De mechanische afvoer wordt inderdaad als afzuiging binnen gebruikt. Het is dan ook het beste om de WTW unit te plaatsen waar je nu je mechanische ventilatie-unit hebt. Begrijp ik dat deze niet dichtbij het trappenhuis zit?
Bij mij zit er een apart rooster van de afzuigkap.
Opties die ik tot nu toe gezien heb:
1. Recirculatie: zuigt lucht op, door een filter en blaast het direct weer binnen in de keuken uit (dit heb ik).
2. Afvoer naar buiten, zuigt af en via een buis blaast het direct naar buiten. Nieuwe frisse lucht via roosters naar binnen.
3. Aangesloten op mechanische ventilatie. Afzuigkap zelf is passief, afzuiging gebeurd door mechanische ventilatie. Dit vervangt dan vaak de aparte roosters in het plafond.
Als het optie 1 of 3 is, is het prima. Optie 2 gaat alleen niet goed samen met een WTW.
Terranca schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:25:
Maar wat ik niet kan vinden: in dit huis staan door katten en kinderen de deuren van zowel slaapkamers als woonkamer vaak gewoon open; ik lees dat dit systeem vooral via de onderkanten van deuren frisse lucht de kamers inblaast, maar werkt het ook nog als de deuren voor een groot deel open staan, of loopt het hele systeem dan in de soep?
Volgens mij geen probleem, open deur ventileert misschien zelfs nog wel meer? Wellicht voegt het mixfan systeem in dat geval weinig toe en is het zelfs niet echt nodig als je deur open is? Bij mij staan de deuren ook vaak genoeg open en werkt het nog steeds prima..
Terranca schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:25:
Edit: en misschien wat breder; maar is het systeem echt afhankelijk van overdruk in het trappenhuis? Als er (teveel) lekkage door kieren en naden of een openstaand raam is, krijg je dan onvoldoende ventilatie, of maakt dat -- zolang er maar de beschreven "gelaagdheid" en luchtvermenging in de het trappenhuis is -- niet uit?
In het algemeen gaat een WTW systeem wel uit van een (redelijk) lek-vrij huis. Mijn huis is dat ook zeker niet helemaal en ik heb de roosters ook enkel dichtgezet en volgestopt met isolatiemateriaal. 100% lekdicht is het zeker niet maar het draait goed genoeg.
De gelaagdheid zal ook zeker wel helpen denk ik maar doordat je inblaast in een ruimte waar je niet afblaast ontstaat er overdruk. Die overdruk wil ergens heen en die gaat, denk ik, voor de weg van de minste weerstand. Elke kier zal luchtverlies betekenen en kan het systeem verstoren. Ik heb zelf een extra weg gemaakt en een extra rooster in de deur naar de woonkamer gezet, zo maak ik de stroom richting de woonkamer de weg van de minste weerstand..
Ik ben zeker geen expert, enkel een welwillende amateur. Ik heb veel gezocht, gelezen en proberen te begrijpen maar ik heb er niet voor gestudeerd en zal zeker niet alle details juist hebben.
Mijn situatie was ook een stuk makkelijker te verbeteren en ik had veel meer doelen met de WTW dan energiezuinigheid. Ik raad sterk aan om eerst te bepalen wat je wilt bereiken met een WTW dat niet met mechanische ventilatie kan. Voor mij was het enkel een combinatie van vele factoren waardoor het de moeite waard is.