Grappig. We zitten beiden in dezelfde situatie.toxictooms schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:36:
[...]
Inderdaad, als ik hier alles moet aanpassen zoals de "experten " in de media verklaren, kost mij dat een rib uit mijn lijf en haal ik het er nooit meer uit.
Idd, waar komt de buitenunit? Want het is wel een serieus lomp stuk. Ik wou hem eerst op mijn terras zetten zodat ik mijn terras niet Moest openbreken voor de leidingen. Maar ben wel blij dat ik hem toch verder uit het zicht en af mijn terras heb laten plaatsen.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Grappig. We zitten beiden in dezelfde situatie.Ik denk trouwens dat ik voor de 5 kW ga. Lijkt me in mijn situatie de beste keuze.
Vervangen naar Hr++ kost geen 20 mille. Vloerverwarming is niet noodzakelijk. En terug verdienen doe je het altijd bij verkoop van je woning. Ik heb een A label op mijn woning uit 1978. En niet te vergeten het enorme comfort.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:29:
[...]
Oude spouwisolatie, geen vloerverwarming, oud dubbel glas. Kan natuurlijk allemaal bouwkundig worden aangepakt, maar dan zit ik zo minimaal 20.000 euro verder, en dan heb ik nog niets aan mijn installaties gedaan. Dit verdien ik nooit meer terug.
Buitenunit komt achter in mijn tuin, ongeveer 8 meter vanaf de achtergevel. Ik graaf een geul voor de leidingen. Kan makkelijk, want mijn tuin moest toch al op de schop.toxictooms schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:46:
[...]
Idd, waar komt de buitenunit? Want het is wel een serieus lomp stuk. Ik wou hem eerst op mijn terras zetten zodat ik mijn terras niet Moest openbreken voor de leidingen. Maar ben wel blij dat ik hem toch verder uit het zicht en af mijn terras heb laten plaatsen.
[ Voor 9% gewijzigd door Jammie op 02-10-2022 16:11 ]
Zelf gedaan of installateur? Is er wel goed gevacumeerd?UenJL schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Nee, ze hebben sinds installatie nog niet goed gewerkt.
J.
Ik zou de installateur terug laten komen.
Deze discussie heb ik allang gehad. Er is gewoon geen geld voor. Het enige dat nu telt is mijn gasrekening omlaag brengen. En dat gaat voorlopig het best met een L/L.MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:55:
[...]
Vervangen naar Hr++ kost geen 20 mille. Vloerverwarming is niet noodzakelijk. En terug verdienen doe je het altijd bij verkoop van je woning. Ik heb een A label op mijn woning uit 1978. En niet te vergeten het enorme comfort.
Wat was je gasverbruik voor verwarmen de afgelopen jaren?Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
Deze discussie heb ik allang gehad. Er is gewoon geen geld voor. Het enige dat nu telt is mijn gasrekening omlaag brengen. En dat gaat voorlopig het best met een L/L.
Daikin FTXM35R/RXM35R
1400 m3 totaal. Waarschijnlijk 1100 m3 voor verwarming.Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:16:
[...]
Wat was je gasverbruik voor verwarmen de afgelopen jaren?
Rustig maar. Laatste off topic tip. Nationaal Warmte fonds. Goedkoop lenen. Daalt met isoleren je electriciteit gebruik ook. Stroom is ook niet echt goedkoop. Lees...duur.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
Deze discussie heb ik allang gehad. Er is gewoon geen geld voor. Het enige dat nu telt is mijn gasrekening omlaag brengen. En dat gaat voorlopig het best met een L/L.
HeheMotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:29:
[...]
Rustig maar. Laatste off topic tip. Nationaal Warmte fonds. Goedkoop lenen. Daalt met isoleren je electriciteit gebruik ook. Stroom is ook niet echt goedkoop. Lees...duur.
1100m3 gas op 130m3 inhoud (daar stook je doorgaans het meeste) is toch niet schrikbarend veel? Lijkt erop dat je isolatie beter op orde is dan je denkt. Wat was je stookgedrag? Was je ketel getuned? Cv hele dagen aan, welke setpoint enz?Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:20:
[...]
1400 m3 totaal. Waarschijnlijk 1100 m3 voor verwarming.
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 02-10-2022 16:39 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Valt inderdaad wel mee. Zeker omdat ik ook nog de hele dag thuis werk en dus de verwarming alle dagen op dezelfde temperatuur aan heb. Maar door het ontbreken van vloerverwarming en door de matige isolatie in de rest van het huis (o.a. oud dubbel glas) is lage-temperatuurverwarming en dus een L/W voor mij geen optie zonder enorme bouwkundige investeringen. Dus is L/L met airco's de meest haalbare optie.Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
1100m3 gas op 130m3 inhoud (daar stook je doorgaans het meeste) is toch niet schrikbarend veel? Lijkt erop dat je isolatie beter op orde is dan je denkt. Wat was je stookgedrag? Was je ketel getuned? Cv hele dagen aan, welke setpoint enz?
Ik denk dat die 5kW een echte overkill gaat worden bij jou op basis van bovenstaande informatie.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:46:
[...]
Valt inderdaad wel mee. Zeker omdat ik ook nog de hele dag thuis werk en dus de verwarming alle dagen op dezelfde temperatuur aan heb. Maar door het ontbreken van vloerverwarming en door de matige isolatie in de rest van het huis (o.a. oud dubbel glas) is lage-temperatuurverwarming en dus een L/W voor mij geen optie zonder enorme bouwkundige investeringen. Dus is L/L met airco's de meest haalbare optie.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ook als de optie daaronder een 3,5 kW model (vloermodel) is?Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Ik denk dat die 5kW een echte overkill gaat worden bij jou op basis van bovenstaande informatie.
Hm. Ga ik toch weer twijfelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jammie op 02-10-2022 16:56 ]
Heb je dat doorgerekend? Met zo'n laag verbruik maakt het geen wereld van verschil. Zeker niet met het voorgestelde plafond tarief.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:31:
[...]
HeheGa ik al gebruik van maken voor zonnepanelen, plat dak isolatie en aanpassingen elektra. Té veel lenen is ook niet goed voor mijn nachtrust. Airco's wel.
Ik kon met mijn oud dubbel glas gewoon ook aan L/W. Mijn advies ga je nog maar eens goed inlezen.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 02-10-2022 16:58 ]
Het plat dak is van een aanbouw, waar ik een deel van de zonnepanelen wil leggen. Maar de bitumen zijn oud, dus het dak moest sowieso al vervangen worden.MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:56:
[...]
Heb je dat doorgerekend? Met zo'n laag verbruik maakt het geen wereld van verschil. Zeker niet met het voorgestelde plafond tarief.
Hahaha... Ken het gevoel.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Hm. Ga ik toch weer twijfelen.Mijn hemel, wat is dit lastig zeg.
Misschien kon hier ook een lichter model maar wat als blijkt dat het net te licht is?
Over een paar winters ga ik zeker weten of de 5kW goed is of te zwaar. 👍🏼
Ik had het over je besparing met een warmtepomp. Dat gaat je geen honderden euro's besparen. Ga maar eens rekenen.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:58:
[...]
Het plat dak is van een aanbouw, waar ik een deel van de zonnepanelen wil leggen. Maar de bitumen zijn oud, dus het dak moest sowieso al vervangen worden.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 02-10-2022 17:01 ]
Als je een goede warmteverliesberekening maakt of laat maken dan komt het goed. Als het echt nog een keer -15 overdag word kun je er altijd zoals al 1000x gemeld hier een los elektrisch kacheltje bij plaatsen voor die eventueel paar dagen. Je gebruikt in Nederland een airco voor 95% binnen de capaciteit waar die voor is berekend. Als je een airco koopt op basis van -15/-20 dan gaat er ergens iets niet helemaal goed.toxictooms schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:59:
[...]
Hahaha... Ken het gevoel.
Misschien kon hier ook een lichter model maar wat als blijkt dat het net te licht is?
Over een paar winters ga ik zeker weten of de 5kW goed is of te zwaar. 👍🏼
Daikin FTXM35R/RXM35R
Met een 3,5 ga je het prima redden en zoals met elke nieuw te plaatsen systeem op een centrale plek in de woning. Een oversized unit nemen om de andere kant dan maar te kunnen bereiken is sowieso een no go.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Ook als de optie daaronder een 3,5 kW model (vloermodel) is?
Hm. Ga ik toch weer twijfelen.Mijn hemel, wat is dit lastig zeg.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Haha, ik was even afgeleid door de term 'plafond'.MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:59:
[...]
Ik had het over je besparing met een warmtepomp. Dat gaat je geen honderden euro's besparen. Ga maar eens rekenen.

De discussie over wel of geen warmtepomp is te veel off-topic. Voorzover ik heb kunnen berekenen is L/L voor mijn situatie de beste oplossing.
Centraal plaatsen ging hier niet omdat er dan over de hele woonkamer een grote kabelgoot zou liggen.Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
Als je een goede warmteverliesberekening maakt of laat maken dan komt het goed. Als het echt nog een keer -15 overdag word kun je er altijd zoals al 1000x gemeld hier een los elektrisch kacheltje bij plaatsen voor die eventueel paar dagen. Je gebruikt in Nederland een airco voor 95% binnen de capaciteit waar die voor is berekend. Als je een airco koopt op basis van -15/-20 dan gaat er ergens iets niet helemaal goed.
Hier hangt nu de 5kW als blijkt dat hij echt oversized is is de volgende een model lichter😉
Dat is een keuze, maar met die goot had je waarschijnlijk wel een systeem wat een stuk efficiënter werkt want een 5kW is een stuk minder zuinig dan de twee kleinere versies en geeft veel meer geluid. Nu nog niet maar als je straks rond of onder het vriespunt zit en je wilt 21 graden heb je simpelweg lucht nodig dus geluid zeker als je niet centraal hebt geplaatst.toxictooms schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:09:
[...]
Centraal plaatsen ging hier niet omdat er dan over de hele woonkamer een grote kabelgoot zou liggen.
Hier hangt nu de 5kW als blijkt dat hij echt oversized is is de volgende een model lichter😉
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dan post ik nogmaals de specs van de Daikin Perfera 3,5 en 5,0 met de vraag of de 3,5 (als enige verwarming voor 130 m3 en de zithoek op 10 meter afstand) toch toereikend is?Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:05:
[...]
Met een 3,5 ga je het prima redden en zoals met elke nieuw te plaatsen systeem op een centrale plek in de woning. Een oversized unit nemen om de andere kant dan maar te kunnen bereiken is sowieso een no go.
Set FVXM+RXM35A+35R9
Totale verwarmingscapaciteit Min./Nom./Max.: 1,40/4,50/5,80
Totale verwarmingscapaciteit bij -10°C: 2,34
Set FVXM+RXM50A+50R
Totale verwarmingscapaciteit Min./Nom./Max.: 1,40/5,80/8,10
Totale verwarmingscapaciteit bij -10°C: 3,55
We gaan het zien, na de winter komen we hier zeker op terug. 👍🏼👍🏼Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:15:
[...]
Dat is een keuze, maar met die goot had je waarschijnlijk wel een systeem wat een stuk efficiënter werkt want een 5kW is een stuk minder zuinig dan de twee kleinere versies en geeft veel meer geluid. Nu nog niet maar als je straks rond of onder het vriespunt zit en je wilt 21 graden heb je simpelweg lucht nodig dus geluid zeker als je niet centraal hebt geplaatst.
1300m3 x €1,50= €1950,-Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:07:
[...]
Haha, ik was even afgeleid door de term 'plafond'.![]()
De discussie over wel of geen warmtepomp is te veel off-topic. Voorzover ik heb kunnen berekenen is L/L voor mijn situatie de beste oplossing.
2600'kWh X €0,70= €1820,-
Scheelt €130,- is heel lang erover doen om terug te verdienen. En bij mij is het verbruik in stroom meer dan maal twee.
Bij mij is stoken met gas met nieuwe tarieven goedkoper. Je bent gewaarschuwd in ieder geval.
Eigenlijk kan dit topic tijdelijk op slot
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 02-10-2022 17:41 ]
Wat doen jullie met aanbetaling van offerte ?
Kijk even niet de moeilijkste mbt kleine aanbetaling maar 50% vind ik wel fors.
Hoe kijken jullie er tegen aan ?
Om voorbeeld te geven zonnepanelen hoefde ik pas te betalen na plaatsing.
AnimeAdicted
Niet doen. Toko failliet, jij je geld kwijt. Ik betaal nergens ooit iets aan. Heb met een verbouwing achter de rug van een veelvoud aan geld. Nul aanbetaling.Offens1490 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:42:
Dank voor de waarschuwing. Ik heb hier ook lang over nagedacht. Maar het prijsplafond is tijdelijk, tot en met 2023. En of ik het ermee eens ben of niet: er is een wereldwijde politieke wil om van fossiele brandstoffen af te gaan en over te stappen op elektriciteit, ook al kunnen de netten het niet aan. Ik verwacht niet dat die politieke richting gaat veranderen. Dit betekent volgens mij dat de gasprijzen na het prijsplafond weer door het dak zullen gaan en dat elektriciteit weer wat goedkoper wordt. Anders kunnen regeringen niemand meer motiveren om een warmtepomp of iets dergelijks te nemen.MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:26:
[...]
1300m3 x €1,50= €1950,-
2600'kWh X €0,70= €1820,-
Scheelt €130,- is heel lang erover doen om terug te verdienen. En bij mij is het verbruik in stroom meer dan maal twee.
Bij mij is stoken met gas met nieuwe tarieven goedkoper. Je bent gewaarschuwd in ieder geval.
Eigenlijk kan dit topic tijdelijk op slot
Dus met dit in gedachten, en het feit dat ik straks 15 zonnepanelen op mijn dak heb, denk ik dat ik met 2 airco's straks veel goedkoper uit ben dan met mijn huidige gasgestookte cv. Ik móet trouwens nu wel handelen, want mijn adviesbedrag van mijn energieleverancier is inmiddels 610 euro per maand en zal wel naar 800 of 900 gaan. Met een jaarverbruik van 1400 m3 gas en 2131 kWh elektriciteit. Dus wachten is geen optie.
Aanbetaling in deze branche? No way, bij alle aircoboeren "klotst het geld langs de plinten omhoog". Daarnaast hebben ze niet te maken met een niche product wat specifiek voor jou besteld moeten worden op maat ...als dat wel het geval zou zijn (denk bijv aan een keuken op maat) kan een aanbetaling gevraagd worden van pak hem beet 10% a 20%.Offens1490 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:42:
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Idd, wat nou aanbetaling, pas betalen als alles naar behoren werkt.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Kan best zijn dat jouw electriciteit gewoon onder het plafond blijft toch? Het is een max, niet een vaste prijs.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:48:
[...]
het prijsplafond is tijdelijk, tot en met 2023. En of ik het ermee eens ben of niet: er is een wereldwijde politieke wil om van fossiele brandstoffen af te gaan en over te stappen op elektriciteit, ook al kunnen de netten het niet aan. Ik verwacht niet dat die politieke richting gaat veranderen. Dit betekent volgens mij dat de gasprijzen na het prijsplafond weer door het dak zullen gaan en dat elektriciteit weer wat goedkoper wordt.
@MotorBeast @renzo4000 @JDx
Thx voor opheldering.
Vond al vreemd.
Goed om kleine letters te lezen.
Zonnepanelen, isolatie zowel dak/kruipruimte 0% aanbetaling.
Bedankt ga terug en vraag nieuwe offerte zonder aanbetaling erin. Tevens is 50% wel erg veel.
Thx voor opheldering.
Vond al vreemd.
Goed om kleine letters te lezen.
Zonnepanelen, isolatie zowel dak/kruipruimte 0% aanbetaling.
Bedankt ga terug en vraag nieuwe offerte zonder aanbetaling erin. Tevens is 50% wel erg veel.
[ Voor 5% gewijzigd door Offens1490 op 02-10-2022 18:21 ]
AnimeAdicted
Klimaat en fossiele energie vind ik goede argumenten.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:48:
[...]
Dank voor de waarschuwing. Ik heb hier ook lang over nagedacht. Maar het prijsplafond is tijdelijk, tot en met 2023. En of ik het ermee eens ben of niet: er is een wereldwijde politieke wil om van fossiele brandstoffen af te gaan en over te stappen op elektriciteit, ook al kunnen de netten het niet aan. Ik verwacht niet dat die politieke richting gaat veranderen. Dit betekent volgens mij dat de gasprijzen na het prijsplafond weer door het dak zullen gaan en dat elektriciteit weer wat goedkoper wordt. Anders kunnen regeringen niemand meer motiveren om een warmtepomp of iets dergelijks te nemen.
Dus met dit in gedachten, en het feit dat ik straks 15 zonnepanelen op mijn dak heb, denk ik dat ik met 2 airco's straks veel goedkoper uit ben dan met mijn huidige gasgestookte cv. Ik móet trouwens nu wel handelen, want mijn adviesbedrag van mijn energieleverancier is inmiddels 610 euro per maand en zal wel naar 800 of 900 gaan. Met een jaarverbruik van 1400 m3 gas en 2131 kWh elektriciteit. Dus wachten is geen optie.
Denk dat met zoveel panelen terug leveren meer oplevert in netto winst.
Als er iemand is die een MHI WF-RAC wifi module heeft en deze buiten de unit is gemonteerd, zou je dan even willen kijken aan de achterkant of er schroefjes zichtbaar zijn ?
Of een foto plaatsen.
Gaat mij erom of deze gemakkelijk te openen is.
Of een foto plaatsen.
Gaat mij erom of deze gemakkelijk te openen is.
Je hoort hier regelmatig dat een single split zuiniger is, omdat deze een lager min. vermogen heeft.
Dus een veel gehoord advies is dan ook steeds. Neem 2x single.
Nu valt dat kwartje bij mij nog steeds niet. En ook niet als ik naar mijn daikin 3mxm52 kijk.
Stel ik neem een single 3,5 (ftxm35 + rxm35) dan is het minimum verwarmings vermogen 1,4 kW.
Stel ik sluit één ftxm35 aan op de mxm52, dan is minimum verwarmingsvermogen 1,1 kW.
Combineer ik deze met nog 1 of 2 ftxm20 units, dan is het totaal minimum verwarmings vermogen resp. 1,2 en 1,4 kW. En in dit geval dus ook nog verdeeld over 2 of 3 units.
Maar als ik dus alleen de 3,5 aanzet, en de twee 2 kW units uit zet. Is dan het minimum verwarmings vermogen 1,1 of 1,4 kW??
Maar hoe dan ook, is het niet hoger dan een single split.
Dit geld ook bij de 2mxm40 en 2mxm50 en de 3mxm40.
Pas bij de 3mxm68 is minimum vermogen hoger.
Als ik een denkfout maak, dan hoor ik dat graag.
Dus een veel gehoord advies is dan ook steeds. Neem 2x single.
Nu valt dat kwartje bij mij nog steeds niet. En ook niet als ik naar mijn daikin 3mxm52 kijk.
Stel ik neem een single 3,5 (ftxm35 + rxm35) dan is het minimum verwarmings vermogen 1,4 kW.
Stel ik sluit één ftxm35 aan op de mxm52, dan is minimum verwarmingsvermogen 1,1 kW.
Combineer ik deze met nog 1 of 2 ftxm20 units, dan is het totaal minimum verwarmings vermogen resp. 1,2 en 1,4 kW. En in dit geval dus ook nog verdeeld over 2 of 3 units.
Maar als ik dus alleen de 3,5 aanzet, en de twee 2 kW units uit zet. Is dan het minimum verwarmings vermogen 1,1 of 1,4 kW??
Maar hoe dan ook, is het niet hoger dan een single split.
Dit geld ook bij de 2mxm40 en 2mxm50 en de 3mxm40.
Pas bij de 3mxm68 is minimum vermogen hoger.
![]() | ![]() |
Als ik een denkfout maak, dan hoor ik dat graag.
[ Voor 58% gewijzigd door biljoenblik op 02-10-2022 19:40 ]
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Beste allemaal,
De woonkamer en keuken wil ik gaan verwarmen met 2 single spilt airco`s. Tevens is het de bedoeling om een decentraal wtw ventilatie systeem te installeren. Wat zijn argumenten om dit gescheiden te houden of te kiezen voor airco`s met ventilatie optie?
De woonkamer en keuken wil ik gaan verwarmen met 2 single spilt airco`s. Tevens is het de bedoeling om een decentraal wtw ventilatie systeem te installeren. Wat zijn argumenten om dit gescheiden te houden of te kiezen voor airco`s met ventilatie optie?
Ik zit ook in dezelfde situatie als jullie. Na genoeg informatie hier verzameld te hebben, wordt toch bij mij een MHI ZSX 5 kW geïnstalleerd als hoofdverwarming.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Grappig. We zitten beiden in dezelfde situatie.Ik denk trouwens dat ik voor de 5 kW ga. Lijkt me in mijn situatie de beste keuze.
Ik ben heel benieuwd.
Ik weet niet precies waar je op doelt? Een wtw is heel wat anders. Die zorg namelijk voor verse lucht in je huis maar dan met warmte efficiëntie. Een airco zorgt niet voor verse lucht in je huis, kortom een airco kan niet een ventilatiesysteem in je huis vervangen.CDarwin schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:42:
Beste allemaal,
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik doe nooit aanbetalingen. Geeft mij het gevoel dat betreffende aanbieder cash flow uitdagingen heeft.Offens1490 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:42:
Maarten
Dank voor de snelle reactie.
In eerste instantie wilde ik naast twee airco`s ook een wtw ventilatie plaatsen. Maar toen vond ik dit PKA-RP100 KAL (WSH-P100i) en als ik het goed lees is dit een airco die naast koelen en verwarmen ook kan ventileren.
Nu las ik in een aan forum topic dat je de twee functies beter gescheiden kan houden.
Ik hoop dat dit mijn vraag duidelijker maakt.
In eerste instantie wilde ik naast twee airco`s ook een wtw ventilatie plaatsen. Maar toen vond ik dit PKA-RP100 KAL (WSH-P100i) en als ik het goed lees is dit een airco die naast koelen en verwarmen ook kan ventileren.
Nu las ik in een aan forum topic dat je de twee functies beter gescheiden kan houden.
Ik zit ook met deze situatie, hoe ga ik de airco's goed combineren met een centrale afzuiging/wtw. Het huidige afvoerpunt zit naast de plek waar ik de airco kan plaatsen maar wil voorkomen dat alle warme lucht direct weggezogen wordt.CDarwin schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:21:
Doen waar jij je goed bij voelt, hier krijg je verschillende adviezen en allemaal goed bedoeld.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Dan post ik nogmaals de specs van de Daikin Perfera 3,5 en 5,0 met de vraag of de 3,5 (als enige verwarming voor 130 m3 en de zithoek op 10 meter afstand) toch toereikend is?
Set FVXM+RXM35A+35R9
Totale verwarmingscapaciteit Min./Nom./Max.: 1,40/4,50/5,80
Totale verwarmingscapaciteit bij -10°C: 2,34
Set FVXM+RXM50A+50R
Totale verwarmingscapaciteit Min./Nom./Max.: 1,40/5,80/8,10
Totale verwarmingscapaciteit bij -10°C: 3,55
Elk huis is anders en ieder persoon ook, een paar db verschil is voor de één een ergernis terwijl het een ander niks boeit.
Heb hier nu een 5kwh stylish hangen op 130m3 en nog geen moment spijt gehad, terwijl ik verschillende adviezen heb gehad voor een 3.5. de winter moet ik nog meemaken maar nu is het een stil systeem met voldoende vermogen voor als het nodig is. Mocht het toch te veel zijn dan is het een goede leerschool.
Waarschijnlijk zijn de binnenunit draden omgewisseld. Bij MHI staat A en B van onder naar boven... je maak dus snel de fout deze om te wisselen.UenJL schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:04:
Hallo allemaal,
Ik krijg een storing op de binnendelen van een multi-split unit
Specs:Op beide binnendelen kan ik de fout: "Onvoldoende koelvloeistof / Gesloten serviceklep" reproduceren.
- - Buitenunit MHI 45ZS-W
- - Binnenunits (2x) : SRK35ZS-W
Mijn vraag is: Wat is de service-klep en kan ik de dop zomaar verwijderen (zonder directe consequenties als weglekkende koelvloeistof?
[Afbeelding]
Dan krijg je deze melding dus ook als 1 unit aan staat. Bij beide tegelijk aan zou het goed moeten gaan.
Indien ze niet goed werken met beide in een koel of verwarm stand dan kan een spoel defect zijn of te weinig koudemiddel.
De punten waar je een pijl heb staan moet je vanaf blijven.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Bedankt! Ik blijf een beetje twijfelen tussen 3,5 en 5,0 maar neig toch naar 5.0. Jouw reactie steunt me weer.Sjoerd_r schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:37:
[...]
Doen waar jij je goed bij voelt, hier krijg je verschillende adviezen en allemaal goed bedoeld.
Elk huis is anders en ieder persoon ook, een paar db verschil is voor de één een ergernis terwijl het een ander niks boeit.
Heb hier nu een 5kwh stylish hangen op 130m3 en nog geen moment spijt gehad, terwijl ik verschillende adviezen heb gehad voor een 3.5. de winter moet ik nog meemaken maar nu is het een stil systeem met voldoende vermogen voor als het nodig is. Mocht het toch te veel zijn dan is het een goede leerschool.
Snap ik, het is toch weer een investering. Je mag altijd komen kijken al moet je dan wel naar Fryslân afreizen 😇Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Bedankt! Ik blijf een beetje twijfelen tussen 3,5 en 5,0 maar neig toch naar 5.0. Jouw reactie steunt me weer.
Ieder huis is andere en daarom dus een warmteverlies berekening. Dat advies zou iedere installateur moeten geven of zelf moeten uitvoeren.Sjoerd_r schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:37:
[...]
Doen waar jij je goed bij voelt, hier krijg je verschillende adviezen en allemaal goed bedoeld.
In nieuwbouw wordt niet anders gedaan om radiator vermogen te bepalen of vloerverwarming. Heeft niets met goed gevoel te maken.
Waarom twijfel je? Je hebt berekend wat bij -10 hoort toch? Daar paste qua vermogen een 5 bij. (en niet op gevoel, maar feiten.Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Bedankt! Ik blijf een beetje twijfelen tussen 3,5 en 5,0 maar neig toch naar 5.0. Jouw reactie steunt me weer.
Nb: @Sjoerd_r moet weten dat horror winters niet meer bestaan want die wacht al jaren in Friesland op de Elfsteden tocht.
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 02-10-2022 23:49 ]
Heb hier de afgelopen tijd een paar installateurs op bezoek gehad, een warmteverlies berekening was teveel gevraagd en werd alles gebaseerd op natte vingerwerk. Heb hem zelf ook gemaakt en kwam op iets meer dan 4 kwh te zitten, daardoor de keuze gemaakt om voor een 5 te gaan ipv een 3.5 of een 4.2. Heb het liefst iets meer vermogen dan te weinig.MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:18:
[...]
Ieder huis is andere en daarom dus een warmteverlies berekening. Dat advies zou iedere installateur moeten geven of zelf moeten uitvoeren.
In nieuwbouw wordt niet anders gedaan om radiator vermogen te bepalen of vloerverwarming. Heeft niets met goed gevoel te maken.
Dus bij mij heeft de keuze tussen 3.4, 4.2 of een 5 wel met gevoel te maken.
Volgens mij heb je ook een 5 nodig om 4 te halen bij -10. Ken de specs niet uit mijn hoofd. Maar je hebt snel teveel. Ik stook mijn hele huis warm op basis van gasverbruik (meer dan 10 jaar cijfers) makkelijk met 7 warm en krijg hier adviezen voor 10 met een L/W. Natte vingerwerk heb je niets aan en je gevoel ook niet. Hier op Tweakers gelden de feiten.Sjoerd_r schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:48:
[...]
Heb hier de afgelopen tijd een paar installateurs op bezoek gehad, een warmteverlies berekening was teveel gevraagd en werd alles gebaseerd op natte vingerwerk. Heb hem zelf ook gemaakt en kwam op iets meer dan 4 kwh te zitten, daardoor de keuze gemaakt om voor een 5 te gaan ipv een 3.5 of een 4.2. Heb het liefst iets meer vermogen dan te weinig.
Dus bij mij heeft de keuze tussen 3.4, 4.2 of een 5 wel met gevoel te maken.
En een 5 wandunit komt hier nooit. Wordt al gek van die 4,2 qua geluid. Maar dat ben ik.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 02-10-2022 23:57 ]
Anoniem: 78739
Nog even over single- vs. multisplit: in de TS staat dat een multisplit vaak duurder is dan meerdere singlesplits. Ik heb een offerte voor een singlesplit van 2700 euro. Voor 2 stuks zou dat 5400 euro zijn, maar hier lees ik dat een extra unit 800 tot 1000 euro extra is:
PS: van waar die prijsverschillen? op mijn offerte kost die 2000 euro
https://www.nlx-internati...airco-msz-muz-hr35vf/a128
hier staat er ook 2000 euro als referentieprijs: https://www.test-aankoop....gk-muz-ap35vg/30168_73183
Voor 800 of 1000 euro extra wil ik wel een koele slaapkamer (voor de 20 dagen per jaar dat het echt nodig is), maar als het 2700 euro extra kost (of 2000 voor een lichter model), dan ga ik wel beneden slapen.Per bijkomend binnentoestel moet je rekenen op 800 à 1.000 euro (exclusief plaatsing).
hier staat er ook 2000 euro als referentieprijs: https://www.test-aankoop....gk-muz-ap35vg/30168_73183
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-10-2022 09:21 ]
Die online prijzen aan de lage kant zijn. Je hebt een extra binnenunit van €300-500 en de buitenunit wordt ook duurder. Vergelijking die ik laatst heb gemaakt bij grote partij:Anoniem: 78739 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:28:
Nog even over single- vs. multisplit: in de TS staat dat een multisplit vaak duurder is dan meerdere singlesplits. Ik heb een offerte voor een singlesplit van 2700 euro. Voor 2 stuks zou dat 5400 euro zijn, maar hier lees ik dat een extra unit 800 tot 1000 euro extra is:
[...]
Voor 800 of 1000 euro extra wil ik wel een koele slaapkamer (voor de 20 dagen per jaar dat het echt nodig is), maar als het 2700 euro extra kost (of 2000 voor een lichter model), dan ga ik wel beneden slapen.
- Single: MHI SRC/SRK20 = €850 + €950 standaard installatie. Dus €3600 voor 2 ruimtes
- Multi: MHI SCM40 + 2x SRK20 = €1149 buitenunit + €758 twee binnenunits + €1750 standaard installatie. €3657voor 2 ruimtes
[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 03-10-2022 10:07 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
marcovandam schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 01:48:
[...]
Ik denk echt dat je met 2 single split beter af zal zijn.
of er nu 1 of 2 buitenunits staan maak toch niet zoveel uit?
[Afbeelding]
Ik vind het ook niet mooi hier maar het werk wel erg lekker
Om hier even op in te haken, twee vragen:Andrehj schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:02:
[...]
Aangezien de rechter buitenunit qua aanvoerluchtstroom toch al kritisch is zou ik dit niet zo doen. Je zult in zo'n omkasting, zeker als er twee buitenunits in hangen, erg veel aandacht voor de luchtstromen moeten hebben, zodat je aangezogen en uitgeblazen lucht bij beide units compleet gescheiden houdt. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, dus zal de COP merkbaar dalen.
Lijkt mooi dus, maar is technisch geen goede keus.
1) maakt het voor de uitvoering/efficientie nog uit of je de buitenunits naast elkaar plaatst of bijv haaks op elkaar? Ik heb overigens de 'luxe' om uit beide opties te kiezen op ons dakterras.
2) Als je een (steigerhouten) bank voor de units wil zetten om ze wat uit het zicht te hebben, hoe ver moet dit er dan vanaf staan ivm airflow, m3 luchtverplaatsing etc.?
[ Voor 26% gewijzigd door KoningPaulus op 03-10-2022 10:13 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Goedemorgen, ik ben bezig met het aansluiten van m`n airco en wat ik nog zelf kan doen is vacuümeren. Waar ik nu tegenaan loop is dat ik hem kan vacuümeren tot -250 en de installatie daarop blijft hangen.... voor een paar uur. Daarna zakt hij in tot -210 en blijft dan daar hangen. Ik lijk dus ergens een raar klein lekje te hebben echter na alles opnieuw aansluiten en optrompen blijf ik hetzelfde probleem hebben. Lekkage van m`n meters heb ik inmiddels uitgesloten. Wat ik nog als vervolgstap zie ik de leidingen van de 2e binnenunit die nog niet is aangesloten tijdelijk tussen de buiten en binnenunit zetten en opnieuw testen. Is er iemand die wellicht nog wat gerichter advies kan geven?
Bedankt.
Bedankt.
Ik zou ze niet haaks op elkaar zetten. Er komt behoorlijk wat luchtverplaatsing uit die dingen en als ze haaks op elkaar staan wordt de luchtflow beperkt door de wervelingen die dan zullen ontstaan.Ze kruisen elkaar dan.KoningPaulus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:10:
[...]
[...]
Om hier even op in te haken, twee vragen:
1) maakt het voor de uitvoering/efficientie nog uit of je de buitenunits naast elkaar plaatst of bijv haaks op elkaar? Ik heb overigens de 'luxe' om uit beide opties te kiezen op ons dakterras.
2) Als je een (steigerhouten) bank voor de units wil zetten om ze wat uit het zicht te hebben, hoe ver moet dit er dan vanaf staan ivm airflow, m3 luchtverplaatsing etc.?
Mijn units staan naast een serre en de kortste afstand tot een hekwerk met hedra is ongeveer een meter. Ik merk niets van extra verbruik (waarschijnlijk omdat de hedra niet hermetisch luchtdicht is) of slechte werking maar ideaal is het niet. Als die bank aan de achter helemaal dicht is zou ik toch snel 1,50/2,00 meter minimaal aanhouden.
Dit moet toch sowieso door een STEK-gecertificeerd bedrijf gedaan worden?Rempage0611 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:01:
Goedemorgen, ik ben bezig met het aansluiten van m`n airco en wat ik nog zelf kan doen is vacuümeren. Waar ik nu tegenaan loop is dat ik hem kan vacuümeren tot -250 en de installatie daarop blijft hangen.... voor een paar uur. Daarna zakt hij in tot -210 en blijft dan daar hangen. Ik lijk dus ergens een raar klein lekje te hebben echter na alles opnieuw aansluiten en optrompen blijf ik hetzelfde probleem hebben. Lekkage van m`n meters heb ik inmiddels uitgesloten. Wat ik nog als vervolgstap zie ik de leidingen van de 2e binnenunit die nog niet is aangesloten tijdelijk tussen de buiten en binnenunit zetten en opnieuw testen. Is er iemand die wellicht nog wat gerichter advies kan geven?
Bedankt.
Als je in de winter slechts 1 unit gebruikt om te verwarmen en als ze in de zomer op een laag pitje kunnen draaien (huis goed geïsoleerd + zonnewering en 's nachts alles open), dan moet de buitenunit toch niet zo veel zwaarder zijn of wel?GermanPivo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Die online prijzen aan de lage kant zijn. Je hebt een extra binnenunit van €300-500 en de buitenunit wordt ook duurder. Vergelijking die ik laatst heb gemaakt bij grote partij:
- Single: MHI SRC/SRK20 = €850 + €950 standaard installatie. Dus €3600 voor 2 ruimtes
- Multi: MHI SCM40 + 2x SRK20 = €1149 buitenunit + €758 twee binnenunits + €1750 standaard installatie. €3657voor 2 ruimtes
Ik vind een factor 3 verschil toch wel schokkendNu is het prijsverschil in dit geval niet schokkend, maar dan kom je weer terug op de andere voordelen van 2x een single. Een duosplit nemen voor 20 dagen per jaar is zonde van de efficientie op de andere dagen.
Vacuümeren kan ik best zelf doen. En wat schiet ik ermee op als die vriend zometeen roept 'je hebt ergens een lekje' en weer weggaat?JDx schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:44:
[...]
Dit moet toch sowieso door een STEK-gecertificeerd bedrijf gedaan worden?
Je kan het misschien zelf maar volgens de wet mag het niet. Bij lekkage pleeg je een milieudelict.Rempage0611 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:53:
[...]
Vacuümeren kan ik best zelf doen. En wat schiet ik ermee op als die vriend zometeen roept 'je hebt ergens een lekje' en weer weggaat?
Wat een topic.....zo veel info.
Zoveel (verschillende) adviezen. Ik heb ondertussen driekwart van het hele topic wel gelezen denk ik.
Sjoerd_r zegt het wel mooi "Doen waar jij je goed bij voelt, hier krijg je verschillende adviezen en allemaal goed bedoeld. Elk huis is anders en ieder persoon ook, een paar db verschil is voor de één een ergernis terwijl het een ander niks boeit"
Na al het lezen is mij dat wel duidelijk. Het viel mij op dat Revolution-nl & speedfighterserv veelal aangeven dat een 3,5 kW variant vaak ruim zat is voor een NL huiskamer.
Toch drop ik hier mijn situatie ook maar even. Een complete warmteverliesberekening heb ik overigens niet, dus moet het met onderstaande gegevens doen. Huidig gemiddeld jaarverbruik (gemiddeld over 3 jaar).
Beneden verwarmen via een airco ipv gas&radiatoren. Dit gaat waarschijnlijk een MHI 3,5 of 5,0 worden.
Afmetingen
Totale beneden verdieping binnenmaat = 5.7 * 8.2 = 46,74 m2 = 123,8 m3
met hal eraf ~ 90m3 --> hier komt binnenkort een ~ 35m3 bij i.v.m. een uitbouw (deel waar eettafel op tekening staat). Dus zeg 125 m3 totaal als de we haldeur dicht houden.
:strip_exif()/f/image/90knjpuSvBa0UTvrY0qEMCZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Achtergevel
:strip_exif()/f/image/PdxrQP0EKjTrUGXq6QOJpk2d.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals standaard denk ik: installateur adviseert 5kw als ik ook wil verwarmen. Verwarmen is mijn hoofddoel, koelen in zomer is mooi meegenomen, maar iets meer bijzaak :-)
Zoals het nu lijkt komt er eind deze maand een MHI srk50zs-w.....tenzij we toch beter een 3,5 pakken.
Vragen die ik heb - waarbij ik weet dat adviezen uiteen zullen lopen - toch even nieuwsgierig naar de bevindingen van de l/l wp fanatiekelingen hier :-)
Met positie B had ik gedacht - wellicht met uitstroom onder een hoek nog de lucht wat richting keuken / uitbouw te kunnen pushen met een iets betere warmteverdeling dan positie A. Echter staat de buitenunit dan naast de schutting v/d buren. Kan slecht inschatten
in hoeverre dat nou wel of niet "geluidsoverlast" oplevert.
Benieuwd naar reacties
Zoveel (verschillende) adviezen. Ik heb ondertussen driekwart van het hele topic wel gelezen denk ik.
Sjoerd_r zegt het wel mooi "Doen waar jij je goed bij voelt, hier krijg je verschillende adviezen en allemaal goed bedoeld. Elk huis is anders en ieder persoon ook, een paar db verschil is voor de één een ergernis terwijl het een ander niks boeit"
Na al het lezen is mij dat wel duidelijk. Het viel mij op dat Revolution-nl & speedfighterserv veelal aangeven dat een 3,5 kW variant vaak ruim zat is voor een NL huiskamer.
Toch drop ik hier mijn situatie ook maar even. Een complete warmteverliesberekening heb ik overigens niet, dus moet het met onderstaande gegevens doen. Huidig gemiddeld jaarverbruik (gemiddeld over 3 jaar).
- Gezin van 5.
- 1440 m3 gas (waarvan zo'n 420 m2 voor warm water & koken -restant verwarmen)
- 1920 kwh stroom.
- Woning bj: 2009
Beneden verwarmen via een airco ipv gas&radiatoren. Dit gaat waarschijnlijk een MHI 3,5 of 5,0 worden.
Afmetingen
Totale beneden verdieping binnenmaat = 5.7 * 8.2 = 46,74 m2 = 123,8 m3
met hal eraf ~ 90m3 --> hier komt binnenkort een ~ 35m3 bij i.v.m. een uitbouw (deel waar eettafel op tekening staat). Dus zeg 125 m3 totaal als de we haldeur dicht houden.
:strip_exif()/f/image/90knjpuSvBa0UTvrY0qEMCZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Achtergevel
:strip_exif()/f/image/PdxrQP0EKjTrUGXq6QOJpk2d.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals standaard denk ik: installateur adviseert 5kw als ik ook wil verwarmen. Verwarmen is mijn hoofddoel, koelen in zomer is mooi meegenomen, maar iets meer bijzaak :-)
Zoals het nu lijkt komt er eind deze maand een MHI srk50zs-w.....tenzij we toch beter een 3,5 pakken.
Vragen die ik heb - waarbij ik weet dat adviezen uiteen zullen lopen - toch even nieuwsgierig naar de bevindingen van de l/l wp fanatiekelingen hier :-)
- Toch maar gewoon de 3,5 pakken? Of de 5,0kw aanhouden? Met de 5,0 kan ik eventueel de gangdeur nog eens open zetten ;-)
- Positie A of B beter? Buitenunit moet op de buitengevel op de korte muur komen (zie vlak op tekening en/of foto)
Met positie B had ik gedacht - wellicht met uitstroom onder een hoek nog de lucht wat richting keuken / uitbouw te kunnen pushen met een iets betere warmteverdeling dan positie A. Echter staat de buitenunit dan naast de schutting v/d buren. Kan slecht inschatten
in hoeverre dat nou wel of niet "geluidsoverlast" oplevert.
Benieuwd naar reacties
Een airco kan inderdaad de lucht door een filter laten gaan > ventileren.CDarwin schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:21:
Mechanische ventilatie in je huis is ervoor bedoeld om verse lucht vanaf buiten aan te zuigen > dat kan een airco niet.
Even kijkend naar dit specifieke voorbeeld vind ik de voordelen van de 2x single split hier juist erg beperkt. De SCM40 heeft een minimumvermogen van 1,0kW bij verwarmen en een COP van 5,42. De SRC20 heeft een minimumvermogen van 0,9kW (zal dus iets minder pendelen bij laag vermogen maar zo heel significant lijkt het verschil met de desbetreffende multisplit nu ook weer niet te zijn) en een COP van 4,58. Oké, je zal iets van bleeding hebben met een multi maar om hoeveel procent efficiëntieverlies zou het dan daadwerkelijk gaan? Verder heb je bij twee singles het voordeel dat je de één kunt laten koelen en de andere kunt laten verwarmen (wat je met een multi natuurlijk niet kunt), maar hoe vaak doe je dat nou in de praktijk? Bij mij komt het bijvoorbeeld echt nooit voor dat ik de ene kamer aan het verwarmen ben en de andere zou willen koelen.GermanPivo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Die online prijzen aan de lage kant zijn. Je hebt een extra binnenunit van €300-500 en de buitenunit wordt ook duurder. Vergelijking die ik laatst heb gemaakt bij grote partij:Nu is het prijsverschil in dit geval niet schokkend, maar dan kom je weer terug op de andere voordelen van 2x een single. Een duosplit nemen voor 20 dagen per jaar is zonde van de efficientie op de andere dagen.
Anderzijds heeft de multi natuurlijk ook voordelen. Want op het moment dat je beide units tegelijk laat verwarmen zit je met de 2x single met een minimum vermogen van 1,8kW tegenover 1,0kW op de multi. Verder is het esthetisch ook een voordeel om maar één buitenunit te hebben in plaats van twee.
Het hangt natuurlijk van je eigen wensen en voorkeuren af, maar tussen deze twee opties zou ik zelf voor de multi gaan.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Nee, maar als je naar een duo split kijkt, beginnen die meestal bij 4 kW. Dus om een eerlijke vergelijking te maken, moet je 2x 2kW single vergelijken met een 4kW duo.Anoniem: 78739 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:51:
[...]
Als je in de winter slechts 1 unit gebruikt om te verwarmen en als ze in de zomer op een laag pitje kunnen draaien (huis goed geïsoleerd + zonnewering en 's nachts alles open), dan moet de buitenunit toch niet zo veel zwaarder zijn of wel?
Hoe kom je aan de factor 3?Ik vind een factor 3 verschil toch wel schokkend
2x een single kost €3600 totaal. 1x een duosplit kost €3657.
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 03-10-2022 12:38 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 03-10-2022 12:37 ]
Ik zie dat bij die SRC20 dus niet gespecificeerd worden. Bij de SCM40 wel en daar wordt 250 watt benoemd in de datasheet. Mijn SCM80 staat echter op 350 watt gespecificeerd maar zie ik bij mijn eigen gebruik terug moduleren tot ongeveer 300 watt. Het zou me dus niet verbazen als die SCM40 in de praktijk ook verder terug moduleert.GermanPivo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Dit is niet het volledige plaatje. Want het minimum opgenomen vermogen van een multi, is altijd hoger dan het minimum opgenomen vermogen van een single. Dus het afgegeven vermogen kan dan wel bijna gelijk zijn, het grote verschil zit bij het minimum opgenomen vermogen.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Klopt. Ik heb de SCM40 terug zien gaan tot 180W, maar zo heb ik onze SRC25 (opgegeven 200W) terug zien gaan tot 120W. In de praktijk gaan ze allemaal tot ver onder de specificaties terug, maar dat geldt evengoed voor de andere merkenMiBe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
Ik zie dat bij die SRC20 dus niet gespecificeerd worden. Bij de SCM40 wel en daar wordt 250 watt benoemd in de datasheet. Mijn SCM80 staat echter op 350 watt gespecificeerd maar zie ik bij mijn eigen gebruik terug moduleren tot ongeveer 300 watt. Het zou me dus niet verbazen als die SCM40 in de praktijk ook verder terug moduleert.
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 03-10-2022 12:45 ]
Door alle pros en cons hier kan ik als leek helemaal niet meer kiezen tussen single of multi 
Ik ga boven de binnenunit gewoon een gat in het plafond maken zodat die in de zomer ook naar de slaapkamer kan blazen
Ik ga boven de binnenunit gewoon een gat in het plafond maken zodat die in de zomer ook naar de slaapkamer kan blazen
700€ vs 2000€. Op mijn offerte is het ook 2000 euro zonder installatie. Al is die goedkope wel van een oudere generatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-10-2022 12:53 ]
Euh, ik zuig de lucht eruit, er zit geen koelmiddel in. Lucht lekken naar de buitenlucht is geen milieudelict.MotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Je kan het misschien zelf maar volgens de wet mag het niet. Bij lekkage pleeg je een milieudelict.
Maar je perst hem toch eerst af met stikstof voordat je vaccumeert?Rempage0611 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:52:
[...]
Euh, ik zuig de lucht eruit, er zit geen koelmiddel in. Lucht lekken naar de buitenlucht is geen milieudelict.
En daar ontdek je eventuele lekken.
Maarten
Ik heb geen stikstof, ik kan alleen vacuümeren, ik test dus alleen of het systeem onderdruk kan vasthouden. Overdruk heb ik geen spullen voor.mwk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Maar je perst hem toch eerst af met stikstof voordat je vaccumeert?
En daar ontdek je eventuele lekken.
Als die er uren op staat krijg je temperatuur verandering en dan zakt de druk ook. Beste is afpersen. De slangen zijn vaak poreus geworden als ze al ouder zijn.Rempage0611 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:01:
Bedankt.
Je hebt waarschijnlijk de ouderwetse flair verbindingen gemaakt. Heb je wel een druppelje olie op de flens gedaan voor het aandraaien.
Chninkel, bedankt voor je hulp en goed punt van die temperatuur. Daarom probeer ik ook 24 uur te wachten zodat ik een hele cycle doorgemaakt heb. Dan zou ik in theorie weer op dezelfde druk moeten zitten. Echter kan ik na 24 uur vacuümeerpomp wel weer iets lucht uit het systeem halen. Vandaar dat ik twijfel.Chninkel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
Als die er uren op staat krijg je temperatuur verandering en dan zakt de druk ook. Beste is afpersen. De slangen zijn vaak poreus geworden als ze al ouder zijn.
Je hebt waarschijnlijk de ouderwetse flair verbindingen gemaakt. Heb je wel een druppelje olie op de flens gedaan voor het aandraaien.
Leidingen zijn allemaal nieuw, het is een nieuwe installatie. Verbindingen zijn dan idd wel weer flare en nu zonder olie. Wat voor olie zou je adviseren om hierop te doen? Bedankt!
Afpersen met stikstof kan evt later nog door STEK, alleen wil ik het voor nu lekvrij opleveren om extra werk en kosten te voorkomen.
Wat olie van de vacuümpomp.Rempage0611 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
Chninkel, bedankt voor je hulp en goed punt van die temperatuur. Daarom probeer ik ook 24 uur te wachten zodat ik een hele cycle doorgemaakt heb. Dan zou ik in theorie weer op dezelfde druk moeten zitten. Echter kan ik na 24 uur vacuümeerpomp wel weer iets lucht uit het systeem halen. Vandaar dat ik twijfel.
Leidingen zijn allemaal nieuw, het is een nieuwe installatie. Verbindingen zijn dan idd wel weer flare en nu zonder olie. Wat voor olie zou je adviseren om hierop te doen? Bedankt!
Afpersen met stikstof kan evt later nog door STEK, alleen wil ik het voor nu lekvrij opleveren om extra werk en kosten te voorkomen.
Haal de wartel wat naar achter en dan druk je de koperen flens op de messing aansluiting van het buiten deel. Doe dan een druppel olie op het koper en schuif dan de wartel-moer erover. Dit voorkomt al dat de koperen leiding mee gaat draaien met vast zetten. Overigens moet je tot onder de 270 Pascal vacumeren om zeker te zijn van vocht uit je leidingen.
Afpersen met stikstof en een lekspray gebruiken. De handelingen die je tot nu toe gedaan heb mag je zelf doen.Rempage0611 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:01:
Bedankt.
Het inbedrijfstellen (kraantjes opdraaien) mag je niet zelf doen. Zoals al eerder genoemd is, is het bij lekkage sowieso al een milieudelict.
Beter laat je dit door een koelmonteur doen, die hardsoldeert de leidingen en gebruikt stekkoppelingen. Hij perst hem af met stikstof (rond de 40 bar) en doet een "stand" en een lek check. Hierna kan het vacumeren gestart worden.
Als dat allemaal goed is worden de kraantjes opgedraaid en kan je genieten van je airco
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Top! Ga ik doen, vacuümpomp olie zatChninkel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:40:
[...]
Wat olie van de vacuümpomp.
Haal de wartel wat naar achter en dan druk je de koperen flens op de messing aansluiting van het buiten deel. Doe dan een druppel olie op het koper en schuif dan de wartel-moer erover. Dit voorkomt al dat de koperen leiding mee gaat draaien met vast zetten. Overigens moet je tot onder de 270 Pascal vacumeren om zeker te zijn van vocht uit je leidingen.
Hallo Allemaal,
Vanwege de beperkingen in de vloer(geen Vloerverwarming mogelijk)
Kijk ik nu of het mogelijk is om naar een L/L wp over te gaan."
Ik blijf de komende jaren nog een gasaansluiting erbij houden voor SSW.
Graag hoor ik jullie ervaringen, ik zoek het volgende:
- Kleur : Zwart
- Belangrijk: hij moet stil zijn.
- De ruimte die verwarmd moet worden is +-100 tot 130 m3
- Verbruik voor verwarmen ruimte is +-800m3
Graag hoor ik jullie bevindingen, ik zag de daikin stylish hier voorbij komen.
Opzich lijkt mij dit een goed model, maar vond hem nog wat aan de prijs.
Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik een airco EN een ventilatie wtw in dezelfde ruimte laat installeren. Qua ventilatie denk ik aan een decentrale wtw unit (centraal geregeld is niet te realiseren).
CDarwin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:36:
(centraal geregeld is niet te realiseren).
offtopic:
Sure? Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW
Sure? Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Is er iemand die een formule kant en klaar kan aanleveren op deze site m.b.t verbruikskosten vergelijk met een airco en een cv installatie voor verwarmen!
Ik ben benieuwd hoe op een makkelijke manier de kantelpunt kan worden uitgerekend om of de airco of de cv installatie te gebruiken!
Ik ben benieuwd hoe op een makkelijke manier de kantelpunt kan worden uitgerekend om of de airco of de cv installatie te gebruiken!
Het is inderdaad niet zo zwart/wit dat twee singles of één multi altijd de betere keuze is. Het beste kun je even goed naar de pros en cons kijken en dan zelf de afweging maken wat voor jou het zwaarst weegt.Anoniem: 78739 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:52:
Door alle pros en cons hier kan ik als leek helemaal niet meer kiezen tussen single of multi
Kort op een rijtje (even uitgaande van de twee genoemde MHI setups en de praktijkervaring van @GermanPivo met beide systemen) van de belangrijkste voordelen per setup. Let op: Dit is een vrij zwart/witte weergave en er zijn dus bij alle punten nuances van toepassing, maar daarvoor zal je het topic dieper uit moeten spitten.
Voordelen 2x single:
- Zal minder snel gaan pendelen bij gebruik van één binnenunit (moduleert terug tot ~120W t.o.v. ~180W voor de multi).
- Werken onafhankelijk van elkaar waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is om één unit te laten verwarmen en de ander te laten koelen. Bij multi is het het één of het ander.
- Geen single point of failure. Als er één unit kapot gaat werkt de ander nog. Bij multi kappen beide binnenunits er uiteraard mee als de buitenunit de geest geeft.
Voordelen multi:
- Zal minder snel gaan pendelen bij gebruik van twee binnenunits (moduleert terug tot ~180W t.o.v. 240W voor twee singles).
- Krachtigere buitenunit. Als het wat steviger vriest zal een 4kW buitenunit nog vrij eenvoudig 2kW beschikbaar hebben voor je binnenunit. Bij een 2kW buitenunit van een single ga je dan vermogen inleveren (let op, dit geldt alleen als je op dat moment één binnenunit gebruikt, gebruik je er twee tegelijkertijd moeten ze het vermogen uiteraard delen en is het vermogensvoordeel weg). Dit was voor mij persoonlijk de belangrijkste reden om voor een multi te gaan (de airco is mijn hoofdverwarming).
- De SCM40 is op papier iets efficiënter dan de SRC20 (COP van 5,42 t.o.v. 4,58). Een multi zal bij gebruik van één unit echter iets 'bleeden' naar de unit die op dat moment niet gebruikt wordt. Ik heb hier echter nooit harde cijfers over gezien van en durf dus geen uitspraken te doen of de bleeding het het efficiëntievoordeel van de SCM50 opheft (dus durf niet te zeggen welke setup bij gebruik van één binnenunit efficiënter gaat zijn, bij gebruik van beide binnenunits is bleeding niet aan de orde en wint de multi het).
- Esthetisch interessanter omdat je maar één buitenunit hebt. Doorgaans dus ook een hogere WAF/HAF.
Waarom denken er zovelen dat all electric L/W niet kan met radiatoren? Als ik opnieuw zou beginnen nam ik nu een L/W incl SWW en helemaal van het gas af. Scheelt je alleen al ongeveer 200/300 euro aan vastrecht. Ik zou me eerst gaan inlezen hier en bij L/W topic. Er kan heel veel.gearardihno schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:35:
Hallo Allemaal,
Teruglezen aub maar vooruit. 1m3 gas = ongeveer 2 kWh. Uitrekenen met je eigen tarieven.Deldenaar schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:00:
Is er iemand die een formule kant en klaar kan aanleveren op deze site m.b.t verbruikskosten vergelijk met een airco en een cv installatie voor verwarmen!
Bij Mitsubishi zijn de multi's 3,3 of 4,2 kW, waarbij je de 3,3 kan combineren met binnenunits tot 2,5 kW. Met de koevlaas-formule kom ik op slechts 1,06 maar gevoelsmatig is 2,5 kW toch wat weinig als hoofdverwarming. Momenteel heb ik kouwelijke gepensioneerde buren die via de muren mee stoken, maar wie weet komen er hierna tweeverdieners die hun verwarming op 18° zetten, dus ik wil op veilig spelenMiBe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:03:
[...]
- Krachtigere buitenunit. Als het wat steviger vriest zal een 4kW buitenunit nog vrij eenvoudig 2kW beschikbaar hebben voor je binnenunit. Bij een 2kW buitenunit van een single ga je dan vermogen inleveren (let op, dit geldt alleen als je op dat moment één binnenunit gebruikt, gebruik je er twee tegelijkertijd moeten ze het vermogen uiteraard delen en is het vermogensvoordeel weg). Dit was voor mij persoonlijk de belangrijkste reden om voor een multi te gaan (de airco is mijn hoofdverwarming).
De 4,2 lijkt dan een betere keuze, dan kan ik in de living een 3,5 en in de slaapkamer een 1,8 hangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oMB5QDpYeFkZPOf05iqSWkAW.jpg?f=user_large)
Maar als er bleeding is naar de slaapkamer is dat toch niet erg? Dan blijft de warmte in het gebouw. We verwarmen er nooit, maar enkele graden warmer zou welkom zijn als het vriest.- De SCM40 is op papier iets efficiënter dan de SRC20 (COP van 5,42 t.o.v. 4,58). Een multi zal bij gebruik van één unit echter iets 'bleeden' naar de unit die op dat moment niet gebruikt wordt. Ik heb hier echter nooit harde cijfers over gezien van en durf dus geen uitspraken te doen of de bleeding het het efficiëntievoordeel van de SCM50 opheft (dus durf niet te zeggen welke setup bij gebruik van één binnenunit efficiënter gaat zijn, bij gebruik van beide binnenunits is bleeding niet aan de orde en wint de multi het).
Waarom denken veel mensen dat je altijd maar L/W kan nemenMotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Waarom denken er zovelen dat all electric L/W niet kan met radiatoren? Als ik opnieuw zou beginnen nam ik nu een L/W incl SWW en helemaal van het gas af. Scheelt je alleen al ongeveer 200/300 euro aan vastrecht. Ik zou me eerst gaan inlezen hier en bij L/W topic. Er kan heel veel.
Dit heb ik inderdaad gedaan, kunnen en willen zijn 2 zaken.
Wij stoken alleen beneden en vrij zuinig(18-19 graden)
Toch ben ik voor 30-35m2 al snel 800m3 per jaar kwijt(milde winter)
Wil ik een L/W warmtepomp dan:
1. ben ik in mijn situatie JAGA DBE HYBRID radiatoren nodig(2800mm) en dan het liefst 2x voor een 35 graden aanvoertemp... dit houd in dat ik meer dan €4000 met installatie kwijt ben voor nieuwe rads..
2. leidingwerk moet vervangen worden voor dikkere aanvoerleiding voor een betere flow.
Dit met de nodige koppelingen en installatiewerkzaamheden maken het een behoorlijk grote investering, waar de L/L warmtepomp zich sneller terugverdient voor mij omdat ik een overschot aan PV heb.
Als je er maar over hebt nagedacht.gearardihno schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Waarom denken veel mensen dat je altijd maar L/W kan nemen![]()
Dit heb ik inderdaad gedaan, kunnen en willen zijn 2 zaken.
Wij stoken alleen beneden en vrij zuinig(18-19 graden)
Toch ben ik voor 30-35m2 al snel 800m3 per jaar kwijt(milde winter)
Wil ik een L/W warmtepomp dan:
1. ben ik in mijn situatie JAGA DBE HYBRID radiatoren nodig(2800mm) en dan het liefst 2x voor een 35 graden aanvoertemp... dit houd in dat ik meer dan €4000 met installatie kwijt ben voor nieuwe rads..
2. leidingwerk moet vervangen worden voor dikkere aanvoerleiding voor een betere flow.
Dit met de nodige koppelingen en installatiewerkzaamheden maken het een behoorlijk grote investering, waar de L/L warmtepomp zich sneller terugverdient voor mij omdat ik een overschot aan PV heb.
Als je dat verbruik hebt op zo'n kleine oppervlakte wil ik je nog wel waarschuwen dat L/L waarschijnlijk een behoorlijk blaas festijn gaat worden bij echte koude. Het warmteverlies van je woning is behoorlijk volgens mij en dat vul je alleen maar aan door hard stoken of knijpen van de fan en veel verbruiken dan.
Dat wij relatief veel stoken komt met name door de open trap, en ik houd wel van enige ventilatie.MotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:26:
[...]
Als je er maar over hebt nagedacht.Er zijn nogal wat installateurs die de grootste onzin verkopen.
Als je dat verbruik hebt op zo'n kleine oppervlakte wil ik je nog wel waarschuwen dat L/L waarschijnlijk een behoorlijk blaas festijn gaat worden bij echte koude. Het warmteverlies van je woning is behoorlijk volgens mij en dat vul je alleen maar aan door hard stoken of knijpen van de fan en veel verbruiken dan.
Het is wel zo dat wij de radiatoren laten hangen, dus waarschijnlijk ga ik de airco bij echte vrieskou niet gebruiken of laat ik ze hooguit de CV ondersteunen.
Het zal dan eerder een hybride opstelling worden.
De combinaties van Mitsubishi Electric ken ik niet zo goed, heb zelf een MHI multi split (heb 13,5kW aan binnenunits - variërend van 2,5 tot 5kW - aan een 8kW buitenunit hangen). Bleeding hoeft inderdaad niet zo erg te zijn, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je de warmte eruit gaat blazen in plaats van dat het in je binnenunit blijft zitten. Zelf ben ik hier nog mee aan het experimenteren want op het moment dat ik één binnenunit laat verwarmen (meestal de huiskamer in mijn geval) en de andere laat ventileren (om die warmte eruit te krijgen) laat hij de compressor aan staan zelfs als de gewenste temperatuur in de huiskamer is bereikt (waardoor hij dus effectief het halve huis blijft verwarmen terwijl er wat mij betreft geen vraag naar warmte is). Op dat moment trok hij dus 300W en kwam er meer warme lucht uit de ventilerende units dan uit de unit die op verwarmen stond, dat is voor mij niet de gewenste situatieAnoniem: 78739 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
Bij Mitsubishi zijn de multi's 3,3 of 4,2 kW, waarbij je de 3,3 kan combineren met binnenunits tot 2,5 kW. Met de koevlaas-formule kom ik op slechts 1,06 maar gevoelsmatig is 2,5 kW toch wat weinig als hoofdverwarming. Momenteel heb ik kouwelijke gepensioneerde buren die via de muren mee stoken, maar wie weet komen er hierna tweeverdieners die hun verwarming op 18° zetten, dus ik wil op veilig spelen
De 4,2 lijkt dan een betere keuze, dan kan ik in de living een 3,5 en in de slaapkamer een 1,8 hangen.
[Afbeelding]
[...]
Maar als er bleeding is naar de slaapkamer is dat toch niet erg? Dan blijft de warmte in ons gebouw.
Hopelijk is dat bij Mitsubishi niet het geval, maar ook zonder ventilatie zal de warmte van de niet werkende binnenunit afgegeven worden, dan wel trager.MiBe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:30:
[...]
De combinaties van Mitsubishi Electric ken ik niet zo goed, heb zelf een MHI multi split (heb 13,5kW aan binnenunits - variërend van 2,5 tot 5kW - aan een 8kW buitenunit hangen). Bleeding hoeft inderdaad niet zo erg te zijn, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je de warmte eruit gaat blazen in plaats van dat het in je binnenunit blijft zitten. Zelf ben ik hier nog mee aan het experimenteren want op het moment dat ik één binnenunit laat verwarmen (meestal de huiskamer in mijn geval) en de andere laat ventileren (om die warmte eruit te krijgen) laat hij de compressor aan staan zelfs als de gewenste temperatuur in de huiskamer is bereikt (waardoor hij dus effectief het halve huis blijft verwarmen terwijl er wat mij betreft geen vraag naar warmte is). Op dat moment trok hij dus 300W en kwam er meer warme lucht uit de ventilerende units dan uit de unit die op verwarmen stond, dat is voor mij niet de gewenste situatie(ik wil dat hij z'n compressor uitzet op het moment dat de gewenste temperatuur in de huiskamer is bereikt). Hier moet ik nog een oplossing voor vinden.
Ok, bedankt voor de informatie. Ik denk dat het toch een multi zal worden.
@MiBe @Anoniem: 78739
MXZ-2F53VF testresultaat: 2e unit wil niet ventileren indien de ander op verwarmen staan.
MXZ-2F53VF testresultaat: 2e unit wil niet ventileren indien de ander op verwarmen staan.
Dan is het misschien een goed idee om bij lage buitentemperaturen de ongebruikte binnenunit op de laagste stand te laten werken? Zoals ik al zei zijn enkele graden extra op de slaapkamer welkom als het vriest. Met de deur open zal de rest van de verdieping dan ook wat opwarmen, waardoor er weer minder verlies van het gelijkvloers naar de 1e verdieping is.Tazzios schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:47:
@MiBe @Anoniem: 78739
Heb ik zekers al gedaan, maar kom ook onderstaande vaak tegen op het net, weet niet wat hiermee bedoelt word, er zit wel heel veel verschil in...MotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
Teruglezen aub maar vooruit. 1m3 gas = ongeveer 2 kWh. Uitrekenen met je eigen tarieven.
1 m3 aardgas is gelijk aan:
35.315 kubieke voet aardgas.
35.300 BTU.
31.736 kJ.
7.580 kcal.
10,55 kWh.
Ik heb de temp op 15 graden gezet (het is er 18) de fan gaat dan al we draaien, maar heel veel warmte wordt er niet gelekt lijkt het want er komt weinig warmte uit terwijl hij al een uur aanstaat.Anoniem: 78739 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
Dan is het misschien een goed idee om bij lage buitentemperaturen de ongebruikte binnenunit op de laagste stand te laten werken? Zoals ik al zei zijn enkele graden extra op de slaapkamer welkom als het vriest. Met de deur open zal de rest van de verdieping dan ook wat opwarmen, waardoor er weer minder verlies van het gelijkvloers naar de 1e verdieping is.
Gewoon beide units aanzetten op de temperatuur die je in de desbetreffende ruimte wil hebben.
Wat je hier deelt is de omrekening van 1 m3 gas naar andere eenheden. Een warmtepomp heeft een bepaalde efficiëntie (COP; 1 kWh nodig om x kWh warmte te maken).Deldenaar schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Heb ik zekers al gedaan, maar kom ook onderstaande vaak tegen op het net, weet niet wat hiermee bedoelt word, er zit wel heel veel verschil in...
1 m3 aardgas is gelijk aan:
35.315 kubieke voet aardgas.
35.300 BTU.
31.736 kJ.
7.580 kcal.
10,55 kWh.
Terug naar de basis. Je CV ketel maakt van 1 m3 gas, grofweg 8 kWh warmte.
Een warmtepomp maakt van 1 kWh opgenomen vermogen, grofweg 4 kWh afgegeven warmte (dus een COP van 4).
Oftewel, om met een warmtepomp 1 m3 gas te vervangen, heb je kWh opgenomen vermogen nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 03-10-2022 16:14 ]
Hoe werkt dat eigenlijk? Je stelt toch altijd een temperatuur in , en niet standje 1,2 of 3?Anoniem: 78739 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
Dan is het misschien een goed idee om bij lage buitentemperaturen de ongebruikte binnenunit op de laagste stand te laten werken? Zoals ik al zei zijn enkele graden extra op de slaapkamer welkom als het vriest. Met de deur open zal de rest van de verdieping dan ook wat opwarmen, waardoor er weer minder verlies van het gelijkvloers naar de 1e verdieping is.
ik had dit ook gekregen:GermanPivo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:09:
[...]
Wat je hier deelt is de omrekening van 1 m3 gas naar andere eenheden. Een warmtepomp heeft een bepaalde efficiëntie (COP; 1 kWh nodig om x kWh warmte te maken).
Een warmtepomp maakt van 1 kWh opgenomen vermogen, grofweg 4 kWh afgegeven warmte (dus een COP van 4).
Oftewel, om met een warmtepomp 1 m3 gas te vervangen, heb je kWh opgenomen vermogen nodig.
Gasprijs/9,77 kWh x rendement ketel 90%
Minus
Elektritcitietsprijs per kWh / SCOP warmtepomp
= Besparing kWh warmte x warmtebehoefte
ik ga er vanuit dat dit voor elk soort warmtepomp opgaat
Ik bedoel de ecostand, maar eens de ingestelde temperatuur bereikt is zal hij wel stoppen. Dan maar hopen dat er voldoende warmte 'weglekt' naar de andere kamers boven, zodat hij toch lang kan blijven draaien.Kaaschef schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:20:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk? Je stelt toch altijd een temperatuur in , en niet standje 1,2 of 3?
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-10-2022 18:32 ]
Hallo,
Ik twijfel even voor volgende setup:
Slaapkamer 3: 31,7625 m³ x 50 = 1.588,125 W
Slaapkamer 2: 19,54375 m³ x 50 = 977,1875 W
Living: 91,086 m³ x 40 = 3.643,44 W
Keuken: 28,917 m³ x 40 = 1.156,68 W
Living + keuken: = 4.800,12 W
Duidelijk voor de 2 slaapkamers een unit van 2 kW voldoende.
Voor de living + keuken 5 kW.
Is het een zinvolle upgrade een 3MXM68 te nemen en de units in de slaapkamer 2,5 kW?
Dit brengt me bij Daikin 3MXM68 + 2x2,5 + 1x5,0 kW. Meerprijs 400 €
Hebben reeds in 1 slaapkamer een mono van 2,5 kW, beetje autistisch trekje dit uniform te willen houden vrees ik :-)
Denk dat het ofwel koelen in de living + keuken is ofwel koelen in de slaapkamers.
Zie niet echt een grote gelijktijdigheid tussen de ruimtes.
Anderzijds wil ik me ook weer niet meer te krap zetten naar de toekomst toe, al spijt dat ik niet direct een multi split genomen heb.
Weet niet of het pendel effect zo veel nadeliger is tussen deze 2 units? 1,8 kW vs. 1,96 kW minimum koelen.
In vergelijk met de huidige mono 1.3 kW en dat vind ik perfect comfortabel minimum.
Ik twijfel even voor volgende setup:
Slaapkamer 3: 31,7625 m³ x 50 = 1.588,125 W
Slaapkamer 2: 19,54375 m³ x 50 = 977,1875 W
Living: 91,086 m³ x 40 = 3.643,44 W
Keuken: 28,917 m³ x 40 = 1.156,68 W
Living + keuken: = 4.800,12 W
Duidelijk voor de 2 slaapkamers een unit van 2 kW voldoende.
Voor de living + keuken 5 kW.
Is het een zinvolle upgrade een 3MXM68 te nemen en de units in de slaapkamer 2,5 kW?
Dit brengt me bij Daikin 3MXM68 + 2x2,5 + 1x5,0 kW. Meerprijs 400 €
Hebben reeds in 1 slaapkamer een mono van 2,5 kW, beetje autistisch trekje dit uniform te willen houden vrees ik :-)
Denk dat het ofwel koelen in de living + keuken is ofwel koelen in de slaapkamers.
Zie niet echt een grote gelijktijdigheid tussen de ruimtes.
Anderzijds wil ik me ook weer niet meer te krap zetten naar de toekomst toe, al spijt dat ik niet direct een multi split genomen heb.
Weet niet of het pendel effect zo veel nadeliger is tussen deze 2 units? 1,8 kW vs. 1,96 kW minimum koelen.
In vergelijk met de huidige mono 1.3 kW en dat vind ik perfect comfortabel minimum.
Extra kennis over de "materie" vind ik altijd leuk.
https://www.opleidingscen...ij-aircos-en-warmtepompen
https://www.opleidingscen...ij-aircos-en-warmtepompen
Alleen is dat dan ook weer afhankelijk van je stookregime. Met HR Ketel had ik altijd nachtverlaging. Met L/L bij bepaalde temperaturen minimaal en bij vorst helemaal niet. Resultaat is dat bij mij zo'n 500m3 is omgezet in zo'n 1300 kWh maakt 1m3 = 2,6 kWh. Cop 4 haal je dan ook weer niet bij lage buitentemperaturen en dat zie in mijn verbruik vermoed ik ook. Bij vorst stook ik door.GermanPivo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:09:
[...]
Wat je hier deelt is de omrekening van 1 m3 gas naar andere eenheden. Een warmtepomp heeft een bepaalde efficiëntie (COP; 1 kWh nodig om x kWh warmte te maken).
En dan heb ik een top gefinetunede HR Ketel met veel afgiftevermogen. De meeste ketels in Nederland halen denk ik niet eens die 8kWh met veel te weinig afgiftevermogen en veel te hoge aanvoer temperaturen.
Maar voor de rekensom moet je ergens vanuit gaan.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic