Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 226 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.372.735 views

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 08:35
Rempage0611 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Krulstaart zijn de tijdelijke leidingen zoals was te lezen, maar verder bedankt voor je opbouwende kritiek. Essentie van een tweaker ontgaat jou geloof ik.

Inmiddels staat het er zo bij.
[Afbeelding]
Het tweaker gehalte zit er behoorlijk in inderdaad :) (niet negatief bedoeld)

Waar heb je de airco vandaan en wat was je kwijt voor het materiaal?

Goed dat je toch een druktest gedaan heb. (opbouwende kritiek, eigenlijk moet je op ongeveer 40 bar een druk test doen :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 05-10-2022 09:34 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-01 11:01
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Ja. Alle L/L en L/W warmtepompen hebben dat, echter er zijn trucjes die ze uit kunnen halen om ook bij echt lage temperaturen toch nog het volle vermogen te kunnen leveren. Mitsubishi Electric (dus niet MHI) doet dat met hun Hyper-Heating buitenunits (typenummers eindigen op de code HZ), die leveren ook bij -10 of zelfs -15 nog hun volle vermogen.
Als ik alleen maar L/L als verwarming zou hebben (dus geen CV-ketel als backup) zou ik altijd een dergelijk model willen aanschaffen.
MHI SRK ZSX maakt ook gebruik van Hyper inverter. Ik meen dat de ze techniek overgenomen hebben van Mitsubishi Electric. Dus mocht je twijfelen tussen bijvoorbeeld de 3,5 en 5 KW, dan zou je met een Hyper Inverter net even veiliger zitten. Daarnaast zijn ze ook nog zuiniger en behouden ze een hogere SCOP onder zeer koude omstandigheden en wat ik lees zal het ‘pendelen’ ook minder moeten zijn. 👌🏻

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-01 15:38
Je kunt van een oude koelkast de compressor voor zowel vacuum als perslucht gebruiken. Bij ali koop je een paar "Service/Access Valve 1/4" SAE" en die soldeer je aan de compressor in en uit.
(OT) Zo vul ik de airco van mijn seat ieder jaar met Air Duster,152A Blast.

Het is prima om alles zelf te doen maar mocht er een probleem mee zijn zal je geen monteur vinden die komt helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door MarkV6 op 05-10-2022 10:21 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:04
Tommie12 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

151 PSI is slechts 10 bar. Normaal wordt er afgeperst op 30-40 Bar.
En die boringen door je raam....
Dat gaat ie toch laten doen.
Hij heeft iig het lek opgespoord 8)

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
JDx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:27:
Ik denk dat ik boven ook maar voor de overloop ga, in de slaapkamer zou ik een vloermodel willen die toch weer 250-300 euro duurder is, op de overloop kan dan een wand/plafondmodel en op echt warme dagen trekt ie de warmte vast wel uit de slaapkamers.

En op de koude dagen kan hij de bovenverdieping een beetje draaglijk houden, bijkomend voordeel is ook dat in mijn redelijk kleine slaapkamer dan niet zo'n airco recht op mij blaast en wat minder last van lawaai.
Overloop wordt over het algemeen afgeraden hier, want deur moet open, warmte stijgt op naar zolder, etc. Als je een mogelijkheid hebt om een wandmodel in je slaapkamer te plaatsen zou ik daar voor kiezen.
Netjes _/-\o_
nico_09 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Dit is volledig waterdicht/ geen vocht problemen met de kWh meter?
Mijn DIN kastje is theoretisch ook waterdicht... als ie goed gemonteerd zou zijn :+ Mijne hangt buiten ongeveer een meter van de grond, maar wel onder de dakrand. In de praktijk blijkt ie daar droog genoeg te hangen, heb er nog nooit problemen of kortsluiting mee gehad.

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
Misschien een gekke vraag, maar mijn situatie is als volgt: we hebben een 'lus' vanaf de watermeter naar de warmtepomp. Wat gebeurt er als ik de kraan bij de watermeter dichtdraai en vervolgens die 'lus' opendraai?

Ik wil namelijk een waterontharder plaatsen, maar, loopt dan het complete verwarmde boilervat leeg? Gaat om een warmtepomp van Nibe.

Iemand enig advies? Moet ik ook ergens bij de warmtepomp iets dichtdraaien?

• MarkV6
Vreemde vraag in het Lucht/lucht warmtepomp topic, maar nee er zit en terugslagklep in

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
MarkV6 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:43:
Vreemde vraag in het Lucht/lucht warmtepomp topic, maar nee er zit en terugslagklep in
hmm nu je het zegt :D
Maar bedankt voor je antwoord.

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06-2025
Weet iemand ook of er een losse thermostaat beschikbaar is voor de Daikin stylish?

Ik ken de Tado systemen maar deze moeten middels infrarood contact hebben met de binnen-unit. Ik zocht iets zoals een Nest of Daikin ONE ( welke schijnbaar niet compatibel is )

Wil dus dat de AC reageert op de warmtevraag daar waar de thermostaat hangt en niet op zijn eigen interne.

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Tommie12 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

151 PSI is slechts 10 bar. Normaal wordt er afgeperst op 30-40 Bar.
En die boringen door je raam....
Er zit niets door het raam, zie de 2e foto. Ik had andere leidingen getest om lekkage uit te sluiten vd leidingen door de muur. Wat je ziet is de pui die op een kier staat, wat ik had afgedicht omdat het anders zo tocht in het huis...
Speedfightserv schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Het tweaker gehalte zit er behoorlijk in inderdaad :) (niet negatief bedoeld)

Waar heb je de airco vandaan en wat was je kwijt voor het materiaal?

Goed dat je toch een druktest gedaan heb. (opbouwende kritiek, eigenlijk moet je op ongeveer 40 bar een druk test doen :) )
JR Airco, 1050 voor de hele set. En idd, dit was foutopsporing niets meer :).
elektriekert schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Dat gaat ie toch laten doen.
Hij heeft iig het lek opgespoord 8)
Dat dus!

[ Voor 40% gewijzigd door Rempage0611 op 05-10-2022 16:55 ]

• JSA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01-2023

JSA

Help! Graag Advies van jullie:

Voor onze werk/studeerkamer twijfel ik enorm tussen onderstaande Single Split Airco's. Beide zijn 2.5 kw en in prijs gelijk.
Wij krijgen al een Daikin Stylisch komende week voor in de woonkamer maar dit type is een stuk duurder.

Verwarmen en gebruiksgemak en prijs zijn het belangrijkste voor de werkkamer.
Daarnaast hoor ik verhalen over problemen om 2 Daikins in één App/controller toe te voegen?

Daikin Perfera FTXM25R 2.5kw

Of de

Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZSX-W 2.5 kw (Hyper / diamond serie)

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

TigerXtrm schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Overloop wordt over het algemeen afgeraden hier, want deur moet open, warmte stijgt op naar zolder, etc. Als je een mogelijkheid hebt om een wandmodel in je slaapkamer te plaatsen zou ik daar voor kiezen.
Dat zal het probleem niet zijn, ik woon alleen en heb de deuren nooit dicht, van de slaapkamer niet en ook niet van de wc en badkamer :9

Wel van de gang beneden trouwens, want ik verwarm de woonkamer/keuken ook met een airco.

En ik heb een plat dak en het plafond is maar 2,40m boven, dus van een zolder heb ik ook geen last, eigenlijk kan de warmte nergens anders heen dan de slaapkamers in. Maar als het zo ver is dan laat ik sowieso wel even een expert langskomen die nog advies kan geven.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• elektriekert
JDx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Dat zal het probleem niet zijn, ik woon alleen en heb de deuren nooit dicht, van de slaapkamer niet en ook niet van de wc en badkamer :9

Wel van de gang beneden trouwens, want ik verwarm de woonkamer/keuken ook met een airco.

En ik heb een plat dak en het plafond is maar 2,40m boven, dus van een zolder heb ik ook geen last, eigenlijk kan de warmte nergens anders heen dan de slaapkamers in. Maar als het zo ver is dan laat ik sowieso wel even een expert langskomen die nog advies kan geven.
Nee meneer, u heeft minimaal een 6,8kW nodig voor de hal boven :+

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Nee meneer, u heeft minimaal een 6,8kW nodig voor de hal boven :+
Haha, nee dat gaat hem niet worden, het gaat via een familiebedrijf, wij (mijn familie) krijgen die dingen ook tegen een prima prijs zeg maar en de installatie is ook geen probleem (wel STEK-bedrijf).

Het wordt denk ik 3,5 op de hal of 2,5 in de slaapkamer, zou wel graag een vloermodel willen in de slaapkamer, maar weet niet of dat tegen valt met koelen in de zomer (plat dak, ramen op zuiden) en dat prijsverschil van 300 euro vind ik wel veel.

Het wordt dan een Daikin FTXM35R op de hal of een FVXM25A op de slaapkamer, die komen beide qua prijs een beetje gelijk uit.

Een FTXM25R op de slaapkamer zou nog eens 250 euro schelen. Maar met dat lage plafond (oude kleine tussenwoning) zit de onderkant van de unit slechts op 1,95m, zou net m'n hoofd niet stoten en lelijk.

Moeilijk moeilijk ;)

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-01 21:30
JSA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:55:
Help! Graag Advies van jullie:

Voor onze werk/studeerkamer twijfel ik enorm tussen onderstaande Single Split Airco's. Beide zijn 2.5 kw en in prijs gelijk.
Wij krijgen al een Daikin Stylisch komende week voor in de woonkamer maar dit type is een stuk duurder.

Verwarmen en gebruiksgemak en prijs zijn het belangrijkste voor de werkkamer.
Daarnaast hoor ik verhalen over problemen om 2 Daikins in één App/controller toe te voegen?

Daikin Perfera FTXM25R 2.5kw

Of de

Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZSX-W 2.5 kw (Hyper / diamond serie)
Ik heb hier een stylish en perfera in de app, is geen enkel probleem. Zou lekker 1 merk houden.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• marcovandam
JDx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Haha, nee dat gaat hem niet worden, het gaat via een familiebedrijf, wij (mijn familie) krijgen die dingen ook tegen een prima prijs zeg maar en de installatie is ook geen probleem (wel STEK-bedrijf).

Het wordt denk ik 3,5 op de hal of 2,5 in de slaapkamer, zou wel graag een vloermodel willen in de slaapkamer, maar weet niet of dat tegen valt met koelen in de zomer (plat dak, ramen op zuiden) en dat prijsverschil van 300 euro vind ik wel veel.

Het wordt dan een Daikin FTXM35R op de hal of een FVXM25A op de slaapkamer, die komen beide qua prijs een beetje gelijk uit.

Een FTXM25R op de slaapkamer zou nog eens 250 euro schelen. Maar met dat lage plafond (oude kleine tussenwoning) zit de onderkant van de unit slechts op 1,95m, zou net m'n hoofd niet stoten en lelijk.

Moeilijk moeilijk ;)
Ik heb hier een 3,5 in de hal boven. Met de deuren open werd het in alle ruimtes wel aangenaam. Het hoeft voor ons boven geen 22 graden te zijn, net de kou of hitte eruit is prima, en werkt tot nu toe. Nog niet bij echt koud weer getest, ik denk dat het wel wat meer energie zal kosten, met name door warmteverlies naar boven.

• JSA

JSA

marcovandam schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Ik heb hier een stylish en perfera in de app, is geen enkel probleem. Zou lekker 1 merk houden.
Dus beide Single Split Daikins (twee airco;s in twee aparte vertrekken) in 1 App werkt goed?

Welke App gebruik je? Nog tips voor het verwarmen / installeren van de App?

• marcovandam
JSA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

Dus beide Single Split Daikins (twee airco;s in twee aparte vertrekken) in 1 App werkt goed?

Welke App gebruik je? Nog tips voor het verwarmen / installeren van de App?
Klopt, het betreft 2 single splits, een Daikin Stylish 4.2 beneden en een Daikin Perfera 3.5 boven. Beide staan in de Onecta app van Daikin, en zijn prima individueel aan te sturen overal vandaan. Ook energiegebruik per unit en een schema per unit.

Wat ik erg fijn vinden is de mogelijkheid om per unit 3 verschillende programma's aan te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0VHDmBwXpuWjCJpOrz__WdkOj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iUx3XcCrBLZk8rsT0lLis0t.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het verwarmen eigenlijk maar 1 tip. Probeer een hoop standen en schema's uit. Het is zo verschillend wat goed is voor verschillende situaties. En bereid je wel voor op wat puzzelen. Het is een stuk lastiger dan een cv thermostaat die je op 21 zet en het 21 wordt. Het kan best zijn dat de een de set point op 19 moet zetten en de ander op 23 om 21 graden te krijgen. En dan verandert dat nog afhankelijk van de buitentemperatuur.
Wel belangrijk dat je ze op verwarmen of koelen zet en niet op automatisch. Blazen is auto vaak wel het meest efficiënt.

[ Voor 3% gewijzigd door marcovandam op 05-10-2022 18:55 ]

• JSA

JSA

Bedankt voor jou reactie. Top !
Dit helpt mij in mijn keuze om wrs toch een tweede Daikin erbij te nemen dan. Vrijdag komt de eerste (stylish)
Hopelijk gaat het (beide) toevoegen in de app gemakkelijk.

Dus de stand "automatisch" is af te raden zeg je? Hij slaat dan wel af en toe aan en weer af dan of blijft hij dan continu aan met
het verwarmen ?

Je bedoelt met 'blazen ' het koelen in de zomer ?

• marcovandam
JSA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:05:
Bedankt voor jou reactie. Top !
Dit helpt mij in mijn keuze om wrs toch een tweede Daikin erbij te nemen dan. Vrijdag komt de eerste (stylish)
Hopelijk gaat het (beide) toevoegen in de app gemakkelijk.

Dus de stand "automatisch" is af te raden zeg je? Hij slaat dan wel af en toe aan en weer af dan of blijft hij dan continu aan met
het verwarmen ?

Je bedoelt met 'blazen ' het koelen in de zomer ?
Ik bedoel de stand automatisch voor verwarmen en koelen, die is niet handig om te gebruiken. Dus hard op verwarmen of koelen zetten.

Maar wel de fanstand (blazen) op automatisch, dan begint hij vaak wat harder en gaat daarna terug naar rustiger. Het afknijpen naar een lagere fanstand is wat minder efficiënt. Maar nogmaals probeer ook zelf dingen uit, misschien vind je het wel heel fijn om hem altijd op stil te hebben of juist lekker hard te laten blazen :)

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-01 13:28
Kan iemand mij vertellen of ik de AP van mijn Daikin units weer kan uitzetten na het verbinden met het WiFi netwerk?

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• JDx

JDx

Ben ik ^

marcovandam schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Ik heb hier een 3,5 in de hal boven. Met de deuren open werd het in alle ruimtes wel aangenaam. Het hoeft voor ons boven geen 22 graden te zijn, net de kou of hitte eruit is prima, en werkt tot nu toe. Nog niet bij echt koud weer getest, ik denk dat het wel wat meer energie zal kosten, met name door warmteverlies naar boven.
Lijkt mij ook wel het mooiste, dan kan de buitenunit ook naar de voorkant, heb ik niet 2 in de achtertuin.

En dan aan de wand tegenover de hoofdslaapkamer.

• marcovandam
JDx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Lijkt mij ook wel het mooiste, dan kan de buitenunit ook naar de voorkant, heb ik niet 2 in de achtertuin.

En dan aan de wand tegenover de hoofdslaapkamer.
Dat heb ik ook inderdaad. Het is wel grappig hoe je de luchtstroom nog kan sturen. De kamer links achter de airco bleef wat kouder, en is slaap/studeerkamer van de oudste. Als ik de badkamerdeur, die naar buiten draait, openzet dan kaatst de warme lucht zo haar kamer in en wordt het daar ook warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRc2cwWTYXSjMnzq1jqoCZj6NsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD1jF7UTXgMTHDdqV0SkvB6d.jpg?f=fotoalbum_large

• JSA

JSA

Katth schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:08:
Kan iemand mij vertellen of ik de AP van mijn Daikin units weer kan uitzetten na het verbinden met het WiFi netwerk?
Goede vraag
Hoe zie / merk je dat zoiets nog aan staat dam?
Ik las dit euvel ook bij Daikins op deze site .
Ben benieuwd hoe zoiets is op te lossen en of andere gebruikers er ook last van hebben/ hadden.

• marcovandam
JSA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Goede vraag
Ben benieuwd hoe zoiets is op te lossen en of andere gebruikers er ook last van hebben/ hadden.
Kijk maar in je telefoon bij de wifi netwerken. Zover ik heb begrepen kan je die niet uitzetten. Sommige gaan wel uit, andere niet. Bij mij is er nog 1 van de 2 actief.

Volgens mij was Daikin al heel lang bezig om dat wel mogelijk te maken, het is natuurlijk wel een beetje amateuristisch |:(

• elektriekert
JDx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Moeilijk moeilijk ;)
Kijk, dat is helemaal mooi :) .

Ik heb hier enkele dagen terug alvast de FTXM42R in de keuken gehangen zondag mijn vriendin er alvast aan kan wennen.

Ze vindt het een lelijk ding!
Kan ook niet zeggen dat ik hem mooi vind maar om de energiekosten te drukken was ze snel akkoord :9

Edit: doet dat familie bedrijf toevallig ook in bedrijf stellen in Brabant? :+

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 05-10-2022 20:33 ]

• JSA

JSA

Is dit de juiste app om te downloaden voor de daikin's ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bqFua-u7d2GdA5lHxfHrznX_w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9eWOghla9R3z5Xvwp28azKw.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:55
marcovandam schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Ik bedoel de stand automatisch voor verwarmen en koelen, die is niet handig om te gebruiken. Dus hard op verwarmen of koelen zetten.

Maar wel de fanstand (blazen) op automatisch, dan begint hij vaak wat harder en gaat daarna terug naar rustiger. Het afknijpen naar een lagere fanstand is wat minder efficiënt. Maar nogmaals probeer ook zelf dingen uit, misschien vind je het wel heel fijn om hem altijd op stil te hebben of juist lekker hard te laten blazen :)
Op stilste stand, lees fluisterstand, kost je klauwen met geld als het straks echt koud word. Daarmee haal je de hele efficiency van je machine compleet onderuit. Je bent gewaarschuwd in tijden dat stroom niet echt goedkoop meer is. Nooit de flow beperken is mijn advies. Je unit moet anders meer vermogen trekken om setpoint te halen/handhaven.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-10-2022 21:10 ]

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06-2025
JSA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:33:
Is dit de juiste app om te downloaden voor de daikin's ? [Afbeelding]
Ja

• Katth
JSA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Goede vraag
Ze komen steeds naar voren als ik een ander apparaat met WiFi wil verbinden, vandaar.

• Katth
marcovandam schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:27:
[...]

Kijk maar in je telefoon bij de wifi netwerken. Zover ik heb begrepen kan je die niet uitzetten. Sommige gaan wel uit, andere niet. Bij mij is er nog 1 van de 2 actief.

Volgens mij was Daikin al heel lang bezig om dat wel mogelijk te maken, het is natuurlijk wel een beetje amateuristisch |:(
Zeg dat wel en jammer dat er geen oplossing is nog.

• MotorBeast
Katth schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Ze komen steeds naar voren als ik een ander apparaat met WiFi wil verbinden, vandaar.
Even een gokje maar ik heb de oude Wifi units. Volgens mij moet je ze weer in run modes krijgen. Ik zie bij mijn 3 units geen AP's na connectie YouTube: Handmatig instellen van de Daikin Wi-Fi module - ClimaSense Aircondi...

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Even een gokje maar ik heb de oude Wifi units. Volgens mij moet je ze weer in run modes krijgen. Ik zie bij mijn 3 units geen AP's na connectie YouTube: Handmatig instellen van de Daikin Wi-Fi module - ClimaSense Aircondi...
De huidige WiFi modules zijn geen fysieke modules meer maar een ingebouwd printplaatje dus dat zal wel een uitdaging worden. Het blijkt wel mogelijk te zijn om de oude WiFi modules te integreren in de nieuwe types maar dat vergt wel wat knip en soldeer werk wat ik een keer heb gelezen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Al is het ook niet de bedoeling dat je WP bij afwisselend wolken en opklaringen steeds aan en uit gaat :)
Je kan ook een minimum instellen. Bijvoorbeeld als panelen boven x wattage komen voor deze minimale tijd dan aan.
Als panelen onder wattage x komen dan na deze tijd uit.
Je kan ook zeggen x uur na zon opkomst en x uur voor zon ondergang om aan/uit te voorkomen.
(dit is wel met HA, weet niet hoe het met anderen is)

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• JSA

JSA

Als alleen de netwerknaam zichtbaar blijft en niemand kan er wat mee doen dan is het niet een grote ramp natuurlijk. Blijft alleen beetje irritant als je je er aan blijft storen natuurlijk

• Bonzo2009
JSA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:39:
Als alleen de netwerknaam zichtbaar blijft en niemand kan er wat mee doen dan is het niet een grote ramp natuurlijk. Blijft alleen beetje irritant als je je er aan blijft storen natuurlijk
Als die in AP modus staat, vervuilt die je eigen wifi mogelijk(mits op zelfde kanaal) je kan dit testen met een app wifianalyzer.

Verwijderd

MotorBeast schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Op stilste stand, lees fluisterstand, kost je klauwen met geld als het straks echt koud word. Daarmee haal je de hele efficiency van je machine compleet onderuit. Je bent gewaarschuwd in tijden dat stroom niet echt goedkoop meer is. Nooit de flow beperken is mijn advies. Je unit moet anders meer vermogen trekken om setpoint te halen/handhaven.
Dat is nog een argument om met zonnepanelen op een goed geïsoleerd huis enkel in de namiddag te verwarmen (als je overdag op kantoor werkt): dan moet je minder stroom van het net nemen en is de WP door de hogere buitentemperatuur efficiënter. Dan kan de binnenunit gerust op een hoge stand staan blazen zonder dat je er last van hebt. Zorg er dan voor dat je bij thuiskomst een graad boven de gewenste temperatuur zit en dan kan de WP uit, is het helemaal stil en blijft het voldoende warm tot bedtijd. 's Ochtends overleef je dat half uur wel in een wat kouder huis en dan kan de WP 's middags weer rendabel beginnen verwarmen.

Idem in de zomer: overdag laten koelen tot zonsondergang (21-22u) en dan kan je in een koele en stille kamer gaan slapen zonder dat de airco aan moet. Eventueel kan je 's nachts nog een raam open laten. Vanaf 's middags kan je dan weer beginnen koelen, je hebt dan toch genoeg zonne-energie.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Bonzo2009 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:39:
[...]

Je kan ook een minimum instellen. Bijvoorbeeld als panelen boven x wattage komen voor deze minimale tijd dan aan.
Als panelen onder wattage x komen dan na deze tijd uit.
Je kan ook zeggen x uur na zon opkomst en x uur voor zon ondergang om aan/uit te voorkomen.
(dit is wel met HA, weet niet hoe het met anderen is)
Ik vraag mij af of zo’n regeling in de praktijk een groot verschil zal maken.

Voor het verwarmen in de winter ben je bijna zeker dat je het grootste deel van de tijd weinig kan verwachten van je zonnepanelen.

voor koelen in de zomer ben je bijna zeker dat bijna alle stroom kan geleverd worden door je eigen zonnepanelen.

Iets van een API vanuit je groenestroomleverancier kan misschien interessanter zijn omdat die meer een mix van stroom uit zon en wind zal aanbieden.

• Bonzo2009
Wozmro schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Ik vraag mij af of zo’n regeling in de praktijk een groot verschil zal maken.

Voor het verwarmen in de winter ben je bijna zeker dat je het grootste deel van de tijd weinig kan verwachten van je zonnepanelen.

voor koelen in de zomer ben je bijna zeker dat bijna alle stroom kan geleverd worden door je eigen zonnepanelen.

Iets van een API vanuit je groenestroomleverancier kan misschien interessanter zijn omdat die meer een mix van stroom uit zon en wind zal aanbieden.
Het zal per huis verschillen
- ligging dak
- isolatie
- etc

Daarom meet ik nu alles met HA en kan je kijken wat beter is, of je het moet opsplitsen in echte kou/ voor en na jaar.

Meten is weten komt het op neer :)

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:17
Dank voor je reactie. Heb nog even gespeurd naar de stylish, maar die doet qua verwarmen bij lagere temp toch weer iets minder zn best dan de MHi srk35.

Daarmee ben ik bang dat ik toch voor positie a of b moet kiezen. Ondertussen neig ik meer naar de 3.5. Ik kan dan in de toekomst altijd nog uitbreiden en een extra unit in de uitbouwzijde plaatsen (of bijstoken via cv wanneer het tegenvalt :-) l
Sjoerd_r schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Ik zou hem op positie C doen, met de buitenunit op je blinde muur, qua geluid voor de buren zal het weinig tot niks uitmaken. Op je terras is niet heel prettig als je daar in de zomer zit en hij koelt, dan waai je daar lichtelijk vandaan.

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

De huidige WiFi modules zijn geen fysieke modules meer maar een ingebouwd printplaatje dus dat zal wel een uitdaging worden. Het blijkt wel mogelijk te zijn om de oude WiFi modules te integreren in de nieuwe types maar dat vergt wel wat knip en soldeer werk wat ik een keer heb gelezen.
Vroeger waren sommige dingen toch beter. :+ Sowieso vind ik dat alles via hun cloud loopt ook niet privacy vriendelijk. Ik wil altijd gewoon lokaal kunnen draaien. Daikin is er niet op vooruit gegaan helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 05-10-2022 23:26 ]

• MotorBeast
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:03:
[...]

Dat is nog een argument om met zonnepanelen op een goed geïsoleerd huis enkel in de namiddag te verwarmen (als je overdag op kantoor werkt): dan moet je minder stroom van het net nemen en is de WP door de hogere buitentemperatuur efficiënter. Dan kan de binnenunit gerust op een hoge stand staan blazen zonder dat je er last van hebt. Zorg er dan voor dat je bij thuiskomst een graad boven de gewenste temperatuur zit en dan kan de WP uit, is het helemaal stil en blijft het voldoende warm tot bedtijd. 's Ochtends overleef je dat half uur wel in een wat kouder huis en dan kan de WP 's middags weer rendabel beginnen verwarmen.

Idem in de zomer: overdag laten koelen tot zonsondergang (21-22u) en dan kan je in een koele en stille kamer gaan slapen zonder dat de airco aan moet. Eventueel kan je 's nachts nog een raam open laten. Vanaf 's middags kan je dan weer beginnen koelen, je hebt dan toch genoeg zonne-energie.
Ik verwarm niet voor niets bij echte koude vanaf 15.30 uur naar 20/21 graden. Hoge Cop. In de zomer vind ik het niet werken uitzetten in de avond. Warmte in je muren heeft binnen no-time je kamer weer te warm.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
In de zomer is je huis natuurlijk even goed geïsoleerd. Maar je kunt beter uitzetten in de ochtend voordat de COP vanwege de warmte lager wordt. Koelen is contra van verwarmen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 06-10-2022 07:28 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-01 21:02
Daikin Stylish 3.5 en 5.0 in keuken en woonkamer.

Ondertussen setpoint op 18.5 gezet, en die blijven sporadisch bij warmen terwijl het volgens de kamerthermostaat 21.1 is.
Gemeten temperaturen door de units zitten rond 23-25°.
Snap er niks meer van.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-01 13:26
Ik heb een offerte voor 2 verschillende units. En ik twijfel over de keuze.

1. MHI SRK50ZS-W + SRC50ZS-W (€2500)
2. Daikin FTXM50R + RXM50R (€3000)

Qua looks heb ik een lichte voorkeur voor de MHI. De MHI is (volgens de specs) ook een stuk stiller dan de Daikin.

Aangezien we echter in de toekomst een daikin oplossing voor de etages willen gebruiken, sluit een daikin op de beganegrond weer beter aan; één app voor alles is natuurlijk fijn. Aan de andere kant programmeer ik de units liever op een goed schema of aansturen middels domotica.

Initieel had ik de Daikin Ururu Sarara op het hoog maar deze is, zeker in vergelijk met de MHI, aanzienlijk duurder (ongeveer €4000). Deze is echter stiller, zuiniger en heeft nog meer features (maar wifi is optioneel 8)7)

Zijn er nog andere aspecten die ik betreffende deze units in mijn achterhoofd moet houden? Tips?

• Katth
MotorBeast schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Hier heb ik helaas niets aan, maar toch bedankt voor het meedenken.

• Katth
Er is inmiddels 1 AP verdwenen uit de lijst. Nu hopen dat de andere ook nog even z'n best doet.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
Ondertussen al een paar maanden/dik jaar tevreden eigenaar van een Daikin Multisplit.
Alleen merk ik dat de Daikin wel wat pendelt (4MXM68N buiten en 5kW Stylish woonkamer + 3 x 1.5kW op de slaapkamers die nu niet gebruikt worden).

Tijdens dat pendelen of wanneer de ventilator binnen uitvalt hoor ik vaak heel wat getik/gepruttel en prottel in de binnen unit. Voor de rest zijn ze fluisterstil, maar er lijkt soms nog wat te bewegen als de blazer binnen uit staat. Is dat normaal, moet ik iets doen?

• Paut
  • Laatst online: 09-01 14:51
Ik lees hier in veel berichten dat een hoog opgehangen wandmodel (zo'n balk van circa 25x25x80 cm) iets beter zou zijn dan een vloermodel (met een wat hogere kast van circa 25x60x80 cm) voor verwarming.

Mijn vraag: kan zo'n wandmodel niet vlak boven de vloer hangen, op de hoogte van een vloermodel? Dan zou je bij verwarming de voordelen hebben van een wandmodel (lagere kosten, stiller en zuiniger) én een vloermodel (betere spreiding van de warmte van onder af, beter regelbaar).

Waarom doen mensen dat niet? Of zie ik iets over het hoofd?
FD2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:39:
[...](...)Een vloermodel is de betere keuze voor verwarming. Als het een wandmodel wordt hoog aan de muur zorg dan dat hij niet in je nek staat te blazen, of op tafel. Voor verwarming moet hij naar beneden kunnen blazen, en dan de lucht verspreiden.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik had laatst een hele mooie tabel gevonden van de COP van een airco/warmtepomp bij verschillende temperaturen, kan het nergens meer terugvinden, wel vergelijkbare, maar was een heel mooi overzicht.

Kon je precies zien dat als de opgegeven COP bijvoorbeeld 5 is, dat je dan bij -5 op 1 zat enzo.

Hier heb je in ieder geval de "basis" COP, weet niet precies wat EER is
https://www.daikin.nl/nl_...ftxm-r---rxm-r.table.html

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 06-10-2022 10:21 ]

• HyperBart
JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:19:
Ik had laatst een hele mooie tabel gevonden van de COP van een airco/warmtepomp bij verschillende temperaturen, kan het nergens meer terugvinden, wel vergelijkbare, maar was een heel mooi overzicht.

Kon je precies zien dat als de opgegeven COP bijvoorbeeld 5 is, dat je dan bij -5 op 1 zat enzo.

Hier heb je in ieder geval de "basis" COP, weet niet precies wat EER is
https://www.daikin.nl/nl_...ftxm-r---rxm-r.table.html
PentaClover in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" ?

• JDx

JDx

Ben ik ^

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-01 21:28
JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Was niet de duidelijke tabel die ik bedoelde, maar bedankt.
Daikin heeft ze voor vrijwel alle modellen, even zoeken op model + heating capacity table.

Voor mijn units ziet die er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYXoDypK8Xefzt1R-pkn8MpPzQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DnD3vAojd92B8mTg0FgWmdCW.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:26
Tommie12 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:16:
Daikin Stylish 3.5 en 5.0 in keuken en woonkamer.

Ondertussen setpoint op 18.5 gezet, en die blijven sporadisch bij warmen terwijl het volgens de kamerthermostaat 21.1 is.
Gemeten temperaturen door de units zitten rond 23-25°.
Snap er niks meer van.
Herkenbaar, hier vergelijkbaar gedrag met de Daikin Perfera op zolder.

Was er maar een externe draadloze thermostaat beschikbaar die de temperatuur op een logische plek in de ruimte meet..

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• HyperBart
nMad schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Was er maar een externe draadloze thermostaat beschikbaar die de temperatuur op een logische plek in de ruimte meet..
Hier ook hetzelfde, de Daikins blijven af en toe doordoen ondanks dat ze soms 27°C meten omdat de zon schijnt op een flinke partij ramen.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 06:18:
In de zomer is je huis natuurlijk even goed geïsoleerd. Maar je kunt beter uitzetten in de ochtend voordat de COP vanwege de warmte lager wordt. Koelen is contra van verwarmen :)
In de zomer bij extreme hitte gebruik ik hem net zo als in de winter bij forse koude. 24/7 (eventueel met een minimale verlaging) door laten pruttelen. Comfort is dan vele malen groter vind ik, unit blaast nooit hard binnen en compressor draait continue op laagste vermogen (is dus altijd een hoge Cop). Verbruik is bij mij dan voor verwarmen en koelen zo'n 1600 kWh op 140m2 (3 verdiepingen). Plus 2m3 hout voor de houtkachel.

• MotorBeast
nMad schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Offset al gecorrigeerd? Zie 1 van de gepinde posten.

• HyperBart
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

In de zomer bij extreme hitte gebruik ik hem net zo als in de winter bij forse koude. 24/7 (eventueel met een minimale verlaging) door laten pruttelen. Comfort is dan vele malen groter vind ik, unit blaast nooit hard binnen en compressor draait continue op laagste vermogen (is dus altijd een hoge Cop). Verbruik is bij mij dan voor verwarmen en koelen zo'n 1600 kWh op 140m2 (3 verdiepingen). Plus 2m3 hout voor de houtkachel.
Kan jij de compressor mooi voltijds aan het werk houden? Hier wordt er regelmatig gependeld. Wel leuk om te zien dat naarmate de nacht langer duurt het pendelen minder wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6KiWqm3JEeHDsTam37CYvXSSzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LP1jppYPhYT8JKYp0fUhqQ5N.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
HyperBart schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Kan jij de compressor mooi voltijds aan het werk houden? Hier wordt er regelmatig gependeld. Wel leuk om te zien dat naarmate de nacht langer duurt het pendelen minder wordt.

[Afbeelding]
Overdag staat hij hier nu uit. Het is hier nu 20,5 graden binnen. Afgelopen week in de avond wel eens aangehad omdat vrouw het koud kreeg. Dan pendelt hij wel. Maar dat is logisch met zo weinig warmtevraag. Ik stook nu echt nog niet 24/7 met minimale verlaging. Dat doe ik alleen als de temperatuur overdag niet meer boven de 5 graden komt. Dan is pendelen ook niet meer aan de orde.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-01 21:02
HyperBart schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:47:
Ondertussen al een paar maanden/dik jaar tevreden eigenaar van een Daikin Multisplit.
Alleen merk ik dat de Daikin wel wat pendelt (4MXM68N buiten en 5kW Stylish woonkamer + 3 x 1.5kW op de slaapkamers die nu niet gebruikt worden).

Tijdens dat pendelen of wanneer de ventilator binnen uitvalt hoor ik vaak heel wat getik/gepruttel en prottel in de binnen unit. Voor de rest zijn ze fluisterstil, maar er lijkt soms nog wat te bewegen als de blazer binnen uit staat. Is dat normaal, moet ik iets doen?
Welke stand gebruik je voor de fan? Auto, Indoor Quiet of een vaste stand?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• HyperBart
Tommie12 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Welke stand gebruik je voor de fan? Auto, Indoor Quiet of een vaste stand?
ECONO staat aan buiten op 40pct aftopping.
Binnenshuis staat de fan op indoor quiet of standje 1.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-01 20:20
[...]

[Afbeelding]
Whoa, dat is wel een echt dramatische grafiek. LG (5.3 kW) multi gaat mooi terug naar 200W en verder met een strakke lijn op minimum vermogen.

• elektriekert
[...]

[Afbeelding]
Trekt ook elke keer meteen een kW!
Dat lijkt mij best fors

• MotorBeast
HyperBart schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

ECONO staat aan buiten op 40pct aftopping.
Binnenshuis staat de fan op indoor quiet of standje 1.
Klep binnen naar beneden? Zo ja, snel op 45 graden zetten. Hij meet anders zijn eigen warmte en dan gaat hij nog sneller pendelen.

En nogmaals, zet die fan aub op auto. Niet knijpen. Met dit weer zal het niet zo'n vaart lopen maar straks als je echt verwarming nodig hebt vliegt je verbruik omhoog. Zeker op de stille stand.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:54:
[...]
En nogmaals, zet die fan aub op auto. Niet knijpen. Met dit weer zal het niet zo'n vaart lopen maar straks als je echt verwarming nodig hebt vliegt je verbruik omhoog. Zeker op de stille stand.
Ik ga er vanuit dat dit is vanwege de aanname dat de fan te laag draait om de warmte te verspreiden in de ruimte, met gevolg dat de binnenunit dit zal gaan compenseren door meer hitte naar binnen te halen en dus meer kWh zal gebruiken (meer pendelen)?

Indien ja, is het omgekeerde dan ook waar?

Wanneer de fan op auto staat en je merkt dat de fan op een hele lage stand draait, is het dan zinvol om de fan handmatig hoger te zetten zodat die de warmte makkelijker kan verspreiden in de ruimte, met gevolg dat de binnenunit minder hard zal hoeven te verwarmen en dus minder kWh zal gebruiken (minder pendelen)?

Deze laatste stelling schrijf ik vanuit de gedachte dat de airco ook wel eens lang tijd kan aanstaan in kamers waar ik mij niet direct in bevind en zaken zoals geluid of "directe luchtstroom" op dat moment geen rol spelen.

Wanneer ik bijvoorbeeld de airco op de bovenverdieping heb aanstaan terwijl ik beneden ben. Soms denk ik dan wel eens dat ik hem beter handmatig op stand 2 of wellicht zelfs 3 kan zetten, wanneer ik merk dat de airco inmiddels helemaal terug gemodelleerd is naar stand 1.
Maar weet niet of die gedachte klopt.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• MarkV6
[...]
Met dilemma zit ik ook. Op auto is de uitblaas temperatuur 40º en schakelt hij iedere 15 minuten in en uit als ik
de fan in handmatig low zet dan gaat hij mooi door met een uitblaas van 32º
Dat is ook als het veel kouder is. Wat is nu wijsheid? Ik heb dagen met de ene of andere mode wel eens vergeleken maar is moeilijk iets over het verbruik te concluderen, iedere dag is zowiezo anders.

• MotorBeast
@ThaBEN Meten is weten. Ik weet door ervaring dat het verbruik door knijpen omhoog vliegt. Zeker als je moet aanwarmen moet je dit echt niet doen.

Waarschijnlijk heb je boven ergens 1 unit hangen om een hele verdieping te koelen/verwarmen. Dan zou je hem handmatig iets hoger kunnen zetten omdat hij dan moduleerd op de ruimte (hal of 1 slaapkamer) waar hij hangt. Dan forceer je meer luchtflow. In een woonkamer (als hij centraal hangt) zou dit niet nodig hoeven zijn.

Maar bovenstaande acties heb ik nooit nodig want ..... ik probeer de temperaturen in mijn woning niet teveel te laten schommelen. In de winter woonkamer gemiddeld 20 graden en boven 19 graden. Boven stook ik dus ook zeer weinig.

• MotorBeast
MarkV6 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Met dilemma zit ik ook. Op auto is de uitblaas temperatuur 40º en schakelt hij iedere 15 minuten in en uit als ik
de fan in handmatig low zet dan gaat hij mooi door met een uitblaas van 32º
Dat is ook als het veel kouder is. Wat is nu wijsheid? Ik heb dagen met de ene of andere mode wel eens vergeleken maar is moeilijk iets over het verbruik te concluderen, iedere dag is zowiezo anders.
Als het buiten 5 graden is pendelt hij nog? Nee toch zeker?

• MarkV6
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
Als het buiten 5 graden is pendelt hij nog? Nee toch zeker?
Ja wel dus het vermogen loopt veel te hoog op. Het is bij mij net even anders omdat het een kanaalunit is. Opvallend is dat hij in koel mode wel goed regelt.
Afgelopen winter heeft hij altijd op fan low gestaan, nu heeft hij nog niet aangestaan. Het zou meer energie kunnen kosten maar het zal niet veel uitmaken als je dat 2 dagen na elkaar vergelijkt.
In de low stand is de uitblaas lucht 8º lager dat lijkt me beter.

[ Voor 5% gewijzigd door MarkV6 op 06-10-2022 13:39 ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:02

Vos

AFCA

Ik zie in de Daikin Perfera handleiding dat de ruimte boven de airco minimaal 30mm moet zijn. Heeft het voordelen om de afstand te vergroten?

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Nee

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

[...]

Klep binnen naar beneden? Zo ja, snel op 45 graden zetten. Hij meet anders zijn eigen warmte en dan gaat hij nog sneller pendelen.

Misschien begrijp ik u verkeerd maar in mijn gebruikershandleiding staat, verwarmen met de airco klep helemaal naar beneden. U geeft aan klep op 45 graden. Welke stand is dat ongeveer? (Highest, High, Middle, low, Lowest, Auto heb ik als keuze) Ik krijg bij mijn MHI SRK het idee dat ik hem voor 45 graden op de hoogste klepstand moet zetten terwijl dit in de gebruikershandleidding juist geadviseerd wordt als stand om te koelen. E

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• cgers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik kan moeilijk inschatten of dit ontopic is.

Maar wij verwarmen momenteel op mazout en hebben radiatoren die overgedimensioneerd zijn, dus zouden een lucht-water warmtepomp gaandeweg kunnen aansluiten op onze radiatoren.

Nu zouden we misschien voor we dat doen reeds een lucht-lucht warmtepomp steken zodat we in de zomer ons huis reeds kunnen koelen. En overtollige opbrengst van de zonnepanelen in de winter in verwarming kunnen steken.

Nu vragen we ons af of dit weggesmeten geld is. Want over een 10tal jaar hebben we dan een lucht-lucht warmtepomp en een lucht-water warmtepomp. En in meerdere ruimten zullen er dus radiatoren en airco unit aanwezig zijn.

Of is dit iets dat vaak gedaan wordt? Want wat voor voordeel heeft het om onze living te verwarmen via de radatoren met lucht-water warmtepomp of gewoon lucht-lucht en da radiatoren weg te doen.
(Zijn wel nog maar 3j oud en helemaal vernieuwd, dus liever behouden)

• HyperBart
w00key schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Whoa, dat is wel een echt dramatische grafiek. LG (5.3 kW) multi gaat mooi terug naar 200W en verder met een strakke lijn op minimum vermogen.
elektriekert schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Trekt ook elke keer meteen een kW!
Dat lijkt mij best fors
Ja, ik voel me er ook niet helemaal lekker bij hoor. ;w
[...]

Er staat wel een hoge kast onder :X . Klep staat helemaal naar boven.

• Team-RiNo
HyperBart schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

[...]

[...]

Er is best een grote kans dat hogere fan snelheid een hoop oplost. De compressor hoeft minder hard te werken omdat de temperatuur van de verdamper omlaag kan en er hoopt zich minder warmte op rond je binnenunit.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Team-RiNo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Er is best een grote kans dat hogere fan snelheid een hoop oplost. De compressor hoeft minder hard te werken omdat de temperatuur van de verdamper omlaag kan en er hoopt zich minder warmte op rond je binnenunit.
Ik denk eerder dat het andersom is. Met pendelen is het probleem dat de compressor niet zachter kan werken dan z'n minimum. Bij een pendelende compressor helpt het tegen pendelen als je hem minder efficiënt kunt laten werken. Bijvoorbeeld door hem op de fluisterstand te zetten. Dan is als het ware de vraag hoger waardoor de compressor minder of niet meer hoeft af te klikken. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je ook niet wilt hebben dat de warmte zich rond de unit op gaat hopen en hij daardoor simpelweg af gaan klikken.

En het tegengaan van pendelen is iets anders dan het zo efficiënt/goedkoop mogelijk laten werken natuurlijk. Zeker als de warmtevraag hoog genoeg wordt, dan pendelt hij sowieso niet of minder dus dan is het qua ventilator sowieso beter om hem hoog of op auto te zetten.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:52
w00key schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Ik ben geïnteresseerd welke binnenunit je hebt draaien als het vermogen 200W is. De LG MU3R19 (daar gaat het om neem ik even aan) heeft volgens de combinatietabel van de fabrikant bij één ingeschakelde 2,5kW binnenunit een minimaal opgenomen vermogen van 378W bij koelen en 483W bij koelen. Ik heb altijd ernstige twijfels bij dit soort tabellen. Ik geloof jouw meting meer dan de opgegeven getallen in de tabel, dus vandaar mijn interesse. Hoe heb je de 200W bepaald? Real-time of gemiddeld over een periode?

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Ik denk eerder dat het andersom is. Met pendelen is het probleem dat de compressor niet zachter kan werken dan z'n minimum. Bij een pendelende compressor helpt het tegen pendelen als je hem minder efficiënt kunt laten werken. Bijvoorbeeld door hem op de fluisterstand te zetten. Dan is als het ware de vraag hoger waardoor de compressor minder of niet meer hoeft af te klikken. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je ook niet wilt hebben dat de warmte zich rond de unit op gaat hopen en hij daardoor simpelweg af gaan klikken.

En het tegengaan van pendelen is iets anders dan het zo efficiënt/goedkoop mogelijk laten werken natuurlijk. Zeker als de warmtevraag hoog genoeg wordt, dan pendelt hij sowieso niet of minder dus dan is het qua ventilator sowieso beter om hem hoog of op auto te zetten.
Dat zou in theorie kunnen maar ik zie die lage compressor snelheid niet terug in zijn gebruik, die ligt constant tussen de 750-1000 watt. Mijn ervaring is dat als ik de binnenunit fixed op bijv. stand 3 i.p.v. 1 zet het tot minder verbruik en minder pendelen leidt. In deze tijd van het jaar is dat 400watt vs ~215watt waar het gemiddelde over tijd een stuk lager is op 215watt.

• Team-RiNo
M_AW schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Ik ben geïnteresseerd welke binnenunit je hebt draaien als het vermogen 200W is. De LG MU3R19 (daar gaat het om neem ik even aan) heeft volgens de combinatietabel van de fabrikant bij één ingeschakelde 2,5kW binnenunit een minimaal opgenomen vermogen van 378W bij koelen en 483W bij koelen. Ik heb altijd ernstige twijfels bij dit soort tabellen. Ik geloof jouw meting meer dan de opgegeven getallen in de tabel, dus vandaar mijn interesse. Hoe heb je de 200W bepaald? Real-time of gemiddeld over een periode?
Dat is bij veel airco's het geval, zeker Daikin gaat vrijwel altjid onder spec en ik vermoed andere merken ook wel.

• MotorBeast
vdr01 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Misschien begrijp ik u verkeerd maar in mijn gebruikershandleiding staat, verwarmen met de airco klep helemaal naar beneden. U geeft aan klep op 45 graden. Welke stand is dat ongeveer? (Highest, High, Middle, low, Lowest, Auto heb ik als keuze) Ik krijg bij mijn MHI SRK het idee dat ik hem voor 45 graden op de hoogste klepstand moet zetten terwijl dit in de gebruikershandleidding juist geadviseerd wordt als stand om te koelen. E
Dat naar beneden is leuk in een kleine ruimte, dan werkt dat nog wel. In een grote ruimte (hier 60m2) is het resultaat dat allereerst de kamer niet gelijkmatig warm wordt (nu nog wel, maar het is niet koud) en dat het rondom de unit warm wordt (en daar meet de unit ook want die sensor zit in je unit) en dus terug gaat moduleren en/of (te vroeg) uit gaat. Laat hem gewoon zijn warmte de ruimte in sturen en dus niet naar beneden laten blazen. Gewoon instellen met je afstandsbediening en dan fixeren. Bij mijn Daikin wordt die setting onthouden als je hem uit/aan zet. MHI weet ik niet.

• MotorBeast
Team-RiNo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Dat zou in theorie kunnen maar ik zie die lage compressor snelheid niet terug in zijn gebruik, die ligt constant tussen de 750-1000 watt. Mijn ervaring is dat als ik de binnenunit fixed op bijv. stand 3 i.p.v. 1 zet het tot minder verbruik en minder pendelen leidt. In deze tijd van het jaar is dat 400watt vs ~215watt waar het gemiddelde over tijd een stuk lager is op 215watt.
Ik haal hier zelfs 100 Watt.

• MotorBeast
cgers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:11:
Ik kan moeilijk inschatten of dit ontopic is.

Maar wij verwarmen momenteel op mazout en hebben radiatoren die overgedimensioneerd zijn, dus zouden een lucht-water warmtepomp gaandeweg kunnen aansluiten op onze radiatoren.

Nu zouden we misschien voor we dat doen reeds een lucht-lucht warmtepomp steken zodat we in de zomer ons huis reeds kunnen koelen. En overtollige opbrengst van de zonnepanelen in de winter in verwarming kunnen steken.

Nu vragen we ons af of dit weggesmeten geld is. Want over een 10tal jaar hebben we dan een lucht-lucht warmtepomp en een lucht-water warmtepomp. En in meerdere ruimten zullen er dus radiatoren en airco unit aanwezig zijn.

Of is dit iets dat vaak gedaan wordt? Want wat voor voordeel heeft het om onze living te verwarmen via de radatoren met lucht-water warmtepomp of gewoon lucht-lucht en da radiatoren weg te doen.
(Zijn wel nog maar 3j oud en helemaal vernieuwd, dus liever behouden)
Koelen is met L/W vaak geen succes, zeker niet met radiatoren. Daarvoor is L/L koning. Als je alleen wil verwarmen is L/W vind ik koning. Geen geluid, rondom warmteverdeling, badkamer, toilet etc kunnen ook makkelijk meedraaien, SWW ook gelijk gasloos. Je kan ook fancoils plaatsen om te koelen met L/W.

Dus als koelen geen belang heeft en je kan L/W doen om te verwarmen ....doen. NB: ik ben alleen al een jaar bezig om A een goede installateur te vinden, B materialen/units zijn er bijna niet meer.

• MotorBeast
HyperBart schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

[...]

[...]

Je hebt maar 1 unit aanstaan op een 4 poorts multi? Dat is dan helaas waar hier altijd voor gewaarschuwd wordt. Een hoog minimaal vermogen wat je buitenunit heeft en dan krijg je dit verschijnsel. Multi's zijn geen probleem als er meerdere units tegelijk op aanstaan maar wel als je fors minder hoeft te trekken dan je buitenunit minimaal kan leveren. Dan rest er niets anders dan aan/uit.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:26
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Gewoon instellen met je afstandsbediening en dan fixeren. Bij mijn Daikin wordt die setting onthouden als je hem uit/aan zet. MHI weet ik niet.
Hetzelfde voor MHI.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 12:44
Afgelopen week maar eens druk geweest om die "lelijke" witte kasten aan de gevel wat te verbloemen. Voor de ideeën bus zullen we maar zeggen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UYZfn0Pj3zF9H-S1cwOSYw3LHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCiAOwKh4P8NkIGYuGahQAfr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSpA_yj33PeyngY5VLN41InNIe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBhslEwivw1g9QdTFvtFkI0A.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
mortal schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:06:
Afgelopen week maar eens druk geweest om die "lelijke" witte kasten aan de gevel wat te verbloemen. Voor de ideeën bus zullen we maar zeggen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice _/-\o_ Nu lijkt het net een balkon aan je gevel. Mooi!!! Hoe heb je die units donker gekregen?

• mortal
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

Nice _/-\o_ Nu lijkt het net een balkon aan je gevel. Mooi!!! Hoe heb je die units donker gekregen?
Met carlofon anti drohn srpay. Het is bedoeld voor auto's maar het dempt het geluid nog iets meer en dekt ontzettend goed.

• MotorBeast
mortal schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Met carlofon anti drohn srpay. Het is bedoeld voor auto's maar het dempt het geluid nog iets meer en dekt ontzettend goed.
Alle kappen los gehaald neem ik aan en dan spuiten? Geen primer of zo moeten gebruiken?

Kan die spray zo snel met google niet snel vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 06-10-2022 16:27 ]

• mortal
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Alle kappen los gehaald neem ik aan en dan spuiten? Geen primer of zo moeten gebruiken?
Ik heb de airco units inderdaad helemaal uit elkaar gehaald en de verschillende kappen los van elkaar gespoten. Geen primer en het droogt op als een soort rubber coating. Verder is de gevel achter de units en de achterkant van de spijlen bekleed met Akotherm D40 matten.

https://www.tomacarparts....nti-dreun-spray-500-ml-2/

Plastidip is eventueel ook een goed alternatief.

[ Voor 14% gewijzigd door mortal op 06-10-2022 16:36 ]

• HyperBart
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Je hebt maar 1 unit aanstaan op een 4 poorts multi? Dat is dan helaas waar hier altijd voor gewaarschuwd wordt. Een hoog minimaal vermogen wat je buitenunit heeft en dan krijg je dit verschijnsel. Multi's zijn geen probleem als er meerdere units tegelijk op aanstaan maar wel als je fors minder hoeft te trekken dan je buitenunit minimaal kan leveren. Dan rest er niets anders dan aan/uit.
Klopt:

4MXM68N
Stylish 5kW Woonkamer
3 x 1.5kW Slaapkamer

Had gedacht dat ik alles kon laten pruttelen door:
ECONO aan te zetten op 40%
Fluisterstand te gebruiken

Maar ik ben fout daarin begrijp ik, beter zou zijn om op AUTO te laten staan zoals @MotorBeast hieronder zegt, klopt mijn samenvatting?
[...]

Ik dacht dat ik "kneep" door ECONO aftopping te gebruiken?
Stille stand is in verhouding een grotere stroomslurper?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 06-10-2022 16:55 ]

• MotorBeast
HyperBart schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Klopt:

4MXM68N
Stylish 5kW Woonkamer
3 x 1.5kW Slaapkamer

Had gedacht dat ik alles kon laten pruttelen door:
ECONO aan te zetten op 40%
Fluisterstand te gebruiken

Maar ik ben fout daarin begrijp ik, beter zou zijn om op AUTO te laten staan zoals @MotorBeast hieronder zegt, klopt mijn samenvatting?

[...]

Ik dacht dat ik "kneep" door ECONO aftopping te gebruiken?
Stille stand is in verhouding een grotere stroomslurper?
Wat gebeurt er als jij vier radiatoren in je woonkamer hebt en je draait er 2 dicht? Dan zal de aanvoertemperatuur van je ketel omhoog moeten om dezelfde temperatuur te behalen in je kamer. Hetzelfde gebeurd met jouw afgiftevermogen als je de boel gaat knijpen in de luchtflow. Dan moet je buitenunit harder gaan werken, daalt je COP en gaat je verbruik omhoog.

• Vos

Vos

AFCA

Ik zit in de Daikin Perfera handleiding te kijken en vraag mij af wat ze bedoelen met de punten g en h bij de montageplaat.

g: Uiteinde gasleiding
h: Uiteinde waterleiding

Er staat ook bij dat er 50mm afstand tussen moet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aafXGq2M4Ley4otEifyQbHZZs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ORKPf7ECNRPUVqhZiR4EreG.jpg?f=fotoalbum_large

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Wat gebeurd er als jij vier radiatoren in je woonkamer hebt en je draait er 2 dicht. Dan zal de aanvoertemperatuur van je ketel omhoog moeten om dezelfde temperatuur te behalen in je kamer. Hetzelfde gebeurd met jouw afgiftevermogen als je de boel gaat knijpen in de luchtflow. Dan moet je buitenunit harder gaan werken, daalt je COP en gaat je verbruik omhoog.
Als ik de reacties hierboven lees, dan geeft een lage stand een lagere uitblaastemperatuur. Dat rijmt toch niet met jouw beredenering? Ik heb het niet getest, maar probeer alleen te begrijpen hoe het werkt. In principe zou de binnenunit bij een lage stand minder warmte van de buitenunit kunnen vragen, ook al is de setpoint nog niet bereikt. Zo zou ik het e.e a. programmeren als L/L engineer ;)

• Chninkel
  • Laatst online: 04-01 14:38
Vos schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:01:
Ik zit in de Daikin Perfera handleiding te kijken en vraag mij af wat ze bedoelen met de punten g en h bij de montageplaat.

g: Uiteinde gasleiding
h: Uiteinde waterleiding

Er staat ook bij dat er 50mm afstand tussen moet zitten.

[Afbeelding]
h zal de vloeistofleiding zijn
Maar ze willen dat er 50 mm verschil in afstand van de koppelingen is dit ivm de beperkte ruimte en af isoleren. Als ze op de zelfde hoogte/naast elkaar uitkomen word het pakket te dik en krijg je ze niet in de uitsparing weggewerkt.

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Als ik de reacties hierboven lees, dan geeft een lage stand een lagere uitblaastemperatuur. Dat rijmt toch niet met jouw beredenering? Ik heb het niet getest, maar probeer alleen te begrijpen hoe het werkt. In principe zou de binnenunit bij een lage stand minder warmte van de buitenunit kunnen vragen, ook al is de setpoint nog niet bereikt. Zo zou ik het e.e a. programmeren als L/L engineer ;)
Indien je de binnenunit knijpt terwijl er wel meer vraag is dan gaat de buitenunit harder werken en komt er dus warmere lucht uit je binnenunit omdat deze de geknepen fanstand gaat compenseren met meer opgebrachte warmte, je opgenomen vermogen gaat zomaar (als voorbeeld) van 175w naar 300w. Zelf getest en ondervonden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
[...]

Volgens mij is het als volgt. Bij het hanteren van dezelfde graden Celsius geeft een lage fan stand een hogere uitblaastemperatuur.

Reden: om de andere kant van de kamer te kunnen bereiken met warmte betekend dit dat de unit meer warmte moet genereren indien de fan stand laag blijft t.o.v. een hogere fans stand. Minder luchtverplaatsing, dus de enige optie om de andere kant van de kamer te bereiken is door meer hitte te genereren.

Het probleem is echter soms dat de temperatuursensor in de binnenunit zelf zit en niet aan de andere kant van de kamer. Dus bij een lage fan stand loopt de binnenunit voornamelijk de lucht direct om zichzelf te verwarmen en slaat die af omdat de temperatuur is bereikt volgens de sensor. Echter de rest van de kamer is dan nog niet altijd op temperatuur.

De airco kijkt puur naar de temperatuur welke de sensor van de binnenunit meet.

Is die lager dan setpoint --> extra verwarmen
Is die hoger dan setpoint --> stoppen met verwarmen

Zet je de fan stand hoger, dan blaas je de warme lucht bij de binnenunit vandaan, sensor meet daardoor een iets lagere temperatuur. Maar de terugkerende lucht is ook weer warmer, doordat nu de warmte beter door de ruimte is verspreid.

Afhankelijk van de grootte en plaatsing van je airco en de indeling van de te verwarmen ruimte kunnen daardoor verschillende resultaten plaatsvinden.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
ThaBEN schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:06:
Ik ga er vanuit dat dit is vanwege de aanname dat de fan te laag draait om de warmte te verspreiden in de ruimte, met gevolg dat de binnenunit dit zal gaan compenseren door meer hitte naar binnen te halen en dus meer kWh zal gebruiken (meer pendelen)?
Nee, niet meer pendelen, maar de temperaturen gaan omhoog om hetzelfde vermogen over te brengen, dus lagere COP.
Indien ja, is het omgekeerde dan ook waar?
Wanneer de fan op auto staat en je merkt dat de fan op een hele lage stand draait, is het dan zinvol om de fan handmatig hoger te zetten zodat die de warmte makkelijker kan verspreiden in de ruimte, met gevolg dat de binnenunit minder hard zal hoeven te verwarmen en dus minder kWh zal gebruiken (minder pendelen)?
Ja, maar weer gaat die niet over pendelen, maar over lagere temperaturen, die een hogere COP opleveren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
De installatie is vandaag dan eindelijk gedaan. 😎

3 units. Blij met de nette plaatsing en nu hopen dat het gaat bevallen met het verwarmen deze winter 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B8XfGgsQQceMbVTCg8aZKF-kyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zisXaFxmDjasjo4rGBt6k3qR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdrUOMpOHRozRPL698Ja1VM47N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihQe0kkdUQ56qbvDPZeUF14D.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• MotorBeast
[...]

Ook een warmtepomp L/W. Wat heb je nodig om fatsoenlijk en zuinig een L/W te laten draaien? Zoveel afgiftevermogen om bij liefst max 30 graden je woning warm te krijgen/houden. Eerste waar ze op hameren als je L/W wil. Lees toevallig net dit in L/W koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Wat is jouw enige afgifte met L/L (ook een warmtepomp toch?) ? Een heel klein "lullig" luchtsleufje (binnenunit) ergens in je woonkamer waarmee jij alle hoeken van je kamer op 20/21 graden wil hebben. Als jij dus de boel gaat knijpen heb je geen lage temperaturen meer nodig om de boel op te warmen/warm te houden maar hoge. Hoe hoger de temperatuur die de binnenunit vraagt, hoe lager de COP, hoe hoger het verbruik.

Tip: koop een IR Thermometer en meet de uitblaas temperaturen maar eens onder min of meer gelijke omstandigheden (wel redelijk koud buiten aub) en laat hem eerst normaal draaien en knijp hem dan maar eens op stille modus. Wel lekker warme lucht als je hem dan knijpt en je staat ervoor. :+

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 06-10-2022 19:27 ]

• Vos

Vos

AFCA

Chninkel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

h zal de vloeistofleiding zijn
Maar ze willen dat er 50 mm verschil in afstand van de koppelingen is dit ivm de beperkte ruimte en af isoleren. Als ze op de zelfde hoogte/naast elkaar uitkomen word het pakket te dik en krijg je ze niet in de uitsparing weggewerkt.
Dit zijn de letterlijke teksten uit de handleiding :p maar je hebt gelijk lijkt me.

Af fabriek zit er 5cm verschil in lengte.

Pagina: 1 ... 226 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic