Martin7182 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:19:
[...]
Als ik de reacties hierboven lees, dan geeft een lage stand een lagere uitblaastemperatuur. Dat rijmt toch niet met jouw beredenering? Ik heb het niet getest, maar probeer alleen te begrijpen hoe het werkt. In principe zou de binnenunit bij een lage stand minder warmte van de buitenunit kunnen vragen, ook al is de setpoint nog niet bereikt. Zo zou ik het e.e a. programmeren als L/L engineer

Volgens mij is het als volgt. Bij het hanteren van dezelfde graden Celsius geeft een lage fan stand een hogere uitblaastemperatuur.
Reden: om de andere kant van de kamer te kunnen bereiken met warmte betekend dit dat de unit meer warmte moet genereren indien de fan stand laag blijft t.o.v. een hogere fans stand. Minder luchtverplaatsing, dus de enige optie om de andere kant van de kamer te bereiken is door meer hitte te genereren.
Het probleem is echter soms dat de temperatuursensor in de binnenunit zelf zit en niet aan de andere kant van de kamer. Dus bij een lage fan stand loopt de binnenunit voornamelijk de lucht direct om zichzelf te verwarmen en slaat die af omdat de temperatuur is bereikt volgens de sensor. Echter de rest van de kamer is dan nog niet altijd op temperatuur.
De airco kijkt puur naar de temperatuur welke de sensor van de binnenunit meet.
Is die lager dan setpoint --> extra verwarmen
Is die hoger dan setpoint --> stoppen met verwarmen
Zet je de fan stand hoger, dan blaas je de warme lucht bij de binnenunit vandaan, sensor meet daardoor een iets lagere temperatuur. Maar de terugkerende lucht is ook weer warmer, doordat nu de warmte beter door de ruimte is verspreid.
Afhankelijk van de grootte en plaatsing van je airco en de indeling van de te verwarmen ruimte kunnen daardoor verschillende resultaten plaatsvinden.