Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:02

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik kreeg vandaag via @_eLMo_ een link over het WTW-systeem van Brink, waarbij je geen pijpen, buizen en ventielen hoeft te plaatsen.
Tenminste, niet zoveel als normaliter met een WTW systeem.

https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply

Nu hebben wij een huis uit 1980 en het bedenken van de installatie van een 'gewoon' balansventilatie-systeem bezorgt me koppijn.
Met dit systeem lijkt het me allemaal iets makkelijker.

Nu heb ik 12 dagen geleden een Zehnder WTW online besteld en betaald, en ik heb dus nog 2 dagen om de bestelling te cancelen.
Maar voordat ik dit doe wil ik wel weten of dit systeem doet wat het belooft.
Ik kan er niet veel ervaringen over vinden.
Zijn er hier mensen die die ervaring wel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:22
Ik heb nog geen ervaring met dit systeem of welk ander systeem dan ook (ben op dit moment zelf bezig met aanleg van WTW) maar het is wel één van de opties geweest die bij mij de revue zijn gepasseerd.

Wij zitten met hetzelfde probleem als jij: een wat oudere woning (jaren '70) waar je de hele boel wel kan gaan slopen wil je overal buizen naartoe kunnen trekken voor WTW.

Wat wij nu aan het aanleggen zijn is in feite een soort omgekeerde versie van het systeem van Brink :P

In plaats dat wij inblazen in het trappengat (zoals Brink Multi Air Supply doet), wordt dat ons voornaamste afzuigpunt. Het leek ons namelijk wat onzinnig om lucht uit dezelfde ruimte als waar de was hangt (die hangt namelijk op de overloop op zolder) het hele huis door te blazen, je kunt dat mijns inziens beter dáár afzuigen.

Daarnaast zuigen wij nog af in het toilet beneden en in de bijkeuken beneden.

Inblazen doen we in de voornaamste leefruimtes: woonkamer, slaapkamer en zolderkamer. Dit zijn namelijk de ruimtes waar wij zonder significant breekwerk en op een nette manier buizen naartoe kunnen trekken.

Circulatie vindt plaats onder de deuren door, en in de woonkamer voorzien wij daarnaast één CO2-gestuurde Brink MixFan om vervuilde lucht af te voeren naar de bijkeuken/centrale hal.

De badkamer blijft vooralsnog buiten het systeem. Reden daarvoor is dat het sloopwerk vergt waar we nu niet aan toe zijn. Als we de badkamer tzt gaan vernieuwen wordt dat alsnog een afzuigpunt, maar dat zal nog wel een paar jaar duren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@Glenfiddich
Slim!
Alleen die badkamer... hoe krijg je die dan ontvochtigd?
Je kunt natuurlijk steeds na het douchen de deur open laten en dan op de gang flink afzuigen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik het systeem van Brink ben tegengekomen.
Snap niet hoe ik daar met mijn suffe hoofd zo omheen heb kunnen lezen al die maanden.

Hoe ik het precies ga aanleggen, weet ik nog niet.
Maar in ieder geval weet ik nu dat ik niet per sé overal door dikke plafonds hoef te laten boren.
Als het op zolder een beetje spaghetti is van buizen die in het zicht lopen... het zal wel.
Maar koven die op de meest hinderlijke plekken door de slaapkamers zou moeten lopen, daar had ik minder zin in.

Ik weet bijvoorbeeld ook nog niet of ik in de muur tussen de hal en de woonkamer een mixfan juist de woonkamer in moeten laten blazen, of juist moet laten afzuigen. Als alle CO2-rijke lucht alleen maar onder de deur door kan, dan is een spleet van 2 cm aan de kleine kant, lijkt me.
Dus wellicht dat ik tevens lucht uit de hal naar binnen trek, en vervolgens via de reeds aanwezig afzuiging in de open keuken de lucht weer afzuig.
Wordt natuurlijk ook ge-uitzoek, maar dat gaat wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-05 13:43
Opzich een mooi systeem. Voor mijn nieuwe huis overweeg ik dit ook. Waar ik zelf mee zit is dat een standaard afvoerbuis voor een systeem C (natuurlijke toevoer, mechnische afvoer) 125 mm is. De standaartd uitsluiting op een WTW/systeem D (mechanische toe en afvoer) 160 mm is. Hoe gaat de Brink om met het kennelijk hoger benodigde debiet van een systeem D door het bestaande leidingwerk.
Ik zeg niet dat het slecht is. Ik vraag me alleen of of het systeem wel echt een volwaardige vervanging biedt.

Eksit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:54:
@Glenfiddich
Slim!
Alleen die badkamer... hoe krijg je die dan ontvochtigd?
Je kunt natuurlijk steeds na het douchen de deur open laten en dan op de gang flink afzuigen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik het systeem van Brink ben tegengekomen.
Snap niet hoe ik daar met mijn suffe hoofd zo omheen heb kunnen lezen al die maanden.

Hoe ik het precies ga aanleggen, weet ik nog niet.
Maar in ieder geval weet ik nu dat ik niet per sé overal door dikke plafonds hoef te laten boren.
Als het op zolder een beetje spaghetti is van buizen die in het zicht lopen... het zal wel.
Maar koven die op de meest hinderlijke plekken door de slaapkamers zou moeten lopen, daar had ik minder zin in.

Ik weet bijvoorbeeld ook nog niet of ik in de muur tussen de hal en de woonkamer een mixfan juist de woonkamer in moeten laten blazen, of juist moet laten afzuigen. Als alle CO2-rijke lucht alleen maar onder de deur door kan, dan is een spleet van 2 cm aan de kleine kant, lijkt me.
Dus wellicht dat ik tevens lucht uit de hal naar binnen trek, en vervolgens via de reeds aanwezig afzuiging in de open keuken de lucht weer afzuig.
Wordt natuurlijk ook ge-uitzoek, maar dat gaat wel lukken.
We hebben in de badkamer wel mechanische ventilatie hoor, maar die gaat dus rechtstreeks naar buiten en niet via de WTW. Het bleek simpelweg even niet mogelijk om die "af te takken" zonder breekwerk in de badkamer zelf. Maar dat komt over een jaar of wat nog wel een keer als de badkamer gaan moderniseren. Bij ons zolder-afwerkingsproject heb ik rekening gehouden met die toekomstige buis.

De mixfans zijn bedoeld om lucht af te voeren uit de leefruimte. Ze meten immers ook het CO2 gehalte in de ruimte die je afzuigt. Dus van woonkamer naar hal, en niet omgekeerd.

Mocht je zo'n ding willen hebben: er is nu nog 10% extra korting bij ventilatieland (couponcode zomer22). Ik heb dus toegeslagen en er een besteld. Ik zat al maanden te azen om een aanbieding voor de mixfan en ben ze in al die tijd nog niet goedkoper tegengekomen dan ze nu zijn met de korting bij ventilatieland :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Eksit schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:46:
Opzich een mooi systeem. Voor mijn nieuwe huis overweeg ik dit ook. Waar ik zelf mee zit is dat een standaard afvoerbuis voor een systeem C (natuurlijke toevoer, mechnische afvoer) 125 mm is. De standaartd uitsluiting op een WTW/systeem D (mechanische toe en afvoer) 160 mm is. Hoe gaat de Brink om met het kennelijk hoger benodigde debiet van een systeem D door het bestaande leidingwerk.
Ik zeg niet dat het slecht is. Ik vraag me alleen of of het systeem wel echt een volwaardige vervanging biedt.
Een volwaardige vervanging zal het nooit bieden, maar een volwaardig systeem aanleggen in een bestaande woning vergt vaak zoveel aanpassingen dat dat mogelijk niet opweegt tegen de winst van een volwaardig systeem.

Als jij meerdere ventielen op één 125mm buis hebt zitten dan lijkt me dat krap. Normaal ga je uit van 125mm per ventiel, en overal waar meerdere ventielen samenkomen op één buis moet je de diameter vergroten.

Zelf realiseer ik vier inblaaspunten. De bedoeling is dat ik vanaf de WTW-unit begin met een 200mm buis. Die heeft vervolgens aftakkingen (45 graden T-stukken) van 125mm die elk naar een ventiel gaan.

(overigens heeft de WTW-unit aansluitingen van 180, maar desalniettemin ga ik uit van een "hoofdtraject" van 200 om de simpele reden dat ventilatieland geen 45 graden T-stukken heeft van 180 > 125 maar wel van 200 > 125).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik volg deze even.
Erg benieuwd naar ervaringen van mensen die dit hebben.
Onze jaren 70 woning is flink gerenoveerd (zowel estethisch als verduurzaamd). Ik ben van een label D naar A gegaan, daarnaast nieuwe keuken, vloer, alles gestuukt, etc.
Afzuiging in de keuken en badkamer gaan beide rechtstreeks naar buiten, met een aparte dakdoorvoer.

Er zijn nog wel wat verbeterpuntjes, waaronder een WTW, maar dit lijkt me zonder breekwerk praktisch onhaalbaar.

Dit systeem lijkt erg vriendelijk in installatie, maar of de werking in de praktijk net zo mooi is als in de filmpjes wordt geillustreerd vraag ik mij af.

En ook dit is toch weer een investering. Levert het daadwerkelijk iets op (financieel en in comfort) t.o.v. natuurlijke ventilatie middels roosters in kozijnen.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 22-08-2022 12:01 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
pentaw1nz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:56:
Ik volg deze even.
Erg benieuwd naar ervaringen van mensen die dit hebben.
Onze jaren 70 woning is flink gerenoveerd (zowel estethisch als verduurzaamd). Ik ben van een label D naar A gegaan, daarnaast nieuwe keuken, vloer, alles gestuukt, etc.
Afzuiging in de keuken en badkamer gaan beide rechtstreeks naar buiten, met een aparte dakdoorvoer.

Er zijn nog wel wat verbeterpuntjes, waaronder een WTW, maar dit lijkt me zonder breekwerk praktisch onhaalbaar.

Dit systeem lijkt erg vriendelijk in installatie, maar of de werking in de praktijk net zo mooi is als in de filmpjes wordt geillustreerd vraag ik mij af.

En ook dit is toch weer een investering. Levert het daadwerkelijk iets op (financieel en in comfort) t.o.v. natuurlijke ventilatie middels roosters in kozijnen.
Om die laatste vraag te beantwoorden zul je moeten meten. Ik ben zelf voorafgaand aan het hele uitdenken van het plan CO2-waardes gaan meten aan de hand van onze huidige natuurlijke ventilatie door raamroosters en dergelijke, en ben tot de conclusie gekomen dat dit volstrekt onvoldoende is en dat, los van het WTW-verhaal, additionele ventilatie noodzakelijk is.

In de zomermaanden valt het nog wel mee omdat er dan vaak ook nog ramen en deuren open staan, maar in de wintermaanden gaan we met zijn tweeën in de woonkamer al snel tegen de 1000 ppm aan, steek je een kaarsje aan dan wordt het rap hoger. Met bezoek erbij schiet het omhoog tot tegen de 2000 ppm.

De slaapkamer zit ook op echt ongezonde waardes, je moet echt het gordijn op een kier zetten om het open raam zijn ventilatiewerk te laten doen anders loopt het wel op tot tussen de 1200 en 1600.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Liep een tijdje terug ook tegen dit systeem aan, ben er eigenlijk snel op afgeknapt ivm wat berichten over het geluid van de mixfans. Die wil je niet horen als je 's avonds in bed ligt en dat schijnt wel zo te zijn, maar eigenlijk zou ik het eerst eens moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
storm-biker schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:34:
Liep een tijdje terug ook tegen dit systeem aan, ben er eigenlijk snel op afgeknapt ivm wat berichten over het geluid van de mixfans. Die wil je niet horen als je 's avonds in bed ligt en dat schijnt wel zo te zijn, maar eigenlijk zou ik het eerst eens moeten horen.
Dat heb ik inderdaad ook van horen zeggen, maar desalniettemin plaatsen we er een tussen de woonkamer en de bijkeuken. Wel plaats ik hem zo ver mogelijk weg van het zitgedeelte, eigenlijk komt hij soort van "om de hoek" te hangen bij de keuken (maar dat zegt jou zonder het huis te kennen niks natuurlijk :P)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant systeem, ook omdat het al van bestaande afvoerventilatie gebruikt dat in de meeste woningen al in de natte ruimtes zit. Wij zitten er ook naar te kijken, maar dan eigenlijk zonder mixfans(misschien één in de woonkamer) omdat we hopelijk alle slaapkamers kunnen voorzien van een afzuigpunt en dan de kanalen achter de knieschotten op zolder verwerken.

Wat wel tof is dat de mixfans apart meten en activeren, dat is slimmer dan wat je nu ziet waar er als een hoog CO2 gehalte gemeten wordt in de hele woning de ventilatie omhoog gaat, terwijl je dat nu alleen in de slaapkamers of woonkamer hoeft te doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Erasmo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:46:
Interessant systeem, ook omdat het al van bestaande afvoerventilatie gebruikt dat in de meeste woningen al in de natte ruimtes zit. Wij zitten er ook naar te kijken, maar dan eigenlijk zonder mixfans(misschien één in de woonkamer) omdat we hopelijk alle slaapkamers kunnen voorzien van een afzuigpunt en dan de kanalen achter de knieschotten op zolder verwerken.

Wat wel tof is dat de mixfans apart meten en activeren, dat is slimmer dan wat je nu ziet waar er als een hoog CO2 gehalte gemeten wordt in de hele woning de ventilatie omhoog gaat, terwijl je dat nu alleen in de slaapkamers of woonkamer hoeft te doen.
Precies dit willen wij ook doen. Ook hebben we al afzuiging onderaan in de trap gang (toilet zit daar) en in de keuken. Dus wellicht kunnen we dat kanaal gewoon ook introduceren in de woonkamer.

Met dat + extra afzuigpunten in de slaapkamers via zolder zoals je zei ben je er dan.

Zoveel beter zou dat zijn dan overal 2 dikke kanalen moeten aanbrengen.
Eksit schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:46:
Zie ook deze blog in de comments: https://supplier.brinkcli...tilatie-met-wtw-zo?page=6
Geachte heer van der Graaf,
Met het meer dan 50% toevoeren van lucht in een verblijfsruimte uit een niet gemeenschappelijke verkeersruimte wijkt dit innovatieve systeem inderdaad af van de eis in art 3.34 lid2 uit het Bouwbesluit 2012. Er mag echter van de eisen in het Bouwbesluit worden afgeweken indien kan worden aangetoond dat met een innovatieve oplossing eenzelfde prestatie (in dit geval gelijkwaardige luchtkwaliteit) kan worden geleverd. Voor dit systeem hebben wij daarom een TNO verklaring "gewaarborgde luchtkwaliteit" beschikbaar.
Met vriendelijke groet,
Adriaan Cramer
En ook: https://www.brinkclimates...teem-multi-air-supply.pdf
TNO-verklaring luchtkwaliteit beschikbaar

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 22-08-2022 12:55 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:17
Glenfiddich schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:51:
Wat wij nu aan het aanleggen zijn is in feite een soort omgekeerde versie van het systeem van Brink :P
Same here (met een Itho ipv Brink): afzuig via badkamer en de hal op de etage, inblaas in de slaapkamers en de woonkamer. Alle deuren hebben een flinke kier door het verwijderen van de drempels (sowieso ondingen). Nog wel een losse afzuiging in het toilet beneden ivm onhandige locatie.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Hier nog wat info over dit systeem.
Je bent met de Mixfans overigens niet gebonden aan een WTW unit van Brink zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Frenkie567917 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:03:
Hier nog wat info over dit systeem.
Je bent met de Mixfans overigens niet gebonden aan een WTW unit van Brink zelf.
Ze werken inderdaad zelfstandig. Wij gaan de MixFan ook combineren met een Itho WTW-unit.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Glenfiddich schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:06:
We hebben in de badkamer wel mechanische ventilatie hoor, maar die gaat dus rechtstreeks naar buiten en niet via de WTW. Het bleek simpelweg even niet mogelijk om die "af te takken" zonder breekwerk in de badkamer zelf. Maar dat komt over een jaar of wat nog wel een keer als de badkamer gaan moderniseren. Bij ons zolder-afwerkingsproject heb ik rekening gehouden met die toekomstige buis.
Kun je niet in de muur van de badkamer een afzuiger maken naar de hal?
De mixfans zijn bedoeld om lucht af te voeren uit de leefruimte. Ze meten immers ook het CO2 gehalte in de ruimte die je afzuigt. Dus van woonkamer naar hal, en niet omgekeerd.
Dat zag ik, maar ik vraag me af of je ook niet gewoon een ander soort afzuiger in de wand kunt zetten.
Die is dan wel niet CO2 gestuurd.
Maar je zou ook CO2 meters in verschillende ruimtes kunnen zetten, en als in één van de ruimtes de CO2 waarde te hoog wordt, dat dan de WTW harder gaat werken.
Dus dat het hele systeem optoert.
Is wellicht ook beter voor de balans.
Want ik zie nog niet meteen hoe individuele mixfans voor de een juiste balans zorgen.

Daarnaast zie ik nog niet gebeuren dat er onder een kier van de deur er voldoende CO2-rijke lucht de woonkamer binnenkomt.
Dus dan zou ik elders sowieso een toevoer moeten maken.
Mocht je zo'n ding willen hebben: er is nu nog 10% extra korting bij ventilatieland (couponcode zomer22). Ik heb dus toegeslagen en er een besteld. Ik zat al maanden te azen om een aanbieding voor de mixfan en ben ze in al die tijd nog niet goedkoper tegengekomen dan ze nu zijn met de korting bij ventilatieland :)
Had ik gezien en het klinkt aanlokkelijk.
Maar ik ben er nog niet uit hoe ik alles ga aanpakken.
Dus misschien koop ik dan wel een mixfan en ga ik hem niet gebruiken.
storm-biker schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:34:
Daarom ga ik het ook zeker niet in de slaapkamers toepassen, want dan wordt ik gek.
Het bovenste deel van het huis doe ik klassiek WTW met buizen en ventielen.
De woonetage wellicht met mixfans of iets dergelijks van een andere fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Kun je niet in de muur van de badkamer een afzuiger maken naar de hal?
In theorie wel, maar dan hebben we een lang stuk koof over het plafond in de overloop (badkamer zit op 1e verdieping) terwijl de plafonds hier al vrij laag zijn (2m30 ofzo).

Wat ik tzt eigenlijk van plan ben is het verlaagde plafond in de badkamer slopen, dan bovenin de hoek van de badkamer een gat boren naar de naastgelegen kamer en dan van daaruit weer omhoog naar de zolder, alwaar ik dan weer achter een knieschot uitkom.
Dat zag ik, maar ik vraag me af of je ook niet gewoon een ander soort afzuiger in de wand kunt zetten.
Maar je zou ook CO2 meters in verschillende ruimtes kunnen zetten, en als in één van de ruimtes de CO2 waarde te hoog wordt, dat dan de WTW harder gaat werken.
Want ik zie nog niet meteen hoe individuele mixfans voor de een juiste balans zorgen.
Ik heb ook een andere ventilator overwogen (deze), die is instelbaar met een app, geursensor, timerfunctie. Maar voor de woonkamer leek CO2 gestuurd me toch beter.

Hoe dit zich zal gedragen qua balans (constante instroom naar de woonkamer icm variabele afvoer) zal de tijd uitwijzen. Uiteindelijk zijn er altijd nog wel kieren onder deuren waar de over/onderdruk onderdoor kan.
Daarnaast zie ik nog niet gebeuren dat er onder een kier van de deur er voldoende CO2-rijke lucht de woonkamer binnenkomt.
In principe zou dat juist wél moeten volstaan, het is immers waar systemen als dat van Brink op gebaseerd zijn. Je zuigt een ruimte af met een Mixfan, en die lucht zou weer aangevoerd moeten worden via zo'n kier.

In mijn geval wordt de woonkamer overigens actief aangevoerd door twee inblaaspunten (kanalen met ventielen), en mede afgevoerd door een Mixfan. Die zou in principe niet nodig moeten zijn omdat de overdruk er door de kieren onder en langs de deuren al uit gaat, maar is bedoeld om bij sterkere toename van CO2 versneld te kunnen afvoeren. Maar je hebt gelijk dat in zo'n geval idealiter het hele systeem zou moeten optoeren. Ik zal moeten zien hoe het in de praktijk uitpakt. Het blijft toch een beetje pionieren voor mijn gevoel, door niet een kant-en-klaar systeem aan te leggen maar een soort combinatie van diverse elementen uit te proberen in een bestaande-bouw-situatie.
Daarom ga ik het ook zeker niet in de slaapkamers toepassen, want dan wordt ik gek.
Het bovenste deel van het huis doe ik klassiek WTW met buizen en ventielen.
De woonetage wellicht met mixfans of iets dergelijks van een andere fabrikant.
In het centrale balansventilatie-topic suggereerde iemand al dat je geen CO2 gestuurde afzuiging in de slaapkamer wil, omdat je matras nog urenlang vocht blijft uitstoten. Daar wil je dus niet dat de ventilatie stil komt te liggen als het CO2 op peil is.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Glenfiddich schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:24:
In het centrale balansventilatie-topic suggereerde iemand al dat je geen CO2 gestuurde afzuiging in de slaapkamer wil, omdat je matras nog urenlang vocht blijft uitstoten. Daar wil je dus niet dat de ventilatie stil komt te liggen als het CO2 op peil is.
Volgens mij valt het niet stil.
De ventilatie loopt altijd door. Alleen gaat hij bij te hoge CO2 optoeren naar 70 m³ per uur.
Maar in de gewone stand doet hij volgens mij 30 of 50 m³

Over de luchttoevoer via de deur....
Laten we even uitgaan van 90 breed x 2 hoog.
Dat is 180 cm².
Dat is ongeveer gelijk aan een buis Ø 150.
Daar kun je dan voor 2 personen voldoende lucht doorkrijgen als je de luchtsnelheid niet te hoog wilt laten worden. Zeg maar rond de 1 m/s.

Dus wil je meer lucht naar binnen, dan zal er toch een aardig windje onder de deur door komen (als je maar 1 deur hebt natuurlijk)
Of ergens een 2de opening maken. Kan natuurlijk ook via een rooster elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:42:

Volgens mij valt het niet stil.
De ventilatie loopt altijd door. Alleen gaat hij bij te hoge CO2 optoeren naar 70 m³ per uur.
Maar in de gewone stand doet hij volgens mij 30 of 50 m³
Dat is zo. Maar als je continue ventilatie op stand 2 al voldoende ververst om de slaapkamer op peil te houden als je er ligt, dan is er geen noodzaak om op CO2 te gaan sturen daar.
Over de luchttoevoer via de deur....
Laten we even uitgaan van 90 breed x 2 hoog.
Dat is 180 cm².
Dat is ongeveer gelijk aan een buis Ø 150.
Daar kun je dan voor 2 personen voldoende lucht doorkrijgen als je de luchtsnelheid niet te hoog wilt laten worden. Zeg maar rond de 1 m/s.

Dus wil je meer lucht naar binnen, dan zal er toch een aardig windje onder de deur door komen (als je maar 1 deur hebt natuurlijk)
Of ergens een 2de opening maken. Kan natuurlijk ook via een rooster elders.
Je blaast in/uit via een 125mm ventiel. Als het oppervlak van de kier onder de deur al veel groter is dan dat van een 125mm ventiel dan is de luchtsnelheid daar dus al veel lager dan wat er door het ventiel loopt. Of mis ik iets?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Met een ventiel van Ø 125 kun je 125 m³ per uur doen, maar dan is de snelheid 2,83 meter per seconde.
Dat zorgt voor fluiten of geluiden in de leiding.
Om het enigszins stil te krijgen, wil je rond de 1 meter per seconde zitten.
Wil je dat bereiken dan moet je dus rond de 45 m³ per uur doen. (125 gedeeld door 2,83)
Als je per persoon een verbruik van 25 tot 30 m³ per uur doet, zie je dat je met een Ø 125 buis eigenlijk niet genoeg hebt voor 2 personen.
Natuurlijk kun je de snelheid wel hoger laten worden, maar dan heb je ook meer kans op geluiden.
Als je al met 4 personen bent, dan red je het met 1 x Ø 125 sowieso nooit.

Met een buis van Ø 160 kun je 220 m³ per uur doen, en dan is de snelheid 3,04 meter per seconde.
Om op 1 meter per seconde uit te komen, zou je dan 220 : 3,04 = ± 73 m³ per uur moeten doen.
Dat is genoeg voor 3 personen.
De oppervlakte van Ø 160 is 200 cm²

Met 1 spleet onder een deur van 85 cm breed, zou de spleet dan 23,5 mm moeten zijn om dezelfde hoeveelheid lucht binnen te krijgen.
Als je tenminste 1 meter per seconde zou willen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Het systeem van brink heeft meerdere CO2 meters.

Aan de ene kant heeft elke MixFan een CO2 meter, deze staat niet "in verbinding" met de hoofdunit ofzo. Het is vrij simpel: meer CO2 = hogere ventilatiesnelheid.

Daarnaast moet je 1 losse externe CO2 meter in de traphal hangen, dit is de CO2 meter op basis waarvan de hoofd unit dan sneller / minder gaat ventileren.

Dus de traphal is een soort "buffer".

Ze gaan er vanuit dat de lucht uit de WTW altijd koeler is dan in je woning (is dat ook zo in hoogzomer met airco??).
De MixFan blaast dan lucht boven je deur naar de gang (warm -> oud -> CO2), en omdat je daarmee een vacuum creëert trek je verse lucht onder de deur door naar binnen. De deuren moet onderaan dus wel voldoende kierend zijn, en je moet geen mega tochtgaten in je woonkamer hebben ofzo.

Ik denk dus dat je uitstekend de Brink hoofd WTW kan gebruiken, maar met andere merken mixfans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:58:
Met een ventiel van Ø 125 kun je 125 m³ per uur doen, maar dan is de snelheid 2,83 meter per seconde.
Dat zorgt voor fluiten of geluiden in de leiding.
Om het enigszins stil te krijgen, wil je rond de 1 meter per seconde zitten.
Wil je dat bereiken dan moet je dus rond de 45 m³ per uur doen. (125 gedeeld door 2,83)
Als je per persoon een verbruik van 25 tot 30 m³ per uur doet, zie je dat je met een Ø 125 buis eigenlijk niet genoeg hebt voor 2 personen.
Natuurlijk kun je de snelheid wel hoger laten worden, maar dan heb je ook meer kans op geluiden.
Als je al met 4 personen bent, dan red je het met 1 x Ø 125 sowieso nooit.

Met een buis van Ø 160 kun je 220 m³ per uur doen, en dan is de snelheid 3,04 meter per seconde.
Om op 1 meter per seconde uit te komen, zou je dan 220 : 3,04 = ± 73 m³ per uur moeten doen.
Dat is genoeg voor 3 personen.
De oppervlakte van Ø 160 is 200 cm²

Met 1 spleet onder een deur van 85 cm breed, zou de spleet dan 23,5 mm moeten zijn om dezelfde hoeveelheid lucht binnen te krijgen.
Als je tenminste 1 meter per seconde zou willen bereiken.
Het aantal personen maakt natuurlijk wel verschil idd. Ik ben voor onze situatie uitgegaan van 2 personen (wij zijn met zijn tweeën en dat blijft zo), en dan 1x 125 op de slaapkamer en 2x125 in de woonkamer. Voor gezinnen met kinderen wordt de som natuurlijk heel anders.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
_eLMo_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:16:
Ik denk dus dat je uitstekend de Brink hoofd WTW kan gebruiken, maar met andere merken mixfans.
Volgens mij juist andersom: Brink mixfans en iedere WTW.
Want als ik de WTW's van Brink bekijk zijn die alleen op afmetingen en waar de buizen zitten anders.

De mixfans zijn wel redelijk uniek.
Maar denk dat je die eigenlijk ook nog wel zou kunnen vervangen door andere merken.

Het ligt eraan of je elke fan apart CO2 gestuurd wil maken, of dat je het hele systeem wilt laten optoeren.
Denk dat je op een of andere manier een fan in de muur wel zou moeten kunnen laten communiceren met de WTW. Weet niet hoe trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Glenfiddich schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Het aantal personen maakt natuurlijk wel verschil idd. Ik ben voor onze situatie uitgegaan van 2 personen (wij zijn met zijn tweeën en dat blijft zo), en dan 1x 125 op de slaapkamer en 2x125 in de woonkamer. Voor gezinnen met kinderen wordt de som natuurlijk heel anders.
Wij zijn ook zo. (Plus kat, dat wel)
Maar als er visite komt, dan kan het snel te weinig worden.
Of als je een beetje actief bent in de woonkamer.

Maar dan zou je wellicht ook toekunnen met de aanvoer in de woonkamer onder de deur.
En de afvoer via de keuken-afvoer (als je tenminste een open keuken hebt)
Dan zou je in de woonkamer geen mixfan nodig hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 22-08-2022 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 13:03
Ik overweeg ook het Multi Air Supply principe voor onze jaren '70 woning.
Misschien is het al in jullie bezit maar hier kan je de ontwerphandleiding van Brink vinden:
https://www.brinkclimates...handleiding-nl-616571.pdf

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
Iemand al het systeem en/of de mix fans geïnstalleerd?

Vooral over het geluid van de fans twijfel ik nog.

Moet de fan echt boven de deur geplaatst worden, zelf lijkt me dat niet logisch daar de lucht stroom dan bij de deur blijft.. is het niet beter om de fan zover mogelijk van de deur te plaatsen? Dan krijg je meer trek door de kamer

• Glenfiddich
Kaaschef schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 02:23:
Iemand al het systeem en/of de mix fans geïnstalleerd?

Vooral over het geluid van de fans twijfel ik nog.

Moet de fan echt boven de deur geplaatst worden, zelf lijkt me dat niet logisch daar de lucht stroom dan bij de deur blijft.. is het niet beter om de fan zover mogelijk van de deur te plaatsen? Dan krijg je meer trek door de kamer
Ik heb zo’n fan liggen maar moet hem nog plaatsen. Ik beraad mij nog over het op een nette manier maken van een gat van 170mm. Ik zal mijn ervaringen delen als ik er uit ben en hem heb geplaatst.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Glenfiddich schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb zo’n fan liggen maar moet hem nog plaatsen. Ik beraad mij nog over het op een nette manier maken van een gat van 170mm. Ik zal mijn ervaringen delen als ik er uit ben en hem heb geplaatst.
Schiet 's op! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:24
Glenfiddich schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:13:
[...]

En al geboord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Nee, nog altijd niet :X

Afgelopen weken druk met andere dingen geweest, en de tijd die ik in klussen kan steken ben ik bezig met een akoestisch geïsoleerde kast om de WTW unit heen te bouwen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Het zal nog wel even duren voordat ik ga boren, want ik heb uiteindelijk besloten het toch maar op de meest nette manier te gaan doen, met een diamantboor ipv veel kleine gaatjes in een cirkel en dan proberen uit te bikken. Wil het risico niet lopen dat ik die muur teveel vernaggel en je een lelijke plek krijgt. Zoveel marge heb je namelijk niet, je hoeft maar een klein stukje uit te schieten of dat er wat afbrokkelt oid en je hebt een plek die niet meer aan het zicht onttrokken wordt door de afdekplaat van de mixfan.

Kortom een 168mm diamantboor besteld voor eenmalig gebruik, via Aliexpress ditmaal ivm de kosten :P

Verwachte levering is eind november.

[ Voor 24% gewijzigd door Glenfiddich op 02-11-2022 10:03 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glenfiddich
Het heeft even geduurd (levering diamantboor duurde wat langer, kerstvakantie geen zin gehad in klussen). Inmiddels ben ik begonnen met het boren van het gat, dat zit er nu in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4VNHiz0niZaknTzWqlvLpn_fpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Sfn8QX54UQvrZRtlFRjhJ9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zklud6jmW7R6c0osDdIfRBe39D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gD1OK3s5kTqAQAHe1MAYdJMU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA1oT0Ny0mTeF4cipSE9dYibZFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoilFIkMyYF6yhJrMnBI1Ftm.jpg?f=fotoalbum_large

Klein stukje pleisterwerk dat losliet weer vastgeplakt, en het gat behandeld met diepgrond tegen het “korrelen”. Dat moet nu even drogen.

Komende week verwacht ik de Brink Mixfan te plaatsen, ik hou jullie op de hoogte.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van-Gogh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-05 22:07
hi, ik ben ook heel erg benieuwd naar de ervaringen met de MultiAir.

Weet iemand of je ook een kleine capaciteit wtw kunt gebruiken met het multiair systeem? Volgens de berekeningen heb ik zo'n 550-600 m3/h nodig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Glenfiddich
Het ding hangt hier inmiddels, en hij doet zijn werk zéér stil. In de "idle" stand hoor ik hem totaal niet. Ik moet echt mijn best doen, en dan nog hoor ik hem niet :P

Vooralsnog heb ik hem ingesteld op max 35 m3 luchtverplaatsing, dit omdat een (groot) deel van de lucht ook al via de spleet onder de deur door trekt. De mixfan is dan ook bedoeld als aanvulling daarop, en om versneld wat extra lucht af te voeren als de luchtkwaliteit afneemt. Mogelijk dat ik het maximale debiet later wat opschroef naar 50 of 70 m3. Eerst maar eens zien hoe het in de huidige instelling gaat.

Hoe hij klinkt als hij optoert moet ik nog ervaren. Volgende week hebben we een feestje, dan zal alles (incl de WTW-installatie) wel op max gaan draaien en ga ik ervaren hoe het dan werkt en klinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vldx0oCdVjU4S0xwJti4_Y3SCHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsjMQ4NiVwKjc1Qna124Gy9U.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
Super interessant @Glenfiddich ik ga dit mogelijk ook toepassen op de slaapkamers van mijn kinderen.

echter zit ik in mijn situatie dat ik het afvoeren van de lucht alleen naar dezelfde ruimte (gang) kan doen als waar de toevoer vandaan kan komen (of ik moet toch roosters gaan nemen in de nieuwe kozijnen)

Hoe doe jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Kaaschef schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:52:
Super interessant @Glenfiddich ik ga dit mogelijk ook toepassen op de slaapkamers van mijn kinderen.

echter zit ik in mijn situatie dat ik het afvoeren van de lucht alleen naar dezelfde ruimte (gang) kan doen als waar de toevoer vandaan kan komen (of ik moet toch roosters gaan nemen in de nieuwe kozijnen)

Hoe doe jij dit?
Als je het hele mixfan-systeem van Brink gaat toepassen dan gaat dat uit van afvoer naar één centrale ruimte die via de spleten onder de deur óók de toevoer is; die centrale ruimte wordt dan continu ververst.

In mijn geval voer ik met de Mixfan de lucht van de woonkamer af naar de gang, en dáár zit vervolgens weer de afzuiging voor de WTW. De schone lucht voor mijn woonkamer wordt rechtstreeks vanaf de WTW-unit naar de woonkamer aangevoerd.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

De temperatuur zorgt in de gang/trapgat voor gelaagdheid, oude warmte lucht stijgt op, verse nieuwe koudere (zelfs met WTW) lucht zakt, dus onder de deur door krijg je altijd versere lucht dan wat je bovenaan de deur de gang op blaast.

Dat is het hele principe van de Brink Multi Air en Mixfans :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:57
Glenfiddich schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:00:
Het heeft even geduurd (levering diamantboor duurde wat langer, kerstvakantie geen zin gehad in klussen). Inmiddels ben ik begonnen met het boren van het gat, dat zit er nu in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klein stukje pleisterwerk dat losliet weer vastgeplakt, en het gat behandeld met diepgrond tegen het “korrelen”. Dat moet nu even drogen.

Komende week verwacht ik de Brink Mixfan te plaatsen, ik hou jullie op de hoogte.
offtopic:
+1 voor de Velvet Underground 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-05 19:19
Glenfiddich schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:26:
Het ding hangt hier inmiddels, en hij doet zijn werk zéér stil. In de "idle" stand hoor ik hem totaal niet. Ik moet echt mijn best doen, en dan nog hoor ik hem niet :P ...
Dank voor het testen!
Ik heb zelf momenteel luchtverwarming en een WTW unit van Brink met een kanaalsysteem in huis. Dat gaat er helemaal uit. In de woonkamer komt vloerverwarming maar het ventilatiesysteem moet ook vervangen worden en ik ben die spirobuizen zat in de zolder en muren. Bij mij hinkte het ook op het geluid van de mixfan, na het lezen van een negatieve recentie daarover :/ Heb nu zelf ter test een mixfan gekocht en ga die gewoon uitproberen, nog zonder installatie, om te zien hoe veel geluid die maakt. Er komt er ook een in de slaapkamer dus moet wel stil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-05 20:22
Ben erg benieuwd naar foto's van het apparaat zeker before en after bij het vervangen van de mechanische ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05 13:55
Voor mijn renovatie overweeg ik ook Brink Multi air Supply; lastig om veel ervaringen hierover te vinden. Ik heb 2 vragen:

1. Sluit je de afvoer van de keuken, toilet en badkamer ook op de wtw unit van brink multi air aan? Of heb je daar dan een andere unit voor nodig omdat afvoer vaak al aanwezig is.
2. Is een mixfan ook geschikt voor een grote woonkamer (met open keuken)? Of heb je dan meerdere nodig?

[ Voor 51% gewijzigd door Pieter2 op 25-03-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 11:07
Glenfiddich schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:26:
Het ding hangt hier inmiddels, en hij doet zijn werk zéér stil. In de "idle" stand hoor ik hem totaal niet. Ik moet echt mijn best doen, en dan nog hoor ik hem niet :P

Vooralsnog heb ik hem ingesteld op max 35 m3 luchtverplaatsing, dit omdat een (groot) deel van de lucht ook al via de spleet onder de deur door trekt. De mixfan is dan ook bedoeld als aanvulling daarop, en om versneld wat extra lucht af te voeren als de luchtkwaliteit afneemt. Mogelijk dat ik het maximale debiet later wat opschroef naar 50 of 70 m3. Eerst maar eens zien hoe het in de huidige instelling gaat.

Hoe hij klinkt als hij optoert moet ik nog ervaren. Volgende week hebben we een feestje, dan zal alles (incl de WTW-installatie) wel op max gaan draaien en ga ik ervaren hoe het dan werkt en klinkt.

[Afbeelding]
Hoe bevalt dat ding in de hogere standen als er wat meer co2 is?

Zit het te overwegen voor de slaapkamer, kan me voorstellen dat die dan weleens richting de 50 m3/h moet voor 2 personen.

Is het trouwens mogelijk om zelf te bepalen wat een acceptabel co2 niveau is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Probydoby schreef op zondag 7 mei 2023 @ 01:39:
[...]

Hoe bevalt dat ding in de hogere standen als er wat meer co2 is?

Zit het te overwegen voor de slaapkamer, kan me voorstellen dat die dan weleens richting de 50 m3/h moet voor 2 personen.

Is het trouwens mogelijk om zelf te bepalen wat een acceptabel co2 niveau is?
Ik heb hem nog nooit gehoord. Ik weet dat hij draait (wel eens een velletje papier oid er naast gehouden omdat ik twijfelde of hij wel werkte). Heb wel eens wat mensen op bezoek gehad waardoor de CO2 steeg maar ook dan moest ik echt mijn oor er bij houden om hem te horen. Hij staat ingesteld op de “middelste” stand (max 50 m3). Omdat het geluid zo enorm meevalt overweeg ik de instelling eens aan te passen naar de hoogste stand (70 m3). Het toerental is variabel afhankelijk van de gemeten CO2 waarde. De bandbreedte is iets zelf in te stellen, dat wil zeggen voor zowel de min als max CO2 heb je twee keuzes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FddSB8ArEJxs0w1QYHQHkfuy9jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWJuzzJsJxafnakFAnMA6qd6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet overigens wel zeggen dat ik bij de installatie iets ben afgeweken van de handleiding. Volgens de handleiding boor je een gat in de muur, en zet je aan beide uiteinden een deel van de Mixfan, met daartussen een soort dunne foam mof die geluiddempend zou zijn. Dat leek mij niet helemaal top vanwege de ruwe muur waar de mixfan in zit (zowel qua geluid als risico op opzuigen van gruis, ondanks dat ik de binnenkant van het gat eerst heb geprimerd), dus ik heb om die foam mof nog een stuk aluminium buis gedaan. Beetje lastig uit te leggen, heb er helaas geen foto van gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Glenfiddich op 10-05-2023 17:36 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:42
@Glenfiddich Op welke manier heb je de stroomvoorziening naar de mixfan aangelegd? Ik ben ook aan het kijken naar een mixfan voor de slaapkamer(s), die ventileren nu slecht met alleen een MV-box en toevoer met ventilatieroosters in de ramen. Echter heb ik (natuurlijk) geen stroomvoorziening boven de deuren van de slaapkamers. Kabelgoten op de muur zou tijdelijk wel kunnen of infrezen….

Ervaar je verschil in geluid bij veranderen toerental van de mixfan? Dat lees je in sommige reviews terug dat het schakelen wat hinderlijk zou kunnen zijn in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Cybot12999 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
@Glenfiddich Op welke manier heb je de stroomvoorziening naar de mixfan aangelegd? Ik ben ook aan het kijken naar een mixfan voor de slaapkamer(s), die ventileren nu slecht met alleen een MV-box en toevoer met ventilatieroosters in de ramen. Echter heb ik (natuurlijk) geen stroomvoorziening boven de deuren van de slaapkamers. Kabelgoten op de muur zou tijdelijk wel kunnen of infrezen….

Ervaar je verschil in geluid bij veranderen toerental van de mixfan? Dat lees je in sommige reviews terug dat het schakelen wat hinderlijk zou kunnen zijn in de slaapkamer.
Ik heb het met een kabelgootje gedaan, maar hij hangt bij mij dan ook tussen bijkeuken en woonkamer, dus dat kabelgootje zit in de bijkeuken waar ik er esthetisch geen last van heb, en hij bovendien grotendeels aan het zicht onttrokken wordt door een wand met kasten.

Ik hoor hem niet en zelfs bij hogere toerentallen ook niet, maar hij hangt bij mij dus ook niet in de slaapkamer waar het stil is. Omdat hij in de woonkamer hangt toert hij per definitie pas op als we meerdere gasten hebben en de CO2 oploopt, dus wat je al zou kunnen horen wordt dan overstemd door het geroezemoes in de kamer.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• avmnij
Gisteren dan toch (wat sneller dan gepland) de Brink Indoor Mixfan geinstalleerd op mijn slaapkamer. Nu allemaal nog wat provisorisch omdat het vanwege de warmte op de kamer zeer gewenst was om frisse lucht te hebben in de nacht. Ik heb een HSB huis en de wanden binnen zijn allemaal metalstud + stucplaat, zo ook het bovenlicht van de slaapkamerdeur.
Na wat meten een nieuw stucplaatje boven de deur er in gezet en aan de andere kant het gat van 17cm gemaakt. Allemaal vrij makkelijk te doen (afgezien van de hitte). Had wel even moeten zoeken hoe het ding gemonteerd moest worden (afzuigend of inblazend) om zeker te zijn dat het goed zat. Aansluiten is makkelijk te doen. De electra komt vanuit de achterkant dus je moet een kabel/draden ergens doorvoeren vanaf een (centraal)doos.

Ik heb de instellingen op min/max 600/1000 ppm CO2 gezet en het max debiet op 50 m^3/hr. Dit is afwijkend van wat in de handleiding staat als aanbevolen instellingen voor 1/2 persoons slaapkamer maar het is voor een test. Na inschakelen spanning draait de fan met een heel licht geluid, nauwelijks hoorbaar. De verse lucht wordt door de spleet onder mijn deur vanuit de traphal aangezogen. De traphal ligt op het noorden dus uit de directe zon. Groot voordeel hiervan is dat de lucht op vloerniveau meestal ook wat koeler is dan de lucht op de hoogte van de fan. Als het goed is koelt het ding de slaapkamer dus ook een beetje. Vergeet niet na instellingen te wijzigen de stroom even af te schakelen.

Affijn, ik ga naar bed en na enkele minuten hoor je de fan optoeren (omdat ie CO2 gaat meten). Heb nog een kwartier gewacht maar toeren blijven gelijk (op max stand voor de instellingen denk ik?). Met een geluidsapp op de telefoon het geluidsniveau gemeten (op ca. 3 m afstand), die geeft ca. 30dB aan, netjes volgens specs.

Als je in bed ligt hoor je fan wat gieren maar het geluidsniveau is dermate laag dat ik het niet als storend ervaar. Zodra ik wakker wordt hoor ik hem eerst helemaal niet totdat je erop gaat letten, dan hoor je hem wel.

De lucht in de slaapkamer was veel verser dan voorheen (natuurlijk..) en ook de temperatuur was iets lager zoals verwacht. Beter geslapen dan vorige nacht met deze hitte en werd ook fitter wakker.

Mijn conclusie: installatie geslaagd, test geslaagd, mixfan geslaagd. De moeite waard om deze te installeren voor de verse, frisse lucht. Ga er meerdere bestellen en installeren.

Noot: het geluid is natuurlijk mede afhankelik van de instellingen die je doet voor max toerental en min/max CO2 niveau. Ik zou de aanbevelingen van Brink in dezen volgen vanuit de handleiding om te voorkomen dat de fan onnodig veel geluid gaat produceren. Tevens ga ik nog proberen om de isolatie tussen fanhuis en wand te verbeteren omdat de wand ook wat gaat trillen vanwege de draaiende fan. Verder is het belangrijk dat de spleet onder de deur groot genoeg is voor de aanvoer van verse lucht. Ook hierover staat e.e.a. in de Brink handleiding van het MultiAir Supply systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-cbY7SE-nObQyGYoR0pOWnC-88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyHJ8KFYjFnTvTQFCIv7xLyp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door avmnij op 11-06-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 16:29
Dit vind ik heel interessant, wij zijn op het moment bezig met het verwijderen van onze gasleiding en dan is het plan dat op de plek van de CV een WTW unit komt die ook zo het trapgat in kan blazen. Het is bij ons relatief simpel om de afzuiging naar de badkamer aan te leggen. Het vergt iets meer moeite de buis dan door te trekken naar de keuken maar ook dat moet geen probleem zijn. De toilet beneden wordt dan niet afgezogen maarja dat is dan maar zo.
Wij hebben onze verwarming met airco's in de woning en wij merken dat de airco nu met een rooster open zoveel verse lucht naar binnen trekt dat de roosters bijna niet open hoeven om het CO2 niveau op pijl te houden. Het liefste wil ik de roosters gewoon dicht hebben want er stookt hier iemand in de buurt en dat is gewoon niet prettig op dagen dat de rook niet wegtrekt.
Wij slapen allemaal met de deuren open dus daar zou ik nog geen mixfans nodig hebben naar de slaapkamers op dit moment. Echter voor de woonkamer zou dit dan een optie zijn om de verse lucht vanuit het trapgat naar binnen te trekken en hiervoor een mixfan te installeren.
Zelf zou ik wel eens willen waarnemen bij iemand die hem hier heeft draaien wat het geluid is dat deze produceert. Ik ben ook bij een mede tweaker op bezoek geweest om te luisteren naar de Warmtepomp boiler destijds.

Met vriendelijke groet,

Jean-Paul

omgeving tilburg/breda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avmnij
@jpvdheijn Beste Jean-Paul, ik woon niet in de buurt van Breda maar heb toevallig deze week de laatste hand gelegd aan het definitief monteren van 3 mixfans op mijn overloop, voor de 3 slaapkamers :) . In tegenstelling tot de test-montage hierbij in het bovenlicht aan binnen- en buitenkant een fermacell plaat 12,5mm gebruikt en daartussenin isover isolatie aangebracht. Het resultaat is een zware en stevige bevestigingsplaat zodat trillingen van de fan zo veel mogelijk gedempt worden. Afgelopen nacht geluisterd in bed naar het fan geluid maar je hoort hem bijna niet meer, ook niet bij optoeren :z .
Naar mijn mening is het goed bevestigen van de fan op een zware en stevige ondergrond het belangrijkste om fan trillingen zo veel mogelijk te dempen zodat de ondergrond niet als klankkast gaat fungeren. Daarbij ook isolatiemateriaal toepassen.

Noot: de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het systeem ook nadelen heeft die ikzelf ondervindt nu de buitentemperatuur wat lager wordt. In de slaapkamer wordt 's nachts koude lucht vanaf de overloop aangezogen onder de deur door. Dat geeft een lichte kille tocht op de plek waar ik slaap met als gevolg een soort verkoudheid/allergische reactie en slecht slapen. Heb de fan nu uit gezet (gelukkig kan dat via een jumper) en slaap weer een stuk beter. Ieder voordeel heeft z'n nadeel.. :z

Maar als je de fan op 800-1200ppm zet en laagste debiet van 35 kuub/hr dan hoor je 'm echt niet en de tocht is er ook nauwelijks. Maar wel frisse lucht op de slaapkamer :)
Al doende leert men... en nooit te snel oordelen en dat op een forum zetten... O-)

[ Voor 30% gewijzigd door avmnij op 04-11-2023 20:48 . Reden: Toevoeging van ervaring met systeem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
Ik wil dit topic niet stelen maar gewoon nog een laatste opmerking/vraag rond de mixfan.
Heb 'm nu een tijd in bedrijf en wat een andere gebruiker in dit forum ook al opmerkte: het lijkt helaas geen ideaal systeem, ook niet naar mijn eigen ervaring. In die zin dat de fan koude lucht op vloerniveau in de verblijfsruimte zuigt. In de zomer is dat fijn maar in de winter zeker niet altijd, vooral niet als het je slaapkamer is.
Eigenlijk zou het idealer zijn als je de luchtstroom kon omdraaien naargelang seizoen of voorkeur. Zodat die bijv. in de winter warme(re) lucht op plafondniveau in de verblijfsruimte kan blazen. (In mijn huis zat eerst luchtverwarming die ook warme lucht de slaapkamer inblies op de plek waar nu de fan hangt.) Maar of dat zinvol is? Het temperatuurverschil tussen de lucht op vloer- en plafondniveau is nu ook weer niet zo heel erg groot.
Zit er nu aan te denken om het ding eens een keer te onderzoeken qua electronica/schema en aansturing of er mogelijkheden zijn tot hacken :X
Wellicht zijn er andere gebruikers met goede ideeen hieromtrent? Heb ook al gedacht aan bijv. dunne electrische vloerkleedverwarming onder de deurdorpel aan te brengen maar dat is te tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-05 16:38
avmnij schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:17:
Ik wil dit topic niet stelen maar gewoon nog een laatste opmerking/vraag rond de mixfan.
Heb 'm nu een tijd in bedrijf en wat een andere gebruiker in dit forum ook al opmerkte: het lijkt helaas geen ideaal systeem, ook niet naar mijn eigen ervaring. In die zin dat de fan koude lucht op vloerniveau in de verblijfsruimte zuigt. In de zomer is dat fijn maar in de winter zeker niet altijd, vooral niet als het je slaapkamer is.
Eigenlijk zou het idealer zijn als je de luchtstroom kon omdraaien naargelang seizoen of voorkeur. Zodat die bijv. in de winter warme(re) lucht op plafondniveau in de verblijfsruimte kan blazen. (In mijn huis zat eerst luchtverwarming die ook warme lucht de slaapkamer inblies op de plek waar nu de fan hangt.) Maar of dat zinvol is? Het temperatuurverschil tussen de lucht op vloer- en plafondniveau is nu ook weer niet zo heel erg groot.
Zit er nu aan te denken om het ding eens een keer te onderzoeken qua electronica/schema en aansturing of er mogelijkheden zijn tot hacken :X
Wellicht zijn er andere gebruikers met goede ideeen hieromtrent? Heb ook al gedacht aan bijv. dunne electrische vloerkleedverwarming onder de deurdorpel aan te brengen maar dat is te tricky.
Koude lucht op vloerniveau zuigt? Als het goed is onttrekt hij warme/vieze lucht uit je ruimte het trappengat/hal in. Met deze dagen zal je wtw rond de 17/19 graden in je hal blazen. Lijkt mij niet echt koud.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
Tja, dat klopt ook wel maar ik heb nog geen WTW unit aangesloten die de verse lucht in mijn hal blaast. Maar nu het winter is valt de kou van de "verse" lucht uit mijn trapgat ook wel mee..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krissiejj
Afgelopen jaar een huis gekocht. Hierin zat een heel oud ventilatiesysteem en deze wou ik graag vervangen voor een wtw. Aangezien we zo snel mogelijk over wouden gaan en maar 8 weken hadden om te klussen(en alles moest gestript worden en vernieuwd) en overal verlaagde plafonds/koofjes niet mooi vonden gekozen voor de Multi air supply.

Zelf een berekening kunnen maken en uiteindelijk de Flair 400 geïnstalleerd.
In de badkamer zit de 4 standenschakelaar. In de trapopgang beneden en op zolder zitten de co2 melders.
De co2 melders staan ingesteld beneden op 500/1100 ppm en boven op 600/1100 ppm

De Fan van 2 slaapkamers staan op 35m3/h en bij ons op de slaapkamer 50m3/h. Op zolder moet nog een fan komen maar deze is door tijdgebrek nog niet geplaatst.

Voor In de woonkamer heb ik de 'oude' 125mm buis verlengt om van 1 afvoerpunt in de keuken er 2 te maken en 1 naar de woonkamer te brengen. Omdat ik hier geen fan wou hebben voor eventuele geluidshinder.

Nu ik de installatie zo'n 3-4 maanden heb draaien ben ik meer dan tevreden. Voor het. testen van de slaapkamers heb ik overal co2 melders geplaatst welke ik al had. Hieruit blijkt dat de ppm in de slaapkamers niet heel veel hoger uitslaan dan 800ppm en dit met name tijdens de nachtrust. Overdag is deze veel lager. In de woonkamer geld hetzelfde, alleen bij veel visite (10 man of meer) komen de ppm te hoog maar deze zijn in korte tijd weer goed.
Het geluid van de Fan's vallen reuze mee. bij 35m3/h hoor je hem niet tot nauwelijks, bij 50m3/h iets meer maar niet storend. Bij een wtw welke wel in en uitblaas kanalen heeft in de kamers kan je ze ook horen op vol vermogen.

De Wtw is door de 2x co2 sensoren co2 gestuurd en heeft ook nog een vochtsensor in de afvoer naar de wtw box. Dit werk heel goed met het douchen en koken, tijdens het douchen springt de wtw box aan en zuigt met 300m3/h af en lijkt zo'n 15/20min na te draaien. Als de wtw box overdag alles zelf regelt is hij niet te horen, zelfs niet als deze met 200m3/h aan het afzuigen is om alles op de juiste waardes te krijgen.

Wtw box brink flair 400
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpurNa4rX1kfflMR8wv79LCodDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA2eIMXMcTAXjdItAYNMuJvk.jpg?f=fotoalbum_large
Wtw box brink flair 400
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ka-NW5GdYPsSU1C44ByqJPWMk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhTMLNQfMUJ804YehFPosW2Y.jpg?f=fotoalbum_large
Fan's slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJpU_sk6ebnzodkd0UofUx4UYEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCACIwOqZaHyNkBXg2ikqGpj.jpg?f=fotoalbum_large
Co2 melders en inblaas rooster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxZqFGqOPT_F2F_fmdQGHQLQPg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARkXKgGvY9gdLrxkR5RTZUIc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWxIuja0ZXMc-xowL4e_O0hAXN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyXFl0LssImURsJ1iOJ8Wzia.jpg?f=fotoalbum_large
Dempers achter de WTW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axRH8uvC7SUhjJTPjEMxx3Q1SAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlrgFjLxUJ7ikm3xmTXm1PhO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Krissiejj op 12-02-2024 19:14 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 11:07
Krissiejj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:06:
Afgelopen jaar een huis gekocht. Hierin zat een heel oud ventilatiesysteem en deze wou ik graag vervangen voor een wtw. Aangezien we zo snel mogelijk over wouden gaan en maar 8 weken hadden om te klussen(en alles moest gestript worden en vernieuwd) en overal verlaagde plafonds/koofjes niet mooi vonden gekozen voor de Multi air supply.

Zelf een berekening kunnen maken en uiteindelijk de Flair 400 geïnstalleerd.
In de badkamer zit de 4 standenschakelaar. In de trapopgang beneden en op zolder zitten de co2 melders.
De co2 melders staan ingesteld beneden op 500/1100 ppm en boven op 600/1100 ppm

De Fan van 2 slaapkamers staan op 35m3/h en bij ons op de slaapkamer 50m3/h. Op zolder moet nog een fan komen maar deze is door tijdgebrek nog niet geplaatst.

Voor In de woonkamer heb ik de 'oude' 125mm buis verlengt om van 1 afvoerpunt in de keuken er 2 te maken en 1 naar de woonkamer te brengen. Omdat ik hier geen fan wou hebben voor eventuele geluidshinder.

Nu ik de installatie zo'n 3-4 maanden heb draaien ben ik meer dan tevreden. Voor het. testen van de slaapkamers heb ik overal co2 melders geplaatst welke ik al had. Hieruit blijkt dat de ppm in de slaapkamers niet heel veel hoger uitslaan dan 800ppm en dit met name tijdens de nachtrust. Overdag is deze veel lager. In de woonkamer geld hetzelfde, alleen bij veel visite (10 man of meer) komen de ppm te hoog maar deze zijn in korte tijd weer goed.
Het geluid van de Fan's vallen reuze mee. bij 35m3/h hoor je hem niet tot nauwelijks, bij 50m3/h iets meer maar niet storend. Bij een wtw welke wel in en uitblaas kanalen heeft in de kamers kan je ze ook horen op vol vermogen.

De Wtw is door de 2x co2 sensoren co2 gestuurd en heeft ook nog een vochtsensor in de afvoer naar de wtw box. Dit werk heel goed met het douchen en koken, tijdens het douchen springt de wtw box aan en zuigt met 300m3/h af en lijkt zo'n 15/20min na te draaien. Als de wtw box overdag alles zelf regelt is hij niet te horen, zelfs niet als deze met 200m3/h aan het afzuigen is om alles op de juiste waardes te krijgen.

Wtw box brink flair 400
[Afbeelding]
Wtw box brink flair 400
[Afbeelding]
Fan's slaapkamer
[Afbeelding]
Co2 melders en inblaas rooster.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dempers achter de WTW
[Afbeelding]
Thanks voor je post en de foto's, dit gaat me zeker helpen voor de WAF.

Is dat rooster wat daar hangt dus de plek van inblazen in het trappengat?
Heb je nog aanpassingen moeten maken aan je deuren zodat er genoeg lucht de kamer in kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
Probydoby schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Thanks voor je post en de foto's, dit gaat me zeker helpen voor de WAF.

Is dat rooster wat daar hangt dus de plek van inblazen in het trappengat?
Heb je nog aanpassingen moeten maken aan je deuren zodat er genoeg lucht de kamer in kan?
Dat is inderdaad het inblaasrooster voor het blazen in het trappengat. Heb geen aanpassingen hoeven doen, had al 2/3 cm onder de deuren vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 17:31
Hoe is de ervaring met de Mixfan na een tijdje in gebruik?

Ik vind het een duur apparaat, maar het principe spreekt me wel aan. Helaas heb ik alleen een bovenlicht boven mijn deur waar hij in zou moeten komen, dat lijkt me lastig? Volgens mij heeft hij wel wat body/diepte nodig.

Betekend dit dat ik eerst het bovenlicht moet dichtmaken met blokken of iets dergelijks voordat ik een dergelijke ventilator kan installeren? (Dus feitelijk heel het kozijn vervangen)

[ Voor 4% gewijzigd door 1234567y op 19-05-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
Ik heb op de slaap/werkkamers nu in het deel boven de deur (geen bovenlicht maar gewoon stucplaat muur van ca 25cm hoog) al geruime tijd de mixfans zitten. je hoort ze vrijwel niet maar wel altijd heerlijk frisse lucht op de kamers. Ervaring van mijzelf is goed/uitstekend te noemen. Wel hoop ik dat de CO2 sensor lang mee gaat, reparatie buiten garantie lijkt me duur.
Het heeft idd wel wat body nodig, staat ook in de handleiding/pdf. Liefst een zo stijf mogelijke wand ivm resonantie geluid en ook dempingsmateriaal in wand toepassen zo mogelijk. En je moet 230V kabel er naar toe brengen, tussen de voor en achterkant in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Glenfiddich schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:59:
[...]

Het zal nog wel even duren voordat ik ga boren, want ik heb uiteindelijk besloten het toch maar op de meest nette manier te gaan doen, met een diamantboor ipv veel kleine gaatjes in een cirkel en dan proberen uit te bikken. Wil het risico niet lopen dat ik die muur teveel vernaggel en je een lelijke plek krijgt. Zoveel marge heb je namelijk niet, je hoeft maar een klein stukje uit te schieten of dat er wat afbrokkelt oid en je hebt een plek die niet meer aan het zicht onttrokken wordt door de afdekplaat van de mixfan.

Kortom een 168mm diamantboor besteld voor eenmalig gebruik, via Aliexpress ditmaal ivm de kosten :P

Verwachte levering is eind november.
Vraagje, welke boor had je gekocht? Of zou je hem mogelijk willen door verkopen? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
1234567y schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Vraagje, welke boor had je gekocht? Of zou je hem mogelijk willen door verkopen? :*)
Een 168mm diamantboor gekocht op Aliexpress. Ik zie dat de boor die ik nu heb niet meer te koop is dus een link daarvan plaatsen lukt niet. Of ik hem wil doorverkopen.. daar wacht ik liever nog even mee omdat ik nog een paar projecten op stapel heb staan. Ik verwacht deze maat boor niet meer nodig te hebben, maar je zult zien dat als ik hem verkoop ik hem toch nog een keer nodig heb. Ik inventariseer liever nadat alles klaar is wat er over is en weg kan.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
@Krissiejj
Dat is inderdaad het inblaasrooster voor het blazen in het trappengat. Heb geen aanpassingen hoeven doen, had al 2/3 cm onder de deuren vrij.
Is dat een Brink Toevoerbox die je gebruikt hebt? Zo ja, hoe heb je het kanaal aangesloten op dat ding?
Overigens vindt ik 200-300 euro wel veel voor zo'n stuk plaatstaal als die box maar er zijn weinig alternatieven te vinden :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
avmnij schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:29:
@Krissiejj

[...]

Is dat een Brink Toevoerbox die je gebruikt hebt? Zo ja, hoe heb je het kanaal aangesloten op dat ding?
Overigens vindt ik 200-300 euro wel veel voor zo'n stuk plaatstaal als die box maar er zijn weinig alternatieven te vinden :-(
Klopt, er zit een aansluiting bij welke je erop kan monteren, zowel bovenop als op de zijkanten. Daar heb ik rechtstreeks(zie foto vorige post) de demper op aangesloten.

En tja wat is 2/300 euro vergeleken met een installatie van 6000 euro? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
Krissiejj schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Klopt, er zit een aansluiting bij welke je erop kan monteren, zowel bovenop als op de zijkanten. Daar heb ik rechtstreeks(zie foto vorige post) de demper op aangesloten.

En tja wat is 2/300 euro vergeleken met een installatie van 6000 euro? ;)
Ah, zie het nu ja. Maar de toevoerbuis zit op de achterkant aangesloten toch in jouw geval? Die achteraansluiting zie ik op de webwinkel pagina's nergens terug (maar die heb ik wel nodig :P ). Doorsnede 160mm? Zit nog te twijfelen tussen deze box of een
  • Wandrooster aluminium dubbelvoudig instelbaar - met schroefgaten - 300x150, en
  • Rond op rechthoekig verloop B=300 mm x H=150 mm (150mm).
Tsja, ik heb al zoveel verdiend ook door alles zelf te doen dat een paar honderd euro ook niet meer uitmaakt :) Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
Na wat overdenken en bekijken toch gekozen voor het verloop en het losse wandrooster, past beter in de beschikbare ruimte. Overigens nog een toevoeging/tip wat betreft de luchttoevoer:

Mijn trapgat gaat tot de nok van het huis (op zolder). Warme lucht verzamelt zich daar en kan dan nergens heen. Als je dan bij warm weer koele lucht het trapgat in blaast wordt die lucht gemengd met de warme lucht van boven naar beneden gezogen. Op mijn slaapkamers en beneden wordt die warmere lucht dan ook weer naar binnen gezogen onder de deur door. Niet erg prettig als het warm is buiten. Daarbij wordt het op zolder erg warm en is daar vrijwel geen luchtcirculatie (afgezien van een daurluft roostertje).

Om dit op te lossen heb ik in de nok van het trapgat ook een kleine afzuiging (80mm) gemonteerd. Het totale resultaat is goed te noemen, De zolder heeft nu ook frisse lucht en de lucht die naar beneden gaat via het trapgat is een stuk koeler dan voorheen 8) Wel voor zorgen dat de afzuigventiel en het uitblaasrooster ver uit elkaar liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-02 11:29
avmnij schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:04:
Na wat overdenken en bekijken toch gekozen voor het verloop en het losse wandrooster, past beter in de beschikbare ruimte. Overigens nog een toevoeging/tip wat betreft de luchttoevoer:

Mijn trapgat gaat tot de nok van het huis (op zolder). Warme lucht verzamelt zich daar en kan dan nergens heen. Als je dan bij warm weer koele lucht het trapgat in blaast wordt die lucht gemengd met de warme lucht van boven naar beneden gezogen. Op mijn slaapkamers en beneden wordt die warmere lucht dan ook weer naar binnen gezogen onder de deur door. Niet erg prettig als het warm is buiten. Daarbij wordt het op zolder erg warm en is daar vrijwel geen luchtcirculatie (afgezien van een daurluft roostertje).

Om dit op te lossen heb ik in de nok van het trapgat ook een kleine afzuiging (80mm) gemonteerd. Het totale resultaat is goed te noemen, De zolder heeft nu ook frisse lucht en de lucht die naar beneden gaat via het trapgat is een stuk koeler dan voorheen 8) Wel voor zorgen dat de afzuigventiel en het uitblaasrooster ver uit elkaar liggen natuurlijk.
Ben erg benieuwd of dit werkt voor je na de hitte van de afgelopen dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Vraagje voor de bezitters van zo'n mixfan: kun je die ook handmatig aan/uit en harder/zachter zetten? Of gaat dat alleen via de co2-meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
migchiell schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:12:
Vraagje voor de bezitters van zo'n mixfan: kun je die ook handmatig aan/uit en harder/zachter zetten? Of gaat dat alleen via de co2-meter?
Deze is alleen in te stellen in standen van 25 m3h, 50 m3h en 75 m3h.
Deze meet zelf hoeveel co2 er in de ruimte zit en hoe hard hij kan gaan. (Tot je ingestelde m3h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
RobinCollie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Ben erg benieuwd of dit werkt voor je na de hitte van de afgelopen dagen!
Jazeker! Was zelf ook benieuwd, ik heb een Velux met een schuifgordijn op zolder, die moet wel dicht blijven natuurlijk. Het wordt evenzogoed redelijk warm omdat het dak opwarmt maar de lucht is een stuk frisser en wordt continu ververst en dat maakt het uit te houden. Ik zou er gewoon kunnen werken (computer) met die warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
migchiell schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:12:
Er zit ook een dipswitch op de fan waarmee je de fan uit (op stand-by) kunt zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LOC_tNVP1vO1N2K-jBBET2l4d4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MyeibbfzqPBSp3UjP4DktAKd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Krissiejj schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:07:
[...]

Deze is alleen in te stellen in standen van 25 m3h, 50 m3h en 75 m3h.
Deze meet zelf hoeveel co2 er in de ruimte zit en hoe hard hij kan gaan. (Tot je ingestelde m3h)
En is dat makkelijk on the fly in te stellen? Of moet het ding dan open om een jumper om te zetten oid?

Dus je kunt instellen bij een CO2 van 800 moet je gaan draaien en dan moet je met 25 m3h gaan draaien. bij een CO2 van 1000 moet je met 50 m3h gaan draaien enz?

Zou dat betekenen dat je hem ook altijd aan kunt zetten door een ondergrens CO2 van bv. 400 in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
migchiell schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

En is dat makkelijk on the fly in te stellen? Of moet het ding dan open om een jumper om te zetten oid?

Dus je kunt instellen bij een CO2 van 800 moet je gaan draaien en dan moet je met 25 m3h gaan draaien. bij een CO2 van 1000 moet je met 50 m3h gaan draaien enz?

Zou dat betekenen dat je hem ook altijd aan kunt zetten door een ondergrens CO2 van bv. 400 in te stellen?
Een slaapkamer heeft doorgaans 25 of 50 m3h. Als je op 1 van die hebt ingesteld gaat hij tot max die stand. Terugtoeren doet hij vanzelf wanneer nodig.

De co2 meter in de mixfan kan je instellen op minimaal 600 ppm en max 1200 ppm.
Hier op gaat hij regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Krissiejj schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Een slaapkamer heeft doorgaans 25 of 50 m3h. Als je op 1 van die hebt ingesteld gaat hij tot max die stand. Terugtoeren doet hij vanzelf wanneer nodig.

De co2 meter in de mixfan kan je instellen op minimaal 600 ppm en max 1200 ppm.
Hier op gaat hij regelen.
Ok, thanks!

Ik zou hem het liefst continu op laag niveau willen laten draaien, ook als dat voor de CO2 misschien niet nodig is, om zodoende altijd een (relatief) koude luchtstroom te hebben door de slaapkamer zodat het ook nog wat koelt.

Maar goed, als je met zn tweeën in een slaapkamer ligt met de ramen dicht dan zal de CO2 gauw genoeg naar de 600 gaan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
migchiell schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Ok, thanks!

Ik zou hem het liefst continu op laag niveau willen laten draaien, ook als dat voor de CO2 misschien niet nodig is, om zodoende altijd een (relatief) koude luchtstroom te hebben door de slaapkamer zodat het ook nog wat koelt.

Maar goed, als je met zn tweeën in een slaapkamer ligt met de ramen dicht dan zal de CO2 gauw genoeg naar de 600 gaan denk ik.
Als je een half uur met 2 personen in bed ligt dan gaat je co2 zo richting de 800ppm. Volgens mij heb ik ze ingesteld tussen 800 en 1200ppm. En Max 50m3h.

Kwa koeling, maak je daar maar geen verbeelding van. Inprincipe blaast je ventilator naar je hal toe en niet je slaapkamer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

migchiell schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Ok, thanks!

Ik heb het zo geautomatiseerd dat de bypass automatisch open gaat bij een lagere temperatuur, ook in de nacht. Zelfs met de boost aan (dat de fans harder gaan draaien bij bypass open) zie ik het verschil niet echt. Ik geloof niet dat het meer dan 0,1 of 0,2 graden verschil maakt. En dat is met een systeem dat w'el met leidingen werkt en dus goed kan verdelen. Daarvoor wordt er denk ik te weinig lucht verplaatst en is de lucht niet koud genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 17-08-2024 14:26 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
JT schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

Ik heb het zo geautomatiseerd dat de bypass automatisch open gaat bij een lagere temperatuur, ook in de nacht. Zelfs met de boost aan (dat de fans harder gaan draaien bij bypass open) zie ik het verschil niet echt. Ik geloof niet dat het meer dan 0,1 of 0,2 graden verschil maakt. En dat is met een systeem dat w'el met leidingen werkt en dus goed kan verdelen. Daarvoor wordt er denk ik te weinig lucht verplaatst en is de lucht niet koud genoeg.
Krissiejj schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Als je een half uur met 2 personen in bed ligt dan gaat je co2 zo richting de 800ppm. Volgens mij heb ik ze ingesteld tussen 800 en 1200ppm. En Max 50m3h.

Kwa koeling, maak je daar maar geen verbeelding van. Inprincipe blaast je ventilator naar je hal toe en niet je slaapkamer in.
Ik dacht dus, als ik nou koude lucht de hal in blaas, dan trekt dat onder de deur door naar de slaapkamer toe als de fan aan staat. Maar dat effect is te verwaarlozen dus?

Sprak trouwens vandaag een officiële Brink-installateur, die raadde me eigenlijk af om ventilatie aan te leggen, hij had er in ieder geval geen zin in :/ oud huis, altijd moeilijke installatie, je weet nooit wat je tegenkomt. Hij schatte dat laten installeren van een multi air-systeem me tegen de 20k zou gaan kosten.

Ik ga er dan toch nog eens over nadenken, bij dit soort bedragen... maar goed, ventileren met ramen open in de winter is ook niet fijn.

Hebben jullie alles zelf geinstalleerd? Ook dakdoorvoer en alles? Een gat maken in een binnenmuur is één ding, maar in een dak lijkt me toch wel werk voor een vakman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

migchiell schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

[...]

Ik dacht dus, als ik nou koude lucht de hal in blaas, dan trekt dat onder de deur door naar de slaapkamer toe als de fan aan staat. Maar dat effect is te verwaarlozen dus?

Sprak trouwens vandaag een officiële Brink-installateur, die raadde me eigenlijk af om ventilatie aan te leggen, hij had er in ieder geval geen zin in :/ oud huis, altijd moeilijke installatie, je weet nooit wat je tegenkomt. Hij schatte dat laten installeren van een multi air-systeem me tegen de 20k zou gaan kosten.

Ik ga er dan toch nog eens over nadenken, bij dit soort bedragen... maar goed, ventileren met ramen open in de winter is ook niet fijn.

Hebben jullie alles zelf geinstalleerd? Ook dakdoorvoer en alles? Een gat maken in een binnenmuur is één ding, maar in een dak lijkt me toch wel werk voor een vakman.
Nieuwbouw ;) Maar laat je keuze nooit afhangen van 1 offerte, ik zou er 3 regelen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
JT schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:34:
[...]

Nieuwbouw ;) Maar laat je keuze nooit afhangen van 1 offerte, ik zou er 3 regelen.
Die installateur zei inderdaad dat nieuwbouw zijn zeer sterke voorkeur had :D Wat ik wel begrijp.

Ja ik ga nog eens verder kijken. Hoop dat er meer installateurs zijn die specifiek die multi-air willen installeren. Dit was de enige officiële installateur die in mijn provincie werkzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

migchiell schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:37:
[...]

Die installateur zei inderdaad dat nieuwbouw zijn zeer sterke voorkeur had :D Wat ik wel begrijp.

Ja ik ga nog eens verder kijken. Hoop dat er meer installateurs zijn die specifiek die multi-air willen installeren. Dit was de enige officiële installateur die in mijn provincie werkzaam is.
Misschien Brink bellen en dit voorleggen, misschien weten zij nog iemand.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
JT schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Misschien Brink bellen en dit voorleggen, misschien weten zij nog iemand.
Anders moet ik @Glenfiddich zijn tarief maar eens vragen :)

Paar flesjes van deze misschien?

Afbeeldingslocatie: https://static.whiskybase.com/storage/whiskies/1/2/869/334794-big.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avmnij
[...]

[...]

8)7 ehh, 20K? Ik heb zelf een Duco WTW systeem (a 2000,-) geinstalleerd en zelf boven de slaapkamerdeuren de fans geinstalleerd (a 1200,-). Wel een nieuwe Ubbink luchtdoorvoer op dak laten zetten (a 700,-). Wat extra materiaal, zeg a 1000,- dus totaal zo'n 5000,- dan is het wel rond. Wel veel werk geweest om spiros en electra te verleggen. Maar dan nog... wordt goed op verdiend dan *O* Maar goed, ik heb een HSB huis met (open) houten vloeren dus dat is dan wat makkelijker allemaal. Maar vergeleken met het aanleggen van een airco per kamer vind ik dit wel stukken beter: mooier weggewerkt, weinig geluid, frisse lucht, geen buizen gedoe naar de kamers, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
migchiell schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Dat ding open maken is gewoon de buitenkant er even af klikken. En dat jumpertje kun je met een klein schroevendraaiertje verzetten, werkt on the fly. Alleen als je de CO2 instellingen aanpast dan moet je daarna even de stroom eraf en weer erop zetten (groepenkast schakelaar even uit/aan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
avmnij schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

8)7 ehh, 20K? Ik heb zelf een Duco WTW systeem (a 2000,-) geinstalleerd en zelf boven de slaapkamerdeuren de fans geinstalleerd (a 1200,-). Wel een nieuwe Ubbink luchtdoorvoer op dak laten zetten (a 700,-). Wat extra materiaal, zeg a 1000,- dus totaal zo'n 5000,- dan is het wel rond. Wel veel werk geweest om spiros en electra te verleggen. Maar dan nog... wordt goed op verdiend dan *O* Maar goed, ik heb een HSB huis met (open) houten vloeren dus dat is dan wat makkelijker allemaal. Maar vergeleken met het aanleggen van een airco per kamer vind ik dit wel stukken beter: mooier weggewerkt, weinig geluid, frisse lucht, geen buizen gedoe naar de kamers, etc.
Ja de installateur liet vrij duidelijk merken heel weinig zin te hebben in de klus en daarom een flink hoge prijs te vragen, bedoeld om af te schrikken maar als iemand dan toch per se wil dan verdient ie er in ieder geval nog lekker op :)

Wat het in mijn huis lastig maakt is dat er vanuit de keuken, toiletten en badkamer wel afvoerkanalen zijn maar dat ik niet weet waar die uitkomen, en of ze elk een eigen schoorsteentje hebben of ergens samenkomen. Idealiter zou de afzuigkap in de keuken een eigen afvoer hebben en de toiletten+badkamer gezamenlijk een afvoer, dan kan die afvoer naar de wtw toe. Maar alles zit natuurlijk in de muren en ik weet niet hoe de leidingen lopen, dat moet ik nog navragen bij de vorige bewoners van mijn huis (of een muur openmaken om te kijken :X )

Verder zag de installateur erg op tegen het installeren van de mixfans boven de deuren, was volgens hem een lastige klus, vooral om daar stroom naartoe te brengen en netjes weg te werken. Ik zou zeggen kabelgootjes vanuit de plafondaansluitingen, hoe moeilijk kan het zijn?

Want verder is het toch een kwestie van twee dakdoorvoeren maken (in en uit), daar tussenin hang je de wtw-unit, met een ingang en een uitgang het huis in? Geen kanalen of niks nodig, dat is toch juist het grote voordeel van dit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
[...]

[...]

Daarin heb je wel gelijk. Maar jou inblaas zoekt de weg van de minste weerstand. Hij bouwt druk op in de hal(bij hoge stand) en als de ventilatoren aan staan dan gaat hij circuleren. Maar je Wtw blaast op een gemiddelde dag rond de 19/21 graden in. Dus een slaapkamer die die nacht 23 graden is koelt misschien maar 1 graad af in 24uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krissiejj
Ja ik heb zelf de wtw brink flair 400 geïnstalleerd. Compleet met alles erop en aan. Dakdoorvoeren/4xfans/2x co2 meters/3st schakelaar/vochtsensor.
Ik was al met al rond de €6000 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
migchiell schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Verder zag de installateur erg op tegen het installeren van de mixfans boven de deuren, was volgens hem een lastige klus, vooral om daar stroom naartoe te brengen en netjes weg te werken. Ik zou zeggen kabelgootjes vanuit de plafondaansluitingen, hoe moeilijk kan het zijn?

Want verder is het toch een kwestie van twee dakdoorvoeren maken (in en uit), daar tussenin hang je de wtw-unit, met een ingang en een uitgang het huis in? Geen kanalen of niks nodig, dat is toch juist het grote voordeel van dit systeem?
Kan me voorstellen dat het netjes aanleggen van de electra wat lastig is. Kabelgootjes zijn ook niet alles.

De WTW unit zuigt de (oude, met CO2 vervuilde) lucht weg uit keuken/badkamer/toilet via kanalen met ventielen, mengt die lucht dan met verse buitenlucht, blaast een deel naar buiten en een ander deel via het trapgat naar binnen. Zo ontstaat er een continue luchtstroom waarbij oude lucht deels wordt vervangen door verse lucht. De WTW unit heeft dus 4 aansluitingen voor lucht. De toevoer in het trapgat moet ook juist geplaatst worden. De fans zorgen dat die verse lucht vanuit het trapgat onder je deuren door ook de kamers in gaat. Verder moet je wel ook de juiste WTW unit aanschaffen die past bij het volume van je huis en nog wat andere dingen. Daarvoor moet een berekening gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59
avmnij schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

mengt die lucht dan met verse buitenlucht, blaast een deel naar buiten en een ander deel via het trapgat naar binnen. Zo ontstaat er een continue luchtstroom waarbij oude lucht deels wordt vervangen door verse lucht.
Mengt?? Hoezo mengt?
Natuurlijk niet!

Als jouw WTW systeem vervuilde binnenlucht gaat mengen en die terug naar binnen gaat blazen, dan heb je wel een bijzonder waardeloos systeem.. (tenminste: ik zou niet graag zo'n systeem willen hebben zelf).
Dat zou betekenen dat je fijne stanklucht van de WC opnieuw deels terug de woonkamer en slaapkamers in geblazen wordt... :o Lekker systeem dan! 8)7 Ook bijzonder inefficient om bedompte binnenlucht onnodig terug rond te gaan blazen in huis. Wat zou de functie daarvan zijn dan?

Nee, dat is niet hoe normaal gesproken een WTW systeem werkt.
Alle afgezogen lucht gaat volledig naar buiten, en wat er terug in huis komt is ook volledig verse (evt. gefilterde) lucht van buiten.
Alléén de warmte-energie wordt via warmtewisselaars uit de binnenlucht gehaald, en afgegeven aan de vers aangezogen buitenlucht waarmee die voorverwarmd wordt.. maar de in- en uitgaande luchtstromen zelf zijn natuurlijk strict gescheiden.

Misschien ben je in de war met systemen die in bedrijfspanden / kantoren gebruikt worden.. daar wordt een deel van de lucht ververst, en een deel in dezelfde ruimte rondgepompt, maar dat komt omdat dit een gecombineerde functie is van luchtverversing en actieve klimaatbehandeling (actieve ruimtekoeling/verwarming)..
Een thuis WTW systeem is dat normaal gesproken niet.

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 20-08-2024 20:35 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Glenfiddich
migchiell schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:46:
[...]

Anders moet ik @Glenfiddich zijn tarief maar eens vragen :)

Paar flesjes van deze misschien?

[Afbeelding]
Ik zou bijna in de verleiding komen :p

Maar 20k is wel bizar voor Brink Multi Air, dat nota bene aangeprezen wordt als tamelijk “eenvoudige” optie voor bestaande bouw.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Inmiddels de mixfan gemonteerd. Hij lijkt zeker een positief effect te hebben in co2 reductie, maar ik vind hem best veel herrie maken! In zijn laagste stand hoor ik hem niet, maar net daarboven begint hij wat irritant te ratelen.

Misschien eens extra controleren of alles wel goed gemonteerd zit. Want ik hoor meer dan alleen luchtverplaatsing.

[ Voor 7% gewijzigd door 1234567y op 26-08-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
BrainCrash schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Mengt?? Hoezo mengt?
Natuurlijk niet!

Als jouw WTW systeem vervuilde binnenlucht gaat mengen en die terug naar binnen gaat blazen, dan heb je wel een bijzonder waardeloos systeem.. (tenminste: ik zou niet graag zo'n systeem willen hebben zelf).
Dat zou betekenen dat je fijne stanklucht van de WC opnieuw deels terug de woonkamer en slaapkamers in geblazen wordt... :o Lekker systeem dan! 8)7 Ook bijzonder inefficient om bedompte binnenlucht onnodig terug rond te gaan blazen in huis. Wat zou de functie daarvan zijn dan?

Nee, dat is niet hoe normaal gesproken een WTW systeem werkt.
Alle afgezogen lucht gaat volledig naar buiten, en wat er terug in huis komt is ook volledig verse (evt. gefilterde) lucht van buiten.
Alléén de warmte-energie wordt via warmtewisselaars uit de binnenlucht gehaald, en afgegeven aan de vers aangezogen buitenlucht waarmee die voorverwarmd wordt.. maar de in- en uitgaande luchtstromen zelf zijn natuurlijk strict gescheiden.

Misschien ben je in de war met systemen die in bedrijfspanden / kantoren gebruikt worden.. daar wordt een deel van de lucht ververst, en een deel in dezelfde ruimte rondgepompt, maar dat komt omdat dit een gecombineerde functie is van luchtverversing en actieve klimaatbehandeling (actieve ruimtekoeling/verwarming)..
Een thuis WTW systeem is dat normaal gesproken niet.
Ah, ja, je hebt volkomen gelijk 8)7 Alleen vocht en warmte kan weer worden teruggewonnen uit de oude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
1234567y schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:15:
Inmiddels de mixfan gemonteerd. Hij lijkt zeker een positief effect te hebben in co2 reductie, maar ik vind hem best veel herrie maken! In zijn laagste stand hoor ik hem niet, maar net daarboven begint hij wat irritant te ratelen.

Misschien eens extra controleren of alles wel goed gemonteerd zit. Want ik hoor meer dan alleen luchtverplaatsing.
Als hij begint te ratelen dan lijkt het alsof de fanbladen de behuizing raken, dat hoort niet. Zit de fan te strak en/of scheef opgeschroefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
1234567y schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:15:

Bij een dergelijk systeem is het vaak de wand waarop die bevestigd is die het geluid van de fan versterkt. Vergelijk het met een oude grammofoonspeler met zo'n grote hoorn erop. Je moet echt zorgen dat de wand niet gaat resoneren met de fan (d.w.z. stevige, zware wand gebruiken en liefst dempingsmateriaal erin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
Hmmm, ik heb hem even uit gezet, en beetje aan geprult, hij lijkt nu inderdaad veel stiller, vaag. Ik hou. Het even in de gaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Laatst online: 24-05 13:23
Ik overweeg ook de flair aan te schaffen. Mijn huidige MV box hangt op de vliering. Idee zou zijn om de werkkamers op een reguliere manier aan te sluiten (aan en afvoer direct de kamer in), de slaapkamers op 1e verdieping en de begane grond via de mix fan /trappen gat methode. Vraag is, kan dit met het Brink systeem?

Daarnaast, kan je bij brink de werking ook omkeren? Dat wil zeggen, in de zomer bij warmte wisselaar omdraaien en/of uitzetten? Zodanig dat de airco gekoelde lucht niet naar buiten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
rft80 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:37:
Ik overweeg ook de flair aan te schaffen. Mijn huidige MV box hangt op de vliering. Idee zou zijn om de werkkamers op een reguliere manier aan te sluiten (aan en afvoer direct de kamer in), de slaapkamers op 1e verdieping en de begane grond via de mix fan /trappen gat methode. Vraag is, kan dit met het Brink systeem?

Daarnaast, kan je bij brink de werking ook omkeren? Dat wil zeggen, in de zomer bij warmte wisselaar omdraaien en/of uitzetten? Zodanig dat de airco gekoelde lucht niet naar buiten gaat.
dat kan wel, al zou je je kamer als deze naast de wtw zit flink moeten smoren ivm de hoeveelheid lucht die elder ook nog naar toe moet.

Een wtw mengt zijn afvoer lucht woning met nieuwe verse lucht van buiten. Dus als jou airco koude 'vieze' lucht heeft dan circuleert deze weer terug met de nieuwe verse lucht van buiten, terug naar jou woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Krissiejj schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

Een wtw mengt zijn afvoer lucht woning met nieuwe verse lucht van buiten. Dus als jou airco koude 'vieze' lucht heeft dan circuleert deze weer terug met de nieuwe verse lucht van buiten, terug naar jou woning.
Zou geen sprake moeten zijn van mengen toch? Aan en afvoer is gescheiden circuit, de warmtewisselaar onttrekt de warmte aan de afvoer en warmt hiermee de aanvoer op.

ik doel ook op de warmte wisseling, kan deze uit of in omgekeerde richting werken?

Immers, waar het in de winter/herfst/ lente zinnig is dat de warmte uit de afgevoerde lucht middels de warmtewisselaar overgedragen wordt op de schone/aangevoerde lucht ligt dat in de zomer anders. In de zomer zou je het omgekeerde willen, hetzij de warmte onttrekken aan de aangevoerde lucht en overdragen aan de af te voeren lucht danwel de warmtewisselaar uitzetten om zo koele lucht van buiten naar binnen te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door rft80 op 13-10-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brunoE
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik overweeg ook de aanleg van een mixfan/Brink systeem. We hebben een goed geisoleerd modern huis, maar helaas met een mechanische ventilatie via de kieren boven de ramen. Deze thread hier op tweakers is een mooie verzameling van kennis en ervaringen!
Ik heb drie slaapkamers die ik graag met een mixfan wil ventileren. Ze hebben alle drie een muur naar een badkamer/wc. Qua ventilatie zou het denk ik slim zijn om de mixfan direct naar de badgakamers/wc te ventileren, dan heb ik minder "oude" lucht in de verkeersruimte. in de badkamers/wc zitten de afzuigpunten. Maar ik maak me zorgen over de "terugweg", dus geur en vocht vanuit de badkamer/wc naar de slaapkamers. Zou dat een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:02
rft80 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Zou geen sprake moeten zijn van mengen toch? Aan en afvoer is gescheiden circuit, de warmtewisselaar onttrekt de warmte aan de afvoer en warmt hiermee de aanvoer op.
Dit systeem gebruikt je trappenhuis als aanvoerkanaal. De slaapkamers die hieraan grenzen hebben geen directe afzuiging maar blazen actief af (op co2 meter) naar je trappenhuis. De lucht wordt dus gemengd, in theorie. De lucht moet door actieve verversing vers genoeg blijven, al wordt geadviseerd om met 150% van je benodigde debiet te rekenen. Let wel, hoe vaak ben je tegelijk in alle slaapkamers en de woonkamer met het hele gezin? Op momenten dat je niet in je slaapkamers bent is daar veel minder verversing nodig en dus de lucht minder vies.

ik doel ook op de warmte wisseling, kan deze uit of in omgekeerde richting werken?
Warmtewisseling zegt het eigenlijk al, de warmte wordt gewisseld. Je hebt je uitgaande temperatuur naar buiten en de temperatuur van de buitenlucht naar binnen. De warmte wordt gewisseld. In de zomer dus afkoelen en in de winter opwarmen. Een wtw houdt je binnenlucht zo goed als kan op dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
Krissiejj schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:14:
[...]
Een wtw mengt zijn afvoer lucht woning met nieuwe verse lucht van buiten.
Voor de duidelijkheid, er wordt enkel warmte (en vocht met enthalpiewisselaar) uitgewisseld, geen lucht. De lucht die binnenkomt is helemaal vers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
brunoE schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:48:
Ik overweeg ook de aanleg van een mixfan/Brink systeem. We hebben een goed geisoleerd modern huis, maar helaas met een mechanische ventilatie via de kieren boven de ramen. Deze thread hier op tweakers is een mooie verzameling van kennis en ervaringen!
Ik heb drie slaapkamers die ik graag met een mixfan wil ventileren. Ze hebben alle drie een muur naar een badkamer/wc. Qua ventilatie zou het denk ik slim zijn om de mixfan direct naar de badgakamers/wc te ventileren, dan heb ik minder "oude" lucht in de verkeersruimte. in de badkamers/wc zitten de afzuigpunten. Maar ik maak me zorgen over de "terugweg", dus geur en vocht vanuit de badkamer/wc naar de slaapkamers. Zou dat een probleem zijn?
Je maakt wel een groot gat (170mm) door je muur met enkel een ventilator erin. De ventilator staat wel altijd aan dus ik denk dat het wel mee zal vallen maar ik zou het niet direct naar de badkamer doen voor de zekerheid.
Ik denk dat de gang juist gekozen is omdat het wat neutraler is en je dan ook minder last hebt van de andere ruimtes. Ik heb zelf nu 2 slaapkamers naar de gang met mixfan en ik hoor niet meer dan eerst van de andere kamer. De afdek kappen helpen denk ik goed tegen overspaak (geluid uit andere ruimtes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
rft80 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:37:
Idee zou zijn om de werkkamers op een reguliere manier aan te sluiten (aan en afvoer direct de kamer in),
Ik ga ook 1 kamer direct inblazen maar ik zuig niet af. De afvoer gaat bij mij onder de deur door naar het trappenhuis. Dit is overstroom, zo ververs je wel de lucht in die kamer maar als daar niemand is gebruik je alsnog de vers ingeblazen lucht voor de andere delen van het huis. Dit verhoogd je efficiëntie en je mag iets aftrekken van je totale nodige debiet.
In het WTW topic staat een mooie rekensheet waarmee je je nodige debiet kunt berekenen, daar kun je ook overstroom meenemen in die berekening. Ik heb de kamers met mixfan en direct ingeblazen kamers allemaal meegenomen in de overstroom berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
[...]
Zou je wellicht een Duco WTW willen aanschaffen, die heeft een optie voor een electrische pre-heater (1425W) die de verse buitenlucht voorverwarmt alvorens deze het trapgat in te blazen. Kun je de zonnepanelen nog ergens voor gebruiken in de winter :) Of Brink ook zoiets heeft weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Thanks, maak me geen zorgen om de winter - mijn warmtepomp doet prima zijn werk dus preheat op cop van 1 lijkt me niet zo nuttig. Ging me om de zomer maar ben inmiddels wat wijzer. Meeste merken hebben auto bypass in de zomer wanneer de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur.

Heb een offerte van Alpha Ventilatie, zij stellen een Zehnder voor met toevoer op zolder en de 1e verdieping en overflow voor de woonkamer, filterbox van Brink voor de houtrook overlast.

Zoek eigenlijk nog een andere partij die de Brink mixfan oplossing kan aanbieden voor vergelijking. Partijen genoemd op de Brink website hebben geen zin (focus op projecten) - hier iemand die een partij kent actief in regio Haarlem?
Pagina: 1 2 Laatste