Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 287 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.773 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-04-2024
Het is hier de hele dag rondom het vriespunt; de Gree Amber 3.2 staat op auto/ temperatuur op 21 graden en de huiskamer 50m2 is 19,5 graden.
Verbruik is gem. 1.5 KWh.

Wat is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
reiver schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:03:
Het is hier de hele dag rondom het vriespunt; de Gree Amber 3.2 staat op auto/ temperatuur op 21 graden en de huiskamer 50m2 is 19,5 graden.

Wat is jouw ervaring?
Bijna exact hetzelfde; ca 40m2 woonkamer, 3.5kw binnenunit op 5.2kw buitenunit (Multisplit, maar de rest draait niet.)
Temperatuur ook op 21 a 22 op de airco en zo rond de 19.5 op de thermostaat.
Zit zo rond de 1.4 a 1.5kw per uur.

Had vannacht alleen iets te enthousiast nachtverlaging toegepast (airco op 17,5), op temperatuur komen vanmorgen was daarna even een uitdaging. Ga deze nacht denk ik 19 aanhouden. Ben nog even op zoek naar wat het beste is.

Ook het verschil tussen econo en vraagbesturing kom ik nog niet 100% uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Riggard op 17-12-2022 16:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 14:27
Servee schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:23:
[...]

Staat vraagbesturing bij álle units uit? Kan zijn dat er ergens nog een aan staat die dan de boel beperkt? In idd een goede tip, gebruik na reset de afstandsbediening ipv de app dan weet je zeker dat alles uit staat wat mogelijk via de app naar de machine is gezonden.
henidde schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:36:
[...]

Probeer dat koelen - verwarmen ook maar eens. Benieuwd of dat de oplossing is. En je zou nog eens die van auto/speed aan kunnen passen via afstandsbediening.

Units van de stroom afhalen was hier toen ook niet de oplossing.
Vraagsturing stond overal uit maar Henidde zijn oplossing heeft gewerkt _/-\o_ Ik heb een voor een met de afstandsbediening de units op koelen gezet en fans maximaal. Dan deden ze uiteraard niets want temperatuur binnen was lager dan 18 graden. Daarna op verwarmen en inderdaad: de Daikin trok opeens 2,5kW vermogen. Daarna de fans terug op automatisch gezet en hij bleef het goed doen.

Ik ga toch morgen nog wel spelen met de Onecta app om te zien of die het probleem veroorzaakt en vraagsturing voorlopig niet meer gebruiken. De familie zal tevreden zijn want ik heb de 25ste een familiefeest waarbij de 10 kinderen in de speelkamer worden gedumpt zodat de volwassenen rustig kunnen vieren. Zonder verwarming zou dit moeilijk te verantwoorden worden :+

Zoals zo vaak: dank u Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

reiver schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:03:

Wat is jouw ervaring?
60m2 auto/Eco ruimtetemperaruur @20.5 tussen de 400 en 500 wat

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-05 15:07
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:44:
[...]

Hier had ik hetzelfde. Buitenkant afgepurt, binnen niet. Erg handig met een ventilerende spouw. 8)7 Gelukkig had ik dit na een dag al gemeld aan installateur. Waarom beheersen zoveel mensen hun vak niet? :'(
Ik weet vrij zeker dat bij mij alleen ook aan de buitenkant is gepurt. Ik heb echter wel na installatie aircos mn spouw laten isoleren met hr++ parels, dus die zit potdicht.
Ook heb ik geen kabelgoot op twee van mn drie binnenunits (gat zich achter de unit). Vraag me af of ik hier nog achteraan moet. Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 20:06
Horla schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:16:
[...]

[...]

Vraagsturing stond overal uit maar Henidde zijn oplossing heeft gewerkt _/-\o_ Ik heb een voor een met de afstandsbediening de units op koelen gezet en fans maximaal. Dan deden ze uiteraard niets want temperatuur binnen was lager dan 18 graden. Daarna op verwarmen en inderdaad: de Daikin trok opeens 2,5kW vermogen. Daarna de fans terug op automatisch gezet en hij bleef het goed doen.

Ik ga toch morgen nog wel spelen met de Onecta app om te zien of die het probleem veroorzaakt en vraagsturing voorlopig niet meer gebruiken. De familie zal tevreden zijn want ik heb de 25ste een familiefeest waarbij de 10 kinderen in de speelkamer worden gedumpt zodat de volwassenen rustig kunnen vieren. Zonder verwarming zou dit moeilijk te verantwoorden worden :+

Zoals zo vaak: dank u Tweakers!
Kijk.. goed om te horen en een bevestiging van mijn vermoeden. Zoals gezegd heb ik het ook 2x gehad en dit heeft mijn vermoeden hoe het op te lossen bevestigd.

Mijn andere vermoeden is dat het door de vraagbesturing komt die door veranderende omstandigheden buiten niet meer lekker werkt ondanks het feit dat ie op automatisch staat of soms zelfs op uit (als de instelling weer is blijven hangen).

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Stoffa schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:50:
[...]

Ik weet vrij zeker dat bij mij alleen ook aan de buitenkant is gepurt. Ik heb echter wel na installatie aircos mn spouw laten isoleren met hr++ parels, dus die zit potdicht.
Ook heb ik geen kabelgoot op twee van mn drie binnenunits (gat zich achter de unit). Vraag me af of ik hier nog achteraan moet. Wat denk jij?
Parels zit lucht tussen, oftewel ventilerend (wel de beste optie). Gewoon dicht laten maken. Je spouw zal altijd kouder zijn dan dat jij het binnen wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 15:43
vraagje...LG MHI of daikin (perfera) :?

het is me te koud buiten dus dit keer met montage
lg heeft een mooi prijs maar...

https://aircoplazazwolle....olheat-wifi-voorbereiding
hier komt nog bij.. extra kosten voor de perfera

https://aircoplazazwolle....5-kw-indoor-coolheat-wifi

https://aircoplazazwolle....ndoor-r32-cool-heath-wifi
hier moet nog wifi bij..

hier is de prijs goed .. maar zijn de recensies super slecht ;w
https://www.goedkopeairco...m68n-2x-wandunit-ftxm35n/

hier in het noorden wat minder keus helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Riggard schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:13:
[...]

Bijna exact hetzelfde; ca 40m2 woonkamer, 3.5kw binnenunit op 5.2kw buitenunit (Multisplit, maar de rest draait niet.)
Temperatuur ook op 21 a 22 op de airco en zo rond de 19.5 op de thermostaat.
Zit zo rond de 1.4 a 1.5kw per uur.

Had vannacht alleen iets te enthousiast nachtverlaging toegepast (airco op 17,5), op temperatuur komen vanmorgen was daarna even een uitdaging. Ga deze nacht denk ik 19 aanhouden. Ben nog even op zoek naar wat het beste is.

Ook het verschil tussen econo en vraagbesturing kom ik nog niet 100% uit.
Verlagen met dit weer niet meer dan 1 graad mijn advies. Of je moet een top geisoleerd huis hebben met WTW. Het opstoken kost gewoon met de lage COP enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:23:
[...]

Staat vraagbesturing bij álle units uit? Kan zijn dat er ergens nog een aan staat die dan de boel beperkt? In idd een goede tip, gebruik na reset de afstandsbediening ipv de app dan weet je zeker dat alles uit staat wat mogelijk via de app naar de machine is gezonden.
Vanmiddag nog eens een test gedaan met vraagbesturing op High (oude app Daikin) boven. Heel de nacht uit gestaan en 17 graden. Om 12.00 uur aangezet om hele verdieping te verwarmen naar 19. Kom net thuis is het 18 graden. Kwartier geleden vraagbesturing uit. En jawel, binnen kwartier al 0,3 graden erbij. Zoals wij dus reeds claimde werkt het voor geen meter je je units te beperken met dit weer. En logisch want je hebt met deze koude en hier buiten 90 % luchtvochtigheid gewoon vermogen nodig. De Ferrari's meter draait bijna roodgloeiend. :+

Edit; Toen ik weg ging was het ook 20,6 graden in de woonkamer en die vraagbesturing heeft er nu voor gezorgd dat het nu 1 graad gezakt is in de woonkamer. Werkt top dat begrenzen. :'(

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:59:
[...]

Parels zit lucht tussen, oftewel ventilerend (wel de beste optie). Gewoon dicht laten maken. Je spouw zal altijd kouder zijn dan dat jij het binnen wil hebben.
Vraag me af of mn installateur staat te trappelen terug te komen om de binnenunits weer van de muur te schroeven om even te gaan purren...

Kan ik geen Rockwool in de gaten duwen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:14

mwk

MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:02:
[...]

Verlagen met dit weer niet meer dan 1 graad mijn advies. Of je moet een top geisoleerd huis hebben met WTW. Het opstoken kost gewoon met de lage COP enorm veel.
Maar als het binnen warmer is, dan is het temperatuurverlies ook hoger. Als ik kijk naar verbruik overdag dan ligt dat aanmerkelijk hoger dan 's nachts met 2 graden verlaging. Ik zou niet kunnen bedenken waarom de COP 's nachts hoger is, wanneer ik geen temperatuurverlaging toepas. Die1,5 kWH die ik dan extra verstook om het 's morgens op te warmen weegt hier niet op tegen de hele nacht verwarmen.
Maar elk huis is anders. Als de airco hier uit gaat is het in minder dan een uur een graad kouder in de woonkamer.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Stoffa schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:21:
[...]

Vraag me af of mn installateur staat te trappelen terug te komen om de binnenunits weer van de muur te schroeven om even te gaan purren...

Een bus Pur kan je toch anders even bij de bouwmarkt halen. Tientje. En geen zin? Hij moet toch gewoon zijn werk doen voor dat pak euro's wat jij hebt neergelegd? Koop anders een IR Thermometer en je kan meten of het er koud is. Ook handig voor de rest van het huis om lekken op te sporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

[...]

Je kan ook van buiten purren. Maar als je ruimte hebt om er Rockwool in te duwen dan heb je toch ook ruimte om te purren?
Denk dat pur beter is in alle gaten opvullen omdat het uitzet.
Wat je eventueel kan doen is bij Wildkamp een plastic dekseltje kopen dat wordt gebruikt om PVC leidingen tijdelijk af te dichten tijdens de bouw. Daar voor je dan een gaatje in waar het pijpje van de purbus door past.
Zo heb ik eens een de isolatie van een gevel hersteld na het verwijderen van een airco.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:24:
[...]

Een bus Pur kan je toch anders even bij de bouwmarkt halen. Tientje. En geen zin? Hij moet toch gewoon zijn werk doen voor dat pak euro's wat jij hebt neergelegd? Koop anders een IR Thermometer en je kan meten of het er koud is. Ook handig voor de rest van het huis om lekken op te sporen.
Verschilt per installateur. De mijne heeft 2 jaar na installatie nog de dempers vervangen omdat de trilling bij lage frequentie nog wel fors was. En heeft ook extra rubbertjes geplaats om trilgeluiden van de buitenunit te verminderen. Was een stukje service gaf hij aan. Is ook wel een installateur die heel netjes werkt en trots is op zijn werk.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mwk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:23:
[...]

Maar als het binnen warmer is, dan is het temperatuurverlies ook hoger. Als ik kijk naar verbruik overdag dan ligt dat aanmerkelijk hoger dan 's nachts met 2 graden verlaging. Ik zou niet kunnen bedenken waarom de COP 's nachts hoger is, wanneer ik geen temperatuurverlaging toepas. Die1,5 kWH die ik dan extra verstook om het 's morgens op te warmen weegt hier niet op tegen de hele nacht verwarmen.
Maar elk huis is anders. Als de airco hier uit gaat is het in minder dan een uur een graad kouder in de woonkamer.
Van de week heb ik als test met cv gestookt en die om rond 11.00 uur uitgezet. Was 20,5 graden binnen. L/L niet aangezet. Om 16.00 uur aangezet en toen wat het 19 graden binnen. Heb tot 19.00 uur 4,2 Kwh er door heen gejaagt om weer naar 20,5 te komen/blijven. Normaal met dit weer kan ik daar 6 uur meestoken om op temparatuur te blijven. Kan je nagaan als het binnen naar 18 graden zakt wat ik dan kwijt ben. Gewoon lekker laten draaien en het comfort van alles warm (muren, meubels, vloer etc). Maar iedereen is vrij daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Wat ik meer als obstakel zie is dat het gat bij twee van mijn drie binnenunits achter de unit zelf zit. Hierdoor zou ik dus de hele binnenunit eraf moeten schroeven, en dat is iets dat ik als leek niet heel erg zie zitten. Kabelgoot verwijderen om bij het gat te komen is uiteraard ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mwk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:32:
[...]

Verschilt per installateur. De mijne heeft 2 jaar na installatie nog de dempers vervangen omdat de trilling bij lage frequentie nog wel fors was. En heeft ook extra rubbertjes geplaats om trilgeluiden van de buitenunit te verminderen. Was een stukje service gaf hij aan. Is ook wel een installateur die heel netjes werkt en trots is op zijn werk.
Zo hoort het toch ook. Dat bedoel ik met geen zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:32:
[...]

Van de week heb ik als test met cv gestookt en die om rond 11.00 uur uitgezet. Was 20,5 graden binnen. L/L niet aangezet. Om 16.00 uur aangezet en toen wat het 19 graden binnen. Heb tot 19.00 uur 4,2 Kwh er door heen gejaagt om weer naar 20,5 te komen/blijven. Normaal met dit weer kan ik daar 6 uur meestoken om op temparatuur te blijven. Kan je nagaan als het binnen naar 18 graden zakt wat ik dan kwijt ben. Gewoon lekker laten draaien en het comfort van alles warm (muren, meubels, vloer etc). Maar iedereen is vrij daarin.
Misschien heb je betere je isolatie dan in onze woning. Ik heb ook geëxperimenteerd met de CV aanzetten voor de eerste boost. Hoeveel gas was jij kwijt voor die actie?

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:02:
[...]

Yes, teveel verlagen is in ieder geval qua comfort geen optie. Ik had eerst 16gr 's nachts, nu 17,5
Beiden bevielen niet. S morgens te koud, en duurt te lang voordat het comfortabel is.
Het huis is an sich wel goed geïsoleerd, spouw vol met parels, 14cm steenwol onder de vloer, rolluiken en we houden de gordijnen goed dicht als het donker is... Maar het blijft een woning uit '66.

Ik ga vannacht eens 19gr proberen (we verwarmen normaal op 21 a 22 . Daarna allicht nog eens proberen zonder verlaging. Dan kom ik er proefondervindelijk vanzelf achter wat mij het beste bevalt qua comfort en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-05 14:05
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:10:
[...]
Zoals wij dus reeds claimde werkt het voor geen meter je je units te beperken met dit weer. En logisch want je hebt met deze koude en hier buiten 90 % luchtvochtigheid gewoon vermogen nodig.
Ik blijf dit een boute stelling vinden die in ons geval zeker niet klopt en m.i. erg afhankelijk is van de situatie. Wij draaien vandaag voor het eerst in lange tijd weer een testje met vraagbesturing uit. Ja, de unit kan sneller een warmte opwarmen maar heeft mede hierdoor last van extreem pendelgedrag en een fors hoger gemiddeld- en piekverbruik. Vooralsnog zitten we vandaag met vraagbesturing uit op een energieverbruik dat maar liefst 40% hoger ligt dan met vraagbesturing aan op een vergelijkbare dag met soortgelijke meteo condities en identieke instellingen op de binnenunits.

In onze situatie levert vraagbesturing aan een veel prettigere en constantere werking van de unit op (d.w.z. nagenoeg geen pendelen). Ook het gemiddeld energieverbruik is significant veel lager, e.e.a. conform de beschrijving van de functie. Dit alles zonder in te leveren op comfort of een dalende binnentemperatuur. Het enige dat we met lagere temperaturen moeten doen is het percentage van de vraagbesturing verhogen van 40% (bij buitentemperaturen boven 5C) naar 60% en 's avonds laat naar 70% als we ook de tweede of derde binnenunit inschakelen.

Wellicht dat vraagbesturing bij een single-split en/of een multi-split waarbij alle binnenunits continu in bedrijf inderdaad niet lekker werkt of tenminste geen meerwaarde biedt. In ons geval heeft dat het zeker wel, zeker als we maar 1 of 2 binnenunits ingeschakeld hebben stelt het ons in staat om het vermogen van de relatief grote buitenunit beter in lijn te brengen met de vraag binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door BvdM91 op 17-12-2022 18:59 ]

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:28:
Er zijn nu een aantal setjes naar mij onderweg, zullen midden januari aankomen.
Wel eerst gelimiteerd tot Mitsubishi Electric warmtepompen. MHI ga ik na volgende week mee aan de slag.
Goed bezig.
MHI en dan bedienen met de app van MHI. Ik ben benieuwd :)
Ga je de software ook publiceren op github?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Servee schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:25:
Op een daksituatie altijd verzwaren met beton massa eronder met daarboven op bigfoots. Dus geen simpele tegels maar echte betontegels of 2x kantenband dan heb de de minste kans op doorgeef geluid.
Stapelblokken heb ik daarvoor gebruikt. Hebben best wel een gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 19:45
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:28:
Weer een kleine update van mijn kant:

Heb een eenvoudige interface gemaakt om alle settings van de warmtepomp te veranderen.

De module meet nu met twee externe sensoren de kamertemperatuur en buitentemperatuur(die laatste wil ik nog wat mee doen icm. bijv dynamische contracten of gevoelstemperatuur compensatie) en stuurt de binnenunit op deze waardes aan.

Het geheel draait op de module die je op de binnenunit aansluit. Dus geen domoticz/home automation of cloud nodig. Gewoon inpluggen, sensoren koppelen, verbinden met je wifi netwerk en gaan.

Wil je geen fratsen zoals onderstaande interface dan is het nog makkelijker. Module inpluggen in de binnenunit, sensoren koppelen en je kan je binnenunit bedienen met de app van de fabrikant of de gewone afstandsbediening. Maar wél met externe temperatuurmeting. Dus je merkt er niets van behalve dat de regeling van temperatuur beter is.

Ben nu met een klein touchscreen display bezig zodat je de binnenunit met een touchscreen in de kamer kan bedienen.

Optioneel is de airco na insteken van deze module ook te bedienen via MQTT of GET. Leuk voor als je al iets van home automation in huis hebt.

Uiteraard worden alle metingen van de laatste 24 uur opgeslagen voor grafieken. :)

Ik had er altijd heel erg last van dat in de ochtend de binnenunit vol ging blazen en er dan al snel mee stopte omdat de kamer op temperatuur zou zijn. Door dit gedrag duurde het lang voordat het binnen warm was en als de kamer dan op temperatuur was, dan stopte hij regelmatig met verwarmen waardoor de temperatuur best kon schommelen. Dit probleem is volledig verdwenen. *O* Hij blijft nu altijd doorblazen, tenzij er een defrost is of als de buitenunit echt niet verder kan terugschakelen.

[Afbeelding]

Er zijn nu een aantal setjes naar mij onderweg, zullen midden januari aankomen.
Wel eerst gelimiteerd tot Mitsubishi Electric warmtepompen. MHI ga ik na volgende week mee aan de slag.
Top man ik wacht rustig af op de MHI versie.
Waarschijnlijk zal het WAF verhogen in gebruiksgemak want heb het gevoel dat ab niet met de tijd is veranderd.(op het werk hebben we een 3.5 kw MHI ) thuis komt toch pas mid januari.

Dus hier al 1 voor op de lijst.

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
[...]

Kit gebruiken, pur kan maar opletten dat je de luchtdicht vorm gebruikt, standaard pur is winddicht en niet luchtdicht.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
BvdM91 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:41:
[...]

Ik blijf dit een boute stelling vinden die in ons geval zeker niet klopt en m.i. erg afhankelijk is van de situatie. Wij draaien vandaag voor het eerst in lange tijd weer een testje met vraagbesturing uit. Ja, de unit kan sneller een warmte opwarmen maar heeft mede hierdoor last van extreem pendelgedrag en een fors hoger gemiddeld- en piekverbruik. Vooralsnog zitten we vandaag met vraagbesturing uit op een energieverbruik dat maar liefst 40% hoger ligt dan met vraagbesturing aan op een vergelijkbare dag met soortgelijke meteo condities en identieke instellingen op de binnenunits.

In onze situatie levert vraagbesturing aan een veel prettigere en constantere werking van de unit op (d.w.z. nagenoeg geen pendelen). Ook het gemiddeld energieverbruik is significant veel lager, e.e.a. conform de beschrijving van de functie. Dit alles zonder in te leveren op comfort of een dalende binnentemperatuur. Het enige dat we met lagere temperaturen moeten doen is het percentage van de vraagbesturing verhogen van 40% (bij buitentemperaturen boven 5C) naar 60% en 's avonds laat naar 70% als we ook de tweede of derde binnenunit inschakelen.

Wellicht dat vraagbesturing bij een single-split en/of een multi-split waarbij alle binnenunits continu in bedrijf inderdaad niet lekker werkt of tenminste geen meerwaarde biedt. In ons geval heeft dat het zeker wel, zeker als we maar 1 of 2 binnenunits ingeschakeld hebben stelt het ons in staat om het vermogen van de relatief grote buitenunit beter in lijn te brengen met de vraag binnen.
Als je pendelen hebt met dit weer heb je of een te grote unit (single) of je hebt een multi waarop je te weinig units binnen aan hebt staan. Beide resulteren in een te hoog minimaal vermogen. DE reden dat multi met verwarmen een mindere keuze is. Daar wordt ook veelvuldig voor gewaarschuwd bij adviezen hier bij keuzes maken. Ik ben nu bezig ook met een L/W en ook daar is minimaal vermogen net zo belangrijk als maximaal. Minimaal wellicht nog belangrijker omdat we in een gematigd klimaat wonen en je 90% van de tijd op dat vermogen verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mwk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:35:
[...]

Misschien heb je betere je isolatie dan in onze woning. Ik heb ook geëxperimenteerd met de CV aanzetten voor de eerste boost. Hoeveel gas was jij kwijt voor die actie?
Ik heb een test gedaan met aanvoer max 45 graden om te kijken of L/W kan bij vorst. Zoek even terug paar pagina's aub. Uitgebreide toelichting op gegeven. 24/7 was voor mij met gas een fractie duurder en verwarmde het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:46
henidde schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:00:
Mijn Daikin buitenunit maakt onderstaand geluid:

YouTube: Geluid Daikin2
YouTube: Geluid Daikin

Als ik wat op de buitenunit druk (klepjes, ijzeren rooster) dan lost dit het probleem niet op. Dacht eerst dat dat wellicht zou kunnen ratelen.

Is dit geluid normaal/wat zou het kunnen betekenen?

Misschien is het ook wel compleet normaal en herkenbaar voor jullie, maar even horen kan geen kwaad.
dat is jammer ze zijn verwijderd?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvdM91
  • Laatst online: 25-05 14:05
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:50:
[...]

Als je pendelen hebt met dit weer heb je of een te grote unit (single) of je hebt een multi waarop je te weinig units binnen aan hebt staan. Beide resulteren in een te hoog minimaal vermogen. DE reden dat multi met verwarmen een mindere keuze is. Daar wordt ook veelvuldig voor gewaarschuwd bij adviezen hier bij keuzes maken. Ik ben nu bezig ook met een L/W en ook daar is minimaal vermogen net zo belangrijk als maximaal. Minimaal wellicht nog belangrijker omdat we in een gematigd klimaat wonen en je 90% van de tijd op dat vermogen verwarmt.
Dat wat betreft te weinig units ingeschakeld i.r.t. de buitenunit klopt zeker. Er is nou eenmaal niet 24/7 nut noch noodzaak om alle binnenunits ingeschakeld te laten. De buitenunit is daarentegen natuurlijk wel gedimensioneerd o.b.v. de situatie dat de vraagbehoefte maximaal is (meerdere singles/multis was helaas geen optie). Wellicht ten overvloede, maar ik zie weinig praktisch nut om op tijden dat er maar 1 of 2 units actief een unit extra in te schakelen in een ruimte die niet gebruikt wordt en dat ook de komende dagen niet zal worden. Zeker niet als dit resulteert in hogere energiekosten zonder dat hier ook maar enigsinds een meerwaarde uit voortkomt.

Wat is er dan op tegen om op momenten dat de vraagbehoefte niet maximaal is (d.w.z. maar 1 of 2 van in totaal 3 binnenunits actief) de buitenunit middels vraagbesturing kunstmatig te knijpen als dit resulteert in i) een fors lager verbruik, ii) een gelijkmatigere bedrijfsvoering, en iii) behoud van alle comfort? I.h.k.v. de technische levensduur zie ik ook geen problemen, integendeel zelfs, of zie ik iets over het hoofd? Alle bovenstaande in ogenschouw nemende zou ik dat zelfs als een zeer logische optie beschouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door BvdM91 op 17-12-2022 20:15 ]

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:50:
[...]

Wat ik me af vraag.. is pendelen typisch iets bij het verwarmen of kan je ook pendelen hebben in de zomer bij koelen?

Of spelen er dan weer andere zaken?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 20:44

MicheldeGoey

Project 45

Ben een beetje de draad kwijt. Setpoint 20°, binnentemperatuur 19,5°. Elke 40 minuten een defrost. Extreem hoog verbruik van 2500 W. Filters binnenunit schoongemaakt, geen verschil.
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
henidde schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:42:
[...]

Wat ik me af vraag.. is pendelen typisch iets bij het verwarmen of kan je ook pendelen hebben in de zomer bij koelen?

Als het buiten 25 graden is en het is binnen 23 en jij wil binnen 22 graden zal het wel gebeuren. Verschil met buiten en binnen is dan minimaal. Hoe groter verschil met buiten/binnen hoe minder pendelen. Net als met verwarmen. Of je moet een joekel van een multi hebben met 5 poorten en hoog minimaal vermogen en je zet maar 1 unit aan. Dan is het weer prijs met pendelen. Ik heb bewust alleen boven een 2 poorts multi want die draaien altijd gelijktijdig. En zelfs dan af en toe pendelen. Beneden single. Zelden pendelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
MicheldeGoey schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:43:
Ben een beetje de draad kwijt. Setpoint 20°, binnentemperatuur 19,5°. Elke 40 minuten een defrost. Extreem hoog verbruik van 2500 W. Filters binnenunit schoongemaakt, geen verschil.
Wat is wijsheid?
Defrosts kan wel kloppen. Het is extreem vochtig buiten en vorst. Oftewel de boel vriest dicht. Dit is rampenweer voor een warmtepomp. CV aanzetten is wellicht goedkoper zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
henidde schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:42:
[...]

Kan ook in de zomer. Wij hebben hier een 5.2kwh multisplit met daaraan 3 binnenunits. In de zomer hebben we 's nachts dan vaak maar 1 2kwh binnenunit aan in onze slaapkamer. Als we dan de deur dicht doen dan gaat ie als een malle pendelen omdat het minimale vermogen van de multi hoger is dan de koelvraag. Deur open laten lost dat probleem voor ons overigens op :P

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 17-12-2022 20:51 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 18:24
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:49:
[...]

Defrosts kan wel kloppen. Het is extreem vochtig buiten en vorst. Oftewel de boel vriest dicht. Dit is rampenweer voor een warmtepomp. CV aanzetten is wellicht goedkoper zelfs.
Hier elke 45-60 minuten een defrost .

1000watt verbruik na elke defrost, en zodra het weer 20.5 graden is begint er weer een defrost :+

Nu al het hoogste verbruik van dit jaar op 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
BlazeMuis schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:55:
[...]

Hier elke 45-60 minuten een defrost .

1000watt verbruik na elke defrost, en zodra het weer 20.5 graden is begint er weer een defrost :+

Nu al het hoogste verbruik van dit jaar op 1 dag.
Ik merk toch wel duidelijk het verschil tussen hard draaien of redelijk rustig (voor mijn situatie althans). Draait hij rustig zoals nu 16 graden binnen en 600 watt, dan heb je veel minder Defrosts, een per twee uur. Ga ik meer verlangen en boven de 1000 watt draaien, dan kan ik hier minimaal een per uur/45 min. verwachten

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:03:
[...]

Ik gebruik een script om na een defrost op een lagere temperatuur opnieuw te starten.
idd, het kan aardig effectief zijn om de temperatuur terug te halen met dit soort extreem weer. Proberen om een regelmatiger en wel wat minder comfortabele temperatuur te kiezen. Immers als tijdens een defrost de temperatuur te ver terugvalt ( bij een huis met veel warmteverlies), verhoog je onnodig je verbruik en ergernis.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:03:
[...]

Hier komt mijn tweede defrost aan als ik mijn buitenunit zo hoor. Probeer de na de defrost de temperatuur vraag terug te brengen zodat geen hoge vraag is.

Ik vang het smeltwater op in een emmer die ik na de defrost leeggooi en zuigt de unit de zojuist uitgestroomde water weer op als waterdamp.

Ik gebruik een script om na een defrost op een lagere temperatuur opnieuw te starten.
Ik hou gewoon hier de temperatuur constant op 20,5 graden en maak me totaal niet druk over defrost. Het is volkomen normaal verschijnsel met een warmtepomp en niet teveel op focussen. Met deze temperaturen buiten en vocht is het gewoon knallen om op temperatuur te blijven of een dikke trui en onder een wollen deken kruipen. De enige die er niet blij mee zijn zijn diegene die slechte isolatie hebben want die voelen gelijk de temperatuur naar beneden vallen. Daarom is mijn stelling ook altijd dat een L/L warmtepomp bij slechte isolatie bij deze temperaturen niet de beste keus is. Bij een L/W heb je nog een warmtebuffer middels een vat, vloerverwarming of radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hier gaat de unit gewoon 's nachts uit en zetten we hem zodra we wakker worden weer aan. Voordeel van een multi-split met dit weer is dat de buitenunit nog genoeg capaciteit over heeft om de woonkamer vlot op temperatuur te krijgen. Vanochtend bijvoorbeeld om 7.00 uur aangezet bij een kamertemperatuur van 17 graden en om 7:25 gaf de tado thermostaat de 20 graden aan. :)

Verder loopt hij vandaag te pruttelen op 450 watt met ongeveer elke drie uur een defrost.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:15:
[...]

Ik hou gewoon hier de temperatuur constant op 20,5 graden en maak me totaal niet druk over defrost. Het is volkomen normaal verschijnsel met een warmtepomp en niet teveel op focussen. Met deze temperaturen buiten en vocht is het gewoon knallen om op temperatuur te blijven of een dikke trui en onder een wollen deken kruipen. De enige die er niet blij mee zijn zijn diegene die slechte isolatie hebben want die voelen gelijk de temperatuur naar beneden vallen. Daarom is mijn stelling ook altijd dat een L/L warmtepomp bij slechte isolatie bij deze temperaturen niet de beste keus is. Bij een L/W heb je nog een warmtebuffer middels een vat, vloerverwarming of radiatoren.
ben ik het niet helemaal mee eens, sorry. Allereerst liggen de investeringen op een ander level. Je moet dan minstens 7k extra investeren. Daarnaast schakelt een L/W al snel over op gas, waardoor ik de noodzaak vaak niet zo zie. In een slecht geïsoleerd huis kun je ook tot het vriespunt en zelfs daaronder, wel meer afhankelijk van het weer, verwarmen. Dat het meer vraagt en meer kost als een goed geïsoleerd huis is logisch. Het is echter zelfs dan nog, de helft of minder goedkoper. L/W is ook nodeloos complex. Zelfs mijn verwarmingsmonteur gaf dat toe en vond, als tussenoplossing, de airco de beste optie voor de komende jaren.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
BastiaanN schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:22:
Hier gaat de unit gewoon 's nachts uit en zetten we hem zodra we wakker worden weer aan. Voordeel van een multi-split met dit weer is dat de buitenunit nog genoeg capaciteit over heeft om de woonkamer vlot op temperatuur te krijgen. Vanochtend bijvoorbeeld om 7.00 uur aangezet bij een kamertemperatuur van 17 graden en om 7:25 gaf de tado thermostaat de 20 graden aan. :)

Verder loopt hij vandaag te pruttelen op 450 watt met ongeveer elke drie uur een defrost.
Dat opwarmen vind ik het probleem niet, het probleem is vind ik dat de thermostaat dat wel aangeeft maar het niet comfortabel is met koude massa om je heen en het zuipt bij mij (bijna) net zoveel stroom als gewoon de boel door laten draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Zuinig schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:26:
[...]
ben ik het niet helemaal mee eens, sorry. Allereerst liggen de investeringen op een ander level. Je moet dan minstens 7k extra investeren. Daarnaast schakelt een L/W al snel over op gas, waardoor ik de noodzaak vaak niet zo zie. In een slecht geïsoleerd huis kun je ook tot het vriespunt en zelfs daaronder, wel meer afhankelijk van het weer, verwarmen. Dat het meer vraagt en meer kost als een goed geïsoleerd huis is logisch. Het is echter zelfs dan nog, de helft of minder goedkoper. L/W is ook nodeloos complex. Zelfs mijn verwarmingsmonteur gaf dat toe en vond, als tussenoplossing, de airco de beste optie voor de komende jaren.
Ik heb het niet over hybride. Full electric. L/W is ook veel comfortabeler. Heb van de week hier de 40/45 graden test gedaan 1 dag. Zalig alle radiatoren weer aan. Ik vind na 3 winters dat L/L een net niet systeem is bij echte koude. Maar dat ben ik. NB: de meeste cv boeren hebben weinig tot geen kennis van L/W weet ik na 6 van die mannen binnen te hebben gehad en veel inlezen bij L/W.

NB: ik had het over het nadeel van defrosts met L/L en slechte isolatie.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Laatst online: 21:41
MicheldeGoey schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:43:
Wat is wijsheid?
Volgens de specs verbruikt jou 8kw Bij verwarmen:
OPGENOMEN VERMOGEN: 2,25 kW, 2,35 kW

[ Voor 12% gewijzigd door nico_09 op 17-12-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
BvdM91 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:41:
[...]

Ik denk zoals eerder gemeld dat vraagbesturing bij met name de grotere multi’s een prima uitkomst kan bieden maar je vergelijkt vandaag met gisteren, vandaag is het sowieso mistig en dus extreem vochtig weer en ook nog eens amper boven 0 geweest dus ik denk dat de vergelijking wal noch kant raakt. Mijn unit verbruikt vandaag ook meer dan gisteren met name door toename defrosts en met zelfde setpoint (al wekenlang aaneen) en de massa goed opgewarmd. Al met al zal het met een multi nogmaals een prima oplossing zijn maar je hebt denk ik de verkeerde dag gekozen om te vergelijken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:02:
[...]

Stapelblokken heb ik daarvoor gebruikt. Hebben best wel een gewicht.
Zou wellicht ook kunnen zolang je maar een beste massa onder de unit aanbrengt icm bigfoots.
Ik las al een poosje mee voordat ik tot aanschaf overging en heb daarom besloten om de unit 3 meter uit het huis naast de veranda op de grond te planten, ik heb de buitenunit nog nooit gehoord.

[ Voor 25% gewijzigd door Servee op 17-12-2022 22:06 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:10:
[...]

Vanmiddag nog eens een test gedaan met vraagbesturing op High (oude app Daikin) boven. Heel de nacht uit gestaan en 17 graden. Om 12.00 uur aangezet om hele verdieping te verwarmen naar 19. Kom net thuis is het 18 graden. Kwartier geleden vraagbesturing uit. En jawel, binnen kwartier al 0,3 graden erbij. Zoals wij dus reeds claimde werkt het voor geen meter je je units te beperken met dit weer. En logisch want je hebt met deze koude en hier buiten 90 % luchtvochtigheid gewoon vermogen nodig. De Ferrari's meter draait bijna roodgloeiend. :+

Edit; Toen ik weg ging was het ook 20,6 graden in de woonkamer en die vraagbesturing heeft er nu voor gezorgd dat het nu 1 graad gezakt is in de woonkamer. Werkt top dat begrenzen. :'(
Zal per situatie verschillen, als je een hopeloos over gedimensioneerde single unit hebt hangen kan het wellicht oplossing bieden maar als je dat al in de winter nodig hebt met deze temperaturen dan kun je in de tussenseizoenen beter de schuifpui openlaten met verwarmen om pendelen te voorkomen *O*

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 18:13
Ik ben een weekendje weg van huis, even lekker kerstmarkten in Duitsland. Wel mooi winterweer daarvoor :)

Het was een goede gelegenheid om eens te testen wat extra verlaging in de nacht scheelt in verbruik.
Heel weinig dus, vannacht op setpoint 17 i.p.v. 19 gezet, en dat scheelt maar 1.4 kWh van 0.00 tot 8.00. Waarschijnlijk kost het meer om de boel weer op te warmen na 1 nacht. Nu met meerdere dagen weg is het wel de moeite natuurlijk.
Als ik morgenavond thuis kom zou het wat warmer moeten zijn buiten.

Ik zit nu in een goed geïsoleerd huisje met zone geregelde vloerverwarming overal, dat is wel een wereld van verschil in comfort hoor. Het duurde wel de hele nacht tot de temperatuur een beetje terug was van het niveau broeikas. Als je thuis 19 gewend bent is 23 een beetje erg heftig :)

[ Voor 22% gewijzigd door marcovandam op 17-12-2022 22:39 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:13
MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:02:
Test gedaan om te kijken of ik over kan op L/W met gewoon de radiatoren met max aanvoer 45 graden. Dat kan probleemloos blijkt na de test maar conclusie is zolang ik mijn oude tarieven heb dat de cv gewoon bij deze temperaturen weer aangaat.

Situatie. Huis met 140 m2, top isolatie (HR++, gevel- en dakisolatie) na alle maatregelen. Beneden 20 graden, 1e verdieping en zolder 18,5 graden gemiddeld. Stookpatroon 24/7 zowel met CV als L/L. Resultaat na 2 dagen stoken met L/L en CV waarbij ik bewust in de wc,badkamer, hal en schuur heb meegestookt wat met de L/L niet kan en dus meer verwarm is cv maar fractie duurder.

Datum Vebruik Laagste temp Hoogste Temp Tempinstelling Kosten met huidige tarieven

13-12-22 19,2 kWh -8 -1,7 21 € 5,18 €0,27 per kWh

14-12-22 6,979m3 -7,3 0 20 € 5,51 €0,79 per m3

(NB: met nieuwe tarieven €0,67 per kWh en € 2,26 per m3 is het bedrag €12,86 L/L en €15,77 HR Ketel per dag.)

Na deze test komt de opdracht voor L/W steeds dichterbij. Ik en de vrouw vinden L/L na 3 jaar gebruik toch niet comfortabel genoeg. Het blijft aanmodderen met blaas standen. Stand 1 is top, maar dan wordt kamer niet egaal warm. stand 2 en hoger is gewoon onplezierig vinden wij. Ondanks 24/7 stoken blijft het altijd minder comfortabel dan verwarmen via radiatoren en blijf altijd last houden van luchtstromen. Die luchtstromen zijn lekker in de zomer maar doen in de winter het comfort teveel dalen.

L/L is koning voor koelen maar voor verwarmen kan ik iedereen die het kan betalen, voldoende isolatie en afgifte heeft alleen maar L/W aanraden voor verwarmen bij echte koude.

Zodra het weer boven nul komt gaat de L/L weer aan want dan loopt door de hogere Cop het voordeel weer op, maar hier draait nu de cv weer met zalig egale warmte door het hele huis met vries koude.
Wat is topisolatie?
Een warm dak en een gevelisolatie van +10cm met pir?
Voor vergelijking kan dit wel interessant zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
Ik ben sinds deze week ook thuis gestart met verwarmen van ons huis met een mini-split. Mijn situatie is als volgt:

Vrijstaande jaren 30 woning (160m2) met 20 jaar oude geïsoleerde vrijstaande garage. De garage heeft geen verwarming. Ik ben gestart met verwarmen met een Bosch Climate mini-split. Dit beviel zo goed, dat ik besloot dit ook te willen gaan toepassen in huis. Ik ben begonnen met de werkkamer, de woonkamer volgt later. Ik heb de installatie zelf gedaan.

Werkkamer, 20m2:
Huidige situatie: recent opnieuw geïsoleerd (vloer, muur, dak en plafond).
Nog te doen: dubbelglas (2001) vervangen voor HR++(+?).
Geïnstalleerd: Bosch CL3000i 26 E

Opgegeven specs:
Vermogen (verwarmen): 0,8-3,4 kilowatt.
Opgenomen vermogen: 70-990 watt
COP:
12@20 graden celcius: 6.9
7@20 graden celcius: 5.4
2@20 graden celcius: 4.1
-7@20 graden celcius: 2.5

Ervaring tot nu toe:
Ruimte warmt op van 16 naar 19 graden in 30 minuten bij een buitentemperatuur van 0 graden. Om de ruimte bij 0 graden buitentemperatuur op 20 graden te houden is het stroomverbruik rond de 200 watt/uur. Hij heeft de hele nacht aangestaan omdat ik wilde weten wat het stroomverbruik zou zijn, zonder invloed van buiten (deuren die openen ect).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXHjBXOkNVbCffRn8rOgP_B1BiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o9vpunCPoDUtC5wtXS8ra6Y3.png?f=user_large
Inmiddels is het buiten ruim 4 graden onder 0 en is het stroomverbruik iets hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgirRCml4pLhtsU1Cphq9gVzxpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UW5TrNE5IB71C9wkZEiyTkTf.png?f=user_large

Woonkamer en keuken:
Huidige situatie:
Spouw en plafond geïsoleerd, dubbelglas vervangen voor HR++ en voorzetramen voor het glas in lood.
Nog te doen: vloer opnieuw isoleren

Voor de woonkamer twijfel ik tussen een mini split (eveneens Bosch, CLC8001i 35, deze heeft een beduidend hoger rendement) en een kanaal-airco van bijvoorbeeld Panasonic met luchtroosters in de vloer. Dit volgt later.

Stroomverbruik vandaag. Temperatuur is niet onder de 18 graden geweest. Staat nu op 21. Werkelijke temperatuur gemeten vanaf de werkplek is 21,2 graden. De afstandsbediening wordt gebruikt als externe temperatuursensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et81RA2ivjAUIVIbDfuQZdLyS0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4krJFyttSkY2rj8EX4s5ssvv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
feenstra schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:21:
Ik ben sinds deze week ook thuis gestart met verwarmen van ons huis met een mini-split. Mijn situatie is als volgt:

Vrijstaande jaren 30 woning (160m2) met 20 jaar oude geïsoleerde vrijstaande garage. De garage heeft geen verwarming. Ik ben gestart met verwarmen met een Bosch Climate mini-split. Dit beviel zo goed, dat ik besloot dit ook te willen gaan toepassen in huis. Ik ben begonnen met de werkkamer, de woonkamer volgt later. Ik heb de installatie zelf gedaan.

Werkkamer, 20m2:
Huidige situatie: recent opnieuw geïsoleerd (vloer, muur, dak en plafond).
Nog te doen: dubbelglas (2001) vervangen voor HR++(+?).
Geïnstalleerd: Bosch CL3000i 26 E

Opgegeven specs:
Vermogen (verwarmen): 0,8-3,4 kilowatt.
Opgenomen vermogen: 70-990 watt
COP:
12@20 graden celcius: 6.9
7@20 graden celcius: 5.4
2@20 graden celcius: 4.1
-7@20 graden celcius: 2.5

Ervaring tot nu toe:
Ruimte warmt op van 16 naar 19 graden in 30 minuten bij een buitentemperatuur van 0 graden. Om de ruimte bij 0 graden buitentemperatuur op 20 graden te houden is het stroomverbruik rond de 200 watt/uur. Hij heeft de hele nacht aangestaan omdat ik wilde weten wat het stroomverbruik zou zijn, zonder invloed van buiten (deuren die openen ect).
[Afbeelding]
Inmiddels is het buiten ruim 4 graden onder 0 en is het stroomverbruik iets hoger.
[Afbeelding]

Woonkamer en keuken:
Huidige situatie:
Spouw en plafond geïsoleerd, dubbelglas vervangen voor HR++ en voorzetramen voor het glas in lood.
Nog te doen: vloer opnieuw isoleren

Voor de woonkamer twijfel ik tussen een mini split (eveneens Bosch, CLC8001i 35, deze heeft een beduidend hoger rendement) en een kanaal-airco van bijvoorbeeld Panasonic met luchtroosters in de vloer. Dit volgt later.

Stroomverbruik vandaag. Temperatuur is niet onder de 18 graden geweest. Staat nu op 21. Werkelijke temperatuur gemeten vanaf de werkplek is 21,2 graden. De afstandsbediening wordt gebruikt als externe temperatuursensor.
[Afbeelding]
Bevalt die Bosch wel? Ik heb er ook naar zitten kijken. Vind het een mooie unit maar de buiten unit maakt wel iets meer geluid in verhouding met MHI of Daikin.

Opvallend is dat de Bosch units is Spanje er heel anders uit zien en ook met de rode letters.
Zit hier nog een verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
Klopt, mijn oude heeft ook rode letters. Zal te maken hebben met het nieuwe design zoals ze in deze video bespreken: YouTube: #EinfachVorgestellt Climate 3000i & Climate Class 6000i

Sommigen hebben nog wel die rode letters zo te zien.
Hij doet precies wat hij moet doen. De kamer komt vlot op temperatuur en vervolgens moduleert het vermogen precies genoeg terug zodat de ingestelde temperatuur behouden blijft. Als het warmer gaat worden is er wel meer risico op pendelen natuurlijk. Tot nu toe geen klachten. De 3000i is ook echt de goedkoopste die Bosch te bieden heeft. De 6000i is aanzienlijk duurder en de 8000i betaal je meer dan het dubbele voor.

Ik gebruik permanent de stille modus en daarmee geen klachten gehad over het lawaai. Ook de buren waren te spreken over het feit dat ze er geen last van hebben (willen er nu zelf ook een).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 112% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:44:
[...]

Hier had ik hetzelfde. Buitenkant afgepurt, binnen niet. Erg handig met een ventilerende spouw. 8)7 Gelukkig had ik dit na een dag al gemeld aan installateur. Waarom beheersen zoveel mensen hun vak niet? :'(
Ik moest aandringen, nadat het geïnstalleerd was, want dat deed ie nooit want je "kon amper naar buiten kijken". Achteraf na klagen dus dichtgepurd maar niet aan de binnenkant bij m'n woonkamerunit dus ook die wordt steenkoud. Komen ze nu weer voor terug, en ook om soft dempers te plaatsen aangezien het hele huis nu bromt als een gek bij het minste of geringste aan verwarmen. Hij hangt op 6 m aan de gevel, anders had ik het wel zelf gedaan, maar ja, dit had de WAF.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 13:47
Ik heb dan helaas geen beschikking tot mooie grafiekjes die ik kan uitlezen met data op elk willekeurig tijdstip van een dag, maar ik heb handmatig wat data proberen te vergaren van mijn 3x MHI SRK35-ZS singlesplits door het verbruik over 24 uur te noteren waarbij ik de eerste keer de airco's enkel overdag heb aangezet en de 2e keer 24x7 heb laten aanstaan. In beide gevallen hebben de ramen op de slaapkamers en badkamer voor circa 20 tot 30 minuten opengestaan in de ochtend om te ventileren.

Gebruikte setpoints:
Keuken 18
Boven 22
Woonkamer 22

15-16 december.
Methode: Machines in de ochtend rond een uur of 9 aangezet nadat ze de nacht ervoor uit hadden gestaan. Begintemperatuur was rond de 16 graden beneden en 14 graden boven in huis. (Dit was vlak nadat de ramen hadden opengestaan om te ventileren) Het heeft tot zeker in de middag geduurd voordat de airco's weer richting setpoint gingen wat géén comfortabele ervaring was.

Opgenomen verbruik:
Keuken 8 kWh
Boven 13.75 kWh
Woonkamer 13.25 kWh
Totaal: 35 kWh

16-17 december.
Methode: 24 uur de machines laten draaien. De begintemperatuur was in dit geval al gelijk het gewenste setpoint. Ochtend erna wordt je wakker in een heerlijk warm huis wat veel comfortabeler aanvoelt, maar om diezelfde reden was ik bang dat dit vast wel een hoop extra geld zal kosten in vergelijking met de toegepaste methode de dag ervoor.
Wat opmerkelijk is dat mijn totaal verbruik zelfs minder is dan toen de machines enkel overdag hadden aangestaan.
Nu moet ik wel erbij zeggen dat ditmaal de deuren op de slaapkamers dicht waren gedaan toen de ramen open stonden om te ventileren. De dag ervoor, toen de machines nog uitstonden tijdens het ventileren, stonden deze deuren open. Tevens heb ik vanochtend "Silent Mode" geactiveerd op alle 3 de units. Geen idee of dit ook nog invloed heeft gehad. Desalniettemin vind ik de resultaten erg verrassend en blijft de airco hier voorlopig 24x7 draaien 8) .

Opgenomen verbruik:
Keuken 8,5 kWh
Boven 13.25 kWh
Woonkamer 12.5 kWh
Totaal: 34,25 kWh

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
elwin999 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:01:
vraagje...LG MHI of daikin (perfera) :?

het is me te koud buiten dus dit keer met montage
lg heeft een mooi prijs maar...

https://aircoplazazwolle....olheat-wifi-voorbereiding
hier komt nog bij.. extra kosten voor de perfera

https://aircoplazazwolle....5-kw-indoor-coolheat-wifi

https://aircoplazazwolle....ndoor-r32-cool-heath-wifi
hier moet nog wifi bij..

hier is de prijs goed .. maar zijn de recensies super slecht ;w
https://www.goedkopeairco...m68n-2x-wandunit-ftxm35n/

hier in het noorden wat minder keus helaas
Geen LG multi. Zoek maar op dat keyword in dit topic, er is genoeg over geschreven.

Voor multi kan ik alleen MHI aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Nou, nog een dagje doorbijten met defrosts (-8 hier nog) en dan blijft het tot het prijsplafond begint flink boven het vriespunt, kan het huis ook weer een beetje opwarmen zonder power mode.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:23:
Nou, nog een dagje doorbijten met defrosts (-8 hier nog) en dan blijft het tot het prijsplafond begint flink boven het vriespunt, kan het huis ook weer een beetje opwarmen zonder power mode.
Verbruik is ook behoorlijk de afgelopen 24 uur. Ik heb de airco maar op 22 i.p.v. 23 gezet, iets minder defrosts en het is nu rond de 20 graden in de woonkamer. Maar ik zit nog steeds rond de 1000watt constant. Dat was een aantal dagen geleden met -8 wel anders, rond de 600-700watt.

Het voelt buiten ook een stuk kouder, dan heb ik liever -8 zonder die hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:34:
[...]

Verbruik is ook behoorlijk de afgelopen 24 uur. Ik heb de airco maar op 22 i.p.v. 23 gezet, iets minder defrosts en het is nu rond de 20 graden in de woonkamer. Maar ik zit nog steeds rond de 1000watt constant. Dat was een aantal dagen geleden met -8 wel anders, rond de 600-700watt.

Het voelt buiten ook een stuk kouder, dan heb ik liever -8 zonder die hoge luchtvochtigheid.
Ja maar die hoge luchtvochtigheid komt waarschijnlijk omdat er een hogedrukgebied aan komt (of lage?) waardoor het de komende dagen zelfs boven de 10 graden kan komen, dus deze 24 uur kan me niet meer zo veel schelen, de komende dagen/weken gewoon weer op 19 en dan is het ook gewoon echt 19 zonder gezeur.

En vanaf januari natuurlijk af en toe gewoon gas d'r bij als het echt weer koud gaat worden, beetje rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 18-12-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:38

Oekol

waka waka hey hey

De kamers met de airco's koelen te erg af. Slaapkamer wordt 11 graden en dat komt uiteraard door het gat wat niet gevuld is. Die op onze slaapkamer is heel makkelijk bij te komen vanuit binnen en buitenkant (lopen de stroomkabels bijv om de buitenunit te vullen),maar ook achter de airco een gat naar washok.

We gaan een muurtje laten plaatsen en daar wordt steenwol als isolatie gebruikt. Dacht om dat er in te proppen en nu zag ik net een filmpje van pu schuim uit een spuitfles wat er simpel uit zag. Is het dan een goed idee om die steenwol er in te doen en dan af te sluiten met Pu schuim?

https://www.gamma.nl/asso...u-schuim-500-ml/p/B621430

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Voor januari ga ik me (ongeveer) aan het volgende houden:

- dagelijks vast gebruik 5kWh
- verwarming op echte winterdagen 16kWh
- verwarming op nederlandse winter dagen 8kWh

Vast gebruik = 150kWh
Prijsplafond = 339kWh
Over voor 40ct = 189kWg
Gemiddeld over per dag = 6,3kWh

Bij een strenge januari 12 dagen met de airco verwarmen
Bij een milde januari 24 dagen met de airco verwarmen

De rest of bijvoorbeeld halve dagen de CV aan.

Let wel, hoe later in het jaar je de eindfactuur krijgt, des te meer je mag uitsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Trebbors

Failure is no option!

JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:49:
Voor januari ga ik me (ongeveer) aan het volgende houden:

- dagelijks vast gebruik 5kWh
- verwarming op echte winterdagen 16kWh
- verwarming op nederlandse winter dagen 8kWh

Vast gebruik = 150kWh
Prijsplafond = 339kWh
Over voor 40ct = 189kWg
Gemiddeld over per dag = 6,3kWh

Bij een strenge januari 12 dagen met de airco verwarmen
Bij een milde januari 24 dagen met de airco verwarmen

De rest of bijvoorbeeld halve dagen de CV aan.

Let wel, hoe later in het jaar je de eindfactuur krijgt, des te meer je mag uitsmeren.
Help me even hoe ze dit met mijn ferrarismeter gaan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duif13
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-03 16:38
Verbruik : ik denk dat ik een goed vergelijk kan maken, 40 jaar lang vloer accumulatieverwarming gehad en heel tevreden over, nooit onderhoud of kosten buiten een vijftal jaar geleden de analoge sturing moeten vervangen door een digitaal exemplaar.
Ook heel comfortabel met die warme vloer, maar met de stijgende elektriciteitsprijzen toch maar een L/L warmtepomp geplaatst halverwege maart dit jaar. Toen was de koude het land uit waardoor de echte test pas de laatste weken kon gebeuren.
En om een test te doen, de sturing sturing accumulatieverwarming terug aangezet. De zekeringen ( of werkschakelaars zoals je dat in Nederland noemt denk ik) af maar zo kan ik dan ‘s morgens zien hoelang het systeem zou opgeladen hebben door het uitvragen van de sturing.
En gisteren was dat 7,1 uur en ik heb een vermogen in de vloer (woonkamer, keuken en badkamer samen) van 7,7 Kw, zou dus een verbruik geweest zijn van +- 55 Kwh. Met mijn WP kwam ik gisteren uit op 22Kwh! Dus een factor 2.5 minder verbruik zonder in te boeten op comfort want eetkamer en badkamer draaien 24/7 , enkel de keuken gaat uit van 20u tot 7u30 maar de unit in de eetkamer die recht op de deur naar keuken hangt zorgt dat het daar ook zeker iets van 19° blijft. En ook gisteren slecht 3x een defrost gehad van +- 10’ gedurende de dag. Ik woon in België tegen de Franse grens dus hier wel niet zo koud als in het noorden van Nederland maar deze nacht toch ook iets van -6° ‘s nachts en rond 0° gedurende de dag.
Dus tot nu heel tevreden met de WP

Installatie : Panasonic
CU-3Z52TBE buitenunit
CS-Z35XKEW living
CS-MTZ16WKE keuken
CS-MTZ16WKE badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:36:
[...]

Ja maar die hoge luchtvochtigheid komt waarschijnlijk omdat er een hogedrukgebied aan komt (of lage?) waardoor het de komende dagen zelfs boven de 10 graden kan komen, dus deze 24 uur kan me niet meer zo veel schelen, de komende dagen/weken gewoon weer op 19 en dan is het ook gewoon echt 19 zonder gezeur.

En vanaf januari natuurlijk af en toe gewoon gas d'r bij als het echt weer koud gaat worden, beetje rekenen.
Wat is je constante verbruik op dit moment? Zit hier nu op ~950watt @ 22 graden, het is hier nu -6. De slaapkamer (vrouw heeft nachtdienst, dus slaapt nu) op 18 graden zit op ~500watt

Valt mij wel op dat de unit op de slaapkamer maar 1 defrost heeft gehad sinds gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Trebbors schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:58:
[...]

Help me even hoe ze dit met mijn ferrarismeter gaan berekenen.
Dat weet niemand, zie ook
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Oekol schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:48:
De kamers met de airco's koelen te erg af. Slaapkamer wordt 11 graden en dat komt uiteraard door het gat wat niet gevuld is. Die op onze slaapkamer is heel makkelijk bij te komen vanuit binnen en buitenkant (lopen de stroomkabels bijv om de buitenunit te vullen),maar ook achter de airco een gat naar washok.

We gaan een muurtje laten plaatsen en daar wordt steenwol als isolatie gebruikt. Dacht om dat er in te proppen en nu zag ik net een filmpje van pu schuim uit een spuitfles wat er simpel uit zag. Is het dan een goed idee om die steenwol er in te doen en dan af te sluiten met Pu schuim?

https://www.gamma.nl/asso...u-schuim-500-ml/p/B621430
Voor PU is er geen steenwol nodig lijkt me. Het is ook echt troep als je lekt. Het is lijm achtig. Ik zou dat steenwol erin proppen en afdichtingen met een siliconen kit. Dat is gemakkelijk weer te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Willempie27 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:04:
[...]

Voor PU is er geen steenwol nodig lijkt me. Het is ook echt troep als je lekt. Het is lijm achtig. Ik zou dat steenwol erin proppen en afdichtingen met een siliconen kit. Dat is gemakkelijk weer te verwijderen.
Gewoon dicht purren zonder de steenwol en deze PU schuim gebruiken: https://nl.bauhaus/bouwsc...schuim-pu-foam/p/23649613

Zet weinig uit, hard ook snel uit. Gewoon een klein beetje erin spuiten, en dan op basis van de uitzetting beetje bij beetje wat extra erin spuiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 15:53

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Laatst online: 29-05 15:17
Beste allemaal,

Ik ben tevreden over het verwarmen met airco, waar ik me eerst nog wat zorgen maakte over de lage temperaturen merk ik dat het totaal niet afdoet aan de werking, anders dan dat het verbruik omhoog gaat.

Maar ik erger me groen en geel aan het geluid dat de buiten unit maakt.
Het resoneert als een malle, hij staat op het platte dak van de aanbouw en dat resoneert door in huis.

Betreft een Daikin Sensira 5kw.

Iemand die hetzelfde ervaart? Eventuele oplossing?
De unit staat op van dit grote zwarte blokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
sjurres schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:37:
Beste allemaal,

Ik ben tevreden over het verwarmen met airco, waar ik me eerst nog wat zorgen maakte over de lage temperaturen merk ik dat het totaal niet afdoet aan de werking, anders dan dat het verbruik omhoog gaat.

Het resoneert als een malle, hij staat op het platte dak van de aanbouw en dat resoneert door in huis.

Servee in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ik dacht aangezien ik het steenwol heb een beetje er in proppen en dan afmaken met pu schuim. Kan dus ook alleen steenwol of alleen pu schuim. Dacht beide wellicht beter.
BlazeMuis schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:10:
[...]

Gewoon dicht purren zonder de steenwol en deze PU schuim gebruiken: https://nl.bauhaus/bouwsc...schuim-pu-foam/p/23649613

Zet weinig uit, hard ook snel uit. Gewoon een klein beetje erin spuiten, en dan op basis van de uitzetting beetje bij beetje wat extra erin spuiten.
Heb je een equivalent ook bij karwei, praxis, gamma etc? Heb geen zin om voor 1 busje van Amersfoort naar Utrecht te moeten rijden voor deze specifieke smaak :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:06
sjurres schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:37:
Beste allemaal,

Hier ook een Daikin (6.8kw) op de uitbouw staan. Geluid heb ik opgelost met bouwvilt stroken te leggen onder de rubberen big foot blokken. Was bij mij de oplossing. Linkje heb ik eerder hier in het forum gepost (edit: https://www.bouwmaat.nl/v...-meter/product/0000227525 volgens mij is het deze (is een rol van 2 meter).

[ Voor 8% gewijzigd door tinusa4 op 18-12-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12
Oekol schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:42:
Ik dacht aangezien ik het steenwol heb een beetje er in proppen en dan afmaken met pu schuim. Kan dus ook alleen steenwol of alleen pu schuim. Dacht beide wellicht beter.

[...]

Heb je een equivalent ook bij karwei, praxis, gamma etc? Heb geen zin om voor 1 busje van Amersfoort naar Utrecht te moeten rijden voor deze specifieke smaak :)
Die hebben soudal. Is ook geschikt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis

[...]

Ik heb deze wel eens gebruikt voor de zolder: https://www.toolstation.n...t-genius-pu-schuim/p67738

Zet ook weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 06:01
tinusa4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:46:
[...]

Hier ook een Daikin (6.8kw) op de uitbouw staan. Geluid heb ik opgelost met bouwvilt stroken te leggen onder de rubberen big foot blokken. Was bij mij de oplossing. Linkje heb ik eerder hier in het forum gepost (edit: https://www.bouwmaat.nl/v...-meter/product/0000227525 volgens mij is het deze (is een rol van 2 meter).
Een tip, als je kan, Installeer je buitenunit op een grasperk. Ik heb 1 unit aan de muur hangen en 1 op het gras. Die ik het gras geen last van. Die aan de muur trillen en brommen. Jammer, had ik het geweten ik had die buitenunit ook in het grasperk laten plaatsen. Alleen kwam dat niet goed uit qua plaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjurres
Dankjewel, maar eens kijken of ik zoveel ruimte heb.
De leidingen zitten al aangesloten, een centimeter of 6 de hoogte in is misschien spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

LED-Maniak schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:49:
[...]

Die hebben soudal. Is ook geschikt.
Top had ik gezien idd. Gaan we nu heen. Gaat dus oa om dit gat binnen en dan vanuit inbouwkast naar buiten (van het gat van binnen opvullen, buiten zit dat kapje er op). Dat kan geen kwaad met de kabels etc?

In de gang kom ik er niet bij van binnenkant want airco hangt er voor. Daar even kijken of dat kapje er af kan en dan spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM77hP0SGEyqgIqxX46FxdTKnRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZQGRMyCVkXzcrN0es2IkeA5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
sjurres schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:00:
[...]

Dankjewel, maar eens kijken of ik zoveel ruimte heb.
De leidingen zitten al aangesloten, een centimeter of 6 de hoogte in is misschien spannend.
Leidingen kunnen wel wat hebben, zolang je er maar niet met geweld aan gaat lopen trekken en doen.

Leidinggoot wat losmaken zodat je wat meer speling hebt.

Gisteren hier pootjes onder de buitenunit geplaatst, daar moest ik het ook zo'n 6cm in totaal optillen, is voor zover ik weet goed gegaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
De vraagbesturing van Daikin is een PID die de pieken in het verbruik gaat gaan afvlakken zodat de curve zo vlak mogelijk is, daarbij houd hij rekening met de dag voordien. Die % die je kan ingeven is er voor om het maximale vermogen te beperken. Als je die op 100% zet zal hij ook nog de curve vlak proberen te houden. Zet je die op 50% zal het vermogen niet hoger komen dan 50% van de unit, waardoor je vermogen te kort komt bij temperaturen zoals deze week. Om zijn geheugen van de dag ervoor te resetten moet je ze in koeling zetten. Als je een multi hebt dan houd de Buitengroep rekening met de hoogst ingestelde waarde, het geeft dus geen zin om de ene op 90% te zetten en de andere op 50%.
De uitleg in de app is zeer duidelijk zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlo0U_IRYiOOJeInysy-GqMLquo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LE8Hoq4HkL2YyQp2BcBbtjB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8_a_alU49EwCI9_Wq-on6ipq7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbsOWZOGZvKdefF0qVUZfqVT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27

[...]

Action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Die zet extreem uit, leuk voor de wat grotere gaten of randen tussen de stenen op zolder, maar niet voor nauwkeurige klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Er is veel keus in het soudal schap. Ik twijfel tussen vulschuim en ultra isolatieschuim. Lijkt me de laatste qua naam beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
BlazeMuis schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:26:
[...]

Die zet extreem uit, leuk voor de wat grotere gaten of randen tussen de stenen op zolder, maar niet voor nauwkeurige klusjes.
Hoe meer hij uitzet hoe meer lucht er in zit en hoe beter de isolatie waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Oekol schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:30:
Er is veel keus in het soudal schap. Ik twijfel tussen vulschuim en ultra isolatieschuim. Lijkt me de laatste qua naam beter.
Geluidsweerd heb je ook die is blauw van kleur, brandwerende is dan weer rood van kleur. Maar het begint hier een topic over PU schuim te worden 7(8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Hespy op 18-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Hespy schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:32:
[...]

Geluidsweerd heb je ook die is blauw van kleur, brandwerende is dan weer rood van kleur
Yes dat is die ultra. Die neem ik mee. Geluidsisolatie hoog en thermische isolatie ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
BlazeMuis schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:09:
[...]

Leidingen kunnen wel wat hebben, zolang je er maar niet met geweld aan gaat lopen trekken en doen.

Leidinggoot wat losmaken zodat je wat meer speling hebt.

Gisteren hier pootjes onder de buitenunit geplaatst, daar moest ik het ook zo'n 6cm in totaal optillen, is voor zover ik weet goed gegaan.
Thanks.

Ik kan hem nog verder richting de leiding ook zetten, staat meer dan ver genoeg van de muur af.

Maar goed op het moment helemaal vast gevroren, maar even wachten nog dus.

Wat ik wel raar vind, in die big foot zit een aluminium hoor, dat zitten de bouten en moeren in, alles is ijzer op ijzer, misschien direct daar ook maar ringen tussen zetten als ik dan toch bezig ben

[ Voor 14% gewijzigd door sjurres op 18-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023

[...]

Heb hiervoorPurschuim gebruikt van de Action, werkt prima😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hier gaat zojuist de plofketel weer aan. Met een verbruik van 0,8 tot 1 kWh per uur (alleen beneden 60m2 ) kan ik net zo goed gas stoken. Zeker als ik het boven 16/17 graden nu weer naar 19 wil hebben. Radiator in schuur (helaas enkel steens) draait dan ook mee zodat hij niet kapot vriest en mijn verf die daar staat nog bruikbaar blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

illya89 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:53:
[...]

Een tip, als je kan, Installeer je buitenunit op een grasperk. Ik heb 1 unit aan de muur hangen en 1 op het gras. Die ik het gras geen last van. Die aan de muur trillen en brommen. Jammer, had ik het geweten ik had die buitenunit ook in het grasperk laten plaatsen. Alleen kwam dat niet goed uit qua plaatsing.
Ik heb die van mij ook in de achtertuin staan en wilde een tweede voor boven (die ergens volgend jaar komt) aan de voorgevel hangen, maar naar aanleiding van dit topic gaat die indien mogelijk in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:43:
Hier gaat zojuist de plofketel weer aan. Met een verbruik van 0,8 tot 1 kWh per uur (alleen beneden 60m2 ) kan ik net zo goed gas stoken. Zeker als ik het boven 16/17 graden nu weer naar 19 wil hebben. Radiator in schuur (helaas enkel steens) draait dan ook mee zodat hij niet kapot vriest en mijn verf die daar staat nog bruikbaar blijft.
Afwegingen maken.. het is een warboel. Kwam ook het volgende tegen.

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Ik kwam dit artikel tegen en viel voornamelijk over de volgende alinea: het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.

Ik was in de veronderstelling dat ik het verbruik in januari tot en met juni 2023 (tot dan loopt huidig contract) kon salderen tegen opgewekte stroom van zomer 2022.

Als ik dit zo lees kunnen we dus niet meer volledig salderen?
Hoe interpreteren jullie dit?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
henidde schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:50:
[...]

Ik kwam dit artikel tegen en viel voornamelijk over de volgende alinea: het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.

Ik was in de veronderstelling dat ik het verbruik in januari tot en met juni 2023 (tot dan loopt huidig contract) kon salderen tegen opgewekte stroom van zomer 2022.

Als ik dit zo lees kunnen we dus niet meer volledig saleren?
Ik heb de luxe dat ik maar €0,79 per m3 betaal. Ik zag de ellende een jaar geleden al aankomen met energie (sowieso al door Groningen minder leveren) en heb een 3 jarig contract (met dank aan Tweakers topic collectief ingekocht Consumentenbond) gesloten na 15 jaar lang jaarlijks overstappen. Dat de Russen er nu helemaal een drama van maken kon niemand voorzien. Hoop voor iedereen dat die ellende snel voorbij is buiten de energieprijzen en dat we de rest van de winter geen vorst meer hebben. Drama voor sommige mensen die nu in de kou zitten of wel warm zijn maar niet kunnen eten :'(

En ik wil nog een keer testen voor een L/W. Ik wil na 3 jaar van L/L af met echte koude. 24/7 geeft toch niet het comfort van radiator verwarming vind ik. Ik weet het....luxe probleem maar na alle isolatiemaatregelen kan deze investering er ook nog wel bovenop. Ik wil geen gas meer zeker niet als ik vandaag lees dat er een Co2 belasting komt op alle uitstootvormen. https://nos.nl/artikel/24...betalen-voor-co2-uitstoot

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve0H3ufExcYx0ZTMu50YLWC4MWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL9qMZf4UNKqePqkSMZPMk3F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i7WBpJbzOUh3FII0jhpPQN4gQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiUdbAQIexKVGlqt7SfYPODA.jpg?f=fotoalbum_large

In navolging op mijn eerdere post.
Dit bedoel ik met metaal op metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
sjurres schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In navolging op mijn eerdere post.
Dit bedoel ik met metaal op metaal.
Wat ik mij dan afvraag, zet er eens rubber pootjes tussen? Zal mooi zijn als dat werkt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:23:
Ik las gisteren in een krantenartikel dat het prijsplafond opgedeeld is in 12 stukken en dat je tegoed of tekort kan overnemen naar een andere maand.
Nu vraag ik me wel af of je van bijvoorbeeld maand 1 ook naar maand 4 kan meenemen.
Anders gaan we voor bepaalde maanden qua gasverbruik alsnog boven het maand plafond uitkomen terwijl we nu volledig met airco verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
Leanderr schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier ook ijsvorming genoeg. De dakpannen liggen zo ivm spouwmuur Issolatie. Daaronder zat een oud rooster wat gevoegd was maar eigenlijk 2 dagen droog moest blijven. Bij een defrost spetterde het er aardig op dus vandaar deze tijdelijke constructie. Van het voorjaar ga ik een condens afvoer plaatsen.

Tot nu toe hebben we wel een aardig hoog stroom verbruik. Gelukkig komen er in februari 9 zonnepanelen bij. Zouden dan richting de 5.000 kwh per jaar moeten gaan.
Als ik even kritisch mag zijn, ik begrijp niet dat een installateur die koelleidingen zo kan laten zweven door de lucht. Dat hoort toch netjes afgewerkt te worden in een plastic goot bijvoorbeeld, en niet zo laten hangen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
robinh schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:24:
[...]

Als ik even kritisch mag zijn, ik begrijp niet dat een installateur die koelleidingen zo kan laten zweven door de lucht. Dat hoort toch netjes afgewerkt te worden in een plastic goot bijvoorbeeld, en niet zo laten hangen. |:(
Dan zweeft de goot toch? Mijn laatste stukje over de grond hangt ook zo. Wel netjes ingetaped dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:43:
Hier blijft de plofketel uit, alleen om het principe al zeker omdat het morgen alweer 10 graden boven nul is :+ met een paar dagen krijgen we weer een klachtenregen over pendelende units omdat het buiten weer warmer is 8)7

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
henidde schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:50:
[...]

Als ik dit zo lees kunnen we dus niet meer volledig salderen?
Hoe interpreteren jullie dit?
Dat is een lastige. Contractueel gezien kan je ook nog de gehele periode salderen.
Echter kan het zo zijn dat je op een bepaald moment wel boven je prijsplafond zit omdat ze niet willen rekenen met je opgewekte energie van vorig jaar.

Ik kan het zelf niet zo goed uitleggen, maar ik vraag me af of ik het wel helemaal begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb de luxe dat ik maar €0,79 per m3 betaal. Ik zag de ellende een jaar geleden al aankomen met energie (sowieso al door Groningen minder leveren) en heb een 3 jarig contract (met dank aan Tweakers topic collectief ingekocht Consumentenbond) gesloten na 15 jaar lang jaarlijks overstappen. Dat de Russen er nu helemaal een drama van maken kon niemand voorzien. Hoop voor iedereen dat die ellende snel voorbij is buiten de energieprijzen en dat we de rest van de winter geen vorst meer hebben. Drama voor sommige mensen die nu in de kou zitten of wel warm zijn maar niet kunnen eten :'(

En ik wil nog een keer testen voor een L/W. Ik wil na 3 jaar van L/L af met echte koude. 24/7 geeft toch niet het comfort van radiator verwarming vind ik. Ik weet het....luxe probleem maar na alle isolatiemaatregelen kan deze investering er ook nog wel bovenop. Ik wil geen gas meer zeker niet als ik vandaag lees dat er een Co2 belasting komt op alle uitstootvormen. https://nos.nl/artikel/24...betalen-voor-co2-uitstoot
Hoe interpreteer jij het artikel wat @henidde plaatste?
Pagina: 1 ... 287 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic