Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 218 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.300 views

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:31
Hi @Servee, van dat vast zetten van de waaier snap ik niets. Daikin adverteert er mee als een van de plus punten dat de Stylish modellen het zo befaamde Coanda effect toepassen om een optimaal klimaat te krijgen. Dat zou zover ik het lees in de folder betekenen dat ze warme lucht langs de wand over de vloer laten gaan omdat warme lucht stijgt. Maar dat doet onze unit zo te zien niet.

Ik heb nu zowel horizontaal als verticaal op draaien gezet. Maar het resultaat is dat de unit nu als volgt staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1agdjX3AMKeaoyrN2d9MmyWGwlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLFfYPQWi6wgF216ktlJnwcB.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:28
Sebo schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:16:
[...]

Ja ben ik met je eens , maar dit is meer een soort test-dag , ik heb ook een kleine rondlopen van 1 jaar dus liever wat warmer als te koud. Verbruik is nu gezakt naar 190 watt op 22 graden. Niet slecht voor een 5kw denk ik. Mijn huis heeft geen zoninval / beperkt.
Kinderen zijn niet van glas. Bikkels van maken, geen watjes. :+

@Blade_C Tja folders. 8) Al die luchtflow verhalen zijn mooi op 2 meter. Iedereen verwarmt hier 40/60 m2. Wat voor effect moet zoiets op 10 meter nog hebben? NB: mooi plekkie hangt tie. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 25-09-2022 11:32 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Blade_C schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:29:
Hi @Servee, van dat vast zetten van de waaier snap ik niets. Daikin adverteert er mee als een van de plus punten dat de Stylish modellen het zo befaamde Coanda effect toepassen om een optimaal klimaat te krijgen. Dat zou zover ik het lees in de folder betekenen dat ze warme lucht langs de wand over de vloer laten gaan omdat warme lucht stijgt. Maar dat doet onze unit zo te zien niet.

Ik heb nu zowel horizontaal als verticaal op draaien gezet. Maar het resultaat is dat de unit nu als volgt staat.

[Afbeelding]
Ken niet exact de standen van de stylish maar als je bij mij 3D selecteert dan gaat de unit eerst horizontaal en dan verticaal. Je zou zodra de unit naar beneden staat de verticale swing uit kunnen zetten. Dan blaast de unit alleen naar beneden met evt horizontale swing gecombineerd.

Volgens mij doet de comfort modus alleen naar beneden blazen trouwens.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Blade_C
Haha, lol. Dus gewoon maar wennen?
Er is niets mis met de unit als hij gaat verwarmen terwijl de setpoint op 21 graden staat en alle thermostaten in de ruimte al ruim 22 graden of meer aangeven.

Zou zo’n losse Tado AC thermostaat een goede optie zijn om een betere temperatuur te krijgen?
Gaat die dan de unit niet telkens aan en uit zetten?

@MotorBeast erg blij met de plek, verwarmt wel de gehele ruimte goed zonder dat we in de tocht zitten. Vanwege de smalle muur wel echt gekozen voor de Daikin Stylish omdat die smal genoeg was.

• Servee
  • Niet online
Blade_C schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:38:
Er is niets mis met de unit als hij gaat verwarmen terwijl de setpoint op 21 graden staat en alle thermostaten in de ruimte al ruim 22 graden of meer aangeven.

Zou zo’n losse Tado AC thermostaat een goede optie zijn om een betere temperatuur te krijgen?
Klopt, er is nu ook amper warmtevraag dus overshoot. Zodra het kouder word buiten zul je zien dat de unit terug gaat moduleren binnen de 2,5 graad+ marge en dan ook aanblijft. Je zou dus met een koude start op warmere dagen een lager setpoint kunnen kiezen en dan word het dus ook die temperatuur alleen duurt het wat langer maar maakt de unit wel veel langere runs. Het is even anders denken en werkt net ff anders dan een cv.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-11-2025
ThaBEN schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:52:
[...]

Die tabel had ik ergens uit een brochure van MHI gehaald. Er zal vast een soortgelijke brochure zijn voor de ZSX serie.
Hieronder in elk geval de vermogens van jouw specifieke toestel.

Gegevens set SRK25ZSX-W / SRC25ZSX-W
Opgenomen vermogen koelen Laag-hoog (kW) 0,21/0,44/0,59
Opgenomen vermogen verwarmen Laag-hoog (kW) 0,17/0,44/0,59
Top bedankt dit kon ik zelfs niet vinden _/-\o_

• MotorBeast
Blade_C schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:38:

@MotorBeast erg blij met de plek, verwarmt wel de gehele ruimte goed zonder dat we in de tocht zitten. Vanwege de smalle muur wel echt gekozen voor de Daikin Stylish omdat die smal genoeg was.
Gewoon een https://www.netatmo.com/nl-nl/aircare/homecoach op een verre plek van je unit zetten en daarmee meten en daarmee je setpoint bepalen. Weet je ook gelijk wanneer je moet ventileren, meet ook Co2.

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:34
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:15:
[...]

Misschien zit het dan daar wel in. Hier op 19 graden, maakt 21,5 echte temperatuur binnen hier gemeten op 2 Netatmo thermometers op 2 locaties in de woonkamer. Swing hier weer uit, gordijnen dicht en 100 Watt.
Hier nu ook de hele week al aan het kloten. Gevraagde temperatuur is wel echt de temperatuur van aanschakelen, maar helaas niet van uitschakelen. Hij ramt hier op 21 graden wens gewoon door naar 23 graden. Oorzaak heb ik nu wel helder maar de oplossing niet.

In de unit is 25 graden op de sensor, 21 graden in de woonkamer. Dit is bij alle van mijn units zo, dus prima. Wanneer de units aangaan, komt er koude luchtstroom langs en meet de unitsensor 24 graden. Daardoor blijft hij gaan en krijgen we de overshoot.

Ik heb met de stand via het plafond nog het meest stabiele temperaturen, maar dat geeft echt meer geluid met uitblazen. Daarbij warmt de grote ruimte niet heel lekker op en koelt het wat verder van de unit sneller af. Naar de grond toe blazen of zoals jij het doet 45 graden is stiller, de hele ruimte wordt goed warm, maar overshoot is veel groter. Ik meet ook met 2 netatmo en 2 losse en 1 kamerthermostaat. Ventilator op 1.

Gister al even geprobeerd om wat te testen met plakbandje deels op de sensor, afgesneden kitktuutje over de sensor, gewoon om te kijken wat hij doet, maar dan verstoor je echt de boel.

Ik kan wel zoals jij doet op 19 graden zetten en dan wordt het 21,5 maar dan gaat hij niet aan totdat het 19 a 20 graden is en die schommelingen worden hier niet als comfortabel ervaren.

Zelfs het vermogen al teruggeschroefd, maar dat heeft hier echt niets mee te maken.
Comfortstand heb ik echt uitgezet, want die werkt niet meer naar behoren. Vorig jaar prima. Geen idee wat er nu anders is.

Heb ook de fluisterstand geprobeerd in het kader, trek je eigen warmte maar naar binnen en ga maar eerder uit, maar het verbruik is hoger en (nog) niet het gewenste effect.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Servee
  • Niet online
Sarge_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:24:
[...]

Hier nu ook de hele week al aan het kloten. Gevraagde temperatuur is wel echt de temperatuur van aanschakelen, maar helaas niet van uitschakelen. Hij ramt hier op 21 graden wens gewoon door naar 23 graden. Oorzaak heb ik nu wel helder maar de oplossing niet.

In de unit is 25 graden op de sensor, 21 graden in de woonkamer. Dit is bij alle van mijn units zo, dus prima. Wanneer de units aangaan, komt er koude luchtstroom langs en meet de unitsensor 24 graden. Daardoor blijft hij gaan en krijgen we de overshoot.

Ik heb met de stand via het plafond nog het meest stabiele temperaturen, maar dat geeft echt meer geluid met uitblazen. Daarbij warmt de grote ruimte niet heel lekker op en koelt het wat verder van de unit sneller af. Naar de grond toe blazen of zoals jij het doet 45 graden is stiller, de hele ruimte wordt goed warm, maar overshoot is veel groter. Ik meet ook met 2 netatmo en 2 losse en 1 kamerthermostaat. Ventilator op 1.

Gister al even geprobeerd om wat te testen met plakbandje deels op de sensor, afgesneden kitktuutje over de sensor, gewoon om te kijken wat hij doet, maar dan verstoor je echt de boel.

Ik kan wel zoals jij doet op 19 graden zetten en dan wordt het 21,5 maar dan gaat hij niet aan totdat het 19 a 20 graden is en die schommelingen worden hier niet als comfortabel ervaren.

Zelfs het vermogen al teruggeschroefd, maar dat heeft hier echt niets mee te maken.
Comfortstand heb ik echt uitgezet, want die werkt niet meer naar behoren. Vorig jaar prima. Geen idee wat er nu anders is.

Heb ook de fluisterstand geprobeerd in het kader, trek je eigen warmte maar naar binnen en ga maar eerder uit, maar het verbruik is hoger en (nog) niet het gewenste effect.
Je zou onderstaande kunnen proberen. Bij mij werkte dat averechts in de zin van meer pendelen en (op grafiek) te zien vreemd regelgedrag maar de unit regelde wel strak op setpoint. Staat standaard op 2 en had m toen op 0 gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAGaY6FH_YrX_dpgQzQ8ChaCUZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymVy9dy2LKly9GOM2IoElE7l.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Sarge_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:24:
[...]

Denk niet dat er nu nog wat aan te doen is maar heb je de unit niet te dicht tegen het plafond aan hangen? Ik vind die van @Blade_C ook behoorlijk dicht daar tegen aan hangen. De mijne hangt toch zeker 20/25 cm vrij daarvan.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:42:
[...]

Denk niet dat er nu nog wat aan te doen is maar heb je de unit niet te dicht tegen het plafond aan hangen? Ik vind die van @Blade_C ook behoorlijk dicht daar tegen aan hangen. De mijne hangt toch zeker 20/25 cm vrij daarvan.
Die van mij hangt ook redelijk strak tegen plafond en de Perfera meet onder aan de unit en regelt niet op retour temperatuur.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:44:
[...]

Die van mij hangt ook redelijk strak tegen plafond en de Perfera meet onder aan de unit en regelt niet op retour temperatuur.
Weet je dat zeker? Niet voor niets staat er in de installatiehandleidingen een minimale afstand. Was dat niet minimaal 15 cm? Tijd geleden. 8) De mijne meet echt nooit 25 graden op de unit. Gisteren volgens mij 23 en 21 binnen.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 25-09-2022 12:48 ]

• Sarge_
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:42:
[...]

De Stylish mag dichter tegen het plafond dan de Perfera. Geloof dat in de handleiding staat 3 centimeter en bij mij is het 7 centimeter. Er wordt ook meer lucht via de voorkant binnengetrokken ipv van alleen boven, zoals bij de Perfera.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Sarge_
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:38:
[...]

Je zou onderstaande kunnen proberen. Bij mij werkte dat averechts in de zin van meer pendelen en (op grafiek) te zien vreemd regelgedrag maar de unit regelde wel strak op setpoint. Staat standaard op 2 en had m toen op 0 gezet.

[Afbeelding]
Oh dit ken ik helemaal niet! Werkt dit ook bij de Stylish?

Zal dit ook het overschieten stoppen dan. Niet dat de temperatuur wanneer die aangaat later wordt, ik wil de temperatuur dat die weer uitgaat eerder hebben :P

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:31
[...]

Je zou onderstaande kunnen proberen. Bij mij werkte dat averechts in de zin van meer pendelen en (op grafiek) te zien regelgedrag maar de unit regelde wel strak op setpoint. Staat standaard op 2 en had m toen op 0 gezet.

[Afbeelding]
Hier SU 7+0 ingesteld, werkt prima.
Daarnaast heb ik wel vraagbesturing binnen de App ingesteld op 40% in het voor/najaar, daarmee dwing ik hem om niet hoog te starten(mensen met multisplit moeten dit op alle binnenunits instellen), instelling blijft bewaard en wijzigt pas als je dat zelf doet.

Daarmee zie ik de buitenunit compressor ook terug gaan naar 12 ipv bij 16 of 20 al uit te vallen(vraagbesturing instellen).

De schema wat jij toont was ik laatst kwijt, en via search functie lastig te vinden gezien een afbeelding is.
Bij deze de uitgetypte versie zodat mensen het makkelijker terug kunnen vinden.

(Daikin FTXM / RTXM setpoint klopt niet).
5.6.2 To adjust target set temperature in heating operation

Information:
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.

Target temperature = remote controller set temperature + 2.5c
Example: Remote controller set temperature = 20c
Target remperature = 20c + 2.5c = 22.5c
Thermo off temperature = 24.5c

Remote:
1. Press both temp down/up & Mode simultaneously.
2. Press temp up.
3. Select SU.
4. Press Mode to confirm.
5. press Temp up.
6. Select 7.
7. Press Mode to confirm.
8. Press temp up.
9. Select the value to set the desired target temperature:
0 = -2.0c
1 = -1.0c
2 = 0.0c
3 = +1.0c
4 = +2.0c

Press mode to confirm.

Letop ik heb de binnenunit gemod, de voeler hangt aan een 20 meter kabel, Daikin heeft geen oplossing voor mijn binnenunit dus je moet zelf met soldeerapparaat aan de gang, het regelgedrag wordt daardoor een stuk beter, in verleden gaf hier de kamertemperatuur 25c aan terwijl het niet klopt(gaat zich dan inhouden kwa vermogen de voeler zit naast de uitblaasklep en wordt beinvloed door zijn eigen lucht).

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2022 13:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dionyxus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09-2025
Situatie: wij hebben een plat dak en willen in de slaapkamer aan de voorkant en aan de achterkant een airco plaatsen. Het eerste bedrijf dat langskwam gaf aan te vermijden om in het dak te boren, en stelt dus voor om op beide gevels een goot te plaatsen. De tweede wil in de badkamer (tussen beide slaapkamers in) een dakdoorvoer maken, die met een T-splitsing naar de slaapkamers gaat. Condens wordt dan afgevoerd met twee pompen die op het dak staan.

De tweede variant is van buiten onzichtbaar en heeft op dat punt dus onze voorkeur, maar het eerste bedrijf gaf aan dat je dat niet moet willen. Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Is dit inderdaad nadelig met mogelijke lekkages, mindere isolaties, etc? Kan ik een pomp op het dak nog steeds horen? Als het geen probleem is, zou het dan niet beter zijn om de doorvoeren in beide slaapkamers te maken, zodat er in de badkamer niet een zichtbare T-splitsing hoeft te komen?

• MotorBeast
Vandaag kan hij hier in ieder geval weer lekker uit blijven. Zon bakt weer lekker en het is alweer 21,5 graden binnen. Ik ga nog even lekker genieten van het weer buiten. Laters....

• Servee
  • Niet online
Sarge_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:51:
[...]

Oh dit ken ik helemaal niet! Werkt dit ook bij de Stylish?

Zal dit ook het overschieten stoppen dan. Niet dat de temperatuur wanneer die aangaat later wordt, ik wil de temperatuur dat die weer uitgaat eerder hebben :P
Staat ook in de manual van de stylish helemaal onderaan. Dat gaat lukken met deze setting. Bij mij regelde de unit strak op setpoint.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 25-09-2022 12:57 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sarge_
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:56:
[...]

Staat ook in de manual van de stylish helemaal onderaan. Dat gaat lukken met deze setting. Bij mij regelde de unit strak op setpoint.
Dit kende ik helemaal niet. Deze manual heb ik ook niet. Jongens als dit werkt ben ik zo blij als een kind!!!
Heb het ingesteld, nu afwachten!

• Sarge_
mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:52:
[...]

Hier SU 7+0 ingesteld, werkt prima.
Daarnaast heb ik wel vraagbesturing binnen de App ingesteld op 40% in het voor/najaar, daarmee dwing ik hem om niet hoog te starten(mensen met multisplit moeten dit op alle binnenunits instellen), instelling blijft bewaart en wijzigt pas als je dat zelf doet.

Daarmee zie ik de buitenunit compressor ook terug gaan naar 12 ipv bij 16 of 20 al uit te vallen(vraagbesturing instellen).

De schema wat jij toont was ik laatst kwijt en kom hem niet naar boven halen met de search functie gezien een afbeelding is.

Bij deze de uitgetypte versie zodat mensen het makkelijker terug kunnen vinden.

(Daikin FTXM / RTXM setpoint klopt niet).
5.6.2 To adjust target set temperature in heating operation

Information:
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.

Target temperature = remote controller set temperature + 2.5c
Example: Remote controller set temperature = 20c
Target remperature = 20c + 2.5c = 22.5c
Thermo off temperature = 24.5c

Remote:
1. Press both temp down/up & Mode simultaneously.
2. Press temp up.
3. Select SU.
4. Press Mode to confirm.
5. press Temp up.
6. Select 7.
7. Press Mode to confirm.
8. Press temp up.
9. Select the value to set the desired target temperature:
0 = -2.0c
1 = -1.0c
2 = 0.0c
3 = +1.0c
4 = +2.0c

Press mode to confirm.

Letop ik heb de binnenunit gemod, de voeler hangt 20 meter verder, Daikin heeft geen oplossing voor mijn binnenunit dus je moet zelf met soldeerapparaat aan de gang, het regelgedrag wordt daardoor een stuk beter, in verleden gaf hier de kamertemperatuur 25c aan terwijl het niet klopt(gaat zich dan inhouden kwa vermogen de voeler zit naast de uitblaasklep en wordt beinvloed door zijn eigen lucht).
Fijn die uitgetypte versie

• Servee
  • Niet online
Sarge_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:01:
[...]

Dit kende ik helemaal niet. Deze manual heb ik ook niet. Jongens als dit werkt ben ik zo blij als een kind!!!
Heb het ingesteld, nu afwachten!
Kleine kanttekening, als op dit moment het gegeven vermogen hoger is dan de warmtevraag kan alsnog de temperatuur wat hoger oplopen maar stookt iig niet door. Mijn testfase was in een koudere periode.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sarge_
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:06:
[...]

Kleine kanttekening, als op dit moment het gegeven vermogen hoger is dan de warmtevraag kan alsnog de temperatuur wat hoger oplopen maar stookt iig niet door. Mijn testfase was in een koudere periode.
Ja die heb ik wel helder. Ik heb het vermogen ook nu even terug gezet op 50%, maar ik denk niet dat dit het probleem was. Dan zou je meer pendelgedrag krijgen. Even aan, flink wat warmte erin en dan weer uit. Dat is het niet. Nu was het, lekker blijven draaien 10 minuten tot een kwartier, waarbij ik allang dacht, in de blote kont en handdoekje erbij.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:45:
[...]

Weet je dat zeker? Niet voor niets staat er in de installatiehandleidingen een minimale afstand. Was dat niet minimaal 15 cm? Tijd geleden. 8) De mijne meet echt nooit 25 graden op de unit. Gisteren volgens mij 23 en 21 binnen.
Hier staat 30mm of meer van het plafond. Dus minimaal 30mm voor de Perfera FTXM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNm8zH7umGUxi0_GEamV_Wf4uZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqKVq6qRxVjqspRZl9TArfeU.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:45:
[...]

Ik reageer even erop gezien ik het ook had.
Hier hangt een gordijn naast op 5-7 cm waar de voeler oorspronkelijk ook zat daardoor werd de kamertemperatuurvoeler flink beïnvloed, gebeurde hier alleen in bedrijf, uitgeschakeld klopte het wel.

De binnenunit hangt hier 15cm van het plafond, meteen bij inschakelen van de binnenunit als die warme lucht ging blazen zag je direct de temp oplopen.

Gordijn wegtrekken werd het een stuk beter, gordijn stof past zich snel aan naar de temperatuur terwijl een stenen muur dat niet doet, mja het stond niet in de handleiding dat je daar geen gordijn mag plaatsen en voldeed aan de afstand...

Op fluisterstand zag je soms zelfs 27 graden waardoor die vervolgens uit kon vallen.
En mensen die hem dicht naast de buitengevel hangen (die niet goed geisolleerd is) kan het ook gebeuren dat het gaat afwijken, met zon op de gevel te hoog bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2022 13:53 ]

• Appie721
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-06-2025
AirJonn schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:50:

Alleen wordt de wf-rac module warm en hier zit de indoor temp sensor vlak naast. De sensor slaat hiervan behoorlijk op hol. Hebben hem nu erbuiten hangen en het geheel werkt nu een stuk beter :D
Bedankt voor deze gouden tip! Ik had de WF-RAC ook in de unit geplaatst en van de aangeven temperatuur klopte niks, onstabiel en gemiddeld 3 tot 4 graden te hoog. Nu het draadje achterlangs gelegd en de module bovenop, werkt prima nu!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:44:
[...]

Ik reageer even erop gezien ik het ook had.
Hier hangt een gordijn naast op 5-7 cm waar de voeler oorspronkelijk ook zat daardoor werd de kamertemperatuurvoeler flink beïnvloed, gebeurde hier alleen in bedrijf, uitgeschakeld klopte het wel.

De binnenunit hangt hier 15cm van het plafond, meteen bij inschakelen van de binnenunit als die warme lucht ging blazen zag je direct de temp oplopen.

Gordijn wegtrekken werd het een stuk beter, gordijn stof past zich snel aan naar de temperatuur terwijl een stenen muur dat niet doet, mja het stond niet in de handleiding dat je daar geen gordijn mag plaatsen en voldeed aan de afstand...

Op fluisterstand zag je soms zelfs 27 graden waardoor die vervolgens uit kon vallen.
En mensen die hem dicht naast de buitengevel hangen (die niet goed geisolleerd is) kan het ook gebeuren dat het gaat afwijken, met zon op de gevel te hoog bijvoorbeeld.
Klopt. Ik heb die ellende met gordijn op slaapkamer. Nu koelt die bijna alleen, maar als ik hem aanzet schuif ik het gordijn wat van de muur (gelukkig hangt hij dan nog steeds voor het raam). Maar dit had een installateur gewoon moeten weten. Wat zijn we toch allemaal goed geholpen door onze installateurs. :'(

Ben nu nog steeds bezig met L/W en je wil niet weten hoeveel belachelijke adviezen ik ondertussen heb gekregen van installateurs. Een van redenen dat ik nog niet voorzien ben en ik bij grote aankopen eerst uren lees op Tweakers. Kan je leren van de fouten van anderen.

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
Kan niet alles onthouden. Gaat die met 30 mm niet fluiten? :+

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:57:
[...]

Kan niet alles onthouden. Gaat die met 30 mm niet fluiten? :+
Niet naar mij misschien naar m’n vrouwtje als ik niet thuis ben :+

Hier zo’n 7 centimeter van plafond af geplaatst.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:55:
[...]
Ben nu nog steeds bezig met L/W en je wil niet weten hoeveel belachelijke adviezen ik ondertussen heb gekregen van installateurs. Een van redenen dat ik nog niet voorzien ben en ik bij grote aankopen eerst uren lees op Tweakers. Kan je leren van de fouten van anderen.
Wat is de reden voor L/W te gaan? Het ontbreken van stralingswarmte?

Zelf verwarm ik bij op gas CV als het echt koud is, de L/L WP kan het prima zelf aan maar de vloer wordt te koud(luxe probleem), beide systemen staan dan gelijktijdig aan.

Alleen vloerverwarming ingeschakeld heb je vaak toch nog een koude ventilatie luchtstroom wat ook niet prettig is.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:37:
[...]

Wat is de reden voor L/W te gaan? Het ontbreken van stralingswarmte?

Zelf verwarm ik bij op gas CV als het echt koud is, de L/L WP kan het prima zelf aan maar de vloer wordt te koud(luxe probleem), beide systemen staan dan gelijktijdig aan.

Alleen vloerverwarming ingeschakeld heb je vaak toch nog een koude ventilatie luchtstroom wat ook niet prettig is.
Geluid van L/L (blijft het irritant vinden), gelijkmatiger verwarming, toilet hal schuur en badkamer mee verwarmen wanneer noodzakelijk (ga niet met IR panelen pielen), SWW maken, inductiekoken en dan helemaal van het gas af (scheelt ook weer vastrecht)) en gas wordt nooit meer goedkoop (die tijd is echt voorbij). Ik verbruik nog maar zo'n 450m3 en dat zijn hele dure kuubs. Verder brengt het bij verkoop van woning ook weer meer op want een gasloze woning is de toekomst (heb overigens al label A :*) met mijn 1978 woning).

Maar zoals het er nu uitziet gaan de plannen nog wel even in de ijskast. Markt is totaal overvraagd en kennis van installateurs is bedroevend slecht. De goede verzuipen in het werk en units zijn bijna niet meer te leveren.

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Weerman2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:40:
[...]

Weet je ook een tabelletje te vinden van de ZSX model heb al div gezocht maar niet gevonden, de SRK25ZSX van mij is vrijdag geplaatst en ik meet de stroom direct na groep schakelaar met HomeWizard kWh meter.
Airco staat op 21 graden kamer temp is dan 19 graden, hij start op met een gebruik van 500 Watt en zakt naar 380Watt volgens mij klopt die wel maar zie graag een bevestiging met een tabelletje :) al vast bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik vind 380 voor 2,5 kilowatt vrij fors. maargoed ieder huis is anders.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 17:14
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:21:
[...]

In februari deze reactie gehad op cloud verhaal.

[Afbeelding]
ik las vanuit een reactie uit belgie dat men er wel mee bezig was en of daikin japan? er mee lastig moest blijven houden
opzich is het een software update en meer niet nodig

• Maxwp
rwijnhov schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:23:
Ik snap dat gedoe met al die berichten vanaf dan tot dan staat onze verwarming altijd uit. Nog niet hoeven verwarmen etc. Hier gaat die gewoon aan als we het te koud vinden. Ongeacht welke maand, dag of wat dan ook. Koud voelen = verwarming aan. Warm voelen = airco aan.

Hier staat de mhi overdag op 21 en savond op 23. Gaat gewoon terug naar 190w weliswaar heel kort. Maar dat straks als het kouder wordt beter worden.
solidair met ukraine moet die dan wel wat lager dit jaar en wat warmer kleden natuurlijk

• Maxwp
[...]

[Afbeelding]
maar de standaard is dus 2,5 graden? toch factory is 0?
of 0 gradenwijken van de standaard dus op 2,5 laten
-2 zal ij dus 0,5 graden zijn en +2 dus 4,5?

• Sarge_
@Servee en @mr_evil08

De nieuwe settings nog niet kunnen testen aangezien het stralend weer was vandaag. Hou jullie op de hoogte.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben. Als je door die instellingen gaat zijn er nogal wat nummers. Ik ben erg benieuwd wat we allemaal kunnen veranderen. Ik kan mij nog wel wat handigheidjes bedenken die ik zou willen veranderen. Toersnelheid van de fan in stand 1 bijvoorbeeld enz.

Iemand bekend of er een dergelijke lijst rondzwerft met alles wat we via de remote kunnen doen?

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Ik heb het idee dat we het allemaal te veel overdenken. volgens mij is het heel simpel:
3.5kw hangen is dat te weinig kijken naar 2*3.5kw of minder. Groter wil je niet ivm. Geluid. Zorgen dat je nooit in de uitblaas zit dat ben je heel snel beu. Overdag op 21 en savonds op 23. Is het warm geweest pendelt het wat meer maar daar heb je weinig last omdat het toch al warmer is. Veel moeilijker is het niet.

Met dank aan @Servee en ook @MotorBeast voor het delen van hun kennis. Ook ik was 2 maanden naarstig op zoek naar info. Maar bovenstaande vat het denk ik redelijk samen.

[ Voor 17% gewijzigd door rwijnhov op 25-09-2022 19:11 ]

• Servee
  • Niet online
Sarge_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:32:
@Servee en @mr_evil08

De nieuwe settings nog niet kunnen testen aangezien het stralend weer was vandaag. Hou jullie op de hoogte.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben. Als je door die instellingen gaat zijn er nogal wat nummers. Ik ben erg benieuwd wat we allemaal kunnen veranderen. Ik kan mij nog wel wat handigheidjes bedenken die ik zou willen veranderen. Toersnelheid van de fan in stand 1 bijvoorbeeld enz.

Iemand bekend of er een dergelijke lijst rondzwerft met alles wat we via de remote kunnen doen?
Geen idee of je dat kunt wijzigen die snelheid van de fanstand, dat is weer aan de besturing software gerelateerd icm de gehele werking, de instellingen die je kunt veranderen staan in de technische handleiding die ik eerder vandaag deelde. Ik ben niet bekend met overige settings in ieder geval.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Blade_C
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
De Stylish mag ook tot op 3 cm van het plafond hangen, maar ik heb hem wel op 10cm van het plafond gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEPGdKKoldTfntW9uVH-_8Kp9zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qv5N6OyrPcCkxYrsT9lSIXB6.jpg?f=fotoalbum_large
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:06:
[...]

Gewoon een https://www.netatmo.com/nl-nl/aircare/homecoach op een verre plek van je unit zetten en daarmee meten en daarmee je setpoint bepalen. Weet je ook gelijk wanneer je moet ventileren, meet ook Co2.
@MotorBeast behalve de CO2, wat voegt dat nog meer toe t.o.v. de Tado thermometer die er al hangt dan? Kan ik daar niet ook gewoon de setpoint mee bepalen?

[ Voor 20% gewijzigd door Blade_C op 25-09-2022 19:59 ]

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2025
GermanPivo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:40:
[...]

Ja, in bedrijf wel. Maar daar kan je zelf ook wel een afbeelding van zoeken ;)
Mbt de vraag wat het verschil is in de binnen unit van de MHI ZSX vs ZS , omdat de ZSX duurder en efficienter is maar er dus iets zou zijn met de binnen unit. en tsja , dan heb natuurlijk niet zo veel aan zo'n reactie., heb nu beide units goed bekeken maar zie nauwelijks verschillen...

Niet zo veel dat het zo uitmaken dat je daarop je keuze zou baseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xp9mM6ReJMniUzFPzl-7AhnDlGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/EfgSK7SzvuvdDNzWwlO7eaRC.gif?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Kaaschef op 25-09-2022 20:30 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Kaaschef schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:16:
[...]

tsja , heb natuurlijk niet zo veel aan zo'n reactie., had beide units goed bekeken maar zie nauwelijks verschillen...

Niet zo veel dat het zo uitmaken dat je daarop je keuze zou baseren.

[Afbeelding]
Ik zei dat ze er in bedrijf anders uit zien. ;) Toch ziet een ZSX in bedrijf er flink anders uit dan een ZS (daar alleen klep aan de onderkant). Zoek op youtube beide versies eens op.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/337909/files/403273537/mitsubishi-heavy-industries-mitsubishi-hi-single-s.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 25-09-2022 20:27 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:20:
[...]

Toch ziet een ZSX in bedrijf er flink anders uit dan een ZS (daar alleem klep aan de onderkant). Zoek op youtube beide versies eens op.
[Afbeelding]
En er is bespaard op een beetje verf extra op de scharnieren. Wel beetje cheapy look.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-lTpFArCQCHEFT14kf5v8iuQgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pA5ltNPRaqBXvHnQX2X47WUQ.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
  • Nu online
@Servee Ja, ook dat. Terwijl ze dat bij de ZS versies wel goed hebben gedaan 8)7

• Servee
  • Niet online
Blade_C schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:49:
[...]

De Stylish mag ook tot op 3 cm van het plafond hangen, maar ik heb hem wel op 10cm van het plafond gehangen.

[Afbeelding]

[...]

@MotorBeast behalve de CO2, wat voegt dat nog meer toe t.o.v. de Tado thermometer die er al hangt dan? Kan ik daar niet ook gewoon de setpoint mee bepalen?
De hoogte is vooral bepalend voor alleen koelen dan wil je de unit zo hoog mogelijk en zal die 3cm prima gaan. Met verwarmen combi is iets meer ruimte boven de unit wel wenselijk. Dus die 10 cm is prima hoor.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:26:
@Servee Ja, ook dat. Terwijl ze dat bij de ZS versies wel goed hebben gedaan 8)7
Maar goed alle geitewollen sokken rijden ook Pruis dat is niet de mooiste maar wel de zuinigste :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:25:
[...]

En er is bespaard op een beetje verf extra op de scharnieren. Wel beetje cheapy look.

[Afbeelding]
Wat is dat? Een Transformer? :+ Sorry eigenaren.

• MotorBeast
Blade_C schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:49:
De Tado zal ook de temperatuur meten zeg 20 graden. Jij wil 21 graden. Ik vrees dat hij dan setpoint 21 graden pakt (weet ik niet zeker) en dan wordt het vrees ik weer te warm. Nogmaals, weet ik niet zeker. Koop er eens 1 en laat het weten hier (je hebt retourrecht). Ben wel benieuwd eigenlijk.

Ik meet gewoon met de Netatmo en weet dat ik bij 21 graden 19 of 20 (als het kouder wordt buiten) moet instellen. Heb ermee leren leven al zou ik dat verschil wel weer kunnen aansturen met Domoticz middels script. Ben alleen geen echte kenner van scripts.

• Blade_C
Bedankt 🙏 ik denk alle reacties zo te lezen even moet wachten tot het buiten echt kouder wordt. Ik heb nu die 3D/Comfort functie weer ingeschakeld en dan lijkt het erop dat hij bij verwarmen naar beneden gaat en de warmte beter verdeeld wordt door de kamer.

• MotorBeast
Sarge_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:32:
@Servee en @mr_evil08

Zoiets kan ik alleen vinden: https://cdn.daikincloud.i...d_Settings_Table-2101.pdf

Maar is denk ik niet voor L/L. Zou wel mooi zijn. Kunnen we echt gaan Tweaken. Nu even geen tijd. De bal rolt.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 25-09-2022 21:07 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:03:
[...]

Zoiets kan ik alleen vinden: https://cdn.daikincloud.i...d_Settings_Table-2101.pdf

Maar is denk ik niet voor L/L. Zou wel mooi zijn. Kunnen we echt gaan Tweaken. Nu even geen tijd. De bal rolt.
Klopt die lijst is voor kanaal units heb je niks aan met een wandmodel.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-11-2025
arie-verdetti schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:28:
[...]

ik vind 380 voor 2,5 kilowatt vrij fors. maargoed ieder huis is anders.
Ik kom er net achter dat als je hem op eco modus zet hij naar 150 Watt terug gaat een nu super rustig staat te draaien en niet meer aan uit gaat, tja hij is ook afgelopen vrijdag pas geplaatst en verder niets uit gelegd dus alles nog ontdekken hoe het werkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGClC4Xgpu7IdbPiFBSYG9uPYGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDNEqBOogfm912JLGFb2d0lR.jpg?f=fotoalbum_large

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-01 22:12
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:53:
[...]

De Tado zal ook de temperatuur meten zeg 20 graden. Jij wil 21 graden. Ik vrees dat hij dan setpoint 21 graden pakt (weet ik niet zeker) en dan wordt het vrees ik weer te warm. Nogmaals, weet ik niet zeker. Koop er eens 1 en laat het weten hier (je hebt retourrecht). Ben wel benieuwd eigenlijk.

Ik meet gewoon met de Netatmo en weet dat ik bij 21 graden 19 of 20 (als het kouder wordt buiten) moet instellen. Heb ermee leren leven al zou ik dat verschil wel weer kunnen aansturen met Domoticz middels script. Ben alleen geen echte kenner van scripts.
Ik stuur mijn Panasonic aan met tado. Zet de gewenste temp. op 19 en dan wordt het iets van 20,5. Wel stabiel. Kan dat nog wat bijsturen, maar nog niet gedaan. Voordeel is dat ik de airco nu helemaal mee laat lopen in de geplande en gewenste temperaturen per tijdsblok en per ruimte en er automatisch rekening wordt gehouden met aan- en afwezigheid.

• arie-verdetti
  • Nu online
Weerman2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:22:
[...]

Ik kom er net achter dat als je hem op eco modus zet hij naar 150 Watt terug gaat een nu super rustig staat te draaien en niet meer aan uit gaat, tja hij is ook afgelopen vrijdag pas geplaatst en verder niets uit gelegd dus alles nog ontdekken hoe het werkt.[Afbeelding]
dat lijkt er meer op :)

• arie-verdetti
  • Nu online
BGFG schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:00:
[...]

Ik stuur mijn Panasonic aan met tado. Zet de gewenste temp. op 19 en dan wordt het iets van 20,5. Wel stabiel. Kan dat nog wat bijsturen, maar nog niet gedaan. Voordeel is dat ik de airco nu helemaal mee laat lopen in de geplande en gewenste temperaturen per tijdsblok en per ruimte en er automatisch rekening wordt gehouden met aan- en afwezigheid.
je stuur t met tado aan???

maar als tado fungeert toch alleen als aan/uit trigger voor de airco ???

dus als todo registreerd dat er warmte nodig is gaat de airco blazen. maar wat gebeurt er als de airco zelf al regeistreerd dat temperatuur gehaald is. dan gaat ie alsnog uit.

en heb je noks aan tado. of werkt het anders??

• MotorBeast
BGFG schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:00:
[...]

Maar dat bedoel ik dus. Het klopt dus nog steeds niet en je hebt nog steeds overschoot. Wat is dan het nut van dat ding? Ik kan hem zelf ook op 19 zetten en mijn unit heeft zelf een aanwezigheidsfunctie (die ik overigens nooit gebruik). Tijdsblokken kan je instellen op de app of (omslachtig) via de afstandsbediening. Ik zie echt de toegevoegde waarde niet.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
[...]

Ik kom er net achter dat als je hem op eco modus zet hij naar 150 Watt terug gaat een nu super rustig staat te draaien en niet meer aan uit gaat, tja hij is ook afgelopen vrijdag pas geplaatst en verder niets uit gelegd dus alles nog ontdekken hoe het werkt.[Afbeelding]
Gebruik jij enkel de afstandbediening? Of ook de app? Op de app zit nog geen Eco modus functie. Het is mij daardoor niet bekend of Eco modus actief blijft indien je die eenmalig via de afstandbediening activeert en vervolgens actief blijft indien je de airco via de app uit- en inschakelt. (Heb zelf geen meter om het te testen.)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:37
ThaBEN schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:09:
[...]

Gebruik jij enkel de afstandbediening? Of ook de app? Op de app zit nog geen Eco modus functie. Het is mij daardoor niet bekend of Eco modus actief blijft indien je die eenmalig via de afstandbediening activeert en vervolgens actief blijft indien je de airco via de app uit- en inschakelt. (Heb zelf geen meter om het te testen.)
Als het om daikin gaat. In de app zit zeker de eco modus econo. Dat icoontje zie je ook terug bij programma’s.

• BGFG
  • Laatst online: 12-01 22:12
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:15:
[...]

Maar dat bedoel ik dus. Het klopt dus nog steeds niet en je hebt nog steeds overschoot. Wat is dan het nut van dat ding? Ik kan hem zelf ook op 19 zetten en mijn unit heeft zelf een aanwezigheidsfunctie (die ik overigens nooit gebruik). Tijdsblokken kan je instellen op de app of (omslachtig) via de afstandsbediening. Ik zie echt de toegevoegde waarde niet.
Nee, geen overshoot want ik vind 20,5 een fijne temperatuur. Dat ik de tado temp wat lager moet instellen; dat is dan maar zo. Ik gebruik de tado ook voor het verwarmen van de rest van het huis en voor de vloerverwarming. Kan per ruimte de warmtevraag plannen, ideaal. Geen gekl..t met meerdere apps of nog erger, afstandsbedieningen. Ik ben er tevreden mee. Als alles is ingesteld heb je er echt geen omkijken naar.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29
BGFG schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:36:
[...]

Nee, geen overshoot want ik vind 20,5 een fijne temperatuur. Dat ik de tado temp wat lager moet instellen; dat is dan maar zo. Ik gebruik de tado ook voor het verwarmen van de rest van het huis en voor de vloerverwarming. Kan per ruimte de warmtevraag plannen, ideaal. Geen gekl..t met meerdere apps of nog erger, afstandsbedieningen. Ik ben er tevreden mee. Als alles is ingesteld heb je er echt geen omkijken naar.
Je kan de offset van je tado aanpassen zodat het wel weer klopt:

https://support.tado.com/...ergegeven-wat-kan-ik-doen

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• ThaBEN
synx6 schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:23:
[...]

Als het om daikin gaat. In de app zit zeker de eco modus econo. Dat icoontje zie je ook terug bij programma’s.
Betreft MHI met de officiële Smart M-Air app. In de app zit (nog) geen Economy / Hi-power mode. Deze kun je vooralsnog exclusief via de afstandsbediening activeren.

Echter indien de selecties van de afstandsbediening niet worden opgeslagen in de binnenunit zelf, wat vaak niet het geval is, dan gaan die instellingen verloren zodra je de binnenunit via de app aanstuurt.

Ik weet dat de Linker, Midden, Rechterkant-installatie instelling, welke je ook enkel via de afstandbediening kunt instellen, wel in de binnenunit zelf wordt opgeslagen en deze actief blijft ook al gebruik je vervolgens de app. Dit kun je simpelweg controleren door naar de stand van de verticale vinnen te kijken. Die staan dan in een offset. Ook staat in de handleiding beschreven dat deze optie actief blijft, zelfs na uit- inschakelen van de binnenunit.
De handleiding lijkt ook te suggereren dat Economy / Hi-Power in de binnenunit zelf wordt opgeslagen, maar in de app zie je verder geen indicaties van deze modi waardoor mij dit niet duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHYF0e6xVjnGshkcWh9etkK8xWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsaeGz2SeIkyRMsCQiyPMGaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 26-09-2022 08:14 ]

• ThaBEN
[...]

Gebeurt dit overigens nog steeds indien je de temperatuur 2,5 graden hoger instelt tijdens Economy mode, dan zonder Economy mode?

Economy zorgt voor een rustigere opstart, echter gaat dit gecombineerd met een offset waarbij de daadwerkelijke temperatuur 2,5 graden lager zal zijn.
Indien je tijdens Economy mode de temperatuur 2,5 graden hoger instelt, dan zou je dezelfde temperatuur in de ruimte halen dan wanneer je géén Economy mode gebruikt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 26-09-2022 08:41 ]

• ThaBEN
ThaBEN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:37:
[...]

M.b.t. tot "last" van pendelen, is het ook niet zo dat verschillende merken en of het een single of multi-split betreft invloed heeft op hoe het pendelgedrag zich manifesteert? En zelfs de werkingsmodus (koelen/verwarmen/drogen) voor een ander pendelgedrag van de binnenunit kan zorgen?

Ik bedoel dus niet waarom pendelen optreedt, maar puur hoe het zich uit wanneer het optreed.

Ik meen eens gehoord te hebben dat wanneer pendelen optreed bij merk "X" de binnenunit tijdelijk stopt met verwarmen/koelen en automatisch ook de ventilator van de binnenunit uitschakelt, terwijl bij merk "Y" enkel gestopt wordt met koelen/verwarmen, maar de ventilator door blijft draaien.

Indien dat klopt, bedoeld men met "last van pendelen" dan schommelingen in temperatuur? Of bedoeld men dat het storend is wanneer men de ventilator van de binnenunit telkens hoort aan- en uitspringen? Of iets anders?

Indien mijn aanname klopt, dan kan dat betekenen dat iedereen een compleet andere voorstelling en ervaring heeft wanneer men spreekt over "last van pendelen" (comfort vs. mechanische werking).

Iemand een idee of mijn aanname klopt?
En indien ja, bestaat er ergens een overzicht op welke wijze pendelgedrag zich manifesteert binnen de verschillende merken en werkingsmodi, single of multi-split?
Even terugkomend op mijn eerdere post, bij MHI kun je instellen hoe de ventilator zich moet gedragen wanneer tijdens verwarmen het setpoint is bereikt.
Mocht je het storend vinden dat ventilator telkens uit- en aanspringt dan kun je dat via de optie "FP" (Fireplace) omzeilen. De binnenunit zal dan stoppen met verwarmen totdat de temperatuur onder het setpoint zakt, maar de ventilator zal blijven draaien op de door jou ingestelde snelheid. Al verwacht ik dan wel meer temperatuurschommelingen in de ruimte in vergelijking met wanneer de fan stopt, het geluid zal in elk geval constant zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaCEp2g_-CPKymXLYxH3MsAYFTQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AfqtrgPfpVeQABjpBAQjq7Tf.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 26-09-2022 09:09 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:30
ThaBEN schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:20:
[...]

Economy zorgt voor een rustigere opstart, echter gaat dit gecombineerd met een offset waarbij de daadwerkelijke temperatuur 2,5 graden lager zal zijn.
Indien je tijdens Economy mode de temperatuur 2,5 graden hoger instelt, dan zou je dezelfde temperatuur in de ruimte halen dan wanneer je géén Economy mode gebruikt ;)
Ik dacht dat de +2,5 graden offset er bij Eco mode juist afgaat. Zodat de unit/plafond op de ingestelde temperatuur komt en de ruimte zelf zo'n 2,5 graden lager zoals je beschrijft. Ben (nog) geen ervaringsdeskundige, over een week ofzo gaat hij voor het eerst aan :)

• Sarge_
Misschien dat er hier nog wat mensen zijn die goede ideeën hebben in mijn vraag: Sarge_ in "Combinatie van CV en Lucht/Lucht wp goed afstellen"

Gaat over de combinatie van regulier verwarmen met CV en Lucht/lucht.
Ik wil de vloer(bij)verwarming blijven gebruiken, maar de radiatoren alleen in uiterste geval en sommige ruimten op lage temperatuur. Nu schakelt de thermostaat alleen niet als de L/L alles heeft opgewarmd.
Als je goede ideeën hebt, check dan vooral even de post en laat een reactie achter.
Wilde het niet hier doen omdat de vraag nogal specifiek was, maar misschien ook wel leerzaam voor anderen. Don't know.

• ThaBEN
Martin7182 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:20:
[...]

Ik dacht dat de +2,5 graden offset er bij Eco mode juist afgaat. Zodat de unit/plafond op de ingestelde temperatuur komt en de ruimte zelf zo'n 2,5 graden lager zoals je beschrijft. Ben (nog) geen ervaringsdeskundige, over een week ofzo gaat hij voor het eerst aan :)
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar heb ik het niet duidelijk verwoord. Ik heb zelf ook nog geen ervaring met de Economy mode, maar zoals ik het begrijp werkt het als volgt.

Standaard mode:
Setpoint is 20°C --> Kamertemperatuur is 20°C

Economy mode:
Setpoint is 20°C --> Kamertemperatuur is 17,5°C

Wat ik bedoelde is wanneer je een kamertemperatuur van 20°C wenst te krijgen, je tijdens gebruik van Economy mode de binnenunit op 22,5°C moet instellen om te compenseren voor de offset.

Ik ben benieuwd of er verschil zit in het stroomverbruik tussen standaardmode 20°C en Economy mode 22,5°C, welke beide in exact dezelfde kamertemperatuur lijken te resulteren. Indien er géén verschil is dan kun je i.p.v. Economy mode net ze goed handmatig de binnenunit 2,5°C lager zetten tijdens standaard mode voor nagenoeg hetzelfde resultaat, al mis je dan wel de rustigere start.

Daarbovenop kun je sowieso al een offset van 2°C instellen bij MHI voor de verwarmstand via onderstaande methode. Als je dit combineert met Economy mode, betekend dat dan dat je een totaal offset krjgt van 4,5°C?
(2°C + 2,5°C)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5byFEhNbOqdGZXworkzWMPV-VFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ThaBEN op 26-09-2022 10:58 ]

• Martin7182
@ThaBEN volgens mij bedoelen we inderdaad hetzelfde. Maar volgens mij heb je bij Eco mode juist geen offset en wordt de ruimtetemperatuur zo'n 2,5 graden lager dan setpoint dat alleen bij de unit/plafond gehaald wordt.

• GermanPivo
  • Nu online
@ThaBEN In economy wordt de regeling van de fanspeed wat hoger, waardoor de lagere temperatuur engszins wordt gecompenseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 26-09-2022 11:21 ]

• MotorBeast
BGFG schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:36:
[...]

Dus wel overschoot 19 instellen en 20,5 binnen is overschoot. Dat is nu precies waar de meeste hier vanaf willen.

• MotorBeast
renzo4000 schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:50:
[...]

Je kan de offset van je tado aanpassen zodat het wel weer klopt:

https://support.tado.com/...ergegeven-wat-kan-ik-doen
Dan zou het een oplossing kunnen wezen voor overschoot.

• elektriekert
  • Laatst online: 09:49
elektriekert schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:18:
[...]

Onlangs had ik een reactie gehad op mijn klus.
Vroeg 75€ per soldering :')
Om hier nog op terug te komen:
200€ in bedrijf stellen + 8 x 75€ = 800 7(8)7

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01 23:13
Hoe schatten jullie de warmteafgifte / COP van een l/l systeem? Ik kom op de volgende voor nu:

Unit woonkamer (heat, setpoint 22): 24 in, 32 uit, fan mid=9 m3/min = 540 m3/uur => 1.5 kW.
Unit slaapkamer (fan): 24 in, 34 uit, fan mid=9 m3/min = 540 m3/uur => 1.8 kW.

Power in: 350W (17% van 2 kW)

COP = 9.5? Temperatuur in = unit ruimte temperatuur. Temperatuur uit = IR thermometer op de flap bij uitgang voor windrichting verticaal, die hangt mooi in de luchtstroom.

Overigens werkt dan "fan" cheat op LG multi zeer goed, 1 unit op heat, en de rest op fan. Verbruik is nauwelijks boven 1 unit aan maar geeft wel lekker veel hitte af op 2 plekken. Met 2x heat wilt de compressor te graag hoog stoken en slaat dan vaak af.

Systeem: LG MU3R19, met 1x DC12RH en 1x DC09RH aan.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Staat gewoon in de datasheet. SCOP: 4.4 in jouw geval.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• w00key
LED-Maniak schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:04:
Staat gewoon in de datasheet. SCOP: 4.4 in jouw geval.
Leuk, dat is de seasonal average voor een theoretische klimaat en theoretisch model huis. Ik wil de COP schatten bij huidige binnen, buitentemperatuur en power level.

• Tommie12
  • Laatst online: 11:48
w00key schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
[...]

Leuk, dat is de seasonal average voor een theoretische klimaat en theoretisch model huis. Ik wil de COP schatten bij huidige binnen, buitentemperatuur en power level.
Dat zal gewoon moeilijk zijn.

Op de meting van je debiet en temperatuur zal er een behoorlijke tolerantie/meetfout zitten.
En misschien op het vermogen ook...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19
[...]

Onze ZSX bleef ook steeds op 350 watt hangen en dus ging hij steeds aan en uit. Vanochtend de eco mode maar eens ingeschakeld en nu moduleert hij wel terug naar 150 watt. Ben benieuwd wat het gedrag nu is icm de bewegingssensor..

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-01 10:47
knny schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:
[...]

Ik krijg hier over paar weken de volgende installatie:

1 buitenunit met 2 binnenunits
Woonkamer: LG PMP15SP 4.2 kW
Slaapkamer LG PC09SK 2,5 kW
Buitenunit: LG Mu2R17

Samen voor €3350,- volledig geïnstalleerd. Dan vind ik ruim 6k voor 3 units binnen wel aan de prijs.
Nou ze zijn vandaag begonnen met installatie en krijg nu toch 2 aparte units. Wordt een 5kW in woonkamer met unit voor het huis en een 3,5 kW in slaapkamer met unit achter woning.

Heel benieuwd hoe het straks allemaal gaat werken en of ik dan nog steeds last heb van pendelen na 3 uur wat LG kwaaltje is.

Prijs komt op 3650,-

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:50
Wat is het voordeel dat jullie ondervinden van een MHI met wifi tov eentje zónder wifi?

Krijg je er dan een gelikte APP bij oid? of hebben jullie een mooie app die er mee compatible is?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Martin7182
w00key schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
[...]

COP staat ook in de datasheet, met de temperaturen erbij. Dat zijn gewoon harde, niet te mis-interpreteren getallen.

• Maxwp
rwijnhov schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:23:
Ik snap dat gedoe met al die berichten vanaf dan tot dan staat onze verwarming altijd uit. Nog niet hoeven verwarmen etc. Hier gaat die gewoon aan als we het te koud vinden. Ongeacht welke maand, dag of wat dan ook. Koud voelen = verwarming aan. Warm voelen = airco aan.

Hier staat de mhi overdag op 21 en savond op 23. Gaat gewoon terug naar 190w weliswaar heel kort. Maar dat straks als het kouder wordt beter worden.
hier op 19 a 19,5
de ruimte op afstand mooi 22 graden
dus zou lager kunnen nog
ecomodus aan

• w00key
Martin7182 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:29:
[...]

COP staat ook in de datasheet, met de temperaturen erbij. Dat zijn gewoon harde, niet te mis-interpreteren getallen.
Nee, absoluut niet. Dat is alleen geldig bij specifieke temperaturen, en in de technical specifications / combinatietabellen, alleen op maximaal vermogen. Uit een oude post van mij, voor een Daikin 3.5 kW:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fVeU4ia.png

Details: w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Graag replies dus op: wie heeft airflow / temperaturen gemeten en wat is jullie verbruik? Ik dacht een keer iets van rond de 9 te zien, een Daikin installatie iirc, maar zonder methode dus, wat is gemeten en hoe is de COP berekend?

• w00key
Tommie12 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:10:
[...]

Dat zal gewoon moeilijk zijn.

Op de meting van je debiet en temperatuur zal er een behoorlijke tolerantie/meetfout zitten.
En misschien op het vermogen ook...
Debiet: ja zeker. Dat is nu een getal uit de spec sheet, maar aan de andere kant, er is geen drukverschil zoals een mechanische ventilatie unit / WTW, dus flow moet vrij goed kloppen bij bepaalde vermogen / ventilator RPM, als de firmware dat niet zomaar knijpt naar minder dan je instelling.

Temperatuur is vrij makkelijk, thermometers zijn +/- 1 graad nauwkeurig. Vermogen, met een externe meter heeft ~1% afwijking, de mijne van HomeWizard zegt 99.5% accurate.

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 11:16

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Hartox schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:11:
[...]

Onze ZSX bleef ook steeds op 350 watt hangen en dus ging hij steeds aan en uit. Vanochtend de eco mode maar eens ingeschakeld en nu moduleert hij wel terug naar 150 watt. Ben benieuwd wat het gedrag nu is icm de bewegingssensor..
Was bij mij zaterdag en zondag ook zo. Wij hebben een 50 ZSX. Vandaag, met exact dezelfde instellingen moduleert hij keurig terug naar 220W.
Ik snap het nog steeds niet ...

• Tommie12
  • Laatst online: 11:48
w00key schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:23:
[...]

Debiet: ja zeker. Dat is nu een getal uit de spec sheet, maar aan de andere kant, er is geen drukverschil zoals een mechanische ventilatie unit / WTW, dus flow moet vrij goed kloppen bij bepaalde vermogen / ventilator RPM, als de firmware dat niet zomaar knijpt naar minder dan je instelling.

Temperatuur is vrij makkelijk, thermometers zijn +/- 1 graad nauwkeurig. Vermogen, met een externe meter heeft ~1% afwijking, de mijne van HomeWizard zegt 99.5% accurate.
Dus voor debiet ga je geloven wat de fabrikant schrijft. Dat kan wel eens varieren als er bv een paar lamellen gebogen zijn, de unit wat belemmerd is of je ventilator iets harder of trager draait.

Wat de temperatuur betreft, je kan nauwkeuring meten, maar ik garandeer je dat er een verschil gaat zitten tussen links en rechts en het midden, en hetzelfde met boven en onder...
Je kan dan een gemiddelde nemen, maar ook dan maak je een fout omdat het debiet ook niet perfect verdeeld is. Het debiet in het midden is groter dan aan de zijkanten en de onder/bovenkant.

Het zal altijd een benadering blijven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• w00key
Tommie12 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:07:
[...]

Dus voor debiet ga je geloven wat de fabrikant schrijft. Dat kan wel eens varieren als er bv een paar lamellen gebogen zijn, de unit wat belemmerd is of je ventilator iets harder of trager draait.

Wat de temperatuur betreft, je kan nauwkeuring meten, maar ik garandeer je dat er een verschil gaat zitten tussen links en rechts en het midden, en hetzelfde met boven en onder...
Je kan dan een gemiddelde nemen, maar ook dan maak je een fout omdat het debiet ook niet perfect verdeeld is. Het debiet in het midden is groter dan aan de zijkanten en de onder/bovenkant.

Het zal altijd een benadering blijven.
Natuurlijk. Je gaat ook niet voor 2 of meer significante cijfers. Het antwoord is sowieso boven de 4.5 bij vollast en waarschijnlijk ook boven de "Spaanse" SCOP van 5.5, aangezien het 12 graden buiten is en met minimum vermogen, de vraag is hoeveel. 6? 8?

Met beetje vergelijken tussen systemen kan je dat beter schatten dan sample size van 1.

Overigens kan je met een anemometer de flow + temperatuur op 1 plek meten, dat kan ik nog even doen om een gewogen gemiddelde van de uitblaastemperatuur te berekenen. Helaas kan je met windsnelheid nog steeds geen totale flow berekenen, oppervlakte x flow is bijna onmogelijk te meten in vrije veld zonder alle lucht door 1 buis te forceren.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbGP6uwWjUOnnojM539aW9LXP6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gr5201Zu4SJkf5BoOaaV3o3M.jpg?f=fotoalbum_large

19.5 setpoint. Airco meet 23.7
Als de offset dan 2.5 graden is dan snap ik niet waarom de airco toch aan gaat...

Ruinte temperatuur is 20 graden constant.

Mhi

[ Voor 17% gewijzigd door nico_09 op 26-09-2022 15:35 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-01 21:46
knny schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:21:
[...]

Nou ze zijn vandaag begonnen met installatie en krijg nu toch 2 aparte units. Wordt een 5kW in woonkamer met unit voor het huis en een 3,5 kW in slaapkamer met unit achter woning.

Heel benieuwd hoe het straks allemaal gaat werken en of ik dan nog steeds last heb van pendelen na 3 uur wat LG kwaaltje is.

Prijs komt op 3650,-
Vrij fors qua specs als ik de andere berichten mag geloven? Waarom heb je daar voor gekozen? Ik lees hier meestal dat men 3,5 pakt voor de woonkamer en 2,5 voor slaapkamers, ook ivm verbruik en geluidsproductie.
(Ben zelf nog aan het kijken wat ik nou precies ga doen met 65m2 woonkamer/keuken, dacht ook aan 3,5 nl., en 2,5 voor de 2e verdieping op de hal.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-01 10:38
tomuitrotterdam schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:59:
Inmiddels zo'n beetje gekozen voor Daikin Ururu Sarara (nu nog aangename offerte zien te krijgen), met (naast lucht be- /ontvochtiging) ook mogelijkheid om verse lucht te blazen. Vraag me af of deze dingen ook ("extern") aangestuurd kunnen worden zodat je een soort van vraag gestuurde ventilatie en geregelde luchtvochtigheid krijgt. Iemand een idee waar ik daar voor moet gaan zoeken?
Met de WiFi module kun je de airco aan bv. HomeAssistant knopen. Dat is erg eenvoudig. Dan kun je een andere sensor in HA gebruiken om je airco aan te sturen.

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:51:
[...]

Vrij fors qua specs als ik de andere berichten mag geloven? Waarom heb je daar voor gekozen? Ik lees hier meestal dat men 3,5 pakt voor de woonkamer en 2,5 voor slaapkamers, ook ivm verbruik en geluidsproductie.
(Ben zelf nog aan het kijken wat ik nou precies ga doen met 65m2 woonkamer/keuken, dacht ook aan 3,5 nl., en 2,5 voor de 2e verdieping op de hal.
M2 zegt niets. Ligt helemaal aan je warmteverlies.

• ThaBEN
nico_09 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:35:
[Afbeelding]

Als de offset dan 2.5 graden is dan snap ik niet waarom de airco toch aan gaat...

Mhi
Puur speculatie vanuit mijn zijde, maar mogelijk meet de airco vanaf het eerste moment dat je hem inschakelt hoe lang het duurt voordat de kamer op temperatuur is in vergelijking met de starttemperatuur.
En als die stopt met verwarmen zal de temperatuur langzaam beginnen te zakken.
Mogelijk probeert hij daarop te anticiperen en begint hij alweer te verwarmen zodat de temperatuur niet te ver door zal zakken a.d.h.v. van de daling die hij op dat moment zie plaatsvinden. Soort zelflerend vermogen?

Of geef ik die apparaten dan teveel credits :9

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-01 21:46
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:00:
[...]

M2 zegt niets. Ligt helemaal aan je warmteverlies.
Dat weten wij hier ja, maar monteurs /"adviseurs" doen het net als bij CV ketels. Hoe meer hoe beter, want sneller warm/koud en nog meer blabla ;-)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• MotorBeast
nico_09 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:35:
[Afbeelding]

Mhi
19,5 setpoint en 20 binnen? Lijkt me toch een hele mooie tolerantie. Ik zie het probleem echt niet. Als ik mijn Daikin op 19 zet wordt het op den duur 21,5.

Overigens is het hier nog steeds 20,2 vandaag ...... zonder stoken. oOo Ben als een kind zo blij met mijn isolatie maatregelen afgelopen jaar en Cop zero. :+

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:08:
[...]

Dat weten wij hier ja, maar monteurs /"adviseurs" doen het net als bij CV ketels. Hoe meer hoe beter, want sneller warm/koud en nog meer blabla ;-)
Jij bent toch de klant? Dan zeg jij ik wil een ...... Wie betaalt, die bepaalt. Ik heb hier adviezen gekregen voor L/W van 4 tot en met 10 kW. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 26-09-2022 16:12 ]

• ThaBEN
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:08:
[...]

19,5 setpoint en 20 binnen? Lijkt me toch een hele mooie tolerantie. Ik zie het probleem echt niet. Als ik mijn Daikin op 19 zet wordt het op den duur 21,5.

Overigens is het hier nog steeds 20,2 vandaag ...... zonder stoken. oOo Ben als een kind zo blij met mijn isolatie maatregelen afgelopen jaar en Cop zero. :+
Volgens mij is het plaatje net aangepast. Er staat nu 23,2 °C binnen met een setpoint van 19,5 °C
Bij mij is het zonder vewarming momenteel 19,4°C in huis. Ik ga me de airco nu toch maar eens aanzetten. Puur om te ervaren hoe Economy mode werkt en of ik ook een een grotere afwijking ga zien dan 2,5°C.

Interessante video n.a.v. de huidige stroom vs. gasprijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 26-09-2022 16:39 ]

• w00key
knny schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:21:
[...]

Prijs komt op 3650,-
Twee losse enkel splits? Dat werkt prima, alleen de multi hebben de 3 uur "bug". Verder zijn het fijne apparaten, heb ze dit seizoen alweer draaien en je verwarmt echt voor niks.

• nico_09
ThaBEN schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:13:
[...]

Volgens mij is het plaatje net aangepast. Er staat nu 23,2 °C binnen met een setpoint van 19,5 °C
Bij mij is het zonder vewarming momenteel 19,4°C in huis. Ik ga me de airco nu toch maar eens aanzetten. Puur om te ervaren hoe Economy mode werkt en of ik ook een een grotere afwijking ga zien dan 2,5°C.

[YouTube: Deel 31 Wel of niet aan de warmtepomp?! Door de nieuwe regels.]
Zoals je op het plaatje ziet is de setpoint 19.5 gr. Op 2 thermostaten in huis staat 20 gr dus een prima temperatuur overeenkomt. De airco meet echter 23.2 als binnen temperatuur. 19.5 +2.5 offset zou inhouden dat hij maximaal 22gr mag aangeven als gemeten temperatuur voordat hij weer aan zou mogen... of het zelflerend is geen idee.

• arie-verdetti
  • Nu online
elektriekert schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:55:
[...]

Om hier nog op terug te komen:
200€ in bedrijf stellen + 8 x 75€ = 800 7(8)7
ik heb een adresje die heeft 150 euro met solderen en in bedrijfstellen gerekend

• MotorBeast
ThaBEN schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:13:
[...]

[YouTube: Deel 31 Wel of niet aan de warmtepomp?! Door de nieuwe regels.]
Lijkt me logisch. Je unit hangt tegen het plafond en je blaast nu denk ik zo'n 25/30 graden uit. Hoe warm denk je dat het aan het plafond is. Waarom moet je een thermostaat van een CV niet tegen het plafond hangen?

Mijn Daikin meet nu 22 graden. Binnen 20,5 nu.

• ThaBEN
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:01:
[...]

Lijkt me logisch. Je unit hangt tegen het plafond en je blaast nu denk ik zo'n 25/30 graden uit. Hoe warm denk je dat het aan het plafond is. Waarom moet je een thermostaat van een CV niet tegen het plafond hangen?

Mijn Daikin meet nu 22 graden. Binnen 20,5 nu.
Ikzelf heb mijn airco in de woonkamer nu een uurtje aanstaan op 19°C Economy mode. Hij meet als temperatuur 20°C. Mijn Nefit thermostaat in het midden van de kamer op schouderhoogte geeft aan 19,7°C

Dat het warmer is aan het plafond is inderdaad begrijpelijk. Wat @nico_09 opmerkelijk vind is dat wanneer je uitgaat van de aanname dat er een 2,5°C offset is, het vreemd gedrag is dat zijn airco opnieuw aanspringt om te verwarmen terwijl het verschil tussen de gemeten temperatuur en setpoint van zijn airco groter is dan de offset. Dan zou je verwachten dat de airco in zijn situatie pas opnieuw gaat verwarmen wanneer deze 22°C of lager meet i.p.v. 23,2°C met een setpoint van 19,5°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60LUE00MkNUWnbghRtMsCKZbWWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/585S5XhTzJT2Fv2I5gJqvKtz.jpg?f=fotoalbum_large

• nico_09
ThaBEN schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:20:
[...]

Ikzelf heb mijn airco in de woonkamer nu een uurtje aanstaan op 19°C Economy mode. Hij meet als temperatuur 20°C. Mijn Nefit thermostaat in het midden van de kamer op schouderhoogte geeft aan 19,7°C

Dat het warmer is aan het plafond is inderdaad begrijpelijk. Wat @nico_09 opmerkelijk vind is dat wanneer je uitgaat van de aanname dat er een 2,5°C offset is, het vreemd gedrag is dat zijn airco opnieuw aanspringt om te verwarmen terwijl het verschil tussen de gemeten temperatuur en setpoint van zijn airco groter is dan de offset. Dan zou je verwachten dat de airco in zijn situatie pas opnieuw gaat verwarmen wanneer deze 22°C of lager meet i.p.v. 23,2°C met een setpoint van 19,5°C.

[Afbeelding]
Precies wat ik bedoel. Of de offset is groter dan 2.5, dit kan ik echter niet terug vinden

• MotorBeast
nico_09 schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:31:
[...]

Precies wat ik bedoel. Of de offset is groter dan 2.5, dit kan ik echter niet terug vinden
Aha. Laat ik 1 advies geven. Leer ermee leven want hierover zijn al pagina's vol geschreven en ..... je gaat het niet oplossen. L/L units zijn gewoon vreemde snuiters. 8) Straks als het echt buiten kouder wordt reageren ze ook weer anders. :X

• Servee
  • Niet online
Tegen de tijd dat je airco temperatuur gezakt is tot jouw gewilde 22 graden of lager is het op zithoogte alweer koud. De sensor die jij uitleest die is software gestuurd en aansturend. Het is geen cv thermostaat of losse thermometer want de werking is ook heeeeel anders. Die airco thermostaat is geen richtlijn voor reële temperatuur met of zonder offset. Dat ding meet niet alleen maar op de achtergrond stuurt deze ook de boel aan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 218 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic