rubensp schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:05:
Nu de defrosts met deze temperaturen weer een feit zijn was ik benieuwd of hier tweakers zijn die opzettelijk de fan speed lager zetten om defrosts te voorkomen. Vanochtend hadden we hier 1 defrost, toen de fan speed verlaagd met het idee om de delta tussen inkomend en uitgaand te verkleinen in de hoop dat dit zorgt voor minder aanvries aan de buitenunit. Lijkt tot nu toe te werken, al 13u running en nog geen enkele defrost en dat terwijl de temperatuur toch flink is geschommeld. Iemand met eenzelfde theorie/bevinding?
Bovenstaande werkt niet, of averechts op zijn hoogst. Je had allicht wel minder defrosts, maar dat komt doordat de buitenlucht minder vochtig was vandaag en de zon scheen (met wat geluk ook op de buitenunit).
Bij in elk geval Daikin en ik neem aan ook bij MHI is de defrost-control uitsluitend gestuurd op deze inputs: minimale tijdsduur hoe lang de compressor al loopt, gemeten buitentemperatuur en compressor-frequentie. Die laatste is hoger als de unit harder werkt, en hoger is eerder defrosts.
Eigenlijk heb je dus alleen op die laatste invloed, en dan nog indirect, op drie manieren:
• Je kunt het setpoint dicht bij de huidige temperatuur houden, zodat er geen hoge compressor-frequentie gevraagd wordt.
• Je kunt met demand control een maximum compressor-frequentie instellen (als percentage van het maximum)
• Je kunt de fanspeed binnen
hoger zetten, waardoor de binnenuit zijn warmte beter kwijt kan, en dus voor dezelfde hoeveelheid warmte de compressor minder hard hoeft te werken, en dus naar een lagere frequentie van schakelen. De COP verbetert hierdoor ook.
Het is allemaal een afweging: laatste optie betekent meer herrie, tweede optie kan betekenen dat je het niet meer warm krijgt op gegeven punt, en eerste optie uiteraard idem.
Je kunt met de eerste en tweede optie wel redelijk voorkomen dat de unit gaat switchen tussen minimale tijd tussen defrosts en daar tussenin voluit stampen.
Als je zeker weet dat de defrosts onnodig zijn, wat onder sommige omstandigheden voorkomt, kun je nog op een vierde manier valsspelen: het kort uit- en weer inschakelen van de unit reset in elk geval bij Daikin de tijdsduur van compressor-looptijd. Of dit een goed idee is voor de levensduur van het geheel en het gekooi waard laat ik aan je eigen beoordeling en/of verbeelding over. Er is al eens iemand geweest die dat
heeft geautomatiseerd zelfs.
De exacte waardes/formules heb ik en anderen ooit ook al eens in dit topic gelinkt vorig jaar (voor Daikin), zoek indien geïnteresseerd.