TigerXtrm schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:29:
[...]
Ik heb ook geen idee, precies de juiste combinatie omstandigheden misschien? Hoe dan ook was het getik weg nadat ik het ijs een beetje had laten smelten en het is tot nu toe ook niet terug, dus ik vind het al lang prima.
Is volgens mij het ijs zelf dat kraakt terwijl het uitzet. Ik had hier ook last van, ik werd zelfs 's nachts wakker van enkele heel erg luide 'krakken' (net alsof er iemand een dikke tak langs je breekt). Ben 's morgens even gaan kijken en de hele bak lag 2-3 cm ijs in, zoals bij jou.
Ik had ook opgemerkt dat het kraken even na een defrost lijkt te gebeuren. Leek me ook logisch, dan komt er vloeibaar water bij dat vervolgens ijs word. Ik was toevallig buiten toen er net een defrost gebeurde, en ben ik er even bij blijven staan: even later begon het gekraak. Ik heb toen ook het ijs met kraantjeswater gesmolten, en niets meer gehoord. Het was best wel heftig, ik had bij momenten schrik dat er iets kapot ging gaan. Maar het vriest dus letterlijk dat het kraakt
Bij mij was dit overigens de grote boosdoener. Onderaan de unit, in de afvoerbak die vol ijs komt te staan, zit een groot druipgat. Daar had ik dit gevalletje ingeklikt (aangezien het meegeleverd was, dus leek logisch), maar dat vroor snel dicht. Toen was de bak zijn afvoer kwijt en zal het ijs snel opgebouwd zijn. Dingetje weggehaald en nu lijkt het veel beter te gaan. Er zet zich wel nog ijs af, maar het grote deel van het water verdwijnt. Als het weken na elkaar vriest zal het grotere gat vast ook weer dichtvriezen, maar dat is nog te overzien. Nu was het na een paar dagen al.
Ook even bij de buren gekeken en hun buitenunit (Daikin) is wat dat betreft slimmer ontworpen: er zit geen bak onder, water druipt recht van de koelvinnen omlaag. Is natuurlijk wel schadegevoeliger, dus het is een ontwerpafweging, maar het vertelt me toch dat bij onze unit verwarmen niet de primair beoogde functie was. De unit van de buren heeft als primaire ontwerprol verwarmen (is denk ik L/W), en die van ons eerder airco vermoed ik, en verwarmen is eerder een bijkomstige functionaliteit geweest in de ontwerpafwegingen.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)