Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 288 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.350.776 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Servee schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:38:
[...]

Hier blijft de plofketel uit, alleen om het principe al zeker omdat het morgen alweer 10 graden boven nul is :+ met een paar dagen krijgen we weer een klachtenregen over pendelende units omdat het buiten weer warmer is 8)7
We hebben ons best toch gedaan afgelopen zomer/najaar om mensen te wijzen op minimaal vermogen, multi's nadeel etc? Voor klachten kunt u terecht bij uw installateur die het beter wist en een hele grote wilde hangen :+

Het waren makkelijke tijden wat dat betreft met plofketel, gas wat bijna voor niets was, binnen 23/24 graden, niet ingeregeld, doet het altijd en wat interesseert mij het wat het kost. Die tijden komen nooit meer terug (gelukkig voor klimaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:22
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen omtrent het gebruik van de 2 losse micro filter bij de MHI ZSX. Dit zijn dus niet de stof filters.

Is het verstandig om deze te gebruiken icm het verwarmen? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat dit de airflow tegengaat en de airco ventilator daardoor harder moet werken en meer geluid maakt.

De stoffilter moet uiteraard blijven om de lamellen en jezelf te beschermen tegen het opstuiven van stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08 07:14
elektriekert schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:44:
[...]

Dat is een lastige. Contractueel gezien kan je ook nog de gehele periode salderen.
Echter kan het zo zijn dat je op een bepaald moment wel boven je prijsplafond zit omdat ze niet willen rekenen met je opgewekte energie van vorig jaar.

Ik kan het zelf niet zo goed uitleggen, maar ik vraag me af of ik het wel helemaal begrijp.
Onze panelen wekken circa 7000 kWh op in 1 jaar, wat voor ons in een contractjaar voldoende is. Maar ons contractjaar loopt niet als kalenderjaar van 1 januari tot en met 31 december, maar van juli tot en met eind juni.

Ik kan dan alsnog alles 1 op 1 wegstrepen? Het idee was om met de gedane investeringen vanaf heden de energierekening 0 euro te laten zijn.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:45:
[...]

Hoe interpreteer jij het artikel wat @henidde plaatste?
Ik denk niet dat we dat hier in dit topic moeten plaatsen. Is er ondertussen niet een topic over? Hier kan je die vragen beter kwijt: Help! De energierekening - kroegtopic

Ik wilde nog extra zonnepanelen gaan leggen (heb er 10 van 10 jaar oud 2500 WP) maar daar begin ik niet meer aan met afbouw salderen in ieder geval. Ik heb nu nog een Ferrari's meter die 1 op 1 saldeert maar die gaat er verplicht uit op termijn en ik ga niet in de zomer de energiemaatschappij sponseren. Mijn advies: isoleren,isoleren,isoleren en daarna pas over op een warmtepomp (L/L plus WP boiler of L/W all electric) en inductiekoken en gas eruit.

[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2022 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat mijn 3,5 airco in de nacht 1,3 kwh per uur gebruikt dacht ik slim te zijn en hem snachts op 10 graden te zetten. Helaas krijg ik het nu amper weer op een stabiele 19 graden. Al 6 uur aan het blazen en 16,5 graden. Niet verstandig dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:56:
Omdat mijn 3,5 airco in de nacht 1,3 kwh per uur gebruikt dacht ik slim te zijn en hem snachts op 10 graden te zetten. Helaas krijg ik het nu amper weer op een stabiele 19 graden. Al 6 uur aan het blazen en 16,5 graden. Niet verstandig dus...
Niet meegelezen de afgelopen dagen? WP is lage temperatuur verwarming. Advies: zet je cv even aan en dan wellicht weer over naar de L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:56:
Herkenbaar ;) zelfs mijn nachtverlaging naar 19 ipv 22 was geen daverend succes. Denk dat ik m deze koude dagen lekker door laat draaien.

Issue is hier ook dat als ik flink wil gaan verwarmen in de ochtend, ik heel snel defrost krijg en ik dus de facto niet sneller verwarm. Doe ik het e.a. Wat geleidelijker, dan blijven de defrosts langer weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Riggard op 18-12-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Riggard schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:59:
[...]

Herkenbaar ;) zelfs mijn nachtverlaging naar 19 ipv 22 was geen daverend succes. Denk dat ik m deze koude dagen lekker door laat draaien.

Issue is hier ook dat als ik flink wil gaan verwarmen in de ochtend, ik heel snel defrost krijg en ik dus de facto niet sneller verwarm. Doe ik het e.a. Wat geleidelijker, dan blijven de defrosts langer weg.
Vannacht hier doordraaien leverde in 12 uur 4 defrosts op. Bijna niets dus aan defrosts. Nachtverlaging is killing met dit weer voor een WP. Zowel met L/L als L/W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:35
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:51:
[...]

Ik denk niet dat we dat hier in dit topic moeten plaatsen. Is er ondertussen niet een topic over? Hier kan je die vragen beter kwijt: Help! De energierekening - kroegtopic
Idem voor je vorige post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
henidde schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:50:
[...]

Afwegingen maken.. het is een warboel. Kwam ook het volgende tegen.

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Ik kwam dit artikel tegen en viel voornamelijk over de volgende alinea: het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.

Ik was in de veronderstelling dat ik het verbruik in januari tot en met juni 2023 (tot dan loopt huidig contract) kon salderen tegen opgewekte stroom van zomer 2022.

Als ik dit zo lees kunnen we dus niet meer volledig salderen?
Hoe interpreteren jullie dit?
Om exact deze reden heb ik mijn huidige contract vroegtijdig opgezegd. Ik heb een nieuw contract aangevraagd welke in gaat per 01-01-2023. Dan loopt het contract exact over de gehele looptijd van het prijsplafond en ontkom je aan dat gedoe.
Ik betaal dan eenmalig een opzegboete van €50, maar naar alle waarschijnlijkheid ben ik in 2023 financieel dan veel beter uit dan hoe ze de prijzen gaan berekenen n.a.v. het artikel welke je poste, wanneer je halverwege het jaar moet overstappen/verlengen.

Indien je momenteel een vast contract bezit waarbij de de tarieven gelijk of hoger zijn dan het prijsplafond zou ik dat zeker overwegen.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
.

[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 18-12-2022 13:27 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:46:
[...]

We hebben ons best toch gedaan afgelopen zomer/najaar om mensen te wijzen op minimaal vermogen, multi's nadeel etc? Voor klachten kunt u terecht bij uw installateur die het beter wist en een hele grote wilde hangen :+

Het waren makkelijke tijden wat dat betreft met plofketel, gas wat bijna voor niets was, binnen 23/24 graden, niet ingeregeld, doet het altijd en wat interesseert mij het wat het kost. Die tijden komen nooit meer terug (gelukkig voor klimaat).
Nochthans was er toen toch ook al een hele hoop gezeur over hoe duur die energie toch niet is? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:46:
[...]

Dubbel gevoel toch.
In de zomer was elke reactie steevast: nee joh, met een 3.5 kW unit heb je te veel,overschot, gaat pendelen en steek maar een 2.0

Ja, om te koelen is dat allemaal goed, maar nu ervaren we toch iets anders. Blij dat ik hier een 9kW buitenbak heb staan, die mocht echt niet kleiner.
Ik denk dat we volgende zomer iets voorzichtiger gaan zijn met zulks commentaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Wozmro schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:13:
[...]

Nochthans was er toen toch ook al een hele hoop gezeur over hoe duur die energie toch niet is? :)
Klagen maar er niets tegen doen. Ik werd 10 jaar geleden voor gek verklaard toen ik zonnepanelen en dakisolatie nam. Zo ook toen ik L/L warmtepomp en vorig jaar mijn gevel extra isolatie en HR++ nam. En nu is iedereen de Sjaak omdat vraag het aanbod overstijgt. Helaas heb ik voor mezelf de verkeerde keuze gemaakt met de WP wat dat betreft. Ik ga mijn L/L nog wel gebruiken in de toekomst in voor- en naseizoen om te verwarmen. Dan kan je even snel de boel op temperatuur brengen maar zodra het onder de 5 graden buiten komt en blijft wil ik naar L/W. Voor koelen is L/L dan wel subliem dus de investering is niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-08 11:06
xHEMANx schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:10:
[...]

Dat klinkt erg vreemd. Snap ook niet wat het met het prijsplafond te maken heeft?

Wordt de saldering toegepast van 1 jan tot 31 dec?

Als dat zo is, dan mag je wat je verbruikt hebt in jan, feb en maart weg salderen in de zomer van datzelfde jaar, maar dat is niet zoals ik het eerder altijd begrepen had. Volgens mij gaat het bij mij gewoon van jaar afrekening tot jaarafrekening en niet in hele jaren??
Salderen gaat per contractjaar
Prijsplafond per kalenderjaar

Dat kan dus betekenen als jij op 1 april je contractjaar afsluit je 4 maanden prijsplafond hebt om te verrekenen na wat over blijft van je saldering.
Je zit dus bijv met je November en December van het kalender jaar ervoor dus wel kwa kosten die het verbruik opdrijven als ongunstigr maanden..

Als je dus weinig zon opwekt, en dan ook maar 4 maanden prijsplafond mag gebruiken, kan je wat resteert in de volle mep afrekenen, terwijl had dit 1dec geweest had je wellicht alles onder goedkoop tarief kunnen aftikken van prijsplafond

[ Voor 5% gewijzigd door Soullancer op 18-12-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:20:
[...]

Dubbel gevoel toch.
In de zomer was elke reactie steevast: nee joh, met een 3.5 kW unit heb je te veel,overschot, gaat pendelen en steek maar een 2.0

Ja, om te koelen is dat allemaal goed, maar nu ervaren we toch iets anders. Blij dat ik hier een 9kW buitenbak heb staan, die mocht echt niet kleiner.
Ik denk dat we volgende zomer iets voorzichtiger gaan zijn met zulks commentaar.
Ik heb steevast geroepen dat je een warmteverliesberekening moet maken, zie TS. Als je die maakt heb je nooit een te kleine of te grote. Een te kleine, je krijgt het bij echte koude niet warm, een te grote en je hebt een pendelfestijn. WP is maatwerk. Het is geen HR Ketel waar je bij aan/uit geen verschil voelt al moet je daar als je het goed wil doen ook zorgen voor een zo laag mogelijk minimaal vermogen en de boel goed inregelen.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-07 08:54
Volg dit topic al even, echter pas nadat ik vorig jaar een installatie heb laten doen :-)
Heb hier een Fujitsu AOYG 30 KBTA4 multisplit met 2 vloermodellen en 1 wandmodel.
De documentatie is een beetje vaag ivm de economode. In de handleiding staat dit:
Koelen/Drogen: Enkele graden hoger dan de ingestelde temperatuur
Verwarmen: Enkele graden lager dan de ingestelde temperatuur
Opmerking:
In de standen Koelen, Verwarmen of Drogen is het maximale rendement
van deze bedrijfsstand ongeveer 70% van de gebruikelijke werking.
Iemand met een Fujitsu die weet of er ook iets met de compressorfreq gebeurt ? De documentatie is helaas maar karig (alsook de settings) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:19
Soullancer schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:27:
[...]

Dat kan dus betekenen als jij op 1 april je contractjaar afsluit je 4 maanden prijsplafond hebt om te verrekenen na wat over blijft van je saldering.
Je zit dus bijv met je November en December van het kalender jaar ervoor dus wel kwa kosten die het verbruik opdrijven als ongunstigr maanden..

Als je dus weinig zon opwekt, en dan ook maar 4 maanden prijsplafond mag gebruiken, kan je wat resteert in de volle mep afrekenen, terwijl had dit 1dec geweest had je wellicht alles onder goedkoop tarief kunnen aftikken van prijsplafond
Ik heb behoefte aan een simpel rekenkundig voorbeeld. Want die impact kan dus gigantisch zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
synx6 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:31:
[...]

Ik heb behoefte aan een simpel rekenkundig voorbeeld. Want die impact kan dus gigantisch zijn!
Stuur Jetten even een mail. :+ Die maakt er een bende van zo. :'(

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
devastator83 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:30:
Volg dit topic al even, echter pas nadat ik vorig jaar een installatie heb laten doen :-)
Heb hier een Fujitsu AOYG 30 KBTA4 multisplit met 2 vloermodellen en 1 wandmodel.
De documentatie is een beetje vaag ivm de economode. In de handleiding staat dit:

[...]

Iemand met een Fujitsu die weet of er ook iets met de compressorfreq gebeurt ? De documentatie is helaas maar karig (alsook de settings) ...
Je knijpt het maximaal vermogen net als bij Daikin en MHI. Compressor zal nooit maximaal toeren. Kan bij hoge temperaturen buiten zorgen voor een hogere COP en bij lage dat je je setpoint niet meer haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Laatst online: 25-07 12:31
synx6 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:31:
[...]

Check deze link voor voorbeeldberekeningen:

https://nos.nl/artikel/24...er-dan-gedacht-zo-zit-het

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
Soullancer schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:27:
[...]

Ons contract loopt van 1 juli tot en met 31 juni.
Wij wekken januari tot en met juni +/- 3500 op.
Juli tot en met december +/- 3000 - 3500.

In dat opzicht zou het voor ons goed uitvallen als ik het zo lees want we wekken in het eerste deel van het jaar voldoende op om het verbruik te overbruggen van het eerste deel. Dit geldt ook voor het tweede deel van het jaar.

Maar voor mensen die een contract hebben tot en met bijvoorbeeld maart pakt dit slecht uit aangezien ze in januari, februari en maart te weinig opwekken?

Bij ons maken we het goed met de maanden april, mei en juni. Loopt je contract tot eind januari, februari of maart dan kan het dus anders uitpakken?

Uiteraard ervan uitgaande dat je überhaupt voldoende kunt salderen c.q. overschot hebt.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
Het gaat nu specifiek in deze discussie om eigenaren van zonnepanelen. Dat wordt niet in her voorbeeld van de nos benoemd.

.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over lucht/lucht....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

hier stond een offtopic bericht

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 18-12-2022 14:08 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 18-12-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 18-12-2022 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
[...]

Dubbel gevoel toch.

En dan is l/l warmtepomp nog een van de goedkoopste oplossingen. Voor een paar duizend euro ben je gesteld. Geen perfecte oplossing maar het werkt best goed.

Als je dan kijkt naar andere types van warmtepompen of naar zaken als pelletketels dan kan het richting x10 gaan qua budget.
En ook daar zie je flaters op gebied van warmteberekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
en we gaan het dus weer hebben over lucht lucht

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 18-12-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Laatst online: 07-04 19:38
Wat is met dit weer ongeveer jullie COP?

Ik zit al de hele week rond de 1.5 (berekend via hvac-calculator 2.6kw warmte voor 1.7kw vermogen). Snachts nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Modbreak:nee dus

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 18-12-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Mijn l/l warmtepomp heeft 3k gekost.

Als ik dan denk aan een l/w of w/w warmtepomp plus de vloerverwarming dan denk ik wel dat je richting de 30k gaat. Ook met bijvoorbeeld een pelletketel, samen met de opslag voor pellets neemt die ook redelijk wat m² in beslag.

Ik heb zelf een vloermodel binnenunit, die valt niet zo op in de woonkamer.

En ik heb nog altijd de vloerverwarming die nu niet gebruikt wordt dus ik sluit niet uit dat er ooit wel eens een l/w warmtepomp komt. Maar 15k voor de warmtebehoefte die wij maar nodig hebben is toch veel geld.
Misschien een monoblock want ik kan met geïsoleerde waterleidingen naar buiten en die zou ik dan zelf kunnen plaatsen. Maar het rendement is ook wel wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

niet in het topic, maar in een dm ofzo.... :Y
whtniels schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:15:
Wat is met dit weer ongeveer jullie COP?

Ik zit al de hele week rond de 1.5 (berekend via hvac-calculator 2.6kw warmte voor 1.7kw vermogen). Snachts nog lager.
Jouw installatie heeft een probleem en is niet conform, iedereen zal een betere COP hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 18-12-2022 15:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier inmiddels in de woonkamer ook last van WP trillingsgeluiden, niet door mijn eigen unit maar door de unit van de buren welke in het midden van de uitbouw staat.

Maar eens wat trillingsdempers bij ze thuis laten bezorgen :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:31
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:37:
[...]

Dan zweeft de goot toch? Mijn laatste stukje over de grond hangt ook zo. Wel netjes ingetaped dat wel.
Ze hangen in mijn beleving over een te grote lengte horizontaal zonder ondersteuning, waardoor er teveel kracht op de aansluiting bij de buitenunit komt. Lijkt mij erg kwetsbaar. Beter direct vanaf de buitenunit naar beneden en dan over het dak.(of de foto moet heel erg vertekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-08 23:42
w00key schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:13:
[...]

Geen LG multi. Zoek maar op dat keyword in dit topic, er is genoeg over geschreven.

Voor multi kan ik alleen MHI aanraden.
Bedankt voor je reactie

ik zal dit topic even goed doorlezen :)
ik zag al wel dat ze me een veel te grote airco adviseren
een duo split van 6.8 binnen 4,4/3,5 of 5kw 3,5/3,5 op een ruimte van 130m3 en 89M3 waar het voornamelijk om het (bij)verwarmen gaat
zoals ik het nu lees zou ik eigenlijk beter een 2 keer singel split kunnen nemen
3.5KW en voor de kleinere ruimte een 2.5KW
voor een duo raad je me HMI aan, is dat bij een singel split ook zo?
of 1 singel split in de grote ruimte en af en toe de deur naar boven open? Het huis heeft lucht verwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
elwin999 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:41:
[...]

Bedankt voor je reactie

een duo split van 6.8 binnen 4,4/3,5 of 5kw 3,5/3,5 op een ruimte van 130m3 en 89M3 waar het voornamelijk om het (bij)verwarmen gaat
zoals ik het nu lees zou ik eigenlijk beter een 2 keer singel split kunnen nemen
of 1 singel split in de grote ruimte en af en toe de deur naar boven open? Het huis heeft lucht verwarming
Ruimte voor single 2x altijd doen. Vermogen zie TS warmteverliesberekening maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
[...]

Bedankt voor je reactie

Een duo zou ik niet nemen, beter 2 single splits. Of een multi op voorwaarde dat je ze zo veel mogelijk samen gaat gebruiken

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Dubbel gevoel toch.

Een 9kW unit is überhaupt een verkeerde keuze, tenminste tenzij je van pendelen een hobby wilt maken natuurlijk….voor 98% van de tijd heb je voldoende aan een juist gedimensioneerde unit en elk jaar met een koud weekje in de winter komen de mensen die er in zijn gestonken om een veel te grote unit aan te schaffen verheerlijken dat het zo warm word en de rest van het jaar met een hopeloos pendelend systeem zitten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:26
[...]

Bedankt voor je reactie

M2 en m3 zegt niet alles.

Wij hebben een multisplit met een verwarmend vermogen van 6,8kW voor 3 units voor 2 verdiepingen van 36m2, en hebben er niets teveel aan. Wel vaak een mooi (naar onze mening) laag stabiel verbruik.

Probeer goed te kijken naar de specifieke verschillen tussen de verschillende systemen. Er wordt vaak veel geroepen, en lang niet alles zal van toepassing zijn op jouw specifieke situatie. En meerdere singlesplits zijn niet automatisch beter of zuiniger dan multisplits. Het ligt allemaal aan de situatie waarin ze geplaatst worden, en wat van de installatie verwacht wordt. Generaliseren is juist wat veel mensen een minder geschikte installatie oplevert.

Het is wat werk, maar juist bij een airco-installatie is een goede voorbereiding naar mijn mening van belang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:59:
[...]

M2 en m3 zegt niet alles.

Wij hebben een multisplit met een verwarmend vermogen van 6,8kW voor 3 units voor 2 verdiepingen van 36m2, en hebben er niets teveel aan. Wel vaak een mooi (naar onze mening) laag stabiel verbruik.

Probeer goed te kijken naar de specifieke verschillen tussen de verschillende systemen. Er wordt vaak veel geroepen, en lang niet alles zal van toepassing zijn op jouw specifieke situatie. En meerdere singlesplits niet automatisch beter of zuiniger dan multisplits. Het ligt allemaal aan de situatie waarin ze geplaatst worden, en wat van de installatie verwacht wordt.

Het is wat werk, maar juist bij een airco-installatie is een goede voorbereiding naar mijn mening van belang.
Singles lopen altijd zuiniger omdat ze een constantere en lagere compressor snelheid hebben en dus een hogere Cop en dus beter. Verder een lager minimaal vermogen. Een multi fluctueert altijd omdat iedere ruimte een andere behoefte heeft. Dat is geen roepen maar meten is weten. Verder valt je multi uit heb je nergens meer verwarming/koeling met singles wel als er 1 uit valt. Mooie meevaller.

M3 zeggen niets. Warmteverlies wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:03:
[...]

Singles lopen altijd zuiniger omdat ze een constantere compressor snelheid hebben en dus een hogere Cop en dus beter. Verder een lager minimaal vermogen. Een multi fluctueert altijd omdat iedere ruimte een andere behoefte heeft. Dat is geen roepen maar meten is weten. Verder valt je multi uit heb je nergens meer verwarming/koeling met singles wel als er 1 uit valt. Mooie meevaller.
Dat bedoel ik met generaliseren. Jammer.

Toen wij onze multisplit uitzochten was dat vooral omdat wij buiten maar 1 buitenunit wilden plaatsen. We gingen er vanuit dat we vooral beneden zouden verwarmen. Boven verwarmen met de cv deden we alleen bij vorst om de leidingen te beschermen, om het water in de radiatoren in beweging te houden.

Inmiddels hebben we onze multisplit, en wat blijkt, wanneer we 1 unit gebruiken om te verwarmen, dan kunnen we de overige ruimtes niet gratis meeverwarmen, maar tegen een lager gebruik dan gebruik van 1 unit.

Voor een verbruik van 250Wh hebben wij ons hele huis lekker op temperatuur, via 3 binnenunits. En dat bij rond de 0-5 graden.

En nog zonder bijstoken met cv, want die hebben we niet meer.

Multisplit en singlesplit hebben verschillende situaties waarin ze beter uitkomen. Zeggen dat je waar mogelijk altijd voor single moet kiezen, daar doe jij wat mij betreft mensen die aan het beslissen en orienteren zijn mee tekort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:10:
[...]

Toen wij onze multisplit uitzochten was dat vooral omdat wij buiten maar 1 buitenunit wilden plaatsen. We gingen er vanuit dat we vooral beneden zouden verwarmen. Boven verwarmen met de cv deden we alleen bij vorst om de leidingen te beschermen, om het water in de radiatoren in beweging te houden.

Inmiddels hebben we onze multisplit, en wat blijkt, wanneer we 1 unit gebruiken om te verwarmen, dan kunnen we de overige ruimtes niet gratis meeverwarmen, maar tegen een lager gebruik dan gebruik van 1 unit.

Voor een verbruik van 250Wh hebben wij ons hele huis lekker op temperatuur, via 3 binnenunits. En dat bij rond de 0-5 graden.

Multisplit en singlesplit hebben verschillende situaties waarin ze beter uitkomen. Zeggen dat je waar mogelijk altijd voor single moet kiezen, daar doe jij wat mij betreft mensen die aan het beslissen en orienteren zijn mee tekort.
ik generaliseer niet. Als je geen singles kwijt kan is het niet anders, dan multi (heb er ook 1 voor boven).

Maar een single presteert altijd, echt altijd beter. Jij bent niet in de situatie om beide systemen te kunnen vergelijken. Ik en vele voor mij, ook in het oude topic wel. Dat wil niet zeggen dat jij niet content kan/mag zijn met je systeem maar je voelt je altijd aangevallen als de manco's van multi om de hoek komen. Waarom? Gewoon blij en tevreden zijn. Als het niet top optimaal kan met singles wat dan nog? Dan plaats je (een niet te grote) multi. Opgelost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:16:
[...]

ik generaliseer niet. Als je geen singles kwijt kan is het niet anders, dan multi (heb er ook 1 voor boven).

Maar een single presteert altijd, echt altijd beter. Jij bent niet in de situatie om beide systemen te kunnen vergelijken. Ik en vele voor mij, ook in het oude topic wel. Dat wil niet zeggen dat jij niet content kan/mag zijn met je systeem maar je voelt je altijd aangevallen als de manco's van multi om de hoek komen. Waarom? Gewoon blij en tevreden zijn. Als het niet top optimaal kan met singles wat dan nog? Dan plaats je (een niet te grote) multi. Opgelost.
Je begrijpt het niet denk ik. Jij kan net zo min oordelen over het verschil tussen single en multi. Want je gebruikt beide opties niet in een vergelijkbare omgeving. En je gebruikt maar 1 merk. Net als mijn ervaring niets zegt over "de multisplit" in het algemeen, zo zegt jouw ervaring niets over de verschillen tussen de 2. En je blijft er maar op hameren alsof je de enige bent die begrijpt hoe een multisplit werkt. Terwijl jij degene bent die zo'n hekel heeft aan de airco dat je bijna niet kan wachten om naar lucht water te gaan. En je stookt nog bij met cv. En je stookt nog bij met de houtkachel.

En dat is allemaal prima. Elke ervaring is waardevol en telt. Maar denk niet dat jouw ervaring belangrijker of zwaarwegender is dan die van een ander.

Zoals ik eerder als eens zei, soms moet je verder kijken dan je eigen huis lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
Hespy schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:54:
[...]

Een duo zou ik niet nemen, beter 2 single splits. Of een multi op voorwaarde dat je ze zo veel mogelijk samen gaat gebruiken
ja dat zou ook kunnen.. anders gaat hij pendelen las ik
het huis heeft een a label..wtw enz
onze luchtverwarming zuigt alle lucht naar zolder en het via roosters weer terug naar alle ruimtes
het is eigenlijk de bedoeling om de lucht goedkoper te verwarmen met een airco en dat de luchtverwarming het weer deels/door het huis verplaatst
zou een duo split van 3.5 mhi of daikin(perfera) genoeg zijn om hem zo stil mogelijk te laten draaien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-08 15:47
revolution-nl schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:26:
Hier inmiddels in de woonkamer ook last van WP trillingsgeluiden, niet door mijn eigen unit maar door de unit van de buren welke in het midden van de uitbouw staat.

Maar eens wat trillingsdempers bij ze thuis laten bezorgen :+
Toen ik vanmorgen erg vroeg even bij mijn buitenunit ging kijken viel me op dat die ook aardig meer bromde dan ongeveer 2 weken geleden. Er zat echt een groot pak ijs onder rondom de unit. Toch maar besloten dit weg te halen door er voorzichtig heet water over heen te gieten. 3 emmers later was het ijs weg en de unit een stuk stiller. Ik vermoed dat de unit een stuk zwaarder was geworden door het ijs en dat de rubber blokken waar die op staat ook deels bevroren waren dus dat de demping een stuk minder goed was.

Over de kosten discussie die hier eerder werd gevoerd, zelfs met een COP van 2 zullen de meeste mensen nog steeds voordeliger uit zijn met L/L dan met gas toch? Ik betaal ~70ct per kwh en iets meer dan €3 per kuub gas. Mijn dagelijkse stroomverbruik om te 24u te verwarmen is 20kwh geweest over de afgelopen 5 dagen. Qua gas zou me dit ongeveer 8kuub per dag hebben gekost. Dus zelfs met dit weer is voor mij L/L nog goedkoper dan CV. Sterker nog ik heb sinds de installatie eind september al 200kuub gas bespaart wat dus neer komt op een dikke €800 besparing op de gasprijs. In dit tempo zijn de installatie kosten van €4400 binnen anderhalve winter terug verdient.

En dan laat ik dus nog buiten beschouwing dat ik 8500wp op het dak heb liggen en ik nog geregeld een hele middag 'gratis' aan het verwarmen ben.

oh en @MotorBeast bedankt voor het hameren op de warmteverlies berekening en de koevlaas etcetera. In september en oktober geen merkbaar pendelen gehad en nu met -8 zitten we ook niet koud. :)
elwin999 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:23:
[...]

ja dat zou ook kunnen.. anders gaat hij pendelen las ik
het huis heeft een a label..wtw enz
onze luchtverwarming zuigt alle lucht naar zolder en het via roosters weer terug naar alle ruimtes
het is eigenlijk de bedoeling om de lucht goedkoper te verwarmen met een airco en dat de luchtverwarming het weer deels/door het huis verplaatst
zou een duo split van 3.5 mhi of daikin(perfera) genoeg zijn om hem zo stil mogelijk te laten draaien?
Wij hebben ook wtw maar kan nou niet zeggen dat het in de andere kamers waar de verwarming niet aan staat warmer is dan voorgaande jaren zonder L/L. Kouder zelfs. Dus we laten in de middag wat deuren open zodat de warmte daarheen kan trekken. Scheelt niet erg veel maar toch merkbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door AtlAntA op 18-12-2022 15:34 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:23:
[...]

Je begrijpt het niet denk ik. Jij kan net zo min oordelen over het verschil tussen single en multi. Want je gebruikt beide opties niet in een vergelijkbare omgeving. En je gebruikt maar 1 merk. Net als mijn ervaring niets zegt over "de multisplit" in het algemeen, zo zegt jouw ervaring niets over de verschillen tussen de 2. En je blijft er maar op hameren alsof je de enige bent die begrijpt hoe een multisplit werkt. Terwijl jij degene bent die zo'n hekel heeft aan de airco dat je bijna niet kan wachten om naar lucht water te gaan. En je stookt nog bij met cv. En je stookt nog bij met de houtkachel.

En dat is allemaal prima. Elke ervaring is waardevol en telt. Maar denk niet dat jouw ervaring belangrijker of zwaarwegender is dan die van een ander.

Zoals ik eerder als eens zei, soms moet je verder kijken dan je eigen huis lang is.
Het is niet mijn ervaring. Lees aub eens alle pagina's van dit topic en het oude topic terug van heel veel fanantieke langjarige gebruikers. Ik kan mijn compressorfrequenties uitlezen, verbruik monitoren in combinatie met frequenties en graaddagen. Met alle respect maar jij roept alleen wat zonder enige onderbouwing/meting en zonder lange gebruikshistorie.

Ik heb geen hekel aan L/L. Ik ben een van de weinige die mensen die hier lezen wijzen op de nadelen van L/L en probeert objectief te zijn zodat ze een goede keuze kunnen maken. Zo ook zijn er nadelen aan cv, l/w, houtkachel, multi en kan iedereen voor zichzelf een afweging in maken. Ik hoop dat vele daardoor afgelopen zomer bij de aanschaf een goede keuze hebben gemaakt, daar doe ik het voor. Net zoals ik vaar nu op mensen in L/W.

Ik vind mijn ervaring niet zwaarwegend. Ik deel hem alleen. Wat een ieder daarmee doet is zijn keuze. Jij bent blij met je multi. Goed toch? d:)b

NB: Leuk feitje. heb hier destijds een adviseur gehad en die weigerde MHI Multi te plaatsen omdat hij daar niet achter stond. Dan zou de laatste single op mijn terras komen. Dat wilde ik dus niet. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elwin999
AtlAntA schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:30:
[...]

Toen ik vanmorgen erg vroeg even bij mijn buitenunit ging kijken viel me op dat die ook aardig meer bromde dan ongeveer 2 weken geleden. Er zat echt een groot pak ijs onder rondom de unit. Toch maar besloten dit weg te halen door er voorzichtig heet water over heen te gieten. 3 emmers later was het ijs weg en de unit een stuk stiller. Ik vermoed dat de unit een stuk zwaarder was geworden door het ijs en dat de rubber blokken waar die op staat ook deels bevroren waren dus dat de demping een stuk minder goed was.

Over de kosten discussie die hier eerder werd gevoerd, zelfs met een COP van 2 zullen de meeste mensen nog steeds voordeliger uit zijn met L/L dan met gas toch? Ik betaal ~70ct per kwh en iets meer dan €3 per kuub gas. Mijn dagelijkse stroomverbruik om te 24u te verwarmen is 20kwh geweest over de afgelopen 5 dagen. Qua gas zou me dit ongeveer 8kuub per dag hebben gekost. Dus zelfs met dit weer is voor mij L/L nog goedkoper dan CV. Sterker nog ik heb sinds de installatie eind september al 200kuub gas bespaart wat dus neer komt op een dikke €800 besparing op de gasprijs. In dit tempo zijn de installatie kosten van €4400 binnen anderhalve winter terug verdient.

En dan laat ik dus nog buiten beschouwing dat ik 8500wp op het dak heb liggen en ik nog geregeld een hele middag 'gratis' aan het verwarmen ben.

oh en @MotorBeast bedankt voor het hameren op de warmteverlies berekening en de koevlaas etcetera. In september en oktober geen merkbaar pendelen gehad en nu met -8 zitten we ook niet koud. :)

[...]

Wij hebben ook wtw maar kan nou niet zeggen dat het in de andere kamers waar de verwarming niet aan staat warmer is dan voorgaande jaren zonder L/L. Kouder zelfs. Dus we laten in de middag wat deuren open zodat de warmte daarheen kan trekken. Scheelt niet erg veel maar toch merkbaar.
de wtw niet maar de luchtverwarming wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstra
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
Na 10 uur lang niet te hebben verwarmd was de temperatuur gedaald van 21 naar 15 graden. Dat valt me mee. Wat me opvalt is dat wanneer ik kies voor de stille modus voor de buitenunit het opwarmen veel gelijkmatiger gaat. Voortaan dus weer altijd de stille modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bnO9YcwMc2Rah08mENcmVBjRiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GSvtbhXFX6RkTvAVWlsfzGVt.png?f=fotoalbum_large

Hij begon eerst flink te blazen, om vervolgens wat rustiger aan te doen, om vervolgens weer harder te gaan blazen. In de stille modus doet hij dat niet. Dan warmt het gewoon rustig op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Achteraf gezien had ik mischien ook beter voor multisplit kunnen kiezen want nu heb ik hem in de woonkamer aanstaan en dat doet ie prima. Ik had tegen lage meerkosten ook dan boven kunnen verwarmen, daar is het nu ijskoud omdat ik dat ding boven (single) niet aanzet omdat ik er niet ben. Toch kom je zo af en toe wel eens boven en dat is alsof je een vriezer binnenloopt. IJs-en ijskoud.

Dus @MotorBeast ik vind het prima om een mening te geven, maar je lijkt je mening als een godsdienstige als DE waarheid te zien en verkondigt dit ook zo. Daarmee geef je misschien soms een verkeerd advies of zet je mensen ongewild op het verkeerde been. Een airco om mee te verwarmen is écht enorm persoonlijk. Lastig om advies in te geven. Juist daarom iets minder stelligheid misschien denk ik op zijn plaats.

Ik denk dat ik achteraf aan multisplit had kunnen/moeten nemen, dan was mijn hele huis warm. Óf ik zet m toch aan boven en betaal (nog) meer...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2022 16:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Sjamo schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:10:
[...]

Het lijkt me sterk dat je aan 250 Wh (per dag?) genoeg hebt om je huis op temperatuur te houden. Wat is die "lekkere" temperatuur eigenlijk?

Heb je al eens een warmteverliesberekening gemaakt zoals hier vaak wordt gesuggereerd? Ik verbruik nu 10-15 kWh per dag om in deze kou de woonkamer op 19-20 te houden (24/7 regime) en dan is het hier in de stad niet eens zo heel koud en de woonkamer slechts zo'n 90 m3 nieuwbouw uit 2020 (wel hoekhuis). De warmteverliesberekening voor onze woonkamer geeft ongeveer 3.3 kW bij -8 wat dus mooi past op onze 3.5 kW binnenunit en 4 kW multi buitenunit. Nu met zo'n -2 is het 2.6 kW en de airco trekt 600 W (inclusief laag setpoint voor een 2e unit op zolder) dus dat is een COP van ruim 4+, best netjes lijkt me.

De zolderuitbouw staat nu ook op laag setpoint aan om het daar niet erg koud te laten worden en nu trekt de airco met 90% demand control dus zo'n 600 W. Bijna geen defrosts. Het pendelt ook een stuk minder met een 2e unit aan en zover ik het kan zien trekt het ook niet noemenswaardig meer stroom. Helaas kan ik de airco niet zuiver uitlezen maar aangezien het de enige grootverbruiker op fase 3 is zie ik wel duidelijk gependel overdag met alleen de woonkamer aan en niet 's nachts/avonds.

@Verwijderd Als je wilt verwarmen zet je hem toch gewoon aan? De natuurkunde staat niet toe dat je gratis energie in die bovenkamer stopt dus of je nou een multi of een single hebt, het gaat je enegie kosten om daarboven te verwarmen. Een multi loopt hoogstens constanter met meer units aan, het verandert niks aan je warmteverlies.

[ Voor 6% gewijzigd door Termy op 18-12-2022 16:51 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
tinusa4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:46:
[...]

Hier ook een Daikin (6.8kw) op de uitbouw staan. Geluid heb ik opgelost met bouwvilt stroken te leggen onder de rubberen big foot blokken. Was bij mij de oplossing. Linkje heb ik eerder hier in het forum gepost (edit: https://www.bouwmaat.nl/v...-meter/product/0000227525 volgens mij is het deze (is een rol van 2 meter).
Ik heb hier de unit op een (houten) carport staan. Ook wel wat last van trillingen. Gezien de lage prijs geef ik het een kans (y).

Tast vocht en regen dit materiaal niet aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Vandaag lange defrosts met LG 5KW , normaal 7-8 minuten nu 13 minuten. Om het uur, scheelt wel in afkoelen / merkbaar in comfort. Lastige temperaturen misschien rond 0 en met veel regen op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megapixel
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Om mijn zelf aangebrachte en gemonteerde warmtepomp/airco in bedrijf te stellen kreeg ik van de 10 aanvragen 1 reactie terug.
De anderen sluiten alleen bij hun gekochte pompen aan
De beste man vroeg 500 euro om de airco aan te sluiten.
Dit terwijl ik had beschreven dat alles al op zijn plaats stond en hing en al aangesloten was op de elektra, en dat het dus alleen een inbedrijfstelling betrof.
Dit lijkt mij toch rijkelijk overdreven omdat deze STEK monteur nog geen 20 km bij mij in Meppel vandaan kwam.
300 euro had ik nog wel willen betalen, maar 500 vind ik voor en uurtje werk toch wel wat overdreven.
Zelf aansluiten wil je niet !! maar met zulke bedragen word de verleiding wel erg groot.

Mocht iemand mij uit de brand kunnen helpen dan hoor ik het erg graag op fashionfotograaf @ gmail . com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-08 15:47
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:46:
Achteraf gezien had ik mischien ook beter voor multisplit kunnen kiezen want nu heb ik hem in de woonkamer aanstaan en dat doet ie prima. Ik had tegen lage meerkosten ook dan boven kunnen verwarmen, daar is het nu ijskoud omdat ik dat ding boven (single) niet aanzet omdat ik er niet ben. Toch kom je zo af en toe wel eens boven en dat is alsof je een vriezer binnenloopt. IJs-en ijskoud.

Dus @MotorBeast ik vind het prima om een mening te geven, maar je lijkt je mening als een godsdienstige als DE waarheid te zien en verkondigt dit ook zo. Daarmee geef je misschien soms een verkeerd advies of zet je mensen ongewild op het verkeerde been. Een airco om mee te verwarmen is écht enorm persoonlijk. Lastig om advies in te geven. Juist daarom iets minder stelligheid misschien denk ik op zijn plaats.

Ik denk dat ik achteraf aan multisplit had kunnen/moeten nemen, dan was mijn hele huis warm. Óf ik zet m toch aan boven en betaal (nog) meer...
Heb je uitgerekend wat het verbruiks verschil is tussen de 2 single splits die je nu hebt en de multi die ook alles warm zou kunnen krijgen? En dan niet alleen deze (zeldzame) koude dagen maar ook de tussen seizoenen?

Met alle respect hoor maar als je zegt dat je het liever koud hebt boven dan dat je je andere single aan zet en dat een multi in dat geval dus voordeliger zou zijn dan raak ik wat in de war.

Of je hebt een (te) grote single beneden waardoor misschien op het verkeerde been wordt gezet en/of je snapt niet echt hoe multisplits werken.

Om met een lichtere toon te eindigen, als je unit beneden het makkelijk kan doen dan kan je alle deuren ook open zetten naar boven toe. Dag later en alles is grofweg even warm. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-08 16:45
megapixel schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:57:
Om mijn zelf aangebrachte en gemonteerde warmtepomp/airco in bedrijf te stellen kreeg ik van de 10 aanvragen 1 reactie terug.
Dit terwijl ik had beschreven dat alles al op zijn plaats stond en hing en al aangesloten was op de elektra, en dat het dus alleen een inbedrijfstelling betrof.
Dit lijkt mij toch rijkelijk overdreven omdat deze STEK monteur nog geen 20 km bij mij in Meppel vandaan kwam.
300 euro had ik nog wel willen betalen, maar 500 vind ik voor en uurtje werk toch wel wat overdreven.
Zelf aansluiten wil je niet !! maar met zulke bedragen word de verleiding wel erg groot.

Mocht iemand mij uit de brand kunnen helpen dan hoor ik het erg graag op fashionfotograaf @ gmail . com
Vind je dat echt zo raar? Ik begrijp dat wel, want het risico is veel te hoog. Ze zien het scenario al voor zich, jij geeft aan alles goed aangesloten te hebben, hun krijgen de inbedrijfsstelling niet in elkaar en beroepen zich op het feit dat het een installatiefout is. Begin van een eindeloze discussie. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sebo schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:57:
Vandaag lange defrosts met LG 5KW , normaal 7-8 minuten nu 13 minuten. Om het uur, scheelt wel in afkoelen / merkbaar in comfort. Lastige temperaturen misschien rond 0 en met veel regen op komst.
Gewoon niet druk maken vandaag, nog 'n paar uurtjes en heel het land zit minimaal een week dik boven 0 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:18
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:55:
[...]

En ik wil nog een keer testen voor een L/W. Ik wil na 3 jaar van L/L af met echte koude. 24/7 geeft toch niet het comfort van radiator verwarming vind ik. Ik weet het....luxe probleem maar na alle isolatiemaatregelen kan deze investering er ook nog wel bovenop. Ik wil geen gas meer zeker niet als ik vandaag lees dat er een Co2 belasting komt op alle uitstootvormen. https://nos.nl/artikel/24...betalen-voor-co2-uitstoot
Zonder hier nu een L/W topic van te maken, maar wat vind jij de voordelen van L/W t.o.v. L/L? Radiator met L/W is anders dan dezelfde radiator met gasketel. Ik vind radiatoren (met gasketel) ook comfortabel, maar alleen omdat ze 65°C zijn. Met L/W krijg je dat niet, tenminste niet met acceptabele COP. Buitenunits L/W en L/L zijn volgens mij vergelijkbaar en leveren enkele kW tegenover een gasketel die doorgaans 20 - 30 kW levert. Ik was dik 2 jaar geleden bijna op L/W overgestapt maar ben toch blij voor L/L te hebben gekozen. L/W komt er ook, maar waarschijnlijk als WPB met ondersteuning vloerverwarming. Dan kunnen we eindelijk helemaal van het gas af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:05:
[...]

Gewoon niet druk maken vandaag, nog 'n paar uurtjes en heel het land zit minimaal een week dik boven 0 ;)
Ik heb ook paar dagen geprobeerd met mijn 5kw airco de woonkamer van 200,5m3 op temp te krijgen. Maar dan merk je gewoon dat de ruimte te groot/teveel warmteverlies. Dus nu toch 2 dagen al de CV aangezet, dat werkt dan toch efficienter. Maargoed, komende week idd weer 5-10+ graden dagen dus dan kan de cv weer lekker uitblijven en gaat het prima met de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:09

Heb je op marktplaats gekeken? Het is hier voor 250 euro gedaan voor een dual split.
Hij was ongeveer 20 minuten kwijt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
Scrtz schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:00:
[...]

Vind je dat echt zo raar? Ik begrijp dat wel, want het risico is veel te hoog. Ze zien het scenario al voor zich, jij geeft aan alles goed aangesloten te hebben, hun krijgen de inbedrijfsstelling niet in elkaar en beroepen zich op het feit dat het een installatiefout is. Begin van een eindeloze discussie. Succes!
Een paar stuurkabels, voeding, en twee leidingen, is niet zo spannend. Omdat ik zelf geen STEK heb liet ik de monteur de leidingen vastzetten op het juiste draaimoment. Tijdens het afpersen en vacumeren controleerde hij of de voeding correct was aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11
Martin7182 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:08:
[...]

Zonder hier nu een L/W topic van te maken, maar wat vind jij de voordelen van L/W t.o.v. L/L? Radiator met L/W is anders dan dezelfde radiator met gasketel. Ik vind radiatoren (met gasketel) ook comfortabel, maar alleen omdat ze 65°C zijn. Met L/W krijg je dat niet, tenminste niet met acceptabele COP. Buitenunits L/W en L/L zijn volgens mij vergelijkbaar en leveren enkele kW tegenover een gasketel die doorgaans 20 - 30 kW levert. Ik was dik 2 jaar geleden bijna op L/W overgestapt maar ben toch blij voor L/L te hebben gekozen. L/W komt er ook, maar waarschijnlijk als WPB met ondersteuning vloerverwarming. Dan kunnen we eindelijk helemaal van het gas af :)
Iedereen moet vooral een afweging maken wat voor hem/haar het beste werkt. Er is niet persé één goede of beste manier van verwarmen. Er zijn zoveel verschillende variabelen die invloed hebben op keuzes die men (moet/kan) maakt.

Voorlopig kiezen wij voor een hybride oplossing. Verwarmen met L/L wanneer het kan en evt bijspringen met CV als dat moet. Voor ons werkt dat prima, vinden we comfortabel en betaalbaar.

In onze kenniskring vooral de afgelopen periode behoorlijk wat klachten gehoord over de L/W warmtepompen die de boel niet goed warm kregen maar evengoed wel een hoog verbruik ondanks hun goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (zonder gas!). Een hoop gepruts met elektrische kacheltjes... dus L/W is met deze omstandigheden ook niet zaligmakend.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:46:

Of je nu een 2 singles aanzet of 1 multi met 2 binnenunits. Het gebruikt allebei stroom. :? Sterker 2 singles gebruiken minder dan 1 multi met 2 aansluitingen.

En ook voor jou geldt lees aub alle pagina's en de historie nu eens terug ipv alleen ervaringen/meningen van mensen die net een 1/2 jaar dat ding gebruiken zonder monitoring, graaddagen, compressor toerentallen, de precieze werking van een warmtepomp snappen. Ik kreeg ook iedereen over me heen toen ik van de zomer zei dat 24/7 de manier is bij echte koude. Vreemd toch dat de meeste hier dat nu bevestigen.

Advies is altijd makkelijk. Maak een warmteverliesberekening. Neem voor beneden waar je het meest stookt een single. Heb je voor boven ruimte neem dan ook een singles. Heb je geen ruimte dan komt een multi pas om de hoek. Simpel. Het is techniek en heeft niets met een geloof te maken. Feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
renzo4000 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:16:
[...]

Iedereen moet vooral een afweging maken wat voor hem/haar het beste werkt. Er is niet persé één goede of beste manier van verwarmen. Er zijn zoveel verschillende variabelen die invloed hebben op keuzes die men (moet/kan) maakt.

Voorlopig kiezen wij voor een hybride oplossing. Verwarmen met L/L wanneer het kan en evt bijspringen met CV als dat moet. Voor ons werkt dat prima, vinden we comfortabel en betaalbaar.

In onze kenniskring vooral de afgelopen periode behoorlijk wat klachten gehoord over de L/W warmtepompen die de boel niet goed warm kregen maar evengoed wel een hoog verbruik ondanks hun goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (zonder gas!). Een hoop gepruts met elektrische kacheltjes... dus L/W is met deze omstandigheden ook niet zaligmakend.
Omdat ze hem niet goed inregelen en/of afgifte niet voldoende is. Ik stook hier nu de cv met 40 graden aanvoer. Oftewel L/W geschikt. @Martin7182

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:31
Scrtz schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:11:
[...]

Ik heb ook paar dagen geprobeerd met mijn 5kw airco de woonkamer van 200,5m3 op temp te krijgen. Maar dan merk je gewoon dat de ruimte te groot/teveel warmteverlies. Dus nu toch 2 dagen al de CV aangezet, dat werkt dan toch efficienter. Maargoed, komende week idd weer 5-10+ graden dagen dus dan kan de cv weer lekker uitblijven en gaat het prima met de airco.
Krijg je het niet op temperatuur na nachtverlaging of zelfs uitschakeling, of kan je het niet op temperatuur houden? Indien het eerste geval 24/7 gaan draaien. ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:34:
[...]

Omdat ze hem niet goed inregelen en/of afgifte niet voldoende is. Ik stook hier nu de cv met 40 graden aanvoer. Oftewel L/W geschikt.
Hier alles waterzijdig ingeregeld. Maar verwarmen op 40 graden lukt niet. Minimale vermogen ketel te hoog. Gevolg is pendelen. Dus aanvoer op 75 graden, maximale pompsnelheid op 30 procent, vermogen op minimaal (6.9kW) en alle radiatoren voorzien van voorstelbare kranen. Retourtemperatuur rond de 30 graden en aanvoer rond de 50 graden. Geen pendelen en hoog rendement.

Wanneer ik de ketel forceer op 35 graden krijg ik het niet warm. Daarom besloten geen L/W te doen maar L/L. Hogere temperatuur dan 35 graden bij L/W zorgt voor zeer lage COP.

[ Voor 12% gewijzigd door feenstra op 18-12-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-06 16:18

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Ik weet niet welke regio je zit?
Heb zelf alles gemonteerd en electrisch aangesloten.
Daarna een monteur gekomen via werkspot. Had 3 aanbiedingen, allen rond de 150.
Met stekrapport, heb uiteindelijk de dichtstbijzijnde monteur gekozen.

Assendelft Noord Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
feenstra schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:37:
[...]

Hier alles waterzijdig ingeregeld. Maar verwarmen op 40 graden lukt niet. Minimale vermogen ketel te hoog. Gevolg is pendelen. Dus aanvoer op 75 graden, maximale pompsnelheid op 30 procent, vermogen op minimaal (6.9kW) en alle radiatoren voorzien van voorstelbare kranen. Retourtemperatuur rond de 30 graden en aanvoer rond de 50 graden. Geen pendelen en hoog rendement.
Ik heb grote radiatoren hangen dus veel afgifte, Maar voer voor ander topic. NB: aan/uit is niet erg als de boel op tempeatuur blijft. Is lowload control. En 24/7 stoken zonder nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
Ik ook, overal T33. Maar als je het daarmee op 35 graden al niet warm krijgt? Veel ketels hebben een ingebouwde anti pendel functie. Die stel je in op 40 graden maar dan blijkt de temperatuur in werkelijkheid veel hoger. Heeft die van mij ook. Dan moet je programmeren, en de ketel vertellen dat je vloerverwarming hebt zonder lagetemperatuurverdeler. Dan gaat hij dus verwarmen op 35 graden en pendelen (minimale pompsnelheid naar 90 procent). Maar dan krijg ik het niet warm. Misschien met dure ventilatoren onder de radiatoren, maar voor dat geld heb je al een single split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11
[...]

Omdat ze hem niet goed inregelen en/of afgifte niet voldoende is. Ik stook hier nu de cv met 40 graden aanvoer. Oftewel L/W geschikt. @Martin7182
Tja daar zijn ook verschillende zienswijzen over... een goed modulerende ketel en thermostaat doet dat zelf ook al onder juiste omstandigheden. Zomaar klakkeloos je aanvoertemp omlaag gooien is niet altijd verstandig. Er is ook een hoop kritiek hierop gekomen rondom "de zet hem op 40" campagne.

Je ketelvermogen aanpassen is wel heel verstandig want die staat fabrieksaf veel te hoog. Kijk gewoon welke vermogen je daadwerkelijk je nodig hebt voor je huis en je radiatoren.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd is een individuele voorkeur niet de gemenedeler.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:18
[...]

Bedankt, ik snap dat het technisch gezien prima gaat lukken, maar dat geldt voor L/L toch ook? Welk voordeel heb je met L/W naast minder geluid? Het blijft voor mij lage temperatuurverwarming net als L/L, en minder geschikt voor adhoc stoken en zonder stralingswarmte zoals bij een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
http://aircodoc.nl/content/28-in-bedrijf-stellen

https://splitunitaircoinbedrijfstellen.nl/prijslijst/

Geen ervaringen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
GermanPivo schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:35:
[...]

Krijg je het niet op temperatuur na nachtverlaging of zelfs uitschakeling, of kan je het niet op temperatuur houden? Indien het eerste geval 24/7 gaan draaien. ;)
Eerste inderdaad, maar ik vermoed ook op temperatuur houden. Ga het iig proberen vannacht.

Had afgelopen nacht setpoint 20 gedaan toen was het vanmorgen 18 graden. (Hele dag 22 gedraaid, dus eigenlijk toch 2 graden verlaging wat ik niet had moeten doen)

Vannacht dus toch maar eens op 22 houden. Maar wordt minder koude nacht wat jammer is voor de test maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:10
Scrtz schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:09:
[...]

Eerste inderdaad, maar ik vermoed ook op temperatuur houden. Ga het iig proberen vannacht.

Had afgelopen nacht setpoint 20 gedaan toen was het vanmorgen 18 graden. (Hele dag 22 gedraaid, dus eigenlijk toch 2 graden verlaging wat ik niet had moeten doen)

Vannacht dus toch maar eens op 22 houden. Maar wordt minder koude nacht wat jammer is voor de test maargoed.
Op maximale blaas stand al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
sjurres schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:12:
[...]

Op maximale blaas stand al geprobeerd?
Nee auto 24/7. Ik ga vanavond setpoint 22 doen met max blaasstand.

Wat draaien jullie als setpoint nu 24/7 en snachts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
Scrtz schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:09:
[...]

Morgen is het 10 graden warmer als vandaag dus heeft totaal geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:10
Scrtz schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:20:
[...]

Hier 20 graden dag en nacht, dat geeft 19,5 graden.

In de nacht Max blaas stand.

Overdag stel ik hem wat hoger in als het me te koud is.

Zoals nu staat ie op 22 staat ie op 22 te blazen, is nu 21,5 graden hier.

Als ik hem dan hoger in stel zet ik hem op maximaal blazen zodat de warmte verspreid wordt en niet rond de unit blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 30-07 23:30
robinh schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:24:
[...]

Als ik even kritisch mag zijn, ik begrijp niet dat een installateur die koelleidingen zo kan laten zweven door de lucht. Dat hoort toch netjes afgewerkt te worden in een plastic goot bijvoorbeeld, en niet zo laten hangen. |:(
Ja, leidingen liggen uit het zicht en nu trillen ze niet op het dakje. Daarnaast is de goot vastmaken op het dak wel een uitdaging....

Verder komen er zonnepanelen bij dus ook dat was een reden om ze niet vast te maken.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
feenstra schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:37:
[...]

Wanneer ik de ketel forceer op 35 graden krijg ik het niet warm. Daarom besloten geen L/W te doen maar L/L. Hogere temperatuur dan 35 graden bij L/W zorgt voor zeer lage COP.
Arotherm is volgens mij met aanvoer van 45 graden nog +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
[...]

18 maxfan snachts = werkelijk 17 graden
21 autofan overdag = werkelijk 18,5 graden

Bovenstaande was met de vrieskou van afgelopen dagen.

Snachts ook paar dagen op 19 (werkelijk 18)gehad, maar dat kost me teveel kwh. Die 1,5 graad heeft die zo weer bijverwarmd. En dat kost minder kwh dan uren lang een graad hoger houden met -5. Tenminste dat was mijn ondervinding, natuurlijk zijn de weersomstandigheden niet constand. Dus wat het waard is?

[ Voor 28% gewijzigd door xHEMANx op 18-12-2022 19:55 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
LED-Maniak schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:13:
[...]

Heb je op marktplaats gekeken? Het is hier voor 250 euro gedaan voor een dual split.
Hij was ongeveer 20 minuten kwijt.
Hoe kan die dan lang genoeg vacuumeren en op druk afpersen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Scrtz schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:11:
[...]

Bij mij lukt het 190m3 met 5kw, kost me nu wel 25kwh/24u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Tommie12 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:00:
[...]

Duurde bij mij ook niet langer als 20 min. En draait als een trein. Ligt eraan hoelang je systeem is denk ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

19 in de nacht, 21 overdag
Is ook daadwerkelijke temperatuur op de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Servee schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:58:
[...]

Een 9wk unit is überhaupt een verkeerde keuze, tenminste tenzij je van pendelen een hobby wilt maken natuurlijk….voor 98% van de tijd heb je voldoende aan een juist gedimensioneerde unit en elk jaar met een koud weekje in de winter komen de mensen die er in zijn gestonken om een veel te grote unit aan te schaffen verheerlijken dat het zo warm word en de rest van het jaar met een hopeloze pendelend systeem zitten.
Nee, op de koudste dagen heb ik alsnog de gasketel moeten aan zetten. De defrosts kwamen te vaak, en dan krijg ik het niet warm.
Dat zou met een kleinere unit zeker niet lukken.

Hier staan altijd 2 binnenunits aan van 5 en 3.5, en pendelen kan je in het tussenseizoen toch niet vermijden.
Maar dat is dus niet 1 min aan, en dan 3 min uit hé, eerder 20 min aan op laag vermogen en dan 10 min uit

Mijn gasketel kan moduleren tot 2 kW (max is 20 kw). En ja, op de eerste stookdagen en de laastste krijg je wel wat aan/uit gedrag, maar het is nooit hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 02-08 10:38

heb per unit ongeveer 500 euro betaald voor het geheel laten installeren dus dat is onzin WOW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:09
[...]

Hij vacuumeert op de meter en kijkt of het vacuumniveau gehaald wordt. Daarna houdt hij dat een paar minuten vast om te zien of de druk toeneemt.

Op druk zetten gaat ook via de meter, afsluiten en kijken of de druk een paar minuten aanhoudt.

Wat is "lang genoeg"?

Een uur lang vacuumeren en afpersen klinkt aardig overdreven. Ik kom alleen regels met exacte tijden van "vroeger" tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 18-12-2022 20:37 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:12:
[...]

Nee, op de koudste dagen heb ik alsnog de gasketel moeten aan zetten. De defrosts kwamen te vaak, en dan krijg ik het niet warm.
Dat zou met een kleinere unit zeker niet lukken.

Hier staan altijd 2 binnenunits aan van 5 en 3.5, en pendelen kan je in het tussenseizoen toch niet vermijden.
Maar dat is dus niet 1 min aan, en dan 3 min uit hé, eerder 20 min aan op laag vermogen en dan 10 min uit

Mijn gasketel kan moduleren tot 2 kW (max is 20 kw). En ja, op de eerste stookdagen en de laastste krijg je wel wat aan/uit gedrag, maar het is nooit hinderlijk.
Elke 20 min even aan en dan weer uit is echt niet goed, dat is nu precies wat je niet wilt..hier gaat de boel pas een keer uit (pendelt) boven de 14 graden buitentemperatuur en draait dus de hele dag constant zonder ook maar 1x uit te gaan. Bij 14 graden buiten zal de boel een aantal uur achter elkaar draaien en dan uit gaan, om vervolgens weer een aantal uur te draaien.

Hier heeft de ketel nog niet aangestaan dit stookseizoen en ook geen problemen met kouder worden of warm genoeg worden tijdens of na/tussendoor de defrosts omdat de unit goed past binnen mijn isolatie/inhoud plaatje en op de juiste plek hangt. Dus 155m3 warmhouden (24/7) met een 3,5kW unit kan prima, als ik sec de woonkamer alleen zou verwarmen had ik aan een 2,5kW ruim voldoende gehad en wellicht het nog wel gered net een 2kW

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
jusch schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:07:
[...]

Netjes! Hoe oud en goed geisoleerd huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Servee schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:27:
[...]

Elke 20 min even aan en dan weer uit is echt niet goed, dat is nu precies wat je niet wilt..hier gaat de boel pas een keer uit (pendelt) boven de 14 graden buitentemperatuur en draait dus de hele dag constant zonder ook maar 1x uit te gaan. Bij 14 graden buiten zal de boel een aantal uur achter elkaar draaien en dan uit gaan, om vervolgens weer een aantal uur te draaien.

Hier heeft de ketel nog niet aangestaan dit stookseizoen en ook geen problemen met kouder worden of warm genoeg worden tijdens of na/tussendoor de defrosts omdat de unit goed past binnen mijn isolatie/inhoud plaatje en op de juiste plek hangt. Dus 155m3 warmhouden (24/7) met een 3,5kW unit kan prima, als ik sec de woonkamer alleen zou verwarmen had ik aan een 2,5kW ruim voldoende gehad en wellicht het nog wel gered net een 2kW
Benedenverdieping hier is 100m2 of 250 m3.
Gisteren met de koudste nacht hier ging het niet om het alleen op de Wp warm te houden. En in oktober heb ik gewoon minder nodig dan het minimumvermogen. Voor verwarmen van die ruimte had ik in oktober in totaal 70 kWh nodig, en dan verwarm ik slechts tussen 7 en 22h. Geen enkele unit kan zo laag dat die de ganse dag kan blijven pruttelen. Compressor draait dan ook op 20 Hz of zo. Nu is dat 60-80 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maxwp schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:13:
[...]

heb per unit ongeveer 500 euro betaald voor het geheel laten installeren dus dat is onzin WOW
Tja, als die man elders genoeg werk heeft….
Hij vraagt wat hij wil, en blojkbaar heeft hij weinig zin om het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
[...]

Normaal moet je eerst kort vacuümeren dan afpersen met 40bar stikstof, 30 min wachten om te kijken als de druk niet zakt terwijl controleren met lekzoek schuim. Daarna vacuümeren voor tot minimaal 270Pa maar ik vacuümeer tot +-60Pa. Als je dit kan in 20min. In 20 min kan ik nog al mijn materiaal niet uithalen wat ik er voor nodig heb. Wat ga je doen als je merkt dat er na 6 maand een lek op zit en je compressor is defect geraakt door vocht in de installatie en zure olie in het systeem zit. Ga je dan bellen naar deze die hem is komen opstarten in 20min en hem verantwoordelijk stellen, of mail je naar de webshop om te zeggen dat ze een slecht toestel hebben verkocht en vraag je een nieuw in garantie. Of zeg je dat de fabrikant niet deugt, ... Kies maar
Je kan ook geluk hebben en 10 jaar een perfect werkende airco hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Jaa, nog een uurtje en dan hebben we geen vrieskou meer (nog wel hier en daar een defrost tot +2 graden denk ik), omdat ik weiger gas af te nemen tegen 3,17/m3 is het bij mij nu boven zo koud dat ik theoretisch overmorgen de ramen open kan zetten om te verwarmen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzwuzzz1
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-02-2024
devastator83 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:30:

[...]

Ben wel benieuwd naar je ervaring met de ecostand. Ik heb de AOYG24KBTA3. Met een 4kw woonkamer en 2.5 kw slaapkamer. Ik gebruik zelf de eco stand nooit. Dacht altijd dat deze enkel de temperatuur setpoint 1 hoger zet voor koelen en enkele graden lager voor verwarmen. Ik heb tenminste nog geen verschil gemerkt in verbruik of ander gedrag van de buitenunit door deze setting. Alleen voor mijn gevoel een lagere temperatuur.

Was wel aan het kijken wat het effect is van de outdoor unit silent mode. Deze kan je instellen op de buitenunit zelf (op het bedieningspaneel achter de beschermkap). Deze moet de fan en compressor verlagen. Op de afstandsbediening kan dat helaas niet bij een multisplit daar werkt die knop alleen voor een single split (had wel anders/beter gekunt naar mijn idee).
Merk wel veel verschil in geluidproductie buiten. Maar nog niet zozeer in opgenomen verbruik.

Voor het activeren van deze silent mode was het met de vries temperaturen echt soms of er een vliegtuig voor m'n deur stond zo veel geluid en luchtverplaatsing produceerde die fan van de buitenunit. Boven de 0 graden kon je zelfs naast de unit staan en hem niet eens horen. Dus dat was een flink verschil.
Met die silent mode is de fan zeker flink minder hard aan het draaien en dus wel veel minder geluid. Compressor heb ik geen idee van of die minder hard werkt. Kan dat niet zien. En wat het verder doet qua verbruik. Kan er niet veel over zeggen. Merk er niet heel veel van.

Maar ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:49:
[...]

Benedenverdieping hier is 100m2 of 250 m3.
Gisteren met de koudste nacht hier ging het niet om het alleen op de Wp warm te houden. En in oktober heb ik gewoon minder nodig dan het minimumvermogen. Voor verwarmen van die ruimte had ik in oktober in totaal 70 kWh nodig, en dan verwarm ik slechts tussen 7 en 22h. Geen enkele unit kan zo laag dat die de ganse dag kan blijven pruttelen. Compressor draait dan ook op 20 Hz of zo. Nu is dat 60-80 Hz.
Heb je op die oppervlakte 2 units gehangen? Als het er 1 is snap ik wel dat het dan niet meer lukt. Ik heb er 1 op 60m2 maar een grotere ruimte ga je met 1 niet meer redden bij -8. Zelfs niet op standje orkaan binnen. Draai je met meer units op een multi gaat die ook nog eens sneller in defrost dan single en dan ben je de Sjaak en hou je het niet meer warm.

Mijn unit blijft net als die bij @Servee gewoon pruttelen zonder te pendelen bij hogere buitentemperaturen. Dat is nu precies HET voordeel van singles met een lekker laag minimum vermogen tov multi's.

Maar daar zit dus ook mijn probleem met L/L. Het pruttelt lekker laag met weinig luchtflow en wervelingen in mijn kamer bij relaxte buitentemperaturen maar zodra het echt koud wordt ben je toch gedwongen met
hoge(re) luchtflow, wervelingen en minder egale warmte dan radiatoren/vloerverwarming te verwarmen (@Martin7182 .

NB: ik kon beneden logistiek gezien geen 2 units kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:12:
[...]

Heb je op die oppervlakte 2 units gehangen? Als het er 1 is snap ik wel dat het dan niet meer lukt. Ik heb er 1 op 60m2 maar een grotere ruimte ga je met 1 niet meer redden bij -8. Zelfs niet op standje orkaan binnen. Draai je met meer units op een multi gaat die ook nog eens sneller in defrost dan single en dan ben je de Sjaak en hou je het niet meer warm.

Mijn unit blijft net als die bij @Servee gewoon pruttelen zonder te pendelen bij hogere buitentemperaturen. Dat is nu precies HET voordeel van singles met een lekker laag minimum vermogen tov multi's.

Maar daar zit dus ook mijn probleem met L/L. Het pruttelt lekker laag met weinig luchtflow en wervelingen in mijn kamer bij relaxte buitentemperaturen maar zodra het echt koud wordt ben je toch gedwongen met
hoge(re) luchtflow, wervelingen en minder egale warmte dan radiatoren/vloerverwarming te verwarmen (@Martin7182 .

Ik heb er beneden 2 : 5+3,5
En dan boven nog eens 2* 2.5
Buiten dus 9kW

Normaal gebruik tot een paar dagen in die vriesweek: beneden verwarmen van 7 tot 22u.
Boven in mijn homeoffice enkel verwarmen als ik begin te werken ca 2-3 dagen per week. Ik zet dat gewoon aan als ik mijn ontbijt neem ca 10-20min voor ik begin te werken.

En in de slaapkamer is het vooral koelen in de zomer, alleen is de verleiding net te groot om bij het slapen gaan even de unit aan te zetten voor een kwartier of zo.

Temperatuur buiten slijgt, en mijn unitsin de woonkamer heeft geen pauzes en zit al op standje 1 te blazen denk ik. Ik hoor die nu amper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-07 16:43
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:16:
[...]
Maar een single presteert altijd, echt altijd beter.
Dat is echt te kort door de bocht.

Mijn thuiskantoorje is bijvoorbeeld een dusdanig kleine kamer (of nouja, een hok zou een betere benaming zijn) dat zelfs de kleinste single split die het verst terug kan moduleren hier nog als een gek zou gaan zitten pendelen. Onze benedenverdieping (aan twee kanten uitgebouwd) is echter behoorlijk aan de maat (ruim 200 m³ als de schuifdeur naar de semi-open keuken open staat) en heeft een significante warmtevraag (heb nog gedeeltelijk oud dubbelglas beneden). Nu lift mijn kantoortje lekker op de multi mee op de ventilatiestand en blijft daarmee prima op temperatuur. Als die in afzonderlijke single splits zaten had ik beneden een single split gehad die mooi steady zou lopen en boven eentje waarbij precies het tegenovergestelde zou gebeuren. Mijn kantoortje zou ik (gezien het formaat) eventueel met een infraroodpaneel kunnen verwarmen maar ik vind dit enerzijds minder comfortabel en anderzijds kost het me meer energie om een single split en IR-paneel te laten draaien dan om een multi te laten draaien waarbij het me amper extra energie kost om mijn kantoortje 'mee te verwarmen' met de rest van het huis. Daarbij kan ik hem nu ook koelen in de zomer.

Zoveel mensen zoveel wensen en het is echt situatieafhankelijk of een multi wel of geen interessante keuze is. Ik ben het absoluut met je eens dat een multi ook inherente nadelen heeft (single point of failure om maar een voorbeeld te noemen), maar er zijn zeker situaties waarin een multi - ook prestatietechnisch - voordelen biedt boven meerdere single splits, dus met je "echt altijd beter" uitspraak ben ik het echt niet eens. Er is helaas geen one size fits all op dit vlak en je moet op voorhand gewoon goed uitzoeken wat het beste bij je situatie past, dit kan echter voor iedereen anders zijn. Wel moet je je multi natuurlijk zorgvuldig uitkiezen, al helemaal als het om een grotere multi gaat (want die van Daikin hebben gewoon een schrikbarend hoog minimum ten opzichte van MHI bijvoorbeeld).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:22:
[...]

Ik heb er beneden 2 : 5+3,5
En dan boven nog eens 2* 2.5
Buiten dus 9kW

Normaal gebruik tot een paar dagen in die vriesweek: beneden verwarmen van 7 tot 22u.
Boven in mijn homeoffice enkel verwarmen als ik begin te werken ca 2-3 dagen per week. Ik zet dat gewoon aan als ik mijn ontbijt neem ca 10-20min voor ik begin te werken.

En in de slaapkamer is het vooral koelen in de zomer, alleen is de verleiding net te groot om bij het slapen gaan even de unit aan te zetten voor een kwartier of zo.

Temperatuur buiten slijgt, en mijn unitsin de woonkamer heeft geen pauzes en zit al op standje 1 te blazen denk ik. Ik hoor die nu amper.
Dat is dus 3,32kW bij koelen en 4,27kW minimaal afgegeven vermogen verwarmen bij 1 unit aan…dat is nogal wat. gaat alleen in je voordeel werken om het minimale vermogen goed kwijt te kunnen om alle units gelijktijdig aan te zetten maar dat kost dan weer 4x het minimale opgenomen vermogen per unit. Dus wel logisch dat de boel bij jou pendelt als een malle. Je geeft aan van niet maar kun je dit onderbouwen met grafiekjes?

[ Voor 15% gewijzigd door Servee op 18-12-2022 22:02 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:12:
[...]

Eens, ik zou best 2 units kunnen hangen in de woonkamer (200,5m3) maar dat is eigenlijk ook enkel noodzakelijk bij vrieskou. Deze winter klaarblijkelijk weer voor het eerst sinds jaren weer eens echt koud geweest. Dus in het algemeen vrijwel nooit nodig. Komt wel nog een 3,5kw voor de bovenverdieping. En dan wellicht (ooit) een keer L/W vloerverwarming.
jusch schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:07:
[...]

Wat is jou ervaring eigenlijk met de 5kw unit in tussenseizoen? Heb je dan ook vaker pendelgedrag? Ik heb toch nog altijd een beetje het gevoel dat ik over het geheel beter uit was geweest met een 3,5kw om pendelgedrag uit te sluiten. Begrijp me niet verkeerd overigens, de 5kw is nu wel nodig met dit weer..

[ Voor 14% gewijzigd door Scrtz op 18-12-2022 21:46 ]

Pagina: 1 ... 288 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic