Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 280 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Waah schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:16:
[...]

Is er een simpele manier om te zien welke dag in het verleden gelijk was met vandaag?

Want om de KNMI database excel door te nemen is wel wat veel werk :+ denk misschien is er een website die zoiets doet?
Je eigen verbruik, buiten en binnen temperaturen etc vastleggen de komende jaren :+

Ik heb in het verleden deze site wel eens gebruikt: https://weerstatistieken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:54
nMad schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:27:
[...]

Dank je wel. Zojuist ook besteld. Ben benieuwd hoeveel dit gaat schelen.

Wat gebruiken jullie om tussen de beugel en de muur te doen op de plek waar nu de verstelbare kunstof afstandhouders zitten?

Als bestrating opnieuw is aangelegd onder de plek waar nu de buitenunit hangt ga ik hem denk ik maar op big foots op de grond neerzetten.
Had deze rubbers nog over en gebruikt om tussen de beugel en muur te zetten.
https://www.winkelman-zon...ermrubber-200x100x10.html
Vergelijkbaar.
https://www.shoponderdeel...i-tril-mat-10-x-10-x-1-cm
Eventueel nog wat dikker maken met een oude fiets binnenband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 08:29
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:10:
[...]

Je kan het vergelijken met m3 gas "before airco" op een dag dat op vandaag lijkt. m3 x 8 kWh warmte = productie, delen door je kWh verbruik = COP.

Of direct meten met een windmeter met thermometer of een IR thermometer en hier invullen: http://hvac-calculator.com/heating.php

Je hebt nodig: temp in, temp uitblaas, en flow rate (zie specs) in m3/uur => productie in kW, delen door vermogen = COP (W/W).
Heb helaas niets om de uitblaas temp te registreren. Wat is gangbaar?

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:23
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:18:
Sinds een paar maanden een MHI 3.5 draaien in onze woonkamer. Nu met de koudere dagen werkt het eigenlijk prima. Verbruik is ook goed. Ik stel de airco wel wat hoger in qua temperatuur (21 graden) daarmee wordt het 19 graden in de woonkamer. Ik denk dat dit komt omdat de airco wat hoger hangt. Het is even proberen en testen maar heb het redelijk onder controle. Tot nu toe absoluut geen spijt van gehad met deze setup. De radiatoren heb ik met deze koude dagen nog wel even aan gehad omdat de airco in de nacht uit gaat.
Nog wel even een vraag, de unit buiten maakt redelijk wat lawaai met deze dagen. Is hier nog een goede tip om dit anders in te stellen zodat de buitenunit stiller werkt (al is het alleen in de nacht)

Voor de tijfelaars, gewoon doen!
Wat voor lawaai maakt de buitenunit? Is het puur de ventilator of gaat het hier wellicht om resonantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
banaliteit schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:23:
[...]

Wat voor lawaai maakt de buitenunit? Is het puur de ventilator of gaat het hier wellicht om resonantie?
Gaat om de ventilator. Dit gaat hard. Dit is minder geweest om de warmere dagen. De binnen unit staat langzaam de blazen binnen (op de auto stand)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Katth schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:23:
[...]

Heb helaas niets om de uitblaas temp te registreren. Wat is gangbaar?
Random links: https://www.veldshop.nl/en/anemometer-with-thermometer.html of https://www.conrad.nl/nl/...s-pyrometers-0510034.html

Voor warmtepompen is COP bepaald door dT - temperatuur tussen koelblok buiten en binnen moet minimaal zijn. Met een IR thermometer kan je "kijken" door de voor/onderkant en zien hoe heet het binnen is, > 40C = fan hoger. Ik heb hem op max staan nu plus extra vloerventilator die lucht circuleert.

Hij is ook erg handig om te controleren hoe warm je vloer en plafond is, als warme lucht alleen boven ophoopt schiet het ook niet.

Theoretische limiet berekenen, in de praktijk kan je rekenen op de helft hiervan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wphR7oeoJ5ChjMxFmwinBBdcpWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qiria6zYBDUDa1reY5ZnL8wO.png?f=user_large

-10 -> 30 is 7.6. Fan knijpen zorgt voor veel te hoge temperatuur in de warmtewisselaar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:29
Falcon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:45:
[...]

Silent knop al even in gedrukt of dit verschil maakt voor de buiten-unit?
Ja gaat dan zachter draaien maar juist erg brommen. Ik ga de zachtere dempers maar even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:01
BlazeMuis schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:19:
[...]

Je eigen verbruik, buiten en binnen temperaturen etc vastleggen de komende jaren :+

Ik heb in het verleden deze site wel eens gebruikt: https://weerstatistieken.nl/
je doet :+ , maar dat doe ik al bijna 2 jaar _O-

maar een simpele: "Vandaag is het X graden gemiddeld, laat de datums zien die ongeveer gelijk zijn" heb ik nog niet gevonden in Home Assistant. Of online.

Maar via Meteoblue even gekeken. 25 december 2021 zou aardig gelijk moeten zijn. Verbruik toen was, exclusief warm water, 10.8m³ gasverbruik. Met mijn tarieven (die zeer gunstig zijn voor electra) mag ik vandaag 56 kWh verbruiken :+

Dat ga ik niet redden denk ik :+ al zit ik al op 14,3 kWh :o afgelopen dagen was dat mijn 24 uurs-verbruik, niet mijn 12 uurs-verbruik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Waah schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:49:
[...]

je doet :+ , maar dat doe ik al bijna 2 jaar _O-

maar een simpele: "Vandaag is het X graden gemiddeld, laat de datums zien die ongeveer gelijk zijn" heb ik nog niet gevonden in Home Assistant. Of online.

Maar via Meteoblue even gekeken. 25 december 2021 zou aardig gelijk moeten zijn. Verbruik toen was, exclusief warm water, 10.8m³ gasverbruik. Met mijn tarieven (die zeer gunstig zijn voor electra) mag ik vandaag 56 kWh verbruiken :+

Dat ga ik niet redden denk ik :+ al zit ik al op 14,3 kWh :o afgelopen dagen was dat mijn 24 uurs-verbruik, niet mijn 12 uurs-verbruik :X
Haha dat klopt redelijk hier ook. Kuub x2 = kWh verbruik door airco, en in prijs is dat 50% korting.

Ik zat nog heel even te spieken naar de L/W split en monoblocks, het valt me op dat de COP eigenlijk best tegenvalt, onder de 3 bij A2/35 (buiten 2°C, water 35°C). Mijn unit haal 3 bij -7°C @ 4.25 kW op eurovent-certification.com, en 3.62 @ +2°C buiten.

Niet fantastisch, daarom is de LG MU3R19 "maar" een A in de geteste opstelling met 2x 2.5 kW. Hier hangt een 3.5 + 2x 2.5, lagere uitblaas temperatuur dus efficiency moet iets beter zijn dan getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
vinom schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:33:
[...]

Klinkt eigenlijk wel heel slim. Je hebt het zelf al wel echt geprobeerd, toch? :)
Ik ga later vandaag weer even in de lekbak kijken van de buitenunit. Gisteren was het nog goed te doen met de hoeveelheid ijs erin.
Ik zelf heb dit probleem niet zolang het niet heftig gaat sneeuwen zoals vorig jaar toen er ineens 10cm lag.

Mijn buitenunit staat niet in de wind maar beschut, ik kan mij voorstellen als die in de wind staat dat het water tijdens een defrost direct weer aanvriest in de lekbak.

Vorigjaar heb ik dat tijdens heftig sneeuwval 1x gehad en toen opgelost met een fohn maar even op airco zetten kan ook.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:41:
Ik was al benieuwd naar de posts in dit topic nav de eerste "beetje koude nacht". Hier kwam het ongeveer tot -9 en is de temp gedaald in de woonkamer tot 18.2 vroeg in de ochtend (met de AC op 21 graden = 19 graden gemeten temperatuur).

Ik kon het de AC niet aandoen het zelf alleen weer proberen op te bouwen dus is de CV aangeweest voor iets meer dan een uur (het hele huis, alle radiatoren open). Dan zie je hoe superieur een good old duur gas gestookte CV is ... binnen no time 3 graden erbij.

En ja ik weet dat het appels met peren vergelijken is maar met deze omstandigheden is een CV achter de hand toch wel prettig. Hij heeft er in de gauwigheid wel 1,5m3 doorheen gejast :+.

[Afbeelding]
Ja precies een 28-32kw installatie vergelijken met een 2.5-3.5kw...
Hier nog steeds geen issue,s maar ik laat het niet zo idioot ver afkoelen.

Vraagbesturing nog op 75% staan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:01
renzo4000 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:41:
Ik was al benieuwd naar de posts in dit topic nav de eerste "beetje koude nacht". Hier kwam het ongeveer tot -9 en is de temp gedaald in de woonkamer tot 18.2 vroeg in de ochtend (met de AC op 21 graden = 19 graden gemeten temperatuur).

Ik kon het de AC niet aandoen het zelf alleen weer proberen op te bouwen dus is de CV aangeweest voor iets meer dan een uur (het hele huis, alle radiatoren open). Dan zie je hoe superieur een good old duur gas gestookte CV is ... binnen no time 3 graden erbij.

En ja ik weet dat het appels met peren vergelijken is maar met deze omstandigheden is een CV achter de hand toch wel prettig. Hij heeft er in de gauwigheid wel 1,5m3 doorheen gejast :+.

[Afbeelding]
Ik zou zeggen: Plaats op elke plaats waar je een radiator hebt, net zo'n groot vloermodel O-) Moet je opletten hoe snel het warm en aangenaam is in je huis _O-

Als je het echt snel warm wil? Ff een lucifer in je gordijnen :+ Binnen no time is het ontzettend warm door heel je huis! O-)

Ja, beetje appels en peren. Een backup is fijn ja. Maar een 2e unit en je had dit probleem ook niet gehad. O-) En dan nog zat je niet aan het vermogen wat een CV kan leveren. Maar een airco kan met de helft van het vermogen dat een CV heeft je hele huis net zo snel warm krijgen, voor minder kosten.

Maarja dat kost geld. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 13-12-2022 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Hier vergelijkbare dag 12m3 gas en tot nu toe 13kWh stroom. Maar vergelijk is wel oneerlijk. Nu enkele keuken en woonkamer verwarmen. Met gas normaliter ook de bijkeuken en de speelkamer. Ik vind lucht/lucht een prima alternatief toe nu toe gezien de prijzen van Gas. Maar gewoon lekker flink gas stoken is wel een stuk comfortabelere warmte. Savond een defrost op de bank merk je direct als ook blaasgeluid van de binnenunit. Alleen na een paar dagen hoor je die niet meer is mijn ervaring omdat je dat geluid we filtert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:59
rwijnhov schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:19:
Hier vergelijkbare dag 12m3 gas en tot nu toe 13kWh stroom. Maar vergelijk is wel oneerlijk. Nu enkele keuken en woonkamer verwarmen. Met gas normaliter ook de bijkeuken en de speelkamer. Ik vind lucht/lucht een prima alternatief toe nu toe gezien de prijzen van Gas. Maar gewoon lekker flink gas stoken is wel een stuk comfortabelere warmte. Savond een defrost op de bank merk je direct als ook blaasgeluid van de binnenunit. Alleen na een paar dagen hoor je die niet meer is mijn ervaring omdat je dat geluid we filtert.
Zeker een prima alternatief maar deze temperaturen zet ik de vloerverwarming op 18 en stook savonds met de airco wel bij.
Voordeel is dan ook dat de werkkamer en de badkamer wat warmte krijgen en dus niet steenkoud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zojuist de LG 3,5 na aantal weken 24/7 even uitgezet en weer aangezet na.

Valt op dat deze na de uit/aan ineens stuk minder verbruikt. van 12W per minuut naar 9 W per minuut.
Terwijl de temperatuur binnen hetzelfde blijft in de woonkamer.

Ten opzichte van een cv thermostaat is de regel unit van een AC volgens mij echt een simpel stukje techniek wat bij lange niet op kan tegen de techniek in een chronoterm cv thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:28:
[...]

Zeker een prima alternatief maar deze temperaturen zet ik de vloerverwarming op 18 en stook savonds met de airco wel bij.
Voordeel is dan ook dat de werkkamer en de badkamer wat warmte krijgen en dus niet steenkoud zijn.
Paar elektrische kachels er bij voor die kamers geen optie? Verdien je snel genoeg terug lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:07
Hier draaien de units momenteel 24/7. Moet zeggen dat hier alles nog prima warm blijft maar wel enkele defrosts zo nu en dan (en een flink pak ijs op het dak). De 5KW ZSX zit nu op 17kWh en de multi-split (3.5 ZS-W + 2x 2.0 ZS-W op een SCM 50) op 18kWh. Normaliter met alleen de woonkamer + werkkamer ging er hier makkelijk 15m3 doorheen, helaas mijn exacte gegevens kwijt na overstap van energieleverancier maar vorig jaar december verstookte wij 330m3 gas. Het is in de woonkamer wel 20.5/21 graden, in de werkkamer ook en de rest van de kamers 18 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door BrcBas op 13-12-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:32:
[...]

Zet hem even op Airco stand en de fan van de binnenunit op zo minimaal mogelijk voor x minuten dan is het heel snel weg.
Dat zou hetzelfde zijn als een defrost ( maar dan met de binnenfan aan), maar daar ontdooi je de lekbak helaas niet mee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Ik was eens benieuwd naar het huidige rendement, daarom ben ik eens gaan meten.

We hebben een Hisense Unit A+++/A++ (airco/verwarming).

Momenteel is het buiten -2°c, en staat de zon er niet op, het is relatief windstil.

Verbruik unit in vollast 850 watt. Debiet unit in vollast 620 m².

De uitblaas temperatuur is 36,5°c. De inblaas temperatuur is 18,6°c. De delta T is dus 17,9°c.

"Lucht weegt 1,293 kg per m3 (1000L) De warmte die nodig is om 1m3 droge lucht een graad te verwarmen is daarom: 1,293kg * 710J/(kg*K) = 918J/K. Er is dus 918J energie nodig om 1m3 lucht 1 graad op te warmen."

De warmteproductie is bijgevolg 918 * 620 * 17,9 = 10.187.964 joule (delen door 3.600.000 voor kW).

Ofwel zou hij met zijn 0,85 kW per uur ongeveer 2,83 kW aan warmte afgeven.

Dat is 1 op 3,33. Best netjes en lichtjes boven mijn verwachting.

Normaal gebruiken we het toestel wel als airco in de zomer. Op deze koude temperaturen heeft hij nog niet gedraaid. Wel merk ik dat hij na 1 uur vollast er de brui aan geeft en dan even 5 minuten pauze neemt. Ben er nog niet achter waarom hij dat doet. Maar zal wel iets met de vorst te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 21:39

MicheldeGoey

Project 45

Mijn 8 kW Toshiba houdt 24/7 een vast ritme aan van 50 minuten stoken en dan 8 minuten defrost. Setpoint 20°, kamertemperatuur 19,5°. De deur naar de rest van de benedenverdieping staat nu open met een kleine ventilator ervoor. Dit vergroot het volume van 275 m³ naar 375 m³ en temperatuur daar is omhoog van 9° naar 14°, goed genoeg.
Wat me tegenvalt is de noodzakelijke ventilatorsnelheid. De stillere standen verplaatsen onvoldoende lucht om de temperatuur te handhaven. 5 standen, maar bij alles lager dan stand 4 kakt de temperatuur in.
Nu een week 24/7 gedraaid met een nachtverlaging naar 18° en de temperatuurval bij elke defrost wordt steeds kleiner, die is nu nog maar 0,3°. Ondanks de lagere temperaturen daalt het verbruik langzaam. Was 39 kWh/dag, nu 35 kWh/dag. Uitstroomtemperatuur 36,5°. Temperatuur koudste binnenmuur gestegen van 12° naar 16,5°.
De 2,5 kW WP op de bovenverdieping draait nog steeds alleen op de ventilatiestand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:16
We gaan hier ook beginnen aan een L/L. De Daikin Perfera FTX35 zojuist besteld en wordt volgende week geleverd :-) Met 1.000 Kw overschot kunnen we aardig gaan verwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
bgrr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:54:
Zojuist de LG 3,5 na aantal weken 24/7 even uitgezet en weer aangezet na.

Valt op dat deze na de uit/aan ineens stuk minder verbruikt. van 12W per minuut naar 9 W per minuut.
Terwijl de temperatuur binnen hetzelfde blijft in de woonkamer.

Ten opzichte van een cv thermostaat is de regel unit van een AC volgens mij echt een simpel stukje techniek wat bij lange niet op kan tegen de techniek in een chronoterm cv thermostaat.
Ik denk dat je die Chronoterm chromelijk overschat. De gemiddelde CV ketel pendelt nog meer af dan de gemiddelde airco :)

Je merkt het alleen niet omdat de CV het voordeel heeft van een enorme warmtebuffer ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
heb wat intressants gezien
afgelopen nacht voor het eerste gezien terwijl de pefera uit staat dat deze meer stroom gaat verbruiken dan gebruikelijk in stanby.
normaal doet hij 6,4 wat standbij maar ging nu naar wel 37 watt met intervals van ergens tussen de 20 en 30 min. looptijd 20 min ofzo
iemand dat al eens gehad is de eerste keer hier.

heb ook vandaag maar 2 ( net nummer 3 hoor ik ) defrost gehad
heb als experiment vandaag de buiten unit op 40% en de fan binnen op minimaal standje 3.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vangoghnl
Wij hebben hier de MHI 3.5kw zsx. We zijn destijds voor deze gegaan omdat de buitenunit stiller is dan de zs. We wonen in een rijtjeshuis en wilden gezeik voorkomen.

Mijn ouders wonen vrijstaand (geen last van buren) zijn voor de mhi 3.5 kw zs gegaan.
Ik kan ze dus beide goed vergelijken. In dezelfde standen vind ik het echt een wereld van verschil wat geluidsoverlast betreft. Mocht je dus twijfelen vanwege mogelijke buren ga voor de zsx!

Mijn vrouw vond het vanwege het prijsverschil eerst onzin maar is nu toch blij met de zsx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:39:
heb wat intressants gezien
afgelopen nacht voor het eerste gezien terwijl de pefera uit staat dat deze meer stroom gaat verbruiken dan gebruikelijk in stanby.
normaal doet hij 6,4 wat standbij maar ging nu naar wel 37 watt met intervals van ergens tussen de 20 en 30 min. looptijd 20 min ofzo
iemand dat al eens gehad is de eerste keer hier.

heb ook vandaag maar 2 ( net nummer 3 hoor ik ) defrost gehad
heb als experiment vandaag de buiten unit op 40% en de fan binnen op minimaal standje 3.
Carterverwarming :) Is nodig omdat een start anders schade kan veroorzaken aan de compressor.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Glashelder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:44:
[...]

Carterverwarming :) Is nodig omdat een start anders schade kan veroorzaken aan de compressor.
Carterverwarming??dacht dat die dat niet had.
maar mijn toshiba die er ook in de buurt van hangt heeft vanacht niks gedaan gewoon op 4,8 ( verbruikt iets minder in stanby geen wifi modulen? ) watt door blijven pruttelen.

edit

ik weet dat er wikkelingen zijn maar dat is toch bij de compressor en mag een paar wat
een carterverwarming zoals je schrijft is dan toch nog om ijs dat zich verzameld op de boven van de behuizing weg te krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door Maxwp op 13-12-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Glashelder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat je die Chronoterm chromelijk overschat. De gemiddelde CV ketel pendelt nog meer af dan de gemiddelde airco :)

Je merkt het alleen niet omdat de CV het voordeel heeft van een enorme warmtebuffer ;)
Ze spreken al heel erg lang OpenTherm en goed ingeregeld heeft mijn CV veel minder problemen dan de aircos. Max aanvoertemperatuur op 60, max vermogen op 30% van 27 kW = 8.1 kW, dat zijn de enige settings die je moet aanpassen aan je eigen huis.

En de rest doet ie helemaal zelf. Wil je dat het om 8 uur warm is? Hij leert zelf hoe ver van te voren elke zone aan moet en hoe ver de radiatorknop open gedraaid moet worden. Alleen bij 1, een forse Jaga Mini vrijstaand moet ik stroke=1 instellen om de kraan verder open te draaien. En andersom, als de woonkamer om middernacht naar de volgende programmadeel switcht voor nachtverlaging, gaat hij zelf kijken hoe ver van de voren de CV al uit mag, scheelt weer onnodig stoken.

Heel rustig op minimale vermogen opstoken kost vrij weinig gas en het is altijd overal, precies op de juiste tijd comfortabel. Overdag boven = koud, beneden warm, en in de nacht andersom, dat is de kracht van CV + slimme addons, die zijn er gewoon niet voor L/L.

Bij L/W kan je al die CV accessoires gewoon blijven gebruiken. Zonekleppen, kranen, alles kan prima omgaan met heet water van whatever bron.

[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 13-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:18:
Sinds een paar maanden een MHI 3.5 draaien in onze woonkamer. Nu met de koudere dagen werkt het eigenlijk prima. Verbruik is ook goed. Ik stel de airco wel wat hoger in qua temperatuur (21 graden) daarmee wordt het 19 graden in de woonkamer. Ik denk dat dit komt omdat de airco wat hoger hangt. Het is even proberen en testen maar heb het redelijk onder controle. Tot nu toe absoluut geen spijt van gehad met deze setup. De radiatoren heb ik met deze koude dagen nog wel even aan gehad omdat de airco in de nacht uit gaat.
Nog wel even een vraag, de unit buiten maakt redelijk wat lawaai met deze dagen. Is hier nog een goede tip om dit anders in te stellen zodat de buitenunit stiller werkt (al is het alleen in de nacht)

Voor de tijfelaars, gewoon doen!
Je kan de fan van de binnenunit wat harder zetten, dat ontlast de buiten unit. En je kan een omkisting overwegen. Ik heb er zelf een gemaakt met isolatie aan de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSpA_yj33PeyngY5VLN41InNIe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBhslEwivw1g9QdTFvtFkI0A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mortal op 13-12-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 06:01
Galactic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:12:
Ik was eens benieuwd naar het huidige rendement, daarom ben ik eens gaan meten.

We hebben een Hisense Unit A+++/A++ (airco/verwarming).

Momenteel is het buiten -2°c, en staat de zon er niet op, het is relatief windstil.

Verbruik unit in vollast 850 watt. Debiet unit in vollast 620 m².

De uitblaas temperatuur is 36,5°c. De inblaas temperatuur is 18,6°c. De delta T is dus 17,9°c.

"Lucht weegt 1,293 kg per m3 (1000L) De warmte die nodig is om 1m3 droge lucht een graad te verwarmen is daarom: 1,293kg * 710J/(kg*K) = 918J/K. Er is dus 918J energie nodig om 1m3 lucht 1 graad op te warmen."

De warmteproductie is bijgevolg 918 * 620 * 17,9 = 10.187.964 joule (delen door 3.600.000 voor kW).

Ofwel zou hij met zijn 0,85 kW per uur ongeveer 2,83 kW aan warmte afgeven.

Dat is 1 op 3,33. Best netjes en lichtjes boven mijn verwachting.

Normaal gebruiken we het toestel wel als airco in de zomer. Op deze koude temperaturen heeft hij nog niet gedraaid. Wel merk ik dat hij na 1 uur vollast er de brui aan geeft en dan even 5 minuten pauze neemt. Ben er nog niet achter waarom hij dat doet. Maar zal wel iets met de vorst te maken hebben.
Je haalt wat eenheden door elkaar (volume in m², vermogen in kW per uur), maar opvallender is dat het thermisch vermogen nogal afwijkt van HVAC calc. Hoe zou dat komen? Je berekening klopt volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Onze MHI 3,5 ZS heeft nu een defrost van zo'n 5 minuten om het kwartier -O-

Van elk uur doet hij dus nog maar 40-45 minuten zijn werk.

Sinds een paar dagen staat ook de cv weer aan omdat het bijverwarmen op de babykamer en werkkamer met elektrische kachels zo ook zijn grenzen kent. Ook de temperatuur van 10 graden op de badkamer is wat heftig. En dan dus nog de defrosts... tot nu toe ben ik vooral een fan van de airco bij temperaturen als het niet vriest. Nu heb ik zonder cv zo'n 45 kwh verbruik per dag waar dat zonder verwarming met airco onder 10 kwh zat. Met de cv erbij zit ik nu op zo'n 20-25 kwh en 7 m3 gas. Dat kost me zo'n €5,- meer per dag en daarvoor krijg ik een gelijkmatig verwarmde babykamer en een warme badkamer. Wat mij betreft is dit de oplossing voor bij vrieskou, tenzij iemand nog waardevolle inzichten of tips heeft...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:23
mortal schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:51:
[...]

Je kan de fan van de binnenunit wat harder zetten, dat ontlast de buiten unit. En je kan een omkisting overwegen. Ik heb er zelf een gemaakt met isolatie aan de binnenkant.

https://photos.app.goo.gl/nmZipNzSVH6dYofHA
Mooie omkasting :) Op welke manier zorgt dit ontwerp voor minder geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:46:
[...]

Carterverwarming??dacht dat die dat niet had.
maar mijn toshiba die er ook in de buurt van hangt heeft vanacht niks gedaan gewoon op 4,8 ( verbruikt iets minder in stanby geen wifi modulen? ) watt door blijven pruttelen.

edit

ik weet dat er wikkelingen zijn maar dat is toch bij de compressor en mag een paar wat
een carterverwarming zoals je schrijft is dan toch nog om ijs dat zich verzameld op de boven van de behuizing weg te krijgen?
Het is niet voor ijs, maar om te voorkomen dat (te veel) koelmiddel in compressor condenseert.
Als dat gebeurt en de compressor start vervolgens, wordt het koelmiddel weer gasvormig, olie gaat schuimen en kan worden meegesleurd naar de rest van het systeem waardoor er te weinig olie voor smering voor de compressor overblijft.

Zelfs zet ik nu de unit 's sinds kort nachts uit, en 's ochtends vroeg weer aan zodat de compressor een paar uur op kan warmen (ruimte wordt niet intenseif gebruikt. Dit is wel een risico. Maar zolang het nog niet -10oC is, zal dat wel meevallen.

Verder heb ik een verwarmingslint onder in de lekbak liggen dat zelfs ~100W verbruikte. Daarvan heb ik het stekkertje eruit getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:47:
[...]

Ze spreken al heel erg lang OpenTherm en goed ingeregeld heeft mijn CV veel minder problemen dan de aircos. Max aanvoertemperatuur op 60, max vermogen op 30% van 27 kW = 8.1 kW, dat zijn de enige settings die je moet aanpassen aan je eigen huis.

En de rest doet ie helemaal zelf. Wil je dat het om 8 uur warm is? Hij leert zelf hoe ver van te voren elke zone aan moet en hoe ver de radiatorknop open gedraaid moet worden. Alleen bij 1, een forse Jaga Mini vrijstaand moet ik stroke=1 instellen om de kraan verder open te draaien. En andersom, als de woonkamer om middernacht naar de volgende programmadeel switcht voor nachtverlaging, gaat hij zelf kijken hoe ver van de voren de CV al uit mag, scheelt weer onnodig stoken.

Heel rustig op minimale vermogen opstoken kost vrij weinig gas en het is altijd overal, precies op de juiste tijd comfortabel. Overdag boven = koud, beneden warm, en in de nacht andersom, dat is de kracht van CV + slimme addons, die zijn er gewoon niet voor L/L.

Bij L/W kan je al die CV accessoires gewoon blijven gebruiken. Zonekleppen, kranen, alles kan prima omgaan met heet water van whatever bron.
Die slimme regelingen zijn er inderdaad niet voor L/L. Strikt gezien is het ook geen centrale verwarmig, zelfs niet met een multisplit. Die worden ook gewoon individueel aangestuurd.

Afgezien van het 'lerend' vermogen van een CV thermostaat is het sleutelwoord gewoon 'buffer'. Als je bij een gemiddeld huis het ketelgedrag analyseert dan pendelt de zooi er gewoon op los :) Dat krijg je met de enorme minimale vermogens van de gemiddelde ketel. 8,1 kW is gewoon een enorme bak warmte. Het wordt beter, dat weet ik, de nieuwe Intergas ketels zitten geloof ik op 3 of 4, maar dat is nog steeds redelijk veel. Zelfs bij vrieskou zou zo'n ketel hier pendelen.

Maar goed, fijn voor jou dat het zo perfect werkt. Hier werkte de Chronoterm niet zo perfect. Liet het geregeld met 2 graden afkoelen om vervolgens weer volgas op te stoken. Daarna een Tado opgehangen maar die hebben we nooit echt goed kunnen testen want vrij snel daarna kwam de L/L en die doet het zeker niet perfect maar beter dan de chronoterm :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
banaliteit schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:02:
[...]

Mooie omkasting :) Op welke manier zorgt dit ontwerp voor minder geluid?
De achterkant van de latten is bekleed met geluidsdempende isolatie. Maar misschien wel belangrijker, de muur achter de units is ook bekleed met dit materiaal. Het geluid kaatst nu niet meer af op de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:58
Hier net toch aardig wat ijs weggehaald uit de lekbak. Föhn, water van de tuinslang of in airxo modus draaien deed te weinig. Uiteindelijk met warm water aan de slag gegaan en stukken eruit gehaald. Met de andere buitenunit is niks an de hand, die heeft meer gaten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilq6mFW4WgQ33ksDf3nUpw8n-Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aaj10sSXXBxaxERLq1IY7vq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Zijn er mensen hier bekend met de daikin perfera RXM50R 5kw buitenunit? Wat mij nu opvalt is dat de ijzeren omkasting resoneert bij hogere toerentallen van de compressor. Als ik mijn hand op de omkasting houdt dan stopt de resonantie van het ijzer. Ik krijg het nog niet voor elkaar om dit te stoppen. De unit staat perfect waterpas, de leidingen liggen niet tegen de buitenunit aan alsook de stroomkabel niet.

Ik las al wel verhalen over de MHI buitenunits hier op het forum die mee resoneren of meetrillen, maar nog niet over een daikin buitenunit. Wie heeft de gouden tip of hier ook ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
Frank.v schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:23:
Zijn er mensen hier bekend met de daikin perfera RXM50R 5kw buitenunit? Wat mij nu opvalt is dat de ijzeren omkasting resoneert bij hogere toerentallen van de compressor. Als ik mijn hand op de omkasting houdt dan stopt de resonantie van het ijzer. Ik krijg het nog niet voor elkaar om dit te stoppen. De unit staat perfect waterpas, de leidingen liggen niet tegen de buitenunit aan alsook de stroomkabel niet.

Ik las al wel verhalen over de MHI buitenunits hier op het forum die mee resoneren of meetrillen, maar nog niet over een daikin buitenunit. Wie heeft de gouden tip of hier ook ervaring mee?
In de autowereld lossen ze zoiets op met producten als dynamat. Maar dan moet je je units wel open schroeven, en dat kan je je garantie wel eens kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vangoghnl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:39:
Wij hebben hier de MHI 3.5kw zsx. We zijn destijds voor deze gegaan omdat de buitenunit stiller is dan de zs. We wonen in een rijtjeshuis en wilden gezeik voorkomen.

Mijn ouders wonen vrijstaand (geen last van buren) zijn voor de mhi 3.5 kw zs gegaan.
Ik kan ze dus beide goed vergelijken. In dezelfde standen vind ik het echt een wereld van verschil wat geluidsoverlast betreft. Mocht je dus twijfelen vanwege mogelijke buren ga voor de zsx!

Mijn vrouw vond het vanwege het prijsverschil eerst onzin maar is nu toch blij met de zsx.
Misschien een noob-vraag maar ik kan het echt niet vinden: welk model bedoel je precies met mhi 3.5 kw zs?
Is dat dan SRK35ZS-W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
BeeJee78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:32:
[...]

Misschien een noob-vraag maar ik kan het echt niet vinden: welk model bedoel je precies met mhi 3.5 kw zs?
Is dat dan SRK35ZS-W?
Yep dat is de zs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mortal schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:10:
[...]

De achterkant van de latten is bekleed met geluidsdempende isolatie. Maar misschien wel belangrijker, de muur achter de units is ook bekleed met dit materiaal. Het geluid kaatst nu niet meer af op de gevel.
Erg interessant en ziet er ook nog eens goed uit, complimenten. Wat voor weerbestendig dempend materiaal heb je daar voor gebruikt als ik vragen mag?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Oke bedankt.
En waarom wordt de ZS-W dan ZS genoemd en de ZS-X gewoon ZS-X?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
Montalbano schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:36:
[...]

Erg interessant en ziet er ook nog eens goed uit, complimenten. Wat voor weerbestendig dempend materiaal heb je daar voor gebruikt als ik vragen mag?
https://www.akoestiekwink...basic-d40-absorptieplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

AtlAntA schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:12:
[...]

Je bent er zeker van dat het geen defrosts zijn?

De auto instelling heeft (mijn ervaring) toch wel een paar dagen nodig om te leren. Afgelopen vrijdag heb ik die van mij even op 100% gehad om te testen en daarna weer op auto gezet. Het viel me op dat daarna de pieken qua verbruik hoger lagen dan daarvoor en dat is nu nog steeds zo.

Vraag me trouwens af wat het verschil is tussen de 100% en de 'uit' setting bij vraagbesturing.
Nee, defrosts maken echt zo'n zuchtend/borrelend geluid en dat gebeurt lang niet zo regelmatig.

Ik snap ook het verschil tussen 100% en uit niet, behalve dat hij bij 100% veel minder vermogen pakt dan op uit.. de uitblaastemperatuur is ook voelbaar hoger wanneer het uit staat.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Bevriezing/ ijs aan de onderkant MHI SRK35ZS-S
Sinds 2018/19 heb ik 6 * MHI SRK35ZS-S in operatie en geinstalleerd door Aircovoordeel. Ter vervanging van mijn hetelucht installatie. Eigenlijk geen problemen met de units gehad behalve dat:
1- De open leiding isolatie aan de buitenunits werd gebruikt door volgels om nesten te bouwen
2- Twee binnen units langzaam gelig verkleuren (staan wel zo nu en dan in de zon)
3- Een buiten unit bouwt aan de onderkant ijs op (bij temperaturen > 0 graden, zonder dat het sneeuwt) wat niet door de defrost wordt gesmolten. (zie bijgaande foto)
Tot nu toe is dat probleem nog niet structureel opgelost. De units staan water pas - de koelvloestof is al een keer bijgevuld - de openingen aan de onderkant zijn open.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q95m4rJSuhFoRAUpg1rYIFt8OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMeRwt3HUBoPZfiai9fxWNwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Volgens mij is de auto instelling absoluut niet lerend, airco is een bijzonder dom apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
BeeJee78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:37:
[...]

Oke bedankt.
En waarom wordt de ZS-W dan ZS genoemd en de ZS-X gewoon ZS-X?
Antwoord:
Het type ZS bestaat en de "diamond" versie is de ZSX. Die "W" achter de ZS staat voor de kleur wit. Je hebt de ZS ook in zwart/wit en Titanium.
Of de ZSX er ook in andere kleuren is weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:47:
[...]

Jouw wensen kan ook gewoon met de L/L WP en ligt puur aan hoe de installatie aangelegd wordt, wil je per ruimte regelen kan een airco dat net zo goed.

Het probleem zit hem in te grote ruimte,s en maar een kleine binnenunit ophangen ergens weggemoffeld in een hoekje tja...

Wat verwacht je dan dat een 3.5kw airco zo even de ruimte opwarmt terwijl je dat vroeger met 5 tot 8kw aan radiatoren deed...
Zo werkt een lucht/water warmtepomp op CV ook niet, net als een water/water warmtepomp dat niet kan.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2022 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nu bij min 7 werkt de MHI nog prima, al merk ik wel dat ie flink z'n best moet doen.
Mooi om te zien met een warmtecamera wat er gebeurt bij een defrost (kleuren zijn relatief):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6oy97sWb2dVqbxHJ1l74Uj_N30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MIy8nqq7ZavkijHlGpystt9T.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0X8H5Q_DoiqIH5rR0Zu-jiPLH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Pfy9jK7Zhgimw65psYRrL4Z.jpg?f=user_large

En dan na de defrost weer flink aan de bak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T97tNibyZWrRFwWg6lt7FiYQPH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ClOKvjZZgdPBQWrVwR4gnpUX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdqaqrY0WvbWWNYRUhMUoBxu3b4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/38IINVev07prc0DV7qEuyVh3.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door koelkast op 13-12-2022 15:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 18:28

Ik heb het vandaag zo opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd-Vp1ZO2Nlz6SGRfg__EQo-_P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kjdp33MsysreJXYj2Wf3LoPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICqEUncInDlGWNWP1nhrWgD1YDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HACeTEQw7gQquT1x4wVOAhHj.jpg?f=fotoalbum_large

Behoorlijk MacGyver maar het werkt!

Dit is de resonantie hier:

YouTube: 13 december 2022

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
BeeJee78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:28:
[...]

Het is niet erg hoor als je de badkamer met een electrische handdoekradiator verwarmd, gebeurd hier ook met een tijdklok, zolang je dat ding maar niet de hele dag als hoofdverwarming gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@miel Holy shit wat een kabaal :o Ik snap dat je dan voor zo’n oplossing kiest.

Ben dat tot op heden alleen met zwembad warmtepompen tegengekomen.. zoveel resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
miel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:49:
[...]

Oef dat is een hoop kabaal. Bij mij wel een stuk zachter. Maar wel hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag me af wat een decibelmeter app op de telefoon meet bij zoveel kabaal. Hebben andere mensen die een Carrier hebben daar ook last van zover u weet?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sjonge, wat irritant. Je zou er natuurlijk ook een spanbandje met wat schuim (voor de druk) voorlangs kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Robinnoord schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:45:
[...]

Antwoord:
Het type ZS bestaat en de "diamond" versie is de ZSX. Die "W" achter de ZS staat voor de kleur wit. Je hebt de ZS ook in zwart/wit en Titanium.
Of de ZSX er ook in andere kleuren is weet ik niet
Aha oke, dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:52:
[...]

Het is niet erg hoor als je de badkamer met een electrische handdoekradiator verwarmd, gebeurd hier ook met een tijdklok, zolang je dat ding maar niet de hele dag als hoofdverwarming gebruikt.
Ja ga ik in de toekomst misschien wel doen (of infrarood verwarming) maar nu hangt de normale radiator er nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babel10
  • Laatst online: 06-02 21:12

Ik heb één schroef aan de achterkant wat losser gedraaid. Hierdoor zat de plastic kap niet meer direct op het ijzer. Dat klapperde / trilde, of hoe je het ook wil noemen. Nu is het al 90% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 15:59
Toch maar de ketel opgestart, iedere 3 kwartier een defrost van de airco.
Eerst de ventilator een standje lager gezet, minder defrosts maar de kamer zeker niet meer op temperatuur.
Nu weer een lekkere warme vloer.
De L/W WP staat al in de tuin, alleen nog aansluiten. Verheug me er nu al op.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
WackoH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:05:
[...]

Het is niet voor ijs, maar om te voorkomen dat (te veel) koelmiddel in compressor condenseert.
Als dat gebeurt en de compressor start vervolgens, wordt het koelmiddel weer gasvormig, olie gaat schuimen en kan worden meegesleurd naar de rest van het systeem waardoor er te weinig olie voor smering voor de compressor overblijft.

Zelfs zet ik nu de unit 's sinds kort nachts uit, en 's ochtends vroeg weer aan zodat de compressor een paar uur op kan warmen (ruimte wordt niet intenseif gebruikt. Dit is wel een risico. Maar zolang het nog niet -10oC is, zal dat wel meevallen.

Verder heb ik een verwarmingslint onder in de lekbak liggen dat zelfs ~100W verbruikte. Daarvan heb ik het stekkertje eruit getrokken.
ik dacht dat die ~5watt de verwarming is van de compressor ivm met die olie ( dat verhaal kende ik ) en dat deze bijna 40 watt dan mogelijk die verwarmiing is die jij onder in de lek bak hebt liggen
blijkbaar is 5 watt voor de compressor niet voldoende? zit dat element niet in de compressor en zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
ron321 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:20:
Toch maar de ketel opgestart, iedere 3 kwartier een defrost van de airco.
Eerst de ventilator een standje lager gezet, minder defrosts maar de kamer zeker niet meer op temperatuur.
Nu weer een lekkere warme vloer.
De L/W WP staat al in de tuin, alleen nog aansluiten. Verheug me er nu al op.
Wat ik niet begrijp aan deze verhalen is dat mensen doen alsof je volledig afhankelijk MOET zijn en enkel alleen de L/L WP mag gebruiken.

Waarom?

Hier hangt de CV ketel met gasaansluiting ook nog vanwege warmwater, beetje bijverwarmen is helemaal niet erg hoor.
Je L/W WP heeft ook een back-up element die kan bijspringen als het niet meer lukt of ga je die er ook uit slopen?

Het kan ook gewoon in hybride opstelling daar hoef je niet voor te schamen zoals allebei aan.
(hier lukt het comfortabel maar dat heeft ook wel even tijd gekost kwa afstelling, ja ik weet wat vloerverwarming is en dat zit ook in dit huis, ik vind het maar weinig verschillen maar heb hier ook geen koude vloer).

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Ik probeer het hier nog 1 dag met nog iets hogere fan stand en set point en geen verlaging in de nacht Ik krijg het niet boven de 19 graden met set point 23, op zich wel net warm genoeg maar het kost wel 35 kWh per dag met de 4.2 Stylish, en nog 10 met de perfera boven om het daar een graad of 16 te houden.
Defrosts valt mee, ongeveer om de 2 uur met niet al teveel terugval in temperatuur.
Ik kom van zo'n 1600 M3 gas dus wist wel dat het huis wel een slokje lustte.
Als ik echt de ketel eruit wil gooien moet er nog wel een 2.5 bij beneden denk ik, op zich heb ik de huidige 4.2 daar ook wel een beetje op geschaald. Het gaat nu nog wel net maar ik denk dat het met een ijskoude oosten wind op de pui achter het niet meer gaat lukken om het nog een beetje behaaglijk te houden.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-12-2023
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi gedaan! 8)

Misschien is dit een domme (of reeds gestelde) vraag, maar waarom heb je de buitenunit niet gewoon op de grond laten plaatsen (en niet tégen de muur)?

Ik ben er nog niet aan uit of ik mijn 5 ( 8)7) buitenunits tegen de buitenmuur ga laten monteren (zoals de installateur voorstelt), of die gewoon niet beter op de grond laat plaatsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 15:51
Maarten_tzr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:02:
Onze MHI 3,5 ZS heeft nu een defrost van zo'n 5 minuten om het kwartier -O-

Van elk uur doet hij dus nog maar 40-45 minuten zijn werk.

Sinds een paar dagen staat ook de cv weer aan omdat het bijverwarmen op de babykamer en werkkamer met elektrische kachels zo ook zijn grenzen kent. Ook de temperatuur van 10 graden op de badkamer is wat heftig. En dan dus nog de defrosts... tot nu toe ben ik vooral een fan van de airco bij temperaturen als het niet vriest. Nu heb ik zonder cv zo'n 45 kwh verbruik per dag waar dat zonder verwarming met airco onder 10 kwh zat. Met de cv erbij zit ik nu op zo'n 20-25 kwh en 7 m3 gas. Dat kost me zo'n €5,- meer per dag en daarvoor krijg ik een gelijkmatig verwarmde babykamer en een warme badkamer. Wat mij betreft is dit de oplossing voor bij vrieskou, tenzij iemand nog waardevolle inzichten of tips heeft...?
45 kwh is wel aan de hoge kant zeg. Is je woning goed geïsoleerd? Zeker als het 10 graden kan worden in de badkamer.. Hier een MHI 3,5 zsw en weinig last van de defrost. Hoef ook geen radiator aan te zetten om bij te verwarmen. De airco trekt alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
aaaido schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:43:
[...]

45 kwh is wel aan de hoge kant zeg. Is je woning goed geïsoleerd? Zeker als het 10 graden kan worden in de badkamer.. Hier een MHI 3,5 zsw en weinig last van de defrost. Hoef ook geen radiator aan te zetten om bij te verwarmen. De airco trekt alles prima.
We hebben dak- en spouwmuurisolatie. Geen vloerisolatie, en ouderwets dubbelglas van 30 jaar oud. Vloerisolatie gaat er zeer waarschijnlijk niet komen door de zeer wisselvallige ervaringen, en nieuwe kozijnen zijn een dusdanige investering dat we dan niet binnenkort zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Ik zie hier dat het verbruik van mijn 35zs maximaal 1312 watt is. Is dat bij jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik meerdere splitunits van mhi (3,5 kw) En sinds vandaag (vanacht -8 geweest) een behoorlijke reonantiebrom door het hele huis bij het verwarmen. Mijn buitenunit staat op het carportdak en ben vandaag eens gaan kijken. De opbouw bij mij is carportdak, dan dikke 50x50 betontegels dan 2x bigfoot en dan zachte trillingsdempers. Nu zag ik dat het dakwater was bevroren en ook de bigfoots en trillingsdempers zagen er ook behoorlijk bevroren uit. Heb het vermoeden dat het nu 1 klomp ijs is geworden inclusief de rubbers waardoor er nu een erge bromtoon ontstaat. Hebben anderen daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 15:51
Maarten_tzr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:49:
[...]

We hebben dak- en spouwmuurisolatie. Geen vloerisolatie, en ouderwets dubbelglas van 30 jaar oud. Vloerisolatie gaat er zeer waarschijnlijk niet komen door de zeer wisselvallige ervaringen, en nieuwe kozijnen zijn een dusdanige investering dat we dan niet binnenkort zullen doen.
Met 10 graden in de badkamer zit de oplossing toch echt in isolatie. Ongeacht met welke manier je eigenlijk gaat verwarmen. Wat is de temperatuur in je woonkamer sochtends als je opstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:38:
[...]

<>
Het kan ook gewoon in hybride opstelling daar hoef je niet voor te schamen zoals allebei aan.
(hier lukt het comfortabel maar dat heeft ook wel even tijd gekost kwa afstelling, ja ik weet wat vloerverwarming is en dat zit ook in dit huis, ik vind het maar weinig verschillen maar heb hier ook geen koude vloer).
Dat is ook wat ik doe. De airco (MHI 2.5) had ik al als bijverwarming geplanned maar eigenlijk is ie al vrij snel de hoofdverwarming geworden (woonark, houtbouw, redelijk geïsoleerd maar wonen op water is gewoon kouder dan op land in de winter). Nu het langer koud blijft heb ik de CV bijstaan (ik heb een T6 draadloze thermostaat en die staat nu in de badkamer) om wat kleine radiatoren warm te stoken in de slaapkamers zodat het daar niet te klam wordt. En een deel van de vloerverwarming staat ook open. Helaas kan ik mijn gasverbruik niet 'real time' zien omdat het niet lukt om de gasmeter te koppelen aan de elektriciteitsmeter maar het lijkt me dat het wel mee zal vallen.
Tot april '23 heb ik nog redelijke vaste prijzen (onder het plafond) maar dit is voor mij een testwinter om wat data te genereren om keuzes te maken voor de winter van '23-'24.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 22:53

Hier ook de RXM50R 5kW. Resonantie zit er wel in als je je hand erop legt. Maar dat is logisch. Echter geeft dit geen geluid ofzo. Staat op die speciale blokken op de straatstenen. Daar voel je geen resonantie meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 06:01
[...]

Wat ik niet begrijp aan deze verhalen is dat mensen doen alsof je volledig afhankelijk MOET zijn en enkel alleen de L/L WP mag gebruiken.

Waarom?
Niet enkel de airco, maar als het even kan geen gas. Als dat goed gaat tijdens een koude winter, dan kun je van het gas af. Dat bespaart ook nog eens ~ €250 vaste kosten per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

rwijnhov schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:50:
Ik zie hier dat het verbruik van mijn 35zs maximaal 1312 watt is. Is dat bij jullie ook?
Ik had hem toevallig even op energiestand High gezet. Kwam tot 1.389 watt maar dat is, als ik goed opgelet heb in het forum, normaal met deze lage buitentemperatuur. De unit kan niet meer warmte uit de koude buitenlucht onttrekken momenteel waardoor het zinloos is om op een hoger wattage te gaan draaien. Ik heb mijn unit op High ook wel boven de 1600 watt zien draaien maar dat was met hogere buitentemperatuur waardoor de unit wel voldoende warmte uit de buitenlucht kon trekken om een hoger wattage te rechtvaardigen.

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 13-12-2022 17:15 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Martin7182 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:04:
[...]

Niet enkel de airco, maar als het even kan geen gas. Als dat goed gaat tijdens een koude winter, dan kun je van het gas af. Dat bespaart ook nog eens ~ €250 vaste kosten per jaar.
Je hebt koude winters en echt koude winters. -10c met windstil weer is wat anders dan -6 met 6bft aan wind. Dan moet je huis echt perfect geïsoleerd zijn wil de warmte er niet uitgeslagen worden. En bij stroomuitval kan ik met mijn generator(tje) de CV aan de praat houden. Maar dat zou met een zwaarder model wellicht ook met een aircon kunnen natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
[...]

Waarom?

Hier hangt de CV ketel met gasaansluiting ook nog vanwege warmwater, beetje bijverwarmen is helemaal niet erg hoor.
Je L/W WP heeft ook een back-up element die kan bijspringen als het niet meer lukt of ga je die er ook uit slopen?

Ik wil gewoon zo weinig mogelijk gas gebruiken. Voor warm water heb ik het ook niet nodig.
In de L/W WP zit geen elektrisch element en die ga ik in eerste instantie ook niet plaatsen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
@ron321
Krijgt die L/W warmtepomp het water dan wel boven de 65C ivm legionella? Of is ie alleen voor CV en gebruik je doorstromers voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Sjamo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:38:
[...]

Onder andere ja.

Mensen die maar al te graag willen lezen/horen dat minder (lees ook goedkoper) veel beter is. En hoe vaak wordt dat hier niet geroepen.

Veel mensen willen niet zien dat er een verschil is tussen verwarming voor er bij, en verwarming bedoeld als hoofdverwarming.

Verwarming voor erbij is leuk om af te stemmen op de tussenseizoenen. Hoofdverwarming moet het gewoon doen, en voldoende doen, wanneer je het nodig hebt. En dat is wanneer het echt koud is. En ook wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn.

Maar dat is mijn mening.
Mijn mening is zet er 2 van 2kw of 2 van 2,5kw of één van 2Kw en een van 2,5Kw voor de grotere open living keuken. En liefst nog 1 van de 2 een vloer model. Maximaal comfort maximaal rendement. Tussen seizoen gebruik je dan maar 1 van de 2 waar je het warmst wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
franssie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:21:
offtopic:
@ron321
Krijgt die L/W warmtepomp het water dan wel boven de 65C ivm legionella? Of is ie alleen voor CV en gebruik je doorstromers voor SWW.
Alleen cv. SWW via WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
Philippe_B schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:39:
[...]

Mooi gedaan! 8)

Misschien is dit een domme (of reeds gestelde) vraag, maar waarom heb je de buitenunit niet gewoon op de grond laten plaatsen (en niet tégen de muur)?

Ik ben er nog niet aan uit of ik mijn 5 ( 8)7) buitenunits tegen de buitenmuur ga laten monteren (zoals de installateur voorstelt), of die gewoon niet beter op de grond laat plaatsen...
ik had er niet over nagedacht toen ik de unit liet hangen dat op de grond plaatsen ook een optie was.... als ik het nog eens zou moeten doen werd hij een kwartslag gedraaid en dan idd op de grond...

Spanband heb ik nog aan zitten denken ook, maar ik kan de achterkant van de unit niet goed zien, dus dan weet ik niet wat ik aanspan zeg maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
BlazeMuis schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:13:
De MHI draait vooralsnog behoorlijk goed bij deze temperaturen. Vannacht/ochtend was het zelfs -9 hier geworden volgens buienradar.

4 defrosts gehad vandaag, temperatuur schommelt hier tussen de 20 en 20.8 graden afhankelijk van of er een defrost is geweest.

Zit op gemiddeld 830watt constant verbruik.
Met welke instellingen?
Ik ben nog wat zoekende naar de meest optimale instellingen voor een 24/7 "programma".
Lees veel over Daikin hier, en dat men de vraagbesturing aanpast, zoiets kun je bij MHI afdwingen in de vorm van Eco of Silent dacht ik, maar of dat nu slim is om te doen met deze temperaturen (ik zou verwachten pas bij 7+ graden buiten)

Verder vraag ik me af wat voor snachts nou meest optimaal is. Ik verlaag nu 1-1,5 graad (gemeten op de thermostaat), met fan stand op Auto.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_tzr
aaaido schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:53:
[...]

Met 10 graden in de badkamer zit de oplossing toch echt in isolatie. Ongeacht met welke manier je eigenlijk gaat verwarmen. Wat is de temperatuur in je woonkamer sochtends als je opstaat?
In de woonkamer is het 19/20 graden, maar ik verwarm 24/7. Het gaat om een 2 onder 1 kap uit '52 van +- 190 m2 over 3 verdiepingen. De badkamer heeft een 24/7 mechanische ventilatie

In de gang (beneden, boven en zolder) is het zo'n 12 graden.

Ik snap dat het beter geïsoleerd kan worden, maar de enige oplossing is nog nieuwe kozijnen, en die investering kunnen we voorlopig niet doen. Dus dan maar de cv aan en dan kost dat een paar euro meer per dag.

Ik kan me wel storen aan de defrosts. Ik had niet verwacht er zo veel per dag te hebben. Het is zo nogal een inconsistente verwarming met veel temperatuurverschillen. 19 graden kan ik prima mee leven, maar dat geschommel heen en weer doet wel afbreuk aan het comfort. Dus dan maar de cv aan, scheelt ook weer stroom en zodoende dus maar een paar euro verschil per dag. Als het weer boven het vriespunt komt doen we het wel weer met alleen de airco. Gelukkig kost ons gas nog steeds 'maar' €1,89 per m3 en daarmee is een 'hybride' oplossing ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 13:54
marcovandam schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:39:
Ik probeer het hier nog 1 dag met nog iets hogere fan stand en set point en geen verlaging in de nacht Ik krijg het niet boven de 19 graden met set point 23, op zich wel net warm genoeg maar het kost wel 35 kWh per dag met de 4.2 Stylish, en nog 10 met de perfera boven om het daar een graad of 16 te houden.
Defrosts valt mee, ongeveer om de 2 uur met niet al teveel terugval in temperatuur.
Ik kom van zo'n 1600 M3 gas dus wist wel dat het huis wel een slokje lustte.
Als ik echt de ketel eruit wil gooien moet er nog wel een 2.5 bij beneden denk ik, op zich heb ik de huidige 4.2 daar ook wel een beetje op geschaald. Het gaat nu nog wel net maar ik denk dat het met een ijskoude oosten wind op de pui achter het niet meer gaat lukken om het nog een beetje behaaglijk te houden.
35 kWh poah dat zijn beste getallen..
1 unit op welk oppervlakte?
Ik denk dat isolatie eerder het probleem is.
Zelf zat ik ook op 1600m³ gas.
Begin dit jaar kozijnen+spouw+dak gedaan hier, verdiend zich wel snel terug zo.

Ik zit hier vanaf 00:00 uur tot nu 17:30 op 8,61 kWh (verwarm 24/7)
AB staat op automatisch en 18 graden. Externe temp sensor op de zit plek, overruled de interne tempsensor unit met ESP via HA.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
KoningPaulus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:36:
[...]

Met welke instellingen?
Ik ben nog wat zoekende naar de meest optimale instellingen voor een 24/7 "programma".
Lees veel over Daikin hier, en dat men de vraagbesturing aanpast, zoiets kun je bij MHI afdwingen in de vorm van Eco of Silent dacht ik, maar of dat nu slim is om te doen met deze temperaturen (ik zou verwachten pas bij 7+ graden buiten)

Verder vraag ik me af wat voor snachts nou meest optimaal is. Ik verlaag nu 1-1,5 graad (gemeten op de thermostaat), met fan stand op Auto.
Ik draai 24/7 op 23 graden, fan stand 3. De flappen (geen idee hoe dat heet ) op 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Over defrosts, ik heb ze met mijn MHI 2.5 ook redelijk stabiel om de drie kwartier. Echter heb ik een vloermodel dus merk ik het nauwelijks. Bij een wand/plafond model, valt er dan echt koude lucht naar beneden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
franssie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:48:
Over defrosts, ik heb ze met mijn MHI 2.5 ook redelijk stabiel om de drie kwartier. Echter heb ik een vloermodel dus merk ik het nauwelijks. Bij een wand/plafond model, valt er dan echt koude lucht naar beneden?
Bij de MHI-modellen niet, de unit stopt dan met blazen en gaat weer open zodra de ontdooicyclus is voltooid.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
BlazeMuis schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:42:
[...]

Ik draai 24/7 op 23 graden, fan stand 3. De flappen (geen idee hoe dat heet ) op 45 graden.
Hm check. Ik draaide tot nu toe op 21, fan auto, flappen 45. Bleef de boel zo'n 18,5-19 mee.

Maar misschien nu toch wat verhogen qua temperatuur en fan. De afstandsbediening heeft 5 standen fan, de smart m Air app 4 trouwens, ook weer zoiets...(lol)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
franssie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:48:
Is afhankelijk van je huis ventilatie, fanstand en/of je 24/7 verwarmd.
Hier merk ik geen koude stroom maar dan moet je hem niet op fluisterstand zetten maar 1 stand hoger.

Fluisterstand zorgt bij dit weer dat de warmte teveel blijft hangen bij het plafond.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2022 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
Bonzo2009 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:40:
[...]

35 kWh poah dat zijn beste getallen..
1 unit op welk oppervlakte?
Ik denk dat isolatie eerder het probleem is.
Zelf zat ik ook op 1600m³ gas.
Begin dit jaar kozijnen+spouw+dak gedaan hier, verdiend zich wel snel terug zo.

Ik zit hier vanaf 00:00 uur tot nu 17:30 op 8,61 kWh (verwarm 24/7)
AB staat op automatisch en 18 graden. Externe temp sensor op de zit plek, overruled de interne tempsensor unit met ESP via HA.
Ja het is best fors, maar bij de iets hogere temperaturen rond de 5 graden vond ik het juist weer meevallen met 10 a 15 per dag. Ik ga me er niet meer al te druk over maken, 25 panelen helpt wel. Alleen als salderen afloopt wordt het wel weer relevanter.
Het is ongeveer 160 m3 beneden, jaren 90 met veel oud dubbel glas. Vooral de grote schuifpui is echt een enorme koudebrug.

Eerst even bijkomen van de panelen en airco's, volgende stap is isoleren.

Het wordt nu een stuk warmer, ik dacht dat ik nog niet zo heel lang geleden de filters had gedaan maar toch te lang blijkbaar, zaten weer aardig dicht. Dat scheelt toch echt enorm in de presentatie

[ Voor 9% gewijzigd door marcovandam op 13-12-2022 18:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen idee of het al als oplossing genoemd is want het gaat hard in dit topic op het moment. Maar je hebt van die demping of verzwaring matten die je aan de binnenkant van autodeur kunt plakken. Wellicht kun je het daar ook mee oplossen. Soms is een heel klein stukje al genoeg voor de resonantie eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

Hespy schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:43:
[...]

Probeer eens instellingen 4.7 aan te passen
[Afbeelding]
Ik kom al niet voorbij stap 1 haha. Ik houd die knop meer dan 2 seconden in, maar menu 1 verschijnt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

marcovandam schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:56:
[...]

<>
Het wordt nu een stuk warmer, ik dacht dat ik nog niet zo heel lang geleden de filters had gedaan maar toch te lang blijkbaar, zaten weer aardig dicht. Dat scheelt toch echt enorm in de presentatie
Hé dat is wel een goede, morgen even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn god wat een herrie, heb zelf ook een carrier, maakt soms ook wel geluid als ie flink moet werken maar dit is wel heel erg zo te horen, onze AC is wel eens los gehaald omdat hij ook herrie maakte en hier was een stekker binnenin de schuld die tegen de binnenwand trilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hah. Hier wilt een binnenunit ook ratelen als ik niet in zijn linker zij druk, misschien moet ik ook iets McGuyveren daar, kan ik tenminste 's nachts wel de airco in sleep modus gebruiken. Heb ik ergens nog een spanband?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Deldenaar schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:35:
[...]

Mijn god wat een herrie, heb zelf ook een carrier, maakt soms ook wel geluid als ie flink moet werken maar dit is wel heel erg zo te horen, onze AC is wel eens los gehaald omdat hij ook herrie maakte en hier was een stekker binnenin de schuld die tegen de binnenwand trilde
Dat ga ik zeker ook doen, maar dan moet ik aardig wat schroeven los draaien om er aan te kunnen. Lijkt me een prima klus voor een mooie voorjaarszon….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
marcovandam schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:56:
[...]

Ja het is best fors, maar bij de iets hogere temperaturen rond de 5 graden vond ik het juist weer meevallen met 10 a 15 per dag. Ik ga me er niet meer al te druk over maken, 25 panelen helpt wel. Alleen als salderen afloopt wordt het wel weer relevanter.
Het is ongeveer 160 m3 beneden, jaren 90 met veel oud dubbel glas. Vooral de grote schuifpui is echt een enorme koudebrug.

Eerst even bijkomen van de panelen en airco's, volgende stap is isoleren.

Hang een (over)gordijn neer die goed aansluit over de hele breedte/lengte van de wand.
Lichtdoorlatend (dubbele uitvoering)Plisségordijnen die goed aansluiten werkt ook zeer goed.

Hier HR++ glas u1,1 wat "zeer goed" geisolleerd zijn kan ik toch nog merken als ze dicht of open zijn dat effect wordt groter naarmate de ruiten slechter geisolleerd zijn.

Simpele zaken valt al veel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
Chninkel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:00:
[...]

Hier ook de RXM50R 5kW. Resonantie zit er wel in als je je hand erop legt. Maar dat is logisch. Echter geeft dit geen geluid ofzo. Staat op die speciale blokken op de straatstenen. Daar voel je geen resonantie meer.
Dat klopt, misschien was resonantie ook niet het juiste woord, maar je hoort uit de omkasting iets meetrillen. Klinkt als ijzer op ijzer of iets anders bij hoge toerentallen van de compressor. Het is zeker niet de compressor want die maakt een lager monotoon geluid. Maar ik heb al wat opties voorbij horen komen die ik van de week eens ga testen:
- schroefje wat losser draaien aan de achterzijde, zodat de kap minder aansluit op het ijzer van de overige behuizing
- nagaan of er geen stekkertjes binnenin meetrillen tegen de kap aan
- spanband rondom
- verzwaringsmat auto

Ik ga eerst optie 1 en 2 testen, hopelijk zijn dan de andere opties niet meer nodig. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
rwijnhov schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:50:
Ja, 1380 Watt bij mij. Ook een 35ZS. Volgens de specificaties is de max 1450 Watt voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Beneden al 14.1kWh verbruikt, boven 8.9kWh. De logeer kamer boven was vanmiddag 10 graden, dus ook daar maar de boel aangezet om toch nog wat warmte in de muren en meubels te krijgen. Op de slaapkamer staat het al constant aan sinds eergisteren.

Tot nu toe lukt het allemaal nog prima, de temperatuur blijft ook netjes tussen de 20 en ~21 graden schommelen, het is nu zelfs 21.2 graden in de woonkamer.

Weinig defrosts, de laatste defrost was om 10:30. Op de slaapkamers nog geen enkele defrost.

En dat met een hoekwoning uit 1948.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:54:
[...]

Hang een (over)gordijn neer die goed aansluit over de hele breedte/lengte van de wand.
Lichtdoorlatend (dubbele uitvoering)Plisségordijnen die goed aansluiten werkt ook zeer goed.

Hier HR++ glas u1,1 wat "zeer goed" geisolleerd zijn kan ik toch nog merken als ze dicht of open zijn dat effect wordt groter naarmate de ruiten slechter geisolleerd zijn.
Dat heb ik meteen gedaan toen het wat kouder werd, zonder gordijnen is het net of je buiten zit inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:31
Wij komen van zo'n 400m3 gas per jaar, maar nu heeft de airco(5 kW multi split, met alleen een 35 ZSX unit aan) het wel moeilijk hoor. Het komt wel op temperatuur, maar niet perse ruim. En het geluid is toch wel fors binnen.

Wellicht toch een tweede unit nemen aan de andere kant van de woonkamer!

Oke, herstel. 3D auto maakt t veel beter warm. De normale modus is op de één of andere manier beperkt. Zelfs met die op 28 graden komt t nauwelijks boven de 18 uit. Met 3D auto gaat dat weer prima

[ Voor 25% gewijzigd door dt_swiss op 13-12-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

BlazeMuis schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:55:
Beneden al 14.1kWh verbruikt, boven 8.9kWh. De logeer kamer boven was vanmiddag 10 graden, dus ook daar maar de boel aangezet om toch nog wat warmte in de muren en meubels te krijgen. Op de slaapkamer staat het al constant aan sinds eergisteren.

Tot nu toe lukt het allemaal nog prima, de temperatuur blijft ook netjes tussen de 20 en ~21 graden schommelen, het is nu zelfs 21.2 graden in de woonkamer.

Weinig defrosts, de laatste defrost was om 10:30. Op de slaapkamers nog geen enkele defrost.

En dat met een hoekwoning uit 1948.
Hier 13,8kWh in woonkamer en 7,5kWh boven. Een serre/eetkamer van ongeveer 25m2 met allemaal glas is niet goed je verbruik :D. Die verwarm ik door schuifdeur half open te zetten, maar die wordt ongeveer 17 graden.

Voor het geld van de stroom kan ik 4,5m3 gas verbruiken, dat had ik vandaag nooit gered.

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 13-12-2022 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

holy s.... zie ook speciale anti tril handschoenen aan :)
Pagina: 1 ... 280 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic