Is een geroote Toon. Had er al 2 jaar 1 aan de muur hangen, maar sinds 2 maanden geroot zodat er extra functies bij zijn gekomen. Zon op Toon moet je normaal als extra module betalen maar nu kan ik die zo gebruiken. is wel makkelijk dat je kan zien wat je werkelijke verbruik is en wat van de panelen afkomt.Wilke schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:36:
[...]
Hee, leuk display geklust, hoe heb je deze gemaakt?
Wil ik ook......certefied schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:04:
[...]
Is een geroote Toon. Had er al 2 jaar 1 aan de muur hangen, maar sinds 2 maanden geroot zodat er extra functies bij zijn gekomen. Zon op Toon moet je normaal als extra module betalen maar nu kan ik die zo gebruiken. is wel makkelijk dat je kan zien wat je werkelijke verbruik is en wat van de panelen afkomt.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Hier de afgelopen weken proefondervindelijk getest en gekozen om ook in de koudste periode de tussendeur naar boven wagenwijd open te laten. Alle slaapkamer deuren gesloten en wel badkamer deur open. Sec woonkamer is 86m3, met hal open rond 103m3, tel hier de trappen, badkamer en voorzolder bij op zit ik hier rond 155m3.
Blijft allemaal prima op temperatuur met 24 uur regime met de Daikin Perfera FTXM35R. Verbruik is hier door natuurlijk wel hoger dan met gesloten woonkamer deur maar niet hoger geweest dan een korte piek van 700w tijdens/na defrosts, de set draaide constant rond 500/600w en zelfs in de avond vaak rond 450w op setpoint 20,5 en kamer temperatuur 20,8. Tijdens defrost zakt hier de temperatuur 0,3/0,4 graden terug en dat is eigenlijk niet voelbaar.
Wel heb ik hier fanstand 2 permanent voor nodig, concessie tussen geluid en gevoelscomfort en eigenlijk hoor ik de unit nu niet eens meer. Ik merkte dat op fanstand auto (met koud weer) dit niet voldoende was om (overigens ook met gesloten deur) om de ruimte voldoende te vullen met lucht, ondanks dat de unit heel centraal hangt. Bijkomend voordeel met de hogere fanstand is ook dat de “koude benen” issue ook ineens opgelost was.
In het voorjaar liet ik de luchtverwarming boven meedraaien maar die heb ik dit stookseizoen nog niet gebruikt en slaapkamers zijn nog 18 en 17 graden na een week flinke nachtvorst.
Daarnaast heb ik een Venta LW45 comfort plus luchtbevochtiger aangeschaft die de gehele te stoken woning hierdoor op 50% houd wat echt ook een prima aankoop blijkt.
Op dit moment draait de boel rond de 450w, na nachten zonder vorst en overdag rond 5 graden draait de Perfera hier rond de 200/300w.
Blijft allemaal prima op temperatuur met 24 uur regime met de Daikin Perfera FTXM35R. Verbruik is hier door natuurlijk wel hoger dan met gesloten woonkamer deur maar niet hoger geweest dan een korte piek van 700w tijdens/na defrosts, de set draaide constant rond 500/600w en zelfs in de avond vaak rond 450w op setpoint 20,5 en kamer temperatuur 20,8. Tijdens defrost zakt hier de temperatuur 0,3/0,4 graden terug en dat is eigenlijk niet voelbaar.
Wel heb ik hier fanstand 2 permanent voor nodig, concessie tussen geluid en gevoelscomfort en eigenlijk hoor ik de unit nu niet eens meer. Ik merkte dat op fanstand auto (met koud weer) dit niet voldoende was om (overigens ook met gesloten deur) om de ruimte voldoende te vullen met lucht, ondanks dat de unit heel centraal hangt. Bijkomend voordeel met de hogere fanstand is ook dat de “koude benen” issue ook ineens opgelost was.
In het voorjaar liet ik de luchtverwarming boven meedraaien maar die heb ik dit stookseizoen nog niet gebruikt en slaapkamers zijn nog 18 en 17 graden na een week flinke nachtvorst.
Daarnaast heb ik een Venta LW45 comfort plus luchtbevochtiger aangeschaft die de gehele te stoken woning hierdoor op 50% houd wat echt ook een prima aankoop blijkt.
Op dit moment draait de boel rond de 450w, na nachten zonder vorst en overdag rond 5 graden draait de Perfera hier rond de 200/300w.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik heb op dezelfde manier een vergelijking gemaakt. Op dagen rond het vriespunt gebruik ik zo'n 8 á 9 kuub voor het hele huis. De helft hiervan is voor de beneden verdieping.Lowlands schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:00:
Vraag voor de combi-stokers onder ons (CV en airco)
Dit jaar halverwege juni bij ons19 zonnepanelen laten plaatsen met een verwachte behoorlijke meeropbrengst tov het normale verbruik. Gezien de enorme opbrengst tot nu toe gaat dat zeker lukken.
Rond dezelfde tijd ook een Daikin laten hangen in keuken/woonkamer (3,5 kw)
Op de bovenverdieping hebben we dit nog niet; daar zijn we (nog) afhankelijk van de CV.
Een tijd geprobeerd de CV overdag uit te laten (nachts 15 graden) maar bleek het boven toch wel erg onaangenaam.
Na een tijdje proberen nu het volgende schema:
CV: 00-07 15graden; 07-0830 19graden; 0830-1700 uit, 17-23 19graden, 23-07 15graden
airco: 08-1700 19 graden
Met deze instelling bereiken we dat het boven en beneden aangenaam is.
Gasgebruik is hiermee aanzienlijk afgenomen. In een weekend met op zaterdag en zondag een redelijk gelijkende temperatuur eens een hele dag alleen gas gebruikt: 10m3 voor 1 dag; de andere dag was het 5 m3. Wij betalen EUR 1,66 per m3 dus dat is een flinke besparing.
Energieverbruik airco lijkt ca 4 kwh per dag te zijn (dat is qua prijs voor ons ca gelijk aan 1 m3 gas).
(moeilijk precies vast te stellen; of de app van Daikin precies klopt weet ik niet maar vergelijking met verbruik andere jaren lijkt dit redelijk oke).
Zijn er anderen die iets soortgelijks doen? Hoe zijn jullie ervaringen?
Als het heel erg koud wordt hiermee doorgaan of een andere suggestie?
Wij wonen in een (flnke) 2-onder-1-kap, HR++ glas, goed geïsoleerd.
Normaal gasverbruik was eerder 1250m3 per jaar.
Als we de beneden verdieping met airco verwarmen (Toshiba Haori 4.6kW) komen we uit op zo'n 12kWh voor 24 uur. Dus 12kWh tegenover 4,5m3. Op die momenten weegt het comfort van de CV op tegen de meerprijs.
Met de huidige temperaturen ben ik zeer waarschijnlijk zelfs goedkoper uit met CV (ca. 11m3 gisteren, met vrouw thuis, dus de hele dag 19,5 graden, buiten max -2).
Dynamisch contract, gasprijs ca. €1,50, stroom gemiddeld €0,45 over de dag.
Hoekwoning uit 1972, goed nageïsoleerd (spouw, vloer, triple glas). Wel een open uitbouw die slecht tot matig is geïsoleerd.
Ik zie hier veel verbruiken voor de airco langskomen waar ik bij lange niet in de buurt kom (mijn verbruik lijkt altijd aanzienlijk hoger)
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Zonder veel details over de woningen waarvan je die cijfers voorbij ziet komen heeft het weinig zin om te vergelijken. Een hoekhuis / 2O1K / vrijstaande woning zal - en al helemaal als het geen heel recent huis is - doorgaans gewoon hoger zitten dan een appartementje of een tussenwoning. Hier (ruime hoekwoning uit '93) ging er op de écht koude dagen van afgelopen week bijna 30 kWh doorheen over 24h (benedenunit actief laten verwarmen en boven op de ventilatiestand om het met restwarmte op temperatuur te houden). Ik denk dat ik op een vergelijkbare dag ongeveer 10m³ gas verbruikt zou hebben dus op basis van €1,50 gas / €0,45 stroom zou het redelijk om het even zijn geweest. Zelf heb ik echter 3000 kWh overproductie op mijn zonnepanelen en stook ik dus lekker door met de airco, gaat voor mij onder de streep hoe dan ook voordeliger zijn. Staar je niet blind op het verbruik van anderen en kijk vooral naar je eigen situatie en wat voor jou de voordeligste optie is.cerebrum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:34:
[...]
Ik heb op dezelfde manier een vergelijking gemaakt. Op dagen rond het vriespunt gebruik ik zo'n 8 á 9 kuub voor het hele huis. De helft hiervan is voor de beneden verdieping.
Als we de beneden verdieping met airco verwarmen (Toshiba Haori 4.6kW) komen we uit op zo'n 12kWh voor 24 uur. Dus 12kWh tegenover 4,5m3. Op die momenten weegt het comfort van de CV op tegen de meerprijs.
Met de huidige temperaturen ben ik zeer waarschijnlijk zelfs goedkoper uit met CV (ca. 11m3 gisteren, met vrouw thuis, dus de hele dag 19,5 graden, buiten max -2).
Dynamisch contract, gasprijs ca. €1,50, stroom gemiddeld €0,45 over de dag.
Hoekwoning uit 1972, goed nageïsoleerd (spouw, vloer, triple glas). Wel een open uitbouw die slecht tot matig is geïsoleerd.
Ik zie hier veel verbruiken voor de airco langskomen waar ik bij lange niet in de buurt kom (mijn verbruik lijkt altijd aanzienlijk hoger)
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Goedkoper wel, maar in mijn geval peanuts verschil tegen het veel hogere comfort van radiatoren aan alle kanten, alle ruimtes egaal warm. Hier gaat toch echt L/W komen om de radiatoren te voeden en van dat irritante geblaas af te zijn. Als ik alleen de woonkamer ga stoken ben ik met mijn huidige tarieven zelfs goedkoper uit met mijn HR Ketel.mr_evil08 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:58:
[...]
Alles hangt van de omstandigheden af, een airco zou met deze omstandigheden ook nog goedkoper moeten zijn, echter luchtverwarming spelen externe factoren meer mee dan een CV installatie, daar valt een hoop te verbeteren kwa comfort.
Hier redt ik dat niet met CV ondanks uitstekend afgesteld en vloerverwarming aanwezig met goede isolatie en 30 graden aanvoer, daarnaast ook even het stroomverbruik van de CV installatie meerekenen wat mensen niet doen.
helemaal eens. je hoort verhalen voorbij komen van 1 persoon hoe geweldig de airco is. en hoe zuinig. om vervolgens te horen dat de cv ketel aangaat en dat bijna net zo duur is. nou voorruit iets duurder maar dat het extra geld het wel waard is.MiBe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:49:
[...]
Zonder veel details over de woningen waarvan je die cijfers voorbij ziet komen heeft het weinig zin om te vergelijken. Een hoekhuis / 2O1K / vrijstaande woning zal - en al helemaal als het geen heel recent huis is - doorgaans gewoon hoger zitten dan een appartementje of een tussenwoning. Hier (ruime hoekwoning uit '93) ging er op de écht koude dagen van afgelopen week bijna 30 kWh doorheen over 24h (benedenunit actief laten verwarmen en boven op de ventilatiestand om het met restwarmte op temperatuur te houden). Ik denk dat ik op een vergelijkbare dag ongeveer 10m³ gas verbruikt zou hebben dus op basis van €1,50 gas / €0,45 stroom zou het redelijk om het even zijn geweest. Zelf heb ik echter 3000 kWh overproductie op mijn zonnepanelen en stook ik dus lekker door met de airco, gaat voor mij onder de streep hoe dan ook voordeliger zijn. Staar je niet blind op het verbruik van anderen en kijk vooral naar je eigen situatie en wat voor jou de voordeligste optie is.
en dan is er nog de persoonlijke ervaring binnen het huishouden zelf. bij mij kwamen altijd mensen over de vloer en die klaagde altijd dat het maar koud was bij mij (toen stookte ik nog cv). nu komen diezelfde mensen en zeggen het is voor het eerst warm bij jullie (nu stook ik met airco). ook mijn vrouw doet de trui uit en klaagt dat het te warm is.
terwijl ikzelf toch echt de cv als warmer en prettiger ervaar. schiet mij maar lek.
dus voor mij persoonlijk heb ik ingeleverd op comfort. maar dan echt op de koude dagen van -2. voor de rest alles boven -2 is prima. ik zal een flinke besparing hebben ten opzichte van gas.
maar dadelijk wel extra comfort in de zomer.
als dadelijk de salderingsregeling eraf gaat moeten we nog maar eens bekijken hoe iedereen de wamtepompen gaat ervaren ten opzichte van gas.
Ik zou dit zelf doen, en de installateur een plooi tang cadeau doen voor zijn kerstdagBastiaanN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:49:
Onze airco klinkt binnen soms als een vrachtwagen, vooral als het buiten vriest. De airco staat op bigfoots op een betonnen uitbouw. Nu heb ik een setje trillingsdempers besteld en die zou ik in principe tussen de bigfoots en de unit moeten plaatsen. Daardoor zou hij ongeveer 5cm hoger komen te staan, maar ik heb het idee dat ik die ruimte helemaal niet heb qua koelleidingen:
[Afbeelding]
Klopt dat en moet ik dit dus aan mijn installateur gaan vragen of zou ik dit gewoon zelf moeten kunnen?
Hier dezelfde unit verbruik ook zoiets. Hoeveel defrosten krijg je ongeveer op een dag met deze koude?Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:31:
Blijft allemaal prima op temperatuur met 24 uur regime met de Daikin Perfera FTXM35R. Verbruik is hier door natuurlijk wel hoger dan met gesloten woonkamer deur maar niet hoger geweest dan een korte piek van 700w tijdens defrosts, de set draaide constant rond 500/600w en zelfs in de avond vaak rond 450w op setpoint 20,5 en kamer temperatuur 20,8. Tijdens defrost zakt hier de temperatuur 0,3/0,4 graden terug en dat is eigenlijk niet voelbaar.
Hier gisteren 8 over 24 uur, maar de buitenunit staat op de grond in de tuin op een plaats waar in de winter geen zon komt. Worst case scenario bij koud én mistig weer om de anderhalf uur ( je kunt de klok erop gelijk zetten) maar doorgaans zit er wel een paar uur tussen.Toniboy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:10:
[...]
Hier dezelfde unit verbruik ook zoiets. Hoeveel defrosten krijg je ongeveer op een dag met deze koude?
Daikin FTXM35R/RXM35R
als het verschil peanuts is. waarom zou je dan over gaan naar een lucht water warmtepomp. ik ben het met je eens het is de mooiere oplossing.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:52:
[...]
Goedkoper wel, maar in mijn geval peanuts verschil tegen het veel hogere comfort van radiatoren aan alle kanten, alle ruimtes egaal warm. Hier gaat toch echt L/W komen om de radiatoren te voeden en van dat irritante geblaas af te zijn. Als ik alleen de woonkamer ga stoken ben ik met mijn huidige tarieven zelfs goedkoper uit met mijn HR Ketel.
maar die dingen slurpen ook. en zijn niet zuiniger dan airco. kun je toch beter bij je gas blijven??
dus dan ga je een paar 1000 investeren terwijl het verschil in prijs peanuts is??
Omdat gas voor mij nu goedkoop is (nog 2 jaar contract), daarna duur wordt, gas never nooit meer goedkoop gaat worden (overheid zal ook gaan "meehelpen"met hogere belastingen) en last but not least ik voor mijn kinderen een betere wereld wil achterlaten. Heb niet voor niets al ruim 10 jaar ook zonnepanelen en mijn dak ook 10 jaar geleden al geisoleerd (beide al dik terug verdiend). Ik denk lange termijn en op de lange termijn verdien ik die L/W dan wel terug, al was het maar bij verkoop woning.arie-verdetti schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:27:
[...]
als het verschil peanuts is. waarom zou je dan over gaan naar een lucht water warmtepomp. ik ben het met je eens het is de mooiere oplossing.
maar die dingen slurpen ook. en zijn niet zuiniger dan airco. kun je toch beter bij je gas blijven??
dus dan ga je een paar 1000 investeren terwijl het verschil in prijs peanuts is??
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2022 15:37 ]
helder. ik zit zelf te kijken naar arotherm warmtepomp. mede omdat ze die in soort doe hetzelf pakket aanbieden.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:35:
[...]
Omdat gas voor mij nu goedkoop is (nog 2 jaar contract), daarna duur wordt, gas never nooit meer goedkoop gaat worden en last but not least ik voor mijn kinderen een betere wereld wil achterlaten. Heb niet voor niets al ruim 10 jaar ook zonnepanelen en mijn dak ook 10 jaar geleden al geisoleerd (beide al dik terug verdiend). Ik denk lange termijn en op de lange termijn verdien ik die L/W dan wel terug, al was het maar bij verkoop woning.
ik kijk dit jaar even af bij mijn zwager hoe het verloopt en zijn ervaringen. maar ik schrok wel van zijn verbruiik afgelopen dagen. 60kw voor een 6 kw unit.
Met L/W is afgifte, isolatie en inregelen key. Zomaar dat ding wegzetten en draaien maar gaat niet werken (ook niet met een HR Ketel overigens. De meeste kunnen daar ook makkelijk 20/25/30 % besparen).arie-verdetti schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:42:
[...]
helder. ik zit zelf te kijken naar arotherm warmtepomp. mede omdat ze die in soort doe hetzelf pakket aanbieden.
ik kijk dit jaar even af bij mijn zwager hoe het verloopt en zijn ervaringen. maar ik schrok wel van zijn verbruiik afgelopen dagen. 60kw voor een 6 kw unit.
Net het ijs onderin verwijderd bij een MHI SRK50ZS-W.
Gevaar dat de fan tegen het ijs komt duurt nog wel even, nog ong. 6cm ruimte.
Ik gebruikte een fohn op 650c, niet direct op de warmtewisselaar gericht, weet niet of dat kwaad kan ivm. thermische schok.
:strip_exif()/f/image/UPcJIJy0h9d2LjDl2I1z13tj.jpg?f=fotoalbum_large)
[Video: https://www.veed.io/view/a70e8a3d-1969-4b81-889c-0c898056fe09?sharingWidget=true&panel=share]
Ik gebruikte een fohn op 650c, niet direct op de warmtewisselaar gericht, weet niet of dat kwaad kan ivm. thermische schok.
:strip_exif()/f/image/UPcJIJy0h9d2LjDl2I1z13tj.jpg?f=fotoalbum_large)
[Video: https://www.veed.io/view/a70e8a3d-1969-4b81-889c-0c898056fe09?sharingWidget=true&panel=share]
red je het op de 1e verdieping en zolder verdieping dan ook nog op ~17 graden op deze manier? de tussendeur staat dan ook 24/7 open in dat geval?Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:31:
Hier de afgelopen weken proefondervindelijk getest en gekozen om ook in de koudste periode de tussendeur naar boven wagenwijd open te laten. Alle slaapkamer deuren gesloten en wel badkamer deur open. Sec woonkamer is 86m3, met hal open rond 103m3, tel hier de trappen, badkamer en voorzolder bij op zit ik hier rond 155m3.
Blijft allemaal prima op temperatuur met 24 uur regime met de Daikin Perfera FTXM35R. Verbruik is hier door natuurlijk wel hoger dan met gesloten woonkamer deur maar niet hoger geweest dan een korte piek van 700w tijdens defrosts, de set draaide constant rond 500/600w en zelfs in de avond vaak rond 450w op setpoint 20,5 en kamer temperatuur 20,8. Tijdens defrost zakt hier de temperatuur 0,3/0,4 graden terug en dat is eigenlijk niet voelbaar.
ik heb ook even wat gepuzzeld hiermee afgelopen week, maar dan moet hij flink aan de bak (het is ondertussen dan ook wel koud boven ~ 13 graden...ik heb het dan ook maar 1 nacht geprobeerd haha
(Voor) zolder is 21 graden, badkamer is 20 graden en beneden 20,8 met setpoint 20,5. Op zolder staat ook de Brink Elan luchtverwarmer die staat op ventilatie stand dus de warmte die daar hangt transporteert weer rest warmte naar de slaapkamers beneden die gesloten zijn. De roosters in de woonkamer heb ik afgesloten.Kirretje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:58:
[...]
red je het op de 1e verdieping en zolder verdieping dan ook nog op ~17 graden op deze manier? de tussendeur staat dan ook 24/7 open in dat geval?
ik heb ook even wat gepuzzeld hiermee afgelopen week, maar dan moet hij flink aan de bak (het is ondertussen dan ook wel koud boven ~ 13 graden...ik heb het dan ook maar 1 nacht geprobeerd haha
Ik draai zo al ver voordat het koud werd dus de massa is langzaam mee opgewarmd, als je daar nu pas mee start dan heb je inderdaad wel een beetje vermogen nodig om dat te bereiken. Ik draai nu een week of 4 op 24/7.
Tussendeur staat 24/7 open hier.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier wel wat ijsvorming maar bij lange na nog niet cruciaal maar om erger te voorkomen heb ik vanmorgen een gieter van 10L gevuld met warm/heet water en rustig via de achterzijde/onderzijde over de breedte in de lekbak gegoten en is nu helemaal ijsvrij.linp schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:57:
[Afbeelding]
[Video]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Kan me niet onttrekken aan het feit dat de MHI meer problemen daarmee heeft dan Daikin. Heb de afgelopen jaren (ook niet met de horrorwinter toen we konden schaatsen na jaren) nooit zulke problemen gehad. Defrost sowieso niet veel (de multi wel meer dan de single. single alleen daarom al betere keus bij verwarmen) en water gutst er gewoon uit.linp schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:57:
[Afbeelding]
[Video]
helemaal mee eens. maar mijn zwager is niet iemand die zomaar een ding neerpleurt. die zoekt haarfijn uit wat de beste settings zijn voor zijn situatieMotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:45:
[...]
Met L/W is afgifte, isolatie en inregelen key. Zomaar dat ding wegzetten en draaien maar gaat niet werken (ook niet met een HR Ketel overigens. De meeste kunnen daar ook makkelijk 20/25/30 % besparen).
Een L/W moet normaal gesproken ook met een bepaalde Cop in relatie tot warmteverlies verbruiken. En je maakt SWW ermee. 60 is wel heel veel ja.arie-verdetti schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:13:
[...]
helemaal mee eens. maar mijn zwager is niet iemand die zomaar een ding neerpleurt. die zoekt haarfijn uit wat de beste settings zijn voor zijn situatie
bij die vriend van mij ook 55 kilowatt. die heeft een ithodaalgroep machine.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:16:
[...]
Een L/W moet normaal gesproken ook met een bepaalde Cop in relatie tot warmteverlies verbruiken. En je maakt SWW ermee. 60 is wel heel veel ja.
dus als dadelijk saldering wegvalt. en de prijs van stroom is 80 cent. wordt het ook duur grapje.
Volgens mij is de airco juist een zeer goede alternatieve verwarming. Zeker voor oude huizen.Er moet alleen verbetering in bepaalde dingen plaats vinden. De nieuwe Mitsubishi RW series, klinkt zeer veelbelovend. Als men hier eens echt werk van zou maken, zie ik het wel zitten.
Als er weinig defrosts zouden optreden en het rendement nog wat verbeterd zou kunnen worden, is het de fijnste manier van verwarmen in mijn oude huis. Met CV is het altijd redelijk vochtig hier. Ik zag het laatst ook bij kennisen. Tegen de 70% luchtvochtigheid had hij en zelf heb ik ook met CV gebruik 60/65 % nu, bij wijze van. Met de airco is het altijd 45/50%. Perfect gewoon. Ook geen moduleer gedrag zoals bij mijn CV nog recente CV ketel.
Als er weinig defrosts zouden optreden en het rendement nog wat verbeterd zou kunnen worden, is het de fijnste manier van verwarmen in mijn oude huis. Met CV is het altijd redelijk vochtig hier. Ik zag het laatst ook bij kennisen. Tegen de 70% luchtvochtigheid had hij en zelf heb ik ook met CV gebruik 60/65 % nu, bij wijze van. Met de airco is het altijd 45/50%. Perfect gewoon. Ook geen moduleer gedrag zoals bij mijn CV nog recente CV ketel.
MHI SRK 50 ZS-W
Als je in de winter met flinke (nacht) vorst en stoken nog 65% luchtvochtigheid hebt dan is er serieus iets mis met je ventilatie. Zeker met 24/7 stoken moet ik hier echt 5 liter toevoegen elke dag met vorst om de boel op 50% te houden.Zuinig schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:31:
Volgens mij is de airco juist een zeer goede alternatieve verwarming. Zeker voor oude huizen.Er moet alleen verbetering in bepaalde dingen plaats vinden. De nieuwe Mitsubishi RW series, klinkt zeer veelbelovend. Als men hier eens echt werk van zou maken, zie ik het wel zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 15-12-2022 16:46 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik stook niet 24 u nu. En als ik de Cv aan zou hebben staat hij s'nachts op 15 graden.
MHI SRK 50 ZS-W
Help! Mijn buitenunit van mijn airco warmtepomp bevriest!
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Ik deel hem wel ff openbaar, wellicht dat meer mensen de code willen gebruiken.revolution-nl schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:38:
[...]
Mooie thermostaat kaart! Wil de code delen?
Thermostaatkaart, is de simple-thermostat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| entity: climate.beneden type: custom:simple-thermostat header: false step_size: '0.5' sensors: - entity: sensor.kwh_meter_warmtepomp_active_power icon: mdi:flash decimals: 0 - entity: sensor.beneden_compressor_frequency icon: mdi:fan decimals: 0 - entity: sensor.verbruik_warmtepomp icon: mdi:lightning-bolt decimals: 1 - entity: sensor.daily_defrosts icon: mdi:snowflake-melt hide: temperature: true state: true control: hvac: heat: true 'off': true cool: true heat_cool: false dry: false fan_only: false layout: mode: headings: false names: true icons: true |
Dagelijkse tellers, sensors aangemaakt obv entities:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| utility_meter: verbruik_warmtepomp: source: sensor.kwh_meter_warmtepomp_total_power_import_t1 cycle: daily daily_defrosts: source: counter.defrost cycle: daily |
Automatisering voor de defrosts. Daikin geeft zelf niet aan wanneer een defrost bezig is dus ik kijk naar de comprossorfreq:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: Counter defrost description: "" trigger: - type: frequency platform: device device_id: 8a72edb1ec43d426260a2a9e3e294xxf entity_id: sensor.beneden_compressor_frequency domain: sensor above: 69 below: 71 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 45 condition: [] action: - service: counter.increment data: {} target: entity_id: counter.defrost mode: single |
Deze laat counter.defrost oplopen.
Juist voor oude huizen met slechte isolatie is L/L een hele slechte verwarming. Bij echte koude buiten stort de COP al in (koude lucht bevat nu eenmaal minder warmte) en moet je door de slechte isolatie een enorme hoge compressor toerental vragen waardoor de COP nog verder instort en je verbruik enorm is. Daarom heb je ook zoveel defrosts. Ik heb er weinig daardoor omdat mijn isolatie goed is.Zuinig schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:31:
Video van een defrost van mijn LG 5kw singlesplit. Water loopt er flink uit zelfs bij -4 dus het verschilt per merk hoeveel water hij achterlaat in de unit. Wel ligt je hele dak onder het ijs.
Klopt. Ik zit nu beneden op 32%. Boven rond de 45.Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:34:
[...]
Als je in de winter met flinke (nacht) vorst en stoken nog 65% luchtvochtigheid hebt dan is er serieus iets mis met je ventilatie. Zeker met 24/7 stoken moet ik hier echt 5 liter toevoegen elke dag met vorst om de boel op 50% te houden.
Idem, ik heb net een Venta LW45 Comfort Plus besteld, deze komt morgen.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:48:
[...]
Klopt. Ik zit nu beneden op 32%. Boven rond de 45.
Hopelijk komt deze net als bij @Servee wel op de 50%, want die Stadler Oskar’s halen dat helaas niet.
Hier net besteld en aangezet toen de boel nog niet te droog was rond 48% en toch moet ik zeker met de hitte van opstarten na defrosts in koude nachten van -8 elke dag 5/7 liter bijvullen. Volgende week als het minder koud word zul je een stuk minder moeten bijvullen. Ook als je veel houten meubels hebt of parketvloer zal dat als een spons werken. Advies is om goed te oversizen als je een luchtbevochtiger aanschaft.Theetjuh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:03:
[...]
Idem, ik heb net een Venta LW45 Comfort Plus besteld, deze komt morgen.
Hopelijk komt deze net als bij @Servee wel op de 50%, want die Stadler Oskar’s halen dat helaas niet.
Daikin FTXM35R/RXM35R
We hebben nog een Stadler Fred, die kan het prima aan, maar is een energie slurper.Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:12:
[...]
Hier net besteld en aangezet toen de boel nog niet te droog was rond 48% en toch moet ik zeker met de hitte van opstarten na defrosts in koude nachten van -8 elke dag 5/7 liter bijvullen. Volgende week als het minder koud word zul je een stuk minder moeten bijvullen. Ook als je veel houten meubels hebt of parketvloer zal dat als een spons werken. Advies is om goed te oversizen als je een luchtbevochtiger aanschaft.
Daarom een Stadler Oskar voor 125m3 gekocht, zo groot is ook de woonkamer, maar die redde het niet.
Die omgeruild voor een Stadler Oskar Big, welke 250m3 zou moeten dekken, komt ook niet hoger dan de 41 a 42%. Terwijl als we de waterkoker of de oude Fred aanzetten, schiet het gelijk weer omhoog.
Morgen gaat de Stadler Oskar Big weer retour.
Sharp (bijvoorbeeld deze https://www.airsain.nl/ko...tiger-sharp-kcd40euw-wit/) deed het vorig seizoen perfect, je moet het wel 2x per dag voeden met een paar liter water, hij vreet op de hoogste stand 0.44L/uur.
Hier deed hij zijn werk op medium en houdt alles netjes vochtig.
Nu met de ERV heb ik dat niet nodig. 51% beneden (45% pre-kerstboom) en 55% boven.
Nu met de ERV heb ik dat niet nodig. 51% beneden (45% pre-kerstboom) en 55% boven.
Een vriend van me heeft zo’n zelfde, super tevreden over.w00key schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:01:
Sharp (bijvoorbeeld deze https://www.airsain.nl/ko...tiger-sharp-kcd40euw-wit/) deed het vorig seizoen perfect, je moet het wel 2x per dag voeden met een paar liter water, hij vreet op de hoogste stand 0.44L/uur.
Iets gaat er bij je niet goed. Hier ook huis uit 1978. Tot 1 jaar geleden ook gewoon dubbel glas 13 m2 beneden (inclusief open serre) , wel met dakisolatie en ik heb nog nooit jouw temperaturen aangetikt. Ergens moet je een enorm warmtelek hebben want anders haal je never nooit de 7 graden. Ik zou eens snel ergens een warmtecamera huren en zoeken.Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:08:
[...]
Bouwjaar rond 1978 en isolatie is nog uit die tijd en er is later nog gewoon dubbelglas ingezet en vloerisolatie.
Vanochtend was het 7 graden in de woonkamer en dus lekker fris. Omdat ik de airco (MHI) ook kan besturen onder de 18 graden is het opstoken naar 17 graden even proberen. Eerst omdat de temperatuur erg laag is moet ik eerst de airco op 13 a 14 graden zetten want anders komt hij niet echt opgang.
Nadat de airco stookt, en over de 1000 Watt verbruik zet ik hem weer op 10 graden en de automaat die steeds een stapje van 0,5 graden erbij zet als ook de kamertemperatuur stijgt. In die tijd doe ik de afwas en ontbijt en als ik klaar ben is zeker zo'n 16 a 17 graden en dan best lekker warm als je net uit 7 graden koude ruimte komt.
Als het huis niet zo snel zijn warmte zou verliezen dan zou ik in de nacht ook stoken maar nu is dat onbereikbaar.
Ik adviseer je eens 24/7 te gaan proberen. Met enorme hoge toerentallen van je compressor vernietig je je COP. Als hij op de helft draait door de boel op temperatuur te houden is dat waarschijnlijk zuiniger. Een warmtepomp moet lage toeren draaien om zuinig te werken. VB; draaide hier afgelopen dagen 24/7. Vanmiddag als test alles uit gezet en was 19 graden binnen. L/L aub nu naar 21 graden en heb er in 2,5 uur 3,2 kWh doorheen gedraaid. Met 3,2 kWh doe ik normaal 4 a 5 uur om de boel op 20/21 graden te houden. Oftewel dubbel gebruik om hard op te stoken. Warmtepompen zijn geen hit and run machines. Kan wel, kost klauwen met geld met deze temperaturen.
Omdat het zo een hot topic is:
https://www.rtlnieuws.nl/...en-zo-goed-werken-ze-deze
Staan voor de verandering eens geen complete onwaarheden in
[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 15-12-2022 18:40 ]
En hoeveel kWh is dat dan per dag wat je verbruikt?Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:07:
[...]
(Voor) zolder is 21 graden, badkamer is 20 graden en beneden 20,8 met setpoint 20,5. Op zolder staat ook de Brink Elan luchtverwarmer die staat op ventilatie stand dus de warmte die daar hangt transporteert weer rest warmte naar de slaapkamers beneden die gesloten zijn. De roosters in de woonkamer heb ik afgesloten.
Ik draai zo al ver voordat het koud werd dus de massa is langzaam mee opgewarmd, als je daar nu pas mee start dan heb je inderdaad wel een beetje vermogen nodig om dat te bereiken. Ik draai nu een week of 4 op 24/7.
Tussendeur staat 24/7 open hier.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Normaal bij 5 graden buiten zonder defrosts zie vorige week begin, je ziet het verbruik toenemen naarmate het kouder word en de defrosts voor een flinke toename zorgen maar dat gaat volgende week gewoon weer naar 6/7 kWh per dag voor 24 uur op 20,5. Wel mooi oplopend met kouder wordende nachten.Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:42:
[...]
En hoeveel kWh is dat dan per dag wat je verbruikt?
Edit: overigens vraagbesturing en Econo uit!
:strip_exif()/f/image/lG2aWgsp40sB2s6PINxxTRij.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Udfr1LiIjLCz6yQThWpG744o.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 2% gewijzigd door Servee op 15-12-2022 19:13 . Reden: Toevoeging ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Jawel "Jasper Vis legt uit dat het rendement wat lager wordt bij kou. "Maar daar merk je verder niks van."Notna schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:35:
Omdat het zo een hot topic is:
Binnen niet nee, maar wel op je afrekening.
Voor die paar dagen zal dat wel meevallen, als we dit weer houden tot eind maart dan zullen sommige dit wel gaan voelen.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:04:
[...]
Jawel "Jasper Vis legt uit dat het rendement wat lager wordt bij kou. "Maar daar merk je verder niks van."
Binnen niet nee, maar wel op je afrekening.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Mega laag. Zit vandaag voor de woonkamer alweer op 7,7 kWh en die is van 15u aan tot net.Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:57:
[...]
Normaal bij 5 graden buiten zonder defrosts zie vorige week begin, je ziet het verbruik toenemen naarmate het kouder word en de defrosts voor een flinke toename zorgen maar dat gaat volgende week gewoon weer naar 6/7 kWh per dag voor 24 uur op 20,5. Wel mooi oplopend met kouder wordende nachten.
Edit: overigens vraagbesturing en Econo uit!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je je Daikin ook op autostand of op fanstand? Als het stroom scheelt heb ik er natuurlijk wel oren naar om 24/7 aan te hebben.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ach ja wij zijn allemaal luxe paarden. Ik heb echt te doen met alle minima, in huurhuizen die niet of nauwelijks geisoleerd zijn met die @#^^^%$#@@ energietarieven. Die zouden gecompenseerd moeten worden door de verhuurder die vertikt maatregelen te treffen. Daar moet hard aan gewerkt worden met bijbehorende warmtepompen inclusief SWW. Wel of geen oorlog, gas wordt onbetaalbaar met LNG dat per schip moet komen uit dat WK land. Hybride is daarom ook een no go in mijn ogen. Voor 2026 gasketel eruit want daarna bij vervanging waarschijnlijk verplicht.Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:10:
[...]
Voor die paar dagen zal dat wel meevallen, als we dit weer houden tot eind maart dan zullen sommige dit wel gaan voelen.
Altijd proberen. Lage compressor = zuinig. Zeker met deze temperaturen. Warmte erin pompen is een nogo met warmtepompen.Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:15:
[...]
Mega laag. Zit vandaag voor de woonkamer alweer op 7,7 kWh en die is van 15u aan tot net.
Heb je je Daikin ook op autostand of op fanstand? Als het stroom scheelt heb ik er natuurlijk wel oren naar om 24/7 aan te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2022 19:20 ]
Altijd proberen 24/7 of fans tand veranderen of juist wel op auto? Wat bedoel je precies?MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:18:
[...]
Altijd proberen. Lage compressor = zuinig. Zeker met deze temperaturen.
24/7. Fanstand zou hoog mogelijk dat je het comfortabel vind. Als ik er niet ben staat hij hier op auto, bij aanwezigheid heb ik hem niet hoger dan 2 (want dat vind ik irritant). Hoger is beter. Overigens hier en bij @Servee Daikin. MHI heeft wellicht andere volumes.Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:20:
[...]
Altijd proberen 24/7 of fans tand veranderen of juist wel op auto? Wat bedoel je precies?
@Notna Straks zelfs op het nieuws bij RTL4 je bericht. Hoe warmtepomp te gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2022 19:23 ]
Normaal altijd op auto in voor/na seizoen maar nu met kouder weer fixed op stand 2 permanent. Of het stroom scheelt zal per situatie verschillen, alleen ben ik er al weken geleden mee begonnen waardoor de massa door en door warm is.Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:15:
[...]
Mega laag. Zit vandaag voor de woonkamer alweer op 7,7 kWh en die is van 15u aan tot net.
Poosje terug werd @w00key voor “gek” aangekeken omdat hij al bezig was de massa op te warmen terwijl sommige nog amper stookte maar dat is dus om dezelfde reden daar heeft hij en ik nu profijt van. Als je nu met behoorlijk warmteverlies dit wil bereiken zul je er aardig wat kWh tegenaan moeten gooien.
Verder is het hier prima geïsoleerd, de woning heeft van oorsprong heteluchtverwarming.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Allright! Hier ook daikin: 4,2kw, 3,5kw en 2,0kw hangen. Die 4,2kw zou ik wel 24/7 willen draaien. Die 3,5 alleen in avonduren om slaapkamer van dochter op te warmen. Ze kunnen niet alledrie tegelijk aan want zitten op stopcontact waar wasmachine ook op zit. Maar in principe kienen we dat zo uit dat t niet tegelijk aan is.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:22:
[...]
24/7. Fanstand zou hoog mogelijk dat je het comfortabel vind. Als ik er niet ben staat hij hier op auto, bij aanwezigheid heb ik hem niet hoger dan 2 (want dat vind ik irritant). Hoger is beter. Overigens hier en bij @Servee Daikin. MHI heeft wellicht andere volumes.
Heb jij net zoals @Servee ook 1 temperatuur ingesteld voor dag en nacht of verlaag je het in de nacht?
Vanwaar de keuze voor dag en nacht zelfde temp?Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:24:
[...]
Normaal altijd op auto in voor/na seizoen maar nu met kouder weer fixed op stand 2 permanent. Of het stroom scheelt zal per situatie verschillen, alleen ben ik er al weken geleden mee begonnen waardoor de massa door en door warm is.
Poosje terug werd @w00key voor “gek” aangekeken omdat hij al bezig was de massa op te warmen terwijl sommige nog amper stookte maar dat is dus om dezelfde reden daar heeft hij en ik nu nu profijt van. Als je nu met behoorlijk warmteverlies dit wil bereiken zul je er aardig wat kWh tegenaan moeten gooien.
Verder is het hier prima geïsoleerd, de woning heeft van oorsprong heteluchtverwarming.
[ Voor 32% gewijzigd door Oekol op 15-12-2022 19:27 ]
20 graden nacht, 21 van 1500 uur (warmste moment van de dag = betere Cop) tot nacht. Zodra je meer gaat verlagen moet je (afhankelijk van isolatie) weer opstoken en dat kost nu juist kWh.Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:25:
[...]
Allright! Hier ook daikin: 4,2kw, 3,5kw en 2,0kw hangen. Die 4,2kw zou ik wel 24/7 willen draaien. Die 3,5 alleen in avonduren om slaapkamer van dochter op te warmen. Ze kunnen niet alledrie tegelijk aan want zitten op stopcontact waar wasmachine ook op zit. Maar in principe kienen we dat zo uit dat t niet tegelijk aan is.
Heb jij net zoals @Servee ook 1 temperatuur ingesteld voor dag en nacht of verlaag je het in de nacht?
Eigenlijk gevoelsmatig in de ochtend erg warm, maar het verbruikt nu eenmaal minder. Dan maar in de onderbroek naar beneden.
MHI-AC-Ctrl schakelt de unit niet uit maar dat doet de unit zelf. Uit de troubleshooting:revolution-nl schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:30:
Wanneer mijn WiFi een hick-up geeft (bijv door een automatische update van mijn AP) besluit MHI-AC-CTRL-TOETS de unit uit te schakelen. Weet iemand of je hier om heen kan werken met een stukje code?
AC switches power off sometimes
When there is for >=120 seconds no valid MISO frame, the AC goes into an error state (MQTT topic Errorcode=1) and the AC switches off. You can leave the error state by sending a command via IR-RC or by sending a command via SPI. I assume this is some kind of safety function. This happens when there is >=120 seconds no WiFi or MQTT connection, because the SW loop related to SPI is not served.
Als je een set/power=On stuurt gaat de airco weer aan (mits je reconnect).
Anders het stukje code aanpassen in MHI-AC-Ctrl.ino:
code:
1
2
3
4
5
6
| if((MQTTStatus==MQTT_RECONNECTED)|(MQTTStatus==MQTT_CONNECT_OK)){ //Serial.println("MQTT connected in main loop"); int ret = mhi_ac_ctrl_core.loop(80); if (ret < 0) Serial.printf_P(PSTR("mhi_ac_ctrl_core.loop error: %i\n"), ret); } |
Misschien moet je in support.cpp ook de output_P wat aanpassen. Weet niet wat er gebeurt als je een bericht naar MQTT probeert te sturen en MQTT is niet bereikbaar.
Of met een IR-zender de unit weer aanzetten
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 16-12-2022 18:32 ]
Wij kregen van de zomer ook veel over ons heen toen we stelde dat 24/7 comfortabel en zuinig is.Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:24:
[...]
Normaal altijd op auto in voor/na seizoen maar nu met kouder weer fixed op stand 2 permanent. Of het stroom scheelt zal per situatie verschillen, alleen ben ik er al weken geleden mee begonnen waardoor de massa door en door warm is.
Poosje terug werd @w00key voor “gek” aangekeken omdat hij al bezig was de massa op te warmen terwijl sommige nog amper stookte maar dat is dus om dezelfde reden daar heeft hij en ik nu profijt van. Als je nu met behoorlijk warmteverlies dit wil bereiken zul je er aardig wat kWh tegenaan moeten gooien.
Omdat ik dat het meest comfortabel vind qua temperatuur en luchtstroming in huis en en nachtverlaging amper wat scheelt en de boel draait gewoon mooi constant, daarnaast met de deur naar boven open, hoef ik niet weer extra hard bij te stoken. Ik heb geleerd een instelling zoeken die bevalt en dan afblijven, maar dat zal per situatie en setup verschillen.Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:25:
Vanwaar de keuze voor dag en nacht zelfde temp?
Daikin FTXM35R/RXM35R
voor veel mensen wennen. including me.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:32:
[...]
Wij kregen van de zomer ook veel over ons heen toen we stelde dat 24/7 comfortabel en zuinig is.Jarenlang stoken met CV en nu 24/7 voelt voor vele als verspilling terwijl het dat niet is.
De venta is een pracht ding, ik heb hem ook echter je moet niet verwachten dat hij snel is met luchtvochtigheid op pijl brengen, dit kan wel even duren en is aan te raden om hem overbemeten te nemen, moet het rap dan zijn stoombevochtigers de oplossing alleen maken stoombevochtigers een bak herrie.Theetjuh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:03:
[...]
Idem, ik heb net een Venta LW45 Comfort Plus besteld, deze komt morgen.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 15-12-2022 19:38 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ja klopt hahaha maar vele moeten nog omschakelen en wennen want airco uit is meteen fris, cv uit na dagje stoken voel je amper die warmte blijft langer hangen. Duurt dus ook langer voordat je de massa hebt opgewarmd met een airco dus net als een luchtbevochtiger op tijd mee starten als je 24/7 wilt stoken (of je luchtvochtigheid op peil wilt houden) tegen relatief goedkope tarieven.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:32:
[...]
Wij kregen van de zomer ook veel over ons heen toen we stelde dat 24/7 comfortabel en zuinig is.Jarenlang stoken met CV en nu 24/7 voelt voor vele als verspilling terwijl het dat niet is.
Daikin FTXM35R/RXM35R
We gaan eens wat testen. Vanaf 22u 20 graden tot 15u dan 21 graden. Nu ingesteld als planning en aangezet. Voor de gang gaan we nog even bedenken wat we doen, ik dacht namelijk dat ik niet 3 units aan mag hebben plus wasmachine. 2 units en wasmachine dacht ik wel.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:29:
[...]
20 graden nacht, 21 van 1500 uur (warmste moment van de dag = betere Cop) tot nacht. Zodra je meer gaat verlagen moet je (afhankelijk van isolatie) weer opstoken en dat kost nu juist kWh.
Eigenlijk gevoelsmatig in de ochtend erg warm, maar het verbruikt nu eenmaal minder. Dan maar in de onderbroek naar beneden.
Idd, ik stook hier ook sinds deze maand 24/7 met een nachtverlaging naar 18° en overdag 20,5°. Draait idd mooi constant. Overdag zelfs een deeltje op de stroom van mijn zonnepanelen,wat anders verloren gaat Vanaf volgende week ga ik het schema wellicht aanpassen door de.hogere temperaturen. Maar het Daikin vloermodel is geslaagd voor de wintertest. Ook het verbruik vind ik heel goed in vergelijking met mijn accumulatie verwarming. Kleine voorlopige vergelijking vorig jaar december 1045kWh verbruik. Momenteel 260kWh. 👍🏼👍🏼Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:33:
[...]
Omdat ik dat het meest comfortabel vind qua temperatuur en luchtstroming in huis en en nachtverlaging amper wat scheelt en de boel draait gewoon mooi constant, daarnaast met de deur naar boven open, hoef ik niet weer extra hard bij te stoken. Ik heb geleerd een instelling zoeken die bevalt en dan afblijven, maar dat zal per situatie en setup verschillen.
*knip*, offtopic
[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2022 20:32 ]
We leggen net uit waarom hit and run niet zuinig is.Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:54:
[...]
De warmtepomp verwarmt eerst de lucht en zo zeker geschikt voor hit-and-run, als je het tenminste met beleid doet. Ik kan hier wel sturen en de zo precies hebben wat ik vraag.
De woningbouw hier had onlangs nog wat woningen extra spouwmuur isolatie gegeven. De woningen zijn nu onbwoonbaar, je mag er maar 30 minuten zonder beschermende kleding in verblijven.
Ik gebruik hier ongeveer constant 500 Watt om de ruimte op 17 graden te houden. Hoger kan zeker maar dan neemt het verlies ook toe.
Koude lucht bevat maar iets minder warmte; het verschil tussen 10°C (283K) en -10°C (263K) is maar 7%. Maar het heeft meer met het kookpunt van het koelgas te maken dat beduidend hoger is dan 0K. Het bevriezen v.d. buitenunit heeft overigens niks met de COP te maken, maar vooral met de thermische warmtevraag, de fysieke grootte van de unit en het weer.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:46:
[...]
Juist voor oude huizen met slechte isolatie is L/L een hele slechte verwarming. Bij echte koude buiten stort de COP al in (koude lucht bevat nu eenmaal minder warmte) en moet je door de slechte isolatie een enorme hoge compressor toerental vragen waardoor de COP nog verder instort en je verbruik enorm is. Daarom heb je ook zoveel defrosts. Ik heb er weinig daardoor omdat mijn isolatie goed is.
Idd, hier tijdens de nacht gemiddeld 300watt constant verbruik om de woonkamer op 18° te houden. Vanaf 06:30 opstoken naar 20'5° dan is het verbruik 700watt ongeveer. Wat mij zeker niet tegenvalt bij deze koude temperaturenMotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:58:
[...]
We leggen net uit waarom hit and run niet zuinig is.Je sloopt je COP met hoge toerentallen, lees opstoken. Zeker met vriestemperaturen. Met 24/7 houd je waarschijnlijk met 700 watt op 20 graden. Probeer het eens een dag of 2 zodat warmte ook in je muren gaat zitten. Ik zie mezelf niet in 17 graden zitten. Moet er niet aan denken.
Hoe hoger je moet toeren, hoe sneller defrost en hoe lager je COP. Hoe meer defrosts, des te vaker hoge toerentallen en dus hoger verbruik. Daarom is fors verlagen ook killing.Martin7182 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:58:
[...]
Koude lucht bevat maar iets minder warmte; het verschil tussen 10°C (283K) en -10°C (263K) is maar 7%. Maar het heeft meer met het kookpunt van het koelgas te maken dat beduidend hoger is dan 0K. Het bevriezen v.d. buitenunit heeft overigens niks met de COP te maken, maar vooral met de thermische warmtevraag, de fysieke grootte van de unit en het weer.
Is al heel vaak voorbij gekomen in dit topic.
@msatter weet wel wat hij doet en zei ook "met beleid". In weet niet wat jij met "sloopt" bedoelt, maar van COP 5 naar 4 vind ik niet echt schokkend.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:58:
[...]
We leggen net uit waarom hit and run niet zuinig is.Je sloopt je COP met hoge toerentallen, lees opstoken. Zeker met vriestemperaturen. Met 24/7 houd je waarschijnlijk met 700 watt op 20 graden. Probeer het eens een dag of 2 zodat warmte ook in je muren gaat zitten. Ik zie mezelf niet in 17 graden zitten. Moet er niet aan denken.
Je haalt met -8 never nooit een Cop 5 of 4. Eerder 2,5 a 3.Martin7182 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:04:
[...]
@msatter weet wel wat hij doet en zei ook "met beleid". In weet niet wat jij met "sloopt" bedoelt, maar van COP 5 naar 4 vind ik niet echt schokkend.
Laat hem dan eens voor de gein op 17 staan. Maar zoals ik al zei.....je moet ergens een enorm warmtelek hebben.Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:07:
[...]
En ik leg uit dat ik hier extra sturing heb. Je kunt heel goed verwarmen van 10 naar 18 graden maar het kost minimaal een uur vooral omdat ik niet toestaat dat de airco gas geeft.
Ik heb niet zo probleem met lage temperaturen omdat ik zeker 15 jaar haast geen verwarming heb gebruikt. Helaas gaan de jaren tellen en dan trekt het lichaam het gewoonweg niet meer en blij dat ik nu er warmpjes bijzit. 17 Graden is voor mij wat voor anderen 25 of meer graden is.
Dat zeg ik toch ook, het heeft met je warmtevraag te maken. Maar helemaal niets met de COP; een lage COP geeft alleen meer stroomverbruik.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:03:
[...]
Hoe hoger je moet toeren, hoe sneller defrost en hoe lager je COP. Hoe meer defrosts, des te vaker hoge toerentallen en dus hoger verbruik. Daarom is fors verlagen ook killing.
Is al heel vaak voorbij gekomen in dit topic.
*knip*, offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2022 20:29 ]
Om wat bij te dragen aan die 24/7 discussie;
Ik ben er hier ook wat mee aan het experimenteren. Afgelopen dagen 24/7 doorgestookt, wat resulteert in rustig draaien, laag verbruik en hoger comfort. Vandaag wist ik dat ik de hele dag de deur uit zou zijn, dus er voor gekozen om hem gisteravond uit te zetten en pas weer aan als ik richting huis ging. Tegen het eind van de middag was het in de woonkamer afgekoeld naar 15 graden, afgelopen 3 uur ben ik bezig met warm stoken (inmiddels 18,5) en gemiddeld trekt hij nog steeds 1200 watt per uur uit de muur. Tegen de tijd dat het hier weer warm is ben ik denk ik 10kwh verder, waar ik de afgelopen dagen voor zo'n 12 tot 15kwh gestookt heb en daar riant meer comfort van had.
Het voelt inderdaad wel heel onnatuurlijk om 24/7 te stoken, het gevoel van verspilling bekruipt je al snel. Strikt genomen is het ook niet nodig, maar de voordelen wegen wat mij betreft op tegen de nadelen (tot je buitenunit dichtvriest door het 24/7 doorstoken in hevige vorst en de hele buurt wakker maakt met luid tikken
).
Ik ben er hier ook wat mee aan het experimenteren. Afgelopen dagen 24/7 doorgestookt, wat resulteert in rustig draaien, laag verbruik en hoger comfort. Vandaag wist ik dat ik de hele dag de deur uit zou zijn, dus er voor gekozen om hem gisteravond uit te zetten en pas weer aan als ik richting huis ging. Tegen het eind van de middag was het in de woonkamer afgekoeld naar 15 graden, afgelopen 3 uur ben ik bezig met warm stoken (inmiddels 18,5) en gemiddeld trekt hij nog steeds 1200 watt per uur uit de muur. Tegen de tijd dat het hier weer warm is ben ik denk ik 10kwh verder, waar ik de afgelopen dagen voor zo'n 12 tot 15kwh gestookt heb en daar riant meer comfort van had.
Het voelt inderdaad wel heel onnatuurlijk om 24/7 te stoken, het gevoel van verspilling bekruipt je al snel. Strikt genomen is het ook niet nodig, maar de voordelen wegen wat mij betreft op tegen de nadelen (tot je buitenunit dichtvriest door het 24/7 doorstoken in hevige vorst en de hele buurt wakker maakt met luid tikken
[ Voor 6% gewijzigd door TigerXtrm op 15-12-2022 20:32 ]
*knip*, offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2022 20:31 ]
Een warmtepomp kan prima verwarmen maar ze zijn niet snel, daarentegen heb je wel het opgenomen vermogen nodig voor de duur zeker als je meerdere graden moet overbruggen zeker rond of onder het vriespunt.TigerXtrm schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:14:
Om wat bij te dragen aan die 24/7 discussie;
Het voelt inderdaad wel heel onnatuurlijk om 24/7 te stoken, het gevoel van verspilling bekruipt je al snel. Strikt genomen is het ook niet nodig, maar de voordelen wegen wat mij betreft op tegen de nadelen.
Mijn relatief nieuwe cv met luchtverwarming maakt 80 graden water met een ventilator factor 4 van een airco met meerdere uitgangen en 60 graden uitblaastemperatuur in de woonkamer, die heeft de boel relatief snel op temperatuur maar ook met dat hittekanon duurde het vaak een hele dag voordat de massa weer enigszins was opgewarmd als het tever was afgekoeld na een flinke vorstnacht.
Laat dus staan een splitje….das gewoon mishandeling
Ik snap je keuze.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:25 . Reden: Code voorbeeld ]
Voor de MHI kenners hier, waarom kan ik zo weinig officiële informatie vinden over de SRC35ZSX-WF? Op de MHI site zelf staat alleen de normale SRC35ZSX-W zonder de F. Wat zijn de verschillen tussen de twee? De F heeft een ingebouwde WIFI module (de meeste recente) en een ander uiterlijk (logo klein links onderin, mooier imho).
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Dat is zeker wel fors. Wij hebben hier een Nibe 6kw voor een 2 onder 1 kap woning en doen gemiddeld 30-40kWh per dag. Thermostaat staat op 21 graden en douchen (of gaan in bad) met 4 personen.arie-verdetti schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:42:
[...]
helder. ik zit zelf te kijken naar arotherm warmtepomp. mede omdat ze die in soort doe hetzelf pakket aanbieden.
De L/L wou ik vandaag even aanzetten maar het duurde ruim 25 minuten voordat er warme lucht uit kwam. De buitenunit wou graag na 5 minuten verwarmen even een defrost doen.
Hier het eerst jaar verwarmen met airco (Daikin 5kW). Met de oorspronkelijke planning ging de airco 's nachts uit en overdag als we naar het werk waren. Dat pakte niet goed uit toen het ging vriezen. De wandunit moest bij ontwaken en thuiskomst overuren maken en tijdens de defrosts voelde het akelig kil in huis.
Inmiddels het programma aangepast, met verlaging overdag (3 graden) en nog maar 4 uur helemaal uit (van middernacht tot 04u). Dat gaat al een stuk beter. Maar na het lezen van bovenstaande nu het programma gewijzigd naar altijd aan en op de momenten dat we er niet zijn of slapen 2 graden lager.
Afgelopen dinsdag, toen de gemiddelde temperatuur hier over 24 uur -4C was, heeft de daikin in de woonkamer van 30m2 20kWh verstookt, wat grofweg gelijk zou moeten staan aan ruim 2 kuub gas. Op de koudste dag sinds we hier wonen en nog met gas stookten, was het gemiddeld -2,4C en verstookten we 7 kuub gas voor verwarming (elektrische boiler voor warm water). Daarmee werd wel ook de badkamer verwarmd (hangt nu een infrarood paneel met timer dat per dag 3kW verbruikt).
Inmiddels het programma aangepast, met verlaging overdag (3 graden) en nog maar 4 uur helemaal uit (van middernacht tot 04u). Dat gaat al een stuk beter. Maar na het lezen van bovenstaande nu het programma gewijzigd naar altijd aan en op de momenten dat we er niet zijn of slapen 2 graden lager.
Afgelopen dinsdag, toen de gemiddelde temperatuur hier over 24 uur -4C was, heeft de daikin in de woonkamer van 30m2 20kWh verstookt, wat grofweg gelijk zou moeten staan aan ruim 2 kuub gas. Op de koudste dag sinds we hier wonen en nog met gas stookten, was het gemiddeld -2,4C en verstookten we 7 kuub gas voor verwarming (elektrische boiler voor warm water). Daarmee werd wel ook de badkamer verwarmd (hangt nu een infrarood paneel met timer dat per dag 3kW verbruikt).
Gelijk in welk opzicht? Thermisch, energetisch, financieel?guidocast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:19:
Afgelopen dinsdag, toen de gemiddelde temperatuur hier over 24 uur -4C was, heeft de daikin in de woonkamer van 30m2 20kWh verstookt, wat grofweg gelijk zou moeten staan aan ruim 2 kuub gas.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Dit is inderdaad erg slecht te vinden online.renzo4000 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:58:
Voor de MHI kenners hier, waarom kan ik zo weinig officiële informatie vinden over de SRC35ZSX-WF? Op de MHI site zelf staat alleen de normale SRC35ZSX-W zonder de F. Wat zijn de verschillen tussen de twee? De F heeft een ingebouwde WIFI module (de meeste recente) en een ander uiterlijk (logo klein links onderin, mooier imho).
Ik werd begin november ook verrast met de ZSX-WF.
De WAF ging omhoog met het logo niet middenop
De ingebouwde WF-RAC module werkt ook prima, en is inmiddels ook in HomeAssistant te integreren (al werkt het nog wel met hickups).
Eerder in dit topic meldde een tweaker wel dat er van de WF-RAC verschillende versies zijn die in de app ook verschillende opties beschikbaar maken, ook hier heb ik nog geen info online over kunnen vinden.
@Servee Ik gebruik ook gemiddeld 5 liter water om de luchtvochtigheid tussen de 50 a 55% te houden. Wanneer ik dat niet zou doen zakt het uiteindelijk onder de 30%. Dat was vorig jaar toen ik nog geen lucht bevochtiger had.
Servee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:34:
[...]
Als je in de winter met flinke (nacht) vorst en stoken nog 65% luchtvochtigheid hebt dan is er serieus iets mis met je ventilatie. Zeker met 24/7 stoken moet ik hier echt 5 liter toevoegen elke dag met vorst om de boel op 50% te houden.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Verwijderd
Mwoah, ik heb ook een src50zsx-w2 die al 2 weken bijna onafgebroken draait en daar komt net een lullig pegeltje onderuit.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:13:
[...]
Kan me niet onttrekken aan het feit dat de MHI meer problemen daarmee heeft dan Daikin. Heb de afgelopen jaren (ook niet met de horrorwinter toen we konden schaatsen na jaren) nooit zulke problemen gehad. Defrost sowieso niet veel (de multi wel meer dan de single. single alleen daarom al betere keus bij verwarmen) en water gutst er gewoon uit.
:strip_exif()/f/image/BcXAw6TU7Iyv5mx6kgUOyfR8.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar installateur gaf ook aan: MHI schrijft voor min 50cm van de grond bij actief verwarmen en genoeg ruimte tussen unit en muur.
Moch je weten hoeveel lekkende dempers ik er al uit koel installaties ervan tussen heb gehaald, je moet het niet weten, en dit is bij ons aan 4bar LD. Vraag maar aan iedere KoeltechniekerChninkel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:28:
[...]
Die bestaan wel leidingtrillingsdempers en die moeten ertussen gesoldeerd worden. Zijn overigens gewoon van koper.
[Afbeelding]
Weet iemand of er een sensor op de buitenunit zit voor de defrost zo ja hoe ziet zo iets eruit en waar zit deze?
Vraagje, waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.
Ik heb een optie 'Power Sel' in de bedieningsapp. De handleiding zegt alleen maar vermogen van de compressor 50%, 75% en 100% en dat je hiermee die compressor minder belast. Maar wat doet dat bij -7°? Het gaat om een 8 kW Toshiba Kazumi die 275 m³ verwarmt en sinds kort nog 100 m³ extra omdat ik de deur naar de rest van de benedenverdieping openhoud.
Kan iemand hier wat over uitleggen?
Ik heb een optie 'Power Sel' in de bedieningsapp. De handleiding zegt alleen maar vermogen van de compressor 50%, 75% en 100% en dat je hiermee die compressor minder belast. Maar wat doet dat bij -7°? Het gaat om een 8 kW Toshiba Kazumi die 275 m³ verwarmt en sinds kort nog 100 m³ extra omdat ik de deur naar de rest van de benedenverdieping openhoud.
@MotorBeast Ik ben erg tevreden voor mijn oud hoekhuis met totaal geen isolatie waarde verwarm nu sinds 14 dagen 24/7 met mijn Daikin Pefera FTXM35N 3,5 Kwh. Ik zou niet weten met welke COP ik draai. Maar ik kan wel zeggen dat ik 8x goedkoper uit ben dan met mijn cv ketel. Ik heb helaas een flexibel energie contract afgelopen maand was het €0,29 cent Kwh stroom & €2,35 per m3 gas. Ik ben van mening dat dit de snelste en eerste manier is om te verduurzamen. Vooral voor mensen die in een oud huis wonen.
Hoekhuis: bouwjaar 1949
Standaard kunststofkozijnen met dubbelglas.
Isolatie: Leeg spouwmuur 6cm, geen vloerisolatie & dakisolatie
Woonkamer & openkeuken 120M3 beneden verdieping.
Op dit moment -7 graden 92% luchtvochtigheid buiten.
Daikin Onecta app:
Verwarmen op: 22 graden
Handmatig fan: 5/5 maximaal
3d fan: uit
Vaste: uitblaas richting handmatig ingesteld
Streamer: aan
Vraagbesturing: uit
Planning: aangepast programma 2. 24/7 verwarmen
Dag stand: 5:00 t/m 23:00 verwarmen met 24 graden.
Nacht stand: 23:00 t/m 5:00 verwarmen met 18 graden. Fan op automatisch.
Vandaag 5 defrost gehad op dit moment van 22uur draaien.
Daikin Pefera stroom verbruik:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DrnKXH5qllqty9xtOfqrDpPO.jpg?f=user_large)
Daikin Compressor frequency:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/axdTlqQJGT4Xq9rEImarAzwt.jpg?f=user_large)
Hoekhuis: bouwjaar 1949
Standaard kunststofkozijnen met dubbelglas.
Isolatie: Leeg spouwmuur 6cm, geen vloerisolatie & dakisolatie
Woonkamer & openkeuken 120M3 beneden verdieping.
Op dit moment -7 graden 92% luchtvochtigheid buiten.
Daikin Onecta app:
Verwarmen op: 22 graden
Handmatig fan: 5/5 maximaal
3d fan: uit
Vaste: uitblaas richting handmatig ingesteld
Streamer: aan
Vraagbesturing: uit
Planning: aangepast programma 2. 24/7 verwarmen
Dag stand: 5:00 t/m 23:00 verwarmen met 24 graden.
Nacht stand: 23:00 t/m 5:00 verwarmen met 18 graden. Fan op automatisch.
Vandaag 5 defrost gehad op dit moment van 22uur draaien.
Daikin Pefera stroom verbruik:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DrnKXH5qllqty9xtOfqrDpPO.jpg?f=user_large)
Daikin Compressor frequency:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/axdTlqQJGT4Xq9rEImarAzwt.jpg?f=user_large)
MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:08:
[...]
Laat hem dan eens voor de gein op 17 staan. Maar zoals ik al zei.....je moet ergens een enorm warmtelek hebben.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Dat is om het maximaal opgenomen vermogen te begrenzen, bijvoorbeeld omdat je een op een brak stroomnetwerk zit of een te kleine aansluiting of de bedrading te dun is.MicheldeGoey schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:59:
Vraagje, waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.
Niet erg zinvol in Nederland tenzij b.v. er om welke reden dan ook meer vermogen gevraagd wordt dan je installatie aankan.
Ja tenzij je goede reden hebt om er van af te wijken.
8 kW is een fors apparaat; wat is het maximale opgenomen vermogen?
@ASW1
2,35 kW, heeft een eigen groep in de meterkast.
Met de kamerdeur dicht was het verbruik ca. 20 kWh/dag, met de deur open 35 kWh/dag.
Met de kamerdeur dicht was het verbruik ca. 20 kWh/dag, met de deur open 35 kWh/dag.
Met een eigen groep is het prima.MicheldeGoey schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:30:
@ASW1
Wanneer je dit met andere verbruikers op een 16A groep wilt zetten dan zou je voor de power select kunnen kiezen dan top je het gevraagde piekvermogen af.
Al zal je dit formeel niet zo mogen aansluiten in Nederland; ik heb meer de indruk dat dit is voor afgelegen gebieden waar het voltage instort wanneer je airco ineens vol vermogen vraagt.
Ik ga vannacht de airco uitzetten en vanaf 6 uur proberen te verwarmen. Heb de cv op 10 graden. Eerste keer dat ik dit doe. Even experimenteren natuurlijk.
23:00 tot 6 uur uit.
Afgelopen nacht had ik hem op 21 graden gezet en in de ochtend stond er 17.5 graden op de thermostaat. Ben benieuwd als hij dit vanaf 6 uur ook haalt.
Misschien vraag ik er teveel van maar we gaan zien. Who knows... 😛
23:00 tot 6 uur uit.
Afgelopen nacht had ik hem op 21 graden gezet en in de ochtend stond er 17.5 graden op de thermostaat. Ben benieuwd als hij dit vanaf 6 uur ook haalt.
Misschien vraag ik er teveel van maar we gaan zien. Who knows... 😛
Nadat ik vandaag het ijs verwijderde, dacht ik waarom een verwarmingslint in de hele bak leggen? waar het om gaat is de/het uitlopgat(en) open houden.Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:02:
Hoe leggen jullie nu het verwarmingslint in de bodem? Ik heb er een van twee meter besteld en wil die van buitenaf tussen de rand en warmtewisselaar aanbrengen zodat die zowel de pan en warmtewisselaar raakt.
zolang dat het geval is zal er geen water in de bak bevriezen, het loopt er uit.
Jaren een simpel verwarmertje gebruikt in het water van de eenden, laat dit in het afvoergat hangen zodat het niet dichtvriest.
15 watt

Alhoewel geen ervaring met dit model, is het te proberen; consumptie 5 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door linp op 15-12-2022 23:20 . Reden: Link naar post geplaatst ]
5w klinkt beter dan die 30w of 40w linten die ik voorbij heb zien komen... Als het werkt, rij ik binnenkort even langs de welkoop. 😁linp schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:18:
[...]
Nadat ik vandaag het ijs verwijderde, dacht ik waarom een verwarmingslint in de hele bak leggen? waar het om gaat is de/het uitlopgat(en) open houden.
zolang dat het geval is zal er geen water in de bak bevriezen, het loopt er uit.
Jaren een simpel verwarmertje gebruikt in het water van de eenden, laat dit in het afvoergat hangen zodat het niet dichtvriest.
15 watt
[Afbeelding]
Alhoewel geen ervaring met dit model, is het te proberen; consumptie 5 watt.
[Afbeelding]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
:strip_exif()/f/image/05tNRdHTNFijcHIGv1CUHLv7.jpg?f=fotoalbum_large)
De demper pootjes er vandaag op gezet. Lijkt erop dat hij vannacht lekker kan loeien, zonder dat mijn buren en ik uit ons bed worden getrild.
Hoor hem met het raam open allen nog iets zoemen...
Super bedankt voor de tip!
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic