Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 215 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.034 views

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:22:
[...]

Sommetje klopt niet. Want geen enkele CV-ketel haalt 10 kWh uit een m³. Reken maar op 8 met radiatoren en max 9 met vloerverwarming. En een beetje merk-airco kan een sCOP van 5 halen. Dan kom je uit op:

1000m³ gas x 8 = 8.000kWh (8 kWh/m³ omdat ik ervan uitga dat vvw-bezitters voor een L/W wp gaan)
Airco sCOP van 5 = 1.600 kWh

Voorgestelde prijzen €1,50/m³ en €0,70/kWh
Gas: 1000*€1,50= €1.500,-
Elektriciteit: 1600*€0,70= €1.120,-

Waarmee de airco alsnog goedkoper is.

Zelfs als je van de standaard vuistregel 1 m³ ~ 2 kWh uitgaat is kom je op € 1400 voor de airco, wat alsnog (iets) goedkoper is dan gas.
Theoretisch gezien heb je gelijk, maar in de praktijk kan het toch weer anders uitpakken.
't is namelijk zo dat je een gas CV bij volop stoken ongeveer dezelfde efficiëntie houdt als bij continu stoken. Een airco op max heeft een lagere COP. Het kan daarom zo zijn dat een bepaalde manier van stoken invloed heeft op de werkelijke uitkomst.
in de periode dat mijn vrouw en ik niet thuis werkten, en dus alleen eind vd middag / 's avonds thuis waren, dat de gas CV (ouderwets met radiatoren) 's nachts en overdags uit stond. Even op standje 100% bij het thuiskomen, en bij het naar bed gaan weer uit. Dit zorgde voor een termijn bedrag van zo goed als niks. Ik kan me voorstellen dat op die manier stoken met gas wel weer gunstiger gaat zijn dat in jouw rekensom te zien is.

Al met al is het natuurlijk rommelen in de marge.
Stond je nu op het punt om een airco aan te schaffen voor verwarming, dan gaat je dat (de aanschafkosten meewegende) de komende 14 maanden echt nada, niks, nul opleveren

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Scrtz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:25:
[...]

Dus setpoint 20, blaasstand auto en dan regelt de airco eigenlijk de rest?

Zijn er nog mensen die boven wel nog badkamer/slaapkamer verwarmen of daar nog eventueel wat handige tips voor hebben? Zou het eigenlijk in de ochtend wel wat warmer willen hebben (vooral de badkamer)
Badkamer kan prima met (vaste!) straalkachel aan de muur. Tenzij je er uren per dag doorbrengt. Slaapkamer zou ik niet verwarmen. Bij kou gewoon een dekentje erbij.
verkeerslicht schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
Stond je nu op het punt om een airco aan te schaffen voor verwarming, dan gaat je dat (de aanschafkosten meewegende) de komende 14 maanden echt nada, niks, nul opleveren
Daar valt wel het een en ander op af te dingen:
  1. Veel mensen hebben nog een PV-overschot (+ lage terugleververgoeding) en kunnen die airco dus met goedkopere stroom voeden;
  2. Veel mensen verbruiken meer dan de gesubsidieerde 1200 m³ gas en kunnen het deel daarboven dus goedkoper met airco verwarmen;
  3. Veel mensen hebben nog een oud stroomcontract en kopen de stroom dus (veel) goedkoper dan die 70 ct/kWh in.
Voor al deze categorieën blijft verwarmen met een airco (ook als je die nu nog aanschaft) wel degelijk zeer interessant.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• kaneda228
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Goedemorgen.

Ik heb redelijk wat rond gezocht maar in de 1000-en reacties is het toch lastig zoeken, zodoende mijn vraag.
Ook wij willen een airco in de woonkamer laten hangen voor verwarmen van de ruimte + aangrenzende keuken. Totale ruimte is ongeveer 120/130 m3 dus een 5 of 6 Kw airco nodig.
Echter hebben we een langwerpige woonkamer waar aan de voorkant is uitgebouwd en achter een serre en keuken aan zit.
Er komen op korte termijn 2 installateurs om te praten over de mogelijkheden maar ik vraag me op voorhand al af of dat het mogelijk is om de benedenverdieping met 1 unit te verwarmen ? Heb voor het gemak een rode streep getekend in midden van de kamer waar ik deze zou laten plaatsen. Kan nog nergens een goed antwoord hierop vinden hoe het zit met aangrenzende ruimtes.
Hopelijk hebben jullie een antwoord waar ik verder mee kan of in ieders geval niet verkeerd voorgelicht wordt door installateurs.. !

alvast bedankt !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_0wxK0krHa8jLjd0ZHRRu9d1sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMy1rTIeGtGodqFt21nWGY5g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door kaneda228 op 21-09-2022 09:39 ]

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-01 13:54
Kan iemand mij helpen rekenen want ik kom er zelf niet uit.

Ik heb voorheen altijd met de CV gestookt en daarbij gebruikte ik 750m3 enkel voor verwarmen in de wintermaanden. (€x1,50 nieuwe prijs = €1125)

Afgelopen winter heb ik 2 elektrische kacheltjes gebruikt en in die zelfde maanden totaal 2300kwh verstookt voor verwarmen. (x €0,70 = 1610)

Volgende week krijg ik een Daikin Perfera 3,5kwh geplaats en daar wilde ik mee gaan verwarmen.
Hoe reken ik nu uit hoeveel die Daikin gaat verbruiken / kosten om te verwarmen?

Ik snap dat er variabelen zijn zoals het weer etc. Maar als we puur de data van afgelopen jaar pakken, hoeveel had die Daikin dan verbruikt?

Ik weet niet of de Daikin dusdanig zuiniger gaat zijn dat ik onder het plafond van 2400 kwh blijf

Scop = 510/541

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-01 16:43
loewie1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:01:
Ik meld me nog ff hier inzake de ZXW vs de ZSW.
Prijs verschil zegt mijn mannetje is 700 eu voor de unit. Dit komt omdat de SRK-50-ZSW in grote getallen gekocht wordt en de ZXW toch meer een niche product is vooralsnog.

Dus de vraag of het prijs verschil te rechtvaardigen is t.a.v. de winst bij verwarmen.

Prijs is (voor mij) prima. Ik betaal 2100 incl montage voor een 5kw ZSW en dan dus 2800 eu voor een ZXW.
Bij een 5kw is het met verwarmen zeker de moeite waard om een X te nemen.
Die kan namelijk net zo ver terug moduleren als een 3,5kw bij verwarmen (naar 0,8kw)

zie ook mijn post een tijdje terug: Speedfightserv in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 9% gewijzigd door Speedfightserv op 21-09-2022 09:11 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Yellos die 2400 kWh maak je waarschijnlijk al op met stofzuigen, lampen, xbox en de TV, maak je daar maar geen zorgen om.

Maar als de Daikin evenveel warmte moet leveren als je kacheltjes verwacht je ongeveer 2300/5 = 460 kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Yellos
Proton_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:09:
@Yellos die 2400 kWh maak je waarschijnlijk al op met stofzuigen, lampen, xbox en de TV, maak je daar maar geen zorgen om.

Maar als de Daikin evenveel warmte moet leveren als je kacheltjes verwacht je ongeveer 2300/5 = 460 kWh.
zeker waar, afgelopen jaar 5000kwh verbruikt :X (mobiele airco + jacuzzi + elektrische kacheltjes)
de vrouw is een luxepoesje....

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:44
loewie1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:48:
[...]

Ik heb vorig jaar alles dicht gedaan op een koude winterse dag in feb en de verwarming op zolder heeft de hele dag staan bollen. In domoticz zag ik geen verschil met alleen de verwarming op zolder aan, of de verwarming op zolder aan + de hele benden verdieping en badkamer. Het is net zo inefficiënt naar mijn idee of de ketel nu met 1m3 gas 1 radiator verwarmt of 5 radiatoren, je doet er naar mijn idee niet langer of zuiniger over.
8)7 dit is echt gek
als je alle radiatoren open hebt staan gaat er meer energie verloren dus moet de cv meer werken
als je er maar 1 open zet word alleen die ruimte verwarmt
maar als dat in een ruimte is waar de cv niet de temp meet dan zal hij wel blijven draaien ja om die woonkamer waar je deze dichgt hebt staan toch maar op dat moment onmogelijk in temp te laten stijgen

• Maxwp
AirJonn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:21:
[...]

Denk eerder nog boven het plafond als het even kan, de overheid tikt het verschil af toch? Vrij makkelijke inkomensstroom zonder enige vragen en de meeste mensen blij.
Met 1.50 vs 0,70 is het overigens (iig voor mij) nog voordeliger te verwarmen met de airco maar het verschil is wel dramatisch afgenomen met deze onterechte, extreem vreemde 1/2 verhouding.

Als de stroomprijs boven het plafond meer dan 90 cent wordt is het voor mij voordeliger met de CV, die gaat dat ook gewoon weer lekker vol blazen 8)7 Maar goed, hopelijk zijn de stroomprijzen in januari een beetje normaal en ver onder de 70 cent.
met 1,5 perr kub gaat ook de cv niet vol blazen maar met 70 cent per kw gaat de cv wel weer meer gebruikt worden vrees ik.

ze bereiden zich met deze maatregel alvast voor op de lagere inkomsten gas door minder gas verbruik
gewoon alvast de kwh prijs omhoog.
besparen? nou lood om oud ijzer zo

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 21-09-2022 09:27 ]

• Maxwp
Yellos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:20:
[...]

zeker waar, afgelopen jaar 5000kwh verbruikt :X (mobiele airco + jacuzzi + elektrische kacheltjes)
de vrouw is een luxepoesje....
bij mij was dat poesje al lang gevlogen bij zn belachelijk verbruik en levensstijl

• Maxwp
Yellos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:03:
Kan iemand mij helpen rekenen want ik kom er zelf niet uit.

Ik heb voorheen altijd met de CV gestookt en daarbij gebruikte ik 750m3 enkel voor verwarmen in de wintermaanden. (€x1,50 nieuwe prijs = €1125)

Afgelopen winter heb ik 2 elektrische kacheltjes gebruikt en in die zelfde maanden totaal 2300kwh verstookt voor verwarmen. (x €0,70 = 1610)

Volgende week krijg ik een Daikin Perfera 3,5kwh geplaats en daar wilde ik mee gaan verwarmen.
Hoe reken ik nu uit hoeveel die Daikin gaat verbruiken / kosten om te verwarmen?

Ik snap dat er variabelen zijn zoals het weer etc. Maar als we puur de data van afgelopen jaar pakken, hoeveel had die Daikin dan verbruikt?

Ik weet niet of de Daikin dusdanig zuiniger gaat zijn dat ik onder het plafond van 2400 kwh blijf

Scop = 510/541
ja dit word dus nu met 70 cent ineens minder intressant
al zal het waarschinlijk zijn dat lokaal verwarmen minder verlies geeft dan al die cv leidingen verlies ook mee verwarmen.

het gaat me minimaal 300 euro meer kosten om met de L/L nu te verwarmen tegen over gas met de 70 cent en 1,5 per kub wat nu is vast gelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 21-09-2022 09:41 ]

• Yellos
kaneda228 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:59:
Goedemorgen.

Ik heb redelijk wat rond gezocht maar in de 1000-en reacties is het toch lastig zoeken, zodoende mijn vraag.
Ook wij willen een airco in de woonkamer laten hangen voor verwarmen van de ruimte + aangrenzende keuken. Totale ruimte is ongeveer 120/130 m3 dus een 5 of 6 Kw airco nodig.
Echter hebben we een langwerpige woonkamer waar aan de voorkant is uitgebouwd en achter een serre en keuken aan zit.
Er komen op korte termijn 2 installateurs om te praten over de mogelijkheden maar ik vraag me op voorhand al af of dat het mogelijk is om de benedenverdieping met 1 unit te verwarmen ? Heb voor het gemak een rode streep getekend in midden van de kamer waar ik deze zou laten plaatsen. Kan nog nergens een goed antwoord hierop vinden hoe het zit met aangrenzende ruimtes.
Hopelijk hebben jullie een antwoord waar ik verder mee kan of in ieders geval niet verkeerd voorgelicht wordt door installateurs.. !

alvast bedankt !

[Afbeelding]
Sorry maar deze vraag is echt al tientallen keren voorbij gekomen. Even goed zoeken en je vind zeker antwoord op je vraag.

• kaneda228
@Yellos bedankt en snap ik maar daar kan ik niet zoveel mee of het uberhaupt wel of niet kan.. ik zal nog wel eens een uitgebreide zoekpoging wagen...

[ Voor 7% gewijzigd door kaneda228 op 21-09-2022 10:04 ]

• Maxwp
foutje bedankt

[ Voor 96% gewijzigd door Maxwp op 21-09-2022 10:18 ]

• Speedfightserv
kaneda228 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:59:
Goedemorgen.

alvast bedankt !

[Afbeelding]
Heb je de koevlaas methode gebruikt om op die 5 a 6 kw te komen?

1 kan maar kan comfort wat verminderen. Als je 2 x 2,5kw neem kan je ook nog eens op een lager toerental draaien.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:25
verkeerslicht schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
[...]
Mits je zonnepanelen hebt liggen en meer opwekt dan je verbruikt natuurlijk, zeker nu meerdere partijen een laag tarief terug betalen.

• verkeerslicht
  • Niet online
emot schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:31:
[...]

Mits je zonnepanelen hebt liggen en meer opwekt dan je verbruikt natuurlijk, zeker nu meerdere partijen een laag tarief terug betalen.
Heb je gelijk in. Mijn leverancier betaalt nog de volle mep terug overigens. Ben benieuwd of dat straks gaat veranderen. maar dat maakt wel dat de investering voor mij persoonlijk minder interessant wordt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Sjoerd_r schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:50:
Goedenavond mede airco gebruikers,

Hebben jullie een werkschakelaar voor de unit zitten of gewoon in het stopcontact?
Naast de buitenunit heb ik een klein DIN kastje hangen met daarin een normale installatieautomaat die dienst doet als werkschakelaar, en een kwh meter van HomeWizard (is ook een topic over te vinden hier op Tweakers).

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-01 21:25
Wat zijn een beetje richtprijzen (wat is scherp, wat niet tegenwoordig?) incl. installatie voor de MHI 3,5 en de MHI 2,5?
En de meesten hier pakken de SRK ZS of ZSX, daar nog iets waar je op moet letten of juist wel of niet wil?

Dan weet ik een beetje wat ik mn achterhoofd moet houden bij het opvragen van offertes.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:28
KoningPaulus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:39:
Wat zijn een beetje richtprijzen (wat is scherp, wat niet tegenwoordig?) incl. installatie voor de MHI 3,5 en de MHI 2,5?
En de meesten hier pakken de SRK ZS of ZSX, daar nog iets waar je op moet letten of juist wel of niet wil?

Dan weet ik een beetje wat ik mn achterhoofd moet houden bij het opvragen van offertes.
Als je voor een 2,5 kW of 3,5 kW gaat, is een ZSX de meerprijs niet waard (tenzij je het hogere maximale verwarmingsvermogen nodig hebt).
Voor 2x single ZS zonder een al te ingewikkelde installatie; zou moeten kunnen voor max €4k.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:25
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:27:
[...]
bij mij was dat poesje al lang gevlogen bij zn belachelijk verbruik en levensstijl
5000kWh is niet zo gek hoor ... Wij zijn een gezin van 4 en zitten hier ook wel aan. Zeker sinds corona waar thuiswerken de standaard is geworden. We zouden wel veel meer kunnen besparen als we wat actiever het sluipverbruik tegen gaan. Besparen is zeker een onderwerp voor ons maar "enigzins normaal kunnen leven" ook.

Vooralsnog geen probleem voor ons aangezien we 6000kWh zelf opwekken.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Maxwp
renzo4000 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:53:
[...]

5000kWh is niet zo gek hoor ... Wij zijn een gezin van 4 en zitten hier ook wel aan. Zeker sinds corona waar thuiswerken de standaard is geworden. We zouden wel veel meer kunnen besparen als we wat actiever het sluipverbruik tegen gaan. Besparen is zeker een onderwerp voor ons maar "enigzins normaal kunnen leven" ook.

Vooralsnog geen probleem voor ons aangezien we 6000kWh zelf opwekken.
wat is normaal
is luxe normaal nee dat is overbodig

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-01 21:25
GermanPivo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:50:
[...]

Als je voor een 2,5 kW of 3,5 kW gaat, is een ZSX de meerprijs niet waard (tenzij je het hogere maximale verwarmingsvermogen nodig hebt).
Voor 2x single ZS zonder een al te ingewikkelde installatie; zou moeten kunnen voor max €4k.
Thanks voor de snelle reactie. Isolatie is prima op orde en nav eerdere berichtgeving, warmteverliesber. etc, is 3,5 en 2,5 voldoende. Had zelf ook al 4k totaal in gedachten, maar wist niet of dat realistisch zou zijn.
Ik kan de buitenunits op ons dakterras kwijt, maar ook evt aan de muur bij het dakterras, heeft daar nog 1 van de 2 de voorkeur mbt trillingen, geluid, efficientie etc? (vanalles is al voorbij gekomen op het forum :P )
Verder dus vrij standaard installatie, begane grond + 2e verd., wel wat meer leidingwerk dan normaal, maar ook niet de wereld. Wel als vereiste dat de leidingen niet dat standaard wit zijn, wat vind ik dat toch iets vreselijks op een niet witte muur :+

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Tips voor een goed straalkachel?
[
quote]Martin7182 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
[...]

Badkamer kan prima met (vaste!) straalkachel aan de muur. Tenzij je er uren per dag doorbrengt. Slaapkamer zou ik niet verwarmen. Bij kou gewoon een dekentje erbij.
[/quote]

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-01 07:21
Pelox schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:11:
Over 2 weken komen ze hier een Daikin Comfora 3.5 installeren in de keuken. Komt op een centrale muur welke exact 77 cm breed is dus deze binnenunit was de enige optie. Het is de bedoeling dat we deze gaan gebruiken om bij te warmen en om te koelen op hele hete dagen.

Erg benieuwd of en zo ja wat het gaat schelen met het gasverbruik tov de voorgaande jaren.

Totale kosten incl. installatie, extra groep en antracietgrijze kabelgoot 2200,-

We hadden eerst een andere partij die deze combi aanbood voor 4300 euro met installatie in november. 8)7
Gisteren is de airco geïnstalleerd. Past werkelijk precies op het stukje muur wat we in gedachte hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3x4fwl36feEqz428BGn1R4sFqbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llnfM6hivM62u3TUwkyYJ9j0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAstkGyvWooHMtFoeUs5pmMINSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crtUuKPsBjXITE84HH8fTuuv.jpg?f=fotoalbum_large

De goot wilde we eigenlijk bovenlangs het zonnescherm, maar dat lukte helaas niet.. al met al best tevreden over deze oplossing. Vooral praktisch prima, binnen ziet het er goed uit, buiten wat minder, maar het kan er mee door.. even wennen nog aan het beeld. Witte goot op de foto is van de buren. We willen nog wel een ombouw over de buitenunit plaatsen.

Eerste ervaringen zijn bijzonder positief, binnen 20 min zijn de keuken en kamer 2 graden warmer. Verbruik echt zeer minimaal rond de 150 watt ongeveer.

[ Voor 6% gewijzigd door Pelox op 21-09-2022 13:33 ]

Zero.

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:05
Ik ben bij aan het oriënteren waar ik mijn split airco wil kopen en laten installeren en kwam op Airco-Outletcenter. Kent iemand deze club? Prijzen lijken redelijk. De recensies zijn allemaal erg goed, maar dat zegt tegenwoordig niet altijd alles

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:02

In augustus vorig jaar heb ik €3250 betaald voor een multisplit in de slaapkamers, de Mitsubishi SCM 40 ZS-W met 2x Mitsubishi SRK 20 ZS-W.

De 30e komen ze hier in de woonkamer een MHI SRK/SRC 35 ZS-W installeren, inclusief de demontage en het afvoeren van de "oude" airco betaal ik hier €2150 voor.

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-01 13:52
Ik heb toch eens onderzocht waarom de interne temperatuursensor van mijn MHI SRK35ZSW minimaal 2 graden boven de kamertemperatuur zit, ook als de unit niet aan staat.

Wat blijkt; de AirconWithme wifi module is de boosdoener, die genereert warmte in de unit. Ik heb 'm er een kwartiertje naast gehangen en de temperatuur is netjes gezakt tot kamertemperatuur.

Nu eens kijken of ik die module ergens anders kwijt kan, ver weg van de temperatuursensor. Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:29
BeeJee78 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:15:
Ik heb toch eens onderzocht waarom de interne temperatuursensor van mijn MHI SRK35ZSW minimaal 2 graden boven de kamertemperatuur zit, ook als de unit niet aan staat.

Wat blijkt; de AirconWithme wifi module is de boosdoener, die genereert warmte in de unit. Ik heb 'm er een kwartiertje naast gehangen en de temperatuur is netjes gezakt tot kamertemperatuur.

Nu eens kijken of ik die module ergens anders kwijt kan, ver weg van de temperatuursensor. Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee?
Ja, iemand heeft hier een week of 3 geleden over gepost als ik me niet vergis. Even zoeken.... @mr_evil08 Doet zoiets ook met zijn Daikin. Die heeft zijn temperatuursensor verplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 21-09-2022 12:29 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
Pelox schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:00:
[...]

Gisteren is de airco geïnstalleerd. Past werkelijk precies op het stukje muur wat we in gedachte hadden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De goot wilde we eigenlijk boven langs het zonnescherm, maar dat lukte helaas niet.. al met al best tevreden over deze oplossing. Vooral praktisch prima, binnen ziet het er goed uit, buiten wat minder, maar het kan er mee door.. even wennen nog aan het beeld. Witte goot op de foto is van de buren. We willen nog wel een ombouw over de buitenunit plaatsen.

Eerste ervaringen zijn bijzonder positief, binnen 20 min zijn de keuken en kamer 2 graden warmer. Verbruik echt zeer minimaal rond de 150 watt ongeveer.
Die goten vind ik meestal zo in het oogspringend en lelijk, maar in dit geval is het netjes uitgevoerd in een passende kleur. Jammer dat het niet bovenlangs kon, maar het ziet er niet storend uit zo. Netjes.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Pelox
verkeerslicht schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:34:
[...]

Die goten vind ik meestal zo in het oogspringend en lelijk, maar in dit geval is het netjes uitgevoerd in een passende kleur. Jammer dat het niet bovenlangs kon, maar het ziet er niet storend uit zo. Netjes.
Ja bovenlangs had je er bijna niets van gezien.. maar dit was het beste wat nu kon.

Zero.

• Tommie12
  • Laatst online: 16:15
Pelox schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De goot wilde we eigenlijk boven langs het zonnescherm, maar dat lukte helaas niet.. al met al best tevreden over deze oplossing. Vooral praktisch prima, binnen ziet het er goed uit, buiten wat minder, maar het kan er mee door.. even wennen nog aan het beeld. Witte goot op de foto is van de buren. We willen nog wel een ombouw over de buitenunit plaatsen.

Netjes, waar zit de condensafvoer?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MSlayZ
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-08-2025
Ben van plan ook 2 single split units te hangen, nu vraag ik me af wat ik moet kiezen.

Haier Split Airco 5kw €795
Mitsubishi HR50VF 5kw €1.195

Als ik 2 airco's neem van haier dan zit ik toch al 800 euro euro goedkoper dan met 2 airco's van mitsubishi. Of is mitsubishi die meerprijs waard? Zou voor in een woonkamer en een salon zijn waar er altijd wel geluid is. Dus de stilste moet hij ook niet echt zijn.

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Zo maar even bellen met de installateur om de aircoinstallatie te pauzeren. Even wachten wat het definitieve beleid gaat worden want met de huidige plafondmaatregel ga ik mijn airco pas terugverdienen na ongeveer 4 jaar ipv het eerder berekende jaar :-(

Berekening (oude benedenwoning, matige isolatie, geen zonnepanelen)

verbruik pj:
gas: 2000m3
- 80% verwarming = 1600m3
- 20% douche&koken = 400m3
electra: 3200 kwh

Huidige kosten Vattenfall variabel energiecontract:
1m3 = 2,02 // 1khw = 0,43

prijsplafond per 1 jan
m3: € 1,5 max 1200m3
kwh: 0,7 max 2400 kwh

------------------------------
scenarios energiekosten pj per januari

1. scenario CV verwarming

- gas: 1200m3 x €1,5 (plafond) + 800m3 x €2,02 (huidig tarief) = 1800+1616= €3416,- pj
- stroom: 3200 x 0,7 = €2240,- pj

- Totaal: 3416+2240 = €5656 pj

2. scenario airco verwarmen

TRANSITIE AIRCO - 1m3 ~ 8kw
8kwh x 1.600m3 = 12.800 kwh / scop airco 4,6 = 2782 kwh pj
Toch ga ik uit veiligheid rekenen met de vuistregel:
m3 factor 2 naar kwh = 1600m3 x 2= 3200kwh benodigd pj voor airco

toegepast:
- gas: 400m3 x €1,5 = €600,- pj
- stroom regulier: 3200 x 0,7 = €2240,- pj
- stroom airco: 1600m3 > factor 2 naar kwh = 3200kwh // 3200kwh x € 0,7 = €2240 pj

- Totaal: 600 + 2240 + 2240 = €5080,- pj

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:34

Als de binnenunit niet aan staat heb ik geen last, alleen tijdens verwarmen ineens 25 graden waardoor terug gaat in vermogen, bij mijn Daikin reageert hij op de voeler naast de uitblaasklep, er zijn ook modellen die reageren op retour/aanzuig temperatuur, bekijk dat eerst goed.

Ik heb de voeler verplaatst en bevalt goed tot heden, de temperatuur komt exact overeen met de kamer, helaas zat de voeler op de printplaat waar ook IR, Beeper, ledjes op zitten waardoor dat ook mee verhuist is.

Wat je nodig hebt.

- Solderapparaat.
- Krimpkausen.
- Netwerkkabel (100% koper) zelf heb ik cat6 gebruikt maar lager kan ook.
- pvc buis of iets anders om het printplaatje in te doen.

Bij mij loopt de kabel (20 meter lang) achter het gordijn, achter de plint langs waardoor je er niks van ziet.

Edit: @champain Je kan er ook nog mee koelen in de zomer, deze luxe erbij vind ik wel ideaal.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2022 13:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Pelox
Tommie12 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:40:
[...]

Netjes, waar zit de condensafvoer?
Heel subtiel bij de uitvoer naast de deur. Inzoomen op het hoekprofiel, klein rond gaatje met buisje. Je moet er alleen niet onder gaan zitten ;)

Zero.

• verkeerslicht
  • Niet online
MSlayZ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:42:
Ben van plan ook 2 single split units te hangen, nu vraag ik me af wat ik moet kiezen.

Haier Split Airco 5kw €795
Mitsubishi HR50VF 5kw €1.195

Als ik 2 airco's neem van haier dan zit ik toch al 800 euro euro goedkoper dan met 2 airco's van mitsubishi. Of is mitsubishi die meerprijs waard? Zou voor in een woonkamer en een salon zijn waar er altijd wel geluid is. Dus de stilste moet hij ook niet echt zijn.
Is smaakgebonden zou ik zeggen. Natuurlijk betaal je deels ook voor de naam/kwaliteit. Goedkoop blijkt vaak duurkoop. Maar kijk ook eens naar de SCOP van beiden. Dat kan mee gaan wegen op de langere termijn.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
Pelox schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:47:
[...]

Heel subtiel bij de uitvoer naast de deur. Inzoomen op het hoekprofiel, klein rondgaatje met buisje. Je moet er alleen niet onder gaan zitten ;)
ah, das alleen in de zomer. Emmertje eronder en de plantjes mee water geven. Duurzaam hoor :*)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• BeeJee78
mr_evil08 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:46:
[...]

Als de binnenunit niet aan staat heb ik geen last, alleen tijdens verwarmen ineens 25 graden waardoor terug gaat in vermogen, bij mijn Daikin reageert hij op de voeler naast de uitblaasklep, er zijn ook modellen die reageren op retour/aanzuig temperatuur, bekijk dat eerst goed.

Ik heb de voeler verplaatst en bevalt goed tot heden, de temperatuur komt exact overeen met de kamer, helaas zat de voeler op de printplaat waar ook IR, Beeper, ledjes op zitten waardoor dat ook mee verhuist is.

Wat je nodig hebt.

- Solderapparaat.
- Krimpkausen.
- Netwerkkabel (100% koper) zelf heb ik cat6 gebruikt maar lager kan ook.
- pvc buis of iets anders om het printplaatje in te doen.

Bij mij loopt de kabel (20 meter lang) achter het gordijn, achter de plint langs waardoor je er niks van ziet.
Ahhh bedankt voor deze info!
Tijdens verwarmen heb ik idd ook dat ie ineens hele hoge temperaturen aangeeft (gisteravond zelfs 29 terwijl het in de kamer maar 21 was).

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
champain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:45:
Zo maar even bellen met de installateur om de aircoinstallatie te pauzeren. Even wachten wat het definitieve beleid gaat worden want met de huidige plafondmaatregel ga ik mijn airco pas terugverdienen na ongeveer 4 jaar ipv het eerder berekende jaar :-(

Berekening (oude benedenwoning, matige isolatie, geen zonnepanelen)

verbruik pj:
gas: 2000m3
- 80% verwarming = 1600m3
- 20% douche&koken = 400m3
electra: 3200 kwh

Huidige kosten Vattenfall variabel energiecontract:
1m3 = 2,02 // 1khw = 0,43

prijsplafond per 1 jan
m3: € 1,5 max 1200m3
kwh: 0,7 max 2400 kwh

------------------------------
scenarios energiekosten pj per januari

1. scenario CV verwarming

- gas: 1200m3 x €1,5 (plafond) + 800m3 x €2,02 (huidig tarief) = 1800+1616= €3416,- pj
- stroom: 3200 x 0,7 = €2240,- pj

- Totaal: 3416+2240 = €5656 pj

2. scenario airco verwarmen

TRANSITIE AIRCO - 1m3 ~ 8kw
8kwh x 1.600m3 = 12.800 kwh / scop airco 4,6 = 2782 kwh pj
Toch ga ik uit veiligheid rekenen met de vuistregel:
m3 factor 2 naar kwh = 1600m3 x 2= 3200kwh benodigd pj voor airco

toegepast:
- gas: 400m3 x €1,5 = €600,- pj
- stroom regulier: 3200 x 0,7 = €2240,- pj
- stroom airco: 1600m3 > factor 2 naar kwh = 3200kwh // 3200kwh x € 0,7 = €2240 pj

- Totaal: 600 + 2240 + 2240 = €5080,- pj
Je maakt hier de denkfout dat je het hele stroomtarief tegen het plafond van €0,70 kan ontvangen. Dat is niet het geval. Boven plafond zouden we zomaar eens zo rond de €1 kunnen gaan zitten. Heb je al zonnepanelen? Is nu een betere investering dan een airco.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:25
best offtopic dit...

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 21-09-2022 13:22 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 19:27
Ik ben voornemens een klushuis aan te kopen de CV e.d. eruit te slopen en gas af te laten sluiten.
Ik ben benieuwd of ik dan af zou kunnen met alleen airco units om te verwarmen (en koelen) of dat ik iets over het hoofd zie. Ik snap dat er een luchtstroom is wanneer de units aan staan maar hoe storend is dit?
Andere optie zou lucht/water met vloerverwarming zijn maar de kosten om dit te realiseren zijn aanzienlijk hoger.

Het huis en de garage hebben genoeg ruimte op zuid om 25 - 30 zonnepanelen neer te leggen.
Dit zou ik dan willen combineren met een powerwall (2x) om de energie die over is op te kunnen slaan ipv terug te leveren dus qua verbruik maak ik mij niet zoveel zorgen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• champain
Swenn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:14:
[...]Je maakt hier de denkfout dat je het hele stroomtarief tegen het plafond van €0,70 kan ontvangen. Dat is niet het geval. Boven plafond zouden we zomaar eens zo rond de €1 kunnen gaan zitten. Heb je al zonnepanelen? Is nu een betere investering dan een airco.
Ik vond die €0,70 al aan de voorzichtige kant aangezien ik nu €0,43 betaal (variabel Vattenfall). In jan zal Vattenfall wel weer flink omhoog gaan maar in mijn overweging gok ik dat deze verhoging niet boven de €0,70 uitkomt. Dat plafond van €1,00 heb ik eigenlijk nog helemaal geen rekening mee gehouden. Zou het....?

Zonnepanelen gaat helaas niet ;( anders zou dat idd het eerste zijn geweest.

• Maxwp
verkeerslicht schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:34:
[...]

het is dat die zonnescherm er zit anders was het net zo goed opgevallen

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-01 11:43
Uberprutser schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:35:
Ik ben voornemens een klushuis aan te kopen de CV e.d. eruit te slopen en gas af te laten sluiten.
Ik ben benieuwd of ik dan af zou kunnen met alleen airco units om te verwarmen (en koelen) of dat ik iets over het hoofd zie. Ik snap dat er een luchtstroom is wanneer de units aan staan maar hoe storend is dit?
Andere optie zou lucht/water met vloerverwarming zijn maar de kosten om dit te realiseren zijn aanzienlijk hoger.

Het huis en de garage hebben genoeg ruimte op zuid om 25 - 30 zonnepanelen neer te leggen.
Dit zou ik dan willen combineren met een powerwall (2x) om de energie die over is op te kunnen slaan ipv terug te leveren dus qua verbruik maak ik mij niet zoveel zorgen.
Die powerwall zou ik nog maar eens over denken. In de winter wek je nauwelijks op (ik met 36x310 panelen in december/januari tussen de 200 a 300 kWh). verbruik is enorm hoog, dus er valt niets op te slaan. In de zomer zo'n 70 kWh per dag, weinig verbruik, dus je powerwall zit eigenlijk altijd vol. in het tussenseizoen valt er misschien iets te halen, maar dat is pas nadat het salderen wegvalt.

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
champain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:37:
[...]

Ik vond die €0,70 al aan de voorzichtige kant aangezien ik nu €0,43 betaal (variabel Vattenfall). In jan zal Vattenfall wel weer flink omhoog gaan maar in mijn overweging gok ik dat deze verhoging niet boven de €0,70 uitkomt. Dat plafond van €1,00 heb ik eigenlijk nog helemaal geen rekening mee gehouden. Zou het....?

Zonnepanelen gaat helaas niet ;( anders zou dat idd het eerste zijn geweest.
Je rekent voor de stroom idd die €0,7. Dat zou anders kunnen zijn. Maar in je berekening hou je wel vast aan de gas prijs die je nu betaalt van €2,02 in januari. Is dat een zeker getal? Die zou dan toch ook zo maar €4 per m3 kunnen zijn? En dan is overstappen op airco misschien wel handig?

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-01 21:28
Uberprutser schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:35:

Ik mis je verhaal je ssw of heb je die erbuiten gelaten omdat het een andere thema topic is ?(wpb)
Dit is puur ter info lees graag ideeën van tweakers.

AnimeAdicted

• champain
Jorrit79 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:08:
[...]Je rekent voor de stroom idd die €0,7. Dat zou anders kunnen zijn. Maar in je berekening hou je wel vast aan de gas prijs die je nu betaalt van €2,02 in januari. Is dat een zeker getal? Die zou dan toch ook zo maar €4 per m3 kunnen zijn? En dan is overstappen op airco misschien wel handig?
Klopt en dat is idd de grote onzekere (en de grote klapper in een huis waar er 2K kuub wordt gestookt pj). Wellicht idd beter om even de percentuele verhogingen van Vattenfall er op na te slaan en deze meenemen in de calculatie voor de schatting vd nieuwe tarieven welke ik voor m3 en kwh meeneen in de berekening.

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-01 23:43
Vorige week is hier ook een lucht-lucht warmtepomp geïnstalleerd (Daikin Perfera 3,5kW). Nu willen we de buitenunit die aan de muur hangt graag voorzien van een aluminium omkasting (bijv. van Elovar). Is het voldoende als deze omkasting "passend" is en om de unit heen zit zonder deze ergens te raken of is er een minimale afstand nodig tussen de buitenunit en omkasting? Ik kan dat helaas niet zo 1-2-3 vinden.

• loewie1984
  • Laatst online: 14:19
Speedfightserv schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:08:
[...]

Bij een 5kw is het met verwarmen zeker de moeite waard om een X te nemen.
Die kan namelijk net zo ver terug moduleren als een 3,5kw bij verwarmen (naar 0,8kw)

zie ook mijn post een tijdje terug: Speedfightserv in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Ok, dank. De vraag is daarnaast of het de 700 eu meerprijs voor de unit rechtvaardigt. Daar ben ik zelf nog niet over uit. Als het verschil bij terug moduleren om 0.5 kw is heb ik volgens mijn berekeningen pas na 1400 gebruiksuren er profijt van. Dat zijn 58 dagen non stop in bedrijf zijn.

discogs

• Speedfightserv
loewie1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:49:
[...]

Ok, dank. De vraag is daarnaast of het de 700 eu meerprijs voor de unit rechtvaardigt. Daar ben ik zelf nog niet over uit. Als het verschil bij terug moduleren om 0.5 kw is heb ik volgens mijn berekeningen pas na 1400 gebruiksuren er profijt van. Dat zijn 58 dagen non stop in bedrijf zijn.
Ik dacht te lezen dat het verschil 300 euro was, 700 is wel veel verschil.

Maar is een 5kw niet te veel voor de ruimte? Is die berekening wel goed gedaan en kan je het niet met een 3,5 af?

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:29
Allen, allereerst bedankt voor dit mooie topic ;) , al veel informatie hier uit ontrokken.

Ik heb zelf op het moment op de 1e verdieping een FTXC / Sensira 3.5kW hangen, deze bevalt prima. Nu ben ik aan het denken om onder in de woonkamer ook een Sensira Airco op te hangen met als doel deze met name te gebruiken om te verwarmen. Bij extreme kou (-5° etc.) zal ik waarschijnlijk de CV ketel nog gebruiken/nodig hebben.

Wat data:
- Hoekwoning uit 1959
- Alleen radiatoren geen vloerverwarming
- Spouwmuur geisoleerd met EPS parels
- Zolder (nog) niet geisoleerd
- ~1000m3 gas per jaar
- Woonkamer ~70m3
- Keuken (bereikbaar middels deur vanuit woonkamer) ~24m3
- Eventueel toekomstige verbouwing:
-- Keuken muur naar woonkamer verwijderen
-- Aanbouw woonkamer ~32m3 (wel of geen vloerverwarming nog te bepalen?)

Op het moment lijkt me een 3.5kW voor de woonkamer, en wat warmte richting keuken (70m3+24m3), meer als voldoende. Echter met het oog op de toekomst (aanbouw: 70+24+32=126m3) was ik aan het denken om een 5kW op te hangen. Nu zie ik hier echter twee nadelen (zoals vaker besproken in dit topic):
- Pendelen
-- Zover ik heb gelezen in dit topic heeft dit te maken met het minimale vermogen van de Airco, volgens Daikin is dit 1.3kW voor de 3.5kW en 1.36kW voor de 5kW. Dus in mijn ogen zal de kans op pendelen praktisch hetzelfde zijn. Klopt mijn beredenering?
- Geluid
-- Buiten het pendelgedrag zie ik dat het dBa niveau ~8dB hoger is bij de 5kW bij de verschillende standen. Aangezien 3dBa een verdubbeling van het volume betekend, maakt dit de 5kW ongeveer een factor 5 luidruchtiger bij silent operation?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw4RaOqfrHbTze013sbWBn01RH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n35MB13Ri1DNUJpykIUTijD7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ep5_L6p4zeWnP-r748FOtHRjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFtr9WTjLgRPh2exnspGnYTx.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de info ;)

• loewie1984
Speedfightserv schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:53:
[...]

Ik dacht te lezen dat het verschil 300 euro was, 700 is wel veel verschil.

Maar is een 5kw niet te veel voor de ruimte? Is die berekening wel goed gedaan en kan je het niet met een 3,5 af?
M’n benedenverdieping is 70m2, plafondhoogte is 2.6 meter daarmee kom ik op 180m3. Het is een nieuwbouw huis met een isolatie waarde van 0.4 (dacht ik) dan mag ik met 30 watt per m3 rekenen.

Kom ik op 5.5kw.
Ik zou ook nog 2x 3.5 kunnen hangen maar dan moet voor het leiding werk de oprit open en dat had ik liever niet gehad.

discogs

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:15
rwijnhov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:00:
Tips voor een goed straalkachel?
[
quote]Martin7182 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
[...]

[/quote]
Een spiegel met infrarood is ook wel aangenaam vind ik.

• Speedfightserv
loewie1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
[...]

M’n benedenverdieping is 70m2, plafondhoogte is 2.6 meter daarmee kom ik op 180m3. Het is een nieuwbouw huis met een isolatie waarde van 0.4 (dacht ik) dan mag ik met 30 watt per m3 rekenen.

Kom ik op 5.5kw.
Ik zou ook nog 2x 3.5 kunnen hangen maar dan moet voor het leiding werk de oprit open en dat had ik liever niet gehad.
Nieuwbouw, dan kan je echt wel af met een 3,5kw. de MHI kan verwarmen tot 4,8kw als ik me niet vergis.

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01 12:56

Bjk

Ik heb een aanbieding ontvangen van een lokale adviseur. Zij adviseren mij 2x een LG PC18SQ 5kW. Doel is primair het verwarmen van de woonkamer, daarnaast bij winters weer of hete zomers het verwarmen/koelen van boven verdieping.

Het advies om beneden in woonkamer de 5.0kW te gebruiken kan ik indenken aangezien het om een vrij grote ruimte gaat. Boven wordt er geadviseerd om de unit boven het trapgat op bovenste verdieping (zolder) aan te brengen. Ik vraag mij af of 5kW voor de boven/zolder verdieping niet teveel is. Hoe zien jullie dit?

Situatieschets (groene blok is airco unit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATPTvpcKS0l7yKiOyhVdAIAAUUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p8djq1jXQoO8P4YUSy6UyOQz.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Bjk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:07:
Ik heb een aanbieding ontvangen van een lokale adviseur. Zij adviseren mij 2x een LG PC18SQ 5kW. Doel is primair het verwarmen van de woonkamer, daarnaast bij winters weer of hete zomers het verwarmen/koelen van boven verdieping.

Het advies om beneden in woonkamer de 5.0kW te gebruiken kan ik indenken aangezien het om een vrij grote ruimte gaat. Boven wordt er geadviseerd om de unit boven het trapgat op bovenste verdieping (zolder) aan te brengen. Ik vraag mij af of 5kW voor de boven/zolder verdieping niet teveel is. Hoe zien jullie dit?

[Afbeelding]
Ja waarschijnlijk wel, maar zoals zovelen heb je waarschijnlijk de TS niet gelezen en kan je dit berekenen. En als hij op een multi komt bij LG ga je ook niet blij worden. Zoekfunctie multi LG en alle info is voorhanden.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Ik ben een beetje van het padje af...

Ik zie hier regelmatig de SRK ZS of ZSX voorbij komen, maar op de MHI site (Alklima, grote MHI speler??)
zie ik hele andere codes: 8)7

WSH-HR25i WSH-AP25wi WSH-LN25i WSH-EFM25wi

Zijn dit nu oudere modellen? of is de SRK de oudere serie?

Wie helpt mij weer op het padje te komen door mijn verwarring weg te nemen? _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• BlazeMuis
  • Laatst online: 14:02
Hansieo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:33:
Ik ben een beetje van het padje af...

Ik zie hier regelmatig de SRK ZS of ZSX voorbij komen, maar op de MHI site (Alklima, grote MHI speler??)
zie ik hele andere codes: 8)7

WSH-HR25i WSH-AP25wi WSH-LN25i WSH-EFM25wi

Zijn dit nu oudere modellen? of is de SRK de oudere serie?

Wie helpt mij weer op het padje te komen door mijn verwarring weg te nemen? _/-\o_
Die modellen zijn van Mitsubishi Electric. De SRK/SRC enzovoorts zijn van Mitsubishi Heavy Industries.

• Hansieo
  • Nu online
BlazeMuis schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:44:
[...]

Die modellen zijn van Mitsubishi Electric. De SRK/SRC enzovoorts zijn van Mitsubishi Heavy Industries.
dank voor de input. _/-\o_

Is dat niet één tent? zijn dit wezenlijk andere specs?
Is de een duurzamer dan de ander? (lees betere kwaliteit?)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• MotorBeast
dit is niet aan jou

[ Voor 126% gewijzigd door teacher op 22-09-2022 16:21 ]

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:14
Scrtz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:25:
[...]

Dus setpoint 20, blaasstand auto en dan regelt de airco eigenlijk de rest?

Zijn er nog mensen die boven wel nog badkamer/slaapkamer verwarmen of daar nog eventueel wat handige tips voor hebben? Zou het eigenlijk in de ochtend wel wat warmer willen hebben (vooral de badkamer)
Elektrische radiator i.c.m. elektrische vloerverwarming. Beide met schema ingesteld voor de momenten dat je 's ochtends en 's avonds in de badkamer bent. Werkt prima.

• Luminatus
  • Laatst online: 16:38

Ik had precies hetzelfde.
Als je de kap eraf haalt zie je onderaan een piepschuimen rand. Daarin zit precies voldoende ruimte om de module in het midden te plaatsen ook al lijkt het alsof dit niet zou passen.
Ik heb hem zelf even met dubbelzijdig tape aan het piepschuim bevestigd zodat ik de kap er gemakkelijk tegenaan kon drukken.
Nog steeds zit er wel iets een afwijking in maar nu nog maar ongeveer een halve graad tot een graad.

[ Voor 5% gewijzigd door Luminatus op 21-09-2022 17:55 ]

• MotorBeast
Wat wij gisteren al massaal doorrekende is nu zelfs landelijk nieuws:

Warmtepomp uitzetten

De directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, noemt dat "een onbegrijpelijke keuze". De 'plafondprijs' voor gas is 1,50 euro voor een kuub en dat is volgens haar lager dan toen de oorlog in Oekraïne begon. Voor elektra is de vastgestelde prijs met 0,70 euro voor een kilowattuur juist hoger dan begin dit jaar.

"Consumenten die fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld een warmtepomp zijn de dupe", zegt Molenaar. 'Voor hen is het straks goedkoper om de warmtepomp uit te zetten en weer op gas te stoken. Dat is niet uit te leggen."

https://nos.nl/artikel/24...-bij-prijsplafond-energie

Onbegrijpelijk met D66 minister met een zogenaamde groene ambitie.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:19:
De goot mag waterpas als daarin je afvoer maar afschot heeft. Of je dat lukt op lange lengtes? De installateur zal dat toch wel weten?
Natuurlijk, maar ik overweeg om het zelf te installeren en IBS te laten doen natuurlijk.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Op de levertijd. Die ZSX 3.5 is bijv heel slecht leverbaar als het die witte betreft.
Trouwens de ZSX-WF modellen komen er ook al aan. Zelfde dan maar dan met wifi erin.

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-01 20:21
RadioX schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:56:
Allen, allereerst bedankt voor dit mooie topic ;) , al veel informatie hier uit ontrokken.

Ik heb zelf op het moment op de 1e verdieping een FTXC / Sensira 3.5kW hangen, deze bevalt prima. Nu ben ik aan het denken om onder in de woonkamer ook een Sensira Airco op te hangen met als doel deze met name te gebruiken om te verwarmen. Bij extreme kou (-5° etc.) zal ik waarschijnlijk de CV ketel nog gebruiken/nodig

Wat data:
- Hoekwoning uit 1959
- ~1000m3 gas per jaar
- Woonkamer ~70m3

Op het moment lijkt me een 3.5kW voor de woonkamer, en wat warmte richting keuken (70m3+24m3), meer als voldoende. Echter met het oog op de toekomst (aanbouw: 70+24+32=126m3) was ik aan het denken om een 5kW op te hangen. Nu zie ik hier echter twee nadelen (zoals vaker besproken in dit topic):
- Pendelen
-- Zover ik heb gelezen in dit topic heeft dit te maken met het minimale vermogen van de Airco, volgens Daikin is dit 1.3kW voor de 3.5kW en 1.36kW voor de 5kW. Dus in mijn ogen zal de kans op pendelen praktisch hetzelfde zijn. Klopt mijn beredenering?
- Geluid
-- Buiten het pendelgedrag zie ik dat het dBa niveau ~8dB hoger is bij de 5kW bij de verschillende standen. Aangezien 3dBa een verdubbeling van het volume betekend, maakt dit de 5kW ongeveer een factor 5 luidruchtiger bij silent operation?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Geluidverschil is echt wel fors, en niet fijn voor een woonkamer denk ik. Je kan ook kijken naar een van de 4.2 kW types van Daikin, die zijn een stuk stiller dan de 5 en kunnen bijna even hoog verwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door marcovandam op 22-09-2022 08:25 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
marcovandam schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:50:
[...]

Geluidverschil is echt wel fors, en niet fijn voor een woonkamer denk ik. Je kan ook kijken naar een van de 4.2 kW types van Daikin, die zijn ee stuk stiller dan de 5 en kunnen bijna even hoog verwarmen.
In een woonkamer van een dergelijk formaat is een 5kw te luid… ik heb een 5 en een 3,5 hangen. Verschil is inderdaad groot in geluid.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:28:
Wat wij gisteren al massaal doorrekende is nu zelfs landelijk nieuws:

Warmtepomp uitzetten

De directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, noemt dat "een onbegrijpelijke keuze". De 'plafondprijs' voor gas is 1,50 euro voor een kuub en dat is volgens haar lager dan toen de oorlog in Oekraïne begon. Voor elektra is de vastgestelde prijs met 0,70 euro voor een kilowattuur juist hoger dan begin dit jaar.

"Consumenten die fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld een warmtepomp zijn de dupe", zegt Molenaar. 'Voor hen is het straks goedkoper om de warmtepomp uit te zetten en weer op gas te stoken. Dat is niet uit te leggen."

https://nos.nl/artikel/24...-bij-prijsplafond-energie

Onbegrijpelijk met D66 minister met een zogenaamde groene ambitie.
Indien de radiatoren hiervoor nog geschikt zijn en de cv ketel hebben laten hangen dan is dat wellicht een oplossing, al zullen de meesten hun gas hebben laten afsluiten en de ketel op de schroothoop gegooid tenzij hybride dus dat is weer een nieuwe uitdaging….ook financieel.
Vwb LL hebben de meeste hier nog een cv als back up geloof ik.
Persoonlijk heb ik nog een vast contract twee jaar met “bijna gratis” energie dus zal er weinig van merken buiten de kortingen van afgelopen jaar maar is wel echt zuur voor velen en benieuwd wat het uiteindelijke plan word.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• sjurres
  • Laatst online: 10-01 10:39
RadioX schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:56:

Ik heb zelf op het moment op de 1e verdieping een FTXC / Sensira 3.5kW hangen, deze bevalt prima. Nu ben ik aan het denken om onder in de woonkamer ook een Sensira Airco op te hangen met als doel deze met name te gebruiken om te verwarmen. Bij extreme kou (-5° etc.) zal ik waarschijnlijk de CV ketel nog gebruiken/nodig hebben.

Wat data:
- Hoekwoning uit 1959
- ~1000m3 gas per jaar
- Woonkamer ~70m3

- Pendelen
- Geluid

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb een Sensira 5 hangen, ik ga de volgende airco voor de Sensira 3,5 in de hoop dat ie stiller is.

Ik zou even die link in de topic start invullen, kijken hoeveel je nodig hebt, als je het met 3,5 red, dat lekker doen.

• BeeJee78
Luminatus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:49:
[...]

Ik had precies hetzelfde.
Als je de kap eraf haalt zie je onderaan een piepschuimen rand. Daarin zit precies voldoende ruimte om de module in het midden te plaatsen ook al lijkt het alsof dit niet zou passen.
Ik heb hem zelf even met dubbelzijdig tape aan het piepschuim bevestigd zodat ik de kap er gemakkelijk tegenaan kon drukken.
Nog steeds zit er wel iets een afwijking in maar nu nog maar ongeveer een halve graad tot een graad.
Top, daar heb ik wat aan. Thx voor de tip!

En schiet de temperatuur bij jou ook zo hard omhoog als je ‘m aanzet? Denk dat dat wel een issue zal blijven als de WiFi module verplaatst is?

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:58:
[...]

Persoonlijk heb ik nog een vast contract twee jaar met “bijna gratis” energie dus zal er weinig van merken.
Idem. Had al 15 jaar lang jaarcontracten (jaarlijks overstappen) maar zag de bui al hangen 1 jaar geleden. Overigens ook de reden dat ik afgelopen jaar het restant isolatie heb aangepakt. Maar L/W staat hier nu toch even op hold.

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Bjk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:07:

[Afbeelding]
Je woning is niet heel anders dan de mijne, los van misschien de grote raampartij in je woonkamer. Hoe dan ook denk ik dat 5kw nog steeds veel te veel is. Ik doe het hier makkelijk met 3,5kw, en installateurs die overbemeten units willen slijten komt hier regelmatig voorbij.

Verder is zowel het vermogen en de locatie van je zolder unit niet heel handig. Voor verwarmen; warmte stijgt op, dus je krijgt een heerlijk warme zolder, maar je kamers help je er weinig mee. Deuren moeten ook open staan, schiet allemaal niet op. Daarbij moet je je afvragen hoeveel behoefte je hebt om je 1e verdieping te verwarmen. Als je slaapt heb je doorgaans de verwarming niet aan, en als er iemand op die kamers werkt gaat die unit op die plek het niet comfortabel genoeg krijgen.

Voor koelen in de zomer soortgelijk verhaal. Op de echt hete zomerdagen heb je de airco 's nachts draaien om de slaapkamer koel te houden (vooraf koelen heeft geen zin, warmte zit in je muren). Om 3 slaapkamers te koelen in echt warme nachten zal die unit, op die plek, te veel herrie maken om comfortabel in te slapen. En wederom; iedereen moet z'n deur open hebben staan anders kom je nergens.

Dus 5kw op je zolder is leuk bedacht, maar compleet onpraktisch. Je bent beter af met een individuele 1,5kw of 2kw op iedere slaapkamer, waar mogelijk. Op je zolder zou ik het zeker niet aanraden om de ondergelegen verdieping te koelen.

• loewie1984
Nog even over die steun van de overheid, als je al niet met 70 cent per kwh in de nek wordt gemept, doen ze dat met het vastgestelde gemiddelde aantal kwh per huishouden. En ik heb nergens iets gehoord over of voor mensen die al compleet gasloos zijn. 25xx kwh daar zit je natuurlijk zo aan als je elektrisch verwarmd..

Daarnaast betaal ik tot aan maart 2023 via Budget Energie 1.3 eu per m3 en .41 cent per kwh hoog en .36 cent laag, dus het gaat ons niets brengen..

discogs

• Tommie12
  • Laatst online: 16:15
Het gaat hier regelmatig over pendelen.
Even mijn ervaring van de laatste dagen in mijn thuiskantoortje. Dat is de koudste kamer van het huis (isolatie en luchtdichtheid wordt nog aangepakt. ).

Deze week waren er een paar koude nachten en in de kamer was het ‘s ochtends 16-17 graden, dus dan maar de airco aangezet.
In de kamer staat een Daikin Classic van 2,5 kW. (Buitenunit van 9kW).

Dus ik verwachtte wel gependel omdat de buitenunit toch niet echt laag kan. Maar… hoe veel gependel dus. En had ik dat kunnen vermijden met aparte units?

Verbruik tussen 8h en 18h is 1,5 kWh. Dus gemiddeld amper 150W. Ingestelde temperatuur: 19 garden.

Maar eerlijk, het stoort me echt niet. Om de zo veel tijd gaat de unit zachtjes blazen, en dan stijgt de gemeten temp van 19 naar 21 graden, en dat gaat behoorlijk snel.

En nu hopelijk nog even wachten tot de airco ook de woonkamer en de keuken mag gaan verwarmen, dat is momenteel nog niet nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• GermanPivo
Tommie12 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:01:
Het gaat hier regelmatig over pendelen.
Even mijn ervaring van de laatste dagen in mijn thuiskantoortje. Dat is de koudste kamer van het huis (isolatie en luchtdichtheid wordt nog aangepakt. ).

Deze week waren er een paar koude nachten en in de kamer was het ‘s ochtends 16-17 graden, dus dan maar de airco aangezet.
In de kamer staat een Daikin Classic van 2,5 kW. (Buitenunit van 9kW).

Dus ik verwachtte wel gependel omdat de buitenunit toch niet echt laag kan. Maar… hoe veel gependel dus. En had ik dat kunnen vermijden met aparte units?

Verbruik tussen 8h en 18h is 1,5 kWh. Dus gemiddeld amper 150W. Ingestelde temperatuur: 19 garden.

Maar eerlijk, het stoort me echt niet. Om de zo veel tijd gaat de unit zachtjes blazen, en dan stijgt de gemeten temp van 19 naar 21 graden, en dat gaat behoorlijk snel.

En nu hopelijk nog even wachten tot de airco ook de woonkamer en de keuken mag gaan verwarmen, dat is momenteel nog niet nodig.
In de tussenseizoenen kan je het niet vermijden, ook niet met allemaal single splits. Alleen je hebt er dan minder snel ‘last’ van door het lagere minimale vermogen.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:43
Pendelen is niet echt een issue als je niet 2x zo groot koop of persé 24/7 wilt verwarmen. Ik heb vandaag 2.8 kWh verstookt in 8 uur, met een opgenomen vermogen van 250-500W na de eerste opstart piek. Maar als je dat 2800 Wh uitsmeer over 24 uur krijg je 110W => hallo pendelen.

Het is nog niet echt koud maar ik wil de temperatuur hier geleidelijk laten zakken van 23 gemiddeld afgelopen maand naar 20/21. Met 14+ graden buiten en minimum load is de COP lekker hoog.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:07:
[...]

dank voor de input. _/-\o_

Is dat niet één tent? zijn dit wezenlijk andere specs?
Is de een duurzamer dan de ander? (lees betere kwaliteit?)
De specs zweven allemaal rond elkaar heen, de één die net een nieuwer model heeft, loopt misschien een paar tiende voor. Meer verschil is er niet.
ME en MHI zijn wel twee totaal afzonderlijk van elkaar opererende bedrijven. Ze delen niets met elkaar, als alleen het moederbedrijf.
Kwaliteit is bij beide dik in orde.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Maxwp
Servee schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:42:
[...]

Daikin garantie;
Registratie gaat op basis van serienummers, en dus wellicht dat buitenlandse bestellingen hier dus worden uitgesloten. In mijn geval werd toen de installateur meteen herkend door het systeem.

Door uw installatie in Stand By Me te registreren, ontvangt u een uitbreiding op de standaardgarantie op onderdelen tot 5 jaar na inbedrijfstelling. Daarnaast is er de mogelijkheid via uw installateur de garantie op onderdelen tegen betaling uit te breiden naar 10 jaar.
ok maar met 1 van de serie nummers ging het wel goed en de andere 2 niet.
terwijl die wie wel lukte en 1 andere gelijk zijn aan elkaar allemaal daikin n.v. en 1 is van oost europa blijkbaar di eheeft ook een erg afwijkende serial nummer tegenover de andere 2

• RoyTrax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
sjurres schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:05:
[...]

Ik heb een Sensira 5 hangen, ik ga de volgende airco voor de Sensira 3,5 in de hoop dat ie stiller is.

Ik zou even die link in de topic start invullen, kijken hoeveel je nodig hebt, als je het met 3,5 red, dat lekker doen.
Sensira’s blijven herriebakken, welk vermogen je ook pakt. Het is gewoon de budget reeks van Daikin, het enige wat fatsoenlijk is dat is een Comfora of hoger, alleen voor de inkoopprijs van 2x Comfora 3,5 kun je ook 3x MHI SRK 3,5 kopen. Doen er kwalitatief zeker niet voor onder.

• RoyTrax
loewie1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
[...]

Kom ik op 5.5kw.
Aantal watt per m3 is alleen maar een stelregel, welke eigenlijk nergens op gebaseerd is. Met gezond verstand kom je vaak tot een veel beter resultaat.

Hier een vrijstaand huis van 2019, gebouwd volgens eisen van 2017. Als het boven de 0 graden is hebben wij tussen de 10 en 15 watt per m2 (dus niet per m3) nodig om alles op 20 tot 22 graden te houden.

Wil hiermee niet zeggen dat je uit moet gaan van bovenstaande, is alleen een voorbeeldje om aan te geven dat zo’n berekening hier een factor 5 te hoog zou zitten, uiteraard afhankelijk van welke buitentemperatuur je uit gaat.

• RoyTrax
Speedfightserv schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:00:
[...]

Nieuwbouw, dan kan je echt wel af met een 3,5kw. de MHI kan verwarmen tot 4,8kw als ik me niet vergis.
Altijd naar nominaal vermogen kijken, niet naar maximaal. Opgaaf van nominaal vermogen bij MHI is 6°C WB (natteboltemperatuur) buiten, en 20°C DB (drogeboltemperatuur) binnen. Onder die condities met inachtneming van het onderstaande is het 4,0kWh oftewel het nominaal vermogen.
Als het buiten 20°C WB is dan kan hij wel 5kW leveren, heb je ze dan nodig? Nee.
Bij -5°C WB is er maar 2,91kW beschikbaar.

Zo uit het databoek geplukt:

These data show average statuses.
Depending on the system control, there may be ranges where is not conducted continuously.
These data show the case where the operation frequency of a compressor is fixed.

Capacities are based on the following conditions. Corresponding refrigerant piping length :5m
Level difference of Zero.

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Om een idee te geven wat pendelen doet: met een grote multi ziet het er kwa stroomverbruik ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRlA3WI3z6v8rkoh4DKSYs6T-EU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKlCaDjRBugvfoAu88zVuB0N.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is een Daikin 4MXM68 met 4 binnen-units (4,2/2,5/2,0/2,0) die allemaal aan staan.

Straks rond het vriespunt heeft de 4MXM68 nog steeds voldoende capaciteit, maar bij hogere buitentemperaturen ontkom je niet aan pendelen. Niet met een single-split en al helemaal niet met een multi.

• Maxwp
RoyTrax schreef op donderdag 22 september 2022 @ 02:47:
[...]

Sensira’s blijven herriebakken, welk vermogen je ook pakt. Het is gewoon de budget reeks van Daikin, het enige wat fatsoenlijk is dat is een Comfora of hoger, alleen voor de inkoopprijs van 2x Comfora 3,5 kun je ook 3x MHI SRK 3,5 kopen. Doen er kwalitatief zeker niet voor onder.
vind persoonlijk zelfs de perfera die ik heb niet echt stil
op stand 1 van de fan maakt hij meer lawaai dan mijn inmiddels 12 jaar oude thosiba airco op stand 1.

• Hansieo
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 22-09-2022 16:26 ]

• Hansieo
  • Nu online
Oxellaar schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:11:
[...]

De specs zweven allemaal rond elkaar heen, de één die net een nieuwer model heeft, loopt misschien een paar tiende voor. Meer verschil is er niet.
ME en MHI zijn wel twee totaal afzonderlijk van elkaar opererende bedrijven. Ze delen niets met elkaar, als alleen het moederbedrijf.
Kwaliteit is bij beide dik in orde.
Dank voor de input _/-\o_ ik ga beide nu afzonderlijk behandelen/ onderzoeken

• Yellos
Zojuist weer even zitten rekenen:

Mijn stroomverbruik afgelopen jaar was net geen 5000 kwh. Daar valt dalijk 1850 van weg omdat ik met airco ga verwarmen in plaats van elektrische kacheltjes. De zonnenpanelen leveren nog eens 1700kwh op.

5000 - 1850 - 1700 = 1450kwh jaarverbruik

Dus ik blijf inclusief elektrisch verwarmen mooi onder het energieplafond dankzij de airco.
Ondanks de nieuwe maatregelen blijft het dus toch een goeie investering _/-\o_

En minder dan 300m3 gas voor koken en SWW.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
GermanPivo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:04:
[...]

In de tussenseizoenen kan je het niet vermijden, ook niet met allemaal single splits. Alleen je hebt er dan minder snel ‘last’ van door het lagere minimale vermogen.
M.b.t. tot "last" van pendelen, is het ook niet zo dat verschillende merken en of het een single of multi-split betreft invloed heeft op hoe het pendelgedrag zich manifesteert? En zelfs de werkingsmodus (koelen/verwarmen/drogen) voor een ander pendelgedrag van de binnenunit kan zorgen?

Ik bedoel dus niet waarom pendelen optreedt, maar puur hoe het zich uit wanneer het optreed.

Ik meen eens gehoord te hebben dat wanneer pendelen optreed bij merk "X" de binnenunit tijdelijk stopt met verwarmen/koelen en automatisch ook de ventilator van de binnenunit uitschakelt, terwijl bij merk "Y" enkel gestopt wordt met koelen/verwarmen, maar de ventilator door blijft draaien.

Indien dat klopt, bedoeld men met "last van pendelen" dan schommelingen in temperatuur? Of bedoeld men dat het storend is wanneer men de ventilator van de binnenunit telkens hoort aan- en uitspringen? Of iets anders?

Indien mijn aanname klopt, dan kan dat betekenen dat iedereen een compleet andere voorstelling en ervaring heeft wanneer men spreekt over "last van pendelen" (comfort vs. mechanische werking).

Iemand een idee of mijn aanname klopt?
En indien ja, bestaat er ergens een overzicht op welke wijze pendelgedrag zich manifesteert binnen de verschillende merken en werkingsmodi, single of multi-split?

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 22-09-2022 09:49 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• verkeerslicht
  • Niet online
ThaBEN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:37:
[...]

M.b.t. tot "last" van pendelen, is het ook niet zo dat verschillende merken en of het een single of multi-split betreft invloed heeft op hoe het pendelgedrag zich manifesteert? En zelfs de werkingsmodus (koelen/verwarmen/drogen) voor een ander pendelgedrag van de binnenunit kan zorgen?

Ik bedoel dus niet waarom pendelen optreedt, maar puur hoe het zich uit wanneer het optreed.

Ik meen eens gehoord te hebben dat wanneer pendelen optreed bij merk "X" de binnenunit tijdelijk stopt met verwarmen/koelen en automatisch ook de ventilator van de binnenunit uitschakelt, terwijl bij merk "Y" enkel gestopt wordt met koelen/verwarmen, maar de ventilator door blijft draaien.

Indien dat klopt, bedoeld men met "last van pendelen" dan schommelingen in temperatuur? Of bedoeld men dat het storend is wanneer men de ventilator van de binnenunit telkens hoort aan- en uitspringen? Of iets anders?

Indien mijn aanname klopt, dan kan dat betekenen dat iedereen een compleet andere voorstelling en ervaring heeft wanneer men spreekt over "last van pendelen" (comfort vs. mechanische werking).

Iemand een idee of mijn aanname klopt?
En indien ja, bestaat er ergens een overzicht op welke wijze pendelgedrag zich manifesteert binnen de verschillende merken en werkingsmodi, single of multi-split?
Niet geheel een antwoord op je vraag (ik heb nog geen ervaring met airco verwarming), maar het heeft wel overlap:
Wij hadden ooit een kickspace in de keuken (dat is een radiator onder een keukenblok, met een temperatuurgeschakelde ventilator). Op het moment dat de CV afsloeg bleef dat ding altijd tot een bepaalde temperatuur doorblazen. Je voelde dan kort voordat de ventilator afsloeg, een koude luchtstroom hier vanaf komen en dat was niet aangenaam. Daarnaast was het geluid van de ventilator (dan op, dan af) ook storend. (Op een gegeven moment maar een gloeilamp in serie gezet met de ventilator, zodat hij wat minder hard blies en met minder geluid.)

Ik kan me voorstellen dat dit fenomeen vergelijkbaar is met het pendelen van een airco. Met dat in het achterhoofd is het mij er veel aan gelegen om dit te voorkomen (al is 100% voorkomen hierin denk ik niet mogelijk).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-01 23:06
Over pendelen:
Is het niet zo, dat pendelen optreedt als een warmtebron z'n vermogen niet kwijt kan, daardoor moet uitschakelen en omdat het gevraagde setpoint nog niet is bereikt, meteen weer begint met verwarmen? ( Zie het als een "fout") .is ook niet goed voor de verwarmingsunit, ongeacht of dit een airco, lw, of cv is.

Wat ik hier vaak zie langskomen als pendelen, is volgens mij gewoon aan/uit gedrag, omdat het ingestelde setpoint is bereikt. Natuurlijk zal de unit weer "aan" gaan als de temperatuur te ver is gedaald.

Natuurlijk is een lekker lange run gewenst, maar dat kan alleen als het wat kouder is. Maar ik denk dat "aan/uit" niet zo slecht is als echt "pendelen" dat laatste is meer een pathologisch iets.

• GermanPivo
Knijper1962 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:10:
Over pendelen:
Is het niet zo, dat pendelen optreedt als een warmtebron z'n vermogen niet kwijt kan, daardoor moet uitschakelen en omdat het gevraagde setpoint nog niet is bereikt, meteen weer begint met verwarmen? ( Zie het als een "fout") .is ook niet goed voor de verwarmingsunit, ongeacht of dit een airco, lw, of cv is.

Wat ik hier vaak zie langskomen als pendelen, is volgens mij gewoon aan/uit gedrag, omdat het ingestelde setpoint is bereikt. Natuurlijk zal de unit weer "aan" gaan als de temperatuur te ver is gedaald.

Natuurlijk is een lekker lange run gewenst, maar dat kan alleen als het wat kouder is. Maar ik denk dat "aan/uit" niet zo slecht is als echt "pendelen" dat laatste is meer een pathologisch iets.
Klopt.

• verkeerslicht
  • Niet online
Over pendelen:

Ik kan het verhaal volgen, maar klopt het dan ook dat pendelen feitelijk niet te verhelpen is met meer binnen-units? Uiteraard wordt de gewenste temperatuur sneller bereikt met 2 units, maar de warmte niet kwijt kunnen staat daar zoals je aangeeft los van.

pendelen zou dan ook minder worden door de airco harder te laten blazen

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 22-09-2022 12:35 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• kaneda228
Speedfightserv schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:10:
[...]

Heb je de koevlaas methode gebruikt om op die 5 a 6 kw te komen?

1 kan maar kan comfort wat verminderen. Als je 2 x 2,5kw neem kan je ook nog eens op een lager toerental draaien.
Ja. dat heb ik toegepast en zodoende tussen de 5.3 en 6 afhankelijk van of het een graadje minder kan in huis.
Mogelijk dat er dan 2 moeten komen te hangen ipv 1 om het wat makkelijker behaaglijk te krijgen in de meest zuinige/stille modus en alle ruimtes goed te kunnen verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door kaneda228 op 22-09-2022 12:57 ]

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-01 20:25
Over pendelen:

Of koelkast, die houden het meestal wel langer dan 10 jaar vol. Pendelen zal vast 'slechter' zijn dan continu maar het valt allemaal wel mee. Ik heb er nog nooit problemen door gezien bij installaties in serverruimtes en er hier ook zelden over gelezen dat er daadwerkelijk wat stuk ging.

Pendelen zie ik niet als een fout, de unit schakelt over het algemeen pas uit als setpoint bereikt is en weer in als de temperatuur daar onder ligt. Niet als een binnenunit het vermogen wat de buitenunit aanlevert niet kwijt kan, in dat geval lijkt mij dat een installatie probleem waar de binnenunit in principe ook niet gecombineerd mag worden met de desbetreffende buitenunit.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Team-RiNo
verkeerslicht schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:34:
[...]

Ik kan het verhaal volgen, maar klopt het dan ook dat pendelen feitelijk niet te verhelpen is met meer binnen-units? Uiteraard wordt de gewenste temperatuur sneller bereikt met 2 units, maar de warmte niet kwijt kunnen staat daar zoals je aangeeft los van.

pendelen zou dan ook minder worden door de airco harder te laten blazen
2 units in dezelfde ruimte zal inderdaad geen verschil maken en harder laten blazen kan het wellicht iets verminderen doordat de setpoint sneller bereikt wordt maar ik zou het zeker bij de A merken lekker bij de Auto stand houden en vertrouwen op wat de fabrikant denkt dat het beste is.

[ Voor 3% gewijzigd door Team-RiNo op 22-09-2022 13:02 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Maxwp
Team-RiNo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:00:
[...]

Of koelkast, die houden het meestal wel langer dan 10 jaar vol. Pendelen zal vast 'slechter' zijn dan continu maar het valt allemaal wel mee. Ik heb er nog nooit problemen door gezien bij installaties in serverruimtes en er hier ook zelden over gelezen dat er daadwerkelijk wat stuk ging.

Pendelen zie ik niet als een fout, de unit schakelt over het algemeen pas uit als setpoint bereikt is en weer in als de temperatuur daar onder ligt. Niet als een binnenunit het vermogen wat de buitenunit aanlevert niet kwijt kan, in dat geval lijkt mij dat een installatie probleem waar de binnenunit in principe ook niet gecombineerd mag worden met de desbetreffende buitenunit.
volgens mij is het pendelen meer een probleem bij de oudere aan'/uit compressors in plaats van de inverter versies

• Team-RiNo
Maxwp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:26:
[...]

volgens mij is het pendelen meer een probleem bij de oudere aan'/uit compressors in plaats van de inverter versies
Het zal slechter zijn inderdaad omdat het uit/aan is met max compressor snelheid maar ook bij de inverters heb je pendelgedrag in het tussenseizoen.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Ik kreeg vandaag mijn nieuwe prijzen van essent. Met die prijzen(en het plafond) ben ik gaan rekenen of een l/l warmtepomp nog aantrekkelijk is

Mijn huidig verbruik is 4200 kWh en 1220 m³.

Met diverse situaties kom ik op de volgende maandbedragen:

Gas Electra
€403,-- pm

Gas Electra en airco
€351,-- pm

Gas Electra airco en zonnepanelen
€130,-- pm

Gas Electra en zonnepanelen
€230,-- pm

Dus ja..... Ik ga de airco niet retourneren maar hangen.

Prijzen van Essent zonder plafond zijn 0.72 kWh en 3,10 m³

[ Voor 6% gewijzigd door patrickt35 op 22-09-2022 15:46 ]

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Ik heb er niet bij vermeld wat ik heb gehanteerde qua verbruik van een 3,5kw airco.
Ik zit in een zeer goed geïsoleerde tussenwoning. Waar kan ik ongeveer op rekenen qua verbruik? (Grofweg)
Pagina: 1 ... 215 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic