Warmtepomp icm vloer bijverwarming, WTW en zonnecollectoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Primair doel: Koelen van 5 verschillende ruimtes
Secundair doel: Minder afhankelijk worden van gas, dus diezelfde ruimtes ook elektrisch verwarmen
Nice to have: Gasloos, maar niet ten koste van alles.

Installatie wordt uitbesteed.

Totale inhoud woning: 585 m3. Betreft de volgende ruimtes, waarbij garage en badkamer voor nu niet relevant zijn:
  • 1: Woonkamer + keuken (+ bijkeuken via tussendeur). Voorzien van vloerverwarming (bijverwarming) en 5 radiatoren
  • 2, 3 & 4: Slaapkamer x 3. Voorzien van radiatoren
  • 5: Zolder (geen radiatoren) en daarmee automatisch overloop boven (geen radiatoren) en gang beneden (1 radiator)
Situatie:
  • Redelijk goed geïsoleerd huis uit 2002 (A-Label, HR++, etc.)
  • Inhoud huis: 585m3
  • 21 zonnepanelen met 5740 Wp (Verdeeld over ZO/ZW/NW) + 4 kleine panelen met onbekende specs ingebouwd in dakkapel. Schatting totaal: 6.000 Wp.
  • Opbrengst: 21 panelen: 4.500 kWh, verbruik 3.000 kWh + >1.500 kWh door EV
  • Gasverbruik: 1.100 1.000 m3
  • WTW-unit op zolder, recent kapotgegaan.
  • 2 zonnecollectoren gecombineerd met een 200-300 liter water vat waarmee in de eerste warmwaterbehoefte kan worden voorzien.
  • HR CV-ketel uit +-2013 (Geplaatst voordat wij hier kwamen wonen)
  • Vloerverwarming als bijverwarming op benedenverdieping. Capaciteit onbekend.
Gasverbruik in 2020 & 2021:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyE9ddX3Z3WANpHdnVOeMiTXp9E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9naSzIbBBdKvCK4s5u7zwg9N.jpg?f=user_large

In eerste instantie was het doel om voor een lucht -> water WP te gaan. De afgelopen jaren heb ik veel thuisgewerkt en mijn kantoor bevindt zich op zolder waar dus geen radiatoren en vloerverwarming beschikbaar zijn. In de zomer is het er erg warm, in de winter erg koud. Een belangrijke factor dus om mee te nemen.

Je kunt koelen via vloerverwarming en radiatoren, maar, omdat de vloerverwarming bijverwarming betreft, zullen de radiatoren ook moeten blijven. Terwijl we die beneden graag willen verwijderen vanuit esthetisch oogpunt. Het is ook een optie om de vloer volledig open te breken en de dichtheid van de slangen te verhogen, maar dat is een behoorlijke operatie. Daarnaast verwacht ik weinig koelrendement van radiatoren op de slaapkamers en heb ik dan nog geen oplossing voor de zolder. Ik wil ook voorkomen dat ik iedere ruimte apart moet gaan behandelen.

Nagenoeg iedereen die ik spreek komt met andere oplossingen en voorstellen. Daarnaast is de kans dat we binnen 2-10 jaar verhuizen relatief groot, een grote verbouwing zitten we nu niet op te wachten.

Ik zie 2 opties:

1: Volledig gasloos met L/W WP, vervangen vloerverwarming & CV-ketel, beoordelen water vat. Losse oplossing voor zolder. Koelen slaapkamers wordt lastig en niet optimaal.
2: Split-unit op het garagedak om de 5 ruimtes mee te koelen/verwarmen. Gas blijven gebruiken voor douche, warm water en evt. voor dagen waarop het <-10 is (verwacht ik niet veel meer ;) ). Radiatoren beneden verwijderen, dat oogt mooier. Deze optie heeft mijn voorkeur.

Gisteren heeft een bedrijf de situatie bekeken en het volgende globale voorstel op papier geschetst om een indicatie af te geven:
  • Fuji Electric ROG-36KBTA5 Penta Split (10 kW koelen, 12 kW verwarmen) op dak garage
  • 5x Fuji Electric RSG-07/08/09/10 wandunits (Capaciteit wijkt af per ruimte)
  • Montage & materiaal, erg lastig om verschillende ruimten te bereiken vanaf de garage, dus flinke klus, maar wel optisch mooie oplossing bedacht via kruipruimtes op zolder -> garagedak
Totale kosten: 11.624 Euro excl. BTW, 14k Euro incl. BTW. Uiteraard ga ik nog even kritisch kijken naar het financiële aspect.

Mijn gevoel zegt: Niet moeilijk doen met openbreken vloer, vervangen CV-ketel, warmwatervat & zonnecollectoren, lekker alles zo laten, bovenstaand voorstel (al dan niet andere leverancier/merk) toepassen, paar paneeltjes op de garage erbij om het extra verbruik aan te vullen en klaar. Dan kunnen ook de radiatoren beneden verwijderd worden, omdat lucht -> lucht de primaire verwarming wordt en indien nodig de vloerverwarming icm gas dan bij kan springen indien het erg koud is.

Aan de andere kant kan je natuurlijk ook door de zure appel heen bijten, het grondig aanpakken en voor volledig gasloos gaan, maar dat is een behoorlijke operatie en investering in een huis waar wij mogelijk over een paar jaar niet meer wonen.

De WTW-unit is recent kapotgegaan, ventileren doen we nu via de ramen. Maar ik kan mij voorstellen dat een dergelijke unit het koelen via een airco gaat tegenwerken. Wat is hierin slim, deze unit vervangen en afhankelijk van het seizoen wisselen tussen wel/niet warmte terugwinnen?

Budget: Gulden middenweg tussen investering, rendement en extra waarde huis. Geen specifieke max.

Wat is op basis van bovenstaande aan te bevelen? En stel dat ik voor de L/L oplossing ga, zijn de voorgestelde producten dan prima, of zijn er betere alternatieven voor deze situatie?

Edit: Tekeningen huis toegevoegd. Hierop is niet ingetekend dat het garagedak ook nog achter het huis langsloopt. Hierop liggen zonnepanelen, maar kan dus ook naast of achter het huis de WP op worden geplaatst. Inhoud woonkamer en bijkeuken samen zo'n 220 m3, helaas geen tekeningen van beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i9XE7tArPU1cfBa0W-5a05v7cU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LwWEb4lDmxGgyuQngOTGbeG6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCbuimWp2bad8GWvMgboBxK4pWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwAy7pu7YuHtKw6y1hvMHTFQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z2JOsMCk-_VtjVxbfgDrDO2_Yc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j19yUbFQe81NRVQVxbvWMwIV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5X_ShnxgroIny8TN-s6cCqbr1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBz1hphKzZoQV2aO4gmPhvJA.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 17-09-2022 14:43 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Pfoe je hebt al behoorlijk uitgebreid je huiswerk qua mogelijkheden gedaan zie ik, helaas ben ik persoonlijk niet zo'n held met het berekenen van diverse factoren in dit soort situaties.

Lastig om je te voorzien van een advies dus, hopelijk enkele Tweakers met meer kennis van zaken die je toch een zetje in de keuze richting kunnen geven met onderbouwd advies?

Succes gewenst in ieder geval!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:09
Taro schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:35:
Primair doel: Koelen van 5 verschillende ruimtes
Secundair doel: Minder afhankelijk worden van gas, dus diezelfde ruimtes ook elektrisch verwarmen
Nice to have: Gasloos, maar niet ten koste van alles.

Betreft de volgende ruimtes, waarbij garage en badkamer voor nu niet relevant zijn:
  • 1: Woonkamer + keuken (+ bijkeuken via tussendeur). Voorzien van vloerverwarming (bijverwarming) en 5 radiatoren
  • 2, 3 & 4: Slaapkamer x 3. Voorzien van radiatoren
  • 5: Zolder (geen radiatoren) en daarmee automatisch overloop boven (geen radiatoren) en gang beneden (1 radiator)
Situatie:
  • Redelijk goed geïsoleerd huis uit 2002 (A-Label, HR++, etc.)
  • 21 zonnepanelen met 5740 Wp (Verdeeld over ZO/ZW/NW) + 4 kleine panelen met onbekende specs ingebouwd in dakkapel. Schatting totaal: 6.000 Wp.
  • Opbrengst: 21 panelen: 4.500 kWh, verbruik 3.000 kWh + >1.500 kWh door EV
  • Gasverbruik: 1.100 m3
  • WTW-unit op zolder, recent kapotgegaan.
  • 2 zonnecollectoren gecombineerd met een 200-300 liter water vat waarmee in de eerste warmwaterbehoefte kan worden voorzien.
  • HR CV-ketel uit +-2013 (Geplaatst voordat wij hier kwamen wonen)
In eerste instantie was het doel om voor een lucht -> water WP te gaan. De afgelopen jaren heb ik veel thuisgewerkt en mijn kantoor bevindt zich op zolder waar dus geen radiatoren en vloerverwarming beschikbaar zijn. In de zomer is het er erg warm, in de winter erg koud. Een belangrijke factor dus om mee te nemen.

Je kunt koelen via vloerverwarming en radiatoren, maar, omdat de vloerverwarming bijverwarming betreft, zullen de radiatoren ook moeten blijven. Terwijl we die beneden graag willen verwijderen vanuit esthetisch oogpunt. Het is ook een optie om de vloer volledig open te breken en de dichtheid van de slangen te verhogen, maar dat is een behoorlijke operatie. Daarnaast verwacht ik weinig koelrendement van radiatoren op de slaapkamers en heb ik dan nog geen oplossing voor de zolder. Ik wil ook voorkomen dat ik iedere ruimte apart moet gaan behandelen.

Nagenoeg iedereen die ik spreek komt met andere oplossingen en voorstellen. Daarnaast is de kans dat we binnen 2-10 jaar verhuizen relatief groot, een grote verbouwing zitten we nu niet op te wachten.

Ik zie 2 opties:

1: Volledig gasloos met L/W WP, vervangen vloerverwarming & CV-ketel, beoordelen water vat. Losse oplossing voor zolder. Koelen slaapkamers wordt lastig en niet optimaal.
2: Split-unit op het garagedak om de 5 ruimtes mee te koelen/verwarmen. Gas blijven gebruiken voor douche, warm water en evt. voor dagen waarop het <-10 is (verwacht ik niet veel meer ;) ). Radiatoren beneden verwijderen, dat oogt mooier. Deze optie heeft mijn voorkeur.

Gisteren heeft een bedrijf de situatie bekeken en het volgende globale voorstel op papier geschetst om een indicatie af te geven:
  • Fuji Electric ROG-36KBTA5 Penta Split (10 kW koelen, 12 kW verwarmen) op dak garage
  • 5x Fuji Electric RSG-07/08/09/10 wandunits (Capaciteit wijkt af per ruimte)
  • Montage & materiaal, erg lastig om verschillende ruimten te bereiken vanaf de garage, dus flinke klus, maar wel optisch mooie oplossing bedacht via kruipruimtes op zolder -> garagedak
Totale kosten: 11.624 Euro excl. BTW, 14k Euro incl. BTW. Uiteraard ga ik nog even kritisch kijken naar het financiële aspect.

Mijn gevoel zegt: Niet moeilijk doen met openbreken vloer, vervangen CV-ketel, warmwatervat & zonnecollectoren, lekker alles zo laten, bovenstaand voorstel (al dan niet andere leverancier/merk) toepassen, paar paneeltjes op de garage erbij om het extra verbruik aan te vullen en klaar. Dan kunnen ook de radiatoren beneden verwijderd worden, omdat lucht -> lucht de primaire verwarming wordt en indien nodig de vloerverwarming icm gas dan bij kan springen indien het erg koud is.

Aan de andere kant kan je natuurlijk ook door de zure appel heen bijten, het grondig aanpakken en voor volledig gasloos gaan, maar dat is een behoorlijke operatie en investering in een huis waar wij mogelijk over een paar jaar niet meer wonen.

De WTW-unit is recent kapotgegaan, ventileren doen we nu via de ramen. Maar ik kan mij voorstellen dat een dergelijke unit het koelen via een airco gaat tegenwerken. Wat is hierin slim, deze unit vervangen en afhankelijk van het seizoen wisselen tussen wel/niet warmte terugwinnen?

Budget: Gulden middenweg tussen investering, rendement en extra waarde huis. Geen specifieke max.

Wat is op basis van bovenstaande aan te bevelen? En stel dat ik voor de L/L oplossing ga, zijn de voorgestelde producten dan prima, of zijn er betere alternatieven voor deze situatie?
Welke isolerende maatregelen zijn al gedaan aan het huis? Kan daar nog iets uit gehaald worden?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:20
Zelf plaats ik fancoils op zolder en de begane grond icm lucht/water warmtepomp. De combinatie maakt ik condenserend kan koelen en daarmee de 1ste verdieping ook redelijk koel kan houden. Plus de fancoils beneden vullen het tekort aan vermogensafgifte beneden aan omdat we daar alleen radiatoren hebben.

Mogelijk voor jou ook een optie? Beneden radiatoren weg en inruilen voor een fancoil ergens.

Nadeel wel is dat fancoils vanwege het koelen geïsoleerde leidingen hebben, dit is lastig weg te werken.

WTW zo en zo vervangen. Die houdt ook de koelte binnen als je met lucht/lucht aan de gang gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Knoetie op 17-09-2022 11:58 . Reden: Smartphonetypellende ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Monkeydancer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:49:
[...]
Welke isolerende maatregelen zijn al gedaan aan het huis? Kan daar nog iets uit gehaald worden?
Daar kan vast nog wel iets uitgehaald worden. We zijn op dit moment bezig met het opvragen van offertes ivm het isoleren van o.a. de garage en we vragen de betreffende partij ook welke aanvullende mogelijkheden er nog voor het huis zijn. Het huis is in 2002 gebouwd, wij wonen hier sinds 2016 en het is onbekend of er nog aanvullende maatregelen zijn genomen. Ik kan bijv. geen gaten vinden van spouwmuurisolatie achteraf. De vorige bewoners kennende is er ook inderdaad niets meer aan gedaan sinds de bouw.

In de bouwdocumenten kan ik wel vinden dat er mineraalwol is gebruikt voor de isolatie van de spouw. Hierbij de relevante pagina's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ep-8OzLpsOm-8BJJjBeLw8kD8aE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7HbVGskXDgqmUTIdZ8wIFHy2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YYMk6Z5jKmEXQpNJ6s0KbmeR-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/50MD9KKrnlOXwHcOONKzMRqF.png?f=fotoalbum_large

Het glas is allemaal HR++. Het betreft een ruime 2-onder-1 kap, waarbij de garage langs de ene kant van het huis loopt en als die dus geïsoleerd wordt ook wel iets effect op die kant van het huis zal hebben, al is dat mogelijk op het geheel verwaarloosbaar.

Nieuwere huizen zijn uiteraard beter geïsoleerd, maar er is gelukkig destijds wel een en ander aan gedaan, het is geen huis uit bijv. 1925 met een enkelsteens muur :)

Uiteraard kan ik nog meer doen om verder te isoleren en daar loopt dus ook al de eerste stap voor. Maar tegelijkertijd willen we dus met een warmtepomp aan de slag. Ik besef mij dat de isolatiewaarde gevolgen heeft voor de benodigde capaciteit, maar ben ook vooral benieuwd of de voorgestelde oplossing passend is, capaciteit verhogen/verlagen is daarin een tweede. Hopelijk biedt dit voldoende informatie om iets meer over de voorgestelde oplossing te kunnen zeggen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:45
@Taro Lees de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en plaats even een link in het L/W WP topic en het L/L WP topic (zodat de deskundigen aldaar je topic vinden).
Wat ik al wel kan zeggen is dat een 12 kW WP ronduit belachelijk is om 1100 m³ gas te vervangen. Je hebt ca 5.5 kW nodig. Ook die 10 kW koelcapaciteit is waanzinnig.
Beste optie is om een simpele WP je huis (en SWW) te laten verwarmen en een daarbij een los airco'tje van max 3.5 kW je zolder te laten koelen. Die koele lucht zakt wel naar beneden en houdt zou je hele huis koel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Knoetie schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:55:
Zelf plaats ik fancoils op zolder en de begane grond icm lucht/water warmtepomp. De combinatie maakt ik condenserend kan koelen en daarmee de 1ste verdieping ook redelijk koel kan houden. Plus de fancoils beneden vullen het tekort aan vermogensafgifte beneden aan omdat we daar alleen radiatoren hebben.

Mogelijk voor jou ook een optie? Beneden radiatoren weg en inruilen voor een fancoil ergens.

Nadeel wel is dat fancoils vanwege het koelen geïsoleerde leidingen hebben, dit is lastig weg te werken.

WTW zo en zo vervangen. Die houdt ook de koelte binnen als je met lucht/lucht aan de gang gaat.
Nog een optie erbij, ik heb al keuzestress :)

Maar volgens mij kan ik dit plat slaan als zijnde een "airco unit" in de vorm van een radiator en dan op basis van water ipv lucht. Voor beide zal ik leidingen moeten laten leggen en de WP moeten laten plaatsen. De airco unit hang ik hoog aan de muur op 1 plek en van deze fancoils moet ik er waarschijnlijk meerdere per ruimte laten plaatsen? En ik vermoed dat 1 fancoil niet vanaf de zolder ook de overloop en gang kan meenemen? Op de overloop en gang kan ik geen units plaatsen ivm afstand tot de buitenmuur.

Zit er nog een verschil in efficiency?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:38:
Wat ik al wel kan zeggen is dat een 12 kW WP ronduit belachelijk is om 1100 m³ gas te vervangen. Je hebt ca 5.5 kW nodig. Ook die 10 kW koelcapaciteit is waanzinnig.
Die 1.100 m3 bestaat natuurlijk ook nog deels uit koken op gas en warm water. We zijn een gezin van 4 en douchen relatief kort en niet alle 4 iedere dag ;)

Edit: Het blijkt zelfs de laatste jaren gemiddeld nog maar +-1.000 m3 te zijn.
Beste optie is om een simpele WP je huis (en SWW) te laten verwarmen en een daarbij een los airco'tje van max 3.5 kW je zolder te laten koelen. Die koele lucht zakt wel naar beneden en houdt zou je hele huis koel.
De zolder moet ook verwarmd worden. Dan ga ik met 2 gescheiden systemen aan de slag en moet je ook overal de deuren open houden. Is het dan niet beter om dit allemaal in 1 systeem onder te brengen?

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 17-09-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:20
Taro schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:44:
[...]

Nog een optie erbij, ik heb al keuzestress :)

Maar volgens mij kan ik dit plat slaan als zijnde een "airco unit" in de vorm van een radiator en dan op basis van water ipv lucht. Voor beide zal ik leidingen moeten laten leggen en de WP moeten laten plaatsen. De airco unit hang ik hoog aan de muur op 1 plek en van deze fancoils moet ik er waarschijnlijk meerdere per ruimte laten plaatsen? En ik vermoed dat 1 fancoil niet vanaf de zolder ook de overloop en gang kan meenemen? Op de overloop en gang kan ik geen units plaatsen ivm afstand tot de buitenmuur.

Zit er nog een verschil in efficiency?
De grote van de fancoil bepaalt of je het met 1 per ruimte haalt. Moet prima te doen zijn.

Zoals door anderen ook opgemerkt wordt, als je de zolder koelt zakt de koelte naar beneden. Op zolder koelen lijkt me dan afdoende voor de bovenste verdiepingen. Wel een lekker grote unit nemen om die extra capaciteit aan te kunnen.

Lucht/lucht is denk ik iets efficiënter maar volgens mij maakt het weinig uit.

En de andere punten die ik langs zie komen(quoten op een telefoon is bijzonder lastig zo):

Spouwmuurisolatie zou ik lekker laten zitten met die hoeveelheid isolatie, risico op vochtdoorslag is wat mij betreft te hoog.

Een airco kan ook verwarmen. Dus was andrej meld is zo gek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:07
Re: WTW: nieuwe units hebben een bypass, in de zomer wordt de WTW functie uitgezet in de nacht om gratis af te koelen.

Overdag als het buiten heet is kan de WTW buitenlucht al afkoelen met retour lucht uit de keuken / badkamer, je hebt dan minder koeling nodig. In de winter (en nu al) is het andersom, 11.5 -> 18.5 graden zegt mijn WTW met ERV nu, enthalpiewisselaar wisselt ook nog vocht uit zodat het hier binnen niet uitdroogt, maar de units zijn wel duurder. Stats van mijn WTW nu: w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Het is pas 4 dagen geleden op woensdag geïnstalleerd en de "bespaarde verwarming" teller op de unit geeft nu al 43 kWh aan. Op COP~4 is dat toch 10 kWh elektriciteit bespaard, bijna 2.5 kWh per dag.

Re: hoofdvraag

Aangezien er al vloerverwarming ligt zou ik lekker een L/W warmtepomp nemen, ik verwarm met L/L omdat het niet anders kan en het is een heel stuk minder comfortabel en luider. Radiatoren heb je niet nodig, niet met dat paar honderd kuub gas per jaar voor verwarming (ex SWW).

Re: gasloos

SWW kan je ook doen met een losse warmtepompboiler, of een combi nemen met L/W + SWW. En koken op gas zou ik vervangen door inductie, zoveel fijner. Ik heb mijn gasaansluiting nog, CV is te jong / zonde om te vervangen, maar volgende keer wordt dat een warmtepompboiler die lucht binnen aanzuigt. Gratis airco in de zomer, en het mag best een graad lager zijn op de CV hok / zolder in de winter.

Ik heb ook nog een bijna 20 jaar oude zonneboiler maar die gaat eruit als mijn dak wordt vernieuwd / vol wordt gelegd met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
w00key schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:10:
Re: WTW: nieuwe units hebben een bypass, in de zomer wordt de WTW functie uitgezet in de nacht om gratis af te koelen.

Overdag als het buiten heet is kan de WTW buitenlucht al afkoelen met retour lucht uit de keuken / badkamer, je hebt dan minder koeling nodig. In de winter (en nu al) is het andersom, 11.5 -> 18.5 graden zegt mijn WTW met ERV nu, enthalpiewisselaar wisselt ook nog vocht uit zodat het hier binnen niet uitdroogt, maar de units zijn wel duurder. Stats van mijn WTW nu: w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Het is pas 4 dagen geleden op woensdag geïnstalleerd en de "bespaarde verwarming" teller op de unit geeft nu al 43 kWh aan. Op COP~4 is dat toch 10 kWh elektriciteit bespaard, bijna 2.5 kWh per dag.
Ik ga idd de WTW unit vervangen.
Re: hoofdvraag

Aangezien er al vloerverwarming ligt zou ik lekker een L/W warmtepomp nemen, ik verwarm met L/L omdat het niet anders kan en het is een heel stuk minder comfortabel en luider. Radiatoren heb je niet nodig, niet met dat paar honderd kuub gas per jaar voor verwarming (ex SWW).
Dat gaat dus helaas niet op, de vloerverwarming is niet toereikend omdat het bijverwarming betreft.
Re: gasloos

SWW kan je ook doen met een losse warmtepompboiler, of een combi nemen met L/W + SWW. En koken op gas zou ik vervangen door inductie, zoveel fijner. Ik heb mijn gasaansluiting nog, CV is te jong / zonde om te vervangen, maar volgende keer wordt dat een warmtepompboiler die lucht binnen aanzuigt. Gratis airco in de zomer, en het mag best een graad lager zijn op de CV hok / zolder in de winter.

Ik heb ook nog een bijna 20 jaar oude zonneboiler maar die gaat eruit als mijn dak wordt vernieuwd / vol wordt gelegd met zonnepanelen.
Koken op basis van inductie wordt hier ook overwogen, maar staat los van mijn vraagstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Taro schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:18:
[...]

Dat gaat dus helaas niet op, de vloerverwarming is niet toereikend omdat het bijverwarming betreft.
Hoe is dat bepaald? Hart op hart afstand en oppervlakte? Uit https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRAI149UJFkqhmQDpcTIF6Yq4oQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxHCvzFLSttyune4Q7C2bZzi.png?f=fotoalbum_large

Voor 200mm HoH afstand en 35 graden water hou je maar 69 watt per m2 over. Maar op 100 m2 is dat toch weer 6900 watt. Als je de L/W wat warmer zet als het echt echt koud is, bijvoorbeeld op 45 graden aanvoer, zit je opeens goed met 115 watt x 100 = 11.5 kW afgifte via de vloer.

Voor hoofdverwarming werd altijd 100/150mm HoH aangeraden maar zoals je ziet is dat eigenlijk niet eens echt nodig.

Voor boven: misschien is L/W op 35-45 graden al genoeg met bestaande radiatoren, maar je kan ze altijd vervangen door modellen die beter met lage temperatuur aanvoer om kunnen gaan. Jaga Strada / Strada Hybrid (laatste is met fan, kan ook koelen) zijn compatibel met je bestaande aansluitingen. Je kan ook altijd bestaande radiatoren upgraden met een ventilator zoals deze.

Op mijn slaapkamer hangt er een simpele enkel plaats radiator van het formaat 200b x 50h, als ik dat vervang door een Strada 200 x 50 x 11.5 diep (type 11) levert dat 372W op bij 35 aanvoer 30 retour, ~9kW per dag. Dat is zat, dit huis heeft maar max 10 kWh stroom nodig voor de L/L warmtepomp, 40 kWh warmte per dag, en 1/4 daarvan hoeft echt niet naar 1 slaapkamer.

Met warmer water, 45/40, stijgt vermogen naar 878W voor dat ene radiator.

De hybrid, met een ventilator dus, geeft op 35/30 graden water met minimale fan stand 952W, max 1349W af voor dit formaat.

Ik zou L/W niet zo snel opgeven, en combineren met 1x L/L op "zolder" / heetste punt voor extra koeling. Met de WTW / open deuren blaas je dat rond en maak je het overal lekker.

L/L koelen heeft ook het nadeel dat stenen / beton niet echt afkoelt, en zodra je de unit uit zet, het gelijk weer warm wordt. Met 18 graden water door de vloer, langs de muren en zelfs hybrid radiator in de kamers heb je dat veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Door de feedback van de vorige bewoners die het aan laten hebben leggen toen we ze bij de verkoop van het huis spraken. Maar, die zijn helaas niet meer te bereiken (Terug naar land van herkomst + gescheiden). Ik zal dus af moeten gaan op wat zij ons verteld hebben dat het geen volledige vloerverwarming betreft maar "slechts bijverwarming". Ik heb geen offerte, factuur of naam van het bedrijf gezien en op de apparatuur in de gang staat ook niets vermeld, dus kan het nergens navragen.

Kan ik dit gemakkelijk zelf achterhalen zonder bijv. met warmtebeeldcamera's of iets dergelijks aan de slag te moeten gaan?

Voor de volledigheid: Ik sta open voor alle oplossingen en waardeer alle feedback, maar zoals eerder gezegd geeft iedereen die ik spreek een ander advies. Ik zie dus echt door de bomen het bos niet meer.

Een optie die ik overweeg is inderdaad op zolder én in de woonkamer een unit te plaatsen. De woonkamer is zo'n 200 m3, met bijkeuken erbij 220 m3, dat is een behoorlijke ruimte die waarschijnlijk wel een eigen unit verdient?

Stel ik zou voor zolder voor een aparte L/L unit gaan en voor de rest van het huis voor een L/W unit, dan heb ik 2 buiten units op het dak staan, daar is voldoende ruimte voor. Zou ik daarmee het koelen van de 3 slaapkamers ook redden als ik tijdig begin en als de kids gaan slapen de deuren dicht doe? En wordt het dan beneden ook een stuk koeler door de koude lucht van zolder?

Kan ik nog een aanvullend resultaat verwachten qua koeling van de L/W unit via vloerverwarming en radiatoren of is dat verwaarloosbaar en komt het dan idd qua koelen neer op de unit op zolder aan voor het hele huis?

Zoals gezegd is het primaire doel het koelen tijdens hete zomers. Maar elektrisch verwarmen is ook mooi meegenomen als dezelfde oplossing dat kan bieden. Als ik L/L op zolder plaats en L/W voor de rest, is een hybride WP dan een optie om ook de douche en in warmwater te voorzien? Ik vind het prima om het gas aan te houden als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Taro schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:09:
[...]

Door de feedback van de vorige bewoners die het aan laten hebben leggen toen we ze bij de verkoop van het huis spraken. Maar, die zijn helaas niet meer te bereiken (Terug naar land van herkomst + gescheiden). Ik zal dus af moeten gaan op wat zij ons verteld hebben dat het geen volledige vloerverwarming betreft maar "slechts bijverwarming". Ik heb geen offerte, factuur of naam van het bedrijf gezien en op de apparatuur in de gang staat ook niets vermeld, dus kan het nergens navragen.

Kan ik dit gemakkelijk zelf achterhalen zonder bijv. met warmtebeeldcamera's of iets dergelijks aan de slag te moeten gaan?

Voor de volledigheid: Ik sta open voor alle oplossingen en waardeer alle feedback, maar zoals eerder gezegd geeft iedereen die ik spreek een ander advies. Ik zie dus echt door de bomen het bos niet meer.

Een optie die ik overweeg is inderdaad op zolder én in de woonkamer een unit te plaatsen. De woonkamer is zo'n 200 m3, met bijkeuken erbij 220 m3, dat is een behoorlijke ruimte die waarschijnlijk wel een eigen unit verdient?

Stel ik zou voor zolder voor een aparte L/L unit gaan en voor de rest van het huis voor een L/W unit, dan heb ik 2 buiten units op het dak staan, daar is voldoende ruimte voor. Zou ik daarmee het koelen van de 3 slaapkamers ook redden als ik tijdig begin en als de kids gaan slapen de deuren dicht doe? En wordt het dan beneden ook een stuk koeler door de koude lucht van zolder?

Kan ik nog een aanvullend resultaat verwachten qua koeling van de L/W unit via vloerverwarming en radiatoren of is dat verwaarloosbaar en komt het dan idd qua koelen neer op de unit op zolder aan voor het hele huis?

Zoals gezegd is het primaire doel het koelen tijdens hete zomers. Maar elektrisch verwarmen is ook mooi meegenomen als dezelfde oplossing dat kan bieden. Als ik L/L op zolder plaats en L/W voor de rest, is een hybride WP dan een optie om ook de douche en in warmwater te voorzien? Ik vind het prima om het gas aan te houden als backup.
Hmm, vervelend. Misschien is het te zien op de warmtecamera waar het wel en niet ligt, en ook met een simpele infrarode thermometer moet je dat kunnen vinden.

Of je je huis warm kan houden met 40 graden water kan je testen, begrens de CV op minimum vermogen en stel de toevoer temperatuur in op 40. Als je OpenTherm hebt moet je wel iets verder zoeken, soms zit dat goed verstopt diep in de menu als een soort override / safety maximum.

Koelen:

Het idee is dat er 24/7 gekoeld wordt met L/W, itt een L/L airco gaat dat niet met grote klappen maar geleidelijk, water mag niet te koud zijn namelijk, anders wordt het overal nat door condens. Maar overal waar buizen lopen worden de muren en vloeren ook gekoeld, hier is geen vloerverwarming maar in de hal is de vloer echt wel warm als side effect.

Maar ik zou in de L/W topic gaan kijken naar gebruikerservaring, eventueel met fancoils / Jaga Strada Hybrid.

Om 2 buitenunits te houden kan je altijd 1x L/W, en 1x dual split L/L plaatsen voor zolder en bijkeuken. Ik heb hier 1 per verdieping, 3 totaal, met de deuren open wordt alles mooi koel in de zomer, maar de unit helemaal bovenin doet het meeste, gevolgd door de woonkamer.

Het enige nadeel is dat L/W veel duurder is, je moet zelf een keuze maken of dat het waard is.

~~

Voor puur L/L: kijk ook naar andere merken en opsplitsen van het systeem in 2 zones.

Een grote woonkamer + bijkeuken kan op buitenunit #1, bijvoorbeeld een 5 kW met 2x 3.5 binnen. Dat verdeelt de warmte/kou veel beter en maakt minder herrie omdat fan niet op max hoeft.

Slaapkamer 2/3/4, moeten ze allemaal een unit hebben? De bovenverdieping hier van ~50m2 met 2 kamers delen hier 1x 2.5 kW. Zolder: hier een 3.5 kW plaatsen.

Met 3 binnen, 2.5 2.5 3.5 en 4 of 5 kW buitenunit kom je een heel eind boven.

Je wilt het splitsen omdat een een hele grote buitenunit zoals de ROG-36KBTA5 hele hoge minimum vermogen heeft voor koelen en verwarmen.

In de laatste hittegolf, ~15 augustus, gebruik ik boven in de nacht maar 200W elektrisch, dus ~800W koeling, mijn LG MU3R19 kan ver genoeg terug regelen om niet te pendelen. De buitenunit die je hebt gekozen levert 3000W minimaal, dus die gaat een paar minuten aan om vervolgens 10-15 minuten pauze te nemen. Niet comfy. De ROG-14KBTA22 kan regelen tussen 1400-4400W, nog steeds veel maar minder erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx9z-u3ohcv-rxQrIJdGZuP9t3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8hwPDSPJpWgj0QXszr271KI.png?f=fotoalbum_large

Als je 's nachts 2 kamers koel op 2x 700W kom je net goed uit met je minimum. En omgekeerd bij verwarmen kan je dan ook kiezen om delen van je huis te verwarmen, het wordt wel een dingetje als je minimaal 3500W aan hitte door een kleine slaapkamer unit moet duwen :)

Daikin heeft mooie triple split units in een handige 4 en 5.2 kW formaat, en verwarmen gaat heel geleidelijk met 1300W minimum:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRVBIqrYI1qKokpsXqcUvVtJF24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m5RrpE0NHvUQ0RvcKWCQeklk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 18-09-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@w00key Thx, ik zal even contact opnemen met het bedrijf dat de offerte heeft uitgebracht. Zij doen echter alleen L/L, dus ik moet ook een lokale L/W partij vinden die mij een passend voorstel kan gaan doen, al dan niet gecombineerd.

Pagina: 1