Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 286 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.699 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:26:
Hoelang gaat een airco eigenlijk mee als je hem zowat iedere dag 8 tot 10 uur gebruikt? (verwarmen en koelen). Ik heb het idee dat die van ons met dit tempo de 5 jaar niet gaat redden. Ding staat echt altijd aan
Jaren....
Veel winkels worden ook verwarmd door een airco..

Hier draai ik ook 24/7. Iedere keer aan/uit/aan/uit vind de airco ook niet leuk, zie het als een motorblok van je auto..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:17:
Dat is fijn om te horen... is een wat naar geluid als je niet weet wat het is. de eerste keer dat ik het hoorde dacht ik dat er een leiding was gesprongen en het r32 gas eruit kwam :P
Als dat gebeurd dan ben je in een keer alert kan ik je garanderen. Maximaal 40 bar als het goed koud is buiten, dat hoor je wel als dat open barst ;)
Hoelang gaat een airco eigenlijk mee als je hem zowat iedere dag 8 tot 10 uur gebruikt? (verwarmen en koelen). Ik heb het idee dat die van ons met dit tempo de 5 jaar niet gaat redden. Ding staat echt altijd aan
Ik heb units gezien die dat al 12 jaar deden, dag en nacht, en die doen het vandaag nog steeds (al kan het zijn dat ze inmiddels vervangen zijn, maar ik ken het bedrijf, dus ik vermoed dat ze er gewoon nog hangen :p ). Buitenunit half verroest :X. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat deze alleen koelden, maar voor de airco maakt dat op zich niet zoveel uit. Al zijn de drukken bij verwarmen wel wat hoger.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:46
We gaan het zien :) ze draaien nu 3 jaar voor koelen en verwarmen en heb al zon 1000 tot 2000 kuub gas bespaart schat ik. (wel meer stroom verbruikt uiteraard. met de huidige prijzen zou ik nu al zoveel bespaard hebben dat ik een nieuwe kan laten plaatsen. Dus ieder jaar dat ze het blijven doen is winst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Leuk om alle ervaringen te lezen!

Ik gebruik een 5kW LG lucht-lucht systeem met kanaalunit indirect op m'n luchtverwarming (met relais schakelt die bij warmte/kou van de lucht-lucht unit) en daar kan ik ons vrijstaande huis van 200m2 net op temp houden bij vorst en mist rond het vriespunt. Ik vroeg mij af, als ik de buitenunit zou vervangen voor een iets zwaarder model of de binnenunit dan ook per se vervangen moet worden. Realiseer mij dat ik eigenlijk de specs moet opzoeken en dan moet kijken, maar toch.

Er is ook nog een gasverwarming dus dit was vooral een experiment voor voor- en najaar, maar dit werkt al een aantal jaar zo goed dat ik eigenlijk wel 100% op stroom wil kunnen verwarmen - ooit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
DriesLec schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:18:
Beste Tado adepten,

Ik was die Tado eens aan het bekijken, lijkt me op zich wel een leuk dingetje.
Alleen ik heb in totaal 7 (ja 7) binnenunits. Heb ik dan voor allen apart zo'n Tado nodig?

Ik zou kunnen experimenteren met een paar specifieke plekken, vooral de benedenverdieping lijkt me een goed startpunt. Dat zijn er dan 3 of 4.

En hoe besparen jullie precies met die tado? :)

Ben benieuwd!
Ik heb 2 airco's met 2 Tado's, maar beide op andere verdiepingen.
De Tado werkt als een afstandsbediening met infrarood: hij moet dus gericht zijn op de Airco.
Zolang de airco's dus binnen het zichtveld van de Tado zitten, en dezelfde instellingen gebruiken én hetzelfde merk zijn (en dus dezelfde commando's gebruiken) kun je met 1 Tado dus meerdere airco's aansturen. Moeten ze dus wel allemaal hetzelfde zijn én dezelfde instellingen gebruiken.

Zoniet, dan heb je per unit een andere Tado nodig.

Ik gebruik hem zelf enkel om de Airco op afstand te bedienen. Besparen doe ik er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:12:
Ik zie overigens ook snacht een 50 watt stroomverbruik. toen het -9 was. Ik kan nergens terug vinden waarom dit is. Mijn schoonvader had het over carterverwarming om vlokken tegen te gaan eventueel. Weet iemand dat hier? De airco stond uit (bij het gedeelte aangegeven in rood)

[Afbeelding]
Bij onze 2,5 kWh Daikin ook soms bij koud weer 39 watt verbruik i.p.v de 9 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Sebo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:49:
[...]

Idd wel iets om aan te pakken, ik ga het met een vorstlint proberen die mensen ook gebruiken om planten vorstvrij te houden, gebruikt wel 50watt maar als je die als een soort vloerverwarming onder de airco legt blijft het in ieder geval water. bij hevige vorst ( meer als 1 week ) is het anders teveel risico op schade voor aanvriezen.

[Afbeelding]
Misschien al eerder gevraagd maar waar heb je deze vandaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

TvanW schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:36:
[...]

Misschien al eerder gevraagd maar waar heb je deze vandaan ?
die van het plaatje hebben ze bij Wildkamp
https://www.wildkamp.nl/p...t-20-w-l-2-m-230-v/870776

Maar er zijn genoeg verschillende

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:46:
We gaan het zien :) ze draaien nu 3 jaar voor koelen en verwarmen en heb al zon 1000 tot 2000 kuub gas bespaart schat ik. (wel meer stroom verbruikt uiteraard. met de huidige prijzen zou ik nu al zoveel bespaard hebben dat ik een nieuwe kan laten plaatsen. Dus ieder jaar dat ze het blijven doen is winst
Hoewel wij in Nederland anders gewend zijn is het wel zo dat ze er voor zijn gemaakt. In andere wereld delen doen ze niet anders en ook lucht/lucht systemen voor serverrruimtes draaien 24/7.

De unit op de bgg is 2,5 jaar oud en heeft al 6300 uur bedrijf of wel 262 dagen continue :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:42
In een koelkast zit ook een compressor die 10-15 jaar of wel langer meegaat. Schakelt dagelijks diverse malen in en uit.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
henidde schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:00:
Mijn Daikin buitenunit maakt onderstaand geluid:

YouTube: Geluid Daikin2
YouTube: Geluid Daikin

Als ik wat op de buitenunit druk (klepjes, ijzeren rooster) dan lost dit het probleem niet op. Dacht eerst dat dat wellicht zou kunnen ratelen.

Is dit geluid normaal/wat zou het kunnen betekenen?

Misschien is het ook wel compleet normaal en herkenbaar voor jullie, maar even horen kan geen kwaad.
Iemand anders nog een oordeel over dit geluid? :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
henidde schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:33:
[...]

Iemand anders nog een oordeel over dit geluid? :)
Klinkt prima. Geluid klinkt alsof er ergens een schroefje los in de behuizing ligt oid.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:36:
[...]

Klinkt prima. Geluid klinkt alsof er ergens een schroefje los in de behuizing ligt oid.
Naja als dat het is.. zal het wel geen kwaad kunnen.

.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Zo, tijd geleden dat ik hier gepost heb, maar sinds woensdag heb ik eindelijk mijn Multisplit ook aan de gevel hangen. Heb een 3mxm52 met 2x2kw perfera binnenunit in de slaapkamer en 1x3.5kw perfera voor de woonkamer.

Doel is ons hoekhuis uit 1966 van 110m2 verwarmen en wat overschot van de panelen wegwerken. Wat dat betreft waren de afgelopen dagen een leuke vuurdoop qua temperaturen. Het is nog even zoeken naar de beste instellingen qua nachtverlaging enzo, maar vooralsnog werkt het goed.

Hierbij nog een fototje van de installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agDJldrCmOzXWDvpdj6qwxKoYKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPeTej136V19u01PBlhoD2Lj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 15:53
Sommige zitten hier pas in level 1 en sommige in level 99 met snake...(gootjes). Wij zitten op level 12, binnenkort op level 54 (lange goot naar de 2e verdieping) :+

[ Voor 35% gewijzigd door renzo4000 op 16-12-2022 17:46 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Glashelder schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:36:
[...]

Klinkt alsof de compressor hard aan het werk is zonder gekkigheid. Bij mijn unit zat de kap bovenop mee te trillen, maar dat lijkt hier niet te zijn gezien aangegeven is dat het niet weggaat als de omkasting vast gehouden wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Nu online
Frank.v schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:21:
[...]

Klinkt alsof de compressor hard aan het werk is zonder gekkigheid. Bij mijn unit zat de kap bovenop mee te trillen, maar dat lijkt hier niet te zijn gezien aangegeven is dat het niet weggaat als de omkasting vast gehouden wordt. :)
Dus geen reden om actie te ondernemen? :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Riggard schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:43:
Zo, tijd geleden dat ik hier gepost heb, maar sinds woensdag heb ik eindelijk mijn Multisplit ook aan de gevel hangen. Heb een 3mxm52 met 2x2kw perfera binnenunit in de slaapkamer en 1x3.5kw perfera voor de woonkamer.

Doel is ons hoekhuis uit 1966 van 110m2 verwarmen en wat overschot van de panelen wegwerken. Wat dat betreft waren de afgelopen dagen een leuke vuurdoop qua temperaturen. Het is nog even zoeken naar de beste instellingen qua nachtverlaging enzo, maar vooralsnog werkt het goed.

Hierbij nog een fototje van de installatie.
[Afbeelding]
Gefeliciteerd. 2 kleine waaroms? Waarom de unit niet op de grond zodat je geen resonantie hebt op je muur en dus binnen? En waarom half boven het rolluik? Bij defrosts loopt je water erop en vriest je rolluik vast. Het is maar even een overweging die je wellicht nu nog kan aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Stoffa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:36:
Begin toch wel blij te worden dat ik uiteindelijk heb gekozen mn buitenunit op Bigfoot's te zetten ipv aan de gevel te hangen nav wat er in dit topic allemaal voorbij komt.
Dat gebrom heb ik zo nu en dan ook met Bigfoot's. Dus dat is niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
jobr schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:53:
[...]

Dat gebrom heb ik zo nu en dan ook met Bigfoot's. Dus dat is niet zaligmakend.
MHI of Daikin? Hier 2 Daikin units op 30 cm vanaf mijn serre (scheiding is dus raam) op bigfoots op de grond. Hoor helemaal niets (en de buren ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MotorBeast schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:55:
[...]

MHI of Daikin? Hier 2 Daikin units op 30 cm vanaf mijn serre (scheiding is dus raam) op bigfoots op de grond. Hoor helemaal niets (en de buren ook niet).
MHI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Soullancer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:36:
[...]

Je bedoeld de vraagbesturing? Die staat wel aan ja
Econo mode staat uit

Wbt tweede punt, leek mij ook normaal, was meer even ter reactie op sygi ze vraag dat het normaal was dat er geluiden te horen zijn tijdens defrost
Vraagbesturing is dus knijpen van vermogen. Waarom zou je dat doen als het buiten vriest, je warmteverlies het grootst is van het hele jaar en je een machine hebt gekocht die als het goed is berekend is op je warmteverlies? Je machine moet en wil hard en jij zegt....nee je mag niet hard.

Vraagbesturing is mooi om langere runs te krijgen tegen lagere compressor toerentallen om zo de Cop te verhogen wanneer je warmteverlies minder is, lees hogere buitentemperaturen. Bij vorst is mijn ervaring en advies gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Was even benieuwd omdat ook de meeste aanvries problemen onderin met MHI zijn volgens mij. Ach ja. Volgende week weer in de korte broek buiten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
MotorBeast schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:50:
[...]

Gefeliciteerd. 2 kleine waaroms? Waarom de unit niet op de grond zodat je geen resonantie hebt op je muur en dus binnen? En waarom half boven het rolluik? Bij defrosts loopt je water erop en vriest je rolluik vast. Het is maar even een overweging die je wellicht nu nog kan aanpakken.
De gevel grenst aan de oprit, en daar komt de camper te staan (grijze balk is voor de carport die nog komt), voor de unit is dan geen plaats. Heb weinig last van de resonantie.
Positie op de hoek van de carport is ivm eventueel onderhoud dan het handigste. Op het kunstof dak van de carport staan is niet handig. Defrosts en het rolluik zijn vooralsnog geen probleem, lijkt me ook lastig, want de bak van het rolluik steekt een flink stuk uit over het rolluik zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Riggard op 16-12-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:02:
[...]

Vraagbesturing is dus knijpen van vermogen. Waarom zou je dat doen als het buiten vriest, je warmteverlies het grootst is van het hele jaar en je een machine hebt gekocht die als het goed is berekend is op je warmteverlies? Je machine moet en wil hard en jij zegt....nee je mag niet hard.

Vraagbesturing is mooi om langere runs te krijgen tegen lagere compressor toerentallen om zo de Cop te verhogen wanneer je warmteverlies minder is, lees hogere buitentemperaturen. Bij vorst is mijn ervaring en advies gewoon uit.
Precies, hier staan Econo en vraagbesturing nu uit. Indien je een flinke multi hebt kun je hier mogelijk nog wel winst mee behalen maar in de koude wintermaanden met een single nutteloos en dan krijg je comfort klachten en onnodig hoog verbruik maar toch te weinig warmte. Na de winter of zodra de unit weer begint te pendelen met warmer weer gaat hier de vraagbesturing weer aan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Pim57 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:29:
[...]

In een koelkast zit ook een compressor die 10-15 jaar of wel langer meegaat. Schakelt dagelijks diverse malen in en uit.
Maar die koelkast hoeft als het goed is niet zo heel veel variabel (vol) gas te geven dus daar zit wel een wezenlijk verschil in.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:45
Servee schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:45:
[...]

Precies, hier staan Econo en vraagbesturing nu uit. Indien je een flinke multi hebt kun je hier mogelijk nog wel winst mee behalen maar in de koude wintermaanden met een single nutteloos en dan krijg je comfort klachten en onnodig hoog verbruik maar toch te weinig warmte. Na de winter of zodra de unit weer begint te pendelen met warmer weer gaat hier de vraagbesturing weer aan.
Hier werkt alles perfect.
Alleen lees ik veel over de vraagbesturing, kan ik die beter uitzetten?
Dat is iets waar ik nog niet goed van weet hoe en wat ik het beste doe.
Ik kan de woonkamer met gemak en tegen deftig verbruik opwarmen.
Zou het nog minder verbruiken met de vraagbesturing uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
toxictooms schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:02:
[...]

Dat zou je zelf moeten proberen, de rem erop terwijl de vraag er is dat wil je niet, de unit regelt het zelf wel. @MotorBeast heeft hierboven exact uitgelegd wat dit doet en wat je niet zou willen maar goed ieder voor zich.

Naar mijn idee is vraagbesturing een nuttige functie in de tussenseizoenen die niet zozeer zorgt voor minder afgegeven minimaal vermogen maar wel dit vermogen afremt waardoor je kamer langzamer opwarmt en dus minder snel gaat pendelen. Bij meer warmtevraag zal dit met de rem erop dus ook langer duren met als gevolg langer onnodig stroomverbruik en mogelijk comfort klachten als gevolg.

Edit; wat je eigenlijk wilt is het benodigde vermogen gebruiken, dan word het sneller warm, de unit zal dan ook sneller terugmoduleren icm de juiste hoeveelheid luchtverplaatsing, met de rem erop zal dit uiteindelijk misschien ook wel behaald worden maar dan valt er weinig meer terug te moduleren waardoor de boel hoger blijft draaien is mijn ervaring.

[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 16-12-2022 20:55 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Vanmiddag van die wasmachine anti tril rubbers onder de pootjes en tussen de beugel en de muur gedaan, de brom was alleen maar erger :?

Ik heb ze een uur geleden weer er onder weggehaald, maar de brom blijft. Ik snap er op dit moment niks meer van.

Morgen maar kijken of andere pootjes/rubbers werken, warmteservice heeft ze liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 15:49
Servee schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:45:
[...]

Je opmerking t.a.v. die multi is m.i. een valide punt. Wij hebben hier een 6.8kW buitenunit op één 4.2kW en twee 2.0kW binnenunits. De 4.2kW (woonkamer/keuken) staat 24/7 aan, de 2.0kW op de slaapkamer gaat alleen 's avonds en 's nachts aan, de andere 2.0kW wordt momenteel nog niet gebruikt.

Met vraagbesturing uit gaat onze 4.2kW gegarandeerd pendelen. Juist door vraagbesturing aan te zetten kunnen wij een relatief constant verbruik en daarmee comfort krijgen. Tot voorkort volstond vraagbesturing op 40%, maar met de vrieskou van afgelopen week en een warmteverlies binnenshuis van 1-2 graden per uur is dat niet meer voldoende. Met de huidige lage temperaturen staat die overdag (met alleen de 4.2kW ingeschakeld) op 60% en 's nachts (met de 4.2kW én 2.0kW ingeschakeld) op 70-80%.

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:47
BlazeMuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:09:
Vanmiddag van die wasmachine anti tril rubbers onder de pootjes en tussen de beugel en de muur gedaan, de brom was alleen maar erger :?

Ik heb ze een uur geleden weer er onder weggehaald, maar de brom blijft. Ik snap er op dit moment niks meer van.

Morgen maar kijken of andere pootjes/rubbers werken, warmteservice heeft ze liggen.
Niet de hoek vd beugel veranderd hierdoor? Oftewel, airco niet helemaal waterpas meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:43:

In de nacht staat de airco uit en daalt langzaam naar zo'n 9 graden en dan volgen wel de waarden. Het is dan ook zo dat ik dan geen sturing doe, zie de cyaan gekleurde lijn op bijna 18 graden gedurende de nacht.

[Afbeelding]

Ik ga eens kijken hoe de waarden zijn als ik boven de 18 graden zit en dan kan ik zien hoe 99,9% van de Tweakers met een MHI airco alles werkt.
9 graden.. Staat er een raam open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Kirretje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:15:
[...]

Niet de hoek vd beugel veranderd hierdoor? Oftewel, airco niet helemaal waterpas meer?
Staat niet helemaal waterpas, de muur is namelijk ook een beetje scheef.

Morgen maar verder, beetje donker en koud nu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Nism0 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:23:
[...]

9 graden.. Staat er een raam open?
Dat vraag ik me ook af. Des te meer ik van deze berichten zie hoe meer overtuigd bent om ook een airco aan te schaffen voor ( hoofd) verwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:56:
[...]

Dat is nog het verwarmde deel en het onverwarmde deel is 7 graden. Lekker fris zo, en zoals ik al eerder schreef het is ook een gewenning totdat het lichaam niet meer meedoet.

Nog niet zolang geleden zat men nog rondom een houtkachel, als je die kon betalen, en woonde men hier soms nog in plaggenhutten dus wij zijn in vergelijking maar watjes.

Dat was overigens nog in de tijd van mijn moeder en vader. Moeders groeide op op een binnenvaartschip en de enige isolatie was een ijzeren plaat tussen het koude water met ijs erop en het bed. Daar liep echt het condenswater langs de wand.

Daar moet ik weer dan niet juist aan denken, zittende in verwarmde ruimte. Wat een luxe zo en mij hoor je niet klagen!
7/9 graden lijkt me niet bevorderlijk voor je inboedel danwel schimmelvorming in huis. Kan me niet voorstellen dat hier een gezond klimaat heerst.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:56:
[...]

Dat is nog het verwarmde deel en het onverwarmde deel is 7 graden. Lekker fris zo, en zoals ik al eerder schreef het is ook een gewenning totdat het lichaam niet meer meedoet.

Nog niet zolang geleden zat men nog rondom een houtkachel, als je die kon betalen, en woonde men hier soms nog in plaggenhutten dus wij zijn in vergelijking maar watjes.

Dat was overigens nog in de tijd van mijn moeder en vader. Moeders groeide op op een binnenvaartschip en de enige isolatie was een ijzeren plaat tussen het koude water met ijs erop en het bed. Daar liep echt het condenswater langs de wand.

Daar moet ik weer dan niet juist aan denken, zittende in verwarmde ruimte. Wat een luxe zo en mij hoor je niet klagen!
Ok, de keuze welke temperatuur je fijn vind is natuurlijk per persoon verschillend. Maar dat je van 18 graden naar 9 graden gaat in een nacht dat vind ik opvallend. Mijn huis van 1955 gaat maar 3/4 graden omlaag de afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
Vraagje trouwens, ik zie hierboven het e.a. over de econo modus en ook de vraagsturing, consensus lijkt dat deze beter uit kunnen bij de winterse temperaturen die we nu hebben. Good to know, dat verklaart allicht wel waarom ik vanmorgen wat moeite had het e.a. op temperatuur te krijgen.

Wat ik niet helemaal kan opmaken, is wat precies het verschil tussen de 2 is;
vraagsturing lijkt het beperken van de vermogensvraag van de binnenunit(s) te zijn?
de econo modus zou de draaisnelheid van de buitenunit beperken?
Hoe verhouden deze zich dan tot elkaar, kun je ze het beste beiden aanzetten, of uit?

[ Voor 14% gewijzigd door Riggard op 16-12-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
Nism0 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:04:
[...]

Ok, de keuze welke temperatuur je fijn vind is natuurlijk per persoon verschillend. Maar dat je van 18 graden naar 9 graden gaat in een nacht dat vind ik opvallend. Mijn huis van 1955 gaat maar 3/4 graden omlaag de afgelopen week.
Zo zie je maar weer hoe anders elk huis/situatie is wat het ook zo lastig maakt om zaken onderling te vergelijken. Ook op onze slaapkamer daalt de temperatuur tussen 06:30 (als de airco uitgaat) en 10:00 zonder problemen van 17C naar 10C. De temperatuur in de woonkamer zou 's nachts ook makkelijk van 21C naar 13C zakken als wij de unit niet 24/7 zouden aanlaten.

Halfvrijstaande dijkwoning uit 1890. Veel raampartijen, allemaal oud dubbelglas uit jaren 80. Geen vloerisolatie. Muren (enkelsteens) en dak zijn enkele decennia door vorige bewoner na-geïsoleerd en is nog maar de vraag wat daar vandaag de dag van over is.

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:40
Hier vanmiddag eens rustig gekeken… hele unit zit onderin dus vol met ijs. Op de afvoer zat een elleboogje wat dus vol met ijs zat… dat er af gehaald en veel warm water in gegooid maar dat liep niet allemaal weg helaas… dus met temperaturen compleet onder de 0 dan vriest dat meteen weer allemaal aan..

Helaas dus ook veel gebrom en resonantie dus nu nog maar 2 dagen wat meer op gas stoken…. Dan kom ik net rond de 325 kuub gas uit dit jaar, vooral voor warm water en koken… (450m3 huis…)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
BvdM91 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:13:
[...]

Zo zie je maar weer hoe anders elk huis/situatie is wat het ook zo lastig maakt om zaken onderling te vergelijken. Ook op onze slaapkamer daalt de temperatuur tussen 06:30 (als de airco uitgaat) en 10:00 ook zonder problemen van 17C naar 10C. De temperatuur in de woonkamer zou 's nachts ook makkelijk van 21C naar 13C zakken als wij de unit niet 24/7 zouden aanlaten.

Halfvrijstaande dijkwoning uit 1890. Veel raampartijen, allemaal oud dubbelglas uit jaren 80. Geen vloerisolatie. Muren (enkelsteens) en dak zijn enkele decennia door vorige bewoner na-geïsoleerd en is nog maar de vraag wat daar vandaag de dag van over is.
Eens, maar dan verklaar je ook het warmteverlies. Kost dit je niet enorm veel kwh? Juist hebben wij geïnvesteerd in isolatie om behaaglijk te verwarmen met minimale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
Vos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:47:
[...]

Mijn installateur gaf het advies aan de muur plaatsen, weet alleen niet precies zijn beweegredenen :p

Buurman hier is juist van bigfoot naar muur gegaan.
Is er nog reden behalve als je niet kunt ophangen om abigvoets te zetten wij krijgen begin januari 3,5 kw MHI. Echter ben ik nog aan twijfelen muur of op de garage.

Echter ben aan het twijfelen muur of op de garage met bigfoots.
De plek waar unit gaat hangen aangrenzend zitten 2 slaapkamers.

Iemand suggesties?

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Offens1490 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:21:
[...]

Is er nog reden behalve als je niet kunt ophangen om abigvoets te zetten wij krijgen begin januari 3,5 kw MHI. Echter ben ik nog aan twijfelen muur of op de garage.

Iemand suggesties?
Op een daksituatie altijd verzwaren met beton massa eronder met daarboven op bigfoots. Dus geen simpele tegels maar echte betontegels of 2x kantenband dan heb de de minste kans op doorgeef geluid.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:25:
[...]

Vijftig tot zestig relatieve vochtigheid lijkt mij toch geen probleem. Het is kwestie van verstandig ventileren, als het buiten erg vochtig is niet of dan alleen stoot ventileren.

Badkamer heeft zijn eigen ventilatie en koken doe ik in de bijkeuken en daar is het nog kouder, enkel steens, geen verwarming anders dan ik de gasoven als ik die zou aansteken. Toen ik jong was was dat overigens de enige verwarming in de keuken en een kachel voor steenkool in de woonkamer. In de ochtend eerst kolenscheppen en de aslade leegmaken en dan zien de kachel aan te krijgen. Daar was je dan wel even zoet mee.

Later kregen wij gas en dan was het klik klik en de kachel was aan.....de ogen vielen letterlijk uit je hoofd van verbazing. Dat was overigens nog een enkel steens huis en daar zat je met ze allen ook om de kachel heen.

Nu druk je op een knopje of je hebt de luxe dat de warmte er altijd is. Ik kom uit de tijd als je in de ochtend naar buiten wilde kijken dat eerst de ijsbloemen weg moest krabben en als je ging slapen kreeg je een kruik mee. Waren wij ongelukkig? Een volmondig nee, want je wist immers niet beter.

Nu kunnen wij kiezen wat van vorm van verwarming gebruiken naargelang wat het goedkoopst is...en dan no steeds klagen wij soms.
Kom op het is 2022… Vroeger was alles anders en geluk haal niet je uit spullen of verwarming. Maar volgens mij probeert men hier zo efficiënt als mogelijk te verwarmen met lucht/lucht. Ook om het milieu een handje te helpen (Of jezelf).

Een paar rollen glaswol wat hout en gipsplaten doen wonderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvdM91
Nism0 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:19:
[...]

Eens, maar dan verklaar je ook het warmteverlies. Kost dit je niet enorm veel kwh? Juist hebben wij geïnvesteerd in isolatie om behaaglijk te verwarmen met minimale kosten.
Tja, wat veel/niet veel is blijft evenmin een heel relatief begrip. In November zaten wij dagelijks op 13-15kWh voor alleen de airco. In December varieert het enorm van 15-25kWh per dag, op hele koude dagen in het weekend (als we zelf thuis zijn) kunnen we ook wel de 30kWh aantikken. Daar staat tegenover dat we in het verleden op een dergelijke dag ook zomaar 15-20 m3 gas verstookten. Met een gasprijs van €2,55/kuub en een elektraprijs voor de komende twee jaar á 0,25/kWh is het rekensommetje dan snel gemaakt. Helemaal als je nagaat dat wij onze gasaansluiting móeten delen met de buren en zodoende maar zeer minimaal aanspraak kunnen maken op het prijsplafond.

*knip*, dit hele stuk heeft niets met dit topic te maken.

Op korte termijn waren airco's de enige technische en financieel haalbare oplossing om íets van kostenbesparing te realiseren. Mede geholpen door onze relatief lage en nog twee jaar vaststaande kWh tarieven.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 17-09 11:15
[...]

Iemand suggesties?
Als je hem ook kwijt kunt op de grond in de (voor) tuin dan heeft dat de minste kans op geluidsoverlast/resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Vraagje voor de Daikin kenners:

Weet iemand wat "buiten-unit stil" modus doet?

Gaat de fan langzamer draaien of zo? Ik heb deze stand nu al een paar keer getest maar ik merk geen verschil in gebrom van de buiten-unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Yellos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:58:
Vraagje voor de Daikin kenners:

Weet iemand wat "buiten-unit stil" modus doet?

Gaat de fan langzamer draaien of zo? Ik heb deze stand nu al een paar keer getest maar ik merk geen verschil in gebrom van de buiten-unit.
De handleiding zegt;

De geluidsarme stand van de buitenunit beperkt de draaisnelheid van de compressor. Als de draaisnelheid van de compressor al laag is, verlaagt de geluidsarme stand van de buitenunit de draaisnelheid van de compressor NIET verder.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Servee schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:04:
[...]

De handleiding zegt;

De geluidsarme stand van de buitenunit beperkt de draaisnelheid van de compressor. Als de draaisnelheid van de compressor al laag is, verlaagt de geluidsarme stand van de buitenunit de draaisnelheid van de compressor NIET verder.
Kan het zijn dat door die lagere snelheid de unit ook minder goed kan verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Yellos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:28:
[...]

Kan het zijn dat door die lagere snelheid de unit ook minder goed kan verwarmen?
Zekers, elke type beperking die je uitvoert heeft invloed op de warmteopbrengst. Natuurlijk afhankelijk van de vraag en mate van beperking.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 16-12-2022 22:36 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 19:31
Nism0 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:33:
[...]

Blijkbaar heb ik en verkeerd beeld van de lucht/lucht stokers. Ik was van mening dat l/l en isolatie iets was wat men beide deed. Ik voel me bijna verwend met al die isolatie en panelen.
Klopt. L/L pakt men hier meer als het huis zo lek als een mandje is, en er, zeker op korte termijn, eigenlijk niets meer te isoleren valt.
Zon airco is dan ten minste een pleister op het bloeden vergeleken met het gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:42
[...]

Iemand suggesties?
Je kunt de installateur zeggen dat je nog twijfelt, en vragen of hij het zo kan maken dat allebei mogelijk is.

Zelf zat ik er ook zo in. Ik had de gaten alvast geboord voor de ophang beugels. En Bigfoot gekocht.

Eerst op het dak van de bijkeuken op bigfoots. Na klachten van de buren en van mijzelf over het dreunende of brom geluid, heb ik de unit vorige week aan de muur gehangen met dempingsmatten. Was een half uurtje werk.

Geluid voor 95% weg, alleen als je goed luistert en bij bepaalde toerentallen kun je nog wat horen.
Buren blij en ik blij!

Ik heb nu dus Bigfoot’s over die ik nog ga verkopen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 22:52
Ik zie overigens ook snacht een 50 watt stroomverbruik. toen het -9 was. Ik kan nergens terug vinden waarom dit is. Mijn schoonvader had het over carterverwarming om vlokken tegen te gaan eventueel. Weet iemand dat hier? De airco stond uit (bij het gedeelte aangegeven in rood)

[Afbeelding]
Bij de Daikin Perfera's is me dat ook opgevallen. Periodiek verbruiken die een tijdje om en bij de 30W wanneer ze uit staan, vermoedelijk dus een soort verwarming inderdaad. De Ururu Sarara heb ik dat nog niet zien doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

[Afbeelding]
Dit is idd carterverwarming om te voorkomen dat het koelmiddel de olie laat schuimen bij opstarten. Het is dus ook essentieel dat je de plug/jumper in de buitenunit erin laat zodat dit aan blijft bij koude. Deze waarschuwing staat niet in de handleiding helaas.

Ivm dynamische tarieven verwarmde ik vooral in de goedkope uren maar dat maakt het wel wat frissig met de huidige kou. Aangezien het gemiddelde dagtarief alsnog onder m'n oude variabele tarief zit maar gewoon 24/7 aan en nu is het vrij aangenaam en get verbruik niet noemenswaardig hoger. Aangezien we een multi hebben de vraagsturing op 100% gezet (waarom dit anders is dan uit, geen idee) en daarmee draait ie redelijk rustig hoewel het alsnog vrij veel pendelt (of het is een fan-only defrost, want de typsiche zuchten en geborrel hoor ik zelden). Best grappig dat m'n installateur liep te piepen dat het te klein is wat ik wil en ik nu zelfs met -5 tegen pendelen aan het optimaliseren ben...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 21:39

MicheldeGoey

Project 45

@sygys
Bij mij staat de binnenunit bij een defrost ook even te sissen en te tikken, alsof er druk wordt afgelaten. Klinkt als de bedoeling. Ik maak me er geen zorgen over.
Vrijdagavond waren de condities kennelijk ongunstig, elke 40 minuten een defrost van 8 minuten. Zelfs ijsvorming op de bovenkant van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
toxictooms schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:02:
[...]

Nee. Tenminste, als je 24/7 stookt. Vraagbesturing of 'knijpen' van de buitenunit beperkt het compressorvermogen waardoor de unit efficienter draait. En het duurt langer om temperatuurwisselingen op te vangen waardoor je ietsje minder warmteverlies hebt, al is dat waarschijnlijk verwaarloosbaar. Met 'knijpen' overdimensioneer je feitelijk de warmtewisselaar van je buitenunit, waardoor die minder snel dichtvriest. Maar je hebt wel minder vermogen tot je beschikking; als je huis niet meer op temperatuur komt, dan zit je er op koude dagen iets minder comfortabel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:06
Modbreak:En weer een hele serie posts met offtopic geblaat verwijderd. Graag on-topic. En als je je stoort aan bepaalde berichten: dien een topicreport in! (knopje 'Rapporteer' bij de betreffende post).

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Kan het kwaad om de airco's volledig uit te schakelen bij langere periode niet in gebruik? Probeer naast airco gebruik te optimaliseren ook het sluipverbruik te drukken. De MHI's, waarschijnlijk door de WiFi modules, trekken allebei 4W continu
Dat is toch 35kWh per jaar per unit die ik liever ergens anders aan besteed.

Had wel eerder eens gehoord dat je m niet direct na draaien moest uitschakelen ivm de compressor, maar weet niet of dat klopt.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:43
KoningPaulus schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:32:
Kan het kwaad om de airco's volledig uit te schakelen bij langere periode niet in gebruik? Probeer naast airco gebruik te optimaliseren ook het sluipverbruik te drukken. De MHI's, waarschijnlijk door de WiFi modules, trekken allebei 4W continu

Had wel eerder eens gehoord dat je m niet direct na draaien moest uitschakelen ivm de compressor, maar weet niet of dat klopt.
In de zomer zou het wel kunnen lijkt mij. In de winter moet je rekening houden met eventuele carter verwarming zoals hierboven al beschreven is. Je kan als tussenoplossing er ook nog voor kiezen om de wifi modules er uit te halen als je ze niet gebruikt. Dan ben je dat sluipverbruik weer kwijt.

Persoonlijk vind ik dit gerommel in de marge. Maar goed, to each their own. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:28
AtlAntA schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:38:
[...]

In de zomer zou het wel kunnen lijkt mij. In de winter moet je rekening houden met eventuele carter verwarming zoals hierboven al beschreven is. Je kan als tussenoplossing er ook nog voor kiezen om de wifi modules er uit te halen als je ze niet gebruikt. Dan ben je dat sluipverbruik weer kwijt.

Persoonlijk vind ik dit gerommel in de marge. Maar goed, to each their own. :)
Heeft iedere airco een carterverwarming of enkel de multisplit airco's?

Mijn single split airco verbruikt in de 'uitstand' continu 12 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 17:35
Waar moet je op letten bij de aanschaf van koelleidingen (1/4 x 3/8) mbt de isolatie.
Zit er nog verschil in isolatie waarde, ik kan me voorstellen dat hier ook verlies optreed?

Ik kom niet verder dan geïsoleerde en dubbele geïsoleerde koelleiding, zonder opgave van isolatie waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
Mediacj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:20:
[...]

Mijn single split MHI airco verbruikt in de 'uitstand' continu 12 Watt.
Onze multisplit 6.0 verbruikt in normale standby, dus uit, 7Wh.

Wanneer hij "aan uit" staat op eigen initiatief, dus een actieve vorm van standby waarbij hij waar nodig weer opschakelt, verbruikt hij tussen de 19 en 25Wh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
KoningPaulus schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:32:

Kan geen kwaad. Wil je een unit toch gaan gebruiken, dan zet je de stroom er een aantal uur van tevoren weer op. Dan kan de unit alvast opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

Mediacj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:20:
[...]

Mijn single split airco verbruikt in de 'uitstand' continu 12 Watt.
Ik vermoed dat iedere airco wel voorzien is van carter verwarming, wellicht de ouderwetse niet welk alleen maar kunnen koelen (correct me if i’m wrong).

Mijn twee Daikin singlesplits met wifi zie ik echter geen continue stand-by verbruik ja af en toe een uitschieter van 9 W, wel heb ik van de slaapkamer welk niet 24/7 aanstaat twee nachten paar keer de carter verwarming zien aanspringen in de historie @ Home Assistant dat verbruikt rond de 40 W en gebeurt zo te zien bij temperaturen van -3 en kouder.
Zullen de MHI’s een hoger stand-by verbruik hebben dan de Daikin’s?

Even heel wat anders, gisteravond maar de buitenunit dat 24/7 draait voor in de woonkamer even uitgezet en ontdaan van paar cm ijs.
Ik had dus dat tutje aan de onderkant van de buitenunit er nog opzitten, dit eraf gehaald en zorgt er nu voor dat het water netjes afgevoerd wordt en niet dichtvriest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Laatst online: 12:28
Silent_Bob schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:32:
[...]

Ik vermoed dat iedere airco wel voorzien is van carter verwarming, wellicht de ouderwetse niet welk alleen maar kunnen koelen (correct me if i’m wrong).

Mijn twee Daikin singlesplits met wifi zie ik echter geen continue stand-by verbruik ja af en toe een uitschieter van 9 W, wel heb ik van de slaapkamer welk niet 24/7 aanstaat twee nachten paar keer de carter verwarming zien aanspringen in de historie @ Home Assistant dat verbruikt rond de 40 W en gebeurt zo te zien bij temperaturen van -3 en kouder.

Even heel wat anders, gisteravond maar de buitenunit dat 24/7 draait voor in de woonkamer even uitgezet en ontdaan van paar cm ijs.
Ik had dus dat tutje aan de onderkant van de buitenunit er nog opzitten, dit eraf gehaald en zorgt er nu voor dat het water netjes afgevoerd wordt en niet dichtvriest. :)
Die 12 Watt is bij een 15 jaar oude Fuji warmtepomp airco. Onze MHI gebruikt in uitstand nog slechts 1 a 2 Watt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvdM91
Martin7182 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:34:
[...]

Nee. Tenminste, als je 24/7 stookt. Vraagbesturing of 'knijpen' van de buitenunit beperkt het compressorvermogen waardoor de unit efficienter draait. En het duurt langer om temperatuurwisselingen op te vangen waardoor je ietsje minder warmteverlies hebt, al is dat waarschijnlijk verwaarloosbaar. Met 'knijpen' overdimensioneer je feitelijk de warmtewisselaar van je buitenunit, waardoor die minder snel dichtvriest. Maar je hebt wel minder vermogen tot je beschikking; als je huis niet meer op temperatuur komt, dan zit je er op koude dagen iets minder comfortabel bij.
Eens. In het verlengde hiervan vandaag en gister bezit met een vergelijkend testje, met vrijwel gelijke buitencondities en ongewijzigde instellingen op de ingeschakelde binnenunits. Enige uitzondering is dat vraagbesturing gisteren aan stond op 65% en vandaag volledig is uitgeschakeld.

Bovenstaande wordt m.i. goed bevestigd. Kijkend in de app van Daikin zie ik gisteren (mét vraagbesturing) tussen 00:00 en 10:00 een totaal opgenomen vermogen van 7,7kWh. In dezelfde tijdspanne zie ik vandaag (zónder vraagbesturing) een totaal opgenomen vermogen van liefst 9,5kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mu3VPFBzgF1R332FzgK5Z0dRSmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8Uq0t47fCYds9NMtCZ13xTY.jpg?f=fotoalbum_large

Hetzelfde verhaal zie ik terug in onze HomeWizard. Mét vraagbesturing (boven) is het opgenomen vermogen veel continuer en gelijkmatiger met tevens lagere pieken, m.u.v. de sporadische defrosts. Zónder vraagbesturing (onder) zijn de pieken logischerwijs beduidend hoger, maar ook is er sprake van enorm pendelgedrag wat het comfort niet ten goede komt. Het beduidend hogere verbruik nog daargelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fjF2_fN420eN2mGCzhiGPzZZMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLbVvvatRrjPsQ7lLCEovkFq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeUyz-qY4nPkTg6EiQCO8spa1Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2c5VxqmuZylBp0s7LpD5nHu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Silent_Bob schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:32:
[...]

Ieder airco heeft dit ook die van 20 jaar geleden, vroeger was dit een weerstand die in de Carter zat of een weerstand die onderin rond de compressor zat gebonden in de vorm van een metalen spanband. Sinds de inverter sturing wordt er een zeer kleine stroom door de windingen gestuurd die de compressor warm houdt. Het koelmiddel zal altijd op de koudste plaats condenseren meestal zal dit in de warmtewisselaar zijn maar als de compressor meerdere uren af ligt zal er ook vloeibare Freon in de Carter gaan zitten. Bij lang niet gebruikt kan je de voeding afleggen maar als je hem dan wil gebruiken leg je best eerst de voeding aan alvorens op te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:48:
[...]

Welke beugel heb jij? Aspen of Rodigas.

Vaak hebben beugels een indeuking aan de achterkant en dan kun je een smallere maar dikkere strook te gebruiken verkrijg je extra demping. Die moet je dan van onderen erachter schuiven.

Bedenk ook dat minimale fan snelheid bij koude zo'n twee maal hoger is en dat hoor je vooral als de warmtewisselaar dicht zit met rijp.

Het kan ook zijn dat nu de ophangbeugel bovenaan trillingen doorgeeft en daar zijn speciale pluggen voor maar die vereisen wel een boorgat van 16mm en nu heb je 12mm als het goed is.

Moge de voetjes van Warmteservice jouw probleem oplossen en probeer het dan ook nog eens met rubbers achter de beugel.
Op de muurbeugel staat Rodigas.

Vanmorgen bij de warmteservice geweest, helaas hadden ze de voetjes zoals te zien op de website niet, maar wel iets andere (https://media.s-bol.com/37nwoZZxY9R/550x408.jpg). Deze zitten er nu onder (ik had nèt genoeg speling met de leiding en leidingoot) en ik hoor op dit moment geen brom meer, hopelijk vanavond ook niet als ik in bed lig.

Ik ga het eerst even proberen zonder rubbers achter de beugel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:05
@ASW1 @cmderks93 ik heb jullie een DM gestuurd met een update in het Haori fluittoon verhaal.

Zijn er hier nog meer mensen met een Toshiba Haori die last hebben van een harde fluittoon bij koudere buitentemperaturen? Toshiba is een onderzoek gestart en ze horen graag van Haori gebruikers met dit probleem. Zo ja, dan hoor ik het graag en stuur ik je een DM met meer informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:29
CyrielCC schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:03:
@ASW1 @cmderks93 ik heb jullie een DM gestuurd met een update in het Haori fluittoon verhaal.

Zijn er hier nog meer mensen met een Toshiba Haori die last hebben van een harde fluittoon bij koudere buitentemperaturen? Toshiba is een onderzoek gestart en ze horen graag van Haori gebruikers met dit probleem. Zo ja, dan hoor ik het graag en stuur ik je een DM met meer informatie :)
Ik heb een Haori 4.6 kW single split, zonder dit probleem. Als je wil mag je mij wel op de hoogte houden voor het geval dit probleem later toch zou optreden.
Alvast dank!

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:20:
[...]

Dat zijn ook de dempers die ik eronder heb zitten. Trouwens toen je de matjes onder de voeten legde heb je toen wel gedacht aan de ontkoppeling van de bouten?

Rodigas levert plastic achtige dempers mee de bij juiste montage enkelzijdig ontkoppelen. Wat eigenlijk voldoende zou moeten zijn maar bij minus temperaturen zijn die nog wel wat harder.

Doe alles in stappen eant anders weet je daarna niet welke oplossing niet werkt.

Ik neem aan dat een Rodigas hebt zonder plastic stelschroef aan aan de achterkant?
Die voetjes zitten er ook bij, deze heb ik nu aan de kant geschoven maar gisteren had ik de rubber matjes daar bovenop gedaan.

Er zitten plastic stelschroeven aan de achterkant, deze heb ik gelijkwaardig aan elkaar afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:56
Ik hoorde ooit verhalen van ca 15 jaar, maar toen was gebruik bij bijna iedereen een week of wat in de zomer, maar nu ook nog als verwarming die dan een maand of 7 ca. zijn werk doen ben ook ik zeer benieuwd maar dat het geen 15 jaar word lijkt me duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 21:57
CyrielCC schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:03:

Ik heb sinds begin dit jaar een Haori 3.5. Viel mij in maart al een keer op. De fluittoon heb ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
ThaBEN schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:20:
Yep, ik ervaar een soortgelijk iets ondanks de rubberen dempers welke ik onlangs hebt geplaatst.
Misschien is het zo koud dat de rubbers een stuk stugger zijn geworden en daardoor minder dempen met deze temperaturen?

Na een paar dagen 24x7 te hebben gedraaid als test heb ik vannacht alle units weer voor het eerst uit gehad. Temperatuur was gezakt naar 16,4 graden beneden en 14,7 boven. Nu nog even meten wat het verbruik vandaag zal zijn om alles weer op te stoken naar 20 graden, maar ik denk nu al dat ik toch maar 24x7 blijf aanhouden.

Zodra vandaag alles eenmaal op temperatuur is gekomen ga ik de airco's eens overschakelen naar "Stille Modus". Eens testen of dat voldoende is om de temperatuur vanaf dan 24x7 op peil te houden met minder gebrom, omdat de buitenunit in "Stille Modus" begrenst is (ik dacht 33% van zijn max vermogen bij MHI).
Als de stille modus de buitenunit begrenst, wat is dan concreet het verschil met Eco?
En kun je ook Eco met silent combineren?

Zodra het straks weer boven de 5-10 graden is ga ik zoeken naar de meest zuinige en comfortabele stand, maar is wel handig om te weten wat wat doet.

Heb Eco al eens geprobeerd, aangezet via de afstandsbediening. In de smart m Air app kun je dat neit aanzetten namelijk. Het enige wat ik daar zag veranderen is dat de fan naar stand 1/4 ging in de app.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Deldenaar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:28:
[...]

Ik hoorde ooit verhalen van ca 15 jaar, maar toen was gebruik bij bijna iedereen een week of wat in de zomer, maar nu ook nog als verwarming die dan een maand of 7 ca. zijn werk doen ben ook ik zeer benieuwd maar dat het geen 15 jaar word lijkt me duidelijk...
15 jaar gaat geen probleem worden. In warme landen worden die dingen maanden gebruikt voor koelen en in Noord Europa (Scandinavie) waar men al jaren verwarmt met warmtepompen draaien ze ook maanden aan 1 stuk. Ik zit in mijn vierde jaar voor verwarmen en alles draait nog net zo als de eerste dag zonder maar 1 enkele vorm van onderhoud behalve filter reinigen. Als het de helft zou zijn zou geen mens meer een warmtepomp aanschaffen en gewoon weer de plofketel aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
KoningPaulus schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:36:
[...]

Als de stille modus de buitenunit begrenst, wat is dan concreet het verschil met Eco?
En kun je ook Eco met silent combineren?

Zodra het straks weer boven de 5-10 graden is ga ik zoeken naar de meest zuinige en comfortabele stand, maar is wel handig om te weten wat wat doet.

Heb Eco al eens geprobeerd, aangezet via de afstandsbediening. In de smart m Air app kun je dat neit aanzetten namelijk. Het enige wat ik daar zag veranderen is dat de fan naar stand 1/4 ging in de app.
Eco modus zet de fan speed vast op de allerlaagste stand en geeft de unit over een periode van 2 uur steeds een lagere offset zodat de daadwerkelijke temperatuur lager is dan wat je hebt ingesteld als setpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiU7GjdBczzXPeYcWfmZ9V5EGlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large

Met stille modus begrens je de buitenunit (ik dacht op 33%) van zijn maximale vermogen. Je kunt dan nog steeds de fan speed aanpassen, het zal alleen langer duren voordat het setpoint bereikt is.

Maar ik kan me indenken indien je bij 24x7 verwarmen eerst op de normale manier de kamers hun setpoint laat bereiken, en dan overschakelt naar Stille modus, dit misschien voldoende is om de temperatuur vast te houden en zo voorkomt dat de buitenunit op hoge toeren gaat lopen draaien en er dus ook minder grote stroompieken optreden. Wellicht zelfs ook minder pendelgedrag en resonantie van de buitenunit.

En ja, je kunt beide modi tegelijk activeren. Al vind ik eco modus zelf wat minder interessant. Feitelijk kun je ook handmatig het setpoint 2 graden omlaag zetten voor hetzelfde effect en behoud je dan de optie om de fan speed zelf te kiezen indien nodig.

Wel kun je eco modus gebruiken als nachtverlaging. Dan zet je de unit op zijn allerlaagste stand (18 bij MHI) en met eco modus ingeschakeld zal de airco vervolgens na 2 uur verder zakken naar 16 graden. De "Night setback" knop op de afstandsbediening zet de unit gelijk terug naar 10 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 17-12-2022 13:13 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 11:18
met warmtebeeld camera een controle uitgevoerd. Dit is ook in dit topic al meerdere keren aan de orde geweest, maar vertrouwen is goed, controle is beter ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdl3WxOAPcx1fJlDy03WuvPYK30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i5BZGD3BVe8i9B0R6wGeBggh.jpg?f=user_large

Daar waar de leidingen van de airco naar binnen komen was het toch verdacht koud, leiding goot verwijderd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nutdjf27OSYqOLDrf3xGjhWJiTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DU9Fk8ly8S1esmvZ6ci1tOpt.jpg?f=fotoalbum_large

Buiten was wel dicht gepurred, binnen niet, morgen nog eens controleren. er kwam +- 11 graden kou naar binnen op dit punt. Het grijze is ducktape er zelf geplaatst voor de pur, was niet nodig.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Weer een kleine update van mijn kant:

Heb een eenvoudige interface gemaakt om alle settings van de warmtepomp te veranderen.

De module meet nu met twee externe sensoren de kamertemperatuur en buitentemperatuur(die laatste wil ik nog wat mee doen icm. bijv dynamische contracten of gevoelstemperatuur compensatie) en stuurt de binnenunit op deze waardes aan.

Het geheel draait op de module die je op de binnenunit aansluit. Dus geen domoticz/home automation of cloud nodig. Gewoon inpluggen, sensoren koppelen, verbinden met je wifi netwerk en gaan.

Wil je geen fratsen zoals onderstaande interface dan is het nog makkelijker. Module inpluggen in de binnenunit, sensoren koppelen en je kan je binnenunit bedienen met de app van de fabrikant of de gewone afstandsbediening. Maar wél met externe temperatuurmeting. Dus je merkt er niets van behalve dat de regeling van temperatuur beter is.

Ben nu met een klein touchscreen display bezig zodat je de binnenunit met een touchscreen in de kamer kan bedienen.

Optioneel is de airco na insteken van deze module ook te bedienen via MQTT of GET. Leuk voor als je al iets van home automation in huis hebt.

Uiteraard worden alle metingen van de laatste 24 uur opgeslagen voor grafieken. :)

Ik had er altijd heel erg last van dat in de ochtend de binnenunit vol ging blazen en er dan al snel mee stopte omdat de kamer op temperatuur zou zijn. Door dit gedrag duurde het lang voordat het binnen warm was en als de kamer dan op temperatuur was, dan stopte hij regelmatig met verwarmen waardoor de temperatuur best kon schommelen. Dit probleem is volledig verdwenen. *O* Hij blijft nu altijd doorblazen, tenzij er een defrost is of als de buitenunit echt niet verder kan terugschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HkWmLvQC/Screenshot-2022-12-17-at-13-12-42.png

Er zijn nu een aantal setjes naar mij onderweg, zullen midden januari aankomen.
Wel eerst gelimiteerd tot Mitsubishi Electric warmtepompen. MHI ga ik na volgende week mee aan de slag.

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 17-12-2022 13:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
discusws schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:24:
met warmtebeeld camera een controle uitgevoerd. Dit is ook in dit topic al meerdere keren aan de orde geweest, maar vertrouwen is goed, controle is beter ;)

[Afbeelding]

Daar waar de leidingen van de airco naar binnen komen was het toch verdacht koud, leiding goot verwijderd:

[Afbeelding]

Buiten was wel dicht gepurred, binnen niet, morgen nog eens controleren. er kwam +- 11 graden kou naar binnen op dit punt. Het grijze is ducktape er zelf geplaatst voor de pur, was niet nodig.
Hier had ik hetzelfde. Buitenkant afgepurt, binnen niet. Erg handig met een ventilerende spouw. 8)7 Gelukkig had ik dit na een dag al gemeld aan installateur. Waarom beheersen zoveel mensen hun vak niet? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 11:52
Mijn Daikin 4MXM68N wilt als ik de binnenunit op verwarmen zetten niet meer dan +- 640W verbruiken en geeft dus zeer weinig warmte. Vreemd genoeg gaat het verbruik alleen maar naar omlaag als ik meer units aan zet. Met alle vier de binnenunits aan zakte hij naar +-540W. Uiteraard worden de kamers hierdoor niet warm 8)7

Ik heb op geen enkele unit een storing dus volgens de leverancier (is drie jaar oud) is het waarschijnlijk geen tekort aan koelvloeistof maar voor de rest kon hij mij ook niet direct helpen. De buitenunit vriest trouwens niet aan. Is geen druppeltje condens te zien. Ventilator van de buitenunit draait.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
ThaBEN schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:48:
[...]

Eco modus zet de fan speed vast op de allerlaagste stand en geeft de unit over een periode van 2 uur steeds een lagere offset zodat de daadwerkelijke temperatuur lager is dan wat je hebt ingesteld als setpoint.

[Afbeelding]

Met stille modus begrens je de buitenunit (ik dacht op 33%) van zijn maximale vermogen. Je kunt dan nog steeds de fan speed aanpassen, het zal alleen langer duren voordat het setpoint bereikt is.

Maar ik kan me indenken indien je bij 24x7 verwarmen eerst op de normale manier de kamers hun setpoint laat bereiken, en dan overschakelt naar Stille modus, dit misschien voldoende is om de temperatuur vast te houden en zo voorkomt dat de buitenunit op hoge toeren gaat lopen draaien en er dus ook minder grote stroompieken optreden. Wellicht zelfs ook minder pendelgedrag en resonantie van de buitenunit.

En ja, je kunt beide modi tegelijk activeren. Al vind ik eco modus zelf wat minder interessant. Feitelijk kun je ook handmatig het setpoint 2 graden omlaag zetten voor hetzelfde effect en behoud je dan de optie om de fan speed zelf te kiezen indien nodig.

Wel kun je eco modus gebruiken als nachtverlaging. Dan zet je de unit op zijn allerlaagste stand (18 bij MHI) en met eco modus ingeschakeld zal de airco vervolgens na 2 uur verder zakken naar 16 graden. De "Night setback" knop op de afstandsbediening zet de unit gelijk terug naar 10 graden.
Een andere functie dan nachtverlaging kan ik ook niet bedenken voor de ECO stand van de MHI.
Liever zou ik de setpoint zelf naar 15.5 zetten en evt fanspeed op max, om de warmte nog een beetje te verspreiden. Iemand een idee waar het nog meer voor te gebruiken is?

Vanaf welke temp is silent mode zinvol? Als het uberhaupt zinvol is om mee te besparen? Lijkt erop dat het meer bedoeld is om geen last te gebben van het lawaai van de buiten unit dan een bespaar optie?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
discusws schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beetje off topic misschien maar wat voor warmtecamera is het ? Ik zou ook wel de zwakke plekken in huis willen zoeken maar verschiet steeds van de prijs van zo toestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Nu online
xHEMANx schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:07:
[...]

Een andere functie dan nachtverlaging kan ik ook niet bedenken voor de ECO stand van de MHI.
Liever zou ik de setpoint zelf naar 15.5 zetten en evt fanspeed op max, om de warmte nog een beetje te verspreiden. Iemand een idee waar het nog meer voor te gebruiken is?

Vanaf welke temp is silent mode zinvol? Als het uberhaupt zinvol is om mee te besparen? Lijkt erop dat het meer bedoeld is om geen last te gebben van het lawaai van de buiten unit dan een bespaar optie?
Zet allereerst vraagbesturing maar eens uit. Doe vervolgens hem eens via de afstandsbediening uit/aan. Zet hem via de afstandsbediening eens op koelen en daarna weer op verwarmen. Zet via de afstandsbediening fan speed op of van auto naar speed 1 of 5.

Ik heb dit ook 2x meegemaakt. Huis niet warmer te krijgen dan 19,7 graden en als ik de optie krachtig gebruikte gebeurde er ook niks. Wat uiteindelijk de oplossing was? Geen idee.. maar het zat hem geloof ik in 1 van die bovenstaande zaken of een combinatie daarvan. Alsof de Daikin in een bepaalde modus bleef hangen waar ie niet uit kwam.

Het heeft mij in ieder geval urenlang bezig gehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door henidde op 17-12-2022 14:16 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Nu online
Horla schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:04:
Mijn Daikin 4MXM68N wilt als ik de binnenunit op verwarmen zetten niet meer dan +- 640W verbruiken en geeft dus zeer weinig warmte. Vreemd genoeg gaat het verbruik alleen maar naar omlaag als ik meer units aan zet. Met alle vier de binnenunits aan zakte hij naar +-540W. Uiteraard worden de kamers hierdoor niet warm 8)7

Ik heb op geen enkele unit een storing dus volgens de leverancier (is drie jaar oud) is het waarschijnlijk geen tekort aan koelvloeistof maar voor de rest kon hij mij ook niet direct helpen. De buitenunit vriest trouwens niet aan. Is geen druppeltje condens te zien. Ventilator van de buitenunit draait.

Zet allereerst vraagbesturing maar eens uit. Doe vervolgens hem eens via de afstandsbediening uit/aan. Zet hem via de afstandsbediening eens op koelen en daarna weer op verwarmen. Zet via de afstandsbediening fan speed op of van auto naar speed 1 of 5.

Ik heb dit ook 2x meegemaakt. Huis niet warmer te krijgen dan 19,7 graden en als ik de optie krachtig gebruikte gebeurde er ook niks. Wat uiteindelijk de oplossing was? Geen idee.. maar het zat hem geloof ik in 1 van die bovenstaande zaken of een combinatie daarvan. Alsof de Daikin in een bepaalde modus bleef hangen waar ie niet uit kwam.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
xHEMANx schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:07:
[...]

Daar is die optie ook voor bedoeld. Minder geluid maar daar staat dan ook mindere performance tegenover, als in de vorm van dat je langer zal moeten wachten voordat een setpoint bereikt is indien deze afwijkt van de huidige temperatuur.

Indien je regelmatig van setpoint wisselt zou ik het ook niet gebruiken. Indien je van plan bent om 1 temperatuur te kiezen en daar 24x7 op te laten staan kan het mogelijk een voordeel bieden n.a.v. de redenen genoemd in mijn vorige post. Maar dat is puur speculatie vanuit mijn kant en zal ik nog moeten testen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 11:52
henidde schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:17:
[...]

Vraagbesturing staat uit en alle units al eens met de afstandsbediening gedaan. Op koelen zetten heb ik nog niet geprobeerd maar wel eens 5min de stroom van de buitenunit om hem eens te resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Nu online
Horla schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:24:
[...]

Vraagbesturing staat uit en alle units al eens met de afstandsbediening gedaan. Op koelen zetten heb ik nog niet geprobeerd maar wel eens 5min de stroom van de buitenunit om hem eens te resetten.
Probeer dat koelen - verwarmen ook maar eens. Benieuwd of dat de oplossing is. En je zou nog eens die van auto/speed aan kunnen passen via afstandsbediening.

Units van de stroom afhalen was hier toen ook niet de oplossing.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
ThaBEN schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:17:
[...]

Daar is die optie ook voor bedoeld. Minder geluid maar daar staat dan ook mindere performance tegenover, als in de vorm van dat je langer zal moeten wachten voordat een setpoint bereikt is indien deze afwijkt van de huidige temperatuur.

Indien je regelmatig van setpoint wisselt zou ik het ook niet gebruiken. Indien je van plan bent om 1 temperatuur te kiezen en daar 24x7 op te laten staan kan het mogelijk een voordeel bieden n.a.v. de redenen genoemd in mijn vorige post. Maar dat is puur speculatie vanuit mijn kant en zal ik nog moeten testen in de praktijk.
Zodra de airco de setpoint gehaald heeft (bijv door 24/7 te verwarmen), dan wordt het vermogen toch automatisch verminderd tot wat nodig is?

Ik zou niet weten waarom ik hem dan nog extra zou begrenzen?

Geen idee of het zo werkt, maar een voorbeeld van wat ik bedoel:
Het is 15c in de kamer.
Ik zet de setpoint op 19.
Airco gaat met een vermogen van boven de 40% aan de slag, laten we om even iets te noemen 80% zeggen.
Zodra hij de setpoint behaald heeft gaat hij rustiger werken... Als voorbeeld 30%.
Dan begrenzen we hem op 40% met de silent modus.
Er gebeurt dan niets, totdat de airco het gevoel heeft (bijv doordat snachts de temeratuur ver onder nul zakt) dat hij meer power nodig heeft.
Dan merkt hij ineens... Wtf mn baasje heeft me op 40% begrenst... En de temp zakt onder de 19c setpoint.

Werkt een airco zo? Of klopt dit van geen kant?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Horla schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:04:

Mogelijk heeft u per ongeluk in de app op stroombesparingsstand ingeschakeld.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
xHEMANx schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:38:
[...]

Zodra de airco de setpoint gehaald heeft (bijv door 24/7 te verwarmen), dan wordt het vermogen toch automatisch verminderd tot wat nodig is?

Ik zou niet weten waarom ik hem dan nog extra zou begrenzen?

Geen idee of het zo werkt, maar een voorbeeld van wat ik bedoel:
Het is 15c in de kamer.
Ik zet de setpoint op 19.
Airco gaat met een vermogen van boven de 40% aan de slag, laten we om even iets te noemen 80% zeggen.
Zodra hij de setpoint behaald heeft gaat hij rustiger werken... Als voorbeeld 30%.
Dan begrenzen we hem op 40% met de silent modus.
Er gebeurt dan niets, totdat de airco het gevoel heeft (bijv doordat snachts de temeratuur ver onder nul zakt) dat hij meer power nodig heeft.
Dan merkt hij ineens... Wtf mn baasje heeft me op 40% begrenst... En de temp zakt onder de 19c setpoint.

Werkt een airco zo? Of klopt dit van geen kant?
Dat is inderdaad de gedachte die ik heb over de werking. En mogelijk doordat setpoint hetzelfde in beide situaties, dat hij dan kan door kan blijven werken in Silent Mode met een lager stroomverbruik i.p.v. dat hij bij normale modes ineens een piek aan stroom gebruikt om zo snel mogelijk te anticiperen/compenseren op de verandering in de buitentemperatuur en meer pendelgedrag tot geval (dat is de gedachte in mijn hoofd).

Heb ze nu allemaal op silent mode gezet. Komende 24 uur eens in de gaten houden wat gebeurd :)

Edit:
Eigenlijk is de grote vraag van mij dus of die 33% range voldoende is om met deze temperaturen een reeds bereikt setpoint 24 uur vast te kunnen houden zonder in te leveren op comfort en zonder merkbare temperatuurschommelingen met potentieel minder geluid en pendelgedrag/defrosts.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaBEN op 17-12-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier na 2j nog steeds erg tevreden over de 2.5kW daikin Stylish in mijn kleine (goed geïsoleerde) woonst. Vanaf het vriespunt worden de runs wel wat wispelturiger (erboven zijn het heel lange runs op stabiele compressor frequentie, nadien zijn er meer defrosts die nadien dan pieken veroorzaken).

Enige wat ik wel doe is de fan stand manueel op 3 zetten onder het vriespunt om de lucht afdoende te verplaatsen, vooral omdat het anders durft te gebeuren dat bij het harder draaien vlak na een defrost hij uitvalt omdat hij in zijn eigen warme lucht hangt.

De afgelopen week ongeveer 8kWh per dag gebruikt (maar kleine en goed geïsoleerde woning!).

Een kennis heeft recent ook een installatie geplaatst, maar die is minder goed gedimensioneerd (jammer genoeg). Een (veel te) zware ME multi met 4 binnenunits. Bij mijn daikin hou ik de compressor frequentie bij (met een klein geschreven tooltje) via de (oude) http "api". Deze compressor frequentie is enige manier om handig defrosts te kunnen zien bvb (het stroomverbruik is toch niet helemaal accuraat daarvoor).

Is er voor ME ook een optie om de compressor frequentie op te vragen? Iemand een linkje naar documentatie of hoe dit kan? Dat zou hem wat meer inzicht geven in het gedrag van de unit en evt ook een beter argument tov de verkopende partij dat de installatie niet voldoet aan de verwachtingen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Horla schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:24:
[...]

Staat vraagbesturing bij álle units uit? Kan zijn dat er ergens nog een aan staat die dan de boel beperkt? In idd een goede tip, gebruik na reset de afstandsbediening ipv de app dan weet je zeker dat alles uit staat wat mogelijk via de app naar de machine is gezonden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 286 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic