Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 281 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.915 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:01
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:32:
[...]

Random links: https://www.veldshop.nl/en/anemometer-with-thermometer.html of https://www.conrad.nl/nl/...s-pyrometers-0510034.html

Voor warmtepompen is COP bepaald door dT - temperatuur tussen koelblok buiten en binnen moet minimaal zijn. Met een IR thermometer kan je "kijken" door de voor/onderkant en zien hoe heet het binnen is, > 40C = fan hoger. Ik heb hem op max staan nu plus extra vloerventilator die lucht circuleert.

Hij is ook erg handig om te controleren hoe warm je vloer en plafond is, als warme lucht alleen boven ophoopt schiet het ook niet.

Theoretische limiet berekenen, in de praktijk kan je rekenen op de helft hiervan:

[Afbeelding]

-10 -> 30 is 7.6. Fan knijpen zorgt voor veel te hoge temperatuur in de warmtewisselaar binnen.
volgens die site die je doorgaf even met ee warmtebeeld camera gekeke

binnen is 31,4 en de buitenunit is dan -7,9

volgens die site zou dat een cop zijn van 7.7
dat lijkt me wel erg hoog

http://www.learningaboute...nce-calculator.php#answer

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Maxwp lijkt me ook een vreemde formule. Deze houdt geen enkele rekening met het debiet wat je van de ene kant naar de andere kant pompt (want het is immers een warmtepomp)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:19:
[...]

Ja, ik zag die formule, maar die slaat natuurlijk nergens op. Reken je niet rijk. De COP is simpelweg: warmteproductie binnen (kW) / verbruikt elektrisch vermogen (kW).

Probleem is dat je die warmteproductie binnen niet zomaar even meet. De temperatuur van de uitgeblazen lucht is in ieder geval niet relevant zonder dat je weet hoeveel die binnenlucht is opgewarmd, hoe veel lucht dat was en wat de samenstelling van die lucht was.

Volledige onzin dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 13-12-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 23:14

mwk

Frank.v schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:23:
Zijn er mensen hier bekend met de daikin perfera RXM50R 5kw buitenunit? Wat mij nu opvalt is dat de ijzeren omkasting resoneert bij hogere toerentallen van de compressor. Als ik mijn hand op de omkasting houdt dan stopt de resonantie van het ijzer. Ik krijg het nog niet voor elkaar om dit te stoppen. De unit staat perfect waterpas, de leidingen liggen niet tegen de buitenunit aan alsook de stroomkabel niet.

Ik las al wel verhalen over de MHI buitenunits hier op het forum die mee resoneren of meetrillen, maar nog niet over een daikin buitenunit. Wie heeft de gouden tip of hier ook ervaring mee?
Paar stukjes rubber bij de randen van de omkasting doen. Bovenaan onder die omgeslagen rand.
Heeft bij bij de rammeltjes opgelost.

Maarten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 12:35
De buitenunit hier begon net keihard te tikken, alsof de ventilator ergens tegenaan kwam. Eerste gok uiteraard ijs. Dus handeltje uitgezet en de voorklep eraf gehaald voor een betere blik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4b6aW4XxQIb0cDMOm5XGSFuvnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuX0Lm8B4Biz4seFTu1WTV5i.jpg?f=fotoalbum_large

Das een laag ijs van zeker 5 centimeter dik :D Paar flessen warm water eroverheen en hij draait weer normaal. Maar ik denk dat ik toch ga investeren in zo'n warmtelint onderin de buitenunit. Blijkbaar is het toch te makkelijk om verstopt te raken als ie op de grond staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Bij mij draait hij de hele avond al met een schamele 1.44COP. Opgenomen vermogen is 2.7KW met 4kw afgift op setpoint 19. Verbruik per uur schommelt rond de 1.6-2.5kwh
5kw binnenunit aan een multisplit 6.8kw. Boven hangt een 3.5.

Nog steeds verbaast over hoeveel hij trekt, terwijl 1.93 de max opgenomen vermogen van de buitenunit is.
Even een uurtje getest met de bovenunit erbij aan, resulteert in een opgenomen vermogen van +/- 4KW!

Alklima en installateur blijven volhouden, is normaal :)

Afgelopen dagen zat ik rond de 30-35kwh, vandaag eerder rond de 45kwh. En dan heb ik boven ijskoud inmiddels (+/- 13.5c)

Ze zijn nog in afwachting van iemand die belooft heeft om er nog even naar te kijken.

Verbruik vorig jaar met gas met deze dagen (temperaturen) was 8-10m3 inclusief ww en koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

whtniels schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:21:
Bij mij draait hij de hele avond al met een schamele 1.44COP. Opgenomen vermogen is 2.7KW met 4kw afgift op setpoint 19. Verbruik per uur schommelt rond de 1.6-2.5kwh

Nog steeds verbaast over hoeveel hij trekt, terwijl 1.93 de max opgenomen vermogen van de buitenunit is.
Even een uurtje getest met de bovenunit erbij aan, resulteert in een opgenomen vermogen van +/- 4KW!

Afgelopen dagen zat ik rond de 30-35kwh, vandaag eerder rond de 45kwh. En dan heb ik boven ijskoud inmiddels (+/- 13.5c)

Ze zijn nog in afwachting van iemand die belooft heeft om er nog even naar te kijken.

Verbruik vorig jaar met gas met deze dagen (temperaturen) was 8-10m3 inclusief ww en koken.
Dit is niet normaal, nogmaals stel ze officieel in gebreken en geef ze een termijn om het op te lossen, als ze daar geen gehoor aan geven de rechtsbijstand erop. Evt. Schadevergoeding eisen voor het meerverbruik.

Laat je niet afwimpelen.

Met een verbruik van 10m3 incl alles zou je nu hooguit 20kWh mogen verbruiken bij een goed werkende unit .

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 13-12-2022 20:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@whtniels Dat leest als een hele dure elektrische kachel. Rechtsbijstand inschakelen is zeker een optie maar wellicht dat een paar mensen uit sit topic er dan ook wat tijd in willen stoppen? Het helpt natuurlijk wel als er bij een mogelijke rechtszaak (en het voorkomen daarvan juist!) er duidelijke normen en berekeningen liggen. Primair het herstellen maar wellicht ook secundair de teveel gemaakte energiekosten (zou ik zelf niet direct voor gaan) .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@sjurres Klopt inderdaad gemiddeld 11 a 12 graden. We hebben nog een 2de airco boven hangen op de slaapkamer van mijn kinderen. Die doen ze aan wanneer ze huiswerk maken en of gamen. Voor rest verwarmen wij boven niet. We slapen gewoon iedere avond met raam open voor te ventileren.
sjurres schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:42:
[...]

Excuses voor de late reactie!

Inderdaad super netjes verbruik.

Is dit ook alleen de beneden verdieping? Hoe verwarm jij de bovenverdieping?
Zonder isolatie van de wanden of het dak zal het niet gek warm zijn zonder stoken.

Hier 11-12 graden als de kachel niet aan staat.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
whtniels schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:21:

Ze kunnen zeggen wat ze willen, dit is geen normaal verbruik.

Hoe warm denkt het systeem zelf dat het is als hij een tijdje op setpoint 19 gedraaid heeft? Het enige wat ik me namelijk kan bedenken (en dat is nog steeds heel onwaarschijnlijk) is dat ie in de tocht van een ventilatierooster hangt en steevast denkt dat ie op vol vermogen moet verwarmen ofzo. Dat je hem op 19 graden zet en de unit de koude lucht van 10 graden meet of iets dergelijks. Maar als je hem op 19 graden zet, en de unit meet dat de temperatuur daarboven ligt, dan zou het 'warm houden' verbruik nooit hoger moeten zijn dan 1kw max bij dit vries weer. Mijn 3,5kw in de woonkamer staat op setpoint 20 en verbruikt nu ~800 watt om het warm te houden. Het ruime dubbele daarvan is echt idioot, je kan net zo goed op gas gaan stoken op die manier.

Andere vraag, hoe meet je dit? Is er een kans dat je elektriciteitsmeter het fout heeft?

Edit: Ik heb je verhaal ook even teruggelezen, en ik zie dat je ergens noemt dat je systeem is aangesloten op een 16A groep, en op bepaalde momenten 4,4kw trekt. Alleen dat zou al niet moeten kunnen. Een 16A groep kan maximaal 3680 leveren. Te lang daarboven en de groep vliegt eruit. Dus als je airco inderdaad op een 16A groep zit, en hij inderdaad boven de 4kw trekt, en de groep er NIET uit vliegt, dan klopt er ergens iets niet in de meetmethode.

[ Voor 11% gewijzigd door TigerXtrm op 13-12-2022 21:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
Niet om offtopic te gaan maar ga met dit koude weer ook even op "kierenjacht", zet de afzuiging hoog en ga met de hand voelen of je ergens een koude luchtstroom hebt(raamroosters/ramen in het gehele huis even sluiten), bij de meterkast of andere plekken waar leidingen langs lopen wil het nog wel eens open liggen, daarmee zou je tocht over de vloer kunnen verminderen.

Met dit koude weer is het uitstekend om erachter te komen.
(Edit ik kwam erachter dat mijn brievenbus in de voordeur een tochtbak was en naast de dakdoorvoeren).

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2022 21:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Philippe_B schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:39:
[...]

Mooi gedaan! 8)

Misschien is dit een domme (of reeds gestelde) vraag, maar waarom heb je de buitenunit niet gewoon op de grond laten plaatsen (en niet tégen de muur)?

Ik ben er nog niet aan uit of ik mijn 5 ( 8)7) buitenunits tegen de buitenmuur ga laten monteren (zoals de installateur voorstelt), of die gewoon niet beter op de grond laat plaatsen...
5 is nergens voor nodig, zou wel adviseren om minstens boven en beneden gescheiden te houden ofwel minimaal 2 buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:31
Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:19:
[...]

Dat is de theoretische limit, wat er volgens de natuurkundige wetten mogelijk is in een Carnot Cycle. Wat je apparaat haalt met alle verlies is minder dan dat, maar het geeft wel aan ongeveer wat je kan verwachten:

-10 -> 30 geeft een betere COP dan -10 -> 40, en ook als het buiten warmer is is het efficiënter, theoretische en gerealiseerde COP wordt dan hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyBKgraSK0KA1MnsNPA6GrIqxIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2H7udfMYRF24aCKk1kiiF1FW.png?f=user_large

Uit Wikipedia: Heat pump and refrigeration cycle

In de praktijk lijk ik iets van 50% daarvan te halen; daarmee kan je zelf dus schatten hoeveel lagere fan speed, dus hogere temperatuur in de warmtewisselaar binnen, aan COP en dus verbruik kost. Dat geldt ook voor warme lucht dat boven blijft hangen, ook dat leidt dus tot een hogere temperatuur binnen de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:56:
[...]

5 is nergens voor nodig, zou wel adviseren om minstens boven en beneden gescheiden te houden ofwel minimaal 2 buitenunits.
Mooi man 5 buitenunits strak naast elkaar met strak leidingwerk _/-\o_, 5 van die snorrende units op je dak, genot :9~

Hier vallen de defrosts vandaag overigens mee, heb er nog maar 3 gehad. verbruik nu 450 watt 9.5kWh verbruikt op de dag. Hij moest vandaag zelfs even pendelen bij het koken toen de oven en de airfryer aanstond :P

Wordt wel tijd voor een luchtontvochtiger voor de slaapkamer op zolder, de temperatuur is daar stabiel tussen de 16 en 17 graden maar de luchtvochtigheid loopt wel op, 70% op dit moment :o

De woonkamer is met 50% relatieve luchtvochtigheid perfect. Blijft indrukwekkend dat de MHI 3.5 in zijn eentje met deze temperaturen de woning zo makkelijk warm houdt.

[ Voor 43% gewijzigd door revolution-nl op 13-12-2022 21:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-05 22:51
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:52:
Niet om offtopic te gaan maar ga met dit koude weer ook even op "kierenjacht", zet de afzuiging hoog en ga met de hand voelen of je ergens een koude luchtstroom hebt(raamroosters/ramen in het gehele huis even sluiten), bij de meterkast of andere plekken waar leidingen langs lopen wil het nog wel eens open liggen, daarmee zou je tocht over de vloer kunnen verminderen.

Met dit koude weer is het uitstekend om erachter te komen.
(Edit ik kwam erachter dat mijn brievenbus in de voordeur een tochtbak was en naast de dakdoorvoeren).
Ook goed onder de vensterbanken voelen! Daar heb ik vorig jaar de boel afgekit, kwam nog best wat tocht vandaan.

Gisteren heb ik de schouw/schoorsteen dichtgemaakt met een tas met PUR (zo hoog mogelijk gedrukt), vuilniszakken en van die zakjes met lucht die bij pakketjes komen erbij gedrukt, komt nu nog een klein beetje tocht door de (elektrische) sfeerhaard wat er in zit, dus ik moet de schouw nog wat extra volpurren. Daar kwam een bak met tocht uit.. Onderkant was 7 graden gisteren, inmiddels 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 14:51
revolution-nl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:01:
[...]

Mooi man 5 buitenunits strak naast elkaar met strak leidingwerk _/-\o_, 5 van die snorrende units op je dak, genot :9~

Hier vallen de defrosts vandaag overigens mee, heb er nog maar 3 gehad. verbruik nu 450 watt 9.5kWh verbruikt op de dag. Hij moest vandaag zelfs even pendelen bij het koken toen de oven en de airfryer aanstond :P.

Wordt wel tijd voor een luchtontvochtiger voor de slaapkamer op zolder, de temperatuur is daar stabiel tussen de 16 en 17 graden maar de luchtvochtigheid loopt wel op, 70% op dit moment :o,

De woonkamer is met 50% relatieve luchtvochtigheid perfect. Blijft indrukwekkend dat de MHI 3.5 in zijn eentje met deze temperaturen de woning zo makkelijk warm houdt.
En als je de frequenties van je units kan manipuleren/aanpassen dan kan je muziek maken!
Kerst tunes uit je Airco's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
revolution-nl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:01:
[...]

offtopic:
proest.. _O- _O-

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-12-2023
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:56:
[...]

Het voorstel van de installateur momenteel is als volgt:

3x single split:
Woonkamer: 57m2 (150m3): RW Series 5kW hyper heating single split (MUZ-RW50VGHZ)
Bibliotheek: 32m2 (100m3): RW Series 3,5kW hyper heating single split (MUZ-RW35VGHZ)
Master bedroom: 22m2 (53m3): Compacte wandunit 2kW single split (MUZ-AP20VG)

1x Multi split: MXZ-2F53VFHZ 5.3kW hyper heating
Keuken: 23m2 (60m3): Premium Design 2,5kW multi split
Bureau: 13m2 (34m3): Premium Design 2,5kW multi split

En 1x warmtepompboiler met buiten unit.
5 buitenunits dus in totaal.

De single split ruimtes worden vaak afzonderlijk verwarmd dus het leek me wel een goede oplossing. Zeker om pendelen tegen te gaan. Ik heb ook de ruimte om de units buiten (uit het zicht) te plaatsen. Ze staan ook niet alle 5 naast elkaar, maar 3 langs 1 zijde van het huis, en 2 langs de andere zijde.

Nu wordt er wel wat lacherig gedaan over deze oplossing, maar ik dacht oprecht dat dit beter was dan alle 3 de binnenunits van de single split, op 1 grote buitenunit te plaatsen (omwille van minimaal vermogen e.d.).

[ Voor 12% gewijzigd door Philippe_B op 13-12-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Philippe_B schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:19:
[...]

3x single split:
Woonkamer: 57m2 (150m3): RW Series 5kW hyper heating single split (MUZ-RW50VGHZ)
Bibliotheek: 32m2 (100m3): RW Series 3,5kW hyper heating single split (MUZ-RW35VGHZ)

De single split ruimtes worden vaak afzonderlijk verwarmd dus het leek me wel een goede oplossing. Zeker om pendelen tegen te gaan. Ik heb ook de ruimte om de units buiten (uit het zicht) te plaatsen.
Klinkt inderdaad als een goed plan. Een multi wil je inzetten met binnenunits die vaak gelijktijdig verwarmen of koelen.

Voor andere situaties waar geen structurele gelijktijdigheid is vind ik een multi eigenlijk niet geschikt en werkt een single vele malen beter en efficienter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TigerXtrm schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:04:
De buitenunit hier begon net keihard te tikken, alsof de ventilator ergens tegenaan kwam. Eerste gok uiteraard ijs. Dus handeltje uitgezet en de voorklep eraf gehaald voor een betere blik...

[Afbeelding]

Das een laag ijs van zeker 5 centimeter dik :D Paar flessen warm water eroverheen en hij draait weer normaal. Maar ik denk dat ik toch ga investeren in zo'n warmtelint onderin de buitenunit. Blijkbaar is het toch te makkelijk om verstopt te raken als ie op de grond staat.
Dit snap ik niet, hoe kan een buitenunit gaan tikken als deze constant aan staat, dat vocht is al weggeslagen voordat het bevroren is.

Zelfs in februari 2021 toen mijn unit ingesneeuw en één klomp ijs was had ik hier geen last van.
Mooie plaatjes <3

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YrTGs90.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g89sMla.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cUSrduz.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 13-12-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:22:
[...]

Ik keek bij de laatste drfrost en zag eigenlijk alleen rijp zitten in het onderste deel. Dus wat kan dat veroorzaken en toen dacht ik aan het water wat tijdens de vorige defrost onder de buitenunit gedumpt wordt. Dit is dan bestrating en wat als dat vocht weer met de aangezogen lucht meekomt en neerslaat op het eerste wat die tegenkomt.

Dus vanavond een emmertje eronder gezet en bijna twee liter water opgevangen. Dit in de wc gegooid en een uur later nog een gekeken en nu de rijpvorming gelijkmatig.

Dit kan toeval zijn geweest maar als anderen die ook zien gebeuren dan zijn wij een eind verder. Ik ga morgen in ieder geval naar de bouwmarkt voor een kleine metsel trog/kuip halen want ik ga er geen emmer aan wagen waar bevroren water uitzet en de emmer kapot maakt.
In mijn geval is het denk ik gewoon de afvoer opening die verstopt is geraakt met een blad ofzo, en het dooiwater langzaam maar zeker de afgelopen dagen heeft opgebouwd tot dit blok. Ik kan er nu niet goed bij door al het ijs, maar als het één deze dagen weer gaat dooien ga ik de boel even goed nakijken en schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
Philippe_B schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:19:
[...]

3x single split:

De single split ruimtes worden vaak afzonderlijk verwarmd dus het leek me wel een goede oplossing. Zeker om pendelen tegen te gaan. Ik heb ook de ruimte om de units buiten (uit het zicht) te plaatsen. Ze staan ook niet alle 5 naast elkaar, maar 3 langs 1 zijde van het huis, en 2 langs de andere zijde.

Nu wordt er wel wat lacherig gedaan over deze oplossing, maar ik dacht oprecht dat dit beter was dan alle 3 de binnenunits van de single split, op 1 grote buitenunit te plaatsen (omwille van minimaal vermogen e.d.).
Even snel naar de specs van de eerste unit gekeken de MUZ-RW50VGHZ en die heeft een minimale warmteafgifte van 1800 watt.
Je schrijft dat je pendelen tegen wilt gaan, heb je rekening gehouden met deze hoge minimale warmteafgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
revolution-nl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:23:
[...]

Dit snap ik niet, hoe kan een buitenunit gaan tikken als deze constant aan staat, dat vocht is al weggeslagen voordat het bevroren is.

Zelfs in februari 2021 toen mijn unit ingesneeuw en één klomp ijs was had ik hier geen last van
Ik heb ook geen idee, precies de juiste combinatie omstandigheden misschien? Hoe dan ook was het getik weg nadat ik het ijs een beetje had laten smelten en het is tot nu toe ook niet terug, dus ik vind het al lang prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
@Philippe_B Klinkt prima. Zou alleen kijken of keuken + bureau op een kleinere multi kunnen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
TigerXtrm schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:52:
[...]

Ze kunnen zeggen wat ze willen, dit is geen normaal verbruik.

Hoe warm denkt het systeem zelf dat het is als hij een tijdje op setpoint 19 gedraaid heeft? Het enige wat ik me namelijk kan bedenken (en dat is nog steeds heel onwaarschijnlijk) is dat ie in de tocht van een ventilatierooster hangt en steevast denkt dat ie op vol vermogen moet verwarmen ofzo. Dat je hem op 19 graden zet en de unit de koude lucht van 10 graden meet of iets dergelijks. Maar als je hem op 19 graden zet, en de unit meet dat de temperatuur daarboven ligt, dan zou het 'warm houden' verbruik nooit hoger moeten zijn dan 1kw max bij dit vries weer. Mijn 3,5kw in de woonkamer staat op setpoint 20 en verbruikt nu ~800 watt om het warm te houden. Het ruime dubbele daarvan is echt idioot, je kan net zo goed op gas gaan stoken op die manier.

Andere vraag, hoe meet je dit? Is er een kans dat je elektriciteitsmeter het fout heeft?

Edit: Ik heb je verhaal ook even teruggelezen, en ik zie dat je ergens noemt dat je systeem is aangesloten op een 16A groep, en op bepaalde momenten 4,4kw trekt. Alleen dat zou al niet moeten kunnen. Een 16A groep kan maximaal 3680 leveren. Te lang daarboven en de groep vliegt eruit. Dus als je airco inderdaad op een 16A groep zit, en hij inderdaad boven de 4kw trekt, en de groep er NIET uit vliegt, dan klopt er ergens iets niet in de meetmethode.
De melcloud app geeft wel wat lager aan, terwijl alle lucht om de airco heen op die hoogte zeker 19 graad is. De aanvoer lucht boven de unit is ook 21graad. Als hij dan eindelijk de temperatuur heeft bereikt slaat hij af, en de temperatuur in de melcloud waarbij mij opvalt dat hij altijd kouder weergeeft dan dat het eigenlijk is vooral als de unit uitslaat of uit is. Van buiten is het gat dicht gepurred, Misschien dat er vanuit de spouw koude lucht de unit binnen sijpelt? Er is verder geen tocht op de unit.

Overigens moduleerde hij ook al niet terug toen het warmer was in oktober, november. Toen trok hij ook gewoon 3.5kw als ze samen aanwaren.

1 keer heb ik hier een screen gepost toen ze op 500watt draaide. Toen was het geloof ik 17-18 graad buiten.
Sindsdien niet meer gezien.

Ik meet via een Shelly EM op de airco groep. Melcloud geeft een nog hoger verbruik aan (zon 15-20%). Slimme meter voor opgenomen vermogen als vergelijking en natuurlijk de energiemaatschappij met "Uw verbruik is hoger dan we voorspelt hebben" waarbij ik precies kan zien wanneer ik meer verbruik dan normaal (5-6kwh).

Je hebt gelijk dat dat niet zou moeten kunnen op een 16A stop en toch gebeurt het. Hoe het kan mag Joost weten, de meterkast is ook vervangen toen de airco's zijn geinstalleerd (door hetzelfde bedrijf). Ik heb nog even gekeken het is een 16B stop, die zit samen met 2 andere 16A stoppen op een 40A groep waar bijna niks anders op zit. Geen idee in dat opzicht. De 4KW wordt ook niet constant getrokken maar het zijn pieken. Hij valt dan vaak terug rond de 3.6KW na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
GermanPivo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:30:
@Philippe_B Klinkt prima. Zou alleen kijken of keuken + bureau op een kleinere multi kunnen.
Of 2 kleine 2 kW Single Splits, maar goed ik ken @Philippe_B zijn warmteverlies niet en wellicht heeft hij dit super goed doorgerekend.

Als je 5 units kwijt kunt dan moet een 6e ook nog wel lukken zou je zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Droogtrommel90 Daikin Pefera FTXM35N - RTXm35n buiten unit.

Hoekhuis: bouwjaar 1949
Standaard kunststofkozijnen met dubbelglas.
Isolatie: Leeg spouwmuur 6cm, geen vloerisolatie & dakisolatie

Woonkamer & openkeuken 120M3 beneden verdieping.

Op dit moment -4 graden 88% luchtvochtigheid buiten.

Daikin Onecta app:

Verwarmen op: 24 graden
Handmatig fan: 5/5 maximaal
3d fan: uit
Vaste: uitblaas richting handmatig ingesteld
Streamer: aan
Vraagbesturing: uit
Planning: aangepast programma 2. 24/7 verwarmen

Dag stand: 5:00 t/m 23:00 verwarmen met 24 graden.
Nacht stand: 23:00 t/m 5:00 verwarmen met 18 graden. Fan op automatisch.

Vandaag 7 defrost gehad op dit moment van 20uur draaien.

Daikin Pefera stroom verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSf6j5FCrNgzN1uQkDrTc3FlkNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aMU7SsdDWYxBE4FPMPYAu6Op.jpg?f=user_large
Droogtrommel90 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:19:
Ik vraag me af of onze Daikin Perfera 3,5kw (FTXM35R - RXM35R) wel goed functioneert.

Wat is het maximaal opgenomen vermogen van deze set? Wij hebben deze op maximaal verwarmen staan (setpoint 31 graden voor 24 uur per dag), wat resultaat in een opgenomen vermogen van ongeveer 550 watt per uur. Verder hebben we naar mijn idee geen beperkende instellingen. Is 550watt het maximaal opgenomen vermogen?

In de winterperiode hebben we naast de airco ook de vloerverwarming draaien om een aangename temperatuur te bereiken van 21 graden. Voorgaand jaar was het voldoende om de vloerverwarming op een laag pitje te laten draaien (+- 2 a 3m3 gas per dag op de koudste dagen).
Op dit moment stoken we er +- 6 a 7m3 per dag door om de woonkamer op 21 graden te houden (naast de airco met een op setpoint van 31 graden voor 24 uur per dag).

Instellingen:
[Afbeelding]

Verbruik:
[Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:31
Duurste dag tot nu toe!
Momenteel 22 kWh , zal wel 25 kWh worden voor vandaag. Woonkamer van 100m3, mhi 35 ZSX.

Vorig jaar een soortgelijke dag had ik 11m2 verbruik, maar op 20 graden nu 21/22 gedurende de dag.

Dus zelfs op een dag als vandaag is 2x je gasverbruik nog aardig accuraat. Enige wat we meeverwarmden toen was de vloerverwarming badkamer. Verder deden we ook alleen de woonkamer. Slaapkamers zijn 15 en dat is prima voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Iemand een tip of hoort het gewoon bij deze unit.

Precies elke uur heeft de Panasonic etherea een defrost.

Zou dit opgelost/uitgesteld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Goede avond tweakers, Ik denk dat mijn arme Lg unit vandaag zijn piek heeft bereik kwa vermogen en verbuik 🙃Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avZSpRTvG0qCVEEW7O-pMlWAeOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yrqY2pkg7i1xGHkiPdYUbLWs.png?f=fotoalbum_large
helaas tussen deuren dicht moeten gooien voor uberhoud nog in de woonkamer warm te krijgen
Geef mij maar weer tempraturen rond de 10 graden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• w00key
Philippe_B schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:01:
Dag iedereen,

Ik wil mijn alleenstaand huis laten voorzien van lucht/lucht warmtepompen.
Het huis is groot (300+ m2) maar niet alle ruimtes moeten opgewarmd kunnen worden.
Bouwjaar is 1976, ik heb zo goed als ik kan na-geïsoleerd (spouwmuren, ...).

Ondertussen heb ik 3 verschillende offertes ontvangen.
Na heel wat lees- en onderzoekswerk ben ik tot volgende conclusies gekomen:
  • Offerte 1 is echt extreem duur 8)7
  • Offerte 2 wordt een pendelfeestje met 2 multisplits. En volgens de installateur zou ik zeker niet lager mogen gaan dan 7kW om m'n living te kunnen opwarmen :?
  • Offerte 3 lijkt me de beste oplossing. Bureau en keuken liggen naast elkaar en worden vaak samen verwarmd, dus een multi split houdt steek.
Ik las net je bericht over je 5 buiten units en wou toch even kijken wat je ging plaatsen. Hmm...

Daikin multi - niet doen. Dat heeft inderdaad een hoog minimum vermogen, je wilt daar niet aan beginnen.

Mitsubishi Electric - ook dat is een ???. Er zijn gevallen geweest in deze thread dat aangeeft dat op een laag vermogen draaien niet echt mogelijk is, hij reageert als een aan/uit apparaat van de vorige eeuw.

Ik zou zelf de volgende doen:

Woonkamer: 5 kW *single*. Die gaat voor max efficiency en dat is vaak beter met een single.
Bibliotheek 3.5, master bed room 2.5 kW samen op 1 buiten van ~4 kW
Keuken, bureau 2x 2.5 op een buiten unit van ~4 kW

Op eurovent-certification.com zijn de volgende combinaties getest:

MHI SRK/SRC 50 ZSX-W (SCOP: 4.7)
MHI SCM40ZS-W/SRK20ZSX-W x2 (SCOP: 4.7)

Totaal design vermogen voor energielabel: 1x Pdesign 4.5 kW, 2x Pdesign 4.1 kW, totaal 12.7 kW bij -10°C buiten.

Ons combi is iets anders natuurlijk, 1x SCM40ZS-W gaat met een 25 + 35 binnendeel, andere met 2x 25, maar dat maakt het alleen efficiënter, de warmtewisselaar binnen is groter.

Vergeleken met de Daikin multi offerte:

5MXM90N9 / FTXM50R / FTXM42R = Pdesign 5.2 kW SCOP 4.16
2MXM50N / FTXM25R / FTXM25R = Pdesign 4.2 kW SCOP 4.61

Totaal 9.4 kW design capacity

Maar het mooiste van de MHI zijn:

- Er zijn home / Tweakers made wifi modules waarmee je veel meer kan regelen
- Minimum vermogen is fantastisch, ook de multi's kunnen naar minimaal 1.0 kW verwarmen, dat is niet slechter dan een single split
- SCOP is fantastisch voor een multi. Met de dure stroom nu wil je dat graag.
- Loopt heel rustig, pendelt niet, volgens andere posters hier; correct me if I'm wrong
- Nadeel voor de single ZSX: ik geloof dat hij vrij hoge minimum vermogen heeft als het buiten warm is, boven de 10 graden. Oplossing is: niet 24/7 stoken maar zoals een CV inplannen, dan heb je minder last van relatief hoge minimum vermogen. Of in een combi nemen, dan maken die 2 of 3 units samen de warmte wel op.

Alternatief voor woonkamer: de SCM60ZS-W als triple gebruiken, 25 + 25 + 50/60 is een geldige combinatie daarvoor. Pdesign 4.8 kW SCOP 4.7 (!), en regelbaar tussen 1.0 kW en 7.8 kW. Totaal 8.9 kW @ -10, maar ik weet niet of je het daarmee haalt, is net iets minder dan de Daikin multi offerte.

Combinatietabellen voor SCM40 / SCM60ZS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg_kJFezVf9j4pcxSXP2Ay45yII=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h9xVsROryStgYkeUXNRexmxd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNJC51BtP3CqviEwqBX4Mxo9muI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWjvqenJcdbHafOIvGbm5QMe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Voske89 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:46:
Iemand een tip of hoort het gewoon bij deze unit.

Precies elke uur heeft de Panasonic etherea een defrost.

Zou dit opgelost/uitgesteld kunnen worden?
Elk uur is niet vreemd met deze temperaturen.
De 10e, toen het mistig was, had ik elke 45~55 minuten zo'n beetje een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
whtniels schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:32:
[...]

De melcloud app geeft wel wat lager aan, terwijl alle lucht om de airco heen op die hoogte zeker 19 graad is.
Dus volgens de binnenuit (en dus je app) is het kouder dan het daadwerkelijk is? Of in ieder geval kouder dan de setpoint, zelfs als hij al uren aan staat?

Zo ja, dan is dat de oorzaak van je probleem. Als de thermostaat kapot is, en dus de verkeerde temperatuur doorgeeft, dan denkt je airco constant dat ie vol gas moet draaien om het snel warm te krijgen. Als ik hier mijn 3,5kw unit aanzet in een koude kamer, en het is buiten -4, dan zie ik hem ook snel 1200-1800 watt trekken. Zet ik de unit boven daarbij aan dan ga ik al snel richting de 2kw. Maar dat is tijdelijk, zodra de temperatuur oploopt loopt het verbruik drastisch terug. Bij jou lijkt dat laatste dus niet te gebeuren, omdat de meting mogelijk niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
@Philippe_B

Re: multi wil je alleen als je tegelijk verwarm

Nee niet echt, als je goed kijk naar de combinaties zie je juist dat de MHI multi's perfect zijn voor solo gebruik; ze kunnen net zo laag als andere singles, maar je deelt wel 1 blok van 4 of 6 kW met meerdere units.

Als maar 1 van de 3 aan staat, ook goed, dan mag hij alle vermogen gebruiken. Bij 2 of 3 krijg je dat ze maar een deel van de max vermogen beschikbaar hebben, op de 40: 1x 25 = 3.5 kW, 2x 25 = 2.25 + 2.25 = 4.5 kW totaal.

En 1 binnenunit op max is wel zo efficient, dan loopt je compressor tenminste maar op ~78% vermogen, dat scheelt stroom vs een single split die wel op 100% max vermogen draait.

Ondanks alle gezeik rondom hoe dom de LG multi software/firmware controller is ben ik best tevreden met dat apparaat. 1 blokje buiten van 5.3 kW rated capacity = 150 m2 verwarmd binnen tegen een prima prijs. Ik zou alleen echt voor MHI kiezen de volgende keer, als dat ooit komt, hij gaat zeker nog een paar jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 11:54
Even het comfort getest van 20.00 tot 21.30.
Fanspeed 3 van 4 zodat alle hoeken vd kamer opwarmen.
Setpoint op 22 graden (na 21.30 weer terug naar 20).
MHI SRK35ZS-W tussenwoning 1994, woonkamer open keuken HR++ 125m3.
Dat gaf een heerlijk warme kamer, de koude voeten vallen dan niet meer op.
Buitentemperatuur -3,5 graden.
1200W.
Ik ga vandaag uitkomen op ca. 17kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwtvlcMOfWgtJn7tHMTFi9bugtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7xRV3J0IacXQL6xtFvVqd0l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 13-12-2022 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
BlazeMuis schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:06:
[...]

Ook goed onder de vensterbanken voelen! Daar heb ik vorig jaar de boel afgekit, kwam nog best wat tocht vandaan.

Gisteren heb ik de schouw/schoorsteen dichtgemaakt met een tas met PUR (zo hoog mogelijk gedrukt), vuilniszakken en van die zakjes met lucht die bij pakketjes komen erbij gedrukt, komt nu nog een klein beetje tocht door de (elektrische) sfeerhaard wat er in zit, dus ik moet de schouw nog wat extra volpurren. Daar kwam een bak met tocht uit.. Onderkant was 7 graden gisteren, inmiddels 16.
Oude kussen indrukken zo heb ik dat gedaan met dakdoorvoeren in verleden dat werkt ook.(wel eerst een zak omheen ivm condens/vocht), kussen te groot dan wat watten eruit halen, een zeer goedkope oplossing gezien de kussen toch al weg ging.

Pur is winddicht niet luchtdicht als je de verkeerde hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2022 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
MiBe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:49:
[...]

Bij de MHI-modellen niet, de unit stopt dan met blazen en gaat weer open zodra de ontdooicyclus is voltooid.
Nou... ga er maar eens recht onder zitten. Je voelt de koude lucht goed hoor.
Het wordt er niet actief uitgeblazen maar het valt wel degelijk naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:48:
[...]

- Nadeel voor de single ZSX: ik geloof dat hij vrij hoge minimum vermogen heeft als het buiten warm is, boven de 10 graden. Oplossing is: niet 24/7 stoken maar zoals een CV inplannen, dan heb je minder last van relatief hoge minimum vermogen. Of in een combi nemen, dan maken die 2 of 3 units samen de warmte wel op.
De buiten- en binnenunit van mijn ZSX waren bij zulke temperaturen (begin november) zo rustig dat dit echt geen punt is van aandacht voor de keuze van een airco.
Dit als nadeel benoemen voelt te zwaar imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlazeMuis
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:13:
[...]

Er komt inderdaad koude lucht uit en het medium is ook tegen de min negen graden dus echt koud. Koude lucht valt naar beneden en die je voel dan zeker.

De ventilator staat niet aan, en zo valt het allemaal nog enigszins mee.
Meer dan -22 zelfs :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FUCqd6GKJf7GeqwhxqPe3BEi_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kHNyiYnp6yX7RIHws9cieAFU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:13:
[...]

Er komt inderdaad koude lucht uit en het medium is ook tegen de min negen graden dus echt koud. Koude lucht valt naar beneden en die je voel dan zeker.

De ventilator staat niet aan, en zo valt het allemaal nog enigszins mee.
Dat kan ook van je ventilatie systeem komen, warme lucht valt ineens weg waardoor meer koude lucht van buiten naar binnen kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:36
[...]

Ik las net je bericht over je 5 buiten units en wou toch even kijken wat je ging plaatsen. Hmm...

Daikin multi - niet doen. Dat heeft inderdaad een hoog minimum vermogen, je wilt daar niet aan beginnen.

Mitsubishi Electric - ook dat is een ???. Er zijn gevallen geweest in deze thread dat aangeeft dat op een laag vermogen draaien niet echt mogelijk is, hij reageert als een aan/uit apparaat van de vorige eeuw.

Woonkamer: 5 kW *single*. Die gaat voor max efficiency en dat is vaak beter met een single.

Totaal design vermogen voor energielabel: 1x Pdesign 4.5 kW, 2x Pdesign 4.1 kW, totaal 12.7 kW bij -10°C buiten.

Ons combi is iets anders natuurlijk, 1x SCM40ZS-W gaat met een 25 + 35 binnendeel, andere met 2x 25, maar dat maakt het alleen efficiënter, de warmtewisselaar binnen is groter.

- Minimum vermogen is fantastisch, ook de multi's kunnen naar minimaal 1.0 kW verwarmen, dat is niet slechter dan een single split
- Loopt heel rustig, pendelt niet, volgens andere posters hier; correct me if I'm wrong

Alternatief voor woonkamer: de SCM60ZS-W als triple gebruiken, 25 + 25 + 50/60 is een geldige combinatie daarvoor. Pdesign 4.8 kW SCOP 4.7 (!), en regelbaar tussen 1.0 kW en 7.8 kW. Totaal 8.9 kW @ -10, maar ik weet niet of je het daarmee haalt, is net iets minder dan de Daikin multi offerte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plus het voordeel dat je met de scm multisplit kan spelen met de verwarming en fanstand, waardoor je de ruimtes naast je hoofdruimte gratis meeverwarmt. Sterker nog, in veel gevallen daalt het verbruik zelfs tov maar 1 unit.

Wij gebruiken dan de SCM60Zs-w met 3 binnen-units, en als hij morgen stuk zou gaan zou ik hem gelijk weer bestellen, zo zuinig en mooi loopt hij. Ook regelt hij zichzelf moeiteloos naar de vraag, hoef je allemaal niets voor te doen. Deze buitenunit houdt tov de 50 ook veel meer power bij lagere temperaturen.

Grootste mogelijke nadeel is dat bij scm de silent optie vervalt voor de buitenunit.

Wij hebben voor onze installatie gekozen voor de combinatie met de srk35zsx-w etc., dus de x-versie. Stiller binnen en ze hebben de optie om automatisch verbruik aan te passen op aanwezigheid van mensen in de ruimte (eco-modus) wat ook handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 17:20

ede

mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:29:
[...]

Dat kan ook van je ventilatie systeem komen, warme lucht valt ineens weg waardoor meer koude lucht van buiten naar binnen kan.
Tijd voor een ander ventilatiesysteem in dat geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03 10:37
@whtniels wat een klotezooi. Ongelofelijk dat ze je niet verder helpen. Zie je wel regelmatig defrosts? Had je in de zomer niet zelfde issue met koelen of later pas geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philippe_B
Frag1le schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:26:
[...]

Even snel naar de specs van de eerste unit gekeken de MUZ-RW50VGHZ en die heeft een minimale warmteafgifte van 1800 watt.
Je schrijft dat je pendelen tegen wilt gaan, heb je rekening gehouden met deze hoge minimale warmteafgifte?
In hoeverre kloppen die officiële specs eigenlijk?
Als ik kijk op Eurovent, dan draait die in Heating condition D aan 1.60 kW met een COP van 7.80, dus aan 200 watt opgenomen vermogen. Wat me best oké lijkt voor een grote ruimte. Maar die MHI’s kunnen natuurlijk nog lager … hmm ik ga toch nog eens moeten nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:52
[...]

Hier een ME multi, de 2F53VF, daarmee is het prima mogelijk om op laag vermogen te draaien. Ook met 1 binnenunit aan. Mits je hem goed insteld en mits je hem niet adhoc gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 16:27
BeeJee78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:08:
[...]

Nou... ga er maar eens recht onder zitten. Je voelt de koude lucht goed hoor.
Het wordt er niet actief uitgeblazen maar het valt wel degelijk naar beneden.
Dat wordt hier een uitdaging, het TV-meubel staat eronder :P

Heb er net wel even met mijn hand onder gevoeld toen hij aan het ontdooien was maar voel er eigenlijk vrij weinig van.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:40:
[...]

Ik weet hoe ver onder nul aanvoelt. Ten tweede, zodra de aitco in defrots gaat gaat de luchtmixer uit en daarna weer aan.

Het valt door de kieren en bovenaan is alles open dus de stroom versterkt zichzelf ook nog eens.
Vreemd, hier blijft de klep open bij een defrost en de fan uit maar nooit een koude trek gehad en wel eens onder gezeten, de kou gevoel komt van abrupt stoppen met warme lucht, hetzelfde als ik hem nu ineens uit zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hartelijk dank voor de mooie uitleg. _/-\o_ Ik ga de MHI’s zeker eens wat beter bestuderen. Nu nog een goede MHI installateur vinden in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:05:
[...]

[Afbeelding]

Groen opbrengst zonnepanelen (2200Watt) en in rood het verbruik door de airco.
ja als je die nu al hebt dan is dat salderen en dus per saldo 0?
maar btw gaat ervanaf daarnaast nu die paar weken heeft dat geen zin meer en dec en jan zijn 2 maanden bij met bijna toch geen opbrengs
dus ga kijken jan nog gas doen en dan in jan zelf ~1200wp bij te plaatsen
als dat lukt dan tot 1 july zon en salderen en kan per 1 feb de warmtepomp weer aan 8)

uhm 2200 wattt vandaag met dit weer? dan heb je er nog wel aardig wat liggen of niet

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 13-12-2022 23:49 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Plenkske schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:48:
[...]

Hier een ME multi, de 2F53VF, daarmee is het prima mogelijk om op laag vermogen te draaien. Ook met 1 binnenunit aan. Mits je hem goed insteld en mits je hem niet adhoc gebruikt.
Met mijn MXZ-2F53VF merk ik dat hij nu toch wel op 500 tot 700 Watt verbruikt als er één 3.5kW unit aan staat, tot hij ongeveer 1 á 2 graden boven het setpoint is en dan stopt hij met verwarmen tot hij er een graad onder zit. Hij gaat niet op een lager vermogen draaien met verwarmen, terwijl bij koelen hij wel terug gaat naar ~200Watt.

Hij draait met deze temperaturen eigenlijk de hele dag op zo'n 700Watt en stopt af en toe.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 13-12-2022 23:59 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Frag1le schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:09:
[...]

De buiten- en binnenunit van mijn ZSX waren bij zulke temperaturen (begin november) zo rustig dat dit echt geen punt is van aandacht voor de keuze van een airco.
Dit als nadeel benoemen voelt te zwaar imo.
Dat is waar, is minder een nadeel dan een memo, ik wist alleen dat er eindeloos gediscussieerd werd over compressor frequency. Was pendelen in september / oktober irritant of viel het wel mee?

Met een multi-buitendeel heb je geen last van dacht ik, met 5 units ging het toch die kant op, het moet niet te gek worden in de tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-12-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-05 22:25
Sjamo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:33:
[...]

.

Wij gebruiken dan de SCM60Zs-w met 3 binnen-units, en als hij morgen stuk zou gaan zou ik hem gelijk weer bestellen, zo zuinig en mooi loopt hij. Ook regelt hij zichzelf moeiteloos naar de vraag, hoef je allemaal niets voor te doen. Deze buitenunit houdt tov de 50 ook veel meer power bij lagere temperaturen.
Weet je dat van het vermogen zeker? In de brochure die ik van mhi heb, staat exact hetzelfde minimum vermogen bij -10 voor de 50 en de 60. Ook hebben deze hetzelfde gewicht, waardoor ik vermoed dat de 50 softwarematig begrenst is.

Wellicht heb ik verkeerde info hoor, maar dit was juist een reden voor mij om de 50 te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
dt_swiss schreef op woensdag 14 december 2022 @ 06:31:
[...]

Weet je dat van het vermogen zeker? In de brochure die ik van mhi heb, staat exact hetzelfde minimum vermogen bij -10 voor de 50 en de 60. Ook hebben deze hetzelfde gewicht, waardoor ik vermoed dat de 50 softwarematig begrenst is.

Wellicht heb ik verkeerde info hoor, maar dit was juist een reden voor mij om de 50 te kiezen.
Wij zijn uit gegaan van deze gegevens. Misschien hebben wij het verkeerd geinterpreteerd. Dit komt uit een brochure van mhi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e1-xx-y2sruqXb1I6pA12NXAAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCRn3kwtm3ifLNiekUKqBFpg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Weer zo'n gehaaid trucje van de overheid. Hè bah.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-05 23:30
@Dolbyadt Bedankt voor de info!

Krijgt jouw installatie de ruimte op de ingestelde temperatuur?

Jouw unit lijkt ook op zijn max te zitten rond de 600watt? Of heeft hij nog vermogen 'over'?

Ik heb mijn fan altijd op automatisch staan, zou het helpen indien ik deze ook op handmatig 5/5 zet?

Onze situatie:
Vrijstaand huis, bouwjaar 2010.
Woonkamer & openkeuken 53,47m2 +- 140m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05 21:45

Vos

AFCA

Hier gisteravond beide aircos uitgezet. Ze maakten te veel lawaai dat we er last van hadden met slapen. Ook de buren hadden de airco gehoord. Dit was de eerste keer dat ik ze zo hard hoorde binnen. Een brommend geluid en op- en aftoeren. De defrosts lijkt me.

Misschien vandaag de airco's eens aanzetten en er bij gaan kijken wat het geluid is.

Gaat om nieuwe Daikin Perfera 4.2 en 3.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Is een 2kW Daikin Perfera / Stylisch voldoende om een slaapkamer (40m3) in bouw van 2008 te koelen naar een temperatuur van 18°C tijdens een hittegolf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Moris schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:07:
Is een 2kW Daikin Perfera / Stylisch voldoende om een slaapkamer (40m3) in bouw van 2008 te koelen naar een temperatuur van 18°C tijdens een hittegolf?
Geen idee. Echter wordt het meestal aangeraden om het temp verschil(tussen binnen en buiten) niet te groot te maken wanneer je gaat koelen. Je spreekt over hittegolf, dus boven de 30 graden neem ik aan? Met de warme temperaturen van afgelopen zomers stellen wij meestal 22-23 graden in. En dat gaat met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-05 22:25
Hoe bizar, zie mijn brochure.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg3Awhjzhr9cfCwrdR_G2uVam6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qFZHNKWj2O9tQg3aMELhhJFT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:01
Moris schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:07:
Ik verwacht van wel. Gewoon tijdig aanzetten en niet verwachten dat de gehele inhoud en massa van de kamer in 10 minuten 18 graden is.
Hier een 2.5 op een kamer 40m3 en dat is meer dan zat. Zelfs met een hittegolf hoeft hij niet eens 1/3 van het vermogen te gebruiken om het op 20 graden te krijgen. 18 graden zal dan ook wel lukken. Wij koelen de andere kamers op de verdieping wat mee.

Maar 18 graden? Dat is nu misschien wel acceptabel maar het is een flinke stap als je uitgaat van 30+ buiten

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:03
Dolbyadt schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:37:
@Droogtrommel90 Daikin Pefera FTXM35N - RTXm35n buiten unit.

Hoekhuis: bouwjaar 1949
Standaard kunststofkozijnen met dubbelglas.
Isolatie: Leeg spouwmuur 6cm, geen vloerisolatie & dakisolatie

Woonkamer & openkeuken 120M3 beneden verdieping.

Op dit moment -4 graden 88% luchtvochtigheid buiten.

Daikin Onecta app:

Verwarmen op: 24 graden
Handmatig fan: 5/5 maximaal
3d fan: uit
Vaste: uitblaas richting handmatig ingesteld
Streamer: aan
Vraagbesturing: uit
Planning: aangepast programma 2. 24/7 verwarmen

Dag stand: 5:00 t/m 23:00 verwarmen met 24 graden.
Nacht stand: 23:00 t/m 5:00 verwarmen met 18 graden. Fan op automatisch.

Vandaag 7 defrost gehad op dit moment van 20uur draaien.

Daikin Pefera stroom verbruik:
[Afbeelding]

[...]
Wij zitten in dezelfde situatie alleen wel HR++ glas overal. Ander vraagje, hoe heb jij deze stats op Homeassistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Boinkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:22:
[...]

Wij zitten in dezelfde situatie alleen wel HR++ glas overal. Ander vraagje, hoe heb jij deze stats op Homeassistant?
Met Grafana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 13:21
Ons huis is uit 2007, goed geisoleerd en onze woonkamer is 135m3. Ik dacht aan een MHI of Daikin 3.5KW arico, maar een installateur adviseerde toch een 5KW model. Volgens hem zou de 3.5KW veel vaker volle bak moeten draaien wat minder zuinig is en zou een 5KW rustiger kunnen draaien zonder pendelgedrag. We hebben vloerverwarming en als het vriest zou ik de vloerverwarming gebruiken omdat de airco dan minder zuinig wordt / meer defrosts heeft.

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gevonden.
Wij hadden gegevens van de verkeerde unit. De letters na SCM60 zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 11:54
Temperatuur hier vannacht van -3,5 naar -7,3 graden gezakt. Dat is ook duidelijk te zien in de grafiek. De airco trekt op dit moment 1000W. Het is nog steeds heerlijk warm binnen. De hoge fanspeed is qua geluid een doorn in het oog. Misschien moet ik overstappen op ander regime: hoge fanspeed als we uit de kamer zijn, anders lage fanspeed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJio6LksWKcvJn8KYxl0T7V98Fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X85QKdntzEhUpHor3VTY3yvc.png?f=fotoalbum_large

Setpoint op 20.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:18
Apolopo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:44:
Ons huis is uit 2007, goed geisoleerd en onze woonkamer is 135m3. Ik dacht aan een MHI of Daikin 3.5KW arico, maar een installateur adviseerde toch een 5KW model. Volgens hem zou de 3.5KW veel vaker volle bak moeten draaien wat minder zuinig is en zou een 5KW rustiger kunnen draaien zonder pendelgedrag. We hebben vloerverwarming en als het vriest zou ik de vloerverwarming gebruiken omdat de airco dan minder zuinig wordt / meer defrosts heeft.

Laat je niet gek maken door de paar dagen met flinke vorst die we nu hebben! Relatief gezien is dat op de gehele winterperiode maar een klein aantal dagen. In het voor- en naseizoen kun je met een airco ontzettend zuinig verwarmen. Een te zware airco zal juist in die periode gaan pendelen (blader dit topic maar eens terug naar begin/half november ofzo voor gebruikservaringen). Dus ik zou daar op dimensioneren, niet op die paar dagen dat het hard vriest, zeker aangezien je de vloerverwarming nog achter de hand hebt... Volgende week is het al weer +4°C.

Heb je al met de 'koevlaas' formule je gasverbruik (minus dat van warmwater tappen) gerekend op wat voor vermogen warmtepomp je uit zou komen?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2022 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik doe 160m3 met een 3.5kW (hoekwoning bj 2019), met deze temperaturen kan hij dat met gemak aan.
Een 5.0kW zal altijd meer pendelen door een hoger minimum vermogen daarnaast maakt een 5.0 vaak meer geluid door het hogere debit in lagere fanstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:45:
Temperatuur hier vannacht van -3,5 naar -7,3 graden gezakt. Dat is ook duidelijk te zien in de grafiek. De airco trekt op dit moment 1000W. Het is nog steeds heerlijk warm binnen. De hoge fanspeed is een doorn in het oog. Misschien moet ik overstappen op ander regime: hoge fanspeed als we uit de kamer zijn, anders lage fanspeed.
[Afbeelding]

Setpoint op 20.
Hier idem; airco moet er serieus aan trekken om de boel op 18-19 te houden. Gisteren zo'n 20kWh verbruikt voor de woonkamer open keuken HR+,++ (= ++ volgens mij) 140m3. 2 onder 1 kap, 2002, weinig zoninval.
Warmteverlies is normaliter gering dus bewust voor 3,5zs-w gekozen. Bij temperaturen boven het vriespunt ging dit vrij simpel leek het de eerste dagen na installatie. Daarna kwam de vochtigheid (defrosts) en nu de kou.

Ik loop nu wat te spelen met de instellingen om comfort, verbruik en geluid wat in balans te krijgen (via de smart M air app). Ingestelde temp op 21, met fan op 2 geeft continu zo'n 900w verbruik, terwijl fan op 3 continu zo'n 1200w verbruik geeft. Ik neem aan doordat bij een lagere fanstand de warmte meer rond de module hangen, waardoor de airco wat terug gaat moduleren.

Al met al interessante tijden, en met deze kou moet ik de muziek maar wat harder zetten.... ;)
Met gasprijzen (vast contract nog) van €2 /m3 en €0,44 per kWh, kan ik nog steeds beter met airco's verwarmen volgens mij, maar als de kou langer aanhoudt denk ik dat ik toch wat ga bijstoken met de CV, ook omdat de 1e en 2e verdieping inmiddels wel erg kil worden (12,5-15 graden).

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 21:37
Eindstand airco gisteren was 19.5/20 graden zit plek gemeten 12.45 kWh 8x defrost 24 uur.
Panelen opbrengst 10,63 kWh streept het redelijk weg.

Gok dat ik met aircoverbruik vandaag hier wel hoger gaat zijn door de kou 00:00/10:00 5kWh verbruik al.

Ik weet dat je het niet zo 1 op 1 mag vergelijken maar heeft de ZS meer moeite met kou in deze dagen dan de ZSX?

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Jorrit79 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:16:
[...]Geen idee. Echter wordt het meestal aangeraden om het temp verschil(tussen binnen en buiten) niet te groot te maken wanneer je gaat koelen. Je spreekt over hittegolf, dus boven de 30 graden neem ik aan? Met de warme temperaturen van afgelopen zomers stellen wij meestal 22-23 graden in. En dat gaat met gemak.
Inderdaad, hittegolf is boven de 30°C
Headshot_NL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:21:
[...]Ik verwacht van wel. Gewoon tijdig aanzetten en niet verwachten dat de gehele inhoud en massa van de kamer in 10 minuten 18 graden is.
Hier een 2.5 op een kamer 40m3 en dat is meer dan zat. Zelfs met een hittegolf hoeft hij niet eens 1/3 van het vermogen te gebruiken om het op 20 graden te krijgen. 18 graden zal dan ook wel lukken. Wij koelen de andere kamers op de verdieping wat mee.

Maar 18 graden? Dat is nu misschien wel acceptabel maar het is een flinke stap als je uitgaat van 30+ buiten
Aangezien er hier in een ploegenstelsel word gewerkt en dus tijdens de dag geslapen wordt ervaren wij een temperatuur van 18°C als prettig.
Als ik jou gegevens zie dan zou een 2kW voldoende moeten zijn om een slaapkamer (40m3) tijdens een hittegolf boven de 30°C te koelen naar 18°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-05 23:31
revolution-nl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:49:
[...]

Ik doe 160m3 met een 3.5kW (hoekwoning bj 2019), met deze temperaturen kan hij dat met gemak aan.
Een 5.0kW zal altijd meer pendelen door een hoger minimum vermogen daarnaast maakt een 5.0 vaak meer geluid door het hogere debit in lagere fanstanden.
Precies en verdiep je ook in de specs i.p.v. alleen typenummers. Ik verwarm hier met een 2.5 single split en die genereert nu met -7 °C nog 5 kW (op basis van HVAC calc). Ik heb een elektrisch COP 1 kacheltje achter de hand, maar die ga ik zelfs met -10 °C niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
revolution-nl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:49:
[...]

dit ervaar ik anders. De 5.0 blaast harder wat je ook nodig hebt om de warme lucht goed verdeeld te krijgen. De 3.5 moet je harder gaan zetten om hetzelfde effect te krijgen. Per saldo komt het op hetzelfde neer. Wel pendelt een 5.0 eerder bij hogere buitentemperatuur. Bij mij begint dat bij hoger als 14 graden dan. Een 3.5 zal dat tot 16 graden kunnen zoiets.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Sjamo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:45:
[...]

Gevonden.
Wij hadden gegevens van de verkeerde unit. De letters na SCM60 zijn anders.
Zover ik heb kunnen vinden is het verschil het koelmiddel. S is R410 dn W is R32. R32 is minder milieubelastend, maar helaas lijkt het ook voor verwarmen zo'n 15% minder te presteren :/

Bij mij is een SRC50ZSX-W2 geplaatst terwijl specs van de ZSX-S waren bevestigd. SCOP 3.89 vs 4.3. Weet niet of dat verschil het gebruik van R410 rechtvaardigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Mijn verbruik gisteren.

Woonkamer: 17.87kWh - 24/7 op 23 graden
Boven: 12.11kWh - 24/7 op 18 graden

Woonkamer deed 2 keer een defrost en boven ook 2 keer een defrost.

Het valt mij op dat de uitblaas temperatuur een stuk hoger is bij lage temperaturen.

Foto's is genomen bij -7.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbGiOYlN2tzlucxN4BO5FT1efeo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/chzPlkIGM96HiZzrQ4rOjs8L.jpg?f=user_large

Verbruik zat rond diezelfde tijd rond de 810watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied
  • Laatst online: 05-05 14:36
Hoi, ik volg dit draadje nu al een tijd.
Wij verwarmen nu met een Daikin multisplit 2MXM50N9 en 2x ftxp 3,5kw binnen units.
1 hangt in de kamer en de ander op de overloop, die op de overloop word praktisch niet gebruikt maar in de kamer nu iedere dag. Ik kan het behaaglijk houden zo rond de 21 a 21,5 graad. Tussen woning uit 1969 met redelijke isolatie. en 80er jaren dubbel glas beneden. 12 panelen op het dak en met 800KW overschot die ik dus nu verstook middels de airco.

Nu viel het mij op dat de lekbak momenteel vol ijs zit, en kan mij voorstellen dat dit alleen maar meer gaat worden na iedere defrost. Lijkt mij dat dit toch niet echt meewerkt om een goed rendement te houden. Hoe gaan jullie hier mee om ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

Ik heb een 3 jaar oudere woning, ook prima geïsoleerd bij de bouw. Ik heb een 3.5 hangen in de woonkamer maar op zich vind ik het niet heel erg dat hij op een 5.3 multi buitenunit zit.

Vannacht tussen 12 en 7 uur maar 2 defrosts gehad, de rest van de tijd zit hij op gemiddeld 1200 watt, dat is het voordeel van een oversized buitenunit.

Bij sommige merken betekent dit gelijk pendelgedrag, maar bij de Daikin scheelt het weinig in de minimum, 1.4 kW vs 1.7 kW bij verwarming. De MHI 3.5 heeft 0.9 kW als minimum, 1.3 kW bij de 5 kW, als pendelen een ding is kan je beter de grote MHI nemen, dat is minder dan de kleine Daikin.

Kan je in de MHI ook een power limit zoals bij de Daikin demand control instellen? Als dat kan is dat een beter apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
certefied schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:27:

Nu viel het mij op dat de lekbak momenteel vol ijs zit, en kan mij voorstellen dat dit alleen maar meer gaat worden na iedere defrost. Lijkt mij dat dit toch niet echt meewerkt om een goed rendement te houden. Hoe gaan jullie hier mee om ?
het is erg fijn als je buitenunit nu goed bereikbaar is en je dit in de gaten kunt houden. Als de kou lang duurt, kan dat wel een issue worden dat de fan tegen het opgebouwde ijs gaat draaien. Ik begrijp overigens niet goed dat men niet een opening heeft gelaten waar je warm of heet water in kunt gieten voor dit soort situaties.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

LED-Maniak schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:50:
[...]

Met mijn MXZ-2F53VF merk ik dat hij nu toch wel op 500 tot 700 Watt verbruikt als er één 3.5kW unit aan staat, tot hij ongeveer 1 á 2 graden boven het setpoint is en dan stopt hij met verwarmen tot hij er een graad onder zit. Hij gaat niet op een lager vermogen draaien met verwarmen, terwijl bij koelen hij wel terug gaat naar ~200Watt.

Hij draait met deze temperaturen eigenlijk de hele dag op zo'n 700Watt en stopt af en toe.
Hier is het verbruik ook wel gemiddeld 700watt continue.
Je gasverbruik zou nu ook hoger zijn, dan dan normaal.. Er zit nogal een temperatuurverschil.. je wilt nu van 0 > 23 graden warme lucht hebben..
En in de zomer wil je van 30 graden 20 graden lucht hebben...

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
eerder hier gemeld dat ik nu naast de standby van 6,4 watt nu ook snachts ( terwijl hij uit staat ) pieken zag van bijna 40watt
maar ondanks dat het nog steeds 2 a 3 graden vorst was vannacht niet gezien
pas toen we -4 en lager gingen deed de perfera dit blijkbaar.
blijf het vreemd vinden de daikin perfera heeft toch een carterverwarming maar alleen de compressos warmhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 30-05 08:03
En dan een Shelly ertussen of haal je deze data uit de Daikin zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Boinkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:46:
[...]

En dan een Shelly ertussen of haal je deze data uit de Daikin zelf?
Kan met beide. Ik denk dat een Shelly nauwkeuriger is.

Je kan in HA Utility meters aanmaken voor bijv. dagverbruik, weekverbruik, maandverbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Hebben anderen met LG ook last van "preventief defrost"? Hij draait nu 20 minuten op 700W (1/3 power level) en gaat nu ontdooien. Ik heb dit wel vaker gemerkt maar nu pas precies bekeken wat de timing is - het is echt veel te vroeg. Het duurde ook nog geen twee minuten maar de PID regeling is daarna compleet van slag - gaat dan vol gas met 2 kW om vervolgens te pendelen... Yay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
KoningPaulus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:18:
Vraagje. Sinds kort dus 2x MHI op big foots in m'n bezit. Maar als ik op de beugels kijken van de bigfoots zie ik verschil in hoe ze vast zitten.
Wat is normaal en wat niet?
Zie bijgevoegde foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdGCZoiOxpQO8Vw2_68BMS1sQtc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVGp9Weoou48Aho8UP5SitzB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJob-x_1CRUQ4gu024iYYEAJSI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZzxY1nAUTV0WfOwxbPlYrVN.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik heb even bij een willekeurige buitenunit gekeken in de buurt, en daar leek het weer anders. Blijkbaar niet uniform? Maar dat groene zou er gevoelsmatig tussen weg moeten toch? :+

[ Voor 15% gewijzigd door KoningPaulus op 14-12-2022 10:54 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
w00key schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:49:
Hebben anderen met LG ook last van "preventief defrost"? Hij draait nu 20 minuten op 700W (1/3 power level) en gaat nu ontdooien. Ik heb dit wel vaker gemerkt maar nu pas precies bekeken wat de timing is - het is echt veel te vroeg. Het duurde ook nog geen twee minuten maar de PID regeling is daarna compleet van slag - gaat dan vol gas met 2 kW om vervolgens te pendelen... Yay.
Dit doet hij 1 keer volgens mij en daarna lijkt het mee te vallen bij mij, hele ochtend al geen defrost gehad.
LG 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Ik heb een gigantische ijsplaat van 4m2 en 1cm dik onder de airco's liggen, ik zal even een foto toevoegen.
Gisteravond de airco uitgezet ivm resoneren en ik ga hier wat op verzinnen. Ik zat te denken aan een warmtelint / vorstlint rondom de airco's als een soort vloerverwarming en dan eindigen in de dichtsbijzijnde dakafvoer zodat het daar naartoe loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

@w00key,

Kun jij je stookgedrag uitleggen? Draait jouw LG 24/7?
Zelf draai ik 24/7 op 21 graden. En dan heb ik eens per uur of per 2 uur een defrost.
Mijn buurman heeft dezelfde LG als ik, maar stookt net als vroegah..
En dan is het bv 17 graden in de woonkamer dat wilt hij dan op 22 graden hebben en het duurt hem te lang. Dus zet hij de airco op 30 graden verwarmen icm maximaal blazen.
En dan schiet hij ook heel snel in defrostmode en heeft daarna eigenlijk geen zin meer om te draaien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5gatX0ic0prDnoInd4e9gq6U4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Fv5ePQNhvq0v6jaMXMTe1IN.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt niet veel maar is dus wel 1,1,5cm dik en verspreid zich over het halve dak.
In de airco lijkt het mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weegschaal
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2024
marcovandam schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:39:
Ik probeer het hier nog 1 dag met nog iets hogere fan stand en set point en geen verlaging in de nacht Ik krijg het niet boven de 19 graden met set point 23, op zich wel net warm genoeg maar het kost wel 35 kWh per dag met de 4.2 Stylish, en nog 10 met de perfera boven om het daar een graad of 16 te houden.
Defrosts valt mee, ongeveer om de 2 uur met niet al teveel terugval in temperatuur.
Ik kom van zo'n 1600 M3 gas dus wist wel dat het huis wel een slokje lustte.
Als ik echt de ketel eruit wil gooien moet er nog wel een 2.5 bij beneden denk ik, op zich heb ik de huidige 4.2 daar ook wel een beetje op geschaald. Het gaat nu nog wel net maar ik denk dat het met een ijskoude oosten wind op de pui achter het niet meer gaat lukken om het nog een beetje behaaglijk te houden.
Hoi Marco, dat lijkt een flink verbruik, ik heb ongeveer dezelfde situatie qua huis, volume en bouwjaar en zit op max 15 kW per dag, wel nachtverlaging maar dat verbruikt ook best wel wat.
Mijn conclusie is dat l/l voor mijn woning wel kan, maar het comfort is niet te vergelijken met cv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hizIWRHMjIDNIZzQY3P_E2jtPQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/REhswncUJPpYwgl2BxorpyZE.jpg?f=user_large
Hier heeft de airco ook lekker zitten druppelen.. denk dat de plakkaat nu zo'n 3 cm dik is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
AMDFreak schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:08:
[Afbeelding]
Hier heeft de airco ook lekker zitten druppelen.. denk dat de plakkaat nu zo'n 3 cm dik is..
Dit is 4 dagen vorst maar moet je nagaan als je 3 weken vorst hebt dan wordt het toch een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Sebo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:13:
[...]

Dit is 4 dagen vorst maar moet je nagaan als je 3 weken vorst hebt dan wordt het toch een probleem.
Vandaar dat ik het warmtelint in die lekbak heb gemonteerd. Ik heb geen idee of het daardoor opgewarmde water ook de rest zou doen smelten wat er onder de lekbak terecht komt, maar dat is een ander verhaal.

Dat bevroren water op het dak kan je iig makkelijk bij en verwijderen met een sloot aan warm water/föhn/bikken/strooizout.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 16:40
Met deze temperaturen moet mijn MHI 3,5 kw er flink aan trekken voor de woonkamer. Het gebrom van de buitenunit, waar ik eerder in dit topic over sprak, is echt enorm irritant in de slaapkamer. Moet ook zegen dat de fan buiten ook goed te horen is.

Mijn unit staat nu op:
[ BUITEN-UNIT ]
[ balken ]
[ rubber matjes]

Kan einde van de dag van die springveren ophalen om te monteren tussen de unit en de balken. Ben benieuwd of dat veel verschil gaat maken in mijn geval. Als dat werkt, krijgen de andere twee units ook springveren eronder.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Pagina: 1 ... 281 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic