Hier een warmtelint van 30W in de bak. Maar het geeft zo weinig warmte dat het "warme" lint bijna in de bevroren massa ligt en alleen zeer lokaal iets doet.
Heb je daar een foto van?Trebbors schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:18:
Hier een warmtelint van 30W in de bak. Maar het geeft zo weinig warmte dat het "warme" lint bijna in de bevroren massa ligt en alleen zeer lokaal iets doet.
Heb je ze zowel voor als achter erop zitten? Ik zou ze er af halen, je airco heeft nu een bak meer ruimte om te bewegen en dat komt de leidingen niet ten goede, helemaal als die wat strak er op zitten. Ik snap dat het gebrom een eind weg is, maar ik zou kijken naar de andere dempers. Er komen hier wels iets duurdere langs (dit type; https://aircomagazijntwen...pers-30-55kg-set-4-stuks/, ergens anders goedkoper te krijgen) maar die geven de unit al minder vrijheid om te bewegen.DynamicDreams schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:52:
Einde van de middag dempers opgehaald en er direct onder gezet (op foto zat de boel nog niet helemaal vast). Gebrom is met 90% verminderd met airco op vol vermogen. Erg blij mee!
[Afbeelding]
|>
Die bestaan wel leidingtrillingsdempers en die moeten ertussen gesoldeerd worden. Zijn overigens gewoon van koper.Zuinig schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:56:
[...]
Ik wil je pret niet bederven maar ik heb eerder al iemand met deze oplossing gezien op dit forum die er problemen mee kreeg, al hoop het niet voor je.
Omdat de leidingaansluitingen gingen lekken na een tijd. Die zijn fixed namelijk, tenzij je met een rubber of flexibele slang aansluiting zou kunnen werken, weet niet of zoiets bestaat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FIUFCCb2mmzJP0boX07ZQSFW.png?f=user_large)
Wat Zuinig zegt dat zou wel eens kunnen kloppen. Beter om die harde balken te vervangen voor bigfoot balken en starre rubberen dempers.DynamicDreams schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:52:
Einde van de middag dempers opgehaald en er direct onder gezet (op foto zat de boel nog niet helemaal vast). Gebrom is met 90% verminderd met airco op vol vermogen. Erg blij mee!
[Afbeelding]
Hoe heb je die ertussen gekregen? Ik zou dit ook graag proberen.nMad schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:12:
[...]
Dank je wel. Rubber van tweede link besteld. Door de midden gesneden en twee reepjes van 5 cm breed achter de verticale beugels geplaatst.
1 cm is net dik genoeg om de kunstof stelschroeven niet meer contact te laten maken met de muur.
Verschil is aanzienlijk groot. 80-90% minder geluid in huis nu. Soft dempers die hier ook vaak worden aangeraden heb ik ook binnen en ga ik monteren met iets warmer weer.
[Afbeelding]
www.tweakers.net/gallery/107938/sys
Ik heb ook een Panasonic, maar die gaat toch echt alleen DF’en als het nodig is, soms om de 1,5 uur, soms maar 2x per dag. Naar mijn idee toch echt door interne sensoren gestuurd en niet tijd gestuurd.Voske89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:47:
[...]
Dus dat is vrij normaal?
Er zijn maar goede merken die dat doen?
Klopt wanneer het niet echt nodig is is hij ook zo klaar Met de DF.
Volgens installateur zitten er toch allemaal voelers op die dit meten.
Je ziet hier een daar foto’s langs komen dat hele units onder ijs zitten. Dat is bij mij dus niet.
Precies en dat is nou een rare berekening , want in nieuws wordt gezegd letterlijk voor heel jaar alleen mag je niet wat je voor de eindafrekening "over" hebt meenemen na je eindrekening. Zit je jaarrekening rond Juli valt het allemaal wel mee. Maar maart en november wordt het al lastiger.mr_evil08 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:46:
[...]
Die 2900 kw moet je mee oppassen want is gebaseerd op gemiddeld huishoudenverbruik over het hele jaar, je mag niet in Januari 2900kw gebruiken bijvoorbeeld en de rest van het jaar niks en het maakt uit op welk datum je jaarafrekening valt, voor warmtepomp eigenaren kan die regeling zonder zonnepanelen ongunstiger zijn doordat je in de wintermaanden meer dan gemiddeld gebruikt dan een doorsnee huishouden.
Ga dat eens nu uitleggen aan de oudere onder ons.
Het is als het ware "maximum energieverbruik per dag"
AnimeAdicted
@BGFG
Wat voor type hebt jij dan?
Hier gaat die nu om de 40 min. Het Is -7 hier
Boven de -5 om het uur.
Boven de -5 om het uur.
[ Voor 48% gewijzigd door redbullwaning op 14-12-2022 20:43 ]
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Leuk topic om te volgen. Na het enige meelezen toch even aangemeld om mijn bevindingen te geven hoe het bevalt om met een L/L warmtepomp te koelen en te verwarmen.
Hier de volgende situatie:
Huisje in het oosten van het land uit 1900 met steense voor- en achtermuren. Aangebouwde keuken/badkamer/wc uit 1980 met geïsoleerde spouwmuur en platdak met 5cm PIR en wat glaswol aan de binnenzijde. Overal dubbel glas, wel ouder en mengsel van HR, HR+ en Thermopane. Overal tochtstrips geplaatst. Mechanische ventilatie in badkamer en WC. Verder dagelijks even snel luchten door ramen tegenover elkaar uit te zetten. Steense muren en bovenverdieping dak / dakkapellen nageïsoleerd met overal 10cm PIR. Houten vloer ongeïsoleerd, dit wil ik nog een keer aanpakken voor meer comfort.
Is een tussenwoning waar de eerste verdieping meteen een schuin dak is (bovenverdieping) met aan beide zijdes dakkapellen. Toen ik het in 2021 kocht zat er alleen beneden een gaskachel in (was denk ik al bijna 40 jaar niks aan gedaan) en verder een geisertje voor douchen en tapwater. Gelijk besloten om van het gas af te gaan omdat er toch niks noemenswaardigs in zat:
- Elektrische boiler voor douchen en tapwater (misschien in de toekomst warmtepompboiler als salderingsregeling eraf gaat).
- Warmtepomp L/L bovenverdieping 3.5KW LG SE12ET op houten dakkapel.
- Warmtepomp L/L benedenverdieping 3.5KW LG SE12ET op keuken aanbouw.
- Pelletkachel voor de nachten/dagen dat het echt heel koud is en voor de leuk.
- 9 zonnepanelen op garage, die in een jaar tijd ongeveer 3000kWh hebben opgewekt.
Installaties van alle systemen met mijn vader gedaan die elektrotechniek heeft gestudeerd vroeger. Gebruik van deze installatie resulteerde in een totale afrekening van -€182 afgelopen jaar, afgesloten van gas dus alleen elektra. Dit is exclusief houtpellets van vorige winter (gok zon €300).
Ik heb deze winter voorgenomen om zoveel mogelijk met de L/L te stoken. Het is hier nu -4 en de unit moet behoorlijk werken maar het werkt nog goed. Hij trekt nu 0.73kW per uur om het in de woonkamer 22 graden te houden (fan stand auto, set point 25 graden). De eetkamer, aangebouwde keuken en hal zijn iets kouder maar nog wel goed te doen. Ik ben niet iemand die graag stil zit in 19 graden, dus als het 21 of 22 kan zijn heeft dat de voorkeur.
Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van hoe een L/L warmtepomp een complete benedenverdieping of complete bovenverdieping op temperatuur kan brengen en houden. Het voelt anders dan een CV systeem, maar voor de hoeveelheid kW die je hiermee verbruikt neem ik dat voor lief.
De plafondventilator in het zitgedeelte van de woonkamer staat omgekeerd aan i.v.m. plafond van 3m hoogte, anders stijgt de warmte op. Moet zeggen dat dit erg goed werkt om de lucht meer te circuleren (je voelt wel wat tocht, maar dit is voor iedereen persoonlijk, ik merk het minder maar sommigen meer). Heb wat reacties hier gelezen dat sommigen dit nog wilden proberen en ik kan het zeker aanraden. Dit is ook een fan die schakelbaar is via Tuya wifi en zou je dus ook geautomatiseerd kunnen laten inspringen bij een temperatuurverschil van de vloer en het plafond. Misschien dat dit meer een ding is voor huizen met slecht geïsoleerde vloeren, op de bovenverdieping heb ik er minder last van dat de warmte sneller opstijgt.
Ik heb een vraag wat betreft de buitenunit, is het normaal dat hij bij deze temperaturen en de gevraagde KW zo hard moet blazen? Op DB meter van de telefoon geeft hij 50 aan. Misschien is dit omdat het een unit is die wat minder geschikt is voor verwarmen op zulke temperaturen.
:strip_exif()/f/image/88Z5iqxZqsFPDxCxqSAjLPsA.gif?f=fotoalbum_large)
[Video: https://www.kapwing.com/videos/639a2567e490a202503d4bfc]
Hier de volgende situatie:
Huisje in het oosten van het land uit 1900 met steense voor- en achtermuren. Aangebouwde keuken/badkamer/wc uit 1980 met geïsoleerde spouwmuur en platdak met 5cm PIR en wat glaswol aan de binnenzijde. Overal dubbel glas, wel ouder en mengsel van HR, HR+ en Thermopane. Overal tochtstrips geplaatst. Mechanische ventilatie in badkamer en WC. Verder dagelijks even snel luchten door ramen tegenover elkaar uit te zetten. Steense muren en bovenverdieping dak / dakkapellen nageïsoleerd met overal 10cm PIR. Houten vloer ongeïsoleerd, dit wil ik nog een keer aanpakken voor meer comfort.
Is een tussenwoning waar de eerste verdieping meteen een schuin dak is (bovenverdieping) met aan beide zijdes dakkapellen. Toen ik het in 2021 kocht zat er alleen beneden een gaskachel in (was denk ik al bijna 40 jaar niks aan gedaan) en verder een geisertje voor douchen en tapwater. Gelijk besloten om van het gas af te gaan omdat er toch niks noemenswaardigs in zat:
- Elektrische boiler voor douchen en tapwater (misschien in de toekomst warmtepompboiler als salderingsregeling eraf gaat).
- Warmtepomp L/L bovenverdieping 3.5KW LG SE12ET op houten dakkapel.
- Warmtepomp L/L benedenverdieping 3.5KW LG SE12ET op keuken aanbouw.
- Pelletkachel voor de nachten/dagen dat het echt heel koud is en voor de leuk.
- 9 zonnepanelen op garage, die in een jaar tijd ongeveer 3000kWh hebben opgewekt.
Installaties van alle systemen met mijn vader gedaan die elektrotechniek heeft gestudeerd vroeger. Gebruik van deze installatie resulteerde in een totale afrekening van -€182 afgelopen jaar, afgesloten van gas dus alleen elektra. Dit is exclusief houtpellets van vorige winter (gok zon €300).
Ik heb deze winter voorgenomen om zoveel mogelijk met de L/L te stoken. Het is hier nu -4 en de unit moet behoorlijk werken maar het werkt nog goed. Hij trekt nu 0.73kW per uur om het in de woonkamer 22 graden te houden (fan stand auto, set point 25 graden). De eetkamer, aangebouwde keuken en hal zijn iets kouder maar nog wel goed te doen. Ik ben niet iemand die graag stil zit in 19 graden, dus als het 21 of 22 kan zijn heeft dat de voorkeur.
Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van hoe een L/L warmtepomp een complete benedenverdieping of complete bovenverdieping op temperatuur kan brengen en houden. Het voelt anders dan een CV systeem, maar voor de hoeveelheid kW die je hiermee verbruikt neem ik dat voor lief.
De plafondventilator in het zitgedeelte van de woonkamer staat omgekeerd aan i.v.m. plafond van 3m hoogte, anders stijgt de warmte op. Moet zeggen dat dit erg goed werkt om de lucht meer te circuleren (je voelt wel wat tocht, maar dit is voor iedereen persoonlijk, ik merk het minder maar sommigen meer). Heb wat reacties hier gelezen dat sommigen dit nog wilden proberen en ik kan het zeker aanraden. Dit is ook een fan die schakelbaar is via Tuya wifi en zou je dus ook geautomatiseerd kunnen laten inspringen bij een temperatuurverschil van de vloer en het plafond. Misschien dat dit meer een ding is voor huizen met slecht geïsoleerde vloeren, op de bovenverdieping heb ik er minder last van dat de warmte sneller opstijgt.
Ik heb een vraag wat betreft de buitenunit, is het normaal dat hij bij deze temperaturen en de gevraagde KW zo hard moet blazen? Op DB meter van de telefoon geeft hij 50 aan. Misschien is dit omdat het een unit is die wat minder geschikt is voor verwarmen op zulke temperaturen.
:strip_exif()/f/image/88Z5iqxZqsFPDxCxqSAjLPsA.gif?f=fotoalbum_large)
[Video: https://www.kapwing.com/videos/639a2567e490a202503d4bfc]
Mag ik vragen welk type je hebt?BGFG schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:35:
[...]
Ik heb ook een Panasonic, maar die gaat toch echt alleen DF’en als het nodig is, soms om de 1,5 uur, soms maar 2x per dag. Naar mijn idee toch echt door interne sensoren gestuurd en niet tijd gestuurd.
Wat vind je specifiek slecht aan panasonic?Voske89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:41:
[...]
Dank je.
Maar ik weet wel voor mij nooit meer een Panasonic.
Bezit ze namelijk ook en voorlopig weet ik nog niet wat ik er moet van denken.
@Droogtrommel90 Op dit moment 5 defrost gehad in 21uur draai tijd. Het is nu al -7 graden buiten 88% luchtvochtigheid.
Krijgt jouw installatie de ruimte op de ingestelde temperatuur?
-nee ik heb de airco ingesteld op 24graden en volgens airco is het 23 graden.
Mijn thermostaat die er onderhangt geeft aan 20,5 graden in woonkamer.
Jouw unit lijkt ook op zijn max te zitten rond de 600watt? Of heeft hij nog vermogen 'over'?
- het lijkt erop dat 640watt de max is dit mijn Pefera kan leveren. Bij -10 graden zou er nog 2,5 kwh warmte
geleverd worden. Op dit moment is het -7 graden nu al.
Ik heb mijn fan altijd op automatisch staan, zou het helpen indien ik deze ook op handmatig 5/5 zet?
- gewoon testen. Ik heb mijn fan handmatig op 5/5 gezet. Om maximaal de warmte in mijn woonkamer te
krijgen. 8 meter verder heb ik een weer station staan en die zegt dat het 19 graden is 55%
luchtvochtigheid. Heb sinds gisteren ook 24/7 een luchtbevochtiger aan staan om het goed te houden.
Op dit moment hoor je ook regelmatig een brom alsof er een vrachtauto voor de deur staat. Het aparte hiervan is dat wanneer je naast de airco gaat staan. Geen gebrom hoort. je hoort alleen de wind van de fan die er doorheen blaast. Die brom hoor ik regelmatig +/- 10 seconden. Dat zie je ook terug in de grafiek. Het lijkt wel alsof hij dan even op maximaal draait Compressor frequentie 46 mompower 8.
Daikin Pefera afgelopen 21 uur grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BEjjphvBw6PSRIYtYQklgngB.jpg?f=user_large)
Daikin Pefera afgelopen 1 uur grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y5PUnQoYVjAIm4GYUXwoUTFL.jpg?f=user_large)
Bij de 1 uur grafiek zie je een patroon steeds herhalen. Die gebeurt om +/- 2 minuten. dan hoor je 10 seconden een zwaar gebrom. Lijkt net een vrachtwagen wat voor je deur staat. Het gebrom komt
wanneer de compressor frequency boven de 44 komt rond 46 hoor je het gebrom.
Daikin Compressor frequency:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/axdTlqQJGT4Xq9rEImarAzwt.jpg?f=user_large)
-nee ik heb de airco ingesteld op 24graden en volgens airco is het 23 graden.
Mijn thermostaat die er onderhangt geeft aan 20,5 graden in woonkamer.
Jouw unit lijkt ook op zijn max te zitten rond de 600watt? Of heeft hij nog vermogen 'over'?
- het lijkt erop dat 640watt de max is dit mijn Pefera kan leveren. Bij -10 graden zou er nog 2,5 kwh warmte
geleverd worden. Op dit moment is het -7 graden nu al.
Ik heb mijn fan altijd op automatisch staan, zou het helpen indien ik deze ook op handmatig 5/5 zet?
- gewoon testen. Ik heb mijn fan handmatig op 5/5 gezet. Om maximaal de warmte in mijn woonkamer te
krijgen. 8 meter verder heb ik een weer station staan en die zegt dat het 19 graden is 55%
luchtvochtigheid. Heb sinds gisteren ook 24/7 een luchtbevochtiger aan staan om het goed te houden.
Op dit moment hoor je ook regelmatig een brom alsof er een vrachtauto voor de deur staat. Het aparte hiervan is dat wanneer je naast de airco gaat staan. Geen gebrom hoort. je hoort alleen de wind van de fan die er doorheen blaast. Die brom hoor ik regelmatig +/- 10 seconden. Dat zie je ook terug in de grafiek. Het lijkt wel alsof hij dan even op maximaal draait Compressor frequentie 46 mompower 8.
Daikin Pefera afgelopen 21 uur grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BEjjphvBw6PSRIYtYQklgngB.jpg?f=user_large)
Daikin Pefera afgelopen 1 uur grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y5PUnQoYVjAIm4GYUXwoUTFL.jpg?f=user_large)
Bij de 1 uur grafiek zie je een patroon steeds herhalen. Die gebeurt om +/- 2 minuten. dan hoor je 10 seconden een zwaar gebrom. Lijkt net een vrachtwagen wat voor je deur staat. Het gebrom komt
Daikin Compressor frequency:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/axdTlqQJGT4Xq9rEImarAzwt.jpg?f=user_large)
Droogtrommel90 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:24:
@Dolbyadt Bedankt voor de info!
Onze situatie:
Vrijstaand huis, bouwjaar 2010.
Woonkamer & openkeuken 53,47m2 +- 140m3
[ Voor 17% gewijzigd door Dolbyadt op 14-12-2022 21:36 . Reden: Informatie toegevoegd ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Beugel iets van de muur geduwd om ruimte te creëren en toen zaten ze er zo tussen. Stelde weinig voor.JTB81 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:34:
[...]
Hoe heb je die ertussen gekregen? Ik zou dit ook graag proberen.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
@Boinkie Dit komt vanuit Grafana. Kun je installeren vanuit Homeassistant.
Boinkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:22:
[...]
Wij zitten in dezelfde situatie alleen wel HR++ glas overal. Ander vraagje, hoe heb jij deze stats op Homeassistant?
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Idem! Zeker niet standaard ieder uur. Zou nogal raar zijn... wat als het niet vriest?BGFG schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:35:
[...]
Ik heb ook een Panasonic, maar die gaat toch echt alleen DF’en als het nodig is, soms om de 1,5 uur, soms maar 2x per dag. Naar mijn idee toch echt door interne sensoren gestuurd en niet tijd gestuurd.
Jij wel tevreden van Panasonic over het algemeen?
Ik ben voor een installateur gegaan die een goede job deed bij vrienden en die deed Panasonic, had er verder niet supergoed bij nagedacht.
Had eerst bij een daikin installateur geinformeerd maar die nam geen orders meer aan wegen te druk.
MarkV6 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Voor iedereen die iets over veren zoekt: 5 pagina's met eerdere ervaringen komen dan naar boven: als je "veren" in de zoekbalk bovenaan intoetst.
Voor iedereen die iets over veren zoekt: 5 pagina's met eerdere ervaringen komen dan naar boven: als je "veren" in de zoekbalk bovenaan intoetst.
[ Voor 21% gewijzigd door Zuinig op 14-12-2022 21:08 ]
MHI SRK 50 ZS-W
Gaat weer hard vandaag. Hoop dat de vorst snel voorbij is. Veel defrosts.
/f/image/9EQWelAqwdrLicml1vaadfsd.png?f=fotoalbum_large)
Gaat richting 19kWh voor 24/7h verwarmen voor de benedenverdieping.
Overdag setpoint 22, werkelijk 19-19,5 graden.
Snachts setpoint 19, 17,5-18 graden sochtends.
Voorheen 24/7 op fan auto, nu met de kou veelal op 3/4. Continu wel ruim 1000W. MHI 3,5 ZS-W
140m3, woonkamer & open keuken 55m2 L-vorm, 2onder1kap, HR+,++.
/f/image/9EQWelAqwdrLicml1vaadfsd.png?f=fotoalbum_large)
Gaat richting 19kWh voor 24/7h verwarmen voor de benedenverdieping.
Overdag setpoint 22, werkelijk 19-19,5 graden.
Snachts setpoint 19, 17,5-18 graden sochtends.
Voorheen 24/7 op fan auto, nu met de kou veelal op 3/4. Continu wel ruim 1000W. MHI 3,5 ZS-W
140m3, woonkamer & open keuken 55m2 L-vorm, 2onder1kap, HR+,++.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Het regel gedrag, voor zo’n dure unit echt onder gewaardeerd tegen over wat ik hoor van andere merken.DriesLec schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:56:
[...]
Wat vind je specifiek slecht aan panasonic?
Bezit ze namelijk ook en voorlopig weet ik nog niet wat ik er moet van denken.
Uiteraard hij verwarmt en krijgt het warm.
Maar ook de ondersteuning vanuit Panasonic. Hij verwarmt dus het is goed toch.
@Voske89 Panasonic staat toch wel hoog aangeschreven. Ik heb zelfs gehoord dat bij 80% van de airco merken een Panasonic compressor erin heeft zitten. Dus dat zou zeker wel goed moeten zijn lijkt me.
Voske89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:09:
[...]
Het regel gedrag, voor zo’n dure unit echt onder gewaardeerd tegen over wat ik hoor van andere merken.
Uiteraard hij verwarmt en krijgt het warm.
Maar ook de ondersteuning vanuit Panasonic. Hij verwarmt dus het is goed toch.
Over de kwaliteit kan ik niets zeggen nog nooit iets kapot gehad.Dolbyadt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:19:
@Voske89 Panasonic staat toch wel hoog aangeschreven. Ik heb zelfs gehoord dat bij 80% van de airco merken een Panasonic compressor erin heeft zitten. Dus dat zou zeker wel goed moeten zijn lijkt me.
[...]
het regel werk software matig zijn er verschillende dingen wat met opvalt en in mijn geval niet lekker werkt.
Bijv. Nu elk uur een defrost terwijl er geen ijs zit op de buitenunit zit.
Temp vast houden, veel te hoog of te laag.
Zo zijn er nog een aantal dingen/dingetjes.
Ik weet niet wie dat geroepen heeft maar dat lijkt me iets te enthousiast. Er zijn nogal wat fabrikanten.. Mitsubishi, Daikin, Hitachi, Panasonic, en dan zijn het er vast nog 20 meerDolbyadt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:19:
[...]
Ik durf wel met zekerheid te stellen dat die stelling incorrect is. Overigens is het ook zo dat fabrikanten vaak bij meerdere leveranciers compressors afnemen. Zo weet ik van bijv. Haier dat ze zowel zaken doen met Mitsubishi als met Hitachi. Je neemt gewoon af wat past bij dat specifieke product
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja vind ook wel dat er weinig opties zitten in de app. En voorlopig vind ik het ook niet erg zuinig maar ik heb nog niet geisoleerd zoals ik van plan ben maar ben toch jaloers op wat sommige hun verbruik is met "matige isolatie". Is natuurlijk wel steenkoud op dit moment dus zowel cop is lager en warmtevraag is hoog. Ik wacht nog af wat het doet bij 5 graden.Voske89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:28:
[...]
Over de kwaliteit kan ik niets zeggen nog nooit iets kapot gehad.
het regel werk software matig zijn er verschillende dingen wat met opvalt en in mijn geval niet lekker werkt.
Bijv. Nu elk uur een defrost terwijl er geen ijs zit op de buitenunit zit.
Temp vast houden, veel te hoog of te laag.
Zo zijn er nog een aantal dingen/dingetjes.
Bezit twee multisplits en 7 binnen units in totaal.
beste leden,
ik heb een vraag voor de experts. ik merk dat ik met mijn 5 kw prima vermogen heb om de boel warm te krijgen.
nu merk ik dat mijn verbruik ongeveer schommelt tussen 400 a 600 watt. helemaal prima. fanstand staat op 2. echter als ik de temperatuur hoger zet met 2 graden dan loopt het verbruik op. naar zeg 1000 watt. echter de kamertemperatuur wil niet omhoog.
als ik de fanstand op 3 zet gaat de temperatuur met rappe stappen omhoog (met stuk minder vermogen)
is dit nu inherent aan de techniek airco. dat ondanks je er meer vermogen in stopt hij zijn warmte dus niet kwijt kan. en dus de kamer niet warmer wordt.
ik heb een vraag voor de experts. ik merk dat ik met mijn 5 kw prima vermogen heb om de boel warm te krijgen.
nu merk ik dat mijn verbruik ongeveer schommelt tussen 400 a 600 watt. helemaal prima. fanstand staat op 2. echter als ik de temperatuur hoger zet met 2 graden dan loopt het verbruik op. naar zeg 1000 watt. echter de kamertemperatuur wil niet omhoog.
als ik de fanstand op 3 zet gaat de temperatuur met rappe stappen omhoog (met stuk minder vermogen)
is dit nu inherent aan de techniek airco. dat ondanks je er meer vermogen in stopt hij zijn warmte dus niet kwijt kan. en dus de kamer niet warmer wordt.
Helemaal juist!arie-verdetti schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:47:
Probeer het eens op auto fanstand, dan kiest de unit zelf aan de hand van de warmtevraag en warmtelevering de fanstand.arie-verdetti schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:47:
beste leden,
Hier vanavond voor het eerst ook zwaar gebrom / resonantie alsof er een vrachtwagen naast de woning staat.Bij de 1 uur grafiek zie je een patroon steeds herhalen. Die gebeurt om +/- 2 minuten. dan hoor je 10 seconden een zwaar gebrom. Lijkt net een vrachtwagen wat voor je deur staat. Het gebrom komt
[...]
Met -10 nergens last van gehad, maar nu ( -1 en ijzel / sneeuw) bromt de Mhi 5kw behoorlijk.
Zal wel met de huidige weersomstandigheden te maken hebben, ben blij dat dit niet altijd zo is!
Panasonic CU-2Z35TBE Multi-split met 1 CS-TZ35WKEW wandmodel binnen unit voor de woonkamerredbullwaning schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:41:
@BGFG
Boven de -5 om het uur.
en 1 Panasonic CS-TZ20WKEW wandmodel binnen unit voor de slaapkamer. Vandaag 5 x de tussen 7.00 en nu, op dit moment -6 graden
Ja hoor. Geen klachten.DriesLec schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:02:
[...]
Idem! Zeker niet standaard ieder uur. Zou nogal raar zijn... wat als het niet vriest?
Jij wel tevreden van Panasonic over het algemeen?
Ik ben voor een installateur gegaan die een goede job deed bij vrienden en die deed Panasonic, had er verder niet supergoed bij nagedacht.
Had eerst bij een daikin installateur geinformeerd maar die nam geen orders meer aan wegen te druk.
Gebruik de app niet, alles via tado ingeregeld.DriesLec schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:38:
[...]
Ja vind ook wel dat er weinig opties zitten in de app. En voorlopig vind ik het ook niet erg zuinig maar ik heb nog niet geisoleerd zoals ik van plan ben maar ben toch jaloers op wat sommige hun verbruik is met "matige isolatie". Is natuurlijk wel steenkoud op dit moment dus zowel cop is lager en warmtevraag is hoog. Ik wacht nog af wat het doet bij 5 graden.
Bezit twee multisplits en 7 binnen units in totaal.
begrijp dat met fanstand auto hij harder gaat blazen. maar wilde dat eigenlijk voorkomen. en dit door temperatuur omhoog te gooien. de extra watjes heb ik niet zo een problemen mee.Frag1le schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:13:
[...]
Probeer het eens op auto fanstand, dan kiest de unit zelf aan de hand van de warmtevraag en warmtelevering de fanstand.
maar het heeft totaal geen nut. want de unit gaat alleen maar meer verbruiken maar temperatuur wordt niet hoger.
dus op dit moment met deze omstandigheden krijg ik mijn kamer 20.1 fanstand 2. verbruik ongeveer 450 watt.
als ik fanstand auto zet. is het binnen 5 minuten 22 graden. zet ik hem dan handmatig terug op fanstand 2 zakt de temperatuur vrij rap weer terug naar 20,1.
Mijn ervaring met onze MHI multisplit is dat de auto fanstand niet goed werkt; de airco valt te lang stil en denkt blijkbaar dat de temperatuur prima is. Onze Daikin multisplit heeft daar geen last van; die draait juist prima in de auto fanstand en houdt ruimtes goed op temperatuurFrag1le schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:13:
[...]
Probeer het eens op auto fanstand, dan kiest de unit zelf aan de hand van de warmtevraag en warmtelevering de fanstand.
Kortom, het voorstel van Omtzigt was beter. Kijk naar de marktprijs en laat de energiemaatschappijen daarop een redelijke marge maken en maak dat de maximumprijs. Maar ja, politiek en lobby.Offens1490 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:37:
[...]
Precies en dat is nou een rare berekening , want in nieuws wordt gezegd letterlijk voor heel jaar alleen mag je niet wat je voor de eindafrekening "over" hebt meenemen na je eindrekening. Zit je jaarrekening rond Juli valt het allemaal wel mee. Maar maart en november wordt het al lastiger.
Ga dat eens nu uitleggen aan de oudere onder ons.
Het is als het ware "maximum energieverbruik per dag"
Maarten
Zag dit al een paar keer passeren maar ken het niet (België).BGFG schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:23:
[...]
Gebruik de app niet, alles via tado ingeregeld.
Eenvoudig? Duur? Voordelen? 😁
Je maakt je relatief domme airco een beetje slimmer.DriesLec schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:46:
[...]
Zag dit al een paar keer passeren maar ken het niet (België).
Eenvoudig? Duur? Voordelen? 😁
Alternatief is de Sensibo. Welke beter is ben ik ook nog aan het uitzoeken.
Hier ook positieve ervaring met Daikin multisplit. Houdt de temperatuur zeer constant.Frij5fd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:35:
[...]
Mijn ervaring met onze MHI multisplit is dat de auto fanstand niet goed werkt; de airco valt te lang stil en denkt blijkbaar dat de temperatuur prima is. Onze Daikin multisplit heeft daar geen last van; die draait juist prima in de auto fanstand en houdt ruimtes goed op temperatuur
Je hebt ook de Switchbot mini hub... €35 en daarmee kan je ook je airco bedienen en allerlei scenes maken. Icm met, in mijn geval, Homey kan je dus veel meer dmv flows.patrickt35 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:48:
[...]
Je maakt je relatief domme airco een beetje slimmer.
Alternatief is de Sensibo. Welke beter is ben ik ook nog aan het uitzoeken.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Geen idee... we kijken naar een p1 meter met totaal verbruik van je huis niet alleen van je airco. Wij weten niet welke airco(s) je hebt ... elektrische auto(s), vijverpomp, terrarium, etc. Iets meer info is wel nodig om hier iets zinnigs over te kunnen zeggengoogol101 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:17:
[Afbeelding]
Vandaag overdag de woonkamer opgewarmd van 18 naar 19,8 graden zodat de buren minder last hebben van het gebrom van de warmtepomp in de nacht. Ik schrok nogal van het verbruik. Is dit niet erg veel? Woonkamer is circa 60m2.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Hier vandaag (inmiddels gisteren) 16 kwh verbruik bij 11 defrosts.
Instelling staat op 22 graden, de Daikin zelf meet 20 en het gemiddelde van de zigbee temperatuursensors geeft 18 graden aan.
Desondanks dat loopt de Daikin de hele dag door op ongeveer 700 watt bij 58 Hz. Dit is voldoende om de boel op 18-18,5 graden te houden.
Na het defrostfeest van afgelopen zaterdag heb ik een automatisering in HA aangemaakt dat zolang de defrost bezig is er een COP 1 straalkacheltje aangaat tot de defrost weer voltooid is
/f/image/DLUm41BMu3IY6iW2mHXsSU9K.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/EmKv01QLS3zM9xgvlMXNPoti.png?f=user_large)
Bij de thermostaatkaart toon ik gelijk het huidige wattage, huidige compressorfrequentie, dagelijkse stroomverbruik en dagelijkse defrosts.
Instelling staat op 22 graden, de Daikin zelf meet 20 en het gemiddelde van de zigbee temperatuursensors geeft 18 graden aan.
Desondanks dat loopt de Daikin de hele dag door op ongeveer 700 watt bij 58 Hz. Dit is voldoende om de boel op 18-18,5 graden te houden.
Na het defrostfeest van afgelopen zaterdag heb ik een automatisering in HA aangemaakt dat zolang de defrost bezig is er een COP 1 straalkacheltje aangaat tot de defrost weer voltooid is
/f/image/DLUm41BMu3IY6iW2mHXsSU9K.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/EmKv01QLS3zM9xgvlMXNPoti.png?f=user_large)
Bij de thermostaatkaart toon ik gelijk het huidige wattage, huidige compressorfrequentie, dagelijkse stroomverbruik en dagelijkse defrosts.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fpfIXOZdVqPtIhhOsFuDavDt.png?f=user_large)
Ik deel die ervaring met mijn MHI multisplit niet. Althans, mits hij de lucht naar de zijkant blaast. Als hij recht vooruit blaast en niet in een geforceerde hoge fanstand staat zuigt hij zijn eigen warme lucht weer aan en denkt hij ten onrechte dat de ruimte al op temperatuur is. Op 45 graden naar beneden en volledig naar de zijkant gericht (naar rechts in mijn geval) draait hij echter prima in de auto fanstand hier.Frij5fd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:35:
[...]
Mijn ervaring met onze MHI multisplit is dat de auto fanstand niet goed werkt; de airco valt te lang stil en denkt blijkbaar dat de temperatuur prima is. Onze Daikin multisplit heeft daar geen last van; die draait juist prima in de auto fanstand en houdt ruimtes goed op temperatuur
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Klopt. Ter vergelijk hier mijn verbruik van gisteren, het was fors koud bij ons ca -8 graden. Ik heb een aparte meter op de airco zitten. De rest is verbruik van het voorverwarmen van mijn EVrenzo4000 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:27:
[...]
Geen idee... we kijken naar een p1 meter met totaal verbruik van je huis niet alleen van je airco. Wij weten niet welke airco(s) je hebt ... elektrische auto(s), vijverpomp, terrarium, etc. Iets meer info is wel nodig om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen
:strip_exif()/f/image/0cbSgJCiWWNYwqizG78Ndk8m.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer mijn WiFi een hick-up geeft (bijv door een automatische update van mijn AP) besluit MHI-AC-CTRL-TOETS de unit uit te schakelen. Weet iemand of je hier om heen kan werken met een stukje code?
De afkoeling viel gelukkig mee van 20.7 jaar 18 tussen 11:00 en 7:00.
De MHI mag aan de bak vandaag om de boel weer op temp te krijgen.
De afkoeling viel gelukkig mee van 20.7 jaar 18 tussen 11:00 en 7:00.
De MHI mag aan de bak vandaag om de boel weer op temp te krijgen.
Mijn ervaring is anders, de MHI draait hier altijd op auto in ECO modus, werkt perfect.Frij5fd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:35:
[...]
[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 15-12-2022 07:33 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dit is bij mij niet het geval, hij draait eigenlijk altijd in auto op fanspeed 1Zuinig schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:09:
[...]
dit ervaar ik anders. De 5.0 blaast harder wat je ook nodig hebt om de warme lucht goed verdeeld te krijgen. De 3.5 moet je harder gaan zetten om hetzelfde effect te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 15-12-2022 07:35 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mooie thermostaat kaart! Wil de code delen?Bennie Beunhaas schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:05:
Hier vandaag (inmiddels gisteren) 16 kwh verbruik bij 11 defrosts.
Na het defrostfeest van afgelopen zaterdag heb ik een automatisering in HA aangemaakt dat zolang de defrost bezig is er een COP 1 straalkacheltje aangaat tot de defrost weer voltooid is![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is veel, alleen dit is sowieso niet alleen je airco. Wij verwarmen 130m2 van 7u tot 20u voor 25 a 30 kWh als het zo koud is. Heb je andere stroomvreters als elektrische auto, werk je thuis de hele dag etc?googol101 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:17:
[Afbeelding]
Vandaag overdag de woonkamer opgewarmd van 18 naar 19,8 graden zodat de buren minder last hebben van het gebrom van de warmtepomp in de nacht. Ik schrok nogal van het verbruik. Is dit niet erg veel? Woonkamer is circa 60m2.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Bij de LG units kan je niet heel veel uitlezen helaas. In Home Assistant kan je hem koppelen en bedienen maar verder zijn er geen details van gastemperaturen en compressor frequenties zichtbaar.
Via de LG A/C smart diagnosis app kan je wel wat meer zien. Hieronder een screenshot. Misschien wel interessant om dit eens te checken.
Valt mij op dat de compressor vrij rustig is en zecjt dat de aangezogen temperatuur -2 is. Eigenlijk is het toch echt bijna -8 graden.
Setpoint net op 19 graden gezet, stond op 17 afgelopen nacht.
:strip_exif()/f/image/ZsT4iBHenHwjvgXkHeErUL2D.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens een defrost dus -30 in het binnendeel:
Via de LG A/C smart diagnosis app kan je wel wat meer zien. Hieronder een screenshot. Misschien wel interessant om dit eens te checken.
Valt mij op dat de compressor vrij rustig is en zecjt dat de aangezogen temperatuur -2 is. Eigenlijk is het toch echt bijna -8 graden.
Setpoint net op 19 graden gezet, stond op 17 afgelopen nacht.
:strip_exif()/f/image/ZsT4iBHenHwjvgXkHeErUL2D.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens een defrost dus -30 in het binnendeel:
:strip_exif()/f/image/mVJ36qkvqPofww4l4PuhCZcE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Headshot_NL op 15-12-2022 08:23 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Je kunt het "uitvallen" van de binnenunit uitschakelen met de afstandsbediening. In het menu, Fn (normaal) of FP ( openhaard), F1 (interval), F2 (onduidelijk).Frij5fd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:35:
[...]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
ha, ha met zo weinig warmteverlies snap ik dat wel. In mijn huis zakt het gewoon wel zo'n 6 graden weg en dan krijg je een heel ander verhaal( bijna -7 buiten). Overigens regelt hij het heel goed af op AUTO, schakelt op en af, ook na Defrosts. Voorheen deed ik alles met fanstand 2, maar dit werkt beter omdat hij die 8 automatische stappen gebruikt.revolution-nl schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:35:
[...]
Dit is bij mij niet het geval, hij draait eigenlijk altijd in auto op fanspeed 1
MHI SRK 50 ZS-W
Kleine aanvulling. Met de open haard functie gaat hij er vanuit dat er een andere warmtebron aanwezig is in de ruimte (zoals een open haard) en zal enkel de ventilator draaien om deze warmte te verspreiden, zonder zelf te verwarmen. F2 doet hij enkel verwarmen zonder de ventilator te laten draaien. Onduidelijk voor welke situatie dit geschikt is (hele kleine ruimtes/vorstbeveiliging?).CPM schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:15:
[...]
Je kunt het "uitvallen" van de binnenunit uitschakelen met de afstandsbediening. In het menu, Fn (normaal) of FP ( openhaard), F1 (interval), F2 (onduidelijk).
Indien het een multi-split betreft bestaat er nog een trucje om 1 binnenunit op verwarmingsmodus te zetten en de overige binnenunits op de open haard optie. Omdat er bij een multi split altijd "bleeding" zal plaatsvinden naar de overige binnenunits welke niet zijn ingeschakeld kun je op deze manier alsnog deze ruimtes (een beetje) verwarmen tegen minimaal verbruik, doordat met de open haard optie enkel de fan zal draaien om de warmte te verspreiden in de ruimtes, welke via "bleeding" alsnog deze binnenunits weten te bereiken. Hoe kleiner de ruimtes hoe effectiever deze methode werkt.
Om diezelfde reden is het afgeraden om de open haard functie te gebruiken indien je daadwerkelijk een open haard hebt branden (of andere warmtebron) in combinatie met een multi split, wanneer minimaal 1 binnenunit in verwarmingsmodus actief is.
Credtis voor @w00key voor het delen van deze methode.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HAQAuCIsrMkMWpdUFKL2vfM7.jpg?f=user_large)
[ Voor 33% gewijzigd door ThaBEN op 15-12-2022 09:19 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Weet je dit zeker? Want dit gaat over een situatie Thermo-UIT. Dus dan verwarmd hij toch niet?ThaBEN schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:09:
[...]
F2 doet hij enkel verwarmen zonder de ventilator te laten draaien, soortgelijk als een standaard CV.
Ik meen mij te herinneren dat de F2 functie met een externe bediening gekoppeld moet zijn oid.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik heb het zelf niet getest, maar dat is wat de handleiding zegt. Al is die omschrijving ook niet heel concreet wat de optie exact doet (zie screenshot in mijn vorige post).CPM schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:18:
[...]
Weet je dit zeker? Want dit gaat over een situatie Thermo-UIT. Dus dan verwarmd hij toch niet?
Ik meen mij te herinneren dat de F2 functie met een externe bediening gekoppeld moet zijn oid.
"F2: De interne ventilator stopt. Om deze functie te gebruiken is extra werk nodig, dus raadpleeg uw dealer.
Anders kan het even duren om terug te keren naar verwarming en kan de verwarmingscapaciteit onvoldoende zijn"
terug komende op deze de defrost leken minder maar het verwarmen was ook minder.Maxwp schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:19:
[...]
dat ga ik eens uitproberen de buiten unit op 40% zetten en binnen de fan op standje 3 of 4
kijken wat dit oplevert
nu het zoveel vriest is 40% in ons huis ( slechte isolatie tot matig ) niet echt werkbaar
Ik ben benieuwd of iemand over mijn situatie een mening kan vormen, want want ik hier voorbij zie komen lijk ik wel een veelvoud van energie te verbruiken. Ik heb relatief koude dubbel glas in aluminium kozijnen. In onze torenflat hebben we wel muurisolatie en hopen volgend jaar nieuwe kozijnen te krijgen.
In mijn appartement verwarm ik 35m2 woonkamer/keuken met nog een beetje van de hal/slaapkamer er bij.
Dit met een MHI SRK35ZS-S en SRC35.
:strip_exif()/f/image/8OOjgkUzkhaNVeUF5WJY98Fr.jpg?f=fotoalbum_large)
Airco verbruik
:strip_exif()/f/image/jp32exRewmIOPVqYZ3MDzZKY.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperatuur op weerstation midden in de kamer/naast de tv.
:strip_exif()/f/image/ckNtQaYdgCh5LVAyfa6Vf0DN.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperatuur van de radiatorkranen (blokverwarming).
Ik heb door het hebben van blokverwarming een bizar slecht beeld van hoeveel ik verbruik aan warmte behalve natuurlijk het maandelijkse voorschot en verrekening.
Wat je dus ziet is dat ik gister op de blokverwarming zat. Hoeveel 'gas' 50% is kan ik dus helaas niet zeggen, maar het voelt natuurlijk lekker makkelijk op de blokverwarming omdat je toch geen idee hebt hoeveel je verbruikt.
Vannacht zie je dat hij hem mooi stabiel kan houden op een 15.8 graden (weerstation) en 18 graden target op de airco.
En vanochtend heb ik 4 defrosts gehad, dat zie je ook meteen terug in de temperatuur en dat de verwarming bijspringt.
Wat je ziet in het beeld rond 21 uur en 00 uur is dat ik de ventilatorstand heb verhoogd van medium naar high.
In de avonduren doe ik er een half graadje bij want alleen het 'verwarmen' daarvan levert al veel meer comfort op.
Hoe en met welke kan ik het beste de temperatuur uitlezen en mee om gaan? Ik heb 3 verschillende temperaturen op 3 plaatsen. Wat ik zelf nog ga proberen om de verwarming helemaal uit te zetten; dan krijg je ook die schommelingen van het bijverwarmen niet.
Mocht je je afvragen waarom zo koud; dat is niet perse besparen (want dat doe ik dus nog steeds niet bepaald) maar omdat dat voor mij prima temperatuur is met een truitje.
In mijn appartement verwarm ik 35m2 woonkamer/keuken met nog een beetje van de hal/slaapkamer er bij.
Dit met een MHI SRK35ZS-S en SRC35.
:strip_exif()/f/image/8OOjgkUzkhaNVeUF5WJY98Fr.jpg?f=fotoalbum_large)
Airco verbruik
:strip_exif()/f/image/jp32exRewmIOPVqYZ3MDzZKY.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperatuur op weerstation midden in de kamer/naast de tv.
:strip_exif()/f/image/ckNtQaYdgCh5LVAyfa6Vf0DN.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperatuur van de radiatorkranen (blokverwarming).
Ik heb door het hebben van blokverwarming een bizar slecht beeld van hoeveel ik verbruik aan warmte behalve natuurlijk het maandelijkse voorschot en verrekening.
Wat je dus ziet is dat ik gister op de blokverwarming zat. Hoeveel 'gas' 50% is kan ik dus helaas niet zeggen, maar het voelt natuurlijk lekker makkelijk op de blokverwarming omdat je toch geen idee hebt hoeveel je verbruikt.
Vannacht zie je dat hij hem mooi stabiel kan houden op een 15.8 graden (weerstation) en 18 graden target op de airco.
En vanochtend heb ik 4 defrosts gehad, dat zie je ook meteen terug in de temperatuur en dat de verwarming bijspringt.
Wat je ziet in het beeld rond 21 uur en 00 uur is dat ik de ventilatorstand heb verhoogd van medium naar high.
In de avonduren doe ik er een half graadje bij want alleen het 'verwarmen' daarvan levert al veel meer comfort op.
Hoe en met welke kan ik het beste de temperatuur uitlezen en mee om gaan? Ik heb 3 verschillende temperaturen op 3 plaatsen. Wat ik zelf nog ga proberen om de verwarming helemaal uit te zetten; dan krijg je ook die schommelingen van het bijverwarmen niet.
Mocht je je afvragen waarom zo koud; dat is niet perse besparen (want dat doe ik dus nog steeds niet bepaald) maar omdat dat voor mij prima temperatuur is met een truitje.
Aangezien het hier offtopic is, hier een linkje naar het juiste topic voor het hele verhaal
JDx in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"
Je kan dus echt na een bepaald punt je gaskachel weer aangooien en de airco uit, goed rekenen dus!
Van de zotte dit.
JDx in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"
Je kan dus echt na een bepaald punt je gaskachel weer aangooien en de airco uit, goed rekenen dus!
Van de zotte dit.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Mijn Daikin 7.2kW trekt bij aanzetten om huiskamer 16º naar 19 º op te warmen een uur 4kW. Dat zie ik op de P1 bus dus er gaat iets vanaf. De rest van de avond is bij -4º buiten het opgenomen vermogen zo een 3kWgoogol101 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:17:
Ik schrok nogal van het verbruik. Is dit niet erg veel? Woonkamer is circa 60m2.
In het kanaal meet ik de ingaande en uitgaande temperatuur, in 15º en uit 41.2º bij een geschatte 1000m3/h kom ik op een productie van 6700W.
Het COP is rond de 2. Op de middag en avond 15kWh gebruikt.
Dit verwarmt het hele huis.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Het kan een optie zijn om onder de bovenste een schuin plaatje te maken, zodat het water op de grond valt in plaats van in/op de onderste verdamper.refused81 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:21:
mijn 3 units lopen lekker te draaien.....
Ze de-frosten om de zoveel tijd, prima...
Ik zag wel heel veel ijsvorming (zeker bij de een die onder de ander hangt).
Is het verstandig om hier iets mee te doen?
Of gewoon laten zitten en wachten tot het gaat dooien?
Verfbrander? Kokend water?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Loopt bij zo weinig ijs de ventilator al vast? Zolang er maar één gat open blijft is er geen probleem.xHEMANx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:59:
[Afbeelding]
Tis mooi spul hoor, maar hier wordt ik dus niet blij van...
Hij liep vast, dus ik kijk even naar binnen... Dikke laag ijs. Even een paar nachtjes vorst....
[ Voor 22% gewijzigd door Skipper-93 op 15-12-2022 10:06 ]
TLDR: Welk type ingangssignaal gebruikt Daikin voor temperatuurbepaling in de binnenunit? NTC, PTC, PT100 of iets anders?
Background info:
Ik heb een Daikin FFA-A9 op de overloop hangen die vrij snel pendeld als de temperatuur te hoog is ingesteld (logisch). Om die reden wil ik een externe sensor in een naastgelegen werkkamer hangen.
Op het moederbord van de airco binnenunit heb ik reeds een Wifi Adapter aangesloten. Voor de remote temperatuur sensor is ook voeding nodig, dit betreft dezelfde poort X35A als die de WiFi adapter gebruikt.
Volgens Daikin kan je niet twee externe apparaten voeden via X35A, ook niet met een split kabel, in verband met kortsluiting.
Nu ben ik aardig elektrisch onderlegd, en volgens mij kun je met een parallele voeding mits goed aangesloten nooit sluiting maken, dat even daar gelaten.
Om een externe thermistor aan te sluiten wordt poort X16A op het moederbord gebruikt. Er zijn ook andere manieren om de temperatuurontvanger te voeden, dus ik denk, gewoon een thermistor op X16A aan te sluiten.
Mijn vraag, in de hoop dat iemand dat weet: welk type ingangssignaal gebruikt Daikin voor temperatuurbepaling in de binnenunit? NTC, PTC, PT100 of iets anders?
Zie ook schema met aansluitingen omcirkeld:
Background info:
Ik heb een Daikin FFA-A9 op de overloop hangen die vrij snel pendeld als de temperatuur te hoog is ingesteld (logisch). Om die reden wil ik een externe sensor in een naastgelegen werkkamer hangen.
Op het moederbord van de airco binnenunit heb ik reeds een Wifi Adapter aangesloten. Voor de remote temperatuur sensor is ook voeding nodig, dit betreft dezelfde poort X35A als die de WiFi adapter gebruikt.
Volgens Daikin kan je niet twee externe apparaten voeden via X35A, ook niet met een split kabel, in verband met kortsluiting.
Nu ben ik aardig elektrisch onderlegd, en volgens mij kun je met een parallele voeding mits goed aangesloten nooit sluiting maken, dat even daar gelaten.
Om een externe thermistor aan te sluiten wordt poort X16A op het moederbord gebruikt. Er zijn ook andere manieren om de temperatuurontvanger te voeden, dus ik denk, gewoon een thermistor op X16A aan te sluiten.
Mijn vraag, in de hoop dat iemand dat weet: welk type ingangssignaal gebruikt Daikin voor temperatuurbepaling in de binnenunit? NTC, PTC, PT100 of iets anders?
Zie ook schema met aansluitingen omcirkeld:
/f/image/HK2FG9TTxWARNHwPmVI0GZhd.png?f=fotoalbum_large)
Is het niet zo dat de buitenunits aan de onderkant een optie hebben om een slangetje te plaatsen? Anders kun je dat wellicht doen op de bovenste buitenunit en het slangetje ergens naartoe richten zodat de condens niet op de unit recht eronder valt. Al moet je dan wel voorkomen dat dit slangetje ook gaat dichtvriezen.refused81 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:21:
mijn 3 units lopen lekker te draaien.....
Ze de-frosten om de zoveel tijd, prima...
Ik zag wel heel veel ijsvorming (zeker bij de een die onder de ander hangt).
Is het verstandig om hier iets mee te doen?
Of gewoon laten zitten en wachten tot het gaat dooien?
Verfbrander? Kokend water?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of misschien een schuine plaat o.i.d. tussen de 2 units?
Ik zou in elk geval zoiets overwegen zodra het gaat dooien en het geen optie zou zijn om de bovenste unit te verplaatsen.
Misschien kun je het ijs aan de bovenkant nog makkelijk los krijgen door eventjes een warme kruik erop te leggen? Ik zou in elk geval zo weinig mogelijk (kokend) water over de unit zelf gieten, want dat gaat uiteindelijk ook ijs worden.
Dit is nog niks. Ik kan me niet voorstellen dat je unit hier op vastloopt, want de gaten zijn nog niet dicht gevroren. Bij mijn unit was het van de week veel erger.xHEMANx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:59:
[Afbeelding]
Tis mooi spul hoor, maar hier wordt ik dus niet blij van...
Hij liep vast, dus ik kijk even naar binnen... Dikke laag ijs. Even een paar nachtjes vorst....
Heet water (niet kokend) werkte bij mij het beste van de week en de omkasting zou je daarna nog kunnen droog maken met een doek, zodat het niet opvriest.ThaBEN schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:12:
[...]
Is het niet zo dat de buitenunits aan de onderkant een optie hebben om een slangetje te plaatsen? Anders kun je dat wellicht doen op de bovenste buitenunit en het slangetje ergens naartoe richten zodat de condens niet op de unit recht eronder valt. Al moet je dan wel voorkomen dat dit slangetje ook gaat dichtvriezen.
Of misschien een schuine plaat o.i.d. tussen de 2 units?
Ik zou in elk geval zoiets overwegen zodra het gaat dooien en het geen optie zou zijn om de bovenste unit te verplaatsen.
Misschien kun je het ijs aan de bovenkant nog makkelijk los krijgen door eventjes een warme kruik erop te leggen? Ik zou in elk geval zo weinig mogelijk (kokend) water over de unit zelf gieten, want dat gaat uiteindelijk ook ijs worden.
Condensslang juist niet doen, daar is het bij mij fout gegaan. Een van mijn buitenunits heeft maar 1 gat voor condenswater en ik had daar de slang aanzitten, maar die is helemaal dicht gaan vriezen. Hoe sneller dat water eruit is, hoe beter omdat het anders meteen op vriest.
[ Voor 12% gewijzigd door vinom op 15-12-2022 10:16 ]
2 cm dikke laag. Ventilator kon nog wel draaien, maar hij stopte er gewoon mee.Skipper-93 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:03:
[...]
Het kan een optie zijn om onder de bovenste een schuin plaatje te maken, zodat het water op de grond valt in plaats van in/op de onderste verdamper.
[...]
Loopt bij zo weinig ijs de ventilator al vast? Zolang er maar één gat open blijft is er geen probleem.
Zodra het gaat vriezen leg ik de verfbrander in het vervolg klaar....
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
:strip_exif()/f/image/PaWONkDmlobcGlZfIR56gClN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jhZwnYdCGc10AqPTHzg2B6in.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2nDsRkjTHI5lxqv8xJ7Ccu1l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FW2TeuTIdYALVnOxpvvKondQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook ijsvorming genoeg. De dakpannen liggen zo ivm spouwmuur Issolatie. Daaronder zat een oud rooster wat gevoegd was maar eigenlijk 2 dagen droog moest blijven. Bij een defrost spetterde het er aardig op dus vandaar deze tijdelijke constructie. Van het voorjaar ga ik een condens afvoer plaatsen.
Tot nu toe hebben we wel een aardig hoog stroom verbruik. Gelukkig komen er in februari 9 zonnepanelen bij. Zouden dan richting de 5.000 kwh per jaar moeten gaan.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Ik heb hier ook behoorlijk wat last van gebrom met deze koude dagen (compressor die resoneert met de baksteen muur). Ik vermoed dat het antwoord nee is, maar heeft er iemand al ooit een L/L warmtepomp gezien waarbij je compressor frequenty Keep Out Zones kan definiëren?
Zo wordt het bij straalmotoren gedaan, die kunnen bij bepaalde toerentallen ook trillingsproblemen hebben, en die toerentallen worden in de FADEC (Full Authority Digital Engine Control) in een Keep Out Zone tabelletje gezet, waar hij wel door mag acceleren/deceleren, maar niet op mag blijven draaien. Voor warmtepompen ligt het nog een tikkeltje moeilijker, in de zin dat de storende frequenties voor elke installatie anders zullen zijn, dus het moet per installatie configureerbaar zijn. Maar opzich is het niet heel moeilijk om de meest storende frequenties te identificeren lijkt mij.
Bij 3D printers wordt er iets vergelijkbaars gedaan door hobbyisten, maar dan geautomatiseerd middels sensoren, ben even de naam kwijt.
Zo wordt het bij straalmotoren gedaan, die kunnen bij bepaalde toerentallen ook trillingsproblemen hebben, en die toerentallen worden in de FADEC (Full Authority Digital Engine Control) in een Keep Out Zone tabelletje gezet, waar hij wel door mag acceleren/deceleren, maar niet op mag blijven draaien. Voor warmtepompen ligt het nog een tikkeltje moeilijker, in de zin dat de storende frequenties voor elke installatie anders zullen zijn, dus het moet per installatie configureerbaar zijn. Maar opzich is het niet heel moeilijk om de meest storende frequenties te identificeren lijkt mij.
Bij 3D printers wordt er iets vergelijkbaars gedaan door hobbyisten, maar dan geautomatiseerd middels sensoren, ben even de naam kwijt.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Helaas was dat het wel.... Bult heet water erin gegooid en met de verfbrander de restjes weg gebrand. Loopt nu weer als een zonnetje...vinom schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:14:
[...]
Dit is nog niks. Ik kan me niet voorstellen dat je unit hier op vastloopt, want de gaten zijn nog niet dicht gevroren. Bij mijn unit was het van de week veel erger.
Even de boel hier binnen van de 11 graden af helpen, anders vriezen de kindertjes aan de grond vast en dan stuntel ik er een paar dempers op.
Hopelijk kan ik dan weer 24/7 verwarmen, want afgelopen dagen deed ik dat niet en wordt het tegen de avond pas echt op temperatuur binnen en dan moet die bijna al weer uit vanwege het lawaai...
Plus de fan de hele dag op max is ook geen gehoor.
We zullen zien...
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik weet het niet 100% zeker, maar het lijkt er wel op dat na het ontdooien van de buitenunit het gebrom ook iets minder is...
Miss de moeite waard om eens in je buitenunit te kijken als je veel last hebt van gebrom...
Miss de moeite waard om eens in je buitenunit te kijken als je veel last hebt van gebrom...
Lijkt me normaal. Hoe ziet de binnenkant eruit?plank schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:20:
[Afbeelding]
Sinds dinsdag ook maar een airco laten installeren. Vroeg me af als deze ijs afzetting normaal is? Ben nog steeds alles aan het leren haha. Binnenkort ook maar ff fancy doen met grafiekjes enz 😎
Hier hangen er inmiddels ook ijspegeltjes aan, hopelijk vanmiddag met het zonnetje erop eindelijk weer eens een paar graden boven 0.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Geen ijs aan de binnenkant.vinom schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:21:
[...]
Lijkt me normaal. Hoe ziet de binnenkant eruit?
Binnenkort de wifi module erin (waren ze vergeten) en dan heb ik meer inzicht over het verbruik en kan ik meer stats delen hierzo.
Zoals sommigen hier al zeiden dat het een hobby kan worden begrijp ik wel
[ Voor 4% gewijzigd door plank op 15-12-2022 12:03 ]
Test gedaan om te kijken of ik over kan op L/W met gewoon de radiatoren met max aanvoer 45 graden. Dat kan probleemloos blijkt na de test maar conclusie is zolang ik mijn oude tarieven heb dat de cv gewoon bij deze temperaturen weer aangaat.
Situatie. Huis met 140 m2, top isolatie (HR++, gevel- en dakisolatie) na alle maatregelen. Beneden 20 graden, 1e verdieping en zolder 18,5 graden gemiddeld. Stookpatroon 24/7 zowel met CV als L/L. Resultaat na 2 dagen stoken met L/L en CV waarbij ik bewust in de wc,badkamer, hal en schuur heb meegestookt wat met de L/L niet kan en dus meer verwarm is cv maar fractie duurder.
Datum Vebruik Laagste temp Hoogste Temp Tempinstelling Kosten met huidige tarieven
13-12-22 19,2 kWh -8 -1,7 21 € 5,18 €0,27 per kWh
14-12-22 6,979m3 -7,3 0 20 € 5,51 €0,79 per m3
(NB: met nieuwe tarieven €0,67 per kWh en € 2,26 per m3 is het bedrag €12,86 L/L en €15,77 HR Ketel per dag.)
Na deze test komt de opdracht voor L/W steeds dichterbij. Ik en de vrouw vinden L/L na 3 jaar gebruik toch niet comfortabel genoeg. Het blijft aanmodderen met blaas standen. Stand 1 is top, maar dan wordt kamer niet egaal warm. stand 2 en hoger is gewoon onplezierig vinden wij. Ondanks 24/7 stoken blijft het altijd minder comfortabel dan verwarmen via radiatoren en blijf altijd last houden van luchtstromen. Die luchtstromen zijn lekker in de zomer maar doen in de winter het comfort teveel dalen.
L/L is koning voor koelen maar voor verwarmen kan ik iedereen die het kan betalen, voldoende isolatie en afgifte heeft alleen maar L/W aanraden voor verwarmen bij echte koude.
Zodra het weer boven nul komt gaat de L/L weer aan want dan loopt door de hogere Cop het voordeel weer op, maar hier draait nu de cv weer met zalig egale warmte door het hele huis met vries koude.
Situatie. Huis met 140 m2, top isolatie (HR++, gevel- en dakisolatie) na alle maatregelen. Beneden 20 graden, 1e verdieping en zolder 18,5 graden gemiddeld. Stookpatroon 24/7 zowel met CV als L/L. Resultaat na 2 dagen stoken met L/L en CV waarbij ik bewust in de wc,badkamer, hal en schuur heb meegestookt wat met de L/L niet kan en dus meer verwarm is cv maar fractie duurder.
Datum Vebruik Laagste temp Hoogste Temp Tempinstelling Kosten met huidige tarieven
(NB: met nieuwe tarieven €0,67 per kWh en € 2,26 per m3 is het bedrag €12,86 L/L en €15,77 HR Ketel per dag.)
Na deze test komt de opdracht voor L/W steeds dichterbij. Ik en de vrouw vinden L/L na 3 jaar gebruik toch niet comfortabel genoeg. Het blijft aanmodderen met blaas standen. Stand 1 is top, maar dan wordt kamer niet egaal warm. stand 2 en hoger is gewoon onplezierig vinden wij. Ondanks 24/7 stoken blijft het altijd minder comfortabel dan verwarmen via radiatoren en blijf altijd last houden van luchtstromen. Die luchtstromen zijn lekker in de zomer maar doen in de winter het comfort teveel dalen.
L/L is koning voor koelen maar voor verwarmen kan ik iedereen die het kan betalen, voldoende isolatie en afgifte heeft alleen maar L/W aanraden voor verwarmen bij echte koude.
Zodra het weer boven nul komt gaat de L/L weer aan want dan loopt door de hogere Cop het voordeel weer op, maar hier draait nu de cv weer met zalig egale warmte door het hele huis met vries koude.
Eens L/L is alleen interessant als het vriest als je overschot via zonnepanelen hebt.
En zo heel vaak vriest het hier toch niet.rwijnhov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:08:
Eens L/L is alleen interessant als het vriest als je overschot via zonnepanelen hebt.
Dat is wel heel kort door de bocht en is behoorlijk afhankelijk van je tarieven. In mijn geval kost het nog steeds veel minder dan verwarmen met gas, ook als het vriest.rwijnhov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:08:
Waar ik wel een groot nadeel vindt zijn die defrosts, dat gebeurt deze week wel erg vaak.
[ Voor 11% gewijzigd door BeeJee78 op 15-12-2022 12:20 ]
Onzin om zo zwart-wit te zeggen.rwijnhov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:08:
Als ik naar mijn situatie kijk is het voordeliger om door te verwarmen tot - 7 buitentemp.
Dit kan zonder zonnepanelen.
Ik heb maar eens in de 5u een defrost, alleen mistig weer kan het om de 1u of 2u gebeuren.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
(NB: met nieuwe tarieven €0,67 per kWh en € 2,26 per m3 is het bedrag €12,86 L/L en €15,77 HR Ketel per dag.)BeeJee78 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:18:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht en is behoorlijk afhankelijk van je tarieven. In mijn geval kost het nog steeds veel minder dan verwarmen met gas, ook als het vriest.
Waar ik wel een groot nadeel vindt zijn die defrosts, dat gebeurt deze week wel erg vaak.
Voor €3,- verschil per dag stook ik ook met nieuwe tarieven gewoon CV. Als het al een hele maand zou vriezen (gebeurt nooit) kost me dat €30,- meer met veel meer comfort en het hele huis warm. Edit €90,-.
Je bedoelt 30*3=90 euro voor een hele maand.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:25:
[...]
Voor €3,- verschil per dag stook ik ook met nieuwe tarieven gewoon CV. Als het al een hele maand zou vriezen (gebeurt nooit) kost me dat €30,- meer met veel meer comfort en het hele huis warm.
Persoonlijk besteed ik de 90 euro liever ergens anders aan.
MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1
Zou het kunnen zijn dat er een sensor niet op de goede plaats zit omdat hij elk uur in defrost gaat? Of juist een sensor kapot?
Yep €90,-. Excuus je hebt gelijk.krijger_chris schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:29:
[...]
Je bedoelt 30*3=90 euro voor een hele maand.
Persoonlijk besteed ik de 90 euro liever ergens anders aan.
Ik niet. Comfort mag ook wat kosten. En zoals ik reeds zei, het vriest nooit 30 dagen. We wonen niet in Finland.
Heb het gepost om mensen bewust te maken om het eens goed door te rekenen. Sowieso scheelt bij een laag verbruik en goede isolatie het niet zo heel veel. Mijn voorschot is door L/L met maar 2 a 3 tientjes per maand naar beneden gegaan. Terugverdienen ga ik die dingen nooit. Zat op €95,- en nu €65,-. Ik heb en had andere overwegingen.
Het is niet alleen onzin, de formulering is ook nog verkeerd ommr_evil08 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:25:
[...]
Onzin om zo zwart-wit te zeggen.
Als ik naar mijn situatie kijk is het voordeliger om door te verwarmen tot - 7 buitentemp.
Dit kan zonder zonnepanelen.
Ik heb maar eens in de 5u een defrost, alleen mistig weer kan het om de 1u of 2u gebeuren.

Met die tarieven zou ik niet eens na hoeven te denken om op cv te blijven stoken.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:02:
Test gedaan om te kijken of ik over kan op L/W met gewoon de radiatoren met max aanvoer 45 graden. Dat kan probleemloos blijkt na de test maar conclusie is zolang ik mijn oude tarieven heb dat de cv gewoon bij deze temperaturen weer aangaat.

Hier zit ik met €0,82 per kWh = €15,74 en €3,32 per m3= €23,14 in het geval van jou verbruik
Dan is de keuze snel gemaakt, plus dat ik ook nog panelen heb.
Vraag voor de combi-stokers onder ons (CV en airco)
Dit jaar halverwege juni bij ons19 zonnepanelen laten plaatsen met een verwachte behoorlijke meeropbrengst tov het normale verbruik. Gezien de enorme opbrengst tot nu toe gaat dat zeker lukken.
Rond dezelfde tijd ook een Daikin laten hangen in keuken/woonkamer (3,5 kw)
Op de bovenverdieping hebben we dit nog niet; daar zijn we (nog) afhankelijk van de CV.
Een tijd geprobeerd de CV overdag uit te laten (nachts 15 graden) maar bleek het boven toch wel erg onaangenaam.
Na een tijdje proberen nu het volgende schema:
CV: 00-07 15graden; 07-0830 19graden; 0830-1700 uit, 17-23 19graden, 23-07 15graden
airco: 08-1700 19 graden
Met deze instelling bereiken we dat het boven en beneden aangenaam is.
Gasgebruik is hiermee aanzienlijk afgenomen. In een weekend met op zaterdag en zondag een redelijk gelijkende temperatuur eens een hele dag alleen gas gebruikt: 10m3 voor 1 dag; de andere dag was het 5 m3. Wij betalen EUR 1,66 per m3 dus dat is een flinke besparing.
Energieverbruik airco lijkt ca 4 kwh per dag te zijn (dat is qua prijs voor ons ca gelijk aan 1 m3 gas).
(moeilijk precies vast te stellen; of de app van Daikin precies klopt weet ik niet maar vergelijking met verbruik andere jaren lijkt dit redelijk oke).
Zijn er anderen die iets soortgelijks doen? Hoe zijn jullie ervaringen?
Als het heel erg koud wordt hiermee doorgaan of een andere suggestie?
Wij wonen in een (flnke) 2-onder-1-kap, HR++ glas, goed geïsoleerd.
Normaal gasverbruik was eerder 1250m3 per jaar.
Dit jaar halverwege juni bij ons19 zonnepanelen laten plaatsen met een verwachte behoorlijke meeropbrengst tov het normale verbruik. Gezien de enorme opbrengst tot nu toe gaat dat zeker lukken.
Op de bovenverdieping hebben we dit nog niet; daar zijn we (nog) afhankelijk van de CV.
Een tijd geprobeerd de CV overdag uit te laten (nachts 15 graden) maar bleek het boven toch wel erg onaangenaam.
CV: 00-07 15graden; 07-0830 19graden; 0830-1700 uit, 17-23 19graden, 23-07 15graden
Gasgebruik is hiermee aanzienlijk afgenomen. In een weekend met op zaterdag en zondag een redelijk gelijkende temperatuur eens een hele dag alleen gas gebruikt: 10m3 voor 1 dag; de andere dag was het 5 m3. Wij betalen EUR 1,66 per m3 dus dat is een flinke besparing.
Energieverbruik airco lijkt ca 4 kwh per dag te zijn (dat is qua prijs voor ons ca gelijk aan 1 m3 gas).
(moeilijk precies vast te stellen; of de app van Daikin precies klopt weet ik niet maar vergelijking met verbruik andere jaren lijkt dit redelijk oke).
Ik doe dit eigenlijk alleen s'avonds.Lowlands schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:00:
Rond 18:00 gaat de cv op 21 en dan laat ik de airco beneden aan.
Het is dan al 20 graden in de kamer dus de cv gaat maar kort aan, maar lang genoeg om de boel boven even aangenaam te maken. Kids mogen het ook warm hebben
Ligt bij iedereen anders , er zijn mensen die aircos gebruiken om te besparen op gas , of het gas eruit halen en het doen om gasloos te zijn. Of om niet 3 euro per kuub te verbranden per dag wat simpelweg niet te betalen is. Als jij vind dat dit een leuk schema is en het bedrag is naar je zin dan is dat de manier blijkbaar. Maar dit is toch per persoon verschillend en kan niemand iets over zeggen. Persoonlijk heb ik na mijn eerste nieuwe energie contract alles eruit gesloopt qau gas om niet 900 euro per maand te betalen aan gas. De hybride oplossing is leuk maar niet voor lange termijn dus bedenk wel hoe je toekomstige installatie eruit moet zien.Lowlands schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:00:
En dan lever je uiteraard wat in op comfort maar we zijn in nederland zo verwend dat het blijkbaar dus goedkoper moet zijn en net zo comfortabel als een cv ketel, naja dat lukt niet altijd. Ik verbaas me wel over sommige mensen en hun houding , alsof alles altijd geregeld is voor die personen en als het even niet naar het zin loopt direct in de aanval schieten. Het is pionieren met airco's verwarmen dus je zal wat aanpassingen moeten doen in je setup tot het perfect is.Sebo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:07:
[...]
Ligt bij iedereen anders , er zijn mensen die aircos gebruiken om te besparen op gas , of het gas eruit halen en het doen om gasloos te zijn. Of om niet 3 euro per kuub te verbranden per dag wat simpelweg niet te betalen is. Als jij vind dat dit een leuk schema is en het bedrag is naar je zin dan is dat de manier blijkbaar. Maar dit is toch per persoon verschillend en kan niemand iets over zeggen. Persoonlijk heb ik na mijn eerste nieuwe energie contract alles eruit gesloopt qau gas om niet 900 euro per maand te betalen aan gas. De hybride oplossing is leuk maar niet voor lange termijn dus bedenk wel hoe je toekomstige installatie eruit moet zien.
certefied schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:13:
Dit soort plaatjes word ik dan altijd wel blij van.
Vrij warm in de kamer, maar het is een doorzon woning waar de zon nu volop staat. Gratis warmte 😎
[Afbeelding]
[Afbeelding]
offtopic:
wat is dat voor apparaat? gekoppeld met HA lijkt het?
Enkele opmerkingenMoris schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:06:
[...]
Inderdaad, hittegolf is boven de 30°C
[...]
Aangezien er hier in een ploegenstelsel word gewerkt en dus tijdens de dag geslapen wordt ervaren wij een temperatuur van 18°C als prettig.
Als ik jou gegevens zie dan zou een 2kW voldoende moeten zijn om een slaapkamer (40m3) tijdens een hittegolf boven de 30°C te koelen naar 18°C.
Als het buiten een hittegolf is is er normaal gezien met ons klimaat een zeer vochtige lucht wal nog warme zal aanvoelen. Als je bij deze temperatuur de airco gaat aan leggen zal de vochtigheid in de slaapkamer zeer laag worden en zal 18graden zeer koud aanvoelen omdat hij constant de lucht aan het drogen is. Eenmaal je de airco hebt zal je merken dat je hem wel vezel hoger zetten dan 18 graden. Maar goed, wat ook belangrijk is voor koeling is waar je slaapkamer georiënteerd is, ligt die in het Noorden/ Zuiden veel ramen, onder een dak, Velux dakraam,... Komt de zon op je gevel of woon je tussen de bomen in een bos? Zeker omdat je zegt dat je overdag moet slapen. Koeling is nog complexer dan verwarming.
Cv al goed ingeregeld, zie topic gas besparen middels tuning? Pompsnelheid, flow regelen, delta T optimaal ingesteld. Ik stook hier op dit moment met 40 graden aanvoer met 30 retour oftewel optimaal condensatie HR Ketel. Vandaar dat stoken met cv voor mij nu weinig duurder is dan stoken met L/L met lage Cop met deze temperaturen.Lowlands schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:00:
Koelen is altijd makkelijker. Een verschil overbruggen van -5 naar 20 graden binnen of van 30 graden naar 20 graden binnen bijvoorbeeld scheelt 25 graden tegen 10 graden verschil. Koelen doet iedere L/L op zijn sloffen.Hespy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:22:
[...]
Enkele opmerkingen
Als het buiten een hittegolf is is er normaal gezien met ons klimaat een zeer vochtige lucht wal nog warme zal aanvoelen. Als je bij deze temperatuur de airco gaat aan leggen zal de vochtigheid in de slaapkamer zeer laag worden en zal 18graden zeer koud aanvoelen omdat hij constant de lucht aan het drogen is. Eenmaal je de airco hebt zal je merken dat je hem wel vezel hoger zetten dan 18 graden. Maar goed, wat ook belangrijk is voor koeling is waar je slaapkamer georiënteerd is, ligt die in het Noorden/ Zuiden veel ramen, onder een dak, Velux dakraam,... Komt de zon op je gevel of woon je tussen de bomen in een bos? Zeker omdat je zegt dat je overdag moet slapen. Koeling is nog complexer dan verwarming.
Hee, leuk display geklust, hoe heb je deze gemaakt?certefied schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:13:
Vrij warm in de kamer, maar het is een doorzon woning waar de zon nu volop staat. Gratis warmte 😎
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De zon schijnt op je thermonstaat waardoor die meer aangeeft dan werkelijk het geval is.certefied schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het nadeel van een doorzon woning is wanneer de zon weg is een tochthuis is want glas voelt nou eenmaal koud tenzij HR+++(triple)
Alles hangt van de omstandigheden af, een airco zou met deze omstandigheden ook nog goedkoper moeten zijn, echter luchtverwarming spelen externe factoren meer mee dan een CV installatie, daar valt een hoop te verbeteren kwa comfort.MotorBeast schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:27:
[...]
Cv al goed ingeregeld, zie topic gas besparen middels tuning? Pompsnelheid, flow regelen, delta T optimaal ingesteld. Ik stook hier op dit moment met 40 graden aanvoer met 30 retour oftewel optimaal condensatie HR Ketel. Vandaar dat stoken met cv voor mij nu weinig duurder is dan stoken met L/L met lage Cop met deze temperaturen.
Hier redt ik dat niet met CV ondanks uitstekend afgesteld en vloerverwarming aanwezig met goede isolatie en 30 graden aanvoer, daarnaast ook even het stroomverbruik van de CV installatie meerekenen wat mensen niet doen.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 15-12-2022 14:09 ]
Is een geroote Toon.Waah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:18:
[...]
offtopic:
Hier thuis is de keuze met CV --> heteluchtverwarming of een airco met warme lucht verwarming.
De CV is dus nog niet aangeweest en staat al sinds afgelopen maart op de zomerstand.
De CV is dus nog niet aangeweest en staat al sinds afgelopen maart op de zomerstand.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic