Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 275 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.677 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
Vandaag tot nu toe 8 defrost gehad in 20 uur bij gemiddeld - 0.5 graden dag temperatuur.

Daikin Pefera 3,5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7syW6EAYfio2zzwtMyGVirGf9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v7JnHNXI0Yr7g9Gy6LSzFQd4.jpg?f=user_large

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10 22:27
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:46:
[...]

Ook een reden waarom ik een 2e wil of niet helemaal van het gas af, heb je sowieso iets.

En het scheelt aanschaf van een elektrisch kookstel en boiler voor douchen.
Zeker waar om een alternatief te hebben. Maar thuis is het gasverbruik van zo'n 1200m3 omlaag gegaan naar een 750-800m3 nu. Dat is dan nog niet eens met een volledig jaar l/l warmtepomp en doorstromer in de keuken.
En de extra 6 zonnepanelen dekken weer een deel meer af bij stroomverbruik aan de andere kant :)

Nog wel douche en koken op gas, maar verder zoveel mogelijk elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
patrickt35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:29:
Waarom heeft iedereen zo een probleem met een defrost?
Hij verwarmt een aantal minuten niet, maar het is niet zo dat hij koude lucht je kamer inblaast.
Temperatuur blijft hier gewoon stabiel ondanks de meerdere defrosts vandaag.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn woning zeer goed geïsoleerd is. Zonder te verwarmen blijft het hier makkelijk dagenlang 18°C.
Wanneer ik om 23.00 de airco laat uitspringen, is het de volgende morgen nog gewoon 18,5°C. Setpoint overdag is 21°C.
Het is werkelijk een dag en nacht verschil of je geen spouw hebt , wel een spouw maar leeg , een spouw met 3cm of een spouw met 10cm isolatie. daarbij komt ook nog het verhaal vrijstaand of hoekwoning wat zomaar een verschil kan brengen van 65m2 warmteverlies over een complete slecht geisoleerde muur. Je kan er dus niks over zeggen of de warmte snel verdwijnt bij de een of bij de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

John767 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:56:
[...]

Zeker waar om een alternatief te hebben. Maar thuis is het gasverbruik van zo'n 1200m3 omlaag gegaan naar een 750-800m3 nu. Dat is dan nog niet eens met een volledig jaar l/l warmtepomp en doorstromer in de keuken.
En de extra 6 zonnepanelen dekken weer een deel meer af bij stroomverbruik aan de andere kant :)

Nog wel douche en koken op gas, maar verder zoveel mogelijk elektrisch.
Ik zit nog maar op 146m3 dit jaar aan gas, kan sowieso niet vaak douchen vanwege m'n huid.

Maar toch vind ik die besparing van 15 euro/maand of wat is het, nog niet opwegen tegen het niet hebben van direct warm water en ik kook ook nog op gas, een boiler + inductieplaat ben je ook zo 1000 euro kwijt.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sebo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:54:
[...]

Hier ook jaren 60 en idd hetzelfde hoor , veel verlies met defrosts. Sommige hebben echt geen idee hoeveel verschil er in woningen zit en hoeveel dit uitmaakt in warmteverlies zodra de verwarming uitstaat. een tussenwoning en hoekwoning kan je echt niet vergelijken, en zeker niet een hoekwoning met ook nog laagbouw aanbouwen eromheen is nog een extra koudebrug.
Idd, ik heb mijn woonkamerhoek gewoon volledig vrij staan, zitten geen huizen achter, niks, ja een tuintje.

Daar wil ik een voorzetwandje voor maken oid. Kan ik ook mooi de TV kabels e.d. wegwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-10 12:42
Hier al dik 14kWh vandaag erdoorheen gejaagd om de woonkamer op 20 graden te houden. 125m3, jaren 50 tussenwoning. Recentelijk nageisoleerd.
4 defrosts gehad van een paar minuten. Vrijwel niet merkbaar in temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8nU4ve5KulKKgI_HCFvSiexIMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqwoRKtK6SmnNpu21a24PBlg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik heb vandaag het opgegeven met mijn lg airco unit, rond 6 uur, had al bijna 9kwh gebruikt
defrost gebeurde te vaak en te lang voor het warm te houden.
slaapkamer/gang/badkamer warmde het al helemaal bijna niet op, max kreeg ik 14,4graden.
Ik denk dat het huis gewoon slecht geïsoleerd is, voor dit met de airco van 3.5k te kunnen redden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si45rCpadOclZy-dAyrcVCcV-1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7PpRwq31cuiwSQci2re7INkB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door coolbvrobin op 10-12-2022 20:29 . Reden: Dingen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:02

Vos

AFCA

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:26:
Ik heb vandaag het opgegeven met mijn lg airco unit, rond 6 uur, had al bijna 9kwh gebruikt
defrost gebeurde te vaak en te lang voor het warm te houden.
slaapkamer/gang/badkamer warmde het al helemaal bijna niet op, max kreeg ik 14,4graden.
Ik denk dat het huis gewoon slecht geïsoleerd is, voor dit met de airco van 3.5k te kunnen redden
[Afbeelding]
De airco komt niet boven de 600watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hentt
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-10 20:44
hier wel een keer of 7 een defrost gehad vandaag al, ik vindt buiten unit wel aardig kabaal maken met dit koude weer. Hopenlijk ondervinden de buren niet al te veel last. Ze zullen in ieder geval niet buiten zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Vos schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:33:
[...]

De airco komt niet boven de 600watt?
ja klopt,
de unit denkt steeds dat het warm genoeg is, (unit hangt in de woonkamer/keuken )
de luchtstroom is gewoon niet goed genoeg, en met defrost mode verlies ik de warmte te snel (tocht enzo)
en de kou zit gewoon in de muren (geen isolatie in de muren)
dus het voelt snel weer koud aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:38:
[...]

ja klopt,
de unit denkt steeds dat het warm genoeg is, (unit hangt in de woonkamer/keuken )
de luchtstroom is gewoon niet goed genoeg, en met defrost mode verlies ik de warmte te snel (tocht enzo)
en de kou zit gewoon in de muren (geen isolatie in de muren)
dus het voelt snel weer koud aan
Setpoint omhoog gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:42
Hier nu ook met de 4.2 beneden ook wel regelmatig defrost, maar de terugval valt wel mee. Erg veel massa die redelijk op temperatuur is, het kost maar een paar tienden in temperatuur.

Ik heb wel de setpoint voor de hele 24 uur een graad verhoogd naar 20 nacht, 21 overdag en 22 avond, ik zag dat de temperatuur toch langzaam terug liep.
Boven alleen dag en avond op setpoint 19, daar is het nu overal 16 a 17 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqJOZphQPti9AplH9SV592-5Sps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcdw9sUbs7xZhwiRulz2kwYW.jpg?f=fotoalbum_large
Het verbruik is stevig, ik probeerde nog op het maandgemiddelde van december vorig jaar van omgerekend 24 kWh per dag aan gas te blijven, maar het was vorig jaar in december natuurlijk lang niet zo koud. Ik heb helaas alleen maandtotalen van het gas vorig jaar dus kan lastig echt 1 op 1 vergelijken.
Gisteren 30 kWh voor het hele huis, vandaag 33 a 34 schat ik.
Maar ik zag op de wat warmere dagen dat ik met tussen de 10 en 15 kWh wel uitkwam, dus ik denk dat het nog best redelijk verhoud tot het stoken met de cv.
Betreft vrijstaande jaren 90 woning met veel oud dubbel glas en geen na-isolatie (nog), 2 keer 165 M3.

[ Voor 15% gewijzigd door marcovandam op 10-12-2022 20:43 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Ja en nee
zal misschien helpen kwa gevoels tempratuur, maar verbruik zal dan te snel omhoog gaan,
terwijl ik een gemiddelde aan 4 m3 gas verbruik per dag als ik wil verwarmen met de cv
dan zal ik denk ik rond 15kwh aan stroom zitten , dus kwa verbruik misschien het zelfde als gas zou zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:44:
[...]

Ja en nee
zal misschien helpen kwa gevoels tempratuur, maar verbruik zal dan te snel omhoog gaan,
terwijl ik een gemiddelde aan 4 m3 gas verbruik per dag als ik wil verwarmen met de cv
dan zal ik denk ik rond 15kwh aan stroom zitten , dus kwa verbruik misschien het zelfde als gas zou zitten
Nou dan beide vol aanzetten en laat ze het uitvechten wie wint :D

Ik heb trouwens dat demand control uit gezet en had al een kwartier geleden weer een defrost verwacht, maar nog niets gehad, zou dat in verband met elkaar staan? Dat de buitenunit warmer blijft?

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:45:
[...]

Nou dan beide vol aanzetten en laat ze het uitvechten wie wint :D

Ik heb trouwens dat demand control uit gezet en had al een kwartier geleden weer een defrost verwacht, maar nog niets gehad, zou dat in verband met elkaar staan? Dat de buitenunit warmer blijft?
Goed idee :9
Zal meteen ook alle ramen en deuren openzetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:52
VikeeVeekie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:32:
[...]

Redelijk blij om te horen dat ik niet de enige ben die dit fenomeen waar heeft genomen, ik ga ervanuit dat je mijn post van een aantal weken terug bedoelde. Mijn unit was bijgevuld en dat heeft uiteindelijk geen verschil gemaakt, ik ga er maar van uit dat het een ding is bij sommige Daikins. Zo zag de unit er gisterenochtend uit bij -3c na ongeveer 10 minuten in een powerful run. Ik snap niet waar het eigenlijk aan kan liggen, terwijl ik dit typ zit ik naar een Daikin VRV op het dak van een tegenoverliggend kantoorpand te kijken en die is van top tot teen stijfbevroren.

[Afbeelding]
@Yamahaa @VikeeVeekie Hebben jullie toevallig nog (technisch) achterhaald waarom de unit (soms) ongelijk bevriest?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejinvoeGw4v3_W8XkeDnUA_e0Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoKz9KfW7bhxY5oMFTsSvlZg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:47:
[...]

Goed idee :9
Zal meteen ook alle ramen en deuren openzetten >:)
Theoretisch zou het niet uit moeten maken als het evenveel kost, ze stoppen toch als het op temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:44:
[...]

Ja en nee
Probeer het eens een dag zou ik zeggen. Misschien valt het mee. Wanneer op temperatuur zal het verbruik afnemen.

In principe is je airco meer efficiënt dan je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nism0 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:53:
[...]

Probeer het eens een dag zou ik zeggen. Misschien valt het mee. Wanneer op temperatuur zal het verbruik afnemen.

Ik heb het laatst geprobeerd, hier ook gepost volgens mij, airco uit (gebruikte iets van 10 euro per dag) en alleen verwarmd op gas, boven 15 graden en beneden 19, was in totaal 31 euro kwijt, een x3 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:55:
[...]

Ik heb het laatst geprobeerd, hier ook gepost volgens mij, airco uit (gebruikte iets van 10 euro per dag) en alleen verwarmd op gas, boven 15 graden en beneden 19, was in totaal 31 euro kwijt, een x3 dus.
Juist. Per woning zal het verschillen maar ik gok/denk dat de airco altijd zal winnen.

Nog even wat paneeltjes op het dak en je lacht iedereen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:48:
[...]

Theoretisch zou het niet uit moeten maken als het evenveel kost, ze stoppen toch als het op temperatuur is?
Daar zit iets in wat je zegt, Airco unit als hoofd en mocht deze het niet bijhouden dat de cv bij verwarmt
Zal uiteindelijk misschien toch wat gas besparen,
Nism0 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:53:
[...]

Ja zal het eens proberen, kan je best eens gelijk in hebben
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:55:
[...]

Hoeveel betaal jij per gas? ik heb Nieuw stroom dus een variabel contract,
ik betaal nu 1.38 ex btw ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-10 23:20
HugoW1975 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:45:
Hoi, ik sta op het punt een 5kW airco te bestellen voor de gehele benedenverdieping. Redelijk open-plan, dus dat moet genoeg zijn. Met de huidige gas en elektra tarieven is de winst duidelijk. Maar ik heb een vraag. Ik heb overdag, als we niet thuis zijn, de thermostaat (van de cv) op 15 staan. De airco kan niet lager dan 18. Wat zou goedkoper zijn, airco op 18 als we er niet zijn, of cv op 15? Hoe zou ik dat moeten berekenen?
Alle tips zijn welkom.
Bedankt,
Hugo
Klinkt als een MHI-airco: op 18 graden zetten èn de ecostand inschakelen. Dat laatste geeft 2,5 graden setpoint verlaging en zorgt ervoor dat je rond de 15 graden uitkomt. Ik heb de afstandsbediening daarop standaard staan van beide binnenunits en als ik wil verwarmen doe ik dat via de Tado airco control units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:01:
[...]

Daar zit iets in wat je zegt, Airco unit als hoofd en mocht deze het niet bijhouden dat de cv bij verwarmt
Zal uiteindelijk misschien toch wat gas besparen,
[...]

Ja zal het een proberen, kan je best eens gelijk in hebben
[...]

Hoeveel betaal jij per gas? ik heb Nieuw stroom dus een variabel contract,
ik betaal nu 1.38 ex btw ofzo
79 cent voor stroom
3,17 voor gas

:X

Maar vanaf januari is alles anders.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Waar meten jullie de temperatuur? Wat de airco meet? Of een aparte meting?

Ik zie namelijks nauwelijks een daling. Bij defrostst tussen de 0,2 en 0,5 graden max.

Een graad in een kwartier zou echt extreem zijn. Als je dan de CV uit zou zetten, zou je in een nacht onder de 10 graden zitten...

Dus ben wel benieuwd wat jullie meten. Ik check de temperatuur van de nest die vrij duidelijke waarden geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:02:
[...]

79 cent voor stroom
3,17 voor gas

:X

Maar vanaf januari is alles anders.
Ai,
ja dan snap ik waarom je warmtepomp alsnog goedkoper is
Waah schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:04:

Ik zie namelijks nauwelijks een daling. Bij defrostst tussen de 0,2 en 0,5 graden max.

Een graad in een kwartier zou echt extreem zijn. Als je dan de CV uit zou zetten, zou je in een nacht onder de 10 graden zitten...

Dus ben wel benieuwd wat jullie meten. Ik check de temperatuur van de nest die vrij duidelijke waarden geeft.
Ik heb een paar Zigbee Tempratuur meters hangen

[ Voor 53% gewijzigd door coolbvrobin op 10-12-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb aan de andere kant van de kamer een digitale thermometer staan.

Niet in de stroom van de airco, achter me waar ik zit.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:05:
[...]

Ai,
ja dan snap ik waarom je warmtepomp alsnog goedkoper is
Het is een factor 4, vroeger betaalde ik 16 cent en 80 cent, dat was een factor 5, dus in principe is gas nu "voordeliger" dan voorheen vergeleken met stroom.

Bij het prijsplafond wordt het factor 3,6 ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Frag1le schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:00:
[...]

Het is voorlopig nog niet koud genoeg om het defrost water gelijk te laten bevriezen, dit stroomt dus over de tegels/kunstgras in de tuin. Uiteindelijk wil ik een grindput onder de unit hebben en ga ik morgen een poging doen om een warmtelint op de bodem in te bouwen zodat ik, in het begin ad hoc eventueel opgebouwd ijs kan ontdooien. Het is lastig dit bij afwezigheid of 's nachts te doen dus uiteindelijk wil ik het automatiseren.
Hoe en met welke sensoren weet ik nog niet.
Neem een zelf regelende tracing weerstand

Zelfregulerende kabel, ook wel tracing genoemd, is een kabel wat bestaat uit 2 geleiders (L+N) met daartussen een koolstof materiaal. Dit koolstof materiaal

reageert op de omgevingstemperatuur, wanneer de omgevingstemperatuur 10°C is dan is het vermogen per meter 20W. Wanneer de omgevingstemperatuur 0°C is, dan heeft deze kabel een vermogen van ca. 30W/mtr. En bij een omgevingstemperatuur van 20°C zal het vermogen ca. 10W/mtr zijn.

Deze ovale tracing kabel kan worden gebruikt om o.a. waterleidingen vorstvrij te houden.

https://www.heatsupplies....6KlPdiTlP4GhoCEiYQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:15:
[...]

Ja voor iedereen, tenzij je zelf gas opwekt ofzo :9 meeste mensen met een warmtepomp hebben wel zonnepanelen, dat maakt het extra voordelig.

Maar als je veel gebruikt en je komt over de 2900kWh dan kan je wel eventjes over op gas volgend jaar.
ik huur helaas particulier,
en onze aansluiting word gedeeld door 4 huis houden,
en we hebben 8 panelen op het dak liggen van sirca 5 jaar oud.
ik denk helaas niet dat we het gaan redden met die 2900 kwh

[ Voor 58% gewijzigd door coolbvrobin op 10-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:42

Ik heb op het verste punt van de airco een netatmo wifi thermometer/luchtvochtigheidmeter neergezet die ik met een app kan volgen en ook mooi langere tijd grafieken toont.
Mijn CV thermostaat hangt vol in de uitstroom van de airco, dus daarmee kan ik een beetje de temperatuur van de luchtstroom volgen :)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:11:
[...]

Maar neem aan dat een warmte pomp voor jou alsnog blijft lonen met deze tempraturen?
Ja voor iedereen, tenzij je zelf gas opwekt ofzo :9 meeste mensen met een warmtepomp hebben wel zonnepanelen, dat maakt het extra voordelig.

Maar als je veel gebruikt en je komt over de 2900kWh dan kan je wel eventjes over op gas volgend jaar.

ligt natuurlijk totaal aan je tarieven buiten het plafond om, 1,45 is nog niet het dubbele van wat ik vroeger betaalde

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:04:
[...]

Nu zit ik voor de verandering eens te wachten op een defrost, komt ie niet :+
Hou een stuk karton voor de achterkant van de buitengroep, die zal dan wel komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:11:
[...]

ik huur helaas particulier,
en onze aansluiting word gedeeld door 4 huis houden,
en we hebben 8 panelen op het dak liggen van sirca 5 jaar oud.
ik denk helaas niet dat we het gaan redden met die 2900 kwh
Dan zou ik het goed verdelen volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:19:
[...]

Dan zou ik het goed verdelen volgend jaar.
Dat is wel de bedoeling :+
maar meer betalen dan een normaal huishouden is helaas wel realiteit voor mij,
dus genoeg redenen om meer te experimenteren met de aircon unit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:22:
[...]

Dat is wel de bedoeling :+
maar meer betalen dan een normaal huishouden is helaas wel realiteit voor mij,
dus genoeg redenen om meer te experimenteren met de aircon unit :P
Meer dan normaal valt wel mee, mijn buren betalen nu iets van 900 euro per maand aan gas ofzo.

Die hebben geen airco, geen zonnepanelen, zelfde oude woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:29:
[...]

Meer dan normaal valt wel mee, mijn buren betalen nu iets van 900 euro per maand aan gas ofzo.

Die hebben geen airco, geen zonnepanelen, zelfde oude woning.
Goeie morgen dat is veel.
Ik heb afgelopen maand 250kwh aan stroom verbruikt en 32 m3 aan gas,
vorige maand was het ook zeer zacht weer voor van de tijd het jaar.
achja we zullen zien wat het brengt,
Terug on topic van de warmtepomp,
Ik ga morgen de unit op 19 graden zetten en kijken hoeveel het verbruik dan is en of het comfortabel word dan.
Als ik van huis ben op 19 laten of wat is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:56
Frag1le schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:48:
[...]

@Yamahaa @VikeeVeekie Hebben jullie toevallig nog (technisch) achterhaald waarom de unit (soms) ongelijk bevriest?
[Afbeelding]
Volgens mij had iemand me vorig jaar verteld dat de stukken die het eerste bevriezen, het dichtste bij het expansieventiel zitten waardoor die delen als eerste de warmte opnemen, aldus eerder bevriezen dan de rest. Ik zit nu in de US tot eind volgende week, maar mn ouders hadden een LG splitje laten hangen sinds ik weg was. Zodra ik terug ben, houd ik eens in de gaten of die buitenunit hetzelfde doet.

Over de duivel gesproken, ik heb hem nu al een paar weken in Home Assistant staan, volgens mij is het daar koud te oordelen aan de defrosts :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmRYLo8D7uAnmKlJ1QDjz-m7rlc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pTWA9GiHG3WcfM9iwVXaJPIB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door VikeeVeekie op 10-12-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-10 12:24
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:47:
Paar weekjes geduld nog, dan heb ik een module beschikbaar met draadloze sensor(zonder dat je hoeft te knutselen, gewoon plug en play). Ga er donderdag de eerste uitgebreide tests mee doen. :) Ook geen interne(domotics, etc) of externe cloud voor nodig trouwens.

Als dat allemaal draait is de volgende stap een mooi bedieningspaneel met kleurenscherm.

Wordt mooier en goedkoper dan dat standaard mitsubishi ding. :)
Paar dagen geleden al jou bericht, maar mooi initiatief, ik sta graag op het lijstje als die er is.
Ik zoek al tijden een goede aansturing (externe thermostaat) voor mijn mhi.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Frag1le schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:19:
[...]

Als je echt 1 unit wilt moet je deze zo centraal mogelijk hangen op een plek waar je niet zit. Dit omdat je de luchtstroom als onprettig kunt ervaren omdat deze bij verwarmen naar beneden moet worden gericht.
Er zijn ook vloerunits.

Gezien jouw indeling zijn wellicht 2 kleine, bijv 2,5 kW units een beter idee dan 1 grote van 5 kW.
Bijkomend voordeel, die kleinere units hebben vaak de hoogste COP.
Wil je voor de hoogste efficiëntie gaan dan is 2x Single Split vaak de betere keuze dan een multi split.

Voordeel van 2 binnenunits: op de wat warmere dagen dat het buiten 10 C+ is heb je aan 1 unit ws genoeg om de boel warm te houden.

Lees de OP, doe een warmteverliesberekening of wanneer je het gasverbruik van vorige koudste winterdagen inzichtelijk hebt kun je daarmee ook grof uitrekenen wat jouw WP aan warmte moet kunnen leveren.
ik kan me volledig aansluiten bij dit advies. Extra voordeel van 2 units is dat je er een beetje mee kunt spelen. Ook heb je minder last van defrosts omdat als hij dat doet de ander nog draait. Ik zou verder eens kijken naar de specs want een 2,5 + 3,5 (of zelfs 2x 3,50 hoeft ook niet verkeerd te zijn. Misschien zijn de buiten- en binnenunit wel hetzelfde formaat als de 2,5 en hebben ze een vergelijkbaar minimaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
maxtrash schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:34:
[...]

ik kan me volledig aansluiten bij dit advies. Extra voordeel van 2 units is dat je er een beetje mee kunt spelen. Ook heb je minder last van defrosts omdat als hij dat doet de ander nog draait. Ik zou verder eens kijken naar de specs want een 2,5 + 3,5 (of zelfs 2x 3,50 hoeft ook niet verkeerd te zijn. Misschien zijn de buiten- en binnenunit wel hetzelfde formaat als de 2,5 en hebben ze een vergelijkbaar minimaal vermogen.
Zeker, bij MHI SRK/SRC combo/reeks zijn alle binnen en buitenunits dezelfde afmeting.
Ik gaf die 2x 2,5 kW puur als voorbeeld, ik ken de situatie niet qua warmteverlies/warmtevraag en historische verbruikscijfers.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat kleinere units een hogere COP hebben, en inderdaad het hoeft natuurlijk niet 2x dezelfde unit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:21
Defrost dagje gehad het houd maar niet. mitsubishi srk 3.5 zsx. Misschien toch maar een keer kijken om het dubbel glas te vervangen voor hr++.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZXuDYXVrvLG-8XTlKAKCfcvBZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuENJq0UurrzDxalfDS09Wjw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:56
patrickt35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:45:
[...]

Ik zou niet weten wat die monteur meer of beter kan doen dan ikzelf.
Ik doe in huis alles zelf, behalve onderhoud aan mijn cv installatie.
Van die monteur krijg je een rekening zodat je de de 2jaar en 4jaar garantie behoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jupinator schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:46:
Defrost dagje gehad het houd maar niet. mitsubishi srk 3.5 zsx. Misschien toch maar een keer kijken om het dubbel glas te vervangen voor hr++.

[Afbeelding]
Hier ook de afgelopen 23 uur 14 defrosts achter de rug met een totale defrost tijd van 2 uur. Vooralsnog geen problemen om de boel op temperatuur te houden maar ideaal voor de efficiëntie is het niet.

Vandaag zit ik al op 11kWh mijn Max was februari 2021 met 13,5kWh alleen was het toen aanzienlijk kouder echter droge lucht.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 10-12-2022 22:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
VikeeVeekie schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:30:
[...]

Volgens mij had iemand me vorig jaar verteld dat de stukken die het eerste bevriezen, het dichtste bij het expansieventiel zitten waardoor die delen als eerste de warmte opnemen, aldus eerder bevriezen dan de rest. Ik zit nu in de US tot eind volgende week, maar mn ouders hadden een LG splitje laten hangen sinds ik weg was. Zodra ik terug ben, houd ik eens in de gaten of die buitenunit hetzelfde doet.

Over de duivel gesproken, ik heb hem nu al een paar weken in Home Assistant staan, volgens mij is het daar koud te oordelen aan de defrosts :+

[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord, moet ik dit lezen als: omdat deze delen als eerste bevriezen andere delen dus niet meer mee kunnen doen in de verdamping? Dit middendeel is sinds vandaag ineens niet meer bevroren terwijl de defrosts voor vandaag de koelribben gewoon gelijkmatig bevroren waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Chninkel schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:46:
[...]

Hier 5kW Daikin vloer model voor kleinere woonkamer. Geen moment spijt van wat overcapaciteit. Wij vinden hem beide stil genoeg en verbruik valt ook reuze mee als ik dat met andere tweakers vergelijk.
Thanks! Ook bedankt aan @Frag1le en @Sjamo

Jullie hebben me definitief overtuigd om voor de 5.0 kW (Daikin Perfera vloermodel) te kiezen. Het blijkt dat ik dit vermogen met mijn warmteverlies van 4.67 toch echt wel nodig heb als de temperaturen rond het vriespunt zijn. Dat de unit wat meer geluid zal maken dan de 3.5 versie neem ik op de koop toe. Hij komt 10 meter vanaf mijn zithoek te staan, dus ik denk dat de overlast wel mee zal vallen.

Nog één vraag: helpt het hogere vermogen (5.0 vs 3.5) ook om defrosts tegen te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
jupinator schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:46:

[Afbeelding]
Met dezelfde unit hier nu 20 defrosts en 12 kWh verbruik.
Hij heeft het wel op temperatuur weten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 19:29
Ik heb hier een all time record te pakken van 22kWh verbruik bij 24/7 aan om de temperatuur op 21 graden te houden. Er wordt zo wel aardig van mijn overschot afgeknibbeld en er komen nog koudere dagen aan...oef!

Maar gelukkig genoeg buffer daarvoor en al was dat niet het geval nog steeds goedkoper dan gas al komt dat langzaam wel in de buurt zo.

Betreft overigens een inefficiënte lg Mru21 (6,2kW) buitenunit en staat alleen een 3,5kW te draaien beneden. Het wordt boven nu langzaam ook te koud (16 a 17 graden) dus die zullen komende week ook aan het werk moeten ben ik bang... ben benieuwd wat dat gaat doen met het verbruik.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
Jammie schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:06:
[...]

Jullie hebben me definitief overtuigd om voor de 5.0 kW (Daikin Perfera vloermodel) te kiezen. Het blijkt dat ik dit vermogen met mijn warmteverlies van 4.67 toch echt wel nodig heb als de temperaturen rond het vriespunt zijn. Dat de unit wat meer geluid zal maken dan de 3.5 versie neem ik op de koop toe. Hij komt 10 meter vanaf mijn zithoek te staan, dus ik denk dat de overlast wel mee zal vallen.

Nog één vraag: helpt het hogere vermogen (5.0 vs 3.5) ook om defrosts tegen te gaan?
Heb je deze ook vergeleken met de SRF serie van MHI?

Deze heeft een iets hogere nominale verwarmingscapaciteit, maar het belangrijkste een veel lager minimum verbruik van 600 watt vs 1400 watt van de Perfera.
Ofwel bij hogere buitentemperaturen kan deze zonder pendelen lekker blijven verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:41

ede

[...]

Hier staan MHI buitenunits van 2,5K en 5K naast elkaar en er is geen peil op te trekken. De ene dag heeft de grote meer defrosts, de andere dag de kleine. Ze staan allebei 24/7 op hetzelfde setpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:21
Normaal gesproken stook ik alleen overdag als ik thuis ben met de airco maar toen ik gisteren thuis kwam en merkte dat het overal 13 graden was maar besloten om nu ook nachts door te draaien.
Je merkt echt goed dat als het buiten mistig is met hoge luchtvochtigheid dat je meer defrosten krijgt.

Vannacht had ik hem laten draaien op 20 graden met 3D auto uit en fanspeed op auto.
Ga ik vannacht weer doen zithoek was de koudste plek 16.5 graden.

Met 22 graden 3D auto en fanspeed auto krijg ik het ook overal boven de 20 graden.
Ik heb 3D auto gewoon nodig om het geheel goed op te kunnen warmen kamer + keuken. Ik merkt wel dat het verbruik dan wat hoger is. Ben benieuwd nu hij dagen aan blijft staan wat dat gaat doen voor het verbruik aangezien alles redelijk snel afkoelt verwacht ik dat extra isoleren het enige is wat hieraan helpt las pas dat het ongeveer 75% scheelt dubbelglas of hr++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Frag1le schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:19:
[...]

Heb je deze ook vergeleken met de SRF serie van MHI?

Deze heeft een iets hogere nominale verwarmingscapaciteit, maar het belangrijkste een veel lager minimum verbruik van 600 watt vs 1400 watt van de Perfera.
Ofwel bij hogere buitentemperaturen kan deze zonder pendelen lekker blijven verwarmen.
Ik heb vooral voor de Daikin Perfera gekozen omdat deze een aanzienlijk lager jaarlijks energieverbruik heeft dan de MHI SRF: 1330 vs 1722. Dat is ergens logisch, omdat de MHI SRF een hogere nominale verwarmingscapaciteit heeft. Maar wat betekent dit voor het jaarlijks energieverbruik als de SRF weer een veel lager minimum verbruik heeft, zoals jij zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:30
Hier heeft de Qlima SC6035 vandaag 14kw verbruikt. Setpoint 22°C tussen 07.00 en nu.
Op zo een zelfde dag verbruik ik normaal 6m³ gas. Vandaag 1m³ gebruikt.
Ik betaal voor gas €1,49 m³, en voor elec €0,36 kw/h. Dus ook met een dag als deze ben ik goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:04
Hier vandaag een flink verbruik van 16,5 kWh met 13 defrosts.

MHI SRK35ZS-W
Tussenwoning, woonkamer en open keuken 125m3
HR++ beglazing

Een behoorlijk fors verbruik maar we zijn nog bezig om de zaak goed in te regelen, we hadden veel temperatuurschommelingen. Ik zat nu de hele dag wel met de AB in de hand om weer iets anders in te stellen. De fanstand soms op 2 soms op 3, dan wordt het snel warm. De airco doet het redelijk op zijn sloffen. Het mag nog kouder worden.

[ Voor 15% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 10-12-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

coolbvrobin schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:34:
[...]

Goeie morgen dat is veel.
Ik heb afgelopen maand 250kwh aan stroom verbruikt en 32 m3 aan gas,
vorige maand was het ook zeer zacht weer voor van de tijd het jaar.
achja we zullen zien wat het brengt,
Terug on topic van de warmtepomp,
Ik ga morgen de unit op 19 graden zetten en kijken hoeveel het verbruik dan is en of het comfortabel word dan.
Als ik van huis ben op 19 laten of wat is aan te raden?
Ik doe altijd alles uit als ik weg ben of snachts, die dingen warmen de kamer snel genoeg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Aandachtig lees ik dit topic al even mee. Ook met de afgelopen kou van 2 weken terug. Ik ga het denk ik ook maar proberen maar dan als hoofdverwarming. M'n ketel na 5 jaar al economisch total loss dus ben daar wel klaar mee. Momenteel stook ik met een petroleum kachel 800-3000W en op de laagste stand hou ik bij deze temperatuur mn woonkamer gemakkelijk warm op 18 graden of hoger. Dus een 3,5 KW lijkt me dan wel geschikt.

Beneden is het een hoekhuis uit 1890 aan de bovenzijde zit ik wel aan de buren vast. Woonkamer oppervlak 38m². Vanavond om 21:00 was het 18 graden en dacht zet hem eens uit en nu 3 uur later is het 1 graad gezakt. Ik sta dan ook echt te kijken bij modernere huizen hoeveel die niet aan warmte verliezen terug lezend in de berichten.

Nu zijn er zoveel merken/type airco's. Mn voorkeur gaat uit naar Mitsubishi of Daikin. De installatie wil ik wel zelf gaan doen voor zover mogelijk. Een multi split zou ook nog een optie zijn maar dan zal meestal maar 1 unit aan staan werkkamer of woonkamer. Zou een single split dan een betere optie zijn? Ook lees ik veel klachten over mulit split qua instellingen. Dat deze op elke unit gelijk moeten zijn.
Is het mogelijk om een airco geheel met Home Assistant te bedienen. Ik zag wel MHI-AC-Ctrl voorbijkomen Het liefste ook een oplossing zonder cloud. Hebben andere merken ook nog zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
3.5kwh mhi ZSX, hoekhuis '70, originele spouwmuurisolatie, HR++ glas, zolder isolatie, geen vloerisolatie

Verwarming enkel woonkamer, 100m3, 21 graden continu, fan auto.
14,36 kWh
18 defrosts
Defrostduur: 8-10 minuten

Temperatuurdalingen zie ik nauwelijks tot niet terug bij defrostst. Terwijl het huis toch echt niet perfect geïsoleerd is (de bijkeuken heeft géén isolatie, is het 11 graden en daar zit een binnendeur tussen die de kou zou moeten tegenjouden.)

1 graad in 15 minuten is echt wel.... Bijzonder. Maar het lijkt met externe thermometers gemeten te zijn dus het zal zeker

[ Voor 45% gewijzigd door Waah op 11-12-2022 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:51
[...]

Vermogen is een onderdeel van de mogelijke aanleidingen voor een defrost. Hoe harder een buitenunit moet werken, hoe eerder er een defrost op zal treden wanneer de omstandigheden buiten (temperatuur en luchtvochtigheid) daar naar zijn.

Vorige week was het hier rond het vriespunt, met rond de 80 a 85% rel. luchtvochtigheid. We verwarmden nog niet 24/7 en kwamen toen al in een cluster van defrosts terecht. Dat doordat de unit moest werken om de kamertemperatuur weer naar het gevraagde punt te krijgen. We zijn toen overgestapt op 24/7 verwarmen om die piek te voorkomen, en de week daarna hebben we nauwelijks nog een defrost gezien.

Wanneer je unit aan de lage kant zit qua vermogen voor de ruimte die het moet verwarmen, kan het zijn dat hij verhoudingsgewijs dus altijd harder moet werken, en daarmee dus gevoeliger is voor het optreden van defrosts.

Maar al heb je de 3-dubbele capaciteit van wat je nodig hebt, het blijft maar een onderdeel van de aanleidingen. Ondanks het 24/7 verwarmen was ons plaatje van het verbruik vandaag een soort van luizenkam :) Zoveel defrosts. Temperatuur om 0 graden en rel. luchtvochtigheid 100%.

Wat betreft het advies voor mhi.

Ik heb geen ervaring met de genoemde modellen dus wat ik zeg mag je met een stevige korrel zout nemen :)

Maar ja, wanneer dat getal van minimaal opgenomen vermogen (daar ging het om geloof ik?) zoveel scheelt is dat zeker goed om naar te kijken.
En het jaarverbruik wat fabrikanten noemen daar zijn wij nooit ook maar in de buurt geweest. Dat zegt mij weinig.

Ik ben zelf een groot voorstander van mhi multisplit vanwege de unieke (denk ik) eigenschap dat je met bijzonder laag verbruik al je units warmte kan laten afgeven. Hier resulteert dat geheel onverwacht in een huis met een bovenverdieping die aanzienlijk prettiger is qua temperatuur dan deze ooit is geweest, voor lagere kosten. Maar ik had begrepen dat een multi-split sowieso buiten de belangstelling lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Sjamo schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:10:
[...]
Vermogen is een onderdeel van de mogelijke aanleidingen voor een defrost. Hoe harder een buitenunit moet werken, hoe eerder er een defrost op zal treden wanneer de omstandigheden buiten (temperatuur en luchtvochtigheid) daar naar zijn.

Vorige week was het hier rond het vriespunt, met rond de 80 a 85% rel. luchtvochtigheid. We verwarmden nog niet 24/7 en kwamen toen al in een cluster van defrosts terecht. Dat doordat de unit moest werken om de kamertemperatuur weer naar het gevraagde punt te krijgen. We zijn toen overgestapt op 24/7 verwarmen om die piek te voorkomen, en de week daarna hebben we nauwelijks nog een defrost gezien.

Wanneer je unit aan de lage kant zit qua vermogen voor de ruimte die het moet verwarmen, kan het zijn dat hij verhoudingsgewijs dus altijd harder moet werken, en daarmee dus gevoeliger is voor het optreden van defrosts.

Maar al heb je de 3-dubbele capaciteit van wat je nodig hebt, het blijft maar een onderdeel van de aanleidingen. Ondanks het 24/7 verwarmen was ons plaatje van het verbruik vandaag een soort van luizenkam :) Zoveel defrosts. Temperatuur om 0 graden en rel. luchtvochtigheid 100%.
Heldere uitleg. Bedankt. Theoretisch dus minder kans op defrosts met een hogere capaciteit, maar het blijft dus vrij onvoorspelbaar. Ik doe het ermee. In elk geval geen reden om niet voor de 5.0 kW te gaan.
Wat betreft het advies voor mhi.

Ik heb geen ervaring met de genoemde modellen dus wat ik zeg mag je met een stevige korrel zout nemen :)

Maar ja, wanneer dat getal van minimaal opgenomen vermogen (daar ging het om geloof ik?) zoveel scheelt is dat zeker goed om naar te kijken.
En het jaarverbruik wat fabrikanten noemen daar zijn wij nooit ook maar in de buurt geweest. Dat zegt mij weinig.

Ik ben zelf een groot voorstander van mhi multisplit vanwege de unieke (denk ik) eigenschap dat je met bijzonder laag verbruik al je units warmte kan laten afgeven. Hier resulteert dat geheel onverwacht in een huis met een bovenverdieping die aanzienlijk prettiger is qua temperatuur dan deze ooit is geweest, voor lagere kosten. Maar ik had begrepen dat een multi-split sowieso buiten de belangstelling lag.
Multi-split ligt inderdaad buiten de belangstelling. Maar het verhaal over het minimaal opgenomen vermogen vind ik wel belangrijk om MHI vs Daikin te overwegen. Ten eerste vanwege het pendelen, maar ook vanwege het energieverbruik. Daikin is volgens de eigen specs zuiniger op jaarbasis dan de MHI (1330 vs 1722), maar verandert het minimaal opgenomen vermogen van de MHI hier iets aan? Ik ga dit topic nog eens goed teruglezen, maar ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Frag1le schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:58:
[...]

Bedankt voor je antwoord, moet ik dit lezen als: omdat deze delen als eerste bevriezen andere delen dus niet meer mee kunnen doen in de verdamping? Dit middendeel is sinds vandaag ineens niet meer bevroren terwijl de defrosts voor vandaag de koelribben gewoon gelijkmatig bevroren waren.
De stukken die niet zijn bevroren doen volgens mij ook mee met het opvangen van warmte, hoewel trager. Ik heb het een paar keer gezien dat m'n Daikin echt stijfbevroren was van top tot teen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Jammie schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:47:
[...]

Heldere uitleg. Bedankt. Theoretisch dus minder kans op defrosts met een hogere capaciteit, maar het blijft dus vrij onvoorspelbaar. Ik doe het ermee. In elk geval geen reden om niet voor de 5.0 kW te gaan.

[...]

Multi-split ligt inderdaad buiten de belangstelling. Maar het verhaal over het minimaal opgenomen vermogen vind ik wel belangrijk om MHI vs Daikin te overwegen. Ten eerste vanwege het pendelen, maar ook vanwege het energieverbruik. Daikin is volgens de eigen specs zuiniger op jaarbasis dan de MHI (1330 vs 1722), maar verandert het minimaal opgenomen vermogen van de MHI hier iets aan? Ik ga dit topic nog eens goed teruglezen, maar ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.
Excuus ik bedoelde in mn vorige bericht een veel lagere minimale warmteafgifte, wat uiteindelijk resulteert in een lager minimaal opgenomen vermogen waarmee de unit kan verwarmen.

Dat verbruik per jaar in de specs kan ik weinig over zeggen omdat ik niet weet niet waar ze dat op baseren.

Als je warmteverlies op de warmere dagen bijv maar 600-1400 watt is dan kan de MHI dus theoretisch blijven verwarmen zonder uit en weer aan te gaan.
Je hebt binnen dus minder schommelingen in de temperatuur omdat de WP dus kan blijven verwarmen.
Bij die Daikin kun je dus meer pendelen verwachten omdat deze minimaal met 1400 watt warmte de ruimte verwarmt.
Over het algemeen is een WP zuiniger als deze op een lager vermogen kan blijven verwarmen ipv telkens moet stoppen en weer opstarten.

Helaas is de SCOP van vloermodellen wel (een stuk) lager dan wandmodellen, ik heb daarom gekozen voor een wandmodel en niet een vloermodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lLvRXWS1et-p1LRHvIVXVfcMwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wuh5XFTjCrwzevgcXSM8mWW.png?f=fotoalbum_large

Dit wordt wellicht heel erg giswerk, heeft iemand dit verbruik ooit meegemaakt? M'n ouders hadden boven de FTXF25C aangezet voor het eerst sinds een lange tijd, toevallig keek ik zojuist naar de geschiedenis en kwam ik dit bizarre gedrag tegen. Ik zit 8000km verderop dus kan het niet 'in-person' aanschouwen, maar als ik het zo zie lijkt het op achterlijk veel defrosts en een combinatie van pendelen, hoewel hogere/lagere setpoints niets uitmaakten. Zal wellicht wel te maken hebben dat het boven slechts 15c was boven toen hij werd aangezet en het nu redelijk koud/mistig is in Nederland?
De tijden in die grafiek zijn trouwens in MST, blijkt dat Home Assistant de grafieken aanpast naar de tijdzone van de client browser wat af en toe vervelend is :P

[ Voor 8% gewijzigd door VikeeVeekie op 11-12-2022 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoW1975
  • Registratie: Februari 2014
Wat is de meest logische plaats voor een airco bij ons? De uitgebouwde keuken is goed geïsoleerd, heeft nu ook geen verwarming. Het middendeel is de eetkamer. Voor is de woonkamer. Het entreetje aan de voorkant is nu ook onverwarmd. Ik denk aan 1 grote op de muur tussen keuken en eetkamer, in de eetkamer, die dus richting woonkamer blaast. Er zijn geen deuren, anders dan naar de trap. Het is een hoekwoning, de linker wand is de buurmuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZMxUI2vKK_NY1oDiu6PU_cpITE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4NsWly8uMjX6yBLqNdROfZCS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tKS0seQGjRT6RxQDtqW6RL3uD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hucpilELCgPOk5XFzXWGV1Yp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:09:
3.5kwh mhi ZSX, hoekhuis '70, originele spouwmuurisolatie, HR++ glas, zolder isolatie, geen vloerisolatie

Verwarming enkel woonkamer, 100m3, 21 graden continu, fan auto.
14,36 kWh
18 defrosts
Defrostduur: 8-10 minuten

Temperatuurdalingen zie ik nauwelijks tot niet terug bij defrostst. Terwijl het huis toch echt niet perfect geïsoleerd is (de bijkeuken heeft géén isolatie, is het 11 graden en daar zit een binnendeur tussen die de kou zou moeten tegenjouden.)

1 graad in 15 minuten is echt wel.... Bijzonder. Maar het lijkt met externe thermometers gemeten te zijn dus het zal zeker
Ik zat gister op 13,9kWh tegenover 12,9kWh vorige week.

Wel 's nachts uit, maar het is nu alweer aangenaam (ging aan om 06:00).

Ja ik denk ook, het zal wel, 0,6-0,8 graad in 15 minuten, maar ben zeker niet de enige.

Wat bedoel je met GEEN isolatie? Je hebt toch muren en ramen? Het is toch geen partytent? :D

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 11-12-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

VikeeVeekie schreef op zondag 11 december 2022 @ 05:45:
[Afbeelding]

Dit wordt wellicht heel erg giswerk, heeft iemand dit verbruik ooit meegemaakt? M'n ouders hadden boven de FTXF25C aangezet voor het eerst sinds een lange tijd, toevallig keek ik zojuist naar de geschiedenis en kwam ik dit bizarre gedrag tegen. Ik zit 8000km verderop dus kan het niet 'in-person' aanschouwen, maar als ik het zo zie lijkt het op achterlijk veel defrosts en een combinatie van pendelen, hoewel hogere/lagere setpoints niets uitmaakten. Zal wellicht wel te maken hebben dat het boven slechts 15c was boven toen hij werd aangezet en het nu redelijk koud/mistig is in Nederland?
De tijden in die grafiek zijn trouwens in MST, blijkt dat Home Assistant de grafieken aanpast naar de tijdzone van de client browser wat af en toe vervelend is :P
Elk uur een defrost is vrij normaal volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

HugoW1975 schreef op zondag 11 december 2022 @ 06:49:
Wat is de meest logische plaats voor een airco bij ons? De uitgebouwde keuken is goed geïsoleerd, heeft nu ook geen verwarming. Het middendeel is de eetkamer. Voor is de woonkamer. Het entreetje aan de voorkant is nu ook onverwarmd. Ik denk aan 1 grote op de muur tussen keuken en eetkamer, in de eetkamer, die dus richting woonkamer blaast. Er zijn geen deuren, anders dan naar de trap. Het is een hoekwoning, de linker wand is de buurmuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die plattegrond is niet echt duidelijk zo ingekrompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoW1975
  • Registratie: Februari 2014
Ik heb zo niks beters bij de hand, ik zoek nog in oude papieren. Of ik moet een nieuwe tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37
@VikeeVeekie Dit zijn gewoon een hele rits defrost achter elkaar. Gezien de huidige weersomstandigheden niets raars.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:28
Ik heb twee single split LG units (S09ET en S12ET) welke ik op dit moment gebruik om slaapkamers te verwarmen gedurende de nacht. Dit ging altijd prima. Maar met de huidige temperaturen (rond de 0/1 graden) maken de binnenunits na een halve nacht draaien een keihard geluid op het moment dat de compressor/buitenunit stopt met draaien. Niet een licht geborrel of gesis maar echt 2 a 3 seconden een keihard geluid alsof je met een lucht compressor tegen een papiertje blaast (moeilijk te omschrijven).

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-10 23:20
Willempie27 schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:09:
Aandachtig lees ik dit topic al even mee. Ook met de afgelopen kou van 2 weken terug. Ik ga het denk ik ook maar proberen maar dan als hoofdverwarming. M'n ketel na 5 jaar al economisch total loss dus ben daar wel klaar mee. Momenteel stook ik met een petroleum kachel 800-3000W en op de laagste stand hou ik bij deze temperatuur mn woonkamer gemakkelijk warm op 18 graden of hoger. Dus een 3,5 KW lijkt me dan wel geschikt.

Beneden is het een hoekhuis uit 1890 aan de bovenzijde zit ik wel aan de buren vast. Woonkamer oppervlak 38m². Vanavond om 21:00 was het 18 graden en dacht zet hem eens uit en nu 3 uur later is het 1 graad gezakt. Ik sta dan ook echt te kijken bij modernere huizen hoeveel die niet aan warmte verliezen terug lezend in de berichten.

Nu zijn er zoveel merken/type airco's. Mn voorkeur gaat uit naar Mitsubishi of Daikin. De installatie wil ik wel zelf gaan doen voor zover mogelijk. Een multi split zou ook nog een optie zijn maar dan zal meestal maar 1 unit aan staan werkkamer of woonkamer. Zou een single split dan een betere optie zijn? Ook lees ik veel klachten over mulit split qua instellingen. Dat deze op elke unit gelijk moeten zijn.
Is het mogelijk om een airco geheel met Home Assistant te bedienen. Ik zag wel MHI-AC-Ctrl voorbijkomen Het liefste ook een oplossing zonder cloud. Hebben andere merken ook nog zoiets?
Vergis je niet in de energetische waarde van petroleum. Je kan heel makkelijk daarmee energie in je huis krijgen. Een airconditioning verplaatst energie, da's een ander proces. Ik zou niet te snel voor een bepaalde vermogen kiezen, maar er even aan rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Frij5fd schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:41:
[...]

Vergis je niet in de energetische waarde van petroleum. Je kan heel makkelijk daarmee energie in je huis krijgen. Een airconditioning verplaatst energie, da's een ander proces. Ik zou niet te snel voor een bepaalde vermogen kiezen, maar er even aan rekenen
Bedankt voor de toelichting. Dan toch even rekenen. Ik ga ook kijken of de buizen even dik zijn als bij een 5kW. Als dat het geval is kan ik altijd nog switchen. Bij verwarmen voor die paar koude weken zou ik ook geen probleem vinden zolang met maar comfortabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 06:49:
[...]

Ik zat gister op 13,9kWh tegenover 12,9kWh vorige week.

Wel 's nachts uit, maar het is nu alweer aangenaam (ging aan om 06:00).

Ja ik denk ook, het zal wel, 0,6-0,8 graad in 15 minuten, maar ben zeker niet de enige.

Wat bedoel je met GEEN isolatie? Je hebt toch muren en ramen? Het is toch geen partytent? :D
Tja als je een eensteensmuurtje "isolatie" noemt :+ dan snap ik waar het mis gaat bij sommigen :D

Nee een enkelsteensmuurtje is geen isolatie. Je ziet ook meteen wat zelfs een klein beetje isolatiemateriaal al doet.

Kijk maar eens hier:
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Überhaupt isoleren (van 0,3 naar 2 RC) scheelt bijna 1300m3 gas in dit voorbeeld (volledige huis geïsoleerd). De beste isolatie (rc8) bespaard net geen 1600m3

Dus überhaupt iets aan isolatiemateriaal toepassen, al is het maar een RC-waarde van 2, doet al 80% van de besparijg voor je hele huis.

Per type isolatie verschilt het wel. Vooral het dak. Een rc waarden van 3 bespaard 35m3 gas, terwijl een RC waarde van 6 bespaard bijna 100m3. Maar RC 8 bespaard dan maar "slechts" 15m3 meer.

Dus als je momenteel géén dakisolatie hebt, is überhaupt isoleren al een grote stap. Dat zal niet altijd kunnen, maar het is een relatief simpele klus die je zelf kan doen als je een schuin dak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:11
vinniefireman schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:34:
Ik heb twee single split LG units (S09ET en S12ET) welke ik op dit moment gebruik om slaapkamers te verwarmen gedurende de nacht. Dit ging altijd prima. Maar met de huidige temperaturen (rond de 0/1 graden) maken de binnenunits na een halve nacht draaien een keihard geluid op het moment dat de compressor/buitenunit stopt met draaien. Niet een licht geborrel of gesis maar echt 2 a 3 seconden een keihard geluid alsof je met een lucht compressor tegen een papiertje blaast (moeilijk te omschrijven).

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Hier ook de s12et en de s09et. Dit is normaal. Dat doet hij tijdens een defrost. Ook tijdens het uitzetten terwijl hij flink aan het verwarmen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 11-12-2022 09:03 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:28
@Headshot_NL Bedankt voor je antwoord. Als dit inderdaad normaal is, dan maakt dit deze units mijn inziens ongeschikt voor verwarming tijdens de nacht. Het hele gezin schrikt er wakker van, meerdere keren per nacht. Hebben andere merken dit ook?

[ Voor 6% gewijzigd door vinniefireman op 11-12-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Headshot_NL Ik zelf heb ook een s09et LG standaard op de slaapkamer hangen. Was bedoeld voor de boven verdieping te koelen met de te warme zomers. Maar je kunt er ook mee verwarmen. Maar om te verwarmen is dit type niet echt geweldig. Deze hebben voor verwarmen maar 1x + en dat merk je dus ook qua verbruik. Deze LG type zijn eigenlijk bedoeld om hoofdzakelijk te koelen. Tijdens koelen heeft deze ook best veel opties om zuinig te kunnen koelen. Maar op verwarm gebeid heeft dit type LG totaal niks in te stellen. En dat merk je goed qua stroom verbruik. Tijdens verwarmen kan dit type namelijk erg slecht terug moduleren. Gemiddeld blijft het verbruik hangen rond de 480watt. Ze maken ook nog eens een hoop geluid tijdens de defrost. Daar kun je best problemen mee krijgen met buren.

Toevallig gisteren even naar de winkel gelopen in de straat bij een ander hoekhuis hingen ook 2x LG buiten units te draaien. Wat een vervelend geluid kwam van de buiten units af. Ik ben daar wel van geschrokken.
Wanneer ik dat vergelijk met mijn Daikin is dat verschil heel erg groot. Mijn advies wanneer je ermee wilt gaan verwarmen zorg dat je voor een type airco gaat die gemiddeld 3x +++ heeft bij verwarmen en let dan ook op bij de specs van geluid wat deze units kunnen maken.

Links LG S09ET naast de Daikin RXM35N buiten unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUS2_Td3ICYDd7O_ffxTJA-2O40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEaZYsWM6XKydgLypUHTJpvC.jpg?f=user_large
Headshot_NL schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:01:
[...]

Hier ook de s12et en de s09et. Dit is normaal. Dat doet hij tijdens een defrost. Ook tijdens het uitzetten terwijl hij flink aan het verwarmen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 11-12-2022 09:25 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
.

[ Voor 115% gewijzigd door Dolbyadt op 11-12-2022 09:24 . Reden: dubbel post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@Dolbyadt Ik onderschrijf dat ook met mijn LG multisplit oplossing (mru21 met 1x 3,5 en 2x2,5). Ze doen het heel goed qua koelen, namelijk stil en zuinig maar verwarmen doen ze niet efficiënt en al te stil (al houden ze het hier nog steeds aangenaam in huis met 21 graden: p). @w00key heeft daar ook al genoeg over geschreven. Maar goed ik heb ze toentertijd aangeschaft om te koelen, verwarmen was toen niet relevant.

Voor verwarmen kan je beter shoppen bij MHI of Daikin. A.s. dinsdag komen ze hier voor een offerte voor een single split, mijn voorkeur gaat uit naar MHI SRK35ZS-W of zijn er andere types die wellicht de voorkeur hebben hier in dit topic?

[ Voor 7% gewijzigd door renzo4000 op 11-12-2022 09:48 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Willempie27 schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:09:

Verbruik je veel petroleum?
Met een aparte afvoer?
Doe je ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
renzo4000 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:33:
@Dolbyadt Ik onderschrijf dat ook met mijn LG multisplit oplossing (mru21 met 1x 3,5 en 2x2,5). Ze doen het heel goed qua koelen, namelijk stil en zuinig maar verwarmen doen ze niet efficiënt en al te stil (al houden ze het hier nog steeds aangenaam in huis met 21 graden: p). @w00key heeft daar ook al genoeg over geschreven.

Voor verwarmen kan je beter shoppen bij MHI of Daikin. A.s. dinsdag komen ze hier voor een offerte voor een single split, mijn voorkeur gaat uit naar MHI SRK35ZS-W of zijn er andere types die wellicht de voorkeur hebben hier in dit topic?
Perfera!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:25
Ik heb hier een MHI SRK20ZS-W
Deze zet ik meestal via wifi aan, echter wanneer ik @ kantoor ben druk ik meestal de afstandsbediening even aan zodat ik hem lokaal kan bedienen.
Wanneer ik de AB aan druk hoor je een piepje dat hij geeft wanneer hij met de binnen unit communiceert (doet ie ook wanneer ik een graad hoger of lager instel). Mijn vraag is of hij alle instellingen die in het display staan meestuurt, of dat hij alleen het "AAN" signaal stuurt?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ruud888 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:35:
[...]

Verbruik je veel petroleum?
Met een aparte afvoer?
Doe je ventileren?
Als het onder nul is ongeveer 2,5 liter per dag bij 24/7. Zonder afvoer. Uiteraard wel ventileren. Ik had begrepen dat 1 liter 10kW aan energie bevat. Een vochtige warmte kan ook zeker warmer aanvoelen zoals andere eerder al aanhaalde. Hopelijk kan een airco deze vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Appie Heijn schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:50:
Ik heb hier een MHI SRK20ZS-W
Deze zet ik meestal via wifi aan, echter wanneer ik @ kantoor ben druk ik meestal de afstandsbediening even aan zodat ik hem lokaal kan bedienen.
Wanneer ik de AB aan druk hoor je een piepje dat hij geeft wanneer hij met de binnen unit communiceert (doet ie ook wanneer ik een graad hoger of lager instel). Mijn vraag is of hij alle instellingen die in het display staan meestuurt, of dat hij alleen het "AAN" signaal stuurt?
De meeste airco's sturen met de ab telkens het "hele" profiel mee (temp, heating mode, fanspeed, swivel, etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patrickt35
Het is vandaag een beetje een vergelijkbare dag met gisteren. (Iets warmer).
Heb als test vandaag de airco niet laten aanspringen, maar de CV mag vandaag het werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:09
Als de airco hard moet werken komt er ook een bak herrie uit de buitenunit van mijn Perfera 3.5. Ik schrok er zelf ook van.

Bij dit soort is mijn strategie om 24 uur per dag te verwarmen. Als de temperatuurverschillen te hoog zijn ga ik voorverwarmen met stadsverwarming. Dit om herrie te voorkomen voor de buren. Als die eenmaal op temperatuur is hoeft dat waarschijnlijk nauwelijks. Misschien bij -10 buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:00:
[...]

Tja als je een eensteensmuurtje "isolatie" noemt :+ dan snap ik waar het mis gaat bij sommigen :D

Nee een enkelsteensmuurtje is geen isolatie. Je ziet ook meteen wat zelfs een klein beetje isolatiemateriaal al doet.

Kijk maar eens hier:
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Überhaupt isoleren (van 0,3 naar 2 RC) scheelt bijna 1300m3 gas in dit voorbeeld (volledige huis geïsoleerd). De beste isolatie (rc8) bespaard net geen 1600m3

Dus überhaupt iets aan isolatiemateriaal toepassen, al is het maar een RC-waarde van 2, doet al 80% van de besparijg voor je hele huis.

Per type isolatie verschilt het wel. Vooral het dak. Een rc waarden van 3 bespaard 35m3 gas, terwijl een RC waarde van 6 bespaard bijna 100m3. Maar RC 8 bespaard dan maar "slechts" 15m3 meer.

Dus als je momenteel géén dakisolatie hebt, is überhaupt isoleren al een grote stap. Dat zal niet altijd kunnen, maar het is een relatief simpele klus die je zelf kan doen als je een schuin dak hebt.
Ik heb een plat dak en geschakelde rijtjeswoningen, dus ik kan niet bij mijn blote buitenmuur zeg maar, heb ook al eens met de buurman een kunststof schutting gekocht, ik voorschieten, zijn geld nooit gezien, dus kan eigenlijk alleen zelf dingen van binnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U9JUtWD.png
vooral waar die blauwe pijl staat, die muur is ijskoud

Het zijn zulke woningen
https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-42053224-boonackers-4/

Zonnepanelen vond ie ook maar dom dat ik dat deed. Daarom ga ik aan het kale deel aan de binnenkant zelf panelen plaatsen. Zoals jij het noemt heb ik dus eigenlijk totaal "geen" isolatie.

Mijn eeuwenoude dubbelglas is ook kouder dan de koelkast momenteel :9

Onnodige ramen heb ik al piepschuim voor gedaan en dichtgetimmerd, zoals het raam naast de voordeur. Maar goed, dat is allemaal meer voor een ander topic. Hoe dan ook blijft de airco goedkoper dan gas.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 11-12-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
ede schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:20:
[...]

Hier staan MHI buitenunits van 2,5K en 5K naast elkaar en er is geen peil op te trekken. De ene dag heeft de grote meer defrosts, de andere dag de kleine. Ze staan allebei 24/7 op hetzelfde setpoint
hier 2 x mhi 5.0/ staan naast elkaar. op het dak.

de ene 3 defrost terwijl daar temp hoger staat. andere 5.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5YkKfZ8x-N6bN7ZbUz6bS_jU9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDvOcWOLzWRWQB8QHUCZRv14.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Redelijk veel defrosts vandaag (ongeveer 3 per uur)
Laat de mist maar snel weg gaan!

[ Voor 90% gewijzigd door ndjong op 14-12-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

banaliteit schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:27:
Als de airco hard moet werken komt er ook een bak herrie uit de buitenunit van mijn Perfera 3.5. Ik schrok er zelf ook van.

Bij dit soort is mijn strategie om 24 uur per dag te verwarmen. Als de temperatuurverschillen te hoog zijn ga ik voorverwarmen met stadsverwarming. Dit om herrie te voorkomen voor de buren. Als die eenmaal op temperatuur is hoeft dat waarschijnlijk nauwelijks. Misschien bij -10 buiten?
Maar hoe hoor je dat dan? Als je buiten bent of binnen ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ndjong schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:36:
[...]

Zelfs met 24 uur verwarmen is het niet te doen qua geluid met 12 defrosts per dag. Vreselijk om te verwarmen met airco deze dagen!
Als het alternatief 15 of 20 euro per dag aan gas uitgeven is dan vind ik verwarmen met airco nog steeds geweldig :+

Mijn energiecontract loopt tot half februari en tot die tijd mag ik nog 3,1 MWh aan elektra gratis verstoken, dus hier gaat nog eerder een elektrische kachel aan dan de CV.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
[...]

Zelfs met 24 uur verwarmen is het niet te doen qua geluid met 12 defrosts per dag. Vreselijk om te verwarmen met airco deze dagen!
Hangt af van hoeveel werk je airco moet verzetten.

De afgelopen maanden zijn in dit topic vele afwegingen naar voren gekomen. De afweging, geluid van de buitenunit vs capaciteit heb ik zelf destijds niet goed afgewogen. Een 5 ipv 3.5 vermindert als ik het goed heb begrepen het aantal defrosts omdat die minder hard hoeft te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Met 2x een MHI en een c-merk (Mitsui) herken ik geen van je gestelde herrie en vreselijkheid.

Allen staan nu te verwarmen, de Mitsui 24/7 nu op 17 en de andere op 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
JDx schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:42:
[...]

Maar hoe hoor je dat dan? Als je buiten bent of binnen ook?
Binnen hoor ik hem niet, maar buiten wel. Ik denk dat veel buitenunits momenteel niet voldoen aan de geluidsnorm. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Haier Expert 3,5 voor woonkamer 140m3. In de nacht zet ik hem op de laagste stand: 16 graden. Woonkamer cv thermostaat staat dan steevast op 18 graden. Toch zou ik hem lager willen zetten vanwege gebruik. Dit kan ik echt niet instellen bij verwarmen, wel bij coolen. Zou die dan bij coolen toch gaan verwarmen? Of weet iemand een andere manier om m toch lager te krijgen, 15-16 graden "echte" temperatuur/ 14 graden airco temperatuur is wat ik wil... Iemand idee?

Hoe kan ik zien hoeveel dat ding verbruikt qua stroom, kan ik niet zien in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Voor de mensen met een daikin. Zet je vraagbesturing eens op 90%. Dat lijkt bij mij op zolder de defrosts te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Je hoort alle buitenunits van verschillende merken nu heel goed buiten met deze temperaturen. Er hangen hier in de buurt Daikins, Toshiba, ME, MHI, LG's etc en je hoort ze allemaal de één beter als de ander maar ik heb nog geen "stille" unit gehoord. Het valt me echt op als ik de hond ga uitlaten, met name in de avond als het andere omgevingsgeluid afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:05
Nism0 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:50:
Voor de mensen met een daikin. Zet je vraagbesturing eens op 90%. Dat lijkt bij mij op zolder de defrosts te verminderen.
Dat is een ding waar ik niet echt weet waarvoor het dient, die vraagbesturing.
Hier staat die op automatisch.
Kan je dit eens toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Vorkie schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:44:
[...]

Met 2x een MHI en een c-merk (Mitsui) herken ik geen van je gestelde herrie en vreselijkheid.

Allen staan nu te verwarmen, de Mitsui 24/7 nu op 17 en de andere op 18.
Ook hier geen herrie van de buitenunit/binnenunit.(Qlima). Zou dit merk gerelateerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

banaliteit schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:44:
[...]

Binnen hoor ik hem niet, maar buiten wel. Ik denk dat veel buitenunits momenteel niet voldoen aan de geluidsnorm. :D
Nou ja, wie is er nu buiten dan, behalve de hond uitlaten ;)

Ik heb nog nooit klachten gehad en hij staat gewoon in de tuin op terras. Zal eens luisteren tijdens een defrost.

Heb toevallig nu een defrost, hoor niets behalve de auto's van de straat 200 meter verderop ;)

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 11-12-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
banaliteit schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:27:

Komt doordat het mistig weer is op buiten, bij kale vorst heb je dat niet.
Wel of niet hard werken maakt weinig uit, het geluid is de fan van de buitenunit die lawaai kan maken, doet de buitenunit hier ook op lager vermogen.

Gelukkig komt mist weinig voor hier.
Je kan wel buitenunit stil inschakelen dan heb je dat minder maar kost je redement.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 11-12-2022 11:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
toxictooms schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:53:
[...]

Dat is een ding waar ik niet echt weet waarvoor het dient, die vraagbesturing.
Hier staat die op automatisch.
Kan je dit eens toelichten?
Hiermee beperk je het maximale vermogen. Meer is het niet. Handmatig naar 90% lijkt defrosts te verminderen. Waarom precies, geen idee..
Pagina: 1 ... 275 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic