Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 282 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.337.714 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:50
Weegschaal schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:02:
[...]

Hoi Marco, dat lijkt een flink verbruik, ik heb ongeveer dezelfde situatie qua huis, volume en bouwjaar en zit op max 15 kW per dag, wel nachtverlaging maar dat verbruikt ook best wel wat.
Mijn conclusie is dat l/l voor mijn woning wel kan, maar het comfort is niet te vergelijken met cv.
Het bleek dat schoonmaken van de filters enorm verschil maakt. Het blijft nu weer veel beter warm op een lagere setpoint. Verbruik vandaag tot nu toe 10 kWh, zal op zo'n 25 uitkomen denk ik. Dat is weer een stuk acceptabeler. Qua comfort vind ik het eigenlijk wel net zo fijn als de cv, geen probleem met het geluid en de luchtstroom. Defrost is licht vervelend maar om de 3 uur nu ongeveer.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:34
Hier ook flink wat ijs onder de buitenunit van de woonkamer. De weg naar de afvoer (c.a. 2.5 meter) is een ijsbaan geworden, kan er bijna op schaatsen.

Onder de unit van de slaapkamer (deze hangt op een andere plek, woonkamer boven de keuken) ligt helemaal niks? Ook wel raar, maar wel mooi aangezien deze in de steeg hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:52
Volgende week worden hier de rolluiken gemonteerd (aluminium met isolatie erin). Ben benieuwd hoeveel verschil dit gaat maken in het nachtverbruik met 24/7 verwarmen in koude periodes, voor mijn gevoel komt een groot deel van ons warmteverlies momenteel van het oude dubbelglas voorin de woonkamer. Hopelijk gaan ze er straks in de zomer ook voor zorgen dat de airco minder hoeft te stampen om de boel koel te houden :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
ThinkPad schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:48:
[...]

Laat je niet gek maken door de paar dagen met flinke vorst die we nu hebben! Relatief gezien is dat op de gehele winterperiode maar een klein aantal dagen. In het voor- en naseizoen kun je met een airco ontzettend zuinig verwarmen. Een te zware airco zal juist in die periode gaan pendelen (blader dit topic maar eens terug naar begin/half november ofzo voor gebruikservaringen). Dus ik zou daar op dimensioneren, niet op die paar dagen dat het hard vriest, zeker aangezien je de vloerverwarming nog achter de hand hebt... Volgende week is het al weer +4°C.

Heb je al met de 'koevlaas' formule je gasverbruik (minus dat van warmwater tappen) gerekend op wat voor vermogen warmtepomp je uit zou komen?
ben ik het niet mee eens. mijn 5 kw heeft ook in november geen pendel gedrag vertoont. [URL="https://tweakers.net/i/l2d0fA2wEhdXcxzY81Jsp0b1EgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PWQpEPUteYtMLMFIPDnu3Fwf.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePvNnvvyG5j68wdyV6FG1ne8MUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWQpEPUteYtMLMFIPDnu3Fwf.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 17% gewijzigd door arie-verdetti op 14-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Zuinig schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:09:
[...]
dit ervaar ik anders. De 5.0 blaast harder wat je ook nodig hebt om de warme lucht goed verdeeld te krijgen. De 3.5 moet je harder gaan zetten om hetzelfde effect te krijgen. Per saldo komt het op hetzelfde neer. Wel pendelt een 5.0 eerder bij hogere buitentemperatuur. Bij mij begint dat bij hoger als 14 graden dan. Een 3.5 zal dat tot 16 graden kunnen zoiets.
precies. helemaal mee eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n253PVhycLZGarhuPkBeTZPQa3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pXcpfDHYTDr7qBBH2vCTTpE.jpg?f=fotoalbum_large
Demper pootjes zijn binnen. Voordat ik ze er allemaal verkeerdom op martel, welke kant moet boven? De smalle of de brede kant?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-05 23:01
Hi! Hier ben ik weer met mijn panasonics.

Heeft iemand ervaring met de "ideale instellingen" qua warmte en zuinigheid.
I know ieder huis is anders maar momenteel zet ik alles op auto cause I have no clue :)
Maar wellicht zijn er tips en trucjes :p.

Ik ken ook het exacte effect van de quiet stand bvb niet, is die zuiniger?
Warm wordt het iig niet echt er mee in deze tijden.

Het is een beetje een harde winter voor ons, zeker ook qua verbruik maar goed daar hebben we ons al wat bij neergelegd. Ik ziet het nu vooral als voorbereiding op wat nog komen gaat en volgende winter want dan zal de isolatie nog wat beter zijn (spouwmuur gevuld) en gaan we ook een houtkachel nemen voor de echte kou en wat gezelligheid. (I know, I know niet erg groen. Maar eens mens mag toch soms een zondigen. Al de rest komt van onze panelen, geen gas aansluiting en oude stookolie weggedaan. Dit huis op 6 maand tijd al erg vergroend :p)

Nu al bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 23:25

AMDFreak

Intel is zo..

Iemand enig idee wat het effect is van de zon op de buiten-unit? Of wordt dit direct teniet gedaan door de koude aangezogen lucht?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 13-05 23:15
DriesLec schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:43:
Hi! Hier ben ik weer met mijn panasonics.

Heeft iemand ervaring met de "ideale instellingen" qua warmte en zuinigheid.
I know ieder huis is anders maar momenteel zet ik alles op auto cause I have no clue :)
Maar wellicht zijn er tips en trucjes :p.

Ik ken ook het exacte effect van de quiet stand bvb niet, is die zuiniger?
Warm wordt het iig niet echt er mee in deze tijden.

Het is een beetje een harde winter voor ons, zeker ook qua verbruik maar goed daar hebben we ons al wat bij neergelegd. Ik ziet het nu vooral als voorbereiding op wat nog komen gaat en volgende winter want dan zal de isolatie nog wat beter zijn (spouwmuur gevuld) en gaan we ook een houtkachel nemen voor de echte kou en wat gezelligheid. (I know, I know niet erg groen. Maar eens mens mag toch soms een zondigen. Al de rest komt van onze panelen, geen gas aansluiting en oude stookolie weggedaan. Dit huis op 6 maand tijd al erg vergroend :p)

Nu al bedankt!
Ik zou eens beginnen met alle silent/eco of andere limiterende opties uit te zetten om een stabiele basis te creëren waarmee je de boel warm kunt houden. Als je dat hebt kun je uiteindelijk gaan testen met silent/eco of lagere fan standen etc.

Sowieso op heating stand, binnenunit lamellen 45 graden naar beneden richten en L/R zodat deze de warmte door de kamer kan verdelen.
Fanstand: auto, bij afwezigheid of als je het geluid geen probleem vindt: max.
24/7 verwarmen is vrijwel altijd meer comfort dan ad hoc.

[ Voor 25% gewijzigd door Frag1le op 14-12-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 19:53
TigerXtrm schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:29:
[...]

Ik heb ook geen idee, precies de juiste combinatie omstandigheden misschien? Hoe dan ook was het getik weg nadat ik het ijs een beetje had laten smelten en het is tot nu toe ook niet terug, dus ik vind het al lang prima.
Is volgens mij het ijs zelf dat kraakt terwijl het uitzet. Ik had hier ook last van, ik werd zelfs 's nachts wakker van enkele heel erg luide 'krakken' (net alsof er iemand een dikke tak langs je breekt). Ben 's morgens even gaan kijken en de hele bak lag 2-3 cm ijs in, zoals bij jou.

Ik had ook opgemerkt dat het kraken even na een defrost lijkt te gebeuren. Leek me ook logisch, dan komt er vloeibaar water bij dat vervolgens ijs word. Ik was toevallig buiten toen er net een defrost gebeurde, en ben ik er even bij blijven staan: even later begon het gekraak. Ik heb toen ook het ijs met kraantjeswater gesmolten, en niets meer gehoord. Het was best wel heftig, ik had bij momenten schrik dat er iets kapot ging gaan. Maar het vriest dus letterlijk dat het kraakt :)

Bij mij was dit overigens de grote boosdoener. Onderaan de unit, in de afvoerbak die vol ijs komt te staan, zit een groot druipgat. Daar had ik dit gevalletje ingeklikt (aangezien het meegeleverd was, dus leek logisch), maar dat vroor snel dicht. Toen was de bak zijn afvoer kwijt en zal het ijs snel opgebouwd zijn. Dingetje weggehaald en nu lijkt het veel beter te gaan. Er zet zich wel nog ijs af, maar het grote deel van het water verdwijnt. Als het weken na elkaar vriest zal het grotere gat vast ook weer dichtvriezen, maar dat is nog te overzien. Nu was het na een paar dagen al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqTxD-BhQ_6jb37zHVyNq9_Bc84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RN6YCNSA4d68l6uqlfTSV7Q9.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even bij de buren gekeken en hun buitenunit (Daikin) is wat dat betreft slimmer ontworpen: er zit geen bak onder, water druipt recht van de koelvinnen omlaag. Is natuurlijk wel schadegevoeliger, dus het is een ontwerpafweging, maar het vertelt me toch dat bij onze unit verwarmen niet de primair beoogde functie was. De unit van de buren heeft als primaire ontwerprol verwarmen (is denk ik L/W), en die van ons eerder airco vermoed ik, en verwarmen is eerder een bijkomstige functionaliteit geweest in de ontwerpafwegingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtnJtBrRleF8VFtDkmzHtt4uHjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9nnR1G3CyTVTcXTjcLISD7R.jpg?f=fotoalbum_large

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frag1le
Capt Waffles schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:51:
[...]

Is volgens mij het ijs zelf dat kraakt terwijl het uitzet. Ik had hier ook last van, ik werd zelfs 's nachts wakker van enkele heel erg luide 'krakken' (net alsof er iemand een dikke tak langs je breekt). Ben 's morgens even gaan kijken en de hele bak lag 2-3 cm ijs in, zoals bij jou.

Ik had ook opgemerkt dat het kraken even na een defrost lijkt te gebeuren. Leek me ook logisch, dan komt er vloeibaar water bij dat vervolgens ijs word. Ik was toevallig buiten toen er net een defrost gebeurde, en ben ik er even bij blijven staan: even later begon het gekraak. Ik heb toen ook het ijs met kraantjeswater gesmolten, en niets meer gehoord. Het was best wel heftig, ik had bij momenten schrik dat er iets kapot ging gaan. Maar het vriest dus letterlijk dat het kraakt :)

Bij mij was dit overigens de grote boosdoener. Onderaan de unit, in de afvoerbak die vol ijs komt te staan, zit een groot druipgat. Daar had ik dit gevalletje ingeklikt (aangezien het meegeleverd was, dus leek logisch), maar dat vroor snel dicht. Toen was de bak zijn afvoer kwijt en zal het ijs snel opgebouwd zijn. Dingetje weggehaald en nu lijkt het veel beter te gaan. Er zet zich wel nog ijs af, maar het grote deel van het water verdwijnt. Als het weken na elkaar vriest zal het grotere gat vast ook weer dichtvriezen, maar dat is nog te overzien. Nu was het na een paar dagen al.
[Afbeelding]

Ook even bij de buren gekeken en hun buitenunit (Daikin) is wat dat betreft slimmer ontworpen: er zit geen bak onder, water druipt recht van de koelvinnen omlaag. Is natuurlijk wel schadegevoeliger, dus het is een ontwerpafweging, maar het vertelt me toch dat bij onze unit verwarmen niet de primair beoogde functie was. De unit van de buren heeft als primaire ontwerprol verwarmen (is denk ik L/W), en die van ons eerder airco vermoed ik, en verwarmen is eerder een bijkomstige functionaliteit geweest in de ontwerpafwegingen.
[Afbeelding]
Nu is het wachten op de eerste tweaker die de bodem van de bak eruit dremelt op de locaties onder de koelvinnen. :)
Casemod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:53
AMDFreak schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:58:
@w00key,

Kun jij je stookgedrag uitleggen? Draait jouw LG 24/7?
Zelf draai ik 24/7 op 21 graden. En dan heb ik eens per uur of per 2 uur een defrost.
Mijn buurman heeft dezelfde LG als ik, maar stookt net als vroegah..
En dan is het bv 17 graden in de woonkamer dat wilt hij dan op 22 graden hebben en het duurt hem te lang. Dus zet hij de airco op 30 graden verwarmen icm maximaal blazen.
En dan schiet hij ook heel snel in defrostmode en heeft daarna eigenlijk geen zin meer om te draaien..
Ik stook continue buiten de piektijden van 0700-1000, 1700-1900.

Dit apparaat heeft power zat, daarin zit een compressor die ook in de 7kW model zit, zelfs bij -7 buiten is het binnen in een kwartier opgewarmd. Maar dat "preventief defrost" is iets nieuws voor mij, het vriest hier niet zo vaak dat ik het eerder gemerkt heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:43:
[Afbeelding]
Demper pootjes zijn binnen. Voordat ik ze er allemaal verkeerdom op martel, welke kant moet boven? De smalle of de brede kant?
Smalle kant boven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:34
Kan het trouwens geen kwaad dat je de unit optilt? Ik zit ook te twijfelen om deze pootjes er op te zetten, maar het idee van eventuele beschadigingen houdt mij een beetje tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Frag1le schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:54:
[...]

Nu is het wachten op de eerste tweaker die de bodem van de bak eruit dremelt op de locaties onder de koelvinnen. :)
Casemod!
Of een gitzwarte (vantablack) kap voor in de winter en een spierwitte voor de zomer.
Met het idee dat het ijs dan sneller smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 14:36
[...]

Casemod!
Ik zit daar inderdaad wel over te denken, design is ook gewoon niet gemaakt om in de winter 24/7 te stoken. Maar dat zal dan een klusje worden voor in de zomer. Nu bak met ijs en onder de airco een plaat ijs. Bij de laatste defrost zag ik het water op het dak druppelen. Maar die plaat die onder in ligt die verdwijnt niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
BlazeMuis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:04:
[...]

Kan het trouwens geen kwaad dat je de unit optilt? Ik zit ook te twijfelen om deze pootjes er op te zetten, maar het idee van eventuele beschadigingen houdt mij een beetje tegen.
Kan geen kwaad, indien je voldoende "speling" op de leidingen hebt.

Doe het per kant eerst de 2 aan de kant zonder leidingen en daarna de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46
marcovandam schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:27:
[...]

Het bleek dat schoonmaken van de filters enorm verschil maakt. Het blijft nu weer veel beter warm op een lagere setpoint. Verbruik vandaag tot nu toe 10 kWh, zal op zo'n 25 uitkomen denk ik. Dat is weer een stuk acceptabeler. Qua comfort vind ik het eigenlijk wel net zo fijn als de cv, geen probleem met het geluid en de luchtstroom. Defrost is licht vervelend maar om de 3 uur nu ongeveer.
filters binnen of bedoel je de buiten unit?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
arie-verdetti schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:37:
[...]

ben ik het niet mee eens. mijn 5 kw heeft ook in november geen pendel gedrag vertoont. [URL="https://tweakers.net/i/l2d0fA2wEhdXcxzY81Jsp0b1EgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PWQpEPUteYtMLMFIPDnu3Fwf.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Eens, hier ook een 5kw maar verschilt wel echt per woning natuurlijk. Alsnog zeer tevreden mee, goede overcapaciteit en kan de kamer echt volblazen met hete lucht, boven een 3,5kw en die verbruikt ook niet bepaald weinig nu. Heb liever wat over als dat ik netaan de kamer op 19 graden krijg. Bovendien kan het nog veel kouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Capt Waffles schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat is intressat nog niet eerder gezien of op gelet
hier een l/l diakin en deze zit gewoon dicht van ondere

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

Casemod!
omg ja a/c casemodding!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Areknia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05-2024
Plenkske schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:48:
[...]

Hier een ME multi, de 2F53VF, daarmee is het prima mogelijk om op laag vermogen te draaien. Ook met 1 binnenunit aan. Mits je hem goed insteld en mits je hem niet adhoc gebruikt.
Uit nieuwsgierigheid, wat zijn jouw instellingen dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Casemod!
En vervolgens klagen dat het systeem voor geen meter presteert. Er is een reden dat die omkasting vrijwel gesloten is.. de airflow moet door de warmtewisselaar, niet door andere open gaten. Maak je de onderkant open, dan zal de fan daar veel lucht vandaan gaan trekken 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Areknia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05-2024
Niemand?

Ik heb de video op Youtube gezet voor hem makkelijker te kunnen bekijken:

YouTube: Airco ME

Waar ik eventueel aan denk is, dit is de verste van de drie airco's van de multisplit. Zou het met de afstand te maken kunnen hebben, koelmiddel...?
Areknia schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:30:
Sinds twee weken zijn de airco's hier ook geïnstalleerd. Alleen deze op de bureau doet wat raar. Bij het blazen op stand 1/2 of automatisch maakt hij een vreemd geluid. Als ik hem op een hogere stand zet, doet hij het niet of ik hoor het toch alvast niet zo hard.

Precies of hij altijd optrekt en loslaat, optrekt en loslaat...

https://files.fm/u/7bs37emus

Het is een msz-ap20vgk die op een multisplit hangt mxz-3f54vf3. Dezelfde unit die in de slaapkamer hangt en deze op de zolder (wel een 2,5) doen dit niet. Ze hangen alledrie aan dezelfde buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat harde geluid bedoel je? Klinkt alsof er ergens iets niet vast zit.. :? Zou je installateur daar bij halen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:50

Vos

AFCA

Mooie schaatsbaan 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_HDwJXlU7oQk-uTz5lckRGbTLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25K0yaZbGMQwyNn4EMdFGbta.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 19:42
DynamicDreams schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:20:
Met deze temperaturen moet mijn MHI 3,5 kw er flink aan trekken voor de woonkamer. Het gebrom van de buitenunit, waar ik eerder in dit topic over sprak, is echt enorm irritant in de slaapkamer. Moet ook zegen dat de fan buiten ook goed te horen is.
Hier horen we in huis sinds maandagnacht ook irritant gebrom van onze MHI 3,5 ZS buitenunit...
Normaal horen we helemaal niets van de buitenunit.

Sinds maandag vriest het hier. Kan het zijn dat de buitenunit daarom lawaai maakt?

De unit moet hard werken (1.3-1.5 kW verbruik), maar de dagen ervoor was dit ook het geval. Toen vroor het echter nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Frag1le schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:49:
[...]

Ik zou eens beginnen met alle silent/eco of andere limiterende opties uit te zetten om een stabiele basis te creëren waarmee je de boel warm kunt houden. Als je dat hebt kun je uiteindelijk gaan testen met silent/eco of lagere fan standen etc.

Sowieso op heating stand, binnenunit lamellen 45 graden naar beneden richten en L/R zodat deze de warmte door de kamer kan verdelen.
Fanstand: auto, bij afwezigheid of als je het geluid geen probleem vindt: max.
24/7 verwarmen is vrijwel altijd meer comfort dan ad hoc.
Ja dat doe ik ook, zeker met deze temperaturen. Als het wat warmer wordt opnieuw zie ik hem wel 's nachts uit gaan. Alles op auto is dus zo gek niet begrijp ik. Vind het geluid op max wel een dingetje, dus kan me voorstellen dat ik dat wat ga verlagen als de temperaturen wat aangenamer worden.

Moet zeggen dat ik de buiten unit vannacht voor het eerst niet gehoord had en dat het verbruik zo te zien knap wat lager lag ondanks de vrieskou nu dat ik het dak 2 dagen geisoleerd heb. Zat voor onze woonkamer aan 1kw gemiddeld per uur. Wat nu tussen middernacht en vanmiddag rond de 800 watt lag.
In komende maanden worden ook nog de spouwmuur (7cm) gevuld dus dan komen we wel ergens hoop ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Laatst online: 21-05 22:05
Frenkie567917 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:28:
[...]

Hier horen we in huis sinds maandagnacht ook irritant gebrom van onze MHI 3,5 ZS buitenunit...

Sinds maandag vriest het hier. Kan het zijn dat de buitenunit daarom lawaai maakt?

De unit moet hard werken (1.3-1.5 kW verbruik), maar de dagen ervoor was dit ook het geval. Toen vroor het echter nog niet.
Welkom bij de club. Soort schraal brommend geluid wat ik niet eerder hoorde. Niet perse slecht maar aanzienlijk anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:31
[...]

Hele unit moet nu eenmaal net wat harder werken, dus je kan precies een frequentie te pakken hebben waardoor er wat resonantie wordt doorgegeven. Andere dempers kunnen flink schelen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
[...]

Misschien ijsplaat op het dak die meetrilt? Was hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:27
GermanPivo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:34:
[...]

Hele unit moet nu eenmaal net wat harder werken, dus je kan precies een frequentie te pakken hebben waardoor er wat resonantie wordt doorgegeven. Andere dempers kunnen flink schelen.
Maakt de hardheid nog iets uit? Of zijn deze zachte variant de beste? (ik heb een 7 kw unit hangen, die weegt een paar gram)

[ Voor 3% gewijzigd door JTB81 op 14-12-2022 13:36 ]

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
JTB81 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:35:
[...]

Maakt de hardheid nog iets uit? Of zijn deze zachte variant de beste? (ik heb een 7 kw unit hangen, die weegt een paar gram)
In theorie moet het met de soft variant moet kunnen, want 35 kg per voet haal je niet. Maar anders deze nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 19:42
Sebo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:35:
[...]

Dat zou heel goed kunnen. :)
Er ligt aardig wat ijs op het platte dak rondom de unit. Daarbij is de resonantie ook bij een lager verbruik aanwezig (wel minder hard/lager frequentie).

Ik ga eens met wat heet water aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Frenkie567917 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:44:
[...]

Dat zou heel goed kunnen. :)
Er ligt aardig wat ijs op het platte dak rondom de unit. Daarbij is de resonantie ook bij een lager verbruik aanwezig (wel minder hard/lager frequentie).

Ik ga eens met wat heet water aan de slag.
Idd wel iets om aan te pakken, ik ga het met een vorstlint proberen die mensen ook gebruiken om planten vorstvrij te houden, gebruikt wel 50watt maar als je die als een soort vloerverwarming onder de airco legt blijft het in ieder geval water. bij hevige vorst ( meer als 1 week ) is het anders teveel risico op schade voor aanvriezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUBunVl4PzD1Fun36Dv6qTdYplg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zqt3xMmCYJcQFqyCltAMFvH0.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

[...]

Kan dat het gebrom veroorzaken? Hier sinds gistermiddag een flink gebrom, tot irritant aan toe.

Ga in ieder geval dempers bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Heb sinds Q2 dit jaar een eco gasloos huis met warmtepomp etc.
Deze winter echt drama met droge lucht. Zit nu zelfs onder de 24% en dan heb ik alle gootstenen en de badkuip al vol water staan.

Vooral slaapkamer / slapen is echt ramp; hoestbuien galore

Heb nu een Venta LW25 comfort plus voor de slaapkamer gehaald. is maar 12m2 dus daar zal ie voldoende voor zijn.

Als die werkt ga ik er voor de woonkamer ook een halen

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 11:30
StormRider schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:31:
[...]

Welkom bij de club. Soort schraal brommend geluid wat ik niet eerder hoorde. Niet perse slecht maar aanzienlijk anders.
Same here. Ik overweeg nu wel om de buitenunit te verplaatsen van op de carport, naar aan de muur geschroefd. Ik weet niet of het zaligmakend is, maar het zal vast schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Vos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:01:
[...]

Kan dat het gebrom veroorzaken? Hier sinds gistermiddag een flink gebrom, tot irritant aan toe.

Ik hoor normaal niks en nu met 1,5 cm ijs x 2 meter omtrek rondom de airco heb ik wel gebrom gehoord gisternacht. Nu is het weer over omdat het licht dooit. Dus kan zeker , kan zomaar 50kg massa extra zijn die op andere plekken ergens tegaan trilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Sebo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:49:
[...]

Idd wel iets om aan te pakken, ik ga het met een vorstlint proberen die mensen ook gebruiken om planten vorstvrij te houden, gebruikt wel 50watt maar als je die als een soort vloerverwarming onder de airco legt blijft het in ieder geval water. bij hevige vorst ( meer als 1 week ) is het anders teveel risico op schade voor aanvriezen.

[Afbeelding]
Zoals al meerdere keren aangegeven: dat heb ik 2 jaar geleden in de zomer gemonterd en werkt prima. 0 ijs :)

Enige vervelende is het moneren in de lekbak zelf; de kabels zijn best stug en je moet ze dus vastzetten anders gaat het alle kanten op. Maar dat is een kwestie van creatief zijn met kabelzadels of een dot kit hier en daar :)

Overigens zijn er ook versies die 30 Wh verbruiken. Scheelt je weer

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 14-12-2022 14:07 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
beschuitfluiter schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:03:
Deze winter echt drama met droge lucht. Zit nu zelfs onder de 24% en dan heb ik alle gootstenen en de badkuip al vol water staan.

Heb nu een Venta LW25 comfort plus voor de slaapkamer gehaald. is maar 12m2 dus daar zal ie voldoende voor zijn.

Zulke droge lucht kan betekenen dat het ergens aan het condenseren is.
Dit kan in je vloer zijn maar ook in muren etc.
Als je de droge lucht gaat bevochtigen kan dit betekenen dat er op die plek alleen nog maar meer vocht kan condenseren, met schimmel als mogelijk gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Notna schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:06:
[...]

Zoals al meerdere keren aangegeven: dat heb ik 2 jaar geleden in de zomer gemonterd en werkt prima. 0 ijs :)

Enige vervelende is het moneren in de lekbak zelf; de kabels zijn best stug en je moet ze dus vastzetten anders gaat het alle kanten op. Maar dat is een kwestie van creatief zijn met kabelzadels of een dot kit hier en daar :)
Top. Ik ga ermee aan de slag. Schakelen met een slimme wifi stekker zodat hij via de telefoon te bedienen is lijkt me ook wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Laatst online: 21-05 22:05
[...]

Hier ook een ijsplaat die mee lijkt te trillen icm hard werken. Techniek mag je soms ook horen bij extreme omstandigheen. Dit was vanmorgen bij onze auto ook zo. Loopt een een klein beetje schraler en bokkeriger dan bij warm weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Sebo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:07:
[...]

Top. Ik ga ermee aan de slag. Schakelen met een slimme wifi stekker zodat hij via de telefoon te bedienen is lijkt me ook wel handig.
Hier nog niet werkend maar wel over de eerste stappen nagedacht hoe ik dit wil doen:
Shelly die ik in de werkschakelaar plaats.
Deze Shelly dan opnemen in HA en daar proberen te automatiseren zodat bij elke 5e defrost het warmtelint bijv ook even aangaat om het smeltwater net even iets te helpen met het smelten, of het met een sensor ofzo te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Frag1le schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:16:
[...]

Hier nog niet werkend maar wel over de eerste stappen nagedacht hoe ik dit wil doen:
Shelly die ik in de werkschakelaar plaats.
Deze Shelly dan opnemen in HA en daar proberen te automatiseren zodat bij elke 5e defrost het warmtelint bijv ook even aangaat om het smeltwater net even iets te helpen met het smelten, of het met een sensor ofzo te regelen.
Klinkt goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:53

Vorige jaar draaide de bevochtiger hier ook overuren maar sinds ik een enthalpiewisselaar heb gaat het prima. Ik ventileer nog steeds met 100-150m3/uur, en RV staat in de woonkamer op 45%, boven op 55% - douchen en af en toe de was aan een rek hangen met een ventilator erop scheelt een hoop.

Een ERV kan ik iedereen wel aanraden; apparaat houdt ook besparingen bij, deze staat op 890 kWh warmte sinds installatie in september.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
Deze winter echt drama met droge lucht.
[...]
Snap niet helemaal waarom je dit in dit topic geplaatst hebt, ik vermoed dat je een lucht/water warmtepomp hebt namelijk gezien je nieuwbouwwoning ;) De extreem droge lucht zal vermoedelijk door de WTW-ventilatie veroorzaakt worden. Oplossing: de kruiswisselaar vervangen door eentje die aan 'enthalpie' doet. Zie: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Laten we maar weer ontopic gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:26
De airco heeft snachts bijna 1500 watt constant getrokken om een woonkamer van 45m2 op 22.5 (op de thermostaat 20 graden) te houden. Een schuifpui met 10m2 HR++ glas, isolatie 3.5 RD en WTW. Je vraagt je toch af hoe een woonkamer dan nog 3000- 4000 watt aan warmteverlies heeft, ook bij -5.

Net met de thermometer gemeten en het viel op dat de vloer zelfs ietsje warmer was dan het plafond (20.6 vs 20). Het plafond zou juist een stuk warmer moeten zijn met luchtverwarming. Ik vermoed dus dat het hoge warmteverlies ook te maken heeft met de vloer van de 1e verdieping. Daar is het 15 graden en die koude trekt kennelijk door de verdiepingsvloeren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:50
Maxwp schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:26:
[...]

filters binnen of bedoel je de buiten unit?
Filters van de binnenunit, waren toch vrij snel weer volgelopen. Hij staat nu natuurlijk veel meer aan met hogere fanstand. .

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jens17 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:03:
[...]

Same here. Ik overweeg nu wel om de buitenunit te verplaatsen van op de carport, naar aan de muur geschroefd. Ik weet niet of het zaligmakend is, maar het zal vast schelen.
Bij mij is het juist ontstaan nadat ik hem aan de muur heb geschroefd. Eerst hoorde ik de unit alleen in de garage (door het houten garagedak). Nu hoor ik de zware toon door bijna het hele huis. Leverancier heeft demping aangepast, dat scheelt wel wat maar het is nog niet weg.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Flatisa schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:45:
De airco heeft snachts bijna 1500 watt constant getrokken om een woonkamer van 45m2 op 22.5 (op de thermostaat 20 graden) te houden. Een schuifpui met 10m2 HR++ glas, isolatie 3.5 RD en WTW. Je vraagt je toch af hoe een woonkamer dan nog 3000- 4000 watt aan warmteverlies heeft, ook bij -5.

Net met de thermometer gemeten en het viel op dat de vloer zelfs ietsje warmer was dan het plafond (20.6 vs 20). Het plafond zou juist een stuk warmer moeten zijn met luchtverwarming. Ik vermoed dus dat het hoge warmteverlies ook te maken heeft met de vloer van de 1e verdieping. Daar is het 15 graden en die koude trekt kennelijk door de verdiepingsvloeren heen.
Je verhaal van het plafond, kan zeker het geval zijn.
In ons vorig huis wat alles geïsoleerd tussen elke verdieping, dat is hier nu niet het geval want betonnen gewelven dus om te isoleren zouden we plafonds moeten verlagen.
Ik ga mss in de toekomst wat experimenteren om de bovenverdieping op het minimum (16graden) te zetten om te kijken of dit voordelig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Laatst online: 17:52

Zo gek vind ik dat niet klinken hoor, die van mij trekt momenteel ook 1200 tot 1350 watt continu en heb hem zelfs maar op 18 graden staan (al heb ik nog wel een tweede unit aan staan op de bovenverdieping die via de fanstand nog steeds wat warme lucht naar binnen blaast om het daar een beetje op temperatuur te houden).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:14

Heb je WTW icm ventilatie D? Want in dat geval wordt de warmte indirect door de ventilatie ook weer verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:14
ThinkPad schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:48:
[...]

Laat je niet gek maken door de paar dagen met flinke vorst die we nu hebben! Relatief gezien is dat op de gehele winterperiode maar een klein aantal dagen. In het voor- en naseizoen kun je met een airco ontzettend zuinig verwarmen. Een te zware airco zal juist in die periode gaan pendelen (blader dit topic maar eens terug naar begin/half november ofzo voor gebruikservaringen). Dus ik zou daar op dimensioneren, niet op die paar dagen dat het hard vriest, zeker aangezien je de vloerverwarming nog achter de hand hebt... Volgende week is het al weer +4°C.

Heb je al met de 'koevlaas' formule je gasverbruik (minus dat van warmwater tappen) gerekend op wat voor vermogen warmtepomp je uit zou komen?
Met de Koevlaas formule kom ik op 5.3KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Apolopo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:12:
[...]

Met de Koevlaas formule kom ik op 5.3KW.
Houd er rekening mee dat die uitkomst voor je hele huis is en niet enkel je woonkamer. Maar als je je woonkamer ook bij -10 wilt kunnen verwarmen, ga je waarschijnlijk wel naar een 5kW toe (of een 3.5 kW MHI ZS-X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:14
GermanPivo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:13:
[...]

Houd er rekening mee dat die uitkomst voor je hele huis is en niet enkel je woonkamer. Maar als je je woonkamer ook bij -10 wilt kunnen verwarmen, ga je waarschijnlijk wel naar een 5kW toe (of een 3.5 kW MHI ZS-X)
Dank je. Ik vind het geen probleem om met vorstdagen zoals deze week de vloerverwarming te gebruiken. Ik was eerst van plan om een Intergas/Daikin hybride warmtepomp te nemen, maar die zijn niet leverbaar. Zo'n hybride schakelt ook bij vorst over op 100% CV. Als ik mijn gasverbruik van de huidige 1100 m3 voor verwarmen kan verlagen tot 400m3 is het al super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Notna schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:06:
[...]

Overigens zijn er ook versies die 30 Wh verbruiken. Scheelt je weer
Merk je na het plaatsen verschil in aantal defrost?

Zit hier ook met een volle condensbak en defrost om het half uur.

Arievd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Arievd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:19:
[...]

Merk je na het plaatsen verschil in aantal defrost?

Zit hier ook met een volle condensbak en defrost om het half uur.

Arievd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Nee; de warmte die het lint afgeeft is vrij lokaal. Het warmt wellicht de lekbak iets op, maar dat is het ook. De lekbak is in iedergeval ijsvrij.

Als je het warmte lint tegen de lamellen van de buitenunit zou plaatsen, dan denk ik pas dat je minder defrosts gaat zien. Maar om daar een goed effect voor te krijgen moet je heel veel 'coils' maken en dan belemmer je weer de airlfow van de aanzuigende kant.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Bij mij ligt amper ijs. Misschien dat hij die extra kw vermogen per uur buiten in het element laat zitten 😅. Wel af en toe een defrost cyclus gehoord afgelopen dagen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrPj3Nh_7jXssMHFy2V1gzxJutU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOn27XDljvk8fizizBaQCdIA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNQGJdMXlNQsYuQu9v8IfvanVy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAG9JWpOxfKV5vim5dYyGRKm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1800570

Vos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:01:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. Ik durfde de airco niet meer aan te zetten zon extreme brom. Net het dak op geweest en kap eraf geschroeft. Wat blijkt, een ijsplaat van ca 3cm dikte onderin de lekbak. Daardoor alle 3 de lekgaten dichtgevroren. Vervolgens met de verfbrander de ijsplaat laten ontdooien en brom Is verdwenen!

Nu de vraag, hoe voorkom ik dit:-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtwQxxNOtgkaBULdCduIeE319f0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ty3LSwhZKDnJRhyzGv392FHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz7E1Q1NJdpWxxgEvu37Z7QhTfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hePL1eTuddxIyNXCkuzbEcZA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
@Anoniem: 1800570 Kleine bunzerbrander eronder zetten :+

Zonder gekkigheid: zoek naar een verwarmings-/warmtelint.

[ Voor 36% gewijzigd door GermanPivo op 14-12-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Anoniem: 1800570 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:56:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. Ik durfde de airco niet meer aan te zetten zon extreme brom. Net het dak op geweest en kap eraf geschroeft. Wat blijkt, een ijsplaat van ca 3cm dikte onderin de lekbak. Daardoor alle 3 de lekgaten dichtgevroren. Vervolgens met de verfbrander de ijsplaat laten ontdooien en brom Is verdwenen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zal daar ook eens naar kijken, thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 19:53
Notna schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:26:
[...]

Als je het warmte lint tegen de lamellen van de buitenunit zou plaatsen, dan denk ik pas dat je minder defrosts gaat zien. Maar om daar een goed effect voor te krijgen moet je heel veel 'coils' maken en dan belemmer je weer de airlfow van de aanzuigende kant.
En dan heb je een COP = 1 verwarming buitenshuis geïnstalleerd, dan ben je nog beter af om dat lint gewoon in de woonkamer te leggen :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Pas aangegeven dat mijn unit ieder uur (precies tijd) in defrost gaat.

Maar wat opvalt bij sommige foto’s is dat er ijs op de buitenunit zit dan.

Bij mijn niets tot bijna niets. Is een defrost niet alleen bepalend voor de buiten zijde? Doet hij dit ook voor inwendige componeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1800570

Hij ging bij ons wel ca 1x per uur in defrost toen het vochtig weer was en rond de -5. Vandaar misschien ook de ijsbaan in de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
Voske89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:39:

Bij mijn niets tot bijna niets. Is een defrost niet alleen bepalend voor de buiten zijde? Doet hij dit ook voor inwendige componeten?
LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:09

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Anoniem: 1800570 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:42:
Hij ging bij ons wel ca 1x per uur in defrost toen het vochtig weer was en rond de -5. Vandaar misschien ook de ijsbaan in de buitenunit.
Ik ben nu in ieder geval wel nieuwsgierig naar de oorzaak. Waarom gebeurt dit bij de ene unit wel en bij andere niet. Verwarm nu 5 winters met airco maar dit probleem is mij (gelukkig) onbekend. Unit staat op de grond op Bigfoots. Er ligt hier ook geen grote ijsplas onder. Een paar miniplasjes maar dat is het wel. Unit staat de laatste dagen wel een paar uurtjes in het zonnetje. Misschien grond daardoor niet bevroren en loopt het water bij mij wel weg. Maar dat is slechts een gedachte en ik houd van feiten.

[ Voor 17% gewijzigd door vdr01 op 14-12-2022 16:50 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Onze airco klinkt binnen soms als een vrachtwagen, vooral als het buiten vriest. De airco staat op bigfoots op een betonnen uitbouw. Nu heb ik een setje trillingsdempers besteld en die zou ik in principe tussen de bigfoots en de unit moeten plaatsen. Daardoor zou hij ongeveer 5cm hoger komen te staan, maar ik heb het idee dat ik die ruimte helemaal niet heb qua koelleidingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXR2aLHQeYSLLw7KmL_7fkUHYVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea2WUc6PMLLPt803eZ5T4w7z.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dat en moet ik dit dus aan mijn installateur gaan vragen of zou ik dit gewoon zelf moeten kunnen?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
BastiaanN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:49:
Onze airco klinkt binnen soms als een vrachtwagen, vooral als het buiten vriest. De airco staat op bigfoots op een betonnen dak. Nu heb ik een setje trillingsdempers besteld en die zou ik in principe tussen de bigfoots en de unit moeten plaatsen. Daardoor zou hij ongeveer 5cm hoger komen te staan, maar ik heb het idee dat ik die ruimte helemaal niet qua koelleidingen:

[Afbeelding]

Klopt dat en moet ik dit dus aan mijn installateur gaan vragen of zou ik dit gewoon zelf moeten kunnen?
Ik zou t sowieso door je installateur laten doen just in case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

BastiaanN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:49:
Onze airco klinkt binnen soms als een vrachtwagen, vooral als het buiten vriest. De airco staat op bigfoots op een betonnen dak. Nu heb ik een setje trillingsdempers besteld en die zou ik in principe tussen de bigfoots en de unit moeten plaatsen. Daardoor zou hij ongeveer 5cm hoger komen te staan, maar ik heb het idee dat ik die ruimte helemaal niet qua koelleidingen:

[Afbeelding]

Afdekkap van leidingen even los klikken. Dan desnoods de airco een cm opzij plaatsen. Lijkt me toch makkelijk zelf te moeten kunnen.

Geen idee hoe handig je bent. Ik heb installatie ook zelf gedaan, stelt niet zoveel voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 14-12-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Anoniem: 1800570 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
'Helaas' is dit bij mij niet de oorzaak. De lekbak bevatte maar heel weinig ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:04
Hier net ook ff de lader gepakt na aanleiding van
de bevindingen hier en in de unit gekeken, 3.5 zsx hangt in de hal.
Onder de unit is het een schaatsbaan, de unit zelf heeft geen mm ijs binnen in.
Volgendjaar maar een putje onder dat ding maken.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
De luchtverplaatsing van de ventilator van de buitenunit is waarschijnlijk niet voldoende om iets leuks mee te doen he. Je kan een batterij opladen, maar dat zal niet veel energie zijn gok ik. Je kan er wel een led'je of mee laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
Ok van pana weet ik het niet. Maar klinkt alsof die ook standaard interval defrosts heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
banaliteit schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:06:
De luchtverplaatsing van de ventilator van de buitenunit is waarschijnlijk niet voldoende om iets leuks mee te doen he. Je kan een batterij opladen, maar dat zal niet veel energie zijn gok ik. Je kan er wel een led'je of mee laten branden.
wasrekje meter ervoor plaatsen. Met klammers :)

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
Voske89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:39:

Panasonic doet ieder uur een DF.
Wat ik soms lees op andere fora doen alle modellen dat zelfs de nordic modellen.

Wat ik merk is dat wanneer een DF niet zo nodig is dan is die ook heel snel weer klaar 1 minutje. Soms ook wel 10 minuten

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Er bestond nogal paniek de laatste dagen mbt energieplafond, de warmtepomp en zonnepanelen, ik heb het even opgezocht bij rijksoverheid.nl

Ik heb zonnepanelen. Geldt het prijsplafond voor of na salderen?
Als u zonnepanelen heeft, geldt het prijsplafond na salderen.

Zolang je binnen de opbrengst van de zonnepanelen blijft wijzigt er helemaal niets en heb je niet te maken met die prijsplafond, ofwel het is voordeliger met warmtepomp te stoken en je opbrengst op te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 14-12-2022 18:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 17:20

ede

mr_evil08 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:27:
Er bestond nogal paniek de laatste dagen mbt energieplafond, de warmtepomp en zonnepanelen, ik heb het even opgezocht bij rijksoverheid.nl

Zolang je binnen de opbrengst van de zonnepanelen blijft wijzigt er helemaal niets en heb je niet te maken met die prijsplafond, ofwel het is voordeliger met warmtepomp te stoken en je opbrengst op te maken.
En dat is niet meer dan logisch, het gaat om hoeveel je van het net verbruikt, netto dus

[ Voor 0% gewijzigd door ede op 14-12-2022 18:38 . Reden: Netto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied

Je hebt dan zelfs nog 2900 Kw over voordat je de volle mep gaat betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
certefied schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:42:
[...]

Je hebt dan zelfs nog 2900 Kw over voordat je de volle mep gaat betalen.
Die 2900 kw moet je mee oppassen want is gebaseerd op gemiddeld huishoudenverbruik over het hele jaar, je mag niet in Januari 2900kw gebruiken bijvoorbeeld en de rest van het jaar niks en het maakt uit op welk datum je jaarafrekening valt, voor warmtepomp eigenaren kan die regeling zonder zonnepanelen ongunstiger zijn doordat je in de wintermaanden meer dan gemiddeld gebruikt dan een doorsnee huishouden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
redbullwaning schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:19:
[...]

Panasonic doet ieder uur een DF.
Wat ik soms lees op andere fora doen alle modellen dat zelfs de nordic modellen.

Wat ik merk is dat wanneer een DF niet zo nodig is dan is die ook heel snel weer klaar 1 minutje. Soms ook wel 10 minuten
Dus dat is vrij normaal?
Er zijn maar goede merken die dat doen?
Klopt wanneer het niet echt nodig is is hij ook zo klaar Met de DF.

Volgens installateur zitten er toch allemaal voelers op die dit meten.

Je ziet hier een daar foto’s langs komen dat hele units onder ijs zitten. Dat is bij mij dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Voske89 op 14-12-2022 18:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 16:10
Einde van de middag dempers opgehaald en er direct onder gezet (op foto zat de boel nog niet helemaal vast). Gebrom is met 90% verminderd met airco op vol vermogen. Erg blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VvEPMRyzFb421B3CuzpfiKmaQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4E5NXEJ1BIw7ioH8RQDt9tKU.jpg?f=fotoalbum_large

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Voske89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:47:
[...]

Dus dat is vrij normaal?
Er zijn maar goede merken die dat doen?
Klopt wanneer het niet echt nodig is is hij ook zo klaar Met de DF.

Volgens installateur zitten er toch allemaal voelers op die dit meten.

Je ziet hier een daar foto’s langs komen dat hele units onder ijs zitten. Dat is bij mij dus niet.
Klopt heb er hier 2 en daar zit niks geen ijs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied
mr_evil08 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:46:
[...]

Die 2900 kw moet je mee oppassen want is gebaseerd op gemiddeld huishoudenverbruik over het hele jaar, je mag niet in Januari 2900kw gebruiken bijvoorbeeld en de rest van het jaar niks en het maakt uit op welk datum je jaarafrekening valt, voor warmtepomp eigenaren kan die regeling zonder zonnepanelen ongunstiger zijn doordat je in de wintermaanden meer dan gemiddeld gebruikt dan een doorsnee huishouden.
Klopt, op de site van RTL kan je snel zien wat je verbruiken mag voordat je de eindafrekening krijgt.
De mijne loopt toevallig 17-01-2023 af. Ik heb zonnepanelen dus daar heb ik niets mee van doen dat dekt mij stroom verbruik tot nu toe af.

Tot je contract afloopt, mag je in 2023 113 m3 gas en 177 kWh elektriciteit hebben verbruikt om onder het prijsplafond te blijven.

Tot 31 december heb je dan nog 1087 m3 gas en 2723 kWh elektriciteit over om onder het plafond te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
DynamicDreams schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:52:
Einde van de middag dempers opgehaald en er direct onder gezet (op foto zat de boel nog niet helemaal vast). Gebrom is met 90% verminderd met airco op vol vermogen. Erg blij mee!

[Afbeelding]
Bijzondere dempers.... Nog niet eerder gezien...

Ik ga de mijne morgen monteren. Hoop de nachten weer door te kunnen stoken zonder de buren uit hun bed te shaken....

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
redbullwaning schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:55:
[...]

Klopt heb er hier 2 en daar zit niks geen ijs aan.
En toch steeds DF?

Je gaf ook aan “een ander forum” mag ik vragen welk forum je volgt voor de Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45

Behalve als je de afrekening op 1 april (bijvoorbeeld) krijgt. Want dan is saldering tot dan (van het jaar ervoor in theorie), en het prijsplafond ook. Maar aangezien jan-mrt weinig oplevert, is het de vraag of je het helemaal redt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
Voske89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:04:
[...]

En toch steeds DF?

Je gaf ook aan “een ander forum” mag ik vragen welk forum je volgt voor de Panasonic?
hier is wel Fins en Zweeds
https://www.varmepumpsforum.com
https://lampopumput.info/foorumi/forums/panasonic.8/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:40
Kingsolo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:22:
[...]

Had deze rubbers nog over en gebruikt om tussen de beugel en muur te zetten.
https://www.winkelman-zon...ermrubber-200x100x10.html
Vergelijkbaar.
https://www.shoponderdeel...i-tril-mat-10-x-10-x-1-cm
Eventueel nog wat dikker maken met een oude fiets binnenband.
Dank je wel. Rubber van tweede link besteld. Door de midden gesneden en twee reepjes van 5 cm breed achter de verticale beugels geplaatst.

1 cm is net dik genoeg om de kunstof stelschroeven niet meer contact te laten maken met de muur.

Verschil is aanzienlijk groot. 80-90% minder geluid in huis nu. Soft dempers die hier ook vaak worden aangeraden heb ik ook binnen en ga ik monteren met iets warmer weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osekdaq4jgVMKbq7fEz14Bjsloo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wev4gCRH0LenqOdl6HmEN5QM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 14-12-2022 19:14 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 16:10
xHEMANx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:04:
[...]

Bijzondere dempers.... Nog niet eerder gezien...

Ik ga de mijne morgen monteren. Hoop de nachten weer door te kunnen stoken zonder de buren uit hun bed te shaken....
Zeker bijzonder, maar zolang ze werken vind ik het prima. Direct 2 sets besteld voor de andere units. Want nu heb ik daar last van, haha.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Dank je.

Maar ik weet wel voor mij nooit meer een Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZ5NHfNl5_GZz_1AM3WZhIw6y_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvIrqY9yvxLkEBjmiFXEgbg8.png?f=fotoalbum_large

Weet er iemand of dit traject toegestaan is met koelleidingen bij Daikin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:39:
heb wat intressants gezien
afgelopen nacht voor het eerste gezien terwijl de pefera uit staat dat deze meer stroom gaat verbruiken dan gebruikelijk in stanby.
normaal doet hij 6,4 wat standbij maar ging nu naar wel 37 watt met intervals van ergens tussen de 20 en 30 min. looptijd 20 min ofzo
iemand dat al eens gehad is de eerste keer hier.

heb ook vandaag maar 2 ( net nummer 3 hoor ik ) defrost gehad
heb als experiment vandaag de buiten unit op 40% en de fan binnen op minimaal standje 3.
Carterverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023

[Afbeelding]
Ik wil je pret niet bederven maar ik heb eerder al iemand met deze oplossing gezien op dit forum die er problemen mee kreeg, al hoop het niet voor je.

Omdat de leidingaansluitingen gingen lekken na een tijd. Die zijn fixed namelijk, tenzij je met een rubber of flexibele slang aansluiting zou kunnen werken, weet niet of zoiets bestaat.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-05 13:54

[Afbeelding]
Linkje? Ziet er goed uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
psycho-realm schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:48:
[Afbeelding]

Weet er iemand of dit traject toegestaan is met koelleidingen bij Daikin?
Ja - je blijft zowel onder de toegestane max. lengte als het max. hoogteverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:20
Hier momenteel -4gr.

In huis is het nu 19,5gr, perfera ingesteld op 17gr 24/24 auto.

De Shelly toont nu een verbruik van 670W. Vandaag tot nu 12,7kWh verbruikt. (Sedert start stookseizoen op 01/10 295kWh)

De buitenunit staat hier op het terras en er onder is het een ijsbaan.
Maar in de buitenunit geen ijs te bekennen.

Tot nu alles pico bello.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Het is hier offtopic, naar ik zou me nog niet rijk rekenen. De overheid zegt nu expliciet dat invoeding van 2022 niet telt voor de berekening van je netto-afname in 2023. Ik betwijfel of dit echt het plan is.. ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen :) Het betekent ook dat er gelogen wordt, want dit kan expliciet alleen als de prijsplafond regeling prefaleert boven de salderingsregeling. Ik vermoed eigenlijk dat het ze alleen om netto-afname gaat en niet om netto-teruglevering.. en dat die nuance ontbreekt in de teksten.

Als het wèl zo slecht uitpakt als gevreesd dan draait dit kabinet de Nederlandse burgers met zonnepanelen wel een enorme loer als dit waar is. Al die tijd beloven dat salderen boven het prijsplafond gaat en ondertussen.. :)

Pagina: 1 ... 282 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic