w00key schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:40:
Multi vergelijkingstabel
Op dit topic wordt veel geschreven over multi, of het nou goed is of niet, maar het valt me op dat mensen niet goed vergelijken tussen appels en peren. Als eerste moet je weten:
- Er zijn maar een klein aantal types, die met kleine (softwarematige?) veranderingen worden omgezet naar meer modellen.
- Per merk verschilt wanneer ze over gaan naar de volgende
- Brute force is soms nodig, zeker met verwarming
Ik heb uit de databoeken van LG, MHI en Daikin de volgende bij elkaar gezocht, waarbij hele grote verschillen zijn tussen de merken en modellen:
[Afbeelding]
De volgende vallen op:
- LG, MHI kunnen heel mooi terug naar < 20% nominaal vermogen. De vermogens die je kwijt "moet" is minder dan een Daikin Perfera single.
- LG, MHI hebben flinke compressors en kunnen veel hitte leveren over de hele line-up als het vriest. Daikin kan niet tegen kou, behalve de 2MXM52N en de 3MXM68N.
- Heel veel Daikins kunnen serieus niet tegen kou - ik snap zo wel dat ze in een defrost loop terecht komen ja
[Afbeelding]
[
Afbeelding]
Ze gaan allemaal er vanuit dat je klein beetje met een elektrische COP=1 kachel bij stook bij -10. En bij de 3.5 kW hebben ze de system heating design capacity extra laag gezet zodat hij het "haalt". Not recommended.
Het omgekeerde heb ik hier ervaren met een LG MU3R19 - hij is zo oversized dat hij met de belachelijke 🤘-vorm pendelt, met -7 buiten. Defrost, gevolgd door max power inhalen = binnenunit tript op 24 graden. Dit was zaterdag, ik was ziek dus hij mocht lekker alles extra warm houden op ruim 21 graden.
[Afbeelding]
Een LG MU3R19 (die zo goed als dezelfde is als de MU4R25) is serieus oversized voor dit huis blijkbaar. Dat is een nadeel, maar goed, ik hoef dus niet bang te zijn voor polar vortices of de elfstedentocht, hij bromt wel mooi rustig @ 1000W de meeste tijd.
Efficiency vs single
Er wordt heel veel geschreven over wat slim is voor verbruik, maar voor mij is de data tot nu toe duidelijk, met een
goede multi kan je je verbruik beter laag houden dan meerdere singles. Als ik hier had verwarmd met een 3.5 + 2.5, waarbij de 3.5 het meeste werk moet doen, ~15kWh van de 20, dan had hij zijn werk moeten doen op 70%+ power level. De Daikin Perfera 3.5 met een 2.5 kW Pdesign had het misschien niet eens gehaald op max load 24 uur lang.
In plaats daarvan zit ik hier met een multi die 2400W kan verstoken, gemeten op een HomeWizard plug, en hij zit op de koudste dagen van het jaar op 700W te relaxen, ~30% power level. Dat is ook goed voor de buren, hij maakt nauwelijks herrie en defrost levert maar weinig water op, de warmtewisselaar buiten is niet superchilled t.o.v. buitenlucht, ook die zit te relaxen i.p.v. op max rated capacity te werken. Win win.
Als je een multi hebt waar je een power limit kan instellen, zoals bij Daikin via Demand Control, kan je pendelen vermijden en rustig laten werken op 50% power, zelfs als het vriest; dat moet beter zijn dan een single voor de woonkamer die in een defrost loop zit en 2 boven die niks doen, want boven verwarmen doen we niet / nauwelijks.
Capaciteit bij -10
Wat ook opvalt is capaciteit bij -10 bij verschillende modellen zwaar tegen valt, bij Daikin single tot en met 3.5 kW, en multi tot en met 4 kW. Ik snap niet waarom de 2YC40JXD#C compressor in de 2MXM40M, 2MXM50N, 3MXM40N zo slecht werkt, te kleine warmtewisselaar? In de 3MXM52N is hij weer prima maar dat is wat de heat capacity table zegt, vermijd de eerste 3.
LG en MHI multi maken een sprong bij de 5.0 / 5.2 kW modellen, van 4 kW naar 5 kW.
Regelbereik
De beste modellen kunnen tot < 20% van nominaal vermogen, de slechtste heeft maar een beperkte power range vanaf 46%. Kleinere minimum is beter, maar goed, geef daar niet al te zware weging aan, alleen de 3MXM68N met 2 kW minimum is fors, rest kan tot ~ 1kW en dat is prima. Op een gewone winter dag wil je dat wel hebben, dan praat je over 250W x 4 = ~1kW, 24 kWh thermisch per dag, 6 kWh verbruik. Dat is geen probleem voor de meeste huizen.
LG notes
Ik zou deze niet nog een keer halen. Ook als het niet vriest werkt het met een timed oil return cycle, dat betekent dat het elke 3 uur exact in een mini-defrost gaat; dat is op zich niet erg en binnen een minuut klaar, maar daarna slaat de regeling door en gaat het inhalen op full power -> 🤘.
2400W x warm weer buiten = verschrikkelijk veel hitte, kamer warmt binnen een paar minuten enkele graden op om daarna een half uur af te koelen. Het is gewoon niet fijn.
Ook als het zo koud is is het overkill, moet je nagaan hoe ernstig het is bij 7+ graden buiten.
Vandaag pruttelt hij rustig op 300W, dat is prima, maar elke 3 uur moet hij dus even uit om 🤘 te voorkomen.
Recommended units
Op basis van de specs:
MHI: schijnt allemaal wel goed te zijn. Lager minimum vermogen dan singles van Daikin. De 1x heat, rest op fan "cheat code" werkt voor enorm efficiënt verwarmen. Bij een groter huis de -50 of -60 kiezen.
Daikin, 3MXM52N is prima. Goed vermogen bij kou en groot regelbereik. Demand control kan pieken dimmen. Voor singles is de 4.2/5.0 ook okay. Rest is niet aan te raden, onvoldoende vermogen bij koud weer, waarom zou je dat kopen ipv iets van de concurrent? Fan + heat is niet mogelijk helaas.
Op basis van ervaring:
LG: nope. Behalve als je een tochtpaleis hebt, dan wil je misschien de stupid huge brute force power van de MU3R19+. Fan + heat werkt heel mooi om 300W verbruik te verdelen over 2-3 units.
Sources:
Daikin single data uit
https://atexxo.com/wp-con...71_Data-books_English.pdf
Daikin multi data: Google op bijvoorbeeld "3mxm40n data book"
LG details van:
https://lg-b2b.ru/upload/..._R32_ODU_2020_English.pdf
MHI: verschillende sites en Eurovent, geen handig boek gevonden met capaciteit bij x°C buiten i.c.m. welke units (bijvoorbeeld 2.5 + 3.5).
Bonus: incidenteel vs continu verwarmen
Voor iets minder comfort kan ik hier, door dat OP buitenunit, prima on demand verwarmen met lagere kosten. Dit was uitgeprobeerd afgelopen donderdag.
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Verbruik is met 30% gedaald van ~15 kWh gemiddeld naar onder de 10 kWh, temperatuur in de woonkamer was prima, ik was er toch niet in de nacht, en daarna was het snel weer ingehaald. De eerste stukje verwarming was met een verkeerde fan stand / uitblaas 100% omhoog gericht, dat deed niet zoveel. Inhalen ging vlot, op ~60% van max power.
Ik ga niet meer proberen lang / 24 uur stoken, dat is toch niet echt mogelijk door de LG 🤘 signature move. Vandaag staat de teller pas op 4.3 kWh, aangezet om half 9 en in een kwartier meet de SensorPush in de woonkamer 19°C+. Het is nu ondertussen opgewarmd tot 20.4°C beneden, 18.2°C boven in de slaapkamer.