🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Ik wil mijn alleenstaand huis laten voorzien van lucht/lucht warmtepompen.
Het huis is groot (300+ m2) maar niet alle ruimtes moeten opgewarmd kunnen worden.
Bouwjaar is 1976, ik heb zo goed als ik kan na-geïsoleerd (spouwmuren, ...).
Ondertussen heb ik 3 verschillende offertes ontvangen.
Na heel wat lees- en onderzoekswerk ben ik tot volgende conclusies gekomen:
- Offerte 1 is echt extreem duur
- Offerte 2 wordt een pendelfeestje met 2 multisplits. En volgens de installateur zou ik zeker niet lager mogen gaan dan 7kW om m'n living te kunnen opwarmen
- Offerte 3 lijkt me de beste oplossing. Bureau en keuken liggen naast elkaar en worden vaak samen verwarmd, dus een multi split houdt steek.
Single splits:
Woonkamer: 57m2 (150m3): Stylish 5kW single split (RXA50B)
Bibliotheek: 32m2 (100m3): Stylish 4.2kW single split (RXA42B)
Master bedroom: 22m2 (53m3): Perfera 2kW single split (RXM20R9)
Multi split: 2MXM40A 4kW
Keuken: 23m2 (60m3): Stylish 2,5kW multi split
Bureau: 13m2 (34m3): Perfera 2kW multi split
21.170 euro
Offerte 2: Daikin
Multi split 1: 5MXM90 9kW
Woonkamer: 57m2 (150m3): Perfera 7.1kW multi split
Bibliotheek: 32m2 (100m3): Stylish 3.5kW multi split
Master bedroom: 22m2 (53m3): Stylish 2.5kW single split
Multi split 2: 2MXM50 5kW
Keuken: 23m2 (60m3): Stylish 2,5kW multi split
Bureau: 13m2 (34m3): Perfera 2.5kW multi split
14.096 euro
Offerte 3: Mitsubishi Electric
Single splits:
Woonkamer: 57m2 (150m3): RW Series 5kW hyper heating single split (MUZ-RW50VGHZ)
Bibliotheek: 32m2 (100m3): RW Series 3,5kW hyper heating single split (MUZ-RW35VGHZ)
Master bedroom: 22m2 (53m3): Compacte wandunit 2kW single split (MUZ-AP20VG)
Multi split: MXZ-2F53VFHZ 5.3kW hyper heating
Keuken: 23m2 (60m3): Premium Design 2,5kW multi split
Bureau: 13m2 (34m3): Premium Design 2,5kW multi split
14.214 euro
De RW serie van ME is trouwens nieuw en heeft indrukwekkende specs. Hij blijft werken tot bij -30*C. Ook zou hij pak minder defrost cycles hebben.
Ik denk dat ik de ME oplossing ga kiezen. Mocht er iemand nog opmerkingen / advies hebben, dan hoor ik het graag! Thnx
Helaas beide merken worden/kunnen niet door eenzelfde installateur geplaatst worden, keuze is dus ME of Dakin. Verder wist ik niet dat de binnen-units bij ME allen even groot zijn. Welk model heb je precies van Daikin?Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:48:
[...]
De ME maakt minder geluid. Zeker bij verwarmen.
Ik heb de 5 kw diamond.
Nadeel van de ME is dat de binnenunit van de 2.5kw versie net zo groot is als de 5kw. Daarom heb ik de daikin boven genomen.
Verder beide, top units.
De Perfera. Jep alle vermogens dezelfde binnenunit. Maar is wel echt zo’n beetje het beste wat je kan krijgen. Zeker als je voor een hyperheating unit gaat. Dan ben je niet te stoppen in de winter.Moris schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:03:
[...]
Helaas beide merken worden/kunnen niet door eenzelfde installateur geplaatst worden, keuze is dus ME of Dakin. Verder wist ik niet dat de binnen-units bij ME allen even groot zijn. Welk model heb je precies van Daikin?
Is het de extra € 600 waard om voor ME te kiezen of is het een beetje rommelen in de marges?Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:07:
[...]
De Perfera. Jep alle vermogens dezelfde binnenunit. Maar is wel echt zo’n beetje het beste wat je kan krijgen. Zeker als je voor een hyperheating unit gaat. Dan ben je niet te stoppen in de winter.
2,5k W -> slaapkamer voor 100% koelen
- Dakin SEER/SCOP: 8,75/5,15 (FTXA25AW / RXA25A9) - Stylisch
- Mitsubishi SEER/SCOP: 10,5/5,2 (MSZ-LN25VG2/MUZ-LN25VG2) - Diamond
5,0 kW -> woonkamer koelen en verwarmen.
- Dakin SEER/SCOP: 7,33/4,6 (FTXA50AW / RXA50A9) - Stylisch
- Mitsubishi SEER/SCOP: 8,5/4,6 (MSZ-LN50VG2/MUZ-LN50VG2) - Diamond
Model met hyperheating is de R variant toch in de naam? Maakt de buitenunit ook nog wat uit?Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:07:
[...]
De Perfera. Jep alle vermogens dezelfde binnenunit. Maar is wel echt zo’n beetje het beste wat je kan krijgen. Zeker als je voor een hyperheating unit gaat. Dan ben je niet te stoppen in de winter.
.
Ik denk dat het rommelen in de marge is. Snap alleen niet dat ME duurder is.. meestal kost de daikin meer.Moris schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:13:
[...]
Is het de extra € 600 waard om voor ME te kiezen of is het een beetje rommelen in de marges?
2,5k W -> slaapkamer voor 100% koelen
- Dakin SEER/SCOP: 8,75/5,15 (FTXA25AW / RXA25A9) - Stylisch
- Mitsubishi SEER/SCOP: 10,5/5,2 (MSZ-LN25VG2/MUZ-LN25VG2) - Diamond
5,0 kW -> woonkamer koelen en verwarmen.
- Dakin SEER/SCOP: 7,33/4,6 (FTXA50AW / RXA50A9) - Stylisch
- Mitsubishi SEER/SCOP: 8,5/4,6 (MSZ-LN50VG2/MUZ-LN50VG2) - Diamond
Beide merken/units hebben voor en nadelen.
Persoonlijk heb ik meer met ME/MHI.
Als het dan toch rommelen in de marges is en ME een € 600 duurder is dan Daikin, dan lijk het me verstandig om voor Daikin te kiezen. Waarschijnlijk zullen de Belgische Daikin installateurs betere voorwaarden hebben tov ME?Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:16:
[...]
Ik denk dat het rommelen in de marge is. Snap alleen niet ME duurder is.. meestal kost de daikin meer.
Beide merken/units hebben voor en nadelen.
Persoonlijk heb ik meer met ME/MHI.
Bij de diamond lijn hebben ze HZ in de type aanduiding. Buitenunit is iets anders voor hyperheating.henidde schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:16:
[...]
Model met hyperheating is de R variant toch in de naam? Maakt de buitenunit ook nog wat uit?
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Wat ik alleen bedoel: een grote unit (b.vSjamo schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:09:
[...]
Het klinkt als een grap, sorry.
Je hebt het zelf geplakt.
Ik had het over een unit die (te) klein gekozen is voor een ruimte.
Jij zegt dat nergens in het stuk staat dat een kleine unit meer defrosts heeft dan een grote.
Dat klopt. Dat staat er niet. Het gaat om het vermogen ten opzichte van de ruimte waar deze voor gebruikt wordt. En dat staat er wel in.
MHI-SRK 5.0 of 6.0) bevriest in de praktijk mogelijk eerder dan b.v. het 2.0 model. Want de buitenunits zijn fysiek even groot terwijl de grote unit 'op zijn sloffen' daar meer warmte aan onttrekt. Als je b.v. 3 kW nodig hebt, dan draait de grote unit dat vermogen terwijl de kleine unit niet harder kan dan 2 kW.
De enige escape is het hard laten blazen van de binnenunit.
Eens, 600 is een (te) groot verschil. Goede vraag maar geen idee eigenlijk.Moris schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:22:
[...]
Als het dan toch rommelen in de marges is en ME een € 600 duurder is dan Daikin, dan lijk het me verstandig om voor Daikin te kiezen. Waarschijnlijk zullen de Belgische Daikin installateurs betere voorwaarden hebben tov ME?
Misschien dat iemand anders nog een reden kan verzinnen om niet voor de daikin te gaan.
Ik heb dit verhaal van je eerder gelezen. Ik zie nergens de logica terugkomen. Ik zie je theorie nergens ondersteund door praktijkvoorbeelden hier. Maar uiteindelijk doet dat er ook niet toe.Martin7182 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:29:
[...]
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Wat ik alleen bedoel: een grote unit (b.v
MHI-SRK 5.0 of 6.0) bevriest in de praktijk mogelijk eerder dan b.v. het 2.0 model. Want de buitenunits zijn even groot terwijl de grote unit 'op zijn sloffen' daar meer warmte aan onttrekt. Als je b.v. 3 kW nodig hebt, dan draait de grote unit dat vermogen terwijl de kleine unit niet harder kan dan 2 kW.
De enige escape is het hard laten blazen van de binnenunit.
Jij reageerde op wat ik zei. En wat jij zegt heeft niet te maken met wat ik zeg. Dus ja, we praten langs elkaar heen. Mij lijkt het goed daar mee op te houden en deze wisseling te stoppen, als niet voor iets anders dan wel wegens zinloosheid.
De cijfers achter de komma zal in de praktijk niet zoveel schelen. Wat ook belangrijk is welke vindt je het mooiste, je moet er heel de dag op kijken (vraag ook eens aan je vouw wat ze het mooiste vind), persoonlijk vind ik Daikin mooier. Wat ook niet onbelangrijk is is het gevoel bij de installateur, welke referenties heeft hij, is hij van in de buurt of komt hij van 100km ver, hoe is de afwerking van de leidingen enz.Moris schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:03:
[...]
Helaas beide merken worden/kunnen niet door eenzelfde installateur geplaatst worden, keuze is dus ME of Dakin. Verder wist ik niet dat de binnen-units bij ME allen even groot zijn. Welk model heb je precies van Daikin?
Echter vind ik het verbruik best heftig.. nu is het de afgelopen dagen steeds rond het vriespunt, zeker gisteren met de vele defrost zal het gebruik hoog liggen.
In de LG ThinQ app, kan je ook het gebruik per uur/dag/week/maand zien.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik van mede tweakers die ook 24/7 draaien.
Woe 7 dec: 10,60kWh
Don. 8dec: 9,98kWh
Vrijdag 9 dec: 14,09kWh
Zat. 10 dec: 15,36kWh
Als het zo rond de 10kWh per dag kan blijven vind het nog best netjes.. Maargoed, ben gewoon benieuwd naar die van jullie
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Ja al die kleine druppeltjes die ontstaan en naar beneden glijden is een leuk effect.Hartox schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:49:
Vlak voor de defrost
[Afbeelding]
Tijdens de defrost
[Afbeelding]
Mooi om te zien hoe snel het ijs smelt. Met dit weer is het dus echt noodzakelijk.
Goed om te zien dat een andere ZSX eigenaar, met dit weer, ook niet gelijkmatig bevroren ribben heeft en dezelfde lus in het midden niet bevriest.
Wat is daar heftig aan? Ik heb geen losse meter op mijn airco maar verbruik nu zo'n 30-40kwh met airco 24/7 aan, gebruik wel nachtverlaging. 200,5m3 dus wel een grote ruimte, met 5kw unit.AMDFreak schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:53:
Ik heb sinds kort een LG 3,5kw airco in de woonkamer (110m3). Ik heb deze 24/7 aan staan op 21 graden, wat oprecht een fijn comfort geeft in de woonkamer.
Echter vind ik het verbruik best heftig.. nu is het de afgelopen dagen steeds rond het vriespunt, zeker gisteren met de vele defrost zal het gebruik hoog liggen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik van mede tweakers die ook 24/7 draaien.
Als het zo rond de 10kWh per dag kan blijven vind het nog best netjes.. Maargoed, ben gewoon benieuwd naar die van jullie
Is dit erg?
[ Voor 3% gewijzigd door henidde op 11-12-2022 21:04 ]
.
Thanks @jobr !Verwijderd schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:05:
[...]
Dank en ik zie ook hoe de detectie plaatsvindt van de halve graden.
Een eventtuele volgende stap is dan het toestaan van een tsetpoint onder de 18 graden. Daar zullen hier wel een aantal tweakers hier ook wel belang in hebben.
Je verhoogt dan de troom evenredig met de het verschil van de lagere temperatuur en 18 graden. Het is dan de troom die aan MHI-AC-Ctrl gezonden wordt. De werkelijke temperatuur gaat wel als echte troom naar HA/MQTT, extern.
Yup dat zou heel mooi zijn. Ik geef ook zoals je zegt al 2 graden extra door momenteel om de slaapkamer op 16 te kunnen houden ipv 18.
Werkt allemaal prima maar moet de thermostaat nu 2 graden te hoog instellen in home assistant. Krijg die offset niet rechtgetrokken, weet niet hoe (met de esphome variant).
Zou een hele mooie toevoeging zijn.
Ik heb de Perfera - FTXM-R. Deze heeft dat ook toch?Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:28:
[...]
Bij de diamond lijn hebben ze HZ in de type aanduiding. Buitenunit is iets anders voor hyperheating.
.
140 m3, 24/7 setpoints van 19 nacht, 19,5 overdag en 20 's avonds.AMDFreak schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:53:
Ik heb sinds kort een LG 3,5kw airco in de woonkamer (110m3). Ik heb deze 24/7 aan staan op 21 graden, wat oprecht een fijn comfort geeft in de woonkamer.
/f/image/wHWeuMKs6dfrXTdk6P6KCv48.png?f=fotoalbum_large)
Ik laat hem s'nachts gewoon aan staan met een setpoint van 17 graden of heeft dit geen zin meer als het zo koud is.
Perfera 5 kWh ( of dat iets uitmaakt ;-)
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Deze zijn gemaakt om tot bij -20 te kunnen werkenmerlin1201 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:08:
Tot welke buiten temperatuur blijven jullie de airco gebruiken? komende nachten zijn gemiddeld -4 graden.
Ik laat hem s'nachts gewoon aan staan met een setpoint van 17 graden of heeft dit geen zin meer als het zo koud is.
Ik denk dat ik bij elke buitentemperatuur de airco wel blijf gebruiken. Ga niet bij -10 plotseling bellen om het gas weer te laten aansluitenmerlin1201 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:08:
Tot welke buiten temperatuur blijven jullie de airco gebruiken? komende nachten zijn gemiddeld -4 graden.
Ook verwarmen we alleen waar we zijn en anders gaat de thermostaat lager. Woonkamer of werkkamer of kantoor of slaapkamer.
En dan is de slaapkamer op 18 graden houden ook wel prettig eigenlijk. Bij 14 graden sochtends kom ik echt niet makkelijk mijn bed uit
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
LG 5kw verbruikt hier ongeveer 1kw rond de 0 graden (Set temp op 24 ivm grote ruimte verwarmen) Circa 15kw per dag , en mijn dag is van 08:00 tot 22:00 ongeveer. Elke warmtepomp moet er gewoon flink aan trekken nu , maar het schijnt onder 0 beter te worden met defrost want de luchtvochtigheid is dan minimaal.AMDFreak schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:53:
- Alleen binnenunit --> ~4 W
- Zowel binnen- als buitenunit aan --> ~10 W (elektronica van buitenunit wordt periodiek door binnenunit aangezet, waarschijnlijk om tempertuur te checken
- Daarbij carterverwarming aan --> ~35 W
- Ook nog verwarming van de 'lekbak' waarin condens wordt opgevangen --> ~ 135 W
Het staat ook netjes in de specs:
/f/image/T8hlnM19fHE0Ok9yNvbhwtjd.png?f=fotoalbum_large)
en een mooi plaatje
:fill(white):strip_exif()/f/image/CKzVrKBY2ZR8DZXR3xsdttp3.png?f=user_large)
Alleen staat er niet bij wat dit aan stroom kost...
De carterverwarming snap ik.
Onderin zie je de draad van de vermoedelijk lekbak verwarming:
:fill(white):strip_exif()/f/image/wBrrREcofalQvgV9myFNSVmv.png?f=user_large)
Deze verwarming van die lekbak gaat me wel wat ver. Die zou toch alleen aan hoeven staan als de airco echt in gebruik is (of idealiter alleen tijdens ontdooi cyclus). De unit wordt niet heel intensief gebruikt: alleen 's middags en soms 's avonds gebruikt.
Er valt niets in te stellen. Dus, wat ik heb gedaan is die 2de heater losgekoppelt want anders staat dat ding, met de huidige tarieven, 2 Euro per dag naar de vogeltjes te verstoken
:fill(white):strip_exif()/f/image/jytSpjYqWKG2stN7OytY1NIE.png?f=user_large)
Als het echt koud wordt, zal kijken of er geen ijs ophoopt.
Verder zet ik airco via de Shelly plug nu ieder avond om 23 uit en om 8 weer aan.
Dan heeft de unit een paar uur de tijd om weer koelmiddel uit de olie te verdrijven, voordat die 's middags weer wordt gebruikt.
Is dit een acceptable aanpak?
Nadeel van 3D auto is dat hij nooit zijn fan uit zet wanneer target temp bereikt is, voor de rest wel een prima functie.JiMiHeNdRiX schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:43:
[...]
3D auto. Alleen 's avonds tijdens het tv-kijken richt ik hem op de zithoek. Bij het naar bed gaan weer terug op 3D auto.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Zolang hij het aan kan, volgens de boeken -15 of -20 dacht ik.merlin1201 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:08:
Vorige keer met -12 ging ook goed.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Niet doen, carterverwarming zijn werk laten doen.WackoH schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:21:
Bij een zoektocht naar sluipverbruikers in huis mbv een aantal Shelly Plug S kwam ik erachter dat onze Zibro (tegenwoordig Qlima) SC3025 uit ~2007 (zeer tevreden over!) vier verschillende niveau van standby verbruik heeft, met als de vermoedelijke functie:De laatste twee gaan aan wanneer de temperatuur lager dan een graadje of 2 wordt.
- Zowel binnen- als buitenunit aan --> ~10 W (elektronica van buitenunit wordt periodiek door binnenunit aangezet, waarschijnlijk om tempertuur te checken
- Ook nog verwarming van de 'lekbak' waarin condens wordt opgevangen --> ~ 135 W
[Afbeelding]
en een mooi plaatje
[Afbeelding]:
[Afbeelding]
Deze verwarming van die lekbak gaat me wel wat ver. Die zou toch alleen aan hoeven staan als de airco echt in gebruik is (of idealiter alleen tijdens ontdooi cyclus). De unit wordt niet heel intensief gebruikt: alleen 's middags en soms 's avonds gebruikt.
Er valt niets in te stellen. Dus, wat ik heb gedaan is die 2de heater losgekoppelt want anders staat dat ding, met de huidige tarieven, 2 Euro per dag naar de vogeltjes te verstoken).
[Afbeelding]
Verder zet ik airco via de Shelly plug nu ieder avond om 23 uit en om 8 weer aan.
Dan heeft de unit een paar uur de tijd om weer koelmiddel uit de olie te verdrijven, voordat die 's middags weer wordt gebruikt.
Die lekbakverwarming is dan wel onzin.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
De gaskraan staat dicht maar ik heb voorlopig nog wel een gascontract voor het geval dat.
Als het dit jaar een relatief koude winter wordt en de perfera heeft daar geen probleem mee dan zal ik waarschijnlijk de gas volledig laten afsluiten en de gasketel en de dakdoorvoer verwijderen.
De lekbak weerstand is een PTC weerstand, als deze in ijs of water zit zal hij meer stroom trekken dan als hij droog is, bij het inschakelen warmt hij op en en dan zakt de stroom.WackoH schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:21:
Bij een zoektocht naar sluipverbruikers in huis mbv een aantal Shelly Plug S kwam ik erachter dat onze Zibro (tegenwoordig Qlima) SC3025 uit ~2007 (zeer tevreden over!) vier verschillende niveau van standby verbruik heeft, met als de vermoedelijke functie:De laatste twee gaan aan wanneer de temperatuur lager dan een graadje of 2 wordt.
[Afbeelding]
en een mooi plaatje
[Afbeelding]:
[Afbeelding]
Er valt niets in te stellen. Dus, wat ik heb gedaan is die 2de heater losgekoppelt want anders staat dat ding, met de huidige tarieven, 2 Euro per dag naar de vogeltjes te verstoken).
[Afbeelding]
Zolang de airco het trekt..merlin1201 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:08:
Ik dank dat je lager uit gaat komen met 24/7 door laten lopen.Sebo schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:17:
[...]
LG 5kw verbruikt hier ongeveer 1kw rond de 0 graden (Set temp op 24 ivm grote ruimte verwarmen) Circa 15kw per dag , en mijn dag is van 08:00 tot 22:00 ongeveer. Elke warmtepomp moet er gewoon flink aan trekken nu , maar het schijnt onder 0 beter te worden met defrost want de luchtvochtigheid is dan minimaal.
Dan kan setpoint omlaag naar 19 om ruimte op 20 te houden als eenmaal de massa op temperatuur is en blijft door 24/7 te stoken.
Zie je aan het eind van de dag tegen 22:00 het uur verbruik veel lager zijn dan 's morgens om 08: 00 als ie volle bak aan het werk moet om de setpoint te gaan halen ?
Heb hier een LG 3,5 al 4 weken op setpoint 19 staan. Woonkamer 110m3 en binnen is het zo rond 19,5 tot 20 graden en alles voelt lekker comfy aan. Bank, meubels, muren enzo.
Afgelopen week zit ik qua uur verbruik tussen de 300 en 600W afhankelijk van de buiten temperatuur.
In de grafiek staat dag verbruik en tevens gemiddelde binnen en buiten temperatuur dan die dag.
De relatie tussen buiten temperatuur is mooi te zien. Op de koude dagen last van paar defrosts maar vandaag valt het mee.
Zou daar in hassio eigenlijk nog een counter voor moeten maken en dan kan het aantal defrosts ook nog mooi in de grafiek.
/f/image/grzapNKmHtuGEvELwZHRXwXY.png?f=fotoalbum_large)
Onderstaand de grafiek van vandaag in uren. Rond 17u de oven aan gehad en ziet dat het uur verbruik gelijk minder wordt omdat er extra warmtebron actief is geweest in de ruimte. Dit zie ik ook terug bij bijv tv aan in de woonkamer. De pieken in de nacht en nog 2 overdag zijn momenten waarop een defrost plaats heeft gevonden.
/f/image/634nFdYEnvt9xnMd5mNu2SqG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door bgrr op 11-12-2022 21:54 ]
Gisteren: dagtemperatuur van 0°C electrisch verwarmd. Verbruik airco 14 kw(08.00-00.00) verbruik gas (douchen) 1m³
Vandaag: dagtemperatuur 2°C CV verwarmd. Tot nu toe 7m3 gas. Daarbij laat ik het electrisch verbruik van de cv buiten beschouwing.
Ik betaal voor gas €1,49 m³ en voor electriciteit €0,36 kw/h
Dus ondanks de slechte weersomstandigheden(veel defrosts) is het voor mij duidelijk dat electrisch verwarmen vele malen goedkoper is.
Ik dacht van niet maar pin me er niet op vast.henidde schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:04:
[...]
Ik heb de Perfera - FTXM-R. Deze heeft dat ook toch?
en nummer 1 : wat mot het kostenHespy schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:43:
[...]
De cijfers achter de komma zal in de praktijk niet zoveel schelen. Wat ook belangrijk is welke vindt je het mooiste, je moet er heel de dag op kijken (vraag ook eens aan je vouw wat ze het mooiste vind), persoonlijk vind ik Daikin mooier. Wat ook niet onbelangrijk is is het gevoel bij de installateur, welke referenties heeft hij, is hij van in de buurt of komt hij van 100km ver, hoe is de afwerking van de leidingen enz.
ik zit niet zo vaak naar het muur/plafond te kijken als hij roze was geweest valt dat alleen aan het begin even op
uiteindelijk gaat het om of je het kan betalen dan zo effieciet mogelijk en dan kies je als laattse nog uit de beste opties welke je het liefste hebt
zie ik dat een ontdooier staan?Hartox schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:49:
Vlak voor de defrost
[Afbeelding]
Tijdens de defrost
[Afbeelding]
Mooi om te zien hoe snel het ijs smelt. Met dit weer is het dus echt noodzakelijk.
hoe dan ook kom op het idee heeft het zin om antivries ruiten ontdooier er overheen te spuiten?
zo waar je ook de auto sloten mee kunt ontdooien en zo.
als er een laagje op blijft zitten bevriest het minder snel?
Ontdooien hoort er bij, laat het geen obsessie wordenMaxwp schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:15:
[...]
zie ik dat een ontdooier staan?
hoe dan ook kom op het idee heeft het zin om antivries ruiten ontdooier er overheen te spuiten?
Ik zou er zeker geen antivries opspuiten. De coating van de aluminium lamellen kan daar misschien niet tegen.Maxwp schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:15:
[...]
Haha, zeker niet! Spul om de racefiets en mtb mee schoon te makenMaxwp schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:15:
[...]
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Bij droge kou (lage RV) zullen de defrosts vermoedelijk wel afnemen, maar als dat samengaat met veel lagere temperaturen, lukt het niet meer om alles op temperatuur te houden. Rond nul gaat dat nog wel (we hadden dag en nacht ca. 750 Watt, nog ruimte over dus). We hebben voor nu besloten om bij T/TD < 0 gr. op gas te verwarmen, tussen 0 en +3 gr. hybride, vanaf 3 gr. alleen op de WP. We wonen pal aan het Markermeer, het aantal vorst/ijsdagen in een doorsnee seizoen is hier op twee handen te tellen. Daarmee zullen we toch ca. 75% aan gasverbruik verminderen.
Wat betreft efficiëntie ervaren we wel een mooi resultaat. Na een defrost trekt hij een tijdje 1.400 Watt en dat levert ca. 49 graden uitstroom op, met ca. 630 m3/uur volume (lage ventilatiesnelheid) tezamen over beide binnenunits. De warmteopbrengst zoals berekend in de HVAC calculator(1) is daarmee 6.0 kW, ergo COP is 4.29.
(1) Tip: je kan in de URL van de HVAC calculator een uitlaattemperatuur opgeven (temp2) die hoger is dan 40 graden. Bijvoorbeeld: Inlaat: 21 gr., uitlaat: 49 gr., 634 m3/uur, RV 39%
Bedankt voor de info. Maar ik zie in die pdf meer MHI modellen dan dat ik op de Nederlandse MHI website heb gezien. Op de NL MHI website zie ik vooral de ZS en ZSX modellen. In jouw pdf staan andere modellen zoals de ZTL en ZSP en extra uitvoeringen met R410A etc. Zijn die hier in Nederland verkrijgbaar?Frag1le schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:08:
[...]
@Jammie
Even een correctie op bovenstaande.
Vloermodel SRF 5 kW, minimale warmteafgifte:
met R410A gas, SRF-ZMX, doet 600 watt, max 6900
met R32 gas, SRF-ZSX is dat 800 watt, max 7400
Zie: https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf
[ Voor 10% gewijzigd door Jammie op 11-12-2022 23:50 ]
Ikzelf gebruik alleen nog de airco om te verwarmen, maar zit nu op 24kwh met de airco beneden.
50 kWh voor alles totaal in deze dag.
Voor mij nu geen probleem vanwege contract tot 2025 & zonnepanelen, maar vraag me dan toch echt af of het wel goed gaat hier.
Ingesteld op 20 graden gehele dag. En soms zelfs idee dat hij het niet helemaal lekker trekt, zeker in stille modus niet.
Heb een Daikin FVXM 50 A
Ja ik geef bewust ook die 2 graden minder door om op 16 te kunnen komen nu (met een instelling van 18 dan), had idd elk getal kunnen zijn maar 16 is laag genoeg hier.Verwijderd schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:40:
[...]
De ESPhome (Ginkage) gebruikt ik en die twee graden offset is dat die uit kunt zetten op de binnenunit of is dat de troom correctie. De troom correctie is gelijk aan de het aantal graden onder de 18 graden, boven de 18 graden is het 0.5 - 0 - 0.5 -0 etc.
Die feature request is inderdaad precies wat ik ook zoek zodat de thermostaatinstelling gewoon overeenkomt met daadwerkelijke setpoint en ik deze workaround niet meer hoef te gebruiken.
Zal er ook nog wat input bijplaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door AirJonn op 11-12-2022 23:51 ]
Mijn verbruik is ook flink hoor. Multisplit, enkel de woonkamer aan op setpoint 20, waarmee t hooguit 17,5 graden wordt zit ik ook op ik gok zo'n 25-30kwh.BekSide schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:19:
Met verbazing lees ik hier jullie verbruikscijfers van de airco.
Ikzelf gebruik alleen nog de airco om te verwarmen, maar zit nu op 24kwh met de airco beneden.
Voor mij nu geen probleem vanwege contract tot 2025 & zonnepanelen, maar vraag me dan toch echt af of het wel goed gaat hier.
Ingesteld op 20 graden gehele dag. En soms zelfs idee dat hij het niet helemaal lekker trekt, zeker in stille modus niet.
Heb een Daikin FVXM 50 A
Jaren 90 woning, geen perfecte isolatie, wel dubbelglas etc.
110 m3 ongeveer met een mhi SCM 50 buitenunit, 3,5kw binnenunit. Overige binnenunits (2 keer 2,5) staan praktisch altijd uit.
Denk dat het aan de stille modus ligt.BekSide schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:19:
Heb een Daikin FVXM 50 A
Fan staat op standje mid als we op de bank zitten en anders op standje high.
Hoe sneller de fan staat hoe zuiniger de hele unit wordt.
Blaast gewoon meer m3 warme lucht op hoge fan stand. Denk dat daar het verschil in zit
[ Voor 5% gewijzigd door bgrr op 11-12-2022 23:50 ]
Gisteren 14 kw er doorheen gejaagd van 08.00 tot 00.00 met mijn Qlima 3,5kw. Setpoint 22°C. 130 m³
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2022 23:52 ]
24/7 - setpoint snachts op 18 en overdag op 20.
Tussenwoning 100m3 - 1997 - redelijk goed geïsoleerd.
MHI 35 ZSW.
Zaterdag wel erg veel defrosts gehad.
Ben erg benieuwd wat de komende week aan verbruik gaat opleveren met die nachtelijke temperaturen.
Wat me tot nu toe verder opvalt en ik vraag me af of anderen dit herkennen:
- bij lage temperaturen zijn fan stand 1 en 2 niet voldoende om de hele kamer op te warmen. Het blijft als een warme wolk op dezelfde plek hangen.
- ik voel kou van de vloer komen, als je rustig op de bank zit kan je hier zelfs koude onderbenen van krijgen. Ben vloerverwarming gewend dus misschien is dat het maar het stoort me wel. De vloer is overigens erg goed geïsoleerd dus daar kan het niet aan liggen.
[ Voor 46% gewijzigd door BeeJee78 op 12-12-2022 00:09 ]
Nee. Wel erop letten dat er zich geen ijslaag onderin de behuizing kan gaan vormen. Heb bij langere vorstperiodes wel gezien dat daar soms dan zo’n dikke ijslaag vormt dat de fan ertegenaan loopt. Dan wil je dus zo’n warmtelint zoals @WackoH onderin zijn unit heeft liggenhenidde schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:02:
Nu heb ik bij een van mijn buitenunit het volgende: defrosts vinden plaats maar onder blijft een gigantisch brok ijs zitten. Je ziet dat er rondom wel ijsvorming weggaat bij defrosts, maar onderin echt een dik brok wat blijft zitten.
Is dit erg?
Kwestie van wat warm water erin gieten en dan is het zo weg, mocht het gebeuren.
Woonkamer: (1) Haier Flexis Plus 35AMDFreak schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:53:
Eerste verdieping: (2) Fujitsu ASY35Ui-LLCE
Beide setpoint 20 tot vrijdag, toen naar 21 gegaan.
Woensdag: (1) 6,24 + (2) 3,78 = 10,02 kWh
Donderdag: (1) 6,88 + (2) 4,23 = 11,11 kWh
Vrijdag: (1) 8,50 + (2) 5,19 = 13,69 kWh
Zaterdag: (1) 10,10 + 5,08 = 15,18 kWh
Exact 50 kWh lol
[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 12-12-2022 00:35 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het is belangrijk voor mij om dit via home assistant (lokaal) aan te kunnen sturen.
Nu is mijn oog gevallen op MHI-AC-Ctrl, dat lijkt me een mooie integratie dmv MQTT.
Maar klopt het dat een multi split oplossing niet gaat werken? Dat staat in de readme: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
Maar hier lees ik dat het wel kan: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/48This has to be a split device (separated indoor and outdoor unit).
We hebben de airco's nog niet aangeschaft en we kunnen ook gaan voor 3x een single split, maar vraag me af waarom het niet zou werken op een multi split.
Iemand die hier antwoord op heeft? 😃
De theorie staat in natuurkundeboeken maar je hebt gelijk dat praktijkvoorbeelden hier niet echt te vinden zijn. Dat laatste komt omdat niemand zijn huis de ene dag verwarmt met een grote unit en de andere dag met een kleine. Het is wel algemeen bekend dat kleine units zuiniger zijn dan grote. Te klein bestaat feitelijk niet, voor zover de units dezelfde afmetingen hebben en voor zover het om dichtvriezen+ontdooien gaat. Het wordt wel een ander verhaal bij meerdere binnen- en buitenunits voor een gegeven warmtevraag. Of wanneer de buitenunit fysiek ook echt groter is. Dan heb je meer oppervlak om warmte uit te wisselen.Sjamo schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:35:
[...]
Ik heb dit verhaal van je eerder gelezen. Ik zie nergens de logica terugkomen. Ik zie je theorie nergens ondersteund door praktijkvoorbeelden hier. Maar uiteindelijk doet dat er ook niet toe.
Bij mij was dat gisteravond om 22:00 dus 19 graden en vanmorgen om 06:00 was het 14,4 als je dan je airco, of zoals ik vroeger de thermostaat 's nachts op 15/16 zet, stook je de hele nacht voor ca. 1 graad.
Heeft me toen heel veel geld bespaard, zette hem 's avonds laat gewoon op 12 en 's morgens weer op 19.
nouja 21, toen was ik nog een koukleum
[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 12-12-2022 06:26 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Gemiddeld over welke periode? Gisteren met temperaturen rond het vriespunt was het precies 5 kWh. Dit stookseizoen tot nu toe 108 kWh in totaal.Faece schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:22:
Wat is jullie gemiddeld dagverbruik (ongeacht zwaarte toestel en ongeacht type huis)?
Haha mooie en duidelijke vraag is dat he, zegt ook totaal niets, geeft wel leuke antwoorden.Martin7182 schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:28:
[...]
Gemiddeld over welke periode? Gisteren met temperaturen rond het vriespunt was het precies 5 kWh. Dit stookseizoen tot nu toe 108 kWh in totaal.
Alleen verwarmen? Als hoofdverwarming? Over het hele jaar? En hoezo ongeacht het type.
Enige nuttige antwoord wat ik kan geven is 1560kWh t/m gisteren, dus 4,5217kWh per dag
Oh de reden dat ik hier weer over begon was omdat ik dit nu boven heb, ik ben 9 euro per dag kwijt aan gas om het op 12,5 graden te houden, maar door o.a. zeg maar "lekkage" van beneden en ik denk mijn eigen warmte als ik slaap komt het nooit onder de 11 graden.JDx schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:26:
Nog uit de tijd dat ik alleen gas had een tipje...
Ik ben dus de afgelopen weken elke dag 9 euro kwijt geweest om het op 12,5 te houden.
Ook moet hij aan blijven staan anders is die 12,5/13 graden ook zo weer weg, las wel ergens dat we misschien de -10 aan kunnen tikken deze winter, dus dan ben ik wel benieuwd, maar dan gaat denk ik de airco uit en gewoon het hele huis op gas, dat kost me zo'n 30 euro per dag (tarief 3,17/m3 bij Eneco).
Ik heb hier een praktijkvoorbeeld. Zijn weliswaar geen units uit dezelfde merk laat staan dezelfde serie, maar toch.Martin7182 schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:22:
[...]
De theorie staat in natuurkundeboeken maar je hebt gelijk dat praktijkvoorbeelden hier niet echt te vinden zijn. Dat laatste komt omdat niemand zijn huis de ene dag verwarmt met een grote unit en de andere dag met een kleine. Het is wel algemeen bekend dat kleine units zuiniger zijn dan grote. Te klein bestaat feitelijk niet, voor zover de units dezelfde afmetingen hebben en voor zover het om dichtvriezen+ontdooien gaat. Het wordt wel een ander verhaal bij meerdere binnen- en buitenunits voor een gegeven warmtevraag. Of wanneer de buitenunit fysiek ook echt groter is. Dan heb je meer oppervlak om warmte uit te wisselen.
Ik heb een Haier Flexis Plus 35 in de woonkamer en op de eerste verdieping een Fujitsu ASY35Ui-LLCE. De Haier heeft een aanzienlijk grotere warmtewisselaar dan de Fujitsu. Ook vragen we van de Haier veel meer, die moet een aanzienlijk grotere ruimte verwarmen.
Toch schiet de Fujitsu veel vaker in defrost. De Fujitsu is relatief klein en compact waar de Haier gewoon lomp groot is.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De ZSX is juist geschikt voor lage temperaturen. Ik zou het gewoon proberen, je bent waarschijnlijk nog steeds minder kwijt dan wanneer je met gas stookt.MeteoVir schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:12:
Sinds twee maanden zijn we tevreden bezitters van een MHI multisplit (SCM71) met twee binnenunits (SRK60 ZSX en SRK20 ZSX). Het is nu wel ontdekken hoe het verwarmen gaat, op een manier die kosteneffectief en comfortabel is. Met buitentemperaturen en -dauwpunt boven 0 graden lukt dat probleemloos en tegen laag verbruik. Zodra de temperatuur/dauwpunt onder nul zakt, krijgen we snel en vaak defrost, wat stroom vreet en flink snijdt in de effectieve verwarmingstijd. In het ergste geval waren we 4 uur per dag eraan kwijt (16 sessies van 15 min).
Bij droge kou (lage RV) zullen de defrosts vermoedelijk wel afnemen, maar als dat samengaat met veel lagere temperaturen, lukt het niet meer om alles op temperatuur te houden. Rond nul gaat dat nog wel (we hadden dag en nacht ca. 750 Watt, nog ruimte over dus). We hebben voor nu besloten om bij T/TD < 0 gr. op gas te verwarmen, tussen 0 en +3 gr. hybride, vanaf 3 gr. alleen op de WP. We wonen pal aan het Markermeer, het aantal vorst/ijsdagen in een doorsnee seizoen is hier op twee handen te tellen. Daarmee zullen we toch ca. 75% aan gasverbruik verminderen.
Wat betreft efficiëntie ervaren we wel een mooi resultaat. Na een defrost trekt hij een tijdje 1.400 Watt en dat levert ca. 49 graden uitstroom op, met ca. 630 m3/uur volume (lage ventilatiesnelheid) tezamen over beide binnenunits. De warmteopbrengst zoals berekend in de HVAC calculator(1) is daarmee 6.0 kW, ergo COP is 4.29.
(1) Tip: je kan in de URL van de HVAC calculator een uitlaattemperatuur opgeven (temp2) die hoger is dan 40 graden. Bijvoorbeeld: Inlaat: 21 gr., uitlaat: 49 gr., 634 m3/uur, RV 39%
Leuke HVAC tip
Stille modus heeft alleen betrekking op de buitenunit, maar je hebt gelijk dat dat de waarschijnlijke oorzaak is dat de unit het niet trekt. Ik ken Daikin niet maar b.v. MHI draait in stille modus maximaal maar op een derde v.d. capaciteit. Is wel lekker zuinig stoken overigensbgrr schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:48:
[...]
Denk dat het aan de stille modus ligt.
Fan staat op standje mid als we op de bank zitten en anders op standje high.
Hoe sneller de fan staat hoe zuiniger de hele unit wordt.
Blaast gewoon meer m3 warme lucht op hoge fan stand. Denk dat daar het verschil in zit
Alles draait om warmteverlies, een enkele installatie met problemen nagelaten.BekSide schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:19:
Heb een Daikin FVXM 50 A
Bij ons had onze MHI airco gisteren 6,05 kWh nodig om een serre (4x3x3,5) en een woonkamer (8x5x3) te verwarmen tot 14 graden. Het is een oud dijkhuis, met heel veel oud dubbel glas, onverwarmde bovenverdieping met wat steenwol boven plafpnd, matig geisoleerde vloer en nageplaatste binnenwanden met 5 cm XPS isolatie ertussen.
Voor onze woonkeuken (6x6x4,5) en logeerkamer (4x4x3) had de Daikin airco gisteren 9,6 kWh nodig, naast onze CV ook 2 m3 gas voor de vloerverwarming van de woonkeuken, waarbij de temperatuur van de matig geisoleerde logeerkamer 17 graden was en de goed geisoleerde woonkeuken (uit 2013) op 20 graden verwarmd werd.
Bedankt, alle beetjes helpen al had ik liever een praktijkvoorbeeld waarbij alles gelijk is behalve de airco. Maar het versterkt wel idee dat qua bevriezen, klein & compact minder goed is dan lomp grootGlashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:55:
[...]
Ik heb hier een praktijkvoorbeeld. Zijn weliswaar geen units uit dezelfde merk laat staan dezelfde serie, maar toch.
Ik heb een Haier Flexis Plus 35 in de woonkamer en op de eerste verdieping een Fujitsu ASY35Ui-LLCE. De Haier heeft een aanzienlijk grotere warmtewisselaar dan de Fujitsu. Ook vragen we van de Haier veel meer, die moet een aanzienlijk grotere ruimte verwarmen.
Toch schiet de Fujitsu veel vaker in defrost. De Fujitsu is relatief klein en compact waar de Haier gewoon lomp groot is.
Feitelijk heb je twee units nodig in één ruimte wil je hier bewijs voor verzamelen. Maar de natuurkunde is IMO wel genoeg..
Hierdoor staat de Daikin vaak veel te verbruiken. Dus het is nog even wennen met setpoint. Het verbruik van afgelopen dagen;
Donderdag 10.6 kwh
Vrijdag 12 kwh
zaterdag 16.1 kwh
zondag 15.2 kwh
:strip_exif()/f/image/f1QjBcz3An5nHeFEvFTgl5Yv.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week word het glas in lood verwijderd en in januari terug geplaatst in dubbel glas. Inmiddels zijn de spouwmuren wel geïsoleerd (afgelopen donderdag).
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Ik heb hetzelfde met een MHI. Kan dit kwaad?henidde schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:02:
Nu heb ik bij een van mijn buitenunit het volgende: defrosts vinden plaats maar onder blijft een gigantisch brok ijs zitten. Je ziet dat er rondom wel ijsvorming weggaat bij defrosts, maar onderin echt een dik brok wat blijft zitten.
Is dit erg?
Dat er ijs onder unit ligt kan niks uit maken.Huisiie schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:56:
[...]
Ik heb hetzelfde met een MHI. Kan dit kwaad?
Vandaag is het hier -5°C, en de defrosts volgen elkaar snel op. Ik had verwacht dat nu minder te zien omdat er minder vocht in de lucht aanwezig is.
Zou dat bij -10 ook nog gebeuren?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hij bevalt goed en Qlima-Nederland is altijd goed bereikbaar voor vragen etc..patrickt35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:38:
[...]
Meestal staat hij op auto, maar ben regelmatig aan het testen wat de ideale settings zijn om een zo constant mogelijke temperatuur in huis te krijgen. En wat niet resulteert in een extreem hoog verbruik. Hier nu ook met regelmaat een defrost. Buiten is het koud en een zeer hoge luchtvochtigheid, dus logisch dat je makkelijk ijsvorming krijgt op je buitenunit.
Hoe bevalt jou de Qlima?
Ik heb een SC5232.
Destijds voor 700euro gekocht en zelf geplaatst. Dan vervalt natuurlijk wel de garantie.
Je merkt wel dat ze er veel aandacht aan besteden en niet zomaar standaard uit China kopen. Ik heb nog geen zwakke schakel kunnen ontdekken.
Weet je ook dat er een ingebouwde thermostaat in de afstandsbediening zit?
Meestal (en dan vooral met wandunits die hoog in een hoekje hangen) is het andersom qua temperatuurwaarneming. Die meten dus dan een hogere temperatuur tov andere meters in de ruimte. Zou toch even checken of je geen luchtlekkage hebt bij je doorvoer naar buiten. Als ik me niet vergis zit er een klein roostertje aan de rechterzijkant van je binnenunit. Daarachter zou dan de voeler moeten zitten.Leanderr schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:56:
Wij hebben sinds kort de airco's maar het is even wennen om de juiste setting te vinden. Want zeker de Daikin neemt een veel koudere tempratuur waar dan de twee losse thermometers die wij in de woonkamer hebben staan. Deze geven dan tussen de 20 en 22 graden terwijl de daikin 18 a 19 graden meet. De thermometers staan relatief laag. Eentje aan de andere kant van de woonkamer op het tv meubel en de andere halverwege de ruimte op borst hoogte.
Hierdoor staat de Daikin vaak veel te verbruiken. Dus het is nog even wennen met setpoint. Het verbruik van afgelopen dagen;
Donderdag 10.6 kwh
Vrijdag 12 kwh
zaterdag 16.1 kwh
zondag 15.2 kwh
[Afbeelding]
Deze week word het glas in lood verwijderd en in januari terug geplaatst in dubbel glas. Inmiddels zijn de spouwmuren wel geïsoleerd (afgelopen donderdag).
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Kans op lucht lekkage lijkt mij klein omdat de spouwmuur later is geïsoleerd. De installateur heeft er aardig wat pur tussen gespoten. Moet er wel bij zeggen dat wanneer ik hem op stand 1 hij wel warmer meet.AtlAntA schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:09:
[...]
Meestal (en dan vooral met wandunits die hoog in een hoekje hangen) is het andersom qua temperatuurwaarneming. Die meten dus dan een hogere temperatuur tov andere meters in de ruimte. Zou toch even checken of je geen luchtlekkage hebt bij je doorvoer naar buiten. Als ik me niet vergis zit er een klein roostertje aan de rechterzijkant van je binnenunit. Daarachter zou dan de voeler moeten zitten.
Ander bijkomend puntje is het feit dat er boven dat plafond geen isolatie zit tussen het dak en het gips.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Die ingebouwde temperatuursensor in de afstandsbediening is geniaal. Ik laat hem altijd meten via de ab, wat ervoor zorgt dat ik een constante temperatuur in huis heb.Ruud888 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:09:
[...]
Weet je ook dat er een ingebouwde thermostaat in de afstandsbediening zit?
Ik had wel het probleem dat ik de Tuya app moest gebruiken, en niet de nethome plus. (Qlima is overgestapt naar een andere wifi dongle). In de Tuya app kan je in de schema's alleen kiezen voor aan of uit, en niet een bijpassende temperatuur.
Afgelopen donderdag contract gehad met Qlima, en ze zenden een andere dongle toe die wel compatibel is met nethome plus.
Goede service dus.
Vanavond/morgen nacht & ochtend is het weer rond de -4 á -5 graden, ik verwacht een lager verbruik dan de afgelopen paar dagen.
Gisteren 16.65kWh verbruikt en eergisteren 17.87kWh
Op zondag 20 november was de temperatuur rond de -5 (laagste -5.7 volgens de temperatuur sensor in de achtertuin) en toen is er 14.17kWh verbruikt.
Zondag 13uur aangehad.patrickt35 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:18:
[...]
Die ingebouwde temperatuursensor in de afstandsbediening is geniaal. Ik laat hem altijd meten via de ab, wat ervoor zorgt dat ik een constante temperatuur in huis heb.
Ik had wel het probleem dat ik de Tuya app moest gebruiken, en niet de nethome plus. (Qlima is overgestapt naar een andere wifi dongle). In de Tuya app kan je in de schema's alleen kiezen voor aan of uit, en niet een bijpassende temperatuur.
Afgelopen donderdag contract gehad met Qlima, en ze zenden een andere dongle toe die wel compatibel is met nethome plus.
Goede service dus.
30m2 10KW verbruik.
20 graden.
Matig geïsoleerd huis.
Dat zou ik je niet kunnen vertellen.Jammie schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:18:
[...]
Bedankt voor de info. Maar ik zie in die pdf meer MHI modellen dan dat ik op de Nederlandse MHI website heb gezien. Op de NL MHI website zie ik vooral de ZS en ZSX modellen. In jouw pdf staan andere modellen zoals de ZTL en ZSP en extra uitvoeringen met R410A etc. Zijn die hier in Nederland verkrijgbaar?
Even snel google naar SRF-ZSX levert in ieder geval genoeg resultaten op.
Ik denk dat de NL MHI website gewoon outdated is en de SRF tegenwoordig wordt gecombineerd met buitenunits (de ZSX dus) die draaien op R32.
Enkel nu in december... Nu het kouder wordt...JiMiHeNdRiX schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:31:
[...]
Bedoel je het gemiddeld dagverbruik op jaarbasis of bijv. alleen op dagen in december?
Ik draai ook 24/7 op 20-21 graden, en mijn totaal verbruik zit ook op 45 kWh....BekSide schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:19:
Heb een Daikin FVXM 50 A
@BekSide & @Faece - je moet ook vergelijken met je oude gasverbruik. Mijn oude gemiddelde is 600 m3 per jaar, nu 1200 kWh. En dagen dat het echt koud is zoals nu, maybe 6-8 m3 gas, nu 12-16 kWh.Faece schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:34:
[...]
Ik draai ook 24/7 op 20-21 graden, en mijn totaal verbruik zit ook op 45 kWh....
Het is ongeveer 1:2, 1 m3 gas = ~8 kWh warmte / COP van 4 = 2 kWh verbruik.
Als je veel slechter uit kom doe je iets fout, dan moet je kijken waarom je de COP van 4 niet haal, of je stookt inefficient (meer / onhandige verdeling)
Verwarm nu beneden met airco en boven met gas.
Matig geïsoleerd, dus veel warmteverlies.
Verbruik 4 m3 gas per dag, alles bij mekaar.
De airco rond de 10kWh per dag. Koudere dagen wat meer natuurlijk.
Geen idee hoeveel dagen het echt koud nog is?
De luchtvochtigheid maakt inderdaad erg veel verschil. Vannacht maar 1 defrost gehad tov 8 de nacht ervoor. Ook zie ik dat de temperatuur iets consistenter blijft en dat het setpoint veel gemakkelijker wordt gehaald in een kortere tijd.BlazeMuis schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:21:
Behoorlijk verschil tussen de hoge luchtvochtigheid van de afgelopen paar dagen en nu. Sinds gisteravond ~21.00 geen enkele defrost gehad.
Vanavond/morgen nacht & ochtend is het weer rond de -4 á -5 graden, ik verwacht een lager verbruik dan de afgelopen paar dagen.
Gisteren 16.65kWh verbruikt en eergisteren 17.87kWh
Op zondag 20 november was de temperatuur rond de -5 (laagste -5.7 volgens de temperatuur sensor in de achtertuin) en toen is er 14.17kWh verbruikt.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Hier onder zie je temperatuur verloop en het vermogen je ziet on het uur ongeveer een dip in vermogen en temperatuur.
/f/image/5DBC77QeM88uDaKBHdYCvtGs.png?f=fotoalbum_large)
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Defrost.Cyrus The Virus schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:55:
Ik heb sindskort een airco voor het verwarmen van mijn thuiskantoor, alleen nu merk ik op de koudere dagen dat hij tijdens verwarmen af en toe uitvalt, iemand een idee wat dat kan zijn ? Het is een Daikin airco van 2022.
Hier onder zie je temperatuur verloop en het vermogen je ziet on het uur ongeveer een dip in vermogen en temperatuur.
[Afbeelding]
Dat zijn defrosts om het ijs van je buitenunit te verwijden.Cyrus The Virus schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:55:
Ik heb sindskort een airco voor het verwarmen van mijn thuiskantoor, alleen nu merk ik op de koudere dagen dat hij tijdens verwarmen af en toe uitvalt, iemand een idee wat dat kan zijn ? Het is een Daikin airco van 2022.
[Afbeelding]
Binnenunit stop met blazen, compressor in de buitenunit gaat ven in de andere richting draaien, en het process wordt dus even omgekeerd waardoor de buitenunit opwarmt, en het ijs smelt.
Dit gebeurt meer narmate het kouder wordt en de buitenlucht vochtiger is.
ja had al zn vermoeden maar had niet verwacht dat het zo vaak zou gebeuren, maar logisch eigenlijk. Wel vervelend moet de hele tijd de jas aan doen als die uitgaatFORZAM schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:58:
[...]
Dat zijn defrosts om het ijs van je buitenunit te verwijden.
Binnenunit stop met blazen, compressor in de buitenunit gaat ven in de andere richting draaien, en het process wordt dus even omgekeerd waardoor de buitenunit opwarmt, en het ijs smelt.
Dit gebeurt meer narmate het kouder wordt en de buitenlucht vochtiger is.
[ Voor 5% gewijzigd door Cyrus The Virus op 12-12-2022 12:12 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Dat hebben wij ook. Ik hoor het gelukkig niet, maar mn vrouw en kinderen vinden het een erg naar geluid. Zelfde unit. Geen idee waarom die zo piept.dennistd schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:08:
De laatste dagen hoor ik af en toe een hoge harde pieptoon uit de binnenunit van mijn MHI SRK35ZS-W (draait 24/7) komen. Volgens de Spectroid-app op mijn telefoon zou het om een toonhoogte van 8438Hz gaan. Meer mensen die dit hebben of iemand die weet waar het weg komt?
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Afmetingen van je huis zijn best bepalendBekSide schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:19:
Heb een Daikin FVXM 50 A
Ik heb een gemiddeld verbruik deze week van ~17 kWh per dag. Maar ik verwarm enkel de woonkamer (100m3), die aardig is geisoleerd. De slaapkamers zijn 15 graden en de bijkeuken is 8 graden

Vergelijken van cijfers is vooral interessant bij zelfde type huis, zelfde manier van verwarmen. Dan kan je zien wat isolatie theoretisch zou kunnen doen, of kijken als alles vrijwel gelijk is of er niet een probleem is ergens.
Klopt, maar eens aan het rekenen. Gegaan. De airco beneden van 5.0kw moet 220m3 verwarmen.Waah schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:27:
[...]
Afmetingen van je huis zijn best bepalendsamen met isolatie.
Ik heb een gemiddeld verbruik deze week van ~17 kWh per dag. Maar ik verwarm enkel de woonkamer (100m3), die aardig is geisoleerd. De slaapkamers zijn 15 graden en de bijkeuken is 8 graden![]()
Vergelijken van cijfers is vooral interessant bij zelfde type huis, zelfde manier van verwarmen. Dan kan je zien wat isolatie theoretisch zou kunnen doen, of kijken als alles vrijwel gelijk is of er niet een probleem is ergens.
Mijn verbruik vanuit de Daikin app:
Zondag 24,2
Zaterdag 22,8
Vrijdag 18,3
Donderdag 15,5
Verwarm alleen maar met de airco.
Dit is veel te kort door de bocht. Om te beginnen zijn CV en airco niet met elkaar te vergelijken. CV is stralingswarmte met een veel hogere temperatuur, airco is puur lucht verwarming met lage temperatuur.JDx schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:26:
Nog uit de tijd dat ik alleen gas had een tipje, als je bijvoorbeeld 24/7 je airco aan laat staan, kijk dan eens wat de temperatuur is 's morgens met de airco uit.
Bij mij was dat gisteravond om 22:00 dus 19 graden en vanmorgen om 06:00 was het 14,4 als je dan je airco, of zoals ik vroeger de thermostaat 's nachts op 15/16 zet, stook je de hele nacht voor ca. 1 graad.
Heeft me toen heel veel geld bespaard, zette hem 's avonds laat gewoon op 12 en 's morgens weer op 19.
nouja 21, toen was ik nog een koukleum
Dit onderwerp is tot in den treure besproken, en het komt neer op persoonlijke voorkeur, maar comfort hangt af van hoe warm de massa om je heen is (meubels, muren, etc.). Als je het laat afkoelen naar 14 graden dan zijn al je meubels en muren dus ook 14 graden. Zelfs als de lucht om je heen 21 graden is gaat het dan koud voelen, en niet comfortabel. De airco gaat dan letterlijk de hele dag nodig hebben om alles weer op temperatuur te krijgen. Pas 's avonds heb je dan weer een beetje een behaaglijk gevoel. Een CV doet dat veel sneller, want hogere temperatuur. Daarom is nachtverlaging bij CV logischer dan bij een warmtepomp.
Geef je helemaal gelijk, maar een testje is soms best leuk. Zeker als de temperatuur aardig gelijk is in een week met dezelfde luchtvochtigheid e.d.TigerXtrm schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:55:
[...]
Dit is veel te kort door de bocht. Om te beginnen zijn CV en airco niet met elkaar te vergelijken. CV is stralingswarmte met een veel hogere temperatuur, airco is puur lucht verwarming met lage temperatuur.
Dit onderwerp is tot in den treure besproken, en het komt neer op persoonlijke voorkeur, maar comfort hangt af van hoe warm de massa om je heen is (meubels, muren, etc.). Als je het laat afkoelen naar 14 graden dan zijn al je meubels en muren dus ook 14 graden. Zelfs als de lucht om je heen 21 graden is gaat het dan koud voelen, en niet comfortabel. De airco gaat dan letterlijk de hele dag nodig hebben om alles weer op temperatuur te krijgen. Pas 's avonds heb je dan weer een beetje een behaaglijk gevoel. Een CV doet dat veel sneller, want hogere temperatuur. Daarom is nachtverlaging bij CV logischer dan bij een warmtepomp.
Ik wil ook nog eens in een stabiele week een paar keer snachts uit zetten, en een paar keer laten draaien en het verbruik vergelijken over de hele dag. Plus kijken hoe aangenaam het voelt.
Vind het jammer dat ik de data niet naar MinderGas kan sturen om te vergelijken met het gasverbruik van voorgaande jaren
[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 12-12-2022 13:01 ]
Bij lage temperaturen kan je nog steeds op stand 1 of 2 verwarmen, je moet dan alleen de setpoint 2 graden hoger zetten.BeeJee78 schreef op maandag 12 december 2022 @ 00:01:
Zaterdag 13kwh en vandaag 9kwh
24/7 - setpoint snachts op 18 en overdag op 20.
Tussenwoning 100m3 - 1997 - redelijk goed geïsoleerd.
MHI 35 ZSW.
Zaterdag wel erg veel defrosts gehad.
Ben erg benieuwd wat de komende week aan verbruik gaat opleveren met die nachtelijke temperaturen.
Wat me tot nu toe verder opvalt en ik vraag me af of anderen dit herkennen:
- bij lage temperaturen zijn fan stand 1 en 2 niet voldoende om de hele kamer op te warmen. Het blijft als een warme wolk op dezelfde plek hangen.
- ik voel kou van de vloer komen, als je rustig op de bank zit kan je hier zelfs koude onderbenen van krijgen. Ben vloerverwarming gewend dus misschien is dat het maar het stoort me wel. De vloer is overigens erg goed geïsoleerd dus daar kan het niet aan liggen.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Precies of hij altijd optrekt en loslaat, optrekt en loslaat...
https://files.fm/u/7bs37emus
Het is een msz-ap20vgk die op een multisplit hangt mxz-3f54vf3. Dezelfde unit die in de slaapkamer hangt en deze op de zolder (wel een 2,5) doen dit niet. Ze hangen alledrie aan dezelfde buitenunit
Op zich heb ik die zorg ook (nog) niet, maar dankzij de 'vochtige kou' hadden we een fors aantal defrosts. Een dagverbruik van 30-35 kWh was daardoor niet ongewoon (zonder defrosts zou het 18 kWh zijn). Daarbij is het vervelend dat het systeem bijna elk uur tussen 10 en 15 min. 'niets' doet. We merkten overigens dat de airco met moeite nog de temperatuur omhoog kreeg, ook al ging het om slechts 0,5 graad tussen nacht en dag... maar dat deden we daarom met de CV-ketel. Min of meer stabiel houden, dat lukte wel. Aantekening is wel dat we ventilatiesnelheid (van de SRK60) niet hoger dan stand 1 zetten (SRK20: stand 2), omdat we harder te storend vinden. Bottom line, we zouden waarschijnlijk nog steeds minder kwijt zijn dan stoken met gas, maar comfort (in geluid e.d.) weegt hierin zwaarder. We nemen dan die 10 dagen per jaar dat we moeten terugvallen op geheel gas, op de koop toe.Martin7182 schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:55:
[...]
De ZSX is juist geschikt voor lage temperaturen. Ik zou het gewoon proberen, je bent waarschijnlijk nog steeds minder kwijt dan wanneer je met gas stookt.
Gem 20 graden effectief gemeten op de zit plek, airco geeft zelf 18 graden setpoint aan.(offset zal wel 2graden zijn)
+- 100m3 woonkamer alleen BJ 1957 Hr++, voorkant kunststof kozijnen, achterkant hout met nog 1 semi groot raam dubbelglas. Knauf supafill spouwmuur isolatie en 25cm zolder isolatie. 1ste verdieping + zolder kunststof HR++
verbruik:
1 dec: 5.36 kWh
2 dec: 7.05
3 dec: 8.82
4 dec: 9.72
5 dec: 7
6 dec: 5.72
7 dec: 7.02
8 dec: 6.46
9 dec: 8.44
10 dec:11.02
11 dec: 9.98
Temps boven zonder verwarming zijn: 12-12-2022
PC kamer (zuid) 16c met soms een kacheltje tot 22
Badkamer (zuid) 11.1c
Zolder 11c
Slaapkamers oost 14c
Volgend jaar boven ook maar een 2.5 plaatsen.
Ik ben tevreden, hopelijk schijnt de zon nog wat meer!
MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost
Of uberhauptBonzo2009 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:44:
..
Ik ben tevreden, hopelijk schijnt de zon nog wat meer!

[ Voor 74% gewijzigd door Vos op 12-12-2022 13:47 ]
Maar meer mag altijd natuurlijk..
Overdag wat warmer in huis, alleen dan hoef je geen energie te gebruiken van het net en had ik de hoop dat het huis als batterij kon dienen.
Ik had alleen niet verwacht dat de zon zo weinig scheen december 30kWh... (eerste jaar december met panelen hier)
Altijd nog goedkoper als stoken met Gas en met de bijna 5megawatt die ik haal op zuid met 12 panelen trek ik het volgend jaar nog wel recht met de saldering
MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost
Er staat dat het op een split device werkt, niet dat het alleen op een single split device werktDimitri19921 schreef op maandag 12 december 2022 @ 04:19:
Maar klopt het dat een multi split oplossing niet gaat werken? Dat staat in de readme: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
This has to be a split device (separated indoor and outdoor unit).
Maar hier lees ik dat het wel kan: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/48
We hebben de airco's nog niet aangeschaft en we kunnen ook gaan voor 3x een single split, maar vraag me af waarom het niet zou werken op een multi split.
Split Device is gewoon de airco zoals die hoortDimitri19921 schreef op maandag 12 december 2022 @ 04:19:
Ik ben me aan het oriënteren voor het aanschaffen van 3 airco's om mee te gaan koelen en verwarmen.
Het is belangrijk voor mij om dit via home assistant (lokaal) aan te kunnen sturen.
Nu is mijn oog gevallen op MHI-AC-Ctrl, dat lijkt me een mooie integratie dmv MQTT.
[...]
Maar hier lees ik dat het wel kan: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/48
een non-split is dus een mobiele airco bijvoorbeeld. Waarbij het verwarm en koelelement in je huis staat

4 binnen units (boven 3*2.5kw en beneden 1*5kw).
2 badkamers aanwezig waar ik een goedkope elektrische kachel gebruik om de ruimtes te verwarmen.
Het verwarmen gaat goed sinds +- oktober, verbruik tussen 40-50kwh per dag. 21 panelen op het dak met op moment van schrijven nog een overschot van +- 3000kwh, maak me dus niet zo'n zorgen over verbruik.
Echter na nu een paar dagen vriestemperaturen te hebben gehad buiten begint het binnen steeds kouder te worden. CV staat volledig uit sinds april (m.u.v. 10m3 gas p/maand voor warm water).
Ik merk dat de buitenunit steeds meer moeite heeft om het bij te houden (betreft 4MXM68N van Daikin). Bovendien zijn sommige ruimtes in huis ijskoud omdat de airco daar simpelweg niet komt. De vloeren zijn ook ijskoud omdat de vloerverwarming uit staat.
Vandaag toch maar de knoop doorgehakt en de CV terug aangegooid. Gebruik de airco nu om bij te verwarmen.
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic