Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 217 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.199 views

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:06
BeeJee78 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:24:
Ik heb een soortgelijke vraag: Ik merk dat het minimale opgenomen vermogen van mijn SRK35ZSW niet onder de 330w komt, terwijl hij het totaal niet druk heeft (pendelt behoorlijk; kwartiertje aan, 5 minuten uit).
Ik lees op dit forum dat anderen met hetzelfde apparaat vaak een verbruik vlak boven de 200w hebben als ie weinig te doen heeft.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou ik een instelling verkeerd hebben staan oid?
Ik haal zelfs 100 watt met Daikin Perfera. Heb je toevallig een multi? Dan kan dat de oorzaak zijn. Die kunnen vaak niet extreem laag.

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:34
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:01:
[...]

Ik haal zelfs 100 watt met Daikin Perfera. Heb je toevallig een multi? Dan kan dat de oorzaak zijn. Die kunnen vaak niet extreem laag.
Nee het is gewoon een enkele MHI SRK35ZSW. Heb net ook even de eco-modus getest maar ook die komt niet onder de 330w uit... :?

• MotorBeast
BeeJee78 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:10:
[...]

Nee het is gewoon een enkele MHI SRK35ZSW. Heb net ook even de eco-modus getest maar ook die komt niet onder de 330w uit... :?
Vaag :? Filters schoon? Benieuwd wat andere Mhi gebruikers ervaren dan.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Op welke fanstand staat de unit ingesteld op automatisch of op een lage fanstand? En welk setpoint t/o kamertemperatuur?

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 24-09-2022 16:17 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22
Hallo,

Al 2 zomers hebben we een airco in de slaapkamer, we slapen onder het dak in een matig geïsoleerd huis.
2,5 kW (2 kW was voldoende maar kostte amper 30€ minder).
Persoonlijk vinden we het comfortabelst gewoon de unit aan te zetten als we gaan slapen op nachtstand.

Ik wil een nieuwe multi split laten plaatsen in de 2 andere slaapkamers / bureaus om voornamelijk in de winter wat bij te verwarmen bij thuiswerken (of ooit een slaapkamer zou worden).
Van de gelegenheid gebruik maken om ook in de woonkamer een unit te hangen.
Ik zie het dus niet echt gebeuren dat er zowel boven als beneden gelijktijdig gebruik gemaakt wordt van de units.

Mijn ideaal scenario lijkt me 2 x 2,5 kW boven, 1 x 5 kW beneden.
Ik wens bij Daikin te blijven om geen kakafonie van buiten- en binnenunits te plaatsen, mijn oog valt dus op een 3MXM52 (5,2 kW), echter in de specificaties staat dat de som van de binnenunits niet groter mag zijn dan 9 kW maar dat lijkt me ver gezocht omdat 3 units nooit gelijktijdig in dienst zullen zijn.
Ik weet niet of de buitenunit communiceert met de binnenunit over de stroomdraad.
2,5 + 2,5 + 5 = 10 kW, geeft de buitenunit dan een fout?
(of ik moet 2 + 2 + 5 kiezen)
Het lijkt me vrij zinloos om 330 € meer te spenderen aan een 3MXM68 die toch nooit vollast zal draaien.

Ik ben van mening toch zo zuinig mogelijk met energie om te springen, ik heb er geen behoefte aan dat heel m'n woning 20°C is het hele jaar door.

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 11:16

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

[...]

Ik ervaar hetzelfde met een MHI SRK50ZSX -W.
Een paar dagen geleden moduleerde deze nog terug naar 180W (comp. freq. 18hz).
Nu min 350W met compr. freq 30hz. Daarna gaat ie uit en start 10min later weer met 450W, compr. freq. 40hz, moduleert dan naar 300W, 30hz en dan, na 15min, weer uit.
Fan stand Auto.
Ik snap het niet.

• Servee
  • Niet online
[...]

De unit is pas geplaatst toch? Kan het zijn dat het gat naar buiten niet goed geïsoleerd is? Dan zou het kunnen zijn dat je unit buitenlucht aanzuigt en dan denkt gas erop en zodra de unit draait ineens te warm en gaat dan uit. Zou eea kunnen verklaren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-01 12:01
dagobert1966 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:19:
[...]

Ik ervaar hetzelfde met een MHI SRK50ZSX -W.
Een paar dagen geleden moduleerde deze nog terug naar 180W (comp. freq. 18hz).
Nu min 350W met compr. freq 30hz. Daarna gaat ie uit en start 10min later weer met 450W, compr. freq. 40hz, moduleert dan naar 300W, 30hz en dan, na 15min, weer uit.
Fan stand Auto.
Ik snap het niet.
hoi dagobert,

vraagje hoe kan je de compressorstand uitlezen????

en kun je eventueel de compressorstand zelf handmatig aanpassen??

• arie-verdetti
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:21:
[...]

De unit is pas geplaatst toch? Kan het zijn dat het gat naar buiten niet goed geïsoleerd is? Dan zou het kunnen zijn dat je unit buitenlucht aanzuigt en dan denkt gas erop en zodra de unit draait ineens te warm en gaat dan uit. Zou eea kunnen verklaren.
ik heb mijn srk 5.0 allebei dicht gepurd. ja niet de airco he:) dus dat zou niet moeten uitmaken.

ik heb verschillende standen geprobeert om te bekijken wat nou het verschil maakt. en eigenlijk maakt het allemaal weinig uit.

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:10:
[...]

ik heb mijn srk 5.0 allebei dicht gepurd. ja niet de airco he:) dus dat zou niet moeten uitmaken.

ik heb verschillende standen geprobeert om te bekijken wat nou het verschil maakt. en eigenlijk maakt het allemaal weinig uit.
@BeeJee78 Swing of 3D aan? Als ik die bij mijn Daikin aanzet gaat het verbruik naar boven. Heb dat net gedaan om eens te testen en jawel 300 Watt. Hij schiet dan ook verder door in temperatuur hier. Staat op 19 en het is nu 21,5 binnen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 17:15 ]

• arie-verdetti
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:12:
[...]

@BeeJee78 Swing of 3D aan? Als ik die bij mijn Daikin aanzet gaat het verbruik naar boven. Heb dat net gedaan om eens te testen en jawel 300 Watt.
oke zal een kijken of ik met de instellingen van 3d of swing wat kan aanpassen aan het verbruik. ik meen me te herrineeren dat jij een vaste stand 45 graden ofzo gebruikt voor verwarmen.

heb jij enig idee of je zelf handmatig compressor standen kan aanpassen??

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:15:
[...]

oke zal een kijken of ik met de instellingen van 3d of swing wat kan aanpassen aan het verbruik. ik meen me te herrineeren dat jij een vaste stand 45 graden ofzo gebruikt voor verwarmen.

Bij Daikin kan je het max vermogen beperken middels de app. Ik ben geen MHI gebruiker. Ik gebruik dat overigens nooit. Ik zet normaal gesproken de klep op 45 graden en geen swing aan. Heb dat net eens gedaan om het gedrag te monitoren en dan gaat hij meer verbruiken. Dat is ook logisch want dan krijg je meer wervelingen in je kamer, lees koude lucht die sneller gaat mengen en die flow komt ook langs je je unit. Heb er geen andere verklaringen voor. Overschoot is hier nu ook groter. Setpoint is 19 en het is nu 21,5 graad. Mij te warm. :'(

Gisteravond was het hier 100 Watt. Nu met swing overdag 300 watt terwijl het buiten warmer is.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 17:21 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:18:
[...]

Bij Daikin kan je het max vermogen beperken middels de app. Ik ben geen MHI gebruiker. Ik gebruik dat overigens nooit. Ik zet normaal gesproken de klep op 45 graden en geen swing aan. Heb dat net eens gedaan om het gedrag te monitoren en dan gaat hij meer verbruiken. Dat is ook logisch want dan krijg je meer wervelingen in je kamer, lees koude lucht die sneller gaat mengen en die flow komt ook langs je je unit. Heb er geen andere verklaringen voor. Overschoot is hier nu ook groter. Setpoint is 19 en het is nu 21,5 graad. Mij te warm. :'(
Als je bij de Perfera de comfort stand gebruikt dus recht naar beneden (wat de 3D stand voor de helft doet) gaat die idd optoeren naar een hoger vermogen en de fanstand automatisch gaat harder draaien. Lijkt me ook logisch want de af te leggen afstand word groter dus iets meer warmte en iets meer lucht. Indien de boel op temperatuur is dat moduleert deze uiteindelijk ook weer terug. Zelf gebruik ik deze standen nooit vanwege plaatsing van de unit.

Hier staat de boel uit alleen vanmorgen paar uurtjes aangedaan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:23:
[...]

Als je bij de Perfera de comfort stand gebruikt dus recht naar beneden (wat de 3D stand voor de helft doet) gaat die idd optoeren naar een hoger vermogen en de fanstand automatisch gaat harder draaien. Lijkt me ook logisch want de af te leggen afstand word groter dus iets meer warmte en iets meer lucht. Indien de boel op temperatuur is dat moduleert deze uiteindelijk ook weer terug. Zelf gebruik ik deze standen nooit vanwege plaatsing van de unit.

Hier staat de boel uit alleen vanmorgen paar uurtjes aangedaan.
Ik had hem heel de dag nog niet aan gehad, maar zoals zo vaak ......vrouw lief kreeg het koud. :Y NB: had de klep nog steeds op 45 graden staan, niet naar beneden en alleen de swing aan gezet. Ik vind het waardeloos ieder keer die luchtflow langs je lijf.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 17:34 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:31:
[...]

Ik had hem heel de dag nog niet aan gehad, maar zoals zo vaak ......vrouw lief kreeg het koud. :Y
Koop een Stoov voor d’r als ze nog te krijgen zijn :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:15:
[...]

Laat eens weten wat het doet. Ben wel benieuwd. Dat gewapper van de lucht vind ik sowieso niet comfortabel. Gewoon lekker laten blazen en de natuurlijke flow in je huis zorgt wel voor verdeling. Zal alleen iets langer duren voordat de hele kamer op temperatuur is maar als je daarmee een lager verbruik hebt en minder overschoot.

• arie-verdetti
Net even gekeken.

Met 3d stand aan. 400 watt.

Zonder 3d stand 370.

Blijft vreemd dat vermogen. Is gewoon veel te veel. En flink gependel.

Zeker nu. Het is totaal niet koud.

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 11:16

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:08:
[...]

hoi dagobert,

vraagje hoe kan je de compressorstand uitlezen????

en kun je eventueel de compressorstand zelf handmatig aanpassen??
Met de MHI-AC-Ctrl.
Deze compressor frequentie kun je niet instellen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:32
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:52:
Net even gekeken.

Met 3d stand aan. 400 watt.

Zonder 3d stand 370.

Blijft vreemd dat vermogen. Is gewoon veel te veel. En flink gependel.

Zeker nu. Het is totaal niet koud.
Omdat het nu niet koud is krijg je dat gependel. Temperatuur snel bereikt, of er al overheen, dus gaat hij uit. Dan heeft hij ook niet de kans om op lager wattage te draaien.

• Servee
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:02:
[...]

Omdat het nu niet koud is krijg je dat gependel. Temperatuur snel bereikt, of er al overheen, dus gaat hij uit. Dan heeft hij ook niet de kans om op lager wattage te draaien.
Mijn Daikin begint na eerste keer pendelen altijd heeeeeeel laag onder de 100w en nooit richting de genoemde waarde.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BeeJee78
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:14:
[...]

Vaag :? Filters schoon? Benieuwd wat andere Mhi gebruikers ervaren dan.
Ja filters brandschoon, hij is nog bijna niet aan geweest
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:21:
[...]

Je bedoelt dat ie koude lucht aanzuigt waardoor de sensor een lagere temperatuur waarneemt? Nee dat is het ook niet. Sterker nog, hij geeft vandaag de hele dag al 25 graden aan terwijl ik 'm heb ingesteld op 23. In de kamer is het dan 21,5. Die interne sensor schiet echt omhoog na het aanzetten.
Dus dan zou ik helemaal verwachten dat ie op het allerlaagste niveau gaat verwarmen.
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:12:
[...]

@BeeJee78 Swing of 3D aan? Als ik die bij mijn Daikin aanzet gaat het verbruik naar boven. Heb dat net gedaan om eens te testen en jawel 300 Watt. Hij schiet dan ook verder door in temperatuur hier. Staat op 19 en het is nu 21,5 binnen.
Ik heb de auto stand aan staan (fan speed). De lamellen op 45gr fixed.
Wel schuin de kamer in gericht omdat ie in de hoek hangt.
Plenkske schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:02:
[...]

Interessant! Zou dit dan de hele verklaring zijn? Dan zou ie dus met kouder weer zuiniger zijn :)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:02:
beste leden.

ben in het bezit van 2x srk 5.0 van mhi.

Nu de prijzen voor ook elektra de pan uitreizen ben ik het verbruik een beetje in de gaten gaan houden.

nu valt mij op dat de airco eigenlijk of met 260 watt verwarmt of met 400 watt. best een groot verschill.

met beide wattages gaat de airco pendelen (is geen probleem). maar met 400 watt natuurlijk meer.

met beide wattages krijgt de airco het dus op de gewenste temperatuur. maa rik zou natuurlijk liever willen dat deze 260 watt verbruikt. beide dagen waren even koud en ingestelde temperatuur was het zelfde.

wat maakt dat de airco nu meer verbruikt. (compressorsrtand?) en is deze maneel in te stellen???

heeft iemand een idee??
Zet de eco stand aan dan zal het rustiger gaan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• arie-verdetti
mr_evil08 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:15:
[...]

Het grappige is dus dat dit niet uit maakt

Zet de eco stand aan dan zal het rustiger gaan.

• BeeJee78
Maakt bij mij ook geen verschil. Eco stand of fan op auto stand; exact hetzelfde verbruik.
Maar dat zou dus verklaard kunnen worden doordat ie alweer stopt voordat ie naar z’n laagste niveau kan moduleren…

[ Voor 21% gewijzigd door BeeJee78 op 24-09-2022 18:28 ]

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
BeeJee78 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:23:
[...]

Maakt bij mij ook geen verschil. Eco stand of fan op auto stand; exact hetzelfde verbruik.
Maar dat zou dus verklaard kunnen worden doordat ie alweer stopt voordat ie naar z’n laagste niveau kan moduleren…
En wat als je volgens diezelfde gedachte het setpoint even een paar graden hoger zet als test, zodat die langer blijft draaien?

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:39:
[...]

zal eens proberen. heb aantal graden hoger gezet. verbruik nu 600 watt. eens kjken of hij terugmoduleert

En wat als je volgens diezelfde gedachte het setpoint even een paar graden hoger zet als test, zodat die langer blijft draaien?

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-01 21:59
Jullie hebben het over het kWh verbruik van de airco. Zien jullie dat op de app van de airco of op de app van de energieleverancier? :?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Roger1964 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:09:
Jullie hebben het over het kWh verbruik van de airco. Zien jullie dat op de app van de airco of op de app van de energieleverancier? :?
Dat laatste sowieso niet, want de energieleverancier weet dat helemaal niet. Die ziet (als je dat hebt toegestaan tenminste) alleen het totaalverbruik van je huis wat met de slimme meter gemeten wordt.
Velen hier hebben op de een of andere manier een eigen kWh meter voor de airco aangesloten. Maar er zijn ook fabrikanten die dat via de app van de airco weergeven, al is de nauwkeurigheid van dergelijke data wel een dingetje (vooral de Panasonic L/W warmtepompen zijn hierin berucht).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Geen van beide :? Heb er een losse kWh meter tussen zitten.

Al heb je er ook die het verbruik zelf kunnen weergeven in een app, uitgaande dat dat accuraat is :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MotorBeast
Wordt hier uitgelezen met Domoticz middels script die de unit aanroept via Wifi. Oude Daikins kunnen dat nog, de nieuwe helaas niet meer. Api is eruit gesloopt en "fijn" alleen via de Cloud. :'(

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-01 21:59
Dank jullie. Weer wat opgestoken.

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:39:
[...]

in eerste in stantie 600 watt. nu terug naar 400 watt. maar het is inmiddeles niet meer te houden zo warm. dus hij gaat uit. denk niet dat ie naar 260 terug gaat.

maar eens de airco leverancier benaderen!!

• ThaBEN
In de originele Smart-M-Air app horende bij de Mitsubishi Smart M-Air Wi-Fi Module kun je dit inderdaad zien. Enige nadeel is dat je niet per dag kan bekijken maar per maand. Indien je het individuele gebruik van 1 dag wil weten moet je dus eerst de stand noteren waarmee je die dag bent begonnen en dat vergelijken met het eind van die dag. Voor de rest blijft die alles bij elkaar optellen.

Ook moet je de grafiek van elk individuele binnenunit apart bekijken en kun je deze helaas niet samen in een totaaloverzicht zien. Al bestaat de app geloof ik pas sinds januari dit jaar. Mogelijk worden dit soort opties te zijner tijd nog toegevoegd.

Onderstaand een voorbeeld hoe je het overzicht per maand ziet. Je kunt kiezen om het verbruik weer te geven in kWh of in geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2tOBT0mwJ59olr1WlZpnJluYkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qux7l7aSPTfZ71rCLL5E5jW9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 24-09-2022 19:32 ]

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:28:
[...]

in eerste in stantie 600 watt. nu terug naar 400 watt. maar het is inmiddeles niet meer te houden zo warm. dus hij gaat uit. denk niet dat ie naar 260 terug gaat.

Setpoint verhogen om een lager minimaal opgenomen vermogen te krijgen is ook nutteloos... Wat is überhaupt het minimale vermogen van die 5kw volgens MHI?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• arie-verdetti
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:33:
[...]

ik denk de 260 watt voor verwarmen. lager heb ik hem nog nooit gezien bij verwarmen.

koelen 180 watt

Setpoint verhogen om een lager minimaal opgenomen vermogen te krijgen is ook nutteloos... Wat is überhaupt het minimale vermogen van die 5kw MHI?

• ThaBEN
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:28:
[...]

Vraagje, heb jij het idee dat de binnenunit op stand 2 blijft draaien terwijl de fan op "auto" staat? Of gaat hij terug naar stand 1? Bij mij is het opgevallen dat wanneer ik de fan op "Auto" zet, de fan niet verder teruggaat dan stand 2. Zelfs indien de ruimte gevoelsmatig en ook via de temperatuursensor van de binnenunit al lang bereikt is.
Indien ik op dat moment de fan eventjes handmatig naar stand 1 zet voor een seconde of 10 en dan weer terug naar "auto", dan blijft die vervolgens ook rustig doordraaien op stand 1.
Mogelijk kun je dat eens proberen?

Tevens kun je indien je de Wi-Fi module bezit via de app controleren of je binnenunit op de meest recente firmware draait. Toen ik mijn binnenunits kreeg was er een nieuwere firmware beschikbaar dan die waar de units standaard mee geleverd werden. Mogelijk zou je dat ook nog eens kunnen controleren. Al weet ik niet of en hoe je de firmware kan updaten zonder Wi-Fi module.

• ThaBEN
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:33:
[...]

Setpoint verhogen om een lager minimaal opgenomen vermogen te krijgen is ook nutteloos... Wat is überhaupt het minimale vermogen van die 5kw volgens MHI?
Ik dacht dat die dan mogelijk wat langer de tijd had om terug te moduleren i.p.v. af te slaan, maar helaas werkt dat inderdaad niet.

De minimale vermogens van de verschillende units:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3rbuM5ZbHcdHsia8GfQhkzyNdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CZaRW2pzE8TGZrwuiHA9SvK.png?f=fotoalbum_large

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Casray schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:08:
Bedankt voor de reacties 👍 opzoek naar iemand die dit kan solderen.
Of misschien persen (en wat korter maken). Misschien kan degene dit doen die in bedrijf komt stellen.
Of binnen unit en koelleiding meenemen naar iemand/bedrijf die dit kan doen.

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:36:
[...]

Vraagje, heb jij het idee dat de binnenunit op stand 2 blijft draaien? Of gaat hij terug naar stand 1? Bij mij is het opgevallen dat wanneer ik de fan op "Auto" zet, de fan niet verder teruggaat dan stand 2. Zelfs indien de ruimte gevoelsmatig en ook via de temperatuursensor van de binnenunit al lang bereikt is.
Indien ik op dat moment de fan eventjes handmatig naar stand 1 zet voor een seconde of 10 en dan weer terug naar "auto", dan blijft die vervolgens ook rustig doordraaien op stand 1.
Mogelijk kun je dat eens proberen?

Tevens kun je indien je de Wi-Fi module bezit via de app controleren of je binnenunit op de meest recente firmware draait. Toen ik mijn binnenunits kreeg was er een nieuwere firmware beschikbaar dan die waar de units standaard mee geleverd werden. Mogelijk zou je dat ook nog eens kunnen controleren. Al weet ik niet of en hoe je de firmware kan updaten zonder Wi-Fi module.
ja mijn units blijven voor mijn gevoel altijd op stand 2 blazen. of in ieder geval gaan ze terug naar stand 2. nooit stand 1. is mij ook opgevallen.

• arie-verdetti
ik zet hem vaak zelf gewoon op stand 1.

een 5 kw heeft al op stand 1 een behoorlijke luchtverplaatsing

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:45:
ik zet hem vaak zelf gewoon op stand 1.

een 5 kw heeft al op stand 1 een behoorlijke luchtverplaatsing
Wat gebeurt er dan met je vermogen?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BeeJee78
Ik heb er een Shelly 1pm tussen gezet.

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:38:
[...]

ja mijn units blijven voor mijn gevoel altijd op stand 2 blazen. of in ieder geval gaan ze terug naar stand 2. nooit stand 1. is mij ook opgevallen.
Daikin gaat dan bij minimale vraag zelfs gewoon naar fluisterstand. Zo zie je dat er toch wel minimale verschillen zijn tussen de regelingen en de merken.

• arie-verdetti
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:46:
[...]

Wat gebeurt er dan met je vermogen?
die blijft nu op 370 watt.

terwijl 3 dagen geleden 260 watt. allebei op standje 1

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:50:
[...]

Het was toen ook warmer buiten en de zon warmde je muren nog op. Vandaag zon....waar? Ik zat donderdag nog bij een strandtent in Domburg buiten te eten. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 19:52 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:51:
[...]

Het was toen ook warmer buiten en de zon warmde je muren nog op. Vandaag zon....waar? Ik zat donderdag nog bij een strandtent in Domburg buiten te eten. ;)
Zeker iets wat meespeelt en volgens mij hangt de unit van @arie-verdetti ook 1 kant in de lengte van een flinke woonkamer. Theoretisch zou het kunnen dat de unit tijdens de hoge opstook zoveel vermogen opwekt dat die uitgaat terwijl de andere kant van de kamer de warmte niet bereikt en de koelere lucht zich mengt met de warmere lucht en dan weer hoger gaat verwarmen en dat deze cyclus zich steeds herhaalt en dus ook niet voldoende terugmoduleert.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:48
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:20:
[...]

Wordt hier uitgelezen met Domoticz middels script die de unit aanroept via Wifi. Oude Daikins kunnen dat nog, de nieuwe helaas niet meer. Api is eruit gesloopt en "fijn" alleen via de Cloud. :'(
Die nieuwe Daikin met cloud geven ook inzicht in gebruik via de app.
Nauwkeurigheid kwam al even ter sprake, maar overzicht per 2uur, per dag, maand en jaar is er.

• MotorBeast
Bezzerk schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:58:
[...]

Die nieuwe met cloud geven ook inzicht in gebruik via de app.
Nauwkeurigheid kwam al even ter sprake, maar overzicht per 2uur, per dag, maand en jaar is er.
Maar je kan ze niet meer uitlezen met Domoticz en aansturen met domotica is ook volgens mij een no go. Ik stuur hier alles aan met Domoticz. Timers ook in Domoticz. Ik kan ook de compressor uitlezen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 20:01 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:00:
[...]

Maar je kan ze niet meer uitlezen met Domoticz en aansturen met domotica is ook volgens mij een no go. Ik stuur hier alles aan met Domoticz. Timers ook in Domoticz. Ik kan ook de compressor uitlezen.
In februari deze reactie gehad op cloud verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh7rQz1UfHGsLs5ff_sozA6VCTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ovjv3szCAGM0AoyQUdB9QReR.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:00:
[...]

Cloud omgeving is blijkbaar wel uit te lezen met wat workarounds, in Home Assistant doet de integratie alsof het de Daikin app is en maakt op die manier alle data inzichtelijk, inclusief verbruik zoals dat in de app te zien is.

• mr_evil08
Zie ik via de Daikin app, hij is accuraat genoeg, ik heb het ook eens gemeten met een slimme stekker.

@MotorBeast Aansturen met domotica mbt Daikin controller kan mits nog op een oude firmware hebt zitten, ik heb hem om die reden ook bewust niet meer geupdate want ze hebben de lokale api ofzo eruit gesloopt.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 24-09-2022 23:53 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
MK_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:14:
[...]

Geen van beide :? Heb er een losse kWh meter tussen zitten.

Al heb je er ook die het verbruik zelf kunnen weergeven in een app, uitgaande dat dat accuraat is :)
Meet het verbruik via een Homewizard meter op de airco groep, wijkt trouwens vrijwel niet af van de Panasonic app.

• ThaBEN
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:50:
[...]

Welke temperatuur heb je de unit staan? Tijdje terug waren mij onderstaande aanbevolen temperaturen opgevallen in de handleiding. Mogelijk dat de unit zich niet optimaal gedraagt indien je niet binnen deze marges blijft? Al lijkt me dat sterk :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRnLiM2nJS2QPk7Y58GPLQa3LLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vL7B0HACV5rWNNxwxAWRrIPF.jpg?f=user_large

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-01 21:48
Via mijn warmteverliesberekening kom ik uit op een 6.5kw voor mijn kamer van 145m³.

Als ik de verhalen hier lees is dit vaak overkill.

Ik zit nu in een dubio om dan een 5 of 6kw te nemen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik bijna 7kw nodig zal hebben om deze ruimte daarvoor te verwarmen of te koelen aangezien het in de zomer vaak nog best koel is binnen met een hittegolf buiten en in de winter hebben we ook niet echt grote temperatuurverlies of verschillen.

Mijn installateur had gezegd als ik dit als hoofdverwarming wou gebruiken ik beter een 6 kon nemen anders was een 5 goed volgens hem.

Op jaarbasis hebben we ervoor altijd 2000m³ verbruikt (SWW) onbekend hiervan. Maar hebben dan wel altijd overal de verwarming hoog open gehad toen.

Nu met de crisis wel veel bewuster ermee om aan het gaan maar twijfel wel over wemke capaciteit ik heb best kan nemen nu.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
[...]

Wat mij opvalt is dat wanneer de fan op auto staat, de buitenunit vrij snel draait en de unit binnen vrij rustig uitblaast. Als je de fan op 3 of 4 zet gaat de buitenunit zeer langzaam draaien, ik neem aan hoe langzamer de propeller draait hoe zuiniger hij is.

Ik heb zelf de 3.5 kw van Mitsubishi, dit zijn de eerste dagen hier voor verwarmen met de airco. Helaas geen kWh meter er tussen gezien de unit buiten zit aangesloten en hier geen meters voor zijn. Wel een p1 meter besteld.

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:36:
[...]

Welke temperatuur heb je de unit staan? Tijdje terug waren mij onderstaande aanbevolen temperaturen opgevallen in de handleiding. Mogelijk dat de unit zich niet optimaal gedraagt indien je niet binnen deze marges blijft? Al lijkt me dat sterk :?

[Afbeelding]
ik heb hem op 22 graden staan.

• arie-verdetti
Philtjens schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:39:
Via mijn warmteverliesberekening kom ik uit op een 6.5kw voor mijn kamer van 145m³.

Ik kan me niet voorstellen dat ik bijna 7kw nodig zal hebben om deze ruimte daarvoor te verwarmen of te koelen aangezien het in de zomer vaak nog best koel is binnen met een hittegolf buiten en in de winter hebben we ook niet echt grote temperatuurverlies of verschillen.

Mijn installateur had gezegd als ik dit als hoofdverwarming wou gebruiken ik beter een 6 kon nemen anders was een 5 goed volgens hem.

Op jaarbasis hebben we ervoor altijd 2000m³ verbruikt (SWW) onbekend hiervan. Maar hebben dan wel altijd overal de verwarming hoog open gehad toen.

of twee kleinere. 2x 3.5 heb je toch 7 kw. en betere verdeling

Nu met de crisis wel veel bewuster ermee om aan het gaan maar twijfel wel over wemke capaciteit ik heb best kan nemen nu.

• arie-verdetti
nico_09 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:43:
[...]

Wat mij opvalt is dat wanneer de fan op auto staat, de buitenunit vrij snel draait en de unit binnen vrij rustig uitblaast. Als je de fan op 3 of 4 zet gaat de buitenunit zeer langzaam draaien, ik neem aan hoe langzamer de propeller draait hoe zuiniger hij is.

Ik heb zelf de 3.5 kw van Mitsubishi, dit zijn de eerste dagen hier voor verwarmen met de airco. Helaas geen kWh meter er tussen gezien de unit buiten zit aangesloten en hier geen meters voor zijn. Wel een p1 meter besteld.
laten we eerlijk zijn. niemand wil constant de blazer op stand 3 of 4 hebben.

• arie-verdetti

of twee keer 3.5kw. heb je metere verdeling. en geen windturbine in je huis.

• ThaBEN
[...]

Dat zou zomaar eens kunnen. Al is het wel zo dat stand 2 in de handleiding wordt aangeduid als "Energiespaarstand". Stand 1 is aangeduid als "Stille werking".
Mede hierdoor denk ik wel eens dat de fan op "AUTO" niet verder omlaag moduleert dan stand 2 en dat dit een bewuste keuze is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vxqv1d5se7TwefHjVci26JjRaAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/umkTPWSP0COBPpYIBMb6vRM4.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door ThaBEN op 24-09-2022 21:25 ]

• MotorBeast
Misschien zit het dan daar wel in. Hier op 19 graden, maakt 21,5 echte temperatuur binnen hier gemeten op 2 Netatmo thermometers op 2 locaties in de woonkamer. Swing hier weer uit, gordijnen dicht en 100 Watt.

• nico_09
  • Nu online
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:14:
[...]

laten we eerlijk zijn. niemand wil constant de blazer op stand 3 of 4 hebben.
Klopt, maar stand 3 is niet hoorbaar in de woonkamer, zit 12 m tussen woonkamer en unit.

• MotorBeast

Huh? Je kwam toch op 4,7 bij -10? 145m3 en 6,5 lijkt me niet correct. Je had toch 100m2?

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-01 21:48
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:19:
[...]

Huh? Je kwam toch op 4,7 bij -10? 145m3 en 6,5 lijkt me niet correct.
Ja maar toen stond de ventilatie nog op D achteraf als ik deze op A had gezet kwam ik op 6.5 uit ? Dus misschien alsnog iets mis gegaan ergens maar vertrouw ook niet op de ingaven wat ik zelf heb gedaan omdat die waarde wel extreem hoog uitkomen

• MotorBeast
Geef me via DM eens je gegevens en dan kijk ik even. Wel snel want ik ga zo film kijken. Anders wordt het morgen. 145 m3 kan niet met 100m2. Dan is je hoogte 1,45 meter. Lijkt met wat laag.

Of je m2 kloppen niet of je m3 niet.

Als het 100m2 klopt het wel. Dan 2 maal 3,5 hangen. 100m2 moet je niet met 1 unit willen doen. Gaat niet lekker werken.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 21:28 ]

• arie-verdetti
nico_09 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:16:
[...]

Klopt, maar stand 3 is niet hoorbaar in de woonkamer, zit 12 m tussen woonkamer en unit.
12 meter afstand overbruggen met de airco???

werkt dat

• nico_09
  • Nu online
arie-verdetti schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:26:
[...]

12 meter afstand overbruggen met de airco???

werkt dat
Is in de gehele ruimte warm, dus ja. Bij de unit is het hooguit 0,5 graad warmer.
Hartje winter zal anders zijn maar daar is hij ook niet voor geplaatst.
Unit hangt in de achterkamer, kwam anders niet (mooi) uit met de leidingen.

• BeeJee78
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:15:
[...]

Misschien zit het dan daar wel in. Hier op 19 graden, maakt 21,5 echte temperatuur binnen hier gemeten op 2 Netatmo thermometers op 2 locaties in de woonkamer. Swing hier weer uit, gordijnen dicht en 100 Watt.
Even geprobeerd, ook op 19 gezet.
Nu moduleert ie inderdaad verder terug naar 195w. Ik denk dat dat zo’n beetje het minimum is van de srk35.

Ik snap alleen niet waarom dit bij 19 wel gebeurt en bij 22 niet terwijl in beide gevallen de gemeten temperatuur door het apparaat zelf veel hoger is dan de doeltemperatuur.
Blijkbaar pendelt ie liever dan het vermogen terug te schroeven.

Morgen of overmorgen nog maar eens proberen maar dan meteen vanaf het begin wat lager instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door BeeJee78 op 24-09-2022 22:20 ]

• ThaBEN
BeeJee78 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:16:
[...]

Nu moduleert ie inderdaad verder terug naar 195w. Ik denk dat dat zo’n beetje het minimum is van de srk35.

Ik snap alleen niet waarom dit bij 19 wel gebeurt en bij 22 niet terwijl in beide gevallen de gemeten temperatuur door het apparaat zelf veel hoger is dan de doeltemperatuur.

Morgen of overmorgen nog maar eens proberen maar dan meteen vanaf het begin wat lager instellen.
Afbeeldingslocatie: https://i.giphy.com/media/7Y5pL6dbkUy1cmk3cN/giphy.webp
*(ThaBEN maakt gauw notitie om al zijn favoriete voorgeprogrammeerde verwarmprogramma's aan te passen naar 19 °C)

Minimum is inderdaad 190w tijdens verwarmen bij de SRK35.
Dat is overigens lager dan alle andere SRK modellen.
Zie tabel hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3rbuM5ZbHcdHsia8GfQhkzyNdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CZaRW2pzE8TGZrwuiHA9SvK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ThaBEN op 24-09-2022 23:06 ]

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:58
[...]

Heb dat hier met de panasonic's ook.
17.5 graden 190 watt alles daarboven 360.
In koelmodus kan die terug tot 80 watt.
Er zal vast een reden zijn waarom dat is.

Of ze doen het omdat als je erg terug moduleert een keer voelt de lucht niet meer warm/aangenaam. Met koelen heb je daar geen last van.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:48
Ik heb onze unit na lang wikken en wegen besteld en afgelopen weekend zelf geïnstalleerd. De installateur kon hem vervolgens al direct op maandag morgen in bedrijf stellen 👍.

Nu zijn we een paar dagen verder, maar een paar zaken vallen mij op en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.

1. De ingestelde temperatuur staat op 21 graden, ventilator snelheid op automatisch en streamer op “on”. Echter de unit meet een temperatuur van 24 graden ondanks dat de Tado CV thermostaat aangeeft dan de temperatuur in de woonkamer 21 graden of lager is. Ondanks dat gaat de unit soms niet aan of blijft aan ondanks dat de temperatuur al lang behaald is en de unit zelf aangeeft dat het al ruim 24 graden is.

2. Bij verwarmen zou dat Coanda effect er toch voor moeten zorgen dat de warme lucht naar beneden zou moeten worden uitgeblazen? Bij mij blaast hij ongeacht koelen of verwarmen altijd uit naar het plafond.

Ik vraag me af hoe ik alles optimaal ingesteld krijg want ik vindt het klimaat nog niet optimaal. Vaak te warm aan het hoofd en te koud aan de voeten.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:45
Blade_C schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:13:
Ik heb onze unit na lang wikken en wegen besteld en afgelopen weekend zelf geïnstalleerd. De installateur kon hem vervolgens al direct op maandag morgen in bedrijf stellen 👍.

Nu zijn we een paar dagen verder, maar een paar zaken vallen mij op en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.

1. De ingestelde temperatuur staat op 21 graden, ventilator snelheid op automatisch en streamer op “on”. Echter de unit meet een temperatuur van 24 graden ondanks dat de Tado CV thermostaat aangeeft dan de temperatuur in de woonkamer 21 graden of lager is. Ondanks dat gaat de unit soms niet aan of blijft aan ondanks dat de temperatuur al lang behaald is en de unit zelf aangeeft dat het al ruim 24 graden is.

2. Bij verwarmen zou dat Coanda effect er toch voor moeten zorgen dat de warme lucht naar beneden zou moeten worden uitgeblazen? Bij mij blaast hij ongeacht koelen of verwarmen altijd uit naar het plafond.

Ik vraag me af hoe ik alles optimaal ingesteld krijg want ik vindt het klimaat nog niet optimaal. Vaak te warm aan het hoofd en te koud aan de voeten.
Verwarmen met L/L zal altijd anders voelen dan met cv. Ik heb ook altijd een koudere vloer vaak rond de 17-18 graden (betonvloer op zand, woning uit 1948). Daarom laat ik (en veel anderen hier) de airco 24/7 aan staan, sommige met een kleine verlaging naar bijvoorbeeld 19 graden.

De warmte moet overal in gaan zitten, dus niet afkoelen en daarna weer opwarmen, meubels voelen anders ook koud aan.

Wat betreft de vloer, koop een paar warme pantoffels of sloffen. Niet die van de action (gaan snel kapot) maar vanaf €30 heb je al hele goede pantoffels/sloffen die een behoorlijke tijd meegaan en lekker warm zijn.

Je went vanzelf wel aan het verwarmen met L/L.

• MotorBeast
[...]

Tataaa! ;) Altijd de tijd nemen om op te warmen. Die dingen hebben altijd overschoot. Straks bij echte koude verhoog je langzaam het setpoint.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 23:52 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:55:
[...]

Daar heb je profijt van als je een woning hebt met zoninval in de winter wat in mijn geval beperkt word tot het keukenraam 8)7

De discussie was 1600kWh die ga ik never nooit niet aantikken…dus wat is nu precies de insteek van jouw reactie?
Mijn insteek is dat je beter een normale winter kunt afwachten. Afgelopen winter was erg warm en vanaf maart hebben denk ik niet veel mensen de kachel uberhaupt aangehad.

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:21:
[...]

Mijn insteek is dat je beter een normale winter kunt afwachten. Afgelopen winter was erg warm en vanaf maart hebben denk ik niet veel mensen de kachel uberhaupt aangehad.
Pardon?
In Maart en April stond in mijn familiekring en vriendenkring de kachel nog gewoon aan, meeste zetten hem pas uit halverwege April.

Per huis verschillend maar Maart is vaak nog ontzettend koud, er zijn zelfs jaren geweest dat er sneeuw lag en ook in April is het incidenteel voorgekomen, als de R in de maand zit staat de kachel vaak ook aan.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2022 00:29 ]

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06-2025

Ik zou voor de 5 gaan, deze hier ook hangen op +-130m3 en dat is al een overkill. Krijgt het nu mooi warm in fluistermodus.

Maar vooral kiezen waarbij je jezelf goed voelt, elke situatie, woonkamer of isolatie ( hier ruk ) is weer anders.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:14
mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:26:
[...]

Pardon?
In Maart en April stond in mijn familiekring en vriendenkring de kachel nog gewoon aan, meeste zetten hem pas uit halverwege April.

Per huis verschillend maar Maart is vaak nog ontzettend koud, er zijn zelfs jaren geweest dat er sneeuw lag en ook in April is het incidenteel voorgekomen, als de R in de maand zit staat de kachel vaak ook aan.
pardon?

koukleums zeker ;-)

• BeeJee78
Maxwp schreef op zondag 25 september 2022 @ 01:08:
[...]

pardon?

koukleums zeker ;-)
Pardon? Zo warm was het niet in maart en april hoor.. 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BXzn3yCGlnRckDbuzx-ilZw3TA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1TiAenDESQ2EMJp3kKaMglFz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_ETzEQIcaBNCAsFRG9JJOoC_QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFWvpAI2CeBv8w7hbOSlQ7Z5.png?f=fotoalbum_large

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Ik snap dat gedoe met al die berichten vanaf dan tot dan staat onze verwarming altijd uit. Nog niet hoeven verwarmen etc. Hier gaat die gewoon aan als we het te koud vinden. Ongeacht welke maand, dag of wat dan ook. Koud voelen = verwarming aan. Warm voelen = airco aan.

Hier staat de mhi overdag op 21 en savond op 23. Gaat gewoon terug naar 190w weliswaar heel kort. Maar dat straks als het kouder wordt beter worden.

[ Voor 21% gewijzigd door rwijnhov op 25-09-2022 08:24 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
[...]

Het omgekeerde is waar: Hoe sneller de fans, hoe zuiniger de unit is. De compressor is 90% van het vermogen. Een hogere ventilatorsnelheid zorgt ervoor dat de compressor efficienter zijn werk kan doen. Alles draait erom om de dT tussen de gas- en vloeistoffase zo laag mogelijk te houden. Dan is het drukverschil wat de compressor moet overbruggen zo klein mogelijk.

• BeeJee78
rwijnhov schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:23:
Ik snap dat gedoe met al die berichten vanaf dan tot dan staat onze verwarming altijd uit. Nog niet hoeven verwarmen etc. Hier gaat die gewoon aan als we het te koud vinden. Ongeacht welke maand, dag of wat dan ook. Koud voelen = verwarming aan. Warm voelen = airco aan.

Hier staat de mhi overdag op 21 en savond op 23. Gaat gewoon terug naar 190w weliswaar heel kort. Maar dat straks als het kouder wordt beter worden.
Gaat ie ook terug naar 190w als ie op 23 staat?

• Servee
  • Niet online
BeeJee78 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:03:
[...]

Gaat ie ook terug naar 190w als ie op 23 staat?
Ik denk dat je net al met je cv het zo moet zien hoe hoger je setpoint hoe hoger het vermogen. Als je cv op 23 graden zet gaat die ook je water heter maken dan op 20 graden. Hoe hoger je setpoint hoe groter je warmteverlies dus hoger vermogen vermoed ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• nico_09
  • Nu online
scoobs schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:57:
[...]

Het omgekeerde is waar: Hoe sneller de fans, hoe zuiniger de unit is. De compressor is 90% van het vermogen. Een hogere ventilatorsnelheid zorgt ervoor dat de compressor efficienter zijn werk kan doen. Alles draait erom om de dT tussen de gas- en vloeistoffase zo laag mogelijk te houden. Dan is het drukverschil wat de compressor moet overbruggen zo klein mogelijk.
Hoe bedoel je dit precies?
Hogere snelheid van de buitenunit of binnenunit?

Het lijkt mij als de propeller van de buitenunit langzaam draait dat hij dan het zuinigst is.

• BeeJee78
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat je net al met je cv het zo moet zien hoe hoger je setpoint hoe hoger het vermogen. Als je cv op 23 graden zet gaat die ook je water heter maken dan op 20 graden. Hoe hoger je setpoint hoe groter je warmteverlies dus hoger vermogen vermoed ik.
Ja dat klinkt idd logisch, alleen als het warmteverlies toch niet zo hoog blijkt zou ie toch op een lager niveau kunnen lijkt me.

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-11-2025
ThaBEN schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:53:
[...]

[Afbeelding]
*(ThaBEN maakt gauw notitie om al zijn favoriete voorgeprogrammeerde verwarmprogramma's aan te passen naar 19 °C)

Minimum is inderdaad 190w tijdens verwarmen bij de SRK35.
Dat is overigens lager dan alle andere SRK modellen.
Zie tabel hieronder:
[Afbeelding]
Weet je ook een tabelletje te vinden van de ZSX model heb al div gezocht maar niet gevonden, de SRK25ZSX van mij is vrijdag geplaatst en ik meet de stroom direct na groep schakelaar met HomeWizard kWh meter.
Airco staat op 21 graden kamer temp is dan 19 graden, hij start op met een gebruik van 500 Watt en zakt naar 380Watt volgens mij klopt die wel maar zie graag een bevestiging met een tabelletje :) al vast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-TB3BXUKANRqK-TLc9mk1tKqdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4lUgT4vbD3n2jYgvA5rn7rP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0o-ajk9ySMrek8IWMfDJQzEEU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSPLBgx6YKQaXqUq8FjpS8YW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Weerman2 op 25-09-2022 09:42 ]

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:48
nico_09 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:19:
[...]

Hoe bedoel je dit precies?
Hogere snelheid van de buitenunit of binnenunit?

Het lijkt mij als de propeller van de buitenunit langzaam draait dat hij dan het zuinigst is.
Als de gehele unit op automatisch staat draait de installatie optimaal, en daarmee het meest efficiënt (dus ook het meest zuinig).
Zodra je beperkingen gaat instellen aan de unit zal dit gecompenseerd moeten worden door andere onderdelen. Binnen fanstand kunstmatig omlaag, of buitenfanstand omlaag, dat moet gecompenseerd voor het product dat de installatie volgens de door jou gestelde instellingen toch moet zien te halen.

• Servee
  • Niet online
BeeJee78 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:27:
[...]

Ja dat klinkt idd logisch, alleen als het warmteverlies toch niet zo hoog blijkt zou ie toch op een lager niveau kunnen lijkt me.
Klopt maar je setpoint blijft hoog dus systeem denkt volgas en gaat dan uit. Daarnaast warmt een airco meestal op een lager niveau 2 tot 2,5 graad door (“pendel beveiliging”) en vaak pas na 1 graad boven setpoint terug naar lager niveau en dat red de unit bij jou niet want met setpoint 23 zal dat pas gebeuren bij 24+.

Zoals @MotorBeast al aangaf probeer eens setpoint 19 of 20 bij een koude start en monitor dan eens wat de unit doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 25-09-2022 10:02 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:00:
[...]

Klopt maar je setpoint blijft hoog dus systeem denkt volgas en gaat dan uit. Daarnaast warmt een airco meestal op een lager niveau 2 tot 2,5 graad door (“pendel beveiliging”) en vaak pas na 1 graad boven setpoint terug naar lager niveau en dat red de unit bij jou niet want met setpoint 23 zal dat pas gebeuren bij 24+.

Zoals @MotorBeast al aangaf probeer eens setpoint 19 of 20 bij een koude start en monitor dan eens wat de unit doet.
Sowieso zorgt in stappen verhogen van je setpoint voor een hogere COP, lees lager verbruik. Compressor blijft dan in een laag toerengebied. Nieuwe gebruikers moeten ook wennen aan het soort warmte. Het is nu eenmaal geen cv met loeihete radiatoren aan alle kanten van je woonkamer en stoken hoog op. In stappen van 1 graad verhogen doe ik altijd. Ochtend 19, eind middag naar 20 en eventueel in avond 21(setpoint). Voordeel is dan ook dat je je huis opwarmt bij hogere buitentemperaturen is ook weer hogere COP.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 25-09-2022 11:02 ]

• ThaBEN
Weerman2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:40:
[...]

Weet je ook een tabelletje te vinden van de ZSX model heb al div gezocht maar niet gevonden, de SRK25ZSX van mij is vrijdag geplaatst en ik meet de stroom direct na groep schakelaar met HomeWizard kWh meter.
Airco staat op 21 graden kamer temp is dan 19 graden, hij start op met een gebruik van 500 Watt en zakt naar 380Watt volgens mij klopt die wel maar zie graag een bevestiging met een tabelletje :) al vast bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die tabel had ik ergens uit een brochure van MHI gehaald. Er zal vast een soortgelijke brochure zijn voor de ZSX serie.
Hieronder in elk geval de vermogens van jouw specifieke toestel.

Gegevens set SRK25ZSX-W / SRC25ZSX-W
Opgenomen vermogen koelen Laag-hoog (kW) 0,21/0,44/0,59
Opgenomen vermogen verwarmen Laag-hoog (kW) 0,17/0,44/0,59

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:26:
[...]

Pardon?

Dat geloof ik graag, maar het ging om maart 2022. Deze was ook extreem zonnig waardoor het binnen in veel huizen aangenaam was zonder verwarming.
Natuurlijk zijn er huizen zonder invallend zonlicht, maar voor je jaarlijkse L/L stroomverbruik moet je je niet baseren op de maanden waarin je niet of nauwelijks stookt.

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Begrijp ik het goed dat de airco met temperaturen zoals vandaag meer verbruikt als in de echte wintermaanden, mijn LG 5kw verbruikt nu zelfs meer als toen het vorig jaar buiten 0 graden was. Het lijkt alsof hij dan zijn warmte niet kwijt kan en teveel moet pendelen.

Zou het beter zijn om zelfs wat meer te ventileren boven in de kamer zoals een keukenraam open zodat hij aan kan blijven staan en daardoor minder verbruikt / hij rustig zijn wattage kan verlagen?

• MotorBeast
Sebo schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:55:
Begrijp ik het goed dat de airco met temperaturen zoals vandaag meer verbruikt als in de echte wintermaanden, mijn LG 5kw verbruikt nu zelfs meer als toen het vorig jaar buiten 0 graden was. Het lijkt alsof hij dan zijn warmte niet kwijt kan en teveel moet pendelen.

Zou het beter zijn om zelfs wat meer te ventileren boven in de kamer zoals een keukenraam open zodat hij aan kan blijven staan en daardoor minder verbruikt / hij rustig zijn wattage kan verlagen?
Nee. Hoge temperatuur buiten, is hogere COP. Zie mijn post hierboven. Als de mijne al pendelt is het zuiniger want niet draaien, is geen stroomverbruik. Lees alleen hier dat MHI hoog optoert. Doet je LG je dat ook?

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 25-09-2022 11:03 ]

• Sebo
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:59:
[...]

Nee. Hoge temperatuur buiten, is hogere COP. Zie mijn post hierboven.
Oke , ik heb wat gespeeld met de temperaturen en dat is wel een groot verschil in verbruik.

Hoewel hij bij 25 graden instellingen alsnog 27 wordt en gaat pendelen, verbruikt hij wel 600 watt ipv 22 graden setting en 24 graden werkelijke temperatuur en ook pendelen. dus temperatuur overschieten en verbruik betekent niet dat hij het makkelijker heeft en minder stroom gaat verbruiken.

Tevens maakt het verschil hoe hij de kamer inblaast merk ik, als hij niet teveel in 1 hoek blaast maar je hem zijn ruimte geeft ; recht vooruit en niet teveel naar beneden, verbruikt hij ook minder.

• MotorBeast
Sebo schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:05:
[...]

Oke , ik heb wat gespeeld met de temperaturen en dat is wel een groot verschil in verbruik.

Hoewel hij bij 25 graden instellingen alsnog 27 wordt en gaat pendelen, verbruikt hij wel 600 watt ipv 22 graden setting en 24 graden werkelijke temperatuur en ook pendelen. dus temperatuur overschieten en verbruik betekent niet dat hij het makkelijker heeft en minder stroom gaat verbruiken.

Tevens maakt het verschil hoe hij de kamer inblaast merk ik, als hij niet teveel in 1 hoek blaast maar je hem zijn ruimte geeft ; recht vooruit en niet teveel naar beneden, verbruikt hij ook minder.
27, 24 graden binnen? Maak je er een sauna van? 8)7

Naar beneden blazen werkt sowieso niet goed, dat klopt. Dan meet hij zijn eigen warmte en gaat hij heel snel pendelen.

• Sebo
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:08:
[...]

27, 24 graden binnen? Maak je er een sauna van? 8)7

Naar beneden blazen werkt sowieso niet goed, dat klopt. Dan meet hij zijn eigen warmte en gaat hij heel snel pendelen.
Bij de airco gemeten boven in de kamer, dus werkelijk ongeveer 21/.22 in de andere kant van de woonkamer.

• MotorBeast
Sebo schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:10:
[...]

Bij de airco gemeten boven in de kamer, dus werkelijk ongeveer 21/.22 in de andere kant van de woonkamer.
Ik schrok al. Maar wen ook eens aan lagere temperaturen. Het is hier nu binnen 20 graden (unit uit). Zet hem eind van de middag op tijd aan op 19/20 graden en laat hem rustig pruttelen. Eventueel als je in de avond zit en koud krijgt tikkie hoger. Geen hit and run.

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58

DataCopy

Dum vita est spes est

Snelle vraag omdat ik met een search hier en in Google geen antwoord vind:

Ik krijg binnenkort de LG pc09sq (2,5 kW) geïnstalleerd (puur voor koeling overigens), nu zag ik dat de LG website vermeldt dat deze stopgezet is ten faveure van de LG pc09sk sinds 9/9.

Ik kan echter geen verschillen vinden in de specificaties. Weet iemand toevallig wat de verschillen zijn of is het misschien puur iets cosmetisch?

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

• Sebo
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:12:
[...]

Ik schrok al. Maar wen ook eens aan lagere temperaturen. Het is hier nu binnen 20 graden (unit uit). Zet hem eind van de middag op tijd aan op 19/20 graden en laat hem rustig pruttelen. Eventueel als je in de avond zit en koud krijgt tikkie hoger. Geen hit and run.
Ja ben ik met je eens , maar dit is meer een soort test-dag , ik heb ook een kleine rondlopen van 1 jaar dus liever wat warmer als te koud. Verbruik is nu gezakt naar 190 watt op 22 graden. Niet slecht voor een 5kw denk ik. Mijn huis heeft geen zoninval / beperkt.

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:48
BlazeMuis schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:24:
[...]

Verwarmen met L/L zal altijd anders voelen dan met cv. Ik heb ook altijd een koudere vloer vaak rond de 17-18 graden (betonvloer op zand, woning uit 1948). Daarom laat ik (en veel anderen hier) de airco 24/7 aan staan, sommige met een kleine verlaging naar bijvoorbeeld 19 graden.

De warmte moet overal in gaan zitten, dus niet afkoelen en daarna weer opwarmen, meubels voelen anders ook koud aan.

Wat betreft de vloer, koop een paar warme pantoffels of sloffen. Niet die van de action (gaan snel kapot) maar vanaf €30 heb je al hele goede pantoffels/sloffen die een behoorlijke tijd meegaan en lekker warm zijn.

Je went vanzelf wel aan het verwarmen met L/L.
Hi BlazeMuis, ik snap dat het anders is met L/L vs de CV. Dat zal zal ook zeker nog wel wennen zijn, maar ik hoop toch ook een stukje afstelling want eea reageert gewoon wat vreemd in onze ogen.

Momenteel, we hebben hem ingesteld staan op 21 graden. Echter het huisje in de Daikin app geeft aan 26 graden te meten. De Tado thermostaat geeft nu aan 22,4 graden en toch gaat de Daikin nog aan en bijverwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q3hf7v3HFKKNu02hsKr481qcDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kvaav8py34k3LkwtENUw06yZ.png?f=fotoalbum_large

En Tado zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qpTt6m36iw9K95Z4xs7qoSlhtE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5N4P9YikbIYu6jA59mqRyUV3.png?f=fotoalbum_large

En ook dat Coanda effect lijkt niet te werken, bij verwarmen zou de unit toch automatisch naar beneden moeten uitblazen? Bij ons bleef hij direct (zowel koelen als verwarmen) naar het plafond uitblazen.

• Servee
  • Niet online
Blade_C schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:18:
[...]

Hi BlazeMuis, ik snap dat het anders is met L/L vs de CV. Dat zal zal ook zeker nog wel wennen zijn, maar ik hoop toch ook een stukje afstelling want eea reageert gewoon wat vreemd in onze ogen.

Momenteel, we hebben hem ingesteld staan op 21 graden. Echter het huisje in de Daikin app geeft aan 26 graden te meten. De Tado thermostaat geeft nu aan 22,4 graden en toch gaat de Daikin nog aan en bijverwarmen.

[Afbeelding]

En Tado zegt het volgende:

[Afbeelding]

En ook dat Coanda effect lijkt niet te werken, bij verwarmen zou de unit toch automatisch naar beneden moeten uitblazen? Bij ons bleef hij direct (zowel koelen als verwarmen) naar het plafond uitblazen.
Lees even een paar post terug daar staat je antwoord mbt setpoint en kamertemperatuur. Daarnaast heb je beide swing op uit staan dus dan doet de unit ook niets anders dan waar jij m op vast hebt gezet omdat je die zelf hebt beperkt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 217 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic