Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 210 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.387.148 views

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Processorkoeler schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:19:
Zou de buitenunit in dat hok kunnen? Je ziet op de foto wat openingen bij de golfplaten, maar ik weet niet of die genoeg zijn. Of dat het te vochtig/warm/koud wordt omdat de lucht niet 'weg' kan.
Absoluut niet.

Zie eveneens de installatiehandleiding v/d unit die je wil gaan plaatsen.
Daarin staat beschreven wat wel en niet mag.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Processorkoeler schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:27:
[...]

Ja ik dacht dus ook al dat ie zou herciruleren en dat de efficientie omlaag gaat. Installateur zei dat het wel kon. Heb wel vertrouwen in die vent, maar meer om het ophang- en installatiewerk. Voor de rest had ik 't idee dat ik het beter wist haha.

De omkasting is van Evolar, die zijn er volgens mij voor gemaakt. Hier een voorbeeldje
Ik heb hier de buiteunit onder een veranda met de zijkanten volledig dicht. Op de veranda zit aan de voorzijde buitenjaloezieen met een behoorlijke opening. Zelfs dan merk ik dat als ik de jaloezien helemaal naar boven doe dat de gemeten temperatuur door de buiteninit 4 a 5 graden daalt. Met de buitenjaloezien naar beneden en in de open stand pakt die dus teveel van zijn eigen lucht.

Die Evolar heeft hier overigens al wat slechte reviews gekregen. Als het puur om het uitzicht gaat kun je net zo goed een plantenbak ofzo er half voor zetten.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:41
Wij hebben een lucht water warmtepomp (Elga Ace), met een Toshiba buitenunit die qua formaat heel erg lijkt op de meeste lucht lucht buitenunits (bijv. MHI 3.5 tot 5 kW). Daarbij kan ik de cop altijd precies meten (met een warmte + stroommeter, dat is bij lucht lucht een stuk lastiger..). Daaruit bleek duidelijk dat de overkapping ongeveer 5% van de cop afhaalt. Scheelt hierdoor 100 kWh per jaar (2100 vs 2000 kWh) voor het verwarmen van een heel huis (vervangt ca. 900 m3 gas).

Overkapping was trouwens van Metosi, alleen cosmetisch. Deze overkapping is geheel open aan de achterkant, en heeft lamellen aan de voor en zijkant. Ik denk dat de lamellen de luchtstroming iets remmen, en er iets meer lucht van voor naar achter gaat, wat het effect op de efficiëntie zou verklaren.

Je kan zelf de afweging maken of je het dat waard vind. Wij zetten de overkapping aan de kant in de winter (dan draait de warmtepomp toch verreweg het meest, en kijken we er toch niet tegenaan) , in de lente gaat hij er weer op.

Er mag wat mij betreft wel eens een keer een goede designer naar die buitenunits kijken..

[ Voor 33% gewijzigd door JBtL op 15-09-2022 14:55 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:02
arie-verdetti schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:27:
[...]

ik heb zelf bij mijn schoonouders aspen mini lime silent + geinstalleerd. werkt perfect. althans tot nu toe. verder heel stil.
Ik had ook aspen mini lime silent + Nou die zijn niet stil genoeg voor in de slaapkamer ik heb het 2 jaar aan gekeken maar die maken echt wel veel lawaai voor in de slaapkamer….
Ik zie nu ook in de gebruikt aanwijzing dat ze eigenlijk voor kantoor en bedrijfspanden geschikt zijn….

Ik heb het nu zo opgelost helemaal stil! Op natuurlijke afloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM5RUVBysRswjtb3LWm2rUNDXsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSpbdkm4JeA8udi6MTmdiQv1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSME58_5B-ry0_-zZkwRiG-l3zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMmxmnvwWF5Uoqf6yqUj1skO.jpg?f=fotoalbum_large

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18
w00key schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:03:
[...]

Hoe kijken zij op je zijmuur? Omkasting kan, maar als het alleen gaat om zicht en niet geluid kan je vrij eenvoudig iets er voor zetten met schuine lamellen van hout.
Ik zou zeggen als het enkel gaat om het zicht en niet om het geluid, dat ze (mee) mogen betalen voor de omkasting, die specifiek voor airco's gemaakt is en het rendement niet nadelig beïnvloedt. Eens kijken of ze het uiterlijk op jouw grond dan nog zo belangrijk vinden.

• Ventilator
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-01-2025
Ik stelde eerder een vraag over de keuze voor single splits of een multi split (weet niet hoe ik met dat bericht een verbinding maak :) maar heb uit de reacties en berichten teruglezen besloten voor 3 x single split.

Heb nu modellen op het oog die een beetje binnen mn budget passen die ik graag voorleg.

2 x Daikin FTXQ25A / RXQ25A (2022)
1 x Daikin FTXQ35A / RXQ35A (2022)

of

2 x MHI SRK25ZS-W / SRC25ZS-W
1 x MHI SRK35ZS-W / SRC35ZS-W

Beide sets zitten net onder de €5.000 inclusief standaard montage.

Met mijn beperkte kennis denk ik dat de 2 elkaar niet veel in prestaties en efficiency ontlopen. Of toch?

Mochten ze inderdaad aan elkaar gewaagd zijn, dan is voor mij koppeling met domotica belangrijk.

Wie helpt mij de laatste horde nemen?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44
Ventilator schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:50:
Ik stelde eerder een vraag over de keuze voor single splits of een multi split (weet niet hoe ik met dat bericht een verbinding maak :) maar heb uit de reacties en berichten teruglezen besloten voor 3 x single split.

Heb nu modellen op het oog die een beetje binnen mn budget passen die ik graag voorleg.

2 x Daikin FTXQ25A / RXQ25A (2022)
1 x Daikin FTXQ35A / RXQ35A (2022)

of

2 x MHI SRK25ZS-W / SRC25ZS-W
1 x MHI SRK35ZS-W / SRC35ZS-W

Beide sets zitten net onder de €5.000 inclusief standaard montage.

Met mijn beperkte kennis denk ik dat de 2 elkaar niet veel in prestaties en efficiency ontlopen. Of toch?

Mochten ze inderdaad aan elkaar gewaagd zijn, dan is voor mij koppeling met domotica belangrijk.

Wie helpt mij de laatste horde nemen?
Vergelijk dezelfde vermogens even via Eurovent (kijk onder 'standard heating'), bijvoorbeeld MHI 3,5 vs Daikin 3,5. Met deze specifieke modellen heeft MHI heeft een betere COP (4.26 tegenover 3.71).
Bij de 2.5 kW is dat 4.46 tegenover 3.71 in het voordeel van MHI.

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 15-09-2022 18:07 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
GORby schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:11:
[...]

Ik zou zeggen als het enkel gaat om het zicht en niet om het geluid, dat ze (mee) mogen betalen voor de omkasting, die specifiek voor airco's gemaakt is en het rendement niet nadelig beïnvloedt. Eens kijken of ze het uiterlijk op jouw grond dan nog zo belangrijk vinden.
Wordt lachen als straks de warmtepompen gemeengoed worden en iedere woning zo'n ding in zijn voortuin heeft staan. oOo Gaan ze dan bij iedereen klagen dat het niet mooi is? Ze konden voor mij de hoogste boom in. Nee een klimaat dat naar de donder gaat, dat is pas mooi. :'(

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-03 09:30
thezs schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:35:
[...]

Binnen HA zelf, ik heb bijv. een automation waarbij ik die set_api_room_temperature service aanroep en als waarde de staat van mijn temperatuursensor geef.

Hier even snel in elkaar gezet met behulp van mijn trouwe hue motion sensor die altijd de verkeerde temperatuur aangeeft, maar wel handig om mee te testen. Hier gaat ie elke minuut de interne sensor updaten met de waarde van de hue sensor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: airco temp
  description: ''
  trigger:
    platform: time_pattern
    minutes: '1'
  condition: []
  action:
    service: esphome.airco_set_api_room_temperature
    data:
      value: "{{ states('sensor.hue_motion_sensor_1_temperature') }}"
  mode: single
NB deze gaf bij mij storing, gebruik nu dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '1663182606294'
  alias: MHI Temp overule
  description: ''
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: '59'
  action:
  - service: esphome.mhiwoonkamer_set_api_room_temperature
    data:
      value: '{{ states(''sensor.ble_temperature_a4c138151d1c'') }}'

Id ff aanpassen
esphome.eigennaam
sensor.etcaanpassen naar je externe temp sensor

mochten er andere mensen zijn die de externe temp sensor willen gebruiken icm MHI + HA

[ Voor 4% gewijzigd door Bonzo2009 op 15-09-2022 18:59 ]

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bonzo2009
Zou je de code tussen code tags willen plaatsen?
Ik begrijp ook nu pas dat dit mogelijk is door je quotes.
Grappig.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-03 09:30
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:52:
@Bonzo2009
Zou je de code tussen code tags willen plaatsen?
Ik begrijp ook nu pas dat dit mogelijk is door je quotes.
Grappig.
Ja het viel mij op toen ik in de logs keek van de ESP webinterface, als ik de service handmatig aansprak de logs anders waren als de automation.
Deze werkt wel, time naar minuten zorgt ook voor problemen op een of andere manier 8)7

(dit zou je in de log moeten kunnen zien van de browser esp [mhi_ac_ctrl:340]
set room_temp_api: 20.799999 144 144)

[ Voor 15% gewijzigd door Bonzo2009 op 15-09-2022 19:05 ]

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• Ventilator
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-01-2025
GermanPivo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:55:
[...]

Vergelijk dezelfde vermogens even via Eurovent (kijk onder 'standard heating'), bijvoorbeeld MHI 3,5 vs Daikin 3,5. Met deze specifieke modellen heeft MHI heeft een betere COP (4.26 tegenover 3.71).
Bedankt voor deze reactie. Nu je het zegt had ik dat eurovent eerder voorbij zien komen, maar op een of andere manier nog niet bekeken. Dat is een hele overzichtelijke site die het doorworstelen van folders verleden tijd maakt!

Is de MHI ook in het voordeel met integratie met domotica, zoals bijvoorbeeld met dat printje via een van de forumleden? Of wint Daikin het op dat gebied door bijvoorbeeld standaard integratie?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ventilator
Daikin is via de cloud?
MHI is via je eigen netwerk.

edit:Heb het getest met domoticz (via mqtt discovery) en HA (esphome en/of mqtt, je kan kiezen)

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2022 21:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
IK heb een vergelijking gemaakt tussen 2 x MHI 3.5 ZS single split en een multisplit SCM50 met 2 x 3.5 met de voor mij belangrijkste parameters:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKs0BKD-df-wl2U9gvO_X2wgdjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xzqWQesLUK28TAwdn9INlfSG.jpg?f=user_large

De groene vlakjes geven de beste waarde weer. De eerste situatie is wanneer er maar 1 unit aanstaat en de 2de waarbij allebei aanstaan.

Ik wil even checken met jullie of ik het goed begrepen heb c.q. er nog aanvullingen zijn. Mijn conclusies zijn:

Situatie 1
Nominaal vermogen bij verwarmen is hoger bij SCM.
Minimale vermogen koelen is bij singlesplit veel beter. Bij verwarmen maakt het niet veel uit. Kans op pendelen zal vooral bij koelen met SCM hoger zijn.
Multisplit is beter voor SCOP en SEER.
Minimaal en standaard stroomverbruik singlesplit is veel beter dan bij SCM voor koelen en verwarmen.

Situatie 2
Nominaal vermogen bij verwarmen is hoger bij singlesplits.
Minimale vermogen koelen is bij beide gelijk, alleen bij SCM kan de ene wat meer nemen en de andere dan wat minder. Bij verwarmen is SCM stuk beter. Kans op pendelen zal vooral bij verwarmen met SCM stuk lager zijn.
Minimaal en standaard en max stroomverbruik SCM bij verwarmen is veel beter dan bij singlesplits.

Voor koelen en verwarmen zijn singlesplits beter als er voornamelijk maar 1 unit aan staat.
Als er 2 units aanstaan dan is een multisplit beter, maar capaciteit singlesplit is iets beter.
Dus hangt het er een beetje vanaf hoeveel % van de tijd je 2 units gebruikt.

N.B. Ik weet dat ZSX beter is dan de ZS.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:30
GermanPivo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:55:
[...]

Is het door de bank genomen altijd zo dat MHI beter is in verwarmen dan Daikin of meer specifiek bij dit unitvergelijk?

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:32
jobr schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:08:
IK heb een vergelijking gemaakt tussen 2 x MHI 3.5 ZS single split en een multisplit SCM50 met 2 x 3.5 met de voor mij belangrijkste parameters:

[Afbeelding]

De groene vlakjes geven de beste waarde weer. De eerste situatie is wanneer er maar 1 unit aanstaat en de 2de waarbij allebei aanstaan.

Ik wil even checken met jullie of ik het goed begrepen heb c.q. er nog aanvullingen zijn. Mijn conclusies zijn:

Situatie 1
Nominaal vermogen bij verwarmen is hoger bij SCM.
Minimale vermogen koelen is bij singlesplit veel beter. Bij verwarmen maakt het niet veel uit. Kans op pendelen zal vooral bij koelen met SCM hoger zijn.
Minimaal en standaard stroomverbruik singlesplit is veel beter dan bij SCM voor koelen en verwarmen.

Situatie 2
Nominaal vermogen bij verwarmen is hoger bij singlesplits.
Minimale vermogen koelen is bij beide gelijk, alleen bij SCM kan de ene wat meer nemen en de andere dan wat minder. Bij verwarmen is SCM stuk beter. Kans op pendelen zal vooral bij verwarmen met SCM stuk lager zijn.
Minimaal en standaard en max stroomverbruik SCM bij verwarmen is veel beter dan bij singlesplits.

Voor koelen en verwarmen zijn singlesplits beter als er voornamelijk maar 1 unit aan staat.
Als er 2 units aanstaan dan is een multisplit beter, maar capaciteit singlesplit is iets beter.
Dus hangt het er een beetje vanaf hoeveel % van de tijd je 2 units gebruikt.

N.B. Ik weet dat ZSX beter is dan de ZS.
Ik heb er niet direct cijfers bijgezocht maar heb eigenlijk nooit een betere COP/EER gezien bij een multisplit vs single van hetzelfde type. Ik zou daar nog eens goed naar kijken.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Team-RiNo
Stoffa schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:56:
[...]

Is het door de bank genomen altijd zo dat MHI beter is in verwarmen dan Daikin of meer specifiek bij dit unitvergelijk?
Nee, de FTXQ serie van Daikin is een budget model. De andere offerte met de MHI SRK niet. MHI en Daikin zijn nagenoeg gelijk.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-04 13:19
Vandaag triple van MHI geplaatst bij mij. Installateur wil me graag een onderhoudscontract aansmeren van pak em beet 300,- per jaar voor het reinigen e.d. Van de units. Hij zegt dat het tijdens de garantieperiode sowieso raadzaam is omdat anders je recht op garantie zou kunnen vervallen als ze voor zijn van binnen. Nu ben ik zelf wel beetje handig dus de buitenunit afspuiten en de filters van de binnen unit e.d. Dat krijg ik wel schoon.

Wat is jullie advies wel een contract of lekker zelf doen?
En hoe zit het met dat garantie verhaal?

Thanks.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:23
Master-T schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:56:
Vandaag triple van MHI geplaatst bij mij. Installateur wil me graag een onderhoudscontract aansmeren van pak em beet 300,- per jaar voor het reinigen e.d. Van de units. Hij zegt dat het tijdens de garantieperiode sowieso raadzaam is omdat anders je recht op garantie zou kunnen vervallen als ze voor zijn van binnen. Nu ben ik zelf wel beetje handig dus de buitenunit afspuiten en de filters van de binnen unit e.d. Dat krijg ik wel schoon.

Thanks.
Mooi verhaal, kost ook wat.

Ik zou ze lekker zelf schoonmaken, zeker als jezelf een beetje handig bent 8)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:33
Master-T schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:56:

Thanks.
Je moet vaak elk jaar een f-gassencontrole laten doen voor de verlengde garantie, maar niet per se een volledige onderhoudsbeurt. Tenminste voor mijn Daikin. Ik heb het risico genomen en nu in jaar 3 alles een keer schoon laten maken. Ik moet zeggen dat dat wel véél grondiger gebeurt dan dat ik dat zelf heb gedaan. Filters altijd netjes bijgehouden, maar toch kwam er nog wel grijs water uit bij de binnenunit die veruit het meeste aan staat (woonkamer).

Echter, binnenkort krijg ik een L/W dus dan zullen mijn Daikins enkel voor koelen worden gebruikt en verwarmen op de bovenverdieping (waar bijna nooit verwarmd hoeft te worden). Dus dan laat ik het denk ik eens in de 5 jaar doen ofzo.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:16
Stoffa schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:56:
[...]

heb jiust de indruk dat MHI wat beter is bij koelen en daikin vooral beter is met verwarmen zeker tot lagere temparaturen kan gaan

• Maxwp
HarmoniousVibe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:27:
[...]

Je moet vaak elk jaar een f-gassencontrole laten doen voor de verlengde garantie, maar niet per se een volledige onderhoudsbeurt. Tenminste voor mijn Daikin. Ik heb het risico genomen en nu in jaar 3 alles een keer schoon laten maken. Ik moet zeggen dat dat wel véél grondiger gebeurt dan dat ik dat zelf heb gedaan. Filters altijd netjes bijgehouden, maar toch kwam er nog wel grijs water uit bij de binnenunit die veruit het meeste aan staat (woonkamer).

Echter, binnenkort krijg ik een L/W dus dan zullen mijn Daikins enkel voor koelen worden gebruikt en verwarmen op de bovenverdieping (waar bijna nooit verwarmd hoeft te worden). Dus dan laat ik het denk ik eens in de 5 jaar doen ofzo.
je hebt extra garantie op de daikin? hoe heb je dat gedaan?
ik zag wel wat op de site maar daar kom ik niet verder mee.

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 15:33
Maxwp schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:53:
[...]

je hebt extra garantie op de daikin? hoe heb je dat gedaan?
ik zag wel wat op de site maar daar kom ik niet verder mee.
Op mijn factuur/offerte stond dat ik 5 ipv 2 jaar garantie had als ik elk jaar aantoonbaar onderhoud had laten doen

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Maxwp
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:00:
[...]

Op mijn factuur/offerte stond dat ik 5 ipv 2 jaar garantie had als ik elk jaar aantoonbaar onderhoud had laten doen
o maar dan i s dat je installateur die dat doet niet daikin zelf.
zag wel op de site dat je tegen betaling extra garantie jaren kon kopen

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 01:24
Ik zou graag gebruik willen maken van jullie expertise en ervaringen.

Mijn vriendin en ik hebben afgelopen februari een woning gekocht samen. Het is een woning uit 1972, 96m2 vloeroppervlak waarvan 50% begane grond (135 m3) en 50% verdiepingsvloer (165m3).
De woning word volledig nageisoleerd met met spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie.
Alle beglazing is HR++.
Er ligt een 5265 Wp zonnepanelen installatie op het dak.
Ik heb voor de beeldvorming nog tekeningen toegevoegd
De verdeling van de benedenverdieping is inmiddels totaal anders maar de maten en inhoud zijn hetzelfde. De bovenverdieping is qua maten ongewijzigd.
De tuin en een glaspartij van 9m2 ligt op het zuiden. Het word heel snel heel warm in huis, en met name in de slaapkamer was het in de zomer niet vol te houden dus vandaar dat we de keuze gemaakt hebben om tijdens de grote verbouwing een airco systeem te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngLbe6awim7DP7r_zumMOI_lHb8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1yK5FFa479Wm8mu1C03gJcqQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89yZhVpSWUSO46OgqTqjgkvZDZA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UGicW47FYKzylxXiMdGaa3HN.png?f=fotoalbum_tile

Nu zit ik met het volgende:

We hebben onlangs via een installateur een Daikin L/L multisplit systeem aangeschaft met een 4,2 kW Stylish voor de woonkamer/keuken, een 2,5 kW Perfera voor de slaapkamer en een 2 kW Perfera voor de logeerkamer (met de intentie er later babykamer van te maken :+ ) in combinatie met een 40MXM80N buitenunit.
Ik heb bij 3 verschillende partijen een offerte laten maken en ze kwamen allemaal ongeveer op hetzelfde uit qua modellen en vermogens.
De units zijn nog niet geïnstalleerd. Enkel het leidingwerk en de kabels zijn voorbereid en worden deze week weg gewerkt door de stukadoor.

De unit in de woonkamer zal voornamelijk gebruikt worden om te koelen en alleen te gebruiken voor verwarmen als ondersteuning voor als de L/W warmtepomp met vloerverwarming het niet zou trekken door extreme kou.
De 2 slaapkamerunits willen we mee gaan koelen en verwarmen. De radiatoren hier zijn weg gehaald.
Wij zijn uit gegaan van de expertise van de installateurs die langs zijn geweest en aangezien die allemaal redelijk op 1 lijn zaten hebben we dat advies gevolgd.
Ik heb de afgelopen tijd behoorlijk wat tijd gespendeerd aan het meelezen op dit forum en het doorspitten van de technische data en ik ben een beetje bang dat de buitenunit aan de forse kant is qua vermogen.
Als ik nu zie dat de 40MXM80N een minimaal vermogen heeft van 2,39 kW heb ik het vermoeden dat deze behoorlijk zal gaan pendelen en dat een 3MXM68N (of zelfs een 3MXM52N) aanzienlijk beter past bij onze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HptxnlZ-61_pr5MSTsr6eDc98Qo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5mfJrDynYguDOTh7WASbmA2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYQY-ZvWSRv0ttkzv-nLjY2SgCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeXpQve2Oi4UWbLLwsBgkVnk.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-zkBIWwIX0NBL9Xa8-Ao0KuN1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yrk8sAjpakmruE1r6MiJEC7t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czdHIOoC4TmJfaQ7szn66MyKJQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kox8MkrCwjLng0JbwfZ2Q6fB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is jullie idee over deze setup? Ik weet er inmiddels meer over te vertellen dan de gemiddelde Nederlander maar jullie zijn betere tweakers dan ik _/-\o_

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:13
@Corne-P

8 kW is zo gek ook weer niet voor een vrijstaande woning. Ik heb hier een 5.3 kW hangen in een label A tussenwoning met WTW. Misschien kan je 1 maat kleiner naar de 68 maar meer zou ik niet doen.

• GermanPivo
@Corne-P Waarom alles op een multi? Ik zou de woonkamer op een single-split zetten en de twee andere kamers op een duo.

[ Voor 36% gewijzigd door GermanPivo op 16-09-2022 00:34 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Maxwp schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:04:
[...]

o maar dan i s dat je installateur die dat doet niet daikin zelf.
zag wel op de site dat je tegen betaling extra garantie jaren kon kopen
Daikin garantie;
Registratie gaat op basis van serienummers, en dus wellicht dat buitenlandse bestellingen hier dus worden uitgesloten. In mijn geval werd toen de installateur meteen herkend door het systeem.

Door uw installatie in Stand By Me te registreren, ontvangt u een uitbreiding op de standaardgarantie op onderdelen tot 5 jaar na inbedrijfstelling. Daarnaast is er de mogelijkheid via uw installateur de garantie op onderdelen tegen betaling uit te breiden naar 10 jaar.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:58
w00key schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:25:
@Corne-P

8 kW is zo gek ook weer niet voor een vrijstaande woning. Ik heb hier een 5.3 kW hangen in een label A tussenwoning met WTW. Misschien kan je 1 maat kleiner naar de 68 maar meer zou ik niet doen.
Voor deze use-case is 8 kW echt veel te veel. Ik neem aan dat je de slaapkamers niet de hele dag op 25 graden wilt stoken met de ramen open, en beneden zal hij bij verwarmen ook niet veel aan staan.
Natuurlijk zal er weer een scenario bij -15 zijn dat je die 8 nodig zou kunnen hebben, maar voor die 1 keer in de 5 jaar dat dat nog voorkomt zou ik niet op installeren.

Ik denk dat hij nog het meeste zal trekken met koelen als het hele huis heet is, maar dat vraagt lang niet zoveel vermogen.

Als je plek hebt is het wel beter om beneden en boven apart te doen, dus een single split beneden en een multi boven, hoewel het in dit geval lijkt of je niet heel afwijkend gebruik zal hebben. Hooguit boven wel verwarmen en beneden niet, als hij zich dan niet lekker gedraagt kan je beneden altijd een beetje erbij aan zetten.

Dus ik denk iets minder dringend advies voor opsplitsen, in ieder geval geen 8 kW. Ik ben ook nog geen expert dus ik durf niet echt advies te geven voor 6.8 of 5.2, maar ik neig zelf naar 5.2 buiten.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Luminatus
  • Laatst online: 19:19
Falcon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:54:
Even een controle vraag. Een aantal vragen over de wifi module in de SRK series van Mitsubishi:

1. Laat deze mij de daadwerkelijke temperatuur zien die de airco unit zelf registreert?
2. Kan ik een offset bepalen aangaande deze temperatuur in de MHI app?
3. Heeft de MHI app ondersteuning voor een tijdschema?
4. Kan ik deze wifi module zelf installeren?

Doordat ik op geen andere manier de temperatuur kan uitlezen die de SRK zelf registreert en dus op verwarmd/koelt, blijft het voor mij lastig om een constante aangename temp. te krijgen in onze woonkeuken/kamer.

Met Tado airco thermostaat is dit al iets beter, maar toch blijf je afhankelijk van de temp die de airco zelf registreert en daarop te acteren.

Eigenlijk zou ik de onderstaande instellingen willen kunnen aanpassen, maar ik kan nergens vinden hoe dit kan :?:

[Afbeelding]
Ik gebruik zelf de originele nieuwe WiFi-module WF-RAC van 2022 i.c.m. de Smart M-Air app. Het ziet er nog steeds allemaal wat gedateerd uit maar het werkt wel.
Overigens is de WiFi-module die een mede-tweaker aanbied een stuk voordeliger en deze kun je met Home Assistant aansturen.

1. Ja. Maar deze wijkt soms wel wat af van andere temperatuur sensors. Bij mij zo'n 1 graden.
2. Niet dat ik kan vinden in de app.
3. Ja, je kan per dag van de week 6 acties plannen.
4. Ja, heb ik ook gedaan. Er zijn video's te vinden waarin je ziet hoe je de unit open schroeft en ook hoe je de WiFi-module aan je netwerk koppelt. Dit laatste wordt namelijk niet uitgelegd in de bijgevoegde handleiding.
Wel opletten dat je de unit niet bij de onder de temperatuursensor bevestigd want dan krijg je nog meer afwijking omdat de WiFi-module warmte afgeeft. Heb hem zelf verplaatst naar onder de uitblaaslamellen en dat gaat nu prima.

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 01:24
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:33:
@Corne-P Waarom alles op een multi? Ik zou de woonkamer op een single-split zetten en de twee andere kamers op een duo.
Daar hebben we ook naar gekeken maar dan krijgen we dus 3 buitenunits.
Ik heb geen plat dak om er 1 kwijt te kunnen en aan de gevel is ook geen optie.

Ik ga zelf een metalen frame lassen zodat de L/L en L/W unit boven elkaar komen te staan. Dus een multi is eigenlijk de enige optie voor ons.
w00key schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:25:
@Corne-P

Dat scheelt toch al aanzienlijk qua minimum vermogen.
De binnenuits staan toch eigenlijk nooit tegelijkertijd aan.
marcovandam schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:00:
[...]

Voor deze use-case is 8 kW echt veel te veel. Ik neem aan dat je de slaapkamers niet de hele dag op 25 graden wilt stoken met de ramen open, en beneden zal hij bij verwarmen ook niet veel aan staan.
Natuurlijk zal er weer een scenario bij -15 zijn dat je die 8 nodig zou kunnen hebben, maar voor die 1 keer in de 5 jaar dat dat nog voorkomt zou ik niet op installeren.

Ik denk dat hij nog het meeste zal trekken met koelen als het hele huis heet is, maar dat vraagt lang niet zoveel vermogen.

Als je plek hebt is het wel beter om beneden en boven apart te doen, dus een single split beneden en een multi boven, hoewel het in dit geval lijkt of je niet heel afwijkend gebruik zal hebben. Hooguit boven wel verwarmen en beneden niet, als hij zich dan niet lekker gedraagt kan je beneden altijd een beetje erbij aan zetten.

Dus ik denk iets minder dringend advies voor opsplitsen, in ieder geval geen 8 kW. Ik ben ook nog geen expert dus ik durf niet echt advies te geven voor 6.8 of 5.2, maar ik neig zelf naar 5.2 buiten.
Opsplitsen is voor ons dus geen optie. Het enige wat ik kan doen is de capaciteit van de buitenunit verlagen. Ik neig zelf richting de 6.8 maar ik heb er nog te weinig kennis van om dat echt te kunnen onderbouwen.

• GermanPivo
Corne-P schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:40:
[...]

Daar hebben we ook naar gekeken maar dan krijgen we dus 3 buitenunits.
Ik heb geen plat dak om er 1 kwijt te kunnen en aan de gevel is ook geen optie.

Ik ga zelf een metalen frame lassen zodat de L/L en L/W unit boven elkaar komen te staan. Dus een multi is eigenlijk de enige optie voor ons.

[...]

Dat scheelt toch al aanzienlijk qua minimum vermogen.
De binnenuits staan toch eigenlijk nooit tegelijkertijd aan.

[...]

Opsplitsen is voor ons dus geen optie. Het enige wat ik kan doen is de capaciteit van de buitenunit verlagen. Ik neig zelf richting de 6.8 maar ik heb er nog te weinig kennis van om dat echt te kunnen onderbouwen.
Je hoofdverwarming is dus L/W en in het ergste geval wil je L/L gebruiken om te ondersteunen (en koelen in de zomer)? Slaapkamers verwarmen (en koelen) stelt vrij weinig voor, dus dan kan je echt wel af met een 5 kW buitenunit.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
klompje65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:12:
Heeft er wel eens iemand naar de Daiking Optimised Heating 4 serie gekeken? Daar zitten kennelijk nu (weet niet voor hoe lang al) ook 2 Stylish modellen in (3kW in wit en zwart). Ik snap dat deze speciaal ontwikkeld zouden zijn voor de Nordics markt en ik zie ze ook niet in NL te koop. Echter, de voordelen zouden toch ook in NL heel goed van pas komen als je ze met name zou willen gebruiken voor verwarmen!?
De SCOP/A is gewoon 5.1 dus vrijwel hetzelfde als voor de 'gewone' Stylish modellen (2, 2.5 en 3.5 kW).
Er is een nieuw design van de buitenunit met minder defrosts als gevolg. De minimale verwarmingsvermogen is 0.8 kW wat een stuk lager is dan de standaard Stylish (voor koelen is het 0,7 kW) dus ik zo verwachten minder pendelen. Ik zie alleen maar voordelen maar misschien mis ik iets? Ik snap dat met name buitenunit / compressor speciaal voor koudere regio's is ontwikkeld maar dit lijkt de efficientie in ons gemiddelde klimaat niet te deren want immers zoals ik al zei: SCOP/A = 5.1 dus alleen maar voordelen?!
Ref: https://www.daikin.nl/con...s_ECPEN21-010_English.pdf
Even een oude post ophalen. Weet iemand of er een Nederlandse leverancier is die dit aanbiedt?
of moet het uit het buitenland besteld worden.
FTXTA30BB / RXT-AB lijkt me een mooie set.
Net als klompje65 zie ik slechts voordelen. Geen gerommel met bijspringen van elektrische kacheltjes of iets van die aard als dat nodig zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 16-09-2022 13:14 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Hallo forum gebruikers, ik hoop dat jullie advies kunnen geven voor onze situatie!

Wij willen (net zoals vele andere gebruikers) ons gasverbruik omlaaag halen en willen airco op de beneden verdieping installeren.
Bij een offerte (dit bedrijf heeft ook airco op onze 3 slaapkamers opgehangen, 3 MHI binnenunits op 1 buitenunit) kwamen ze met het idee om de beneden verdieping te voorzien van een MHI 7.1kW buitenunit, een 2.5kW binnenunit in de keuken en een 5.0kW vloermodel in de woonkamer (€4720 incl installatie).
Nadat ik het één en ander hier heb bekeken en gelezen en ook jullie eigen thuissituaties heb gelezen leek mij die buitenunit wat aan de grote kant.
Ik heb geprobeerd de warmteverliesberekening te doen, maar ik kom er eerlijk gezegd niet uit daar ik de juiste info(isolatie waardes) niet heb.
Wij gebruiken ongeveer 800m3 gas voor de verwarming voor een vrijstaand houtskeletbouw huis uit 2005. In de winter wordt er geregeld bij verwarmd met houtstook. Dit om er voor te zorgen dat oa het gasverbruik lager is.
De begane grond ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1597P8VyHPBFj3W6gwG2D587C3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0CY5TCcrKtxlQl55n9unRZt.jpg?f=fotoalbum_large
Paars is de plek van de houtkachel. Deze heeft een erg goede capaciteit, wanneer deze aanstaat kan alles uit(cv en eventueel airco)
43m2 voor de zithoek en de computerhoek
31m2 voor de keuken. Deze ruimtes worden gescheiden door ensuite deuren die altijd open staan.
De rode markering is hoe de bank echt staat.
De gedachte van de installateur was om de binnenunits op de blauwe markeringen te plaatsen en de buitenunit op de gele markering.
Een andere gedachte van de installateurs zou 2 single splits kunnen zijn. 1 op de plek van de blauw/gele(5.0kW) markering en een andere op de groene markering(2.5kW).
Voor mijn gevoel is die 5kW nog steeds aan de ruime kant.

Ik zat zelf eerst te denken aan een 5kW buitenunit met 2 x 3.5kW binnenunit of eventueel 2 x 3.5kW single split of zelfs 1 x 3.5kW single split en een 2.5kW single split.

Wat is jullie gedachte hierbij?
Al vast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door Jorrit79 op 16-09-2022 14:05 ]

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:36
Is hier nou helemaal niemand met Tosot ervaring? :)
Zelf heb ik deze hangen in de slaapkamer en prima tevreden over. Twijfel nu voor Daikin Vloermodel of een goedkope Tosot erbij te plaatsen in de woonkamer. Informatie mbt vloermodellen van Daikin ben ik bewust van dat deze een week geleden ongeveer voorbij is gekomen.

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Jorrit79 Ik zou je er vooral op willen attenderen dat de luchtstromen heel erg belangrijk zijn. Je wilt geen warmte-pockets en doodslaan van de lucht op muren.

De groene locatie lijkt mij daarbij uitstek een prima 1. De zithoek daarin tegen vind ik persoonlijk lastiger. Idealiter zou je die zelfs op de achterzijde van de meterkast locatie willen hebben, zodat je hij de warmte goed kan verspreiden en niet tegen de luchtstroom van de keuken inblaast (als de suite-deuren openstaan.

Hoe de rol van de houtkachel hier een rol inspeelt is mij nu even onduidelijk en ook de locatie daarvan.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

BaBoK schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:21:
Zelf heb ik deze hangen in de slaapkamer en prima tevreden over. Twijfel nu voor Daikin Vloermodel of een goedkope Tosot erbij te plaatsen in de woonkamer. Informatie mbt vloermodellen van Daikin ben ik bewust van dat deze een week geleden ongeveer voorbij is gekomen.
Even zoeken in dit topic en je had bijv. deze post in dit topic kunnen vinden: ASW1 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

• GermanPivo
@Jorrit79 Je zit helemaal goed met dat de voorgestelde buitenunit veel te groot is.
Beste optie is 2x een single. Combinatie van 2,5/3,5 is dan meer dan voldoende (5 kW in je woonkamer is echt overdreven ;) ).

[ Voor 36% gewijzigd door GermanPivo op 16-09-2022 13:38 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:32
BaBoK schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:21:
Er zijn betere merken en ten opzichte van een ander merk valt het prijs verschil wel mee.

Maar t is al vaker gezegd, de units doen prima wat ze moeten doen. Gewoon ophangen en genieten :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Jorrit79
Falcon schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:25:
@Jorrit79 Ik zou je er vooral op willen attenderen dat de luchtstromen heel erg belangrijk zijn. Je wilt geen warmte-pockets en doodslaan van de lucht op muren.

De groene locatie lijkt mij daarbij uitstek een prima 1. De zithoek daarin tegen vind ik persoonlijk lastiger. Idealiter zou je die zelfs op de achterzijde van de meterkast locatie willen hebben, zodat je hij de warmte goed kan verspreiden en niet tegen de luchtstroom van de keuken inblaast (als de suite-deuren openstaan.

Hoe de rol van de houtkachel hier een rol inspeelt is mij nu even onduidelijk en ook de locatie daarvan.
Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels de houtkachel op de tekening geplaatst. Wanneer deze aanstaat kan alles uit vanwege overcapaciteit.
De unit in zithoek zou eventueel ook een wandmodel kunnen zijn zodat de lucht makkelijker kan bewegen en niet zoals bij een vloermodel ook tegen de bank kaatst. Tegen de meterkast aan heeft voor mij minder de voorkeur. Zowel optisch(als het een wandmodel is). Maar ook dat er daar minder ruimte is wanneer het een vloermodel is ivm tvmeubel.
De opening van de ensuite deuren is 1.75m. Zou dat echt voor luchtstroom problemen kunnen zorgen?(ik ben geen kenner)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jorrit79 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:20:
[...]

De opening van de ensuite deuren is 1.75m. Zou dat echt voor luchtstroom problemen kunnen zorgen?(ik ben geen kenner)
Nee, maar ik zou een airco unit waar het kan altijd in de lengte riching van een ruimte laten blazen. Dan heb je de meeste luchtverspreiding.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 17:27

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik wil waarschijnlijk 2 of 3x onderstaande Daikin voor commerciële ruimte.

Daikin Perfera Split Airco - FTXM50R/RXM

Is er een (betaalbare)zuinigere airco qua verwarmen?
Kan deze ook in/via Domotica/Home assistant geintegreert worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 16-09-2022 16:36 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• GermanPivo
Atomic2005 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:35:
Ik wil waarschijnlijk 2 of 3x onderstaande Daikin voor commerciële ruimte.

Daikin Perfera Split Airco - FTXM50R/RXM

Is er een (betaalbare)zuinigere airco qua verwarmen?
Kan deze ook in/via Domotica/Home assistant geintegreert worden?
Waarschuwing gelezen voordat je reageerde?
Gebruik de zoekfunctie (bovenaan topic) voor je een vraag stelt. Bepaalde vragen komen regelmatig terug, terwijl met even zoeken het antwoord zo gevonden is.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 16-09-2022 16:47 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 17:27

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:46:
[...]

Waarschuwing gelezen voordat je reageerde?
Gebruik de zoekfunctie (bovenaan topic) voor je een vraag stelt. Bepaalde vragen komen regelmatig terug, terwijl met even zoeken het antwoord zo gevonden is.
Jazeker.

Kon namelijk niet terugvinden of een er zuinigere is in verwarmingsmodus.
En qua logging zag ik iemand die em juist niet in HA kreeg vanwege nieuw model.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• GermanPivo
Atomic2005 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:06:
[...]

Jazeker.

Kon namelijk niet terugvinden of een er zuinigere is in verwarmingsmodus.
En qua logging zag ik iemand die em juist niet in HA kreeg vanwege nieuw model.
:)

Sowieso niks mis met de Daikins, maar je kan ook nog even kijken naar de ZSX serie van MHI (vrij laag minimum vermogen van 0,8 kW): https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201425982

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 16-09-2022 17:19 ]

Verwijderd

Ik heb 55 m2, 140 m3, grote woonkamer, oud dubbel glas, geen vloerisolatie.

Is er ook een scenario te bedenken waarbij een 3,5 kW Airco, merk Haier, verwarmingscapaciteit 4,2 (1,0 - 5,2) en bij -10 verwarmingscapaciteit 3,26 het NIET gaat redden vanwege involdoende capaciteit?

Dus m.a.w., toch beter naar de 5,0 gaan, met 1,7 - 6,2 verwarmingscapaciteit?

• GermanPivo
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:19:
Ik heb 55 m2, 140 m3, grote woonkamer, oud dubbel glas, geen vloerisolatie.

Is er ook een scenario te bedenken waarbij een 3,5 kW Airco, merk Haier, verwarmingscapaciteit 4,2 (1,0 - 5,2) en bij -10 verwarmingscapaciteit 3,26 het NIET gaat redden vanwege involdoende capaciteit?

Dus m.a.w., toch beter naar de 5,0 gaan, met 1,7 - 6,2 verwarmingscapaciteit?
Dat ligt aan het warmteverlies van je woning en hoe belangrijk je het vind om een grotere unit te hangen voor die hele zeldzame dagen (die vrijwel niet meer voorkomen). Overigens kan je dan beter 2x 2,5 kW hangen dan één grote unit.

Dus dan is de vraag: wat komt er uit de warmteverliesberekening? ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 16-09-2022 18:35 ]

Verwijderd

Nee ik ga zeker niet 2 van die apparaten ophangen. Wellicht maakt het uit als ik zeg dat we een open keuken hebben die ik de avond niet echt warm hoeft te blijven?

Hij komt tussen keuken tafel en tv hoek te hangen, de verste hoekjes hoeven echt niet ook heel warm te worden. De berekening is mij veels te ingewikkeld. Ik neig naar een 3,5, ook omdat dat stiller is of kan zijn, ben alleen bang dat ie het bij -5 niet warm krijgt omdat hij dan te weinig vermogen heeft. Ik lees hier constant dat je beter wat kleiner kan gaan maar de 3 installateurs zeiden alle 3 5,0 kW, vandaar mijn twijfel.

• jobr
Team-RiNo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:56:
[...]

Ik heb er niet direct cijfers bijgezocht maar heb eigenlijk nooit een betere COP/EER gezien bij een multisplit vs single van hetzelfde type. Ik zou daar nog eens goed naar kijken.
Kijk maar achterin deze brochure: https://www.coolmark.nl/m...s/mhi/RAC_Web_NL_2021.pdf

• GermanPivo
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:52:
Nee ik ga zeker niet 2 van die apparaten ophangen. Wellicht maakt het uit als ik zeg dat we een open keuken hebben die ik de avond niet echt warm hoeft te blijven?

Hij komt tussen keuken tafel en tv hoek te hangen, de verste hoekjes hoeven echt niet ook heel warm te worden. De berekening is mij veels te ingewikkeld. Ik neig naar een 3,5, ook omdat dat stiller is of kan zijn, ben alleen bang dat ie het bij -5 niet warm krijgt omdat hij dan te weinig vermogen heeft. Ik lees hier constant dat je beter wat kleiner kan gaan maar de 3 installateurs zeiden alle 3 5,0 kW, vandaar mijn twijfel.
Nee, dat maakt geen verschil als je de ruimte niet af kan sluiten.

Neem aan dat je wel je gasverbruik weet? Haal daar 12x het verbruik in een zomermaand (juni/juli) vanaf en vul de uitkomst in in de Koevlaas formule. Dan heb je ook de benodigde capaciteit bij -10.

1350 m3 zie ik? Dan kom je op 6,55 kWh bij -10 voor je hele huis. 3,5 kW kan dan wel krap worden, aangezien het gros van de m3 toch opgaat aan de woonkamer.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 16-09-2022 19:05 ]

• MotorBeast
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:56:
[...]

Nee, dat maakt geen verschil als je de ruimte niet af kan sluiten.

Neem aan dat je wel je gasverbruik weet? Haal daar 12x het verbruik in een zomermaand (juni/juli) vanaf en vul de uitkomst in in de Koevlaas formule. Dan heb je ook de benodigde capaciteit bij -10.

1350 m3 zie ik? Dan kom je op 6,55 kWh bij -10 voor je hele huis. 3,5 kW kan dan wel krap worden.
Koevlaas is INCLUSIEF SWW. Dus geen 6,5 voor verwarmen alleen maar met SWW. Koevlaas is zinloos voor bepaling van een warmtepomp L/L voor 1 ruimte.

• GermanPivo
MotorBeast schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:05:
[...]

Koevlaas is INCLUSIEF SWW. Dus geen 6,5 voor verwarmen alleen maar met SWW. Koevlaas is zinloos voor bepaling van een warmtepomp L/L voor 1 ruimte.
Ja dat weet ik, maar zonder warmteverliesberekening moet je toch wat. Daarom gaf ik ook al aan dat de berekening dan voor de hele woning is.
Overigens, zou Koevlaas dan niet zo aan te passen zijn dat we er wel wat mee kunnen?

@MotorBeast Ik was net bezig om hem te taggen in dit bericht :P

[ Voor 29% gewijzigd door GermanPivo op 16-09-2022 19:21 ]

• MotorBeast

Wat is daar moeilijk aan? Aantal m2, isolatie invullen, type dubbelglas en gaan.

• MotorBeast
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:06:
[...]

Ja dat weet ik, maar zonder warmteverliesberekening moet je toch wat.
Overigens, zou Koelvaas dan niet zo aan te passen zijn dat we er wel wat mee kunnen?
Stel de vraag aan @koevlaas2 ? Die heeft hem "uitgevonden". Kom er maar in @koevlaas2 .

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:30

Tazzios

..

Ter inspiratie :)
Om te meten hoeveel kWh en euro`s de airco op bij koelen OF verwarmen gebruik heb ik het volgende in Home Assistent ingesteld:

Ik heb zoals je in de Airco_mode kunt zien een multisplit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
template:
  - sensor:
      - name: Airco_mode
        state:  >
          {% if states('climate.airco_woonkamer')=='cool' or states('climate.airco_slaapkamer')=='cool' %} Koelen
          {% elif states('climate.airco_woonkamer')=='heat' or states('climate.airco_slaapkamer')=='heat' %} Verwarmen
          {% elif states('climate.airco_woonkamer')=='fan_only' or states('climate.airco_slaapkamer')=='fan_only' %} Ventileren
          {% elif states('climate.airco_woonkamer')=='off' and states('climate.airco_slaapkamer')=='off' %} Standby
          {% else %} Overig
          {% endif %}

- sensor:
      - name: Airco_koelen_EUR_uur
        unit_of_measurement: EUR
          {% set usage = states.sensor.ac_usage_hour_koelen.state | float %}
          {% set price = states.sensor.current_electricity_price_all_in.state | float %}
          {{ ((usage * price) | round(2) )}}

- sensor:
      - name: Airco_verwarmen_EUR_uur
          {% set usage = states.sensor.ac_usage_hour_verwarmen.state | float %}

utility_meter:
  ac_usage_hour:
    name: Airco_KWH
    source: sensor.airco_energy
    cycle: hourly
    tariffs:
      - Koelen
      - Verwarmen
      - Ventileren
      - Standby
      - Overig

airco_koelen_eur_maand:
    name: Airco_koelen_EUR_maand
    source: sensor.Airco_koelen_EUR_uur
    cycle: monthly  

airco_verwarmen_eur_maand:
    name: Airco_verwarmen_EUR_maand
    source: sensor.Airco_verwarmen_EUR_uur

edit: onderstaand een automatisering script om van tariff te wijzigen. anders werkt het niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Airco tarief bepalen
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.airco_mode
action:
  - service: select.select_option
    data:
      option: "{{states.sensor.Airco_mode.state}}"
    target:
      entity_id: select.ac_usage_hour

Mogelijk nog niet geheel bug loos. O-)

edit 28-09-2022: hoofdletters, Ventileren toegevoegd en bij de standby regel de or in and verandert.

[ Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 28-09-2022 09:57 . Reden: elif of elsif ? ]

• MotorBeast
@Tazzios Top! Ik zo'n soort script in Domoticz voor mijn Daikins.

• Team-RiNo
Hmm ik zou toch even verder kijken dan enkel dit document, ik zie meerdere waardes voor een 3.5ZS in dat document maar ben verder ook niet in detail bekend met de modellen van MHI. Ik kan ook niet geloven dat multi betere COP/EER heeft dan single, er is o.a. altijd bleeding naar binnenunits die uit staan. Het lijkt er op dat je toch 2 verschillende modellen aan het vergelijken bent.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 08:32
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:06:
[...]

Ja dat weet ik, maar zonder warmteverliesberekening moet je toch wat. Daarom gaf ik ook al aan dat de berekening dan voor de hele woning is.
Overigens, zou Koevlaas dan niet zo aan te passen zijn dat we er wel wat mee kunnen?

@MotorBeast Ik was net bezig om hem te taggen in dit bericht :P
35 of 40 watt per m3 (van de ruimte waar die komt te hangen), maar dat is niet voor je hele huis dan dan mag je wel 5 of 6 kW ophangen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:36
Kan ik de Airco (4.2kwh) het beste hangen op positie A of positie B?
Tussen deur van "kast" en "hal" hangt de thermostaat.

Mijn voorkeur ivm "het zicht" gaat naar optie B, ik heb dan enkel het idee dat:
- De muur er tegenover wordt verwarmd en rest van het huis minder, dus verloren energie;
- Luchtstroom minder goed is als bij optie A;
- Aanvoer van koude lucht minder is als bij optie A door de hoek waar de Airco zich bevind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA0JsojnUAO31ZZvNvNMUra0JEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rOvK1AbLw3yNA6KZbRxM5Qft.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BaBoK op 16-09-2022 20:32 ]

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• koevlaas2
BaBoK schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:00:
Kan ik de Airco (4.2kwh) het beste hangen op positie A of positie B?

Mijn voorkeur ivm "het zicht" gaat naar optie B, ik heb dan enkel het idee dat:
- De muur er tegenover wordt verwarmd en rest van het huis minder, dus verloren energie;
- Luchtstroom minder goed is als bij optie A;
- Aanvoer van koude lucht minder is als bij optie A door de hoek waar de Airco zich bevind.

[Afbeelding]
Ik zou B doen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• GermanPivo
koevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:56:
[...]

35 of 40 watt per m3 (van de ruimte waar die komt te hangen), maar dat is niet voor je hele huis dan dan mag je wel 5 of 6 kW ophangen.
Wat is eigenlijk de invloed van SWW op het eindresultaat? Aangezien het SWW verbruik ook behoorlijk kan verschillen).

• jobr
Team-RiNo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:15:
[...]

Hmm ik zou toch even verder kijken dan enkel dit document, ik zie meerdere waardes voor een 3.5ZS in dat document maar ben verder ook niet in detail bekend met de modellen van MHI. Ik kan ook niet geloven dat multi betere COP/EER heeft dan single, er is o.a. altijd bleeding naar binnenunits die uit staan. Het lijkt er op dat je toch 2 verschillende modellen aan het vergelijken bent.
Ik vergelijk de SRK35ZS-W (single) met de SCM50ZS-W (multi). Op de multiplit komt dan dezelfde binnenunit als bij de singlesplit.

Dan zie je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0ygNM-s2cn4tSWYMalTURu0UX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MwmSm2r1xVRTgxeavdB4Zpqi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plNuzyjzzTdZoAgDPidSQszFPyE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9B0FukCQouKZj1HHmhWIAGg.jpg?f=user_large

Dan is de multi volgens mij beter (of ik begrijp het niet goed).
Ga je vergelijken met de veel duurdere SRK35ZSX-W dan is inderdaad de singlesplit beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc8JiSBammC0zgxsXKlYHqxZYuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DTByE0QY4DCvNl2nyV9xQtbu.jpg?f=user_large

Maar mij gaat het dus om de ZS serie.

• jobr
Kun je toelichten waarom ?
(dan leren we ook nog wat van :) )

Komt er dan nog wel voldoende warme lucht bij punt A?

• koevlaas2
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:19:
[...]

Wat is eigenlijk de invloed van SWW op het eindresultaat? Aangezien het SWW verbruik ook behoorlijk kan verschillen).
Bij je airco 0 want die kan dat niet, bij een cv ketel telt dit automatisch mee in het uit te rekenen vermogen dmv de Koevlaasformule.

• GermanPivo
koevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:25:
[...]

Bij je airco 0 want die kan dat niet, bij een cv ketel telt dit automatisch mee in het uit te rekenen vermogen dmv de Koevlaasformule.
Dus opzich is de formule dan gewoon bruikvoor voor l/l als gasverbruik voor SWW in mindering wordt gebracht? Met de kanttekening dat het resultaat dan voor de hele woning is?

• koevlaas2
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:26:
[...]

Dus opzich is de formule dan gewoon bruikvoor voor l/l als gasverbruik voor SWW in mindering wordt gebracht? Met de kanttekening dat dat dan voor de hele woning is?
Nee daar is die niet voor bedoeld, voor airco's gebruik je 30, 40 of 50 watt per m3 afhankelijk van de isolatiegraad en eventuele zoninstraling.

• Team-RiNo
jobr schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:20:
[...]

Ik vergelijk de SRK35ZS-W (single) met de SCM50ZS-W (multi). Op de multiplit komt dan dezelfde binnenunit als bij de singlesplit.

Dan zie je:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan is de multi volgens mij beter (of ik begrijp het niet goed).
Ga je vergelijken met de veel duurdere SRK35ZSX-W dan is inderdaad de singlesplit beter.

[Afbeelding]

Maar mij gaat het dus om de ZS serie.
Ik zie wat er staat maar kan het toch niet geloven, over het algemeen is groter gelijk aan lager rendement en zeker multi vs single lager rendement. Ik heb zelf geen tijd om het verder uit te zoeken maar als ik jou was zou ik wat meer bronnen dan enkel dit document er bij halen en o.a. combinatietabellen bekijken. Het lijkt me nagenoeg onmogelijk namelijk wanneer het hetzelfde model betreft. Doe er mee wat je wilt :)

• GermanPivo
koevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:30:
[...]

Nee daar is die niet voor bedoeld, voor airco's gebruik je 30, 40 of 50 watt per m3 afhankelijk van de isolatiegraad en eventuele zoninstraling.
Probleem is dat we in dit topic het er allemaal aardig over eens zijn dat de resultaten van 30/40/50 veel te grote vermogens geeft voor de ruimtes...

Ik probeer alleen te begrijpen waarom Koevlaas niet werkt bij verwarmen met l/l. :)
Stel dat je met één unit je hele huis kan verwarmen. Ondanks dat de manier van afgite anders is, gaat het in beide gevallen toch om dezelfde hoeveelheid vermogen die je toe moet voegen aan een volledige?

• koevlaas2
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:38:
[...]

Probleem is dat we in dit topic het er allemaal aardig over eens zijn dat de resultaten van 30/40/50 veel te grote vermogens geeft voor de ruimtes...

Ik probeer alleen te begrijpen waarom Koevlaas niet werkt bij verwarmen met l/l. :)
Stel dat je met één unit je hele huis kan verwarmen. Ondanks dat de manier van afgite anders is, gaat het in beide gevallen toch om dezelfde hoeveelheid vermogen die je toe moet voegen aan een volledige?
Bij L/L kan je best aardig over- en onder-dimensioneren, meestal word er overgedimensioneerd.

• GermanPivo
MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:35:
@Servee Haal aub die factor 30/40/50 uit Ts. En zet bij Koevlaas formule dat dit voor een heel huis is inclusief Sww dikgedrukt in rood. Voorkomt veel verwarring bij nieuwe gebruikers.
Zullen we 30/40/50 weer terug in de TS zetten dan? ;) :>

• MotorBeast
koevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:30:
[...]

Vind je dat echt? Daar komen totaal verkeerde waardes uit. Als ik mijn kamer bijvoorbeeld neem 60 x 40 kom ik uit op 2400 watt = 2,4 kWh. Daar ga ik echt mijn woonkamer niet mee warm houden bij echte koude. Heb toch echt een 3,5 nodig. Leuk om te koelen deze berekening @GermanPivo maar niet om te verwarmen.

• koevlaas2
MotorBeast schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:18:
[...]

Vind je dat echt? Daar komen totaal verkeerde waardes uit. Als ik mijn kamer bijvoorbeeld neem 60 x 40 kom ik uit op 2400 watt = 2,4 kWh. Daar ga ik echt mijn woonkamer niet mee warm houden bij echte koude. Heb toch echt een 3,5 nodig. Leuk om te koelen deze berekening @GermanPivo maar niet om te verwarmen.
Is jouw woonkamer 60 kuub ?

• GermanPivo
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 16-09-2022 21:20 . Reden: Verkeerde quote ]

• MotorBeast
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:44:
[...]

Zullen we 30/40/50 weer terug in de TS zetten dan? ;) :>
Liever niet. Iedere keer krijgen we hier dan vragen over vermogens die niet kloppen blijkt uit het verleden hier. Ik vind dat er voor L/L per ruimte maar 1 goede berekening is en dan is warmteverliesberekening.

• MotorBeast
Klopt fout ingegeven. Mijn fout. 60 x 230= 138 maal 40= 5,5 is hij te groot. Veel te groot. Excuses was te snel. 8)7 Ellendige berekening, invullen gaat zelfs faud. :+
Maar even serieus. Dat kunnen we toch niet hanteren? Airco bedrijven hanteren dit voor koelen terwijl je notabene voor koelen minder nodig hebt dan voor verwarmen.

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 16-09-2022 21:27 ]

• GermanPivo
MotorBeast schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:20:
[...]

Liever niet. Iedere keer krijgen we hier dan vragen over vermogens die niet kloppen blijkt uit het verleden hier. Ik vind dat er voor L/L per ruimte maar 1 goede berekening is en dan is warmteverliesberekening.
Lijkt me ook geen goed plan hoor, maar ik was wat sarcastisch. >:)
En ik denk inderdaad ook dat warmteverlies de enige échte goede optie is.

• koevlaas2
MotorBeast schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:23:
[...]

Klopt fout ingegeven. Mijn fout. 60 x 230= 138 maal 40= 5,5 is hij te groot. Veel te groot. Excuses was te snel. 8)7
138x30 = 4.2 kW prima vermogen.
Overigens bij de koevlaasformule komt er soms 25kW vermogen uit de L/W berekening en dat kan je niet zomaar blind neerzetten.

[ Voor 18% gewijzigd door koevlaas2 op 16-09-2022 21:31 ]

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-03 22:26
Deze week het stekkertje in de Daikin buiten unit terug gestoken. In de compressor zit geen aparte carterverwarming meer. Maar het stekkertje zorgt ervoor dat er op 1 spoel in de compressor spanning blijft staan. Dit zorgt voor voldoende opwarming van de olie.
Verder vandaag de Onecta app van Daikin geïnstalleerd en connectie met de perfera gemaakt. 10 minuten werk.
De app is simpel maar overzichtelijk en makkelijk in gebruik.

• Termy
  • Laatst online: 18:47

Termy

valt er nog wat te fragge?

Chninkel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:13:
Deze week het stekkertje in de Daikin buiten unit terug gestoken. In de compressor zit geen aparte carterverwarming meer. Maar het stekkertje zorgt ervoor dat er op 1 spoel in de compressor spanning blijft staan. Dit zorgt voor voldoende opwarming van de olie.
Verder vandaag de Onecta app van Daikin geïnstalleerd en connectie met de perfera gemaakt. 10 minuten werk.
De app is simpel maar overzichtelijk en makkelijk in gebruik.
Hm, ik heb dat stekkertje er wel uit laten halen omdat ik compatibele units heb en de handleiding zei niks over dat het in de winter/stookseizoen er weer in zou moeten. Hij hangt ook op een manier dat ik hem er niet zelf weer ff in steek.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Jorrit79
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:36:
@Jorrit79 Je zit helemaal goed met dat de voorgestelde buitenunit veel te groot is.
Beste optie is 2x een single. Combinatie van 2,5/3,5 is dan meer dan voldoende (5 kW in je woonkamer is echt overdreven ;) ).
Bedankt voor je bericht!
Ik heb de warmteverliesberekening zo goed als mogelijk gemaakt. Enkele waardes had ik niet bv en zijn voor standaard gegaan. Daar kom ik uit op 4.32kW
Kan ik dan simpelweg stellen dat 2 single splits van 2.5 en 3.5kW voldoende is?

• koevlaas2
Jorrit79 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:01:
[...]

Bedankt voor je bericht!
Ik heb de warmteverliesberekening zo goed als mogelijk gemaakt. Enkele waardes had ik niet bv en zijn voor standaard gegaan. Daar kom ik uit op 4.32kW
Kan ik dan simpelweg stellen dat 2 single splits van 2.5 en 3.5kW voldoende is?
Of op 1 5kw buitenunit

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:30
Of een 3.5kW en dan als het overdag -10 wordt, een 0.82kW straalkacheltje erbij :) Ik zou wel even checken wat de capaciteit bij -10 nog is.

Het gevaar van een 5kW unit kan zijn dat die zijn minimale vermogen niet kwijt kan bij gemiddelde wintertemperaturen.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als je een nieuwere woning hebt kun je ook aan de hand van kengetallen en de EPC-eis je benodigde vermogen berekenen.

Enige kanttekening:
als je extra hebt geïsoleerde zal het vermogen iets over gedimensioneerd zijn

Voorbeeld:
EPC-eis tussen de 0,6 en 0,4
Bouwjaar: 2017.
Oppervlakte aangehouden = 135m².
vrijstaande woning = 50W/m².
Benodigde vermogen = 135m² x 50W/m² = 6750W = 6,75kW.

Maar dit kun je ook terug rekenen per ruimte.
(6,75kW / 135m²) x oppervlakte ruimte = benodigde vermogen in kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX4Yin4h8h9UiUK-nQY_TIiTKV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xD3AIT84l3PNiEexUCPIHM8e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzwvbUI9cNW4Jum1P30ZlZ47XW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoWvgyq80aXO3KyTzgAzeanm.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2025

ik zit met hetzelfde. krijg een LG OC18 SQ aangeboden , deze is 5 Kw voor een ruimte van ca 45m2 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypILZNMXJMY7cHsZyDFGDFEE60A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CZkRb92y0fcx09TKIjkaquTI.png?f=user_large
plaatsing zou dan in het midden van de lange muur zijn . de luchtstroom kan dan niet direct naar de keuken. twijfel daar over. ook komt hij dan naast de houtkachel te hangen. vermoed dat de airco dan snel uitslaat ivm de (stralings) warmte van de kachel, over is dat te overrulen?

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:06
Tazzios schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:12:
Ter inspiratie :)
Om te meten hoeveel kWh en euro`s de airco op bij koelen OF verwarmen gebruik heb ik het volgende in Home Assistent ingesteld:

Ik heb zoals je in de Airco_mode kunt zien een multisplit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
template:
  - sensor:
      - name: Airco_mode
          {% if states('climate.airco_woonkamer')=='cool' or states('climate.airco_slaapkamer')=='cool' %} koelen
          {% elif states('climate.airco_woonkamer')=='heat' or states('climate.airco_slaapkamer')=='heat' %} verwarmen
          {% elif states('climate.airco_woonkamer')=='off' or states('climate.airco_slaapkamer')=='off' %} standby
          {% else %} overig
          {% endif %}

- sensor:
      - name: Airco_koelen_EUR_uur
          {% set usage = states.sensor.ac_usage_hour_koelen.state | float %}

- sensor:
      - name: Airco_verwarmen_EUR_uur
          {% set usage = states.sensor.ac_usage_hour_verwarmen.state | float %}

utility_meter:
  ac_usage_hour:
    name: Airco_KWH
    source: sensor.airco_energy
    cycle: hourly
    tariffs:
      - koelen
      - verwarmen
      - standby
      - overig

airco_koelen_eur_maand:
    name: Airco_koelen_EUR_maand
    source: sensor.Airco_koelen_EUR_uur

airco_verwarmen_eur_maand:
    name: Airco_verwarmen_EUR_maand
    source: sensor.Airco_verwarmen_EUR_uur
top!
Mis ik niet een gedeelte van de code? Deel waar er het verbruik gemeten wordt, van welke sensor?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:18:
Vind je dat echt? Daar komen totaal verkeerde waardes uit. Als ik mijn kamer bijvoorbeeld neem 60 x 40 kom ik uit op 2400 watt = 2,4 kWh.
2400 Watt is 2.4 kW. Niet kWh, want dat is geen eenheid van vermogen, maar van energie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Kaaschef
Kan je een binnenunit boven een keukenkastje hangen? ik heb 60cm vrij boven de kast tot plafond , kastje is slechts 35 cm diep. wat zijn de minimale afstanden boven en onder de unit?

Dan zou ik 2 binnenunits (evt. split) kunnen ophangen in de woonkamer. Voordeel is dat als de houtkachel aanstaat ik wel de keuken unit kan gebruiken. Ik ben namelijk bang dat met 1 unit naast de houtkachel de boel te snel uit gaat en het in de keuken te koud blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV5h_oucMi6mq2IMBmSM8Vgw2hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zSbVWW5AHnirZP2aTL8lrr23.jpg?f=user_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kaaschef schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:13:
Kan je een binnenunit boven een keukenkastje hangen? ik heb 60cm vrij boven de kast tot plafond , kastje is slechts 35 cm diep. wat zijn de minimale afstanden boven en onder de unit?
Dat staat in de installatiehandleiding van het merk / type wat je op het oog hebt. Verschilt namelijk nogal per type.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:14
Verschilt per merk/model, bij mijn LG 20cm van plafond, bij sommige Daikin’s maar 5cm geloof ik.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Kaaschef
Zefl natuurlijk even gegoogled:

heb dit gevonden van een SRC 35 ZSX-W ; marge boven min. 10 cm, onder 12 cm ivm klep.
bij een unit afmeting van 30,5 cm , zou ik onder de unit dus 19,5 cm vrije ruimte hebben. dat zou voldoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OT3C591mMp7pOOOn1keNOOU7RT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UmKbJ9R12PudOUwcNVtmc0rJ.jpg?f=user_large
dus zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWr_9zVYMFotHwz5Yw8aYvp5CZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ncXmv5SPL4oi3lUv45NZPft.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Kaaschef op 17-09-2022 10:53 ]

• Kaaschef
-dubbel-

[ Voor 97% gewijzigd door Kaaschef op 17-09-2022 10:53 ]

• MotorBeast

Dan zou ik 2 binnenunits (evt. split) kunnen ophangen in de woonkamer. Voordeel is dat als de houtkachel aanstaat ik wel de keuken unit kan gebruiken. Ik ben namelijk bang dat met 1 unit naast de houtkachel de boel te snel uit gaat en het in de keuken te koud blijft.

[Afbeelding]
Ik heb ook een houtkachel. Als ik hem daar zou hangen smelt mijn unit weg. Houtkachel wordt volgens mij zo'n 400 graden. Maar waarom zou je een houtkachel en een L/L tegelijk laten draaien? Dan ga je kapot van de warmte.

• MotorBeast
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:53:
[...]

2400 Watt is 2.4 kW. Niet kWh, want dat is geen eenheid van vermogen, maar van energie.
Was er gisteren duidelijk niet met mijn aandacht bij. Dank voor de correctie.

• Maxwp
Servee schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:42:
[...]

Daikin garantie;
Registratie gaat op basis van serienummers, en dus wellicht dat buitenlandse bestellingen hier dus worden uitgesloten. In mijn geval werd toen de installateur meteen herkend door het systeem.

Door uw installatie in Stand By Me te registreren, ontvangt u een uitbreiding op de standaardgarantie op onderdelen tot 5 jaar na inbedrijfstelling. Daarnaast is er de mogelijkheid via uw installateur de garantie op onderdelen tegen betaling uit te breiden naar 10 jaar.
het is mij gelukt om 1 installatie te registeren maar daarna niet krijg of steeds een foutmelding of de melding dat het om een buitenlandse installatie gaat?
toch komen ze allemaal uit een nederlandse winkel en zijn ze weer geleverd door een buitenlandse onderneming ;-)

https://standbyme.daikin.nl

" Deze apparatuur is niet verkocht in dit land, vraag uw lokale dealer naar de juiste referenties"

1unit lukt wel allemaal volgens alles van de zelfde afkomstig?

[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 17-09-2022 11:33 ]

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-02 18:41

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

vn2000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:53:
[...]

Scheelt idd behoorlijk in investering.
Is het mogelijk om een multisplit buitenunit te nemen, en 1 binnenunit aan te sluiten?
Mocht dit niet toereikend zijn kan ik later nog uitbreiden.

Of zou het slimmer zijn om direct voor bv 2x 2,5kw binnenunits te gaan.
Bij 1 binnenunit zou ik toch zwaarder moeten kiezen, en dan is uitbreiden met een 2e lastiger ivm capaciteit/pendelen/totaal vermogen?
Kogel is door de kerk, heb de SRF35ZS-W Wit - Single-Split Airco Vloermodel - 3,5 kW besteld.
Ik ga de installatie zelf doen, en een f-gas monteur regelen als alles klaar staat.
Heb de airco boven op een aparte (16A) groep staan, en ga deze erbij zetten.

Nu even zoeken naar leidinggoot, maar die prijzen zijn wel pittig.
Als je voor standaard wit gaat valt het mee (ca 10,00 per 2m1), maar als je bv zwart wilt dan loopt het nog flink op naar 27-30 euro.
Ik heb 13m1 goot nodig.. Nog maar ff doorzoeken.

Kwam al topic tegen om zelf goot te gaan spuiten op kleur, maar dan ben je ook in de weer 8)7

• Maxwp
koevlaas2 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:25:
[...]

138x30 = 4.2 kW prima vermogen.
Overigens bij de koevlaasformule komt er soms 25kW vermogen uit de L/W berekening en dat kan je niet zomaar blind neerzetten.
de perfera heeft een klein verwarmin elementje om de olie van de compressor warm te houden?

• MotorBeast
Maxwp schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:05:
[...]
het is mij gelukt om 1 installatie te registeren maar daarna niet krijg of steeds een foutmelding of de melding dat het om een buitenlandse installatie gaat?
toch komen ze allemaal uit een nederlandse winkel en zijn ze weer geleverd door een buitenlandse onderneming ;-)
https://onlinemarketingag...tingtermen/grijze-import/ ben ik bang.

• Maxwp
stomme is ze komen van de zelfde en 1 die kan wel de andere niet.
maar dat houd dus in dat ik de garantie moet claimen bij dat bedrijf waar ik ze gekocht heb maar als ze falliet zijn wat dan? dan kan ik dus ook niet meer bij de nederlandse importeur terecht?
hoe doen die dat wie ze in italie of spanje gekocht hebben moeten die naar spanje voor hun garantie?

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-04 15:25
Ben sinds kort blije eigenaar van een mhi srk35zs-w. Hoe zit dat eigenlijk met onderhoud? Kan ik dat zelf, wat dient te gebeuren, hoevaak etc?

• Maxwp
aaaido schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:37:
Ben sinds kort blije eigenaar van een mhi srk35zs-w. Hoe zit dat eigenlijk met onderhoud? Kan ik dat zelf, wat dient te gebeuren, hoevaak etc?
daar is de zoek functie heel goed voor :) veel over te vinden inmiddels
is vrij makkelijk wat filters schoonmaken etc.
Pagina: 1 ... 210 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic