Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 278 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.871 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Iemand die mij het verschil kan uitleggen in onderstaande buiten-units van Daikin, je heb een model met cijfer 9 en zonder 9?

RXA25A vs RXA25A9

RXA50A vs RXA50A9

[ Voor 14% gewijzigd door Moris op 12-12-2022 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:50
-

[ Voor 99% gewijzigd door GermanPivo op 12-12-2022 14:19 . Reden: Beter lezen ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri19921
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-08 19:38
@Waah en @ede ah ja, bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 20:49

Vos

AFCA

AMDFreak schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:48:
De zon schijnt vandaag toch.. :)
Maar meer mag altijd natuurlijk..
Gelukkig schijnt ie altijd ;) maar in Drenthe is het nog altijd bewolkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

TigerXtrm schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:55:
[...]

Dit is veel te kort door de bocht. Om te beginnen zijn CV en airco niet met elkaar te vergelijken. CV is stralingswarmte met een veel hogere temperatuur, airco is puur lucht verwarming met lage temperatuur.

Dit onderwerp is tot in den treure besproken, en het komt neer op persoonlijke voorkeur, maar comfort hangt af van hoe warm de massa om je heen is (meubels, muren, etc.). Als je het laat afkoelen naar 14 graden dan zijn al je meubels en muren dus ook 14 graden. Zelfs als de lucht om je heen 21 graden is gaat het dan koud voelen, en niet comfortabel. De airco gaat dan letterlijk de hele dag nodig hebben om alles weer op temperatuur te krijgen. Pas 's avonds heb je dan weer een beetje een behaaglijk gevoel. Een CV doet dat veel sneller, want hogere temperatuur. Daarom is nachtverlaging bij CV logischer dan bij een warmtepomp.
Dat is dan weer persoonlijk denk ik, om 6:45 was het behaaglijk 16,8 graden en de stoel waar ik op zit was na 1 minuut al behaaglijk >:)

Anyway, iedereen moet het zelf bepalen, hier blijft ie 's nachts uit, wel benieuwd naar woensdag -8 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 12-12-2022 14:48 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37
MeteoVir schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:40:
[...]

Op zich heb ik die zorg ook (nog) niet, maar dankzij de 'vochtige kou' hadden we een fors aantal defrosts. Een dagverbruik van 30-35 kWh was daardoor niet ongewoon (zonder defrosts zou het 18 kWh zijn). Daarbij is het vervelend dat het systeem bijna elk uur tussen 10 en 15 min. 'niets' doet. We merkten overigens dat de airco met moeite nog de temperatuur omhoog kreeg, ook al ging het om slechts 0,5 graad tussen nacht en dag... maar dat deden we daarom met de CV-ketel. Min of meer stabiel houden, dat lukte wel. Aantekening is wel dat we ventilatiesnelheid (van de SRK60) niet hoger dan stand 1 zetten (SRK20: stand 2), omdat we harder te storend vinden. Bottom line, we zouden waarschijnlijk nog steeds minder kwijt zijn dan stoken met gas, maar comfort (in geluid e.d.) weegt hierin zwaarder. We nemen dan die 10 dagen per jaar dat we moeten terugvallen op geheel gas, op de koop toe.
Dat snap ik wel. Misschien zou je 24/7 rustig kunnen doorstoken, de units op stille modus zetten, en de ventilator op auto. Bij alledrie vermindert de ontdooicycli, als het goed is zowel de frequentie als de duur ervan. 18 kWh verbruik in een etmaal is 750 W × COP 5 = 3.75 kW gemiddeld thermisch vermogen; dat red je in stille modus waarschijnlijk wel.
Maar bedoel je met stand 1 Ulo of Lo? Zeker Ulo staat bekend om een hoger stroomverbruik, die stand kun je tijdens het opwarmen beter niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
banaliteit schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:07:
[...]

Ja je hebt fan geluid, maar eens in de zoveel tijd heb ik ook een heel hard brommend geluid. Ik hoor dat alleen als de airco het moeilijk heeft. Bij veel defrosts of als hij opeens heel hard moet werken.
Ik heb vraagbesturing op 75% staan werkt ook bij defrosts, dat brommen herken ik alleen als ik powerfull gebruik zonder vraagbesturing ingeschakeld, dan staat het verbruik ook op 1600 watt en is de binnenunit letterlijk een haardroger.

Vraagbesturing limiteert hardhandig de buitenunit, deze functionaliteit was oorspronkelijk bedoelt voor stroomgroepen waarbij niet meer dan x vermogen max gebruiken maar later heeft Daikin dit hernoemt naar energiebespaar middel.

Wanneer je vraagbesturing activeert is het permanent totdat je het zelf wijzigt, dit voorkomt piekbelasting, in theorie zou de apparatuur langer mee moeten gaan doordat het meer constant toerental draait.
Dat brommen is de compressor inderdaad, hier alleen hoorbaar op vol gas.

Hier gaat niet meer dan 700-750 watt max door het net.
Schakel ik powerfull in met vraagbesturing op 75% zal de buitenunit ook nooit voorbij gaan dan dat.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2022 15:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:08
Leren van Noorwegen, waar lucht/lucht-warmtepompen standaard zijn

Gratis account nodig om artikel te lezen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Gaat nog jaren duren voordat het hier standaard wordt, bij ons liep laatst een buurtsessie mbt energiebesparen en alles kwam voorbij zoals vloerverwarming, isolatie en de lucht/water warmtepompen en ook de WTW.
maar nog steeds wordt tenenkrommend gezegd dat een airco alleen een energieslurper is.

De vraag een split airco is ook een warmtepomp en de techniek is hetzelfde maar dan via lucht afgifte wordt niet op ingegaan en weggewimpeld.

De WTW wordt ook maar sinds kort toegepast in woningbouw, de airco gaat ook nog wel een tijd duren, Nederland loopt heel ver achter.

Door al die revieuw/consumenten programma,s en de media krijgt de warmtepomp alleen maar een slechte naam, elk incident komt onder een vergrootglas net als bij WTW/balanceventilatie gebeurd.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:14
mr_evil08 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:18:
[...]

Gaat nog jaren duren voordat het hier standaard wordt, bij ons liep laatst een buurtsessie mbt energiebesparen en alles kwam voorbij zoals vloerverwarming, isolatie en de lucht/water warmtepompen en ook de WTW.
maar nog steeds wordt tenenkrommend gezegd dat een airco alleen een energieslurper is.

De vraag een split airco is ook een warmtepomp en de techniek is hetzelfde maar dan via lucht afgifte wordt niet op ingegaan en weggewimpeld.

De WTW wordt ook maar sinds kort toegepast in woningbouw, de airco gaat ook nog wel een tijd duren, Nederland loopt heel ver achter.
Nieuwbouw op gas is al enkele jaren verboden, lucht/lucht zie je maar weinig maar alles wat nieuw is wordt met lucht/water of grond/water geleverd.

Ik zal ook nooit een nieuwbouw huis bestellen met L/L, het is goedkoper maar zeker minder comfortabel met tocht en beschikbare regeltechniek. Een Honeywell ChronoTherm uit 1980 werkt beter dan de meeste apps. Als je toch een warmtepomp moet hebben voor douchen kan je net zo goed dezelfde put of buiten unit voor beide gebruiken, en de rest lekker regelen met een Honeywell Round Connected / Evohome / slimme vloer verdeler / slimme knoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34
ede schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:28:
[...]

Ontdooien hoort er bij, laat het geen obsessie worden :)
het is wel tweakers he.... obsessie? hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
Hespy schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:36:
[...]De lekbak weerstand is een PTC weerstand, als deze in ijs of water zit zal hij meer stroom trekken dan als hij droog is, bij het inschakelen warmt hij op en en dan zakt de stroom.
Klopt, dat de stroom zakt doordat deze Positive Temperature Coefficient verwarmingsdraad opwarmt.
Het totale stroomverbruik is na inschakelen ongeveer 160 W en daalt na verloop van tijd tot ~125W. Best nog wel veel...
Het verbruik zal hoog blijven omdat de draad op een plaat metal is vastgeklemd dat als 'koellichaam' fungeert.

Ik denk nog even na wat ik met de uitschakelen van de gehele unit gedurende de nacht doe.
Ik zie bv. dat carterverwarming de eerste 2 uur na inschakelen 40 W gebruikt. Na daalt het (vermoedelijk geleidelijk) tot 25 W en na uur is 'ie weer uit. Normaal wordt die pas 's middags gebruikt. Dan is de carter al lang weer op de gewenste temperatuur en heeft de freon de kans gehad weer uit de olie in de carter te verdwijnen.

Ik realiseer me terdege dat a-typisch gebruik (dus 's ochtends vroeg aanzetten) tijdens vorstperiodes wel een risico inhoudt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

w00key schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:25:
[...]

Nieuwbouw op gas is al enkele jaren verboden, lucht/lucht zie je maar weinig maar alles wat nieuw is wordt met lucht/water of grond/water geleverd.

Ik zal ook nooit een nieuwbouw huis bestellen met L/L, het is goedkoper maar zeker minder comfortabel met tocht en beschikbare regeltechniek.
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens, een L/L setup is JUIST geschikt voor een hoog geïsoleerde nieuwbouwwoning waarbij tocht en koudevap eigenlijk niet aan de orde is.

Sterker nog wij ervaarde de vloerverwaming in onze 2019 woning als "oncomfortabel" in vergelijking tot L/L omdat deze nooit echt warm wordt door de lage warmte vraag, bij L/L heb je een geforceerde warme lucht stroom wat veel comfortabeler is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
TigerXtrm schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:55:
[...]

Dit is veel te kort door de bocht. Om te beginnen zijn CV en airco niet met elkaar te vergelijken. CV is stralingswarmte met een veel hogere temperatuur, airco is puur lucht verwarming met lage temperatuur.

Dit onderwerp is tot in den treure besproken, en het komt neer op persoonlijke voorkeur, maar comfort hangt af van hoe warm de massa om je heen is (meubels, muren, etc.). Als je het laat afkoelen naar 14 graden dan zijn al je meubels en muren dus ook 14 graden. Zelfs als de lucht om je heen 21 graden is gaat het dan koud voelen, en niet comfortabel. De airco gaat dan letterlijk de hele dag nodig hebben om alles weer op temperatuur te krijgen. Pas 's avonds heb je dan weer een beetje een behaaglijk gevoel. Een CV doet dat veel sneller, want hogere temperatuur. Daarom is nachtverlaging bij CV logischer dan bij een warmtepomp.
CV pompt er even 28-32kw in op meerdere plekken terwijl de airco maar 4 kw op 1 plek kan, het kost gemiddeld 3 dagen voordat massa een beetje opgewarmd is, nachtverlaging kan wel met een warmtepomp tot 2 graden.

@w00key Tocht heeft te maken met een slechte installatie, je komt er niet mee weg van ik hang even ergens een binnenunit neer, bij water/lucht warmtepompen kom je daar wel mee weg.

Juiste afstelling bij luchtverwarming is noodzakelijk en ook ventilatie heeft een grote rol daarin, je kan niet meer met ventilatie C werken omdat daarmee comfort behoorlijk naar beneden gaat(dan voel je constant een koude luchtstroom).

Vanwege BENG worden woningen niet opgeleverd met l/l WP omdat men het ziet als airco dan moeten ze weer extra isolatie toepassen of extra zonnepanelen.

Woningbouw denkt niet in het voordeel van de gebruiker maar wat voor hun het goedkoopst is om net de BENG eis te halen.

Daarom zie je ook nieuwbouw woningen met "schaampanelen" waar je bewoner niks aan heeft, een zielig 1 zonnepaneel of met geluk krijg je 2...

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:50:
[...]

Dat snap ik wel. Misschien zou je 24/7 rustig kunnen doorstoken, de units op stille modus zetten, en de ventilator op auto. Bij alledrie vermindert de ontdooicycli, als het goed is zowel de frequentie als de duur ervan. 18 kWh verbruik in een etmaal is 750 W × COP 5 = 3.75 kW gemiddeld thermisch vermogen; dat red je in stille modus waarschijnlijk wel.
Maar bedoel je met stand 1 Ulo of Lo? Zeker Ulo staat bekend om een hoger stroomverbruik, die stand kun je tijdens het opwarmen beter niet gebruiken.
Stille modus werkt toch niet met een MHI multisplit (handleiding: "In het geval van het SCM-multisysteem is de knop SILENT ongeldig")? Met stand 1 bedoel ik Ulo (1 streepje). Overigens hebben we dagenlang wel 24/7 doorgestookt, maar idd. niet op ventilator auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34
w00key schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:25:
[...]

Ik zal ook nooit een nieuwbouw huis bestellen met L/L, het is goedkoper maar zeker minder comfortabel met tocht en beschikbare regeltechniek. Een Honeywell ChronoTherm uit 1980 werkt beter dan de meeste apps. Als je toch een warmtepomp moet hebben voor douchen kan je net zo goed dezelfde put of buiten unit voor beide gebruiken, en de rest lekker regelen met een Honeywell Round Connected / Evohome / slimme vloer verdeler / slimme knoppen.
dat ben ik niet mee eens.
ook bij een warmptepmp (l\w ) maakt men gebruik van ( soms wel smos niet ) radiatoren erbij omdat de vloerverwarming niet snel opwarmt ( bij uitval of vakantie ) daar zitten dan vaak juist ventilators in gebouwd ( of weer niet als ze erg groot zijn is een keuzen )

als de temp inmiddels is bereikt "tocht" de l\l niet en de warmte vind ik vergelijkbaar als bij een kachel.
daarnaast wil je ook in de zomer koelen dus komt een l\l er automtisch bij een warmtepomp boiler is dan voldoende erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zie zelf de L/L als een tijdelijke oplossing voor mij zelf. Tot op heden bevalt het prima zo in de woonkamer, het blazen van de fans went op zich wel.

Echter zou ik graag in de toekomst toch wel een L/W willen. Alleen vind ik de buitenunit niet erg geschikt voor op onze uitbouw (daar staat nu een "kleine" 3,5kw unit). maar in mijn slaapkamer hoor ik de unit echt wel stampen..

Liefst zou ik de L/W in de voortuin willen hebben. Alleen ben ik "bang" voor de commentaar uit de buurt ivm de herrie..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 15:55
Dolbyadt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:28:
@sjurres Hier ongeveer het zelfde verhaal.

hoek huis: bouwjaar 1949
Woonkamer & openkeuken 120M3.
Isolatie waardes: Leeg spouwmuur van 6cm, houten balkenvloer zonder isolatie & geen dak isolatie.
Heel huis met kunststofkozijnen en standaard oud dubbel glas.

Ik vind voor een oud hoekhuis dat mijn verbruik nog echt wel meevalt. Dan vind ik het zelfs tegen vallen van de mensen die wonen in een nieuw huis met energie label A. En eigenlijk niet veel minder verbruiken.

Verbruik op dit moment: (sinds afgelopen zaterdag 24/7)
[Afbeelding]

[...]
Excuses voor de late reactie!

Inderdaad super netjes verbruik.

Is dit ook alleen de beneden verdieping? Hoe verwarm jij de bovenverdieping?
Zonder isolatie van de wanden of het dak zal het niet gek warm zijn zonder stoken.

Hier 11-12 graden als de kachel niet aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-09 21:37
Doet een airco met deze temperatuur buiten nog iets om zichzelf te beschermen als deze niet aanstaat? Bijvoorbeeld af en toe de fan laten draaien of dat er wat olie/vloeistof rondgepompt wordt? Anders gezegd waarom zou je de stroom op een airco laten staan als deze niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:11
Wij hebben zelfs een nieuwbouw welke in 2020 is opgeleverd … met gas.
Dit kwam omdat het project al voor de ‘non-gas’ datum was getekend.

We wilden graag over naar full electric, maar dit was helaas niet meer mogelijk.

Aangezien wij verwarmen met L/L niet als prettig ervaren gaan we met de tijd wel kijken naar L/W, dan kan de vloerverwarming daarmee lekker verwarmt worden. Nu nog een voordelig contract, dus we kunnen nog goedkoop gebruikmaken van het gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Moris schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:13:
Iemand die mij het verschil kan uitleggen in onderstaande buiten-units van Daikin, je heb een model met cijfer 9 en zonder 9?

RXA25A vs RXA25A9

RXA50A vs RXA50A9
Op het eerste gezicht lijkt het verschil mij 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:08
Martin7182 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:50:
[...]

Volgens mij gebruikt de persoon die je quote een scm, een multi-split. Bij scm buitenunits werkt silent niet.

Welke units moet hij op stille modus zetten? Het enige dat ik ken bij de mhi binnenunits is de stille fansnelheid, dus stand 1. Dat lijkt me zeker geen aanrader wanneer je defrosts wil voorkomen. Volgens mhi is 1 de stille stand, 2 de zuinige stand.

Volgens mij is cop volledig de deur uit bij defrosts.

Ons gebruik bij 24/7 stoken zonder defrosts is rond de 9 a 10kWh. Bij dezelfde omstandigheden maar dan met frequente defrosts is dat gemiddeld rond de 1kWh per uur. Dat is nogal een verschil.

Het zal er ook aan liggen welke warmte, welke energie meetelt voor de cop, maar bij frequente defrosts verdwijnt een hoop warmte in het niet, of naar het ontdooien. In elk geval heb je geen nut ervan als warmte voor de woning. Wat mij betreft heeft het gebruik van cop geen enkele zin wanneer het gaat om kijken wat je (nodig) hebt, wanneer je midden in de defrosts zit.

Hier wisselt het wat helpt tegen defrosts. Soms beter wanneer we de temperatuur lager zetten, soms hoger, meestal wel 24/7 verwarmen. Maar dat verbruikt verhoudingsgewijs zoveel meer dat we soms toch kiezen voor niet 24/7 verwarmen met de airco wanneer mogelijk. Het voelt als verwarmen terwijl je alle ramen en deuren tegen elkaar open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37
MeteoVir schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:03:
[...]

Stille modus werkt toch niet met een MHI multisplit (handleiding: "In het geval van het SCM-multisysteem is de knop SILENT ongeldig")? Met stand 1 bedoel ik Ulo (1 streepje). Overigens hebben we dagenlang wel 24/7 doorgestookt, maar idd. niet op ventilator auto.
Excuses, ik had even niet door dat het hier om multisplit gaat. Stille modus kan idd. niet. Met stand auto blaast de unit hard tijdens het opwarmen (naar ik aanneem zeker de 6.0), maar de kamer zou wel snel op temperatuur moeten komen, waarna de binnenunit terugschakelt naar een lagere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:22
glas86 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:46:
Doet een airco met deze temperatuur buiten nog iets om zichzelf te beschermen als deze niet aanstaat? Bijvoorbeeld af en toe de fan laten draaien of dat er wat olie/vloeistof rondgepompt wordt? Anders gezegd waarom zou je de stroom op een airco laten staan als deze niet gebruikt?
Bij mij verbruikt hij normaal gezien 10w in stand by, wanneer het echter kouder is (rond of net onder het vriespunt) dan schakelt hij naar 30w in stand by. Vermoedelijk doet hij hier iets tegen het vriezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
Wel grappig dat sommigen verwarmen met L/L als onprettig ervaren, en anderen juist als helemaal prima.

Zit zelf in de laatste categorie. Ligt denk ik ook aan je woning. Zo hebben de vorige bewoners de kruipruimte helemaal volgestort met beton. Volgens mij fungeert dit nu als een soort warmtebuffer in de zin van dat dat beton over de koude periode langzaam de in de zomer opgeslagen warmte afgeeft.
Hoe het ook zij: de vloer is zeker niet koud. Luchtstroom merk ik nauwelijks iets van, als ik even geen geluid wil van de binnenunit kan ik terug naar 19db en defrosts heb ik zelden.
De energierekening is enorm omlaag, echt heerlijk. Al met al dus zeer tevreden, en ik zie het zeker niet als een poor man's L/W ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximoei
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:16
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:15:
Hier is van de week de Airco voor boven opgeleverd. Die is met name ter ondersteuning van vloerverwarming die volgend jaar op de begane grond komt alswel voor koelen in de zomer. Wellicht heeft iemand iets aan deze uitwerking, en natuurlijk zijn suggesties voor optimalisatie altijd welkom.

...
Mooie opstelling! Waar heb je de roosters en plenum (Tecnosystemi?) gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
Ik weet niet direct hoe de Daikin units zich verhouden tot die van andere merken, maar de Ururu Sarara heeft toch wel beduidend minder defrosts dan de andere units. Sinds vanmorgen 3 defrosts op de US, die ook nog eens het hardst moet werken (2,5kW unit voor 40m2). De 2 Perfera's zitten aan 7 (blauw, 3,5kW unit voor 16m2, ja ik weet, overgedimensioneerd) en 3 (paars, 2,5kW unit voor 16m2 kamer, moet enkel de koude breken, dus heel lichte belasting) defrosts. De 2 Perfera's zijn dan ook nog eens later opgestart (eentje rond 7u30, de andere rond 10u30).

De 3 units staan naast elkaar en ook de kamers bevinden zich aan dezelfde kant van het huis.Je ziet ook dat de 3,5kW Perfera weinig minder vebruikt dan de 2,5kW US bij deze temperaturen omdat die US ook nu nog een prima COP haalt.

De grafiek van de US lijkt wat onrustig, maar daarvan is nauwelijks wat te merken aan de binnentemperatuur, behalve bij een defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVkBX1hjd4MK5aE9dmhcqJ4RCfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4OollsgpbhVsYlywTfRgtzkR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:02
Sinds deze zomer heb ik een FTXM35R hangen op een muurbeugel. Met koelen hoorde ik af en toe wel een bromtoon (resonantie), maar niet heel erg storend. Nu ik echter aan het verwarmen ben is de resonantie zeer storend aanwezig.
Ik heb al trillingsdempers en later nog rubber matjes geprobeerd, maar zonder al te veel resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm1wpt3Kga2gwKPh-u_q-god-s0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kpqhYxtp6kn2qYhURpwX19ZK.jpg?f=user_large

Nu neig ik er dus naar om de airco van de muur te halen en op het plat dak (houten balken met houten platen) te zetten. Ik ben er nog niet over uit of ik de installateur dit laat doen of dat ik het zelf maar ga doen.

Mocht ik het zelf gaan doen, voldoet onderstaande opstelling?
Rubber matjes
Stapelblokken
Big foot fix it
• Evt veervoeten of trillingsdempers. Moeten aan de zwaarste kan van de unit stuggere veren komen?

Zijn er nog zaken om rekening mee moet houden (buigen van de leidingen, aansluitingen van de leidingen, etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Twee dingen:
- die veervoeten zou ik vermijden. Een aantal hier kregen lekkage omdat de unit dan meer kan bewegen dan eigenlijk goed is.
- de leidingen kunnen veel meer hebben dan de meeste mensen denken (bovenstaande lijkt tegenstrijdig met dit, maar er is een verschil tussen eenmalig iets doen of een repeterende beweging). Als je even de goten open maakt dan zal je waarschijnlijk geen enkel probleem hebben de unit op de grond te zetten. Je wilt niet weten hoe dakdekkers lopen te slepen met buitenunits en dat gaat meestal wel goed. Heb zelf ook wel vaker met units lopen slepen op het dak (zowel hier als bij mijn schoonouders moest het bitumen vervangen worden.. dat is leuk als er reeds airco’s staan :p ).

Die big foots zijn prima. Zorg voor voldoende gewicht. Wat zit er trouwens in de ruimte daaronder? Ik zou er rekening mee houden dat je hem daar mogelijk wel nog blijft horen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 09:55
Tommie12 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:00:
[...]

Dat er ijs onder unit ligt kan niks uit maken.

Vandaag is het hier -5°C, en de defrosts volgen elkaar snel op. Ik had verwacht dat nu minder te zien omdat er minder vocht in de lucht aanwezig is.

Zou dat bij -10 ook nog gebeuren?
Krijg je het nog wel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:09
Nu thuis en dit is wat er gebeurt. Let niet op de rommel, we zijn nog aan het verbouwen 😅

De app/daikin zegt 18 graden. De temperatuurmeter links naast de tv zegt 20,5. De thermometer halverwege de kamer zegt 22 (geen getal achter de komma). De laatste genoemde staat op borst hoogte degene naast de tv op knie hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srBaeKgqiKW58qO7i-BWMyq9i_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eeqRdYeiUmgt9JjrQlVewOc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2fSKkCPXIXuNKw-oWMa2eKOLSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DexPKl1L7ZXk5K8OLTmBkxUi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldSL7s1MmIUzZLI948fRX1TnRmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LMc3vM7uYLYCNBozhaMV1XR.jpg?f=fotoalbum_large

De ruimte is ongeveer 86 m3 en de daikin is een 3,5 kw.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Leanderr schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:09:
Nu thuis en dit is wat er gebeurt. Let niet op de rommel, we zijn nog aan het verbouwen 😅

De app/daikin zegt 18 graden. De temperatuurmeter links naast de tv zegt 20,5. De thermometer halverwege de kamer zegt 22 (geen getal achter de komma). De laatste genoemde staat op borst hoogte degene naast de tv op knie hoogte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wat is de vraag? Uiteraard wel gelet op de rommel maar ik zie niets _/-\o_

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 19-09 14:05
Weird flex but ok.

Is het aangenaam in de woonkamer? Diverse sensoren geven hier ook met +/- 1.5 graad verschil afhankelijk van waar ze zijn. Airflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

maximoei schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:12:
[...]

Mooie opstelling! Waar heb je de roosters en plenum (Tecnosystemi?) gekocht?
De installateur heeft het end to end geregeld - ca. 5k incl. BTW. Op de offerte staat alleen weinigzeggend Plenum, inblaasrooster en aanzuigrooster. Kan je de naam van de installateur wel per DM sturen als je wil.

Tecnosystemi plenum idd. Ik zie zo dit type niet op hun site.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2022 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 09:55

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Rommel?

Kom maar eens hier kijken _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 12:01 . Reden: current_temperature ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
vdr01 schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:14:
[...]

Maar wat is de vraag? Uiteraard wel gelet op de rommel maar ik zie niets _/-\o_
Nou het gaat mij erom dat het temperatuur die de daikin aangeeft structureel lager is dan waar ik in de kamer meet. Dat maakt het best lastig om van te voren de airco in te stellen/programmeren.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Basfr schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:28:
Sinds deze zomer heb ik een FTXM35R hangen op een muurbeugel. Met koelen hoorde ik af en toe wel een bromtoon (resonantie), maar niet heel erg storend. Nu ik echter aan het verwarmen ben is de resonantie zeer storend aanwezig.
Ik heb al trillingsdempers en later nog rubber matjes geprobeerd, maar zonder al te veel resultaat.
Tja, met dit koude weer gaan de trinllingsdempers niet optimaal werken, dut rubbers is nu steenhard tov de zomer.

Ik zou voor de big foots gaan. ben er bijna vrij zekers van dat dit het resoneren voor een groot stuk zal tegenhouden.Zeke gezien de massa van de big foto's tov de rubberen demietjes op de beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris

Tja, die thermometers zijn dan ook niet geijkt.
Ik heb hier eens 4 thermometers naast elkaar gezet, en allen met verschillende waarden.
Kortom, wat je vaststelt zegt niets, meten is weten maar dan wel met geijkte zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 13:49
Nu de defrosts met deze temperaturen weer een feit zijn was ik benieuwd of hier tweakers zijn die opzettelijk de fan speed lager zetten om defrosts te voorkomen. Vanochtend hadden we hier 1 defrost, toen de fan speed verlaagd met het idee om de delta tussen inkomend en uitgaand te verkleinen in de hoop dat dit zorgt voor minder aanvries aan de buitenunit. Lijkt tot nu toe te werken, al 13u running en nog geen enkele defrost en dat terwijl de temperatuur toch flink is geschommeld. Iemand met eenzelfde theorie/bevinding?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:18

ricardo246

Life's what you make it!

Leanderr schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:59:
[...]

Nou het gaat mij erom dat het temperatuur die de daikin aangeeft structureel lager is dan waar ik in de kamer meet. Dat maakt het best lastig om van te voren de airco in te stellen/programmeren.
Zoek eens op wat vd laatste posts van mij in dit topic, staat in hoe je je Daikin een offset mee kan geven.
En verders: De warme lucht komt eerst langs je thermostaat, en dan pas arriveert hij bij je TV, dan is het wel logisch dat de temps verschillen.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023

[Afbeelding]

Nu neig ik er dus naar om de airco van de muur te halen en op het plat dak (houten balken met houten platen) te zetten. Ik ben er nog niet over uit of ik de installateur dit laat doen of dat ik het zelf maar ga doen.

Rubber matjes
Stapelblokken
Big foot fix it
• Evt veervoeten of trillingsdempers. Moeten aan de zwaarste kan van de unit stuggere veren komen?

Zijn er nog zaken om rekening mee moet houden (buigen van de leidingen, aansluitingen van de leidingen, etc)?
De dunne leidingen van een 3,5kw airco buig je met de hand makkelijker als de 5kw, die zijn groter en die 'knikken' kapot. Als je airco dus dunne leidingen heeft zou je het mee kunnen buigen (voorzichtig). Mijn installateur zei dat een 5kw zwaardere leidingen heeft en die moet je met een tang buigen.

Ik had ook last met trillen van 5kw LG op een platdak van hout direct onder de eethoek. In eerste instantie had deze setup alleen 2 bigfoot voetsteunen eronder maar dit is ook niet voldoende, ik heb 4 grote 60x60 tegels van beton eronder gelegd en daarna nog tussen de tegels en de bigfoot voetsteunen rubbere matjes gelegd. Nu hoor ik niks , zorg er dus voor dat je veel massa toevoegd onder de airco dan hoor je niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
rubensp schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:05:
Nu de defrosts met deze temperaturen weer een feit zijn was ik benieuwd of hier tweakers zijn die opzettelijk de fan speed lager zetten om defrosts te voorkomen. Vanochtend hadden we hier 1 defrost, toen de fan speed verlaagd met het idee om de delta tussen inkomend en uitgaand te verkleinen in de hoop dat dit zorgt voor minder aanvries aan de buitenunit. Lijkt tot nu toe te werken, al 13u running en nog geen enkele defrost en dat terwijl de temperatuur toch flink is geschommeld. Iemand met eenzelfde theorie/bevinding?
Kan ook placebo effect zijn , vandaag is het helder weer en kouder ( onder nul bijna ) , dus minder defrosts als met vochtig weer en 3 graden bijvoorbeeld. Hoe minder energie je vraagt hoe langer hij het zou kunnen volhouden zonder defrost als de buitenomstandigheden goed zijn teminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
GORby schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:12:
Ik weet niet direct hoe de Daikin units zich verhouden tot die van andere merken, maar de Ururu Sarara heeft toch wel beduidend minder defrosts dan de andere units. Sinds vanmorgen 3 defrosts op de US, die ook nog eens het hardst moet werken (2,5kW unit voor 40m2). De 2 Perfera's zitten aan 7 (blauw, 3,5kW unit voor 16m2, ja ik weet, overgedimensioneerd) en 3 (paars, 2,5kW unit voor 16m2 kamer, moet enkel de koude breken, dus heel lichte belasting) defrosts. De 2 Perfera's zijn dan ook nog eens later opgestart (eentje rond 7u30, de andere rond 10u30).

De 3 units staan naast elkaar en ook de kamers bevinden zich aan dezelfde kant van het huis.Je ziet ook dat de 3,5kW Perfera weinig minder vebruikt dan de 2,5kW US bij deze temperaturen omdat die US ook nu nog een prima COP haalt.

De grafiek van de US lijkt wat onrustig, maar daarvan is nauwelijks wat te merken aan de binnentemperatuur, behalve bij een defrost.
[Afbeelding]
LG 5kw had eergisteren bij veel mist en 2 graden iedere 45 min defrost en vandaag maar 4/5 totaal. Dus is erg afhankelijk van het weer en de warmtevraag per bestuurder van de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:26

[Afbeelding]

Rubber matjes
Stapelblokken
Big foot fix it

Ik had met 2 buitenunits op big foots hetzelfde probleem (gedreun in huis)
Nu staan ze op veervoeten (AM-25 M), op de bigfoots en nu hoor ik ze alleen als ik er recht onder sta (in de keuken), bij bepaalde toerentallen, maar dat is niet meer storend.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
JDx schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:26:
Nog uit de tijd dat ik alleen gas had een tipje, als je bijvoorbeeld 24/7 je airco aan laat staan, kijk dan eens wat de temperatuur is 's morgens met de airco uit.

Bij mij was dat gisteravond om 22:00 dus 19 graden en vanmorgen om 06:00 was het 14,4 als je dan je airco, of zoals ik vroeger de thermostaat 's nachts op 15/16 zet, stook je de hele nacht voor ca. 1 graad.

Heeft me toen heel veel geld bespaard, zette hem 's avonds laat gewoon op 12 en 's morgens weer op 19.

nouja 21, toen was ik nog een koukleum
Ben ik met je eens maar doorstoken op 18/20 graden is wel heel fijn als je sochtends beneden komt met bijvoorbeeld kinderen die direct willen spelen. Ik merk dat als ik hem uitzet het max afkoelt naar 14 graden maar daarintegen duurt het wel heel lang om over de 18 graden te komen in de uren daarna, nu na 1 nacht doorstoken op 18 graden is het nog steeds 18 graden en direct 19/20 als ik hem hoger zet. bovendien ligt het aan het model van de woning, als je veel blinde hoeken hebt is het heel lastig om dit direct binnen 1 uur warm te krijgen en moet je wel blijven verwarmen als het buiten vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
Sebo schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:13:
[...]

LG 5kw had eergisteren bij veel mist en 2 graden iedere 45 min defrost en vandaag maar 4/5 totaal. Dus is erg afhankelijk van het weer en de warmtevraag per bestuurder van de airco.
Vandaar dat ik ook de warmtevraag erbij vermeld. De unit die het meeste vermogen moet leveren heeft het laagste aantal defrosts, op dezelfde dag, dus zelfde omstandigheden. Dat laat toe een vergelijking te maken tussen de types die ik heb staan, maar is voor de rest inderdaad niet veelzeggend, want je kan het niet vergelijken met de omstandigheden op een willekeurige andere plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:26

[Afbeelding]

Rubber matjes
Stapelblokken
Big foot fix it

Wanneer je de fan van de binnenunit manueel op een hogere stand zet is de resonantie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
patrickt35 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:20:
[...]

Wanneer je de fan van de binnenunit manueel op een hogere stand zet is de resonantie weg.
Klopt naar mijn ervaring ook, alsof je de buitenunit afremt door hem binnen te langzaam laat blazen. Kost ook geen extra stroom om hard te blazen en je hebt sneller meer warme lucht verderop in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:41

[Afbeelding]

Rubber matjes
Stapelblokken
Big foot fix it

Gewoon zelf voorzichtig optillen en neerzetten op de bigfoots. Als de unit niet draait staat er meer dan 10 bar op de leidingen. De kans dat deze knikken is dus niet zo groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De koude en warme luchtstromen botsen op elkaar in de kamer, je hebt mogelijk een continue koude luchtstroom aanvoer ergens vandaan, los je dat op zal de verschillen minder worden, ik vermoed dat je ook een tochtgevoel ervaart op moment.

Hier zijn de verschillen hooguit 0.5c nu ik ventilatielucht erbij opwarm, deze afwijkingen waren vroeger ook meer.

Je Daikin hangt aan de buitengevel dat speelt ook mee(kou straalt erdoor of tocht vanuit de ramen).
Hier ong 77m3 en Daikin 3,5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarschijnlijk tocht je raam naast de airco (enkel glas of slecht sluitend raam) of is de muur niet geisoleerd en blaast hij alle warme lucht de kamer in ipv dat het daar blijft hangen. Opzich prima , beter dat als andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Probeer eens instellingen 4.7 aan te passen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWo_QqGFleLcwLe3MM4cHR3qRAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FA1q4Z3oAaXEKmdfxx960ajH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Stoffa schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:09:
Wel grappig dat sommigen verwarmen met L/L als onprettig ervaren, en anderen juist als helemaal prima.

Zit zelf in de laatste categorie. Ligt denk ik ook aan je woning. Zo hebben de vorige bewoners de kruipruimte helemaal volgestort met beton. Volgens mij fungeert dit nu als een soort warmtebuffer in de zin van dat dat beton over de koude periode langzaam de in de zomer opgeslagen warmte afgeeft.
Hoe het ook zij: de vloer is zeker niet koud. Luchtstroom merk ik nauwelijks iets van, als ik even geen geluid wil van de binnenunit kan ik terug naar 19db en defrosts heb ik zelden.
De energierekening is enorm omlaag, echt heerlijk. Al met al dus zeer tevreden, en ik zie het zeker niet als een poor man's L/W ofzo.
Stralingswarmte kan je ook met L/L WP creëren, zet de fan laag en setpoint hoger en zorg dat ook alle ventilatielucht daarmee opgewarmd wordt voordat het je huis in komt dan krijg je het heteluchtverwarming gevoel, er komt dan gewoon 45 graden uit, ook belangrijk je luchtvochtigheid niet te laag laten worden.

Tocht komt van een koude luchtstroom dat moeten mensen uitzoeken waar het weg komt want dat ligt niet hoofdzakelijk aan de L/L WP, een mens ervaart een warme luchtstroom niet als tocht, tochtprobleem speelt ook in moderne huizen met vloerverwarming als er ventilatie C aanwezig is.

Geluid is ook relatief, als je geen gordijnen en alleen maar harde oppervlaktes in huis hebt klinkt het fors harder doordat geluid gaat weerkaatsen in de ruimte, denk maar aan praten in een lege woning ook harder klinkt ipv gestoffeerd.

We weten niet wat bij anderen afspeelt, maar te vaak wordt het makkelijk op de L/L WP afgeschoven.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
mr_evil08 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:50:
[...]

Stralingswarmte kan je ook met L/L WP creëren, zet de fan laag en setpoint hoger en zorg dat ook alle ventilatielucht daarmee opgewarmd wordt voordat het je huis in komt dan krijg je het heteluchtverwarming gevoel, er komt dan gewoon 45 graden uit, ook belangrijk je luchtvochtigheid niet te laag laten worden.

Tocht komt van een koude luchtstroom dat moeten mensen uitzoeken waar het weg komt want dat ligt niet hoofdzakelijk aan de L/L WP, een mens ervaart een warme luchtstroom niet als tocht, tochtprobleem speelt ook in moderne huizen met vloerverwarming als er ventilatie C aanwezig is.

Geluid is ook relatief, als je geen gordijnen en alleen maar harde oppervlaktes in huis hebt klinkt het fors harder.
Tocht kan ook gewoon materiaal in je huis zijn wat te koud wordt snachts als de airco uitstaat. Ik was ook skeptisch over doorverwarmen snachts maar het comfort is wel hoger , het voelt alsof er geen tocht/koude materialen meer zijn en meer alsof de vloerverwarming hoog staat met een cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 09:16

[Afbeelding]

Rubber matjes
Stapelblokken
Big foot fix it

Zou de trillingsdempers ‘soft’ monteren ipv welke er nu onder zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
revolution-nl schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:58:
[...]

Daar ben ik het dus totaal niet mee eens, een L/L setup is JUIST geschikt voor een hoog geïsoleerde nieuwbouwwoning waarbij tocht en koudevap eigenlijk niet aan de orde is.

Sterker nog wij ervaarde de vloerverwaming in onze 2019 woning als "oncomfortabel" in vergelijking tot L/L omdat deze nooit echt warm wordt door de lage warmte vraag, bij L/L heb je een geforceerde warme lucht stroom wat veel comfortabeler is.
mr_evil08 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:03:
[...]
@w00key Tocht heeft te maken met een slechte installatie, je komt er niet mee weg van ik hang even ergens een binnenunit neer, bij water/lucht warmtepompen kom je daar wel mee weg.

Juiste afstelling bij luchtverwarming is noodzakelijk en ook ventilatie heeft een grote rol daarin, je kan niet meer met ventilatie C werken omdat daarmee comfort behoorlijk naar beneden gaat(dan voel je constant een koude luchtstroom).
Eh, ieder zijn ding.

Als ik traditioneel stook is 18, 19 graden ruim voldoende. En nu ook, als alles uit staat; met een dynamisch energiecontract vermijd ik de piektijden en stook ik de rest van de tijd voor de helft in €.

De unit op de slaapkamer staat NOOIT aan als ik slaap, no way, dat maakt echt teveel lawaai, zelfs op koel modus probeer ik dat te vermijden. En in de woonkamer, als het aan staat en ik zit daar 8 meter vandaan bij mijn bureau, niet eens in de luchtstroom, wil ik graag 21 graden aanhouden, gemeten op bureauhoogte met aparte datalogger. De unit staat dan op set point 20.5, en hij meet 22.0/22.5. Een ventilator op de grond stuurt een koude luchtstroom naar de airco, anders haalt die super crappy COP waardes; wie verzint het om aanzuiging van de verwarming zo hoog mogelijk op te hangen?

Het kost een heel stuk meer moeite om dezelfde comfortniveau aan de houden met L/L en stil is het absoluut niet; daarentegen vind ik 12 kWh x 0.50 al genoeg geld, ik hoef niet twee keer dat aan gas uit te geven voor iets meer comfort.

Nieuwbouw? Nee dank je wel doe mij maar wel vloerverwarming met een bron voor W/W, dat ding in de tuin wordt je ook niet vrolijk van. De vloer wordt daarmee niet heet, maar doet wel zijn werk om geruisloos lekker het hele huis inclusief badkamer lekker warm te houden. Dat laatste regel ik wel naar 23 graden met een aparte zone in Honeywell Evohome, net als ik het vroeger deed met de CV. Al die slimme knoppen hangen er nog, staat alleen nu uit, alleen slaapkamer + badkamer een uurtje warm stoken kost 0.5 m3 extra in de ochtend en dat is beetje aso met gastekort nu.

Als het te gek wordt kan ik met 1 knop in de app de boel weer aanzetten en loopt het volgens de weekprogramma, dan mag de airco en CV uitvechten wie wat doet zoals bij de buurman. Die verwarmen hybride en dat gaat prima. Minder eco, kost meer, wel warme badkamer om 0700.

Woningen hier in de buurt ("suburbs" Rotterdam) worden wel vaker energieneutraal gebouwd, in Spijkenisse heeft alles dat nu op Funda staat een warmtepomp met gesloten bron om te voorkomen dat de hele wijk zoemt als het vriest. Energieneutraal met zonnepanelen, balansventilatie, triple glas en de voorgenoemde warmtepompinstallatie; als je 1 put moet maken kost dat natuurlijk heel wat voorrijkosten en tijd maar als je 20 in een rij doet scheelt het waarschijnlijk niet eens zoveel. Een energierekening van €0 in deze tijden mag wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
nico_09 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:03:
[...]

Zou de trillingsdempers ‘soft’ monteren ipv welke er nu onder zitten
Dit heb ik ook, ik heb nergens last van. Als ik mijn vinger tegen de airco houd trilt hij best wel aardig. Hou ik mijn vinger tegen de beugel trilt het bijna niet.

https://www.iq-parts-shop...ml?id=31954688&quantity=1

Uiteindelijk heb ik ze ook bij ons onder de buitenunit op de dakkapel gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
Hespy schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:43:
[...]

Probeer eens instellingen 4.7 aan te passen
[Afbeelding]
Die heb ik ingesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

Oekol

waka waka hey hey

Als ik het topic doorlees ben ik er nog niet helemaal uit wat men nou ziet als de weg te belopen. Wel of niet 24/7 verwarmen?

Zat te denken aan: in de nacht een graad of 17, overdag 19 graden (op dagen dat we thuis zijn en anders 18) en in de avond 21 graden.

Geen idee of het 1 graden verschil veel uitmaakt maar merk wel nu op dagen dat we thuis zijn di-wo en weekend verwarmen we vanaf 07u naar 18 graden en 16.30 tot 20u naar 21 graden. Dat voelt heel lekker aan, kost ook direct stuk meer kWh. Vandaag de woonkamer unit 6,4 kWh verbruikt (gestart om 15u en om 16,30 u naar 21 graden) en gisteren 12,4 kWh. Ik kan eigenlijk wel invullen hoe dat dan 24/7 is tenzij doordat hij minder hard hoeft te werken en het daardoor 'goedkoper' is.

Wat doen jullie?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
24/7. Geeft met deze temperaturen veel meer comfort. En we hebben nog 3000 kWh over om te salderen tot half februari. Ons huis is al redelijk zuinig. We hebben verder geen zin kou te lijden :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
24/7. Geeft met deze temperaturen veel meer comfort. En we hebben nog 3000 kWh over om te salderen tot half februari. Ons huis is al redelijk zuinig. We hebben verder geen zin kou te lijden :p

edit: dubbelpost.. dat is lang geleden :? Zou zweren dat ik maar èèn keer verstuurd heb..

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 12-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Sebo schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:26:
[...]

Klopt naar mijn ervaring ook, alsof je de buitenunit afremt door hem binnen te langzaam laat blazen. Kost ook geen extra stroom om hard te blazen en je hebt sneller meer warme lucht verderop in de kamer.
Euhmmm als je de fan binnen knijpt moet de buitenunit harder werken omdat er hogere temperaturen nodig zijn om de ruimte op temp te krijgen, de interne drukken worden hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
Oekol schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:22:
Als ik het topic doorlees ben ik er nog niet helemaal uit wat men nou ziet als de weg te belopen. Wel of niet 24/7 verwarmen?

Zat te denken aan: in de nacht een graad of 17, overdag 19 graden (op dagen dat we thuis zijn en anders 18) en in de avond 21 graden.

Geen idee of het 1 graden verschil veel uitmaakt maar merk wel nu op dagen dat we thuis zijn di-wo en weekend verwarmen we vanaf 07u naar 18 graden en 16.30 tot 20u naar 21 graden. Dat voelt heel lekker aan, kost ook direct stuk meer kWh. Vandaag de woonkamer unit 6,4 kWh verbruikt (gestart om 15u en om 16,30 u naar 21 graden) en gisteren 12,4 kWh. Ik kan eigenlijk wel invullen hoe dat dan 24/7 is tenzij doordat hij minder hard hoeft te werken en het daardoor 'goedkoper' is.

Wat doen jullie?
Ligt echt aan alle kenmerken van je woning , je kan er eigenlijk niks zinnigs over zeggen als buitenstaander. Alleen jij kan het proberen en het effect ervaren , doe het wel op stabiele dagen met ongeveer hetzelfde weer buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online

Wat doen jullie?
Nachtverlaging kan je gerust doen zolang je het niet te gek maakt, behandel het als vloerverwarming, max 2c verlagen.

Bij afwezigheid gaat hij hier wel 2c onderuit en 2u van tevoren weer hoger(tijdklok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
mr_evil08 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:31:
[...]

Euhmmm als je de fan binnen knijpt moet de buitenunit harder werken omdat er hogere temperaturen nodig zijn om de ruimte op temp te krijgen, de interne drukken worden hoger.
Dit is precies wat er gebeurd wanneer je de fan op auto hebt staan. De buitenunit begint zijn werk te doen, terwijl de fan van de binnenunit nog stil staat. Dit omdat hij anders te koude lucht zou gaan blazen.
Tijdens dit proces bromt de buitenunit.
Door eenvoudig de fan manueel wat hoger te zetten, kan de warmte afgifte gelijk beginnen.
Nadeel is dat je de binnenunit beter hoort.

Maar ik persoonlijk "luister" liever naar de fan van de binnenunit dan naar de resonance van de buitenunit, want dat hoor ik alleen maar wanneer ik in bed lig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

Ik heb dynamische energieprijzen en verwarm op de goedkope uren. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5lBv8Lmm.png

Maar ook zonder mag je dat doen, het spaart wel het milieu. Groen = het is er toch of je het gebruikt of niet = goedkoopste uren van de dag. Prijzen afgelopen 7 dagen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6QH79jV.png

Mijn huis heeft iets van 13 kWh/dag nodig, omgerekend 550W als het 24 uur draait. Met minder uren zit ik tegen de 7-800W aan, soms hoger als ik haast heb en het warmer zet voor comfort, en dat laatste hoor je wel, vergeleken met <= 700W is dat vrij luid, dus ik verwarm zo lang mogelijk per 24 uur periode.

In het voor/naseizoen tot ongeveer 2 weken geleden was paar uur per dag aan genoeg, ik verbruikte toen maar 6 kWh dus overdag 12h x 500W is zat. Met minder vraag draait deze unit slecht, gaat dan pendelen, dan maar 's nachts uit. Hij kan tot 3 kW piek gebruiken, onder 15% vermogen (~450W) wilt hij niet echt goed soepel lopen en lijkt efficiënter rond de 20-30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Het is op dit moment een stuk kouder dan voorspeld, -5 al.

De MHI draait behoorlijk goed op dit moment, zit nog onder de 700watt en de temperatuur binnen is stabiel rond de 21 graden.

Nog geen defrost gehad vandaag.

Mag van mij nog kouder worden, -10 is wel een keer leuk om te kijken of de boel nog lekker warm blijft en wat het verbruik is.

[ Voor 3% gewijzigd door BlazeMuis op 12-12-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
w00key schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:39:
[...]

Ik heb dynamische energieprijzen en verwarm op de goedkope uren.
Ik heb mij laten vertellen wanneer je je airco gaat aansturen met een Tado V3+, je de mogelijkheid hebt om het schakelen van je airco mee te laten gaan met je dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Wij hebben een open hal tussen de voordeur en de woonkamer/keuken.

Vandaag eens de thermometer in de hal gezet: 15gr terwijl het in de woonkamer/keuken 19gr is.

Toch maar een gordijn bestelt om de hal wat meer af te sluiten. Weer een werkje voor in het weekend. 66€ voor 2 isolerende gordijnen 140x280 om er weer wat kWh'tjes af te knijpen en het comfort wat te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Moris schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:13:

RXA25A vs RXA25A9

RXA50A vs RXA50A9
Moeilijke vragen verdienen moeilijk antwoorden. Laat het mij weten wat de verschillen zijn

https://planetaklimata.com.ua › ...
PDF
Daikin RXJ20-35M, RXA20-35A, RXM20-35R, ARXM25-35R ...

https://planetaklimata.com.ua › ...
PDF
Daikin RXA-A9 Technical Data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
Nu het buiten -4 is gaat de unit echt efficient werken , rond de 0 graden was het netaan hier in huis met de temperatuur, hij kon het langzaam volhouden. maar nu overschrijdt hij makkelijk zijn setpoint en kan zelfs lager vermogen gaan draaien als bij 0 graden omdat er weinig vocht meer in de lucht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
patrickt35 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:39:
[...]

Dit is precies wat er gebeurd wanneer je de fan op auto hebt staan. De buitenunit begint zijn werk te doen, terwijl de fan van de binnenunit nog stil staat. Dit omdat hij anders te koude lucht zou gaan blazen.
Tijdens dit proces bromt de buitenunit.
Door eenvoudig de fan manueel wat hoger te zetten, kan de warmte afgifte gelijk beginnen.
Nadeel is dat je de binnenunit beter hoort.

Maar ik persoonlijk "luister" liever naar de fan van de binnenunit dan naar de resonance van de buitenunit, want dat hoor ik alleen maar wanneer ik in bed lig :)
Dat is wel oncomfortabel omdat de uitblaastemperatuur te laag wordt, ervaar je dat niet als tocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Laatst online: 21-09 20:21
Ik vraag me af of onze Daikin Perfera 3,5kw (FTXM35R - RXM35R) wel goed functioneert.

Wat is het maximaal opgenomen vermogen van deze set? Wij hebben deze op maximaal verwarmen staan (setpoint 31 graden voor 24 uur per dag), wat resultaat in een opgenomen vermogen van ongeveer 550 watt per uur. Verder hebben we naar mijn idee geen beperkende instellingen. Is 550watt het maximaal opgenomen vermogen?

In de winterperiode hebben we naast de airco ook de vloerverwarming draaien om een aangename temperatuur te bereiken van 21 graden. Voorgaand jaar was het voldoende om de vloerverwarming op een laag pitje te laten draaien (+- 2 a 3m3 gas per dag op de koudste dagen).
Op dit moment stoken we er +- 6 a 7m3 per dag door om de woonkamer op 21 graden te houden (naast de airco met een op setpoint van 31 graden voor 24 uur per dag).

Instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxXQnCsrw9LRU6IWOh6oLauMjF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfIDJ0nanC4mv1CmCb5te4SX.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u96trYDcSb7mW92tBwtouTu_IyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4SpIQEdSgr2BenCLyZcLYsm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Droogtrommel90 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:19:
Ik vraag me af of onze Daikin Perfera 3,5kw (FTXM35R - RXM35R) wel goed functioneert.

Wat is het maximaal opgenomen vermogen van deze set? Wij hebben deze op maximaal verwarmen staan (setpoint 31 graden voor 24 uur per dag), wat resultaat in een opgenomen vermogen van ongeveer 550 watt per uur. Verder hebben we naar mijn idee geen beperkende instellingen. Is 550watt het maximaal opgenomen vermogen?

In de winterperiode hebben we naast de airco ook de vloerverwarming draaien om een aangename temperatuur te bereiken van 21 graden. Voorgaand jaar was het voldoende om de vloerverwarming op een laag pitje te laten draaien (+- 2 a 3m3 gas per dag op de koudste dagen).
Op dit moment stoken we er +- 6 a 7m3 per dag door om de woonkamer op 21 graden te houden (naast de airco met een op setpoint van 31 graden voor 24 uur per dag).

Instellingen:
[Afbeelding]

Verbruik:
[Afbeelding]
Hij zou 1000 watt 24/7 kunnen draaien en 1600 watt voor 30 minuten op powerfull.
Verbruik zit hier ook rond 9 kwh daar is niks mis mee dus, toevallig vraagbesturing nog ingeschakeld?.

Wat geeft de Daikin App als binnentemp aan?
Letop wil je hogere vermogens dan kom je met dit weer niet meer weg met fluisterstand, fan stand stand 2 is minimaal noodzakelijk, liever nog stand 3.

(Schakel anders eens powerfull in en laat hem voor 30 minuten zijn werk doen).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Even een kleine aanvulling, zojuist de eerste defrost van de dag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
Al wel veel mensen over gehoord dit aan te willen schaffen, maar nog geen werkelijke ervaringen van mensen met zo'n ding gelezen.... De Plafond ventilator.

Helpt dit om de warme lucht die rondom de airco hangt weer een beetje naar beneden te krijgen? Of verstoord dit alleen maar de luchtstroom?

Airco hangt in de hoek van de kamer en de plafond ventilator zou er dan ongeveer 1,5 a 2 meter voor komen te hangen....

Geld verspilling of handige aanwinst?

(Ik weet dat ik de fan van de binnenunit harder kan zetten, maar mn vrouw klaagt dan de hele dag over de harde ruis) 😅

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 12-12-2022 21:27 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:02
Bedankt allen voor het meedenken. Ik ga kijken of ik via de installateur bigfoots kan krijgen en anders bestel ik er 2. Deze zal ik op betontegels of stapelblokken zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Sebo schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:32:
[...]

Ligt echt aan alle kenmerken van je woning , je kan er eigenlijk niks zinnigs over zeggen als buitenstaander. Alleen jij kan het proberen en het effect ervaren , doe het wel op stabiele dagen met ongeveer hetzelfde weer buiten.
Dat is waar. We hebben een tussenwoning met drie airco's. 2 op de slaapkamer/kantoor. 3,5 op de gang 1e verdieping en een 4,2 in de woonkamer.

Woonkamer
5,5 x ~13 x 2,4 = 171,6 M3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzse4O72iCUisHW53e2gB4ZtgZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YmSpHGtheyfbbOIOiLLRAsO.jpg?f=fotoalbum_large
mr_evil08 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:33:
[...]

Nachtverlaging kan je gerust doen zolang je het niet te gek maakt, behandel het als vloerverwarming, max 2c verlagen.

Bij afwezigheid gaat hij hier wel 2c onderuit en 2u van tevoren weer hoger(tijdklok).
Moet het eens proberen, ben bang dat je dan veel meer stroom verbruikt dan wanneer je vanaf 7u de airco's aandoet en dat je dan voor niets de airco aan hebt staan.
w00key schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:39:
[...]

Ik heb dynamische energieprijzen en verwarm op de goedkope uren. Zoiets:

[Afbeelding]

Maar ook zonder mag je dat doen, het spaart wel het milieu. Groen = het is er toch of je het gebruikt of niet = goedkoopste uren van de dag. Prijzen afgelopen 7 dagen:

[Afbeelding]

Mijn huis heeft iets van 13 kWh/dag nodig, omgerekend 550W als het 24 uur draait. Met minder uren zit ik tegen de 7-800W aan, soms hoger als ik haast heb en het warmer zet voor comfort, en dat laatste hoor je wel, vergeleken met <= 700W is dat vrij luid, dus ik verwarm zo lang mogelijk per 24 uur periode.

In het voor/naseizoen tot ongeveer 2 weken geleden was paar uur per dag aan genoeg, ik verbruikte toen maar 6 kWh dus overdag 12h x 500W is zat. Met minder vraag draait deze unit slecht, gaat dan pendelen, dan maar 's nachts uit. Hij kan tot 3 kW piek gebruiken, onder 15% vermogen (~450W) wilt hij niet echt goed soepel lopen en lijkt efficiënter rond de 20-30%.
Qua stroom maakt het niet veel uit. We hebben 19 panelen op 't dak met naar verwachting 6000 tot 6500 kWh opbrengst met een verbruik (voor de airco's) van 2800 kWh.

Andere vraag, ik zie dat we dezelfde app hebben. Heb je deze? https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Zo ja, kan ik de stekker van de buitenunit hier op aansluiten of is dat meer dan de 3680 W wat dit ding aankan? Aangezien het 3 binnenunits zijn en een flinke (?) buitenunit was ik huiverig. Weet niet hoe ik zoiets uit kan rekenen. Wil wel meer inzicht in het daadwerkelijke verbruik ipv wat ik zie met de daikin app.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
xHEMANx schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:26:
Al wel veel mensen over gehoord dit aan te willen schaffen, maar nog geen werkelijke ervaringen van mensen met zo'n ding gelezen.... De Plafond ventilator.

Helpt dit om de warme lucht die rondom de airco hangt weer een beetje naar beneden te krijgen? Of verstoord dit alleen maar de luchtstroom?

Airco hangt in de hoek van de kamer en de plafond ventilator zou er dan ongeveer 1,5 a 2 meter voor komen te hangen....

Geld verspilling of handige aanwinst?

(Ik weet dat ik de fan van de binnenunit harder kan zetten, maar mn vrouw klaagt dan de hele dag over de harde ruis) 😅
Lijkt me eigenlijk heel oncomfortabel, een plafondventilator aanzetten in de winter. Gaat veel teveel tocht geven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Glashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:29:
[...]

Lijkt me eigenlijk heel oncomfortabel, een plafondventilator aanzetten in de winter. Gaat veel teveel tocht geven denk ik.
Hmm ja dat kan ook erg irritant zijn. Geklaag over tocht. 😁

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:29:
[...]

Ik vraag mij af of dat wel zo is, ik zie het ook regelmatig in de horeca als het om hoge ruimte,s gaat dat ze die dingen aan hebben, ik had niet het idee van een tocht gevoel, tocht komt van een koude luchtstroom.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:32:
[...]

Ik vraag mij af of dat wel zo is, ik zie het ook regelmatig in de horeca als het om hoge ruimte,s gaat dat ze die dingen aan hebben, ik had niet het idee van een tocht gevoel.
Ik ben zelf een beetje bang dat de energie die ik met zon ding bespaar, omdat de airco minder hard moet werken, ik weer kwijt ben aan de energie die de plafond ventilator verbruikt....

Plus dat ik dan en iets lawaai van de airco ervaar en continue iets in mn ooghoeken zie draaien... Wordt het een hele kermis om het een beetje warm te krijgen hier...

Pffff... Laat ze de gasprijs maar weer flink omlaag gooien. Stuk makkelijker. 🤔

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 12-12-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Laatst online: 00:55
Oekol schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:28:
[...]

Dat is waar. We hebben een tussenwoning met drie airco's. 2 op de slaapkamer/kantoor. 3,5 op de gang 1e verdieping en een 4,2 in de woonkamer.

Woonkamer
5,5 x ~13 x 2,4 = 171,6 M3

[Afbeelding]

[...]

Moet het eens proberen, ben bang dat je dan veel meer stroom verbruikt dan wanneer je vanaf 7u de airco's aandoet en dat je dan voor niets de airco aan hebt staan.

[...]

Qua stroom maakt het niet veel uit. We hebben 19 panelen op 't dak met naar verwachting 6000 tot 6500 kWh opbrengst met een verbruik (voor de airco's) van 2800 kWh.

Andere vraag, ik zie dat we dezelfde app hebben. Heb je deze? https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Zo ja, kan ik de stekker van de buitenunit hier op aansluiten of is dat meer dan de 3680 W wat dit ding aankan? Aangezien het 3 binnenunits zijn en een flinke (?) buitenunit was ik huiverig. Weet niet hoe ik zoiets uit kan rekenen. Wil wel meer inzicht in het daadwerkelijke verbruik ipv wat ik zie met de daikin app.
Dat lukt met die stekker zo lang je buitenunit op een 16A zekering zit. Hij trekt als het goed is geen 3680W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
xHEMANx schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:35:
[...]

Ik ben zelf een beetje bang dat de energie die ik met zon ding bespaar, omdat de airco minder hard moet werken, ik weer kwijt ben aan de energie die de plafond ventilator verbruikt....

Plus dat ik dan en iets lawaai van de airco ervaar en continue iets in mn ooghoeken zie draaien... Wordt het een hele kermis om het een beetje warm te krijgen hier...

Pffff... Laat ze de gasprijs maar weer flink omlaag gooien. Stuk makkelijker. 🤔
Je kan nog spelen met de ventilatie en luchtvochtigheid verhogen dat geeft ook een hoger gevoelstemperatuur, men zegt vochtige lucht is moeilijker opstoken dat klopt maar vochtiger lucht voelt voor de mens ook warmer aan(natuurlijk niet gaan overdrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:32:
[...]

Ik vraag mij af of dat wel zo is, ik zie het ook regelmatig in de horeca als het om hoge ruimte,s gaat dat ze die dingen aan hebben, ik had niet het idee van een tocht gevoel, tocht komt van een koude luchtstroom.
Ik weet niet hoe hoog jouw herenhuis is maar hier zijn de plafonds niet zó hoog :+

Misschien heb je gelijk.. maar ik denk dat lucht in beweging van een graad 20 als tochtig aan voelt :) Moet geprobeerd worden dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

VlugVlug schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:37:
[...]

Dat lukt met die stekker zo lang je buitenunit op een 16A zekering zit. Hij trekt als het goed is geen 3680W
En die zekering zit dan in de meterkast? We hebben 3 fasen als dat helpt. De zonnepanelen zitten op een (oude ongebruikte) krachtgroep van de sauna van de vorige bewoners.

Want als dat werkt is dat wel een leuke aankoop, kan ik beter zien wat veranderingen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
Ik opperde het gisteren al, maar niemand reageerde. Misschien is het een optie om bv 1x per uur voor 10 minuten je binnenunit in de fan stand te zetten.
Dit is makkelijk te realiseren met een timer.
Lage fan stand de warme lucht tegen het plafond naar beneden laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
patrickt35 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:48:
Ik opperde het gisteren al, maar niemand reageerde. Misschien is het een optie om bv 1x per uur voor 10 minuten je binnenunit in de fan stand te zetten.
Dit is makkelijk te realiseren met een timer.
Lage fan stand de warme lucht tegen het plafond naar beneden laten blazen.
Warmte slaat meteen weer naar het plafond want het is convectiewarmte, fluisterstand niet gebruiken bij dit weer(vorst), hier draait die zacht vergelijkbaar met stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 17-09 11:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verwarm je met of zonder de offset van de binnenunit?
Wat is je setpoint?
Weet je zeker dat er genoeg isolatie materiaal (pur) tussen buiten en binnenmuur zit waar het gat geboord is?

Hier ook met meerdere thermometers meerdere verschillende temps.

Uiteindelijk, net als wat jij hebt staan, een losstaande thermometer als primaire referentie omdat we die voorheen met de CV ook al gebruikten.
De CV thermostaat (zo'n rond Honeywell ding aan m'n Intergas ketel) is ook zelfs geen referentie meer.
Dit omdat schijnbaar de temperatuur in de huiskamer omhoog schiet als iemand gaat douchen op de eerste verdieping, dit terwijl deze warmte niet eens bij deze thermostaat kan komen. Schijnbaar heeft de ketel nog ergens een sensor, heb ik nooit geweten, misschien ervaar je qua CV ook zoiets vaags.

Alle 3 de pieken is toen de douche aan stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bjg1d-R_gsAiX-dGG5ncXTouLRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i6mczt9BcoveZabomcR2A101.png?f=fotoalbum_large

ps. persoonlijk zou ik zo'n luchtvochtigheid van 31% niet fijn vinden, er wordt tussen de 40~60% geadviseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 17-09 11:15
Interessant!
De buitenunit zal harder moeten werken met een kleinere delta maar als dit een paar defrosts tegengaat is dit qua verbruik misschien zelfs gunstiger.
Deze ga ik testen/proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Ik zou een din rail model nemen en deze in je kast monteren, komt professioneler over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Laatst online: 00:55
Oekol schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:43:
[...]

En die zekering zit dan in de meterkast? We hebben 3 fasen als dat helpt. De zonnepanelen zitten op een (oude ongebruikte) krachtgroep van de sauna van de vorige bewoners.

Want als dat werkt is dat wel een leuke aankoop, kan ik beter zien wat veranderingen doen.
Die krachtaansluiting zal gesplitst zijn naar 1 of meerdere wcd’s. Daar zit je buitenunit in gestekkerd en kun je zo’n slimme schakelaar inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Frag1le schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:56:
[...]

Verwarm je met of zonder de offset van de binnenunit?
Wat is je setpoint?
Weet je zeker dat er genoeg isolatie materiaal (pur) tussen buiten en binnenmuur zit waar het gat geboord is?

Hier ook met meerdere thermometers meerdere verschillende temps.

Uiteindelijk, net als wat jij hebt staan, een losstaande thermometer als primaire referentie omdat we die voorheen met de CV ook al gebruikten.
De CV thermostaat (zo'n rond Honeywell ding aan m'n Intergas ketel) is ook zelfs geen referentie meer.
Dit omdat schijnbaar de temperatuur in de huiskamer omhoog schiet als iemand gaat douchen op de eerste verdieping, dit terwijl deze warmte niet eens bij deze thermostaat kan komen. Schijnbaar heeft de ketel nog ergens een sensor, heb ik nooit geweten, misschien ervaar je qua CV ook zoiets vaags.

Alle 3 de pieken is toen de douche aan stond.

[Afbeelding]

ps. persoonlijk zou ik zo'n luchtvochtigheid van 31% niet fijn vinden, er wordt tussen de 40~60% geadviseerd.
Je kan 10 thermometers plaatsen maar de beste thermometer is onze huid, heb je het koud verhoog de temperatuur met 0,5 graden heb je het binnen een half uur nog koud verhoog nog verder, de grootste fout is dat mensen te koud of te warm hebben direct meerdere graden zakken of verhogen. Het getal dat je af leest is ook maar relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
patrickt35 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:43:
[...]

Ik heb mij laten vertellen wanneer je je airco gaat aansturen met een Tado V3+, je de mogelijkheid hebt om het schakelen van je airco mee te laten gaan met je dynamische prijzen.
Klopt, onder andere via Tibber. Je betaalt 3 euro per maand, dacht ik, aan Tado. Je kan dan 's nachts in goedkope uren warmtebuffer opbouwen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Bovenstaande werkt niet, of averechts op zijn hoogst. Je had allicht wel minder defrosts, maar dat komt doordat de buitenlucht minder vochtig was vandaag en de zon scheen (met wat geluk ook op de buitenunit).

Bij in elk geval Daikin en ik neem aan ook bij MHI is de defrost-control uitsluitend gestuurd op deze inputs: minimale tijdsduur hoe lang de compressor al loopt, gemeten buitentemperatuur en compressor-frequentie. Die laatste is hoger als de unit harder werkt, en hoger is eerder defrosts.

Eigenlijk heb je dus alleen op die laatste invloed, en dan nog indirect, op drie manieren:

• Je kunt het setpoint dicht bij de huidige temperatuur houden, zodat er geen hoge compressor-frequentie gevraagd wordt.
• Je kunt met demand control een maximum compressor-frequentie instellen (als percentage van het maximum)
• Je kunt de fanspeed binnen hoger zetten, waardoor de binnenuit zijn warmte beter kwijt kan, en dus voor dezelfde hoeveelheid warmte de compressor minder hard hoeft te werken, en dus naar een lagere frequentie van schakelen. De COP verbetert hierdoor ook.

Het is allemaal een afweging: laatste optie betekent meer herrie, tweede optie kan betekenen dat je het niet meer warm krijgt op gegeven punt, en eerste optie uiteraard idem.

Je kunt met de eerste en tweede optie wel redelijk voorkomen dat de unit gaat switchen tussen minimale tijd tussen defrosts en daar tussenin voluit stampen.

Als je zeker weet dat de defrosts onnodig zijn, wat onder sommige omstandigheden voorkomt, kun je nog op een vierde manier valsspelen: het kort uit- en weer inschakelen van de unit reset in elk geval bij Daikin de tijdsduur van compressor-looptijd. Of dit een goed idee is voor de levensduur van het geheel en het gekooi waard laat ik aan je eigen beoordeling en/of verbeelding over. Er is al eens iemand geweest die dat heeft geautomatiseerd zelfs.

De exacte waardes/formules heb ik en anderen ooit ook al eens in dit topic gelinkt vorig jaar (voor Daikin), zoek indien geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 21-09 17:56
Hespy schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:05:
[...]

Ik zou een din rail model nemen en deze in je kast monteren, komt professioneler over
Heb ik ook; maar dan moet wel alleen je airco op die groep zitten anders kun je nog niet goed meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
patrickt35 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:43:
[...]

Ja en nee, per dag verschilt hoeveel ik geef om comfort vs prijs. Nu verwarm ik onder de 40ct/kWh ex BTW, en beetje extra als ik weet dat het straks een enkele uren uit "moet" voor de avondpiek, kan je dat aangeven in Tado? Plus dat elke 3 uur eventjes uit "workaround" voor LG oil return cycle.

Ik zie in de Tado alleen een soort offset als de prijs verandert, meer niet. Wat ik normaal doe, extra stoken rond 11-1300 uur, wordt dan niet gedaan omdat de prijs niet extra laag is, maar gemiddeld, maar het zit wel tussen twee pieken in dus warmtevraag is groter.

Het is zo lastig ook weer niet om het zelf te doen, met L/L heb je een hoop factoren die je moet wegen, COP laag als het koud is vs goedkoper stroom in de nacht.

Bij CV + Evohome met 5 zones was het gewoon de weekprogramma erin zetten en klaar. Efficiency was alleen bepaald door retourtemperatuur water / stooklijn en die kan je prima begrenzen in de ketel - installateursmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Oekol schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:28:

Dat is inderdaad wat ik heb. Mijn LG MU3R19 moet je officieel afzekeren op 25A, maar hij zit op een 16A groep en boven de ~3000W heb ik hem nooit gezien, dus dat valt binnen de 3840W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSmaV8Ldipo-bOA9vLkwYkeVBMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A05EudUxFblOTHDRjOkPCcAe.png?f=fotoalbum_large

Minimum circuit amperes staat op 15.8A dus dat moet lukken, als het al aan een stekker zit en ergens ingeplugd is. Als het direct aan een groep vast zit moet je het in de meterkast inbouwen, met zoiets als https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/
Pagina: 1 ... 278 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic