Ik mag aannemen dat je electrisch kookt.BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:56:
[...]
Ik had vanmorgen een luchtvochtigheid van 29%. Dus heb ik ff een pan met water laten koken voor een half uur, het is nu 42%, maar ik heb het graag rond de 50 a 60%.
Vandaag komt een nieuw filter van de luchtbevochtiger binnen, dan kan deze ook weer aan, beviel vorig jaar goed.
Uiteraardpatrickt35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
[...]
Ik mag aannemen dat je electrisch kookt.
We gebruiken alleen nog gas voor het douchen.
nee, je hebt gelijk, ik dacht dat het om een buitenfote ging...BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:29:
[...]
Deze foto is van de binnenunit tijdens een defrost
Of bedoel je de buitenunit tijdens een defrost?
'k zal wel last van de kou hebben...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat is exact de reden dat er hier op het forum een aantal mensen zijn die het zelf gedaan hebben.GerardButler schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:46:
Ik heb zelf een tijd gehangen richting een WP. Sta nog steeds op de lijst bij Quatt, maar denk dat ik dit uiteindelijk niet door ga zetten.
Momenteel zit ik in de situatie dat ik 2 nieuw aangebouwde ruimtes heb van m'n huis en deze graag middels airco wil gaan verwarmen (en verkoelen). Ik kan me in het algemeen niet aan de indruk onttrekken dat er absurd hoge installatiekosten worden gevraagd voor airco's.
De beste offerte die ik gehad heb kom op zo'n 3500,- euro voor 2 x LG S09ET.
Wat komt daarbij geleverd:
- 14m buis
- 14m r32 vulmiddel
- Vloerbeugels
- Condens waterafvoer buis
- Kabelgoot langs de muur
- Airco
Als ik dit online configureer komt ik op niet meer dan €1800,- uit (voor 2 units). En dan heb ik zelfs een bus van 9kg r32 koudemiddel meegenomen. De €1700,- installatiekosten daartussen lijken me toch echt aan de hoge kant. Ervan uitgaan dat hij een dag bezig is, lijkt me een uurtarief van 212,50 toch echt wel aan de hoge kant.
In mijn huidige situatie kan ik de buizen nog netjes achter een gipswand wegwerken, en dus is het zelfs zo dat ik zelf de buizen van binnen naar buiten leg. De installateur hoeft niet te boren, gewoon, hangen, neerzetten, aansluiten, afvullen.
Zie ik hier iets over het hoofd, waardoor die 1700,- installatiekosten gerechtvaardigd zijn? Hier ben ik zelfs dus uitgegaan van de laagste offerte. Degene daaropvolgend zijn 4000,- en 6900,-. (dan wel voor andere units, daikin).
Als je zelf een beetje handig ben is het aanleggen van de groep en werkschakelaar, trekken van leidingen en de besturing kabel niet heel veel zeker als alles nog open ligt.
Lekker zelf ergens units bestellen en een monteur zoeken die voor 200/300 euro de boel in werking wil stellen scheelt je zo enkele 1000 euro's.
Hierbij mijn waarnemingen tot nu toe gebaseerd op een Gree Amber 3KW airco/ warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/iGLIXAsEDUBbUyy5Nu19YFyK.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ihKQtTfF2bUUqJT0reLmu9j0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ss8C6T7yBOOtLTp7LzrmXKNY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JkvkPziwfMUySgPqeMaRWgE5.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze DIY installatie werkt vanaf september en verwarmt de huiskamer en de keuken (ci. 50m2). Netjes afgevuld door STEK installateur en eind september als warmtepomp ingezet. Het gaat om een Gree Amber unit met een SCOP 4,6 en flinke uitblaascapaciteit. In de ochtend stellen wij deze in vanaf 7:00 op 22 graden en na 10:00 op 20 graden. In de avond weer op 22 graden. In de ochtend met deze koude dagen verbruikt hij 1,4 KWh en in de middag 0,9 KWh en de avond ook rond de 0,8 - 0,9 KWh. De verbruiksgrafieken van gisteren staan hierboven en totaal hebben we toen 15,7 KWh gebruikt. Op dit moment is het -2 graden en de unit verbruikt 945KWh.
Ons huis is van 1987 en redelijk geisoleerd, de vloer is geisoleerd en het achterraam zit HR+++ glas in 3-laags. De voorkant van het huis staat op het noorden en hier zit normaal HR glas in en dat merk je. Voor nu doen de plisegordijntjes dienst als extra isolator. Volgend jaar gaan we alles vervangen voor HR+++.
:strip_exif()/f/image/jiPWECxUzrRRyenAIvDtYLBE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het verbruik op dit moment.
:strip_exif()/f/image/iGLIXAsEDUBbUyy5Nu19YFyK.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ihKQtTfF2bUUqJT0reLmu9j0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ss8C6T7yBOOtLTp7LzrmXKNY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JkvkPziwfMUySgPqeMaRWgE5.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze DIY installatie werkt vanaf september en verwarmt de huiskamer en de keuken (ci. 50m2). Netjes afgevuld door STEK installateur en eind september als warmtepomp ingezet. Het gaat om een Gree Amber unit met een SCOP 4,6 en flinke uitblaascapaciteit. In de ochtend stellen wij deze in vanaf 7:00 op 22 graden en na 10:00 op 20 graden. In de avond weer op 22 graden. In de ochtend met deze koude dagen verbruikt hij 1,4 KWh en in de middag 0,9 KWh en de avond ook rond de 0,8 - 0,9 KWh. De verbruiksgrafieken van gisteren staan hierboven en totaal hebben we toen 15,7 KWh gebruikt. Op dit moment is het -2 graden en de unit verbruikt 945KWh.
Ons huis is van 1987 en redelijk geisoleerd, de vloer is geisoleerd en het achterraam zit HR+++ glas in 3-laags. De voorkant van het huis staat op het noorden en hier zit normaal HR glas in en dat merk je. Voor nu doen de plisegordijntjes dienst als extra isolator. Volgend jaar gaan we alles vervangen voor HR+++.
:strip_exif()/f/image/jiPWECxUzrRRyenAIvDtYLBE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn reactie gaf niet aan dat ik het als reclame zag, maar dat het klonk als een reclame-brochure, welke neigen naar enkelvoudige belichting van het onderp.Hespy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:03:
[...]
1 comfort; Stel je zou je woonkamer/keuken van +-60m2 willen verwarmen met CV radiator zou je er dan 1 hele grote hangen aan de ene kant van de ruimte of je zou er 3 hangen verspreid over de ruimte.
2 comfort/technisch; als er 1 aan het ontdooien is zal de andere iets meer geven om de dooi periode te overbruggen. Voorjaar en najaar zal je met 1 voldoende vermogen hebben. Een 2kw geeft met warmer weer 3kw verwarming
3 verbruik; bekijk te technisch gegevens, kleinere toestellen hebben een betere cop.
Mocht er ooit een defect aan 1 toestel zijn dan zit je niet in de koude.
Ik maak geen reclame, ik zeg gewoon wat IK zou doen, maar ik snap dat in sommige gevallen de leiding en plaats dit niet toe laat. Prijs van de toestellen zal +- gelijk zijn. Wel miss de plaatsing een meerkost. Als bijverwarming zou IK in dit geval ook maar 1 hangen
Ik zeg niet dat wat je zegt in geen enkel geval een goede oplossing zou zijn, alleen dat dit niet in alle gevallen automatisch de juiste oplossing is.
En ja, van tijd tot tijd roep ik dit weer.
Dank je voor je toelichting bij de punten. Het weerspreekt niet wat ik zeg maar geeft in elk geval wat uitleg zodat mensen waar nodig ook verder kunnen kijken, hoop ik.
Het grootste nadeel van airco tov de cv-ketel zoals die door veel mensen werd gebruikt vind ik de complexheid ervan qua (functionele) toepassing en inzetbaarheid.
Soms zal multisplit beter zijn, soms singlesplit, soms een combinatie, en soms blijkt dat eerste gedachten hierover toch niet zo juist waren.
Soms zal een zo laag mogelijk vermogen beter zijn, soms een hoog vermogen, soms een combinatie etc.
Wat voor een goed geisoleerd vrij nieuw huis goed werkt kan voor een opgelapte woning uit de 60er jaren een heel ander resultaat geven.
Gaat de installatie werken als hoofdverwarming? Bijverwarming? Of gaat daar wat verschuiven in de komende jaren?
Wat is het stookgedrag van mensen?
En dit zijn maar enkele factoren die veel invloed hebben op wat de beste optie is voor mensen. One size fit's all werkt niet bij airco.
Mocht hij zo dicht bij het plafond? Onze installateur wilde hem niet boven het raam plaatsen ivm lucht toevoer...reiver schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:15:
Hierbij mijn waarnemingen tot nu toe gebaseerd op een Gree Amber 3KW airco/ warmtepomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu hangt hij in de hoek...

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Zelf gemaakte (om)kasting? Zo niet, welke heb je?reiver schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moet er eigenlijk ook nog een hebben..
.
200/300 , voor in bedrijfstellen?medal schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:14:
[...]
Dat is exact de reden dat er hier op het forum een aantal mensen zijn die het zelf gedaan hebben.
Als je zelf een beetje handig ben is het aanleggen van de groep en werkschakelaar, trekken van leidingen en de besturing kabel niet heel veel zeker als alles nog open ligt.
Lekker zelf ergens units bestellen en een monteur zoeken die voor 200/300 euro de boel in werking wil stellen scheelt je zo enkele 1000 euro's.
Hier 350 betaald per unit voor de complete installatie.
Hoeveel laten doen kost verschilt wel sterk per situatie.nico_09 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:39:
[...]
200/300 , voor in bedrijfstellen?
Hier 350 betaald per unit voor de complete installatie.
Ik heb het zelf gedaan en 250 betaald voor inbedrijfstellen. Want elektra aanleggen kostte extra, boren door de betonnen muur ook. Paar honderd euro mee bespaard.
Had ik deze units nog eens in spanje/portugal besteld, dan kwam er nog eens 400~600 euro besparing bij.
Zelfde voor de aankomende L/W warmtepomp.. 2 dagen werk zou 4000 incl. materiaal kosten met twee man.
Nu 250 euro en hij hoeft alleen de stekker in het stopcontact te steken zodat ik subsidie krijg.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 10-12-2022 12:53 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Klopt helemaal, heb ik ook met een LG 5kw , fanstand op hoog is de unit zeer mooi in balans qau trillen en vibreren. Bovendien is dit de meest efficiente stand want de lucht wordt verder de kamer in geblazen,en het kost geen extra stroom.. Op de lage stand hoor je hem een klein beetje trillen en dit wordt dus minder naarmate je de stand verhoogd.patrickt35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:26:
[...]
Ik heb dan wel een ander merk airco, maar ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat wanneer je de fan stand van de binnenunit hoger zet, de brom/resonance van de buitenunit aanzienlijk minder word.
Een groot dik vloerkleed in de winter helpt ook goed. Ik heb er extra 5mm isolatie onder gedaan. En dikke gordijnen voor de ramen.Rayz25 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:20:
Ik heb een oud huurhuis maar als ik de airco aan laat staan in de nacht kost dit veel extra vermogen alles enkel glas houten kozijnen is niet tegen op te stoken wij verwarmen alleen de woonkamer. En voor de slaapkamers gaat de cv een half uur aan per avond onze cv is een geen hr dus stook een 100 kub gas voor een half uurtje verwarming per dag en dan staan alleen 3 kleine slaapkamers de cv aan.
Grote Noppenfolie aan de binnenzijde van het glas werkt ook goed. Blijft gewoon na licht bevochtiging hangen.
Of ik hem op 25 of 22 zet maakt niet uit voor mijn idee, zolang de temperatuur niet gehaald wordt gaat hij gewoon rustig door.
Tegenwoordig kan je de Qlima kopen incl alleen de eindmontage door een erkende monteur.patrickt35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:56:
[...]
Om deze reden heb ik voor doe -het-zelf gekozen.
Heb via de zaak een Qlima SC6035 aangeschaft voor net €700,--.
Ik weet dat je het in bedrijf stellen door een gecertificeerde monteur moet laten doen, maar heb het gewoon zelf gedaan.
Vooralsnog bevalt de Qlima mij uitstekend.
Vooral de mogelijkheid om de binnentemperatuur via mijn afstandsbediening te laten meten is een grote meerwaarde.
Er zijn ook monteurs die alleen de eindmontage incl rekening doen.
Je zult merken dat hij op 18 graden minimaal energie verbruikt en tevens ; als de airco op 18 staat hoeft het niet perse 18 graden te worden onderin de kamer/andere kant van de kamer. Hij meet dit bovenin bij de airco unit en warmte gaat omhoog.HugoW1975 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:45:
Hoi, ik sta op het punt een 5kW airco te bestellen voor de gehele benedenverdieping. Redelijk open-plan, dus dat moet genoeg zijn. Met de huidige gas en elektra tarieven is de winst duidelijk. Maar ik heb een vraag. Ik heb overdag, als we niet thuis zijn, de thermostaat (van de cv) op 15 staan. De airco kan niet lager dan 18. Wat zou goedkoper zijn, airco op 18 als we er niet zijn, of cv op 15? Hoe zou ik dat moeten berekenen?
Alle tips zijn welkom.
Bedankt,
Hugo
Heb jij de Qlima met verwarmen niet op auto staan?patrickt35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:26:
[...]
Ik heb dan wel een ander merk airco, maar ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat wanneer je de fan stand van de binnenunit hoger zet, de brom/resonance van de buitenunit aanzienlijk minder word.
Ik heb hem altijd op auto staan!
Hoe vaak defrost hij nu? De mijne nu circa 1x per uur.
Hier nu ook elk uur.Hoe vaak defrost hij nu? De mijne nu circa 1x per uur.
Is dit wel goed voor de installatie ivm de levensduur??
De fabrikant maakt het erop dus zal niet voor niets zijn. Hij draait alleen het circuit om , dus de warmte gaat naar buiten ipv naar binnen zodat water smelt aan de buitenunit meer niet.florijn11 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:16:
[...]
Hier nu ook elk uur.
Is dit wel goed voor de installatie ivm de levensduur??
Met onderstaande YAML heb je een defrost teller en een defrost timer en de totale draaitijd per dagBeeJee78 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:07:
[...]
Ik heb ‘m vannacht aan laten staan met setpoint op 18 om de woonkamer niet te ver af te laten koelen. Behoorlijk wat defrosts gehad zie ik. Groene streepjes zijn defrosts.
Het heeft tot nu toe 3,5kwh gekost en de werkelijke temperatuur is nu 17,5gr.
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| ##################################################################################################################################################### ## Contains additional sensors provided for the MHI-AC-Ctrl controller software. ## ## Note: Make sure the MQTT topics are correct! If you modified your hostname in the MHI-AC-Ctrl controller software, the topics can be different! ## ##################################################################################################################################################### ## Release Notes: ## ## 2022-09-08 : - Modified the YAML configuration so it matches the new way manually created MQTT sensors must be configured ## ## since HomeAssistant 2022.09. ## ##################################################################################################################################################### ## Shows if the airco is on or off, used to calculate daily running time ## binary_sensor: - platform: template sensors: mhi_ac_ctrl_activity_state: friendly_name: "Airco - Activity state" value_template: >- {{ states('sensor.mhi_ac_ctrl_mode') in ['auto', 'dry', 'cool', 'heat', 'fan_only'] }} sensor: ## Calculate the total airco running time on a day ## - platform: history_stats name: Airco - Running time (daily) entity_id: binary_sensor.mhi_ac_ctrl_activity_state state: 'on' type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now().replace(hour=23, minute=59, second=59) }}" ## Count the amount of defrost cycles on a day ## - platform: history_stats name: Airco - Defrost - Amount (daily) entity_id: sensor.mhi_ac_ctrl_operating_data_defrost state: "on" type: count start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now().replace(hour=23, minute=59, second=59) }}" ## Calculate the total defrost time on a day ## - platform: history_stats name: Airco - Defrost - Total time (daily) entity_id: sensor.mhi_ac_ctrl_operating_data_defrost state: "on" type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now().replace(hour=23, minute=59, second=59) }}" mqtt: sensor: ## Calculate the airco usage power in Watts - name: "Airco Keuken vermogen" state_topic: "MHI-AC-Ctrl/OpData/CT" unit_of_measurement: "Watt" value_template: "{{ (value | float * 230) | round(2) }}" |
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Net weer een defrost gehad, dus ff naar buiten gegaan.Hansieo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:11:
[...]
nee, je hebt gelijk, ik dacht dat het om een buitenfote ging...
'k zal wel last van de kou hebben...
Interessant hoe "warm" een stukje van de onderkant is, zal wel een leiding dichtbij lopen.
Achterkant is natuurlijk ook een stukje warmer dan mijn vorige foto's.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SdaSS9fGUMkGJAnCUQrVSfv6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rUjKQal8SbVJffo1kstydOYT.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/22CLpOLtf5B0yI0E1qHhrwre.jpg?f=user_large)
Perfecte omstandigheden voor defrosts hier:
:fill(white):strip_exif()/f/image/RNlGRgppVQKCiJ7rVa9XXAhQ.png?f=user_large)
Heb er nog niet eerder zoveel gezien als vandaag, normaal zit er wel 2-3 uur tussen:
3
:fill(white):strip_exif()/f/image/RNlGRgppVQKCiJ7rVa9XXAhQ.png?f=user_large)
Heb er nog niet eerder zoveel gezien als vandaag, normaal zit er wel 2-3 uur tussen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ATDVdp4PYIGHOGdaEjxaaHBq.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Team-RiNo op 10-12-2022 13:35 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Meestal staat hij op auto, maar ben regelmatig aan het testen wat de ideale settings zijn om een zo constant mogelijke temperatuur in huis te krijgen. En wat niet resulteert in een extreem hoog verbruik. Hier nu ook met regelmaat een defrost. Buiten is het koud en een zeer hoge luchtvochtigheid, dus logisch dat je makkelijk ijsvorming krijgt op je buitenunit.Ruud888 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:10:
[...]
Heb jij de Qlima met verwarmen niet op auto staan?
Ik heb hem altijd op auto staan!
Hoe vaak defrost hij nu? De mijne nu circa 1x per uur.
Hoe bevalt jou de Qlima?
Ik heb een hele kap gefabriceerd om onze buitenunit te forceren 'verse' lucht aan te zuigen en niet zijn eigen koud lucht, om zo dus de inlaattemp te verhogen en defrosts te voorkomen. Maar dat heeft eigenlijk helemaal niks van effect gehad.
We hebben wel voor 2-3 kuub gas per dag de CV aan gezet, ik vind het wel goed. Betaal toch nog een jaar een vast tarief van 86 cent per kuub.
We hebben wel voor 2-3 kuub gas per dag de CV aan gezet, ik vind het wel goed. Betaal toch nog een jaar een vast tarief van 86 cent per kuub.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik zou niet weten wat die monteur meer of beter kan doen dan ikzelf.Ruud888 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:00:
[...]
Tegenwoordig kan je de Qlima kopen incl alleen de eindmontage door een erkende monteur.
Er zijn ook monteurs die alleen de eindmontage incl rekening doen.
Ik doe in huis alles zelf, behalve onderhoud aan mijn cv installatie.
Ik heb zelf ook last van lage luchtvochtigheid. Zit erover te denken eens naar een luchtbevochtiger te kijken, maar woon in een gebied met zeer hard water en wil geen kalklaag op mn interieur. Eens in verdiepen ..BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:07:
[...]
Uiteraard![]()
We gebruiken alleen nog gas voor het douchen.
Ah, ik snap je. In de Panasonic app zit per binnenunit een overzicht van het verbruik, maar dat is het verbruik van de buitenunit en alle daarop aangesloten binnenunits. Kijk maar eens: bij iedere binnenunit zie je in de app hetzelfde verbruik staan. Ik gebruik die app trouwens eigenlijk nooit. Het verbruik monitor ik met een Homewizard meter op de groep waar alleen de airco zit. Alle binnenunits krijgen stroom van de buitenunit waar ze op aangesloten zijn afaik.DriesLec schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:37:
[...]
Mijn verwarring gaat vooral over de verschillende binnenunits die aan 1 buitenunit hangen.
Ik heb het gevoel bij mijn ene view dat ik het verbruik van alle binnenunits samen zie
Keuken + bureau = bureau in mijn app
Terwijl bij de andere lijkt het alsof het verbruik per binnenunit te zien is.
Ben ook aan het rondkijken voor een lucht/lucht warmtepomp, om precies te zijn naar een (single split) kanaalunit. Het valt me op dat de SCOP/SEER van dat type vaak 20-30% slechter is dan het wandmodel-broertje uit dezelfde serie/generatie. Daarnaast zijn ze ook nog duurder.
Zoekend in de historie zijn er ook niet heel veel ervaringen gedeeld van kanaalunits. Is dit een geval van 'het is nou eenmaal zo' - of mis ik iets?
Voorbeeld: https://innovations.mitsu...-2022-2023-FL-MEB-web.pdf
Mitsubishi wandunit SEER/SCOP: 8,5/4,6 (MSZ-LN50VG2/MUZ-LN50VG2)
Mitsubishi kanaalunit SEER/SCOP: 5,5/4,2 (SEZ-M50DA2/SUZ-M50VA)
Zoekend in de historie zijn er ook niet heel veel ervaringen gedeeld van kanaalunits. Is dit een geval van 'het is nou eenmaal zo' - of mis ik iets?
[ Voor 4% gewijzigd door maximoei op 10-12-2022 13:58 ]
Vochtige lucht warmt toch moeilijker op dan droge lucht? Ik zou me eerlijk niet zo druk maken om 40 of 50%. Moet hier speelde mee best doen om onder de 60% te blijvenStoffa schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:47:
[...]
Ik heb zelf ook last van lage luchtvochtigheid. Zit erover te denken eens naar een luchtbevochtiger te kijken, maar woon in een gebied met zeer hard water en wil geen kalklaag op mn interieur. Eens in verdiepen ..
Thx! Die ga ik er even in zetten.revolution-nl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:24:
[...]
Met onderstaande YAML heb je een defrost teller en een defrost timer en de totale draaitijd per dag
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 ##################################################################################################################################################### ## Contains additional sensors provided for the MHI-AC-Ctrl controller software. ## ## Note: Make sure the MQTT topics are correct! If you modified your hostname in the MHI-AC-Ctrl controller software, the topics can be different! ## ##################################################################################################################################################### ## Release Notes: ## ## 2022-09-08 : - Modified the YAML configuration so it matches the new way manually created MQTT sensors must be configured ## ## since HomeAssistant 2022.09. ## ##################################################################################################################################################### ## Shows if the airco is on or off, used to calculate daily running time ## binary_sensor: - platform: template sensors: mhi_ac_ctrl_activity_state: friendly_name: "Airco - Activity state" value_template: >- {{ states('sensor.mhi_ac_ctrl_mode') in ['auto', 'dry', 'cool', 'heat', 'fan_only'] }} sensor: ## Calculate the total airco running time on a day ## - platform: history_stats name: Airco - Running time (daily) entity_id: binary_sensor.mhi_ac_ctrl_activity_state state: 'on' type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now().replace(hour=23, minute=59, second=59) }}" ## Count the amount of defrost cycles on a day ## - platform: history_stats name: Airco - Defrost - Amount (daily) entity_id: sensor.mhi_ac_ctrl_operating_data_defrost state: "on" type: count start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now().replace(hour=23, minute=59, second=59) }}" ## Calculate the total defrost time on a day ## - platform: history_stats name: Airco - Defrost - Total time (daily) entity_id: sensor.mhi_ac_ctrl_operating_data_defrost state: "on" type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now().replace(hour=23, minute=59, second=59) }}" mqtt: sensor: ## Calculate the airco usage power in Watts - name: "Airco Keuken vermogen" state_topic: "MHI-AC-Ctrl/OpData/CT" unit_of_measurement: "Watt" value_template: "{{ (value | float * 230) | round(2) }}"
Ik heb een airco op de 1e verdieping in een relatief kleine kamer. De andere 2 kamers hebben geen verwarming en met deuren open wordt het in die andere kamers nog steeds erg koud.
Airco erbij is erg duur. Dus ik ga een buisventilator gebruiken om via buizen (die door de bovenlichten van de deuren gaan) de warmte te gaan verspreiden. In feite een kanaalairco dus. Met geisoleerde buizen zou dat toch wel moeten werken lijkt me.
Airco erbij is erg duur. Dus ik ga een buisventilator gebruiken om via buizen (die door de bovenlichten van de deuren gaan) de warmte te gaan verspreiden. In feite een kanaalairco dus. Met geisoleerde buizen zou dat toch wel moeten werken lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door Flatisa op 10-12-2022 14:15 ]
Idd goed idee, ben benieuwd hoe het werkt want bij mij staat hij ook aan op de 1e etage maar sommige kamers merken daar bijzonder weinig van , alleen de kamer die er recht tegenover zit wordt warmer.Flatisa schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:15:
Ik heb een airco op de 1e verdieping in een relatief kleine kamer. De andere 2 kamers hebben geen verwarming en met deuren open wordt het in die andere kamers nog steeds erg koud.
Zat te denken om bovenin de kamers door de muren een ventilator te maken. Dus een gat van 15cm 2 kamers verbinden en dan een ventilator erin of dergelijks erin om de warme lucht bovenuit de kamer te verplaatsen naar de kamer ernaast. want hij krijgt het makkelijk warm op de kamer waar de unit hangt dus capaciteit genoeg.
Je moet ook wegblijven bij die watervernevelaars, die zorgen voor zo'n kalk stoflaag. Kijk naar koudwater luchtwassers, bijv van Stadler (ik heb de Oskar Big). Die down stil en efficiënt hun werk. De filters zijn wel aan de prijs maar die moet je gewoon scoren tijdens BF acties bijvoorbeeld.Stoffa schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:47:
[...]
Ik heb zelf ook last van lage luchtvochtigheid. Zit erover te denken eens naar een luchtbevochtiger te kijken, maar woon in een gebied met zeer hard water en wil geen kalklaag op mn interieur. Eens in verdiepen ..
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik zat te denken aan die ventilatoren van een badkamer te pakken , plieger bijvoorbeeld met een mooie afwerking. en die bovenin de hoek van de kamer te maken zodat de volgende kamer ook verwarmd wordt.Flatisa schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:15:
Dank!!renzo4000 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:25:
[...]
Je moet ook wegblijven bij die watervernevelaars, die zorgen voor zo'n kalk stoflaag. Kijk naar koudwater luchtwassers, bijv van Stadler (ik heb de Oskar Big). Die down stil en efficiënt hun werk. De filters zijn wel aan de prijs maar die moet je gewoon scoren tijdens BF acties bijvoorbeeld.
Ik heb hier nog een buisventilator van AC Infinity liggen. Voordeel is dat die ook eenvoudig smart (app, afstandsbediening) te maken is. Het forceren van lucht naar andere slaapkamers zal, nu ik er wat langer over nadenk, niet zo best zijn voor de balans van de WTW vrees ik, dus ik ga het eerst even testen met wat flexbuizen.Sebo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:36:
[...]
Ik zat te denken aan die ventilatoren van een badkamer te pakken , plieger bijvoorbeeld met een mooie afwerking. en die bovenin de hoek van de kamer te maken zodat de volgende kamer ook verwarmd wordt.
Uitblaas airco geeft nu ongeveer 40 graden aan. Uitblaas buisventilator (die 2 meter verderop op ongeveer 2 meter hoogte staat) geeft 24 graden aan. Ben benieuwd wat het doet als je die 24 graden naar een andere kamer kan verplaatsen.
Het is allemaal dus niet zo ideaal maarja, 2 extra binnenunits zou tegen de 3.5k kosten, dus het is de moeite waard om wat te experimenteren.
Hoe vaak vervang je de filters?renzo4000 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:25:
[...]
Je moet ook wegblijven bij die watervernevelaars, die zorgen voor zo'n kalk stoflaag. Kijk naar koudwater luchtwassers, bijv van Stadler (ik heb de Oskar Big). Die down stil en efficiënt hun werk. De filters zijn wel aan de prijs maar die moet je gewoon scoren tijdens BF acties bijvoorbeeld.
Na één seizoen... meestal gaat hier ergens in december aan (nu nog niet nodig, luchtvochtigheid is 50% hier) en totdat de luchtvochtigheid stabiel blijft boven de 40%
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Zal per merk verschillen. Een Daikin Perfera moet bijv minimaal 50mm ruimte hebben boven. Staat in de documentatie.xHEMANx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:31:
[...]
Mocht hij zo dicht bij het plafond? Onze installateur wilde hem niet boven het raam plaatsen ivm lucht toevoer...
Nu hangt hij in de hoek...
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 10-12-2022 15:02 ]
Eerder in dit topic heb ik hier al advies gevraagd over de beste airco's voor mijn situatie. Nu ben ik eraan toe om de installateur de opdracht te geven. Maar ik twijfel (nog steeds) over de beste capaciteit voor de L/L op de begane grond: 3.5 of 5.0 kW?
Mijn situatie zie je op het plaatje. Wat vaststaat: het wordt een vloermodel Daikin Perfera. Plek: tegen de achtergevel, ongeveer 10 meter van de zithoek. Een plek in het midden van de kamer, langs de lange wand, zou een betere positie zijn maar is bouwkundig te lastig. Belangrijk is dat het in de zithoek behaaglijk is.
Mijn huis is matig geïsoleerd. Warmteverliesberekening: 4.67 kW bij -10°C, 4.01 bij -5°C, 3.35 bij 0°C.
Met mijn huidige cv-installatie krijg ik mijn benedenverdieping op aanvoer 60°C net warm bij de huidige buitentemperaturen van rond 0°C. De nieuwe L/L wordt mijn hoofdverwarming.
Ik dacht eerst dat een 3.5 voldoende zou zijn, maar toen had ik een fout gemaakt in de warmteverliesberekening. Nu heb ik wel de juiste getallen en lijkt een 5.0 vloermodel de betere keuze.
Mijn vragen:
- Welke capaciteit heb ik nodig, gezien de warmteverliesberekening en de 10 meter afstand tot de zithoek: 3.5 of 5.0 (vloermodel)?
- De 3.5 is stiller dan de 5.0: 53 ten opzichte van 62 dB (vloermodel). Ga ik dat merken op 10 meter afstand?
- De 3.5 is zuiniger dan de 5.0: jaarverbruik 847 ten opzichte van 1330 (vloermodel). Een groot verschil, maar is het verschil in de praktijk ook zo groot? De 5.0 heeft weliswaar een hoger vermogen, maar hoeft minder hard te werken?
Graag jullie hulp.
Mijn situatie zie je op het plaatje. Wat vaststaat: het wordt een vloermodel Daikin Perfera. Plek: tegen de achtergevel, ongeveer 10 meter van de zithoek. Een plek in het midden van de kamer, langs de lange wand, zou een betere positie zijn maar is bouwkundig te lastig. Belangrijk is dat het in de zithoek behaaglijk is.
Mijn huis is matig geïsoleerd. Warmteverliesberekening: 4.67 kW bij -10°C, 4.01 bij -5°C, 3.35 bij 0°C.
Met mijn huidige cv-installatie krijg ik mijn benedenverdieping op aanvoer 60°C net warm bij de huidige buitentemperaturen van rond 0°C. De nieuwe L/L wordt mijn hoofdverwarming.
Ik dacht eerst dat een 3.5 voldoende zou zijn, maar toen had ik een fout gemaakt in de warmteverliesberekening. Nu heb ik wel de juiste getallen en lijkt een 5.0 vloermodel de betere keuze.
Mijn vragen:
- Welke capaciteit heb ik nodig, gezien de warmteverliesberekening en de 10 meter afstand tot de zithoek: 3.5 of 5.0 (vloermodel)?
- De 3.5 is stiller dan de 5.0: 53 ten opzichte van 62 dB (vloermodel). Ga ik dat merken op 10 meter afstand?
- De 3.5 is zuiniger dan de 5.0: jaarverbruik 847 ten opzichte van 1330 (vloermodel). Een groot verschil, maar is het verschil in de praktijk ook zo groot? De 5.0 heeft weliswaar een hoger vermogen, maar hoeft minder hard te werken?
Graag jullie hulp.
:strip_exif()/f/image/2dMp8p3zQ6oaAmbRs9RGXpNG.jpg?f=fotoalbum_large)
@Stoffa
Kijk eens naar Stadler Form, fluisterstil en effectief. In ieder geval geen ultrasone verdamper kiezen.
https://www.stadlerform.nl/
Kijk eens naar Stadler Form, fluisterstil en effectief. In ieder geval geen ultrasone verdamper kiezen.
https://www.stadlerform.nl/
ik heb ook het idee dat mijn Panasonic wat conservatief staat ingesteld als het om defrosts gaat. Dit doet hij ongeveer ieder uur terwijl hij dat uur op ongeveer 40% van zijn maximum heeft gedraaid. Er is geen sprake van plakken ijs of zo, het is alleen wat rijp op de vinnen (zie deze video https://photos.app.goo.gl/GgkJ2ZPhs8okPZVq8)Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:01:
Wel jammer dat de defrost ook wordt gedaan terwijl er geen ijs op de warmtewisselaar zit. De buitenunit kijkt of de temperatuur laag is en na bepaalde tijd.
Zou de draaisnelheid van de fan kunnen aangeven of de warmtewisselaar ook vol zit met ijs. Zo iets van ik stop er zoveel stroom in en verwacht dit en ik meet nu dit en dat is duidelijk hoger dan verwacht.
dit is een video van een 7,1 kW unit. Heb ook nog een 3,5 kW Panasonic en die doet het net zo vaak.
Inmiddels een aardige batterij trouwens:
:strip_exif()/f/image/1RTNen99kA4exInExqIs1MQw.jpg?f=fotoalbum_large)
van links naar rechts 7,1 + 3,5 + 5,2 kW. Gisteren in mijn huis 51 kWh in totaal gebruikt waarvan ongeveer 14 + 12 + 8 voor de airco's. vanwege de airco's... Is veel natuurlijk maar het scheelt wel minimaal 14 m3 gas terwijl ik naar mijn idee meer verwarm dan vorig jaar.
edit: zo ziet het stroom verbruik er trouwens uit bij defrosts. Een heel kenmerkende curve:
/f/image/zA2acvVB0TKSts6CkV3GOcFB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door maxtrash op 10-12-2022 16:01 ]
Als je 4,65 kW warmteverlies hebt bij -10 dan gaat een 3,5 kW unit dit dus niet redden. Je kunt ook een -5 winterdag pakken van vorig jaar bijv (mocht je dit niet inzichtelijk hebben, Meteoblue) en dan kijken hoeveel gas je hebt gebruikt minus SWW en dan berekenen of dit warmteverlies klopt met je verbruikscijfers?Jammie schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:32:
Eerder in dit topic heb ik hier al advies gevraagd over de beste airco's voor mijn situatie. Nu ben ik eraan toe om de installateur de opdracht te geven. Maar ik twijfel (nog steeds) over de beste capaciteit voor de L/L op de begane grond: 3.5 of 5.0 kW?
Mijn huis is matig geïsoleerd. Warmteverliesberekening: 4.65 kW bij -10°C, 4.01 bij -5°C, 3.35 bij 0°C.
Met mijn huidige cv-installatie krijg ik mijn benedenverdieping op aanvoer 60°C net warm bij de huidige buitentemperaturen van rond 0°C.
Als de keuken echt open is, dan lijkt me de beste plek voor 1 unit hier waar de klok hangt.
Mijn vragen:
- Welke capaciteit heb ik nodig, gezien de warmteverliesberekening en de 10 meter afstand tot de zithoek: 3.5 of 5.0?
- De 3.5 is zuiniger dan de 5.0: jaarverbruik 847 ten opzichte van 1330. Een groot verschil, maar is het verschil in de praktijk ook zo groot? De 5.0 heeft weliswaar een hoger vermogen, maar hoeft minder hard te werken?
Graag jullie hulp.
[Afbeelding]
Ik zie nog een haard, ga je die gebruiken om te verwarmen? Indien zo dan kun je dus beslissen bij < -3 C de haard sowieso te gebruiken of een andere bron van verwarming mocht je de airco expres te klein te nemen om tijdens het voorjaar/najaar en de warmte winterdagen een hogere COP te hebben vanwege de kleinere unit.
Mocht je nog een CV hebben dan kun je die natuurlijk ook bij negatieve temperaturen een klein beetje aanzetten met bijv een hele lage aanvoertemperatuur.
Hier gaat de WP bij -10 ook waarschijnlijk niet genoeg warmte leveren en kan de CV nog aan, een boel kaarsen (hoge WAF) of een COP 1 elektrisch kacheltje, of een combinatie van die warmtebronnen.
Succes met je keuze.
Vochtige lucht voelt voor de mens warmer aan, zelf laat ik het niet beneden 40% komen, hier ook een luchtbevochtiger en staat al aan.Soullancer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:57:
[...]
Vochtige lucht warmt toch moeilijker op dan droge lucht? Ik zou me eerlijk niet zo druk maken om 40 of 50%. Moet hier speelde mee best doen om onder de 60% te blijven
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Lastig.Jammie schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:32:
Mijn vragen:
Graag jullie hulp.
[Afbeelding]
Ik heb alleen ervaring met mhi, en dan de 3,5kW binnenunit op een multi-split. Dus volstrekt andere situatie.
Wij hebben een woonkamer van ruim 20m2 (50m3), maar hebben nu de kamerdeur naar de gang en keuken open staan (totaal verdieping ongeveer 36m2). Onze 3,5kW is zeker niet teveel hier.
Ik weet niet of een warmteverliesberekening rekening houdt met de situatie van defrosts. Wanneer je je airco als hoofdverwarming gaat gebruiken zijn die eigenlijk niet te vermijden op enig moment. Hier merk ik dat dat een enorm verschil maakt.
Waar we zonder defrosts met gemak de boel comfortabel kunnen houden op setpoint 19, met een verbruik van rond de 10kWh, hebben we de setpoint nu met defrosts een graad moeten verhogen, en verbruiken we ongeveer een kWh per uur met vandaag al 21 defrosts, met dus niet ook 2x zoveel opbrengst.
Kortom, met defrosts zakt het rendement erg, en wordt het lastiger de boel comfortabel te houden.
Ik zou dus zeker niet op het lage randje gaan zitten, maar zorgen dat ik wat capaciteit overhou.
Andere kant is dat ik hier vaak waarschuwingen lees over hoeveel meer herrie units van 5kW maken tov die van 3,5kW, en dat het niet aangeraden wordt.
Misschien is het een optie eens bij iemand met een 5kW binnenunit te luisteren.
Of misschien een multisplit in de kamer met 2 kleinere units? Maar ik denk zelf niet dat ik dan voor Daikin zou gaan gezien wat ik hier wel eens lees (excuus aan de daikin fans).
Verwijderd
Hier is van de week de Airco voor boven opgeleverd. Die is met name ter ondersteuning van vloerverwarming die volgend jaar op de begane grond komt alswel voor koelen in de zomer. Wellicht heeft iemand iets aan deze uitwerking, en natuurlijk zijn suggesties voor optimalisatie altijd welkom.
Het gaat om een MHI SRC50ZSX-W2 met FDUM50VH kanaalunit:
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201425980
Helaas presteert die volgens Eurovent 15% minder op verwarming dan de ZSX-S, maar die draait op R410 en de W2 op R32.
De situatie: We hebben 2 woonlagen en een dichte overloop van hout. De airco staat op de overloop, met uitblaasroosters naar de 3 slaapkamers (Rood) die gebalanceerd zijn met een stelklep in de buizen en een grote inlaat in de hal (Groen). Bediening zit in de grote slaapkamer (Blauw).
:strip_exif()/f/image/ARZqZZ2rK6Ouw41OuFfxGd0M.jpg?f=fotoalbum_large)
De buitenunit hangt aan de muur naast de grote slaapkamer, boven het garagedak zodat eventueel geluid over de tuinen heen gaat. Ik zie nog geen ijspegels na 2 koude dagen draaien
De unit staat op de overloop, met geisoleerde buizen voor aan en afvoer:
:strip_exif()/f/image/SesXNrNjVr0KfWZR8yqRPIT7.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het aanvoerkanaal heeft hij een custom houten omkisting gemaakt omdat het anders niet paste met het rooster in de hal en het schuine dak.
:strip_exif()/f/image/W39gp4RIEED00NhRm1I8nuph.jpg?f=fotoalbum_large)
Rooster in de hal:
Roosters in de kamers / bediening:
Ik ben nog aan het experimenteren met verschillende instellingen en gebruik. Tot nu toe heb ik het idee dat hij het zuinigst loopt als alles op automatisch staat in combinatie met het gesloten houden van alle deuren naar de overloop. Daardoor wordt de koudste lucht onder de deuren door uit de slaapkamers gezogen en zijn de kamers altijd comfortabel.
Doordat het aanzuigrooster ook in het plafond zit, lijkt het niet een geweldige optie om te proberen de hele verdieping op stabiele temperatuur te houden omdat hij dan de warmste lucht iedere keer direct blijft aanzuigen uit de kamers. (We kunnen hem wel altijd max laten blazen om te mixen, maar ik heb het idee dat hij op auto meer efficient draait)
Hij lijkt ook nog steeds (misschien door de kou nu) eigenlijk alleen te wisselen tussen uit en ca. 1kW gebruik. Ik zou het liever helemaal stabiel zien - en ook lager. Installateurscode heb ik, maar ben nog niet echt door al die menus gegaan. Als iemand hier zo op kan lepelen aan welke knoppen te draaien dan is het helemaal top
Het gaat om een MHI SRC50ZSX-W2 met FDUM50VH kanaalunit:
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201425980
Helaas presteert die volgens Eurovent 15% minder op verwarming dan de ZSX-S, maar die draait op R410 en de W2 op R32.
De situatie: We hebben 2 woonlagen en een dichte overloop van hout. De airco staat op de overloop, met uitblaasroosters naar de 3 slaapkamers (Rood) die gebalanceerd zijn met een stelklep in de buizen en een grote inlaat in de hal (Groen). Bediening zit in de grote slaapkamer (Blauw).
:strip_exif()/f/image/ARZqZZ2rK6Ouw41OuFfxGd0M.jpg?f=fotoalbum_large)
De buitenunit hangt aan de muur naast de grote slaapkamer, boven het garagedak zodat eventueel geluid over de tuinen heen gaat. Ik zie nog geen ijspegels na 2 koude dagen draaien
![]() | ![]() |
De unit staat op de overloop, met geisoleerde buizen voor aan en afvoer:
:strip_exif()/f/image/SesXNrNjVr0KfWZR8yqRPIT7.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
Voor het aanvoerkanaal heeft hij een custom houten omkisting gemaakt omdat het anders niet paste met het rooster in de hal en het schuine dak.
:strip_exif()/f/image/W39gp4RIEED00NhRm1I8nuph.jpg?f=fotoalbum_large)
Rooster in de hal:
![]() | ![]() |
Roosters in de kamers / bediening:
![]() | ![]() |
Ik ben nog aan het experimenteren met verschillende instellingen en gebruik. Tot nu toe heb ik het idee dat hij het zuinigst loopt als alles op automatisch staat in combinatie met het gesloten houden van alle deuren naar de overloop. Daardoor wordt de koudste lucht onder de deuren door uit de slaapkamers gezogen en zijn de kamers altijd comfortabel.
Doordat het aanzuigrooster ook in het plafond zit, lijkt het niet een geweldige optie om te proberen de hele verdieping op stabiele temperatuur te houden omdat hij dan de warmste lucht iedere keer direct blijft aanzuigen uit de kamers. (We kunnen hem wel altijd max laten blazen om te mixen, maar ik heb het idee dat hij op auto meer efficient draait)
Hij lijkt ook nog steeds (misschien door de kou nu) eigenlijk alleen te wisselen tussen uit en ca. 1kW gebruik. Ik zou het liever helemaal stabiel zien - en ook lager. Installateurscode heb ik, maar ben nog niet echt door al die menus gegaan. Als iemand hier zo op kan lepelen aan welke knoppen te draaien dan is het helemaal top
Een airco in de zomer droogt de lucht dan ook, groot deel van de verkoeling.mr_evil08 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:59:
[...]
Vochtige lucht voelt voor de mens warmer aan, zelf laat ik het niet beneden 40% komen, hier ook een luchtbevochtiger en staat al aan.
Ik begin me nu bij -2 wel al te irriteren aan de defrosts, meteen van 18,5 naar 17,5 en voordat we weer comfortabel zitten gaat ie weer. Net een defrost gehad en zit nu op 17,6 graden bij de computer, niet echt lekker, misschien dat ik er in plaats van boven eentje wel beneden eentje bij doe ofzo.
Of een klein sierkacheltje aan de wand naast de PC, toen minen nog uit kon zat ik altijd wel lekker bij de PC
Edit:
https://www.haardcenter.nl/neptun-elektrische-wandhaard.html
Zou dan wel eentje willen die ook gewoon alleen of sfeer kan, zonder 1500W verwarming
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 16:22 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik heb Eerder geplaatst dat mijn buitenunit aardig stond te blazen de hele nacht door, ik vond dit raar omdat het niet eerder was voor gekomen ook de kamer temperatuur op thermostaat ging van 20 graden naar 19 graden.
Wat was er nu gebeurd mijn vrouw heeft de kerstboom geplaatst hij stond iets voor de binnenunit dus de warme lucht werd tegen de boom geblazen (gelukkig een nepper 😂), boom opzij gezet en de binnenunit ging weer mooi draaien even later was de buitenunit ook weer rustig na dat hij de hele dag vol had staan blazen.
Ik zou zeggen doe er uw voordeel mee de binnenunit moet niets voor zich hebben staan zelfs niet als je hem er langs laat blazen warmte blijft op een of andere manier toch hangen, het wordt hier weer lekker warm in huis en buitenunit is weer rustig (plus buurman kan weer rustig slapen 😂).
Wat was er nu gebeurd mijn vrouw heeft de kerstboom geplaatst hij stond iets voor de binnenunit dus de warme lucht werd tegen de boom geblazen (gelukkig een nepper 😂), boom opzij gezet en de binnenunit ging weer mooi draaien even later was de buitenunit ook weer rustig na dat hij de hele dag vol had staan blazen.
Ik zou zeggen doe er uw voordeel mee de binnenunit moet niets voor zich hebben staan zelfs niet als je hem er langs laat blazen warmte blijft op een of andere manier toch hangen, het wordt hier weer lekker warm in huis en buitenunit is weer rustig (plus buurman kan weer rustig slapen 😂).
Is bij jou niet het probleem dat je je unit(s) te klein gekozen hebt? Dat je nu een set up voor bijverwarming gebruikt als hoofdverwarming?JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:16:
[...]
Een airco in de zomer droogt de lucht dan ook, groot deel van de verkoeling.
Ik begin me nu bij -2 wel al te irriteren aan de defrosts, meteen van 18,5 naar 17,5 en voordat we weer comfortabel zitten gaat ie weer. Net een defrost gehad en zit nu op 17,6 graden bij de computer, niet echt lekker, misschien dat ik er in plaats van boven eentje wel beneden eentje bij doe ofzo.
Of een klein sierkacheltje aan de wand naast de PC, toen minen nog uit kon zat ik altijd wel lekker bij de PC
Edit:
Veel defrosts vandaag.
Vandaag de unit even heel voorzichtig een kwartslag gedraaid (omdat deze op de grond in de tuin staat) en het volgende valt me op:
Een ander bevriezingspatroon op de buitenunit dan de dagen hiervoor, zie foto 1.
Een strook in het midden bevriest nauwelijks en lijkt nu niet mee te doen.
De ribben in de buitenunit bevroren voor vandaag gewoon geheel, dit kon ik zien via de zijkant.
Hierbij een defrost cyclus (de roze gloed is reflectie van de ruit):
:strip_exif()/f/image/RoKz9KfW7bhxY5oMFTsSvlZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6eQ8GxoiD1P109JMcfCcAqXh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QqZRjoCUvYSXNNiebkDIGZl8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nFkKq464QD12s6xP2ruYnzkV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de unit even heel voorzichtig een kwartslag gedraaid (omdat deze op de grond in de tuin staat) en het volgende valt me op:
Een ander bevriezingspatroon op de buitenunit dan de dagen hiervoor, zie foto 1.
De ribben in de buitenunit bevroren voor vandaag gewoon geheel, dit kon ik zien via de zijkant.
:strip_exif()/f/image/RoKz9KfW7bhxY5oMFTsSvlZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6eQ8GxoiD1P109JMcfCcAqXh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QqZRjoCUvYSXNNiebkDIGZl8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nFkKq464QD12s6xP2ruYnzkV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XqJmfsHzpvLcwSRcVAyht8bq.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee hoor, 3,5kW op 30m2, heb gewoon nog teveel warmteverlies, vooral door de vloer en buitenwand van de hoekwoning, daar ga ik nog wel wat aan doen.Sjamo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:22:
[...]
Is bij jou niet het probleem dat je je unit(s) te klein gekozen hebt? Dat je nu een set up voor bijverwarming gebruikt als hoofdverwarming?
Het gaat meer dan prima, is ook nu alweer 18,3 het is alleen met een defrost dat het binnen 10 minuten een graad afgekoeld is.
Maar de airco is in 2019 ook eigenlijk gekocht als koeling, nooit bedoeld voor verwarming. Het zijn gewoon die vervelende defrosts.
[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 16:27 ]
Hoe lang duren jullie defrostst dan? Das toch 5 a 10 minuten?JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:16:
[...]
Edit:
Zou dan wel eentje willen die ook gewoon alleen of sfeer kan, zonder 1500W verwarming
Als je dan een hele graad warmteverlies hebt is je huis zo lek als een mandje of heb je de ramen open staan
Lek als een mandje wil ik niet zeggen, maar wel van 1967 met ramen van 1980 ofzo.Waah schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:31:
[...]
Hoe lang duren jullie defrostst dan? Das toch 5 a 10 minuten?
Als je dan een hele graad warmteverlies hebt is je huis zo lek als een mandje of heb je de ramen open staan
Eigenlijk moet de hele gevel vervangen worden, maar dat kost 10k+
Het is ook nooit een probleem geweest, tot de gasprijs zo idioot werd. Toen ben ik de airco gaan gebruiken om te verwarmen, daarvoor was het gewoon lekker stoken.
heb wel de roosters open voor ventilatie
[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 16:35 ]
Als ik hem savonds uit zet bij 20 graden is het smorgens om 6 uur ook gewoon 14 graden.Waah schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:31:
[...]
Hier nu de 22e defrost van vandaag. Zelfs als ze maar 5 tot 10 minuten duren heeft dat impact. Temperatuur buiten 0 graden, bij een relatieve luchtvochtigheid van 100%.Waah schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:31:
[...]
Wij hebben de setpoint, ik meen gisteren, van 19 naar 20 moeten zetten om het hier comfortabel te houden.
Lek als een mandje, misschien wel. Maar dat heb je vaak met woningen die ouder zijn. Je kan isolatie aanbrengen, maar bijna altijd hou je zwakke punten waar je warmte verliest. Dat is met de cv niet anders.
Wij hebben onze installatie daar op uitgezocht, dus met enige overcapaciteit tov wat algemeen werd aangenomen dat nodig/handig was.
Maar de defrosts hebben hier wel een grote impact tov de momenten zonder defrosts.
Hier is helaas 1 van de MHI units, een 5kW, kapot gegaan. Hele buitenunit moet vervangen worden, maar er is geen vervanger beschikbaar tot ergens in begin 2023 
Wel weer binnen garantie, maar heb liever dat de unit werkt natuurlijk.
Nu maar weer even aangewezen op CV of elektrisch in die ruimte. Gelukkig is er een alternatief.
Nu maar weer even aangewezen op CV of elektrisch in die ruimte. Gelukkig is er een alternatief.
Stadler is ook je reinste oplichterij man. Die filters zijn binnen no time nutteloos en idioot duur om te vervangen. Vernevelaars zijn helemaal verschrikkelijk inderdaad.renzo4000 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:25:
[...]
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een luchtbevochtiger van Venta. Geen filters, geen verneveling, maar ronddraaiende schijven die bijna geen onderhoud nodig hebben. Werkt als een tiet en enige wat het je kost is misschien 1 keer per jaar een flesje hygiëne middel bestellen waar je heel erg lang mee kan doen. En eens per jaar ontkalken.
In ander nieuws: defrosts vliegen me hier ook om de oren. Meerdere per uur inmiddels.
[ Voor 4% gewijzigd door TigerXtrm op 10-12-2022 16:44 ]
Zelfde hier dus, doe m nu ook net ff een half graadje hoger, dan is zon defrost wel op te vangen, maar het is wel vaak inderdaad, heb niet geteld, maar denk ook wel minimaal 1 per uur.Sjamo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:40:
[...]
Hier nu de 22e defrost van vandaag. Zelfs als ze maar 5 tot 10 minuten duren heeft dat impact. Temperatuur buiten 0 graden, bij een relatieve luchtvochtigheid van 100%.
Wij hebben de setpoint, ik meen gisteren, van 19 naar 20 moeten zetten om het hier comfortabel te houden.
Lek als een mandje, misschien wel. Maar dat heb je vaak met woningen die ouder zijn. Je kan isolatie aanbrengen, maar bijna altijd hou je zwakke punten waar je warmte verliest. Dat is met de cv niet anders.
Wij hebben onze installatie daar op uitgezocht, dus met enige overcapaciteit tov wat algemeen werd aangenomen dat nodig/handig was.
Maar de defrosts hebben hier wel een grote impact tov de momenten zonder defrosts.
Is hier nog geen 0 geweest, hele dag onder 0.
Misschien de ventilatie verminderen. Waarschijnlijk heb je genoeg natuurlijke ventilatie.JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:33:
[...]
Lek als een mandje wil ik niet zeggen, maar wel van 1967 met ramen van 1980 ofzo.
Het is ook nooit een probleem geweest, tot de gasprijs zo idioot werd. Toen ben ik de airco gaan gebruiken om te verwarmen, daarvoor was het gewoon lekker stoken.
Alle wartme en vocht gaat je huis uit. En lage luchtvochtigheid betekend ook snelle afkoeling.
Ook een reden waarom ik een 2e wil of niet helemaal van het gas af, heb je sowieso iets.John767 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:42:
Hier is helaas 1 van de MHI units, een 5kW, kapot gegaan. Hele buitenunit moet vervangen worden, maar er is geen vervanger beschikbaar tot ergens in begin 2023
En het scheelt aanschaf van een elektrisch kookstel en boiler voor douchen.
Verwijderd
Ik vroeg mijn installateur waarom niet op blokken op het garagedak omdat ik zorgen had over geluid van de unit die aan de muur van de slaapkamer hangt (en bij echt hard werken hoor ik hem inderdaad 's nachts wel wat...). Die gaf aan dat als je ook serieus wil verwarmen ermee, de fabrikant stelt dat je minimaal op 50cm van de ondergrond moet blijven omdat er bij koud weer ijs kan gaan ophopen van de defrost cycles. Als de onderkant dan blokkeert dan kan de unit niet meer goed werken.Frag1le schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:25:
Veel defrosts vandaag.
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het ziet er niet uit alsof die bij jou nou zo enorm vol met ijs zit onderaan, maar hebben ze bij jou niets gemeld, of is mijn installateur abuis?
Dat is wel zo natuurlijk, heb zoveel mogelijk kieren gedicht toen alles eruit gesloopt was, maar bij zo veel warmteverlies zal er ergens altijd nog "tocht" en dus ventilatie zijn.Waah schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:46:
[...]
Misschien de ventilatie verminderen. Waarschijnlijk heb je genoeg natuurlijke ventilatie.
Alle wartme en vocht gaat je huis uit. En lage luchtvochtigheid betekend ook snelle afkoeling.
Hier mhi 3,5 kw op ongeveer 60m2 als hoofdverwarming, cv uit. Huis 1980.
Kan het nog goed warmhouden maar staat hard te werken. Defrost ongeveer 1x per uur, komt ook door de mist natuurlijk.
Tijdens een defrost zie ik op de huiskamer thermostaat ook al snel verlies van 1,5gr. Van 21 naar 19,5 is niks geks.
Wel is de afvoerleiding van mijn condenswater al dicht gevroren, dus nu loopt het water uit de unit zelf. Hebben meer mensen dit al?
Heb wel vrij lange afvoer leiding want buitenunit hangt op 4m vanaf grond.
Kan het nog goed warmhouden maar staat hard te werken. Defrost ongeveer 1x per uur, komt ook door de mist natuurlijk.
Tijdens een defrost zie ik op de huiskamer thermostaat ook al snel verlies van 1,5gr. Van 21 naar 19,5 is niks geks.
Wel is de afvoerleiding van mijn condenswater al dicht gevroren, dus nu loopt het water uit de unit zelf. Hebben meer mensen dit al?
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Gaat snel he, dat temperatuurverlies bij een buitentemperatuur van -1 a -2, mensen die dat veel vinden hebben waarschijnlijk een nieuwbouw huis of extreem veel gedaan aan isolatie?ron36 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:48:
Kan je hem niet afknippen dat het er direct uit drupt?
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 16:51 ]
Precies het is verschil welk jaar jouw huis is gebouwd, isolatie was destijds geen ding. Energie was relatief goedkoop. En niet iedereen kan alles tegelijk.Sjamo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:40:
[...]
.
Wij hebben bijv jaren 70 woning en net vloer en dak geïsoleerd zonnepanelen. Deels hr glas en deels oud dubbelglas het is niet anders helaas is mijn budget niet oneindig
AnimeAdicted
De ventilator van de binnengroep heeft veel hoger vermogen nodig om de druk op te bouwen in de kanalen, die verbruik ook nogal (veel) in vergelijking met het mini motortje van een wandmodel.maximoei schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:56:
Ben ook aan het rondkijken voor een lucht/lucht warmtepomp, om precies te zijn naar een (single split) kanaalunit. Het valt me op dat de SCOP/SEER van dat type vaak 20-30% slechter is dan het wandmodel-broertje uit dezelfde serie/generatie. Daarnaast zijn ze ook nog duurder.
Wel "mooi" al die bevindingen delen nu het echt koud is geworden (onder vriespunt).
Verder mag het natuurlijk gewoon 5+ graden blijven deze hele winter
ik zie al -6 maandag en dinsdag, pas vlak voor kerst weer boven 0 snachts
Verder mag het natuurlijk gewoon 5+ graden blijven deze hele winter
ik zie al -6 maandag en dinsdag, pas vlak voor kerst weer boven 0 snachts
[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 16:58 ]
Ik denk dat veel warmtepompen en dus ook airco's, tot nu toe voornamelijk zijn toegepast in min of meer nieuwbouwwoningen. Ik denk dat de toepassing er van in zeg, min of meer normale woningen, niet top of the bill geïsoleerd of nieuwbouw, alles met super isolatie en ventilatie, voor de meesten vrij onbekend en zeker niet de standaard is.JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:50:
[...]
Gaat snel he, dat temperatuurverlies bij een buitentemperatuur van -1 a -2, mensen die dat veel vinden hebben waarschijnlijk een nieuwbouw huis of extreem veel gedaan aan isolatie?
Dat zie je ook vaak aan adviezen. Wat? 3,5kW voor 50m3 woonkamer? Veeeeel te veel, pendelfeest, slechte keuze. En als je dan zegt dat je dat nodig hebt qua vermogen voor jouw huis wordt snel gezegd dat je meer moet isoleren of iets anders moet kiezen. Ik heb voor mij geloof ik zelfs al gelezen dat cop1 verwarming een betere keuze zou zijn.
Ik vind het juist mooi om te zien dat ook in oudere woningen nu warmtepompen worden geplaatst. Ik denk alleen wel dat dat heel andere uitdagingen kan geven dan in modernere woningen. En ook andere vermogens vraagt vaak. Niets mis mee, maar wel handig om bij stil te staan voor je wat uitzoekt.
Met een "airco" heb je eigenlijk altijd wel het probleem van een buitenunit die dichtvriest bij temperaturen tussen de 0 en -5 graden. Dan heb je helaas nog veel vocht in de lucht. Als het nog kouder wordt, dan heb je er minder last van.
Zo heb ik mijn kantoor op op lucht/lucht, maar zet deze gewoon 20 minuten voordat ik er ben aan. En heb daar tot nu toe geen last van defrost cycles gehad (multi MHI 4,5kW met 2x 2,5kW binnen).
Zo heb ik mijn kantoor op op lucht/lucht, maar zet deze gewoon 20 minuten voordat ik er ben aan. En heb daar tot nu toe geen last van defrost cycles gehad (multi MHI 4,5kW met 2x 2,5kW binnen).
Het is nu 18,7 graden in de woonkamer (bij de PC iets comfortabeler), ga de volgende defrost eens timen en kijken hoe lang die duurt en hoe ver het zakt.
Het is voorlopig nog niet koud genoeg om het defrost water gelijk te laten bevriezen, dit stroomt dus over de tegels/kunstgras in de tuin. Uiteindelijk wil ik een grindput onder de unit hebben en ga ik morgen een poging doen om een warmtelint op de bodem in te bouwen zodat ik, in het begin ad hoc eventueel opgebouwd ijs kan ontdooien. Het is lastig dit bij afwezigheid of 's nachts te doen dus uiteindelijk wil ik het automatiseren.Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:47:
[...]
Ik vroeg mijn installateur waarom niet op blokken op het garagedak omdat ik zorgen had over geluid van de unit die aan de muur van de slaapkamer hangt (en bij echt hard werken hoor ik hem inderdaad 's nachts wel wat...). Die gaf aan dat als je ook serieus wil verwarmen ermee, de fabrikant stelt dat je minimaal op 50cm van de ondergrond moet blijven omdat er bij koud weer ijs kan gaan ophopen van de defrost cycles. Als de onderkant dan blokkeert dan kan de unit niet meer goed werken.
Het ziet er niet uit alsof die bij jou nou zo enorm vol met ijs zit onderaan, maar hebben ze bij jou niets gemeld, of is mijn installateur abuis?
Hoe en met welke sensoren weet ik nog niet.
De nieuwe perfera 3cm van plafond 5 CM van de zijkanten, ik zou +- 10cm nemenVos schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:02:
[...]
Zal per merk verschillen. Een Daikin Perfera moet bijv minimaal 50mm ruimte hebben boven. Staat in de documentatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Hespy op 10-12-2022 17:03 ]
Ga hetzelfde eens doen. Tis hier wel warmer; maar dan heb je ook meer verlies want een grotere delta T.JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:59:
Het is nu 18,7 graden in de woonkamer (bij de PC iets comfortabeler), ga de volgende defrost eens timen en kijken hoe lang die duurt en hoe ver het zakt.
Ook jaren 70 woning, wel isolatie (HR dubbelglas, spouwisolatie uit 1970, dakisolatie). Eens zien wat er effectief gebeurd
Ik heb 'm toen gekocht, net als veel buren, omdat zelfs met zonwering het in de afgelopen jaren wel 40 graden kon worden binnen, de hele zuidgevel zijn alleen maar ramen, nu door de gasprijzen ben ik begonnen met verwarmen.Sjamo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:59:
[...]
Ik denk dat veel warmtepompen en dus ook airco's, tot nu toe voornamelijk zijn toegepast in min of meer nieuwbouwwoningen. Ik denk dat de toepassing er van in zeg, min of meer normale woningen, niet top of the bill geïsoleerd of nieuwbouw, alles met super isolatie en ventilatie, voor de meesten vrij onbekend en zeker niet de standaard is.
Dat zie je ook vaak aan adviezen. Wat? 3,5kW voor 50m3 woonkamer? Veeeeel te veel, pendelfeest, slechte keuze. En als je dan zegt dat je dat nodig hebt qua vermogen voor jouw huis wordt snel gezegd dat je meer moet isoleren of iets anders moet kiezen. Ik heb voor mij geloof ik zelfs al gelezen dat cop1 verwarming een betere keuze zou zijn.
Ik vind het juist mooi om te zien dat ook in oudere woningen nu warmtepompen worden geplastst. Ik denk alleen wel dat dat heel andere uitdagingen kan geven dan in modernere woningen. En ook andere vermogens vraagt vaak. Niets mis mee, maar wel handig om bij stil te staan voor je wat uitzoekt.
Nu zit ik voor de verandering eens te wachten op een defrost, komt ie nietWaah schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:02:
[...]
Ga hetzelfde eens doen. Tis hier wel warmer; maar dan heb je ook meer verlies want een grotere delta T.
Ook jaren 70 woning, wel isolatie (HR dubbelglas, spouwisolatie uit 1970, dakisolatie). Eens zien wat er effectief gebeurd
Kan wel, maar als het dan niet vriest, dan drupt ie met een beetje wind mijn hele gevel nat..JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:50:
[...]
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Als op 18,5 houden kwa temp al een probleem is, is er iets gigantisch fout gegaan in de berekening of er is iets mis met de unit.JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:16:
[...]
Edit:
Met dit weer trek ik hem nog gewoon door naar 22C.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat is geen probleem, dat is mijn instelling. Ik vind 19 al warm tegenwoordig.mr_evil08 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:12:
[...]
Als op 18,5 houden kwa temp al een probleem is, is er iets gigantisch fout gegaan in de berekening of er is iets mis met de unit.
Hij staat op 18,5 en het wordt 18,5 en in de avond naar 19.
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 17:15 ]
Waarom heeft iedereen zo een probleem met een defrost?
Hij verwarmt een aantal minuten niet, maar het is niet zo dat hij koude lucht je kamer inblaast.
Temperatuur blijft hier gewoon stabiel ondanks de meerdere defrosts vandaag.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn woning zeer goed geïsoleerd is. Zonder te verwarmen blijft het hier makkelijk dagenlang 18°C.
Wanneer ik om 23.00 de airco laat uitspringen, is het de volgende morgen nog gewoon 18,5°C. Setpoint overdag is 21°C.
Hij verwarmt een aantal minuten niet, maar het is niet zo dat hij koude lucht je kamer inblaast.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn woning zeer goed geïsoleerd is. Zonder te verwarmen blijft het hier makkelijk dagenlang 18°C.
Wanneer ik om 23.00 de airco laat uitspringen, is het de volgende morgen nog gewoon 18,5°C. Setpoint overdag is 21°C.
Vandaag de filters van een van de binnenunits schoongemaakt, zijn geinstalleerd in juli, en die waren behoorlijk stoffig. Simpel klusje, maar wat valt mij op (los van de realisatie dat ik er eerder naar had moeten kijken), het verwarmen gaat een bak efficienter. Ik moest eerst handmatig dwingen om harder te blazen. Allemaal bijzonder logisch natuurlijk, maar voor diegenen die er moeite mee hebben om de ruimte warm te krijgen, check ook eens de filters.
|>
Et voila, je geeft je eigen antwoord al. Precies wat ik in mijn vorige stukje zei. Voorlopig is nieuwbouw en top of the bill geïsoleerd de standaard. En dat is prima. Maar het is duidelijk nog niet doorgedrongen dat er ook mensen met anders-soortige woningen airco's gebruiken voor verwarmen tegenwoordig.patrickt35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:29:
Waarom heeft iedereen zo een probleem met een defrost?
Dus het helpt om soms iets verder te kijken dan je eigen huis lang is.
Defrost is hier begonnen @Waah gegevens:
Buitentemperatuur: -1,3
Duur van defrost: 14:20
Begintemperatuur: 18,7
Eindtemperatuur: 17,8
Defrost is dus afgelopen om 17:30 op 17,8 graden, kijken hoe snel het weer 18,5 is.
Defrost is dus afgelopen om 17:30 op 17,8 graden, kijken hoe snel het weer 18,5 is.
Hangt ook af van de ruimte die je verwarmt en de unit zelf. Hier hangt een MHI-25ZSX in de woonkeuken van 20m3 en verwarmt de rest van het huis mee. Vaak zet ik de tussendeur daarom open. Tot nu toe geen probleem op standje 'silent'. De unit trekt tussen de 300 en 400W met een COP ruim boven de 6 als ik http://hvac-calculator.com/heating.php mag gelovenmr_evil08 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:12:
[...]
Als op 18,5 houden kwa temp al een probleem is, is er iets gigantisch fout gegaan in de berekening of er is iets mis met de unit.
Ik twijfel wel over de beste stookstrategie. Vanwege de kou ontdooit de buitenunit elke drie kwartier (na 35 minuten comressortijd, zoals genoemd in de specs). In stille modus is de efficiency daarom misschien minder hoog dan in normale modus (die in dezelfde tijd max. +/- 3 keer zoveel warmte geeft).
Ja en neen. Ik heb ook zo'n Venta gehad, die deed het ok maar naar een paar seizoenen gingen de ventilatoren steeds meer lawaai maken ondanks netjes reinigen. Ik vermoed gewoon slechte kwaliteit lagers. Nu al een aantal jaren een Stadler Form Oskar Big. Mijn bevindingen zijn daarmee stukken beter, stiller en betere luchtvochtigheid regulatie tov de Venta. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.TigerXtrm schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:43:
[...]
Stadler is ook je reinste oplichterij man. Die filters zijn binnen no time nutteloos en idioot duur om te vervangen. Vernevelaars zijn helemaal verschrikkelijk inderdaad.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een luchtbevochtiger van Venta. Geen filters, geen verneveling, maar ronddraaiende schijven die bijna geen onderhoud nodig hebben. Werkt als een tiet en enige wat het je kost is misschien 1 keer per jaar een flesje hygiëne middel bestellen waar je heel erg lang mee kan doen. En eens per jaar ontkalken.
In ander nieuws: defrosts vliegen me hier ook om de oren. Meerdere per uur inmiddels.
Hier 5kW Daikin vloer model voor kleinere woonkamer. Geen moment spijt van wat overcapaciteit. Wij vinden hem beide stil genoeg en verbruik valt ook reuze mee als ik dat met andere tweakers vergelijk.Jammie schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:32:
Mijn vragen:
Graag jullie hulp.
[Afbeelding]
Nu dus weer 18,5. Duurt dus 15 minuten om af te koelen en 20 om op te warmen.JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:38:
Defrost is hier begonnen @Waah gegevens:
Geen idee wat dat zegt, meer warmteverlies dan inbreng?
Voor mij dit jaar ook, vorig jaar draaide ik hem gewoon vol op 21 graden tegen 16 cent, nu betaal ik 80...Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:56:
Zo dat weten wij nu ook weer. Het ondertussen wel een beetje een hobby geworden zo'n airco.
Verwamde toen soms voor een euro per dag, maar was ook een hele zachte winter.
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 10-12-2022 18:03 ]
Leuk om te zien hoe het bij iedereen verloopt qua verbruik, defrosts etc. Zal hier ook wat grafiekjes posten dit weekend.
Ik ben nu vooral aan het spelen met de meest optimale instellingen. Snachts zette ik hem tot nu toe op setpoint 19, zodat het sochtends 18 graden is. Overdag naar 21 zodat het 19 wordt.
Zowel snachts als overdag op fan AUTO, maar daar vraag ik me dus bij af of dat wel zo slim is om te doen. Merk daardoor een grillig verbruik overdag, vaak richting 1000W. Wanneer ik hem knijp via de WF-RAC module/app op 2/4, loopt hij een stuk stabieler.
Wat is wijsheid; 1) fan op auto laten snachts en/of overdag? 2)En daarnaast misschien de nachtverlaging eraf? Duurt best een tijdje voordat de boel weer richting 19 is merk ik.
(130m3, goed geisoleerd, MHI 3,5 zsw)
Ik ben nu vooral aan het spelen met de meest optimale instellingen. Snachts zette ik hem tot nu toe op setpoint 19, zodat het sochtends 18 graden is. Overdag naar 21 zodat het 19 wordt.
Zowel snachts als overdag op fan AUTO, maar daar vraag ik me dus bij af of dat wel zo slim is om te doen. Merk daardoor een grillig verbruik overdag, vaak richting 1000W. Wanneer ik hem knijp via de WF-RAC module/app op 2/4, loopt hij een stuk stabieler.
Wat is wijsheid; 1) fan op auto laten snachts en/of overdag? 2)En daarnaast misschien de nachtverlaging eraf? Duurt best een tijdje voordat de boel weer richting 19 is merk ik.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Hier zakt de temperatuur vaan 21,8 naar 20,6 bij een defrost. Draai standaard 22 graden continue met externe sensor dan is het 21.6 in huis dat is een comfortabele temperatuur.
De hele nacht op 19, damn, hier staat ie op 14 snachts, om 06:00 gaat ie naar 17.KoningPaulus schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:04:
Leuk om te zien hoe het bij iedereen verloopt qua verbruik, defrosts etc. Zal hier ook wat grafiekjes posten dit weekend.
Nu al 13.3kWh verbruikt
24/7 op 23, werkelijke temp bij de bank schommelt tussen de 20 en 20.5 graden.
Ik merk dat het wat meer moeite heeft met temperaturen rond het vriespunt dan wanneer het -5 is. Kan ook aan de hoge luchtvochtigheid buiten liggen.
24/7 op 23, werkelijke temp bij de bank schommelt tussen de 20 en 20.5 graden.
Ik merk dat het wat meer moeite heeft met temperaturen rond het vriespunt dan wanneer het -5 is. Kan ook aan de hoge luchtvochtigheid buiten liggen.
Ik defrost vanmorgen bijna elk uur, temperatuur drop op de tafel ca 0,6 graden, ben wel benieuwd hoe je die detail data uit je airco krijgt (ik heb Daikins, binnenunits: beneden FTXM50N2V1B en boven 3x FTXM20N2V1B. Buitenunits: Rxm50N9 en voor boven de 3mxm40n). Huis uit 1993, dubbel maar geen HR glas.
:strip_exif()/f/image/HntXmKdlM04B7DMnVdDT91We.jpg?f=fotoalbum_large)
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west
Hier ook nog steeds defrost na defrost. Temperatuur is niet boven 0 geweest en gewoon erg mistig en vochtig. Tussen de defrost door kan hij best rustig draaien. Maar toch teveel om hem al snel weer dicht te laten vriezen.
Wel een record verbruik met 9,1kWh vanaf middernacht.
Wel een record verbruik met 9,1kWh vanaf middernacht.
:strip_exif()/f/image/AEjzpkYd59VAi7eTT2KOH2wl.jpg?f=fotoalbum_large)
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Ik ben gaan kijken bij mijn 3,5 mhi. En hier idem. Kan dat kwaad?ron36 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:48:
Hier ook last van een gletsjer airco. Zit aan te denken om warmtelint in de condensbak te maken. Heb nu een defrost om het halve uur.ron36 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:48:
Bouwjaar 1971 en na geïsoleerd, kunststof kozijnen met tripple glas. 100m3, 24/7 setpoint 24 C, temp in kamer 21.1C.
Dakini siesta 3,5 kw
Verbruik van vandaag: 10.05 kw/h = 0,550 kw/h gemiddeld
:strip_exif()/f/image/Y1k5Ioc00MdJdJrAlgodpV7J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MtqUqJwpNNpM2lJriTutcnOn.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer een defrost, nu maar van 12 minuten en deze kostte gek genoeg maar 0,6 graden.
Van 18,7 naar 18,1... maar wel echt elk uur een defrost.
Van 18,7 naar 18,1... maar wel echt elk uur een defrost.
Ha in dat geval, ben ik me al een hele tijd zorgen ah maken om niets want in mijn hoofd blaasde ik 30 kw per dag er door om mijn living alleen op 20 graden te brengen, maar in werkelijkheid de helft en nu met de zonnepanelen gaat het sowieso beter. Ben wel benieuwd naar wat er zal gebeuren bij -6 die ze voorspellen deze week.BGFG schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:52:
[...]
Ah, ik snap je. In de Panasonic app zit per binnenunit een overzicht van het verbruik, maar dat is het verbruik van de buitenunit en alle daarop aangesloten binnenunits. Kijk maar eens: bij iedere binnenunit zie je in de app hetzelfde verbruik staan. Ik gebruik die app trouwens eigenlijk nooit. Het verbruik monitor ik met een Homewizard meter op de groep waar alleen de airco zit. Alle binnenunits krijgen stroom van de buitenunit waar ze op aangesloten zijn afaik.
Ja een homewizard ga ik ook wel nemen eens ik een digitale meter heb.
Hier ook jaren 60 en idd hetzelfde hoor , veel verlies met defrosts. Sommige hebben echt geen idee hoeveel verschil er in woningen zit en hoeveel dit uitmaakt in warmteverlies zodra de verwarming uitstaat. een tussenwoning en hoekwoning kan je echt niet vergelijken, en zeker niet een hoekwoning met ook nog laagbouw aanbouwen eromheen is nog een extra koudebrug.JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:33:
[...]
Lek als een mandje wil ik niet zeggen, maar wel van 1967 met ramen van 1980 ofzo.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic