Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 285 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.712 views

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
certefied schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:04:
[...]

Is een geroote Toon. Had er al 2 jaar 1 aan de muur hangen, maar sinds 2 maanden geroot zodat er extra functies bij zijn gekomen. Zon op Toon moet je normaal als extra module betalen maar nu kan ik die zo gebruiken. is wel makkelijk dat je kan zien wat je werkelijke verbruik is en wat van de panelen afkomt.
Ben zeer benieuwd hoe je de zonnepanelen zichtbaar hebt gemaakt, wil ik namelijk ook graag zien…👍

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Trouwens, die diepe dreunende brom hoor ik niet meer.....
Weet natuurlijk niet zeker of dat iets te maken heeft met het ijs, het vriest nu veel minder dan de afgelopen dagen, -1.7.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:42:
[...]
Als je alleen het gat openhoudt dan kan het water nog steeds in lagen bevriezen in de pan zelf.
Ik ga het gewoon proberen, de investering is miniem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:03
Hespy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:22:
[...]

Enkele opmerkingen
Als het buiten een hittegolf is is er normaal gezien met ons klimaat een zeer vochtige lucht wal nog warme zal aanvoelen. Als je bij deze temperatuur de airco gaat aan leggen zal de vochtigheid in de slaapkamer zeer laag worden en zal 18graden zeer koud aanvoelen omdat hij constant de lucht aan het drogen is. Eenmaal je de airco hebt zal je merken dat je hem wel vezel hoger zetten dan 18 graden. Maar goed, wat ook belangrijk is voor koeling is waar je slaapkamer georiënteerd is, ligt die in het Noorden/ Zuiden veel ramen, onder een dak, Velux dakraam,... Komt de zon op je gevel of woon je tussen de bomen in een bos? Zeker omdat je zegt dat je overdag moet slapen. Koeling is nog complexer dan verwarming.
Er word hier al meerdere keren gesproken over dat droge lucht koud is en vochtige lucht warm?
Dat lijkt een beetje herhaald te worden en mensen gaan zelfs hun lucht bevochtigen voor warmte zie ik.

Een hoge luchtvochtigheid bevordert temperatuur overdracht? Als jij zweterig buiten gaat staan in de kou voelt het nog kouder aan.
Nat en wind is erger dan droog en wind.

Waarom wordt hier steeds geopperd om de lucht vochtigheid maar te verhogen?
Mijn inziens zorg je er dan toch juist voor dat je huis moeilijker opwarmt en ook nog kouder aanvoelt, ipv warmer?

Een ruimte van 40c met hoge luchtvochtigheid voelt warmer dan een droge omdat je daar je warmte slecht in kan verdampen/hoger is dan wij zelf.
Een ruimte met 18 met hoge luchtvochtigheid voelt kouder dan een droge, juist omdat het de overdracht bevordert van een koudere temperatuur dan wij zelf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Gistermiddag dempers gemonteerd, tot 22:30 ging dat goed. Maar toen kwam de brom weer terug :(

Zie eigenlijk nog twee mogelijkheden. Of het is het ijs op het dak of het komt omdat ik niet 24/7 stook.

Laatstgenoemde ga ik eerst proberen, maar dan moet de brom wel weg zijn in de avond. Dus doe hem straks aan en houdt hem flink op temperatuur de hele dag. En dan duimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08

Oekol

waka waka hey hey

Eerste nacht gehad met 24/7 draaien. Massa moet nog opwarmen natuurlijk dus kijk het nog wat dagen aan. Nu rond de 1000watt, normaal is het verbruik rond 120/200watt in de nacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YneuHO3w3HYo7WhTHit-ZDkvXZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Fu1MZkBnsunLzoxjxJwNDNM.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
xHEMANx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:30:
[Afbeelding]

De demper pootjes er vandaag op gezet. Lijkt erop dat hij vannacht lekker kan loeien, zonder dat mijn buren en ik uit ons bed worden getrild.
Hoor hem met het raam open allen nog iets zoemen...

Super bedankt voor de tip!
Moeten die zwarte standaard voetjes er niet af?

Hoe heb je ze er onder gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 10:28
MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:46:
[...]

Juist voor oude huizen met slechte isolatie is L/L een hele slechte verwarming. Bij echte koude buiten stort de COP al in (koude lucht bevat nu eenmaal minder warmte) en moet je door de slechte isolatie een enorme hoge compressor toerental vragen waardoor de COP nog verder instort en je verbruik enorm is. Daarom heb je ook zoveel defrosts. Ik heb er weinig daardoor omdat mijn isolatie goed is.
Dat dacht ik dus ook altijd. Het zal vast verre van ideaal zijn, maar van stoken met een conventionele gasketel word je ook niet vrolijk in oude huizen met zonder isolatie.

In ons huis (begin jaren '50, hoekhuis aan 3,5 kant vrij, 150m2 woonoppervlak, ongeïsoleerd, 6cm spouw) hebben we 10 jaar geleden al airco's laten plaatsen voor koeling van de tweede verdieping, want lessenaarsdak, 2 slaapkamers kinderen en mijn eigen kantoor, temperaturen regelmatig ver boven de 30C).
Vorig jaar is daar een multisplit bijgekomen voor onze slaapkamer op de eerste verdieping en de begane grond. Allen Toshiba.

Het is nooit de bedoeling geweest om er ook mee te gaan verwarmen, want anders had ik wellicht andere keuzes gemaakt. Maar goed, vorige winter bij wijze van proef geprobeerd de woning volledig met deze airco's te verwarmen, uiteindelijk een keramische kachel bijgeplaatst op de badkamer, want die bleef steenkoud.
Het energieverbruik vergeleken met de vier voorgaande winters, gecorrigeerd voor het aantal graaddagen, en onze energierekening viel een derde lager uit dan dat deze normaal gesproken zou zijn geweest.

We hebben zo'n 950m3 gas minder verstookt, terwijl er een kleine 1400kWh meer verbruikt is. In energie is dat een besparing van ca. 28000MJ. Toch niet te versmaden in ons geval.

Afgelopen week voor het eerst geëxperimenteerd met 24/7 draaien op de begane grond, want bij -10C en airco uit 's nachts, daalde de temperatuur op de begane grond naar <14C en was het pas tegen het einde van de middag weer 19,5C. Nu nachtverlaging zodat de temperatuur daalt naar 16,5-17C.
Verbruik op zo'n dag (wederom voor het hele huis, dus multisplit + 3 single split + keramische badkamerkachel): 33,5 kWh in plaats van zeker 16-17m3 gas.

Dus als je het mij vraagt is L/L verwarming ook voor ongeïsoleerde, tochtige, oude huizen een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-09 11:31
Vos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:04:
Gistermiddag dempers gemonteerd, tot 22:30 ging dat goed. Maar toen kwam de brom weer terug :(

Zie eigenlijk nog twee mogelijkheden. Of het is het ijs op het dak of het komt omdat ik niet 24/7 stook.

Laatstgenoemde ga ik eerst proberen, maar dan moet de brom wel weg zijn in de avond. Dus doe hem straks aan en houdt hem flink op temperatuur de hele dag. En dan duimen.
Ik heb helaas precies hetzelfde. Heb nog maar net 3 dagen de airco maar het viel me gelijk op dat er een brom zat. Ik stookte de eerste 2 dagen wel 24 uur. Ik ben ook op zoek naar een oplossing. Kennelijk is dit alleen met de koude dagen? Hopelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:03
Beste Tado adepten,

Ik was die Tado eens aan het bekijken, lijkt me op zich wel een leuk dingetje.
Alleen ik heb in totaal 7 (ja 7) binnenunits. Heb ik dan voor allen apart zo'n Tado nodig?

Ik zou kunnen experimenteren met een paar specifieke plekken, vooral de benedenverdieping lijkt me een goed startpunt. Dat zijn er dan 3 of 4.

En hoe besparen jullie precies met die tado? :)

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Yep, ik ervaar een soortgelijk iets ondanks de rubberen dempers welke ik onlangs hebt geplaatst.
Misschien is het zo koud dat de rubbers een stuk stugger zijn geworden en daardoor minder dempen met deze temperaturen?

Na een paar dagen 24x7 te hebben gedraaid als test heb ik vannacht alle units weer voor het eerst uit gehad. Temperatuur was gezakt naar 16,4 graden beneden en 14,7 boven. Nu nog even meten wat het verbruik vandaag zal zijn om alles weer op te stoken naar 20 graden, maar ik denk nu al dat ik toch maar 24x7 blijf aanhouden.

Zodra vandaag alles eenmaal op temperatuur is gekomen ga ik de airco's eens overschakelen naar "Stille Modus". Eens testen of dat voldoende is om de temperatuur vanaf dan 24x7 op peil te houden met minder gebrom, omdat de buitenunit in "Stille Modus" begrenst is (ik dacht 33% van zijn max vermogen bij MHI).

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

plank schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:32:
[...]

Ik heb helaas precies hetzelfde. Heb nog maar net 3 dagen de airco maar het viel me gelijk op dat er een brom zat. Ik stookte de eerste 2 dagen wel 24 uur. Ik ben ook op zoek naar een oplossing. Kennelijk is dit alleen met de koude dagen? Hopelijk
Hier draaien 2 airco's sinds begin november. Heb sinds woensdag de brom. Kijkende naar de temperaturen zijn dat wel de koudste periodes van de laatste tijd. Dus hopelijk is dat het.

Ter info, ze hangen aan de muur.

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 16-12-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

ThaBEN schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:20:
Yep, ik ervaar een soortgelijk iets ondanks de rubberen dempers welke ik onlangs hebt geplaatst.
Misschien is het zo koud dat de rubbers een stuk stugger zijn geworden en daardoor minder dempen met deze temperaturen?

Na een paar dagen 24x7 te hebben gedraaid als test heb ik vannacht alle units weer voor het eerst uit gehad. Temperatuur was gezakt naar 16,4 graden beneden en 14,7 boven. Nu nog even meten wat het verbruik vandaag zal zijn om alles weer op te stoken naar 20 graden, maar ik denk nu al dat ik toch maar 24x7 blijf aanhouden.

Zodra vandaag alles eenmaal op temperatuur is gekomen ga ik de airco's eens overschakelen naar "Stille Modus". Eens testen of dat voldoende is om de temperatuur vanaf dan 24x7 op peil te houden met minder gebrom, omdat de buitenunit in "Stille Modus" begrenst is (ik dacht 33% van zijn max vermogen bij MHI).
Krijgt de compressor het dan niet juist zwaarder? Ik meen dat die voor de brom zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@Vos Ik heb het zelf ook getest. Heb ook van alles gedaan qua demping. Maar niks helpt 100%. Waar ik wel ben achter gekomen is dat het brom geluid komt wanneer de compressor frequentie boven de 46 komt.
Wat heel apart is dat wanneer je naast de buiten unit staat hoor je alleen maar de fan harder blazen. Voor rest lijkt de buiten unit erg stil. Het hardste geluid wat van de buitenunit af komt is het geluid van de wind wat eruit word geblazen wat heel erg koud is. Alleen in huis lijkt het wel alsof er een vrachtauto in de straat staat stationair te draaien.

Daikin Compressor frequentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qlsLOIY8hdn9-mj2lsYTIbEo4I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/axdTlqQJGT4Xq9rEImarAzwt.jpg?f=user_large
Vos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:04:

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

@Dolbyadt dat komt me wel bekend voor ja, heb het idee dat bij de unit zelf het geluid er veel minder is. Helaas kan ik de frequentie niet aflezen, kan alleen kijken naar het vermogen op het moment van de brom.

Hoor jij ook een op- en afspinnend geluid? Dat er iets (compressor?) op toeren komt, dan even stationair draait en daarna weer daalt in toeren? Dat zorgt er ook mede voor. dat het geluid gaat opvallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 16-12-2022 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
BlazeMuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:31:
[...]

Moeten die zwarte standaard voetjes er niet af?

Hoe heb je ze er onder gekregen?
Hoe meer demping hoe beter dacht ik....

En ze pasten er nog bij op het schroefdraad.

Dikke bout van de standaard voetjes verwijderd en dan die nieuwe voetjes van bovenaf ertussen.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Vos Ik heb gemonitord wanneer het brom geluid komt. Dat was gisteren op een bepaald moment om de +/- 2 minuten. Getimed met stopwatch en ik kan het zien vanuit Home Assistant. Daarna het dak op gegaan en ernaast gaan staan. De buiten unit RXM35N is vrij stil. Je hoort alleen het geluid van de zeer koude lucht wat er uit komt. Terwijl ik 15minuten ernaast heb gestaan. Hoor ik alleen de fan om de +/- 2 minuten harder draaien dus meer toeren lijkt het wel. Daarna na +/- 2 minuten gaat de fan weer iets lager draaien en is het brom geluid in huis helemaal weg. Maar buiten bij de buiten unit hoor je dit geluid dus totaal niet.

Home Assistant Daikin Pefera 1 uur grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFLGyIyDEOd8NHVpbX-CTg6oBtI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y5PUnQoYVjAIm4GYUXwoUTFL.jpg?f=user_large
Vos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:35:
@Dolbyadt dat komt me wel bekend voor ja, heb het idee dat bij de unit zelf het geluid er veel minder is. Helaas kan ik de frequentie niet aflezen, kan alleen kijken naar het vermogen op het moment van de brom.

Hoor jij ook een op- en afspinnend geluid? Dat er iets (compressor?) op toeren komt, dan even stationair draait en daarna weer daalt in toeren? Dat zorgt er ook mede voor. dat het geluid gaat opvallen.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59
Ook hier last van een brommend geluid! (Daikin Perfera 3,5).

Ik zou graag 24/7 verwarmen maar ik zet hem 's nachts echt uit i.v.m. het geluid. Ik heb mijn leverancier gebeld en ze komen na de kerst extra rubbere dempers plaatsen. Kosten €50 euro maar ik hoop er veel comfort voor terug te krijgen. + de band met de buren is me meer waard dan 5 tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dolbyadt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:30:
@Vos Ik heb het zelf ook getest. Heb ook van alles gedaan qua demping. Maar niks helpt 100%. Waar ik wel ben achter gekomen is dat het brom geluid komt wanneer de compressor frequentie boven de 46 komt.
Wat heel apart is dat wanneer je naast de buiten unit staat hoor je alleen maar de fan harder blazen. Voor rest lijkt de buiten unit erg stil. Het hardste geluid wat van de buitenunit af komt is het geluid van de wind wat eruit word geblazen wat heel erg koud is. Alleen in huis lijkt het wel alsof er een vrachtauto in de straat staat stationair te draaien.
[...]
Yep, exact dit. Buiten hoor je hem wel blazen maar niet die zware dreunende brom. Binnen is het niet om aan te horen. Heel apart, ik overweeg hem weer van de muur te gaan halen. Op het houten garagedak hoorde ik hem alleen in de garage maar niet in de rest van de woning.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-09 11:31
Dolbyadt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:30:
Idd precies dit. Ik zie ook dat er veel meer mensen er last van hebben dan dat ik had gedacht. Is dit alleen met de koude dagen?

Hier ook bevestigd aan de muur.
Misschien daar bij de bevestiving kijken voor dempend materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

Yellos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:57:
Ook hier last van een brommend geluid! (Daikin Perfera 3,5).

Ik zou graag 24/7 verwarmen maar ik zet hem 's nachts echt uit i.v.m. het geluid. Ik heb mijn leverancier gebeld en ze komen na de kerst extra rubbere dempers plaatsen. Kosten €50 euro maar ik hoop er veel comfort voor terug te krijgen. + de band met de buren is me meer waard dan 5 tientjes
Ben benieuwd wat het resultaat zal zijn. Ik denk zelf wel dat het met de temperatuur te maken heeft. Kan je ons op de hoogte houden? :) Kijken of je kan testen met soortgelijke omstandigheden als nu.

Hier houd ik ook graag de relatie met de buren goed :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 16-12-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Vannacht de eerste nacht zonder ook maar iets te horen. De nachten hiervoor kon ik hem echt niet aan hebben van het gebrom.

Gister dit gedaan:
1. Binnenkant buitenunit ontdooid. 2cm dikke laag ijs in.
2. Nieuwe pootjes erop. https://www.shoponderdeel...l-pack-soft-rubber-1535kg (tip van mede tweaker germanpivo. Super bedankt!)
3. Buitenunit voor de zekerheid waterpas gezet. Want die stond aardig scheef.

Geen idee welke stappen meegeholpen hebben om het gebrom weg te krijgen, maar ik heb vannacht niets gehoord. 😅

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
En ik heb rubber tussen de poot en de muur gestopt. Van de matten die je onder een schommel kan leggen voor de kids. (Daarmee kon ik hem ook beter waterpas krijgen. Gewoon meer ertussen gepropt als die verder naar achter moest hellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urheUAc5YY6hOhxWX1vB8ziFhDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tByoAMzRZKqp6xOnyUKPGD5z.jpg?f=fotoalbum_large
Deze matten, alleen dan 2 of 3 lagen ertussen. (Gewoon aan stukken knippen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Voor wat het waard is. Ik had vanacht setpoint 19 en fan max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

xHEMANx schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:12:
En ik heb rubber tussen de poot en de muur gestopt. Van de matten die je onder een schommel kan leggen voor de kids. (Daarmee kon ik hem ook beter waterpas krijgen. Gewoon meer ertussen gepropt als die verder naar achter moest hellen)
Zoiets wil ik ook nog proberen ja :)

Ik vind het zelf niet zo'n probleem om last te hebben van een brom en hem uit te moeten zetten, maar wil het de buren niet aandoen tijdens de nacht.

[ Voor 16% gewijzigd door Vos op 16-12-2022 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
xHEMANx schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:10:
Vannacht de eerste nacht zonder ook maar iets te horen. De nachten hiervoor kon ik hem echt niet aan hebben van het gebrom.

Gister dit gedaan:
1. Binnenkant buitenunit ontdooid. 2cm dikke laag ijs in.
2. Nieuwe pootjes erop. https://www.shoponderdeel...l-pack-soft-rubber-1535kg (tip van mede tweaker germanpivo. Super bedankt!)
3. Buitenunit voor de zekerheid waterpas gezet. Want die stond aardig scheef.

Geen idee welke stappen meegeholpen hebben om het gebrom weg te krijgen, maar ik heb vannacht niets gehoord. 😅
Punt 3 heeft aardige impact op geluid, voor iedereen nog wel waard om te checken. Vaak staat de buitenunit niet recht, maar ook licht getordeerd, waardoor ze meer brommen. Mijne stond ook niet recht, en m'n vorige waterpas was compleet uit 't lood 8)7 maar met een nieuwe staat hij recht, geluid door de helft.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
Gisteren verbruik bij 21 graden, op ecostand, MHI SCM45-ZS-W, zon op de zonnepanelen, alles werkt perfect, blij mee😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOHZBn9CmeYV6Xqb1YAyw11GHGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3SpbibX6tWX2KzVR49QxE3U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:03
Nog een extra vraagje voor de Panasonic gebruikers.

Ik heb een cu-3tz52 en een cu-4tz68

Ben op zoek tot hoe ver terug kunnen draaien aangezien (in watt) ik dat ook al een paar keer zag voorbij komen als belangrijk. Tot nu toe (inschatting) heb ik het zien werken op 750 watt
Maar kan nergens de minima terug vinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
simon schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:21:
[...]

Punt 3 heeft aardige impact op geluid, voor iedereen nog wel waard om te checken. Vaak staat de buitenunit niet recht, maar ook licht getordeerd, waardoor ze meer brommen. Mijne stond ook niet recht, en m'n vorige waterpas was compleet uit 't lood 8)7 maar met een nieuwe staat hij recht, geluid door de helft.
Had je de waterpas wel bijgevuld met knipperlichtvloeistof? :+

Om maar even een tegengeluid te laten horen: hier hoor ik helemaal niets binnen van de buitenunit. Warm of koud, hoor er niks van. Maar die unit hangt inderdaad mooi rechts en is mooi afgewerkt inclusief dempers etc. Hangt aan de muur, geen idee of dat nog uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Halq2000 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:24:
Gisteren verbruik bij 21 graden, op ecostand, MHI SCM45-ZS-W, zon op de zonnepanelen, alles werkt perfect, blij mee😁[Afbeelding]
Daar is je opwekking al af lijkt me? Aangezien je nu 0 watt gebruikt en volgens mij doet geen enkel huis dat :+ maar je wekt ook 0 op. Is je dashboard niet stuk? :+

Want nog geen 4 kWh is echt wel laag voor 24 uur O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 16-12-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
Waah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:28:
[...]

Daar is je opwekking al af lijkt me? Aangezien je nu 0 watt gebruikt en volgens mij doet geen enkel huis dat :+

Want nog geen 4 kWh is echt wel laag voor 24 uur O-)
Klopt helemaal, en het is ook geen 24 uur, aangezien de temperatuur in de nacht niet onder de 18 graden zakt, gelukkig😅
Airco gaat rond 9:00 aan,tot ongeveer 21:00, dan is het verbruik zoals gisteren, ronde de 8à9 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Gisteren zelf 21 kWh gebruikt voor de woonkamer op 21 graden continu. Zat zelf op zolder, voor het eerst met de electrische kachel aan (want de warmhoudplaat van het bureau was nu niet meer genoeg, koude voeten). Die heeft in die 9 uur, 17kWh verbruikt. En het was nog koud op zolder.

Blijft een bijzonder en efficiënt stukje techniek toch die airco's.

Wij zijn nog steeds zeer tevreden. Vooral omdat we geen last hebben van het geluid van de binnenunit (hangt vrij ver weg, dus kan op stand 2 en op 3 ook niet echt een ramp), geen last hebben van koudeval, bij defrosts geen verschil merken in gevoelstemperatuur, en het juist wel een hele fijne warmte vinden. Fijner dan CV (want op 60 graden straalt dat ook niet heel veel warmte uit, plus dat er een bank half voor staat waardoor je de straling nooit direct op je hebt).

Erg afhankelijk van je huis natuurlijk. En snap dat het niet voor iedereen is. Maar voor ons is het ideaal. En met een prijsverschil waarbij electra 5,25x goedkoper is dan gas is verwarmen met de CV hier nooit goedkoper.

Enige is de bovenverdieping en dan vooral de badkamer. Eigenlijk wil ik nog een (de)centrale ventilatie want die is er nu niet (alleen afzuiging van toilet, badkamer niet eens....) Maar centraal aanleggen vanaf nieuw is volgens mij stervende duur (zeker met keiharde betonnen tussenvloeren en muren) met WTW.

En airco voor de bovenverdieping betekend 3 slaapkamers en een zolderunit (want centraal ophangen kan hier eigenlijk niet kwa ruimte volgens mij). Dus dat zou ook een flinke investering zijn. Plus de plaatsing is lastiger met afvoer van condens en wil eigenlijk geen pompjes... Misschien een kanaalunit maar geen idee hoe we dat mooi kunnen wegwerken.

Maar hebben nog even de tijd om er over na te denken gelukkig.... Maar wel lastige keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Dolbyadt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:56:
@Vos Ik heb gemonitord wanneer het brom geluid komt. Dat was gisteren op een bepaald moment om de +/- 2 minuten. Getimed met stopwatch en ik kan het zien vanuit Home Assistant. Daarna het dak op gegaan en ernaast gaan staan. De buiten unit RXM35N is vrij stil. Je hoort alleen het geluid van de zeer koude lucht wat er uit komt. Terwijl ik 15minuten ernaast heb gestaan. Hoor ik alleen de fan om de +/- 2 minuten harder draaien dus meer toeren lijkt het wel. Daarna na +/- 2 minuten gaat de fan weer iets lager draaien en is het brom geluid in huis helemaal weg. Maar buiten bij de buiten unit hoor je dit geluid dus totaal niet.

Home Assistant Daikin Pefera 1 uur grafiek:
[Afbeelding]

[...]
Dat kan kloppen. Het gebrom wat je op sommige momenten in huis hoort is zeer waarschijnlijk een bepaalde frequentie die resoneert met een bepaald onderdeel van je huis. Hetzij de gevel van je woning, isolatiemateriaal, stucwerk of whatever.

Geluid vanwege het actief trillen van je buitenunit kun je beperken met dempend materiaal, maar resonantie vanwege een frequentie valt eigenlijk niet veel aan te doen. Elk materiaal heeft zijn eigen frequentie en indien de buitenunit op een bepaald moment opereert in dezelfde frequentie gaan dingen mee resoneren.

Zo hoor ik het gebrom het hardst op de WC, terwijl zodra ik 1 stap buiten de WC deur zet het gebrom zo goed als niet meer hoorbaar is. Ook in alle ruimtes tussen de WC en de buitenunit hoor ik het gebrom niet, terwijl de WC het verst weg ligt van de buitenunit. Vermoedelijk dat de keramische tegels op de WC resoneren op nagenoeg diezelfde frequentie als de buitenunit en dan de kleine ruimte als een soort klankkast het geluid versterkt.

Zelfs indien je de buitenunit volledig spanningsloos kan opstellen (als in absoluut geen getril of beweging in de unit zelf), zal resonantie d.m.v. een bepaalde frequentie een rol blijven spelen.

Zie dit filmpje ter illustratie: [Video: https://9gag.com/gag/a3ZKV0N]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Vos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:29:
[...]

Krijgt de compressor het dan niet juist zwaarder? Ik meen dat die voor de brom zorgt?
Dat is inderdaad een goed punt waar ik nog niet aan had gedacht. Eens testen wat nu daadwerkelijk gaat gebeuren in stille modus en het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Halq2000 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:32:
[...]

Klopt helemaal, en het is ook geen 24 uur, aangezien de temperatuur in de nacht niet onder de 18 graden zakt, gelukkig😅
Airco gaat rond 9:00 aan,tot ongeveer 21:00, dan is het verbruik zoals gisteren, ronde de 8à9 kWh.
Mijn zonnepanelen doen bijna niets momenteel (2,7kwh), dus alleen daar ben ik al jaloers op :+

Maar dan heb je wel een aardig geïsoleerd huis (y) . Hier krijg ik gewoon geen reactie meer op de vloerisolatie 8)7 zou van het zomer, toen moest er volgens hun lekkage zijn, was er niet bleek na inschakelen loodgieter, en nu zijn ze niet meer bereikbaar 8)7

Nog niks betaald gelukkig O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Waah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:43:
[...]

Mijn zonnepanelen doen bijna niets momenteel (2,7kwh), dus alleen daar ben ik al jaloers op :+

Maar dan heb je wel een aardig geïsoleerd huis (y) . Hier krijg ik gewoon geen reactie meer op de vloerisolatie 8)7 zou van het zomer, toen moest er volgens hun lekkage zijn, was er niet bleek na inschakelen loodgieter, en nu zijn ze niet meer bereikbaar 8)7

Nooit vooraf betalen.. Willen ze wel een aanbetaling dan skip ik dat bedrijf :z

Zo zie je maar weer, anders waren ze er met je geld vandoor gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
Waah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:43:
[...]

Huis is inderdaad redelijk goed geïsoleerd. Ongeveer 20cm dikke tempex broodjes onder de vloer.
Jammer dat sommige mensen, dan niet meer reageren, en inderdaad, gelukkig heb je nog niets betaald😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Zoals een aantal van jullie wellicht weten heb ik hier een LG multisplit oplossing (2x 2,5kw op 1e verdieping en 1x 3,5 voor de woonkamer met een MRU21 6,2kw buitenunit). 4 jaar geleden deze oplossing laten installeren met als doel koelen in de zomer. Dat doet deze combinatie heel erg prima en op z'n gemakje en best wel efficiënt en energiezuinig. Toentertijd was verwarmen helemaal nog niet van toepassing en zeker niet nodig.

Echter de tijden zijn veranderd en zijn we sinds deze winter begonnen met verwarmen (voornamelijk voor de woonkamer). Zoals bekend is een LG multi daar niet echt voor geschikt omdat ie wat eerder gaat pendelen en zie ik hem zelden onder de 1000watt komen. Overigens heeft ie het de afgelopen tijd toch aardig op temperatuur kunnen houden hier ... de afgelopen dagen alleen in de ochtend even een boost gegeven met de CV.

Met deze wetenschap heb ik besloten dat de unit die nu beneden hangt naar zolder gaat verhuizen (daar is mijn werkplek sinds Corona en in de toekomst komt daar een chillroom oid voor de kinderen). In de woonkamer wil ik nu dus een singlesplit laten plaatsen die beter functioneert in de winter dan de LG. De te verwarmen ruimte bestaat uit een keuken, woonkamer en nog een uitbouwtje a 10m2 om de hoek waar ook een kantoortje zit (wel allemaal open verbinding). Het gaat om pakweg 130/140m3 en betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2006 met goede isolatie.

Ik heb een offerte gekregen voor twee typen airco's waar mijn voorkeur naar uit ging:

- Daikin FTXM35R
- Mitsubishi SRK35ZSX (ik wil dus nog navraag doen wat de meerprijs is voor de SRK35ZSX F

Het is dezelfde partij die ook mijn LG installatie heeft uitgevoerd en waar ik erg tevreden over ben. Hun services/aftercare is ook erg goed. Ze zijn misschien niet de goedkoopste in de markt maar daar ben ik ook niet persé naar opzoek. Kwaliteit boven kwantiteit.

Voor de Daikin komt het totaal op 3650EUR en voor de Mitsubishi op 3500EUR

Dit is inclusief:

- Verplaatsen LG unit naar boven (afkoppelen, muurboring op 10 meter hoogte, extra leiding werk en opnieuw afvullen en vacuumeren)
- Plaatsen van de binnenunit beneden (op een andere locatie, dus nieuwe muurboring, leidingwerk etc, dichtmaken oude gat en afwerken.

Al met al is dat nog een aardig klusje waar ze dag mee zoet zullen zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden of dat jullie nog goede ideeën hebben welke unit mogelijk beter zou kunnen passen bij mijn situatie. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Mitsubishi SRK35ZSX-WF omdat ik erg positieve berichten lees over deze unit qua effecientie met verwarmen. Ik verwacht dat een 3,5kw voldoende moet zijn aangezien de "beroerde LG opstelling" het nu ook aardig kon bijbenen. De installateur neigt overigens wel richting de 5kw, zeker als we echt echt over willen op volledig verwarmen met een AC. Echter dat laatste is voor ons niet in de planning. De CV blijven we houden sws voor koken en warm water en vinden we het prettig een gas gestookte CV (die overigens net een jaar oud is) aan te houden. Ook wel prettig als backup.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

renzo4000 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:49:
Zoals een aantal van jullie wellicht weten heb ik hier een LG multisplit oplossing (2x 2,5kw op 1e verdieping en 1x 3,5 voor de woonkamer met een MRU21 6,2kw buitenunit). 4 jaar geleden deze oplossing laten installeren met als doel koelen in de zomer. Dat doet deze combinatie heel erg prima en op z'n gemakje en best wel efficiënt en energiezuinig. Toentertijd was verwarmen helemaal nog niet van toepassing en zeker niet nodig.

Echter de tijden zijn veranderd en zijn we sinds deze winter begonnen met verwarmen (voornamelijk voor de woonkamer). Zoals bekend is een LG multi daar niet echt voor geschikt omdat ie wat eerder gaat pendelen en zie ik hem zelden onder de 1000watt komen. Overigens heeft ie het de afgelopen tijd toch aardig op temperatuur kunnen houden hier ... de afgelopen dagen alleen in de ochtend even een boost gegeven met de CV.

Met deze wetenschap heb ik besloten dat de unit die nu beneden hangt naar zolder gaat verhuizen (daar is mijn werkplek sinds Corona en in de toekomst komt daar een chillroom oid voor de kinderen). In de woonkamer wil ik nu dus een singlesplit laten plaatsen die beter functioneert in de winter dan de LG. De te verwarmen ruimte bestaat uit een keuken, woonkamer en nog een uitbouwtje a 10m2 om de hoek waar ook een kantoortje zit (wel allemaal open verbinding). Het gaat om pakweg 130/140m3 en betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2006 met goede isolatie.

Ik heb een offerte gekregen voor twee typen airco's waar mijn voorkeur naar uit ging:

- Daikin FTXM35R
- Mitsubishi SRK35ZSX (ik wil dus nog navraag doen wat de meerprijs is voor de SRK35ZSX F

Het is dezelfde partij die ook mijn LG installatie heeft uitgevoerd en waar ik erg tevreden over ben. Hun services/aftercare is ook erg goed. Ze zijn misschien niet de goedkoopste in de markt maar daar ben ik ook niet persé naar opzoek. Kwaliteit boven kwantiteit.

Dit is inclusief:

- Verplaatsen LG unit naar boven (afkoppelen, muurboring op 10 meter hoogte, extra leiding werk en opnieuw afvullen en vacuumeren)
- Plaatsen van de binnenunit beneden (op een andere locatie, dus nieuwe muurboring, leidingwerk etc, dichtmaken oude gat en afwerken.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden of dat jullie nog goede ideeën hebben welke unit mogelijk beter zou kunnen passen bij mijn situatie. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Mitsubishi SRK35ZSX-WF omdat ik erg positieve berichten lees over deze unit qua effecientie met verwarmen. Ik verwacht dat een 3,5kw voldoende moet zijn aangezien de "beroerde LG opstelling" het nu ook aardig kon bijbenen. De installateur neigt overigens wel richting de 5kw, zeker als we echt echt over willen op volledig verwarmen met een AC. Echter dat laatste is voor ons niet in de planning. De CV blijven we houden sws voor koken en warm water en vinden we het prettig een gas gestookte CV (die overigens net een jaar oud is) aan te houden. Ook wel prettig als backup.
Je zou de Daikin FTXM42R nog als optie mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@ThaBEN Wat je hier beschrijft is precies wat er bij ons aan de hand is. Want mijn airco hangt aan de muur boven onze uitbouw keuken. Wanneer je daar staat hoer je helemaal niks. Loop je dan naar de woonkamer +/- 10 meter verder. Hoor ik dus regelmatig het brom geluid. En alleen als je aan de voorkant woonkamer staat. Wanneer je dichterbij loopt naar openkeuken. Is het geluid helemaal weg. _/-\o_

Ik zal straks wanneer ik tijd heb even je filmpje bekijken.
ThaBEN schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:42:
[...]

Dat kan kloppen. Het gebrom wat je op sommige momenten in huis hoort is zeer waarschijnlijk een bepaalde frequentie die resoneert met een bepaald onderdeel van je huis. Hetzij de gevel van je woning, isolatiemateriaal, stucwerk of whatever.

Geluid vanwege het actief trillen van je buitenunit kun je beperken met dempend materiaal, maar resonantie vanwege een frequentie valt eigenlijk niet veel aan te doen. Elk materiaal heeft zijn eigen frequentie en indien de buitenunit op een bepaald moment opereert in dezelfde frequentie gaan dingen mee resoneren.

Zo hoor ik het gebrom het hardst op de WC, terwijl zodra ik 1 stap buiten de WC deur zet het gebrom zo goed als niet meer hoorbaar is. Ook in alle ruimtes tussen de WC en de buitenunit hoor ik het gebrom niet, terwijl de WC het verst weg ligt van de buitenunit. Vermoedelijk dat de keramische tegels op de WC resoneren op nagenoeg diezelfde frequentie als de buitenunit en dan de kleine ruimte als een soort klankkast het geluid versterkt.

Zelfs indien je de buitenunit volledig spanningsloos kan opstellen (als in absoluut geen getril of beweging in de unit zelf), zal resonantie d.m.v. een bepaalde frequentie een rol blijven spelen.

Zie dit filmpje ter illustratie: [Video]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
plank schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:04:
[...]

Idd precies dit. Ik zie ook dat er veel meer mensen er last van hebben dan dat ik had gedacht. Is dit alleen met de koude dagen?

Hier ook bevestigd aan de muur.
Misschien daar bij de bevestiving kijken voor dempend materiaal.
Met koud weer is rubber niet meer zo soepel net als bij de auto zomer/winterbanden zal dit bij een warmtepomp ook spelen en het dreunen kunnen verklaren.

Hier staat de warmtepomp op de grond en nergens last van ook niet op vollast.
Ik heb hem hier niet op rubbers maar gewoon zo aan de balken.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2022 10:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
Begin toch wel blij te worden dat ik uiteindelijk heb gekozen mn buitenunit op Bigfoot's te zetten ipv aan de gevel te hangen nav wat er in dit topic allemaal voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Halq2000 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:47:
[...]

Huis is inderdaad redelijk goed geïsoleerd. Ongeveer 20cm dikke tempex broodjes onder de vloer.
Jammer dat sommige mensen, dan niet meer reageren, en inderdaad, gelukkig heb je nog niets betaald😅
Je eco stand met 21 setpoint zal na 3 uur toch 2.5 graden verlaging inzetten(bij verwarmen en mits je geen offset hebt aangepast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:54
MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:13:
[...]

Kan me niet onttrekken aan het feit dat de MHI meer problemen daarmee heeft dan Daikin. Heb de afgelopen jaren (ook niet met de horrorwinter toen we konden schaatsen na jaren) nooit zulke problemen gehad. Defrost sowieso niet veel (de multi wel meer dan de single. single alleen daarom al betere keus bij verwarmen) en water gutst er gewoon uit.
Ik lees vooral dat mensen met de ZS hier meer last van hebben?
Zelf hier de ZSX en geen problemen. Zijn er hier mensen met de ZSX die hier wel last van hebben?

Ik heb zelf ook nieuwe dempers besteld en materiaal voor achter de beugel.
Onder de 0 lijkt die toch te resoneren, dit geeft een brom op de slaapkamer, geen harde maar je hoort het wel. :|

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoffa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:36:
Begin toch wel blij te worden dat ik uiteindelijk heb gekozen mn buitenunit op Bigfoot's te zetten ipv aan de gevel te hangen nav wat er in dit topic allemaal voorbij komt.
Ik heb het omgekeerde :D
Met bigfoots kom je niet tot 50cm van de grond zoals bv MHI voorschrijft bij vol gebruik als verwarming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Ik krijg het toch niet lekker op temperatuur hier met mijn Daikin, woonkamer 45m2.

Ik heb vraagbesturing op 90% staan, dan komt hij op een cmpfreq van max 64/70. Daarboven gaat de binnenunit een beetje fluiten en de buitenunit gaat helaas (weer) ratelen bij hogere frequentie, maar na een defrost is het dan gelijk over. Dus ik gok dat het ijs op de lamellen/ijzer de boosdoener is. Ik had een schroef al losser gedraaid, daardoor is het ratelen op lagere frequentie wel voorbij gelukkig.

Is mijn 1e winter met de Daikin, maar het is natuurlijk wel vrij koud. Zal mijn gasverbruik in December toch met 40% verlagen, t.o.v. December 2021, die natuurlijk veel zachter was. Dus qua energierekening ben ik wel blij. Maar merk toch dat hij bij temperaturen onder +5 graden buiten, het moeilijker op 20/21 krijgt. Blijft nu hangen op 18.5/19.5 max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

Mijn installateur gaf het advies aan de muur plaatsen, weet alleen niet precies zijn beweegredenen :p

Buurman hier is juist van bigfoot naar muur gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 16-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
Jorrit79 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:37:
[...]

Je eco stand met 21 setpoint zal na 3 uur toch 2.5 graden verlaging inzetten(bij verwarmen en mits je geen offset hebt aangepast)?
Dat klopt, door de isolatie blijft hij rond de 19,5 , en dat is dan nog steeds comfortabel genoeg voor mij, en ik heb geen aanpassing aan de offset gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Hier aan de muur, geen enkele problemen met resonantie :+

Sowieso heb ik niet gelezen dat dit allemaal gevel-gemonteerde units zijn. Als je het op een uitbouw hebt of een plat dak kan je ook resonantie hebben toch?

Resonantie is vaak pech dat je huis net dezelfde resonantiefrequentie heeft als de unit. Als die hoger of lager is is het vaak weg. Wel vervelend als je het hebt maar recht hangen is al stap 1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De links op de site doen het niet, maar deze low res image is met wat moeite nog leesbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7v4-zssJvkyKqLwpSrB-U6W5JU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecakJ0AmjH8L5yvZ8rXHimRp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:38:
[...]

Met bigfoots kom je niet tot 50cm van de grond zoals bv MHI voorschrijft bij vol gebruik als verwarming ;)
Weet je wat de achtergrond is van de aanwijzing om de unit 50cm boven de grond te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:55:
[...]

Weet je wat de achtergrond is van de aanwijzing om de unit 50cm boven de grond te plaatsen?
Ik post net een diagram :P Maar het gaat om rekening houden met max sneeuwhoogte en vorming van ijspegels die genoeg ruimte moeten hebben om niet direct de dikte in te groeien om te blokkeren waarna ijs tegen de fan aan gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Halq2000 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:48:
[...]

Dat klopt, door de isolatie blijft hij rond de 19,5 , en dat is dan nog steeds comfortabel genoeg voor mij, en ik heb geen aanpassing aan de offset gedaan.
Mooie isolatie en verbruik dan! Zo kom je de winter wel door, wat kosten en comfort betreft😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
[...]

Mijn buitenunit staat op plat dak van de keuken. Zelf met die nachten van -8 is er op zijn best een heel klein laagje ijs op het dak te zien. Van enige serieuze ophoping totaal geen sprake hier.
Wel heb ik een ontzettend zeikerige buurvrouw die bij de minste of geringste trillingen/geluidsoverlast aan de bel trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:17
Mijn Daikin buitenunit maakt onderstaand geluid:

YouTube: Geluid Daikin2
YouTube: Geluid Daikin

Als ik wat op de buitenunit druk (klepjes, ijzeren rooster) dan lost dit het probleem niet op. Dacht eerst dat dat wellicht zou kunnen ratelen.

Is dit geluid normaal/wat zou het kunnen betekenen?

Misschien is het ook wel compleet normaal en herkenbaar voor jullie, maar even horen kan geen kwaad.

[ Voor 11% gewijzigd door henidde op 16-12-2022 11:02 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:56:
[...]

Ik post net een diagram :P Maar het gaat om rekening houden met max sneeuwhoogte en vorming van ijspegels die genoeg ruimte moeten hebben om niet direct de dikte in te groeien om te blokkeren waarna ijs tegen de fan aan gaat lopen.
Onze berichten hebben elkaar gekruist :)
Dank voor de duidelijke informatie. Hier geen 50cm maar gelukkig geen probleem door omkasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
henidde schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:00:
Mijn Daikin buitenunit maakt onderstaand geluid:

YouTube: Geluid Daikin2
YouTube: Geluid Daikin

Als ik wat op de buitenunit druk (klepjes, ijzeren rooster) dan lost dit het probleem niet op. Dacht eerst dat dat wellicht zou kunnen ratelen.

Is dit geluid normaal/wat zou het kunnen betekenen?

Misschien is het ook wel compleet normaal en herkenbaar voor jullie, maar even horen kan geen kwaad.
Ik hoor op zich niets geks. Hoor een combinatie van de compressor die hard moet werken en een stevig blazende ventilator. Compressor klinkt wel wat scherper / doordringender dan bij mijn unit, maar op zich lijkt me niet direct iets mis.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:17
MiBe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:04:
[...]

Ik hoor op zich niets geks. Hoor een combinatie van de compressor die hard moet werken en een stevig blazende ventilator. Compressor klinkt wel wat scherper / doordringender dan bij mijn unit, maar op zich lijkt me niet direct iets mis.
Kijk, dat stelt me gerust. Veel hebben het over een brom met deze temperaturen en ik ervaar die brom juist niet maar juist het geluid in dit filmpje, haha.

De airco zelf doet het overigens goed. Met deze temperaturen blij verrast.

Wellicht zijn er nog anderen die er iets over kunnen zeggen. Niks mis met dit scherpe/doordringende geluid?

[ Voor 11% gewijzigd door henidde op 16-12-2022 11:10 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 22:53
Hespy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:37:
[...]

Moch je weten hoeveel lekkende dempers ik er al uit koel installaties ervan tussen heb gehaald, je moet het niet weten, en dit is bij ons aan 4bar LD. Vraag maar aan iedere Koeltechnieker
Ik adviseer ze ook niet. Liet alleen zien dat ze wel te krijgen zijn.
9 van de 10 koeltechniekers installeert ze ook foutief.
Ze dienen aan beide zijden gefixeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb het brommende/tikkende geluid van mijn MHI units wel opgelost, hoor nu eigenlijk alleen nog maar de ventilator..
Beide units kregen een geluidje bij verwarmen (werd erger bij hard werken), maar als ik heel licht op de behuizing drukte rechts, of heel licht van onderen een vinger erop deed stopte het al, heb er nu dus een extra blokje onder gezet bij de punt en nu hoor ik alleen nog maar het geluid van de ventilator, in ieder geval geen storende bijgeluiden meer :)
Scheelt me weer een hoop zorgen over het geluid.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 17-09 11:15

- Daikin FTXM35R

Dit is inclusief:

3500 voor de 3.5 kW ZSX en al dat werk, dat leest als een goed aanbod.
In bedrijf heeft de ZSX wel een minder hoge WAF, qua looks, dan menig andere binnenunit met 'stylish' designs.
Iets om misschien rekening mee te houden.
Mijn verbruik hieronder van de afgelopen dagen.

Met die m3 inhoud in jouw HK en gezien je isolatie zou een 3,5 kW kunnen volstaan. Maar reken dit goed uit voor jezelf.

Hier 140 m3 met open trappengat naar de 1e verdieping en redelijke isolatie (eind jaren 80, + enkele verbeteringen) en zelfs bij -7 hield hij de huiskamer nog warm. Boven stoken we alleen ad hoc heel soms de slaapkamers met een convectorkachel.

De Smart M-Air app doet het goed, en ook de Weekly Timer doet het nu ook erg goed.
Ik heb wel geleerd dat ik van de afstandsbediening af moet blijven want als je die gebruikt net (half uur bijv) voor een weekly timer lijkt hij deze soms te skippen omdat de hij dan reeds 'in use' is.

Succes met de keuze en de wijziging!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgXIw1RhxFvWLAisC4f6AXhh_fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meFWh3P4uQKhXbZhuHyJTCzm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 18-09 15:11

- Daikin FTXM35R

Dit is inclusief:

Ik heb zelf een Daikin Stylish 3,5KW FTXA35BB & RXA35A9 via een vriend van mij gekocht, inclusief installatie voor 3k. Nu was de installatie wel makkelijker dan bij jou en moest de LG niet verplaatst worden. Dus de prijs lijkt mij wel redelijk.

Verder hebben wij boven een multisplit Mitsubishi Heavy Industries SRK-25-ZS-W en SRK-35-ZS-W met SCM-40-ZS-W.

De laatste vind ik wel iets stillen ten opzichte van de daikin. Nu vind ik het design van de daikin wel echt heel gaaf in het zwart en was dit gezien ons oude huisje een doorslag gevende reden.

De prijs lijkt mij niet gek en de app van de Daikin is heel goed te bedienen. Daarnaast is de prijs goed en het voordeel van een partij is wel dat als er over 2 jaar iets mis is met de LG dat partijen niet naar elkaar kunnen gaan wijzen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Over dat brommen,resoneren, voor het eerst in drie jaar dat ik dit zo hard hoorde.
Mijn unit staat op de grond, waterpas, op hardhout en 2cm rubber.
brommen enkel gehoord bij -5 -8 deze week, ik denk dat dit gewoon een"feature" is bij continue hard werken samen met vorst.
Na ijs weghalen was het weg, maar de temperatuur is ook veel lager dus dat ijs is niet de reden denk ik.

Ik woon letterlijk midden op het platteland maar kan me indenken dat met buren dit een probleem is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQkdudAzOOQ_SR0x5N1gr53wkMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6FQDXvCm6ltIJg59lLKyTKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eztfrOT1i_5E2LcIt8_TnPRZf9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LWqcWW1DtW7UsXDHmpN34Qv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:21:
[...]

Met koud weer is rubber niet meer zo soepel net als bij de auto zomer/winterbanden zal dit bij een warmtepomp ook spelen en het dreunen kunnen verklaren.

Hier staat de warmtepomp op de grond en nergens last van ook niet op vollast.
Ik heb hem hier niet op rubbers maar gewoon zo aan de balken.
Ik heb mijn muurbeugels met deze pluggen vast gezet:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwesselinkisolatie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FPHONEX-Anker-mit-Bund_264-600x600.jpg&f=1&nofb=1&ipt=0e2064bd92c170a2c97cdbeb67c49d7412ecc8387feb89d8c301fad127f80cb8&ipo=images
https://www.muepro.com/nl.../M-PRO-PHONEX-Ankers.html
Heb tot nog toe geen last van gebrom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:01
[...]

Met zo'n opstellling haal je die 50 cm wel: :)
Afbeeldingslocatie: https://www.vandelftgroep.nl/wp-content/uploads/2022/05/WhatsApp-Image-2022-05-18-at-1.25.28-PM-1-510x382.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frenkie567917 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]
Da's vast niet in een regio waar het wel eens stormt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 17-09 11:15
Frenkie567917 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]
Dat zijn flink wat kilogrammen, arm dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
Ivm met brommen, maakt het wat uit hoever de unit van de muur af staat? Bij mij staat ie bijna maximaal van de muur af. Lijkt me dat de unit dan meer kan bewegen op de beugels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:15
Stoffa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:00:
[...]

Wel heb ik een ontzettend zeikerige buurvrouw die bij de minste of geringste trillingen/geluidsoverlast aan de bel trekt.
Tja, je zal er maar de hele dag naar moeten luisteren terwijl het niet je eigen herrie is. Het zijn ook wel hele vervelende frequenties. Wat dat betreft zal de Rijdende Rechter het nog druk krijgen. Gelukkig woon ik op het platteland en heb ik genoeg aan m'n eigen tinitus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59
Heeft iemand enig idee hoe dat werkt met resonantie en 2-onder-1-kap woningen?

Ik las een paar pagina's terug iemand die de leidingen voor de airco door de spouw tussen hem en de buren willde leggen. Dat werd afgeraden omdat je dan de geluidscheiding kwijt bent.

Horen / voelen mijn buren die "brom" ook? Of zit daar meestal toch een soort scheiding tussen zoals een niet-geschakelde spouw of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Yellos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:43:
Heeft iemand enig idee hoe dat werkt met resonantie en 2-onder-1-kap woningen?

Ik las een paar pagina's terug iemand die de leidingen voor de airco door de spouw tussen hem en de buren willde leggen. Dat werd afgeraden omdat je dan de geluidscheiding kwijt bent.

Horen / voelen mijn buren die "brom" ook? Of zit daar meestal toch een soort scheiding tussen zoals een niet-geschakelde spouw of iets dergelijks?
Vaak zit er een dilitatievoeg (spleet van 1cm) tussen de gevels van een tweekapper.
In mijn eigen gevel zit ook zo'n spleet, ik heb 1 unit op 1 deel hangen en een andere unit op een ander deel achter die spleet. De ene unit maakt kabaal, de andere hoor je absoluut niet.

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
edjedan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:37:
[...]

Tja, je zal er maar de hele dag naar moeten luisteren terwijl het niet je eigen herrie is. Het zijn ook wel hele vervelende frequenties. Wat dat betreft zal de Rijdende Rechter het nog druk krijgen. Gelukkig woon ik op het platteland en heb ik genoeg aan m'n eigen tinitus...
Ja helemaal eens hoor, alleen stond zij laatst aan mn deur omdat ze wist dat ik een airco had geïnstalleerd en ze daardoor helemaal para op zoek ging naar storende geluiden en uiteindelijk een geluid uit haar eigen woning (dat daar al jaren was) aanzag voor mijn airco en kwam klagen. Mensen kunnen zichzelf helemaal gek maken.

Net even een trap gepakt en naar mn buitenunit gegaan om ijsvorming te checken. Nada. Slechts een klein ijslaagje op het bitumen dak. Het hypothetische scenario van insneeuwing en schade aan de unit zal hier alleen kunnen voorkomen bij heftige sneeuwval denk ik. Die ene dag dat dat gebeurt stook ik mn cv wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• certefied
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-08 10:53
Halq2000 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:35:
[...]

Ben zeer benieuwd hoe je de zonnepanelen zichtbaar hebt gemaakt, wil ik namelijk ook graag zien…👍
Als je de toon laat rooten kun je de module installeren. Daar moet je vervolgens de api gegevens van jouw merk omvormer invoeren zodat hij de opbrengst kan ophalen. De module presenteert het dan zo dat je kunt zien wat je opwekt, wat je verbruikt en wat je eventueel aan het net levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

hfolkers schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:23:
[...]

Ik heb mijn muurbeugels met deze pluggen vast gezet:
[Afbeelding]
https://www.muepro.com/nl.../M-PRO-PHONEX-Ankers.html
Heb tot nog toe geen last van gebrom...
Nog een optie mocht het geluid blijven bestaan, thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Het lijkt er op dat het weer, in elk geval tijdelijk, wat gunstiger is voor onze airco (mhi multisplit 6.0 met 3x binnenunit, klein rijtjeshuis '57) :)
Nu 1,8 graden bij een rel. luchtvochtigheid van 88%. De zon schijnt :)

We konden zelfs het ingebouwde anti-pendelsysteem (zoals we het hier nu noemen) weer inschakelen. 3e unit boven weer aangezet, en het verbruik daalde meteen met zo'n 15Wh tot rond de 285Wh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIwrIjTMagpqC9VwsBzDJFb8VDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIMjClE3o6FTOhMe4ErJrrtN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind een airco een erg fijne verwarming. Bij ons geeft het tegen een lager verbruik (in euro's, ook los van zonne-energie) meer comfort in huis. Vooral het gratis meeverwarmen van de bovenverdieping geeft comfort waarvan we niet wisten hoe prettig we dat zouden vinden :)

Wel is het in mijn ogen wat gecompliceerder dan een cv-installatie, waardoor het mogelijk niet voor iedereen makkelijk, of zelfs mogelijk zal zijn om er een optimaal rendement uit te halen.

Ook denk ik dat ik geen airco zou willen gebruiken zonder een vorm van back-up verwarming. In ons geval is dat een houtkachel. Ik kan me voorstellen dat daar verschillende goede opties voor zijn. Back-up vooral om lastige momenten met series van defrosts op te vangen waar nodig. Vorig jaar nauwelijks een defrost gezien, nu verschillende dagen meer uitdaging op dat gebied. Veel was op te vangen hier met het spelen met de vermogensvraag, maar op sommige momenten waren we blij naar de houtkachel te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Vandaag (sinds 00:00) al 5 defrosts gehad en zojuist is de 6e begonnen. Het is ook een beetje mistig hier en het heeft vannacht gesneeuwd.

Ik druk straks wat van die anti tril wasmachine rubbers tussen de beugel en de muur, en ga deze ook onder de voetjes proberen te krijgen, gaatje er in en boutje erdoor heen, benieuwd of dat werkt. De unit bromt hier meer door de slaapkamer heen (unit woonkamer staat 1 meter van de slaapkamer af) dan vorige week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:21:
Vandaag (sinds 00:00) al 5 defrosts gehad en zojuist is de 6e begonnen. Het is ook een beetje mistig hier en het heeft vannacht gesneeuwd.

Ik druk straks wat van die anti tril wasmachine rubbers tussen de beugel en de muur, en ga deze ook onder de voetjes proberen te krijgen, gaatje er in en boutje erdoor heen, benieuwd of dat werkt. De unit bromt hier meer door de slaapkamer heen (unit woonkamer staat 1 meter van de slaapkamer af) dan vorige week.
Hier ligt de sneeuw er nog, je kan wel perfect zien hoe slecht de huizen geïsoleerd zijn, omdat het geschakelde woningen zijn kijk ik tegen de buitenmuur van de buren aan en de sneeuw is tot bijna een meter van de muur gesmolten.

Was vorige week zo'n 26 euro per dag kwijt omdat ik bij moest stoken met gas, vooral vanwege de defrosts, maar door hem gewoon zwaar hoger te zetten dan nodig worden de defrosts nu netjes opgevangen. Wordt af en toe wel wat warm.

En heel af en toe gebruik ik de power modus, gebruikt wel flink wat stroom, maar alsnog veel goedkoper dan gas, zit nu op zo'n 14 euro per dag (ook de laatste dagen met -10 buiten).

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
JDx schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:26:
[...]

Hier ligt de sneeuw er nog, je kan wel perfect zien hoe slecht de huizen geïsoleerd zijn, omdat het geschakelde woningen zijn kijk ik tegen de buitenmuur van de buren aan en de sneeuw is tot bijna een meter van de muur gesmolten.

Was vorige week zo'n 26 euro per dag kwijt omdat ik bij moest stoken met gas, vooral vanwege de defrosts, maar door hem gewoon zwaar hoger te zetten dan nodig worden de defrosts nu netjes opgevangen. Wordt af en toe wel wat warm.

En heel af en toe gebruik ik de power modus, gebruikt wel flink wat stroom, maar alsnog veel goedkoper dan gas, zit nu op zo'n 14 euro per dag (ook de laatste dagen met -10 buiten).
Isoleren is key, altijd. Hoogste verbruik was hier 20 kWh om 3 woonlagen te verwarmen a 140m2. Beneden permanent gemiddeld 20 graden, eerste en tweede verdieping 18,5.

Tip: mocht je geen geld hebben op de spaarrekening lenen bij https://www.warmtefonds.nl/. Op deze manier stook je je echt arm en energie gaat nooit meer goedkoop worden zoals 2 jaar geleden. Die tijden zijn definitief voorbij vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

MotorBeast schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:37:
[...]

Isoleren is key, altijd. Hoogste verbruik was hier 20 kWh om 3 woonlagen te verwarmen a 140m2. Beneden permanent gemiddeld 20 graden, eerste en tweede verdieping 18,5.

Tip: mocht je geen geld hebben op de spaarrekening lenen bij https://www.warmtefonds.nl/. Op deze manier stook je je echt arm en energie gaat nooit meer goedkoop worden zoals 2 jaar geleden. Die tijden zijn definitief voorbij vrees ik.
Zou graag meer willen isoleren, maar als wij hier nog 4/5 jaar wonen voelt het beetje als geld weggooien. Al verhoogd het natuurlijk ook de waarde van het huis. Lastig lastig. Of is het een instant yes? Maar is meer voor een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:46
Een kort vraagje. We gebruiken al een hele tijd onze airco om te verwarmen. Nu maakt deze met huidige buitentemperaturen eens per uur een paar minuten een sissend geluid voor een paar minuten (binnen unit) en slaat voorafgaand hierop af. Ik weet dat dit is omdat de buitenunit dan dichtgevroren is en weer moet ontdooien.

Wat ik me nu afvraag is: Is dit vreemde sissende geluid normaal? Kan dit geen kwaad? Het klinkt alsof het gas in de leidingen kookt althans zo klinkt het dan een paar minuten lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:16
JDx schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:26:
[...]

Als je de unit “zwaar hoog” :+ moet zetten vriest de buitenunit ook weer sneller dicht waardoor een defrost weer eerder gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:49:
[...]

Als je de unit “zwaar hoog” :+ moet zetten vriest de buitenunit ook weer sneller dicht waardoor een defrost weer eerder gebeurd
Ja nouja, als ik het 20 wil hebben zet ik hem op 21,5 bij een defrost zakt het dan weer naar 19,5 bijvoorbeeld.

Niet zwaaaaar hoog :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:47:
Een kort vraagje. We gebruiken al een hele tijd onze airco om te verwarmen. Nu maakt deze met huidige buitentemperaturen eens per uur een paar minuten een sissend geluid voor een paar minuten (binnen unit) en slaat voorafgaand hierop af. Ik weet dat dit is omdat de buitenunit dan dichtgevroren is en weer moet ontdooien.

Wat ik me nu afvraag is: Is dit vreemde sissende geluid normaal? Kan dit geen kwaad? Het klinkt alsof het gas in de leidingen kookt althans zo klinkt het dan een paar minuten lang.
Misschien kan je het opnemen en posten? Moeilijk te zeggen zo.

Bij een defrost hoor ik alleen wat raar getik hier en daar.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 16-12-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Ja dan moe tik er toevallig net bij zitten als het gebeurd. Maar horen jullie binnen niks als de defrost inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:16
JDx schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:50:
[...]

Ja nouja, als ik het 20 wil hebben zet ik hem op 21,5 bij een defrost zakt het dan weer naar 19,5 bijvoorbeeld.

Niet zwaaaaar hoog :9
Aha, moeilijk te definiëren dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Iemand die dit toevallig weet?

Ik heb het idee dat mijn stylish niet zo veel oren heeft naar mijn fan setting. Of ik nou 1 of 5 handmatig aanzet l, hij blijft het zelfde blazen en bepaald zelf wel hoe hard hij dit doet alsof hij in auto mode staat
sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:47:

Ik hoor borrelen sissen en pingelen?

[ Voor 56% gewijzigd door Soullancer op 16-12-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:53:
Ja dan moe tik er toevallig net bij zitten als het gebeurd. Maar horen jullie binnen niks als de defrost inschakelt?
Ik hoor het hier ook, is normaal. Kan best wel als herrie ervaren worden in een stille ruimte.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Soullancer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:58:

Ik heb het idee dat mijn stylish niet zo veel oren heeft naar mijn fan setting. Of ik nou 1 of 5 handmatig aanzet l, hij blijft het zelfde blazen en bepaald zelf wel hoe hard hij dit doet alsof hij in auto mode staat
Daikin lijkt soms een beetje Oost-Indisch doof, zowel via de app als via de afstandsbediening doet mijn Perfera soms niks en na aan en uitzetten wel weer. Niet heel vaak, maar het komt wel af en toe voor.

Maar het kan natuurlijk ook software zijn, die zegt jij kan dat wel willen, maar dat kan ik even niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43

Klopt, het is meer een maximum dan werkelijke setting bij Daikin, hij kan dus lager gaan maar niet hoger.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Team-RiNo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:00:
[...]

Ik hoor het hier ook, is normaal. Kan best wel als herrie ervaren worden in een stille ruimte.
Top! het is inderdaad niet echt hard ofzo maar net of er wat lucht door de leidingen heen sist. na een paar minuten start de airco weer en en kunnen we weer door :)

Ik heb overigens een panasonic 3.5 kwh met een eigen ESP8266 met custom software om de airco te bedienen. Heerlijk hoe deze lokaal gekoppeld zit aan home assistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

[...]

Ik hoor borrelen sissen en pingelen?
Dat eerste: Je hebt waarschijnlijk ecostand aangezet. Sowieso gebruik ik dit niet. We maken een warmteverliesberekening om te bepalen wat we nodig hebben bij echte vorst hoeveel vermogen we nodig hebben en kopen een machine. Weet je wat, ik ga dat beperken want dan verbruik ik minder, dus meer want je haalt het setpoint niet meer. Beetje onlogisch. Hooguit bij temperaturen boven 5 graden is dit mooi om zo de compressor wat meer in een rechte lijn te laten lopen. Daaronder...uit doen.

Tweede:defrost. Volkomen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Ik zie overigens ook snacht een 50 watt stroomverbruik. toen het -9 was. Ik kan nergens terug vinden waarom dit is. Mijn schoonvader had het over carterverwarming om vlokken tegen te gaan eventueel. Weet iemand dat hier? De airco stond uit (bij het gedeelte aangegeven in rood)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/322oSX-v8rjJGEpDYw_0GHmUlzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CquRwQB8vhENAwEgiHDYEwOt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door sygys op 16-12-2022 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:53:
Zeker wel , een vrij hard afblaasgeluid. Hij blaast zichzelf een soort leeg en daarna draait hij het systeem om zodat hij de buitenunit kan ontdooien. Is volkomen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Dat is fijn om te horen... is een wat naar geluid als je niet weet wat het is. de eerste keer dat ik het hoorde dacht ik dat er een leiding was gesprongen en het r32 gas eruit kwam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:17:
Dat is fijn om te horen... is een wat naar geluid als je niet weet wat het is. de eerste keer dat ik het hoorde dacht ik dat er een leiding was gesprongen en het r32 gas eruit kwam :P
Nee je zal merken dat de buitenunit eerst uitgaat , en dan 2/3 seconden later blaast de binnenunit de warmte uit de binnenunit/systeem en kan dan het proces omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Hoelang gaat een airco eigenlijk mee als je hem zowat iedere dag 8 tot 10 uur gebruikt? (verwarmen en koelen). Ik heb het idee dat die van ons met dit tempo de 5 jaar niet gaat redden. Ding staat echt altijd aan

[ Voor 31% gewijzigd door sygys op 16-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
MotorBeast schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:08:
[...]

Dat eerste: Je hebt waarschijnlijk ecostand aangezet. Sowieso gebruik ik dit niet. We maken een warmteverliesberekening om te bepalen wat we nodig hebben bij echte vorst hoeveel vermogen we nodig hebben en kopen een machine. Weet je wat, ik ga dat beperken want dan verbruik ik minder, dus meer want je haalt het setpoint niet meer. Beetje onlogisch. Hooguit bij temperaturen boven 5 graden is dit mooi om zo de compressor wat meer in een rechte lijn te laten lopen. Daaronder...uit doen.

Tweede:defrost. Volkomen normaal.
Je bedoeld de vraagbesturing? Die staat wel aan ja
Econo mode staat uit

Wbt tweede punt, leek mij ook normaal, was meer even ter reactie op sygi ze vraag dat het normaal was dat er geluiden te horen zijn tijdens defrost
Pagina: 1 ... 285 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic