In theorie wel, maar dan hebben we een lang stuk koof over het plafond in de overloop (badkamer zit op 1e verdieping) terwijl de plafonds hier al vrij laag zijn (2m30 ofzo).
Wat ik tzt eigenlijk van plan ben is het verlaagde plafond in de badkamer slopen, dan bovenin de hoek van de badkamer een gat boren naar de naastgelegen kamer en dan van daaruit weer omhoog naar de zolder, alwaar ik dan weer achter een knieschot uitkom.
Dat zag ik, maar ik vraag me af of je ook niet gewoon een ander soort afzuiger in de wand kunt zetten.
Die is dan wel niet CO2 gestuurd.
Maar je zou ook CO2 meters in verschillende ruimtes kunnen zetten, en als in één van de ruimtes de CO2 waarde te hoog wordt, dat dan de WTW harder gaat werken.
Dus dat het hele systeem optoert.
Is wellicht ook beter voor de balans.
Want ik zie nog niet meteen hoe individuele mixfans voor de een juiste balans zorgen.
Ik heb ook een andere ventilator overwogen (
deze), die is instelbaar met een app, geursensor, timerfunctie. Maar voor de woonkamer leek CO2 gestuurd me toch beter.
Hoe dit zich zal gedragen qua balans (constante instroom naar de woonkamer icm variabele afvoer) zal de tijd uitwijzen. Uiteindelijk zijn er altijd nog wel kieren onder deuren waar de over/onderdruk onderdoor kan.
Daarnaast zie ik nog niet gebeuren dat er onder een kier van de deur er voldoende CO2-rijke lucht de woonkamer binnenkomt.
Dus dan zou ik elders sowieso een toevoer moeten maken.
In principe zou dat juist wél moeten volstaan, het is immers waar systemen als dat van Brink op gebaseerd zijn. Je zuigt een ruimte af met een Mixfan, en die lucht zou weer aangevoerd moeten worden via zo'n kier.
In mijn geval wordt de woonkamer overigens actief aangevoerd door twee inblaaspunten (kanalen met ventielen), en
mede afgevoerd door een Mixfan. Die zou in principe niet nodig moeten zijn omdat de overdruk er door de kieren onder en langs de deuren al uit gaat, maar is bedoeld om bij sterkere toename van CO2 versneld te kunnen afvoeren. Maar je hebt gelijk dat in zo'n geval idealiter het hele systeem zou moeten optoeren. Ik zal moeten zien hoe het in de praktijk uitpakt. Het blijft toch een beetje pionieren voor mijn gevoel, door niet een kant-en-klaar systeem aan te leggen maar een soort combinatie van diverse elementen uit te proberen in een bestaande-bouw-situatie.
Daarom ga ik het ook zeker niet in de slaapkamers toepassen, want dan wordt ik gek.
Het bovenste deel van het huis doe ik klassiek WTW met buizen en ventielen.
De woonetage wellicht met mixfans of iets dergelijks van een andere fabrikant.
In het centrale balansventilatie-topic suggereerde iemand al dat je geen CO2 gestuurde afzuiging in de slaapkamer wil, omdat je matras nog urenlang vocht blijft uitstoten. Daar wil je dus niet dat de ventilatie stil komt te liggen als het CO2 op peil is.