Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.334.624 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:04
Ben toch maar eens aan het kijken naar een airco voor het verwarmen van de benedenverdieping. In de huidige situatie verbruiken wij ongeveer 1500 m3 gas. Waarvan ongeveer 250m3 aan warm water.

Als ik de stelregel zo lees ben je ongeveer het dubbele van het gas kwijt per jaar aan kWh voor de airco. Nu hebben wij nog op tijd bij Zondergas een contract afgesloten dus nog redelijke tarieven. Betaal nu € 1,17 voor gas en €0,27 voor elektra.

Klopt onderstaande berekening dan?

Huidige situatie:
1250 m3 voor verwarmen x €1,17 = €1462,50

Situatie met airco
2500 kWh - 500 kWh overschot zonnepanelen (mits saldering) = 2000 x €0,27 = €540,00
Dan laat ik daltarief even buiten beschouwing. Dit is €0,22 per kWh.

Dit geeft een verschil van €922,50.

Dit zou betekenen dat bij beetje normale airco van €2500-3000 je rond de 3 jaar de kosten eruit hebt. Daarnaast kun je ook lekker koelen in de zomer.

Klopt deze bierviltjes berekening? Of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-04 22:47
Sindskort ook airco's hangen en ben deze week even gaan testen cq uitzoeken hoe ik de units op de juiste manier kan instellen voor het verwarmen.. Het verwarmen doe de unit prima, maar wanneer de temperatuur bereikt is, stop de unit met verwarmen (logisch :P) en gaat verder met ventileren (frisse lucht).. Hij blijft continue koude/frisse lucht blazen totdat de unit vind dat de ruimte te koud is en gaat dan over naar verwarmen. Ik gebruik alleen de optie HEAT. Hij moet van mij eigenlijk naar standby gaan en wanneer het te koud wordt dat ie dan aanspringt om te verwarmen.. Even in standby krijg ik alleen als ik hem een keer aan/uit zet of van mode switch.. Op dat moment staat ie klaar en wacht tot dat de temperatuur daalt.

Is dit normaal bij een unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:39
Maxwp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:58:
[...]

dan zou je toch jiust verwachten dat ze gas niet gaan stimuleren en stroom meer
maar als ze tot 3500kwh per jaar en daar boven meer betalen is voor warmtepomp gebruikers niet echt ideaal
En wat zou je denken van Elektrisch rijden?? :F

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 21:38
Offens1490 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:43:
[...]

Je vraagt het vorige week offerte gekregen Daikin Perfera 3,5 kw vroege. 3300 incl single unit.

Misschien dat wij bij verkeerde een offerte vragen.
Om daar nog even op terug te komen, dit had ik later in het topic ook nog vermeld: dat bedrijf had een foutieve offerte verstuurd. Die 3.150 euro was alleen voor de 5kw versie maar ze waren de 3,5 kw vergeten te berekenen in de offerte. De uiteindelijke juiste offerte was 5.050 euro.

Van een ander bedrijf hebben we voor precies dezelfde setup een offerte ontvangen van 4.340 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

albert04 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:47:
Sindskort ook airco's hangen en ben deze week even gaan testen cq uitzoeken hoe ik de units op de juiste manier kan instellen voor het verwarmen.. Het verwarmen doe de unit prima, maar wanneer de temperatuur bereikt is, stop de unit met verwarmen (logisch :P) en gaat verder met ventileren (frisse lucht).. Hij blijft continue koude/frisse lucht blazen totdat de unit vind dat de ruimte te koud is en gaat dan over naar verwarmen. Ik gebruik alleen de optie HEAT. Hij moet van mij eigenlijk naar standby gaan en wanneer het te koud wordt dat ie dan aanspringt om te verwarmen.. Even in standby krijg ik alleen als ik hem een keer aan/uit zet of van mode switch.. Op dat moment staat ie klaar en wacht tot dat de temperatuur daalt.

Bij sommige types helaas wel. Maar welk merk / type heb je?? De regeling verschild enorm per type.

Ik hoor vaak over dit probleem, maar heb bij onze MHI units hier zelden last van. Ja ook deze blijft “ventileren” in standby modus, maar op een zodanig laag vermogen en airflow dat ik het zelden echt merk zeg maar.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb onze unit nu op een weekly schedule staan, elke dag van 07:20 - 22:00 aan op:

AUTO
ECO
22 graden

Dat werkt perfect, merendeel van de tijd nu staat hij nog gewoon heeeeeel zachtjes te blazen zodat hij goed meet.

ECO doet niks anders dan je instelling 2 graden "ruimer" pakken. Dus 22 op eco is bij verwarmen -> verwarme tot 20, en bij verkoelen -> verkoelen tot 24. Precies wat wij willen eigenlijk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Plenkske schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:11:
Weer een tenenkrommend artikel, al is het idee natuurlijk goed bedoelt.

https://nos.nl/artikel/24...scheelt-helft-gasrekening

Steeds wordt "waterpomp" genoemd terwijl ze volgens mij een L/W Warmtepomp bedoelen.
edit:
Intussen heeft de NOS "waterpomp" vervangen voor "warmtepomp"

En dan onderin het ergste

[...]

Iedereen hier weet wel beter: koelen kost juist bijna geen energie vergeleken met verwarmen.
Ik begrijp ook niet die “haat” jegens de airco units. Hoewel het wel goed is dat de NOS er in elk geval aandacht aan besteed.

Maar deze teksten:
Goedkoop is een airco overigens niet. Een standaard-airco kost al snel rond de 2500 euro, een luxe uitvoering zo'n 4000 euro. Voor veel gezinnen een onhaalbare investering.

Milieu Centraal ziet er het voordeel wel van in, maar toch geeft de organisatie nog altijd de voorkeur aan betere isolatie of een warmtepomp. Hiervoor zijn ook nog subsidies te krijgen, voor een airco niet.

"Daarnaast zijn airco's wel echt alleen goedkoop en duurzaam in de winter", aldus Milieu Centraal. "In de zomer slurpen ze juist energie en ben je uiteindelijk duurder uit."
Komen dan niet echt positief over als afsluiting van het artikel :|
En hebben toch duidelijk een negatieve toon. “Voor veel gezinnen een onhaalbare investering” zou je ook kunnen stellen als “zinvolle investering” Hoewel E4000 investeren voor veel mensen een “koopje” is als investering in een warmtepomp denk ik toch.

En E4000 voor een luxe uitvoering? Ik heb hier echt de allerbeste MHI units en ik was dat bedrag nog niet eens kwijt.

En inderdaad het koelen met airco’s kost veel veel minder energie in de zomer dan je bespaard aan euro in de winter! Dus netto bespaar je geld en je zit er ook nog eens lekker koel bij in de zomer, dat is nou een goed idee toch MileuCentraal? En gasloos. Kan het beter? :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Gerco-M schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:55:
[...]

Bij sommige types helaas wel. Maar welk merk / type heb je?? De regeling verschild enorm per type.

Ik hoor vaak over dit probleem, maar heb bij onze MHI units hier zelden last van. Ja ook deze blijft “ventileren” in standby modus, maar op een zodanig laag vermogen en airflow dat ik het zelden echt merk zeg maar.
@albert04 MHI blijft bij koelen standaard ventileren. Bij verwarmen gebeurt dit niet, maar is aan/uit te zetten via de afstandsbediening. Staat onder 'openhaard functie' in de handleiding.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
patrickt35 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:13:
Ik lees hier dat velen al aan het verwarmen zijn met hun l/l systeem. Blijkbaar is mijn huis heel goed geïsoleerd omdat het binnen altijd nog 21°C is(ochtend). In de middag loopt het op naar 22°C.
[Afbeelding]
Of veel ramen zonder warmtewering. :+

Locatie maakt ook best uit. Verschil tussen noord en zuid kan zo wat graden schelen.

Miss Waah heeft gisteren voor het eerst de airco op verwarmen gezet. Was 20 en werd wat onaangenaam. Na 15 minuten was het 22,5 en dat was wel wat teveel van het goede :+ dus uitgezet en niet meer aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conradus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
Zoek zoek zoek,
de Mitsubishi SRK / SRC 60 ZSX-W airconditioner.
Weet iemand een adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-05 10:10
Conradus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:10:
Zoek zoek zoek,
de Mitsubishi SRK / SRC 60 ZSX-W airconditioner.
Weet iemand een adres?
https://letmegooglethat.c...+60+ZSX-W+airconditioner+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conradus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
Googlen lukt me fantastisch maar er is geen die er een op voorraad heeft. En die ene zoek ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:31
Conradus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:16:
Googlen lukt me fantastisch maar er is geen die er een op voorraad heeft. En die ene zoek ik.
2de of 3de link:
https://www.airco-outlets...60-zsx-w-split-airco.html

Ken de webshop verder niet maar lijkt gewoon op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Conradus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:16:
Mijn installateur claimde altijd dat ze alles ruim op voorraad hebben en blijkbaar klopt dat nu ook:

https://www.aircoshop.nl/mitsubishi-heavy-srk-60-zsx-w.html

Ik zou ze wel even bellen voor een bevestiging.

Prachtige unit trouwens! Ik heb hier in de woonkamer een 71 SRK voor iets meer vermogen maar heb een tikje spijt dat ik niet de 60 ZSX heb want verder in het huis 4 ZSX units (25-35) en die bevallen perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
habbekrats schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:53:
[...]

En koelen slurpt energie is het standaard verhaal bij die clubs. Mag ik misschien zelf weten of ik de zomer wat comfort wil en daar met een cop 5 een paar kw aan spendeer.

Dat gepruts met ventilatoren en ijskoelers mag dan weer wel. Alsof ijs maken gratis is.
Als de zomers maar op blijven warmen, wij huizen blijven bouwen met mega grote ramen, mensen geen enkele vorm van zonwering gebruiken en als oplossing alleen L/L gebruiken voor koelen dan slurpen we met zijn allen echt wel veel stroom van het net. Moet je je voorstellen als alle huishoudens dat gaan doen wat het totale verbruik in Nederland dan is. Ik doe het ook, maar goed is het niet. Zelfs niet met zonnepanelen (heb ik ook) want anders zou die stroom het net opgaan. Verbruik blijft verbruik, zowel met koelen als verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
albert04 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:47:

Nu testen? Vind je het buiten koud? Over een maand is het koud genoeg buiten en blaast je unit gewoon continue warmte. Maak je geen zorgen. Het echte testen voor verwarmen begint pas over zo'n 1,5 maand. Het is buiten nu 15 graden hier. Een Daikin stopt overigens met blazen en veel gebruikers van MHI zijn juist blij dat hij blijft blazen zodat het geluid van de fan gelijkmatig is. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:37
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:27:
[...]

Als de zomers maar op blijven warmen, wij huizen blijven bouwen met mega grote ramen, mensen geen enkele vorm van zonwering gebruiken en als oplossing alleen L/L gebruiken voor koelen dan slurpen we met zijn allen echt wel veel stroom van het net. Moet je je voorstellen als alle huishoudens dat gaan doen wat het totale verbruik in Nederland dan is. Ik doe het ook, maar goed is het niet. Zelfs niet met zonnepanelen (heb ik ook) want anders zou die stroom het net opgaan. Verbruik blijft verbruik, zowel met koelen als verwarmen.
Verbruik blijft verbruik, helemaal mee eens...
Maar dan nog is het volgende niet correct m.i.

"Daarnaast zijn airco's wel echt alleen goedkoop en duurzaam in de winter", aldus Milieu Centraal. "In de zomer slurpen ze juist energie en ben je uiteindelijk duurder uit."

Simpel kijkje naar de specs van split units: koelen heeft altijd een hogere COP.
Niet koelen kost inderdaad minder energie, maar niet verwarmen nog minder ;)

Dat hele slurpen van energie bij koelen komt denk ik voort uit twee dingen:
1. Mobiele airco's die inderdaad echt slurpen.
2. We zijn hier niet gewend dat er een airco in huis is, terwijl het bij kantoorgebouwen belachelijk is als de airco niet werkt ;)

Juist in bedrijfspanden is denk ik nog veel te winnen qua isolatie en beter/minder glas.

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 20-09-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Highfive95 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:46:
Ben toch maar eens aan het kijken naar een airco voor het verwarmen van de benedenverdieping. In de huidige situatie verbruiken wij ongeveer 1500 m3 gas. Waarvan ongeveer 250m3 aan warm water.

Als ik de stelregel zo lees ben je ongeveer het dubbele van het gas kwijt per jaar aan kWh voor de airco. Nu hebben wij nog op tijd bij Zondergas een contract afgesloten dus nog redelijke tarieven. Betaal nu € 1,17 voor gas en €0,27 voor elektra.

Klopt onderstaande berekening dan?

Huidige situatie:
1250 m3 voor verwarmen x €1,17 = €1462,50

Situatie met airco
2500 kWh - 500 kWh overschot zonnepanelen (mits saldering) = 2000 x €0,27 = €540,00
Dan laat ik daltarief even buiten beschouwing. Dit is €0,22 per kWh.

Dit geeft een verschil van €922,50.

Dit zou betekenen dat bij beetje normale airco van €2500-3000 je rond de 3 jaar de kosten eruit hebt. Daarnaast kun je ook lekker koelen in de zomer.

Klopt deze bierviltjes berekening? Of mis ik iets.
toon volledige bericht
Klopt. Nb: als je het echt zuiver wil doen moet je afschrijving, onderhoud en renteverlies ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:36:
[...]

Nu testen? Vind je het buiten koud? Over een maand is het koud genoeg buiten en blaast je unit gewoon continue warmte. Maak je geen zorgen. Het echte testen voor verwarmen begint pas over zo'n 1,5 maand. Het is buiten nu 15 graden hier. Een Daikin stopt overigens met blazen en veel gebruikers van MHI zijn juist blij dat hij blijft blazen zodat het geluid van de fan gelijkmatig is. Zoveel mensen, zoveel wensen.
De MHI stopt ook met blazen in verwarmingsbedrijf tenzij de openhaard functie ingeschakeld staat

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 00:36
gaisdergerman schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:10:
Naar aanleiding van dit topic heb ik bij 2 installateurs een offerte opgevraagd voor een mitsubishi srk SRC 35 ZSX.

Deze wil ik hoofdzakelijk gaan gebruiken om de begane grond te verwarmen.

Nu krijg ik 2x het advies om de ZS te nemen omdat de ZSX de €700,- extra niet waard zou zijn

Ik wil de unit gebruiken als hoofdverwarming. Als het echt koud wordt dan kan ik nog altijd de cv aanzetten.

Wat is jullie mening? Is de ZSX de meerprijs waard?
Je heb een 3,5 kw. Dan is het de meerprijs niet waard.

Bij een 5kw was het de meerprijs naar mijn mening wel waard geweest omdat die minder pendelt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:27:
[...]

Als de saldering stopt geef ik de energie leverancier een mogelijkheid mijn zonne-energie af te nemen voor een gangbare prijs. Indien niet dan kan ik het in de airco stoppen of een elektraboiler. Ik ben echt niet van plan mijn zonne-energie zomaar even weg te geven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Vraagje voor de Daikin Stylish eigenaren. Hebben jullie dit ook:

Ik ben even aan het kloten met de instellingen voor verwarmen, om alles weer klaar te maken voor het stookseizoen, maar er is iets geks.
De units reageren amper op temperatuurinstellingen via de afstandsbediening en app in de comfort stand (die stand met coanda effect, waarbij de unit omlaag blaast). Omhoog schakelen nog wel, maar omlaag niet.
Eerst 1 unit niet en na een reset (totaal stroom eraf) allemaal niet. Vaak schakel ik met de unit aan, langzaam de temperatuur omlaag om zo het setpoint te bepalen. Echter de unit blijft gewoon draaien en dus blazen en verwarmen. Normaal merk je door zachter of harder te gaan blazen of te stoppen dat hij in de buurt is. Al staat hij terug geregeld op 15 graden. Hij blijft gaan en zijn eigen plan trekken. Wanneer ik de comfortstand uitzet en gewoon rechtuit blaas, gaat het gewoon goed.

Ik ben ook aan het kijken of het systeem niet een tik heeft gehad laatst met die grote stroomstoring in Flevoland en daardoor niet helemaal 100% meer is. Lijkt me sterk maar goed.
Anderzijds kan het komen door de updates van de app, de adapters en de server. Ik merk dat hier ook nog wel eens wat in verkeerd gaat. Units blijven nu ook instellingen gepusht krijgen vanaf de cloud, waarbij het normaal zo was na een reset/stroomonderbreking dat die instellingen eraf waren en je die in de app weer aanzet. Denk aan timers, besparingstanden enz. Ik neem aan dat als er adapter updates zijn dit geen unit firmware updates zijn?

Ik heb ook de units compleet afgemeld en van de wifi afgehaald, maar dit lijkt nog niet het gewenste effect te hebben.

Update Na wat testen blijkt één van de units zelfs helemaal geen response meer te geven op temperatuur instellingen. Stond op 15 en bleef gewoon doorgaan tot 24 graden in de ruimte.

Nog een update Nu heb ik 2 units op de normale stand staan voor verwarmen en op 18 graden, waardoor het 21 graden werd. De grote unit ging nog wel op de comfortstand en stond ook op 18 graden en werd 21 graden. Gisteren schoot die ineens door naar 22,5 en daarna bleef het stil. De 2 die op de normale stand staan gaan nu pas aan als het 19 graden is. De grote in de comfortstand niet terwijl ik het 17 a 18 graden binnen heb met alles open.

[ Voor 28% gewijzigd door Sarge78 op 23-09-2022 11:56 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
gaisdergerman schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:10:
Naar aanleiding van dit topic heb ik bij 2 installateurs een offerte opgevraagd voor een mitsubishi srk SRC 35 ZSX.

Deze wil ik hoofdzakelijk gaan gebruiken om de begane grond te verwarmen.

Nu krijg ik 2x het advies om de ZS te nemen omdat de ZSX de €700,- extra niet waard zou zijn

Ik wil de unit gebruiken als hoofdverwarming. Als het echt koud wordt dan kan ik nog altijd de cv aanzetten.

Wat is jullie mening? Is de ZSX de meerprijs waard?
hoeveel M3 verbruik je voor verwarmen nu?
*9 is warmtevraag in KwH
delen door de SCOP van de ZS en de ZSX
en dat keer de elektraprijs.

Het verschil is wat je per jaar meer kwijt bent met een ZS. OF het dan de moeite waard is, is aan jezelf.

Ik verwacht dat het de moeite niet snel waard is. Al heb ik het zelf wel gedaan. Maar omslagpunt is vaak vele jaren, en het verschil is niet extreem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-05 10:10
Zojuist in het nieuws:

" In elk geval gaat er vanaf 1 januari een maximale prijs gelden voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2400 kilowattuur stroom die wordt gebruikt. Gedacht wordt aan een prijs van maximaal 1,50 euro voor een kuub gas en 70 cent voor een kilowattuur elektriciteit, maar die bedragen kunnen de komende weken nog veranderen.

Mocht dit de uitkomst worden dan betaalt een gemiddeld huishouden 1800 euro per jaar voor gas en 1680 euro per jaar voor elektriciteit, inclusief belastingen. Per maand komt de totale rekening voor zo'n huishouden dan op 290 euro. "

Dit is voor ons natuurlijk niet fantastisch aangezien we juist meer stroom gebruiken om gas te verminderen. Gaan we met deze maatregelen nu goedkoper stoken op gas??? Dat is toch niet de bedoeling volgens mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
Yellos schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:44:
Zojuist in het nieuws:

" In elk geval gaat er vanaf 1 januari een maximale prijs gelden voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2400 kilowattuur stroom die wordt gebruikt. Gedacht wordt aan een prijs van maximaal 1,50 euro voor een kuub gas en 70 cent voor een kilowattuur elektriciteit, maar die bedragen kunnen de komende weken nog veranderen.

Mocht dit de uitkomst worden dan betaalt een gemiddeld huishouden 1800 euro per jaar voor gas en 1680 euro per jaar voor elektriciteit, inclusief belastingen. Per maand komt de totale rekening voor zo'n huishouden dan op 290 euro. "

Dit is voor ons natuurlijk niet fantastisch aangezien we juist meer stroom gebruiken om gas te verminderen. Gaan we met deze maatregelen nu goedkoper stoken op gas??? Dat is toch niet de bedoeling volgens mij.
Voor ons? Ik heb nergens last van met €0,27 per kWh en €0,75 m3 tot eind 2024. >:)

Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan. :'(

Waarom is het vertrouwen in het kabinet toch zo laag? 8)7

Ik blij dat ik nog geen L/W heb geplaatst. Wordt het toch bij vervanging een Intergas ketel. :X

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 20-09-2022 15:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:16
Waah schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:38:
[...]

hoeveel M3 verbruik je voor verwarmen nu?
*9 is warmtevraag in KwH
delen door de SCOP van de ZS en de ZSX
en dat keer de elektraprijs.

Het verschil is wat je per jaar meer kwijt bent met een ZS. OF het dan de moeite waard is, is aan jezelf.

Ik verwacht dat het de moeite niet snel waard is. Al heb ik het zelf wel gedaan. Maar omslagpunt is vaak vele jaren, en het verschil is niet extreem.
Wat ik uitgerekend heb is bij cop 4.0 vs cop 4.7 scheelt het 200 euro per jaar als ik 1000m gas weet te vervangen met de airco. Dat is met stroomprijs van 0,70 die hieronder werd genoemd. Over de hele levensduur van de unit zou dat 15x200=3000 zijn bij gelijkblijvende elektra prijs. met die 3000 kan je weer een nieuwe installatie (volledig?) financieren. Vanwege het grotere modulatie bereik en betere sccop heb ik net de zsx besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:40
Zojuist in het nieuws:

ja dit is toch niet normaal
70 cent per kwh tegenover 1,5 voor gas.
dat staat helemaal niet in verhouding tot elkaar want begin 2022 was het geen 70 cent de kwh.
zo heb je net geïnvesteerd 8)7 in l/l of l/w word je op deze manier gepakt.

zul je zien dat elke maatschappij dan nu ook dat plafond van 70 cent gaan aanhouden om het veel lagere plafond van gas te compenseren.
dan gaat de gas ketel weer aan :(

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 20-09-2022 16:10 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 16:04
Maxwp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:09:
[...]

ja dit is toch niet normaal
70 cent per kwh tegenover 1,5 voor gas.
dat staat helemaal niet in verhouding tot elkaar want begin 2022 was het geen 70 cent de kwh.
zo heb je net geïnvesteerd 8)7 in l/l of l/w word je op deze manier gepakt.

zul je zien dat elke maatschappij dan nu ook dat plafond van 70 cent gaan aanhouden om het veel lagere plafond van gas te compenseren.
dan gaat de gas ketel weer aan :(
Ik mag ook hopen dat ik het verkeerd begrijp. Maar deze regeling staat haaks om de mensen van het gas af te hebben. vorige week de cv van de muur gehaald. Je zou toch zeggen er zijn 2 groepen. mensen die alleen stroom gebruiken en gas/stroom. en voor beide groepen hanteer je 2 plafonds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:33
Inderdaad, dat staat ook nu niet in verhouding trouwens...

Als je een nieuw contract af moe(s)t sluiten in een paar momenten afgelopen jaar:

Januari: gas 2,24, elektra 0,54, verhouding prijs~: 1/4
April: gas 2,65, elektra 0,61, verhouding prijs~: 1/4
Juli: gas 2,56, elektra 0,59, verhouding prijs~: 1/4
September: gas 3,94, elektra 0,88, verhouding prijs~: 1/4

Prijsplafond voorstel kabinet: gas 1,50, elektra 0,70, verhouding prijs~: 1/2 HUH?

(bronnen: https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen en https://www.overstappen.nl/energie/stroomprijs/)

Kan iemand dit uitleggen? En dan is het overzichtje hierboven ook nog eens op basis van wat energieleveranciers durven te vragen aan mensen die overstappen, niet degene die al een contract hebben en fors minder betalen... Sterker, specifiek geval maar wij betalen bijvoorbeeld 0,32 per kWh en 2,65 per M3 een verhouding van 1/8!

Hiermee is het inderdaad tot aan dat plafond absoluut niet rendabel enkel een warmtepomp (L/L, L/W, W/W) aan te leggen zonder zonnepanelen. Valt me nog mee dat ze op salderen niet ook nog eens een oor aan proberen te naaien... Of misschien moet ik mn mond maar houden voor dat ideeen oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door bokkow op 20-09-2022 16:35 ]

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-05 13:56
Ik sta op het punt om zonnepanelen (5.715 kWh opbrengst) + 2 daikin airco's 3,5kw aan te schaffen.
investering +- 13K
Als het allemaal gaat zoals gepland hou ik enkel een verbruik van +-250m3 SWW over.

verbruik afgelopen jaar met nieuwe tarief:
1500m3 x 1,50€= 2250,-
3000kwh x 0,70 = 2100,-

vs

250m3 x 1,50 =€375,-

Wat is wijsheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03 10:37
Stokertje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:58:
[...]

Wat ik uitgerekend heb is bij cop 4.0 vs cop 4.7 scheelt het 200 euro per jaar als ik 1000m gas weet te vervangen met de airco. Dat is met stroomprijs van 0,70 die hieronder werd genoemd. Over de hele levensduur van de unit zou dat 15x200=3000 zijn bij gelijkblijvende elektra prijs. met die 3000 kan je weer een nieuwe installatie (volledig?) financieren. Vanwege het grotere modulatie bereik en betere sccop heb ik net de zsx besteld.
Moet je niet de europeesche scop waarde pakken? Die ligt wat dichter bij elkaar voor de (3.5) zs / zsx - 4,7 / 5,1 en daarmee 100 euro per jaar denk ik met 0,70 ct. Maar goed alsnog rendabel natuurlijk mits het 7+ jaar zo blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:18
Jirure1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:14:
[...]

Ik mag ook hopen dat ik het verkeerd begrijp. Maar deze regeling staat haaks om de mensen van het gas af te hebben. vorige week de cv van de muur gehaald. Je zou toch zeggen er zijn 2 groepen. mensen die alleen stroom gebruiken en gas/stroom. en voor beide groepen hanteer je 2 plafonds.
De regeling is bedoeld om:

a) te zorgen dat niemand deze winter in de kou zit, afsluitingen zijn niet toegestaan tijdens te wintermaanden.

b) te zorgen dat de consumentenprijzen voor energie betaalbaar blijven en mensen straks niet op straat staan door hun energierekening.

Het staat inderdaad haaks op de gasloze plannen, maar dat is nu even minder belangrijk dan te zorgen dat iedereen gewoon een warm huis heeft deze winter. Had men langer de tijd gehad dan was er misschien een maatwerk regeling uit gekomen, en misschien gaan ze er wel verder aan sleutelen, maar met de winter voor de deur hadden ze niet heel veel keus om snel met een oplossing te komen die ook voor de energiebedrijven op korte termijn uitvoerbaar is.

En goed, uiteindelijk gaat het om een maximale prijs. Voor het zelfde geld is de energieprijs over een paar maanden weer genormaliseerd en betaal je boven of onder die kwh grens het zelfde bedrag. 70 cent voor een kwh is namelijk sowieso een prijs die ik liever niet zie. Ik zit nu aan de 31 cent en dat vind ik al veel. Wel een gekke situatie dat het inderdaad goedkoper kan worden om de CV ketel weer aan te gooien deze winter, maar tijd zal het leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
Als je genoeg overcapaciteit op je zonnepanelen hebt blijft LL interessant. Zolang je nog mag salderen kost LL je dan 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
rwijnhov schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:26:
Als je genoeg overcapaciteit op je zonnepanelen hebt blijft LL interessant. Zolang je nog mag salderen kost LL je dan 0 euro.
Klopt, maar als je een leverancier hebt die de volle mep teruggeeft van je overcapaciteit, dan geldt ook dat niet meer. kun je beter je teruggekregen centen gebruiken om gas mee te stoken 8)7

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:33
TigerXtrm schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:25:
[...]

De regeling is bedoeld om:

a) te zorgen dat niemand deze winter in de kou zit, afsluitingen zijn niet toegestaan tijdens te wintermaanden.

b) te zorgen dat de consumentenprijzen voor energie betaalbaar blijven en mensen straks niet op straat staan door hun energierekening.

Het staat inderdaad haaks op de gasloze plannen, maar dat is nu even minder belangrijk dan te zorgen dat iedereen gewoon een warm huis heeft deze winter. Had men langer de tijd gehad dan was er misschien een maatwerk regeling uit gekomen, en misschien gaan ze er wel verder aan sleutelen, maar met de winter voor de deur hadden ze niet heel veel keus om snel met een oplossing te komen die ook voor de energiebedrijven op korte termijn uitvoerbaar is.

En goed, uiteindelijk gaat het om een maximale prijs. Voor het zelfde geld is de energieprijs over een paar maanden weer genormaliseerd en betaal je boven of onder die kwh grens het zelfde bedrag. 70 cent voor een kwh is namelijk sowieso een prijs die ik liever niet zie. Ik zit nu aan de 31 cent en dat vind ik al veel. Wel een gekke situatie dat het inderdaad goedkoper kan worden om de CV ketel weer aan te gooien deze winter, maar tijd zal het leren.
toon volledige bericht
Eens hiermee natuurlijk, het staat buiten kijf dat we iedereen de winter warm door moeten zien te helpen.

Maar het is wel wrang dat het kabinet mensen eerst stimuleert over te stappen vervolgens het voordeel onderuit haalt. meer fair zou zijn in mijn ogen, 1,50 per M3 gas dan ook 0,375 kWh zoals de verhoudingen het afgelopen jaar geweest zijn. Die verhoudingen zijn toch ook zo omdat gas en electricteitsprijzen voorlopig aan elkaar verbonden zijn vanwege de gascentrales?

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
AirJonn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:25:
[...]

Moet je niet de europeesche scop waarde pakken? Die ligt wat dichter bij elkaar voor de (3.5) zs / zsx - 4,7 / 5,1 en daarmee 100 euro per jaar denk ik met 0,70 ct. Maar goed alsnog rendabel natuurlijk mits het 7+ jaar zo blijft
Klopt, die 4.0 was een beetje een fictief getal. Met die cop waarden die je noemt scheelt het idd zo’n 100 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
mikin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:24:
Ik sta op het punt om zonnepanelen (5.715 kWh opbrengst) + 2 daikin airco's 3,5kw aan te schaffen.
investering +- 13K
Als het allemaal gaat zoals gepland hou ik enkel een verbruik van +-250m3 SWW over.

verbruik afgelopen jaar met nieuwe tarief:
1500m3 x 1,50€= 2250,-
3000kwh x 0,70 = 2100,-

vs

250m3 x 1,50 =€375,-

Wat is wijsheid...
je steekt de draak er nu mee he ;-)

denk beter volgende topic te gebruiken om het hier over te hebben?

De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
bokkow schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:23:
Inderdaad, dat staat ook nu niet in verhouding trouwens...

Als je een nieuw contract af moe(s)t sluiten in een paar momenten afgelopen jaar:

Januari: gas 2,24, elektra 0,54, verhouding prijs~: 1/4
April: gas 2,65, elektra 0,61, verhouding prijs~: 1/4
Juli: gas 2,56, elektra 0,59, verhouding prijs~: 1/4
September: gas 3,94, elektra 0,88, verhouding prijs~: 1/4

Prijsplafond voorstel kabinet: gas 1,50, elektra 0,70, verhouding prijs~: 1/2 HUH?

(bronnen: https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen en https://www.overstappen.nl/energie/stroomprijs/)

Kan iemand dit uitleggen? En dan is het overzichtje hierboven ook nog eens op basis van wat energieleveranciers durven te vragen aan mensen die overstappen, niet degene die al een contract hebben en fors minder betalen... Sterker, specifiek geval maar wij betalen bijvoorbeeld 0,32 per kWh en 2,65 per M3 een verhouding van 1/8!

Hiermee is het inderdaad tot aan dat plafond absoluut niet rendabel enkel een warmtepomp (L/L, L/W, W/W) aan te leggen zonder zonnepanelen. Valt me nog mee dat ze op salderen niet ook nog eens een oor aan proberen te naaien... Of misschien moet ik mn mond maar houden voor dat ideeen oplevert.
toon volledige bericht
wellicht beter hier verder te gaan?
De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:09

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik meld me nog ff hier inzake de ZXW vs de ZSW.
Prijs verschil zegt mijn mannetje is 700 eu voor de unit. Dit komt omdat de SRK-50-ZSW in grote getallen gekocht wordt en de ZXW toch meer een niche product is vooralsnog.

Dus de vraag of het prijs verschil te rechtvaardigen is t.a.v. de winst bij verwarmen.

Prijs is (voor mij) prima. Ik betaal 2100 incl montage voor een 5kw ZSW en dan dus 2800 eu voor een ZXW.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Op welke stand werkt een L/L eigenlijk het meest energie efficient? In het verleden heb ik al ervaren dat het verbruik hoger wordt als je de unit op silence zet, omdat de buitenunit dan harder moet werken om de ruimte alsnog warm te krijgen. Betekent dat dan dat de buitenunit het minst hard hoeft te werken, en dus het zuinigst is, als je de boel op de hoogste stand laat blazen?

Ik zit namelijk creatief te denken of ik iets leuks kan doen met Home Assistant, en zit te denken om het op basis van aanwezigheid te doen met een bewegingssensor. Is de ruimte leeg; unit op de hoogste stand. Is er iemand in de ruimte aanwezig; standje 1 of 2 i.v.m herrie.

Ik vermoed dat de auto stand een balans zoekt tussen herrie en efficiëntie, maar ben dus benieuwd of je het 'handmatig' misschien slimmer kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
TigerXtrm schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:22:
Op welke stand werkt een L/L eigenlijk het meest energie efficient? In het verleden heb ik al ervaren dat het verbruik hoger wordt als je de unit op silence zet, omdat de buitenunit dan harder moet werken om de ruimte alsnog warm te krijgen. Betekent dat dan dat de buitenunit het minst hard hoeft te werken, en dus het zuinigst is, als je de boel op de hoogste stand laat blazen?

Ik zit namelijk creatief te denken of ik iets leuks kan doen met Home Assistant, en zit te denken om het op basis van aanwezigheid te doen met een bewegingssensor. Is de ruimte leeg; unit op de hoogste stand. Is er iemand in de ruimte aanwezig; standje 1 of 2 i.v.m herrie.

Ik vermoed dat de auto stand een balans zoekt tussen herrie en efficiëntie, maar ben dus benieuwd of je het 'handmatig' misschien slimmer kan doen.
Het is juist het samenspel tussen die twee. Als je de unit heel hard (geforceerd) laat blazen zal het de ruimte weer afkoelen waardoor de buitenunit harder gaat werken. Andersom net zo. Nu is het wel zo dat de software sowieso de fanstand beperkt (bij Daikin) ook al zet je die op stand 5.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
TigerXtrm schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:22:

Ja, ik slinger hem naar de hoogste stand als er niemand thuis is of niemand meer beneden is in de avond/nacht. Ik stook op koudere dagen 24/7 op een ruimtetemperatuur van iets boven de 20 graden. Overdag stand auto en setpoint 20 graden, in de nacht standje max en setpoint 18 graden (dus effectief in de ruimte ook 20). Dat resulteert hier in een ruimtetemperatuur die 24/7 stabiel is en lager verbruik in de nacht.

Maar als ik dat op warmere dagen doe, moduleert de unit (MHI) alsnog terug naar een lagere fanstand omdat dan de boel alsnog op temperatuur is.

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 20-09-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
loewie1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:01:
Ik meld me nog ff hier inzake de ZXW vs de ZSW.
Prijs verschil zegt mijn mannetje is 700 eu voor de unit. Dit komt omdat de SRK-50-ZSW in grote getallen gekocht wordt en de ZXW toch meer een niche product is vooralsnog.

Dus de vraag of het prijs verschil te rechtvaardigen is t.a.v. de winst bij verwarmen.

Prijs is (voor mij) prima. Ik betaal 2100 incl montage voor een 5kw ZSW en dan dus 2800 eu voor een ZXW.

De ZXW moduleert ook verder terug bij verwarmen, 0.8 tegenover 1.3 bij de ZSW, kan ook nog meespelen in je overweging. Verwarmingscapaciteit is ook hoger, 8.2kW vs 6.6kW. (Bij -10C beide 4,5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.C.
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-04 11:14
Hallo,

Ik zou graag om advies vragen bij het volgende.

Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra.

Hoe kun je eigenlijk kiezen wat dan beter is om te doen... als je zou moeten kiezen tussen een woonkamer verwarmen met een Daikin Stylish 5 kwh met A++ label of centrale verwarming met een moderne cv-ketel op gas. Waar ik op zoek ben is wat dan een logische redenering kan zijn. Of welke informatie nog ontbreektr om er iets over te kunnen zeggen.

Vr gr
G.C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

G.C. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:12:
Hallo,

Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra.

Hoe kun je eigenlijk kiezen wat dan beter is om te doen... als je zou moeten kiezen tussen een woonkamer verwarmen met een Daikin Stylish 5 kwh met A++ label of centrale verwarming met een moderne cv-ketel op gas. Waar ik op zoek ben is wat dan een logische redenering kan zijn. Of welke informatie nog ontbreektr om er iets over te kunnen zeggen.

Vr gr
G.C.
Persoonlijk en ik denk de meesten hier is lokaal verwarmen interessanter dan centraal verwarmen.

Als je alle radiatoren dicht draait en een open laat staan om te verwarmen verbruik je per saldo net zo veel gas als alle radiatoren in huis open zetten. Dus kun je het je veroorloven om lokaal ipv centraal te verwarmen zou ik daar voor gaan.

Warmtepompen waar het kan en IR panelen op kantoortjes, slaapkamers van de kids en badkamer.

Edit: en alles begint met isoleren en koude lekken in je huis dichten.

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 20-09-2022 18:21 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39

Tazzios

..

...
Of welke informatie nog ontbreekt om er iets over te kunnen zeggen.

Vr gr
G.C.
Wat betaal jezelf aan gas en kWh? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
Ik volg je redenatie niet. 30 minuten stoken met 1 radiator open vs alle radiatoren open scheelt wel heel veel in verbruik hoor. Of begrijp ik je nu verkeerd?
loewie1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:20:
[...]

Persoonlijk en ik denk de meesten hier is lokaal verwarmen interessanter dan centraal verwarmen.

Als je alle radiatoren dicht draait en een open laat staan om te verwarmen verbruik je per saldo net zo veel gas als alle radiatoren in huis open zetten. Dus kun je het je veroorloven om lokaal ipv centraal te verwarmen zou ik daar voor gaan.

Warmtepompen waar het kan en IR panelen op kantoortjes, slaapkamers van de kids en badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Hallo,

Vr gr
G.C.
Lees even paar posten terug. Heb ik een berekening gemaakt. Met nieuwe maatregelen is de gasketel goedkoper. Logisch toch want we moeten gas besparen, verduurzamen en klimaat verbeteren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
loewie1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:20:
[...]

Wat heb jij nu voor redenatie :? . Ik verstookte tot 3 jaar geleden zo'n 550m3 om mijn huis te verwarmen en nu zo'n 1300 kWh. Reken dat maar eens uit tegen de nieuwe maatregel tarieven. Heb ik al gedaan paar posten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

rwijnhov schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:31:
Ik volg je redenatie niet. 30 minuten stoken met 1 radiator open vs alle radiatoren open scheelt wel heel veel in verbruik hoor. Of begrijp ik je nu verkeerd?

[...]
Ik heb vorig jaar alles dicht gedaan op een koude winterse dag in feb en de verwarming op zolder heeft de hele dag staan bollen. In domoticz zag ik geen verschil met alleen de verwarming op zolder aan, of de verwarming op zolder aan + de hele benden verdieping en badkamer. Het is net zo inefficiënt naar mijn idee of de ketel nu met 1m3 gas 1 radiator verwarmt of 5 radiatoren, je doet er naar mijn idee niet langer of zuiniger over.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:36

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
[...]

Voor ons? Ik heb nergens last van met €0,27 per kWh en €0,75 m3 tot eind 2024. >:)

Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan. :'(

Waarom is het vertrouwen in het kabinet toch zo laag? 8)7

Ik blij dat ik nog geen L/W heb geplaatst. Wordt het toch bij vervanging een Intergas ketel. :X
Het gaat wel om maximum prijzen, stroom mag minder kosten en we kunnen nog salderen :7

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.C.
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-04 11:14
Tazzios schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:22:
[...]

Wat betaal jezelf aan gas en kWh? ;)
Hallo,

Ja dat is zeker van invloed natuurlijk.

Tot en met december betaal ik:
gas:1,50
electriciteit: 1 kwh voor 0,29.

Na december vermoedelijk dat prijsplafond.

Vr gr
G.C..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
loewie1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:48:
[...]

Ik heb vorig jaar alles dicht gedaan op een koude winterse dag in feb en de verwarming op zolder heeft de hele dag staan bollen. In domoticz zag ik geen verschil met alleen de verwarming op zolder aan, of de verwarming op zolder aan + de hele benden verdieping en badkamer. Het is net zo inefficiënt naar mijn idee of de ketel nu met 1m3 gas 1 radiator verwarmt of 5 radiatoren, je doet er naar mijn idee niet langer of zuiniger over.
Als ik boven ga mee stoken net als in de woonkamer op 21 graden weet ik wel zeker dat mijn verbruik verdubbelt. Lijkt me ook logisch. Waar je niet verwarmt wordt geen warmte afgegeven en hoef je ketel niet aan te dragen aan vermogen. Volgens jou redenatie zouden we dan ook niet hoeven te isoleren want dan hoeft je ketel ook niet minder warmte af te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Ik heb even een vraagje over de warmteverliesberekening.

Als nu alleen de woonkamer/keuken wilt berekenen moest je de andere delen B t/m G op 0 zetten.
Maar wat doe je met met de optie "Hellend dak", moet die ook uit (dat scheelt nogal wat) ?

En is de rubriek isolatie staat helemaal links een kolom met M(eters). Wat vul je daar precies in ?

Valt me wel op dat ventilatieverlies het grootst is bij mij (type C). Dus als de airco het niet gaat trekken dat de ventilatie maar even uit :)

@ThaBEN Nogmaals bedankt. Goed idee van die wc-rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:51:
[...]

Het gaat wel om maximum prijzen, stroom mag minder kosten en we kunnen nog salderen :7
Moet je wel voldoende panelen hebben. Ik wek 2000 kWh op, niet voldoende hier om de hele boel te dekken. Maar zoals ik al zei, ik zit voorlopig nog 2 jaar veilig en extreem goedkoop. 1 dag voor de verhoging vast gezet voor 3 jaar eind september vorig jaar. Regeren is vooruit zien. Zouden ze in Den Haag ook eens moeten doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:51:
[...]

Wat denk jij dat energieleveranciers gaan doen, juist die zoeken gewoon het prijsplafond op.

Wát een aanfluiting deze regeling, de airco uit, plofketel aan en de EV kan bij veel mensen ook weer ingeruild worden op een benzine slurper _/-\o_ 8)7

Ik dacht dat mijn vertrouwen in dit kabinet niet verder kon zakken maar het is toch gelukt, wat een prestatie _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2022 19:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
jobr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:03:
Ik heb even een vraagje over de warmteverliesberekening.

Als nu alleen de woonkamer/keuken wilt berekenen moest je de andere delen B t/m G op 0 zetten.
Maar wat doe je met met de optie "Hellend dak", moet die ook uit (dat scheelt nogal wat) ?

En is de rubriek isolatie staat helemaal links een kolom met M(eters). Wat vul je daar precies in ?

Valt me wel op dat ventilatieverlies het grootst is bij mij (type C). Dus als de airco het niet gaat trekken dat de ventilatie maar even uit :)

@ThaBEN Nogmaals bedankt. Goed idee van die wc-rol.
Lijkt me stug dat jij een hellend dak boven je woonkamer hebt?

Isolatie en meters? Tja dat zijn er maar weinig die dat precies zullen weten. Ik laat het staan zoals het er staat.

En ventilatie niet uitzetten. Koop maar eens een Co2 meter. Word je niet blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:10:
En ventilatie niet uitzetten. Koop maar eens een Co2 meter. Word je niet blij.
Was maar een grapje.

En wat te doen met "% ingegraven muur (= muur onder grond) " ?
Die moet toch op 100% als je geen kelder hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
revolution-nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:05:
[...]

Wat denk jij dat energieleveranciers gaan doen, juist die zoeken gewoon het prijsplafond op.

Wát een aanfluiting deze regeling, de airco uit, plofketel aan en de EV kan bij veel mensen ook weer ingeruild worden op een benzine slurper _/-\o_ 8)7

Ik dacht dat mijn vertrouwen in dit kabinet niet verder kon zakken maar het is toch gelukt, wat een prestatie _/-\o_
Denk eerder nog boven het plafond als het even kan, de overheid tikt het verschil af toch? Vrij makkelijke inkomensstroom zonder enige vragen en de meeste mensen blij.
Met 1.50 vs 0,70 is het overigens (iig voor mij) nog voordeliger te verwarmen met de airco maar het verschil is wel dramatisch afgenomen met deze onterechte, extreem vreemde 1/2 verhouding.

Als de stroomprijs boven het plafond meer dan 90 cent wordt is het voor mij voordeliger met de CV, die gaat dat ook gewoon weer lekker vol blazen 8)7 Maar goed, hopelijk zijn de stroomprijzen in januari een beetje normaal en ver onder de 70 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
AirJonn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:21:
[...]

Denk eerder nog boven het plafond als het even kan, de overheid tikt het verschil af toch? Vrij makkelijke inkomensstroom zonder enige vragen en de meeste mensen blij.
Met 1.50 vs 0,70 is het overigens (iig voor mij) nog voordeliger te verwarmen met de airco maar het verschil is wel dramatisch afgenomen met deze onterechte, extreem vreemde 1/2 verhouiding gas/stroom.

Als de stroomprijs boven het plafond meer dan 90 cent wordt is het voor mij voordeliger met de CV, die gaat dat ook gewoon weer lekker vol blazen 8)7 Maar goed, hopelijk zijn de stroomprijzen in januari een beetje normaal en verder onder de 70 cent.
Ja even goed rekenen hoe ik met m'n zonnepanelen uit kom en dat ongeveer op 0 krijgen door verwarming met airco en de rest maar op gas. Gelukkig heb ik m'n airco's als extra gedaan en heb ik ook gewoon nog een Brink staan voor het echte stookwerk. Wat een poppenkast man 8)7

EV kan ook wel weer op gaspedaal...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
jobr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:20:
[...]

Was maar een grapje.

En wat te doen met "% ingegraven muur (= muur onder grond) " ?
Die moet toch op 100% als je geen kelder hebt.
Juist niet, 0 zetten. Alleen bij een geisoleerde kelder. Je berekent ruimte A, geen kelder. Sowieso zal het allemaal niet 100 procent kloppen maar het geeft wel een goede indicatie. Precies meten zal je een bureau moeten inschakelen a zoveel per uur.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 20-09-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:26:
[...]

Juist niet, 0 zetten. Alleen bij een geisoleerde kelder. Je berekent ruimte A, geen kelder. Sowieso zal het allemaal niet 100 procent kloppen maar het geeft wel een goede indicatie. Precies meten zal je een bureau moeten inschakelen a zoveel per uur.
In de tooltip staat:
"Vul hier het percentage van de buitenmuur in dat grenst aan de grond. Als er geen buitenmuur grenst aan de grond vult u hier 0% in. Als u bijvoorbeeld een geïsoleerde kelder hebt, dan valt de muur van de kelder hieronder. LET OP: enkel muren van het geïsoleerde deel van de woning moeten hier in rekening gebracht worden. Met muren van een niet-geïsoleerde kelder moet u bijvoorbeeld geen rekening houden."

Als je toch geen kelder hebt dan grenst de buitenmuur toch aan de grond?
Al mijn buitenmuren gaan de grond in tot de fundering. Vandaar mijn gedachte van 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GermanPivo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:30:

Ja, ik slinger hem naar de hoogste stand als er niemand thuis is of niemand meer beneden is in de avond/nacht. Ik stook op koudere dagen 24/7 op een ruimtetemperatuur van iets boven de 20 graden. Overdag stand auto en setpoint 20 graden, in de nacht standje max en setpoint 18 graden (dus effectief in de ruimte ook 20). Dat resulteert hier in een ruimtetemperatuur die 24/7 stabiel is en lager verbruik in de nacht.
Als je hem 24/7 laat aan staan, dan zit je toch altijd qua verbruik >= gespecifieerde minimale stroomverbruik?
Als dat bijv 200Watt is dan zal het stroomverbruik toch altijd 24x0,2kWh zijn?
En natuurlijk hoger als deze (meer) warmte moet afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosfel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09-2022
Hier zou een multi moeten komen. Twee binnenunits voor de living vloermodel. Links en rechts.

Hoe zouden jullie het doen voor de buitenunit met split?

Aannemer gaf aan dat het moeilijk is owv het raam?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dc3_z0_tytPOfT-Z6-Cx3Pnewo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJ5cnan3XYElAbG5cSkIewYw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
jobr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:37:
[...]

Als je hem 24/7 laat aan staan, dan zit je toch altijd qua verbruik >= gespecifieerde minimale stroomverbruik?
Hij slaat af wanneer temperatuur bereikt is tot het weer nodig is, afhankelijk van warmteverlies en temperatuur ed kan dit vrij lang zijn. Het verbruik is dan maar +/- 10 watt (mhi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
jobr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:32:
[...]

In de tooltip staat:
"Vul hier het percentage van de buitenmuur in dat grenst aan de grond. Als er geen buitenmuur grenst aan de grond vult u hier 0% in. Als u bijvoorbeeld een geïsoleerde kelder hebt, dan valt de muur van de kelder hieronder. LET OP: enkel muren van het geïsoleerde deel van de woning moeten hier in rekening gebracht worden. Met muren van een niet-geïsoleerde kelder moet u bijvoorbeeld geen rekening houden."

Als je toch geen kelder hebt dan grenst de buitenmuur toch aan de grond?
Al mijn buitenmuren gaan de grond in tot de fundering. Vandaar mijn gedachte van 100%.
Ze geven toch niets het voorbeeld van een kelder? Ik lees het toch echt anders. Als je daar 100 % invult vul je volgens mij in dat je hele buitenmuur aan grond grenst. Als je buitenmuur al een stukje de grond ingaat is dat geen 100%. Wellicht 10%? Volgens mij is dat verwaarloosbaar. Ik heb het in ieder geval nog nooit ingevuld.

Misschien dat er hier bouwkundig ingenieurs meelezen die er echt sluitend antwoord op kunnen geven. Dat ben ik niet. Ik ben een ervaringsdeskundige die door heel veel lezen, kennis van anderen aanhoren het een en ander ondertussen weet en graag deelt. Bescheidenheid siert de mens. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Servee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:29:
[...]

Het is juist het samenspel tussen die twee. Als je de unit heel hard (geforceerd) laat blazen zal het de ruimte weer afkoelen waardoor de buitenunit harder gaat werken. Andersom net zo. Nu is het wel zo dat de software sowieso de fanstand beperkt (bij Daikin) ook al zet je die op stand 5.
Waarom zou de ruimte afkoelen als de unit hard blaast? Dat volg ik even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
jobr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:37:
[...]

Nee, want als de ruimte op temperatuur is gaat hij gewoon uit zichzelf uit natuurlijk ;) . Maar op koude dagen is het warmteverlies groot genoeg om continu door te draaien op een laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:05
GermanPivo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:30:
[...]

Maar als ik dat op warmere dagen doe, moduleert de unit (MHI) alsnog terug naar een lagere fanstand omdat dan de boel alsnog op temperatuur is.
Standje Max is de hoogste ventilatie stand?

Wat is hier de gedachte achter? Bij harder ventileren zou je zeggen dat hij meer stroom verbruikt?

En ik lees hier ook dat de stille slaapstand helemaal niet het zuinigste is? De buitenunit moet dan harder werken?

Er zit bij onze Daikin Sensira 5kw ook nog een eco stand op... Die zou dan het zuinigste moeten zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
sjurres schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:20:
[...]

Standje Max is de hoogste ventilatie stand?

Wat is hier de gedachte achter? Bij harder ventileren zou je zeggen dat hij meer stroom verbruikt?

En ik lees hier ook dat de stille slaapstand helemaal niet het zuinigste is? De buitenunit moet dan harder werken?

Er zit bij onze Daikin Sensira 5kw ook nog een eco stand op... Die zou dan het zuinigste moeten zijn lijkt mij?
Eco is niet eco zoals jij denkt. Eco beperkt alleen het max vermogen van de compressor. Oftewel hij kan dan geen max vermogen meer leveren maar maar 50%. Het kan werken om langere runs op een lager compressor vermogen te realiseren en dus een hogere COP te halen. Let op: in de winter kan het betekenen dat je je setpoint niet meer haalt en dan gaat het juist meer stroom verbruiken (weet ik door ervaring). Niet zo handig je vermogen knijpen als je 4 nodig hebt bij koude en maar 2 laat leveren. In de app heb je meer variaties van beperken, maar ik vind het niet werken en niet zuiniger.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 20-09-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:28:
[...]

Eco is niet eco zoals jij denkt. Eco beperkt alleen het max vermogen van de compressor. Oftewel hij kan dan geen max vermogen meer leveren maar maar 50%. Het kan werken om langere runs op een lager compressor vermogen te realiseren en dus een hogere COP te halen. Let op: in de winter kan het betekenen dat je je setpoint niet meer haalt en dan gaat het juist meer stroom verbruiken (weet ik door ervaring).
Dus ik denk dat ik je hoor zeggen:
In het voor een na seizoen eco stand prima, maar zodra het echt koud buiten gaat worden lekker de auto stand gebruiken.

Ik heb overigens die berekening gedaan, hopelijk op de juiste manier, heb een warmte behoefte van 2,8kw in die nieuwe ruimte nodig.
En de 2,5kw airco geeft een hogere opbrengst bij verwarmen. In geval van de mhi SRK25ZS-W 3.2kw dat zou dan voldoende moeten zijn of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
sjurres schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:33:
[...]

Dus ik denk dat ik je hoor zeggen:
In het voor een na seizoen eco stand prima, maar zodra het echt koud buiten gaat worden lekker de auto stand gebruiken.

Ik heb overigens die berekening gedaan, hopelijk op de juiste manier, heb een warmte behoefte van 2,8kw in die nieuwe ruimte nodig.
En de 2,5kw airco geeft een hogere opbrengst bij verwarmen. In geval van de mhi SRK25ZS-W 3.2kw dat zou dan voldoende moeten zijn of maak ik een denkfout?
3,2 bij vorst? Dan is hij oké

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-04 21:51
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:45:
[...]

Wat heb jij nu voor redenatie :? . Ik verstookte tot 3 jaar geleden zo'n 550m3 om mijn huis te verwarmen en nu zo'n 1300 kWh. Reken dat maar eens uit tegen de nieuwe maatregel tarieven. Heb ik al gedaan paar posten terug.
Ook ik ben nu hard aan het twijfelen of ik mijn afspraak een aircoinstallatie te laten plaatsvinden volgende week.

Graag reken ik even verder met de bestaande getalletjes; jij bent dus van 550m3 naar 1300 kwh gegaan voor verwarming; factor 2.4 (bij welke scop?). Is dat wat meer mensen ruwweg hier zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
TigerXtrm schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:02:
[...]

Waarom zou de ruimte afkoelen als de unit hard blaast? Dat volg ik even niet.
Luchthoeveelheid en warmte energie moeten in verhouding zijn, niet voor niets word heteluchtverwarming ingeregeld met een debiet meter gebaseerd op de inhoud van de ruimte. Een airco doet dit vanzelf door retour lucht maar als je die verhouding verstoort door te hoge fanstand dan werkt dat dus averechts.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
jobr schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:44:
Als er een airco wordt opgehangen bijv 4-5 meter uit de hoek dan krijg je een lange goot op de wand.
Maar wordt deze dan iets aflopend (scheef) gehangen vanwege de condenslang (geen pompje) wat zou moeten aflopen ?
Of mag deze gewoon waterpas ?
Het eerste is natuurlijk niet echt een fraai gezicht als deze wat scheef hangt.
Niemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Moet onder afschot, tenzij je in de goot de condensleiding onder afschot kan leggen over de gehele lengte.

[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 20-09-2022 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:48
Als je de goot iets lager hangt t.o.v. van de binnenunit dan moet dit naar mijn inziens perfect mogelijk zijn (je boort immers het gat ook schuin naar beneden door de muur). Hou er dan wel rekening mee dat de condensslang onderaan de goot geplaatst wordt. De lekbak van het condensatie water is volgens mij doorgaans altijd bovenaan. Hierdoor zal het afgevoerde water automatisch al afvloeien.

Zelfs een leiding/afvoer welke waterpas hangt zal door “de stroming” afvloeien.

[ Voor 20% gewijzigd door Nicklazzz op 20-09-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
De goot mag waterpas als daarin je afvoer maar afschot heeft. Of je dat lukt op lange lengtes? De installateur zal dat toch wel weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GermanPivo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:06:
[...]

Moet onder afschot, tenzij je in de goot de condensleiding onder afschot kan leggen over de gehele lengte.
Precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
champain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:41:
[...]

Ook ik ben nu hard aan het twijfelen of ik mijn afspraak een aircoinstallatie te laten plaatsvinden volgende week.

Graag reken ik even verder met de bestaande getalletjes; jij bent dus van 550m3 naar 1300 kwh gegaan voor verwarming; factor 2.4 (bij welke scop?). Is dat wat meer mensen ruwweg hier zien?
Kan iets zuiniger maar ik stook onder de 5 graden met minimale verlaging (2 graden op 19) en bij vorst zonder verlaging. Comfort issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:06
Wat zijn de ervaringen van vloerverwarming als basis (bij mij nog op gas) en bijverwarmen met een airco in de woonkamer? Ik heb nu de vloerverwarming op 19gr gezet maar merk dat deze nog niet aanslaat omdat het nu nog 19-20 graden is overdag in de woonkamer.

Wat is een beetje een goede temperatuur om vloerverwarming minimaal te gebruiken als basis (om ook koude voeten te voorkomen, PVC houtlook vloer) en bij te verwarmen met de airco?

En wat doen jullie met de airco, op een avond constant aanlaten op een specifieke lage stand of even 30-60min flink laten verwarmen en vervolgens uitlaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Scrtz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:22:
Wat zijn de ervaringen van vloerverwarming als basis (bij mij nog op gas) en bijverwarmen met een airco in de woonkamer? Ik heb nu de vloerverwarming op 19gr gezet maar merk dat deze nog niet aanslaat omdat het nu nog 19-20 graden is overdag in de woonkamer.

Wat is een beetje een goede temperatuur om vloerverwarming minimaal te gebruiken als basis (om ook koude voeten te voorkomen, PVC houtlook vloer) en bij te verwarmen met de airco?

En wat doen jullie met de airco, op een avond constant aanlaten op een specifieke lage stand of even 30-60min flink laten verwarmen en vervolgens uitlaten?
Zie hierboven toevallig hoe ik stook. Trek sloffen aan. Stuk goedkoper dan gas. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:13
De monteurs welke bij mij de airco hebben opgehangen gaven aan dat ze liever niet loodrecht goten aanleggen indien natuurlijke afloop gewenst is. Als vuistregel hanteren ze dat ze voor elke 2 meter goot in horizontale richting minimaal 1 centimeter naar beneden gaan om te voorkomen dat water in de goot blijft liggen.

Het was ook twijfelen of mijn binnenunit in de keuken het zou redden met natuurlijk afvoer boven het garagedak, omdat er minimaal hoogte verschil is tussen waar de airco hangt en waar die afvoer boven de garage zou uitkomen.

Ze hebben toen eerst alles goed uitgemeten en als test (een gedeelte van) de goot aanlegt tot aan de muur waar doorheen geboord zou moeten worden richting het garagedak.
Vervolgens simpelweg wat water in de goot gestrooid op de plek waar binnenunit zou komen te hangen en gekeken of het water aan de andere kant uit de goot kwam gelopen. Gelukkig was het antwoord ja :)

Mocht dit niet het geval zijn geweest dan zou de afvoer naar een alternatieve locatie gemaakt worden.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Een vraag over verwarmen met m'n Daikin Perfera. Ik heb gisteren voor het eerst de verwarming aangezet om te testen of alle units het doen. Dat was gelukkig het geval maar vanavond kwam ik er achter dat op de zolder de unit de hele dag aangestaan heeft omdat hij het 'uit' signaal van de app blijkbaar niet gekregen had. Wat ik echter vreemd vind is dat het setpoint 20 graden was en hij gewoon vrolijk aan't verwarmen was ondanks een gemeten temp van 24 graden. Dit is toch de omgekeerde wereld van wat je zou verwachten? Warme lucht stijgt op dus hij zou juist te vroeg moeten afslaan doordat hij hoger meet dan setpoint?

@Scrtz
Ik zit met hetzelfde 'probleem' en vooralsnog is het plan om af te wachten of het uberhaupt nodig is. Misschien is het prima comfortabel met alleen de airco.

Mocht dat niet het geval zijn dan is het plan om de aanvoertemperatuur zo laag te zetten (20 graden of zo) dat het setpoint niet gehaald kan worden (25 graden bv) zodat de vloerverwarming altijd aan staat en de vloer aangenaam houdt terwijl de airco de rest doet. Ik heb gelukkig een slimme meter op m'n stadsverwarming dus ik kan aardig bijhouden of dit redelijk is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:08
Is verwarmen met de airco nog wel verstandig nu er energie compensatie komt die voor gas wel goed lijkt uit te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Volgens mij is dat echt al de 20ste keer dat ik die vraag vandaag voorbij zie komen oOo

Wat financieel het voordeligste is in jouw situatie kan je toch eenvoudig zelf uitrekenen?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 11:03
Goedenavond mede airco gebruikers,

Hebben jullie een werkschakelaar voor de unit zitten of gewoon in het stopcontact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 03:04

ede

Sjoerd_r schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:50:

Hebben jullie een werkschakelaar voor de unit zitten of gewoon in het stopcontact?
Ik heb een aparte groep getrokken en daar een stopcontact voor de airco's op aangesloten. Dat vond de installateur genoeg. Geen werkschakelaar dus.
Homewizard EnergySocket ertussen gezet om nauwkeurig het verbruik te meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 03:04

ede

MK_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:21:
Volgens mij is dat echt al de 20ste keer dat ik die vraag vandaag voorbij zie komen oOo

Wat financieel het voordeligste is in jouw situatie kan je toch eenvoudig zelf uitrekenen?
Financieel voordelig of niet, het gaat mij om het principe zo weinig mogelijk gas te verstoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

ede schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:04:
[...]
Financieel voordelig of niet, het gaat mij om het principe zo weinig mogelijk gas te verstoken
Dat was niet de vraag...

Maar goed, als dat de vraag was, dan is het simpel: warmtepomp :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Maxwp
Deldenaar schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:49:
Is verwarmen met de airco nog wel verstandig nu er energie compensatie komt die voor gas wel goed lijkt uit te pakken?
ja met die vraag zit ik nu ook . moeten wachten tot per 1 jan de variabele bedragen bekend zijn..
bah

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Servee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:29:
[...]

Waar gaat volgens jou de warmte naartoe, als je de fan op de hoogste stand zet?

En even over het nu wel of niet een airco aanschaffen, rond de onduidelijkheid van de energieprijzen.

Een airco gaat 10 tot 15 jaar mee, who cares wat de energieprijzen in januari zijn, als je geen flauw idee hebt wat de energiemarkt in 2025 doet.

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 21-09-2022 00:10 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Vraagje, ik zit te kijken naar een Daikin FXTZ serie airco (Ururu Sarara). Beetje een speciaal geval omdat ik een oud klein huisje heb zonder ventilatie, en een wat hogere luchtvochtigheid door een koraal aquarium (veel verdamping). Kan een luchtontvochtiger aan laten staan, maar die zijn nier heel efficiënt en maken herrie. Raam kan open maar dat is in de winter ook niet wenselijk. Decentrale wtw kan erbij voor de luchtverversing, maar kost een aardige duit.

Airco moet er sowieso komen, nu kom ik deze tegen en lijkt een paar problemen tegelijk op te lossen. Heeft als enige split unit een lucht verversing optie, en kan ook lucht bevochtigen, en efficiënt ontvochtigen zonder de ruimte temp aan te passen (mijn huidige gree airco op de bovenverdieping kan ontvochtigen, maar alleen met ingestelde minimale temp, dus dat is eigelijk gewoon de koelfunctie aanzetten..). Nu is de verversing van de lucht niet heel veel (32m3 per uur), maar komt overeen met de kleinere decentrale wtw units op lage stand, en de ruimte is ook maar 30m2. Lijkt een mooie combinatie van functies, en geen meerdere apparaten nodig. Kan iemand gaten in dit plan schieten?

Kan hem bij een NL leverancier krijgen voor 2438 euro (3.5kw uitvoering), maar zie hem ook voor een stuk minder bij 4seizoenenmarkt.nl. Heeft iemand toevallig ervaring met die toko? Heeft aardig wat reviews, foto's, Facebook berichten etc maar heeft volgens de site alles op voorraad wat volgens mij onmogelijk is.

https://4seizoenenmarkt.n...er-daikin-ftxz35n-rxz35n/

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54

Een aparte groep en buiten een werkschakelaar voordat de kabel naar de buitenunits gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:04
intuliegend schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:45:
Heeft iemand toevallig ervaring met die toko? Heeft aardig wat reviews, foto's, Facebook berichten etc maar heeft volgens de site alles op voorraad wat volgens mij onmogelijk is.

https://4seizoenenmarkt.n...er-daikin-ftxz35n-rxz35n/
Ik zie dat ze zelfs warmtepompen op voorraad hebben en dan gaan bij mij alle alarmbellen al af.
Als ik jou was zou ik iig de airco ophalen en ter plekke betalen, kost wat brandstof maar dan heb je wel zekerheid.

Edit:
Bij verder zoeken op het KVK nummer kom ik op een woonhuis adres adres uit in Blaricum waar "Space Concepts Interieur Architectuur & Design" gevestigd is, ik heb mijn twijfels of die er ook airco's en warmtepompen bij doen. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Idanue op 21-09-2022 01:51 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Ik wel. Afgelopen jaar volledig verwarmd met 4 l/l warmtepompen maar als mijn stroomprijs inderdaad op of boven 70 cent komt (want ook EV en koelen dus sowieso boven het gemiddelde) dan verwarmen we weer 100% met gas vanaf januari.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• sjurres
Deldenaar schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:49:
Misschien een kopiëren plakken bericht?

1000m3 gas x 10 = 10.000kwh
Airco scop van 4 = 2.500kwh

Voorgestelde prijzen €1,50 m3 en €0,70 kwh
M3= 1000*€1,50= €1.500,-
kWh=2500*€.,70= €1.750,-

En dat is volgens mij redelijk gunstig gerekend voor de airco's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57

Hint: Bovenaan dit topic zit een zoekbalk. Wat vind je als je daar "werkschakelaar" intypt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
sjurres schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:05:
1000m3 gas x 10 = 10.000kwh
Airco scop van 4 = 2.500kwh

Voorgestelde prijzen €1,50 m3 en €0,70 kwh
M3= 1000*€1,50= €1.500,-
kWh=2500*€.,70= €1.750,-
Sommetje klopt niet. Want geen enkele CV-ketel haalt 10 kWh uit een m³. Reken maar op 8 met radiatoren en max 9 met vloerverwarming. En een beetje merk-airco kan een sCOP van 5 halen. Dan kom je uit op:

1000m³ gas x 8 = 8.000kWh (8 kWh/m³ omdat ik ervan uitga dat vvw-bezitters voor een L/W wp gaan)
Airco sCOP van 5 = 1.600 kWh

Voorgestelde prijzen €1,50/m³ en €0,70/kWh
Gas: 1000*€1,50= €1.500,-
Elektriciteit: 1600*€0,70= €1.120,-

Waarmee de airco alsnog goedkoper is.

Zelfs als je van de standaard vuistregel 1 m³ ~ 2 kWh uitgaat kom je op € 1400 voor de airco, wat alsnog (iets) goedkoper is dan gas.

En, eigenlijk slaat deze berekening helemaal nergens op, want niet te vergeten is: Die 70 cent geldt maar tot 2400 kWh, en dat maken de meeste gezinnen ruimschoots op aan hun gewone elektriciteitsverbruik. Je airco loopt dus op het tarief daarboven, wat compleet afhankelijk is van je energiecontract en je persoonlijke situatie.

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2022 09:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:06
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:23:
[...]

Zie hierboven toevallig hoe ik stook. Trek sloffen aan. Stuk goedkoper dan gas. 8)
Dus setpoint 20, blaasstand auto en dan regelt de airco eigenlijk de rest?

Zijn er nog mensen die boven wel nog badkamer/slaapkamer verwarmen of daar nog eventueel wat handige tips voor hebben? Zou het eigenlijk in de ochtend wel wat warmer willen hebben (vooral de badkamer)
Pagina: 1 ... 214 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic