Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 273 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.583 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:19
Frag1le schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:10:
[...]

De meeste mensen weten niet eens dat je met een 'Airco' kunt verwarmen..."die koelt toch alleen?"

En als ze het wel weten krijg je opmerkingen van: "Ja hij kan verwarmen maar dat gebruik ik niet, kost veel te veel stroom" of "wordt de lucht veel te droog van", ofwel ze begrijpen het verbruik niet en de werking niet bij verwarmen. Dus jouw 'heel veel mensen' valt wel mee. Die mensen informeren vooral naar de L/W warmtepompen.

Waarom zouden de CV en de WP moeten praten met elkaar?
Als setpoint van de CV onder de binnentemperatuur ligt dan springt deze gewoon nooit aan, net als in de zomer.
CV staat hier op 18 en zal vooralsnog alleen aanspringen als de Airco het niet redt of door een storing/issue uitvalt.
Ik zie wel heel veel voordelen in een communicerend systeem, wat voorbeelden:

1) Bijvoorbeeld de Quatt doet (zie ander topic). In sommige gevallen is namelijk met gas verwarmen goedkoper dan met elektriciteit. Vooral als je per uur variabele tarieven hebt.
2) Bijvoorbeeld als je vloerverwarming hebt. Een airco warmt de vloer niet op. Een mooi systeem zou kunnen zijn dat je oude ketel de vloer een beetje opwarmt en de airco de rest doet (dit kan je ook bereiken door radiatoren af te sluiten denk ik)
3) Bijvoorbeeld als er veel opwarming nodig is. Door een combinatie van CV en L/L kan je sneller opwarmen.
4) Bijvoorbeeld omdat stralingswarmte (van de vloer of radiator) door veel mensen als prettigere warmte wordt ervaren.

Mooi zou een systeem zijn wat alles en elkaar koppelt en zorgt dat het aan al je wensen voldoet. Eventueel nog te combineren met een pelletkachel om maar wat te noemen.

Ik denk dat heel veel mensen in Nederland, en wij zijn hier niet die groep, gewoon simpelweg een slinger aan hun thermostaat willen geven en het ze niet uitmaakt hoe hun verwarmingssysteem dit regelt. De enige optie hoe dit nu echt kan is via een hybride oplossing (zoals Quatt, maar er zijn er meer natuurlijk) denk ik.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
@Drardollan als je simpel wil, zet je hem gewoon continu op 1 temperatuur. Dat doen wij ook, werkt prima en lijkt niet echt een veel hoger verbruik te geven. Voordeel is dat je muren etc ook warmer zijn, dus als die even een defrost doet merk je daar niets van....

Tenzij je opzettelijk continu in de luchtstroom gaat zitten voor de warmte, maar dat lijkt me niet de bedoeling ;-)

Veel mensen maken het ook moeilijker dan het is, door het optimale proberen te vinden. Probleem is dat we daar eigenlijk de juiste gegevens niet voor hebben (immers kan je de COP niet zien of uitrekenen).

Maar met een CV zie je mensen ook niet, zodra de temp omlaag gaat, zoeken naar de perfecte aanvoer en retourtemperatuur van hun CV-ketel, aan de instellingen zitten en als het kouder is de watertemperatuur iets verhogen in de ketel :+

Dat gezegd hebbende: Die MHI "thermostaat" waar iemand mee bezig was, heb ik zeker interesse in. Ik kan al wat vogen via MHI-CTRL maar een display en knoppen waar je de boel mee kan bedienen zou het echt "af" maken!

[ Voor 47% gewijzigd door Waah op 09-12-2022 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Oekol schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:56:
[...]

Wij hebben 4,2kw daikin perfera hangen in de woonkamer en tot nu toe trekt hij het nog wel! Onze woonkamer is 5,5m breed en gedeelte is 8m diep en gedeelte is ruim 11m diep (bij keuken). Het is heerlijk aangenaam en verbruikt zo'n 10 tot 15 kWh op een koude dag zoals vandaag. In de ochtend 7u aan op dagen dat we thuis zijn (anders 15u) en om half vijf gaat de temp van 18 naar 21. Enige gas wat we verbruiken is met douchen (0,12 tot 0,2m3) en eten koken. Echt mega goeie investering geweest.
Valt me op dat ik enorme verschillen in gebruik zie. Ik heb een FTXM50N in de woonkamer op een 4MXM68 buitenunit. Vroeger gebruikten we ongeveer 2000 kuub gas.
's morgens om 7.00 gaat hij naar 19 graden tot 8.30. Dan terug naar 17. Van 17.00 tot 23.00 naar 19.5.
Gister zelf kort de CV aangehad om te helpen. Volgens de app heeft de woonkamer gister 15.1 kWh verbruikt.
Zelfs bij een COP van 4 zou dat het equivalent van 60kWh warmte zijn. Dan zou ik rond de klok een dik 2Kw elektrische kachel kunnen laten draaien. Ik krijg er niet exact de vinger achter, maar blijf met het gevoel zitten dat dit een hoog verbruik is. Betreft wel een vrijstaand huis van 1994 met gewoon dubbel glas en een serre van 2003 van 14m2. Staat nu op eco en vraagsturing staat uit.

Maar als ik het terugreken dan lijkt het niet zo extreem te zijn, maar nog steeds niet heel zuinig.

Verbruik hele woning(grove vergelijking). vanaf 2020 met airco verwarmd (en soms de kachel), inclusief warm water.

December 2019 345m3 gas 211kWh stroom
December 2020 210m3 gas 899kWh stroom
December 2021 134m3 gas 987kWh stroom
December 2022 16m3 gas 282kWh stroom (tot afgelopen woensdag)

Als ik bijvoorbeeld 2021 met 2019 vergelijk dan is er ruim 700kWh in verwarming gaan zitten. Ik reken wat meer regulier gebruik om dat er wat apparaten bij zijn gekomen. Bij een COP van 4 zou dat 2800kWh warmte zijn. En met de Gas-formule zonder verlies zou je dat met 350 Kuub gas overeen komen.
Dan nog lijkt de besparing op gas kleiner als ik die twee jaren onderling vergelijk.

Ik kan me herinneren dat de unit in de woonkamer op koude dagen wel boven de 30kWh per etmaal aangaf in de app.

December 2020

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:19
Waah schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:47:
@Drardollan als je simpel wil, zet je hem gewoon continu op 1 temperatuur. Dat doen wij ook, werkt prima en lijkt niet echt een veel hoger verbruik te geven. Voordeel is dat je muren etc ook warmer zijn, dus als die even een defrost doet merk je daar niets van....

Tenzij je opzettelijk continu in de luchtstroom gaat zitten voor de warmte, maar dat lijkt me niet de bedoeling ;-)

Veel mensen maken het ook moeilijker dan het is, door het optimale proberen te vinden. Probleem is dat we daar eigenlijk de juiste gegevens niet voor hebben (immers kan je de COP niet zien of uitrekenen).

Maar met een CV zie je mensen ook niet, zodra de temp omlaag gaat, zoeken naar de perfecte aanvoer en retourtemperatuur van hun CV-ketel, aan de instellingen zitten en als het kouder is de watertemperatuur iets verhogen in de ketel :+

Dat gezegd hebbende: Die MHI "thermostaat" waar iemand mee bezig was, heb ik zeker interesse in. Ik kan al wat vogen via MHI-CTRL maar een display en knoppen waar je de boel mee kan bedienen zou het echt "af" maken!
Ik zie ontzettend veel mogelijkheden om het beter te maken zullen we maar zeggen ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
Ik heb de Guide PC120 , ik heb deze bij Eleshop gekocht i.v.m. de garantie, ze zijn op AliExpress iets goedkoper te krijgen maar vaak geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Gister geen enkele defrost en vandaag meerdere, LG 5kw.
Is dit de temperatuur en hoge luchtvochtigheid dat defrosten het meest voorkomt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waah schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:47:

Het wordt tijd voor een apart MHI-CTRL topic :Y

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sebo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:15:
Is dit de temperatuur en hoge luchtvochtigheid dat defrosten het meest voorkomt?
Klopt, ik heb er vandaag ook al 5 gehad met een total defrosttijd van 0.7 uur

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 09-12-2022 13:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
Sebo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:15:
Het vriest niet hard genoeg (want dan vriest het vocht snel vast aan alles als "rijp" en zit het daarna niet in de lucht) dus vrij vochtig en toch koud.

Hier ook al aardig wat defrosts te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 09:05
FORZAM schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:41:
[...]

Ik gebruik deze: https://www.weerstationke...ports/wxdegreedetail.php?

De omstandigheden in de Noorderkempen zijn denk ik ook beter vergelijkbaar met Kleine Brogel dan Ukkel.
Bedankt, daar moet het zeker mee lukken! Beerse zal inderdaad wel vergelijkbaar genoeg zijn, de mogelijke fout die daardoor optreedt is waarschijnlijk kleiner dan de foutenmarge waar ik door andere factoren (zon-instraling, bewoners-activiteiten, wind,..) sowieso al aan vast zit.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:26
Wij zijn nu een week met vakantie, wat zouden jullie dan doen met de AC? Heb het nu wekenlang 24/7 aangehad en nu is er dan ook in alles in de ruimte warmte gaan zitten. Nu helemaal uitzetten? Of op de laagste stand (18C)? :/

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
sjurres schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:17:
Hier staat de airco al een tijdje dag en nacht aan.

Verbruik ligt rond de 10 kWh per dag.
Hiermee wordt de benedenverdieping verwarmt.

10kWh per dag vind ik prima, jullie ook al zo continu aan het stoken?
Hier snachts nog uit , verbruik 15kw per dag ongeveer. Alles wat ik snachts niet gebruik met deze temperaturen kan ik overdag extra de kamer inblazen en heb het gevoel dat dat beter werkt in mijn woning, vrij slecht geisoleerd en snel afgekoeld. Verschilt echt per woning, hoor zoveel verschillende dingen voorbij komen, maar wat voor de een normaal is , is voor de ander gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebo
bokkow schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:28:
Wij zijn nu een week met vakantie, wat zouden jullie dan doen met de AC? Heb het nu wekenlang 24/7 aangehad en nu is er dan ook in alles in de ruimte warmte gaan zitten. Nu helemaal uitzetten? Of op de laagste stand (18C)? :/
Lekker uitzetten en volgas aanzetten paar uur voordat je terugkomt, maar mag natuurlijk niet gaan vriezen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:52
Waah schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:22:
[...]

Het vriest niet hard genoeg (want dan vriest het vocht snel vast aan alles als "rijp" en zit het daarna niet in de lucht) dus vrij vochtig en toch koud.

Hier ook al aardig wat defrosts te pakken.
Precies, weken geleden bij -4,5 C vroor het condenswater vrijwel gelijk aan de grond vast in de tuin en waren er minder defrosts dan nu, nu blijft het als water op de grond/tegels liggen en zal het uiteindelijk weer via de lucht in de unit condenseren en bevriezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Sebo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:29:
[...]

Lekker uitzetten en volgas aanzetten paar uur voordat je terugkomt, maar mag natuurlijk niet gaan vriezen binnen.
Dat krijg je toch pas als het echt dagen vriest aan -10.

Je kan vanop afstand toch eens kijken naar het weer en de temperatuur binnen. Als het binnen onder de 10 graden gaat, dan kan je de airco's eens een dagje aan zetten.
En dan een dag voor je thuis komt alles rustig terug warm stoken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:06
mr_evil08 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:10:
[...]

De COP "dondert" niet in elkaar hoor, je kan eenvoudig uitrekenen hoeveel capaciteit er nog over is, dit gaat langzaam naar beneden hoe kouder het wordt.
Nee? Bewijs?

Die hele cop is ook maar een vastgestelde waarde door de fabrikant gegeven, net zoals met de witgoed labels, die zoals verwacht totaal niet voldeden aan de werkelijke verbruik, netzoals het verbruik van een auto ooit...ik krijg steeds meer het gevoel/idee dat veel mensen elkaar maar wat aanpraten over wat men van een ander met nergens op gebaseerde feiten...hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
Deldenaar schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:48:
[...]

Nee? Bewijs?

Die hele cop is ook maar een vastgestelde waarde door de fabrikant gegeven, net zoals met de witgoed labels, die zoals verwacht totaal niet voldeden aan de werkelijke verbruik, netzoals het verbruik van een auto ooit...ik krijg steeds meer het gevoel/idee dat veel mensen elkaar maar wat aanpraten over wat men van een ander met nergens op gebaseerde feiten...hoort
Zit wel iets van waarheid in denk ik , maar er zal toch wel een vaste formule zijn voor het berekenen van de COP? Wat wel zo is , is dat een wasmachine altijd hetzelfde verbruikt en geen last heeft van een ander huis waar hij in staat of andere omstandigheden. Dus een airco of warmtepomp zou zelfs nog meer kunnen afwijken als een wasmachine of auto. Auto idem, die verbruikt bij iedereen hetzelfde als je 100 rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-10 14:14
[...]

Nee? Bewijs?

Units worden gewoon getest en gecertificeerd door eurovent dus stellen dat het allemaal niet klopt is onzin. Met temperaturen rond het vriespunt is een airco een stuk efficiënter dan je cv ketel en bij -7 vaak ook nog afhankelijk van het merk/type.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Yellos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:39:
[...]

Ik ben nog aan het experimenteren maar ik merk wel verschil in verbruik.

Op de dagen dat we werken verwarmen we alleen 's ochtends even en 's avonds.
verbruik is dan +/- 7,5 kwh per dag.

Op de dagen die mijn vrouw thuis is of in de weekenden stoken we de hele dag
Verbruik is dan het dubbele, +/- 15,5 kwh per dag.

Dit is verbruik van deze week met alle eco spul en vraagbesturing uit. Vorige week een stuk minder maar toen was het ook minder koud dus eigenlijk nog niets concreet. Ik houd een schema bij. Hopelijk kan ik daar wat zinnigs uit opmaken als ik meer data heb verzameld

's nacht stoken doen we niet i.v.m. geluiden helaas.
Volgens Daikin DE is het ook niet raadzaam om de Lucht/lucht warmtepomp 24 uur te laten draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
[...]

Nee? Bewijs?

De SEER en SCOP die op het energielabel staat mag je denk ik toch wel met elkaar vergelijken, net als de Eurovent data (ik heb een vermoeden dat de SEER/SCOP op het energielabel van Eurovent komt..). De tabelletjes in de handleidingen van de fabrikanten durf ik minder over te zeggen, daar weet je inderdaad niet zo goed wat ze nu precies gedaan hebben om tot hun waardes te komen. Ik denk dat de fabrikanten wel enigszins voorzichtig moeten zijn, want als ik het goed lees in hun testprocedure gebruikt Eurovent gedeclareerde fabrikant informatie om producten te categoriseren, en als hun gemeten waardes niet overeenkomen met wat de fabrikant zegt, dan mag die laatste het gaan uitleggen en worden ze ge-her-catagoriseerd. Ik snap 't niet helemaal, maar er lijkt wel een mechanisme te zijn dat het ergste fake news uit de handleiding van de fabrikant zou moeten houden.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Deldenaar schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:57:
[...]
Volgens Daikin DE is het ook niet raadzaam om de Lucht/lucht warmtepomp 24 uur te laten draaien
Dit maakt me nieuwsgierig. Geven ze daar ook een reden bij op?

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Dit had ik een tijd terug al eens gelezen maar verder geen aandacht aan geschonken door alle positieve verhalen hier, maar ik weet me ook nog te herinnen dat een airco goed te gebruikenwas als bijverwarming. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ach voor het bedrag wat ik voor de LG 3.5kWh betaald heb stook ik m gewoon 24/7.
Besteld in buitenland en verder alles zelf geregeld op afpersen na.

Vervang het ding wel over 3 jaar als blijkt dat ie op is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-10 20:23
Deldenaar schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:57:
[...]

Zou je de bron ook even willen posten? Ben wel benieuwd naar hun redenatie daarbij.
Deldenaar schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:47:
Dit had ik een tijd terug al eens gelezen maar verder geen aandacht aan geschonken door alle positieve verhalen hier, maar ik weet me ook nog te herinnen dat een airco goed te gebruikenwas als bijverwarming. Tja...
oh, soort van hear say dus. Dan zal ik het niet al te serieus nemen vooralsnog ;)
Deldenaar schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:54:
Weet de site niet meer, mss even googlen?
Als je zulke beweringen doet doe dan ook even de moeite om de bron erbij te posten zodat mensen zelf kunnen bepalen of het een valide bron is.

'Heb ik ergens gelezen' en daarna zeggen 'zelf ff googlen' zijn geen nuttige posts wat mij betreft.

[ Voor 62% gewijzigd door AtlAntA op 09-12-2022 14:57 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar

Zoals je wel merkt is men nogal kritisch. Eigen inzet wordt hier wel gewaardeerd. Bovenstaande reacties zien we dus ook liever niet. Voortaan graag reageren met een gedegen verhaal

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2022 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

*knip*, dit voegt niks toe. Hier hebben we de topicreport voor uitgevonden.

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-10 11:55
*knip*, ik zie niet in hoeverre dit iets toevoegt aan het topic...

[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2022 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
It's a lifestyle O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyncuMVmCidtH_pGJFcqo-vI_Bo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iAshZrneBQT4IDJTZZ9aOBJq.png?f=user_large

(ME)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Deldenaar schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:54:

[mbr]Zoals je wel merkt is men nogal kritisch. Eigen inzet wordt hier wel gewaardeerd. Bovenstaande reacties zien we dus ook liever niet. Voortaan graag reageren met een gedegen verhaal[/mbr]
Omdat ik geen daikin heb had ik hier geen verdere interesse aan gespendeert, maar je hebt helemaal gelijk, was mss geen goed idee om dit te plaatsen, alleen al v.w de twijfels die dit met zich meebrengt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
BlazeMuis schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:04:
Laatste paar dagen nog geen enkele defrost gehad.

Mag van mij wel gaan sneeuwen en flink vriezen, zou leuk zijn als test en om te vergelijken met de oude TCL die hier eerst hing. Een herhaling van februari 2021 zal wel leuk zijn >:)
Ook geen koelluchtontdooiing waarbij de de compressor (nagenoeg) uit gaat en de ventilator blijft draaien? Ik had gisteren zo'n ontdooiing en het kostte bijna geen stroom, dit in tegenstelling tot de heetgas ontdooiingen van vandaag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:51
bokkow schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:28:
Gezien je het over laagste stand 18 graden hebt gok ik dat je een MHI hebt?

Zelf gooien wij onze MHI op 18 graden eco-modus als we langere tijd van huis zijn. Dan haalt hij na twee uur 2,5 graden van het setpoint af en pruttelt hij dus op 15,5 graden door.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Zo, even wat met de graaddagen gerekend en de conclusie is: het is te vroeg voor een conclusie want ik heb nog teveel met allerlei parameters gespeeld, de hele dataset is een zootje :)

Eerst even een situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9QdFECVrIhVdwVhew8LYb9GMgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cK9jZrRM9jgAIjCMi9H0b0mA.png?f=fotoalbum_large
Er zijn 3 zones, hier getoond als rood (warmst), geel (minder warm), en blauw (koud). Rood & geel hebben vloerverwarming op gas, maar die staat nu uit:
  • In het rood de leefruimte + keuken + bureel, die verwarmen we continu op 20 graden met de L/L (ben ook nog wat aan het spelen met nachtverlaging naar 19 graden).
  • In het geel de gang, badkamer & toilet, wordt halvelings verwarmd middels de L/L door een openstaande deur, daar word het tussen de 13-16 graden momenteel, afhankelijk van of de deur open of dicht is (daar was het veel aangenamer toen we de vloerverwarming nog aan deden!). In het plaatje staat dat de deur overdag open is en 's nachts dicht, maar daar heb ik de hele tijd mee zitten spelen dus da's niet helemaal waar
  • In het blauw de trappenhal, de inkomhal naar de voordeur (die nooit gebruikt word), en de garage.
Dit is enkel het gelijkvloers, er is ook nog een verdieping met de slaapkamers, maar die is niet verwarmd (koudste wat het daar word is rond de ~10 graden, ~12-13 graden is typisch in de winter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i6u8ZXiyVrjznxYQdvWyYpV2-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcv3faU9wV67Ikhz12OKlaas.jpg?f=fotoalbum_large
Het bureel lijkt op de plattegrond nogal ingesloten te zijn en een slechte locatie voor de L/L binnenunit, maar dat valt wel mee, hier zie je dat die muren niet tot aan het plafond lopen. Het is wel degelijk merkbaar warmer in het bureel, maar de warmte verspreid zich toch vrij goed over de rode zone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uiyb5UjvM4ArBh_JjhsuKnW4PzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jrQC4ReA69QzQDxTnXoI0l8u.png?f=fotoalbum_large
De graaddagen met het dagverbruik geplot. Als het kouder wordt (meer graaddagen) dan zakt de COP, dus je verwacht wel dat het verbruik niet lineair stijgt met het de graaddagen. Het verschil tussen COP 3 of COP 6 is natuurlijk de helft van de efficientie, dus die verschillen kunnen oplopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdfogcI7ceCr0RPtlY7FRBRdrYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a5usyke9nzz80R6AfzJqX2oO.png?f=fotoalbum_large
Als ik het verbruik deel door de graaddagen dan wordt die relatie nog duidelijker. Dit is wel iets heftiger dan ik verwachtte, het verschil tussen best/worst is een factor 2.5, maar ik denk dat dat grotendeels te verklaren is doordat ik die deur naar de gele zone open liet op de koudste dagen (om het daar toch een beetje redelijk te houden), waardoor de totale warmtevraag natuurlijk stijgt. Dus die slechte score is niet enkel een reflectie van de dalende COP, maar ook van de grotere actief verwarmde ruimte. Ik moet gewoon de komende weken of de deur open, of de deur dicht houden om wat zuivere data te genereren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgoVv84S_QooiOGnl90eU-pCjwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hGpvE7IPl08QaTt8HuW3KXV5.jpg?f=user_large
Tot slot nog wat FLIR porno ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSWgfqHFxE6jX00ip06LdwSpbuA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mJDoVoLVgiz8sxdDjUfaXI5F.jpg?f=user_large
Drie keer raden waar de binnenunit zich bevind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-10 15:07

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

MiBe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:59:
[...]

Gezien je het over laagste stand 18 graden hebt gok ik dat je een MHI hebt?

Zelf gooien wij onze MHI op 18 graden eco-modus als we langere tijd van huis zijn. Dan haalt hij na twee uur 2,5 graden van het setpoint af en pruttelt hij dus op 15,5 graden door.
Nachtstand is dan ook een optie. Houdt de temp. op 10 graden. (MHI)

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
vdr01 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:22:
[...]

Nachtstand is dan ook een optie. Houdt de temp. op 10 graden. (MHI)
Dat vind ik zielig voor de poezen :9

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:08
Sjamo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:35:
Onze airco-installatie vond de omstandigheden van de afgelopen nacht een goed moment om te beginnen met een serie van defrosts.

Net de 7e in 7 uur.
Huidige omstandigheden temperatuur - 1,4 graden en relatieve luchtvochtigheid 99%.

[Afbeelding]

Eerder begon de installatie hier al mee bij lichtere omstandigheden (temperatuur 2 graden en luchtvochtigheid 85%), maar sinds we 24/7 stoken, en dat doen we sinds deze omstandigheden er zijn, nu een week ongeveer denk ik. Voor we begonnen zijn met 24/7 stoken hebben we de temperatuur in huis met onze houtkachel opgehoogd, wat op dat moment voldoende bleek om de serie defrosts te doorbreken. Geen meer gehad, tot vannacht.

Terwijl ik type begint de binnenunit te knappen, kraken, ruisen en te gorgelen, dus nr 8 is zojuist begonnen. Gelukkig blijft het huis wel goed op temperatuur. Dat was aanzienlijk minder goed het geval bij de vorige reeks een week geleden, waarbij we (nog) niet 24/7 stookten.

Overigens zag ik ook een duidelijke toename van het verbruik per uur gisteren (voor en los van de defrosts). Setpoint 19 graden.
[Afbeelding]

Off topic, iemand zei iets over vloerisolatie. Sinds gisteren hebben wij een soort van warmtecamera waarmee we ook de temperatuur kunnen meten, en we zien dat de temperatuur van de vloer waar deze geïsoleerd is (keuken en kamer) 3 graden hoger (18 graden) is dan daar waar deze niet geïsoleerd is, de gang (15 graden).

Voor ons een groot verschil, en leuk dat we het verschil nu zelf zo goed konden zien.
Dat was ik O-) , niet geheel off-topic ben ik van mening.

De opgewarmde lucht van de airco komt hier wel langs om vervolgens Een koufront te vormen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik heb echt een mega schema opgesteld haha, snachts terug, vanaf 4-6 naar 16, 6-8 naar 17 om 9 naar 18, savonds 19, om 23:00 weer naar 14 zodat het nooit ijskoud wordt, ben benieuwd.

Als ik dit zie
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0YcP4Itl.png

Dan zit ik nog wel goed met 90 tot vandaag. Afgelopen maand zat ik op 245,- euro in totaal.

Bron:
https://www.manners.nl/en...-euro-energiecompensatie/

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 09-12-2022 19:28 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007

JDx

Ben ik ^

Maar snap die 900 wel, heb 1 dag in november alleen op gas gestookt (tegen 3.17), was ik 31 euro kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 09-12-2022 19:30 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Frag1le schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:21:
[...]

Welkom.
Mijn advies: bij afwezigheid/slapen kun je het beste max fanspeed gebruiken, dit scheelt opgenomen vermogen. Mocht je jouw opgenomen vermogen inzichtelijk hebben kun je dit het beste zelf testen of dit ook geldt voor jouw situatie.
Hm, werkt dat zo ja? Ik zet mijn MHI 3,5 zs-w snachts op setpoint 19, dan is het sochtends nog 17,5-18 graden. Dit icm fanstand auto. Zowel snachts als overdag heb ik hem tot nu toe op auto staan, maar als iets anders 'beter' is met oog op verbruik/vermogen, altijd goed natuurlijk. Afgelopen nachten moduleerde ie netjes terug naar 200watt. Vraag me af of ie dat volhoudt bij -5 of meer.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuifje_t
  • Laatst online: 13-09 21:29
[...]

Nee? Bewijs?

Ik heb de technische specificaties van de Daikin Ururu Sarara 2.5kW en 3,5kW bestudeerd en heb gevonden dat de COP bij gelijkblijvend Pin vermogen afneemt met ongeveer 1.5% (procentpunt om precies te zijn) per graad Celcius buitentemperatuur over een range van 6C tot -15C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
[...]

Nee? Bewijs?

Eigen ervaring, verbruik neemt langzaam toe naarmate het kouder wordt.

Tijdens - 12 buiten was het verbruik maar rond 9kwh per dag, was het in elkaar gedonderd had het 20kwh moeten zijn.

Met SCOP kan niet gesjoemeld worden want het zijn officiële lab testen met werkelijke temperaturen.

Een defrost kost ook maar weinig en gebeurd weinig hier.
Mensen blijven maar in ouderwetse verhalen van vroeger geloven, de techniek is inmiddels veel verbeterd zoals stiller en zuiniger het staat niet stil.

Vroeger was je nog minimaal een 16C automaat nodig, tegenwoordig kan het al achter een 10B automaatje.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2022 20:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
mr_evil08 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:37:
[...]

Eigen ervaring, verbruik neemt langzaam toe naarmate het kouder wordt.

Tijdens - 12 buiten was het verbruik maar rond 9kwh per dag, was het in elkaar gedonderd had het 20kwh moeten zijn.

Met SCOP kan niet gesjoemeld worden want het zijn officiële lab testen met werkelijke temperaturen.
Precies. Airco's zijn complexe producten die in verschillende omstandigheden door iedereen verschillend gebruikt worden. Maar een gehele industrietak spant zich samen met de Europese overheden in om een zo realistisch mogelijk beeld te geven van wat de beste keuze is, en hoe dat voor je uit gaat pakken zonder dat je dat zelf allemaal hoeft uit te zoeken.

Maar hele volksstammen trappen daar niet in, die weten dat ze toch belazerd worden, en geloven liever loodgieter van hun zwager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
kuifje_t schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:42:
[...]

Precies. Airco's zijn complexe producten die in verschillende omstandigheden door iedereen verschillend gebruikt worden. Maar een gehele industrietak spant zich samen met de Europese overheden in om een zo realistisch mogelijk beeld te geven van wat de beste keuze is, en hoe dat voor je uit gaat pakken zonder dat je dat zelf allemaal hoeft uit te zoeken.

Maar hele volksstammen trappen daar niet in, die weten dat ze toch belazerd worden, en geloven liever loodgieter van hun zwager.
Wat bedoel je?
De opgegeven jaarverbruik van Daikin komt ook overeen met mijn werkelijke verbruik.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
mr_evil08 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:44:
[...]

Wat bedoel je?
De opgegeven jaarverbruik van Daikin komt ook overeen met mijn werkelijke verbruik.
Ik bedoelde dat er heel veel in geinvesteerd wordt om die specificaties zo correct en representatief mogelijk te krijgen. Het is best mogelijk dat dat in de praktijk voor iemand afwijkt als de omstandigheden of het gebruik toch anders zijn (maar hoeft niet dus). Maar dan nog zijn die specificaties een goede indicatie wat de beste keuze is. Dus best wel gebaseerd op feiten.

En dan vind ik het jammer als er mensen zijn die dat allemaal niet geloven en liever op het gevoel af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
Vos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:26:
[...]

Een IR thermometer heeft geen warmtebeeldcamera. Zit ook wel eens te denken aan een warmtebeeldcamera, maar die zijn wel prijzig.
Google eens "flir one usb-c" +-250€ maar als je daarmee al je koudebruggen kan vinden en aanpassen kan je die wel snel terug verdienen.
Ik heb er geen maar denk er wel aan, (cadeau tip voor onder de kerstboom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Hespy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:11:
[...]

Google eens "flir one usb-c" +-250€ maar als je daarmee al je koudebruggen kan vinden en aanpassen kan je die wel snel terug verdienen.
Ik heb er geen maar denk er wel aan, (cadeau tip voor onder de kerstboom)
Ik heb er afgelopen winter 1 gehuurd voor een dag.
250 foto's gemaakt, en best wat aan gehad.

Binnenkort weer doen, spouw geïsoleerd, airco geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 09:37
Wat een verschil : sinds gisteren een luchtbevochtiger die netjes ingesteld is op 55%. Daarvoor toch regelmatig rond de 30% waardoor het soms wat koud aanvoelde, ondanks dat de airco het prima op 19,5/20 kreeg.
Nu met de luchtbevochtiger een veel comfortabeler gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoW1975
  • Registratie: Februari 2014
Hoi, ik sta op het punt een 5kW airco te bestellen voor de gehele benedenverdieping. Redelijk open-plan, dus dat moet genoeg zijn. Met de huidige gas en elektra tarieven is de winst duidelijk. Maar ik heb een vraag. Ik heb overdag, als we niet thuis zijn, de thermostaat (van de cv) op 15 staan. De airco kan niet lager dan 18. Wat zou goedkoper zijn, airco op 18 als we er niet zijn, of cv op 15? Hoe zou ik dat moeten berekenen?
Alle tips zijn welkom.
Bedankt,
Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@HugoW1975, een simpele manier is een warmteverliesberekening voor 15 graden en 18 graden per halve dag. Het verschil in kWh wordt dagelijks door de airco geleverd. Het hangt wel van aardig wat factoren af, o.a. buitentemperatuur, gasprijs, airco-eigenschappen, elektraprijs, binnentemperatuur als je wel thuis bent. Ik weet niet of je 's nachts stookt; een CV heeft het vrij snel weer op temperatuur, een airco niet en het kost je ook veel ontdooicycli wat weer nadelig is voor de kosten en het comfort.

Als je rekent met 0 graden buitentemperatuur, dan geeft 18 graden ongeveer 17% meer warmteverlies t.o.v. 15 graden. Op basis van oude CV-stookcijfers zou je misschien kunnen afleiden hoeveel extra verbruik in kWh je daarvoor nodig hebt. Je moet natuurlijk wel de warmte in kWh delen door de COP bij 0 graden om tot een elektraverbruik in kWh te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 00:21
HugoW1975 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:45:
Hoi, ik sta op het punt een 5kW airco te bestellen voor de gehele benedenverdieping. Redelijk open-plan, dus dat moet genoeg zijn. Met de huidige gas en elektra tarieven is de winst duidelijk. Maar ik heb een vraag. Ik heb overdag, als we niet thuis zijn, de thermostaat (van de cv) op 15 staan. De airco kan niet lager dan 18. Wat zou goedkoper zijn, airco op 18 als we er niet zijn, of cv op 15? Hoe zou ik dat moeten berekenen?
Alle tips zijn welkom.
Bedankt,
Hugo
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat je 5kW nodig hebt? Het gaat niet om "genoeg zijn" maar om een juist berekening voor de toegepaste ruimte.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
enzoronald schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:40:
Wat een verschil : sinds gisteren een luchtbevochtiger die netjes ingesteld is op 55%. Daarvoor toch regelmatig rond de 30% waardoor het soms wat koud aanvoelde, ondanks dat de airco het prima op 19,5/20 kreeg.
30% luchtvochtigheid is wel erg laag in ons klimaat. Je hebt het gemeten, en ik heb niet gerekend aan wat zou kunnen, dus ik ga er maar vanuit dat het ongeveer correct is. Hygrometers wel met een korrel zout nemen, ik heb er nu 5 liggen en geen van alle geven ze hetzelfde aan, zit een range van >10% op tussen deze 5 en kan makkelijk erger.

Dat gezegd zijnde, luchtbevochtiger helpt natuurlijk, en symptoombestrijding heeft z’n plek, maar het is symptoombestrijding. Lage luchtvochtigheid in de winter wijst erop dat je huis veel lekkages heeft: koude lucht van buiten heeft een hoge relatieve luchtvochtigheid, maar een lage absolute hoeveelheid water. Binnen lucht is warm en kan meer water bevatten, dezelfde hoeveelheid water levert een lagere relatieve luchtvochtigheid op. Je lekt waarschijnlijk warme semi-vochtige binnenlucht en zuigt koude buitenlucht aan, die koude buitenlucht bevat weinig water wat eens ie opgewarmd is in een lage luchtvochtigheid resulteert. De ergste lekken zijn die die hoog & laag zitten, die genereren een schoorsteen-effect en zijn zelfversterkend.

Ik zou zeggen: ga op lucht lek-jacht. Het is vermoed ik een beperkt risico in ons klimaat, maar symptoombestrijding houd een risico in: op de koude punten (en die heb je, bij de lekken) kan dat extra vocht condenseren en vochtproblemen veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
w00key schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:29:
[...]

Heb je de COP al kunnen berekenen?

Je hebt nodig:

- temperatuur verschil lucht tussen in <> uit blaas
- air flow rate opzoeken in specs van binnen unit
- invullen op http://hvac-calculator.com/heating.php

Reken dat uit voor:

- 1 unit aan, voor alle binnen units apart
- de 2 die je vaak samen aan zet.
Ik heb het geprobeerd, maar de uitblaas temperatuur is te warm om in te vullen op de site.

Hij is nog niet onder de 40 geweest kwa uitblaastemperatuur, maar +/-43 was het laagste wat ik nu meette met een verbuik van 1.6-1.7kw opgenomen vermogen. Bij 2KW opgenomen vermogen is de temperatuur boven de 50c.

Verbruik is niet constant, hij gaat wel af en toe uit om te pendelen (en defrosten).

22c is bij het plafon boven de binnenunit.
met 40c uitgangstemperatuur zou het dan dit zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4Fbjjp1QXOL-jQDssGqM88e_DE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bT9gBxxLRMNOrb5SQlahZfvH.jpg?f=user_large

Dat is een COP van 1.76/1.8

Verbruik van vandaag setpoint 18.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd6XTsHgxXdrRjd7vZufEsq-aGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mc1gAhZwZUusou7nd5a3CkF0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door whtniels op 09-12-2022 22:36 . Reden: Verbruik toevoegen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29

ede

whtniels schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:34:
[...]

22c is bij het plafon boven de binnenunit.
Moet dat niet de buitentemperatuur zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:01:
[...]

Die zijn toch in de nacht buiten om prooi te vangen. Als je geluk hebt dan nemen ze ook nog wat dode vogels mee voor jou in de ochtend.
Die luie huistijgers van ons? O-)

Die liggen gewoon te tukken op een dekentje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
ede schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:03:
[...]

Ik denk het niet.

Inlet air temperatuur, de lucht die de binnenunit aanzuigt komt niet van buiten. Ik heb het nu maar op 20 gehouden. Het schommelt een beetje tussen de 20 en 22.

Hij was inmiddels even gezakt kwa uitblaas temperatuur en alles is getest op fanstand 2 ( medium).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYmQt9MOl03peeP0EMYxQdlDVmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQv43aphoEbcHZzvr3QqkYdc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ede schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:03:
[...]

Nee.
@whtniels, kan de ventilator harder? Dan daalt de uitblaastemperatuur en wordt de efficiency als het goed is ook wat hoger. Je kunt ook 19/40 graden invullen, dan kom je op 3.5 kW thermisch vermogen. Het gaat alleen om het temperatuursverschil. Je hebt 21 graden verschil, dat geeft 3.5 kW. Je kunt dus ook gewoon 0/21 invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
Martin7182 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:24:
[...]

Nee.
@whtniels, kan de ventilator harder? Dan daalt de uitblaastemperatuur en wordt de efficiency als het goed is ook wat hoger. Je kunt ook 19/40 graden invullen, dan kom je op 3.5 kW thermisch vermogen. Het gaat alleen om het temperatuursverschil. Je hebt 21 graden verschil, dat geeft 3.5 kW. Je kunt dus ook gewoon 0/21 invullen.
Bedankt, wist niet dat je dat ook zo kon invullen.

Maar dat betekend dan ook als ik handmatig een hoge fanstand selecteer, dat hij altijd zo blaast als hij aangaat, ofniet?

Dat lijkt inderdaad beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QW8jVunZ-hGLKc7kS2epZ41PdKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FuIR37yqniyAtb72RulAMDdM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
Capt Waffles schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:16:

Eerst even een situatieschets:
[Afbeelding]
Er zijn 3 zones, hier getoond als rood (warmst), geel (minder warm), en blauw (koud). Rood & geel hebben vloerverwarming op gas, maar die staat nu uit:
  • In het rood de leefruimte + keuken + bureel, die verwarmen we continu op 20 graden met de L/L (ben ook nog wat aan het spelen met nachtverlaging naar 19 graden).
  • In het geel de gang, badkamer & toilet, wordt halvelings verwarmd middels de L/L door een openstaande deur, daar word het tussen de 13-16 graden momenteel, afhankelijk van of de deur open of dicht is (daar was het veel aangenamer toen we de vloerverwarming nog aan deden!). In het plaatje staat dat de deur overdag open is en 's nachts dicht, maar daar heb ik de hele tijd mee zitten spelen dus da's niet helemaal waar
  • In het blauw de trappenhal, de inkomhal naar de voordeur (die nooit gebruikt word), en de garage.
Interessant! Het heeft wel wat van ons huis.
Wij vragen ons steeds af of we met 1 binnenunit kunnen bijverwarming, of geheel verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BJNZ6mOHBCHTAg3rFOT4KGmpSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51pg2DViNHUHViH1EgnQuxTA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar we hebben hem het liefst in de groene hoek.
We hebben veel, heel veel glas (hele hoek) en groot deel huidskeletbouw. De groene hoek is:
1. Baksteen voor houvast binnen en buiten
2. Dichtstbij echte zitruimte voor bijverwarming

Hal verwarmen we praktisch niet. De te verwarmen ruimte, 60 m2, 150m3 en matig geïsoleerd.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoW1975
  • Registratie: Februari 2014
Martin7182 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:21:
@HugoW1975, een simpele manier is een warmteverliesberekening voor 15 graden en 18 graden per halve dag. Het verschil in kWh wordt dagelijks door de airco geleverd. Het hangt wel van aardig wat factoren af, o.a. buitentemperatuur, gasprijs, airco-eigenschappen, elektraprijs, binnentemperatuur als je wel thuis bent. Ik weet niet of je 's nachts stookt; een CV heeft het vrij snel weer op temperatuur, een airco niet en het kost je ook veel ontdooicycli wat weer nadelig is voor de kosten en het comfort.

Als je rekent met 0 graden buitentemperatuur, dan geeft 18 graden ongeveer 17% meer warmteverlies t.o.v. 15 graden. Op basis van oude CV-stookcijfers zou je misschien kunnen afleiden hoeveel extra verbruik in kWh je daarvoor nodig hebt. Je moet natuurlijk wel de warmte in kWh delen door de COP bij 0 graden om tot een elektraverbruik in kWh te komen.
Dank voor je reactie. Die 17% bij 0 graden is een goede indicatie voor mij, hoe grof ook. Dat zegt mij dat het verschil te groot is voor mij. Dus ben ik oplossingen gaan zoeken. De eerste is simpel, volgens de handleiding rekent de Eco mode bij verwarmen met 2,5 graden lager dan in gewone modus (Mitsubishi Airco), dus dan zou hij het 18 - 2,5 = 15,5 moeten houden. Goed genoeg. Als dat niet werkt, als 18 echt zijn bodem is, ga ik een Arduino-based afstandbediening maken die de boel 's nachts en als we weg zijn rond de 15 houdt. Een beetje een omweg, maar niet heel moeilijk. Alleen nog een net doosje om de Arduino vinden, anders vindt mijn vrouw het niet leuk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 00:21
Er komt een pittig weekje aan met aardige vorst in de nacht (-8) en overdag rond het vriespunt. Ben benieuwd wat dit gaat doen qua op temperatuur houden en qua verbruik. Gisteren ook weer een aardig dagje met 18kWh verbruik om hier de boel op 21 graden te houden. Daar zal vandaag weer een schepje bovenop komen. Gelukkig ook wat zonuren voorspelt dus dat drukt het verbruik een beetje.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 09:37
Capt Waffles schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:30:
[...]

30% luchtvochtigheid is wel erg laag in ons klimaat. Je hebt het gemeten, en ik heb niet gerekend aan wat zou kunnen, dus ik ga er maar vanuit dat het ongeveer correct is. Hygrometers wel met een korrel zout nemen, ik heb er nu 5 liggen en geen van alle geven ze hetzelfde aan, zit een range van >10% op tussen deze 5 en kan makkelijk erger.

Dat gezegd zijnde, luchtbevochtiger helpt natuurlijk, en symptoombestrijding heeft z’n plek, maar het is symptoombestrijding. Lage luchtvochtigheid in de winter wijst erop dat je huis veel lekkages heeft: koude lucht van buiten heeft een hoge relatieve luchtvochtigheid, maar een lage absolute hoeveelheid water. Binnen lucht is warm en kan meer water bevatten, dezelfde hoeveelheid water levert een lagere relatieve luchtvochtigheid op. Je lekt waarschijnlijk warme semi-vochtige binnenlucht en zuigt koude buitenlucht aan, die koude buitenlucht bevat weinig water wat eens ie opgewarmd is in een lage luchtvochtigheid resulteert. De ergste lekken zijn die die hoog & laag zitten, die genereren een schoorsteen-effect en zijn zelfversterkend.

Ik zou zeggen: ga op lucht lek-jacht. Het is vermoed ik een beperkt risico in ons klimaat, maar symptoombestrijding houd een risico in: op de koude punten (en die heb je, bij de lekken) kan dat extra vocht condenseren en vochtproblemen veroorzaken.
Denk dat de lekken opzich wel duidelijk zijn. Komt veel koude lucht tijdens deze dagen door de ventilatie roosters boven de ramen voor en achter. Ik denk dat het voor de rest erg meevalt gezien het huis uit 2000 is.
Maar ja , die ventilatie roosters moeten volgens mij open blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-10 14:30
Capt Waffles schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:30:
[...]

dat dacht ik óók als eerste ( betreffende je luchtlekkages tip) toen een kennis mij dat vertelde.

Maar terwijl we er wat langer over nadachten, kwam de aap uit de mouw (denken we).
Hij heeft een superluxe warmtewisselaar/terugwinning .... en als ijskoude lucht naar binnenkomt, langs de warme lamellen slaat vocht neer... (ahhh... dus gelijk ook ontvochtiger!!) en verwarmt vervolgens bij om geen koude stroom te geven(?)

en als dat 24hr/dag zo door gaat kán....de RH wel eens gestaag gaan dalen... of niet? :/

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-10 09:58
DriesLec schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:03:
[...]

5 a 10 min. Bij ons meestal "na n uurtje smorgens"
Redenen
1) opstart en moet echt 10 graden overbruggen want we zijn in volle renovatie
2) smorgens net voor het licht wordt dan is het op zen koudst

Dusja hij blaast veel koude lucht door zijn "werk" en het is ook koudste moment van de dag.

Mss is de duurtijd ook wat afhankelijk van toestel tot toestel. Ze zouden iig vanzelf terug in gang moeten schieten.
we hebben het nu nog een paar keer gehad en hij gaat inderdaad na een minuut of 10 weer vrolijk verder, dus dat zal het wel zijn.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
renzo4000 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:29:
Er komt een pittig weekje aan met aardige vorst in de nacht (-8) en overdag rond het vriespunt. Ben benieuwd wat dit gaat doen qua op temperatuur houden en qua verbruik. Gisteren ook weer een aardig dagje met 18kWh verbruik om hier de boel op 21 graden te houden. Daar zal vandaag weer een schepje bovenop komen. Gelukkig ook wat zonuren voorspelt dus dat drukt het verbruik een beetje.
Ik heb ‘m vannacht aan laten staan met setpoint op 18 om de woonkamer niet te ver af te laten koelen. Behoorlijk wat defrosts gehad zie ik. Groene streepjes zijn defrosts.
Het heeft tot nu toe 3,5kwh gekost en de werkelijke temperatuur is nu 17,5gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jB4Fcmj03iIj_6lRxcKVc4Juruk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5xlI851OgvH06ZsnkwiXmWj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BeeJee78 op 10-12-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
enzoronald schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:40:
[...]

Denk dat de lekken opzich wel duidelijk zijn. Komt veel koude lucht tijdens deze dagen door de ventilatie roosters boven de ramen voor en achter. Ik denk dat het voor de rest erg meevalt gezien het huis uit 2000 is.
Maar ja , die ventilatie roosters moeten volgens mij open blijven?
Dan is de (hoofd)oorzaak van de lekken inderdaad duidelijk ja :) . Je kan een CO2 meter plaatsen en aan de hand daarvan bepalen of je de roosters dicht kan doen.

In z'n algemeenheid zijn roosters in ramen maar een magere oplossing voor het verluchtingsprobleem, de hele dag een raam op een kier laten (daar is het het equivalent van) is gewoon een energetisch catastrofale aanpak van verluchten. Beter is de ramen wijd tegen elkaar open te zetten en even te laten doorwaaien, dan ververs je wel de lucht zonder dat je thermische massa veel afkoelt. Maar dat is dan weer niet zo praktisch want dat moet je als gebruiker actief doen (en is kortstondig nogal frisjes :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
Griffin2k schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:46:
[...]

Interessant! Het heeft wel wat van ons huis.
Wij vragen ons steeds af of we met 1 binnenunit kunnen bijverwarming, of geheel verwarmen.

[Afbeelding]

Maar we hebben hem het liefst in de groene hoek.
We hebben veel, heel veel glas (hele hoek) en groot deel huidskeletbouw. De groene hoek is:
1. Baksteen voor houvast binnen en buiten
2. Dichtstbij echte zitruimte voor bijverwarming

Hal verwarmen we praktisch niet. De te verwarmen ruimte, 60 m2, 150m3 en matig geïsoleerd.
Als je echt 1 unit wilt moet je deze zo centraal mogelijk hangen op een plek waar je niet zit. Dit omdat je de luchtstroom als onprettig kunt ervaren omdat deze bij verwarmen naar beneden moet worden gericht.
Er zijn ook vloerunits.

Gezien jouw indeling zijn wellicht 2 kleine, bijv 2,5 kW units een beter idee dan 1 grote van 5 kW.
Bijkomend voordeel, die kleinere units hebben vaak de hoogste COP.
Wil je voor de hoogste efficiëntie gaan dan is 2x Single Split vaak de betere keuze dan een multi split.

Voordeel van 2 binnenunits: op de wat warmere dagen dat het buiten 10 C+ is heb je aan 1 unit ws genoeg om de boel warm te houden.

Lees de OP, doe een warmteverliesberekening of wanneer je het gasverbruik van vorige koudste winterdagen inzichtelijk hebt kun je daarmee ook grof uitrekenen wat jouw WP aan warmte moet kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
BeeJee78 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:07:
[...]

Ik heb ‘m vannacht aan laten staan met setpoint op 18 om de woonkamer niet te ver af te laten koelen. Behoorlijk wat defrosts gehad zie ik. Groene streepjes zijn defrosts.
Het heeft tot nu toe 3,5kwh gekost en de werkelijke temperatuur is nu 17,5gr.

[Afbeelding]
Hier met 24/7 is het verbruik ook omhoog geschoten en zo'n beetje elk uur een defrost vannacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Hansieo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:44:
[...]

dat dacht ik óók als eerste ( betreffende je luchtlekkages tip) toen een kennis mij dat vertelde.

Maar terwijl we er wat langer over nadachten, kwam de aap uit de mouw (denken we).
Hij heeft een superluxe warmtewisselaar/terugwinning .... en als ijskoude lucht naar binnenkomt, langs de warme lamellen slaat vocht neer... (ahhh... dus gelijk ook ontvochtiger!!) en verwarmt vervolgens bij om geen koude stroom te geven(?)

en als dat 24hr/dag zo door gaat kán....de RH wel eens gestaag gaan dalen... of niet? :/
Ja, dat klopt, en het enige verschil met de roosters is dat het water neerslaat in de vorm van ijs (en vermoedelijk ooit een keer smelt en dan afgevoerd word), en bij de roosters gelijk naar buiten verdwijnt. In beide gevallen verlies je het water, netto-effect is eigenlijk hetzelfde.

Ik weet niet wat voor systeem je kennis heeft, maar je hebt Heat Recovery Ventilators (HRV) en Enthalpy Recovery Ventilators (ERV, soms ook Energy Recovery Ventilator genoemd), de HRV recupereert warmte en de ERV recupereert warmte + vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 09:56
Hansieo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:44:
[...]

Volgens mij klopt dat niet, warme lucht condenseert tegen koude oppervlakken, niet andersom.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Vannacht was het -2 graden hier, en ik heb een tussendeur open laten staan resulterend in een verwarmde ruimte van 205 m3 (6cm glaswol in buitenmuren, U-waarde ramen ~1.6). Dat trok de 3.5kW unit niet meer :) . Temperatuur daalde gestaag doorheen de nacht. De defrosts zijn ook duidelijk en veelvuldig te zien in het temperatuurverloop. Dus nu gaat de gas-vloerverwarming aan en in tandem met de L/L werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8YVTRFT3qQNReBV46gAcQm2slk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AjadtgKYhGRkZMdFWpHmqEun.png?f=fotoalbum_large

Het was geen verrassing dat 3.5kW het hier niet ging volstaan als enige bron van verwarming, ik rekende er op dat de vloerverwarming zou moeten bijspringen op koude dagen. Waarom heb ik niet gekozen voor een zwaardere (of meerdere) units?
  • Ramen en deuren worden waarschijnlijk volgend jaar vervangen -> dalende warmtevraag
  • Dak wordt nog bijgeisoleerd -> dalende warmtevraag
  • De gasketel voor de vloerverwarming wordt ook nog een keer vervangen door een warmtepomp -> dat wordt dan weer de hoofdverwarming en dan heeft de 3.5kW L/L voornamelijk nog een airco-rol
Het doet pijn om het gas terug aan te zetten, maar ik wist dat het eraan zat te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Welke nachtverlaging passen jullie toe met deze koude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
rwijnhov schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:47:
Niks, altijd 24/7 hier.

Overigens nog maar 3 defrosts gehad gedurende de nacht.

Temp wel wat hoger moeten zetten, terug naar 23 ipv 22 de afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:53:
[...]

Niks, altijd 24/7 hier.

Heb je dan niet een enorm verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:19
HugoW1975 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:45:
Alle tips zijn welkom.
Bedankt,
Hugo
Een airco nemen die wel lager kan?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Capt Waffles schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:37:
Vannacht was het -2 graden hier, en ik heb een tussendeur open laten staan resulterend in een verwarmde ruimte van 205 m3 (6cm glaswol in buitenmuren, U-waarde ramen ~1.6). Dat trok de 3.5kW unit niet meer :) . Temperatuur daalde gestaag doorheen de nacht. De defrosts zijn ook duidelijk en veelvuldig te zien in het temperatuurverloop. Dus nu gaat de gas-vloerverwarming aan en in tandem met de L/L werken.

[Afbeelding]

Het was geen verrassing dat 3.5kW het hier niet ging volstaan als enige bron van verwarming, ik rekende er op dat de vloerverwarming zou moeten bijspringen op koude dagen. Waarom heb ik niet gekozen voor een zwaardere (of meerdere) units?
  • Ramen en deuren worden waarschijnlijk volgend jaar vervangen -> dalende warmtevraag
  • Dak wordt nog bijgeisoleerd -> dalende warmtevraag
  • De gasketel voor de vloerverwarming wordt ook nog een keer vervangen door een warmtepomp -> dat wordt dan weer de hoofdverwarming en dan heeft de 3.5kW L/L voornamelijk nog een airco-rol
Het doet pijn om het gas terug aan te zetten, maar ik wist dat het eraan zat te komen :)
Wat was de setpoint dan? Haalt ie het ook niet als je die wat hoger zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
BeeJee78 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:54:
[...]

Heb je dan niet een enorm verbruik?
Wat is enorm.. Gisteren 11.3kWh verbruikt, de warmte trekt door 24/7 verwarmen ook in de muren en meubels. Als je bijvoorbeeld enkel even in de ochtend en avond gaat verwarmen dan koelt je huis weer sneller af in de nacht, en het opnieuw verwarmen daarvan kost ook weer stroom.

Daarnaast is het comfort met 24/7 verwarmen een stuk hoger omdat de warmte overal al in zit. Je wil toch niet op een bank van 13 graden zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door BlazeMuis op 10-12-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:58
rwijnhov schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:47:
Wij geen.

Wij verwarmen normaalgesproken (buiten het defrostgebied) ad hoc en matig.

Momenteel zitten we volop in het defrostgebied (nu - 1 en 100% rel. luchtvochtigheid), en verwarmen dus zo stabiel mogelijk.

Voor ons betekent dit nu setpoint 20 (kamer ongeveer 20-21 graden).

Wel lekker hoor :) maar qua verbruik betrekkelijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:57:
[...]

Wat is enorm.. Gisteren 11.3kWh verbruikt, de warmte trekt door 24/7 verwarmen ook in de muren en meubels. Als je bijvoorbeeld enkel even in de ochtend en avond gaat verwarmen dan koelt je huis weer sneller af.

Daarnaast is het comfort met 24/7 verwarmen een stuk hoger omdat de warmte overal al in zit. Je wil toch niet op een bank van 13 graden zitten?
Helemaal mee eens hoor, maar ik merk dat het comfort ook nog prima is met nachtverlaging naar 18gr.
Is natuurlijk overal anders maar hier in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
BeeJee78 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:00:
[...]

Helemaal mee eens hoor, maar ik merk dat het comfort ook nog prima is met nachtverlaging naar 18gr.
Is natuurlijk overal anders maar hier in ieder geval wel.
Dat is denk ik bij iedereen verschillend. Ik moet er niet aan denken dat het 18 graden is in de woonkamer in de nacht, we hebben ook nog een poes en kat, die moeten ook lekker warm blijven :P

Qua verbruik scheelt het ook niet veel, hier is het hooguit 2kWh (begin 2021 had ik nog een nachtverlaging, dit jaar niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Hartox schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:28:
[...]

Volgens mij klopt dat niet, warme lucht condenseert tegen koude oppervlakken, niet andersom.
klopt, en dat gaat naar de afvoer van de unit, en komt "droge" lucht naar binnen (kruis-stroom in/uit)

edit: ik zie wat je bedoelt... aan de uítgaande lucht is vocht onttrokken... (y)

[ Voor 14% gewijzigd door Hansieo op 10-12-2022 10:07 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-10 20:23
BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:53:
[...]

Niks, altijd 24/7 hier.

Vannacht ook het spul maar even aan laten staan en toch sinds gisteravond 22:00 tot vanmorgen 10:00 8 defrosts gehad die duidelijk te zien waren op de temperatuurmeter. Tussen de 1 na laatste en de laatste zat dan gelukkig alweer meer dan 2 uur. Met dit weer denk ik dat het (in ons geval dan) toch verstandiger is om alles 24u aan te laten staan om zo warmtemassa te creëren zodat de defrosts niet merkbaar zijn.

Het waait en is mistig en rond het vriespunt dus ideale omstandigheden om overal ijs op te krijgen.
Toch houdt de Daikin MXM40a icm met een 3.5kw Perfera vloermodel beneden(133kuub) en een 2kw vloermodel boven (inhoud onbekend) ons huisje aangenaam warm. Waarbij de unit boven maar sporadisch aanstaat. Meestal hebben we wat deuren openstaan dus in principe doet de 3.5kw het gehele huis. Wat echt niet slecht is. Moet er wel bij zeggen dat we de slaapkamers niet echt actief verwarmen. Het gaat meer om de overloop/hal.

Sfeerfoto's van de buitenunit :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk-F2G5-pq-VRS2hQHKRr-tj-30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6XMIIUnqs6yTif5s4yM7x1H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFcYWPPRa6fGjvoETktsgayTAy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxnAmJG8MnhCLRgUDJpdUPet.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AtlAntA op 10-12-2022 10:09 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
ron321 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:55:
[...]

Een airco nemen die wel lager kan?
En als het kan 2 x 25 single split, zo kan je 80% van het stookseizoen maar 1 gebruiken en zo zal in de koudere periodes de warmte meer verdeeld zijn, voordeel; aangenamer, meer comfort, betere cop, minder verbruik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlazeMuis
Net ook even gekeken hoeveel ijs er ligt, behoorlijk veel, loopt ook mooi onder de zonnepanelen door.

Ik was ook benieuwd naar de temperatuur van het ijs aan en onder de buitenunit, nog best koud, brrr.

Achter buitenunit, -14.7 op het koudste punt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umy8MamBGPhr2MwMuVV2-GvJxw0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/blpNczw6B97dSoHJ7ZpXEcaK.jpg?f=user_large

Onder buitenunit, het stuk waar het ijs uit komt en het ijs op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBlja81ytEoA5Sr76rgGb4FOAuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GPP8PdxQwtO5iG3zmV51deGO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P790yhsYMR-8oEcW28IE3skeSYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/794oWlSdP766RM7NcZXN74Ui.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:49
Ik heb een oud huurhuis maar als ik de airco aan laat staan in de nacht kost dit veel extra vermogen alles enkel glas houten kozijnen is niet tegen op te stoken wij verwarmen alleen de woonkamer. En voor de slaapkamers gaat de cv een half uur aan per avond onze cv is een geen hr dus stook een 100 kub gas voor een half uurtje verwarming per dag en dan staan alleen 3 kleine slaapkamers de cv aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:58
Hespy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:15:
[...]

En als het kan 2 x 25 single split, zo kan je 80% van het stookseizoen maar 1 gebruiken en zo zal in de koudere periodes de warmte meer verdeeld zijn, voordeel; aangenamer, meer comfort, betere cop, minder verbruik
Het klinkt bijna als een reclame-brochure.

Dit soort dingen zijn verleidelijk om te roepen, maar zijn in lang niet alle gevallen waar. Heb je statistieken om zo'n cijfer van 80% te onderbouwen? Of is het meer op gevoel?

Het is altijd goed denk ik om te proberen advies wat breder toepasbaar te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
whtniels schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:33:
[...]

Bedankt, wist niet dat je dat ook zo kon invullen.

Maar dat betekend dan ook als ik handmatig een hoge fanstand selecteer, dat hij altijd zo blaast als hij aangaat, ofniet?

Dat lijkt inderdaad beter.
[Afbeelding]
Dat hangt van je unit af, maar in principe wel ja. Een hoge fanstand is beter voor de efficiency maar kan ook ongemak geven. Ik gebruik meestal fanstand auto, dan gebruikt de unit (hopelijk) een lage fanstand als dat qua efficiency weinig scheelt.
Airco's zijn wel eigenzinnige apparaten; ze kiezen soms zelf om harder of zachter te blazen omdat de omstandigheden dat vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:53
Leanderr schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:18:
[...]

Dit klopt, dit merken wij ook. Wij hebben een daikin 3.5 kw voor de woonkamer en open keuken. Deze maakt binnen meer geluid dan de MHI multi split die boven hangen (3,5 op de overloop en 2,5 op zolder).

Nu kun je de daikin wel vrij stil krijgen maar dan halen wij niet de tempratuur die wij willen in de woonkamer. Sinds dat gisteren de spouwmuur isolatie is aangebracht scheelt het al een hoop. Echter hebben wij nog wel wat enkele ramen (glas in lood). Deze worden volgende week verwijderd en in januari terug geplaatst (in dubbel glas).

Dat de Daikin minder buiten geluid maakt is wel handig omdat deze aan de buitengevel hangt. De MHI 4 kw buitenunit staat op de dakkapel dus daar zullen weinig mensen over klagen. Deze staat wel bijna op de erfgrens dus als ze daar gaan meten dan is er misschien wel een probleem.

Morgen ga ik nog wel even extra dempers onder de MHI zetten omdat als we meer vermogen vragen je hem hoort trillen in onze eigen slaapkamer.
Ik heb dan wel een ander merk airco, maar ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat wanneer je de fan stand van de binnenunit hoger zet, de brom/resonance van de buitenunit aanzienlijk minder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardButler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
Ik heb zelf een tijd gehangen richting een WP. Sta nog steeds op de lijst bij Quatt, maar denk dat ik dit uiteindelijk niet door ga zetten.

Momenteel zit ik in de situatie dat ik 2 nieuw aangebouwde ruimtes heb van m'n huis en deze graag middels airco wil gaan verwarmen (en verkoelen). Ik kan me in het algemeen niet aan de indruk onttrekken dat er absurd hoge installatiekosten worden gevraagd voor airco's.

De beste offerte die ik gehad heb kom op zo'n 3500,- euro voor 2 x LG S09ET.
Wat komt daarbij geleverd:
- 14m buis
- 14m r32 vulmiddel
- Vloerbeugels
- Condens waterafvoer buis
- Kabelgoot langs de muur
- Airco

Als ik dit online configureer komt ik op niet meer dan €1800,- uit (voor 2 units). En dan heb ik zelfs een bus van 9kg r32 koudemiddel meegenomen. De €1700,- installatiekosten daartussen lijken me toch echt aan de hoge kant. Ervan uitgaan dat hij een dag bezig is, lijkt me een uurtarief van 212,50 toch echt wel aan de hoge kant.

In mijn huidige situatie kan ik de buizen nog netjes achter een gipswand wegwerken, en dus is het zelfs zo dat ik zelf de buizen van binnen naar buiten leg. De installateur hoeft niet te boren, gewoon, hangen, neerzetten, aansluiten, afvullen.

Zie ik hier iets over het hoofd, waardoor die 1700,- installatiekosten gerechtvaardigd zijn? Hier ben ik zelfs dus uitgegaan van de laagste offerte. Degene daaropvolgend zijn 4000,- en 6900,-. (dan wel voor andere units, daikin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
GerardButler schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:46:
Ik heb zelf een tijd gehangen richting een WP. Sta nog steeds op de lijst bij Quatt, maar denk dat ik dit uiteindelijk niet door ga zetten.

Momenteel zit ik in de situatie dat ik 2 nieuw aangebouwde ruimtes heb van m'n huis en deze graag middels airco wil gaan verwarmen (en verkoelen). Ik kan me in het algemeen niet aan de indruk onttrekken dat er absurd hoge installatiekosten worden gevraagd voor airco's.

- 14m buis
- 14m r32 vulmiddel
- Vloerbeugels
- Airco

Als ik dit online configureer komt ik op niet meer dan €1800,- uit (voor 2 units). En dan heb ik zelfs een bus van 9kg r32 koudemiddel meegenomen. De €1700,- installatiekosten daartussen lijken me toch echt aan de hoge kant. Ervan uitgaan dat hij een dag bezig is, lijkt me een uurtarief van 212,50 toch echt wel aan de hoge kant.

In mijn huidige situatie kan ik de buizen nog netjes achter een gipswand wegwerken, en dus is het zelfs zo dat ik zelf de buizen van binnen naar buiten leg. De installateur hoeft niet te boren, gewoon, hangen, neerzetten, aansluiten, afvullen.

Zie ik hier iets over het hoofd, waardoor die 1700,- installatiekosten gerechtvaardigd zijn? Hier ben ik zelfs dus uitgegaan van de laagste offerte. Degene daaropvolgend zijn 4000,- en 6900,-. (dan wel voor andere units, daikin).
Om deze reden heb ik voor doe -het-zelf gekozen.
Heb via de zaak een Qlima SC6035 aangeschaft voor net €700,--.
Ik weet dat je het in bedrijf stellen door een gecertificeerde monteur moet laten doen, maar heb het gewoon zelf gedaan.
Vooralsnog bevalt de Qlima mij uitstekend.
Vooral de mogelijkheid om de binnentemperatuur via mijn afstandsbediening te laten meten is een grote meerwaarde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlazeMuis
Zojuist een defrost, meteen de warmtecamera erbij gepakt en de binnenunit gemeten.

Het gaat zelfs onder de -22 op het koudste punt, lager kan mijn warmtecamera niet meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FUCqd6GKJf7GeqwhxqPe3BEi_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kHNyiYnp6yX7RIHws9cieAFU.jpg?f=user_large

Dat is nog behoorlijk koud, dit had ik zelf niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Sjamo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:21:
[...]

Het klinkt bijna als een reclame-brochure.

Dit soort dingen zijn verleidelijk om te roepen, maar zijn in lang niet alle gevallen waar. Heb je statistieken om zo'n cijfer van 80% te onderbouwen? Of is het meer op gevoel?

Het is altijd goed denk ik om te proberen advies wat breder toepasbaar te houden?
1 comfort; Stel je zou je woonkamer/keuken van +-60m2 willen verwarmen met CV radiator zou je er dan 1 hele grote hangen aan de ene kant van de ruimte of je zou er 3 hangen verspreid over de ruimte.

2 comfort/technisch; als er 1 aan het ontdooien is zal de andere iets meer geven om de dooi periode te overbruggen. Voorjaar en najaar zal je met 1 voldoende vermogen hebben. Een 2kw geeft met warmer weer 3kw verwarming

3 verbruik; bekijk te technisch gegevens, kleinere toestellen hebben een betere cop.

Mocht er ooit een defect aan 1 toestel zijn dan zit je niet in de koude.

Ik maak geen reclame, ik zeg gewoon wat IK zou doen, maar ik snap dat in sommige gevallen de leiding en plaats dit niet toe laat. Prijs van de toestellen zal +- gelijk zijn. Wel miss de plaatsing een meerkost. Als bijverwarming zou IK in dit geval ook maar 1 hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10 15:46
BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:17:
Net ook even gekeken hoeveel ijs er ligt, behoorlijk veel, loopt ook mooi onder de zonnepanelen door.

Ik was ook benieuwd naar de temperatuur van het ijs aan en onder de buitenunit, nog best koud, brrr.

Achter buitenunit, -14.7 op het koudste punt.

[Afbeelding]

Onder buitenunit, het stuk waar het ijs uit komt en het ijs op het dak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie beelden, ik laat hem hier ook al 3 week 24/7 draaien vannacht was het -2 met mist en de buitenunit stond voor het eerst lekker te blazen.
Van 0:00 tot 11:00 uur 5x defrost op mijn oprit al wat zout gestrooid gezien onder de junit een ijsbaan wordt dit komt omdat de afvoer bevroren is en de bodem nu overloopt, hoe ver kan dit bevriezen tot ventilator vast gaat zitten of valt dit mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:59:
Zojuist een defrost, meteen de warmtecamera erbij gepakt en de binnenunit gemeten.

Het gaat zelfs onder de -22 op het koudste punt, lager kan mijn warmtecamera niet meten.

[Afbeelding]

De mijne ging net ook in DF. Was nodig om aan de buitenunit te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU2iEpvyWH-5lyOdO00phD3PLYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWipN6sTREYL3pGUJyo421Qv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00_pGIl1YCDZT61KFZaE6k8ct0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AY5PIrIq6xjiuYcY4HWvW3xM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
BlazeMuis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:59:

[Afbeelding]

lol, heel mooi en leuk om te zien.

Heb je al eens je binnenuinit op de foto gezet terwijl deze aan het defrosten /heetgasverwarmen is ?...

aaarrggg..... o<:) -13.9 ° gezien...
gelukkig blaast deze dan niet hárd... anders zou je ijs-pegels aan je neus hebben hangen... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Hansieo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:25:
[...]

lol, heel mooi en leuk om te zien.

Heb je al eens je binnenuinit op de foto gezet terwijl deze aan het defrosten /heetgasverwarmen is ?...

aaarrggg..... o<:) -13.9 ° gezien...
gelukkig blaast deze dan niet hárd... anders zou je ijs-pegels aan je neus hebben hangen... _O-
Deze foto is van de binnenunit tijdens een defrost :+

Of bedoel je de buitenunit tijdens een defrost?

[ Voor 5% gewijzigd door BlazeMuis op 10-12-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-10 22:43
enzoronald schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:40:
Deze vind ik heel interessant, dus als je lucht minder vochtig is dan voelt het kouder aan?

Ik leer bij! Wat zijn dan ideale vochtomstandigheden?

We zijn deze week van enkel glas naar hr++ glas gedaan dus we verwachtten wonderen maar dat is nog niet echt het geval. Ik ben nu ook even snachts op temp aan het houden met het idee dat het huis op zich moet opwarmen. Alles koelde telkens af naar 9 a 10 graden dus ik hoop met eventjes op de tanden te bijten en het huis in zijn geheel wat warmer te maken, het verbruik te zien zakken.
Makes sense vrienden van de airco? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Ik zie dat hier ook de luchtvochtigheid begint te zakken van 55 naar 40 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-10 22:43
BGFG schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:50:
[...]

Het is het totaalverbruik, van binnen en buitenunit samen. Tenminste bij mij; de binnenunits krijgen hun voeding via de buitenunit. Verbruik van de binnenunits lijkt mij trouwens miniem.
Mijn verwarring gaat vooral over de verschillende binnenunits die aan 1 buitenunit hangen.

Ik heb het gevoel bij mijn ene view dat ik het verbruik van alle binnenunits samen zie
Keuken + bureau = bureau in mijn app

Terwijl bij de andere lijkt het alsof het verbruik per binnenunit te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
GerardButler schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:46:

- 14m buis
- 14m r32 vulmiddel
- Vloerbeugels
- Airco

Dat is nog al een prijs voor 2x 2,5 kWh LG's

Heb afgelopen zomer 2x LG S12ET besteld in het buitenland totaal prijs 1000,- incl bezorgen op pallet.
Wat los materiaal zoals leidingen en goten gekocht voor 200,- bij NXL.

Op de bovenverdieping het gat naar buiten zelf geboord echter in de woonkamer kwam ik met geen mogelijk heid door de muur met de 60mm boor. Hier een bedrijf voor laten komen die netjes het gat gemaakt heeft a 100,-

Totaalprijs voor 2x LG S12ET (dus 3,5 kWh en niet de 2.5 kWh) units ongeveer 1300,-
Oh en nog kratje pils voor vriend die geholpen heeft met aansluiten en de spullen voor afpersen/ in bedrijfsname heeft

Geen garantie is een keuze ik maak en waar ik ook geen moeite mee heb gezien de gemaakte kosten.
Net als dat ik dat ding 24/7 aan heb staan want mocht ie over paar jaar versleten zijn dan bestel ik gewoon een nieuwe.

Om eerlijk te zijn vind ik de prijzen van NL bedrijven waanzin.
Airco's plaatsen in de winter is het nieuwe goud en bepaalde lui verdienen er dik op.
Helaas werkt marktwerking op deze manier. De maatschappij is een graai cultuur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
DriesLec schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:35:
[...]

Deze vind ik heel interessant, dus als je lucht minder vochtig is dan voelt het kouder aan?

Ik leer bij! Wat zijn dan ideale vochtomstandigheden?
Ik had vanmorgen een luchtvochtigheid van 29%. Dus heb ik ff een pan met water laten koken voor een half uur, het is nu 42%, maar ik heb het graag rond de 50 a 60%.

Vandaag komt een nieuw filter van de luchtbevochtiger binnen, dan kan deze ook weer aan, beviel vorig jaar goed.
Pagina: 1 ... 273 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic