Grappig, ze maken zelf ook een fout. Een airco = (ook) een warmtepomp.vn2000 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:55:
Extra kennis over de "materie" vind ik altijd leuk.
https://www.opleidingscen...ij-aircos-en-warmtepompen
En: Installateurs zijn creatief om toch de minimale leidinglengte te halen. Van Bronkhorst ziet creatieve werkstukjes bij de buitenunitMotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:04:
[...]
Grappig, ze maken zelf ook een fout. Een airco = (ook) een warmtepomp.
De foto waarnaar verwezen word is volgens mij gewoon een loop/oil trap omdat de buitenunit hoger staat dan de binnenunit. Wat ze bedoelen is dat je soms achter de buitenunit een opgerolde leiding ziet om maar niet af te hoeven tappen….
Daikin FTXM35R/RXM35R
Wat het ook zijn mag; het ziet er niet uit…Servee schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:14:
[...]
En: Installateurs zijn creatief om toch de minimale leidinglengte te halen. Van Bronkhorst ziet creatieve werkstukjes bij de buitenunit
De foto waarnaar verwezen word is volgens mij gewoon een oil trap omdat de buitenunit hoger staat dan de binnenunit. Wat ze bedoelen is dat je soms achter de buitenunit een opgerolde leiding ziet om maar niet af te hoeven tappen….
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Das waar maar als de buitenunit op een dak staat bij een bedrijf en de binnenunit hangt twee etages lager is dit wel een nuttige actie. Bij huisinstallaties zie je dit nooit en ook niet nodig.GermanPivo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:16:
[...]
Wat het ook zijn mag; het ziet er niet uit…
Daikin FTXM35R/RXM35R
Installateur houdt van Wokkels.GermanPivo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:16:
[...]
Wat het ook zijn mag; het ziet er niet uit…
Klopt, ze zeggen met prijzen kunnen we inkoop garanderen etc.mwk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:02:
[...]
Ik doe nooit aanbetalingen. Geeft mij het gevoel dat betreffende aanbieder cash flow uitdagingen heeft.
En je kunt kijken naar kvk en reviews leuk en aardig maar als geeft geen uitsluitsel of ze problemen hebben etc.
Geen beweging in te krijgen jammer maar helaas
AnimeAdicted
Bedrijven zat. Verder zoeken. Wat zoek je Daikin? Climasense.nlOffens1490 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:23:
[...]
Klopt, ze zeggen met prijzen kunnen we inkoop garanderen etc.
En je kunt kijken naar kvk en reviews leuk en aardig maar als geeft geen uitsluitsel of ze problemen hebben etc.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 03-10-2022 19:26 ]
Interessant, blijkbaar kan je voorgevormde oil traps kopen. Toch een stuk sjieker, maar kost natuurlijk weer extra en dat willen we niet.Servee schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:20:
[...]
Das waar maar als de buitenunit op een dak staat bij een bedrijf en de binnenunit hangt twee etages lager is dit wel een nuttige actie. Bij huisinstallaties zie je dit nooit en ook niet nodig.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Weet iemand toevallig een MHI dealer te zitten in de regio West-Brabant? Ik heb het contactformulier op de MHI website ingevuld, maar ik krijg niet bijster veel respons. Als ik de zoekfunctie gebruik zie ik dat @BastiaanN een MHI dealer heeft gesproken, maar hij woont zo te zien niet echt in de buurt van mij 
Het aantal ME dealers in de buurt is ook op twee vingers te tellen. Het lijkt wel of ze in de buurt alleen Daikins en LGs verkopen. Vooral die laatste lijkt me nou niet ideaal om het huis mee gaan te verwarmen.
Het aantal ME dealers in de buurt is ook op twee vingers te tellen. Het lijkt wel of ze in de buurt alleen Daikins en LGs verkopen. Vooral die laatste lijkt me nou niet ideaal om het huis mee gaan te verwarmen.
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
http://www.airservicefijnaart.nl/ Aardige kerel maar ik heb Daikin genomen vanwege vind ik de mooiere binnenunit.wjjkoevoets schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:28:
Weet iemand toevallig een MHI dealer te zitten in de regio West-Brabant? Ik heb het contactformulier op de MHI website ingevuld, maar ik krijg niet bijster veel respons. Als ik de zoekfunctie gebruik zie ik dat @BastiaanN een MHI dealer heeft gesproken, maar hij woont zo te zien niet echt in de buurt van mij
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 03-10-2022 19:30 ]
Er zijn wegen om de kredietwaardigheid te controleren van bedrijven. Kost je vaak een tientje tot paar tientjes dan heb je wat meer zekerheid. Indien je ondernemer bent heb je vaak al een abonnement hierop.Offens1490 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:23:
[...]
Klopt, ze zeggen met prijzen kunnen we inkoop garanderen etc.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hoe heb je die zo snel gevonden als ik vragen mag? Toevallig zelf ervaring mee?
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Yep. Zie vorige post.wjjkoevoets schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
[...]
Hoe heb je die zo snel gevonden als ik vragen mag? Toevallig zelf ervaring mee?
En voor Daikin niet naar die toko in Rucphen gaan, Stervens duur. https://www.totaal-installateur.nl/CV+Installatie
[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 03-10-2022 19:34 ]
Klopt maar nogmaals dit is voor grotere koel installaties en systemen waar flink wat meters overbrugd moet worden die units zie je niet op daken van kantoorpanden en vrieshuizen. Voor particulieren is dit eigenlijk nooit nodig.GermanPivo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:26:
[...]
Interessant, blijkbaar kan je voorgevormde oil traps kopen. Toch een stuk sjieker, maar kost natuurlijk weer extra en dat willen we niet.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Woon zelf in Rijen en heb mijn MHI multisplit door Koelklimaattechniek laten installeren. Dit bedrijf zit echter wel in Boxtel (dus niet bepaald in het westen van Brabant), weet niet precies hoe ver hun werkgebied reikt.wjjkoevoets schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:28:
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Got it, bedankt!MotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
[...]
Yep. Zie vorige post.
En voor Daikin niet naar die toko in Rucphen gaan, Stervens duur. https://www.totaal-installateur.nl/CV+Installatie
Ik kan altijd even contact met ze opnemen. Boxtel is gelukkig ook weer niet heel ver. Niet geschoten is altijd mis.MiBe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:33:
[...]
Woon zelf in Rijen en heb mijn MHI multisplit door Koelklimaattechniek laten installeren. Dit bedrijf zit echter wel in Boxtel (dus niet bepaald in het westen van Brabant), weet niet precies hoe ver hun werkgebied reikt.
Verwijderd
Gezien de woning hier met 2 verdiepingen en de wens voor zowel verwarmen als koelen, willen we de bovenverdieping middels airco voorzien.
Na veel vijven en zessen stelt de leverancier voor om de ongebruikte zolder te gebruiken voor een duct unit met dan een rooster in ieder van de 3 slaapkamers en een aanzuigrooster in de gang.
Het plafond is houtwerk met 9mm gipsplaten eronder, ca. 30cm dik in totaal. Op de zolder kan je wel lopen en opslaan, maar het is geen woonruimte.
Ze werken met Fujitsu en stellen dit voor ex. BTW:
https://4seizoenenmarkt.n...er-arxg24kmla-aoyg24kbtb/
Tuurlijk, er komen wat zaken bij en er is werk. Maar wellicht liggen mijn verwachtingen verkeerd? Zijn er zoveel randkosten of meer dan 60 uur werk oid?
Na veel vijven en zessen stelt de leverancier voor om de ongebruikte zolder te gebruiken voor een duct unit met dan een rooster in ieder van de 3 slaapkamers en een aanzuigrooster in de gang.
Het plafond is houtwerk met 9mm gipsplaten eronder, ca. 30cm dik in totaal. Op de zolder kan je wel lopen en opslaan, maar het is geen woonruimte.
Ze werken met Fujitsu en stellen dit voor ex. BTW:
Mij lijkt het erg aan de prijs als ik zie dat ze uit voorraad leverbaar zijn voor 1/3 daarvan.3. Airconditioning eerste verdieping 1,00 5.680,00
Voor de 3 slaapkamerseen kanaalmodel:ARXG24KMLA
Buitenunit op het plattedak op de garage. Binnenunit op de zolder. Iedere
slaapkamer krijgt een apart inblaasrooster . (plaats in overleg.
Voor de juiste circulatie moet worden gezorgd voor voldoende kierruimte onder
de deuren en een ventilatierooster centraal op de overloop voor de retourlucht.
Dit onderdeel zit niet in deze offerte. We kunnen het op basis van regie wel
verzorgen.
https://4seizoenenmarkt.n...er-arxg24kmla-aoyg24kbtb/
Tuurlijk, er komen wat zaken bij en er is werk. Maar wellicht liggen mijn verwachtingen verkeerd? Zijn er zoveel randkosten of meer dan 60 uur werk oid?
Waarom verlaag je nu niet meer je temperatuur 's nachts? omdat het anders lastig warm te stoken is in de ochtend of omdat het niet veel uitmaakt in energieverbruik?MotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:56:
[...]
Alleen is dat dan ook weer afhankelijk van je stookregime. Met HR Ketel had ik altijd nachtverlaging. Met L/L bij bepaalde temperaturen minimaal en bij vorst helemaal niet.
Lastig warm stoken is vaak ook hoger verbruik , dus vraag stellen is hem beantwoorden in dit geval?
Heb het nog eens extra nagezocht in dit topic en ben op de volgende cijfers uitgekomen:verkeerslicht schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:21:
[...]
Hoe heb jij het uitgerekend? Ik wil dit namelijk ook nog eens goed doen voor mijn situatie.
Wil jij de binnenunits als hoofdverwarming gebruiken?
Ik vraag me dan toch af of 3.5kw voldoende is voor 133 kuub. Ik kan het niet vinden voor een FVXM35A, maar als ik zie dat bij een FTXA35A het verwarmingsvermogen daalt naar 2,17kw bij -10°c. dan zal de FVXM35A er toch niet zo ver vanaf zitten. En 2,17kw is onvoldoende om 133m3 warm te houden bij -10°c. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Laat me graag hierin onderwijzen.
Fvxm35a levert bij -10 nog 3,24 kw aan warmte en onze warmtevraag is bij -10 3,39 kw. Deze cijfers zijn gebaseerd op op een doeltemperatuur van 20 graden.
Dus als het -10 is overdag dan zal de 20 graden net niet gehaald worden. Ik denk dat het dan hooguit een graadje kouder dan dat zal zijn. Dus in dat (zeer zeldzame) geval doen we wel een trui aan.
Met dank aan: nMad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik kan hier mijn verhaal en ervaring wederom wegzetten, maar over dit onderwerp is al heel veel door mij, (@Servee @mr_evil08 @revolution-nl en anderen geschreven met alle plussen en minnen omtrent isolatie, leefgewoontes, werking warmtepomp, afkoeling massa etc.Kaaschef schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Waarom verlaag je nu niet meer je temperatuur 's nachts? omdat het anders lastig warm te stoken is in de ochtend of omdat het niet veel uitmaakt in energieverbruik?
Lastig warm stoken is vaak ook hoger verbruik , dus vraag stellen is hem beantwoorden in dit geval?
Ik weet het, dit is een groot topic en er zullen nu wel weer mensen zijn die mij weer pedant vinden etc maar met de zoekfunctie is deze discussie echt terug te vinden (zoekwoorden 24/7 of continue of nachtverlaging etc ). Dit topic valt gewoonweg teveel in herhaling op deze manier.
Het topic is groot en dingen worden over het hoofd gezien. Ipv reageren dat er alleen herhaalt moet worden liever gewoon netjes doorverwijzen naar een post met het antwoord of compleet niet op reageren.
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 04-10-2022 12:04 ]
Ik heb hier https://www.airco-outletshop.nl/ online een 5kW MHI besteld en deze is keurig met eigen vervoer/chauffeur van hunzelf thuisbezorgd.wjjkoevoets schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:28:
Ervaring met installatie door hun heb ik niet daar ze niet in deze regio installeren, maar wel in west Brabant. Ze zitten zelf in Numansdorp.
Ik oriënteer me nu op MHI.MotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:24:
[...]
Bedrijven zat. Verder zoeken. Wat zoek je Daikin? Climasense.nl
AnimeAdicted
Ik weet dat je niet op mij reageert maar even mijn ervaring.Kaaschef schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Waarom verlaag je nu niet meer je temperatuur 's nachts? omdat het anders lastig warm te stoken is in de ochtend of omdat het niet veel uitmaakt in energieverbruik?
Nachtverlaging heeft altijd zin tot hoever verschild per huis en situatie.
Met deze hoge buitentemperaturen overdag is het zeker niet waard om snachts door te verwarmen.
Overdag richting 20c en snachts richting 0 ben je alleen maar onnodig energie aan verspillen gezien overdag heel snel weer warm hebt.
Dit soort temperaturen stook ik alleen ad-hoc, in de winter verschilt per situatie.
Bij luchtverwarming is het nooit lastig warm stoken of je moet de binnentemperatuur wel heel extreem laten dalen, gewoon kijken wat voor jouw het handigst is en een paar dagen vergelijken, is het echt koud buiten dan is het verschil tussen doorstoken en niet stoken kleiner ook met name omdat je dan hoger moet stoken doordat alles koud voelt als je hem helemaal uitzet.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 03-10-2022 21:34 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wij hebben air service Fijnaart en benu klimaattechniek over de vloer gehad. Snel offerte en antwoord op vragen, maar we zijn er nog niet uit of het mhi moet worden.wjjkoevoets schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:28:
@mr_evil08 we zetten nu ook altijd de verwarming laag, dan is het in de ochtend bij vorst ca 15 /16 graden, koelt dus wel flink af.
maar je bent toch vaak even druk s ochtends en even stoken en al snel weer 19
Vandaar mijn vraag waarom je met een L/L warmtepomp snachts zou willen verwarmen
maar je bent toch vaak even druk s ochtends en even stoken en al snel weer 19
Vandaar mijn vraag waarom je met een L/L warmtepomp snachts zou willen verwarmen
Wij hebben ook door Koelklimaattechniek laten installeren, erg goede partij en goed meegedacht met ons complexe leidingwerk!MiBe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:33:
[...]
Woon zelf in Rijen en heb mijn MHI multisplit door Koelklimaattechniek laten installeren. Dit bedrijf zit echter wel in Boxtel (dus niet bepaald in het westen van Brabant), weet niet precies hoe ver hun werkgebied reikt.
Zelf vind ik deze filmpjes op youtube wel interessant:Deldenaar schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:00:
Is er iemand die een formule kant en klaar kan aanleveren op deze site m.b.t verbruikskosten vergelijk met een airco en een cv installatie voor verwarmen!
Ik ben benieuwd hoe op een makkelijke manier de kantelpunt kan worden uitgerekend om of de airco of de cv installatie te gebruiken!
https://youtube.com/c/HSR...besparen-op-energiekosten
Of even zoeken op 'in stappen van het gas af'.
Even goed kijken naar welke specifiek over kosten gaan, maar dan zie je hoe eea exact op gebruikerservaring uitkomt.
Voor de ervaringsdeskundigen van de MHI onder ons: is de wifi module de extra kosten waard? Ik lees dat in een ander (ouder) topic dat deze minder mogelijkheden heeft dan de AB en de 'app ruk is'...
Ik lees van alles over de Tado of de Home Assistant? Voor mij nieuwe termen en als ik de review van Tado lees weet ik al dat ik geen behoefte heb aan bijvoorbeeld Geofencing.
Ik heb thuis sommige lampen, stopcontacten en bijvoorbeeld het zonnescherm op KAKU, maar daar zitten geen mogelijkheden voor airco's op zo ver ik weet.
Wat ik interessant vind om een airco 'slim' te maken is bedienen op afstand (met m'n telefoon dus) met een gebruiksvriendelijke 'plug and play' interface. En feedback te krijgen op bijvoorbeeld het stroomverbruik (zoals hier de mooie grafiekjes voorbijkomen, bijvoorbeeld).
Maar hoe vaak gebruik ik dat; het zonnescherm gaat bijvoorbeeld 9 van de 10 keer gewoon met de normale afstandsbediening in en uit... En als ik bij mensen thuis ben en ze moeten steeds opnieuw aan Google vragen of de muziek wat zachter mag dan gaan m'n nekharen al overeind :-D
Ik lees van alles over de Tado of de Home Assistant? Voor mij nieuwe termen en als ik de review van Tado lees weet ik al dat ik geen behoefte heb aan bijvoorbeeld Geofencing.
Ik heb thuis sommige lampen, stopcontacten en bijvoorbeeld het zonnescherm op KAKU, maar daar zitten geen mogelijkheden voor airco's op zo ver ik weet.
Wat ik interessant vind om een airco 'slim' te maken is bedienen op afstand (met m'n telefoon dus) met een gebruiksvriendelijke 'plug and play' interface. En feedback te krijgen op bijvoorbeeld het stroomverbruik (zoals hier de mooie grafiekjes voorbijkomen, bijvoorbeeld).
Maar hoe vaak gebruik ik dat; het zonnescherm gaat bijvoorbeeld 9 van de 10 keer gewoon met de normale afstandsbediening in en uit... En als ik bij mensen thuis ben en ze moeten steeds opnieuw aan Google vragen of de muziek wat zachter mag dan gaan m'n nekharen al overeind :-D
Ik kom even terug op het (eerste) gebruik van de airco. Heb hem nu zo'n maand in gebruik. Rekening houdende met het feit dat het nog vrij warm is sommige dagen, bevalt het tot nu toe super. De woonkamer word binnen no-time lekker warm. Qua geluid bevalt het ook. Doordat de unit verder weg hangt hoor je hem amper.banaliteit schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:18:
[...]
Ik heb een soortgelijke kamerverdeling. Ik ben heel erg benieuwd of de woonkamer wel voldoende warm wordt met de locatie van de airco.
Laat je het weten als je je nieuwe speeltje een tijdje getest hebt?
Als ik v/d winter meer getest heb laat ik het weten.
Met die warmtevraag bij zo'n ruimte zit je niet verkeerd. Echter, die 3,24kw bij -10°C in de tabel van Daikin klopt niet volgens mij:AtlAntA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Heb het nog eens extra nagezocht in dit topic en ben op de volgende cijfers uitgekomen:
Fvxm35a levert bij -10 nog 3,24 kw aan warmte en onze warmtevraag is bij -10 3,39 kw. Deze cijfers zijn gebaseerd op op een doeltemperatuur van 20 graden.
Dus als het -10 is overdag dan zal de 20 graden net niet gehaald worden. Ik denk dat het dan hooguit een graadje kouder dan dat zal zijn. Dus in dat (zeer zeldzame) geval doen we wel een trui aan.![]()
Met dank aan: nMad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
:strip_exif()/f/image/35rfOgF6LYIcC3LmrDytDZAs.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo is te zien dat bij 0°C een output van 3,3kW gehaald word bij een input van 1,14kW (COP=2,9). Bij -10°C is dat 3,24/1,08 (COP=3). Dus hoe lager de temperatuur, hoe hoger de COP
Dezelfde buitenunit doet het bij andere binnenunits veel slechter bij -10°C. Bij 2,39kw bij het andere vloermodel(FVXM35F) Ik zou min of meer vergelijkbare waardes verwachten.
Edit: zie ook de edit in de post van @nMad: volgens eurovent bij -7: 2.48 kW (COP=3,24)
Ik had mijn data hier vandaan:martijn1981 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:34:
[...]
Ik zie bij de SRC 35 ZSX-W de waardes
Pdesign (cooling/heating(@-10°C)) --> 3.50/3.40 (https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf) en Maximale verwarmingscapaciteit bij -10 ºC 3,4 kW
op een andere site dus lijkt alsof deze bij -10 iets meer vermogen nog heeft dan de 2.94 die jij noemt.
Nu bereiken we natuurlijk niet zo vaak deze temperatuur.
Als ik dan zie dat Maximale verwarmingscapaciteit bij 2 ºC 4,7 kW dan lijkt het alsof deze unit het gemiddeld prima moet kunnen verwarmen / koelen.
Aan de andere kant zou de SRC50ZSX-W2 wellicht voor zo'n grote ruimte 80m2 ook helemaal niet mistaan lijkt me.
Maximale verwarmingscapaciteit bij -10 ºC --> 4,5 kW
Maximale verwarmingscapaciteit bij 2 ºC --> 6,0 kW
Verder zie ik bij de wat grotere Nominal heating capacity (Min~Max) --> 6.0 (0.8~8.2) dus het lijkt er op dat de wat grotere ook prima op een wat lager vermogen kan draaien.
Gezien dit neig ik toch eerder naar de wat grotere unit. Maar moet zeggen dat ik het echt lastig blijf vinden om zo'n keuze te maken...
Ondanks onze grote ruimte van 80m2 gaat 2 units binnen op de begane vloer niet werken. Het zal me al veel moeite kosten om het voor elkaar te krijgen dat de directrice een unit accepteert.
Wat zijn de ervaringen met 1 unit voor zo'n oppervlakte? Ik hoor / lees vaak dat het beter is om 2 kleine units te gebruiken maar dat gaat mij dus niet lukken. De plek die ik voor ogen heb voor de binnen uit heeft een vrij zicht naar onze uitbouw (links), woonkamer (rechts) en keuken (recht voor).
https://www.google.nl/url...Vaw0iJRplNpjh-zVeDf2e_Mly
Volgens eurovent 3kw bij -10°C (Tbivalent)
:strip_exif()/f/image/NyIJ2nWVxIPDqn0fkIiQ9g1a.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee waar het verschil vandaan komt.
De minimale warmtecapaciteit van de SRC50ZSX (0.8) is niet verkeerd inderdaad. Hebben ze toch netjes voor elkaar bij MHI
Het is ook lastig om precies goed te kiezen. Aan de ene kant wil je niet te groot en luidruchtig, aan de andere kant wil je wel voldoende capaciteit. En daarbij heb je ook nog eens geen idee hoe het werkelijk uitpakt in de praktijk. Het blijft een kostbare gok. En eentje die ook persoonlijk is.
Je laatste vraag heb ik geen ervaring mee.
[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 04-10-2022 08:30 ]
knipverkeerslicht schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:38:
Het is ook lastig om precies goed te kiezen. Aan de ene kant wil je niet te groot en luidruchtig, aan de andere kant wil je wel voldoende capaciteit. En daarbij heb je ook nog eens geen idee hoe het werkelijk uitpakt in de praktijk. Het blijft een kostbare gok. En eentje die ook persoonlijk is.
Je kan een warmteverliesberekening maken en je kan op basis van je historisch gasverbruik berekenen wat je nodig hebt. Als het goed is lopen beiden niet (of in ieder geval niet ver) uiteen. Gokken doen helaas veel installateurs. De kopers hier moeten 1 ding niet doen ...... gokken. Dat is juist de meerwaarde van dit topic om tot een verantwoorde keuze te komen.
en nog een knip
[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 04-10-2022 09:20 ]
Totdat je echt het gemak van domotica echt ontdekt. Mijn zonnescherm reageert op het wattage van de zonnepanelen in combinatie met Buienradar als ik weg ben middels domoticz. Mijn airco's bedien ik alleen met domoticz en timers etc zitten daar ook in. Kan alles ook middels domoticz buitenshuis bedienen en verbruik/compressor belasting kan ik ook uitlezen middels domoticz. Plug and play zit je op een gegeven moment toch met meerdere apps om alles in je huis te bedienen en monitoren.Maarten_tzr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:19:
Voor de ervaringsdeskundigen van de MHI onder ons: is de wifi module de extra kosten waard? Ik lees dat in een ander (ouder) topic dat deze minder mogelijkheden heeft dan de AB en de 'app ruk is'...
Plug and play monitoren verbruik: Homewizzard. https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/
Is er een reden waarom je specifiek twijfelt aan MHI?voskuh_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:31:
[...]
Wij hebben air service Fijnaart en benu klimaattechniek over de vloer gehad. Snel offerte en antwoord op vragen, maar we zijn er nog niet uit of het mhi moet worden.
Ik denk dat de hele continue stoken discussie ook heel persoonlijk is, dus geen zinvol antwoord op te geven.
Het is het stukje comfort wat je voor een ander niet in kunt vullen.
Ik heb een"slimme" meter van Ali gekocht, ik ga beide mogelijkheden proberen en het daarbij horende verbruik testen.
Dus in de nacht uit en wanneer er mensen thuis zijn aanzetten (die 5 minuten dat we in de ochtend beneden zijn overleven we wel in wat koudere omstandigheden) dan een uur voordat we thuis zijn aanzetten via de app.
Tweede manier, constant op 18 graden laten draaien en omhoog wanneer we beneden zijn.
Nu nog niks nuttigs over te zeggen, hier wordt het huis nog verwarmt door de zon dus staat haast nog niet aan.
Een derde optie die ik hier voor wilde leggen, hoger stoken wanneer het buiten het warmst is, zeg voor het gemak tussen 12:00 en 16:00... Zodat je een hogere scop hebt, zeg 2 graden hoger dan normaal zodat je later van die warmte kunt profiteren door hem zachtjes mee te laten draaien.
Ik heb een"slimme" meter van Ali gekocht, ik ga beide mogelijkheden proberen en het daarbij horende verbruik testen.
Dus in de nacht uit en wanneer er mensen thuis zijn aanzetten (die 5 minuten dat we in de ochtend beneden zijn overleven we wel in wat koudere omstandigheden) dan een uur voordat we thuis zijn aanzetten via de app.
Tweede manier, constant op 18 graden laten draaien en omhoog wanneer we beneden zijn.
Nu nog niks nuttigs over te zeggen, hier wordt het huis nog verwarmt door de zon dus staat haast nog niet aan.
Een derde optie die ik hier voor wilde leggen, hoger stoken wanneer het buiten het warmst is, zeg voor het gemak tussen 12:00 en 16:00... Zodat je een hogere scop hebt, zeg 2 graden hoger dan normaal zodat je later van die warmte kunt profiteren door hem zachtjes mee te laten draaien.
hoe verwijder ik mijn quote?
[ Voor 93% gewijzigd door sjurres op 04-10-2022 06:22 ]
Waarom die toon? Natuurlijk moet er zo min mogelijk gegokt worden. Maar als je voor het eerst een airco gaat kopen om te verwarmen is het wel degelijk een gok. Daar waar het echt géén probleem is om lekker te overdimensioneren bij een gas-CV is het bij lucht/lucht belangrijk om de installatie zo nauwkeurig mogelijk afgestemd te hebben op de ruimte waar deze geplaatst wordt. Elke afwijking (naar onder of naar boven) wordt afgestraft. (Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.)MotorBeast schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:17:
[...]
Waar baseer je op dat het een gok is?![]()
Je kan een warmteverliesberekening maken en je kan op basis van je historisch gasverbruik berekenen wat je nodig hebt. Als het goed is lopen beiden niet (of in ieder geval niet ver) uiteen. Gokken doen helaas veel installateurs. De kopers hier moeten 1 ding niet doen ...... gokken. Dat is juist de meerwaarde van dit topic om tot een verantwoorde keuze te komen.
Gokken moet je in het casino doen met geld wat je in het putje wil gooien. Niet met de aankoop van een warmtepomp waar je jaren van wil genieten.
Te klein en je moet bijverwarmen (iets waar je met een ouderwetse gasCV nooit aan hoefde te denken)
Te groot en je hebt het hier veelgehoorde "pendelfeest", en hogere geluidsproductie.
Die warmteverliesberekening (hoe belangrijk ook) is niet perfect. Voor veel mensen is het best moeilijk deze correct in te vullen, en ook met een correcte invulling kan je ernaast zitten.
Ook de andere methodieken zijn slechts een benadering van de praktijk.
Daarnaast is de data van de fabrikant niet altijd accuraat (zoals de tabellen een paar posts terug duidelijk laten zien)
Dan nog een onbekende factor voor velen die hieraan beginnen, hoe is de verwarming in de praktijk. Ga ik plezier hebben van airco's als verwarming? of ga ik me ergeren aan het geluid?
Ga ik bewust ietsje onderbemeten zitten en stook ik in de koudste dagen bij met COP1?
Dit maakt het wel degelijk (in mindere of meerdere mate) een gok hoe iets uitpakt, en zo bedoelde ik het.
Verwijderd
én wanneer je meer zonne-energie hebt. Ik stelde hier ook al de vraag.sjurres schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:19:
Zo'n L/L levert best snel een aangename warmtestroom, heb ook vanalles geprobeerd, maar zo lang je niet al te veel warmte verliest, dus dat de temperatuur in huis niet van 20 naar 12 schiet in een paar uur zeg maar, dan kan je hem gewoon uit zetten.
's Morgens hou ik het altijd wel even vol met 17 graden in de woonkamer, ben je toch druk met dingen, thee zetten, brood smeren, eten, noem maar op, overdag als ik weg ben gaat ie ook gewoon uit, meestal als je van buiten komt heb je het ook niet zo koud en zo gauw als je echt stil gaat zitten op de bank TV kijken of achter de PC en je krijgt het koud, dan kan hij aan.
Binnen no time is het voor je gevoel warm, terwijl als ik dan op de thermometer kijk is het nog maar 19 graden ofzo. Heb hem wel eens de hele nacht aan gelaten als test, maar dat was weggegooide stroom.
's Morgens hou ik het altijd wel even vol met 17 graden in de woonkamer, ben je toch druk met dingen, thee zetten, brood smeren, eten, noem maar op, overdag als ik weg ben gaat ie ook gewoon uit, meestal als je van buiten komt heb je het ook niet zo koud en zo gauw als je echt stil gaat zitten op de bank TV kijken of achter de PC en je krijgt het koud, dan kan hij aan.
Binnen no time is het voor je gevoel warm, terwijl als ik dan op de thermometer kijk is het nog maar 19 graden ofzo. Heb hem wel eens de hele nacht aan gelaten als test, maar dat was weggegooide stroom.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
De app is inderdaad ruk, maar werkt goed genoeg. Groter probleem vind ik eerder de interne thermostaat die nooit een logische temperatuur aangeeft. Nou snap ik dat een airco boven hangt en dat het dus sneller warm is bij verwarmen maar soms klopt er echt geen hol van. Voordeel van de Tado is dan dat hij zelf de temperatuur meet en dat apparaat op een iets logischere locatie geplaatst kan worden. Ook werkte de Tado app 100x beter. Gezien het feit dat de wifi module even duur is als een Tado zou ik voor de Tado kiezen.Maarten_tzr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:19:
Ik heb zowel de wifi module als de Tado Airco besturing.
Facts don't care about your feelings
Verwijderd
dan kan je een dekentje op jou leggen en heb je helemaal geen verwarming meer nodigJDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:43:
en zo gauw als je echt stil gaat zitten op de bank TV kijken of achter de PC en je krijgt het koud, dan kan hij aan.
Het wordt snel warm met een LL, maar als de muren en de meubels niet mee opwarmen koelt het ook weer snel af. Ik denk dat in een goed geïsoleerd huis een verschil van 2 graden (thuis vs. werk of slapen) ideaal is.Binnen no time is het voor je gevoel warm, terwijl als ik dan op de thermometer kijk is het nog maar 19 graden ofzo. Heb hem wel eens de hele nacht aan gelaten als test, maar dat was weggegooide stroom.
Ik kan het goed eens zijn met je bericht. Zelf ook al weken aan het twijfelen wat te doen in onze woonkamer. De MHI die nu sinds de zomer op de overloop van de 1e verdieping hangt was redelijk snel gekozen maar voor de woonkamer ga je toch meer zaken afwegen. We hebben natuurlijk ook te maken met meerdere mensen met verschillende doelen. De één zet de airco alleen in voor koelen in de zomer, de ander alleen als bijverwarming en weer iemand anders hoofdverwarming om zo snel mogelijk van het gas af te kunnen. Vooral dat laatste is denk ik het moeilijkst in te schatten. Zelf heb ik nog een cv maar wil gewoon met alle keuzes die ik maak zo min mogelijk gas gaan gebruiken om hopelijk in de toekomst van het gas te kunnen.verkeerslicht schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:17:
[...]
Waarom die toon? Natuurlijk moet er zo min mogelijk gegokt worden. Maar als je voor het eerst een airco gaat kopen om te verwarmen is het wel degelijk een gok. Daar waar het echt géén probleem is om lekker te overdimensioneren bij een gas-CV is het bij lucht/lucht belangrijk om de installatie zo nauwkeurig mogelijk afgestemd te hebben op de ruimte waar deze geplaatst wordt. Elke afwijking (naar onder of naar boven) wordt afgestraft. (Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.)
Te klein en je moet bijverwarmen (iets waar je met een ouderwetse gasCV nooit aan hoefde te denken)
Te groot en je hebt het hier veelgehoorde "pendelfeest", en hogere geluidsproductie.
Die warmteverliesberekening (hoe belangrijk ook) is niet perfect. Voor veel mensen is het best moeilijk deze correct in te vullen, en ook met een correcte invulling kan je ernaast zitten.
Daarnaast is de data van de fabrikant niet altijd accuraat (zoals de tabellen een paar posts terug duidelijk laten zien)
Dan nog een onbekende factor voor velen die hieraan beginnen, hoe is de verwarming in de praktijk. Ga ik plezier hebben van airco's als verwarming? of ga ik me ergeren aan het geluid?
Ga ik bewust ietsje onderbemeten zitten en stook ik in de koudste dagen bij met COP1?
Dit maakt het wel degelijk (in mindere of meerdere mate) een gok hoe iets uitpakt, en zo bedoelde ik het.
Bij hoofdverwaming ga je echt alle zaken afwegen en bij een airco is dat gewoon moeilijker dan bij een CV. je hebt namelijk te maken met luchtstromen, blaasgeluid, capaciteit als het toch -10 wordt, investering, plek van de unit, woning isolatie, vierkante meters en persoonlijke voorkeuren. Daarnaast heb ik in mijn geval een gezin en die wil je niet 'opzadelen' met een verkeerd gekozen product
Ik dacht dat Tado een slimme thermostaat was, en de airco bediening een aanvulling daarop was. Maar begrijp ik nu goed dat je de Tado Slimme Aircobediening V3+ als standalone kan kopen en gebruiken bij o.a. MHI airco's, zonder dat je een slimme thermostaat of andere apparaten of abonnementen van Tado nodig hebt?YoshiBignose schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:59:
[...]
De app is inderdaad ruk, maar werkt goed genoeg. Groter probleem vind ik eerder de interne thermostaat die nooit een logische temperatuur aangeeft. Nou snap ik dat een airco boven hangt en dat het dus sneller warm is bij verwarmen maar soms klopt er echt geen hol van. Voordeel van de Tado is dan dat hij zelf de temperatuur meet en dat apparaat op een iets logischere locatie geplaatst kan worden. Ook werkte de Tado app 100x beter. Gezien het feit dat de wifi module even duur is als een Tado zou ik voor de Tado kiezen.
Ik heb zowel de wifi module als de Tado Airco besturing.
En indien ja, wat zijn de voordelen (of nadelen) van de Tado Slimme Aircobediening V3+, indien je al de originele Wi-Fi module van MHI bezit?
Ik zie op de website staan dat ze claimen je volledige aankoopbedrag terug te geven binnen een jaar, indien je niet overtuigd bent van de werking. Mogelijk is het dan wel het proberen waard.
https://www.tado.com/nl-nl/slimme-aircobediening
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Verwijderd
Mijn warmteverliesberekening komt veel te hoog uit, omdat het geen rekening houdt met de buren, bij mij zijn dat kouwelijke gepensioneerde buren die altijd thuis zijn, terwijl wij voltijds gaan werken en met 19-20 graden genoeg hebben. Maar die gepensioneerde buren zullen ook niet eeuwig leven en wie weet komen er hierna tweeverdieners die ook op 19° verwarmen. De huizen van de buren zijn ook niet zo goed geïsoleerd waardoor er met tweeverdieners overdag ineens een grote afkoeling zal zijn bij hen. In plaats van warmte van de buren te krijgen zal ik dan warmte verliezen. Daarom heb ik toch maar een 3,5 kW gekozen.verkeerslicht schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:17:
[...]
Bedankt! Het was ook al wat vreemd dat er meer warmte gemaakt kon worden uit koudere lucht dan andersom. Het spul hangt nu al dus ik kan er weinig meer aan veranderen. Ik heb wel weer een andere buitenunit dan in die tabel staat. Namelijk de 2mxm40a en die zal (denk ik) het grootste verschil gaan maken. Nu ben ik alweer een uurtje aan het zoeken in dit topic en daarbuiten maar ik heb dus geen idee wat deze buitenunit zou kunnen bij -10?verkeerslicht schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
Met die warmtevraag bij zo'n ruimte zit je niet verkeerd. Echter, die 3,24kw bij -10°C in de tabel van Daikin klopt niet volgens mij:
[Afbeelding]
Zo is te zien dat bij 0°C een output van 3,3kW gehaald word bij een input van 1,14kW (COP=2,9). Bij -10°C is dat 3,24/1,08 (COP=3). Dus hoe lager de temperatuur, hoe hoger de COP![]()
Dezelfde buitenunit doet het bij andere binnenunits veel slechter bij -10°C. Bij 2,39kw bij het andere vloermodel(FVXM35F) Ik zou min of meer vergelijkbare waardes verwachten.
Edit: zie ook de edit in de post van @nMad: volgens eurovent bij -7: 2.48 kW (COP=3,24)
Als je googelt op "2MXM40 technical data", kom je al snel op het volgende document uit.AtlAntA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Bedankt! Het was ook al wat vreemd dat er meer warmte gemaakt kon worden uit koudere lucht dan andersom. Het spul hangt nu al dus ik kan er weinig meer aan veranderen. Ik heb wel weer een andere buitenunit dan in die tabel staat. Namelijk de 2mxm40a en die zal (denk ik) het grootste verschil gaan maken. Nu ben ik alweer een uurtje aan het zoeken in dit topic en daarbuiten maar ik heb dus geen idee wat deze buitenunit zou kunnen bij -10?
http://www.daikintech.co....3V1B_Databook_EEDEN17.pdf
kijk je vervolgens naar paragraaf "5 - 2 Heating Capacity Tables", dan heb je daar de combinatietabellen voor verwarmen. Ik weet niet welke units je er aan hebt hangen los van de 3.5kW, maar bij een enkele 3.5kW unit houd je bij -10°C 2,81kW aan warmtecapaciteit over. Bij -7°C 3.11, dus dat is al redelijk conform jouw warmteverlies
[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 04-10-2022 11:04 ]
Als je kijkt naar de catalogus van Daikin, soms je zien dat capaciteit per ruimte is grooter dan capaciteit van de unit. Ook units met hetzelfde capaciteit hebben verschillende capaciteit per ruimte. Iemand heeft een idee hoe moet ik deze cijfers interpreteren?
bedankt voor het schoppen van een deuk in mijn google mojo ego.verkeerslicht schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:02:
[...]
Als je googelt op "2MXM40 technical data", kom je al snel op het volgende document uit.
http://www.daikintech.co....3V1B_Databook_EEDEN17.pdf
kijk je vervolgens naar paragraaf "5 - 2 Heating Capacity Tables", dan heb je daar de combinatietabellen voor verwarmen. Ik weet niet welke units je er aan hebt hangen los van de 3.5kW, maar bij een enkele 3.5kW unit houd je bij -10°C 2,81kW aan warmtecapaciteit over. Bij -7°C 3.11, dus dat is al redelijk conform jouw warmteverlies
Stom dat ik dit ik blijkbaar niet zelf heb kunnen vinden. Maar net wat je zegt ik kom aardig in de buurt van mijn warmteverlies dus het zal wel los lopen. Ik heb eventueel de CV nog maar die wou ik eigenlijk niet gebruiken. Alhoewel ik er wel eens een berekening aan kan wagen met de aangekondigde prijsplafonds.
Dit laat trouwens wel goed zien dat de aircoproducenten nog een hele weg te gaan hebben in hun informatievoorzieningen. Het is voor ons (nou ja mij dan in dit geval) als Tweakers al niet eens makkelijk om de juiste info te vinden en te vergelijken laat staan voor de gemiddelde consument.
Ik zit met hetzelfde idee.sjurres schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:19:
Ik denk dat de hele continue stoken discussie ook heel persoonlijk is, dus geen zinvol antwoord op te geven.
Mijn l/l warmtepomp staat ingesteld op verwarmen van 9h tot 16h. Op stand automatisch.
Volgens de energiemeter hield ie er om 12h al mee op, warm genoeg (en ramen op het westen).
20Ggr in huis en iets minder dan 0,8kWh verbruikt.
De morgen nadien nog een goeie 19gr.
Stoken tussen 9h en 16h lijkt mij 2 mogelijke voordelen te hebben:
1. Je verbruikt stroom tussen de 2 piekmomenten.
Zie ook: https://www.nordpoolgroup...ces/be/hourly/?view=table
Momenteel heb ik nog een gewone terugdraaiende teller. Maar als je wat toekomstgericht denkt dan lijkt het mij redelijk vanzelfsprekend dat iedereen richting de variabele uurprijzen zal (moeten) evolueren.
2. Hoe kleiner je het temperatuursverschil tussen binnen en buiten kan houden hoe beter voor het rendement van de warmtepomp. ’s Nachts laten draaien lijkt mij dus te vermijden.
Nu is het natuurlijk nog niet koud. Ik zal wel zien hoe ik best kan bijsturen als het echt koud wordt. December/januari is het meestal gewoon kwestie van stoken, weinig aan te doen.
Allereerst klopt het niet wat je zegt mbt een CV. Als je daar een te grote neemt heb je precies hetzelfde als met een warmtepomp. Een te groot minimaal vermogen wat resulteert in aan/uit, lees pendelen, wat ook niet best is voor je ketel en verbruik. Het enige verschil is dat je dan een buffer hebt, lees radiatoren, en je er minder van merkt.verkeerslicht schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:17:
[...]
Waarom die toon? Natuurlijk moet er zo min mogelijk gegokt worden. Maar als je voor het eerst een airco gaat kopen om te verwarmen is het wel degelijk een gok. Daar waar het echt géén probleem is om lekker te overdimensioneren bij een gas-CV is het bij lucht/lucht belangrijk om de installatie zo nauwkeurig mogelijk afgestemd te hebben op de ruimte waar deze geplaatst wordt. Elke afwijking (naar onder of naar boven) wordt afgestraft. (Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.)
Verder wordt er hier over een pendelen een veel te groot drama gemaakt. Pendelen is pas aan de orde als je bij echte koude buiten wanneer je indien je goed gedimensioneerd zou hebben continue aan/uit gaat krijgen. Als je dit hebt moet je echt wel heel fors te groot hebben aangeschaft of zoals vaak gemeld een multi hebben aangeschaft met 3 of 4 poorten waarbij maar 1 unit draait. Met singles of duo multi moet je wel heel gek doen om dit voor elkaar te krijgen. Pendelen bij het huidige weer is volstrekt normaal bij een goed geisoleerd huis. Een kleine afwijking naar boven kan dus geen kwaad. Je moet geen 5 hangen waar een 2,5 voldoende is.
De ervaring hier leert als je de warmteverliesberekening op een juiste manier invult de uitkomst juist is. Als je er niet uitkomt zijn er altijd wegen om je op weg te helpen. Mijn DM zit ondertussen vol hiermee om mensen op weg te helpen. De Koevlaas formule is een minder goede want die is nu eenmaal eigenlijk bedoelt voor je hele huis inclusief SWW dus daar geef ik je helemaal gelijk in.
Als je snel gevoelig bent voor geluid, lees continue geruis in je kamer, vooral niet aan L/L beginnen of je nu een kleine of grote binnenunit neemt. Het is nu eenmaal geen stil systeem zoals L/W wel is. Als je het zalig vindt om te genieten van stralingswarmte van loeihete radiatoren dan zal je in het begin teleurgesteld zijn (niet met het huidige weer want het is nog niet koud en de muren van je huis warmen nog lekker op door de zon) want het is andere warmte wat gewenning nodig heeft.
Alle info (plussen en minnen van dit systeem) is te vinden in dit topic. Het vorige topic Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp geeft daarnaast ook nog heel veel info om weloverwogen een beslissing te nemen.
Ik ga er vanuit dat er bij het opstellen van het document wat mis is gegaan. Ik zie bijvoorbeeld op pagina 133 van dit document een vermogen van 10kW bij een 2,5kW unit. Denk dat die 10kW het totale systeemvermogen had moeten zijn.pkrasnop schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:08:
Als je kijkt naar de catalogus van Daikin, soms je zien dat capaciteit per ruimte is grooter dan capaciteit van de unit. Ook units met hetzelfde capaciteit hebben verschillende capaciteit per ruimte. Iemand heeft een idee hoe moet ik deze cijfers interpreteren?
[Afbeelding]
Ergens in een tabel één foutje en de hele tabel staat verkeerd.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Uhh ik had sowieso al een Tado als thermostaat met zo'n apparaatje dat je koppelt aan je netwerk dus ik ga er vanuit dat je dat wel nodig hebt als je die Tado Airco wil gebruiken. Er worden verder geen abonnementskosten berekend. Misschien dat zo'n ding ook standalone kan werken? Geen idee eigenlijk, zou je even bij de Tado chat kunnen vragen. Enige nadeel vind ik dat je dat apparaatje op moet hangen zodat hij in range van je airco zit en je het dus ook in de buurt van een stopcontact moet hangen om hem aan te sluiten. Dat kan soms lelijk zijn.ThaBEN schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:24:
[...]
Ik dacht dat Tado een slimme thermostaat was, en de airco bediening een aanvulling daarop was. Maar begrijp ik nu goed dat je de Tado Slimme Aircobediening V3+ als standalone kan kopen en gebruiken bij o.a. MHI airco's, zonder dat je een slimme thermostaat of andere apparaten of abonnementen van Tado nodig hebt?
En indien ja, wat zijn de voordelen (of nadelen) van de Tado Slimme Aircobediening V3+, indien je al de originele Wi-Fi module van MHI bezit?
Ik zie op de website staan dat ze claimen je volledige aankoopbedrag terug te geven binnen een jaar, indien je niet overtuigd bent van de werking. Mogelijk is het dan wel het proberen waard.
Zoals ik al aangaf is het voordeel dat de Tado app veel beter werkt en de ingebouwde thermostaat voor mijn gevoel beter is dan die van je airco unit.
Facts don't care about your feelings
Verwezen naar dit topic ,
Nog even een vervolg vraag , nal van mijn eerdere vraag , verwarmen met de airco.
Tot 1 januari zou het elektrisch verwarmen via de airco een goed alternatief zijn voor mijn blokverwarming.
Ik heb de airco nu een paar keer gebruikt voor verwarmen van mijn kamer, wat opvalt is dat de doel temperatuur wel een stuk hoger moet staan dan de temperatuur die ik wil hebben in mijn kamer. Ook geeft hij temperatuur meter een veels te hoge "huidige temperatuur aan.
Huidige situatie om 7:00 , binnen temperatuur 18 graden, ivm thuiswerken doel temperatuur op 30 graden gezet, anders wordt er niet goed verwarmd, de "huidige temperatuur geeft na 20min 29graden aan en dat is het nog lang niet . Airco staat op verwarmen, automatisch .
Wat gaat er hier niet goed of hoort dit bij de manier waarop een airco verwarmt?
Gaat om een LG , 3,5Km airco, 1 buiten unit op balkon, 1x binnen unit in de woonkamer.
Nog even een vervolg vraag , nal van mijn eerdere vraag , verwarmen met de airco.
Tot 1 januari zou het elektrisch verwarmen via de airco een goed alternatief zijn voor mijn blokverwarming.
Ik heb de airco nu een paar keer gebruikt voor verwarmen van mijn kamer, wat opvalt is dat de doel temperatuur wel een stuk hoger moet staan dan de temperatuur die ik wil hebben in mijn kamer. Ook geeft hij temperatuur meter een veels te hoge "huidige temperatuur aan.
Huidige situatie om 7:00 , binnen temperatuur 18 graden, ivm thuiswerken doel temperatuur op 30 graden gezet, anders wordt er niet goed verwarmd, de "huidige temperatuur geeft na 20min 29graden aan en dat is het nog lang niet . Airco staat op verwarmen, automatisch .
Wat gaat er hier niet goed of hoort dit bij de manier waarop een airco verwarmt?
Gaat om een LG , 3,5Km airco, 1 buiten unit op balkon, 1x binnen unit in de woonkamer.
Haal hem van de auto stand af en puur op verwarmen zetten, zet de lamellen in de juiste richting. en de voeler zit in de airco unit, dus 30 graden aan het plafond is geen 30 graden aan de vloer.ramrodwillem schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:22:
Verwezen naar dit topic ,
Maar dat je hem überhaupt op 30 moet zetten lijkt me ook wat overdreven...
Hallo,
Bij mij kwam de installateur om de Daikin stylish te plaatsen om de woonkamer te gaan verwarmen.
Echter: hij gaf een onverwacht advies om hem niet te plaatsen. Het betreft een woonkamer met een plafondhoogte van 3,70m. De binnenunit zou te warme lucht aanzuigen op die hoogte.
Lager hangen zou nog steeds het probleem geven dat koude lucht op de vloer niet verwarmd wordt.
Dit was voor mij onverwacht omdat ik me voorstel dat er warme lucht omlaag geblazen wordt die die koude lucht verdrijft.
Volgens de installateur is het dan niet mogelijk om een acceptabel rendement met verwarmen te bereiken. Een vloermodel werd geadviseerd. Een vloermodel zou de koude lucht van vlak boven de vloer aanzuigen en zo efficienter werken.
Hoe is de ervaring met de Daikin Stylish in een hoge ruimte (bijvoorbeeld plafondhoogte 3.70m?).
Is er iemand die ook deze situatie heeft en de keuze moest maken tussen wandmodel binnenunit of vloermodel?
De koelprestatie is bij onze toepassing minder van belang dan de verwarming.
De efficiëntie om te verwarmen hopen wij te benutten om per slado goedkoper uit te zijn dan met een gasgestookte cv ketel.
Vr gr
G.C.
Bij mij kwam de installateur om de Daikin stylish te plaatsen om de woonkamer te gaan verwarmen.
Echter: hij gaf een onverwacht advies om hem niet te plaatsen. Het betreft een woonkamer met een plafondhoogte van 3,70m. De binnenunit zou te warme lucht aanzuigen op die hoogte.
Lager hangen zou nog steeds het probleem geven dat koude lucht op de vloer niet verwarmd wordt.
Dit was voor mij onverwacht omdat ik me voorstel dat er warme lucht omlaag geblazen wordt die die koude lucht verdrijft.
Volgens de installateur is het dan niet mogelijk om een acceptabel rendement met verwarmen te bereiken. Een vloermodel werd geadviseerd. Een vloermodel zou de koude lucht van vlak boven de vloer aanzuigen en zo efficienter werken.
Hoe is de ervaring met de Daikin Stylish in een hoge ruimte (bijvoorbeeld plafondhoogte 3.70m?).
Is er iemand die ook deze situatie heeft en de keuze moest maken tussen wandmodel binnenunit of vloermodel?
De efficiëntie om te verwarmen hopen wij te benutten om per slado goedkoper uit te zijn dan met een gasgestookte cv ketel.
Vr gr
G.C.
Volgens mij klopt het verhaal van @verkeerslicht wel hoor. Een gasketel wordt doorgaans ook gebruikt voor SWW en heeft een veel groter vermogensbereik waarbinnen hij efficient verwarmt. Voor SWW heb je zo 20 a 30 kW nodig, voor de kachel nog niet de helft.MotorBeast schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Allereerst klopt het niet wat je zegt mbt een CV. Als je daar een te grote neemt heb je precies hetzelfde als met een warmtepomp. Een te groot minimaal vermogen wat resulteert in aan/uit, lees pendelen, wat ook niet best is voor je ketel en verbruik. Het enige verschil is dat je dan een buffer hebt, lees radiatoren, en je er minder van merkt.
Prijsplafond aangepast wordt weer aantrekkelijker nu stroom maar 40 cent wordt gezet en verhoogd wordt naar 2900Kwh. Gas wordt €1,45 maar blijft op 1200 kuub
wat een gedoe ook met dat prijsplafond.
Zit zonder te verwarmen op 2400Kwh dus dan blijft er nog 500Kwh over om te verwarmen voordat gas weer goedkoper is...
ben benieuwd of dit nu definitief definitief is, of dat er nog meer aan gesleuteld gaat worden
de berekening word wel ingewikkeld zo
Zit zonder te verwarmen op 2400Kwh dus dan blijft er nog 500Kwh over om te verwarmen voordat gas weer goedkoper is...
ben benieuwd of dit nu definitief definitief is, of dat er nog meer aan gesleuteld gaat worden
de berekening word wel ingewikkeld zo
Haal NOOIT een spookrijder in !
Mijn berekening ook al gemaakt. Bij de eerstgenoemde prijzen zat ik te twijfelen om meer gas te stoken, gelukkig komt daar met het huidig plafond iets verandering in.
Mijn elektra zit rond de 3450 kWh, dus ik twijfel om wellicht bij lage temperaturen eerder de C.V. ketel mee te laten werken. Warmtepomp staat nu ingesteld op -6 C misschien naar 0C aanpassen. De berekening wordt er niet makkelijker op nee.
Tijd voor een tweakers programma/spreadsheetje?
Mijn elektra zit rond de 3450 kWh, dus ik twijfel om wellicht bij lage temperaturen eerder de C.V. ketel mee te laten werken. Warmtepomp staat nu ingesteld op -6 C misschien naar 0C aanpassen. De berekening wordt er niet makkelijker op nee.
Tijd voor een tweakers programma/spreadsheetje?
[ Voor 13% gewijzigd door Hayertjez op 04-10-2022 15:04 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hele pagina's alweer over de juiste instellingen, pendelen, vermogen, etc. en ik moet nog gaan beginnen met 'stoken' hier in mijn huis uit 84'. Zijn jullie nou zo erg van die koukleumen
Binnen 1 dag 5+ pagina's erbij. Dat gaat wel heel rap zo😅. Hele voorzichtige kick van mn eigen post. Weet niet of het is toegestaan: Kirretje in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Ik zou hem op positie C doen, met de buitenunit op je blinde muur, qua geluid voor de buren zal het weinig tot niks uitmaken. Op je terras is niet heel prettig als je daar in de zomer zit en hij koelt, dan waai je daar lichtelijk vandaan.Kirretje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:14:
Wat een topic.....zo veel info.
Zoveel (verschillende) adviezen. Ik heb ondertussen driekwart van het hele topic wel gelezen denk ik.
Sjoerd_r zegt het wel mooi "Doen waar jij je goed bij voelt, hier krijg je verschillende adviezen en allemaal goed bedoeld. Elk huis is anders en ieder persoon ook, een paar db verschil is voor de één een ergernis terwijl het een ander niks boeit"
Na al het lezen is mij dat wel duidelijk. Het viel mij op dat Revolution-nl & speedfighterserv veelal aangeven dat een 3,5 kW variant vaak ruim zat is voor een NL huiskamer.
Toch drop ik hier mijn situatie ook maar even. Een complete warmteverliesberekening heb ik overigens niet, dus moet het met onderstaande gegevens doen. Huidig gemiddeld jaarverbruik (gemiddeld over 3 jaar).Doelstelling:
- Gezin van 5.
- 1440 m3 gas (waarvan zo'n 420 m2 voor warm water & koken -restant verwarmen)
- 1920 kwh stroom.
- Woning bj: 2009
Beneden verwarmen via een airco ipv gas&radiatoren. Dit gaat waarschijnlijk een MHI 3,5 of 5,0 worden.
Afmetingen
Totale beneden verdieping binnenmaat = 5.7 * 8.2 = 46,74 m2 = 123,8 m3
met hal eraf ~ 90m3 --> hier komt binnenkort een ~ 35m3 bij i.v.m. een uitbouw (deel waar eettafel op tekening staat). Dus zeg 125 m3 totaal als de we haldeur dicht houden.
[Afbeelding]
Achtergevel
[Afbeelding]
Zoals standaard denk ik: installateur adviseert 5kw als ik ook wil verwarmen. Verwarmen is mijn hoofddoel, koelen in zomer is mooi meegenomen, maar iets meer bijzaak :-)
Zoals het nu lijkt komt er eind deze maand een MHI srk50zs-w.....tenzij we toch beter een 3,5 pakken.
Vragen die ik heb - waarbij ik weet dat adviezen uiteen zullen lopen - toch even nieuwsgierig naar de bevindingen van de l/l wp fanatiekelingen hier :-)Ter info: De MHI's passen niet op positie C. Een Daikin stylish 3,5 wel...maar kost de 3,5 Daikin wel iets meer dan de MHI 5,0
- Toch maar gewoon de 3,5 pakken? Of de 5,0kw aanhouden? Met de 5,0 kan ik eventueel de gangdeur nog eens open zetten ;-)
- Positie A of B beter? Buitenunit moet op de buitengevel op de korte muur komen (zie vlak op tekening en/of foto)
Met positie B had ik gedacht - wellicht met uitstroom onder een hoek nog de lucht wat richting keuken / uitbouw te kunnen pushen met een iets betere warmteverdeling dan positie A. Echter staat de buitenunit dan naast de schutting v/d buren. Kan slecht inschatten
in hoeverre dat nou wel of niet "geluidsoverlast" oplevert.
Benieuwd naar reacties
Weet iemand of het mogelijk is om een multisplit buitenunit eerst op 1 binnenunit aan te sluiten en later (wanneer bij ons het kantoor gereed heb) de 2e binnenunit aan te sluiten?
- ik zal alles zelf plaatsen dus qua werk geen probleem.
- enig nadeel is dat ik 2 keer een monteur moet laten langskomen om ze in bedrijf te stellen lijkt me, maar dat is dan een kosten kwestie.
Het gaat er meer om of het überhaupt technisch kan ja of nee.
- enig nadeel is dat ik 2 keer een monteur moet laten langskomen om ze in bedrijf te stellen lijkt me, maar dat is dan een kosten kwestie.
De juiste richting is dan naar beneden neem ik aan.Sjoerd_r schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Haal hem van de auto stand af en puur op verwarmen zetten, zet de lamellen in de juiste richting. en de voeler zit in de airco unit, dus 30 graden aan het plafond is geen 30 graden aan de vloer.
Maar dat je hem überhaupt op 30 moet zetten lijkt me ook wat overdreven...
Ik zet hem op 30 omdat de de voeler na 15min verwarmen op loot van 18gr naar 25gr terwijl het misschien 1gr warmer is in de kamer.
Meestal is halverwege, schuin naar voren dus, goed. Zelf ook een LG unit die ook net iets te snel een hogere temperatuur aangeeft. Dat komt doordat hij automatisch de fan te laag zet en hij in z'n eigen warme bubbel blijft hangen. De temperatuur klopt dan overigens wel.ramrodwillem schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
De juiste richting is dan naar beneden neem ik aan.
Ik zet hem op 30 omdat de de voeler na 15min verwarmen op loot van 18gr naar 25gr terwijl het misschien 1gr warmer is in de kamer.
Zoals aangegeven moet het een stuk beter gaan met een iets hogere (handmatige) fan stand en de lamellen wat meer naar beneden gericht.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mEktWSoaETBXgC1oXSIKKWMt.jpg?f=user_large)
van 07 tot 08u staat de airco ingesteld op 23gr, vanaf 08 uur laat ik hem maar warmen tot 21 graden. ( gele grafiek). In de gemeten temperatuur aan de airco zie je inderdaad een negatieve piek waardoor hij gaat bijregelen. Kan ik ervoor zorgen dat die bovenste piek lager is ( en dus mijn opstart verbruik daar lager is) ?
Verder zie ook dat mijn 2e airco precies ook gaat verbruiken als de andere verbruikt (groene pieken), terwijl hij helemaal niet aanstaat. In hoeverre is dit normaal of klopt mijn grafiek gewoon niet ...
Die plafond hoogte is sowieso niet heel efficiënt als het op verwarmen aankomt. Ik zou een plafond ventilator gebruiken om de warme lucht van boven naar beneden te duwen (de zogenaamde winterstand).G.C. schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:11:
Hallo,
Vr gr
G.C.
En of die warme lucht van van een aircon komt of van een radiator maarkt niet veel uit lijkt me?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja, dat kan. Of alle merken en modellen het kunnen, dat weet ik niet. Bij ons adviseerde een van de installateurs om een grote buitenunit te nemen, mocht één unit binnen onvoldoende blijken, konden we deze uitbreiden. Ik vond het een vreemde manier van werken, maar in jouw situatie lijkt het zeer zinvol.TokenNekot schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:01:
Weet iemand of het mogelijk is om een multisplit buitenunit eerst op 1 binnenunit aan te sluiten en later (wanneer bij ons het kantoor gereed heb) de 2e binnenunit aan te sluiten?
+1franssie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Die plafond hoogte is sowieso niet heel efficiënt als het op verwarmen aankomt. Ik zou een plafond ventilator gebruiken om de warme lucht van boven naar beneden te duwen (de zogenaamde winterstand).
En of die warme lucht van van een aircon komt of van een radiator maarkt niet veel uit lijkt me?
@G.C. Hoe verwarm je nu? Ook bij radiatoren stijgt het in 1x op naar 3.7 meter en airflow is veel lager dan met welke airco dan ook. De mijne blaast op minimale stand maar iets van 30 graden warme lucht uit, ja het stijgt op, maar nee, met een flow van minimaal 6.5m3/minuut trekt hij alle lucht 4x per uur door de unit heen, dat verdeelt de warmte vele malen beter dan alles behalve vloerverwarming.
3.7 klinkt overigens erg hoog, maar "nieuwish" (~2000) bouw is al 2.6 en nieuw nu gaat soms naar 2.8+ meter. Die 1 extra meter maakt zoveel ook weer niet uit.
Met meer volume duurt het langer om alles warm te maken binnen maar als het eenmaal warm is blijft het toch lekker zo, daarvoor heb je isolatie in de muren, dak en vloer en heb je HR++ of beter glas.
Ik heb hier thuis een vide bij de entree waar het dubbel hoog is, 5.4 meter ipv 2.6 meter. Woonkamer - hal deur staat gewoon open, hal / vide / werkkamer verwarm ik niet en het gaat prima; op losse temperatuurloggers op tafelhoogte meet ik nu: woonkamer: 22.0, vide: 21.8, slaapkamer: 21.3.
Lang leve WTW en goede isolatie. Ik meet op een dag gemiddeld onder de 1 graden verschil tussen de warmste en koudste tijd, en als de zon schijnt zoals de laatste paar dagen hoef ik niet meer te verwarmen.
Dat is dan waarschijnlijk de oude app airconwithme als dat een ouder topic is.Maarten_tzr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:19:
Je kan de nieuwe app Smart M-air downloaden en in de demo modus deze (gedeeltelijk) bekijken.
Deze wifi module kun je ook integreren met homeassistant overigens.
Klopt, Tado Slimme Aircobediening V3 kun je standalone gebruiken, dus zonder bridge.ThaBEN schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:24:
[...]
Ik dacht dat Tado een slimme thermostaat was, en de airco bediening een aanvulling daarop was. Maar begrijp ik nu goed dat je de Tado Slimme Aircobediening V3+ als standalone kan kopen en gebruiken bij o.a. MHI airco's, zonder dat je een slimme thermostaat of andere apparaten of abonnementen van Tado nodig hebt?
Dit zou ik echt alleen doen als de multi buitenunit ver genoeg terug kan moduleren. De MHI SCM ZS-serie is daar bijvoorbeeld goed in, maar bijvoorbeeld Daikin multi split buitenunits (en al helemaal de wat grotere modellen) kunnen best wel een ruig minimumvermogen hebben. Dat is niet zo'n issue als je twee binnenunits tegelijk hebt draaien, maar als je er dus maar ééntje aan hangt wordt het een ander verhaal.Abom schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
Ja, dat kan. Of alle merken en modellen het kunnen, dat weet ik niet. Bij ons adviseerde een van de installateurs om een grote buitenunit te nemen, mocht één unit binnen onvoldoende blijken, konden we deze uitbreiden. Ik vond het een vreemde manier van werken, maar in jouw situatie lijkt het zeer zinvol.
Voorbeeldje van de minimale capaciteit bij verwarmen:
MHI SCM80ZS-W: 1,1kW
Daikin 4MXM80N: 2,79kW
De kleinere Daikins gaan nog wel, maar vanaf de 6,8kW variant schieten ze over de 2kW minimumcapaciteit heen bij verwarmen.
Absoluut! Ook hier was het ingewikkeld en de manier waarop zij het nu voor elkaar hebben gekregen wilde een aantal andere installateurs zich niet aan wagen. Maar had weinig zin in mijn halve huis vol leidingwerk.BrcBas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:46:
[...]
Wij hebben ook door Koelklimaattechniek laten installeren, erg goede partij en goed meegedacht met ons complexe leidingwerk!
[ Voor 17% gewijzigd door MiBe op 04-10-2022 19:07 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Gefixed!Rempage0611 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Top! Ga ik doen, vacuümpomp olie zat. Meedraaien deden ze trouwens niet alleen als dit de procedure is ga ik het wel doen. -270 kan de pomp ook wel halen, ga proberen daarop uit te komen.
Omdat ik er met vacuümeren niet uit kwam ben ik op zoek gegaan naar een manier om het systeem op druk te brengen. Als echte tweaker uiteraard met de spullen die je al hebt. Dus een fietsventiel gepakt, M6 getapt aan de binnenkant en in de nylon bus gedraait van 1 van de slangen van de manometer. Resultaat:
:strip_exif()/f/image/7GiefJqJbZ4ctGvV0DfdaSE7.jpg?f=fotoalbum_large)
(let even niet op de tijdelijke leidingen door de schuifpui)
Uiteindelijk bleek 1 van de flares op de buitenunit te lekken. Met overdruk en wat sop dus makkelijk te spotten. Systeem staat nu al 2 uur netjes op 151 PSI dus ik durf wel aan te roepen dat het gelukt is
Ook hier goede ervaring met koelklimaattechniek.
Ga je nu ook zelf de gaszijdige handelingen uitvoeren? Of draait de set al?Rempage0611 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:17:
[...]
Gefixed!
Omdat ik er met vacuümeren niet uit kwam ben ik op zoek gegaan naar een manier om het systeem op druk te brengen. Als echte tweaker uiteraard met de spullen die je al hebt. Dus een fietsventiel gepakt, M6 getapt aan de binnenkant en in de nylon bus gedraait van 1 van de slangen van de manometer. Resultaat:
[Afbeelding]
Uiteindelijk bleek 1 van de flares op de buitenunit te lekken. Met overdruk en wat sop dus makkelijk te spotten. Systeem staat nu al 2 uur netjes op 151 PSI dus ik durf wel aan te roepen dat het gelukt is
En waarom in hemelsnaam door je schuifpui heen geboord???
Daikin FTXM35R/RXM35R
.
[ Voor 99% gewijzigd door Servee op 04-10-2022 19:40 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Tnx! Heb je idee overgenomenTigerXtrm schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:39:
[...]
Naast de buitenunit heb ik een klein DIN kastje hangen met daarin een normale installatieautomaat die dienst doet als werkschakelaar, en een kwh meter van HomeWizard (is ook een topic over te vinden hier op Tweakers).
Dit is volledig waterdicht/ geen vocht problemen met de kWh meter?
Volgens de specs is hij waterdicht maar hij hangt in de garage. Misschien niet helemaal volgens de regels om hem naast de buitenunit te plaatsen, ma achnico_09 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:06:
[...]
Dit is volledig waterdicht/ geen vocht problemen met de kWh meter?
Precies dat, wellicht zo instellen dat ie aangaat wanneer de zonnepanelen stroom opwekken, homewizard kan daarbij uitkomst bieden geloof ik...Wozmro schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
Ik zit met hetzelfde idee.
Mijn l/l warmtepomp staat ingesteld op verwarmen van 9h tot 16h. Op stand automatisch.
Volgens de energiemeter hield ie er om 12h al mee op, warm genoeg (en ramen op het westen).
20Ggr in huis en iets minder dan 0,8kWh verbruikt.
De morgen nadien nog een goeie 19gr.
Stoken tussen 9h en 16h lijkt mij 2 mogelijke voordelen te hebben:
1. Je verbruikt stroom tussen de 2 piekmomenten.
Zie ook: https://www.nordpoolgroup...ces/be/hourly/?view=table
Momenteel heb ik nog een gewone terugdraaiende teller. Maar als je wat toekomstgericht denkt dan lijkt het mij redelijk vanzelfsprekend dat iedereen richting de variabele uurprijzen zal (moeten) evolueren.
2. Hoe kleiner je het temperatuursverschil tussen binnen en buiten kan houden hoe beter voor het rendement van de warmtepomp. ’s Nachts laten draaien lijkt mij dus te vermijden.
Nu is het natuurlijk nog niet koud. Ik zal wel zien hoe ik best kan bijsturen als het echt koud wordt. December/januari is het meestal gewoon kwestie van stoken, weinig aan te doen.
Voor wat betreft december januari, ik ga mijn eerste echte stook seizoen in, vorig jaar vanaf april geïnstalleerd, dus het echte verwarmen nog niet gedaan.
Moet ook zeggen dat ie hier eigenlijk nog niet aan staat, overdag verwarmt de zon het huis, daar profiteren we in de avond nog van. Het is gewoon nog erg warm buiten, want zo goed is het huis niet geïsoleerd....
Ziet er professioneel uit moet ik zeggen incl Krul in staart, maar nu heb je er buitenlucht in gepompt incl vocht dit lijkt me niet verstandig maar wie ben ik.Rempage0611 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:17:
[...]
Gefixed!
[Afbeelding]
Verwijderd
Al is het ook niet de bedoeling dat je WP bij afwisselend wolken en opklaringen steeds aan en uit gaatsjurres schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:19:
[...]
Precies dat, wellicht zo instellen dat ie aangaat wanneer de zonnepanelen stroom opwekken, homewizard kan daarbij uitkomst bieden geloof ik...
Ik heb inmiddels mijn huiswerk gedaan, thanks to @MotorBeast !ymoona schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:03:
Laat ik me ook maar eens melden hier. Nadat ik tegen eigen zin toch maar mijn ketel heb laten vervangen: Ketel gaat defect, hoe nu verder.
Wil ik toch kijken wat ik nog kan doen aan gas (euros) besparen. Type woning:
[Afbeelding]
Dit is een Funda plattegrond van een zeer vergelijkbare woning. Het grootste verschil is de dat ik aan de keuken kant nog een raam heb, het is een hoekwoning. Nu even wat aannames van mijn kant:
- Het beste is een split unit AC
- Beste plaatsing is naast de keuken, binnenunit blaast van over de eettafel, dat is niet ideaal, maar beter als over ze zithoek.
- De buiten unit kan makkelijk aan de buiten gevel worden gehangen (beton met ommetseling van baksteen)
Klopt dat een beetje?
Dan heb ik nog wat vragen:
- Stroom: een AC heeft vaste aansluiting nodig? Ook een eigen groep, of kan deze op keuken groep worden bij geschakeld.
- Koeling is niet nodig, of eigenlijk koeling vinden we zonde van het geld (voor nu)
- Hoe vind ik de AC die het beste bij mij past, dus voornamelijk (of alleen) verwarming.
- Hoe combineert je dit met een bestaande CV oplossing? Is dat zo simpel als de AC programmeren dat hij vooruit loopt op de CV? Dus als de AC het niet voldoende verwarmt dat dan CV bij springt?
- Hoe slim is de gemiddelde AC kwa scheduling, heeft een AC een eigen thermostaat?
- Hoe vind ik een betrouwbare leverancier/monteur? Nu kom ik snel uit bij tokos als Feenstra, is dat ok, of kan dat echt beter/goedkoper?
De warmteverlies berekening komt uit op ongeveer 5.4 KW. (alleen woonkamer + keuken) tot 20 graden bij -8.
Ik heb dus inmiddels een offerte voor een Daikin wandmodel Perfera 35 (binnen unit: FTXM35N Perfera buitenunit: RXM35R9). Met een koelcapaciteit van 1,4 tot 4,0 KW en een
verwarmingscapaciteit van 1,4 tot 5,2 kW. Voor een prijs van 3.5k, inclusief montage en aanleggen van elektra vanaf de meterkast.
Als ik de brochure bekijk op https://www.daikin.nl/con...roduct%20profile%20LR.pdf
Dan lijkt het qua specs op de 35R + 35R set te gaan, maar wat is dan het verschil met de FTXM35N? Is dit een oude serie?
https://f1nerd.nl
De N is het oude type, dat zou ik zeker niet doen. De nieuwe R heeft betere specs. En zeker niet voor die prijs,ymoona schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:05:
[...]
Ik heb inmiddels mijn huiswerk gedaan, thanks to @MotorBeast !
De warmteverlies berekening komt uit op ongeveer 5.4 KW. (alleen woonkamer + keuken) tot 20 graden bij -8.
Ik heb dus inmiddels een offerte voor een Daikin wandmodel Perfera 35 (binnen unit: FTXM35N Perfera buitenunit: RXM35R9). Met een koelcapaciteit van 1,4 tot 4,0 KW en een
verwarmingscapaciteit van 1,4 tot 5,2 kW. Voor een prijs van 3.5k, inclusief montage en aanleggen van elektra vanaf de meterkast.
Als ik de brochure bekijk op https://www.daikin.nl/con...roduct%20profile%20LR.pdf
Dan lijkt het qua specs op de 35R + 35R set te gaan, maar wat is dan het verschil met de FTXM35N? Is dit een oude serie?
En inderdaad bij -10 haalt hij niet de 5 kW. Ik zou denk ik voor de 4.2 kiezen in dit geval. Dat zou voor rond de 2500 moeten kunnen denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door marcovandam op 04-10-2022 21:19 ]
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Daikin FTXM35R doet, volgens Daikin specs, bij -10 nog slechts 2,53 kW.ymoona schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:05:
[...]
Ik heb inmiddels mijn huiswerk gedaan, thanks to @MotorBeast !
Volgens eurovent is dit nog lager, bij -7: 2.22 kW
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Thanks @marcovandam Ik dacht al dat het een ouder model was, maar kon dat niet echt vinden, hoe die series lopen. Wat bedoel je met dat voor de 4.2 zou gaan?
@nMad Dat het verwarmings vermogen af neemt bij lage temperaturen is bij all lucht/lucht warmte pompen? Of doet deze unit dat minder als andere? Als het echt koud word heb ik altijd nog een gas gestookte ketel. De Ph@+2°C 1.35 kW is dat dan geleverde warmte of opgenomen vermogen?
@nMad Dat het verwarmings vermogen af neemt bij lage temperaturen is bij all lucht/lucht warmte pompen? Of doet deze unit dat minder als andere? Als het echt koud word heb ik altijd nog een gas gestookte ketel. De Ph@+2°C 1.35 kW is dat dan geleverde warmte of opgenomen vermogen?
https://f1nerd.nl
Werkt het een beetje als je boven op de overloop een airco plaatst en doormiddel van de deuren te openen de aparte kamers te koelen of te verwarmen?
Of kan je hem beter op de hoofdslaapkamer hangen en dan de andere kamers maar wat kouder laten in de winter of warmer in de zomer?
Ik woon alleen.
Of kan je hem beter op de hoofdslaapkamer hangen en dan de andere kamers maar wat kouder laten in de winter of warmer in de zomer?
Ik woon alleen.
Dank, ik ga daar eens naar kijken.MotorBeast schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:23:
[...]
Totdat je echt het gemak van domotica echt ontdekt. Mijn zonnescherm reageert op het wattage van de zonnepanelen in combinatie met Buienradar als ik weg ben middels domoticz. Mijn airco's bedien ik alleen met domoticz en timers etc zitten daar ook in. Kan alles ook middels domoticz buitenshuis bedienen en verbruik/compressor belasting kan ik ook uitlezen middels domoticz. Plug and play zit je op een gegeven moment toch met meerdere apps om alles in je huis te bedienen en monitoren.
Plug and play monitoren verbruik: Homewizzard. https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/
De opties die je beschijft klinkt allemaal echt super, zeker als je het zelf leuk vindt dit allemaal in te regelen. Ik ben er zelf alleen een beetje bang voor dat ik me eraan ga ergeren omdat ik het niet precies voor elkaar krijg, na uren uitzoekwerk er klaar mee ben als 1 van de sensoren een storing geeft en de ouderwetse afstandsbediening er weer bij pak...
Ik vind soms de batterij van de rookmelders vervangen al gedoe 😆
Zo te zien moet ik me nog een heel stuk verdiepen in domotica. Eerst maar eens de airco's regelen en dan verder kijken naar bediening via wifi al dan niet icm domotica systeem die compatibel is met m'n KAKU...
Als je op overloop zoekt in dit topic, vindt je al genoeg info.JDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:31:
Werkt het een beetje als je boven op de overloop een airco plaatst en doormiddel van de deuren te openen de aparte kamers te koelen of te verwarmen?
Ik woon alleen.
Hier 2 maanden terug een Perfera 2,5kw op de overloop, boven, direct tegenover 2 slaapkamers gemonteerd waarbij hij boven de trap hangt. Hij krijgt hier, wanneer de deuren open staan, alles perfect koel. Maar de ene situatie is de andere niet..
Nee dat heeft meer met de afmetingen te maken. We kijken uit naar een cassette ipv wandmodel en hebben al een gat in het plafond.wjjkoevoets schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:45:
[...]
Is er een reden waarom je specifiek twijfelt aan MHI?
@servee draait weer even aan de carrousel….nMad schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:16:
[...]
Daikin FTXM35R doet, volgens Daikin specs, bij -10 nog slechts 2,53 kW.
Volgens eurovent is dit nog lager, bij -7: 2.22 kW
-10? hoevaak word dat het, misschien een keer in de nacht maar overdag komt het amper meer voor. Zoja dan ff naar de bouwmarkt en een elektrisch kacheltje erbij zetten. Daarbij komt de vraag of je überhaupt met -10 overdag nog een airco wil laten blazen ik denk dat je sowieso hier niet blij van gaat worden op standje 4/5 de hele dag..
Koop een systeem op basis van tussenseizoenen met voldoende capaciteit om een normale Nederlandse winter door te komen dan heb je er het meeste plezier van en gaat de boel langer mee.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Er is ook een 4.2 kW uitvoering, die is nog net iets sterker. Wel ook weer wat groter binnen en buiten.ymoona schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:31:
Thanks @marcovandam Ik dacht al dat het een ouder model was, maar kon dat niet echt vinden, hoe die series lopen. Wat bedoel je met dat voor de 4.2 zou gaan?
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Hij heeft het lek opgespoordServee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:39:
[...]
Ga je nu ook zelf de gaszijdige handelingen uitvoeren? Of draait de set al?
En waarom in hemelsnaam door je schuifpui heen geboord???
Maar over welke gaten heb je het?
Ja. Alle L/L en L/W warmtepompen hebben dat, echter er zijn trucjes die ze uit kunnen halen om ook bij echt lage temperaturen toch nog het volle vermogen te kunnen leveren. Mitsubishi Electric (dus niet MHI) doet dat met hun Hyper-Heating buitenunits (typenummers eindigen op de code HZ), die leveren ook bij -10 of zelfs -15 nog hun volle vermogen.ymoona schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:31:
@nMad Dat het verwarmings vermogen af neemt bij lage temperaturen is bij all lucht/lucht warmte pompen? Of doet deze unit dat minder als andere? Als het echt koud word heb ik altijd nog een gas gestookte ketel.
Als ik alleen maar L/L als verwarming zou hebben (dus geen CV-ketel als backup) zou ik altijd een dergelijk model willen aanschaffen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
151 PSI is slechts 10 bar. Normaal wordt er afgeperst op 30-40 Bar.Rempage0611 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:17:
[...]
Gefixed!
[Afbeelding]
En die boringen door je raam....
Sony A7 iv en wat recycled glas
Krulstaart zijn de tijdelijke leidingen zoals was te lezen, maar verder bedankt voor je opbouwende kritiek. Essentie van een tweaker ontgaat jou geloof ik.Weerman2 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:36:
[...]
Ziet er professioneel uit moet ik zeggen incl Krul in staart, maar nu heb je er buitenlucht in gepompt incl vocht dit lijkt me niet verstandig maar wie ben ik.
Inmiddels staat het er zo bij.
[ Voor 32% gewijzigd door Rempage0611 op 05-10-2022 09:27 ]
Ik denk dat ik boven ook maar voor de overloop ga, in de slaapkamer zou ik een vloermodel willen die toch weer 250-300 euro duurder is, op de overloop kan dan een wand/plafondmodel en op echt warme dagen trekt ie de warmte vast wel uit de slaapkamers.
En op de koude dagen kan hij de bovenverdieping een beetje draaglijk houden, bijkomend voordeel is ook dat in mijn redelijk kleine slaapkamer dan niet zo'n airco recht op mij blaast en wat minder last van lawaai.
En op de koude dagen kan hij de bovenverdieping een beetje draaglijk houden, bijkomend voordeel is ook dat in mijn redelijk kleine slaapkamer dan niet zo'n airco recht op mij blaast en wat minder last van lawaai.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic