Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 219 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.360 views

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:43
Bijzonder dat het niet beter is qua sofware, zal ook te maken hebben dat verwarmen met airco's niet veel gedaan werd in het verleden.

Ik schrijf/onthoud gewoon de temperatuur welke aangenaam is, daarna maar verder kijken.

Tot zover wel blij met de 3.5 ipv de 5 kw welke door installateurs werd geadviseerd, is nu de hele dag gependel.

Zou de homewizard kwh meter /stekker buiten te gebruiken zijn als deze droog wordt gemonteerd in een houten omkisting? Of zijn er andere oplossingen welke buiten kunnen worden gebruikt om het verbruik te meten?

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Sinds gisteren aan het verwarmen geslagen met de airco, bevalt prima.
De ruimte is snel op temperatuur en voelt behaaglijk.

Vandaag in totaal tot nu toe iets over de 2KW verbruikt, wat mij heel erg meevalt (temperatuur op 22 graden).

Ik zie trouwens een symbooltje dat mij niet bekend voor komt.
Een druppeltje en een sterretje, kan het niet terug vinden in de gebruikshandleiding
Heb er een plaatje van kunnen schieten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71TwdUBMVWzuesSe3yp8BT58SzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4DCQXci2r1YL74E3slhWf6J1.png?f=user_large

Weet iemand wat dit inhoud?
Het betreft een LG PC12SK NSU binnen unit.

Haal NOOIT een spookrijder in !

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
ZtaaB schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:55:

Vandaag in totaal tot nu toe iets over de 2KW verbruikt, wat mij heel erg meevalt (temperatuur op 22 graden).

Een druppeltje en een sterretje, kan het niet terug vinden in de gebruikshandleiding

[Afbeelding]

Ergens in de krochten van het internet vond ik meer mensen die zich afvroegen wat het was en het uiteindelijke antwoord van LG:
They said it was the pre-heat mode. Since there is no hard off when the heat temp has been reached, the system runs at a lower frequency to ensure the oil is heated.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
nico_09 schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:47:
Bijzonder dat het niet beter is qua sofware, zal ook te maken hebben dat verwarmen met airco's niet veel gedaan werd in het verleden.

Ik schrijf/onthoud gewoon de temperatuur welke aangenaam is, daarna maar verder kijken.

Tot zover wel blij met de 3.5 ipv de 5 kw welke door installateurs werd geadviseerd, is nu de hele dag gependel.

Zou de homewizard kwh meter /stekker buiten te gebruiken zijn als deze droog wordt gemonteerd in een houten omkisting? Of zijn er andere oplossingen welke buiten kunnen worden gebruikt om het verbruik te meten?
Die dingen zijn juist zo gemaakt om overactief pendelen te voorkomen. Ze zullen zo lang mogelijk doorgaan wat weer efficiënter is dan continue aan en uit schakelen. Nu merk je daar niet veel van maar als je isolatie niet heel best is ga dat wel merken en zeker met een aantal defrost per uur als het flink vriest. Daarbij zijn deze buitentemperaturen geen referentie, zoals hierboven genoemd zal het gedrag straks weer anders zijn mede omdat je nu eenmaal geen gas uit je meterkast trekt maar warmte onttrekt uit de buitenlucht en dat is nu eenmaal een variabel .

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb hier ook een niet al te geweldige grafiek.

Opstelling:
Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-3F54 VF
Binnenunits:
- MSZ-AP50 (Woonkamer)
- MSZ-AP25 (Slaapkamer 1)
- MSZ-AP25 (Slaapkamer 2)

Setpoint: 20°:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pjsd4WY4wKGIdpk48xtmA3Yb2CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDHMsirffyXetcAlp3rRqFwl.jpg?f=fotoalbum_large
Geel gemarkeerd: Enkel de unit in de woonkamer aan, doorgaans alles op auto, roze highlight is met fanspeed geforceerd naar 4/5.

Blauwe highlights zijn met 1 slaapkamerunit bij ingeschakeld met setpoint 20°C.

Dit alles bij een stabiele buitentemperatuur van 12°C.

Ik had toch gehoopt op een iets rustiger loopgedrag, en een beter rendement.

Als ik snel even extrapoleer kom ik in deze omstandigheden op:
- 0,52 kWh/uur (12,48 kWh/dag) voor de unit in de woonkamer alleen.
- 0,66 kWh/uur (15,84 kWh/dag) voor 2 units

Heb ik me hier laten vangen aan het overdimensioneren van zowel binnen- als buitenunits en zullen deze "constanter" gaan draaien bij lagere buitentemperaturen en dus zwaardere belasting?

Ik moet wel zeggen dat de luchttemperatuur 3,5 meter van de unit af op zithoogte op de bank perfect stabiel tussen 20,1 & 20,3 graden blijft, en dat zonder veel lawaai of irritante luchtstromen. Qua comfort dus wel zeer goed (Voorlopig).

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:42
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:20:
[...]

Dan zou het een oplossing kunnen wezen voor overschoot.
Dat weet ik, gebruik tado al langer :) Zal dit nog finetunen voor jullie geruststelling _/-\o_

• GermanPivo
FORZAM schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:09:
Ik heb hier ook een niet al te geweldige grafiek.

Opstelling:
Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-3F54 VF
Binnenunits:
- MSZ-AP50 (Woonkamer)
- MSZ-AP25 (Slaapkamer 1)
- MSZ-AP25 (Slaapkamer 2)

Setpoint: 20°:

[Afbeelding]
Geel gemarkeerd: Enkel de unit in de woonkamer aan, doorgaans alles op auto, roze highlight is met fanspeed geforceerd naar 4/5.

Blauwe highlights zijn met 1 slaapkamerunit bij ingeschakeld met setpoint 20°C.

Dit alles bij een stabiele buitentemperatuur van 12°C.

Ik had toch gehoopt op een iets rustiger loopgedrag, en een beter rendement.

Als ik snel even extrapoleer kom ik in deze omstandigheden op:
- 0,52 kWh/uur (12,48 kWh/dag) voor de unit in de woonkamer alleen.
- 0,66 kWh/uur (15,84 kWh/dag) voor 2 units

Heb ik me hier laten vangen aan het overdimensioneren van zowel binnen- als buitenunits en zullen deze "constanter" gaan draaien bij lagere buitentemperaturen en dus zwaardere belasting?

Ik moet wel zeggen dat de luchttemperatuur 3,5 meter van de unit af op zithoogte op de bank perfect stabiel tussen 20,1 & 20,3 graden blijft, en dat zonder veel lawaai of irritante luchtstromen. Qua comfort dus wel zeer goed (Voorlopig).
Je kan er nu nog niks over zeggen. Het is nog niet echt koud en de warme dagen hebben we net achter de rug, dus er zit nog een hoop warmte gebufferd in je huis. Dus wacht eerst de koudere dagen even af. ;)

Aan-uit gedrag in slaapkamers is al helemaal niet raar, maar moet zeggen dat de opstartpiek daar wel bijzonder hoog is. Maar ben verder niet bekend met de werkwijze van ME.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 26-09-2022 18:24 ]

• BGFG
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:08:
[...]

19,5 setpoint en 20 binnen? Lijkt me toch een hele mooie tolerantie. Ik zie het probleem echt niet. Als ik mijn Daikin op 19 zet wordt het op den duur 21,5.
Dat bedoel jij toch met overshoot? Dan doet tado het bij mij beter, nog zonder correctie…..

• ZtaaB
GermanPivo schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:02:
[...]

Ergens in de krochten van het internet vond ik meer mensen die zich afvroegen wat het was en het uiteindelijke antwoord van LG:
They said it was the pre-heat mode. Since there is no hard off when the heat temp has been reached, the system runs at a lower frequency to ensure the oil is heated.
Ah dat is lekker snel, thanks!
Ga ik mij daar eens verder in verdiepen ;)

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05
ZtaaB schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:55:

[Afbeelding]

https://www.lg.com/africa.../CT20080060-1433986891082

Ik lees een beetje dubbele berichten, de één zegt dat het defrost mode betekent en de ander preheat. Hier staat dat symbool standaard na het verwarmen in het display (de klep blijft dan op een kier staan). Overigens zijn de verwarmingscycles erg kort momenteel, ergens tussen de 5 en 10 minuten. Dat gezegd hebben blijft temperatuur hier netjes rond de 21 graden in huis. De cv heeft iig nog niet aangestaan (afgezien van warm water).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
BeeJee78 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:13:
[...]

Je bedoelt dat ie koude lucht aanzuigt waardoor de sensor een lagere temperatuur waarneemt? Nee dat is het ook niet. Sterker nog, hij geeft vandaag de hele dag al 25 graden aan terwijl ik 'm heb ingesteld op 23. In de kamer is het dan 21,5. Die interne sensor schiet echt omhoog na het aanzetten.
Dus dan zou ik helemaal verwachten dat ie op het allerlaagste niveau gaat verwarmen.
De airco heeft software ter bescherming, er wordt gestart en zal voor x minuten op die tempo blijven draaien alvorens lager te gaan als bescherming van de compressor, als de temperatuur te hoog is zal die meteen weer uitvallen wat wij zien als pendelen.

Knijpen in vermogen dat ding en de setpoint hoger zetten kun je dan doen, bij Daikin kan dat met vraagbesturing en zal dan nooit hoger dan 40% gaan, andere merken geen idee.

Bij Daikin reageert hij op de kamertemperatuur voeler voorin maar er zijn ook merken/type,s die op retourtemperatuur reageren, vraag mij niet welke dat zijn.

De interne sensor kan je niks aan doen behalve zelf verplaatsen(als je weet wat je doet) of vragen of de installateur een oplossing heeft, is standaard gedrag van vrijwel alle wandmodellen en komt door de plek van de sensor, mensen die de binnenunit in een hoek hangen of ander plek waar een luchtbel vormt zullen het eerder hebben dan anderen.

Uitblaasklep verder de kamer inrichten ipv helemaal naar beneden, de fan niet knijpen door op fluisterstand zetten etc, daarmee duw je de warme lucht bij de sensor weg, en de lamellen recht houden.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2022 18:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:27
@mr_evil08 Ik knijp helemaal niets op mijn Perfera. 1700 uur aangezet 200 watt, en nu 100 watt. Tot nu dus 0,3 kWh met compressor op 14. Lager gaat hij echt niet komen.

En wat jij zegt klep op 45 graden en geen swing links/rechts.

@FORZAM Jouw verbruik lijkt me een "beetje" te hoog. Het is nog bij wijze van spreken warm buiten. Je moet nu een top COP hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door MotorBeast op 26-09-2022 18:55 ]

• MotorBeast
BGFG schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:25:
[...]

Dat bedoel jij toch met overshoot? Dan doet tado het bij mij beter, nog zonder correctie…..
Mijn achternaam is Tado. :+ Ik regel hem zelf. Lig niet wakker van de overschoot. Heb ermee leren leven. Staat hier nu op 18 en het wordt lekker langzaam (hoge COP) 21 graden. Bij grote koude zet ik hem ook geautomatiseerd in stappen naar boven zodat de compressor altijd laag blijft draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 26-09-2022 18:52 ]

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:51:
[...]

Mijn achternaam is Tado. :+ Ik regel hem zelf. Lig niet wakker van de overschoot. Heb ermee leren leven. Staat hier nu op 18 en het wordt lekker langzaam (hoge COP) 21 graden. Bij grote koude zet ik hem ook geautomatiseerd in stappen naar boven zodat de compressor altijd laag blijft draaien.
tjonge dan wijkt hij wel erg af zeg, overschoot gebeurd hier alleen bij volle zon op de ramen, ik zet hem dan vaak uit want de zon houdt het huis wel warm.

mbt compressor laag houden doe ik met de beperking van 40% instellen in de app, eenmaal ingesteld opgelost.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2022 19:42 ]

• BGFG
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:51:
[...]

En zo zijn we beiden tevreden :*) Dank voor je 45 graden tip trouwens, om voor mij onduidelijke redenen is ie dan zuiniger _/-\o_

• FORZAM
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:47:

@FORZAM Jouw verbruik lijkt me een "beetje" te hoog. Het is nog bij wijze van spreken warm buiten. Je moet nu een top COP hebben.
Dat dacht ik dus ook, maar aan het rare gedrag te zien lijkt het me toch een kwestie van te zware units voor de warmtevraag die er nu is.

Langs de andere kant heb ik net even nagekeken dat ik vorig jaar op dagen met vergelijkbare buitentemperaturen en bewolking er ook gemiddeld zo'n 30 kWh gas doorstookte, en dat was dan met een Nest thermostaat al 5 jaar ons gedrag had kunnen leren. Voor vandaag zit ik op 6kWh elektriciteit om de woning eigenlijk constant sinds 06:00 op temperatuur te houden. Zo slecht lijkt dat dan ook weer niet.
(Woning zal dan toch wat minder geïsoleerd zijn dan ik dacht, en toch een groot nadeel van de leefruimtes op het noorden gericht...)

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:02:
beste leden.

ben in het bezit van 2x srk 5.0 van mhi.

Nu de prijzen voor ook elektra de pan uitreizen ben ik het verbruik een beetje in de gaten gaan houden.

nu valt mij op dat de airco eigenlijk of met 260 watt verwarmt of met 400 watt. best een groot verschill.

met beide wattages gaat de airco pendelen (is geen probleem). maar met 400 watt natuurlijk meer.

met beide wattages krijgt de airco het dus op de gewenste temperatuur. maa rik zou natuurlijk liever willen dat deze 260 watt verbruikt. beide dagen waren even koud en ingestelde temperatuur was het zelfde.

wat maakt dat de airco nu meer verbruikt. (compressorsrtand?) en is deze maneel in te stellen???

heeft iemand een idee??
Dit heeft te maken met de buitentemperatuur.

Als de buitentemperatuur boven de 11 graden komt (in de praktijk vaak al bij 10 graden) dan gaat het minimumvermogen omhoog. Vraag me niet waarom, maar zo heeft Mitsubishi het bedacht.

Het staat beschreven op pagina 76 van de service manual: https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf

De "functie" heet Heating overload protective control.

Ik vraag me af waarom dit nog steeds niet in de topicstart staat. Elk voor/najaar komt deze vraag wel weer voorbij. Naar mijn mening maakt deze functie de MHI's minder geschikt voor verwarming in het voor/najaar.

Wellicht ook handig om te weten voor @dagobert1966 en @Hartox

• Servee
  • Niet online
Sander-B schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:45:
[...]

Als de buitentemperatuur boven de 11 graden komt (in de praktijk vaak al bij 10 graden) dan gaat het minimumvermogen omhoog. Vraag me niet waarom, maar zo heeft Mitsubishi het bedacht.

Het staat beschreven op pagina 76 van de service manual: https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf

Ik vraag me af waarom dit nog steeds niet in de topicstart staat. Elk voor/najaar komt deze vraag wel weer voorbij. Naar mijn mening maakt deze functie de MHI's minder geschikt voor verwarming in het voor/najaar.
Bij deze toegevoegd (y)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ZtaaB
renzo4000 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:35:
[...]

https://www.lg.com/africa.../CT20080060-1433986891082

Ik lees een beetje dubbele berichten, de één zegt dat het defrost mode betekent en de ander preheat. Hier staat dat symbool standaard na het verwarmen in het display (de klep blijft dan op een kier staan). Overigens zijn de verwarmingscycles erg kort momenteel, ergens tussen de 5 en 10 minuten. Dat gezegd hebben blijft temperatuur hier netjes rond de 21 graden in huis. De cv heeft iig nog niet aangestaan (afgezien van warm water).
Zie het idd ook.
Ben even naar buiten gelopen om bij de buiten unit te kijken. Die staat helemaal niets te doen als ik dit symbool zie op de binnen unit. Ook geen fan oid.

Maar bevriezen bij deze temperaturen lijkt mij nog niet aan de orde toch?

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-11-2025
ThaBEN schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:09:
[...]

Gebruik jij enkel de afstandbediening? Of ook de app? Op de app zit nog geen Eco modus functie. Het is mij daardoor niet bekend of Eco modus actief blijft indien je die eenmalig via de afstandbediening activeert en vervolgens actief blijft indien je de airco via de app uit- en inschakelt. (Heb zelf geen meter om het te testen.)
Alleen afstandsbediening, als je de airco aan hebt staan op gewoon en je schakelt dan naar ECO dan gaat hij niet terug naar 150Watt je moet hem aan zetten en dan moet hij gelijk op ECO modus staan dan gaat hij terug moduleren naar 150Watt ben ik vandaag weer achter gekomen.
Je kunt het wel horen dat hij op 150Watt draait met fan op auto dan gaat hij naar stand 1 waardoor je hem praktisch niet meer hoort draaien en hij gaat dan ook niet aldoor aan uit.
Zie het voordeel eigenlijk niet met een WiFi module als daar ook nog niet alle mogelijkheden mee kunt sturen hoeft het voor mij al helemaal niet.

• MotorBeast
Weerman2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:29:
[...]

Alleen afstandsbediening, als je de airco aan hebt staan op gewoon en je schakelt dan naar ECO dan gaat hij niet terug naar 150Watt je moet hem aan zetten en dan moet hij gelijk op ECO modus staan dan gaat hij terug moduleren naar 150Watt ben ik vandaag weer achter gekomen.
Je kunt het wel horen dat hij op 150Watt draait met fan op auto dan gaat hij naar stand 1 waardoor je hem praktisch niet meer hoort draaien en hij gaat dan ook niet aldoor aan uit.
Zie het voordeel eigenlijk niet met een WiFi module als daar ook nog niet alle mogelijkheden mee kunt sturen hoeft het voor mij al helemaal niet.
Wel eens van Domotica gehoord? Ik moet zoeken naar mijn afstandsbedieningen.

• MotorBeast
ZtaaB schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:17:
[...]

Zie het idd ook.
Ben even naar buiten gelopen om bij de buiten unit te kijken. Die staat helemaal niets te doen als ik dit symbool zie op de binnen unit. Ook geen fan oid.

Als hij nu bevriest is je unit echt defect. Nee, niet aan de orde.

• MotorBeast
FORZAM schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:43:
[...]

Dat dacht ik dus ook, maar aan het rare gedrag te zien lijkt het me toch een kwestie van te zware units voor de warmtevraag die er nu is.

Langs de andere kant heb ik net even nagekeken dat ik vorig jaar op dagen met vergelijkbare buitentemperaturen en bewolking er ook gemiddeld zo'n 30 kWh gas doorstookte, en dat was dan met een Nest thermostaat al 5 jaar ons gedrag had kunnen leren. Voor vandaag zit ik op 6kWh elektriciteit om de woning eigenlijk constant sinds 06:00 op temperatuur te houden. Zo slecht lijkt dat dan ook weer niet.
(Woning zal dan toch wat minder geïsoleerd zijn dan ik dacht, en toch een groot nadeel van de leefruimtes op het noorden gericht...)
Voor hoeveel kuub inhoud ruimte? Damned, nu al 6. Zit nu op 0,7.

• mr_evil08
[...]

Zie het idd ook.

Te weinig of veel koel gas bel de monteur maar die komen kan om het op te lossen, het is nog niet koud genoeg waardoor de unit kan bevriezen.

Buiten moet het echt kouder worden dan 4 graden wil dat gebeuren of in uitzonderlijke situatie,s zoals veel mist.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2022 20:41 ]

• MotorBeast
Nu op Radar.....warmtepompen en het plafond tarief. :'(

• Weerman2
ThaBEN schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:20:
[...]

Gebeurt dit overigens nog steeds indien je de temperatuur 2,5 graden hoger instelt tijdens Economy mode, dan zonder Economy mode?

Economy zorgt voor een rustigere opstart, echter gaat dit gecombineerd met een offset waarbij de daadwerkelijke temperatuur 2,5 graden lager zal zijn.
Indien je tijdens Economy mode de temperatuur 2,5 graden hoger instelt, dan zou je dezelfde temperatuur in de ruimte halen dan wanneer je géén Economy mode gebruikt ;)
Net wat geprobeerd was hier 20 graden en stond netjes op 150Watt te draaien heb temp op 21 Graden gezet en hij ging mooi het vermogen opvoeren naar 500Watt en fan snelheid ging hoger, na een paar minuten ging hij weer terug naar 300Watt en rustiger draaien.
Werkt erg mooi al moet ik het zelf zeggen maar nu is het buiten natuurlijk nog niet echt koud CV had ik b.v. nog niet aangezet nu zeg maar.

Je ziet hem mooi oplopen en ging door naar 500Watt dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9vGUB6z689Re8QZqnYSrTqTDmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3vXp07d8nXuxkGyvYu3uPxu.jpg?f=fotoalbum_large

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:00
Weet iemand hoe je de L/R lamellen van de MHI ZSX kan verstellen? Bij de rechtuit stand staan de linker lamellen scheef.

Kan die dmv de afstandsbediening of moet dit handmatig?

[ Voor 19% gewijzigd door StormRider op 26-09-2022 20:51 ]

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
Weerman2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:29:
[...]

Het gemis van de Hi-Power/Economy mode op de app is er inderdaad wel. Ook dat de automatische "Self-Clean" na elke koelsessie niet aanwezig is op de app is lichtelijk storend.

Indien je maar 1 airco in huis hebt zou ik kunnen begrijpen dat je dat app links laat liggen. Maar de app heeft voor mij zeker meerwaarde omdat ik nu 3 apparaten kan aansturen waar ik ook ben, zelfs buitenshuis. En in de zomerperiode waren er genoeg twijfelachtige dagen dat ik in de ochtend wegging zonder de airco aan te zetten, het toch warm bleek te worden, dan alsnog via de app de airco kon inschakelen zodat ik een lekker koel huis had tegen de tijd dat ik terug was.
Ook het (beperkt) uitlezen van het aantal verbruikte kWh per unit en het aflezen van de huidige kamertemperatuur kan enkel via de app.

Daarnaast was ik op de hoogte tijdens aanschaf van de unit dat de app nog géén jaar oud is en daardoor nog gebrekkig zal zijn. Maar ik heb goede hoop dat verschillende features in de loop van tijd nog zullen worden bijgewerkt.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05
[...]

Zie het idd ook.

Toch even de handleiding erbij gepakt en blijkbaar kan het symbool zowel defrost (met koude temperaturen logisch), preheat of temperatuur bereikt betekenen. Lekker handig wel van LG :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzmRjSKouY0SV_zvK552dq9baHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxiK6ujzhOkAdLyqterKUCFK.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• MotorBeast
StormRider schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:49:
Weet iemand hoe je de L/R lamellen van de MHI ZSX kan verstellen? Bij de rechtuit stand staan de linker lamellen scheef.

Swing aanzetten en weer uitzetten als ze recht staan middels afstandsbediening lijkt me. In ieder geval bij Daikin werkt het zo.

• ThaBEN
StormRider schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:49:

Heb je toevallig de Linker- of Rechterkant-installatie actief staan? In dat geval klopt het dat de lamellen niet recht vooruit wijzen indien deze optie is ingeschakeld.
Zie DEZE post voor meer info.

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 26-09-2022 21:25 ]

• ThaBEN
Weerman2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:48:
[...]

Net wat geprobeerd was hier 20 graden en stond netjes op 150Watt te draaien heb temp op 21 Graden gezet en hij ging mooi het vermogen opvoeren naar 500Watt en fan snelheid ging hoger, na een paar minuten ging hij weer terug naar 300Watt en rustiger draaien.
Werkt erg mooi al moet ik het zelf zeggen maar nu is het buiten natuurlijk nog niet echt koud CV had ik b.v. nog niet aangezet nu zeg maar.

Je ziet hem mooi oplopen en ging door naar 500Watt dus.
[Afbeelding]
Bedankt voor het controleren! Ziet er mooi uit zo, met dat grafiekje :)

• Weerman2
Hartox schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:11:
[...]

Onze ZSX bleef ook steeds op 350 watt hangen en dus ging hij steeds aan en uit. Vanochtend de eco mode maar eens ingeschakeld en nu moduleert hij wel terug naar 150 watt. Ben benieuwd wat het gedrag nu is icm de bewegingssensor..
Je moet hem wel inschakelen gelijk op eco modus is mijn ervaring tot nu en fan op automaat, ook als je van 20 naar 21 graden gaat regelt hij dit prima ook niet dat hij boven 21 gaat mooi stabiele temperatuur ;)

• Weerman2
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:35:
[...]

Wel eens van Domotica gehoord? Ik moet zoeken naar mijn afstandsbedieningen.
Verwarmen doen we pas als we zo iets hebben van nu krijgen we het koud dan druk op de knop aan en klaar is Kees, uit ga ik nog even uit zoeken maar dat mag van mij om 22:00 uur gezien het hier niet snel afkoelt.

Zo heeft ieder zijn ding zou ik maar zeggen ben er blij mee op deze manier en ingestelde temp op airco is kamer temperatuur op de Honeywell thermostaat van CV.

• FORZAM
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:39:
[...]

Voor hoeveel kuub inhoud ruimte? Damned, nu al 6. Zit nu op 0,7.
Plannen en berekening nu niet bij de hand, maar moet zo'n 90m3, maaaaaaar met een open trapgat naar de bovenverdieping met een gelijkaardig volume.

Is 0,7 niet extreem weinig? Dat zou willen zeggen dat die unit gesteld dat hij overdag tussen 08:00 en 18:00 aanstaat nog geen 70 watt continuvermogen vraagt...
Zelfs met een absoluut ultieme COP van 6 heb je dan nog maar 4,2 kWh aan warmte gecreëerd.

[ Voor 8% gewijzigd door FORZAM op 26-09-2022 22:24 ]

• Weerman2
Nog even een grafiek van vandaag het eerste deel van het grafiek wordt de Airco in geschakeld bij kamer temperatuur van 19 graden ingestelde airco temp 20 graden instelling op normaal fan op automatisch hier kun je duidelijk zien dat de Airco gaat pendelen.

Daarna kamer temperatuur laten afkoelen naar 19,5 graden dus Airco uit, rechter deel grafiek Airco weer aangezet en gelijk op ECO stand en gaat vrij snel op 150Watt moduleren.

Bij piek van 400Watt in rechter deel van grafiek temperatuur van Airco in gesteld op 21 graden Airco ging keurig alles zelf regelen fan snelheid enz om naar 21 graden te gaan hierna gaat hij rustig weer naar 150-160Watt moduleren zonder grote temperatuur schommelingen.
Geen externe temp voeler of wat ook alles gewoon zo uit doos.
(MITSUBISHI SRK/SRC 25 ZSX-W SINGLE SPLIT)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkSYcC-hz-3G7TnMQIMLluL7lEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIG9I6iK82D85lAi0DyhSEvT.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Weerman2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:36:
[...]

Verwarmen doen we pas als we zo iets hebben van nu krijgen we het koud dan druk op de knop aan en klaar is Kees, uit ga ik nog even uit zoeken maar dat mag van mij om 22:00 uur gezien het hier niet snel afkoelt.

Zo heeft ieder zijn ding zou ik maar zeggen ben er blij mee op deze manier en ingestelde temp op airco is kamer temperatuur op de Honeywell thermostaat van CV.
Nog geen winter meegemaakt? Van zo'n stook regime ga je niet blij worden denk ik als je van bijvoorbeeld 18 naar 20/21 wil.

• MotorBeast
FORZAM schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:22:
[...]

Plannen en berekening nu niet bij de hand, maar moet zo'n 90m3, maaaaaaar met een open trapgat naar de bovenverdieping met een gelijkaardig volume.

Is 0,7 niet extreem weinig? Dat zou willen zeggen dat die unit gesteld dat hij overdag tussen 08:00 en 18:00 aanstaat nog geen 70 watt continuvermogen vraagt...
Zelfs met een absoluut ultieme COP van 6 heb je dan nog maar 4,2 kWh aan warmte gecreëerd.
1700 uur aangezet. Nu 21 graden binnen...1 kWh verbruikt op 60m2.

• GermanPivo
[...]

Ik denk dat hier wel een nuancering wel op z'n plaats is, want ik lees dat het bij de SRK20/25/35 zo werkt vanaf 22 graden, maar bij de SRK50 ineens vanaf 11 graden.
Dat zou dus van de single splits alleen de SRC50 minder geschikt maken voor verwarmen....

De SCM50/60 zou het ook moeten doen vanaf 11 graden (pagina 69), maar heb het gedrag hier nog nooit gezien. Gaat altijd terug naar het opgegeven minimum (of lager).

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 27-09-2022 11:12 ]

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01 09:45
Ik heb vandaag de airco, Daikin Stylish 4.2 voor het eerst wat langer draaien. Om 13.00 aangezet en om 22.00 weer uit.
Ik vond de warmte zeer aangenaam, geen last van luchtstroom of geluid.
Set point op 20, fan op auto en uitblaas 45 graden naar beneden. De kamer was tot in alle hoeken tussen de 20.5 en 21 graden.
Ik blijf het vreemd vinden dat de airco zelf dan 24 graden aangeeft en toch vrolijk doorgaat, maar als hij zich zo blijft gedragen ook bij wat kouder weer ben ik dik tevreden.
Gebruik was 2.7 kWh volgens de app, 65 M2, isolatie is redelijk, vloer en muur wel ok maar wel veel oud dubbel glas.
Is die 2.7 een beetje redelijk dan? Ik heb helaas met gas nooit goed gemonitord wat er verbruikt werd.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• MotorBeast
marcovandam schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:05:
Ik heb vandaag de airco, Daikin Stylish 4.2 voor het eerst wat langer draaien. Om 13.00 aangezet en om 22.00 weer uit.
Ik vond de warmte zeer aangenaam, geen last van luchtstroom of geluid.
Set point op 20, fan op auto en uitblaas 45 graden naar beneden. De kamer was tot in alle hoeken tussen de 20.5 en 21 graden.
Ik blijf het vreemd vinden dat de airco zelf dan 24 graden aangeeft en toch vrolijk doorgaat, maar als hij zich zo blijft gedragen ook bij wat kouder weer ben ik dik tevreden.
Gebruik was 2.7 kWh volgens de app, 65 M2, isolatie is redelijk, vloer en muur wel ok maar wel veel oud dubbel glas.
Is die 2.7 een beetje redelijk dan? Ik heb helaas met gas nooit goed gemonitord wat er verbruikt werd.
Netjes toch? Hier 1 kWh vanaf 17.00 uur en 21 graden binnen. Overdag vond ik 20,2 genoeg dus stond uit.

Geniet ervan!

NB: vervang je dubbel glas voor HR++. Ik heb het sinds 1 jaar en was van de winter echt blij wbt comfort en isolatiewaarde. Het is niet voor niets bij mij nu overdag nog 20,2 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 26-09-2022 23:31 ]

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01 09:45
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:28:
[...]

Netjes toch? Hier 1 kWh vanaf 17.00 uur en 21 graden binnen. Overdag vond ik 20,2 genoeg dus stond uit.

Geniet ervan!

NB: vervang je dubbel glas voor HR++. Ik heb het sinds 1 jaar en was van de winter echt blij wbt comfort en isolatiewaarde. Het is niet voor niets bij mij nu overdag nog 20,2 graden.
Fijn om te horen! Ik blijf het lastig inschatten vinden dus nog blijer naar bed zo ;)

Zodra er weer wat geld in de spaarpot zit ga ik dat zeker doen, is de eerst volgende geplande upgrade.
Volgend jaar komt er flink wat terug van het oversluiten hypotheek dus ik hoop dat ik het daarmee ga redden.

Deze winter moet het nog maar even zo.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• ThaBEN
[...]

Wellicht ook handig om te weten voor @dagobert1966 en @Hartox
Super interessant om die "Technical Manual" te lezen! Hier staan zoveel meer details in beschreven welke ik persoonlijk zeer waardevol vind en niet in de standaard handleiding zijn terug te vinden!
Zoals de graden van de lamellen in elke stand bij normaal, Linker- en Rechterkant-installatie, hoe het programma exact verloopt tijdens 3D auto, hoe het gedrag van de fan op stand "Auto" zich gedraagt bij verschillende temperaturen, hoe de offset verschillende waardes hanteert in "Economy mode" afhankelijk van hoe lang de machine aan staat.
Zo is het veel makkelijker om te begrijpen hoe de machine werkt en beter te bepalen voor mijzelf welke opties ik moet kiezen in bepaalde scenario's _/-\o_

Zo zie ik bijvoorbeeld dat i.p.v. "Rechterkant-installatie" met de verticale lamellen recht naar voren gericht, ik ook kan kiezen voor "Midden-installatie" en de verticale lamellen 1 standje naar links richten. Dan is de directe luchtstroom nog eens 10° verder weg van de zithoek gericht. Dit soort kleine nuances geven mij nieuw voer om over na te denken. Binnenkort dat hele document maar eens doorspitten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKLCdcs-z59wfjFMh9m2Fqg2JvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDMIV5Ie729y5eD4BUCSFUWq.jpg?f=fotoalbum_large

• ZtaaB
renzo4000 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:57:
[...]

Toch even de handleiding erbij gepakt en blijkbaar kan het symbool zowel defrost (met koude temperaturen logisch), preheat of temperatuur bereikt betekenen. Lekker handig wel van LG :?

[Afbeelding]
Ah, goede vondst!
Ik ga er maar van uit dat ik dit zie wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt, want dat is ook daadwerkelijk het geval wanneer ik m zag.

Wel vaag om dan symbolen voor verschillende dingen te gaan gebruiken, maar t zal wel goed zijn
:+

• FORZAM
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:57:
[...]

1700 uur aangezet. Nu 21 graden binnen...1 kWh verbruikt op 60m2.
Helder, compleet andere situatie dus. Hier is het volume veel groter, en de isolatie veel minder. (gewoon HR dubbel glas).
Zonder verwarming zakt de temperatuur tot 18°C.

Zonet de servicemanuals gevonden, en de buitenunit heeft een minimale heating capacity van 2.6 kW.
Dat krijgt die nu natuurlijk niet rustig kwijt....

Duidelijk een gevalletje Systeem niet goed gedimensioneerd voor de tussenseizoenen.

Gelukkig geen man overboord:
- Hoofddoel op moment van installatie is bereikt: extra comfort in de zomer.
- Leuke bijkomstigheid door timing, goedkoper en efficienter verwarmen tov. gas is ook behaald, en zal wanneer het buiten nog kouder wordt wel beter loslopen.

• M_AW
  • Registratie: November 2017
ZtaaB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:04:
[...]

Ah, goede vondst!
Ik ga er maar van uit dat ik dit zie wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt, want dat is ook daadwerkelijk het geval wanneer ik m zag.

Wel vaag om dan symbolen voor verschillende dingen te gaan gebruiken, maar t zal wel goed zijn
:+
Correct. Dit symbool betekent niets meer of minder dan dat de gewenste temperatuur is bereikt en dat de binnenunit nu op standby/pauze/wachtmodus gaat totdat er is besloten dat er weer warmte toegevoegd moet gaan worden.

Het symbool kán ook betekenen dat de buitenunit in defrost staat, maar dat lijkt hier niet het geval. Immers, als deze in deforst is dan zal je zien dat de wisselaar buiten aangevroren / dichtgevroren is en zal de compressor flink staan te draaien (fan overigens niet!).

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Servee
  • Niet online
M_AW schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:50:
[...]

Correct. Dit symbool betekent niets meer of minder dan dat de gewenste temperatuur is bereikt en dat de binnenunit nu op standby/pauze/wachtmodus gaat totdat er is besloten dat er weer warmte toegevoegd moet gaan worden.

Het symbool kán ook betekenen dat de buitenunit in defrost staat, maar dat lijkt hier niet het geval. Immers, als deze in deforst is dan zal je zien dat de wisselaar buiten aangevroren / dichtgevroren is en zal de compressor flink staan te draaien (fan overigens niet!).
Ofwel een verkapte “pendel”bevestiging voor zowel koelen als verwarmen :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
w00key schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:18:
[...]

Nee, absoluut niet. Dat is alleen geldig bij specifieke temperaturen, en in de technical specifications / combinatietabellen, alleen op maximaal vermogen. Uit een oude post van mij, voor een Daikin 3.5 kW:

[Afbeelding]

Details: w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Graag replies dus op: wie heeft airflow / temperaturen gemeten en wat is jullie verbruik? Ik dacht een keer iets van rond de 9 te zien, een Daikin installatie iirc, maar zonder methode dus, wat is gemeten en hoe is de COP berekend?
ook wel handig welk model hoort deze tabel bij?

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:28:
[...]

Ik ben ook van plan in de toekomst mijn glas te gaan doen. Ben benieuwd hoe merkbaar dit werkelijk in de praktijk gaat zijn. Ik heb nu dubbel glas uit '96. 12mm spouw zonder edelgas. u-waarde 2.5 (aanname).
Hiermee heb ik bij -10°C een warmtevraag van 8.41kWu (volgens "de" warmteverliesberekening)

Als ik de 16m2 aan glas hier vervang voor driedubbelglas (u-waarde 0.6) wijzigt de warmtevraag bij dezelfde temperatuur naar 7.85kWu, dus een verschil van 0.56kWu.

bij 0°C is dit 5.68 vs. 5.49 (verschil van 0.19kWu)
bij 10°C is dit 3.32 vs 3.13 (idem)

Hoe dan ook lijkt het maar weinig significant (Maar misschien zijn mijn ramen nog wel slechter dan de aangenomen u=2.5.)
Ik kan me wel voorstellen dat als de rest al goed geisoleerd is, dat dan de ramen het verschil kunnen maken. Bij mij zijn de muren na-geisoleerd met 6cm supafil. Omgerekend geeft dit ongeveer een u-waarde van 0.6. Ik kan me voorstellen dat naarmate het verschil groter wordt, dat dit ervoor zorgt dat de ramen meer de zwakste schakel worden.

Even getest: met beter geïsoleerde muren en dak, blijft tripple glas hetzelfde absolute verschil maken. Relatief wordt het verschil wel groter (0.56kWu op 7,05kWu is 8% winst, en 0.56kWu op 8.41 = 6,7% winst)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• M_AW
  • Registratie: November 2017
Servee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:32:
[...]

Ofwel een verkapte “pendel”bevestiging voor zowel koelen als verwarmen :+
Zelf gebruik ik bij airco's de term 'pendelen' liever niet voor 'setpoint bereikt bij een goed gedimensioneerd systeem'.
Pendelen gebruik ik zelf alleen voor het niet-kwijt-kunnen van het vermogen. Dus een quattro-split waarvan slechts één 1,5kW binnenunit in bedrijf is. Dat de buitenunit dan weer uitgaat terwijl setpoint nog niet bereikt is.
Dat gezegd hebbende, inderdaad gewoon een bevestiging op de binnenunit dat setpoint is bereikt. Bijzondere keuze van LG om hiervoor hetzelfde symbool te gebruiken als een defrost.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01 08:52
Gegroet, allemaal: een newbee hier in dit deel van Tweakers.
even een zo kort mogelijke uitleg van mijn 'probleem' en wensen.
Ee 200 jaar oude Saksische boerderij, dus rieten kap, en lage zij muren.
Voorzien van een Mitsubishi electric Warmtepomp van 14 kWh, die iets overbemeten blijkt te zijn, maar de tent prima warm houdt. Beneden vloerverwarming, boven T33 radiatoren.
Mijn (beneden) badkamer ligt aan een buitenkant(oude stal kant) en aan de andere kant de slaapkamer.
Met name in het tussenseizoen, nu dus, heb ik een beetje een probleem om die badkamer, en in mindere mate, de slaapkamer voldoende warm te maken, de wp gaat dan vrij snel aan het pendelen, wat ik erg ongewenst vind.

Oplossing: een airco in de badkamer, primair om in de tussenseizoenen te verwarmen.
Maar zelfs een kleine capaciteit airco lijkt me te groot: 2,5 kW voor een ruimte van 33m³.
De naast liggende slaapkamer is ca. 75m³

Uitdagingen: de buitenmuren zijn 1,4 m hoog, dan begint het schuine dak, dus een binnenunit op de buitenmuur is onmogelijk. Dus op de tussenliggende muur te monteren, en daar zit dan ook de deur tussen beide ruimtes.
boven die deur monteren is wel mogelijk.
Omdat volgens mijn beperkte kennis, de 2,5 binnenunit nog overbemeten is, zou ik de 'overtollige' warmte wel willen lozen in de slaapkamer.
Is hert mogelijk om zelf een voorziening achter een binnenunit te maken waarbij de geproduceerde lucht ook naar achteren gedumpt kan worden, dus een koker achter de binnenunit? Dit kan natuurlijk merkafhankelijk zijn.
Ik heb de inbouw instructies van een Daikin gedownload, en daar wordt gesuggereerd, dan de koelleidingen altijd naar opzij, naar onderen of naar achteren gelegd worden. Kan dat ook van boven, dan kan ik door het plafond, onder de rieten kap wel naar buiten met de koelleidingen. Condens is een tweede, dat snap ik wel, maar voor verwarmen niet nodig, en koelen in de badkamer is nooit nodig.

Ik heb mijn wp zelf geïnstalleerd en die draait nu 4 jaar tot volle tevredenheid, en wil dat met de airco ook doen, dus in essentie zijn mijn 2 vragen, na deze ellenlange introductie:

1= kan ik een deel van de verwarmde lucht door een 100mm blokkenwand, waarop de binnenunit wordt gemonteerd, naar de achter liggende ruimte (slaapkamer) omleiden (en hoe?) met een sleuvenrooster voor de afwerking? Een beetje zelfwerkzaamheid is helemaal niet ongewenst, maar ik weet niet hoe zo'n ding er van binnen uit ziet.

2= Kunnen de koelleidingen ook van af de bovenzijde ingevoerd worden? Dat lijkt me geen onmogelijkheid, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Nog andere opmerkingen over deze plannen? Laat maar komen... :)

O ja, IR panelen zijn praktisch niet handig, want die moeten dan boven de douche en wastafel ruimte komen, en laat daar nu al mijn verlichting, inbouwspotjes, gemonteerd zijn :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Servee
  • Niet online
M_AW schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:16:
[...]

Zelf gebruik ik bij airco's de term 'pendelen' liever niet voor 'setpoint bereikt bij een goed gedimensioneerd systeem'.
Pendelen gebruik ik zelf alleen voor het niet-kwijt-kunnen van het vermogen. Dus een quattro-split waarvan slechts één 1,5kW binnenunit in bedrijf is. Dat de buitenunit dan weer uitgaat terwijl setpoint nog niet bereikt is.
Dat gezegd hebbende, inderdaad gewoon een bevestiging op de binnenunit dat setpoint is bereikt. Bijzondere keuze van LG om hiervoor hetzelfde symbool te gebruiken als een defrost.
Was ook maar een geintje, echt pendelen is met een non stop regelmaat opstarten binnen paar minuten en weer uit. In de volksmond word dat hier zo genoemd omdat uit/aan bij setpoint bereikt nog geen officiële tweakers term heeft… Heb al vaker uiteengezet dat uit/aan bij bereiken setpoint technisch geen pendelen inhoud maar omdat uitdaging bij vele hier is om zo lang mogelijke runs te maken word die term klakkeloos overgenomen en zou idd anders moeten heten om onduidelijkheid te voorkomen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02
Maxwp schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:44:
[...]
ook wel handig welk model hoort deze tabel bij?
Originele post linkt naar http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN16.pdf.

Daar zie je de combinatie: FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
Als ik dit lees:

Target temperature = remote controller set temperature + 2.5°C. For
example:
Remote controller set temperature = 20°C
Target temperature = 20°C + 2.5°C = 22.5°C
Thermo off temperature = 24.5°C

Dan lijkt het me dus logisch waar er veel over klagen dat hun unit niet afslaat wanneer hun setpoint die ze hebben ingesteld de unit blijft verwarmen en waarom ze zo onnauwkeurig zijn. Bij mijn Daikin zal hij dus altijd 2,5 graden erbij optellen en slaat pas af als de unit in dit geval 24,5 graden meet (aan het plafond. De hoge waardes die wij allemaal zien op de app). Men zal dit doen omdat een ruimte groot is en wat bij de unit gemeten wordt (zeker aan een plafond) niet relevant is voor hoe de temperatuur aan de andere kant van de kamer is. Het klopt ook precies met wat ik hier meet. Staat hier nu op 18 graden en hij pruttelt lekker door en in de keuken is het nu 20 graden.

Ik neem aan dat MHI precies hetzelfde doet gezien de geluiden die ik hier lees van gebruikers.

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-01 23:06
MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:18:
Als ik dit lees:

example:

Dan lijkt het me dus logisch waar er veel over klagen dat hun unit niet afslaat wanneer hun setpoint die ze hebben ingesteld de unit blijft verwarmen en waarom ze zo onnauwkeurig zijn. Bij mijn Daikin zal hij dus altijd 2,5 graden erbij optellen en slaat pas af als de unit in dit geval 24,5 graden meet (aan het plafond. De hoge waardes die wij allemaal zien op de app). Men zal dit doen omdat een ruimte groot is en wat bij de unit gemeten wordt (zeker aan een plafond) niet relevant is voor hoe de temperatuur aan de andere kant van de kamer is. Het klopt ook precies met wat ik hier meet. Staat hier nu op 18 graden en hij pruttelt lekker door en in de keuken is het nu 20 graden.

Ik neem aan dat MHI precies hetzelfde doet gezien de geluiden die ik hier lees van gebruikers.
Heerlijk dit.
Hoeven we het daar ook niet steeds over te hebben.
De unit loopt als een zonnetje, temperatuur overal prima, maar verdorie; er staat ergens een getalletje dat me niet zint....

Zo komt het helaas soms op mij over. En hoewel ik ook van elke % ben, en helemaal van verbruiks- en bijbehorende opbrengstcijfers, begon ik me een beetje te ergeren.
Ik zou bovenstaande van Motorbeast maar een vast plekje geven..

[ Voor 0% gewijzigd door Knijper1962 op 27-09-2022 11:30 . Reden: Motorbeas verkeerd geschreven ]

• MotorBeast
Naalroc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:55:
Gegroet, allemaal: een newbee hier in dit deel van Tweakers.
even een zo kort mogelijke uitleg van mijn 'probleem' en wensen.
Ee 200 jaar oude Saksische boerderij, dus rieten kap, en lage zij muren.
Voorzien van een Mitsubishi electric Warmtepomp van 14 kWh, die iets overbemeten blijkt te zijn, maar de tent prima warm houdt. Beneden vloerverwarming, boven T33 radiatoren.
Mijn (beneden) badkamer ligt aan een buitenkant(oude stal kant) en aan de andere kant de slaapkamer.
Met name in het tussenseizoen, nu dus, heb ik een beetje een probleem om die badkamer, en in mindere mate, de slaapkamer voldoende warm te maken, de wp gaat dan vrij snel aan het pendelen, wat ik erg ongewenst vind.

Oplossing: een airco in de badkamer, primair om in de tussenseizoenen te verwarmen.
Maar zelfs een kleine capaciteit airco lijkt me te groot: 2,5 kW voor een ruimte van 33m³.
De naast liggende slaapkamer is ca. 75m³

Uitdagingen: de buitenmuren zijn 1,4 m hoog, dan begint het schuine dak, dus een binnenunit op de buitenmuur is onmogelijk. Dus op de tussenliggende muur te monteren, en daar zit dan ook de deur tussen beide ruimtes.
boven die deur monteren is wel mogelijk.
Omdat volgens mijn beperkte kennis, de 2,5 binnenunit nog overbemeten is, zou ik de 'overtollige' warmte wel willen lozen in de slaapkamer.
Is hert mogelijk om zelf een voorziening achter een binnenunit te maken waarbij de geproduceerde lucht ook naar achteren gedumpt kan worden, dus een koker achter de binnenunit? Dit kan natuurlijk merkafhankelijk zijn.
Ik heb de inbouw instructies van een Daikin gedownload, en daar wordt gesuggereerd, dan de koelleidingen altijd naar opzij, naar onderen of naar achteren gelegd worden. Kan dat ook van boven, dan kan ik door het plafond, onder de rieten kap wel naar buiten met de koelleidingen. Condens is een tweede, dat snap ik wel, maar voor verwarmen niet nodig, en koelen in de badkamer is nooit nodig.

Ik heb mijn wp zelf geïnstalleerd en die draait nu 4 jaar tot volle tevredenheid, en wil dat met de airco ook doen, dus in essentie zijn mijn 2 vragen, na deze ellenlange introductie:

1= kan ik een deel van de verwarmde lucht door een 100mm blokkenwand, waarop de binnenunit wordt gemonteerd, naar de achter liggende ruimte (slaapkamer) omleiden (en hoe?) met een sleuvenrooster voor de afwerking? Een beetje zelfwerkzaamheid is helemaal niet ongewenst, maar ik weet niet hoe zo'n ding er van binnen uit ziet.

2= Kunnen de koelleidingen ook van af de bovenzijde ingevoerd worden? Dat lijkt me geen onmogelijkheid, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Nog andere opmerkingen over deze plannen? Laat maar komen... :)

O ja, IR panelen zijn praktisch niet handig, want die moeten dan boven de douche en wastafel ruimte komen, en laat daar nu al mijn verlichting, inbouwspotjes, gemonteerd zijn :X
Ik zou een unit met al dat vocht daar niet in een badkamer hangen. In de periode dat je niet stookt (bijvoorbeeld als het buiten 15 graden is) kruipt dat vocht "lekker" in je elektronica. Ik pak gewoon voor die keren dat het koud is een elektrisch kacheltje Cop1 a 4 tientjes. Afgelopen winter niet 1 keer gebruikt.

• MotorBeast
Knijper1962 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:26:
[...]

Heerlijk dit.
Hoeven we het daar ook niet steeds over te hebben.
De unit loopt als een zonnetje, temperatuur overal prima, maar verdorie; er staat ergens een getalletje dat me niet zint....

Zo komt het helaas soms op mij over. En hoewel ik ook van elke % ben, en helemaal van verbruiks- en bijbehorende opbrengstcijfers, begon ik me een beetje te ergeren.
Ik zou bovenstaande van Motobeast maar een vast plekje geven..
Het blijft wel Tweakers hier. Geen forum van de Consumentenbond. 8) Wij zijn muggenzifters. :+

• w00key
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:55:
[...]

Nog geen winter meegemaakt? Van zo'n stook regime ga je niet blij worden denk ik als je van bijvoorbeeld 18 naar 20/21 wil.
Wel winter meegemaakt hier, en dat werkt prima. Binnen no time is het al warm hier binnen, dat is nou het mooie van hete lucht / airco verwarming, je hebt direct response itt warm water door radiator laten lopen en wie weet is het over een uur warm. Mijn Honeywell Evohome systeem probeert dat te compenseren door eerder aan te gaan / zelf de lag uit te rekenen maar dat is nu echt niet nodig.

's nachts stoken zorgde alleen maar voor een hogere energierekening. Warmteverlies / isolatie unit is W/m2*K en K (temperatuurverschil in graden celsius of kelvin) wil je zo klein mogelijk houden. 20 binnen 10 buiten vs 15 binnen 10 buiten scheelt de helft in transmissieverlies. Alleen als je airco te klein is / moeite heeft om bij te houden moet je het langer aan laten.

Ook heeft mijn unit moeite om onder de 250W rustig / continu te draaien, na een nacht afkoelen kan hij tenminste een uur lekker draaien op 20% power / 400W en na een uur rustig zakken naar 15% / 300W. Als het echt kouder wordt is dat iets hoger maar er zit een enorme gat tussen wat ik nodig heb en wat er beschikbaar is (2kW). Als je last hebt van pendelen is dat veel beter dan in de nacht aanlaten.

@Weerman2 gewoon lekker uitproberen. Voor mij werkt het, aanzetten bij opstaan of op tijdprogramma en 's nachts en bij afwezigheid uit.

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:29:
[...]

Wel winter meegemaakt hier, en dat werkt prima. Binnen no time is het al warm hier binnen, dat is nou het mooie van hete lucht / airco verwarming, je hebt direct response itt warm water door radiator laten lopen en wie weet is het over een uur warm. Mijn Honeywell Evohome systeem probeert dat te compenseren door eerder aan te gaan / zelf de lag uit te rekenen maar dat is nu echt niet nodig.

's nachts stoken zorgde alleen maar voor een hogere energierekening. Warmteverlies / isolatie unit is W/m2*K en K (temperatuurverschil in graden celsius of kelvin) wil je zo klein mogelijk houden. 20 binnen 10 buiten vs 15 binnen 10 buiten scheelt de helft in transmissieverlies. Alleen als je airco te klein is / moeite heeft om bij te houden moet je het langer aan laten.

Ook heeft mijn unit moeite om onder de 250W rustig / continu te draaien, na een nacht afkoelen kan hij tenminste een uur lekker draaien op 20% power / 400W en na een uur rustig zakken naar 15% / 300W. Als het echt kouder wordt is dat iets hoger maar er zit een enorme gat tussen wat ik nodig heb en wat er beschikbaar is (2kW). Als je last hebt van pendelen is dat veel beter dan in de nacht aanlaten.

@Weerman2 gewoon lekker uitproberen. Voor mij werkt het, aanzetten bij opstaan of op tijdprogramma en 's nachts en bij afwezigheid uit.
Lucht is zo warm ja. Alleen je massa niet (meubels, muren) en die stralen bij echte koude buiten (vorst) nog lang koude af en vind ik echt niet comfortabel.

• GermanPivo
Als ik dit lees:

example:

Yes, klopt wat betreft MHI. Zit standaard een offset van +2 op bij verwarmen, maar heb niet het idee dat de thermo off extreem veel hoger ligt dan target + 2 graden (kan het in de technische handleiding niet direct vinden).

Die offset van +2 bij verwarmen is vrij eenvoudig uit- of aan te zetten. Ik heb de correctie in de woonkamer wel nodig, maar in de slaapkamers heb ik de correctie uitgezet.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:06
Wellicht een domme vraag maar gaat zo'n buitenunit ook volledig uit als de setpoint is bereikt in de ruimte?

Ik heb een GREE Fairy 5kw in een 200,5m3 ruimte (83,5m2) en met setpoint 18gr wordt het overigens ook 20-21 na een tijdje. Zal bij alle airco's wel een flinke offset hebben van meerdere grades als ik bovenstaande posts lees.

Vanavond maar eens setpoint 17gr gaan proberen :P

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:33:
[...]

Lucht is zo warm ja. Alleen je massa niet (meubels, muren) en die stralen bij echte koude buiten (vorst) nog lang koude af en vind ik echt niet comfortabel.
Ook dat is op te lossen, even een tijdje op 21 graden zetten (met offset dus eigenlijk lucht 23) en meubels zijn zo warm. Beton duurt langer, maar ook daar heb je weinig last van na een uur.

Doordeweeks tussen 6 en 7 uur met laag tarief, even de kou er uit halen. Daarna idle tot ik wakker / beneden ben.

Met de CV / Evohome had ik hetzelfde hoor, daar voer ik de temperatuur rustig op gedurende 1-2 uren om de CV op minimaal vermogen te laten, dat reageert alleen zoooooo sloom met conventionele radiatoren.

But hey, als het je waard is, je kan kiezen om wat kWh's er tegenaan te gooien en het probleem is weg. Kon ook met CV, dat kost alleen echt veel geld.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-01 10:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Scrtz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:36:
Wellicht een domme vraag maar gaat zo'n buitenunit ook volledig uit als de setpoint is bereikt in de ruimte?

Ik heb een GREE Fairy 5kw in een 200,5m3 ruimte (83,5m2) en met setpoint 18gr wordt het overigens ook 20-21 na een tijdje. Zal bij alle airco's wel een flinke offset hebben van meerdere grades als ik bovenstaande posts lees.

Vanavond maar eens setpoint 17gr gaan proberen :P
Ik heb mijn Daikin's daarom ook op 18.5 staan. Wordt het uiteindelijk 19.5-20.0 graden mee. Meer dan warm zat eigenlijk.

Nu uiteraard mega-pendel, zeker nu we het huis hebben na-geisoleerd en nog een 8m2 aan dubbelglas door HR++ hebben vervangen. Waar het eerst in de nacht afkoelde van 18.5 naar 16.5 is het nu 19.0-19.5 graden in de late avond en in de morgen 18.2-18.5. Dus dat scheelt aanzienlijk. Nu van 9:00 tot nu 1kWh verstookt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:40:
[...]

Ook dat is op te lossen, even een tijdje op 21 graden zetten (met offset dus eigenlijk lucht 23) en meubels zijn zo warm. Beton duurt langer, maar ook daar heb je weinig last van na een uur.

Doordeweeks tussen 6 en 7 uur met laag tarief, even de kou er uit halen. Daarna idle tot ik wakker / beneden ben.

Met de CV / Evohome had ik hetzelfde hoor, daar voer ik de temperatuur rustig op gedurende 1-2 uren om de CV op minimaal vermogen te laten, dat reageert alleen zoooooo sloom met conventionele radiatoren.

But hey, als het je waard is, je kan kiezen om wat kWh's er tegenaan te gooien en het probleem is weg. Kon ook met CV, dat kost alleen echt veel geld.
Ligt allemaal aan je leefpatroon. Hier is altijd wel iemand thuis. Als je in de winter om 06.30 uur opstaat en je ruimte is afgekoeld naar 17/18 graden of bij sommige nog lager en jij gaat dan opstoken, stook je op op het koudste moment van de dag. Oftewel je hebt een extreem lage Cop door de buiten temperatuur en je laat je compressor keihard werken en dat veroorzaakt een nog lagere Cop. Daar kan een laag stroomtarief niet tegenaan. Ik houd mijn ruimte altijd op minimaal 19 graden en realiseer daarmee precies het omgekeerde. Als hier iedereen in de ochtend de deur uit zou gaan zou ik hem in de ochtend helemaal niet aanzetten en in de middag (warmer dan buiten) beginnen met opstoken.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 27-09-2022 11:53 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:50:
[...]

Ligt allemaal aan je leefpatroon. Hier is altijd wel iemand thuis. Als je in de winter om 06.30 uur opstaat en je ruimte is afgekoeld naar 17/18 graden of bij sommige nog lager en jij gaat dan opstoken, stook je op op het koudste moment van de dag. Oftewel je hebt een extreem lage Cop door de buiten temperatuur en je laat je compressor keihard werken en dat veroorzaakt een nog lagere Cop. Daar kan een laag stroomtarief niet tegenaan. Ik houd mijn ruimte altijd op minimaal 19 graden en realiseer daarmee precies het omgekeerde.
Alternatief zou je toch kunnen kiezen dat je het 's nachts lekker laat afkoelen tot X°C, en dan (geautomatiseerd) vanaf een bepaalde tijd per half uur de setpointtemp verhoogt met 0.5°C. Dan blijf je een gunstige cop behouden, maar ben je niet aan het stoken voor niks.
Het gaat hier natuurlijk bij uitmaken hoe goed je huis geïsoleerd is...

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Naalroc
MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:26:
.......
Ik zou een unit met al dat vocht daar niet in een badkamer hangen. In de periode dat je niet stookt (bijvoorbeeld als het buiten 15 graden is) kruipt dat vocht "lekker" in je elektronica. Ik pak gewoon voor die keren dat het koud is een elektrisch kacheltje Cop1 a 4 tientjes. Afgelopen winter niet 1 keer gebruikt.
Valt best mee dat vocht, op dit moment 67 RV bij 17°C daar; ik heb goede afzuiging boven de douche.
En een elektrisch kacheltje vind ik beslist geen goed idee in een badkamer.....Ik zoek dus niet iets voor de winter, dan doet de wp zijn werk daar prima, maar voor NU, zie de temp op dit moment, staat hierboven.

Iemand die mijn vragen kan beantwoorden?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-12-2025
We hebben een Hitachi Yutaki warmtepomp. We hebben een circuit voor de verwarming; vloerverwarming en radiatoren en een voor DHW, water uit de kraan..

Zijn dat nu onafhankelijke circuits? ik krijg het idee dat de radiatoren niet warm worden omdat de temperatuur van het kraanwater te laag is. We hebben de temperatuur al verhoogd naar 55 graden.

Ik zou eigenlijk alleen de temperatuur van het water in de radiatoren willen verhogen.

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

Naalroc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:
[...]

Valt best mee dat vocht, op dit moment 67 RV bij 17°C daar; ik heb goede afzuiging boven de douche.
En een elektrisch kacheltje vind ik beslist geen goed idee in een badkamer.....Ik zoek dus niet iets voor de winter, dan doet de wp zijn werk daar prima, maar voor NU, zie de temp op dit moment, staat hierboven.

Iemand die mijn vragen kan beantwoorden?
Ik zou dan eerder een unit in de slaapkamer hangen en de deur naar de badkamer open laten.
In de zomer als het warm is heb je meer aan een airco in de slaapkamer dan in de badkamer.

Maarten

• MotorBeast
Bartjoo71 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:58:
We hebben een Hitachi Yutaki warmtepomp. We hebben een circuit voor de verwarming; vloerverwarming en radiatoren en een voor DHW, water uit de kraan..

Zijn dat nu onafhankelijke circuits? ik krijg het idee dat de radiatoren niet warm worden omdat de temperatuur van het kraanwater te laag is. We hebben de temperatuur al verhoogd naar 55 graden.

Ik zou eigenlijk alleen de temperatuur van het water in de radiatoren willen verhogen.
Verkeerde topic. Je moet in L/W zijn. ;) Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 27-09-2022 12:02 ]

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:05

BTS

@Naalroc
Misschien interessanter om juist een vloermodel binnenunit te gaan gebruiken voor deze casus. Enkel verwarmen, laag gemonteerd aan de buitenmuur tenzij die dan in de douche uitkomt.

www.highflow.nl

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:55:
[...]

Alternatief zou je toch kunnen kiezen dat je het 's nachts lekker laat afkoelen tot X°C, en dan (geautomatiseerd) vanaf een bepaalde tijd per half uur de setpointtemp verhoogt met 0.5°C. Dan blijf je een gunstige cop behouden, maar ben je niet aan het stoken voor niks.
Als je dat gaat doen ben je uren van tevoren bezig. Mag je mij vertellen wat het voordeel is met wat ik doe met verlagen met 2 graden naar 19 graden waarbij maar heel af en toe mijn unit draait in de nacht op laag niveau/lees hoge Cop?

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:06:
[...]

Als je dat gaat doen ben je uren van tevoren bezig. Mag je mij vertellen wat het voordeel is met wat ik doe met verlagen met 2 graden naar 19 graden waarbij maar heel af en toe mijn unit draait in de nacht op laag niveau/lees hoge Cop?
Hangt erg af van je huis denk ik. Met name hoeveel warmte je extra verliest door de temperatuur hoger te houden in de nacht. Je zou gewoon eens wat moeten variëren en kijken wat het best werkt voor je eigen woning.

Maarten

• MotorBeast
mwk schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:14:
[...]

Hangt erg af van je huis denk ik. Met name hoeveel warmte je extra verliest door de temperatuur hoger te houden in de nacht. Je zou gewoon eens wat moeten variëren en kijken wat het best werkt voor je leven woning.
Ik hanteer dit regime alleen maar wanneer het buiten permanent onder de 5 graden is. Je krijgt bij kouder en vochtig weer ook nog te maken met defrosts. Die veroorzaak je ook nog sneller door je compressor hard te laten werken. Defrosts kosten ook weer extra stroom en veroorzaken ook weer comfortverlies (lees 10 minuten geen verwarming, We hebben niet net als L/W een buffer).

Het is een afweging/balans tussen comfort/kosten/isolatie van je woning en leefpatroon.

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:06:
[...]

Ja, oké, als je het setpoint verlaagt met 2 graden dan zal die ook eerst een tijdje niks doen. Het effect zal dan bijna hetzelfde zijn inderdaad. behalve dat je ergens op de dag die 2 graden weet terug moet pakken.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:33:
[...]

Ja, oké, als je het setpoint verlaagt met 2 graden dan zal die ook eerst een tijdje niks doen. Het effect zal dan bijna hetzelfde zijn inderdaad. behalve dat je ergens op de dag die 2 graden weet terug moet pakken.
Maar dan is het buiten warmer, lees hogere Cop, dus zuinig. In de ochtend 19 graden (warm zat voor ons bij opstaan en overdag bezig zijn), om 16.00 uur stook ik naar 20 graden en eventueel in de avond naar 21 graden (dat laatste ga ik proberen af te leren).

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-12-2025
aha, excuus. nu begrijp ik L/L en L/W

• mr_evil08
verkeerslicht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb dat eens getest in praktijk, tot bepaalde hoogte is het voordeliger om de warmtepomp uit te zetten en sochtends de volle bak erop gooien, de COP "dondert" niet in elkaar als je laag of hoog draait, het verschil is echt minimaal.

tot 2 a 3 graden kan je huis sowieso wel laten afkoelen door uitzetten ben je voordeliger in mijn geval maar het plaatje kan totaal anders zijn als je een WTW hebt.

Men moet rekening houden dat snachts vaak een stuk kouder kan zijn en overdag warmer dit speelt mee met de COP, snachts rond 0 en overdag 10 graden is niet uitzonderlijk in Nederland, dan loop je snachts steeds een de-frost te doen.

Setpoint steeds met 0.5c verhogen werkt hier niet als je rustig wil opwarmen moet je ecostand of begrenzen, elke keer als je er iets bijgooit gaat de warmtepomp toch een stuk hoger verwarmen dan gewenst en vervolgens weer afzakken en daarna weer gas bijgeven als je er 0.5c bij doet.

Het is luchtverwarming en geen vloerverwarming waarbij je meer met massa te maken hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 12:59 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:33:
[...]

Is heel persoonlijk. Koude massa heeft ook zo zijn voordelen. Volgens mij bestaat er geen 'koudestraling', maar ervaar je de warmtestraling van je lichaam naar een koud object als 'koude'. Bij warmtegeleiding heb je dat effect ook; pak in de ene hand een metalen buis van 20° C en in de andere hand een pvc pijp van 20° C :)

• Naalroc
BTS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:02:
@Naalroc
Misschien interessanter om juist een vloermodel binnenunit te gaan gebruiken voor deze casus. Enkel verwarmen, laag gemonteerd aan de buitenmuur tenzij die dan in de douche uitkomt.
Daar ga ik dan eens naar kijken, want dat is wel een mogelijkheid, de buitenmuur is in de bad (èn in de slaapkamer maar 1,40 m hoog) maar dat moet lukken; ik ben ze nog niet tegengekomen bij de grotere merken. Linkje? :)
mwk schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:59:
[...]
Ik zou dan eerder een unit in de slaapkamer hangen en de deur naar de badkamer open laten.
In de zomer als het warm is heb je meer aan een airco in de slaapkamer dan in de badkamer.
Ik heb nauwelijks behoefte aan koeling in de slaapkamer; mijn primaire behoefte is warmte in de badkamer, het is daar momenteel 17° terwijl het in de woonkamer, zonder verwarming aan nu 21° is, dus mijn wp hoeft nog helemaal niet aan daarvoor.

• GermanPivo
Naalroc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:23:
[...]
mijn primaire behoefte is warmte in de badkamer, het is daar momenteel 17° terwijl het in de woonkamer, zonder verwarming aan nu 21° is, dus mijn wp hoeft nog helemaal niet aan daarvoor.
offtopic:
Ik zag laats ergens iemand die hetzelfde probleem had. Hij had een t-stuk op z'n radiator gezet zodat hij in de tussenseizoenen een elektrisch insteekelement kon gebruiken en de rest van de tijd z'n warmtepomp.

[ Voor 22% gewijzigd door GermanPivo op 27-09-2022 13:28 ]

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:50
Als ik dit lees:

example:

Ik heb het schema van @Servee en @mr_evil08 nu even uitgeprobeerd. Ik deel het even want ergens zal het anderen misschien helpen en ik kom er nog niet uit. Mijn hoofd gaat echt even op uit.

Mijn resultaten voor verandering:
De vraag ingesteld op 21 graden, gaat op 20 graden aan, maar maakt het 23 graden. De unit zelf meet 25 graden en tijdens het verwarmen 24 graden (25 graden is dan voor hem 21 in de kamer). Ik vermoed echt dat de koude aanzuiging de unit laat doorschieten.

Na verandering
De instellingen veranderd op de afstandsbediening.
Unit bleef uit en ging niet aan, dus ruimte afgekoeld met de deur open tot onder de 20 graden om te testen. Moest de unit op 23 graden zetten voordat hij aanging.
Bleef vervolgens 2 uur lang draaien om de ruimte zeker tot 22,5 te verwarmen (in de buurt van de airco weer tot 23,5 graden). Ik vermoed zonder tussenstops, maar ik ben tussendoor de ruimte uitgeweest. 1,8kw verbruikt in 2 uur tijd. Let op, de unit ging pas uit toen ik stap voor stap de vraag terugdraaide tot 21,5 graden????!
De unit zelf meet 23 graden (wat 21 graden ruimte is) en tijdens verwarmen 22 graden. Loopt langzaam op naar 24 graden. Na het verwarmen als alles uit staat meet de unit 25 graden (23 graden ruimte).

Dingen die opvallen:
- De temperatuur van de unit zelf is met de instelling van de AB, 2 graden omlaag gegaan.
- Gaat pas aan bij fysieke vraag van 23 graden als het binnen 20 graden is. Gaat pas uit bij 21,5 vraag als het binnen 23 graden is.
- Lang constant blijven draaien en relatief hoog verbruik.
- Andere units warmen op door het bleeden en denken, ik doe lekker niets.
- Er zit steeds 1 graad verschil in wat de unit meet als hij aan of uit staat. Ongeacht blaasrichtingen enz.

Nu had ik ook het vermogen terug geschroefd naar 50% en 2 dingen tegelijk veranderen is nooit handig, want dan weet je nog niets, maar ik verwacht niet dat dit veel uitmaakt. Kan mij wel voorstellen dat hij minder vermogen heeft om het in een kortere tijd te doen en daardoor langer blijft draaien, maar had niet het idee dat de unit niet warm genoeg werd.

Ik heb de instelling van de AB dus van 2 naar 0 gezet. Die kan ik nog op 1 proberen en kijken of er een gulle middenweg is.

Ik snap ook dat er een graad overshoot zal zijn, maar dit is teveel. Dan moet ik in een sauna zitten of in de kou wachten tot het 18 graden is geworden voordat dat ding iets gaan doen.
Ideeën?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Net een eerste offerte binnen voor 2x single split MHI SRK35ZS-W /SRC35ZS-W
Prijsverschil met de modelen zonder WiFi is 380€ per stuk, totaal 760€ extra dus. Vrij fors denk ik. Zijn er alternatieven icm de zspw modellen? Of is het dan enkel programmas instellen dmv de afstandsbediening?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-01 23:36
KoningPaulus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:39:
Prijsverschil met de modelen zonder WiFi is 380€ per stuk, totaal 760€ extra dus. Vrij fors denk ik. Zijn er alternatieven icm de zspw modellen? Of is het dan enkel programmas instellen dmv de afstandsbediening?
Zelf de wifi installeren? :+ https://www.warmteservice...SRK-wandmodellen/p/L06949

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• verkeerslicht
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:55:
[...]

Ik heb dat eens getest in praktijk, tot bepaalde hoogte is het voordeliger om de warmtepomp uit te zetten en sochtends de volle bak erop gooien, de COP "dondert" niet in elkaar als je laag of hoog draait, het verschil is echt minimaal.

tot 2 a 3 graden kan je huis sowieso wel laten afkoelen door uitzetten ben je voordeliger in mijn geval maar het plaatje kan totaal anders zijn als je een WTW hebt.

Men moet rekening houden dat snachts vaak een stuk kouder kan zijn en overdag warmer dit speelt mee met de COP, snachts rond 0 en overdag 10 graden is niet uitzonderlijk in Nederland, dan loop je snachts steeds een de-frost te doen.

Setpoint steeds met 0.5c verhogen werkt hier niet als je rustig wil opwarmen moet je ecostand of begrenzen, elke keer als je er iets bijgooit gaat de warmtepomp toch een stuk hoger verwarmen dan gewenst en vervolgens weer afzakken en daarna weer gas bijgeven als je er 0.5c bij doet.

Het is luchtverwarming en geen vloerverwarming waarbij je meer met massa te maken hebt.
Mooi om die verschillende ervaringen te lezen. Kan er zelf nog niet over meepraten, maar dat komt wel binnenkort.
Door de bank genomen zou dus gesteld kunnen worden dat voor huizen met weinig warmteverlies de airco aan laten staan (met een lager setpoint) gunstig kan zijn, terwijl dit voor minder huizen met een groter warmteverlies gunstiger kan zijn om hem een tijdje uit te zetten 's nachts. Uiteraard hierbij rekeninghoudend met de buitentemperatuur, want dit gaat waarschijnlijk pas gelden onder een bepaalde temperatuur.

Aangaande je laatste opmerking, zie hier:
http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• w00key
Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:30:
[...]

Ik heb het schema van @Servee en @mr_evil08 nu even uitgeprobeerd. Ik deel het even want ergens zal het anderen misschien helpen en ik kom er nog niet uit. Mijn hoofd gaat echt even op uit.

De vraag ingesteld op 21 graden, gaat op 20 graden aan, maar maakt het 23 graden. De unit zelf meet 25 graden en tijdens het verwarmen 24 graden (25 graden is dan voor hem 21 in de kamer). Ik vermoed echt dat de koude aanzuiging de unit laat doorschieten.

Na verandering
Unit bleef uit en ging niet aan, dus ruimte afgekoeld met de deur open tot onder de 20 graden om te testen. Moest de unit op 23 graden zetten voordat hij aanging.
Bleef vervolgens 2 uur lang draaien om de ruimte zeker tot 22,5 te verwarmen (in de buurt van de airco weer tot 23,5 graden). Ik vermoed zonder tussenstops, maar ik ben tussendoor de ruimte uitgeweest. 1,8kw verbruikt in 2 uur tijd. Let op, de unit ging pas uit toen ik stap voor stap de vraag terugdraaide tot 21,5 graden????!
De unit zelf meet 23 graden (wat 21 graden ruimte is) en tijdens verwarmen 22 graden. Loopt langzaam op naar 24 graden. Na het verwarmen als alles uit staat meet de unit 25 graden (23 graden ruimte).

Dingen die opvallen:
- De temperatuur van de unit zelf is met de instelling van de AB, 2 graden omlaag gegaan.
- Gaat pas aan bij fysieke vraag van 23 graden als het binnen 20 graden is. Gaat pas uit bij 21,5 vraag als het binnen 23 graden is.
- Er zit steeds 1 graad verschil in wat de unit meet als hij aan of uit staat. Ongeacht blaasrichtingen enz.

Nu had ik ook het vermogen terug geschroefd naar 50% en 2 dingen tegelijk veranderen is nooit handig, want dan weet je nog niets, maar ik verwacht niet dat dit veel uitmaakt. Kan mij wel voorstellen dat hij minder vermogen heeft om het in een kortere tijd te doen en daardoor langer blijft draaien, maar had niet het idee dat de unit niet warm genoeg werd.

Ik heb de instelling van de AB dus van 2 naar 0 gezet. Die kan ik nog op 1 proberen en kijken of er een gulle middenweg is.

Ik snap ook dat er een graad overshoot zal zijn, maar dit is teveel. Dan moet ik in een sauna zitten of in de kou wachten tot het 18 graden is geworden voordat dat ding iets gaan doen.
Ideeën?
Had je bij Daikin niet de keuze om de fan te laten draaien na bereiken temperatuur? Iets met open haard modus, dan merkt ie sneller dat het weer te koud is.

Verder maakt die setpoint adjustment niks uit, of je nou 18 +2 offset instel of 20 +0, dat is hetzelfde voor regelgedrag. Ik zet hem handmatig gewoon een graad lager als het te warm is, niet naar het getal staren maar op gevoel, is het te warm aan het einde van een run of te koud?

Een losse ventilator die op de grond staat en lucht naar het plafond stuurt helpt ook met warmteverdeling, of een plafondventilator, op de laagste stand is genoeg.

• ThaBEN
KoningPaulus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:39:
Dat is wel een heel fors bedrag voor de Wi-Fi.
Wat vraagt men voor de Airco zelf? Dus 1x MHI SRK35ZS-W zonder WI-Fi?

Ter referentie, afgelopen mei heb ik 3x een MHI SRK35ZS-W /SRC35ZS-W laten installeren voor €1799,- per stuk inclusief installatie.
En daarbovenop kwam dan €150 per Wi-Fi module, oftewel €1949,- per stuk met Wi-Fi,

Inmiddels is de prijs van deze unit met €100 gestegen bij de partij waar ik toentertijd mee in zee ben gegaan.

https://www.aircodirect.nl/mitsubishi-heavy-industries

• w00key
verkeerslicht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:44:
[...]

Mooi om die verschillende ervaringen te lezen. Kan er zelf nog niet over meepraten, maar dat komt wel binnenkort.
Door de bank genomen zou dus gesteld kunnen worden dat voor huizen met weinig warmteverlies de airco aan laten staan (met een lager setpoint) gunstig kan zijn, terwijl dit voor minder huizen met een groter warmteverlies gunstiger kan zijn om hem een tijdje uit te zetten 's nachts. Uiteraard hierbij rekeninghoudend met de buitentemperatuur, want dit gaat waarschijnlijk pas gelden onder een bepaalde temperatuur.

Aangaande je laatste opmerking, zie hier:
http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/
Juist met goede isolatie vind ik nachtverlaging goed werken, als ik helemaal niet verwarm daalt het misschien 1, 1.5 graden per 24 uur hier, en het dubbele als het echt heel erg koud is. Zonde om de warmtepomp dan in de nacht te laten vechten tegen de vrieskou buiten, dat komt morgen wel.

Met een schema van 20 in de ochtend, 21 middag (warmtebuffer opladen met hoogste COP), en nacht weer uit lijkt het verbruik het laagst hier. Afgelopen 24 uur is de woonkamer tussen 21.4 en 22.4 graden gebleven, overshoot is minimaal, gemeten op de eettafel. Op plafondhoogte bij de unit is het warmer geweest maar daar ben ik niet.

• ThaBEN
Bij MHI zit er een standaardknop op de afstandbediening voor nachtverlaging "Night setback". Alleen zet die de temperatuur dan terug naar 10°C. Ik kan mij niet gauw een situatie voorstellen waarbij het in de nacht in de kamer ineens afkoelt naar 10°C of lager en snap de gekozen waarde van 10 °C dan ook niet goed. Je kunt deze waarde ook niet aanpassen en omdat er een dedicated knop op de afstandbediening zit lijkt het erop dat het volgens MHI het een waardevolle/veel gebruikte functie zal zijn.
Zie ik iets over het hoofd?

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:49:
[...]

Dat is wel een heel fors bedrag voor de Wi-Fi.
Wat vraagt men voor de Airco zelf? Dus 1x MHI SRK35ZS-W zonder WI-Fi?

Ter referentie, afgelopen mei heb ik 3x een MHI SRK35ZS-W /SRC35ZS-W laten installeren voor €1799,- per stuk inclusief installatie.
En daarbovenop kwam dan €150 per Wi-Fi module, oftewel €1949,- per stuk met Wi-Fi,

Inmiddels is de prijs van deze unit met €100 gestegen bij de partij waar ik toentertijd mee in zee ben gegaan.

https://www.aircodirect.nl/mitsubishi-heavy-industries
Zelfde bedrag, 1799 per stuk incl installatie, komt nog wel voorrijkosten, betonboringen en leidingwerk overheen. Dan heb je de unit incl wifi voorbereiding, en komt er per stuk dus nog 130 overheen voor de wifi module zelf.
Zou totaal ongeveer op 4000-4200 uitkomen voor 2 units, afhankelijk van nacalculatie.
Maar door die hoge extra prijs voor enkel wifi, doet me twijfelen of me dat wel 760 euro waard is...
De ZS-W is dus met wifi (voorbereiding) en de ZSP-W zonder schijnbaar.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• GermanPivo
KoningPaulus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:56:
[...]

Zelfde bedrag, 1799 per stuk incl installatie, komt nog wel voorrijkosten, betonboringen en leidingwerk overheen. Dan heb je de unit incl wifi voorbereiding, en komt er per stuk dus nog 130 overheen voor de wifi module zelf.
Zou totaal ongeveer op 4000-4200 uitkomen voor 2 units, afhankelijk van nacalculatie.
Maar door die hoge extra prijs voor enkel wifi, doet me twijfelen of me dat wel 760 euro waard is...
Er zitten wel meer verschillen tussen de ZS-W en ZSP-W. De ZS-W is een stap hoger dan de ZSP-W, dus je betaald in ieder geval niet een meerprijs voor alleen de WiFi voorbereiding ;)
GermanPivo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 27-09-2022 14:16 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:49:
[...]

Juist met goede isolatie vind ik nachtverlaging goed werken, als ik helemaal niet verwarm daalt het misschien 1, 1.5 graden per 24 uur hier, en het dubbele als het echt heel erg koud is. Zonde om de warmtepomp dan in de nacht te laten vechten tegen de vrieskou buiten, dat komt morgen wel.

Met een schema van 20 in de ochtend, 21 middag (warmtebuffer opladen met hoogste COP), en nacht weer uit lijkt het verbruik het laagst hier. Afgelopen 24 uur is de woonkamer tussen 21.4 en 22.4 graden gebleven, overshoot is minimaal, gemeten op de eettafel. Op plafondhoogte bij de unit is het warmer geweest maar daar ben ik niet.
Dat kan ik me goed indenken, in dat geval is het setpoint 2 graden omlaag hetzelfde als het systeem uit zetten. Maar ik kan mij voorstellen dat dit effect bij een slecht geïsoleerde woning alleen maar sterker geldt. Dan gooi je snachts een hoop van de warmte weg. Weer even knallen om op temperatuur te komen kost dan minder dan het 's nachts warm houden (bij lagere buitentemperaturen)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:55:
Bij MHI zit er een standaardknop op de afstandbediening voor nachtverlaging "Night setback". Alleen zet die de temperatuur dan terug naar 10°C. Ik kan mij niet gauw een situatie voorstellen waarbij het in de nacht in de kamer ineens afkoelt naar 10°C of lager en snap de gekozen waarde van 10 °C dan ook niet goed. Je kunt deze waarde ook niet aanpassen en omdat er een dedicated knop op de afstandbediening zit lijkt het erop dat het volgens MHI het een waardevolle/veel gebruikte functie zal zijn.
Zie ik iets over het hoofd?
Misschien interessant voor een tuinhuisje of zo :P

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• MotorBeast
Sarge_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:30:
[...]

Na verandering

Dingen die opvallen:

Ideeën?
Hangt je unit toevallig naast een raam met ventilatierooster? Zo ja dan vermoed ik dat hij daar koude lucht naar binnen trekt en dan teveel gaat leveren. Rooster dan sluiten, wel elders in de ruimte ventileren.

Pur goed aangebracht waar de slangen je ruimte binnenkomen?

• ThaBEN
En hij maakt ook wat meer geluid in zijn laagste stand. 23 dB i.p.v. 19 dB. Ben er verder niet bekend mee.

• ThaBEN
KoningPaulus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:56:
[...]

Het is persoonlijk voor mij aan de (te?) hoge kant voor Wi-Fi. Maarja, als je de airco's door dit bedrijf laat installeren en dan weer een ander moet inschakelen voor de Wi-Fi te installeren ben je waarschijnlijk net zo duur uit.

Indien je ze niet zelf gaat installeren en het idee hebt dat je de komende 10 jaar niet zonder Wi-Fi op de airco zou kunnen leven (want zo lang zal zo een machine er toch wel zijn), dan deed ik het waarschijnlijk alsnog. Ben je gelijk klaar en op zich toch nog een nette prijs voor de airco zelf.

• ThaBEN
verkeerslicht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:06:
[...]

Misschien interessant voor een tuinhuisje of zo :P
Dat was inderdaad een scenario wat ik me kan voorstellen. Een tuinhuisje of schuurtje of garagebox. Maar daar zocht ik waarschijnlijk dan wel naar een andere goedkopere vorm van verwarming dan een airco :9

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 27-09-2022 14:12 ]

• MotorBeast
ThaBEN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:08:
[...]

Het is persoonlijk voor mij aan de (te?) hoge kant voor Wi-Fi. Maarja, als je de airco's door dit bedrijf laat installeren en dan weer een ander moet inschakelen voor de Wi-Fi te installeren ben je waarschijnlijk net zo duur uit.

Indien je ze niet zelf gaat installeren en het idee hebt dat je de komende 10 jaar niet zonder Wi-Fi op de airco zou kunnen leven (want zo lang zal zo een machine er toch wel zijn), dan deed ik het waarschijnlijk alsnog. Ben je gelijk klaar en op zich toch nog een nette prijs voor de airco zelf.
@KoningPaulus Tweaker biedt die dingen aan v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller zodat ze ook met Domotica werken. En anders gewoon een Daikin.....zitten ze standaard in. Mooie machines man. 8) :+

• GermanPivo
MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:13:
[...]

@KoningPaulus Tweaker biedt die dingen aan v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller zodat ze ook met Domotica werken. En anders gewoon een Daikin.....zitten ze standaard in. Mooie machines man. 8) :+
Maar dan moet @KoningPaulus wel een ZS-W nemen, anders heeft hij er alsnog niks aan. :+

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:21:
[...]

Is heel persoonlijk. Koude massa heeft ook zo zijn voordelen. Volgens mij bestaat er geen 'koudestraling', maar ervaar je de warmtestraling van je lichaam naar een koud object als 'koude'. Bij warmtegeleiding heb je dat effect ook; pak in de ene hand een metalen buis van 20° C en in de andere hand een pvc pijp van 20° C :)
Hoeveel mensen hebben hier de winter van 2 jaar geleden meegemaakt? Wedden dat als je ooit 1 of 2 weken vorst gaat meemaken dat je dat ding niet meer in de nacht uitzet. Keihard blazen om van 16/17/18 graden naar 20 te komen. Te warme wind in je kamer lokaal en op andere plekken te koud. Koude stoelen en muren etc. Het is gewoon niet comfortabel. Maar ieder zijn ding. Ik stook zo nu 2 jaar zo en het is voor mij het comfortabelst (en zuinig).

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:50
MotorBeast schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:06:
[...]

Hangt je unit toevallig naast een raam met ventilatierooster? Zo ja dan vermoed ik dat hij daar koude lucht naar binnen trekt en dan teveel gaat leveren. Rooster dan sluiten, wel elders in de ruimte ventileren.

Pur goed aangebracht waar de slangen je ruimte binnenkomen?
Nee geen roosters, gat zit potdichts, net nog een keer gecheckt, kap is er nu af ;)

Dat omlaag schieten bij de unit doen alle Stylish bij mij. Enkel in de grote ruimte is het een issue, de andere 2 (nog) niet. Je ziet echt als ze aangaan, dat de temperatuur in de unit dan een graad omlaag gaat.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Pagina: 1 ... 219 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic