• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Geïnspireerd door Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW en in het bijzonder ge1tel in "Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW" heb ik besloten mijn bj 2018 huis met ventilatie type C te voorzien van een WTW installatie, vooral om de luchtkwaliteit te waarborgen als de buurt tot laat buiten leeft en wij dus ramen en roosters dicht willen doen.
Blijkbaar zijn we erg gevoelig voor geluid.
Overal koofjes maken om kanalen weg te werken had een onacceptabel lage WAF, dus is er een test gedaan met een Brink Mixfan in de slaapkamer.
Die hield de luchtkwaliteit in orde, maar heeft blijkbaar een tonaal geluid rond de 400 Hz dat hinderlijk is en in de kamer ernaast was contactgeluid hoorbaar. Hij haalt zijn specs waarschijnlijk wel, dus voor een woon/werkkamer lijkt het me prima, maar voor onze slaapkamer onvoldoende.

Om het principe niet meteen af te schieten, heb ik het gat (en behuizing) hergebruikt voor een aanzienlijk stillere variant: uitvoering: Noctua NF-A14x25r G2 PWM, 140mm
Dit bevalt een stuk beter, nu is alleen ruis te horen en dat hindert het slapen niet.

De oorspronkelijke fan zit vrij dicht op het rooster en is niet opgehangen om contact/lagergeluid te ontkoppelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ql3swzYLRvvOj28O_yY3QvqNz8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noqSVYZT9jxvTuphLztgb5JI.jpg?f=fotoalbum_large

Breintransplantatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYgfAI2iHZ4rs8KhfFWhvnl7XpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gMLY8mZGFRYOqPFaio9ZT7B.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe fan hangt in het (met de Brink fan meegeleverde) schuim in het midden van de muur. Behalve dat deze fan sowieso andere lagers heeft, ontkoppelt dit alle overgebleven trillingen en is er geen contactgeluid meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKrFeJZAVKd1VIIaWe3wVpEQvbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cY7X0LwREh9L1dVM4gVcl51J.jpg?f=fotoalbum_large
De (triviale) code vind je op github.

Als er meer mensen zijn die een zelfbouw mixfan geklust hebben, laat het hier gerust weten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wauw, dit vind ik een heel tof idee. Ik zag ook op tegen het geluid van de cheap-ass ogende mix fans. Is de fan "luchtdicht"gesloten tussen voor en achter, cq is hij efficient met het verwijderen van de vervuilde lucht?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja, de fan is omringd door schuim. Er is dus geen kortsluiting tussen voor en achter.
Op de overloop was de concentratie vannacht (met mixfan, nog zonder wtw) 1200ppm en in de slaapkamer met 2 personen 1600 ppm.
Ik verwacht dat wanneer een goede wtw in gaat blazen, de overloop wel op 600-800 ppm gehouden kan worden en de slaapkamer dus onder de 1200ppm blijft bij nog minder ventilatorgeluid. Mijn tussendoel voor het proof of concept was "onder de 2000" :)
Ik kan ook altijd nog een tweede gat voor een tweede fan boren, maar dat lijkt niet nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-11 21:21
Gaaf! Altijd weer die hackers :-)
Waar haal je nu de 12V vandaan? Geschakelde voeding of is die aanwezig op de andere print?
Toch blijft het een kwestie van goed isoleren van de fan t.o.v. het bovenlicht. Ik hoor die van mij niet eens meer, ook niet als ik luister.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@avmnij het zwarte blokje boven op de middelste foto is een Meanwell 5V/2W voeding waar ook de fan op draait.
Achteraf had ik beter een 7 of 9V variant kunnen pakken en de spanningsregelaar op de Nano de sensor laten voeden, maar de NDIR CO2 sensor vraagt best wat stroom (300 mA peak: er zit een gloeidraad in) dus ik vond dit veiliger om mee te starten.
De fan haalt op 5V nog max 1000 rpm, blijkbaar voldoende :)

Ik heb overigens geen bovenlicht; de binnenmuren zijn 10 cm gipsblokken.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:02
Zou je ook foto’s willen plaatsen van hoe het er bij de deuren uitziet? Wij twijfelen hier soms ook over voor de boven verdieping maar vinden het een beetje lelijk 😅.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Pagina: 1