Ik ben sinds deze week ook thuis gestart met verwarmen van ons huis met een mini-split. Mijn situatie is als volgt:
Vrijstaande jaren 30 woning (160m2) met 20 jaar oude geïsoleerde vrijstaande garage. De garage heeft geen verwarming. Ik ben gestart met verwarmen met een Bosch Climate mini-split. Dit beviel zo goed, dat ik besloot dit ook te willen gaan toepassen in huis. Ik ben begonnen met de werkkamer, de woonkamer volgt later. Ik heb de installatie zelf gedaan.
Werkkamer, 20m2:
Huidige situatie: recent opnieuw geïsoleerd (vloer, muur, dak en plafond).
Nog te doen: dubbelglas (2001) vervangen voor HR++(+?).
Geïnstalleerd: Bosch CL3000i 26 E
Opgegeven specs:
Vermogen (verwarmen): 0,8-3,4 kilowatt.
Opgenomen vermogen: 70-990 watt
COP:
12@20 graden celcius: 6.9
7@20 graden celcius: 5.4
2@20 graden celcius: 4.1
-7@20 graden celcius: 2.5
Ervaring tot nu toe:
Ruimte warmt op van 16 naar 19 graden in 30 minuten bij een buitentemperatuur van 0 graden. Om de ruimte bij 0 graden buitentemperatuur op 20 graden te houden is het stroomverbruik rond de 200 watt/uur. Hij heeft de hele nacht aangestaan omdat ik wilde weten wat het stroomverbruik zou zijn, zonder invloed van buiten (deuren die openen ect).
:fill(white):strip_exif()/f/image/o9vpunCPoDUtC5wtXS8ra6Y3.png?f=user_large)
Inmiddels is het buiten ruim 4 graden onder 0 en is het stroomverbruik iets hoger.
Woonkamer en keuken:
Huidige situatie:
Spouw en plafond geïsoleerd, dubbelglas vervangen voor HR++ en voorzetramen voor het glas in lood.
Nog te doen: vloer opnieuw isoleren
Voor de woonkamer twijfel ik tussen een mini split (eveneens Bosch, CLC8001i 35, deze heeft een beduidend hoger rendement) en een kanaal-airco van bijvoorbeeld Panasonic met luchtroosters in de vloer. Dit volgt later.
Stroomverbruik vandaag. Temperatuur is niet onder de 18 graden geweest. Staat nu op 21. Werkelijke temperatuur gemeten vanaf de werkplek is 21,2 graden. De afstandsbediening wordt gebruikt als externe temperatuursensor.