Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

avmnij schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

Zou je wellicht een Duco WTW willen aanschaffen, die heeft een optie voor een electrische pre-heater (1425W) die de verse buitenlucht voorverwarmt alvorens deze het trapgat in te blazen. Kun je de zonnepanelen nog ergens voor gebruiken in de winter :) Of Brink ook zoiets heeft weet ik niet.
Heel slecht idee in combinatie met het brink systeem vis trapgat, dat verstoord het hele idee van gelaagdheid van koude inkomende lucht vs warme uitgaande lucht.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 20:12
avmnij schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:28:
[...]
Zou je wellicht een Duco WTW willen aanschaffen, die heeft een optie voor een electrische pre-heater (1425W) die de verse buitenlucht voorverwarmt alvorens deze het trapgat in te blazen. Kun je de zonnepanelen nog ergens voor gebruiken in de winter :) Of Brink ook zoiets heeft weet ik niet.
Herstel: Brink heeft wel een versie waarmee je ook kunt verwarmen, bij de Duco gaat dit niet werken ondanks het grote vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
Beetje een zij-vraag, maar hoe vaak gaat zo'n pre-heater eigenlijk aan in de winter?

Is dat enkel bij vrieslucht, of altijd om de invoer minimaal een bepaalde temperatuur te maken?

Dit in de context hoeveel energie zoiets kost. Bij ventilatie C of D zonder zou je het "gewoon opzuigen" en met je warmtepomp opwarmen met hopenlijk hogere COP. (Uiteraard heeft D met voorverwarmer wel een beter comfort.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ge1tel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 15:38
Bij mij enthalpie wisselaar Brink Flair 400. Bypass gaat tot nu toe niet open. Onze setup heeft ook een Brink Pure induct. Heerlijk! Geen kachellucht meer van de buren, geen vuurwerk lucht in huis. Top!
Wat betreft de mixfan -> deze hebben we op een kantoortje zitten. Maar onze conclusie is teveel geluid voor de slaapkamers.
Voor de slaapkamers zelf een setup gemaakt met in bovenlicht 5x Arctic 140mm pwm. Aangestuurd met heatbooster tweak edition. Meten in kamers doe ik zelf met Switchbot pro (heb ook awair, maar die maken geluid. Meten wel meer, VOC en PM2.5, maar is geen noodzaak) Stuur aan via HA.
CO2 lager dan 650 -> fans uit.
CO2 > 650 <1000 -> fans 15 %
CO2 > 1000 Fans 25 %
Werkt prima, stiller en stuk goedkoper dan de mixfans. Ik moet het alleen nog afwerken, dat kost natuurlijk ook geld, maar de mixfan heeft behoorlijk dikke plaat nodig, dus dat is in een bovenlicht ook werk…..
De Brink gebruik ik met draadloze sensor beneden in de gang. De brink gebruik ik in HA via de implementatie van @AUijtdehaag
Werkt top
Enige kleine issue daarmee is dat als ik de CO2 sensor overrule (omdat het bv vochtig is) ik de waarde niet meer kan uitlezen via de modbus. Maar ik denk dat dit een ding van Brink is……Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eabYG30sckiXnliGfZ-Slwqc78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WK02PtFmY6wpW0qjhMNWNKNx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door ge1tel op 04-01-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
Armin schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:15:
Beetje een zij-vraag, maar hoe vaak gaat zo'n pre-heater eigenlijk aan in de winter?

Is dat enkel bij vrieslucht, of altijd om de invoer minimaal een bepaalde temperatuur te maken?

Dit in de context hoeveel energie zoiets kost. Bij ventilatie C of D zonder zou je het "gewoon opzuigen" en met je warmtepomp opwarmen met hopenlijk hogere COP. (Uiteraard heeft D met voorverwarmer wel een beter comfort.)
Dezelfde soort vraag over de (Duco) pre-heater heb ik nu ook. Had Duco gemaild maar krijg geen reactie, moet blijkbaar enkel via de tussen-leverancier maar die weet het ook niet. Maar ik wil ook graag weten hoe/wanneer die pre-heater nou aan gaat. Zonder die info zal ik 'm ook nooit bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:08
Laten die mixfans veel geluid door naar de gang? Tiener met gitaar hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 10:15
Dat is wat ze volgens mij overspraak noemen.

Ik heb op de 1e verdieping 2 slaapkamers met een gang ertussen, beide een mixfan. Ik heb m’n alarm eens laten afspelen in de ene kamer, het is te horen in de andere kamer maar naar mijn idee vooral via de deur. Ik denk dat de uitblaasrichting (gang) en de kap eroverheen zorgt dat er niet veel geluid doorheen komt.

Nog eens geprobeerd met muziek zowel hard als zacht, pas als ik mijn oor naast de mixfan houdt dan hoor ik het via daar. Het geluid komt dus bijna geheel alleen via de deur.

[ Voor 19% gewijzigd door mnugter op 26-01-2025 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:08
Ok, dus overspraak geluid via mixfan is klein. Fijn te weten.

Andere vraag is hoe Brink's multi-air-supply systeem werkt bij oud huis en (vermoedelijk) relatief slechte kierdichtheid. Ik kan huidige raamroosters wel dichten en langs kozijnen van die purstrips plaatsen, maar blijft een oud huis. Gaat het dan wel werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mnugter
Ik ben zeker geen expert en zelf nog bezig met de aanleg, neem dus alles graag met een korreltje zout ;)

Ik heb nu een paar maanden de mixfans draaien, die geven al een goed resultaat. Ik heb rolluiken voor de ramen waardoor de luchtstroom door de roosters bijna helemaal afwezig is. Door enkel mixfans ben ik van 1900 ppm co2 naar 1200 ppm gegaan. Dat is met de roosters dicht, ik voel duidelijk dat ik lucht uitwissel met de gang.

Dit wtw systeem werkt met overdruk en onderdruk voor zover ik het begrijp. Door lucht weg te zuigen in ruimtes en geforceerd aan te voeren krijg je luchtstroom.
Ik heb een huis uit 1996. Ik ga de roosters dichtmaken en heb wat extra roosters in de deuren geplaatst om het makkelijker te maken om door te stromen.
Ik weet niet hoe luchtdicht het moet zijn maar ‘redelijk’ is wel het minimum denk ik. Je zou eventueel een warmtebeeldcamera kunnen kopen/huren om te zien waar de kieren zitten. In de winter is dat redelijk makkelijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-06 20:02
mnugter schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:40:
Door enkel mixfans ben ik van 1900 ppm co2 naar 1200 ppm gegaan.
Klinkt goed :)

Zijn deze getallen voor de slaapkamer, woonkamer, of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
Dit is in mijn slaapkamer / werkkamer. Ik heb het over de nacht heen gemeten en als eerst bekeken in de ochtend.

1200 is na de nacht. Overdag blijft het lager doordat ik meer de deur open heb, dan blijft het rond 900-1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Ik heb een huis uit 2012 met een duco systeem, centrale afzuigunit in de garage die op de badkamer (1e etage), keuken (BG) en WC (BG) lucht afzuigt. In een aantal ruimtes hangen CO2 meters die de duco raamunits (ventilatiesleuf boven raam) open en dicht doen.

Ik vind het een vreselijk systeem, vaak ‘s nachts wakker geworden van het open of dichtgaan van de raamunits, bij sommige windrichtingen waait veel te veel wind naar binnen, je hoort veel meer geluid van binnen aan de buitenkant (units zijn zelden helemaal dicht) en er zijn vele onderdelen (lees raamunits) die kapot kunnen gaan. Wind heeft veel invloed op de werking.

Maar goed, probleem is dat op de slaapkamers te weinig verse lucht is en de CO2 meting aantoont dat dit niet gezond is, vaak rond de 1000-1100 na een nacht, maar vanochtend zelfs 2000 ppm. Dit komt volgens mij omdat de badkamer de enige plek is waar lucht afgezogen wordt. En we hebben een open trappenhuis van kelder tot zolder (waar geen ventilatie is) en ik dus denk dat de licht vooral afgezogen wordt van de zolder die niet super goed geïsoleerd is. En de slaapkamerdeuren zijn dicht ‘s nachts.

Vraag is nu of het plaatsen van zo’n brink unit dit kan verbeteren en of dit te combineren is met een duco systeem.

Idee is dan om de wtw op zolder te hangen en daar te laten inblazen en dat dan door overdruk de slaapkamers via de duco raamroosters schoon geblazen worden…!? Kan dat?

Of moet ik dan toch een afzuigpunt regelen op 1 of 2 slaapkamers en gaten door het plafond laten maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
Ik ben zeker geen expert maar ik heb wel veel onderzoek gedaan naar dit systeem en het ook geinstalleerd in mijn woning.

Een beetje een lang verhaal maar hopelijk maakt het wat duidelijk.

Een WTW systeem is gemaakt om warmte terug te winnen en optioneel de lucht te filteren. De aanvoer en afvoer van de buitenlucht moeten dus bij elkaar zitten aangezien ze door hetzelfde apparaat moeten. Enkele extra voordelen die ik ervaar: geen roosters meer en dus minder geluid van buiten en betere temperatuurbalans door het huis. De kamers boven zijn dezelfde temperatuur als beneden.

Ik zou enkel kijken naar een WTW als je deze dingen belangrijk vindt. Anders zou ik bij een mechanische oplossing blijven aangezien dit veel goedkoper is / kan.

Het systeem van Brink gaat er vanuit dat je de mechanische ventilatie op zolder hebt en dat er afvoer is in de badkamer op de 1e, wc en keuken op de begane grond. Het trappenhuis moet open zijn van boven naar beneden.
De verse lucht is kouder, daardoor zal deze naar beneden 'vallen' in je trappenhuis. Op de afzuigpunten creeer je negatieve druk en door aanvoer positieve druk. Dit zorgt voor een luchtstroom van boven naar beneden. Daarmee zijn alle ruimtes met actieve afzuiging dus geregeld.
Dan dus nog de ruimtes zonder afzuiging, de slaapkamers. In dit systeem gaat dit door direct lucht in de blazen of door installatie van een mixfan. De mixfan is een 'simpele' ventilator die co2 gestuurd is en gaat lucht afblazen zodra het niveau te hoog is. De verse lucht komt door de kier onder de deur door naar binnen. Bij direct inblazen komt daar dus de verse lucht door naar binnen en de 'vieze' lucht onder je deur door naar buiten. Het trappenhuis is dus in theorie gemengde schone en vieze lucht. De aanname hierin is dat de lucht altijd schoon genoeg is en je normaal nooit zowel boven als beneden volle bezetting en ventilatie nodig hebt. Het systeem past door het mengen ook een factor toe in de benodigde verse lucht.

Ik heb zelf de slaapkamer op de 2e direct ingeblazen en de 1e verdieping met mixfans opgelost. De mixfans zijn niet geluidloos maar ik vind het net acceptabel.
Als ik een kanaal had kunnen maken voor directe aanvoer had dat mijn voorkeur geweest en ik hou het nog altijd als optie. Ik zal binnenkort eens wat posten met foto's erbij wat het is geworden. Het draait nu net een maandje zonder problemen na een hoop gedoe met de warmtewisselaar en enorme stank, gelukkig is dat opgelost.

Voor jouw situatie begrijp ik dat de ventilatie op begane grond is? Die plek kan je dan helaas niet behouden als je dit systeem wilt. Je kunt vanaf daar niet aanvoeren, of je moet al een kanaal maken dat helemaal naar zolder gaat.
Ik heb zelf eerst een hele tijd met alleen mixfans gedraaid, dit heeft bij mij het co2 niveau al teruggebracht van 2000 naar 1100, flinke winst dus.
Heb je wel dakdoorvoeren op zolder voor ventilatielucht? Dan zou je nog eens kunnen kijken of het toch wel kan. Of gesplitst aanvoer / afvoer mechanisch. Dus los inblazen boven en afzuigen beneden. Geen idee hoe effectief dat is.
Ik heb ook gekeken naar gedecentraliseerde WTW ventilatie, daar zijn de kosten alleen wel erg hoog van als je daadwerkelijk goede ventilatie wil bereiken en je hebt gaten door de gevel nodig.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avmnij
Wellicht dat je hier ook iets mee kunt. Ik heb al geruime tijd (ca. 1 jaar) een Duco WTW systeem op zolder staan en op de slaapkamers op de 1e verdieping mixfans in de bovenlichten. Het is dus in gebruik geweest zowel in de winter als in de zomer.

Mijn bevindingen: in het algemeen ben ik er zeer blij mee. Overal verse lucht en vooral op de werkkamer en slaapkamer is dat heerlijk. Er zijn ook nadelen: In de winter is de lucht uit het WTW systeem nogal koud en die koude komt in het hele huis terecht. Ik heb al gekeken naar een pre-/afterheater maar van die dingen is niet exact bekend hoe ze werken, dus dan maar niet. In de zomer is de lucht best wel koel ook (mijn luchtaanvoer zit aan de noordzijde op het dak) en dat is fijn maar soms ook lastig omdat mijn neusslijmvlezen dat niet altijd leuk vinden. Mijn mixfans hoor ik vrijwel nooit, ze zijn ingebouwd in een stevige sandwich van vezelplaat en isolatiemateriaal. Heel af en toe hoor ik de fan op mijn slaapkamer wel eens licht zoemen of tikken, maar dat is maar even dan en niet storend. Naar mijn mening is het vooral belangrijk om die mixfan een goede stevige en zware ondergrond te geven zodat het (resonatie-)geluid wordt beperkt tot een minimum.
De Duco WTW unit bevalt ook prima. Minpuntje is dat er een vochtsensor in de afblaastoevoer zit die wel reageert op mijn ademlucht maar niet op de damp van een pan water die staat te koken.. Beetje vreemd wel.
Maar zoals gezegd laat Duco niet veel los van hoe hun componenten nu precies werken. Ook een beetje vreemd omdat het gewoon vochtsensoren zijn.

Samenvattend ben ik er zelf heel blij mee en wegen de voordelen sterk op tegen de nadelen. Ik kan mijn huis luchtdicht maken met een gesloten ventilatie/WTW systeem en dat is ook goed voor de energieklasse van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 31-05 18:24
mnugter schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:17:
Het systeem van Brink gaat er vanuit dat je de mechanische ventilatie op zolder hebt en dat er afvoer is in de badkamer op de 1e, wc en keuken op de begane grond. Het trappenhuis moet open zijn van boven naar beneden.
Moeten de mechanische afvoeren dan weer worden aangesloten op de WTW? Bij mij is het trappenhuis aan de andere kant van het huis dan de afzuiging van de badkamer. Een buis daarheen verleggen zou hier wel een uitdaging zijn.
En voor de afvoer van de keuken, dat is dan de afzuigkap, of een ander systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 19:13
Ik ben ook aan het oriënteren op (in eerste instantie) nieuwe ramen, en twijfel of ik tbv de huidige mechanische ventilatie raamroosters moet toevoegen en/of vervangen. Maar het huis heeft een mooi centraal trappenhuis dus dit systeem lijkt me op termijn een veel betere optie.

Maar wat ik niet kan vinden: in dit huis staan door katten en kinderen de deuren van zowel slaapkamers als woonkamer vaak gewoon open; ik lees dat dit systeem vooral via de onderkanten van deuren frisse lucht de kamers inblaast, maar werkt het ook nog als de deuren voor een groot deel open staan, of loopt het hele systeem dan in de soep?

Edit: en misschien wat breder; maar is het systeem echt afhankelijk van overdruk in het trappenhuis? Als er (teveel) lekkage door kieren en naden of een openstaand raam is, krijg je dan onvoldoende ventilatie, of maakt dat -- zolang er maar de beschreven "gelaagdheid" en luchtvermenging in de het trappenhuis is -- niet uit?

[ Voor 20% gewijzigd door Terranca op 02-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
RobinCollie schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:34:
Moeten de mechanische afvoeren dan weer worden aangesloten op de WTW? Bij mij is het trappenhuis aan de andere kant van het huis dan de afzuiging van de badkamer.[...]
De mechanische afvoer wordt inderdaad als afzuiging binnen gebruikt. Het is dan ook het beste om de WTW unit te plaatsen waar je nu je mechanische ventilatie-unit hebt. Begrijp ik dat deze niet dichtbij het trappenhuis zit?
RobinCollie schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:34:
[...]
En voor de afvoer van de keuken, dat is dan de afzuigkap, of een ander systeem?
Bij mij zit er een apart rooster van de afzuigkap.

Opties die ik tot nu toe gezien heb:
1. Recirculatie: zuigt lucht op, door een filter en blaast het direct weer binnen in de keuken uit (dit heb ik).
2. Afvoer naar buiten, zuigt af en via een buis blaast het direct naar buiten. Nieuwe frisse lucht via roosters naar binnen.
3. Aangesloten op mechanische ventilatie. Afzuigkap zelf is passief, afzuiging gebeurd door mechanische ventilatie. Dit vervangt dan vaak de aparte roosters in het plafond.

Als het optie 1 of 3 is, is het prima. Optie 2 gaat alleen niet goed samen met een WTW.
Terranca schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:25:
Maar wat ik niet kan vinden: in dit huis staan door katten en kinderen de deuren van zowel slaapkamers als woonkamer vaak gewoon open; ik lees dat dit systeem vooral via de onderkanten van deuren frisse lucht de kamers inblaast, maar werkt het ook nog als de deuren voor een groot deel open staan, of loopt het hele systeem dan in de soep?
Volgens mij geen probleem, open deur ventileert misschien zelfs nog wel meer? Wellicht voegt het mixfan systeem in dat geval weinig toe en is het zelfs niet echt nodig als je deur open is? Bij mij staan de deuren ook vaak genoeg open en werkt het nog steeds prima..
Terranca schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:25:
Edit: en misschien wat breder; maar is het systeem echt afhankelijk van overdruk in het trappenhuis? Als er (teveel) lekkage door kieren en naden of een openstaand raam is, krijg je dan onvoldoende ventilatie, of maakt dat -- zolang er maar de beschreven "gelaagdheid" en luchtvermenging in de het trappenhuis is -- niet uit?
In het algemeen gaat een WTW systeem wel uit van een (redelijk) lek-vrij huis. Mijn huis is dat ook zeker niet helemaal en ik heb de roosters ook enkel dichtgezet en volgestopt met isolatiemateriaal. 100% lekdicht is het zeker niet maar het draait goed genoeg.

De gelaagdheid zal ook zeker wel helpen denk ik maar doordat je inblaast in een ruimte waar je niet afblaast ontstaat er overdruk. Die overdruk wil ergens heen en die gaat, denk ik, voor de weg van de minste weerstand. Elke kier zal luchtverlies betekenen en kan het systeem verstoren. Ik heb zelf een extra weg gemaakt en een extra rooster in de deur naar de woonkamer gezet, zo maak ik de stroom richting de woonkamer de weg van de minste weerstand..

Ik ben zeker geen expert, enkel een welwillende amateur. Ik heb veel gezocht, gelezen en proberen te begrijpen maar ik heb er niet voor gestudeerd en zal zeker niet alle details juist hebben.

Mijn situatie was ook een stuk makkelijker te verbeteren en ik had veel meer doelen met de WTW dan energiezuinigheid. Ik raad sterk aan om eerst te bepalen wat je wilt bereiken met een WTW dat niet met mechanische ventilatie kan. Voor mij was het enkel een combinatie van vele factoren waardoor het de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Dank voor je input! :)

Nu is mijn financiële situatie ook niet zodanig dat ik op dit moment rustig 6 tot 8k kan neerleggen voor dit systeem dus het zou meer voorsorteren zijn op de toekomst; als ik de ramen vervang zonder roosters dan zal de verse lucht ergens vandaan moeten komen -- als ik dat nu "redelijk" kan inregelen waarbij later een Multi Air systeem de boel "goed/prima" zou kunnen maken, scheelt dat natuurlijk in esthetiek, geluid- en isolatiecomfort tov raamroosters die geluid en warmte doorlaten.

Overigens zitten er nu beneden in de woonkamer ook geen roosters en toch is de lucht doorgaans redelijk goed (meten is weten; 600-900ppm CO2 als we beneden zijn) maar de vraag is of dat komt door de kiertjes van een paar (enkelglas) kiepramen, of dat het trappenhuis nu stiekem ook al functioneert als een ventilatieschacht -- op zolder is een open dakdoorgang naar buiten, dus als de onderdruk door de mechanische ventilatie zorgt voor aanzuiging, zal doorgaans hetzelfde bereikt worden maar dan met koude/ongefilterde lucht; koudere lucht daalt en het mengsel wordt in badkamer (1e) en toilet/keuken (bg) afgezogen. Maar dat zou puur toevallig ontstaan zijn, want bij mijn weten is dit bij de bouw nooit zo bedacht. Weet alleen niet hoe ik dit zou kunnen verifiëren.

Allemaal niet ideaal want het is niet CO2 gestuurd maar zou op dit moment ook kunnen denken aan een aantal MixFans, en dat later uitbreiden tot en volledige installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
Ik ben ook begonnen met alleen MixFans voor de slaapkamers. Deze waren heel slecht qua luchtkwaliteit en ik heb alleen daarmee een flinke verbetering gehaald (1900 ppm -> 1100-1200, nu met WTW erbij 900). MixFans zijn niet geluidloos, wees daar bewust van als je dit gaat doen. Ik heb ze zelf op het laagste niveau gezet om geluid te beperken. Iets meer zou beter zijn maar dit is met maximale wat ik aan kan qua geluid in de slaapkamer. Luchtverplaatsing vind ik niet storend maar ik heb/had ook een tikkend geluid. Bij mij is het tikkende geluid wel stukken minder geworden na verloop van tijd, misschien wat lagertjes die in moesten werken? Of heeft m'n gerommel toch nog wat gewerkt ;) Zoals eerder in het topic te lezen, montage in een stevige muur scheelt veel.

Bijzonder om al zo'n goede waarde te hebben beneden, dan moet het wel zijn dat er ergens frisse lucht vandaan komt. Hier haal ik dat zelfs niet altijd beneden, 900 is redelijk normaal als we hier met 3 mensen zijn. Ik ben nog wel steeds bezig met het normale debiet bepalen voor ventilatie, ik wil deze zo laag mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Nog een vraag over dit concept dan, waar mijn brein niet uitkomt --

Aanname 1. afzuiging blijft gebeuren vanuit de bestaande afzuig kanelen
Aanname 2. het systeem werkt omdat er lagen zijn met verse/koudere lucht beneden, met daarboven de oudere/warmere lucht

Echter, bij de meeste afzuigpunten (met name toilet/badkamer) wordt er vanuit gegaan dat de lucht onder de deur wordt aangezogen om zo naar buiten te gaan -- maar door die gelaagdheid is toch juist daar de verse lucht? Wordt die dan niet, voordat het goed kan mengen, meteen weer naar buiten geblazen?

Zou het voor dit systeem dan nog logischer zijn om nog een ventilatierooster boven de wc-deur te plaatsen bvb, zodat juist die luchtlaag naar buiten wordt gezogen? Of is de gelaagdheid niet dermate gevoelig en gaat het er meer om dat er circulatie/menging is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
De lucht wordt al snel gemengd en dan is het denk ik enkel doordat de lucht kouder is en de onderdruk waardoor de luchtstroom ontstaat. Ik kan op alle plekken onder de deuren duidelijk een stroom van lucht voelen en als ik die meet is het frissere lucht dan dat er in de ruimte zelf is.

Preciezer meten met onder en boven gaat niet lukken, ik heb maar 1 losse meter en die is niet heel precies.

aanname 1 klopt maar aanname 2 denk ik niet of is enkel een deel van hoe het werkt

[ Voor 9% gewijzigd door mnugter op 08-06-2025 13:59 ]

Pagina: 1 2 Laatste