Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 289 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.350.835 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Scrtz schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:36:
[...]

Netjes! Hoe oud en goed geisoleerd huis?
1996, 3 grote raampartijen, dubbelglas van het bouwjaar, B label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Scrtz schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:37:
[...]

Eens, ik zou best 2 units kunnen hangen in de woonkamer (200,5m3) maar dat is eigenlijk ook enkel noodzakelijk bij vrieskou. Deze winter klaarblijkelijk weer voor het eerst sinds jaren weer eens echt koud geweest. Dus in het algemeen vrijwel nooit nodig. Komt wel nog een 3,5kw voor de bovenverdieping. En dan wellicht (ooit) een keer L/W vloerverwarming.

[...]

Wat is jou ervaring eigenlijk met de 5kw unit in tussenseizoen? Heb je dan ook vaker pendelgedrag? Ik heb toch nog altijd een beetje het gevoel dat ik over het geheel beter uit was geweest met een 3,5kw om pendelgedrag uit te sluiten. Begrijp me niet verkeerd overigens, de 5kw is nu wel nodig met dit weer..
Vanaf september geen pendelen, mijn unit kan terug naar 235watt.
Maar heeft wel op de stille stand gestaan en vrij hoge temperatuur (22) dan blaast hij rustig door. Met dit weer gaat dat niet, dan mengt hij niet de hele ruimte. Dus nu alles op auto en 21 overdag. Is een Panasonic CS-TZ50WKE (gekozen om de kleine binnenuit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-08 16:45
jusch schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:28:
[...]

Vanaf september geen pendelen, mijn unit kan terug naar 235watt.
Maar heeft wel op de stille stand gestaan en vrij hoge temperatuur (22) dan blaast hij rustig door. Met dit weer gaat dat niet, dan mengt hij niet de hele ruimte. Dus nu alles op auto en 21 overdag. Is een Panasonic CS-TZ50WKE (gekozen om de kleine binnenuit).
Draai je 24/7 sinds september ook of?

Hoge temp en lage stille stand moet ik ook eens proberen dan, ging er vanuit dat hij dan sws meer zou verbruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:44
Deze morgen 7gr buiten, gisteren was dat hier -7gr.

Gisteren reeds 6kWh verbruikt op zelfde tijdstip. Vandaag zie ik 1,7kWh op de Shelly app.

De Daikin heeft het goed gedaan 24/24 op standje auto afgelopen koude periode.

Hoogste dagverbruik was op 17/12: 17,36kWh

Sedert begin december 204kWh verbruikt.
Sedert begin oktober: 372kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:02
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:12:
[...]

Maar daar zit dus ook mijn probleem met L/L. Het pruttelt lekker laag met weinig luchtflow en wervelingen in mijn kamer bij relaxte buitentemperaturen maar zodra het echt koud wordt ben je toch gedwongen met
hoge(re) luchtflow, wervelingen en minder egale warmte dan radiatoren/vloerverwarming te verwarmen (@Martin7182 .
Bedankt, ik kan me wel voorstellen dat dat een probleem kan zijn. Ik heb er zelf geen last van en vind minder egale verwarming juist fijn. Een beetje zoals de gaskachel van vroeger. En stralingswarmte vervangen door warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-08 10:38
Wozmro schreef op maandag 19 december 2022 @ 06:44:
Deze morgen 7gr buiten, gisteren was dat hier -7gr.

Gisteren reeds 6kWh verbruikt op zelfde tijdstip. Vandaag zie ik 1,7kWh op de Shelly app.

De Daikin heeft het goed gedaan 24/24 op standje auto afgelopen koude periode.

Hoogste dagverbruik was op 17/12: 17,36kWh

Sedert begin december 204kWh verbruikt.
Sedert begin oktober: 372kWh
heerlijk ja nog nooit zo blji geweest met regen en hogere temparaturen met maasr 11 graden 8)7
hier ook veel minder verbruik nu, even zien aan einde van de dag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:23
Termy schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:46:
[...]

Het lijkt me sterk dat je aan 250 Wh (per dag?) genoeg hebt om je huis op temperatuur te houden. Wat is die "lekkere" temperatuur eigenlijk?

Heb je al eens een warmteverliesberekening gemaakt zoals hier vaak wordt gesuggereerd? Ik verbruik nu 10-15 kWh per dag om in deze kou de woonkamer op 19-20 te houden (24/7 regime) en dan is het hier in de stad niet eens zo heel koud en de woonkamer slechts zo'n 90 m3 nieuwbouw uit 2020 (wel hoekhuis). De warmteverliesberekening voor onze woonkamer geeft ongeveer 3.3 kW bij -8 wat dus mooi past op onze 3.5 kW binnenunit en 4 kW multi buitenunit. Nu met zo'n -2 is het 2.6 kW en de airco trekt 600 W (inclusief laag setpoint voor een 2e unit op zolder) dus dat is een COP van ruim 4+, best netjes lijkt me.

De zolderuitbouw staat nu ook op laag setpoint aan om het daar niet erg koud te laten worden en nu trekt de airco met 90% demand control dus zo'n 600 W. Bijna geen defrosts. Het pendelt ook een stuk minder met een 2e unit aan en zover ik het kan zien trekt het ook niet noemenswaardig meer stroom. Helaas kan ik de airco niet zuiver uitlezen maar aangezien het de enige grootverbruiker op fase 3 is zie ik wel duidelijk gependel overdag met alleen de woonkamer aan en niet 's nachts/avonds.

@Verwijderd Als je wilt verwarmen zet je hem toch gewoon aan? De natuurkunde staat niet toe dat je gratis energie in die bovenkamer stopt dus of je nou een multi of een single hebt, het gaat je enegie kosten om daarboven te verwarmen. Een multi loopt hoogstens constanter met meer units aan, het verandert niks aan je warmteverlies.
250 Wh zegt het al toch? 250W per uur. Ik zeg niet 250Wh per dag. En nee, dat is niet het automatische verbruik dat ons door de hele vorstperiode heen heeft gesleept, maar dat beweerde ik ook niet. Ik beweerde alleen dat de multisplit hier voor ons goed en gunstig werkt.

Verder heb ik de afgelopen tijd al geregeld wat geschreven hier over hoe wij verwarmen etc.

Maar bij deze, nu buiten 5 graden, setpoint woonkamer 19 graden, geeft hier beneden ongeveer (ruim) 20 graden, units trapgat en slaapkamer op fanstand speed 2, gang+overloop+slaapkamer ongeveer 18 tot 19 graden.
Nu was hier en uurtje geleden ongeveer. Op dit moment buitentemperatuur 6 graden en zelfde verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p-Yzb0rmROkMeNs9xn7gNeTZWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XI6JQf9v7tBVZFyoUpJ6G3h8.png?f=fotoalbum_large

Dat is voor ons een comfortabele temperatuur, en warmer dan wij het hadden toen we nog met cv stookten.

Wij wonen in een klein rijtjeshuis uit '57, met naar huidige maatstaven gemiddelde isolatie.

Waren we voor een single split gegaan, dan hadden we het waarschijnlijk beneden ook goed warm gekregen. Maar we hadden dat voor de hele woning niet zo comfortabel en gunstig gekund als nu het geval is. Een iets hoger gemiddeld vermogen in de tussen-seizoenen is voor ons niet relevant omdat we daar heel weinig verwarmen. Ons verbruik voor de airco in november was 25kWh, waarvan 5kWh standby verbruik.

Geen warmteverliesberekening gemaakt op de manier die hier vaak wordt aangeraden. Wel andere manieren gebruikt om het vermogen dat we nodig zouden hebben uit te rekenen, en dat wees allemaal dezelfde kant op. Ons idee daarover werd ook door de installateur als zinnig gezien. Ook in de praktijk blijkt dat we hier een goed vermogen hebben voor verwarming. Voor koelen wat overtrokken maar dat is hier ook maar bijzaak.

@MotorBeast , ik heb voor wij tot een beslissing kwamen om airco te gaan gebruiken als bij/hoofdverwarming, maandenlang de tijd genomen om alles te lezen over airco wat ik maar kon vinden. Ik heb me geabonneerd op installatietijdschriften en daar artikelen gelezen. En ja, ik ben de malloot die de oude topics heeft doorgelezen. En het huidige. Alles. En ik heb er een hoop van geleerd.

Ik durf te zeggen dat dat alles, samen met een partner met technische achtergrond maar minder tijd om zich hierin zo grondig in te lezen, geleid heeft tot een aankoop die voor ons erg gunstig uitpakt. Meer comfort tegen een voor ons goed en betrekkelijk laag verbruik.

Dat de toon die je gebruikt om je bijdragen hier te leveren vaak zo beroerd is dat vind ik jammer. Ik denk dat je soms, niet altijd, zinnige bijdragen hebt, waarvan de inhoud, door de toon, soms niet tot zijn recht komt. En dingen zijn zelden zo eenduidig als jij ze voor wil stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20:33
Servee schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:36:
[...]

Dat is dus 3,32kW bij koelen en 4,27kW minimaal afgegeven vermogen verwarmen bij 1 unit aan…dat is nogal wat. gaat alleen in je voordeel werken om het minimale vermogen goed kwijt te kunnen om alle units gelijktijdig aan te zetten maar dat kost dan weer 4x het minimale opgenomen vermogen per unit. Dus wel logisch dat de boel bij jou pendelt als een malle. Je geeft aan van niet maar kun je dit onderbouwen met grafiekjes?
Volgens deze brochure is het 3,49 kW minimaal bij verwarmen.

https://www.daikin.be/con...Brochure_Multi_DAB_NL.pdf

Ik heb geen grafiekjes, ik kan alleen een uurverbuik tonen.
Jij schrijft pendelen, ik hoor de unit af en toe aan en uit gaan, en het stoort me niet.

Allemaal staan ze niet dikwijls aan, maar meestal wel 2 of 3 units.
Wij zijn tevreden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 19-12-2022 08:06 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15
Probleem die vaker aangekaart is dat iedereen een unieke situatie heeft.

Budget,ruimte,isolatie,wensen,leeftijd woning,etc

Ondanks advies kan iedereen zelf beslissen wat hij uiteindelijk wilt niemand dwingt je.
"due diligence" is belangrijk en zelf initiatief beetje huiswerk te doen voor men vragen steld, en ja ik heb zelf toen ook niet correct aangepakt en oprecht teruggefloten. Eenmaal wel huiswerk gedaan, ben ik van mening veel dat je met open armen wordt ontvangen.

We moeten elkaar helpen en niet afkraken welke keuze iemand heeft gemaakt. :)

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20:33
Offens1490 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:09:
Probleem die vaker aangekaart is dat iedereen een unieke situatie heeft.

Budget,ruimte,isolatie,wensen,leeftijd woning,etc

Ondanks advies kan iedereen zelf beslissen wat hij uiteindelijk wilt niemand dwingt je.
"due diligence" is belangrijk en zelf initiatief beetje huiswerk te doen voor men vragen steld, en ja ik heb zelf toen ook niet correct aangepakt en oprecht teruggefloten. Eenmaal wel huiswerk gedaan, ben ik van mening veel dat je met open armen wordt ontvangen.

We moeten elkaar helpen en niet afkraken welke keuze iemand heeft gemaakt. :)
Dit dus,

Ik leef in mijn huis, voel hoe het werkt, en vind dat het goed gaat, en dan komt iemand me zeggen dat het niet ok is?

Ik vind dat een Rolls Royce en zowat alle Ferrarri’s ook slecht rijden. Die dingen zijn te zwaar of maken te veel lawaai. (Heb er nooit mee gereden, maar dat is wat ik uit de specs haal)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Zo, ik wil hier ook weer even een bijdrage leveren omdat ik zelf heel veel gehad heb aan dit topic.

Korte ervaringen na 5 maanden gebruik
MHI SRK35ZS-X als hoofdverwarming op 55m2 en 150m3 inhoud.

(Setpoint variërend van 20 tot 21 resulteert in temperatuur van 19,5 tot 21 afhankelijk van buitentemperatuur en aantaal defrosts.)

Pluspunten:
+ CV hoeft enkel nog aan bij warm water gebruik.
+ bij temperaturen van +5 is het een stille ervaring.
+ (€1,97 m3 / €0,41 kw/h) in 2 jaar terug verdiend in mijn situatie.
+ Door de WIFI ook mogelijk om half uur voor thuiskomst in voor/na seizoen al te verwarmen wanneer blijkt dat je eerder thuiskomt dan verwacht.
+ Door montage 40cm boven plat dak geen last van opgestapeld ijs van defrosts.

Minpunten:
- Veel defrosts bij temperaturen onder nul.
(Ondanks genoeg informatie viel dit tegen)
- Geluidsniveau buitenunit bij extreme belasting.
(Had voorkomen gekund door e.v.t. 2 units, echter geen mogelijkheid om 2e binnenunit te plaatsen)
-Resonantie van leidingen tegen de buitengevel bij zware belasting. ( dit is mogelijk nog op te lossen door de leidingen in te pakken met bijvoorbeeld buisisolatie)

Zoals bij vele, dit zijn MIJN ervaringen met verwarmen.
Tot nu toe lijkt het dat de stelling 1m3 gas = 2kw/h bij onze situatie vrij nauwkeurig is.

Op de koudere dagen red je dit niet, en op de warmere dagen trekt dit bij.

Nogmaals bedankt aan alle tweakers in dit topic voor hun nuttige bijdragen!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Ben ik de enige die net een half uur buiten heeft gezeten om te luisteren naar de stilte van de airco?

en daarna binnen heerlijk genoten heeft van de warmte?

:-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
miel schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:07:
Ben ik de enige die net een half uur buiten heeft gezeten om te luisteren naar de stilte van de airco?

Het regent hier :)

Maar ja, ik kan me veel voorstellen bij wat je typt. Ook wij zijn blij met het meer ontspannen gebruik van de airco bij de huidige temperaturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
Galactic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:12:
We hebben een Hisense Unit A+++/A++ (airco/verwarming). Momenteel is het buiten -2°c, en staat de zon er niet op, het is relatief windstil. Verbruik unit in vollast 850 watt. Debiet unit in vollast 620 m².

De uitblaas temperatuur is 36,5°c. De inblaas temperatuur is 18,6°c. De delta T is dus 17,9°c.

"Lucht weegt 1,293 kg per m3 (1000L) De warmte die nodig is om 1m3 droge lucht een graad te verwarmen is daarom: 1,293kg * 710J/(kg*K) = 918J/K. Er is dus 918J energie nodig om 1m3 lucht 1 graad op te warmen."

De warmteproductie is bijgevolg 918 * 620 * 17,9 = 10.187.964 joule (delen door 3.600.000 voor kW).

Ofwel zou hij met zijn 0,85 kW per uur ongeveer 2,83 kW aan warmte afgeven.

Dat is 1 op 3,33. Best netjes en lichtjes boven mijn verwachting.
In dezeflde stand is de uitblaas nu 45°c. Hiermee komt de COP op 4,1. Dit is licht hoger dan de opgave in de technische fiche (3,90). Nu ben ik vrij zeker van het gemeten debiet en temperatuur. Dus is vermoed dat dit komt omdat het buiten niet 7°C is maar eerder 8.5c. Geen defrosts meer (draait nu 2u continue) heerlijk! We kunnen het gehele huis nu warm houden met 4 a5 Kw electrisch verbruik. Ik ben weer blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Ja !

Echter de afgelopen dagen ook regelmatig buiten staan luisteren naar de herrie.
en daarna binnen heerlijk genoten van de de warmte haha

Tevens regelmatig 2 huizen verderop staan luisteren en tot de conclusie gekomen dat mijn LG hvac minder herrie maakt dan de warmtepomp lucht/water die daar op het garagedak staat.

Die maakt een harder en zwaarder geluid dan de LG bij mij op het garagedak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-08 16:09
Nu ik weer terug ben uit de US na 4 maanden tijd heb ik ook eens de nieuwe aanwinst van m'n pa geinspecteerd. De LG 3.5kW die hij had laten hangen maakte me echt een pokke herrie waar je u tegen zegt de afgelopen twee dagen en dan niet de compressor maar de ventilator. De 2.5kW RXF-25C daarentegen had zichzelf behoorlijk stil gehouden de afgelopen paar dagen. Toegegeven, de LG staat onder de veranda dus ik denk dat het geluid veel luider wordt ervaren vergeleken met de Daikin die bij boven op het dak staat, misschien dat het daarom ook een vertekend beeld gaf.

Gelukkig hebben ze beide dagen prima doorstaan zonder dichtgevroren condensafvoeren zoals andere mensen hier last van hadden, want daar was ik dus bang voor geworden toen ik nog 8000 km verderop zat. :+

[ Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-12-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• certefied
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-06 09:55
ThaBEN schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:07:
[...]

Om exact deze reden heb ik mijn huidige contract vroegtijdig opgezegd. Ik heb een nieuw contract aangevraagd welke in gaat per 01-01-2023. Dan loopt het contract exact over de gehele looptijd van het prijsplafond en ontkom je aan dat gedoe.
Ik betaal dan eenmalig een opzegboete van €50, maar naar alle waarschijnlijkheid ben ik in 2023 financieel dan veel beter uit dan hoe ze de prijzen gaan berekenen n.a.v. het artikel welke je poste, wanneer je halverwege het jaar moet overstappen/verlengen.

Indien je momenteel een vast contract bezit waarbij de de tarieven gelijk of hoger zijn dan het prijsplafond zou ik dat zeker overwegen.
Gelukkig loopt mij contract periode van 17 januari 2022 tot 17 januari 2023 dus hoef maar 17 dagen rekening te houden. ;) Word dan even 17 dagen pendelen tussen CV en LL daarna gewoon een normaal jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• certefied
  • Laatst online: 29-06 09:55

Ik heb even genoten dat de ijslaag op het dak en uit de lekbak is verdwenen. En ja hij loopt nu en stuk rustiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:33
De vriesweek is voorbij! En meteen de CV weer uitgezet.

Sinds het goed begon te vriezen trok de 3.5kW L/L het hier niet meer om het huis warm te houden. Ik heb toen de CV (gasketel op vloerverwarming) terug aangezet, en tegelijkertijd de L/L ook aan laten staan. Hoe groter het percentage van de warmtevraag de L/L kon voldoen, hoe beter. Ik vroeg me wel af hoe het ging werken met de twee systemen die in parallel zouden draaien, en dat ging volledig naadloos - tegen mijn verwachting in.

De L/L stond op 20 graden 24/7, en na de eerste dag vrieskou heb ik de CV op 19 graden gezet. Ik ging er van uit dat die dus bij zou springen zodra de L/L het niet getrokken kreeg en de temperatuur in huis van 20 naar <19 graden zou zakken. Groot was mijn verbazing de volgende dag dat de CV 8 kuub verbruikt had, terwijl de temperatuur nooit onder de 19.6 graden geweest was! De volgende dag heb ik de CV op 18 graden ingesteld, denkende dat ik de delta tussen CV en L/L setpoint wat groter diende te maken. Geen idee of dat veel verschil heeft gemaakt, maar sindsdien is het verbruik van de CV wel beter geweest en toch blijft het huis op 20 graden +/- een paar tienden. Ik heb ergens halverwege ook de max aanvoertemperatuur van de CV verlaagd naar 35 graden, dat kan ook bijgedragen hebben.

Wat ik niet snap is waarom de CV al zo ver boven zijn setpoint mee begint te stoken, maar ongeacht of ik het begrijp of niet, het werkt toevallig allemaal perfect samen. Na de afgelopen 9-10 dagen kou de CV weer uit, dat heeft in totaal ongeveer 30 kuub gekost, en nu zijn we weer 100% elektrisch :) .

Ik moet wel zeggen, het was zalig de vloerverwarming weer even aan te hebben staan, al was het op een lager pitje dan voor de L/L, die warme vloer is toch een stuk aangenamer.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31

Ik moet bekennen dat ik inderdaad even een minuutje heb staan luisteren bij de buitenunits, toen ik vanochtend terugkwam van het wandelen met de hond. Heb zojuist ook maar gelijk de setpoints iets omlaag bijgesteld omdat het nu 1 a 2 graden warmer is in huis dan de afgelopen dagen met dezelfde setpoints.

Tevens werd ik vanochtend blij toen ik zag dat eindelijk de sneeuw/ijs op mijn zonnepanelen was verdwenen, welke de afgelopen 3 dagen om diezelfde reden amper 1 kWh hadden opgewekt. Ter vergelijking, afgelopen donderdag hadden ze nog 8 kWh opgewekt.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-08 20:22
Toch nog eens een repost. Ik ben toch erg benieuwd naar jullie inzichten:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen omtrent het gebruik van de 2 losse micro filter bij de MHI ZSX. Dit zijn dus niet de stof filters.

Is het verstandig om deze te gebruiken icm het verwarmen? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat dit de airflow tegengaat en de airco ventilator daardoor harder moet werken en meer geluid maakt. Voor koelen is dit volgens mij geen issue omdat de temperaturen dichter bij elkaar liggen dan bij verwarmen.

De stoffilter moet uiteraard blijven om de lamellen en jezelf te beschermen tegen het opstuiven van stof.

Wie o wie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Laatst online: 02-08 20:22
Tomv schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:37:
Zo, ik wil hier ook weer even een bijdrage leveren omdat ik zelf heel veel gehad heb aan dit topic.

Korte ervaringen na 5 maanden gebruik
MHI SRK35ZS-X als hoofdverwarming op 55m2 en 150m3 inhoud.

(Setpoint variërend van 20 tot 21 resulteert in temperatuur van 19,5 tot 21 afhankelijk van buitentemperatuur en aantaal defrosts.)

Pluspunten:
+ CV hoeft enkel nog aan bij warm water gebruik.
+ bij temperaturen van +5 is het een stille ervaring.
+ (€1,97 m3 / €0,41 kw/h) in 2 jaar terug verdiend in mijn situatie.
+ Door de WIFI ook mogelijk om half uur voor thuiskomst in voor/na seizoen al te verwarmen wanneer blijkt dat je eerder thuiskomt dan verwacht.
+ Door montage 40cm boven plat dak geen last van opgestapeld ijs van defrosts.

Minpunten:
- Veel defrosts bij temperaturen onder nul.
(Ondanks genoeg informatie viel dit tegen)
- Geluidsniveau buitenunit bij extreme belasting.
(Had voorkomen gekund door e.v.t. 2 units, echter geen mogelijkheid om 2e binnenunit te plaatsen)
-Resonantie van leidingen tegen de buitengevel bij zware belasting. ( dit is mogelijk nog op te lossen door de leidingen in te pakken met bijvoorbeeld buisisolatie)

Zoals bij vele, dit zijn MIJN ervaringen met verwarmen.
Tot nu toe lijkt het dat de stelling 1m3 gas = 2kw/h bij onze situatie vrij nauwkeurig is.

Op de koudere dagen red je dit niet, en op de warmere dagen trekt dit bij.

Nogmaals bedankt aan alle tweakers in dit topic voor hun nuttige bijdragen!
Ik kan bij helemaal vinden in je post. Wij verwarmen met een 5KW ZSX op 50M2. Ook hier is de ervaring tot 5 graden super! Daaronder wordt het erg onrustig in huis met windstromen en droge lucht. Rustig een boek lezen wordt moeilijk. Onderstaande heeft ons erg veel geholpen.

Bij dagen waarbij het kouder is dan -3
- Airco 24/7 aanlaten. In de nacht op 18 graden of 19 graden ECO. Op een gegeven moment neemt de massa in de woonkamer de warmte op. Het systeem voelt in de ochtend aanzienlijk comfortabeler aan. Dit kost ons per dag zon 2.5/3KW meer. Maarja, zoveel dagen is het niet zo koud in NL.
- Ventilatie overdag

Mijn idee: infrarood paneel ophangen voor de momenten dat het erg koud is. Dan kan de airco op 18 graden en is de COP toch erg laag. Dmv 400watt boven de bank lekker bijverwarmen. Waar een airco de lucht verwarment doet een IR paneel dat voornamelijk met massa toch? Voelt als een interessant combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-08 23:50
StormRider schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:34:
Toch nog eens een repost. Ik ben toch erg benieuwd naar jullie inzichten:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen omtrent het gebruik van de 2 losse micro filter bij de MHI ZSX. Dit zijn dus niet de stof filters.

Is het verstandig om deze te gebruiken icm het verwarmen? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat dit de airflow tegengaat en de airco ventilator daardoor harder moet werken en meer geluid maakt. Voor koelen is dit volgens mij geen issue omdat de temperaturen dichter bij elkaar liggen dan bij verwarmen.

De stoffilter moet uiteraard blijven om de lamellen en jezelf te beschermen tegen het opstuiven van stof.

Wie o wie
je bedoeld die gele dingen? :+

Dat vroeg ik me ook al af ja. Leuk zo'n pollen/whatever-filter, maar toen ik een CV had gebruikte ik ook niet zo'n filter...

In de handleiding kon ik ook niet vinden of je kan draaien zonder die filters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 03-05 11:38
Capt Waffles schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:53:
Wat ik niet snap is waarom de CV al zo ver boven zijn setpoint mee begint te stoken, maar ongeacht of ik het begrijp of niet, het werkt toevallig allemaal perfect samen.
Als je de keteltemperatuur sterk verlaagt zal het algoritme van je ketelsturing hierop anticiperen.
Je cv-ketel weet dan dat je met een lagere cv-temperatuur er ook lang over zal doen om de ruimte op te warmen houdt hiermee rekening mee.

Zelf heb ik afgelopen weken met een keteltemperatuur van 40°c verwarmd. Doel was of een lucht/water warmtepomp hier later iets zou kunnen betekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 19-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-08 23:50
StormRider schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:44:
[...]

Ik kan bij helemaal vinden in je post. Wij verwarmen met een 5KW ZSX op 50M2. Ook hier is de ervaring tot 5 graden super! Daaronder wordt het erg onrustig in huis met windstromen en droge lucht. Rustig een boek lezen wordt moeilijk. Onderstaande heeft ons erg veel geholpen.

Bij dagen waarbij het kouder is dan -3
Airco 24/7 aanlaten. In de nacht op 18 graden of 19 graden ECO. Op een gegeven moment neemt de massa in de woonkamer de warmte op. Het systeem voelt in de ochtend aanzienlijk comfortabeler aan. Dit kost ons per dag zon 2.5/3KW meer. Maarja, zoveel dagen is het niet zo koud in NL.
Ventilatie overdag

Mijn idee: infrarood paneel ophangen voor de momenten dat het erg koud is. Dan kan de airco op 18 graden en is de COP toch erg laag. Dmv 400watt boven de bank lekker bijverwarmen. Waar een airco de lucht verwarment doet een IR paneel dat voornamelijk met massa toch? Voelt als een interessant combi.
Alleen de massa waar die boven hangt natuurlijk. Dus als je hem boven de bank hangt, zal dat vooral de bank zijn. Maar dat zal geen zoden aan de dijk zetten want 400 watt blijft 400 watt. En een deel daarvan zal in het paneel blijven zitten. Dat is ook massa, maar niet zoveel als je hoopt denk ik.

Verder is een IR prima natuurlijk voor lokale verwarming. doe het nu op dit moment op zolder (werkkamer).

mijn conclusie na deze koude dagen (Noord Nederland, dus kouder dan hier was het in NL eigenlijk niet):
  • 24/7 verwarmen scheelt voor ons nauwelijks, omdat we onregelmatige diensten hebben en dus relatief veel thuis zijn overdag. Het is wel comfortabeler.
  • Slaapkamers worden best koud. 14 graden op een gegeven moment. Kwa slapen etc eigenlijk geen last van. Kinderen ook geen problemen mee gehad (geen klacht gehoord).
  • CV kort aangehad om de slaapkamers wat op te warmen. Maar dat helpt ook weinig, want de massa is nog koud. Dus hetzelfde effect als een airco: Binnen no-time is het weer afgekoeld.
  • 1 dag (tussen -9 en -3) op de werkkamer/zolder een electrisch kacheltje op de laagste stand aangehad om de beentjes warm te houden. In 8 uur bijna net zoveel verbruik als de airco in 24 uur. En de zolder was nog niet warm O-) Maarja, dat klopt ook wel, want cop 1 vs cop ~3, en de massa beneden is warm, op zolder niet. Wel aangenaam maar een IR paneel voor de voeten is waarschijnlijk zuiniger en goedkoper (over 2 jaar zeker als we een nieuw energiecontract moeten).
  • de unit buiten is onhoorbaar binnen. Buiten heeft niemand er last van, op iemand die met de hond wandelt misschien. Maar ik kies voor milieu boven geluidsoverlast (en ik vind dit echt geen overlast want het is echt niet luid, en je loopt er minimaal 5 meter vanaf)
  • Binnengeluid hoor ik niet eens. Alleen defrosts denk ik "He! een defrost!". Maar dat is ook omdat ik er op let, niet dat het onaangenaam is binnen. Miss Waah merkt er uberhaupt niets van. Die komt er eigenlijk niet aan.
Verwarmingstactiek:
  • 24/7, geen verlaging. Lekker laten pruttelen op lage wattage ipv opstoken
  • Slaapkamers lekker koud laten
Geplande investeringen (op prio)
  1. Vloerverwarming
  2. warmtepaneel voeten zolder/kantoor
  3. (de)centrale ventilatie (die is er nu niet)
  4. Airco bovenverdieping (voor de zomer koelen, maar ook verwarmen wanneer wenselijk)
  5. .....
  6. .....
  7. Warmtepompboiler
Hoe die airco gaat worden, goede vraag. We hebben niet zoveel ruimte in de hal, dus 1 airco op de trap is lastig... en daarmee pak je de zolder ook niet mee. Misschien dat er iets kan met WTW (de)centrale ventilatie om de warmte te verdelen. Of misschien dat we ergens (plafond overloop of op zolder?) een kanaalunit kunnen plaatsen. Maar met de betonnen vloeren hier zijn beide opties vrij ingewikkeld en prijzig en permanent....

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 19-12-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:46
jusch schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:05:
[...]

1996, 3 grote raampartijen, dubbelglas van het bouwjaar, B label.
Hi Jusch,

Hier ook Panasonic!
Merk je een minder verbruik bij de quiet stand?
Zag wat tegenstrijdige berichten hierover :P

Hier wat lastige dagen gehad met de koude. Als je nog niet helemaal klaar bent met de renovatie/isolatie valt verbruik en comfort toch wel echt tegen. De vrouw des huizes heeft me al een paar keer vervloekt om over te stappen naar de L/L warmtepomp _O- (vervanging van oude stookolieketel bij aankoop huis).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:14:
[...]

Dit dus,

Ik leef in mijn huis, voel hoe het werkt, en vind dat het goed gaat, en dan komt iemand me zeggen dat het niet ok is?
Als jij tevreden bent met je setup dan is dat mooi, echter hier op tweakers proberen we (doorgaans) om de unit op een zo efficiënt mogelijke wijze te gebruiken en dan bedoel ik niet alleen een laag verbruik maar ook de boel zo in te regelen dat de runs zo lang mogelijk zijn op een gunstige compressor frequentie zonder (of zo min mogelijk) uit/aan gedrag (buiten de defrosts om) en de warmte constant om zo lang mogelijk te genieten van de investering tegen maximaal comfort en om de setup niet versneld af te schijven. Nogmaals als jij tevreden bent met hoe de boel draait lekker zo laten, ik geef alleen maar aan wat de ideale situatie is hoe de meeste hier proberen hun unit te gebruiken maar dat is blijkbaar niet voor iedereen hetzelfde en dat is ook prima.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 10:33
Moris schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:51:
[...]

Als je de keteltemperatuur sterk verlaagt zal het algoritme van je ketelsturing hierop anticiperen.
Je cv-ketel weet dan dat je met een lagere cv-temperatuur er ook lang over zal doen om de ruimte op te warmen houdt hiermee rekening mee.

Zelf heb ik afgelopen weken met een keteltemperatuur van 40°c verwarmd. Doel was of een lucht/water warmtepomp hier later iets zou kunnen betekenen.
Mijn 2 theorieën waren:
  1. Op de CV ketel thermostaat zit ook een buitentemp sensor, als de buitentemperatuur begint te kelderen 's avonds is de sturing misschien slim genoeg om te denken 'he, ik ben een vloerverwarming en dus een traag systeem, misschien moet ik al anticiperen. Ik voel die koude binnen nog niet meteen maar dat gaat komen'.
  2. Idem met de binnentemp sensor op de thermostaat, misschien is de sturing gesofisticeerd genoeg om niet enkel met de temperatuur op dat moment rekening te houden, maar ook met de gradiënt, zijnde 'he. ik zie dat ik nog boven m'n setpoint ben, maar het is wel aan het zakken, als ik dat extrapoleer en aangezien ik een traag systeem ben (vloerverwarming) moet ik nu al beginnen stoken zodat ik straks niet onder m'n setpoint duikel'
Met beide theorieën zou ik wel verwachten dat ie uiteindelijk naar het CV setpoint convergeert (18 graden) als er geen L/L ondersteuning aanwezig zou zijn. De combinatie met de L/L blijft netjes op L/L setpoint (20 graden), ik denk dat ik toevallig net geluk heb met m'n settings en het eindresultaat bekom dat ik wens.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 09:29
Gisterenavond ontstond er op de kap van de buitenunit een laag ijs door de regen die erop bevroor.
Dit zorgde vervolgens voor een tikkend geluid.

Eerst heb ik staan luisteren waar dit geluid vandaan kwam omdat je verwacht dat het van de fan komt die tegen ijs begint te tikken, maar dit was niet het geval. Er lag geen ijs op de bodem van de unit.

Het tikkende geluid was ook een stuk langzamer dan de fan.
Toen kwam ik er achter dat er op de bovenkant een laag ijs lag van een paar millimeter dikte.
Ik drukte op dit ijs de bovenkant van de kap een stuk je in en hierdoor scheurde het ijs en het tikken was nagenoeg gelijk verdwenen.
Vervolgens het ijs verwijderd en is het ook niet terug gekomen.

Toch maar voor dit weer/sneeuw iets van een afdakje gaan maken om zulke dingetjes te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

DriesLec schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:00:
[...]

Hi Jusch,

Hier ook Panasonic!
Merk je een minder verbruik bij de quiet stand?
Zag wat tegenstrijdige berichten hierover :P

Hier wat lastige dagen gehad met de koude. Als je nog niet helemaal klaar bent met de renovatie/isolatie valt verbruik en comfort toch wel echt tegen. De vrouw des huizes heeft me al een paar keer vervloekt om over te stappen naar de L/L warmtepomp _O- (vervanging van oude stookolieketel bij aankoop huis).
De quiet stand is minder zuinig, scheelt bij mij zo'n 80w. Maar zoals aangegeven is het niet te doen als het vriest, dan verdeeld de lucht niet over de hele kamer en ik verwacht dat het dan zal afkoelen in de uiterste hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Laatst online: 20:46
jusch schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:09:
[...]

De quiet stand is minder zuinig, scheelt bij mij zo'n 80w. Maar zoals aangegeven is het niet te doen als het vriest, dan verdeeld de lucht niet over de hele kamer en ik verwacht dat het dan zal afkoelen in de uiterste hoeken.
Quiet is minder zuinig en verwarmd niet d:)b dan neem ik wel wat lawaai er bij!
Hoe meet je die 80 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:06:
[...]

Als jij tevreden bent met je setup dan is dat mooi, echter hier op tweakers proberen we (doorgaans) om de unit op een zo efficiënt mogelijke wijze te gebruiken en dan bedoel ik niet alleen een laag verbruik maar ook de boel zo in te regelen dat de runs zo lang mogelijk zijn op een gunstige compressor frequentie zonder (of zo min mogelijk) uit/aan gedrag (buiten de defrosts om) en de warmte constant om zo lang mogelijk te genieten van de investering tegen maximaal comfort en om de setup niet versneld af te schijven. Nogmaals als jij tevreden bent met hoe de boel draait lekker zo laten, ik geef alleen maar aan wat de ideale situatie is hoe de meeste hier proberen hun unit te gebruiken maar dat is blijkbaar niet voor iedereen hetzelfde en dat ik ook prima.
Hetzelfde geldt voor mij aan @Sjamo . Geniet van je setup! :Y

Laten we blij zijn dat de huidige temperaturen in ieder geval zorgen voor minder energiekosten voor heel veel mensen. Met zijn allen blij naar de kerstdagen! o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-07 22:30

JML

Is het vanaf 1 januari met het prijsplafond goedkoper om de CV weer te gebruiken in plaats van de Airco met scop4 of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
JML schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:33:
Is het vanaf 1 januari met het prijsplafond goedkoper om de CV weer te gebruiken in plaats van de Airco met scop4 of niet ?
Als je met elektriciteit boven het plafond uit komt en met gas er nog onder zit, dan zou ik idd even op de cv over gaan.

Tenzij je nog overschot hebt van je zonnepanelen, dan zou ik gewoon airco blijven gebruiken.

(Niemand heeft me nog een bewijs tekst kunnen geven dat de salderingsregeling is aangepast door het prijsplafond. Dus tot die tijd ga ik er vanuit dat ik gewoon mij airco verbruik kan salderen)

[ Voor 25% gewijzigd door xHEMANx op 19-12-2022 13:39 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

JML schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:33:
Bij 1m3 = 2kWh:

Plafond:
1m3: 1,45 euro
1kWh: 0.4 euro

1,45 (1m3) ≠ 0,8 (2kWh)

Simpel gezegd lijkt het nog te lonen om airco aan te laten.

Maar.. als je daardoor over je plafond gaat, is het sommetje niet meer zo simpel.
:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Laatst online: 02-08 16:23
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:54:
[...]

Je zou haast de temperatuur sensor gaan saboteren. })
Inderdaad, je zou die net zo willen overrulen als de interne sensor

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:13:
[...]

Hetzelfde geldt voor mij aan @Sjamo . Geniet van je setup! :Y

Laten we blij zijn dat de huidige temperaturen in ieder geval zorgen voor minder energiekosten voor heel veel mensen. Met zijn allen blij naar de kerstdagen! o<:)
Hier alles weer rustig in de airco-hoek. En ja, ik kwam er pas om 9 uur achter dat ik de fanspeed per ongeluk op 1 had gezet ipv automatisch :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWnC54fD6ZxW9CiYXRrKfbDe3-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79clDevVskoKiwIgXrY2WwlB.png?f=fotoalbum_large

En ik hoop dat jij zo snel mogelijk op een goede manier (gedeeltelijk?) naar L/W kan. Wanneer iets dat zo basis is als verwarming, een storende factor heeft (lastig het goede woord te vinden), dan is dat naar. Het is, ook in dit topic, overduidelijk dat je niet de enige bent die zich stoort aan elementen van verwarming met airco.

Op naar warme feestdagen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:55:
[...]

250 Wh zegt het al toch? 250W per uur. Ik zeg niet 250Wh per dag. En nee, dat is niet het automatische verbruik dat ons door de hele vorstperiode heen heeft gesleept, maar dat beweerde ik ook niet. Ik beweerde alleen dat de multisplit hier voor ons goed en gunstig werkt.
Wh is verbruik, W is vermogen (in joules per seconde). Zolang die twee door elkaar gehaald worden, blijft de verwarring. "250W per uur" is een uitdrukking waar niemand iets mee kan.

25 kWh verbruik voor November is trouwens serieus weinig; nog niet 1 kWh per dag.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 19-12-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonniepanelen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2024
Zo, dat was dan de eerste echte uitdaging voor onze 3.5MHI ZS.

Bouwjaar 2/1 kap woning: 2016
Oppervlak woonkamer: 55m2
Inhoud woonkamer: 145m3

Bij -6 buiten
overdag verwarmen tot 20 graden (ingesteld op 22, fanstand auto)
's nachts verwarmen tot 18 (ingesteld op 20, fanstand 3)
24-uurs verbruik plusminus 12 kWh

Ervaring: over het algemeen aangenaam. Woonkamer blijft goed op temperatuur. Lawaai buitenunit acceptabel (voor de buren). Wel wat resonantie te horen op de babykamer (1ste verdieping). De buitenunit hangt (40cm boven maaiveld) met een beugel aan de buitenmuur. Achteraf bekeken zou ik hem toch liever op de grond plaatsen.

Resonantie niet te horen bij temperaturen boven het vriespunt.

Conclusie: mochten er in de toekomst weer normale gasprijzen komen, ben ik van plan onder de 0 graden met gas te stoken. Daarboven met de l/l warmtepomp. Zoals het er nu naar uitziet is dat wishful thinking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:14:
[...]

Wh is verbruik, W is vermogen (in joules per seconde). Zolang die twee door elkaar gehaald worden, blijft de verwarring. "250W per uur" is een uitdrukking waar niemand iets mee kan.

25 kWh verbruik voor November is trouwens serieus weinig; nog niet 1 kWh per dag.
Ik geef het op. Echt. Als dit is wat je uit mijn post haalt, en beweert dat niemand iets met mijn schrijfwijze kan, dan wordt het voor mij tijd een beter tijdverdriif te vinden dan dit topic.

Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstra
  • Laatst online: 17-03-2024
Martin7182 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:14:
[...]
250W per uur" is een uitdrukking waar niemand iets mee kan
Wattuur, kilowattuur, megawattuur, gigawattuur, waarom zou niemand daar iets mee kunnen?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:39
Multi vergelijkingstabel

Op dit topic wordt veel geschreven over multi, of het nou goed is of niet, maar het valt me op dat mensen niet goed vergelijken tussen appels en peren. Als eerste moet je weten:

- Er zijn maar een klein aantal types, die met kleine (softwarematige?) veranderingen worden omgezet naar meer modellen.
- Per merk verschilt wanneer ze over gaan naar de volgende
- Brute force is soms nodig, zeker met verwarming

Ik heb uit de databoeken van LG, MHI en Daikin de volgende bij elkaar gezocht, waarbij hele grote verschillen zijn tussen de merken en modellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqrYWkKRJY_Ti8-C7gUBMaZeR7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmvxQyHM82nrGrXYsB3AwboH.png?f=fotoalbum_large

De volgende vallen op:

- LG, MHI kunnen heel mooi terug naar < 20% nominaal vermogen. De vermogens die je kwijt "moet" is minder dan een Daikin Perfera single.
- LG, MHI hebben flinke compressors en kunnen veel hitte leveren over de hele line-up als het vriest. Daikin kan niet tegen kou, behalve de 2MXM52N en de 3MXM68N.
- Heel veel Daikins kunnen serieus niet tegen kou - ik snap zo wel dat ze in een defrost loop terecht komen ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtTxQkTKYaBT8D6v-QCQZ1wGYGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OVGh7SiJFGy5fKiEERArAumY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nU4NJsKZNAPIgABaYnYDCodinI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8RqZzUgj9Q24CXLmWQD5hBCI.png?f=user_large

Ze gaan allemaal er vanuit dat je klein beetje met een elektrische COP=1 kachel bij stook bij -10. En bij de 3.5 kW hebben ze de system heating design capacity extra laag gezet zodat hij het "haalt". Not recommended.

Het omgekeerde heb ik hier ervaren met een LG MU3R19 - hij is zo oversized dat hij met de belachelijke 🤘-vorm pendelt, met -7 buiten. Defrost, gevolgd door max power inhalen = binnenunit tript op 24 graden. Dit was zaterdag, ik was ziek dus hij mocht lekker alles extra warm houden op ruim 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCvrflLNJZKAPBDrt3hyZllMrho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S0h9guUyTY3ReHoCtXxLKkjP.png?f=fotoalbum_large

Een LG MU3R19 (die zo goed als dezelfde is als de MU4R25) is serieus oversized voor dit huis blijkbaar. Dat is een nadeel, maar goed, ik hoef dus niet bang te zijn voor polar vortices of de elfstedentocht, hij bromt wel mooi rustig @ 1000W de meeste tijd.

Efficiency vs single

Er wordt heel veel geschreven over wat slim is voor verbruik, maar voor mij is de data tot nu toe duidelijk, met een goede multi kan je je verbruik beter laag houden dan meerdere singles. Als ik hier had verwarmd met een 3.5 + 2.5, waarbij de 3.5 het meeste werk moet doen, ~15kWh van de 20, dan had hij zijn werk moeten doen op 70%+ power level. De Daikin Perfera 3.5 met een 2.5 kW Pdesign had het misschien niet eens gehaald op max load 24 uur lang.

In plaats daarvan zit ik hier met een multi die 2400W kan verstoken, gemeten op een HomeWizard plug, en hij zit op de koudste dagen van het jaar op 700W te relaxen, ~30% power level. Dat is ook goed voor de buren, hij maakt nauwelijks herrie en defrost levert maar weinig water op, de warmtewisselaar buiten is niet superchilled t.o.v. buitenlucht, ook die zit te relaxen i.p.v. op max rated capacity te werken. Win win.

Als je een multi hebt waar je een power limit kan instellen, zoals bij Daikin via Demand Control, kan je pendelen vermijden en rustig laten werken op 50% power, zelfs als het vriest; dat moet beter zijn dan een single voor de woonkamer die in een defrost loop zit en 2 boven die niks doen, want boven verwarmen doen we niet / nauwelijks.

Capaciteit bij -10

Wat ook opvalt is capaciteit bij -10 bij verschillende modellen zwaar tegen valt, bij Daikin single tot en met 3.5 kW, en multi tot en met 4 kW. Ik snap niet waarom de 2YC40JXD#C compressor in de 2MXM40M, 2MXM50N, 3MXM40N zo slecht werkt, te kleine warmtewisselaar? In de 3MXM52N is hij weer prima maar dat is wat de heat capacity table zegt, vermijd de eerste 3.

LG en MHI multi maken een sprong bij de 5.0 / 5.2 kW modellen, van 4 kW naar 5 kW.

Regelbereik

De beste modellen kunnen tot < 20% van nominaal vermogen, de slechtste heeft maar een beperkte power range vanaf 46%. Kleinere minimum is beter, maar goed, geef daar niet al te zware weging aan, alleen de 3MXM68N met 2 kW minimum is fors, rest kan tot ~ 1kW en dat is prima. Op een gewone winter dag wil je dat wel hebben, dan praat je over 250W x 4 = ~1kW, 24 kWh thermisch per dag, 6 kWh verbruik. Dat is geen probleem voor de meeste huizen.

LG notes

Ik zou deze niet nog een keer halen. Ook als het niet vriest werkt het met een timed oil return cycle, dat betekent dat het elke 3 uur exact in een mini-defrost gaat; dat is op zich niet erg en binnen een minuut klaar, maar daarna slaat de regeling door en gaat het inhalen op full power -> 🤘.

2400W x warm weer buiten = verschrikkelijk veel hitte, kamer warmt binnen een paar minuten enkele graden op om daarna een half uur af te koelen. Het is gewoon niet fijn.

Ook als het zo koud is is het overkill, moet je nagaan hoe ernstig het is bij 7+ graden buiten.

Vandaag pruttelt hij rustig op 300W, dat is prima, maar elke 3 uur moet hij dus even uit om 🤘 te voorkomen.

Recommended units

Op basis van de specs:

MHI: schijnt allemaal wel goed te zijn. Lager minimum vermogen dan singles van Daikin. De 1x heat, rest op fan "cheat code" werkt voor enorm efficiënt verwarmen. Bij een groter huis de -50 of -60 kiezen.

Daikin, 3MXM52N is prima. Goed vermogen bij kou en groot regelbereik. Demand control kan pieken dimmen. Voor singles is de 4.2/5.0 ook okay. Rest is niet aan te raden, onvoldoende vermogen bij koud weer, waarom zou je dat kopen ipv iets van de concurrent? Fan + heat is niet mogelijk helaas.

Op basis van ervaring:

LG: nope. Behalve als je een tochtpaleis hebt, dan wil je misschien de stupid huge brute force power van de MU3R19+. Fan + heat werkt heel mooi om 300W verbruik te verdelen over 2-3 units.

Sources:

Daikin single data uit https://atexxo.com/wp-con...71_Data-books_English.pdf
Daikin multi data: Google op bijvoorbeeld "3mxm40n data book"
LG details van: https://lg-b2b.ru/upload/..._R32_ODU_2020_English.pdf
MHI: verschillende sites en Eurovent, geen handig boek gevonden met capaciteit bij x°C buiten i.c.m. welke units (bijvoorbeeld 2.5 + 3.5).

Bonus: incidenteel vs continu verwarmen

Voor iets minder comfort kan ik hier, door dat OP buitenunit, prima on demand verwarmen met lagere kosten. Dit was uitgeprobeerd afgelopen donderdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p40vEPsJbi6xXmvw_C0BevF1B5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0halvYSz5lu7LLMiFITfaoKH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvmqtvfA31tMYEoBMebJHIujKMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TTopdoCkCSjFcb9w9IDpd2H3.png?f=user_large

Verbruik is met 30% gedaald van ~15 kWh gemiddeld naar onder de 10 kWh, temperatuur in de woonkamer was prima, ik was er toch niet in de nacht, en daarna was het snel weer ingehaald. De eerste stukje verwarming was met een verkeerde fan stand / uitblaas 100% omhoog gericht, dat deed niet zoveel. Inhalen ging vlot, op ~60% van max power.

Ik ga niet meer proberen lang / 24 uur stoken, dat is toch niet echt mogelijk door de LG 🤘 signature move. Vandaag staat de teller pas op 4.3 kWh, aangezet om half 9 en in een kwartier meet de SensorPush in de woonkamer 19°C+. Het is nu ondertussen opgewarmd tot 20.4°C beneden, 18.2°C boven in de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:45
Ah dat verklaart dus waarom sommigen het de afgelopen periode hadden over constante defrosts, en ik dat beeld geheel niet herkende met mijn 3mxm68a. Ik had 1 of 2 defrosts per dag, en die duurden nooit langer dan een paar minuten. Als ik naar de buitenunit keek leek die ook altijd nagenoeg vrij van ijs.
Als ik deze stats zo bekijk is deze buitenunit een waar beest als het komt op warmte leveren bij forse koude. Ik bedoel, die 8,79 lacht de andere units in essentie weg.

Al met al ben ik tot nu toe meer dan tevreden met deze multisplit. Nu het buiten weer 8 graden is heb ik econo-mode weer aangezet, wat vziw hetzelfde is als demand control @70.

Blijkbaar kan het, zeker bij Daikin, toch tegen je werken als je je unit zo klein mogelijk kiest om pendelen te vermijden.

Dank voor dit overzicht @w00key.

[ Voor 25% gewijzigd door Stoffa op 19-12-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
KoningPaulus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:18:
Vraagje. Sinds kort dus 2x MHI op big foots in m'n bezit. Maar als ik op de beugels kijken van de bigfoots zie ik verschil in hoe ze vast zitten.
Wat is normaal en wat niet?
Zie bijgevoegde foto's

[Afbeelding][Afbeelding]
Zonder het groene blokje, die is er alleen om alles bij elkaar te houden

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:48

Vos

AFCA

Sjamo schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:55:
[...]
...

Ons verbruik voor de airco in november was 25kWh, waarvan 5kWh standby verbruik.

..
Wow, met 20kWh de hele maand november je huis lekker op temperatuur? Ik kan het eigenlijk niet geloven, maar het zal :)

Zonder gasverbruik (voor verwarmen)?

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 19-12-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:35:
[...]

Als je met elektriciteit boven het plafond uit komt en met gas er nog onder zit, dan zou ik idd even op de cv over gaan.

Tenzij je nog overschot hebt van je zonnepanelen, dan zou ik gewoon airco blijven gebruiken.

(Niemand heeft me nog een bewijs tekst kunnen geven dat de salderingsregeling is aangepast door het prijsplafond. Dus tot die tijd ga ik er vanuit dat ik gewoon mij airco verbruik kan salderen)
+ datum jaarafrekening. bijv 1 maart van 1-1 tot 1-3 maar 620 kWh onder prijsplafond. Na aftrek normale verbruik blijft er niet veel over voor de warmtepomp in die koude maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Met -5c buiten. Setpoint 21, fanspeed auto, werkelijke temperatuur in huis 18.5c

Ik dacht ik kan hem wel weer iets lager zetten nu.

Nu met 7c buiten. Setpoint 20, fanspeed auto, werkelijke temp in huis 18.

Ietsje warmer zou fijn zijn.

Setpoint verhoogd naar 21, fan auto. Temp blijft 18c in huis...

Uuhmm ok... Wat gaat hier mis?

Heb hem nu op 22 gezet, staat tot nu toe nog steeds op 18c in huis... Even afwachten nog.

Het ding is wel, met de vrieskou zette de auto fan de fan wrs op 3 streepjes (lawaai)
Nu schakeld hij gelijk naar 2, maar krijgt het hier echt niet warm. 😅

Iemand anders ook deze ervaring??

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:52:
Met -5c buiten. Setpoint 21, fanspeed auto, werkelijke temperatuur in huis 18.5c

Heb hem nu op 22 gezet, staat tot nu toe nog steeds op 18c in huis... Even afwachten nog.

Het ding is wel, met de vrieskou zette de auto fan de fan wrs op 3 streepjes (lawaai)

Schakel powerfull even in daarvoor zit die knop erop en laat hem zijn werk doen voor 30 minuten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:55:
[...]

Schakel powerfull even in daarvoor zit die knop erop en laat hem zijn werk doen voor 30 minuten.
Dan wordt het daarna toch gewoon weer langzaam aan 18? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:57:
[...]

Ik zou je fanstand verhogen voor een uurtje of twee met dezelfde settings, lijkt erop dat er warmte rond je unit blijft hangen en daardoor moduleert de fan van je binnenunit terug en blijft het dus kouder. Daarnaast is het erg vochtig buiten, dat vinden de warmtepompen ook niet heel prettig.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 19-12-2022 16:01 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schief
  • Laatst online: 29-06 09:40
Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Ik zou je fanstand verhogen voor een uurtje of twee met dezelfde settings, lijkt erop dat er warmte rond je unit blijft hangen en daardoor moduleert de fan van je binnenunit terug en blijft het dus kouder. Daarnaast is het erg vochtig buiten, dat vinden de warmtepompen ook niet heel prettig.
Ik heb het zelfde probleem. Ik heb de airco stond 24/7 aan de laste week.
Ik heb hem eventjes uit gezet en daar na weer aan gezet. nu warmt die weer lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Schief schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:14:
[...]

Ik heb het zelfde probleem. Ik heb de airco stond 24/7 aan de laste week.
Ik heb hem eventjes uit gezet en daar na weer aan gezet. nu warmt die weer lekker op.
Doordat je 24 uur verwarmt is de temperatuur ter hoogte van je binnenunit aardig opgewarmd, nu het wat warmer is zal je daar weinig warmteverlies hebben en dus meet de unit een hogere temperatuur, het kan dan helpen om de fanstand een poosje te verhogen zodat de lucht goed gemengd word, uit en aan zetten kan ook natuurlijk maar is denk ik alleen zinvol als je de kamertemperatuur iets laat dalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 19-12-2022 16:27 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Ga ik later proberen.

Staat nu op setpoint 23. En nu is het pas een graad hoger. 19c dus.
Verbruik nu bijna 800kwh, pfff dat is nog meer dan met -5 buiten.

Beetje jammer. Moet dus toch handmatig met de fan gaan kloten, waar ik juist niet op hoopte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:16
DriesLec schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:45:
[...]

Quiet is minder zuinig en verwarmd niet d:)b dan neem ik wel wat lawaai er bij!
Hoe meet je die 80 watt?
Ik heb het net ook getest (Fujitsu). Quiet mode 228W. Normal: 248. Ik heb heen en weer geschakeld (Quiet-->Normal-->Quiet-->Normal-->Quiet)
Ik zag de waarde dus consequent van 228-->248-->228-->248-->228 gaan.

Quiet is in mijn geval, onder de huidige omstandigheden dus bijna 10% zuiniger.

Toelichting uit de handleiding: Ruisonderdrukking bediening reduceert het geluid van
de buitenunit. Tijdens de bediening, zal het aantal omwentelingen van de compressor afnemen en de ventilator van de buitenunit draait langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:43:
[...]

Ga ik later proberen.

Staat nu op setpoint 23. En nu is het pas een graad hoger. 19c dus.
Verbruik nu bijna 800kwh, pfff dat is nog meer dan met -5 buiten.

Beetje jammer. Moet dus toch handmatig met de fan gaan kloten, waar ik juist niet op hoopte...
Vergeet ook niet dat ondanks dat het buiten nu iets warmer is je casco nog flink koud is, gisteren nacht was het op veel plaatsen nog -6 en kouder en overdag amper boven 0 tot vanmorgen aan toe. Na een hittegolf blijft je huis ook nog even warm, nu dus andersom. Geef het even tijd komt allemaal goed.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Vind die cijfers bij sommige hier toch wel bijzonder knap.

Hier heb ik de MHI 3,5 snachts op fanstand 2 laten draaien voor het verbruik en overdag op fanstand 3 (@21 graden) om het allemaal op acceptabele temperatuur te kunnen houden in de woonkamer.
Wel 24/7 laten draaien omdat het anders onder de 15 graden komt met gasverbruik tot gevolg (kouder hoeft het niet in huis), nachts trok hij dan rond de 450/500Wh en overdag rond de 800 bij - temperaturen.
Vanmorgen was meteen echt weer een wereld van verschil, want bij de + temperaturen is het verbruik meteen meer dan gehalveerd en hij draait nu rond de 350Wh..
Boven was het dan rond de 14 graden in het ergste geval, daar zetten we de airco dan alleen savonds een paar uurtjes aan voor het slapengaan..

Hier is gelukkig wel nieuw glas onderweg en de bedoeling is ook om het platte dak beter te isoleren, ik hoop dat het dan iets makkelijker gaat met de airco's in weken zoals dit.
En dan nog twijfel ik om er geen vloerverwarming in te leggen, elektrisch of alvast gereed voor warmtepomp, gewoon voor het comfort. L/L is te doen, maar het kan zeker beter.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:21:
[...]

Ik geef het op. Echt. Als dit is wat je uit mijn post haalt, en beweert dat niemand iets met mijn schrijfwijze kan, dan wordt het voor mij tijd een beter tijdverdriif te vinden dan dit topic.

Enjoy!
Ik weet echt niet wat je met 250 W per uur bedoelt. Is het nou 250 Wh verbruik of 250 W vermogen? Vermogen uitgedrukt in W heeft al een tijdcomponent in zich (1 W is 1 joule per seconde). Daarom is W per uur betekenisloos. Het is net zoiets als autorijden met 100 km/h per uur.
feenstra schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:28:
[...]

Wattuur, kilowattuur, megawattuur, gigawattuur, waarom zou niemand daar iets mee kunnen?
Allemaal prima, zelfs vermogen in Wh/h slik ik nog wel. Maar zoals gezegd, W per uur, daar maak ik geen chocola van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Ik heb mn airco rechtstreeks op het elektra net aangesloten, dus zonder losse stekker. Wel op een aparte groep. Dat homewizard p1 apparaat kan niet toevallig 1 groep uitlezen? Anders zit ik altijd met bij verbruik te klooien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-07 11:10
Martin7182 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:06:
[...]
Ik weet echt niet wat je met 250 W per uur bedoelt. Is het nou 250 Wh verbruik of 250 W vermogen? Vermogen uitgedrukt in W heeft al een tijdcomponent in zich (1 W is 1 joule per seconde). Daarom is W per uur betekenisloos. Het is net zoiets als autorijden met 100 km/h per uur.
250W/uur = 250/3600 J/s2, of te wel de snelheid van de toename van het vermogen, de acceleratie om in auto termen te blijven, maar ik denk inderdaad niet dat dat is wat er bedoeld werd. O-)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Misschien terechte vraag die niet altijd duidelijk is en moet lezen tussen de regels.
"Hoofdverwarming" of "Bij verwarming".

Ik ga bvÄvoor een 3.5kw MHI 41 M2 woonkamer single
Jaren 70 2onder 1 kap. Isolatie alleen dak en kruipruimte en gemengd dubbelglas oud en hr ++

Ga ik redden waarschijnlijk wel, zo niet icm cv ketel.
Hoofdtaak bij verwarmen en gas verminderen. Als ik kan als gebruiken hoofdverwarming is dat meegenomen.

Off topic beweegreden.:
Toekomst<2jaar Vloerverwarming icm wp.
Aanleg vloerverwarming met wp moet waarschijnlijk anders dan met cv.https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel

Beschou maar als niet gepost excuses.

[ Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 19-12-2022 18:27 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:17
Offens1490 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:18:
Misschien terechte vraag die niet altijd duidelijk is en moet lezen tussen de regels.
"Hoofdverwarming" of "Bij verwarming".

Ik ga bvÄvoor een 3.5kw MHI 41 M2 woonkamer single
Jaren 70 2onder 1 kap. Isolatie alleen dak en kruipruimte en gemengd dubbelglas oud en hr ++

Ga ik redden waarschijnlijk wel, zo niet icm cv ketel.
Hoofdtaak bij verwarmen en gas verminderen. Als ik kan als gebruiken hoofdverwarming is dat meegenomen.

Off topic beweegreden.:
Toekomst<2jaar Vloerverwarming icm wp.
Aanleg vloerverwarming met wp moet waarschijnlijk anders dan met cv.https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel
Ik kan niet zoveel chocolade maken van je post maar als je vraagt of je gekozen optie als bijverwarming of als hoofdverwarming gaat werken dan denk ik dat niemand daar echt een zinnig woord over kan zeggen. Je zou kunnen proberen een warmteverliesberekening te maken of probeer anders eens met de koevlaas berekening aan de gang te gaan. Dat is zeker de moeite waard ook al is dit maar een tijdelijke oplossing.

Soms hoef je maar een paar 100 euro meer uit te geven om L/L als hoofdverwarming te gebruiken en dat heb je met deze prijzen (prijsplafond niet meegenomen natuurlijk) binnen enkele maanden of nog minder alweer terug verdient. Maar als ik het goed lees heb je al besteld?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Speedfightserv schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:04:
[...]

Zonder het groene blokje, die is er alleen om alles bij elkaar te houden
Niet mee eens. Zoek kijk maar in iedere brochure van Walraven Hamerkopbout en je ziet dat het groene er gewoon aan blijft.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Stillekracht schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:44:
[...]

Ik heb het net ook getest (Fujitsu). Quiet mode 228W. Normal: 248. Ik heb heen en weer geschakeld (Quiet-->Normal-->Quiet-->Normal-->Quiet)
Ik zag de waarde dus consequent van 228-->248-->228-->248-->228 gaan.

Quiet is in mijn geval, onder de huidige omstandigheden dus bijna 10% zuiniger.

Toelichting uit de handleiding: Ruisonderdrukking bediening reduceert het geluid van
de buitenunit. Tijdens de bediening, zal het aantal omwentelingen van de compressor afnemen en de ventilator van de buitenunit draait langzaam.
Je zegt wel zuiniger, maar blijft de kamer ook constant qua temperatuur? Dat denk ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:11
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:11:
Ik heb mn airco rechtstreeks op het elektra net aangesloten, dus zonder losse stekker. Wel op een aparte groep. Dat homewizard p1 apparaat kan niet toevallig 1 groep uitlezen? Anders zit ik altijd met bij verbruik te klooien..
De P1 meter niet, maar deze wel ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Only schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:55:
Vind die cijfers bij sommige hier toch wel bijzonder knap.

Hier heb ik de MHI 3,5 snachts op fanstand 2 laten draaien voor het verbruik en overdag op fanstand 3 (@21 graden) om het allemaal op acceptabele temperatuur te kunnen houden in de woonkamer.
Wel 24/7 laten draaien omdat het anders onder de 15 graden komt met gasverbruik tot gevolg (kouder hoeft het niet in huis), nachts trok hij dan rond de 450/500Wh en overdag rond de 800 bij - temperaturen.
Vanmorgen was meteen echt weer een wereld van verschil, want bij de + temperaturen is het verbruik meteen meer dan gehalveerd en hij draait nu rond de 350Wh..
Boven was het dan rond de 14 graden in het ergste geval, daar zetten we de airco dan alleen savonds een paar uurtjes aan voor het slapengaan..

Hier is gelukkig wel nieuw glas onderweg en de bedoeling is ook om het platte dak beter te isoleren, ik hoop dat het dan iets makkelijker gaat met de airco's in weken zoals dit.
En dan nog twijfel ik om er geen vloerverwarming in te leggen, elektrisch of alvast gereed voor warmtepomp, gewoon voor het comfort. L/L is te doen, maar het kan zeker beter.
Waarom niet in de nacht op hogere fanstand? Hier stand 5 (hoogste) in de nacht. Hogere cop naar mijn weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Vos schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:26:
[...]

Wow, met 20kWh de hele maand november je huis lekker op temperatuur? Ik kan het eigenlijk niet geloven, maar het zal :)

Zonder gasverbruik (voor verwarmen)?
Nee, niet lekker op temperatuur. En we hebben geen gas-aansluiting meer. Houtkachel niet gebruikt in november als ik het me goed herinner.

Mijn partner en ik zijn beide opgegroeid in de tijd waarin je in de winter soms je adem zag bij het wakker worden, waarin de bloemen op de ramen stonden, en waarin ondanks een redelijk inkomen toch de verwarming weinig gebruikt werd. Dat is waar we aan gewend zijn, en we weten beiden dat wanneer je bij kou niet gelijk begint te verwarmen, je lichaam zich aanpast naar lagere temperaturen. Richting de zomer doen we hetzelfde, maar dan andersom.

Dat geeft wat licht, maar doenbaar ongemak in de tussen-seizoenen. Het geeft ook een laag verbruik.
Ook onze isolatie helpt. Het was hier in november zelden onder de 17 graden.

Inmiddels is het te koud om niet te verwarmen, en het blijkt dat we hier eigenlijk gratis de bovenverdieping kunnen mee-verwarmen. Dus doen we dat. Ongekende luxe voor ons. Nu dus een comfortabele temperatuur in de hele woning. Zodra het kan zullen we hier weer overgaan op ad hoc verwarmen (enkele uren per dag) omdat dat voor ons in de meeste gevallen een lager verbruik geeft. Keuze, geen noodzaak.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 19-12-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:52:

Zet de uitblaasklep eens op een hoek van 45 graden of hoger, het klinkt onlogisch dat klopt.
Niet helemaal naar beneden zetten want dan blijft de warmte daar hangen.

(als ik hem hier helemaal naar beneden zet gebeurd hetzelfde dan wil de keuken moeilijk warm worden en blijft het zo 1,5c achter, kan gerust 24/7 verwarmen het wordt daar zeer moeilijk warm dan).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:45:
[...]

Nee, niet lekker op temperatuur. En we hebben geen gas-aansluiting meer. Houtkachel niet gebruikt in november als ik het me goed herinner.

Mijn partner en ik zijn beide opgegroeid in de tijd waarin je in de winter soms je adem zag bij het wakker worden, waarin de bloemen op de ramen stonden, en waarin ondanks een redelijk inkomen toch de verwarming weinig gebruikt werd. Dat is waar we aan gewend zijn, en we weten beiden dat wanneer je bij kou niet gelijk begint te verwarmen, je lichaam zich aanpast naar lagere temperaturen. Richting de zomer doen we hetzelfde, maar dan andersom.

Dat geeft wat licht, maar doenbaar ongemak in de tussen-seizoenen. Het geeft ook een laag verbruik.
Ook onze isolatie helpt. Het was hier in november zelden onder de 17 graden.

Inmiddels is het te koud om niet te verwarmen, en het blijkt dat we hier eigenlijk gratis de bovenverdieping kunnen mee-verwarmen. Dus doen we dat. Ongekende luxe voor ons. Nu dus een comfortabele temperatuur in de hele woning. Zodra het kan zullen we hier weer overgaan op ad hoc verwarmen (enkele uren per dag) omdat dat voor ons in de meeste gevallen een lager verbruik geeft. Keuze, geen noodzaak.
En niet te vergeten een heel belangrijke, niet te heet douchen, slecht voor de huid.
Desnoods warm je de badkamer op met een 2000 watt convectorkachel en zet je de waterstraal kouder is ook energiezuiniger.

Ik doe aan schaatsen en weet wat koud is maar toch beneden de 20c krijg ik koude handen of ik nou met vloerverwarming verwarm of luchtverwarming maakt niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-08 09:20
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:11:
Dinrail versie kopen van homewizard. Kan ie zo in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
  • Laatst online: 17-03-2024
Opgenomen vermogen is nu veel hoger bij +8 graden buitentemperatuur dan bij lage temperaturen onder het vriespunt. Gevolg, temperatuur stijgt tot boven de 23 graden en daarna begint het pendelen. Doe ik iets verkeerd?

Herstel: ik had de knop snel opwarmen aanstaan.... Mijn fout.

[ Voor 13% gewijzigd door feenstra op 19-12-2022 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:03
sjonniepanelen schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:17:
Zo, dat was dan de eerste echte uitdaging voor onze 3.5MHI ZS.

Bouwjaar 2/1 kap woning: 2016
Oppervlak woonkamer: 55m2
Inhoud woonkamer: 145m3

Bij -6 buiten
overdag verwarmen tot 20 graden (ingesteld op 22, fanstand auto)
's nachts verwarmen tot 18 (ingesteld op 20, fanstand 3)
24-uurs verbruik plusminus 12 kWh

Ervaring: over het algemeen aangenaam. Woonkamer blijft goed op temperatuur. Lawaai buitenunit acceptabel (voor de buren). Wel wat resonantie te horen op de babykamer (1ste verdieping). De buitenunit hangt (40cm boven maaiveld) met een beugel aan de buitenmuur. Achteraf bekeken zou ik hem toch liever op de grond plaatsen.

Resonantie niet te horen bij temperaturen boven het vriespunt.

Conclusie: mochten er in de toekomst weer normale gasprijzen komen, ben ik van plan onder de 0 graden met gas te stoken. Daarboven met de l/l warmtepomp. Zoals het er nu naar uitziet is dat wishful thinking.
Ik had bij -5 resonatie in de nacht.
Ik heb deze doormidden geknipt en er achter gedrukt(kant onderaan de beugels) en toen had ik er geen last meer van.
Voetjes druk ik er wel onder als het weer beter is.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:57:
[...]

Powerfull is bedoelt om de ruimte snel op temperatuur te brengen, in principe mag het niet meer terugzakken nadat het klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:45:
[...]

Powerfull is bedoelt om de ruimte snel op temperatuur te brengen, in principe mag het niet meer terugzakken nadat het klaar is.
Als je setpoint 20 hebt en 30 min volgas laat gaan dan word het 25 graden binnen, als je dan terugmoet naar setpoint 20 zit je een uur in de “kou” erna. Om op te warmen met een koude start zou het nuttig kunnen zijn maar ik gebruik het nooit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:27:
Een update in eigen belang. Ik heb vandaag de plafondventilator naar beneden laten blazen. Je voelt wel af en toe wat wind maar het is geen koude eind.

De verdeling is veel beter, dan als ventilator naar boven blaast. Als ik in de ochtend opwarm terwijl is iets anders aan het doen ben dan blaast die ook naar beneden.
Mijn ervaring is als je veel verschil krijgt tussen plafond en vloer dan is fanstand verhogen een goede optie, wel iets meer geluid maar de warmte verdeelt vele malen beter. In mijn geval 45 graden omlaag en fixed in middenstand. Sinds ik standaard fanstand 2 hanteer, ervaar ik geen verschillen meer in de kamer en is de ruimte volledig gevuld en overal dezelfde temperatuur.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Vos schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:43:
[...]

Waarom niet in de nacht op hogere fanstand? Hier stand 5 (hoogste) in de nacht. Hogere cop naar mijn weten.
Hier is stand 4 het hoogste, maar puur vanwege het verbruik. Hogere stand = hoger verbruik hier.
Op standje 2 zakte het verbruik naar rond de 450/500, op standje 3 schoot dat omhoog (en bleef ook stuk hoger, zelfs al draai je hele dag).
Temperatuur in huis zakt dan wel iets in de nacht (+- 2 graden), maar standje 3 bleef veel verbruiken of ik hem nou continue laat lopen of morgens deed verhogen.
Moet nog even kijken wat het vannacht doet nu de temperaturen weer boven nul zijn, als hij vanavond bij naar bed gaan nog steeds stabiel op 350 draait laat ik hem denk ik zo staan, dan is die 3kWh verbruik voor in totaal 54 cent geen groot probleem..
Vorig jaar veel gespeeld met de silent modus, maar dat was voor deze week niet te doen, ook kreeg ik het verbruik niet zo onder controle als vorig jaar.
Ik heb voor dit jaar de lamellen ook in een andere stand gezet, warmteverdeling is nu beter dan vorig jaar, maar het verbruik wel net iets meer dan in vaste stand.
Al met al blijft dit voor mij tot nu toe wel het grootste nadeel, het continue moeten spelen met de settings voor het ideale verbruik/comfort. Als je huis top geïsoleerd is zal dit wellicht een veel mindere rol spelen, maar bij ons blijf je bezig momenteel.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
AtlAntA schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:39:
[...]

Ik kan niet zoveel chocolade maken van je post maar als je vraagt of je gekozen optie als bijverwarming of als hoofdverwarming gaat werken dan denk ik dat niemand daar echt een zinnig woord over kan zeggen. Je zou kunnen proberen een warmteverliesberekening te maken of probeer anders eens met de koevlaas berekening aan de gang te gaan. Dat is zeker de moeite waard ook al is dit maar een tijdelijke oplossing.

Soms hoef je maar een paar 100 euro meer uit te geven om L/L als hoofdverwarming te gebruiken en dat heb je met deze prijzen (prijsplafond niet meegenomen natuurlijk) binnen enkele maanden of nog minder alweer terug verdient. Maar als ik het goed lees heb je al besteld?
Heb het doorgehaald excuses. Heb wel warmteverlies berekening gemaakt en was 3.27 kw.
Dat was bij 20°c bij -8 als ik me goed herinner.
(Wij stoken meestal 19-19.5°C)

*We hebben open trappengat/hal naar de zolder dus daar gaat warmte weg vanuit de w

Snap je uitgangspunt dat je misschien iets meer kan uitgeven, maar mijn budget is gewoon te krap helaas.
2022 ->Zonnepanelen, dakisolatie, kruipruimte en nog badkamer verbouwing(die duurder uitvalt materiaal/arbeid) het blijven keuzes.
Als het aan mijn vrouw lag hoefde de airco niet.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:16
Vos schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:41:
[...]

Je zegt wel zuiniger, maar blijft de kamer ook constant qua temperatuur? Dat denk ik niet.
Yes, de temperatuur bleef strak op hetzelfde niveau. Het is een 6kW unit. Hij was dus fors teruggemoduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-08 16:45
Wat zijn de ervaringen met nachtverlaging? Heeft dit zin en met welke temperaturen? Ik draai nu enkele dagen 20gr 24/7 maar weet niet of het echt voordeel biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-08 09:27

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Goed, weer een follow-up. Mijn airco is (vermoedelijk) stuk.

Ik heb echt geen idee hoe of wat, het viel me op dat er tijdens de vrieskou van deze week, een blok ijs binnenin zat. Maar dat lijkt mij moeten kunnen, bij defrosts smolt dat niet weg (daar zat het te ver van de ijzeren lamelletjes buiten) maar lijkt mij dat zo'n buitenunit daarvoor gemaakt is.

De installateur wil pas over een week komen, dat is mij echt te lang. Voor de verschrikkele installatiefoto's, zie eerdere post.

Wat kan ik nu zelf doen in de tussentijd? Het betreft een MSZ-LN35VG2B, 2 maanden oud. Binnenunit LED brandt niet, de E/O switch doet ook niks. Ik weet niet of de buitenunit wel stroom heeft, die heeft geen LED of iets dergelijks.

In de tussentijd lekker in de kou, kan wel een ander bedrijf laten komen, maar dat kost flink centen op eigen kosten. Unit is geïmporteerd via "Climaled" in FR, garantie aanspraak bij installatie is dus lastig. Verkeerd gegokt? Iemand advies? Ik vind de installatie bijzonder slecht afgewerkt, maar daardoor zou het toch niet stuk moeten gaan?

Impressie van een 'afgewerkte' leiding bij de buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLIvBLr5w0Uyc0fW_7QwPDfCqlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkwDtGzGZ9GoKnYYDRxvJYfs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Processorkoeler op 19-12-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Scrtz schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:25:
Wat zijn de ervaringen met nachtverlaging? Heeft dit zin en met welke temperaturen? Ik draai nu enkele dagen 20gr 24/7 maar weet niet of het echt voordeel biedt.
Onder de 2° buitentemperatuur draai ik 24/7 met een verlaging naar 18° 's nachts. Overdag 21° ingesteld. Ik vind het heel aangenaam als alles op temperatuur bleef. Hoeveel kWh het mij meer gekost heeft weet ik niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Laatst online: 29-07 16:43
Scrtz schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:25:
Hangt enorm af van je situatie en je wensen. Het voordeel van 24/7 verwarmen is dat je de massa van je huis en meubels over tijd opwarmt wat door veel mensen als comfortabeler wordt ervaren. Zeker als je een unit met een (voor de ruimte) relatief beperkt vermogen hebt kom je er bij temperaturen rond (en onder al helemaal) het vriespunt vaak niet onderuit als je de boel een beetje fatsoenlijk op terperatuur wil houden in huis. In mijn situatie kost 24/7 stoken doorgaans meer energie dan ad-hoc en ik doe het dus alleen als de temperatuur dusdanig laag is dat het huis behoorlijk af zou koelen gedurende de nacht (zoals met de temperaturen van vorige week). Met de huidige temperaturen staat hij alleen aan als ik thuis ben, ik heb een stevige installatie dus ik laat hem gewoon even doorstampen om het terug op temperatuur te krijgen bij thuiskomst. Pas als de temperatuur zelfs overdag weer amper boven het vriespunt komt ga ik weer 24/7 stoken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:34:

Ik heb echt geen idee hoe of wat, het viel me op dat er tijdens de vrieskou van deze week, een blok ijs binnenin zat. Maar dat lijkt mij moeten kunnen, bij defrosts smolt dat niet weg (daar zat het te ver van de ijzeren lamelletjes buiten) maar lijkt mij dat zo'n buitenunit daarvoor gemaakt is.

De installateur wil pas over een week komen, dat is mij echt te lang. Voor de verschrikkele installatiefoto's, zie eerdere post.

Wat kan ik nu zelf doen in de tussentijd? Het betreft een MSZ-LN35VG2B, 2 maanden oud. Binnenunit LED brandt niet, de E/O switch doet ook niks. Ik weet niet of de buitenunit wel stroom heeft, die heeft geen LED of iets dergelijks.

In de tussentijd lekker in de kou, kan wel een ander bedrijf laten komen, maar dat kost flink centen op eigen kosten. Unit is geïmporteerd via "Climaled" in FR, garantie aanspraak bij installatie is dus lastig. Verkeerd gegokt? Iemand advies? Ik vind de installatie bijzonder slecht afgewerkt, maar daardoor zou het toch niet stuk moeten gaan?

[Afbeelding]
Wat doet de unit precies niet dan? Kun je iets specifieker zijn? Kun je foutcodes aflezen met de afstandsbediening?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:37

[Afbeelding]
Jouw installateur heeft tenminste nog gepoogd het laatste stukje te bedekken. Bij mij is dat laatste stukje open en bloot... Installateur zei dat het niet uitmaakt. Geen idee of dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:43:
[...]

Wat doet de unit precies niet dan? Kun je iets specifieker zijn? Kun je foutcodes aflezen met de afstandsbediening?
Niks. Alles is uit 8)7 vandaar. Heb helaas geen voltmeter, er staat een troubleshooting flow in de service manual voor de binnenunit. Ik weet niet waar het probleem zit, obviously tussen de meterkast (begin) en de binnenunit (eind). Of de buitenunit volledig spanningloos is, of dat alleen de binnenunit het niet doet, weet ik niet. Iig krijg ik 0 reactie van de unit als ik 'm probeer te bedienen.

En hij staat dus nog gewoon open, dus is echt 'uitgevallen' denk ik zo. Kreeg 's middags al via de app (remote) geen reply, maar dacht dat het aan het netwerk lag.

update: zie de WiFi interface in de binnenunit (binnenin) wel knipperen. Die heeft in ieder geval stroom. Oranje "err" LED knippert daar ook van, kan er alleen niks van afleiden.

[ Voor 12% gewijzigd door Processorkoeler op 19-12-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

In de technical manual kun je een hoop terugvinden, bijvoorbeeld onderstaande stappenplan, wellicht heb je hier wat aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVm2xcyRjCNuS3tMbmQDL4XRNSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZsre2Je4xT2PuS7ktq597VI.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-08 16:33
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:48:
[...]

Niks. Alles is uit 8)7 vandaar. Heb helaas geen voltmeter, er staat een troubleshooting flow in de service manual voor de binnenunit. Ik weet niet waar het probleem zit, obviously tussen de meterkast (begin) en de binnenunit (eind). Of de buitenunit volledig spanningloos is, of dat alleen de binnenunit het niet doet, weet ik niet. Iig krijg ik 0 reactie van de unit als ik 'm probeer te bedienen.

En hij staat dus nog gewoon open, dus is echt 'uitgevallen' denk ik zo. Kreeg 's middags al via de app (remote) geen reply, maar dacht dat het aan het netwerk lag.

update: zie de WiFi interface in de binnenunit (binnenin) wel knipperen. Die heeft in ieder geval stroom. Helaas geen verdere LED's of wat dan ook van de binnenunit.
Ook aardlek gecontroleerd, misschien met dooi een klein stroomlekje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 17:14
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:48:
[...]

update: zie de WiFi interface in de binnenunit (binnenin) wel knipperen. Die heeft in ieder geval stroom. Helaas geen verdere LED's of wat dan ook van de binnenunit.
Probeer de complete boel eens spanningsloos te halen... en dat een paar minuten zo te laten... dan reset de boel vast!
Ik ben blij met een instalateur die hier in de zomer met 35 graden savonds om 21.30 nog reageerde op appjes toen ik een storing had... bleek achteraf een lekkage hier en had 1 dag later al een monteur om 8.30 aan de deur..... koste wat, maar had het er toen zeker voor over!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:51:
[...]

In de technical manual kun je een hoop terugvinden, bijvoorbeeld onderstaande stappenplan, wellicht heb je hier wat aan?

[Afbeelding]
Die heb ik doorlopen idd, maar weet niet welke beginstap het is. Ik zie nu net dat de WiFi module wel stroom heeft, maar de binnenunit's blauwe LED doet niks. Buitenunit draait niet, maar of die dan stuk is? Geen idee. Iig krijgt de binnenunit spanning vanuit buiten, dus daar lijkt iets te werken.
Willempie27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:52:
[...]

Ook aardlek gecontroleerd, misschien met dooi een klein stroomlekje?
Die was er niet uitgesprongen, ook al alles spanningsloos gemaakt en aan gezet, blijkt helaas niet te werken.£
miel schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:53:
[...]

Probeer de complete boel eens spanningsloos te halen... en dat een paar minuten zo te laten... dan reset de boel vast!
Ik ben blij met een instalateur die hier in de zomer met 35 graden savonds om 21.30 nog reageerde op appjes toen ik een storing had... bleek achteraf een lekkage hier en had 1 dag later al een monteur om 8.30 aan de deur..... koste wat, maar had het er toen zeker voor over!
Deze monteur is oprecht waardeloos, de installatie is belabberd en heb 2 dagen lang al het bouwstof kunnen opruimen. Gat tussen buiten en binnen was met een vaatdoek gedicht, deze man kan ook pas over een week (misschien) langskomen. Heb wel bespaard op installatie, helaas nu slecht gegokt. En de hardware komt uit Frankrijk (Climaled), hoop dus oprecht niet dat het een garantieprobleem wordt als er echt wat stuk is.

Ik baal hier wel enorm van, het is 13c in huis :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-08 16:33
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:59:
[...]

Die heb ik doorlopen idd, maar weet niet welke beginstap het is. Ik zie nu net dat de WiFi module wel stroom heeft, maar de binnenunit's blauwe LED doet niks. Buitenunit draait niet, maar of die dan stuk is? Geen idee. Iig krijgt de binnenunit spanning vanuit buiten, dus daar lijkt iets te werken.

[...]

Die was er niet uitgesprongen, ook al alles spanningsloos gemaakt en aan gezet, blijkt helaas niet te werken.£

[...]

Deze monteur is oprecht waardeloos, de installatie is belabberd en heb 2 dagen lang al het bouwstof kunnen opruimen. Gat tussen buiten en binnen was met een vaatdoek gedicht, deze man kan ook pas over een week (misschien) langskomen. Heb wel bespaard op installatie, helaas nu slecht gegokt. En de hardware komt uit Frankrijk (Climaled), hoop dus oprecht niet dat het een garantieprobleem wordt als er echt wat stuk is.

Heb je wel een certificaat van inbedrijfstelling ontvangen? Dat lees ik vaak om aanspraak te maken de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Willempie27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:03:
[...]

Heb je wel een certificaat van inbedrijfstelling ontvangen? Dat lees ik vaak om aanspraak te maken de garantie.
Certificaat niet, factuur wel. Weet wel dat de verkoper bij 'buitenlandse' installaties geen certificaat vraagt, alleen voor in Frankrijk-ingezetenen. Had dat nagevraagd.

Weet nu dat de "ERR" LED op de WiFi module niks anders is dan dat 'ie een netwerkprobleem heeft. Wat wel gek is, want die module heeft wel stroom. Maar de rest doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:59:
[...]

[...]

[...]

Wat zou kunnen is dat je fan in de buitenunit tegen ijs aan heeft gelopen met teveel weerstand en dat de zekering op je powerboard eruit gevlogen is. Je zou, als je over technische kennis beschikt eea kunnen nameten, anders toch wachten op hulp.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:06:
[...]

Wat zou kunnen is dat je fan in de buitenunit tegen ijs aan heeft gelopen met teveel weerstand en dat de zekering op je powerboard eruit gevlogen is. Je zou, als je over technische kennis beschikt eea kunnen nameten, anders toch wachten op hulp.
Heb helaas geen voltmeter, had anders in de troubelshoot wel het voltage tussen 2 punten kunnen meten die worden aangegeven. De fan was volledig ijsvrij toen het vroor. Rond 14.00 werkte 'ie nog gewoon en vanochtend was het al ruim 5 graden.

Ik vind 't wel apart dat alleen de WiFi adapter brandt, de blauwe indicatieLED brandt niet. Ook de emergencyswitch doet niks... terwijl die bedoeld is om te troubleshooten. Volgens mij is de sturingskabel 4 of 5 aderig (+, - en 3 signaaldraden). Als de stroom eraf was, zou die adapter ook niet branden denk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35
Servee schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:06:
[...]

Dat zou inderdaad iets kunnen zijn wat je kan uitzoeken, ik had eergister bij 1 van de units ook zoveel ijsvorming dat de fan tegen het ijs liep. Met een föhn het ijs weggewerkt, omdat een buurman het hoorde en aanbelde, maar anders was die vermoed ik ook kapot gelopen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:22
Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:10:
[...]

Heb helaas geen voltmeter, had anders in de troubelshoot wel het voltage tussen 2 punten kunnen meten die worden aangegeven. De fan was volledig ijsvrij toen het vroor. Rond 14.00 werkte 'ie nog gewoon en vanochtend was het al ruim 5 graden.

Ik vind 't wel apart dat alleen de WiFi adapter brandt, de blauwe indicatieLED brandt niet. Ook de emergencyswitch doet niks... terwijl die bedoeld is om te troubleshooten. Volgens mij is de sturingskabel 4 of 5 aderig (+, - en 3 signaaldraden). Als de stroom eraf was, zou die adapter ook niet branden denk?
In je buitenunit zitten dacht ik ook LED's. Heb je die kap er al af geschroefd?

Een multimeter koop je voor 8 euro op bol.com. Dan kan je meten.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Pagina: 1 ... 289 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic