Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 211 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.902 views

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:28
Maxwp schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:51:
[...]

daar is de zoek functie heel goed voor :) veel over te vinden inmiddels
is vrij makkelijk wat filters schoonmaken etc.
Thanks, ja het schoonmaken is mij bekend maar is er ook onderhoud wat door een prof dient te gebeuren zoals bijvullen of dergelijke?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:11
Maxwp schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:35:
[...]

stomme is ze komen van de zelfde en 1 die kan wel de andere niet.
maar dat houd dus in dat ik de garantie moet claimen bij dat bedrijf waar ik ze gekocht heb maar als ze falliet zijn wat dan? dan kan ik dus ook niet meer bij de nederlandse importeur terecht?
hoe doen die dat wie ze in italie of spanje gekocht hebben moeten die naar spanje voor hun garantie?
Ik zou het navragen bij je leverancier hoe dit kan. En ja die moeten in Italië of Spanje zijn voor garantie.

• MotorBeast
aaaido schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:55:
[...]

Thanks, ja het schoonmaken is mij bekend maar is er ook onderhoud wat door een prof dient te gebeuren zoals bijvullen of dergelijke?
Ook dat kan je vinden. En vullen is niet nodig bij juiste installatie. Mag niet lekken. Zoeken op onderhoud.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:35:
[...]

stomme is ze komen van de zelfde en 1 die kan wel de andere niet.
maar dat houd dus in dat ik de garantie moet claimen bij dat bedrijf waar ik ze gekocht heb maar als ze falliet zijn wat dan? dan kan ik dus ook niet meer bij de nederlandse importeur terecht?
hoe doen die dat wie ze in italie of spanje gekocht hebben moeten die naar spanje voor hun garantie?
Als ik me niet vergis ben je voor de goedkoopste prijs gegaan? Weet niet of het zo is maar dan zijn dit wellicht de gevolgen.

In ergste geval gewoon alles betalen bij storingen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-01 15:06
Weet iemand hoe het in de praktijk zit met garantie bij MHI? 5 jaar fabrieksgarantie lees ik, maar arbeid e.d. valt erbuiten? Dus alleen op onderdelen?

De MHI unit die ik wil is voorlopig niet leverbaar bij de groothandel van mijn aircoman. Optie is dat ik hem zelf koop bij een webshop die hem nog wel heeft en dat hij hem dan voor me installeert.

Garantie afhandeling wordt dan mogelijk ook wat bijzonder?

• MotorBeast
Stokertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:56:
Weet iemand hoe het in de praktijk zit met garantie bij MHI? 5 jaar fabrieksgarantie lees ik, maar arbeid e.d. valt erbuiten? Dus alleen op onderdelen?

De MHI unit die ik wil is voorlopig niet leverbaar bij de groothandel van mijn aircoman. Optie is dat ik hem zelf koop bij een webshop die hem nog wel heeft en dat hij hem dan voor me installeert.

Garantie afhandeling wordt dan mogelijk ook wat bijzonder?
Ik zou het niet doen. Probleem met unit. MHI ligt aan de installateur, verkeerd geinstalleerd. Installateur nee hoor ligt aan de unit. Wat ben jij? De speelbal. Als je hem koopt bij een installateur is hij altijd aanspreekpunt en verantwoordelijk voor de garantie afhandeling. Hoe hij een en ander dan regelt met MHI is zijn probleem. In jouw voorbeeld zit er dan nog een derde partij tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-09-2022 14:01 ]

• Stokertje
Ja, dat is inderdaad zo, daar zat ik ook een beetje mee.

• MotorBeast
Stokertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:01:
Ja, dat is inderdaad zo, daar zat ik ook een beetje mee.
Koop je toch een Daikin? (zegt een gebruiker O-) ).

• Stokertje
MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:02:
[...]

Keuze merk/type is al gemaakt, daar ben ik niet van plan nog af te wijken 😉

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-01 13:15

Processorkoeler

Geen stock koeler

w00key schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:03:
[...]

Hoe kijken zij op je zijmuur? Omkasting kan, maar als het alleen gaat om zicht en niet geluid kan je vrij eenvoudig iets er voor zetten met schuine lamellen van hout.
Ik heb een hoekwoning, zij ook. Zij hebben een raam in de poort, dat uitkijkt op mijn zijkant.
Geluid voor zover lastig te meten, de andere buren (aan hun zijde) hebben er een op een dakkapel staan en die maakt 'gering' geluid. Ik ga er van uit dat deze, in het specifiek de MSZ-LN35VG2B, niet enorm veel herrie maakt. In de winter wil ik ermee verwarmen, maargoed, dan zit niemand ook buiten in de tuin.
Flatisa schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:14:
[...]

Ik heb hier de buiteunit onder een veranda met de zijkanten volledig dicht. Op de veranda zit aan de voorzijde buitenjaloezieen met een behoorlijke opening. Zelfs dan merk ik dat als ik de jaloezien helemaal naar boven doe dat de gemeten temperatuur door de buiteninit 4 a 5 graden daalt. Met de buitenjaloezien naar beneden en in de open stand pakt die dus teveel van zijn eigen lucht.

Die Evolar heeft hier overigens al wat slechte reviews gekregen. Als het puur om het uitzicht gaat kun je net zo goed een plantenbak ofzo er half voor zetten.
Hmm, dat klinkt vrij open, en dan zelfs is 'ie dus niet helemaal goed zo te lezen?
Qua slechte reviews, bedoel je de looks, of prestatie? Ze schrijven dat het geen invloed heeft op de airflow. En ik zelf denk dan ook, de buitenunit is dan wat droger en staat minder in de regen. Is ook goed voor dat apparaat denk ik :)
GORby schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:11:
[...]

Ik zou zeggen als het enkel gaat om het zicht en niet om het geluid, dat ze (mee) mogen betalen voor de omkasting, die specifiek voor airco's gemaakt is en het rendement niet nadelig beïnvloedt. Eens kijken of ze het uiterlijk op jouw grond dan nog zo belangrijk vinden.
Dat is voor dit topic even buiten beschouwing :) als 't goed is beïnvloedt zo'n Evolar het rendement niet toch? Geluidswerende omkastingen gaan richting de €2000 als ik het goed heb gelezen, voor zover er iets te vinden valt. We zijn goede buren dus de 'jammer voor je' mentaliteit heb ik hier niet O-)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ik ben op zoek naar een warmtepomp, vermoed L/L, maar krijg daarover graag wat extra advies in dit topic: Warmtepomp icm vloer bijverwarming, WTW en zonnecollectoren.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• niels-cil
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-01 16:30
Hallo mede-tweakers, zoals eerder al aangegeven ben ik aan het (onder)zoeken naar de mogelijkheid om airco's te gebruiken om het gasverbruik te beperken. Ik heb gisteren al ruim 3 uren lopen ploeteren door dit topic, maar wil toch graag even mijn casus voorleggen aan jullie en kijken wat voor adviezen er zijn.

Doel

Het doel is om de airo's beneden, in slaapkamer 1, 2 en zolder te gebruiken als hoofdverwarming in de winter met een fallback naar cv-ketel als dit nodig is. In de zomer moet het mogelijk zijn om de kamers te koelen zodat het comfortabel is.

Situatie

Het huis is een tussenwoning uit 2006, dus op zich goed geïsoleerd. Gasverbruik is nu rond de 900 m3 per jaar (inclusief warmwater). De ruimtes (zie eventueel ook de bijgevoegde plattegrond):
  • Beneden (oppervlakte: +- 48 m2); deur bijkeuken is gewoon open en 'hoort' bij het vertrek.
  • Slaapkamer 1 (+- 15 m2); wordt zowel 's nachts als (soms) overdag gebruikt i.v.m. nachtdiensten.
  • Slaapkamer 2(+- 12 m2); in de toekomst als kinderkamer.
  • Zolder (+- 27 m2); voor thuiswerken á 2 keer per week, alleen overdag.
Plattegrond
Beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQJr0ntW4Rx81lUYoImo6eI_9qE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PEXweZ7tlcZeDj6s6S5JltGp.png?f=fotoalbum_large

Slaapkamers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSM82gAFIF8lRnWtLOeTLob4kWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uYhLnTS67W6H6f6Rk9rfTHZt.png?f=fotoalbum_large

Zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVulmT6NOd61qvy4krwTMZvd2l0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkOCvJicfLkugWnrg2FWZojq.png?f=fotoalbum_large

Opties

Beneden (split; 3,5kw)
  • Mitsubishi Heavy SRK 35ZSX-W
  • Panasonic Etherea Z35-VKE
  • LG F12MT
Slaapkamers 1, 2 en zolder (multi-split)
  • LG PC09SQ (2,5kw); PC09SQ; en PC09SQ of PC12Sk (3.5kw); buiten: MU3R21 (6,2kw)
  • Daikin FTXP20M9 (2kw); FTXP20M9; FTXP25M9 (2,5kw); buiten: 3MXM40N (4kw)

Vragen en advies

Ik vraag me een aantal dingen af, namelijk:
  • zijn de vermogens van de units genoeg voor de aangegeven ruimtes?
  • welke van de opties adviseren jullie mij? Zijn er eventueel nog andere opties die jullie mij kunnen adviseren?
  • in dit topic las ik dat voor het verwarmen LG niet erg aan te raden zijn door o.a. slechte regeling en bij de multi-split oil recycling procedure elke 3 uren. Hoe zit het met de overige airco's qua regeling?
  • de plaatsing in woonkamer is nog een dingetje waar ik over twijfel. Doordat het een tussenwoning is, zijn er langs de lange kant van het huis geen opties om een airco te plaatsen zonder overal goten in het zicht te hebben. De enige optie aan een buitenmuur is in de keuken (zie rode markering 1 op bijgevoegde plattegrond) of met klein stukje goot; optie 2. Zijn dat te overwegen opties, welke zouden jullie aanraden of zien jullie nog andere (betere) opties?
  • Graag sluit ik de airco's aan op mijn home assistant, echter las ik dat dit met nieuwere units van Daikin niet meer gaat. Kan iemand dit bevestigen of zijn er alternatieven om toch te koppelen?

• MotorBeast
Processorkoeler schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:10:
[...]

Ik heb een hoekwoning, zij ook. Zij hebben een raam in de poort, dat uitkijkt op mijn zijkant.
Geluid voor zover lastig te meten, de andere buren (aan hun zijde) hebben er een op een dakkapel staan en die maakt 'gering' geluid. Ik ga er van uit dat deze, in het specifiek de MSZ-LN35VG2B, niet enorm veel herrie maakt. In de winter wil ik ermee verwarmen, maargoed, dan zit niemand ook buiten in de tuin.

[...]

Hmm, dat klinkt vrij open, en dan zelfs is 'ie dus niet helemaal goed zo te lezen?
Qua slechte reviews, bedoel je de looks, of prestatie? Ze schrijven dat het geen invloed heeft op de airflow. En ik zelf denk dan ook, de buitenunit is dan wat droger en staat minder in de regen. Is ook goed voor dat apparaat denk ik :)

[...]

Dat is voor dit topic even buiten beschouwing :) als 't goed is beïnvloedt zo'n Evolar het rendement niet toch? Geluidswerende omkastingen gaan richting de €2000 als ik het goed heb gelezen, voor zover er iets te vinden valt. We zijn goede buren dus de 'jammer voor je' mentaliteit heb ik hier niet O-)
Even duivel van de advocaat; Je unit kostte zo'n 2 mille vermoed ik. Dan ga je een stuk staal kopen van nog eens 2 mille. Zit je op 4 mille voor 1 L/L unit. Dan had je beter nog even door kunnen sparen en voor verwarmen een monobloc of hybride pomp kunnen plaatsen. 4 mille voor 1 L/L unit is excuus voor mijn taalgebruik, ronduit belachelijk. Maar jouw centen. ;)

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-01 13:15

Processorkoeler

Geen stock koeler

MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:20:
[...]

Even duivel van de advocaat; Je unit kostte zo'n 2 mille vermoed ik. Dan ga je een stuk staal kopen van nog eens 2 mille. Zit je op 4 mille voor 1 L/L unit. Dan had je beter nog even door kunnen sparen en voor verwarmen een monobloc of hybride pomp kunnen plaatsen. 4 mille voor 1 L/L unit is excuus voor mijn taalgebruik, ronduit belachelijk. Maar jouw centen. ;)
Haha ja, die omkasting van €2000 was een voorbeeld, niet iets wat ik zou overwegen, mocht je dat hebben gedacht. Ik vind €360 voor zo'n Evolar kast al genoeg, als dat 'm wordt. De unit kostte overigens €1400.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:59
niels-cil schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:19:
Hallo mede-tweakers, zoals eerder al aangegeven ben ik aan het (onder)zoeken naar de mogelijkheid om airco's te gebruiken om het gasverbruik te beperken. Ik heb gisteren al ruim 3 uren lopen ploeteren door dit topic, maar wil toch graag even mijn casus voorleggen aan jullie en kijken wat voor adviezen er zijn.

Doel

Het doel is om de airo's beneden, in slaapkamer 1, 2 en zolder te gebruiken als hoofdverwarming in de winter met een fallback naar cv-ketel als dit nodig is. In de zomer moet het mogelijk zijn om de kamers te koelen zodat het comfortabel is.

Situatie

Het huis is een tussenwoning uit 2006, dus op zich goed geïsoleerd. Gasverbruik is nu rond de 900 m3 per jaar (inclusief warmwater). De ruimtes (zie eventueel ook de bijgevoegde plattegrond):
  • Beneden (oppervlakte: +- 48 m2); deur bijkeuken is gewoon open en 'hoort' bij het vertrek.
  • Slaapkamer 1 (+- 15 m2); wordt zowel 's nachts als (soms) overdag gebruikt i.v.m. nachtdiensten.
  • Slaapkamer 2(+- 12 m2); in de toekomst als kinderkamer.
  • Zolder (+- 27 m2); voor thuiswerken á 2 keer per week, alleen overdag.
Plattegrond
Beneden
[Afbeelding]

Slaapkamers
[Afbeelding]

Zolder
[Afbeelding]

Opties

Beneden (split; 3,5kw)
  • Mitsubishi Heavy SRK 35ZSX-W
  • Panasonic Etherea Z35-VKE
  • LG F12MT
Slaapkamers 1, 2 en zolder (multi-split)
  • LG PC09SQ (2,5kw); PC09SQ; en PC09SQ of PC12Sk (3.5kw); buiten: MU3R21 (6,2kw)
  • Daikin FTXP20M9 (2kw); FTXP20M9; FTXP25M9 (2,5kw); buiten: 3MXM40N (4kw)

Vragen en advies

Ik vraag me een aantal dingen af, namelijk:
  • zijn de vermogens van de units genoeg voor de aangegeven ruimtes?
  • welke van de opties adviseren jullie mij? Zijn er eventueel nog andere opties die jullie mij kunnen adviseren?
  • in dit topic las ik dat voor het verwarmen LG niet erg aan te raden zijn door o.a. slechte regeling en bij de multi-split oil recycling procedure elke 3 uren. Hoe zit het met de overige airco's qua regeling?
  • de plaatsing in woonkamer is nog een dingetje waar ik over twijfel. Doordat het een tussenwoning is, zijn er langs de lange kant van het huis geen opties om een airco te plaatsen zonder overal goten in het zicht te hebben. De enige optie aan een buitenmuur is in de keuken (zie rode markering 1 op bijgevoegde plattegrond) of met klein stukje goot; optie 2. Zijn dat te overwegen opties, welke zouden jullie aanraden of zien jullie nog andere (betere) opties?
  • Graag sluit ik de airco's aan op mijn home assistant, echter las ik dat dit met nieuwere units van Daikin niet meer gaat. Kan iemand dit bevestigen of zijn er alternatieven om toch te koppelen?
Vermogens zijn prima. :) Waarom geen Daikin beneden? Of waarom boven geen MHI? (Voor een triple split is dat wel gelijk een 5 kW unit, maar dan moet je even de minimum vermogens vergelijken met de 4kW Daikin). Of iets anders, maar persoonlijk zou ik in ieder geval hetzelfde merk hangen.

Zolang je voor een A-merk gaat (Daikin/MHI/ME) dan zit het wat betreft de regeling wel goed. Als er niet veel over wordt geklaagd, is dat vaak ook met een reden. ;)

Qua plaats zou ik denk ik voor plek 1 gaan - dan kan je net schuin langs de kant richting de woonkamer blazen. Check wel even of je dan niet in de tocht zit aan de eettafel (bij optie 2 zit je dat sowieso).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• MotorBeast
@niels-cil 900m3 incl sww betekent waarschijnlijk zo'n 500/600m3 voor verwarmen. 48m2 kan je dan waarschijnlijk uit met een 3. Boven zou je ook met 1 unit kunnen met een 2 kunnen doen (ik doe boven 40m2 met een 2,5 met deuren open overdag). Zolder ook een 2.

In de TS kan je vermogens bereken als check.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:58
Martin7182 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:26:

Het gevaar van een 5kW unit kan zijn dat die zijn minimale vermogen niet kwijt kan bij gemiddelde wintertemperaturen.
Zet je de ramen open.

[ Voor 21% gewijzigd door koevlaas2 op 17-09-2022 14:46 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 16:31
Stokertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:05:
[...]

Keuze merk/type is al gemaakt, daar ben ik niet van plan nog af te wijken 😉
dus je gaat voor daikin, duidelijk ;-)

• Maxwp
Servee schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:44:
[...]

Als ik me niet vergis ben je voor de goedkoopste prijs gegaan? Weet niet of het zo is maar dan zijn dit wellicht de gevolgen.

In ergste geval gewoon alles betalen bij storingen.
ik heb bij een bedrijf gekocht die zonnecellen, warmte pompen en aircos plaats.
alleen niet in 1 nederland.
de spullen zijn grappig genoeg weer in nederland door deze installateur gehaald omdat de voorraden al daarop waren en er hier nog te krijgen waren.

zolang dat bedrijf bestaat zal ik bij hun garantie kunnen claimen en heb 5 jaar maar wil graag de units ook registeren bij daikin wat me met 1 is gelukt de andere 2 niet.
het stomme is dat 2 zijn daikin n.v en 1 is oost europa.toch kan ik van de 2 daikin ..n.v ( nederland dus ) er maar 1 registeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Maxwp op 17-09-2022 14:56 ]

• Maxwp
aaaido schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:55:
[...]

nou wat door een prof moet gebeuren omet je niet zelf doen
vullen is voor een f gassen
de rest is gewoon schoonhouden dat kun je zelf

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:09
[quote]BaBoK schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:00:
Kan ik de Airco (4.2kwh) het beste hangen op positie A of positie B?
Tussen deur van "kast" en "hal" hangt de thermostaat.

Mijn voorkeur ivm "het zicht" gaat naar optie B, ik heb dan enkel het idee dat:
- De muur er tegenover wordt verwarmd en rest van het huis minder, dus verloren energie;
- Luchtstroom minder goed is als bij optie A;
- Aanvoer van koude lucht minder is als bij optie A door de hoek waar de Airco zich bevind.
[quote]

Bedankt voor de reacties! Inmiddels hangt de airco werkend en afgewerkt op optie B. Constructief was optie A ook een erg lastige keus ivm de koperen leidingen.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:02:
[...]

Kan die installateur ook niet bestellen, zijn ook uitverkocht.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:46

RnB

Vandaag voor het eerst verwarmt met de airco unit beneden (MHI SRK 50ZS-W), omdat we het wat frisjes hadden. In elke andere situatie zouden we een dekentje gepakt hebben, maar ik was toch wel heel benieuwd hoe het verwarmen zou zijn.

Wat ons zeer positief verraste was de snelheid van het verwarmen, het geluid wat daarmee gepaard ging en het energieverbruik. Binnen 10 minuten was de hele ruimte van 120m3 (te) warm en stopte de unit ook met verwarmen. Na een half uur hebben we de unit maar uit gezet en bleef het de hele ochtend en middag aangenaam.

Natuurlijk is het totaal niet vergelijkbaar met wanneer het straks 0 graden of kouder is, maar toch wel leuk om te zien hoe zo'n unit zonder enige moeite de boel opwarmt. Ik heb ook wel vertrouwen in onze isolatie, waardoor we waarschijnlijk maar kort hoeven te verwarmen ipv 24/7.

Ook verwacht ik dat we redelijk makkelijk het hele huis warm kunnen krijgen met de woonkamer unit en de slaapkamerunit (MHI SRK 35-ZS-W) als we alle deuren open houden zonder dat het al te veel energie kost. :)

• koevlaas2
RnB schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:22:
Vandaag voor het eerst verwarmt met de airco unit beneden (MHI SRK 50ZS-W), omdat we het wat frisjes hadden. In elke andere situatie zouden we een dekentje gepakt hebben, maar ik was toch wel heel benieuwd hoe het verwarmen zou zijn.

Wat ons zeer positief verraste was de snelheid van het verwarmen, het geluid wat daarmee gepaard ging en het energieverbruik. Binnen 10 minuten was de hele ruimte van 120m3 (te) warm en stopte de unit ook met verwarmen. Na een half uur hebben we de unit maar uit gezet en bleef het de hele ochtend en middag aangenaam.

Natuurlijk is het totaal niet vergelijkbaar met wanneer het straks 0 graden of kouder is, maar toch wel leuk om te zien hoe zo'n unit zonder enige moeite de boel opwarmt. Ik heb ook wel vertrouwen in onze isolatie, waardoor we waarschijnlijk maar kort hoeven te verwarmen ipv 24/7.

Ook verwacht ik dat we redelijk makkelijk het hele huis warm kunnen krijgen met de woonkamer unit en de slaapkamerunit (MHI SRK 35-ZS-W) als we alle deuren open houden zonder dat het al te veel energie kost. :)
Klopt als een bus.
Je wil nooit meer een cv ketel en op vakantie heb je het altijd slechter als thuis, kortom je leven buitenshuis is verwoest.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 17-09-2022 17:17 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Conradus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
Wat kopen?

Ik heb eigenlijk al besloten om een Mhi te plaatsen maar weet niet zozeer welke capaciteit. Heb op de begane grond ongeveer 170m3. De woonkamer/keuken heeft een inhoud van 130m3 en die wil ik deze winter gewoon verwarmen. Zit wel een open trap in en het huis is matig geïsoleerd. Nu even los van allerlei berekeningen wat zou ik ongeveer nodig hebben? De Mitsubishi heavy industries 5, 6 of zelfs toch de 7.1

• Conradus
Zelf denk ik dat de SRk60 voldoende is.
Die is ook wat stiller dan de 63 of 71 en dat is denk ik in een woonkamer fijner.

[ Voor 51% gewijzigd door Conradus op 17-09-2022 17:59 ]

• GermanPivo
Conradus schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:37:
Wat kopen?

Ik heb eigenlijk al besloten om een Mhi te plaatsen maar weet niet zozeer welke capaciteit. Heb op de begane grond ongeveer 170m3. De woonkamer/keuken heeft een inhoud van 130m3 en die wil ik deze winter gewoon verwarmen. Zit wel een open trap in en het huis is matig geïsoleerd. Nu even los van allerlei berekeningen wat zou ik ongeveer nodig hebben? De Mitsubishi heavy industries 5, 6 of zelfs toch de 7.1
Zonder een berekening of zelfs je gasverbruik te noemen, is hier niet veel nuttigs over te zeggen. Behalve dan dat een 5kW waarschijnlijk al zat is, maar afhankelijk van warmteverlies/gasverbruik is een kleinere unit misschien ook wel mogelijk.

• Conradus
Verbruik 1500m3/jaar.
Ik wil 'm graag gebruiken om te verwarmen maar dat hoeft ook niet bij -10°C , daarvoor kan ik natuurlijk nog bijstoken met de gasgestookte cv.
Zelf denk ik aan de 6 kw versie, die is minder luid dan de 6.3 of 7.1. Maar of het voldoende is?

[ Voor 99% gewijzigd door Conradus op 17-09-2022 18:40 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
DutchWing schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:52:
Benodigde vermogen = 135m² x 50W/m² = 6750W = 6,75kW.

Maar dit kun je ook terug rekenen per ruimte.
(6,75kW / 135m²) x oppervlakte ruimte = benodigde vermogen in kW.
Je kan toch ook gelijk opp ruimte x 50W/m² doen :)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
@ThaBEN
Ik heb jouw post nog eens teruggelezen.
Wat is het nu uiteindelijk geworden en waar heb je deze nu geplaatst ?
En wat zijn de ervaringen tot nu toe?

• MotorBeast
digifun schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:10:
[...]

Kan die installateur ook niet bestellen, zijn ook uitverkocht.
De meeste zijn bij Climasense nog gewoon leverbaar.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:05
En....wie heeft de L/L al op de verwarmingstand aan staan...hier nog zonder verwarming 21,5graad..

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Conradus
Als ik de koevlaas formule toepas;
Bij 1500m3 verbruik:
dus 1500x8:1650= 7.3
Ik begrijp dat die 7.3 dan voor het gehele huis is? De begane grond is ongeveer 3/5 deel van het huis. Dus 3/5 van 7.3 is dan 4.4 kw. Is dan b.v. de Mhi 5 kw voldoende? Of toch liever de Mhi 6 kw?

[ Voor 5% gewijzigd door Conradus op 17-09-2022 19:50 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:11
vanderv schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:24:
En....wie heeft de L/L al op de verwarmingstand aan staan...hier nog zonder verwarming 21,5graad..
Principieel gaat hier geen verwarming aan voor 1 oktober, en de afgelopen twee dagen de kamer temp goed in de gaten gehouden want bij vlagen vond ik het frisjes. Maargoed we zitten nog op 21.5 a 20.5 graden, dus een extra vestje aan gedaan.

Ik zit nog te dubben of ik een 5.0 srk zxw ga laten hangen in de woonkamer of toch een volledig systeem ga aanschaffen voor cv/tap met ingebouwde boiler zoals de ecodan series of de daikin aitherma.

discogs

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:59
Ik krijg einde van het jaar zonnepanelen en heb dan zo'n 800-1000 kWh meer als dat ik nu gebruik dus ik dacht misschien even naar een warmtepomp kijken. Want met gas nu is het nog steeds 800 per jaar duurder met zonnepanelen per maand als dat ik zonder kwijt was met de oude prijs... Snel terugverdiend dus gezien ik bij greenchoice maar een schamele 11 cent per kWh terug krijg.

Nou zit ik te kijken naar al die warmtepompen maar gezien ik eigenlijk maar 1 kamer echt verwarm (woonkamer) en de slaapkamers eigenlijk niet echt (Doet mijn GPU wel :+ ) zat ik te denken dat een monoblock unit misschien beter is voor mijn situatie omdat dat veel minder kost en ik toch maar 1 kamer verwarm en beneden ook nog eens veel beter geïsoleerd is als boven ook. Maar het geluid van zo'n ding binnen is dus echt onacceptabel.

Heeft iemand al een monoblock systeem gezien waarvan de unit dus wel buiten aan de muur hangt maar de 2 buizen die normaal als afvoer werken aan de binnenkant zitten voor de warme lucht toevoer?

Ik kan het niet vinden en het kan zijn dat ze er niet zijn maar het is de enige manier waarop ik het kan betalen en ga overwegen. De meeste monoblocks zijn er al rond de 1000 terwijl een losse unit met binnen units veel duurder zijn en ik die overigens ook niet echt kwijt kan.

Als iemand het dus ooit is tegen gekomen of weer waar ik ze kan vinden als ze er zijn zou dat zeer behulpzaam zijn. Het is echt een complete wildgroei aan leveranciers en shops waardoor er een hele hoop je ontgaat zonder dat je er erg in heb.

• MotorBeast
Ik win....21,7 zonder verwarming. *O*

• MotorBeast
Conradus schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:48:
Bij 1500m3 verbruik:
Ik begrijp dat die 7.3 dan voor het gehele huis is? De begane grond is ongeveer 3/5 deel van het huis. Dus 3/5 van 7.3 is dan 4.4 kw. Is dan b.v. de Mhi 5 kw voldoende? Of toch liever de Mhi 6 kw?
Maak nu gewoon de warmteverliesberekening. Stelt niets voor. Is die 1500m3 inclusief SWW? Zo ja dan is een 5 ruimschoots genoeg vermoed ik. Wellicht zelfs een 3,5. Berekenen!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:52:
[...]

Ik win....21,7 zonder verwarming. *O*
22.4 >:) *O*

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MotorBeast
loewie1984 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:49:
[...]

Principieel gaat hier geen verwarming aan voor 1 oktober, en de afgelopen twee dagen de kamer temp goed in de gaten gehouden want bij vlagen vond ik het frisjes. Maargoed we zitten nog op 21.5 a 20.5 graden, dus een extra vestje aan gedaan.

Ik zit nog te dubben of ik een 5.0 srk zxw ga laten hangen in de woonkamer of toch een volledig systeem ga aanschaffen voor cv/tap met ingebouwde boiler zoals de ecodan series of de daikin aitherma.
L/W blijft in mijn ogen voor verwarmen de winnaar. Kost alleen een veelvoud en .....leveren/plaatsen is echt een ramp aan het worden.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwVutbyUxQBYRflXIMiwtTRJIgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GlMW8IDT9IVjSpYmM13maOqp.png?f=fotoalbum_large
‘30 huis.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:36
Ik gok dat ik het nog wel tot in oktober ga volhouden zonder verwarming. Veel ramen oost/west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlSaHtXWWa4uLZ4tAT9b7VrWxww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8R1ce0Z3NK1aky7tJca7jPob.png?f=user_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Conradus
MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:55:
[...]

Maak nu gewoon de warmteverliesberekening. Stelt niets voor. Is die 1500m3 inclusief SWW? Zo ja dan is een 5 ruimschoots genoeg vermoed ik. Wellicht zelfs een 3,5. Berekenen!
Ja, nou als ik zo kijk zijn er in dit huis niet zoveel isolatiematerialen te vinden, zeker niet de genoemde. Een hoekhuis uit 1972 met slechts de ramen geïsoleerd. Kan die verliesrekening niet gebruiken. Nee, zou graag willen maar dat lukt niet.

Nee, ik wil slechts ipv die gasgestookte cv verwarmen met een airco en dat hoeft niet bij extreem lage temperaturen optimaal te zijn. En dat in een hoekhuis met een kamer/keuken oppervlakte van 66 M2.

[ Voor 15% gewijzigd door Conradus op 17-09-2022 20:25 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
computerjunky schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:49:
Ik krijg einde van het jaar zonnepanelen en heb dan zo'n 800-1000 kWh meer als dat ik nu gebruik dus ik dacht misschien even naar een warmtepomp kijken. Want met gas nu is het nog steeds 800 per jaar duurder met zonnepanelen per maand als dat ik zonder kwijt was met de oude prijs... Snel terugverdiend dus gezien ik bij greenchoice maar een schamele 11 cent per kWh terug krijg.
Zonnepanelen zijn voor verwarmen met een warmtepomp irrelevant, want de salderingsregeling loopt af (en binnenkort waarschijnlijk extra snel). De stroom voor je warmtepomp moet je dus gewoon inkopen, want in de maanden dat je moet verwarmen doet je PV nauwelijks wat.
Heeft iemand al een monoblock systeem gezien waarvan de unit dus wel buiten aan de muur hangt maar de 2 buizen die normaal als afvoer werken aan de binnenkant zitten voor de warme lucht toevoer?
Dat is lucht/water. Dus je zit in het verkeerde topic.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 17-09-2022 20:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• koevlaas2
Conradus schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:48:
Bij 1500m3 verbruik:
Doe maar de 6.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Dan heb ik de langste. Hier was het vanmiddag 24.7 in de woonkamer, terwijl de deur naar bijkeuken en garage al lang open stond om het wat te koelen (maar de warmte toch te bufferen). Toen toch maar de zonwering laten zakken.
De betontemperatuur van de 1e verdiepingsvloer zit op 22.49. Die heb ik vandaag met de vele zon toch weer 0.12°C kunnen laten stijgen. Zo probeer ik zoveel mogelijk warmte te bufferen (zonder er veel last van te hebben).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:33:
[...]

Dan heb ik de langste. Hier was het vanmiddag 24.7 in de woonkamer, terwijl de deur naar bijkeuken en garage al lang open stond om het wat te koelen (maar de warmte toch te bufferen). Toen toch maar de zonwering laten zakken.
De betontemperatuur van de 1e verdiepingsvloer zit op 22.49. Die heb ik vandaag met de vele zon toch weer 0.12°C kunnen laten stijgen. Zo probeer ik zoveel mogelijk warmte te bufferen (zonder er veel last van te hebben).
Nu nog 22,3c in de woonkamer, maar dat zal wel langzaam dalen. Normaliter moeten we in de 1e 10 dagen van Oktober gaan verwarmen.

• MotorBeast
Conradus schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:18:
[...]

Ja, nou als ik zo kijk zijn er in dit huis niet zoveel isolatiematerialen te vinden, zeker niet de genoemde. Een hoekhuis uit 1972 met slechts de ramen geïsoleerd. Kan die verliesrekening niet gebruiken. Nee, zou graag willen maar dat lukt niet.

Nee, ik wil slechts ipv die gasgestookte cv verwarmen met een airco en dat hoeft niet bij extreem lage temperaturen optimaal te zijn. En dat in een hoekhuis met een kamer/keuken oppervlakte van 66 M2.
Als ik invul 66m2, zonder platdak, 90% grensend aan buitenmuur, standaard isolatie (aangepast naar bijna 0), oud dubbel glas (8m2 was gokje), ventilatie A kom ik op 4,98 kW benodigd bij -10 buiten en 21 graden binnen. At your service. :*)

• MotorBeast
koevlaas2 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:39:
[...]

Nu nog 22,3c in de woonkamer, maar dat zal wel langzaam dalen. Normaliter moeten we in de 1e 10 dagen van Oktober gaan verwarmen.
Maar het is niet normaal, we hebben energiecrisis dus we gaan pas stoken als het 19 graden binnen is toch? >:)

• MotorBeast
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:33:
[...]

Ik ben toch wel blij met mijn 21,7 in een hok uit 1978. Het blijft jammer dat WTW niet te doen is hier. Daar zit mijn verlies denk ik. Heb net de roosters op zuid toch maar geknepen met de wind erop. :'(

• koevlaas2
MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:56:
[...]

Maar het is niet normaal, we hebben energiecrisis dus we gaan pas stoken als het 19 graden binnen is toch? >:)
Ik doe hier 0,niks anders dan anders, sta ook gewoon 15 minuten onder de douche (wetende dat het douchen geheel gratis is).

• vanderv
Ik ben nu toch zeker wel blij met mijn L/L, in deze tijd van het jaar dan gaat hier zeker de L/W nog niet aan. Dan is de L/L ideaal om voor even het kille gevoel eruit te knallen met een minimum aan gebruikte energie. Aan het einde van volgende week weer 20 graden, dan is het zonde om nu al de vloer te gaan verwarmen.

Zo kun je maar weer zien hoe het warmteverlies van verschillende woningen (wel of geen zon vandaag buiten beschouwing) varieert.

[ Voor 17% gewijzigd door vanderv op 17-09-2022 21:08 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nog niet aan gehad maar "de gouden regel" van datum x tot y geen verwarming aan doe ik niet aan, verwarming gaat aan wanneer ik het koud vind, hier is het ook nog 22 graden maar dat komt vooral door de ramen op zuid ivm zon.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:56:
[...]

Daar kom je niet mee weg bij luchtverwarming gezien de gevoelstemperatuur lager ligt, bij vloerverwarming of radiatoren kun je dat eerder doen, hier gaat hij gewoon weer op 22c.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 17-09-2022 21:12 ]

• vanderv
mr_evil08 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:09:
[...]

Nog niet aan gehad maar "de gouden regel" van datum x tot y geen verwarming aan doe ik niet aan, verwarming gaat aan wanneer ik het koud vind, hier is het ook nog 22 graden maar dat komt vooral door de ramen op zuid ivm zon.
Helemaal eens, door mijn (tot begin dit jaar nog voor gek verklaarde) mega investeringen in het gasloos en nul op de meter (zelfs overproductie van 5000 kWh) worden, ga ik niet koud zitten.

Weer ontopic,
Wat ik heel vervelend vind aan mijn Daikin nexura, in de koelingsstand, blijven de binnenunits maar "doorkoelen" (op de auto stand werkt ook niet), nu los ik dit op met timers en de units op de fluisterstand zetten, maar de fluisterstand kan alleen maar via de afstandsbediening en niet in app. Bij verwarmen heb ik nergens last van.

• koevlaas2
vanderv schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:20:
[...]

Helemaal eens, door mijn (tot begin dit jaar nog voor gek verklaarde) mega investeringen in het gasloos en nul op de meter (zelfs overproductie van 5000 kWh) worden, ga ik niet koud zitten.

Weer ontopic,
Wat ik heel vervelend vind aan mijn Daikin nexura, in de koelingsstand, blijven de binnenunits maar "doorkoelen" (op de auto stand werkt ook niet), nu los ik dit op met timers en de units op de fluisterstand zetten, maar de fluisterstand kan alleen maar via de afstandsbediening en niet in app. Bij verwarmen heb ik nergens last van.
Niet te koud zetten, er zit een enorme overshoot in bij Daikin

• Conradus
MotorBeast schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:55:
[...]

Als ik invul 66m2, zonder platdak, 90% grensend aan buitenmuur, standaard isolatie (aangepast naar bijna 0), oud dubbel glas (8m2 was gokje), ventilatie A kom ik op 4,98 kW benodigd bij -10 buiten en 21 graden binnen. At your service. :*)
Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt!
Als ik bij de specificatie van de Mri 6.0 kijk zie ik bij verwarmen 0.8-8.8kw.
Zie ook dat daar het geluid van de binnenunit niet veel scheelt met de Mri 5.0
Maakt ook qua afmetingen van binnen en buitenunit niet uit. Zou ik voor de zekerheid zoals Koevlaas ook al aangaf dan niet toch voor de 6.0 kw gaan? Iets overcapaciteit lijkt me prima. Regelbereik is dacht ook groot genoeg om pendelen te voorkomen. Maar ik laat me graag informeren voordat ik er een bestel.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben de warmteverliesberekening aan het doen op bouw-energie.be (uit TS).
Kan iemand mij inzicht geven in het volgende:

Vraag 1.
Wanneer ik slechts een ruimte wil berekenen, wat doe ik dan het beste:
1. alleen de gegevens invullen van de ruimte met een plat dak.
2. gegevens van het volledige huis invullen en dan de instelling "% gebouw dat verwarmd moet worden" aanpassen naar de grootte van de ruimte.

De uitkomst tussenbeide is heel verschillend.

Vraag 2.
Verder vroeg ik mij af wat ik precies moet invullen voor "buitenmuur (bouwblok)".
Ik heb nu snelbouw geselecteerd, en dan bij buitenmuur isolatie de waardes ingevuld voor de spouwmuur isolatie. (mijn muur is een traditionele spouwmuur uit de jaren 70 met 6cm nageisoleerde spouw (supafill)

Vraag 3.
moet een kruipruimte gezien worden als een kelder? of moet ik bij "% vloer grenzend aan kelder [G]" 0 invullen

Vraag 4.
"% ingegraven muur (= muur onder grond)". Hoe moet ik dit zien. Geldt dit slechts in geval van een kelder?
In de uitleg staat iets over buitenmuur grenzend aan grond. Maar dat is toch altijd zo? Of moet ik dat anders zien?

Ik ben benieuwd of kenners mij kunnen helpen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• GermanPivo
Conradus schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:28:
[...]

Maakt ook qua afmetingen van binnen en buitenunit niet uit. Zou ik voor de zekerheid zoals Koevlaas ook al aangaf dan niet toch voor de 6.0 kw gaan? Iets overcapaciteit lijkt me prima. Regelbereik is dacht ook groot genoeg om pendelen te voorkomen. Maar ik laat me graag informeren voordat ik er een bestel.
Je hebt het hier over de ZSX serie dan hè? Die hebben ook een vrij laag afgegeven minimum vermogen, dus dat levert alvast geen probleem op. Volgens mij heeft de 6 daarvan dezelfde minimale waarde als de 5 kw. Maar check ook even de opgenomen vermogens.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 17-09-2022 21:45 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

koevlaas2 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:23:
[...]

Niet te koud zetten, er zit een enorme overshoot in bij Daikin
Moet wel zeggen dat het inconsistent is in mijn beleving. Soms koelt ie fanatiek door met een aangegeven temperatuur van 2 graden onder target, soms doet ie schijnbaar niks met een halve graad boven target (zoals gezien in de app).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:54

Oekol

waka waka hey hey

Wij twijfelden toen we vanmiddag weggingen van huis of het vanavond zou moeten. Kwamen terug was het 21,5 (tuin op zuid westen is dan wel lekker met de zon die 't opwarmt). Toen het wat koeler werd ventilatie rooster dicht(er) gedaan en gordijnen dicht. Is gewoon warm nu >:)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 14:44
ik wil in de woonkamer een 2,5 en 5 kW airco ophangen, met name om te verwarmen in de winter. Op zolder en slaapkamer heb ik al naar tevredenheid een Daikin Perfera multi split (4,2 + 2,5 op een 5 kW buiten unit).
In de woonkamer wil ik liever voor twee losse splits gaan om wat hogere capaciteit te halen.

Nu bevat Perfera me op zich wel alleen lijken de prestaties bij temperaturen onder 0 me niet geweldig. Dat schijnt gemiddeld 35 dagen per jaar voor te komen. Bovendien viel me op dat het minimale luchtdebiet van de binnenunit van de 5 kW versie extreem hoog lijkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJqCzIajChsw9Hn8UeJK8GkPAyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UPKbl2AyKgTlzinp7Qg311IC.png?f=fotoalbum_large

het minimum van 630 M3 per uur is bijna het maxium van de 4,2kW versie.
De Sarara vind ik op veel gebieden een aantrekkelijk idee: zuiniger, kan verder terugtoeren, ventilatie, schoonmaken filter (hoe doet ie dat trouewens).
Alleen het prijsverschil lijkt wel extreem inmiddels. Prijzen bij climasense:
2,5 kW Perfera vs 2,5 kW Sarara: €1500 vs €2315
5 kW Perfera vs 5 kW Sarara €2200 vs €3520

Iemand ervaring met de 5 kW Perfera?
en wie zou toch voor de Sarara gaan?

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-01 19:15
Oekol schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:59:
[...]

Wij twijfelden toen we vanmiddag weggingen van huis of het vanavond zou moeten. Kwamen terug was het 21,5 (tuin op zuid westen is dan wel lekker met de zon die 't opwarmt). Toen het wat koeler werd ventilatie rooster dicht(er) gedaan en gordijnen dicht. Is gewoon warm nu >:)
In de nacht is het hier minimaal 20.2 graden geweest, rond 17:00 was het 21.8 graden, geen verwarming aan.

Ik zou niet weten waarom je nu je huis gaat verwarmen.. Dat doet de zon nog lekker in september/begin oktober :)

Edit:

Wij wonen in een huis uit 1948, spouwmuur isolatie sinds begin 2021, kunststof voordeur en kunststof kozijnen boven, beneden nog HR+ glas (2016) in goed onderhouden houten kozijnen. Dakisolatie van 10cm PIR.

In 2021 en begin 2022 hebben we alleen met de airco verwarmt (woonkamer en 1 slaapkamer) dat ging redelijk goed ondanks dat de oude voordeur krom, verrot en enkelglas was en de koude lucht van boven die recht door de verrotte, kromme en enkelglas kozijnen naar beneden trok. In Februari dit jaar zijn deze vervangen door kunststof.

Er hangt nu een TCL 3.5 (begint nu al kuren te vertonen, was ook een goedkoop ding met quick connect) in de woonkamer met scop 4.0, deze gaat op 30 september vervangen worden voor een MHI SRK/SRC 35 ZS-W.

Ik ben zeer benieuwd wat het verbruik de komende maanden zal zijn, op de slaapkamers zijn we zeer tevreden met de MHI multisplit (2x 2.0).

[ Voor 42% gewijzigd door BlazeMuis op 18-09-2022 00:31 ]

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:12:
[...]

Daar kom je niet mee weg bij luchtverwarming gezien de gevoelstemperatuur lager ligt, bij vloerverwarming of radiatoren kun je dat eerder doen, hier gaat hij gewoon weer op 22c.
Was een geintje. Ik ga geen kou lijden. Kost me toch weinig. Wij zijn al jaren slim en zuinig toch? ;)

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:31
[quote]vanderv schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:24:
[/quote
Ik lees al mee sinds ik onze L/L al geïnstalleerd heb. Was zelf al bewust van dat er wat moest gebeuren en had mijn stookgedrag al aangepast. Een jaar geleden bij toeval de gevel aangepakt en boven nieuwe kozijnen met Hr++ glas laten plaatsen en gevel geïsoleerd. Dit zorgt voor een enorme reductie van koude val naar de woonkamer. Nu 19 graden maar geen tocht dus gewoon behagelijk. De L/L gaat pas aan als we het zonder vestje nog koud hebben.

• GermanPivo
maxtrash schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:19:
Bovendien viel me op dat het minimale luchtdebiet van de binnenunit van de 5 kW versie extreem hoog lijkt.
Dat klopt. Ook bij andere merken is er een grote stap van units < 5 kW naar units > 5 kW. Vandaar dat we hier meestal adviseren om vanwege de toename in geluid als het even kan geen 5 kW te hangen.

Voorop gesteld dat je echt zoveel vermogen nodig hebt - als beiden units in dezelfde ruimte hangen, kan je beter kiezen voor bijvoorbeeld 4,2 kW + 3,5 kW.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 18-09-2022 07:11 ]

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:54

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wij verwarmen hier ook met de Daikin. Echter tot heden hoeft de unit nog niet aan. Woning koelt maar weinig af en temp in woning op dit moment 20 graden. Dus nog maar ff wachten tot het onder de 19 zakt… andere mensen wel al volop aan t verwarmen?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:08
Zullen we weer on-topic gaan? Vertellen hoe warm het is in huis en of je al aan het verwarmen bent is niet echt relevant

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:33
Ik ben op vakantie op Kreta, daar staan natuurlijk veel airco's . Hier een korte video van de unit. Staat fout opgesteld en gaat continu aan/uit.
https://vimeo.com/750843833

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRmqn779L20inGtgPNsZm0FXGmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ohNXyAR4etJw5tOkbSqpCcV.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt een Emmerson van 8-10 kw te zijn

[ Voor 55% gewijzigd door habbekrats op 18-09-2022 09:19 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ThinkPad schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:42:
[mbr]Zullen we weer on-topic gaan? Vertellen hoe warm het is in huis en of je al aan het verwarmen bent is niet echt relevant[/mbr]
Laten we inderdaad weer terug gaan naar de dagelijkse offerte /situatie beoordelingen..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BlazeMuis
ThinkPad schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:42:
[mbr]Zullen we weer on-topic gaan? Vertellen hoe warm het is in huis en of je al aan het verwarmen bent is niet echt relevant[/mbr]
Sorry, maar volgensmij is dit topic hier juist voor bedoelt? Voor het koelen en verwarmen van de woning. Het is toch fijn dat je met anderen kan vergelijken.

Mag hier dan alleen over offertes en prut gepraat worden?

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:35
BlazeMuis schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:48:
[...]

Sorry, maar volgensmij is dit topic hier juist voor bedoelt? Voor het koelen en verwarmen van de woning. Het is toch fijn dat je met anderen kan vergelijken.

Eens... het is nu de actualiteit aangezien we richting kouder weer gaan en vind ik het ook best interessant om te lezen wat de eerste ervaringen zijn rondom verwarmen.

Hier is het ook nog niet nodig maar heb gisteren toch even getest hoe het verwarmen gaat met mijn LG multi. Ik weet dat deze units snel in defrostmode gaan maar gisteren kon ik twee uur verwarmen naar 25 graden (om te testen) zonder defrost. Komt dat dan omdat temperatuur buiten gewoon nog hoog is?

Overigens heb ik een paar jaar terug geen rekening gehouden om te gaan verwarmen met onze ac's maar gezien de huidige energie perikelen willen we dat wel gaan doen. Als deze blijkt dat het echt niet te doen is met deze lg moeten we denk ik toch gaan kijken naar een andere oplossing (voor beneden iig). Dan verhuist de unit van beneden naar zolder en komt er een separate single split beneden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• ThinkPad
BlazeMuis schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:48:
[...]

Het topic is gericht op de technische discussie over warmtepompen. Ik zie posts voorbij komen die uit nog geen 6 karakters bestaan en alleen de temperatuur in de woonkamer benoemen, of in de trant van "ik heb de airco aangezet!" zonder verdere context. Sorry, maar dat voegt echt 0,0 toe in dit topic. Op die manier wordt het een opsomtopic zonder enige waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2022 10:02 ]

• mr_evil08
  • Nu online
vanderv schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:20:
[...]

Weer ontopic,
Op koelstand de ventilator laten doordraaien is een bewuste actie om de binnenunit te laten drogen, zowel op verwarm als koelstand draait mijn unit ook door, kan wel aangepast worden in de installateursmenu met de SU codes.

Alleen als de temperatuur boven 2 graden gaat afwijken stopt de binnenunit ermee.
Wat gebeurd er als jij de setpoint verder laat afwijken?

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 18-09-2022 10:07 ]

• BlazeMuis
ThinkPad schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:00:
[...]

Het topic is gericht op de technische discussie van warmtepompen. Ik zie posts voorbij komen die uit nog geen 6 karakters bestaan en alleen de temperatuur in de woonkamer benoemen, of vermelden "ik heb de airco aangezet!". Sorry, maar dat voegt echt 0,0 toe in dit topic. Op die manier wordt het een opsomtopic zonder enige waarde.
Waar zie jij posts staan van nog geen 6 karakters welke alleen de temperatuur in huis vermelden?

Als het alleen gericht mag zijn op de technische discussie dan is het ook afgelopen met alle offertes en prijs discussies. Hernoem het topic dan maar naar Het grote technische L/L warmtepompen topic.

Ik ben van mening, en anderen zo te zien ook, dat het interessant is om te weten wat de situatie, dus de temperatuur en of je al aan het verwarmen bent en zo ja wat het verbruik is, bij anderen in huis is.

[ Voor 0% gewijzigd door BlazeMuis op 18-09-2022 10:06 . Reden: Gebruik naar verbruik ]

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Lol
revolution-nl schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:39:
[...]

Laten we inderdaad weer terug gaan naar de dagelijkse offerte /situatie beoordelingen..

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Het topic is gericht op de technische discussie over warmtepompen. Ik zie posts voorbij komen die uit nog geen 6 karakters bestaan en alleen de temperatuur in de woonkamer benoemen, of in de trant van "ik heb de airco aangezet!" zonder verdere context. Sorry, maar dat voegt echt 0,0 toe in dit topic. Op die manier wordt het een opsomtopic zonder enige waarde.
Het gaat om ervaringen rondom het verwarmen en koelen, dus ja, in een tussenseizoen of een periode met een extreem weer type is dat juist actueel.

Sterker nog het is een verademingen ten opzichten van de dagelijkse vragencarousel voor offertes en nieuwe installaties die hier al maanden gaande is. De kwaliteit van deze topicreeks is het laatste jaar door het putje gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 18-09-2022 10:11 ]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:39
revolution-nl schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:09:
[...]

Het gaat om ervaringen rondom het verwarmen en koelen, dus ja, in een tussenseizoen of een periode met een extreem weer type is dat juist actueel.

Sterker nog het is een verademingen ten opzichten van de dagelijkse vragencarousel voor offertes en nieuwe installaties die hier al maanden gaande is. De kwaliteit van deze topicreeks is het laatste jaar door het putje gegaan.
Jup en zo te lezen zijn er hier erg veel mensen actief die afgelopen zomer de installaties geïnstalleerd hebben gekregen en dus hun eerste ervaringen met verwarmen gaan krijgen. Zelf krijg ik aankomende zaterdag het spul geïnstalleerd en ben dus erg benieuwd naar praktijk ervaringen van first time verwarmers.

Natuurlijk wel met enige context (type's AC, type huis, temp instellingen, unit instellingen etcetera) zodat het informatief en constructief blijft.

Ikzelf verwarm de 1e verdieping van de garage waar mijn kantoor/gamehokje zit met een MHI 2.0kw. Is maar een ruimte van 4bij3 met schuin dak (inhoud niet exact bekend) dus het is zomaar warm genoeg. De overshoot van de MHI is mij soms net wat te fanatiek maar toch is de unit ingesteld op 25 graden wat resulteert in een gemiddelde temperatuur van 24 graden volgens de temperatuur meter. Luchtvochtigheid is slechts 35% trouwens. Qua gevoel is dit gelijkwaardig met 20 graden in de woonkamer die verwarmt wordt door een traditionele CV set-up.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:35
[...]

Ik ben net met je eens dat replies zoals "hier staat ie al te verwarmen" of "hier is het 21.34535 graden" niet heel veel toevoegt en het een beetje slowchat wordt.

Echter kennelijk bestaat er wel de behoefte om de eerste ervaringen van het seizoen te delen met elkaar. Dat is het mooie van een community als dit toch? Dus misschien is de moderatie op dit onderwerp dan niet nodig?

Als je kijkt hoeveel posts over offertes gaan (misschien wel meer dan 50%) dan zou ik daar eerder een moderatie op verwachten en zouden die posts beter afgesplitst kunnen worden in een "het grote airco offerte topic" oid.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Conradus
Conradus schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:28:
[...]

Iemand nog een mening over de keuze voor de Mhi 6?
Zelf kom ik na de Haier tundra plus 6.8, de LG, de Daikin bestudeerd te hebben bij de Mitsubishi 6 uit.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:55
Sta op het punt 3x 3,5kw Daikin Stylish binnenunits te bestellen. Nu zou mijn vriendin echter graag 1 van die 3 units inruilen voor de net nieuwe Emura 3. Echter, het lijkt wel alsof Daikin die niet levert zonder buitenunit of mis ik iets?

• koevlaas2
habbekrats schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:18:
Ik ben op vakantie op Kreta, daar staan natuurlijk veel airco's . Hier een korte video van de unit. Staat fout opgesteld en gaat continu aan/uit.
https://vimeo.com/750843833

[Afbeelding]

Lijkt een Emmerson van 8-10 kw te zijn
Ik moest op Corfu ook al in actie komen, mijn dochter zat daar en de airco koelde voor geen meter.
Het euvel was dat de filters helemaal dicht zaten, mijn dochter heeft deze afgeborsteld en gespoeld onder de kraan.
Airco werkt weer.

• koevlaas2
Stoffa schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:51:
Sta op het punt 3x 3,5kw Daikin Stylish binnenunits te bestellen. Nu zou mijn vriendin echter graag 1 van die 3 units inruilen voor de net nieuwe Emura 3. Echter, het lijkt wel alsof Daikin die niet levert zonder buitenunit of mis ik iets?
Vraag degene waar je gaat kopen meestal zijn ze ook los verkrijgbaar.

• koevlaas2
Termy schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:48:
[...]

Moet wel zeggen dat het inconsistent is in mijn beleving. Soms koelt ie fanatiek door met een aangegeven temperatuur van 2 graden onder target, soms doet ie schijnbaar niks met een halve graad boven target (zoals gezien in de app).
Ik bedoelde verwarmen, maar met koelen is dit ook wel zo.
Ik stel altijd 22 of 21 graden in vwb koelen, verwarmen 19.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:38

Tazzios

..

grotegok schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:35:
[...]
top!
Mis ik niet een gedeelte van de code? Deel waar er het verbruik gemeten wordt, van welke sensor?
Ik gebruik een shelly module
zie regel 35:
sensor.airco_energy
unit_of_measurement: kWh

update: Kom er alleen zojuist achter dat het switchen van tariff nog toegevoegd moet worden. Kom er alleen nog niet helemaal uit. :/

update2:
Mogelijk werkend automatiseringsscript

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Airco tarief bepalen
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.airco_mode
condition: []
action:
  - service: select.select_option
    data:
      option: "{{states.sensor.Airco_mode.state}}"
    target:
      entity_id: select.ac_usage_hour

[ Voor 45% gewijzigd door Tazzios op 18-09-2022 15:33 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

In mijn zoektocht naar een oplossing voor het huis waar ik over 2 weken de sleutel van ga krijgen ben ik dit nieuwe Daikin Multiplus systeem tegen gekomen. Dit systeem bestaat uit maximaal 3 binnenunits en een 90 of 120 liter boiler voor het SWW.

Zijn er mensen die toevallig al ervaring hebben met dit of een soortgelijk systeem?
Dit is voor mij namelijk de ideale oplossing!

Op zich zou ik ook voor twee losse systemen kunnen gaan, maar als alles op één buitenunit aangesloten kan worden is dat natuurlijk ideaal.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• MotorBeast
SpongeRob schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:42:
In mijn zoektocht naar een oplossing voor het huis waar ik over 2 weken de sleutel van ga krijgen ben ik dit nieuwe Daikin Multiplus systeem tegen gekomen. Dit systeem bestaat uit maximaal 3 binnenunits en een 90 of 120 liter boiler voor het SWW.

Zijn er mensen die toevallig al ervaring hebben met dit of een soortgelijk systeem?

Op zich zou ik ook voor twee losse systemen kunnen gaan, maar als alles op één buitenunit aangesloten kan worden is dat natuurlijk ideaal.
Ideaal? Ideaal is L/L met een WP Boiler vind ik. Op die laatste zit namelijk subsidie. Pakken wat je pakken kan.

Verder wil ik dan eerst weten wat het effect is op je verwarmingsgedeelte als de unit je boiler opwarmt. Weet jij dat @koevlaas2 ? Jij plaatst immers WP's.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2022 11:49 ]

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:36

Sowieso zal koelen + water opwarmen niet tegelijk gaan en ik zie dat er alleen een 5,2kW versie van de buitenunit is, bij watergebruik zou de verwarming in mijn huis te beperkt zijn op koude dagen. Het opwarmen van het water in de boiler duurt 1:18 of 2:15 (90L - 118L)

https://www.daikin.nl/con...M%20product%20profile.pdf

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• MotorBeast
Team-RiNo schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:56:
[...]

Sowieso zal koelen + water opwarmen niet tegelijk gaan en ik zie dat er alleen een 5,2kW versie van de buitenunit is, bij watergebruik zou de verwarming in mijn huis te beperkt zijn op koude dagen. Het opwarmen van het water in de boiler duurt 1:18 of 2:15 (90L - 118L)

https://www.daikin.nl/con...M%20product%20profile.pdf
Ik lees ook net dat verwarmen woning en warm water niet tegelijk kan. Zou in mijn geval betekenen dat ik overdag wanneer de buitentemperatuur het hoogst is ik mijn warm water niet kan maken, want hier is altijd iemand thuis en ik hou bij grote koude buiten sowieso mijn huis op temperatuur. Betekent in de nacht warm water maken is slecht voor de COP. Ik werk bij grote koude ook met minimale verlaging dus dan slaat de pomp soms aan in de nacht voor verwarming. En dan stopt het maken van warm water. Het zou hier onbruikbaar zijn.

Correctie: met Powerfull modus kan het wel. Maar dat zal denk ik funest zijn voor COP, lees hoog verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2022 12:04 ]

• tomuitrotterdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:51

Wat zou het voordeel zijn dan een airco installatie + WP boiler (volgens mij veel zonder buitendeel)? Ik zie airco met A++ verwarmen en B voor warmwater, volgens mij dus geen (energetische) winst in combineren van de twee (terwijl je dat wel zou kunnen verwachten koelen (airco) + warmte afvoer richting water zou toch technisch mogelijk moeten zijn?)

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05-2025
GORby schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:14:
[...]

Wel, de ventilatie kan voor zover ik gevonden heb enkel aangestuurd worden met de afstandsbediening en niet via de (optionele) WiFi module. Ontvochtigen kan je wel via de module, maar bevochtigen dan weer niet.
Zowel ventilatie als bevochtigen zijn dan ook weer niet de meest nuttige functies. Ventilatie doet wel iets, maar dat bevochtigen werkt niet zo geweldig wanneer je het het meest nodig hebt, namelijk bij temperaturen rond het vriespunt wanneer de buitenlucht nauwelijks vocht bevat.

Ik zou hier direct terug voor een Ururu Sarara gaan, maar dan vooral voor het hoge rendement en de automatische filterreiniging.
Ik zou op dit moment zeker niet voor de huidige Ururu Sarara gaan. Ik was recent in het begin dit jaar geopende Daikin Experience Center in Breukelen en daar hebben ze alle modellen hangen behalve de... Ururu Sarara. Op de vraag waarom niet krijg je niet goed een antwoord. Op de vraag of er dan binnenkort een nieuw model komt wordt gezegd dat je dat nooit weet bij Daikin. Maar aangezien er vorig jaar of eind het jaar ervoor al wel een opvolger in Azie is geintroduceerd (de Ururu Sarara X serie - ook wel Urusara X genoemd) geeft toch te denken. Ook als je je realiseert dat het huidige US model al weer 10 jaar oud is, geen standaard wifi aan boord heeft en een vrij extreem ontwerp is - you hate it or you love it - is het misschien binnenkort wel tijd voor een nieuw model!?

• ThinkPad
renzo4000 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:26:
[...]

Ik ben net met je eens dat replies zoals "hier staat ie al te verwarmen" of "hier is het 21.34535 graden" niet heel veel toevoegt en het een beetje slowchat wordt.

Echter kennelijk bestaat er wel de behoefte om de eerste ervaringen van het seizoen te delen met elkaar. Dat is het mooie van een community als dit toch? Dus misschien is de moderatie op dit onderwerp dan niet nodig?

Als je kijkt hoeveel posts over offertes gaan (misschien wel meer dan 50%) dan zou ik daar eerder een moderatie op verwachten en zouden die posts beter afgesplitst kunnen worden in een "het grote airco offerte topic" oid.
Ervaringen delen is inderdaad prima, mits een beetje onderbouwd. Die slowchat met korte, nietszeggende berichten zijn niet de bedoeling. Dan wordt het hier 'de airco kroeg'...

En verder: als iemand zich stoort ergens aan, dan kun je altijd op de 'rapporteer' knop bij het bericht drukken zodat we (moderators) een seintje krijgen om even een kijkje te nemen.

Ik stel voor om het hierbij te laten :)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPad schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:13:
Ervaringen delen is inderdaad prima, mits een beetje onderbouwd. Die slowchat met korte, nietszeggende berichten zijn niet de bedoeling. Dan wordt het hier 'de airco kroeg'...
Misschien is het tijd voor een 'airco kroeg' topic? Of in ieder geval een apart 'beoordeel mijn offerte' topic? Ik merk dat er een heleboel mensen gefrustreerd zijn (ik incl.) omdat er in dit topic niets meer terug te vinden is door de niet-aflatende stroom "offerte"posts... Dat zou al veel schelen, denk ik. Het lijkt mij i.i.g. een poging waard, wordt het niets dan is dat topic even snel weer verwijderd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 18-09-2022 13:46 ]

• tomuitrotterdam
Slonzo schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:44:
[...]

Misschien is het tijd voor een 'airco kroeg' topic? Of in ieder geval een apart 'beoordeel mijn offerte' topic? Ik merk dat er een heleboel mensen gefrustreerd zijn (ik incl.) omdat er in dit topic niets meer terug te vinden is door de niet-aflatende stroom "offerte"posts... Dat zou al veel schelen, denk ik. Het lijkt mij i.i.g. een poging waard, wordt het niets dan is dat topic even snel weer verwijderd :)
Mee eens, maar snap de hoeveelheid vragen wel, zoektocht naar info is behoorlijk complex. Wellicht pricewatch uitbreiden, om een heleboel vragen te voorkomen? Vermogen, (S)COP, prijs, levertijden in een goed overzicht over alle merken en typen zou volgens mij behoorlijk helpen.

• MotorBeast
Slonzo schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:44:
[...]

Voor L/W is er een faq topic. Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic Daarin wordt verwezen naar het open van een eigen topic als je op een specifieke situatie een advies wil. Ik denk dat de oplossing is. Aan de andere kant wordt het hier dan erg rustig want ik lees toch al denk ik zo'n 5 jaar mee, ook het oude topic, en alle vragen zijn denk ik toch al wel beantwoordt. Met name het oude topic Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp is een bron van echt technisch inhoudelijke vragen/opmerkingen van fanatieke gebruikers die ook veel aan monitoring deden. HET probleem is hier dat veel nieuwe gebruikers/aankopers totaal geen moeite doen de zoekfunctie te gebruiken. Dan val je vanzelf in het herhalen van zetten.

Het waar moet hij hangen binnen, single/multi voordelen/nadelen, welk vermogen, op een dak/muur buitenunit etc is met een beetje moeite (zoeken dus) zo te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2022 14:03 ]

• MotorBeast
tomuitrotterdam schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:52:
[...]

Mee eens, maar snap de hoeveelheid vragen wel, zoektocht naar info is behoorlijk complex. Wellicht pricewatch uitbreiden, om een heleboel vragen te voorkomen? Vermogen, (S)COP, prijs, levertijden in een goed overzicht over alle merken en typen zou volgens mij behoorlijk helpen.
Pricewatch van een paar honderd installateurs die zelf hun prijzen bepalen kan niet. Vermogen, Cop is allemaal te vinden in de specs van fabrikanten, levertijden is geen peil op te trekken.

• tomuitrotterdam
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:01:
[...]

Pricewatch van een paar honderd installateurs die zelf hun prijzen bepalen kan niet. Vermogen, Cop is allemaal te vinden in de specs van fabrikanten, levertijden is geen peil op te trekken.
Mijn lokale electra leverancier staat ook niet in de pricewatch, omdat hij extra service aanbied waar hij (terecht) extra voor rekent. Met de prijzen in pricewatch (zonder deze extra zaken) kan ik wel een betere inschatting maken of ik voor hem, of een dozen-schuiver ga. Levering en installatie is toch uit elkaar te trekken, en zou de discussie over offerte/totaalprijs wat zuiverder maken.
Specs staan (vaak diep) op de fabrikanten-pagina, maar een overzicht waarin duidelijk staat welke beste SCOP heeft, en hoeveel geluid deze daarbij levert, hoeveel gewicht op je dak komt te staan en of deze ook wifi aan boord heeft (etc.) lijkt me toch een flink gedeelte van de vragen te beantwoorden. Ook al omdat je dan handiger reviews en forumposts kunt zien. Kan aan mij liggen maar in mijn orientatie op produkten kijk ik vaak als eerste in pricewatch om een aantal filters te kunnen leggen.

• koevlaas2
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:46:
[...]

Ideaal? Ideaal is L/L met een WP Boiler vind ik. Op die laatste zit namelijk subsidie. Pakken wat je pakken kan.

Verder wil ik dan eerst weten wat het effect is op je verwarmingsgedeelte als de unit je boiler opwarmt. Weet jij dat @koevlaas2 ? Jij plaatst immers WP's.
Hier is dat effectief niet merkbaar, wij kunnen bij 0c buiten ongeveer een halve dag zonder verwarming.

• MotorBeast
tomuitrotterdam schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:22:
[...]

Mijn lokale electra leverancier staat ook niet in de pricewatch, omdat hij extra service aanbied waar hij (terecht) extra voor rekent. Met de prijzen in pricewatch (zonder deze extra zaken) kan ik wel een betere inschatting maken of ik voor hem, of een dozen-schuiver ga. Levering en installatie is toch uit elkaar te trekken, en zou de discussie over offerte/totaalprijs wat zuiverder maken.
Specs staan (vaak diep) op de fabrikanten-pagina, maar een overzicht waarin duidelijk staat welke beste SCOP heeft, en hoeveel geluid deze daarbij levert, hoeveel gewicht op je dak komt te staan en of deze ook wifi aan boord heeft (etc.) lijkt me toch een flink gedeelte van de vragen te beantwoorden. Ook al omdat je dan handiger reviews en forumposts kunt zien. Kan aan mij liggen maar in mijn orientatie op produkten kijk ik vaak als eerste in pricewatch om een aantal filters te kunnen leggen.
Je kan toch niet verwachten van mensen die hier vrijwillig proberen een topic in de lucht te houden dat zij alle specs van alle denkbare modellen/types en merken gaan bijhouden? :? Heb je net alles af komt MHI met een wijziging.

Ik ben toevallig op dit moment in een orientatiefase van een keuken. Ik kan ook niet verwachten dat die jongens van het keukentopic daar alle keukenapparatuur tot in detail gaan uitschrijven. Wil ik meer van bijvoorbeeld Siemens weten ga ik naar hun site en zoek daar de info. Ik ben ondertussen denk ik op dat topic al weer 4 uur bezig met de zoekfunctie. Mooi tijdverdrijf met dit weer. 8)

Jij geeft precies het probleem aan wat hier speelt. Iedereen wil een panklaar antwoordt zonder daar zelf al te veel voor te hoeven doen. U vraagt, wij draaien. Dat gaat niet werken op Tweakers. Je zal zelf wat inzet moeten doen. Heb je daar geen tijd of zin in moet je gewoon vertrouwen op je installateur en daar je vragen weg leggen vind ik.

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
Op dit moment zijn wij voor onze woonkamer 43m2 /120m3 uit 2016 opzoek naar een airco.

2 opties qua ophangen:
- geel voorkant van de woning boven de bank
- rood op zijgevel en blaast richting de gang.

Rood lijkt mij een betere optie, echter wel in buurt van Houtkachel maar voldoende speling

Qua vermogen werd ons een 5kw aangeraden om te verwarmen.

Wat zouden jullie doen?
Ik neig persoonlijk naar een 5kw MHI en gang deur anders open om ook de gang wat te verwarmen op de rode plek.

Unit staat dan mooi aan zijkant van woning uit het zicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_RVqkfjvIhm6OaRbJKnJOSEYOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYHXlSANBns36GDuG68pbi0U.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 211 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic