Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 290 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.351.017 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-08 12:25

mwk

xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:35:
[...]

Als je met elektriciteit boven het plafond uit komt en met gas er nog onder zit, dan zou ik idd even op de cv over gaan.

Tenzij je nog overschot hebt van je zonnepanelen, dan zou ik gewoon airco blijven gebruiken.

(Niemand heeft me nog een bewijs tekst kunnen geven dat de salderingsregeling is aangepast door het prijsplafond. Dus tot die tijd ga ik er vanuit dat ik gewoon mij airco verbruik kan salderen)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73844660

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
simon schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:14:
[...]

Dat zou inderdaad iets kunnen zijn wat je kan uitzoeken, ik had eergister bij 1 van de units ook zoveel ijsvorming dat de fan tegen het ijs liep. Met een föhn het ijs weggewerkt, omdat een buurman het hoorde en aanbelde, maar anders was die vermoed ik ook kapot gelopen.
Eigenlijk is dit wel het bewijs dat fabrikanten deze machines niet hebben ontwikkeld met het oog op verwarmen en zeker niet bij vorst. Standaard zou er onderin de unit eigenlijk een warmte element moeten zijn die periodiek aanslaat bij vorst. Dat sommige dat hier doen is het bewijs. Ik moet zeggen dat ik er overigens nog nooit last van heb gehad. Ook niet met de "horror"winter 8) een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:10:
[...]

Heb helaas geen voltmeter, had anders in de troubelshoot wel het voltage tussen 2 punten kunnen meten die worden aangegeven. De fan was volledig ijsvrij toen het vroor. Rond 14.00 werkte 'ie nog gewoon en vanochtend was het al ruim 5 graden.

Ik vind 't wel apart dat alleen de WiFi adapter brandt, de blauwe indicatieLED brandt niet. Ook de emergencyswitch doet niks... terwijl die bedoeld is om te troubleshooten. Volgens mij is de sturingskabel 4 of 5 aderig (+, - en 3 signaaldraden). Als de stroom eraf was, zou die adapter ook niet branden denk?
Dan zal dat het niet zijn, weet even niet hoe de boel is geschakeld (powerboard, pcb, geschakelde voeding) maar de WiFi adapter werkt op lage spanning dwz dat je best een 230v onderbreking kan hebben maar wel 24v of 5v op je binnenunit. Jammer dat je geen multimeter hebt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:39

Processorkoeler

Geen stock koeler

LED-Maniak schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:15:
[...]

In je buitenunit zitten dacht ik ook LED's. Heb je die kap er al af geschroefd?

Een multimeter koop je voor 8 euro op bol.com. Dan kan je meten.
Ik heb de schroef van die kap gehaald, maar die wil niet open hoor. Denk als ik 'm eraf trek met wat geweld, dat ie er niet meer op gaat. Net 5 min de stroom eraf gehad en weer erop, gebeurt niks. Heb wat foto's van de binnenunit gemaakt, ik zie niks geks denk ik. Ruikt ook nergens raar, maar was pas om 20.00 huis en had 's middags al geen verbinding remote.

Buitenunit draait ook niet verde als ik stroom op de groep zet, maar weet niet of die standaard aan hoort te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_OOUsM4Kt0pgaIZb64X5n99qXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4qv1QulcgAuH1itwLRNtgv1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdN4cNxNvuHToQ9YJoSQYhvSU_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFLy7aqGB31dXdfPLAFlW5pk.jpg?f=fotoalbum_large
MotorBeast schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:19:
[...]

Eigenlijk is dit wel het bewijs dat fabrikanten deze machines niet hebben ontwikkeld met het oog op verwarmen en zeker niet bij vorst. Standaard zou er onderin de unit eigenlijk een warmte element moeten zijn die periodiek aanslaat bij vorst. Dat sommige dat hier doen is het bewijs. Ik moet zeggen dat ik er overigens nog nooit last van heb gehad. Ook niet met de "horror"winter 8) een paar jaar geleden.
Nou ik erger me wel aan het grote aantal defrosts vorige week. Terwijl de binnentemp op 15-16 staat hier |:(
Denk zeker wel eens per 30-45 minuten, en het was ook goed ijs op dat ding buiten bij de temperatuurvinnen.
Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:21:
[...]

Dan zal dat het niet zijn, weet even niet hoe de boel is geschakeld (powerboard, pcb, geschakelde voeding) maar de WiFi adapter werkt op lage spanning dwz dat je best een 230v onderbreking kan hebben maar wel 24v of 5v op je binnenunit. Jammer dat je geen multimeter hebt.
Ik weet ook niet hoe 't zit, maar lijkt mij dat er bij de buitenunit 230v binnenkomt en dat 't daar wordt omgezet?
Kon dit vinden:

Fuse (F11) T3.15AL250 V
Horizontal vane motor (MV1) 12 V DC
Vertical vane motor (MV2) 12 V DC
i-see SENSOR MOTOR (MT) 12 V DC
Varistor (NR11) 470 V
Terminal block (TB) 3P

Geen idee wat die varistor doet, behalve dat ik de definitie weet.

[ Voor 33% gewijzigd door Processorkoeler op 19-12-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:51
Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen waarom de fan op stand hoog minder energie verbruikt dan de fan op auto (waarbij hij dus op laag of medium draait)?

ik snap het niet... :-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:21:
[...]

Ik heb de schroef van die kap gehaald, maar die wil niet open hoor. Denk als ik 'm eraf trek met wat geweld, dat ie er niet meer op gaat. Net 5 min de stroom eraf gehad en weer erop, gebeurt niks. Heb wat foto's van de binnenunit gemaakt, ik zie niks geks denk ik. Ruikt ook nergens raar, maar was pas om 20.00 huis en had 's middags al geen verbinding remote.

Buitenunit draait ook niet verde als ik stroom op de groep zet, maar weet niet of die standaard aan hoort te gaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zitten in de buiten unit 3 schroeven. Als ze los zijn moet je de kap omhoog duwen, dan schuift hij los.

Binnenunit verder uit elkaar halen heeft geen zin, zitten geen LED's ofzo in(wel een mooie connector om een kastje op aan te sluiten om foutcodes uit te lezen..)

Hoor je wel geklik en geratel als de stroom op de buitenunit gaat?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Nou ik erger me wel aan het grote aantal defrosts vorige week. Terwijl de binnentemp op 15-16 staat hier |:(
Denk zeker wel eens per 30-45 minuten, en het was ook goed ijs op dat ding buiten bij de temperatuurvinnen.

[...]

Ik weet ook niet hoe 't zit, maar lijkt mij dat er bij de buitenunit 230v binnenkomt en dat 't daar wordt omgezet?
Kon dit vinden:

Fuse (F11) T3.15AL250 V
Varistor (NR11) 470 V
Terminal block (TB) 3P

Die kap moet je omhoog of omlaag klikken zodra je de schroef los hebt (bij Daikin) dan komt die wel los.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-08 15:02
MiBe schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:37:
[...]

Hangt enorm af van je situatie en je wensen. Het voordeel van 24/7 verwarmen is dat je de massa van je huis en meubels over tijd opwarmt wat door veel mensen als comfortabeler wordt ervaren. Zeker als je een unit met een (voor de ruimte) relatief beperkt vermogen hebt kom je er bij temperaturen rond (en onder al helemaal) het vriespunt vaak niet onderuit als je de boel een beetje fatsoenlijk op terperatuur wil houden in huis. In mijn situatie kost 24/7 stoken doorgaans meer energie dan ad-hoc en ik doe het dus alleen als de temperatuur dusdanig laag is dat het huis behoorlijk af zou koelen gedurende de nacht (zoals met de temperaturen van vorige week). Met de huidige temperaturen staat hij alleen aan als ik thuis ben, ik heb een stevige installatie dus ik laat hem gewoon even doorstampen om het terug op temperatuur te krijgen bij thuiskomst. Pas als de temperatuur zelfs overdag weer amper boven het vriespunt komt ga ik weer 24/7 stoken.
Ja zit wat in, thanks! Denk dat ik ook adhoc blijf stoken met 5kw unit op 200,5m3 ruimte als we thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[
Kon dit vinden:

Fuse (F11) T3.15AL250 V
Varistor (NR11) 470 V
Terminal block (TB) 3P

Is er geen mogelijkheid om een foutcode via de afstandsbediening naar boven te toveren?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:48
miel schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:22:
Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen waarom de fan op stand hoog minder energie verbruikt dan de fan op auto (waarbij hij dus op laag of medium draait)?

ik snap het niet... :-)
De ventilator zelf gebruikt dan meer stroom, maar de compressor in je buitenunit hoeft minder hard te werken omdat het temperatuursverschil tussen in- en uitlaat kleiner is. Het totaalverbruik wordt voornamelijk bepaald door de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 15:56
MotorBeast schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:19:
[...]

Het valt mij ook op dat bij verschillende units de condensafvoer van de buitenunit bizar slecht ontworpen is, klein gaatje wat snel dicht vriest. En dat behoorlijk wat van de merken, de enige die ik zag die dat echt anders deed was Daikin, gewoon opstaande randjes er langs hebben, het water wat blijft hangen, dat soort onzin. Terwijl die onderkant best wat meer de vorm van een tuit naar het midden zou kunnen hebben. Ik vraag mij af of dit bij de Nordic modellen heel anders is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

LED-Maniak schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:24:
[...]

Er zitten in de buiten unit 3 schroeven. Als ze los zijn moet je de kap omhoog duwen, dan schuift hij los.

Binnenunit verder uit elkaar halen heeft geen zin, zitten geen LED's ofzo in(wel een mooie connector om een kastje op aan te sluiten om foutcodes uit te lezen..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Es8ywhVzowC4mHhFsLPkPbnp4xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zcdgos50ZgkdXDH0beQuXs9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh9P9BaCnEy_6yhcW1zliAbBnIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnoNVaOGlM6v0Iy9v7Pe37Eh.jpg?f=fotoalbum_large
Binnenunit heeft RJ32 maar ik heb en geen connector, en geen software om uit te lezen :P
Buitenunit kunnen "openen", ik zie oprecht niks geks. Lijkt me ook niet dat die draden zo los zitten.
Ik vermoed ergen wat in de binnenunit, maarja, geen idee wat.

Ziet iemand op de foto van de binnneunit iets? Rechts valt mij een donkere streep op, maar weet niet of dat al zo was/zo hoort.

[ Voor 14% gewijzigd door Processorkoeler op 19-12-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:32:
[...]

Is er geen mogelijkheid om een foutcode via de afstandsbediening naar boven te toveren?
Voor zover ik weet niet, die is alleen om te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:33:
[...]

Voor zover ik weet niet, die is alleen om te bedienen.
Bij Daikin kun je via de afstandsbediening foutcodes uitlezen, zou even de manual nog een keer goed doorspitten als ik jou was dat zou je een eind op weg helpen denk ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 119% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die aarde is niet zo handig nee. :X
Ik weet niet of daar een detectie op zit..

Op mijn buitenunit(een mxz-F serie) zit boven de aansluiting naar de stroom waar je een foto van hebt gemaakt een printplaat. Hier zitten LED's op die gaan knipperen bij fouten.

Welke buitenunit heb je?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:37
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[...]

Kon dit vinden:

Fuse (F11) T3.15AL250 V
Varistor (NR11) 470 V
Terminal block (TB) 3P

Die tweede foto van die electrische aansluiting is wel een dikke no-go.
Dit levert gegarandeerd ooit een probleem op. Contact wordt slechter en slechter tot ze echt warm gaan worden….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

LED-Maniak schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:43:
Die aarde is niet zo handig nee. :X
Ik weet niet of daar een detectie op zit..

Op mijn buitenunit(een mxz-F serie) zit boven de aansluiting naar de stroom waar je een foto van hebt gemaakt een printplaat. Hier zitten LED's op die gaan knipperen bij fouten.

Welke buitenunit heb je?
Het is een MSZ-LN35VG2B, buiteunit is MUZ-LN35VG2. Er brandt iig geen LEDje, maar weet niet of die er uberhaupt is.
Tommie12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:44:
[...]

Die tweede foto van die electrische aansluiting is wel een dikke no-go.
Dit levert gegarandeerd ooit een probleem op. Contact wordt slechter en slechter tot ze echt warm gaan worden….
Nou ik ga dit sowieso wel aankaarten hoor, wel erg slecht. Op welk contact doel je nu? Die aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ah dat. Zou dat warm worden? Een aarde gaat toch alleen aan als er kortsluiting is, om de restspanning af te voeren? Nu zit 't gelukkig op een aardlekschakelaar, maar toch.

Sidenote, heb 15 jaar lang een oven gehad die niet op een aardlek zat, die is bij een nieuwe meterkast gelijk onder handen genomen hah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
Inmiddels ervaar ik toch wel serieuze problemen met mijn Bosch. Na een week probleemloos te hebben verwarmd, ook bij -10 graden, moduleert hij nu niet meer terug. Het opgenomen vermogen blijft boven de 700 watt ook als de setpoint al is bereikt. Pas als het een keer 24 graden is binnen gaat hij uit. Als ik handmatig kies voor koelen, dan moduleert hij wel netjes terug. Inmiddels ook al contact gehad met de leverancier. Wordt vervolgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjH5Id9kZ1CrlVazIOPDC17ILRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxlM3j5rzyeqIuaMhTiyOVx4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:51:
[...]

Het is een MSZ-LN35VG2B, buiteunit is MUZ-LN35VG2. Er brandt iig geen LEDje, maar weet niet of die er uberhaupt is.
https://planetaklimata.co...G2_Service_Manual_Eng.pdf

Pagina 45 voor de LED in outdoor unit.
Pagina 41 zegt iets over error codes via de afstandsbediening.

Jouw outdoor unit moet je helaas wel verder uit elkaar schroeven om bij die LED te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:06
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:38:
WTF de aarde van de aardlek in de meterkast is niet aangesloten.

[Afbeelding]

Ook hier wat traantjes wegpinkend omdat er geen adereindhulzen zijn gebruikt.

Ik drukte die zelf in de handen van mijn monteur toen hij de stuurkabel wilde aansluiten.
Idem de aansluiting van de binnenunit op de hele eerste foto, om van te wenen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:56
MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:02:
Test gedaan om te kijken of ik over kan op L/W met gewoon de radiatoren met max aanvoer 45 graden. Dat kan probleemloos blijkt na de test maar conclusie is zolang ik mijn oude tarieven heb dat de cv gewoon bij deze temperaturen weer aangaat.

Situatie. Huis met 140 m2, top isolatie (HR++, gevel- en dakisolatie) na alle maatregelen. Beneden 20 graden, 1e verdieping en zolder 18,5 graden gemiddeld. Stookpatroon 24/7 zowel met CV als L/L. Resultaat na 2 dagen stoken met L/L en CV waarbij ik bewust in de wc,badkamer, hal en schuur heb meegestookt wat met de L/L niet kan en dus meer verwarm is cv maar fractie duurder.

Datum Vebruik Laagste temp Hoogste Temp Tempinstelling Kosten met huidige tarieven

13-12-22 19,2 kWh -8 -1,7 21 € 5,18 €0,27 per kWh

14-12-22 6,979m3 -7,3 0 20 € 5,51 €0,79 per m3

(NB: met nieuwe tarieven €0,67 per kWh en € 2,26 per m3 is het bedrag €12,86 L/L en €15,77 HR Ketel per dag.)

Na deze test komt de opdracht voor L/W steeds dichterbij. Ik en de vrouw vinden L/L na 3 jaar gebruik toch niet comfortabel genoeg. Het blijft aanmodderen met blaas standen. Stand 1 is top, maar dan wordt kamer niet egaal warm. stand 2 en hoger is gewoon onplezierig vinden wij. Ondanks 24/7 stoken blijft het altijd minder comfortabel dan verwarmen via radiatoren en blijf altijd last houden van luchtstromen. Die luchtstromen zijn lekker in de zomer maar doen in de winter het comfort teveel dalen.

L/L is koning voor koelen maar voor verwarmen kan ik iedereen die het kan betalen, voldoende isolatie en afgifte heeft alleen maar L/W aanraden voor verwarmen bij echte koude.

Zodra het weer boven nul komt gaat de L/L weer aan want dan loopt door de hogere Cop het voordeel weer op, maar hier draait nu de cv weer met zalig egale warmte door het hele huis met vries koude.
Ik vind het een beetje flauw om L/L zo de grond in te trappen, ook radiatoren en vloerverwarming kennen hun negatieve punten.

Mensen vergeten dat het hele zaakje moet kloppen inclusief ventilatie en luchtdicht van je woning wil je met luchtverwarming aan de slag, dit speelt minder bij radiatoren omdat die op meerdere punten en voor de ventilatieroosters hangen en zo al een warmtemuur creëren.

Mijn ouders hebben een L/W WP en radiatoren en ook daar is het niet comfortabel tijdens vorst, probleem de radiatoren gloeien niet meer zoals gas CV doet want de warmtepomp komt niet boven de 40c ondanks de ruimte ruim op temperatuur is, alleen bij het weghalen van de ventilatoren eronder werkt het beter maar dan daalt rendement weer fors van de warmtepomp.

Alleen vloerverwarming werkt goed als je stralingswarmte wil ervaren of je moet met de kont tegen de radiator gaan zitten want na 1-2 meter voel je het al niet meer.

Hier werkt autostand uitstekend en vergelijkbaar met stand 1, op autostand is de binnenunit vrijwel niet te horen(nee is niks mis met mijn gehoor).

Hier hangt toevallig een gordijn naast de binnenunit wat zeer goed geluid dempt, eens weg gehaald vanwege wassen en toen was het geluid duidelijk meer.

Beneden 0 graden is hier de COP nog steeds goed, het omschakelpunt zat altijd rond -7 nu nog verder met de huidige prijzen, hier spreek ik natuurlijk voor mijzelf.
Het niet egaal warm worden van de kamer speelt hier niet zo, dit huis is waarschijnlijk beter geïsoleerd.

Als je koude luchtstroom voelt dan klopt de zaak niet en moet je opzoek waar het probleem zit.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2022 22:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

LED-Maniak schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
[...]

https://planetaklimata.co...G2_Service_Manual_Eng.pdf

Pagina 45 voor de LED in outdoor unit.
Pagina 41 zegt iets over error codes via de afstandsbediening.

Jouw outdoor unit moet je helaas wel verder uit elkaar schroeven om bij die LED te komen.
Thanks! Ik vond dit zelf niet ik de servicemanual, maar heb 'm op Alklima gezocht en kwam op een 48-pagina tellende manual.

Ik heb de troubleshooting met de AB geprobeerd, maar komt niks uit. Binnenunit ontvangt natuurlijk geen signaal (geen LED of beep zoals ik gewend ben).

Enig idee wat er verder open moet voor de buitenste LED? Schroeven kan altijd, zolang ik het maar goed terugzet. Maar verder prutsen doe ik liever niet 8)7
Wozmro schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:06:
[...]

Idem de aansluiting van de binnenunit op de hele eerste foto, om van te wenen..
Kun je die eens omcirkelen? Ik zag geen gekke dingen, alle aders zijn goed aangesloten/verbonden toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Processorkoeler op 19-12-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:09:
[...]

Thanks! Ik vond dit zelf niet ik de servicemanual, maar heb 'm op Alklima gezocht en kwam op een 48-pagina tellende manual.

Ik heb de troubleshooting met de AB geprobeerd, maar komt niks uit. Binnenunit ontvangt natuurlijk geen signaal (geen LED of beep zoals ik gewend ben).

Enig idee wat er verder open moet voor de buitenste LED? Schroeven kan altijd, zolang ik het maar goed terugzet. Maar verder prutsen doe ik liever niet 8)7
[...]
Pagina 62, die hele omkasting moet je losschroeven.

foto 5 en foto 6 op pagina 63 voor waar hij dan zit. ("Inverter P.C. board support"), Daar zit zeker een LED.
Als er dan niets gaat knipperen zou ik een geknalde zekering verwachten(zit ook op dat board).

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 19-12-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

LED-Maniak schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:12:
[...]

Pagina 62, die hele omkasting moet je losschroeven.

foto 5 en foto 6 op pagina 63 voor waar hij dan zit. ("Inverter P.C. board support"), Daar zit zeker een LED.
Als er dan niets gaat knipperen zou ik een geknalde zekering verwachten(zit ook op dat board).
Aii, is net wat té voor de hobbyst, zeker nu het regenachtig en donker is.
Ik heb de gehele cover van de bedrading eraf kunnen halen, zie daar niks geks, op de slordige afwerking na dan. Er zit niks los.

Voor zover ik kan redeneren:

Van buitenunit naar binnenunit gaan drie draden. Ik gok een + - en signaal. Vanuit daar zal vast de stroom intern worden verdeeld op een of meerdere PCB's. WiFi module heeft stroom, dus de volledige + en - tussen beide units zou nog goed zijn dan denk ik. Misschien iets stuk in de binnenunit?

Hij heeft hier de hele week aan gestaan op verwarmen, 15 graden. Geen gekke dingen verder.
Het is gewoon heel vervelend met deze wanprestatie van een installatie in combinatie met een import unit. Ik zou zelf van buiten naar binnen stroom gaan meten (idem op de manier zoals je internet troubleshoot qua in-out werkmethode), maar heb en geen multimeter, en deze installaties zijn best complex.

Als ik dan naar deze foto kijk vraag ik me af of dat bruine randje (verticaal) hoort of niet. Het ruikt iig niet verbrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_OOUsM4Kt0pgaIZb64X5n99qXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4qv1QulcgAuH1itwLRNtgv1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Processorkoeler op 19-12-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Thanks, helaas zowel op AB als online geen foutmeldingen, MELcloud geeft ook geen errors weer, onbekend of dat lokaal of online wordt opgeslagen. Unit zelf heeft een LED die net zoals een POST zou knipperen, helaas doet die niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-08 23:52
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:18:
[...]

Het is gewoon heel vervelend met deze wanprestatie van een installatie in combinatie met een import unit.
Zelf ga ik hem ook uit het buitenland halen maar ben wel handig met installeren. Als je dit niet bent zou je hem eigenlijk bij de man moeten kopen die hem ook installeert zodat er 1 aanspreekpunt is. Een back-up kachel is ook niet overbodig. Maarja dat is achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:06
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:09:
[...]

[...]

Kun je die eens omcirkelen? Ik zag geen gekke dingen, alle aders zijn goed aangesloten/verbonden toch?
Ja, ze zullen wel vastzitten maar dat is toch zeer slordig aangesloten, het bloot koper steekt zo ver uit dat die op een dag wel eens kunnen kortsluiting kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Willempie27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:26:
[...]

Zelf ga ik hem ook uit het buitenland halen maar ben wel handig met installeren. Als je dit niet bent zou je hem eigenlijk bij de man moeten kopen die hem ook installeert zodat er 1 aanspreekpunt is. Een back-up kachel is ook niet overbodig. Maarja dat is achteraf.
Ik ben meer de theorieman dan de praktijkman. Achteraf gezien is 't niet zo lastig, op de gasleidingen na dan (afpersen e.d). Wat jij zegt klopt 100%, ik heb met de unit dik 700 tot 1000 euro bespaard en voor de installatie 500 betaald. Denk dus totaal 1200-15000 "bespaard". Maargoed, nu deze ellende.

Back-up is de cv maar die rekent graag zware euro's :X
Wozmro schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:30:
[...]

Ja, ze zullen wel vastzitten maar dat is toch zeer slordig aangesloten, het bloot koper steekt zo ver uit dat die op een dag wel eens kunnen kortsluiting kunnen maken.
Top, dankje, goed om te weten! Ik ben er zelf ook niet al te exact in maar bij nader inzien is dit wel erg slordig ja.

Ben erg benieuwd wat het vervolg wordt, meneer komt volgende week (zegt 'ie) ergens langs. Maarja, succes met bewijzen waar de fout ligt, hardware is niet "van hem". Met deze prutsinstallatie vraag ik me af hoe hij gaat troubleshooten.

[ Voor 30% gewijzigd door Processorkoeler op 19-12-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:30:
[...]

Ik ben meer de theorieman dan de praktijkman. Achteraf gezien is 't niet zo lastig, op de gasleidingen na dan (afpersen e.d). Wat jij zegt klopt 100%, ik heb met de unit dik 700 tot 1000 euro bespaard en voor de installatie 500 betaald. Denk dus totaal 1200-15000 "bespaard". Maargoed, nu deze ellende.

Back-up is de cv maar die rekent graag zware euro's :X
Wellicht hier een oplossing voor je YouTube: Failure Mode Recall - M-Series Troubleshooting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Thanks! Ook dat geprobeerd, AB-zijde werkt, maar de unit reageert nergens op, dus kan niet verder troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:31:
[...]

Thanks! Ook dat geprobeerd, AB-zijde werkt, maar de unit reageert nergens op, dus kan niet verder troubleshooten.
Dan de monteur afwachten of zelf de zekeringen nakijken als het licht is. Gelukkig een back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Hespy schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:02:
[...]

Normaal moet je eerst kort vacuümeren dan afpersen met 40bar stikstof, 30 min wachten om te kijken als de druk niet zakt terwijl controleren met lekzoek schuim. Daarna vacuümeren voor tot minimaal 270Pa maar ik vacuümeer tot +-60Pa. Als je dit kan in 20min. In 20 min kan ik nog al mijn materiaal niet uithalen wat ik er voor nodig heb. Wat ga je doen als je merkt dat er na 6 maand een lek op zit en je compressor is defect geraakt door vocht in de installatie en zure olie in het systeem zit. Ga je dan bellen naar deze die hem is komen opstarten in 20min en hem verantwoordelijk stellen, of mail je naar de webshop om te zeggen dat ze een slecht toestel hebben verkocht en vraag je een nieuw in garantie. Of zeg je dat de fabrikant niet deugt, ... Kies maar
Je kan ook geluk hebben en 10 jaar een perfect werkende airco hebben.
Dit wil ik dus zeggen, wie zal er voor de garantie in staan, waarschijnlijk niemand vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-08 21:59
Frag1le schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:35:
[...]

Hierbij nog een kleine update mbt het gebruik, het verbruik en enkele vragen o.a. over de Smart M-Air app.

Het gebruik: na een paar dagen lijkt het alsof de unit geleerd heeft hoe de auto-fanspeed-mode beter te gebruiken, deze lijkt nu minder vaak de hogere snelheden te gebruiken en verwarmt lekker door op de laagste snelheid.
Het is jammer dat de instellingen van de app niet worden gesynct met de remote, zo ook het weekprogramma wat je instelt via de app waar je remote vervolgens niets van mee krijgt. Technisch begrijp ik het wel want de remote is een simpele infrarood remote en krijgt geen data van de unit terug, maar je verwacht dit hedendaags gewoon niet meer.
Ook als je via de remote een weekprogramma instelt communiceert dit niet naar de app en kun je technisch dus 2 verschillende weekprogramma's inrichten die op hetzelfde tijdstip triggeren.
De monteurs hebben de unit helaas een 1 cm te hoog bij het plafond geplaatst, volgens het boekje moet het op minimaal 65 mm van het plafond, wat nu dus 55 mm is.

Verbruik: Eergisteren heb ik een kWh-meter tussen de groep en de airco geplaatst: resultaat over 28 uur genomen: 3,35 kWh, ofwel 119.6 watt/uur met huiskamer temp van gemiddeld 20 graden. Ik ben meer dan tevreden.

Vragen: Via de Smart M-Air app heb ik een 'Weekly Timer' ingesteld en het is tot nu toe 2x voorgekomen dat het 7:00 uurs programma niet wordt getriggerd. Hoe is de ervaring hiermee bij jullie?

De Smart M-Air app heeft opties en mogelijkheden die via de remote niet in te stellen zijn, maar zo ook heeft de remote opties die via de app weer niet te wijzigen zijn, gebruiken jullie nog een andere app die meer kan?

Zijn er draadloze temp-sensoren waarvan de MHI SRK ZSX gebruik kan maken ipv de ingebouwde sensor?
Ik las dat je erg te spreken bent over de smart m Air app. Ik gebruik die app nu sinds twee weken icm onze MHI ZS-Ws.

Ben nog wat zoekende wat nou prettiger is. App of afstandsbediening, zeker omdat de app bijv die silent en eco stand niet heeft. Lijkt me een optie die straks bij hogere temperaturen wel nuttig zijn (de tussen seizoenen wil je laag kunnen stoken toch?) Hoe doe jij dit nu qua app gebruik met wat voor soort weekschema s. En hoe pas je die aan afhankelijk van de seizoenen?

Heb al wel gezien dat het wel even een klusje is om alles te vullen in de app als schema. Voor nu nog telkens 24-7 gedraaid dus sochtends hoger zetten en voor nacht lager. Handmatig via de app.

Andere vraag die ik heb; ik wil dat mn vriendin ook de app kan bedienen. Echter, als zij op haar telefoon inlogt (met dezelfde account uiteraard) word ik uitgelogd en visa versa. Is hier een fix voor?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Willempie27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:34:
[...]

Dan de monteur afwachten of zelf de zekeringen nakijken als het licht is. Gelukkig een back-up.
Ik ga morgen eens informeren wat 'n andere installateur kost, want met deze ben ik wel klaar hoor. 't is dat het nu qua temperatuur te doen is en niet vriest, dus ik kan nog wel even wachten. Maargoed, naast dit probleem mag 'ie ook nog de installatie fatsoenlijk doen en de schade binnen gaan regelen (gordijnen, muur en plafond zitten onder de 'modder' van het boren) + er zat door heel het huis bouwstof.

Wordt vervolgd, kan zelf weinig meer troubleshooten, kan nog even een voltmeter pakken en de drie draden van de binnenunit meten en die op de buitenunit, maar wil liever niks helemaal uit elkaar halen, al helemaal de binnenunit. Heb een demontage video gezien, dat was al te ver hoor haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:51:
[...]

[...]

Nou ik ga dit sowieso wel aankaarten hoor, wel erg slecht. Op welk contact doel je nu? Die aarde?
Nee, die aarde is niet netjes, maar wordt normaal niet warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnUuJoldZxDJnrev0-2a6-SAZCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5g7EV841mDfV6L5YsZNBfIO8.jpg?f=user_large

Dit is de grote schande. Echt, als een electricien dit doet verdient die de electrische stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Tommie12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de grote schande. Echt, als een electricien dit doet verdient die de electrische stoel.
Oké, enorm bedankt voor de constatering :) ik wist niet dat dit zo slordig was. Ga 't allemaal meenemen.
Als ik je foto's van de rest stuur dan ga je schrikken. Kan evt in PB mocht je echt nieuwsgierig zijn. Los van 't feit dat deze gok gewoon volledig mis was, vraag ik me af hoe dit eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Tommie12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb op school geleerd dat je met een punttangetje een oogje moet buigen. Ik hoorde iemand over een adereindehuls maar dat is bij zacht draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Willempie27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:45:
[...]

Ik heb op school geleerd dat je met een punttangetje een oogje moet buigen. Ik hoorde iemand over een adereindehuls maar dat is bij zacht draad.
Dit is toch zachte draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:44:
[...]

Oké, enorm bedankt voor de constatering :) ik wist niet dat dit zo slordig was. Ga 't allemaal meenemen.
Als ik je foto's van de rest stuur dan ga je schrikken. Kan evt in PB mocht je echt nieuwsgierig zijn. Los van 't feit dat deze gok gewoon volledig mis was, vraag ik me af hoe dit eindigt.
Wie heeft dit dan geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Tommie12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:47:
[...]

Wie heeft dit dan geïnstalleerd?
Ik DM je de website/partij wel, hoe ontevreden ik ook ben vind ik de volledige naam openbaar nu nog iets te vroeg/niet netjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Pff ja idd, zoom effe in. Nog erger. Kan echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
*knip*, dit topic is niet de plek om het prijsplafond te bespreken.

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2022 07:19 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Laatst online: 01-08 16:24
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:18:
[...]

Aii, is net wat té voor de hobbyst, zeker nu het regenachtig en donker is.
Ik heb de gehele cover van de bedrading eraf kunnen halen, zie daar niks geks, op de slordige afwerking na dan. Er zit niks los.

Voor zover ik kan redeneren:

Van buitenunit naar binnenunit gaan drie draden. Ik gok een + - en signaal. Vanuit daar zal vast de stroom intern worden verdeeld op een of meerdere PCB's. WiFi module heeft stroom, dus de volledige + en - tussen beide units zou nog goed zijn dan denk ik. Misschien iets stuk in de binnenunit?

Hij heeft hier de hele week aan gestaan op verwarmen, 15 graden. Geen gekke dingen verder.
Het is gewoon heel vervelend met deze wanprestatie van een installatie in combinatie met een import unit. Ik zou zelf van buiten naar binnen stroom gaan meten (idem op de manier zoals je internet troubleshoot qua in-out werkmethode), maar heb en geen multimeter, en deze installaties zijn best complex.

Als ik dan naar deze foto kijk vraag ik me af of dat bruine randje (verticaal) hoort of niet. Het ruikt iig niet verbrand.

[Afbeelding]
Dit is in de fabriek gebeurd met het hardsolderen van de bochtjes op verdamper. Niks om je druk over te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Chninkel op 19-12-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
Heb zoals een aantal van jullie aangaven de fan even op stand 3 gezet tot het een beetje warm was hier en toen weer terug gezet op auto.

Nu houdt hij met setpoint 20 en auto fan (is nu stand 2) het hier al een paar uurtjes keurig op 18.5 graden. Met 285 kw verbruik.

Ik durf de setpoint of fan stand bijna niet meer aan te passen, want ik ben bang dat het verbruik zo weer omhoog springt naar 500 a 600 kw.

Ik snap soms niks van dat ding...

(Is trouwens ook gewoon vies warm buiten. 9 graden)

Toch maar de P1 gekocht. Dat andere ding leek me teveel gedoe om aan te sluiten in de meterkast. Kan ik toch een beetje meekijken naar het verbuik. En wat standen live testen, want met die weer schommelingen is dagen vergelijken in de energie app niet erg informatief.

[ Voor 26% gewijzigd door xHEMANx op 19-12-2022 23:32 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2022 07:20 ]

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2022 07:22 ]

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 09:29
KoningPaulus schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:37:
[...]

Ik las dat je erg te spreken bent over de smart m Air app. Ik gebruik die app nu sinds twee weken icm onze MHI ZS-Ws.

Ben nog wat zoekende wat nou prettiger is. App of afstandsbediening, zeker omdat de app bijv die silent en eco stand niet heeft. Lijkt me een optie die straks bij hogere temperaturen wel nuttig zijn (de tussen seizoenen wil je laag kunnen stoken toch?) Hoe doe jij dit nu qua app gebruik met wat voor soort weekschema s. En hoe pas je die aan afhankelijk van de seizoenen?

Heb al wel gezien dat het wel even een klusje is om alles te vullen in de app als schema. Voor nu nog telkens 24-7 gedraaid dus sochtends hoger zetten en voor nacht lager. Handmatig via de app.

Andere vraag die ik heb; ik wil dat mn vriendin ook de app kan bedienen. Echter, als zij op haar telefoon inlogt (met dezelfde account uiteraard) word ik uitgelogd en visa versa. Is hier een fix voor?
Niet zo zeer erg te spreken, maar de app doet wat het moet doen maar het kan beter.
Ook ik ben nog zoekende omdat ik maar 1,5 maand ervaring hiermee heb.

Ik wil een set-and-forget systeem.
Mijn Weekly Timers zijn voorlopig als volgt met de ZSX:

Heating, U/D: laagste, /|\/|\ (unit hangt centraal)

Nacht (23:30-7:00): 19, fanspeed 4 (hoogste)
Overdag (7:00-17:00): 19,5 fanspeed auto, bij afwezigheid 19 fanspeed 4
Avond (17:00-23:30): 20, fanspeed auto

Het is inderdaad helaas dat de app niet alle opties heeft die wel met de remote in te stellen zijn.
Persoonlijk moet ik nog testen met silent operation als de temperatuur een aantal dagen achter elkaar bijv 14 graden is.

Wel moet ik zeggen dat ik vooralsnog niet zo geloof dat Eco (ZSX is dit anders dan bij de ZS) of Silent operation opties voor een lager verbruik/hogere efficiency gaan zorgen bij hetzelfde comfort.
Als dit echt zo zou zijn, waarom zou de producent bij bepaalde omstandigheden dan niet de unit hebben geprogrammeerd dit zelf te kiezen op een auto stand. Welke fabrikant wil nu niet een Airco verkopen met een nog hogere (S)COP.
Maar goed, ik moet dit nog zelf ondervinden.

Ik weet vanuit de Home Assistant integratie van de WF-RAC module dat er tot 4 accounts mogelijk zijn die de unit bedienen. Zo heb ik er 2 in gebruik, de Smart M-Air app en Home Assistant.
Wellicht kan je vriendin gewoon een eigen account maken en deze Airco gewoon toevoegen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Sjamo schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:55:
[...]

250 Wh zegt het al toch? 250W per uur. Ik zeg niet 250Wh per dag. En nee, dat is niet het automatische verbruik dat ons door de hele vorstperiode heen heeft gesleept, maar dat beweerde ik ook niet. Ik beweerde alleen dat de multisplit hier voor ons goed en gunstig werkt.

Verder heb ik de afgelopen tijd al geregeld wat geschreven hier over hoe wij verwarmen etc.

Maar bij deze, nu buiten 5 graden, setpoint woonkamer 19 graden, geeft hier beneden ongeveer (ruim) 20 graden, units trapgat en slaapkamer op fanstand speed 2, gang+overloop+slaapkamer ongeveer 18 tot 19 graden.
Nu was hier en uurtje geleden ongeveer. Op dit moment buitentemperatuur 6 graden en zelfde verbruik.

[Afbeelding]

Dat is voor ons een comfortabele temperatuur, en warmer dan wij het hadden toen we nog met cv stookten.

Wij wonen in een klein rijtjeshuis uit '57, met naar huidige maatstaven gemiddelde isolatie.

Waren we voor een single split gegaan, dan hadden we het waarschijnlijk beneden ook goed warm gekregen. Maar we hadden dat voor de hele woning niet zo comfortabel en gunstig gekund als nu het geval is. Een iets hoger gemiddeld vermogen in de tussen-seizoenen is voor ons niet relevant omdat we daar heel weinig verwarmen. Ons verbruik voor de airco in november was 25kWh, waarvan 5kWh standby verbruik.

Geen warmteverliesberekening gemaakt op de manier die hier vaak wordt aangeraden. Wel andere manieren gebruikt om het vermogen dat we nodig zouden hebben uit te rekenen, en dat wees allemaal dezelfde kant op. Ons idee daarover werd ook door de installateur als zinnig gezien. Ook in de praktijk blijkt dat we hier een goed vermogen hebben voor verwarming. Voor koelen wat overtrokken maar dat is hier ook maar bijzaak.

@MotorBeast , ik heb voor wij tot een beslissing kwamen om airco te gaan gebruiken als bij/hoofdverwarming, maandenlang de tijd genomen om alles te lezen over airco wat ik maar kon vinden. Ik heb me geabonneerd op installatietijdschriften en daar artikelen gelezen. En ja, ik ben de malloot die de oude topics heeft doorgelezen. En het huidige. Alles. En ik heb er een hoop van geleerd.

Ik durf te zeggen dat dat alles, samen met een partner met technische achtergrond maar minder tijd om zich hierin zo grondig in te lezen, geleid heeft tot een aankoop die voor ons erg gunstig uitpakt. Meer comfort tegen een voor ons goed en betrekkelijk laag verbruik.

Dat de toon die je gebruikt om je bijdragen hier te leveren vaak zo beroerd is dat vind ik jammer. Ik denk dat je soms, niet altijd, zinnige bijdragen hebt, waarvan de inhoud, door de toon, soms niet tot zijn recht komt. En dingen zijn zelden zo eenduidig als jij ze voor wil stellen.
Aha, je haalt gewoon de eenheden door elkaar, dat maakt het al een stuk logischer :). Wh (Watt uur, dus W x h) is energie, niet vermogen. Je unit trekt nu 250 W, niet per uur, gewoon 250 W. Watt is nl Joule/s. Als je dat vermenigvuldigt met de tijd dan ga je van J/s naar J, energie.

Als je toekan met 250 W dan heb je blijkbaar idd een vrij lage warmtevraag (of een super COP :p) maar dat klinkt wel logisch voor een kleine tussenwoning, zeker als je buren boven jouw setpoint stoken. Hier ben ik nu van 600 naar rond de 400 W (gemiddeld) gezakt met de huidige temperaturen. Helaas moduleert m'n multi niet zo lekker terug (zonder te forceren met demand control) dus het pendelt een beetje. Ik ben het met je eens dat een 2e kamer mee laten liften met zo'n multi vrij efficiënt lijkt en je als voordeel van een multi kunt noemen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
mr_evil08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:08:
[...]

Ik vind het een beetje flauw om L/L zo de grond in te trappen, ook radiatoren en vloerverwarming kennen hun negatieve punten.

Ik trap niets de grond in. Ik vergelijk gewoon het comfortniveau.

Mensen vergeten dat het hele zaakje moet kloppen inclusief ventilatie en luchtdicht van je woning wil je met luchtverwarming aan de slag, dit speelt minder bij radiatoren omdat die op meerdere punten en voor de ventilatieroosters hangen en zo al een warmtemuur creëren.

Ventilatie A is hier niet te vervangen. Ben niet zo dom als sommige hier in de buurt die nieuwe kozijnen hebben en alle roosters achterwege laten. Ventilatie D is niet mogelijk. Ventilatie wordt geopend op basis van Co2 meter. Overigens hangen mijn radiatoren niet onder roosters want die zitten in de serre en daar hangt de dichtstbijzijnde op 4 meter afstand

Mijn ouders hebben een L/W WP en radiatoren en ook daar is het niet comfortabel tijdens vorst, probleem de radiatoren gloeien niet meer zoals gas CV doet want de warmtepomp komt niet boven de 40c ondanks de ruimte ruim op temperatuur is, alleen bij het weghalen van de ventilatoren eronder werkt het beter maar dan daalt rendement weer fors van de warmtepomp.

Ik heb met max 45 graden gestookt en dat ging top en was zalig bij -8. De L/W die ik op het oog heb kan zelfs hoger maar heb dat dus niet nodig gelukkig (ook ivm Cop)

Alleen vloerverwarming werkt goed als je stralingswarmte wil ervaren of je moet met de kont tegen de radiator gaan zitten want na 1-2 meter voel je het al niet meer.

Nee hoor, hier gewoon met radiatoren (T33's) en het was een genot.

Hier werkt autostand uitstekend en vergelijkbaar met stand 1, op autostand is de binnenunit vrijwel niet te horen(nee is niks mis met mijn gehoor).

Ik heb 60m2 en dat ga ik niet redden met stand 1. De meeste hier hebben minder grote woonkamers en dan zal stand 1 wellicht voldoende zijn.

Hier hangt toevallig een gordijn naast de binnenunit wat zeer goed geluid dempt, eens weg gehaald vanwege wassen en toen was het geluid duidelijk meer.

Beneden 0 graden is hier de COP nog steeds goed, het omschakelpunt zat altijd rond -7 nu nog verder met de huidige prijzen, hier spreek ik natuurlijk voor mijzelf.
Het niet egaal warm worden van de kamer speelt hier niet zo, dit huis is waarschijnlijk beter geïsoleerd.

Hier top na afgelopen jaar met HR++ gehele huis, dakisolatie en PIR tegen de gevel.

Als je koude luchtstroom voelt dan klopt de zaak niet en moet je opzoek waar het probleem zit.

Met stand 2 of 3 voel je gewoon altijd luchtstroom. Stand 1 is bij -8 op 60m2 geen optie en 2 units kan hier niet.
In dikgedrukt mijn reactie.

Het blijft opvallend dat hier in dit topic een kritisch geluid als het gaat om L/L altijd tot ophef leidt. :? Ik lees ook zaken waarvan ik denk.....oooh? Als ik L/W lees lees ik ook genoeg minpunten/manco's, etc en daar maakt niemand een probleem van. Er is ook geen systeem wat geen manco's heeft.

Ik hoop in ieder geval dat nieuwe kopers er hun voordeel mee doen want het is gewoon niet allemaal halleeluja en happy de pappy met L/L ondanks dat sommige hier dat niet willen horen. Gedonder met setpoints die niet kloppen, defrosts (zonder buffer),bevroren bakken en die zelfs vastlopen lees ik vandaag, pendelen, geluid wat sommige als storend ervaren (waaronder ik), setpoints die wisselen met de buitentemperatuur, moeten rommelen met ecomodes en vraagbesturingen, in mijn geval luchtstromingen, minder egale verwarming door het hele huis dan met radiatoren/vloerverwarming ...... Er zijn dus gewoon manco's en dat wil niet zeggen dat het slecht is en dat iemand niet content kan zijn met zijn L/L.

Ik was en ben in ieder geval blij dat ik met echte koude de houtkachel en mijn cv nog heb heb want ik vind, ja IK vind en jij mag dat anders ervaren, met echte koude L/L het gewoon geen comfortabel systeem en vandaar dat bij mij L/W in beeld komt en ik daarmee een vergelijk heb gemaakt door bij vorst de 45 graden test te doen. Niets meer, niets minder.

En met mij meer in L/W topic die na jaren verwarmen met L/L toch overstappen op L/W. Zelfs Koevlaas is volgens mij een oude L/L gebruiker als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

w00key schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:40:
Multi vergelijkingstabel

Op dit topic wordt veel geschreven over multi, of het nou goed is of niet, maar het valt me op dat mensen niet goed vergelijken tussen appels en peren. Als eerste moet je weten:

- Er zijn maar een klein aantal types, die met kleine (softwarematige?) veranderingen worden omgezet naar meer modellen.
- Per merk verschilt wanneer ze over gaan naar de volgende
- Brute force is soms nodig, zeker met verwarming

Ik heb uit de databoeken van LG, MHI en Daikin de volgende bij elkaar gezocht, waarbij hele grote verschillen zijn tussen de merken en modellen:

[Afbeelding]

De volgende vallen op:

- LG, MHI kunnen heel mooi terug naar < 20% nominaal vermogen. De vermogens die je kwijt "moet" is minder dan een Daikin Perfera single.
- LG, MHI hebben flinke compressors en kunnen veel hitte leveren over de hele line-up als het vriest. Daikin kan niet tegen kou, behalve de 2MXM52N en de 3MXM68N.
- Heel veel Daikins kunnen serieus niet tegen kou - ik snap zo wel dat ze in een defrost loop terecht komen ja

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze gaan allemaal er vanuit dat je klein beetje met een elektrische COP=1 kachel bij stook bij -10. En bij de 3.5 kW hebben ze de system heating design capacity extra laag gezet zodat hij het "haalt". Not recommended.

Het omgekeerde heb ik hier ervaren met een LG MU3R19 - hij is zo oversized dat hij met de belachelijke 🤘-vorm pendelt, met -7 buiten. Defrost, gevolgd door max power inhalen = binnenunit tript op 24 graden. Dit was zaterdag, ik was ziek dus hij mocht lekker alles extra warm houden op ruim 21 graden.

[Afbeelding]

Een LG MU3R19 (die zo goed als dezelfde is als de MU4R25) is serieus oversized voor dit huis blijkbaar. Dat is een nadeel, maar goed, ik hoef dus niet bang te zijn voor polar vortices of de elfstedentocht, hij bromt wel mooi rustig @ 1000W de meeste tijd.

Efficiency vs single

Er wordt heel veel geschreven over wat slim is voor verbruik, maar voor mij is de data tot nu toe duidelijk, met een goede multi kan je je verbruik beter laag houden dan meerdere singles. Als ik hier had verwarmd met een 3.5 + 2.5, waarbij de 3.5 het meeste werk moet doen, ~15kWh van de 20, dan had hij zijn werk moeten doen op 70%+ power level. De Daikin Perfera 3.5 met een 2.5 kW Pdesign had het misschien niet eens gehaald op max load 24 uur lang.

In plaats daarvan zit ik hier met een multi die 2400W kan verstoken, gemeten op een HomeWizard plug, en hij zit op de koudste dagen van het jaar op 700W te relaxen, ~30% power level. Dat is ook goed voor de buren, hij maakt nauwelijks herrie en defrost levert maar weinig water op, de warmtewisselaar buiten is niet superchilled t.o.v. buitenlucht, ook die zit te relaxen i.p.v. op max rated capacity te werken. Win win.

Als je een multi hebt waar je een power limit kan instellen, zoals bij Daikin via Demand Control, kan je pendelen vermijden en rustig laten werken op 50% power, zelfs als het vriest; dat moet beter zijn dan een single voor de woonkamer die in een defrost loop zit en 2 boven die niks doen, want boven verwarmen doen we niet / nauwelijks.

Capaciteit bij -10

Wat ook opvalt is capaciteit bij -10 bij verschillende modellen zwaar tegen valt, bij Daikin single tot en met 3.5 kW, en multi tot en met 4 kW. Ik snap niet waarom de 2YC40JXD#C compressor in de 2MXM40M, 2MXM50N, 3MXM40N zo slecht werkt, te kleine warmtewisselaar? In de 3MXM52N is hij weer prima maar dat is wat de heat capacity table zegt, vermijd de eerste 3.

LG en MHI multi maken een sprong bij de 5.0 / 5.2 kW modellen, van 4 kW naar 5 kW.

Regelbereik

De beste modellen kunnen tot < 20% van nominaal vermogen, de slechtste heeft maar een beperkte power range vanaf 46%. Kleinere minimum is beter, maar goed, geef daar niet al te zware weging aan, alleen de 3MXM68N met 2 kW minimum is fors, rest kan tot ~ 1kW en dat is prima. Op een gewone winter dag wil je dat wel hebben, dan praat je over 250W x 4 = ~1kW, 24 kWh thermisch per dag, 6 kWh verbruik. Dat is geen probleem voor de meeste huizen.

LG notes

Ik zou deze niet nog een keer halen. Ook als het niet vriest werkt het met een timed oil return cycle, dat betekent dat het elke 3 uur exact in een mini-defrost gaat; dat is op zich niet erg en binnen een minuut klaar, maar daarna slaat de regeling door en gaat het inhalen op full power -> 🤘.

2400W x warm weer buiten = verschrikkelijk veel hitte, kamer warmt binnen een paar minuten enkele graden op om daarna een half uur af te koelen. Het is gewoon niet fijn.

Ook als het zo koud is is het overkill, moet je nagaan hoe ernstig het is bij 7+ graden buiten.

Vandaag pruttelt hij rustig op 300W, dat is prima, maar elke 3 uur moet hij dus even uit om 🤘 te voorkomen.

Recommended units

Op basis van de specs:

MHI: schijnt allemaal wel goed te zijn. Lager minimum vermogen dan singles van Daikin. De 1x heat, rest op fan "cheat code" werkt voor enorm efficiënt verwarmen. Bij een groter huis de -50 of -60 kiezen.

Daikin, 3MXM52N is prima. Goed vermogen bij kou en groot regelbereik. Demand control kan pieken dimmen. Voor singles is de 4.2/5.0 ook okay. Rest is niet aan te raden, onvoldoende vermogen bij koud weer, waarom zou je dat kopen ipv iets van de concurrent? Fan + heat is niet mogelijk helaas.

Op basis van ervaring:

LG: nope. Behalve als je een tochtpaleis hebt, dan wil je misschien de stupid huge brute force power van de MU3R19+. Fan + heat werkt heel mooi om 300W verbruik te verdelen over 2-3 units.

Sources:

Daikin single data uit https://atexxo.com/wp-con...71_Data-books_English.pdf
Daikin multi data: Google op bijvoorbeeld "3mxm40n data book"
LG details van: https://lg-b2b.ru/upload/..._R32_ODU_2020_English.pdf
MHI: verschillende sites en Eurovent, geen handig boek gevonden met capaciteit bij x°C buiten i.c.m. welke units (bijvoorbeeld 2.5 + 3.5).

Bonus: incidenteel vs continu verwarmen

Voor iets minder comfort kan ik hier, door dat OP buitenunit, prima on demand verwarmen met lagere kosten. Dit was uitgeprobeerd afgelopen donderdag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verbruik is met 30% gedaald van ~15 kWh gemiddeld naar onder de 10 kWh, temperatuur in de woonkamer was prima, ik was er toch niet in de nacht, en daarna was het snel weer ingehaald. De eerste stukje verwarming was met een verkeerde fan stand / uitblaas 100% omhoog gericht, dat deed niet zoveel. Inhalen ging vlot, op ~60% van max power.

Ik ga niet meer proberen lang / 24 uur stoken, dat is toch niet echt mogelijk door de LG 🤘 signature move. Vandaag staat de teller pas op 4.3 kWh, aangezet om half 9 en in een kwartier meet de SensorPush in de woonkamer 19°C+. Het is nu ondertussen opgewarmd tot 20.4°C beneden, 18.2°C boven in de slaapkamer.
Tja, het zullen de specs zijn maar mijn 3MXM40 had geen problemen met de afgelopen vrieskou. Ik moest zelfs met demand control pendelen beperken en defrosten deed ie amper. Toen ik het aan't uitzoeken was had de 52 overigens een hoger minimum dan de 40 dus waarom dat in jouw data niet het geval lijkt snap ik niet zo goed.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:47
w00key schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:40:
Multi vergelijkingstabel

Op dit topic wordt veel geschreven over multi, of het nou goed is of niet, maar het valt me op dat mensen niet goed vergelijken tussen appels en peren. Als eerste moet je weten:

- Er zijn maar een klein aantal types, die met kleine (softwarematige?) veranderingen worden omgezet naar meer modellen.
- Per merk verschilt wanneer ze over gaan naar de volgende
- Brute force is soms nodig, zeker met verwarming

Ik heb uit de databoeken van LG, MHI en Daikin de volgende bij elkaar gezocht, waarbij hele grote verschillen zijn tussen de merken en modellen:

[Afbeelding]

De volgende vallen op:

- LG, MHI kunnen heel mooi terug naar < 20% nominaal vermogen. De vermogens die je kwijt "moet" is minder dan een Daikin Perfera single.
- LG, MHI hebben flinke compressors en kunnen veel hitte leveren over de hele line-up als het vriest. Daikin kan niet tegen kou, behalve de 2MXM52N en de 3MXM68N.
- Heel veel Daikins kunnen serieus niet tegen kou - ik snap zo wel dat ze in een defrost loop terecht komen ja

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze gaan allemaal er vanuit dat je klein beetje met een elektrische COP=1 kachel bij stook bij -10. En bij de 3.5 kW hebben ze de system heating design capacity extra laag gezet zodat hij het "haalt". Not recommended.

Het omgekeerde heb ik hier ervaren met een LG MU3R19 - hij is zo oversized dat hij met de belachelijke 🤘-vorm pendelt, met -7 buiten. Defrost, gevolgd door max power inhalen = binnenunit tript op 24 graden. Dit was zaterdag, ik was ziek dus hij mocht lekker alles extra warm houden op ruim 21 graden.

[Afbeelding]

Een LG MU3R19 (die zo goed als dezelfde is als de MU4R25) is serieus oversized voor dit huis blijkbaar. Dat is een nadeel, maar goed, ik hoef dus niet bang te zijn voor polar vortices of de elfstedentocht, hij bromt wel mooi rustig @ 1000W de meeste tijd.

Efficiency vs single

Er wordt heel veel geschreven over wat slim is voor verbruik, maar voor mij is de data tot nu toe duidelijk, met een goede multi kan je je verbruik beter laag houden dan meerdere singles. Als ik hier had verwarmd met een 3.5 + 2.5, waarbij de 3.5 het meeste werk moet doen, ~15kWh van de 20, dan had hij zijn werk moeten doen op 70%+ power level. De Daikin Perfera 3.5 met een 2.5 kW Pdesign had het misschien niet eens gehaald op max load 24 uur lang.

In plaats daarvan zit ik hier met een multi die 2400W kan verstoken, gemeten op een HomeWizard plug, en hij zit op de koudste dagen van het jaar op 700W te relaxen, ~30% power level. Dat is ook goed voor de buren, hij maakt nauwelijks herrie en defrost levert maar weinig water op, de warmtewisselaar buiten is niet superchilled t.o.v. buitenlucht, ook die zit te relaxen i.p.v. op max rated capacity te werken. Win win.

Als je een multi hebt waar je een power limit kan instellen, zoals bij Daikin via Demand Control, kan je pendelen vermijden en rustig laten werken op 50% power, zelfs als het vriest; dat moet beter zijn dan een single voor de woonkamer die in een defrost loop zit en 2 boven die niks doen, want boven verwarmen doen we niet / nauwelijks.

Capaciteit bij -10

Wat ook opvalt is capaciteit bij -10 bij verschillende modellen zwaar tegen valt, bij Daikin single tot en met 3.5 kW, en multi tot en met 4 kW. Ik snap niet waarom de 2YC40JXD#C compressor in de 2MXM40M, 2MXM50N, 3MXM40N zo slecht werkt, te kleine warmtewisselaar? In de 3MXM52N is hij weer prima maar dat is wat de heat capacity table zegt, vermijd de eerste 3.

LG en MHI multi maken een sprong bij de 5.0 / 5.2 kW modellen, van 4 kW naar 5 kW.

Regelbereik

De beste modellen kunnen tot < 20% van nominaal vermogen, de slechtste heeft maar een beperkte power range vanaf 46%. Kleinere minimum is beter, maar goed, geef daar niet al te zware weging aan, alleen de 3MXM68N met 2 kW minimum is fors, rest kan tot ~ 1kW en dat is prima. Op een gewone winter dag wil je dat wel hebben, dan praat je over 250W x 4 = ~1kW, 24 kWh thermisch per dag, 6 kWh verbruik. Dat is geen probleem voor de meeste huizen.

LG notes

Ik zou deze niet nog een keer halen. Ook als het niet vriest werkt het met een timed oil return cycle, dat betekent dat het elke 3 uur exact in een mini-defrost gaat; dat is op zich niet erg en binnen een minuut klaar, maar daarna slaat de regeling door en gaat het inhalen op full power -> 🤘.

2400W x warm weer buiten = verschrikkelijk veel hitte, kamer warmt binnen een paar minuten enkele graden op om daarna een half uur af te koelen. Het is gewoon niet fijn.

Ook als het zo koud is is het overkill, moet je nagaan hoe ernstig het is bij 7+ graden buiten.

Vandaag pruttelt hij rustig op 300W, dat is prima, maar elke 3 uur moet hij dus even uit om 🤘 te voorkomen.

Recommended units

Op basis van de specs:

MHI: schijnt allemaal wel goed te zijn. Lager minimum vermogen dan singles van Daikin. De 1x heat, rest op fan "cheat code" werkt voor enorm efficiënt verwarmen. Bij een groter huis de -50 of -60 kiezen.

Daikin, 3MXM52N is prima. Goed vermogen bij kou en groot regelbereik. Demand control kan pieken dimmen. Voor singles is de 4.2/5.0 ook okay. Rest is niet aan te raden, onvoldoende vermogen bij koud weer, waarom zou je dat kopen ipv iets van de concurrent? Fan + heat is niet mogelijk helaas.

Op basis van ervaring:

LG: nope. Behalve als je een tochtpaleis hebt, dan wil je misschien de stupid huge brute force power van de MU3R19+. Fan + heat werkt heel mooi om 300W verbruik te verdelen over 2-3 units.

Sources:

Daikin single data uit https://atexxo.com/wp-con...71_Data-books_English.pdf
Daikin multi data: Google op bijvoorbeeld "3mxm40n data book"
LG details van: https://lg-b2b.ru/upload/..._R32_ODU_2020_English.pdf
MHI: verschillende sites en Eurovent, geen handig boek gevonden met capaciteit bij x°C buiten i.c.m. welke units (bijvoorbeeld 2.5 + 3.5).

Bonus: incidenteel vs continu verwarmen

Voor iets minder comfort kan ik hier, door dat OP buitenunit, prima on demand verwarmen met lagere kosten. Dit was uitgeprobeerd afgelopen donderdag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verbruik is met 30% gedaald van ~15 kWh gemiddeld naar onder de 10 kWh, temperatuur in de woonkamer was prima, ik was er toch niet in de nacht, en daarna was het snel weer ingehaald. De eerste stukje verwarming was met een verkeerde fan stand / uitblaas 100% omhoog gericht, dat deed niet zoveel. Inhalen ging vlot, op ~60% van max power.

Ik ga niet meer proberen lang / 24 uur stoken, dat is toch niet echt mogelijk door de LG 🤘 signature move. Vandaag staat de teller pas op 4.3 kWh, aangezet om half 9 en in een kwartier meet de SensorPush in de woonkamer 19°C+. Het is nu ondertussen opgewarmd tot 20.4°C beneden, 18.2°C boven in de slaapkamer.
De 2MXM68N moduleert hier prima terug naar 650 a 700 watt. Dit met demand control op 40 procent en econo aan. Tot op heden loont 24u stoken hier ook niet. Op de bovenverdieping iets van comfort winst maar dat vind ik niet in verhouding staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:24:
[...]

Het blijft opvallend dat hier in dit topic een kritisch geluid als het gaat om L/L altijd tot ophef leidt. :? Ik lees ook zaken waarvan ik denk.....oooh? Als ik L/W lees lees ik ook genoeg minpunten/manco's, etc en daar maakt niemand een probleem van. Er is ook geen systeem wat geen manco's heeft.

Ik hoop in ieder geval dat nieuwe kopers er hun voordeel mee doen want het is gewoon niet allemaal halleeluja en happy de pappy met L/L ondanks dat sommige hier dat niet willen horen. Gedonder met setpoints die niet kloppen, defrosts (zonder buffer),bevroren bakken en die zelfs vastlopen lees ik vandaag, pendelen, geluid wat sommige als storend ervaren (waaronder ik), setpoints die wisselen met de buitentemperatuur, moeten rommelen met ecomodes en vraagbesturingen, in mijn geval luchtstromingen, minder egale verwarming door het hele huis dan met radiatoren/vloerverwarming ...... Er zijn dus gewoon manco's en dat wil niet zeggen dat het slecht is en dat iemand niet content kan zijn met zijn L/L.

Ik was en ben in ieder geval blij dat ik met echte koude de houtkachel en mijn cv nog heb heb want ik vind, ja IK vind en jij mag dat anders ervaren, met echte koude L/L het gewoon geen comfortabel systeem en vandaar dat bij mij L/W in beeld komt en ik daarmee een vergelijk heb gemaakt door bij vorst de 45 graden test te doen. Niets meer, niets minder.

En met mij meer in L/W topic die na jaren verwarmen met L/L toch overstappen op L/W. Zelfs Koevlaas is volgens mij een oude L/L gebruiker als ik me niet vergis.
Gaat mij alleen om dat mensen zaken gaan aandikken vanwege emoties omdat bij hun thuis de zaak niet klopt, dat is heel belangrijk bij luchtverwarming of het wel comfortabel wordt of niet.
Een slecht afgestelde installatie kom je niet weg met L/L terwijl dat bij radiatoren en vloerverwarming vaak wel lukt.

Ik geloof gerust dat het bij jullie niet comfortabel is.
Ook kun je hoge temperatuurverwarming niet vergelijken met lage temperatuurverwarming.

Mijn ervaring
Geen last van pendelen.
Geen dichtvriezende bakken(alleen als het heel heftig gaat sneeuwen maar dat heeft L/W WP ook).
Geen last van kou tijdens een defrost(ik behandel het systeem als vloerverwarming), die kou is grotendeels afkomstig van je ventilatie in huis.
Geluid? 19db is nog steeds geluid dat klopt.

Alles valt en staat bij L/L WP op een goede installatie en alles goed ingericht, klopt er ook maar 1 zaak niet dan wordt het snel vervelend.

Ik heb de temperatuurvoeler verplaatst dat klopt, dat is de fout van de installateur geweest door mij niet te vertellen dat je de binnenunit niet in een hoek moet hangen naast een gordijn want daar reageert die op.
Hier klopt de voeler wel inmiddels, hetzelfde als bij CV(dat is een verbeterpunt voor airco fabrikanten).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2022 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:34
@xHEMANx @mwk @Willempie27
Dit topic is niet de juiste plek om het prijsplafond te bespreken. Even een deurtje verder kijken bij andere topics in het DEI-subforum a.u.b.

De berichten zijn dan ook verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Hij trekt het bij mij inmiddels ook weer met demand control aan en heb geen power mode of CV meer nodig om het boven een bepaalde temperatuur te krijgen. Ook meteen maar non-stop de deur naar boven open staan nu het bijna 10 graden is buiten.

Boven was het op een gegeven moment 9,5 graden, ik had het gewoon warm op de fiets gisteren :+

Lekker de warmte weer vanuit de airco door m'n hele huis laten sijpelen en weer klaar maken voor nog wel minstens twee koude periode's denk ik. Gelukkig is bijstoken gas straks minder erg en comfortabeler.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Frag1le schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:52:
[...]

Wel moet ik zeggen dat ik vooralsnog niet zo geloof dat Eco (ZSX is dit anders dan bij de ZS) of Silent operation opties voor een lager verbruik/hogere efficiency gaan zorgen bij hetzelfde comfort.
Als dit echt zo zou zijn, waarom zou de producent bij bepaalde omstandigheden dan niet de unit hebben geprogrammeerd dit zelf te kiezen op een auto stand. Welke fabrikant wil nu niet een Airco verkopen met een nog hogere (S)COP.
Maar goed, ik moet dit nog zelf ondervinden.
Je zegt het goed, bij hetzelfde comfort. Eco haalt gewoon de doeltemperatuur omlaag waardoor het kouder blijft. Stille modus doet dat niet, maar beperkt het max. vermogen van de buitenunit. Als het buiten te koud is, dan haal je binnen de doeltemperatuur niet meer. Of je haalt het wel, maar het duurt iets langer. De units binnen dezelfde serie zijn qua uiterlijk identiek (in ieder geval voor MHI). Alleen een 'kleine' unit kan niet zo hard als een 'grote'. Je kunt stellen dat de kleine unit in normale modus vergelijkbaar is met een grote unit in een iets "stille" modus. Even los van het feit dat stille modus van MHI het vermogen beperkt tot ~33% en de kleinste unit groter is dan 33% van de grootste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Ondanks de nu even wat hogere temperaturen blijf ik gewoon 24/7 stoken, over een paar dagen word het weer kouder en ik wil de warmte buffer graag behouden. 10 graden lijkt warm in vergelijking met afgelopen week maar ik ben juist voor de kou gestart met 24/7 stoken toen we overdag onder de 10 graden kwamen. Systeem draait nu op 0,194kWh om 155m3 warm te houden wat neerkomt op 4,6 kWh over 24 uur.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
M_AW schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:39:
[...]

Niet mee eens. Zoek kijk maar in iedere brochure van Walraven Hamerkopbout en je ziet dat het groene er gewoon aan blijft.
Ik haal ze er altijd af. Het is een pakketje wat zo aangeleverd wordt. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 20:22
Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:33:
Ondanks de nu even wat hogere temperaturen blijf ik gewoon 24/7 stoken, over een paar dagen word het weer kouder en ik wil de warmte buffer graag behouden. 10 graden lijkt warm in vergelijking met afgelopen week maar ik ben juist voor de kou gestart met 24/7 stoken toen we overdag onder de 10 graden kwamen. Systeem draait nu op 0,194kWh om 155m3 warm te houden wat neerkomt op 4,6 kWh over 24 uur.
Wij hebben net airco's en merk dat het echt zoeken is met de juist instelling vinden. Boven stond de MHI op de overloop op 16 graden eco. Dan stond die op zolder op ventileren waardoor het niet te koud werd. Als we thuis werken gaan deze gewoon op 21 graden setpoint. Donderdag worden de WiFi units geplaatst, deze hadden vertraging. Maar die kunnen we dan ook beter monitoren en instellen (vanaf afstand).

Afgelopen week vooral met de Daikin veel verstookt, nu was het natuurlijk ook echt koud maar wel 24 uur laten draaien. Vannacht ook aan laten staan en vraagbesturing op 40% fan op 2 maar vanmorgen was het echt warm beneden. Vanavond ook maar setpoint een stukje verder beneden schroeven. Merk dat ze nu wel heel zuinig draaien.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:22:
[...]

Gaat mij alleen om dat mensen zaken gaan aandikken vanwege emoties omdat bij hun thuis de zaak niet klopt, dat is heel belangrijk bij luchtverwarming of het wel comfortabel wordt of niet.
Een slecht afgestelde installatie kom je niet weg met L/L terwijl dat bij radiatoren en vloerverwarming vaak wel lukt.

Ik geloof gerust dat het bij jullie niet comfortabel is.
Ook kun je hoge temperatuurverwarming niet vergelijken met lage temperatuurverwarming.

Mijn ervaring
Geen last van pendelen.
Geen dichtvriezende bakken(alleen als het heel heftig gaat sneeuwen maar dat heeft L/W WP ook).
Geen last van kou tijdens een defrost(ik behandel het systeem als vloerverwarming), die kou is grotendeels afkomstig van je ventilatie in huis.
Geluid? 19db is nog steeds geluid dat klopt.

Alles valt en staat bij L/L WP op een goede installatie en alles goed ingericht, klopt er ook maar 1 zaak niet dan wordt het snel vervelend.

Ik heb de temperatuurvoeler verplaatst dat klopt, dat is de fout van de installateur geweest door mij niet te vertellen dat je de binnenunit niet in een hoek moet hangen naast een gordijn want daar reageert die op.
Hier klopt de voeler wel inmiddels, hetzelfde als bij CV(dat is een verbeterpunt voor airco fabrikanten).
Wij verwarmen ook al meerdere jaren met lucht/lucht. Het zijn 2 single split units, een 3.5 in de woonkamer en een 2.5 in de slaapkamer. Ze zijn destijds gekocht om te koelen dus niet het "beste" model qua verwarmen en toch hebben wij niks te klagen. Soms schrok ik wel van het dagverbruik, maar als je dat tegenover een CV zet qua kosten is dit echt niks.

Ook deze koude periode ging dat weer prima. Maar een flinke nachtverlaging zat er niet in, het probleem was dat hij dan te vaak in een defrost ging en de temperatuur tussendoor weer wat zakt. Het duurt dan gewoon wat langer voor de kamer weer op temperatuur is.
Met een nachtverlaging van 1-2 graden ging het prima. Beneden, boven en zelfs de zolder kwamen niet onder de 18 graden.
Waar je rekening mee moet houden is dat de warmtevraag enorm stijgt als het buiten kouder is en je warmtepomp juist dan minder kan leveren. Een CV kan er al snel "even" 25kW aan warmte ingooien om alles op temperatuur te brengen. Zorg ervoor dat je de massa een beetje op temperatuur blijft houden, dan is er weinig aan de hand.

Toch sta ik op het punt om een lucht/water warmtepomp te kopen. Niet omdat dit niet voldoet, maar om volledig gasloos te kunnen gaan. Wij kiezen een warmtepomp die eigenlijk te klein is voor ons huis bij -5 maar voldoende is als aanvulling.
Zo kunnen we alle kamers verwarmen zonder alle deuren open te laten staan of extra binnenunits te plaatsen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Servee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:33:
Systeem draait nu op 0,194kWh om 155m3 warm te houden wat neerkomt op 4,6 kWh over 24 uur.
Ff muggenziften, je zult 0,194 kW bedoelen. Of 0,194 kWh/h :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Leanderr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:59:
[...]

Wij hebben net airco's en merk dat het echt zoeken is met de juist instelling vinden. Boven stond de MHI op de overloop op 16 graden eco. Dan stond die op zolder op ventileren waardoor het niet te koud werd. Als we thuis werken gaan deze gewoon op 21 graden setpoint. Donderdag worden de WiFi units geplaatst, deze hadden vertraging. Maar die kunnen we dan ook beter monitoren en instellen (vanaf afstand).

Afgelopen week vooral met de Daikin veel verstookt, nu was het natuurlijk ook echt koud maar wel 24 uur laten draaien. Vannacht ook aan laten staan en vraagbesturing op 40% fan op 2 maar vanmorgen was het echt warm beneden. Vanavond ook maar setpoint een stukje verder beneden schroeven. Merk dat ze nu wel heel zuinig draaien.
Het hoge verbruik afgelopen week is grotendeels te wijten aan de defrost omdat het vaak vochtig (mistig) én koud was, bij koud vriesweer met 85% vocht buiten gaat je verbruik wel omhoog maar geen pieken zoals we die afgelopen week zagen.
Met/na defrosts gaat de unit compenseren en duurt vaak even voordat de boel weer terug moduleert, en met een beetje pech staat de volgende defrost weer op planning. Die combi van weertype van afgelopen week zien we gelukkig niet vaak in Nederland en met je plofketel had je ook veel gas verbruikt. Hier echt tevreden over het verbruik en in lijn van verwachting.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:05
Hier dit weekend met onze panasonic voor onze buitenunit met 4 binnenunits twee maal 31 kw op een dag gisteren terug naar 14 kw met een graadje hoger en verwacht dat het nog wat lager gaat nu dat de warmte ook wat meer binnengedrongen is naar de koudere ruimtes.
Wereld van verschil :p

Nieuwe HR++ ramen sinds 2 weken, omlijstingen op zich zeer mooi afgewerkt, maar oud huis (1978) en de muren zijn niet altijd even recht dus kieren hier en daar tussen muur en omlijsting en ik merk dat er toch wat koude binnen dringt (spouw, open bakstenen, nog iets anders ....) .

Aangezien er 5 ramen in de woonkamer zitten, waaronder 2 echt grote, ga ik zsm iemand laten kitten. Overal overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 21:44
Kun je nu wel of niet de buitenunit van een MHI zonder gevolgen en bijwerkingen een tijd compleet spanningsloos maken?

Afgelopen nacht is ie bij mij uit geweest en is het standby-verbruik continu ca. 4 Watt geweest.
Ik ga een paar dagen van huis weg en de buitentemparatuur is momenteel hoog genoeg dus van mij mag ie helemaal uit. Sluipverbruik wil ik altijd zoveel mogelijk vermijden.

De buitenunit zit achter een Shelly Plus 1PM en ik kan hem zo in- of uitschakelen.

Ik lees ergens in het topic dat je niet spanningsvrij moet schakelen ivm olie op temparatuur houden en carterverwarming.
Gevaar voor schuimvorming. Ik denk echter dat er geen carterverwarming op zit, in elk geval in het verbruik is het vannacht niet terug te zien.

Bij het in bedrijf stellen na installatie wordt gevacumeerd en daarna direct ingeschakeld voor een testrun. Er wordt dan niet "opgewarmd" oid heb ik het idee.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-08 20:10
[...]

Eens en oneens, nu net anderhalve week een airco SRK35ZS-W op ~40m2. Paar dagen vrieskou tot -8 en nu 10+. In de vrieskou kon hij het op zich prima aan 20-21 graden gemeten in de kamer (hoeken van de kamer 19), alleen dit alles wel tegen een wat hoger verbruik (niet gek natuurlijk) maar vooral veel meer lawaai. Fan stand >2 is gewoon niet prettig als het de TV of iets anders overstemd. Meeste momenten geen last van zeker als je niet thuis bent maar geen geluid is altijd beter.

Iedere 1-3 uur een defrost en dan daalt de binnen temperatuur inderdaad zo'n 0,5 tot 1 graden (24/7 stoken), werd wel langzaam beter ook qua comfort tijdens de defrost door het 24/7 stoken.

Nu met 10+ buiten is weer de compleet de andere kant, 200-300 watt op 20 graden, gemeten in de kamer 21 heel stabiel. En zonder geluid zowel buiten als binnen nagenoeg stil, geweldig! Ook de reden waarom ik knoop heb doorgehakt, die paar dagen vrieskou neem ik voor lief, alles daarbuiten zie ik echt de voordelen.

Ik zou zeggen zolang iemand zich niet stoort aan het geluid bij vrieskou zet de unit op auto en mits het juiste vermogen airco is toegepast haalt hij gewoon zijn setpoint, maarja wel met aardig wat lawaai en verbruik. Ik denk maximaliseren van comfort, geluid en verbruik in de vrieskou haast niet te doen is.

Kortom ik zou een airco niet zomaar iedereen aanraden tenzij je weet waaraan je begint. En anders AUTO en zijn ding laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 09:29
Martin7182 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:47:
[...]

Je zegt het goed, bij hetzelfde comfort. Eco haalt gewoon de doeltemperatuur omlaag waardoor het kouder blijft. Stille modus doet dat niet, maar beperkt het max. vermogen van de buitenunit. Als het buiten te koud is, dan haal je binnen de doeltemperatuur niet meer. Of je haalt het wel, maar het duurt iets langer. De units binnen dezelfde serie zijn qua uiterlijk identiek (in ieder geval voor MHI). Alleen een 'kleine' unit kan niet zo hard als een 'grote'. Je kunt stellen dat de kleine unit in normale modus vergelijkbaar is met een grote unit in een iets "stille" modus. Even los van het feit dat stille modus van MHI het vermogen beperkt tot ~33% en de kleinste unit groter is dan 33% van de grootste.
Wat met silent operation wellicht kan gebeuren is dat bij een hoge buitentemperatuur de unit bij pendelen misschien niet zo snel/hard gaat verwarmen om opnieuw het setpoint te halen.

Omdat het dan buiten toch warm is zul je in een goed geïsoleerd huis dit beperkte warmteverlies en vervolgens de beperkte warmtetoevoeging niet als minder comfort ervaren wanneer de buitenunit gelimiteerd is.
Dit zou eventueel voor een lager energieverbruik kunnen zorgen en of minder snel pendelen.

Maar goed, dit is nog speculatie van mijn kant en ga ik ooit nog eens voor mijn situatie testen.
Uiteindelijk is dit ook niet exact hetzelfde comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Headshot_NL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:03:
[...]

Wij verwarmen ook al meerdere jaren met lucht/lucht. Het zijn 2 single split units, een 3.5 in de woonkamer en een 2.5 in de slaapkamer. Ze zijn destijds gekocht om te koelen dus niet het "beste" model qua verwarmen en toch hebben wij niks te klagen. Soms schrok ik wel van het dagverbruik, maar als je dat tegenover een CV zet qua kosten is dit echt niks.

Ook deze koude periode ging dat weer prima. Maar een flinke nachtverlaging zat er niet in, het probleem was dat hij dan te vaak in een defrost ging en de temperatuur tussendoor weer wat zakt. Het duurt dan gewoon wat langer voor de kamer weer op temperatuur is.
Met een nachtverlaging van 1-2 graden ging het prima. Beneden, boven en zelfs de zolder kwamen niet onder de 18 graden.
Waar je rekening mee moet houden is dat de warmtevraag enorm stijgt als het buiten kouder is en je warmtepomp juist dan minder kan leveren. Een CV kan er al snel "even" 25kW aan warmte ingooien om alles op temperatuur te brengen. Zorg ervoor dat je de massa een beetje op temperatuur blijft houden, dan is er weinig aan de hand.

Toch sta ik op het punt om een lucht/water warmtepomp te kopen. Niet omdat dit niet voldoet, maar om volledig gasloos te kunnen gaan. Wij kiezen een warmtepomp die eigenlijk te klein is voor ons huis bij -5 maar voldoende is als aanvulling.
Zo kunnen we alle kamers verwarmen zonder alle deuren open te laten staan of extra binnenunits te plaatsen.
En dat zal hier ook gaan gebeuren, L/L WP blijft een ruimte opstelling want SWW kan er niet mee.
Enige waar ik op wacht is wat de gemeente gaat doen want er gaan ook gerusten op stadsverwarming aanleggen in woonwijken(niet dat ik daar heel tevreden mee ben).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
[...]

ik ben het volledig met motorbeast eens. airco wordt hier beschreven als een heilig apparaat. maar als ik eerlijk ben had ik liever iets meer uitgegeven en een lucht/water warmte pomp aangeschaft.

dus ik ga wellicht deze zomer zefl een lucht water warmtepomp installeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@arie-verdetti Nee het is geen heilig apparaat, gaat erom dat men bij de feiten blijft en niet de zaak aandikt vanwege emoties, daardoor krijg je tegen reacties.

Het is de keuze aan de gebruiker, ook l/W WP kent zijn nadelen net als L/L WP.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Termy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:33:
[...]

Tja, het zullen de specs zijn maar mijn 3MXM40 had geen problemen met de afgelopen vrieskou. Ik moest zelfs met demand control pendelen beperken en defrosten deed ie amper. Toen ik het aan't uitzoeken was had de 52 overigens een hoger minimum dan de 40 dus waarom dat in jouw data niet het geval lijkt snap ik niet zo goed.
Vanaf de MXM40N hebben ze heel veel data achter een dealer login gegooid helaas, dit is beste wat ik kan vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSBI0XELoS42o67y-UcLPnby68c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JjupF3wngbv1g2i6eFCczSr2.png?f=fotoalbum_large

Pdesign 3.0 - 3.2 kW, backup heater required want hij haalt dat niet als het koud wordt. Dat heeft de MHI niet, Pdesigh 4.1, output at -10°C 4.1 kW, voor huizen met meer warmtevraag zou ik daar echt eerder naar kijken.

~~

Ik zie overigens dat ze weer naar een nieuwe serie toe zijn, op Eurovent zie ik een listing voor 3MXM40A / FTXM20R / FTXM20R. Daar gaan ze niet meer voor "A++" maar lage capaciteit, maar gewoon A+ en lekker veel power.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxmq47MJOjACju5zUOGeyKwD7c8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g6iBfln64IT3G2kyCI6YgL6C.png?f=user_large

Hmm, misschien waren ze bij de -N al over naar dit nieuwe design? Hij haalt de 4.8 kW nog steeds niet, want bij -7 was het al ingezakt tot 4.25 kW, maar hey, dat is veeeeel beter dan de oude serie. SCOP 4.24 valt wel iets tegen maar dat is dus kiezen tussen power en efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-08 11:38
Mijn airco's van Daikin worden 6 januari gemonteerd. Nu lees ik dat pluggen zijn van rubber die het contact met de muur vermijd.

Nu is de vraag: wat zijn de ervaringen ermee en welke bouten worden hierbij gebruikt? Of is die iets wat eigenlijk niet nodig is.

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
synx6 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:19:
[...]

De 2MXM68N moduleert hier prima terug naar 650 a 700 watt. Dit met demand control op 40 procent en econo aan. Tot op heden loont 24u stoken hier ook niet. Op de bovenverdieping iets van comfort winst maar dat vind ik niet in verhouding staan.
Jep 6-700W x COP = ~2kW warmte netto. De -52N klasse kan naar de bijna helft, dat is toch wat fijner als je wel van een constante temperatuur hou.

Ook met de LG MU3R19 hier die terug kan naar ~300W elektrisch vermogen stook ik niet continu, hij wilt te graag veel gas geven en krijg je dus dezelfde pendel-issues als een 3MXM68N. Geen econo, silent of whatever mode maakt het vrij irritant om aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PloegerY
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-08 11:05
Goedemorgen,
Wij hebben sinds vrijdag een Daikin Perfera 5kw voor een ruimte van 140m3. Nu ben ik van mening dat deze binnenunit veel lawaai maakt. En nooit rustig aan het uitblazen is ongeacht de instellingen. Kan iemand verklaren hoe dit kan... Of is deze airco misschien te groot voor onze ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35CG2diZllCJgPftbzHBui6EeAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mp7J225aqA4lnCiaT9JLDMbL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-08 09:20
arie-verdetti schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:09:
[...]

ik ben het volledig met motorbeast eens. airco wordt hier beschreven als een heilig apparaat. maar als ik eerlijk ben had ik liever iets meer uitgegeven en een lucht/water warmte pomp aangeschaft.

Dat valt reuze mee. De nadelen worden breed uitgemeten. Men moet alleen de juiste maat bestellen voor de behoefte. Ik zie hier regelmatig te kleine units voorbij komen met alle nadelen vandien met vorst.

Een l/w heeft weer zijn eigen voor en nadelen. Niks is zo mooi als een CV met aanvoer 90 en lekker genieten van die o zo heerlijke warme kamers... Jammer maar helaas dat kan niet meer. dikke pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Nism0 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:21:
[...]

Dat valt reuze mee. De nadelen worden breed uitgemeten. Men moet alleen de juiste maat bestellen voor de behoefte. Ik zie hier regelmatig te kleine units voorbij komen met alle nadelen vandien met vorst.

Een l/w heeft weer zijn eigen voor en nadelen. Niks is zo mooi als een CV met aanvoer 90 en lekker genieten van die o zo heerlijke warme kamers... Jammer maar helaas dat kan niet meer. dikke pech.
Aanvoer 90 is zo fantastisch ook weer niet, ik heb liever 50 en laat dan de thermostaat uitzoeken hoe ver van te voren het aan moet aan om beneden warm te krijgen om 9 uur. En nu ik weet hoe weinig kWh ik nodig heb had ik dat net zo goed in water kunnen stoppen, een buitenunit met 4kW is genoeg geweest, mijn LG "5.3" is te groot.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 20-12-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
PloegerY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:18:
Goedemorgen,
Wij hebben sinds vrijdag een Daikin Perfera 5kw voor een ruimte van 140m3. Nu ben ik van mening dat deze binnenunit veel lawaai maakt. En nooit rustig aan het uitblazen is ongeacht de instellingen. Kan iemand verklaren hoe dit kan... Of is deze airco misschien te groot voor onze ruimte.
[Afbeelding]
Ehhh een Perfera 5kw begint bij 31db in fluisterstil dacht ik. De laagste stand is dus al wat luid. Die flash streamer zou ik uitzetten maakt bij mij op zolder een fluittoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PloegerY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:18:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Fanspeed 1 stiller ga je het niet krijgen.

Een 3.5 was inderdaad stiller geweest en groot genoeg voor de 140m3. Niet voor niets dat hier constant op gehamerd wordt bij de adviezen die hier gegeven worden.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 20-12-2022 10:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

arie-verdetti schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:09:
[...]

Bij ons was L/L initieel als tussenstap bedacht naar L/W omdat het beter bevalt dan vloerverwarming zijn de plannen voor L/W geannuleerd :P

Het comfort wat L/L geeft is zo afhankelijk van de sizing én het type woning.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nism0
revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:25:
[...]

Een 3.5 was inderdaad stiller geweest en groot genoeg voor de 140m3. Jammer hoor.
Dat is te kort door de bocht en precies het advies wat ik hier te vaak voorbij zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nism0 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:28:
[...]

Dat is te kort door de bocht en precies het advies wat ik hier te vaak voorbij zie komen.
Kan je dit verder toelichten ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik vond 90m3 met een 3.5kW unit toch al best aan de limiet toen het -10 was(goed, dan wel op 21 gestookt :P). Buitenunit moest volle polle aan de bak de hele dag. Is in een appartement waar het overdag anders 13 graden zou zijn. Zit je in een twee onder een kap met middelmatige isolatie dan is het nog krapper.

[ Voor 31% gewijzigd door LED-Maniak op 20-12-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:29:
[...]

Kan je dit verder toelichten ?
Was het niet duidelijk genoeg?

Je adviseert een 3.5 voor 140m3 terwijl je niks verder weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
LED-Maniak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:30:
Ik vond 90m3 met een 3.5kW unit toch al best aan de limiet toen het -10 was(goed, dan wel op 21 gestookt :P). Buitenunit moest volle polle aan de bak de hele dag. Is in een appartement waar het overdag anders 13 graden zou zijn. Zit je in een twee onder een kap met middelmatige isolatie dan is het nog krapper.
Precies dit. Dank voor de nuance!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nism0 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:31:
[...]

Was het niet duidelijk genoeg?

Je adviseert een 3.5 voor 140m3 terwijl je niks verder weet.
Je plaatst een one liner maar zegt inhoudelijk net niks, een 3.5kW is voor de gemiddelde woning in NL met 140m3 voldoende als je 24/7 verwarmt bij stevige koude

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 20-12-2022 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nism0
revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:33:
[...]

Je plaatst een one liner maar zegt inhoudelijk net niks, een 3.5kW is voor de gemiddelde woning in NL met 140m3 voldoende ja.
Dat vind jij ja. Ik vind dat je altijd naar iemands situatie eerst moet kijken voordat je dit soort adviezen de wereld inslingerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nism0 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:34:
[...]

Dat vind jij ja. Ik vind dat je altijd naar iemands situatie eerst moet kijken voordat je dit soort adviezen de wereld inslingerd.
Door de bank genomen! De adviezen die wij hier doen zijn vrij uitgebreid en 9 vd 10x komt men met een unit aanzetten die te zwaar is. Adviezen worden daarnaast regelmatig in de wind geslagen.

Een MHI 3.5 ZSX zou het waarschijnlijk een stuk beter doen in bovenstaand geval. Hoog vermogen laag min vermogen en geluid

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 20-12-2022 10:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:25:
[...]

Fanspeed 1 stiller ga je het niet krijgen.

Een 3.5 was inderdaad stiller geweest en groot genoeg voor de 140m3. Niet voor niets dat hier constant op gehamerd wordt bij de adviezen die hier gegeven worden.
Precies, ik zie grotendeels dat men zeker met Daikin (single) units maar ook met MHI teveel lopen te kloten met die vraagbesturing en eco standen ook als het koud word. En dan lopen zeuren dat het niet warm word…als je een juiste warmteverliesberekening doet, de unit centraal ophangt en de unit hierop afstemt én overgaat op een 24/7 schema vóórdat het echt koud word én eventueel de fanstand aanpast op de vraag zijn er geen problemen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:33:
[...]

Je plaatst een one liner maar zegt inhoudelijk net niks, een 3.5kW is voor de gemiddelde woning in NL met 140m3 voldoende als je 24/7 verwarmt bij stevige koude
Ik denk dat je beeld van een gemiddelde woning rooskleurig is.

Laatst een 5kw unit dual split geinstalleerd in een huiskamer met open keuken. Woning uit jaren 80. 136m3.
Ook die moest lekker doorwerken bij -10C.

Zo goed geisoleerd ligt nederland er nog echt niet bij. Echt alles valt of staat met je warmteverlies.

Al moet ik hier wel een kleine nuance inbrengen:
Het wordt in NL niet vaak heel erg koud. Het is mijn inziens net zo belangrijk om te kijken hoe ver een unit terug kan schakelen. De 'kwakkeldagen' komen vaker voor en voor die week dat het duurt wil ik best bijstoken met een kacheltje.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 20-12-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:36:
[...]
Een MHI 3.5 ZSX zou het waarschijnlijk een stuk beter doen in bovenstaand geval. Hoog vermogen laag min vermogen en geluid
Kijk, dat is al een stuk beter. Een ZSX is idd een top unit met hyper heat tech. Die blijft doorrammen ook al wordt het te koud.

Sws vind ik Daikin units meer geluid maken. (gebasseerd op eigen ervaring)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

LED-Maniak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat je beeld van een gemiddelde woning rooskleurig is.
Idd, hier wijken vol jaren 60 woningen en dan wonen er nog mensen in grote steden in jaren 30 woningen, zijn er enorme speels opgezette buitenwijken met jaren 80-90 woningen, een gemiddelde woning is aardig brak.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Pagina: 1 ... 290 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic