Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 279 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.865 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34
Glashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:41:
Twee dingen:
- die veervoeten zou ik vermijden. Een aantal hier kregen lekkage omdat de unit dan meer kan bewegen dan eigenlijk goed is.
- de leidingen kunnen veel meer hebben dan de meeste mensen denken (bovenstaande lijkt tegenstrijdig met dit, maar er is een verschil tussen eenmalig iets doen of een repeterende beweging). Als je even de goten open maakt dan zal je waarschijnlijk geen enkel probleem hebben de unit op de grond te zetten. Je wilt niet weten hoe dakdekkers lopen te slepen met buitenunits en dat gaat meestal wel goed. Heb zelf ook wel vaker met units lopen slepen op het dak (zowel hier als bij mijn schoonouders moest het bitumen vervangen worden.. dat is leuk als er reeds airco’s staan :p ).

Die big foots zijn prima. Zorg voor voldoende gewicht. Wat zit er trouwens in de ruimte daaronder? Ik zou er rekening mee houden dat je hem daar mogelijk wel nog blijft horen.
hier wel al meer dan 10 jaar trillings dempers ( met veren en in een rubbel hulsel ) nog nooit een lekkage gehad
zal ook per geval zijn? geluk of niet voldoende aandraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Leanderr schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:09:
Nu thuis en dit is wat er gebeurt. Let niet op de rommel, we zijn nog aan het verbouwen 😅

De app/daikin zegt 18 graden. De temperatuurmeter links naast de tv zegt 20,5. De thermometer halverwege de kamer zegt 22 (geen getal achter de komma). De laatste genoemde staat op borst hoogte degene naast de tv op knie hoogte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De ruimte is ongeveer 86 m3 en de daikin is een 3,5 kw.
welke rommel? dit ziet er opgeruimt uit. onder normale omstandigheden komen we daar niet bij in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:08:
[...]

Als je een ventilator neemt dan neem er één die zijn draairichting kan omdraaien, dus tegen het plafond blaast, zo voorkomt je tocht. Hang de ventilator zo centraal mogelijk en als je lange ruimte hebt dan denk aan meer dan één plafondventilator.

Ik heb er sinds een paar dagen eentje en hij mixt de lucht beter zodat je ook lager in de kamer nog warmte hebt en het voorkomt dat er lagen in de lucht ontstaan.

Als ik de airco aanzet om de ruimte op te warmen laat ik hem naar beneden blazen omdat er toch niemand in de ruimte is. Wat je wilt bereiken is dat de lucht verticaal gaat draaien en zo de warme lucht ook op de grond terecht komt.
Blaas je de warme lucht dan niet omhoog? (Voor zover dat kan....)😏

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Wilke schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:18:
[...]

• Je kunt het setpoint dicht bij de huidige temperatuur houden, zodat er geen hoge compressor-frequentie gevraagd wordt.
• Je kunt met demand control een maximum compressor-frequentie instellen (als percentage van het maximum)
• Je kunt de fanspeed binnen hoger zetten, waardoor de binnenuit zijn warmte beter kwijt kan, en dus voor dezelfde hoeveelheid warmte de compressor minder hard hoeft te werken, en dus naar een lagere frequentie van schakelen. De COP verbetert hierdoor ook.
.
dat ga ik eens uitproberen de buiten unit op 40% zetten en binnen de fan op standje 3 of 4
kijken wat dit oplevert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Ik dacht net, oh het is tijd voor de LG timed oil return cycle / defrost, zal ik eentje gewoon laten lopen om te kijken wat er uit komt aan vocht?

Yep, er zat wel wat ijs op de koelblok buiten, maar veel is het niet, kwam misschien een halve kopje water uit. Ondertussen wel weer flink wat watturen verbrand; erg zonde dat het elke 3 uur in de nep defrost moet.

Het is verder een erg mooi apparaat, hij gaat buiten die 3 uur timer om bijna nooit in de defrost, de buitenunit lijkt gewoon oversized voor wat het moet doen en power, ik geloof niet dat ik ooit ook maar aan half power nodig heb. Power zat, dezelfde DKT208MA compressor zit ook in de MU4R25 die 7 kW koelt, 8 kW verwarmt, vandaar dat het idioot veel power kan gebruiken als het nodig is. De (2 x 28 x 14) (row x col x fins) heat exchanger is ook dezelfde als in de grote broer.

Alleen de software/firmware, UGH. LG heeft nodig:

1. Demand control functie. Ik wil helemaal niet dat het als een idioot 2 kW gaat verbruiken en daarna pendelen. Een functie om x% vermogen in te stellen is een must, ook voor geluid naar de buren.
2. Nieuw software/app team, die app mist gewoon functies. Schema maken met mode + temperatuur en wanneer moet toch niet heel lastig zijn, de controller spreekt wifi.
3. Voor de multi: oil reservoir level indicator. De grotere Multi V van LG kan dat wel en doet dat fake defrost alleen als het nodig is. De andere merken hebben dat issue ook niet. Deze wel, elke 3 uur.
4. Een vloermodel; een wand unit is niet echt ideaal voor verwarmen, je zit heel snel in de tocht. Zie kartonnen bouwwerken in deze thread die dat "fixen", DIY kanaal/vloer units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
Maxwp schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:19:
dat ga ik eens uitproberen de buiten unit op 40% zetten en binnen de fan op standje 3 of 4
kijken wat dit oplevert
Afhankelijk van isolatie en geïnstalleerd vermogen, denk ik niet dat je het met 40% redt met deze buitentemperatuur. Hier staat hij op 60% en fan in de nacht op 3, als het irritant is overdag op 2. Maar probeer eens wat uit, ben benieuwd naar ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Wilke schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:24:
[...]

Afhankelijk van isolatie en geïnstalleerd vermogen, denk ik niet dat je het met 40% redt met deze buitentemperatuur. Hier staat hij op 60% en fan in de nacht op 3, als het irritant is overdag op 2. Maar probeer eens wat uit, ben benieuwd naar ervaringen :)
tot nu toe nog niet boven de 40% geweest ;-) heb de 20+ graden nog kunnen bereiken
~143m3 waarvan een groot deel geen spouwmuur isolatie en 1e generatie dubbel glas.
wel 2 units 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier staat momenteel de airco uit m'n sig aan in 2 kamers. De zolder met sp 16 en de woonkamer sp 18. Beide met hoogste fanstand en ze geven zo'n 20 graden gemeten aan. Demand control uit en ondanks max fan stand blijft m'n ie nu pendelen tussen bijna niks trekken en tot ruim boven 1 kW, bijna 2kW.

Ik snap maar niet waarom. Hij zou veel lager moeten kunnen en als ik demand control op bv 40% zet dan trekt ook maar 200 W of zo. Dat is dan weer niet echt genoeg voor setpoint in de woonkamer.

Als ik demand control op auto of 100% zet dan trekt ie veel minder stroom maar is het resultaat ook dat hij het niet echt naar 20 graden krijgt. Met demand control uit gaat ie schijnbaar ongecontroleerd los.. beetje frustrerend. Waarom moduleert ie niet gewoon terug?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

nico_09 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:03:
[...]

Zou de trillingsdempers ‘soft’ monteren ipv welke er nu onder zitten
Wat bedoel je met 'soft' monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:21

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:29
Zijn er hier inmiddels al mensen waar de buren klagen? Ik woon in een rijtjeshuis buitenunit aan de muur in het midden van mijn huis (voortuin) Ik vind die van ons namelijk behoorlijk resoneren binnen. Hoor hem meer dan ik zou willen.
MHI Zsx 3.5kw.

Nu weet ik niet of de buren hem ook horen binnen. Nog geen klachten gehad. Durf het echter niet te vragen wil geen slapende honden wakker maken namelijk haha. Voor de zekerheid stook ik om deze reden geen 24/7. Nu wel van die softe trillingsdempers gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

GermanPivo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:27:
[...]

Maar beter hier, want €6 voor een hele set :+
Dank. Ook aan @zonnefreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:18
Helaas is het weer over met de pret: de buitenunit begon dusdanig te resoneren (waarschijnlijk door ijs in/onder de unit op het dak van de carport) dat het echt teveel geluid begon te maken. Voor nu maar even de cv weer aangeslingerd, morgen maar eens kijken of er nog wat van te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Holy moly, hoef niet te wachten tot woensdag, nu al -8 toch bleef het boven 11 graden, maar beneden nu toch een barre 13,3 airco aan, bak thee erbij en gaan!

En ik heb een mooi vest gekocht, maar wil eigenlijk nog zoiets
https://oodie.eu/collections/products

Die kosten heb je er en in 3 dagen uit :D

[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 13-12-2022 06:02 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

En de kerstboom aan, scheelt gevoelsmatig ook een graad :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 19:06
Termy schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:39:
Hier staat momenteel de airco uit m'n sig aan in 2 kamers. De zolder met sp 16 en de woonkamer sp 18. Beide met hoogste fanstand en ze geven zo'n 20 graden gemeten aan. Demand control uit en ondanks max fan stand blijft m'n ie nu pendelen tussen bijna niks trekken en tot ruim boven 1 kW, bijna 2kW.

Ik snap maar niet waarom. Hij zou veel lager moeten kunnen en als ik demand control op bv 40% zet dan trekt ook maar 200 W of zo. Dat is dan weer niet echt genoeg voor setpoint in de woonkamer.

Als ik demand control op auto of 100% zet dan trekt ie veel minder stroom maar is het resultaat ook dat hij het niet echt naar 20 graden krijgt. Met demand control uit gaat ie schijnbaar ongecontroleerd los.. beetje frustrerend. Waarom moduleert ie niet gewoon terug?
Je bent er zeker van dat het geen defrosts zijn?

De auto instelling heeft (mijn ervaring) toch wel een paar dagen nodig om te leren. Afgelopen vrijdag heb ik die van mij even op 100% gehad om te testen en daarna weer op auto gezet. Het viel me op dat daarna de pieken qua verbruik hoger lagen dan daarvoor en dat is nu nog steeds zo.

Vraag me trouwens af wat het verschil is tussen de 100% en de 'uit' setting bij vraagbesturing.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Als je de CV helemaal niet meer gebruikt of sporadisch, maar sowieso in sommige slaapkamers de radiator altijd dicht hebt, hoe groot is de kans dat je leidingen bevriezen of andere gevaren?

Zit er aan te denken om de boel gewoon leeg te laten lopen en bij storing ofzo een elektrisch kacheltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Het voelt overigens nu al niet meer koud aan, alweer 15,5 (13,3 om 06:00) graden, kleine kamer 30m2.

Dat is waarschijnlijk ook waarom ik zo snel warmte verlies bij defrosts. Die toevallig exact nu begint.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 13-12-2022 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

Oekol

waka waka hey hey

w00key schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:50:
[...]

Dat is inderdaad wat ik heb. Mijn LG MU3R19 moet je officieel afzekeren op 25A, maar hij zit op een 16A groep en boven de ~3000W heb ik hem nooit gezien, dus dat valt binnen de 3840W.

[Afbeelding]

Minimum circuit amperes staat op 15.8A dus dat moet lukken, als het al aan een stekker zit en ergens ingeplugd is. Als het direct aan een groep vast zit moet je het in de meterkast inbouwen, met zoiets als https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/
Top! Nee zit in stopcontact, dus ga wel zo'n stekker kopen dan. Mooi zijn ze niet qua looks maar de app zelf is dat wel dus prima.

Snap niks van de temperatuursensoren van de daikin. De gang geeft altijd lage temperatuur aan en nu zelfs in de gang -2. Er staan geen enkele ramen open, grensend aan de gang slaapt onze kleine van anderhalf. Kan het zijn dat die sensor brak is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2hAqgwMiQALhTMg8RZp29WU1Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fezfu9hhjwaXw1QU5jUQs8j1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 13-12-2022 07:07 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:01:
[...]

Top! Nee zit in stopcontact, dus ga wel zo'n stekker kopen dan. Mooi zijn ze niet qua looks maar de app zelf is dat wel dus prima.

Snap niks van de temperatuursensoren van de daikin. De gang geeft altijd lage temperatuur aan en nu zelfs in de gang -2. Er staan geen enkele ramen open, grensend aan de gang slaapt onze kleine van anderhalf. Kan het zijn dat die sensor brak is?

[Afbeelding]
Ik denk dat het gat waar de leidingen naar buiten gaan niet dichtgemaakt is en er tocht op de sensor staat. Het gebeurt vaker niet dan wel dat die gaten even afgekit worden

Tenzij die leidingen niet direct naar buiten gaan. Dan moet er iets mis zijn met de sensor.

Of je woont in een enorm tochthok waar het rond de 0 is op de gang :+ . Die 13 graden vind ik namelijk ook wel érg fris :X

Eindelijk de warmtelinten in de lekbakken van de buitenunits aan kunnen zetten. Vorig jaar al gemonteerd, maar toen vroor het niet :')

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 13-12-2022 07:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:23
Wilke schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:18:
[...]
• Je kunt de fanspeed binnen hoger zetten, waardoor de binnenuit zijn warmte beter kwijt kan, en dus voor dezelfde hoeveelheid warmte de compressor minder hard hoeft te werken, en dus naar een lagere frequentie van schakelen. De COP verbetert hierdoor ook.
Ik ben alvast aan het orienteren naar een efficiënt nachtprogramma dat COP verbetert maar ook buitenunit geluid vermindert.

Voor de nachtstand een combinatie van:
  • Fan handmatig op 5
  • Wellicht demand control op 80-90%
  • Fan stand zowel horizontaal en verticaal bewegen.

[ Voor 52% gewijzigd door banaliteit op 13-12-2022 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:19:
[...]

Ik denk dat het gat waar de leidingen naar buiten gaan niet dichtgemaakt is en er tocht op de sensor staat. Het gebeurt vaker niet dan wel dat die gaten even afgekit worden

Tenzij die leidingen niet direct naar buiten gaan. Dan moet er iets mis zijn met de sensor.

Of je woont in een enorm tochthok waar het rond de 0 is op de gang :+ . Die 13 graden vind ik namelijk ook wel érg fris :X

Eindelijk de warmtelinten in de lekbakken van de buitenunits aan kunnen zetten. Vorig jaar al gemonteerd, maar toen vroor het niet :')
Wat moet ik me voorstellen bij die warmtelinten en wat is de functie hiervan? Draai zelf een 7,1kW multisplit van MHI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Hier was het van 20 gisteravond afgekoeld naar 16,5 vanmorgen. Heel even de CV aangehad om de eerste kou er een beetje uit te krijgen en nu lekker verder op de airco. Al gaat die na klein uurtje draaien alweer lekker in de defrost. Niet ideaal. Maar je moet wat met een baby als je de temperatuur wat aangenaam wilt hebben in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Master-T schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:50:
[...]

Wat moet ik me voorstellen bij die warmtelinten en wat is de functie hiervan? Draai zelf een 7,1kW multisplit van MHI
Nou deze dingen (random Google hit voor het idee):

https://warmtekabel.nl/waterleiding-vorstvrij

En dan onder in de lekbakken van de buitenunits, zodat het water wat bij een defrost erin lekt, niet direct aanvriest met alle gevolgen van dien.

2 jaar terug, toen we ineens zo een enorm pak sneeuw hadden, merkte ik (en vele met mij) dat de buitenunit vaak compleet ondergesneeuwd raakte en dat er dikke plakken ijs onder de units kwamen te liggen waardoor de fans gingen aanlopen. Aangezien ik geen zin heb om met -5 buiten te gaan staan bikken, heb ik die linten er vorig jaar zomer in gemonteerd en ana een SonOff schakelaar gehangen zodat ik ze aan en uit kan zetten met dit weer.

Scheelt gedoe vooral :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:19:
[...]

Nou inderdaad. Ik denk de gaten niet dichtgemaakt dat was namelijk ook niet het geval bij ons op kantoor en dat is nog open. Is dat normaal wel het geval, dat ze dat doen? De woonkamer is niet per se een tochthol. Sinds de uitbouw stuk aangenamer maar de zijmuren is gewoon beton en dat is ijskoud in de winter. Was 15 graden op de thermostaat toen we beneden kwamen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

VlugVlug schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:10:
[...]

Die krachtaansluiting zal gesplitst zijn naar 1 of meerdere wcd’s. Daar zit je buitenunit in gestekkerd en kun je zo’n slimme schakelaar inzetten.
Voor de zonnepanelen ja. De airco wordt gevoed van een stekker blok waar de wasmachine en droger opzitten met een fysieke stekker. De wasmachine en droger zijn nooit tegelijk aan (stekker is te kort, dus zit een - dikke- verlengsnoer waar we telkens de wasmachine of droger in prikken). Wil juist de airco's zien wat 't verbruik is als ik dingen verander, de zonnepanelen vind ik minder interessant. Krijg daar wel idee van met homewizard app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:58:
[...]

Nou inderdaad. Ik denk de gaten niet dichtgemaakt dat was namelijk ook niet het geval bij ons op kantoor en dat is nog open. Is dat normaal wel het geval, dat ze dat doen? De woonkamer is niet per se een tochthol. Sinds de uitbouw stuk aangenamer maar de zijmuren is gewoon beton en dat is ijskoud in de winter. Was 15 graden op de thermostaat toen we beneden kwamen.
Ik zou verwachten dat een monteur met een beetje liefde voor zijn vak en graag netjes werkt, het gat gewoon even netjes dichtmaakt met wat piepschuim of rockwool (of PUr desnoods) en er overheen kit zodat het tochvrij is. Maar dat is bij mij ook niet gedaan (door 2 verschillende bedrijven) en ik lees hier vaker dat het niet gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:08:
[...]

Ik zou verwachten dat een monteur met een beetje liefde voor zijn vak en graag netjes werkt, het gat gewoon even netjes dichtmaakt met wat piepschuim of rockwool (of PUr desnoods) en er overheen kit zodat het tochvrij is. Maar dat is bij mij ook niet gedaan (door 2 verschillende bedrijven) en ik lees hier vaker dat het niet gedaan wordt.
Hmm. Het gat op zolder kan ik heel makkelijk bij. Daar zit een dakterras. Wat is goed isolatie materiaal wat je kan vormen? Piepschuim is hard en pur lijkt me ook niet het beste. Gewoon papier I stouwen of is dat rockwool (das dat jeukende spul toch?) een optie? Er zitten kapjes voor dus dichtkitten hoeft niet echt lijkt me. Als het gat maar dicht is vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:11:
[...]

Hmm. Het gat op zolder kan ik heel makkelijk bij. Daar zit een dakterras. Wat is goed isolatie materiaal wat je kan vormen? Piepschuim is hard en pur lijkt me ook niet het beste. Gewoon papier I stouwen of is dat rockwool (das dat jeukende spul toch?) een optie? Er zitten kapjes voor dus dichtkitten hoeft niet echt lijkt me. Als het gat maar dicht is vermoed ik
Piepschuim kan je vaak ook gewoon wat indrukken en redelijk vormen. Gewoon meerdere reepjes snijden en erin duwen.

Uiteindelijk gaat het er met name om dat het tochtdicht is. Dus alleen kitten zou ook kunnen bijv. (en is makkelijk te verwijderen of te vernieuwen in de toekomst)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
JDx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:14:
Als je de CV helemaal niet meer gebruikt of sporadisch, maar sowieso in sommige slaapkamers de radiator altijd dicht hebt, hoe groot is de kans dat je leidingen bevriezen of andere gevaren?

Zit er aan te denken om de boel gewoon leeg te laten lopen en bij storing ofzo een elektrisch kacheltje.
Als water lange tijd in een cv zit dan voorkomt het dat het gaat roesten in de leidingen. Ook voor je waterpomp is het funest om al het water eruit te halen. Deze kunnen binnen een paar dagen al geroest zijn als er zuurstof in de leidingen terecht komt. Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:55:
[...]

Nou deze dingen (random Google hit voor het idee):

https://warmtekabel.nl/waterleiding-vorstvrij

En dan onder in de lekbakken van de buitenunits, zodat het water wat bij een defrost erin lekt, niet direct aanvriest met alle gevolgen van dien.
Ik heb er een lint in liggen. Het helpt iets maar je moet ze met relatief grote bochten neerleggen. Ik heb ze in de bak onder tegen de lamellen aangedrukt zodat ze net langs de afvoer opening zit. Wat ik ook gedaan heb is op meerdere plekken extra gaten geboord in de bodemplaat. Nu kan het water sneller weg, op meerdere plekken, ook tijdens een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Laatst online: 20-09 19:25
Buren hebben 2x Daikin nu aanstaan met -7, bromt en zoemt als een gek binnen bij ons. Mijn bureau is precies bij de gevel waar ze zijn gemonteerd heel heel goed hoorbaar.

Ze komen donderdag onze unit in bedrijfstellen heb er wel extra zachte en dikke voetjes onder geplaatst, die van de buren zit op die dunne harde onderzettertjes. Dus hoop dat die van ons niet gaat bijdragen aan dit probleem.

Gaat dit een nieuw hoofdstuk worden bij de rijdende rechter nu dat je airco's echt overal ziet opkomen? haha

[ Voor 12% gewijzigd door ffaccountje op 13-12-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Nou, hier is het -7 (gemeten op de buitenunit). Net even geprobeerd de woonkamer van 15 naar 18 graden te krijgen, maar mijn MHI .35 trekt het niet, komt echt weinig warmte uit de binnenunit. Snel maar even met de CV beetje warmte in huis krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 14:53
dutchblade schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:23:
Nou, hier is het -7 (gemeten op de buitenunit). Net even geprobeerd de woonkamer van 15 naar 18 graden te krijgen, maar mijn MHI .35 trekt het niet, komt echt weinig warmte uit de binnenunit. Snel maar even met de CV beetje warmte in huis krijgen..
Ik heb zelf geen MHI maar wat ik wel heb gemerkt van de week is door de temperatuur hoger te zetten dan gewenst de airco meer gaat verbruiken en daarom dus ook een hogere warmte afgifte gaat leveren. Vermoed dat ze allemaal softwarematig zo energiebesparend mogelijk staan ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:35
Richar schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:42:
Nou even balen op dit moment. De cv ketel staat op dit moment de lopen omdat de airco weigert.

Dit is het probleem:

Tot gisterenavond werkte hij probleemloos. Uitgezet en naar bed gegaan. Vanochtend zet ik hem aan en kreeg ik melding PC04. Na meerdere malen aan/uit te zetten, stroom eraf en erop geen verandering. De PC04 melding krijg ik niet meer, de ventilator op de buitenunit draait af en toe een beetje, maar de compressor heb ik nog niet aan horen slaan.

Het gaan om een Samsung Air conditioner AR35 2,5KW. met een AR09TXHQASIXEU buitenunit en een AR09TXHQASINEU binnenunit.

Op dit moment staat hij "aan". display op staat op ingestelde temperatuur (die hoger is dan de ruimte) maar doet helemaal niks.

Iemand een idee? Lees her en der over dat er misschien koelmiddel gelekt zou zijn, maar lijkt mij heel stug dat hij in een paar uur tijd van prima naar niet meer functioneren gaat. Hij draait al sinds de zomer probleemloos.
Helaas ervaar ik nu weer hetzelfde probleem. Erg koud momenteel.

De vorige keer was hij op een gegeven moment weer gewoon gaan werken en heeft sindsdien zonder problemen gedraaid elke dag. Nu weer hetzelfde, het lijkt wel alsof hij niet uit een defrost mode komt. Hij trekt continu 300-400w.

Aan en uit zetten heeft geen effect, ook heb ik hem ca 30 minuten helemaal van de stroom gehaald. Lijkt niet te helpen.

Ik ga ervanuit dat hij het wel weer vanzelf gaat doen, net als de vorige keer, maar ondertussen staat hij gewoon uren 300-400w te verstoken, terwijl het binnen (snel) kouder wordt...

Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchblade
Scrtz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:33:
[...]

Ik heb zelf geen MHI maar wat ik wel heb gemerkt van de week is door de temperatuur hoger te zetten dan gewenst de airco meer gaat verbruiken en daarom dus ook een hogere warmte afgifte gaat leveren. Vermoed dat ze allemaal softwarematig zo energiebesparend mogelijk staan ingesteld.
Vergeten te vermelden dat ik de airco op 20 graden had gezet. op 18 heeft geen nut inderdaad, dan gebeurt er weinig. Volgens HA trekt de airco iets boven de 6A, ventilatoren op 8, en frequentie van de pomp 110hz.. dus vol gas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:14
Defrost :)
Tijd geleden dat we werkelijk de stoom uit de omkasting zagen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgMs3LsgGMSI7-jpM5BS5GmUsjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjaCj6B9z5PLym4jLIJ4nx6x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb zojuist ook de CV aangezet, krijg elke 30 minuten een defrost, ik kom niet verder dan 17,1 graden.

Hij is al bezig sinds 06:00 uur. Steeds een halve graad erbij, halve graad eraf. Ook nog -7 en -8,1 op de grond.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 13-12-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:52:
[...]

Hier SU 7+0 ingesteld, werkt prima.
Daarnaast heb ik wel vraagbesturing binnen de App ingesteld op 40% in het voor/najaar, daarmee dwing ik hem om niet hoog te starten(mensen met multisplit moeten dit op alle binnenunits instellen), instelling blijft bewaard en wijzigt pas als je dat zelf doet.

Daarmee zie ik de buitenunit compressor ook terug gaan naar 12 ipv bij 16 of 20 al uit te vallen(vraagbesturing instellen).

De schema wat jij toont was ik laatst kwijt, en via search functie lastig te vinden gezien een afbeelding is.
Bij deze de uitgetypte versie zodat mensen het makkelijker terug kunnen vinden.

(Daikin FTXM / RTXM setpoint klopt niet).
5.6.2 To adjust target set temperature in heating operation

Information:
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.

Target temperature = remote controller set temperature + 2.5c
Example: Remote controller set temperature = 20c
Target remperature = 20c + 2.5c = 22.5c
Thermo off temperature = 24.5c

Remote:
1. Press both temp down/up & Mode simultaneously.
2. Press temp up.
3. Select SU.
4. Press Mode to confirm.
5. press Temp up.
6. Select 7.
7. Press Mode to confirm.
8. Press temp up.
9. Select the value to set the desired target temperature:
0 = -2.0c
1 = -1.0c
2 = 0.0c
3 = +1.0c
4 = +2.0c

Press mode to confirm.

Letop ik heb de binnenunit gemod, de voeler hangt aan een 20 meter kabel, Daikin heeft geen oplossing voor mijn binnenunit dus je moet zelf met soldeerapparaat aan de gang, het regelgedrag wordt daardoor een stuk beter, in verleden gaf hier de kamertemperatuur 25c aan terwijl het niet klopt(gaat zich dan inhouden kwa vermogen de voeler zit naast de uitblaasklep en wordt beinvloed door zijn eigen lucht).
Ik wil dit gaan doen. Op kantoor is het nu setpoint 20 en hij geeft aan 20 in de app. Echter de thermometer geeft 17,1 aan. Als dat al 19 wordt is het al beter. Moet ik dan juist op modus 0 zetten zodat daikin denkt dat het 18 graden is of op 4 zodat hij tot 22 graden doorgaat? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchblade
JDx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:01:
[...]

......... Steeds een halve graad erbij, halve graad eraf. .................
Heel herkenbaar. Ik verwonder me sowieso steeds weer over het regelgedrag van de MHI..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

dutchblade schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:12:
[...]

Heel herkenbaar. Ik verwonder me sowieso steeds weer over het regelgedrag van de MHI..
Tja dan maar ff vol de CV aan voor 3,17/m3 :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Misschien ook wel even goed voor de leidingen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
Misschien is dit dan toch het gevolg van de units so klein mogelijk nemen. As we speak zit ik hier op 19,5 graden warm (buitenunit in econo-stand), en nauwelijks defrosts. Betreft een 3mxm68a.

Lol, moment dat ik op send druk start een defrost.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoffa op 13-12-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bij wijze van experiment gisteravond om 23:30 de WP uitgezet. Het was 18.6 graden binnen.
Vanmorgen was het 16.2 graden binnen, en om 7:30 de WP weer aangezet. Uiteraard een defrost-fest (2MXM50), maar het was alsnog om 9:00 ongeveer 17.5 graden binnen. Nu vind ik het qua gevoel toch net te koud dus even een half graadje de CV aangezet.

Maar met deze temperaturen volgens mij best goed bewijs dat ons huis best goed geïsoleerd is. Ondanks dat 't een huis uit 1980 is.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
@dutchblade @JDx Capaciteit bij -10 is 2.8 kW, dus als je dan 3 graden erbij moet stoken, is het niet zo heel gek dat een unit daar moeite mee heeft. Al eens jullie warmteverlies uitgerekend bij -7 graden?

@Stoffa Niet perse, dit is eerder het gevolg van niet 24/7 draaien bij deze lage temperaturen. Met een grotere unit krijg je het waarschijnlijk sneller warm, maar met 24/7 stoken (wat bij een l/w warmtepomp dus normaal is) zou je toch moeten kunnen compenseren voor het warmteverlies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23
Het is ook het gevolg van nachtverlaging toepassen. Als je het de hele nacht gewoon op temperatuur houdt dan trekken de meeste 3.5kw units het wel, alleen dan heb je wel een behoorlijk verbruik. Iedereen moet zelf maar bepalen wat voor hem/haar werkt. Hier is 24/7 op 19 met de airco niet duurder dan 's nachts naar 17 en dan met behulp van de cv weer naar 19 graden.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kuusj schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:22:
Maar met deze temperaturen volgens mij best goed bewijs dat ons huis best goed geïsoleerd is. Ondanks dat 't een huis uit 1980 is.
Ik heb zo'n jaren 60 huis waar men toen in korte tijd hele woonwijken uit de grond moest stampen.

En dan ook nog geschakeld, dus het is zo goed als een hoekhuis.

Maar goed, 's nachts helemaal uit werkt bij mij perfect tot nu dus, dus als het echt gaat vriezen, meer dan net onder nul dan moet ie wel 24/7 draaien, anders wordt t niets.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 13-12-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:06:
[...]

Ik wil dit gaan doen. Op kantoor is het nu setpoint 20 en hij geeft aan 20 in de app. Echter de thermometer geeft 17,1 aan. Als dat al 19 wordt is het al beter. Moet ik dan juist op modus 0 zetten zodat daikin denkt dat het 18 graden is of op 4 zodat hij tot 22 graden doorgaat? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Je veranderd alleen de setpoint niet de voeler binnen de App, zet je hem op 0 zou het 2 graden warmer worden in de ruimte alsof je hem op 22 zet.

Klopt de ingestelde setpoint nu dan niks wijzigen, wijkt het af dan wijzigen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:55:
2 jaar terug, toen we ineens zo een enorm pak sneeuw hadden, merkte ik (en vele met mij) dat de buitenunit vaak compleet ondergesneeuwd raakte en dat er dikke plakken ijs onder de units kwamen te liggen waardoor de fans gingen aanlopen. Aangezien ik geen zin heb om met -5 buiten te gaan staan bikken, heb ik die linten er vorig jaar zomer in gemonteerd en ana een SonOff schakelaar gehangen zodat ik ze aan en uit kan zetten met dit weer.

Scheelt gedoe vooral :)
Idd, bikken zou ik niet doen trouwens, als je door een leiding heengaat is het einde oefening.

Wat gewoon goed werkt is stroom er af (werkschakelaar uit), en gewoon met een tuinslang met koud water voorzichtig het ijs er af spoelen. Dat smelt nog verbazingwekkend snel. Maar idd, er zijn leukere dingen te bedenken met -5 buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

JDx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:26:
[...]

Ik heb zo'n jaren 60 huis waar men toen in korte tijd hele woonwijken uit de grond moest stampen.

En dan ook nog geschakeld, dus het is zo goed als een hoekhuis.
Ja dat is ook echt niet ideaal. Ik had dat vorig jaar ook nog wel wat erger (tijdens defrost koud binnen). We hebben HR++ parels in de spouw laten spuiten en nog 8.5m2 glas laten vervangen door HR++. Daarnaast nog wat tochstrips hier en daar. 'T is vrijstaand en met 220m2 oppervlak. Ons dak is wel de zwakste schakel nu, is maar de originele 3cm PIR van 1980 tussen 2 dikke multiplex platen. Niet niks maar ook niet ideaal.

Heel eerlijk gezegd enige spijt dat we maar 1 buitenunit hebben gepakt met 2 binnenunits. Denk als ik 2 aparte had gehad, het sowieso allemaal geen issue was qua warm houden, ook niet met deze temperaturen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wilke schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:27:
[...]

Idd, bikken zou ik niet doen trouwens, als je door een leiding heengaat is het einde oefening.

Wat gewoon goed werkt is stroom er af (werkschakelaar uit), en gewoon met een tuinslang met koud water voorzichtig het ijs er af spoelen. Dat smelt nog verbazingwekkend snel. Maar idd, er zijn leukere dingen te bedenken met -5 buiten.
Zet hem even op Airco stand en de fan van de binnenunit op zo minimaal mogelijk voor x minuten dan is het heel snel weg.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:32:
[...]

Zet hem even op Airco stand en de fan van de binnenunit op zo minimaal mogelijk voor x minuten dan is het heel snel weg.
Klinkt eigenlijk wel heel slim. Je hebt het zelf al wel echt geprobeerd, toch? :)
Ik ga later vandaag weer even in de lekbak kijken van de buitenunit. Gisteren was het nog goed te doen met de hoeveelheid ijs erin.

[ Voor 16% gewijzigd door vinom op 13-12-2022 09:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
JDx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:01:
[...]

Ik heb zojuist ook de CV aangezet, krijg elke 30 minuten een defrost, ik kom niet verder dan 17,1 graden.

Hij is al bezig sinds 06:00 uur. Steeds een halve graad erbij, halve graad eraf. Ook nog -7 en -8,1 op de grond.
Van 15 naar plotsklaps 18 °C gaat héél veel energie/tijd kosten, het is niet alleen je lucht temp. maar ook je muren,vloer, meubilair etc etc.

Naar mijn idee niet vreemd dat dit adhoc NIET goed gaat, m2c

Ik gebruik de 3.5 voor héél veel m3 woon/hal/vide & bovenverdieping en zie kleine schommelingen in (open kamer) temperatuur maar stook 24/7!

ik zou 'm gewoon z'n gang laten gaan en over 2 dagen eens kijken hoe het temperatuurverloop is.
kan je de temperatuur op bv 0.1 graad zien? aflezen? registreren om terug te kijken?

Is de boel op temperatuur, dan HOUDEN op temperatuur. m2c

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Stoffa schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:20:
Misschien is dit dan toch het gevolg van de units so klein mogelijk nemen. As we speak zit ik hier op 19,5 graden warm (buitenunit in econo-stand), en nauwelijks defrosts. Betreft een 3mxm68a.

Onder andere ja.

Mensen die maar al te graag willen lezen/horen dat minder (lees ook goedkoper) veel beter is. En hoe vaak wordt dat hier niet geroepen.

Veel mensen willen niet zien dat er een verschil is tussen verwarming voor er bij, en verwarming bedoeld als hoofdverwarming.

Verwarming voor erbij is leuk om af te stemmen op de tussenseizoenen. Hoofdverwarming moet het gewoon doen, en voldoende doen, wanneer je het nodig hebt. En dat is wanneer het echt koud is. En ook wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn.

Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Ik was al benieuwd naar de posts in dit topic nav de eerste "beetje koude nacht". Hier kwam het ongeveer tot -9 en is de temp gedaald in de woonkamer tot 18.2 vroeg in de ochtend (met de AC op 21 graden = 19 graden gemeten temperatuur).

Ik kon het de AC niet aandoen het zelf alleen weer proberen op te bouwen dus is de CV aangeweest voor iets meer dan een uur (het hele huis, alle radiatoren open). Dan zie je hoe superieur een good old duur gas gestookte CV is ... binnen no time 3 graden erbij.

En ja ik weet dat het appels met peren vergelijken is maar met deze omstandigheden is een CV achter de hand toch wel prettig. Hij heeft er in de gauwigheid wel 1,5m3 doorheen gejast :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMK0eQ4kOJfPhMK4o5vefHcL5CM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWtF9ZPPmYo1I0sQfsVRDQqs.png?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardButler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
bgrr schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:
[...]
Dat is nog al een prijs voor 2x 2,5 kWh LG's

Heb afgelopen zomer 2x LG S12ET besteld in het buitenland totaal prijs 1000,- incl bezorgen op pallet.
Wat los materiaal zoals leidingen en goten gekocht voor 200,- bij NXL.

Op de bovenverdieping het gat naar buiten zelf geboord echter in de woonkamer kwam ik met geen mogelijk heid door de muur met de 60mm boor. Hier een bedrijf voor laten komen die netjes het gat gemaakt heeft a 100,-

Totaalprijs voor 2x LG S12ET (dus 3,5 kWh en niet de 2.5 kWh) units ongeveer 1300,-
Oh en nog kratje pils voor vriend die geholpen heeft met aansluiten en de spullen voor afpersen/ in bedrijfsname heeft
Inmiddels een bedrijf gevonden die de inbedrijfstelling doet voor beide units (gecertificeerd F-gassen).
Ik heb een LG S12ET en S09ET besteld, 20 meter buis, condenswaterafvoer en 2 beugels voor aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37

'Klein' zijn ze meestal niet. Veel units zijn fysiek even groot. De meesten hier stoken 24/7 rond de 2 a 3 kW per unit. Dat is meestal genoeg om je warmteverlies te compenseren. Dat trekt b.v. de kleinste MHI airco (2.0 unit) ook met gemak. Ik heb b.v. een MHI-25ZSX en die haalt rond het vriespunt bijna 2kW thermisch vermogen in 'silent' mode, dus als de compressor op 33% van zijn max draait. Als ik hem harder laat draaien dan bevriest de buitenunit sneller, maar wat een bak warmte komt er dan uit *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:23
Hieronder wat grafiekjes van hier, incl stroomverbruik, buitentemp en binnentemp.
Daikin Perfera 3.5, 85m3 woonkamer, redelijk geisoleerd. Airco gaat hier snachts uit, wordt niet kouder dan 17 graden snachts met airco uit en is snel genoeg opgewarmd vinden wij.

De Perfera staat 70% vraagbesturing en ventilator standje 1. Tuurlijk is de buiteunit lekker bezig, maar met een verbruik van <600 watt heb ik het idee dat hij het redelijk makkelijk aankan. (totaal gisteren 10kWh verbruikt).

Tot nu toe 2x een defrost vandaag (een extra "huppeltje" rond 07:00uur omdat mijn vrouw per ongeluk de airco heeft uitgezet), kost ons telkens een halve graad temperatuurverschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LYZFBpEPedMExDZAm1TdKvIqnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKODFytDid05gzNDRMz9jArK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:16

Metalfreak

Hoije woh!

ffaccountje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:21:
Buren hebben 2x Daikin nu aanstaan met -7, bromt en zoemt als een gek binnen bij ons. Mijn bureau is precies bij de gevel waar ze zijn gemonteerd heel heel goed hoorbaar.

Ze komen donderdag onze unit in bedrijfstellen heb er wel extra zachte en dikke voetjes onder geplaatst, die van de buren zit op die dunne harde onderzettertjes. Dus hoop dat die van ons niet gaat bijdragen aan dit probleem.

Gaat dit een nieuw hoofdstuk worden bij de rijdende rechter nu dat je airco's echt overal ziet opkomen? haha
Bij de airco's op mijn huis (een noname ding en een MaxiCool) had ik daar ook best last van. Met een paar dempers die ik via AliExpress besteld heb, is dit vrijwel geheel opgelost. Voor 5 euro per buitenunit ben je eigenlijk al klaar.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Martin7182 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:53:
[...]

'Klein' zijn ze meestal niet. Veel units zijn fysiek even groot. De meesten hier stoken 24/7 rond de 2 a 3 kW per unit. Dat is meestal genoeg om je warmteverlies te compenseren. Dat trekt b.v. de kleinste MHI airco (2.0 unit) ook met gemak. Ik heb b.v. een MHI-25ZSX en die haalt rond het vriespunt bijna 2kW thermisch vermogen in 'silent' mode, dus als de compressor op 33% van zijn max draait. Als ik hem harder laat draaien dan bevriest de buitenunit sneller, maar wat een bak warmte komt er dan uit *O*
De ZSX-modellen zijn natuurlijk wel een uitzondering qua verwarmingscapaciteit, die is bij de desbetreffende modellen buiten verhouding groot. Het valt me wel op dat veel mensen relatief grote woonkamers waarvan ook de isolatie niet altijd denderend is proberen warm te houden met een 3.5kW unit, met uitzondering van de ZSX kun je het nu (met temperaturen van - afhankelijk waar in NL / BE je zit - die 's nachts richting de -10 kunnen gaan) dan wel eens lastig gaan krijgen om de kamer goed op temperatuur te houden zelfs met 24/7 stoken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

Er is een kleinere optie, ik heb voor Panasonic gekozen omdat de binnenunit 779mm is, dat kwam voor mij het beste uit voor de plaatsing.
Dat is bijna 10 cm minder dan de MHI. Terwijl het een 5kW is (cs-tz50wkew),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
MiBe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:01:
[...]

De ZSX-modellen zijn natuurlijk wel een uitzondering qua verwarmingscapaciteit, die is bij de desbetreffende modellen buiten verhouding groot. Het valt me wel op dat veel mensen relatief grote woonkamers waarvan ook de isolatie niet altijd denderend is proberen warm te houden met een 3.5kW unit, met uitzondering van de ZSX kun je het nu (met temperaturen van - afhankelijk waar in NL / BE je zit - die 's nachts richting de -10 kunnen gaan) dan wel eens lastig gaan krijgen om de kamer goed op temperatuur te houden zelfs met 24/7 stoken.
Als ik het me goed herinner was het algemene advies om in die situatie, die zelden voor zou komen, bij te verwarmen met een cop1 elektrische kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 18:28
Ik heb hier een Carrier 5kW hangen die tot nu toe lekker werkt, alleen met de huidige vorst temperaturen heeft hij het logischerwijs zwaar...

ik merk wel dat de kast flink resoneert zie bijgevoegd filmpje:

YouTube: 13 december 2022

Als ik lichte druk op de kast uitoefen dan is het geluid weg..... enig idee wat ik hier aan kan doen (buiten de macgyver oplossing die ik nu heb met een houten paal die er tegen duwt?)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
[...]

Je hebt het over de buitenunit neem ik aan? Mijn 3mxm68a is een pak groter dan de single-split units die mensen in de buurt om mij heen hebben staan. Echt een groot verschil.
Daarnaast is, zoals al aangegeven, de ZSX een uitzondering op verwarmingsgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Laatst online: 21-09 09:37

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik heb enkele Qlima's en die hebben het ook enorm zwaar.
Ze dienen enkel om bij te verwarmen omdat we zonnepanelen hebben, ik stook nu toch 80% op gas en 20% met de WP.

Tijdens een Defrost maken de binnenunits toch ook wel wat lawaai en veel geluid van koelmiddel dat plots van fase veranderd ofzo.

is dat bij de betere merken ook zo?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
alexke1988 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:08:
Ik heb enkele Qlima's en die hebben het ook enorm zwaar.
Ze dienen enkel om bij te verwarmen omdat we zonnepanelen hebben, ik stook nu toch 80% op gas en 20% met de WP.

Tijdens een Defrost maken de binnenunits toch ook wel wat lawaai en veel geluid van koelmiddel dat plots van fase veranderd ofzo.

is dat bij de betere merken ook zo?
Voor wat het waard is :)

Wij hebben een mhi multisplit.

Bij een defrost hoor ik gegorgel, geruis, geknap en gekraak, het laatste van plastic dat uitzet en krimpt door sterk en snel wisselende temperatuur.

Ik heb geen ervaring met jouw merk, maar over het algemeen wordt mhi gezien als betrekkelijk goed merk voor airco verwarming, en hier is deze dus verre van stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988
  • Laatst online: 21-09 09:37

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Sjamo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:11:
[...]

Voor wat het waard is :)

Wij hebben een mhi multisplit.

Bij een defrost hoor ik gegorgel, geruis, geknap en gekraak, het laatste van plastic dat uitzet en krimpt door sterk en snel wisselende temperatuur.

Ik heb geen ervaring met jouw merk, maar over het algemeen wordt mhi gezien als betrekkelijk goed merk voor airco verwarming, en hier is deze dus verre van stil.
Okido :)
Dat is juist hetzelfde dan :*)

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Bijna uit mn bed getrild vannacht. De 24/7 cyclus toch maar stop gezet. Denk niet dat mn buren het kunnen waarderen...

Wat ratelende radiator buizen heeft toch mijn voorkeur.

Qua prijs is de airco nog steeds de koning.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:01
Hier tot nu toe perfect met mijn Daikin vloermodel.
's nachts ingesteld op 18 en overdag 21. Ik heb de indruk dat hij niet de minste moeite heeft. Fanstand staat op automatisch of zelfs fluisterstand.
Voorlopig heel tevreden, verbruik is met dit weer wel hoger. Maar in vergelijking met mijn accumulatie verwarming 👍🏼👍🏼👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Metalfreak schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:56:
[...]

Bij de airco's op mijn huis (een noname ding en een MaxiCool) had ik daar ook best last van. Met een paar dempers die ik via AliExpress besteld heb, is dit vrijwel geheel opgelost. Voor 5 euro per buitenunit ben je eigenlijk al klaar.
Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:08
Dank je wel. Zojuist ook besteld. Ben benieuwd hoeveel dit gaat schelen.

Wat gebruiken jullie om tussen de beugel en de muur te doen op de plek waar nu de verstelbare kunstof afstandhouders zitten?

Als bestrating opnieuw is aangelegd onder de plek waar nu de buitenunit hangt ga ik hem denk ik maar op big foots op de grond neerzetten.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 08:29
mikekiwi schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:55:
Hieronder wat grafiekjes van hier, incl stroomverbruik, buitentemp en binnentemp.
Daikin Perfera 3.5, 85m3 woonkamer, redelijk geisoleerd. Airco gaat hier snachts uit, wordt niet kouder dan 17 graden snachts met airco uit en is snel genoeg opgewarmd vinden wij.

De Perfera staat 70% vraagbesturing en ventilator standje 1. Tuurlijk is de buiteunit lekker bezig, maar met een verbruik van <600 watt heb ik het idee dat hij het redelijk makkelijk aankan. (totaal gisteren 10kWh verbruikt).

Tot nu toe 2x een defrost vandaag (een extra "huppeltje" rond 07:00uur omdat mijn vrouw per ongeluk de airco heeft uitgezet), kost ons telkens een halve graad temperatuurverschil.

[Afbeelding]
Mijn Daikin Perfera moet toch echt wel wat harder werken. Dit is met een setpoint van 22 graden en fan speed staat op automatisch. De binnen temperatuur schommelt beetje tussen 21 en 21,5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofDPn6isdFNFlNZmtcmUlmL1cYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJ72Irhss4ebb00qI3E1NQGS.png?f=fotoalbum_large

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-08 20:04
Hier op de woonark zijn deze dagen wel een uitdaging voor de AC. Isolatie is nog matig waardoor ik wel 2 graden kan verliezen tijdens een lange defrost ;w

De AC heeft nu hulp van een " defrost kacheltje" welke automatisch inschakelt tijdens een defrost dmv home assistant / mhi-ac-ctrl en 1800 watt warmte de ruimte in blaast tijdens het ontdooien.

Niet ideaal maar de temperatuur blijft stabiel en de AC kan het rustig verder oppakken ipv steeds volgas tot de volgende defrost. Verbruik valt me ook heel erg mee. Voorlopig nog genoeg comfort hiermee om geen gas te verbruiken. Isolatie valt nog genoeg te winnen in ieder geval :+

@Verwijderd Thanks voor de tip / info. Heb hetzelfde nu geconfigureerd en de slaapkamer houdt ie nu op 16 graden en eindelijk een matching thermostaatinstelling, super.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
MiBe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:01:
[...]

Daar heb je wel een punt ja. De installateur zei dat de buitenunit van ZSX ook zwaarder is dan die van de ZS serie. Onze 2.5 unit kan tot 6 kW warmte genereren. Bij -10 °C zal het minder zijn (niet getest, hier staat de unit 's nachts uit). Maar rond het vriespunt trekt hij het met twee vingers in z'n neus met hoge COP (>6 volgens HVAC calc, laat het misschien 5 zijn; nog steeds prima :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 17-09 11:15
Vooralsnog trekt de 3,5 kW (4,3 kW heating) ZSX het nog hier.
Eindjaren 80 huis, redelijke isolatie, 140 m3
Met deze =<-5 temperaturen lijkt deze het zelfs iets makkelijker te doen qua defrosts dan tussen de 0 en -5 omdat er minder defrosts zijn in vergelijking met 10 dec. In lijn der verwachting.

offtopic:
gisteren moest ik de WF-RAC even herstarten, en rond 21:00 uur gelijk maar de Shelly Plus 1PM een firmware update gegeven en nu is de power line rustiger in HA. De rechtelijn is de reden van herstart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2w9axnOVkjEFf8ghf-zibZ0GGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsELiHt0TT444pdkOJhpLDS0.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtTXAwzFmUcfVk5U203ybj6R32M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rATkP2JWED1Ytwpg4FaUMOS0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Martin7182 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:41:
[...]

Daar heb je wel een punt ja. De installateur zei dat de buitenunit van ZSX ook zwaarder is dan die van de ZS serie. Onze 2.5 unit kan tot 6 kW warmte genereren. Bij -10 °C zal het minder zijn (niet getest, hier staat de unit 's nachts uit). Maar rond het vriespunt trekt hij het met twee vingers in z'n neus met hoge COP (>6 volgens HVAC calc, laat het misschien 5 zijn; nog steeds prima :) ).
de zsx 2.5 kw is het mooiste beestje uit de stal van mhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:22
Maxwp schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:00:
[...]

mm ik heb iets vergelijkbaars maar dan meer tikkende.

ook als de lamellen van links naar rechts gaan dan tikt hij even in het midden en wipt de lamellen even
De FTXM42R hier heeft ook een tikkend geluid.
Als je ervoor staat komt het links van de as.
Druk ik tegen de rubberen huls die erin zit dan gaat het geluid weg,

Het is een beetje een irritant geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

vangoghnl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:57:
Zijn er hier inmiddels al mensen waar de buren klagen? Ik woon in een rijtjeshuis buitenunit aan de muur in het midden van mijn huis (voortuin) Ik vind die van ons namelijk behoorlijk resoneren binnen. Hoor hem meer dan ik zou willen.
MHI Zsx 3.5kw.

Nu weet ik niet of de buren hem ook horen binnen. Nog geen klachten gehad. Durf het echter niet te vragen wil geen slapende honden wakker maken namelijk haha. Voor de zekerheid stook ik om deze reden geen 24/7. Nu wel van die softe trillingsdempers gekocht.
Silent knop al even in gedrukt of dit verschil maakt voor de buiten-unit?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Katth schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:36:
[...]

Mijn Daikin Perfera moet toch echt wel wat harder werken. Dit is met een setpoint van 22 graden en fan speed staat op automatisch. De binnen temperatuur schommelt beetje tussen 21 en 21,5.

[Afbeelding]
Met 14.9 kWh in 15 uur zit je op 1 kW gemiddeld constant; dat is hard werken ja. Krijg je ook genoeg warmte binnen voor terug? Je verwacht een COP van ~3 bij deze temperatuur en hoge load, vervangt dan ~5 m3 gas.

Ik heb hier een flinke multi buiten staan (LG 5.3, maar zo goed als dezelfde unit als de 7 kW) en die zit met ~1 kW verbruik op minder dan half vermogen, voor een totaal van ~14 kWh per dag. Nog steeds veel maar het houdt wel 2 verdiepingen warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Stoffa schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:05:
[...]

Je hebt het over de buitenunit neem ik aan? Mijn 3mxm68a is een pak groter dan de single-split units die mensen in de buurt om mij heen hebben staan. Echt een groot verschil.
Daarnaast is, zoals al aangegeven, de ZSX een uitzondering op verwarmingsgebied.
Ja precies! Mijn advies zou zijn: kijk naar de specs en vooral ook naar de fysieke grootte van met name de buitenunit. Qua MHI-ZSX specs is de 2.5 veel minder groter dan de 2.0 dan je doet vermoeden op basis van hun naam. Idem voor 3.5 vs. 2.5. Daarnaast zijn alle buitenunits even groot, ook de 5.0 en 6.0 al kunnen deze wel een stuk harder blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:16

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb deze gebruikt en dan de M8 variant natuurlijk. :) Ook in Nederland verkrijgbaar, maar dan is de prijs x4 ongeveer.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
Metalfreak schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:51:
[...]

Ik heb deze gebruikt en dan de M8 variant natuurlijk. :) Ook in Nederland verkrijgbaar, maar dan is de prijs x4 ongeveer.
De rubber samenstelling van generieke trillingsdempers is wel een stuk harder dan die witte "soft" dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Mijn Ururu Sarara lijkt nu met de kou niet meer goed te werken. De buitenunit vriest volledig in en het duurt veel te lang voordat een defrost-cycle plaatsvindt. En áls er dan eindelijk een keer een defrost plaatsvindt, zit er zoveel ijs op dat aan het einde van de cycle de volledige unit nog steeds onder het ijs zit. Door al het ijs, meet de unit een buitentemperatuur van -20.5°C...

Kan dit worden veroorzaakt door een tekort aan koudemiddel? Of is dit ook een gevolg van de H0 storing die ik eerder had.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 21-09 19:06

Denk meer dat dit een gevolg is van mensen die geen (of geen juiste) warmteverlies berekening hebben gedaan. Het is even een klusje en wat uitzoekwerk maar het is zeker weten de moeite waard. De koevlaas berekening kan je al erg in de buurt brengen van je warmtevraag maar een echte warmteverlies berekening is toch wel aan te raden.

Zijn ook bedrijven die het voor je kunnen doen trouwens.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Heb je ook al eens de filters schoongemaakt? Ik heb het idee dat de airco hier rustiger en beter werkt sinds ik gisteren de filters heb schoongemaakt.

Ik heb zelf sinds de zomer ook de MHI35 (3 stuks). Heb een aantal keren de klep opengedaan om te kijken hoe de filters eruit zagen. Elke keer als ik ernaar keek, zonder ze fysiek uit de kast te halen, was ik verbaasd hoe schoon ze leken en deed ik de klep maar weer dicht.

Aangezien we afgelopen dagen geklust hebben in huis en ook veel hebben gezaagd binnen in de woning waardoor veel stofdeeltjes vrijkwamen, besloten de filters nu dan toch maar echt te gaan schoonmaken nu we klaar zijn met het grote werk.

Ik doe de klep wederom open en tot mijn verbazing leken de filters nog altijd brandschoon. Echter toen ik ze eruit pakte zag ik dat er toch echt wel een dikke laag stof op zat.

De filters zitten gebogen in de binnenunit. Op de voorkant waar je tegen aankijkt als je de klep opendoet zit zo goed als niets. Maar aan de bovenzijde, welke je pas kan zien wanneer je de filters fysiek uit de binnenunit haalt, zat toch echt een dikke laag stof.

Achteraf gezien ook heel logisch, maar iets waar ik niet eerder van bewust was.

Filters even afspoelen onder de kraan en tevens met een Swiffer de bovenzijde van de binnenunits schoongeveegd en het lijkt erop dat de units nu met minder moeite werken, ondanks dat het nu kouder is dan de afgelopen dagen.

Sinds gisternacht hebben de units allemaal uitgestaan. Vanochtend ook alle ramen half uurtje open gehad om te luchten. Toen ik de ramen circa 2 uur geleden dicht deed was het 15,5 graden op de bovenverdieping. Ondertussen is het nu weer 18,3 en stijgende, middels een enkele MHI 35 die op het portaal hangt en de gehele bovenverdieping verwarmt.
De temperatuur boven is gemeten via een externe thermometer op de slaapkamer, niet bij de airco zelf.
In de woonkamer is het inmiddels 19,9 en de keuken 20,2. In beide ruimtes hangt ook een MHI 35 en ook daar gemeten via externe thermometer.

Setpoints:
Keuken 18
Woonkamer 20
Boven: 23 (Slaapkamers bereiken een temperatuur van circa 2 graden onder setpoint)

Vanaf vanavond ga ik ook 24x7 draaien, dat had tijdens het klussen weinig nut gezien constant mensen naar binnen en buiten liepen.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 08:29
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:49:
[...]

Met 14.9 kWh in 15 uur zit je op 1 kW gemiddeld constant; dat is hard werken ja. Krijg je ook genoeg warmte binnen voor terug? Je verwacht een COP van ~3 bij deze temperatuur en hoge load, vervangt dan ~5 m3 gas.

Ik heb hier een flinke multi buiten staan (LG 5.3, maar zo goed als dezelfde unit als de 7 kW) en die zit met ~1 kW verbruik op minder dan half vermogen, voor een totaal van ~14 kWh per dag. Nog steeds veel maar het houdt wel 2 verdiepingen warm.
Zoals gezegd word het binnen 21/21,5 graden met een setpoint van 22. Dus ja. Wat de COP precies is, geen idee.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Done. Hoop dat ze snel bezorgd worden. Dit is echt geen gehoor. Tot vandaag redelijk stil, maar nu zoemt die zelfs boven fanstand max uit. 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Katth schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:04:
[...]

Zoals gezegd word het binnen 21/21,5 graden met een setpoint van 22. Dus ja. Wat de COP precies is, geen idee.
Je kan het vergelijken met m3 gas "before airco" op een dag dat op vandaag lijkt. m3 x 8 kWh warmte = productie, delen door je kWh verbruik = COP.

Of direct meten met een windmeter met thermometer of een IR thermometer en hier invullen: http://hvac-calculator.com/heating.php

Je hebt nodig: temp in, temp uitblaas, en flow rate (zie specs) in m3/uur => productie in kW, delen door vermogen = COP (W/W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:52
Het blijft hier op temperatuur, maar toch flink wat defrosts. Maar merk er in het huis verder weinig van dat het kouder wordt ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4mT9UCh0WdQd49XpJiafZXNub4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V437AqcZ0tH4GL0TpaztN8VS.png?f=fotoalbum_large

Fanstand wel wat hoger. Ik stoor me totaal niet aan het geluid van de fan namelijk. Ja, op stand 2 of 3 hoor je hem ja. Maar niet storend. Voordeel is ook dat die ver weg hangt van de woonkamer. Bij het eten stoort het ons niet, en daarna zitten we toch in de voorkamer ver van de unit. En de TV/radio staat hier eigenlijk altijd wel aan.

De buitenunit hoor ik trouwens niet. Op de slaapkamers niet, in de woonkamer niet. Dus dat herken ik niet. Hij hangt hier aan de muur vlak boven de carport. Maar geen last van.

Als je buiten staat hoor je hem wel. Maar niet dat ik denk "God wat een lawaai".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
De MHI draait vooralsnog behoorlijk goed bij deze temperaturen. Vannacht/ochtend was het zelfs -9 hier geworden volgens buienradar.

4 defrosts gehad vandaag, temperatuur schommelt hier tussen de 20 en 20.8 graden afhankelijk van of er een defrost is geweest.

Zit op gemiddeld 830watt constant verbruik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
C_V_S schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:09:
Tijdje terug hier wat vragen gesteld over een airco buiten unit verplaatsen i.v.m. klagende buren. Uiteindelijk om gezeur te voorkomen de airco buiten unit laten verplaatsen.

De monteur merkte toen op dat één van de buitenleidingen bevroren was en dat dit kwam omdat één bout niet goed aangedraaid was en die dus lekte.

Hij gaf aan dat hij niet kon zien hoeveel koel middel er gelekt was en of die nog optimaal zou werken. Na het verplaatsen de airco even aangehad en hij verwarmde en koelde zo ver we dit konden voelen.

Enkel nu merk ik dat nu het kouder wordt de airco de woonkamer niet goed warm krijgt. Begin vorige maand een beetje begonnen met hem zo nu en dan aan doen en toen werd het huis vrij snel comfortabel rond de 20-21 graden enkel nu al staat die uren aan dan nog geeft de digitale thermometer maar 19 graden aan en het voelt ook niet lekker warm zeg maar.

De monteur even een mail gestuurd en die gaf aan dat dit was zoals hij had verwacht. Niet voldoende koelmiddel om te werken maar niet voldoende om optimaal te werken. De oplossing is koelmiddel moet opnieuw gevuld worden en dan moet die weer optimaal werken.

Is dit een logisch verhaal? Model is een Mitsubihi Heavy Elektronics SRK 35 ZSX-W (3,5 kwh)

Huis is een tussenwoning uit 1999 met een woonkamer van rond de 125m3
Nou airco is dus opnieuw gevuld en werkt nu perfect!

Zonder moeite haalt die met dit koude weer heel snel de temperatuur die we willen! Moet zeggen dat het nu toe prima bevalt zo'n airco om de woonkamer te verwarmen.

Nu nog nog een oplossing voor de hal bij binnenkomst, kantoor en de douche maar dat zal wel een traditionele elektrische kachel worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:52
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:10:
[...]

Je kan het vergelijken met m3 gas "before airco" op een dag dat op vandaag lijkt. m3 x 8 kWh warmte = productie, delen door je kWh verbruik = COP.
Is er een simpele manier om te zien welke dag in het verleden gelijk was met vandaag?

Want om de KNMI database excel door te nemen is wel wat veel werk :+ denk misschien is er een website die zoiets doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
C_V_S schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:14:
[...]

Nou airco is dus opnieuw gevuld en werkt nu perfect!

Zonder moeite haalt die met dit koude weer heel snel de temperatuur die we willen! Moet zeggen dat het nu toe prima bevalt zo'n airco om de woonkamer te verwarmen.

Nu nog nog een oplossing voor de hal bij binnenkomst, kantoor en de douche maar dat zal wel een traditionele elektrische kachel worden :)
Mooi dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Vraagje. Sinds kort dus 2x MHI op big foots in m'n bezit. Maar als ik op de beugels kijken van de bigfoots zie ik verschil in hoe ze vast zitten.
Wat is normaal en wat niet?
Zie bijgevoegde foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdGCZoiOxpQO8Vw2_68BMS1sQtc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVGp9Weoou48Aho8UP5SitzB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJob-x_1CRUQ4gu024iYYEAJSI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZzxY1nAUTV0WfOwxbPlYrVN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door KoningPaulus op 13-12-2022 11:22 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Waah schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:16:
[...]

Is er een simpele manier om te zien welke dag in het verleden gelijk was met vandaag?

Want om de KNMI database excel door te nemen is wel wat veel werk :+ denk misschien is er een website die zoiets doet?
Meteoblue

Weather Archive-> bijv https://www.meteoblue.com...tterdam_nederland_2747891

[ Voor 14% gewijzigd door Frag1le op 13-12-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:43
Sinds een paar maanden een MHI 3.5 draaien in onze woonkamer. Nu met de koudere dagen werkt het eigenlijk prima. Verbruik is ook goed. Ik stel de airco wel wat hoger in qua temperatuur (21 graden) daarmee wordt het 19 graden in de woonkamer. Ik denk dat dit komt omdat de airco wat hoger hangt. Het is even proberen en testen maar heb het redelijk onder controle. Tot nu toe absoluut geen spijt van gehad met deze setup. De radiatoren heb ik met deze koude dagen nog wel even aan gehad omdat de airco in de nacht uit gaat.
Nog wel even een vraag, de unit buiten maakt redelijk wat lawaai met deze dagen. Is hier nog een goede tip om dit anders in te stellen zodat de buitenunit stiller werkt (al is het alleen in de nacht)

Voor de tijfelaars, gewoon doen!
Pagina: 1 ... 279 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic