Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 216 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.151 views

• rkraats
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:06
Vandaag de airco bij ons beneden voor het eerst getest op verwarmen. Ik had hem even op 25 graden gezet. Na ongeveer 10 minuten gaf de airco aan dat het al 28 graden was en stopte met blazen. In werkelijkheid was het nog maar 19.5 graden dus van mij mocht hij nog wel even doorgaan :) . Ik snap dat de warmte stijgt en hierdoor de temperatuur van de sensor sneller oploopt maar dit ging wel erg snel. Iemand tips?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
patrickt35 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:08:
Ik heb er niet bij vermeld wat ik heb gehanteerde qua verbruik van een 3,5kw airco.
Ik zit in een zeer goed geïsoleerde tussenwoning. Waar kan ik ongeveer op rekenen qua verbruik? (Grofweg)
(Totale gasverbruik - gasverbruik voor SWW (warm water)) * 2 = kWh nodig voor je hele woning.
Je kan het zelf uitrekenen, maar met wat aannames, zo'n 1800 kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 22-09-2022 16:57 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
  • Nu online
rkraats schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:50:
Vandaag de airco bij ons beneden voor het eerst getest op verwarmen. Ik had hem even op 25 graden gezet. Na ongeveer 10 minuten gaf de airco aan dat het al 28 graden was en stopte met blazen. In werkelijkheid was het nog maar 19.5 graden dus van mij mocht hij nog wel even doorgaan :) . Ik snap dat de warmte stijgt en hierdoor de temperatuur van de sensor sneller oploopt maar dit ging wel erg snel. Iemand tips?
Beetje spelen met de blaasrichting. Meer horizontaal en als dat niet helpt eventueel een hogere fanstand.

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Gisteren de airco voor de beneden verdieping besteld en kan aankomende dinsdag al geïnstalleerd worden😃
Het worden 2 single splits: MHI SRK/SRC ZS-W, 2.5KW en 3.5KW.
Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn met verwarmen op deze manier.
Ik hoop wel dat Budget energie teruggeroepen wordt met hun maandelijkse salderen nu. Want ik had nog iets van 1100kwh over met de zonnepanelen(zag al in een ander draadje dat iemand een rechtszaak gestart is tegen Budget omtrent deze maandelijkse saladering).

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Jorrit79 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:27:
Gisteren de airco voor de beneden verdieping besteld en kan aankomende dinsdag al geïnstalleerd worden😃
Het worden 2 single splits: MHI SRK/SRC ZS-W, 2.5KW en 3.5KW.
Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn met verwarmen op deze manier.
Ik hoop wel dat Budget energie teruggeroepen wordt met hun maandelijkse salderen nu. Want ik had nog iets van 1100kwh over met de zonnepanelen(zag al in een ander draadje dat iemand een rechtszaak gestart is tegen Budget omtrent deze maandelijkse saladering).
Mag toch hopen dat de ACM of iets dergelijks ze hierover terugfluit? Ze moeten zich gewoon aan de wet houden.

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
Wat is de algemene indruk van de van de onecta app , in het bijzonder de energie tab. Is het verbruik in die app gelijklopend met bv een Shelly ?

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
rkraats schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:50:
Nu is 25 graden best een hele stap van 19 graden of nog lager, de airco gaat dan volgas aan en brengt een behoorlijke hoeveelheid energie op want 6 graden kamertemperatuur verhogen is best veel en die warmte stijgt ineens naar je plafond. Zodra je een lagere setpoint kiest met idd wat spelen met je fanstanden zal het vast beter gaan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Faece schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:50:
Wat is de algemene indruk van de van de onecta app , in het bijzonder de energie tab. Is het verbruik in die app gelijklopend met bv een Shelly ?
Nee wijkt altijd iets af, de Onecta app geeft altijd hoger aan dan ik mijn geval de homewizard kWh meter. Op een dagverbruik van 4kWh in homewizard geeft Onecta rond de 4,3/4,4kWh aan niet schokkend maar niet gelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 22-09-2022 19:56 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:56
Tazzios schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:25:
[...]

Ik gebruik een shelly module
zie regel 35:
sensor.airco_energy
unit_of_measurement: kWh

update: Kom er alleen zojuist achter dat het switchen van tariff nog toegevoegd moet worden. Kom er alleen nog niet helemaal uit. :/

update2:
Mogelijk werkend automatiseringsscript

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Airco tarief bepalen
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.airco_mode
condition: []
action:
  - service: select.select_option
    data:
      option: "{{states.sensor.Airco_mode.state}}"
    target:
      entity_id: select.ac_usage_hour
automatiseringsscript werkt prima!
Ik ben er nu bijna, mis dit stukje: states.sensor.current_electricity_price_all_in.state

[ Voor 8% gewijzigd door grotegok op 22-09-2022 20:48 ]

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:23
RoyTrax schreef op donderdag 22 september 2022 @ 02:47:
[...]

Sensira’s blijven herriebakken, welk vermogen je ook pakt. Het is gewoon de budget reeks van Daikin, het enige wat fatsoenlijk is dat is een Comfora of hoger, alleen voor de inkoopprijs van 2x Comfora 3,5 kun je ook 3x MHI SRK 3,5 kopen. Doen er kwalitatief zeker niet voor onder.
Wel mee eens eigenlijk, verwarmt prima hoor, maar lijkt wel de budget versie inderdaad.
Maakt wat meer leven, en ondersteunt ook niet de verbruiksmonitor in de onecta app bijvoorbeeld. Ik heb dat zelf opgelost door hem niet direct in de groepenkast aan te sluiten maar op een stopcontact met verbruiksmeter.

Wellicht dat een srk3,5 inderdaad een optie is.

Heeft iemand een betrouwbare site voor dit model van mhi?

[ Voor 7% gewijzigd door sjurres op 22-09-2022 20:48 ]

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Situatie.

Rijtjes huis uit 2003. Gezin van 3 personen (2v 1k 8jaar). Geen zonnepanelen hele dak ligt NNO.

Qua verbruik zitten we best goed.
Gas: tussen 650 - 800 m3 per jaar (eind afrekening 02-2022 was maar 700m3)
Elektra: rond 2600 kW/h

Ik zou graag een L/L unit willen aanschaffen voor twee dingen.
1. Comfort tijdens de zomer om het wat koeler te maken
2. Verwarmen van vooral de woonkamer en mogelijk slaapkamer kind en zolderkamer

Gas verbruikt is volgens mij zo verdeelt.
~150 m3 voor warmwater
50-150m3 verwarmen douch en zolderkamer (slaapkamers staat nu de verwarming nooit aan, zolder alleen in de avond/weekend als ik aan het hobby ben.)
400-600m3 voor de woonkamer.

Ik zit te twijfelen wat ik nu het beste kan doen.

Ene kant: zou ik voor een multisplit unit willen gaan.
Ik verwacht een 5kW meer dan zat is. Niet alle kamer worden te gelijk gebruikt en ik kan leven met wat minder comfort.
Multisplit unit onder 6kW kunnen maar tot 3 binnenunits.
Dus dat wordt kiezen.
- Woonkamer (90m3) - (de hele benende verdieping 106m3)
- Slaapkamer ouders (24m3), alleen koelen in de warme dagen
- Slaapkamer kind (22m3), verwarmen en koelen
- Zolder/hobby kamer (48m3), verwarmen en koelen (wordt niet dagelijks gebruikt)

De keuze zou kunnen zijn woonkamer en dan beide slaapkamers. of slaapkamer kind en zolder.
Liefst heb ik er ook een op zolder maar omdat deze relatief weinig wordt gebruikt voelt het zonde van het geld.
Relatief veel geld en spullen voor diverse kamers te verwarmen/koelen die weinig worden gebruikt.
Terug verdientijd ~10 jaar.

Andere optie:
Single split unit alleen in de woonkamer.
Voordeel hiervan is:
- vaak zijn de scop waardes beter +5,1 is makkelijk haalbaar
- ik kan af met een kleinere unit
- het is goedkoper/terug verdientijd ~4 jaar.
Met de Koevlaasformule kom ik voor de woonkamer uit op: 2.7-3.2 kW/h (verwarmen)

Dan zou ik uit kunnen met een SRC 25ZS(X) of SRC 35ZS(X).
Al SRC 25 misschien net aan de krappe kant is.
Voor de toekomst als alles wat beter/goedkoper is dan een extra miltisplit unit nemen voor de overige kamer.

Wat lijkt jullie de beste optie?

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2025
revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:13:
[...]

.

Wij zijn voor de ZS gegaan i.v.m. design (de ZSX in bedrijf kreeg niet de WAF).
Wat is precies het verschil? Is de binnenunit zo anders?

• GermanPivo
  • Nu online
Kaaschef schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:34:
[...]

Wat is precies het verschil? Is de binnenunit zo anders?
Ja, in bedrijf wel. Maar daar kan je zelf ook wel een afbeelding van zoeken ;)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01 23:19
Team-RiNo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:06:
[...]

Het zal slechter zijn inderdaad omdat het uit/aan is met max compressor snelheid maar ook bij de inverters heb je pendelgedrag in het tussenseizoen.
dat er pendel gedrag is weet ik het gaat erom dat door de inverter techniek en rustig inschakelen dit veel minder er is dan bij een simpel aa\uit compressor van vroeger

• arie-verdetti
  • Laatst online: 09-01 12:01
RadioX schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:56:
Allen, allereerst bedankt voor dit mooie topic ;) , al veel informatie hier uit ontrokken.

Ik heb zelf op het moment op de 1e verdieping een FTXC / Sensira 3.5kW hangen, deze bevalt prima. Nu ben ik aan het denken om onder in de woonkamer ook een Sensira Airco op te hangen met als doel deze met name te gebruiken om te verwarmen. Bij extreme kou (-5° etc.) zal ik waarschijnlijk de CV ketel nog gebruiken/nodig hebben.

Wat data:
- Hoekwoning uit 1959
- Alleen radiatoren geen vloerverwarming
- Spouwmuur geisoleerd met EPS parels
- Zolder (nog) niet geisoleerd
- ~1000m3 gas per jaar
- Woonkamer ~70m3
- Keuken (bereikbaar middels deur vanuit woonkamer) ~24m3
- Eventueel toekomstige verbouwing:
-- Keuken muur naar woonkamer verwijderen
-- Aanbouw woonkamer ~32m3 (wel of geen vloerverwarming nog te bepalen?)

Op het moment lijkt me een 3.5kW voor de woonkamer, en wat warmte richting keuken (70m3+24m3), meer als voldoende. Echter met het oog op de toekomst (aanbouw: 70+24+32=126m3) was ik aan het denken om een 5kW op te hangen. Nu zie ik hier echter twee nadelen (zoals vaker besproken in dit topic):
- Pendelen
-- Zover ik heb gelezen in dit topic heeft dit te maken met het minimale vermogen van de Airco, volgens Daikin is dit 1.3kW voor de 3.5kW en 1.36kW voor de 5kW. Dus in mijn ogen zal de kans op pendelen praktisch hetzelfde zijn. Klopt mijn beredenering?
- Geluid
-- Buiten het pendelgedrag zie ik dat het dBa niveau ~8dB hoger is bij de 5kW bij de verschillende standen. Aangezien 3dBa een verdubbeling van het volume betekend, maakt dit de 5kW ongeveer een factor 5 luidruchtiger bij silent operation?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast bedankt voor de info ;)
kijk eens naar de mhi srk 5.0. blaast op stand 1 met verwarmen een behoorlijke hoeveelheid lucht. en is een stuk stiller. ik krijg mijn kamer poep heet met standje 1. verbruik ligt op 270 watt. kamer 50m2.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-01 22:14
mijn ouders hebben vloerverwarming als bijverwarming (4 miezerige groepjes op 65m2). Inhoud is wel fors want 3,41m hoog (dus 221 m3).
het pand is redelijk geisoleerd maar er is toch iets mis naar mijn mening want ze gebruiken een schrikbarende 4000-5000 m3 per jaar. CV ketel is een Nefit Ecomline.

Mijn moeder gaf aan dat ze wel graag enigszins warme voeten houd. De thermostaat in de woonkamer is een Tado. Hoe zorg je er voor dat de vloer warm blijft als de airco de ruimte naar de 22 graden heeft opgewarmd? Ik las ergens dat iemand de thermostaat op 25 graden zette en de watertemperatuur van de ketel op 30 graden of zo. Lijkt me dat de ketel dan continu gaat branden. Het wordt dan bijna een soort weersafhankelijke regeling.
Is dat echt wel zuinig?Zijn er nog andere opties (mbv de Tado bijvoorbeeld)?

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:23
5000 m3 op 65m2?!?!?!

Je zou haast denken dat er ergens gas lekt

Voor wat betreft warme voeten, ik zou een paar sloffen kopen voor je moeder. Met deze prijzen je vloer verwarming maar omhoog schroeven voor warme voeten.....

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
maxtrash schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:03:
mijn ouders hebben vloerverwarming als bijverwarming (4 miezerige groepjes op 65m2). Inhoud is wel fors want 3,41m hoog (dus 221 m3).
het pand is redelijk geisoleerd maar er is toch iets mis naar mijn mening want ze gebruiken een schrikbarende 4000-5000 m3 per jaar. CV ketel is een Nefit Ecomline.

Mijn moeder gaf aan dat ze wel graag enigszins warme voeten houd. De thermostaat in de woonkamer is een Tado. Hoe zorg je er voor dat de vloer warm blijft als de airco de ruimte naar de 22 graden heeft opgewarmd? Ik las ergens dat iemand de thermostaat op 25 graden zette en de watertemperatuur van de ketel op 30 graden of zo. Lijkt me dat de ketel dan continu gaat branden. Het wordt dan bijna een soort weersafhankelijke regeling.
Is de vloer wel geïsoleerd? Zo niet, dan is vloerverwarming zeer kostbaar. In mijn huis was dit ook het geval toen ik er een jaar geleden kwam wonen. Dan ben je letterlijk de kruipruimte aan het stoken

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023

4000-5000m3 is inderdaad veel!
En die ketel is ook een oudje aan het worden, althans, zou kunnen. De laatste verliet 2012 de fabriek van dat type. Mijn broer heeft er 1 uit 1998 vokgens mij. Ik was trouwens laatst bij hem en zijn cv-water stond op 90 graden ingesteld(geen vloerverwarming). Misschien eens kijken bij je ouders of dat niet onnodig hoog staat? Vloerverwarming is toch een lage temp verwarming dus zou niet te hoog moeten staan lijkt mij. Daarnaast kan de Ecomline van mijn broer minimaal op 40 graden ingesteld worden en niet lager.
En wat anderen ook zeggen, zoveel stoken voor warme voeten is een beetje te veel van het goede!
Hoe dit in combi met airco te doen durf ik niet zeggen maar er zullen vast winsten behaald kunnen worden.

• GermanPivo
  • Nu online
vDorst schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:29:

Dan zou ik uit kunnen met een SRC 25ZS(X) of SRC 35ZS(X).
Al SRC 25 misschien net aan de krappe kant is.
Voor de toekomst als alles wat beter/goedkoper is dan een extra miltisplit unit nemen voor de overige kamer.

Wat lijkt jullie de beste optie?
Woonkamer sowieso op een single. Als je een 35 ZSX neemt heb je ook op de koudere dagen ook zeker genoeg vermogen en maakt voor het minimum vermogen t.o.v. een 25 toch niks uit.

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:30
We gaan een aanbouw plaatsen (55m2), naast vloerisolatie + verwaming en Rd6 isolatie op dak en wanden willen we ook de mogelijkheid om met L/L warmtepomp te kunnen verwarmen (en koelen) in de zomer.
Groot deel van de rest van de woning wordt mbv pelletketel en traditonele radiatoren verwarmd.

Nu ben ik op zoek naar advies / voors en tegens / argumenten om wel of juist niet te kiezen voor een binnenunit die we IN het plafond bouwen. Een 1-weg casette bv zoals: https://www.123klimaatsho...dige-cassette-unit-35-kw/

of juist beter kunnen kiezen (minder WAF factor acceptatie) voor een meer gebruikelijkere wandunit zoals bv: https://www.123klimaatsho...5rrxm35r-wand-unit-35-kw/

Even los van de merken discussie - de hoofdvragen van deze post:

- zijn er signficante voor of nadelen om (niet) te kiezen voor een plafond inbouw cassette ? (efficientie, geluid, onderhoud) ?

Bedoeling is dat de positionering van de binnenunit dusdanig is dat ermee de aanbouw (55m2) als ook de keuken (20m2) kunnen verwarmen. Daarmee moet de luchtstroom dus beide ruimtes kunnen bereiken is het idee. Keuken is kleiner maar minder goed geisoleerd (enkel spouwmuur isolatie / en oud-dubbelglas maar wel voorzien van vloerverwarming / radiator en daarmee nu al goed op temperatuur te krijgen).

Idee is dus om minder gebruik te hoeven te maken van traditionele radiatoren en meer van de te plaatsen warmtepomp.

[ Voor 0% gewijzigd door Hangover_ohoo op 23-09-2022 08:17 . Reden: typo ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
Servee schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:54:
[...]

Nee wijkt altijd iets af, de Onecta app geeft altijd hoger aan dan ik mijn geval de homewizard kWh meter. Op een dagverbruik van 4kWh in homewizard geeft Onecta rond de 4,3/4,4kWh aan niet schokkend maar niet gelijk.
lijkt niet veel, maar is toch een afwijking van rond de 10 procent. Al is dit in jouw geval best positief. Ik ga er eens een shelly tussen steken, want heb geen stopcontact waar de airco inzit. Bedankt voor je info.

Zit nu ook aan een dagverbruik van tussen de 4 a 5. Aan een kost van 0.11/kwh wordt dit goedkoop verwarmen (tot januari allesinds, dan moet ik een nieuw contract aangaan)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:15

Tazzios

..

grotegok schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:26:
[...]

automatiseringsscript werkt prima!
Ik ben er nu bijna, mis dit stukje: states.sensor.current_electricity_price_all_in.state
Dat is de all-in-uurtarief sensor van de Frank energie Custom Component.
Mocht je bij een andere leverancier zitten zou je zelf nog een sensor moeten maken of zoeken die elk uur het juiste tarief oplevert in een sensor.

• maxtrash
sjurres schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:30:
5000 m3 op 65m2?!?!?!

Je zou haast denken dat er ergens gas lekt

Voor wat betreft warme voeten, ik zou een paar sloffen kopen voor je moeder. Met deze prijzen je vloer verwarming maar omhoog schroeven voor warme voeten.....
ik leg het niet helemaal goed uit. Het huis is 1200m3 inhoud en ik had het alleen over de woonkamer.
Daarnaast stoken ze feitelijk alleen nog de keuken, een zijkamer en de badkamer.

De vloer is geïsoleerd, dubbel glas maar wel in staal dus dat is wel koud. Ze hebben nu echter een voorzetwand geplaatst bij de stalen deuren dus dat zal aanzienlijk schelen.

• maxtrash
verkeerslicht schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:06:
[...]

Is de vloer wel geïsoleerd? Zo niet, dan is vloerverwarming zeer kostbaar. In mijn huis was dit ook het geval toen ik er een jaar geleden kwam wonen. Dan ben je letterlijk de kruipruimte aan het stoken
ja, het is een betonvloer van 21 jaar oud met piepschuim isolatie van 10-15 cm.

• maxtrash
Jorrit79 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:24:
[...]

4000-5000m3 is inderdaad veel!
En die ketel is ook een oudje aan het worden, althans, zou kunnen. De laatste verliet 2012 de fabriek van dat type. Mijn broer heeft er 1 uit 1998 vokgens mij. Ik was trouwens laatst bij hem en zijn cv-water stond op 90 graden ingesteld(geen vloerverwarming). Misschien eens kijken bij je ouders of dat niet onnodig hoog staat? Vloerverwarming is toch een lage temp verwarming dus zou niet te hoog moeten staan lijkt mij. Daarnaast kan de Ecomline van mijn broer minimaal op 40 graden ingesteld worden en niet lager.
En wat anderen ook zeggen, zoveel stoken voor warme voeten is een beetje te veel van het goede!
Hoe dit in combi met airco te doen durf ik niet zeggen maar er zullen vast winsten behaald kunnen worden.
ja er moet denk ik een nieuwe ketel komen. Watertemperatuur gisteren terug gezet.
Airco wordt 7,1 kW model. Ik ben wel een beetje huiverig voor de hoeveelheid luchtverplaatsing, zowel binnen als buiten...

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-01 17:19
Sarge_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:15:
Vraagje voor de Daikin Stylish eigenaren. Hebben jullie dit ook:

Ik ben even aan het kloten met de instellingen voor verwarmen, om alles weer klaar te maken voor het stookseizoen, maar er is iets geks.
De units reageren amper op temperatuurinstellingen via de afstandsbediening en app in de comfort stand (die stand met coanda effect, waarbij de unit omlaag blaast). Omhoog schakelen nog wel, maar omlaag niet.
Eerst 1 unit niet en na een reset (totaal stroom eraf) allemaal niet. Vaak schakel ik met de unit aan, langzaam de temperatuur omlaag om zo het setpoint te bepalen. Echter de unit blijft gewoon draaien en dus blazen en verwarmen. Normaal merk je door zachter of harder te gaan blazen of te stoppen dat hij in de buurt is. Al staat hij terug geregeld op 15 graden. Hij blijft gaan en zijn eigen plan trekken. Wanneer ik de comfortstand uitzet en gewoon rechtuit blaas, gaat het gewoon goed.

Ik ben ook aan het kijken of het systeem niet een tik heeft gehad laatst met die grote stroomstoring in Flevoland en daardoor niet helemaal 100% meer is. Lijkt me sterk maar goed.
Anderzijds kan het komen door de updates van de app, de adapters en de server. Ik merk dat hier ook nog wel eens wat in verkeerd gaat. Units blijven nu ook instellingen gepusht krijgen vanaf de cloud, waarbij het normaal zo was na een reset/stroomonderbreking dat die instellingen eraf waren en je die in de app weer aanzet. Denk aan timers, besparingstanden enz. Ik neem aan dat als er adapter updates zijn dit geen unit firmware updates zijn?

Ik heb ook de units compleet afgemeld en van de wifi afgehaald, maar dit lijkt nog niet het gewenste effect te hebben.

Update Na wat testen blijkt één van de units zelfs helemaal geen response meer te geven op temperatuur instellingen. Stond op 15 en bleef gewoon doorgaan tot 24 graden in de ruimte.

Nog een update Nu heb ik 2 units op de normale stand staan voor verwarmen en op 18 graden, waardoor het 21 graden werd. De grote unit ging nog wel op de comfortstand en stond ook op 18 graden en werd 21 graden. Gisteren schoot die ineens door naar 22,5 en daarna bleef het stil. De 2 die op de normale stand staan gaan nu pas aan als het 19 graden is. De grote in de comfortstand niet terwijl ik het 17 a 18 graden binnen heb met alles open.
Ik bump deze nog even omdat het probleem alleen maar groter lijkt te worden. Hoop dat iemand anders wat meer weet of wel of niet hetzelfde ervaart.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-01 14:19
Sarge_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:58:
[...]

Ik bump deze nog even omdat het probleem alleen maar groter lijkt te worden. Hoop dat iemand anders wat meer weet of wel of niet hetzelfde ervaart.
Ik heb sinds vorige week een Daikin Stylish FTXA35BB + RXA35A, toevallig 1 keer getest met het verwarmen maar bij mij bleef hij ook gewoon doorblazen. Het was 20 graden in de woonkamer (volgens Toon thermosstaat), Daikin op 21 gezet, maar al redelijk snel was het 23 graden en bleef er warme lucht uitkomen. Daarna terug naar 19.5 gezet, maar hetzelfde, bleef warme lucht blazen.

Daarna niet meer verder getest (had niet veel tijd), weet ook niet precies welke instelling verder. Ik zal vanavond nog eens wat dingen proberen.

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Sarge_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:58:
[...]

Hier 3 x Stylish, maar 0 problemen met verwarmen (en koelen).

Ik gebruik de app voornamelijk voor de temperatuurinstelling (met streamer en vraagsturing aan). De afstandbediening gebruik ik zelden.

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 22:39

Dat is inderdaad een schrikbarend verbruik.
Ik zou even in dit topic kijken voor het afstellen van de ketel:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Het afstellen van de ketel heeft mij al veel bespaard de afgelopen jaren. Nu volledig lucht/lucht.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:35
Ervaringen hier met een FTXM42N: Als je x setpoint instelt met verwarmen, dan doet de unit min of meer volgas tot setpoint +1. Daarna gaat hij langzaam terugmoduleren tot setpoint +3,5.

De inlet temperatuur in onecta app bekeken, en vergeleken met sensoren waarvan ik weet dat ze minder dan .3 graad afwijken: Het viel allemaal binnen een halve graad tolerantie.

In other news: Ik heb vandaag eens gemeten wat de COP van zo'n ding nu is met de huidige omstandigheden, en deze is bizar goed. Zolang je de ventilatorsnelheid goed hoog houdt, zodat de uitlaattemperatuur max 30 graden is*, dan is de COP 8 tot 10, gemeten van 12-18 graden buitentemperatuur. Binnentemperatuur is gestabiliseerd op ca 21,5. Verbruik: 220w.

*Deze fanstanden zijn makkelijk 2-3 hoger dan wat de "auto" functie doet. Straks zal ik nog even vermelden wat de COP dan is.

Edit:
Veel scheelt het niet: De COP op stand auto is ongeveer 8,4, en de uitblaastemperatuur van de lucht is dan 35 graden. Dit komt overeen met ventilatiestand 1/5. Bij 3/5 is de COP ongeveer 9,6-9,9 (door kleinere dT's wordt de meetonnauwkeurigheid groter). Een nog hogere stand laat de uitlaattemperatuur wel iets dalen, maar de COP neemt niet meer toe.

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 23-09-2022 14:01 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:15

Tazzios

..

SpaceAce schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:14:
[...]

Ik heb sinds vorige week een Daikin Stylish FTXA35BB + RXA35A, toevallig 1 keer getest met het verwarmen maar bij mij bleef hij ook gewoon doorblazen. Het was 20 graden in de woonkamer (volgens Toon thermosstaat), Daikin op 21 gezet, maar al redelijk snel was het 23 graden en bleef er warme lucht uitkomen. Daarna terug naar 19.5 gezet, maar hetzelfde, bleef warme lucht blazen.

Daarna niet meer verder getest (had niet veel tijd), weet ook niet precies welke instelling verder. Ik zal vanavond nog eens wat dingen proberen.
Bij nieuw gemonteerde airco: Controleer of het gat door de binnenmuur goed is gedicht. Had er zelf ook last van totdat ik het gat in de muur goed had dicht gemaakt ( met foam en kit). Hierdoor kon er geen koude lucht van de spouw en buiten meer in de airco komen.

• Sarge_
objectief2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:21:
[...]

Hier 3 x Stylish, maar 0 problemen met verwarmen (en koelen).

Ik gebruik de app voornamelijk voor de temperatuurinstelling (met streamer en vraagsturing aan). De afstandbediening gebruik ik zelden.
Ik gebruik de aftandbediening ook nauwelijks, was vooral om te testen.

De unit is zelfs bij 18 fysieke graden niet aangegaan. Gisteren wel steeds netjes 21 graden gehouden. Pas na het omhoog schakelen met 1 graad ging de unit weer wat doen en wel weer tot 21 graden.
Hij reageert gewoon niet goed.

Wat mij ook is opgevallen en ik eerder nog niet heb gemerkt. De ventilatoren draaien af en toe zachtjes en komt er onverwarmde lucht uit. Lijkt mij om een luchtstroom te meten, maar vind het raar aangezien deze gewoon een reguliere sensor heeft en een intelligent eye om temperatuur te meten. Kan zijn dat hij het eerder ook al deed, maar nog niet gemerkt.

Is er iemand hier bekend of er firmware updates bestaan voor de binnenunits? De app update alleen de draadloze adapters als het goed is?
Voor de buitenunit bestaan die wel, maar dat kan alleen de monteur doen van Daikin met de laptop eraan.

[ Voor 11% gewijzigd door Sarge_ op 23-09-2022 13:52 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:32
Hangover_ohoo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:15:
We gaan een aanbouw plaatsen (55m2), naast vloerisolatie + verwaming en Rd6 isolatie op dak en wanden willen we ook de mogelijkheid om met L/L warmtepomp te kunnen verwarmen (en koelen) in de zomer.
Groot deel van de rest van de woning wordt mbv pelletketel en traditonele radiatoren verwarmd.

Nu ben ik op zoek naar advies / voors en tegens / argumenten om wel of juist niet te kiezen voor een binnenunit die we IN het plafond bouwen. Een 1-weg casette bv zoals: https://www.123klimaatsho...dige-cassette-unit-35-kw/

of juist beter kunnen kiezen (minder WAF factor acceptatie) voor een meer gebruikelijkere wandunit zoals bv: https://www.123klimaatsho...5rrxm35r-wand-unit-35-kw/

Even los van de merken discussie - de hoofdvragen van deze post:

- zijn er signficante voor of nadelen om (niet) te kiezen voor een plafond inbouw cassette ? (efficientie, geluid, onderhoud) ?

Bedoeling is dat de positionering van de binnenunit dusdanig is dat ermee de aanbouw (55m2) als ook de keuken (20m2) kunnen verwarmen. Daarmee moet de luchtstroom dus beide ruimtes kunnen bereiken is het idee. Keuken is kleiner maar minder goed geisoleerd (enkel spouwmuur isolatie / en oud-dubbelglas maar wel voorzien van vloerverwarming / radiator en daarmee nu al goed op temperatuur te krijgen).

Idee is dus om minder gebruik te hoeven te maken van traditionele radiatoren en meer van de te plaatsen warmtepomp.
Bevalt hier prima in de slaapkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qtohc1am74-WFgRuSv0rcvu86ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gq4uvfBx0pb7IHbdmwUOW4e0.jpg?f=fotoalbum_large

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05:50
Hoi allemaal ik heb een vraagje betreft een airco installeren. Wij zijn aan het kijken om een airco te plaatsen. Nu is eigenlijk de enige ruimte om een airco beneden te plaatsen de trapopgang dit is een open draai trap naar boven. Hier boven zitten verder geen deuren op de gang dit is dus in principe een open ruimte tot alle slaapkamers die wel afgesloten zijn met deuren uiteraard. Ik heb een plattegrond gemaakt en zie foto waar de airco zou moeten komen de ruimte beneden is grof genomen 140m3 dit zou dus een 5 kw airco moeten worden. Zou ik door de airco daar te plaatsen niet teveel warmteverlies gelijk naar boven krijgen ?

Aangezien hij in de opening hangt van de trap ?
Hopelijk zijn er mensen met de soortgelijke situatie die hier ervaringen kunnen delen ?
Gezien er geen andere optie is en we anders naar een monoblock moeten kijke welke 2 x zo duur is en waarschijnlijk wel minder efficiënt.
Op de foto van de trap zou hij dus net boven de koof komen te hangen aan ze zijkant van de muur waar de leuning aan hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uKfAJzGC13PcOu-lsdIID4Mlko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUlnqeNDQtX6lkR4hLUYv7lH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGGYctIZcwu-otCqvrCWtc1NphQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BavV7ZITfE6nlMy9iFrN3VDm.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 22:49
camel1987 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:50:
Hoi allemaal ik heb een vraagje betreft een airco installeren. Wij zijn aan het kijken om een airco te plaatsen. Nu is eigenlijk de enige ruimte om een airco beneden te plaatsen de trapopgang dit is een open draai trap naar boven. Hier boven zitten verder geen deuren op de gang dit is dus in principe een open ruimte tot alle slaapkamers die wel afgesloten zijn met deuren uiteraard. Ik heb een plattegrond gemaakt en zie foto waar de airco zou moeten komen de ruimte beneden is grof genomen 140m3 dit zou dus een 5 kw airco moeten worden. Zou ik door de airco daar te plaatsen niet teveel warmteverlies gelijk naar boven krijgen ?

Hopelijk zijn er mensen met de soortgelijke situatie die hier ervaringen kunnen delen ?
Gezien er geen andere optie is en we anders naar een monoblock moeten kijke welke 2 x zo duur is en waarschijnlijk wel minder efficiënt.
Op de foto van de trap zou hij dus net boven de koof komen te hangen aan ze zijkant van de muur waar de leuning aan hangt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik zou eerst overwegen om te kijken of je de open trap kan afsluiten. Er gaat op deze manier heel veel warmte/energie verloren als je het mij vraagt.(ongeacht de locatie zal de airflow uiteindelijk ook zijn weg naar boven gaan zoeken). Als je een beetje handig bent kan je voor een paar honderd euro zelf een wand maken incl een deur boven(ik ga er vanuit dat je de open trap wilt behouden voor het esthetisch beeld beneden, al zou dat wel veel beter zijn voor je isolatie). Dat verdient zich weer snel terug dunkt me.

Terug naar je vraag, op zich zou een airco wel kunnen op die plek(ik kan de afmetingen van die koof niet goed inschatten, maar op het oog lijkt het te kunnen). Ga je de koof dan open maken om al het leiding werk naar buiten te brengen?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Philtjens
  • Laatst online: 08-01 21:48
camel1987 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Soortgelijke situatie hier ook een open trap.

Momenteel hangt de airco nu recht tegenover het trapgat en blaast letterlijk alle warme lucht recht het trapgat naar boven in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7KK0R8Dg7AH0jo7-I6EhB1wTEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfpDB6s7rXc0me9m6tRHrkxH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR-S69z4GpHxufnJnxtg40XgdOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaidy14FDlpTsjwMJfwkF8hj.jpg?f=fotoalbum_large

Het trapgat vanonder dicht maken is geen optie omdat dit de ruimte echt heel erg gaat verkleinen.

Boven aan het trapgat ga ik wel 2 muren plaatsen en een grote schuifdeur zowel als akoestische isolatie alsook een deel van de warmte proberen onder te houden maar dit zal toch in de hoogte van het trapgat blijven omhoog gaan helaas weinig andere opties om dit op te lossen.

Het nadeel van een open trap.

Ik ga echter wel de plaatsing van de airco vervangen deze gaat namelijk hangen op foto 1 op plaats waar de ijsbeer spiegel hangt om zo de airflow alvast van het trapgat te laten wegblazen ipv het letterlijk erin te blazen.

(Iemand met betere voorstellen ook hier welkom om de warmte beneden te houden)

• camel1987
@renzo4000 ja ik ben juist bang dat ik er helemaal geen profijt van ga hebben we hebben boven ook een airco hangen en deze koelt de boven verdieping hartstikke goed. De trap vanuit beneden dicht maken is geen optie helaas. Ik kan echter wel boven aan de trap een deur maken waardoor er dus boven enkel een 2 m2 overblijft als hal zogezegd.

@Philtjens
Ja idd bijna dezelfde situatie.
Bij jou hangt hij echter wel aan de andere kant bij mij zou hij juist in de situatie hangen maar dan echt recht in de trapopgang waar nu jou spiegel hangt. Dus bij mij blaast hij zoiezo weg van de trap niet in de trap.

We hebben echter nog wel een optie dat is de monoblock airco van inova welke wel duurder is maar deze kan eventueel wel aan de voorzijde van het huis geplaatst worden waardoor de woonkamer wel gekoeld word of verwarmt word.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
Philtjens schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:07:
[...]

Soortgelijke situatie hier ook een open trap.

Momenteel hangt de airco nu recht tegenover het trapgat en blaast letterlijk alle warme lucht recht het trapgat naar boven in.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het trapgat vanonder dicht maken is geen optie omdat dit de ruimte echt heel erg gaat verkleinen.

Boven aan het trapgat ga ik wel 2 muren plaatsen en een grote schuifdeur zowel als akoestische isolatie alsook een deel van de warmte proberen onder te houden maar dit zal toch in de hoogte van het trapgat blijven omhoog gaan helaas weinig andere opties om dit op te lossen.

Het nadeel van een open trap.

Ik ga echter wel de plaatsing van de airco vervangen deze gaat namelijk hangen op foto 1 op plaats waar de ijsbeer spiegel hangt om zo de airflow alvast van het trapgat te laten wegblazen ipv het letterlijk erin te blazen.

(Iemand met betere voorstellen ook hier welkom om de warmte beneden te houden)
Nog een optie is beneden een (over)Gordijn plaatsen bij het trappengat die goed aansluit scheelt 2 graden van voor en achter het gordijn, daarnaast dempt het de "echo" geluiden in de kamer.

Een wand is permanent, een gordijn is flexibel, vooral bij luchtverwarming isoleren gordijnen goed.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2022 17:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:07
@Philtjens @renzo4000 Als je de ruimte beneden niet afsluit stook je je gewoon arm om het beneden warm te houden. Warme lucht stijgt altijd op of je de luchtstroom er nu op richt of niet. Mijn kinderen heb ik het erin "geramd" tussendeur dicht want ook met cv kost het gewoon klauwen met geld anders op de woonkamer bij echte koude op 20/21 graden te houden. Toen ik 10 jaar geleden mijn zolder heb geisoleerd scheelde me dat zo'n 20/30 % gas, terwijl altijd na doorlopen de tussendeur dicht gaat. Een open doorgang naar boven is killing voor je stookkosten. En met luchtverwarming helemaal. Als ik de trap oploop voel ik gewoon het temperatuurverschil met de woonkamer en bovenaan de trap.

• camel1987
@MotorBeast de vraag kwam van mij betreft de airco in de trapopgang.
Ik heb namelijk geen andere mogelijkheid op de monoblock aan de voorzijde na. Als er boven een deur geplaatst zou worden zou dit schelen of is dit ook hetzelfde. Ik zou dan enkel de trapopgang naar boven hebben plus een halletje van ongeveer een 2m²

• Philtjens
MotorBeast schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:33:
@Philtjens @renzo4000 Als je de ruimte beneden niet afsluit stook je je gewoon arm om het beneden warm te houden. Warme lucht stijgt altijd op of je de luchtstroom er nu op richt of niet. Mijn kinderen heb ik het erin "geramd" tussendeur dicht want ook met cv kost het gewoon klauwen met geld anders op de woonkamer bij echte koude op 20/21 graden te houden. Toen ik 10 jaar geleden mijn zolder heb geisoleerd scheelde me dat zo'n 20/30 % gas, terwijl altijd na doorlopen de tussendeur dicht gaat. Een open doorgang naar boven is killing voor je stookkosten. En met luchtverwarming helemaal. Als ik de trap oploop voel ik gewoon het temperatuurverschil met de woonkamer en bovenaan de trap.
Zoals gezegd heb ik geen optie om mijn trapgat van onder dicht te maken.
Misschien mogelijk met glas wel ipv muur ivm ruimtebesparing.

Ik heb maar een kleine woning als ik dit van onder ga dicht maken blijft er bijna niets meer over vandaar de keuze om dit wel boven dicht te maken maar dan stijgt de hitte nu nog eenmaal naar het plafond in het trapgat.

Keuze voor een andere trap te plaatsen heb ik ook niet mijn gasverbruik is ook hoog maar dit komt ook zoals aangegeven door u dat de warmte gewoon naar boven gaat.

Ben ook aan het kijken eventueel voor een nieuw vals plafond te maken of andere mogelijkheden wat niet te duur gaan zijn.

• camel1987
@Philtjens mijn trap zou ik uiteraard nooit dicht maken aan de onderzijde heb toen der tijd voor 30k verbouwd om het zo open te krijgen 😂 en ook in jou situatie zou ik de trap laten zoals het is. Vraag me echter af als de bovenverdieping afgesloten is of dit dan nog zoveel verlies geeft.

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-01 21:59
[quote]Philtjens schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:51:
[...]

Idd dichtzetten met een glazen hoekpui. Het is dicht maar toch ruimtelijkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2lHFomAXUMH9lXaV_bahMOEKN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/88W4UZ3xZeydZOH2zr37w0OL.jpg?f=user_large
Soortgelijk iets. En anders stook je voor de mussen onder de pannen.....

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
Hebben mensen met Daikin de laatste tijd ook dat sommige binnenunits uit programma vallen (uitschakelen)? Vrij irritant en begrijp niet hoe dit komt. Voor 2 van de 3 binnenunits (multi-split) hebben we met de app ONECTA programma's ingesteld, maar af en toe stopt er 1 zomaar mee midden in een programma.

Dacht wellicht een conflict met wifi/internet, boel opnieuw gestart, maar dat is het niet. Heb werkelijk geen idee waar ik moet zoeken. Iemand een suggestie?

• Philtjens
Roger1964 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:04:
[...]

Idd dichtzetten met een glazen hoekpui. Het is dicht maar toch ruimtelijk[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR-S69z4GpHxufnJnxtg40XgdOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaidy14FDlpTsjwMJfwkF8hj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn complete eetkamer wat ook nog de grootste ruimte is hier.

Als ik dit trapgat moet dicht maken heb ik helaas bijna nergens ruimte meer.

Zoals ik al zei zijn de mogelijkheden echt heel beperkt en kan ik het trapgat beter van boven dicht maken maar dan gaat de warmte nog een groot deel omhoog maar dit is dan niet anders.

• Philtjens
Roger1964 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:04:
[...]

Idd dichtzetten met een glazen hoekpui. Het is dicht maar toch ruimtelijk[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xASPOfYLMGMjbpVB6Km3UiDoars=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kUKjBKbe1gup0ncIIUlPclX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn complete eetkamer wat ook nog de grootste ruimte is hier.

Als ik dit trapgat moet dicht maken heb ik helaas bijna nergens ruimte meer.

Zoals ik al zei zijn de mogelijkheden echt heel beperkt en kan ik het trapgat beter van boven dicht maken maar dan gaat de warmte nog een groot deel omhoog maar dit is dan niet anders.

• MotorBeast
Philtjens schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:51:
[...]

Ik heb maar een kleine woning als ik dit van onder ga dicht maken blijft er bijna niets meer over vandaar de keuze om dit wel boven dicht te maken maar dan stijgt de hitte nu nog eenmaal naar het plafond in het trapgat.

Keuze voor een andere trap te plaatsen heb ik ook niet mijn gasverbruik is ook hoog maar dit komt ook zoals aangegeven door u dat de warmte gewoon naar boven gaat.

Ben ook aan het kijken eventueel voor een nieuw vals plafond te maken of andere mogelijkheden wat niet te duur gaan zijn.
Hoeft niet van onderen. Bij mij zit de tussendeur ook boven aan de trap. Ik denk als ik boven de deur openlaat en het is in de winter boven en op zolder 19 graden ik zo maar 2 keer zoveel verbruik beneden. Niet voor niets zet ik de tussendeur open als hier eens de houtkachel aan staat om zo boven gratis mee te verwarmen.

• MotorBeast
Hansjoh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:07:
Hebben mensen met Daikin de laatste tijd ook dat sommige binnenunits uit programma vallen (uitschakelen)? Vrij irritant en begrijp niet hoe dit komt. Voor 2 van de 3 binnenunits (multi-split) hebben we met de app ONECTA programma's ingesteld, maar af en toe stopt er 1 zomaar mee midden in een programma.

Dacht wellicht een conflict met wifi/internet, boel opnieuw gestart, maar dat is het niet. Heb werkelijk geen idee waar ik moet zoeken. Iemand een suggestie?
Cloud probleem? Ik herken het niet want ik stuur lokaal aan met API die nog in de oude units zit.

• Sarge_

Ik heb wel gemerkt dat de instellingen ineens anders stonden. Ook een programma niet meer aan stond bij 1 van de units enz. Dacht eerst dat ik het verkeerd had, maar later toch echt zeker van mijn zaak dat ik er niets aan heb veranderd. De app, de server, de adaptersoftware zijn echt niet in orde denk ik.

En natuurlijk wat ik eerder al gepost heb dat de temperatuur echt helemaal niet meer in te regelen is.
Heb vanmiddag een installateur hier gehad om even te kijken of hij wat kon ontdekken. Hij heeft Daikin gebeld en dit 1,5 uur geprobeerd!!! Werd steeds doorverbonden naar de 2e lijn (backoffice, echte techneuten) en dan na een half uur in de wacht de verbinding verbroken. Is uiteindelijk weg gegaan naar een andere klus. Nu zit de vrouw weer in de kou thuis.

Als ik ondertussen opsom wat ik met dit systeem te doen heb gehad. Sorry hoor, maar als ik weer kon kiezen. Never, nooit Daikin meer. Verre verre verre weg zou ik ervan blijven. Problemen met het systeem, complete vervangingen van buitenunit, printplaten, hervullingen, Lekkende binnenunit. tientallen keren installateurs, 5x Daikin zelf paar keer hier. Deels door onkunde van het initiële installatiebedrijf, anderzijds door de (bouw)kwaliteit van Daikin.

sorry moest even mijn ei kwijt. En nu weekend en thuis dat ding weer een slinger geven en warmte laten maken! :)

• MotorBeast
camel1987 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:01:
@Philtjens mijn trap zou ik uiteraard nooit dicht maken aan de onderzijde heb toen der tijd voor 30k verbouwd om het zo open te krijgen 😂 en ook in jou situatie zou ik de trap laten zoals het is. Vraag me echter af als de bovenverdieping afgesloten is of dit dan nog zoveel verlies geeft.
Nee dat werkt goed want dan buffert de warmte in het trapgat.

• camel1987
MotorBeast schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:36:
[...]

Nee dat werkt goed want dan buffert de warmte in het trapgat.
Ga hem inderdaad maar gewoon plaatsen met de tijd komt er een deur op de overloop waardoor we een kleine ruimte overhouden wat we daar dan aan verlies hebben is dan maar zo.
Een monoblock is ook mooi maar halve capaciteit als dat ik eigenlijk nodig heb dus moet ook dubbel zo hard werken. En wat is überhaupt dan de levensduur van dat ding.

• Casray
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-01 17:23
Iemand hiervoor nog een goed idee? De koppeling valt net op de rand waardoor het buigen naar boven een uitdaging gaat worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9ewzdw3bAMQ6MB1JRUbCX1myDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loMPFRAuIlYxRRwjFh37hQ1i.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
camel1987 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:49:
[...]

Ga hem inderdaad maar gewoon plaatsen met de tijd komt er een deur op de overloop waardoor we een kleine ruimte overhouden wat we daar dan aan verlies hebben is dan maar zo.
Een monoblock is ook mooi maar halve capaciteit als dat ik eigenlijk nodig heb dus moet ook dubbel zo hard werken. En wat is überhaupt dan de levensduur van dat ding.
Als je deur bovenaan zet heb je eigenlijk bijna geen verlies meer. Wat zal het zijn ongeveer 4m3 tov normaal een plafond? Verwaarloosbaar maar altijd beter dan alle warme lucht naar je zolder. Als ik boven verwarm (en dochter slaapt op zolder) staat bij mij alleen de unit op de slaapkamer 1e verdieping aan omdat....precies de warme lucht toch wel naar zolder trekt. Naar zolder heb ik geen deur.

• camel1987
MotorBeast schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:53:
[...]

Als je deur bovenaan zet heb je eigenlijk bijna geen verlies meer. Wat zal het zijn ongeveer 4m3 tov normaal een plafond? Verwaarloosbaar maar altijd beter dan alle warme lucht naar je zolder. Als ik boven verwarm (en dochter slaapt op zolder) staat bij mij alleen de unit op de slaapkamer 1e verdieping aan omdat....precies de warme lucht toch wel naar zolder trekt. Naar zolder heb ik geen deur.
Van een zolder hebben wij zoiezo geen last hebben enkel een 2e verdieping. Dus en het zal ongeveer een kleine 4m3 zijn idd de trapopgang naar boven.

Zijn er nog tips betreft welke airco ik moet zoiezo een 5kw unit hebben maar welk merk word aangeraden ? De daikin sensira komt heel Veel naar voren.

• MotorBeast
camel1987 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:58:
[...]

Van een zolder hebben wij zoiezo geen last hebben enkel een 2e verdieping. Dus en het zal ongeveer een kleine 4m3 zijn idd de trapopgang naar boven.

Zijn er nog tips betreft welke airco ik moet zoiezo een 5kw unit hebben maar welk merk word aangeraden ? De daikin sensira komt heel Veel naar voren.
Perfera heb ik zelf. En aub geen 5 maar 4,2. Bijna net zoveel vermogen maar stiller. Verder zijn alle A merken, zie TS goed. En kies gewoon een binnenunit die je mooi vindt. Daikin is dan wel iets duurder dan MHI. Vroeger was dit het Daikin topic, nu het MHI topic. :+

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 23-09-2022 19:03 ]

• Roger1964
Casray schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:51:
Iemand hiervoor nog een goed idee? De koppeling valt net op de rand waardoor het buigen naar boven een uitdaging gaat worden.
[Afbeelding]
Ik ben geen installateur maar je zou zeggen dat de koppelingen eraf moeten, en dan een haakse bocht maken hard soldeer. Kan het ook nooit gaan lekken aan de koppeling.

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
[Afbeelding]
Ik weet niet of je nog kans hebt om de leidingen uit het gat terug te trekken. Maar dan zou ik binnen de leidingen eraan knellen (met de draaimomentsleutel). Daarna het geheel isoleren met tape en dan door het gat naar buiten duwen.

Daar heb je dan al een goot naar boven gemaakt en staat iemand om de leidingen vast te houden. Je kunt dan rustig een bocht van 45 graden maken en daarna nog 1 van 45 en het geheel direct op zijn plek houden in een afgedekte leidinggoot :) Zo heb ik er 3 gebogen vanuit de muurdoorvoeren (zichtbaar aan de eindkappen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPjZjkaI739nYSpXPIamjvsuYhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qLADBSnSixhtM7VDMCbw5ye.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door objectief2 op 23-09-2022 19:34 ]

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 17:52
Ligt het aan mij maar ben verbaast over verbruik L/W tov L/L. Hoor berichten van makkelijk 4000 kw etc.

Schijnt opwarmen met L/W aangenamer kan zijn.
Nu met mogelijke plafond je zou maar een geothermische warmptepomp hebben.

Kan iemand mij dat verklaren? Is te cop slechter dan?

AnimeAdicted

• MotorBeast
@Offens1490 Kan aan mij liggen. Maar wat bedoel je precies met je vraag? Kan er echt geen touw aan vastknopen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 23-09-2022 19:55 ]

• Servee
  • Niet online
Offens1490 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:33:
Ligt het aan mij maar ben verbaast over verbruik L/W tov L/L. Hoor berichten van makkelijk 4000 kw etc.

Schijnt opwarmen met L/W aangenamer kan zijn.
Nu met mogelijke plafond je zou maar een geothermische warmptepomp hebben.

Kan iemand mij dat verklaren? Is te cop slechter dan?
Met LL verwarm je lokaal en met lw is het traject vele malen groter dus ook meer verbruik kWh. Daarnaast is de COP van L/W doorgaans ook lager.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:51:
[...]

Met LL verwarm je lokaal en met lw is het traject vele malen groter dus ook meer verbruik kWh. Daarnaast is de COP van L/W doorgaans ook lager.
Lijkt me stug. Ik heb met een L/W precies hetzelfde vermogen nodig om te verwarmen als met L/L. Je kan met L/W ook gewoon je verwarming boven uitzetten. Enige waar eventueel het meerverbruik in zit is het maken van SWW maar dat zit hier in gas.

• Philtjens
[Afbeelding]
Binnen unit afhalen en leiding langer bij solderen makkelijkste optie in mijn ogen

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:53:
[...]

Lijkt me stug. Ik heb met een L/W precies hetzelfde vermogen nodig om te verwarmen als met L/L. Je kan met L/W ook gewoon je verwarming boven uitzetten. Enige waar eventueel het meerverbruik in zit is het maken van SWW maar dat zit hier in gas.
Traject is langer dus meer warmteverlies, dus meer stroom. Daarnaast heb je ook een circulatie pomp en die gebruikt ook stroom. LL is praktisch direct aan de bron en hoeft geen water op te warmen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Casray
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-01 17:23
Bedankt voor de reacties 👍 opzoek naar iemand die dit kan solderen.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-01 22:10
Casray schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:08:
Bedankt voor de reacties 👍 opzoek naar iemand die dit kan solderen.
Onlangs had ik een reactie gehad op mijn klus.
Vroeg 75€ per soldering :')

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 22:49
@MotorBeast weet niet waarom je mij tagt, maar wij zeggen hetzelfde :+

Denk dat je @camel1987 wilde taggen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• MotorBeast
renzo4000 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:35:
@MotorBeast weet niet waarom je mij tagt, maar wij zeggen hetzelfde :+

Denk dat je @camel1987 wilde taggen.
8)7 Excuus.

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:51:
[...]

Zal vast iets schelen maar lijkt me marginaal. Ik moet met mijn L/L naar 22 graden stoken om het gevoel van 21 graden met radiatoren te hebben. Dat lijkt me met L/W weer verleden tijd en dan zit daar weer winst. En iemand die 4000 kWh verstookt heeft of een groot huis, of slechte afgifte lees hoge aanvoer temperatuur of woont een kartonnen doos. 4000 kWh zegt helemaal niets zonder toelichting.

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02-2025
Hallo,

Binnenkort wordt bij mij de Mitsubishi electric MSZ-EF50 VGKB Black gemonteerd in de woonkamer. Ik ga zelf het electrisch voorbereiden en wil het gat door de muur boren. Is er iemand die aan kan geven welke diameter de doorvoer door de muur moet hebben?

• elektriekert
bora schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:03:
Hallo,

Binnenkort wordt bij mij de Mitsubishi electric MSZ-EF50 VGKB Black gemonteerd in de woonkamer. Ik ga zelf het electrisch voorbereiden en wil het gat door de muur boren. Is er iemand die aan kan geven welke diameter de doorvoer door de muur moet hebben?
Voor alleen een YMVK kabel is 12mm voldoende,
Als de rest van de inboedel er door moet schrijft Daikin (volgens installatiehandleiding) 68mm voor.

• Tommie12
  • Laatst online: 11:41
elektriekert schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:18:
[...]

Onlangs had ik een reactie gehad op mijn klus.
Vroeg 75€ per soldering :')
En je hebt 2 solderingen nodig?
Dus je vindt dat iemand die 150€ vraagt voor het rijden naar je huis, ladder klaar zetten, materiaal uitladen, en terug inladen, solderen, en bijwerken, factuurtje maken te veel vraagt?

Eigenlijk is dat spotgoedkoop.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Roger1964
Tommie12 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:20:
[...]

Dus je vindt dat iemand die 150€ vraagt voor het rijden naar je huis, ladder klaar zetten, materiaal uitladen, en terug inladen, solderen, en bijwerken, factuurtje maken te veel vraagt?

Dik €100,- per uur + €1,50 aan materiaal. En over het algemeen nog zwart ook. Ik zou het betalen hoor zodat mijn airco kon draaien. Er wordt in dat wereldje grof geld verdiend.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 18:00
Roger1964 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:33:
[...]

Dik €100,- per uur + €1,50 aan materiaal. En over het algemeen nog zwart ook. Ik zou het betalen hoor zodat mijn airco kon draaien. Er wordt in dat wereldje grof geld verdiend.
Och, bij die mensen moet thuis tenslotte ook de kachel branden.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Roger1964 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:33:
[...]

Onroerend goed, stikstof en pfas-crisis die hebben toch voor heel zware jaren gezorgd, het gaat nu even goed maar het laatste decennium is voor een hoop in de bouw niet zo leuk geweest.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-01 18:18
camel1987 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:19:

We hebben echter nog wel een optie dat is de monoblock airco van inova welke wel duurder is maar deze kan eventueel wel aan de voorzijde van het huis geplaatst worden waardoor de woonkamer wel gekoeld word of verwarmt word.
Ik heb ook wel eens naar monoblock airco's gekeken. Het voordeel is dat je ze relatief makkelijk zelf kunt installeren en dat je geen buitenunit hebt. Maar het nadeel (toen ik keek) was dat ze een stuk meer herrie maken en dat de SCOP over het algemeen vrij laag was (3-3.5 oid?) tov een split. Ik zou daarom persoonlijk niet zo snel voor een monoblock gaan voor een ruimte die je veel verwarmd. Het is in ieder geval iets om even goed aan te rekenen voordat je die route inslaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door E-Hoog op 24-09-2022 07:20 ]

• camel1987
E-Hoog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:20:
[...]

Ik heb ook wel eens naar monoblock airco's gekeken. Het voordeel is dat je ze relatief makkelijk zelf kunt installeren en dat je geen buitenunit hebt. Maar het nadeel (toen ik keek) was dat ze een stuk meer herrie maken en dat de SCOP over het algemeen vrij laag was (3-3.5 oid?) tov een split. Ik zou daarom persoonlijk niet zo snel voor een monoblock gaan voor een ruimte die je veel verwarmd. Het is in ieder geval iets om even goed aan te rekenen voordat je die route inslaat :)
Klopt inderdaad.
Het zijn prachtige oplossingen voor als je echt niet anders kunt of voor een kleine ruimte. Maar ik ben bang dat je op lange termijn echt spijt krijgt van zon aankoop omdat je altijd die windruis en de compressor in een ruimte hebt.
Ik heb zoiezo besloten voor de split te gaan en een deur te gaan hangen. Dat beetje wat ik dan aan verlies heb neem ik maar voor lief.

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb een paar dagen geleden 3 Daikin binnenunits geïnstalleerd met 3MXM52 buitenunit. Nu ik hoor dat compressor van de unit werkt met relatief viel lawaai. Iemand een idee wat kan de reden zijn?
Ik heb door installatiehandleiding gegaan en zie dat "De kortste toegestane lengte per kamer bedraagt 3 m.". Weet iemand waarom is deze minimale lengte zo belangrijk is?

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-01 16:41
Cavalera125 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:24:

Een puntje hier is wel dat er precies op de plek waar het vloermodel zou kunnen komen een stopcontact zit. De airco zal er dus boven moeten komen te hangen, zo'n 35cm van de grond. In de contactdoos zit een shelly voor de screenaansturing, dus ik moet er nog bij kunnen.

Vragen:
1. Is locatie A een goede locatie in onze situatie? Of zou B (wandmodel) toch de voorkeur hebben?
2. Wat is jullie mening over 3.5 vs 5.0 KW?
3. Is 35cm vrije ruimte onder vloermodel niet te hoog?
4. Andere tips?
Bedankt allen voor de feedback. Uiteindelijk toch gekozen voor een wandmodel i.p.v. vloermodel, Daikin Stylish 4.2 is het geworden. De installatie doe ik zelf. Hierover heb ik nog 2 vragen:

1. Ik heb een diamantboor van 62 x 280. Is diameter 62mm voldoende voor de muurdoorvoer?
2. Is een goot van 65 x 50 voldoende?

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-01 22:37
@Cavalera125 De Stylish installatie handleiding van de 4,2 unit zegt 65mm. Ikzelf heb vorig weekend de installatie uitgevoerd van exact hetzelfde model en heb een 82mm doorvoer gemaakt vanwege het simpele feit dat het verhuur bedrijf geen 72mm of 62mm diamantboor had.

Achteraf ben ik blij dat ik 82mm heb geboord, dat gaf net wat meer speling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4W-w14JlJYH7KhpXV3la7GOwIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6h9sJZ9Fugh9WNvn5xAJ1TAW.jpg?f=fotoalbum_large

En antwoord op je tweede vraag, de 65x50 was voor mij te smal. Met strak intapen van de leidingen zou het wellicht net lukken, maar dat leek mij voor de isolatiewaarde niet optimaal dus ik heb uiteindelijk een grotere goot gehaald.

[ Voor 87% gewijzigd door Blade_C op 24-09-2022 23:12 ]

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-01 09:24
Ik heb momenteel een gas ketel en radiatoren in het huis, en volgende maand ga ik om naar de nieuwe tarieven (ik heb helaas geen vast contract voor meerdere jaren).

Ik zit eraan te denken om twee airco's te laten installeren die ook kunnen verwarmen (woonkamer + in halletje 1e verdieping zodat het de slaapkamers in kan stralen).

Op die manier wil ik het gas zo min mogelijk nog aanraken (enkel nog voor o.a. douchen).

Ik heb altijd een normaal gasverbruik (ongeveer 1800m3).

Slim idee? Of ga ik dan juist ontzettend veel stroom verbruiken?

• elektriekert
Tommie12 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:20:
[...]

2 binnenunits op 1 buitenunit.
Ik heb leidingen zonder koppelingen eraan.
Dan kom ik op 8 stuks. Dat loopt dan snel in de papieren.

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06-2025
pkrasnop schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:24:
Ik heb een paar dagen geleden 3 Daikin binnenunits geïnstalleerd met 3MXM52 buitenunit. Nu ik hoor dat compressor van de unit werkt met relatief viel lawaai. Iemand een idee wat kan de reden zijn?
Ik heb door installatiehandleiding gegaan en zie dat "De kortste toegestane lengte per kamer bedraagt 3 m.". Weet iemand waarom is deze minimale lengte zo belangrijk is?
https://www.daikin.com.au...inimum-recommended-length

Volgens Daikin zou dus die te korte leiding ook voor meer lawaai kunnen zorgen

• merlin1201
  • Nu online
Silent Thunder schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:51:
Ik heb momenteel een gas ketel en radiatoren in het huis, en volgende maand ga ik om naar de nieuwe tarieven (ik heb helaas geen vast contract voor meerdere jaren).

Ik zit eraan te denken om twee airco's te laten installeren die ook kunnen verwarmen (woonkamer + in halletje 1e verdieping zodat het de slaapkamers in kan stralen).

Op die manier wil ik het gas zo min mogelijk nog aanraken (enkel nog voor o.a. douchen).

Als voorbeeld, ik heb de afgelopen winter mijn airco gebruikt om te verwarmen en dit was het resultaat, was wel een zachte winter dat wel.
Ongeveer 50% besparing en dan word er nog wel gas verbruikt op de slaap/studeer kamers van de kids en de badkamer die verwarmd word.
Ik heb een tado systeem in gebruik genomen zodat de ruimtes afzonderlijk verwarmd worden want ik wil niet dat de woonkamer mee warmt omdat daar de airco hangt.
Overigens ga ik dit jaar experimenteren of het gebruik van kleine ventilator kacheltjes een optie is, bv voor de badkamer is het natuurlijk wel handig aangezien het met 5 min warm is, en goedkoper dan de hele dag met de cv. Of ik de slaapkamers gaat voorzien weet ik nog niet maar 1 daarvan is vrij klein dus wie weet.
Pas als de slaapkamers echt te koud worden gaat de cv weer aan en dan warmt de badkamer uiteraard ook weer mee.
Ahja ik heb wel zonnepanelen en bij vattenval is het tarief 0,35 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIBs8_X73cShkWZZhxKJCmb-Ykg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/biv0e2CAgx4Kban4ZV8SRtLH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door merlin1201 op 24-09-2022 11:26 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Maxwp
  • Laatst online: 11-01 23:19

met 70 cent per kwh ga ik mijn recent geinstalleerde a/c's niet gebruiken en met de 1,5 per kub gas weer terug met gas verwarmen
wat is normaal met 1800 hoeveel personen in het huishoude
ik had een normale van 1500kub per jaar met 3 personen en met beter inregelen en wat maatregelen zijn we naar minder dan 900 gegaan

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 24-09-2022 11:23 ]

• MotorBeast
Maxwp schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:22:
[...]

met 70 cent per kwh ga ik mijn recent geinstalleerde a/c's niet gebruiken en met de 1,5 per kub gas weer terug met gas verwarmen
wat is normaal met 1800 hoeveel personen in het huishoude
ik had een normale van 1500kub per jaar met 3 personen en met beter inregelen en wat maatregelen zijn we naar minder dan 900 gegaan
Het is voor jullie nieuwe gebruikers wel een in en in trieste situatie. :'( Ik meen dat oprecht. Gelukkig voor je is deze conclusie nu ook breed geconstateerd en ik ga ervan uit dat er wel een correctie komt op het plafond tarief.

En laten we hopen, zowel voor alle mensen die echt lijden onder die k.. oorlog als voor ons, dat de situatie snel weer keert. Ik prijs me gelukkig met nog een contract van 2 jaar maar heb oprecht met andere gebruikers te doen. Met name die, die echt de kachel niet meer kunnen/durven te stoken.

Ik ga me overigens wel wennen aan lagere binnen temperaturen om zo het verbruik in algemeen belang wel nog verder terug te dringen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 11:36 ]

• MotorBeast

Gasverbruik voor verwarmen maal 2 = kWh en doorrekenen tegen je eigen tarieven. Dan heb je een indicatie.

Hier kan je heel veel gas mee besparen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-09-2022 11:39 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:38:
[...]

Gasverbruik voor verwarmen maal 2 = kWh en doorrekenen tegen je eigen tarieven. Dan heb je een indicatie.
Is dat op basis van meerdere units? Daar kom ik bij lange na niet aan. Dit jaar sinds 22 februari met een frisse maart (125kWh) met temperaturen rond en onder het vriespunt heb ik in totaal nu 387,6 kWh verbruikt met 1 unit op 100m3 inclusief flink koelen in deze hete zomer. Ik verbruikte 800m3 gas sec voor verwarmen dat zou dan 1600kWh betekenen voor een jaar verwarmen én koelen. Al zou ik aankomende maanden elke maand 200kWh gaan verbruiken (wat zeker niet gaat gebeuren) dan kom ik daar verre van nog niet eens in de buurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGYdK83jedrV2pZcZyw8cr9ayt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUgrhMea23vUXKjkDdF7aGaK.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:49:
[...]

Is dat op basis van meerdere units? Daar kom ik bij lange na niet aan. Dit jaar sinds 22 februari met een frisse maart (125kWh) met temperaturen rond en onder het vriespunt heb ik in totaal nu 387,6 kWh verbruikt met 1 unit op 100m3 inclusief flink koelen in deze hete zomer. Ik verbruikte 800m3 gas sec voor verwarmen dat zou dan 1600kWh betekenen voor een jaar verwarmen én koelen. Al zou ik aankomende maanden elke maand 200kWh gaan verbruiken (wat zeker niet gaat gebeuren) dan kom ik daar verre van nog niet eens in de buurt.
[Afbeelding]
De koudste maanden laat je niet zien; december 280 kWh, januari hier 268 kWh, februari 203 kWh en maart 101 kWh. Mijn verbruik is hier sinds 14-11- 2021 (afreken datum) t/tm 31-08-2022 1100 kWh voor verwarmen. Komt waarschijnlijk weer rond de 1300 kWh uit op 14-11-2022. Is toch heel netjes om 140m2 te verwarmen (heel huis met 3 units). 0,4 kWh per graaddag.

Het is een schatting maal 2. 1m3 gas = 8 kWh bij Cop4 is dus maal 2.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:49:
[...]

Is dat op basis van meerdere units? Daar kom ik bij lange na niet aan. Dit jaar sinds 22 februari met een frisse maart (125kWh) met temperaturen rond en onder het vriespunt heb ik in totaal nu 387,6 kWh verbruikt met 1 unit op 100m3 inclusief flink koelen in deze hete zomer.
In zou de wintermaanden even afwachten 8)7 Afgelopen maart was trouwens een van de zonnigste ooit gemeten.

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:44:
[...]

In zou de wintermaanden even afwachten 8)7 Afgelopen maart was trouwens een van de zonnigste ooit gemeten.
Daar heb je profijt van als je een woning hebt met zoninval in de winter wat in mijn geval beperkt word tot het keukenraam 8)7

De discussie was 1600kWh die ga ik never nooit niet aantikken…dus wat is nu precies de insteek van jouw reactie?

[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 24-09-2022 16:01 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

Staan ze niet in conflicterende modus? Dan gaan ze ook uit.

Maarten

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-01 23:06
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:55:
[...]

De discussie was 1600kWh die ga ik never nooit niet aantikken…dus wat is nu precies de insteek van jouw reactie?
Maar zijn die m3 die je noemt aan gasverbruik, dan wel met een optimale inregeling van je cv geweest?
Als je met cv er maar op los stookte, bv veel te hoge watertemp en niet getuned, kan je zo'n vuistregel natuurlijk niet hanteren.

• MotorBeast
Knijper1962 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:12:
[...]

Maar zijn die m3 die je noemt aan gasverbruik, dan wel met een optimale inregeling van je cv geweest?
Als je met cv er maar op los stookte, bv veel te hoge watertemp en niet getuned, kan je zo'n vuistregel natuurlijk niet hanteren.
Ik heb hier zo'n 550 m3 omgezet naar zo'n 1300 kWh. Is niet precies maal 2 maar dat komt omdat ik het niet comfortabel vind bij echte koude buiten adhoc te stoken en stook dan met minimale verlaging. Heb geen zin in een hoge fan stand (teveel herrie vind ik) en allemaal koude muren/meubels en alleen warme lucht.

• Servee
  • Niet online
Knijper1962 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:12:
[...]

Jazeker we zitten hier wel op tweakers :9 dat is gedaan, hier in huis standaard recente heteluchtverwarming (Brink) wat sowieso zuiniger is dan regulier cv met radiatoren. Hier toen 7 dagen kachel aan van 7:00/22:00 op 21 graden.

Maw die vuistregel is net als verbruik t/o isolatie niet te vergelijken met andere woningen en stookgedrag, de reactie was ook sec bedoeld op mijn specifieke situatie als voorbeeld dat het dus ook in het voordeel kan uitpakken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:21:
[...]

Ik heb hier zo'n 550 m3 omgezet naar zo'n 1300 kWh. Is niet precies maal 2 maar dat komt omdat ik het niet comfortabel vind bij echte koude buiten adhoc te stoken en stook dan met minimale verlaging. Heb geen zin in een hoge fan stand (teveel herrie vind ik) en allemaal koude muren/meubels en alleen warme lucht.
Je hebt dat omgezet met in totaal 3 units, dat is een andere vergelijking dan met 1 unit waarmee je dus nog minder verbruikt zou hebben dus in dezelfde verhouding zou die stelregel dus ook niet op gaan in jouw geval. Daarnaast heb jij ook een houtkachel toch? Hoe vaak stook je die op in de winter?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• arie-verdetti
  • Laatst online: 09-01 12:01
beste leden.

ben in het bezit van 2x srk 5.0 van mhi.

Nu de prijzen voor ook elektra de pan uitreizen ben ik het verbruik een beetje in de gaten gaan houden.

nu valt mij op dat de airco eigenlijk of met 260 watt verwarmt of met 400 watt. best een groot verschill.

met beide wattages gaat de airco pendelen (is geen probleem). maar met 400 watt natuurlijk meer.

met beide wattages krijgt de airco het dus op de gewenste temperatuur. maa rik zou natuurlijk liever willen dat deze 260 watt verbruikt. beide dagen waren even koud en ingestelde temperatuur was het zelfde.

wat maakt dat de airco nu meer verbruikt. (compressorsrtand?) en is deze maneel in te stellen???

heeft iemand een idee??

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-01 13:52
Ik heb een soortgelijke vraag: Ik merk dat het minimale opgenomen vermogen van mijn SRK35ZSW niet onder de 330w komt, terwijl hij het totaal niet druk heeft (pendelt behoorlijk; kwartiertje aan, 5 minuten uit).
Ik lees op dit forum dat anderen met hetzelfde apparaat vaak een verbruik vlak boven de 200w hebben als ie weinig te doen heeft.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou ik een instelling verkeerd hebben staan oid?

[ Voor 3% gewijzigd door BeeJee78 op 24-09-2022 15:25 ]

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:51
pkrasnop schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:24:
Wat is relatief veel lawaai? Bij verwarmen is de compressor over het algemeen duidelijk hoorbaar, bij koelen meestal niet, dan hoor je alleen de fan. Ik heb dezelfde unit en daar hoor ik ook duidelijk de compressor bij verwarmen, iets wat volgens mij bij vrijwel alle airco units zo is. De kortere leidinglengte heeft voor zover ik weet alleen invloed op geluid bij de binnenunit.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:53:
[...]

Je hebt dat omgezet met in totaal 3 units, dat is een andere vergelijking dan met 1 unit waarmee je dus nog minder verbruikt zou hebben dus in dezelfde verhouding zou die stelregel dus ook niet op gaan in jouw geval. Daarnaast heb jij ook een houtkachel toch? Hoe vaak stook je die op in de winter?
Zelfde vergelijking want met gas stookte ik ook boven met studerende kinderen. Verder heeft de houtkachel ook geen invloed op de factor twee want ook die stookte ik toen ik ook gas stookte in gelijke hoeveelheid.

Laten we er niet zo'n punt van maken. Het ging om een grove indicatie en met Cop 4 doe je je gasverbruik maal 2. Kan iets minder of meer zijn. Als Cop4 niet gehaald wordt door een lange koude winter zal het iets meer zijn.
Pagina: 1 ... 216 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic