Ik heb mijn systeem nu al een hele tijd draaien en het bevalt goed, met wat aantekeningen.
Doelen
Ik had de volgende doelen met de installatie hiervan met de resultaten daarbij:
Doel: co2 reductie in de slaapkamers, niveau was 2000 na de nacht.
Resultaat: gehaald! Nu in de ochtend 800.
Doel: betere warmtespreiding door het huis
Resultaat: Matig. Slaapkamer kind is 1 graag minder koud maar nog steeds te koud.
Doel: geen kookgeur meer naar boven
Resultaat: grotendeels gehaald. Door de luchtstroom naar beneden is de kookgeur significant minder.
Doel: Energie besparen
Resultaat: ?? Gasverbruik is 400 m3 minder maar ik heb tegenlijker een warmtepompboiler geinstalleerd en verder bezuinigd.
Doel: geluid van buiten verminderen door sluiten van roosters
Resultaat: gehaald! Heerlijk, geen storend geluid meer van het verkeer. Natuurlijk is het niet 100% stil maar dat hoeft ook niet.
Doel: Geen tocht meer op de bank
Resultaat: gehaald! Roosters dicht = geen tocht meer.
Doel: De luchtvochtigheid is erg laag in de winter (30%)
Resultaat: Oeps... Ik heb een luchtontvochtiger gekocht, het niveau was 75% geworden. 'Gratis' verwarming met cop 2 zal ik maar zeggen (ontvochtiger verwarmd de lucht met ongeveer cop 2)...
[b[Doel: warmte in voorraadkast verminderen door luchtstroom[/b]
Resultaat: gehaald! Extra rooster geplaatst en door overdruk op de gang gaat de warmte nu onder de deur door richting de woonkamer.
Nadelen
* MixFan is niet stil en kan als te luid voor de slaapkamer ervaren worden. Je kunt ze instellen op 3 standen en gek genoeg werkt voor mij de maximale stand het beste. Wel iets aan luchtstroom te horen maar geen getikker meer. Luchtstroom kan ik heel goed negeren, het getikker werd ik gek van.
* Vergeten afvoer op zolder te maken, die was niet meer geventileerd dus. Die spullen heb ik net maar besteld, gaat binnenkort komen.
Originele Situatie
Mechanische afvoer in keuken, wc, badkamer met unit op zolder.
1 slaapkamer aangrenzend op zolder
2 slaapkamers op de 1e verdieping
Woonkamer/keuken in 1 ruimte beneden.
Huis 114m2 exclusief zolder (nog eens 20m2 met schuin dak). 2,4m plafondhoogte.
Installatie
Ik heb voor het nodige debiet de shet uit het centrale balans ventilatie topic gebruikt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/78462832#78462832
Deze ontwerphandleiding kan ook helpen:
https://www.brinkclimatesystems.nl/documenten/multi-air-supply-system-ontwerphandleiding-nl-616571.pdf
WTW Unit
Ik heb een Zehnder Stork Q350 met enthalpiewisselaar, capaciteit blijkt meer dan voldoende. Unit is aangestuurd met 2 co2 sensoren en vochtsensor in de unit zelf.
De co2 sensor op de gang is voor als je in de slaapkamers bent (nacht). Bij enkel beneden zou het systeem heel traag reageren.
De co2 sensor beneden (bij mij in de keuken in plaats van de standenschakelaar van de mechanische ventilatie) is voor als je daar bent.
De Enthalpiewisselaar maakt voor mij een heel groot verschil, van te droog naar flink te vochtig in de herfst, zo erg dus dat ik een ontvochtiger nodig had

Zou ik het nog een keer doen? Het heerlijk om geen kapotte handen, droge neus en droge ogen meer te hebben maar wel een hoop gedoe met weer een apparaat erbij voor het ontvochtigen. Wel handig dat mijn was nu lekker snel droogt
Het geluid van de box zelf is minder dan de relatief stille mechanische ventilatie van hiervoor. Ik heb ook geluidsdempers bij de buizen binnen gekoppeld waardoor het apparaat via de kanalen niet hoorbaar is.
Aanvoer binnen
* De slaapkamer op de 2e verdieping heb ik direct ingeblazen met 125mm gat+ventiel, werkt perfect en zonder geluidsoverlast.
* Daarna op zolder in het trapgat middels een 160mm gat en 'open' ventiel inblazen in het trapgat.
* De slaapkamers op de 1e verdieping met MixFan. MixFan blaast uit en onder de deur door verse lucht. Zoals bij de nadelen te lezen pas net aan acceptabel gekregen op de maximale stand. Liefst zou ik deze ook met directe inblaas gedaan hebben, misschien doe ik dit ooit nog, dan moet er een gat door de verdiepingsvloer of 'buitenom' via het trapgat.
* Woonkamer/keuken wordt aangevoerd via kieren onder de deuren van de woonkamer en de voorraadkast en een extra rooster onderin de deur.
[b[Afvoer binnen[/b]
Afvoer gaat dus volledig via het 125mm kanaal. Met de doorvoertest haal ik 290m3 debiet, meer dan genoeg. Normaal staat deze op 150m3 en bij piek 270m3. bij de normale modus is dit niet te horen, in de badkamer bij het douchen wel. Het is zeker niet storend, ik de woonkamer merk ik het nooit.
Aansluiting buiten
Aanvoer: Ik heb 1x een 160mm gat door het dak laten maken met een Ubbink Ventus doorvoer.
Afvoer: Ik heb gebruik gemaakt van de huidige 125mm dakdoorvoer van de mechanische ventilatie.
125mm voor de afvoer binnen/buiten is niet ideaal en kost capaciteit maar het werkt wel. Dat zou ik in ieder geval niet als belemmering zien.
Heel verhaal maar dat is meteen mijn ervaring en installatie gedeeld

Ik kan kijken of ik nog eens wat foto's kan delen. Ik hoop dat je er wat mee kunt! Als je nog vragen hebt kan ik altijd kijken of ik je verder kan helpen.