Stoken met een airco, heeft dat nog nut na prinsjesdag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-05 16:14
Zoals ongetwijfeld vele, ben ik gaan kijken hoe ik goedkoper mijn woning kon verwarmen. Met name dan de woonkamer.

Uiteindelijk ben ik op een warmtepomp airco uitgekomen met een SCOP waarde van 4,88, deze is een kleine 2 weken geleden geplaatst.

Jullie raden het al toen kwam prinsjes dag en er komt dus uiteindelijk een energieplafond, echter zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer en weet ik niet meer wat straks voordeliger is om het huis mee te gaan verwarmen. CV of toch de airco?

Ons verbruik per jaar is zo'n 2100kWh en 800M3 gas per jaar. Tevens worden er november ook 8 zonnepanelen goed voor +- 2300kWh. Natuurlijk mag ik dan nog de 2300kWh tegen het 2100kWh aan stroom weg salderen en dan kom ik netto op 200kWh over productie uit. Echter weet ik niet wat de airco op jaarbasis aan stroom zal gaan verbruiken.

Ik denk dat ik voorlopig kleine beetjes met de airco zal gaan bijverwarmen gezien het huis redelijk goed is geïsoleerd en toch bijna niets afkoelt, overdag is er ook vaak niemand thuis.

Hoe gaan andere Tweakers met vergelijkbare situatie hier mee om, wellicht is er een wiskundige die het wat beter kan uitleggen, of is het voor ons allemaal nog koffiedik kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 13:46
Ik zou beginnen met het uitlezen van je slimme meter. Schaf een simpele p1 meter aan (bijv HomeWizard) en je weet precies waar je aan toe bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
JL-IP(!) schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:33:
Ik zou beginnen met het uitlezen van je slimme meter. Schaf een simpele p1 meter aan (bijv HomeWizard) en je weet precies waar je aan toe bent.
Die heb ik er al op zitten, inmiddels is ook het homewizard stopcontact onderweg om het precieze verbruik van de airco uit te lezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Het hangt mede van je stroomprijs af, daarnaast zijn er op dit moment diverse topics die heel goed aansluiten op je vraag.

Kijk ook eens naar deze meneer

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Deel 30 Wel of niet aan de warmtepomp?! Door de nieuwe regels.
en het kanaal: ketelklets op YT daar vind je ook veel nuttige informatie.

Persoonlijk denk ik, het kan niet anders dan dat er een tegenreactie komt waardoor het kabinet terugmoet naar de tekentafel. Want nu wordt op gas stoken eigenlijk weer aantrekkelijker dan op stroom, maar het maakt dus uit of je zonnepanelen hebt of niet.

Ook is er nu geen rekening gehouden met mensen die al gasloos zijn, en het kan niet zo zijn dat zij kind vd rekening worden.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen:
zonnepanelen ja met overcapaciteit > airco gebruiken
zonnepanelen nee of geen overcapaciteit > cv gebruiken

Reken daarnaast maar op zo'n 10 tot 15kw per dag aan extra verbruik door je airco in de koude maanden.

Wat ik nog het meest schandalige vind is dat mensen met een open haard, houtkachel of pelletkachel niet worden ontmoedigd, maar dat juist hier nu een run op lijkt te ontstaan. Haardhout, pellets, het is niet aan te slepen en de prijzen zijn ook al een paar keer over de kop gegaan maar het lijkt nog steeds aantrekkelijk om het op deze manier te doen. En wij maar braaf proberen aan onze stikstofnormen te voldoen.. :(

[ Voor 25% gewijzigd door loewie1984 op 27-09-2022 09:45 ]

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
In elk geval tot 31/12/2022 zal het verwarmen met airco goedkoper zijn. Het beoogde prijsplafond voor gas en elektriciteit zal namelijk pas op 1 januari 2023 ingaan.

Op dit moment is er in werkelijkheid nog niets duidelijk hoe dat prijsplafond eruit gaat zien. Op de eerstgenoemde voorbeelden van grenzen is (terecht) wel erg veel commentaar gekomen. Dus ik verwacht dat voor eea definitief is er nog veel gesleuteld gaat worden aan zowel het maximumtarief als de hoeveelheid verbruik tot waar het maximale tarief geldt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hangt ook van de buitentemperatuur af. Verschillende cop waarden bij verschillende temperaturen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
Ik zit in min of meer dezelfde situatie, geïnvesteerd in zonnepanelen en warmtepomp, maar de cv ketel hangt nog. M. I. is het vrij simpel: het hangt van je tarieven af.

1 m3 gas bevat ongeveer 9kWh (thermisch). Een WP heeft 3kWh (elektrisch) nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren. Grofweg kun je dus zeggen dat het stoken met WP voordelig is als de gasprijs hoger is dan 3x de stroomprijs.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

loewie1984 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:36:
Wat ik nog het meest schandalige vind is dat mensen met een open haard, houtkachel of pelletkachel niet worden ontmoedigd, maar dat juist hier nu een run op lijkt te ontstaan. Haardhout, pellets, het is niet aan te slepen en de prijzen zijn ook al een paar keer over de kop gegaan maar het lijkt nog steeds aantrekkelijk om het op deze manier te doen. En wij maar braaf proberen aan onze stikstofnormen te voldoen.. :(
Verbieden zijn we niet van in NL. Maar ben het wel met je eens, houtstook is zeer lucratief, zelfs met €400/kuub.

Hout bevat 4-5,5kWh / kg energie. 1 kuub droog hout = ~500kg. 500 * 5kWh (droog) = 2500kWh
400 / 2500 = €0,16/kWh warmte.

Gas is 8,5kWh / kuub.
€3,5 / 8,5 = €0,41/kWh tot €1,90 / 8,5 = €0,22/kWh warmte.

En net zoals een (enkele, single split) lucht/lucht warmtepomp is het lastig te verspreiden door je huis.

Wel meer werk een haard onderhouden natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 27-09-2022 09:55 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:22
met hout verbranding moet je wel rekening houden met "onverwachte kosten":
https://www.security.nl/p...ide+webshops+in+haardhout

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het hangt mede van je stroomprijs af, daarnaast zijn er op dit moment diverse topics die heel goed aansluiten op je vraag.

Kijk ook eens naar deze meneer [YouTube: Deel 30 Wel of niet aan de warmtepomp?! Door de nieuwe regels.] en het kanaal: ketelklets op YT daar vind je ook veel nuttige informatie.

Persoonlijk denk ik, het kan niet anders dan dat er een tegenreactie komt waardoor het kabinet terugmoet naar de tekentafel. Want nu wordt op gas stoken eigenlijk weer aantrekkelijker dan op stroom, maar het maakt dus uit of je zonnepanelen hebt of niet.

Ook is er nu geen rekening gehouden met mensen die al gasloos zijn, en het kan niet zo zijn dat zij kind vd rekening worden.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen:
zonnepanelen ja met overcapaciteit > airco gebruiken
zonnepanelen nee of geen overcapaciteit > cv gebruiken

Reken daarnaast maar op zo'n 10 tot 15kw per dag aan extra verbruik door je airco in de koude maanden.

toon volledige bericht
Mensen proberen hun hoofd boven water te houden. Daar is niets schandaligs aan. Dit draait nu eens niet om jou. Dit draait niet om jou belonen en andere straffen. We moeten/gaan hoe dan ook van het gas af. En daar heb jij al het voordeel in dat je, of dat al bereikt hebt, of goed op weg bent. Jij bent dus niet zielig, jij hebt het veel beter dan velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ligt denk ik vrij sterk aan wat je situatie is. Als je een vast contract hebt, zoals volgens mij ongeveer de helft van NL, hoef je je niet druk te maken, dat wordt echt niet zomaar ineens 3x zo duur tussentijds. Heb je variabel, dan wordt het rekenen...

Ik heb het geluk van een contract dat nog ruim 2 jaar loopt, dus de WP die ik besteld heb en de WP-boiler die klaarstaat, worden gewoon geplaatst zo gauw het kan, en gas zsm eruit. Ja het is een risico, maar ik denk/hoop dat de situatie nu relatief korte-termijn is, en dat over 2 jaar de (stroom-)tarieven wel weer genormaliseerd zullen zijn.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 20:29
Seth_Chaos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:18:
[...]

Mensen proberen hun hoofd boven water te houden. Daar is niets schandaligs aan. Dit draait nu eens niet om jou. Dit draait niet om jou belonen en andere straffen. We moeten/gaan hoe dan ook van het gas af. En daar heb jij al het voordeel in dat je, of dat al bereikt hebt, of goed op weg bent. Jij bent dus niet zielig, jij hebt het veel beter dan velen.
Helaas ben ik het niet met je eens. Natuurlijk moet iedereen naar de kosten kijken, maar als we de aarde blijven vervuilen dan is er binnenkort geen leefbare aarde meer over. Dan kunnen we allemaal met een luchtfles op de rug gaan rondlopen.

De regering is wel degene die daarover moet nadenken aangezien hun de meeste invloed hebben hierop. Ik ben het dus inderdaad eens met @loewie1984 dat houtverbranding voor verwarmen zoveel mogelijk ontmoedigd moet worden en alternatieven juist aantrekkelijker gemaakt moeten worden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Bra-Jo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:28:
Ligt denk ik vrij sterk aan wat je situatie is. Als je een vast contract hebt, zoals volgens mij ongeveer de helft van NL, hoef je je niet druk te maken, dat wordt echt niet zomaar ineens 3x zo duur tussentijds. Heb je variabel, dan wordt het rekenen...
Helaas was mijn contract van 3 jaar afgelopen juli afgelopen. :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 23:42
DutchKel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
[...]

Helaas ben ik het niet met je eens. Natuurlijk moet iedereen naar de kosten kijken, maar als we de aarde blijven vervuilen dan is er binnenkort geen leefbare aarde meer over. Dan kunnen we allemaal met een luchtfles op de rug gaan rondlopen.

De regering is wel degene die daarover moet nadenken aangezien hun de meeste invloed hebben hierop. Ik ben het dus inderdaad eens met @loewie1984 dat houtverbranding voor verwarmen zoveel mogelijk ontmoedigd moet worden en alternatieven juist aantrekkelijker gemaakt moeten worden.
Hout is CO2 neutraal. Het kan lokaal zeer plaatselijk absoluut voor luchtvervuiling zorgen (fijnstof, NOx etc.), maar om te zeggen dat die gezinnen die op hout gaan stoken "de aarde vervuilen" is natuurlijk totale onzin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
[...]

Dit is een noodsituatie. De overheid greep te laat in. En dan nemen burgers dus het initiatief om zichzelf te redden. Helemaal omdat de rijksoverheid zelf aan gaf dat het volk voor dit jaar niets meer van hen mochten verwachten. Als je bedoeld dat het schandalig is dat de rijksoverheid zo laat ingreep, ben ik het helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 20:29
Lollercopter schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:52:
[...]

Hout is CO2 neutraal. Het kan lokaal zeer plaatselijk absoluut voor luchtvervuiling zorgen (fijnstof, NOx etc.), maar om te zeggen dat die gezinnen die op hout gaan stoken "de aarde vervuilen" is natuurlijk totale onzin.
En doe dat nu eens keer 1 miljoen want zoveel huishoudens zitten nu in de knel en kiezen mogelijk voor zo'n alternatief of keer 2,5 miljoen wat de verwachting is van het aantal huishoudens die binnenkort in de knel zitten.

Overigens bedoelde ik meer wat @Seth_Chaos beschreef. De overheid moet dit juist ontmoedigen en alternatieven aantrekkelijker maken. Maar hier zijn ze inderdaad veel te laat mee echter is het de enige partij die het kan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Ik weet niet hoe het hout uit een gemiddeld bos bij jou belandt, maar je vergeet even:
-Transport. Het meeste hout komt van ver. Daarnaast bevat hout per hoeveelheid getransporteerde massa bijzonder weinig energie.
-Drogen. Praktisch al het haardhout wat je in de winkel/groothandel vindt is machinaal gedroogd met (gas-)ovens
-Oogsten. Een boom vellen vergt nogal wat zaagwerk en aanverwante handelingen

Het hout zelf mag dan circulair zijn, maar hout verbranden voor warmte is dat zeker niet.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 27-09-2022 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31
[...]

Mwah. Mensen die op hout stoken dragen moedwillig extra bij aan de dood van 300k mensen in Europa jaarlijks.

https://www.rtlnieuws.nl/...lachtoffers-300000-daling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:53
Seth_Chaos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:55:
[...]

Dit is een noodsituatie. De overheid greep te laat in.
Greep de overheid te laat in? Er is nog niemand in Nederland die een jaarafrekening heeft gehad tegen 4 euro per kuub gas, aangezien die prijs pas sinds ~augustus zo hoog staat. Ja, er zijn heel veel mensen die al hoge voorschotten hebben moeten betalen en dat is soms knap lastig, maar zegt natuurlijk helemaal niks over wat ze straks écht kwijt zijn.

Op de vraag van topicstarter:

Als je nu variabele tarieven hebt ben je waarschijnlijk het goedkoopste uit als je zorgt dat je gasgebruik net uitkomt onder de maximumhoeveelheid die het prijsplatform hanteert en pas daarna je warmtepomp gaat gebruiken tot je daar ook onder de maximumhoeveelheid van het prijsplatform voor elektriciteit uit komt. Mijn motivatie is dat per eenheid de kosten niet zo veel uit elkaar zullen lopen, maar als je je warmtepomp nog even een winter minder gebruikt dan duurt het misschien ook "een winter" langer voor je 'm weer hoeft te vervangen. Je gasinstallatie heb je toch al afgeschreven dus wat extra gebruik daar maakt geen verschil.

Als je verder wilt kijken moet je echt je tarieven weten, plus hoeveel gas vs elektriciteit je nodig hebt om je huis op de gewenste temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

AMDFreak

Intel is zo..

Ik weet niet hoe ik dit prijsplafond moet zien icm zonnepanelen..
Eigen verbruik +/- 3000kwh per jaar.. opwek zonnepanelen 4500kwh per jaar.
Kortom, ik heb nog 1500kwh over om met m'n airco's te stoken. Zonder dat ik daarvoor gas moet betalen.

Maar een warmtepomp zonder zonnepanelen is icm een prijsplafond niet interessant denk ik..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 09:21
Als we het dan toch hebben over de nadelen van houtstook (die wordt gestimuleerd door een "speciale militaire operatie" in Oekraïne)...

Heeft iemand al nagerekend wat de milieueffecten van een (escalatie van een) "speciale militaire operatie" zouden kunnen zijn?!?

[ Voor 3% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 27-09-2022 11:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Vipertje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:09:
[...]

Mwah. Mensen die op hout stoken dragen moedwillig extra bij aan de dood van 300k mensen in Europa jaarlijks.

https://www.rtlnieuws.nl/...lachtoffers-300000-daling
Dat moet je dan wel in verhouding zien. Want de uitstoot van de industrie en auto's is vele malen erger dan iemand die een haardje stookt. Ik woon onder de rook van de botlek en mag dan ook alles in mijn omgeving van een milimeter roet per jaar ontdoen. En dan woon ik er nog bijna 30 kilometer vandaan. Daarbij is de gemiddelde barbeque vele malen slechter voor het milieu dan een haard vuur. Het moet allemaal veranderen. Maar het is zinloos om de moraal ridder uit te hangen naar mensen die geen enkele keus hebben. Mensen lijken niet te begrijpen dat ze bevoorrecht zijn om die keuze te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Skit3000 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:14:
[...]

Greep de overheid te laat in? Er is nog niemand in Nederland die een jaarafrekening heeft gehad tegen 4 euro per kuub gas, aangezien die prijs pas sinds ~augustus zo hoog staat. Ja, er zijn heel veel mensen die al hoge voorschotten hebben moeten betalen en dat is soms knap lastig, maar zegt natuurlijk helemaal niks over wat ze straks écht kwijt zijn.

Op de vraag van topicstarter:

Als je nu variabele tarieven hebt ben je waarschijnlijk het goedkoopste uit als je zorgt dat je gasgebruik net uitkomt onder de maximumhoeveelheid die het prijsplatform hanteert en pas daarna je warmtepomp gaat gebruiken tot je daar ook onder de maximumhoeveelheid van het prijsplatform voor elektriciteit uit komt. Mijn motivatie is dat per eenheid de kosten niet zo veel uit elkaar zullen lopen, maar als je je warmtepomp nog even een winter minder gebruikt dan duurt het misschien ook "een winter" langer voor je 'm weer hoeft te vervangen. Je gasinstallatie heb je toch al afgeschreven dus wat extra gebruik daar maakt geen verschil.

Als je verder wilt kijken moet je echt je tarieven weten, plus hoeveel gas vs elektriciteit je nodig hebt om je huis op de gewenste temperatuur te krijgen.
toon volledige bericht
Dat zegt wel degelijk iets. Want die voorschotten moesten ze wel betalen. Dat geld moet links of rechtsom wel gebudgetteerd worden. Zeker wanneer de rijksoverheid zegt dat je die hoge rekening hoe dan ook krijgt, omdat ze zelf nadrukkelijk hebben aangegeven dat we niets van de rijksoverheid mochten verwachten voor de energierekening van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Seth_Chaos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:49:
[...]

Dat zegt wel degelijk iets. Want die voorschotten moesten ze wel betalen. Dat geld moet links of rechtsom wel gebudgetteerd worden. Zeker wanneer de rijksoverheid zegt dat je die hoge rekening hoe dan ook krijgt, omdat ze zelf nadrukkelijk hebben aangegeven dat we niets van de rijksoverheid mochten verwachten voor de energierekening van dit jaar.
Ik zeg ook niet dat het voor mensen makkelijk is om een hoog voorschot te betalen, maar wel dat de soep niet zo heet wordt gegeten als nu wordt geroepen. In augustus heeft niemand de verwarming aan gehad dus al moest je volgens je contract 4 euro per m³ gas betalen, dat is allemaal alleen maar fictief. Misschien ben je 5 euro per maand meer kwijt dan voorheen als je twee keer in de week vijf minuten doucht en ja er zijn mensen voor wie 5 euro meer betalen al lastig is, maar dat is van een hele andere orde dan horrorbedragen van "600 euro meer per maand" waar over werd geroepen.

Kortom, iemand die in augustus een voorschot van 600 euro moest betalen, krijgt over diezelfde maand weer 500 euro of meer terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Skit3000 op 27-09-2022 13:36 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:19
DutchKel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:04:
[...]

En doe dat nu eens keer 1 miljoen want zoveel huishoudens zitten nu in de knel en kiezen mogelijk voor zo'n alternatief of keer 2,5 miljoen wat de verwachting is van het aantal huishoudens die binnenkort in de knel zitten.

Overigens bedoelde ik meer wat @Seth_Chaos beschreef. De overheid moet dit juist ontmoedigen en alternatieven aantrekkelijker maken. Maar hier zijn ze inderdaad veel te laat mee echter is het de enige partij die het kan.
Ach hou toch op, er zijn lang geen 1 miljoen houtkachels in Nederland en van een of twee winters wat extra hout stoken gaat echt niet de wereld naar de haaien...

Paniekzaaierij...

/edit: Zo lang China besluit vrolijk tientallen kolencentrales bij te bouwen en Brazilië structureel het regenwoud af blijft fakkelen steek ik in de winter gewoon lekker mijn houtkachel aan.

[ Voor 11% gewijzigd door OverSoft op 27-09-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
targaryanwolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:31:

Uiteindelijk ben ik op een warmtepomp airco uitgekomen met een SCOP waarde van 4,88, deze is een kleine 2 weken geleden geplaatst.

.....

Ons verbruik per jaar is zo'n 2100kWh en 800M3 gas per jaar. Tevens worden er november ook 8 zonnepanelen goed voor +- 2300kWh. Natuurlijk mag ik dan nog de 2300kWh tegen het 2100kWh aan stroom weg salderen en dan kom ik netto op 200kWh over productie uit. Echter weet ik niet wat de airco op jaarbasis aan stroom zal gaan verbruiken.
Ik heb 1600 m3 gasverbruik vervangen door 1700 kWh airco verwarmen en 350 kWh warmtepompboiler voor warm water. Zie hier de cijfertjes.....

Met 800 m3 gas vervangen door airco verwarmen zul je dus waarschijnlijk onder het plafond blijven met stroom......en ben je waarschijnlijk iets goedkoper uit.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-09-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Hier heb ik vorig jaar november 3 LG split airco's in gebruik genomen (met enkele buitenunit). Eentje in de woonkamer en boven in 2 slaapkamers elk eentje.

Het verhaal van @ZuinigeRijder hierboven kan ik bevestigen. Wij bespaarden ook ongeveer 1m3 ten koste van 1kWh.
Wij stoken vooral veel specifieker en lokaler. De CV zit bij ons op vloerverwarming waarmee je dus vrijwel het hele huis langdurig warm maakt. Ons huis was C-label wat blijkbaar niet voldoende is om fatsoenlijk met vvw te kunnen werken.
Met de airco's werken we heel anders. Als we ergens zitten, knakken we ff zo'n ding aan. Zeker in de slaapkamers is het dan vrijwel instant warm. In de woonkamer laten we de AC vaak even tussen 4 en 6 draaien zodat het met avondeten wat warm is.

Voor de woonkamer merkten we wel dat het opwarmproces niet heel comfortabel is. De airco blaast dus er gaat een boel warme en koude lucht rond voordat alles wat warm is. Dat was vooral als we van bv. 12-13 graden naar 20 stookten in een uur of 2.

Nu hebben we onze kozijnen overal laten vervangen door PVC-triple glas. Mijn hoop is dat de woonkamer dan bv. niet naar 12 graden afkoelt maar naar 16. Dan heb ik daar al veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Laatst online: 21:32
hjkv schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:11:

Voor de woonkamer merkten we wel dat het opwarmproces niet heel comfortabel is. De airco blaast dus er gaat een boel warme en koude lucht rond voordat alles wat warm is. Dat was vooral als we van bv. 12-13 graden naar 20 stookten in een uur of 2.
als ik het goed begrijp is het met airco verwarmen ook meer een 24/7 proces waarbij je een temperatuur instelt en deze stabiel houdt (Voor grotere ruimtes). Ik gebruik het op zolder om te verwarmen maar die is zo lek als een mand, daarom zet ik vanuit bed dat ding op 30 graden turbostand en als de koffie is doorgelopen is het lekker comfortabel. Daarna moet ik nog 2x dat ding aan zetten gedurende de dag en dan ben ik ook wel weer rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
hjkv schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:11:
Wij hebben ook 2 binnen units, eentje woonkamer en eentje slaapkamer. Op onze binnenunits zitten conform sensors, hierdoor zou je geen last van een voelbare luchtstroom moeten krijgen, echter nog niet getest. Daarbij zijn die van ons in te regelen via een app en een tijdschema, wanneer je zou willen dat het om 18:00 21graden is in de woonkamer kun je dit in het schema zetten, dan gaat de airco heel langzaam en vooral energiezuinig de ruimte verhitten.

Ons huis heeft toen ik het in 2019 aankocht energielabel B gekregen, hierdoor was het gas verbruik altijd al vrij laag. Huis koelt namelijk niets af, heb nog geen cv of airco aangehad maar het is momenteel 19graden in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ah, met name schemaregeling op temperatuur mis ik bij onze units. Welk merk/type airco's heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
hjkv schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:34:
Ah, met name schemaregeling op temperatuur mis ik bij onze units. Welk merk/type airco's heb je?
Binnenunit: Daikin luxe wandmodel FTXM-R + Wifi (deze unit ziet er qua design ook mooier uit)
Buitenunit: Daikin 2MXM50N9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Aah oke. Ik heb destijds ook naar de Daikins gekeken maar voor triple split was dat fiks duurder. Ik heb mijn huidige systeem voor €1900 (totaal voor €2700 met leidingen, afpompen etc). Daikin zou dacht ik 3.5-4k zijn waarmee ik totaal op ~4.5k zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Skit3000 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:34:
[...]

Ik zeg ook niet dat het voor mensen makkelijk is om een hoog voorschot te betalen, maar wel dat de soep niet zo heet wordt gegeten als nu wordt geroepen. In augustus heeft niemand de verwarming aan gehad dus al moest je volgens je contract 4 euro per m³ gas betalen, dat is allemaal alleen maar fictief. Misschien ben je 5 euro per maand meer kwijt dan voorheen als je twee keer in de week vijf minuten doucht en ja er zijn mensen voor wie 5 euro meer betalen al lastig is, maar dat is van een hele andere orde dan horrorbedragen van "600 euro meer per maand" waar over werd geroepen.

Kortom, iemand die in augustus een voorschot van 600 euro moest betalen, krijgt over diezelfde maand weer 500 euro of meer terug.
Met de kennis van nu kun je dat zeggen. Maar iedereen heeft tot Prinsjesdag netjes zijn of haar voorschotten betaald. En daar hebben ze veel voor moeten laten. En dat geld is niet zomaar ff terug. Er zitten dus een hoop mensen in financiële nood, ook al weten ze dat een terug betaling van het voorschot hen in het verschiet ligt. Veel instanties hebben geen boodschap aan iemand die zegt volgend jaar te kunnen betalen. Nog los van het gegeven dat het enkel een tegemoetkoming is. Als je meer gas of elektriciteit dan het plafond betaald, is de kans groot dat je alsnog financieel in de shit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
hjkv schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:38:
Aah oke. Ik heb destijds ook naar de Daikins gekeken maar voor triple split was dat fiks duurder. Ik heb mijn huidige systeem voor €1900 (totaal voor €2700 met leidingen, afpompen etc). Daikin zou dacht ik 3.5-4k zijn waarmee ik totaal op ~4.5k zou komen.
Ik was net geen 5k kwijt, ook heb ik gekeken naar andere merken en installateurs. De ene airco is de andere niet. Buurman van mij heeft bij een Daikin installateur gewerkt die die raadden ze ook aan omdat er vrijwel geen problemen met deze units zijn en hij had deze units ook in huis hangen. :)

Tevens heb ik een offerte gehad voor een MITSUI airco, dan zou ik voor een kleine 2k klaar zijn geweest. Echter de installateur was een 1 mans bedrijfje en voelde een beetje 'beun' aan. Toen ik voor een fatsoenlijk merk vroeg zat ik al snel over de 4k voor een Mitsubishi Heavy Electric met oerlelijk logo midden op de binnenunit, kijk daar toch liever niet tegen aan de hele dag ;)

Gezien ik hiermee wil gaan verwarmen heb ik gewoon voor kwaliteit gekozen, tevens zit er 5 jaar garantie op de hele installatie en komen ze de eerste 5 jaar kosteloos langs voor onderhoud en schoonmaken van de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:02
[...]

zeggen dat deze gezinnen NIET de aarde vervuilen op deze manier is ook totale onzin, dat ligt niet aan enkel de factor wel of geen hout stoken, maar waar haal je dat hout vandaan.

Als wij bomen gaan kappen aan de andere kant van onze planeet om dat hier te verbranden omdat dat goedkoper is met vervoer etc dan hier gas te verbruiken....

Zelfde geld heeft dat gezin iemand werken bij een bedrijf waar hout afval betaald afgevoerd word.
Dan is het win win voor beide, het is er al, en beide lagere kosten. (eigen situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Seth_Chaos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:40:
[...]

Met de kennis van nu kun je dat zeggen. Maar iedereen heeft tot Prinsjesdag netjes zijn of haar voorschotten betaald. En daar hebben ze veel voor moeten laten. En dat geld is niet zomaar ff terug. Er zitten dus een hoop mensen in financiële nood, ook al weten ze dat een terug betaling van het voorschot hen in het verschiet ligt. Veel instanties hebben geen boodschap aan iemand die zegt volgend jaar te kunnen betalen. Nog los van het gegeven dat het enkel een tegemoetkoming is. Als je meer gas of elektriciteit dan het plafond betaald, is de kans groot dat je alsnog financieel in de shit zit.
Dat klopt, maar met de kennis van toen was het sowieso verstandig om je voorschot omlaag in plaats van omhoog te zetten. Betaal je 600 euro voorschot en gaat je energieleverancier failliet, dan ben je dat kwijt. Als je je voorschot zet op het bedrag dat je daadwerkelijk kwijt denkt te zijn en de rest van de verwachtte kosten zet je op een spaarrekening dan bescherm je jezelf. Daarnaast kan je met een variabel contract overstappen wanneer je wilt. Ik denk dat er straks een loophole ontstaat in de regeling van de overheid, aangezien als je overstapt van aanbieder A naar aanbieder B, de tweede niet weet hoeveel stroom en gas je bij de eerste hebt gebruikt en het plafond dus gewoon weer op de maximale waarden inzet.

En je hebt gelijk dat wie meer dan het plafond gebruikt alsnog de marktprijs moet betalen. Het is dus zaak om zo min mogelijk te gebruiken, wat (als iedereen dit doet) als bijeffect heeft dat de prijs zakt door de afgenomen vraag. Tegen de tijd dat je dan alsnog boven het plafond uit komt zit je dus misschien al in maart 2023 en zijn de prijzen weer "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
targaryanwolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:46:
[...]

Ik was net geen 5k kwijt, ook heb ik gekeken naar andere merken en installateurs. De ene airco is de andere niet. Buurman van mij heeft bij een Daikin installateur gewerkt die die raadden ze ook aan omdat er vrijwel geen problemen met deze units zijn en hij had deze units ook in huis hangen. :)

Tevens heb ik een offerte gehad voor een MITSUI airco, dan zou ik voor een kleine 2k klaar zijn geweest. Echter de installateur was een 1 mans bedrijfje en voelde een beetje 'beun' aan. Toen ik voor een fatsoenlijk merk vroeg zat ik al snel over de 4k voor een Mitsubishi Heavy Electric met oerlelijk logo midden op de binnenunit, kijk daar toch liever niet tegen aan de hele dag ;)

Gezien ik hiermee wil gaan verwarmen heb ik gewoon voor kwaliteit gekozen, tevens zit er 5 jaar garantie op de hele installatie en komen ze de eerste 5 jaar kosteloos langs voor onderhoud en schoonmaken van de unit.
5K voor een single split vs. 2800 voor 3 airco's is wel een verschil natuurlijk.
Then again, als het goed werkt en is wat je wilt en wat je ervan verwacht, prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
hjkv schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:25:
[...]

5K voor een single split vs. 2800 voor 3 airco's is wel een verschil natuurlijk.
Then again, als het goed werkt en is wat je wilt en wat je ervan verwacht, prima :)
Heb een multi split, 2 binnen units 1 buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans van den E
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-04-2023
Ik heb een appartement op de bovenste verdieping van 2000 en ik gebruik mijn airco al meer dan twee jaar.
Tov. de stadsverwarming van Eneco scheelt me dit in kosten ca. de helft.
We zijn gepensioneerd.
Overigens is het gemakkelijk uit te rekenen .
Jij hebt zonnepanelen, dus het is helemaal voordelig, mogelijk gratis!

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals ongetwijfeld vele, ben ik gaan kijken hoe ik goedkoper mijn woning kon verwarmen. Met name dan de woonkamer.

Ik denk dat ik voorlopig kleine beetjes met de airco zal gaan bijverwarmen gezien het huis redelijk goed is geïsoleerd en toch bijna niets afkoelt, overdag is er ook vaak niemand thuis.
Ik woon in een appartement. De temperatuur komt bijna niet onder de 22 graden of het moet echt heeeel koud worden buiten. We hebben alleen een airco in de woonkamer. De ketel zetten we bijna niet aan, het is veel sneller om even de airco aan te zetten. Maar in de meeste gevallen is een vest genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Hans van den E schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:30:
Ik heb een appartement op de bovenste verdieping van 2000 en ik gebruik mijn airco al meer dan twee jaar.
Tov. de stadsverwarming van Eneco scheelt me dit in kosten ca. de helft.
We zijn gepensioneerd.
Overigens is het gemakkelijk uit te rekenen .

Hans
Nee, ik kan met mijn zonnepanelen zo meteen mijn huidige jaargebruik terug winnen (dus zonder verbruikt van de airco) en hou dan netto onder aan de streep 200kWh overproductie over, gezien ik nog niet weet wat ik met de airco zal gaan verbruiken is dit nog erg gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Bra-Jo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:28:

Ik heb het geluk van een contract dat nog ruim 2 jaar loopt, dus de WP die ik besteld heb en de WP-boiler die klaarstaat, worden gewoon geplaatst zo gauw het kan, en gas zsm eruit. Ja het is een risico, maar ik denk/hoop dat de situatie nu relatief korte-termijn is, en dat over 2 jaar de (stroom-)tarieven wel weer genormaliseerd zullen zijn.
Heb er zelf ook geen last van. Maar ik ga wel voor de strategie om alles zolang mogelijk uit te stellen gelukkig zelf hier nog meer dan 2 jaar tijd voor. Maar op dit moment lijkt helemaal niks rendabel voor langetermijnvisie. Wp is leuk maar nu kneiter duur en slecht leverbaar en met oplopende kwh prijs ook niet het wonder middel. Met huidige kabinetsbeleid ben je flink de sjaak met je ev en wp :/ Mag je hopen dat je financieel het kunt doen uit idealisme.. anders ga je met huidige beleid mooi van de wal in de sloot.

Ik hou het geld wel achter de hand en ga de aankomende 2 jaar mooi rustig de kat uit de boom kijken. Hopen dat de markt weer rustiger wordt en er met gedegen financiële onderbouwing er straks een groen alternatief hier kan worden geplaatst. Ten slotte staat de techniek ook niet stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:19
OverSoft schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:51:
[...]

Ach hou toch op, er zijn lang geen 1 miljoen houtkachels in Nederland en van een of twee winters wat extra hout stoken gaat echt niet de wereld naar de haaien...

Paniekzaaierij...

/edit: Zo lang China besluit vrolijk tientallen kolencentrales bij te bouwen en Brazilië structureel het regenwoud af blijft fakkelen steek ik in de winter gewoon lekker mijn houtkachel aan.
Volgens het RIVM wel
Volgens het RIVM kan met rookreinigers ook de fijnstofuitstoot uit houtstook worden teruggedrongen. Er zijn ongeveer één miljoen houtkachels en -haarden in Nederland, op zo'n 7,8 miljoen huizen in Nederland.
Probleem zit hem vooral in fijnstof. Slecht voor je kinderen, slecht voor je longen, enz.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-05 10:51
hjkv schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:34:
Dat zou je met Tado op kunnen lossen. Die kan ook a/c's aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
emile schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:03:
[...]

Dat zou je met Tado op kunnen lossen. Die kan ook a/c's aansturen.
Ja, heb al wat zitten turen. Zit op de CV hier een Honeywell EvoHome systeem, daarmee schijnt het ook te kunnen. Maar ach, nu drukken we op een knopje als we het ergens warm willen hebben, opzich ook goed zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:19

Jullie raden het al toen kwam prinsjes dag en er komt dus uiteindelijk een energieplafond, echter zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer en weet ik niet meer wat straks voordeliger is om het huis mee te gaan verwarmen. CV of toch de airco?

Hoe gaan andere Tweakers met vergelijkbare situatie hier mee om, wellicht is er een wiskundige die het wat beter kan uitleggen, of is het voor ons allemaal nog koffiedik kijken?
toon volledige bericht
Op basis van het prijsplafond van 0,70 bij 1,50:

1m3 gas = 9.769kWh. Laten we even uitgaan van een verlies van 20%.

1,50 aan gas geeft dan 7,82 kWh aan warmte. Met de SCOP van 4,8 heb je dan 1,47 kWh aan stroom nodig. Dit kost €1,03 aan stroom op basis van die 70 cent. Dus de airco is goedkoper mits de SCOP wordt behaald.

Verwarmen met een elektrische kachel oid is veel duurder dan gas. Dan betaal je 7,82 * 0,7 = €5,47 ipv €1,50 voor dezelfde warmte.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 27-09-2022 17:13 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
sdk1985 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:03:
[...]

Volgens het RIVM wel

[...]

Probleem zit hem vooral in fijnstof. Slecht voor je kinderen, slecht voor je longen, enz.
Stress omdat men de rekening niet meer kan betalen is veel ongezonder.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hans van den E schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:30:

gratis? dan heb je wel een heel erg slechte teruglever vergoeding. :+

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:zie topicwarning

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 28-09-2022 08:37 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 12:34
Erg jammer dat dit topic zo gekaapt is.
Ik zit met dezelfde vraag als TS.

Verbruik
800m3 gas en 2800kwh stroom.
Sinds Juni een airco en 4800wp aan zonnepanelen geplaatst.
Vloerverwarming heb ik uitgezet, en probeer nou met de airco te verwarmen, maar krijg mijn twijfels weer om de vloerverwarming toch aan te zetten.

Warmtepomp komt over een aantal jaren, was nu niet te betalen voor mij icm zonnepanelen.

Ik probeer nu de airco 24/7 te laten draaien en middels een klokprogramma de temperatuur te bepalen, ik ben nog afwachtend wat dit met het stroomverbruik doet.(dit is nog in testfase dus)

Wat ik nog meer in gedachte heb, is de vloer weersafhankelijk te regelen met een maximum ruimte temperatuur. Alles boven de maximum ruimtetemp. verwarm ik dan bij met de airco.
Ik denk dat de airco zo een stuk minder stroom nodig heeft en daar een stukje "kantelpunt" in zit kwa stookkosten.
Ik ben benieuwd of meer mensen hier ervaring in hebben, of tips/tricks.

Hopelijk kan dit alsnog een heel bruikbaar topic worden voor veel mensen.

[ Voor 9% gewijzigd door Robke15 op 22-11-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
-foutje-

[ Voor 98% gewijzigd door Robke15 op 22-11-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Robke15 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:46:

daar hebben we het airco topic voor!
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
Robke15 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:46:
Erg jammer dat dit topic zo gekaapt is.
Ik zit met dezelfde vraag als TS.

Verbruik
800m3 gas en 2800kwh stroom.
Sinds Juni een airco en 4800wp aan zonnepanelen geplaatst.
Vloerverwarming heb ik uitgezet, en probeer nou met de airco te verwarmen, maar krijg mijn twijfels weer om de vloerverwarming toch aan te zetten.

Warmtepomp komt over een aantal jaren, was nu niet te betalen voor mij icm zonnepanelen.

Ik probeer nu de airco 24/7 te laten draaien en middels een klokprogramma de temperatuur te bepalen, ik ben nog afwachtend wat dit met het stroomverbruik doet.(dit is nog in testfase dus)

Wat ik nog meer in gedachte heb, is de vloer weersafhankelijk te regelen met een maximum ruimte temperatuur. Alles boven de maximum ruimtetemp. verwarm ik dan bij met de airco.
Ik denk dat de airco zo een stuk minder stroom nodig heeft en daar een stukje "kantelpunt" in zit kwa stookkosten.

Hopelijk kan dit alsnog een heel bruikbaar topic worden voor veel mensen.
toon volledige bericht
Als ik hier kijk kom ik uit op de eerder genoemde getallen dat de gasprijs zo'n 3 keer de elektraprijs moet zijn voordat gas weer goedkoper wordt.

Momenteel gebruik ik, als er iemand thuis is, de airco om overdag te verwarmen en stook ik 's avonds de houtkachel. Voorlopig is hout het goedkoopst, daarna elektra en daarna gas. Als straks het prijsplafond er komt ga ik opnieuw rekenen, maar ik schat dat er niet heel veel verandert.

Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk de CV voor de verschillende tijden anders in zou moeten stellen om een goede vergelijking te maken (houtkachel stookt alleen de woonkamer warm, airco gaat per ruimte, maar CV verwarmt verschillende kamers). Maar aangezien dat iets is dat je toch niet dagelijks gaan doen vind ik het prima zo. Sowieso zit ik met deze combinatie goed, aangezien de zonnepanelen voldoende opwekken waardoor ik momenteel maximaal zo'n 100 euro per maand aan stookkosten heb (dat is inclusief hout)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Ik heb inmiddels de vloerverwarming op weersafhankelijk gezet want anders moest de airco erg veel werk doen en het comfor van de vloerverwarming is niet te verslaan.
Een beetje warme voeten is prettig!!

Stooklijn van 20 -> 45 met ruimtecompensatie, thermostaat staat op 18°, de badkamer is nu met de vorst lekker tussen de 15 en 17 graden, en voor de wastafel heb ik vloerverwarming met 2 vaste periodes aanstaan.

De airco zetten we aan als we thuis zijn, hoeft heel even te werken. Defrost regelmatig, maar geen nare ervaringen omdat de warmte in de vloer en muren zit.

Gasverbruik zit op ca. 4 tot 7m3 met deze vorst.(inclusief douche)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
-

[ Voor 99% gewijzigd door Robke15 op 13-12-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
@Robke15

Ik stook inmiddels met de airco via een scherma, morgens om 06:00 gaat deze aan op verwarmen op 18.5 graden, vanaf 16:30 verwarmen op 19.5 graden en om 23:00 weer uit.

Defrost stand is 2 a 3x per dag, stroomverbruik zit op +- 8kWh per dag. Mijn gas verbruik zit op 2m3 per week, alleen douchen en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
targaryanwolf schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:13:
@Robke15

Ik stook inmiddels met de airco via een scherma, morgens om 06:00 gaat deze aan op verwarmen op 18.5 graden, vanaf 16:30 verwarmen op 19.5 graden en om 23:00 weer uit.

Defrost stand is 2 a 3x per dag, stroomverbruik zit op +- 8kWh per dag. Mijn gas verbruik zit op 2m3 per week, alleen douchen en koken.
Oke hele fijne!!

Met een hoeveel kw airco verwarm je hoeveel m2 woning als ik vragen mag?
En heb je tegels of hout als vloer?

Ik heb onze woning ook flink geisoleerd in ieder geval maar vind dat de warmte redelijk snel vervliegd met alleen de airco, en voelt het met tegels koud aan(loop graag op sokken haha)

Onze unit defrost wel regelmatig nu, het vriest dan ook flink sinds het weekend en hij hangt op ca. 4m hoogte op het zuiden, daar waait het ook nog lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Robke15 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:31:
[...]

Oke hele fijne!!

Met een hoeveel kw airco verwarm je hoeveel m2 woning als ik vragen mag?
En heb je tegels of hout als vloer?
Ik heb een 3.5kW buitenunit, de woonkamer + keuken is bij elkaar zo'n +- 20m3 (denk ik, kamer verspringt nogal).

Mijn vloer is laminaat die met een ondervloer op beton ligt, met daaronder een kruipruimte. Ik loop altijd in huis met sokken, heb nooit nog nooit het idee gehad dat het koud aanvoelt.

Wanneer het boven koud aanvoelt dan wil ik nog wel eens de unit boven aanzetten om effe de koud eruit te halen. Echter slapen mijn partner en ik liever in een koude slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
targaryanwolf schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:56:
[...]

Ik heb een 3.5kW buitenunit, de woonkamer + keuken is bij elkaar zo'n +- 20m3 (denk ik, kamer verspringt nogal).

Mijn vloer is laminaat die met een ondervloer op beton ligt, met daaronder een kruipruimte. Ik loop altijd in huis met sokken, heb nooit nog nooit het idee gehad dat het koud aanvoelt.

Wanneer het boven koud aanvoelt dan wil ik nog wel eens de unit boven aanzetten om effe de koud eruit te halen. Echter slapen mijn partner en ik liever in een koude slaapkamer.
Oke dat verklaard het grote verschil dan wel.
Ik heb een woonkamer van 29,5m2 en een open keuken van 14m2, ook een bijkeuken van 11m2 word verwarmd, maar daar komt de airco niet.

Keuken en bijkeuken hebben overigens een hoger plafond als de rest van de woning dus ook weer meer m3 inhoud.

Bij ons is de vloer geïsoleerd, 10cm xps, 10cm beton erop daar weer eps tackerplaten met vloerverwarming + 7cm smeervloer en tegels.

Boven stoken wij ook puur alleen met zeer strenge vorst, ook middels een airco. Alleen de badkamer word verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Robke15 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:16:
[...]
Oke dat verklaard het grote verschil dan wel.
Ik heb een woonkamer van 29,5m2 en een open keuken van 14m2, ook een bijkeuken van 11m2 word verwarmd, maar daar komt de airco niet.
Als ik de benedenverdieping grofweg optel kom ik op 30m2 uit, hier moet dan nog de hal en het trappenhuis vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
targaryanwolf schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:02:
[...]

Als ik de benedenverdieping grofweg optel kom ik op 30m2 uit, hier moet dan nog de hal en het trappenhuis vanaf.
Die komen er bij mij nog bij dan, kelderkast, hal en wc. Loopt ook vloerverwarming doorheen maar dat is te verwaarlozen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:54

PinusRigida

I put the p in pool.

JL-IP(!) schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:33:
Moet je voor zo'n P1 dongle ook een abo aangaan bij HomeWizard? ik vind het niet terug in de beschrijving van de dongle, noch in de beschrijving van de app in de Playstore, mogelijks kijk ik erover.

Je kan van je energieleverancier ook een P1 dongle bekomen maar uiteraard gaan die leiperds hier weer maandelijks extra voor factureren.

Als deze dongle die je linkt zonder abokosten komt is het een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Laatst online: 04-05 13:46
PinusRigida schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:25:
[...]

Moet je voor zo'n P1 dongle ook een abo aangaan bij HomeWizard? ik vind het niet terug in de beschrijving van de dongle, noch in de beschrijving van de app in de Playstore, mogelijks kijk ik erover.

Je kan van je energieleverancier ook een P1 dongle bekomen maar uiteraard gaan die leiperds hier weer maandelijks extra voor factureren.

Nee, deze werkt ook zonder abonnement kosten. Zonder abonnement heb je wat mindere functies maar het blijft een goed overzicht van je verbruik.

Onderstaande kun je met een abonnement.
https://www.homewizard.com/nl/energy-plus/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

JL-IP(!) schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:28:
[...]

Nee, deze werkt ook zonder abonnement kosten. Zonder abonnement heb je wat mindere functies maar het blijft een goed overzicht van je verbruik.

Onderstaande kun je met een abonnement.
https://www.homewizard.com/nl/energy-plus/
Thanx, was me idd. net aan het verder nformeren en zat ook op de Energy+ pagina :D , maar dat lijkt me voor mijn gebruik niet nodig: als die dongle gewoon werkt om een actueel inzicht te zien zonder abonnement, is het te gek dat ik die van m'n energieleverancier zou nemen en een maandelijkse meerkost zou betalen voor dezelfde functionaliteit.

Ik ga me dus zo'n Homewizard Dongle bestellen, P1 poort is al een week ofzo geactiveerd. Nogmaals dank!

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 14-12-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PinusRigida schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:25:
[...]

Nee, dat hoeft niet. Ik heb hem ook zonder abonnement. Met een abonnement kun je meer maar ik weet ook niet precies wat. Voor mij is het genoeg dat ik direct mijn verbruik kan zien (gewoon per seconde, ik heb hem gekocht toen het capaciteitstarief aangekondigd werd). Historische gegevens kijk ik wel na bij de netbeheerder of leverancier al kan dat ook in de app.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 14-12-2022 13:42 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Marzman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:39:
[...]

Nee, dat hoeft niet. Ik heb hem ook zonder abonnement. Met een abonnement kun je meer maar ik weet ook niet precies wat. Voor mij is het genoeg dat ik direct mijn verbruik kan zien (gewoon per seconde, ik heb hem gekocht toen het capaciteitstarief aangekondigd werd). Historische gegevens kijk ik wel na bij de netbeheerder of leverancier al kan dat ook in de app.
Idd, ik ben het net op dezelfde manier van plan als jij.
M'n dongle is bij deze zo'n minuut geleden besteld.

Dit topic kwam op het ideale moment voorbij want ik was dus zo'n ding van m'n leverancier aan het overwegen, had geen idee dat derde partijen dit ook verkochten zónder extra maandkost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:59
Marzman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:39:
[...]

Ik heb 'm nu met abbo, dan blijft er meer dan 12 maanden historie inzichtelijk & je krijgt alarmpjes (x% meer gas / stroom verbruikt, je watermeter draait al een tijdje continue etc).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik heb volgens mij een 5 kw verwarmings-airco van Fujitsu. Wij hebben geen zonnepanelen.

Ter informatie voor mensen die over een airco nadenken:
Begin november laten plaatsten met als doel alleen mijn woonkamer te verwarmen als wij er zijn. Wij zijn daarmee van 110 kuub naar 44 kuub gas per maand gegaan. Elektra is van 387 Kwh naar 462 gegaan.
Het verbruik van elektra was wel lager als nu voor de airco vanwege de buitentemperatuur. Als wij het verbruik van vorig jaar nu ook hadden gehad, waren wij 410 euro kwijt geweest en nu maar 250 door het verbruik.
Moet de vergelijking nog maken met december en met het prijsplafond, dat durf ik het nog even niet te zeggen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:10

mutsje

Certified Prutser

Wij gaan in april 2023 over op verwarmen/koelen via airco, in onze wijk wil men een warmwaternet aan gaan leggen. En ik wil gewoon van het gas af. Ben aan het kijken of ik nog extra zonnenpanelen kwijt kan maar offerte is getekend en 1e week april gaan alle radioatoren het huis verlaten (gaan we zelf doen). Dan buitenunites en binnenunits en dan weer sparen voor nieuwe vloer :+ als laatste gaat de cv eruit die uitsluitend nog voor douchen gebruikt zal gaan worden. Moet nog nadenken wat daarvoor in de plaats terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met het verwarmen van een woonkamer met open vide?
Wij hebben hier vloerverwarming, maar misschien kunnen wij aardig besparen met het verwarmen met een airco unit samen met onze vloerverwarming.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-05 20:57
tilburgs82 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:24:
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met het verwarmen van een woonkamer met open vide?
Wij hebben hier vloerverwarming, maar misschien kunnen wij aardig besparen met het verwarmen met een airco unit samen met onze vloerverwarming.
Ja maar niet met een airco. Ik heb ook vloerverwarming maar met een ventilatie warmtepomp (Nibe F750). Mijn woonkamer + keuken is zo'n 64 m2 en mijn open vide is zon 34 m2 daarvan en geen problemen. In de vide is het wel standaard 1-2 graden warmer

Het probleem wat ik zou verwachten met alleen airco is dat je voornamelijk de vide gaat verwarmen. Tenslotte het is lucht-lucht verwarming op een kleine plek (locatie airco) en dat gebeurt toch voornamelijk door convectie. Tuurlijk is dat ook het geval met vloerverwarming maar dan is het over een grotere opervlakte.

Airco + vloerverwarming zou natuurlijk wel kunnen werken maar ik zou niet kunnen zeggen hoeveel je gaat besparen. Ik verwacht dat je als de vloerverwarming ook in andere vertrekken hebt dat je het systeem wel weer moet inregelen. Denk aan een andere stooklijn en veranderen van de doorstroom per groep. Tenslotte de afgifte van de vloerverwarming in de woonkamer kan naar beneden omdat je de airco hebt.

Als je de vloerverwarming al op een warmtepomp hebt is de winst die je waarschijnlijk met de airco maakt verwaarloosbaar want het zijn allebei warmtepompen.

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

retakenroots schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:49:
[...]

Ja maar niet met een airco. Ik heb ook vloerverwarming maar met een ventilatie warmtepomp (Nibe F750). Mijn woonkamer + keuken is zo'n 64 m2 en mijn open vide is zon 34 m2 daarvan en geen problemen. In de vide is het wel standaard 1-2 graden warmer

Het probleem wat ik zou verwachten met alleen airco is dat je voornamelijk de vide gaat verwarmen. Tenslotte het is lucht-lucht verwarming op een kleine plek (locatie airco) en dat gebeurt toch voornamelijk door convectie. Tuurlijk is dat ook het geval met vloerverwarming maar dan is het over een grotere opervlakte.

Airco + vloerverwarming zou natuurlijk wel kunnen werken maar ik zou niet kunnen zeggen hoeveel je gaat besparen. Ik verwacht dat je als de vloerverwarming ook in andere vertrekken hebt dat je het systeem wel weer moet inregelen. Denk aan een andere stooklijn en veranderen van de doorstroom per groep. Tenslotte de afgifte van de vloerverwarming in de woonkamer kan naar beneden omdat je de airco hebt.

Als je de vloerverwarming al op een warmtepomp hebt is de winst die je waarschijnlijk met de airco maakt verwaarloosbaar want het zijn allebei warmtepompen.
toon volledige bericht
Het grootste probleem bij ons is dat wij een vloerverwarming hebben van 30+ jaar oud met die oude zwarte tyleen buizen die 20/25cm uit elkaar liggen. We hebben geen radiatoren. Dus met dagen zoals de afgelopen 2 weken, heeft de verwarming het er best moeilijk mee.
Een goedkope oplossing is dan een airco split unit. Vandaar mijn vraag.
Maar misschien moeten wij eens naar een warmtepomp gaan kijken, evt. Met hogere aanvoer, want met 30/35 graden aanvoer en 2 weken -5 graden of lager wordt het bij ons niet warm. Daarvoor is de warmteafgifte van de vloerverwarming te laag.

Voor nood als het echt lang koud is, hebben wij altijd nog onze houtkachel.

• retakenroots
tilburgs82 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:12:
[...]
Maar misschien moeten wij eens naar een warmtepomp gaan kijken, evt. Met hogere aanvoer, want met 30/35 graden aanvoer en 2 weken -5 graden of lager wordt het bij ons niet warm. Daarvoor is de warmteafgifte van de vloerverwarming te laag.

Voor nood als het echt lang koud is, hebben wij altijd nog onze houtkachel.
Een warmtepomp voor een hogere aanvoer is meestal niet de beste oplossing want daar zijn ze niet voor gebouwd.

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

retakenroots schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:23:
[...]

Een warmtepomp voor een hogere aanvoer is meestal niet de beste oplossing want daar zijn ze niet voor gebouwd.
We zouden misschien voor een bodemwarmtepomp kunnen gaan. Die kunnen vaak wat hoger kwa temperatuur en het rendement is hoger, omdat de bodem altijd warmer is dan de lucht.
Vorig jaar zijn we hier even mee bezig geweest, maar helaas geen enkele installateur gevonden die ons de garantie kan geven dat het werkt.
Het is ook niet dat de aanvoer naar 60 graden moet, maar 30/35 is misschien te laag.
Heb vorig jaar de ketel op 40 graden gezet als test, maar dat werkt niet. Op 50 werkt het wel.
Maar ook dat is geen goede vergelijking, want de ketel springt dan vaak uit, waardoor de aanvoertemperatuur schommelt. En een warmtepomp draait continu.

• retakenroots
tilburgs82 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:37:
[...
Heb vorig jaar de ketel op 40 graden gezet als test, maar dat werkt niet. Op 50 werkt het wel.
Maar ook dat is geen goede vergelijking, want de ketel springt dan vaak uit, waardoor de aanvoertemperatuur schommelt. En een warmtepomp draait continu.
Als de vloerverwarming 30 jaar oud is dan zit er waarschijnlijk ook niet veel isolatie onder die vloer en heb je daar dus veel verlies. Dan kan je er ook aan denken om de vloer te vervangen en betere vloerverwarming er in te zetten. Dan kan je cv ook lager en later altijd nog over een warmepomp nadenken.Een grondwater warmtepomp is toch ook redelijk duur qua boren.

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:38
Bovendien heeft een moderne vloerverwarming ook meer en dunnere slangen die dichter op elkaar liggen. Dan kan je ook met een lagere temperatuur nog vermogen overbrengen.

Als de gehele vloer eruit wat lastig is zou je er een nieuwe in kunnen laten frezen en vanuit de kruipruimte naisoleren, mocht je dat graag willen.

• thisisnotmyname
Verwarmen met de vloerverwarming heeft qua comfort wel de nodige voordelen.
Het grote nadeel van verwarmen met de airco is dat je relatief veel lucht moet verplaatsen om de boel op te warmen. Je kan de lucht wel opwarmen maar die staan hun energie gelijk weer af aan de muren en de meubels enzo. En ondertussen houd je dan koude voeten.

Ik laat mijn airco lekker uit in de winter, comfort van de vloerverwarming vind ik belangrijker dan mogelijk een kleine besparing op de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

thisisnotmyname schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:21:
Bovendien heeft een moderne vloerverwarming ook meer en dunnere slangen die dichter op elkaar liggen. Dan kan je ook met een lagere temperatuur nog vermogen overbrengen.

Als de gehele vloer eruit wat lastig is zou je er een nieuwe in kunnen laten frezen en vanuit de kruipruimte naisoleren, mocht je dat graag willen.
Helaas gaat dat allemaal niet lukken. Wij hebben beton direct op zand. Geen kruipruimte.
Nieuwe vloerverwarming en isolatie betekent hele vloer eruit, beton uitfrezen enz.
De airco zouden we als extra bijverwarming willen gaan gebruiken (of hoofd en vloer bijverwarming)

Even ter info. Huis is uit 1990. Energielabel C. Finse logbouw met 10cm grenen balken als buitenmuur, 10cm glaswol en 2cm grenen afgetimmerd. Dak ook 10cm glaswol.
Vloer is helaas onbekend, aangezien we die bouwtekening missen, maar dat 10cm glaswol is volgens mij al volgens de norm van 1991 en nieuwer (correct me if I’m wrong), dus ik verwacht dat de vloer ook aan die eisen voldoet. (Was een los kavel in 1990, dus de toenmalige eigenaar had het zelf laten bouwen).
Makkelijkste (goedkoopste) isolatie is momenteel dubbelglas laten vervangen door HR++ of hoger, maar daar hebben we helaas niet aan gedacht toen we hier 2 jaar geleden kwamen wonen en het hele huis hebben laten schilderen incl. Alle kitnaden hebben laten vervangen (was toen niet bekend bij ons dat HR++ zoveel beter isoleerde, anders hadden we dat ook laten doen. Gaan we nu doen bij de eerst volgende schilderbeurt).

De gehele vloerverwarming is ook afgestemd op de kennis van toen. Geen warmtewisselaar tussen ketel en tyleen (zuurstofdoorlatende) buizen, dus de hele ketel was van binnen weggeroest. Deze is 2 jaar geleden vervangen, maar vanwege garantie e.d. Een warmtewisselaar ertussen gezet. Nu is de aanvoer hierdoor wat lager en krijgen we het nog net warm genoeg, maar het moet geen week -15 zijn zoals vorig jaar (of 2 jaar geleden). Dan krijgen wij het niet warmer dan 18 graden binnen.
Nu met de 2 weken -5 staat de thermostaat op 19 en dat wordt behaald (op dit moment 6-7m3 gasverbruik per dag voor vrijstaand, 150m2 over 2 verdiepingen, laatste jaar 1000m3 totaal verbruikt, 2 personen, maar de kachel staat gemiddeld ook zo’n 2x per week aan).
En daarbij is er ook een houtkachel, dus die zal toen ook meegenomen zijn in de berekening voor het verwarmen.

O ja, wat ook nog nuttige info is, ons stroomverbruik is momenteel ongeveer 3000kwh en wij hebben zonnepanelen die zo’n 7000kwh opwekken. Met de nieuwe zeer lage teruglevertarieven is elektrisch verwarmen voor ons al snel interessant. We hebben die installatie (zo veel mogelijk) ook met zicht op de toekomst laten leggen (warmtepomp, elektrische auto).

[ Voor 12% gewijzigd door tilburgs82 op 15-12-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
Als je het met een gasketel al lastig warm krijgt qua radiatoren dan zal het met een normale warmtepomp denk ik niet veel beter worden. Een lucht/lucht warmtepomp (airco) is dan als aanvulling denk ik helemaal geen verkeerd idee.

Ik had ook van die fijne thyleenbuizen (kraan stond dicht) toen we ons huis kochten maar heb daar dwars doorheen een nieuwe vloerverwarming in laten frezen en dat ging perfect.

Ik heb er ook een airco laten plaatsen voor de zomer maar die zou ook in de winter prima de ruimte kunnen verwarmen. Maar omdat ik geen zonnepanelen heb hou ik het lekker op de cv+vloerverwarming, dat is veel comfortabeler.

Let wel even op de SCOP van de airco want die zijn lang niet bij alle even goed. Alle airco's kunnen koelen, ieder met hun eigen rendement maar ik heb begrepen dat de verschillen vooral bij het verwarmen zitten. In dat geval kan het dan lonen om een wat beter merk te kopen. Bij voldoende gebruik kan dat zichzelf vermoedelijk terugverdienen.

Succes met je keuze!

[ Voor 11% gewijzigd door thisisnotmyname op 18-12-2022 02:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
thisisnotmyname schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:58:
Let wel even op de SCOP van de airco want die zijn lang niet bij alle even goed. Alle airco's kunnen koelen, ieder met hun eigen rendement maar ik heb begrepen dat de verschillen vooral bij het verwarmen zitten. In dat geval kan het dan lonen om een wat beter merk te kopen. Bij voldoende gebruik kan dat zichzelf vermoedelijk terugverdienen.

Succes met je keuze!
Klopt, ikzelf heb een Daikin airco, heeft het met -8 buiten en hoge lucht vochtigheid prima gedaan. Natuurlijk is het wel het stroomverbruik omhoog gaan, maar das ook niet zo heel vreemd. In de defrost stand vallen viel ook mee, hooguit 1 a 2x per uur, duurt dan nog geen 5 minuten.

Kennissen met goedkopere aircomerken waren vooral aan het klagen dat deze het huis niet meer op temperatuur krijgt en wel elke 15 a 20min in de defrost stand ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
targaryanwolf schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:48:
[...]

Klopt, ikzelf heb een Daikin airco, heeft het met -8 buiten en hoge lucht vochtigheid prima gedaan. Natuurlijk is het wel het stroomverbruik omhoog gaan, maar das ook niet zo heel vreemd. In de defrost stand vallen viel ook mee, hooguit 1 a 2x per uur, duurt dan nog geen 5 minuten.

Kennissen met goedkopere aircomerken waren vooral aan het klagen dat deze het huis niet meer op temperatuur krijgt en wel elke 15 a 20min in de defrost stand ging.
Ik ervaar exact hetzelfde als jij met een mitsubishi. Kennissen verwarmen niet eens met de airco om die reden.
Pagina: 1

Let op:
Dit topic gaat niet over houtstook.