Hoeveel ruimte tussen plafond en binnenunit moet er bij een Daikin stylisch ?
En is dit voor een Daikin perfera hetzelfde qua afstand?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Servee in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"JSA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:14:
Hoeveel ruimte tussen plafond en binnenunit moet er bij een Daikin stylisch ?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Je kunt door het hebben van een L/L warmtepomp later de dimensionering van de L/W iets kleiner kiezen. Als de L/W het dan niet redt bij koude temperaturen kun je de L/L bijschakelen.cgers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:11:
Ik kan moeilijk inschatten of dit ontopic is.
Maar wij verwarmen momenteel op mazout en hebben radiatoren die overgedimensioneerd zijn, dus zouden een lucht-water warmtepomp gaandeweg kunnen aansluiten op onze radiatoren.
Nu zouden we misschien voor we dat doen reeds een lucht-lucht warmtepomp steken zodat we in de zomer ons huis reeds kunnen koelen. En overtollige opbrengst van de zonnepanelen in de winter in verwarming kunnen steken.
Nu vragen we ons af of dit weggesmeten geld is. Want over een 10tal jaar hebben we dan een lucht-lucht warmtepomp en een lucht-water warmtepomp. En in meerdere ruimten zullen er dus radiatoren en airco unit aanwezig zijn.
Of is dit iets dat vaak gedaan wordt? Want wat voor voordeel heeft het om onze living te verwarmen via de radatoren met lucht-water warmtepomp of gewoon lucht-lucht en da radiatoren weg te doen.
(Zijn wel nog maar 3j oud en helemaal vernieuwd, dus liever behouden)
3 cm ruimte tussen plafond en binnenunit mag dus blijkbaar bij de Stylish..
Het antwoord op je vraag staat in bovenstaande link: De hoogte is vooral bepalend voor alleen koelen dan wil je de unit zo hoog mogelijk en zal die 3cm prima gaan. Met verwarmen combi is iets meer ruimte boven de unit wel wenselijk.JSA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:01:
[...]
3 cm ruimte tussen plafond en binnenunit mag dus blijkbaar bij de Stylish..
is dit ook de beste oplossing of is het verstandiger om toch wat meer ruimte er tussen te laten?? Gaat om koelen en verwarmen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Het is inderdaad een MU3R19. Van vanochtend, op de stekker gemeten. Hij schommelt een beetje tot de unit setpoint +2 meet, dan gaat ie terug naar 200-300W.M_AW schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:13:
[...]
Ik ben geïnteresseerd welke binnenunit je hebt draaien als het vermogen 200W is. De LG MU3R19 (daar gaat het om neem ik even aan) heeft volgens de combinatietabel van de fabrikant bij één ingeschakelde 2,5kW binnenunit een minimaal opgenomen vermogen van 378W bij koelen en 483W bij koelen. Ik heb altijd ernstige twijfels bij dit soort tabellen. Ik geloof jouw meting meer dan de opgegeven getallen in de tabel, dus vandaar mijn interesse. Hoe heb je de 200W bepaald? Real-time of gemiddeld over een periode?
/f/image/Ko5ojM4QdmyAiJnFiAaKFtCC.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NUDreR3LCkM3itqxrQfC56gj.png?f=user_large)
Hier vanochtend 20,5 en in de loop van de dag op zijn warmst 26!MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:29:
@w00key Warmtebuffer? De zon warmt nu je huis toch nog voldoende op? Ik heb hem vandaag en gisteren helemaal niet aan gehad en het is 21,6 graden binnen en vanochtend op zijn koudst 20 graden.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dan moet je wel zoninval hebben, hier alleen in de ochtend even maar zodra die echt warmte geeft is de zon hier verdwenen. In de zomer een pluspunt want blijft heel lang koel in huis waar huizen op zuid al de zonwering hele dag naar beneden hebben en/of de airco aan maar in voor en najaar sneller de kachel aan. Met andere woorden elk huis is anders.MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:29:
@w00key Warmtebuffer? De zon warmt nu je huis toch nog voldoende op? Ik heb hem vandaag en gisteren helemaal niet aan gehad en het is 21,6 graden binnen en vanochtend op zijn koudst 20 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 06-10-2022 20:36 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Bunker zonder ramen?Servee schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:36:
[...]
Dan moet je wel zoninval hebben, hier alleen in de ochtend even maar zodra die echt warmte geeft is de zon hier verdwenen. In de zomer een pluspunt want blijft heel lang koel in huis waar huizen op zuid al de zonwering hele dag naar beneden hebben en/of de airco aan maar in voor en najaar sneller de kachel aan. Met andere woorden elk huis is anders.
Koelen!!!Maikie18 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:33:
[...]
Hier vanochtend 20,5 en in de loop van de dag op zijn warmst 26!
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 06-10-2022 20:58 ]
Als je dan 6 graden verliest op een nacht , ben ik benieuwd naar je stookgedrag als het echt gaat winteren...Maikie18 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:33:
[...]
Hier vanochtend 20,5 en in de loop van de dag op zijn warmst 26!
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Jij en anderen bedankt voor de toelichtingMotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:58:
[...]
Ook een warmtepomp L/W. Wat heb je nodig om fatsoenlijk en zuinig een L/W te laten draaien? Zoveel afgiftevermogen om bij liefst max 30 graden je woning warm te krijgen/houden. Eerste waar ze op hameren als je L/W wil. Lees toevallig net dit in L/W koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Wat is jouw enige afgifte met L/L (ook een warmtepomp toch?) ? Een heel klein "lullig" luchtsleufje (binnenunit) ergens in je woonkamer waarmee jij alle hoeken van je kamer op 20/21 graden wil hebben. Als jij dus de boel gaat knijpen heb je geen lage temperaturen meer nodig om de boel op te warmen/warm te houden maar hoge. Hoe hoger de temperatuur die de binnenunit vraagt, hoe lager de COP, hoe hoger het verbruik.
Tip: koop een IR Thermometer en meet de uitblaas temperaturen maar eens onder min of meer gelijke omstandigheden (wel redelijk koud buiten aub) en laat hem eerst normaal draaien en knijp hem dan maar eens op stille modus. Wel lekker warme lucht als je hem dan knijpt en je staat ervoor.
MarkV6 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
Met dilemma zit ik ook. Op auto is de uitblaas temperatuur 40º en schakelt hij iedere 15 minuten in en uit als ik
de fan in handmatig low zet dan gaat hij mooi door met een uitblaas van 32º
Dat is ook als het veel kouder is. Wat is nu wijsheid? Ik heb dagen met de ene of andere mode wel eens vergeleken maar is moeilijk iets over het verbruik te concluderen, iedere dag is zowiezo anders.
Maar ik begrijp dat meestal de uitblaastemperatuur juist hoger wordt op de lage stand. Jullie doen alsof dat heel logisch is, maar voor een nieuwkomer als ik is het allerminst logisch. De binnenunit stuurt de buitenunit; het zou in mijn ogen logischer zijn als een lage blaasstand juist minder vermogen v.d. buitenunit zou vragen. De software had evengoed zo geprogrammeerd kunnen zijn. In plaats daarvan moet je om zuinig op te warmen het setpoint in kleine stapjes handmatig verhogen. VreemdMarkV6 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:37:
[...]
Ja wel dus het vermogen loopt veel te hoog op. Het is bij mij net even anders omdat het een kanaalunit is. Opvallend is dat hij in koel mode wel goed regelt.
Afgelopen winter heeft hij altijd op fan low gestaan, nu heeft hij nog niet aangestaan. Het zou meer energie kunnen kosten maar het zal niet veel uitmaken als je dat 2 dagen na elkaar vergelijkt.
In de low stand is de uitblaas lucht 8º lager dat lijkt me beter.
https://www.airco-outlets...35-zsx-w-split-airco.htmlMaarten_tzr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:16:
Heeft er iemand nog een idee waar er nog een mhi srk 35 zsx w(b) te krijgen is?
Na een week of 2/3 uitzoeken, wikken, wegen en tobben voor dit type gekozen, maar overal waar ik naar bel is hij niet meer op voorraad en pas in januari leverbaar...
Misschien een adresje ergens over de grens? Google levert me niet direct iets op... 😑
Ik heb het uit deze tabel. Blij om te zien dat het in praktijk lager is. Ik twijfel zelf al langere tijd tussen 2 duo's of 1 quattro-split. De mu4r25 is zelfde hardware als de mu3r19 maar dan een extra poortje en wat je hoger vermogen doordat de software de compressor wat groter bereik biedt.w00key schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:13:
[...]
Het is inderdaad een MU3R19. Van vanochtend, op de stekker gemeten. Hij schommelt een beetje tot de unit setpoint +2 meet, dan gaat ie terug naar 200-300W.
[Afbeelding]
Overigens zie ik de specs 0,29 – 1,11 – 2,04 kW voor koelen, 0,28 – 1,27 – 2,04 kW voor verwarmen (min, nominaal, max). Ik weet niet waar je de 378 / 483W vandaan haal. En dat klopt op zich redelijk, soms wilt de unit niet lager dan ~300W maar heel vaak ook wel.
Met het warme weer nu verwarm ik alleen een heel klein beetje om niet af te koelen / warmtebuffer op te slaan voor later, daarom draait hij 1 run, tussen 0400 en 0700 elke dag.
[Afbeelding]
Nee, ik heb geen dynamische energieprijzen maar verbruik met prijs onder de 200 eur/MWh of 0.20/kWh is alleen maar groen, en niet gasgestookt. Wel zo eco.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Thx. Deze heb ik gebeld en voor nu is hun uitgangspunt dit model alleen nog te verkopen met plaatsing. Ze zitten voor mij aan de andere kant van het land, en daarmee is dat geen optie.
Ik heb vorige week de 5kW versie van dit model door hun geleverd (zonder installatie) gekregen. Misschien geld voor die unit niet dat ze het alleen inclusief installatie doen? Moduleert net als de 3.5 versie ook terug tot 0.8kW afgegeven vermogen bij verwarmen. Dat misschien nog een optie?Maarten_tzr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
Thx. Deze heb ik gebeld en voor nu is hun uitgangspunt dit model alleen nog te verkopen met plaatsing. Ze zitten voor mij aan de andere kant van het land, en daarmee is dat geen optie.
Ze zeiden nog volgende week even terug te bellen, maar ik geef het zelf weinig kans 😶
[ Voor 13% gewijzigd door Stokertje op 06-10-2022 22:23 ]
Als ik dit topic goed gelezen heb is er bij de 5KW voor mij te veel overcapaciteit en zal hij veel pendelen.Stokertje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:18:
[...]
Ik heb vorige week de 5kW versie van dit model door hun geleverd (zonder installatie) gekregen. Misschien geld voor die unit niet dat ze het alleen inclusief installatie doen? Moduleert net als de 3.5 versie ook terug tot 0.8kW afgegeven vermogen bij verwarmen. Dat misschien nog een optie?
Maar wat zou er gebeuren als je gewoon besteld via de website, hij is immers gewoon bestelbaar. Nadeel is natuurlijk wel dat je betalen moet met de kans dat ze de bestelling annuleren.
Dat laatste stelde ik ook voor en toen werd het erg stil aan de andere kant van de lijnStokertje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:18:
[...]
Ik heb vorige week de 5kW versie van dit model door hun geleverd (zonder installatie) gekregen. Misschien geld voor die unit niet dat ze het alleen inclusief installatie doen? Moduleert net als de 3.5 versie ook terug tot 0.8kW afgegeven vermogen bij verwarmen. Dat misschien nog een optie?
Maar wat zou er gebeuren als je gewoon besteld via de website, hij is immers gewoon bestelbaar. Nadeel is natuurlijk wel dat je betalen moet met de kans dat ze de bestelling annuleren.
Pendelen juist niet, hij kan net zover terug moduleren als jouw 3.5, 0.8kW afgegeven vermogen bij verwarmen. Als er gependeld wordt doen ze het allebei evenveel. Scop en geluid inderdaad waar, maar ik vraag me af in hoeverre de units niet gewoon gelijk zijn en het hogere vermogen van de 5 ten opzichte van de 3.5 gewoon uit een hogere compressor frequentie gehaald word. Als dat zo is zouden ze bij het leveren van een gelijk vermogen even stil moeten zijn met een gelijke COP?Maarten_tzr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:28:
[...]
Als ik dit topic goed gelezen heb is er bij de 5KW voor mij te veel overcapaciteit en zal hij veel pendelen.
Daarnaast is de 3,5 kw stiller en zuiniger (SCOP/SEER).
Begrijp ik dat dan verkeerd?
En verder zie ik in de specs van de 35 zs versus de 35 zsx wel grote verschillen, waar dat bij de 50 zs versus de 50 zsx minder het geval is...? Oftewel; de meerprijs van de 50 zsx tov de 50 zs zie ik niet terug in de specs.
Maar ik heb er de ballen verstand van, dus ik sta zeker open voor andere en betere inzichten
Waar kan ik uit opmaken dat ze beiden even ver terug moduleren? Is dat je eigen ervaring, of staat dat ergens in de specs?Stokertje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:51:
[...]
Pendelen juist niet, hij kan net zoveel terug moduleren als jouw 3.5, 0.8kW afgegeven vermogen bij verwarmen. Als er gependeld wordt doen ze het allebei evenveel. Scop en geluid inderdaad waar, maar ik vraag me af in hoeverre de units niet gewoon gelijk zijn en het hogere vermogen van de 5 ten opzichte van de 3.5 gewoon uit een hogere compressor frequentie gehaald word. Als dat zo is zouden ze bij het leveren van een gelijk vermogen even stil moeten zijn met een gelijke COP?
Net als je auto’s hebt met verschillende vermogens, puur een software setting.
Ik weet niet of dit voor deze unit daadwerkelijk zo is.
Blijkbaar was ik net op tijd met bestellen dan…..
:strip_exif()/f/image/vU6ZEVmV5OClt3QaE8wXgQPR.jpg?f=fotoalbum_large)
Minimale verwarmingscapaciteit 0.8 staat er bij allebei in je screenshots. Bij koelen is er 0.1kW verschil, te verwaarlozen.Maarten_tzr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:12:
[...]
Waar kan ik uit opmaken dat ze beiden even ver terug moduleren? Is dat je eigen ervaring, of staat dat ergens in de specs?
In deze specs zie ik dat er een verschil is in 'opgenomen vermogen'. Dat is toch de waarde die aangeeft hoeveel stroom er gevraagd wordt? En dan toch dus ook hoe veel er afgegeven kan worden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah, ja nu zie ik het. Maar wat houdt 'opgenomen vermogen' dan in? Wil dat zeggen dat de 3,5 kw bij 0,14 kw input tot 0,8 kw output komt, en de 5 kw bij 0,20 kw tot 0,8 kw?Stokertje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:25:
[...]
Minimale verwarmingscapaciteit 0.8 staat er bij allebei in je screenshots. Bij koelen is er 0.1kW verschil, te verwaarlozen.
Naam en (zogenaamde ?) faam. Net als met auto's. Ik heb er overigens 3 hangen en uitermate tevreden. Destijds liepen bij mij de prijzen overigens niet zoveel uiteen.JSA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:10:
Waarom zijn Daikins altijd de duurste ?
[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 06-10-2022 23:44 ]
Inderdaad, daaruit blijkt al dat de 5kW wat minder efficiënt is. (Lagere cop)Maarten_tzr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:30:
[...]
Ah, ja nu zie ik het. Maar wat houdt 'opgenomen vermogen' dan in? Wil dat zeggen dat de 3,5 kw bij 0,14 kw input tot 0,8 kw output komt, en de 5 kw bij 0,20 kw tot 0,8 kw?
[ Voor 30% gewijzigd door Stokertje op 06-10-2022 23:41 ]
Alvorens aan te kopen zou ik even zoeken hier in het topic naar het probleem met verwarmen met LG Multi's.M_AW schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:57:
[...]
Ik heb het uit deze tabel. Blij om te zien dat het in praktijk lager is. Ik twijfel zelf al langere tijd tussen 2 duo's of 1 quattro-split. De mu4r25 is zelfde hardware als de mu3r19 maar dan een extra poortje en wat je hoger vermogen doordat de software de compressor wat groter bereik biedt.
Ah kijk, dat is mooi om te weten, thx!Stokertje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:34:
[...]
Inderdaad, daaruit blijkt al dat de 5kW wat minder efficiënt is. (Lagere cop)
Opgenomen is wat hij uit het stopcontact trekt, de 0.8 is wat hij aan de ruimte afgeeft.
Volgens mijn rekensheet zou het COP verschil tussen de 2 units ongeveer 50 euro op jaarbasis schelen als je 1000m3 gas met de airco weet te vervangen. (50 euro duurder per jaar voor de 5.0kW MHI)
Dit met prijzen van het prijsplafond.
Hier niet. Je had ook geen verwarming nodig in september toen het even fris was en ik wel, elk huis is anders he.MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:29:
Je had gezien dat LG multi maar 3 uur aan 1 stuk willen verwarmen? Oil return cycle start dan, gevolgd door als een idioot op max vermogen te verwarmen. Dit is iets waar andere merken geen of minder last van hebben. Ik zou het nooit meer kopen, maar het werkt als je via timer stukjes van 3 uur verwarm.M_AW schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:57:
[...]
Ik heb het uit deze tabel. Blij om te zien dat het in praktijk lager is. Ik twijfel zelf al langere tijd tussen 2 duo's of 1 quattro-split. De mu4r25 is zelfde hardware als de mu3r19 maar dan een extra poortje en wat je hoger vermogen doordat de software de compressor wat groter bereik biedt.
Verwacht je daar nu echt een antwoord op ?JSA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:10:
Dank voor de waarschuwing. Ik ben hier zeker al mee bekend. Vandaar dat ik momenteel meer neig naar twee duo-splits. Maar anderzijds lees ik dan nu ook weer ervaringen met een LG Tripple (nogmaals, zelfde hardware als de LG quattro maar dan met extra set poortjes) die op 200W opgenomen vermogen draait. Vandaar mijn interesse in het type binnenunit en ook hoe het gemeten is. Is het daadwerkelijk 200W, of is het 200W gemiddeld gemeten over 60 minuten interval?MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:42:
[...]
Alvorens aan te kopen zou ik even zoeken hier in het topic naar het probleem met verwarmen met LG Multi's.
w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Is wellicht veel, maar je moet je huis ook goed ventileren toch? Wij hebben rooster bij keuken open en in de uitbouw ook dus dat waait goed door in zo'n nacht. Hebben jullie in de winter de ventilatieroosters dicht?Faece schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Als je dan 6 graden verliest op een nacht , ben ik benieuwd naar je stookgedrag als het echt gaat winteren...
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik stook voornamelijk met L/W en heb overal vloerverwarming. Thermostaat staat eigenlijk gewoon continu op 21,5 maar dat geeft met zonnige dagen dus het effect dat de temperatuur ver door slaat.Faece schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Als je dan 6 graden verliest op een nacht , ben ik benieuwd naar je stookgedrag als het echt gaat winteren...
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Het ligt in ieder geval niet aan de app. Die is echt echt. Een tijdschema instellen is totaal niet intuïtief.JSA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:10:
Als je hier een beetje terug leest lijkt me dit echt een no brainer.Maarten_tzr schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 00:11:
[...]
Ah kijk, dat is mooi om te weten, thx!
Dan heb ik nog wel het verschil te bedenken tussen de 35zs en de 50zsx.
5kw is namelijk wel fijn om wat overcapaciteit te hebben. Aan de andere kant; ik verwacht genoeg te hebben aan 3,5 kw en die is veel stiller, zowel binnen als buiten. En het idee van het kopen van de 35zsx was (naast de zuinigheid) de stilte...en dan nog dat de 35zs er voor zo'n €850,- is terwijl de 50zsx boven de €2000,- kost.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Als ik wakker wordt gaan mijn veluxen open voor een kwartier. Voor ik ga slapen gaan ze ook een kwartier open. Voor de rest laat ik alles toe. Maar 6 graden vind ik gigantisch eigenlijk. Ik word al ongemakkelijk als het meer dan 1 graad is ...Oekol schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:54:
[...]
Is wellicht veel, maar je moet je huis ook goed ventileren toch? Wij hebben rooster bij keuken open en in de uitbouw ook dus dat waait goed door in zo'n nacht. Hebben jullie in de winter de ventilatieroosters dicht?
Keuzes keuzes 🙂. Mijn suggestie voor de 5kW was puur omdat ik die net geleverd heb gehad van Outletshop. Als de keuze niks is, of een 5kW dan heb je in ieder geval nog iets te kiezen. Je zou ze ook kunnen vragen of er een type is wat ze wel kunnen/willen leveren en kijken of die aan de wensen voldoet.Maarten_tzr schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 00:11:
[...]
Ah kijk, dat is mooi om te weten, thx!
Dan heb ik nog wel het verschil te bedenken tussen de 35zs en de 50zsx.
5kw is namelijk wel fijn om wat overcapaciteit te hebben. Aan de andere kant; ik verwacht genoeg te hebben aan 3,5 kw en die is veel stiller, zowel binnen als buiten. En het idee van het kopen van de 35zsx was (naast de zuinigheid) de stilte...en dan nog dat de 35zs er voor zo'n €850,- is terwijl de 50zsx boven de €2000,- kost.
Heb je het over de slaapkamer of woonkamer? Wat betreft veluxen, wij slapen gewoon met raam open tot diep in de winter. Is echt echt koud raam dicht met ventilatieroosters open.Faece schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Als ik wakker wordt gaan mijn veluxen open voor een kwartier. Voor ik ga slapen gaan ze ook een kwartier open. Voor de rest laat ik alles toe. Maar 6 graden vind ik gigantisch eigenlijk. Ik word al ongemakkelijk als het meer dan 1 graad is ...
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Bij ons is het zo dat er nog steeds minimale ventilatie is bij gesloten roosters, volgens mij is dat iig ook verplicht conform bouwbesluit van de afgelopen decennia.(en volgens mij is dat bij de meeste ventilatieroosters zo). Een "modern/jong" huis met een goede isolatiewaarde moet er altijd aanvoer zijn van frisse lucht icm je ventilatiesysteem.Oekol schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:54:
[...]
Is wellicht veel, maar je moet je huis ook goed ventileren toch? Wij hebben rooster bij keuken open en in de uitbouw ook dus dat waait goed door in zo'n nacht. Hebben jullie in de winter de ventilatieroosters dicht?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
+ @MotorBeast kheb 'm vanmorgen opgezet en op auto. Het is nu ook wel wat frisser en hij heeft een hele nacht afgestaan maar ik ga jullie tips eens proberen en zal straks een grafiekje posten. Denk wel dat ik in de middag/namiddag flink wat zonnewarmte ga binnenkrijgen.Servee schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
Indien je de binnenunit knijpt terwijl er wel meer vraag is dan gaat de buitenunit harder werken en komt er dus warmere lucht uit je binnenunit omdat deze de geknepen fanstand gaat compenseren met meer opgebrachte warmte, je opgenomen vermogen gaat zomaar (als voorbeeld) van 175w naar 300w. Zelf getest en ondervonden.
[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 07-10-2022 09:18 ]
WTS Winschoten? (nog een andere kant van dit land ...Maarten_tzr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:16:
Na een week of 2/3 uitzoeken, wikken, wegen en tobben voor dit type gekozen, maar overal waar ik naar bel is hij niet meer op voorraad en pas in januari leverbaar...
Misschien een adresje ergens over de grens? Google levert me niet direct iets op... 😑
[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 07-10-2022 09:17 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ventileren is wat anders dan doorwaaien. Als het straks echt koud wordt stook je dan voor de straat. Sowieso geen roosters tegenover elkaar openzetten in 1 ruimte. Beter is aan de kant open zetten waar de wind niet opstaat en bij ventilatie A krijg je dan trek middels je natuurlijke afzuiging en bij C middels je ventilatiebox en zijn afzuigpunt.Oekol schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:54:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 07-10-2022 11:20 ]
Koop gewoon een MHI, ME of Daikin en je hebt het hele probleem niet.M_AW schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:45:
[...]
Dank voor de waarschuwing. Ik ben hier zeker al mee bekend. Vandaar dat ik momenteel meer neig naar twee duo-splits. Maar anderzijds lees ik dan nu ook weer ervaringen met een LG Tripple (nogmaals, zelfde hardware als de LG quattro maar dan met extra set poortjes) die op 200W opgenomen vermogen draait. Vandaar mijn interesse in het type binnenunit en ook hoe het gemeten is. Is het daadwerkelijk 200W, of is het 200W gemiddeld gemeten over 60 minuten interval?
De oil return cycle was ik even uit het oog verloren. Zeker iets om rekening mee te houden, dank! Mijn LG lucht-water warmtepomp heeft dat 1x per uur, maar duurt maar zo'n 30 seconde. Gelukkig valt in de documentatie van alle multi-splits van alle fabrikanten ook gewoon terug te lezen hoe vaak zo'n cycle plaatsvindt en hoelang dan op welk vermogen wordt gedraaid. (Sarcasm)
Slaapkamer. Mijn woonkamer/open keuken gedeelte gaat hier en daar eens het schuifraam open. Maar dat is ook maar eens 5 minuten. Niet voor 6 graden te zakken allesindsOekol schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:45:
[...]
Heb je het over de slaapkamer of woonkamer? Wat betreft veluxen, wij slapen gewoon met raam open tot diep in de winter. Is echt echt koud raam dicht met ventilatieroosters open.
Ik zou nooit een grote multi kopen. Altijd pendelen als je maar 1 unit aan hebt. Ik heb een duo en zelfs die pendelt en loopt niet zo mooi strak als mijn single beneden. Die vraagt dan ook wel minder bij verwarmen, 19 graden boven, maar toch.w00key schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 01:30:
[...]
Je had gezien dat LG multi maar 3 uur aan 1 stuk willen verwarmen? Oil return cycle start dan, gevolgd door als een idioot op max vermogen te verwarmen. Dit is iets waar andere merken geen of minder last van hebben. Ik zou het nooit meer kopen, maar het werkt als je via timer stukjes van 3 uur verwarm.
Daikin op 4MXM68 maat is ook niet aan te raden, MHI lijkt beste in multi te zijn.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960
30 mm ga je echt niet alle leidingen doorheen krijgen. Aan/afvoerleiding koelmiddel, stuurkabel en condensslang. NB: weet je zeker een 5? 4,2 doet bijna net zoveel aan vermogen en maakt minder geluid binnen.rogervdh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:46:
Ik krijg binnenkort een Daikin Stylish 5.0 kW airco (met name om mee te verwarmen). De buitenunit komt op exact deze muur/plek te hangen waar de binnenunit hangt, maar dan 2 meter lager (en natuurlijk buiten). Vrij simpele installatie dus. Nu vroeg ik aan de installateur wat de diameter van het boorgat in de muur gaat worden en dat is 70 mm. Dat is nogal een verschil met de hier in de FAQ geschetste 25 á 30 mm 'per pakket' (leidingen/kabels). Ik wil natuurlijk zo min mogelijk schade aan m'n binnen en buiten muur en 70 mm lijkt me dus véél te veel? Hoe kijken jullie hier tegenaan?
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 07-10-2022 11:52 ]
Okay, in de FAQ staat dit, maar mogelijkerwijs interpreteer ik het niet juist? 70 mm is dus wel realistisch?MotorBeast schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:49:
[...]
30 mm ga je echt niet alle leidingen doorheen krijgen. Aan/afvoerleiding koelmiddel, stuurkabel en condensslang. NB: weet je zeker een 5? 4,2 doet bijna net zoveel aan vermogen en maakt minder geluid binnen.
[ Voor 19% gewijzigd door rogervdh op 07-10-2022 12:04 ]
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960
In de Daikin installatie handleiding staat: " 1) Boor een doorvoergat van 65 mm in de muur zodat het naarrogervdh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Okay, in de FAQ staat dit, maar mogelijkerwijs interpreteer ik het niet juist? 70 mm is dus wel realistisch?
We gaan er dan even voor het gemak van uit dat èèn unit, 4 buizen heeft, te kennen:
• Èèn (vloeistof) aanvoer
• Èèn (vloeistof) afvoer
• Condensleiding
• Stroom- c.q sturingskabel
Per 'pakket' moet je zo een 25 tot 30 mm rekenen. Het eea is nog wat 'flexibel' omdat de mantel van de koelvloeistofbuizen in te drukken is. Als je de buizen bij elkaar taped op het punt dat door de muur gaat, dan heb je zo een paar mm speling
Om nog even te reageren op de 5 kW: Tsja, dat is al aan de magere kant gezien het aantal m3. Goed, ik heb altijd nog vloerverwarming en LTV radiatoren (Jaga Strada). Was het liefste direct naar lucht/water overgestapt, maar technisch is dat lastiger te plaatsen (met name de plek waar nu de CV-ketel hangt) en daarnaast ook een behoorlijk stevige investering. Mocht de airco het dus niet redden, dan kan ik altijd met de CV-ketel bijstoken...
Dank voor de bevestiging! Ik heb de intentie om 200 m3 te verwarmen (en op koude dagen voorvloerwarming erbij). Bouwjaar woning is 2012 en alles optimaal geïsoleerd. Waarschijnlijk waren 2 kleinere binnenunits beter / optimaler geweest (qua verdeling en capaciteit), maar we zijn eerlijk gezegd al niet blij met die ene unit. Waren het liefste direct naar all electric lucht/water gegaan, maar dat hebben we op de langere termijn geschoven (met name omdat we geen buiten unit kwijt kunnen in de buurt waar de CV-ketel nu hangt). Airco is goedkoopste manier om de zonnestroom efficiënt om te zetten naar warmte en gasverbruik te verminderen (en bij de airco is de buiten unit geen probleem).Sjoerd_r schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
In de Daikin installatie handleiding staat: " 1) Boor een doorvoergat van 65 mm in de muur zodat het naar
beneden toe afloopt naar buiten. "
Dus 70 is wel realistisch.
Hoeveel m3 wil je gaan verwarmen?
Dit soort uitspraken zijn echt weinig waard zonder de juiste context. Een anti-voorbeeldje voor dit is mijn eigen woonst: ik heb ook een enorm verlies op koudere nachten (5 graden kan wel denk ik, hoewel ik dan meestal de airco gewoon laat door draaien 's nachts). En dit met ventilatie D met warmtewisselaar.Faece schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Als ik wakker wordt gaan mijn veluxen open voor een kwartier. Voor ik ga slapen gaan ze ook een kwartier open. Voor de rest laat ik alles toe. Maar 6 graden vind ik gigantisch eigenlijk. Ik word al ongemakkelijk als het meer dan 1 graad is ...
Dan zou ik helemaal de 4,2 nemen. Ik doe hier 60m2 met een 4,2 op zijn sloffen. Had een 3,5 kunnen zijn achteraf. Zeker nu ik sinds een jaar HR++ heb. Kijk even naar de specs. Vermogen en geluid binnenunit.rogervdh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Dank voor de bevestiging! Ik heb de intentie om 200 m3 te verwarmen (en op koude dagen voorvloerwarming erbij). Bouwjaar woning is 2012 en alles optimaal geïsoleerd. Waarschijnlijk waren 2 kleinere binnenunits beter / optimaler geweest (qua verdeling en capaciteit), maar we zijn eerlijk gezegd al niet blij met die ene unit. Waren het liefste direct naar all electric lucht/water gegaan, maar dat hebben we op de langere termijn geschoven (met name omdat we geen buiten unit kwijt kunnen in de buurt waar de CV-ketel nu hangt). Airco is goedkoopste manier om de zonnestroom efficiënt om te zetten naar warmte en gasverbruik te verminderen (en bij de airco is de buiten unit geen probleem).
Ik zou in ieder geval die op de overloop nog meer verkleinen. Weet niet hoe groot die overloop is maar 3,5 kW aan vermogen kan je nooit kwijt daar volgens mij. Hij moduleert/referentie op het volume van je hal. Gewoon een 2 en je bent er al. Zolder waarschijnlijk ook te groot. Hier een 2 op zolder met 40m2.lucask schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:46:
Na lang twijfelen en veel te veel tijd op dit forum doorgebracht te hebben, heb ik de knoop doorgehakt om onze airco aan te laten leggen.
Mijn doel:
Zowel koelen als verwarmen. Het verlagen van de energierekening. Qua verwarming kunnen we op echt koude dagen nog terugvallen op de CV ketel.
Huidige situatie:
Twee-onder-één-kap woning met 320 m^3 inhoud uit 1995. Beglazing, ventilatie (type C), vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie uit dat jaar. De Koevlaas berekening komt uit op een benodigde vermogen van 4 of 5 kW (afhankelijk van welk jaar ik het gasverbruik neem). We hebben zonnepanelen met een overschot van meer dan 2000 kWh per jaar.
Toekomstplannen:
Op korte termijn gaat al het glas vervangen worden, dakisolatie vernieuwd, en de ventilatie omgebouwd worden naar type D met WTW.
Op de langere termijn wordt de CV ketel vervangen door een L/W warmtepomp moet vloerverwarming op de benedenverdieping.
Offerte:
De offerte van de installateur die de beste indruk had achtergelaten was:
- Daikin 4MXM68N buitenunit
- Daikin FTXM50R in woonkamer
- Daikin FTXM35R op overloop
- Daikin FTXM35R op zolder
Dit heb ik weten terug te brengen tot 3MXM52N buitenunit en driemaal FTXM35R binnenunits.
Vanaf januari kan ik mijn ervaringen met jullie delen
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 07-10-2022 12:58 ]
Oké, dank voor de tip! Daar ga ik zeker naar kijken. Snap niet waarom dan overal 125 of 150 m3 staat voor een 5.0 kW model. In mijn geval is het om precies te zijn 218 m3 (keuken + woonkamer). Tot hoeveel watt kan de 4.2 en 5.0 kW Daikin Stylish overigens terug moduleren?MotorBeast schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:42:
[...]
Dan zou ik helemaal de 4,2 nemen. Ik doe hier 60m2 met een 4,2 op zijn sloffen. Had een 3,5 kunnen zijn achteraf. Zeker nu ik sinds een jaar HR++ heb. Kijk even naar de specs. Vermogen en geluid binnenunit.
Zero.
Dat hangt helemaal van je huis af, en niet van je warmtepompPelox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:07:
Even een algemene vraag.. Zijn jullie allemaal al je huis aan het verwarmen de afgelopen weken? Wij hebben nu een paar weken de airco hangen, maar nog helemaal niet nodig gehad om bij te verwarmen.. Zowel de cv als de airco nog niet gebruikt. In de ochtend is het nog 21 graden bij ons binnen en dit loopt vanzelf (door zonlicht) op naar 22 en soms 22.5 graden. Zal nog wel even duren verwacht ik voor we echt moeten gaan "stoken".
Nu hebben wij een ideale ligging met het huis, zeer goede isolatie en ook veel raampartijen waardoor er veel licht en warmte binnenkomt, maar dan nog..
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zelfde hier. Geen verwarming nog nodig gehad. Eerder een keer koelen met veel mensen over de vloer.Pelox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:07:
Even een algemene vraag.. Zijn jullie allemaal al je huis aan het verwarmen de afgelopen weken? Wij hebben nu een paar weken de airco hangen, maar nog helemaal niet nodig gehad om bij te verwarmen.. Zowel de cv als de airco nog niet gebruikt. In de ochtend is het nog 21 graden bij ons binnen en dit loopt vanzelf (door zonlicht) op naar 22 en soms 22.5 graden. Zal nog wel even duren verwacht ik voor we echt moeten gaan "stoken".
Nu hebben wij een ideale ligging met het huis, zeer goede isolatie en ook veel raampartijen waardoor er veel licht en warmte binnenkomt, maar dan nog..
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Dat ligt vooral aan jouw huis, de isolatie, de ligging, de schaduw, raampartijen etc. Wij hebben een groot raam op het zuiden, de leibomen in de voortuin had ik eigenlijk eerder moeten snoeien, zodat we in de maand september meer profijt hadden van de zoninval.Pelox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:07:
Terwijl het bij mij als ik om 12 uur naar bed ga 20 is en als ik om 6 uur wakker word is het 17. Ben er alleen nog niet helemaal achter waar de meeste warmte verloren gaat, de vloer, de buitenmuur aan de geschakelde hoekkant of de raampartij op het zuiden (en tuindeur met enkelglas). Nu de zon erop schijnt is het weer 20.5 zonder de airco aan te hoeven doen.Falcon schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:15:
[...]
Zelfde hier. Geen verwarming nog nodig gehad. Eerder een keer koelen met veel mensen over de vloer.
[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 07-10-2022 14:31 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
De 4.2 kan terug naar 0.036 kW en de 5.0 naar 0.039 kW ( bij verwarmen ) heb alleen die van mij al terug zien gaan naar 0.03 ( is de 5 kW versie )rogervdh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Oké, dank voor de tip! Daar ga ik zeker naar kijken. Snap niet waarom dan overal 125 of 150 m3 staat voor een 5.0 kW model. In mijn geval is het om precies te zijn 218 m3 (keuken + woonkamer). Tot hoeveel watt kan de 4.2 en 5.0 kW Daikin Stylish overigens terug moduleren?
Ik snap je argumenten, maar het kan ook niet echt kwaad toch? Als ik de specificaties vergelijk tussen de FTXM20R, FTXM25R en FTXM35R zit er maar amper verschil in qua geluidsproductie en minimale energieafgifte. In tegenstelling tot de FTXM50R, maar daarom heb ik die ook bewust afgewezen.MotorBeast schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:52:
[...]
Ik zou in ieder geval die op de overloop nog meer verkleinen. Weet niet hoe groot die overloop is maar 3,5 kW aan vermogen kan je nooit kwijt daar volgens mij. Hij moduleert/referentie op het volume van je hal. Gewoon een 2 en je bent er al. Zolder waarschijnlijk ook te groot. Hier een 2 op zolder met 40m2.
Koevlaas zegt 5 voor je hele woning en je hangt nu 10,5? Okee bij -10 zal je geen 10,5 hebben maar volgens mij is het overbemeten.
Koevlaas bij mij =7 en ik heb 4,2 en 2,5 en 2 ter referentie. Die 4,2 had 3,5 kunnen zijn en de 2,5 een 2 bij mij. Ervaring doet leren.
Inmiddels heb ik 16 bedrijven gebeld, met hetzelfde resultaat. WTS ga ik maandag nog even proberen en denk dat ik het daarna maar opgeef. Er zijn er een paar die verwachten hem met 3-5 weken te kunnen leveren. De rest zegt dat dat onmogelijk is omdat ze pas in januari of februari pas weer bij de importeur beschikbaar zijn.Hansieo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:07:
[...]
WTS Winschoten? (nog een andere kant van dit land ...)
Je zit te kijken naar het opgenomen vermogen van binnenunits. Interessanter zijn de buitenunits, die doen het zware werk.Sjoerd_r schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:40:
[...]
De 4.2 kan terug naar 0.036 kW en de 5.0 naar 0.039 kW ( bij verwarmen ) heb alleen die van mij al terug zien gaan naar 0.03 ( is de 5 kW versie )
Bron: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ftxa-aw.table.html
Hier het zelfde. Stiekem ergens toch een beetje jammer want ik zou graag eens testen maar inderdaad nog niet nodig gehad. Komt vast nog wel!!Pelox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:07:
Ik ben best gevoelig voor lawaai (auto's, wind, andere geluiden van buiten met de deur open), maar van de FTXM35R op zo'n 2 meter van me af op 2 meter hoogte heb ik eigenlijk amper last gehad de afgelopen jaren en als je thuis komt in een huis van 35 graden, dan is de power stand heerlijk.lucask schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:42:
[...]
Ik snap je argumenten, maar het kan ook niet echt kwaad toch? Als ik de specificaties vergelijk tussen de FTXM20R, FTXM25R en FTXM35R zit er maar amper verschil in qua geluidsproductie en minimale energieafgifte. In tegenstelling tot de FTXM50R, maar daarom heb ik die ook bewust afgewezen.
Vergelijkbare situatie. Maar wij hebben hier in de ochtend ook 21 graden en dan is het voor ons "fris" gevoelsmatig. Dus de airco gaat dan aan en vanuit het principe "constant verwarmen is beter dan incidenteel" stond hij hier al een tijdje te bollen. Gevolg: vandaag was het 24,5 graden met de zon en de airco aan.Pelox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:07:
Stiekem jammer? Iedere dag dat je niet stookt is met de huidige prijzen een krat bier gratis.Yellos schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:22:
[...]
Hier het zelfde. Stiekem ergens toch een beetje jammer want ik zou graag eens testen maar inderdaad nog niet nodig gehad. Komt vast nog wel!!
Wat is het nut van vermogen hangen wat je niet kwijt kan? Zeker in een hal. Slaat dat ding gewoon af. Verder bespaar je met kleinere units gewoon harde euro's. Die kan je dan weer gebruiken om je huis warm te stoken. Ik vind het geld weggooien voor iets wat je niet nodig hebt. Maar jouw centen natuurlijk.lucask schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:42:
[...]
Ik snap je argumenten, maar het kan ook niet echt kwaad toch? Als ik de specificaties vergelijk tussen de FTXM20R, FTXM25R en FTXM35R zit er maar amper verschil in qua geluidsproductie en minimale energieafgifte. In tegenstelling tot de FTXM50R, maar daarom heb ik die ook bewust afgewezen.
Precies!Martin7182 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:55:
[...]
Je zit te kijken naar het opgenomen vermogen van binnenunits. Interessanter zijn de buitenunits, die doen het zware werk.
https://www.aircoshop.nl/mitsubishi-heavy-srk-35-zsx-w.htmlMaarten_tzr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:16:
Pas 2x een avond omdat het met 20.5 fris aanvoelde dus even lekker naar 22c gestookt. Comfort gaat voor verbruikPelox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:07:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja, in de ochtend ff een uurtje of twee en met de zon van de laatste dagen verder niet meer nodig.Pelox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:07:
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Je moet even wat pagina's terug, maar soms zie je een stroomverbruik grafiek langskomen en de grote Daikin's willen gewoon niet beetje koelen of verwarmen, het is altijd veel of heel veel.Stoffa schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:08:
@w00key Wat is er minder aan Daikin mxm68 tov MHI precies?
/f/image/JbdGYaFWMUZFAfkTkcoKg7HD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RYz4rWFawvtrujD8EE0uHLFb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 127% gewijzigd door Stoffa op 07-10-2022 22:21 ]
Zit de temperatuur sensor niet op de rechterzijkant achter een klein roostertje? Blokkeer je die nu niet helemaal?champain schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:30:
Na voldoende hebben gelezen en afwegingen te hebben gemaakt toch maar deze Daikin FVXM-35A airco laten plaatsen. Wel grappig dat deze precies achter de schouw past. Niet zo mooi als onze houtkachel in de andere schouw maar acceptabel is het wel.
[Afbeelding]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Thx. Heb ik naar gebeld, maar dan kom ik bij een klantenservice die er niet zo veel van snapt. Dan maar een offerte opvragen, maar je bent dan verplicht de afmetingen van de ruimte op te geven. Het advies komt dan op een ZS ipv de ZSX en dat kun je niet aanpassen. Heb nu in de opmerkingen gezet dat ik de ZSX zoek en hoop nog dat ze terubellen nav mijn terugbelverzoek...
De schouw grenst aan een muur welke vrijstaand is. De condensafvoer ligt nu in te tuin vd buren; er is een gat door de muur naar de tuin geboord. Het is een single split en en de buitenunit staat op de grond in de tuin op dezdelfde hoogte als de binnenunit (benedenwoning).Stoffa schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:39:
@champain Hoe heb je de condensafvoer geregeld?
En is het single split met de buitenunit op de buitenmuur recht achter de binnenuit?
Zou goed kunnen. Moet de boel even goed in de gaten houden de komende tijd, maar deze avond was de meting op de airco 2 graden hoger tov wat mijn ATAG-One aan de andere kant van de kamer aangaf. Klinkt niet al te slecht denk ik zo.AtlAntA schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:50:
[...]Zit de temperatuur sensor niet op de rechterzijkant achter een klein roostertje? Blokkeer je die nu niet helemaal?
Normaliter hang je een wandunit uiteraard aan de wand, voor het plafond kopen de meesten een plafondunit...Maarten_tzr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:26:
Kun je trouwens een wandunit fatsoenlijk aan het plafond hangen? Had het zo bedacht in het trappengat, maar realiseer me dat ik dan iets moet fabriceren
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 08-10-2022 09:05 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die emmer op de trap lijkt me wel een creatieve oplossing!Andrehj schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:03:
[...]
Normaliter hang je een wandunit uiteraard aan de wand, voor het plafond kopen de meesten een plafondunit...
Maar een beetje handige klusser heeft met twee stabiele L-vormige beugels ook een wandunit toch snel aan het plafond hangen?
Grote vraag is hoe je dat dan met het leidingwerk wilt gaan doen. De units zijn aan de achterkant niet op hun mooist (logisch, want die kant zie je normaliter toch niet) en hebben daar wel hun aansluitingen zitten. Ook het condenswater loopt alleen als je een lawaaiig pompje gebruikt omhoog, maar permanent een opvangemmer op de trap levert waarschijnlijk ook klachten op van medebewoners...
Misschien toch maar gewoon aan de muur hangen?
Als je de energie kosten ervoor over hebt en het een specifieke wens is kan het prima, alles behalve efficiënt maar het kan geen kwaad. Bij Daikin kun je koelen van -10 tot +50 zal bij MHI niet veel verschillen denk ik.aaaido schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:25:
Ik heb een mhi srk 35 zsw. Werkt allemaal prima. Nu fiets ik in de herfst/winter vaak binnen op de hometrainer (maar dan als racefiets). Normaal gesproken maak ik dan gebruik van een grote ventilator voor het zweten. Dacht met de airco gebruik te maken van de ventilator van de airco (dus modus fan). Maar dat is echt een zuchtje van niks. Iemand tips om de airco als ventilator te gebruiken die flink wat lucht verplaatst? En als dat niet mogelijk is het te doen om na een paar uur verwarmen tijdens het sporten de airco even zeg een uur te laten koelen? Is dat slecht voor de airco om op de dag te switchen en weer terug nadien.
[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 08-10-2022 11:54 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Denk wel een prima optische oplossing alleen of dit echt gaat werken bij langdurig verwarmen daar heb ik wel m’n twijfels over, het zou zomaar kunnen dat je straks een vreemd regelend systeem gaat krijgen omdat de unit z’n eigen warmte gaat registreren in die nis.champain schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:30:
Na voldoende hebben gelezen en afwegingen te hebben gemaakt toch maar deze Daikin FVXM-35A airco laten plaatsen. Wel grappig dat deze precies achter de schouw past. Niet zo mooi als onze houtkachel in de andere schouw maar acceptabel is het wel.
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Lijkt mij ook niet heel handig, staat er in de beschrijving niet het aantal cm's dat er rondom aan ruimte moet zijn? Dat is bij een wandunit wel zo. Ik zou eerder de schouw dichttimmeren, eventueel zwart schilderen en de unit daar aan hangen.Servee schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
Denk wel een prima optische oplossing alleen of dit echt gaat werken bij langdurig verwarmen daar heb ik wel m’n twijfels over, het zou zomaar kunnen dat je straks een vreemd regelend systeem gaat krijgen omdat de unit z’n eigen warmte gaat registreren in die nis.
Als je deze unit opzoekt op de Daikin website dan staat daar zelfs letterlijk dat hij geschikt is om in te bouwen in een niet gebruikte openhaard.JDx schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Lijkt mij ook niet heel handig, staat er in de beschrijving niet het aantal cm's dat er rondom aan ruimte moet zijn? Dat is bij een wandunit wel zo. Ik zou eerder de schouw dichttimmeren, eventueel zwart schilderen en de unit daar aan hangen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq