Philippe_B schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:01:
Dag iedereen,
Ik wil mijn alleenstaand huis laten voorzien van lucht/lucht warmtepompen.
Het huis is groot (300+ m2) maar niet alle ruimtes moeten opgewarmd kunnen worden.
Bouwjaar is 1976, ik heb zo goed als ik kan na-geïsoleerd (spouwmuren, ...).
Ondertussen heb ik 3 verschillende offertes ontvangen.
Na heel wat lees- en onderzoekswerk ben ik tot volgende conclusies gekomen:
- Offerte 1 is echt extreem duur

- Offerte 2 wordt een pendelfeestje met 2 multisplits. En volgens de installateur zou ik zeker niet lager mogen gaan dan 7kW om m'n living te kunnen opwarmen

- Offerte 3 lijkt me de beste oplossing. Bureau en keuken liggen naast elkaar en worden vaak samen verwarmd, dus een multi split houdt steek.
Ik las net je bericht over je 5 buiten units en wou toch even kijken wat je ging plaatsen. Hmm...
Daikin multi - niet doen. Dat heeft inderdaad een hoog minimum vermogen, je wilt daar niet aan beginnen.
Mitsubishi Electric - ook dat is een ???. Er zijn gevallen geweest in deze thread dat aangeeft dat op een laag vermogen draaien niet echt mogelijk is, hij reageert als een aan/uit apparaat van de vorige eeuw.
Ik zou zelf de volgende doen:
Woonkamer: 5 kW *single*. Die gaat voor max efficiency en dat is vaak beter met een single.
Bibliotheek 3.5, master bed room 2.5 kW samen op 1 buiten van ~4 kW
Keuken, bureau 2x 2.5 op een buiten unit van ~4 kW
Op eurovent-certification.com zijn de volgende combinaties getest:
MHI SRK/SRC 50 ZSX-W (SCOP: 4.7)
MHI SCM40ZS-W/SRK20ZSX-W x2 (SCOP: 4.7)
Totaal design vermogen voor energielabel: 1x Pdesign 4.5 kW, 2x Pdesign 4.1 kW, totaal 12.7 kW bij -10°C buiten.
Ons combi is iets anders natuurlijk, 1x SCM40ZS-W gaat met een 25 + 35 binnendeel, andere met 2x 25, maar dat maakt het alleen efficiënter, de warmtewisselaar binnen is groter.
Vergeleken met de Daikin multi offerte:
5MXM90N9 / FTXM50R / FTXM42R = Pdesign 5.2 kW SCOP 4.16
2MXM50N / FTXM25R / FTXM25R = Pdesign 4.2 kW SCOP 4.61
Totaal 9.4 kW design capacity
Maar het mooiste van de MHI zijn:
- Er zijn home / Tweakers made wifi modules waarmee je veel meer kan regelen
- Minimum vermogen is fantastisch, ook de multi's kunnen naar minimaal 1.0 kW verwarmen, dat is niet slechter dan een single split
- SCOP is fantastisch voor een multi. Met de dure stroom nu wil je dat graag.
- Loopt heel rustig, pendelt niet, volgens andere posters hier; correct me if I'm wrong
- Nadeel voor de single ZSX: ik geloof dat hij vrij hoge minimum vermogen heeft als het buiten warm is, boven de 10 graden. Oplossing is: niet 24/7 stoken maar zoals een CV inplannen, dan heb je minder last van relatief hoge minimum vermogen. Of in een combi nemen, dan maken die 2 of 3 units samen de warmte wel op.
Alternatief voor woonkamer: de SCM60ZS-W als triple gebruiken, 25 + 25 + 50/60 is een geldige combinatie daarvoor. Pdesign 4.8 kW SCOP 4.7 (!), en regelbaar tussen 1.0 kW en 7.8 kW. Totaal 8.9 kW @ -10, maar ik weet niet of je het daarmee haalt, is net iets minder dan de Daikin multi offerte.
Combinatietabellen voor SCM40 / SCM60ZS