Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 213 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.648 views

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Audiowaste schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:00:
[...]

Toevallig net gebeld door het bedrijf, ze hadden inderdaad een "foutje" gemaakt. Dit was alleen de prijs incl. montage voor de 5 kw. Hij was de 3,5 kw vergeten te bereken op de offerte :+

We waren al een paar uurtjes lang erg blij met de offerte. Mijn vrouw had nog verschillende keren gevraagd of die prijs wel echt klopte.
Advocaat van de duivel }) : Je hebt het toch zwart op wit? Nu heb je wel munitie er wel alsnog een scherpe prijs voor te vragen. Als ze je een worst voor houden moet je ook happen. :*)

• MotorBeast
  • Nu online
verkeerslicht schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:50:
[...]

Mij viel precies het zelfde op inderdaad :)
bedankt voor jullie input.

Ik kom met jullie aanvullende input op een warmtevraag van 8.76kw van de woonkamer/keuken ruimte die vooralsnog één grote ruimte is...
Da's best fors, maar het verbaast me niet, gezien de 180 kuub die de te verwarmen ruimte betreft. En ik kan het ook rijmen met de capaciteit van de radiators die hier geinstalleerd zijn (onderbemeten).
Het zijn 3 stuks met een capaciteit van ca. 2.5kw. Daarmee kon ik afgelopen milde winter de 20°C niet/nauwelijks halen. We wonen er pas een jaar, dus eerder kon ik het niet weten. De vorige bewoner had een grote gashaard staan waarvan ik dacht dat dat voor de sfeer was, maar die eruit gehaald hebbende ben ik erachter gekomen dat die onderdeel was van het verwarmingssystem :'(. Er zat ook nog een stuk vloerverwarming (ouderwetse bijverwarming) in, maar die had ik destijds uitgezet omdat de kruipruimte niet geisoleerd was, en het waarschijnlijk lekker behagelijk was in de kruipruimte. Nu is de vloer van onderen met Tonzon (r5,0) gedaan. Dit laatste heb ik natuurlijk wel meegenomen in de berekening.

Concluderend ga ik voor twee single splits van resp. 3.5kw en 2.5kw
Zou je niet 2 maal 4,2 pakken? Of 2 maal 3,5? Je zegt zelf al bij een milde winter niet genoeg te hebben aan 3 x 2,5 radiatoren.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:40:
[...]

Zou je niet 2 maal 4,2 pakken? Of 2 maal 3,5? Je zegt zelf al bij een milde winter niet genoeg te hebben aan 3 x 2,5 radiatoren.
Dank voor de suggestie. Nou ben ik van plan Mitsubishi Hyper Heating te nemen. Dan kunnen ze met -10 nog steeds de geadverteerde warmtecapaciteit van 4.0 / 3.2 kw behalen (in plaats van 2.4 / 1.92 i.c.m. de normale buitenunit). Gezien ze bij mildere temperaturen dezelfde nominale capaciteit hebben als de reguliere buitenunits, lijkt me dat voldoende, en gunstig t.a.v. pendelgedrag. De vloerverwarming (die er voor 1/3e deel van de ruimte in zit) kan dan indien nodig, ook nog wat toevoegen aan warmte, maar ik verwacht eigenlijk niet eens dat dit nodig is. Dit had ik in mijn vorige post niet aangegeven, maar dat zie ik wel als een mogelijkheid. Het andere geval is inderdaad 2x4,2 Daikin Stylish met een normale buitenunit een optie (bij -10 nog 2,93kw aan warmtecapaciteit), maar dan heb je het grootste gedeelte van de tijd overcapaciteit (nominaal 5,4kw).

zodoende geeft 2x4.2 Daikin stylish ongeveer 6kw af bij echte koude, en 1x2,5 + 1x3,5 Mitsubishi Hyper Heating 7.2kw. De laatste heeft daarbij minder overcapaciteit bij de mildere winterdagen.

Zodoende dacht ik dat het zo heel gek nog niet is om een Nordic model te overwegen. Uiteraard sta ik open voor tegenwerpingen hierin ;)

p.s. https://innovations.mitsu...E_MSZ_LN_A4_NL_RZ_web.pdf (zie MUZ-LN25VGHZ2 en MUZ-LN35VGHZ2 op pag. 27)
Daikin biedt ook dergelijke buitenunits aan voor verschillende modellen, maar niet in Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 19-09-2022 15:10 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• MotorBeast
  • Nu online
verkeerslicht schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:05:
[...]

Dank voor de suggestie. Nou ben ik van plan Mitsubishi Hyper Heating te nemen. Dan kunnen ze met -10 nog steeds de geadverteerde warmtecapaciteit van 4.0 / 3.2 kw behalen (in plaats van 2.4 / 1.92 i.c.m. de normale buitenunit). Gezien ze bij mildere temperaturen nog meer warmte kunnen afgeven, lijkt me dat voldoende, en gunstig t.a.v. pendelgedrag. De vloerverwarming (die er voor 1/3e deel van de ruimte in zit) kan dan indien nodig, ook nog wat toevoegen aan warmte, maar ik verwacht eigenlijk niet eens dat dit nodig is. Dit had ik in mijn vorige post niet aangegeven, maar dat zie ik wel als een mogelijkheid. Het andere geval is inderdaad 2x4,2 Daikin Stylish met een normale buitenunit een optie (bij -10 nog 2,93kw aan warmtecapaciteit), maar dan heb je het grootste gedeelte van de tijd overcapaciteit (nominaal 5,4kw).

zodoende geeft 2x4.2 Daikin stylish ongeveer 6kw af bij echte koude, en 1x2,5 + 1x3,5 Mitsubishi Hyper Heating 7.2kw. De laatste heeft daarbij minder overcapaciteit bij de mildere winterdagen.

Zodoende dacht ik dat het zo heel gek nog niet is om een Nordic model te overwegen. Uiteraard sta ik open voor tegenwerpingen hierin ;)

p.s. https://innovations.mitsu...E_MSZ_LN_A4_NL_RZ_web.pdf (zie MUZ-LN25VGHZ2 en MUZ-LN35VGHZ2 op pag. 27)
Daikin biedt ook dergelijke buitenunits aan voor verschillende modellen, maar niet in Nederland.
Ik weet niet wat Hypers kostten. Verder is de beroemde -10 wel een extreem die in Nederland zelden voorkomt en overdag al helemaal bijna nooit. Zo'n Hyper lijkt me top in Zweden/Noorwegen, maar als het weinig meer kost dan is het mooi.

Je vloerverwarming draait op gas toch? Ik zou daar zolang mogelijk vanaf blijven. Kost een "beetje"veel tegenwoordig. :X

Pendelen kan jij in dit tussenseizoen natuurlijk makkelijk voorkomen want met dit weer nu zet gewoon maar 1 unit aan. Pas als de kou echt toeslaat en je het niet meer egaal warm krijgt zet je de tweede erbij aan.

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:13:
[...]

Ik weet niet wat Hypers kostten. Verder is de beroemde -10 wel een extreem die in Nederland zelden voorkomt en overdag al helemaal bijna nooit. Zo'n Hyper lijkt me top in Zweden/Noorwegen, maar als het weinig meer kost dan is het mooi.

Je vloerverwarming draait op gas toch? Ik zou daar zolang mogelijk vanaf blijven. Kost een "beetje"veel tegenwoordig. :X

Pendelen kan jij in dit tussenseizoen natuurlijk makkelijk voorkomen want met dit weer nu zet gewoon maar 1 unit aan. Pas als de kou echt toeslaat en je het niet meer egaal warm krijgt zet je de tweede erbij aan.
Effectief prijsverschil is er niet echt. Als ik van de MSZ-LN25VG met buitenunit de goedkoopste google, (zowel met als zonder hyper heating) dan is dat is de hyper heating variant zo'n 200 euro duurder. Dat gezegd hebbende kan ik dus wel met een lichter model uit (= zuiniger, en goedkoper) en dat heft het prijsverschil weer op.

Je laatste twee punten ben ik het geheel mee eens.
zolang het niet nodig is, blijf ik van de vloerverwarming af, die is toch maar plaatselijk.
En inderdaad. Pendelen kan prima voorkomen worden door 1 van de 2 units af te schakelen (misschien wel mooi te automatiseren met IFTTT).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 16:31
doet hyper heating de compressor niet "onnodig" warm draaien zodat er meer warmt is
met de paar dagen dat het -10 is hier in nl niet echt nodig lijkt me plus extra slijtage?
daarnaast hoeveel meer kost het.
en hoe eff is hij dan nog als hij in die hyper heating mode aan het draaien is
lijkt me extra stroom te kosten

• verkeerslicht
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:58:
doet hyper heating de compressor niet "onnodig" warm draaien zodat er meer warmt is
met de paar dagen dat het -10 is hier in nl niet echt nodig lijkt me plus extra slijtage?
daarnaast hoeveel meer kost het.
en hoe eff is hij dan nog als hij in die hyper heating mode aan het draaien is
lijkt me extra stroom te kosten
Er zit inderdaad een soort van "anti defrost mode" (vast niet de officiële naam) op. Dit gebeurt slechts onder de 2°C las ik. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit iets negatiefs is.

Slijtage heb ik zo geen antwoord op. Misschien heb je hier een punt, misschien ook niet.

Het kost niet veel meer, en eigenlijk niks meer t.a.v. niet hyper heating modellen met een hoger vermogen.

Effectiviteit is volgens de combinatie tabellen (input t.o.v. output) in de servicemanuals gelijk (zie ook de scop in de brochure van Mitsubishi Electric). Het jaarlijks gebruik is volgens de brochure een fractie hoger (849kw vs 794kw), en dat zal vermoedelijk door die "anti-defrost mode" komen. Als dit in de praktijk daadwerkelijk defrosts voorkomt, dan is het verbruik misschien zelfs helemaal niet hoger (let op: dit is een aanname). Ik vind het in ieder geval een prima compromis.
Maxwp schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:15:
anti defrost mode doen ze allemaal anders doet de buitenunit niks meer want is die bevroren
defrosten doen ze allemaal, ik bedoelde met "anti" het tegengaan van defrost-acties.

Ter info (site Mitsubishi Electric):
HyperCore Compressor
HyperCore Heat Pumps are fitted with a ‘heating caulking compressor’ unique to Mitsubishi Electric. The compressor is extremely efficient in its construction and performance. This compressor moves more vapour volume for less energy input and allows the compressor to maintain efficiency and higher revolutions.

Advanced Defrost Logic
When temperatures drop below zero degrees ice will build up on the outdoor unit of any heat pump. How the heat pump reacts to this determines how effective it will be in providing heat to your home. To remove the ice build up the heat pump will need to go into “Defrost Mode” and during this time the heat pump will not be delivering heat into your home. HyperCore’s Defrost Logic has been fine-tuned to extend the period in between defrost periods and optimise its heating performance.

Tuurlijk is dat deels mooie reclamepraat, maar het is ook wel informatief.

p.s. ik heb geen aandelen in Mitsubishi. Als er andere merken waren die dit in Nederland aanboden zou ik niet merkgebonden zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door verkeerslicht op 19-09-2022 16:18 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Maxwp
anti defrost mode doen ze allemaal anders doet de buitenunit niks meer want is die bevroren\

lees wat tegen strijdigen info
1 zegt 100% tot -5 en daarna zakt hij af tot -15
de andere zegt tot -15 100% en daarna zakt die af tot -25

ik denk dat de eerste meer rieel is want dat is al best goed als je tot -5 100% van de koel cap houd.
toch je kan geen wonderen verrichten dus vraag ik me af hoeveel extra energie op dat moment dus bij -5 en bij een 3,5kw unit er dan word verbruikt.

edit
vraag me af een compressor word toch heet als deze bezig is waarom niet die warmte richting de condensator laten gaan om deze warmer te houden?

[ Voor 81% gewijzigd door Maxwp op 19-09-2022 16:25 ]

• Maxwp
What is Mitsubishi's Hyper-Heat?

Hyper-Heating H2I® was designed by Mitsubishi specifically to keep your home comfortable while outside gets as low as -13° F. In fact, hyper heat models provide 100% of their rated capacity all the way down to 23° F. ( -5 celsius ) Meaning even if it's below freezing outside, your mini-split won't miss a beat heating your home.

The H2i® hyper heat systems use enhanced compressor systems to provide 76% of their capacity even when it's -13° F outside. Any heat that's still in the air, they're able to pull out better than any other compressor to date. Mitsubishi's main goal was to make sure you won't need any supplemental heat sources to heat your home in the winter, even in the most extreme temperatures.

• verkeerslicht
  • Niet online
[b]Maxwp schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:15:
toch je kan geen wonderen verrichten dus vraag ik me af hoeveel extra energie op dat moment dus bij -5 en bij een 3,5kw unit er dan word verbruikt.
De COP van een normale (niet hyper heating) unit is ook gewoon nog best goed met -10, alleen het afgegeven vermogen is minder. Dat is precies wat hier gebeurt. De COP blijft gelijk maar het afgegeven vermogen stijgt.

Ik zal het hierbij laten want het topic moet niet vervuilen verder met hyper heating dingen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
verkeerslicht schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:12:
[...]

Het kost niet veel meer, en eigenlijk niks meer t.a.v. niet hyper heating modellen met een hoger vermogen.
[...]
Dat is net hetgeen waarom ik argwanend ben. 100% performance zelfs bij vriestemperaturen voor nagenoeg dezelfde prijs als een reguliere airco? Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

"The motor revs up to max speed and the systems funnels the additional heat thrown off the compressor magnets back to your blower, super charging your heat output and quickly responding to the dropping temperature outside."

Dit lijkt te insinueren dat het systeem het verlies in warmteoverdracht van een normale warmtepomp compenseert door hitte te genereren door de motor harder te laten lopen i.p.v. de hitte uit de buitenlucht te halen. Dit kan mogelijk meer slijtage aan je compressor betekenen en resulteren in een kortere levensduur.

Ook lees ik wel eens dat Hyper Heat bedoeld is voor leefomstandigheden waarbij de temperatuur minimaal de helft van het jaar rond het vriespunt of lager ligt en/of indien je niet van plan bent om met de airco te koelen, omdat "It will get lower cooling efficiency due to excess charge".

Maar vooralsnog heb ik geen definitief antwoord kunnen vinden.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ThaBEN schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:33:
[...]

Dat is net hetgeen waarom ik argwanend ben. 100% performance zelfs bij vriestemperaturen voor nagenoeg dezelfde prijs als een reguliere airco? Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

"The motor revs up to max speed and the systems funnels the additional heat thrown off the compressor magnets back to your blower, super charging your heat output and quickly responding to the dropping temperature outside."

Dit lijkt te insinueren dat het systeem het verlies in warmteoverdracht van een normale warmtepomp compenseert door hitte te genereren door de motor harder te laten lopen i.p.v. de hitte uit de buitenlucht te halen. Dit kan mogelijk meer slijtage aan je compressor betekenen en resulteren in een kortere levensduur.

Ook lees ik wel eens dat Hyper Heat bedoeld is voor leefomstandigheden waarbij de temperatuur de helft van het jaar rond het vriespunt of lager ligt en/of indien je niet van plan bent om met de airco te koelen, omdat "it will get lower cooling efficiency due to excess charge".

Maar vooralsnog heb ik geen definitief antwoord kunnen vinden.
Precies en naar mijn mening is zo’n hyper heat volledig zinloos in ons klimaat net als een zwaardere unit nemen om maar “genoeg” vermogen te hebben. Focus zou moeten liggen op de tussenseizoenen en niet op die ene week of wellicht twee dat er een verdwaalde poolwind uit z’n richting is en net ons landje ff aantikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onPN6I1fjbc5DkN7BuIbZfZDgZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa6uBDAEZ3bbtLiI1lNjZYA6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 19-09-2022 16:55 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 21:43
Maxwp schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:29:
[...]

What is Mitsubishi's Hyper-Heat?
Interessant, ik googlen en kom er dus achter dat dit met de inverter / buitenunit te maken heeft en niet zozeer de binnenunit als ik het goed begrijp.

Al kan ik me ook voorstellen dat deze machines meer verbruiken dan een standaard inverter, ik las hier met name bij de andere type inverters vooral 'laag opgenomen vermogen' iets wat niet vermeld stond bij de hyper heat inverters, het impliceert dat deze minder energie zuinig zijn: https://alklima.nl/de-inverters-toegelicht

Ik wacht nog steeds op een offerte van een SRK50ZXW aangezien deze energie efficienter is en dus meer warmte afgeeft bij zelfde vermogen als een ZSW. Als ik meer weet horen jullie het.

discogs

• MotorBeast
  • Nu online
verkeerslicht schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:29:
[...]

De COP van een normale (niet hyper heating) unit is ook gewoon nog best goed met -10, alleen het afgegeven vermogen is minder. Dat is precies wat hier gebeurt. De COP blijft gelijk maar het afgegeven vermogen stijgt.

Ik zal het hierbij laten want het topic moet niet vervuilen verder met hyper heating dingen.
Vervuilen? 8)7 Eindelijk gaat het eens niet over waar moet hij hangen, hoeveel moet ik hangen, maar echt techniek en dan noem jij het vervuiling? Ik vind het juist een mooie discussie voor de toekomstige kopers. _/-\o_ Die zoeken zich Hyper naar een goede oplossing. :+ Ik sla even over om me erin te verdiepen. Het heeft me al genoeg tijd gekost in het verleden zelf de units te vergelijken en verdiep me nu in L/W.

• gaisdergerman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-08-2025
revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:13:
[...]

De ZSX en heeft een wat hoger verwarmingsvermogen en is een stukje efficiënter, wat jou dit waard is kan ik niet beoordelen.

Wij zijn voor de ZS gegaan i.v.m. design (de ZSX in bedrijf kreeg niet de WAF), daarnaast is efficiëntie voor ons niet echt een issue door de hoeveel PV stroom en de isolatiewaarde van de woning.
Thanks, dit had ik inderdaad ook gevonden. Beide installateurs adviseerden in eerste instantie de 5.0.

Na het inlezen hier en het maken van een berekening zou een 3.5 net genoeg moeten zijn. Door het hogere verwarmingsvermogen van de ZSX leek mij dit voldoende zekerheid te geven.

Mijn woning is uit 1976 waarbij de woonkamer/keuken een open is ruimte van net geen 45m2. Aan beide zijde veel glas (HR++).

De vloer is nauwelijks geïsoleerd (jaren 70), maar de spouw (hoekwoning) is wel na geïsoleerd. Ik twijfel een beetje of de ZS 3.5 voldoend is of dat ik dan beter voor de ZS 50 kan gaan.

• MotorBeast
  • Nu online
gaisdergerman schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:44:
[...]

Thanks, dit had ik inderdaad ook gevonden. Beide installateurs adviseerden in eerste instantie de 5.0.

Na het inlezen hier en het maken van een berekening zou een 3.5 net genoeg moeten zijn. Door het hogere verwarmingsvermogen van de ZSX leek mij dit voldoende zekerheid te geven.

Mijn woning is uit 1976 waarbij de woonkamer/keuken een open is ruimte van net geen 45m2. Aan beide zijde veel glas (HR++).

De vloer is nauwelijks geïsoleerd (jaren 70), maar de spouw (hoekwoning) is wel na geïsoleerd. Ik twijfel een beetje of de ZS 3.5 voldoend is of dat ik dan beter voor de ZS 50 kan gaan.
Ter geruststelling. Hier een woning uit 1978, 60m2 met serre 12m2 glas. Tot vorig najaar oud dubbelglas met een 4,2. Dan wel een Daikin. Dat is dan wel top. :+ (geintje).

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:41

Vos

AFCA

Ik heb een oude airco (met R407c koelmiddel) hangen die losgekoppeld moet worden. Kan iemand aangeven hoeveel werk dat is? Wil zoveel mogelijk zelf doen, gaat me dus vooral om het werk wat ik niet mag doen (gas/koelmiddel).

Heb een prijsopgave van 225 euro voor:
- gas eruit halen en afvoeren
- leiding en stroom afkoppelen

Is dat redelijk? Er komt op dezelfde plek een nieuwe airco te hangen.

Verwijderd

Nou ik vind dat ik een medaille heb verdiend want ik heb de warmteverliesberekening gedaan. Ik geef toe, hij viel wel mee, bij nader inzien. Was wat onzeker over de vele variabelen, vandaar. Maarrrrrr.... wat kwam eruit?

55 m2, met 1x bovenverdieping die er bovenop zit, dus dan moet C ook 55 m2 zijn toch? En ik wil weten hoeveel ik beneden nodig heb dus dan "50% gebouw" dat verwarmd moet worden = 50%.

Met plat dak kom ik dan uit op 4,54. Dat geldt dan alleen voor de woonkamer. In twee andere kamers hang ik 2x een 2,5 op. Ik moet dus in woonkamer hebben: 4,5 volgens de berekening, dus incl. 140 m3 en 55 m2 woonkamer.

Ik zie staan bij de haier folder staan bij verwarmingscapaciteit -10: 3,26 bij de 3,5 kW airco.
Maar er staat ook: Verwarmingscapaciteit: 4,20 (1,0 - 5,2).

Betekent dit dan dat de airco het nog steeds warm kan houden omdat hij tot 5,2 kan verwarmen als (warmteverliesberekening) het -8 is? Of moet ik dan toch de grotere 5,0 kW hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63v9s0Lvwgt_NGXVAu6Hjasi6Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBbvp1BORpnhnC1ImBMvuIzl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2022 18:05 ]

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:42
[...]

Je kunt ook voor de 3.5 gaan en je vloer en/of andere zaken gaan isoleren. Dan zal deze voldoende zijn lijkt me en isoleren eigenlijk altijd de eerste stap.

• Luminatus
  • Laatst online: 07:42
revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:15:
[...]
Voor het uitzetten van de offset voor normaal bedrijf moest je dacht ik de knop op de unit 10sec inhouden oid (heb de documentatie niet bij de hand)
Weet je toevallig hoe dit werkt voor de SRKxxZS-W modellen? In de handleiding kan ik namelijk niets vinden over deze mogelijkheid.

• MotorBeast
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:02:
Nou ik vind dat ik een medaille heb verdiend want ik heb de warmteverliesberekening gedaan. Ik geef toe, hij viel wel mee, bij nader inzien. Was wat onzeker over de vele variabelen, vandaar. Maarrrrrr.... wat kwam eruit?

55 m2, met 1x bovenverdieping die er bovenop zit, dus dan moet C ook 55 m2 zijn toch? En ik wil weten hoeveel ik beneden nodig heb dus dan "50% gebouw" dat verwarmd moet worden = 50%.

Met plat dak kom ik dan uit op 4,54. Dat geldt dan alleen voor de woonkamer. In twee andere kamers hang ik 2x een 2,5 op. Ik moet dus in woonkamer hebben: 4,5 volgens de berekening, dus incl. 140 m3 en 55 m2 woonkamer.

Ik zie staan bij de haier folder staan bij verwarmingscapaciteit -10: 3,26 bij de 3,5 kW airco.
Maar er staat ook: Verwarmingscapaciteit: 4,20 (1,0 - 5,2).

Betekent dit dan dat de airco het nog steeds warm kan houden omdat hij tot 5,2 kan verwarmen als (warmteverliesberekening) het -8 is? Of moet ik dan toch de grotere 5,0 kW hebben?
[Afbeelding]
Ik snap even niet wat je precies gedaan hebt. Ik heb een paar post terug even summier aangegeven hoe ik hem invul. Ik schreef daar:

Per ruimte berekenen. Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B. Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.

Kruipruimte is geen kelder al geeft het wel verlies natuurlijk. Ik hanteer daar vloer boven grond.

Verwijderd

Dus toch ingewikkeld.
En hoe lees ik nou die specificaties die meestuurde?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2022 18:44 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Hoezo? Lees nu gewoon eens even wat ik schrijf hierboven.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:39
Nog even over de hyper heat, want het is toch best interessant om te weten wat het nu is...

Maar als ze de motor vol laten draaien, dan is dat stukje toch een COP van 1? Gaat de efficiëntie van het hele systeem dan niet omlaag bij koudere temperaturen? Je verbruikt immers meer stroom om warme te genereren en dat zal nooit meer dan cop 1 zijn.

Lijkt me dat je efficiëntie ruilt tegen meer warmtevermogen.

Of zie ik het verkeerd.

• Servee
  • Niet online
Waah schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:56:
Nog even over de hyper heat, want het is toch best interessant om te weten wat het nu is...

Maar als ze de motor vol laten draaien, dan is dat stukje toch een COP van 1? Gaat de efficiëntie van het hele systeem dan niet omlaag bij koudere temperaturen? Je verbruikt immers meer stroom om warme te genereren en dat zal nooit meer dan cop 1 zijn.

Lijkt me dat je efficiëntie ruilt tegen meer warmtevermogen.

Of zie ik het verkeerd.
Maak kennis met Mitsubishi's nieuwe Hyper Heat Inverter™-technologie. De technologie werkt door gebruik te maken van een speciale faseveranderende vloeistof die te vergelijken is met een ijsschep met een ingebouwde warmtewisselaar. De schep kan warm genoeg blijven om gemakkelijk door keihard ijs te gaan dankzij de faseveranderende vloeistof in het handvat - een soort "antivries". Hetzelfde principe stelt Mitsubishi's Hyper-Heat-systeem in staat om nog steeds warmte uit de lucht te halen en uw huis te verwarmen, zelfs als de temperatuur ver onder het bereik daalt waar de meeste warmtepompen het gewoon opgeven. Hyper-Heat treedt in werking wanneer de compressormotor wordt gesignaleerd dat een uitbarsting van warmte nodig is. De motor draait tot het maximale toerental en het systeem leidt de extra warmte die van de compressormagneten wordt weggegooid terug naar uw ventilator, waardoor uw warmteafgifte supersnel wordt opgeladen en snel wordt gereageerd op de dalende temperatuur buiten. En dankzij de instant hot-start-technologie bieden deze units vanaf het begin warmte, waardoor koude tocht wordt verminderd en nog meer comfort wordt geboden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Klinkt als ouderwets 1 op 1 warmte maken als de warmtepomp het niet meer red. Alleen dan met een mooi marketing sausje er overheen. Desalniettemin wel een goede oplossing voor -25

• MotorBeast
  • Nu online
rwijnhov schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:15:
Klinkt als ouderwets 1 op 1 warmte maken als de warmtepomp het niet meer red. Alleen dan met een mooi marketing sausje er overheen. Desalniettemin wel een goede oplossing voor -25
Dan ga ik van de winter maar een straalkacheltje voor mijn buitenunit zetten. :+

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:16:
[...]

Dan ga ik van de winter maar een straalkacheltje voor mijn buitenunit zetten. :+
Of je buitenunit volplakken met warmtelinten :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:24
Nee. Dan was er wel een verwarmingselement in gehangen. Het zal wel lijken op de Zubadan-technologie die Mitsubishi ook in de L/W warmtepompen gebruikt. Hier wordt een trucje met de compressor uitgehaald om bij lage temperaturen toch nog extra vermogen eruit te halen.
Het rendement wordt daar niet beter van, maar ook niet slechter. Zeker geen COP 1.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
@ThaBEN Dank voor je uitgebreide verslag en fraaie video.

Ik zie dat je deze in de woonkamer toch op de oorspronkelijke plaats hebt laten plaatsen (tegen het adviezen van dit forum :) ).
Je geeft aan geen last van de flow te hebben. Heb je de unit al op standje storm geprobeerd en heb je dan ook nog geen last van de flow ?
En hoe vindt je dan het geluid ?
Heb je dit geprobeerd met verwarmen en koelen ?
En hoe staat dan de uitblaas richting dan?

Ik verbaas me er namelijk over dat je op de banken geen last van de flow hebt.

Waarom heb je hem overigens helemaal in het hoekje geplaatst en niet in het midden?
(waarschijnlijk voor de flow op de banken :) )

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Luminatus schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:15:
[...]

Weet je toevallig hoe dit werkt voor de SRKxxZS-W modellen? In de handleiding kan ik namelijk niets vinden over deze mogelijkheid.
Ik heb ook een ZS en verwarm en koel alleen in de ECO modus, de 2 graden offset gaat er dan af en hij verwarmt en koelt een heel stuk rustiger.

Het uitschakelen van de offset bij het normale programma kan ik zo snel niet terugvinden. Maar de documentarie daarvan zwerft hier ergens rond.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Zeker niet voor de 5.0ZS gaan, de Airflow en het minimum vermogen is voor zo'n ruimte te groot.

Als je twijfelt kan je de 3.5ZSX pakken hoewel ik verwacht dat een ZS het ook prima trekt, ik doe 65m2 met de 3.5ZS en die trekt dat bij stevige vorst eenvoudig (wel nieuwbouw)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GermanPivo
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:52:
[...]

Ik heb ook een ZS en verwarm en koel alleen in de ECO modus, de 2 graden offset gaat er dan af en hij verwarmt en koelt een heel stuk rustiger.

Het uitschakelen van de offset bij het normale programma kan ik zo snel niet terugvinden. Maar de documentarie daarvan zwerft hier ergens rond.
@Luminatus Kan je hier terugvinden. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:26

RnB

revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:52:
[...]

Ik heb die ECO modus ook geprobeerd en hoewel die prima werkt, is de modus qua energieverbruik niet echt ECO. :p
Ik verbruikte met koelen het dubbele aan energie, terwijl met de normale modus en een lage fanstand de kamers net zo snel koel werden.
Voor verwarmen heb ik geen ervaring met deze modus, dat zal ik nog een keer testen.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 14:44
Installateur is langs geweest, en die raadt een 7,1 kW model aan voor een ruimte van 180 m3. Argument is ook dat je in de winter defrosts wil vermijden en daarom voor verwarmen een wat groter model wil nemen dan je misschien voor alleen koelen gedaan zou hebben.
Hij doet alleen Panasonic.

Nu snap ik zijn redenatie, zelfs als je alleen van koelen uit gaat is 7,1 kW volgens de richtlijnen niet extreem (180 x factor 40=7200). Toch voelt het niet helemaal goed,

Met name het rendement zakt flnk in als ik de 5 kW van Panasonic vergelijk met de 7,1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dAcBYHH_0dXyDL7josUB6dvpRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtJghhALGGQ7eITq2o4B9uvf.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het wel interessante materie maar ik probeer het te snappen. Als ik naar de specs van de 5Kw kijk zie ik dat de SCOP resp. 4,8 vs 4,2 is. De SCOP is een soort gewogen gemiddelde over een seizoen. Als we naar de 5 Kw unit kijken dan zie ik dat de COP bij 5,8 kW vermogen (nominaal) 4,14 is. Bij minimaal vermogen is het 4,26 en bij maximaal vermogen wordt het wat minder namelijk 3,35. Bij welk vermogen is de COP dan (ruim) boven de 4,8 en waarom kan ik dit niet uit de specs halen? Ergens moet de COP hoog zijn anders kan het gemiddelde niet op 4,8 uit komen.

Is er mogelijk een werkgebied waar de 7,1 kW unit zuiniger is dan de 5 kW unit? Zeg maar het onderbuikgevoel dat een grotere unit het op zijn sloffen aan kan terwijl de de kleinere er hard voor moeten werken?

• Dosfel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09-2022
Hallo,

Ik heb hier al veel mee gelezen en veel wijzer geworden.
Eindelijk hebben we ook besloten om onze huidige hoofdverwarming (elektrische accumulatie) buiten te smijten en te vervangen door airco's.

Situatieschets:

We wonen in een vrijstaande woning, gebouwd in 1995. Veel raampartijen in de benedenverdieping (zowat 1/3de), met twee schuifdeuren (één in de living en één in de keuken).
Geen vloerisolatie, spouwmuur matig geïsoleerd. Dak is goed geïsoleerd, alsook de zoldervloer.

Onze living is ongeveer 8,5m op 4,5m. Dat komt op 93 kuub.
De living sluit aan de op de keuken via een deur die altijd open staat.
De keuken is ongeveer 4,5m op 4,5m. Ongeveer 50 kuub.

Op heden zitten we met de accumulatieverwarming in de living (2 units) op ongeveer 5000 kwh om te verwarmen. In de keuken (1 unit) is dat ongeveer de helft.

We ontvingen volgende offerte.

Daikin Perfera 5kw vloermodel voor in de living (één unit)
Daikin Perfera 2,5kw wandmodel in de keuken (één unit)

Ik las hier veel dat 5kw vaak overkill is. Dat was ook mijn opmerking naar de aannemer, maar hij redeneert zo:
"Er wordt 100W per vierkante meter gerekend (vuistregel) of 45W per kubieke meter (vuistregel).
Ik zou toch echt een 5kW aanraden."

Is jullie mening dat 3,5kw zou volstaan voor ons in de living op basis van de info die jullie nu hebben? Bij verdere vragen, stel die gerust!

Bijkomend vraagje:
Klopt het dat een vloermodel te prefereren is in plaats van een wandmodel als de airco uw enige verwarming is? De redenering zou zijn dat warme lucht stijgt. En dat het meer energie kost voor het wandmodel om die warme lucht ook naar beneden te krijgen?

Jullie advies / mening wordt heel warm geapprecieerd !

• MotorBeast
  • Nu online
Dosfel schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:14:
Hallo,

Eindelijk hebben we ook besloten om onze huidige hoofdverwarming (elektrische accumulatie) buiten te smijten en te vervangen door airco's.

Situatieschets:

We wonen in een vrijstaande woning, gebouwd in 1995. Veel raampartijen in de benedenverdieping (zowat 1/3de), met twee schuifdeuren (één in de living en één in de keuken).
Geen vloerisolatie, spouwmuur matig geïsoleerd. Dak is goed geïsoleerd, alsook de zoldervloer.

Op heden zitten we met de accumulatieverwarming in de living (2 units) op ongeveer 5000 kwh om te verwarmen. In de keuken (1 unit) is dat ongeveer de helft.

Ik las hier veel dat 5kw vaak overkill is. Dat was ook mijn opmerking naar de aannemer, maar hij redeneert zo:
"Er wordt 100W per vierkante meter gerekend (vuistregel) of 45W per kubieke meter (vuistregel).

Is jullie mening dat 3,5kw zou volstaan voor ons in de living op basis van de info die jullie nu hebben? Bij verdere vragen, stel die gerust!

Bijkomend vraagje:
Klopt het dat een vloermodel te prefereren is in plaats van een wandmodel als de airco uw enige verwarming is? De redenering zou zijn dat warme lucht stijgt. En dat het meer energie kost voor het wandmodel om die warme lucht ook naar beneden te krijgen?

Als je veel hebt meegelezen weet je ons eerste antwoord.....warmteverliesberekening (ook @maxtrash ) maken, zie TS. Huiswerk te doen. En zoek even op vloermodel. Discussie is net gevoerd.

@maxtrash Koelen vraagt altijd minder dan verwarmen.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

maxtrash schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:05:
Installateur is langs geweest, en die raadt een 7,1 kW model aan voor een ruimte van 180 m3. Argument is ook dat je in de winter defrosts wil vermijden en daarom voor verwarmen een wat groter model wil nemen dan je misschien voor alleen koelen gedaan zou hebben.
Hij doet alleen Panasonic.

Nu snap ik zijn redenatie, zelfs als je alleen van koelen uit gaat is 7,1 kW volgens de richtlijnen niet extreem (180 x factor 40=7200). Toch voelt het niet helemaal goed,

Met name het rendement zakt flnk in als ik de 5 kW van Panasonic vergelijk met de 7,1.
[Afbeelding]

Ik vind het wel interessante materie maar ik probeer het te snappen. Als ik naar de specs van de 5Kw kijk zie ik dat de SCOP resp. 4,8 vs 4,2 is. De SCOP is een soort gewogen gemiddelde over een seizoen. Als we naar de 5 Kw unit kijken dan zie ik dat de COP bij 5,8 kW vermogen (nominaal) 4,14 is. Bij minimaal vermogen is het 4,26 en bij maximaal vermogen wordt het wat minder namelijk 3,35. Bij welk vermogen is de COP dan (ruim) boven de 4,8 en waarom kan ik dit niet uit de specs halen? Ergens moet de COP hoog zijn anders kan het gemiddelde niet op 4,8 uit komen.

Is er mogelijk een werkgebied waar de 7,1 kW unit zuiniger is dan de 5 kW unit? Zeg maar het onderbuikgevoel dat een grotere unit het op zijn sloffen aan kan terwijl de de kleinere er hard voor moeten werken?
Zo'n installateur had ik ook bij een offerte aanvraag. nee meneer u heeft echt 7kW nodig voor uw 160m3.

Er hangt hier nu een 3.5 die al twee winters zonder pijn de boel warm houdt :+

• MotorBeast
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:21:
[...]

Zo'n installateur had ik ook, nee meneer u heeft echt 7kW nodig voor uw 160m3.

Die installateurs hebben vrouwen die roepen dat groter altijd beter is. :+

• GermanPivo
  • Nu online
Dosfel schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:14:
Hallo,

Situatieschets:

Bijkomend vraagje:

Als jij 5500 kWh gebruikt voor accumulatieverwarming (COP=1), is dat ongeveer gelijk aan 700 m3 gas (5500/8; naar boven afgerond). Dat gaat prima met een 3,5 kW unit.

Maar wat @MotorBeast zegt. Maak een warmteverliesberekening en je weet het zeker.

Verwijderd

Dit topic wordt een beetje "lees ts en zoek het uit". Ook de toon blijft soms onvriendelijk. Ik vind dat jammer. Ik twijfel tussen een 3,5 en 5,0 airco. Ik heb de berekening op verschillende manieren uitgevoerd, ja motorbeast, ook zoals jij net schetste, nu kwam ik weer op 3,62 warmtevraag uit.

Maar ik weet nog steeds niet zeker of ik het ach zo simpele ding goed heb ingevuld. Ook weet ik niet hoe de de technische specificaties te lezen, ik stuur ook een foto mee maar is er iemand die mij wil uitleggen hoe dit te lezen? Min. max Verwarmingscapaciteit? Zie vorige foto...

Ik ben dit niet gewend op andere tweakers forums waar ik altijd allervriendelijkst en accuraat wordt voorzien van leuke tips en goede adviezen. Dus tja, lastig. Dit forum lijkt mij zo weinig te brengen en volgens mij anderen ook. Ik lees vooral: "lees de (850!!!) pagina's eerst eens" of "lees ts" of "eigen input wordt wel gewaardeerd". Wij doen allemaal ons best, maar niet iedereen snapt alles. Er wordt gevraagd om hulp. Geef die, of ga op een expert mode forum. Dat gevoel heb ik er nu bij...

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:25:
Dit topic wordt een beetje "lees ts en zoek het uit". Ook de toon blijft soms onvriendelijk. Ik vind dat jammer. Ik twijfel tussen een 3,5 en 5,0 airco. Ik heb de berekening op verschillende manieren uitgevoerd, ja motorbeast, ook zoals jij net schetste, nu kwam ik weer op 3,62 warmtevraag uit.

Maar ik weet nog steeds niet zeker of ik het ach zo simpele ding goed heb ingevuld. Ook weet ik niet hoe de de technische specificaties te lezen, ik stuur ook een foto mee maar is er iemand die mij wil uitleggen hoe dit te lezen? Min. max Verwarmingscapaciteit? Zie vorige foto...

Ik ben dit niet gewend op andere tweakers forums waar ik altijd allervriendelijkst en accuraat wordt voorzien van leuke tips en goede adviezen. Dus tja, lastig. Dit forum lijkt mij zo weinig te brengen en volgens mij anderen ook. Ik lees vooral: "lees de (850!!!) pagina's eerst eens" of "lees ts" of "eigen input wordt wel gewaardeerd". Wij doen allemaal ons best, maar niet iedereen snapt alles. Er wordt gevraagd om hulp. Geef die, of ga op een expert mode forum. Dat gevoel heb ik er nu bij...
Niet heel vreemd toch, dit topic is inmiddels een helpdesk waar dagelijks dezelfde adviezen worden gevraagd en inhoudelijke gesprekken ondergesneeuwd raken.

Daarnaast wordt er maar verwacht dat een handje vol welwillende alles maar voorkauwen terwijl het antwoord vaak een paar pagina's terug te vinden is.

• GermanPivo
  • Nu online
@Verwijderd Het model heeft een nominaal vermogen van 4,2 kW, levert minimaal 1,0 kW warmte en maximaal 5,2. Bij -10 levert hij maximaal nog maar 3,26 kW vermogen.

Met andere woorden: als je bij -10 graden 3,62 kW nodig hebt en de de unit levert 3,26 kW, dan koelt je huis langzaam af. Dat gezegd hebbende - het is al heeeeeel lang geen -10 graden meer geweest en al helemaal niet overdag, dus hier ga je wel genoeg aan hebben.

• MotorBeast
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:25:

Volgens mij hebben ik en andere tot uit ten treure ons best gedaan je te helpen. Ik lees en orienteer me op L/W en als je daar zulke vragen stelt, krijg je als antwoordt wat heb je zelf al gezocht, berekend, heb je het Faq topic gelezen enz. Ik en anderen hebben ondertussen al tientallen mensen op weg geholpen en het wordt gewoon erg vermoeiend op deze wijze. Ja TS, is het eerste wat je moet lezen, daarna lees eens 30 pagina's terug, gebruik de zoekfunctie (min max al gezocht?) en als er dan nog zaken zijn is iedereen hier bereidt je te helpen.

Je zou bijvoorbeeld eens een printscreen kunnen sturen van de warmteverliesberekening om je te laten helpen. Dat moeten wij dan ook zeker voor kauwen? Verder staan bij de warmteverliesberekening vraagtekens en die maken ook veel duidelijk.

Ga me nu niet zeggen dat wij niet willen helpen en onvriendelijk zijn want ik beantwoordt zojuist zelfs een vraag via DM. ;)

Hoeveel tijd steek jij per week in vrijwilligers acties? Klopt, dit is onvriendelijk van me.

• verkeerslicht
  • Niet online
Je hebt de kok horen fluiten maar je weet niet waar de lepel hangt. Als je slechts één post terug had gelezen had je geweten dat dit niet zo is.
De buitenunit stoken om 1:1 warmte te creëren voor de binnenunit geeft nog niet eens een COP van 1. Je gelooft toch niet dat ze dat de Noren en Zweden daarin zouden trappen ;-)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ThaBEN
jobr schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:46:
@ThaBEN Dank voor je uitgebreide verslag en fraaie video.

Ik zie dat je deze in de woonkamer toch op de oorspronkelijke plaats hebt laten plaatsen (tegen het adviezen van dit forum :) ).
Je geeft aan geen last van de flow te hebben. Heb je de unit al op standje storm geprobeerd en heb je dan ook nog geen last van de flow ?
En hoe vindt je dan het geluid ?
Heb je dit geprobeerd met verwarmen en koelen ?

Ik verbaas me er namelijk over dat je op de banken geen last van de flow hebt.

Waarom heb je hem overigens helemaal in het hoekje geplaatst en niet in het midden?
Graag gedaan :)

Klopt, deze hoek gekozen puur vanuit de verwachting hoe de luchtstroom zou gaan en waar onze banken in de kamer staan. Ter info, de banken in de zithoek staan anders dan op de plattegrond is weergegeven. We hebben een 3-persoonsbank recht tegenover de TV en een 2-zitter tegen de muur waar de airco zit. Er staat dus géén bank tegenover de airco unit, zoals de illustratie op de plattegrond. Dat is in werkelijkheid open ruimte.

Inderdaad. Standje storm valt overigens ook wel relatief mee, al zal deze ervaring uiteraard per persoon verschillen. Mijn Sencys staande ventilator ZF-1616 60W welke ik voorheen in de zomer gebruikte om de kamer te koelen maakte veel meer herrie (64 dB) dan mijn 35ZS (max 40 dB). Er is op de maximale stand wel degelijk luchtverplaatsing in de gehele woning, maar we zitten niet in de directe luchtstroom. Wanneer ik van de zithoek naar de keuken loop dan voel je echt duidelijk waar de directe luchtstroom zit en die begint bij mij aan het einde van de salontafel tot aan de hoogte van mijn TV meubel. Wanneer ik helemaal rechts op de bank tegenover de tv zit met mijn blote voeten op de salontafel, dan kan ik de directe luchtstroom nog net voelen aan mijn tenen.

En hoe vindt je dan het geluid?
Tot nu toe veel stiller dan verwacht! Zelfs op de maximale stand valt het me reuze mee! Maar dat kan dan te maken hebben dat ik hiervoor een 60 dB ventilator gewend was :9
Afgelopen zomer hebben de airco's nog nooit boven standje 2 hoeven te werken (26 dB). Misschien dat ze op sommige extreem hete dagen de eerste paar minuten op ventilator stand "auto" wat harder hebben gedraaid, maar vervolgens moduleren ze netjes terug naar stand 2.

Heb je dit geprobeerd met verwarmen en koelen?
Yes, koelen afgelopen maanden getest. Verwarmen pas sinds deze week mee begonnen. Beide bevalt zeer goed.

Eigenlijk staan ze het meeste van de tijd op 3D-Auto, sowieso altijd wanneer we niet in de ruimtes aanwezig zijn en de airco hebben aanstaan. Dan wordt de lucht afwisselend zowel in horizontale als verticale richting geblazen. Wanneer we de lamellen in een statische positie hebben staan, dan staan ze als volgt:

De unit in de woonkamer staat ingesteld op "Rechterkant-installatie". Dit betekend dat wanneer je de blaasrichting in de app recht vooruit zet, de lamellen in de horizontale richting een een offset krijgen met een aantal graden in de tegenovergestelde richting. Verticaal staan ze tijdens koelen helemaal naar boven en bij verwarmen op de één na laatst stand omlaag.
Op het portaal staan ze maximaal richting de slaapkamers gericht.
In de keuken wijst de linkerhelft van de horizontale lamellen naar links en de rechterhelft van de horizontale lamellen naar rechts. Dit omdat deze ruimte kleiner is en er zo minimale luchtstroom waarneembeer is aan de eettafel of wanneer je aan het aanrecht staat. Deze ruimte is zo gemakkelijk op temperatuur te krijgen dat deze eigenlijk altijd op stand 1 staat en het geluid is dan echt onhoorbaar. De ijskast maakt meer geluid dan de airco en die is al stil. Je moet echt je hand voor de airco houden en dan voel je dat hij nog aan staat, want op stand 1 zijn ze overdag echt niet hoorbaar (19 dB).

Hieronder een visuele representatie van hoe de horizontale luchtstroom standaard staat ingesteld bij mij, wanneer je ze over de eerder gedeelde plattegrond zou plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw1ueMxFhKFT_2l9st1uF4UDdZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ba7tKnwtcbCO5FCEivlSTOkq.jpg?f=user_large

Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61A4WD7Ad_b9Q7PFAtSw7fCBlW0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ss1HD4obU1i7XjvYqlrFzNMz.jpg?f=user_large

Portaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n44jSB8-9Bki4SY3eDlalJhjrAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u4SYzQ0Ltn1KzTBfNbsLKuZ0.jpg?f=user_large

Keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbRM8nMzlT0voSAnjOq4OA33BUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5eloERikBcftzTFlnn6Zznkx.jpg?f=user_large

Correct, met koelen zal het géén probleem zijn indien ik hem in het midden van de muur had gehangen, aangezien je de koele lucht omhoog langs het plafond blaast omdat koude lucht zakt. Echter warme lucht stijgt op, dus die wil je schuin omlaag blazen zodat de warmte ook de overkant van de kamer bereikt voordat deze omhoog stijgt. Om te voorkomen dat mensen in de directe luchtstroom komen te zitten hebben we daarom gekozen om hem in de betreffende hoek te hangen.

Ik heb gauw even een nieuwe video voor je opgenomen zodat je een beter beeld kunt vormen van de daadwerkelijk luchtstroom. En vergeet ook niet dat ik in de video de airco op maximale stand (4) heb staan puur voor de demonstratie. In werkelijkheid staat hij niet hoger dan 2 en is het effect nog veel minder. En indien ik de rechterkant-installatie zou deactiveren, dan is de waarneembare directe luchtstroom nog verder verwijderd van het zitgedeelte.

En alvast excuses voor het verticaal filmen, maar dit was de enige manier om tegelijk de airco, de banken en het velletje WC papier in beeld te krijgen O-)

• MotorBeast
  • Nu online
@ThaBEN Graag verneem ik je bevindingen over geluid als het straks permanent echt koud is. Ik hoor hier gisteren ook bijna niets maar met temperaturen rond of onder de 5 graden wordt dat toch echt anders. Verwarmen van 13 graden naar 20/21 is nogal een verschil dan van 5 naar 21 met bijbehorend warmteverlies van je woning. Verwarmen bevalt zeer goed vind ik ook nogal voorbarig. Ik post dit als nuance naar nieuwe kopers.

Voor de rest, mooie post! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2022 23:09 ]

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:52
klompje65 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:43:
[...]

Ik zou op dit moment zeker niet voor de huidige Ururu Sarara gaan. Ik was recent in het begin dit jaar geopende Daikin Experience Center in Breukelen en daar hebben ze alle modellen hangen behalve de... Ururu Sarara. Op de vraag waarom niet krijg je niet goed een antwoord. Op de vraag of er dan binnenkort een nieuw model komt wordt gezegd dat je dat nooit weet bij Daikin. Maar aangezien er vorig jaar of eind het jaar ervoor al wel een opvolger in Azie is geintroduceerd (de Ururu Sarara X serie - ook wel Urusara X genoemd) geeft toch te denken. Ook als je je realiseert dat het huidige US model al weer 10 jaar oud is, geen standaard wifi aan boord heeft en een vrij extreem ontwerp is - you hate it or you love it - is het misschien binnenkort wel tijd voor een nieuw model!?
Dat zou mooi zijn. Een wat modernere vormgeving en - wie weet - nog betere prestaties :)

• maxtrash
revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:21:
[...]

Zo'n installateur had ik ook bij een offerte aanvraag. nee meneer u heeft echt 7kW nodig voor uw 160m3.

ja en nee
volgens koevlaas heb ik 15 kW in het huis nodig. Nu is niet alles daarvan voor de woonkamer maar toch.
Op winterdagen verstook ik 20 m3 gas per dag. Laat daar nu eens 15 van naar de woonkamer gaan. Dat is 15*9 = 135 kW warmte. Dat je dan een 7 kW nodig hebt is niet eens zo gek.

Maar ik wordt hier gewoon doodsbang gemaakt voor te grote warmtepompen...

maar laat ik het gezeur over het formaat even laten rusten.
Concrete vraag voor iedereen die meeleest. Hoe kan een airco met een COP van 4,14 bij nominaal vermogen toch SCOP van 4,8 hebben?

• ThaBEN
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:08:
@ThaBEN Graag verneem ik je bevindingen over geluid als het straks permanent echt koud is. Ik hoor hier gisteren ook bijna niets maar met temperaturen rond of onder de 5 graden wordt dat toch echt anders. Verwarmen van 13 graden naar 20/21 is nogal een verschil dan van 5 naar 21 met bijbehorend warmteverlies van je woning. Verwarmen bevalt zeer goed vind ik ook nogal voorbarig. Ik post dit als nuance naar nieuwe kopers.

Voor de rest, mooie post! _/-\o_
Thanks! En terecht punt, ik kan uiteraard enkel mijn mening delen over de ervaringen die ik tot nu toe zelf heb ondervonden. Zie mijn post dan ook enkel als een kort verslagje van mijn ervaringen tot nu toe en niet als koopadvies.

Gezien ik slechts een weekje de verwarmstand heb kunnen uitproberen is dat natuurlijk niet representatief.
Indien men een objectieve mening zoekt zou ik adviseren om te zoeken naar de ervaringen van mensen die alle jaargetijden minstens 1x hebben doorgemaakt met hun airco systeem.

Na de winter zal ik mogelijk nog eens een update posten over mijn bevindingen en ervaringen met de airco's, gezien dat de grote stresstest zal zijn 8)

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:52
maxtrash schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:17:
[...]

ja en nee
volgens koevlaas heb ik 15 kW in het huis nodig. Nu is niet alles daarvan voor de woonkamer maar toch.
Op winterdagen verstook ik 20 m3 gas per dag. Laat daar nu eens 15 van naar de woonkamer gaan. Dat is 15*9 = 135 kW warmte. Dat je dan een 7 kW nodig hebt is niet eens zo gek.

maar laat ik het gezeur over het formaat even laten rusten.
Concrete vraag voor iedereen die meeleest. Hoe kan een airco met een COP van 4,14 bij nominaal vermogen toch SCOP van 4,8 hebben?
Nominaal vermogen is hoger dan het gemiddelde benodigde vermogen over een heel seizoen, waardoor de unit een groot deel van de tijd in deellast ( = eficiënter) zal draaien, waardoor de SCOP hoger is dan de COP bij nominaal vermogen.

• maxtrash
GORby schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:45:
[...]

Nominaal vermogen is hoger dan het gemiddelde benodigde vermogen over een heel seizoen, waardoor de unit een groot deel van de tijd in deellast ( = eficiënter) zal draaien, waardoor de SCOP hoger is dan de COP bij nominaal vermogen.
dank voor je reactie, dit klinkt logisch. Echter op minimaal vermogen is (0,98) is de COP 4,26. Op 5,8 is het dan 4,14. En dan op pak en beet 3 kW zou de COP ineens "7" of zo zijn? Hoe achterhaal je dat?

edit: ik zie nu bij de Mitusbishi electric (50ZS-W) dit soort staatjes bij de energielabel staan. Ik ga eens op zoek naar dergelijke info voor de Panasonic...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kX3DuPDBtyABiWei4dGa8DlJBqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xT91FbUCOzC2VKx84eVByywf.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door maxtrash op 20-09-2022 00:04 ]

• Maxwp
Servee schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:06:
[...]

Maak kennis met Mitsubishi's nieuwe Hyper Heat Inverter™-technologie. De technologie werkt door gebruik te maken van een speciale faseveranderende vloeistof die te vergelijken is met een ijsschep met een ingebouwde warmtewisselaar. De schep kan warm genoeg blijven om gemakkelijk door keihard ijs te gaan dankzij de faseveranderende vloeistof in het handvat - een soort "antivries". Hetzelfde principe stelt Mitsubishi's Hyper-Heat-systeem in staat om nog steeds warmte uit de lucht te halen en uw huis te verwarmen, zelfs als de temperatuur ver onder het bereik daalt waar de meeste warmtepompen het gewoon opgeven. Hyper-Heat treedt in werking wanneer de compressormotor wordt gesignaleerd dat een uitbarsting van warmte nodig is. De motor draait tot het maximale toerental en het systeem leidt de extra warmte die van de compressormagneten wordt weggegooid terug naar uw ventilator, waardoor uw warmteafgifte supersnel wordt opgeladen en snel wordt gereageerd op de dalende temperatuur buiten. En dankzij de instant hot-start-technologie bieden deze units vanaf het begin warmte, waardoor koude tocht wordt verminderd en nog meer comfort wordt geboden.
als het dat is nou dan ga ik het er niet om kopen
wat iets simpels met een leuke naam
ze laten de compressor max draaien zodat hij warm word en die warmte geven ze af aan de koude delen buine zodat deze sneller warm worden en minder snel defrost nodig is.
leuk die fase verschuiving....

• GermanPivo
  • Nu online
maxtrash schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:52:
[...]

dank voor je reactie, dit klinkt logisch. Echter op minimaal vermogen is (0,98) is de COP 4,26. Op 5,8 is het dan 4,14. En dan op pak en beet 3 kW zou de COP ineens "7" of zo zijn? Hoe achterhaal je dat?
Eurovent heeft dat mooi onder elkaar gezet voor de verschillende temperaturen. ;) Wel alleen modellen met elkaar vergelijken met dezelfde hoeveelheid opgegeven vermogen (dus 3,5 vs 3,5).
maxtrash schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:17:
[...]

Als uit de berekeningen blijft dat je 5 kW of meer nodig hebt, dan kan je dat in ieder geval verantwoorden. Het is vooral belangrijk dat het duidelijk is dat binnenunits vanaf 5 kW gewoon meer geluid maken. Vandaar eerst het advies om twee units < 5 kW te hangen als je die hoeveelheid vermogen nodig hebt (en er plek voor hebt). Gaat dat niet, dan maak je in ieder geval een bewuste keus. Kijk dan vooral goed naar de minimum opgenomen/afgegeven vermogens, het volgende belangrijke punt ;) Ik denk dat in jouw situatie een MHI ZSX interessant kan zijn. Laag minimaal vermogen, maar ook hoog maximaal verwarmingsvermogen.

[ Voor 42% gewijzigd door GermanPivo op 20-09-2022 06:28 ]

• Dosfel
Een "tekening" ter illustratie (excuses voor mijn tekentalent).
Belangrijkste vraag voor ons is:

Is één binnenunit, vloermodel, 3,5kw, Mitsubishi hyperheating voldoende voor onze living?
Maw: zullen we een overal in de living een aangename warmte krijgen?
Of opteren we best voor twee binnenunits vloermodel? Dan kunnen we ze aan dezelfde kant van de muur plaatsen. Diegene die er nu op staat zou dan wat verder komen te staan (bovenaan de tekening) en de andere unit zou dan rechts van de zetel komen te staan (als je in de zetel zit).

Muchas Gracias!!!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjDheCAvZ5aK3UK9UgMCvooUReU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCoz7FBuGFTF7FRUfOliyDQn.jpg?f=fotoalbum_large

Warmteverliesberekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGrgaTm3ToHKf-fNb4otn3JLbH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/onWljeVrCf1Ru1MkcPBEd2k9.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Dosfel op 20-09-2022 06:40 ]

• GermanPivo
  • Nu online
Dosfel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:19:
Een "tekening" ter illustratie (excuses voor mijn tekentalent).
Belangrijkste vraag voor ons is:

Is één binnenunit, vloermodel, 3,5kw, Mitsubishi hyperheating voldoende voor onze living?
Maw: zullen we een overal in de living een aangename warmte krijgen?
Of opteren we best voor twee binnenunits vloermodel? Dan kunnen we ze aan dezelfde kant van de muur plaatsen. Diegene die er nu op staat zou dan wat verder komen te staan (bovenaan de tekening) en de andere unit zou dan rechts van de zetel komen te staan (als je in de zetel zit).

Muchas Gracias!!!![Afbeelding]
Wij kunnen aan je plattegrond niet zien hoeveel gas je verbruikt, hoe je isolatie is, of je in een gloednieuw huis woont of in een enorm tocht gat. Oftewel, we hebben meer informatie nodig om te zeggen of 3,5 kW voldoende is. Dat kan je trouwens ook prima zelf uitrekenen.

• Dosfel
Excuseer, dat is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGrgaTm3ToHKf-fNb4otn3JLbH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/onWljeVrCf1Ru1MkcPBEd2k9.jpg?f=user_large

• GermanPivo
  • Nu online
@Dosfel Voor je hele huis of alleen de begane grond? Als je bovenliggende ruimtes als 0 invult, kan je de begane grond apart uitrekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 20-09-2022 06:44 ]

• Dosfel
Enkel de begane grond. Zijnde living en keuken. Badkamer hebben we een elektrisch vuurtje.

• Dosfel
GermanPivo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:44:
@Dosfel Voor je hele huis of alleen de begane grond? Als je bovenliggende ruimtes als 0 invult, kan je de begane grond apart uitrekenen.
Als ik de bovenverdiepingen op nul zet en dan 60% van gelijkvloers die moet verwarmd worden (hal, garage, berging etc niet), kom ik aan het volgend resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC9aJgoPS46fM-hetmQ8cwe53Ww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ll5Ilpa5irnrsM2fuO69QK78.jpg?f=user_large

• GermanPivo
  • Nu online
Dosfel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:08:
[...]

Als ik de bovenverdiepingen op nul zet en dan 60% van gelijkvloers die moet verwarmd worden (hal, garage, berging etc niet), kom ik aan het volgend resultaat:

[Afbeelding]
Ik zou dan toch wel minimaal 2x 3,5 kW in de woonkamer plaatsen. Want als je bij -10 graden 9 kW nodig hebt, ook al is het dat niet vaak meer, wordt het bij temperaturen net onder 0 ook al krap.

• Dosfel
GermanPivo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:10:
[...]

Ik zou dan toch wel minimaal 2x 3,5 kW in de woonkamer plaatsen. Want als je bij -10 graden 9 kW nodig hebt, ook al is het dat niet vaak meer, wordt het bij temperaturen net onder 0 ook al krap.
Merci!
Eenmaal 5kw wordt hier afgeraden, dus die optie zal ik schrappen.

• Dosfel
Gewoon voor de zekerheid... Je bedoelt toch een multi split (één buitenuit, twee binnenunits van 3.5kw)?

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
Zijn er hier al mensen die worden ontmoedigd om L/L te plaatsen als het prijsplafond er komt?

Overwegende dat;
1) Je minder gas gaat gebruiken, maar nog wel gas gaat gebruiken voor SWW en voor de ruimtes zonder L/L.
2) Je snel over het gemiddeld verbruik gaat, dus voor het overige stroomverbruik van de airco het ‘niet gesubsidieerde’ tarief moet betalen.
3) Gasprijs 01-2022 €2,- en stroom €0,45.

Bij een hoger gebruik ga je de stroomprijs van nu betalen, wat je dus inruilt voor het gesubsidieerde gas.

Zit ik er volledig naast? Of denken jullie dat de overheid een truc gaat verzinnen voor de mensen die hybride/all electric zijn gegaan?

• GermanPivo
  • Nu online
Dosfel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:21:
Gewoon voor de zekerheid... Je bedoelt toch een multi split (één buitenuit, twee binnenunits van 3.5kw)?
Het minimum vermogen van multi kan je waarschijnlijk al snel kwijt, maar je gaat wel naar een flinke multi toe. 2 singles zou nog beter zijn als je daar plek voor hebt.

@Swenn Interessante vraag/discussie, maar is voor hier heel snel offtopic. Denk dat je beter een eigen topic kan starten hiermee. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door GermanPivo op 20-09-2022 07:40 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
Swenn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:22:
Zijn er hier al mensen die worden ontmoedigd om L/L te plaatsen als het prijsplafond er komt?

Overwegende dat;
1) Je minder gas gaat gebruiken, maar nog wel gas gaat gebruiken voor SWW en voor de ruimtes zonder L/L.
2) Je snel over het gemiddeld verbruik gaat, dus voor het overige stroomverbruik van de airco het ‘niet gesubsidieerde’ tarief moet betalen.

Bij een hoger gebruik ga je de stroomprijs van nu betalen, wat je dus inruilt voor het gesubsidieerde gas.

Zit ik er volledig naast? Of denken jullie dat de overheid een truc gaat verzinnen voor de mensen die hybride/all electric zijn gegaan?
Je betoog klopt wel volgens mij, maar ik verwacht niet dat de overheid een truc gaat verzinnen voor mensen die (all)electric zijn gegaan. Dat is maatwerk, en dat is lastig.

Verder denk ik dat dit probleem bij gebruikers met zonnepanelen niet of minder speelt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 01:50:
[...]

als het dat is nou dan ga ik het er niet om kopen
wat iets simpels met een leuke naam
ze laten de compressor max draaien zodat hij warm word en die warmte geven ze af aan de koude delen buine zodat deze sneller warm worden en minder snel defrost nodig is.
leuk die fase verschuiving....
Als ik het zo lees wordt dat inderdaad geïmpliceerd. Maar het verhaal is wat mij betreft onvolledig (los van het feit dat ik technische onderbouwing mis behalve een analogie met een ijsschep).
Ik lees dat Hyper Heating gebruikmaakt van de Zubadan-techniek*. Dit zou toestaan dat de compressor ook optimaal blijft werken bij lagere temperaturen.
Los van de techniek gaat het uiteraard om de resultaten die er worden gehaald, want dat is wat telt in de praktijk. Volgens de metingen geeft de hyper-heating buitenunit van 2,5kw een COP van 3.3 bij -7°C en 2.9kw verwarmingsafgift (dit is een mooie praktijkwaarde voor Nederlandse begrippen). Dit betekent dat het opgenomen vermogen op dat moment gelijk is aan 2.9kw(cap) / 3.3cop = 0.89kw.
Bij -15°C is er nog steeds een COP van 2.5 i.c.m. een verwarmingsafgift van 3.2kw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTx0Unes7APcSzdqttN9c9MfcWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHi1wAsFL6V4hxvB95LxTbrF.png?f=fotoalbum_large

Dit is gewoon netjes, en zeker geen wassen neus met een COP van 1 zoals gesuggereerd in de blog van ecicomfort (zoals hierboven te lezen)

*Zubadan-techniek: https://alklima.nl/zubadan-de-revolutionaire-warmtepomp
**Performance tabellen: https://erp.mitsubishiele...s/erpdocs/lot10/M-107.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 20-09-2022 14:54 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:40
niels-cil schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:19:

• in dit topic las ik dat voor het verwarmen LG niet erg aan te raden zijn door o.a. slechte regeling en bij de multi-split oil recycling procedure elke 3 uren. Hoe zit het met de overige airco's qua regeling?
[/list]
Mijn Daikin doet bij verwarmen iedere 2 uur een oil recycling procedure. Dan gaat hij een paar minuten uit. Niets aan de hand. De regeling in koelmode is prefect en in verwarmingsmode slecht. Het zal gerust niet voor ieder model gelden maar omdat ik geen gas heb is een 7KW nodig om bij vorst genoeg vermogen te hebben. Als mijn Daikin weer defect is buiten garantie ga ik voor een LG.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 22:22

Overwegende dat;

Het gevolg hiervan zal inderdaad zijn dat de CV hier weer vol aan gaat.
Mijn verbruik nu met de airco erbij in de zomer is al rond de 2500 kw en het verwarmen zou dan ook boven het plafond uitkomen. Ik vrees dat er geen uitzonderingen of tabellen komen maar wie weet, dit is toch precies de uitkomst die niet gewenst is lijkt me :X Zonder panelen lijkt me l/l verwarmen in veel gevallen dan niet rendabel meer.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:42

Overwegende dat;

Hier is al over gesproken tijdens de onderhandelingen. Er zijn zat mensen met een gasloos huis en warmtepomp die 10000kwh per jaar er doorheen fietsen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Tommie12
  • Laatst online: 10:07
AirJonn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:05:
[...]

Het gevolg hiervan zal inderdaad zijn dat de CV hier weer vol aan gaat.
Ik zit met airco verbruik in de zomer al rond de 2500 kw en het verwarmen zou dan ook boven het plafond uitkomen. Ik vrees dat er geen uitzonderingen of tabellen komen maar wie weet, dit is toch precies de uitkomst die niet gewenst is lijkt me :X Zonder panelen lijkt me l/l verwarmen in veel gevallen dan niet rendabel meer.
2500 kWh voor koelen in de zomer .... Dat is enorm!
Woon je in een enorme serre? Ik zou toch iets doen aan zonnewering, dat moet echt beter kunnen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-01 15:52
Weer een tenenkrommend artikel, al is het idee natuurlijk goed bedoelt.

https://nos.nl/artikel/24...scheelt-helft-gasrekening

Steeds wordt "waterpomp" genoemd terwijl ze volgens mij een L/W Warmtepomp bedoelen.
edit:
Intussen heeft de NOS "waterpomp" vervangen voor "warmtepomp"

En dan onderin het ergste
"Daarnaast zijn airco's wel echt alleen goedkoop en duurzaam in de winter", aldus Milieu Centraal. "In de zomer slurpen ze juist energie en ben je uiteindelijk duurder uit."
Iedereen hier weet wel beter: koelen kost juist bijna geen energie vergeleken met verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 20-09-2022 09:29 ]

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:17

Milieucentraal ziet wel wat 'voordeel' bij airco's om te verwarmen, maar geeft toch de voorkeur aan 'warmtepompen'. En ohja, in de zomer 'slurpen' ze energie.

Wat voor wereldvreemden werken daar zeg.

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 22:22
Tommie12 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:08:
[...]

2500 kWh voor koelen in de zomer .... Dat is enorm!
Woon je in een enorme serre? Ik zou toch iets doen aan zonnewering, dat moet echt beter kunnen.
Ja dat was niet duidelijk, ik bedoel totaalverbruik uiteraard. Die aircos zijn nieuw en daardoor is het nu wat hoger omdat het koelen toch ook super werkt :) (woon overigens wel in een soort serre, woonboot met te veel glas haha)

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Plenkske schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:11:

Steeds wordt "waterpomp" genoemd terwijl ze volgens mij een L/W Warmtepomp bedoelen.

[...]

Iedereen hier weet wel beter: koelen kost juist bijna geen energie vergeleken met verwarmen.
Als dit de zelfde 'experts' zijn als bij RTL een tijdje geleden dan heeft men bij Milieu Centraal enkel van mobiele airco's gehoord en zijn split units een mythe die eeuwenlang onder mensen is doorverteld maar nooit door iemand is aanschouwd.

• Martin7182
  • Laatst online: 10:05

Overwegende dat;

Denk niet dat de overheid een truc gaat verzinnen. Ook voor de crisis was de intentie om gas te minderen en er uiteindelijk helemaal vanaf te gaan. Ik denk dat dat sowieso een logische stap is.
Ruimtes zonder L/L laat ik gewoon koud, SWW straks met WPB en koken op inductie. Dan kan de gasaansluiting eruit, dat levert minimaal €250 per jaar op en daar kun je heel wat elektriciteit voor wegstoken :)

Het laatste beetje gas blijft zo ook beter betaalbaar voor anderen :w

• GermanPivo
  • Nu online
Plenkske schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:11:

[...]

En met een 'waterpomp' wordt niet gekoeld....? 8)7

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-01 15:52
Intussen heeft de NOS "waterpomp" vervangen voor "warmtepomp"

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:44
Las net ook het artikel.. toevallig komen ze vandaag onze airco installeren :)

Zijn de getallen ivm het plafond al bekend eigenlijk?

Wellicht is het voordeliger om dit jaar gewoon op gas te stoken voor ons, maar de airco kunnen we de komende jaren toch mooi gebruiken wanneer het salderen gaat verdwijnen. Heel de dag de airco aan want anders zijn we stroom aan het opwekken voor de energiemaatschappij.

[ Voor 50% gewijzigd door Pelox op 20-09-2022 09:45 ]

Zero.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:30
Ik heb toevallig gisteren ochtend een l/l warmtepomp besteld. Even Prinsjesdag afwachten, anders gaat hij misschien wel retour😂

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
habbekrats schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:08:
[...]

Hier is al over gesproken tijdens de onderhandelingen. Er zijn zat mensen met een gasloos huis en warmtepomp die 10000kwh per jaar er doorheen fietsen.
Gasloos, ja daar zullen ze goed overna hebben gedacht. Maar hybride is toch een stuk lastiger denk ik.
Zou tof zijn als ze zouden zeggen:
Je krijgt korting op 12.500 kWh en je mag zelf kiezen of je het in gas of stroom steekt of beide, waarbij 10 kWh dan 1 m3 is (om het simpel te houden).

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
verkeerslicht schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:21:
[...]

Je betoog klopt wel volgens mij,

maar ik verwacht niet dat de overheid een truc gaat verzinnen voor mensen die (all)electric zijn gegaan.
_O- _O- _O- (sry Hansieo kon dit niet laten )

Dat is maatwerk, en dat is lastig.

Verder denk ik dat dit probleem bij gebruikers met zonnepanelen niet of minder speelt.
vertrouwen op politiek ?
Resultaten uit het verleden leren ons dat dit in de toekomst NOOIT het geval zal zijn.

We dienen zélf ons eigen verbruik te tweaken, ieder naar onze eigen situatie.
Persoonlijk denk ik dat je met L/L prima kan bijsturen daar we in de toekomst TOCH van het gas af moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 20-09-2022 09:41 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• verkeerslicht
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:39:
[...]

vertrouwen op politiek ?
Resultaten uit het verleden leren ons dat dit in de toekomst NOOIT het geval zal zijn.

We dienen zélf ons eigen verbruik te tweaken, ieder naar onze eigen situatie.
Persoonlijk denk ik dat je met L/L prima kan bijsturen daar we in de toekomst TOCH van het gas af moeten.
Hoe bedoel je precies ;) Ik zeg niks over vertrouwen toch?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-01 15:10
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:01:
[...]

Gelijk tekenen. Is een topprijs. Alleen geen vijf nemen maar een 4,2 ivm geluid binnen. Zie de specs. En 3,5 boven? Heb je zo'n grote slaapkamer? Hier doe ik boven met een 2,5 40m2.
Is dat dan als hoofdverwarming voor 40m2? Super goed geïsoleerd? of valt dat wel mee?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MarkV6 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:02:
[...]

Mijn Daikin doet bij verwarmen iedere 2 uur een oil recycling procedure. Dan gaat hij een paar minuten uit. Niets aan de hand. De regeling in koelmode is prefect en in verwarmingsmode slecht. Het zal gerust niet voor ieder model gelden maar omdat ik geen gas heb is een 7KW nodig om bij vorst genoeg vermogen te hebben. Als mijn Daikin weer defect is buiten garantie ga ik voor een LG.
Daikin heeft ook bij VRV systemen een geschiedenis met defecte compressoren...

Maar mijn ervaring met LG is dat ze een geschiedenis hebben met ongeveer alles wat kapot gaat ;)

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:42
TigerXtrm schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:16:
[...]

Als dit de zelfde 'experts' zijn als bij RTL een tijdje geleden dan heeft men bij Milieu Centraal enkel van mobiele airco's gehoord en zijn split units een mythe die eeuwenlang onder mensen is doorverteld maar nooit door iemand is aanschouwd.
En koelen slurpt energie is het standaard verhaal bij die clubs. Mag ik misschien zelf weten of ik de zomer wat comfort wil en daar met een cop 5 een paar kw aan spendeer.

Dat gepruts met ventilatoren en ijskoelers mag dan weer wel. Alsof ijs maken gratis is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Maxwp
verkeerslicht schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:21:
[...]

Je betoog klopt wel volgens mij, maar ik verwacht niet dat de overheid een truc gaat verzinnen voor mensen die (all)electric zijn gegaan. Dat is maatwerk, en dat is lastig.

da is wel erg he! mensen investeren en nu worden ze gestraft
die wie nog de gas hebben hangen gaan dan weer terug naar gas ook lekker..
als ze die marges wat hoger zetten ( denk eerder dat ze veel langere "gemiddelde" gaan nemen ) dus zeg 4500kwh en 1500kub
dan is het minder erg lijkt me voor wie een l/l of l/w hebben
maar denk dat dit ook voor een ander topic is niet?

• Maxwp
Martin7182 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:16:
[...]

Denk niet dat de overheid een truc gaat verzinnen. Ook voor de crisis was de intentie om gas te minderen en er uiteindelijk helemaal vanaf te gaan. Ik denk dat dat sowieso een logische stap is.
Ruimtes zonder L/L laat ik gewoon koud, SWW straks met WPB en koken op inductie. Dan kan de gasaansluiting eruit, dat levert minimaal €250 per jaar op en daar kun je heel wat elektriciteit voor wegstoken :)

Het laatste beetje gas blijft zo ook beter betaalbaar voor anderen :w
dan zou je toch jiust verwachten dat ze gas niet gaan stimuleren en stroom meer
maar als ze tot 3500kwh per jaar en daar boven meer betalen is voor warmtepomp gebruikers niet echt ideaal

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-01 14:24

Overwegende dat;

Ik denk dat je gelijk hebt. En aangezien het plafond voor stroomverbruik (2479kWh) best laag is zullen veel mensen met de door jouw geschetste situatie te maken krijgen. Zelf heb ik zonnepanelen met overproductie waardoor ik (hopelijk) alles nog onder die paraplu kan salderen. En dus is het installeren van L/L verwarming nog steeds een logische stap voor mij.

Mocht iemand L/L gaan installeren zonder dat er zonnepanelen in het spel zijn dan denk ik dat het wel de moeite waard is om nog even te wachten en straks met de definitieve cijfers nog eens te gaan rekenen.

We weten ook niet hoe lang de aangekondigde maatregelen van kracht zullen zijn natuurlijk.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• patrickt35
AtlAntA schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. En aangezien het plafond voor stroomverbruik (2479kWh) best laag is zullen veel mensen met de door jouw geschetste situatie te maken krijgen. Zelf heb ik zonnepanelen met overproductie waardoor ik (hopelijk) alles nog onder die paraplu kan salderen. En dus is het installeren van L/L verwarming nog steeds een logische stap voor mij.

Mocht iemand L/L gaan installeren zonder dat er zonnepanelen in het spel zijn dan denk ik dat het wel de moeite waard is om nog even te wachten en straks met de definitieve cijfers nog eens te gaan rekenen.

We weten ook niet hoe lang de aangekondigde maatregelen van kracht zullen zijn natuurlijk.
Ik was mij volledig aan het focussen om mijn gasverbruik te reduceren. Huidig verbruik(4 personen) is 1100m³ gas en 4000kwh.
Ik heb gisteren l/l besteld om mijn gasverbruik te kunnen reduceren naar 200m³ op jaarbasis.
Maar wanneer de plannen van het kabinet zijn zoals ze zijn uitgelekt, ga ik mij maar focussen op het reduceren van mijn stroomverbruik.

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
habbekrats schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:53:
[...]

En koelen slurpt energie is het standaard verhaal bij die clubs. Mag ik misschien zelf weten of ik de zomer wat comfort wil en daar met een copy 5 een paar kw aan spendeer.

Dat gepruts met ventilatoren en ijskoelers mag dan weer wel. Alsof ijs maken gratis is.
Als je enige referentiekader mobiele airco's zijn dan snap ik het wel. Ik heb ook ooit zo'n ding gehad op een appartementje, eens op de meter gekeken, en dat ding trok constant 1200 watt uit het stopcontact. Gewoon vol gas, de hele dag. Heb hem daarna maar snel op Marktplaats gezet want dat werd me iets te gek.

Wat dat betreft zouden mobiele airco's eigenlijk verboden moeten worden om hoe idioot inefficient ze zijn. Er bestaan ook mobiele split units, ga die lekker verkopen :/

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:03
MarkV6 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:02:
[...]

Doet je Daikin ook dit? Gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwnQyDog4FZxpdGloPnGOSUK1Eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xbekxk7bfehcEwFgUT1zPBZ.png?f=fotoalbum_large

Aan: oh het is niet zo koud, kan lekker rustig pruttelen.
Oil return: even een minuutje omgekeerd draaien
HOT START: Snel, op max verwarmen, het is KOUD
3 minuten later: lol never mind setpoint +3 bereikt

Oil return is het probleem niet, dat dom op max draaien daarna is een LG special. Je krijgt 🤘 in je temperatuur en verbruik grafieken, elke ~3 uur.

• patrickt35
Ik lees hier dat velen al aan het verwarmen zijn met hun l/l systeem. Blijkbaar is mijn huis heel goed geïsoleerd omdat het binnen altijd nog 21°C is(ochtend). In de middag loopt het op naar 22°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qJYWYdYSkmj2Kkg2XguANaetBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pn1ibhRzsHA9tTGFTlDr0mQm.jpg?f=fotoalbum_large

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

patrickt35 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:13:
Ik lees hier dat velen al aan het verwarmen zijn met hun l/l systeem. Blijkbaar is mijn huis heel goed geïsoleerd omdat het binnen altijd nog 21°C is(ochtend). In de middag loopt het op naar 22°C.
[Afbeelding]
Dat hoeft niet direct iets te maken met isolatie maar kan ook te maken hebben met massa, met andere woorden hoeveel massa heeft het huis en hoeveel warmte is daarin gebufferd.

Een huis van beton wat langzamer afkoelt kan een stuk meer verbruiken dan een houtskelet woning welke meer afkoelt.

Daarnaast heb je ook te maken met andere parameters zoals zoninval.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2022 11:18 ]

• patrickt35
revolution-nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:17:
[...]

Dat hoeft niet direct iets te maken met isolatie maar kan ook te maken hebben met massa, met andere woorden hoeveel massa heeft het huis en hoeveel warmte is daarin gebufferd.

Een huis van beton wat langzamer afkoelt kan een stuk meer verbruiken dan een houtskelet woning welke meer afkoelt.
Ik denk dat het grotendeels te maken heeft met isolatie en het feit dat het een tussenwoning is. Wanneer ik hartje winter in de ochtend beneden kom, heb ik het nog niet onder de 19°C gezien.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

patrickt35 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:19:
[...]

Ik denk dat het grotendeels te maken heeft met isolatie en het feit dat het een tussenwoning is. Wanneer ik hartje winter in de ochtend beneden kom, heb ik het nog niet onder de 19°C gezien.
Ja dus? Je vergelijkt met andere gebruikers, het kan best zijn dat een gebruiker die nu al moet verwarmen op jaarbasis minder verbruikt dan jouw woning die nu minder afkoelt door eerder genoemde redenen. Afkoeling heeft niet per definitie iets isolatie te maken, tuurlijk het is een belangrijke factor maar er spelen veel meer variabelen.

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:40
Omdat het een 3 fase unit is kan ik daar niet gemakkelijk een power meter in zetten. Hier een log van de uitgangs temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElQ3dnb9-CzMmP4z7n6JcV0grDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Aig10c5rTEqvQTieOXkZnyT0.jpg?f=user_large

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
verkeerslicht schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:43:
[...]

Hoe bedoel je precies ;) Ik zeg niks over vertrouwen toch?
vol "verwachting" klopt ons hart.. wie de :+ krijgt wie de :(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-01 20:23
Audiowaste schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:56:
Vandaag een offerte aangevraagd voor een multisplit airco waarbij onze voorkeur uitging naar een Daikin Perfera. We willen hiermee zowel verwarmen als koelen. Het betreffende bedrijf heeft ons de volgende offerte opgesteld:

Beneden: 1x Daikin Perfera 5 kw
Boven: 1x Daikin Perfera 3,5 kw
Buitenunit Daikin R32

Op de offerte staat niet het modelnummer gespecificeerd, pas na het doorlezen van het topic kwam ik er achter dat er een verschil zit tussen M, N en R waarbij de R uit 2021 het nieuwste model is. Dit heb ik dan ook nog nagevraagd of ze de FTXM50R en de FTXM35R gaan plaatsen. De afbeelding op hun website betreft in ieder geval wel de 2021 versie.

De totale prijs inclusief montage wordt dan € 3.149 euro wat volgens mij een prima prijs is. Of zijn er zaken die ik wellicht over het hoofd zie of waar ik nog rekening mee moet houden?
Je vraagt het vorige week offerte gekregen Daikin Perfera 3,5 kw vroege. 3300 incl single unit.

Misschien dat wij bij verkeerde een offerte vragen.

AnimeAdicted

Pagina: 1 ... 213 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic