Gisteren dan toch (wat sneller dan gepland) de Brink Indoor Mixfan geinstalleerd op mijn slaapkamer. Nu allemaal nog wat provisorisch omdat het vanwege de warmte op de kamer zeer gewenst was om frisse lucht te hebben in de nacht. Ik heb een HSB huis en de wanden binnen zijn allemaal metalstud + stucplaat, zo ook het bovenlicht van de slaapkamerdeur.
Na wat meten een nieuw stucplaatje boven de deur er in gezet en aan de andere kant het gat van 17cm gemaakt. Allemaal vrij makkelijk te doen (afgezien van de hitte). Had wel even moeten zoeken hoe het ding gemonteerd moest worden (afzuigend of inblazend) om zeker te zijn dat het goed zat. Aansluiten is makkelijk te doen. De electra komt vanuit de achterkant dus je moet een kabel/draden ergens doorvoeren vanaf een (centraal)doos.
Ik heb de instellingen op min/max 600/1000 ppm CO2 gezet en het max debiet op 50 m^3/hr. Dit is afwijkend van wat in de handleiding staat als aanbevolen instellingen voor 1/2 persoons slaapkamer maar het is voor een test. Na inschakelen spanning draait de fan met een heel licht geluid, nauwelijks hoorbaar. De verse lucht wordt door de spleet onder mijn deur vanuit de traphal aangezogen. De traphal ligt op het noorden dus uit de directe zon. Groot voordeel hiervan is dat de lucht op vloerniveau meestal ook wat koeler is dan de lucht op de hoogte van de fan. Als het goed is koelt het ding de slaapkamer dus ook een beetje. Vergeet niet na instellingen te wijzigen de stroom even af te schakelen.
Affijn, ik ga naar bed en na enkele minuten hoor je de fan optoeren (omdat ie CO2 gaat meten). Heb nog een kwartier gewacht maar toeren blijven gelijk (op max stand voor de instellingen denk ik?). Met een geluidsapp op de telefoon het geluidsniveau gemeten (op ca. 3 m afstand), die geeft ca. 30dB aan, netjes volgens specs.
Als je in bed ligt hoor je fan wat gieren maar het geluidsniveau is dermate laag dat ik het niet als storend ervaar. Zodra ik wakker wordt hoor ik hem eerst helemaal niet totdat je erop gaat letten, dan hoor je hem wel.
De lucht in de slaapkamer was veel verser dan voorheen (natuurlijk..) en ook de temperatuur was iets lager zoals verwacht. Beter geslapen dan vorige nacht met deze hitte en werd ook fitter wakker.
Mijn conclusie: installatie geslaagd, test geslaagd, mixfan geslaagd. De moeite waard om deze te installeren voor de verse, frisse lucht. Ga er meerdere bestellen en installeren.
Noot: het geluid is natuurlijk mede afhankelik van de instellingen die je doet voor max toerental en min/max CO2 niveau. Ik zou de aanbevelingen van Brink in dezen volgen vanuit de handleiding om te voorkomen dat de fan onnodig veel geluid gaat produceren. Tevens ga ik nog proberen om de isolatie tussen fanhuis en wand te verbeteren omdat de wand ook wat gaat trillen vanwege de draaiende fan. Verder is het belangrijk dat de spleet onder de deur groot genoeg is voor de aanvoer van verse lucht. Ook hierover staat e.e.a. in de Brink handleiding van het MultiAir Supply systeem.
[
Voor 6% gewijzigd door
avmnij op 11-06-2023 10:10
]