Geïnspireerd door Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW en in het bijzonder ge1tel in "Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW" heb ik besloten mijn bj 2018 huis met ventilatie type C te voorzien van een WTW installatie, vooral om de luchtkwaliteit te waarborgen als de buurt tot laat buiten leeft en wij dus ramen en roosters dicht willen doen.
Blijkbaar zijn we erg gevoelig voor geluid.
Overal koofjes maken om kanalen weg te werken had een onacceptabel lage WAF, dus is er een test gedaan met een Brink Mixfan in de slaapkamer.
Die hield de luchtkwaliteit in orde, maar heeft blijkbaar een tonaal geluid rond de 400 Hz dat hinderlijk is en in de kamer ernaast was contactgeluid hoorbaar. Hij haalt zijn specs waarschijnlijk wel, dus voor een woon/werkkamer lijkt het me prima, maar voor onze slaapkamer onvoldoende.
Om het principe niet meteen af te schieten, heb ik het gat (en behuizing) hergebruikt voor een aanzienlijk stillere variant: uitvoering: Noctua NF-A14x25r G2 PWM, 140mm
Dit bevalt een stuk beter, nu is alleen ruis te horen en dat hindert het slapen niet.
De oorspronkelijke fan zit vrij dicht op het rooster en is niet opgehangen om contact/lagergeluid te ontkoppelen:
:strip_exif()/f/image/noqSVYZT9jxvTuphLztgb5JI.jpg?f=fotoalbum_large)
Breintransplantatie
:strip_exif()/f/image/3gMLY8mZGFRYOqPFaio9ZT7B.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe fan hangt in het (met de Brink fan meegeleverde) schuim in het midden van de muur. Behalve dat deze fan sowieso andere lagers heeft, ontkoppelt dit alle overgebleven trillingen en is er geen contactgeluid meer.
:strip_exif()/f/image/cY7X0LwREh9L1dVM4gVcl51J.jpg?f=fotoalbum_large)
De (triviale) code vind je op github.
Als er meer mensen zijn die een zelfbouw mixfan geklust hebben, laat het hier gerust weten
Blijkbaar zijn we erg gevoelig voor geluid.
Overal koofjes maken om kanalen weg te werken had een onacceptabel lage WAF, dus is er een test gedaan met een Brink Mixfan in de slaapkamer.
Die hield de luchtkwaliteit in orde, maar heeft blijkbaar een tonaal geluid rond de 400 Hz dat hinderlijk is en in de kamer ernaast was contactgeluid hoorbaar. Hij haalt zijn specs waarschijnlijk wel, dus voor een woon/werkkamer lijkt het me prima, maar voor onze slaapkamer onvoldoende.
Om het principe niet meteen af te schieten, heb ik het gat (en behuizing) hergebruikt voor een aanzienlijk stillere variant: uitvoering: Noctua NF-A14x25r G2 PWM, 140mm
Dit bevalt een stuk beter, nu is alleen ruis te horen en dat hindert het slapen niet.
De oorspronkelijke fan zit vrij dicht op het rooster en is niet opgehangen om contact/lagergeluid te ontkoppelen:
:strip_exif()/f/image/noqSVYZT9jxvTuphLztgb5JI.jpg?f=fotoalbum_large)
Breintransplantatie
:strip_exif()/f/image/3gMLY8mZGFRYOqPFaio9ZT7B.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe fan hangt in het (met de Brink fan meegeleverde) schuim in het midden van de muur. Behalve dat deze fan sowieso andere lagers heeft, ontkoppelt dit alle overgebleven trillingen en is er geen contactgeluid meer.
:strip_exif()/f/image/cY7X0LwREh9L1dVM4gVcl51J.jpg?f=fotoalbum_large)
De (triviale) code vind je op github.
Als er meer mensen zijn die een zelfbouw mixfan geklust hebben, laat het hier gerust weten
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.