23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Jij bent de MHI kenner. Ik niet.GermanPivo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:17:
[...]
Maar dan moet @KoningPaulus wel een ZS-W nemen, anders heeft hij er alsnog niks aan.
Eens hoor, Ik heb hier geen ervaring mee, en ben dus niet gehinderd door enige vorm van praktische kennisMotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]
Hoeveel mensen hebben hier de winter van 2 jaar geleden meegemaakt? Wedden dat als je ooit 1 of 2 weken vorst gaat meemaken dat je dat ding niet meer in de nacht uitzet. Keihard blazen om van 16/17/18 graden naar 20 te komen. Te warme wind in je kamer lokaal en op andere plekken te koud. Koude stoelen en muren etc. Het is gewoon niet comfortabel. Maar ieder zijn ding. Ik stook zo nu 2 jaar zo en het is voor mij het comfortabelst.
Nuance. het is natuurlijk rommelen in de marge als het maar om een paar dagen gaat. Dan kan ik me goed voorstellen dat comfort geprefereerd wordt...
Klopt, dat bestaat niet. Wat je merkt is het ontbreken van de straling van een warm object naar jou toe. Je zou hetzelfde effect moeten krijgen als je bv een stuk alufolie tussen jou en de warme muur hangt, als die muur warmer is dan de lucht/folie.Martin7182 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:21:
[...]
Is heel persoonlijk. Koude massa heeft ook zo zijn voordelen. Volgens mij bestaat er geen 'koudestraling', maar ervaar je de warmtestraling van je lichaam naar een koud object als 'koude'. Bij warmtegeleiding heb je dat effect ook; pak in de ene hand een metalen buis van 20° C en in de andere hand een pvc pijp van 20° C
Bij een BBQ of open haard is dit ook makkelijk merkbaar op enige afstand (groot genoeg dat het niet door convectie warm op je gezicht is).
@w00key Juist bij slechte isolatie is nachtverlaging logischer want dan is je verlies veel groter en stook je dus veel meer voor niks. Bij perfecte isolatie maakt het niet uit (want geen verlies betekent geen warmtevraag dus niet stoken) dus als je goede isolatie hebt is het juist een afweging of comfort opweegt tegen de stookkosten (als je trage verwarming hebt waardoor nachtverlaging comfortverlies in de ochtend geeft). Dit laatste is precies bij mij het geval want overnacht verlies ik zelfs bij 0 graden buiten nauwelijks een halve graad maar de vloerverwarming is baggertraag dus hou ik constante temperatuur aan. Nu we met de airco gaan verwarmen is het mogelijk wel nuttig om het 's nachts uit te zetten. Zowel omdat het veel sneller is en omdat de COP hoger is bij hogere buitentemperatuur.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Groot verschil met je cv. Rondom radiatoren die als het moet, 80 graden eruit knallen. Je hebt nu 1 "lullige" unit aan je muur hangen. Maar zelfs met mijn cv probeerde ik de aanvoer zo laag mogelijk te houden ivm condensatie.verkeerslicht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:25:
[...]
Eens hoor, Ik heb hier geen ervaring mee, en ben dus niet gehinderd door enige vorm van praktische kennis. Ik ben echter wel bekend met dit fenomeen bij een gas-CV. Alleen dat keihard blazen niet uiteraard. Maar als dat blazen om 5 uur 's ochtends is en de temp is bereikt als ik beneden kom, dan heb ik daar weer minder problemen mee.
Nuance. het is natuurlijk rommelen in de marge als het maar om een paar dagen gaat. Dan kan ik me goed voorstellen dat comfort geprefereerd wordt...
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
/f/image/WTYJvblGHlnG8JQ1XnEsVjaq.png?f=fotoalbum_large)
Ik vrees dat de hoofd printplaat defect is en laat dat nu net een van de duurste onderdelen zijn
[ Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 27-09-2022 14:45 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Veel kouder dan Polar Vortex 2022 wordt het niet toch? We hadden bijna een elfstedentocht. Ook dan staat het hier 's nachts uit, maar ik kan me voorstellen dat sommigen het dan ipv helemaal uit alleen een graad of 2 lager zet.MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]
Hoeveel mensen hebben hier de winter van 2 jaar geleden meegemaakt? Wedden dat als je ooit 1 of 2 weken vorst gaat meemaken dat je dat ding niet meer in de nacht uitzet. Keihard blazen om van 16/17/18 graden naar 20 te komen. Te warme wind in je kamer lokaal en op andere plekken te koud. Koude stoelen en muren etc. Het is gewoon niet comfortabel. Maar ieder zijn ding. Ik stook zo nu 2 jaar zo en het is voor mij het comfortabelst (en zuinig).
Tot het overdag vriest is elk apparaat snel genoeg om whatever stook schema bij te houden.
Komt dit misschien toch door de zwaardere multisplit? Ik herken geen van deze issues met mijn singel split 4.2 Stylish.Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:21:
[...]
Hij draait zelf af en toe koud om lucht te verplaatsen. Er is geen haardstand.
Het is te warm aan het einde en te koud aan het begin.
En let in het verhaal op de instelling. 23 vragen en aangaan (fysiek is het dan onder de 20 graden in de woonkamer). Dan pas uitgaan als ik 21,5 vraag (fysiek is het dan 23 graden in de woonkamer)![]()
Kamer 18 a 19 graden, airco meet 22, set point op 20. Hij gaat rustig verwarmen en blijft dat doen, ruimte wordt helemaal 20.5 a 21 graden. Unit blijft 22 aangeven. Geen koude lucht gevoeld, soms wel maar net lauw.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Relax, als we een week vorst krijgen dan gaat hij heus wel wat langer aan. Ik hoef niet zo nodig naar 20 graden en hou wel van wisselende temperaturen. De woonkamer stoken we praktisch nooit in de winter, is ook goed voor de kamerplantenMotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]
Hoeveel mensen hebben hier de winter van 2 jaar geleden meegemaakt? Wedden dat als je ooit 1 of 2 weken vorst gaat meemaken dat je dat ding niet meer in de nacht uitzet. Keihard blazen om van 16/17/18 graden naar 20 te komen. Te warme wind in je kamer lokaal en op andere plekken te koud. Koude stoelen en muren etc. Het is gewoon niet comfortabel. Maar ieder zijn ding. Ik stook zo nu 2 jaar zo en het is voor mij het comfortabelst (en zuinig).
Oh, dit knopje bestaat niet in jouw / Nederlandse versie? Dat is wel irritant. Mijn LG doet dat ook niet, overigens.Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:21:
[...]
Hij draait zelf af en toe koud om lucht te verplaatsen. Er is geen haardstand.
Het is te warm aan het einde en te koud aan het begin.
En let in het verhaal op de instelling. 23 vragen en aangaan (fysiek is het dan onder de 20 graden in de woonkamer). Dan pas uitgaan als ik 21,5 vraag (fysiek is het dan 23 graden in de woonkamer)![]()

Bij welk merk kon je dat wel instellen, weet iemand dat?
Zoals ik al zei. Ieder zijn ding.Martin7182 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:50:
[...]
Relax, als we een week vorst krijgen dan gaat hij heus wel wat langer aan. Ik hoef niet zo nodig naar 20 graden en hou wel van wisselende temperaturen. De woonkamer stoken we praktisch nooit in de winter, is ook goed voor de kamerplanten
Het grappige is. Zojuist de stroom er geheel afgehad en nu staan alle 3 units ongeveer 1 tot 1,5 graad van de daadwerkelijke kamertemperatuur af. In plaats van 4 graden verschil. Schiet mij maar lek. Ben benieuwd of het nu anders gaat als ik weer ga verwarmen. Straks testen.marcovandam schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:46:
[...]
Komt dit misschien toch door de zwaardere multisplit? Ik herken geen van deze issues met mijn singel split 4.2 Stylish.
Kamer 18 a 19 graden, airco meet 22, set point op 20. Hij gaat rustig verwarmen en blijft dat doen, ruimte wordt helemaal 20.5 a 21 graden. Unit blijft 22 aangeven. Geen koude lucht gevoeld, soms wel maar net lauw.
Misschien dat er buiten gewoon iets niet helemaal goed gaat in de unitregelingen.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Niet om het een of ander, maar heb je het al voorgelegd aan je installateur? Die mag ook zijn best toch doen na het aftikken van een paar duizend euro?Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:04:
[...]
Het grappige is. Zojuist de stroom er geheel afgehad en nu staan alle 3 units ongeveer 1 tot 1,5 graad van de daadwerkelijke kamertemperatuur af. In plaats van 4 graden verschil. Schiet mij maar lek. Ben benieuwd of het nu anders gaat als ik weer ga verwarmen. Straks testen.
Misschien dat er buiten gewoon iets niet helemaal goed gaat in de unitregelingen.
Heb je wel alle units op verwarmen staan en niet een paar nog op koelen? Koelen en verwarmen kan niet tegelijk met multi. Het is maar een suggestie.
Dank voor de tip en het meedenken; echter, dit had ik ook al onderzocht, en zo'n staafverwarming met regelaar is te installeren.GermanPivo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:27:
............
offtopic:
Ik zag laats ergens iemand die hetzelfde probleem had. Hij had een t-stuk op z'n radiator gezet zodat hij in de tussenseizoenen een elektrisch insteekelement kon gebruiken en de rest van de tijd z'n warmtepomp.
MAAR, het wordt door de fabrikanten/leveranciers dan aanbevolen, om hem niet meer in het verwarmingscircuit op te nemen.
En als je dat toch doet, dan krijg je watercirculatie door je radiator, waardoor de warmte in je CV systeem verdwijn, en niet meer wordt afgegeven door de radiator. Mogelijk is dat te voorkomen door de radiatorknop dicht te zetten. Is veel eenvoudiger natuurlijk, en je bent klaar voor rond de €100-130....
Nadeel: je stookt met COP=1. Niet echt zuinig in gebruik dus, wèl in aanschaf.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Bij MHI is dit mogelijk.w00key schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:51:
[...]
Oh, dit knopje bestaat niet in jouw / Nederlandse versie? Dat is wel irritant. Mijn LG doet dat ook niet, overigens.
[Afbeelding]
Bij welk merk kon je dat wel instellen, weet iemand dat?
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Niet lullig bedoeld maar hoe is jullie isolatie? Lees hier allemaal mensen die nu al fanatiek aan het stoken zijn overdag. Het is nu wederom binnen 20,2 zonder enige verwarming aan. En ik woon in een huis uit 1978 (wel nageisoleerd). Iedere kWh is er 1, of hij nu van zonnepanelen (heb ik ook) komt of niet.nico_09 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:26:
[Afbeelding]
Zojuist de p1 meter geïnstalleerd.
Zonnepanelen leveren op hetzelfde moment 300 watt terug. Dit zou betekenen dat de airco die nu verwamt maximaal 150 watt verbruikt... Dit lijkt mij prima. Uiteraard is het nog minder gezien de rest van het huis ook stroom verbruikt.
Draai nu op eco stand
Die weet niet wat die doet en kan niets. De boel slopen kan ik zelf ook. Zegt dat genoeg?MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:11:
[...]
Niet om het een of ander, maar heb je het al voorgelegd aan je installateur? Die mag ook zijn best toch doen na het aftikken van een paar duizend euro?
Heb je wel alle units op verwarmen staan en niet een paar nog op koelen? Koelen en verwarmen kan niet tegelijk met multi. Het is maar een suggestie.
Die schakel ik ook pas in als ik alle mogelijkheden heb uitgeput en aangezien ik gister of eergisteren pas achter die andere instelling kwam... Die staat niet in de losse handleiding.
Dit gaat ook over elektronica en daar zal Daikin toch echt zelf bij moeten komen (Na zijn aansturing helaas).
Is het zo erg met die man? Ik heb 1 keer, na kort gebruik, een irritante piep in mijn buitenunit gehad. Binnen een week stond er een mannetje van Daikin aan mijn deur. Laten oplossen die boel. Je hebt ervoor betaald.Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:43:
[...]
Die weet niet wat die doet en kan niets. De boel slopen kan ik zelf ook. Zegt dat genoeg?![]()
Die schakel ik ook pas in als ik alle mogelijkheden heb uitgeput en aangezien ik gister of eergisteren pas achter die andere instelling kwam... Die staat niet in de losse handleiding.
Dit gaat ook over elektronica en daar zal Daikin toch echt zelf bij moeten komen (Na zijn aansturing helaas).
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 27-09-2022 15:47 ]
Oke hou je vast! Komt ieMotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:47:
[...]
Is het zo erg met die man? Ik heb 1 keer, na kort gebruik, een irritante piep in mijn buitenunit gehad. Binnen een week stond er een mannetje van Daikin aan mijn deur. Laten oplossen die boel. Je hebt ervoor betaald.
- Te weinig koelmiddel in systeem wat extra vulling nodig had, bij herinstallatie gewoon weer willen doen en Daikin monteur erbij die niets er van vindt totdat de backoffice ingrijpt en zegt wel doen, bijvullen anders weer problemen bij warmere temperaturen!
-1 kilo teveel vullen,
- water in de installatie,
-buitenunit compleet moeten laten vervangen,
-Mindere unit ervoor terugkrijgen,
-binnenkabels verkeerd om aangesloten,
-verkeerde koelleidingen op de 5KW,
-3,5kw aansluiten ipv een 5 kw en alles er weer af moeten halen
-slechte verbindingen,
-slecht schoongemaakte verbindingen,
-pompje defect na 1 week,
-jaar laten wachten op afhandelingen,
-zeer louche en uiteindelijk juridische afhandeling en nog voor willen laten betalen ook,
-condensafvoer die omhoog loopt in plaats omlaag en een 2e aan moeten laten leggen met nog een gat --door de muur, omdat het anders niet op te lossen was,
-lekkende binnenunit,
-slecht advies in berekeningen.
-Van garantie af willen zien, omdat hij er geen zin meer in heeft. De dikgedrukte dingen kunnen ook buiten hem liggen.
- verkeerd boren
- door bestaande elektra in de muur boren
Samen met Daikin een potje ervan gemaakt en Daikin is hier ook niet heel netjes in geweest. Dat laat ik nu even buiten schot en doet er niet toe.
Bij andere mensen een potje gemaakt van ingebouwde leidingen in de muur en ook willen laten betalen voor herstel.
[ Voor 4% gewijzigd door Sarge_ op 27-09-2022 16:00 ]
Het is de afgelopen 2 weken erg snel van te warm naar fris gegaan. Zonder stoken kom ik inderdaad rond de 20 graden uit, maar ik wil het net iets warmer hebben en ik heb daar wel 2-3 kWh voor over.MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:36:
[...]
Niet lullig bedoeld maar hoe is jullie isolatie? Lees hier allemaal mensen die nu al fanatiek aan het stoken zijn overdag. Het is nu wederom binnen 20,2 zonder enige verwarming aan. En ik woon in een huis uit 1978 (wel nageisoleerd). Iedere kWh is er 1, of hij nu van zonnepanelen (heb ik ook) komt of niet.
Ik weet niet wat dat stupid unit vandaag heeft maar hij wilt of erg fanatiek stoken, 500W is gewoon te veel, of niks doen. Oh well. L/L yaay.
In en in triest. (Ik weet weer waarom ik een rechtsbijstand verzekering heb).Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
[...]
Oke hou je vast! Komt ie
- Te weinig koelmiddel in systeem wat extra vulling nodig had, bij herinstallatie gewoon weer willen doen en Daikin monteur erbij die niets er van vindt totdat de backoffice ingrijpt en zegt wel doen, bijvullen anders weer problemen bij warmere temperaturen!
-1 kilo teveel vullen,
- water in de installatie,
-buitenunit compleet moeten laten vervangen,
-Mindere unit ervoor terugkrijgen,
-binnenkabels verkeerd om aangesloten,
-verkeerde koelleidingen op de 5KW,
-3,5kw aansluiten ipv een 5 kw en alles er weer af moeten halen
-slechte verbindingen,
-slecht schoongemaakte verbindingen,
-pompje defect na 1 week,
-jaar laten wachten op afhandelingen,
-zeer louche en uiteindelijk juridische afhandeling en nog voor willen laten betalen ook,
-condensafvoer die omhoog loopt in plaats omlaag en een 2e aan moeten laten leggen met nog een gat --door de muur, omdat het anders niet op te lossen was,
-lekkende binnenunit,
-slecht advies in berekeningen.
-Van garantie af willen zien, omdat hij er geen zin meer in heeft. De dikgedrukte dingen kunnen ook buiten hem liggen.
- verkeerd boren
- door bestaande elektra in de muur boren
Samen met Daikin een potje ervan gemaakt en Daikin is hier ook niet heel netjes in geweest. Dat laat ik nu even buiten schot en doet er niet toe.
Bij andere mensen een potje gemaakt van ingebouwde leidingen in de muur en ook willen laten betalen voor herstel.
Maar bel gewoon even met de technische dienst van Daikin. Ik heb daar louter goede ervaringen mee gehad. Leg daar je probleem weg. Nooit geschoten, altijd mis.
"In het geval van het SCM-multisysteem kan de Open haard-functie de ruimte buitensporig verwarmen"
Hey, betekent dit dat de truuk met 1x heat, dan de rest op "fan" ook werkt bij MHI? Dat levert fantastische rendement op hier bij LG.
Bij luchtverwarming heeft ventilatie ook veel invloed, een goed geventileerde huis of slecht geventileerd maakt uit in verbruik en wel of geen WTW.verkeerslicht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:44:
[...]
Mooi om die verschillende ervaringen te lezen. Kan er zelf nog niet over meepraten, maar dat komt wel binnenkort.
Door de bank genomen zou dus gesteld kunnen worden dat voor huizen met weinig warmteverlies de airco aan laten staan (met een lager setpoint) gunstig kan zijn, terwijl dit voor minder huizen met een groter warmteverlies gunstiger kan zijn om hem een tijdje uit te zetten 's nachts. Uiteraard hierbij rekeninghoudend met de buitentemperatuur, want dit gaat waarschijnlijk pas gelden onder een bepaalde temperatuur.
Aangaande je laatste opmerking, zie hier:
http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/
Dat stukje over vloerverwarming valt niet zomaar te zeggen, ligt sterk aan vloerisolatie en welk systeem als vloerverwarming wordt gebruikt.
Maar dat je wat bespaard klopt echter het systeem is zo traag dat nachtverlaging weinig wordt gedaan.
Ben ik overdag thuis zoals het weekend kies ik minder vaak voor uitzetten in de nacht maar een kleine nachtverlaging omdat dan de winst veel minder klein is.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 18:21 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nu op zoek naar een grotere (3,5kw) van Daikin. Echter, ik zie door de bomen het bos niet meer welke unit nou goed is.
Is de Daikin Siesta Perfera Airco aan te bevelen? Deze unit kost mij 948,--
Verdamper de ATXP35M 500,--
Ja klopt, maar daarvoor hoeft de openhaard functie niet perse aan. Ventileren aanzetten terwijl er in een andere ruimte wordt verwarmd doet hetzelfde.w00key schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:08:
[...]
"In het geval van het SCM-multisysteem kan de Open haard-functie de ruimte buitensporig verwarmen"
Hey, betekent dit dat de truuk met 1x heat, dan de rest op "fan" ook werkt bij MHI? Dat levert fantastische rendement op hier bij LG.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Siesta of Perfera? Zijn 2 verschillende. Maar Perfera is top vind ik als gebruiker. Meest gekozen van Daikin hierin het topic, naast de duurdere Stylish als tweede.patrickt35 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:26:
Ik heb een airco aangeschaft(qlima), echter achteraf blijkt deze te klein te zijn (2,6kw).
Nu op zoek naar een grotere (3,5kw) van Daikin. Echter, ik zie door de bomen het bos niet meer welke unit nou goed is.
Siesta is als ik me niet vergis wat goedkoper en iets minder zuinig. Voor vergelijk even de specs bekijken.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 27-09-2022 18:36 ]
De omschrijving is als volgt:MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:34:
[...]
Siesta of Perfera? Zijn 2 verschillende. Maar Perfera is top vind ik als gebruiker. Meest gekozen van Daikin hierin het topic, naast de duurdere Stylish als tweede.
Daikin Siesta Perfera Airco - single split condens. lucht | ARXM35R
Fact.omschr.: DAIK PERF BUITENDEEL 3,5KW R32
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ATXM-N.htmlpatrickt35 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:37:
[...]
De omschrijving is als volgt:
Daikin Siesta Perfera Airco - single split condens. lucht | ARXM35R
Fact.omschr.: DAIK PERF BUITENDEEL 3,5KW R32
https://www.daikin.nl/nl_...r-heat-pumps/perfera.html
In een nieuwere versie (voor 20,25 en 35) staat het iets anders volgens mij:Sander-B schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:45:
Het staat beschreven op pagina 76 van de service manual: https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf
De "functie" heet Heating overload protective control.
Nieuwste versie
https://www.coolmark.nl/m...databook/21-SRK-T-299.pdf
pagina 138
@ThaBEN Dit is een nieuwere versie van die technical manual als je < 5,0 hebt
In de oude versie ookjobr schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:04:
[...]
In een nieuwere versie (voor 20,25 en 35) staat het iets anders volgens mij: https://www.coolmark.nl/m...databook/21-SRK-T-299.pdf
pagina 138
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Hier is letterlijk de setpoint met 2c opgeschoven na aanpassing precies wat de handleiding zegt wat het doet.Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:30:
[...]
Ik heb het schema van @Servee en @mr_evil08 nu even uitgeprobeerd. Ik deel het even want ergens zal het anderen misschien helpen en ik kom er nog niet uit. Mijn hoofd gaat echt even op uit.
Mijn resultaten voor verandering:
De vraag ingesteld op 21 graden, gaat op 20 graden aan, maar maakt het 23 graden. De unit zelf meet 25 graden en tijdens het verwarmen 24 graden (25 graden is dan voor hem 21 in de kamer). Ik vermoed echt dat de koude aanzuiging de unit laat doorschieten.
Na verandering
De instellingen veranderd op de afstandsbediening.
Unit bleef uit en ging niet aan, dus ruimte afgekoeld met de deur open tot onder de 20 graden om te testen. Moest de unit op 23 graden zetten voordat hij aanging.
Bleef vervolgens 2 uur lang draaien om de ruimte zeker tot 22,5 te verwarmen (in de buurt van de airco weer tot 23,5 graden). Ik vermoed zonder tussenstops, maar ik ben tussendoor de ruimte uitgeweest. 1,8kw verbruikt in 2 uur tijd. Let op, de unit ging pas uit toen ik stap voor stap de vraag terugdraaide tot 21,5 graden????!
De unit zelf meet 23 graden (wat 21 graden ruimte is) en tijdens verwarmen 22 graden. Loopt langzaam op naar 24 graden. Na het verwarmen als alles uit staat meet de unit 25 graden (23 graden ruimte).
Dingen die opvallen:
- De temperatuur van de unit zelf is met de instelling van de AB, 2 graden omlaag gegaan.
- Gaat pas aan bij fysieke vraag van 23 graden als het binnen 20 graden is. Gaat pas uit bij 21,5 vraag als het binnen 23 graden is.
- Lang constant blijven draaien en relatief hoog verbruik.
- Andere units warmen op door het bleeden en denken, ik doe lekker niets.
- Er zit steeds 1 graad verschil in wat de unit meet als hij aan of uit staat. Ongeacht blaasrichtingen enz.
Nu had ik ook het vermogen terug geschroefd naar 50% en 2 dingen tegelijk veranderen is nooit handig, want dan weet je nog niets, maar ik verwacht niet dat dit veel uitmaakt. Kan mij wel voorstellen dat hij minder vermogen heeft om het in een kortere tijd te doen en daardoor langer blijft draaien, maar had niet het idee dat de unit niet warm genoeg werd.
Ik heb de instelling van de AB dus van 2 naar 0 gezet. Die kan ik nog op 1 proberen en kijken of er een gulle middenweg is.
Ik snap ook dat er een graad overshoot zal zijn, maar dit is teveel. Dan moet ik in een sauna zitten of in de kou wachten tot het 18 graden is geworden voordat dat ding iets gaan doen.
Ideeën?
Verbruik is ongewijzigd.
Maar je geeft het antwoord al je airco geeft 25c kamertemperatuur aan terwijl het 21c is.
De kamertemperatuurvoeler binnen de App wordt niet aangepast, het blijft hetzelfde aangeven, alleen het gedrag wordt anders alsof je zelf de setpoint 2c anders zet dan gewenst.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 19:24 ]
Vandaag ook maar eens een poging gedaan. -2 naar beneden gebracht en zowaar 20=20 graden en 21=21. Verbruik blijft netjes laag met 200 Watt dus helemaal goed.mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:52:
[...]
Hier SU 7+0 ingesteld, werkt prima.
Daarnaast heb ik wel vraagbesturing binnen de App ingesteld op 40% in het voor/najaar, daarmee dwing ik hem om niet hoog te starten(mensen met multisplit moeten dit op alle binnenunits instellen), instelling blijft bewaard en wijzigt pas als je dat zelf doet.
Daarmee zie ik de buitenunit compressor ook terug gaan naar 12 ipv bij 16 of 20 al uit te vallen(vraagbesturing instellen).
De schema wat jij toont was ik laatst kwijt, en via search functie lastig te vinden gezien een afbeelding is.
Bij deze de uitgetypte versie zodat mensen het makkelijker terug kunnen vinden.
(Daikin FTXM / RTXM setpoint klopt niet).
5.6.2 To adjust target set temperature in heating operation
Information:
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.
Target temperature = remote controller set temperature + 2.5c
Example: Remote controller set temperature = 20c
Target remperature = 20c + 2.5c = 22.5c
Thermo off temperature = 24.5c
Remote:
1. Press both temp down/up & Mode simultaneously.
2. Press temp up.
3. Select SU.
4. Press Mode to confirm.
5. press Temp up.
6. Select 7.
7. Press Mode to confirm.
8. Press temp up.
9. Select the value to set the desired target temperature:
0 = -2.0c
1 = -1.0c
2 = 0.0c
3 = +1.0c
4 = +2.0c
Press mode to confirm.
Letop ik heb de binnenunit gemod, de voeler hangt aan een 20 meter kabel, Daikin heeft geen oplossing voor mijn binnenunit dus je moet zelf met soldeerapparaat aan de gang, het regelgedrag wordt daardoor een stuk beter, in verleden gaf hier de kamertemperatuur 25c aan terwijl het niet klopt(gaat zich dan inhouden kwa vermogen de voeler zit naast de uitblaasklep en wordt beinvloed door zijn eigen lucht).
Bedankt @Servee en @mr_evil08. Na 4 jaar meelezen leer je nog steeds hier.
Ik heb het begin dit jaar ook geprobeerd en regelde strak op setpoint dat was echt dikke prima.MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:27:
[...]
Vandaag ook maar eens een poging gedaan. -2 naar beneden gebracht en zowaar 20=20 graden en 21=21. Verbruik blijft netjes laag met 200 Watt dus helemaal goed.![]()
Bedankt @Servee en @mr_evil08. Na 4 jaar meelezen leer je nog steeds hier.
Echter wat deze setting dus ook doet is de thermo-off temperatuur ook met 2 graden verlagen. In tussenseizoen perfect maar als het flink kouder is dan gaat de unit tijdens opwarmen veel sneller uit juist vanwege die -2 temperatuur.
Wat mij opviel (in de grafieken, niet in comfort) dat bv bij eerste koude opstart en bij defrosts de unit dus in fases gaat opwarmen uit en aan juist door die -2 aanpassing. Wat resulteerde in soms wel 3 tot 4 x opnieuw opstarten vanwege uitgaan want thermo off temperatuur bereikt. De standaard setting doet dit dus niet en gaat dan in 1x door vanwege de +2 thermo off temperatuur. Dus meer “pendel” gedrag en toen ben ik weer terug gegaan naar default en daar staat die nu nog steeds op maar setpoint regelen dat ging wel prima.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik ga hem in de gaten houden. Tot nu toe heb ik bij buiten hier 8,7 graden 1 strakke run met setpoint 21.Servee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:04:
[...]
Ik heb het begin dit jaar ook geprobeerd en regelde strak op setpoint dat was echt dikke prima.
Echter wat deze setting dus ook doet is de thermo-off temperatuur ook met 2 graden verlagen. In tussenseizoen perfect maar als het flink kouder is dan gaat de unit tijdens opwarmen veel sneller uit juist vanwege die -2 temperatuur.
Wat mij opviel (in de grafieken, niet in comfort) dat bv bij eerste koude opstart en bij defrosts de unit dus in fases gaat opwarmen uit en aan juist door die -2 aanpassing. Wat resulteerde in soms wel 3 tot 4 x opnieuw opstarten vanwege uitgaan want thermo off temperatuur bereikt. De standaard setting doet dit dus niet en gaat dan in 1x door vanwege de +2 thermo off temperatuur. Dus meer “pendel” gedrag en toen ben ik weer terug gegaan naar default en daar staat die nu nog steeds op maar setpoint regelen dat ging wel prima.
Nu op ingestelde temperatuur op 20 en blijft netjes draaien.
Verbruikt zo'n beetje 350 watt op eco stand.
Lijkt me prima voor een 5kw model.
Ik doelde meer op koude start rond of onder vriespunt bij een afgekoelde kamer en bij defrosts meestal ook bij paar graden onder nul en/of dichte mist. Als de unit dan eenmaal draait dan alsnog prima strakke setpoint.MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:13:
[...]
Ik ga hem in de gaten houden. Tot nu toe heb ik bij buiten hier 8,7 graden 1 strakke run met setpoint 21.
[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 27-09-2022 20:36 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Welke truc hebben we het hier over en wat is het resultaat?w00key schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:08:
[...]
Ik zat wel al na te denken of je die open haard functie niet op een of andere manier kan gebruiken om de warmte sneller te verspreiden in de ruimte en mogelijk de interval van pendelen korter houden, vanuit de gedachte dat de thermostaat in de binnenunit sneller zakt in temperatuur, indien de fan non-stop blijft draaien.
Is het ongeveer zoiets?
Hartstikke bedanktjobr schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:04:
[...]
In een nieuwere versie (voor 20,25 en 35) staat het iets anders volgens mij:
Nieuwste versie
https://www.coolmark.nl/m...databook/21-SRK-T-299.pdf
pagina 138
Dank aan MotorBeast die e.e.a. heeft kunnen verhelderen en op weg helpen.
Meesten hebben als argument ja 3.5kw zit dan ook volle toeren te draaien om te verwarmen en 5 kw rustig. In mijn optiek als het al zou zijn kan ik nu nog gewoon bij verwarmen met cv. Ik ben al blij met besparing van 50 % alles erboven is meegenomen.
Volle toeren draaien tja is het persè slecht zal dan enkele moment opnames zijn. Misschien mis ik iets van installateurs wel weten
[ Voor 0% gewijzigd door Offens1490 op 27-09-2022 21:34 . Reden: Typo ]
AnimeAdicted
Wat voor prijzen heb je gekregen?Offens1490 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:38:
Toch apart enkele offertes laten komen voor MHI. Waar enkele stug 5 kw pushen (niet mekkeren als je te weinig vermogen hebt)en andere zeggen nou 3.5 moet ook kunnen wanneer is het voor het laatst -10.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Hier een voorbeeld van hoe dat eruit zag, heb het een paar dagen aangekeken en toen werd ik doodongelukkigMotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:13:
[...]
Ik ga hem in de gaten houden. Tot nu toe heb ik bij buiten hier 8,7 graden 1 strakke run met setpoint 21.
Daikin FTXM35R/RXM35R
3.5 kw nette prijs kaal 1900,- excl meerwerk
5.0 kw moet nog komen maar heb wel meerwerk eerste kladje kwam op 2600.
Meerwerk bij zit hem in dakdoorvoer garage en extra groep trekken van meterkast naar garage.(woonkamer grenst aan de garage)
Ik heb recht to recht aan mbt instalatie van unit(s)
Bedrijven zijn voornamelijk in Limburg/Brabant gevestigd.
AnimeAdicted
Als voorbeeld, veel merken bieden ze aan. Vind ze persoonlijk niet heel mooi.
Op 1,40m hoogte een wandmodel ophangen is toch ook niet zo gek? Heb wel eens foto's voorbij zien komen van installaties met een wandmodel laag gemonteerd.
www.highflow.nl
Dit klinkt mij ook logisch, maar is dit ook wel zo? Iemand ervaring in?Offens1490 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:38:
Toch apart enkele offertes laten komen voor MHI. Waar enkele stug 5 kw pushen (niet mekkeren als je te weinig vermogen hebt)en andere zeggen nou 3.5 moet ook kunnen wanneer is het voor het laatst -10.
Dank aan MoterBeast die e.e.a. heeft kunnen verhelderen en op weg helpen.
Meesten hebben als argument ja 3.5kw zit dan ook volle toeren te draaien om te verwarmen en 5 kw rustig. In mijn optiek als het al zou zijn kan ik nu nog gewoon bij verwarmen met cv. Ik ben al blij met besparing van 50 % alles erboven is meegenomen.
Volle toeren draaien tja is het persè slecht zal dan enkele moment opnames zijn. Misschien mis ik iets van installateurs wel weten
Nee dat zie je verkeerd. Bij mij wordt wel degelijk de temperatuur van de voeler aangepast in de app. Wanneer ik die setting doe via de AB, verlaag ik dus echt de voeler. Eerst was 25 graden voeler, 21 graden fysiek.mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:22:
[...]
Hier is letterlijk de setpoint met 2c opgeschoven na aanpassing precies wat de handleiding zegt wat het doet.
Verbruik is ongewijzigd.
Maar je geeft het antwoord al je airco geeft 25c kamertemperatuur aan terwijl het 21c is.
De kamertemperatuurvoeler binnen de App wordt niet aangepast, het blijft hetzelfde aangeven, alleen het gedrag wordt anders alsof je zelf de setpoint 2c anders zet dan gewenst.
Nu is 25 graden voeler, 23 graden fysiek.
Oftewel 23 graden voeler is nu 21 geworden.
Ja en een 5kw zit als de malle te pendelen(kost je redement) als het een beetje warmer wordt buiten en laat dat nou heel vaak voorkomen in Nederland.Offens1490 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:38:
Dank aan MoterBeast die e.e.a. heeft kunnen verhelderen en op weg helpen.
Stel aan jezelf eens de vraag, hoe vaak is het -10 in Nederland?
Hoe vaak hebben wij 11 steden tochten op ijs in Nederland?
Ga je op extremen berekenen of pak je de meest gangbare zaken in Nederland?
Komt de winter des d00ds waarom niet tijdelijk bijverwarmen met een kacheltje als het toch niet lukt?
Even een praktijk voorbeeld, ik heb al verwarmd tijdens -12 buiten.
Het hield niet zoveel meer over maar kon het prima warm houden en dat voor 2 dagen en toen was het alweer fors warmer buiten...
Belangrijk is kijk naar het minimaal vermogen wat de warmtepomp kan om die zo laag mogelijk te houden.
En ik vind koelen in de zomer toch wel een pluspunt.
Probleem bij mij is dat ik de ON tempertuur vooral aan het verlagen ben, want hij schiet nog steeds door naar 22 a 23 graden. Nu alleen in veel langere runs. Misschien dat het laatste niet erg is, maar wel langer aan.Servee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:04:
[...]
Ik heb het begin dit jaar ook geprobeerd en regelde strak op setpoint dat was echt dikke prima.
Apart want hier regelde de unit strak op setpoint en als het vermogen hoger was dan de vraag ging de unit gewoon uit. Nooit geen overshoot met die setting gezien. Nu was dit wel in een koude periode dus een andere situatie maar het lijkt erop dat jouw unit flink oversized is dan krijg je dit soort gedrag en resultaat.Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:41:
[...]
Probleem bij mij is dat ik de ON tempertuur vooral aan het verlagen ben, want hij schiet nog steeds door naar 22 a 23 graden. Nu alleen in veel langere runs. Misschien dat het laatste niet erg is, maar wel langer aan.
Daikin FTXM35R/RXM35R
welk deel van nl?arie-verdetti schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:50:
[...]
ik heb een adresje die heeft 150 euro met solderen en in bedrijfstellen gerekend
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:39:
[...]
Ja en een 5kw zit als de malle te pendelen(kost je redement) als het een beetje warmer wordt buiten en laat dat nou heel vaak voorkomen in Nederland.
Komt de winter des d00ds waarom niet tijdelijk bijverwarmen met een kacheltje als het toch niet lukt?
Het hield niet zoveel meer over maar kon het prima warm houden en dat voor 2 dagen en toen was het alweer fors warmer buiten...
Belangrijk is kijk naar het minimaal vermogen wat de warmtepomp kan om die zo laag mogelijk te houden.
:strip_exif()/f/image/lKuQuJBYAMeXTsR4gGWCatOQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier plaatje kunnen we beter ontleden hoe je deze tabel uitleest. Interessant ook voor andere.
Puur als ik het lees minimaal vermogen 3.5 kw->0.9 kw en voor de 5.0 kw-> 1.3 kw als ik het goed lees.
[ Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 27-09-2022 21:49 ]
AnimeAdicted
siesta is niet uit nl of wel?patrickt35 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:26:
Ik heb een airco aangeschaft(qlima), echter achteraf blijkt deze te klein te zijn (2,6kw).
volgens mij geen r32 maar ander gas?
Daar kan ik inkomen, een te grote unit, maar dan zou je korte shoots en pendelen zien, dikke hitte erin. Nu gaat hij lang door terwijl de ruimte al op temperatuur is. Hij meet gewoon weg slecht.Servee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:46:
[...]
Apart want hier regelde de unit strak op setpoint en als het vermogen hoger was dan de vraag ging de unit gewoon uit. Nooit geen overshoot met die setting gezien. Nu was dit wel in een koude periode dus een andere situatie maar het lijkt erop dat jouw unit flink oversized is dan krijg je dit soort gedrag.
Ik wil bijvoorbeeld dat hij aan gaat op 20 (liever 20,5 maar dat is utopie), dan uit op 21,5 max. Nu staat hij nog te draaien terwijl al 22 graden is. Hele ruimte opgewarmd. Pas als de unit uitgaat, meet de voeler een hogere temperatuur.
Lijkt mij echt een designfout van de Stylish
Ik denk dat je eens een warmteverlies berekening moet maken op basis van je huidige situatie.Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:50:
[...]
Daar kan ik inkomen, een te grote unit, maar dan zou je korte shoots en pendelen zien, dikke hitte erin. Nu gaat hij lang door terwijl de ruimte al op temperatuur is. Hij meet gewoon weg slecht.
Ik wil bijvoorbeeld dat hij aan gaat op 20 (liever 20,5 maar dat is utopie), dan uit op 21,5 max. Nu staat hij nog te draaien terwijl al 22 graden is. Hele ruimte opgewarmd. Pas als de unit uitgaat, meet de voeler een hogere temperatuur.
Zie TS :en als het minimumvermogen wat hij minimaal kan transporteren teveel is voor de ruimte, dan wordt het setpoint in de ruimte inherent overschreden
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik had er inmiddels wel een paar gevonden, en zelfs die goedkopere binnenunits alleen kosten dan net zoveel als een complete set van dezelfde capaciteit incl. buitenunit. Bv een LG vloermodel binnen unit is €605, terwijl een 2,5 kW set hetzelfde kost.BTS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:27:
@Naalroc https://comfortklimaat.nl...ectric-vloermodellen-sets
Als voorbeeld, veel merken bieden ze aan. Vind ze persoonlijk niet heel mooi.
Op 1,40m hoogte een wandmodel ophangen is toch ook niet zo gek? Heb wel eens foto's voorbij zien komen van installaties met een wandmodel laag gemonteerd.
Maar goed, je voorstel om een standaard binnenunit op te hangen op 1,4 m hoogte gaat ook niet werken, want ik heb daar van die mooie ijzeren stalraampjes zitten, en daarnaast is aan beide zijden geen plek
Daaronder zou hij op ca 80 cm zitten, aan de bovenkant.....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Als dat zo was dan was dit allang naar boven gekomen hier, zitten best wat stylish gebruikers hier.Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:50:
[...]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Volgens mij wordt met minimaal vermogen het stroomverbruik bedoeld, welke bij de SRK35 190watt bedraagt tijdens verwarmen.Offens1490 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:48:
[...]
[Afbeelding]
Hier plaatje kunnen we beter ontleden hoe je deze tabel uitleest. Interessant ook voor andere.
Puur als ik het lees minimaal vermogen 3.5 kw->0.9 kw en voor de 5.0 kw-> 1.3 kw als ik het goed lees.
Ik doel met name op de locatie waar de voeler zit en hoe dit beïnvloed wordt door de werking van de unit. Waarschijnlijk doordat hij lucht via de voorzijde trekt, komt er teveel langs de voeler. De Perfera heeft meer via de bovenzijde.Servee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:59:
[...]
Als dat zo was dan was dit allang naar boven gekomen hier, zitten best wat stylish gebruikers hier.
Dit geeft ook wel een beeld wat er gebeurt: Ik heb nu de unit uitgeschakeld door de temperatuur weer lager te zetten. Aanzetten bij 21,5 graden in de app (20 fysiek) en uitzetten bij 20 graden in de app (22 graden fysiek), dus door omlaag te schakelen tot hij zijn punt bereikt.
Maar goed ga wel even met Daikin en installateur checken. Opties uitgeput
[ Voor 3% gewijzigd door Sarge_ op 27-09-2022 22:04 ]
Dit zou in de winter dus al veel beter moeten gaan. Dan heeft de buitenunit ook meer werk te verrichten.Servee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:55:
[...]
Ik denk dat je eens een warmteverlies berekening moet maken op basis van je huidige situatie.
Zie TS :en als het minimumvermogen wat hij minimaal kan transporteren teveel is voor de ruimte, dan wordt het setpoint in de ruimte inherent overschreden
En dan krijg je een reactie van Daikin moet je de binnenunit maar verplaatsen waar luchtstromen onverhinderd hun werk kunnen doen en/of er geen zoninval is.Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:03:
[...]
Ik doel met name op de locatie waar de voeler zit en hoe dit beïnvloed wordt door de werking van de unit. Waarschijnlijk doordat hij lucht via de voorzijde trekt, komt er teveel langs de voeler. De Perfera heeft meer via de bovenzijde.
Dit geeft ook wel een beeld wat er gebeurt: Ik heb nu de unit uitgeschakeld door de temperatuur weer lager te zetten. Aanzetten bij 21,5 graden in de app (20 fysiek) en uitzetten bij 20 graden in de app (22 graden fysiek), dus door omlaag te schakelen tot hij zijn punt bereikt.
Maar goed ga wel even met Daikin en installateur checken. Opties uitgeput
Er zijn modellen die met een bedrade wand afstandsbediening kan verbinden waardoor de interne voeler wordt uitgeschakeld en van de bedrade wand afstandsbediening leidend wordt, mijn model had die optie net weer niet, ja er kon een wandafstandsbediening op maar dan zonder overname van de voeler.
Vraag niet welk model dat is, mogelijk heeft jouw model het.
@Sarge_mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:28:
[...]
En dan krijg je een reactie van Daikin moet je de binnenunit maar verplaatsen waar luchtstromen onverhinderd hun werk kunnen doen en/of er geen zoninval is.
Er zijn modellen die met een bedrade wand afstandsbediening kan verbinden waardoor de interne voeler wordt uitgeschakeld en van de bedrade wand afstandsbediening leidend wordt, mijn model had die optie net weer niet, ja er kon een wandafstandsbediening op maar dan zonder overname van de voeler.
Voor de Perfera R versie de BRC073A1 mogelijk ook toepasbaar op de Stylish.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Nu kunnen we via iemand een SRK35ZS-W of SRK50ZS-W laten plaatsen. De benedenverdieping bestaat uit een open keuken, woonkamer en eetkamer. 125m3 in totaal. Het is een jaren 50 woning met hr++ glas en volledig nageisoleerd (spouw, dak).
Ik dacht eerst dat een 3.5kw voldoende zou zijn, maar als ik de nodige standaard capaciteit berekeningen op internet doe dan kom ik tussen een 3.5kw en 5.0kw unit uit.
Verschil tussen beide inclusief installatie is 500 euro. Een aardig verschil dus. Wat is verstandig om te doen?
Afbeelding van de ruimte:
zsp moet je niet kopen .KoningPaulus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:56:
[...]
Zelfde bedrag, 1799 per stuk incl installatie, komt nog wel voorrijkosten, betonboringen en leidingwerk overheen. Dan heb je de unit incl wifi voorbereiding, en komt er per stuk dus nog 130 overheen voor de wifi module zelf.
Zou totaal ongeveer op 4000-4200 uitkomen voor 2 units, afhankelijk van nacalculatie.
Maar door die hoge extra prijs voor enkel wifi, doet me twijfelen of me dat wel 760 euro waard is...
De ZS-W is dus met wifi (voorbereiding) en de ZSP-W zonder schijnbaar.
laat mijn srk 5.0 op de laagste stand nu een 1,3 kilowat warmte geven. met een verbruik van 250 watt.ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:03:
[...]
Volgens mij wordt met minimaal vermogen het stroomverbruik bedoeld, welke bij de SRK35 190watt bedraagt tijdens verwarmen.
[Afbeelding]
ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:03:
[...]
Volgens mij wordt met minimaal vermogen het stroomverbruik bedoeld, welke bij de SRK35 190watt bedraagt tijdens verwarmen.
[Afbeelding]
dus de zuinigste van de drie in verhouding.ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:03:
[...]
[Afbeelding]
Ik ben bang van niet, maar kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik zit met dezelfde vraag bij de SRK series met de Smart M-Air app. De reden waarom ik denk van niet is omdat je de fan speed niet hoort te kunnen aanpassen tijdens Eco modus. Op de remote werkt de de fan speed knop dan ook niet tijdens Eco mode.BrcBas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:50:
Ik draai mijn 5kw ZSX tot nu toe met verwarmen in Eco stand (via de afstandsbediening). Nu heb ik ook een Tado airco besturing. Weet iemand of wanneer ik hiermee de ZSX bedien, de eco stand ook ingesteld blijft? Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dit kan checken..!
In de app kun je echter wel de fan speed nog altijd aanpassen waardoor ik aanneem dat deze dan Eco Modus overruled en deactiveert.
Nu zit ik wel te denken dat het ook mogelijk is dat de app de instelling van de fan speed mogelijk wel laat zien maar niet uitvoert...
Ik zou zeggen, zet Eco modus eens aan via de remote en vervolgens de fan speed op maximale stand en wacht dan even een minuut of 5 om te kijken wat gebeurd. Gaat die op maximale snelheid blazen dan zal Eco Modus niet werken. Blijft die laag draaien dan werkt het waarschijnlijk wel, ondanks wat de app laat zien m.b.t. de fan speed.
Vanavond na het werk ga ik dat ook eens testen.
Daar heb ik ook al over na zitten denken. Keertje kijken of er zoiets is voor mijn unit.mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:28:
[...]
En dan krijg je een reactie van Daikin moet je de binnenunit maar verplaatsen waar luchtstromen onverhinderd hun werk kunnen doen en/of er geen zoninval is.
Zoals deze: https://www.daikin.nl/nl_...ontrol-systems/brc1h.html
De zal vast niet kunnen.
Die heeft volgens mij geen voeler.Servee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:38:
[...]
@Sarge_
Voor de Perfera R versie de BRC073A1 mogelijk ook toepasbaar op de Stylish.
Ben er wel achter nu dat het 100% design is en geen probleem met vermogen.
Kap eraf, unit draaiende, keurig gedrag en uit op setpoint.
Het temperatuur gat zuigt ook echt lucht aan. Doen ze bij alle 3, maar de 5kw natuurlijk iets meer, want de fan heeft meer power. Zal zo ontworpen zijn voor de regeling, maar toch gaat het daar mis. Je ziet het ook hoe dat ding van binnen is ontworpen. Misschien heeft Daikin daar wel een oplossing voor.
Laat de unit nu lekker op fluitserstand draaien om te proberen wat hij doet. Sneller warm rond de unit en warme lucht trekken is mijn redding misschien
[ Voor 10% gewijzigd door Sarge_ op 28-09-2022 08:41 ]
Hoe is die invloed van een WTW bij luchtverwarming? heb jij er ervaring mee? Ik ben benieuwd want ik zie sowieso in de bekende warmteverliesberekening dat ventilatie per definitie een heel significant verschil maakt.mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:18:
[...]
Bij luchtverwarming heeft ventilatie ook veel invloed, een goed geventileerde huis of slecht geventileerd maakt uit in verbruik en wel of geen WTW.
Dat stukje over vloerverwarming valt niet zomaar te zeggen, ligt sterk aan vloerisolatie en welk systeem als vloerverwarming wordt gebruikt.
Maar dat je wat bespaard klopt echter het systeem is zo traag dat nachtverlaging weinig wordt gedaan.
Ben ik overdag thuis zoals het weekend kies ik minder vaak voor uitzetten in de nacht maar een kleine nachtverlaging omdat dan de winst veel minder klein is.
p.s. Over het vloerverwarmingverhaal is evt. hier veel te lezen:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Nu ben ik ook van plan om in mijn nieuw te bouwen garage, welke vast zit aan het huis, een airco op te hangen. Ja, kost ~€2000 of zoiets. Ik wil de airco 's winters op nachtstand laten staan zodat het een graad of 10 blijft, en waar nodig snel kan verwarmen naar 20 graden. En omdat het kan, zomers nog wat koelen.ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:09:
[...]
Dat was inderdaad een scenario wat ik me kan voorstellen. Een tuinhuisje of schuurtje of garagebox. Maar daar zocht ik waarschijnlijk dan wel naar een andere goedkopere vorm van verwarming dan een airco
Wat zijn volgens jouw de alternatieven?
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
En aanvullend, hoe is het dan met de COP indien de unit deze lage temperaturen mag/gaat draaien.
Tv binnen/buiten is dan erg klein dus super COP??
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Staat toch in de manual?BrcBas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:50:
Ik draai mijn 5kw ZSX tot nu toe met verwarmen in Eco stand (via de afstandsbediening). Nu heb ik ook een Tado airco besturing. Weet iemand of wanneer ik hiermee de ZSX bedien, de eco stand ook ingesteld blijft? Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dit kan checken..!
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
robkrekel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:52:
[...]
Nu ben ik ook van plan om in mijn nieuw te bouwen garage, welke vast zit aan het huis, een airco op te hangen. Ja, kost ~€2000 of zoiets. Ik wil de airco 's winters op nachtstand laten staan zodat het een graad of 10 blijft, en waar nodig snel kan verwarmen naar 20 graden. En omdat het kan, zomers nog wat koelen.
Wat zijn volgens jouw de alternatieven?
Afhankelijk van hoe snel je alles op temperatuur wil hebben en hoe lang je in de garage aanwezig bent is een infraroodpaneel mogelijk een goed alternatief op een airco. Zodra je hem aanzet is het direct warm in de richting waar het paneel naartoe wijst. Je kunt dan echter niet koelen in de zomerHansieo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:59:
Met die gedachte speel ik ook.
En aanvullend, hoe is het dan met de COP indien de unit deze lage temperaturen mag/gaat draaien.
Tv binnen/buiten is dan erg klein dus super COP??
Zie onderstaande video van iemand die veel beter de voor- en nadelen van een infraroodpaneel kan uitleggen
Dat is de uitleg hoe Economy Mode werkt. Echter een airco unit is in principe een dom apparaat. Hij onthoud niet welke instellingen je met welk apparaat hebt gekozen. Indien je met de afstandbediening de temperatuur op 22 graden verwarmen zet, dan weet de app dit niet. De airco zal dan op 22 graden gaan verwarmen.
Druk je vervolgens op de app op de -1 graden toets, dan verwacht je misschien dat de airco naar 21 graden verwarmen gaat, maar dat is niet zo.
Indien de app bijvoorbeeld voor het laatste op 19 graden koelen is gebruikt, dan zal je met de ene button input van -1 graden op de app ervoor zorgen dat de airco overschakelt naar koelen 18 graden.
Elk apparaat slaat als het ware een lokaal profiel op in het apparaat op en niet in de binnenunit. Je stuurt dus met elke wijziging via een nieuw apparaat een volledig nieuw profiel naar de airco welke deze vervolgens overneemt.
In dit geval weet de TADO dus ook niet dat je de airco op Economy mode hebt gezet via de afstandbediening. En gezien TADO geen optie heeft voor Economy mode is het dus de vraag wat dan exact gebeurd bij aansturing via TADO, nadat Economy mode is geactiveerd via de afstandbediening.
Om diezelfde reden is het aanbevolen om OF de app te gebruiken OF de afstandbediening en niet beide door elkaar, anders kun je rare onverwachte resultaten krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door ThaBEN op 28-09-2022 10:13 ]
@ThaBEN Ik snap wel wat je bedoelt.. De makkelijkste manier om het te testen lijkt me: Airco met de afstandsbediening op ECO zetten, met de TADO de temperatuur aanpassen en daarna de ruimte verlaten zodat er geen beweging is.. Als de airco dan uit gaat werkt het, blijft hij verwarmen, dan werkt het niet..
[ Voor 45% gewijzigd door Hartox op 28-09-2022 10:18 ]
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Die handleiding is geschreven vanuit de aanname dat je deze acties uitvoert vanaf de afstandbediening. Het is dus maar de vraag of dit ook geldt wanneer je wisselt tussen de afstandbediening en app en software van een derde partij zoals Tado.Hartox schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:14:
Onder in het plaatje staan de condities waarin de ECO modus behouden blijft. Bij aan en uit zetten of temperatuur wijzigen (wat de TADO doet) blijft de ECO modus gewoon aan staan lijkt mij..
Bij de "self clean" functie, waarbij de binnenunit zichzelf elke keer 2 uur lang gaat drogen na een koelsessie, staat in de handleiding ook dat deze actief blijft totdat je dit handmatig uitschakelt.
Echter daar kan ik van bevestigen dat dit alleen werkt indien jde de binnenunit uitschakelt via de afstandbediening. Zet je hem uit via de app dan doet die helemaal niets, ook al is de "self clean" functie volgens de afstandbediening nog ingeschakeld. Daarom is mijn aanname dat Economy mode ook zal komen te vervallen zodra je de binnenunit zal aansturen vanuit een apparaat waarop deze optie ontbreekt. Dan zal waarschijnlijk Economy mode geannuleerd worden omdat die niet wordt meegezonden met het "lokaal profiel" van dat apparaat zoals ik in mijn vorige post uitlegde.
Maar vooralsnog is dat een aanname. Ik zal vanavond eens testen hoe Economy mode zich gedraagt wanneer ik wissel tussen de de afstandbediening en app, welke deze optie niet heeft.
Mijn ZS heeft t.o.v. de ZSX géén motion sensor. Dus ik hoef de ruimte niet eens te verlatenHartox schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:14:
@ThaBEN Ik snap wel wat je bedoelt.. De makkelijkste manier om het te testen lijkt me: Airco met de afstandsbediening op ECO zetten, met de TADO de temperatuur aanpassen en daarna de ruimte verlaten zodat er geen beweging is.. Als de airco dan uit gaat werkt het, blijft hij verwarmen, dan werkt het niet..
Feitelijk draait de fan van de ZS in Economy mode op een laag toerental dat vergelijkbaar is met stand 1 en warmt hij de kamer rustig op in plaats van de fan harder laten draaien om zo snel mogelijk het setpoint proberen te bereiken.
Ik hoef dan ook enkel te kijken of de fan speed wijzigt wanneer ik deze hoger zet via de app terwijl hij in Economy mode draait. Indien nee, dan werkt Economy mode.
Indien ja, dan zal ik nogmaals de airco starten in Economy Mode. Vervolgens zal ik de temperatuur heel hoog zetten via de app en de fan stand ongewijzigd laten. Indien de fan dan rustig blijft draaien is het aannemelijk dat Economy mode actief blijft.
Gaat hij wel gelijk harder blazen (om zo snel mogelijk setpoint te bereiken) dan zal Economy mode inderdaad gedeactiveerd worden zodra je een input via de app geeft en de instellingen van de afstandbediening overrulen.
Vanavond ga ik dit eens testen en zal daarna de resultaten hier delen
Economy mode werkt overigens (door gebrek aan motion sensor) net iets anders tussen de ZS en ZSX:
:strip_exif()/f/image/1GKsQc2ncUZRFv0YPr6ukNrZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door ThaBEN op 28-09-2022 10:50 ]
Oa. dat je het systeem met je CV kan laten "samenwerken". Hier leest een flow de huidige temperatuur uit van de thermostaat CV en op basis daarvan gaat de airco bijverwarmen of weer uit, zodra de doeltemperatuur bereikt is.Hansieo schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:29:
Wat is het voordeel dat jullie ondervinden van een MHI met wifi tov eentje zónder wifi?
Krijg je er dan een gelikte APP bij oid? of hebben jullie een mooie app die er mee compatible is?
tia
:strip_exif()/f/image/bajQFyhznwDtFhtEnkq3M12t.jpg?f=fotoalbum_large)
In de zomer gebruik ik het puur om de airco's in de nacht uit te laten schakelen bijvoorbeeld
Mijn boefje is liev!
Gelijk heb je. Daarnaast als het echt -10/-15 is hebben we waarschijnlijk andere problemen.mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:39:
[...]
Ja en een 5kw zit als de malle te pendelen(kost je redement) als het een beetje warmer wordt buiten en laat dat nou heel vaak voorkomen in Nederland.
Niet vergeten wat ik vergeet te vermelden we sparen nu ook door voor vloerverwarming dus wil je niet een overbemeten unit van 5 kw hebben hangen.
Zoals ThaBEN aangaf.
Minimaal vermogen 3.5 kw is 190w en 5 kw is 250 w.
AnimeAdicted
@ThaBEN doelde in eerste instantie op een tuinhuisje of garagebox. Dan is een ondergrens van 10 graden onzinnig. Vervolgens vraagt @robkrekel om een alternatief op een airco voor een nieuwbouwgarage aan het huis vast (waar hij misschien een groot deel van de tijd doorbrengt), wat dus totaal niet dezelfde situatie is.rwijnhov schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:02:
Infraroodpaneel helpt niet de zaak op 10 graden te houden. Verwarmt enkel objecten. Je moet de afweging maken 2000 euro airco vs 150 euro keramische heater 1:4 of 1:1 . Heb je overcapaciteit op je panelen kan keramische heater een stuk interessanter zijn.
Eens dus met de suggestie van infraroodpaneeltjes (bijvoorbeeld een goedkoop quarts kacheltje van een paar tientjes) voor kortstondig gebruik (en gewoon lekker doorwerken, dan krijg je het vanzelf warm). Als je je garage echt als werkplaats (oid) gebruikt heb je deze waarschijnlijk ook goed geïsoleerd en is verwarmen met een airco zo gek niet. Of je deze doorlopend 10 graden wil houden is persoonlijk. Persoonlijk, als ik er langer dan een dag niet in zou zijn, dan zou ik het spul helemaal afzetten en hooguit een ondergrens van 1°C instellen om bevriezen te voorkomen. Om de boel op 10 graden te houden in de winter is een keramische heater met een COP van 1 geen goed alternatief. Die airco heb je er dan zo uit over de tijd. Wel vraag ik me af of een airco een lang leven beschoren is in bijvoorbeeld een stoffige werkplaats.
Dat het enkel objecten verwarmt is een beetje te simplistisch gedacht, met een infraroodpaneel kan je prima ruimtes verwarmen, of het heel efficient is een andere vraag. Voor het behouden van een +1 graden in een schuur zou het denk ik een prima betaalbaar alternatief kunnen zijn voor een airco, installatie natuurlijk ook veel makkelijker.rwijnhov schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:02:
Infraroodpaneel helpt niet de zaak op 10 graden te houden. Verwarmt enkel objecten. Je moet de afweging maken 2000 euro airco vs 150 euro keramische heater 1:4 of 1:1 . Heb je overcapaciteit op je panelen kan keramische heater een stuk interessanter zijn.
Maar goed, wel een beetje offtopic in dit L/L topic.
Kan best, alleen je gebruikt het voordeel van een infraroodpaneel niet (stralingswarmte die direct behaaglijk aanvoelt terwijl de ruimte nog relatief koud is). Als je met COP 1 de garage op 10 graden wilt houden, dan zou ik kiezen voor de goedkoopste elektrische kachel, of desnoods een aantal oude gloeilampen parallel. En dan regelen met een temperatuurgestuurde schakelaar zoals uit het filmpje.rwijnhov schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:02:
[ Voor 99% gewijzigd door Martin7182 op 28-09-2022 10:55 ]
Infrarood (ik lees mee in Ervaringen infraroodverwarming) is voor 18m2 niet super voor langdurig gebruik, een elektrisch kacheltje in wat voor vorm dan ook, ook niet. De cv wil ik er bewust niet heen laten gaan, daar wil ik nu juiste net vanaf. Ook loopt dat redelijk snel in de papieren qua aanleg en radiator. Vloerverwarming is ook geen optie, want gasgestookt.
[ Voor 5% gewijzigd door robkrekel op 28-09-2022 12:06 ]
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Ik ga hetzelfde hebben hier als ik de leiding recht naar achter door de muur steek (aan de rechterzijde van de binnenunit). De vaste leiding van de stylish 4.2 is zo'n 40cm lang, muur is ongeveer net zo dik. Nu heb ik nog geen gat gemaakt en zou ik ook aan de linkerkant de muurdoorvoer kunnen maken en de koppeling met de leiding aan de achterkant van de binnenunit kunnen maken.Casray schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:51:
Iemand hiervoor nog een goed idee? De koppeling valt net op de rand waardoor het buigen naar boven een uitdaging gaat worden.
[Afbeelding]
Is dat gangbaar? Lijkt me wat lastiger met ophangen e.d. maar dat voorkomt dat ik zou moeten laten solderen.
Mijn truuk, zonder open haard functie, is om 1 unit op heat te zetten, die bepaalt of de buitenunit draait, en liefst dus in een ruimte die niet zo snel zo warm wordt dat het af slaat. Dan in andere ruimtes op fan te zetten, dat blijft altijd blazen en verwarmen en negeert dan de thermometer in de unit die toch niet klopt in ruimtes zoals de slaapkamer, en zelf bepalen hoeveel er verwarmd wordt, met de fan speed en tijd. Mid, 1 uur, 2x per dag is genoeg boven voor nu.ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:34:
[...]
Welke truc hebben we het hier over en wat is het resultaat?
Ik zat wel al na te denken of je die open haard functie niet op een of andere manier kan gebruiken om de warmte sneller te verspreiden in de ruimte en mogelijk de interval van pendelen korter houden, vanuit de gedachte dat de thermostaat in de binnenunit sneller zakt in temperatuur, indien de fan non-stop blijft draaien.
Is het ongeveer zoiets?
Met de open haard functie kan je hetzelfde doen, maar je hoeft niet dan 1 unit te kiezen als lead en rest volgt, iedereen mag de compressor aanzetten en alles wordt dan lekker warm.
Het loopt hier ook stukken rustiger met 1x heat, 1-2x fan. Met 2-3x heat gaat de buitenunit in paniek soms en gaat stoken op 1-2 kW terwijl het niet nodig is.
Interessant!w00key schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:21:
[...]
Mijn truuk, zonder open haard functie, is om 1 unit op heat te zetten, die bepaalt of de buitenunit draait, en liefst dus in een ruimte die niet zo snel zo warm wordt dat het af slaat. Dan in andere ruimtes op fan te zetten, dat blijft altijd blazen en verwarmen en negeert dan de thermometer in de unit die toch niet klopt in ruimtes zoals de slaapkamer, en zelf bepalen hoeveel er verwarmd wordt, met de fan speed en tijd. Mid, 1 uur, 2x per dag is genoeg boven voor nu.
Met de open haard functie kan je hetzelfde doen, maar je hoeft niet dan 1 unit te kiezen als lead en rest volgt, iedereen mag de compressor aanzetten en alles wordt dan lekker warm.
Het loopt hier ook stukken rustiger met 1x heat, 1-2x fan. Met 2-3x heat gaat de buitenunit in paniek soms en gaat stoken op 1-2 kW terwijl het niet nodig is.
Begrijp ik dan goed dat jij dit uitvoert met alle binnenunits aangesloten op dezelfde multisplit?
Heb lucht lucht warmtepomp lates installeren
MSZ-EF50 design wandmodel wit - leefruimte
MFZ-KT25 vloermdodel - Slaapkamer
MXZ-2F53 multi buitenunit
Heb ook een CV met stookolie.
Vraag van een leek in het vak :
wat is het goedkoopst ? verwarmen met CV op aardolie of verwarmen met warmtepomp
Enig idee wat het kost aan elektriciteit om een dag met warmtepomp te verwarmen ? Stel buitentemperatuur is 10 graden
Dank voor de reacties (s) !
Je kan ventilatietype invullen in de energieverliesberekening. Voor mijn huis, type A (raam open) en C (mechanisch afzuiging) = 7 kW nodig, en type D (WTW) komt uit op 5 kW.verkeerslicht schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:47:
[...]
Hoe is die invloed van een WTW bij luchtverwarming? heb jij er ervaring mee? Ik ben benieuwd want ik zie sowieso in de bekende warmteverliesberekening dat ventilatie per definitie een heel significant verschil maakt.
p.s. Over het vloerverwarmingverhaal is evt. hier veel te lezen:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Ik vind dat overigens nog veel, heb nu 1 seizoen inclusief dat vrieskou afgelopen winter gehad en geen moment de volle power van een 5.3 kW multi buitenunit nodig gehad, ik heb het ook wel gered met een maat kleiner.
De WTW met ERV bespaart wel veel energie, gisteren stond het op:
Buiten: 10C, 84%. Toevoer: 18.5C, 64% (yay ERV, zonder was het 49% geweest, besparing van 0.48L water per uur). Op 200 m3/h is dat 900W aan verwarming bespaard.
De Zehnder Q350 ERV unit kan dat ook weergeven op de display, hij is nu 14 dagen in bedrijf en energiebesparing teller staat op 128 kWh, 9 kWh per dag, 1.8 kWh per dag stroom met COP=5.
Ja hij kost wat, ben iets van €4k kwijt voor de unit, plus installatie, kleinmateriaal en kanaalreiniging, maar COP van dat ding is 900W/40W=22.5 op vrij hoge stand - hij is na douchen snel gaan draaien door vochtsensor.
Een gewone HRV zonder enthalpie kost de helft, maar je moet wel de juiste kanalen al hebben. Retrofit is nog steeds een ramp met leidingen, dakdoorvoer en gaten in de vloer maken.
Klopt ja. Met een smalle, kleine tuin was meerdere units niet te doen, dit is wel zo fijn. Het formaat van de 5.3kW unit valt me reuze mee.ThaBEN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:28:
[...]
Interessant!
Begrijp ik dan goed dat jij dit uitvoert met alle binnenunits aangesloten op dezelfde multisplit?
Dit trucje maakt het veel makkelijker om kleinere kamers rustig op te warmen, je zou zeggen dat een kamer van 4x5 wel gaat met de kleinste binnenunit maar als ik hem los aanzet gooit de "hot start" feature er een kW aan stroom tegenaan = 3+ kW binnen, en dat is gewoon te veel. De fan stand heeft die neiging niet.
Hier de bevindingen:
Wow, wat fijn dat de benedenverdieping(woonkamer, speelkamer en keuken, 74m2 totaal) verwarmd kan worden met deze 2 units.
Vanochtend om 06:50 de timer laten aangaan op 20 graden(beide units). Daarvoor was de temp in de woonkamer 18.5 graden, aldus de Nefit easy thermostaat(van de cv). Toen ik beneden kwam rond 07:10 was de temp lekker rond de 20.5(aldus de Nefit easy).
De temperatuur wordt als fijn ervaren.
Ik heb op beide units een energiemeter gezet. Dit omdat ik het toch fijn vind om beter te kunnen monitoren wat het verbruik zal gaan zijn van deze units.
Na 5 uur in gebruik is de kamertemperatuur de hele tijd rond de 20,5 graden geweest(+/- 0,2 graden).
Dus dat gaat netjes.
Het verbruik is ook goed te noemen(in die 5 uur), de grote unit verbruikt gemiddeld rond de 200wh en de kleine unit rond de 150wh.
Echter de units pendelen wel. Ik heb al vaker gelezen dat dit gedrag met het tussenseizoen te maken kan hebben. De grote unit gaat bv naar 650w, doet dit voor 1 a 2 minuten en gaat dan terug naar 200w. Na enkele minuten later gaat de fan van de binnenunit bijna helemaal dicht en puft er heel zacht een beetje koude lucht uit(en verbruikt dan 10w). En dit doet die een paar keer per uur.
Beiden staan in ECO modus en de fan staat op ongeveer 45 graden.
Is er nog iets anders wat ik kan doen tegen het pendelen of is het gewoon accepteren vanwege het tussenseizoen?
Hoe veel liter stookolie gebruik je per dag?Wilfried1760 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:31:
Hallo
Heb lucht lucht warmtepomp lates installeren
MSZ-EF50 design wandmodel wit - leefruimte
MFZ-KT25 vloermdodel - Slaapkamer
MXZ-2F53 multi buitenunit
Heb ook een CV met stookolie.
Vraag van een leek in het vak :
wat is het goedkoopst ? verwarmen met CV op aardolie of verwarmen met warmtepomp
Enig idee wat het kost aan elektriciteit om een dag met warmtepomp te verwarmen ? Stel buitentemperatuur is 10 graden
Dank voor de reacties (s) !
Wat is jouw kWh prijs?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je kan altijd kiezen om maar 1 van de 2 aan te zetten, met ~350W benodigde vermogen moet dat dan gewoon goed constant draaien. Misschien is dat fijner dan aan-uit-aan-uit, voor geluid en consistente air flow / temperatuur. Nadeel is wel dat het warmte meer geconcentreerd is rond de unit die aan staat maar zo koud is het niet buiten, heel koud kan het niet worden in de verste hoeken.Jorrit79 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:49:
Gisteren zijn bij ons de 2 single splits geïnstalleerd (MHI SRK/SRC ZS-W 2.5 KW en 3.5KW).
Hier de bevindingen:
Wow, wat fijn dat de benedenverdieping(woonkamer, speelkamer en keuken, 74m2 totaal) verwarmd kan worden met deze 2 units.
Vanochtend om 06:50 de timer laten aangaan op 20 graden(beide units). Daarvoor was de temp in de woonkamer 18.5 graden, aldus de Nefit easy thermostaat(van de cv). Toen ik beneden kwam rond 07:10 was de temp lekker rond de 20.5(aldus de Nefit easy).
Ik heb op beide units een energiemeter gezet. Dit omdat ik het toch fijn vind om beter te kunnen monitoren wat het verbruik zal gaan zijn van deze units.
Na 5 uur in gebruik is de kamertemperatuur de hele tijd rond de 20,5 graden geweest(+/- 0,2 graden).
Dus dat gaat netjes.
Het verbruik is ook goed te noemen(in die 5 uur), de grote unit verbruikt gemiddeld rond de 200wh en de kleine unit rond de 150wh.
Echter de units pendelen wel. Ik heb al vaker gelezen dat dit gedrag met het tussenseizoen te maken kan hebben. De grote unit gaat bv naar 650w, doet dit voor 1 a 2 minuten en gaat dan terug naar 200w. Na enkele minuten later gaat de fan van de binnenunit bijna helemaal dicht en puft er heel zacht een beetje koude lucht uit(en verbruikt dan 10w). En dit doet die een paar keer per uur.
Is er nog iets anders wat ik kan doen tegen het pendelen of is het gewoon accepteren vanwege het tussenseizoen?
Energiekost (in €cent/kWh) dag / piekuren 35.87300
Energiekost (in €cent/kWh) nacht / daluren 24.86700
Fijn te horen dat ze goed bevallen.Jorrit79 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:49:
Gisteren zijn bij ons de 2 single splits geïnstalleerd (MHI SRK/SRC ZS-W 2.5 KW en 3.5KW).
Hier de bevindingen:
Dus dat gaat netjes.
Je zou de openhaard functie eens kunnen testen. Dan blijft als het goed is de fan non-stop doordraaien en zal de machine dus niet telkens uit- en aanschakelen (wel nog altijd stopen en starten met verwarmen).
Géén idee hoe zich dit verder verhoud tot temperatuurschommelingen in de kamers of stroomverbruik.
Mocht je dit proberen dan ben ik wel benieuwd naar de resultaten m.b.t. stroomgebruik gezien ikzelf geen stroommeter op mijn units kan aansluiten door de manier hoe ze zijn aangesloten.
Ik heb die in de keuken(2.5KW) nu uitgezet. Kijken hoe de grotere unit zich nu gaat gedragen. De zon schijt nu wel en zorgt voor extra verwarming(door de vele ramen hier) en de buitentemp loopt ook wat op.w00key schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:54:
[...]
Je kan altijd kiezen om maar 1 van de 2 aan te zetten, met ~350W benodigde vermogen moet dat dan gewoon goed constant draaien. Misschien is dat fijner dan aan-uit-aan-uit, voor geluid en consistente air flow / temperatuur. Nadeel is wel dat het warmte meer geconcentreerd is rond de unit die aan staat maar zo koud is het niet buiten, heel koud kan het niet worden in de verste hoeken.
Misschien net niet het ideale moment om te testen. We gaan het zien.
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
:strip_exif()/f/image/0mvLtTmJjapsayy358DU8W5O.jpg?f=fotoalbum_large)