Ik zou graag gebruik willen maken van jullie expertise en ervaringen.
Mijn vriendin en ik hebben afgelopen februari een woning gekocht samen. Het is een woning uit 1972, 96m2 vloeroppervlak waarvan 50% begane grond (135 m3) en 50% verdiepingsvloer (165m3).
De woning word volledig nageisoleerd met met spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie.
Alle beglazing is HR++.
Er ligt een 5265 Wp zonnepanelen installatie op het dak.
Ik heb voor de beeldvorming nog tekeningen toegevoegd
De verdeling van de benedenverdieping is inmiddels totaal anders maar de maten en inhoud zijn hetzelfde. De bovenverdieping is qua maten ongewijzigd.
De tuin en een glaspartij van 9m2 ligt op het zuiden. Het word heel snel heel warm in huis, en met name in de slaapkamer was het in de zomer niet vol te houden dus vandaar dat we de keuze gemaakt hebben om tijdens de grote verbouwing een airco systeem te monteren.
Nu zit ik met het volgende:
We hebben onlangs via een installateur een Daikin L/L multisplit systeem aangeschaft met een 4,2 kW Stylish voor de woonkamer/keuken, een 2,5 kW Perfera voor de slaapkamer en een 2 kW Perfera voor de logeerkamer (met de intentie er later babykamer van te maken

) in combinatie met een 40MXM80N buitenunit.
Ik heb bij 3 verschillende partijen een offerte laten maken en ze kwamen allemaal ongeveer op hetzelfde uit qua modellen en vermogens.
De units zijn nog niet geïnstalleerd. Enkel het leidingwerk en de kabels zijn voorbereid en worden deze week weg gewerkt door de stukadoor.
De unit in de woonkamer zal voornamelijk gebruikt worden om te koelen en alleen te gebruiken voor verwarmen als ondersteuning voor als de L/W warmtepomp met vloerverwarming het niet zou trekken door extreme kou.
De 2 slaapkamerunits willen we mee gaan koelen en verwarmen. De radiatoren hier zijn weg gehaald.
Wij zijn uit gegaan van de expertise van de installateurs die langs zijn geweest en aangezien die allemaal redelijk op 1 lijn zaten hebben we dat advies gevolgd.
Ik heb de afgelopen tijd behoorlijk wat tijd gespendeerd aan het meelezen op dit forum en het doorspitten van de technische data en ik ben een beetje bang dat de buitenunit aan de forse kant is qua vermogen.
Als ik nu zie dat de 40MXM80N een minimaal vermogen heeft van 2,39 kW heb ik het vermoeden dat deze behoorlijk zal gaan pendelen en dat een 3MXM68N (of zelfs een 3MXM52N) aanzienlijk beter past bij onze situatie.
Wat is jullie idee over deze setup? Ik weet er inmiddels meer over te vertellen dan de gemiddelde Nederlander maar jullie zijn betere tweakers dan ik