Weer een kleine update van mijn kant:
Heb een eenvoudige interface gemaakt om alle settings van de warmtepomp te veranderen.
De module meet nu met twee externe sensoren de kamertemperatuur en buitentemperatuur(die laatste wil ik nog wat mee doen icm. bijv dynamische contracten of gevoelstemperatuur compensatie) en stuurt de binnenunit op deze waardes aan.
Het geheel draait op de module die je op de binnenunit aansluit. Dus geen domoticz/home automation of cloud nodig. Gewoon inpluggen, sensoren koppelen, verbinden met je wifi netwerk en gaan.
Wil je geen fratsen zoals onderstaande interface dan is het nog makkelijker. Module inpluggen in de binnenunit, sensoren koppelen en je kan je binnenunit bedienen met de app van de fabrikant of de gewone afstandsbediening. Maar wél met externe temperatuurmeting. Dus je merkt er niets van behalve dat de regeling van temperatuur beter is.
Ben nu met een klein touchscreen display bezig zodat je de binnenunit met een touchscreen in de kamer kan bedienen.
Optioneel is de airco na insteken van deze module ook te bedienen via MQTT of GET. Leuk voor als je al iets van home automation in huis hebt.
Uiteraard worden alle metingen van de laatste 24 uur opgeslagen voor grafieken.
Ik had er altijd heel erg last van dat in de ochtend de binnenunit vol ging blazen en er dan al snel mee stopte omdat de kamer op temperatuur zou zijn. Door dit gedrag duurde het lang voordat het binnen warm was en als de kamer dan op temperatuur was, dan stopte hij regelmatig met verwarmen waardoor de temperatuur best kon schommelen. Dit probleem is volledig verdwenen.

Hij blijft nu altijd doorblazen, tenzij er een defrost is of als de buitenunit echt niet verder kan terugschakelen.
Er zijn nu een aantal setjes naar mij onderweg, zullen midden januari aankomen.
Wel eerst gelimiteerd tot Mitsubishi Electric warmtepompen. MHI ga ik na volgende week mee aan de slag.
[
Voor 20% gewijzigd door
LED-Maniak op 17-12-2022 13:39
]