Gegroet, allemaal: een newbee hier in dit deel van Tweakers.
even een zo kort mogelijke uitleg van mijn 'probleem' en wensen.
Ee 200 jaar oude Saksische boerderij, dus rieten kap, en lage zij muren.
Voorzien van een Mitsubishi electric Warmtepomp van 14 kWh, die iets overbemeten blijkt te zijn, maar de tent prima warm houdt. Beneden vloerverwarming, boven T33 radiatoren.
Mijn (beneden) badkamer ligt aan een buitenkant(oude stal kant) en aan de andere kant de slaapkamer.
Met name in het tussenseizoen, nu dus, heb ik een beetje een probleem om die badkamer, en in mindere mate, de slaapkamer voldoende warm te maken, de wp gaat dan vrij snel aan het pendelen, wat ik erg ongewenst vind.
Oplossing: een airco in de badkamer, primair om in de tussenseizoenen te verwarmen.
Maar zelfs een kleine capaciteit airco lijkt me te groot: 2,5 kW voor een ruimte van 33m³.
De naast liggende slaapkamer is ca. 75m³
Uitdagingen: de buitenmuren zijn 1,4 m hoog, dan begint het schuine dak, dus een binnenunit op de buitenmuur is onmogelijk. Dus op de tussenliggende muur te monteren, en daar zit dan ook de deur tussen beide ruimtes.
boven die deur monteren is wel mogelijk.
Omdat volgens mijn beperkte kennis, de 2,5 binnenunit nog overbemeten is, zou ik de 'overtollige' warmte wel willen lozen in de slaapkamer.
Is hert mogelijk om zelf een voorziening achter een binnenunit te maken waarbij de geproduceerde lucht ook naar achteren gedumpt kan worden, dus een koker achter de binnenunit? Dit kan natuurlijk merkafhankelijk zijn.
Ik heb de inbouw instructies van een Daikin gedownload, en daar wordt gesuggereerd, dan de koelleidingen altijd naar opzij, naar onderen of naar achteren gelegd worden. Kan dat ook van
boven, dan kan ik door het plafond, onder de rieten kap wel naar buiten met de koelleidingen. Condens is een tweede, dat snap ik wel, maar voor verwarmen niet nodig, en koelen in de badkamer is nooit nodig.
Ik heb mijn wp zelf geïnstalleerd en die draait nu 4 jaar tot volle tevredenheid, en wil dat met de airco ook doen, dus in essentie zijn mijn 2 vragen, na deze ellenlange introductie:
1= kan ik een deel van de verwarmde lucht door een 100mm blokkenwand, waarop de binnenunit wordt gemonteerd, naar de achter liggende ruimte (slaapkamer) omleiden (en hoe?) met een sleuvenrooster voor de afwerking? Een beetje zelfwerkzaamheid is helemaal niet ongewenst, maar ik weet niet hoe zo'n ding er van binnen uit ziet.
2= Kunnen de koelleidingen ook van af de bovenzijde ingevoerd worden? Dat lijkt me geen onmogelijkheid, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Nog andere opmerkingen over deze plannen? Laat maar komen...
O ja, IR panelen zijn praktisch niet handig, want die moeten dan boven de douche en wastafel ruimte komen, en laat daar nu al mijn verlichting, inbouwspotjes, gemonteerd zijn
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos