Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 276 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.709 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
ik heb mijn 2x mhi 5.0 gekocht om ad hoc te verwarmen.

merkte gister dat dat toch iets minder ging. dit in verband met hoge vermogen en dan de defrost er meteen erachteraan.

normaal zet ikke vaak het power mannetje aan. en dan was de ruimte van 16 naar 20 in 15 minuten. met dit weer zou ik 2 x 15 minuten nodig hebben.

dus nu ook overgegaan op 24 uur verwarmen.

vanmorgen kwam ik beneden en is het dus aangenaam warm. ruimte 20 graden. het extra verbruik neem ik even voor lief.

maargoed als ik dan eerlijk ben en dus 24 uur verwarmen zou toepassen zou ik aan een 2.5 kilowat genoeg kunnen hebben. :)

24/uur verwarmen is de beste oplossing in deze tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:59:
[...]

Hiermee beperk je het maximale vermogen. Meer is het niet. Handmatig naar 90% lijkt defrosts te verminderen. Waarom precies, geen idee..
Ok, maar mijn daikin 5Kw draait hier zeker niet op vol vermogen.
Heeft het dan nut om de vraagbesturing op 90% te zetten?
Ik heb gisteren wel een aantal defrosts gehad maar zeker geen 11 of meer zoals ik hier lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

toxictooms schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:05:
[...]

Ik heb gisteren wel een aantal defrosts gehad maar zeker geen 11 of meer zoals ik hier lees.
Kan ook aan de plek liggen waar je airco staat, bij mij staat ie in buiten op de koude grond, bij anderen misschien op het dak(terras), dat scheelt wel veel denk ik.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:11
mr_evil08 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:59:
[...]

Komt doordat het mistig weer is op buiten, bij kale vorst heb je dat niet.
Wel of niet hard werken maakt weinig uit, het geluid is de fan van de buitenunit die lawaai kan maken, doet de buitenunit hier ook op lager vermogen.

Gelukkig komt mist weinig voor hier.
Je kan wel buitenunit stil inschakelen dan heb je dat minder maar kost je redement.
Ja je hebt fan geluid, maar eens in de zoveel tijd heb ik ook een heel hard brommend geluid. Ik hoor dat alleen als de airco het moeilijk heeft. Bij veel defrosts of als hij opeens heel hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

arie-verdetti schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:02:
Ligt er maar net aan, ik bespaar bijna 1,5kWh als ik hem uit zet van 0-6 en gebruik niet bepaald meer energie smorgens om het van 14 weer naar 17 te krijgen. Rond 8uur krijg ik het koud, dan gaat ie naar 18,5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:34
banaliteit schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:07:
[...]

Ja je hebt fan geluid, maar eens in de zoveel tijd heb ik ook een heel hard brommend geluid. Ik hoor dat alleen als de airco het moeilijk heeft. Bij veel defrosts of als hij opeens heel hard moet werken.
Wanneer je je fan van de binnenunit in een hogere stand zet, is het brommen weg.
Het lijkt wel alsof de buitenunit eerst vermogen gaat opbouwen(brommend geluid), daarna gaat de fan van de binnenunit in een hogere stand(wanneer hij op auto staat). Vanaf dat moment verdwijnt het brommen.
Wanneer je de fan manueel in een hogere stand zet, is er geen brommend geluid te horen.
Nu is mijn vrouw vrij kritisch qua geluiden, maar de fan van de airco stoort haar niet. (Zegt ze). Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze door het stoken met airco, ze meer shop ruimte heeft binnen het budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

patrickt35 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:12:
[...]

Wanneer je je fan van de binnenunit in een hogere stand zet, is het brommen weg.
Het lijkt wel alsof de buitenunit eerst vermogen gaat opbouwen(brommend geluid), daarna gaat de fan van de binnenunit in een hogere stand(wanneer hij op auto staat). Vanaf dat moment verdwijnt het brommen.
Wanneer je de fan manueel in een hogere stand zet, is er geen brommend geluid te horen.
Nu is mijn vrouw vrij kritisch qua geluiden, maar de fan van de airco stoort haar niet. (Zegt ze). Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze door het stoken met airco, ze meer shop ruimte heeft binnen het budget ;)
Haha ergens een paar topics terug maakte ik de opmerking, ik heb geen last van het geluid van de binnenunit, maar dat komt misschien omdat ik eurobiljetten hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:49
arie-verdetti schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:02:
ik heb mijn 2x mhi 5.0 gekocht om ad hoc te verwarmen.

merkte gister dat dat toch iets minder ging. dit in verband met hoge vermogen en dan de defrost er meteen erachteraan.

normaal zet ikke vaak het power mannetje aan. en dan was de ruimte van 16 naar 20 in 15 minuten. met dit weer zou ik 2 x 15 minuten nodig hebben.

dus nu ook overgegaan op 24 uur verwarmen.

vanmorgen kwam ik beneden en is het dus aangenaam warm. ruimte 20 graden. het extra verbruik neem ik even voor lief.

maargoed als ik dan eerlijk ben en dus 24 uur verwarmen zou toepassen zou ik aan een 2.5 kilowat genoeg kunnen hebben. :)

als je slechts 2,5 kW nodig hebt om je kamer 24 uur op 20 graden te houden is je energieverbruik sowieso superlaag dus dan levert het extra comfort op.

ik heb het vanacht echter geprobeerd, maar als je (veel) meer warmteverlies hebt gaat het toch echt heel veel extra kosten. Zoals je ziet had ik tot een uur of 4:30 rond de 700 Watt om het (enigszins) op temperatuur van 17 te houden. Toen ik de airco uit zette daalde het naar 15 maar de daling gaat steeds langzamer. 's ochtends zette ik de airco aan en 10 minuten later was het al aangenaam genoeg om in de ruimte te verblijven, vooral als je in de buurt van de uitblazende warme lucht bevindt. Ik herken me dus niet in het feit dat de airco langzamer opwarmt dan de CV. De ruimte is misschien nog koud maar directe warme lucht maakt het al snel mogelijk er te zitten (terwijl de ruimte verder opwarmt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUSTK1mPZkpOLnhw3hL-xbfgY3Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ymVutShsdILt9VluUhzLXJXr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
Frag1le schreef op zondag 11 december 2022 @ 04:48:
[...]

Excuus ik bedoelde in mn vorige bericht een veel lagere minimale warmteafgifte, wat uiteindelijk resulteert in een lager minimaal opgenomen vermogen waarmee de unit kan verwarmen.

Dat verbruik per jaar in de specs kan ik weinig over zeggen omdat ik niet weet niet waar ze dat op baseren.

Als je warmteverlies op de warmere dagen bijv maar 600-1400 watt is dan kan de MHI dus theoretisch blijven verwarmen zonder uit en weer aan te gaan.
Je hebt binnen dus minder schommelingen in de temperatuur omdat de WP dus kan blijven verwarmen.
Bij die Daikin kun je dus meer pendelen verwachten omdat deze minimaal met 1400 watt warmte de ruimte verwarmt.
Over het algemeen is een WP zuiniger als deze op een lager vermogen kan blijven verwarmen ipv telkens moet stoppen en weer opstarten.

Helaas is de SCOP van vloermodellen wel (een stuk) lager dan wandmodellen, ik heb daarom gekozen voor een wandmodel en niet een vloermodel.
Ik heb hier een daikin vloermodel van 5Kw.
Die staat hier nu te draaien aan 300watt op fluisterstand, waar haal je dan dat hij minimaal aan 1400watt zou werken?
Voorlopig doet hij zijn werk uitstekend, bij weer zoals gisteren ( heel vochtig en koud) is het verbruik hoger.
Temperatuur in de woonkamer is 21 graden, draai sinds deze maand 24/7 met een verlaging naar 18 graden 's nachts. Overdag 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-10 12:42
toxictooms schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:05:
[...]

Maar 1 manier om er achter te komen ;).
Bij mij is het enkel op zolder met de 3.5 unit op het dakkapel. De 5.0 ME op de uitbouw voor de woonkamer heeft minimaal last van defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
Sjamo schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:10:
[...]
Wanneer je unit aan de lage kant zit qua vermogen voor de ruimte die het moet verwarmen, kan het zijn dat hij verhoudingsgewijs dus altijd harder moet werken, en daarmee dus gevoeliger is voor het optreden van defrosts.
Dat is in de praktijk een hardnekkig misverstand. Bjvoorbeeld alle modellen van de MHI-SRK serie hebben een even grote binnenunit en even grote buitenunit met allemaal dezelfde thermische capaciteit (koeloppervlak). De buitenunits van de 5.0 en 6.0 zijn twee kg zwaarder dan de 3.5, 2.5 en 2.0, maar dat zit niet in de koelribben. Ik durf te stellen dat de 3.5, 2.5 en 2.0 alleen qua software verschillen. De 5.0 en 6.0 hebben een zwaardere compressor/fan, zodat die harder kunnen draaien.
Een SRK 2.0 unit die 2 kW warmte afgeeft bevriest in principe net zo snel als een SRK 6.0 unit. Bij dezelfde fansnelheden. Met een beetje pech draait de buitenunit v.d. 6.0 soms harder waardoor de unit juist eerder bevriest. De 6.0 heeft wel het voordeel dat de binnenunit ook harder kan en daarmee de buitenunit iets kan ontlasten. Maar dan moet je wel meer dan 12.2 m3/min. luchtverplaatsing hebben. Dus naar mijn mening geldt de bewering alleen als je de binnenunit hard laat blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:21:
[...]

Bij mij is het enkel op zolder met de 3.5 unit op het dakkapel. De 5.0 ME op de uitbouw voor de woonkamer heeft minimaal last van defrosts.
Ja precies, ik woonde ooit boven een winkelcentrum met o.a. een bakker onder me, had de verwarming nooit aan, lekkere warme voetjes haha, die van mij zit nu alweer in defrost. Eigenlijk elk uur.

Voordeel is wel dat je geen geluid/gedreun binnen hebt zoals sommige mensen die hem aan de muur hebben hangen, als volgend jaar de 2e wordt geplaatst misschien eens aan denken om op dikke rubber tegels te zetten ofzo, geen idee of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:21:
[...]

Ik heb hem nu eens op 90% gezet, ik volg het even op.
Maar vandaag is hier het weer volledig anders dan gisteren, denk dat heel vochtig en koud weer het lastigst is voor een wp.
Maar zo kan ik wel zien of de overschakeling van accumulatie naar L/L wp de goede keuze is geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:01
Gisteren 17.86kWh gebruikt om beneden te verwarmen en 4.84kWh om boven te verwarmen.

Totaal dag verbruik was 34.1kWh :+

De buitenunit is behoorlijk stil, bij een defrost hoor je de compressor een beetje. Voor de rest hoor je alleen de ventilatie flink blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
patrickt35 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:12:
[...]

Ga ik eens proberen. Hij staat nu op auto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dit is het tweede jaar dat we verwarmen met de Daikin. We hebben een 3MXM52N buitenunit met in de woonkamer een Prefera FTXM-R 3.5. Wij merken dat het gedrag van de unit dit jaar anders is dan vorig jaar. Waar hij vorig jaar continu afweek van de externe (tado) thermostaat komt hij nu elke keer erg dicht in de buurt, het verschil is hoogstens 0.1~0.2 graden.

De buitenunit start 's morgens ook veel rustiger op. Waar we voorheen een opstartpiek zagen van rond de 2kwh (of 1.3kw op econo) redelijk onafhankelijk van de binnen en buitentemperatuur, begint hij nu elke verwarmcyclus rond de 700 watt om daarna geleidelijk het vermogen omhoog of omlaag te regelen. Gevolg is dat de airco veel minder pendelt en de ruimtes veel geleidelijker op temperatuur komen. Lijkt er op dat ze dus iets in het algoritme hebben aangepast. Je kan het nog verder tweaken met vraagbesturing e.d. maar dat hebben we nu allemaal uitstaan en vooralsnog regelt hij alles helemaal prima 8)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:52
ndjong schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:36:
[...]

Zelfs met 24 uur verwarmen is het niet te doen qua geluid met 12 defrosts per dag. Vreselijk om te verwarmen met airco deze dagen!
Wat een ongenuanceerde post.
Hier werkt tot nu het verwarmen prima, zelfs met 20 defrosts per dag. De buitenunit, staat op de grond in de tuin, maakt bij een defrost wellicht 1 minuut wat meer herrie, maar komt in vele gevallen niet boven de omgevingsgeluiden uit.
Nu zal dit waarschijnlijk per merk en type vast verschillen.
Het is vervelend als jij je er zelf aan stoort maar het is niet alsof een CV geheel stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
De ervaring van geluid is voor iedereen anders. Sommige mensen zijn nou eenmaal heel gevoelig voor geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
toxictooms schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:20:
[...]

Ik heb hier een daikin vloermodel van 5Kw.
Die staat hier nu te draaien aan 300watt op fluisterstand, waar haal je dan dat hij minimaal aan 1400watt zou werken?
Voorlopig doet hij zijn werk uitstekend, bij weer zoals gisteren ( heel vochtig en koud) is het verbruik hoger.
Temperatuur in de woonkamer is 21 graden, draai sinds deze maand 24/7 met een verlaging naar 18 graden 's nachts. Overdag 21 graden.
Uit de specs van de unit, en ik had het over minimale warmteafgifte, niet over opgenomen vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Frag1le schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:37:
[...]

Wat een ongenuanceerde post.
Hier werkt tot nu het verwarmen prima, zelfs met 20 defrosts per dag. De buitenunit, staat op de grond in de tuin, maakt bij een defrost wellicht 1 minuut wat meer herrie, maar komt in vele gevallen niet boven de omgevingsgeluiden uit.
Nu zal dit waarschijnlijk per merk en type vast verschillen.
Het is vervelend als jij je er zelf aan stoort maar het is niet alsof een CV geheel stil is.
Idd al dat verschrikkelijke getik van die leidingen /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:31
Martin7182 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:24:
[...]

Dat is in de praktijk een hardnekkig misverstand. Bjvoorbeeld alle modellen van de MHI-SRK serie hebben een even grote binnenunit en even grote buitenunit met allemaal dezelfde thermische capaciteit (koeloppervlak). De buitenunits van de 5.0 en 6.0 zijn twee kg zwaarder dan de 3.5, 2.5 en 2.0, maar dat zit niet in de koelribben. Ik durf te stellen dat de 3.5, 2.5 en 2.0 alleen qua software verschillen. De 5.0 en 6.0 hebben een zwaardere compressor/fan, zodat die harder kunnen draaien.
Een SRK 2.0 unit die 2 kW warmte afgeeft bevriest in principe net zo snel als een SRK 6.0 unit. Bij dezelfde fansnelheden. Met een beetje pech draait de buitenunit v.d. 6.0 soms harder waardoor de unit juist eerder bevriest. De 6.0 heeft wel het voordeel dat de binnenunit ook harder kan en daarmee de buitenunit iets kan ontlasten. Maar dan moet je wel meer dan 12.2 m3/min. luchtverplaatsing hebben. Dus naar mijn mening geldt de bewering alleen als je de binnenunit hard laat blazen.
Misschien is het een hardnekkig misverstand, maar dan toch 1 die ondersteund worden door ME en volgens mij ook MHI. De laatste heb ik gelezen in een manual maar is nu lastig terug te vinden.
De eerste daar heb ik eerder al een printscreen van ME van geplaatst. Bij deze nog een keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXWb-om6oe4GkGf7HtnbrlUVuLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBZos1an6bRsqKSoK6GuW5Qs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Zou het rendabel zijn om via een schema je binnenunit bv 1x per uur voor 10 minuten op fan stand te laten draaien, zodat de warme lucht naar beneden wordt verplaatst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
Frag1le schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:46:
[...]

Uit de specs van de unit, en ik had het over minimale warmteafgifte, niet over opgenomen vermogen.
Ah ok, geen probleem.
Maar tot op heden nog geen enkel probleem gehad met mijn vloermodel.
Ik vind het zelfs aangenaam dat hij langs beneden en boven de warmt lucht uitblaast.
Krijg hier alles op een zuinige manier perfect op temperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door toxictooms op 11-12-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
toxictooms schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:54:
[...]

Ah ok, geen probleem.
Maar tot op heden nog geen enkel probleem gehad met mijn vloermodel.
Krijgt alles op een zuinige manier perfect op temperatuur.
Ik denk dat een vloermodel inderdaad beter is om te verwarmen. Immers een radiator hangt ook niet aan je plafond.
Om te koelen in de zomer is natuurlijk een wand montage beter. Echter de meesten hier hebben hun airco natuurlijk om te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
patrickt35 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:58:
[...]

Ik denk dat een vloermodel inderdaad beter is om te verwarmen. Immers een radiator hangt ook niet aan je plafond.
Om te koelen in de zomer is natuurlijk een wand montage beter. Echter de meesten hier hebben hun airco natuurlijk om te verwarmen.
Ik kan u vertellen dat moest ik deze zomer gewild hebben ik het hier in de woonkamer hééél koud kon maken zonder probleem ;)
Voorlopig nog geen nadeel gevonden van mijn vloermodel tegenover een wandmodel.
Ook ivm met leidingwerk perfect, geen enkele leiding zichtbaar zowel binnen of buiten. :)
Hier was het belangrijkste het verwarmen, dat hij koelt op stroom van de zonnepanelen is een extra voordeel. Ook al omdat het "salderen" hier niet meer bestaat.

[ Voor 10% gewijzigd door toxictooms op 11-12-2022 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:50
renzo4000 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:51:
Je hoort alle buitenunits van verschillende merken nu heel goed buiten met deze temperaturen. Er hangen hier in de buurt Daikins, Toshiba, ME, MHI, LG's etc en je hoort ze allemaal de één beter als de ander maar ik heb nog geen "stille" unit gehoord. Het valt me echt op als ik de hond ga uitlaten, met name in de avond als het andere omgevingsgeluid afneemt.
Loop maar eens een rondje bij ons door de woonwijk (gasloos). De L/L en L/W pompen houden onderling een wedstrijd ;)

De Haier multsplit heb ik gisteren ruim 5 uur lang aangehad overdags, deze heeft 2 defrosts gedaan. De Nibe doet elke 2 uur een defrost. Je ziet dan ook allemaal damp vanaf het dak komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:11
Dolbyadt schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:18:
@Headshot_NL Ik zelf heb ook een s09et LG standaard op de slaapkamer hangen. Was bedoeld voor de boven verdieping te koelen met de te warme zomers. Maar je kunt er ook mee verwarmen. Maar om te verwarmen is dit type niet echt geweldig. Deze hebben voor verwarmen maar 1x + en dat merk je dus ook qua verbruik. Deze LG type zijn eigenlijk bedoeld om hoofdzakelijk te koelen. Tijdens koelen heeft deze ook best veel opties om zuinig te kunnen koelen. Maar op verwarm gebeid heeft dit type LG totaal niks in te stellen. En dat merk je goed qua stroom verbruik. Tijdens verwarmen kan dit type namelijk erg slecht terug moduleren. Gemiddeld blijft het verbruik hangen rond de 480watt. Ze maken ook nog eens een hoop geluid tijdens de defrost. Daar kun je best problemen mee krijgen met buren.

Toevallig gisteren even naar de winkel gelopen in de straat bij een ander hoekhuis hingen ook 2x LG buiten units te draaien. Wat een vervelend geluid kwam van de buiten units af. Ik ben daar wel van geschrokken.
Wanneer ik dat vergelijk met mijn Daikin is dat verschil heel erg groot. Mijn advies wanneer je ermee wilt gaan verwarmen zorg dat je voor een type airco gaat die gemiddeld 3x +++ heeft bij verwarmen en let dan ook op bij de specs van geluid wat deze units kunnen maken.

Links LG S09ET naast de Daikin RXM35N buiten unit:
[Afbeelding]

[...]
Beetje wisselende ervaring. Hier gaat het perfect, de afgelopen dagen was het een drama met de defrost en buiten maakten ze ook wel wat geluid. Maar de MHI 25ZS-W bij familie deed dat ook elk uur en maakte buiten ook wel lawaai. Ietsje minder, maar geen enorm verschil.

Hier moduleren ze ook gewoon netjes terug tot 180 watt. Niet met de huidige temperatuur maar wel als het iets warmer is. Afgelopen nacht draaide de S12ET onder de 230 watt.

Het is ons 3e jaar met deze setup en het bevalt prima. Ooit gekocht om te koelen maar dit is een mooie bijkomstigheid. De S09 en S12 samen gekocht voor 1200 inclusief leidingen. Dat is ongeveer de prijs van 1 MHI of Daikin.

Misschien vervang ik ze over een jaar of 3-4 wel als blijkt dat de techniek weer mooie stappen heeft gemaakt.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
..

[ Voor 99% gewijzigd door Headshot_NL op 11-12-2022 12:09 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
[...]

Ligt er maar net aan, ik bespaar bijna 1,5kWh als ik hem uit zet van 0-6 en gebruik niet bepaald meer energie smorgens om het van 14 weer naar 17 te krijgen. Rond 8uur krijg ik het koud, dan gaat ie naar 18,5.
Hier hetzelfde, verschilt echt per woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebo
SmoothTweaker schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:02:
[...]

Loop maar eens een rondje bij ons door de woonwijk (gasloos). De L/L en L/W pompen houden onderling een wedstrijd ;)

De Haier multsplit heb ik gisteren ruim 5 uur lang aangehad overdags, deze heeft 2 defrosts gedaan. De Nibe doet elke 2 uur een defrost. Je ziet dan ook allemaal damp vanaf het dak komen.
Ze moeten nu flink blazen ja, verschil in geluid is aanzienlijk. Maar gelukkig loopt de herrie buiten evenzijdig aan hoeveel mensen binnen verblijven. Als het 0 graden is zit niemand in de tuin dus zal je ook weinig last hebben van klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 12:20
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:46:
[...]

De defrost zelf maakt haast geen lawaai, het is de periode voor de defrost waneer de fan in de buitenunit hard draait terwijl er haast geen lucht is om die te verplaatsen.

Defrost zijn fijn en ze mogen best wat vaker.
Idd, de fan vlak voor defrost maakt een aardig bak herrie, gelukkig hebben de meeste mensen ramen en deuren dicht in de winter 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-10 14:04
Headshot_NL schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:06:
[...]

Afgelopen nacht draaide de S12ET onder de 230 watt.
Ik vind 230W heel netjes. Mijn MHI SRK35ZS-W draaide vannacht stabiel 400W (tussenwoning 1994, woonkamer open keuken HR++ 125m3 fanspeed auto). Setpoint bij naar bed gaan van 21 naar 19 graden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JiMiHeNdRiX schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:05:
[...]

Ik vind 230W heel netjes. Mijn MHI SRK35ZS-W draaide vannacht stabiel 400W (tussenwoning 1994, woonkamer open keuken HR++ 125m3 fanspeed auto). Setpoint bij naar bed gaan van 21 naar 19 graden gezet.
Al die luxe setpoints.

Zit ik met m'n 12,5 graden boven en als ik naar bed ga zet ik hem op 11 :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:28
[...]

Gebruik je de 3D auto functie ook of heb je je uitblaas zowel verticaal als horizontaal vast ingesteld?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
[...]

Inderdaad. Setpoint was 18 graden vanaf 0:00. Je ziet hem om 2 uur weer iets verhogen, maar het blijft onder de 250 watt. Pas vanaf 3:45 zie je hem weer verhogen richting de 270 watt, misschien was het wat koeler of vochtiger rond dat tijdstip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeG8U-B7IKbbkXrdhSmVzOe_Mfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKGXNqVWR4XUTbg45dVuaaJU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 21:59
JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:36:
[...]
Al die luxe setpoints.

MHI kan, helaas, niet lager dan 18.
Hoewel het buiten de app en remote wel mogelijk is om m naar 16 te trekken. En met eco naar 18-2.5=15.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwQhx9BqPVROWWdL_y6fqqDGoBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFDE5MhzY34DfGctaUtDBlx7.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag maar 2 defrosts; om 8 en 11. Vind het erg meevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Krypt op 11-12-2022 13:53 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Krypt schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:51:
Het is volgens mij in het hele land ook boven het vriespunt. Van 0 hier tot bijna 3 aan de kust.

Bedacht me net dat je van deze tarieven elke dag een nieuwe wollen trui kan kopen :')

[ Voor 41% gewijzigd door JDx op 11-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:32
JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:36:
[...]

Al die luxe setpoints.

Bikkel!

Aan warmte wen je maar aan kou kan je ook wennen. Het laatste durven de meeste niet of zijn niet bereid.

Ik zit door de week comfortabel te werken bij 16 a 17 graden. Ik wil mijnheer Putin zo min mogelijk sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stillekracht schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:14:
[...]

Bikkel!

Aan warmte wen je maar aan kou kan je ook wennen. Het laatste durven de meeste niet of zijn niet bereid.

Ik zit door de week comfortabel te werken bij 16 a 17 graden. Ik wil mijnheer Putin zo min mogelijk sponsoren.
11 graden is koud, maar er vriest je ook weer niet een bal af. (Een bikkel is een man met één bal :P)

Wij zitten beneden nog aan het gas en daar doen we 16 / 16.5 overdag. Werken we net zonder te koude vingers.

Boven met de nieuwe airco lekker comfy op 18 dachten we - en die hebben we nu ook maar op 16 gezet omdat het anders zo warm is 🤭

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2022 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
Stillekracht schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:14:
[...]

Bikkel!

Bedenk ook even dat er mensen zijn met een zittend beroep.
Natuurlijk kun je een skipak aan doen en verwarmde handschoenen het is maar net hoe ver je wil gaan.

20 is hier echt het minimum maar vaak 22.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-12-2022 14:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Appie Heijn schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:38:
[...]

Gebruik je de 3D auto functie ook of heb je je uitblaas zowel verticaal als horizontaal vast ingesteld?
3D auto. Alleen 's avonds tijdens het tv-kijken richt ik hem op de zithoek. Bij het naar bed gaan weer terug op 3D auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:33:
[...]

Bedenk ook even dat er mensen zijn met een zittend beroep.
Natuurlijk kun je een skipak aan doen en verwarmde handschoenen het is maar net hoe ver je wil gaan.

20 is hier echt het minimum maar vaak 22.
Ja 11 is boven he, als ik slaap, doe alleen heel af en toe de verwarming aan naar 12,5 zodat het niet 's nachts onder de 10 zakt, gek genoeg is douchen ook geen probleem, afdrogen en aankleden in de badkamer die verwarmd is door het douchen (douche wel gewoon warm).

Het enige rot moment is 's nachts moeten pissen, dan wil je echt niet onder de dekens vandaan :9

Beneden heb ik het gewoon op 18, anders moet ik inderdaad handschoenen aan achter de PC.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 11-12-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:55:
[...]

Nou ja, wie is er nu buiten dan, behalve de hond uitlaten ;)

Ik heb nog nooit klachten gehad en hij staat gewoon in de tuin op terras. Zal eens luisteren tijdens een defrost.

Heb toevallig nu een defrost, hoor niets behalve de auto's van de straat 200 meter verderop ;)
Ik ben er net achter gekomen dat het "harde" geluid van mijn buitenunit een andere oorzaak heeft.

De buitenunit hangt aan de gevel en resoneert op bepaalde frequenties. Als ik hem ietsjes optil dan hoor je alleen het zachtere geluid van de fan.

Is dit iets waarvoor ik de installateur kan laten komen? Combinatie van dikkere dempers en waterpas zetten zou voldoende moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:04
De tip is al eerder gegeven, maar heb vandaag even de filters van de binnenunit schoongemaakt. Zat behoorlijk veel stof in. Geluid is meteen minder, kost duidelijk minder moeite met schone filters..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
De laatste dagen hoor ik af en toe een hoge harde pieptoon uit de binnenunit van mijn MHI SRK35ZS-W (draait 24/7) komen. Volgens de Spectroid-app op mijn telefoon zou het om een toonhoogte van 8438Hz gaan. Meer mensen die dit hebben of iemand die weet waar het weg komt?

[ Voor 3% gewijzigd door dennistd op 11-12-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Weet iemand het verschil van de 2 scop waarden?

Graag een reactie naar mij toe, want anders vind ik het nooit meer terug. Zo snel gaan hier de berichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QENbKG5K2VmSZHGRMIKySo2zAec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WRlMKeTDzVW7T5LMaTtw6O4V.jpg?f=user_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
Temperatuur regeling met (draadloze) externe sensor(op 4~5 meter van de indoor unit) en display werkt. :D *O*

De mitsubishi electric AP35 houdt de betreffende kamer nu perfect tussen 19.8 en 20 graden.

Echt een stuk beter dan dat hij zijn temperatuur vanuit de unit zelf moet halen, want ik had steeds dat hij hard ging blazen en vervolgens er mee stopte omdat het lokaal al 21.5 graad was maar in de kamer nog steeds 17 graden.

Nu nog even data genereren met grafieken om dit ook met werkelijke data te bewijzen.. :)

* LED-Maniak gaat weer verder testen met LN35 en daarna MHI. :)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 11-12-2022 15:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
M.B.te L. schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:11:

Graag een reactie naar mij toe, want anders vind ik het nooit meer terug. Zo snel gaan hier de berichten.

[Afbeelding]
Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met de verschillende energieklasse gebieden in Europa.
WP'en hebben hogere SCOP in bijv Spanje.
Je ziet dat wel eens staan op die Energielabels, die exacte H/A en H/W ken ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://eye-want.be/wp-content/uploads/2019/12/energielabel-split-airco-688x1220.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Frag1le op 11-12-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
boppos schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:50:
[...]
Hoe heb jij die compressor in domoticz gekregen? Ik zit te zoeken, maar krijg nergens echt hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Hier 2 daikins ftxm20r + 1 ftxa35bt op een 3mxm52n. De FTXM20R's kunnen alleen via de Daikin-cloud. De FTXA heb ik wel in Domoticz zitten, maar zonder compressor info.
Via een bash scriptje dat elke minuut draait via de "oude" lokale interface, dummy sensor aanmaken in domoticz en de index van die sensor gebruiken in het scriptje en uiteraard het correct IP adress voor de airco invullen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
!/bin/bash
# First getting the sensor info from the LivingRoom Airco
SensorInfo=$(curl -s "http://192.168.xxx.yyy/aircon/get_sensor_info")

#Filtering out the compressor frequency
CompressorFrequency=`echo $SensorInfo | tr '=' ' ' | tr ',' ' ' | mawk '{ print $12 }'`

#Pushing Compressor Frequency into the domoticz table for sensor idx38 via Json.
curl -k -s "https://localhost:443/json.htm?type=command&param=udevice&idx=38&nvalue=0&svalue=$(echo $CompressorFrequency)"

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 12:20
dennistd schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:08:
De laatste dagen hoor ik af en toe een hoge harde pieptoon uit de binnenunit van mijn MHI SRK35ZS-W (draait 24/7) komen. Volgens de Spectroid-app op mijn telefoon zou het om een toonhoogte van 8438Hz gaan. Meer mensen die dit hebben of iemand die weet waar het weg komt?
Beetje zoals dit?
sjonniepanelen in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Heb ik af en toe, random. Geen idee wat het is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Gisteren Defrost Mania hier, in de middag werd de tijd tussen 2 defrosts korter dan 30 minuten en toen gebeurde er iets aparts.
De airco ging draaien met een compressor frequentie die ik tot nu toe nog niet gezien heb namelijk 78 Hz., en die ook hoger is dan de frequentie (63 Hz.) die hij tijdens een defrost gebruikt.
Het opgenomen vermogen ging eveneens flink omhoog, tijdens verwarmen werd er 3000W-3200W continue vermogen gebruikt.
Terwijl er volgens de combinatie tabellen van Daikin max 2.34 kW en 10.69A zou mogen lopen met de combinatie die ik heb staan/hangen, heb ik 3.2 kW en 13.9A gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoQd2qiQrlwRPB4NXgJpow5BpYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ourSlLJ8kouJsKflw0vUGrsg.png?f=user_large

Vandaag is hij er overigens weer mee begonnen, maar nu terwijl de defrosts meer dan 30 minuten uit elkaar liggen, dus blijkbaar is dat toch niet de trigger voor dit gedrag.

Huis is overigens goed op temperatuur dus daarover geen klachten, het verbruik was gisteren 43.4 kWh, dat gaat wel hard zo.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
Die video zie ik helaas niet (Deze video is niet meer beschikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[Afbeelding]
Aanname en Werkelijk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024

[Afbeelding]
Cop Warm klimaat (zuid Frankrijk, Spanje)
Cop Average klimaat (België Nederland)
Zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OWKYQ61yyer4EqIjPMJHsS2uBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tlx62jSrCNgjFaHPtsFRwteh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hespy schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:24:
[...]

Cop Warm klimaat (zuid Frankrijk, Spanje)
Cop Average klimaat (België Nederland)
Zie foto [Afbeelding]
Maar waar slaat H/W en H/A dan op? De afkortingen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-10 12:17
Geweldig. Zoveel kennis aanwezig hier. Ga, denk ik, vanaf het begin weer lezen.

Maar vraag: What about https://warmtepompenadvies.nl/monoblock-warmtepomp/

https://www.daikin.eu/en_...g-r32-monobloc-range.html

Een monobloc voor een flat (80m2) waar geen plaats is voor een watertank. Kan dat? bestaat dat? Dus alles moet dan op het "balkon".

Ben een URL kwijt waarin een nog te fabriceren monobloc warmtepomp wordt genoemd met 16 liter water tank ingebouwd. Maar dat zal wel expansievat zijn of zo.
Onze appartementen hebben (nog) wel elektrische boilers van ca 120 liter. (huur eneco)

Ik woon dus in een flat, waar twee jaar geleden de centrale CV installatie is doorgezaagd omdat men vond dat elektrisch verwarmen beter was.
Ik ben er niet in de winter, want had maanden van 2000 kilowatt verbruik en ben dus gevlucht uit arremoede.
De flat ligt aan zee. dus de helft van de eigenaren is er nooit en levert dus ook geen warmte aan de bovenbuur.
De flats (150 stuks) hebben geen gas. En iedereen doet maar wat. Niet gehinderd door enige kennis heeft een grote meerderheid voor gestemd.

Nu laat de VVE sinds kort airco toe. De flat ligt aan zee, dus best wel warm in de winter.
Ben zelf (zie elders) aan het experimenteren met airco verwarming in het buitenland omdat het resultaat tamelijk spectaculair is.

Maar voor dat ik in mijn flat een "ouderwets" split+3 systeem laat aanleggen voor ca 10K euro wil ik eigenlijk weten wat er met een monoblock te bereiken is. De penthouses in het gebouw hebben natuurlijk plek voor een warmtevat , maar ook die stoken nu gewoon 1kw in en 1Kw uit, met olie, vloerverwarming of infrarood kachels.
Airco was immers verboten.
De flat is slecht tot niet geisoleerd en heeft enorme ramen van boven naar beneden. Dat glas is 20 jaar oud.

Uw advies en meedenken wordt enorm gewaardeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door herpideperpi op 11-12-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:27:
[...]
Heating/Warm Heating/Average

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:27:
[...]

Heating/Warm climate
Heating/Average climate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
LED-Maniak schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:25:
Temperatuur regeling met (draadloze) externe sensor(op 4~5 meter van de indoor unit) en display werkt. :D *O*

De mitsubishi electric AP35 houdt de betreffende kamer nu perfect tussen 19.8 en 20 graden.

Echt een stuk beter dan dat hij zijn temperatuur vanuit de unit zelf moet halen, want ik had steeds dat hij hard ging blazen en vervolgens er mee stopte omdat het lokaal al 21.5 graad was maar in de kamer nog steeds 17 graden.

Nu nog even data genereren met grafieken om dit ook met werkelijke data te bewijzen.. :)

* LED-Maniak gaat weer verder testen met LN35 en daarna MHI. :)
En gaat @LED-Maniak ook wat maken voor Panasonic? Kan niet wachten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:26
Frag1le schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:48:
[...]

@Yamahaa @VikeeVeekie Hebben jullie toevallig nog (technisch) achterhaald waarom de unit (soms) ongelijk bevriest?
[Afbeelding]
Nee dat heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
BGFG schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:56:
[...]

En gaat @LED-Maniak ook wat maken voor Panasonic? Kan niet wachten _/-\o_
Dat is de bedoeling :) .
Eerst even voor de mitsubishi electric finetunen. Als dat klaar is dan volgt mhi en panasonic snel.

Verschil lijkt in ieder geval groot. Ongelooflijk dat fabrikanten dit zelf zo slecht ondersteunen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-10 07:51
dennistd schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:08:
Ja geen idee waardoor maar hier hetzelfde af en toe met SRK35ZS-W. Mijn vriendin hoort het overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:29
Na al die verhalen hier over defrosts en ijzige buitenunits ben ik toch eens op mijn keukendak mijn buitenunit gaan bekijken. Dit omdat ik echt nauwelijks defrosts ervaar, dus vroeg me af of ik het gewoon niet door had of dat ze er echt niet waren.
Buitenunit blijkt volledig ijsvrij te zijn. Echt vreemd vergeleken met wat ik hier lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Stoffa schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:06:
Na al die verhalen hier over defrosts en ijzige buitenunits ben ik toch eens op mijn keukendak mijn buitenunit gaan bekijken. Dit omdat ik echt nauwelijks defrosts ervaar, dus vroeg me af of ik het gewoon niet door had of dat ze er echt niet waren.
Buitenunit blijkt volledig ijsvrij te zijn. Echt vreemd vergeleken met wat ik hier lees.
Wellicht is je dak slecht geisoleerd en lekt er voldoende warmte om ijsvorming te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnieIsOK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Dag allemaal,

Ik heb wat vragen over het verwarmen met airco (lucht/luchtwarmtepomp) en heb mijn antwoorden nog niet kunnen vinden online. Misschien dat jullie kunnen helpen!

De situatie is zo; ik huur een studio(28m2) in een huis uit bouwjaar 1914 met volgensmij niet de beste isolatie (energielabel onbekend). Onze huurbaas heeft besloten om van het gas af te gaan en heeft airco's laten plaatsen in elke studio (LG PC 09 SQ N SJ, 2.5kW A++).

Vraag 1: wat is het energie zuinigst qua opwarmen? AF en toe aanzetten om op te warmen of continue aan hebben op constante temperatuur?

Vraag 2: ik ben momenteel niet thuis maar kan de airco niet lager zetten dan 16 graden in de App (stand warmte). Daarnaast zie ik in de ThinQ app staan dat het 18 graden wordt als ik m instel op 16 graden. Iemand daar ervaring mee? Ik zet m nu af en toe op afstand aan om het niet te koud te laten worden in mn kamer (heb gelezen dat dit slecht is en daarnaast is het al vochtig en hebben we al last van schimmel). Wat is in jullie ervaring een goede instelling als je niet thuis bent?

Ik ben benieuwd of jullie hier raad mee weten!

Groetjes,
Anne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:29
LED-Maniak schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:08:
[...]

Wellicht is je dak slecht geisoleerd en lekt er voldoende warmte om ijsvorming te voorkomen?
Zou kunnen alleen is de keuken een soort aanbouwtje aan mijn woning. Deze is enkelsteens, en daarom stoken wij hem nooit (het is er dus echt koud nu).
Er zal ongetwijfeld wat warmte uit de woonkamer naar de keuken gaan, en dan door het dak naar de buitenunit maar houdt niet over.
Wel staat de buitenunit redelijk beschut op het keukendak, staat nauwelijks in de wind. Dat zal ook wel schelen.

@Ann Je airco meet 18 graden als jij hem op 16 zet omdat hij compenseert voor het naar boven stijgen van warmte. De vloer is altijd kouder dan het plafond. De airco hangt aan het plafond, en "weet" dat als het voor hem 18 graden is, degenen in de kamer 16 graden ervaren.

Qua altijd aan laten of alleen als je thuis bent zijn de meningen verdeeld. Wel is het zo dat een airco er beduidend langer over doet om naast het verwarmen van de lucht in je kamer, ook de meubels etc door en door te verwarmen. Dat kan een reden zijn hem altijd aan te laten.
Je zult beduidend meer comfort ervaren bij altijd aan. Ik vermoed echter dat het meer energie zal gebruiken. Je kunt dus het beste er eens mee experimenteren, dan krijg je er vanzelf meer feeling mee.
Persoonlijk gaat bij mij de airco uit als ik er niet bent. Via de app kan ik hem altijd een uurtje van te voren al aanzetten. Dat is voor mij goed genoeg.

[ Voor 43% gewijzigd door Stoffa op 11-12-2022 17:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PentaClover
Gisteren tijdens 1 van de vele defrosts een paar IR foto's gemaakt, ik heb de camera niet heel stil gehouden en helaas vergeten om even de temperatuursschaal vast te zetten, maar het ziet er toch aardig uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7JxLr6Zt9aAzczAt_hxfBcQPZw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/GC6r2oFQhqSrOKUwKSIEigLY.gif?f=user_large

De wisselaar buiten gaat van -9oC naar +16oC en daarna weer snel naar -4oC als het verwarmen binnen begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:52:
[...]

Misschien is het een hardnekkig misverstand, maar dan toch 1 die ondersteund worden door ME en volgens mij ook MHI. De laatste heb ik gelezen in een manual maar is nu lastig terug te vinden.
De eerste daar heb ik eerder al een printscreen van ME van geplaatst. Bij deze nog een keer.

[Afbeelding]
Veel tekst, maar ik lees hier niet dat een kleine unit gevoeliger zou zijn voor defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!aus
  • Laatst online: 10-10 13:26
Dan wil ik ook aanhaken. Graag ook LG.
Please please...
LED-Maniak schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:01:
[...]

Eerst even voor de mitsubishi electric finetunen. Als dat klaar is dan volgt mhi en panasonic snel.

Verschil lijkt in ieder geval groot. Ongelooflijk dat fabrikanten dit zelf zo slecht ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:08

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Stoffa schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:06:
Valt wel mee denk ik. Het is namelijk rond het vriespunt. Units die op de grond staan zullen eerder ontdooiing nodig hebben dan uw unit op het dak vanwege de lagere temperatuur aan de grond. Daarnaast spelen nog tal van andere variabelen een rol. Maar prijs u gelukkig. Een dag zoals gisteren, met ca. 1 defrost per uur, is niet grappig en kost veel extra Kwh. Zeker bij veel koudeval zoals bij mij het geval is. 1,5 tot 2 graden verlies gedurende 1 enkele defrost 8)7 Ik had bijna mijn gaskachel erbij aangezet.

[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 11-12-2022 17:58 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannoo
  • Registratie: Augustus 2014
Sorry, bericht was bedoeld voor in een ander topic!

[ Voor 88% gewijzigd door Jannoo op 11-12-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wel lekker dagje zo, 1 graad boven of onder 0 scheelt zo een paar tiende kWh per 2 uur (volgens de app).

En nog 2 weekjes en dan worden m'n kosten weer gehalveerd, van 79 cent naar 40 cent is wel lekker. Hoop wel dat ze het direct berekenen en dat je het dus ook in de app ziet, niet met de eindafrekening.

[ Voor 52% gewijzigd door JDx op 11-12-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannoo
  • Registratie: Augustus 2014
Ik heb sinds kort de WF-RAC WiFi modules voor mijn Mitsubishi ZS-W airco's en ik bedien de airco's via de Smart M-Air app!
Hoe kan ik zien of de geïnstalleerde WF-RAC modules van het nieuwe model 2022 zijn? (Uit de toevoeging 'nieuw' maak ik tenslotte op dat er ook WF-RAC modules zijn van eerdere jaren!)

[ Voor 171% gewijzigd door Jannoo op 11-12-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

vdr01 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:33:
[...]

Valt wel mee denk ik. Het is namelijk rond het vriespunt. Units die op de grond staan zullen eerder ontdooiing nodig hebben dan uw unit op het dak vanwege de lagere temperatuur aan de grond. Daarnaast spelen nog tal van andere variabelen een rol. Maar prijs u gelukkig, een dag zoals gisteren met ca. 1 defrost per uur, is niet grappig en kost veel extra Kwh. Zeker bij veel koudeval zoals bij mij het geval is. 1,5 tot 2 graden verlies gedurende 1 enkele defrost 8)7 Ik had bijna mijn gaskachel erbij aangezet.
Dit had ik dus wel gedaan eventjes, savonds boven even gasgestookt van 10 naar 12,5 graden en in de woonkamer ook een radiatortje open. Zo veel scheelt dat niet als ie toch draait.

Heb de ketel ook bewust weer van 60 naar 75 graden gezet, dan kan je snel even stoken en weer uit, omdat je toch niet langdurig stookt.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 11-12-2022 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 21:59
Jannoo schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:44:
Ik heb sinds kort de WF-RAC WiFi modules voor mijn Mitsubishi ZS-W airco's en ik bedien de airco's via de Smart M-Air app!
Hoe kan ik zien of de geïnstalleerde WF-RAC modules van het nieuwe model 2022 zijn? (Uit de toevoeging 'nieuw' maak ik tenslotte op dat er ook WF-RAC modules zijn van eerdere jaren!)
Is het niet zo dat als je de smart m-air app gebruikt dat het de nieuwe modules zijn?
Voor de oudere heb je een andere app nodig.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:28:
[...]

Veel tekst, maar ik lees hier niet dat een kleine unit gevoeliger zou zijn voor defrosts.
Inderdaad. En dat was dan ook niet het punt waar het over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:08

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:46:
[...]

Dit had ik dus wel gedaan eventjes, savonds boven even gasgestookt van 10 naar 12,5 graden en in de woonkamer ook een radiatortje open. Zo veel scheelt dat niet als ie toch draait.

Heb de ketel ook bewust weer van 60 naar 75 graden gezet, dan kan je snel even stoken en weer uit, omdat je toch niet langdurig stookt.
Ik heb nog een ouderwetse gaskachel. Die staat al heel lang uit gelukkig. Ik lees het hier weinig maar toen ik 5 jaar geleden aan de airco ging heb ik het advies gekregen dat het verstandig is om nog een andere vorm van verwarmen achter de hand te hebben. Bij een dag zoals gisteren begint het te dagen waarom. Al is de hoofdoorzaak de slechte isolatie van het object dat ik moet verwarmen.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:10:
[...]

Wanneer je unit aan de lage kant zit qua vermogen voor de ruimte die het moet verwarmen, kan het zijn dat hij verhoudingsgewijs dus altijd harder moet werken, en daarmee dus gevoeliger is voor het optreden van defrosts.
Sjamo schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:51:
[...]

Inderdaad. En dat was dan ook niet het punt waar het over ging.
Waar ging het dan wel over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:02:
[...]

[...]

Waar ging het dan wel over?
Het klinkt als een grap, sorry.

Je hebt het zelf geplakt.

Ik had het over een unit die (te) klein gekozen is voor een ruimte.
Jij zegt dat nergens in het stuk staat dat een kleine unit meer defrosts heeft dan een grote.

Dat klopt. Dat staat er niet. Het gaat om het vermogen ten opzichte van de ruimte waar deze voor gebruikt wordt. En dat staat er wel in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:54
Ja, dit zijn de 2022 modellen.
De vorige serie werkte met de airconwithme app.

Het is niet zo dat Smart M-Air app beter werkt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Wat is jullie gemiddeld dagverbruik (ongeacht zwaarte toestel en ongeacht type huis)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:14
Smart m air app is voor de nieuwe module.
Echter heb ik vorige week nog een module geplaatst in de andere airco en deze is toch software matig anders dan de vorige van afgelopen zomer. Staan beide in dezelfde app ( woonkamer en boven)maar toch verschil qua instellingen.
De eerste kan ik de led van uitzetten.
De tweede kan de led niet uit maar heeft een
'Leegstand pand mode'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Faece schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:22:
Wat is jullie gemiddeld dagverbruik (ongeacht zwaarte toestel en ongeacht type huis)?
Bedoel je het gemiddeld dagverbruik op jaarbasis of bijv. alleen op dagen in december?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
nico_09 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:28:
[...]

Smart m air app is voor de nieuwe module.
Echter heb ik vorige week nog een module geplaatst in de andere airco en deze is toch software matig anders dan de vorige van afgelopen zomer. Staan beide in dezelfde app ( woonkamer en boven)maar toch verschil qua instellingen.
De eerste kan ik de led van uitzetten.
De tweede kan de led niet uit maar heeft een
'Leegstand pand mode'
Zit er ook verschil in wat je kunt schedulen met de Weekly Timer?
Er missen hierin flink wat opties die dus niet te schedulen vallen.
Ik heb de versie met 'vacant property' maar volgens specs overview ondersteunt de ZSX of ZS dat niet.
Ik heb het nog niet getest.

-Vacant property mode (ZTL series only).

https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Frag1le op 11-12-2022 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
LED-Maniak schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:01:
[...]

waardeer ik enorm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:49:
Halve graden gaat boven de 18 graden door aanpassing van de troom gemeten via een externe temperatuur sensor.
Ik heb vandaag een pull request ingediend om dat ook mogelijk te maken met de MHI-AC-CTRL zelf. Hoef je zelf de Troom niet aan te passen. Even afwachten of en wanneer deze wordt gemerged.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 17:15
[quote]AnnieIsOK schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:08:
Dag allemaal,

Ik heb wat vragen over het verwarmen met airco (lucht/luchtwarmtepomp) en heb mijn antwoorden nog niet kunnen vinden online. Misschien dat jullie kunnen helpen!

De situatie is zo; ik huur een studio(28m2) in een huis uit bouwjaar 1914

Vraag 1: wat is het energie zuinigst qua opwarmen? AF en toe aanzetten om op te warmen of continue aan hebben op constante temperatuur?

Het energie zuinigst is alleen aanzetten als je thuis bent. Maar wat je dan gaat ervaren is dat alles in huis echt koud word. Als je op een stoel of in een bank gaat zitten voelt deze koud aan. Als het buiten steeds kouder gaat worden zal je ook gaan merken dat je airco om de zoveel tijd uitschakelt. Dit komt omdat de buitenunit bevroren raakt. Hierdoor heb je zeg maar een minuut of 5 a 10 geen warmte afgifte. Als dan je kamer al koud is en de warme lucht valt dan ook nog weg, dan is dit niet prettig.

Vraag 2: ik ben momenteel niet thuis maar kan de airco niet lager zetten dan 16 graden in de App (stand warmte). Daarnaast zie ik in de ThinQ app staan dat het 18 graden wordt als ik m instel op 16 graden. Iemand daar ervaring mee? Ik zet m nu af en toe op afstand aan om het niet te koud te laten worden in mn kamer (heb gelezen dat dit slecht is en daarnaast is het al vochtig en hebben we al last van schimmel). Wat is in jullie ervaring een goede instelling als je niet thuis bent?

Eigenlijk zou je elke avond even je energie verbruik moeten bekijken op je elektriciteitsmeter. Aan de hand hiervan kom je wat meer te weten over je verbruik.

Je zou eens kunnen beginnen om je airco 24/7 op 16 te laten staan. Hierdoor zal je studio op een constante temperatuur blijven. Hiermee voorkom je ook dat de luchtvochtigheid zo hoog blijft. Maar het heeft even wat tijd nodig om dit goed in balans te krijgen. Je unit heeft een capaciteit van 2,5kW voor een oppervlakte van 28m2. Gezien je studio van 1914 is zal dit aan de krappe kant zijn vermoed ik. Maar goed laat hem eens een paar dagen continu op 16 draaien, en post dan eens je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Frag1le schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:19:
[...]

Heb je deze ook vergeleken met de SRF serie van MHI?

Deze heeft een iets hogere nominale verwarmingscapaciteit, maar het belangrijkste een veel lager minimum verbruik van 600 watt vs 1400 watt van de Perfera.
Ofwel bij hogere buitentemperaturen kan deze zonder pendelen lekker blijven verwarmen.
@Jammie
Even een correctie op bovenstaande.
Vloermodel SRF 5 kW, minimale warmteafgifte:
met R410A gas, SRF-ZMX, doet 600 watt, max 6900
met R32 gas, SRF-ZSX is dat 800 watt, max 7400

Zie: https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
[...]

Hoewel het buiten de app en remote wel mogelijk is om m naar 16 te trekken. En met eco naar 18-2.5=15.5

[Afbeelding]

Vandaag totaal niet mistig en iets warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Heb je minder defrosts als je de warmtevraag omlaag brengt? Dus van 22 naar 17 graden zou je in principe minder vragen van de buitenunit dus langer doorkunnen zonder defrost neem ik aan. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
[...]

[Afbeelding]

Je hebt het hier wel over de ZS waarschijnlijk, per type MHI kan dit verschillen.

De ZSX kan in 'Eco Operation' bij geen geregistreerde bewegingen naar 15 C en met Nightsetback (ZS ook) kan deze naar 10 C.

[ Voor 4% gewijzigd door Frag1le op 11-12-2022 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:14
Frag1le schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:40:
[...]

Zit er ook verschil in wat je kunt schedulen met de Weekly Timer?
Er missen hierin flink wat opties die dus niet te schedulen vallen.
Ik heb de versie met 'vacant property' maar volgens specs overview ondersteunt de ZSX of ZS dat niet.
Ik heb het nog niet getest.

-Vacant property mode (ZTL series only).

https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf
Weektimers zijn hetzelfde en werken perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 11:08
Na verschillende offertes wil ik graag mijn keuze afronden tussen 2 voorstellen, allen een single split unit. Ik lees dat de SCOP/SEER bij Mitsubishi Electric iets gunstiger uitvallen dan bij Daikin.

2,5k W -> slaapkamer voor 100% koelen
- Dakin SEER/SCOP: 8,75/5,15 (FTXA25AW / RXA25A9) - Stylisch
- Mitsubishi SEER/SCOP: 10,5/5,2 (MSZ-LN25VG2/MUZ-LN25VG2) - Diamond

5,0 kW -> woonkamer koelen en verwarmen.
- Dakin SEER/SCOP: 7,33/4,6 (FTXA50AW / RXA50A9) - Stylisch
- Mitsubishi SEER/SCOP: 8,5/4,6 (MSZ-LN50VG2/MUZ-LN50VG2) - Diamond

Nu is de Mitsubishi een € 600 duurder dan Daikin.
Hierbij zit ik dan met de vraag of het prijsverschil voor de iets betere waarden bij Mitsubishi wel de moeite waard is?

Daikin vs ME
https://www.icloud.com/ic...n_vs_MITSUBISHI_ELECTRIC_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

vdr01 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:54:
[...]

Ik heb nog een ouderwetse gaskachel. Die staat al heel lang uit gelukkig. Ik lees het hier weinig maar toen ik 5 jaar geleden aan de airco ging heb ik het advies gekregen dat het verstandig is om nog een andere vorm van verwarmen achter de hand te hebben. Bij een dag zoals gisteren begint het te dagen waarom. Al is de hoofdoorzaak de slechte isolatie van het object dat ik moet verwarmen.
Ze zijn inmiddels wel in opkomst, maar de meeste huidige airco's zijn nog steeds gewoon gemaakt om te koelen, niet om te dienen als (hoofd)verwarming. Zal wel steeds meer komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Faece schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:22:
Twee weken geleden 5kWh per dag, deze week 15, in oktober 2 ofzo, kan je niet veel over zeggen.

Nu zit ik nog maar op 8, vorige week zondag ging ik vroeg naar bed en had ik 15.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 11-12-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Moris schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:39:
Na verschillende offertes wil ik graag mijn keuze afronden tussen 2 voorstellen, allen een single split unit. Ik lees dat de SCOP/SEER bij Mitsubishi Electric iets gunstiger uitvallen dan bij Daikin.

2,5k W -> slaapkamer voor 100% koelen
- Dakin SEER/SCOP: 8,75/5,15 (FTXA25AW / RXA25A9) - Stylisch
- Mitsubishi SEER/SCOP: 10,5/5,2 (MSZ-LN25VG2/MUZ-LN25VG2) - Diamond

5,0 kW -> woonkamer koelen en verwarmen.
- Dakin SEER/SCOP: 7,33/4,6 (FTXA50AW / RXA50A9) - Stylisch
- Mitsubishi SEER/SCOP: 8,5/4,6 (MSZ-LN50VG2/MUZ-LN50VG2) - Diamond

Nu is de Mitsubishi een € 600 duurder dan Daikin.
Hierbij zit ik dan met de vraag of het prijsverschil voor de iets betere waarden bij Mitsubishi wel de moeite waard is?

Daikin vs ME
https://www.icloud.com/ic...n_vs_MITSUBISHI_ELECTRIC_
De ME maakt minder geluid. Zeker bij verwarmen.
Ik heb de 5 kw diamond.

Nadeel van de ME is dat de binnenunit van de 2.5kw versie net zo groot is als de 5kw. Daarom heb ik de daikin boven genomen.

Verder beide, top units.
Pagina: 1 ... 276 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic