Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 212 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.768 views

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:10
Na eerst even geleden in het L/W topic te hebben rondgekeken/ingelezen (L / Lwas geen optie ivm WAF)
kom ik nu toch uit op L / L units daar de WAF nu (door stijgende prijzen/levertijden etc etc) ineens ruimer is.

De gehele benedenverdieping heeft vloerverwarming maar ipv water gaat er warme lucht door de slangen die als een waaier naar de buitenmuren gaat en waarbij de restwarmte er vervolgen via meerdere convector putjes onder de raampartijen uitkomt (beter kan ik het niet omschrijven) (zie hier mijn vorige informatie https://gathering.tweaker...message/71528522#71528522

Ik zou graag willen beginnen met de 2 units beneden, aankijken hoe dat gaat/is en dan vervolgens de bovenverdieping met bv een kanaalunit vanuit de TECH-ruimte (3)
die de bovenverdieping en de vloer (kou eraf) gaat pakken.

Het huis (incl ww) gebruikt 1.200~ 1.300m3 per jaar aan gas.
De huidige CV ketel gaat zelfs op minimale vermogen pendelen, waardoor ik uitkom op ca 6kW?? voor het hele huis.

Gebruik ik verschillende berekening methodes, kom ik op redelijk hetzelfde/pietsje hoger uit.

'Echter..... ga ik af op jullie ervaringen/tips, (welke ik zeer hoog acht) dan zou ik lager moeten gaan..

Mijn bezoekje aan 2 dealers bracht als info, dat ik VEEL hoger moest gaan zitten, alleen de woonkamer zou al minimaal een 5kW moeten zijn...

Ook kreeg ik het verhaal dat ik moest oppassen dat de unit niet te vaak moest gaan ontdooien
(als ik minder zou kiezen..) want dat duurt 10 minuten en dan heb ik geen verwarming.
Op mijn vraag hoeveel keer dat kan gebeuren per uur/tijdbestek indien ik bv 4.2 zou nemen kreeg ik geen antwoord. En ik moest ook voor een multi- 7(8)7 split gaan omdat ze dicht bij elkaar zitten.

Het huis zal 24/7 verwarmd worden en koelen is voor ons slechts bijzaak, dus verwarmen graag met hoogste rendement. Keuken pakt regelmatig zonnetje, woonkamer dus niet.

Buiten hebben we plek zat dus single/multi is afhankelijk van wat jullie als (een na?) beste kunnen adviseren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/df_oqt7iX_r_XDbkk82iRRnBcNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NDBH0GHm7iIRsdAR7DiQoBF.jpg?f=fotoalbum_large

Welk merk/type heeft jullie voorkeuren bij verwarmen als hoofdzaak?
Veel units kunnen best wel flink naar beneden moduleren, maag ik dan ietsje meer doen??
of loop ik dan spaak in voor/na seizoen waarbij de zon nog erg veel doet.

Tips / opties/ valkuilen, alles is welkom. (ps: is een bezoekje Daikin Breukelen slim? is ca 200km enkeltje -O- )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Fotonica1
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-12-2025
Goedemiddag!
Ten eerste bedankt voor alle voorgaande info. Hierdoor hebben we veel leuke discussies met collega's over de komende winter en het verwarmen met een L/L.
De Eurovent waarden hebben afgelopen week bijna een beeldscherm gekost (iets met vliegende nietmachines) en de koffie zit tegen het plafond, dus ik dacht; ik vraag jullie even om hulp.

(https://www.eurovent-cert...nt/model/show/201724436):
• Vraag 1 over "Standaard Heating": 1,15 kW opgenomen vermogen x COP 3,9 = 4,5 kW geleverd vermogen. Bij welke temperatuur is dat en is dat bij elke machine dezelfde temperatuur die getest wordt?
• Vraag 2 over "Heating Pl": Heating Pl CondA: 2,48 kW / COP 3,24 = 0,76 kW opgenomen vermogen bij -7C° // Heating PL CondB: 1,51 kW / COP 4,58 = 0,33 kW opgenomen vermogen bij +2C°
Geven deze waardes de beste COP mogelijkheid weer bij genoemde temperatuur, of wordt er iets anders aangeduid? Of anders geformuleerd; kan deze unit bij -7C resp. +2C meer warmte geven dan bij CondA en CondB vermeld?

Dan nog een vraagje over mijn situatie thuis:

Situatie:
• Te verwarmen oppervlak: 45m2 bij 120 kuub
• Benodigde vermogen volgen dhr. Marnix Rozenga (Koevlaas)/WBV/40W/m3: +/-4,8kW
• 2 persoons huishouden met alleen in de avond en in het weekend thuis. (stoken ook alleen in de avond en in het weekend)
• 2020/2021 beide 1000m3 gas voor vloer- & 1x niet-te-tillen-radiator-verwarming
• Zie plattegrond voor indeling/glaspartijen.

Idee:
• Eventueel bijwarmen bij vrieskou met straalkachel of cv is gevoelsmatig geen probleem. (As We Speak met elektra aan het stoken voor 0,03€/kWh via ANWB Energy.. 8)7 )
• Beginnen met 1x split vloer model van 3,5 kWh op locatie A en mits in de praktijk nodig een 2,5 kWh hangversie op locatie B.

Vragen:
• Is de voorgestelde volgorde en locatie logisch? Of kan je beter beginnen met een 3,5 kWh hangmodel in de uitbouw die half schuin de woonkamer in blaast?

Merci!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0Hvxv_JrmevBkDXftZjSeVsk1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ec4iOIGxY98mULQLo6mBubse.jpg?f=fotoalbum_large

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00
@Fotonica1 0,03 €/kwh lijkt mij wel heel goedkoop is het niet 0,30

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 14:44
Ik ben tevreden over de Onecta app van Daikin, waarmee ik eenvoudig de airco kan bedienen en het energieverbruik monitoren.

Hoe ranken de apps van de wat grotere fabrikanten als Mitsubishi electric, MHI, Panasonic, Toshiba vwb hun functionaliteit en gebruiksgemak?

• Fotonica1
habbekrats schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:43:
@Fotonica1 0,03 €/kwh lijkt mij wel heel goedkoop is het niet 0,30
De prijs is inmiddels flink gestegen naar 0,04€/kWh 🫣Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDL4JLQ6jiFa0JnysDHTFQFUzeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZd2xwe89mJ2kXJdqmlvvlV9.jpg?f=fotoalbum_large

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Fotonica1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:56:
[...]

De prijs is inmiddels flink gestegen naar 0,04€/kWh 🫣[Afbeelding]
Dat zijn leuke prijzen in een dynamisch contract. Maar kan me voorstellen dat de prijzen ook wel eens iets minder gunstig zijn?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:18
midget schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:59:
Op dit moment zijn wij voor onze woonkamer 43m2 /120m3 uit 2016 opzoek naar een airco.

2 opties qua ophangen:
- geel voorkant van de woning boven de bank
- rood op zijgevel en blaast richting de gang.

Rood lijkt mij een betere optie, echter wel in buurt van Houtkachel maar voldoende speling

Qua vermogen werd ons een 5kw aangeraden om te verwarmen.

Wat zouden jullie doen?
Ik neig persoonlijk naar een 5kw MHI en gang deur anders open om ook de gang wat te verwarmen op de rode plek.

Unit staat dan mooi aan zijkant van woning uit het zicht.

[Afbeelding]
Uit TS (niet gelezen dus): Dat gezegd hebbende, wil je ook niet te weinig vermogen hebben natuurlijk. Concreet, hoeveel vermogen is er nu benodigd? De meeste accurate berekening vermogen voor verwarmen wordt bereikt door een extern bureau een op maat berekende warmteverliesberekening te laten maken. Dit is kostbaar en de ervaring leert dat als we de gegevens hier https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening invullen we tot een goed resultaat komen. Vraag je installateur bij grote afwijking hoe hij aan zijn waardes komt. Ervaring leert dat ze bijna altijd te grote vermogens willen plaatsen. Better safe then sorry, maar groter is met warmtepompen niet beter.

Over plaatsing hoe en waar is genoeg te vinden in het topic.

@Hansieo @Fotonica1 Zelfde aanpak.

• Fotonica1
@TigerXtrm
Daar heb je zeker gelijk in ;)
Sinds mei heb ik 9 zonnepanelen gelegd. Dit verdeeld over Oost, West en Zuid. Omdat salderen toch gaat vervallen en energie duur is/wordt bij grote vraag (vermoed ik), wen ik er alvast maar aan.
Bij dit dynamisch contract zie ik het volgende gebeuren:
- door de weeks is stroom in de ochtend en avond duur (mensen zijn thuis, zetten koffie en laden hun auto op). Overdag zie ik tot nu toe dat de stroom goedkoper/veel goedkoper is..dit zal door de zonne- en windenergie komen? Deels snap ik dit vermoeden niet, omdat de bedrijven dan ook meer actief zijn.
- in het weekend is de stroom ook vaak goedkoper dan door de weeks over die week gezien. Veel bedrijven zijn dan dicht?

Daarom heb ik ook de panelen verdeeld: in de ochtend en avond krijg ik meer per kWh dan overdag (mijn topdag is nu +10€ op de dagsom met 9 panelen. Dit was een week of 5 geleden, waar de stroom rond de 1€/kWh kosten overdag). |:(
Nu wil ik dus een L/L warmtepomp gaan gebruiken als de stroom relatief goedkoop is en er flink mee doorstoken (mits we niet thuis zijn en dit comfortabel blijft).
Het is een gok en we gaan zien wat de winter brengt.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:57
Ik ben vergeten om tijdens de laatste keren koelen iets toe te voegen in het lekbakje om problemen te voorkomen.

Ik zag dat soda of een kunstgebit reiniger prima middelen zijn. Nu wou ik, gezien het koelen is gebeurt, 1 van deze 2 op lossen in water en daarna via de binnenuit de lekbak ingieten.

Om een water ballet te voorkomen hoor ik graag waar ik dit kan ingieten bij een Mitsubishi heavy binnenuit. Iemand een idee?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34
nico_09 schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:08:
Ik ben vergeten om tijdens de laatste keren koelen iets toe te voegen in het lekbakje om problemen te voorkomen.

Ik zag dat soda of een kunstgebit reiniger prima middelen zijn. Nu wou ik, gezien het koelen is gebeurt, 1 van deze 2 op lossen in water en daarna via de binnenuit de lekbak ingieten.

Om een water ballet te voorkomen hoor ik graag waar ik dit kan ingieten bij een Mitsubishi heavy binnenuit. Iemand een idee?
Staat in de handleiding? Tenminste bij LG in de montagehandleiding, om het te testen tijdens installatie ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• nico_09
Martinusz schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:13:
[...]

Staat in de handleiding? Tenminste bij LG in de montagehandleiding, om het te testen tijdens installatie ;)
Nee helaas

• MotorBeast
Volgend koelseizoen aan het begin tabletje erin en dan komt het echt wel goed. No worries. NB: het wordt aan het einde van de week nog 20 graden buiten. Misschien moet je nog wel koelen. *O*

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2022 17:58 ]

• nico_09
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:56:
[...]

Volgend koelseizoen aan het begin tabletje erin en dan komt het echt wel goed. No worries. NB: het wordt aan het einde van de week nog 20 graden buiten. Misschien moet je nog wel koelen. *O*
Dan nog, waar gooi je de soda of ander tabletje dan in?

• MotorBeast
nico_09 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:01:
[...]

Dan nog, waar gooi je de soda of ander tabletje dan in?
In de lekbak. Zit onderaan je unit. Waarschijnlijk als je de kap naar boven haalt waar je filters onder zitten zie je wel een gleuf over de hele lengte waar je hem in kan gooien.

• Dosfel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09-2022
We kregen deze offerte binnen.

De 5kw unit is voor de living (121m³) en de 2,5 KW unit voor de keuken ( 60m³).

Wat denken jullie met jullie ervaringen?

En klopt het dat één binnenunit in de living voldoende kan zijn om voor een aangename gelijkaardige warmte te zorgen?

Super bedankt!!!! 🙏🙏

Jullie inbreng wordt heel erg gewaardeerd!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCnKfVyvmVHp6yYgGfLiusT7YIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cROE29I43CvmCstcni7SUt4U.jpg?f=fotoalbum_large

• Dosfel
  • Laatst online: 26-09-2022
We hebben nu accumulatie verwarming beneden en verbruiken gemiddeld 7500kwh voor de verwarming beneden

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-01 10:10
Zo, hier zijn de airco`s vandaag ook voor het eerst aan het verwarmen. Het werd binnen krap 19 graden en voelde kil aan.

Het betreft een 4.2 Daikin Stylish beneden, de eerste bevindingen zijn zeker positief.

De warmte voelt echt aangenaam, ik vind het prettiger dan radiator warmte voor nu. Dat kan nog veranderen als het buiten en daarmee de ramen kouder wordt.

Ik vond het wat lang duren voor de auto stand terugging naar een lager briesje, ondanks dat de ingestelde temperatuur 2 graden lager was dan de airco zelf als huidige temperatuur aangaf.
Nu pruttelt hij wel erg lekker rustig op de auto stand, maar blijft hij wel doordraaien ondanks dat de setpoint al ruim bereikt is. Hoort dat of schakelt hij op een gegeven moment wel uit?

Ik had niet aan de swing instelling gezeten, ik dacht dat hij bij verwarmen vanzelf de lucht naar beneden zou blazen? Dat gebeurde niet, hij blies recht vooruit. Met de hand zo ingesteld dat hij meer naar beneden blaast, dat is wel echt beter voor de verspreiding.
Maar die verspreiding is echt prima, het is op dit moment in alle hoeken van de ruimte, 62M2, ongeveer even warm op 22 graden.

Ik heb nu boven ook even aangezet, maar zie toch wel ongeveer 1600 W gebruik, is dat een beetje aannemelijk met 2 draaiende single splits die al 2 graden boven de setpoint zitten?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
marcovandam schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:08:

Ik heb nu boven ook even aangezet, maar zie toch wel ongeveer 1600 W gebruik, is dat een beetje aannemelijk met 2 draaiende single splits die al 2 graden boven de setpoint zitten?
Is dat verbruik, of afgegeven warmte. In geval van het eerste lijkt het me wat veel. Stel dat je met deze temperaturen partial load draait met een cop van 6 of zoiets (wilde gok). Dan zit je aan 6*1600 =9,3kw warmte afgave. En das een hoop met dit weer terwijl het huis al op temperatuur is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• marcovandam
Verbruik, maar dat was toen boven net aan stond. COP 6 is wel erg hoog, zal rond de 4 zitten.

Hij zakt nu terug naar ongeveer 800 W. Ik heb er geen directe meting op staan dus het is een beetje gokken met de P1 meter.

Het wordt nog wel een uitdaging om de goede temp instellingen te vinden denk ik, is toch wat lastiger dan met een CV thermostaat.

• MotorBeast
Zo, hier zijn de airco`s vandaag ook voor het eerst aan het verwarmen. Het werd binnen krap 19 graden en voelde kil aan.

Het betreft een 4.2 Daikin Stylish beneden, de eerste bevindingen zijn zeker positief.

De warmte voelt echt aangenaam, ik vind het prettiger dan radiator warmte voor nu. Dat kan nog veranderen als het buiten en daarmee de ramen kouder wordt.

Ik vond het wat lang duren voor de auto stand terugging naar een lager briesje, ondanks dat de ingestelde temperatuur 2 graden lager was dan de airco zelf als huidige temperatuur aangaf.
Nu pruttelt hij wel erg lekker rustig op de auto stand, maar blijft hij wel doordraaien ondanks dat de setpoint al ruim bereikt is. Hoort dat of schakelt hij op een gegeven moment wel uit?

Ik had niet aan de swing instelling gezeten, ik dacht dat hij bij verwarmen vanzelf de lucht naar beneden zou blazen? Dat gebeurde niet, hij blies recht vooruit. Met de hand zo ingesteld dat hij meer naar beneden blaast, dat is wel echt beter voor de verspreiding.
Maar die verspreiding is echt prima, het is op dit moment in alle hoeken van de ruimte, 62M2, ongeveer even warm op 22 graden.

Verbruik hier 200/300 watt op 60m2. Vrouw kreeg het koud. :'( Je verbruik zal hoger dan bij mij omdat je hebt gewacht totdat het 19 graden was. Setpoint hier is 19 graden en het is binnen 21,9 (mij te warm, maar ja).

NB: zet klep eens op 45 graden.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Er zit een regeling ingebouwd die 2,5 graad door verwarmt voordat de unit uitgaat als deze teveel vermogen levert voor de omstandigheden dit om “pendelen” zoveel mogelijk te voorkomen. Als de binnen en buiten temperaturen in balans zijn zal de unit ook terug moduleren binnen die 2,5 graad overshoot. De sensor van de airco zelf moet je negeren want daar regelt de unit op en daarnaast aan het plafond dus warmer. Setpoint en kamertemperatuur is een goede richtlijn als je wilt vergelijken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• verkeerslicht
  • Niet online
marcovandam schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:34:
Verbruik, maar dat was toen boven net aan stond. COP 6 is wel erg hoog, zal rond de 4 zitten.

Hij zakt nu terug naar ongeveer 800 W. Ik heb er geen directe meting op staan dus het is een beetje gokken met de P1 meter.

Het wordt nog wel een uitdaging om de goede temp instellingen te vinden denk ik, is toch wat lastiger dan met een CV thermostaat.
t 'Kan ook zijn dat de ondergrens van verwarmen van de stylish 4.2kw niet zo laag is (zeg 0,8kw). Dus dat het systeem aan het pendelen is. Dan zul je op het ene moment een hoog verbruik hebben en op het andere moment helemaal niet.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• marcovandam
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:37:
[...]

Verbruik hier 200 watt op 60m2. Vrouw kreeg het koud. :'( Je verbruik zal hoger dan bij mij omdat je hebt gewacht totdat het 19 graden was. Setpoint hier is 19 graden en het is binnen 21,9 (mij te warm, maar ja).
Dan heb ik hem ook veel te hoog ingesteld, ik dacht omdat de airco al een temp van 22 zelf aangaf dat ik hem wel op 23 moest zetten om hem te laten draaien.
Nu terug naar 20 gezet, het zal toch wel even wennen zijn om de juiste instellingen te vinden.

Verandert dat ook nog met een dalende buitentemperatuur of maakt dat niet zoveel uit?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Als er een airco wordt opgehangen bijv 4-5 meter uit de hoek dan krijg je een lange goot op de wand.
Maar wordt deze dan iets aflopend (scheef) gehangen vanwege de condenslang (geen pompje) wat zou moeten aflopen ?
Of mag deze gewoon waterpas ?
Het eerste is natuurlijk niet echt een fraai gezicht als deze wat scheef hangt.

• MotorBeast
marcovandam schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:43:
[...]

Dan heb ik hem ook veel te hoog ingesteld, ik dacht omdat de airco al een temp van 22 zelf aangaf dat ik hem wel op 23 moest zetten om hem te laten draaien.
Nu terug naar 20 gezet, het zal toch wel even wennen zijn om de juiste instellingen te vinden.

Verandert dat ook nog met een dalende buitentemperatuur of maakt dat niet zoveel uit?
Yep, helaas klopt er geen moer van de regeling. Nu 19 setpoint is straks bij kouder weer 20. Denk dat de buitenvoeler van de unit daarin ook mee doet. Weet dat niet zeker overigens. Hier mijn schema als het echt kouder wordt zoals ik het aanstuur met Domoticz.

Nee Op Tijd 16:00 Temperatuur, 20 Elke dag
Nee Op Tijd 00:30 Temperatuur, 15 Maa, Din, Woe, Don, Vri
Nee Op Tijd 01:00 Temperatuur, 15 Zat, Zon
Nee Op Tijd 06:30 Temperatuur, 18 Maa, Din, Woe, Don, Vri
Nee Op Tijd 07:30 Temperatuur, 18 Weekend

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:42:
[...]

Er zit een regeling ingebouwd die 2,5 graad door verwarmt voordat de unit uitgaat als deze teveel vermogen levert voor de omstandigheden dit om “pendelen” zoveel mogelijk te voorkomen. Als de binnen en buiten temperaturen in balans zijn zal de unit ook terug moduleren binnen die 2,5 graad overshoot. De sensor van de airco zelf moet je negeren want daar regelt de unit op en daarnaast aan het plafond dus warmer. Setpoint en kamertemperatuur is een goede richtlijn als je wilt vergelijken.
Daarom laat ik hem dus ook zeker niet recht naar beneden blazen want dan meet hij zeker heeeeel verkeerd. Meet dan echt zijn eigen warmte. Lang geleden @Servee Druk? 8)

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:50:
[...]

Daarom laat ik hem dus ook zeker niet recht naar beneden blazen want dan meet hij zeker heeeeel verkeerd. Meet dan echt zijn eigen warmte. Lang geleden @Servee Druk? 8)
Dat heeft weinig te maken met de regeling maar uiteindelijk kan dat idd wel in sommige situaties wel issues geven.
Ja ben ik de gelukkige positie dat ik het druk mag hebben 🤑

Daikin FTXM35R/RXM35R

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik overweeg airco in mijn woonark van 17m x 5m, waarvan weel wanden glasoppervlak zijn. Het liefst zou ik voor 1 (vermogende) kanaalunit gaan die ik in een kast wil inbouwen in een hoek van de ruimte. Die lucht stroomt dan uit op een gunstige plek waar je geen last hebt van de tocht, en ook het leidingwerk blijft dan beperkt naar de buitenunit (10m).

Het gaat natuurlijk wel om 85m2 en glasoppervlak. Denken jullie dat ik met 1 unit af kan?

Alternatief is nog een tweede unit maar dan moet ik nog een kast laten maken (wil 'm niet in zicht), en deze komt tegenover zithoek (tocht) en afstand naar buitenunit wordt dan 20m.

• MotorBeast
Dosfel schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:03:
We kregen deze offerte binnen.

De 5kw unit is voor de living (121m³) en de 2,5 KW unit voor de keuken ( 60m³).

Wat denken jullie met jullie ervaringen?

En klopt het dat één binnenunit in de living voldoende kan zijn om voor een aangename gelijkaardige warmte te zorgen?

Super bedankt!!!! 🙏🙏

Jullie inbreng wordt heel erg gewaardeerd![Afbeelding]
Beetje eigen inzet wordt hier ook gewaardeerd. Als je een beetje zoekt zijn al je vragen/antwoorden in het topic en TS makkelijk te vinden.

• MotorBeast
streetwise schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:19:
Ik overweeg airco in mijn woonark van 17m x 5m, waarvan weel wanden glasoppervlak zijn. Het liefst zou ik voor 1 (vermogende) kanaalunit gaan die ik in een kast wil inbouwen in een hoek van de ruimte. Die lucht stroomt dan uit op een gunstige plek waar je geen last hebt van de tocht, en ook het leidingwerk blijft dan beperkt naar de buitenunit (10m).

Het gaat natuurlijk wel om 85m2 en glasoppervlak. Denken jullie dat ik met 1 unit af kan?

Alternatief is nog een tweede unit maar dan moet ik nog een kast laten maken (wil 'm niet in zicht), en deze komt tegenover zithoek (tocht) en afstand naar buitenunit wordt dan 20m.
Ligt aan de isolatiegraad, luchtflow en hoe je gaat stoken. Adhoc met veel daling van de binnentemperatuur ga je dan niet blij van worden als het echt koud wordt buiten. Eer dat dan de ruimte gelijkmatig warm is zal dan lang duren. 2 is altijd beter met dit soort oppervlaktes.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
jobr schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:14:
@ThaBEN
Ik heb jouw post nog eens teruggelezen.
Wat is het nu uiteindelijk geworden en waar heb je deze nu geplaatst ?
En wat zijn de ervaringen tot nu toe?
Hallo @jobr

Ik heb 3x een Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS als single split genomen, alle 3 met Wi-Fi module. Ik heb géén condenspompjes. Alle afvoer gaat via natuurlijk verloop. Hoewel de Wi-Fi modules best prijzig zijn ben ik blij dat ik ze heb genomen. Ik heb al tientallen keren gebruik gemaakt van het activeren van de Airco's wanneer ikzelf niet thuis was, zodat tegen de tijd dat ik aankom alles lekker op de gewenste temperatuur is. Ook is het bedienen van de airco unit boven vanaf de bank in de woonkamer erg gemakkelijk via de app.

Tot nu toe werkt alles bovenverwachting en nergens last van de luchtstroom in de zitgedeeltes. Dit is ook het geval wanneer we de stand "3D Auto" gebruiken waarmee de lamellen zowel in horizontale als verticale richting gaan, om de ruimte optimaal te kunnen koelen/verwarmen 8)

Ik ben pas sinds deze week het verwarmen aan het testen, welke zowel mijn vrouw als ikzelf veel comfortabeler vinden aanvoelen dan we hadden verwacht. Was toch wel even spannend, aangezien we nog nooit op een andere manier hebben verwarmd dan via de CV. Maar tot nu toe lijkt dit toch wel een van de betere investeringen welke wij in lange tijd hebben gedaan, met name met de huidige energiecrisis.
Het koelen ging afgelopen maanden met 2 vingers in de neus. Zelfs toen we temperaturen boven de 35 graden hadden.

Na overleg met de monteurs hebben we de binnenunits op de benedenverdieping alsnog zo geplaatst zodat ze tegenover elkaars weerszijden staan. Een eerder idee van mij was om de unit in de woonkamer op de muur tussen de keuken en de woonkamer te plaatsen. Dit werd afgeraden door de monteur omdat de units dan te dicht bij elkaar zouden staan en elkaars lucht lopen aan te zuigen, waardoor ze de temperatuur in de woonkamer verkeerd kunnen registreren met als gevolg dat ze ongewenst gedrag gaan vertonen. Aangezien de keukendeur altijd opstaat helpen beide units met de huidige plaatsing elkaar om zo de gehele benedenverdieping op de gewenste temperatuur te krijgen.
De plaatsing op het portaal was niet mijn eerste keuze. Het liefst had ik hem op de muur bij het raam, maar vanwege de indeling kon dat helaas niet. Het kon alleen op deze muur of op de muur aan de overkant. We hebben bewust deze muur gekozen omdat slaapkamer 2 voor ons de prioriteit heeft, waarbij het gelukkig dan ook zeer goed lukt om op temperatuur te houden wanneer je de lamellen op die kamer richt. In plaats van de unit boven de trap te hangen heb ik hem meer in het midden van de ruimte geplaatst, met de gedachte dat de koude lucht dan niet rechtstreeks in het trapgat naar beneden valt, maar op de vloer van de eerste etage. De lamellen staan boven dan ook altijd richting de slaapkamers gericht.
Tevens is het op deze plek ook makkelijker om de filters schoon te maken dan wanneer de unit boven het trapgat zou hangen, zoals je wellicht in eerdere posts van mij gezien hebt als het idee dat ik toentertijd had.

Grappig genoeg heeft slaapkamer 2 nagenoeg geen enkel probleem met de temperatuur op pijl houden, terwijl ik net verwacht zou hebben dat die het minst effectief zou zijn door de plaatsing van de airco unit boven. Wellicht kaatst de luchtstroom op de muur aan de overzijde en komt zo terug richting slaapkamer 2? Het is in elk geval aan welkome verrassing, gezien die kamer als werkkamer dient waar ik 3 dagen in de week vanuit thuis werk.
Slaapkamer 1 heeft iets langer de tijd nodig om op temperatuur te komen, maar ook daar werkt het ruim voldoende. Wanneer ik tijdens koelen de temperatuur op de binnenunit 2 graden lager zet dan de gewenste temperatuur, dan krijg ik ook op slaapkamer 1 de temperatuur welke ik in gedachten had.

Ik meet dit overigens via 4 hygrometers, op elke slaapkamer + badkamer 1, en kan zo goed volgen wat de temperatuur en luchtvochtigheid op elke kamer doet.

Er is wel 1 puntje dat ik wat verder wil onderzoeken en dat is dat wanneer ik de fan op "Auto" zet, deze niet verder terug lijkt terug te moduleren dan stand 2 (welke 25 dB is i.p.v. de 19 dB op stand 1). Op zich is dat geen ramp, maar vond het bijzonder.
Wanneer alle kamers op temperatuur zijn en ik handmatig de fan even terug zet naar stand 1 en vervolgens weer op "Auto" dan blijft de airco wel op stand 1 doorgaan en nog altijd de temperatuur netjes vasthouden. Nu wordt stand 1 in de handleiding aangeduid als "Stille werking" en stand 2 als "Energiespaarstand", dus mogelijk is dit een bewuste keuze van Mitsubishi en iets energiezuiniger dan stand 1?

Ook moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben met de afwerking. Minimaal leidingwerk in huis en vanaf de straatkant zie je slechts 1 van de 3 buitenunits.

Tot nu toe ben ik dan ook zeer positief verrast, al zal de echte test natuurlijk komende wintermaanden zijn :P

Speciaal voor jou heb ik een kort filmpje in elkaar gezet, welke in combinatie met onderstaande plattegrond je een goed beeld zal geven van mijn uiteindelijke setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxTrbMix61emOcuCBtaAVJdBtIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6M42NTZ4sA2GkrIcBJznkU1.jpg?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
marcovandam schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:43:
[...]

Het zal iets schommelen, maar niet veel. Hier ben ik er inmiddels achter dat setpoint van 19 graden een comfortabele 21 a 21,5 oplevert op de thermostaat. Als het extreem koud is wil ik hem nog wel eens op 20 zetten, maar het is vooral een beetje aanvoelen en kijken wat je eigen voorkeur heeft. Zoals gezegd kan je in ieder geval niet uitgaan van de thermostaat van de unit zelf, die is steevast meerdere graden hoger dan de daadwerkelijke temperatuur.

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:14
sjurres schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:00:
Ik heb even een vraag voor degene met ervaring van verwarmen met airco.

Ik heb reeds in de woonkamer een Daikin Sensira 5kw hangen. Dit beviel prima, maar tegelijk ook redelijk overbemeten achteraf gezien.
Toen voor gekozen omdat de ruimte redelijk "lek" is.
Huis uit 1960
Kale spouw
Jaren 80 dubbel glas

Nu wil ik echter in de aanbouw en het daaraan vast zittende kantoortje ook 2 airco's ophangen.

Deze ruimtes worden helemaal opnieuw geïsoleerd.
Buitengevel pir voorzet wanden 10cm a Rd 4,56
Dak Rd 4
Vloer nog even onderzoeken, is een betonvloer op zand dus wordt via de bovenkant isoleren.

Nu geloof ik prima dat het kantoortje makkelijk warm gestookt wordt door de Daikin Sensira 2,5kwh, maar de woonkeuken twijfel ik een beetje over.

De "woonkeuken" = 7x4
Nu is de eerste 2m plat dak, a 2,5 hoog.
De rest heeft een punt dak.
A 1,4 hoog extra op de 2,5 hoog

7*4*2,5= 70m3
(5*4*1,4)/2= 15m3 dus in totaal 85m3

Nu lijkt mij dat ik met een Daikin Sensira 2,5kw prima uit de voeten moet kunnen, er wordt geschreven dat deze een bereik tot 90m3 heeft.

Ik wil voorkomen dat de airco gaat pendelen zoals de Sensira 5kw. Dat ie aan en uit gaat op de automatische stand.

Ik dacht even de experts van Tweakers vragen om hun mening

Edit: kan iemand hier mij vertellen wat hij/zij op jaarbasis kwijt is aan het verwarmen?
Ik lees verschillende dingen, tot max. 1500kwh per airco.
Nog geen reactie, jammer maar helaas.
Dan een andere vraag waar hopelijk iemand antwoord op wil geven.

Ik had een Daikin Sensira in me hoofd, maar zijn er andere merken die hier aangeraden worden?

Edit: ik heb momenteel een Daikin Sensira 1800btu (5kwh ftxc50cv1b) in de woonkamer hangen, die gaat aan en uit op de comfort/slaap stand als hij zij temperatuur heeft bereikt.

Ik lees ook over de heavy duty van Mitsubishi, welke webshop raden jullie aan?

[ Voor 7% gewijzigd door sjurres op 18-09-2022 20:59 ]

• ASW1
  • Laatst online: 22:48
ThaBEN schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:27:
Ik ben pas sinds deze week het verwarmen aan het testen, welke zowel mijn vrouw als ikzelf veel comfortabeler vinden aanvoelen dan we hadden verwacht. Was toch wel even spannend, aangezien we nog nooit op een andere manier hebben verwarmd dan via de CV.
Ik zou wachten met hoera roepen tot het winter is en echt koud, dan gaat de unit veel harder blazen.
In het tussenseizoen vind ik het ook een prettige manier om te verwarmen, maar wanneer er echt vermogen vereist is vind ik het vrij oncomfortabel.

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:25:
[...]

Ligt aan de isolatiegraad, luchtflow en hoe je gaat stoken. Adhoc met veel daling van de binnentemperatuur ga je dan niet blij van worden als het echt koud wordt buiten. Eer dat dan de ruimte gelijkmatig warm is zal dan lang duren. 2 is altijd beter met dit soort oppervlaktes.
Ging me eigenlijk het meest om koelen ipv verwarmen (heb ook vv met warmtepomp). Maar neem aan dat je ount dan hetzelfde is. Beter 2 units dus ondanks de extra benodigde investering?

• Servee
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:50:
[...]

Ik zou wachten met hoera roepen tot het winter is en echt koud, dan gaat de unit veel harder blazen.
In het tussenseizoen vind ik het ook een prettige manier om te verwarmen, maar wanneer er echt vermogen vereist is vind ik het vrij oncomfortabel.
Idd harder en koelere lucht wat zeker op die plek onaangenaam kan worden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
streetwise schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:55:
[...]

Ging me eigenlijk het meest om koelen ipv verwarmen (heb ook vv met warmtepomp). Maar neem aan dat je ount dan hetzelfde is. Beter 2 units dus ondanks de extra benodigde investering?
Koelen is over het algemeen makkelijk dan verwarmen, maar je hebt veel glas. Zonwering, warmtewerend? 85m2 is behoorlijk maar als je met echt warm weer de unit gewoon permanent laat draaien vermoed ik dat je echt wel aangenaam houdt. Het is net als met verwarmen met echt koud weer. Dan is adhoc gewoon een stuk lastiger, zeker met grote ruimtes.

• MotorBeast
ASW1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:50:
[...]

Daarom wil ik dus juist L/W erbij hebben. Maar daar is niet aan te komen. Blij dat een ander eens een kritische opmerking plaatst. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2022 21:17 ]

• MotorBeast
sjurres schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:39:
[...]

Nog geen reactie, jammer maar helaas.
Dan een andere vraag waar hopelijk iemand antwoord op wil geven.

Ik had een Daikin Sensira in me hoofd, maar zijn er andere merken die hier aangeraden worden?

Edit: ik heb momenteel een Daikin Sensira 1800btu (5kwh ftxc50cv1b) in de woonkamer hangen, die gaat aan en uit op de comfort/slaap stand als hij zij temperatuur heeft bereikt.

Ik lees ook over de heavy duty van Mitsubishi, welke webshop raden jullie aan?
Je hebt waarschijnlijk geen reactie omdat ik en anderen hier iedere keer hetzelfde schrijven: in TS staat de manier om dit te berekenen. Maar niemand leest de TS blijkbaar meer. Voor Daikin https://www.climasense.nl/ Krijg je ook goed advies en geen overbemeten unit. Dat weet ik zeker.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:01

Hier vergelijkbare situatie voor wat betreft setpoint versus de temp die onze airco, een Panasonic, aangeeft. Misschien een hele domme vraag, maar stel hem toch: wat is het verschil tussen de “auto”- en de “heat”-stand? Ik kan er in de summiere handleiding niets over vinden. Ter verduidelijking: ik bedoel niet de auto-stand van de fan.

• MotorBeast
BGFG schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:16:
[...]

Hier vergelijkbare situatie voor wat betreft setpoint versus de temp die onze airco, een Panasonic, aangeeft. Misschien een hele domme vraag, maar stel hem toch: wat is het verschil tussen de “auto”- en de “heat”-stand? Ik kan er in de summiere handleiding niets over vinden. Ter verduidelijking: ik bedoel niet de auto-stand van de fan.
Auto kiest hij zelf of hij moet gaan koelen of verwarmen. Niet doen. Zeker in deze tijd word je dan verrast met opeens koelen als bijvoorbeeld de zon binnen gaat schijnen en verwarmen.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
BGFG schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:16:
[...]

Dan bepaald de airco zelf of hij moet verwarmen of koelen. Werkt absoluut niet perfect, dus altijd zelf op koelen of verwarmen zetten.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:01
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:19:
[...]

Auto kiest hij zelf of hij moet gaan koelen of verwarmen. Niet doen. Zeker in deze tijd word je dan verrast met opeens koelen als bijvoorbeeld de zon binnen gaat schijnen en verwarmen.
Ah, duidelijk en dank voor je snelle reactie. Vreemd genoeg was het verbruik in de auto-stand wel lager dan in de heat stand; ik heb een aparte Homewizard meter voor de airco, dus kan goed volgen wat er gebeurt. Wel raar dan: als ik de setpoint op 20 zet zal hij nu toch niet meer gaan koelen toch? Maw het zou of koelen of verwarmen moeten zijn lijkt me. Ga alles straks met tado aansturen, wordt nog wel wat uitzoeken en afstemmen op elkaar O-)

• sjurres
  • Laatst online: 19:14
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:16:
[...]

Je hebt waarschijnlijk geen reactie omdat ik en anderen hier iedere keer hetzelfde schrijven: in TS staat de manier om dit te berekenen. Maar niemand leest de TS blijkbaar meer. Voor Daikin https://www.climasense.nl/ Krijg je ook goed advies en geen overbemeten unit. Dat weet ik zeker.
Ik heb de ts wel degelijk gelezen, echter niet zo makkelijk in mijn geval daar ik nog druk bezig ben met verbouwen achter. Vandaar dat ik van inhoud van de te verwarmen ruimtes uit ben gegaan.

Mijn vraag is met name welke modellen worden hier aangeraden? Daikin als merk wordt in de ts aangeraden evenals Mitsubishi, maar zijn er nog bepaalde uitvoeringen die de voorkeur hebben.

De Daikin Sensira ken ik van de 5kw versie die ik hier heb redelijk simpele airco, maar wellicht zegt hier iemand juist dat je deze beter kunt vermijden want er zijn betere/efficiëntere modellen in ongeveer eenzelfde prijsklasse.

Excuses als het overkwam alsof ik de hele ts niet gelezen heb, maar alle gegevens invoeren kan simpelweg nog niet en wil wel tijdens de verbouwing de airco's op gaan hangen zodat het allemaal netjes weggewerkt kan worden.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:42
Bestaat er voor de Mitsubishi Electric airco's ook een externe temperatuur sensor? Ik zag dat m-net bestond, maar geen idee of dat compatible is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• MotorBeast
sjurres schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:37:
[...]

Ik heb de ts wel degelijk gelezen, echter niet zo makkelijk in mijn geval daar ik nog druk bezig ben met verbouwen achter. Vandaar dat ik van inhoud van de te verwarmen ruimtes uit ben gegaan.

Mijn vraag is met name welke modellen worden hier aangeraden? Daikin als merk wordt in de ts aangeraden evenals Mitsubishi, maar zijn er nog bepaalde uitvoeringen die de voorkeur hebben.

De Daikin Sensira ken ik van de 5kw versie die ik hier heb redelijk simpele airco, maar wellicht zegt hier iemand juist dat je deze beter kunt vermijden want er zijn betere/efficiëntere modellen in ongeveer eenzelfde prijsklasse.

Excuses als het overkwam alsof ik de hele ts niet gelezen heb, maar alle gegevens invoeren kan simpelweg nog niet en wil wel tijdens de verbouwing de airco's op gaan hangen zodat het allemaal netjes weggewerkt kan worden.
Verbouwen weet je toch aantal m2, isolatie etc. Dan kan je berekenen wat je nodig hebt aan vermogen?

Je hebt al Daikin, dan zou ik hetzelfde merk erbij hangen. Wel zo makkelijk alles in één app.

Type die hier meest gehangen wordt is Perfera en Stylish.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:19
Dat harde blazen als het echt koud is, kun je dat tackelen door hem via wifi een uur voor je opstaat aan de slag te laten gaan zodat ie daarna nog slechts hoeft bij te houden?

• GermanPivo
Stoffa schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:02:
Dat harde blazen als het echt koud is, kun je dat tackelen door hem via wifi een uur voor je opstaat aan de slag te laten gaan zodat ie daarna nog slechts hoeft bij te houden?
Dat is een optie, maar het ligt aan het warmteverlies van je huis of dat voor jou gaat werken.

Over de discussie 24/7 draaien of ad-hoc stoken is hier genoeg geschreven, en de korte conclusie heb ik hierboven net geschreven. ;)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 16:31
*knip*, dit heeft niks met een lucht-lucht warmtepomp te maken...

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2022 09:56 ]

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
Kan ik de horizontale kleppen bij een Daikin manueel wat meer naar een kant schuiven zodat ze gemiddeld meer naar 1 kant blazen dan naar de andere ?

• mikin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik heb onderstaande offerte binnengekregen. Wat vinden jullie van de prijs? Aan de hoge kant lijkt mij.
De perfera word met 3M leiding geplaatst en de stylisch met 6M.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCZBjuFSQjGDZsk68FcbPR6y7NQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7rCSlW3Ig774NG0D9neVnZQR.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door mikin op 19-09-2022 08:36 ]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-01 14:24
*knip*

@mods Offtopic?

*knip*, ja. Ga er dan zelf ook niet op in maar dien een topicreport in.....

[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2022 10:00 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2025
*knip*, dit heeft niks met een lucht-lucht warmtepomp te maken...

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2022 10:09 ]

• Martin7182
  • Laatst online: 23:41
AtlAntA schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:37:
[...]

@mods Offtopic?

Als je zonnepanelen hebt met overproductie dan kan je van je over productie verwarmen (salderen jeej!) dan zal deze manier van verwarmen altijd goedkoper zijn.

En ook al moet je het wel betalen dan zal gas maximaal 2x zo duur moeten zijn dan stroom voordat gas weer goedkoper wordt.

Gas = €1 per kuub en stroom is €0.48 per kwh dan verwarmen met AC.
Gas = €1 per kuub en stroom is €0.55 per kwh dan verwarmen met gas.
Tenminste dat is de berekening waar ik op uit kom. Ik laat me graag verbeteren hoor! :)
Hangt ook af hoe je stookt. Hele jaar door 20°C, dan haal je wel SCOP 4. Maar als je alleen stookt als het koud is, dan haal je dat niet denk ik.

• Maxwp
mikin schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:35:
Ik heb onderstaande offerte binnengekregen. Wat vinden jullie van de prijs? Aan de hoge kant lijkt mij.
De perfera word met 3M leiding geplaatst en de stylisch met 6M.

[Afbeelding]
40% korting?
hoe krijg je dat voor elkaar

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06-2025
Maxwp schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:32:
[...]
40% korting?
hoe krijg je dat voor elkaar
Door de verkoopprijs 40% omhoog te gooien?

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:55

Freakie1NL

Grote Baas

Sjoerd_r schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:40:
[...]

Exact.

Prijzen zonder korting zijn absurd |:( . Zelfs met deze 'korting' is de prijs fors te noemen.
Eind 2020 voor exact een installatie zoals (2x Stylish) @mikin nog geen 4K betaald.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Maxwp
Freakie1NL schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:46:
[...]

Exact.

Prijzen zonder korting zijn absurd |:( . Zelfs met deze 'korting' is de prijs fors te noemen.
Eind 2020 voor exact een installatie zoals (2x Stylish) @mikin nog geen 4K betaald.
recent 1666 voor de perfera incl installatie. ( paar weken geleden, zit nu wel met de garantie omdat uit buitenland blijkt te komen ondanks dat ze hier uit nl komen )

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 19-09-2022 09:49 ]

• Maxwp
Sjoerd_r schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:40:
[...]

ik bedoel hoe krijg je een leverancier zo ver dat hiij 40 % korting gaat geven

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
Maxwp schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:48:
[...]

ik bedoel hoe krijg je een leverancier zo ver dat hiij 40 % korting gaat geven
Als je leert van je doelgroep dat zo’n offerte enthousiast ontvangen wordt, dan kun je dat toch als werkwijze hanteren?

• Maxwp
a zo ja ze voor de gek houden eigenlijk
het kost 1800( met winst ) je bied het aan voor 2400 en heeft dan zoveel korting dat je het verkoopt voor 1900.
als iemand dat bij mij flikt is hij gelijk afgeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 19-09-2022 09:55 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Faece schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:23:
Kan ik de horizontale kleppen bij een Daikin manueel wat meer naar een kant schuiven zodat ze gemiddeld meer naar 1 kant blazen dan naar de andere ?
Kan zeker, maar let op: bij sommige units gebeurt dat manueel, bij anderen is het automatisch/gemotoriseerd.
Probeer de automatische niet met de hand te verzetten.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-01 14:24
*knip* niet hier dus.

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 19-09-2022 11:54 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• maxtrash
GermanPivo schreef op zondag 18 september 2022 @ 07:11:
[...]

Dat klopt. Ook bij andere merken is er een grote stap van units < 5 kW naar units > 5 kW. Vandaar dat we hier meestal adviseren om vanwege de toename in geluid als het even kan geen 5 kW te hangen.

Voorop gesteld dat je echt zoveel vermogen nodig hebt - als beiden units in dezelfde ruimte hangen, kan je beter kiezen voor bijvoorbeeld 4,2 kW + 3,5 kW.
terechte vraag. Punt is echter dat mijn woonkamer ongeveer 139m3 is met aansluitend een open keuken van 41m3. Hier heb ik dus een grote unit nodig.
De "gameroom" meet maar 54m3 en is snel warm. Tussein bevindt zich een schuifdeur die helemaal open kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXCGNNyXEuZCXG3CPGNjkvVTBZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CNdOtWzzzQNJwFI3PHNuv233.png?f=user_large

Inmiddels begin ik steeds meer te voelen voor de Mitsubishi heavy industries SRK-ZS serie: https://mhinederland.nl/index.php/srk-zs

Deze zijn een stuk betaalbaarder dan de Daikin Perfera (ongeveer 1300 vs 2200) en qua specs bij koud weer eerder beter. Bovendien is het minimale luchtdebiet 354m3 per uur en dat is toch een stuk minder dan de 600+ van de Perfera. Ook zijn de binnenunits minder lomp.
Integratie via een aparte ESP module is als tweaker ook prima natuurlijk en/of misschien koop ik wel gewoon een Tado airco aansturing.

Zit nog wel even te denken om in de kleine kamer een 3,5 kW unit op te hangen. Op zich te groot maar als de schuifdeur open is kan hij de andere kamer meehelpen.

Gegevens bij verwarmen (van de 35ZS-W) :

Verwarmingscapaciteit (kW)4,0 (0,9~5,0)
Verwarmingscapaciteit -10° (kW)3,4

Gegevens binnendeel
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)300/336/522/678
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)19/26/30/40
Afmetingen (HxBxD) (mm)290x870x230

en de 25ZS-W:

Verwarmingscapaciteit (kW)3,2 (0,9~4,5)
Verwarmingscapaciteit -10° (kW)3,0

Gegevens binnendeel
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)300/354/480/594
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)19/23/28/36
Afmetingen (HxBxD) (mm)290x870x230

De 3,5 kan zo te zien net zover terugschakelen dus heeft geen praktische nadelen lijkt het

• Martin7182
  • Laatst online: 23:41
maxtrash schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:54:
[...]

De 3,5 kan zo te zien net zover terugschakelen dus heeft geen praktische nadelen lijkt het
Een grotere unit draait harder als de setpoint nog niet bereikt is. Dus meer herrie.

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-01 15:34
Gister voor het eerst de verwarming functie goed kunnen testen van mijn MHI 35zs-w.

Werkt op zich prima maar wat ik wel merk, als ie zacht blaast (stond op auto functie) dan wordt de unit zelf ook vrij warm en 'denkt' de interne temperatuursensor dat het warm genoeg is en stopt met verwarmen. Hierdoor moet de temperatuur behoorlijk hoog worden ingesteld om nog verwarming te krijgen.

Is hier wat aan te doen?

• Servee
  • Niet online
BeeJee78 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:28:
Gister voor het eerst de verwarming functie goed kunnen testen van mijn MHI 35zs-w.

Werkt op zich prima maar wat ik wel merk, als ie zacht blaast (stond op auto functie) dan wordt de unit zelf ook vrij warm en 'denkt' de interne temperatuursensor dat het warm genoeg is en stopt met verwarmen. Hierdoor moet de temperatuur behoorlijk hoog worden ingesteld om nog verwarming te krijgen.

Is hier wat aan te doen?
Het kan van verschillende factoren afhankelijk zijn, zoals plaatsing en setpoint maar op dit moment is er nog geen extreem warmteverlies dus is je kamer zo op temperatuur. Indien de schil van je woning afkoelt zal dit wel een behoorlijk verschil maken. Vorige week liep je nog in je korte broek dus je huis is nog niet afgekoeld.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast

Is hier wat aan te doen?
Niet onvriendelijk bedoeld maar gisteren goed kunnen testen? Ik denk dat je pas echt goed kan testen als de nachten rond de 5 graden zijn en de dagen zo'n 8 graden of nog kouder. Het is nu peanuts.

Hoe laat je hem blazen? Recht naar beneden? Advies: zet de klep op 45 graden. Vangt hij veel minder zijn eigen warmte en verspreidt de warmte ook beter in de kamer. Een verschil tussen ingestelde temperatuur en kamer temperatuur blijf je altijd houden. De meetsensor zit nu eenmaal in de unit (helaas).

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:07:
[...]

Een grotere unit draait harder als de setpoint nog niet bereikt is. Dus meer herrie.
Bij Daikin heeft alles onder 5 altijd minder herrie. Zelfs op stand 1. Vandaar hier de aversie tegen 5 en hoger. Ik heb bewust daarom een 4,2 gekozen destijds.

@maxtrash Volgens mij kost een Daikin 3,5 geen €2200,- https://www.climasense.nl...el#/koelcapaciteit_kw_-35

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2022 11:54 ]

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 09:01
Vandaag een offerte aangevraagd voor een multisplit airco waarbij onze voorkeur uitging naar een Daikin Perfera. We willen hiermee zowel verwarmen als koelen. Het betreffende bedrijf heeft ons de volgende offerte opgesteld:

Beneden: 1x Daikin Perfera 5 kw
Boven: 1x Daikin Perfera 3,5 kw
Buitenunit Daikin R32

Op de offerte staat niet het modelnummer gespecificeerd, pas na het doorlezen van het topic kwam ik er achter dat er een verschil zit tussen M, N en R waarbij de R uit 2021 het nieuwste model is. Dit heb ik dan ook nog nagevraagd of ze de FTXM50R en de FTXM35R gaan plaatsen. De afbeelding op hun website betreft in ieder geval wel de 2021 versie.

De totale prijs inclusief montage wordt dan € 3.149 euro wat volgens mij een prima prijs is. Of zijn er zaken die ik wellicht over het hoofd zie of waar ik nog rekening mee moet houden?

• MotorBeast
Audiowaste schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:56:
Vandaag een offerte aangevraagd voor een multisplit airco waarbij onze voorkeur uitging naar een Daikin Perfera. We willen hiermee zowel verwarmen als koelen. Het betreffende bedrijf heeft ons de volgende offerte opgesteld:

Buitenunit Daikin R32

Op de offerte staat niet het modelnummer gespecificeerd, pas na het doorlezen van het topic kwam ik er achter dat er een verschil zit tussen M, N en R waarbij de R uit 2021 het nieuwste model is. Dit heb ik dan ook nog nagevraagd of ze de FTXM50R en de FTXM35R gaan plaatsen. De afbeelding op hun website betreft in ieder geval wel de 2021 versie.

De totale prijs inclusief montage wordt dan € 3.149 euro wat volgens mij een prima prijs is. Of zijn er zaken die ik wellicht over het hoofd zie of waar ik nog rekening mee moet houden?
Gelijk tekenen. Is een topprijs. Alleen geen vijf nemen maar een 4,2 ivm geluid binnen. Zie de specs. En 3,5 boven? Heb je zo'n grote slaapkamer? Hier doe ik boven met een 2,5 40m2.

• gaisdergerman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-08-2025
Naar aanleiding van dit topic heb ik bij 2 installateurs een offerte opgevraagd voor een mitsubishi srk SRC 35 ZSX.

Deze wil ik hoofdzakelijk gaan gebruiken om de begane grond te verwarmen.

Nu krijg ik 2x het advies om de ZS te nemen omdat de ZSX de €700,- extra niet waard zou zijn

Ik wil de unit gebruiken als hoofdverwarming. Als het echt koud wordt dan kan ik nog altijd de cv aanzetten.

Wat is jullie mening? Is de ZSX de meerprijs waard?

• BeeJee78
Servee schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:32:

Het kan van verschillende factoren afhankelijk zijn, zoals plaatsing en setpoint maar op dit moment is er nog geen extreem warmteverlies dus is je kamer zo op temperatuur. Indien de schil van je woning afkoelt zal dit wel een behoorlijk verschil maken. Vorige week liep je nog in je korte broek dus je huis is nog niet afgekoeld.
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:45:
[...]

Niet onvriendelijk bedoeld maar gisteren goed kunnen testen? Ik denk dat je pas echt goed kan testen als de nachten rond de 5 graden zijn en de dagen zo'n 8 graden of nog kouder. Het is nu peanuts.

Hoe laat je hem blazen? Recht naar beneden? Advies: zet de klep op 45 graden. Vangt hij veel minder zijn eigen warmte en verspreidt de warmte ook beter in de kamer. Een verschil tussen ingestelde temperatuur en kamer temperatuur blijf je altijd houden. De meetsensor zit nu eenmaal in de unit (helaas).
Oke, anders geformuleerd; het was gister fris genoeg om 'm even aan te zetten :)
De klep stond inderdaad op 45 graden.
Nou ja, we gaan het zien als het echt kouder wordt. Deze week nog even genieten van wat hogere temperaturen.

[ Voor 15% gewijzigd door BeeJee78 op 19-09-2022 12:12 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gaisdergerman schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:10:
Naar aanleiding van dit topic heb ik bij 2 installateurs een offerte opgevraagd voor een mitsubishi srk SRC 35 ZSX.

Deze wil ik hoofdzakelijk gaan gebruiken om de begane grond te verwarmen.

Nu krijg ik 2x het advies om de ZS te nemen omdat de ZSX de €700,- extra niet waard zou zijn

Ik wil de unit gebruiken als hoofdverwarming. Als het echt koud wordt dan kan ik nog altijd de cv aanzetten.

Wat is jullie mening? Is de ZSX de meerprijs waard?
De ZSX en heeft een wat hoger verwarmingsvermogen en is een stukje efficiënter, wat jou dit waard is kan ik niet beoordelen.

Wij zijn voor de ZS gegaan i.v.m. design (de ZSX in bedrijf kreeg niet de WAF), daarnaast is efficiëntie voor ons niet echt een issue door de hoeveel PV stroom en de isolatiewaarde van de woning.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BeeJee78 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:12:
[...]

[...]

Oke, anders geformuleerd; het was gister fris genoeg om 'm even aan te zetten :)
De klep stond inderdaad op 45 graden.
Nou ja, we gaan het zien als het echt kouder wordt. Deze week nog even genieten van wat hogere temperaturen.
De temperatuur op de AB moet je met een flinke korrelzout nemen daar moet je zeker in het begin even mee experimenteren voor jou specifieke situatie, de MHI heeft standaard een offset van 2c , deze kan je uitzetten voor normaal bedrijf of verwarmen op ECO, bij ECO heb je bij de ZSX wel "last" van de bewegingssensor dacht ik.

Voor het uitzetten van de offset voor normaal bedrijf moest je dacht ik de knop op de unit 10sec inhouden oid (heb de documentatie niet bij de hand)

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 19-09-2022 12:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Audiowaste
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:01:
[...]

Gelijk tekenen. Is een topprijs. Alleen geen vijf nemen maar een 4,2 ivm geluid binnen. Zie de specs. En 3,5 boven? Heb je zo'n grote slaapkamer? Hier doe ik boven met een 2,5 40m2.
Thanks, ik had inderdaad niet gezien dat het verschil in geluid tussen de 5 en 4.2 zo groot was, dat ga ik dus zeker eens overwegen.
Wat betreft boven, dat is mijn werkkamer die ik voornamelijk wil verwarmen en de slaapkamers zijn wat minder belangrijk voor ons. Indien nodig zetten we alle deuren boven om op de slaapkamers de kou te breken. Maar 's zomers willen we wel de hele bovenverdieping kunnen koelen, ook dan zetten we gewoon alle deuren open.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19

Is hier wat aan te doen?
Je kunt met de DIY wifi module er een externe temperatuursensor aan koppelen zodat je van dit probleem af bent. Kan bekabeld en via wifi, werkt als de brandweer.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• ASW1
  • Laatst online: 22:48
Stoffa schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:02:
Mwah. Het is in elk geval beter dan in die kamer zitten tijdens de opwarmfase,
maar wanneer het flink koud is buiten en er substantieel vermogen geleverd moet worden dan is een L/L unit simpelweg niet erg stil.

Of je dat ok vindt is voor iedereen anders, de luchtverplaatsing hier heb ik niet zo'n last van maar dat heeft veel met de plaatsing te maken. Het geluid vind ik wel storend. Als je de hele dag de TV en/of muziek aan hebt staan zul je er weinig last van hebben, maar als je in stilte wilt lezen of iets dan vind ik een L/L unit domweg oncomfortabel qua geluidsniveau. Ik zou er daarom nooit voor kiezen als definitieve hoofdverwarming, het is nu hier een soort hybride tussenoplossing voor een paar jaar en dat is wel ok maar ik zou dit nooit als eindoplossing willen.

• BeeJee78
Hartox schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:22:
[...]

Je kunt met de DIY wifi module er een externe temperatuursensor aan koppelen zodat je van dit probleem af bent. Kan bekabeld en via wifi, werkt als de brandweer.
Welke wifi module is dat? Ik heb nu die airconwithme module... die best wel beperkt is in z'n mogelijkheden.

• GermanPivo
BeeJee78 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:25:
[...]

Welke wifi module is dat? Ik heb nu die airconwithme module... die best wel beperkt is in z'n mogelijkheden.
Een mede tweaker knutselt deze in elkaar. :)

• MotorBeast
ASW1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:24:
[...]

Mwah. Het is in elk geval beter dan in die kamer zitten tijdens de opwarmfase,
maar wanneer het flink koud is buiten en er substantieel vermogen geleverd moet worden dan is een L/L unit simpelweg niet erg stil.

Of je dat ok vindt is voor iedereen anders, de luchtverplaatsing hier heb ik niet zo'n last van maar dat heeft veel met de plaatsing te maken. Het geluid vind ik wel storend. Als je de hele dag de TV en/of muziek aan hebt staan zul je er weinig last van hebben, maar als je in stilte wilt lezen of iets dan vind ik een L/L unit domweg oncomfortabel qua geluidsniveau. Ik zou er daarom nooit voor kiezen als definitieve hoofdverwarming, het is nu hier een soort hybride tussenoplossing voor een paar jaar en dat is wel ok maar ik zou dit nooit als eindoplossing willen.
Ik forceer hem bij grote koude op max stand 2. Kost wel iets meer energie. Maar eens. Ik heb bij echte koude gelukkig nog een houtkachel. Daar kan wbt gevoel van warmte niets tegenop. Zelfs geen cv.

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb meerdere offertes gekregen en ik twijfel. Hoe verhouden de Mitsubishi zich t.o.v. de Daikin?

Offerte 1:
Mitsubishi
2x MSZ-HR35VF 3,5kw singlesplit
1x MSZ-HR25V 2,5 kw singlesplit
€5975,- incl. BTW en installatie

Offerte 2:
1x Daikin binnenunit Stylish 3,5 kW R32 wit
1x Daikin Perfera Binnenunit 3,5 kWp
1x Daikin Perfera Binnenunit 2,0 kWp
1x Daikin multi-split buitenunit 3MXM68N
€7187,82 incl. BTW en installatie

Offerte 3:
2x Daikin Prefera 3,5kw singlesplit
1x Daikin Prefera 2kw Singlesplit
€6650,- incl. BTW en installatie

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• MotorBeast
Audiowaste schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:21:
[...]

Thanks, ik had inderdaad niet gezien dat het verschil in geluid tussen de 5 en 4.2 zo groot was, dat ga ik dus zeker eens overwegen.
Wat betreft boven, dat is mijn werkkamer die ik voornamelijk wil verwarmen en de slaapkamers zijn wat minder belangrijk voor ons. Indien nodig zetten we alle deuren boven om op de slaapkamers de kou te breken. Maar 's zomers willen we wel de hele bovenverdieping kunnen koelen, ook dan zetten we gewoon alle deuren open.
Hoe groot is die kamer? Met een 3,5 kan je normaal gesproken met fatsoenlijke isolatie zo'n 40/45m2 verwarmen. Lijkt me voor een normale slaapkamer te fors.

• MotorBeast
Detmer schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:45:
Ik heb meerdere offertes gekregen en ik twijfel. Hoe verhouden de Mitsubishi zich t.o.v. de Daikin?
Wat bedoel je met deze vraag? Daikin sponsort schaatsen, MHI niet. :+ Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:48:
[...]

Wat bedoel je met deze vraag? Daikin sponsort schaatsen, MHI niet. :+ Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Leuk weetje, maar dat bedoelde ik niet idd :9 . Hebben de Daikin meerwaarde t.o.v. de Mitsubishi qua kwaliteit, betrouwbaarheid of anderzijds en rechtvaardigt dat de prijs?

[ Voor 3% gewijzigd door Detmer op 19-09-2022 12:55 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Audiowaste
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:45:
[...]

Hoe groot is die kamer? Met een 3,5 kan je normaal gesproken met fatsoenlijke isolatie zo'n 40/45m2 verwarmen. Lijkt me voor een normale slaapkamer te fors.
De slaapkamer is iets meer dan 30 m2 en dat is ook de belangrijkste kamer die we willen verwarmen. Door de deuren naar de andere kamers open te laten staan, willen we daar alleen de kou breken. Dus kortgezegd, hij moet wel de hele bovenverdieping redelijk kunnen opwarmen.

• GermanPivo
Detmer schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:55:
[...]

Leuk weetje, maar dat bedoelde ik niet idd :9 . Hebben de Daikin meerwaarde t.o.v. de Mitsubishi qua kwaliteit, betrouwbaarheid of anderzijds en rechtvaardigt dat de prijs?
Persoonlijke voorkeur. In de TS worden de volgende merken genoemd als 'premium'. Overigens heb je het over Mitsubishi Electric en niet MHI (Mitsubishi Heavy Industries) ;)
Premium:
• Daikin
• MHI
• Mitsubishi
• Toshiba

Zo te zien heb je de ruimte voor drie singles, dus zou sowieso een van die twee offertes kiezen. En nog goedkoper ook dan offerte 2 :+

• MotorBeast
Audiowaste schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:56:
[...]

De slaapkamer is iets meer dan 30 m2 en dat is ook de belangrijkste kamer die we willen verwarmen. Door de deuren naar de andere kamers open te laten staan, willen we daar alleen de kou breken. Dus kortgezegd, hij moet wel de hele bovenverdieping redelijk kunnen opwarmen.
Als je hier had gelezen en gezocht dan weet je dat de unit gaat moduleren/regelen op zijn referentieruimte en niet op de totale ruimte die jij wil koelen/verwarmen. Die warmen en koelen langzaam mee door lekken van de luchtflow. Het is dus zinloos daar een 3,5 te hangen. Ik meldde je al dat ik 40m2 boven doe met een 2,5 (had een 2 kunnen zijn. De zolder ook 40m2 met punt doe ik met een 2. Bereken met warmteverliesberekening maar wat die kamer nodig heeft, zie TS.

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik zie de meerwaarde van een warmteverliesberekening in (volgens link uit TS), maar ik kom er niet helemaal uit. Er zijn hier meerderen die een succesvolle warmteverliesberekening hebben gemaakt, dus ik was benieuwd of iemand mij en wellicht anderen kan helpen met de volgende vragen.
verkeerslicht schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:40:
Ik ben de warmteverliesberekening aan het doen op bouw-energie.be (uit TS).
Kan iemand mij inzicht geven in het volgende:

Vraag 1.
Wanneer ik slechts een ruimte wil berekenen, wat doe ik dan het beste:
1. alleen de gegevens invullen van de ruimte met een plat dak.
2. gegevens van het volledige huis invullen en dan de instelling "% gebouw dat verwarmd moet worden" aanpassen naar de grootte van de ruimte.

De uitkomst tussenbeide is heel verschillend.

Vraag 2.
Verder vroeg ik mij af wat ik precies moet invullen voor "buitenmuur (bouwblok)".
Ik heb nu snelbouw geselecteerd, en dan bij buitenmuur isolatie de waardes ingevuld voor de spouwmuur isolatie. (mijn muur is een traditionele spouwmuur uit de jaren 70 met 6cm nageisoleerde spouw (supafill)

Vraag 3.
moet een kruipruimte gezien worden als een kelder? of moet ik bij "% vloer grenzend aan kelder [G]" 0 invullen

Vraag 4.
"% ingegraven muur (= muur onder grond)". Hoe moet ik dit zien. Geldt dit slechts in geval van een kelder?
In de uitleg staat iets over buitenmuur grenzend aan grond. Maar dat is toch altijd zo? Of moet ik dat anders zien?
p.s. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en heb een hoop gelezen, maar vond geen antwoord op mijn vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 19-09-2022 13:06 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:03:
Ik zie de meerwaarde van een warmteverliesberekening in (volgens link uit TS), maar ik kom er niet helemaal uit. Er zijn hier meerderen die een succesvolle warmteverliesberekening hebben gemaakt, dus ik was benieuwd of iemand mij en wellicht anderen kan helpen met de volgende vragen.

[...]
Per ruimte berekenen. Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B. Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.

Kruipruimte is geen kelder al geeft het wel verlies natuurlijk. Ik hanteer daar vloer boven grond.

• MotorBeast
Detmer schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:55:
[...]

Alle A merken zijn goed en verschillen minimaal. Ik heb mijn keuze gebaseerd op installateur, binnenunit (smaak is persoonlijk) en domotica integratie.

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

GermanPivo schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:58:
[...]

Persoonlijke voorkeur. In de TS worden de volgende merken genoemd als 'premium'. Overigens heb je het over Mitsubishi Electric en niet MHI (Mitsubishi Heavy Industries) ;)
Premium:
• Daikin
• MHI
• Mitsubishi
• Toshiba

Zo te zien heb je de ruimte voor drie singles, dus zou sowieso een van die twee offertes kiezen. En nog goedkoper ook dan offerte 2 :+
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:13:
[...]

Alle A merken zijn goed en verschillen minimaal. Ik heb mijn keuze gebaseerd op installateur, binnenunit (smaak is persoonlijk) en domotica integratie.
De Mitsubishi's zijn volgens opgave stiller dan de Daikin en ik heb meer vertrouwen in deze installateur dan in offerte 3. Dank voor het meedenken :) !

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:10:
[...]

Per ruimte berekenen. Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B. Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.

Kruipruimte is geen kelder al geeft het wel verlies natuurlijk. Ik hanteer daar vloer boven grond.
Dank, dan gaat de berekening er vanuit dat het hellend dak (cq. vliering) boven ruimte A zit? Weet jij dat? dit omdat ik zou verwachten dat een verdieping an sich ook als een isolator werkt. Wel wordt hier ook altijd geventileerd (enkele ramen op de kiepstand), ook in de winter.

En weet jij dan ook wat ik als ventilatiesysteem moet kiezen als ik die eigenlijk niet heb, maar de ramen en ventilatieroosters als ventilatie gebruik? volgens https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/ventilatiedebieten komt Systeem C het meest hiermee overeen, met dan de toevoeging van een centraal afvoersysteem die ik dus mis.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• GermanPivo
verkeerslicht schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:27:
[...]

Dank, dan gaat de berekening er vanuit dat het hellend dak (cq. vliering) boven ruimte A zit? Weet jij dat? dit omdat ik zou verwachten dat een verdieping an sich ook als een isolator werkt. Wel wordt hier ook altijd geventileerd (enkele ramen op de kiepstand), ook in de winter.

En weet jij dan ook wat ik als ventilatiesysteem moet kiezen als ik die eigenlijk niet heb, maar de ramen en ventilatieroosters als ventilatie gebruik? volgens https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/ventilatiedebieten komt Systeem C het meest hiermee overeen, met dan de toevoeging van een centraal afvoersysteem die ik dus mis.
Officieel kies je voor Type A, natuurlijk ventilatie. Maar er zit vrijwel geen verschilin resultaat tussen A of C, dus maakt niet veel uit. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 19-09-2022 13:29 ]

• maxtrash
MotorBeast schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:50:
[...]

Bij Daikin heeft alles onder 5 altijd minder herrie. Zelfs op stand 1. Vandaar hier de aversie tegen 5 en hoger. Ik heb bewust daarom een 4,2 gekozen destijds.

@maxtrash Volgens mij kost een Daikin 3,5 geen €2200,- https://www.climasense.nl...el#/koelcapaciteit_kw_-35
de 2200 sloeg op de 5 kW versie
voor de SRK50ZS-W zie ik al prijzen rond de 1300 of zelfs minder

• maxtrash
Audiowaste schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:56:
Buitenunit Daikin R32

dit lijkt eerder een prijs die "too good to be true" is.

Bij Climasense, wat niet de duurste in de markt is, komt deze set exclusief installatie al op €3025

[ Voor 12% gewijzigd door maxtrash op 19-09-2022 13:45 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:27:
[...]

Officieel kies je voor Type A, natuurlijk ventilatie. Maar er zit vrijwel geen verschilin resultaat tussen A of C, dus maakt niet veel uit. ;)
Mij viel precies het zelfde op inderdaad :)
bedankt voor jullie input.

Ik kom met jullie aanvullende input op een warmtevraag van 8.76kw van de woonkamer/keuken ruimte die vooralsnog één grote ruimte is...
Da's best fors, maar het verbaast me niet, gezien de 180 kuub die de te verwarmen ruimte betreft. En ik kan het ook rijmen met de capaciteit van de radiators die hier geinstalleerd zijn (onderbemeten).
Het zijn 3 stuks met een capaciteit van ca. 2.5kw. Daarmee kon ik afgelopen milde winter de 20°C niet/nauwelijks halen. We wonen er pas een jaar, dus eerder kon ik het niet weten. De vorige bewoner had een grote gashaard staan waarvan ik dacht dat dat voor de sfeer was, maar die eruit gehaald hebbende ben ik erachter gekomen dat die onderdeel was van het verwarmingssystem :'(. Er zat ook nog een stuk vloerverwarming (ouderwetse bijverwarming) in, maar die had ik destijds uitgezet omdat de kruipruimte niet geisoleerd was, en het waarschijnlijk lekker behagelijk was in de kruipruimte. Nu is de vloer van onderen met Tonzon (r5,0) gedaan. Dit laatste heb ik natuurlijk wel meegenomen in de berekening.

Concluderend ga ik voor twee single splits van resp. 3.5kw en 2.5kw

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 19-09-2022 14:02 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Audiowaste
maxtrash schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:40:
[...]

dit lijkt eerder een prijs die "too good to be true" is.

Bij Climasense, wat niet de duurste in de markt is, komt deze set exclusief installatie al op €3025
Toevallig net gebeld door het bedrijf, ze hadden inderdaad een "foutje" gemaakt. Dit was alleen de prijs incl. montage voor de 5 kw. Hij was de 3,5 kw vergeten te bereken op de offerte :+

We waren al een paar uurtjes lang erg blij met de offerte. Mijn vrouw had nog verschillende keren gevraagd of die prijs wel echt klopte.

• Maxwp
vond ook dat we het hier voornamelijk over verwarmen hebben met de airco ( steeds meer zeker nu de kou is in gezet en men nog steeds a/c win installeren ) het wel een raakvlak heeft
gezien als je nu investeert in een a/c maar dan voor verwarmen en de prijzen van gas komen tot 1500kub terug naar voor de oorlog
dan laten mensen die investering weer achterwegen en wij die dat hebben gedaan hebben het nakijken.
maar wilde erook niet een hele discussie aan toevoegen maar puur als een sidenote gezien we nu aan het verwarmen zijn met de airco.
ga er verder ook niet over verder.

• Maxwp
Detmer schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:45:

Offerte 1:
Mitsubishi
2x MSZ-HR35VF 3,5kw singlesplit
1x MSZ-HR25V 2,5 kw singlesplit
€5975,- incl. BTW en installatie

Offerte 2:
1x Daikin binnenunit Stylish 3,5 kW R32 wit
1x Daikin Perfera Binnenunit 3,5 kWp
1x Daikin Perfera Binnenunit 2,0 kWp
1x Daikin multi-split buitenunit 3MXM68N
€7187,82 incl. BTW en installatie

Offerte 3:
2x Daikin Prefera 3,5kw singlesplit
1x Daikin Prefera 2kw Singlesplit
€6650,- incl. BTW en installatie
dan zou ik voor de 3perferas gaan
zijn iets zuinger dan die mhi volgens mij
Pagina: 1 ... 212 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic