Ik zie wel heel veel voordelen in een communicerend systeem, wat voorbeelden:Frag1le schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:10:
[...]
De meeste mensen weten niet eens dat je met een 'Airco' kunt verwarmen..."die koelt toch alleen?"
En als ze het wel weten krijg je opmerkingen van: "Ja hij kan verwarmen maar dat gebruik ik niet, kost veel te veel stroom" of "wordt de lucht veel te droog van", ofwel ze begrijpen het verbruik niet en de werking niet bij verwarmen. Dus jouw 'heel veel mensen' valt wel mee. Die mensen informeren vooral naar de L/W warmtepompen.
Waarom zouden de CV en de WP moeten praten met elkaar?
Als setpoint van de CV onder de binnentemperatuur ligt dan springt deze gewoon nooit aan, net als in de zomer.
CV staat hier op 18 en zal vooralsnog alleen aanspringen als de Airco het niet redt of door een storing/issue uitvalt.
1) Bijvoorbeeld de Quatt doet (zie ander topic). In sommige gevallen is namelijk met gas verwarmen goedkoper dan met elektriciteit. Vooral als je per uur variabele tarieven hebt.
2) Bijvoorbeeld als je vloerverwarming hebt. Een airco warmt de vloer niet op. Een mooi systeem zou kunnen zijn dat je oude ketel de vloer een beetje opwarmt en de airco de rest doet (dit kan je ook bereiken door radiatoren af te sluiten denk ik)
3) Bijvoorbeeld als er veel opwarming nodig is. Door een combinatie van CV en L/L kan je sneller opwarmen.
4) Bijvoorbeeld omdat stralingswarmte (van de vloer of radiator) door veel mensen als prettigere warmte wordt ervaren.
Mooi zou een systeem zijn wat alles en elkaar koppelt en zorgt dat het aan al je wensen voldoet. Eventueel nog te combineren met een pelletkachel om maar wat te noemen.
Ik denk dat heel veel mensen in Nederland, en wij zijn hier niet die groep, gewoon simpelweg een slinger aan hun thermostaat willen geven en het ze niet uitmaakt hoe hun verwarmingssysteem dit regelt. De enige optie hoe dit nu echt kan is via een hybride oplossing (zoals Quatt, maar er zijn er meer natuurlijk) denk ik.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !