Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 223 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.372.462 views

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:49
Servee schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

Die 1300kWh is inclusief koelen of exclusief?
Exclusief koelen. Appels met appels ..... Heb dit jaar 217 kWh gebruikt om te koelen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 01-10-2022 12:40 ]

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Servee schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

Die 1300kWh is inclusief koelen of exclusief?
Er staat winter, dus denk alleen enkele maanden. Welke maanden vallen eigenlijk onder "winter" als we praten over het stookseizoen zeg maar. okt-mrt?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Exclusief koelen. Appels met appels ..... Heb dit jaar 217 kWh gebruikt om te koelen.
Koelen is inderdaad verwaarloosbaar vergeleken met verwarmen, zit dit jaar op 223 koelen en 953 verwarmen en dan komen er dus nu nog 3 volle maanden verwarmen bij.

Valt me op dat ik vorig jaar maar 46 heb gebruikt om te koelen (over heel 2021).

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 01-10-2022 12:49 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
JDx schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:33:
[...]

Ligt eraan, als dat plafond er komt van geschat 1,50 voor gas en 70 cent voor stroom, kan het bij hele lage temperaturen best wel eens voordeliger zijn om gewoon gas te stoken.

Vorige winter betaalde ik 80 cent voor gas vs 16 cent voor stroom, toen was het een nobrainer om de hele winter gewoon de airco als verwarming te gebruiken.

Had trouwens woensdag een nare rioollucht in huis, dus alles open gezet, was binnen no time 12 graden binnen, dus ik alles weer dicht, nou dat trok die 3,5kW airco niet echt, dus dacht ff gas erbij stoken, dan is het zo weer warm.
Het blijft een warmtepomp, in deze periode van het jaar mag een airco geen enkel moeite hebben ongeacht hoe ver het afgekoeld is, wel powerfull gebruikt? gaat een stuk rapper.

Hoe krijg je het zo snel voor elkaar om 12 graden binnen te krijgen, heeft jouw huis geen massa?

mbt de prijzen zal voor iedereen verschillend zijn, mensen met warmtepomp hebben vaak ook zonnepanelen.
Met zonnepanelen wordt het plaatje sowieso totaal anders, blijft voordeliger om eerst je opwekking op te maken voordat je naar gas gaat kijken, mijn leverancier geeft er niks voor en overstap te riskant ivm kwijtraken jaar opwekking.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
JDx schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Koelen is inderdaad verwaarloosbaar vergeleken met verwarmen, zit dit jaar op 223 koelen en 953 verwarmen en dan komen er dus nu nog 3 volle maanden verwarmen bij.

Valt me op dat ik vorig jaar maar 46 heb gebruikt om te koelen (over heel 2021).
2021 268kWh om te koelen. Hoe heb je dat gedaan? 2021 was helemaal afgrijselijk warm met zelfs 40 plus buiten.

Nb: ik koel en verwarm wel 3 etages. Niet alleen een woonkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 01-10-2022 13:02 ]

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:38

• Wilfried1760
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-10-2022
Ben totaal leek in de materie.

op het forum zie ik regelmatig waarden van 300 tot 500 Watt en waarden van 1 tot 5 kwu vermeld worden.

Kan aub iemand aan wat extra uitleg geven omtrent deze waarden geven?

Dank !

• alfadude1
  • Laatst online: 12:19

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Het blijft een warmtepomp, in deze periode van het jaar mag een airco geen enkel moeite hebben ongeacht hoe ver het afgekoeld is, wel powerfull gebruikt? gaat een stuk rapper.

Hoe krijg je het zo snel voor elkaar om 12 graden binnen te krijgen, heeft jouw huis geen massa?

mbt de prijzen zal voor iedereen verschillend zijn, mensen met warmtepomp hebben vaak ook zonnepanelen.
Met zonnepanelen wordt het plaatje sowieso totaal anders, blijft voordeliger om eerst je opwekking op te maken voordat je naar gas gaat kijken, mijn leverancier geeft er niks voor en overstap te riskant ivm kwijtraken jaar opwekking.
Mijn berekening was gebaseerd op stoken 1 op 1 stroom/gas met voorgestelde plafond tarieven. Die staan sowieso nog niet vast en allerlei partijen hebben aan de bel getrokken ivm warmtepomp eigenaren en de klimaattransitie.

Voor mij geldt het sowieso ook niet met nog 2 jaar vast. Ik prijs me extreem gelukkig. Ik betaal nu €75,- en met de nieuwe tarieven zou ik naar €365,- gaan (afgelopen week berekend via Gaslicht.com).

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-01 16:17
MotorBeast schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

2021 268kWh om te koelen. Hoe heb je dat gedaan? 2021 was helemaal afgrijselijk warm met zelfs 40 plus buiten.

Dat was 2020 toch? Vorig jaar was niet zo extreem warm. In 2021 heb ik 152kWh aan koelen verbruikt vs 277kWh dit jaar.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Ja ik zit eigenlijk alleen maar in de woonkamer, die verwarm/koel ik ook alleen maar, misschien heb ik me deze zomer gewoon aangesteld door elke keer dat ding op powerful te zetten als ik thuis kwam :')

• JDx

JDx

Ben ik ^

Team-RiNo schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Dat was 2020 toch? Vorig jaar was niet zo extreem warm. In 2021 heb ik 152kWh aan koelen verbruikt vs 277kWh dit jaar.
Ja volgens mij was vorig jaar ook niet zo erg, gewoon lekker in korte broek en op blote voeten en de airco hoefde niet aan.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ben wel benieuwd wanneer hier meer bekend over wordt. Plafond stroom staat niet in verhouding met gas.

Gas is per m3 al jaren 4/5x duurder dan stroom en met dit voorgestelde plafond 2x maar.
5) Hoe werkt het prijsplafond als je een warmtepomp hebt?
Het prijsplafond klinkt niet eerlijk voor mensen die net hebben geïnvesteerd in isolatie en een warmtepomp. Hun gasverbruik gaat immers omlaag, terwijl het stroomverbruik juist hoger wordt.

Sommige huishoudens zijn zelfs volledig van het gas af, maar verbruiken wel een veel elektriciteit. Daarbij komt ook nog eens dat het prijsplafond voor stroom vrij hoog ligt, namelijk op 0,70 euro per kWh.

Het is nog onduidelijk hoe de overheid hiermee omspringt. Daarover wordt hopelijk binnenkort meer duidelijk.
https://www.energievergel...-over-het-energie-plafond

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 01-10-2022 13:20 ]

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

JDx schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:18:
Ben wel benieuwd wanneer hier meer bekend over wordt. Plafond stroom staat niet in verhouding met gas.

Gas is per m3 al jaren 4/5x duurder dan stroom en met dit voorgestelde plafond 2x maar.

[...]

https://www.energievergel...-over-het-energie-plafond
Maar weer geen info of het voor of na salderen is. Als het voor salderen is, betaal ik voor alles dat ik meer verbruik dan ik teruglever mijn contracttarief. Feitelijk heb je er dan niets aan. Als het na salderen is, dan heb ik nog 2500kWh volgens tariefplafond. Kon er in de kamerstukken niets over vinden.
Lijkt me toch wel handig om te weten voor de keuze CV vs airco.

Maarten

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic graag...

Wise enough to play the fool

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
Servee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:12:
[...]

Als je flink stookt wel en hier, en dat moet iedereen natuurlijk helemaal zelf weten maar 18,5 graad is mij veel te koud dus hier lekker 20,5 in de kamer.
Heeft hoofdzakelijk met het huis te maken, ook bij 18c geen hoge luchtvochtigheid hier.
Opzettend vocht vanuit de kelder kan het probleem zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 01-10-2022 14:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

teacher schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:58:
[mbr]en weer ontopic graag...[/mbr]
Is er een betere plek waar we deze vraag kunnen bespreken? Het gaat inderdaad niet over de werking van het verwarmen met een L/L warmtepomp, maar wel in hoeverre dit aantrekkelijk is als het prijsplafond er komt.

Maarten

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:34
Dan lees ik dat stukje over het stroom prijs plafond en mensen die een warmte pomp hebben.
Ik ga er vanuit dat mensen met een warmtepomp ook zonnepanelen hebben, anders lijkt het me geen slimme investering. Dus blijven die huishoudens toch flink onder dat plafond van 1200 kWh

Mijn verbruik is ongeveer 4000 kWh per jaar en mijn panelen brengen ongeveer 3900 kWh op, dus dan neem ik aan dat ik met het bijbetalen van 100 kWh dik onder dat plafond van 1200 kWh zit?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Heeft hoofdzakelijk met het huis te maken, ook bij 18c geen hoge luchtvochtigheid hier.
Opzettend vocht vanuit de kelder kan het probleem zijn.
Die reactie was niet zozeer op de luchtvochtigheid gericht maar als reactie op @ThaBEN die aangaf dat zijn woonkamer 18,5 graad was en dat hij zo zuinig mogelijk probeerde te stoken maar met die temperatuur tegen een hoge luchtvochtigheid aanliep omdat zijn vrouw overactief aan het luchten was en daarmee vocht naar binnen haalde.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 01-10-2022 14:07 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:52
mwk schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

Is er een betere plek waar we deze vraag kunnen bespreken? Het gaat inderdaad niet over de werking van het verwarmen met een L/L warmtepomp, maar wel in hoeverre dit aantrekkelijk is als het prijsplafond er komt.
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Dit lijkt me een betere plek

[ Voor 3% gewijzigd door TR1969 op 01-10-2022 14:10 ]

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
Servee schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Die reactie was niet zozeer op de luchtvochtigheid gericht maar als reactie op @ThaBEN die aangaf dat zijn woonkamer 18,5 graad was en dat hij zo zuinig mogelijk probeerde te stoken maar met die temperatuur tegen een hoge luchtvochtigheid aanliep omdat zijn vrouw overactief aan het luchten was en daarmee vocht naar binnen haalde.
Inderdaad, met een paar aanpassingen in ons gedrag is het al gauw opgelost. Toch wat eerder gaan verwarmen en de actuele luchtvochtigheid in Nederland in de gaten houden om te bepalen wanneer we gaan luchten.

Wij deden uit gewoonte de ramen op de slaapkamers en de achterdeur open om te luchten, zodra we wakker werden. Op een werkdag is dat rond een uur of 7 in de ochtend. Het viel mij op dat de actuele luchtvochtigheid in de buitenlucht rond dat tijdstip telkens boven de 95% was.

In plaats daarvan doen we nu in de middag even luchten (indien we tot dat moment de airco nog niet hebben gebruikt om te vewarmen), wanneer de luchtvochtigheid buiten vaak lager is dan die in huis, zodat het vocht naar buiten gaat i.p.v. dat we het onbedoeld naar binnen halen.

Mijn hygrometer is in elk geval weer blij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koo-W2sHGBs1RmCes5p9H4S3sRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrlGVHnwSpMfUZH9lLDGMvzv.jpg?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Ik heb een groot deel van dit topic doorgelezen en denk nu te weten wat ik wil. Willen jullie even meekijken of ik de juiste keuzes maak?

Ik wil mijn traditionele gasgestookte cv-installatie in mijn rijtjeshuis vervangen door L/L. Omdat ik grotendeels alleen woon heb ik airco's nodig in maar 2 ruimten:

- Benedenverdieping (woonkamer incl. open keuken): totaal 52 m2 en 130 m3.
- Slaapkamer/kantoor 1e verdieping (hier werk ik overdag): totaal 7,3 m2 en 17,5 m3.

De rest van mijn huis heeft geen verwarming nodig of verwarm ik bij met een convector/paneel.
De benedenverdieping en slaapkamer/kantoor zijn redelijk geïsoleerd. Geen vloerverwarming.

Vanwege de kwaliteit en energie-efficiency wil ik graag Daikin Perfera airco's. Geen multi-split, omdat dit bouwkundig lastig is. Op de benedenverdieping wil ik een vloermodel, op de slaapkamer/kantoor een wandmodel. Geplande posities: zie afbeeldingen hieronder.

Volgens mij is mijn benodigde capaciteit voor de benedenverdieping:
130 m3 x vermenigvuldigingsfactor 40 (redelijk geïsoleerd) = 5200 = 5,2 kW.

Volgens mij is mijn benodigde capaciteit voor slaapkamer/kantoor:
17,50 m3 x vermenigvuldigingsfactor 40 (redelijk geïsoleerd) = 700 = 0,7 kW

Past de volgende configuratie?

Benedenverdieping
Daikin Perfera Binnendeel FVXM 50A
Daikin Perfera Buitendeel RXM 50R

Vraag: Dit wordt mijn enige verwarming voor de hele benedenverdieping (ook als het vriest). Is 5 kW genoeg of juist te veel? En kan het vloermodel op de geplande positie de hele ruimte bedienen? Die positie komt bouwkundig namelijk het best uit. Het is vooral belangrijk dat de warmte de zithoek bereikt.

Slaapkamer/kantoor
Daikin Perfera Binnendeel FTXM 20R
Daikin Perfera Buitendeel RXM 20R9

Vraag: De slaapkamer/kantoor is superklein, maar ik wil hier toch graag een energiezuinige airco-oplossing in plaats van een kacheltje of paneel. Dus daarom ook hier graag een Daikin Perfera. 2 kW lijkt echter overkill, maar Daikin heeft geen kleinere single-split. Hoeveel risico loop ik op pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mubqaIEJuicaFVadn6IjoyClK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dMp8p3zQ6oaAmbRs9RGXpNG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLJyoyVYWoUldcyP499hlpSJRNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAuOToYK8BLzK1D88K4eIT3w.jpg?f=user_large

• MotorBeast
@Jammie Beneden lijkt me veel te zwaar: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Sowieso geen 5 want die maken binnen veel meer geluid dan alles wat eronder zit zoals al veel gemeld in het topic.

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:40
Mee eens. Ik heb in mijn vorige woning een 5kW perfera gehad in een veel grotere ruimte (190m3), en dat voelde echt als overkill.

In mijn huidige woning ben ik voor een 3.5 gegaan op ongeveer dezelfde inhoud. Bevalt me veel beter. Veel stiller en in het algemeen een veel mooiere balans. Overigens dit keer wel een stylish en geen perfera, maar dat maakt qua geluidsproductie denk ik geen verschil.

De units van 5kW en hoger zijn trouwens ook fysiek een stuk groter dan de lichtere modellen. Je hebt dan echt een bakbeest aan de muur vergeleken met de ‘normale’ units. Ik wist dat destijds niet en had er achteraf toch spijt van dat ik niet voor een 4.2 of een 3.5 ben gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door dribbel op 01-10-2022 17:42 ]

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

@MotorBeast @dribbel Geldt dit ook voor een vloermodel?

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-01 23:10
De units van 5kW en hoger zijn trouwens ook fysiek een stuk groter dan de lichtere modellen. Je hebt dan echt een bakbeest aan de muur vergeleken met de ‘normale’ units. Ik wist dat destijds niet en had er achteraf toch spijt van dat ik niet voor een 4.2 of een 3.5 ben gegaan.
[/quote]

En waarom dan nu niet voor de 4.2 gegaan?
180m³ aan volume. Is je woonkamer/keuken perfect geïsoleerd dat je het met een 3.5 kan redden.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Roger1964 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:49:
180m³ aan volume. Is je woonkamer/keuken perfect geïsoleerd dat je het met een 3.5 kan redden.
Volgens mij is er geen Daikin Perfera vloermodel 4.2. Alleen maar 3.5 en 5.0.

[ Voor 30% gewijzigd door Jammie op 01-10-2022 17:52 ]

• Servee
  • Niet online
Je zou de specs kunnen vergelijken? Denk dat er weinig verschil in zit.

Hier het vloermodel

Hier het wand model

[ Voor 45% gewijzigd door Servee op 01-10-2022 18:00 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• dribbel
Roger1964 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:49:

Tja, ik dacht dat 3.5 wel genoeg zou zijn, zo kon ik ook een stapje naar beneden qua buitenunit (multi split). Mijn huis is zeker niet top geisoleerd, maar tot nu toe bevalt het prima.

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-01 23:10
@dribbel
Waarom in je nieuwe woning dan niet gegaan voor een 4.2kw maar voor een 3.5kw? Is het perfect geïsoleerd?

Ik vraag dit omdat ik zelf erg twijfel tussen een 4.2 en een 3.5 perfera in een woonkamer van 115m3.
Een woning uit 1974, sinds 3 maanden hr++ en spouwvulling rd.2.3 dacht ik.

Mijn verstand zegt de 4.2 maar mogelijk kan ik het af met een zuinigere 3.5.

Oeps 2x een reactie zie ik nu. Excuses

[ Voor 5% gewijzigd door Roger1964 op 01-10-2022 18:04 ]

Verwijderd

Met de koevlaas-formule kom ik op 1.06. Moet ik dat dan afronden naar 2?

Ik heb een offerte voor een 8 kW LW gekregen maar zou nu toch naar een LL neigen.

De TS maakt me wat 'bang' voor een multisplit. Zou ik dan toch beter voor 2 single splits gaan? Een om de woonkamer te verwarmen (en een beetje te koelen) en een om de slaapkamer in de zomer te koelen. Volgens de TS zou dat zelfs goedkoper zijn?

te verwarmen: 105 m3
te koelen: 30 m3

Maar de installateur zal wel overdimensioneren omdat weinigen geloven dat we zo weinig verbruiken. Andere jaren hadden we zelfs nog minder verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2IDbJZrIW7I64bf552Q5e2Fhw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KPHcUxwtdYsGloUq7ASq6rcw.png?f=user_large

Dit was 2021:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JARsTMcQXp0pX73zEuPFOcNNM6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihalFCnzC58P2OsBEsdDBmmf.png?f=fotoalbum_large

• dribbel
Roger1964 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:03:
@dribbel
Waarom in je nieuwe woning dan niet gegaan voor een 4.2kw maar voor een 3.5kw? Is het perfect geïsoleerd?

Ik vraag dit omdat ik zelf erg twijfel tussen een 4.2 en een 3.5 perfera in een woonkamer van 115m3.

Ok ter vergelijk, ik heb een woning uit 89 met de normale isolatiemaatregelen uit die tijd en gewoon dubbel glas.
Ik heb de units voornamelijk aangeschaft voor het koelen, maar ik heb er dit jaar ook veel mee verwarmd vanwege de gasprijzen. We hebben een paar stevige hittegolven gehad dit jaar dus ik kan in elk geval zeggen dat het qua koelen prima voldoet, ook in de extreme situaties. Het kan best zijn dat mijn units tijdens een echte horror winter alsnog wel tekortschieten maar ik heb simpelweg nog geen ervaring met die situatie.

Aangezien jouw isolatie up to date is en je volume wat kleiner, zou ik toch denken dat een 3.5 in jouw geval ook moet voldoen. Volgens mij is het verwarmingsvermogen ook altijd nog net wat hoger dan het koelvermogen bij deze units (waarbij de aanduiding dus het koelvermogen weergeeft), dus daar heb je ook weer iets winst.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Hier de specs van het vloermodel (boven) en wandmodel (onder).

Ik zie dat de totale verwarmingscapaciteit van het 3.5 vloermodel krachtiger is dan het 3.5 wandmodel. Bij -10 graden is het ongeveer hetzelfde. Maar de 3.5 versie scheelt nog steeds best veel met zowel het 4.2 wandmodel als het 5.0 wand- en vloermodel.

Is de verwarmingscapaciteit van het 3.5 vloermodel volgens jullie écht groot genoeg om mijn hele benedenverdieping te verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H81BtjaNtYcmWmwiEVD65_R0OjM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/688PZnbx9I7MhJOH8UyW7E44.gif?f=fotoalbum_large

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:02
Verwijderd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:18:

Ik heb een offerte voor een 8 kW LW gekregen maar zou nu toch naar een LL neigen.
8 kW om ca. 40 m2 te verwarmen 8)7 in de buitenlucht wellicht? :+

Verwijderd

Wilke schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

8 kW om ca. 40 m2 te verwarmen 8)7 in de buitenlucht wellicht? :+
Idd, is dan ook wel voor SWW. Volgens de formule kom ik afgerond op 2 kW, maar misschien is dat toch iets te optimistisch voor als het echt koud is - als hoofdverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2022 19:52 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Speedfightserv schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:12:
Dan heeft zeker zin, maar niet direct voor sneeuw. Met verwarmen komt er condens uit de buitenunit en daardoor kan zich onder nul ijs gaan vormen. Als de unit hoger staat vriest de onderkant niet snel dicht
Maar die condens druppelt toch op de grond. Met bigfoots oid is de afstand toch al 10 cm. Ijs zal toch niet snel 10 cm hoog worden toch. Dus snap niet helemaal hoe extra verhogen het beter gaat maken.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Ik heb de lijst ingevuld en kom op 5,05 kW. Maar die lijst gaat over het hele huis. Wat betekent het voor alleen een airco in de woonkamer?

• MotorBeast
Jammie schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

Ik heb de lijst ingevuld en kom op 5,05 kW. Maar die lijst gaat over het hele huis. Wat betekent het voor alleen een airco in de woonkamer?
Alleen ruimte a invullen. Rest ruimte op nul. Uit een DM Per ruimte berekenen. Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B. Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.

Isolatie en ramen spreekt voor zich lijkt en m2 glas. Ook per ruimte.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 01-10-2022 20:49 ]

• MotorBeast
Roger1964 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:03:
@dribbel

Berekenen. Zie Ts ;)

• MotorBeast
jobr schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Maar die condens druppelt toch op de grond. Met bigfoots oid is de afstand toch al 10 cm. Ijs zal toch niet snel 10 cm hoog worden toch. Dus snap niet helemaal hoe extra verhogen het beter gaat maken.
Heb hem 2 jaar geleden wel uit moeten bikken. Sneeuw. o<:)

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:40
Zo, eindelijk besloten.
Het is voor het achterhuis de Mitsubishi Heavy Industries 3.5kW/12000Btu SRK35ZS-W /SRC35ZS-W geworden.

Via aircoplaza voor een redelijke prijs kunnen scoren, hopelijk bevalt de unit.

Moet veel stiller zijn dan de Daikin Sensira die hier draait.
Als deze bevalt wordt de Sensira wellicht de unit die de bovenverdieping gaat verwarmen, komt er een tweede mhi beneden te hangen

• Chninkel
  • Laatst online: 04-01 14:38
MotorBeast schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:27:
@Jammie Beneden lijkt me veel te zwaar: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Sowieso geen 5 want die maken binnen veel meer geluid dan alles wat eronder zit zoals al veel gemeld in het topic.
Maar niet het vloermodel. Deze heeft een hele andere ventilator die muis stil is.

• Chninkel
dribbel schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:37:
Mee eens. Ik heb in mijn vorige woning een 5kW perfera gehad in een veel grotere ruimte (190m3), en dat voelde echt als overkill.

In mijn huidige woning ben ik voor een 3.5 gegaan op ongeveer dezelfde inhoud. Bevalt me veel beter. Veel stiller en in het algemeen een veel mooiere balans. Overigens dit keer wel een stylish en geen perfera, maar dat maakt qua geluidsproductie denk ik geen verschil.

De vloer modellen van Daikin zijn allemaal even groot. De 3,5 en 5 kw binnen delen zijn identiek aan de buitenkant. Echter de buitendelen zijn wel verschillend van grote.

• Chninkel
Jammie schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Volgens mij is er geen Daikin Perfera vloermodel 4.2. Alleen maar 3.5 en 5.0.
Dat klopt.

• Tommie12
  • Laatst online: 13:57
Ik snap de temperatuurregeling van Daikin niet meer.

De laatste dagen stond de gevraagde temperatuur op 20°, en ondanks dat de units aan het plafond temperaturen lieten zien van 23-24 graden was het in de kamer wel 20 graden.

Vandaag vond ik het warm omdat de zon scheen, en dus verlaagde ik naar 19°. En toch stookten die de boel naar 20,5…

Ik heb ze dan maar uit gezet, en nu is het nog altijd 20,5 in de woonkamer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:18:

De TS maakt me wat 'bang' voor een multisplit. Zou ik dan toch beter voor 2 single splits gaan? Een om de woonkamer te verwarmen (en een beetje te koelen) en een om de slaapkamer in de zomer te koelen. Volgens de TS zou dat zelfs goedkoper zijn?

te verwarmen: 105 m3
te koelen: 30 m3

Maar de installateur zal wel overdimensioneren omdat weinigen geloven dat we zo weinig verbruiken. Andere jaren hadden we zelfs nog minder verbruik:

[Afbeelding]

Dit was 2021:

[Afbeelding]
Niemand? Een 3.5 kW is waarschijnlijk (ruim) voldoende voor mij? En zou ik beter voor een multisplit of voor 2 singlesplits gaan? Zijn de vermelde nadelen in de TS niet wat overdreven?
Een multi split heeft als grootste voordeel dat er maar één buitenunit nodig is voor tot wel 4 binnenunits. Om deze meerdere binnendelen van genoeg koudemiddel te voorzien, hebben ze vaak zwaardere compressoren ten opzichte van de single broertjes en zusjes. Dit kan betekenen, als slecht 1 van de binnenunits aan staat, dat de airco gaat pendelen. Daarnaast is bij vrijwel iedereen de warmtevraag het grootste in de woonkamer. Slaapkamers worden vaak niet of heel weinig verwarmd, en dan helpt die grote compressor niet. Verder heeft een multi split last van 'bleeding', wat betekent dat een deel van de warmte of koelte van de ene unit 'lekt' naar de andere units, ook als ze niet aan staan. Als laatste is een multi split vaak duurder dan meerdere single splits

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:04
Verwijderd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:49:
[...]

Niemand? Een 3.5 kW is waarschijnlijk (ruim) voldoende voor mij? En zou ik beter voor een multisplit of voor 2 singlesplits gaan? Zijn de vermelde nadelen in de TS niet wat overdreven?

[...]
Beetje rustig aan he ;)

Multi werkt het beste als je beide ruimtes tegelijk koelt of verwarmt. Met wat je nu omschrijf en het lage verbruik, ben je veel beter af met twee singles door het lagere minimale vermogen.

Je gaat het al redden met een 2,5 kW. Maar wat je zegt; een 3,5 kW heeft hetzelfde minimale vermogen als een 2,5 kW, dus een 3,5 kW is net zo prima voor de woonkamer (en op echt koude dagen red je het dan ook makkelijk). Op de andere kamer een 2 kW single en klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 01-10-2022 23:06 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Verwijderd

GermanPivo schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:59:
[...]

Beetje rustig aan he ;)

Multi werkt het beste als je beide ruimtes tegelijk koelt of verwarmt. Met wat je nu omschrijf en het lage verbruik, ben je veel beter af met twee singles door het lagere minimale vermogen.

Je gaat het al redden met een 2,5 kW. Maar wat je zegt; een 3,5 kW heeft hetzelfde minimale vermogen als een 2,5 kW, dus een 3,5 kW is net zo prima voor de woonkamer (en op echt koude dagen red je het dan ook makkelijk). Op de andere kamer een 2 kW single en klaar.
Bedankt, misschien kunnen we dan toch beter een monosplit nemen en op de echt warme dagen beneden de bank open klappen en daar slapen :P 2 outdoor units naast elkaar is ook wat raar.

Of toch een multisplit nemen en in de winter boven de 2e binnenunit op de laagste stand zetten? Of zou er dan ook nog te veel 'onbalans' zijn als de benedenunit hard werkt? Met de slaapkamerdeur open zal de rest van de bovenverdieping ook wat opwarmen, waardoor er minder verlies is van het gelijkvloers naar boven.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2022 23:27 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:04
Verwijderd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

Bedankt, misschien kunnen we dan toch beter een monosplit nemen en op de echt warme dagen beneden de bank open klappen en daar slapen :P 2 outdoor units naast elkaar is ook wat raar.

Of toch een multisplit nemen en in de winter boven de 2e binnenunit op de laagste stand zetten? Of zou er dan ook nog te veel 'onbalans' zijn als de benedenunit hard werkt? Met de slaapkamerdeur open zal de rest van de bovenverdieping ook wat opwarmen, waardoor er minder verlies is van het gelijkvloers naar boven.
Ja, dat is dan ook nog een optie. En een tweede unit kan je altijd nog plaatsen. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:19
jobr schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Dat zal je tegen vallen. Nu hebben we in Nederland tegenwoordig geen weken/maanden achterelkaar vorst maar het kan hard gaan. Zoiets bouwt langzaam op.

Zie

jaimivanessen in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"

martijnr17 in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"

In het topic van dit bericht staan diverse berichten waarbij je een plat dak ziet vol en ophopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 01-10-2022 23:32 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:02
Speedfightserv schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:29:

Dat zal je tegen vallen. Nu hebben we in Nederland tegenwoordig geen weken/maanden achterelkaar vorst maar het kan hard gaan. Zoiets bouwt langzaam op.

Zie

jaimivanessen in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"

martijnr17 in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"

In het topic van dit bericht staan diverse berichten waarbij je een plat dak ziet vol en ophopen.
Ook een goed recept: goede stuifsneeuw gevolgd door vorst. Zit de hele boel zo dicht.

Maar goed, dat gebeurt nog niet eens elk jaar, en als het echt ergerlijk is: werkschakelaar uit, tuinslang er op en het ijs er af spoelen. Ook met gewoon koud kraanwater zou je verbaasd staan hoe snel dat smelt.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:16
ThaBEN schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

Inderdaad, met een paar aanpassingen in ons gedrag is het al gauw opgelost. Toch wat eerder gaan verwarmen en de actuele luchtvochtigheid in Nederland in de gaten houden om te bepalen wanneer we gaan luchten.

Wij deden uit gewoonte de ramen op de slaapkamers en de achterdeur open om te luchten, zodra we wakker werden. Op een werkdag is dat rond een uur of 7 in de ochtend. Het viel mij op dat de actuele luchtvochtigheid in de buitenlucht rond dat tijdstip telkens boven de 95% was.

In plaats daarvan doen we nu in de middag even luchten (indien we tot dat moment de airco nog niet hebben gebruikt om te vewarmen), wanneer de luchtvochtigheid buiten vaak lager is dan die in huis, zodat het vocht naar buiten gaat i.p.v. dat we het onbedoeld naar binnen halen.

Mijn hygrometer is in elk geval weer blij :)
[Afbeelding]
Het kan iets helpen, maar je hebt vooral het voordeel van minder warmteverlies als je 's middags lucht. De ochtendlucht bevat misschien juist wel minder vocht (in absolute zin); omdat de temperatuur zo laag is, raakt de lucht verzadigd en condenseert. Eenmaal binnen wordt de relatieve vochtigheid vanzelf lager omdat de lucht opwarmt.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Chninkel schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:09:

Maar niet het vloermodel. Deze heeft een hele andere ventilator die muis stil is.

De vloer modellen van Daikin zijn allemaal even groot. De 3,5 en 5 kw binnen delen zijn identiek aan de buitenkant. Echter de buitendelen zijn wel verschillend van grote.
Zo heb ik het ook begrepen. De ventilator in de vloermodellen is groot en hoeft daardoor minder hard te draaien. Het klinkt enigszins logisch. Aan de andere kant: dit rijmt weer niet met de door Daikin opgegeven geluidsniveaus in de specs. Te weten:

Wandmodel 50R Binnendeel
Geluidsvermogen verwarmen: 58
Geluidsdruk verwarmen Fluisterstil/Laag/Hoog: 31/34/43

Vloermodel 50A Binnendeel
Geluidsvermogen verwarmen: 62
Geluidsdruk verwarmen Fluisterstil/Laag/Hoog: 29/35/46

Maar mijn belangrijkste vraag blijft: is een Daikin Perfera Vloermodel 5 kW overkill voor mijn matig geïsoleerde benedenverdieping van 130 m3? De berekeningen brengen me niet veel verder.

Met de Koevlaas-formule kom ik op 6,78 uit. Maar die gaat uit van mijn totale gasverbruik.
Met de simpele berekening 130 m3 x vermenigvuldigingsfactor 40 (redelijk geïsoleerd) kom ik op 5,2 kW uit.
Via de warmteverliesberekening kom ik op 3,34 uit, maar ik betwijfel of ik alles juist heb berekend/ingevuld.

Kortom. Ik kom er niet uit. Als ik de specs uit de eerder geposte Daikin-tabellen vergelijk is het vermogen van het 3.5 vloermodel zóveel lager dan dat van het 5.0 vloermodel, dat ik me haast niet kan voorstellen dat ik met één 3.5 airco vloermodel mijn hele benedenverdieping van 130 m3 in mijn matig geïsoleerde rijtjeshuis zonder enige andere verwarming warm kan houden als het buiten vriest. En dat moet toch het uitgangspunt zijn, omdat ik in de winter liever niet ga koukleumen.

Misschien moet ik de vraag anders stellen: kan het een probleem zijn als ik een 5 kW in plaats van een 3.5 kW vloermodel neem? Per slot van rekening is de geplande positie aan de andere kant van mijn woonkamer, 10 meter vanaf de zithoek (in verband met geluid).

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Verwijderd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:49:
[...]

[...]
Laat je daar niet teveel door afschrikken. Ik denk dat je een multi split best zou kunnen overwegen, maar doe dit wel zorgvuldig. Zoals reeds aangehaald wil je pendelen zoveel mogelijk voorkomen waardoor je op het minimumvermogen moet letten. Die van MHI moduleren bijvoorbeeld behoorlijk ver terug, als je bijvoorbeeld de ZS single splits met de ZS multi splits vergelijkt zitten de multi's daar helemaal niet zo ver boven. Als je één van de binnenunits 24/7 wil laten draaien zou ik wel naar een single split kijken, maar anders zou ik een multi zeker niet uitsluiten. Als je meerdere units tegelijk wil laten draaien zal een multi waarschijnlijk zelfs efficiënter zijn, omdat het minimumvermogen van twee singles hoger ligt dan van één multi. Het is dus echt situatieafhankelijk wat de beste keuze is.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-01 22:32
[...]

Ik denk echt dat je met 2 single split beter af zal zijn.

of er nu 1 of 2 buitenunits staan maak toch niet zoveel uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0wkMmC0_mEVAWR11sgKtjHHD_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpuGZax1dsNFbBEt1JxhyMBD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het ook niet mooi hier maar het werk wel erg lekker :)

[ Voor 7% gewijzigd door marcovandam op 02-10-2022 01:48 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Ik heb 2 jaar geleden eentje gekocht voor beneden en dit jaar komt er eentje boven, bij mij staat alleen de ene unit in de achtertuin op de grond (op pootjes) en de andere komt waarschijnlijk aan de voorkant te hangen.

Maar volgens mij kunnen ze ook op elkaar als je er 2 hebt, dat heb ik wel eens gezien volgens mij.

• JDx

JDx

Ben ik ^

marcovandam schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 01:48:
[...]

Ik denk echt dat je met 2 single split beter af zal zijn.

of er nu 1 of 2 buitenunits staan maak toch niet zoveel uit?
[Afbeelding]

Ik vind het ook niet mooi hier maar het werk wel erg lekker :)
Kwam dit toevallig tegen, voor de ideeën bak ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qtracP8.png

Verwijderd

Bij ons is het om omhoog te hangen, want op de grond is er aarde en planten. Zo'n (dure) omkasting is dan moeilijker en minder mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SV72hyu6WGNhZlq_wPiw3pHXu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K0sMZ2b0F0JJeIpOMQuAkA03.png?f=user_large

• Servee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:51:
Bij ons is het om omhoog te hangen, want op de grond is er aarde en planten. Zo'n (dure) omkasting is dan moeilijker en minder mooi.

[Afbeelding]
Indien opgehangen kun je prima een omkasting plaatsen, mijn buurman paar deuren verder heeft een multi Daikin tegen z’n zijgevel gehangen en daar een zwarte omkasting omheen gezet met zwarte goten ziet er prima uit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
JDx schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:33:
Kwam dit toevallig tegen, voor de ideeën bak ;)
[Afbeelding]
Aangezien de rechter buitenunit qua aanvoerluchtstroom toch al kritisch is zou ik dit niet zo doen. Je zult in zo'n omkasting, zeker als er twee buitenunits in hangen, erg veel aandacht voor de luchtstromen moeten hebben, zodat je aangezogen en uitgeblazen lucht bij beide units compleet gescheiden houdt. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, dus zal de COP merkbaar dalen.
Lijkt mooi dus, maar is technisch geen goede keus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:45
Jammie schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:57:
[...]

Zo heb ik het ook begrepen. De ventilator in de vloermodellen is groot en hoeft daardoor minder hard te draaien. Het klinkt enigszins logisch. Aan de andere kant: dit rijmt weer niet met de door Daikin opgegeven geluidsniveaus in de specs. Te weten:

Wandmodel 50R Binnendeel

Maar mijn belangrijkste vraag blijft: is een Daikin Perfera Vloermodel 5 kW overkill voor mijn matig geïsoleerde benedenverdieping van 130 m3? De berekeningen brengen me niet veel verder.

Met de Koevlaas-formule kom ik op 6,78 uit. Maar die gaat uit van mijn totale gasverbruik.
Met de simpele berekening 130 m3 x vermenigvuldigingsfactor 40 (redelijk geïsoleerd) kom ik op 5,2 kW uit.
Via de warmteverliesberekening kom ik op 3,34 uit, maar ik betwijfel of ik alles juist heb berekend/ingevuld.

Kortom. Ik kom er niet uit. Als ik de specs uit de eerder geposte Daikin-tabellen vergelijk is het vermogen van het 3.5 vloermodel zóveel lager dan dat van het 5.0 vloermodel, dat ik me haast niet kan voorstellen dat ik met één 3.5 airco vloermodel mijn hele benedenverdieping van 130 m3 in mijn matig geïsoleerde rijtjeshuis zonder enige andere verwarming warm kan houden als het buiten vriest. En dat moet toch het uitgangspunt zijn, omdat ik in de winter liever niet ga koukleumen.

Misschien moet ik de vraag anders stellen: kan het een probleem zijn als ik een 5 kW in plaats van een 3.5 kW vloermodel neem? Per slot van rekening is de geplande positie aan de andere kant van mijn woonkamer, 10 meter vanaf de zithoek (in verband met geluid).
Hier was het ook een dergelijke moeilijke keuze. Ons huis is van de jaren 60. Dus niet geïsoleerd volgens de hedendaagse normen. Daarom is er gekozen voor de 5 kW versie van het Daikin vloermodel. Of het Overkill is gaan we merken als er eens een deftige winter komt. Ik vond het zelf ook een moeilijke afweging. Qua geluid ben ik wel blij dat hij niet vlak naast ons zitpositie hangt. Want het geluid is er effectief. Verder zijn we voorlopig tevreden. Het verbruik in het tussenseizoen is ook niet veel als ik het bekijk op de app. Dit gaat deels opgevangen worden door de zonnepanelen. Wat het verbruik gaat zijn tijdens de echt koude periode is nog afwachten aangezien de wp er nog maart hangt sedert mei.

• MotorBeast
Jammie schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:57:
[...]

Wandmodel 50R Binnendeel

3,34 bij -10? Dan kijk je naar de specs. Als de 3,5 dat haalt bij -10 (komt overigens zelden voor en overdag al bijna helemaal niet), kies een 3,5. Zo niet dan neem je de 5. Het is niet zo moeilijk. En de positie in je kamer heeft daar niets mee te maken. Je moet op hem sowieso bij grote koude op tijd aanzetten of helemaal niet uit zetten. Verwacht niet dat als je kamer 16 graden is dat je binnen een kwartier een mooi egaal verwarmde kamer hebt. Het is geen cv met loeihete radiatoren. Het is heel anders stoken.

En wbt pendelen maken veel hier daar een te groot drama van. Als je unit pendelt bij 5 graden buiten heb je een te grote unit. Als hij nu pendelt met dit weer ben ik alleen maar blij. Uit = ook geen verbruik. Gisteravond sloeg mijn unit maar om het half uur aan om 21 graden aan te houden. Top! (Betekent goede isolatie).

• MotorBeast
Andrehj schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Aangezien de rechter buitenunit qua aanvoerluchtstroom toch al kritisch is zou ik dit niet zo doen. Je zult in zo'n omkasting, zeker als er twee buitenunits in hangen, erg veel aandacht voor de luchtstromen moeten hebben, zodat je aangezogen en uitgeblazen lucht bij beide units compleet gescheiden houdt. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, dus zal de COP merkbaar dalen.
Lijkt mooi dus, maar is technisch geen goede keus.
Ik ben blij dat ik achteraf zo'n ding niet heb gemaakt. Je zit met scheiding luchtstroom inlaat uitlaat en bij sneeuw ben je de Sjaak. Zie dan zo'n ding maar eens schoon te krijgen en het vangt nog meer sneeuw ook. Alles went en ik zie die dingen niet eens meer bij wijze van spreken. Iedereen vond zonnepanelen ook lelijk toen ik ze lang geleden plaatste. Nu met de huidige prijzen van energie is iedereen dat bezwaar in eens kwijt.

• MotorBeast
JDx schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 06:20:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden eentje gekocht voor beneden en dit jaar komt er eentje boven, bij mij staat alleen de ene unit in de achtertuin op de grond (op pootjes) en de andere komt waarschijnlijk aan de voorkant te hangen.

Maar volgens mij kunnen ze ook op elkaar als je er 2 hebt, dat heb ik wel eens gezien volgens mij.
'
En waar komt je condenswater dan terecht van de bovenste unit? Op de onderste. Lijkt me niet echt lollig als het vriest.

• UenJL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Hallo allemaal,

Ik krijg een storing op de binnendelen van een multi-split unit
Specs:
  • - Buitenunit MHI 45ZS-W
  • - Binnenunits (2x) : SRK35ZS-W
Op beide binnendelen kan ik de fout: "Onvoldoende koelvloeistof / Gesloten serviceklep" reproduceren.

Mijn vraag is: Wat is de service-klep en kan ik de dop zomaar verwijderen (zonder directe consequenties als weglekkende koelvloeistof?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHz6vYpq-Nce16XoB3RHuKCOLjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTdExdtsOP2MbRh7qYtfpo01.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door UenJL op 02-10-2022 12:08 . Reden: taalfoutje ]

Marstek Venus E V3 + Home Assistant

Verwijderd

MiBe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:10:
[...]

Laat je daar niet teveel door afschrikken. Ik denk dat je een multi split best zou kunnen overwegen, maar doe dit wel zorgvuldig. Zoals reeds aangehaald wil je pendelen zoveel mogelijk voorkomen waardoor je op het minimumvermogen moet letten. Die van MHI moduleren bijvoorbeeld behoorlijk ver terug, als je bijvoorbeeld de ZS single splits met de ZS multi splits vergelijkt zitten de multi's daar helemaal niet zo ver boven. Als je één van de binnenunits 24/7 wil laten draaien zou ik wel naar een single split kijken, maar anders zou ik een multi zeker niet uitsluiten. Als je meerdere units tegelijk wil laten draaien zal een multi waarschijnlijk zelfs efficiënter zijn, omdat het minimumvermogen van twee singles hoger ligt dan van één multi. Het is dus echt situatieafhankelijk wat de beste keuze is.
Is het bij een multisplit dan belangrijk dat de binnenunits zo vaak mogelijk even veel verwarmen of koelen? In de zomer zal dat ongeveer van toepassing zijn: de grote woonruimte beneden die normaal gezien koeler is vs. de kleine slaapkamer die normaal gezien warmer is. Ik denk dat ze dan allebei even hard zullen werken.

In de winter is het een ander verhaal: dan zullen we de woonruimte verwarmen, terwijl we de slaapkamers normaal gezien nooit verwarmen. Als we de slaapkamerunit dan toch zouden aanzetten (dan is er ook minder warmteverlies naar de bovenverdieping) kunnen we de deuren open laten zodat de hele verdieping verwarmd wordt. Dan zullen beide units denk ik ongeveer even hard werken.

Het is dan wel belangrijk om de temperatuur zo in te stellen dat het systeem gebalanceerd is, maar 2 binnenunits met een verschillend vermogen werkt pendelgedrag waarschijnlijk sowieso in de hand?

Ik overweeg nu zelfs om een bank te kopen waarvan je een tweepersoonsbed kan maken, zodat we met 1 unit genoeg hebben en tijdens de heetste dagen beneden kunnen slapen :)

Het zou toch wat jammer zijn om voor 10-20 hete dagen een systeem te hebben dat een half jaar niet optimaal verwarmt. Of zoals eerder gezegd: toch voor 2 singlesplits gaan, maar is dat echt goedkoper?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2022 12:17 ]

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:14:
[...]
Is het bij een multisplit dan belangrijk dat de binnenunits zo vaak mogelijk even veel verwarmen of koelen? In de zomer zal dat ongeveer van toepassing zijn: de grote woonruimte beneden die normaal gezien koeler is vs. de kleine slaapkamer die normaal gezien warmer is. Ik denk dat ze dan allebei even hard zullen werken.

In de winter is het een ander verhaal: dan zullen we de woonruimte verwarmen, terwijl we de slaapkamers normaal gezien nooit verwarmen. Als we de slaapkamerunit dan toch zouden aanzetten (dan is er ook minder warmteverlies naar de bovenverdieping) kunnen we de deuren open laten zodat de hele verdieping verwarmd wordt. Dan zullen beide units denk ik ongeveer even hard werken.

Het is dan wel belangrijk om de temperatuur zo in te stellen dat het systeem gebalanceerd is, maar 2 binnenunits met een verschillend vermogen werkt pendelgedrag waarschijnlijk sowieso in de hand?

Ik overweeg nu zelfs om een bank te kopen waarvan je een tweepersoonsbed kan maken, zodat we met 1 unit genoeg hebben en tijdens de heetste dagen beneden kunnen slapen :)

Het zou toch wat jammer zijn om voor 10-20 hete dagen een systeem te hebben dat een half jaar niet optimaal verwarmt. Of zoals eerder gezegd: toch voor 2 singlesplits gaan, maar is dat echt goedkoper?
Multi's hebben maar 1 probleem (probleem?). Als je maar 1 unit aanhebt op een duo of meer unit heb je meer kans op pendelen. Singles hebben nu eenmaal een lager minimum en kunnen dus lager en lopen daardoor onder bepaalde omstandigheden mooier. Vind je dat erg of geen probleem? Dat ligt bij jou.

Ik bewust beneden een single en boven een multi om die reden. Loopt gewoon mooier.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

toxictooms schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:10:
Qua geluid ben ik wel blij dat hij niet vlak naast ons zitpositie hangt. Want het geluid is er effectief.
Kan je dit eens beschrijven? Wat hoor je precies, wat voor soort geluid, hoe hard?

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:08
Tommie12 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:19:
Ik snap de temperatuurregeling van Daikin niet meer.

De laatste dagen stond de gevraagde temperatuur op 20°, en ondanks dat de units aan het plafond temperaturen lieten zien van 23-24 graden was het in de kamer wel 20 graden.

Vandaag vond ik het warm omdat de zon scheen, en dus verlaagde ik naar 19°. En toch stookten die de boel naar 20,5…

Ik heb ze dan maar uit gezet, en nu is het nog altijd 20,5 in de woonkamer.
Ik heb dit ook, denk dat je dat bedoelt.
Daikin zelf zegt dat het 22 graden is, echter is het ceel kouden volgens mijn Nest thermostaat.

Ik zet mijn airco standaard op verwarmen 18 graden en dan is het perfect 21 graden binnen.
De ‘automagisch’ functie werkt ook niet lekker vind ik.

Overigens een vloermodel 5.0kw bij mij

• toxictooms
Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Kan je dit eens beschrijven? Wat hoor je precies, wat voor soort geluid, hoe hard?
Het geluid van een ventilator die draait. Op de lagere standen niet storend. Maar het is er wel. Mij stoort het persoonlijk niet. Maar op hogere fan standen stoort het mij wel. Ik ga er van uit dat ik als alles langer ga laten draaien, hij naar de lagere standen gaat moduleren. Wij hadden accumulatie verwarming waar luidruchtige ventilatoren in zaten. Qua comfort zitten we nu wel beter naar mijn gevoel. Wat ik wel handig vind aan het vloermodel is dat hij langs 2 kanten warmte uit blaast.

[ Voor 6% gewijzigd door toxictooms op 02-10-2022 12:40 ]

• Tommie12
BekSide schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Daikin zelf zegt dat het 22 graden is, echter is het ceel kouden volgens mijn Nest thermostaat.

Ik zet mijn airco standaard op verwarmen 18 graden en dan is het perfect 21 graden binnen.

Hier een Stylish.
Ik heb nu de ‘indoor quiet’ gekozen. Op auto krijg ik te dikwijls het effect dat de fan naar standje storm gaat, en dat maakt echt te veel lawaai.
Hetzelfde gebeurt overigens ook met de 3,5 kW unit in mijn keuken.

• Servee
  • Niet online
UenJL schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:04:
Hallo allemaal,

Specs:
Op beide binnendelen kan ik de fout: "Onvoldoende koelvloeistof / Gesloten serviceklep" reproduceren.

Mijn vraag is: Wat is de service-klep en kan ik de dop zomaar verwijderen (zonder directe consequenties als weglekkende koelvloeistof?

[Afbeelding]
Hoogstwaarschijnlijk te weinig koudemiddel of een spoel defect. Zou door je gebrek aan kennis er zelf lekker vanaf blijven en een specialist bellen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Chninkel
UenJL schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:04:
Hallo allemaal,

Specs:

[Afbeelding]
Zijn ze al in bedrijf geweest?

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Hier een Stylish.
Ik heb nu de ‘indoor quiet’ gekozen. Op auto krijg ik te dikwijls het effect dat de fan naar standje storm gaat, en dat maakt echt te veel lawaai.
Hetzelfde gebeurt overigens ook met de 3,5 kW unit in mijn keuken.
Als je nu al teveel geluid ervaart kun je je lol op straks als het koud word en dan heb je niks meer aan je fluisterstand.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:23

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk te weinig koudemiddel of een spoel defect. Zou door je gebrek aan kennis er zelf lekker vanaf blijven en een specialist bellen.
Ik heb deze storing recent ook ervaren met dezelfde unit. Koudemiddel laten controleren maar dat was prima. En toen wist mijn installateur het ook niet meer. Gaf aan geen servicemonteur te zijn. Van @Servee en/of @Motorbeast de tip gehad dat het ook de spoel kon zijn. Installateur nieuwe spoel geplaatst en toen werd airco nog steeds niet koud of warm. Was behoorlijk gefrustreerd maar na een paar uur de airco toch nog een keer aangezet en sindsdien doet hij het weer net als voorheen ondanks mijn ergenis dat ik nu nog steeds niet weet wat er mis was. Die spoel was overigens niet zo duur. Een paar tientjes. Zou er zelf vanaf blijven. Hoop dat hij het snel weer doet. Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door vdr01 op 02-10-2022 13:10 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• Tommie12
Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Als je nu al teveel geluid ervaart kun je je lol op straks als het koud word en dan heb je niks meer aan je fluisterstand.
Ik zoek eigenlijk een mogelijkheid om die langer en continu te laten draaien op lage stand. Die pieken met hard blazen duren eigenlijk maar 20-30s.
Lijkt me gewoon raar geprogrammeerd.

• Servee
  • Niet online
vdr01 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Ik heb deze storing recent ook ervaren met dezelfde unit. Koudemiddel laten controleren maar dat was prima. En toen wist mijn installateur het ook niet meer. Gaf aan geen servicemonteur te zijn. Van @Servee en/of @Motorbeast de tip gehad dat het ook de spoel kon zijn. Installateur nieuwe spoel geplaatst en toen werd airco nog steeds niet koud of warm. Was behoorlijk gefrustreerd maar na een paar uur de airco toch nog een keer aangezet en sindsdien doet hij het weer net als voorheen ondanks mijn ergenis dat ik nu nog steeds niet weet wat er mis was. Die spoel was overigens niet zo duur. Een paar tientjes. Zou er zelf vanaf blijven. Hoop dat hij het snel weer doet. Succes.
Het zou best kunnen dat doordat de spoel niet meer openging de klep gesloten bleef en doordat de spoel uiteindelijk weer schakelde dat de klep ook weer (toevallig) open ging en weer schakelde. Normaliter met een magneetventiel zit daar een plunjer onder. Indien de spoel niet meer functioneert kan de plunjer vast gaan zitten en meestal met een nieuwe spoel draait de boel wel weer maar soms moet ook de plunjer vervangen worden. Lastig om zo op afstand te beoordelen maar als de boel nu weer probleemloos draait zou die spoel zeker wel defect zijn geweest.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

'
En waar komt je condenswater dan terecht van de bovenste unit? Op de onderste. Lijkt me niet echt lollig als het vriest.
Bij die van mij die op de grond staat loopt er al een slangetje iets opzij, dus dat is wel op te lossen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Ik heb dat ook, er zijn thermometers die je verder van de unit kan plaatsen, zit je wel met een draadje volgens mij. En ik heb ze nog niet echt kunnen vinden.

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Ik zoek eigenlijk een mogelijkheid om die langer en continu te laten draaien op lage stand. Die pieken met hard blazen duren eigenlijk maar 20-30s.
Heb ik hier echt geen last van, de unit blaast of wat harder of stand 1 danwel fluisterstand. Dat harder blazen duurt vaak wel een half uurtje afhankelijk van de warmtevraag en zodra de unit een bepaalde tijd een temperatuur meet moduleert de ventilator netjes terug om dit steeds te herhalen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
JDx schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Ik heb dat ook, er zijn thermometers die je verder van de unit kan plaatsen, zit je wel met een draadje volgens mij. En ik heb ze nog niet echt kunnen vinden.
Die is er voor de nieuwere types Perfera wand en vloer model. De BRC073A1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqgkoFZzg-Vd1DQdTP8osIjt5fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVGx8CW4MyHkgM820hB5bx4s.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Tommie12 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Gokje....klep staat naar beneden gericht? Lucht van de unit af richten zou ik eens proberen. En links rechts uit.

• MotorBeast
[...]

Offset al geprobeerd te corrigeren? Zie gepinde post.

• honda4life
  • Laatst online: 07-01 20:16
Hallo,

Ik twijfel even voor volgende setup:

Slaapkamer 3: 31,7625 m³ x 50 = 1.588,125 W
Slaapkamer 2: 19,54375 m³ x 50 = 977,1875 W
Living: 91,086 m³ x 40 = 3.643,44 W
Keuken: 28,917 m³ x 40 = 1.156,68 W
Living + keuken: = 4.800,12 W

Duidelijk voor de 2 slaapkamers een unit van 2 kW voldoende.
Voor de living + keuken 5 kW.

Is het een zinvolle upgrade een 3MXM68 te nemen en de units in de slaapkamer 2,5 kW?
Dit brengt me bij Daikin 3MXM68 + 2x2,5 + 1x5,0 kW. Meerprijs 400 €
Hebben reeds in 1 slaapkamer een mono van 2,5 kW, beetje autistisch trekje dit uniform te willen houden vrees ik :-)

Denk dat het ofwel koelen in de living + keuken is ofwel koelen in de slaapkamers.
Zie niet echt een grote gelijktijdigheid tussen de ruimtes.
Anderzijds wil ik me ook weer niet meer te krap zetten naar de toekomst toe, al spijt dat ik niet direct een multi split genomen heb.

Weet niet of het pendel effect zo veel nadeliger is tussen deze 2 units? 1,8 kW vs. 1,96 kW minimum koelen.
In vergelijk met de huidige mono 1.3 kW en dat vind ik perfect comfortabel minimum.

• MotorBeast
JDx schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Bij die van mij die op de grond staat loopt er al een slangetje iets opzij, dus dat is wel op te lossen.
Ik zou dat slangetje verwijderen. Bij vorst zal die hoogstwaarschijnlijk dicht vriezen. Krijg je een klomp ijs onderin je buitenunit ben ik bang.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
3,34 bij -10? Dan kijk je naar de specs. Als de 3,5 dat haalt bij -10 (komt overigens zelden voor en overdag al bijna helemaal niet), kies een 3,5. Zo niet dan neem je de 5. Het is niet zo moeilijk.
Specs zeggen:

Totale verwarmingscapaciteit bij -10°C
Daikin Perfera 3.5 Vloermodel Binnendeel: 2,34 kW
Daikin Perfera 5.0 Vloermodel Binnendeel: 3,55 kW

Dus conclusie: 5 kW model?
Verwacht niet dat als je kamer 16 graden is dat je binnen een kwartier een mooi egaal verwarmde kamer hebt. Het is geen cv met loeihete radiatoren. Het is heel anders stoken.
Wat bedoel je precies? Ik denk dat ik in mijn kleine kantoorruimte gewoon de airco kan aanzetten als ik er ben. Voor mijn woonkamer (130 m3) ligt dat waarschijnlijk anders. Wat doen de meeste mensen met een airco voor verwarming in zo'n grotere ruimte? Staat hij 24/7 aan?
En wbt pendelen maken veel hier daar een te groot drama van. Als je unit pendelt bij 5 graden buiten heb je een te grote unit. Als hij nu pendelt met dit weer ben ik alleen maar blij. Uit = ook geen verbruik. Gisteravond sloeg mijn unit maar om het half uur aan om 21 graden aan te houden. Top! (Betekent goede isolatie).
Ik heb dit topic bijna helemaal doorgelezen en heb gegoogled op 'pendelen', maar ik weet nog steeds niet precies wat het is. Wat is pendelen bij een airco en hoe kan je het voorkomen?

• MotorBeast
Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Specs zeggen:

Totale verwarmingscapaciteit bij -10°C
Daikin Perfera 3.5 Vloermodel Binnendeel: 2,34 kW
Daikin Perfera 5.0 Vloermodel Binnendeel: 3,55 kW

Dus conclusie: 5 kW model?

[...]

Wat bedoel je precies? Ik denk dat ik in mijn kleine kantoorruimte gewoon de airco kan aanzetten als ik er ben. Voor mijn woonkamer (130 m3) ligt dat waarschijnlijk anders. Wat doen de meeste mensen met een airco voor verwarming in zo'n grotere ruimte? Staat hij 24/7 aan?

[...]

Ik heb dit topic bijna helemaal doorgelezen en heb gegoogled op 'pendelen', maar ik weet nog steeds niet precies wat het is. Wat is pendelen bij een airco en hoe kan je het voorkomen?
Als je bang bent voor -10 een vijf ja

Grote ruimtes hebben meer tijd nodig egaal en comfortabel warm te worden. Ervaring leert wel hoe jouw ruimte reageert en hoe het beste op te warmen. Ik stook met minimale verlaging en bij vorst verlaag ik niet.

Pendelen wordt uitgelegd in TS.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

toxictooms schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:36:
[...]
Het geluid van een ventilator die draait. Op de lagere standen niet storend. Maar het is er wel. Mij stoort het persoonlijk niet. Maar op hogere fan standen stoort het mij wel.
Ik wil hem aan de andere kant van de kamer plaatsen (vloermodel 5 kW), zie plaatje. Afstand 10 meter tot mijn zithoek. Denk je dat ik dan nog veel last zal hebben van het geluid, bijv als de tv aan staat?
Ik ga er van uit dat ik als alles langer ga laten draaien, hij naar de lagere standen gaat moduleren.
Wat bedoel je hier precies mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mubqaIEJuicaFVadn6IjoyClK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dMp8p3zQ6oaAmbRs9RGXpNG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jammie op 02-10-2022 14:33 ]

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:19
MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Ik zou dat slangetje verwijderen. Bij vorst zal die hoogstwaarschijnlijk dicht vriezen. Krijg je een klomp ijs onderin je buitenunit ben ik bang.
Het slangetje zit op het allerlaagste punt van de buitenunit als je het goed doet. Bij meeste merken heb je 2 gaten op laagste punt, ander gat kan je een plug in doen. Iets hoger zitten ook nog één of meerdere gaten waar je nadrukkelijk géén plug in mag doen. Dit is een soort overstort. Voor als je slang dus dichtvriest. Het niveau hiervan is nog steeds lager dan de wisselaar en electronica enzo. Dus -binnen redelijkheid- geen probleem als de slang toch een keer zou dichtvriezen.

Zelf doe ik geen slang indien niet nodig. Maar soms beter met slang dan ijsbaan naast de voordeur.

[ Voor 0% gewijzigd door M_AW op 02-10-2022 14:42 . Reden: typo ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• toxictooms
Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Ik wil hem aan de andere kant van de kamer plaatsen (vloermodel 5 kW), zie plaatje. Afstand 10 meter tot mijn zithoek. Denk je dat ik dan nog veel last zal hebben van het geluid, bijv als de tv aan staat?

[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat het geluid wel zal meevallen. Hier staat de unit op 8 meter van de zithoek. Met de tv aan hoor ik hem bijna niet draaien. Daarom denk ik dat het beter is om voldoende lang op voorhand de unit aan te zetten tijdens de koudste periode. Of bv op een hogere fan stand wanneer je niet thuis bent, zodat alles op temperatuur is als je thuis komt en dan op lagere fan stand alles kan warm houden. Ik moet dit ook allemaal nog uitproberen. Ons woonkamer is maar 8x4. Dus is heel snel op temperatuur. In een recent gebouwde woning is de keuze van vermogen iets gemakkelijker. Stel dat ik in mijn oudere woning de boel net niet warm krijg, heb ik een probleem. Aangezien het bij mij als hoofdverwarming moet dienen. De toekomst zal het uitwijzen. De accumulatie verwarming is toch een onbetaalbaar en eindig verhaal.

• MotorBeast
Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Als ik.je uitleg dat je meer tijd nodig hebt om een grote ruimte te verwarmen dan is het logisch gevolg toch dat hij een tijd hard zal draaien en daarna terug moduleert naar een lager niveau. Net als je Hr Ketel die je nu hebt.

Geluid is voor iedereen persoonlik maar op tien meter zal het geen probleem zijn. Ik zit op vijf. Horen zal je het altijd. Wil je geen geluid...L/W nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 02-10-2022 14:55 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Heb 'm al 3 jaar, nooit problemen gehad.

En het is zo geplaatst door de monteurs, als het wel problemen geeft lijkt me dat hun probleem, maar het is via het bedrijf waar familie werkt, dus komt wel goed.

[ Voor 20% gewijzigd door JDx op 02-10-2022 15:00 ]

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

toxictooms schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:53:
[...]
Ik denk dat het geluid wel zal meevallen. Hier staat de unit op 8 meter van de zithoek. Met de tv aan hoor ik hem bijna niet draaien.
Thanks! Dit stelt me gerust.
In een recent gebouwde woning is de keuze van vermogen iets gemakkelijker. Stel dat ik in mijn oudere woning de boel net niet warm krijg, heb ik een probleem. Aangezien het bij mij als hoofdverwarming moet dienen. De toekomst zal het uitwijzen. De accumulatie verwarming is toch een onbetaalbaar en eindig verhaal.
Precies. Is bij mij bijna exact dezelfde situatie. Ouder huis, matig geïsoleerd. De airco wordt ook mijn enige hoofdverwarming. Een 3.5 zou het misschien net aankunnen, maar ik kan het risico niet nemen dat het toch niet lukt. Daarom ga ik toch voor de 5 kW, zeker als de geluidsoverlast op 10 meter meevalt.

• Servee
  • Niet online
Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:07:
[...]

Thanks! Dit stelt me gerust.

[...]

Precies. Is bij mij bijna exact dezelfde situatie. Ouder huis, matig geïsoleerd. De airco wordt ook mijn enige hoofdverwarming. Een 3.5 zou het misschien net aankunnen, maar ik kan het risico niet nemen dat het toch niet lukt. Daarom ga ik toch voor de 5 kW, zeker als de geluidsoverlast op 10 meter meevalt.
Waarop baseer je “matige isolatie?”

Daikin FTXM35R/RXM35R

• toxictooms
Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

In mijn geval zit er bv isolatie in de spouw maar deze is van de jaren 60, er is dubbele beglazing maar geen HR+glas, geen vloerisolatie, dak en isolatie is wel volledig vernieuwd.
Dit is matig geïsoleerd veronderstel ik.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

MotorBeast schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Als ik.je uitleg dat je meer tijd nodig hebt om een grote ruimte te verwarmen dan is het logisch gevolg toch dat hij een tijd hard zal draaien en daarna terug moduleert naar een lager niveau. Net als je Hr Ketel die je nu hebt.

Geluid is voor iedereen persoonlik maar op tien meter zal het geen probleem zijn. Ik zit op vijf. Horen zal je het altijd. Wil je geen geluid...L/W nemen.
Ok. Duidelijk. Toch nog even over het pendelen. Ik heb de TS gelezen. ;) Volgens mij zal ik met een 5 kW vloerunit in mijn 130 m3 matig geïsoleerde woonkamer/keuken waarschijnlijk niet veel last van pendelen hebben, ook al omdat het vloermodel tot 1.4 kan terugschakelen.

Wordt pendelen dan wel een probleem op mijn slaapkamer/kantoor, zie plaatje? Die kamer is superklein en heeft een verwarmingsvraag van 0,7 kW. De kleinste Daikin is 2 kW, met een minimale verwarmingscapaciteit van 1,3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLJyoyVYWoUldcyP499hlpSJRNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAuOToYK8BLzK1D88K4eIT3w.jpg?f=user_large

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Servee schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Oude spouwisolatie, geen vloerverwarming, oud dubbel glas. Kan natuurlijk allemaal bouwkundig worden aangepakt, maar dan zit ik zo minimaal 20.000 euro verder, en dan heb ik nog niets aan mijn installaties gedaan. Dit verdien ik nooit meer terug.

• toxictooms
Jammie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Oude spouwisolatie, geen vloerverwarming, oud dubbel glas. Kan natuurlijk allemaal bouwkundig worden aangepakt, maar dan zit ik zo minimaal 20.000 euro verder, en dan heb ik nog niets aan mijn installaties gedaan. Dit verdien ik nooit meer terug.
Inderdaad, als ik hier alles moet aanpassen zoals de "experten " in de media verklaren, kost mij dat een rib uit mijn lijf en haal ik het er nooit meer uit.

• UenJL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Chninkel schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Zijn ze al in bedrijf geweest?
Nee, ze hebben sinds installatie nog niet goed gewerkt.
J.

Marstek Venus E V3 + Home Assistant

Pagina: 1 ... 223 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic