Verwijderd
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:32 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
hier wel al meer dan 10 jaar trillings dempers ( met veren en in een rubbel hulsel ) nog nooit een lekkage gehadGlashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:41:
Twee dingen:
- die veervoeten zou ik vermijden. Een aantal hier kregen lekkage omdat de unit dan meer kan bewegen dan eigenlijk goed is.
- de leidingen kunnen veel meer hebben dan de meeste mensen denken (bovenstaande lijkt tegenstrijdig met dit, maar er is een verschil tussen eenmalig iets doen of een repeterende beweging). Als je even de goten open maakt dan zal je waarschijnlijk geen enkel probleem hebben de unit op de grond te zetten. Je wilt niet weten hoe dakdekkers lopen te slepen met buitenunits en dat gaat meestal wel goed. Heb zelf ook wel vaker met units lopen slepen op het dak (zowel hier als bij mijn schoonouders moest het bitumen vervangen worden.. dat is leuk als er reeds airco’s staan).
Die big foots zijn prima. Zorg voor voldoende gewicht. Wat zit er trouwens in de ruimte daaronder? Ik zou er rekening mee houden dat je hem daar mogelijk wel nog blijft horen.
welke rommel? dit ziet er opgeruimt uit. onder normale omstandigheden komen we daar niet bij in de buurtLeanderr schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:09:
Nu thuis en dit is wat er gebeurt. Let niet op de rommel, we zijn nog aan het verbouwen 😅
De app/daikin zegt 18 graden. De temperatuurmeter links naast de tv zegt 20,5. De thermometer halverwege de kamer zegt 22 (geen getal achter de komma). De laatste genoemde staat op borst hoogte degene naast de tv op knie hoogte.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De ruimte is ongeveer 86 m3 en de daikin is een 3,5 kw.
Blaas je de warme lucht dan niet omhoog? (Voor zover dat kan....)😏Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:08:
[...]
Als je een ventilator neemt dan neem er één die zijn draairichting kan omdraaien, dus tegen het plafond blaast, zo voorkomt je tocht. Hang de ventilator zo centraal mogelijk en als je lange ruimte hebt dan denk aan meer dan één plafondventilator.
Ik heb er sinds een paar dagen eentje en hij mixt de lucht beter zodat je ook lager in de kamer nog warmte hebt en het voorkomt dat er lagen in de lucht ontstaan.
Als ik de airco aanzet om de ruimte op te warmen laat ik hem naar beneden blazen omdat er toch niemand in de ruimte is. Wat je wilt bereiken is dat de lucht verticaal gaat draaien en zo de warme lucht ook op de grond terecht komt.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
dat ga ik eens uitproberen de buiten unit op 40% zetten en binnen de fan op standje 3 of 4Wilke schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:18:
[...]
• Je kunt het setpoint dicht bij de huidige temperatuur houden, zodat er geen hoge compressor-frequentie gevraagd wordt.
• Je kunt met demand control een maximum compressor-frequentie instellen (als percentage van het maximum)
• Je kunt de fanspeed binnen hoger zetten, waardoor de binnenuit zijn warmte beter kwijt kan, en dus voor dezelfde hoeveelheid warmte de compressor minder hard hoeft te werken, en dus naar een lagere frequentie van schakelen. De COP verbetert hierdoor ook.
.
Afhankelijk van isolatie en geïnstalleerd vermogen, denk ik niet dat je het met 40% redt met deze buitentemperatuur. Hier staat hij op 60% en fan in de nacht op 3, als het irritant is overdag op 2. Maar probeer eens wat uit, ben benieuwd naar ervaringenMaxwp schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:19:
dat ga ik eens uitproberen de buiten unit op 40% zetten en binnen de fan op standje 3 of 4
kijken wat dit oplevert
tot nu toe nog niet boven de 40% geweest ;-) heb de 20+ graden nog kunnen bereikenWilke schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:24:
[...]
Afhankelijk van isolatie en geïnstalleerd vermogen, denk ik niet dat je het met 40% redt met deze buitentemperatuur. Hier staat hij op 60% en fan in de nacht op 3, als het irritant is overdag op 2. Maar probeer eens wat uit, ben benieuwd naar ervaringen
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Wat bedoel je met 'soft' monteren?nico_09 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:03:
[...]
Zou de trillingsdempers ‘soft’ monteren ipv welke er nu onder zitten
Dank. Ook aan @zonnefreakGermanPivo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:27:
[...]
Maar beter hier, want €6 voor een hele set
[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 13-12-2022 06:02 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Je bent er zeker van dat het geen defrosts zijn?Termy schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:39:
Hier staat momenteel de airco uit m'n sig aan in 2 kamers. De zolder met sp 16 en de woonkamer sp 18. Beide met hoogste fanstand en ze geven zo'n 20 graden gemeten aan. Demand control uit en ondanks max fan stand blijft m'n ie nu pendelen tussen bijna niks trekken en tot ruim boven 1 kW, bijna 2kW.
Ik snap maar niet waarom. Hij zou veel lager moeten kunnen en als ik demand control op bv 40% zet dan trekt ook maar 200 W of zo. Dat is dan weer niet echt genoeg voor setpoint in de woonkamer.
Als ik demand control op auto of 100% zet dan trekt ie veel minder stroom maar is het resultaat ook dat hij het niet echt naar 20 graden krijgt. Met demand control uit gaat ie schijnbaar ongecontroleerd los.. beetje frustrerend. Waarom moduleert ie niet gewoon terug?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 13-12-2022 06:33 ]
Top! Nee zit in stopcontact, dus ga wel zo'n stekker kopen dan. Mooi zijn ze niet qua looks maar de app zelf is dat wel dus prima.w00key schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:50:
[...]
Dat is inderdaad wat ik heb. Mijn LG MU3R19 moet je officieel afzekeren op 25A, maar hij zit op een 16A groep en boven de ~3000W heb ik hem nooit gezien, dus dat valt binnen de 3840W.
[Afbeelding]
Minimum circuit amperes staat op 15.8A dus dat moet lukken, als het al aan een stekker zit en ergens ingeplugd is. Als het direct aan een groep vast zit moet je het in de meterkast inbouwen, met zoiets als https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/
[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 13-12-2022 07:07 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik denk dat het gat waar de leidingen naar buiten gaan niet dichtgemaakt is en er tocht op de sensor staat. Het gebeurt vaker niet dan wel dat die gaten even afgekit wordenOekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:01:
[...]
Top! Nee zit in stopcontact, dus ga wel zo'n stekker kopen dan. Mooi zijn ze niet qua looks maar de app zelf is dat wel dus prima.
Snap niks van de temperatuursensoren van de daikin. De gang geeft altijd lage temperatuur aan en nu zelfs in de gang -2. Er staan geen enkele ramen open, grensend aan de gang slaapt onze kleine van anderhalf. Kan het zijn dat die sensor brak is?
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 13-12-2022 07:26 ]
Ik ben alvast aan het orienteren naar een efficiënt nachtprogramma dat COP verbetert maar ook buitenunit geluid vermindert.Wilke schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:18:
[...]
• Je kunt de fanspeed binnen hoger zetten, waardoor de binnenuit zijn warmte beter kwijt kan, en dus voor dezelfde hoeveelheid warmte de compressor minder hard hoeft te werken, en dus naar een lagere frequentie van schakelen. De COP verbetert hierdoor ook.
[ Voor 52% gewijzigd door banaliteit op 13-12-2022 07:23 ]
Wat moet ik me voorstellen bij die warmtelinten en wat is de functie hiervan? Draai zelf een 7,1kW multisplit van MHINotna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:19:
[...]
Ik denk dat het gat waar de leidingen naar buiten gaan niet dichtgemaakt is en er tocht op de sensor staat. Het gebeurt vaker niet dan wel dat die gaten even afgekit worden
Tenzij die leidingen niet direct naar buiten gaan. Dan moet er iets mis zijn met de sensor.
Of je woont in een enorm tochthok waar het rond de 0 is op de gang. Die 13 graden vind ik namelijk ook wel érg fris
Eindelijk de warmtelinten in de lekbakken van de buitenunits aan kunnen zetten. Vorig jaar al gemonteerd, maar toen vroor het niet
Nou deze dingen (random Google hit voor het idee):Master-T schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:50:
[...]
Wat moet ik me voorstellen bij die warmtelinten en wat is de functie hiervan? Draai zelf een 7,1kW multisplit van MHI
Nou inderdaad. Ik denk de gaten niet dichtgemaakt dat was namelijk ook niet het geval bij ons op kantoor en dat is nog open. Is dat normaal wel het geval, dat ze dat doen? De woonkamer is niet per se een tochthol. Sinds de uitbouw stuk aangenamer maar de zijmuren is gewoon beton en dat is ijskoud in de winter. Was 15 graden op de thermostaat toen we beneden kwamen.Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:19:
[...]
Ik denk dat het gat waar de leidingen naar buiten gaan niet dichtgemaakt is en er tocht op de sensor staat. Het gebeurt vaker niet dan wel dat die gaten even afgekit worden
Tenzij die leidingen niet direct naar buiten gaan. Dan moet er iets mis zijn met de sensor.
Of je woont in een enorm tochthok waar het rond de 0 is op de gang. Die 13 graden vind ik namelijk ook wel érg fris
Eindelijk de warmtelinten in de lekbakken van de buitenunits aan kunnen zetten. Vorig jaar al gemonteerd, maar toen vroor het niet
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Voor de zonnepanelen ja. De airco wordt gevoed van een stekker blok waar de wasmachine en droger opzitten met een fysieke stekker. De wasmachine en droger zijn nooit tegelijk aan (stekker is te kort, dus zit een - dikke- verlengsnoer waar we telkens de wasmachine of droger in prikken). Wil juist de airco's zien wat 't verbruik is als ik dingen verander, de zonnepanelen vind ik minder interessant. Krijg daar wel idee van met homewizard app.VlugVlug schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:10:
[...]
Die krachtaansluiting zal gesplitst zijn naar 1 of meerdere wcd’s. Daar zit je buitenunit in gestekkerd en kun je zo’n slimme schakelaar inzetten.
Ik zou verwachten dat een monteur met een beetje liefde voor zijn vak en graag netjes werkt, het gat gewoon even netjes dichtmaakt met wat piepschuim of rockwool (of PUr desnoods) en er overheen kit zodat het tochvrij is. Maar dat is bij mij ook niet gedaan (door 2 verschillende bedrijven) en ik lees hier vaker dat het niet gedaan wordt.Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:58:
[...]
Nou inderdaad. Ik denk de gaten niet dichtgemaakt dat was namelijk ook niet het geval bij ons op kantoor en dat is nog open. Is dat normaal wel het geval, dat ze dat doen? De woonkamer is niet per se een tochthol. Sinds de uitbouw stuk aangenamer maar de zijmuren is gewoon beton en dat is ijskoud in de winter. Was 15 graden op de thermostaat toen we beneden kwamen.
Hmm. Het gat op zolder kan ik heel makkelijk bij. Daar zit een dakterras. Wat is goed isolatie materiaal wat je kan vormen? Piepschuim is hard en pur lijkt me ook niet het beste. Gewoon papier I stouwen of is dat rockwool (das dat jeukende spul toch?) een optie? Er zitten kapjes voor dus dichtkitten hoeft niet echt lijkt me. Als het gat maar dicht is vermoed ikNotna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:08:
[...]
Ik zou verwachten dat een monteur met een beetje liefde voor zijn vak en graag netjes werkt, het gat gewoon even netjes dichtmaakt met wat piepschuim of rockwool (of PUr desnoods) en er overheen kit zodat het tochvrij is. Maar dat is bij mij ook niet gedaan (door 2 verschillende bedrijven) en ik lees hier vaker dat het niet gedaan wordt.
Piepschuim kan je vaak ook gewoon wat indrukken en redelijk vormen. Gewoon meerdere reepjes snijden en erin duwen.Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:11:
[...]
Hmm. Het gat op zolder kan ik heel makkelijk bij. Daar zit een dakterras. Wat is goed isolatie materiaal wat je kan vormen? Piepschuim is hard en pur lijkt me ook niet het beste. Gewoon papier I stouwen of is dat rockwool (das dat jeukende spul toch?) een optie? Er zitten kapjes voor dus dichtkitten hoeft niet echt lijkt me. Als het gat maar dicht is vermoed ik
Als water lange tijd in een cv zit dan voorkomt het dat het gaat roesten in de leidingen. Ook voor je waterpomp is het funest om al het water eruit te halen. Deze kunnen binnen een paar dagen al geroest zijn als er zuurstof in de leidingen terecht komt. Niet doen dus.JDx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:14:
Als je de CV helemaal niet meer gebruikt of sporadisch, maar sowieso in sommige slaapkamers de radiator altijd dicht hebt, hoe groot is de kans dat je leidingen bevriezen of andere gevaren?
Zit er aan te denken om de boel gewoon leeg te laten lopen en bij storing ofzo een elektrisch kacheltje.
Ik heb er een lint in liggen. Het helpt iets maar je moet ze met relatief grote bochten neerleggen. Ik heb ze in de bak onder tegen de lamellen aangedrukt zodat ze net langs de afvoer opening zit. Wat ik ook gedaan heb is op meerdere plekken extra gaten geboord in de bodemplaat. Nu kan het water sneller weg, op meerdere plekken, ook tijdens een defrost.Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:55:
[...]
Nou deze dingen (random Google hit voor het idee):
https://warmtekabel.nl/waterleiding-vorstvrij
En dan onder in de lekbakken van de buitenunits, zodat het water wat bij een defrost erin lekt, niet direct aanvriest met alle gevolgen van dien.
[ Voor 12% gewijzigd door ffaccountje op 13-12-2022 08:23 ]
Ik heb zelf geen MHI maar wat ik wel heb gemerkt van de week is door de temperatuur hoger te zetten dan gewenst de airco meer gaat verbruiken en daarom dus ook een hogere warmte afgifte gaat leveren. Vermoed dat ze allemaal softwarematig zo energiebesparend mogelijk staan ingesteld.dutchblade schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:23:
Nou, hier is het -7 (gemeten op de buitenunit). Net even geprobeerd de woonkamer van 15 naar 18 graden te krijgen, maar mijn MHI .35 trekt het niet, komt echt weinig warmte uit de binnenunit. Snel maar even met de CV beetje warmte in huis krijgen..
Helaas ervaar ik nu weer hetzelfde probleem. Erg koud momenteel.Richar schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:42:
Nou even balen op dit moment. De cv ketel staat op dit moment de lopen omdat de airco weigert.
Dit is het probleem:
Tot gisterenavond werkte hij probleemloos. Uitgezet en naar bed gegaan. Vanochtend zet ik hem aan en kreeg ik melding PC04. Na meerdere malen aan/uit te zetten, stroom eraf en erop geen verandering. De PC04 melding krijg ik niet meer, de ventilator op de buitenunit draait af en toe een beetje, maar de compressor heb ik nog niet aan horen slaan.
Het gaan om een Samsung Air conditioner AR35 2,5KW. met een AR09TXHQASIXEU buitenunit en een AR09TXHQASINEU binnenunit.
Op dit moment staat hij "aan". display op staat op ingestelde temperatuur (die hoger is dan de ruimte) maar doet helemaal niks.
Iemand een idee? Lees her en der over dat er misschien koelmiddel gelekt zou zijn, maar lijkt mij heel stug dat hij in een paar uur tijd van prima naar niet meer functioneren gaat. Hij draait al sinds de zomer probleemloos.
Vergeten te vermelden dat ik de airco op 20 graden had gezet. op 18 heeft geen nut inderdaad, dan gebeurt er weinig. Volgens HA trekt de airco iets boven de 6A, ventilatoren op 8, en frequentie van de pomp 110hz.. dus vol gas..Scrtz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:33:
[...]
Ik heb zelf geen MHI maar wat ik wel heb gemerkt van de week is door de temperatuur hoger te zetten dan gewenst de airco meer gaat verbruiken en daarom dus ook een hogere warmte afgifte gaat leveren. Vermoed dat ze allemaal softwarematig zo energiebesparend mogelijk staan ingesteld.
Ik heb zojuist ook de CV aangezet, krijg elke 30 minuten een defrost, ik kom niet verder dan 17,1 graden.dutchblade schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:23:
Nou, hier is het -7 (gemeten op de buitenunit). Net even geprobeerd de woonkamer van 15 naar 18 graden te krijgen, maar mijn MHI .35 trekt het niet, komt echt weinig warmte uit de binnenunit. Snel maar even met de CV beetje warmte in huis krijgen..
[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 13-12-2022 09:03 ]
Ik wil dit gaan doen. Op kantoor is het nu setpoint 20 en hij geeft aan 20 in de app. Echter de thermometer geeft 17,1 aan. Als dat al 19 wordt is het al beter. Moet ik dan juist op modus 0 zetten zodat daikin denkt dat het 18 graden is of op 4 zodat hij tot 22 graden doorgaat? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:52:
[...]
Hier SU 7+0 ingesteld, werkt prima.
Daarnaast heb ik wel vraagbesturing binnen de App ingesteld op 40% in het voor/najaar, daarmee dwing ik hem om niet hoog te starten(mensen met multisplit moeten dit op alle binnenunits instellen), instelling blijft bewaard en wijzigt pas als je dat zelf doet.
Daarmee zie ik de buitenunit compressor ook terug gaan naar 12 ipv bij 16 of 20 al uit te vallen(vraagbesturing instellen).
De schema wat jij toont was ik laatst kwijt, en via search functie lastig te vinden gezien een afbeelding is.
Bij deze de uitgetypte versie zodat mensen het makkelijker terug kunnen vinden.
(Daikin FTXM / RTXM setpoint klopt niet).
5.6.2 To adjust target set temperature in heating operation
Information:
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.
Target temperature = remote controller set temperature + 2.5c
Example: Remote controller set temperature = 20c
Target remperature = 20c + 2.5c = 22.5c
Thermo off temperature = 24.5c
Remote:
1. Press both temp down/up & Mode simultaneously.
2. Press temp up.
3. Select SU.
4. Press Mode to confirm.
5. press Temp up.
6. Select 7.
7. Press Mode to confirm.
8. Press temp up.
9. Select the value to set the desired target temperature:
0 = -2.0c
1 = -1.0c
2 = 0.0c
3 = +1.0c
4 = +2.0c
Press mode to confirm.
Letop ik heb de binnenunit gemod, de voeler hangt aan een 20 meter kabel, Daikin heeft geen oplossing voor mijn binnenunit dus je moet zelf met soldeerapparaat aan de gang, het regelgedrag wordt daardoor een stuk beter, in verleden gaf hier de kamertemperatuur 25c aan terwijl het niet klopt(gaat zich dan inhouden kwa vermogen de voeler zit naast de uitblaasklep en wordt beinvloed door zijn eigen lucht).
Heel herkenbaar. Ik verwonder me sowieso steeds weer over het regelgedrag van de MHI..JDx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:01:
[...]
......... Steeds een halve graad erbij, halve graad eraf. .................
Tja dan maar ff vol de CV aan voor 3,17/m3dutchblade schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:12:
[...]
Heel herkenbaar. Ik verwonder me sowieso steeds weer over het regelgedrag van de MHI..
[ Voor 12% gewijzigd door Stoffa op 13-12-2022 09:21 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Ik heb zo'n jaren 60 huis waar men toen in korte tijd hele woonwijken uit de grond moest stampen.Kuusj schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:22:
Maar met deze temperaturen volgens mij best goed bewijs dat ons huis best goed geïsoleerd is. Ondanks dat 't een huis uit 1980 is.
[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 13-12-2022 09:27 ]
Je veranderd alleen de setpoint niet de voeler binnen de App, zet je hem op 0 zou het 2 graden warmer worden in de ruimte alsof je hem op 22 zet.Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:06:
[...]
Ik wil dit gaan doen. Op kantoor is het nu setpoint 20 en hij geeft aan 20 in de app. Echter de thermometer geeft 17,1 aan. Als dat al 19 wordt is het al beter. Moet ik dan juist op modus 0 zetten zodat daikin denkt dat het 18 graden is of op 4 zodat hij tot 22 graden doorgaat? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Idd, bikken zou ik niet doen trouwens, als je door een leiding heengaat is het einde oefening.Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:55:
2 jaar terug, toen we ineens zo een enorm pak sneeuw hadden, merkte ik (en vele met mij) dat de buitenunit vaak compleet ondergesneeuwd raakte en dat er dikke plakken ijs onder de units kwamen te liggen waardoor de fans gingen aanlopen. Aangezien ik geen zin heb om met -5 buiten te gaan staan bikken, heb ik die linten er vorig jaar zomer in gemonteerd en ana een SonOff schakelaar gehangen zodat ik ze aan en uit kan zetten met dit weer.
Scheelt gedoe vooral
Ja dat is ook echt niet ideaal. Ik had dat vorig jaar ook nog wel wat erger (tijdens defrost koud binnen). We hebben HR++ parels in de spouw laten spuiten en nog 8.5m2 glas laten vervangen door HR++. Daarnaast nog wat tochstrips hier en daar. 'T is vrijstaand en met 220m2 oppervlak. Ons dak is wel de zwakste schakel nu, is maar de originele 3cm PIR van 1980 tussen 2 dikke multiplex platen. Niet niks maar ook niet ideaal.JDx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:26:
[...]
Ik heb zo'n jaren 60 huis waar men toen in korte tijd hele woonwijken uit de grond moest stampen.
En dan ook nog geschakeld, dus het is zo goed als een hoekhuis.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Zet hem even op Airco stand en de fan van de binnenunit op zo minimaal mogelijk voor x minuten dan is het heel snel weg.Wilke schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:27:
[...]
Idd, bikken zou ik niet doen trouwens, als je door een leiding heengaat is het einde oefening.
Wat gewoon goed werkt is stroom er af (werkschakelaar uit), en gewoon met een tuinslang met koud water voorzichtig het ijs er af spoelen. Dat smelt nog verbazingwekkend snel. Maar idd, er zijn leukere dingen te bedenken met -5 buiten.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Klinkt eigenlijk wel heel slim. Je hebt het zelf al wel echt geprobeerd, toch?mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:32:
[...]
Zet hem even op Airco stand en de fan van de binnenunit op zo minimaal mogelijk voor x minuten dan is het heel snel weg.
[ Voor 16% gewijzigd door vinom op 13-12-2022 09:34 ]
Van 15 naar plotsklaps 18 °C gaat héél veel energie/tijd kosten, het is niet alleen je lucht temp. maar ook je muren,vloer, meubilair etc etc.JDx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:01:
[...]
Ik heb zojuist ook de CV aangezet, krijg elke 30 minuten een defrost, ik kom niet verder dan 17,1 graden.
Hij is al bezig sinds 06:00 uur. Steeds een halve graad erbij, halve graad eraf. Ook nog -7 en -8,1 op de grond.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Onder andere ja.Stoffa schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:20:
Misschien is dit dan toch het gevolg van de units so klein mogelijk nemen. As we speak zit ik hier op 19,5 graden warm (buitenunit in econo-stand), en nauwelijks defrosts. Betreft een 3mxm68a.
Lol, moment dat ik op send druk start een defrost.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Inmiddels een bedrijf gevonden die de inbedrijfstelling doet voor beide units (gecertificeerd F-gassen).bgrr schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:
[...]
Dat is nog al een prijs voor 2x 2,5 kWh LG's
Heb afgelopen zomer 2x LG S12ET besteld in het buitenland totaal prijs 1000,- incl bezorgen op pallet.
Wat los materiaal zoals leidingen en goten gekocht voor 200,- bij NXL.
Op de bovenverdieping het gat naar buiten zelf geboord echter in de woonkamer kwam ik met geen mogelijk heid door de muur met de 60mm boor. Hier een bedrijf voor laten komen die netjes het gat gemaakt heeft a 100,-
Totaalprijs voor 2x LG S12ET (dus 3,5 kWh en niet de 2.5 kWh) units ongeveer 1300,-
Oh en nog kratje pils voor vriend die geholpen heeft met aansluiten en de spullen voor afpersen/ in bedrijfsname heeft
'Klein' zijn ze meestal niet. Veel units zijn fysiek even groot. De meesten hier stoken 24/7 rond de 2 a 3 kW per unit. Dat is meestal genoeg om je warmteverlies te compenseren. Dat trekt b.v. de kleinste MHI airco (2.0 unit) ook met gemak. Ik heb b.v. een MHI-25ZSX en die haalt rond het vriespunt bijna 2kW thermisch vermogen in 'silent' mode, dus als de compressor op 33% van zijn max draait. Als ik hem harder laat draaien dan bevriest de buitenunit sneller, maar wat een bak warmte komt er dan uitStoffa schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:20:
Misschien is dit dan toch het gevolg van de units so klein mogelijk nemen. As we speak zit ik hier op 19,5 graden warm (buitenunit in econo-stand), en nauwelijks defrosts. Betreft een 3mxm68a.
Bij de airco's op mijn huis (een noname ding en een MaxiCool) had ik daar ook best last van. Met een paar dempers die ik via AliExpress besteld heb, is dit vrijwel geheel opgelost. Voor 5 euro per buitenunit ben je eigenlijk al klaar.ffaccountje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:21:
Buren hebben 2x Daikin nu aanstaan met -7, bromt en zoemt als een gek binnen bij ons. Mijn bureau is precies bij de gevel waar ze zijn gemonteerd heel heel goed hoorbaar.
Ze komen donderdag onze unit in bedrijfstellen heb er wel extra zachte en dikke voetjes onder geplaatst, die van de buren zit op die dunne harde onderzettertjes. Dus hoop dat die van ons niet gaat bijdragen aan dit probleem.
Gaat dit een nieuw hoofdstuk worden bij de rijdende rechter nu dat je airco's echt overal ziet opkomen? haha
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
De ZSX-modellen zijn natuurlijk wel een uitzondering qua verwarmingscapaciteit, die is bij de desbetreffende modellen buiten verhouding groot. Het valt me wel op dat veel mensen relatief grote woonkamers waarvan ook de isolatie niet altijd denderend is proberen warm te houden met een 3.5kW unit, met uitzondering van de ZSX kun je het nu (met temperaturen van - afhankelijk waar in NL / BE je zit - die 's nachts richting de -10 kunnen gaan) dan wel eens lastig gaan krijgen om de kamer goed op temperatuur te houden zelfs met 24/7 stoken.Martin7182 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:53:
[...]
'Klein' zijn ze meestal niet. Veel units zijn fysiek even groot. De meesten hier stoken 24/7 rond de 2 a 3 kW per unit. Dat is meestal genoeg om je warmteverlies te compenseren. Dat trekt b.v. de kleinste MHI airco (2.0 unit) ook met gemak. Ik heb b.v. een MHI-25ZSX en die haalt rond het vriespunt bijna 2kW thermisch vermogen in 'silent' mode, dus als de compressor op 33% van zijn max draait. Als ik hem harder laat draaien dan bevriest de buitenunit sneller, maar wat een bak warmte komt er dan uit
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Er is een kleinere optie, ik heb voor Panasonic gekozen omdat de binnenunit 779mm is, dat kwam voor mij het beste uit voor de plaatsing.Martin7182 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:53:
[...]
'Klein' zijn ze meestal niet. Veel units zijn fysiek even groot. De meesten hier stoken 24/7 rond de 2 a 3 kW per unit. Dat is meestal genoeg om je warmteverlies te compenseren. Dat trekt b.v. de kleinste MHI airco (2.0 unit) ook met gemak. Ik heb b.v. een MHI-25ZSX en die haalt rond het vriespunt bijna 2kW thermisch vermogen in 'silent' mode, dus als de compressor op 33% van zijn max draait. Als ik hem harder laat draaien dan bevriest de buitenunit sneller, maar wat een bak warmte komt er dan uit
Als ik het me goed herinner was het algemene advies om in die situatie, die zelden voor zou komen, bij te verwarmen met een cop1 elektrische kachel.MiBe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:01:
[...]
De ZSX-modellen zijn natuurlijk wel een uitzondering qua verwarmingscapaciteit, die is bij de desbetreffende modellen buiten verhouding groot. Het valt me wel op dat veel mensen relatief grote woonkamers waarvan ook de isolatie niet altijd denderend is proberen warm te houden met een 3.5kW unit, met uitzondering van de ZSX kun je het nu (met temperaturen van - afhankelijk waar in NL / BE je zit - die 's nachts richting de -10 kunnen gaan) dan wel eens lastig gaan krijgen om de kamer goed op temperatuur te houden zelfs met 24/7 stoken.
Je hebt het over de buitenunit neem ik aan? Mijn 3mxm68a is een pak groter dan de single-split units die mensen in de buurt om mij heen hebben staan. Echt een groot verschil.Martin7182 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:53:
[...]
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Voor wat het waard isalexke1988 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:08:
Ik heb enkele Qlima's en die hebben het ook enorm zwaar.
Ze dienen enkel om bij te verwarmen omdat we zonnepanelen hebben, ik stook nu toch 80% op gas en 20% met de WP.
Tijdens een Defrost maken de binnenunits toch ook wel wat lawaai en veel geluid van koelmiddel dat plots van fase veranderd ofzo.
is dat bij de betere merken ook zo?
OkidoSjamo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:11:
[...]
Voor wat het waard is![]()
Wij hebben een mhi multisplit.
Bij een defrost hoor ik gegorgel, geruis, geknap en gekraak, het laatste van plastic dat uitzet en krimpt door sterk en snel wisselende temperatuur.
Ik heb geen ervaring met jouw merk, maar over het algemeen wordt mhi gezien als betrekkelijk goed merk voor airco verwarming, en hier is deze dus verre van stil.
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Link?Metalfreak schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:56:
[...]
Bij de airco's op mijn huis (een noname ding en een MaxiCool) had ik daar ook best last van. Met een paar dempers die ik via AliExpress besteld heb, is dit vrijwel geheel opgelost. Voor 5 euro per buitenunit ben je eigenlijk al klaar.
Dank je wel. Zojuist ook besteld. Ben benieuwd hoeveel dit gaat schelen.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Mijn Daikin Perfera moet toch echt wel wat harder werken. Dit is met een setpoint van 22 graden en fan speed staat op automatisch. De binnen temperatuur schommelt beetje tussen 21 en 21,5.mikekiwi schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:55:
Hieronder wat grafiekjes van hier, incl stroomverbruik, buitentemp en binnentemp.
Daikin Perfera 3.5, 85m3 woonkamer, redelijk geisoleerd. Airco gaat hier snachts uit, wordt niet kouder dan 17 graden snachts met airco uit en is snel genoeg opgewarmd vinden wij.
De Perfera staat 70% vraagbesturing en ventilator standje 1. Tuurlijk is de buiteunit lekker bezig, maar met een verbruik van <600 watt heb ik het idee dat hij het redelijk makkelijk aankan. (totaal gisteren 10kWh verbruikt).
Tot nu toe 2x een defrost vandaag (een extra "huppeltje" rond 07:00uur omdat mijn vrouw per ongeluk de airco heeft uitgezet), kost ons telkens een halve graad temperatuurverschil.
[Afbeelding]
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Daar heb je wel een punt ja. De installateur zei dat de buitenunit van ZSX ook zwaarder is dan die van de ZS serie. Onze 2.5 unit kan tot 6 kW warmte genereren. Bij -10 °C zal het minder zijn (niet getest, hier staat de unit 's nachts uit). Maar rond het vriespunt trekt hij het met twee vingers in z'n neus met hoge COP (>6 volgens HVAC calc, laat het misschien 5 zijn; nog steeds primaMiBe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:01:
[...]
De ZSX-modellen zijn natuurlijk wel een uitzondering qua verwarmingscapaciteit, die is bij de desbetreffende modellen buiten verhouding groot. Het valt me wel op dat veel mensen relatief grote woonkamers waarvan ook de isolatie niet altijd denderend is proberen warm te houden met een 3.5kW unit, met uitzondering van de ZSX kun je het nu (met temperaturen van - afhankelijk waar in NL / BE je zit - die 's nachts richting de -10 kunnen gaan) dan wel eens lastig gaan krijgen om de kamer goed op temperatuur te houden zelfs met 24/7 stoken.
de zsx 2.5 kw is het mooiste beestje uit de stal van mhiMartin7182 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:41:
[...]
Daar heb je wel een punt ja. De installateur zei dat de buitenunit van ZSX ook zwaarder is dan die van de ZS serie. Onze 2.5 unit kan tot 6 kW warmte genereren. Bij -10 °C zal het minder zijn (niet getest, hier staat de unit 's nachts uit). Maar rond het vriespunt trekt hij het met twee vingers in z'n neus met hoge COP (>6 volgens HVAC calc, laat het misschien 5 zijn; nog steeds prima).
De FTXM42R hier heeft ook een tikkend geluid.Maxwp schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:00:
[...]
mm ik heb iets vergelijkbaars maar dan meer tikkende.
ook als de lamellen van links naar rechts gaan dan tikt hij even in het midden en wipt de lamellen even
Silent knop al even in gedrukt of dit verschil maakt voor de buiten-unit?vangoghnl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:57:
Zijn er hier inmiddels al mensen waar de buren klagen? Ik woon in een rijtjeshuis buitenunit aan de muur in het midden van mijn huis (voortuin) Ik vind die van ons namelijk behoorlijk resoneren binnen. Hoor hem meer dan ik zou willen.
MHI Zsx 3.5kw.
Nu weet ik niet of de buren hem ook horen binnen. Nog geen klachten gehad. Durf het echter niet te vragen wil geen slapende honden wakker maken namelijk haha. Voor de zekerheid stook ik om deze reden geen 24/7. Nu wel van die softe trillingsdempers gekocht.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Met 14.9 kWh in 15 uur zit je op 1 kW gemiddeld constant; dat is hard werken ja. Krijg je ook genoeg warmte binnen voor terug? Je verwacht een COP van ~3 bij deze temperatuur en hoge load, vervangt dan ~5 m3 gas.Katth schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:36:
[...]
Mijn Daikin Perfera moet toch echt wel wat harder werken. Dit is met een setpoint van 22 graden en fan speed staat op automatisch. De binnen temperatuur schommelt beetje tussen 21 en 21,5.
[Afbeelding]
Ja precies! Mijn advies zou zijn: kijk naar de specs en vooral ook naar de fysieke grootte van met name de buitenunit. Qua MHI-ZSX specs is de 2.5 veel minder groter dan de 2.0 dan je doet vermoeden op basis van hun naam. Idem voor 3.5 vs. 2.5. Daarnaast zijn alle buitenunits even groot, ook de 5.0 en 6.0 al kunnen deze wel een stuk harder blazen.Stoffa schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:05:
[...]
Je hebt het over de buitenunit neem ik aan? Mijn 3mxm68a is een pak groter dan de single-split units die mensen in de buurt om mij heen hebben staan. Echt een groot verschil.
Daarnaast is, zoals al aangegeven, de ZSX een uitzondering op verwarmingsgebied.
Ik heb deze gebruikt en dan de M8 variant natuurlijk.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
De rubber samenstelling van generieke trillingsdempers is wel een stuk harder dan die witte "soft" dempers.Metalfreak schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:51:
[...]
Ik heb deze gebruikt en dan de M8 variant natuurlijk.Ook in Nederland verkrijgbaar, maar dan is de prijs x4 ongeveer.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Denk meer dat dit een gevolg is van mensen die geen (of geen juiste) warmteverlies berekening hebben gedaan. Het is even een klusje en wat uitzoekwerk maar het is zeker weten de moeite waard. De koevlaas berekening kan je al erg in de buurt brengen van je warmtevraag maar een echte warmteverlies berekening is toch wel aan te raden.Stoffa schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:20:
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Heb je ook al eens de filters schoongemaakt? Ik heb het idee dat de airco hier rustiger en beter werkt sinds ik gisteren de filters heb schoongemaakt.dutchblade schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:23:
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Zoals gezegd word het binnen 21/21,5 graden met een setpoint van 22. Dus ja. Wat de COP precies is, geen idee.w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:49:
[...]
Met 14.9 kWh in 15 uur zit je op 1 kW gemiddeld constant; dat is hard werken ja. Krijg je ook genoeg warmte binnen voor terug? Je verwacht een COP van ~3 bij deze temperatuur en hoge load, vervangt dan ~5 m3 gas.
Ik heb hier een flinke multi buiten staan (LG 5.3, maar zo goed als dezelfde unit als de 7 kW) en die zit met ~1 kW verbruik op minder dan half vermogen, voor een totaal van ~14 kWh per dag. Nog steeds veel maar het houdt wel 2 verdiepingen warm.
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Done. Hoop dat ze snel bezorgd worden. Dit is echt geen gehoor. Tot vandaag redelijk stil, maar nu zoemt die zelfs boven fanstand max uit. 😑
Je kan het vergelijken met m3 gas "before airco" op een dag dat op vandaag lijkt. m3 x 8 kWh warmte = productie, delen door je kWh verbruik = COP.Katth schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:04:
[...]
Zoals gezegd word het binnen 21/21,5 graden met een setpoint van 22. Dus ja. Wat de COP precies is, geen idee.
Nou airco is dus opnieuw gevuld en werkt nu perfect!C_V_S schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:09:
Tijdje terug hier wat vragen gesteld over een airco buiten unit verplaatsen i.v.m. klagende buren. Uiteindelijk om gezeur te voorkomen de airco buiten unit laten verplaatsen.
De monteur merkte toen op dat één van de buitenleidingen bevroren was en dat dit kwam omdat één bout niet goed aangedraaid was en die dus lekte.
Hij gaf aan dat hij niet kon zien hoeveel koel middel er gelekt was en of die nog optimaal zou werken. Na het verplaatsen de airco even aangehad en hij verwarmde en koelde zo ver we dit konden voelen.
Enkel nu merk ik dat nu het kouder wordt de airco de woonkamer niet goed warm krijgt. Begin vorige maand een beetje begonnen met hem zo nu en dan aan doen en toen werd het huis vrij snel comfortabel rond de 20-21 graden enkel nu al staat die uren aan dan nog geeft de digitale thermometer maar 19 graden aan en het voelt ook niet lekker warm zeg maar.
De monteur even een mail gestuurd en die gaf aan dat dit was zoals hij had verwacht. Niet voldoende koelmiddel om te werken maar niet voldoende om optimaal te werken. De oplossing is koelmiddel moet opnieuw gevuld worden en dan moet die weer optimaal werken.
Is dit een logisch verhaal? Model is een Mitsubihi Heavy Elektronics SRK 35 ZSX-W (3,5 kwh)
Huis is een tussenwoning uit 1999 met een woonkamer van rond de 125m3
Is er een simpele manier om te zien welke dag in het verleden gelijk was met vandaag?w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:10:
[...]
Je kan het vergelijken met m3 gas "before airco" op een dag dat op vandaag lijkt. m3 x 8 kWh warmte = productie, delen door je kWh verbruik = COP.
Mooi dat het is opgelost.C_V_S schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:14:
[...]
Nou airco is dus opnieuw gevuld en werkt nu perfect!
Zonder moeite haalt die met dit koude weer heel snel de temperatuur die we willen! Moet zeggen dat het nu toe prima bevalt zo'n airco om de woonkamer te verwarmen.
Nu nog nog een oplossing voor de hal bij binnenkomst, kantoor en de douche maar dat zal wel een traditionele elektrische kachel worden
![]() | ![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door KoningPaulus op 13-12-2022 11:22 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
MeteoblueWaah schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:16:
[...]
Is er een simpele manier om te zien welke dag in het verleden gelijk was met vandaag?
Want om de KNMI database excel door te nemen is wel wat veel werkdenk misschien is er een website die zoiets doet?
[ Voor 14% gewijzigd door Frag1le op 13-12-2022 11:20 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq