Theoretisch gezien heb je gelijk, maar in de praktijk kan het toch weer anders uitpakken.Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:22:
[...]
Sommetje klopt niet. Want geen enkele CV-ketel haalt 10 kWh uit een m³. Reken maar op 8 met radiatoren en max 9 met vloerverwarming. En een beetje merk-airco kan een sCOP van 5 halen. Dan kom je uit op:
1000m³ gas x 8 = 8.000kWh (8 kWh/m³ omdat ik ervan uitga dat vvw-bezitters voor een L/W wp gaan)
Airco sCOP van 5 = 1.600 kWh
Voorgestelde prijzen €1,50/m³ en €0,70/kWh
Gas: 1000*€1,50= €1.500,-
Elektriciteit: 1600*€0,70= €1.120,-
Waarmee de airco alsnog goedkoper is.
Zelfs als je van de standaard vuistregel 1 m³ ~ 2 kWh uitgaat is kom je op € 1400 voor de airco, wat alsnog (iets) goedkoper is dan gas.
't is namelijk zo dat je een gas CV bij volop stoken ongeveer dezelfde efficiëntie houdt als bij continu stoken. Een airco op max heeft een lagere COP. Het kan daarom zo zijn dat een bepaalde manier van stoken invloed heeft op de werkelijke uitkomst.
in de periode dat mijn vrouw en ik niet thuis werkten, en dus alleen eind vd middag / 's avonds thuis waren, dat de gas CV (ouderwets met radiatoren) 's nachts en overdags uit stond. Even op standje 100% bij het thuiskomen, en bij het naar bed gaan weer uit. Dit zorgde voor een termijn bedrag van zo goed als niks. Ik kan me voorstellen dat op die manier stoken met gas wel weer gunstiger gaat zijn dat in jouw rekensom te zien is.
Al met al is het natuurlijk rommelen in de marge.
Stond je nu op het punt om een airco aan te schaffen voor verwarming, dan gaat je dat (de aanschafkosten meewegende) de komende 14 maanden echt nada, niks, nul opleveren
:strip_exif()/f/image/RMy1rTIeGtGodqFt21nWGY5g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/llnfM6hivM62u3TUwkyYJ9j0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/crtUuKPsBjXITE84HH8fTuuv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/n35MB13Ri1DNUJpykIUTijD7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fFtr9WTjLgRPh2exnspGnYTx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/p8djq1jXQoO8P4YUSy6UyOQz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fKlCaDjRBugvfoAu88zVuB0N.jpg?f=fotoalbum_medium)