoor moet starten.

Dit werkt alleen in kleine badkamers.
Wij wonen sinds maart in dit huisje, dit hebben wij helemaal opgeknapt. Inclusief de badkamer met design radiator en vloerverwarming. Heb er graag een beetje gas voor over omdat lekker warm te maken.

Toen wij in Juli 2021 aan dit project begonnen waren wij nog helemaal niet bezig met verduurzamen. Want het voorschot voor deze woning was nog geen 100 euro per maand.

Voor nu vind ik het prima, misschien volgend jaar nog advies inwinnen over een (zonne-) boiler voor warm water. Maar van 1300 kuub gas naar 300 vind ik voor een huis van ongeveer 90 jaar oud best goed.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:15
Ik heb een 5kw daikin perfera vloermodel wp gekocht om te gaan verwarmen. Nu wil ik deze 15 cm boven de vloer hangen boven de brede plinten die we hebben. Als ik naar de installatiehamdleiding kijk ljjkt het dat hij max 6 cm boven de vloer mag. Klopt dat?[Afbeelding]
Correct, hij mag maximaal 6cm vanaf de vloer geplaatst worden volgens de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcBXmUD_NgClFOSN9jb2VkPEXm0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/naYbBXc4bMfNYWr4ljMtmSQ2.png?f=user_large

(de praktijk kan natuurlijk altijd wat wisselen en mijn inziens zou het iets hoger plaatsen geen problemen op moeten leveren)

[ Voor 6% gewijzigd door Lieuwe15 op 22-12-2022 09:02 ]

• midas00
Lieuwe15 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:01:
[...]

Correct, hij mag maximaal 6cm vanaf de vloer geplaatst worden volgens de handleiding.
[Afbeelding]

(de praktijk kan natuurlijk altijd wat wisselen en mijn inziens zou het iets hoger plaatsen geen problemen op moeten leveren)
Dank Lieuwe, waar vind ik die handleiding?

• xHEMANx
DriesLec schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:45:
[...]

Panasonic hier:
Wij zitten in de situatie omdat we nog bezig zijn met verbeteringen ah huis.

Als we thuis zijn --> auto --> omdat het nogal fel door blaast op max
Niet thuis (of niet id kamer voor langere tijd) maximale ventilatiestand (omdat het beter verdeeld en zuiniger zou zijn voor de compressor heb ik hier geleerd).

Ik zet het met deze temperaturen ook uit 's nachts en laat hem automatisch starten 15 min voor onze wekker dus dan heeft het systeem een 20 min om alles op te warmen.

Kun jij op afstand dingen regelen?
Indien ja --> vrij eenvoudig, je zegt aan je vrouw dat ze het setpoint bepaald en gewoon alles op auto als ze er is. En als ze er niet is, doe je op afstand wat je wil.

Hier thuis trekt ze er zich ook niets van aan :P dus ik herken wel wat je zegt.

Maar mss zijn er andere tweakers die me hier gaan verbeteren en leer ik ook nog iets extra. _/-\o_
Haha nee ik kan het niet op afstand regelen. En eerlijk gezegt wil ik zelf ook graag 1 stand en niet de hele dag bezig ziin met de temp.

Als ik 24/7 verwarm met deze temp buiten is setpoint 19 auto goed. Werkelijke temp is dan 18.5.

Zojuist aangezet op 21 auto. Het is nu 14.5c in de woonkamer. Kijken of die het redt naar de 18.5 en zo ja wat hij verbruikt. Gister setpoint 20 geprobeerd, maar die redde de 18.5 niet. Ben benieuwd of we door de verhoging van setpoint, die nodig is bij adhoc stoken op auto, uiteindelijk toch bijna net zoveel kwh kwijt zijn, dan 24/7 op setp 19.

Eerder had ik dit ook getest, maar toen hanteerde ik nog max fan stand de hele dag, en toen scheelde het wel degelijk kilowatjes om adhoc te stoken. maar voor dat geluid ben ik inmiddels allergisch geworden. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Ik heb geen ervaring met een vloermodel, maar als ik dit zo zie zuigt hij zijn lucht aan vanuit de onderkant. Dan zal de logische verklaring zijn dat de lucht beter circuleert in de ruimte indien je de unit 6cm of minder boven de vloer bevestigd. Ook hoe lager je meet hoe kouder de lucht is. Mogelijk dat de interne temperatuursensor te veel gaat afwijken met de daadwerkelijke temperatuur in de ruimte indien je deze hoger dan 6cm hangt, met alle gevolgen van dien.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:15

Je schrijft: wat kWhtjes besparen
Heb je hier cijfers van, dat je ook daadwerkelijk kWhtjes aan het besparen bent?
Of is dit nog gevoel?
Dus: door stoken in de nacht vs extra verbruik 's ochtends om het snel op te warmen?

Met deze temperaturen is het verbruik (setpoint 19, max fan) zo laag in de nacht, ~1 kWh (8 nacht uren x 125w opgenomen vermogen) dat je bijna geen kwhtjes kan besparen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYT4ebTSq87hJoXCzskvsuxUTwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDHHG0FVoBo7xmOHSEzQIo8C.jpg?f=fotoalbum_large

Ik betwijfel of dit überhaupt iets bespaart zonder comfort in te leveren. Jouw unit moet dus 's ochtends harder stoken om de ruimte (niet alleen de lucht) 1:1 naar dezelfde temperatuur te brengen als voor de nacht-poweroff.

En stel dat je het niet erg vind dat het 's ochtends 1~1,5 graden kouder is dan 's avonds dan kun je ook ipv de unit uit te zetten een 1~1,5 graden verlaging toepassen, de unit gaat dan de hele nacht ook minder hard stoken omdat er nog een buffertje is van 1~1,5 graden.

Ben benieuwd naar goed vergelijkbare verbruikscijfers, gezien ik dit zelf nog niet getest heb.

(overigens mocht je een dynamisch energiecontract hebben dan is dat verbruik 's ochtends duurder dan doorstoken in de nacht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 22:53
Goede keus dit model voor verwarmen. Ik heb 'm ook zo'n 12 cm van de vloer hangen. In de reclame video van Daikin hangt deze soms op een halve meter hoog. Pas toen ik klaar was zag ik die 6cm in de installatie tekening. Tot nu toe nog geen problemen met dat de unit wat hoger hangt.
Maar er zit aan de onderkant achteraan een loze ruimte die je volgens de handleiding in kunt zagen om de unit over je plint te kunnen monteren.
Als je nog moet beginnen met ophangen zou ik m zo laag mogelijk hangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7ZnUD4Vq3uSCk8YY3GJkL6SaqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAn8YwvDnJ8yKf2uQxmbIxlu.jpg?f=fotoalbum_large

• midas00
Chninkel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:22:
[...]

Als je nog moet beginnen met ophangen zou ik m zo laag mogelijk hangen.[Afbeelding]
Ok. Dank voor de tip. merk je er dan wat van nu hij bij jou te hoog hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 08:15
midas00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:03:
[...]
Dank Lieuwe, waar vind ik die handleiding?
https://www.daikin.nl/nl_.../product.html/FVXM-A.html

Ergens onderaan, staat kopje installatiehandleiding en dan kun je ook andere taal kiezen. Daar staan dan een aantal handleidingen.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Meermaals gelezen dat de maximale fan stand zou moeten zorgen voor ene efficiënter gebruik, beter voor compressor etc. Toch merk ik wel degelijk verschil in verbruik tussen auto en max fan (in geval van setpoint bereikt in de woonkamer). Scheelt zo 200W in het actuele verbruik

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• xHEMANx
Frag1le schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:20:
[...]

Heb je hier cijfers van, dat je ook daadwerkelijk kWhtjes aan het besparen bent?
Of is dit nog gevoel?
Dus: door stoken in de nacht vs extra verbruik 's ochtends om het snel op te warmen?

Met deze temperaturen is het verbruik (setpoint 19, max fan) zo laag in de nacht, ~1 kWh (8 nacht uren x 125w opgenomen vermogen) dat je bijna geen kwhtjes kan besparen.

[Afbeelding]

Ik betwijfel of dit überhaupt iets bespaart zonder comfort in te leveren. Jouw unit moet dus 's ochtends harder stoken om de ruimte (niet alleen de lucht) 1:1 naar dezelfde temperatuur te brengen als voor de nacht-poweroff.

En stel dat je het niet erg vind dat het 's ochtends 1~1,5 graden kouder is dan 's avonds dan kun je ook ipv de unit uit te zetten een 1~1,5 graden verlaging toepassen, de unit gaat dan de hele nacht ook minder hard stoken omdat er nog een buffertje is van 1~1,5 graden.

Ben benieuwd naar goed vergelijkbare verbruikscijfers, gezien ik dit zelf nog niet getest heb.

(overigens mocht je een dynamisch energiecontract hebben dan is dat verbruik 's ochtends duurder dan doorstoken in de nacht)
Keiharde cijfers heb ik niet. Want ik meet alles wat ik verbruik. Niet alleen mn airco.

Plus wat ik eerder gemeten heb is niet fair, omdat het 24/7 auto fan was en adhoc max fan.

Vandaag opnieuw testen... Als je auto fan vs auto fan doet, moet je de setpoint een stukje omhoog gooien, wat idd resulteert aan een dag meer verbruik.

Ergens hoop ik dat je gelijk hebt, want 24/7 heeft idd de meeste voordelen.

• Chninkel
midas00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:28:
[...]

Ok. Dank voor de tip. merk je er dan wat van nu hij bij jou te hoog hangt?
Nee daar merk ik niks van. Heb het ook besproken met bevriende installateur en hij hangt ze vaak ook hoger ivm wens klant en hoge plint.
Dit model kan ook direct op de vloer gezet worden. Hij zuigt de lucht aan via de gleuven in het midden.

• xHEMANx
Chninkel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:39:
[...]

Nee daar merk ik niks van. Heb het ook besproken met bevriende installateur en hij hangt ze vaak ook hoger ivm wens klant en hoge plint.
Dit model kan ook direct op de vloer gezet worden. Hij zuigt de lucht aan via de gleuven in het midden.
Waar komt de warme lucht uit bij zon vloermodel? Onderkant of bovenkant? Kan je de luchtstroom ook instellen? Of werkt het net als een convectiekachel?

• midas00
Is er nog een minimale leidinglengte voor het koelmiddel bij hetPerfera 5kW vloermodel?

Ik wil de binnenunit en de buitenunit namelijk pal achter elkaar zetten aan de binnen en buitenkant van de muur of is dat niet slim en kan ik hem beter een meter opschuiven buiten?

• DriesLec
[...]

Of is dit nog gevoel?

[Afbeelding]

Scheelt bij mij wel een kilowatt of 3 per nacht zonder comfort inleveren aan deze temperaturen --> als je dat doorrekent ...
Als het volgende week weer iets kouder wordt, laat ik hem wel aan staan sowieso.

Nu mijn situatie is verre van ideaal momenteel, de setup is berekend op mijn situatie na vervollediging van de renovaties dus is nu eventjes op de tanden bijten.

Ik zal wat print screens posten morgen van de slechtste periode kou (doorstoken)
Dan van het doorstoken bij 9 - 11 graden (ma - woensdag)
En toevallig heb ik hem nu vannacht alles uitgedaan --> Dus kan ik morgen ook hiervan printje delen :p
Moet nu wel zeggen dat de vrouw wat vroeger zal thuis zijn vandaag dus kan zijn dat het toch wat vertekend beeld geeft.

Schrik niet van verbruik want zoals het gezegd, we zijn nog dingen ah aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
midas00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:43:
Is er nog een minimale leidinglengte voor het koelmiddel bij hetPerfera 5kW vloermodel?

Ik wil de binnenunit en de buitenunit namelijk pal achter elkaar zetten aan de binnen en buitenkant van de muur of is dat niet slim en kan ik hem beter een meter opschuiven buiten?
Volgens mij 2 a 2,5 meter bij mijn daikin. Ik heb de buitenunit van mijn Daikin stylish direct achter de binnenunit hangen. De leiding zit gewoon als een hoepel tussen de muur en de buitenunit in. Zie je niks van ;)

• Frag1le
KoningPaulus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:37:
Meermaals gelezen dat de maximale fan stand zou moeten zorgen voor ene efficiënter gebruik, beter voor compressor etc. Toch merk ik wel degelijk verschil in verbruik tussen auto en max fan (in geval van setpoint bereikt in de woonkamer). Scheelt zo 200W in het actuele verbruik
Als ik hier bij hetzelfde setpoint de fan op max zet dan zie ik het opgenomen vermogen dalen met eigenlijk minimaal zo'n 10% (vaak nog meer)
Dit is vrij snel waarneembaar met een Shelly bijvoorbeeld, het duurt 10~20 seconden voordat ik hier het opgenomen vermogen zie dalen of zie stijgen wanneer ik de fan weer op auto zet.
Dit is eenvoudig te herhalen en telkens met hetzelfde resultaat.

Eerst stijgt deze ± 10 watt (de fan draait tenslotte harder) om vervolgens het opgenomen vermogen te zien dalen zo'n 10% onder het verbruik van voor de fanspeed verhoging.

In onderstaande screenshots is dit ook goed te zien.
Vandaag scheelt dit dus zo'n 20w op een opgenomen vermogen van 145, wat dus meer dan 10% is.

In onderstaande screenshots is het setpoint ongewijzigd, alleen de fanspeed is aangepast, gezien we op donderdag hier tussen 6:30 uur en 8:15 bezig zijn ons klaar te maken voor de werkdag, dus ik voer dan een fanspeed verlaging door en zodra we de deur uit zijn weer omhoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYT4ebTSq87hJoXCzskvsuxUTwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDHHG0FVoBo7xmOHSEzQIo8C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEek2b3RJGUBnNUoEtL_dPV1d3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCtxJ7OyvgW9ZW7lRIjD4Gf6.jpg?f=fotoalbum_large

• DriesLec
xHEMANx schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:10:
[...]

Haha nee ik kan het niet op afstand regelen. En eerlijk gezegt wil ik zelf ook graag 1 stand en niet de hele dag bezig ziin met de temp.

Als ik 24/7 verwarm met deze temp buiten is setpoint 19 auto goed. Werkelijke temp is dan 18.5.

Zojuist aangezet op 21 auto. Het is nu 14.5c in de woonkamer. Kijken of die het redt naar de 18.5 en zo ja wat hij verbruikt. Gister setpoint 20 geprobeerd, maar die redde de 18.5 niet. Ben benieuwd of we door de verhoging van setpoint, die nodig is bij adhoc stoken op auto, uiteindelijk toch bijna net zoveel kwh kwijt zijn, dan 24/7 op setp 19.

Eerder had ik dit ook getest, maar toen hanteerde ik nog max fan stand de hele dag, en toen scheelde het wel degelijk kilowatjes om adhoc te stoken. maar voor dat geluid ben ik inmiddels allergisch geworden. 😁
Zie mijn eerdere bericht over wat print screens delen later. Hoop dat je daar wat aan hebt

Ik zie 4 opties voor je :

1) Volgende investering zijn isolerende maatregelen --> hoe minder warmteverlies, hoe dichter je bij je wens komt van laag verbruik en stabiele temperatuur

2) Toch spelen er mee, je vrouw wat enerveren wat ook leuk kan zijn op zich en zien wat voor jou het zuinigste is

3) Zo'n Tado ding kopen om de airco te regelen (ook op afstand) op amazon gezien voor 70 of 80 euro en zou het ook misschien voor mezelf ook wel overwegen omdat
1) mevrouw dan enkel daarop hoeft te kijken
2) je zelf kan kiezen waar de temperatuur gemeten moet worden
3) je ook op afstand kunt spelen met je airco

4) Je zet het nu op een vaste temperatuur en probeert niet te veel in te zitten met het verbruik ^^

Ik zit momenteel in optie 2 met de surplus dat ik op afstand al kan regelen en optie 1 is in the making --> verwacht rond april alles rond te hebben. Niet de beste timing maar op alles moet je tegenwoordig een half jaar wachten en je moet nu eenmaal dingen in een bepaalde volgorde doen.

Wij hebben echt afgezien in die koude twee weken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:10
Het perfera vloermodel zuigt lucht aan door de gleuven in het frontpaneel en blaast uit boven en onderaan.

Het toestel heeft ook een ’vloerverwarmingsfunctie’ waarbij die dan vooral onderaan uitblaast en (zogezegd) de vloer opwarmt. Ik vermoed dat die 6cm vooral opgegeven wordt om die fuctie zo goed mogelijk te laten werken.

Ik gebruik die zelf eigenlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
xHEMANx schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:43:
[...]

Waar komt de warme lucht uit bij zon vloermodel? Onderkant of bovenkant? Kan je de luchtstroom ook instellen? Of werkt het net als een convectiekachel?
Onderkant en bovenkant. Alle luchtstromen zijn stuurbaar.
Bovenklep automatisch instelbaar.
Onderkant zitten handverstelbare kleppen zodat je de lucht nog naar links of rechts kunt sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThaBEN

[...]

Of is dit nog gevoel?

[Afbeelding]

Na vorige week wat testjes gedaan te hebben ben ik inderdaad ook 24x7 gaan toepassen in de dagen dat het echt koud was buiten. Het verschil in kWh was verwaarloosbaar en verrassend genoeg soms zelfs goedkoper om 24 uur te draaien dan adhoc de machine slechts 8 uur op een dag te laten verwarmen.

Nu de temperatuur buiten weer aan het stijgen is heb ik ook weer een paar dagen adhoc verwarmd. Het voelt zo tegenstrijdig om de machine langer aan te laten staan wanneer de gewenste temperatuur is bereikt, maar dat is een knop die ik mentaal moet omzetten, want je benadeeld jezelf er uiteindelijk mee. Ik ga toch weer 24x7 draaien na gisteren.

Reden is dat ik gisteravond voor het eerst zo een rare tussenstatus ervaarde in huis, dat het eigenlijk wel warm is (20,4 graden volgens externe meter), maar het tegelijkertijd toch koud aanvoelde. Dat kwam hoogstwaarschijnlijk doordat de lucht in de ruimte wel warm was maar de ruimte zelf (zoals de muren, banken etc.) nog niet op temperatuur waren.

Dat is iets wat ik mensen eerder heb zien beschrijven in dit forum en na eigen ervaring gisteren kan bevestigen dat je dan toch wel een stuk comfort opoffert door adhoc te verwarmen, terwijl je niets lijk te bezuinigen m.b.t. stroomverbruik. Dat gaan we dus niet meer doen O-)

Bij MHI kun je met ECO modus de temperatuur 2 graden lager krijgen dan de minimale waarde die je kan handmatig kan invoeren. De temperatuur zal dan uiteindelijk 16 graden worden i.p.v. 18 graden. Dat is iets dat ik toepas op de unit in de keuken in de nacht. Die unit is overbemeten voor die ruimte en met deze methode blijft het meer dan voldoende warm tegen minimaal stroomverbruik.

Nu moet ik alleen niet vergeten om in de nacht de fan op max te zetten in de woonkamer. Dat is iets wat ik tot nu toe nog niet heb gedaan en mogelijk voor nog meer comfort zal zorgen.

• midas00
Leanderr schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:45:
[...]

Volgens mij 2 a 2,5 meter bij mijn daikin. Ik heb de buitenunit van mijn Daikin stylish direct achter de binnenunit hangen. De leiding zit gewoon als een hoepel tussen de muur en de buitenunit in. Zie je niks van ;)
Mooi die hoepel kan ook verzakking opvangen bij mij. Ik wil de buitenunit gewoon op de tegels zetten buiten, maar ik woon in Reeuwijk en alles zakt hier behoorlijk. Wat extra opgerolde leiding kan dan de verzakking enigszins opvangen lijkt me. Of slecht plan?

• Frag1le
ThaBEN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:01:
[...]

Bij MHI kun je met ECO modus de temperatuur 2 graden lager krijgen dan de minimale waarde die je kan handmatig kan invoeren. De temperatuur zal dan uiteindelijk 16 graden worden i.p.v. 18 graden.
Dit geldt niet voor de ZSX.
Eco Operation for ZSX werkt als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdexyQe6KpWgMlvlktZTruJF1rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lIjjMyH9ngj5myAWz1Gpyxpt.jpg?f=user_large

• ThaBEN
Frag1le schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:05:
[...]

Dit geldt niet voor de ZSX.
Eco Operation for ZSX werkt als volgt:
[Afbeelding]
Inderdaad, dat komt door de bewegingssensor in de ZSX. Bij de ZS serie werkt het als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiU7GjdBczzXPeYcWfmZ9V5EGlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 22-12-2022 10:11 ]

• xHEMANx
Frag1le schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:54:
[...]

Als ik hier bij hetzelfde setpoint de fan op max zet dan zie ik het opgenomen vermogen dalen met eigenlijk minimaal zo'n 10% (vaak nog meer)
Dit is vrij snel waarneembaar met een Shelly bijvoorbeeld, het duurt 10~20 seconden voordat ik hier het opgenomen vermogen zie dalen of zie stijgen wanneer ik de fan weer op auto zet.
Dit is eenvoudig te herhalen en telkens met hetzelfde resultaat.

Eerst stijgt deze ± 10 watt (de fan draait tenslotte harder) om vervolgens het opgenomen vermogen te zien dalen zo'n 10% onder het verbruik van voor de fanspeed verhoging.

In onderstaande screenshots is dit ook goed te zien.
Vandaag scheelt dit dus zo'n 20w op een opgenomen vermogen van 145, wat dus meer dan 10% is.

In onderstaande screenshots is het setpoint ongewijzigd, alleen de fanspeed is aangepast, gezien we op donderdag hier tussen 6:30 uur en 8:15 bezig zijn ons klaar te maken voor de werkdag, dus ik voer dan een fanspeed verlaging door en zodra we de deur uit zijn weer omhoog:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de zekerheid... Hoe hoger de fanspeed hoe minder verbruik, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
xHEMANx schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:12:
[...]

Voor de zekerheid... Hoe hoger de fanspeed hoe minder verbruik, toch?
In mijn situatie, met de ZSX, zeker.
Het is ook logisch, want als er meer warmte uit het koudemiddel gehaald kan worden door de hogere airflow, draait deze efficienter.

Daarnaast heb ik nog een theorie dat de WP wellicht minder snel zal pendelen omdat bij een hogere fanspeed er altijd een betere gemiddelde temperatuur gemeten zal worden omdat de ingaande lucht zich beter heeft kunnen mengen met de koude lucht.

• Chninkel
midas00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:43:

Ook hier staat de buitenunit pal achter de binnenunit.
Hier wel de installatiehandleiding vooraf gelezen. Na uitmeten kwam er toch nog 2,2 meter leiding aan.
Geen probleem met vooraf gevulde hoeveelheid koudemiddel.
Ga je kortere leiding gebruiken dan zal er wat koudemiddel afgetapt moeten worden.

• Leanderr
midas00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:02:
[...]

Mooi die hoepel kan ook verzakking opvangen bij mij. Ik wil de buitenunit gewoon op de tegels zetten buiten, maar ik woon in Reeuwijk en alles zakt hier behoorlijk. Wat extra opgerolde leiding kan dan de verzakking enigszins opvangen lijkt me. Of slecht plan?
Daar ben ik geen expert in, dat zou ik met een installateur overleggen.... Door die hoepel heb je inderdaad wel wat spelling. Je kunt er ook voor kiezen om hem laag boven de grond op een muur beugel te doen, dan weet je zeker dat er niet te veel spanning op de leidingen komt.
Chninkel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:19:
[...]

Hier wel de installatiehandleiding vooraf gelezen. Na uitmeten kwam er toch nog 2,2 meter leiding aan.
Ga je kortere leiding gebruiken dan zal er wat koudemiddel afgetapt moeten worden.
Begreep dat een airco een minimale leiding lengte nodig heeft om de gassen te kunnen condenseren. Vandaar dat minimaal 2 a 2,5 meter werd aangehouden.

[ Voor 30% gewijzigd door Leanderr op 22-12-2022 10:31 ]

• xHEMANx
14.5 graden in huis. 9 uur gestart met verwarmen. Setpoint 21 auto fan.

1 uur later 17 graden in huis. Maar blaast alweer op fanstand 2 (in auto modus) dus ben benieuwd of die de 18c nog gaat redden. Als ik het niet met 1 stand kan verwarmen hier, ga ik sowieso 24/7 stoken.

Redt hij het vandaag niet, probeer ik het morgen op 23 eco stand. Daar zie ik nog wel heil in. Die doet het eerste uur zn best het 23 te maken, dan een uur 22 en uiteindelijk 20.5 geloof ik? Zal zo even zoeken in forum.. hoe die precies werkt staat wel beschreven... Zie nu alweer uit naar morgen... Eco stand zou moeten werken 😁 (dan snap ik eindelijk ook de functie ervan...)

EDIT: 18 paginas om te doorzoeken. 😑 weet iemand zo nog hoe die eco precies werkt? 1e uur de setpoint, 2e uur 1 graad minder, vanaf 3e uur 1.5 graad minder?? Zoiets??

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 22-12-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 18-09 15:49
xHEMANx schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:35:

1 uur later 17 graden in huis. Maar blaast alweer op fanstand 2 (in auto modus) dus ben benieuwd of die de 18c nog gaat redden. Als ik het niet met 1 stand kan verwarmen hier, ga ik sowieso 24/7 stoken.

Redt hij het vandaag niet, probeer ik het morgen op 23 eco stand. Daar zie ik nog wel heil in. Die doet het eerste uur zn best het 23 te maken, dan een uur 22 en uiteindelijk 20.5 geloof ik? Zal zo even zoeken in forum.. hoe die precies werkt staat wel beschreven... Zie nu alweer uit naar morgen... Eco stand zou moeten werken 😁 (dan snap ik eindelijk ook de functie ervan...)

EDIT: 18 paginas om te doorzoeken. 😑 weet iemand zo nog hoe die eco precies werkt? 1e uur de setpoint, 2e uur 1 graad minder, vanaf 3e uur 1.5 graad minder?? Zoiets??
Kijk even een vijftal posts hierboven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xHEMANx
loyske schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:55:
[...]

Kijk even een vijftal posts hierboven ;)
😮😳😓

Zo vreemd dat hij het eerste uur al -1 toepast... Je zou denken dat het dan wel voor nachtverlaging bedoeld moet zijn, omdat je niet onder de 18 graden kan instellen, dus begin je op 17. Ik snap het nut alleen niet dat hij het langzaam afbouwt dan... Niet echt nodig als je ligt te slapen.

Zou het bedoeld zijn voor verwarmen, dan is het eigenlijk maar een 1,5 verlaging, want de setpoint waar je hem op zet, zal hij nooit gebruiken. (Bv: ik zet hem op 23 graden, dan begint hij met verwarmen op setpoint 22 en zal uitkomen op 20.5. erg vreemde functie....)

[ Voor 61% gewijzigd door xHEMANx op 22-12-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 15:48

MicheldeGoey

Project 45

Even over dat 'pendelen'. Wat is dat nou eigenlijk?
Mijn unit haalt nu eenvoudig de ingestelde temperatuur en gaat dan in stand-by, totdat er weer wat warmte nodig is en blaast dan weer even. Is dat pendelen? Zo ja, waarom is dat slecht?

Compressor op 50% vermogen, ECO-stand, ventilator op stand 3 van 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
MicheldeGoey schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:19:
Even over dat 'pendelen'. Wat is dat nou eigenlijk?
Mijn unit haalt nu eenvoudig de ingestelde temperatuur en gaat dan in stand-by, totdat er weer wat warmte nodig is en blaast dan weer even. Is dat pendelen? Zo ja, waarom is dat slecht?

Compressor op 50% vermogen, ECO-stand, ventilator op stand 3 van 5.
Ja dat is exact wat pendelen is. Het is niet perse slecht als de frequentie waarop het gebeurt niet te hoog is, te veel start stop schijnt niet zo goed te zijn voor de warmtepomp. Qua verbruik is lang en laag ook wat beter dan korte runs met hoger vermogen, maar als hij al minimaal staat te draaien maakt dat niet veel uit. Je zou nog kunnen kijken of je met vraagbesturing wat lager kan nog. En sommige gebruikers vinden het onprettig omdat de temperatuur iets meer gaat fluctueren bij aan uit gedrag.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
xHEMANx schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:35:

2,5 uur later is het in de voorkamer waar de airco hangt 17,5 graden. In de achter kamer 18.2 graden. 😅 Ik snap echt niets van dat ding. Nog maar een extra thermometer erbij gezet... Haha

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:33
Chninkel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:19:
[...]

De handleiding specificeert een minimum lengte. Ga je er onder zitten dan heb je risico op extra lawaai.
xHEMANx schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:29:
[...]

2,5 uur later is het in de voorkamer waar de airco hangt 17,5 graden. In de achter kamer 18.2 graden. 😅 Ik snap echt niets van dat ding. Nog maar een extra thermometer erbij gezet... Haha
Auto modus snapt er niets van. De regeling in auto gaat hier een stuk beter nu er een externe temperatuur sensor op zit en de gestuurde temperatuur is stabiel. Alleen in auto stand verbruikt hij hier meer dus staat nu gewoon op 3.

Nu met externe sensor kan ik hem op auto aanzetten bij 16 graden. Binnen een uur is het 20 graden en dat houdt hij dan vast. In het verleden stopte hij bij 17, 18 graden omdat hij dacht dat het warm zat was en ging de fan op de laagste stand draaien.. 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 22-12-2022 11:32 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:13 ]

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:29:
[...]

De handleiding specificeert een minimum lengte. Ga je er onder zitten dan heb je risico op extra lawaai.

[...]

Auto modus snapt er niets van. De regeling in auto gaat hier een stuk beter nu er een externe temperatuur sensor op zit en de gestuurde temperatuur is stabiel. Alleen in auto stand verbruikt hij hier meer dus staat nu gewoon op 3.

Nu met externe sensor kan ik hem op auto aanzetten bij 16 graden. Binnen een uur is het 20 graden en dat houdt hij dan vast. In het verleden stopte hij bij 17, 18 graden omdat hij dacht dat het warm zat was en ging de fan op de laagste stand draaien.. 8)7
Als je wilt verwarmen is zon externe sensor echt een must volgens mij.

Jij knutselde zon ding in elkaar toch voor de airco noobs (waaronder ik val)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:34:
[...]

Warme lucht is net als water die naar het hoogste punt stroomt. Alleen die stroomt die naar het hoogste punt of waar het de afvoer zit. Hier zit de ventilatie in de open keuken en de kostbare warmte gaat er zo weer uit, zonder WTW.
Ben al op zoek naar een goede ventilator... Maar die dingen hangen ongeveer 30cm onder het plafond. Ons plafond is ongeveen 255cm en ik ben aardig lang, dus ben bang dat hij me aan de haren omhoog trekt. 😏

Plus we hebben een vrij kleine woonkamer en ik weet niet of ik continue zon ding wil zien draaien... En geen idee of ik hem op de juiste plek ophang en of het genoeg nut heeft in mijn situatie...

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 22-12-2022 11:46 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:04:
[...]

Effe kijken, de kabel vlak en dat betekend dat het buigen van die kabel alleen op de brede zijde kan. Dat houdt in datde smalle kant dan contact maakt met het metaal.

Ik was vanochtend aan het denken hoe ik de verwarmingslint aan de buitenzijde kan aanbrengen en ook weer verwijderen, clips..moeilijk, schroeven..nou nee, een elastiek...dat is beter. Wat heb ik hier zo liggen....een fietsband, vertiel eraf tegen beschadigingen.

Band gepakt en de 28" zit ruim om de MHI en over het lange zijde zit er weinig druk het lint waar ik het juist nodig heb. Kan nog een 27" of 26" proberen.

Hoe kan ik meer druk krijgen op het lint...aaaah de band voorzien van lucht en die dus oppompen.

Het volgende probleem is de radius van de hoeken van de airco. Buig dus eerst met de hand de kabel om de hoek of de kabel dat kan hebben.

Ik moet hoekstukken maken die grotere radius geven ofde kabel knippen en een stuk stroomdraad ertussen zetten die de hoek omgaat.

Nu wil ik wel de meeste warmte richting van de bak en zou dan een reep vloerisolatie van schuim en een laagje metaal tussen de fietsband en het lint te plaatsen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Het is in iedergeval mijn volgende stap.
Is een siliconen warmtepad eronder plakken geen oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGUWHM5QUGmYqE7kjN3WPQBm0nE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eUoDP7aHkLfkZ3LyT8ZiX1G8.jpg?f=user_large

• certefied
Willempie27 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]
Kijk dat is een goede, dat zal inderdaad veel beter werken denk ik.

• Frag1le
Willempie27 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]
Nee, omdat er gaten in de bodem zitten waar het water doorheen moet.
Die plak je dan dicht lijkt me.

• certefied
Frag1le schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:45:
[...]

Bij mij zit maar 1 gat in de bak dus dan plak je die natuurlijk niet daar overheen. Voor de rest zou dit wel kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Frag1le schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:45:
[...]

Je hebt ze in allerlei vormen, maten, voltages en wattage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 18-09 13:41
LED-Maniak schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:29:
[...]

Klopt, er wordt meestal een minimum lengte gespecificeerd. Bij mij (Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit) werd er in de handleiding echter enkel over de maximale lengte gerept. Ik heb voor installatie voor de zekerheid met Mitsubishi contact opgenomen om te bevestigen dat er inderdaad geen minimum lengte van toepassing was, en dat hebben ze geconfirmeerd (was overigens een positieve ervaring, ik had binnen 24u antwoord).

Ik zit op ~2-2.5 meter in totaal, geen last van geluid dat door de leidingen doorgegeven wordt. Units staan 'rug-aan-rug', maar er zit wel hoogteverschil in aangezien de binnenunit hoog aan de muur hangt, en de muurbeugel van de buitenunit op ongeveer een halve meter van de grond geplaatst is.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Hespy
Hang hem juist boven je plint. Hoe hoog is deze? Op de vloer zou ik niet doen, dan stoot je stofzuiger er telkens tegen en zal hij vlug beschadigd geraken

[ Voor 12% gewijzigd door Hespy op 22-12-2022 13:24 ]

• Frag1le
certefied schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:57:
[...]

Bij mij zit maar 1 gat in de bak dus dan plak je die natuurlijk niet daar overheen. Voor de rest zou dit wel kunnen werken.
Dat voelt als weinig.
De ZSX heeft er 5, volgens de specs.
Ik heb ze (nog) niet zelf geteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7ZEwHjEm62xwAuO2zeG5h8Xt68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b52w1wMzp5o5FDu4fvyJw9HU.jpg?f=fotoalbum_large

Verrek, nog een verschil gevonden tussen ZS en ZSX:
Deze heeft 2 drain holes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOEYtyAPXesZHoh57A6bwWyUNRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiAd8fzRiPa5cVBKUQ5jQ9NT.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2021.pdf
https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Frag1le op 22-12-2022 13:17 ]

• certefied
Frag1le schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:13:
[...]

Dat voelt als weinig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik er onder kijk zie ik er zo maar 1 zitten, dat verklaart misschien ook waarom hij best wel snel dichtvriest. Met als gevolg een bak ijs.

• Hespy
ThaBEN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:12:
[...]

Ik heb geen ervaring met een vloermodel, maar als ik dit zo zie zuigt hij zijn lucht aan vanuit de onderkant. Dan zal de logische verklaring zijn dat de lucht beter circuleert in de ruimte indien je de unit 6cm of minder boven de vloer bevestigd. Ook hoe lager je meet hoe kouder de lucht is. Mogelijk dat de interne temperatuursensor te veel gaat afwijken met de daadwerkelijke temperatuur in de ruimte indien je deze hoger dan 6cm hangt, met alle gevolgen van dien.
Dit vloermodel blaast aan de bovenkant en onderkant uit in verwarming, in koeling enkel bovenaan, als je wil kan je in verwarming ook de onderkant sluiten.
De aanzuig is via de zijkanten van het frontpaneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
Hespy schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:19:
[...]

Dit vloermodel blaast aan de bovenkant en onderkant uit in verwarming, in koeling enkel bovenaan, als je wil kan je in verwarming ook de onderkant sluiten.
De aanzuig is via de zijkanten van het frontpaneel
De aanzuiging gaat via de 5 gleuven aan de voorkant in het frontpaneel.
Vorige week nog het filter uitgezogen met stofzuiger en dan zie je ook duidelijk 5 strepen stof op het filter.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
Ik had graag advies voor een warmtepomp: Warmtepomp voor vakantiehuis Noord-Zweden
Maar is een L/L wel geschikt?

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
franssie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:20:
[...]

Je zou een plafond ventilator kunnen gebruiken als die een winter stand heeft (achteruit draaien). Is wel extra tocht maar een goede hoor je niet. Ook wel lekker in de zomer.
Dat zou toch fundamenteel niet zoveel verschillen van het continu laten werken van de fan van de airco? Uiteraard is een plafondventilator wel beter want veel groter (en dus rustiger) en de winterstand die je noemt.

• DriesLec
Kleine extra vraag rond de Tado voor airco bediening.

De onbedrade versie, is dat met een stopcontact of batterij.
Vind een permanent draadje naar een stopcontact nu niet zo top :P

Ik heb het dan specifiek over deze :
https://www.amazon.com.be...id=1671614618&sr=8-3&th=1

[ Voor 36% gewijzigd door DriesLec op 22-12-2022 15:43 ]

• renzo4000
  • Laatst online: 16-09 14:22
DriesLec schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:33:
Kleine extra vraag rond de Tado voor airco bediening.

De onbedrade versie, is dat met een stopcontact of batterij.
Vind een permanent draadje naar een stopcontact nu niet zo top :P

Ik heb het dan specifiek over deze :
https://www.amazon.com.be...id=1671614618&sr=8-3&th=1
Draadje.Permanent.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:26
Is de enige tado thermostaat die 230 volt nodig heeft, blijkbaar is die AC bediening een behoorlijke stroom vreter. Zit een usb kabel bij en een klein omvormertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 23:38
Capt Waffles schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:57:
[...]

Klopt, er wordt meestal een minimum lengte gespecificeerd. Bij mij (Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit) werd er in de handleiding echter enkel over de maximale lengte gerept. Ik heb voor installatie voor de zekerheid met Mitsubishi contact opgenomen om te bevestigen dat er inderdaad geen minimum lengte van toepassing was, en dat hebben ze geconfirmeerd (was overigens een positieve ervaring, ik had binnen 24u antwoord).

Ik zit op ~2-2.5 meter in totaal, geen last van geluid dat door de leidingen doorgegeven wordt. Units staan 'rug-aan-rug', maar er zit wel hoogteverschil in aangezien de binnenunit hoog aan de muur hangt, en de muurbeugel van de buitenunit op ongeveer een halve meter van de grond geplaatst is.
Hier is een MHI SRK25ZSX geïnstalleerd, ik wou de buiten en binnen unit direct tegen over elkaar hebben en geen leidingen aan de muur.
Installateur (verkoper) gaf aan dat er min 3M leiding tussen moet zitten hij zou hier navragen maar heb hem er niet weer over gehoord er zit ongeveer 1,8M leiding tussen, monteur gaf aan evt iets koudemiddel er uit te halen ook dat is niet gebeurd.
Zelf heb ik ook gezocht in installatie handleiding en ook hier stond wel de Max lengte van 25M.
Ook ik hoor geen extra of rare geluiden.

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 23:38
Frag1le schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:13:
[...]

Dat voelt als weinig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2021.pdf
https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf
Als ik onder de unit kijk (deze hangt op 2,20M) dan is er 1 gat open 1 gat met een haaks stukje waar de condensleiding op komt en die andere gaten zitten dicht met kunststof doppen.
Met vorst bevriest de condensleiding ondanks buisisolatie en loopt de bak aan achterkant over met bodem en op de oprit vol ijs.

Ik heb ook al zitten zoek voor een oplossing om dat stuk condensleiding te verwarmen voor dat deze de muur in gaat zodat hij niet dicht vriest, op de bodem zou ook iets moeten verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zxxNDmYQFsutFlNlF-d1PSLlX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4MoLtu12pWCFMW1xl3JS6Dz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Weerman2 op 22-12-2022 18:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Voor wie een MHI-AC-Ctrl gebruikt (geen ESP Home):
Mijn pull request is nu gemerged waardoor de .5 graden nu ook goed werken.
Even de laatste master versie binnenhalen en ENHANCED_RESOLUTION aanzetten. Zie SW-Configuration.md

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hespy
Weerman2 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:29:
[...]

Hier is een MHI SRK25ZSX geïnstalleerd, ik wou de buiten en binnen unit direct tegen over elkaar hebben en geen leidingen aan de muur.
Installateur (verkoper) gaf aan dat er min 3M leiding tussen moet zitten hij zou hier navragen maar heb hem er niet weer over gehoord er zit ongeveer 1,8M leiding tussen, monteur gaf aan evt iets koudemiddel er uit te halen ook dat is niet gebeurd.
Zelf heb ik ook gezocht in installatie handleiding en ook hier stond wel de Max lengte van 25M.
Ook ik hoor geen extra of rare geluiden.
Bij de Daikin Perfera wandmodel staat er in de handleiding van de binnengroep "hou de leiding afstand zo kort mogelijk" in de handleiding van de Buitengroep staat dat er minimaal 1,5m moet tussen zitten. Dit heeft geen invloed op de werking maar wel in minimale mate voor het geluid, als het voor een slaapkamer is zou ik die 1,5m aanhouden maar voor woonkamer niet. Koelmiddel afhalen zou ik al zeker niet doen.

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 20:56
Frag1le schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:18:
[...]

In mijn situatie, met de ZSX, zeker.
Het is ook logisch, want als er meer warmte uit het koudemiddel gehaald kan worden door de hogere airflow, draait deze efficienter.

Daarnaast heb ik nog een theorie dat de WP wellicht minder snel zal pendelen omdat bij een hogere fanspeed er altijd een betere gemiddelde temperatuur gemeten zal worden omdat de ingaande lucht zich beter heeft kunnen mengen met de koude lucht.
Ik lees dit veel hier in het forum dat een hogere fansnelheid minder verbruikt, maar met mijn SRK35 ZS-W ervaar ik toch anders. Met de koude temperaturen van vorige week draaide ik soms handmatig op stand 2 omdat de auto stand hem vol liet blazen met een hoger verbruik tot gevolg volgens de kwh meter. Ook vandaag zelfde ervaring met wat warmer weer: handmatig naar stand 3 om de warmte beter te verspreiden was 700 watt maar fan op auto die lager fan stand had 400 watt. Setpoint stond in dit geval op 22.
Dus zonder aanpassing in setpoint ervaar ik juist dat een lagere fansnelheid van de binnenunit leidt tot een lager verbruik. Of ben ik nou gek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
fhwstam schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:14:
[...]

Ik lees dit veel hier in het forum dat een hogere fansnelheid minder verbruikt, maar met mijn SRK35 ZS-W ervaar ik toch anders. Met de koude temperaturen van vorige week draaide ik soms handmatig op stand 2 omdat de auto hem vol liet blazen met een hoger verbruik tot gevolg. Ook vandaag zelfde ervaring met wat warmer weer: handmatig naar stand 3 om de warmte beter te verspreiden was 700 watt maar fan op auto 400 watt. Setpoint stond in dit geval op 22.
Dus zonder aanpassing in setpoint ervaar ik juist dat een lagere fansnelheid van de binnenunit leidt tot een lager verbruik. Of ben ik nou gek?
Maar werd het in de ruimte dan ook dezelfde temperatuur?

Bij mij is er ook minder verbruik op auto omdat de warme lucht dan lokaal bij de airco blijft hangen, en hij denkt dat hij z'n setpoint bereikt heeft. 4m verder is de ruimte echter nog te koud. Zet ik de fanspeed hoger zal hij initieel inderdaad meer gaan verbruiken, de warme lucht gaat immers weg van de unit, en hij weet nu dat het setpoint niet bereikt is, en gaat dus harder doorwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
fhwstam schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:14:
[...]

Ik lees dit veel hier in het forum dat een hogere fansnelheid minder verbruikt, maar met mijn SRK35 ZS-W ervaar ik toch anders. Met de koude temperaturen van vorige week draaide ik soms handmatig op stand 2 omdat de auto stand hem vol liet blazen met een hoger verbruik tot gevolg volgens de kwh meter. Ook vandaag zelfde ervaring met wat warmer weer: handmatig naar stand 3 om de warmte beter te verspreiden was 700 watt maar fan op auto die lager fan stand had 400 watt. Setpoint stond in dit geval op 22.
Ik denk dat het foefje meer effect heeft met 24/7 verwarmen, daarnaast komt dit via @GermanPivo hier die aangaf overdag op setpoint 20 graden te verwarmen en in de nacht op setpoint 18 op de hoogste fanstand en dat dit energie bespaarde (ook logisch want lager setpoint met meer lucht) maar wel dezelfde temperatuur in de kamer behield. Dit is een beetje een eigen leven gaan leiden vermoed ik. Als je in een opwarm cyclus zit dan heeft een (extra) hogere fanstand geen toegevoegde waarde want de unit denkt gas erop want het word niet warm genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 22-12-2022 19:57 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:13 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:43:
[...]

Hier een SRC35ZS-W2 maar de onderkant ziet er heel anders uit. Bij mij zit de voorbereiding voor verwarming en twee gaten plus een derde gat hoger voor als er ijs in bak zit die de twee basis gaten blokkeerd.
Wat je ziet is de bovenkant met daarbij de gaten van de onderkant erop getekend.
Zie rooster aan de voorkant.
Pagina: 1 ... 292 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic