Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 221 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.348 views

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
ThaBEN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:00:
[...]

Fijn te horen dat ze goed bevallen.

Je zou de openhaard functie eens kunnen testen. Dan blijft als het goed is de fan non-stop doordraaien en zal de machine dus niet telkens uit- en aanschakelen (wel nog altijd stopen en starten met verwarmen).
Géén idee hoe zich dit verder verhoud tot temperatuurschommelingen in de kamers of stroomverbruik.
Mocht je dit proberen dan ben ik wel benieuwd naar de resultaten m.b.t. stroomgebruik gezien ikzelf geen stroommeter op mijn units kan aansluiten door de manier hoe ze zijn aangesloten.
Ik heb de kleine unit even uit gezet en de grote op de openhaard functie. Kijken wat hij gaat doen!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:38:
[...]

Je kan ventilatietype invullen in de energieverliesberekening. Voor mijn huis, type A (raam open) en C (mechanisch afzuiging) = 7 kW nodig, en type D (WTW) komt uit op 5 kW.

Ik vind dat overigens nog veel, heb nu 1 seizoen inclusief dat vrieskou afgelopen winter gehad en geen moment de volle power van een 5.3 kW multi buitenunit nodig gehad, ik heb het ook wel gered met een maat kleiner.

De WTW met ERV bespaart wel veel energie, gisteren stond het op:
Buiten: 10C, 84%. Toevoer: 18.5C, 64% (yay ERV, zonder was het 49% geweest, besparing van 0.48L water per uur). Op 200 m3/h is dat 900W aan verwarming bespaard.

De Zehnder Q350 ERV unit kan dat ook weergeven op de display, hij is nu 14 dagen in bedrijf en energiebesparing teller staat op 128 kWh, 9 kWh per dag, 1.8 kWh per dag stroom met COP=5.

Ja hij kost wat, ben iets van €4k kwijt voor de unit, plus installatie, kleinmateriaal en kanaalreiniging, maar COP van dat ding is 900W/40W=22.5 op vrij hoge stand - hij is na douchen snel gaan draaien door vochtsensor.

Een gewone HRV zonder enthalpie kost de helft, maar je moet wel de juiste kanalen al hebben. Retrofit is nog steeds een ramp met leidingen, dakdoorvoer en gaten in de vloer maken.
Ja, dat had ik gezien, dus vandaar mijn interesse. ik vroeg me alleen af of het airco verwarming nog in de weg zou zitten, maar dat zal wel niet.

Super interessant verder! De winst (systeem D vs. systeem A) is bijvoorbeeld hoger dan het vervangen van ouderwets dubbel glas voor tripple glas. Bijna te mooi om waar te zijn. In een oud huis zal het wel niet zo makkelijk te bewerkstelligen zijn dus ben ik vermoedelijk eerder aangewezen op een decentrale unit, maar ook dan zie ik getallen van 96% terugwinning. Deze ga ik zeker in gedachten houden :*)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
nee, dit gaan we niet meer doen

[ Voor 110% gewijzigd door teacher op 28-09-2022 17:49 ]

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:46
Heb sinds een aantal maanden twee MHI airco's, twee single splits. Ondanks relatief nieuw huis: bj, 2016 met 10cm beton, 10cm spouw en 10cm baksteen (waar de buitenunits op zitten) toch behoorlijk last van resonantie binnen. Alsof er een heli boven het huis hangt als de compressors hard moeten werken.

Er zijn al dempers tussen de beugels gezet (van die dikkere driehoekige) maar geen enorm verschil. (Grote) installateur lijkt ook niet zo te geloven in veren omdat volgens hen alleen extra massa werkt en dat is moeilijk om te bereiken op een muurbeugel. Ik krijg het gevoel dat ze het liever naar de vloer verplaatsen op Bigfoots, maar dan is de luchtstroom mogelijk wel wat beperkter (aan 3 kanten ingesloten met ongeveer 1,5 meter tot schutting). Nu hangen ze boven de schutting en schuur.

Is het verstandig aan te sturen op veren? Heeft dat niet teveel praktijk nadeel met speling op de leidingen?

Kun je zonder veel gedoe/nadelen de bestaande leidingen verlengen ~2 meter om een buitenunit op de grond te zetten? (Binnen maximale leidinglengte)

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:32
Niet op veren zetten, de kopen leiding is het zwakke punt en ooit krijg je metaal moeheid. Het werkt wel goed.
De koppeling, soldering, persing of leiding begeeft het.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:01
Helaas heeft niet iedereen een A++ huis en buren die hard stoken. Met een gemiddelde dagtemperatuur van 9.8 graden gisteren is het net bijna zo koud als koudste dag october 2021, maandgemiddelde toen was 12.4 en 7.9 in november.

Ik zat op 4.7 kWh voor de dag, licht verschrikkelijk omdat de units niet lange, rustige runs willen doen, en testen zorgt ervoor dat het voortaan beter gaat.

Overigens is niet elke kWh even slecht, ik probeer het alleen te draaien op goedkope tijden, wanneer veel herwinbare energie beschikbaar is. De pieken worden gevuld met gas en olie, dus even de units uit tussen 7 en 9, en weer tussen 5 en 9 scheelt een hoop voor het milieu. Als we willen besparen is dat misschien wel de belangrijkste maatregel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6x7Lg_m8GoV7ofgjz0YEjTMnlow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tqqvtsm88zTIiJtIGRX7uXw2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 28-09-2022 17:49 . Reden: Quote geknipt ]

• MotorBeast
  • Nu online

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 28-09-2022 17:50 ]

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
offtopic reactie offtopic bericht

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 28-09-2022 17:50 ]

• MotorBeast
  • Nu online

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 28-09-2022 17:51 ]

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-11-2025
Ja testen en stroom in de gaten houden zal je vertellen dat het kwa stroomkosten minder stroom kost om hem op 21 graden te zetten dan op 19 graden gezien hij met 19 graden al door aan uit gaat, en bij aan gaan eerst 500 tot 600 Watt gebruikt.
Als je dit niet probeert en er geen goede stroommeter tussen hebt kom je hier niet achter.

Als hij op 21 graden staat dan pruttelt hij rustig op 150Watt en uiteindelijk minder stroom verbruik.
Vandaag dus op 1,5 uur op 19 graden en gister 5 uur op 21 graden zie grafiek.
In beide gevallen aanvang temp op 18,5 graden .
Op dit moment staat buitendeur open naar de overkapping waar het nu 27 graden is en de warmte komt mooi gratis in huis. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkDFJkCob6-O6UG6EQIJcqM0UUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0L8jlpaClJPbcbvM9UeLHoM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSPvLa6irAGVfoRHGERsn0i-QS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMk7pz0FdiBkfSRqSC4HLAFK.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Nu online
Weerman2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:55:
Ja testen en stroom in de gaten houden zal je vertellen dat het kwa stroomkosten minder stroom kost om hem op 21 graden te zetten dan op 19 graden gezien hij met 19 graden al door aan uit gaat, en bij aan gaan eerst 500 tot 600 Watt gebruikt.
Als je dit niet probeert en er geen goede stroommeter tussen hebt kom je hier niet achter.

Als hij op 21 graden staat dan pruttelt hij rustig op 150Watt en uiteindelijk minder stroom verbruik.
Vandaag dus op 1,5 uur op 19 graden en gister 5 uur op 21 graden zie grafiek.
In beide gevallen aanvang temp op 18,5 graden .
Op dit moment staat buitendeur open naar de overkapping waar het nu 27 graden is en de warmte komt mooi gratis in huis. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet lullig bedoeld maar al dat testen wat jullie nu doen is eigenlijk totaal zinloos. Geen unit loopt nu lekker met al die wisselende buitentemparaturen, van 5 naar 15, nog sterke zoninstraling, etc. Straks als het een maand verder is en echt kouder wordt zal je zien dat alle units mooi strak gaan lopen en alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Heb geduld. ( En Daikin kopen, de mijne loopt op 100 Watt minimaal ook op 19 graden. Geintje :+ ).

• Weerman2
Wie heeft ervaring in de winter als het vriest wat gaat er met de condens water van de buiten junit gebeuren?

Ja dat bevriest op een gegeven moment natuurlijk en dan zal waarschijnlijk de bak overlopen nu hangt hij bij mij dus aan de buiten muur en wil dat dus eigenlijk voorkomen dat er een waterballet/ijsbaan onder ontstaat.

Bij mij loopt de condens afvoer gelijk onder de junit de muur in met ongeveer 15cm slang dit heb ik geïsoleerd met verwarmingsbuis isolatie van 12-15mm heeft dit zin of zou dat niet helpen gezien het water natuurlijk al aardig koud er in komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zxxNDmYQFsutFlNlF-d1PSLlX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4MoLtu12pWCFMW1xl3JS6Dz.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Nu online
Weerman2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:05:
Wie heeft ervaring in de winter als het vriest wat gaat er met de condens water van de buiten junit gebeuren?

Ja dat bevriest op een gegeven moment natuurlijk en dan zal waarschijnlijk de bak overlopen nu hangt hij bij mij dus aan de buiten muur en wil dat dus eigenlijk voorkomen dat er een waterballet/ijsbaan onder ontstaat.

Bij mij loopt de condens afvoer gelijk onder de junit de muur in met ongeveer 15cm slang dit heb ik geïsoleerd met verwarmingsbuis isolatie van 12-15mm heeft dit zin of zou dat niet helpen gezien het water natuurlijk al aardig koud er in komt.

[Afbeelding]
Waar het uiteindelijk eruit loopt gaat het bevriezen. Ijsbaan op de muur krijg je dan als het koud genoeg is. Recht naar beneden laten druppelen rechtstreeks uit de unit en dan bevriest het op de grond.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 28-09-2022 16:09 ]

• Weerman2
MotorBeast schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:59:
[...]

Niet lullig bedoeld maar al dat testen wat jullie nu doen is eigenlijk totaal zinloos. Geen unit loopt nu lekker met al die wisselende buitentemparaturen, van 5 naar 15, nog sterke zoninstraling, etc. Straks als het een maand verder is en echt kouder wordt zal je zien dat alle units mooi strak gaan lopen en alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Heb geduld. ( En Daikin kopen, de mijne loopt op 100 Watt minimaal ook op 19 graden. Geintje :+ ).
Jij zei dat je gister 2,8Kw stoom had gebruikt in dus 1Kw, zal wel iets andere situatie zijn bij jou.

• MotorBeast
  • Nu online
Weerman2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:09:
[...]

Jij zei dat je gister 2,8Kw stoom had gebruikt in dus 1Kw, zal wel iets andere situatie zijn bij jou.
Gisteren van bij mij de laagste waarde 200 Watt met pieken naar 300Watt. Eergisteren 100 Watt met pieken van 200 Watt. 20/21 graden.

• Defkes
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-10-2025
Wij hebben enkele jaren geleden een huis uit 1990 gekocht waar alles op elektriciteit loopt (geen aardgas voorziening). Enige manier van verwarmen in het huis is via een accumulatie vloerverwarming. Dat ding vreet elektriciteit, moet een hele nacht opladen om dan overdag warmte af te geven. Wij zijn overdag niet thuis dus dat is verloren warmte.

Ik heb nu een offerte opgevraagd voor de plaatsing van lucht/lucht warmtepomp. Ik ken er zelf helemaal niets van en hoop hier een idee te krijgen of de offerte OK is. Heb op meerdere plaatsen offertes opgevraagd, maar de meeste zaken hebben het zo druk dat ze binnen een paar weken/maanden kunnen langskomen. Na de winter dus.

Concreet gaat het om verwarming van een woonkamer (+/- 60m²); 1 slaapkamer (18m²) en boven 2 slaapkamers (beide zo'n 10m²). De woonkamer en 1 kleine slaapkamer liggen boven elkaar en de grote slaapkamer en 1 de andere kleine slaapkamer liggen ook boven elkaar. Elks aan een kant van het huis.

De verkoper stelde 2 buiten units voor en 4 binnen units. Hieronder de offerte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-JlYoyfrZ6lskVVT5h-J6rdXZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z1UsspneBdnIUKXEh3KmhXRU.png?f=user_large

Mijn idee (na 2min googlen) was "onder de 10k lijkt me een OK prijs". Maar ik ben absoluut geen kenner dus zou het toch nog even willen afstemmen.

Edit: geen idee of het uitmaakt, maar ik woon in België :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31
Defkes schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:28:

[Afbeelding]

Mijn idee (na 2min googlen) was "onder de 10k lijkt me een OK prijs". Maar ik ben absoluut geen kenner dus zou het toch nog even willen afstemmen.
Sinds wanneer zit er maar 6% BTW op airco's? Of is dit in België? Hoe hebben jullie dat nou weer voor elkaar gekregen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Defkes
  • Registratie: Mei 2020
Andrehj schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:30:
[...]

Sinds wanneer zit er maar 6% BTW op airco's? Of is dit in België? Hoe hebben jullie dat nou weer voor elkaar gekregen?
Was m'n post net aan het editten om te melden dat ik idd in België woon. Geen idee wat de BTW regels zijn :)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:49
Andrehj schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:30:
[...]

Alle werken aan een woning van meer dan 10 jaar oud vallen bij ons onder de 6% regeling.
En als ik me niet vergis PV altijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Defkes schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:28:
Wij hebben enkele jaren geleden een huis uit 1990 gekocht waar alles op elektriciteit loopt (geen aardgas voorziening). Enige manier van verwarmen in het huis is via een accumulatie vloerverwarming. Dat ding vreet elektriciteit, moet een hele nacht opladen om dan overdag warmte af te geven. Wij zijn overdag niet thuis dus dat is verloren warmte.

Ik heb nu een offerte opgevraagd voor de plaatsing van lucht/lucht warmtepomp. Ik ken er zelf helemaal niets van en hoop hier een idee te krijgen of de offerte OK is. Heb op meerdere plaatsen offertes opgevraagd, maar de meeste zaken hebben het zo druk dat ze binnen een paar weken/maanden kunnen langskomen. Na de winter dus.

Concreet gaat het om verwarming van een woonkamer (+/- 60m²); 1 slaapkamer (18m²) en boven 2 slaapkamers (beide zo'n 10m²). De woonkamer en 1 kleine slaapkamer liggen boven elkaar en de grote slaapkamer en 1 de andere kleine slaapkamer liggen ook boven elkaar. Elks aan een kant van het huis.

[Afbeelding]

Edit: geen idee of het uitmaakt, maar ik woon in België :)
Ik vind het behoorlijk duur voor een niet top-tier merk.
Hier de offerte waar ik op ingegaan ben voor ook 4 binnenunits voor een vergelijkbare opervlakte.
Bij mij kon het qua layout wel met 1 multsplit en 1x singlesplit, uiteindelijk is de condesnpomp ook weggevallen, heb gekozen voor een meer zichtbare locatie van de kabelgoot om toch natuurlijke afloop te kunnen bewerstelligen.

Offerte dateert wel uit Mei van dit jaar voor de allergrootste rush..., ook wel uit België:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWfr_Hi6feDiIyIeq8gXorTlTkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGzTtUHpjPlF48RE8P9YAmVH.jpg?f=user_large

En dit had zeker ook goedkoper gekund, maar had nu eenmaal een goed gevoel bij deze firma, en gelukkig hebben ze ook effectief top werk geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door FORZAM op 28-09-2022 17:21 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53
ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:34:
[...]

Welke truc hebben we het hier over en wat is het resultaat?
Ik zat wel al na te denken of je die open haard functie niet op een of andere manier kan gebruiken om de warmte sneller te verspreiden in de ruimte en mogelijk de interval van pendelen korter houden, vanuit de gedachte dat de thermostaat in de binnenunit sneller zakt in temperatuur, indien de fan non-stop blijft draaien.

Is het ongeveer zoiets?
Als je bij een multi niet in alle units aan hebt staan, heb je altijd 'bleeding' naar de binnenunits die niet aanstaan. Daar lekt dus warmte naartoe. Als je dan die betreffende binnenunit op ventileren zet, dan verspreid je die 'gratis' warmte door de ruimte.

Dat is tevens waarom die waarschuwing in de handleiding staat - de fan blijft altijd draaien. Dus als bijvoorbeeld de woonkamer geen warmtevraag meer heeft en de slaapkamer wel, dan krijgt de woonkamer dus alsnog warmte door 'bleeding'.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:40
De units hangen! Eindelijk na 3 maanden wachten. Samen met de monteurs uiteindelijk een veel mooiere optie gekozen dan wat de adviseur had bedacht. En op deze manier ook geen condenspompje nodig! Super blij met het resultaat!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8-bTa_h7UPuS63TUHDtzS9g13w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAXel6QpGPVyxUwcqMvgEAgS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjOIHVp3jRLd3IHbxZ_lWRPkVLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTmIqizBo94KP1m4qYAui8eh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPYsz-y5m2CWs5gCxqmMI7K-5Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uGxkG9IRuRZSiG9aa7TmO06.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qePbTY5E_aincSrUFn7fDhY1Ync=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsCsSt0cJ3We7YafzrfUdc5w.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Sarge_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:40:
[...]

Die heeft volgens mij geen voeler.
Jawel, de BRC073A1 wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0URCTKdz1N85VjWfU7_LHwRpuY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Faqljq6EWeCabzpsYJraJ0cJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0a1EUqvsGiei8QbIt0GYrRjYNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myTMuqQzkaYZDtcMl5YIwwHi.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Yellos schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:12:
De units hangen! Eindelijk na 3 maanden wachten. Samen met de monteurs uiteindelijk een veel mooiere optie gekozen dan wat de adviseur had bedacht. En op deze manier ook geen condenspompje nodig! Super blij met het resultaat!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie set, gefeliciteerd. Nu is die koepel wel een dingetje denk ik in geval van koelen als de zon daar vol op zou schijnen maar met verwarmen zal dat minder invloed hebben.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik lees net terug in het topic dat de AUTO stand van de Mitsubishi SRK niet zo geweldig werkt.
Ik heb ‘m nu gewoon in de verwarmen modus gezet (zonnetje) en echt 10x beter dan AUTO modus (eerste icoontje). Zelfde temperatuur en settings voor de rest.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Yellos
Servee schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:17:
[...]

Mooie set, gefeliciteerd. Nu is die koepel wel een dingetje denk ik in geval van koelen als de zon daar vol op zou schijnen maar met verwarmen zal dat minder invloed hebben.
In de zomer gooi ik een deken over die koepel 😋

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Heeft het ook nog zin om een buitenunit op een plat dak wat hoger te zetten dmv van een betonnen stapelblok ?

Dan heeft een laag sneeuw (als dat nog ooit komt) wat minder snel invloed.
Of heeft dit ook nog nadelen?

• Servee
  • Niet online
Yellos schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:19:
[...]

In de zomer gooi ik een deken over die koepel 😋
Opgelost _/-\o_

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
GermanPivo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:56:
[...]

Als je bij een multi niet in alle units aan hebt staan, heb je altijd 'bleeding' naar de binnenunits die niet aanstaan. Daar lekt dus warmte naartoe. Als je dan die betreffende binnenunit op ventileren zet, dan verspreid je die 'gratis' warmte door de ruimte.

Dat is tevens waarom die waarschuwing in de handleiding staat - de fan blijft altijd draaien. Dus als bijvoorbeeld de woonkamer geen warmtevraag meer heeft en de slaapkamer wel, dan krijgt de woonkamer dus alsnog warmte door 'bleeding'.
Nee het is niet alleen bleeding, daarvan gaat een uitgeschakeld toestel 2 graden te hoog meten. Op stand fan en medium speed (9m3/min) meet ik gewoon 30 graden uitblaastemperatuur en de buitenunit gaat harder draaien als het nodig is, vaak 100-200W extra, maar wel weer minder dan 2x warmte vragen, dat is minimaal 300W extra.

• GermanPivo
w00key schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:24:
[...]

Nee het is niet alleen bleeding, daarvan gaat een uitgeschakeld toestel 2 graden te hoog meten. Op stand fan en medium speed (9m3/min) meet ik gewoon 30 graden uitblaastemperatuur en de buitenunit gaat harder draaien als het nodig is, vaak 100-200W extra, maar wel weer minder dan 2x warmte vragen, dat is minimaal 300W extra.
Bij MHI lijkt het alleen bleeding te zijn - mijn buitenunit gaat er in ieder geval niet harder door werken. Krijg wel iets langere runs (wat gunstig is in de tussenseizoenen), maar opgenomen vermogen blijft gelijk.

Maar wel mooi hoe het dan bij jou gaat. In de praktijk halveer je gewoon het minimumvermogen van die binnenunits. :)

[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 28-09-2022 19:31 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
ThaBEN schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:36:
Tevens kun je indien je de Wi-Fi module bezit via de app controleren of je binnenunit op de meest recente firmware draait. Toen ik mijn binnenunits kreeg was er een nieuwere firmware beschikbaar dan die waar de units standaard mee geleverd werden.
Dat is toch alleen de firmware van de wifi module ?
Dus niet van de binnenunit zelf.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:29
verkeerslicht schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:47:
[...]

Hoe is die invloed van een WTW bij luchtverwarming? heb jij er ervaring mee? Ik ben benieuwd want ik zie sowieso in de bekende warmteverliesberekening dat ventilatie per definitie een heel significant verschil maakt.

p.s. Over het vloerverwarmingverhaal is evt. hier veel te lezen:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Bij luchtverwarming.
Simpel voorbeeld zet je afzuiging eens harder en kijk naar je actueel gebruik.
WTW zorgt ervoor dat er fors minder convectiewarmte naar buiten gaat.

Bij heteluchtverwarmingsystemen levert de WTW module een forse besparing waarom zou dat bij een l/l WP anders moeten zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2022 19:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:29
Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:39:
[...]

Nee dat zie je verkeerd. Bij mij wordt wel degelijk de temperatuur van de voeler aangepast in de app. Wanneer ik die setting doe via de AB, verlaag ik dus echt de voeler. Eerst was 25 graden voeler, 21 graden fysiek.
Nu is 25 graden voeler, 23 graden fysiek.

Oftewel 23 graden voeler is nu 21 geworden.
De voeler wordt niet aangepast alleen de setpoint en dat klopt als ik het zo lees bij jouw.
De setpoint is -2 of +2 gegaan alsof je hem nu zelf 2 graden bij hebt gegeven maar niet zichtbaar is.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2022 19:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-01 15:25
Kan iemand me vertellen wat de Power-sel functie inhoud bij een Toshiba airco? Je kunt kiezen uit 3 standen (50-75-100%) en het heeft te maken met het stroomverbruik maar het is me niet duidelijk wat het nu doet en wat de meest energiezuinige stand van die drie is…

En wat raden jullie aan qua fanspeed bij verwarmen? Zo hoog of zo laag mogelijk?

• Servee
  • Niet online
Pino_Helmond schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:45:
Kan iemand me vertellen wat de Power-sel functie inhoud bij een Toshiba airco? Je kunt kiezen uit 3 standen (50-75-100%) en het heeft te maken met het stroomverbruik maar het is me niet duidelijk wat het nu doet en wat de meest energiezuinige stand van die drie is…

En wat raden jullie aan qua fanspeed bij verwarmen? Zo hoog of zo laag mogelijk?
Staat gewoon in de handleiding.

Fanspeed op automatisch dan zoekt de unit de meest efficiënte stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKWmC3IxA8HzxIOdZ_vr_FK9jDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0oSWYQ0YZivtssWqEbK3aSL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 28-09-2022 19:53 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Pino_Helmond
Dank je! Mijn technische kennis is zo ongeveer nul 😅

Altijd de functie gebruiken op de laagste stand (50%) om energie te besparen denk ik dan of denk ik te simpel en zijn er ook nadelen of redenen om het anders te doen?

• Servee
  • Niet online
Pino_Helmond schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:02:
Dank je! Mijn technische kennis is zo ongeveer nul 😅

Altijd de functie gebruiken op de laagste stand (50%) om energie te besparen denk ik dan of denk ik te simpel en zijn er ook nadelen of redenen om het anders te doen?
Je beperkt daarmee ook de capaciteit van je buitenunit dus als je het straks als het kouder wordt ineens niet meer warm krijgt denk dan nog even terug aan deze setting ;)

** Daar de funktie VOEDINGSELECTIE de maximum stroomtoevoer beperkt, kan er mogelijk onvoldoende capaciteit zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:48
Jorrit79 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:27:
[...]

Ik heb de kleine unit even uit gezet en de grote op de openhaard functie. Kijken wat hij gaat doen!
Ik lees ook even mee, ben erg benieuwd naar je resultaten.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Maxwp
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:12:
[...]

Gisteren van bij mij de laagste waarde 200 Watt met pieken naar 300Watt. Eergisteren 100 Watt met pieken van 200 Watt. 20/21 graden.
hier vandaag 78 ( zeg rond de 80 ) gemeten op de p1. als minimale als de compressor loopte
720 watt totaal tot nu toe ruimte is zo 21 graden ( ac staat op 18,5 ) en rond de 25m2

• Maxwp
  • Nu online

[Afbeelding]
gaat terug de muur in? de spouw in? snap niet waarom je dit hebt gedaan

• Pino_Helmond
Servee schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:06:
[...]

Je beperkt daarmee ook de capaciteit van je buitenunit dus als je het straks als het kouder wordt ineens niet meer warm krijgt denk dan nog even terug aan deze setting ;)

** Daar de funktie VOEDINGSELECTIE de maximum stroomtoevoer beperkt, kan er mogelijk onvoldoende capaciteit zijn.
Duidelijk! Ik zit wat met de remote en ook de Toshiba app te spelen. Je kunt de functie niet uitzetten, op 100% zetten is in feite de functie uitzetten toch?

• Servee
  • Niet online
Pino_Helmond schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:26:
[...]

Duidelijk! Ik zit wat met de remote en ook de Toshiba app te spelen. Je kunt de functie niet uitzetten, op 100% zetten is in feite de functie uitzetten toch?
100% betekent gewoon normale capaciteit zoals af fabriek.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Pino_Helmond schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:26:
[...]
Je beperkt met die stand het maximale (elektrische) vermogen. Met 100% is er geen beperking.

Ik heb hem eigenlijk altijd op 75% staan, maar nooit expliciet gemeten of een andere stand efficiënter is dan vol vermogen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:21
ThaBEN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:22:
[...]

Die handleiding is geschreven vanuit de aanname dat je deze acties uitvoert vanaf de afstandbediening. Het is dus maar de vraag of dit ook geldt wanneer je wisselt tussen de afstandbediening en app en software van een derde partij zoals Tado.

Bij de "self clean" functie, waarbij de binnenunit zichzelf elke keer 2 uur lang gaat drogen na een koelsessie, staat in de handleiding ook dat deze actief blijft totdat je dit handmatig uitschakelt.

Echter daar kan ik van bevestigen dat dit alleen werkt indien jde de binnenunit uitschakelt via de afstandbediening. Zet je hem uit via de app dan doet die helemaal niets, ook al is de "self clean" functie volgens de afstandbediening nog ingeschakeld. Daarom is mijn aanname dat Economy mode ook zal komen te vervallen zodra je de binnenunit zal aansturen vanuit een apparaat waarop deze optie ontbreekt. Dan zal waarschijnlijk Economy mode geannuleerd worden omdat die niet wordt meegezonden met het "lokaal profiel" van dat apparaat zoals ik in mijn vorige post uitlegde.

Maar vooralsnog is dat een aanname. Ik zal vanavond eens testen hoe Economy mode zich gedraagt wanneer ik wissel tussen de de afstandbediening en app, welke deze optie niet heeft.

[...]

Mijn ZS heeft t.o.v. de ZSX géén motion sensor. Dus ik hoef de ruimte niet eens te verlaten :)
Feitelijk draait de fan van de ZS in Economy mode op een laag toerental dat vergelijkbaar is met stand 1 en warmt hij de kamer rustig op in plaats van de fan harder laten draaien om zo snel mogelijk het setpoint proberen te bereiken.
Ik hoef dan ook enkel te kijken of de fan speed wijzigt wanneer ik deze hoger zet via de app terwijl hij in Economy mode draait. Indien nee, dan werkt Economy mode.
Indien ja, dan zal ik nogmaals de airco starten in Economy Mode. Vervolgens zal ik de temperatuur heel hoog zetten via de app en de fan stand ongewijzigd laten. Indien de fan dan rustig blijft draaien is het aannemelijk dat Economy mode actief blijft.
Gaat hij wel gelijk harder blazen (om zo snel mogelijk setpoint te bereiken) dan zal Economy mode inderdaad gedeactiveerd worden zodra je een input via de app geeft en de instellingen van de afstandbediening overrulen.

Vanavond ga ik dit eens testen en zal daarna de resultaten hier delen ;)

Economy mode werkt overigens (door gebrek aan motion sensor) net iets anders tussen de ZS en ZSX:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuwd

• Weerman2
Maxwp schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:17:
[...]

gaat terug de muur in? de spouw in? snap niet waarom je dit hebt gedaan
Ik wel, door muur in trapkast samen met condensleiding van binnen junit en de stroomkabel in een goot naar beneden door de vloer naar sifon en riolering, stroom onder vloer door naar meterkast.
Iets met allergisch voor kabels of zo.

• Servee
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Servee op 28-09-2022 21:10 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online

[Afbeelding]
Wat er gebeurt als je condenleiding bevriest dan gaat de onder (binnen)kant van je unit invriezen, met als uiteindelijk resultaat dat je ventilator in je buitenunit gaat vastzitten met als resultaat geen verwarming of een defecte ventilator motor als je dat ding lang veel weerstand krijgt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
@Weerman2 Je kan er voor de zekerheid een warmtelint in plaatsen.

• Weerman2
GermanPivo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:21:
@Weerman2 Je kan er voor de zekerheid een warmtelint in plaatsen.
Ja zou kunnen op bodem leggen zou voldoende zijn waarschijnlijk? Kan er ook een kaars onder zetten 😂

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:48
GermanPivo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:27:
[...]

Bij MHI lijkt het alleen bleeding te zijn - mijn buitenunit gaat er in ieder geval niet harder door werken. Krijg wel iets langere runs (wat gunstig is in de tussenseizoenen), maar opgenomen vermogen blijft gelijk.

Maar wel mooi hoe het dan bij jou gaat. In de praktijk halveer je gewoon het minimumvermogen van die binnenunits. :)
Ik ben er niet helemaal over uit wat het nu precies doet. Ik heb mijn huiskamer unit net op verwarmen gezet (eco modus, 20 graden) en mijn drie andere units op ventileren (laagste stand, waarbij de klep overigens wel volledig open gaat). Inmiddels heeft mijn huiskamer de ingestelde temperatuur bereikt en gaat de klep op de 'smalle' stand (waarbij er vrijwel geen warme lucht meer de kamer in wordt geblazen). Normaal zou de compressor in de buitenunit zichzelf nu uitschakelen maar nu blijft hij doorpruttelen met een verbruik van 300 tot 350 watt waarbij er voor mijn gevoel meer warmte uit de ventilerende units komt dan uit de unit die op verwarmen staat. Schiet mij maar lek...

Edit: Zet zojuist mijn drie ventilerende units weer uit en direct nadat ik dat deed gaat de klep van mijn huiskamer unit volledig open en loopt het verbruik op tot 400 à 420 watt. Kan toeval zijn dat de temperatuur gewoon gezakt was, al gaf mijn thermometer nog 20 graden aan. Snap nog altijd niet hoe het met die drie ventilerende units aan mogelijk is dat daar meer hitte uit kwam dan uit de verwarmende unit.

[ Voor 15% gewijzigd door MiBe op 28-09-2022 21:41 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Servee
  • Niet online
Weerman2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:29:
[...]

Ja zou kunnen op bodem leggen zou voldoende zijn waarschijnlijk? Kan er ook een kaars onder zetten 😂
Of een 3kw elektrische kachel op laten blazen voor 24 uur :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 11:16

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Servee schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:11:
[...]

Wat er gebeurt als je condenleiding bevriest dan gaat de onder (binnen)kant van je unit invriezen, met als uiteindelijk resultaat dat je ventilator in je buitenunit gaat vastzitten met als resultaat geen verwarming of een defecte ventilator motor als je dat ding lang veel weerstand krijgt.
Waarom zou je condensleiding bevriezen? In de winter verwarm je toch en heb je toch geen condenswater dat afgevoerd moet worden?
Als je gaat koelen vriest het toch buiten niet?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
Vanaf 5 uur de "kachel" aangezet tot nu. Mhi zsx 3,5 op de eco-stand op 20 graden. Verbruik: 1kWh

Testen doe ik wel als er echt serieus energie uit gaat. Niet met de huidige kwakkelende temperaturen.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
jobr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:31:
[...]

Dat is toch alleen de firmware van de wifi module ?
Dus niet van de binnenunit zelf.
Je hebt gelijk, betreft alleen de software van de WiFi module, niet van de airco.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Weerman2
dagobert1966 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:04:
[...]

Waarom zou je condensleiding bevriezen? In de winter verwarm je toch en heb je toch geen condenswater dat afgevoerd moet worden?
Met verwarmen komt er condens van de buiten junit af dit moet afgevoerd worden en als het buiten vriest kan dat natuurlijk bevriezen.

• ThaBEN
Ziet ernaar uit dat Economy mode enkel werkt wanneer je deze via de remote gebruikt.
De ventilator snelheid veranderd gewoon mee wanneer je deze wijzigt via de app nadat je de airco in Economy mode hebt gestart via de afstandsbediening.
Doe je vervolgens weer een button input via de remote, dan gaat de ventilator weer zacht draaien en springt die in de app ook terug naar stand 1.
Het is lastiger te bepalen of hij ook in Economy mode blijft draaien wanneer je hem start via de app zonder de fan speed aan te passen. Wanneer de airco van tevoren in Economy mode heeft gedraaid, start hij vi de app altijd op fan speed 1, wat hetzelfde is als in Economy mode. Hierdoor is het lastiger te bepalen wat er exact gebeurd, al vermoed ik dat ook hier Economy mode uitgeschakeld zal worden na een input via de app.

Edit:
Ook valt me nu op dat de verticale lamellen via de afstandsbediening in 5 verschillende standen zijn af te stemmen en via de app in 4 standen. Mocht je dus iets meer nuance nodig hebben in de afstelling, dan kun je beter de afstandsbediening gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door ThaBEN op 28-09-2022 22:37 ]

• Servee
  • Niet online
dagobert1966 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:04:
[...]

In de zomer heb je vocht in je binnenunit, en niet buiten, in de winter draait dit proces om en condenseert dus je buitenunit en binnen niet. Je kan best een aardige plas onder je buitenunit zien straks geen paniek das normaal :) Met vrieskou kan dat dus gaan bevriezen en als het flink vriest kan je condensafvoer van je buitenunit dus dichtvriezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 28-09-2022 22:28 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:02
Pino_Helmond schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:45:
Met energiezuinigheid heeft het niets te maken en het is iets dat je in NL waarschijnlijk niet zult gebruiken wanneer de boel correct zit aangesloten.
Het is puur een cap die op het maximaal aan het net onttrokken vermogen wordt gezet.
Meer iets voor plaatsen in het buitenland waar het stroomnet zwak is en het netvoltage teveel gaat dippen bij inschakelen van grootverbruikers waardoor andere apparatuur uitvalt.
Als je bijvoorbeeld op een kleine generator wil draaien die max 1200 watt kan leveren dan kun je de airco op die manier op bv 50% begrenzen zodat je effectief de aansluitwaarde halveert.
Zodra die begrenzing inslaat heb je natuurlijk wel minder vermogen dan zonder.

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 11:16

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Servee schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:27:
[...]

In de zomer heb je vocht in je binnenunit, en niet buiten, in de winter draait dit proces om en condenseert dus je buitenunit en binnen niet. Je kan best een aardige plas onder je buitenunit zien straks geen paniek das normaal :) Met vrieskou kan dat dus gaan bevriezen en als het flink vriest kan je condensafvoer van je buitenunit dus dichtvriezen.
Helder!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-01 21:15
Ik krijg het verbruik van de Daikin Sensira 5kw niet onder de 300 watt.
Tot nu toe is de stille modus het zuinigst. De economie modus op fan stand auto doet rond de 350 watt.

Iemand nog tips, of is dit normaal voor een 5kw versie?

• Servee
  • Niet online
sjurres schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:32:
Tot nu toe is de stille modus het zuinigst. De economie modus op fan stand auto doet rond de 350 watt.

Met een nominaal opgenomen vermogen van 1,62kWh bij de Sensira is 300w wel zo’n beetje de ondergrens denk ik. Je kan met veel units onder het opgegeven minimaal vermogen komen maar dat is afhankelijk van veel zaken zoals inhoud/ isolatie/ plaatsing unit, stookgedrag en dat zou je kunnen bereiken door 24 uur stoken zodat de ruimte word verzadigd met warmte. Het verbruik bij 24 uur stoken ligt doorgaans iets hoger dus dat is meer een comfort verbetering.

[ Voor 15% gewijzigd door Servee op 14-10-2022 07:41 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen in dit forum. Ik zie via mijn hygrometers dat het de laatste dagen best wel eens vochtig kan zijn in ons huis. Soms tikken ze al even de 70% aan in de ochtend. Mogelijk omdat mijn vrouw in de ochtend de ramen in huis allemaal openzet om te luchten, het nogal erg veel regent de laatste dagen op mijn locatie en ik op dit moment zo weinig mogelijk probeer te verwarmen in huis. Na het sluiten van de ramen blijven ze de rest van de dag alsnog tussen de 65% en 70% schommelen.

Heeft een hoge luchtvochtigheid in huis ook invloed op de mogelijkheid om efficiënt te kunnen verwarmen?
Dit werd altijd veel gezegd door mensen maar lees ook weer berichten dat dit een fabeltje blijkt te zijn welke reeds is ontkracht, omdat de luchtvochtigheid een verwaarloosbare factor speelt hierin.

Daarnaast lees ik HIER dat een hoge luchtvochtigheid van 70% in een woning sowieso slecht is en o.a. kan zorgen voor schimmelvorming in de woning. Volgens die website moet je de luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% proberen te houden.

Ik ben hierdoor aan het nadenken of het verstandig is om voortaan de airco eerst een uur of 2 te laten "Drogen" (ontvochtigen) voordat ik ga beginnen met verwarmen.

Of wellicht de airco sowieso actiever te gaan gebruiken in de 'Drogen" stand in dit vochtigere seizoen, ook al ben ik niet actief aan het verwarmen, om zo de luchtvochtigheid onder de 60% te proberen houden.

Of is "Drogen" overbodig wanneer je gaat verwarmen, omdat tijdens verwarmen automatisch de luchtvochtigheid al verlaagt?

Zo goed als alle info die ik kan vinden over de functie "Drogen" gaat over het gebruik van deze functie tijdens de zomer. Behalve een voetnoot hier en daar dat je de functie ook in de winter kan gebruiken staat er verder geen toelichting of en hoe je deze functie tijdens de winter dient te gebruiken.

Zo weet ik dat "Drogen" alleen werkt indien de ingestelde temperatuur lager is dan die van de ingebouwde temperatuur sensor. Momenteel is dat 16,7 graden in de uitbouw keuken, 18.2 graden boven en 18,5 graden in de woonkamer. Dan zou ik dus een nog lagere temperatuur moeten invoeren om effectief te kunnen ontvochtigen?

• w00key
ThaBEN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:45:
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen in dit forum. Ik zie via mijn hygrometers dat het de laatste dagen best wel eens vochtig kan zijn in ons huis. Soms tikken ze al even de 70% aan in de ochtend. Mogelijk omdat mijn vrouw in de ochtend de ramen in huis allemaal openzet om te luchten, het nogal erg veel regent de laatste dagen op mijn locatie en ik op dit moment zo weinig mogelijk probeer te verwarmen in huis.
10.3C @ 93% is 20C @ 50.8%. Zie https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm

Je moet juist meer ventileren en gewoon wel verwarmen. Dry is niks anders dan koelen met lagere fan speed.

• Y10
  • Registratie: Juni 2020

Y10

Rctworld schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:03:
Heb sinds een aantal maanden twee MHI airco's, twee single splits. Ondanks relatief nieuw huis: bj, 2016 met 10cm beton, 10cm spouw en 10cm baksteen (waar de buitenunits op zitten) toch behoorlijk last van resonantie binnen. Alsof er een heli boven het huis hangt als de compressors hard moeten werken.

Er zijn al dempers tussen de beugels gezet (van die dikkere driehoekige) maar geen enorm verschil. (Grote) installateur lijkt ook niet zo te geloven in veren omdat volgens hen alleen extra massa werkt en dat is moeilijk om te bereiken op een muurbeugel. Ik krijg het gevoel dat ze het liever naar de vloer verplaatsen op Bigfoots, maar dan is de luchtstroom mogelijk wel wat beperkter (aan 3 kanten ingesloten met ongeveer 1,5 meter tot schutting). Nu hangen ze boven de schutting en schuur.

Is het verstandig aan te sturen op veren? Heeft dat niet teveel praktijk nadeel met speling op de leidingen?

Kun je zonder veel gedoe/nadelen de bestaande leidingen verlengen ~2 meter om een buitenunit op de grond te zetten? (Binnen maximale leidinglengte)
Ik zou er veerdempers onder zetten, ik had hetzelfde probleem.
Na het plaatsen van de veerdempers hoor ik helemaal niets meer.
Als je leidingen lang genoeg zijn om de speling die er ontstaat op te vangen is er niets aan de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0M3yae1sQofrrKbAES7odJ9mhOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYgyvvyWbc3WtCnI5TRK6Ova.jpg?f=fotoalbum_large

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:47
Vraagje bij onze buitenunit ligt nu met verwarmen elke dag een plas water zie fotos. Dit komt onder de unit vandaan. Het is niet van binnen want condenspompje doet niets en daar lekt het ook niet vandaan.

Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR9RUV_qebK2PyR-p6ScqH7GEgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTNPbMxohfRIsM94nIYA93lx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqBo2skT1GVfp4tLRtABKoEXL8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXRTmR5PQ2v2Opkuk0u770M2.jpg?f=fotoalbum_large

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:42
vangoghnl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:41:
Vraagje bij onze buitenunit ligt nu met verwarmen elke dag een plas water zie fotos. Dit komt onder de unit vandaan. Het is niet van binnen want condenspompje doet niets en daar lekt het ook niet vandaan.

Is dit normaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Letterlijk gisteravond:
Servee schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:27:
[...]

Daarom doen mensen vaak grind onder de buitenunit, zodat je niet allemaal natte / gladde tegels krijgt

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 29-09-2022 10:42 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:05
sjurres schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:32:

Het hangt van veel factoren af, mijn buitenunit moduleert bijv. verder terug als het buiten onder de 10c is dan daarboven. Mijn systeem heeft er duidelijk moeite met efficiënt draaien wanneer het bij de buitenunit boven de 10c is, deels maar ook niet helemaal omdat het na de opstartpiek al weer warm genoeg is binnen en de unit weer afslaat.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Servee
  • Niet online
Kodess schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:42:
[...]

Letterlijk gisteravond:

[...]

Daarom doen mensen vaak grind onder de buitenunit, zodat je niet allemaal natte / gladde tegels krijgt
Klopt ik heb ook grind eronder liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 29-09-2022 10:52 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Ind!go
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-08-2023
Net als veel mensen heb ik ook de interesse om mijn woning met een lucht/lucht warmtepomp van gaan verwarmen. Om te beginnen met de woonkamer, daar waar de meeste warmte behoefte is en op korte termijn het meeste gas bespaard kan worden. Mijn woonsituatie is een tussenwoning uit 2012 woonkamer 120m3 wat ik als redelijk/goed geisoleerd beschouw en wat ik in de toekomst nog beter geisoleerd kan worden, door triple gas met verbeterde kozijnen te plaatsen en bij vloer vervanging een betere ondervoer te hebben, waardoor de vloer minder koud zal gaan aanvoelen. Mijn gas verbruik is gemiddeld 850 m3 per jaar wij stoken over het algemeen niet hoger dan 21,5 graden tot 22:00 en de volgende ochtend is het niet kouder dan 18 graden in de woonkamer.

In mijn zoektocht naar een airco heb ik meerdere installateurs over de vloer gehad en meerdere offertes mogen ontvangen. Hierbij kijk ik voornamelijk naar de merken Daikin, MHI, Mitsubishi Electric en Panasonic.

Mijn dilemma's zijn dat ik niet een te hoog buiten unit wil i.v.m. plaatsing op mijn uitbouw en ik het zicht uit de kinder slaapkamers niet wil verstoring met een unit wat ik het zicht gaat komen. WAF wat betreft binnen unit staat hoog in het vandel. Voorkeur om een de woonkamer met single split airco te voorzien i.v.m. energie zuinigheid en altijd maxmaal vermogen te kunnen gebruiken voor deze ruimte als dat nodig is.

Als ik met deze dilemma's de eerder genoemde merken doorloop wat de keuzes zijn loop ik tegen de volgedne opstakkels:

Daikin:
De Stylish en Emura komen door de WAF heen, echter kan i.v.m. plaatsing van buiten unit niet hoger gaan dan de 3.5 KW variant. Het verwarmings advies van de diverse installateurs is om 4.2 kw te nemen.

Zou 3.5 KW voldoende kunnen zijn in de wetenschap dat ik nog isolatie verbeteringen kan doorvoeren? Eventueel kan ik de 4.2 unit i.c.m multi-split unit nemen 2MXM50A. Deze buiten unit in vreemd genoeg lager dan de orginele single-split unit.

Heeft een mooie app voor bedieing en geeft inzicht in energie verbruik.

MHI:
Komt niet door de WAF heen. Hoogte van deze unit's zijn geen probleem. Heeft geen 4.2 kw uitvoering. Vraag is of ik hier ook weg kan komen met een 3.5 kw uitvoering. De binnen unit zou eventueel ge-wrapped kunnen worden om geen opzichtig tekst te zien.

Mitubishi Electric:
Komt door de WAF heen. Heeft een 4.2 KW uitvoering met juiste buiten unit hoogte. Nadeel vind ik de MELcloud app dit is niet om aan te zien, maar hoeft natuurlijk geen show stopper te zijn.

Panasonic:
Komt door de WAF heen. Heeft een 4.2 KW uitvoering met juiste buiten unit hoogte. Nadeel vind ik dat de app maar 1 aanmeld tegelijk toestaat.

Graag verneem ik hoe anderen hier naar kijken en wat voor adviezen er geven kunnen worden. De airco verwarming zou ik tot -5 willen geruiken, daar onder wil ik best een electrische kacheltje of een infrarood paneel bij plaatsen. Mijn voorkeur in volgorde zou zijn Daikin, Panasonic, Mitsubishi, MHI. Alvast dank voor de reactie(s)!!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:33
Panasonic:
Komt door de WAF heen. Heeft een 4.2 KW uitvoering met juiste buiten unit hoogte. Nadeel vind ik dat de app maar 1 aanmeld tegelijk toestaat.

Die volg ik niet. Ik heb de app en mijn vrouw ook, dit functioneert prima.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Y10 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:24:
[...]

Ik zou er veerdempers onder zetten, ik had hetzelfde probleem.
Na het plaatsen van de veerdempers hoor ik helemaal niets meer.
Als je leidingen lang genoeg zijn om de speling die er ontstaat op te vangen is er niets aan de hand.
[Afbeelding]
En je kunt de koppelingen ook nog sealen zodat ze tegen trillingen kunnen.

https://aircoplazazwolle....voor-koppelingen-pro-tite

u can fool all people some time and fool some people alltime

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:34
BGFG schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:25:
Panasonic:

Die volg ik niet. Ik heb de app en mijn vrouw ook, dit functioneert prima.
Of local,hass,domoticz. Via een wemos d1 voor een paar euro.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:53
Ze zijn inmiddels sinds 9:00 uur vanochtend bezig om de units te installeren :)

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• ThaBEN
Katth schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:54:
Ze zijn inmiddels sinds 9:00 uur vanochtend bezig om de units te installeren :)
Spannend! Benieuwd wat je ervan gaat vinden zodra alles straks ophangt :)

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:33
Spurlie schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:54:
Net zoals veel andere Nederlanders willen ook wij de benedenverdieping gaan verwarmen met een airco icm onze zonnepanelen.

Nu kunnen we via iemand een SRK35ZS-W of SRK50ZS-W laten plaatsen. De benedenverdieping bestaat uit een open keuken, woonkamer en eetkamer. 125m3 in totaal. Het is een jaren 50 woning met hr++ glas en volledig nageisoleerd (spouw, dak).

Ik dacht eerst dat een 3.5kw voldoende zou zijn, maar als ik de nodige standaard capaciteit berekeningen op internet doe dan kom ik tussen een 3.5kw en 5.0kw unit uit.

Verschil tussen beide inclusief installatie is 500 euro. Een aardig verschil dus. Wat is verstandig om te doen?

Afbeelding van de ruimte:
[Afbeelding]
voor een 3,5kw gaan. Mocht het echt zo zijn dat je het niet red bij een zeer koude winter kan je nog altijd een extra straalkacheltje neerzetten maar ik acht die kans zeer klein :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Speedfightserv
Rctworld schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:03:

Ik heb deze er tussen gezet, https://www.wasco.nl/arti...-rubbe-r-15-35kg/99MI1103

Scheelde heel veel.

• Maxwp
  • Nu online
vangoghnl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:41:

Is dit normaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
het proces met verwarmen beteked dat niet binnen maar buiten koud zal zijn en dus ook zal condenseren dus ja heel normaal

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
Speedfightserv schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:49:
[...]

voor een 3,5kw gaan. Mocht het echt zo zijn dat je het niet red bij een zeer koude winter kan je nog altijd een extra straalkacheltje neerzetten maar ik acht die kans zeer klein :)
Maar het is dus niet zo dat onze ruimte met een 3.5kw niet warm te krijgen is?

En waar zou de binnenunit het beste gehangen kunnen worden? Wij dachten aan 1 van onderstaande plekken (rode vlakken) in de eetkamer, dat is de uitbouw en kun je mooi de buitenunit op het platte dak plaatsen. Plek 1 hangt ie het meest centraal (wellicht meest efficiënt?). Plek 2 (boven 2 openslaande deuren is nog voldoende muur om een binnenunit te plaatsen) blaast ie mooi de langwerpige ruimte in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsvAGhJopu-b2I2fANTMV68HpCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr1qo1QFhisvUhAX5Nx6ZdoT.jpg?f=fotoalbum_large

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Als zoals ze zeggen bij Eneco stroom 2,5x zo duur wordt, vraag ik me af of het nog wel goedkoper is om met de airco te verwarmen in plaats van met gas.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Ik wil mijn huis verwarmen met 3 airco's. Eén binnenunit moet op een plek die niet breder is dan 73 cm. Voorzover ik heb kunnen zien hebben de bekende merken Daikin, Mitsubishi en LG geen binnenunit die daar past. Tosot (by Gree) heeft wel zo'n smalle unit: https://www.maxicool.nl/p...t-gwh07aga-k6dna1a/i?c=85

Mijn vraag: heb ik niet goed genoeg gekeken en hebben andere (top)merken wel een smalle unit? Zo niet, is Tosot een goed merk? Ik lees er namelijk niet veel over.

• Speedfightserv
Spurlie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:17:
[...]

En waar zou de binnenunit het beste gehangen kunnen worden? Wij dachten aan 1 van onderstaande plekken (rode vlakken) in de eetkamer, dat is de uitbouw en kun je mooi de buitenunit op het platte dak plaatsen. Plek 1 hangt ie het meest centraal (wellicht meest efficiënt?). Plek 2 (boven 2 openslaande deuren is nog voldoende muur om een binnenunit te plaatsen) blaast ie mooi de langwerpige ruimte in.
[Afbeelding]
die ga je prima warm krijgen. Alleen bij extreme (-20, wat het bijna nooit word) zou je eventueel extra nog je straalkachel er bij kunnen zetten.

Centraal ophangen, als je hem boven de deuren ga ophangen wordt het niet heel egaal warm ben ik bang.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Spurlie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:17:
[...]

[Afbeelding]
volgens de specs van een SRK35ZSW / SRC35ZSW combi:
Verwarmingscap. bij -10 °C [kW] 2,88

Dus als het warmteverlies van die ruimte lager is dan 2.88kWu dan redt ie het net aan bij -10°C
Afhankelijk van de isolatie en ligging van je huis kan deze het dus wel of niet redden.
Ook maakt het uit of je het boeiend vind dat het misschien niet lukt bij -10°C. Dat is geheel persoonlijk.
Ook is het persoonlijk of je je huis naar 23°C wil verwarmen of naar 19°C

Warmteverlies zul je dus eerst moeten berekenen (zie hiervoor de link in TS)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:47
Vraagje:

Ik zie hier regelmatig een foto voorbij komen van een mooie opstelling...

echter... de éne keer zie ik werkschakelaars toegepast, en de andere keer niet.

Wat is jullie mening hierover? doen? of niet echt nodig als ze allemaal een aparte automaat hebben?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Pizzalucht
  • Laatst online: 20:17

Pizzalucht

Snotneus.

Hansieo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:58:
Vraagje:

Ik zie hier regelmatig een foto voorbij komen van een mooie opstelling...

echter... de éne keer zie ik werkschakelaars toegepast, en de andere keer niet.

Wat is jullie mening hierover? doen? of niet echt nodig als ze allemaal een aparte automaat hebben?
Werkschakelaar moet volgens mij in zicht zijn als je bij de buitenunit staat zodat de monteur kan zien dat er geen spanning op staat als hij aan het werk moet.

Hebben ze bij mij ook niet goed gedaan op zich, werkschakelaars zitten vrij ver weg van de buitenunits en zijn niet te zien vanaf de buitenunits. Ik zie ze ook regelmatig op de buitenunit zelf geplaatst, dat is denk ik het mooiste.

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
Goedemiddag!

Ik lees nu een paar dagen mee, heb ook de zoekfunctie gebruikt, maar heb toch nog wat vragen... In november krijgen we zonnepanelen. Voor die tijd (liefst gisteren ) wil ik graag airco's om te verwarmen. Een airco is al een langere tijd een behoefte vanwege het koelen in de zomer, maar nu het zelfs geld oplevert lijkt nu de ideale tijd ze te installeren.

Zelf doen of laten doen?
Ik heb in de regio nu verschillende bedrijven gebeld, maar het is kennelijk niet eens meer de moeite om terug te bellen. Diegenen die wel terugbellen of opnemen hebben pas vanaf februari tijd. Een ander is daadwerkelijk langs geweest, maar vond het 'niet een klus voor hem, en reken maar op zo'n €10.000,-'. en dat voor een merk waar ik nog nooit van gehoord heb. Kortom: Zelf doen. Via een vriend verwacht ik e.e.a. in bedrijf te kunnen laten stellen en met een beetje geduld red ik het zelf zeker om e.e.a. op te hangen, leidingen door muren heen te maken, etc.

Situatie
Eerst even wat plaatjes en de situatieschets.

De rode rechthoeken zijn overigens de airco's en oranje de buitenunit. Het idee is om single split units te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwRhVESJLT7fqm8eh3-GbZQvSg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGZZuoFGBqZ4C45VsN9BoHgG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3FQqHAzLOXpYqwDUJ4G1tloXMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGkxmEgImkdJPcbZhckewjKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kq2pmkWr7OD7WJTQ0BhydfSpsxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFOWTn7LHKEqJDfPNgsqnTid.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een huis uit de jaren '50 met een tuin op het zuiden met grote ramen (veel zoninstraling) en een dakkapel aan de zuidkant. Daar wordt het al vroeg in het voorjaar en tot laat in het najaar erg warm. De daken en spouwmuren zijn geïsoleerd. De kozijnen zijn jaren '90 plastic met dubbelglas (geen HR(++)).

Op de begane grond is het 's zomers max. 26 graden en dus prima uit te houden. De airco is hier puur voor verwarmen bedoeld. Evt. koelen in de zomer is bijzaak. De speelkamer zouden we evt. op een andere manier kunnen verwarmen.

Op de eerste verdieping is het in slaapkamer 1 erg warm (makkelijk 34 graden). Slaapkamer 2 is altijd prima qua temperatuur. Slaapkamer 3 wordt ook wat te warm (max 29 graden). Hier is vooral koelen in de zomer belangrijk, maar ook in de winter verwarmen tot zo'n 18 graden is belangrijk.

Op de tweede verdieping wordt je gaar gestoomd in de zomer. 38 graden is geen uitzondering. Zelfs in het voorjaar en najaar wordt het daar erg warm. Koelen is hier het belangrijkst en dan met name op slaapkamer 4 en 5. Op slaapkamer 6 is het max 26 graden, dus een beetje mee koelen is voldoende. Verwarmen is hier ook belangrijk.

Vraag: Welk vermogen?
Die ene installateur die wél langs kwam adviseerde 3x een 5KW unit op te hangen. Tot zo ver was ik het daar mee eens, liever een paar honderd euro meer en direct goed. Maar na dit topic te hebben gelezen over met name het 'pendelen' twijfel ik toch. Energiezuinigheid is zeker een factor, net als comfort. Voor de begane grond wil ik graag energiezuinig verwarmen, want dat zullen we daar het meest doen. Maar ik wil ook niet te weinig vermogen hebben om het hele jaar door te kunnen verwarmen.

Uiteindelijk kom ik op het volgende vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_OeUHUWLYwnmG-_RHjZwPraxYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/crCN9S6vftk88RBYKIuYlQAh.gif?f=user_large

Op de BG zou ik met 3,5 KW echt tekort komen volgens alle berekeningen...
Op de eerste verdieping denk ik voor de 5KW te gaan
Op de tweede verdieping denk ik voor de 3,5 te gaan.

Uitstroomrichtingen etc. zijn niet ideaal natuurlijk, maar dat lijkt me nog steeds beter dan in elke kamer apart een unit op te hangen (want erg kostbaar).

Wat zouden jullie aanraden qua vermogen?

Niet geheel onbelangrijk: Op de tweede verdieping is het trapgat maar 87 cm breed. Dat is precies de maat van de binnenunit van bijvoorbeeld de MHI SRK. Is die 5 cm aan beide kanten een 'richtlijn', zitten de leidingen dat in de weg, of gaat de boel stuk? Wat zouden evt. alternatieven qua formaat zijn?

Vraag Merk
Ik heb mij laten vertellen dat de MHI een heel goed merk is mbt prijs/kwaliteit. Nu lees ik echter in dit topic verschillende verhalen over het resoneren van de buitenunit. Daar heb ik dan wel wat zorgen over, want ik wil absoluut geen overlast voor de buren. Ik wil er dan ook een bekisting omheen plaatsen die de buitenunit vrij van weersinvloeden houdt (wel voldoende ventileert) en ook wat van het geluid beperkt.

Nu zal iemand die geen last van geluid of resonantie heeft dit niet zo zeer uit zichzelf aangeven, maar dan nog ben ik wel benieuwd naar de ervaringen. En heeft bijvoorbeeld het ophangen aan de muur t.o.v. het plaatsen op de grond nog voor- of nadelen?

Later zal ik me dan eens gaan verdiepen en de wifi modules. Veel geld voor weinig resultaat als ik het topic zo lees. Dan toch de tado maar eens bekijken.

Juist... nogal wat tekst natuurlijk, maar hopelijk hebben jullie raad O-)

• Yellos
Ik krijg een onderhoudspakket aangeboden en kan kiezen voor budget of compleet, het verschil is dat bij "compleet" materiaal vergoed wordt tot 250 euro.

Ik ben wel nieuwsgierig.. Wat gaat er zoal kapot aan een airco? en wat kost dat dan?

Onderhoud wil ik wel laten doen want ik heb er zelf gewoon geen zin in.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Maarten_tzr aangaande je vragen.

Ik heb 2 MHI units van 5.0KW en 2.5 KW ze hangen aan de buitengevel gemonteerd. Het resoneren hoor ik tot binnen (evne nuanceren, ik hoor een lage brommende toon aan de muur waarop ze gemonteerd zijn, bij ons is dat de slaapkamer muur) op de dagen dat ze aan de bak moeten, wanneer ze op een lager vermogen lopen hoor ik ze nagenoeg niet.

Het belangrijkste is dat het resoneren verder geen contact geluid veroorzaakt.

V.w.b. vermogen, je kan altijd de specs nalopen op de diverse websites daar staat de max aantal kubieke meters aangegeven die een unit kan doen. Zodoende moest ik een keuze maken tussen een 5.0 en een 6.3 unit op de begane grond. De 5.0 kwam net te kort qua m3 en de 6.3 heb ik nog wat marge.

Het prijsverschil is ook maar 100 eu en in vergelijking met de ZXW met Hyper-Inverter heeft de 6.3 nagenoeg identieke S/COP en S/EER als die met hyper inverter.

[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 29-09-2022 15:48 ]

discogs

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:53
ThaBEN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:00:
[...]

Spannend! Benieuwd wat je ervan gaat vinden zodra alles straks ophangt :)
Werkt perfect!

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• GermanPivo
loewie1984 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:48:
@Maarten_tzr aangaande je vragen.

Ik heb 2 MHI units van 5.0KW en 2.5 KW ze hangen aan de buitengevel gemonteerd. Het resoneren hoor ik tot binnen (evne nuanceren, ik hoor een lage brommende toon aan de muur waarop ze gemonteerd zijn, bij ons is dat de slaapkamer muur) op de dagen dat ze aan de bak moeten, wanneer ze op een lager vermogen lopen hoor ik ze nagenoeg niet.

Het belangrijkste is dat het resoneren verder geen contact geluid veroorzaakt.

V.w.b. vermogen, je kan altijd de specs nalopen op de diverse websites daar staat de max aantal kubieke meters aangegeven die een unit kan doen. Zodoende moest ik een keuze maken tussen een 5.0 en een 6.3 unit op de begane grond. De 5.0 kwam net te kort qua m3 en de 6.3 heb ik nog wat marge.

Het prijsverschil is ook maar 100 eu en in vergelijking met de ZXW met Hyper-Inverter heeft de 6.3 nagenoeg identieke S/COP en S/EER als die met hyper inverter.
Nee, wat de fabrikant opgeeft qua m3 is niet de juiste manier om je vermogen te bepalen.
@Maarten_tzr Om dat goed te doen, maak je een warmteverliesberekening. Dat kan ook voor alleen je woonkamer door de rest van de ruimtes op 0 te zetten.

• GermanPivo
Yellos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:42:
Ik krijg een onderhoudspakket aangeboden en kan kiezen voor budget of compleet, het verschil is dat bij "compleet" materiaal vergoed wordt tot 250 euro.

Ik ben wel nieuwsgierig.. Wat gaat er zoal kapot aan een airco? en wat kost dat dan?

Onderhoud wil ik wel laten doen want ik heb er zelf gewoon geen zin in.
De eerste paar jaar heb je sowieso garantie, dus leuk dat materiaal wordt vergoed, maar dat moet sowieso al.
Verder is er al genoeg over geschreven, dus even het topic doorzoeken ;)
Onderhoud in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 29-09-2022 16:00 ]

• Speedfightserv
Maarten_tzr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:23:
Goedemiddag!

Ik lees nu een paar dagen mee, heb ook de zoekfunctie gebruikt, maar heb toch nog wat vragen... In november krijgen we zonnepanelen. Voor die tijd (liefst gisteren ) wil ik graag airco's om te verwarmen. Een airco is al een langere tijd een behoefte vanwege het koelen in de zomer, maar nu het zelfs geld oplevert lijkt nu de ideale tijd ze te installeren.

Zelf doen of laten doen?
Ik heb in de regio nu verschillende bedrijven gebeld, maar het is kennelijk niet eens meer de moeite om terug te bellen. Diegenen die wel terugbellen of opnemen hebben pas vanaf februari tijd. Een ander is daadwerkelijk langs geweest, maar vond het 'niet een klus voor hem, en reken maar op zo'n €10.000,-'. en dat voor een merk waar ik nog nooit van gehoord heb. Kortom: Zelf doen. Via een vriend verwacht ik e.e.a. in bedrijf te kunnen laten stellen en met een beetje geduld red ik het zelf zeker om e.e.a. op te hangen, leidingen door muren heen te maken, etc.

Situatie

De rode rechthoeken zijn overigens de airco's en oranje de buitenunit. Het idee is om single split units te plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben een huis uit de jaren '50 met een tuin op het zuiden met grote ramen (veel zoninstraling) en een dakkapel aan de zuidkant. Daar wordt het al vroeg in het voorjaar en tot laat in het najaar erg warm. De daken en spouwmuren zijn geïsoleerd. De kozijnen zijn jaren '90 plastic met dubbelglas (geen HR(++)).

Op de begane grond is het 's zomers max. 26 graden en dus prima uit te houden. De airco is hier puur voor verwarmen bedoeld. Evt. koelen in de zomer is bijzaak. De speelkamer zouden we evt. op een andere manier kunnen verwarmen.

Op de eerste verdieping is het in slaapkamer 1 erg warm (makkelijk 34 graden). Slaapkamer 2 is altijd prima qua temperatuur. Slaapkamer 3 wordt ook wat te warm (max 29 graden). Hier is vooral koelen in de zomer belangrijk, maar ook in de winter verwarmen tot zo'n 18 graden is belangrijk.

Op de tweede verdieping wordt je gaar gestoomd in de zomer. 38 graden is geen uitzondering. Zelfs in het voorjaar en najaar wordt het daar erg warm. Koelen is hier het belangrijkst en dan met name op slaapkamer 4 en 5. Op slaapkamer 6 is het max 26 graden, dus een beetje mee koelen is voldoende. Verwarmen is hier ook belangrijk.

Die ene installateur die wél langs kwam adviseerde 3x een 5KW unit op te hangen. Tot zo ver was ik het daar mee eens, liever een paar honderd euro meer en direct goed. Maar na dit topic te hebben gelezen over met name het 'pendelen' twijfel ik toch. Energiezuinigheid is zeker een factor, net als comfort. Voor de begane grond wil ik graag energiezuinig verwarmen, want dat zullen we daar het meest doen. Maar ik wil ook niet te weinig vermogen hebben om het hele jaar door te kunnen verwarmen.

[Afbeelding]

Uitstroomrichtingen etc. zijn niet ideaal natuurlijk, maar dat lijkt me nog steeds beter dan in elke kamer apart een unit op te hangen (want erg kostbaar).

Niet geheel onbelangrijk: Op de tweede verdieping is het trapgat maar 87 cm breed. Dat is precies de maat van de binnenunit van bijvoorbeeld de MHI SRK. Is die 5 cm aan beide kanten een 'richtlijn', zitten de leidingen dat in de weg, of gaat de boel stuk? Wat zouden evt. alternatieven qua formaat zijn?

Vraag Merk
Ik heb mij laten vertellen dat de MHI een heel goed merk is mbt prijs/kwaliteit. Nu lees ik echter in dit topic verschillende verhalen over het resoneren van de buitenunit. Daar heb ik dan wel wat zorgen over, want ik wil absoluut geen overlast voor de buren. Ik wil er dan ook een bekisting omheen plaatsen die de buitenunit vrij van weersinvloeden houdt (wel voldoende ventileert) en ook wat van het geluid beperkt.

Nu zal iemand die geen last van geluid of resonantie heeft dit niet zo zeer uit zichzelf aangeven, maar dan nog ben ik wel benieuwd naar de ervaringen. En heeft bijvoorbeeld het ophangen aan de muur t.o.v. het plaatsen op de grond nog voor- of nadelen?

Later zal ik me dan eens gaan verdiepen en de wifi modules. Veel geld voor weinig resultaat als ik het topic zo lees. Dan toch de tado maar eens bekijken.

Die 5kw op de eerste verdieping kan je vergeten, dat gaat niet omdat hij nooit genoeg warmte krijgt aangevoerd om dat te verwerken. Een 3,5kw kan je doen voor je gemoetsrust want die kan net zo ver terug als een 2,5kw (als het een MHI betreft (!!))

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:45
Maarten_tzr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:23:
Goedemiddag!

Zelf doen of laten doen?

Situatie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag Merk

Ik denk 4.2 beneden, en 2.5 of 3.5 boven 2 keer. Ik heb de wijsheid uit dit topic, maar ervaar het nu zelf dat je echt niet te zwaar wilt hebben. Dat is alleen prettig als het echt -10 wordt, de rest van de tijd is het te wam of te koud in de kamer. De 4.2 is ook bij de meeste types een stuk stiller dan de 5. Qua plek zou ik hem wel beneden zo ver mogelijk naar het midden hangen voor een goede luchtverdeling. Anders krijg je een hele warme keuken waar je het minst de warmte nodig hebt over het algemeen.

Qua merk kan je met Daikin en de 2 mitsubishi niet echt fout gaan, kijk wat je mooi vind en je budget is en zet de specs goed onder elkaar per type die passen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Maarten_tzr
Speedfightserv schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:01:
[...]

Die 5kw op de eerste verdieping kan je vergeten, dat gaat niet omdat hij nooit genoeg warmte krijgt aangevoerd om dat te verwerken. Een 3,5kw kan je doen voor je gemoetsrust want die kan net zo ver terug als een 2,5kw (als het een MHI betreft (!!))
Wat bedoel je met 'omdat hij nooit genoeg warmte krijgt aangevoerd om dat te verwerken'?

Dus dat in de zomer er niet voldoende warme lucht naar de unit komt om effect te hebben? Of bedoel je juist in de winter dat hij niet warm genoeg kan worden om daar in de slaapkamers effect van te hebben?

• Maarten_tzr
GermanPivo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:55:
[...]

Nee, wat de fabrikant opgeeft qua m3 is niet de juiste manier om je vermogen te bepalen.
@Maarten_tzr Om dat goed te doen, maak je een warmteverliesberekening. Dat kan ook voor alleen je woonkamer door de rest van de ruimtes op 0 te zetten.
Voor die warmteverliesberekening heb ik nogal wat gegevens nodig m.b.t. lambdawaardes, gebruikte materialen etc. Daar moet ik zo veel in gokken dat ik betwijfel of ik daar een goede waarde uit krijg?

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 21:05

icecreamfarmer

en het is

marcovandam schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:10:
[...]

Ik denk 4.2 beneden, en 2.5 of 3.5 boven 2 keer. Ik heb de wijsheid uit dit topic, maar ervaar het nu zelf dat je echt niet te zwaar wilt hebben. Dat is alleen prettig als het echt -10 wordt, de rest van de tijd is het te wam of te koud in de kamer. De 4.2 is ook bij de meeste types een stuk stiller dan de 5. Qua plek zou ik hem wel beneden zo ver mogelijk naar het midden hangen voor een goede luchtverdeling. Anders krijg je een hele warme keuken waar je het minst de warmte nodig hebt over het algemeen.

Qua merk kan je met Daikin en de 2 mitsubishi niet echt fout gaan, kijk wat je mooi vind en je budget is en zet de specs goed onder elkaar per type die passen.
En ze als multisplit aansturen? De hogere kunnen niet ver genoeg terug moduleren?
Ik zou trouwens als je gasloos gaat altijd een speciaal afgezekerd stopcontact maken in je woonkamer waar je een elktrische straalkachel op kunt aansluiten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Yellos
GermanPivo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:59:
[...]

De eerste paar jaar heb je sowieso garantie, dus leuk dat materiaal wordt vergoed, maar dat moet sowieso al.
Verder is er al genoeg over geschreven, dus even het topic doorzoeken ;)
Onderhoud in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Bedankt voor deze link, Helaas heb ik veel te veel vrije tijd en heb ik vrijwel het hele forum al doorgelezen.

Ik ben bekend met de zoekfunctie en ook gezocht binnen het forum maar zonder resultaat. Als ik jouw link volg krijg ik dan ook geen antwoord op mijn vraag.

Ik ben gewoon benieuwd of er vaak iets kapot gaat aan zo'n unit, en wat dan, en wat het dan kost :)

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:21
Yellos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:31:
[...]

Bedankt voor deze link, Helaas heb ik veel te veel vrije tijd en heb ik vrijwel het hele forum al doorgelezen.

Ik ben bekend met de zoekfunctie en ook gezocht binnen het forum maar zonder resultaat. Als ik jouw link volg krijg ik dan ook geen antwoord op mijn vraag.

Ik ben gewoon benieuwd of er vaak iets kapot gaat aan zo'n unit, en wat dan, en wat het dan kost :)
Kapotte onderdelen hoor je weinig over, dit zal dus ook weinig tot niet voorkomen.

• GermanPivo
Maarten_tzr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:19:
[...]

Voor die warmteverliesberekening heb ik nogal wat gegevens nodig m.b.t. lambdawaardes, gebruikte materialen etc. Daar moet ik zo veel in gokken dat ik betwijfel of ik daar een goede waarde uit krijg?
Weet je je gasverbruik per jaar van de afgelopen paar jaar? En wat verbruik je in een maand als juli?

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 29-09-2022 16:46 ]

• Maarten_tzr
GermanPivo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:41:
[...]

Weet je je gasverbruik per jaar van de afgelopen paar jaar?
We hebben pas 1 afrekening meegemaakt. Dat was 1800m3 gas, van afgelopen jaar. Wel met veel thuis werken en behalve 's nachts de thermostaat op 20/21.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:46
Dit is hoe het er nu hier uit ziet (afvoeren moeten nog gemaakt/afgewerkt worden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6X5axQoWjk2JgzuYvwGqRkb4GM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBK9MNez0Qf4dX9ZjudrfDC4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/latoX3H_0ZCdthF7MMG026q0O3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xocGxWXCckNgcxwLuBgf8xBN.jpg?f=fotoalbum_tile

Geen idee wat voor dempers het zijn, ze zien er soortgelijk uit, maar het kan zo maar een (veel) hardere of aliexpress variant zijn natuurlijk :+

Verder 0 demping tussen beugel en muur. Volgens installateur is dat zinloos en helpt alleen meer massa...

En wat mij nu pas opvalt is dat de bevestigingspunten van het verticale profiel aan de muur allemaal boven het horizontale profiel zitten. Zou dat extra resonantie kunnen geven omdat de onderkant "los" tegen de muur aan kan trillen?

EDIT: Is het ook wel normaal dat er zo'n brede/grote alu/rvs ring onder die trillingsdempers zit?
Pagina: 1 ... 221 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic