-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Gemiddeld zo'n 30 defrosts per etmaal die overigens met een paar minuten al gedaan waren, dus geen comfort klachten daarvan.
Doordat de buiten unit boven spec ging draaien, tussen de defrost door, met regelmatig 3400W vermogen, bleef het huis wel op de gevraagde temperatuur, maar resulteerde dat ook in een aantal dagen met 60 kWh verbruik.
De eerste 18 dagen van december gemiddeld 2.08 kWh/graaddag nodig gehad om te verwarmen, wat neer komt op 2.86 Wh per graaddag per m3 verwarmde inhoud van het huis.
Ter vergelijk in November was het 1.16 kWh/graaddag om te verwarmen, wat neer komt op 1.59 Wh per graaddag per m3 verwarmde inhoud van het huis.
De koudere temperaturen + de vele defrosts hebben er hier voor gezorgd dat het verbruik per graaddag 179% was van dat in november.
Deze Airco hebben we nooit aangeschaft om te verwarmen en hij is ook gedimensioneerd op het koelen, maar ik ben toch positief verrast tot hoe ver dat nog goed gaat en weet nu ook waar zijn grens ligt.
Wat zou ik anders doen als ik wel een airco zou aanschaffen om te verwarmen ?
- De 5 kW unit van de woonkamer vervangen voor 2 units van 3.5 kW om de warmte beter verdeeld te krijgen en minder herrie + meer capaciteit. (Door de grote inhoud beneden heb ik overigens geen last van pendelen met een 5kW binnen unit, hij kan zijn warmte altijd kwijt.)
- Boven 2 extra units, zo klein mogelijk. Met de deuren open verdeeld de warmte zich best wel over de boven verdieping, maar om het overal aangenaam te hebben is het ook aan de warme kant in de kamers waar nu de units hangen.
- Doordat mijn buiten muren veel warmte van de zon opnemen en vertraagd doorgeven naar binnen heb ik veel last in het tussen seizoen dat de airco uitgaat omdat de sensor in de airco denkt dat het binnen warm is, maar dat dus niet zo is en het koud wordt. Nu krijgt ik het alleen werkend door een setpoint te vragen dat hij niet waar kan maken en met demand contol het vermogen beperken zodat hij continue blijft verwarmen, werkt wel, maar is niet handig. Ik zou gaan voor een airco unit die overweg kan met een losse temperatuur sensor die je ergens in de ruimte kan plaatsen waar dit soort invloeden er niet zijn.
- Uiteraard meer vermogen
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Precies, bij gemiddelde verbruiken, als in prijsplafond m3 verbruik, volstaat een 3,5 kW unit waarschijnlijk prima bij 120~140 m3. Daarom gebruiken we hier ook m3 en niet m2.revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:36:
[...]
Door de bank genomen! De adviezen die wij hier doen zijn vrij uitgebreid en 9 vd 10x komt men met een unit aanzetten die te zwaar is. Adviezen worden daarnaast regelmatig in de wind geslagen.
Een MHI 3.5 ZSX zou het waarschijnlijk een stuk beter doen in bovenstaand geval. Hoog vermogen laag min vermogen en geluid
Als je natuurlijk met zo'n inhoud al het dubbele gasverbruik hebt dan kan men zelf ook wel nadenken dat je het dan met het gemiddelde niet gaat redden.
Daarnaast ben ik persoonlijk van mening, puur qua efficientie, dat een iets te lichte unit over het hele seizoen een betere keuze is dan een te zware. Dit omdat je dan over een veel langere periode een betere COP hebt dan bij een zwaardere unit, en mogelijk ook meer comfort omdat er dan minder pendelen zal plaats vinden.
Bij die paar dagen/weken < -5 kun je ook een andere warmtebron toevoegen om het comfort aan te vullen mocht dat met een te lichte unit niet behaald kunnen worden.
De CV, een haard, COP1 kacheltjes, Infrarood Spotverwarming, kaarsen, bio-ethanol sfeerhaard, elektrische dekens etc.
Bij de keuze van een L/L WP ging ik voor zo efficient mogelijk verwarmen.
Ooit heb ik redelijk ongeinformeerd een HR ketel aangeschaft en achteraf was die veel te zwaar (CW5) en heb ik z'n grote vermogen nooit aangesproken, dat wilde ik niet bij een L/L WP.
Het lukt me echter niet dat zo in te stellen. Als ik de airco op verwarmen zet, dan blaast hij alleen als er warmte geleverd wordt. Is er een instelling waarop de fan blijft blazen, ongeacht of er warmte wordt geleverd?
Dat komt door je binnenunit en valt niks aan te doen behalve vervangen, de 5kw is een beest, ruimte is te groot voor 1 binnenunit.PloegerY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:18:
Goedemorgen,
Wij hebben sinds vrijdag een Daikin Perfera 5kw voor een ruimte van 140m3. Nu ben ik van mening dat deze binnenunit veel lawaai maakt. En nooit rustig aan het uitblazen is ongeacht de instellingen. Kan iemand verklaren hoe dit kan... Of is deze airco misschien te groot voor onze ruimte.
[Afbeelding]
De betere installateurs raden altijd aan om deze niet te nemen precies om de reden wat jij omschrijft.
Als je die vermogen nodig bent ga dan voor 2x 2.5kw binnenunits.
Onderstaand zie je de specs dat er gigantisch veel verschil in zit.
De 2.5 en 3.5kw versie
Hoog/Nom/Laag/Fluister
DB(A) 39/35/28/20
Luchtdebiet: 624/540/426 (hoog/norm/laag)
De 5.0, 6.0 en 7.1kw versie
DB(A) 45/41/36/33
Luchtdebiet: 1002/882/732 (hoog/norm/laag)
Bij hoger dan 3.5kw is 2 binnenunits aan te raden.
Als hier de binnenunit op 540 m3/h staat tijdens strenge vorst begint het ook onprettig te worden, gelukkig vrijwel altijd rond 426 m3/h met de fan op autostand(vergelijkbaar met stand 1).
De binnenunit blijft hier onder de 30 DB(A) waardoor het niet storend is op strenge vorst na dan.
Zelfs op fluisterstand zit je al op 33 DB(A) met jouw binnenunit.
[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2022 12:06 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nee, die is er niet, en dat zou je probleem ook niet oplossen denk ik.asvogel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:20:
Ik heb op zolder een airco (Daikin FTXM20) hangen waarmee ik verwarm en ik merk dat het bij de vloer aanzienlijk kouder is dan bovenin de kamer. Logisch, maar toch zou ik dat graag anders zien. Een eenvoudige oplossing leek mij om de airco altijd te laten blazen, zodat er wat luchtverplaatsing is in de ruimte en de lagen dus wat beter gemixt worden.
Het lukt me echter niet dat zo in te stellen. Als ik de airco op verwarmen zet, dan blaast hij alleen als er warmte geleverd wordt. Is er een instelling waarop de fan blijft blazen, ongeacht of er warmte wordt geleverd?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Heeft die unit geen fireplace function?asvogel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:20:
Ik heb op zolder een airco (Daikin FTXM20) hangen waarmee ik verwarm en ik merk dat het bij de vloer aanzienlijk kouder is dan bovenin de kamer. Logisch, maar toch zou ik dat graag anders zien. Een eenvoudige oplossing leek mij om de airco altijd te laten blazen, zodat er wat luchtverplaatsing is in de ruimte en de lagen dus wat beter gemixt worden.
Dan blijft ook een Daikin (volgens mij) doorblazen als setpoint is bereikt.
Heb je een suggestie hoe dat wel aan te pakken? Een losse fan?Tommie12 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:28:
[...]
Nee, die is er niet, en dat zou je probleem ook niet oplossen denk ik.
Als die functie erop zit dan weet ik 'm duidelijk niet te vinden...Frag1le schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:28:
[...]
Heeft die unit geen fireplace function?
Dan blijft ook een Daikin (volgens mij) doorblazen als setpoint is bereikt.

Alleen heb je als het koud is niks aan fluisterstil, dan is minimaal stand twee of drie wel de standaard als de unit in de daarvoor bestemde ruimte m3 qua inhoud hangt. Je hebt alleen een 5kW unit nodig bij een flinke grote ruimte of als je isolatie op peil is van een kartonnen doos.Nism0 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:41:
En daarom kiezen we met zeker een 5kw voor een mhi/me.
Mijn 5kw doet 25db met fluisterstil tijdens verwarmen. Toch groot vermogen voor alle weertype en lekker stil als nodig.
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
/f/image/iUmPBkKhDe3t1MA9HjMxCd9I.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AnVBP5KSQy08Qmj36u25T5nI.png?f=fotoalbum_large)
Zo met deze waardes durf ik wel met de airco’s te blijven verwarmen. Werk thuis vandaag dus vandaar dat de MHI vanmorgen even een piek had (van 16 graden eco naar 21 graden). Aangezien ik om de dag thuis werk gaat hij vanmiddag weer terug naar 16 graden eco.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Standje 2 idd met -7 (das nog lager dan daikin fluisterstil). Had absoluut geen 3.5 gewild. Maar dat is mijn specifieke situatie. En daarom zeg ik. Kijk naar de persoon, de wens en de ruimte/woning.Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:46:
[...]
Alleen heb je als het koud is niks aan fluisterstil, dan is minimaal stand twee of drie wel de standaard als de unit in de daarvoor bestemde ruimte m3 qua inhoud hangt. Je hebt alleen een 5kW unit nodig bij een flinke grote ruimte of als je isolatie op peil is van een kartonnen doos.
Is zo, de veel besproken warmteverlies berekening is je beste leidraad. Bij Daikin heb je nog een tussen model met de 4,2kW die doet op laagste stand 21 dB en zou een betere keuze zijn in veel gevallen dan de 5kW.Nism0 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:49:
[...]
Standje 2 idd met -7 (das nog lager dan daikin fluisterstil). Had absoluut geen 3.5 gewild. Maar dat is mijn specifieke situatie. En daarom zeg ik. Kijk naar de persoon, de wens en de ruimte/woning.
Onderstaande waarden zijn minimaal/nominaal /maximaal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SV4NuvAukWPycAJcQwKFJysF.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 20-12-2022 12:01 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Eens! Die 5kw van daikin gaat veels te hard. Niet leuk meer.Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:00:
[...]
Is zo, de veel besproken warmteverlies berekening is je beste leidraad. Bij Daikin heb je nog een tussen model met de 4,2kW die doet op laagste stand 21 dB en zou een betere keuze zijn in veel gevallen dan de 5kW.
[Afbeelding]
Edit*
Konden we die dingen maar opnieuw programmeren en het debiet wat tunen…
[ Voor 6% gewijzigd door Nism0 op 20-12-2022 12:12 ]
Je zou een plafond ventilator kunnen gebruiken als die een winter stand heeft (achteruit draaien). Is wel extra tocht maar een goede hoor je niet. Ook wel lekker in de zomer.asvogel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:20:
Ik heb op zolder een airco (Daikin FTXM20) hangen waarmee ik verwarm en ik merk dat het bij de vloer aanzienlijk kouder is dan bovenin de kamer. Logisch, maar toch zou ik dat graag anders zien. Een eenvoudige oplossing leek mij om de airco altijd te laten blazen, zodat er wat luchtverplaatsing is in de ruimte en de lagen dus wat beter gemixt wordt.<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Inderdaad, toen ik de eerste foto zag was dit gelijk wat mij opviel. Echt ongelooflijk.Tommie12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:43:
[...]
Nee, die aarde is niet netjes, maar wordt normaal niet warm.
[Afbeelding]
Dit is de grote schande. Echt, als een electricien dit doet verdient die de electrische stoel.

Dus 1 kant van de warmtewisselaar op de interne flow en de andere kant op de externe flow van de WTW unit?
In ons geval is het helaas maar 1 kanaal voor alle verdiepingen, dus ik snap dat verwarmen / koelen dan over het hele huis zal plaatsvinden.
Concreet: Brink Renovent Excellent WTW unit
vloerverwarming alle verdiepingen (gas boiler)
Goed geisoleerd huis van 190m2 bouwjaar 2018
Ongeveer 2000Kwh overschot aan zonnepanelen...
Ik verwacht niet dat ik hiermee het huis op 20 graden kan houden in de zomer of op 20 graden in de winter, maar al maakt het een graad of 2 verschil dan is het al fijn!
Edit: besef me wel dat de ventielen waar de lucht uitgeblazen wordt vooral gericht zijn naar het plafond: oftewel blijft de warme lucht dan niet enkel bij het plafond hangen....Bij koelen heb je dit probleem natuurlijk niet.
[ Voor 16% gewijzigd door savale op 20-12-2022 12:45 ]
Helemaal geen emotie of zaken die niet kloppen. Dat is jouw ongefundeerde conclusie.mr_evil08 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:22:
[...]
Gaat mij alleen om dat mensen zaken gaan aandikken vanwege emoties omdat bij hun thuis de zaak niet klopt, dat is heel belangrijk bij luchtverwarming of het wel comfortabel wordt of niet.
Een slecht afgestelde installatie kom je niet weg met L/L terwijl dat bij radiatoren en vloerverwarming vaak wel lukt.
Ik geloof gerust dat het bij jullie niet comfortabel is.
Ook kun je hoge temperatuurverwarming niet vergelijken met lage temperatuurverwarming.
Mijn isolatie is top geregeld, anders zou ik het bij -8 ook niet warm krijgen met HR Ketel met 40/45 graden aanvoer. Ik verstookte voor L/L zo'n 500/550 m3 voor verwarmen en 2,5 m3 hout per jaar om een oppervlakte te verwarmen van 140m2 en dat was nog voor gevelisolatie en HR++ overal.
Mijn unit hangt zoals het hoort mooi centraal in de kamer. Ik stook 24/7 (zelfs nu) en mijn unit loopt nu gewoon op 14 Hz en heb vanaf 00.00 tot nu maar 3 kWh verbruikt en het is 20 graden in de woonkamer......maar het is geen 20 graden comfort zoals ik die ervaar zoals met radiatoren (die ik nu met 25/30 graden aanvoer zouden hebben).
Ik vergelijk dus helemaal geen hoge temperatuur verwarming met lage want mijn CV stookt al jaren met lage aanvoer door het bijhangen van grote radiatoren en een minimaal lage aanvoer. Ik vergelijk dus appels met appels. Sterker nog, mijn CV is zo goed ingeregeld en condenseert zo optimaal dat het verschil voor mij tussen stoken met L/L en HR Ketel een voordeel heeft opgeleverd van zo'n 3 tientjes per maand. Ik stook maar om 1 reden met L/L.......de klimaat ellende en wil mezelf recht in de spiegel kunnen aankijken daarvoor. (Ben daarom ook blij dat mensen nu gedwongen worden door de energie prijzen eindelijk iets te gaan doen, uitgezonderd voor de minima in huurhuizen).
Nogmaals, jij en anderen mogen blij zijn met je unit, geen probleem. Wij hier niet volledig en wil verder volledig van het gas af. Ik wil geen LNG sponsor worden. Als ik een WP boiler op zolder moet zetten kan ik net zo goed daar een gewoon boilervat zetten en een buitenunit met hydromodule zodat mijn radiatoren weer meedoen.
Succes nieuwe kopers van L/L maar bezint eer ge begint want er zijn gewoon nadelen aan L/L. Niet meer, niet minder.
Dit knutselwerkje is inmidels niet meer actief, maar had ik vorig jaar nog draaien en zorgte voor aanzienlijke verlaging van het gasverbruik. Zou zoiets dus niet kunnen met een warmtepomp?
In de alu box zat een gpu miner ~ 700 watt ingebouwd. Deze zat weer op de invoer van de WTW unit. Aan de linkerkant zit nog een fan die zorgte voor wat extra aanvoer. (lastig te zien)
Ik moest uiteraaraard de WTW wel altijd laten draaien, maar ik had er een temperatuurbeveiliging op gezet. De lucht die vervolgens uitgeblazen werd was een graad of 4 warmer als ik de miner liet draaien en verwarmde dus deels alle kamers.
:strip_exif()/f/image/hn5GBnAGAOKLIC4HblSmBnd3.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou we zijn erg benieuwd naar je l/w ervaringen. Post het maar zodra het hangt in het andere topic en voorzie ons even van een headsup.MotorBeast schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:40:
[...]
Helemaal geen emotie of zaken die niet kloppen. Dat is jouw ongefundeerde conclusie.
Mijn isolatie is top geregeld, anders zou ik het bij -8 ook niet warm krijgen met HR Ketel met 40/45 graden aanvoer. Ik verstookte voor L/L zo'n 500/550 m3 voor verwarmen en 2,5 m3 hout per jaar om een oppervlakte te verwarmen van 140m2 en dat was nog voor gevelisolatie en HR++ overal.
Mijn unit hangt zoals het hoort mooi centraal in de kamer. Ik stook 24/7 (zelfs nu) en mijn unit loopt nu gewoon op 14 Hz en heb vanaf 00.00 tot nu maar 3 kWh verbruikt en het is 20 graden in de woonkamer......maar het is geen 20 graden comfort zoals ik die ervaar zoals met radiatoren (die ik nu met 25/30 graden aanvoer zouden hebben).
Ik vergelijk dus helemaal geen hoge temperatuur verwarming met lage want mijn CV stookt al jaren met lage aanvoer door het bijhangen van grote radiatoren en een minimaal lage aanvoer. Ik vergelijk dus appels met appels. Sterker nog, mijn CV is zo goed ingeregeld en condenseert zo optimaal dat het verschil voor mij tussen stoken met L/L en HR Ketel een voordeel heeft opgeleverd van zo'n 3 tientjes per maand. Ik stook maar om 1 reden met L/L.......de klimaat ellende en wil mezelf recht in de spiegel kunnen aankijken daarvoor. (Ben daarom ook blij dat mensen nu gedwongen worden door de energie prijzen eindelijk iets te gaan doen, uitgezonderd voor de minima in huurhuizen).
Nogmaals, jij en anderen mogen blij zijn met je unit, geen probleem. Wij hier niet volledig en wil verder volledig van het gas af. Ik wil geen LNG sponsor worden. Als ik een WP boiler op zolder moet zetten kan ik net zo goed daar een gewoon boilervat zetten en een buitenunit met hydromodule zodat mijn radiatoren weer meedoen.
Succes nieuwe kopers van L/L maar bezint eer ge begint want er zijn gewoon nadelen aan L/L. Niet meer, niet minder.
Op dit moment is er nog genoeg reden om voor l/l te kiezen. Ieder zijn ding.
Inderdaad. Een goede vriend van mij is sinds vorige week weer teruggegaan naar verwarmen op CV omdat hij helemaal wild wordt van het geluid van zijn 5kW Daikin Perfera (heeft nog een vast energiecontract). Achteraf gezien had hij liever ook de 4,2kW gekozen.Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:00:
[...]
Is zo, de veel besproken warmteverlies berekening is je beste leidraad. Bij Daikin heb je nog een tussen model met de 4,2kW die doet op laagste stand 21 dB en zou een betere keuze zijn in veel gevallen dan de 5kW.
[Afbeelding]
Als ik het goed zeg is de voorlaatste rij op het screenshot, beginnende bij 27, het minimaal aantal dB tijdens koelen en de onderste rij, beginnende bij 31, het minimaal aantal dB tijdens verwarmen.
[ Voor 10% gewijzigd door ThaBEN op 20-12-2022 13:46 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Snap ik, als de unit in een grote ruimte hangt aan de andere kant zal het wel meevallen maar binnen een aantal meter bereik of erger nog boven de bank kun je denk ik oordopjes in doen.ThaBEN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:38:
[...]
Inderdaad. Een goede vriend van mij is sinds vorige week weer teruggegaan naar verwarmen op CV omdat hij helemaal wild wordt van het geluid van zijn 5kW Daikin Perfera (heeft nog een vast energiecontract). Achteraf gezien had hij liever ook de 4,2kW gekozen.
Als ik het goed zeg is de voorlaatste rij op het screenshot, beginnende bij 27, het minimaal aantal dB tijdens koelen en de onderste rij, beginnende bij 31, het minimaal aantal dB tijdens verwarmen.
Idd de bovenste rij is koelen en daaronder verwarmen. Er zitten nog wat standen tussen in aangezien de Perfera 5 fanstanden kent dus minimaal, nominaal en max.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Een kanaal airco van Panasonic 6kW zit nu aangesloten op de kanalen. De Brink WTW zuigt de keuken/hal en badkamer af en blaast deze terug in het "ketel hok". Dit werkt tot nu toe goed. Maar...
Ik heb bij mijn Panasonic de CZ-RTC6BLW remote gekregen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4BKsbU6o2OxyA0EnC6vcUk5X.png?f=user_large)
Nu hangt mijn unit verticaal en moet de pomp+sensor nog uitgeschakeld worden in het menu. (float switch en sensor zijn al los gekoppeld en de short-circuit kabels zitten er ook al in)
Alleen de handleiding geeft alleen aan hoe de settings middels een CZ-RTC5B aangepast kan worden. Via Bluetooth heb ik met de H&C Control app en de H&C Diagnosis al diverse instellingen gezien, maar
de "Maintenance functions" ben ik niet tegen gekomen.
Iemand toevallig een idee?
Gemiddeld 20 minuten verwarmen en 20 minuten ontdooien. Ik was er ook zeker van dat mijn 7.2kW unit overkill is maar nu was dat maar net genoeg. Als hij maar de helft van de tijd aan staat heb je dus in feite een 3.5kW verwarming.
Voor deze kou met hoge vochtigheid of storing heb ik toch een backup mogelijkheid nodig.
Ik heb geen gas en de compressor is al 2x stuk geweest. Ik vond op YT heel veel over 'Chinese diesel heater' Die zet je buiten en hete lucht blaast hij naar binnen.
Nog mooier zou zijn om de lucht in de kanaalunit bij te blazen maar daar er lucht van 90º uit komt smelt de ventilator nog. En die stinkende diesel hou je liever buiten.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Getest op setpoint 19, werkelijke temp loopt op tot 18.6 en dan slaat hij uit en koelt het weer een paar tienden af.
Zet ik de klep nog 1tje hoger, dan blijft hij door pruttelen... (Dat is dus de 2e hoogste stand.)
Setpoint 19, houdt hij het constand 18.4.
Pendelen kost meer energie toch? Dus beter in de één na hoogste stand houden???
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Nee na uitvoerige testen op vergelijkbare dagen geen verschil. Het is alleen oncomfortabel omdat de koude luchtstroom weer op gang komt. En de delta t is bij mij te hoog.xHEMANx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:49:
Het lijkt er op dat mijn 7.2kW niet lager als 2kW elektrisch wil maar ik de app kun je een vermogens beperking van 40 of 70% instellen en dat gaat het wel.
Hij loopt dan netjes continue alleen stopt hij exact om de 2 uur een minuut, dat zou de oil return kunnen zijn. Je hoort dan een geluid alsof de R32 er uit spuit maar dat is normaal.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Is geen probleem, zeker met de huidige temperaturen. Ik zie hier de carter verwarmers pas aan gaan onder de -2. En dan alleen bij units die uit staan maar wel spanning hebben.mountainbiker schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:31:
Kun je nu wel of niet de buitenunit van een MHI zonder gevolgen en bijwerkingen een tijd compleet spanningsloos maken?
Afgelopen nacht is ie bij mij uit geweest en is het standby-verbruik continu ca. 4 Watt geweest.
Ik ga een paar dagen van huis weg en de buitentemparatuur is momenteel hoog genoeg dus van mij mag ie helemaal uit. Sluipverbruik wil ik altijd zoveel mogelijk vermijden.
De buitenunit zit achter een Shelly Plus 1PM en ik kan hem zo in- of uitschakelen.
Ik lees ergens in het topic dat je niet spanningsvrij moet schakelen ivm olie op temparatuur houden en carterverwarming.
Gevaar voor schuimvorming. Ik denk echter dat er geen carterverwarming op zit, in elk geval in het verbruik is het vannacht niet terug te zien.
Bij het in bedrijf stellen na installatie wordt gevacumeerd en daarna direct ingeschakeld voor een testrun. Er wordt dan niet "opgewarmd" oid heb ik het idee.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
heb je ook iets onder je binnenunit staan, als in een kast of ander object? Dat heb ik op dit moment nog wel. ca. 1 meter onder de binnenunit staat een kast. Op streepje 3 komt hij daardoor in zn eigen warme luchtzak als het ware.xHEMANx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:49:
Als ik de luchtstroom klep op 45 graden zet fanspeed 2, dan gaat hij pendelen.
Getest op setpoint 19, werkelijke temp loopt op tot 18.6 en dan slaat hij uit en koelt het weer een paar tienden af.
Zet ik de klep nog 1tje hoger, dan blijft hij door pruttelen... (Dat is dus de 2e hoogste stand.)
Setpoint 19, houdt hij het constand 18.4.
Beste bij ons is streep 1 of 2.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4WsFz4v1ZaLH86Ct7hHaBZh7.jpg?f=user_large)
Richt je hem toevallig recht naar voren? Want dan verbaast het me weinig (warme lucht stijgt waardoor hij dan zijn eigen reeds opgewarmde lucht weer aanzuigt). Wij hebben hem ook 45 graden naar beneden staan maar dan volledig naar de zijkant (rechts in ons geval maar links is ook prima als dat voor jouw situatie handiger is), daarmee zou het stukken beter moeten gaan. Als wij hem naar voren richten pendelt hij ook veel snellerxHEMANx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:49:
Als ik de luchtstroom klep op 45 graden zet fanspeed 2, dan gaat hij pendelen.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Heb geen wifi. Dus doe alles met de afstandsbediening. Daar heb je 5 standen ipv 4.MiBe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:24:
[...]
Richt je hem toevallig recht naar voren? Want dan verbaast het me weinig (warme lucht stijgt waardoor hij dan zijn eigen reeds opgewarmde lucht weer aanzuigt). Wij hebben hem ook 45 graden naar beneden staan maar dan volledig naar de zijkant (rechts in ons geval maar links is ook prima als dat voor jouw situatie handiger is), daarmee zou het stukken beter moeten gaan. Als wij hem naar voren richten pendelt hij ook veel sneller
Van bovenaf gerekend gebruik ik voor verwarmen de 2e en 3e stand. (Voor koelen de 1e, of ik richt hem op mezelf😅)
Ik heb via de afstandsbediening de airco ingesteld als rechter hoek airco. Nu is de vooruit blaas stand iets naar links toe. En die gebruik ik ook.
Als ik hem helemaal naar links toe zet, heb ik het idee dat die "vinnetjes" de luchtstroom iets blokkeren. Als ik met mn gezicht in de luchtstroom ga staan, voelt die zachter aan namelijk. (Jaja rocket science! 😉)
[ Voor 19% gewijzigd door xHEMANx op 20-12-2022 15:51 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Het geld wat ik dan zou besparen, kan ik verder stoppen in extra isolatie. Waardoor ik op termijn het bijvoorbeeld zou kunnen redden op alleen een lucht/water of water/water warmtepomp. Met alleen een lucht/lucht warmtepomp durf ik nog niet van het gas, dan ben ik bijvoorbeeld bang dat er dingen kapot vriezen in de rest van het huis.
Het huis verder isoleren gaat sowieso gebeuren, maar het lijkt erop wanneer ik verwarm met een warmtepomp met een hoge cop (> 5) het snelste kan besparen, waardoor de rest isoleren sneller gaat dan dat ik eerst andere isolatie toepas met een langere terugverdientijd.
Is een 5kw binnenunit makkelijk te vervangen voor een 4,2kw binnenunit. Zonder de buitenunit te hoeven vervangen.mr_evil08 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:28:
[...]
Dat komt door je binnenunit en valt niks aan te doen behalve vervangen, de 5kw is een beest, ruimte is te groot voor 1 binnenunit.
De betere installateurs raden altijd aan om deze niet te nemen precies om de reden wat jij omschrijft.
Als je die vermogen nodig bent ga dan voor 2x 2.5kw binnenunits.
Onderstaand zie je de specs dat er gigantisch veel verschil in zit.
De 2.5 en 3.5kw versie
Hoog/Nom/Laag/Fluister
DB(A) 39/35/28/20
Luchtdebiet: 624/540/426 (hoog/norm/laag)
De 5.0, 6.0 en 7.1kw versie
DB(A) 45/41/36/33
Luchtdebiet: 1002/882/732 (hoog/norm/laag)
Bij hoger dan 3.5kw is 2 binnenunits aan te raden.
Als hier de binnenunit op 540 m3/h staat tijdens strenge vorst begint het ook onprettig te worden, gelukkig vrijwel altijd rond 426 m3/h met de fan op autostand(vergelijkbaar met stand 1).
De binnenunit blijft hier onder de 30 DB(A) waardoor het niet storend is op strenge vorst na dan.
Zelfs op fluisterstand zit je al op 33 DB(A) met jouw binnenunit.
Dat niet maar je zou er wel 2x kleinere units aan kunnen hangen, als het een versie is met twee uitgangen, welke zou je in de installatie handleiding moeten opzoeken. Dus aan beide kanten van de kamer een kleinere unit, zo haal je wel het maximale eruit, tenminste als je kamer voldoende groot is.PloegerY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:
[...]
Is een 5kw binnenunit makkelijk te vervangen voor een 4,2kw binnenunit. Zonder de buitenunit te hoeven vervangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 20-12-2022 16:32 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Lees de OP goed door, doe een warmteverliesberekening of reken uit dmv het gasverbruik voorgaande jaren wat je warmtevraag is.Windows95 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:19:
Ik wil besparen op mijn energierekening. Voor een lucht/water of een water/water warmtepomp is mijn huis nog niet goed genoeg geïsoleerd. Ik verwarm voornamelijk de woonkamer en mijn werkkamer. Andere ruimtes hooguit af en toe een beetje bijverwarmen. Kan ik als ik voor een lucht/lucht warmtepomp ga in mijn woonkamer en werkkamer dan wel over op een lucht/water of water/water warmtepomp? Als ik het dan warm wil krijgen en een eventuele lucht/water-water warmtepomp redt het niet, dan zou ik het alsnog redden in combinatie met/alleen de lucht lucht warmtepomp? En de andere ruimtes als ze een beetje op temperatuur kunnen komen dan vind ik het al voldoende (max 15 graden).
Het geld wat ik dan zou besparen, kan ik verder stoppen in extra isolatie. Waardoor ik op termijn het bijvoorbeeld zou kunnen redden op alleen een lucht/water of water/water warmtepomp. Met alleen een lucht/lucht warmtepomp durf ik nog niet van het gas, dan ben ik bijvoorbeeld bang dat er dingen kapot vriezen in de rest van het huis.
Het huis verder isoleren gaat sowieso gebeuren, maar het lijkt erop wanneer ik verwarm met een warmtepomp met een hoge cop (> 5) het snelste kan besparen, waardoor de rest isoleren sneller gaat dan dat ik eerst andere isolatie toepas met een langere terugverdientijd.
Op isolerende maatregelen zit veelal nog subsidie, op een L/L warmtepomp niet.
Als de boel nu zo slecht geïsoleerd is kun je dus beter investeren in isolatie dan een L/L (maar ook L/W) warmtepomp. WPen werken alleen goed als er een redelijke of goede isolatie is en het liefst bij 24/7 verwarmen.
Als je nu met weinig isolatie toch een L/L WP kiest en je gaat daarna isoleren dan kan het wel eens zijn dat apparatuur die je dan hebt veel te zwaar (en duurder) is voor na de situatie met isolatie.
Als je niet heel veel uren in je werkkamer zit kun je daar ook wellicht met een infrarood paneel jezelf warm houden (spotverwarming).
Dat kan vaak niet want de buiten en binnenunit zijn op elkaar afgestemd tenzij het een multisplit is.PloegerY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:
[...]
Is een 5kw binnenunit makkelijk te vervangen voor een 4,2kw binnenunit. Zonder de buitenunit te hoeven vervangen.
Een 4,2kw is ook nog aardig luid, gezien je ruimte groot is kan dat risicovol zijn, je ontkomt niet aan 2 binnenunits als het stiller moet.
Als je uiteindelijk toch op een andere warmtepomp wilt overstappen waarom dan nu een airco ophangen? Wij hebben bewust gekozen voor een airco omdat wij een nieuwe CV ketel hebben hangen... Moet wel zeggen dat een airco minder rest warmte door het huis verspreid. Wij verwarmen de badkamer nog op gas en het warme water ook.Windows95 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:19:
Ik wil besparen op mijn energierekening. Voor een lucht/water of een water/water warmtepomp is mijn huis nog niet goed genoeg geïsoleerd. Ik verwarm voornamelijk de woonkamer en mijn werkkamer. Andere ruimtes hooguit af en toe een beetje bijverwarmen. Kan ik als ik voor een lucht/lucht warmtepomp ga in mijn woonkamer en werkkamer dan wel over op een lucht/water of water/water warmtepomp? Als ik het dan warm wil krijgen en een eventuele lucht/water-water warmtepomp redt het niet, dan zou ik het alsnog redden in combinatie met/alleen de lucht lucht warmtepomp? En de andere ruimtes als ze een beetje op temperatuur kunnen komen dan vind ik het al voldoende (max 15 graden).
Je kunt, indien je het geld nu niet hebt voor alle investeringen ook een bedrag lenen van de gemeente. Dit hebben wij ook gedaan voor al onze maatregelen... Ons spaarpotje was namelijk ook aardig leeg na de vorige verbouwing die wij in april 2022 hebben afgerond.
Wij zijn super tevreden over de airco's die wij hebben hangen, echter als je het als tussenoplossing ziet is het een vrij dure tussenoplossing.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
De buitenunit is het deel wat het werk verzet.PloegerY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:
[...]
Daar een lichter binnendeel opzetten heeft dus weinig zin.
De 4,2kW is op stand 1 en nominaal praktisch gelijk aan de 3,5kW als ik de specs mag geloven, alleen is de binnenunit wat groter.mr_evil08 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:47:
[...]
Dat kan vaak niet want de buiten en binnenunit zijn op elkaar afgestemd tenzij het een multisplit is.
Een 4,2kw is ook nog aardig luid, gezien je ruimte groot is kan dat risicovol zijn, je ontkomt niet aan 2 binnenunits als het stiller moet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SV4NuvAukWPycAJcQwKFJysF.jpg?f=user_large)
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als een L/W of W/W WP niet kan vanwege isolatie ga je dat ook niet oplossen met een L/L WP want die moet dan flink "waaien" wat weer comfort klachten gaat geven.Windows95 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:19:
Dan zou hij hem inderdaad altijd handmatig op stand 1 moeten zetten inderdaad, ik vond de autostand altijd wel handig, even 1c erbij dan gaat hij tijdelijk harder blazen anders zul je zelf handmatig fan hoger moeten zetten want anders komt er geen extra warmte uit.Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:51:
[...]
De 4,2kW is op stand 1 en nominaal praktisch gelijk aan de 3,5kW als ik de specs mag geloven, alleen is de binnenunit wat groter.
[Afbeelding]
De kamer van hem is fors groter dan hier en daarom wel risicovol met 1 binnenunit, ik twijfel of stand 1 met de 4,2kw nog wel lukt of de luchtdebiet voldoende is.
Geluidsvermogenniveau zegt dan wel weer 60 db.
:strip_exif()/f/image/HJgapW8oWW4ptGW6QkF7iabH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2022 17:09 ]
Ik heb een perfera 5kW vloermodel. Volgens de technische fiche doet die 35dB in de lage stand. Dat is ook de stand waarin die bij ons de afgelopen weken gedraaid heeft. Ingesteld op 17gr auto 24/24 en dat heeft 19gr in de woning. Totaal volume met deel open verdieping (vide) er bij zo’n 250m³.Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:51:
[...]
De 4,2kW is op stand 1 en nominaal praktisch gelijk aan de 3,5kW als ik de specs mag geloven, alleen is de binnenunit wat groter.
[Afbeelding]
Ik stoor mij geen moment aan het geluid, mijn zoon en vriendin ook niet. Ja, je hoort iets rustig blazen maar dat is het.
Geluid is subjectief en moeilijk te vergelijken. Maar als ik in woonkamers kom met bijvoorbeeld een pelletkachel dan heb ik de indruk dat je die steviger hoort blazen.
Idem de buitenunit, die staat op ons terras op de grond vlakbij het raam maar die hoor je binnen niet.
:strip_exif()/f/image/c2tcYRFZd3bBm638rOcL6JKi.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het een multi split is wel.PloegerY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:
[...]
Maarten
Die 60dB is de max en die is hoger want op hoogste stand draait die 4,2 een stuk harder. Stand 1 en nominaal zijn op 1dB na gelijk aan de 3,5kW maar wel meer overdracht vanwege de grotere radiator/ventilator en dus meer luchtverplaatsing. Jouw specs zijn nog van de FTXM en bij de Rversies staan tegenwoordig alleen laag/nominaal/en max opgeheven zag ik.mr_evil08 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:02:
[...]
Dan zou hij hem inderdaad altijd handmatig op stand 1 moeten zetten inderdaad, ik vond de autostand altijd wel handig, even 1c erbij dan gaat hij tijdelijk harder blazen anders zul je zelf handmatig fan hoger moeten zetten want anders komt er geen extra warmte uit.
De kamer van hem is fors groter dan hier en daarom wel risicovol met 1 binnenunit, ik twijfel of stand 1 met de 4,2kw nog wel lukt of de luchtdebiet voldoende is.
Geluidsvermogenniveau zegt dan wel weer 60 db.
[Afbeelding]
Geen idee hoe groot deze ruimte is maar 2x units zou mogelijk een betere keuze zijn geweest.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Klopt is voor iedereen anders, er zullen best situaties zijn waar een 5kW unit prima zal draaien.Wozmro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:19:
[...]
Ik heb een perfera 5kW vloermodel. Volgens de technische fiche doet die 35dB in de lage stand. Dat is ook de stand waarin die bij ons de afgelopen weken gedraaid heeft. Ingesteld op 17gr auto 24/24 en dat heeft 19gr in de woning. Totaal volume met deel open verdieping (vide) er bij zo’n 250m³.
Ik stoor mij geen moment aan het geluid, mijn zoon en vriendin ook niet. Ja, je hoort iets rustig blazen maar dat is het.
Geluid is subjectief en moeilijk te vergelijken. Maar als ik in woonkamers kom met bijvoorbeeld een pelletkachel dan heb ik de indruk dat je die steviger hoort blazen.
Idem de buitenunit, die staat op ons terras op de grond vlakbij het raam maar die hoor je binnen niet.
[Afbeelding]
Zelf moest ik in het begin enorm wennen aan dat extra constante geluid, wat normaal niet aanwezig was in de kamer maar nu hoor ik dat ding niet eens meer zelfs niet fixed op stand 2 (3,5kW)
Daikin FTXM35R/RXM35R
Mooi ding. Met de kennis die ik nu heb zou ik ook zo een gekocht hebben...Wozmro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:19:
[...]
Ik heb een perfera 5kW vloermodel. Volgens de technische fiche doet die 35dB in de lage stand. Dat is ook de stand waarin die bij ons de afgelopen weken gedraaid heeft. Ingesteld op 17gr auto 24/24 en dat heeft 19gr in de woning. Totaal volume met deel open verdieping (vide) er bij zo’n 250m³.
[Afbeelding]
Kan ik mn binnenunit niet op de kop hangen bij de grond? 😏
Of niet op de kop... Maar gewoon laag bij de vloer?? Of kan dat niet? Wordt gek van dat geklooi met setpoints, is dat bij het vloermodel minder??.
[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 20-12-2022 17:37 ]
[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 20-12-2022 17:36 ]
Geinig, ik gebruik 's zomers de winterstand omdat ik dan minder tocht ervaar bij koelen, in de winter het hele ding eigenlijk nooit, maar zou best kunnen kloppen inderdaad.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:52:
[...]
Ik ben van het terugdraaien teruggekomen. Ik zet hem nu zodra er genoeg warmte is weer op naar beneden blazen. Je voelt dan wel wind/tocht maar die is niet koud, de verdeling is dan welstukken beter.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mooi exemplaar zeg! Kan ook zijn dat ik een zeur ben, en er op let. Fluisterstil mag je misschien ook niet verwachten.Wozmro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:19:
[...]
[Afbeelding]
De installateur merkte het ook op; veel uitdaging is er niet aan om deze te plaatsen
Waarom zou 600W continue niet leiden tot een constante temperatuur? Hangt ook af van de m3. En dat is bij ons nogal wat.w00key schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:15:
[...]
Jep 6-700W x COP = ~2kW warmte netto. De -52N klasse kan naar de bijna helft, dat is toch wat fijner als je wel van een constante temperatuur hou.
Ook met de LG MU3R19 hier die terug kan naar ~300W elektrisch vermogen stook ik niet continu, hij wilt te graag veel gas geven en krijg je dus dezelfde pendel-issues als een 3MXM68N. Geen econo, silent of whatever mode maakt het vrij irritant om aan te sturen.
En wat gebeurd er als je de airco helemaal naar voren richt ipv naar beneden ?Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:52:
[...]
Ik ben van het terugdraaien teruggekomen. Ik zet hem nu zodra er genoeg warmte is weer op naar beneden blazen. Je voelt dan wel wind/tocht maar die is niet koud, de verdeling is dan welstukken beter.
Dan krijg je ook een betere warmteverdeling, ik betwijvel of helemaal naar beneden richten wel echt helpt want in praktijk blijft teveel warmte hangen bij de binnenunit(zuigt die meteen gedeeltelijk weer op).
Als ik dat hier doe dan warmt de keuken (het verste gedeelte van de kamer) met donder en geweld op terwijl het anders altijd wat achterblijft met de klep helemaal naar beneden, kwa comfort is hier geen verschil je zou verwachten dat het bij de vloer kouder wordt maar niets is minder waar(vloer heeft hier wel goede isolatie).
[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2022 18:15 ]
Ja, ze moet een eigen account aanmaken en dan de airco koppelen.KoningPaulus schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:37:
Andere vraag die ik heb; ik wil dat mn vriendin ook de app kan bedienen. Echter, als zij op haar telefoon inlogt (met dezelfde account uiteraard) word ik uitgelogd en visa versa. Is hier een fix voor?
je kan maximaal 4 devices koppelen. Hoeveel er gekoppeld zijn kun je in de app onder opties zien.
Hier een heel gezin thuis. Zelfs op stand 3 hoor ik hem niet 😂Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:27:
[...]
Klopt is voor iedereen anders, er zullen best situaties zijn waar een 5kW unit prima zal draaien.
Zelf moest ik in het begin enorm wennen aan dat extra constante geluid, wat normaal niet aanwezig was in de kamer maar nu hoor ik dat ding niet eens meer zelfs niet fixed op stand 2 (3,5kW)
Ik zou lekker je ketel tunen(zie gelijknamig tweakers topic) en isoleren. Wanneer geïsoleerd dan ps kijken naar een warmtepomp.Windows95 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:19:
Ik ben benieuwd hoor verhalen tot 30% besparing maar dat lijkt vooral marketing te zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:23:
[...]
Zij staan op 45 graden en zo blaast die in een lichte boog naar de ventilator 2 meter verder op. Nu draai ik 185 Watt en dat is meteen de laagste stand. Bij deze stand laat ik de ventilator weer naar boven blazen.
Bij een hogere opbrengst zoals tijdens het opwarmen van de ruimte is naar het beneden blazen veel effienter en als er veel warmte tegen het plafond zit.
Ik ga zo testen met een hogere snelheid richting het plafond.
De afgifte delta van de binnenunit is, nu 2,3 graden wat ook laag is maar past bij de lage stand van nu.
Ik zou hem ook nu kunnen uitzetten en later weer starten op een hogere stand.
Heb je meters en zie je verschil tussen plafond en vloer kwa temp verschil?
Niet toevallig zijn onze situaties relatief gelijk zover ik weet:
- Zeer goed geïsoleerde woning (rc5+, 3v glas, etc)
- Woning die mooi luchtdicht is (hier gemeten n50 van <0.6)
- Ventilatie D met WTW
- Woning die eerder bescheiden is in m2 en m3
- Bij koudere temperaturen stoken we 24/7
Veel van de klachten herken ik niet:
- De buitenunit is hier bijzonder stil. Enkel bij heel hoge cmp freq is ie ietwat hoorbaar buiten tot enkele meters afstand. Maar binnen nog nooit waargenomen. Staat los naast het huis.
- Setpoint en echte temperatuur komen behoorlijk goed overheen (niet perfect, scheelt een beetje in functie van buitentemperaturen maar niets dramatisch imo)
- Binnenunit in auto is 99% van de tijd ook stil genoeg om niet op te vallen
- Verbruik is beperkt (zie isolatie).
Ook het gedrag na een defrost is niet perfect. Voor mijn situatie zou ie iets rustiger aan mogen (her)starten na een defrost.
Ik heb de unit in een vaste uitblaasstand staan (het geluid van de servo's stoort me mateloos).
Elke situatie is uniek en hier past de unit qua dimensionering erg goed bij onze woonst. Vorige week bij de koude moest ie wat harder aan het werk, maar dat is prima. Echt pendelen doet hij (bijna) nooit. En belangrijkste: de WAF test doorstaat ie glansrijk
Het kwam paar pagina's terug ter sprake: hier was het verbruik voor november 25kWh, voor december (tot nu) 115kWh.
Wil dat zeggen dat een L/L voor iedereen goed werkt? Nope, zeker niet. Desondanks ben ik erg tevreden en zou ik zo weer voor deze oplossing kiezen.
Edit: toevoeging: ik ben de laatste koude dag eens met IR thermometer door het huis gegaan en de verschillen zijn erg beperkt eigenlijk. Ik was verbaasd dat er geen grotere delta zat tussen vloer en plafond
[ Voor 4% gewijzigd door DeadLock op 20-12-2022 20:08 ]
Wat voor fan heb je? Zon ronde (lamp achtig ding) met ventilator binnenin of gewoon zon losse ventilator.?Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:19:
[...]
Besparing? Het kost juist meer omdat je meer inventaris meeverwarmt. De vloer heeft hier 25 cm piepschuim isolatie, bye bye kruipruimt, maar daar zit de warmte niet.
Het zorgt er wel voor dat de kou uit crawlruimte niet het nog kouder maakt.
Het warmte gevoel is beter en daar zit misschien de besparing omdat je niet zo ver hoeft te stoken. De delta is ook nog 2,3 graad op stand 2. Zal de fan omdraaien en kijken of dat wat doet.
Stand twee is ook beter, alleen je krijgt het gevoel van 'get to the chopper' want je hoort de fan nu wel. Ik kan vijf maar dan zit ik letterlijk in de chopper.
Voor de ventilator kon ik zo 5 graden verschil hebben tussen op 125cm en 60cm hoogte.
De ventilator is 132cm en geschikt 40m2 dus een grotere ruimte vraagt om meer ventilatoren.
Ik ben positief erover en het voegt een stukgereedschap toe.
Wat een CV een makkie vergeleken met een binnenunit. Het is daarom is het ook zo jammer dat de convex versies meteen zo veel kosten.
Besparing wat men zegt komt doordat de vloer warmer wordt, dit voelt voor de mens warmer waardoor de temp omlaag kan.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:19:
[...]
Besparing? Het kost juist meer omdat je meer inventaris meeverwarmt. De vloer heeft hier 25 cm piepschuim isolatie, bye bye kruipruimt, maar daar zit de warmte niet.
Het zorgt er wel voor dat de kou uit crawlruimte niet het nog kouder maakt.
Het warmte gevoel is beter en daar zit misschien de besparing omdat je niet zo ver hoeft te stoken. De delta is ook nog 2,3 graad op stand 2. Zal de fan omdraaien en kijken of dat wat doet.
Stand twee is ook beter, alleen je krijgt het gevoel van 'get to the chopper' want je hoort de fan nu wel. Ik kan vijf maar dan zit ik letterlijk in de chopper.
Voor de ventilator kon ik zo 5 graden verschil hebben tussen op 125cm en 60cm hoogte.
De ventilator is 132cm en geschikt 40m2 dus een grotere ruimte vraagt om meer ventilatoren.
Ik ben positief erover en het voegt een stukgereedschap toe.
Wat een CV een makkie vergeleken met een binnenunit. Het is daarom is het ook zo jammer dat de convex versies meteen zo veel kosten.
Alleen die grote verschillen heb ik niet, hooguit 1c tussen plafond en vloer tenzij ik de fan van airco bewust knijp naar fluisterstand wordt het iets meer, dat zal hem wel vooral in 24/7 verwarmen zitten denk ik.
Ik ben benieuwd wat je resultaten zijn.
Tijdens vorst en fluisterstand zou bij geen enkele airco moeten werken want dan is er toch echt iets fout gegaan bij de berekening en heeft dat ding fors overcapaciteit.Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:46:
[...]
Alleen heb je als het koud is niks aan fluisterstil, dan is minimaal stand twee of drie wel de standaard als de unit in de daarvoor bestemde ruimte m3 qua inhoud hangt. Je hebt alleen een 5kW unit nodig bij een flinke grote ruimte of als je isolatie op peil is van een kartonnen doos.
Op fluisterstand komt hier maar ongeveer 30-40% warmte eruit en hoger gaat die absoluut niet, stand 1 rond 60% en stand 2 80%, pas stand 3 100% en 4 en 5 voor de powerfull functie.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2022 20:36 ]
Dit is dan ook de perfecte use case, heel mooi! Dat gaat richting passief huis denk ik? Zal er vast niet ver langs zitten. Als je zo'n lage warmtevraag kan realiseren dan is L/L een geweldige oplossing, dan kan niets er economisch aan tippen (zowel installatiekosten als operationele kosten). Maar ik denk ook niet dat ik er heel ver naast zou zitten als ik zou zeggen dat 99% van de woningen in een minder gunstige situatie zit dan bij jou, jou ervaring gaat niet erg herkenbaar zijn voor de meeste mensenDeadLock schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:06:
Ik denk dat ik @mr_evil08 toch even ga volgen in het "verdedigen" van de L/L en dat het niet perse altijd een berg compromissen is.
Niet toevallig zijn onze situaties relatief gelijk zover ik weet:Met bovenstaande lijstje aan randvoorwaarden ben ik nog steeds erg blij met de keuze van een L/L WP als enige verwarming in mijn huisje. In mijn geval gaat het om een 2.5kW stylish.
- Ventilatie D met WTW
Veel van de klachten herken ik niet:Het kwam paar pagina's terug ter sprake: hier was het verbruik voor november 25kWh, voor december (tot nu) 115kWh.
- De buitenunit is hier bijzonder stil. Enkel bij heel hoge cmp freq is ie ietwat hoorbaar buiten tot enkele meters afstand. Maar binnen nog nooit waargenomen. Staat los naast het huis.
- Setpoint en echte temperatuur komen behoorlijk goed overheen (niet perfect, scheelt een beetje in functie van buitentemperaturen maar niets dramatisch imo)
Wil dat zeggen dat een L/L voor iedereen goed werkt? Nope, zeker niet. Desondanks ben ik erg tevreden en zou ik zo weer voor deze oplossing kiezen.
Ik droom van een wereld waar we niet anders bouwen dan dit, helaas word er nog vaak te groot gebouwd en maar net goed genoeg geisoleerd om de bouw-eisen te halen (eisen net halen = het slechtste huis bouwen dat je legaal mag bouwen! Met de hakken over de sloot zou niet het doel moeten zijn..)
Hoe beter je isolatie & luchtdichtheid, hoe minder de gelaagdheid (stratification). Met de specs die je geeft voor je huis verwacht ik niets andersDeadLock schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:06:
Edit: toevoeging: ik ben de laatste koude dag eens met IR thermometer door het huis gegaan en de verschillen zijn erg beperkt eigenlijk. Ik was verbaasd dat er geen grotere delta zat tussen vloer en plafond.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Fan stand staat in beide gevallen op auto. Het leek er wel op dat de airco sneller weer ging verwarmen met een koude buiten temperatuur. Heeft het daar mee te maken?
Met -5 loeide de fan waarschijnlijk op stand 3 of 4 en nu maar met 2. Dat is bij ons ook het probleem.aaaido schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:45:
Beetje rare situatie hier. Vorige week met gemiddeld -5 draaide de airco overdag op setpoint 22/23 en kwam de temperatuur binnen meestal uit op 20 graden. Nu terwijl het buiten gemiddeld 5 tot 10 graden is met setpoint 22/23 komt de airco meestal uit op 18 a 19 graden. Als je setpoint vervolgens verhoogd naar 24+ dan komt de temperatuur makkelijk naar 20+.
Fan stand staat in beide gevallen op auto. Het leek er wel op dat de airco sneller weer ging verwarmen met een koude buiten temperatuur. Heeft het daar mee te maken?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Tijdens de koude dagen verbruikte de airco gemiddeld 640watt. Nu gemiddeld 250watt met compressor frequentie van 26. Heb nu wel in de Daikin app weer vraag besturing op automatisch gezet. En de airco draait nu niet meer 24/7. Maar nu weer standaard weekschema vanaf 5:00 t/m 23:00. Daarna uit.
Verbruik vandaag tot nu toe:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AEs7RevpRc2oyfaw05VmJA0O.jpg?f=user_large)
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Ik snap helemaal niets van wat je zegt. 😳Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:03:
[...]
Ik weet niet of dat een probleem is want draai je de temperatuur omhoog.
De buitenfan stond bij koude op 8 en dat was meteen de laagste stand. Nu draait hij binnen en buiten op drie en dan moet buiten goed luisteren op die nu draait.
Het probleem is hier bij de fan op 8 en de warmte wisselaar vol met rijp dat het lijkt of er wat kapot is. Fanstand acht is overkill naar mijn mening en bevorderd ook de opbouw van rijp in de warmtewisselaar.
Dus toch, thanks! Ga het proberen.jobr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:46:
[...]
Ja, ze moet een eigen account aanmaken en dan de airco koppelen.
je kan maximaal 4 devices koppelen. Hoeveel er gekoppeld zijn kun je in de app onder opties zien.
Nog een aanvullende vraag; wat betekent dit voor een eventueel week schema. Die stel je per app en dus account in. Gaat dat niet conflicteren? Of als je bijv de airco aan zet op de ene telefoon en vervolgens verhoogt op de ander.jobr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:46:
[...]
Ja, ze moet een eigen account aanmaken en dan de airco koppelen.
[ Voor 44% gewijzigd door KoningPaulus op 22-12-2022 09:41 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Hier een identieke 5kW unit, alleen iets hoger geplaatst vanwege een tafel die er vlak bij staat, blaast er dan mooi overheen. Hier zitten we ook aan te eten terwijl hij de kamer verwarmd, je voelt een luchtstroom, vooral bij de benen, maar dat stoort ons echt helemaal niet.Wozmro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:19:
[...]
[Afbeelding]
Met afgelopen week verwarmen hebben we hier de fan op auto gezet, dan flipt hij soms tussen stand 1 en 2, vast op twee was minder storend.
Nu voornamelijk fluisterstille modus, omdat er niet meer warmte benodigd is. Niet vreemd natuurlijk met deze buitentemperaturen.
Overigens, van dit model staat me bij dat de minimale warmte afgifte bij zowel 3,5 als de 5,0kW model identiek is en de binnenunit is ook nog eens even groot. Enige wat je hebt is dat de allerlaagste fan stand dan iets stiller kan, maar dat komt bijna nooit voor hier dat een nog lagere als fluisterstil zou kunnen.
:strip_exif()/f/image/lebDRSZKW5NuCAZtOsEGQB4r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Netsrek op 20-12-2022 21:31 ]
Met welke fanstand? Hier ook vraagsturing naar auto gezet, lijkt beter voor het verbruik te zijn.Dolbyadt schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:14:
Vandaag gelukkig weer redelijk lekkere temperatuur gemiddeld tussen de 5 a 10 graden. Dat kun je meteen merken qua verbruik en geen gebrom meer.![]()
Tijdens de koude dagen verbruikte de airco gemiddeld 640watt. Nu gemiddeld 250watt met compressor frequentie van 26. Heb nu wel in de Daikin app weer vraag besturing op automatisch gezet. En de airco draait nu niet meer 24/7. Maar nu weer standaard weekschema vanaf 5:00 t/m 23:00. Daarna uit.
[Afbeelding]
600 watt continue aan verbruik is 14.4 kWh, dat is genoeg om het hier warm te houden tijdens die dagen van -4 overdag, -7 of erger 's nachts.synx6 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:07:
[...]
Waarom zou 600W continue niet leiden tot een constante temperatuur? Hangt ook af van de m3. En dat is bij ons nogal wat.
Ik verbruik nu maar 8 kWh per dag nu, 333 watt vermogen als je dat uitsmeert over 24 uur, dus dat 600W is teveel. Hij moet even uit.
Dat komt dus mede doordat warmte zich ophoopt bij de binnenunit naarmate je meer gaat vragen en uiteindelijk komt de punt dat die niet meer gaat leveren ondanks genoeg capaciteit, ligt niet aan de firmware maar aan de plek waar de voeler zit die registreerd als "het is warm genoeg" en daardoor gaat de fan niet harder.DeadLock schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:06:
Ik denk dat ik @mr_evil08 toch even ga volgen in het "verdedigen" van de L/L en dat het niet perse altijd een berg compromissen is.
Niet toevallig zijn onze situaties relatief gelijk zover ik weet:Met bovenstaande lijstje aan randvoorwaarden ben ik nog steeds erg blij met de keuze van een L/L WP als enige verwarming in mijn huisje. In mijn geval gaat het om een 2.5kW stylish.
- Ventilatie D met WTW
Veel van de klachten herken ik niet:Enige waar ik het mee eens ben is dat de firmware/sturing van deze units, en specifiek mijn Daikin, toch niet helemaal perfect is. Vanaf het vriespunt moet ik zelf ingrijpen: ofwel de ventilatie op stand 3 forceren ofwel de setpoint temperatuur 1 graden omhoog.
Ook het gedrag na een defrost is niet perfect. Voor mijn situatie zou ie iets rustiger aan mogen (her)starten na een defrost.
Ik heb de unit in een vaste uitblaasstand staan (het geluid van de servo's stoort me mateloos).
Elke situatie is uniek en hier past de unit qua dimensionering erg goed bij onze woonst. Vorige week bij de koude moest ie wat harder aan het werk, maar dat is prima. Echt pendelen doet hij (bijna) nooit. En belangrijkste: de WAF test doorstaat ie glansrijk.
Het kwam paar pagina's terug ter sprake: hier was het verbruik voor november 25kWh, voor december (tot nu) 115kWh.
Edit: toevoeging: ik ben de laatste koude dag eens met IR thermometer door het huis gegaan en de verschillen zijn erg beperkt eigenlijk. Ik was verbaasd dat er geen grotere delta zat tussen vloer en plafond.
Om die reden heb ik de voeler elders hangen en speelt het niet meer, dat vind ik ook de enige minpunt van L/L WP.
Hier gaat de binnenunit automatisch heel hard blazen als ik hem bijvoorbeeld op 26c zet, dan is het letterlijk een haardroger, stralingswarmte is dan ook goed te voelen, binnentemp in de app komt overeen met de werkelijke kamertemp.
Leuk weetje, binnenunit gaat ook automatisch op fluisterstand als die op zijn minimum werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2022 22:09 ]
Dat vind ik niet slecht, Hoeveel graden heb je hem doorgaans staan en hoeveel oppervlakte verwarm je?Dolbyadt schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:14:
Vandaag gelukkig weer redelijk lekkere temperatuur gemiddeld tussen de 5 a 10 graden. Dat kun je meteen merken qua verbruik en geen gebrom meer.![]()
[Afbeelding]
en zou je misschien niet het zelfde kwijt zijn kwa stroom verbruik als je hem 24u laat draaien?
netjes!
Loop nu af en toe langs de LG om te voelen of er uberhaupt nog warme lucht uit wilt komen.
Nog altijd 24/7 door laten lopen zonder nachtverlaging.
In the end maakt het qua verbruik denk ik ook met de temperaturen van vandaag ook weinig uit.
/f/image/n91xCvZ274wJTAAUiYWnRN9z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0xchKjdxgBPreiHMqVDs0KCi.png?f=fotoalbum_large)
Zondag middag setpoint even naar 21 gezet echter met de vele defrosts liep de kamer temperatuur niet op.
Even een scheet gelaten met de CV en 0,7 m3 gas verbruikt. Temperatuur gelijk omhoog en daarna kon de LG het zelf op peil houden.
Kon mijn ouders (op leeftijd) toch niet opzadelen met 19 a 20 graden. Dus maar eventjes naar 22 opgestookt,
[ Voor 35% gewijzigd door bgrr op 20-12-2022 22:26 ]
Netjes, waarom had je vraagbesturing uit gezet als ik vragen mag? Ik heb vraagbesturing met de koude dagen ook gewoon op automatisch laten staan en het werkte eigenlijk gewoon goed. Tijdens grote vraag werd het maximale beschikbare vermogen (~1600watt) gewoon gebruikt en nu het warmer is zie ik dat hij alweer langer veel lager en zelfs al wat richting het laagste minimum van 360w wat ik tot nu heb gezien gaat.Dolbyadt schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:14:
[Afbeelding]
Die piek die je ziet was omdat alle deuren even open gingen zodat de robot stofzuiger zijn werk kon doen. Die piek lag op 944watt. Dat laat me denken dat vraagbesturing op auto gewoon netjes zijn werk doet. Valt me trouwens wel op dat deze unit blijkbaar een veel lager minimum vermogen heeft dan ik ergens in een tabel hier langs zag komen een paar pagina's terug.
Edit: oh wacht dat ging over aan ander model. Volgens onderstaande data sheet zou ik 260watt minimaal verbruik hebben met enkel een 3.5kw binnenunit aan. Daar kom ik al aardig bij in de buurt.
https://www.dobraklima.sk/document/2605
:strip_exif()/f/image/JkmGjSe6gGYDQXjwFd35IwqU.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot is van een el cheapo xiaomi plug.
Buitenunit is een 2mxm40a en de binnenunit die aanstaat is een pperfera 3.5kw vloermodel.
[ Voor 5% gewijzigd door AtlAntA op 20-12-2022 22:32 ]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Is dat een Grafana grafiek?bgrr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:17:
Wat een omschakeling qua buiten temperatuur in 24 uur zeg.
Loop nu af en toe langs de LG om te voelen of er uberhaupt nog warme lucht uit wilt komen.
Nog altijd 24/7 door laten lopen zonder nachtverlaging.
In the end maakt het qua verbruik denk ik ook met de temperaturen van vandaag ook weinig uit.
[Afbeelding]
Verbruik uitzetten tegen (buiten)temperatuur wil ik nog doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 20-12-2022 22:22 ]
Home assistent met apexchart addonVos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:20:
[...]
Is dat een Grafana grafiek?
Verbruik uitzetten tegen (buiten)temperatuur wil ik nog doen.
https://github.com/RomRider/apexcharts-card
Thnx, gaan we morgen even induiken!bgrr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:23:
[...]
Home assistent met apexchart addon
https://github.com/RomRider/apexcharts-card
Zout met metalen, mechanische componenten of elektronica is over het algemeen geen goed idee.Tagor555 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:05:
Vorige week met de defrost, een laagje strooizout in de buitenunit kan dat kwaad?
En wil je dat dan om de 2 uur opnieuw gaan strooien?Tagor555 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:05:
Vorige week met de defrost, een laagje strooizout in de buitenunit kan dat kwaad?
Spoelt toch direct weg na een defrost, en jouw unit wordt daar niet mooier van.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Warm water met glycol zou wel kunnen misschien, dat gebruiken ze bij vliegtuigen.Tagor555 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:35:
Dat waren duidelijke antwoorden, thnks.
Ik bedoelde het eigenlijk om de ijslaag te voorkomen.Zag gisteren overigens dat het afvoer hulpstuk er op zat, deze verwijderd “hopend “ op een beter resultaat.jusch schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:38:
[...]
Warm water met glycol zou wel kunnen misschien, dat gebruiken ze bij vliegtuigen.
Ja, dat kan zeker kwaad! Zout tast metaal aan.Tagor555 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:05:
Thermostaat verplaatsen naar de andere ruimte is ook niet ideaal.
Sommige thermostaten hebben een 'open haard' functie. Een alternatief is een slim systeem doen die de radiatoren per kamer aanstuurt (Honeywell EvHome bijv.). Maar dat is wel aan de prijsMichiel1978 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:18:
Als je je woonkamer wilt (bij)verwarmen met een Airco. Maar er ook een andere ruimte nog verwarmd moet worden met de ketel, echter de thermostaat hangt in de woonkamer...is dat een probleem wat makkelijk op te lossen is? Want de ketel zal niet aanslaan als de woonkamer al opgewarmd is door de airco toch?
Een eventuele workaround is om je thermostaat hoger te zetten dan het setpoint van je airco (zodat je CV aanslaat) en alleen de radiatoren open te zetten van de ruimtes die je middels de CV wil verwarmen. Maar hij zal dan niet netjes moduleren zoals je eigenlijk zou willen, daarvoor zal je de thermostaat moeten verplaatsen.Michiel1978 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:18:
Als je je woonkamer wilt (bij)verwarmen met een Airco. Maar er ook een andere ruimte nog verwarmd moet worden met de ketel, echter de thermostaat hangt in de woonkamer...is dat een probleem wat makkelijk op te lossen is? Want de ketel zal niet aanslaan als de woonkamer al opgewarmd is door de airco toch?
[ Voor 7% gewijzigd door MiBe op 21-12-2022 14:28 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Maar dan blijft de verwarming in de andere ruimte dus altijd aan, immers wordt de woonkamer nooit de gewenste temperatuur (Airco op 20 graden, thermosstaat op 22 graden).MiBe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:28:
[...]
Een eventuele workaround is om je thermostaat hoger te zetten dan het setpoint van je airco (zodat je CV aanslaat) en alleen de radiatoren open te zetten van de ruimtes die je middels de CV wil verwarmen. Maar hij zal dan niet netjes moduleren zoals je eigenlijk zou willen, daarvoor zal je de thermostaat moeten verplaatsen.
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic