14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Die zit niet in de muur. Dat is de bout waarmee je het horizontale profiel vastzet aan de verticale.Naalroc schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:43:
[...]
Wat mij opvalt op die rechter foto is een grote bout door het profiel in de muur, Onder het horizontale profiel....
https://tweakers.net/i/hy...uBgf8xBN.jpg?f=user_large
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
vertel je ook even hoeveel gas duurder is geworden...JDx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:17:
Als zoals ze zeggen bij Eneco stroom 2,5x zo duur wordt, vraag ik me af of het nog wel goedkoper is om met de airco te verwarmen in plaats van met gas.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Verwijderd
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2022 19:03 ]
Drogen = koelen om vervolgens weer te gaan verwarmen lijkt me niet echt efficiëntThaBEN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:45:
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen in dit forum. Ik zie via mijn hygrometers dat het de laatste dagen best wel eens vochtig kan zijn in ons huis. Soms tikken ze al even de 70% aan in de ochtend. Mogelijk omdat mijn vrouw in de ochtend de ramen in huis allemaal openzet om te luchten, het nogal erg veel regent de laatste dagen op mijn locatie en ik op dit moment zo weinig mogelijk probeer te verwarmen in huis. Na het sluiten van de ramen blijven ze de rest van de dag alsnog tussen de 65% en 70% schommelen.
Heeft een hoge luchtvochtigheid in huis ook invloed op de mogelijkheid om efficiënt te kunnen verwarmen?
Dit werd altijd veel gezegd door mensen maar lees ook weer berichten dat dit een fabeltje blijkt te zijn welke reeds is ontkracht, omdat de luchtvochtigheid een verwaarloosbare factor speelt hierin.
Daarnaast lees ik HIER dat een hoge luchtvochtigheid van 70% in een woning sowieso slecht is en o.a. kan zorgen voor schimmelvorming in de woning. Volgens die website moet je de luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% proberen te houden.
Ik ben hierdoor aan het nadenken of het verstandig is om voortaan de airco eerst een uur of 2 te laten "Drogen" (ontvochtigen) voordat ik ga beginnen met verwarmen.
Of wellicht de airco sowieso actiever te gaan gebruiken in de 'Drogen" stand in dit vochtigere seizoen, ook al ben ik niet actief aan het verwarmen, om zo de luchtvochtigheid onder de 60% te proberen houden.
Of is "Drogen" overbodig wanneer je gaat verwarmen, omdat tijdens verwarmen automatisch de luchtvochtigheid al verlaagt?
Zo goed als alle info die ik kan vinden over de functie "Drogen" gaat over het gebruik van deze functie tijdens de zomer. Behalve een voetnoot hier en daar dat je de functie ook in de winter kan gebruiken staat er verder geen toelichting of en hoe je deze functie tijdens de winter dient te gebruiken.
Zo weet ik dat "Drogen" alleen werkt indien de ingestelde temperatuur lager is dan die van de ingebouwde temperatuur sensor. Momenteel is dat 16,7 graden in de uitbouw keuken, 18.2 graden boven en 18,5 graden in de woonkamer. Dan zou ik dus een nog lagere temperatuur moeten invoeren om effectief te kunnen ontvochtigen?
Je zou ook iets minder enthousiast of korter kunnen luchten dan hou je ook het vocht buiten, hier met continue ventilereneen luchtvochtigheid van rond de 50/55%.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja is ook eigenlijk wel logisch inderdaad, toch stom dat ik daar niet op gelet heb, heb dat ding gekocht zonder alle minpunten te kennen.Servee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:57:
[...]
Met een nominaal opgenomen vermogen van 1,62kWH bij de Sensira is 300w wel zo’n beetje de ondergrens denk ik. Je kan met veel units onder het opgegeven minimaal vermogen komen maar dat is afhankelijk van veel zaken zoals inhoud/ isolatie/ plaatsing unit, stookgedrag en dat zou je kunnen bereiken door 24 uur stoken zodat de ruimte word verzadigd met warmte. Het verbruik bij 24 uur stoken ligt doorgaans iets hoger dus dat is meer een comfort verbetering.
5kw was wel echt nodig met de mate van isolatie, ben bang dat ik het anders in de winter niet warm krijg.
Daarom twijfel ik nog steeds wat ik moet voor de achterkant, de dure Daikin perfera of de mhi srk.
Beide 3,5kw, aanschaf scheelt toch behoorlijk als ik de mhi kies.
Daar kan ik je geen advies in geven, Daikin is top maar MHI ook als ik de gebruikers mag geloven tis maar net waar je zelf een beter gevoel bij hebt of wat je ervoor kan missen.sjurres schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:04:
[...]
Ja is ook eigenlijk wel logisch inderdaad, toch stom dat ik daar niet op gelet heb, heb dat ding gekocht zonder alle minpunten te kennen.
5kw was wel echt nodig met de mate van isolatie, ben bang dat ik het anders in de winter niet warm krijg.
Daarom twijfel ik nog steeds wat ik moet voor de achterkant, de dure Daikin perfera of de mhi srk.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier de Daikin stylish 5kW, bij verwarmen in de fluistermodus zit hij rond de 320 Watt.sjurres schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:32:
Ik krijg het verbruik van de Daikin Sensira 5kw niet onder de 300 watt.
Tot nu toe is de stille modus het zuinigst. De economie modus op fan stand auto doet rond de 350 watt.
Iemand nog tips, of is dit normaal voor een 5kw versie?
Doen waar je je goed bij voelt, ik hou ervan om alles in een "ecosysteem" te hebben en alles met één app te kunnen regelen. Uiteraard is het ook een kleine moeite om het met 2 apps te doen.sjurres schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:04:
[...]
Ja is ook eigenlijk wel logisch inderdaad, toch stom dat ik daar niet op gelet heb, heb dat ding gekocht zonder alle minpunten te kennen.
Ennn.. ik ben nogal merkvast :-p
Niemand? Zoekfunctie leverde hier ook niets op.niwresixel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:26:
Vorige week is hier ook een lucht-lucht warmtepomp geïnstalleerd (Daikin Perfera 3,5kW). Nu willen we de buitenunit die aan de muur hangt graag voorzien van een aluminium omkasting (bijv. van Elovar). Is het voldoende als deze omkasting "passend" is en om de unit heen zit zonder deze ergens te raken of is er een minimale afstand nodig tussen de buitenunit en omkasting? Ik kan dat helaas niet zo 1-2-3 vinden.
Tijdens verwarmen is drogen erbij ook heel vreemd, bij verwarming daalt de luchtvochtigheid namelijk al.Servee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:03:
[...]
Drogen = koelen om vervolgens weer te gaan verwarmen lijkt me niet echt efficiëntDaarnaast doet het drogen iets in een ideale combinatie met temperatuur dus vrees ik dat je er buiten dat het koud word ook weinig mee opschiet.
Je zou ook iets minder enthousiast of korter kunnen luchten dan hou je ook het vocht buiten, hier met continue ventilereneen luchtvochtigheid van rond de 50/55%.
Fan knijpen zal juist verbruik verhogen, efficiëntie dalen.sjurres schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:32:
Ik krijg het verbruik van de Daikin Sensira 5kw niet onder de 300 watt.
Tot nu toe is de stille modus het zuinigst. De economie modus op fan stand auto doet rond de 350 watt.
Iemand nog tips, of is dit normaal voor een 5kw versie?
Moet het lager dan setpoint verlagen.
Ik snap de offset niet, de normale stand is niet bruikbaar want ik wil het 18 graden hebben en niet warmer. Helaas is ECO niet in te stellen met de app/home assistant. Was er nou een truck met de afstand bediening om de offset bij MHI te disablen? Kan het niet meer vinden.
Ik denk dat die Offset er standaard in zit om te waarborgen dat grote ruimtes alsnog de ingestelde temperatuur van setpoint behalen, met als gevolg dat kleinere ruimtes uiteindelijk op een hogere temperatuur uitkomen dan setpoint.AirJonn schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:56:
Hier twee nachten met instelling op 18 graden gemeten met externe sensor. Links normale instelling, rechts ECO. Verschil in +2,5 offset is duidelijk zichtbaar.
Ik snap de offset niet, de normale stand is niet bruikbaar want ik wil het 18 graden hebben en niet warmer. Helaas is ECO niet in te stellen met de app/home assistant. Was er nou een truck met de afstand bediening om de offset bij MHI te disablen? Kan het niet meer vinden.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook handig om te weten dat in Economy mode de offset met elk uur toeneemt. Daarom zie je een stijgende lijn in de normale stand en een licht dalende/constante lijn in Economy mode
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large)
Als alternatief kun je in de normale stand het setpoint op 16 graden zetten om in de nacht 18 graden te krijgen
[ Voor 36% gewijzigd door ThaBEN op 29-09-2022 22:11 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Volgens mij kun je bij MHI maar vanaf 18 graden verwarmen bij Daikin via de app kun je terug naar 10+AirJonn schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:56:
Hier twee nachten met instelling op 18 graden gemeten met externe sensor. Links normale instelling, rechts ECO. Verschil in +2,5 offset is duidelijk zichtbaar.
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Interessante vraag. Ik heb dezelfde....ik verwacht dat het niet veel uitmaakt ivm relatief grote openingen. Mits de unit zelf wel op de correcte afstanden van eventuele muren staat - maar hoor ook graag van iemand die er wel verstand van heeft hahniwresixel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:19:
[...]
Niemand? Zoekfunctie leverde hier ook niets op.
Als je flink stookt wel en hier, en dat moet iedereen natuurlijk helemaal zelf weten maar 18,5 graad is mij veel te koud dus hier lekker 20,5 in de kamer.mr_evil08 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:46:
[...]
Tijdens verwarmen is drogen erbij ook heel vreemd, bij verwarming daalt de luchtvochtigheid namelijk al.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja ik vind het best irritant, in mijn woonkamer zie ik precies hetzelfde. Enkel met ECO kloppen de temperaturen. Is dat plaatje van MHI? Het lijkt niks te doen geen Pi of PiPiPi iigThaBEN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:02:
[...]
Ik denk dat die Offset er standaard in zit om te waarborgen dat grote ruimtes alsnog de ingestelde temperatuur van setpoint behalen, met als gevolg dat kleinere ruimtes uiteindelijk op een hogere temperatuur uitkomen dan setpoint.
Ja helaas gaat ie niet lager dan 18ThaBEN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:02:
[...]
Als alternatief kun je in de normale stand het setpoint op 16 graden zetten om in de nacht 18 graden te krijgen
Echt? Had ik dat geweten was het een Daikin geworden.. Het koelt hier enorm af zoals je ziet (woonboot). Ik had mijn cv altijd op 15 staan als ik niet thuis was. Dat gaat iig niet met de MHIs.Servee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:10:
[...]
Volgens mij kun je bij MHI maar vanaf 18 graden verwarmen bij Daikin via de app kun je terug naar 10+
Ja, is van MHI. Heb het bij mijn unit in de keuken ingevoerd en werkt daar goed.AirJonn schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:19:
[...]
Ja ik vind het best irritant, in mijn woonkamer zie ik precies hetzelfde. Enkel met ECO kloppen de temperaturen. Is dat plaatje van MHI? Het lijkt niks te doen geen Pi of PiPiPi iig
Alleen hoor ik tijdens het activeren PiPi (2x pieptoon)
En bij deactiveren PiPiPi (3x pieptoon)
Heb het meerdere malen geprobeerd omdat ik een Pi verwachte terwijl ik PiPi hoorde
Wanneer de unit aanstond moest ik gewoon de aan/uitknop op de unit zelf ingedrukt blijven houden totdat je na circa 30 seconde de pieptoon hoort. Dus niet via de afstandbediening of app, maar de fysieke knop op de binnenunit zelf ingedrukt blijven houden.
MHI heeft wel op de afstandbediening de "Night Setback" knop. Daarmee gaat de temperatuur naar 10°C in verwarmmodus. Maar je kunt inderdaad niet handmatig een waarde tussen 10°C en 18°C invoeren.AirJonn schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:19:
[...]
Echt? Had ik dat geweten was het een Daikin geworden.. Het koelt hier enorm af zoals je ziet (woonboot). Ik had mijn cv altijd op 15 staan als ik niet thuis was. Dat gaat iig niet met de MHIs.
Jaa dankjewel! Met de unit zelf, ik dacht met de afstand bediening, PiPi!ThaBEN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:25:
[...]
Ja, is van MHI. Heb het bij mijn unit in de keuken ingevoerd en werkt daar goed.
Alleen hoor ik tijdens het activeren PiPi (2x pieptoon)
En bij deactiveren PiPiPi (3x pieptoon)
Heb het meerdere malen geprobeerd omdat ik een Pi verwachte terwijl ik PiPi hoorde![]()
Wanneer de unit aanstond moest ik gewoon de aan/uitknop op de unit zelf ingedrukt blijven houden totdat je na circa 30 seconde de pieptoon hoort. Dus niet via de afstandbediening of app, maar de fysieke knop op de binnenunit zelf ingedrukt blijven houden.
Ja dat had gekund met Daikin, al zullen weinig mensen hier echt gebruik van maken maar jouw situatie is wel uniek.AirJonn schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:19:
[...]
Echt? Had ik dat geweten was het een Daikin geworden.. Het koelt hier enorm af zoals je ziet (woonboot). Ik had mijn cv altijd op 15 staan als ik niet thuis was. Dat gaat iig niet met de MHIs.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Of een SRK35 ZS-X. Iets duurder in aanschaf, maar het voordeel van een laag minimum vermogen én vrij hoog maximaal vermogen.sjurres schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:04:
[...]
Correct. Nu kan je bij MHI wat spelen door de +2 correctie aan of uit te zetten maar dat heeft niet in elke ruimte hetzelfde effect.Servee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:10:
[...]
Volgens mij kun je bij MHI maar vanaf 18 graden verwarmen bij Daikin via de app kun je terug naar 10+
Ik vind het overigens ook enorm vreemd dat je bij MHI via de afstandsbediening geen 0,5 graden in kan stellen. Kan wel met de nieuwe wifi module, maar om die alleen daarvoor te kopen...
Op zich komen we hier in de woonkamer goed weg met setpoint 19 graden (rond de 20,5 op de thermostaat van de cv), maar een half graadje meer of minder zou soms wel lekker zijn.
Hij krijgt in de zomer niet genoeg warmte om te koelen.Maarten_tzr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:17:
[...]
Wat bedoel je met 'omdat hij nooit genoeg warmte krijgt aangevoerd om dat te verwerken'?
Dus dat in de zomer er niet voldoende warme lucht naar de unit komt om effect te hebben? Of bedoel je juist in de winter dat hij niet warm genoeg kan worden om daar in de slaapkamers effect van te hebben?
In de winter is het andersom.
Hij gaat direct pendelen omdat de sensor heel snel de ingestelde temperatuur gaat meten omdat hij in een kleine ruimte hangt. Het is niet zo dat hij de warmte uit de kamers naar zich toe trekt.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Dat zijn idd soort gelijke dempers.Rctworld schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:53:
[...]
Dit is hoe het er nu hier uit ziet (afvoeren moeten nog gemaakt/afgewerkt worden):
[Afbeelding] [Afbeelding]
Geen idee wat voor dempers het zijn, ze zien er soortgelijk uit, maar het kan zo maar een (veel) hardere of aliexpress variant zijn natuurlijk![]()
Verder 0 demping tussen beugel en muur. Volgens installateur is dat zinloos en helpt alleen meer massa...
En wat mij nu pas opvalt is dat de bevestigingspunten van het verticale profiel aan de muur allemaal boven het horizontale profiel zitten. Zou dat extra resonantie kunnen geven omdat de onderkant "los" tegen de muur aan kan trillen?
EDIT: Is het ook wel normaal dat er zo'n brede/grote alu/rvs ring onder die trillingsdempers zit?
Denk niet dat die beugels extra resonantie gaan geven.
Kan je ze niet op de grond of een plat dak plaatsen?
Ligt eraan, als dat plafond er komt van geschat 1,50 voor gas en 70 cent voor stroom, kan het bij hele lage temperaturen best wel eens voordeliger zijn om gewoon gas te stoken.mr_evil08 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:50:
[...]
vertel je ook even hoeveel gas duurder is geworden...
Vorige winter betaalde ik 80 cent voor gas vs 16 cent voor stroom, toen was het een nobrainer om de hele winter gewoon de airco als verwarming te gebruiken.
Had trouwens woensdag een nare rioollucht in huis, dus alles open gezet, was binnen no time 12 graden binnen, dus ik alles weer dicht, nou dat trok die 3,5kW airco niet echt, dus dacht ff gas erbij stoken, dan is het zo weer warm.
Duurde alsnog even, 4,68m3 gestookt... voorheen zou ik denken x0.80 = 3,75 dat kan wel ff voor een keertje, maar nu met m'n nieuwe tarief kom ik gewoon op 11 euro uit, om even de boel weer warm te krijgen, dat bedrag is best wel shocking.
[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 30-09-2022 07:14 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik weet niet zeker of het klopt, maar Volgens mij kun je grofweg de volgende formule hanteren om erachter te komen hoeveel kWh je dient te gebruiken om 1m³ te kunnen evenaren.JDx schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:33:
[...]
Ligt eraan, als dat plafond er komt van geschat 1,50 voor gas en 70 cent voor stroom, kan het bij hele lage temperaturen best wel eens voordeliger zijn om gewoon gas te stoken.
Vorige winter betaalde ik 80 cent voor gas vs 16 cent voor stroom, toen was het een nobrainer om de hele winter gewoon de airco als verwarming te gebruiken.
Had trouwens woensdag een nare rioollucht in huis, dus alles open gezet, was binnen no time 12 graden binnen, dus ik alles weer dicht, nou dat trok die 3,5kW airco niet echt, dus dacht ff gas erbij stoken, dan is het zo weer warm.
Duurde alsnog even, 4,68m3 gestookt... voorheen zou ik denken x0.80 = 3,75 dat kan wel ff voor een keertje, maar nu met m'n nieuwe tarief kom ik gewoon op 11 euro uit, om even de boel weer warm te krijgen, dat bedrag is best wel shocking.
Uiteraard gelden hier nog een hele hoop andere factoren zoals je isolatie, hoe goed je airco/verwarming zijn afgesteld op je woning, temperatuur binnen en buiten je woning etc.
9,8 / "X" (COP Verwarmen) = "Y" kWh
Als voorbeeld de MHI SRK35 ZS:
9,8 / 4,26 = 2,3
Oftewel 2,3 kWh nodig om 1m³ gas te evenaren in warmte energie.
En dan kan je weer makkelijk de vuistregel gebruiken: gasverbruik * 2 (Dus COP 4) = kWh nodig. En dat valt dan inderdaad lager uit bij een unit met een betere COP.
[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 30-09-2022 07:39 ]
Klopt, en zeker niet bij een hoge opstook want amper tot geen condensatie, bij een lange run bij een goed getunde ketel is dat wellicht haalbaar onder bepaalde omstandigheden maar het gros van de ketels is zo beroerd afgesteld dat je beter je laatste berekening kan hanteren.GermanPivo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:37:
@ThaBEN Klopt dat er 9,8 kWh in een m3 gas zit, maar 100% efficiëntie haalt een CV ketel ook niet. Je gaat eerder richting de 8 kWh voor één m3 gas.
En dan kan je weer makkelijk de vuistregel gebruiken: gasverbruik * 2 (Dus COP 4) = kWh nodig. En dat valt dan inderdaad lager uit bij een unit met een betere COP.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Kom er net achter dat via home assistant wel elke willekeurige waarde gestuurd kan worden naar de unit, hij lijkt er ook goed op te reageren en in de mhi app zie je het ook terug. Vannacht eens kijken of ie de woonkamer echt op 15 of 16 kan houden.ThaBEN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:27:
[...]
MHI heeft wel op de afstandbediening de "Night Setback" knop. Daarmee gaat de temperatuur naar 10°C in verwarmmodus. Maar je kunt inderdaad niet handmatig een waarde tussen 10°C en 18°C invoeren.
Update: zoals al gemeld werd werkt dit helaas niet en blijft ie toch 18 aanhouden intern..
[ Voor 4% gewijzigd door AirJonn op 03-10-2022 14:38 ]
Ik heb mijn Daikin nu op 19 graden ingesteld staan en de thermostaat geeft 21 aan. Vind dat voor nu een prima temperatuur.Servee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:12:
[...]
Als je flink stookt wel en hier, en dat moet iedereen natuurlijk helemaal zelf weten maar 18,5 graad is mij veel te koud dus hier lekker 20,5 in de kamer.
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Voor zover ik kon vinden niet, ik heb ze er dus niet bij gekocht.rwijnhov schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:02:
Kun je de originele wifi modules ook besturen via home Assistant?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Hier precies omgekeerd. Mijn thermostaat geeft momenteel 17 aan maar de MHI staat op 19 (en de losse thermometer geeft ook 19 aan). Dit verklaart wel waarom we 17 à 18 graden altijd wel genoeg vonden op onze thermostaat toen we nog op gas stooktenKatth schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:47:
[...]
Ik heb mijn Daikin nu op 19 graden ingesteld staan en de thermostaat geeft 21 aan. Vind dat voor nu een prima temperatuur.
[ Voor 16% gewijzigd door MiBe op 30-09-2022 10:14 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ik heb er ook wat mee gespeeld (ik heb de mhi-ac-ctrl wifi module) en ook al stel je het in HA lager dan 18 in, de airco zelf gaat niet lager dan 18 graden.AirJonn schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:00:
[...]
Kom er net achter dat via home assistant wel elke willekeurige waarde gestuurd kan worden naar de unit, hij lijkt er ook goed op te reageren en in de mhi app zie je het ook terug. Vannacht eens kijken of ie de woonkamer echt op 15 of 16 kan houden.
[Afbeelding]
Ik heb het zelf opgelost door een externe temperatuursensor in de kamer op de hangen en de temperatuur +3 graden naar de airco te sturen. Als ik hem nu instel op 18, dan regelt hij naar 15 graden. Diezelfde offset heb ik ook in HA ingesteld, zodat je hem daar wel netjes op de juiste temperatuur in kunt stellen. Nadeel is dat de afstandsbediening dus wel afwijkt (als ik het 20 graden in huis wil hebben moet die op 23 ingesteld worden bijvoorbeeld), maar die gebruiken we eigenlijk niet..
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Setpoint en ruimtetemperatuur zal bij iedereen weer anders zijn, als je een relatief kleine unit hebt voor de kamer of geen centrale locatie zul je vaak een hoger setpoint moeten kiezen om een bepaalde kamertemperatuur te bereiken en indien een unit met iets marge zul je vaak daar iets onder zitten. Bij echte koude zal vaak je setpoint bijgesteld moeten worden.aaaido schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:22:
Interessant, heb vorige week voor het eerst de airco (MHI srk 35 SW) aangehad als verwarming. Thermostaat bleef hangen op 21 en heel soms 21.5. Had de airco ingesteld op 22 graden. Het ging hier om een aantal uren dus wellicht heeft dat ook invloed.
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 95% gewijzigd door Master-T op 30-09-2022 11:15 ]
Ik heb een multi split van MHI hangen met 3 binnenunits. Ik kan alleen niet zo snel vinden welke modes je kunt combineren / tegelijk kunt draaien.
Ik snap dat je niet op de ene unit kan koelen en de andere verwarmen. Maar hoe zit het met verwarmen en andere ontvochtigen of ventileren?
Oftewel welke modes kun je combineren bij een multisplit?
Thanks
Ventileren kan altijd. Ontvochtigen en verwarmen gaan ook niet samen. Ontvochtigen en koelen nog nooit geprobeerd.Master-T schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:18:
vraagje:
Ik heb een multi split van MHI hangen met 3 binnenunits. Ik kan alleen niet zo snel vinden welke modes je kunt combineren / tegelijk kunt draaien.
Ik snap dat je niet op de ene unit kan koelen en de andere verwarmen. Maar hoe zit het met verwarmen en andere ontvochtigen of ventileren?
Oftewel welke modes kun je combineren bij een multisplit?
Thanks
Dat zou jammer zijn. Heb namelijk wel vaker dat ik op zolder waar de was droogt zou willen ontvochtigen terwijl ik in de woonkamer wil verwarmen.GermanPivo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:19:
[...]
Ventileren kan altijd. Ontvochtigen en verwarmen gaan ook niet samen. Ontvochtigen en koelen nog nooit geprobeerd.
Wordt voor het ontvochtigen ook daadwerkelijk de buitenunit gebruikt of is dit iets wat de binnenunit zelf afhandelt?
Voor ontvochtigen wordt de koelmodus gebruikt. Kan dus niet met verwarmen.Master-T schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:21:
[...]
Dat zou jammer zijn. Heb namelijk wel vaker dat ik op zolder waar de was droogt zou willen ontvochtigen terwijl ik in de woonkamer wil verwarmen.
Wordt voor het ontvochtigen ook daadwerkelijk de buitenunit gebruikt of is dit iets wat de binnenunit zelf afhandelt?
Maar als je de zolder gaat verwarmen, dan zal het ook sneller drogen...Master-T schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:21:
[...]
Dat zou jammer zijn. Heb namelijk wel vaker dat ik op zolder waar de was droogt zou willen ontvochtigen terwijl ik in de woonkamer wil verwarmen.
De vraag is of je niet beter een droogkast koopt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Graag zou ik wat advies willen over de mogelijkheden voor het gebruik van een lucht/lucht warmtepomp om mee te koelen en verwarmen op onze benedenverdieping (eerste verdieping en zolder komt tzt ook nog wel een keer). Heb al veel gelezen maar twijfel toch nog wel een beetje over welke installatie ik het beste zou kunnen nemen.
- huis begin jaren 70
- vloer- en spouwmuurisolatie aanwezig, dubbel glas (geen hr++)
- oppervlakte zo'n 80m2 / 180m3 waarbij ik de bijkeuken en gang niet heb meegerekend (bijkeuken en gang zijn niet het belangrijkst qua verwarmen / koelen)
- 2 volwassenen en 4 kleine kinderen, gasverbruik afgelopen jaar zo'n kleine 1200m3 en elektriciteit 3000kwh, ingestelde temperatuur in huis is zo'n 18.5 beneden dus vrij laag
- in de zomer kan het flink warm worden (o.a. vanwege aanwezigheid twee lichtkoepels)
Doel is om met een lucht/lucht warmtepomp bij te verwarmen en in de zomer wat te koelen.
We hebben natuurlijk onze huidige CV ketel nog dus die kan in de winter altijd bijspringen.
Bijgevoegd een weergave van onze benedenverdieping.
Ik zit te twijfelen tussen een single split SRC35ZSX-W (nominal heating capacity 4.3 (min 0.8 ~ max 6.8) of SRC50ZSX-W2 (nominal heating capacity 6.0 (min 0.8 ~ max 8.2).
Capaciteit van beide installatie is voor het koelen wat lager.
De single split zou ik dan in de woonkamer kunnen plaatsen bij het rode kruis. Zou dit kunnen met bijv. de SRC35ZSX-W of heb ik dan echt de SRC50ZSX-W2 nodig? En gaat zo'n single split werken in zo'n situatie?
Een ander alternatief is een multi split, bijv de SCM40ZS-W met daarbij twee keer een SRK-ZSX (bijv 2x 2.0 of 2x 2.5).
De max heating capacity is dan 6.3 en min. power consumption 250 watt bij het verwarmen. De twee binnenunits zouden dan op 2 plekken in de woonkamer kunnen komen. Lastige is dan evt. wel de leidingen etc.
Zou dit een beter alternatief zijn dan een enkele single split?
En wellicht een derde alternatief zou zijn 2x een wat kleinere single split plaatsen.
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb ook een MHI-AC-CTRL in mijn airco's geïnstalleerd en ik ben benieuwd welke externe temperatuursensor je hebt en hoe je die met HA gekoppeld hebt. Kan je wat details geven?Hartox schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:21:
[...]
Ik heb er ook wat mee gespeeld (ik heb de mhi-ac-ctrl wifi module) en ook al stel je het in HA lager dan 18 in, de airco zelf gaat niet lager dan 18 graden.
Ik heb het zelf opgelost door een externe temperatuursensor in de kamer op de hangen en de temperatuur +3 graden naar de airco te sturen. Als ik hem nu instel op 18, dan regelt hij naar 15 graden. Diezelfde offset heb ik ook in HA ingesteld, zodat je hem daar wel netjes op de juiste temperatuur in kunt stellen. Nadeel is dat de afstandsbediening dus wel afwijkt (als ik het 20 graden in huis wil hebben moet die op 23 ingesteld worden bijvoorbeeld), maar die gebruiken we eigenlijk niet..
Natuurlijk. Om de kamertemperatuur uit te lezen heb ik een OTGW tussen mijn thermostaat en CV ketel hangen (maar je kunt ook een temperatuursensor aan een NodeMCU bordje hangen met ESPeasy erop). De OTGW stuurt alle gegevens via MQTT naar een MQTT Broker. Met Node-RED lees ik die vervolgens uit en stuur de waarde (+3 graden) naar het juiste topic van de MHI-AC-CTRL (MHI-AC-Ctrl/set/Troom).ede schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:50:
[...]
Ik heb ook een MHI-AC-CTRL in mijn airco's geïnstalleerd en ik ben benieuwd welke externe temperatuursensor je hebt en hoe je die met HA gekoppeld hebt. Kan je wat details geven?
Je moet wel je firmware even aanpassen dat hij een externe sensor accepteert als Troom. Met MQTT explorer kan je vervolgens controleren of alles werkt zoals je wilt.
Zo heb ik het in Node-RED ingesteld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RPzzg3jGJJ6DhgllFDbdSF1D.png?f=user_large)
Dit heb ik toegevoegd in mijn configuration.yaml van HA.
[ Voor 21% gewijzigd door Hartox op 30-09-2022 12:04 ]
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
De airconwithme module of de nieuwe WF-RAC?rwijnhov schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:02:
Die eerste zou moeten lukken, maar ben er al 1 week mee bezig in HA, krijg het niet voor elkaar.
Iemand hier die het gebruikt en me op weg kan helpen?
Ik heb de openhaardfunctie getest gisteren, vandaag niet om het verschil te bekijken. De condities waren nagenoeg hetzelfde. Buitentemp rond de 4 graden, binnentemp voordat de airco(setpoint 20 graden) aanging ook, gisteren 18.0 en vandaag 17.9.ThaBEN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:00:
[...]
Fijn te horen dat ze goed bevallen.
Je zou de openhaard functie eens kunnen testen. Dan blijft als het goed is de fan non-stop doordraaien en zal de machine dus niet telkens uit- en aanschakelen (wel nog altijd stopen en starten met verwarmen).
Géén idee hoe zich dit verder verhoud tot temperatuurschommelingen in de kamers of stroomverbruik.
Mocht je dit proberen dan ben ik wel benieuwd naar de resultaten m.b.t. stroomgebruik gezien ikzelf geen stroommeter op mijn units kan aansluiten door de manier hoe ze zijn aangesloten.
Wel had ik het gevoel dat vandaag de mist hier in de achterhoek eerder optrok en dat de zon eerder haar werk kon doen.
Totale verbruik(beide units) gisteren in 5 uur tijd(06:50 tot 11:50) was 2.02kwh, vandaag 1.94kwh.
Ik vond de openhaardfunctie minder prettig werken. Het pendelen gebeurt voor mijn gevoel net zo vaak maar de ventilator blijft op een hogere stand de omgevingslucht(van 20 graden) rondblazen. En dat voelt minder fijn. Het rondblazen van die 20 graden lucht op een hogere fan stand voelt daardoor kouder aan. Dus voor mij gaat de openhaardfunctie ook weer uit. Het verbruik van die hogere fan stand is iets van 10-15W meer, niet echt schokkend te noemen.
Ik heb dat ook even geprobeerd. Maar door de beperktere doorgang tussen woonkamer en eettafel/keuken van 1.75m breed loopt de opwarming erg achter in laatstgenoemde.w00key schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:54:
[...]
Je kan altijd kiezen om maar 1 van de 2 aan te zetten, met ~350W benodigde vermogen moet dat dan gewoon goed constant draaien. Misschien is dat fijner dan aan-uit-aan-uit, voor geluid en consistente air flow / temperatuur. Nadeel is wel dat het warmte meer geconcentreerd is rond de unit die aan staat maar zo koud is het niet buiten, heel koud kan het niet worden in de verste hoeken.
Dus de unit in de keuken gaat ook aan.
Je weet je jaarlijkse verbruik (gooi er desnoods een schepje bovenop, je geeft aan dat je stookt tot 18.5). Doe de Koevlaasberekening, dan ben je er. Alternatief is de warmteverliesberekening (uit TS).martijn1981 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:46:
Goedemorgen!
Graag zou ik wat advies willen over de mogelijkheden voor het gebruik van een lucht/lucht warmtepomp om mee te koelen en verwarmen op onze benedenverdieping (eerste verdieping en zolder komt tzt ook nog wel een keer). Heb al veel gelezen maar twijfel toch nog wel een beetje over welke installatie ik het beste zou kunnen nemen.
- huis begin jaren 70
- vloer- en spouwmuurisolatie aanwezig, dubbel glas (geen hr++)
- oppervlakte zo'n 80m2 / 180m3 waarbij ik de bijkeuken en gang niet heb meegerekend (bijkeuken en gang zijn niet het belangrijkst qua verwarmen / koelen)
- 2 volwassenen en 4 kleine kinderen, gasverbruik afgelopen jaar zo'n kleine 1200m3 en elektriciteit 3000kwh, ingestelde temperatuur in huis is zo'n 18.5 beneden dus vrij laag
- in de zomer kan het flink warm worden (o.a. vanwege aanwezigheid twee lichtkoepels)
Doel is om met een lucht/lucht warmtepomp bij te verwarmen en in de zomer wat te koelen.
We hebben natuurlijk onze huidige CV ketel nog dus die kan in de winter altijd bijspringen.
Bijgevoegd een weergave van onze benedenverdieping.
Ik zit te twijfelen tussen een single split SRC35ZSX-W (nominal heating capacity 4.3 (min 0.8 ~ max 6.8) of SRC50ZSX-W2 (nominal heating capacity 6.0 (min 0.8 ~ max 8.2).
Capaciteit van beide installatie is voor het koelen wat lager.
De single split zou ik dan in de woonkamer kunnen plaatsen bij het rode kruis. Zou dit kunnen met bijv. de SRC35ZSX-W of heb ik dan echt de SRC50ZSX-W2 nodig? En gaat zo'n single split werken in zo'n situatie?
Een ander alternatief is een multi split, bijv de SCM40ZS-W met daarbij twee keer een SRK-ZSX (bijv 2x 2.0 of 2x 2.5).
De max heating capacity is dan 6.3 en min. power consumption 250 watt bij het verwarmen. De twee binnenunits zouden dan op 2 plekken in de woonkamer kunnen komen. Lastige is dan evt. wel de leidingen etc.
Zou dit een beter alternatief zijn dan een enkele single split?
En wellicht een derde alternatief zou zijn 2x een wat kleinere single split plaatsen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Verder blijft altijd:
a. een multisplit voor dezelfde ruimte is niet aan te raden (doorgaans minder capaciteit, lagere COP, meer pendelen)
b. voor een grote ruimte (zeker met bochten erin) zijn meerdere single splits aan te raden voor een betere verdeling. 1 unit zou gewoonweg harder moeten blazen en meer geluid maken.
kun je simpel gezegd uitleggen dat een airco met een cop van 4 , bij een verbruik van zeg eens 1kwh vergelijkbaar is met 4 m3 gas! In die zelfde ruimte op zelfde moment?
1 kuub gas is ongeveer gelijk aan 2kwh met een aircoDeldenaar schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:32:
Vraagje:
kun je simpel gezegd uitleggen dat een airco met een cop van 4 , bij een verbruik van zeg eens 1kwh vergelijkbaar is met 4 m3 gas! In die zelfde ruimte op zelfde moment?
Nee, er zit 8 kWh 'bruikbare' warmte in 1 m3 gas. Dus bij COP 4 is 1 m3 gas gelijk aan 2 kWh.Deldenaar schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:32:
Vraagje:
Ik zag ook andere tabellen ergens voorbij komen.GermanPivo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:34:
[...]
Nee, er zit 8 kWh 'bruikbare' warmte in 1 m3 gas. Dus bij COP 4 is 1 m3 gas gelijk aan 2 kWh.
Dus volgens bovenstaande is bij verwarmen met een airco bij 10kwh dagverbruik gelijk aan 5m3 gas cv stoken bij een cop van 4
CorrectDeldenaar schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:48:
[...]
Ik zag ook andere tabellen ergens voorbij komen.
Dus volgens bovenstaande is bij verwarmen met een airco bij 10kwh dagverbruik gelijk aan 5m3 gas cv stoken bij een cop van 4
Dank je wel.verkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:25:
[...]
Je weet je jaarlijkse verbruik (gooi er desnoods een schepje bovenop, je geeft aan dat je stookt tot 18.5). Doe de Koevlaasberekening, dan ben je er. Alternatief is de warmteverliesberekening (uit TS).
Verder blijft altijd:
a. een multisplit voor dezelfde ruimte is niet aan te raden (doorgaans minder capaciteit, lagere COP, meer pendelen)
b. voor een grote ruimte (zeker met bochten erin) zijn meerdere single splits aan te raden voor een betere verdeling. 1 unit zou gewoonweg harder moeten blazen en meer geluid maken.
Dan kom ik op zo'n 1000 * 8 / 1650 = 4.8 uit (even er vanuit gaande dat er ook een gedeelte van het gasverbruik voor sww is). Dan zou SRC35ZSX-W (nominal heating capacity 4.3 (min 0.8 ~ max 6.8) moeten volstaan toch? Of moet ik niet uitgaan van de max van 6.8?
De maximale capaciteit is niet representatief voor heel het jaar. De warmtepomp kent een belangrijk probleem, en dat is dat de maximale verwarmingscapaciteit omlaag gaat met de buitentemperatuur. In combinatie met een dedicated buitenunit (SRC 35 ZSX-W) is de verwarmingscapaciteit bij -10/18°C buiten/binnen nog 2.94kW. Dat is geheel niet slecht, maar het is een persoonlijke keuze of je dat wel prima vind (en bijstookt in zo'n situatie met een alternatieve verwarming) of dat je een stapje hoger gaat zitten.martijn1981 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:54:
[...]
Dank je wel.
Dan kom ik op zo'n 1000 * 8 / 1650 = 4.8 uit (even er vanuit gaande dat er ook een gedeelte van het gasverbruik voor sww is). Dan zou SRC35ZSX-W (nominal heating capacity 4.3 (min 0.8 ~ max 6.8) moeten volstaan toch? Of moet ik niet uitgaan van de max van 6.8?
En waar is dat op gebaseerd? Juist als er 2 units in een zelfde ruimte zitten op dezelfde buitenunit kan dit efficiënter zijn dan 2 singles, dit omdat het gecombineerde vermogen van 2 singles over het algemeen hoger ligt dan 1 multi. Bij een multi kunnen de binnenunits dus verder terug moduleren dan wanneer ze ieder een eigen buitenunit zouden hebben.verkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:25:
Verder blijft altijd:
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Jep en dat geldt ook voor maximum vermogen, ipv 3x 2.5 te kopen voor 7.5 kW samen kan je dat setje makkelijk kwijt op een 4 of 5 kW buitenunit, je koelt/stookt toch nooit alle 3 tegelijk op max.Team-RiNo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:34:
[...]
En waar is dat op gebaseerd? Juist als er 2 units in een zelfde ruimte zitten op dezelfde buitenunit kan dit efficiënter zijn dan 2 singles, dit omdat het gecombineerde vermogen van 2 singles over het algemeen hoger ligt dan 1 multi. Bij een multi kunnen de binnenunits dus verder terug moduleren dan wanneer ze ieder een eigen buitenunit zouden hebben.
En als je wel 1 unit op max moet gebruiken, bijvoorbeeld mijn 2.5 kW op de slaapkamer, zit ik hier op 50% compressor vermogen = goed voor de COP, in plaats van 2.5/2.5 kW = 100% load.
Maar een multi heeft uit zichzelf slechtere SCOP en energielabel en regeling is niet altijd fantastisch, dus dat blijft beetje tricky. Ik heb de mijne getemd, ben prima te spreken over de LG MU3R19 behalve dat 3 uur probleem met verwarmen, maar ook dat overleef ik wel.
~~
Licht off topic misschien maar mijn nieuwe vriezer is ook een inverter warmtepomp. Funny dat die op lagere snelheid kan draaien, vast goed voor verbruik en consistenter temperatuur. 5* would recommend, vergeleken met de oude 50hz brommer is dit veel stiller / rustiger.
[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 30-09-2022 15:39 ]
@martijn1981 Daar moeten we dan ook aan toevoegen dat het vermogen uit de Koevlaasberekening ook niet representatief is voor alleen de woonkamer. Het resultaat is het benodigde vermogen voor het hele huis bij -10. Over het algemeen gaat het gros op aan de woonkamer, maar afhankelijk van stookgedrag in de andere ruimtes kan daar een behoorlijk verschil in zitten. Als je voor een 5 kW gaat, is een 50 ZSX-W wel the best of both worlds.verkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:16:
[...]
De maximale capaciteit is niet representatief voor heel het jaar. De warmtepomp kent een belangrijk probleem, en dat is dat de maximale verwarmingscapaciteit omlaag gaat met de buitentemperatuur. In combinatie met een dedicated buitenunit (SRC 35 ZSX-W) is de verwarmingscapaciteit bij -10/18°C buiten/binnen nog 2.94kW. Dat is geheel niet slecht, maar het is een persoonlijke keuze of je dat wel prima vind (en bijstookt in zo'n situatie met een alternatieve verwarming) of dat je een stapje hoger gaat zitten.
Daarom blijft een warmteverliesberekening het beste om het vermogen te bepalen (en al helemaal als dit voor één specifieke ruimte moet).
[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 30-09-2022 15:48 ]
Corrigeer me als ik het mis heb, maar dat is wat ik constateerde toen ik me erin verdiepte.Team-RiNo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:34:
[...]
En waar is dat op gebaseerd? Juist als er 2 units in een zelfde ruimte zitten op dezelfde buitenunit kan dit efficiënter zijn dan 2 singles, dit omdat het gecombineerde vermogen van 2 singles over het algemeen hoger ligt dan 1 multi. Bij een multi kunnen de binnenunits dus verder terug moduleren dan wanneer ze ieder een eigen buitenunit zouden hebben.
SCOP is sowieso vaak lager bij een multisplit buitenunit. Daarnaast wil je doorgaans dat de buitenunit een afgepast verwarmingsvermogen heeft voor de binnenunits. Dus niet 2x2,5 op een 4kw buitenunit zoals je vaak in zo'n combinatie ziet. Allicht dat 'ie dan zuinig draait, hij haalt alleen nooit het maximum uit de binnenunits. Dan kom je dus op een zwaardere buitenunit uit met een hoger vermogen, maar die weer minder ver kan terugmoduleren.
Uiteraard hoor ik het graag als ik hier de plank mis sla
Ik kan me voorstellen dat dit klopt op het moment dat je bijvoorbeeld 2 stuks gebruikt in dezelfde ruimte, en een derde in een andere ruimte.w00key schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:37:
[...]
Jep en dat geldt ook voor maximum vermogen, ipv 3x 2.5 te kopen voor 7.5 kW samen kan je dat setje makkelijk kwijt op een 4 of 5 kW buitenunit, je koelt/stookt toch nooit alle 3 tegelijk op max.
Maar als het gaat om alleen 2 units in dezelfde ruimte heb ik hier een beetje moeite mee. Je degradeert de maximale capaciteit van binnenunits op deze manier. Tuurlijk heb je die max. cap niet altijd nodig, maar dan had je toch lichtere zuinigere units geselecteerd in de eerste plaats?
Wat betreft de lagere SCOP klopt wel maar een 5kW multi kan meestal lager dan 2x2,5 gecombineerd.verkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:47:
[...]
Corrigeer me als ik het mis heb, maar dat is wat ik constateerde toen ik me erin verdiepte.
SCOP is sowieso vaak lager bij een multisplit buitenunit. Daarnaast wil je doorgaans dat de buitenunit een afgepast verwarmingsvermogen heeft voor de binnenunits. Dus niet 2x2,5 op een 4kw buitenunit zoals je vaak in zo'n combinatie ziet. Allicht dat 'ie dan zuinig draait, hij haalt alleen nooit het maximum uit de binnenunits. Dan kom je dus op een zwaardere buitenunit uit met een hoger vermogen, maar die weer minder ver kan terugmoduleren.
/edit
Even voor vergelijk, de FTXM25R, waar ik er 2 van heb, gaat in single niet lager dan 1,3kW bij verwarmen. Mijn 3MXM52N multi zou met 2 van deze units terug kunnen naar 1,2kW. Dat is dus een minimum van 2,6kW bij de singles vs 1,2kW in een multi setup. De wat lagere SCOP is dan allang niet relevant meer omdat je veel minder pendelt en pendelen is killing voor je COP.
[ Voor 18% gewijzigd door Team-RiNo op 30-09-2022 16:03 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Dat verhaal met vermogen klopt als je niet goed op let. Hier heb ik 1 hangen, voor 1,17 – 6,33 – 7,33 kW aan verwarming (min/nom/max).verkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:47:
[...]
Corrigeer me als ik het mis heb, maar dat is wat ik constateerde toen ik me erin verdiepte.
Dat kan ik dan verdelen over 3 plekken, als het singles waren, en ze stonden tegelijk aan, kom ik op
2x 2.5 kW: 0.89 / 3.20 / 5.00 kW boven, 1 per verdieping
1x 3.5 kW: 0.89 / 4.00 / 6.00 kW woonkamer
Samen aan: 2.67 / 10.4 / 16 kW. Wat veel te veel is. Nu kan ik 1.17 kW verdelen over 2 plekken, en draait het lekker rustig en efficient tussen de 2 en 4 kW vermogen. Dat klopt aardig met warmteverlies hier, ~5kW bij -8 graden, dus tot het erg koud is kom ik makkelijk weg met de helft / 2.5 kW, verdeeld over 1-3 units.
Lagere SCOP ligt er ook maar met aan met welke single split je vergelijkt. Bij MHI bijvoorbeeld, een ZS single en ZS multi maken elkaar vrijwel niets. De ZSX is wel weer een stukje efficiënter (maar ook duurder).Team-RiNo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:55:
[...]
Wat betreft de lagere SCOP klopt wel maar een 5kW multi kan meestal lager dan 2x2,5 gecombineerd.
Met een warmteverliesberekening kan je uitrekenen wat je nodig hebt. Als je inderdaad 2x 2.5 kW units, laten we zeggen de LG DC09RH echt moet hebben, goed voor 3.2 kW elk @ -7 graden, dan moet je dat inderdaad niet vervangen door een unit dat minder kan leveren.verkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:55:
[...]
Ik kan me voorstellen dat dit klopt op het moment dat je bijvoorbeeld 2 stuks gebruikt in dezelfde ruimte, en een derde in een andere ruimte.
Maar als het gaat om alleen 2 units in dezelfde ruimte heb ik hier een beetje moeite mee. Je degradeert de maximale capaciteit van binnenunits op deze manier. Tuurlijk heb je die max. cap niet altijd nodig, maar dan had je toch lichtere zuinigere units geselecteerd in de eerste plaats?
Multi is ook niks boven de 5 kW, met 6.8 kW of groter heb je snel problemen met minimale vermogen met 1 unit aan. Met LG ben ik bekendste, de MU3R21 met 1,17 – 7,03 – 7,8 kW is de grootste die ik zou aanraden. Minimum vermogen is maar net iets boven de losse 2.5 kW unit. MU4R25 is met 1,47 – 8,44 – 9,38 kW snel aan het pendelen.
Bij MHI valt dat verschil best mee hoor. Een SCM50ZS-W doet op papier minimaal 320W bij verwarmen, mijn SCM80ZS-W doet op papier minimaal 350W (maar zie hem in de praktijk tot zo'n 300W terug moduleren). Voordeel van een 8kW multi is weer dat mijn 5kW binnenunit (5,8kW verwarmen) in de woonkamer dat ook echt kan leveren als het behoorlijk koud wordt. Met een single of kleine multi ga je dan al snel inleveren.w00key schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:02:
[...]
Multi is ook niks boven de 5 kW, met 6.8 kW of groter heb je snel problemen met minimale vermogen met 1 unit aan. Met LG ben ik bekendste, de MU3R21 met 1,17 – 7,03 – 7,8 kW is de grootste die ik zou aanraden. Minimum vermogen is maar net iets boven de losse 2.5 kW unit.
Multi boven de 5kW kan - afhankelijk van het gebruiksdoel - wel degelijk een interessante optie zijn.
Oh, die is inderdaad mooi, 1,1/9,3/9,8 min/nom/max.MiBe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:10:
[...]
Bij MHI valt dat verschil best mee hoor. Een SCM50ZS-W doet op papier minimaal 320W bij verwarmen, mijn SCM80ZS-W doet op papier minimaal 350W (maar zie hem in de praktijk tot zo'n 300W terug moduleren). Voordeel van een 8kW multi is weer dat mijn 5kW binnenunit (5,8kW verwarmen) in de woonkamer dat ook echt kan leveren als het behoorlijk koud wordt. Met een single of kleine multi ga je dan al snel inleveren.
Multi boven de 5kW kan - afhankelijk van het gebruiksdoel - wel degelijk een interessante optie zijn.
Bij Daikin springt het bij 3MXM68 al naar 2,01/7,8/10,44, dubbele van de MHI, en LG is MU4R25 ook snel te groot met ~1.5 kW minimum. Okay, bij grote multi een MHI kopen dus, die is perfect terug te regelen.
Al met al blijft het wel rommelen in de marge wat dan het meest efficiënt is lijkt me.
Idd, en in het tussenseizoen kan je pendelen toch niet vermijden.verkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:19:
Mooi, zo heb ik weer wat geleerd dat het niet zo zwart wit is of je een multi of niet moet nemen binnen dezelfde ruimte. Zo te zien zijn die MHI buitenunits inderdaad wel verder terug te moduleren dan inderdaad een Daikin (waar ik mijn kennis op gebaseerd had).
Al met al blijft het wel rommelen in de marge wat dan het meest efficiënt is lijkt me.
Zelfs al heb je dan 3 binnenunits aan op 1 buitenunit, dan kan het zijn dat er 2 geen warmte willen, en de 3e wel. Dan kan die ook niet te ver terug moduleren.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als het de wf-rac is: https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/411025rwijnhov schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:02:
Niemand?jobr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:20:
Heeft het ook nog zin om een buitenunit op een plat dak wat hoger te zetten dmv van een betonnen stapelblok ?
Dan heeft een laag sneeuw (als dat nog ooit komt) wat minder snel invloed.
Of heeft dit ook nog nadelen?
Mijn FTXM-35R moduleert terug naar 170w zonder pendelen uit te gaan, met uit/aan en bij 24 uur stoken tussen de 100 en 150w.M.B.te L. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:32:
Weet iemand wat de ftxm 35 Daikin minimaal aan Watt verbruikt? En waar vind ik die getallen? In de lijst hier in TS staat 1,4 minimaal voor verwarmen. Bij MHI SRK35ZSX staat 0,8 als minimaal. Maar ik lees hier in de berichten, dat deze terug moduleert tot 170 Watt.[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Afgerond 248 WM.B.te L. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:56:
Dus dan zou de Daikin FTXM25 met een buitentemperatuurtje van 10 graden 1300: 5.25= 247 Watt doen. Volgens het lijstje van een tweaker. Dat is nogal wat vergeleken met de MHI 35SRK-ZSX. Maar misschien maakt dat in een ruimte van (55 m2 x 2,75=) 150 kuub niet zoveel uit.[Afbeelding]
Ik zie bij de SRC 35 ZSX-W de waardesverkeerslicht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:16:
[...]
De maximale capaciteit is niet representatief voor heel het jaar. De warmtepomp kent een belangrijk probleem, en dat is dat de maximale verwarmingscapaciteit omlaag gaat met de buitentemperatuur. In combinatie met een dedicated buitenunit (SRC 35 ZSX-W) is de verwarmingscapaciteit bij -10/18°C buiten/binnen nog 2.94kW. Dat is geheel niet slecht, maar het is een persoonlijke keuze of je dat wel prima vind (en bijstookt in zo'n situatie met een alternatieve verwarming) of dat je een stapje hoger gaat zitten.
Pdesign (cooling/heating(@-10°C)) --> 3.50/3.40 (https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf) en Maximale verwarmingscapaciteit bij -10 ºC 3,4 kW
op een andere site dus lijkt alsof deze bij -10 iets meer vermogen nog heeft dan de 2.94 die jij noemt.
Nu bereiken we natuurlijk niet zo vaak deze temperatuur.
Als ik dan zie dat Maximale verwarmingscapaciteit bij 2 ºC 4,7 kW dan lijkt het alsof deze unit het gemiddeld prima moet kunnen verwarmen / koelen.
Aan de andere kant zou de SRC50ZSX-W2 wellicht voor zo'n grote ruimte 80m2 ook helemaal niet mistaan lijkt me.
Maximale verwarmingscapaciteit bij -10 ºC --> 4,5 kW
Maximale verwarmingscapaciteit bij 2 ºC --> 6,0 kW
Verder zie ik bij de wat grotere Nominal heating capacity (Min~Max) --> 6.0 (0.8~8.2) dus het lijkt er op dat de wat grotere ook prima op een wat lager vermogen kan draaien.
Gezien dit neig ik toch eerder naar de wat grotere unit. Maar moet zeggen dat ik het echt lastig blijf vinden om zo'n keuze te maken...
Ondanks onze grote ruimte van 80m2 gaat 2 units binnen op de begane vloer niet werken. Het zal me al veel moeite kosten om het voor elkaar te krijgen dat de directrice een unit accepteert.
Wat zijn de ervaringen met 1 unit voor zo'n oppervlakte? Ik hoor / lees vaak dat het beter is om 2 kleine units te gebruiken maar dat gaat mij dus niet lukken. De plek die ik voor ogen heb voor de binnen uit heeft een vrij zicht naar onze uitbouw (links), woonkamer (rechts) en keuken (recht voor).
Dan heeft zeker zin, maar niet direct voor sneeuw. Met verwarmen komt er condens uit de buitenunit en daardoor kan zich onder nul ijs gaan vormen. Als de unit hoger staat vriest de onderkant niet snel dichtjobr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:20:
Heeft het ook nog zin om een buitenunit op een plat dak wat hoger te zetten dmv van een betonnen stapelblok ?
Dan heeft een laag sneeuw (als dat nog ooit komt) wat minder snel invloed.
Of heeft dit ook nog nadelen?
Wij hebben een iets kleinere beneden verdieping van bijna 75m2.martijn1981 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:34:
[...]
Ondanks onze grote ruimte van 80m2 gaat 2 units binnen op de begane vloer niet werken. Het zal me al veel moeite kosten om het voor elkaar te krijgen dat de directrice een unit accepteert.
Wat zijn de ervaringen met 1 unit voor zo'n oppervlakte? Ik hoor / lees vaak dat het beter is om 2 kleine units te gebruiken maar dat gaat mij dus niet lukken. De plek die ik voor ogen heb voor de binnen uit heeft een vrij zicht naar onze uitbouw (links), woonkamer (rechts) en keuken (recht voor).
:strip_exif()/f/image/KoVZ8hlTj4Qyd7OdggWDCRCd.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben 2 single splits geplaatst omdat ik bang was dat 1 het moeilijk zou krijgen om de keuken te bereiken. De woonkamer en keuken worden gescheiden door ensuite deuren die altijd open staan. De opening is dan slechts 1.75m breed.
Op de blauwe streep staat een 3.5kw. Hier staan de louvres zowel links als rechts blazend. Wanneer ik alleen die unit aan zet loopt de keuken erg achter om het warm te krijgen. Je zou even kunnen kijken hoe het bij jou zou zijn of bv de uitbouw genoeg warme lucht kan krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 01-10-2022 09:53 ]
Elektrische kabels en buizen misschien wat extra afschermen tegen de zon? UV-straling is nogal genadeloos.
De daikin perfera 5kW vloermodel ligt hier nu een uurtje aan. Het stookseizoen is begonnen
Ik zit hier nu met de shelly app en mijn ir-thermometer te spelen:)
Buitentemperatuur: 13gr
Insteltemperatuur: 18gr, fan op automatisch.
Temperatuur uitgaande lucht: 32gr
Opgenomen vermogen: 275W en dalende.
Ik zou willen proberen om te zien hoe ver we geraken qua comfort als we de warmtepomp laten draaien overdag tussen de piekuren. Pakweg tussen 9h en 16h.
Dat lijkt mij de meest optimale periode qua stroomprijs en rendement van de warmtepomp.
Woning is compact en goed geïsoleerd. (gasverbruik vorig jaar zo’n 300m³ voor verwarming).
Nu is het aankijken hoe lang de warmte zal vastgehouden worden.
gas word juist verlaagd naar 1,5 stroom gaat de hoogte in met 70 centmr_evil08 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:50:
[...]
vertel je ook even hoeveel gas duurder is geworden...
[ Voor 97% gewijzigd door Chimsie78 op 01-10-2022 13:01 ]
Afgelopen zomer hebben wij de knoop doorgehakt en zijn we gaan kijken naar investeringen in ons huis (nu 100% gas) om op termijn te besparen. Het betreft een geschakelde eengezinswoning van eind jaren 70, waar aanvankelijk weinig tot geen isolatie aanwezig was. De zolder is nu grotendeels geisoleerd, de eerste verdieping en zolder zijn voorzien van HR++ glas. De boel wordt nu verwarmd door een combiketel.
Komende januari worden er 18 zonnepanelen geplaatst met een verwachte opbrengst van 6000 kwh. Om te verwarmen en 's zomers te verkoelen zijn we gaan kijken naar een airco. Omdat er veel cowboys op die markt actief zijn nu, heb ik een lokaal bedrijf gevonden dat al 50 jaar bestaat en louter positieve recensies kent. Ze zijn vorige maand langegeweest en komen met een offerte voor airco op zolder (2x) en in de woonkamer. Dat zijn ook de enige ruimtes die nu verwarmd worden en waar we veel gebruik van maken. Omdat het een geschakeld huis betreft, kunnen de leidingen rechtstreeks over de buitenmuur naar buiten, en we hangen de buitenunit (multisplit) dan voor het huis. Dit alles is al afgestemd met de buren.
De offerte kent:
- 1x Mitsubishi inverter multisplit buitenunit met een cap. van max. 5 kW (type SCM 50 ZS-W)
- 3x Mitsubishi inverter wand split unit met een cap. van max. 2 kW en 3,5 kW (type SRK 20/35-ZS-W kleur standaard wit)
- 3x setje geïsoleerde koelleidingen incl. Stek aansluitkoppelingen
- 1x setje opstelbalken/wandsteunen t.b.v. airco buitenunit
- benodigde koelleidinggoot
- 1x werkschakelaar
- Betonboorder
- Huur hoogwerker
- Benodigde vaste condens afvoer
- Bevestigingsmateriaal
- kleinmateriaal (gas, zuurstof, stikstof en lasdraad)
- montage en inbedrijf stellen installaties
Ja hier volg ik niks van, zit nu op 2,24 en 47 cent, ze willen toch dat we van het gas af gaan?Maxwp schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:10:
[...]
gas word juist verlaagd naar 1,5 stroom gaat de hoogte in met 70 cent
Daarom vroeg ik me ook af, kan je straks op ijskoude dagen (wanneer de COP maar 1 is ofzo) niet gewoon weer beter gas stoken. Dat was geloof ik waar deze discussie mee begon.
[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 01-10-2022 11:28 ]
Misschien beter op z'n plek in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4.Chimsie78 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:09:
Vraag:
Ik stuur mijn MHI Airco lokaal aan via Home Assistant icm MHI-AC-CTRL. De interne tempsensor overrule ik door gebruik te maken van een externe temperatuursensoren, de Zigbee Aqara sensor.
Elke 10 seconde stuur ik de temperatuur van de Aqara sensor naar MHI-AC-Kitchen/Troom
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - id: "1234567890" alias: Sensor_2_MHI_kitchen description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: /10 condition: [] action: - service: mqtt.publish data: topic: MHI-AC-Kitchen/Troom payload_template: "{{ states.sensor.temperatuur_sensor_temperature.state }}" mode: single
In de MHI-AC-CTRL Support.h heb ik #define ROOM_TEMP_MQTT_SET_TIMEOUT 60 enabled en de time-out op 60 seconde gezet.
Toch zie ik de Troom onwillekeurig terugspringen naar de interne sensor, met als gevolg dat de unit gaat pendelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb verder weinig verstand van hoe MHI precies werkt. Begrijp ik goed dat je tegen de MHI zegt (via de API, neem ik dan aan?) dat ie de sensor uit HA moet gebruiken om zichzelf te regelen en z'n eigen sensor moet negeren? Of zeg je tegen het climate gedeelte in HA dat die de andere sensor moet gebruiken? Daar zit nogal een verschil in namelijk, en mijn eerste instinct zou zeggen dat het overriden van de fysieke sensor in de unit niet zomaar kan, en dat de unit het blijkbaar ook niet leuk vindt als je het probeert
Zonder zonnepanelen mogelijk wel. Als je dak vol ligt met zonnepanelen zal het onder de streep weinig verschil maken als je genoeg opwekt om je verwarming te dekken.JDx schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:27:
[...]
Ja hier volg ik niks van, zit nu op 2,24 en 47 cent, ze willen toch dat we van het gas af gaan?
Daarom vroeg ik me ook af, kan je straks op ijskoude dagen (wanneer de COP maar 1 is ofzo) niet gewoon weer beter gas stoken. Dat was geloof ik waar deze discussie mee begon.
Met de nieuwe tarieven wordt stoken met L/L sowieso duurder dan met gas: MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"JDx schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:27:
[...]
Ja hier volg ik niks van, zit nu op 2,24 en 47 cent, ze willen toch dat we van het gas af gaan?
Geen idee waar je woont. Ik heb afgelopen week door aircoplazazwolle 2 single splits laten installeren.XooL schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:24:
Beste Tweakers,
E.e.a. is niet specifiek uitgesplitst, maar het totaalbedrag inclusief levering en montage op €7625,- inc. btw. Mijn vraag is even: Is dit een redelijk bedrag? Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten en hecht ook aan service na afloop, maar wil ook weer niet onnodig veel te betalen. Dus: Is dit redelijk?Alvast dank voor het meedenken!
Jouw setup daar voor €4495 incl standaard installatie(ik dacht 3m goot/leiding per binnenunit). Er zal ongetwijfeld een meerprijs gelden voor meer meters, betonboringen en hoogwerker.
Stuur ze een mail zou ik zeggen.
https://aircoplazazwolle....ndoor-r32-cool-heath-wifi
Heb er 8, dat dekt de lading niet, wek zo'n 2100 op en gebruik zo'n 4000 als ik verwarm met de airco.TigerXtrm schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Zonder zonnepanelen mogelijk wel. Als je dak vol ligt met zonnepanelen zal het onder de streep weinig verschil maken als je genoeg opwekt om je verwarming te dekken.
Maar inderdaad, zeker met deze nieuwe teruglevertarieven moet je in ieder geval je eigen stroom op maken.
Daarbij ben ik ook benieuwd hoe jullie de horizontale (links naar rechts) instellen? Ik doe automatisch (dus van links naar rechts, vice versa) en de fan tevens op AUTO. Is het raadzaam om de FAN te minimaliseren naar > 50% ongv, zodat het (even) nodig heeft om de kamer te verwarmen, ipv iedere keer aan/uit te gaan? Zijn er nog meer best practices/tips voor dit gedeeldte?
Die gasketels worden nog goud waard na 2025MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
[...]
Voor ons? Ik heb nergens last van met €0,27 per kWh en €0,75 m3 tot eind 2024.![]()
Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan.![]()
Waarom is het vertrouwen in het kabinet toch zo laag?
Ik blij dat ik nog geen L/W heb geplaatst. Wordt het toch bij vervanging een Intergas ketel.
Bij verwarmen gaat die van mij bij automatische instellingen richting de grond.albert04 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:45:
Ik ben even nieuwsgierig naar het volgende: wat zijn de beste instelling voor het optimaal verwarmen.. Ik ben een keer een post tegen komen om de lamellen op 45 graden te zetten. Ik kan de post niet meer terugvinden. Wat wordt hiermee bedoelt? 45 graden ten opzichte van de unit of gewoon in de app/remote.. Dat zou beteken dat 45 graden schuin naar boven staat, toch?
Daarbij ben ik ook benieuwd hoe jullie de horizontale (links naar rechts) instellen? Ik doe automatisch (dus van links naar rechts, vice versa) en de fan tevens op AUTO. Is het raadzaam om de FAN te minimaliseren naar > 50% ongv, zodat het (even) nodig heeft om de kamer te verwarmen, ipv iedere keer aan/uit te gaan? Zijn er nog meer best practices/tips voor dit gedeeldte?
Klep op 45 graden tov unit (anders gaat hij zijn eigen warmte teveel meten, gaat hij ook minder pendelen), fan auto (moduleert vanzelf terug, zelf knijpen kost rendement), links/rechts heb ik uit want ik wil geen warme lucht voelen en dan weer koud (dat is persoonlijke voorkeur), Lucht verplaatst zich wel door natuurlijke flow in je kamer.albert04 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:45:
Ik ben even nieuwsgierig naar het volgende: wat zijn de beste instelling voor het optimaal verwarmen.. Ik ben een keer een post tegen komen om de lamellen op 45 graden te zetten. Ik kan de post niet meer terugvinden. Wat wordt hiermee bedoelt? 45 graden ten opzichte van de unit of gewoon in de app/remote.. Dat zou beteken dat 45 graden schuin naar boven staat, toch?
Links/rechts heb ik ook uit, maar die van mij hangt vlakbij het raam, dus ik heb ze zo staan dat ze in ieder geval voor het raam langs gaan en niet er tegenaan. Iets van 20 cm van de ramen af, dus als ik met m'n rug tegen het raam ga staan voel ik niks, de rest vloeit wel door de kamer.MotorBeast schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Klep op 45 graden tov unit (anders gaat hij zijn eigen warmte teveel meten, gaat hij ook minder pendelen), fan auto (moduleert vanzelf terug, zelf knijpen kost rendement), links/rechts heb ik uit want ik wil geen warme lucht voelen en dan weer koud (dat is persoonlijke voorkeur), Lucht verplaatst zich wel door natuurlijke flow in je kamer.
Die 1300kWh is inclusief koelen of exclusief?MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
[...]
Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan.
Daikin FTXM35R/RXM35R
EDIT:
Oh ja, en Follow Me functie, maak jullie hier ook gebruik van?
[ Voor 12% gewijzigd door albert04 op 01-10-2022 12:46 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
/f/image/Lmn79rvEG0vRrA8IfghZOVnE.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/tPsyf4xeXRBzxvEQhSREB8Pr.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/yI1m9uSvkioKB8MbkHZ7Xnr2.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qb6Uc7MFoY1u2QZMOy4YMPAL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SV25pRXJXjWNDGQRb7foSX8W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YLivfd4yipyMU4nhlkZx0CI0.jpg?f=fotoalbum_large)